
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 214 
24 September 2012 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 
 

Standards cases 
 

In Breach 
 
Russian language referendum item 
REN TV Baltic & Mir Baltic, November 2011, 
various dates and times 4 
 
HMS Ark Royal 
Discovery, 1 August 2012, 13:00 13 
  

Resolved 
 
Kiss Breakfast Show 
Kiss 100, 28 June 2012, 06:30 15 
 

Broadcast Licence Condition cases 
 

In Breach 
 
Community Radio Licensees 
Non-payment of licence fees 18 
 

Fairness and Privacy cases 
 

Not Upheld 
 
Complaint by Mrs Nicola Adolphe on her own behalf 
and on behalf of her children (both minors) 
and on behalf of Mrs Pamela Holt and her son (a minor)  
Tonight, ITV1, 12 April 2012 19 
 
Complaint by Mr Tamika Paul Mkandawire  
Britain’s Gay Footballers, BBC 3, 30 January 2012  32 

 

Other Programmes Not in Breach  42 
 

Complaints Assessed, Not Investigated 43 
 

Investigations List 48



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 

3 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives1, 
Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed below. 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes, as well as licence conditions with which 
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. These include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”), which, can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 
COSTA can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, 
which relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains 
regulatory responsibility. These include: 

 

 the prohibition on ‘political’ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising2.  

  
 The BCAP Code is at: 
 http://www.bcap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast-HTML.aspx  

 

d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 
requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information on television and radio licences can 
be found at: http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/ and 
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/. 

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 
provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/ 
 

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom’s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 

                                            
1
 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 

 
2
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast-HTML.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 4 

Standards cases 
 

In Breach 
 

Russian language referendum item 
REN TV Baltic & Mir Baltic, November 2011, various dates and times 
 

 
Introduction 
 
REN TV Baltic and Mir Baltic are Russian language channels broadcasting to Latvia. 
They are licensed by Ofcom to Baltic Media Alliance Limited (“BMA” or “the 
Licensee”). Because the channels are operated under UK licences they are subject 
to Ofcom’s codes. 
 
Latvia operates a constitutional mechanism under which a referendum on 
constitutional amendment may be triggered by the collection of sufficient numbers of 
signatures on an official petition. In 2011 a petition was raised calling for an 
amendment to the Latvian constitution to make Russian an official language of the 
Republic of Latvia, alongside Latvian (or Lettish). The petition was operated by the 
Latvian Electoral Commission (CVK). 
 
A Latvian complainant alerted Ofcom to what appeared to be an advertisement – a 
20 second item shown in commercial breaks on both REN TV Baltic and Mir Baltic – 
urging viewers to sign the petition. The complainant was concerned that the 
advertisement breached the UK’s prohibition on the broadcast of political advertising. 
The 20 second item opened with a blue screen with a graphic of raised hands at the 
bottom of the screen. The logo of the CVK, the Latvian Electoral Commission, 
appeared in the centre of the screen; the CVK’s website address was shown at the 
bottom of the screen. The picture changed to an image of the CVK’s website. Various 
web pages on the site were displayed and a cursor shown moving around to 
demonstrate how to navigate to certain pages. The blue screen and raised hands 
graphic returned and the item ended with the CVK’s logo at centre. The CVK’s 
website remained on screen throughout. 
 
The item’s voiceover was in Russian. As translated it said: 
 

“Visit www.cvk.lv, to find the nearest place to you where you can sign a 
petition in support of Russian as the second Official Language, and add your 
vote. 
 
You think you’re saving time – but you’re losing your right to speak in your 
native language.  
 
Deadline: 30 November!” 

 
The Licensee believed the following translation to be more accurate than Ofcom’s 
translation: 
 

“On CVK website www.cvk.lv find the nearest place where the signatures for 
Russian language as a second official language are being collected, and give 
your vote. 
 
By saving time, you will lose the right to speak your native language. 
Till November 30 only”. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 5 

There are no material differences between the two translations in the context of 
Ofcom’s consideration of the issues before it.  
 
Text was displayed throughout at the bottom of the picture that repeated the 
message that voting (signing) locations could be found at the website address given 
and that the deadline was 30 November. 
 
Ofcom initially sought the Licensee’s comments on the basis that the item was an 
advertisement. However BMA said that it had created and included the item in its 
schedules itself, i.e. that it was not placed by or on behalf of another party such as 
CVK. However, when then asked to respond to questions about the item as editorial 
programming BMA said that it in fact regarded it as a form of commercial message 
called ‘self-promotion’ in the governing European Directive, the Audiovisual Media 
Services (“AVMS”) Directive1. 
 
Ofcom interprets the concept of ‘self-promotion’ in accordance with the principles set 
out in the AVMS Directive, namely, that it is material made and scheduled by the 
licensee and seeks to promote some aspect of the licensed service itself. 
Accordingly, a typical self-promotion will be a programme trailer, a general promotion 
for the channel as a whole, a promotion for a product or service related to the 
licensee’s licensed services such as a channel’s website, and so on. In addition, 
Ofcom’s Cross-promotion Code defines self-promotions as “…promotions on a 
channel for that same channel and/or for programmes broadcast on that channel.” 
Therefore, material which is solely produced and scheduled by the licensee rather 
than another party, but does not promote the licensee’s own products, services, 
programmes or channels, is not self-promotional material.  
 
The AVMS Directive defines different types of ‘audiovisual commercial 
communication’ – advertising (including some forms of self-promotion), sponsorship, 
teleshopping and product placement; all other material must therefore be editorial. In 
this case, the item did not meet the Directive’s definitions for these types of 
‘audiovisual commercial communication’. As such, the item was programme material, 
i.e. editorial: no other category exists. 
 
For that reason Ofcom considered the material to be programming rather than 
advertising and, accordingly, to be governed by the terms of the Code. In addition, for 
the reasons set out in the Decision section below, we considered that the content 
was dealing with a matter of major political and industrial controversy and a major 
matter relating to current public policy. 
 
Ofcom considered that the item appeared to have been made or endorsed by CVK, a 
neutral government body, in view of the inclusion of its logo and a reference to its 
website, as set out above. As the item was not in fact made or endorsed by CVK and 
was in fact programming produced and scheduled by the Licensee, rather than being 
advertising placed by another party, Ofcom considered questions of misleadingness 
to arise in respect of both the item’s appearance and its source. 
 
Ofcom therefore considered the material raised issues warranting investigation under 
Rules 2.2, 5.4, 5.11, 5.12 and 9.2 of the Code which state: 
 
Rule 2.2 “Factual programmes or items or portrayals of factual matters must 

not materially mislead the audience.” 

                                            
1
 The Audiovisual Media Services Directive (AVMS). See: 

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:095:0001:0024:EN:PDF 

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:095:0001:0024:EN:PDF


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 6 

Rule 5.4 “Programmes ... must exclude all expressions of the views and 
opinions of the person providing the service on matters of political and 
industrial controversy and matters relating to current public policy 
(unless that person is speaking in a legislative forum or in a court of 
law). Views and opinions relating to the provision of programme 
services are also excluded from this requirement.” 

 
Rule 5.11 “In addition to the rules above, due impartiality must be preserved on 

matters of major political and industrial controversy and major matters 
relating to current public policy by the person providing a service (...) 
in each programme or in clearly linked and timely programmes.” 

 
Rule 5.12 “In dealing with matters of major political and industrial controversy 

and major matters relating to current public policy an appropriately 
wide range of significant views must be included and given due weight 
in each programme or in clearly linked and timely programmes. Views 
and facts must not be misrepresented.” 

 
With Rules 5.11 and 5.12 a definition is given in the Code: 
 

Meaning of “matters of major political or industrial controversy and 
major matters relating to current public policy”: 
 
“These will vary according to events but are generally matters of 
political or industrial controversy or matters of current public policy 
which are of national, and often international, importance, or are of 
similar significance within a smaller broadcast area. “ 

 
Rule 9.2 “Broadcasters must ensure that editorial content is distinct from 

advertising.” 
 
We therefore asked BMA for its comments on how this content complied with these 
Code rules. 
 
Response 
 
As background, BMA told us that Latvia’s media market is “a constant battlefield for 
political forces, primarily nationalistic” and that this makes business difficult for 
television channels licensed by Ofcom that target Latvia. 
 
The Licensee said that it is not affiliated to, or a supporter of, any of the political 
forces in any country. It said that it is always guided by a wish to follow Ofcom 
regulations closely and does so with goodwill. 
 
BMA drew a distinction between the collection of signatures, which it regarded as a 
“neutral” subject, and the referendum that followed the petition (sufficient signatures 
were attracted to trigger the referendum). Further, the collection of signatures itself 
could not lead to the initiation of changes within the Latvian constitution, and was 
therefore not a matter of public policy or controversy; such changes could only be 
brought about by the actual referendum, which BMA said its channels “did not 
promote in any way”. 
 
Therefore, the Licensee said that, since it was not aligned with the outcome of any 
“social matter”, it continued to observe neutrality in the period between the collection 
of signatures and the referendum. In fact, BMA said, it had “…observed due and utter 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 7 

neutrality in all political matters subsequent to the social event announced in the 
item”. The Licensee believed that during that period any “quasi-political statements” 
by any media could have had a political effect.  
 
BMA stressed that REN TV Baltic and Mir Baltic broadcast to a wide Latvian 
audience, not just the country’s ethnic Russian minority, although it also said that “the 
audience of these TV Channels is mainly Russian-speaking people”. Its motivation in 
broadcasting the item was that the petition was “a hot social topic that deals with 
democratic processes and [the] development of democratic institutions” and as such 
would interest its audiences.  
 
Therefore, BMA argued, none of the requirements or definitions that apply to the 
subject of political or controversial matters could apply to the item. 
 
As noted above, BMA’s view, ultimately, was that the item should be regarded as a 
self-promotion. 
 
The Licensee said further, “CVK’s functions and neutrality are a commonly known 
fact in Latvia, which would make it very unreasonable for anyone to associate their 
cause with CVK.” 
 
BMA added that within the Latvian TV market both REN TV Baltic and Mir Baltic are 
small, niche channels. REN TV Baltic has an audience share of 4%; Mir Baltic has a 
share of 6%. This would, the Licensee said, “hardly allow them to make any 
significant influence on social matters.” Indeed, according to the Licensee the item 
had had “no political effect”, had not caused any damage or harm or in any other way 
negatively affected either party involved in the item, and had been broadcast only for 
a short period. 
 
BMA suggested that its “social announcement” was not considered ‘political’ in Latvia 
in legal terms, but that some “politically (and, possibly, economically) engaged third 
parties could seek other possibilities of pressuring our channels and hindering [their] 
image and reputation.” BMA also pointed to strong competition in the advertising 
market, which it said had been through an economically difficult period, and that it 
had “felt competitors’ pressure, which has been carried out in the past by numerous 
means.”  
 
In respect of Rule 2.2 (factual programmes must not mislead) the Licensee reiterated 
its view that the item was not editorial and therefore not subject to that rule. On 
misleadingness more generally, BMA said that it did not believe the item to be 
misleading: the content of this material was not distorting any facts, it said, and CVK 
was used “as a sole and utterly neutral source of reference information about 
referendum procedure.”  
 
The Licensee told us that it had to be attentive to local law in Latvia and in that 
respect had the “misfortune” to broadcast in the Russian language. Because of this 
BMA, “...via its counterparts in Latvia, faces blatant political pressure by the local 
media-supervising authority with an immense degree of political engagement…”. 
 
BMA stressed that any breach of rules had been “done unwittingly” and was brought 
about by the difficulties of operating in a foreign market and attempting to comply 
with both Latvian and UK regulation. The Licensee noted Ofcom’s decision and said 
that it would seek to adhere to UK regulation more closely in the future. 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 8 

Decision 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set 
such standards for the content of programmes as appear to it best calculated to 
secure the standards objectives. One of these objectives is that generally accepted 
standards must be applied to broadcast content to provide adequate protection for 
members of the public from harmful material. This objective is reflected in Section 
Two of the Code, and through Rule 2.2, among others, which prohibits materially 
misleading portrayals of factual matters in programmes. 
 
The special impartiality requirements set out in section 320 of the Act must also be 
complied with. The rules in Section Five of the Code ensure that the impartiality 
requirements of the Act are complied with, including that due impartiality is preserved 
on matters of major political or industrial controversy and major matters relating to 
current public policy (see above for the specific provisions).  

Under the Act, Ofcom must also set standards to ensure that “the international 
obligations of the United Kingdom with respect to advertising included in television 
and radio services are complied with”. The EU AVMS Directive requires that 
advertising is distinguishable from other parts of the programme service. This is 
reflected in Rule 9.2 of the Code. 
 
