
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 256 
16 June 2014 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 
 

Standards cases 
 

In Breach 
 
Sonia Poulton Live 
The People’s Voice, 29 November 2013, 17:00 5 
 
Jerry Springer 
Pick TV, 27 January 2014, 13:00 11 
 
Sex and the City 
Comedy Central Extra, 6 April 2014, 20:30 18 
 
Here Comes Honey Boo Boo 
TLC, 18 April 2014, 20:00 20 
 
Community Announcement  
Channel i, 18 to 21 January 2014, various times 22 
 

Broadcast Licence Conditions cases 
 
In Breach 
 
Provision of recordings 
The People’s Voice, 29 November 2013, 17:00 25 
 

Investigations Not in Breach 27 

 
Complaints Assessed, Not Investigated 28 
 
Investigations List 37 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 

3 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards 
for broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards 
objectives1. Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed 
below. Ofcom also has a duty to secure that every provider of a notifiable On 
Demand Programme Services (“ODPS”) complies with certain standards 
requirements as set out in the Act2. 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes below, as well as licence conditions with which 
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. We also report on the 
outcome of ODPS sanctions referrals made by ATVOD and the ASA on the basis of 
their rules and guidance for ODPS. These Codes, rules and guidance documents 
include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). 
 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, which 
relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains regulatory 
responsibility. These include: 

 

 the prohibition on ‘political’ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising3.  

  
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information can be found on Ofcom’s website for 
television and radio licences.  

 
e) rules and guidance for both editorial content and advertising content on ODPS. 

Ofcom considers sanctions in relation to ODPS on referral by the Authority for 
Television On-Demand (“ATVOD”) or the Advertising Standards Authority 
(“ASA”), co-regulators of ODPS for editorial content and advertising respectively, 
or may do so as a concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters and ODPS, 
depending on their circumstances. These include the Code on Television Access 
Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 

                                            
1
 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 

 
2
 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 

 
3
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast-HTML.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://www.atvod.co.uk/uploads/files/ATVOD_Rules_and_Guidance_Ed_2.0_May_2012.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 4 

licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on 
Listed Events, and the Cross Promotion Code.  
 

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television, radio and on 
demand content. Some of the language and descriptions used in Ofcom’s 
Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 5 

Standards cases 
 

In Breach 
 

Sonia Poulton Live 
The People’s Voice, 29 November 2013, 17:00 
 

 
Introduction 

 
The People’s Voice is a linear internet television service that broadcasts a variety of 
discussion and general entertainment programmes. The licence for The People’s 
Voice is held by The People’s Voice Broadcasting Limited (“TPV” or “the Licensee”).  
 
A complainant alerted Ofcom to an episode of the series Sonia Poulton Live which 
featured a discussion regarding the legalisation of cannabis. The complainant 
considered that the presenter of the programme, Ms Sonia Poulton, was biased and 
“expressed strong views supporting the use of cannabis”.  
 
Ofcom noted that approximately the first 50 minutes of this two hour programme 
were dedicated to the subject of cannabis use. The presenter introduced the 
programme by saying:  
 

“...we’ll be looking at why so many people are being forced to live in pain and 
suffering when there’s a solution available which doctors know can help them. The 
problem is that “drug” is commonly known as cannabis and it has been subject to 
a great deal of scaremongering over the years. If you’re anti-cannabis use, keep 
watching, we’ve got people who may open your eyes to a few facts. If you’re still 
not convinced, call us and join the debate”.  

 
Over the course of the programme, the presenter made the following comments:  
 

“My objection to the criminalisation of cannabis users is this whole idea that 
people aren’t adult enough to deal with it appropriately, this idea that it’s a 
gateway drug, and I have lots of issues with that. But I think it’s really obscene 
that there are certain true drugs such as nicotine, which is absolutely legal, and 
yet something we could grow in our back garden is criminalised...”  
 
“What strikes me from the things I am being told tonight is that there is this level of 
confusion and subterfuge that is existing. So on the one hand there are 
prescriptions that are available for a form of it and then doctors are telling other 
patients behind the scenes that they should be taking it but don’t reveal it publicly. 
I mean we are being treated like children about this. It’s absolutely ridiculous”.  
 
“...we [The People’s Voice] are going to launch a campaign in support of legalising 
cannabis, because I am very much pro cannabis...”  
 
“Matthew [a contributor who joined the discussion via telephone], I appreciate you 
sharing that with us. I mean what that does is, your testimony, as indeed Sarah’s 
earlier - in fact everybody whose joined me today, it just further boosts the fact 
that The People’s Voice will be very much behind a campaign to have cannabis 
legalised and not just for medicinal reasons. People have a right, in my opinion, to 
take pleasure from a natural plant”. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 6 

Over the course of the programme seven contributors joined the discussion, either by 
telephone or via video call. Many of these contributors were - or were related to 
people - suffering from severe illnesses and using marijuana for medicinal reasons. 
Each contributor supported the legalisation of cannabis.  
 
We noted the following comments made by the contributors:  
 

“...and then I was offered behind-the-scenes cannabis, as suggested by my 
doctors, and when I looked into it myself and actually tried it myself, I couldn’t 
believe the benefits. I can now walk my dogs and lead an independent life myself, 
just by using cannabis on a daily basis”.  

 
“I’d like to add the fact that it is a totally unjust law [i.e. present UK cannabis 
legislation]”.  

 
“…we are failing to protect our children from the bad effects cannabis can have on 
them by allowing criminals to run this business when we could tax it, legalise it, 
control it and take it away from the criminals…”  
 
“I think if we spent the money that we were using to arrest people for cannabis, 
instead use it to regulate and test it and develop safer strains and also safer 
methods of consumption”.  
 
“When I go into a pub with a friend for a drink…I’m talking about the legislation 
that is wrong about cannabis and why it’s wrong…”.  

 
In light of these examples and as discussed in more detail below, it was Ofcom’s 
view that the programme was dealing with a matter of political controversy and a 
matter relating to current public policy i.e. the political debate as to whether or not the 
use of cannabis should be legalised in the UK. We considered this content raised 
issues warranting investigation under the following rule of the Code:  
 
Rule 5.5:  “Due impartiality on matters of political or industrial controversy and 

matters relating to current public policy must be preserved on the part 
of any person providing a service…. This may be achieved within a 
programme or over a series of programmes taken as a whole”.  

 
We therefore asked the Licensee for its comments on how the content complied with 
this rule. We also asked Ms Sonia Poulton, as an interested third party, to comment.  
 
Initial Response from TPV 

 
TPV acknowledged that the programme “did not fully meet the standards set within 
section 5.5 of the Broadcasting Code”. The Licensee explained that this programme 
was part of a series, which as a whole was intended to cover the issue of cannabis 
legalisation from a neutral viewpoint with guests from both sides of the debate 
appearing.  
 
TPV said that this particular programme failed to represent the “overall tone [it] was 
aiming for […] due to [the] presenter’s inability to remain impartial” and this, along 
with other unrelated issues, had led to Ms Poulton leaving The People’s Voice. The 
Licensee said that as a result the series was cancelled at the beginning of 2014, and 
this had meant it was unable to broadcast the intended impartial debate on the 
subject of the legalisation of cannabis. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 7 

The Licensee apologised for the lack of impartiality shown in the programme: “given 
the bias shown by our presenter”. TPV said that after the programme was broadcast, 
presenters and producers had been retrained in how to deal with matters of political 
or industrial controversy and matters relating to current public policy. 
 
Initial Response from Ms Sonia Poulton 
 
Ofcom’s Procedures for investigating breaches of content standards1

 permit Ofcom to 
seek representations from third parties “who may be directly affected by the outcome 
of Ofcom’s investigation and determination of a complaint(s) and who may have 
interests independent of the relevant broadcaster of that programme (e.g. presenters, 
producers and/or independent programme-makers)”. In the circumstances of this 
case, Ofcom considered that the presenter of Sonia Poulton Live, Sonia Poulton, met 
these criteria and therefore gave her the opportunity to respond to both the original 
complaint and TPV’s response.  
 
Ms Poulton strongly disagreed with the content of TPV’s response. In particular, she 
stated that her show was not cancelled because she had “refused to follow 
guidelines” and that TPV had not previously mentioned her coverage of the cannabis 
legalisation debate in connection with her departure.  
 
Ms Poulton provided Ofcom with a link to a video2, available on YouTube, in which 
two key contributors to The People’s Voice, David Icke and Richie Allen, discussed 
Ms Poulton’s departure from the broadcaster. Comments in the video suggested in 
summary that Ms Poulton left The People’s Voice after threatening to leave during a 
live telethon and having made allegations about financial irregularities at the channel.  
 
In addition, Ms Poulton said that senior staff at The People’s Voice had been 
supportive of a proposed campaign to promote the legalisation of cannabis.  
 
Ms Poulton told Ofcom that a follow-up to the 29 November 2013 programme had 
been planned which would feature the other side of the debate around the 
legalisation of cannabis by including a number of parties who opposed it. This 
programme had been scheduled for 14 January 2014, but as a result of Ms Poulton’s 
departure from The People’s Voice, this broadcast did not occur. 
 
