
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 212 
28 August 2012 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 
 
Notice of Revocation 
 
Praise TV held by  
Destiny Broadcasting Network Europe Limited 4 
 

Standards cases 
 

In Breach 
 
Good Morning Psychic 
Psychic Line, 12 April 2012, 09:00 
Psychic World TV 
Psychic Line, 18 April 2012, 15:30 6 
 

Resolved  
 
Calendar News 
ITV Yorkshire, 22 May 2012, 06:00 10 
 

Fairness and Privacy cases 
 

Upheld 
 
Complaint by Mrs D 
made on behalf of her daughter (a minor)  
Daddy Daycare, Channel 4, 22 February 2012 12 
 

Not Upheld 
 
Complaint by Ms E  
How Sex Works, BBC Three, 23 January 2012 21 
 

Other Programmes Not in Breach 28  
 
Complaints Assessed, Not Investigated 29 
 
Investigations List 35



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 

3 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives1, 
Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed below. 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes, as well as licence conditions with which 
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. These include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”), which, can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 
COSTA can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, 
which relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains 
regulatory responsibility. These include: 

 

 the prohibition on ‘political’ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising2.  

  
 The BCAP Code is at: www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx 

 

d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 
requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information on television and radio licences can 
be found at: http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/ and 
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/. 

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 
provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/ 
 

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom’s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 

                                            
1
 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 

 
2
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 4 

Notice of Revocation 
 
Licence number: TLCS-1483

1
 

Service name: Praise TV  
Licensee:  Destiny Broadcasting Network Europe Limited  
 

 
Destiny Broadcasting Network Europe Limited held a Television Licensable Content 
Service (“TLCS”) licence under the Broadcasting Act 1990 for the television service 
Praise TV (“the Licensed Service”) 
 
The Communications Act 2003 (“the Act”), the Broadcasting Act 1990 (“the 1990 
Act”) and the Broadcasting Act 1996 require that any person who provides a 
television service in the UK must be authorised to do so under a licence granted by 
Ofcom or another appropriate European regulatory authority. Under section 13(1) of 
the 1990 Act it is a criminal offence to provide a television service without a licence. 
 
Under section 362(2) of the Act, the provider of the service for the purposes of 
holding a licence is the person with general control over which programmes are 
comprised in the service.2 
 
Ofcom’s “Guidance regarding the licensing position on the ‘provider of a service’ and 
the ‘sub-letting’ of capacity” dated 21 May 20103 states that: 
 

“5. Under this statutory definition, ‘general control’ includes control over what 
programmes are included in the service and what other services and facilities (for 
example through the inclusion of a link or facility to interactive features) are 
included in that service – but does not necessarily mean the provider has control 
of the content of individual programmes. 
 
6. Ofcom considers that a person will normally have general control if that person 
exercises effective control over the selection of programmes that comprise the 
service and their organisation into a programme schedule. It is that person who 
will normally be treated as being the provider of the relevant service and who will 
need to hold a broadcasting licence authorising its provision.” 

 
Condition 29(2)(a) of all TLCS licences provides that Ofcom may revoke the licence 
by notice served in writing on the Licensee and taking effect from the time of service 
if Ofcom is satisfied that the Licensee has ceased to provide the Licensed Service 
and it is appropriate to revoke the licence. 
 
Further, Condition 29(2)(b) of all TLCS licences provides that Ofcom may revoke the 
Licence by notice served in writing on the Licensee and taking effect from the time of 

                                            
1
 The version of this Notice of published on 28 August 2012, incorrectly referred to TLCS-

1482. The correct licence number is 1483 [Amended 29 August 2012]. 
 
2
 Section 362(2) states that “the person, and the only person, who is to be treated for the 

purposes of this Part as providing the service is the person with general control over which 
programmes and other services and facilities are comprised in the service (whether or not he 
has control of the content of individual programmes or of the broadcasting or distribution of 
the service).” 
 
3
 The full guidance regarding the licensing position of the provider of the service can be found 

at http://licensing.ofcom.org.uk/binaries/tv/service-provider.pdf.  

http://licensing.ofcom.org.uk/binaries/tv/service-provider.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 5 

service if Ofcom is satisfied that the Licensee in purporting to comply with any of the 
Conditions of the Licence had provided information which is false in a material 
particular or has withheld any material information with the intention of causing 
Ofcom to be misled. 
 