Ofcom noted BMA’s view that the Code did not apply to the item and that none of the 
Code rules considered applicable by Ofcom were relevant. For the reasons given 
elsewhere in this Finding Ofcom does not agree: all the quoted Code rules apply. 
 
Ofcom therefore considered the item’s compliance with Rules 2.2, 5.4, 5.11, 5.12 and 
9.2 of the Code. 
 
Rule 2.2 
 
This rule states: 
 

“Factual programmes or items or portrayals of factual matters must not 
materially mislead the audience.” 

 
Ofcom considered the item to be very clearly misleading as to the role of CVK. In 
combination with the item’s similarity to an advertisement – see under Rule 9.2 below 
– the use of CVK’s name, logo and website images in the item plainly suggested that 
it had been placed by CVK or placed on its behalf. Nothing in the item sought to 
reveal the true source and nature of the item or otherwise make clear that the item 
was made wholly independently of CVK. Ofcom considered therefore that the item 
had the potential to mislead viewers that CVK, the Latvian Electoral Commission, 
had endorsed the item’s message which in fact it had not. This misleadingness could 
therefore have had a harmful impact on a democratic process by affecting the actions 
of the voters in respect of the petition and the potential referendum. This was 
particularly significant in light of Ofcom’s consideration of the item under Rules 5.11 
and 5.12 (see below). For these reasons, in Ofcom’s view the item was materially 
misleading. 
 
Ofcom therefore concluded that the item breached Rule 2.2. 
 
Rules 5.11 and 5.12 
 
Rule 5.11 states: 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 9 

“In addition to the rules above, due impartiality must be preserved on matters 
of major political and industrial controversy and major matters relating to 
current public policy by the person providing a service (listed above) in each 
programme or in clearly linked and timely programmes.” 

 
Rule 5.12 states: 
 

“In dealing with matters of major political and industrial controversy and major 
matters relating to current public policy an appropriately wide range of 
significant views must be included and given due weight in each programme 
or in clearly linked and timely programmes. Views and facts must not be 
misrepresented.” 

 
It is not part of Ofcom’s remit to question or investigate the validity of the political 
views expressed in a case like the current one, but to require the broadcaster to 
comply with the relevant standards in the Code. The Code does not prohibit 
broadcasters from discussing any controversial subject or including any particular 
point of view in a programme. To do so would be an unacceptable restriction on a 
broadcaster’s freedom of expression. 
 
However, the broadcaster’s right to freedom of expression is not absolute. In carrying 
out its duties, Ofcom must balance the right to freedom of expression on one hand, 
with the requirement in the Code to preserve “due impartiality” on matters relating to 
political or industrial controversy or matters relating to current public policy. Ofcom 
recognises that Section Five of the Code, which sets out how due impartiality must 
be preserved, acts to limit, to some extent, freedom of expression. This is because its 
application necessarily requires broadcasters to ensure that neither side of a debate 
relating to matters of political or industrial controversy and matters relating to current 
public policy is unduly favoured. Therefore, while any Ofcom licensee should have 
the freedom to discuss any controversial subject or include particular points of view in 
its programming, in doing so broadcasters must always comply with the Code. 
 
Ofcom first considered whether the requirements of Section Five should be applied in 
this case, that is, whether the subject matter of the content concerned matters of 
major political or industrial controversy or major matters relating to current public 
policy. In determining the applicability of Section Five in this respect we did not 
accept the argument put forward by the Licensee that the process of collecting 
signatures to enable a referendum to be held on an important aspect of Latvia’s 
national constitution could reasonably be held to be a non-political or uncontroversial 
event. 
 
Rather, we considered that the content in this case consisted of a direct call to action 
to viewers of REN TV Baltic and Mir Baltic to sign a petition to trigger a referendum 
concerning an amendment to the Latvian constitution to make Russian an official 
language of the Republic of Latvia. Ofcom was in no doubt that the wording 
encouraged viewers to sign the petition and therefore concluded that the item 
adopted a position in favour of introducing Russian as an official language in Latvia2. 
For example, by including the statement “By saving time, you will lose the right to 
speak your native language” we considered that the Licensee was clearly 

                                            
2
 Sufficient signatures (more than the threshold of 150,000) were obtained and a referendum 

on whether to recognise Russian as a second official language in Latvia took place. On 18 
February 2012 the referendum was held and the proposal for the constitutional recognition of 
the Russian language was defeated. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 10 

broadcasting a viewpoint on a matter that Ofcom considered to be politically 
controversial within Latvia. 
 
We took into account that this programming was seeking to affect constitutional 
change in an area which we understand to be highly sensitive and controversial in 
Latvia. The subject of the official recognition of Russian within Latvia was a highly 
sensitive and disputed issue, part of the broader political, ethnic and social question 
that attended the constitutional position of ethnic Russian Latvians more generally.  
 
Given the ongoing and sensitive debate that Ofcom understood to have been taking 
place within Latvia over the campaign to make Russian an official language of the 
Republic of Latvia, we considered this matter to be of national importance in relation 
to Latvia. Therefore we considered the content was dealing with a matter of major 
political and industrial controversy and major matter relating to current public policy, 
as defined by the Code3. In reaching this decision, we took into account Ofcom’s 
published Guidance4 to Section Five of the Code, which explains that “These 
additional rules [that relate to “major matters”, rather than just “matters” of political or 
industrial controversy or that relate to current public policy] are necessary because of 
the nature of the subject matter concerned: it is of a significant level of importance 
and is likely to be of the moment”. We considered that the campaign to trigger a 
constitutional referendum to make Russian an official language of the Republic of 
Latvia was clearly of a significant level of importance within Latvia, at the time this 
content was being broadcast. 
 
Given the above, Rules 5.11 and 5.12 were therefore applicable. 
 
In assessing whether due impartiality has been applied in this case, the term “due” is 
important. Under the Code, it means adequate or appropriate to the subject and 
nature of the programme. “Due impartiality” does not mean an equal division of time 
has to be given to every view, or that every argument and every facet of every 
argument has to be represented. Due impartiality may be preserved in a number of 
ways and it is an editorial decision for the broadcaster as to how it ensures due 
impartiality is maintained.  
 
As already pointed out, Ofcom recognises that Section Five of the Code acts to limit, 
to some extent, freedom of expression. However, when considering matters under 
the Code, Ofcom takes into consideration a broadcaster’s right to freedom of 
expression, which is considered to be at its highest in relation to political matters.  
 
Ofcom’s Guidance5 on Section Five states that the impartiality requirements apply 
not only to Ofcom licensees broadcasting to audiences within the United Kingdom 
and elsewhere, but also to those not broadcasting to the United Kingdom at all. 
However when not broadcasting to the United Kingdom the impartiality that is “due” 
may [emphasis in original Ofcom guidance] be less depending on the subject matter 
and original country of reception. As stated above, REN TV Baltic and Mir Baltic are 
Russian language channels broadcasting to Latvia. 

                                            
3
 As mentioned above, the Code defines matters of major political and industrial controversy 

and major matters relating to current public policy as “...generally matters of political or 
industrial controversy or matters of current public policy which are of national, and often 
international, importance, or are of similar significance within a smaller broadcast area”. 
 
4
 See http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section5.pdf  

 
5
 Ibid. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section5.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 11 

Ofcom therefore assessed whether in accordance with Rules 5.11 and 5.12 in the 
content (as translated for Ofcom), “due impartiality was preserved” and “an 
appropriately wide range of significant views were included” and “given due weight”. 
 
We noted that the Licensee made no representations about the internal balance of 
the item or balance produced across linked programmes. Further, no other evidence 
in that respect was available to Ofcom. 
 
Ofcom considered the wording of the message that was broadcast was quite clearly 
expressing support for, and attempting to assist materially, one side of an issue of 
major political controversy by encouraging participation that would advance the 
Russian language cause in the context of the campaign to trigger a constitutional 
referendum to make Russian an official language of the Republic of Latvia. The 
content when considered in isolation gave a one-sided view on this matter of political 
controversy. Further, and importantly, the Licensee did not provide evidence as to 
how the views of, for example, organisations and individuals representing those 
opposed to the campaign to trigger a constitutional referendum to make Russian an 
official language of the Republic of Latvia, were reflected in clearly linked and timely 
programming. Ofcom therefore considered the content to be in breach of Rules 5.11 
and 5.12 of the Code. 
 
Rule 5.4 
  
Rule 5.4 of the Code states:  
 

“Programmes […] must exclude all expressions of the views and opinions of 
the person providing the service on matters of political and industrial 
controversy and matters relating to current public policy…”. 

 
Ofcom’s published Guidance6 to Rule 5.4 states: ““The person providing the service” 
is a concept used in connection with the legal requirements for the licensing and 
compliance of broadcasting services. In this rule, it refers to the licensee, the 
company officers and those persons with an editorial responsibility for the service or 
part of the service rather than, for example, the programme presenter”.  
 
We noted that the Licensee confirmed that the content in this case was made and 
broadcast entirely on its own initiative. In the course of correspondence BMA told us, 
for example, “The...social communication was the initiative of REN TV and MIR 
BALTIC only; it was not inserted on behalf of any political body and it was distributed 
free of charge” and “There was not any organization or individual involved in the 
planning or preparation of the ‘announcements’”. 
 
In our view this material was a call to action to viewers of REN TV Baltic and Mir 
Baltic to sign a petition to trigger a referendum concerning an amendment to the 
Latvian constitution to make Russian an official language of the Republic of Latvia. 
This issue, as explained above, was a major matter of political controversy or a 
matter relating to current public policy. Therefore, the Licensee broadcast its 
viewpoint on a (major) matter of political controversy and a (major) matter relating to 
current public policy. 
 
Ofcom therefore considered that the content breached Rule 5.4 of the Code. 

                                            
6
 Ofcom Guidance on Section Five of the Code: 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section5.pdf (published 
16 December 2009) 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section5.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 12 

Rule 9.2 
 
Rule 9.2 states: 
 

“Broadcasters must ensure that editorial content is distinct from advertising.” 
 
In Ofcom’s opinion this piece of editorial content would have been understood by 
viewers to have been an advertisement. It was of a typical advertisement duration, 
appeared in commercial breaks and adopted an entirely one-sided stance on its 
subject matter – these are all characteristics of advertising. 
 
Ofcom also considered that the presentation of the logo and website address of the 
Latvian Electoral Commission, CVK, was likely to have given viewers the impression 
that it had been placed by or on behalf of that organisation, as is referred to in the 
context of Rule 2.2 above. 
 
For all these reasons, Ofcom concluded that Rule 9.2 had been breached. 
 
The transmission of the item breached fundamental principles of the Code. Ofcom is 
concerned at BMA’s position in this case and in particular its view that the relevant 
Code rules did not apply.  
 
Ofcom therefore put BMA on notice that any similar breaches in the future would be 
likely to attract consideration of a statutory sanction. 
 
Breaches of Rules 2.2, 5.4, 5.11, 5.12 and 9.2 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 13 

In Breach 
 

HMS Ark Royal 
Discovery, 1 August 2012, 13:00 
 

 
Introduction 
 
The Discovery channel is owned and operated by Discovery Communications 
Europe Limited (“the Licensee”). 
 
HMS Ark Royal is a documentary that follows the lives of the crew aboard an aircraft 
carrier. A complainant alerted Ofcom to the use of the word “fuck” by a Lieutenant 
Commander giving orders to his crew, “Keep going – keep going left, for fuck’s sake!” 

 
Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 
1.14 of the Code, which states: 
 

“The most offensive language must not be broadcast before the watershed...”. 
 
Ofcom therefore requested comments from the Licensee about how the programme 
material complied with this rule. 
 
Response 
 
The Licensee confirmed it had immediately removed all versions of the programme 
from all its schedules when it was alerted to the offensive language by Ofcom, 
reviewed the entire series, and re-edited the non-compliant episode to remove the 
offensive language. 
  
The Licensee also pointed to various measures to improve compliance measures in 
general, including introducing an additional viewing and safety check of content 
before it is broadcast. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that “persons under the age of eighteen are protected”. This objective 
is reflected in Section One of the Code.  
 
Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast before the 
watershed. Ofcom research on offensive language1 clearly notes that the word “fuck” 
and its derivatives are considered by audiences to be among the most offensive 
language. Such language is unacceptable before the watershed, whatever the 
audience profile of the channel. 
 
