
 

1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 230 
20 May 2013 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 
 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Provision of recording 
Amber Sound FM, 1 January 2013, 11:45 to 14:00 5 
 

Fairness and Privacy cases 
 

Upheld 
 
Complaint by Mr Mark Thorburn  
Tony Horne Radio Show, NE1 FM, 
 27 October, 3 and 10 November 2012 7 
 
Upheld in Part 
 
Complaint by Mrs Janet Neal on her own behalf  
and on behalf of Mr John Neal (her husband) and  
her grandchildren (minors)  
East Midlands Today, BBC East Midlands, 16 November 2012  18 
 

Not Upheld 
 
Complaint by Mrs Victoria O’Neill  
Rip Off Britain, BBC 1, 10 January 2013     29 
 

Other Programmes Not in Breach 34 

 
Complaints Assessed, Not Investigated 35 
 
Investigations List 41 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 

3 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards 
for broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards 
objectives1. Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed 
below. Ofcom also has a duty to secure that every provider of a notifiable On 
Demand Programme Services (“ODPS”) complies with certain standards 
requirements as set out in the Act2. 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes below, as well as licence conditions with which 
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. We also report on the 
outcome of ODPS sanctions referrals made by ATVOD and the ASA on the basis of 
their rules and guidance for ODPS. These Codes, rules and guidance documents 
include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). 
 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, 
which relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains 
regulatory responsibility. These include: 

 

• the prohibition on ‘political’ advertising; 

• sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

• ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising3.  

  
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information can be found on Ofcom’s website for 
television and radio licences.  

 
e) rules and guidance for both editorial content and advertising content on ODPS. 

Ofcom considers sanctions in relation to ODPS on referral by the Authority for 
Television On-Demand (“ATVOD”) or the Advertising Standards Authority 
(“ASA”), co-regulators of ODPS for editorial content and advertising respectively, 
or may do so as a concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters and ODPS, 
depending on their circumstances. These include the Code on Television Access 
Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 

                                            
1 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 
 
2 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 
 
3 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 
for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast-HTML.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://www.atvod.co.uk/uploads/files/ATVOD_Rules_and_Guidance_Ed_2.0_May_2012.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 4 

licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on 
Listed Events, and the Cross Promotion Code.  
 

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television, radio and on 
demand content. Some of the language and descriptions used in Ofcom’s 
Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 5 

Standards cases 
 

In Breach 
 

Provision of recording 
Amber Sound FM, 1 January 2013, 11:45 to 14:00 
 

 
Introduction 
 
Amber Sound FM (“the Service”) is a Community radio station that broadcasts to the 
inhabitants of Ripley, Derbyshire, and the surrounding area. The licence is held by 
Amber Sound FM Limited (“Amber Sound” or “the Licensee”). 
 
Ofcom received a complaint about material broadcast by Amber Sound on 1 January 
2013. We therefore requested an off-air recording of the material in order to assess 
the complaint. 
 
In response Amber Sound stated that its off-air hard-disk recorder had not been 
functioning on 1 January 2013 and therefore it was not able to comply with Ofcom’s 
request. 
 
Ofcom considered this raised issues warranting investigation under Condition 8 of 
Amber Sound’s Community Radio Licence. Condition 8(2) states that: 
 

“In particular, the Licensee shall: 
 

(a) make and retain, for a period of 42 days from the date of its inclusion 
therein, a recording of every programme included in the Licensed Service 
together with regular time reference checks; and 

 
(b) at the request of Ofcom forthwith produce to Ofcom any such recording 

for examination or reproduction; ...”. 
 

Ofcom therefore asked the Licensee for its formal comments on how it had complied 
with these Licence Conditions. 
 
Response 
 
The Licensee explained that its off-air recording system had not been working 
between 1 and 6 January 2013 and as a result it “had no recordings of the output” for 
this period. In its representations on Ofcom’s Preliminary View in this matter, the 
Licensee stated that it planned to acquire an additional off-air recorder to act as a 
back-up to its existing recorder in order to prevent similar breaches happening in 
future. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to ensure that in each 
broadcaster’s licence there are conditions requiring the licensee to retain recordings 
of each programme broadcast, in a specified form and for a specific period after 
broadcast, and to comply with any request to produce such recordings issued by 
Ofcom. In the case of Community radio licensees, this duty is reflected in Licence 
Conditions 8(2)(a) and (b).  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 6 

Under Licence Condition 8(2)(a), Ofcom requires licensees to make a recording of 
every programme included in the service, and to retain these for 42 days after 
broadcast. Under Licence Condition 8(2)(b), Ofcom requires licensees to produce 
such recordings “forthwith” upon request.  
 
Breaches of Licence Conditions 8(2)(a) and (b) are serious because they impede 
Ofcom’s ability to assess whether a particular broadcaster’s output raises potential 
issues under the relevant codes. This can therefore affect Ofcom’s ability to carry out 
its statutory duties in regulating broadcast content. 
 
In this case, the Licensee failed to make and retain recordings of broadcast output 
between 1 and 6 January 2013 and failed to provide a copy of the output of 1 
January 2013 which had been requested by Ofcom. This was a clear breach of 
Conditions 8(2)(a) and (b) of its licence. 
 
While we note that the Licensee explained it had experienced technical issues with 
its off-air hard-disk recorder, which it planned to address by acquiring an additional 
off-air recorder, Ofcom reminds the Licensee that it must have arrangements in place 
to ensure compliance with Condition 8(2) at all times.  
 
Breaches of Licence Conditions 8(2)(a) and 8(2)(b) 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 

7 

Fairness and Privacy cases 
 

Upheld 
 

Complaint by Mr Mark Thorburn  
Tony Horne Radio Show, NE1 FM, 27 October, 3 and 10 November 2012 
 

 
Summary 
 
Ofcom has upheld this complaint by Mr Mark Thorburn that he was unjustly or 
unfairly treated in the programmes as broadcast. 
 
In the programmes complained of, the presenter, Mr Tony Horne, made a number of 
statements about Mr Thorburn. In particular, Mr Horne claimed that Mr Thorburn had 
conducted a campaign of abuse against him by using the internet and the social-
networking service Twitter, to disseminate false and abusive information about Mr 
Horne. 
 
Mr Thorburn complained to Ofcom that he had been treated unjustly and unfairly in 
the programmes.  
 
Ofcom found that: 
 

• The broadcaster had not taken reasonable care to satisfy itself that the material 
facts were not presented, omitted or disregarded in a way that portrayed Mr Mark 
Thorburn unfairly. 

 

• The broadcaster failed to provide Mr Thorburn with an appropriate and timely 
opportunity to respond to significant allegations made in the programme about his 
conduct. 

 
Introduction 
 
On 27 October, 3 and 10 November 2012, NE1 FM, a community radio station which 
broadcasts to the Newcastle-upon-Tyne and Gateshead areas of north east England, 
broadcast three episodes of the Tony Horne Radio Show presented by Mr Tony 
Horne. The programmes, which were broadcast on Saturday mornings between 
10:00 to 12:00 hours, were part of the station’s speech and music-based output, and 
in the parts of the programmes complained of, Mr Horne presented the programme 
alone and addressed listeners directly.  
 
In the three programmes complained of, Mr Horne identified the complainant Mr 
Thorburn by name and accused him of using the internet, particularly the online 
social networking service Twitter, to conduct a “smear campaign” against him during 
a period that followed Mr Horne’s departure from a previous presenting job at a 
Newcastle-based commercial radio station, Metro Radio, in July 2011. 
 
27 October 2012  
 
In this episode, Mr Horne introduced the part of the programme complained of by 
stating: 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 8 

“I’ll be filling you in on a Twitter campaign of abuse that was wielded out against 
me which began on July 14 2011 and will be filling you in and pointing you in the 
direction of the culprits a little bit later on [in] the show this morning”. 

 
Mr Horne then related to the listeners how, following his departure from Metro Radio, 
which he said was precipitated by a period of depression brought on by the breakup 
of his marriage and the death of a close friend, he “was the subject of a Twitter 
smear campaign after a fake Twitter account was set up to abuse me within hours of 
me leaving Metro”, and which he said continued for a period of six to eight weeks. Mr 
Horne continued that a former acquaintance had recently told him who was 
responsible for the “fake Twitter account”. In relation to this, Mr Horne said: 
 

“I questioned them [the former acquaintance] if they knew anything about this 
fake Twitter account. I received a reply with words to the effect of ‘Yes, Mark 
made me set it up’. The text I received also detailed the plan to ruin me: ‘He 
hates you with a massive passion...I can’t even begin to try to put it into words, 
the problem is he’s devious and slippery. They were plotting your demise 
because of all the terrible things you were responsible for’”.  

 
Mr Horne went on to describe how unpleasant the alleged Twitter “campaign” against 
him had been for himself and his family, concluding:  
 

“I could accept it perhaps from a member of the public who didn’t agree with your 
radio show, but not someone of the same industry. I found it particularly 
appalling. If you don’t know who I’m talking about, the person’s name is Mark”. 

 
3 November 2012 
 
In this episode, Mr Horne informed listeners about his on-going struggle with 
depression and referred back to the episode broadcast on 27 October 2012 stating: 
 

“One of the other things you might have heard me mention last week was that I 
mentioned the fact that Mark Thorburn had led an internet campaign against 
myself. There was a fake Twitter account set up after I left Metro on the 14 July 
2011”. 

 
Mr Horne then went on to accuse two unnamed presenters at another radio station in 
the North East of England of making false statements to the police about him. 
 
10 November 2012 
 
In this episode, Mr Horne explained to listeners that he had recently received a 
solicitor’s letter objecting to allegations that he had made on Twitter about the 
purported drug habits of two radio presenters at another radio station. He introduced 
his comments by stating: 
 

“In the last few weeks or so I’ve told you the stories of how I left Metro 
Radio...and was subjected to an internet smear campaign which was fronted by 
the ex-broadcaster Mark Thorburn...”. 

 
The content of the programmes complained of and outlined above was pre-recorded 
and not broadcast live. 
 
Following the broadcast of these programmes, Mr Thorburn complained to Ofcom 
that he was treated unjustly or unfairly in the programme as broadcast.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 9 

Summary of complaint and broadcaster’s response  
 
Mr Thorburn complained to Ofcom that he was treated unjustly or unfairly in the 
programmes as broadcast in that: 
 
a) Mr Horne made wholly inaccurate and inflammatory comments about him and 

incorrectly accused Mr Thorburn of conducting a campaign of abuse against him 
using Twitter and the internet. Mr Thorburn said that Mr Horne had used his 
privileged position as a radio broadcaster to pursue a personal vendetta against 
him. 

 
The broadcaster responded to the complaint in a series of emails to Ofcom dated 
between 4 January 2013 and 11 February 2013.  
 
NE1 FM stated that it “fully [stood] by the comments made in the show”, however, 
it said it was reluctant to respond in detail to Ofcom’s investigation of Mr 
Thorburn’s complaint because it claimed the issues underlying Mr Horne’s 
comments were the subject of an police investigation. It said that the investigation 
substantiated that “Mr Thorburn was not treated unfairly or unjustly” and that “Mr 
Horne’s comments are completely true” which was the reason for him instigating 
the police investigation. The broadcaster denied that Mr Horne was using his 
position as a broadcaster to conduct a vendetta against Mr Thorburn.  
 