Decision 
 
In the course of the correspondence with Ofcom, statements made by Destiny 
Broadcasting Network Europe Limited about the operation of the Licensed Service 
failed to satisfy Ofcom that the Licensee had general control over which programmes 
and other services were comprised in the Licensed Service. Ofcom therefore 
concluded that Destiny Broadcasting Network Europe Limited had ceased to provide 
the Licensed Service in accordance with section 362(2) of the Act and that, 
accordingly, it was appropriate to revoke TLCS Licence 1483 under Condition 
29(2)(a) of that Licence. 
 
In addition, and in the alternative, Ofcom was satisfied that in the course of 
correspondence with Ofcom, the Licensee, in purporting to comply with any of the 
Conditions of the Licence, provided information which was false in a material 
particular or withheld any material information with the intention of causing Ofcom to 
be misled. Accordingly it was appropriate to revoke TLCS Licence 1483 under 
Condition 29(2)(b) of that Licence.  
 
The Licence was revoked on 15 August 2012. 
 
Revocation under Conditions 29(2)(a) and 29(2)(b) of the Licence



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 6 

Standards cases 
 

In Breach 
 

Good Morning Psychic 
Psychic Line, 12 April 2012, 09:00 

Psychic World TV 
Psychic Line, 18 April 2012, 15:30 
 

 
Introduction 
 
Psychic Line is a channel offering psychic readings to callers. It is owned and 
operated by Playboy TV UK Limited (“Playboy TV” or “the Licensee”).  
 
The channel frequently transmits promotions for premium rate telephone services 
(“PRS”), both voice and text, by which psychic readings can be obtained, and a 
facility for viewers to pay for these by credit card. Subject to their availability, callers 
can select to be connected to a psychic off air, or to the presenter in the studio in 
which case the reading is broadcast live. PRS calls to the service cost £1.53 per 
minute. 
 
Good Morning Psychic, Psychic Line, 12 April 2012, 09:00 
 
A complainant alerted Ofcom to a discussion between the presenter and psychic 
Grant Colyer via webcam which contained testimonials regarding the accuracy of his 
readings. During this discussion, Grant Colyer gave an account of his experience at 
the auditions for this year’s series of The X Factor where he gave readings for fellow 
contestants.  

 
“I will just tell you a little story about yesterday. I was just sitting up, waiting to go 
into an audition room and this girl said, ‘Oh what do you do for a living?’ And 
when I told her what I did, she went, ‘Oh, oh can you tell me something?’… I 
literally told her a lot of things. I told her her Dad’s name, I told her his date of 
birth, month, and I said that she’d fallen our her with Mom and Dad just before 
Christmas and she like, ‘Oh my God, that’s mad’…. I did about three others that 
came through which probably did me a favour ‘cause of one of them was The X 
Factor production team and she went into the audition room after and said, ‘Oh 
my god, this guy is absolutely incredible.’” 

 
The complainant was concerned that this appeared to contradict the on-screen 
message which informed viewers that the content was for entertainment purposes. 
 
Psychic World TV, Psychic Line, 18 April 2012, 15:30 
 
The complainant also referred to advertising broadcast on the service for an off-air 
reading which contained the following text. 
 

“The intuition she has will amaze you. Her answers are will be FAST and 
ACCURATE. She will be specific and detailed. Get your pen and paper ready.” 

 
Ofcom considered each point raised issues warranting investigation under Rules 
15.5.2 and 15.5.3 of the BCAP Code. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 7 

Rule 15.5.2:  “Advertisements for personalised and live services that rely on belief 
in astrology, horoscopes, tarot and derivative practices are acceptable 
only on channels that are licensed for the purpose of the promotion of 
such services and are appropriately labelled: both the advertisement 
and the product or service itself must state that the product or service 
is for entertainment purposes only”.  

 
Rule 15.5.3  “Advertising permitted under rule 15.5 may not: 
 

 Make claims of accuracy or efficacy; 
 

 Predict negative experiences or specific events; 
 

 Offer life changing advice directed at individuals – including advice 
related to health (including pregnancy) or financial situation; 

 

 Encourage excessive use.” 
 

Ofcom asked Playboy TV how the material complied with these rules. 
 
