
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 249 
3 March 2014 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 4 
 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Dog and Beth: On the Hunt 
CBS Reality, 14 November 2013, 11:00 and 16:00 6 
 
Our World – Sri Lanka’s Unfinished War 
BBC 1 and BBC News channel, 9 November 2013, 05:30 9 
 
News 
Bangla TV, 26 October 2013, 21:00 and 27 October 2013,  
01:00 and 09:30 13 
 
Sponsorship of Balika Vadhu 
Colors, 11 November 2013, 20:00 20 
 

Advertising Scheduling cases 
 
Resolved 
 
Resolved findings table 
Code on the Scheduling of Television Advertising compliance reports 22 
 

Broadcast Licence Condition cases  
 
Provision of licensed service 
London Turkish Radio, 17 October 2013 to present  24 
 
Providing a service in accordance with ‘Key Commitments’ 
Biggles FM, 24, 25 and 27 July 2013       27 
 

Fairness and Privacy cases 
 

Upheld 
 
Complaint by Miss Laura Muirhead  
Cherry Healey: Old Before My Time, BBC Three, 21 October 2013 31 

 
Not Upheld 
 
Complaint by Mr Chris Reynard  
Cowboy Traders, Channel 5, 27 June 2013 36 
  
 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 3 

Complaints Assessed, Not Investigated 46 

 
Investigations List 51 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 

4 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards 
for broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards 
objectives1. Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed 
below. Ofcom also has a duty to secure that every provider of a notifiable On 
Demand Programme Services (“ODPS”) complies with certain standards 
requirements as set out in the Act2. 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes below, as well as licence conditions with which 
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. We also report on the 
outcome of ODPS sanctions referrals made by ATVOD and the ASA on the basis of 
their rules and guidance for ODPS. These Codes, rules and guidance documents 
include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). 
 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, which 
relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains regulatory 
responsibility. These include: 

 

 the prohibition on ‘political’ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising3.  

  
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information can be found on Ofcom’s website for 
television and radio licences.  

 
e) rules and guidance for both editorial content and advertising content on ODPS. 

Ofcom considers sanctions in relation to ODPS on referral by the Authority for 
Television On-Demand (“ATVOD”) or the Advertising Standards Authority 
(“ASA”), co-regulators of ODPS for editorial content and advertising respectively, 
or may do so as a concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters and ODPS, 
depending on their circumstances. These include the Code on Television Access 
Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 

                                            
1
 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 

 
2
 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 

 
3
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast-HTML.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://www.atvod.co.uk/uploads/files/ATVOD_Rules_and_Guidance_Ed_2.0_May_2012.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 5 

licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on 
Listed Events, and the Cross Promotion Code.  
 

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television, radio and on 
demand content. Some of the language and descriptions used in Ofcom’s 
Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 6 

Standards cases 
 

In Breach 
 

Dog and Beth: On the Hunt 
CBS Reality, 14 November 2013, 11:00 and 16:00 
 

 
Introduction 
 
Dog and Beth: On the Hunt is a documentary style reality television series following 
two well known bounty hunters Duane ‘Dog’ Chapman and Beth Chapman around 
the United States as they assist in tracking down and arresting criminals. The series 
is broadcast on CBS Reality which specialises in reality television programmes. The 
licence for CBS Reality is held by CBS Chellozone UK Channels Partnership 
(“Chellozone” or “the Licensee”). 
 
A complainant alerted Ofcom to the use of the word “fuck” in the programme 
broadcast on 14 November 2013 at 11:00 and repeated at 16:00. A second 
complainant alerted us to the repeated use of offensive language in the same 
programme.  
 
On reviewing the material we noted that approximately 23 minutes into the 
broadcast, the word “fuck” was clearly audible, followed in the subsequent four 
minutes by a further four uses of the same word and also Beth Chapman calling a 
man a “motherfucker”. There were also across the programme as a whole, eight 
instances of the word “shit”, two uses of the word “bitch”, and 17 instances of 
bleeped offensive language.  
 
Ofcom considered this material raised issues warranting investigation under the 
following Code rules: 
 
Rule 1.14: “The most offensive language must not be broadcast before the 

watershed (in the case of television)...”.  
 
Rule 1.16: “Offensive language must not be broadcast before the watershed...unless 

it is justified by the context. In any event, frequent use of such language 
must be avoided before the watershed”.  

 
We therefore sought comments from the Licensee as to how the material complied 
with these rules. 
 
Response 
 
Chellozone fully accepted that the programme was in breach of Rules 1.14 and 1.16 
of the Code and apologised for the broadcast of the programme and any offence 
caused.  
 
The Licensee explained that the error resulted from a failure to follow correctly its 
internal compliance procedures. The programme was noted to have been 
“compliance viewed” and “peer reviewed”. The programme was then uploaded ready 
for transmission although not all the edits recommended to make the programme 
compliant with the Code had been made.  
The Licensee listed a number of measures it took once it became aware of the 
broadcast. These included the immediate removal of the programme from its 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 7 

schedules, the deletion of the file from all of its playout systems, the re-editing of the 
material prior to rescheduling, and training sessions for the editing team. In addition, 
the Licensee said that the editor who failed to correctly comply the material prior to 
transmission had been “dealt with in line with company policy”.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content in order to ensure the standards objectives, including that “persons 
under the age of eighteen are protected”. This objective is reflected in Section One of 
the Code.  
 
Rule 1.14 
 
Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast on 
television before the watershed. Ofcom’s research on offensive language1 clearly 
notes that the word “fuck” and variations of this word are considered by audiences to 
be among the most offensive language, particularly when used in an aggressive 
manner. 
 
The broadcast of the word “motherfucker” and five instances of the word “fuck” were 
clear examples of the most offensive language being used in a programme broadcast 
before the watershed. This material therefore breached Rule 1.14. 
 
Rule 1.16 
 
Rule 1.16 states that offensive language must not be broadcast before the 
watershed, unless it is justified by the context; and that, in any event, frequent use of 
such language must be avoided before the watershed.  
 
The words “shit” and “bitch” are considered by audiences to be mildly offensive 
terms2. We noted that there were ten instances of un-bleeped offensive language 
(“shit” and “bitch”) during the programme. In addition there were 17 examples of 
bleeped offensive language. 
 
As Ofcom has pointed out in Guidance, if the use of offensive language in a 
programme is frequent, such that pre-watershed broadcast of the programme 
requires multiple bleeping, there can be a cumulative effect on viewers similar to that 
of the offence caused by the repeated broadcast of the un-bleeped language itself3. 
Where frequent bleeping of offensive language is required for pre-watershed 
transmission, broadcasters may need to edit the programme more rigorously to take 
into account the cumulative effect, or consider whether the programme is not in fact, 
appropriate for pre-watershed broadcast at all.  
 
In this case we considered that 17 examples of bleeped offensive language and ten 
un-bleeped examples of offensive language (for example “shit” and “bitch”), 
amounted to the frequent use of offensive language before the watershed. Ofcom 

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010 

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf) 
 
2
 See footnote 1. 

 
3
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/protecting-

under-18s.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/protecting-under-18s.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/protecting-under-18s.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 8 

also took into account that the effect of these frequent uses of offensive language 
was exacerbated by six uses of the most offensive language in this programme. We 
were concerned that such frequent use of offensive language before the watershed 
was not justified by the context because it would have exceeded audience 
expectations, particularly at 16:00 when children are likely to be home from school. 
 
Ofcom noted that in this case Chellozone accepted that this programme breached 
Rules 1.14 and 1.16, and took various steps after the broadcast to ensure it was not 
shown again before it was re-edited and to improve compliance. 
 
Nonetheless, we considered that the programme breached Rules 1.14 and 1.16. 
 
Breaches of Rules 1.14 and 1.16 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 9 

In Breach 
 

Our World – Sri Lanka’s Unfinished War 
BBC 1 and BBC News channel, 9 November 2013, 05:30 
 

 
Introduction 
 
Our World – Sri Lanka’s Unfinished War was a 30 minute documentary on human 
rights abuses that have allegedly occurred since 2009, when the Sri Lankan civil war 
between the Sri Lankan Government and the Liberation Tigers of Tamil Eelam 
(“LTTE”) ended.  
 
A complainant alerted Ofcom to the inclusion in the report of scenes showing 
disturbing images, which the complainant did not consider to be appropriate for the 
early morning transmission time. 
 
The documentary broadcast on BBC 1 included harrowing accounts of what had 
happened to various men and women who had allegedly been tortured and sexually 
abused by Sri Lankan Government forces. The material also included distressing 
images of dead, naked women and images of scars reportedly inflicted on Tamils by 
the use of burned cigarettes and hot metal rods. 
 
In particular, we considered that the following six sequences were of concern: 
 

 one featuring a Tamil called Vasantha being interviewed by presenter Frances 
Harrison. Vasantha detailed how she had been repeatedly raped and physically 
abused. Vasantha said the following: “They raped me every three days...They 
burned me with cigarettes and they submerged my head into a barrel of water. 
They beat me with a cable on my arm”; 
  

 a sequence showing Siva (a former member of the LTTE) detailing the sexual 
abuse he witnessed of a captured woman LTTE fighter in a Colombo police 
station. Siva said the following: “They stripped her naked in front of me. They 
stretched her legs wide open and inserted an empty coco-cola bottle into her 
private parts. She screamed in pain and fell unconscious...”; 
 

 images of the bodies of three dead, naked, reportedly Tamil, women, lying 
spread-eagled on the ground. These images were followed by an image of the 
dead, naked body of Isaipriya, a female member of the LTTE, who the 
programme reported may have been raped or the victim of sexual violence. 
Although the genitalia and breasts were blurred the images clearly showed scars 
on the victims’ bodies and faces; 
 

 a sequence featuring Anandhi, who said she was forced to join the LTTE during 
the civil war, and had been reportedly raped, beaten and burnt with cigarettes 
while in captivity. This was followed by Nandini (a Tamil civilian), who said she 
had been kidnapped and repeatedly raped; 
 

 a sequence showing Ravi (who said he was forced into being an LTTE member 
for a duration of six months) giving a detailed account of the torture he suffered 
while being detained as part of the Sri Lankan Government’s “rehabilitation 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 10 

programme”1. Ravi said the following: “They beat me, punched me in the 
stomach, burned me with cigarettes. I was beaten with big pipes filled with sand. 
They covered my head with a bag soaked in petrol, then they submerged my 
head in water...I was tortured in all the places I was kept in. They touched my 
private parts and crushed my testicles. They would take us to interrogation and 
question us. They would put my testicles into a draw and slam the draw shut. 
Sometimes I fell unconscious. Then they would bring someone and force me to 
have oral sex with him. Sometimes if we lost consciousness during the torture, 
they would urinate on us”; and 
 

 a sequence showing Siva (a former member of the LTTE) explaining, in graphic 
detail, the sexual abuse he endured. Siva said the following; “I was forced to lie 
flat on the big table. I was stripped naked and my hands were tied down. They hit 
me with cricket wickets on my hips. I was screaming in pain and pleading with 
them not to hurt me. I told them I’d been tortured enough. They had plastic pipes 
filled with barbed wire. At first I didn’t notice, they kept my head down and then 
they put the plastic tube into my rectum. When I screamed in pain they pulled the 
pipe out, leaving the barbed wire inside. Then they started pulling the wire out 
and I couldn’t bear the pain. I told them anything, even lied”. 

 
In response to a request for comments about the broadcast of the programme on 
BBC 1, the BBC News channel informed Ofcom that the documentary was also 
broadcast at the same time on the BBC News channel (see below). 
 
Ofcom considered the material raised issues warranting an investigation under Rules 
1.3 and 2.3 of the Code which state: 
 
Rule 1.3: “Children must be protected by appropriate scheduling from material that 

is unsuitable for them”; 
 
Rule 2.3: “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that 

material which may cause offence is justified by the context...Appropriate 
information should also be broadcast where it would assist in avoiding or 
minimising offence”. 

 
We therefore sought comments from the BBC as to how the material complied with 
these rules. 
 
Response 
 
The BBC said that: “This was a significant scheduling error for which the BBC 
apologises”. The broadcaster explained that the programme was correctly complied 
and editorially assessed for post-watershed transmission only. As a result when it 
was shown over the weekend of 9 and 10 November 2013 on the BBC News channel 
the scheduling of this programme was adjusted accordingly. However a mistake in 
the scheduling allowed this programme to remain in the BBC News channel schedule 
for broadcast at 05:30. Because the BBC News channel is simulcast on BBC 1 at this 
time, this programme was also broadcast on BBC 1 at this time. 
 