Comments on Ofcom Preliminary View (to record a breach of the Code) 
 
In its representations on Ofcom’s Preliminary View, TPV disputed Ms Poulton’s initial 
representation that: “The People’s Voice had been supportive of a proposed 
campaign to promote the legalisation of cannabis”. Rather it said that: “Her bias 
towards the subject matter shown on the original broadcast did not leave TPV 
management with confidence that subsequent shows planned with opposing views 
would have been dealt with appropriately by Ms Poulton due to her established 
personal views on the matter”. 
 
The Licensee requested that Ofcom take into consideration that “safeguards are in 
place” to ensure that such incidents do not happen again. Editorial staff must now 
refer all stories “which potentially deals with matters of political or industrial 
controversy” to senior management and compliance before running the story. TPV 

                                            
1
  http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/  

 
2
 https://www.youtube.com/watch?v=bKEVP6IyRkl 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
https://www.youtube.com/watch?v=bKEVP6IyRkl


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 8 

provided Ofcom with a link to a video3 available on YouTube, which contained a 
recording of an edition of the Richie Allen Show, broadcast on The People’s Voice on 
7 February 2014. In TPV’s view, this programme had shown: “a much more balanced 
and impartial approach to the subject of cannabis legalization”. 
 
Response from Ms Sonia Poulton’s comments on Ofcom Preliminary View 
 
Ms Poulton confirmed that she had left The People’s Voice  because she had 
questioned how funds had been spent by the Licensee as well as: “other issues 
including workplace abuse and editorial decisions”. She added that the YouTube 
video did not raise any points about Ms Poulton’s impartiality when presenting 
programmes.  
 
Decision 

 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set 
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure the 
standards objectives, including that the special impartiality requirements set out in 
section 320 of the Act are complied with. This objective is reflected in Section Five of 
the Code.  
 
Broadcasters are required to comply with the rules in Section Five to ensure that the 
impartiality requirements of the Act are complied with, including that due impartiality 
is preserved on matters of political or industrial controversy and matters relating to 
current public policy.  

 
When applying the requirement to preserve due impartiality, Ofcom must take into 
account Article 10 of the European Convention on Human Rights. This provides for 
the broadcaster’s and audience’s right to freedom of expression, which encompasses 
the right to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
undue interference by public authority. The broadcaster’s right to freedom of 
expression is not absolute. In carrying out its duties, Ofcom must balance the right to 
freedom of expression on one hand, with the requirement in the Code to preserve 
“due impartiality” on matters relating to political or industrial controversy or matters 
relating to current public policy.  
 
Section Five of the Code acts to limit, to some extent, freedom of expression 
because its application necessarily requires broadcasters to ensure that neither side 
of a debate relating to matters of political or industrial controversy and matters 
relating to current public policy is unduly favoured. Therefore, while any Ofcom 
licensee has the freedom to discuss any controversial subject or include particular 
points of view in its programming, broadcasters must always comply with the Code. 
In reaching decisions concerning due impartiality, Ofcom underlines that the 
broadcasting of comments either criticising or supporting the policies and actions of 
any political organisation or elected politician is not, in itself, a breach of due 
impartiality. Any broadcaster may do this provided it complies with the Code.  
 
Rule 5.5 of the Code requires that: “Due impartiality on matters of political or 
industrial controversy and matters relating to current public policy must be preserved 
on the part of any person providing a service...This may be achieved within a 
programme or over a series of programmes taken as a whole”.  
 

                                            
3
 http://www.youtube.com/watch?v=lGaDhTnSuwE  

http://www.youtube.com/watch?v=lGaDhTnSuwE


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 9 

Depending on the specific circumstances of any particular case, it may be necessary 
to reflect alternative viewpoints in an appropriate way to ensure that Rule 5.5 is 
complied with. In addition, in judging whether due impartiality has been preserved in 
any particular case, the Code makes clear that the term “due” means adequate or 
appropriate to the subject matter. Therefore “due impartiality” does not mean an 
equal division of time has to be given to every view, or that every argument and 
every facet of the argument has to be represented. Due impartiality may be 
preserved in a number of ways and it is an editorial decision for the broadcaster as to 
how it ensures due impartiality is maintained.  
 
Ofcom first considered whether the requirements of Section Five of the Code applied 
in this case, that is, whether this programme concerned matters of political or 
industrial controversy or matters relating to current public policy. The programme, 
which was 50 minutes in duration, dealt principally with the issue of the legalisation of 
cannabis. This substance is currently classified a Class B drug in the UK and it is 
illegal to possess, distribute or grow it. Ofcom notes that the present legal position is 
widely debated, with some groups seeking to bring about a change in the law. 
Therefore, Ofcom considered that the debate surrounding this subject is clearly a 
matter of political controversy and relating to current public policy.  
 
Having concluded that the rules in Section Five were engaged, Ofcom went on to 
assess whether this programmes preserved due impartiality by, for example, 
containing sufficient alternative viewpoints. 
 
We noted that, taken overall, this programme did not include any views that could 
reasonably and adequately be classed as supportive of the current policy of cannabis 
being classified as an illegal drug. Therefore, this programme gave a one-sided view 
on this matter of political controversy and matter relating to current public policy. Both 
Ms Poulton and TPV told Ofcom that a second programme was intended to provide 
alternative viewpoints on this issue. In particular, the Licensee said that a further 
programme on the issue of the legalisation of cannabis, the Richie Allen Show, had 
been broadcast on The People’s Voice on 7 February 2014, approximately 10 weeks 
after the original broadcast.. However, due to the considerable length of time 
between the broadcast of the two programmes, we considered that this programme 
could not be reasonably described as being editorially linked (i.e. being broadcast 
“within an appropriate period” of the original programme in this case) in relation to 
Rule 5.5. In summary, therefore, we considered that the edition of Sonia Poulton 
Live, broadcast on 29 November 2013, and the edition of the Richie Allen Show, 
broadcast on 7 February 2014, were not part of a series of programmes taken as a 
whole (defined by Ofcom, in relation to Rule 5.5, as more than one programme in the 
same service, editorially linked, dealing with the same or related issues within an 
appropriate period and aimed at a like audience).  
 
For all these reasons this programme breached Rule 5.5.  
 
Ofcom noted the different versions of events given by TPV and Ms Poulton in relation 
to the circumstances of the broadcast itself, the editorial line that had been previously 
agreed and of Ms Poulton’s departure from The People’s Voice. For the purposes of 
deciding whether or not the Code was breached in this case, however, Ofcom did not 
need to reach a conclusion on the accuracy of either party’s account. Ultimate 
responsibility for compliance with the Code in relation to the channel’s output rests 
with the Licensee, not individual presenters. In this case, editorial control was not 
exercised by the Licensee in an effective way to secure compliance with Rule 5.5 of 
the Code: TPV should have had procedures in place to ensure compliance with the 
Code was maintained.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 10 

In reaching our decision, we took into account that TPV admitted that in this case it 
had not met the standard required of broadcasters in Rule 5.5, and that it has taken 
various measures to improve its compliance regarding Section Five of the Code. 
However, this was a clear case of due impartiality not being maintained and therefore 
Rule 5.5 was breached. 
 
Breach of Rule 5.5 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 11 

In Breach 
 

Jerry Springer 
Pick TV, 27 January 2014, 13:00 
 

 
Introduction 
 
Jerry Springer is a long running talk show shown on a number of Ofcom licensed 
channels including Pick TV. The licence for Pick TV is held by British Sky 
Broadcasting Limited (“Sky” or “the Licensee”). 
 
A complainant alerted Ofcom to the “unacceptable” level of violence shown in this 
programme.  
 
Ofcom noted that the broadcast was preceded by the following on-screen message: 
 

“The Jerry Springer Show may contain adult themes or strong language. Parents 
are cautioned this program may not be suitable for children”. 

 
We noted that over the course of its 55 minute duration violent altercations broke out 
on 12 separate occasions during the programme.  
 
Ofcom noted in particular: 
 

 Approximately six minutes into the programme two women, Chameer and her 
friend, TJ, began to fight. TJ struck Chameer around the side of the head and the 
two women continued to try to hit one another as security staff attempted to keep 
them apart. After around 10 seconds, the two women were separated. At this 
point, TJ removed her shoes, ran at Chameer, and tackled her to the ground. 

 

 Around 32 minutes into the programme, Monique walked out onto the stage and 
passionately kissed another guest on the programme, Lauren. She then briefly 
flashed her bare breasts at the studio audience (although her breasts were 
pixelated in the broadcast). A fight then broke out between Lauren and Monique, 
and a third woman, Jessica. Jessica tried to land blows on Lauren and Monique 
but security staff intervened. The three women then grappled with each other, 
predominantly by pulling at one another’s hair. Jessica then pulled Monique onto 
the ground and dragged her along by her hair. After the women were finally 
separated by security staff, Jessica was shown to drop a clump of Monique’s hair 
onto the studio floor. 

 

 Later, Jessica grabbed Monique by her hair once more. Security staff intervened 
as another fight broke out between the three women. A member of security 
picked up Lauren in an attempt to pull her away and Lauren appeared to try and 
kick out at Jessica. All three women also pulled at one another’s hair both before 
and after they fell to the floor. Jessica was again seen dropping a clump of 
Monique’s hair on to the studio floor.  