NE1 FM said that it had decided to allow Mr Horne to make the comments 
complained of after it had been shown documentary evidence of Mr Thorburn’s 
purported wrongdoing before the programmes were broadcast. The broadcaster 
said that it had been shown a “confession” written by a “third party”, who claimed 
that they had also been involved in the alleged “campaign of abuse” against Mr 
Horne together with Mr Thorburn. The broadcaster said that Mr Horne’s 
statements in programmes had been based on this “confession”.  
 
NE1 FM contextualised Mr Horne’s comments as being part of an on-going 
theme of Mr Horne’s broadcasts, in which he reminisced about his time as a 
former presenter on Metro Radio. The broadcaster said that Mr Horne frequently 
told stories of his “radio days in the North East”, adding that he had once been a 
household name, whose sudden disappearance from the “air” in 2011 was a 
matter of considerable local interest. 
 
The broadcaster said that it did not consider the fact that the programme was pre-
recorded to be in any way related to the content of the complaint. It stated that 
the station regularly produced a variety of live and pre-recorded content for 
broadcast. 

 
b) Mr Thorburn said that he was not made aware by NE1FM before the programmes 

were recorded that it was intending to make serious allegations of wrongdoing in 
the programmes. Mr Thorburn said that he was not given a right to reply to the 
allegations made against him, despite the fact that he was referred to by name in 
the three programmes.  

 
NE1 FM did not respond directly to this head of complaint. 

 
Representations on Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View in this case that Mr Thorburn’s complaint of 
unjust or unfair treatment in the programme as broadcast should be upheld.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 10 

Mr Thorburn did not make any representations on the Preliminary View.  
 
NE1 FM submitted representations on the Preliminary View, which are summarised, 
insofar as they are directly relevant to the complaint considered by Ofcom, below.  
 
NE1 FM said that Mr Horne was a very experienced broadcaster “who neither 
publishes nor broadcasts facts, which he cannot support”, and that he did not abuse 
his position as a broadcaster, when making the statements complained of. 
It said that Mr Horne’s comments should not be regarded as a vendetta directed 
specifically against the complainant because Mr Horne also made critical remarks 
during his radio broadcasts about other national and local organisations, which he felt 
had chosen “to target [him] at a time which he personally was at a low point” (i.e. the 
period following his departure from Metro Radio). NE1 FM said that none of the other 
organisations had made complaints about Mr Horne’s remarks about them. 
 
NE1 FM also said that both the complainant and Mr Horne were arguably public 
figures, or alternatively, figures whose actions and comments were to a certain extent 
of public interest, whose private lives had previously been the subject of local media 
attention in the north east of England.  
 
In relation to whether the complainant Mr Thorburn was identified in all the 
broadcasts being considered in this case, NE1 FM said that “...it is almost beyond the 
realms of expectation in the modern era that referring to ‘Mark’ on October 27th bears 
relevance one week later to the identification of an individual within the output of a 
community station who audience could potentially sometime be in single figures”. 
 
With regard to the second head of Mr Thorburn’s complaint, NE1 FM said that it did 
not consider itself to be under an obligation to offer the complainant a right to reply, 
or that its failure to do so was a breach of the Code. It said that Mr Thorburn was 
clearly aware (having recorded it) of the material being broadcast about him, yet he 
made no attempt to contact the station either to complain, or to request that his 
version of events be reflected in future broadcasts. NE1 FM also said that “...every 
single day around the world news and comments are broadcast where individuals 
and corporations do not – despite all good intentions – get a right to reply. It is naive 
to suggest otherwise”. In the circumstances, NE1 FM stated that it was of the opinion 
that to have offered Mr Thorburn a right to reply would have compounded any 
unfairness Mr Horne’s remarks might have caused Mr Thorburn. 

 
In support of the comments made on air by Mr Horne about Mr Thorburn, NE1 FM 
submitted to Ofcom a number of documents. These consisted of copies of messages 
posted on Twitter and other websites, and a transcription of a mobile telephone text 
message that NE1 FM stated had been sent by a third party to Mr Horne, in which 
the third party purportedly implicated him/herself and Mr Thorburn in a conspiracy to 
cause Mr Horne’s “demise”. NE1 FM argued that these documents suggested that 
there was a reasonable basis for Mr Horne making the comments he did about Mr 
Thorburn on air.  
 
In conclusion, NE1 FM said that Mr Horne had taken a break from presenting on the 
station. In response to the issues surrounding its use of Twitter and other social 
media services, the station was reviewing its in-house style and planning to 
undertake additional legal training. 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 11 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent, and targeted only at cases in which action is needed. 
 
In reaching its Decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording and transcript of the programmes as 
broadcast, and both parties’ written submissions. 
 
When considering the complaint, Ofcom had regard to whether the portrayal of Mr 
Thorburn in the programmes complained of was consistent with the broadcaster’s 
obligation to avoid unjust or unfair treatment of individuals in programmes, as 
outlined in Rule 7.1 of the Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). Ofcom had 
regard to this rule when reaching its Decision on both heads of Mr Thorburn’s 
complaint as detailed below. 
 
a) Ofcom first considered Mr Thorburn’s complaint that he had been treated unfairly 

and unjustly in the programmes as broadcast, in that Mr Horne made inaccurate 
and inflammatory comments about him and incorrectly accused Mr Thorburn of 
conducting a campaign of abuse against him using Twitter and the internet. He 
said that Mr Horne had used his privileged position as a radio broadcaster to 
pursue a personal vendetta against him. 

 
In considering this head of complaint, Ofcom also had regard to whether 
reasonable care was taken by the broadcaster to satisfy itself that material facts 
had not been presented, disregarded or omitted in its programmes in a way which 
was unfair to Mr Thorburn (as outlined in Practice 7.9 of the Code). 
 
Ofcom first considered the content of the broadcasts. Ofcom noted that the 
content of the programmes consisted of a mixture of popular commercial music, 
comic sketches, interviews with local people of interest, wind-up prank telephone 
calls, and sections in which Mr Horne spoke directly to the audience about 
subjects such as his self-described on-going struggle with depression, and his 
former career as a radio presenter at the commercial radio station Metro Radio. 
 
In the programme broadcast on 27 October 2012, Ofcom noted that Mr Horne 
told his audience that he had been the victim of serious wrongdoing and said that 
he would be naming the person he held to be responsible later in the programme, 
stating:  

 
“...I’ll be filling you in on a Twitter campaign of abuse that was wielded out 
against me which began on July 14 2011, and I’ll be filling you in and pointing 
you in the direction of the culprits a little bit later on, on the show this 
morning”. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 12 

Later in the programme, Ofcom noted that Mr Horne returned to the subject of the 
alleged “Twitter campaign of abuse”, which had purportedly disseminated 
negative and untruthful information about him. He said that he had recently been 
contacted by a person who claimed to have been involved in the alleged “smear 
campaign”, and who had given Mr Horne the name of another individual who was 
allegedly the person primarily responsible for the “Twitter campaign of abuse” 
against Mr Horne. Mr Horne went on to name that person in the broadcast, 
stating: 
 

“On the 5 August this year I received a text from this person [the person who 
claimed to have been involved in the alleged “smear campaign”] after I’d 
questioned them if they knew anything about this fake Twitter account. I 
received a reply with words to the effect of ‘Yes, Mark made me set it up’. The 
text I received also detailed the plan to ruin me. ‘He hates you with a massive 
passion’ I quote ‘I can’t even begin to try to put it in words. The problem is 
he’s devious, he’s slippery. They were plotting your demise because of all the 
terrible things you were responsible for’”. 
 

Mr Horne then provided his audience with some background information about 
the man he had identified as “Mark”, and went on to describe the effect that the 
alleged activities of “Mark” had had on himself and his family: 
 

“As you can image when you are subject to over 40 days of abuse on Twitter, 
and this runs into when your daughter is starting secondary school, that is not 
a very nice thing to have to endure. You can accept it perhaps from a 
member of the public who didn’t agree with your radio show, but from a 
member of the same industry I found it pretty appalling. If you don’t know who 
I’m talking about, the person’s name is Mark, and that’s all I have to say at 
this point”. 

 
In the programme broadcast on 3 November 2012, Ofcom noted that Mr Horne 
spoke again about his depression and how it had been brought on by the failure 
of his marriage and the death of a close friend, before returning to the subject of 
the allegedly fake Twitter account, and on this occasion naming in full the person 
he considered to be responsible for the account and its contents: 

 
“So all those years that you were listening to the Tony Horne Radio Show [i.e. 
his former show on the commercial radio station Metro Radio] I was fighting 
an illness and I’m still fighting it...And one of the other things you might of 
have heard last week was that I mentioned the fact that Mark Thorburn had 
led a internet campaign against myself that was a fake Twitter account set up 
after I left Metro Radio on 14 July 2011. I’d like to add a little more to that if I 
could ...”. 
 

Ofcom noted that Mr Horne went on to accuse two unnamed presenters from a 
radio station called Real Radio of making false statements about him to the police 
before making a further allegation that a different third party had been spreading 
a false rumour that Mr Horne had “broken down” in the back of police van. 
 
In the programme broadcast on 10 November 2012, Ofcom noted that Mr Horne 
again returned to the subject of the alleged “internet smear campaign” against 
him and again gave the complainant’s full name in connection with it, stating: 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 13 

“I left Metro Radio on July the 14th 2011, and was subject to an internet smear 
campaign, which was fronted by ex-broadcaster Mark Thorburn and ably 
assisted by a couple of people at Real Radio”. 

 
Having noted the content of the programmes, Ofcom went on to consider whether 
the nature of the statements and the language used in the programmes together, 
with the tone in which it was delivered, were capable of creating unfairness to the 
complainant. Ofcom considered that the language used by Mr Horne was 
accusatory in nature, and that it would have left listeners in no doubt that Mr 
Horne regarded Mr Thorburn to be the person responsible for the instances of 
wrongdoing he claimed to have suffered. 
 
In the programmes of 27 October 2012 Ofcom noted that the complainant was 
referred to by his first name “Mark”, while in the programme of 3 November 2012 
the complainant was referred to by his full name “Mark Thorburn”, and in the 
programme of 10 November 2012 he was also clearly identified by his full name 
and previous occupation as “ex-broadcaster Mark Thorburn”. In Ofcom’s view, it 
would have been likely that when, in the programme of 27 October 2012, Mr 
Horne referred to “Mark” and said he would be naming “the culprit” responsible 
for conducting a “campaign of abuse” against him, that a certain number of 
listeners would have understood that the person he was referring to was Mr 
Thorburn. NE1 FM broadcasts to a limited number of listeners and some of them 
in Ofcom’s view would probably have been aware of Mr Horne’s personal history 
and tensions between him and Mr Thorburn. In any event, Mr Horne’s comments 
in the programme of 3 November 2012, that “Mark Thorburn had led an internet 
campaign against myself that was a fake Twitter account set up after I left Metro 
Radio on 14th July 2011”, and his comments in the 10 November 2012 
programme that he had been subjected to “an internet smear campaign, which 
was fronted by the ex-broadcaster Mark Thorburn”, would have left listeners in no 
doubt as to Mr Thorburn’s identity and the inappropriate conduct or wrongdoing 
he was alleged to have committed.  
 