Ofcom notes the action taken by the Licensee since it became aware of the 
transmission of the most offensive language in this case. However, Rule 1.14 of the 
Code states unequivocally that “the most offensive language must not be broadcast 

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010  

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf) 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 14 

before the watershed…”. The broadcast of the word “fuck” was clearly audible in this 
programme broadcast at lunchtime and was therefore a breach of Rule 1.14. 
 
Breach of Rule 1.14



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 15 

Resolved 
 

Kiss Breakfast Show 
Kiss 100, 28 June 2012, 06:30 
 

 
Introduction 
 
Kiss 100 is a radio station owned and operated by Bauer Media (“Bauer” or “the 
Licensee”). The service provides “contemporary and classic dance music” targeted at 
listeners aged under 30. 
 
A complainant alerted Ofcom to the use of offensive language in a call with a listener 
in the early morning of Thursday, 28 June 2012.  
 
On assessing the material Ofcom noted the use of the words “cunt” and “fucking” 
when presenters took a live call from a listener:  
 

Melvin (presenter): “Charlie was asking you guys, do you owe anyone any 
money – I’ve never seen the phone lines go so crazy. 

 
Charlie (presenter): “Melvin, right, I’ve just taken some calls, have to come 

back to this in a minute ‘cos we’ve got news, but the 
amount of money coming in is ridiculous, but we’ll go to 
Danny first. Danny, you there?” 

 
Danny: “Yeah, I’m here.” 
 
Charlie: “How much money you owed?” 
 
Danny: “Er, three hundred pounds.” 
 
Charlie: “And that’s by who?” 
 
Danny: “One of my mates.” 
 
Charlie: “Do you want to shout him out?” 
 
Danny: “Yeah.....Dom you cunt, give me my fucking money 

back!” 
 
Various presenters “Oooh, sorry about that guys” 
at once: “Got an idiot on the line” 

“What a fool!” 
 
Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 
1.14 of the Code, which states: 
 

“The most offensive language must not be broadcast...when children are 
particularly likely to be listening (in the case of radio).”  

 
Ofcom therefore requested comments from the Licensee about how the programme 
material complied with this rule. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 16 

Response 
 
The Licensee apologised for the incident and said it takes a very responsible attitude 
to compliance, particularly towards its younger listeners.  
 
Bauer explained it has careful procedures in place so that all callers to the Kiss 
Breakfast Show who are put on air live are pre-briefed before broadcast, in this case 
by the co-presenter and producer. During the song before the caller is put to air there 
is a “dress rehearsal” of what the caller is going to say, which includes a direct 
reminder to each caller to remember they will be broadcast live and must not to 
swear or cause offence.  
 
The Licensee said this call had been set up as usual, and there was no reason to 
believe that the caller would react the way he did on air. It was believed his short 
anecdote would lead smoothly into the news. The Licensee said that after the caller 
swore, the presenters immediately apologised. The co-presenter spoke to the caller 
afterwards, who was "hugely apologetic and embarrassed", and said he had been 
"lost in the moment".  
 
Bauer assured Ofcom that as a result of its procedures there has not been any other 
incident where a listener has been put to air in this way and used an inappropriate 
swear word. It hoped that the immediate broadcast apology went some way to 
reduce any offence caused and the Licensee assured Ofcom that its vetting of callers 
would continue to be thorough. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
including that “persons under the age of eighteen are protected”. These objectives 
are reflected in Section One of the Code.  
 
Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast on radio 
when children are particularly likely to be listening. Ofcom research on offensive 
language1 clearly notes that the words “cunt” and “fucking” are considered by 
audiences to be amongst the most offensive language.  
 
The Code states that the phrase “when children are particularly likely to be listening” 
particularly refers to “the school run and breakfast time, but might include other 
times”. Ofcom’s guidance on offensive language in radio2 states that: 
 

“For the purpose of determining when children are particularly likely to be 
listening, Ofcom will take account of all relevant information available to it. 
However, based on Ofcom’s analysis of audience listening data, and 
previous Ofcom decisions, radio broadcasters should have particular regard 
to broadcasting content at the following times: 

 
 between 06:00 and 09:00 and 15:00 and 19:00 Monday to Friday during 

term-time”.  
 

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010  

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf) 
 
2
 See footnote 1 above 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 17 

Since these examples of the most offensive language were broadcast at around 
06:30 during the week during term time, Ofcom considers they were transmitted at a 
time when children were particularly likely to be listening. 
 
The broadcast of the most offensive language at this time was therefore in breach of 
Rule 1.14 of the Code.  
 
Ofcom however took into account that: the station has compliance procedures in 
place to pre-brief callers before they are broadcast live, these procedures were 
applied in this case, the presenters reasonably believed that the caller would not 
react in the way he did, the presenters cut the caller off immediately and also 
broadcast an apology straightaway. 
 
In view of the circumstances, Ofcom therefore considers the matter resolved. 
 
Resolved 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 18 

Broadcast Licence Condition cases 
 

In Breach  
 

Community Radio Licensees 

Non-payment of licence fees  
 

 
Ofcom is partly funded by the licence fees it charges television and radio licensees. 
Ofcom is under a statutory obligation to ensure that the aggregate amount of fees 
that are required to be paid by licensees is sufficient to meet the cost of Ofcom’s 
functions relating to the regulation of broadcasting. The principles which Ofcom 
applies when determining what fees should be paid by licensees are set out in the 
Statement of Charging Principles1. The detailed fees and charges which are payable 
by broadcasting licenses are set out in Ofcom's Tariff Tables2. The payment of a fee 
is a licence requirement3. Failure by a licensee to pay its licence fee when required 
represents a serious and fundamental breach of a broadcast licence.  
 
In Breach 
 
The following licensees have failed to pay their annual licence fees in full, in 
accordance with the original deadline, despite repeated requests to do so. These 
licensees have therefore each been found in breach of their licence. As a 
consequence of this serious and continuing licence breach, Ofcom is putting the 
licensees on notice that the contravention is being considered for the imposition of a 
statutory sanction, which could include licence revocation.  
 

Licensee Licence Number  Service Name  

OnFM Ltd CR074 OnFM 

Radio Elwy Point FM Ltd CR157 Point FM 

 
 
 

                                            
1 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.pdf   

 
2
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/Tariff_Tables_2001112.pdf 

 
3
 For example, Broadcasting Act licence Schedule Part 2, Condition 3  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/Tariff_Tables_2001112.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 

19 

Fairness and Privacy cases 
 
Not Upheld 
 

Complaint by Mrs Nicola Adolphe on her own behalf and on 
behalf of her children (both minors) and on behalf of Mrs 
Pamela Holt and her son (a minor)  
Tonight, ITV1, 12 April 2012 
 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unjust or unfair treatment made 
by Mrs Nicola Adolphe. 
 
This programme looked at the steep rise in contagious childhood diseases (measles, 
mumps, whooping cough and rubella) which are considered by the World Health 
Organisation to be preventable by vaccination. It said that health officials consider 
that the increase in outbreaks of these diseases is due to parents choosing not to 
have their children vaccinated.  
 
The programme included sections of an interview with Mrs Nicola Adolphe and her 
sister, Mrs Pamela Holt, in which they were shown explaining why they had chosen 
not to have their children vaccinated.  
 
Ofcom found that: 

  

 The programme makers obtained informed consent from Mrs Adolphe and Mrs 
Holt for their (and their children’s participation) in the programme and provided 
them with an accurate description of the nature of the programme and their 
contribution to it, which did not materially change from the making of to the 
broadcast of the programme. 

 

 Mrs Adolphe, Mrs Holt and their children were not treated unfairly in the 
programme as broadcast in that the programme makers took reasonable care in 
presenting the material facts in relation to Mrs Adolphe’s and Mrs Holt’s reasons 
for not having their children vaccinated and the programme did not present the 
children in a way that resulted in unfairness to them.  

 
Introduction 
 
On 12 April 2012, ITV1 broadcast an edition of its current affairs programme Tonight. 
The programme looked at the steep rise in contagious childhood diseases (measles, 
mumps, whooping cough and rubella) which the World Health Organisation (“the 
WHO”) considers to be preventable by vaccination. It said that health officials, 
including the UK’s Health Protection Agency (“the HPA”), consider that the increase 
in outbreaks of these diseases is due to parents choosing not to have their children 
vaccinated.  
 
The first section of the programme referred to a current outbreak of measles on 
Merseyside and included interviews with the parents of two toddlers in the area who 
had been diagnosed with the disease.  
 
The programme also included an interview with Mrs Nicola Adolphe and her sister, 
Mrs Pamela Holt, who were shown with their respective children. This section of the 
programme was introduced with the following commentary:  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 20 

“These children are the picture of health but they could catch a contagious 
disease like measles, mumps or whooping cough at any point because they 
haven’t been immunised at all. Mums Nicky and Pam were put off by the autism 
scare and as a result don’t believe that any vaccinations are safe.”  

 
Mrs Adolphe was shown saying: “If I give a vaccine and something went wrong, I 
might never be able to get that back. Sometimes it’s irreversible damage that’s done 
and for me that’s not a risk I’d like to take.”  
 
The reporter explained that Mrs Adolphe and her sister accepted that their children 
would in all likelihood catch measles and other diseases but believed that as result of 
their lifestyle the children would have sufficiently strong immune system to recover 
fully from these diseases. Mrs Adolphe said: “I believe that things like breast feeding, 
good food, good diet, exercise, sunshine, fresh air and hygiene are much more vital 
to health”. 
 
The report then indicated that 59 per cent of mothers who responded to a survey 
conducted on behalf of the programme with users of the Netmums website1 said that 
“not immunising your children is irresponsible”. This was followed by Dr Mary 
Ramsey of the HPA saying:  
 

“If for whatever reason your children aren’t vaccinated you’re not only putting your 
children at risk, but in addition to that your children could potentially expose other 
individuals who are friends, other members of the family, and, I think, any parent 
would feel dreadful if your child exposed another child who then suffered some 
serious complications from vaccine-preventable disease”. 

 
The programme included an interview with the parents of a five week old girl who had 
died as a result of contracting whooping cough. At the end of this section of the 
programme the reporter explained that the little girl was too young to have been 
vaccinated before saying:  
 

“The whooping cough that killed her is a highly contagious air-borne disease. Her 
parents believe the drop in immunisation rates is the reason why their little girl 
came into contact with it and became infected.”  

 
The child’s mother then said: “I just can’t believe that parents don’t want to vaccinate 
their children against something that is a killer”. This comment was accompanied by 
footage of the mother and father visiting their child’s grave.  
 
Following the broadcast of the programme, Mrs Adolphe complained to Ofcom that 
she, her sister and their children were treated unjustly or unfairly in the programme 
as broadcast. 
 
Summary of the complaint and broadcaster’s response 
 
The details of Mrs Adolphe’s complaint are set out below, followed by the response 
to particular points provided by ITV. 
 
In summary, Mrs Adolphe complained that she, Mrs Holt (Mrs Adolphe’s sister) and 
their children were treated unjustly or unfairly in the programme as broadcast in that: 
 

                                            
1
 A UK-wide parenting website. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 21 

a) Mrs Adolphe and Mrs Holt did not give informed consent for their and their 
children’s participation in the programme because Mrs Adolphe and Mrs Holt 
were misinformed about the nature of the programme and the research upon 
which it was based.  
 

Mrs Adolphe said that the programme was “very pro-vaccine” but did not include 
a proper discussion of the real data on this issue.  
 
In response, but before responding to Mrs Adolphe’s specific heads of complaint, 
ITV first made some general points relevant to the programme complained about. 
It said that mainstream medical opinion was that vaccines were safe and effective 
and that children should be vaccinated against childhood diseases.  

 
The broadcaster said that the programme was not intended to examine the 
science related to the safety of the recommended childhood vaccinations. Rather, 
it looked at: the reasons the medical profession maintained children should 
receive these vaccinations; why some children are not receiving them; and, what 
the effects of that are on public health (notably a significant increase in these 
vaccine-preventable diseases). 

 
ITV said the programme did not reopen the question of whether there was a link 
between the MMR vaccine2 and autism (or that the recommended childhood 
vaccines were unsafe for other reasons) because medical research has found 
this not to be the case. Rather the programme sought to explore whether, despite 
all the evidence to the contrary, concerns remained amongst parents and if so 
whether that was one reason why vaccination rates were still lower than they 
were formerly. 

 
In response to the specific elements to the complaint, ITV said that Mrs Adolphe 
had contacted the programme in response to an invitation posted on a website (a 
copy of which was provided to Ofcom).  
 