 
There were a further five incidents where participants in the programme landed 
single punches or slaps on others before security had the opportunity to intervene. 
Many of these violent acts were also repeated in recaps and teasers at the beginning 
and end of each part. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 12 

Ofcom considered the programme raised potential issues under the following rules of 
the Code. 
 
Rule 1.11: “Violence, its after-effects and descriptions of violence, whether verbal 

or physical, must be appropriately limited in programmes broadcast 
the watershed (in the case of television)…and must also be justified 
by the context”. 

 
Rule 2.3: “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure 

that material which may cause offence is justified by the context (see 
meaning of “context” below). Such material may include, but is not 
limited to, offensive language, violence, sex, sexual violence, 
humiliation, distress, violation of human dignity, discriminatory 
treatment or language (for example on the grounds of age, disability, 
gender, race, religion, beliefs and sexual orientation). Appropriate 
information should also be broadcast where it would assist in avoiding 
or minimising offence”. 

 
We therefore requested comments from Sky as to how the material complied with 
these rules.  
 
Response 
 
Sky denied there was any breach of the Code as it believed that given likely 
audience expectations the level of violence in the programme was “within the bounds 
of acceptability”. 
 
Sky said that Jerry Springer is a very well established programme and has been 
broadcast to UK viewers for a considerable number of years. In addition, the 
Licensee said that the programme format has remained consistent over this time with 
each episode featuring feuding families, partners or friends airing their grievances. 
Sky also highlighted that this episode of Jerry Springer had been broadcast on other 
channels “without being the subject of an adverse finding by Ofcom”. 
 
Rule 1.11 
 
Sky said that the show places emphasis on featuring a heavy security presence 
throughout “who act to quickly separate the contributors when/if necessary and 
ensure the ‘fighting/brawling’ does not result in any real physical harm to the 
contributors”.  
 
The Licensee said that, although fights did break out on a number of occasions in 
this episode, the intervention of security staff meant that the altercations were broken 
up as quickly and safely as possible. The heavy security presence meant that the 
fights mostly consisted of unsuccessful attempts by the guests to hit one another, 
rather than meaningful punches being thrown.  
 
Sky asserted that: “the continuous presence and actions of security staff and Jerry 
[Springer]’s work during the show to discuss [the guests’] various issues, shows that 
violence is not being portrayed as a tool for settling disputes. Although altercations 
occurred, they are stopped and replaced with discussion until hopefully a resolution 
is reached through non-violent means”. 
 
The Licensee made reference to an Ofcom investigation of an episode of Jerry 
Springer broadcast in May 2012. This episode, which was ultimately found not in 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 13 

breach of the Code, had been broadcast on Sky Living at 07:00. (Ofcom did not 
publish its full decision on this matter in the Broadcast Bulletin). During the 
investigation, Ofcom highlighted its concern that 07:00 (the time when this May 2012 
episode was broadcast) was “a time when children were available to view” and 
consequently there had been “a considerable risk that a small number of children 
could have been watching”. In response, Sky said it only scheduled Jerry Springer 
after 20:00 or between 09:00 and 16:00 during weekdays during school term time 
since that date. 
 
The Licensee said that the broadcast of this most recent episode in the middle of a 
weekday during school term time meant that “children were not available to view this 
material and the chances of even a small number of children watching this 
programme is exceptionally low”. Sky said this was borne out by the child audience 
figures which recorded no children watching. Sky submitted that in such instances 
where “(1) the Programme was broadcast at a time when children were very unlikely 
to be watching; and (2) Ofcom acknowledges that the child audience was zero, […] 
Rule 1.11 should not apply”.  
 
In summary, Sky said when taking into account the speed at which the altercations 
were broken up, the fact that no guests appeared to be injured and the “clear 
message” that violence is not appropriate, it considered that the violence included in 
the programme had been appropriately limited.  
 
Rule 2.3 
 
Sky pointed out that every episode of Jerry Springer carries an on-screen warning 
(described above) at the beginning of the programme. The Licensee said that this 
information allowed viewers to make an informed choice as to whether or not to view 
the programme. In addition, Sky highlighted the fact that the words “Jerry Springer” 
and the title of the episode (“Pretty Girls Fight Dirty”) were shown on-screen 
throughout the programme, meaning that the programme and its likely content would 
have been identifiable to viewers who may have come across it unawares.  
 
The Licensee concluded by saying that any potentially offensive elements within the 
show were wholly in line with previously aired episodes (including the episode 
investigated by Ofcom in 2012 and found not to be in breach). As the content of the 
programme was not atypical and is familiar to UK viewers, Sky said there was 
nothing in the programme that was likely to have caused widespread offence.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appears to it best calculated to secure the standards objectives, 
including that that “persons under the age of eighteen are protected” and that 
“generally accepted standards” are applied so as to provide adequate protection for 
members of the public from the inclusion in such services of offensive and harmful 
material.  
 
In reaching a decision in this case, Ofcom has taken into account the fact that 
broadcasters have a right to freedom of expression which gives them a right to 
transmit and the audience a right to receive creative material, information and ideas 
without interference from a public body, but subject to restrictions prescribed by law 
and necessary in a democratic society. This is set out in Article 10 of the European 
Convention on Human Rights. However, although broadcasters and viewers have 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 14 

this right, it is the responsibility of the broadcasters to ensure that the material they 
transmit is in accordance with the general law and the Code. 
 
Rule 1.11 
 
Rule 1.11 requires that violence, its after-effects and descriptions of violence must be 
appropriately limited in programmes shown before the watershed and must be 
justified by the context.  
 
Ofcom first considered whether the violence had been appropriately limited. We 
noted that the programme featured three different sets of guests and in all cases, the 
guests resorted to violence. On 12 separate occasions, over the course of the 
programme’s 55 minute duration (including advertisement breaks) fights broke out 
that required the intervention of security staff. In some instances, this intervention 
meant that the parties were separated before any significant violent acts could take 
place. However, Ofcom noted there were many cases where slaps, punches and, in 
some instances kicks were landed, despite the involvement of security staff. On a 
further five occasions, single punches or slaps were thrown before security personnel 
had the opportunity to step in.  
 
In Ofcom’s view, the cumulative effect of these very frequent violent altercations 
(including, on two occasions, particularly vicious fighting that resulted in clumps of a 
guest’s hair being pulled out) resulted in a programme that contained a significant 
level of violence. 
 
We noted the factors that Sky put forward in its comments as to why it considered 
that the violence had been appropriately limited, including the speed in which the 
altercations were broken up and that no guests appeared to be hurt. On the other 
hand, as described above, violence broke out frequently throughout the duration of 
the programme, and it included numerous punches and slaps being thrown in 
addition to two instances of visible injury caused to a guest by way of clumps of their 
hair being pulled out. Ofcom also noted that Sky provided no evidence that it had 
taken steps to limit the level of violence in this particular broadcast by, for example, 
editing out any violent content. Overall, therefore, Ofcom’s opinion was that the 
factors laid out by the Licensee were not sufficient to limit appropriately the level of 
violence depicted on-screen in a programme shown at lunchtime. 
 
Ofcom then considered whether the violence was justified by the context. Contextual 
factors include: the editorial content of the programme; the degree of harm likely to 
be caused by the material; the likely expectations of the audience; and any warnings 
given to the audience.  
 
Ofcom accepts that Jerry Springer is a well-established and long running programme 
and that violence breaking out between guests is not uncommon. We noted that 
there was an on-screen message shown to viewers before the programme began: 
 

“The Jerry Springer Show may contain adult themes or strong language. Parents 
are cautioned this program may not be suitable for children”. 

 
We also took into account that following an Ofcom investigation into an episode of 
Jerry Springer broadcast at 07:00 in May 2012 (which was found not in breach of the 
Code), Sky has only broadcast Jerry Springer after 20:00 or between 09:00 and 
16:00 during school term time. Ofcom also noted that the child audience for this 
edition of the programme was zero. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 15 

In its representations, the Licensee described the May 2012 and January 2014 
episodes as “almost identical”. By way of comparison, Ofcom conducted a detailed 
analysis of the content of these two episodes. We noted that there was a significantly 
greater level of violence in the 27 January 2014 episode. By Ofcom’s calculation in 
this programme there were 12 violent altercations shown between guests that 
required intervention from security staff, as opposed to four in the 3 May 2012 
episode. Ofcom also considered that the most violent material in the 27 January 
2014 episode (the two scenes described above which resulted in hair being pulled 
out) were substantially more graphic and aggressive than any material included in 
the episode broadcast on 3 May 2012. Therefore, Ofcom considered that the levels 
of violence contained in the 27 January 2014 episode far exceeded those of the 3 
May 2012 episode which Ofcom found not to be in breach of the Code. 
 
Ofcom also had regard to the fact that the warning before the programme began was 
general and generic. It said for example that the programme “may contain adult 
themes or strong language [emphasis added]” and did not refer at all to the violence.  
 