In view of the above, Ofcom considered that Mr Horne’s comments made in the 
programmes had the potential to lead listeners to the view that Mr Thorburn was 
a malicious and devious man who was possibly also engaged in some form of 
wrongdoing. Ofcom considered that as a consequence of this the statements 
were capable of creating unfairness to Mr Thorburn. 
 
Given that the statements included in the programmes were capable of being 
unfair to Mr Thorburn, Ofcom went on to consider whether the broadcaster had 
taken reasonable steps to satisfy itself that material facts were not presented, 
omitted or disregarded in a way that portrayed Mr Thorburn unfairly. 
 
From listening to the content of the programmes, and having regard to the 
submissions of the parties, Ofcom noted that it was apparently an established 
part of Mr Horne’s presenting style to be direct and confrontational while on-air, 
and to reminisce about his time as a presenter at Metro Radio, and the events 
and experiences he had encountered since leaving Metro Radio in July 2011. 
Ofcom took account of the broadcaster’s submission that because Mr Horne was 
a “household name”, his “stories” were of “significant interest” to local listeners. 
However, in Ofcom’s view, despite Mr Horne being well known locally for being 
outspoken, Mr Horne made a number of significant allegations about a particular 
individual and although they formed part of one of his series of “reminiscences” 
this factor did not detract from the unfairness his comments were capable of 
creating. Rather, Ofcom considered that Mr Horne’s local reputation for being 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 14 

outspoken would have lent credibility to the allegations made against Mr 
Thorburn, thereby increasing the capacity to cause unfairness. 
 
In relation to the context in which the statements were made, Ofcom noted that 
Mr Horne made the comments directly to his audience and that at no point did Mr 
Horne, or the broadcaster, attempt to frame the statements as anything other 
than statements of unchallenged fact. There was for example no attempt to 
present Mr Thorburn’s version of events, or to present Mr Horne’s statements as 
just an expression of Mr Horne’s opinion. It was not suggested at any point that 
there could be another, alternative explanation for the inappropriate conduct or 
wrongdoing of which Mr Horne was allegedly the victim, and as dealt with in more 
detail under Head b), at no point during the broadcasts was Mr Thorburn given an 
opportunity to respond to the significant allegations made against him. 
 
In its response to the complaint, NE1 FM questioned the relevance of Ofcom’s 
observation that the material complained of was pre-recorded. Ofcom considered, 
as was made clear in its Preliminary View, that relevance to the complaint of the 
fact that the programme was pre-recorded was that the programmes’ pre-
recorded nature, taken together with the documents Mr Horne provided to the 
broadcaster before the programmes were recorded, would have given the NE1 
FM a number of different occasions on which to fulfil its compliance obligations in 
relation to Mr Horne’s statements against Mr Thorburn, before the programmes 
were broadcast.  
 
In its representations on Ofcom’s Preliminary View, NE1 FM stated that Mr Horne 
should not be regarded as having abused his position as a broadcaster by 
making the statements he did about the complainant, Mr Thorburn, because Mr 
Horne was an experienced broadcaster “who neither publishes nor broadcasts 
facts, which he cannot support”. Mr Horne had only been allowed to make the 
allegations against Mr Thorburn in the programmes, NE1 FM stated, because it 
had had sight of a number of documents that it regarded to be evidence in 
support of Mr Horne’s comments, before the programmes were broadcast. 
 
In support of this, NE1 FM submitted to Ofcom a number of documents. These 
included: a printout of some negative messages about Mr Horne posted on the 
social networking website Twitter and a celebrity gossip internet site; and, a 
transcript of a mobile telephone text message from a third party to Mr Horne, 
detailing the sender’s purported collaboration with the complainant, Mr Thorburn, 
in a “plot” to discredit Mr Horne. 
 
Having considered this material provided by NE1 FM, together with the content of 
Mr Horne’s broadcasts and both parties’ representations, Ofcom acknowledges 
that a number of negative comments do appear to have been posted about Mr 
Horne on the internet in the period following his departure from Metro Radio. 
However, on the basis of the material provided by NE1 FM it was not possible for 
Ofcom to identify the person(s) posting the negative comments. Nor was Ofcom, 
based on the evidence provided, in a position to attest to the veracity, or 
otherwise, of the transcript of the mobile telephone text message to Mr Horne.  
 
It appeared to Ofcom, on the basis of NE1 FM’s representations, that the station 
did take some steps before allowing Mr Horne to broadcast the critical remarks 
he did about Mr Thorburn to establish if there was some basis for him to do so. 
Mr Thorburn however denies behaving in the way he was accused of doing by Mr 
Horne. There is therefore a conflict of evidence between the parties. Ofcom is not 
a fact-finding tribunal. Its role is confined to assessing the submissions made by 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 15 

the parties together with any other relevant evidence in the public domain to 
reach a decision on whether the Code has been complied with. Regarding NE1 
FM’s taking into account these documents submitted to Ofcom, Ofcom was 
assessing whether the broadcaster had proper regard to Practice 7.9: whether it 
had taken reasonable care to satisfy itself that material facts had not been 
presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to the complainant, Mr 
Thorburn. The station said it has taken some steps to do this by, it said, reviewing 
the material submitted to Ofcom before allowing Mr Horne to broadcast his 
comments. In Ofcom’s opinion, however, bearing in mind that many 
unsubstantiated rumours and allegations circulate on the internet, Twitter, and 
are made in private phone calls, on balance the station did not take reasonable 
care to satisfy itself that material facts had not been presented, disregarded or 
omitted in a way that was unfair to the complainant, Mr Thorburn. 
 
In its representations, NE1 FM stated that Mr Horne should not be regarded as 
having a vendetta against Mr Thorburn in particular because Mr Horne had also 
made critical remarks about a number of other organisations and individuals in 
his NE1 FM radio broadcasts, none of whom had subsequently complained. In 
response, Ofcom noted that while the other organisations referred to by Mr Horne 
in his broadcasts may not have complained, either to NE1 FM or Ofcom, Mr 
Thorburn had complained, and consequently it was Ofcom’s duty to investigate 
his complaint, following the appropriate procedures.  
 
NE1 FM also attempted to justify the statements Mr Horne made about the 
complainant, Mr Thorburn, by arguing that both Mr Horne and Mr Thorburn were 
public figures who had both previously received coverage in the press by dint of 
their high profile careers as radio presenters. In response Ofcom points out that 
the fact that a complainant is a public figure to some extent does not negate the 
broadcaster’s obligation to take reasonable steps to satisfy itself that material 
facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to 
that individual.  
 
Ofcom recognises Mr Horne’s and the broadcaster’s right to freedom of 
expression, and the right of the community served by the broadcaster to receive 
information and ideas without unnecessary interference. However, with this right 
comes the responsibility for the broadcaster to ensure that material facts are not 
presented, omitted or disregarded in a way that creates unfairness to an 
individual or organisation.  
 
Given the factors set out above, Ofcom considered that Mr Horne’s comments 
made in the three programmes as broadcast amounted to significant allegations 
of inappropriate conduct or wrongdoing against Mr Thorburn, who was clearly 
and repeatedly identified by his name and his former profession, and that these 
allegations were capable of being unfair to Mr Thorburn.  
 
Ofcom considered that, although the broadcaster claimed in its submissions that 
the allegations made by the presenter in the programmes were supported by the 
written evidence, as discussed above, that evidence only related to a third party’s 
admissions as to his own activities, and further allegations against Mr Thorburn. 
None of the material submitted to Ofcom amounted to direct evidence of the 
claims made and accordingly did not amount to a sufficient justification for 
concluding that the station had taken reasonable care to satisfy itself that material 
facts would be presented, and not disregarded or omitted in a way that was unfair 
to the complainant, Mr Thorburn.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 16 

The allegations made against Mr Thorburn in the programmes were, in Ofcom’s 
view, presented as statements of fact and no attempt was made by Mr Horne or 
the broadcaster to put forward any alternative opinion or version of events, or to 
place the allegations in a context in which those listening would consider the 
statements as anything other than objective, unquestionable statements of fact.  
 
Taking all these factors into account, Ofcom concluded that on balance the 
broadcaster had not taken reasonable care to satisfy itself that the material facts 
surrounding Mr Horne’s statements about the internet campaign of abuse of 
which Mr Horne was a victim, were not presented, disregarded or omitted in a 
way that was unfair to the complainant, Mr Thorburn.  
 
Ofcom’s decision therefore is that considering the broadcasts as a whole Mr 
Thorburn was portrayed unfairly in the programmes as broadcast. 
 

b) Ofcom next considered Mr Thorburn’s complaint that he was not made aware by 
NE1 FM before the programmes were recorded that it was intending to make 
significant allegations of wrongdoing in the programmes. Mr Thorburn said that 
he was not given a right to reply to the allegations made against him, despite the 
fact that he was referred to by name in the three programmes.  
 
In considering this head of complaint, Ofcom paid particular regard to Practice 
7.11 of the Code which states that if a programme alleges wrongdoing or 
incompetence or makes other significant allegations, those concerned should 
normally be given an appropriate and timely opportunity to respond. 
 
For the reasons given in Head a) above, Ofcom considered that the statements 
made in the programmes by Mr Horne about Mr Thorburn’s purported activities 
amounted to significant allegations of wrongdoing against Mr Thorburn, namely 
that he was personally responsible for conducting a “campaign of abuse” against 
Mr Horne through Twitter and the internet. Normally, where significant allegations 
are made about an individual in a programme, as they were in this particular 
case, then that individual should be given an appropriate and timely opportunity 
to respond to them.  
 
Ofcom noted that the content complained of was pre-recorded and that the 
broadcaster therefore had the opportunity to discuss the content with Mr Horne 
and assess any documents he was going to base his statements on, before the 
programmes were broadcast. In its initial submissions to Ofcom, the broadcaster 
stated that it was:  
 

“...the opinion of the station that the fact the programme was pre-recorded is 
not in any way related to the content of the complaint...”.  

 
In the circumstances of this particular case, Ofcom considered that the pre-
recorded nature of the programmes would have given the broadcaster an 
opportunity to note the significant nature of the allegations being made and that it 
should have taken the steps necessary to mitigate any potential unfairness to Mr 
Thorburn in the broadcasts, by for example, providing him with an appropriate 
and timely opportunity to respond. 
 
In its representations on the Preliminary View, NE1 FM stated that it did not 
regard itself to be under an obligation to offer Mr Thorburn a right to reply, or that 
its failure to do so was a breach of the Code because Mr Thorburn was clearly 
aware of the nature of the material being broadcast about him, yet he did not 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 17 

complain directly to the station about Mr Horne’s statements, or request that 
future broadcasts reflect his version of events. NE1 FM also said that to have 
given Mr Thorburn a right to reply would have compounded any damage caused 
by Horne’s statements. 
 