In mitigation the BBC pointed out that: news and current affairs content is scheduled 
at 05:30 on BBC 1 seven days a week; audiences do not expect children’s 
programming to be shown at this time on BBC 1; and that a strong editorial warning 

                                            
1
 Under this programme, suspected Tamil rebels were detained in various centres by Sri 

Lankan government forces before being released. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 11 

was provided saying: “This programme contains very graphic images and language 
which some viewers my find disturbing”. It added that BARB figures2 showed that 
only a small number of children watched either BBC1 or BBC News channel at the 
time of the broadcast for a minute or less, and that no children appeared to have 
been watching for up to three minutes of the programme. However, in light of the 
scheduling error, the BBC said it had changed its work practices “to prevent any 
repetition”.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it to be best calculated to secure the standards 
objectives, including that “persons under the age of eighteen are protected” and that 
“generally accepted standards” are applied so as to provide adequate protection for 
members of the public from the inclusion of offensive and harmful material. These 
duties are reflected in Sections One and Two of the Code.  
 
In reaching a Decision in this case, Ofcom has taken into account that broadcasters 
have a right to freedom of expression which gives the broadcaster a right to transmit 
and the audience a right to receive creative material, information and ideas without 
interference from a public body, but subject to restrictions prescribed by law and 
necessary in a democratic society. This is set out in Article 10 of the European 
Convention on Human Rights.  
 
Appropriate scheduling 
 
Rule 1.3 states that children must be protected by appropriate scheduling from 
material that is unsuitable for them. Appropriate scheduling is judged by a number of 
factors including: the nature of the content; the time of the broadcast; and likely 
audience expectations.  
 
We first considered whether the programme contained material unsuitable for 
children.  
 
Ofcom noted that the broadcast contained graphic images of dead, naked women. 
Although their genitalia and breasts were blurred the images clearly showed scars on 
the victims’ bodies. During these sequences menacing music was played which 
heightened the impact of the material. In addition, the harrowing statements of the 
alleged victims included some detailed accounts of the torture and sexual abuse 
endured, as detailed in the Introduction. We therefore considered that the 
programme contained distressing material unsuitable for children.  
  
We went on to assess whether the programme had been appropriately scheduled on 
BBC 1 and the BBC News channel.  
 
The programme was broadcast on a Saturday at 05:30, after the time (05:30) when 
material unsuitable for children should not in general be shown3. Although Ofcom 
noted that the programme was preceded by a clear warning, the provision of such 

                                            
2
 Broadcasting Audience Research Board (BARB) is the official source of television viewing 

figures in the UK. 
 
3
 See the ‘Meaning of “the watershed”’ in Section One of The Code: “The watershed only 

applies to television. The watershed is at 2100. Material unsuitable for children should not in 
general, be shown before 2100 or after 0530.” 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 12 

information – while it may be useful as a guide to viewers in some circumstances – is 
not, in itself, sufficient to ensure that the material is appropriately scheduled. In our 
opinion the cumulative effect of the sequences, as detailed in the Introduction, had 
the potential to cause distress to any younger viewers. Because this programme 
preceded the BBC Breakfast Show on BBC 1, it was unlikely to appeal to a child 
audience. Similarly, the BBC News channel was unlikely to appeal to child viewers. 
Nonetheless, we were concerned that this material was broadcast on a these 
channels, when there was the potential for children to come across this potentially 
distressing material. 
 
For these reasons we considered the broadcaster did not protect children from 
unsuitable material by appropriate scheduling, and Rule 1.3 was breached. 
 
Offensive material 
 
Rule 2.3 of the Code states that in applying generally accepted standards 
broadcasters must ensure that potentially offensive material is justified by the 
context. Context includes but is not limited to, editorial content of the programme, 
warnings given to viewers, the time of the broadcast and the service the material was 
broadcast on.  
 
We first considered whether the programme contained material that was potentially 
offensive. As detailed above, the broadcast included a number of sequences with 
detailed images and descriptions of rape, torture and other alleged human rights 
abuses. In Ofcom’s view these were capable of causing distress to viewers and had 
the potential to cause offence. 
 
We went on to consider whether the broadcast of this material was justified by the 
context. 
 
In Ofcom’s view some of the images and descriptions of the alleged abuses were 
quite graphic and so capable of causing considerable offence to some viewers, 
especially those who came across them unawares. Some of the material broadcast 
was therefore likely to exceed viewers’ expectations because they would not 
normally have expected to come across such potentially distressing images and 
graphic descriptions of violence between 05:30 and 06:00 on BBC 1 or the BBC 
News channel. We noted that a clear warning was broadcast at the start of the 
programme (“very graphic images and language which some viewers may find 
distressing”). We also took into consideration that the programme was shown on 
BBC 1 and the BBC News Channel which typically broadcast news and current 
affairs at 05:30 with a greater appeal to adults. 
 
Ofcom noted that the BBC was aware of its “significant scheduling error” and that the 
programme had originally been complied for a post-watershed transmission. 
Nonetheless, on balance, we considered that the potentially offensive material was 
not justified by the context, and therefore rule 2.3 was also breached.  
 
Breaches of Rules 1.3 and 2.3



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 13 

In Breach  
 

News 
Bangla TV, 26 October 2013, 21:00 and 27 October 2013, 01:00 and 09:30 
 

 
Introduction 
 
Bangla TV is a news and general entertainment channel broadcast in Bengali and 
serving a Bangladeshi audience. The licence for Bangla TV is held by Bangla TV 
(UK) Ltd (“Bangla TV” or “the Licensee”). 
 
A complainant alerted Ofcom to an interview in a news bulletin on Bangla TV with 
Lutfur Rahman1, the Executive Mayor of Tower Hamlets. This news item was 
broadcast three times: once on 26 October, and twice the following day. The 
complainant considered that the interview was “an advertorial” for Lutfur Rahman and 
was not duly impartial.  
 
Ofcom commissioned a transcript of the interview with Lutfur Rahman, translated 
from the original Bangla into English by an independent translator. We noted that the 
interview was introduced by a newsreader and then consisted of statements from a 
reporter, from Lutfur Rahman, and it also included filmed ‘vox pop’ statements from 
three members of the public: 
 
Newsreader: “The Executive Mayor of Tower Hamlets Lutfur Rahman has 

completed three years of his term. While facing many obstacles, how 
successful has the mayor of the people been? In the British 
Bangladeshi community, he is a much talked-about mayor. Let’s hear 
our chief reporter reporting his news, with Rezaul Karim Mridha as the 
cameraman”.  

 
Reporter: “Lutfur Rahman is the Executive Mayor of Bangladeshi populated 

Tower Hamlets. He was the first elected Mayor from the ethnic 
minorities. He failed to get a nomination from Labour Party. However 
he was elected as an independent candidate by getting 51% of the 
votes on 21 October of 2010”. 

 
[Clip of the announcement of Lutfur Rahman’s election victory] 
 
Archive clip of Lutfur Rahman (“LR”): 
 

“They want to see a Mayor with a clear mandate to serve the people 
of Tower Hamlets”. 

 
Reporter: “‘I will serve the people’, was his promise to the people. The people 

have recognised that he has kept his promise”. 
 
Member of the public 1: 
 
 “I will say we are extremely lucky to have a Mayor like him”. 
 
 

                                            
1
 Lutfur Rahman is the first directly elected Executive Mayor of Tower Hamlets, who was 

elected to office on 21 October 2010. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 14 

Member of the public 2: 
 
“He has empowered our community”.  

 
Member of the public 3: 
 
 “I think we certainly need him for another three to four years”. 
 
Reporter: “In his three years term, he has contributed in housing, education and 

crime control. During the severe funding cut by the central 
Government, he still managed to provide alternative education 
allowance, free school meals, construction of the highest number of 
social housing etc. Also he has been praised as he managed to hire 
police forces from his own funding”. 

 
LR: “Housing is a priority, education is another priority. Community safety, 

young people and social skills are the priorities. We have provided 
housing for 4,000 in last 3 years. Education is my passion. Education 
is my strong priority, my top priority. I want our kids to go to the top 
universities. I want them to do well in their studies and get good jobs 
and compete with the best in the country. Performance in GCSE 
exams has gone down in the whole country, while performance in our 
borough has gone up. There is a project of 380 million pounds for 
every school in Tower Hamlets, either the work has been completed, 
or is going on or it will soon start”. 

 
Reporter: “He has reached to the pinnacle of his success through his 

unparalleled contribution and determination... He is an example how 
you could form a dynamic team without being part of a political party”. 

 
LR: “If you are committed, if you are ambitious, if you are hard-working, 

you can deliver for the community. You don’t need a party to deliver. 
Our institution has proved that. We are independent but we are hard-
working”.  

 
Reporter: “Despite the pressure from different sides and close-monitoring by the 

media, the mayor wants to continue his work in the future. He has 
called Tower Hamlets ‘the land of opportunities’ and asked for help 
from everybody. Ibrahim Khalil, Bangla TV News London”.  

 
On assessing these programmes, we also noted that a laptop was visible whenever 
the newsreader spoke to camera. The laptop, which was positioned so that the 
manufacturer’s logo was clearly identifiable, was shown for an extended period 
during the studio-based material in each bulletin.  
 
We considered that this content raised issues warranting investigation under Rules 
5.1 and 9.5 of the Code, which state: 
 
Rule 5.1:  “News, in whatever form, must be reported with due accuracy and 

presented with due impartiality”. 
 

Rule 9.5: “No undue prominence may be given in programming to a product, 
service or trade mark. Undue prominence may result from:  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 15 

 the presence of, or reference to, a product, service or trade mark in 
programming where there is no editorial justification; or  

 the manner in which a product, service or trade mark appears or is 
referred to in programming”.  

 
We therefore asked the Licensee for its comments on how the content complied with 
these rules. 
 
Response 
 
In relation to Rule 5.1, Bangla TV said that as a Bengali language television channel 
and given “Tower Hamlets has got high concentration of Bengali speaking 
population” it therefore broadcast coverage of “almost all significant event[s] in that 
borough”. In this case, the item featuring Lutfur Rahman was “a report on [the] third 
anniversary” of his election as the first directly elected Mayor of Tower Hamlets. The 
Licensee said that it broadcasts “without any political bias or intention to promote 
anybody”, and added that in the past it had covered, for example, “conferences by all 
major political parties in Tower Hamlets including Labour, Conservatives and Liberal 
Democrats”. 
 
Bangla TV stated its belief that the information in the news item was “mostly correct” 
and that it had not received “any contradiction from any quarter about any 
information” contained within it. However, the Licensee stated that the news item 
could have been “more balanced” by incorporating “views from [the] opposite side of 
the mayor”. It added that Bangla TV was temporarily off-air at the time it sent its 
comments to Ofcom (19 December 2013), but that when it recommenced 
broadcasting it would broadcast “a report of similar length to focus the view point of 
[the] mayor’s opposition”. 
 
In relation to Rule 9.5, the broadcaster stated that the laptop had not been included 
in the programmes as a result of a commercial arrangement. It said that “due to a 
sudden break down of our news [teleprompter], a laptop was placed to enable the 
newsreader to present the news”. Bangla TV said that due to the pressure of a live 
news transmission the “studio staff didn’t notice” the prominence of the 
manufacturer’s logo during the three broadcasts of this news bulletin. The Licensee 
added that the teleprompter was repaired the following day and apologised for the 
mistake.  
 
In conclusion, Bangla TV said that it would be “very cautious” in undertaking its 
compliance in future. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set 
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure the 
standards objectives, including that news on television and radio services is 
presented with due impartiality. This objective is reflected in Section Five of the 
Code.  
 
In addition, the Act also requires Ofcom to set standards for broadcast content as 
appear to it best calculated to secure “that the international obligations of the United 
Kingdom with respect to advertising included in television and radio services are 
complied with”. Article 19 of the Audiovisual Media Services Directive (“the AVMS 
Directive”) requires, among other things, that television advertising is kept visually 
and/or audibly distinct from programming. The purpose of this is to prevent 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 16 

programmes becoming vehicles for advertising and to protect viewers from 
surreptitious advertising. Further, Article 23 of the AVMS Directive requires that 
television advertising is limited to a maximum of 12 minutes in any clock hour. 
 
The above requirements are reflected in, among other Code rules, Rule 9.5, which 
prohibits the undue prominence of products, services or trade marks in programming. 
 
Ofcom therefore considered the item’s compliance with Rules 5.1 and 9.5 of the 
Code. 
 
Rule 5.1 
 
Rule 5.1 states: 
 

“News, in whatever form, must be reported with due accuracy and presented with 
due impartiality”. 

 
When applying the requirement to preserve due impartiality, Ofcom must take into 
account the broadcaster’s and audience’s right to freedom of expression. This is set 
out in Article 10 of the European Convention on Human Rights. The right of freedom 
of expression encompasses the right to hold opinions and to receive and impart 
information and ideas without interference by public authority. The broadcaster’s right 
to freedom of expression is not absolute. In carrying out its duties, Ofcom must 
balance the right to freedom of expression on one hand, against the requirement in 
the Code to preserve “due impartiality” on matters relating to political or industrial 
controversy or matters relating to current public policy.  
 