Ofcom noted Sky’s suggestion that Rule 1.11 should not be applied to programmes 
that are shown when children are unlikely to be watching and when BARB audience 
figures indicate that there are no child viewers. One of our most important statutory 
duties is to ensure that people under eighteen are protected, and one of the most 
important ways of doing this is to ensure that broadcasters observe the watershed. 
Rule 1.11 explicitly refers to the watershed and is applicable to all programmes 
broadcast between 05:30 and 21:00. In applying this rule however Ofcom is able to 
take account of the likelihood of children watching and the child audience figures in 
assessing whether the violence was “appropriately limited” and “justified by the 
context.” In this case, although the broadcast was during the day while children were 
at school, there was clearly the potential for some children to be available to view this 
programme which contained a large number of violent, and in some cases very 
violent, altercations.  
 
Taking all the factors into consideration, Ofcom concluded that the cumulative level 
of real violence featured within the programme was not justified by the context. 
 
The programme was therefore in breach of Rule 1.11 
 
Rule 2.3 
 
Rule 2.3 of the Code requires that broadcasters ensure that material that may cause 
offence is justified by the context. Ofcom first considered whether the programme 
was capable of causing offence.  
 
As noted in the Introduction, extended violent altercations broke out between guests 
on 12 separate occasions over the course of the programme’s duration. On another 
five occasions, single punches or slaps were landed before security staff had the 
opportunity to intervene.  
 
Ofcom noted Sky’s argument that the programme conveyed: “the clear message that 
this violence is not appropriate”. We disagreed. During the fights, as is usual on Jerry 
Springer, a boxing bell was rung and the audience cheered and chanted the name of 
the host. Ofcom even noted a crew member encouraging this reaction from the 
audience as a fight took place. In Ofcom’s opinion, although some efforts were made 
to break up fights between guests, violence was encouraged to some extent and 
presented as entertainment, both for the studio audience and the audience at home. 
While this may be part of the appeal of Jerry Springer for some viewers, Ofcom 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 16 

considered that showing violence in this manner had the potential to heighten the 
level of offence to others bearing in mind that Jerry Springer is presented as general 
entertainment. We therefore concluded that the broadcast of the numerous violent – 
including two very violent – altercations within the programme had the potential to 
cause offence. 
 
We went on to consider whether this offence was justified by the context – factors 
such as: the editorial content of the programme; the degree of offence likely to be 
caused by the material; the likely expectations of the audience; and any warnings 
given to the audience.  
 
Ofcom accepts that an adult audience for Jerry Springer may have a heightened 
expectation of violent content in the programme. However, the Licensee must still 
ensure that generally accepted standards are applied to ensure that offensive 
content is justified by the context in the case of each individual programme.  
 
Ofcom took into account Sky’s comment that: “there was nothing out of the ordinary 
in this [p]rogramme to suggest that it would exceed viewer expectations”. Ofcom 
disagreed. In addition to the episode broadcast in May 2012 (referred to in detail 
above), Ofcom conducted a careful assessment of the episodes of Jerry Springer 
shown on the same channel at 13:00 on the four weekdays subsequent to the 27 
January 2014 episode. We noted that the levels of violence varied to some extent, 
but in Ofcom’s view the number of violent acts in each episode was demonstrably 
lower than on 27 January. Further, in terms of the nature of the violent acts, Ofcom 
considered that the incidents of hair being pulled out (in the episode broadcast on 27 
January 2014, as described in detail above) were significantly more graphic than any 
of the violent incidents shown in the additional four episodes of Jerry Springer that 
Ofcom viewed.  
 
Ofcom therefore considered that the frequent and repeated acts of violence 
contained in the episode broadcast on 27 January 2014 materially exceeded the 
typical levels of violence found in the programme. Consequently, in our opinion this 
broadcast was likely to have exceeded the expectations of a number of viewers for 
this programme shown on this channel at this time.  
 
As already pointed out, this programme (like all episodes of Jerry Springer) was 
preceded by a generic warning, alerting viewers to “adult themes or strong 
language”. The provision of such information – while it may be useful as a guide to 
viewers in some circumstances – is not, in itself, sufficient to provide contextual 
justification for the broadcast of potentially offensive content. In this case, we noted 
that the same warning was provided before every episode of Jerry Springer and 
therefore did not specifically and adequately inform viewers of the repeated scenes 
of violence – some of it strong – included within this particular programme. Ofcom 
noted Sky’s argument that a combination of this warning, the title of the episode 
(“Pretty Girls Fight Dirty”) being shown on-screen throughout the programme and a 
generally heightened audience expectation for violent content to be part of Jerry 
Springer “sufficiently brings the nature of the content in the Programme to the 
audience’s attention”. However, Ofcom considered (as noted above) that the levels of 
violence exceeded typical levels featured in other episodes of Jerry Springer and 
therefore in this case went beyond the heightened expectations of the audience.  
 
Ofcom noted that the programme was broadcast at 13:00 on weekday on a general 
entertainment channel. Ofcom acknowledges that this is a regular slot for Jerry 
Springer on Pick TV and that, as noted above, viewers of the programme may have a 
heightened expectation of violent content. However, we considered that the levels 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 17 

and nature of violence included in this episode would have exceeded audience 
expectations for a programme broadcast on a general entertainment channel well 
before the watershed. 
 
For all these reasons we concluded that in the particular circumstances of this 
programme the violent content was not justified by the context. Therefore generally 
accepted standards were not applied and this programme was in breach of Rule 2.3. 
 
Sky told Ofcom that this episode of Jerry Springer had been previously broadcast on 
other channels without being found in breach of the Code. Sky provided no  
information as to the times when, or channels on which, these broadcasts occurred 
(including importantly whether it was shown before the watershed). However, given 
that Ofcom has no record of formally investigating any previous broadcasts of this 
particular episode of Jerry Springer, we did not consider this information relevant to 
our decision in this case.  
 
This Decision relates to the content of this particular episode and not the programme 
Jerry Springer in general. Having viewed other episodes, Ofcom is aware that while 
the nature of the material is broadly similar, the strength of the content, and 
particularly violent content, can differ between episodes. Ofcom reminds 
broadcasters of the potential for individual episodes of well-established series to 
raise potential issues under the Code and the need to comply episodes on a case by 
case basis. 
 
Breaches of Rules 1.11 and 2.3



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 

18 

In Breach 
 

Sex and the City 
Comedy Central Extra, 6 April 2014, 20:30 
 

 
Introduction 
 
Sex and the City is an American comedy drama series following the lives of a group 
of four female friends in New York City aimed at an adult audience. Episodes were 
originally broadcast after the 21:00 watershed but repeats have been shown on 
Comedy Central Extra at various times of the day.  
 
The licence for Comedy Central Extra is held by Paramount UK Partnership (“the 
Licensee”). 
 
A complainant alerted Ofcom to the broadcast of offensive language during a pre-
watershed broadcast of this episode. Having viewed the programme, Ofcom noted 
that it contained four instances of the word “fuck” or a related word. 
 
Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 
1.14 of the Code, which states: 
 

“The most offensive language must not be broadcast before the watershed...”. 
 
Ofcom therefore invited the Licensee to make representations on this matter. 
 
Response 
 
The Licensee apologised unreservedly and assured Ofcom that it understood the 
seriousness of this situation. 

 
The Licensee said it had implemented compliance refresher seminars so that all 
relevant staff understood their compliance obligations and the serious consequences 
that can arise from incidents such as this. 

 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that “persons under the age of eighteen are protected”. This objective 
is reflected in Section One of the Code.  
 
Rule 1.14 of the Code states unequivocally that “the most offensive language must 
not be broadcast before the watershed…”. Ofcom research on offensive language1 
notes that the word “fuck” is considered by audiences to be amongst the most 
offensive language.  
 
The four uses of the word “fuck” or a similar word in this programme broadcast 
before the watershed was therefore a clear breach of Rule 1.14. 
 

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010  

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf). 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 19 

In issue 240 of Ofcom’s Broadcast Bulletin2, Ofcom recorded a breach of Rule 1.14 
for a previous pre-watershed broadcast on 29 June 2013 of the same version of this 
episode on Comedy Central Extra. The Licensee explained then that, following that 
incident, it had “deleted this version of the episode from its systems and discussed 
the matter at length with its digital operations staff.”  It also said that it had 
implemented new compliance training to prevent a recurrence of this problem.  
 
Ofcom noted that in its response, the Licensee made no reference to the previous 
incident on 29 June 2013 nor offer any explanation for this repeated compliance 
failure. We are concerned that, despite the measures previously taken by the 
Licensee, the same version of this episode was again broadcast before the 
watershed on the same channel in breach of the Code.  
 
Ofcom therefore puts the Licensee on notice that further breaches of the Code in this 
area will lead to Ofcom considering further regulatory action. 
 
Breach of Rule 1.14 

 

                                            
2
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-

bulletins/obb240/obb240.pdf  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb240/obb240.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb240/obb240.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 

20 

In Breach 
 

Here Comes Honey Boo Boo 

TLC, 18 April 2014, 20:00 
 

 
Introduction 
 
TLC is a general entertainment television channel and Here Comes Honey Boo Boo 
is a reality series that follows the exploits of Alana "Honey Boo Boo" Thompson and 
her family, who live in Georgia, USA. The licensee for TLC is Discovery 
Communications Europe Limited (“Discovery” or “the Licensee”). 
 