ITV said that Mrs Adolphe told an assistant producer that she had chosen not to 
vaccinate her children and did not regret it. She explained that she was a 
breastfeeding counsellor and that until recently she had worked with “children 
with specific needs”. She said she had always felt uncomfortable about her 
husband having vaccinations when he was in the army; that it was he who started 
researching vaccinations; and, that she began to read some of the articles he had 
unearthed and she realised her attitude to vaccinations had been right all along.  
 
Mrs Adolphe was told about the nature of the programme at this stage, and 
specifically about the contribution to the programme by the parents of a baby girl 
who died from vaccine-preventable whooping cough when she was too young to 
have been vaccinated and who therefore felt that it was irresponsible for parents 
not to have their children vaccinated. The broadcaster also said that Mrs Adolphe 
had confirmed within her complaint to Ofcom that she was told that the 

                                            
2
 A vaccine to protect children from measles, mumps and rubella. In the UK, the MMR 

vaccine was the subject of controversy after publication in the medical journal, The Lancet, of 
a 1998 paper by Andrew Wakefield reporting a study of twelve children who had bowel 
symptoms along with autism or other disorders, including cases where onset was believed by 
the parents to be soon after administration of MMR vaccine. In 2010, Mr Wakefield's research 
was found by the General Medical Council to have been "dishonest", and The Lancet fully 
retracted the original paper. Several subsequent peer-reviewed studies have failed to show 
any association between the vaccine and autism.  

http://en.wikipedia.org/wiki/United_Kingdom
http://en.wikipedia.org/wiki/Andrew_Wakefield
http://en.wikipedia.org/wiki/Autism_spectrum
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Medical_Council
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Lancet


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 22 

programme would look at the fact that these diseases are on the increase 
because of lower vaccination rates.  
 
ITV said that the producer of the programme did a “pre-interview” on the 
telephone with Mrs Adolphe running through the type of questions she would be 
asking in interview. It supplied Ofcom with a list of questions and answers from 
this pre-interview taken from the producer’s note book.  
 

The broadcaster said that during this pre-interview Mrs Adolphe expressed 
concern at publicly airing what she considered to be her controversial views. In 
response the producer agreed it would be a brave step; said she could not 
guarantee there would be no backlash and reiterated that it was Mrs Adolphe’s 
decision. Mrs Adolphe decided to go ahead with the interview but, because she 
was aware her views were controversial, stipulated that she did not want to be 
filmed at home because the family lived in a vicarage and she did not want to 
upset members of the parish. 
 
ITV said that when the filming plans were being made Mrs Adolphe said that her 
sister, Mrs Holt, who took the same view on the subject, would also like to take 
part in the programme and that the filmed interview largely followed the form that 
had been rehearsed in the pre-interview. 
 
The broadcaster also said that at the time the interview was filmed, neither Mrs 
Adolphe nor Mrs Holt expressed any concerns about the questions asked or the 
way the interview was conducted. ITV acknowledged that Mrs Adolphe again 
expressed concerns that she would be “hated” for her decision not to vaccinate 
her children but argued that this indicated that she was well aware that her views 
did not follow the mainstream and that some may feel they were irresponsible. 
 

b) Mrs Adolphe and Mrs Holt and their children were unfairly portrayed. In particular 
Mrs Adolphe said that: 

 

 Her position and that of Mrs Holt was misrepresented, notably because the 
programme omitted to show Mrs Adolphe’s explanation that she did not have 
her children vaccinated because, due to her family history, she falls into the 
category of people who should not do so.  

 

 Mrs Adolphe and Mrs Holt’s children were marginalised, ridiculed and used 
for scare-mongering purposes and the programme indicated that they were 
responsible for the entire nation’s outbreak of contagious childhood diseases. 
In particular Mrs Holt complained that the programme made it seem as if her 
children not being vaccinated meant that people in Merseyside were 
suffering, but that they lived in Dorset where there were no outbreaks.  

 
In response, to the first element of this head of complaint, ITV said that at no 
point did the complainants suggest to the programme makers that their children 
fell into any kind of defined category which meant they should not receive 
vaccinations. Rather, the complainants said that they believed that the vaccines 
were not only unsafe but also unnecessary; and, they felt that should one of their 
children contract one of these diseases then – with breast feeding, good food and 
diet, sunshine, fresh air and hygiene (which they considered to be much more 
vital to health) – their children’s immune systems should be strong enough to 
overcome it.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 23 

ITV acknowledged that the complainants told the programme makers that their 
brother suffered from severe autism and that their sister died at a young age of 
leukaemia but said that they did not indicate that either of these conditions were 
linked to vaccination. The broadcaster said that Mrs Adolphe and Mrs Holt spoke 
of their brother’s condition in the context of having first-hand knowledge of how 
difficult it can be to live with severe autism. It argued that the omission from the 
programme of the information about the complainants’ brother’s condition did not 
result in any unfairness to them because they did not give it as a reason for their 
opposition to vaccines. 
 
ITV added that NHS guidance says that it may not be appropriate to vaccinate 
children who are currently unwell with a temperature, those who may have 
immunity issues (such as those with HIV/AIDS or who have cancer or have 
undergone certain cancer treatments), those who are on high doses of steroids 
and those who have had anaphylactic reactions to previous vaccinations3. ITV 
said the complainants did not indicate that any of these circumstances applied to 
their children and noted that the same NHS guide specifically states that a familial 
history of autism is not recognised as a reason not to vaccinate. 
 
ITV denied that the complainants’ children were “marginalised, ridiculed and used 
for scare-mongering purposes” in the programme or that it indicated, expressly or 
by implication, that they (i.e. the children) “were responsible for the entire nation’s 
outbreak of dangerous diseases”.  
 
The broadcaster said that the programme reported that the Netmums survey 
undertaken for the programme indicated that – despite the evidence to the 
contrary – eight out of ten of respondents worry that MMR could trigger autism 
and that 45 per cent did not consider vaccines to be completely safe. ITV said 
that the complainants clearly fell into this not inconsiderable category. It added 
that the programme included a virologist, Mr Chris Smith, who expressed 
empathy for similar views. He said that even though it is his job to tell people that 
they should give their children the MMR vaccination: 
 

“when I had to take my own children to have an MMR I have to admit I felt 
should I be doing this? And of course I should…but because of the seed of 
doubt that was planted historically by the scandals that went on, people now 
worry...”. 

 
ITV said that the complainants chose not to vaccinate their children at least in 
part because of the fear they might be damaged by the vaccinations, and the 
reasons that they gave for their choice were fairly and accurately reflected in the 
programme. It argued that the complainants’ children were not singled out to be 
blamed for the entire nation’s outbreak of childhood diseases, but the 
complainants were aware that the programme would report that lower levels of 
vaccination rates were being held responsible generally for the increase in what 
are considered by most experts to be vaccine-preventable illnesses. It added that 
the outbreak of measles on Merseyside, to which Mrs Holt specifically referred in 
the complaint, was reported in the programme as being due to low vaccination 
rates in parts of that city itself, not due to the complainants’ children who live in 
Dorset.  
 
With regard to Mrs Adolphe’s position that the programme should have focussed 
more on her view of the scientific studies she has read on the safety and 

                                            
3
 http://www.nhs.uk/planners/vaccinations/pages/mythsandtruths.aspx 

http://www.nhs.uk/planners/vaccinations/pages/mythsandtruths.aspx


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 24 

effectiveness of vaccinations, ITV reiterated that the programme was not about 
the underlying medical science of vaccines, and it was never suggested to the 
complainants that it was.  
 

Representations on Ofcom’s preliminary view 
 
Ofcom prepared a preliminary view in this case that Mrs Adolphe’s complaint should 
not be upheld. Both Mrs Adolphe and ITV commented on that preliminary view. The 
main points made by Mrs Adolphe relevant to the complaint as entertained and 
additional to those already raised in the original complaint and therefore considered 
by Ofcom, and ITV’s responses to those points were, in summary, as follows. 
 
a) Mrs Adolphe acknowledged that she gave consent to her participation in the 

programme but indicated that once she had seen the transcript of the programme 
(which was sent to her on the same day that it was broadcast) she would have 
withdrawn her consent had the transcript not been sent to her at a point when it 
was too late for her to do so. She said that the inclusion of the voice-over 
commentary (of which she was unaware before she saw the transcript) stating 
that “Mum’s Nicky and Pam were put off by the autism scare and as a result don’t 
believe that any vaccinations are safe” significantly changed the meaning and 
intention of the interview she and her sister gave to the programme. In particular, 
she said that it suggested that fear of autism rather than an holistic approach to 
the health of their families had encouraged Mrs Adolphe and her sister not to 
have their children vaccinated.  

 
Mrs Adolphe also said that she was led into participating in the programme by 
repeatedly being told by the programme makers that a survey of members of the 
parenting website Netmums had found that eight out of ten mothers are worried 
about their child’s vaccinations but that this was only referred to once in the 
programme. She added that she had not been aware that the programme would 
be a “pro-vaccine piece” that supported mainstream medical views and that she 
considered that the initial website invitation to contribute to the programme 
indicated that it would be an open discussion on parents’ views which suggested 
a more natural alternative to vaccines.  

 
In summary and in response to Ofcom’s preliminary view and Mrs Adolphe’s 
comments on this aspect of it, ITV said the complainants were provided with an 
accurate description of the programme and their contribution to it which did not 
change in a material way, such that it would affect their original consent. Mrs 
Adolphe was sent a transcript of the interview to be contained in the programme 
when the edit was completed which was shortly before transmission. ITV said 
that this was done as a matter of courtesy not because there was an obligation 
on programme makers to do so, and that the transcript was not provided for the 
purposes of gaining final approval from Mrs Adolphe and she was given no 
reason to believe that it was. 
 
ITV said that the programme’s voiceover neither constituted a material change to 
the nature of the programme or of the complainants’ contribution to it nor caused 
them any unfairness. ITV added that it was evident from her contribution to the 
programme (and her recent response to the preliminary view) that Mrs Adolphe 
believes that vaccines, including MMR, are unsafe and can cause, amongst other 
things, autism. Her views in this respect were accurately reflected in the 
programme. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 25 

ITV added that the statement that a survey showed that eight out of ten mothers 
were worried about vaccinations was reflected in the programme, and that the 
fact that so many parents have these concerns was discussed at some length. 
The broadcaster reiterated its view that the complainants were given sufficient 
information about the nature and purpose of the programme to enable them to 
provide informed consent, and about the plan to include in the programme the 
parents of a very young child who had died as a result of whooping cough, and 
who held the view that the failure to vaccinate children is irresponsible.  
 

b) Mrs Adolphe indicated that her position and that of her sister (as parents who had 
chosen not to have their children vaccinated) was unfairly portrayed in that the 
programme included the claim that lower vaccination rates in some areas, notably 
Merseyside, were leading to an increase in childhood diseases when, in her view, 
there were no data to support this claim. Mrs Adolphe added that she had 
discussed this matter, including the fact that she had undertaken some of her 
own desk research into it, with the programme makers.  

 
In summary and in response to Ofcom’s preliminary view and Mrs Adolphe’s 
comments on this aspect of it, ITV repeated that the programme had reported the 
overwhelmingly mainstream medical view on vaccinations and the necessity for 
them on the grounds of public health and had made it clear that the complainants 
did not readily accept the mainstream view. It was because of these views that 
the complainants’ interview was included in the programme as an example of the 
large group of parents who were worried about the safety of vaccinations and 
who chose not to vaccinate their children as a result.  
 
ITV said the fact that Mrs Adolphe had, since the publication of Dr Wakefield’s 
paper (see footnote 2 above), undertaken some lay research of her own into the 
subject which she feels has confirmed her concerns, was not relevant to the 
issues under discussion in this programme. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
 
In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and 
transcript and both parties’ written submissions. Ofcom also took careful account of 
the representations made by both Mrs Adolphe and ITV in response to Ofcom’s 
preliminary view on this complaint. However, we concluded that the further points 
raised did not merit a re-consideration of the outcome of this complaint. 
 
When considering complaints of unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 
broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or 
unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 26 

Broadcasting Code (“the Code”). Ofcom had regard to this Rule when reaching its 
decision on the individual heads of complaint detailed below. 
 
a) Ofcom first considered Mrs Adolphe’s complaint that she and Mrs Holt did not 

give informed consent for their and their children’s participation in the programme 
because she and her sister were misinformed about the nature of the programme 
and the research upon which it was based. 

 
In considering this part of the complaint, Ofcom had regard to Practice 7.3 of its 
Code which states that in order for potential contributors to a programme to be 
able to make an informed decision about whether to take part, they should be 
given sufficient information about: the programme’s nature and purpose; their 
likely contribution; the areas of questioning and, wherever possible, the nature of 
other likely contributions; and, any changes to the programme that might affect 
their decision to contribute.  
 