Ofcom recognises that Section Five of the Code, which sets out how due impartiality 
must be preserved, acts to limit to some extent freedom of expression. This is 
because its application necessarily requires broadcasters to ensure, for example, 
that neither side of a debate relating to matters of political or industrial controversy 
and matters relating to current public policy is unduly favoured. Therefore, while any 
Ofcom licensee should have the freedom to discuss any controversial subject or 
include particular points of view in its programming, in doing so broadcasters must 
always comply with the Code.  
 
In reaching decisions concerning due impartiality, Ofcom underlines that the 
broadcasting of comments either criticising or supporting the policies and actions of 
any government, state, political organisation or elected politician is not, in itself, a 
breach of due impartiality. Any broadcaster may do this provided it complies with the 
Code. However, depending on the specific circumstances of any particular case, it 
may be necessary to reflect alternative viewpoints in an appropriate way to ensure 
that Section Five is complied with. 
 
The obligation in Rule 5.1 to present news with due impartiality applies potentially to 
any issue covered in a news programme, and not just to matters of political or 
industrial controversy and matters relating to current public policy. In judging whether 
due impartiality has been preserved in any particular case, the Code makes clear 
that the term “due” means adequate or appropriate to the subject matter. Therefore 
“due impartiality” does not mean an equal division of time has to be given to every 
view, or that every argument and every facet of the argument has to be represented. 
Due impartiality may be preserved in a number of ways and it is an editorial decision 
for the broadcaster as to how it ensures due impartiality is maintained.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 17 

In assessing whether any particular news item has been reported with due 
impartiality, we take into account all relevant facts in the case, including: the 
substance of the story in question; the nature and context of the coverage; and, 
whether there are varying viewpoints on a news story, and if so, how a particular 
viewpoint or viewpoints on a news item could be or are reflected within news 
programming.  
 
In this case, Ofcom noted that this news item included an interview with Lutfur 
Rahman during which he stated what, in his view, his administration had achieved 
since he was elected to the post of Mayor of Tower Hamlets. The item also featured 
statements from the news reporter who had interviewed Lutfur Rahman, as well as 
filmed ‘vox pop’ statements from three members of the public referring to Lutfur 
Rahman. 
 
We recognise that this item of news dealt with an issue of interest to the UK 
Bangladeshi community in particular, namely the anniversary of the election of a 
Bangladeshi Mayor of Tower Hamlets, which is an area with a large Bangladeshi 
population. It is important that broadcasters – taking account of their and the 
audience’s right to freedom of expression – are able to report such stories to their 
viewers or listeners. This is particularly the case when news stories concern subjects 
of interest to their target audience. The Code does not in any way prohibit news 
programmes from including views that refer to particular politicians and their policies 
– however that news must be reported with due accuracy and presented with due 
impartiality. 
 
There were a number of statements which could reasonably be characterised as 
being supportive of Lutfur Rahman and his policies. For example, Lutfur Rahman 
said the following: “We have provided housing for 4000 in last 3 years”; 
“[p]erformance in GCSEs in our borough has gone up”; and “There is a project of 380 
million pounds for every school in Tower Hamlets, either the work has been 
completed, or is going on or it will soon start”. In addition, there were the following 
statements from three members of the public: “I will say we are extremely lucky to 
have a Mayor like [Lutfur Rahman]”; “[Lutfur Rahman] has empowered our 
community”; and “I think we certainly need [Lutfur Rahman] for another three to four 
years”. Further, we noted that the reporter in this news item made various statements 
that were positive about Lutfur Rahman and his policies. For example, the reporter 
said that: “The people have recognised that [Lutfur Rahman] has kept his promise”; 
and “[Lutfur Rahman] has reached to the pinnacle of his success through his 
unparallel contribution and determination”. 
 
We took into account that at no point did the news item reflect any viewpoint to 
counter or otherwise to provide an alternative to the positive statements being made 
in support of Lutfur Rahman and his policies. Nothing critical about Lutfur Rahman’s 
performance, actions or policies as mayor was included in the news item. We noted 
that Bangla TV said that there had not been “any contradiction from any quarter 
about any information” contained within the news item. However, in Ofcom’s view, 
given the wholly positive nature of the statements made in support of Lutfur Rahman 
and his policies, it was incumbent on the Licensee to ensure the viewpoint of those 
individuals or political parties who are in opposition to the administration of Lutfur 
Rahman were reflected to some extent. In this regard, we noted that the Licensee 
stated to Ofcom that the news item in this case could have been “more balanced with 
views from [the] opposite side of the mayor” being reflected in the item. 
 
We noted that Bangla TV said that when it recommenced broadcasting it planned to 
broadcast “a report of similar length to focus the view point of [the] mayor’s 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 18 

opposition”. Even if Bangla TV did broadcast such a report (and it has not informed 
Ofcom that it has done so), it would not be sufficient to ensure the original news item 
was presented with due impartiality on 26 and 27 October 2013. Alternative 
viewpoints must normally be reflected appropriately in the same item or bulletin, or 
sufficiently close in time, for it to be reasonable to conclude that the original news 
item was presented with due impartiality.  
 
Ofcom emphasises that there is no requirement for broadcasters to provide an 
alternative viewpoint on all news stories or issues in the news, or to do so in all 
individual news programmes. It is also legitimate for a programme to be, for example, 
supportive of certain nation-states or political parties. However, all news stories must 
be presented with due impartiality: that is with impartiality adequate or appropriate to 
the subject and nature of the programme. Presenting news stories with due 
impartiality in news programmes very much depends on editorial discretion being 
exercised appropriately in all the circumstances.  
 
Given the above, we concluded that the news item was not presented with due 
impartiality and was therefore clearly in breach of Rule 5.1 of the Code. 
 
Rule 9.5 
 
Rule 9.5 restricts the degree of prominence that can be given to references to 
products or services in programmes. Ofcom’s Guidance Notes on Section Nine2 
state:  
 

“The level of prominence given to a product, service or trade mark will be judged 
against the editorial context in which the reference appears. A product that is 
integral to a scene may justify a greater degree of product exposure, for example 
shots of a car during a car chase scene. However, where a product is used as a 
set prop, care should be taken to avoid close-up or lingering shots”.  

 
Ensuring that products do not receive undue prominence is particularly important in 
news bulletins where viewers should be able to expect that content is not subject to 
commercial influence. Although there are limited circumstances where news 
programmes may legitimately feature content that contains commercial references, 
the Code requires that such references to products and services are editorially 
justified and are not promotional or unduly prominent.  
 
In the news bulletin described above, we noted that whenever the newsreader spoke 
to camera the laptop was placed on the desk in the foreground of the shot where it 
took up almost a fifth of the frame. We also noted that the way it had been positioned 
meant that the manufacturer’s logo was clearly visible for an extended period during 
those sequences.  
 
Ofcom accepts that the use of electronic devices such as laptops or tablets by 
presenters or reporters may be justified in news editorial content, and that, 
accordingly, brief and therefore limited visual references to the brand of the device 
may sometimes appear on-screen. In this case, we took into account that the laptop 
had been placed on the newsreader’s desk by the production team “to enable the 
newsreader to present the news” while the Licensee’s teleprompter was repaired.  
 
However, we also noted that, in this case the laptop had been prominently positioned 
with the manufacturer’s logo clearly visible whenever the newsreader was shown. 

                                            
2
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 19 

Further, it seemed to us that the newsreader did not use the laptop at all during the 
broadcast and instead spoke directly to camera whenever he was shown. 
Consequently, the possible justification for the degree of exposure given to the laptop 
manufacturer during the bulletin, was significantly limited.  
 
In light of the factors highlighted above, we concluded that the laptop had been given 
undue prominence during the bulletin, in breach of Rule 9.5.  
 
We expect the Licensee to take steps to improve its compliance in relation to 
Sections Five and Nine of the Code. 
 
In view of the fact that Ofcom recorded a breach of Section Five of the Code against 
Bangla TV in August 20133 and that there is an election for the post of mayor in 
Tower Hamlets taking place in May 2014, Ofcom will request a meeting as soon as 
possible with the Licensee to ensure it fully understands its obligations to comply with 
Sections Five and Six of the Code. Further, in the same Finding, Ofcom also 
recorded breaches under Section Nine of the Code. We will therefore use this 
opportunity to discuss the Licensee’s compliance considerations in relation to Section 
Nine of the Code. 
 
Breaches of Rules 5.1 and 9.5 

                                            
3
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-

bulletins/obb236/obb236.pdf, dated 27 August 2013. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb236/obb236.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb236/obb236.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 20 

In Breach 
 

Sponsorship of Balika Vadhu 
Colors, 11 November 2013, 20:00 
 

 
Introduction 
 
Colors is a general entertainment channel broadcast in Hindi. The licence for Colors 
is held by Viacom 18 Media (UK) Limited (“Viacom” or “the Licensee”). 
 
A complainant alerted Ofcom to the sponsorship credits around the programme 
Balika Vadhu – an Indian soap drama sponsored by three companies.  
 
Ofcom noted that the programme sponsorship arrangements were identified before 
the start and at the end of the programme with static cards bearing the name of each 
sponsor and a voiceover describing the sponsorship arrangement. However, when 
the cards were transmitted as the programme entered and came out of internal 
advertising breaks, no reference to the sponsorship arrangement was included. 
 
Ofcom considered the credits broadcast around the internal advertising breaks raised 
issues warranting investigation under Rule 9.19 of the Code, which states that:  
 

“Sponsorship must be clearly identified by means of sponsorship credits. These 
must make clear:  
 
(a) The identity of the sponsor by reference to its name or trade mark; and  
(b) The association between the sponsor and the sponsored content”. 
 

We therefore sought comments from the Licensee regarding compliance with Rule 
9.19(b). 
 
Response 
 
Viacom apologised for the failure to insert a voiceover when the programme entered 
and came out of internal advertising breaks, which it said was the result of an error 
by a member of its scheduling team. The Licensee said that it had “taken appropriate 
steps” to tighten processes and prevent further errors. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set 
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure a number of 
standards objectives, one of which is “that the international obligations of the United 
Kingdom with respect to advertising included in television and radio services are 
complied with”.  
 
The EU Audiovisual Media Services (“AVMS”) Directive requires sponsored 
programmes to be “clearly identified as such by the name, logo and/or any other 
symbol of the sponsor such as a reference to its product(s) or service(s) or a 
distinctive sign thereof in an appropriate way for programmes at the beginning, 
during and/or end of the programmes”. Such identification is usually achieved by way 
of sponsorship credits broadcast around sponsored programmes and is in intended 
to keep sponsorship material distinct from advertising content.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 21 

The requirements of the AVMS Directive to identify sponsorship arrangements are 
reflected in Rule 9.19 of the Code which states that sponsorship must be clearly 
identified by means of sponsorship credits, and that the sponsorship credits must 
make clear the identity of the sponsor and the association between the sponsor and 
the sponsored content. 
 
The sponsorship credits for Balika Vadhu broadcast around internal advertising 
breaks during the programme did not make any reference to the sponsorship 
arrangement. Because the credits did not make clear the association between the 
sponsors and the programme, we have recorded a breach of Rule 9.19(b).  
 
In a Finding published in issue 244 of Ofcom’s Broadcast Bulletin1, we put Viacom on 
notice that we would consider whether to take further regulatory action in the event of 
other breaches by the Licensee relating to sponsorship credits. Because the 
programme in this case was broadcast before we notified Viacom of the earlier 
breach Finding, we do not propose to take further action at this time. We reiterate, 
however, that Ofcom will consider whether additional measures are necessary if 
other compliance issues arise.  
 
Breach of Rule 9.19(b) 

                                            
1
 See: http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb244/.  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb244/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 22 

Advertising Scheduling cases 
 

Resolved 
 

Resolved findings table 
Code on the Scheduling of Television Advertising compliance reports 
 

 
Rule 4 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) states: 
 

“... time devoted to television advertising and teleshopping spots on any channel 
must not exceed 12 minutes.” 

 

Channel Transmission date 

and time 

Code and 

rule / 

licence 

condition  

Summary finding  

BT Sport 2 24 November 2013, 

23:00 

COSTA 

Rule 4 

Ofcom noted during monitoring 
that BT Sport 2 exceeded the 
permitted advertising allowance 
on this date by 30 seconds. 
 
The licence holder for BT Sport 
2, British Telecommunications 
Plc (“BT”), said the error 
occurred due to the late delivery 
of a programme scheduled from 
22:00 to 24:00. That programme 
was longer than expected, and 
pushed some commercials 
intended for the 22:00 clock 
hour into the 23:00 clock hour. 
 
BT said its procedure required 
each clock hour to be checked. 
Due to the start time for the 
24:00 programme being as 
originally scheduled, it had been 
incorrectly assumed that there 
were no issues with commercial 
breaks between 22:00 and 
24:00, and this procedure was 
not followed on this occasion. 
  
BT confirmed it had taken steps 
to ensure that agreed 
procedures are followed on 
every occasion. 
  
Resolved 
 
 
  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 23 

Capital TV 21 and 22 November 
2013 

COSTA 
Rule 4 

Ofcom noted, during monitoring, 
that Capital TV exceeded the 
permitted advertising allowance 
in a clock hour on 21 and 22 
November by 120 seconds and 
22 seconds respectively. 
  