A complainant alerted Ofcom to offensive language in this programme, when their 
six-year old child was watching. 
 
We noted that during this programme, the following language was used: 
 

 five instances of “fuck” or “fucking”; 
 

 11 instances of “shit”; and 
 

 one instance of “bitch”. 
 
We considered the material raised issues warranting an investigation under the 
following rules of the Code:  
 
Rule 1.14: “The most offensive language must not be broadcast before the 

watershed…”. 
 
Rule 1.16: “Offensive language must not be broadcast before the 

watershed…unless it is justified by the context. In any event, frequent 
use of such language must be avoided before the watershed”. 

 
We therefore asked Discovery how the programme complied with these rules.  
 
Response 
 
The Licensee extended its unreserved apologies to the viewer for any distress 
caused by the offensive language in this case. It added that it had investigated this 
incident, and had discovered “[r]egrettably” the programme had been broadcast as a 
result of human error. Discovery said that the post-watershed version of this 
programme had been incorrectly labeled as being suitable for broadcast pre-
watershed. It added that the labeling of the programme: “should have been assessed 
after the edit to ensure there were no mistakes prior to its first transmission…but on 
this occasion, this failsafe was not correctly actioned”. 
  
As a result of this incident, the Licensee said that it was doing its utmost to ensure 
that: “this kind of error is not repeated”. It said that it had: “reinforced the seriousness 
and importance of following [its] processes to all relevant teams”. Discovery added 
that it was also reviewing all other episodes in this series, and said it had also 
introduced further changes to its compliance processes, such as introducing: “an 
integrated viewing and editorial sign off system”. It said this which would attach “clear 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 21 

metadata” to each version of a programme for the purpose of compliance checks, 
and would “act as an additional failsafe” in its compliance processes. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that: “persons under the age of eighteen are protected”. This 
objective is reflected in Section One of the Code.  
 
Rule 1.14 
 
Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast on 
television before the watershed. Ofcom’s research on offensive language1

 notes that 
the word “fuck” and its derivatives are considered by audiences to be amongst the 
most offensive language. The broadcast of five instances of the word “fuck” were 
clear examples of the most offensive language being used in a programme broadcast 
before the watershed. This material therefore breached Rule 1.14. 
 
Rule 1.16 
 
Rule 1.16 states that offensive language must not be broadcast before the 
watershed, unless it is justified by the context; and that, in any event, frequent use of 
such language must be avoided before the watershed.  
 
The words “shit” and “bitch” are considered by audiences to be mildly offensive 
terms2. We noted that there were 12 instances of offensive language (“shit” and 
“bitch”) during the programme. We considered that this amounted to the frequent use 
of offensive language before the watershed. Ofcom also took into account that the 
effect of these frequent uses of offensive language was exacerbated by five uses of 
the most offensive language in the same programme. We were concerned that such 
frequent use of offensive language before the watershed was not justified by the 
context because it would have exceeded audience expectations. This material 
therefore breached Rule 1.16. 
 
Ofcom noted that in this case Discovery accepted immediately that this programme 
breached Rules 1.14 and 1.16, apologised, and took various steps after the 
broadcast to ensure it was not shown again before it was re-edited and to improve 
compliance going forward. Nonetheless, we concluded that the programme breached 
Rules 1.14 and 1.16 of the Code. 
 
Breaches of Rules 1.14 and 1.16

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010 

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf).   
 
2
 Ibid. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 

22 

In Breach 
 

Community Announcement  
Channel i, 18 to 21 January 2014, various times 
 

 
Introduction 
 
Channel i is a news and general entertainment channel broadcast in Bangla and 
serving a Bangladeshi audience. The licence for Channel i is held by Prime Bangla 
Limited (“Prime Bangla” or “the Licensee”). 
 
A complainant drew Ofcom’s attention to broadcast material that appeared to be an 
advertisement for the Bangladesh Awami League, the party that currently governs 
Bangladesh. The item was 20 seconds in duration with a prominent caption stating 
“Community Announcement” (in English) shown throughout the broadcast. 
 
The item comprised a large photograph of Abdul Mannan, who had just been elected 
as an MP and State Minister of Finance in Bangladesh, and four small images of 
individuals including prominent members of the UK Awami League1, together with 
on-screen text and a voice-over, of which Ofcom commissioned an independent 
translation. 
 
As translated, the Bangla text and audio stated: 
 

“Congratulations, on behalf of the UK residents from Jagannath pur Sub-district, 
to people’s leader, Mr Abdul Mannan for having been elected as an MP and 
Minister from Sunamgonj 3.  
On behalf of Jagannath pur  
Abdul Ali Rouf  
Hasmat Ahmad Chunu  
Afjal Mia and 
Ashik Chowdhury”  

 
Ofcom noted that Abdul Ali Rouf was reported by the UK publication, Bangla Mirror, 
to have presided over a meeting held by “Jagannathurpur and Dakhin Sunamganj 
expats” on 13 January 2014 in East London, which was attended by both Hasmat 
Ahmad Chunu and “UK Awami League senior leaders”, to congratulate Mr Mannan 
as “new state Finance Minister” of Bangladesh2.  
 
The Licensee informed Ofcom that the item was transmitted on 22 occasions as 
“something related to [its] community and in their interest” and not in return for 
payment or other valuable consideration. We therefore concluded that the item must 
be regarded as programme material and therefore subject to the Code. 
 
As the item consisted solely of a message broadcast on behalf of prominent 
members of the UK Awami League, we considered it raised issues warranting 
investigation under Rule 5.5 of the Code, which states: 
 

                                            
1
 The UK Awami League is affiliated to the Bangladesh Awami League. 

 
2
 http://www.banglamirrornews.com/local-news/225-jagannathpur-and-dakhin-sunamganj-

expats-congratulate-m-a-manna-as-state-finnance-minister 

http://www.banglamirrornews.com/local-news/225-jagannathpur-and-dakhin-sunamganj-expats-congratulate-m-a-manna-as-state-finnance-minister
http://www.banglamirrornews.com/local-news/225-jagannathpur-and-dakhin-sunamganj-expats-congratulate-m-a-manna-as-state-finnance-minister


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 23 

“Due impartiality on matters of political or industrial controversy and matters 
relating to current public policy must be preserved on the part of any person 
providing a service… This may be achieved within a programme or over a series 
of programmes taken as a whole.” 

 
We therefore sought Prime Bangla’s view on how the material complied with this rule. 
 
Response 
 
Prime Bangla said it did not consider Rule 5.5 was applicable, as the broadcast was 
“a generic community announcement” that contained no “reference to any political 
party or political message that can be contradicted…”. However, the Licensee added 
that, “as a small community channel”, it took “all necessary measures to stick to 
Ofcom rules”, and would “not broadcast such clip to avoid any further complaints.” 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set 
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure the 
standards objectives, including that the special impartiality requirements set out in 
section 320 of the Act are complied with. This standard is contained in Section Five 
of the Code. Broadcasters are required to ensure that they comply with the 
impartiality requirements of the Act, including that due impartiality is preserved on 
matters of political or industrial controversy and matters relating to current public 
policy. 
 
Ofcom therefore considered the broadcast material’s compliance with Rule 5.5 of the 
Code, which states: 
 

“Due impartiality on matters of political or industrial controversy and matters 
relating to current public policy must be preserved on the part of any person 
providing a service... This may be achieved within a programme or over a series 
of programmes taken as a whole.” 

 
It is not Ofcom’s role to question or investigate the validity of the political views 
expressed in a case like the current one, but to require the broadcaster to comply 
with the relevant standards in the Code. The Code does not prohibit broadcasters 
from discussing any controversial subject or including any particular point of view in a 
programme. To do so would be an unacceptable restriction on a broadcaster’s 
freedom of expression. 
 
However, the broadcaster’s right to freedom of expression is not absolute. In carrying 
out its duties, Ofcom must balance the right to freedom of expression with the 
requirement in the Code to preserve “due impartiality” on matters relating to political 
or industrial controversy or matters relating to current public policy. Ofcom 
recognises that Section Five of the Code, which sets out how due impartiality must 
be preserved, acts to limit, to some extent, freedom of expression. This is because its 
application necessarily requires broadcasters to ensure that neither side of a debate 
relating to matters of political or industrial controversy and matters relating to current 
public policy is unduly favoured. Therefore, while any Ofcom licensee has the 
freedom to include and/or discuss matters of political or industrial controversy and 
matters relating to current public policy in its programming, broadcasters must, in 
doing so, always comply with the Code. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 24 

In this instance, Ofcom firstly had to ascertain whether the requirements of Section 
Five of the Code should be applied: that is, whether the content in this case was 
dealing with matters of political or industrial controversy and/or matters relating to 
current public policy. We noted that the broadcast was a brief statement that 
informed Channel i viewers of the election of a specific “MP and Minister” – Abdul 
Mannan. Just because editorial content refers to political organisations or figures 
does not necessarily mean that the rules in Section Five are applicable. Furthermore, 
in judging the applicability of Section Five in any case, Ofcom will take into account 
the manner in which political issues are dealt with, and how they are presented within 
programming. 
 