It is important to note that, in Ofcom’s view, whether informed consent has been 
given is a continuing issue that needs to be considered from the commencement 
of a contributor’s participation and continues until their involvement is concluded. 
Therefore in assessing whether a contributor has given informed consent for their 
participation, Ofcom will not only look at the available information provided to the 
contributor prior to the recording of the contribution, but where possible the 
contribution itself. 
 
Ofcom noted that Mrs Adolphe contacted the programme in response to an 
invitation posted on an internet forum on ‘natural parenting’ which read: 
 

“I am an Assistant Producer on ITV’s weekly current affairs series Tonight. 
We are currently making a programme due for broadcast in April on 
vaccination and immunisation in children. We are interested in speaking with 
a family that have taken the decision not to vaccinate their child/children 
because they believe in a more holistic approach to health. We are keen to 
speak with a family that lives in the London area. Is this something that you 
think that you could help me with? I would be more than happy to speak with 
you on the phone about it in more detail to explain further”. 
 

Having contacted the programme makers Mrs Adolphe was told about the nature 
of the programme and notably that it would look at the sharp increase in incidents 
of childhood disease such as measles, mumps, rubella and whooping cough, 
which the programme considered was due to lower vaccination rates. In addition, 
Mrs Adolphe was specifically told that the parents of a baby girl who died from 
whooping cough when she was too young to have been vaccinated (and who 
therefore felt that it was irresponsible for parents not to have their children 
vaccinated) would also be contributing to the programme.  
 
Ofcom noted that Mrs Adolphe participated in a telephone ‘pre-interview’ in which 
the programme makers went over the type of questions she would be asked at 
the filmed interview. From the producer’s notes it appears that during this ‘pre-
interview’ Mrs Holt detailed a number of reasons for her views against vaccination 
which included her opinion that rather than risking her children’s health she felt 
she was “protecting them from irreversible damage [because] I can’t guarantee 
vaccines are safe”. Mrs Adolphe also explained that she did not believe that her 
brother’s autism was linked to vaccination. After this ‘pre-interview’, Mrs Adolphe 
told the programme makers that her sister, Mrs Holt, would also like to take part 
in the programme. Ofcom considers that it is fair and reasonable to infer that Mrs 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 27 

Adolphe passed on a summary of the information she had been told by ITV to her 
sister, Mrs Holt (who according to what Mrs Adolphe told ITV “took the same view 
on the subject”) before Mrs Holt offered to take part in the programme. 
 
Ofcom noted from the broadcaster’s response to the complaint that it appeared 
that neither Mrs Adolphe nor Mrs Holt expressed any concerns about the 
questions they were asked or the approach of the programme during the filmed 
interview in which they and their children (who were filmed playing in background 
as their mother’s outlined their views on vaccination) subsequently participated.  
 
Turning to the broadcast, Ofcom noted that the programme made it clear that 
mainstream medical opinion was that contagious childhood diseases such as 
measles, mumps, rubella and whooping cough were increasing as result of low 
levels of vaccination. The programme included interviews with parents whose 
children had contracted some of these diseases including those of one child who 
had died of whooping cough. The programme also referred to the autism scare 
after the publication in 1998 of Andrew Wakefield’s, now discredited, claim that 
there was a link between the MMR vaccine and autism. It discussed the results of 
a survey of parents regarding vaccination, noting that eight out of ten 
respondents indicated that “despite the evidence they still worry that MMR could 
trigger autism”, and included the opinion of a virologist who said that 
notwithstanding his job he understood and had experienced the concerns that 
parents felt about having their children vaccinated. The section of the programme 
featuring Mrs Adolphe, Mrs Holt and their children indicated that the children had 
not been vaccinated and included Mrs Adolphe and Mrs Holt explaining their 
position on this issue.  
 
In light of these observations, Ofcom considered that the description of the 
programme given to Mrs Adolphe (and through her to Mrs Holt) via the initial 
invitation, the conversation between Mrs Adolphe and the programme makers, 
the pre-interview and the filmed interview itself accurately reflected the 
programme as broadcast. 
 
In response to the preliminary view Mrs Adolphe said that she participated in the 
programme because she was repeatedly told that a survey on the Netmums 
website had found that eight out of ten mothers were worried about their child’s 
vaccinations but that this finding was only referred to once in the programme; that 
she had not been aware that the programme would be “pro-vaccine”; and that 
having seen a transcript of the programme she would have withdrawn her 
consent had the transcript not been sent to her when it was too late for her to do 
so.  
 
Ofcom does not consider that the fact that the finding that eight out of ten parents 
responding to a survey indicated that “despite the evidence they still worry that 
MMR could trigger autism” was referred to only once in the programme serves to 
undermine its position that the description of the programme given to Mrs 
Adolphe (and through her to Mrs Holt) accurately reflected the programme as 
broadcast. In addition, given the inclusion of this statement, as well as another 
finding that “45% [of respondents] told us they don’t consider vaccines to be 
completely safe” and the testimony of a virologist who sympathised with parents’ 
concerns about vaccination (see the decision at head b) below for details), Ofcom 
considers that the programme made it clear to viewers that many parents were 
still very worried about having their children vaccinated. Therefore, in Ofcom’s 
view, the fact that Mrs Adolphe was told about this finding during the making of 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 28 

the programme would have served to have assisted her in providing informed 
consent for her contribution to the programme rather than the reverse. 
 
In her response to the preliminary view Mrs Adolphe also said that in her opinion 
some voice-over commentary (stating that “Mums Nicky and Pam were put off by 
the autism scare and as a result don’t believe that any vaccinations are safe”, 
which she first became aware of when she received the transcript) significantly 
changed the meaning of the interview she and her sister gave to the programme - 
in that it suggested that fear of autism rather than an holistic approach to the 
health of their families had promoted their decision not to have their children 
vaccinated.  
 
Ofcom observed that Mrs Adolphe was provided with a transcript as courtesy. On 
the information available to Ofcom, however, it did not appear that Mrs Adolphe 
was given any guarantee by the programme makers that she would be able 
either to make any changes to the programme or to withdraw her consent to her 
participation having had sight of this transcript. We also noted the information 
given to Mrs Adolphe and her sister about the planned programme and the 
information which Mrs Adolphe and her sister gave to the programme makers 
about their reasons for not having their children vaccinated (notably Mrs 
Adolphe’s repeated references to what she believed to be the risk of “irreversible 
damage” as a result of vaccination – see the decision at head b) below for 
details). As a result Ofcom concluded that the inclusion of the voice-over 
commentary referred to above in the programme as broadcast did not constitute 
a significant change to the programme which might reasonably have affected the 
complainants’ original consent to participate, and which might cause material 
unfairness to them. 
 
Taking all the above factors into account, Ofcom considered that Mrs Adolphe 
and Mrs Holt were given sufficient information about the nature and purpose of 
the programme to provide informed consent for their participation and that this did 
not change during the making of the programme or in the programme as 
broadcast. Ofcom also concluded that Mrs Adolphe and Mrs Holt were aware of 
the kind of contribution they and (by virtue of their inclusion in the filming) their 
children would make, and in particular that Mrs Adolphe had understood that the 
position she and her sister held might be considered as controversial or even 
irresponsible by some viewers, prior to taking part in the programme. Therefore, 
Ofcom concluded that that it was reasonable for the programme makers and the 
broadcaster to have believed that the consent provided by the complainants was 
“informed consent” and that, in the absence of any material changes to the 
programme or their contribution, that consent remained valid. 
 
Ofcom therefore found that there was no unfairness to Mrs Adolphe, Mrs Holt or 
their children in this respect. 

 
b) Ofcom next considered Mrs Adolphe’s complaint that she, Mrs Holt and their 

children were unfairly portrayed.  
 

In considering this part of the complaint, Ofcom had regard to Practice 7.9 of the 
Code which states that before broadcasting a factual programme broadcasters 
should take reasonable care to satisfy themselves that material facts have not 
been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or 
organisation.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 29 

Ofcom noted that at the beginning of the section of the programme featuring the 
complainants with their children in a playground the reporter said:  

 
“These children are the picture of health but they could catch a contagious 
disease like measles, mumps or whooping cough at any point because they 
haven’t been immunised at all. Mums Nicky and Pam were put off by the 
autism scare and as a result don’t believe that any vaccinations are safe.”  

 
Mrs Adolphe was shown saying: “If I give a vaccine and something went wrong, I 
might never be able to get that back. Sometimes it’s irreversible damage that’s 
done, and for me that’s not a risk I’d like to take.”  

 
The reporter then said: “But doctors say that by not having the vaccines these 
Mums are risking not only their own children’s lives – but also those they come 
into contact with”.  
 
This was followed by a contribution from Mrs Holt in which she said while she did 
not think she was being selfish, “we are all a little selfish when it comes to our 
kids…[and] I can only trust in what I know and what I think is best for my child 
and hope that people out there will understand that”.  
 
The reporter explained that Mrs Adolphe and her sister accepted that their 
children would in all likelihood catch measles and other diseases but believed 
that as result of their lifestyle the children would have sufficiently strong immune 
system to recover fully from these diseases.  
 
Mrs Adolphe said:  
 

“If they catch disease naturally they will hopefully recover fully. They won’t 
have any risk of vaccine damage, they should have a strong immune system 
that will fight off everything.  
 
I believe that things like breast feeding, good food, good diet, exercise, 
sunshine, fresh air and hygiene are much more vital to health”. 

 
Mrs Adolphe complained that her position and that of her sister was 
misrepresented because the programme omitted to show her (i.e. Mrs Adolphe’s) 
explanation that she did not have her children vaccinated because, due to her 
family history, she falls into the category of people who should not do so.  
 
The programme did not indicate that Mrs Adolphe chose not to have her children 
vaccinated because, due to her family history, she falls into the category of 
people who should not do so. Rather it indicated that she did not have her 
children vaccinated because, as a result of the autism scare, she did not believe 
that vaccinations are safe.  
 
From ITV’s response to this complaint it appears that during her pre-interview 
with one of the programme makers Mrs Adolphe said that her brother’s autism 
was not linked to vaccination and that she felt that in not having her children 
vaccinated she was protecting them from irreversible damage because she could 
not guarantee vaccines are safe. In addition, Mrs Adolphe repeated her position 
about the risk of “irreversible damage” to her children from vaccination in her on-
camera interview and that this comment was in turn included in the broadcast. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 30 

Ofcom noted ITV’s position that at no stage during the programme makers’ 
communications with Mrs Adolphe and Mrs Holt (including the pre-interview and 
the filmed interview) did either complainant indicate that their children fell into a 
category which meant that they should not be vaccinated. We also took account 
of the current NHS guidance (supplied to Ofcom by ITV) which states that “it is a 
myth that you have to avoid or delay your child's vaccination if he or she has a 
personal or family history of autism and related disorders”. 
 
Ofcom then turned to Mrs Adolphe’s complaint that her children and Mrs Holt’s 
son were marginalised, ridiculed and used for scare-mongering purposes and the 
programme indicated that they were responsible for the entire nations’ outbreak 
of contagious childhood diseases. In particular, Mrs Holt complained that the 
programme made it seem as if her children not being vaccinated meant that 
people in Merseyside were suffering, but that they lived in Dorset where there 
were no outbreaks.  
 
The programme clearly indicated that Mrs Adolphe and Mrs Holt’s children were 
not vaccinated and that various medical authorities (including the WHO and the 
HPA) believed that lower vaccination rates in general have led to an increase in 
measles, mumps, rubella and whooping cough. It also stated that the 
complainants’ children “could catch or carry a contagious disease like measles, 
mumps, or whooping cough... because they haven’t been immunised at all” (a 
point which the complainants do not contest) and that the advice of doctors 
indicated that “by not having the vaccines these Mums are risking not only their 
own children’s lives – but also those they come into contact with”.  
 
However, the programme did not either say or imply that the complainants’ 
children specifically were responsible for any particular incident or outbreak of 
these diseases (including the outbreak of measles in Merseyside which featured 
at the beginning of the programme). Nor, in Ofcom’s view, did the programme 
marginalise the children or ridicule them. Rather, as noted above, it not only 
indicated that Mrs Adolphe and Mrs Holt had chosen not to have their children 
vaccinated because they were worried about the damage they believed 
vaccination could do to them. It also made it clear that many other parents had 
the same fears about vaccination (evidenced by the eight out of ten respondents 
to the Netmums survey who said that they worried that the MMR vaccine could 
trigger autism and the 45 per cent who did not consider vaccines to be completely 
safe).  
 