As already referred to above, Ofcom considered that the comments made by Mr 
Horne contained significant allegations of inappropriate conduct or wrongdoing by 
Mr Thorburn, and therefore the broadcaster was obliged to offer Mr Thorburn an 
opportunity to respond to them. Given this conclusion, Ofcom did not consider 
that the availability of other means (as suggested by the broadcaster in its 
representations) for Mr Thorburn to respond to the comments made in the 
broadcasts by Mr Horne was relevant to the obligation on NE1 FM to take care to 
avoid unfairness to him. 
 
In view of the above, Ofcom considers that the comments made by Mr Horne in 
the programmes amounted to significant allegations of wrongdoing by Mr 
Thorburn, to which he was not given an appropriate and timely opportunity to 
respond. As a consequence of this, Mr Thorburn was treated unfairly in the 
programmes as broadcast. 
 

Accordingly, Ofcom has upheld Mr Thorburn’s complaint of unjust and unfair 
treatment in the programmes as broadcast. 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 

18 

Upheld in Part 
 

Complaint by Mrs Janet Neal on her own behalf and on behalf 
of Mr John Neal (her husband) and her grandchildren (minors)  
East Midlands Today, BBC East Midlands, 16 November 2012 
 

 
Summary 
 
Ofcom has upheld in part this complaint of unwarranted infringement of privacy made 
by Mrs Janet Neal on her own behalf and on behalf of Mr John Neal (her husband) 
and her grandchildren.  
 
On 16 November 2012 East Midlands Today broadcast three editions of its regional 
news bulletin. Each edition of the programme contained a report, of varying length 
and containing various elements, about the coroner’s inquest into the deaths of Mr 
Tobias Day, Mrs Samantha Day and their daughter Ms Genevieve Day. The reports 
explained that in December 2011, Mr Tobias Day had killed his wife and one of their 
daughters following his dismissal from the police force, but that their two other 
children had survived the attack. One edition of the programme featured a 
photograph of the Day family including the two surviving children, with their faces 
unobscured – then 14 and 16 years old. Two editions of the programme included 
previously filmed footage of Mr John Neal and Mrs Janet Neal, the parents of Mrs 
Samantha Day. The later editions of the programme also included footage of Mr Day, 
filmed before the tragedy, in which he spoke in his capacity as a police officer.  
 
Mrs Neal complained to Ofcom that her privacy and that of her husband and her 
grandchildren was unwarrantedly infringed in the programme as broadcast. 
 
Ofcom found that: 
 

• Mr and Mrs Neal had no legitimate expectation of privacy in relation to the re-use 
of the footage from the interview they had previously given to the BBC, in that 
they had talked publicly about events which were related to the coroner’s inquest 
during the course of that interview.  
 

• Mrs Neal’s grandchildren had a legitimate expectation of privacy in the 
unobscured photograph of them which was broadcast in the 13.30 edition of the 
report. Ofcom’s decision is that their privacy was unwarrantably infringed in this 
respect.  

 

• Mrs Neal and her family did not have a legitimate expectation of privacy in 
relation to the footage broadcast of Mr Day in the report, in that the footage itself 
did not reveal anything that was of a private or sensitive nature.  

 
Introduction 
 
On 16 November 2012, BBC 1 East Midlands broadcast a number of editions of its 
regional daily news programme East Midlands Today. Each edition contained a news 
report about the coroner’s inquest into the deaths of Mr Tobias Day, referred to the 
report as “Toby”, his wife, Mrs Samantha Day, and their daughter, Ms Genevieve 
Day. The report explained that the inquest had heard that in December 2011 Mr Day, 
a former police inspector, had killed himself, his wife and their youngest daughter 
after being dismissed from his job in the police force.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 19 

In the edition of the report broadcast at 13:30 hours, a still photograph of the Day 
family was shown which included unobscured images of the two older children who 
had survived the attack. While this photograph was shown on screen, the reporter 
gave details of the attack. The later editions of the news report broadcast in the 
bulletins at 18:30 and 22:30 hours showed the same photograph but the faces of the 
two older children were obscured. 
 
In the 18:30 edition of the news report, footage of Mrs Day’s mother and father, Mrs 
Janet Neal and Mr John Neal was broadcast. Mr and Mrs Neal were shown on a sofa 
looking at photographs of their daughter and the commentary explained that almost 
£200,000 had been raised for a charity to support the family1.  
  
In the two later editions of the reports, previously filmed footage of Mr Tobias Day in 
his role as a police officer was also included. The 18:30 report included footage of Mr 
Day walking through a room, along with a small part of a previously filmed interview 
with Mr Day in which he spoke in his capacity as a police officer. In the 22:30 bulletin 
the moving footage of Mr Day walking through the room was used but the clip of 
interview was not.  
 
Following the broadcast of the programme, Mrs Neal complained to Ofcom that her 
privacy and that of her husband and grandchildren was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast. 
 
Summary of the complaint and broadcaster’s response 
 
Mrs Neal complained that her privacy and that of her husband and grandchildren was 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast in that: 
 
a) Footage of Mr and Mrs Neal was used in two editions of a news report broadcast 

on 16 November 2012 without their knowledge or consent. Mrs Neal said that the 
footage was taken from an interview they had previously given to East Midlands 
Today, regarding a charity which they had started in July 2012. Mrs Neal stated 
that the footage did not relate to the inquest into the deaths of Mr Day, his wife 
and their daughter, which was the subject of the 16 November 2012 report.  

 
By way of background, Mrs Neal said that she and her husband were now 
associated with the tragedy and had subsequently received unwanted attention 
and sympathy from their community as a result.  
 
The BBC explained that the footage of Mr and Mrs Neal used in the report was 
taken from an interview that they had given earlier to the BBC in July 2012 (“the 
July 2012 interview”). The subject of the interview was a charity, the “Sam Day 
Foundation”, which Mr and Mrs Neal had set up in July 2012 in memory of their 
daughter after she had been killed. (At that time it was thought she had been 
killed by her husband, Mr Day, but this had not yet been established by the 
coroner). The purpose of the charity, expressed in the interview by Mrs Neal, was 
to keep Mrs Day’s memory alive by providing excursions for hard pressed 
families.  
 
The BBC stated that the footage used in the report showed Mr and Mrs Neal 
handling photographs of their daughter. It argued that this was connected to the 
report, in that the footage related directly to the “tragic events” which were the 

                                            
1 The figure of almost £200,000 was stated in the news report, for the purposes of clarity Mrs 
Neal stated to Ofcom that she does not recognise this figure as correct. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 20 

subject of the coroner’s inquest being reported. It stated that there was a direct 
connection between the July 2012 interview and the inquest and the 
complainants did not have a reasonable expectation that the footage would only 
be re-used with their consent.  
 
The BBC also added that they did not believe that the re-use of the footage had 
the effect of linking Mr and Mrs Neal to the tragedy, as they had already publicly 
spoken about the events of the tragedy in the July 2012 interview, which had 
been broadcast with their consent.  

 
b) The faces of Mr and Mrs Neal’s grandchildren (who are now 14 and 16 years old) 

were shown in a photograph in one edition of the programme. Mrs Neal said that 
their faces were unobscured and they could be recognised by the wider public.  

 
The BBC said that, although Mrs Neal’s grandchildren’s faces were shown in the 
earlier bulletin, they were obscured in later bulletins, following a request from Mr 
and Mrs Neal. This action was “taken entirely out of consideration for the feelings 
of the family” and not because the unobscured picture breached the privacy of 
the two teenage children.  
 
The BBC stated that the identity of Mrs Neal’s grandchildren was “widely reported 
in the local and national press” and “at no time was there any request from the 
family for their identities” to be withheld. It further stated that Mrs Neal’s 
grandchildren did not enjoy a statutory right to anonymity.  
 
The BBC also noted that Mr and Mrs Neal had named and discussed their 
grandchildren in the July 2012 interview. The BBC said that in the course of the 
interview Mrs Neal had requested that the broadcaster should not mention some 
specific details relating to the day of the tragedy (which the BBC adhered to) but 
that no such request was made in relation to the names of the children. It added 
that the children had been identified in the past with Mr and Mrs Neal’s 
agreement.  
 
The BBC said that some weeks after the inquest, in December 2012, Mrs Neal’s 
grandchildren had issued a “public message of thanks, in their own names” to a 
local newspaper which had raised funds to support them. It argued that the use of 
the photograph in the report did not add to their public identification in any way 
that might breach their reasonable expectation of privacy.  

 
c) Mrs Neal said that she and her family had found it distressing and unnecessary 

that archive interview footage of Mr Day was used in the news reports. Mrs Neal 
stated that she had previously complained to the broadcaster about the inclusion 
of this footage.  

 
The broadcaster said that it could understand that the use of particular pieces of 
footage might cause distress to Mr and Mrs Neal and that, given the tragic nature 
of the events, the possibility of causing distress attached to “almost every aspect 
of reporting them.” However, the BBC stated that it did not see how the broadcast 
of the footage of Mr Day could infringe Mrs Neal’s privacy.  
 
The BBC added that it had not received the complaint referred to by Mrs Neal 
after the same footage of Mr Day had been used in the July 2012 report. The 
BBC said that, following the July 2012 broadcast, the reporter had contacted Mrs 
Neal to ensure she had been happy with the report and Mrs Neal had 
volunteered that she had found the footage of Mr Day upsetting. The BBC said 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 21 

that the reporter had explained why the broadcast of the footage was considered 
“editorially appropriate” and that “Mrs Neal seemed content with that explanation”. 
The BBC said there had been no further discussion about the future re-use of the 
footage and that “no undertakings were asked for or given”.  
 
The BBC said that the programme makers had received an email from 
Leicestershire Police, forwarding an email which Mrs Neal had sent to 
Nottinghamshire Police in July 2012 following the broadcast of the interview. In 
the email Mrs Neal complained that the family had found the images of Mr Day 
included in the July report “particularly traumatic” and were extremely upset by 
the report.  
 
The BBC stated that the programme makers had received this email on 21 
November, after the inquest and after the broadcast of the reports on 16 
November 2012. It said that at the time of the inquest the BBC had no reason to 
believe that the use of the footage of Mr Day might cause Mr and Mrs Neal 
distress, over and above the distress caused by the reporting of the events 
themselves.  
 
The BBC further argued that the possibility of distressing victims could not be 
allowed to be the determining consideration in the selection of “illustrative 
material”. It argued that such an approach would “amount to a ban on the use of 
the image of perpetrators of crime” and would be an “unacceptable restriction” on 
the ability of the media to report criminal proceedings.  

 
Representations on Ofcom’s Preliminary View  
 
Ofcom prepared a Preliminary View in this case that Mrs Neal’s complaint should be 
upheld in part. In commenting on this Preliminary View Mrs Neal made two factual 
points of clarification which Ofcom has reflected in its decision. Specifically, Mrs Neal 
disputed the charity set up in the name of her daughter, or the Trust fund set up by a 
local newspaper to help the surviving children, had raised the figure of £200,000 
which was the amount referred to the news report. The BBC did not submit any 
representations on Ofcom’s Preliminary View.  
 