The licence holder for Capital 
TV, Global Music Television 
Limited (“Global”), said both 
incidents involved the broadcast 
of two successive longform 
programmes. Breaks in each 
individual programme had been 
inserted to comply with COSTA, 
but when broadcast in 
succession part of one break 
was pushed into the next clock 
hour.  
  
Although this error had been 
identified and amended 
manually in advance, a 
scheduling change by a new 
staff member had inadvertently 
moved the start time of the first 
programme on each date, 
resulting in additional 
commercials in the clock hour 
concerned. 
  
Global said these longform 
programmes were a departure 
from its usual music video 
scheduling, which meant these 
particular breaches were not 
identified in standard checks.  
  
Global confirmed it had 
reviewed procedures in light of 
this error, including retraining all 
staff and ensuring additional 
monitoring of longform 
programming before broadcast. 
  
Resolved 
  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 

24 

Broadcast Licence Condition cases 
 

In Breach 
 

Provision of licensed service 
London Turkish Radio, 17 October 2013 to present  
 

 
Introduction 
 
London Turkish Radio (“LTR”) is a local AM commercial radio station licensed to 
provide a local sound broadcast service for the Turkish and Turkish Cypriot 
community in North London under Part III of the Broadcasting Act 1990 (as 
amended) (“the Licence”). The Licence is held by Kirmizi Beyaz Kibris Ltd (“the 
Licensee”). 
 
During the week of 28 October 2013, it came to Ofcom’s attention that LTR had 
ceased broadcasting its licensed service. The Licensee subsequently confirmed to 
Ofcom that the service ceased broadcasting on 17 October 2013. 
 
Ofcom considered that this raised issues warranting investigation under Condition 
2(1) contained in Part 2 of the Schedule of the Licence, which states that: 
 

“The Licensee shall provide the Licensed Service specified in the Annex for the 
licence period and shall secure that the Licensed Service serves so much of the 
licensed area as is for the time being reasonably practicable.” (Section 106(2) of 
the Broadcasting Act 1990). 

 
Ofcom therefore wrote to the Licensee to provide the Licensee with an opportunity to 
make representations about this (and, in particular, to make representations about 
what steps it intended to take to resolve the matter).  
 
Response 
 
The Licensee detailed some of the circumstances that had led to its current financial 
difficulties, which in turn had adversely affected its ability to sustain the service. In 
particular, it explained that it: 
 

 had been erroneously receiving electricity from two different suppliers and that, 
as a result of non-payment to one of these suppliers, LTR’s electricity supply had 
been cut in October (at which point the service ceased broadcasting); and 

 

 had experienced slow/non-payment by individuals or companies that had 
advertised on LTR, and was required to pay significant amounts of money for 
studio rental arrangements and, to reinstate its electricity supply, the Licensee 
was required to pay a security deposit. 
 

The Licensee also explained that it had been “expecting more help and advice from 
Ofcom regarding certain issues” since becoming responsible for the Licence in 2011, 
given that it was not experienced in the field of broadcasting.  
 
Finally, the Licensee stated that it “was not aware of the breach in licensing and also 
cannot do much about it at present until I can transfer the studio. I still believe that 
LTR can remain on air.” The Licensee did not, in making its representations, give any 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 25 

firm indication to Ofcom of when it would be in a position to re-commence 
broadcasting the licensed service. However, a formal licence transfer request has 
since been received by Ofcom.  
 
Decision 
 
Ofcom has a range of duties in relation to radio broadcasting, including securing the 
provision of a range and diversity of local radio services within the United Kingdom. 
Further, Ofcom also has a range of more general duties which include securing the 
optimal use is made of the electromagnetic spectrum and the availability throughout 
the United Kingdom of a wide range of television and radio services which (taken as 
a whole) are both of high quality and calculated to appeal to a variety of tastes and 
interests.  
 
These matters find expression in, or are linked to, the licence condition requiring the 
provision of the specified licensed service. Where a licensed service is not being 
provided in accordance with the licence, none of the required commercial radio 
programme output is provided. Accordingly, optimal use is not being made of that 
radio spectrum and choice for listeners is reduced. 
 
In this case, by ceasing to provide its licensed service from 17 October 2013, the 
Licensee breached Licence Condition 2(1) in Part 2 of the Schedule to the Licence. 
Ofcom has therefore formally recorded this breach by the Licensee. 
 
The Licensee set out the circumstances that led to it ceasing to broadcast the 
service. In this case, the Licensee had stopped broadcasting as a result of the action 
of a third party (an electricity provider) because an outstanding invoice had not been 
paid by the Licensee.  
 
While we acknowledge that the Licensee was experiencing financial difficulties which 
may be linked to some degree to third parties (e.g. customers and suppliers), it is the 
responsibility of a licensee to manage its affairs so that the service it is licensed to 
deliver continues to be provided.  
 
No definitive plan was put forward by the Licensee in its representations for how the 
service would be resumed in the near future, beyond stating that the Licensee’s 
electricity bill could be paid once monies owed to it were settled, and relocation could 
save significant amounts. These plans did not appear to be concrete; for example, 
we were not informed of any detail on plans to recover outstanding debts and, 
although the Licensee had since vacated its former premises, it had been unable to 
obtain replacement premises. 
 
Since receiving the Licensee’s representations, a formal licence transfer request has 
been received and is under consideration. 
 
While taking account of the circumstances set out by the Licensee, and the fact that 
a licence transfer request has now been received, it remains the case that, by 
ceasing to provide its licensed service on its AM frequency, 1584 KHz, from 17 
October 2013, the Licensee breached Licence Condition 2(1) in Part 2 of the 
Schedule to the Licence. In addition, as the Licensee has not resumed broadcasting, 
this breach by the Licensee is continuing. Provision by a Licensee of its licensed 
service on the frequency assigned to it is the fundamental purpose for which a 
commercial radio licence is granted.  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 26 

Ofcom considers this on-going non-provision of the LTR service to be serious. We 
have therefore put the Licensee on notice that we will consider this ongoing 
breach for the imposition of a statutory sanction which could result in, 
amongst other things, the revocation of the Licence. 
 
Breach of Licence Condition 2(1) in Part 2 of the Schedule to the commercial 
radio licence held by Kirmizi Beyaz Kibris Ltd (licence number AL000172BA/1) 
for North London. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 

27 

In Breach 
 

Providing a service in accordance with ‘Key Commitments’ 
Biggles FM, 24, 25 and 27 July 2013  
 

 
Introduction 
 
Biggles FM is a community FM radio station licensed to provide a service for people 
in Biggleswade, Potton, and the surrounding area. The licence is held by Biggles FM 
(or “The Licensee”). 
 
Like other community radio stations, Biggles FM is required to deliver its ‘Key 
Commitments’. ‘Key Commitments’ form part of each community radio station’s 
licence. They set out how the station will serve its target community and include a 
description of the programme service; social gain (community benefit) objectives 
such as training provision; arrangements for access for members of the target 
community; opportunities to participate in the operation and management of the 
service; and accountability to the community.  
 
Biggles FM’s key commitments can be viewed here:  
http://www.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000196.pdf 
 
Ofcom received a complaint that Biggles FM was failing to deliver certain Key 
Commitments, and under-delivering on others.  
 
We therefore requested recordings of three days of Biggles FM’s output, covering 
Wednesday 24 July, Thursday 25 July and Saturday 27 July 2013. After monitoring 
this output, and requesting a range of information from the Licensee, we identified a 
number of concerns about the Licensee’s delivery of the following Key Commitments: 
 
Live output 
 
 “The service will typically be live for 12 hours per day. (Live programming may 
include pre-recorded inserts, if applicable).” 
 
The Licensee told us that the number of live hours it was broadcasting each day was 
below the 12 hours per day required by the Key Commitments. 
 
Music to speech ratio 
 
“Live output will typically comprise 75% music and 25% speech (‘speech’ excludes 
advertising, programme/promotional trails and sponsor credits).” 
  
Following monitoring of daytime programming on Wednesday 24 July, Ofcom found 
the output of Biggles FM comprised 92% music and 8% speech (excluding 
advertising, programme/promotional trails and sponsorship credits). This was clearly 
below the 25% speech level required by the Key Commitments. 
 
Local issues 
 
“The station will feature local issues and cover items of community concern. It will 
invite people to participate in phone-in discussion programmes on a regular basis.” 

http://www.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000196.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 28 

From our monitoring of Biggles FM’s output, we found little or no evidence of any 
speech relating to local issues and/or items of community concern, or of regular 
phone-in discussions during programming. 
 
Listener Panel 
 
“The station will have a Listener Panel made up of community members to provide 
feedback on the station’s service.” 
 
Following our request for information, the Licensee was unable to provide any 
evidence of the existence of a Listener Panel. 
 
Ofcom considered that these issues warranted investigation under Conditions 2(1) 
and 2(4) in Part 2 of the Schedule to Biggles FM’s licence. These state, respectively:  
 

 “The Licensee shall provide the Licensed Service specified in the Annex1 for the 
licence period.” (Section 106(2) of the Broadcasting Act 1990) and; 
 
 “The Licensee shall ensure that the Licensed Service accords with the proposals 
set out in the Annex so as to maintain the character of the Licensed Service 
throughout the licence period.” (Section 106(1) of the Broadcasting Act 1990).  

 
We therefore wrote to the Licensee to request its comments on how it was complying 
with these Conditions, referencing specific Key Commitments.  
 
Response 
 
Live output 
 
The Licensee confirmed that, on average, there were nine hours of live output 
broadcast across the three days in question (11.5, 6.5 and 9). The Licensee 
submitted that “the dates you requested – all three in the same week – are not a fair 
and typical representation of our broadcast year...less than one percent of our annual 
output.” It added: “We lost a valued member of weekday daytime output during 2013 
[and] this caused the live hours count to be lower than 12 on some days monitored.”  
 
Music to speech ratio 
 
The Licensee said that its own monitoring of its output on Wednesday 24 July was 
higher than Ofcom’s calculations of 92% music and 8% speech2 and showed a ratio 
of 84% music to 16% speech. The Licensee again highlighted that “The dates you 
monitored were not representative of our music to speech output due to the fact that 
we were still seeking a replacement for our daytime presenter.” 
 
Local issues 
 
The Licensee responded that “With your audio monitoring of less than one percent of 
our annual output you missed a lot of what we do.” It added that: “Every Friday 
morning we link up with the Editor of the Biggleswade Chronicle and in this live chat 

                                            
1
 Biggles FM’s Key Commitments can be found at:  

http://www.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000196.pdf. 
 
2
 Ofcom calculates speech percentages excluding advertising, programme/promotional trails 

and sponsorship credits. 

http://www.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000196.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 29 

lasting about 15-20 minutes we discuss local breaking news stories and items of 
interest….listeners often phone, text, email or message us on Facebook”. 
 
With regard to the absence of regular phone-in discussions, the Licensee explained 
that: “We have tried to encourage telephone callers to contact us in answer to 
questions or statements – we don’t set up callers like a lot of stations do.”  
 
Listener Panel 
 
Responding to our concerns about how it was complying with the requirement for a 
Listener Panel, the Licensee said that: “We currently gather information directly from 
our listeners by email, text, phone and Facebook on all live shows. Every Friday we 
throw open the last hour of the Breakfast Show to the listeners’ choice – from this we 
compile a list of the type and style of music they would like to hear.” 
 
Decision 
 
Ofcom has a range of duties in relation to radio broadcasting, including securing a 
range and diversity of local radio services which are calculated to appeal to a variety 
of tastes and interests, and the optimal use of the radio spectrum. These matters are 
reflected in the licence condition requiring the provision of the specified licensed 
service. Provision by a Licensee of its licensed service on the frequency assigned to 
it is the fundamental purpose for which a community radio licence is granted. 
 
Biggles FM is licensed to provide a service for the people of Biggleswade, Potton, 
and the surrounding area and as such, local speech content should reasonably be 
expected to be both a frequent and prominent part of its output.  
 
Live output 
 
The Licensee confirmed that, on the three days we monitored, it was under-delivering 
on the required 12 hours per day of live broadcasting which it attributed, in part, to 
losing a key volunteer. We noted that the Licensee had not made us aware of this 
situation at the time. The Licensee said that it had subsequently been delivering this 
Key Commitment following the recruitment of a new presenter. 
 
Music to speech ratio 
 
The Licensee was clearly failing to deliver the “typically 25%” speech required by its 
Key Commitments during live hours. The Licensee stated that the dates monitored 
were not representative of its typical speech levels due to the fact that it was still 
seeking a replacement for its daytime presenter. However, as already noted, the 
Licensee had not made us aware of this situation at the time. 
 