We considered that the item, although brief, touched on matters relating to current 
political controversy in Bangladesh. Although the material broadcast did not state 
which political party Abdul Mannan represented, it offered congratulations from 
individuals including prominent members of the UK Awami League in celebration of 
his election. In being permitted to broadcast material dedicated to the electoral 
success of the State Minister of Finance, the item celebrated the success of a 
prominent member of the Bangladesh Awami League Government. 
 
Secondly, having established that the requirements of Section Five of the Code 
should be applied, Ofcom had to consider whether due impartiality has been 
preserved. In this context, under the Code, the term “due” means adequate or 
appropriate to the subject and nature of the programme. Therefore, “due impartiality” 
does not mean an equal division of time has to be given to every view, or that every 
argument and every facet of every argument has to be represented. Due impartiality 
may be preserved in a number of ways and it is an editorial decision for the 
broadcaster as to how it ensures due impartiality is maintained. 
 
Ofcom considered that the broadcast material in this instance served as a self-
standing expression of a specific viewpoint – that of the Awami League – in relation 
to a matter of political controversy – i.e. the recent election in Bangladesh that was 
boycotted by a number of opposition parties. The effect of this content was 
compounded by the fact that the material was broadcast on 22 occasions over a four 
day period following that election (in January 2014). Further, the item did not contain 
any alternative view that could reasonably and adequately be classed as critical of, or 
counter to, the election that led to a Bangladesh Awami League Government. Neither 
did the Licensee, in its response, identify any comparable material broadcast on 
Channel i that had contained any opposing or alternative position in relation to that 
election. 
 
In reaching our decision, we noted that the broadcast material was clearly described 
on-screen as a “Community Announcement” and we took account of the Licensee’s 
explanation that it was “something related to [the UK Bangladeshi] community and in 
their interest”. Ofcom recognises that broadcasters serving particular communities 
will want to provide content that presents issues of topical interest to their target 
audience. In Ofcom’s view, however, this cannot justify the inclusion of inherently 
partial material on a matter of political controversy in Bangladesh. 
 
Ofcom therefore concluded that the broadcasts of this item were in breach of Rule 
5.5 of the Code. 
 
Breaches of Rule 5.5



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 

25 

Broadcast Licence Conditions cases 
 

In Breach 
 

Provision of recordings 
The People’s Voice, 29 November 2013, 17:00 
 

 
Introduction 
 
The People’s Voice is a linear internet television service that broadcasts a variety of 
discussion and general entertainment programmes. The licence for The People’s 
Voice is held by The People’s Voice Broadcasting Limited (“TPV” or “the Licensee”). 
 
Ofcom received a complaint about a discussion programme broadcast on 29 
November 2013. The complainant alleged that the programme contained positive 
references regarding the use of illegal drugs. Ofcom therefore requested a recording 
of the programme from the Licensee.  
 
In response to requests from Ofcom, the Licensee twice provided us with incomplete 
recordings before supplying Ofcom with a recording of the full programme. 
 
Licence Conditions 11(1) and (2)(b) of TPV’s Television Licensable Content Service 
(“TLCS”) Licence state that:  
 

“11(1) The Licensee shall adopt procedures acceptable to Ofcom for the retention 
and production of recordings in sound and vision of any programme which is the 
subject matter of a Standards Complaint...  

 
(2) ...the Licensee shall:  

 
...(b) at the request of Ofcom forthwith produce to Ofcom any such recording 
for examination or reproduction...”.  

  
Ofcom considered that the time taken by the Licensee to provide a complete 
recording of the programme was unacceptable and warranted investigation under 
Condition 11(2)(b) of the Licensee’s TLCS Licence. It therefore asked the Licensee 
for its comments with regard to this matter. 
 
Response 
 
The Licensee said it believed the recording it initially sent contained the programme 
in its entirety. It added that unfortunately its internal systems were “hacked” in the 
period directly afterwards and as a result it did not receive Ofcom’s email requesting 
a replacement recording. 
 
The Licensee said that upon being alerted to the problem, it supplied Ofcom with a 
digital version of the material straightaway and expressed its apologies for the delay. 
 
The Licensee explained that to avoid a repetition of this problem, it has improved its 
email communication and recording systems so that it can respond to Ofcom’s 
requests more promptly. 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 26 

 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to ensure that in each 
broadcaster’s licence there are conditions requiring the licensee to retain recordings 
of each programme broadcast, in a specified form and for a specific period after 
broadcast, and to comply with any request to produce such recordings issued by 
Ofcom. TLCS licences enshrine these obligations in Licence Condition 11.  
 
Licence Condition 11(2)(b) requires licensees to produce such recordings to Ofcom 
forthwith upon request.  
 
Breaches of Licence Condition 11(2)(b) are serious because they impede Ofcom’s 
ability to assess in a timely way whether a particular broadcast raises potential issues 
under the relevant codes. This can therefore affect Ofcom’s ability to carry out its 
statutory duties in regulating broadcast content. 
 
Ofcom noted the Licensee’s explanation for the delay in providing a recording and 
the measures taken to improve its compliance in this area.  
 
In this case, however, the Licensee failed to provide Ofcom with a complete 
programme recording on two occasions. The Licensee clearly did not therefore 
provide the necessary recording “forthwith” and it accordingly breached Licence 
Condition 11(2)(b). 
 
Breach of TLCS Licence Condition 11(2)(b)



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 

27 

Investigations Not in Breach 
 
Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 20 
May and 2 June 2014 and decided that the broadcaster did not breach Ofcom’s 
codes, licence conditions or other regulatory requirements. 
 
Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio1 
 

Programme Broadcaster Transmission 
date 

Categories 

Advertisement 
by London 
Borough of 
Tower Hamlets 

Bangla TV Various Political advertising 

Advertisement 
by London 
Borough of 
Tower Hamlets 

CSH TV Various Political advertising 

Sky News Sky News 24/04/2014 Surreptitious 
advertising 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about content 
standards, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 
 

                                            
1
 This table was amended after publication to correct factual inaccuracies. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 

28 

Complaints Assessed, Not Investigated 
 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has 
decided not to pursue between 20 May and 2 June 2014 because they did not raise 
issues warranting investigation. 

 
Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 
For more information about how Ofcom assesses conducts investigations about 
content standards, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 

 
Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Police Interceptors 5* 17/05/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Programming Absolute Radio n/a Outside of remit / other 1 

Station ident Absolute Radio 19/05/2014 Materially misleading 1 

Ziyarat Aale Yasin Ahlulbayt TV 20/04/2014 Crime 1 

Hamid Mir (Trailer) ARY News 22/04/2014 Outside of remit / other 1 

Focus Today Bangla TV 12/05/2014 Advertising/editorial 
distinction 

1 

Music Station Bangla TV 23/04/2014 Product placement 1 

Coverage of UK 
Independence Party 

BBC n/a Outside of remit / other 66 

Coverage of UK 
Independence Party 

BBC / Channel 4 n/a Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC 1 21/05/2014 Outside of remit / other 1 

BBC News BBC 1 23/05/2014 Outside of remit / other 1 

BBC News BBC 1 24/05/2014 Outside of remit / other 1 

BBC News BBC 1 27/05/2014 Outside of remit / other 1 

BBC News BBC 1 31/05/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

BBC News BBC 1 02/06/2014 Generally accepted 
standards  

1 

BBC News at One BBC 1 28/05/2014 Outside of remit / other 1 

BBC News at Six BBC 1 16/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

BBC News at Six BBC 1 21/05/2014 Outside of remit / other 1 

BBC News at Six BBC 1 22/05/2014 Outside of remit / other 1 

BBC News at Ten BBC 1 19/05/2014 Outside of remit / other 2 

BBC News at Ten BBC 1 21/05/2014 Outside of remit / other 1 

BBC News at Ten BBC 1 22/05/2014 Outside of remit / other 1 

BBC News at Ten BBC 1 23/05/2014 Outside of remit / other 1 

Crimewatch BBC 1 22/01/2014 Outside of remit / other 1 

Doctors BBC 1 19/05/2014 Materially misleading 1 

EastEnders BBC 1 16/05/2014 Race 
discrimination/offence 
 

1 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 29 

EastEnders BBC 1 16/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

EastEnders BBC 1 20/05/2014 Scheduling 1 

EastEnders BBC 1 n/a Undue prominence 1 

Eurovision Song 
Contest 2014 

BBC 1 10/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Eurovision Song 
Contest 2014 

BBC 1 10/05/2014 Voting 23 

F1: Grand Prix BBC 1 25/05/2014 Outside of remit / other 2 

Fake Britain BBC 1 20/05/2014  Disability 
discrimination/offence 

1 

Fifa World Cup 
Brasil (trailer) 

BBC 1 01/06/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Food Inspectors BBC 1 15/05/2014 Materially misleading 2 

Food Inspectors BBC 1 29/05/2014 Outside of remit / other 1 

Happy Valley BBC 1 13/05/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

2 

Happy Valley BBC 1 20/05/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

2 

Have I Got News for 
You 

BBC 1 16/05/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

2 

Have I Got News for 
You 

BBC 1 16/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Have I Got News for 
You 

BBC 1 23/05/2014 Outside of remit / other 1 

Have I Got News for 
You 

BBC 1 30/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Knife Crime ER - 
Reggie Yates's 
Extreme South 
Africa 