Decision  
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording and transcript of the programmes as 
broadcast, an audio recording and transcript of the July 2012 interview, and both 
parties’ written submissions, including supporting material. Ofcom also took careful 
consideration of the representations made by Mrs Neal and reflected her factual 
clarifications in the decision.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 22 

In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the 
competing rights of the broadcasters to freedom of expression. Neither right as such 
has precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is 
necessary to intensely focus on the comparative importance of the specific rights. 
Any justification for interfering with or restricting each right must be taken into 
account and any interference or restriction must be proportionate.  
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of Ofcom’s Broadcasting Code (“the 
Code”), which states that any infringement of privacy in programmes, or in 
connection with obtaining material included in programmes, must be warranted.  

 
a) Ofcom first considered the complaint that footage of Mr and Mrs Neal was used in 

two editions of a news report broadcast on 16 November 2012 without their 
knowledge or consent. Mrs Neal said that the footage was taken from an 
interview they had previously given to East Midlands Today, regarding a charity 
which they had started in July 2012. Mrs Neal stated that the footage did not 
relate to the inquest into the deaths of Mr Day, his wife and their daughter, which 
was the subject of the 16 November 2012 report.  

 
By way of background, Mrs Neal said that she and her husband were now 
associated with the tragedy and had subsequently received unwanted attention 
and sympathy from their community as a result.  
 
In considering Mr and Mrs Neal’s complaint, Ofcom had regard to Practice 8.6 of 
the Code which states that if the broadcast of a programme would infringe the 
privacy of a person or organisation, consent should be obtained before the 
relevant material is broadcast, unless the infringement of privacy is warranted. 
Ofcom also had regard to Practice 8.10 which states that broadcasters should 
ensure that the re-use of material (i.e. use of material originally filmed or recorded 
for one purpose or used or in a later or different programme) does not create an 
unwarranted infringement of privacy. This applies both to material obtained from 
others and the broadcaster’s own material. 
 
In considering whether Mr and Mrs Neal’s privacy was unwarrantably infringed in 
the programme as broadcast, Ofcom first considered the extent to which they had 
a legitimate expectation in the footage of the July 2012 interview. 
 
Ofcom considered the context in which the footage from the July 2012 interview 
was used in the 16 November 2012 reports. Ofcom noted that the footage of Mr 
and Mrs Neal shown in the programme lasted for around five seconds and that 
the accompanying commentary said that: 

 
“Almost two hundred thousand pounds2 has been raised locally to help 
support the family”.  
 

Although the commentary did not refer to Mr and Mrs Neal directly, the mention of 
“the family” in commentary clearly implied that Mr and Mrs Neal were related to 
the Day family. Mr and Mrs Neal were clearly recognisable from the footage in 
that their faces were shown in close up shot. Mr and Mrs Neal were not heard 
talking in the footage but were seen looking at family photographs.  
 

                                            
2 The figure of almost £200,000 was stated in the news report, for the purposes of clarity Mrs 
Neal stated to Ofcom that she does not recognise this figure as correct. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 23 

The BBC was unable to provide the unedited footage of the July 2012 interview, 
but it was able to provide an audio recording and transcript of the interview. 
Ofcom carefully considered this material and noted that the context of the 
interview was that Mr and Mrs Neal spoke about a charity they had set up in their 
daughter’s name, which would provide days out for children and families who 
might not otherwise be able to afford them. The charity had been set up in July 
2012 following the killing of Mrs Day in December 2011, when it was widely 
thought that Mr Day was responsible for his wife’s death3. Mrs Neal stated that 
she wanted “Sam’s name to live [on]”. Ofcom considered that the filming and 
broadcast of the July 2012 footage took place with Mr and Mrs Neal’s consent, in 
that they had granted the interview with the BBC and, with the exception of one 
detail of the interview (which was not broadcast), they did not have any 
reasonable expectation that other parts of the interview would not be broadcast in 
the July 2012 report. Ofcom noted that consent to reuse this footage was not 
sought, or given, in relation to the 16 November 2012 reports.  
 
Ofcom considered that, although the first section of the July 2012 interview 
focused on the aims of the charity and their daughter’s life, Mr and Mrs Neal also 
spoke about the tragic events which had led to her death.  
 
Ofcom noted that when the reporter asked Mr and Mrs Neal about the events of 
that day, Mrs Neal replied:  

 
“It’s just a complete mystery really, as to what triggered anything. But we just 
have to accept what happened”.  

 
Mr Neal then added: 

 
“We’d been with the two of them in the morning. We were over at the lodge 
cafe, and he [Mr Day] looked a little bit nervous, didn’t he? But we just 
thought it was maybe a little bit of an off day for him. And, [we] said cheerio to 
them and when they drove off not realising that I wouldn’t be seeing either of 
them again”.  

 
Mrs Neal also spoke specifically about her feelings towards Mr Day:  

 
“You don’t feel anger. You feel really sorry that somebody was in that mental 
state, that they couldn’t cope...it must have been terrible for him, to have 
come to the idea that that’s all there was...we just have to accept that he was 
not in a good place himself”.  

 
Ofcom also noted that Mr Neal spoke about the reaction he and his wife had 
received from the community, saying that “the village itself was fantastic, even 
now, we will go out doing something in the village and one of them will come up 
and give Janet a hug...”.  
 
Ofcom considered that in the July 2012 interview Mr and Mrs Neal talked publicly 
in general terms about the charity they had set up in their daughter’s name. 
However, it is clear from the quotations above that they also spoke more 
specifically about the tragic events of the day and the personal impact in some 
detail in the July 2012 interview. In Ofcom’s view Mr and Mrs Neal’s comments in 
the July 2012 interview were therefore linked to the inquest, the purpose of which 
was to examine the same events.  

                                            
3 See for example: http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-leicestershire-18788228  

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-leicestershire-18788228


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 24 

 
Ofcom considered that the only detail relating to Mr and Mrs Neal in the 16 
November report was that the charity they had set up had by that stage raised 
£200,000, a figure that Mrs Neal disputes is correct. In any regard, Ofcom did not 
consider this piece of information (whether correct or incorrect) to be of a private 
or sensitive nature and did not consider that it went beyond what Mr and Mrs 
Neal had themselves publicly discussed in relation to the charity.  
 
Taking into account all the factors set out above Ofcom’s decision is that Mr and 
Mrs Neal did not have a legitimate expectation of privacy in relation to the re-use 
of the footage from the July 2012 interview. Given this conclusion it was not 
necessary for Ofcom to consider whether any intrusion into Mr and Mrs Neal’s 
privacy in the broadcast was warranted. 
 
Ofcom’s decision therefore is that Mr and Mrs Neal’s privacy was not 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast in this respect.  

 
b) Ofcom next considered the complaint that the faces of Mr and Mrs Neal’s 

grandchildren (who are now 14 and 16 years old) were shown in a photograph in 
one edition of the programme. Mrs Neal said that their faces were unobscured 
and they could be recognised by the wider public.  

 
In considering this complaint, Ofcom had regard to Practice 8.6 of the Code, as 
set out under head a) above. It also had regard to Practice 8.20, which states that 
broadcasters should pay particular attention to the privacy of people under 
sixteen. Ofcom also took account of Practice 8.21, which states that where a 
programme features an individual under sixteen or a vulnerable person in a way 
that infringes privacy, consent must be obtained from: a parent, guardian or other 
person of eighteen or over in loco parentis; and wherever possible, the individual 
concerned; unless the subject matter is trivial or uncontroversial and the 
participation minor, or it is warranted to proceed without consent. 
 
With reference to Practices 8.20 and 8.21, Ofcom noted that particular attention 
must be paid to the privacy of people under the age of 16 years and to vulnerable 
people. In this context, Ofcom noted that one of Mrs Neal’s grandchildren was 16 
years old and that the other was 14 years old at the time that the photograph was 
broadcast. Ofcom considered that the meaning of “vulnerable” people varies but 
may include the bereaved and people who have been traumatised. Ofcom 
considered that both grandchildren should have been considered vulnerable by 
the broadcaster.  
 
In considering whether Mrs Neal’s grandchildren’s privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast, Ofcom first considered the extent to 
which they had a legitimate expectation of privacy in the unobscured photograph 
of them. 
 
Ofcom considered the context in which the photograph appeared and noted that 
it was used in the report to show the Day family, the commentary stated that:  

 
“He [Tobias Day] then strangled their six year old daughter, Genevieve, 
before stabbing her three times. Afterwards he stabbed himself six times...”. 

 
Shortly after the photograph was shown the report explained that the two older 
children had survived. It would have been clear to viewers that the two children 
shown shortly before were the ones who had been the victims of the attack. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 25 

Ofcom clearly did not believe the subject matter of the report to be “trivial or 
uncontroversial” (see the wording of Practice 8.21) because it was a matter of the 
utmost seriousness.  
 
Ofcom noted that the details of the murders had been the subject of a coroner’s 
inquest and had therefore been heard in public. Ofcom also noted the BBC’s 
submission that Mrs Neal’s grandchildren’s names had not been subject to a 
statutory order granting them anonymity and that their names had appeared in 
the local and national media. Ofcom further noted the newspaper article from 
December 2012 in which Mrs Neal’s grandchildren had thanked a local 
newspaper for the support they had received from its readers. Mrs Neal’s 
grandchildren were named in the newspaper report and quoted directly, and in 
the online version of the newspaper no photograph of the children was shown. 
The BBC did not provide Ofcom with the hardcopy of the newspaper so it was not 
possible to determine whether a photograph was included in this version. Ofcom 
noted that the December 2012 article was published a number of weeks after the 
16 November report and that therefore when the BBC broadcast the unobscured 
images of the children, they do not appear to have spoken publicly. Ofcom also 
noted that the children’s statement, as reported in the local newspaper, was brief 
and stated:  

 
“We would like to say a massive thank you to everyone who has helped us 
this year. The people who have contributed to the Trust Fund, and also 
people who have done little things like put a smile on our faces. The public 
support has been amazing; it really does show that great things can come out 
of terrible things”. 
 

Ofcom considered that this quotation was limited in its scope and focused on 
thanking those who had contributed to the Trust Fund. It referred in a restricted 
way to the “terrible things” that they had been through and they did not talk in any 
detail about the events of the day of the attack or their lives since.  
 
Ofcom noted that the BBC obscured the faces of the children in the later bulletins 
after being contacted by Mr and Mrs Neal “out of consideration for the family and 
not because...the picture unobscured in any way breached the privacy of the two 
teenage children.”  
 
Ofcom took account of the fact that Mr and Mrs Neal had named and spoken 
publicly about their grandchildren in the July 2012 interview and considered that 
this may have indicated to the BBC that Mr and Mrs Neal did not consider it 
necessary for the children to receive absolute anonymity. Ofcom also noted that 
the children had been named by local and national media, but that the newspaper 
article cited by the BBC had not been published at the time of the November 
2012 broadcast. In any event, the newspaper article contained very limited details 
from the children about the deaths of their parents and sister and the online 
version was not accompanied by any photograph.  
 