Local issues 
 
We noted that the Licensee had pointed us to other content it said it broadcasts each 
Friday that covers local issues. However we were concerned that, during the three 
days of monitoring, we found little or no evidence of any speech regarding local 
issues and/or items of community concern, as requred by the Key Commitments, and 
Biggles FM was unable to direct us to any. With regard to the provision of phone-in 
discussions, while Ofcom appreciates that it may not be easy to prepare and run 
regular phone-ins on a station of this size, it is nevertheless something that was 
promised by the Licensee at the time of licence award, and therefore formed part of 
its Key Commitments.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 30 

Listener Panel 
 
While the Licensee stated in its representations that it gathers information directly 
from listeners by email, text, phone and Facebook, we do not consider this to be a 
suitable replacement for a formal Listener Panel, as currently required by the Key 
Commitments.  
  
Conclusion 
 
A key theme running through the Licensee’s representations was that it did not 
consider three days of output to constitute a “fair and typical” representation of its 
broadcast year. Our view is that three days of audio taken from the same week 
should be an adequate amount of time for any community radio station to be able to 
demonstrate that it is delivering the bulk of its on-air Key Commitments, and should 
in most cases be sufficient to provide Ofcom with a reliable indication of the type and 
range of content being broadcast by the service.  
 
Having considered the Licensee’s representations, it remained our view that Biggles 
FM was not delivering some of the most important aspects of its current published 
Key Commitments, in particular, those relating to: 
 

 the amount of live output broadcast each day; 

 the amount of speech broadcast by the station;  

 coverage of local issues; and 

 the existence of a Listener Panel. 
 
Ofcom has therefore concluded that Biggles FM is in breach of its licence for failing 
to provide a service in accordance with its ‘Key Commitments.’ 
 
Breach of Licence Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of the Schedule to the 
community radio licence held by Biggles FM (licence number CR000196BA) 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 

31 

Fairness and Privacy cases 
 

Upheld 
 

Complaint by Miss Laura Muirhead  
Cherry Healey: Old Before My Time, BBC Three, 21 October 2013 
 

 
Summary 
 
Ofcom has upheld the complaint made by Miss Laura Muirhead of unwarranted 
infringement of privacy in the programme as broadcast. 
 
The programme was part of a documentary series which examined the effects that 
excessive consumption of certain substances, in this case alcohol, had on young 
people in the UK. During the broadcast, some scenes were shown in a hospital 
where one of the programme’s contributors was receiving treatment. The 
complainant, Miss Muirhead, a nurse at the hospital, was shown briefly unobscured a 
number of times in this part of the programme. This was, according to Miss 
Muirhead, despite her having been given specific assurances by both her employer 
(the hospital) and a cameraman that she would not be featured in the programme.  
 
Ofcom found that, on balance and in the very particular circumstances of this case, 
Miss Muirhead had a legitimate expectation of privacy and that there was insufficient 
public interest to justify the infringement of Miss Muirhead’s privacy by the inclusion 
of unobscured footage of her without her consent in the programme. Ofcom 
considered therefore that Miss Muirhead’s privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast. 
 
Guidance 
 
Ofcom acknowledges the practical difficulties faced by programme makers when 
recording in locations where some individuals may not wish to be filmed or shown in 
a programme as broadcast. It is reasonable and sufficient in many cases for a 
programme maker to rely on the sort of measures taken by the programme makers in 
this case to obtain consent: the general consent to film given by an employer and any 
key individuals in that organisation, filming notices put up at the time of recording, 
and as necessary or appropriate individual consents. Ofcom would be concerned if 
there were a chilling effect on the making of programmes about matters of public 
importance and interest because broadcasters considered that they must go to 
unreasonable lengths or take disproportionate measures to obtain consent from 
organisations or individuals while filming or before broadcasting a programme.  
 
Introduction and programme summary 
 
On 21 October 2013, BBC Three broadcast an edition of the documentary series 
Cherry Healey: Old Before My Time. In the series, the presenter, Ms Cherry Healey, 
examined how young people were increasingly affected by illnesses commonly 
attributed to older age groups due to excessive consumption of alcohol, drugs and 
fast food.  
 
The episode in question focused on alcohol consumption and looked at a group of 
young people whose lives had been adversely affected by excessive drinking. One of 
the group, “Jo”, had been admitted to the Freeman Hospital in Newcastle-upon-Tyne 
to have an operation to alleviate the build up of fluid that had been affecting her liver. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 32 

Jo was shown in her hospital bed being wheeled along a corridor. The complainant, 
Miss Muirhead, a nurse at the hospital, was shown opening a door to allow the bed 
through. Her face was fully visible for around two seconds. Miss Muirhead was 
shown again as she walked next to the bed, although this time her face was not 
visible on screen. The programme included footage of Jo’s operation and of her 
being wheeled out of the operating theatre back to the ward. Footage of Miss 
Muirhead holding a door open for Jo’s bed was shown and, again, her face was 
visible on screen for approximately two seconds.  
 
Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
Miss Muirhead complained that her privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast in that she was shown in the programme multiple times 
without her consent.  
 
Miss Muirhead explained that she was informed by the hospital where she worked 
that she would not be filmed, but that if she was accidently filmed, then her face 
would be blurred. She also said that she had spoken to the cameraman on the day of 
filming and was assured by him that she “would not be shown on TV as you have to 
fill out forms for that”. Miss Muirhead said that she was extremely annoyed that her 
face was shown in the programme after she had specifically made concerns known 
to the cameraman regarding this matter. Miss Muirhead said that she felt upset that 
her privacy had been breached. The complainant did not give any reason in her 
complaint why being included in the programme had caused her upset or concern. 
 
In response, the BBC stated that the production company responsible for the 
programme had sought permission from the Freeman Hospital, where the filming 
took place, and also from a consultant at the hospital. It said that filming notices had 
been displayed in the larger hospital departments and that there was an assistant 
producer who was responsible for collecting consent forms from those who were 
involved in filming, which were judged on a case-by-case basis.  
 
The BBC added that on the day of the filming involving Miss Muirhead, only one 
member of the production company was present, who was filming Jo as she was 
preparing for surgery. This was in an area of the hospital which was not open to the 
general public. The BBC said that consent was obtained from Jo, but that due to an 
oversight, Miss Muirhead’s consent was not obtained.  
 
The BBC said that it and the production team apologised for any upset caused to 
Miss Muirhead. It further explained that the programme has been edited for any 
future broadcasts, including the online version of the programme to ensure that Miss 
Muirhead would not appear again in the episode unobscured. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 33 

principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching this decision, we carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording and a transcript of the programme as 
broadcast, and both parties’ written submissions and supporting material. The parties 
chose not to make any representations on Ofcom’s Preliminary View in this case 
(which was that Miss Muirhead’s privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast). 
 
The individual’s right to privacy has to be balanced against the competing rights of 
the broadcasters to freedom of expression. Neither right as such has precedence 
over the other and where there is a conflict between the two, it is necessary to 
intensely focus on the comparative importance of the specific rights. Any justification 
for interfering with or restricting each right must be taken into account and any 
interference or restriction must be proportionate.  
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any 
infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material 
included in programmes, must be warranted. 
 
In considering Miss Muirhead’s complaint that her privacy was unwarrantably 
infringed in the broadcast of the programme because footage of her was shown 
without her consent, Ofcom had regard to Practice 8.6 of the Code. This states that, 
if the broadcast of a programme would infringe the privacy of a person, consent 
should be obtained before the relevant material is broadcast, unless the infringement 
of privacy is warranted. Ofcom also had regard to Practice 8.8 of the Code which 
states that, in potentially sensitive places, such as hospitals, separate consent for 
broadcast should normally be obtained from those in sensitive situations (unless not 
obtaining consent is warranted). 

 
In considering whether or not Miss Muirhead’s privacy was unwarrantably infringed in 
the programme as broadcast, Ofcom first assessed whether she had a legitimate 
expectation of privacy in respect of the broadcast of footage of her working at the 
hospital.  
 
Having watched the programme, and as set out in the “Introduction and programme 
summary” section above, we noted that Miss Muirhead appeared very briefly in the 
programme. Her face was visible on more than one occasion for two seconds. This 
resulted in Miss Muirhead being identifiable from the footage shown. Further, we 
noted that Miss Muirhead was filmed in her place of work, a hospital, while carrying 
out routine tasks in her job as a nurse, namely escorting a patient to and from the 
operating theatre and opening doors.  
 
Ofcom took the view that the footage of Miss Muirhead did not show her engaged in 
any conduct or action that could reasonably be regarded as particularly private, 
sensitive or confidential in nature. Nor did Miss Muirhead give any reason in her 
complaint as to why the broadcast of very brief footage of her doing her normal work 
in the hospital should in itself cause her upset and concern. We also note that the 
production company had obtained permission from the Freeman Hospital and a 
consultant to film there, filming notices were displayed in the hospital and a number 
of consent forms were distributed and signed by staff (but not the complainant). 
However, we noted: that the filming took place in a hospital, which in itself is a 
sensitive environment (and specifically recognised to be so by Practice 8.8 of the 
Code), with consequent restrictions on filming without permission; that according to 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 34 

the complainant she was given and relied on an unequivocal specific assurance by 
the cameraman that she would not be shown unobscured on television; and, that the 
programme makers did not obtain her specific consent to be filmed and/or to be 
shown unobscured on television.  
 
As a result, on balance, we considered that Miss Muirhead did have a legitimate 
(albeit limited) expectation of privacy in relation to the broadcast of unobscured 
footage of her working in the hospital without her consent.  

 
Ofcom noted that the broadcaster accepted that Miss Muirhead’s consent for the 
footage of her to be included in the programme unobscured was not obtained. 
According to the BBC, the programme makers had failed to obscure Miss Muirhead’s 
face in the programme as broadcast “due to an oversight”. Given the context of the 
footage, i.e. the filming taking place in a potentially sensitive environment where the 
general public did not have access, the programme makers and the broadcaster 
should have satisfied themselves that Miss Muirhead’s consent for the broadcast of 
the footage had been obtained.  
 
Having found that Miss Muirhead had a legitimate expectation of privacy, Ofcom 
went on to consider the broadcaster’s competing right to freedom of expression and 
the audience’s right to receive information and ideas without unnecessary 
interference. We assessed whether there was sufficient public interest or other 
reason to justify the infringement of Miss Muirhead’s privacy in the broadcast. 
  
Ofcom considered that there was a genuine public interest in the programme’s 
examination of the effects of over-consumption of alcohol on young people in the UK. 
However, we took into account that a hospital is a sensitive environment and that 
Miss Muirhead said in her complaint that she was specifically advised by, and relied 
on assurances from, both the hospital and a cameraman that she would not feature 
in the programme as broadcast, and that if she did she would be obscured. 
Moreover, we considered that, in the circumstances of this case, the broadcaster 
could have fulfilled the public interest without disclosing Miss Muirhead’s identity and 
therefore without infringing her privacy. 

 
Having taken all the factors above into account, Ofcom found that there was 
insufficient public interest and no other sufficient reason, to justify the infringement of 
Miss Muirhead’s privacy in the broadcast. On balance, we considered that the 
broadcaster’s right to freedom of expression, and the audience’s right to receive 
information and ideas without interference, did not outweigh Miss Muirhead’s 
expectation of privacy as regards the broadcast of material in the circumstances of 
this case.  
 
Ofcom acknowledges the practical difficulties faced by programme makers when 
recording in locations where some individuals may not wish to be filmed or shown in 
a programme as broadcast. It is reasonable and sufficient in many cases for a 
programme maker to rely on the sort of measures taken by the programme makers in 
this case to obtain consent: the general consent to film given by an employer and any 
key individuals in that organisation, filming notices, and as necessary or appropriate 
individual consents. Ofcom would be concerned if there were a chilling effect on the 
making of programmes about matters of public importance and interest because 
broadcasters considered that they must go to unreasonable lengths or take 
disproportionate measures to obtain consent from organisations or individuals while 
filming or before broadcasting a programme.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 35 

Ofcom’s decision is therefore that in the very particular circumstances of this case 
(and despite the fact that the complainant did not explain how, if at all, she was 
adversely affected by being shown unobscured going about her normal work at the 
hospital), Miss Muirhead’s privacy was unwarrantably infringed in the programme as 
broadcast. 

 
Accordingly, Ofcom has upheld Miss Muirhead’s complaint of unwarranted 
infringement of privacy in the programme as broadcast. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 

36 

Not Upheld 
 

Complaint by Mr Chris Reynard  
Cowboy Traders, Channel 5, 27 June 2013 
 

 
Summary 
 
Ofcom has not upheld this complaint of unjust or unfair treatment in the programme 
as broadcast made by Mr Chris Reynard. 
 
This edition of Cowboy Traders focused on a holiday company, Skiing Europe, which 
provided ski holidays to schools in the UK. The programme alleged that the 
company, which was owned and operated by Mr Reynard, “took hundreds of 
thousands of pounds from schools and parents – and children up and down the 
country went without the trip they’ve been promised”. The final section of the 
programme included a meeting between Mr Reynard and one of the programme 
makers who had pretended to be a youth worker wanting to book a ski trip for a 
children’s group. On this pretext, Mr Reynard was confronted by Mr Dominic 
Littlewood (one of the programme’s presenters) in the car park of a public house.  
 