In light of all of these points, Ofcom concluded that the broadcaster had taken 
reasonable care to satisfy itself that the programme did not present, disregard or 
omit material facts with regard to the complainants’ reasons for not having their 
children vaccinated in a way that resulted in unfairness to them. We also 
concluded that the manner in which the complainants’ children were presented 
was unlikely to have materially and adversely affected viewers’ understanding of 
them in a way that was unfair to them. In particular, Ofcom considered that 
viewers would have been able to draw their own conclusions regarding Mrs 
Adolphe’s and Mrs Holt’s decisions not to have their children vaccinated, taking 
into account the views of mainstream medical authorities, other parents – 
including those who clearly shared Mrs Adolphe’s and Mrs Holt’s fears, and the 
complainants themselves.  
 
 
 

http://www.nhs.uk/Livewell/autism/Pages/autismhome.aspx


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 31 

Ofcom therefore found that there was no unfairness to Mrs Adolphe, Mrs Holt and 
their children in the way they were portrayed.  

 
Accordingly, Ofcom has not upheld Mrs Adolphe’s complaint of unfair 
treatment in the programme as broadcast. 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 

32 

Not Upheld 
 

Complaint by Mr Tamika Paul Mkandawire  
Britain’s Gay Footballers, BBC 3, 30 January 2012 
 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unjust or unfair treatment and 
unwarranted infringement of privacy made by Mr Mkandawire. 
 
BBC 3 broadcast the programme Britain’s Gay Footballers which was presented by 
Ms Amal Fashanu, the niece of the late Mr Justin Fashanu. The programme explored 
the reasons why there had been no openly gay professional footballers since Mr 
Justin Fashanu came out publicly as gay in 1990, and featured interviews with 
professional footballers and some celebrities. Mr Mkandawire, a professional football 
player for Millwall Football Club (“Millwall FC”), was filmed and broadcast being 
asked if he would give his views on the subject and he responded by saying he 
would think about it. Following the broadcast of the programme, Mr Mkandawire 
complained that he was treated unjustly and unfairly in the programme in that he did 
not give his consent to be included in the programme as broadcast and was 
portrayed as homophobic and unwilling to talk about the subject of homophobia. Mr 
Mkandawire also complained that his privacy was unwarrantably infringed in 
connection with the obtaining of material included in the programme and in the 
programme as broadcast.  
 
Ofcom found as follows: 
 

 Mr Mkandawire’s consent for the broadcast of the programme in order to avoid 
any unfair treatment to him was not required in the circumstances. 
 

 The programme did not portray Mr Mkandawire as homophobic. It reflected his 
honest reaction to being asked to contribute to the programme and this was not 
unfair to him. 

 

 Mr Mkandawire did have a legitimate expectation of privacy in relation to being 
filmed in training, but this was limited because he had given implied consent to 
being filmed. Given this conclusion, it was not necessary for Ofcom to consider 
whether any intrusion into Mr Mkandawire’s privacy in connection with the 
obtaining of material included in the programme was warranted. 

 

 Mr Mkandawire did have a legitimate expectation of privacy that the interview clip 
with him would not be shown in the programme as broadcast, but this was 
outweighed by the public interest in showing some of the difficulties the presenter 
had faced in getting players to talk about the subject. 

 
Introduction 
 
On 30 January 2012, BBC 3 broadcast the programme Britain’s Gay Footballers. The 
programme was presented by Ms Amal Fashanu, the daughter of the footballer Mr 
John Fashanu and niece of the late Mr Justin Fashanu, an openly gay professional 
footballer who committed suicide in 1998.  
 
Ms Fashanu introduced the programme by stating: 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 33 

“There are 5,000 professional footballers in Britain. But, incredibly, not a single 
one of them has come out publicly as gay. In fact, there has only ever been one 
openly gay footballer in the whole history of the British game; his name was 
Justin Fashanu and he was a true pioneer”. 

 
Ms Fashanu stated that her aim was to “uncover why no gay footballer in Britain has 
come forward publicly” since Mr Justin Fashanu. The programme featured various 
interviews with former and current professional footballers such as Mr John Fashanu 
and Mr Joe Barton, publicist Mr Max Clifford and the comedian Mr Matt Lucas. 
 
During the programme, Ms Amal Fashanu was shown experiencing difficulty in 
persuading current football players to speak to her about why there are no openly 
gay footballers in the UK, although the programme did feature some interview 
footage with players at a training session of Millwall FC. Millwall FC was described in 
the programme as “one of the toughest training clubs around”. Ms Fashanu 
explained that she was trying to get a “group discussion going, but a lot of the players 
were not keen to talk at all”.  
 
The complainant, Mr Tamika Paul Mkandawire, a professional football player for 
Millwall FC, was shown being approached by Ms Fashanu at a Millwall FC training 
session. Ms Fashanu was shown first describing the purpose of the programme 
which was to try to explain why there had been no openly gay football players apart 
from Mr Justin Fashanu and what reactions there would be to an openly gay player, 
before speaking to one of the football players. The programme then showed Mr 
Mkandawire. Ms Fashanu asked him, “I just wanted to let you know if you wanted to 
do it [i.e. an interview]”. In response, Mr Mkandawire was seen smiling with another 
player and said “I’ll think about it”, to which Ms Fashanu replied: “But please think 
about it”. 
 
Ms Fashanu was shown speaking with another player about the fact that she had 
approached five or six other players, but that they were all reluctant to talk to her. 
She said, however, that “thankfully more senior members of the squad were open to 
talking” to her and the programme featured contributions from these players.  
 
Summary of the Complaint and the broadcaster’s response 
 
Unjust or unfair treatment 
 
Mr Mkandawire complained that he was treated unjustly or unfairly in the programme 
as broadcast in that: 
 
a) Mr Mkandawire said that he did not give his consent to be included in the 

programme and that he had not signed a release form agreeing to participate in 
the programme. Mr Mkandawire also complained that the programme portrayed 
him as homophobic, uncooperative and unwilling to discuss the subject of 
homophobia. Mr Mkandawire stated that, at the time when he was approached, 
he had said that he would think about giving an interview and had asked Ms 
Fashanu to find him later, because it was an inconvenient time. However, the 
programme was edited and his suggestion that she should find him later was not 
included in the broadcast programme, which gave the impression that Mr 
Mkandawire was unwilling to talk and homophobic. Mr Mkandawire said that the 
programme makers used the environment, inappropriate timing and relaxed 
interaction between himself and a team mate to portray him in a negative way. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 34 

In response, the BBC said that the unedited footage did not show Mr Mkandawire 
asking the presenter to find him later. The BBC said that Mr Mkandawire had said 
that he would think about the request to be interviewed and this was stated in the 
programme. The BBC said that they accepted that viewers may have formed the 
impression that he was reluctant to address on camera the issue of 
homosexuality. However, the BBC stated that Mr Mkandawire’s reaction was a 
fair reflection of the circumstances and that there were no grounds for suggesting 
that Mr Mkandawire was homophobic. 

 
Unwarranted infringement of privacy 
 
Mr Mkandawire complained that his privacy was unwarrantably infringed in 
connection with the obtaining of material included in the programme in that: 
 
b) Mr Mkandawire said that he was approached and filmed at his place of work and 

asked if he would consider being involved in the programme. He said he would 
consider it, but did not give his consent to be filmed.  

 
By way of background to his complaint, Mr Mkandawire said that the programme 
had affected his professional reputation and his charity work. 
 
In response, the BBC said that the programme makers had initially approached a 
Millwall FC player, Mr Darren Purse, to speak to him about why there were no 
openly gay football players. Mr Purse told them that he would need to seek 
permission from Millwall FC’s press office to confirm permission to be filmed at 
the training grounds, which was subsequently given. The programme makers 
then asked if they could interview and film other players at the club. Mr Purse 
said that he would put this request to Millwall FC’s press office and would confirm 
with the programme makers on the day of filming. The programme makers filmed 
Mr Purse at the training grounds before training commenced. Mr Purse confirmed 
at the time that Millwall FC had agreed to a group discussion, however only Mr 
Robinson, the captain of Millwall FC, had expressed an interest in participating in 
the filming. As a result, Mr Purse said that he would make further enquiries with 
the other players. The programme makers also decided to ask the players to 
participate in a group discussion after training.  
 
The BBC said that the programme makers had initially asked some players who 
were next to the gym if they would be willing to participate in a filmed group 
discussion. However, these initial requests, which were made off-camera, were 
declined. The programme makers also met Millwall FC’s press officer who was 
fully aware of the filming and who confirmed that it was “fine” for the programme 
makers to ask the players if they wanted to participate in the filming. The press 
officer also confirmed that the programme makers could film players in the gym 
and could approach and talk to them. The BBC added that they were not in a 
position to say what communication may or may not have taken place between 
the press officer and the football players. However, before entering the gym to 
film both the programme makers and Ms Fashanu had asked the players if they 
could film them and film her interacting with them. The programme makers 
explained to the players that the filming was for a BBC documentary about the 
lack of openly gay players in professional football. The BBC said that none of the 
players present raised any objection to being filmed.  
 
The BBC said that, initially, the programme makers had begun filming the players 
in training to ensure that they were comfortable being filmed and that one of the 
players filmed was Mr Mkandawire. The BBC said that the camera was in 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 35 

conspicuous view and was visible to all the players and that Mr Mkandawire did 
not raise any objection to being filmed. Ms Fashanu was also filmed approaching 
Mr Mkandawire while she was explaining the purpose of the filming and she 
asked him if he would be willing to take part in a group discussion about the 
issue. The BBC said that Ms Fashanu had explained clearly the reason for the 
two of them being filmed. Mr Mkandawire responded to her by laughing with 
another player and said that he would think about doing it after training. The BBC 
said that the camera was close to Mr Mkandawire at this point and he did not 
raise any objection to being filmed.  

 
Mr Mkandawire also complained that his privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast in that: 
 
c) Footage of Mr Mkandawire was broadcast in the programme without his consent. 

 
Mr Mkandawire said that his assistant had contacted the programme makers to 
inform them that they had no right to use the footage. He said that the 
programme makers admitted to his assistant in that conversation that they did not 
have a signed release form. 
 
The BBC did not give a specific response on this part of the complaint. However, 
the BBC stated in its statement in response to the complaint overall that any 
legitimate expectation of privacy that Mr Mkandawire may have had was 
outweighed by the public interest in exploring attitudes to homosexuality and the 
open discussion of homosexuality in the world of professional football.  

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in connection with, the obtaining of material included in the programme.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and 
transcript, both parties’ written submissions and the unedited footage which also 
featured Mr Mkandawire. 
 
When considering complaints of unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 
broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or 
unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s 
Broadcasting Code (“the Code”). Ofcom had regard to this rule when reaching its 
decision on the individual heads of complaint detailed below. 
 
Unjust or unfair treatment 
 
a) Ofcom first considered the complaint that Mr Mkandawire was treated unjustly 

and unfairly in the programme as broadcast in that he did not provide his consent 
to be included in the programme and that he did not sign a release form. It also 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 36 

considered Mr Mkandawire’s complaint that he was portrayed as homophobic, 
uncooperative and unwilling to discuss the subject of homophobia and that the 
programme makers used the environment, inappropriate timing and relaxed 
interaction between himself and a team mate to portray him in a negative way. 

 
In considering this head of complaint, Ofcom had regard to Practices 7.3, 7.6 and 
7.9 of the Code. Practice 7.3 of the Code states that where a person is invited to 
make a contribution to a programme, they should normally, at an appropriate 
stage: be told the nature and purpose of the programme; be told what kind of 
contribution they are expected to make; be informed about the areas of 
questioning and, wherever possible, the nature of other likely contributions; be 
made aware of any significant changes to the programme; be told the nature of 
their contractual rights and obligations and be given clear information, if offered 
an opportunity to preview the programme, about whether they will be able to 
effect any changes to it. Practice 7.6 states that when a programme is edited, 
contributions should be represented fairly. Practice 7.9 states that before 
broadcasting a factual programme, including programmes examining past events, 
broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that material 
facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to 
an individual or organisation. 
 
Ofcom noted the following exchange broadcast in the programme: 

 
Ms Fashanu: “In the meantime, one of my many calls to footballers and 

clubs finally paid off. I was given an opportunity at last to ask 
some current professionals about the lack of openly gay 
players. I was invited down to training at championship club 
Millwall. Since it’s famously one of the toughest clubs around, I 
was still a bit unsure about how the lads would react to my 
questions. I tried to get a group discussion going but a lot of 
the players were not keen to talk at all”. 