Ofcom therefore considered that Mrs Neal’s grandchildren had experienced a 
traumatic event deeply linked to their family and private lives. The broadcaster 
needed to pay particular attention to their privacy given they were “vulnerable” 
people and one of the grandchildren was under 16 years old. Although Mrs 
Neal’s grandchildren had been named publicly, Ofcom took the view that by 
including an unobscured image of the children’s faces, the BBC identified them 
with the private and tragic events of the killings of their parents and sister and the 
attacks they themselves had experienced and survived. Broadcasting 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 26 

unobscured images of the two grandchildren went beyond previous information 
about them that had already been made public. In these circumstances, Ofcom 
took the view that Mrs Neal’s grandchildren had a legitimate expectation in the 
unobscured images in the photograph.  
 
Having found that Mrs Neal’s grandchildren had a legitimate expectation of 
privacy, Ofcom went on to weigh the broadcaster’s competing right to freedom of 
expression and the audience’s right to receive information and ideas without 
unnecessary interference. Ofcom also considered whether there was a sufficient 
public interest or other reason to justify the intrusion into Mrs Neal’s 
grandchildren’s privacy without consent. 
 
Ofcom noted the public interest in the subject matter of the news item, namely the 
inquest into the deaths of Mr Day, his wife and his daughter. However, Ofcom 
considers that the publication in a family photograph of unobscured images of the 
faces of the two grandchildren who survived the attack by their father was no 
more than illustrative in its nature. In Ofcom’s view, it did not contribute any 
information to the reporting of the inquest that was necessary in the public 
interest4. Ofcom noted that the BBC did not put forward any reason as to why the 
broadcast of the unobscured images of the two grandchildren’s faces was 
warranted. While Ofcom appreciates that television is a visual medium and that in 
accordance with their editorial freedom and their right to freedom of expression, 
broadcasters must be able to illustrate events in the news, including tragic and 
traumatic ones, Ofcom noted that in this case, the two grandchildren had no 
statutory right to anonymity and that the BBC had voluntarily in this case 
obscured the faces of the two young people when the family photograph was 
broadcast in later editions of East Midlands Today. On balance, after careful 
consideration, Ofcom concluded that there was insufficient public interest and no 
other reason which warranted the BBC infringing Mrs Neal’s grandchildren’s 
expectation of privacy by broadcasting their unobscured photograph in the first 
edition of the programme, especially given that one of the grandchildren was 14 
years old at the time and both this grandchild and the other (aged 16) could be 
considered as being “vulnerable people” in the circumstances.  
 
Taking all the above factors into account, Ofcom’s decision is that, on balance 
and in the particular circumstances of this case, the broadcaster’s right to 
freedom of expression and to impart information and ideas and the audience’s 
right to receive this information without interference did not outweigh the intrusion 
into Mrs Neal’s grandchildren’s expectation of privacy.  
 
Ofcom’s decision therefore is that Mrs Neal’s grandchildren’s privacy was 
unwarrantably infringed in this respect.  

 
c) Ofcom next considered Mrs Neal’s complaint that she and her family had found it 

distressing and unnecessary that archive interview footage of Mr Day was used in 
the news reports. Mrs Neal stated that she had previously complained to the 
broadcaster about the broadcast of this footage.  

 
In considering this aspect of Mrs Neal’s complaint Ofcom had regard to Practice 
8.19 of the Code which states that broadcasters should try to reduce the potential 

                                            
4 See the section in the Code after Rule 8.1 headed ‘Meaning of “warranted”. Examples of the 
public interest would include revealing or detecting crime, protecting public health or safety, 
exposing misleading claims made by individuals or organisations or disclosing incompetence 
that affects the public.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 27 

distress to victims and/or relatives when making or broadcasting programmes 
intended to examine past events that involve trauma to individuals (including 
crime) unless it is warranted to do otherwise. Practice 8.19 goes on to state that 
surviving victims whose experience is to feature in a programme should be 
informed of the plans for the programme and its intended broadcast even if the 
events or the material to be broadcast have been in the public domain in the past. 
 
In considering whether Mrs Neal’s privacy and that of her husband and 
grandchildren was unwarrantably infringed in the programme as broadcast, 
Ofcom first considered the extent to which they had a legitimate expectation of 
privacy in the footage broadcast of Mr Day talking about his role as a police 
officer. 
 
Ofcom noted that Mrs Neal’s grandchildren were victims of a violent and 
traumatic crime which was the subject of the report and that Mr and Mrs Neal 
were the immediate family of those involved in this violent crime.  
 
Ofcom then considered the content of the broadcasts and noted that the 18:30 
broadcast included footage of Mr Day in which he was seen walking through a 
room and giving a brief interview on his work as a police officer in which he said:  

 
“This is not acceptable to make off from the Police, to drive dangerously 
purely to evade capture”.  

 
In the 22:30 bulletin the moving footage of Mr Day walking through the room was 
used but the clip of the interview was not. The report broadcast at 13:30 did not 
contain any moving footage of Mr Day, only a still photograph.  
 
Ofcom noted that the context in which the footage was used on 16 November 
2012 was in a bulletin reporting on the inquest, which had taken place that day. 
Ofcom considered it was likely that Mrs Neal and her family could have expected 
a report to appear in the regional news, given the press interest in the tragedy. 
Given this, Ofcom did not consider it was necessary for the programme makers to 
have informed Mrs Neal and her family that they intended to broadcast a report 
about the inquest. 
 
Ofcom noted the broadcaster’s representations that following the broadcast of the 
July 2012 interview Mrs Neal had told the reporter that she had found the footage 
of Mr Day distressing, but that following a conversation about the reasons for its 
inclusion no undertakings were given by the BBC about the re-use of the footage. 
Ofcom also considered the broadcaster’s submission that the programme makers 
did not receive Mrs Neal’s email complaining about the use of the footage of Mr 
Day in the July 2012 report until 21 November 2012, a number of days after the 
reports in East Midlands Today on 16 November 2012. The BBC was therefore 
unaware of Mrs Neal’s feelings about the footage, beyond what she had said to 
the reporter, and believed that the issue had been resolved at that point.  
 
Ofcom noted that the BBC said the footage of Mr Day was illustrative. Having 
examined the report, Ofcom noted that Mr Day could be heard speaking very 
briefly in his capacity as a police officer. However, the footage did not disclose 
anything of a personal or sensitive nature. Whilst Ofcom understood how the 
inclusion of this footage may have been distressing to the family, Ofcom’s 
decision is that that Mrs Neal and her family did not have a legitimate expectation 
of privacy in relation to the footage broadcast of Mr Day.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 28 

Given this conclusion it was not necessary for Ofcom to consider whether any 
intrusion into Mrs Neal’s privacy and that of her husband and grandchildren in the 
broadcast was warranted. 
 
Ofcom’s decision therefore is that Mrs Neal’s privacy and that of her husband and 
grandchildren was not unwarrantably infringed in the programme as broadcast in 
this respect.  

 
Accordingly, Ofcom has upheld Mrs Neal’s complaint that the privacy of Mrs 
Neal’s grandchildren was unwarrantably infringed in the broadcast. 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 

29 

Not Upheld 
 

Complaint by Mrs Victoria O’Neill  
Rip Off Britain, BBC 1, 10 January 2013 
 

 
Summary 
 
Ofcom has not upheld Mrs O’Neill’s complaint of unjust or unfair treatment in the 
programme as broadcast. 
 
During this episode of Rip Off Britain, Mrs O’Neill, a veterinary nurse, was shown 
attending to a dog with a colleague in a brief clip intended to illustrate a vaccination 
for rabies. It was included in the programme as part of its report on the complexity 
and expense associated with people travelling abroad with their pets. 
 
Mrs O’Neill complained to Ofcom that she had been treated unjustly or unfairly in the 
programme as broadcast in that the programme reused footage of her in a way that 
portrayed her unfairly and in a negative light. 
 
Ofcom found that the reuse of the footage of Mrs O’Neill in the programme did not 
amount to unfairness to her in that she was not misrepresented or portrayed in a way 
that would be likely materially and adversely to affect viewers’ opinion of her or her 
professional reputation. Ofcom therefore considered that Mrs O’Neill was not treated 
unjustly or unfairly in the programme as broadcast. 
 
Introduction 
 
On 10 January 2013, BBC 1 broadcast an episode of its consumer affairs 
programme Rip Off Britain. This episode was one in a series focusing on holidays 
and which told the stories of members of the public who had had unsatisfactory 
experiences while travelling. The programme sought explanations and redress from 
the organisations deemed responsible for these experiences, as well as providing 
general consumer advice. Part of the programme examined the difficulties associated 
with taking pets abroad and complying with the rules of the Government’s Pet Travel 
Scheme. By way of illustration, Mrs Anne Denton and Mr Chris Denton described in 
the programme the expense and inconvenience they experienced in travelling with a 
dog to Canada. One of the programme’s presenters said in voiceover that the 
process was “pretty expensive” and listed a number of requirements for taking a pet 
abroad. These requirements included: a pet passport; a vaccination for rabies; a 
specialised crate for transportation; and, a microchip implanted for the purpose of 
identification. A short clip of footage was used to illustrate each requirement, and a 
caption showing the price associated with it was superimposed over the footage 
shown on-screen. In the case of the vaccination for rabies, a veterinary nurse was 
shown in profile with a colleague attending to a dog, while the voiceover and on-
screen caption relayed the information that this procedure cost approximately £50. 
The veterinary nurse shown in the clip was the complainant, Mrs Victoria O’Neill. The 
footage of Mrs O’Neill remained on screen for no longer than five seconds.  
 
Following the broadcast of the programme, Mrs O’Neill complained to Ofcom that she 
was treated unjustly or unfairly in the programme as broadcast. 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 30 

Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
Mrs O’Neill complained that she was treated unjustly or unfairly in the programme as 
broadcast in that the programme re-used footage of her in a way that portrayed her 
unfairly and in a negative light.  

 
In particular, Mrs O’Neill said that the footage of her was obtained approximately two 
years ago during filming for a feature about The Dogs Trust, a charity that provides 
free veterinary treatment to stray and abandoned dogs. Mrs O’Neill said that she had 
not signed a consent form at the time, but had been happy for the footage to be used 
in the original context for which it was filmed, namely a light-hearted and informative 
feature about animal welfare. However, Mrs O’Neill said the programme Rip Off 
Britain implied through the voiceover, the on-screen caption and, indirectly, the title of 
the programme, that the service she provided was a “rip off”. Mrs O’Neill said that in 
reusing the footage of her in this way in the programme had portrayed her in a 
negative light which was unfair.  

 
By way of background, Mrs O’Neill said that she felt that being included in the 
programme was potentially damaging to her professional reputation and to being 
personally embarrassing to her.  
 
In response and before addressing the substance of Mrs O’Neill’s complaint, the 
BBC said that subsequent to the broadcast of the programme, the Executive 
Producer of the programme had apologised to Mrs O’Neill in correspondence for any 
upset inadvertently caused by the inclusion of the footage and undertaken to remove 
it from any repeat of this episode of the programme. The BBC had also explained to 
her that it was standard practice to take generic or straightforward footage from an 
internal archive of previously transmitted material, rather than go to the expense of 
filming new material for programmes. The BBC stated, however, that it was careful to 
make sure that the re-use of the footage was not misleading or unfair and that it did 
not believe that it had been so in this instance. The BBC said that, nevertheless, it 
acknowledged that with hindsight it would have been better to use footage where 
individuals were not so obviously identifiable, but that the footage had been included 
in good faith, and would not have been utilised had the programme makers thought 
there would be a problem with doing so. The BBC said that Mrs O’Neill had not been 
satisfied with this response, and complained to Ofcom. 
 