Ofcom found that Mr Reynard was not treated unfairly in the programme as 
broadcast. This is because the use of deception to obtain the interview with Mr 
Reynard was warranted in the circumstances of this case and the programme gave 
viewers an accurate picture of the nature of the deception practised on him and his 
response to it and the interview which followed.  
 
Introduction and programme summary 
 
On 27 June 2013, Channel 5 broadcast an edition of Cowboy Traders, a series which 
seeks to expose traders who have provided defective goods and services to the 
general public. The programme is presented by Mr Dominic Littlewood and Ms 
Melinda Messenger. 
 
This particular edition focused on a holiday company, Skiing Europe, which provided 
ski holidays to schools in the UK. The programme alleged that the company “took 
hundreds of thousands of pounds from schools and parents – and children up and 
down the country went without the trip they’ve been promised”. Throughout the 
programme, one of the presenters, Mr Littlewood, was shown investigating Mr 
Reynard and following up on information he had received about him and his 
company. At one point, Mr Littlewood said: “Before I go after Chris Reynard, I need to 
investigate whether he is a rogue trader or just a victim of the recession”.  
 
The programme included contributions from a number of schools which alleged that 
through Skiing Europe they had bought and paid for ski holidays abroad which did 
not subsequently happen. One of these schools, Meole Brace School, told the 
programme that it had paid over £40,000 for an Easter skiing holiday only to be told 
by Mr Reynard ten days before the trip that he did not have sufficient funds to book 
the flights. Another school, Mount Grace School, claimed it had paid £62,000 for a ski 
trip to Austria that was never provided. Mr Littlewood explained that Mr Reynard 
called the school to tell it that he was unable to book flights or accommodation as 
agreed because he had cash flow problems. He said that Mr Reynard had asked for 
an additional £20,000 from the school to save the trip from falling through. The 
school refused to pay.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 37 

Mr Littlewood explained that, after publicising that he was investigating Mr Reynard, 
a number of schools contacted him with similar stories. One such school, Chinthurst 
School, had, the programme claimed, “narrowly escaped being completely stranded 
in the Swiss Alps”. The school told the programme makers that it was copied in to an 
email addressed to Mr Reynard from the hotel specified for its trip (City Hotel 
Oberland). The email explained that the hotel would no longer do business with Mr 
Reynard because he did not meet the prepayment conditions. The presenter noted 
that Mr Reynard had contacted the school only two days before the planned trip 
saying that he was trying to make other arrangements for the holiday and that he had 
been let down by the hotels. Mr Littlewood said the school felt it had no other option 
but to remain in the UK.  
 
Mr Littlewood explained that Mr Reynard had first set up a business 50 years ago 
and noted an article from 2000 which stated that Mr Reynard had been banned from 
acting as a company director for ten years and was described as “wholly unfit to a 
marked degree to be a director of a limited company”. The presenter said that Mr 
Reynard had appealed that decision and that the appeal judge had disagreed with 
the previous assessment of his dishonesty and so reduced the ban to five years. It 
was after this five-year ban that Mr Reynard became the director of Skiing Europe. In 
addition, Mr Littlewood referred to county court judgments against Mr Reynard and 
his companies amounting to over £250,000. The presenter also said that Mr Reynard 
was made bankrupt following a court case involving a sports equipment firm, but that 
he was currently appealing against that judgment. 
 
Later in the programme, Mr Littlewood was shown speaking with three of Mr 
Reynard’s ex-employees who represented the company abroad. The presenter said 
that in their opinion Mr Reynard was: “intentionally sending school groups on trips 
that haven’t been paid for, knowing they will end up having to pay his bills”. 
 
Mr Littlewood stated that the programme makers had written to Mr Reynard 
requesting an interview and received: “a long response...much of his letter is 
irrelevant and relates to a company he owned some years ago but there is a small 
amount which deals with the questions I’ve asked.” The presenter was then shown 
reading out in detail several of the points made by Mr Reynard in his letter.  
 
In the final section of the programme, Mr Reynard was shown being confronted by Mr 
Littlewood in the car park of a public house. This meeting had been set up by a 
member of the programme making team who had arranged the meeting with Mr 
Reynard by pretending to be a youth worker wanting to book a ski trip for a children’s 
group. During the interview in the car park, Mr Reynard stated that: 
 

 he had given the programme makers “a very full response”; 

 the email from City Hotel Oberland was “sub judice” and therefore he could not 
comment on the position with that hotel, but there were other hotels which were in 
breach of their contracts with Skiing Europe. (Mr Littlewood commented that the 
contracts were not honoured because money they were owed was not paid); 

 there was an insurance company that should have reimbursed the schools but 
instead had “done the dirty”. Mr Reynard explained that he had been “totally 
truthful” with the insurance company; 

 a judge (i.e. the appeal judge who reduced Mr Reynard’s directorship ban to five 
years) had said that Mr Reynard was completely honest; and  

 he was not bankrupt. Mr Littlewood then said that Mr Reynard had been made 
bankrupt in a court case with a sports equipment firm and was currently 
appealing that decision. Mr Reynard said that issue was “quite different”.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 38 

After the interview, Mr Littlewood turned to the camera and said: “you’ve seen what 
he looks like, you know his name, it’s Chris Reynard, network amongst yourselves 
and make sure that no one ever gives that man business”. The presenter then went 
on to add other points subsequently made by Mr Reynard in his post-interview 
correspondence with the programme makers. These included some specific 
responses to parts (as opposed to the entirety) of the allegations made against 
Skiing Europe by Meole Brace, Chinthurst and Mount Grace Schools. 
 
Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
Mr Reynard complained that he was treated unjustly or unfairly in the programme as 
broadcast because the programme makers used lies and deception in obtaining the 
interview with him.  
 
Mr Reynard said that in order to obtain the interview one of the programme makers 
posed as a potential customer and arranged a meeting with him. On this pretext, Mr 
Reynard was confronted by the programme’s presenter in the car park of a local 
public house. Mr Reynard said that the programme makers justified this filming by 
explaining that there was a public interest in his previous history. He said that his 
previous history was not included in the programme. 
 
In response, Channel 5 said that its decision to broadcast footage of an interview 
with Mr Reynard, which was secured through a minor deception, was justified 
because: 
 

 it was in the public interest to broadcast the story of Mr Reynard’s dealings with 
the various schools featured in the programme; 

 Mr Reynard refused to provide relevant responses to the substantive allegations 
which had been made about him/his company and there was no other way to 
secure footage of Mr Reynard facing those allegations; and  

 the deception was based on Mr Reynard’s belief that one of the programme 
makers was a potential client willing to pay for advice about a skiing holiday (i.e. 
the activity which was the subject of the programme).  

 
The broadcaster said that it had sought and been declined an interview with Mr 
Reynard. It had also written to him setting out the substance of the allegations which 
might be made against him in the programme and offered him an opportunity to 
respond. However, although Mr Reynard wrote a lengthy letter to the programme 
makers, he included little in direct response to the specific allegations made about 
him and/or the actions of his company. Channel 5 added that it was clear from this 
correspondence that Mr Reynard was not prepared properly to answer these 
allegations. (Copies of the correspondence between the programme makers and Mr 
Reynard prior to the on-camera interview were provided to Ofcom.) Therefore, the 
programme makers were unable properly to represent Mr Reynard’s position in the 
programme and viewers were unable to judge his truthfulness for themselves.  
 
Channel 5 said that, because Mr Reynard lived in a property which was not 
accessible to the public, there was no possibility of securing footage of Mr Reynard 
having the allegations put to him directly without the use of deception. It added that 
Mr Reynard was not compelled to participate in the on-camera interview once he 
realised he had been deceived. He was at all times free to leave. However, instead of 
staying silent and walking to his car, Mr Reynard engaged with Mr Littlewood before 
driving away.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 39 

Further representations 
 
Mr Reynard submitted further representations on Channel 5’s statement in response 
to his complaint. Ofcom considered some of the matters raised by Mr Reynard to be 
directly relevant to Ofcom’s consideration of this complaint and decided to admit his 
representations. It also provided Channel 5 with an opportunity to respond.  
 
Mr Reynard said that:  
 

 gaining the interview with him through deception was not justified because he 
was willing to answer all the programme makers’ queries at length. He added that 
he had made this clear to Channel 5 in a letter dated 1 June 2013 and that he 
had provided “the very fullest and self-disclosing of answers”; and 

 

 in contrast to the broadcaster’s claim, he was not truly free to walk away from the 
interview because doing so would have given the impression he had something 
to hide. 

 
Mr Reynard also repeated his complaint that the programme did not include his 
previous history despite claiming that it was in the public interest for it to do so. 
 
In response to Mr Reynard’s further representations, Channel 5 said that 
“doorstepping”, the practice of filming an interview with someone without prior 
warning, is permitted under the Code if it is warranted. It said that, in this case, it was 
warranted. This was because Mr Reynard’s correspondence was full of obfuscation 
and he failed to respond to many of the serious allegations which had been put to 
him prior to the time the doorstepping occurred.  
 
Channel 5 said that Mr Reynard’s response to the allegations made by Meole Brace 
School – the first matter put to him during the interview – was typical and that he 
dealt with almost all of the allegations put to him in the same manner. On 6 
November 2012, the programme makers had written to Mr Reynard setting out in 
detail this school’s allegations. Mr Reynard did not respond to these allegations 
directly. Rather, in a letter to the programme makers, dated 27 November 2012, he 
said that the schools which had complained (as noted above, the programme 
featured several schools which claimed not to have got the holidays for which they 
had paid Skiing Europe) were “the most emotive” and “failed to understand” that they 
lost money because an unnamed insurance company had “done the dirty”, and that 
almost all of the schools were late in making payments. Channel 5 said that both 
these responses were included in the programme, but that Mr Reynard did not make 
clear either what the insurance policy was for or on what basis he had been denied 
insurance coverage. It also said that Meole Brace School was not late in making its 
payments.  
 
Channel 5 detailed Mr Reynard’s subsequent correspondence with the programme 
makers about Meole Brace School. However, it also said that the correspondence 
after the 11 January 2013 interview in the car park – including the 1 June 2013 letter 
referred to by Mr Reynard – “could not affect the appropriate nature of the 
doorstepping”.  
 
With regard to whether Mr Reynard was free to not take part in the interview, 
Channel 5 reiterated its position that, once confronted by Mr Littlewood and the 
camera crew, Mr Reynard could have walked away and argued that it was his failure 
to respond in any meaningful way which gave the impression he had something to 
hide. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 40 

The broadcaster said, although Mr Reynard wanted the programme to include a 
detailed catalogue of his previous successes in the industry, he did not understand 
that any successful history was not particularly relevant to the specific allegations, 
which concerned his conduct in a particular period of trading and activity, which 
formed the basis of the programme. Channel 5 said that the programme included 
details of Mr Reynard’s history to the extent that they were relevant and necessary 
and nothing the programme makers said to Mr Reynard suggested that a discussion 
of his entire (broadcaster’s emphasis) business history was in the public interest.  
 
Representations on Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View on this case that Mr Reynard’s complaint should 
not be upheld. Both the complainant and Channel 5 commented on that Preliminary 
View. The main points made by Mr Reynard which could be regarded as relevant to 
the complaint as entertained and Channel 5’s responses to those points were, in 
summary, as follows. 
 
Mr Reynard repeated his view that it was not warranted for the programme makers to 
obtain the interview with him by deception and then use footage of it in the 
programme because he had already answered their allegations. He also said that the 
programme makers did not like the responses he had given prior to the interview 
because in them he had made it clear that someone else (most notably the insurance 
companies which he, Mr Reynard, was taking legal action against) was responsible 
for the demise of his business – and thereby the fact that a number of schools lost 
money. He said that Channel 5 refused to accept “the fact that the insurance 
company had done the dirty and we were taking action against those that were to 
blame for what had happened”. 
 
With regard to the interview itself, Mr Reynard said that however well he “knew the 
situation nothing can prepare one for that sort of ambush” and that it was not 
accurate to say that he was aware of the specific allegations being made about him 
because there were “at least two points put to [him] in that interview that had never 
been put to [him] previously”.  
 
Mr Reynard also reasserted his position that he was treated violently by Mr 
Littlewood during the interview and asked that Ofcom study the unedited footage of 
this section of the programme.  
 
In response to the complainant’s comments on the Preliminary View, Channel 5 said 
that, in contrast to his assertions, Mr Reynard: 
 

 did not answer all of the allegations which were put to him; and 

 did not indicate which of the allegations put to him were factually incorrect. 
 