 
Ofcom observed that the above commentary was accompanied by footage of Ms 
Fashanu in Millwall FC’s gym, talking to some of the football players. As she 
approached Mr Mkandawire, Ofcom noted the following exchange: 
 
Ms Fashanu: “Justin Fashanu was my Uncle. 
 
Mr Mkandawire: OK. 
 
Ms Fashanu: And basically we are just talking about homophobia in 

football...we are just kind of saying, you know what you guys 
think if one of your team mates came out gay what would you 
think... you know what would you say...Yeah I just wanted to let 
you know if you want to do it. 

 
Mr Mkandawire: I’ll think about it.  
 
Ms Fashanu: Yeah? But please think about it”. 
 
Ofcom observed that Mr Mkandawire was filmed while the presenter, Ms 
Fashanu, explained the purpose of the programme and what type of contribution 
the programme makers were looking for. The unedited footage (as summarised 
and discussed further below) also stated which other members of Millwall FC 
would be making a contribution to the programme. In Ofcom’s opinion the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 37 

information provided to Mr Mkandawire was sufficient in the circumstances for 
him to be able to make an informed decision on whether he wanted to give a 
fuller contribution. On the basis of the information he was provided with about the 
programme, Mr Mkandawire responded by saying that he “would think about it”. 
Ofcom acknowledged Mr Mkandawire’s point that he had not given his specific 
consent to be included in the programme as broadcast. Therefore, Ofcom went 
on to assess whether the inclusion of the footage in the programme as broadcast 
led to any unfairness to Mr Mkandawire. 
 
Ofcom noted that immediately following her exchange with Mr Mkandawire (as 
set out above), Ms Fashanu was shown talking with another player and 
explaining the difficulty she was having in getting the players to talk to her. Ofcom 
also took into account that prior to arriving at the training ground, Ms Fashanu 
was finding it difficult to get football players to talk about the lack of openly gay 
players in football in the programme. Ofcom concluded that the response of Mr 
Mkandawire combined with Ms Fashanu’s remarks might have given the 
impression that Mr Mkandawire was reluctant to talk on camera. However, in 
Ofcom’s view, this was a fair representation of Mr Mkandawire’s reaction. In this 
respect, Ofcom also took account of the statements of the camera man, Ms 
Fashanu and the producer, all of whom had remarked that they had come away 
with the impression that although Mr Mkandawire was polite in his response, he 
was not serious about talking to them any further. This impression was further 
strengthened in Ofcom’s view when Mr Mkandawire did not follow up with the 
programme makers after training to offer to give an interview on camera. 
 
Ofcom took the view that there was nothing in the brief response of Mr 
Mkandawire, which was broadcast, nor in the overall representation of this 
response within the programme, that could reasonably be taken to signal that Mr 
Mkandawire was homophobic. More specifically, although some of the interviews 
and commentaries in the programme could have left viewers with the impression 
that football players are (historically) known to display homophobic behaviour, the 
specific part of the programme in which Mr Mkandawire featured focussed on 
footballers not being keen to talk about homophobia and closed with the positive 
comment by the presenter that “if there was a gay player who wanted to be open, 
he could finally maybe come out and feel supported by his teammates.” 
 
Ofcom considered that Mr Mkandawire’s response that he would “think about” 
giving his opinion on gay football players indicated to viewers that Mr Mkandawire 
was considering giving an interview, but was non-committal in his response at 
that time. As this was Mr Mkandawire’s genuine reaction to being asked whether 
he would consider giving his views on the programme, Ofcom’s view was that 
there was nothing unfair in including this in the programme. 
 
Ofcom next assessed the part of Mr Mkandawire’s complaint which stated that 
the programme had not broadcast his suggestion (that he said he made to the 
presenter) to “find him later”. Ofcom considered whether the programme as 
broadcast fairly reflected Mr Mkandawire’s position, went on to review the 
unedited footage and noted the following: 

  
Ms Fashanu: “Justin Fashanu was my Uncle... 
 
Mr Mkandawire:  OK. 
 
Ms Fashanu ...and basically we are just talking about homophobia in 

football. We are just kind of saying, you know, what you guys 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 38 

would think if one of your team mates came out gay, you know 
what would you say. Yeah so, I just wanted to let you know if 
you want to do it. 

 
Mr Mkandawire [inaudible] 
 
Team Mate: You got your player now. 
 
Mr Mkandawire: I’ll think about it.  
 
Ms Fashanu: Yeah? But please think about it. It’s nothing big; two, three 

questions max, after training whenever. Darren’s doing it as 
well... 

 
Mr Mkandawire: Is Rob doing it as well? 
 
Ms Fashanu: Yeah Rob too”. 
 
[End of the footage] 

 
Ofcom noted that there was no significant difference between the broadcast 
footage and the unedited footage. Ofcom was not able to determine what exactly 
was said in some parts of the footage, nor what was said in the part of the 
conversation not featured in the footage. However, as stated above, the 
impression which the programme makers had was that Mr Mkandawire was 
reluctant, for whatever reason, to speak further on the topic. This followed from 
the general attitude of Mr Mkandawire when speaking with Ms Fashanu and from 
the fact that he did not follow up with the programme makers after the end of his 
training. Ofcom therefore considered that what was broadcast captured and was 
an accurate reflection of Mr Mkandawire’s genuine reaction. There was nothing 
unfair in the programme makers’ portrayal of Mr Mkandawire, which was in 
Ofcom’s view, an accurate reflection of the interaction the programme makers 
had with him during filming.  
 
For the reasons discussed above, Ofcom did not consider that there was any 
unfair portrayal of Mr Mkandawire or any unfair editing of his response and 
therefore, to avoid unfair treatment as required by Rule 7.1, it was not necessary 
in these circumstances to obtain Mr Mkandawire’s consent for the broadcast of 
the programme. 

 
Ofcom therefore found that Mr Mkandawire was not treated unjustly or unfairly in the 
programme as broadcast. 
   
Unwarranted infringement of privacy 
 
In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the 
competing rights of the broadcasters to freedom of expression. Neither right as such 
has precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is 
necessary to intensely focus on the comparative importance of the specific rights. 
Any justification for interfering with or restricting each right must be taken into 
account and any interference or restriction must be proportionate. 
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any 
infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material 
included in programmes, must be warranted. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 39 

b) Ofcom considered Mr Mkandawire’s complaint that his privacy was unwarrantably 
infringed in the obtaining of material included in the programme, in that he was 
filmed at his place of work and was asked if he would consider being involved in 
the programme. He said he would consider it but did not give his consent to be 
involved in the programme. 

 
In considering this complaint, Ofcom took into consideration Practice 8.5 of the 
Code which states that any infringement of privacy in the making of a programme 
should be with the person’s and/or organisation’s consent.  
 
In order to establish whether or not Mr Mkandawire’s privacy was unwarrantably 
infringed in the obtaining of material included in the programme, Ofcom first 
considered whether Mr Mkandawire had a legitimate expectation of privacy in the 
particular circumstances. The filming took place on the training ground of Millwall 
FC, which is a private club, with restricted access to the public. Ofcom also took 
into account the broadcaster’s submission that the programme makers had 
obtained consent from Millwall FC to film on the premises, including the gym, but 
that when it came to the football players themselves, the club had told the 
programme makers they would need to ask the players if they wanted to 
participate in the filming. Ofcom noted that the programme makers had obtained 
verbal permission from some of the football players before filming them, however 
it was not clear whether or not this included Mr Mkandawire. 
 
Taking all these factors into account, Ofcom took the view that on balance Mr 
Mkandawire had a legitimate expectation of privacy that he would not be filmed at 
his workplace, particularly when taking into consideration that the gym was 
located in a private club and that he did not seem to be aware that filming was 
going to take place before he was actually filmed. However, because Mr 
Mkandawire was not filmed doing or saying anything of a particularly sensitive or 
private nature, and had been approached to ask if he would give his view on a 
topical matter, rather than to speak about anything of a personal nature, Ofcom 
considered that any expectation of privacy Mr Mkandawire had was limited. 
 
Having found that Mr Mkandawire had a limited expectation of privacy in these 
circumstances, Ofcom went on to consider whether Mr Mkandawire consented to 
being filmed. 
 
The unedited footage of Mr Mkandawire was in two sequences. First, when 
filming the complainant exercising in the gym Ofcom noted that the camera 
appeared to be close to Mr Mkandawire. From this footage, it appeared that Mr 
Mkandawire was aware of the camera and that he did not raise any objections to 
being filmed or signal to the programme makers in any way that he was 
uncomfortable being filmed. In relation to the footage in which Mr Mkandawire 
and another player were approached by Ms Fashanu, Ofcom observed that Mr 
Mkandawire appeared to interact with the programme makers in a relaxed 
manner. We also took into account that: Millwall FC had given permission to the 
broadcaster to film at the training ground; Mr Mkandawire’s limited expectation of 
privacy; Mr Mkandawire was in the middle of a training session, as submitted in 
Mr Mkandawire’s complaint; he was informed (as set out in head a) above) that 
the programme makers were making a documentary about attitudes towards 
openly gay footballers and what sort of contribution they were seeking from him; 
he was filmed openly, and not filmed doing or saying anything of a particularly 
sensitive or private nature; and, he had been filmed in the gym earlier on and had 
not raised any objection. In these circumstances, Ofcom considered that it was 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 40 

reasonable to conclude that Mr Mkandawire had given implied consent to being 
filmed.  
 
Given this conclusion, it was not necessary for Ofcom to consider whether any 
intrusion into Mr Mkandawire’s privacy in connection with the obtaining of material 
included in the programme was warranted. 
 
Ofcom found therefore that there was no unwarranted infringement of privacy in 
the obtaining of material included in the programme. 

  
c) Ofcom next considered the complaint that Mr Mkandawire’s privacy was 

unwarrantably infringed in the programme as broadcast in that footage of him 
was broadcast without his consent. 

 
In considering this part of the complaint, Ofcom had regard to Practice 8.6 which 
states that if the broadcast of a programme would infringe the privacy of a person 
or organisation consent should be obtained before the relevant material is 
broadcast, unless the infringement of privacy is warranted.  

 
 Ofcom first assessed the extent to which Mr Mkandawire had a legitimate 

expectation of privacy that footage of him would not be broadcast in the 
programme. As noted in head b) above, Ofcom again took into consideration the 
circumstances in which he was filmed. In particular, Ofcom noted that although 
Mr Mkandawire was aware that he had been filmed for the programme, he had at 
no point given his consent for subsequent broadcast of the footage. Further, the 
programme makers had not told him that they would be including his contribution 
in the broadcast of the programme but had approached him to ask whether he 
would consider talking about the subject of homophobia in football. As Mr 
Mkandawire did not give a further, fuller contribution to the programme, he would 
not have then expected to be shown in the programme. Ofcom therefore 
considered that Mr Mkandawire had a legitimate expectation of privacy in relation 
to the broadcasting of the footage included in the programme without his consent. 
However, when taking into account that he was aware that he was being filmed 
and did not appear to raise an objection to it (as set out in head b) above), any 
expectation of privacy Mr Mkandawire had was, in Ofcom’s view, limited. 

   
Having found that Mr Mkandawire had a limited expectation of privacy that 
footage of him would not be broadcast to a wider audience without his consent, 
Ofcom went on to consider the broadcaster’s right to freedom of expression and 
the audience’s right to receive information and ideas without unnecessary 
interference. 

 
 Ofcom noted the public interest in the programme being able to explore the 

reasons why there were no openly gay footballers in the UK and what the 
attitudes were on the subject among current players. We also took account of the 
broadcaster’s and audience’s right to freedom of expression: the importance of 
broadcasters to be able to make programmes about controversial and sensitive 
topics like homophobia in UK soccer without unnecessary interference. With 
reference to Mr Mkandawire’s specific contribution, Ofcom observed that this: 
was filmed openly, and Mr Mkandawire was not shown doing or saying anything 
of a particularly sensitive or private nature; and, was very brief and accurately 
reflected his genuine reaction at the time to being filmed (as detailed in head a) 
above). Ofcom also considered that Mr Mkandawire’s reaction illustrated the 
difficulties Ms Fashanu experienced in getting players to talk openly about the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 41 

subject on camera and was therefore relevant to the editorial subject matter of 
the programme. 

 
 Ofcom therefore concluded that the broadcaster’s right to freedom of expression 

and the audience’s right to receive information outweighed Mr Mkandawire’s right 
to privacy as regards broadcasting Mr Mkandawire’s reaction to being asked for 
an interview without securing his prior consent in the circumstances of this case. 
Any intrusion into Mr Mkandawire’s privacy was proportionate and justifiable. The 
public interest in showing the difficulty in getting football players to speak about 
the subject of openly gay players in football (by including Mr Mkandawire’s 
reaction without securing his prior consent) warranted any intrusion into Mr 
Mkandawire’s privacy in the broadcast of this material in the circumstances of this 
case. Ofcom considered that Mr Mkandawire’s privacy was not unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast. 