In response to the complaint itself, the BBC stated that it did not believe that the re-
use of the footage in question was unfair to Mrs O’Neill. It said that the footage 
complained of was shown fleetingly over the commentary about vaccination. The 
BBC said that when the considered as a whole, it was clear that the footage formed a 
series of generic background shots illustrating the information provided at each point 
and that no allegation of wrongdoing was being made. It said that the manner in 
which the footage was presented was an example of a commonly-used visual device 
intended to help the viewer keep track of the numbers involved. 
 
The BBC said that the feature on the difficulties associated with taking pets abroad 
was informative rather than critical. It said that there was no suggestion that the costs 
of the Pet Travel Scheme were exorbitant or in any way a “rip-off”. It was simply 
described as “pretty expensive”, which, the BBC believed, was a fair and neutral 
comment. The BBC added that the main focus of this part of the programme was the 
complexity, rather than the expense, of the Pet Travel Scheme. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 31 

Finally, the BBC stated that the title of the programme did not indirectly suggest that 
veterinary services are a “rip off”, as its remit was broader than the title suggested, as 
set out in the introduction spoken by one of the presenters: 
 

“Whether it’s a deliberate rip-off, a simple mistake, or a catch in the small print, 
we’ll find out why you’re out of pocket and what you can do about it”. 

 
The BBC said that the programme provided general consumer advice, as well as 
exposing wrongdoing, and the section of the programme in which footage Mrs O’Neill 
was shown focused on the former. In combination with the brevity of the footage and 
the manner in which it was presented, the BBC said that there was no unfairness to 
Mrs O’Neill.  
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent, and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast, a 
transcript of the programme and both parties’ written submissions along with 
supporting material. Ofcom provided the parties with the opportunity to make 
representations on Ofcom’s Preliminary View (which was not to uphold the 
complaint). Neither party made any representations on the Preliminary View. 
 
When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to 
whether the broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided 
unjust or unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of 
Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”).  
 
Ofcom considered Mrs O’Neill’s complaint that she was treated unjustly or unfairly in 
the programme as broadcast in that the programme re-used footage of her in a way 
that portrayed her unfairly and in a negative light.  
 
In considering Mrs O’Neill’s complaint, Ofcom not only had regard to Rule 7.1 of the 
Code, it also took account of Practice 7.8 of the Code which states that broadcasters 
should ensure that the re-use of material, i.e. use of material originally filmed or 
recorded for one purpose and then used in a programme for another purpose or used 
in a later or different programme, does not create unfairness. This applies both to 
material obtained from others and the broadcaster’s own material. 
 
Ofcom noted the footage of Mrs O’Neill included in the programme (as described in 
the “Introduction” above) and considered that Mrs O’Neill would have been 
identifiable from the albeit very brief footage shown in the programme as would her 
profession, i.e. a veterinary nurse.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 32 

Ofcom then noted from the BBC’s submissions that the footage of Mrs O’Neill had 
been originally recorded for a feature on The Dogs’ Trust for BBC Breakfast1. It noted 
that Mrs O’Neill had said in her complaint that she had been happy for it to be used in 
its original context, which she said was light-hearted and informative, and concerned 
animal welfare. Ofcom noted the genre of programme that the footage was re-used, 
namely a consumer affairs programme, and context in which the footage appeared, 
i.e. the complexity of and the expense associated with travelling abroad with a pet. In 
Ofcom’s view, the context in which the footage of Mrs O’Neill was re-used was 
markedly different from the programme for which it was originally recorded. Having 
taken this view, Ofcom considered whether the re-use of the footage created any 
unfairness to Mrs O’Neill in the programme as broadcast. 
 
Ofcom again noted the footage used in the programme and, in particular, the 
presenter’s commentary that accompanied the sequence in which Mrs O’Neill 
appeared. The footage appeared in the part of the programme that looked at the 
difficulties associated with taking pets abroad and complying with the Pet Travel 
Scheme. It noted that Mr and Mrs Denton, who contributed to the programme, 
described the expense and inconvenience they experienced in travelling with a dog 
to Canada. Ofcom noted the following commentary that accompanied the sequence 
in which the footage of Mrs O’Neill appeared:  
 

“With the decision made to take Pearl [Mr and Mrs Denton’s dog] on a plane for 
the first time, there was just the question of making the arrangements. But before 
their four legged friend could even make it to the airport here, she would need a 
pretty expensive shopping list to comply with the new rules: 
 
A Pet Passport – with a price tag of around thirty pounds. 
 
A vaccination against rabies - roughly another fifty quid.  
[footage of Mrs O’Neill was shown along with this commentary] 
 
A specialised crate for the dog to go in the hold - about £140 
 
And a microchip implanted so customs can ID her – adding around £20 to the bill. 
Without one of those your pet WON’T be able to travel.  
 
Oh, and your dog needs to be measured too”. 

 
Ofcom considered that the purpose of the programme was to provide general 
consumer advice as well as exposing wrongdoing. In this episode, the programme 
looked at the cost and inconvenience that can be encountered by people wanting to 
travel abroad with their pets and, in particular, it looked at the Pet Travel Scheme. 
The programme presented a breakdown of some of the requirements of the scheme 
and the approximate cost of each requirement. Ofcom considered that the main 
focus of this part of the programme was the complexity of the scheme, and the total 
cost of the various requirements needed, rather than the individual cost of each 
requirement. To illustrate the costs incurred in meeting the requirements of the 
scheme, the programme used a sequence of generic footage to reflect each 
requirement and the approximate cost. In the complainant’s case, it was footage of 
her attending to a dog with a colleague in a veterinary surgery. In this context, Ofcom 
considered that the footage was used solely as a visual device to illustrate to viewers 
the programme’s assertion that one of the requirements of the Pet Travel Scheme 

                                            
1 The BBC’s daily, early morning news and current affairs magazine programme. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 33 

was for the pet to be vaccinated against rabies which incurred the approximate cost 
of “fifty quid”.  
 
Ofcom appreciated that Mrs O’Neill felt concern about footage of her being included 
in a programme entitled “Rip off Britain”. However, having considered the context in 
which the footage of Mrs O’Neill was shown and the commentary accompanying it, 
and the on-screen caption, Ofcom was satisfied that the inclusion of the footage was 
incidental and used as a visual device to illustrate a point and that, in its view, 
viewers would have been likely to have understood this as being the purpose of its 
inclusion. In addition, Ofcom considered that the manner in which the footage of Mrs 
O’Neill was presented in the programme, i.e. in a sequence of generic images used 
to illustrate a particular point, was unlikely to suggest to viewers that there was an 
allegation of wrongdoing against those shown in it. Neither would it have been likely, 
in Ofcom’s view, for viewers have understood from the particular reference to a 
rabies vaccination costing “roughly fifty quid” to suggest that such veterinary 
vaccinations were a “rip-off” or that the veterinary services offered by Mrs O’Neill and 
the other individual shown in the footage were, in some way, questionable or being 
criticised. 
 
Taking all these factors into account, Ofcom considered that the re-use of the footage 
of Mrs O’Neill in the programme did not amount to unfairness to her in that she was 
not misrepresented or portrayed in a way that would be likely materially and 
adversely to affect viewers’ opinion of her or her professional reputation. Ofcom 
therefore considered that Mrs O’Neill was not treated unjustly or unfairly in the 
programme as broadcast. 
 
Accordingly, Ofcom has not upheld Mrs O’Neill’s complaint of unjust or unfair 
treatment in the programme as broadcast. 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 

34 

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 6 May 20131 
 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories 

40 Year Old Virgins 
(trailer) 

Channel 4 23/03/2013 Scheduling 

News ATN Bangla 
UK 

15/02/2013 Due 
impartiality/bias 

News CHSTV 28/02/2013 Due 
impartiality/bias 

 
 

 

                                            
1 This table was amended after publication to correct a factual inaccuracy. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 

35 

Complaints Assessed, not Investigated 
 
Between 23 April and 6 May 2013 
 
This is a list of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided not to 
pursue because they did not raise issues warranting investigation. 

 
Programme Broadcaster Transmission 

Date 
Categories Number of 

complaints 

300 Sky Movie channels n/a Scheduling 1 

10 o'Clock Live Channel 4 24/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

10 o'Clock Live Channel 4 26/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

4OD promotion E4 23/04/2013 Materially misleading 1 

A Town Called Eureka SyFy 19/09/2012 Television Access 
Services 

1 

Absolute 70s Absolute Radio n/a Materially misleading 1 

Advertisements Channel 5 n/a Advertising minutage 1 

Advertisements ITV n/a Advertising scheduling 1 

Advertisements Sky channels n/a Advertising minutage 1 

Ahlebait TV Ahlebait TV 03/04/2013 Appeals for funds 1 

Andrew Gilligan LBC 97.3FM 21/04/2013 Race 
discrimination/offence 

1 

Barely Legal Drivers BBC 3 28/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News BBC 1, BBC 2, BBC 
3 and BBC 4 

n/a Outside of remit / other 1 

BBC News BBC News Channel 15/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News BBC News Channel 22/04/2013 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

BBC News BBC Radio 4 22/04/2013 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

BBC News at Ten BBC 1 23/04/2013 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Big Fat Gypsy 
Weddings 

Channel 4 26/04/2013 Offensive language 1 

Brainiac: Science Abuse Sky1 02/05/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Breakfast Show Capital Radio n/a Scheduling 1 

Broadchurch ITV 22/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Broadchurch ITV 22/04/2013 Information/warnings 2 

Broadchurch ITV 22/04/2013 Outside of remit / other 1 

Burn Notice FX 22/10/2012 Television Access 
Services 

1 

Capital Breakfast Capital FM 25/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Channel 4 News Channel 4 22/04/2013 Due accuracy 1 

Channel 4 News Channel 4 22/04/2013 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Channel 4 News Channel 4 26/04/2013 Harm 1 

Channel 4 News Channel 4 30/04/2013 Due accuracy 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 36 

Channel ident ITV2 05/04/2013 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Channel ident ITV2 21/04/2013 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Channel promotion E4 26/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Channel promotion E4 +1 25/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Christian O'Connell 
Breakfast Show 

Absolute Radio 17/04/2013 Due impartiality/bias 1 

Christian O'Connell 
Breakfast Show 

Absolute Radio 19/04/2013 Scheduling 1 

Coronation Street ITV 15/02/2013 Generally accepted 
standards 

6 

Coronation Street ITV 24/04/2013 Outside of remit / other 1 

Coronation Street ITV 26/04/2013 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Dateline BBC News Channel 20/04/2013 Race 
discrimination/offence 

1 

Dave Ja Vu promotion Dave Ja Vu 22/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Daybreak ITV 26/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Deal or No Deal Channel 4 22/04/2013 Disability 
discrimination/offence 