Channel 5 also said that the programme had represented Mr Reynard’s position that 
“the insurance company had done the dirty...”. However, it could do no more 
because, despite repeated requests by the programme makers, Mr Reynard failed to 
provide relevant details about the claim(s) he said he was making against the insurer 
(for example, the name of the insurer; the type of policy concerned; the nature of the 
claim(s) he was making against the insurer; or the details of any correspondence he 
had with the schools/individuals concerned about restitution). The broadcaster added 
that it was “difficult to see how any insurer could...be liable...for a school being misled 
as to the nature of bookings made on their behalf when no such bookings were 
made”.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 41 

Channel 5 did not respond to Mr Reynard’s further comments about whether or not 
he was prepared to answer the questions put to him by Mr Littlewood during the 
interview or his claim that he was treated violently by Mr Littlewood.  
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching our Decision, we carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording and transcript of the programme as 
broadcast, unedited footage provided by Channel 5 and both parties’ written 
submissions. Ofcom also took careful account of the representations made by the 
complainant and by Channel 5 in response to Ofcom’s Preliminary View on this 
complaint. However, we concluded that the representations did not raise any 
substantive points which affected Ofcom’s Preliminary View not to uphold the 
complaint.  
 
Ofcom considered Mr Reynard’s complaint that he was treated unjustly or unfairly in 
the programme as broadcast because the programme makers used lies and 
deception to obtain an interview with him. In particular, Mr Reynard said that one of 
the programme makers posed as a potential customer and arranged a meeting with 
him and, on this pretext, Mr Reynard was confronted by the programme’s presenter 
in the car park of a public house.  
 
Before addressing the specific complaint by Mr Reynard as set out in the preceding 
paragraph, Ofcom noted that Mr Reynard also complained that the programme did 
not include his previous business history – although he said the programme makers 
told him it was this history which justified their obtaining the interview with him 
through deception (the broadcaster denied that this was the case). However, our 
consideration of this complaint is not contingent upon the extent to which Mr 
Reynard’s previous business history was represented in the programme. Rather, it is 
concerned with whether the obtaining of the interview though deception was 
warranted given the previous correspondence between Mr Reynard and the 
programme makers; and if the way in which the interview was included in the 
programme resulted in unfairness to Mr Reynard. Therefore, this issue was not 
relevant to our consideration of the complaint. 
 
When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to 
whether the broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided 
unjust or unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of 
the Code. Ofcom had regard to this rule when reaching a view on the individual 
heads of complaint detailed below. 
 
In considering Mr Reynard’s complaint, Ofcom had particular regard to Practice 7.2 
of the Code which states that broadcasters and programme makers should normally 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 42 

be fair in their dealings with potential contributors to programmes unless, 
exceptionally, it is justified to do otherwise. Ofcom also had regard to Practice 7.14 of 
the Code which states that broadcasters or programme makers should not normally 
obtain or seek information, audio, pictures or an agreement to contribute through 
misrepresentation or deception. (Deception includes surreptitious filming or 
recording.) However, it may be warranted to use material obtained through 
misrepresentation or deception without consent if it is in the public interest and 
cannot reasonably be obtained by other means.  
 
In assessing whether it was warranted to obtain and then use material obtained by 
deception in this case, Ofcom first took account of the pre-interview correspondence 
between Mr Reynard and the programme makers. The programme makers wrote to 
Mr Reynard on 6 November 2012 explaining the aims and purpose of the programme 
and included a very detailed list of specific allegations made against Skiing Europe 
and/or Mr Reynard by a number of schools and hotels which had previously had 
dealings with the company. The letter also offered Mr Reynard an opportunity to 
respond to these allegations via an on-camera interview and asked for a response to 
this offer within seven days. On 12 November 2012, the programme makers sent a 
follow-up letter to Mr Reynard asking for a response to their offer of an interview by 
19 November 2012. On 13 November 2012, Mr Reynard acknowledged his receipt of 
the earlier (6 November 2012) letter, denied the offer of an on-camera interview and 
said that he would be “more than happy to give [the programme] a substantial reply”, 
but that this would “take a little while to do” and he would “be back in contact...within 
a few weeks”. Between 13 November and 3 December 2012, the programme makers 
and Mr Reynard exchanged further correspondence regarding the deadline for the 
programme’s receipt of Mr Reynard’s written response (the final deadline was set at 
7 December 2012). The programme makers continued to repeat their offer of an on-
camera interview to Mr Reynard in this correspondence.  
 
On 4 December 2012, the programme makers received a letter from Mr Reynard 
(dated 27 November 2012) regarding the claims made about him and his company. 
In this letter Mr Reynard denied any wrongdoing and said that when a company goes 
out of business there will be many angry people who think that they have lost money. 
Mr Reynard also said that an insurance company which was meant to be protecting 
the schools’ money had “done the dirty” and that “numerous” schools were in breach 
of the company’s booking conditions because they were late with payments. Mr 
Reynard then went on to talk about his unhappy experience of dealing with the media 
over the preceding 20 years and his long history of success in the holiday industry.  
 
Following receipt of Mr Reynard’s 27 November 2012 letter, the programme makers 
wrote back to him on 5 December 2012. They assured him that his responses would 
be included in the programme where appropriate but also said: “we note that you 
have left unanswered many of the substantial allegations being made, and what you 
have told us contradicts the material evidence we have gathered in the course of our 
investigation”. They then offered Mr Reynard another chance to give an on-camera 
interview so that the programme: “may fairly represent your responses to all of the 
serious allegations that have been made against you”. On 8 December 2012, Mr 
Reynard wrote back saying that he would not be interviewed and that he had already 
given “an extensive response”.  
 
As noted above, on 11 January 2013, Mr Reynard was confronted by Mr Littlewood 
and a camera crew in the car park of a public house where Mr Littlewood asked him 
questions about the allegations made about Skiing Europe, notably those made by 
Meole Brace and Chinthurst Schools. Mr Reynard had agreed to come to the public 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 43 

house believing that he was meeting a potential client. However, this person was 
actually one of the programme makers.  
 
Having taken careful account of the pre-interview correspondence, Ofcom 
considered whether the deception used to obtain this interview footage was 
warranted in the circumstances. There is no doubt in our view that the matters raised 
by the programme makers in their correspondence to Mr Reynard were serious: they 
concerned claims that he repeatedly took significant sums of money from schools 
while being aware that the holidays for which the schools were paying were unlikely 
to take place. It is clear from both the initial submissions and the subsequent 
representations that the parties to this complaint disagreed with regard to whether or 
not Mr Reynard answered all of the allegations which were put to him prior to the 
programme makers deciding to gain an interview with him by the use of deception. 
However, Ofcom considered the evidence available, namely the correspondence 
between the programme makers and Mr Reynard prior to the interview. We observed 
that, in his letter of 27 November 2012, Mr Reynard had denied any wrongdoing. 
However, we also noted that in this letter Mr Reynard did not respond to any of the 
specific claims made about Skiing Europe by the individual schools or hotels 
mentioned in the programme makers’ letter of 6 November 2012 and subsequently 
featured in the programme. Nor did Mr Reynard provide any information to the 
programme makers about the nature of the insurance claims he said he was making 
with regard to the aborted school trips or his plans to repay any of these schools. 
 
In addition, prior to the interview with Mr Reynard, the programme makers had given 
Mr Reynard a number of opportunities to give an on-camera interview in order to 
address the substance of the allegations made against him. As noted above, the last 
of these made it clear that in the programme makers’ view Mr Reynard had not 
addressed these allegations in his letter of 27 November 2012. Mr Reynard refused 
every such offer.  
 
With regard to the deception itself, Ofcom noted that Mr Reynard lived on a private 
estate and that, therefore, it would not have been possible for the programme makers 
to have approached him directly without having first persuaded him to leave his 
property. We noted that the programme makers achieved this by inviting Mr Reynard 
to meet a potential client for his new business (a consultancy for group skiing 
holidays). Ofcom considered that a deception of this nature was relatively minor. 
Taking all of these factors into account, we took the view that there was a public 
interest in the programme makers confronting Mr Reynard to try to obtain a candid 
and meaningful response to the allegations made about him, and that the deception 
practised on Mr Reynard in order to enable them to do so was warranted. 
 
Ofcom next considered the manner in which Mr Reynard was confronted by the 
programme makers and whether the way in which this was reflected in the 
programme created unfairness to him. We noted the meaning of “doorstepping” as 
set out in the Code as “filming or recording of an interview...with someone, or 
announcing that a call is being filmed or recorded for broadcast purposes, without 
prior warning” and that Practice 8.11 of the Code states that it should not take place 
unless “a request for an interview has been refused...and it is warranted to doorstep”. 
Although Practice 8.11 is in Section Eight of the Code (Privacy), in Ofcom’s view it 
can be helpful to take account of it when assessing complaints about fairness. 
Doorstepping, in our view, has the potential to create unfairness to contributors 
because of the lack of opportunity afforded to them to prepare their response to 
serious allegations and the potential adverse impression it can give to viewers about 
a complainant who has been approached in this manner. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 44 

Given the pre-interview correspondence between the programme makers and Mr 
Reynard (as detailed above), and notwithstanding Mr Reynard’s claim in his 
representations that there were “at least two points put to [him in his interview] that 
had never been put to [him] previously”, we considered that, before he was 
approached by Mr Littlewood and the camera crew, Mr Reynard would have been 
sufficiently aware of both the general nature of the claims being made about him and 
the specific allegations made by each school featured in the programme to have had 
adequate opportunity to prepare a response to questions about those allegations and 
to answer the questions put to him by Mr Littlewood in this situation. In our view, 
there was no unfairness to Mr Reynard in this respect.  
 
Ofcom next went on to consider how the relevant material was presented in the 
programme as broadcast. Ofcom noted that prior to this section of the programme 
the presenter said that he had written to Mr Reynard to put the allegations to him and 
that Mr Reynard had responded. Our consideration of this complaint is concerned 
with whether the use of deception to obtain the interview with Mr Reynard resulted in 
unfairness to him in the programme as broadcast. Ofcom is not considering whether 
or not the way in which his letter of response to the programme was represented 
resulted in unfairness to him. However, we noted in any event that those elements of 
Mr Reynard’s letter of 27 November 2012 which were relevant to the claims made in 
the programme were included within it.  
 
With regard to the footage of the interview itself, Ofcom noted that the presenter 
introduced this part of the programme by explaining the deception the programme 
makers had used to get Mr Reynard to the public house. Mr Littlewood was shown 
confronting Mr Reynard, and Mr Reynard responding to the presenter’s claims before 
being shown walking to his car and driving away. Having examined the footage of the 
interview included in the programme (and unedited footage of the final seconds of 
this interview – i.e. the part when Mr Reynard got into his car and drove away), we 
noted that Mr Reynard appeared to consider Mr Littlewood’s questions before 
volunteering responses to him and that Mr Littlewood accompanied Mr Reynard as 
Mr Reynard walked over to and got into his car. Once Mr Reynard was in the car, Mr 
Littlewood stood between the open driver-side car door and the car itself and 
continued to ask Mr Reynard questions while Mr Reynard twice tried to close the car 
door. In addition, a cameraman walked in front of the car for a few seconds. 
However, after a few moments Mr Reynard drove forward slowly leaving Mr 
Littlewood behind before closing the car door and driving away. At no point did there 
appear to be any physical contact between Mr Reynard and either Mr Littlewood or 
any other member of the film crew as he walked towards his car and then got into it 
and drove away. In addition, at no point did Mr Littlewood hold on to any part of the 
car. 
 
Given the above factors, Ofcom considered that the programme made sufficiently 
clear to viewers the exact nature of the deception used to get Mr Reynard to the 
public house and then gave an accurate picture of his response to being deceived 
and subsequently confronted by Mr Littlewood. We also considered that, while Mr 
Littlewood followed Mr Reynard to his car and stood in front of the open car door, 
thereby delaying his departure by a few moments, Mr Littlewood did not prevent Mr 
Reynard from leaving. 
 
Therefore, Ofcom found that the deception employed to obtain the interview with Mr 
Reynard was warranted by the public interest. Also the programme informed viewers 
about the nature of the deception practised on Mr Reynard and gave an accurate 
picture of his response to both the deception and Mr Littlewood’s questions. There 
was therefore no unfairness to Mr Reynard in the programme as broadcast.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 45 

Accordingly, Ofcom has not upheld Mr Chris Reynard’s complaint of unfair 
treatment in the programme as broadcast. 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 

46 

Complaints Assessed, not Investigated 
 
Between 4 and 17 February 2014 
 
This is a list of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided not to 
pursue because they did not raise issues warranting investigation. 