Response 
 
Good Morning Psychic 
The Licensee said that all of its psychics are trained to understand the associated 
regulations but acknowledged that on this occasion, Grant Colyer had inappropriately 
overstated his experience. It said that he has since apologised and understood that 
any future incident will result in his immediate dismissal. 
 
Psychic World TV 
The Licensee said that this advertisement was provided by a company which 
operates services worldwide and was originally in Hungarian. Unfortunately, the word 
“accurate” was not replaced during the translation of the advertisements from 
Hungarian. The Licensee added that, since being alerted to the issue, it has removed 
all of the company’s advertisements and re-evaluated its compliance procedures for 
pre-recorded psychic content. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to set such standards as 
appear to it best calculated to secure the standards objectives, one of which is that 
“the inclusion of advertising which may be misleading, harmful or offensive in 
television and radio services is prevented”. This standards objective is reflected in 
the rules set out in the BCAP Code.  
 
In September 2010 new Ofcom rules came into force with the effect that channels 
and content predicated on the promotion of PRS services (‘participation television’) 
became subject to the BCAP Code. At the same time, the revised BCAP Code 
allowed PRS-based live and personalised psychic services on channels licensed for 
that purpose (previously the BCAP Code had prohibited such services).  
 
When setting and applying standards in the BCAP Code to provide adequate 
protection to members of the public from serious or widespread offence, Ofcom must 
have regard to the need for standards to be applied in a manner that best guarantees 
an appropriate level of freedom of expression in accordance with Article 10 of the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 8 

European Convention of Human Rights, as incorporated in the Human Rights Act 
1998. However, advertising content has much less latitude than is typically available 
to editorial material in respect of context and narrative. A primary intent of advertising 
is to sell products and services, and consideration of acceptable standards will take 
that context into account. 
 
In both cases, Ofcom first considered whether the advertising had contained claims 
of accuracy and efficacy (Rule 15.5.3), and then sought to establish whether the 
service had made clear that it was intended for entertainment purposes only (Rule 
15.5.2). 
 
Rule 15.5.3 
 
Good Morning Psychic 
Ofcom noted that when recounting the readings he had done the previous day, Grant 
Colyer said that he had correctly identified a girl’s father’s name and date of birth, 
and events that had happened with regard to her relationship with her parents. He 
also said that the production assistant had described him as “absolutely incredible” 
after doing a reading for her. By referring to these incidents in this manner, Ofcom 
considered that Mr Colyer was effectively making claims of accuracy and efficacy. 
The material therefore breached Rule 15.5.3 of the BCAP Code. 
 
Regarding the material broadcast on 12 April 2012, given the length of time Mr 
Colyer was permitted on air to make claims of accuracy and efficacy without 
interruption, Ofcom was concerned that there did not appear to be sufficient 
knowledge of the relevant BCAP Code rules on the part of the presenter or the 
production team.  
 
Psychic World TV 
Ofcom noted this text-based advertising for an off-air psychic reading was broadcast 
many times throughout the day included the words “accurate”, “detailed” and 
“specific”. Ofcom considered these to be claims of accuracy and as such they 
breached 15.5.3 of the BCAP Code. 
 
Ofcom acknowledged the Licensee’s removal of the advertising upon being made 
aware of the issue but was concerned that it had only explained how the word 
“accurate” was overlooked during the translation into English. The fact that the words 
“specific” and “detailed” in addition to “accurate” were used to describe this service 
on several occasions underlined that the Licensee did not have sufficiently robust 
measures in place to ensure compliance with Rule 15.5.3.  
 
Rule 15.5.2 
 
Ofcom then considered this advertising against the requirements of Rule 15.5.2. 
Ofcom accepts that this service is licensed for the promotion of psychic services and 
the broadcast content is labelled on air as being for entertainment purposes. 
However, in view of the fact that the material featured claims of efficacy and accuracy 
in breach of Rule 15.5.3, as set out above, Ofcom judged that these claims 
contradicted the purpose of the mandatory labelling of this material as being merely 
entertainment. Therefore, in both cases, Ofcom also found the advertising in breach 
of Rule 15.5.2. 
In December 2011, Ofcom published guidance1 to broadcasters in respect of psychic 
television services predicated on PRS. The guidance stated that such material must 

                                            
1
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/psychic-tv-guidance.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/psychic-tv-guidance.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 9 

not contain explicit and implicit claims made by presenters/psychics or the broadcast 
of testimonials or endorsing comments. Additionally, it said that broadcasters should 
not solely rely on an on-screen message stating the material is for entertainment 
purposes but that this principle should be reflected in the content as a whole. The 
guidance referred to two findings published in Broadcast Bulletins 1802 and 1843 
where material was found to be in breach of both Rule 15.5.2 and 15.5.3.  
 