1 

Dexter (trailer) Film4 04/04/2013 Scheduling 1 

Dickinson's Real Deal ITV 24/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Dispatches: Syria 
Across the Lines 

Channel 4 17/04/2013 Due impartiality/bias 2 

Dogging Tales Channel 4 04/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Dogging Tales Channel 4 09/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Dumfries and Galloway 
Housing Partnership 
advertisement 

West Sound Radio 02/04/2013 Political advertising 1 

E4 promo E4 25/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 28/03/2013 Violence and 
dangerous behaviour 

2 

EastEnders BBC 1 02/05/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Edward VIII's Murderous 
Mistress 

Channel 4 23/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Electronic Programme 
Guide 

Freeview n/a Digital Switchover 1 

Embarrassing Bodies: 
Live from the Clinic 

4seven 24/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Embarrassing Bodies: 
Live from the Clinic 

4seven 01/05/2013 Scheduling 1 

Embarrassing Bodies: 
Live from the Clinic 

Channel 4 23/04/2013 Scheduling 3 

Embarrassing Bodies: 
Live from the Clinic 

Channel 4 30/04/2013 Scheduling 5 

Embarrassing Bodies: 
Live from the Clinic 
(trailer) 

Channel 4 22/04/2013 Scheduling 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 37 

Embarrassing Bodies: 
Live from the Clinic 
(trailer) 

Channel 4 n/a Scheduling 2 

Embarrassing Bodies: 
Live from the Clinic 
(trailer) 

Channel 4 / 4Seven n/a Scheduling 1 

Embarrassing Bodies: 
Live from the Clinic 
(trailer) 

E4 23/04/2013 Scheduling 1 

Emmerdale ITV 22/04/2013 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Emmerdale ITV 02/05/2013 Disability 
discrimination/offence 

1 

Endeavour ITV 28/04/2013 Advertising minutage 1 

Endeavour ITV 28/04/2013 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Fit CBBC 24/04/2013 Offensive language 1 

Foyle's War ITV n/a Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Generation Sex 5* 01/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Grand Designs Channel 4 20/04/2013 Offensive language 1 

Grey's Anatomy (trailer) Sky Living 04/04/2013 Hypnotic and other 
techniques 

1 

Halfords' sponsorship of 
Dave 

Dave 30/04/2013 Scheduling 1 

Halfords' sponsorship of 
Happy Motoring on 
Dave 

Dave n/a Outside of remit / other 1 

Have I Got a Bit More 
News for You 

BBC 1 29/04/2013 Race 
discrimination/offence 

3 

Have I Got News for 
You 

BBC 1 26/04/2013 Race 
discrimination/offence 

8 

Hollyoaks Channel 4 01/04/2013 Materially misleading 1 

Huw Stephens BBC Radio 1 20/04/2013 Offensive language 1 

ITV News and Weather ITV 22/04/2013 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

ITV News and Weather ITV 30/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

ITV News on Channel 
TV 

ITV Channel 
Television 

24/04/2013 Outside of remit / other 1 

Jeremy Vine BBC Radio 2 24/04/2013 Outside of remit / other 1 

Kick Off Talksport 22/04/2013 Disability 
discrimination/offence 

1 

King Ralph ITV2 28/04/2013 Offensive language 1 

Live UEFA Champions 
League 

ITV 23/04/2013 Competitions 1 

Live UEFA Champions 
League 

ITV 23/04/2013 Competitions 1 

Loose Women ITV 30/04/2013 Materially misleading 1 

Magic Breakfast with 
Neil Fox 

Magic FM 22/04/2013 Commercial 
communications on 
radio 

1 

Margaret Sky Select 10/04/2013 Scheduling 1 

Margaret: Death of a 
Revolutionary 

Channel 4 13/04/2013 Due impartiality/bias 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 38 

Margaret: Death of a 
Revolutionary 

Channel 4 13/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

MasterChef BBC 1 25/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Most Haunted Pick TV 22/04/2013 Exorcism, the occult 
and the paranormal 

1 

Most Haunted Pick TV 23/04/2013 Exorcism, the occult 
and the paranormal 

1 

Music N Adda NTV 21/03/2013 Premium rate services 1 

My Big Fat Gypsy 
Fortune 

Channel 4 14/04/2013 Outside of remit / other 1 

News programming BBC channels, ITV 
channels and Sky 
channels 

n/a Outside of remit / other 1 

Newsnight Scotland BBC 2 n/a Outside of remit / other 1 

Newsround CBBC 01/05/2013 Scheduling 1 

Noor TV Noor TV n/a Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Not the Nine o'Clock 
News 

UK Gold +1 03/04/2013 Scheduling 1 

Off the Ball BBC Radio Scotland 20/04/2013 Offensive language 1 

Off Their Rockers ITV 21/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Off Their Rockers ITV 21/04/2013 Nudity 1 

Party Election Broadcast 
by the Conservative 
Party 

BBC / ITV / Channel 
4 / Channel 5 

n/a Outside of remit / other 2 

Party Election Broadcast 
by the Conservative 
Party 

BBC 1 30/04/2013 Outside of remit / other 1 

Party Election Broadcast 
by the Conservative 
Party 

ITV 30/04/2013 Outside of remit / other 1 

Party Political Broadcast 
by the Conservative 
Party 

ITV 23/01/2013 Outside of remit / other 1 

Premier League Football Sky Sports 1 22/04/2013 Generally accepted 
standards 

2 

Press Preview Sky News 17/04/2013 Undue prominence 1 

Programming BBC channels n/a Outside of remit / other 1 

Programming Channel 5 n/a Outside of remit / other 1 

Programming Various n/a Outside of remit / other 1 

Programming Various n/a Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

2 

Psychic Sally: On The 
Road 

Pick TV 22/04/2013 Exorcism, the occult 
and the paranormal 

1 

Psychic Sally: On The 
Road 

Pick TV 23/04/2013 Exorcism, the occult 
and the paranormal 

1 

QI XL BBC 2 20/04/2013 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Regional News and 
Weather 

BBC 1 24/04/2013 Outside of remit / other 1 

Reporting Scotland BBC 1 Scotland 30/04/2013 Outside of remit / other 1 

Revolution (trailer) Challenge 05/04/2013 Scheduling 1 

Rich Clarke Capital FM 24/04/2013 Offensive language 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 39 

Richard Bacon BBC Radio 5 Live 24/04/2013 Outside of remit / other 1 

Scotland Tonight STV 04/04/2013 Due impartiality/bias 1 

Scott and Bailey ITV 24/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Secret Eaters Channel 4 18/04/2013 Harm 1 

Sky News Sky News 30/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Sky News Sky News n/a Advertising/editorial 
distinction 

1 

South East Today BBC 1 29/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

South Park Various n/a Generally accepted 
standards 

1 

Spartacus: Vengeance Pick TV 20/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Steve Wright in the 
Afternoon 

BBC Radio 2 30/04/2013 Fairness & Privacy 1 

Storage Wars History HD 07/04/2013 Product placement 1 

Storm Late Night Storm 27/03/2013 Sexual material 1 

Sweat the Small Stuff BBC 3 30/04/2013 Animal welfare 3 

Television Access 
Services / Electronic 
Programme Guides 

Various n/a Television Access 
Services 

1 

The Andrew Marr Show BBC 1 28/04/2013 Outside of remit / other 1 

The Body Shocking 
Show 

E4 25/04/2013 Outside of remit / other 1 

The Chase ITV 09/04/2013 Competitions 1 

The Chase ITV 10/04/2013 Competitions 1 

The Chase ITV 22/04/2013 Materially misleading 16 

The Guest Wing Sky Atlantic 16/03/2013 Race 
discrimination/offence 

1 

The Ice Cream Girls ITV 19/04/2013 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

The Jeremy Kyle Show ITV 23/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

The Job Lot ITV 29/04/2013 Disability 
discrimination/offence 

2 

The Job Lot ITV 29/04/2013 Race 
discrimination/offence 

1 

The Jonathan Ross 
Show 

ITV 30/03/2013 Generally accepted 
standards 

1 

The Official Chart with 
Jameela Jamil: One 
Direction Competition 

BBC Radio 1 10/03/2013 Competitions 1 

The Prisoners BBC 1 n/a Outside of remit / other 1 

The Repo Man Channel 4 02/05/2013 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

The Rob Brydon Show Dave 10/04/2013 Race 
discrimination/offence 

1 

The Today Programme BBC Radio 4 26/04/2013 Outside of remit / other 1 

The Wrong Show TFM Radio 28/04/2013 Scheduling 1 

This Morning ITV 18/04/2013 Competitions 1 

This Morning ITV 22/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 40 

This Morning ITV 29/04/2013 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

2 

Today BBC Radio 4 23/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

Tomorrow's World BBC 2 11/04/2013 Product placement 1 

Undercover Boss 
Australia 

Channel 4 01/04/2013 Product placement 1 

Various SyFy n/a Television Access 
Services 

1 

Vicious ITV 29/04/2013 Sexual orientation 
discrimination/offence 

6 

Vicious (trailer) ITV 27/04/2013 Scheduling 1 

Waterloo Road BBC 1 02/05/2013 Scheduling 1 

Who's On Heart 
Competition 

Heart FM 23/04/2013 Competitions 1 

Win a Wedding 
Competition 

Lincs FM n/a Competitions 1 

World Snooker 
Championship 

BBC 2 25/04/2013 Flashing images/risk to 
viewers who have PSE 

1 

X-Men: The Last Stand Film4 03/03/2013 Scheduling 1 

Youngers E4 01/05/2013 Outside of remit / other 1 

You've Been Framed! ITV 27/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

You've Been Framed! ITV2 23/04/2013 Generally accepted 
standards 

1 

 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 

41 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcast may have breached its codes, it will start an 
investigation. 
 
Here is an alphabetical list of new investigations launched between 25 April and 8 
May 2013. 

 
Programme Broadcaster Transmission date 

Advertising minutage Aaj Tak Various 

Advertising minutage Attheraces 10/03/2013 

Advertising minutage UMP Movies 18/03/2013 

Advertising minutage Zing 17/03/2013 

Christian O'Connell Breakfast Show Absolute Radio 17/04/2012 

Community Roundup Channel Nine 
UK 

24/03/2013 

Daily News CHSUK 01/03/2013 

Keiser Report RT 30/03/2013 

Little Man Comedy 
Central 

06/04/2013 

Moddhorater Khobor NTV 14/04/2013 

Oggerz Breakfast Kane FM 103.7 05/04/2013 

On-Air Announcement Star Radio 
North East 

11-Mar-13 

Studio 66 TV1 Studio 66 TV1 04/04/2013 

The Incredible Hulk ITV 30/03/2013 

The Mummy: Tomb of the Dragon 
Emperor 

ITV 31/03/2013 

Tosh.o Comedy 
Central 

11/04/2013 

Various CNN 04/07/2012 

Various Studio 66 TV2 
Studio 66 TV3 

17/04/2013 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 230 
20 May 2013 

 42 

It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the Codes being recorded. 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 
For fairness and privacy complaints go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/fairness/. 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/