 
Programme Broadcaster Transmission 

Date 
Categories Numer of 

complaints 

5 News at 5 Channel 5 24/01/2014 Generally accepted 
standards 

1 

50 Best R'N'B Videos Of 
The 00s 

Kiss 26/01/2014 Scheduling 1 

Allianze NFL Dublin V Kerry Premier 
Sports 

01/02/2014 Outside of remit / other 1 

Ant and Dec's Saturday 
Night Takeaway 

ITV 06/04/2013 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Audio Description Various Various Television Access 
Services 

1 

Babylon Channel 4 09/02/2014 Scheduling 8 

BBC Coverage of the 
Winter Olympics 

BBC Various Outside of remit / other 1 

BBC News BBC 1 16/02/2014 Outside of remit / other 1 

BBC News at One BBC 1 03/02/2014 Outside of remit / other 1 

Bewitched Channel 5 01/02/2014 Scheduling 1 

Birds of a Feather ITV 23/01/2014 Scheduling 1 

Births, Deaths and 
Marriages 

ITV 11/02/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Blast 106 Saturday Nights Blast 106 FM 11/01/2014 Materially misleading 1 

Breakfast BBC 1 01/02/2014 Offensive language 1 

Brian Taylor's Big Debate BBC Radio 
Scotland 

31/01/2014 Outside of remit / other 1 

Britain's Great War BBC 1 03/02/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Capital Breakfast With 
Bodg, Matt & Jojo 

Capital North 
East 

08/02/2014 Disability 
discrimination/offence 

1 

Channel 4 News Channel 4 05/02/2014 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 07/02/2014 Offensive language 1 

Channel ident "Gay 
Mountain" 

Channel 4 Various Generally accepted 
standards 

21 

Children in Need 2013 BBC 1 15/11/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Classic Albums Sky Arts 1 17/01/2014 Scheduling 1 

Come Dine with Me Channel 4 01/02/2014 Scheduling 1 

Coronation Street ITV 03/02/2014 Promotion of 
products/services 

1 

Coronation Street ITV 10/02/2014 Offensive language 1 

Coronation Street Omnibus ITV2 26/01/2014 Television Access 
Services 

2 

Coronation Street Omnibus ITV2 01/02/2014 Television Access 
Services 

1 

Dancing On Ice ITV 02/02/2014 Generally accepted 
standards 
 

4 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 47 

Dancing on Ice ITV 09/02/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Daybreak ITV 10/02/2014 Television Access 
Services 

1 

Daybreak ITV 11/02/2014 Offensive language 1 

Dickinson's Real Deal ITV 05/02/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Dinner Date ITV2 05/02/2014 Disability 
discrimination/offence 

1 

Doctors BBC 1 04/02/2014 Offensive language 1 

Doctors BBC 1 17/02/2014 Outside of remit / other 1 

Don't Tell the Bride BBC 3 10/02/2014 Offensive language 2 

Don't Tell the Bride Really 16/02/2014 Offensive language 1 

EastEnders BBC 1 16/01/2014 Drugs, smoking, solvents 
or alcohol 

1 

EastEnders BBC 1 31/01/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

EastEnders BBC 1 03/02/2014 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 03/02/2014 Scheduling 6 

EastEnders BBC 1 14/02/2014 Generally accepted 
standards 

2 

EastEnders BBC 1 14/02/2014 Race 
discrimination/offence 

2 

EastEnders BBC 1 Various Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Emmerdale ITV 05/02/2014 Scheduling 2 

Emmerdale ITV 13/02/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Emmerdale ITV 13/02/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Have I Got News For You Dave 09/02/2014 Offensive language 1 

Hawksbee and Jacobs Talksport 29/01/2014 Generally accepted 
standards 

1 

How I Met Your Mother E4 28/01/2014 Offensive language 1 

Hunted (trailer) Channel 4 04/02/2014 Scheduling 2 

Ice Road Truckers Channel 5 31/01/2014 Offensive language 1 

Ice Road Truckers Channel 5 07/02/2014 Offensive language 2 

Inventions that Shook the 
World 

Discovery 
World 

28/12/2013 Materially misleading 1 

ITV News and Weather ITV 09/02/2014 Animal welfare 1 

ITV News Lookaround ITV Border 
(Scottish) 

07/01/2014 Due accuracy 1 

Jamie and Jimmy's Friday 
Night Feast 

Channel 4 02/02/2014 Gender 
discrimination/offence 

2 

Ja'mie: Private School Girl BBC 3 06/02/2014 Harm 1 

Jim Davidson: At Least I'm 
Not Boring 

Channel 5 10/02/2014 Offensive language 1 

Jonathan Vernon Smith BBC Three 
Counties 
Radio 

06/02/2014 Materially misleading 1 

Julia Hartley Brewer LBC 97.3 FM 06/02/2014 Disability 
discrimination/offence 
 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 48 

Julia Hartley Brewer LBC 97.3FM 05/02/2014 Race 
discrimination/offence 

2 

Live PGA Golf Sky Sports 4 06/02/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

Longmire & Played 5USA Various Television Access 
Services 

1 

Loose Women ITV 24/01/2014 Violence and dangerous 
behaviour 

2 

Lorraine ITV 05/02/2014 Materially misleading 1 

Mahabharat Star Plus 16/01/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Match of the Day BBC 1 08/02/2014 Generally accepted 
standards 

14 

Mid Mornings with Steve 
Jennings 

Tone FM 17/01/2014 Due impartiality/bias 1 

Newsbeat BBC Radio 1 11/02/2014 Scheduling 1 

Obsessive Compulsive 
Cleaners 

Channel 4 Various Materially misleading 1 

Outbreak Channel 5 26/01/2014 Scheduling 2 

Pac-Man and The Ghostly 
Adventures 

Disney XD 01/02/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Party Political Broadcast by 
the Scottish National Party 

STV 30/01/2014 Due accuracy 1 

Playboy Chat Playboy Chat Various Outside of remit / other 1 

Police Interceptors Channel 5 17/02/2014 Offensive language 1 

Press Preview Sky News 20/01/2014 Due impartiality/bias 1 

Programming BBC Various Outside of remit / other 1 

Question Time BBC 1 13/02/2014 Outside of remit / other 2 

Rock FM Drive With Matt 
Stokes 

Rock FM 23/01/2014 Scheduling 1 

Room 101 BBC 1 31/01/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Ross Kemp: Extreme World Sky1 21/01/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Sally Pepper BBC Radio 
Derby 

04/02/2014 Outside of remit / other 1 

Sam Ar y Sgrin S4C Digital 31/01/2014 Materially misleading 1 

Scholl 2 In 1 Express Pen's 
sponsorship of US Crime 
Drama 

Channel 5 04/02/2014 Sponsorship credits 1 

Scotland's Top Ten 
Battlegrounds 

BBC 2 
(Scotland) 

11/02/2014 Outside of remit / other 1 

Sean Moncrief Newstalk 05/02/2014 Outside of remit / other 1 

Sham e gazal Unity 101 06/01/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Sherlock Holmes ITV 3 Various Advertising minutage 1 

Signing Various Various Television Access 
Services 

1 

Silent Witness BBC 1 30/01/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Smoking Various Various Drugs, smoking, solvents 
or alcohol 

1 

Snog, Marry, Avoid? BBC 3 11/02/2014 Generally accepted 
standards 
 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 49 

Soccer A.M. Sky1 08/02/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Splash! ITV 15/02/2014 Nudity 1 

Station Ident Talksport 22/01/2014 Age discrimination/offence 1 

Studio 66 Mornings Studio 66 TV1 29/01/2014 Sexual material 1 

Studio 66 Mornings Studio 66 TV1 31/01/2014 Sexual material 1 

STV News at Six STV 17/01/2014 Due impartiality/bias 1 

Styx Shorts 22/12/2013 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Subtitling Various Various Television Access 
Services 

1 

Subtitling on Freesat Various Various Generally accepted 
standards 

1 

Sunday Politics BBC 1 09/02/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

Super Bowl (trailer) Channel 4 28/01/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Super Bowl (trailer) Channel 4 02/02/2014 Generally accepted 
standards 

3 

Superscoreboard Clyde 1 06/02/2014 Outside of remit / other 1 

Take Me Out ITV 18/01/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

Text Santa ITV 21/12/2013 Premium rate services 1 

The Alan Titchmarsh Show ITV 06/02/2014 Animal welfare 1 

The Alan Titchmarsh Show ITV 07/02/2014 Scheduling 1 

The Andrew Marr Show BBC 1 26/01/2014 Product placement 1 

The Big Benefits Row: Live Channel 5 03/02/2014 Due impartiality/bias 11 

The Big Benefits Row: Live Channel 5 03/02/2014 Generally accepted 
standards 

2 

The Chase ITV 14/02/2014 Outside of remit / other 3 

The Dog Rescuers Channel 5 11/02/2014 Generally accepted 
standards 

1 

The Go-Between BBC 2 11/01/2014 Sexual material 1 

The Hotel Inspector Channel 5 09/02/2014 Offensive language 1 

The Hotel Inspector Channel 5 12/02/2014 Offensive language 2 

The Jeremy Kyle Show ITV 28/01/2014 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

The Jeremy Kyle Show ITV 04/02/2014 Animal welfare 1 

The Jeremy Kyle Show ITV2 06/02/2014 Materially misleading 1 

The Jonathan Ross Show ITV 23/01/2014 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

The Jonathan Ross Show ITV 01/02/2014 Offensive language 18 

The Jonathan Ross Show ITV 05/02/2014 Generally accepted 
standards 

1 

The Jump Channel 4 28/01/2014 Drugs, smoking, solvents 
or alcohol 

1 

The Last Leg Channel 4 31/01/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

The Last Leg Channel 4 31/01/2014 Generally accepted 
standards 

1 

The Last Leg (trailer) Channel 4 28/01/2014 Scheduling 1 

The Legend of Shelby the 
Swamp Man 

History 
Channel 

06/02/2014 Animal welfare 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 50 

The Magic Breakfast Show Magic FM 13/02/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

The One Show BBC 1 05/02/2014 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

The Radio 1 Breakfast 
Show with Nick Grimshaw 

BBC Radio 1 n/a Generally accepted 
standards 

1 

The Super Bowl: American 
Football Live 

Channel 4 02/02/2014 Flashing images/risk to 
viewers who have PSE 

2 

The Wright Stuff Channel 5 27/11/2013 Due impartiality/bias 1 

The Wright Stuff Channel 5 07/02/2014 Generally accepted 
standards 

1 

The Wright Stuff Channel 5 07/02/2014 Television Access 
Services 

1 

Thunderpants Channel 5 08/02/2014 Offensive language 1 

Tim Key's Late Night Poetry 
Programme 

BBC Radio 4 29/01/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Timmy Time CBeebies 27/01/2014 Scheduling 1 

Today BBC Radio 4 10/02/2014 Outside of remit / other 1 

Today BBC Radio 4 13/02/2014 Outside of remit / other 1 

Top Gear BBC 2 02/02/2014 Generally accepted 
standards 

6 

Top Gear BBC 2 02/02/2014 Scheduling 10 

Top Gear BBC 2 02/02/2014 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Top Gear BBC 2 03/02/2014 Scheduling 6 

Top Gear BBC 2 09/02/2014 Offensive language 1 

Top Gear BBC 2 09/02/2014 Scheduling 1 

Top Gear BBC 2 16/02/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Top Gear BBC 2 16/02/2014 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Top Gear BBC 3 11/01/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Top Gear BBC 3 08/02/2014 Crime 1 

Top Gear Dave 03/02/2014 Sexual material 1 

Top Gear Dave ja vu 04/02/2014 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Tough Young Teachers BBC 3 06/02/2014 Offensive language 1 

Trax FM Breakfast show Trax FM 14/02/2014 Outside of remit / other 1 

Twitter and Facebook 
references 

BBC Various Outside of remit / other 1 

Ultimate Emergency Bikers Channel 5 05/02/2014 Outside of remit / other 1 

Will and Grace Channel 4 11/02/2014 Scheduling 1 

Winter Olympics BBC Various Outside of remit / other 1 

Winter Olympics BBC Various Outside of remit / other 1 

Winter Olympics BBC 2 09/02/2014 Outside of remit / other 4 

Winter Olympics BBC 2 11/02/2014 Outside of remit / other 2 

Winter Olympics BBC 2 14/02/2014 Outside of remit / other 1 

Yukon Men Discovery 
Channel 

04/02/2014 Generally accepted 
standards 

1 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 

51 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster may have breached its codes, a condition of its 
licence or other regulatory requirements, it will start an investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the licence or other regulatory requirements being recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 6 and 19 
February 2014. 

 
Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission date 

Advertising minutage Samaa 25/12/2013 

BBC News at One BBC 1 18/02/2014 

Ben Fogle: New Lives in the Wild Channel 5 2/02/2014 

Benefits Street Channel 4 Various 

Harbour Radio Harbour Radio 30/01/2014 

Nothing to Declare Sky Living 20/01/2014 

Occupy the Airwaves Phonic FM 25/01/2014 

Real Housewives of Beverly Hills Lifetime 23/01/2014 

You've Been Framed! ITV 16/02/2014 

 
 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about content standards, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 

 
Investigations launched under the General Procedures for investigating 
breaches of broadcast licences 
 

Licensee Licensed Service  

Peace Full Media Limited Peace FM 
 

Oldham FM Limited 96.2 The Revolution 
(Oldham) 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 249 
3 March 2014 

 52 

For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about broadcast licences, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/general-procedures/. 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/