Given the publication of these findings and subsequent guidance, Ofcom was 
concerned that the Licensee did not undertake sufficient measures to ensure 
compliance with these rules. 
 
Breaches of these rules are potentially serious because they may result in consumer 
harm. Should similar compliance issues arise, Ofcom is likely to consider the 
imposition of statutory sanctions. 
 
Breaches of BCAP Rules 15.5.2 and 15.5.3 
 

                                            
2
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-

bulletins/obb180/obb180.pdf 
 
3
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-

bulletins/obb184/obb184.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb180/obb180.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb180/obb180.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb184/obb184.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb184/obb184.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 10 

Resolved 
 

Calendar News 
ITV Yorkshire, 22 May 2012, 06:00 
 

 
Introduction 
 
Calendar News is ITV Yorkshire’s half-hour early evening local news programme. 
The licence for ITV Yorkshire is held by ITV Broadcasting Limited (“ITV” or “the 
Licensee”). 
 
The edition broadcast on 22 May 2012 ended with a montage of clips illustrating the 
exceptionally sunny weather being experienced at that time and accompanied by the 
song, “The Sun Has Got His Hat On”. 
 
A viewer alerted Ofcom to the broadcast of offensive racial language in two lines in 
the second verse of the song: 
 

“He’s been tanning niggers out in Timbuktu, 
Now he’s coming back to do the same to you”. 

 
Ofcom considered this material raised issues warranting investigation under the 
following Code Rules:  
 
Rule 1.14 “The most offensive language must not be broadcast before the 

watershed.” 
 

Rule 2.3 “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure 
that material which may cause offence is justified by the context.... 
Such material may include, but is not limited to, offensive language, ... 
discriminatory treatment or language (for example on the grounds 
of...race...).”  

 
Ofcom therefore requested comments from ITV about how the broadcast of this 
material complied with these rules.  
 
Response 
 
ITV explained that the music was selected for the montage by an editor from the 
news library on the assumption that the title and words of the song were appropriate 
to the theme of the montage. It was assumed, because the tune and opening verse 
are very well known, that the rest of the song was equally innocuous. ITV said that 
the editor and other newsroom staff were completely unaware that the original 
version of the song contained the offensive language. Unfortunately, given this 
mistaken assumption, the whole song was not reviewed before being selected for the 
montage, nor was the edited item reviewed by the news producer before broadcast. 
This did not reflect established practice at the regional newsroom, which is that all 
items must be checked before broadcast. 
 
ITV said that broadcast of the offensive lyric in this context was therefore an 
unintended mistake. The music was very recognisably of an earlier age, and the use 
of this language was clearly not intended to cause offence when it was originally 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 11 

recorded (in 1932) in a very different cultural context. Nevertheless, the use of the 
term “nigger” in this particular context was clearly inappropriate.  
 
Shortly after the broadcast and the bulletin had come to an end, it was recognised 
that inappropriate language had been used. Calendar News took swift action to 
prevent the repetition of the language in a further broadcast, ensuring that the 
offensive language was dipped on the ITV1+1 service. Also an apology was 
broadcast on the later news bulletin that day stating, “Finally Calendar would like to 
apologise for a piece of music we transmitted at the end of tonight’s six o’clock 
programme, which contained offensive language. It was transmitted in error.”  
 
The incident prompted senior management of the newsroom to emphasis to staff that 
there should be no repetition of this sort of mistake, and this incident will feature in 
future newsroom compliance training.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
including that “persons under the age of eighteen are protected” and that “generally 
accepted standards are applied to the contents of television...services so as to 
provide adequate protection for members of the public from the inclusion in such 
services of offensive and harmful material.” These objectives are reflected in 
Sections One and Two of the Code.  
 
Ofcom research on offensive language1 clearly notes that the word “nigger” is 
generally considered by audiences to be among the most offensive language. 
Therefore the use of this word before the watershed without any justification was a 
clear breach of Rules 1.14 and 2.3. 
 