BBC 1 04/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Match of the Day BBC 1 11/05/2014 Outside of remit / other 1 

Mrs. Brown's Boys BBC 1 17/05/2014 Offensive language 1 

Parking Mad BBC 1 08/05/2014 Materially misleading 1 

Party Election 
Broadcast by the 
British National 
Party 

BBC 1 13/05/2014 Outside of remit / other 1 

Party Election 
Broadcast by the 
Scottish National 
Party 

BBC 1 20/05/2014 Outside of remit / other 3 

Question Time BBC 1 08/05/2014 Outside of remit / other 1 

Question Time BBC 1 22/05/2014 Outside of remit / other 1 

Question Time BBC 1 29/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Question Time BBC 1 29/05/2014 Outside of remit / other 7 

Question Time BBC 1 n/a Outside of remit / other 1 

Quirke BBC 1 25/05/2014 Outside of remit / other 3 

Regional News and 
Weather 

BBC 1 18/05/2014 Crime 1 

Regional News and 
Weather 

BBC 1 23/05/2014 Outside of remit / other 1 

Room 101 BBC 1 23/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 30 

The Big Questions BBC 1 25/05/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The Big Questions BBC 1 25/05/2014 Outside of remit / other 1 

The National 
Lottery: In It to Win It 

BBC 1 17/05/2014 Outside of remit / other 1 

Vote 2014 - Europe BBC 1 22/05/2014 Outside of remit / other 1 

Vote 2014 - Europe BBC 1 23/05/2014 Outside of remit / other 1 

Vote 2014 - Europe BBC 1 25/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Vote 2014 - Europe BBC 1 25/05/2014 Outside of remit / other 4 

Vote 2014 - Europe BBC 1 26/05/2014 Outside of remit / other 1 

Watchdog BBC 1 14/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Commonwealth City BBC 1 Scotland 26/05/2014 Offensive language 1 

Blurred Lines: The 
New Battle of the 
Sexes 

BBC 2 23/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Coast BBC 2 19/05/2014 Outside of remit / other 1 

In Our Name BBC 2 04/05/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Newsnight BBC 2 12/05/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Newsnight BBC 2 20/05/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

Springwatch BBC 2 26/05/2014 Scheduling 1 

The Fast Show 
Special 

BBC 2 23/05/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

Newsnight Scotland BBC 2 Scotland 22/05/2014 Outside of remit / other 1 

Barely Legal Drivers BBC 3 22/05/2014 Crime 1 

Barely Legal Drivers BBC 3 26/05/2014 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Jonah From Tonga BBC 3 08/05/2014 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Jonah From Tonga BBC 3 22/05/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Tyger Takes On BBC 3 15/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Frost on Satire BBC 4 22/05/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Asian Network 
Reports 

BBC Asian 
Network 

30/05/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

BBC News BBC News 
Channel 

08/05/2014 Generally accepted 
standards  

6 

BBC News BBC News 
Channel 

20/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

BBC News BBC News 
Channel 

22/05/2014 Outside of remit / other 1 

BBC News BBC News 
Channel 

23/05/2014 Outside of remit / other 1 

BBC News BBC News 
Channel 

02/06/2014 Outside of remit / other 1 

Party Election 
Broadcast by Vote 
No Borders 

BBC News 
Channel 

02/05/2014 Elections/Referendums 1 

Sports News BBC News 
Channel 

21/05/2014 Outside of remit / other 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 31 

Vote 2014 - Europe BBC News 
Channel 

25/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Vote 2014 - Europe BBC News 
Channel 

25/05/2014 Outside of remit / other 1 

Vote 2014 - Europe BBC News 
Channel 

25/05/2014 Outside of remit / other 1 

Scott Mills BBC Radio 1 19/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

The Chris Evans 
Breakfast Show 

BBC Radio 2 28/05/2014 Offensive language 1 

Just A Minute BBC Radio 4 26/05/2014 Sexual material 1 

Today BBC Radio 4 23/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Today BBC Radio 4 23/05/2014 Outside of remit / other 1 

Today BBC Radio 4 26/05/2014 Outside of remit / other 1 

5 Live Breakfast BBC Radio 5 
Live 

24/05/2014 Outside of remit / other 1 

Breakfast BBC Radio 5 
Live 

30/05/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

News BBC Radio 5 
Live 

23/05/2014 Outside of remit / other 1 

Capital Breakfast Capital FM 15/05/2014 Scheduling 1 

Dexter's Laboratory Cartoon Network 
(Central Eastern 
Europe) 

n/a Generally accepted 
standards  

1 

Horrible Histories CBeebies 25/05/2014 Scheduling 1 

Dog and Beth: On 
the Hunt 

CBS Reality 13/05/2014 Offensive language 1 

8 Out of 10 Cats 
Does Countdown 

Channel 4 22/05/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Alan Carr: Chatty 
Man 

Channel 4 23/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Cardinal Burns Channel 4 21/05/2014 Generally accepted 
standards  

2 

Channel 4 News Channel 4 05/05/2014 Generally accepted 
standards  

2 

Channel 4 News Channel 4 12/05/2014 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 19/05/2014 Elections/Referendums 2 

Channel 4 News Channel 4 20/05/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

Channel 4 News Channel 4 22/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Channel 4 News 
Summary 

Channel 4 05/05/2014 Due accuracy 1 

Coppers Channel 4 13/05/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Deal or No Deal Channel 4 25/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Embarrassing 
Bodies: Live From 
the Clinic 

Channel 4 13/05/2014  Disability 
discrimination/offence 

1 

Embarrassing 
Bodies: Live From 
the Clinic 

Channel 4 n/a Sexual material 1 

Four in a Bed Channel 4 27/05/2014 Race 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 32 

Hollyoaks Omnibus Channel 4 25/05/2014 Scheduling 1 

Lexus' sponsorship 
of dramas on 4 

Channel 4 18/05/2014 Flashing images/risk to 
viewers who have PSE 

1 

Posh Pawn Channel 4 08/05/2014 Scheduling 2 

Posh Pawn Channel 4 22/05/2014 Promotion of 
products/services 

1 

The Island with Bear 
Grylls 

Channel 4 12/05/2014 Animal welfare 13 

The Island with Bear 
Grylls 

Channel 4 15/05/2014 Animal welfare 1 

The Island with Bear 
Grylls 

Channel 4 19/05/2014 Animal welfare 5 

The Island with Bear 
Grylls 

Channel 4 26/05/2014 Animal welfare 1 

Unreported World Channel 4 23/05/2014  Transgender 
discrimination/offence 

1 

7/7 Commuter 
Carnage: Minute by 
Minute 

Channel 5 07/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Ace Ventura: Pet 
Detective 

Channel 5 18/05/2014 Offensive language 1 

Ace Ventura: Pet 
Detective 

Channel 5 25/05/2014 Offensive language 1 

Bangkok Brits Channel 5 16/05/2014 Race 
discrimination/offence 

2 

Classic Car Rescue Channel 5 12/05/2014 Offensive language 6 

Classic Car Rescue Channel 5 27/05/2014 Offensive language 5 

Ice Road Truckers Channel 5 02/05/2014 Offensive language 1 

Longmire Channel 5 24/05/2014 Scheduling 1 

Party Election 
Broadcast by the 
Scottish National 
Party 

Channel 5 13/05/2014 Elections/Referendums 1 

Police Interceptors Channel 5 22/05/2014 Offensive language 1 

Sands of the 
Kalahari 

Channel 5 03/05/2014 Scheduling 1 

The Big Immigration 
Row 

Channel 5 17/02/2014 Due impartiality/bias 1 

The Dam Busters Channel 5 26/05/2014 Race 
discrimination/offence 

4 

The Dam Busters Channel 5 31/05/2014 Race 
discrimination/offence 

3 

The Wright Stuff Channel 5 18/04/2014 Materially misleading 1 

Mr. Bean CITV 16/05/2014 Nudity 1 

Programming Classic FM n/a Outside of remit / other 1 

England's Top 53 
Footy Goals 

Dave 27/05/2014 Race 
discrimination/offence 

3 

Sons of Guns Discovery 
Channel 

22/05/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Doc McStuffins Disney Junior 09/05/2014 Offensive language 1 

Doc McStuffins Disney Junior 13/05/2014 Offensive language 1 

Iseeria Online DM Digital 10/04/2014 Materially misleading 1 

2 Broke Girls E4 15/05/2014 Race 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 33 

Channel ident E4 19/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Made in Chelsea E4 12/05/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Made in Chelsea E4 19/05/2014 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

2 

Troy (trailer) E4 24/05/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Benny's Video Film4 29/05/2014 Animal welfare 1 

Dark Star Film4 20/05/2014 Nudity 1 

Davidoff Cool Water 
Night Dive's 
sponsorship of 
dramas on Fox 

Fox n/a Nudity 1 

News Geo News 03/03/2014 Due accuracy 1 

Only Fools and 
Horses 

GOLD 26/05/2014 Offensive language 1 

Programming Halton 
Community 
Radio 

17/05/2014 Format 1 

Heart Breakfast Heart FM 
(Norwich and 
Great Yarmouth) 