 
 Ofcom found therefore that there was no unwarranted infringement of privacy in 

the broadcast of the programme. 
 
Accordingly, Ofcom has not upheld the complaint of unjust and unfair 
treatment and of unwarranted infringement of privacy in the obtaining of 
material included in the programme and in the programme as broadcast.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 

42 

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 3 September 2012 
 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories 

Graham Fisher The 'Bridge 
(Stourbridge) 

31/07/2012 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 

43 

Complaints Assessed, not Investigated 
 
Between 21 August and 3 September 2012 
 
This is a list of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided not to 
pursue because they did not raise issues warranting investigation. 

 
Programme Broadcaster Transmission 

Date 
Categories Number of 

complaints 

118 118's sponsorship of 
ITV Movies 

ITV2 29/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

4OD (promotion) Channel 4 30/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

4thought.tv Channel 4 23/08/2012 Nudity 9 

5 Live Sport BBC Radio 5 
Live 

28/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

A Touch of Cloth Sky1 26/08/2012 Animal welfare 1 

A Touch of Cloth Sky1 26/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Accused BBC 1 28/08/2012 Materially misleading 1 

Along Came a Spider Film 4 19/08/2012 Offensive language 1 

Aqeedah-e-Khatm-e-
Nubuwwat 

Takbeer TV 16/06/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Basement Jerxx Somer 
Valley FM 

04/07/2012 Crime 1 

Basement Jerxx Somer 
Valley FM 

11/07/2012 Scheduling 1 

BBC News BBC n/a Outside of remit / other 1 

BBC News BBC Radio 4 24/08/2012 Outside of remit / other 1 

BBC News at Six BBC 1 24/08/2012 Due impartiality/bias 1 

BBC Programming BBC 
Channels 

n/a Outside of remit / other 1 

Best of British (trailer) 4seven 17/08/2012 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Big Fat Gypsy Weddings More4 31/08/2012 Animal welfare 1 

Born Bankrupt (trailer) Sky News 18/08/2012 Under 18s in 
programmes 

1 

Born Bankrupt (trailer) Sky News 20/08/2012 Under 18s in 
programmes 

1 

Box Office (trailer) Film 4 14/08/2012 Nudity 1 

Bury FM (Ramadan) Bury FM 
(Ramadan) 

11/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Casualty BBC 1 25/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Celebrity Juice (trailer) ITV2 21/08/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

2 

Celebrity Juice (trailer) ITV2 22/08/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Celebrity Juice (trailer) ITV2 n/a Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Continuity announcement FX HD 02/09/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street ITV1 20/08/2012 Offensive language 1 

Dave Kelly Radio City 
96.7FM 

22/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 44 

Deal or No Deal Channel 4 21/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Defectors Challenge 25/08/2012 Materially misleading 1 

Downton Abbey ITV3 27/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Drivetime Talksport 21/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 23/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 31/08/2012 Age 
discrimination/offence 

1 

Embarrassing Bodies Channel 4 21/08/2012 Scheduling 3 

Emmerdale ITV1 08/08/2012 Offensive language 1 

Emmerdale ITV1 n/a Product placement  1 

Emmerdale / Coronation 
Street 

ITV1 n/a Scheduling 1 

Escape to the Country BBC 1 23/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Escape to the Country BBC 1 24/08/2012 Outside of remit / other 1 

Fearne Cotton BBC Radio 1 21/08/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Film4 (trailer) Channel 4 30/08/2012 Scheduling 3 

Fool Britannia (trailer) ITV1 27/08/2012 Harm 1 

Foxy Bingo's sponsorship of 
The Jeremy Kyle Show 

ITV1 n/a Scheduling 1 

Frontline Police Channel 5 27/08/2012 Materially misleading 1 

General content TVX/ RED 
HOT TV 

20/08/2012 Outside of remit / other 1 

Geoff Lloyd's Hometime 
Show 

Absolute 
Radio 

21/08/2012 Generally accepted 
standards 

3 

Giff Gaff's sponsorship of 
The Big Bang Theory 

E4 n/a Sponsorship credits  1 

Golf scores BBC 17/08/2012 Outside of remit / other 1 

Good Cop BBC 1 30/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Good Cop BBC 1 30/08/2012 Violence and dangerous 
behaviour 

6 

Harry Hill Channel 4 25/08/2012 Scheduling 1 

Have I Got News for You BBC 1 15/08/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Hell's Kitchen USA ITV2 21/08/2012 Offensive language 1 

Holby City BBC 1 28/08/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Hollyoaks Channel 4 17/08/2012 Scheduling 1 

Ian Brady: Endgames of a 
Psychopath 

Channel 4 20/08/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

IBC Tamil IBC Tamil 25/05/2012 Crime (incite/encourage) 1 

Idris Elba's How Clubbing 
Changed the World 

Channel 4 24/08/2012 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

ITV News ITV1 26/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

ITV News at Ten and 
Weather 

ITV1 20/08/2012 Due impartiality/bias 1 

ITV News at Ten and 
Weather 

ITV1 22/08/2012 Outside of remit / other 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 45 

James Whale LBC 97.3FM 17/08/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Jimmy Carr in Concert Comedy 
Central 

16/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Jimmy's Forest More4 27/08/2012 Animal welfare 1 

Keith Lemon Show ITV 30/08/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Lee Evans Channel 4 19/08/2012 Flashing images/risk to 
viewers who have PSE 

1 

Life With Boys Nickelodeon 29/07/2012 Gender 
discrimination/offence 

1 

Little Stars Noor TV 20/08/2012 Materially misleading 1 

London - The Modern 
Babylon 

BBC 2 11/08/2012 Materially misleading 1 

Match of the Day BBC 1 18/08/2012 Product placement  1 

Miranda BBC 1 24/08/2012 Offensive language 1 

Mount Pleasant (trailer) Sky News 21/08/2012 Sexual material 1 

My Holiday Hostage Hell Pick TV 20/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

News CNN 15/08/2012 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

News programming Various n/a Outside of remit / other 1 

Newsnight BBC 2 20/08/2012 Generally accepted 
standards 

4 

Newsround CBBC 25/08/2012 Outside of remit / other 1 

Nick Conrad BBC Radio 
Norfolk 

20/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Nick Ferrari LBC 97.3FM 09/08/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Olympics 2012 BBC 1 
Northern 
Ireland 

27/07/2012 Television Access 
Services 

1 

Paddy McGuinness Live 
(trailer) 

Comedy 
Central 

15/08/2012 Outside of remit / other 1 

Phones 4 U's sponsorship of 
Films on 4 

Channel 4 18/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Phones 4 U's sponsorship of 
Films on 4 

E4 22/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Phones 4 U's sponsorship of 
Films on 4 

Film 4 13/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

PM BBC Radio 4 22/08/2012 Sexual material 1 

Pointless BBC 1 27/08/2012 Disability 
discrimination/offence 

1 

Programming Viva 28/08/2012 Offensive language 1 

Psychic Today Big Deal 24/08/2012 Participation TV - 
Misleadingness 

1 

Psychic Today Psychic 
Today 

23/08/2012 Materially misleading 1 

Regional News and Weather BBC 1 22/08/2012 Harm 1 

Regional News and Weather BBC 1 31/08/2012 Materially misleading 1 

Robbie Dee CFM Radio 28/08/2012 Offensive language 1 

Rugby League BBC 1 25/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Secret Dealers ITV1 29/08/2012 Competitions 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 46 

Sexcetera Pick TV 30/08/2012 Gender 
discrimination/offence 

1 

Shameless (trailer) Channel 4 30/08/2012 Scheduling 1 

Silent Witness BBC 1 19/08/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Silent Witness BBC 1 19/08/2012 Generally accepted 
standards 

3 

Silent Witness BBC 1 20/08/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Special Programme Sangat TV 01/07/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Splatalot BBC 1 24/08/2012 Outside of remit / other 1 

Station ident Gold n/a Materially misleading 1 

Steve Allen LBC 97.3 
FM 

23/08/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Sunrise Sky News 26/08/2012 Crime 1 

Superscrimpers: Waste Not, 
Want Not 

Channel 4 25/07/2012 Materially misleading 1 

The Boyle Variety 
Performance 

Channel 4 27/08/2012 Generally accepted 
standards 

4 

The Boyle Variety 
Performance 

Channel 4 27/08/2012 Offensive language 1 

The Breakfast Show with 
Andy Bush 

Absolute 
Radio 

20/08/2012 Offensive language 1 

The Chase ITV1 26/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

The Jonathan Ross Show ITV1 25/08/2012 Animal welfare 15 

The Only Way is Essex ITV2 22/08/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The Premier League's Most 
Amazing Moments 

BBC 3 18/08/2012 Sexual material 1 

The Riots: In Their Own 
Words 

BBC 2 13/08/2012 Outside of remit / other 1 

The Simpsons Channel 4 23/08/2012 Offensive language 2 

The Simpsons Channel 4 27/08/2012 Offensive language 1 

The Spiral Staircase BBC 2 31/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

The X Factor ITV1 18/08/2012 Materially misleading 6 

The X Factor ITV1 18/08/2012 Offensive language 1 

The X Factor ITV1 18/08/2012 Scheduling 2 

The X Factor ITV1 25/08/2012 Advertising scheduling 1 

The X Factor ITV1 25/08/2012 Advertising/editorial 
distinction  

1 

The X Factor ITV1 25/08/2012 Disability 
discrimination/offence 

1 

The X Factor ITV1 25/08/2012 Materially misleading 2 

The X Factor ITV1 25/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

The Xfm Breakfast Show 
with Danny Wallace 

XFM London 15/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

This Morning ITV1 28/08/2012 Nudity 1 

Totally Bonkers Guinness 
World Records 

ITV2 24/08/2012 Animal welfare 1 

Trollied (trailer) Sky1 18/08/2012 Offensive language 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 47 

Various Radio 
Hartlepool 

n/a Harm 1 

Various Various n/a Outside of remit / other 2 

Various programmes R4 Extra n/a Scheduling 1 

Waterloo Road BBC 1 23/08/2012 Offensive language 1 

Waterloo Road BBC 1 30/08/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Whatever Happened to 
Harry Hill? 

Channel 4 25/08/2012 Scheduling 1 

Wonga.com's sponsorship of 
Channel 5 drama 

Channel 5 29/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Wonga.com's sponsorship of 
Channel 5 drama 

Choice FM n/a Commercial 
communications on 
radio 

1 

World of Sport Men and 
Movies 

n/a Advertising minutage 1 

Xtra Factor ITV2 25/08/2012 Harm 1 

Zane Lowe BBC Radio 1 22/08/2012 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 

48 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcast may have breached its codes, it will start an 
investigation. 
 
Here is an alphabetical list of new investigations launched between 6 and 19 
September 2012. 
 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Advertising minutage 
 

5* 11 August 2012 

Advertising minutage 
 

Dave 19 June 2012 

Advertising minutage 
 

Gold 31 August 2012 

Advertising minutage 
 

Sahara One n/a 

Advertising scheduling 
 

E! 22 July 2012 

Advertising scheduling 
 

Sahara One n/a 

American Dad 
 

FX 11 August 2012 

Celebrity Big Brother Channel 5 07 September 2012 
 

ChatGirlTV2 GirlGirl 22 August 2012 
 

Indian Idol and Saas Bina 
Sasural 
 

Television Asia n/a 

Sponsorship by Himilaya 
Carpets 
 

STAR India Gold n/a 

Sponsorship by NAF of 
Greenwich: The 
Interviews 
 

Horse & Country TV n/a 

Sponsorship credit by 
Rated People.com 
 

Channel 5 n/a 

Sponsorship of FreshHits 
 

BritAsia n/a 

Sponsorship of Penalty 
(Bunteto) 
 

Viasat 6 (Hungary) n/a 

Sponsorship of Truth 
Triumphs Alone 
 

STAR plus n/a 

The Morning Line 
 

Channel 4 15 September 2012 

The Sketchbook Killer Crime and Investigation 
Network 

09 July 2012 

The X Factor 
 

ITV1 01 September 2012 

The X Factor 
 

ITV1 09 September 2012 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 214 
24 September 2012 

 49 

Undercover Boss 
 

Channel 4 23 July 2012 

Yasser Habib 
 

Fadak TV 24 May 2012 

 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the Codes being recorded. 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 
For fairness and privacy complaints go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/fairness/. 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/