15/05/2014 Materially misleading 1 

JC and Lucy Heart London 19/05/2014 Scheduling 1 

American PIckers History 19/05/2014 Hypnotic and other 
techniques 

1 

Ant and Dec's 
Saturday Night 
Takeaway 

ITV 22/03/2014 Offensive language 1 

Benidorm ITV 26/05/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Britain's Got Talent ITV 17/05/2014 Offensive language 1 

Britain's Got Talent ITV 25/05/2014 Animal welfare 1 

Britain's Got Talent ITV 25/05/2014 Offensive language 5 

Britain's Got Talent ITV 25/05/2014 Outside of remit / other 1 

Britain's Got Talent ITV 26/05/2014 Gender 
discrimination/offence 

4 

Britain's Got Talent ITV 26/05/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Britain's Got Talent ITV 26/05/2014 Animal welfare 1 

Britain's Got Talent ITV 26/05/2014 Generally accepted 
standards  

2 

Britain's Got Talent ITV 26/05/2014 Outside of remit / other 1 

Britain's Got Talent ITV 26/05/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

2 

Britain's Got Talent ITV 27/05/2014 Advertising scheduling 1 

Britain's Got Talent ITV 27/05/2014 Competitions 1 

Britain's Got Talent ITV 28/05/2014 Age 
discrimination/offence 

1 

Britain's Got Talent ITV 28/05/2014 Sexual orientation 
discrimination/offence 

16 

Britain's Got Talent ITV 28/05/2014 Generally accepted 
standards  

3 

Britain's Got Talent ITV 28/05/2014 Offensive language 2 

Britain's Got Talent ITV 28/05/2014 Outside of remit / other 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 34 

Britain's Got Talent ITV 29/05/2014 Race 
discrimination/offence 

5 

Britain's Got Talent ITV 29/05/2014 Offensive language 5 

Britain's Got Talent ITV 29/05/2014 Outside of remit / other 1 

Britain's Got Talent ITV 31/05/2014 Outside of remit / other 1 

Britain's Got Talent 
Results 

ITV 29/05/2014 Scheduling 1 

Coronation Street ITV 23/05/2014 Disability 
discrimination/offence 

1 

Dickinson's Real 
Deal 

ITV 19/05/2014 Fairness 1 

Emmerdale ITV 09/05/2014 Scheduling 1 

Emmerdale ITV 20/05/2014 Scheduling 1 

Emmerdale ITV 23/05/2014 Scheduling 1 

Emmerdale ITV 26/05/2014 Generally accepted 
standards  

2 

Emmerdale ITV 26/05/2014 Scheduling 1 

Emmerdale ITV n/a Scheduling 1 

FA Cup Final 
(Trailer) 

ITV 12/05/2014 Materially misleading 1 

FA Cup Final Live ITV 17/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

FA Cup Final Live ITV 17/05/2014 Outside of remit / other 2 

Fearne and. . 
.McBusted 

ITV 29/05/2014 Harm 1 

ITV News and 
Weather 

ITV 20/05/2014 Due impartiality/bias 1 

ITV News and 
Weather 

ITV 20/05/2014 Scheduling 1 

ITV News at Ten 
and Weather 

ITV 20/05/2014 Outside of remit / other 1 

Loose Women ITV 09/05/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

2 

Loose Women ITV 13/05/2014 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Loose Women ITV 23/05/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Off Their Rockers ITV 18/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 19/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 20/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 21/05/2014 Scheduling 1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 23/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 27/05/2014  Disability 
discrimination/offence 

1 

The Paul O'Grady 
Show 

ITV 26/05/2014 Scheduling 2 

This Morning ITV 19/05/2014 Under 18s in 
programmes 

1 

This Morning ITV 27/05/2014 Gender 
discrimination/offence 
 

3 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 35 

UEFA Champions 
League Final 

ITV 24/05/2014 Sexual orientation 
discrimination/offence 

2 

You've Been 
Framed! 

ITV 26/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

ITV News London ITV London 21/05/2014 Outside of remit / other 1 

ITV News London ITV London 28/05/2014 Outside of remit / other 1 

ITV News London ITV London 29/05/2014 Due impartiality/bias 1 

Britain's Got More 
Talent 

ITV2 27/05/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

2 

Britain's Got More 
Talent 

ITV2 28/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Britain's Got More 
Talent 

ITV2 28/05/2014 Offensive language 3 

Celebrity Juice ITV2 29/04/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Celebrity Juice ITV2 06/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Celebrity Juice ITV2 15/05/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

Justeat.co.uk's 
sponsorship of Take 
Me Out 

ITV2 23/05/2014  Disability 
discrimination/offence 

1 

Viral Tap itv2 24/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

You've Been 
Framed! 

ITV2 13/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Barbara ITV3 n/a Generally accepted 
standards  

1 

French Open Tennis 
2014 

ITV3 28/05/2014 Outside of remit / other 1 

Midsomer Murders ITV3 27/05/2014 Advertising scheduling 1 

Cricket ITV4 01/06/2014 Outside of remit / other 1 

Partaj med Café 
Bärs 

Kanal 5 
(Sweden) 

06/04/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Iain Dale LBC 97.3 FM 21/05/2014 Due impartiality/bias 1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 16/05/2014 Elections/Referendums 2 

Ken Livingstone and 
David Mellor 

LBC 97.3 FM 24/05/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

James O'Brien LBC 97.3FM n/a Due impartiality/bias 1 

Steve Allen LBC 97.3FM 06/05/2014  Disability 
discrimination/offence 

1 

Return to Zero 
(trailer) 

Lifetime 18/05/2014 Scheduling 1 

Wake Up London London Live 07/05/2014 Product placement 1 

Magic Breakfast with 
Neil Fox 

Magic FM 09/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

The Restoration 
Man 

More4 25/05/2014 Offensive language 1 

Revenge of the 
Middle-aged Woman 

Movie Mix 17/05/2014 Television Access 
Services 

1 

Eurotrash - The 
Sexiest Bits 

Pick TV 24/05/2014 Sexual material 1 

Cars that Rock with 
Brian Johnson 

Quest 01/06/2014 Offensive language 1 

United States of 
Bacon 

Quest 31/05/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 36 

Programming Real Radio 
North West 

n/a Outside of remit / other 1 

News RT 07/05/2014 Due impartiality/bias 1 

Derby Q&A Sangat TV 20/04/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

3 

Mr. Sloane Sky Atlantic 23/05/2014 Outside of remit / other 1 

Programming Sky News n/a Elections/Referendums 1 

Sky News Sky News 19/05/2014 Offensive language 1 

Sky News Sky News 21/05/2014 Due accuracy 1 

Sky News Sky News 27/05/2014 Offensive language 3 

Sky News with Kay 
Burley 

Sky News 26/05/2014 Due impartiality/bias 3 

Football: 
Championship Play-
Off Final 

Sky Sports 1 24/05/2014 Generally accepted 
standards  

1 

About a Boy Sky1 25/05/2014 Offensive language 1 

Soccer A.M. Sky1 17/05/2014 Sexual material 1 

Programming Smooth Radio 23/05/2014 Outside of remit / other 1 

Studio 66 Days Studio 66 TV1 30/04/2014 Sexual material 1 

Alan Brazil Sports 
Breakfast 

Talksport 21/05/2014 Commercial 
communications on 
radio 

1 

Law and Order SVU Universal 
Channel 

26/05/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Soaps Various n/a Scheduling 1 

Programming VOAR 94 radio n/a Outside of remit / other 1 

Who Do You Think 
You Are? 

Yesterday 28/05/2014 Outside of remit / other 1 

 

 
Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches 
of broadcast licences 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about broadcast 
licences, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/general-procedures/. 
 

Licensee Categories  

Smooth Radio (various local AM 
licences) 

Format 
compliance 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 

37 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster may have breached its codes, a condition of its 
licence or other regulatory requirements, it will start an investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the licence or other regulatory requirements being recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 22 May and 4 
June 2014. 

 
Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission date 

Advertising minutage Colors TV 20 April 2014 and 25 
April 2014 

Advertising minutage Rishtey 21 April 2014 

Aey Shomoy NTV 8 April 2014 

Behind Enemy Lines 2 (trailer) and 
Hostel: Part 2 (trailer) 

PRO4 Various 

Business Talk with Safi ATN Bangla 8 April 2014 

Counter Strike GO: Pro League Ginx TV 16 May 2014 

Programming Fadak TV Various 

The Daily Politics BBC 2 22 May 2014 

The Sentenced – Trap for the "Alpha" 
group 

NTV Mir 
Lithuania 

10 March 2014 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about content standards, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 

 
Investigations launched under the Procedures for the consideration and 
adjudication of Fairness and Privacy complaints 

 
Programme Broadcaster Transmission date 

Khara Sach ARY News 19 February 2014 

Channel 4 News Channel 4 22 January 2014 

 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 256 
16 June 2014 

 38 

For more information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness 
and Privacy complaints, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/fairness/. 

 
 
Investigations launched under the General Procedures for investigating 
breaches of broadcast licences 
 

Licensee Licensed 
Service  

Middlesex Broadcasting Corporation 
Limited 

MATV 
(Punjabi) 
 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about broadcast licences, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/general-procedures/. 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/