Ofcom however took into account that: ITV identified the error almost immediately on 
transmission, took steps to dip the sound during the repeat on ITV1+1, broadcast an 
apology during the later news bulletin the same day and took various further 
measures afterwards to ensure there was no recurrence of this problem.  
 
In view of the action taken by the broadcaster, Ofcom therefore considers the matter 
resolved. 
 
Resolved 
 

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010  

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf) 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 

12 

Fairness and Privacy cases 
 

Upheld 
 

Complaint by Mrs D made on behalf of her daughter (a minor)  
Daddy Daycare, Channel 4, 22 February 2012 
 

 
Summary: Ofcom has upheld this complaint of unwarranted infringement of privacy 
made by Mrs D on behalf of her daughter (a minor). 
 
Footage of a three year old girl was included in an episode of a documentary series 
in which a group of fathers went to work with children in nursery school. 
 
Following the broadcast, Mrs D complained that the footage of her daughter was 
included without her parents’ consent. 
 
Ofcom found that: 
 

 The filming of Ms D’s daughter in the playground and at the nursery was an 
unwarranted infringement of her privacy in connection with the obtaining material 
included in the programme. 

 

 The broadcast of footage of Mrs D’s daughter was an unwarranted infringement 
of her privacy in the programme as broadcast. 
 

Introduction 
 
During February 2012, Channel 4 broadcast a documentary series called Daddy 
Daycare, in which the parenting skills of a group of nine fathers were put to the test 
by sending them to work with children at three different nurseries. At the end of the 
programme broadcast on 22 February 2012, a short excerpt of the following week’s 
edition of the programme was shown. This excerpt showed a group of young children 
assembling at the beginning of the day in their nursery (“the nursery”). One of the 
children shown was the complainant’s daughter, who was three years old at the time 
of filming.  
 
Following the broadcast of the programme, Mrs D complained that her daughter’s 
privacy was unwarrantably infringed in connection with obtaining material included in 
the programme and in the programme as broadcast.  
 
Summary of the complaint and broadcaster’s response 
 
In summary, Mrs D complained that her daughter’s privacy was unwarrantably 
infringed in connection with the obtaining of material included in the programme in 
that: 
 
a) Footage of her daughter was filmed despite the fact that Mrs D had not signed a 

consent form and had specifically stated in writing that she did not consent to her 
daughter being filmed. 

 
By way of background, Mrs D said that when the programme makers were filming 
at her daughter’s nursery, she had been given information about the filming and 
had been asked to sign a consent form. On arrival at the nursery on the first day 
of filming, Mrs D and her daughter were filmed, the camera being only about a 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 13 

metre from Mrs D’s face. She had informed the cameraman that she and her 
daughter were not to be filmed. However, Mrs D said that her daughter continued 
to be filmed throughout the period when the programme makers were at the 
nursery. When she complained to the headteacher, she informed Mrs D that she 
had given the programme makers photographs of the children who were not to be 
filmed.  
 
In response to the complaint, Channel 4 said that following discussions with the 
nursery, the programme makers wrote to all the parents in order to discover the 
level of interest in their children being involved. The headteacher set out more 
details in a newsletter and sent a consent form to parents, which offered three 
options: agreeing with the nursery to allow filming and agreeing to their child 
taking part; agreeing with the nursery to allow filming but not agreeing to their 
child taking part; and not agreeing to the filming and not allowing their child to 
take part. In a further letter to parents, the headteacher sought to address various 
questions that parents had raised and also set out her views as to the potential 
benefits of the proposed filming. A meeting was arranged for all parents who 
wished to meet with the senior members of the production team to discuss the 
proposed filming. Mrs D did not attend this meeting.  
 
Channel 4 said that out of 101 parents, four disagreed with the filming and did not 
want their children to take part in the programme, and 10 parents consented to 
their children appearing in the background of shots only. As the overwhelming 
majority of parents agreed with the filming and consented to their children taking 
part, and given the public interest in making and broadcasting the series, the 
programme makers and the nursery decided that filming at the nursery could go 
ahead.  
 
Channel 4 said that Mrs D had signed the consent form twice, indicating that she 
did not consent to her daughter taking part in the programme and that she did not 
agree with the nursery allowing filming on the premises. The headteacher wrote 
to each of the parents who did not agree with the filming taking place and 
explained that the nursery had decided to be involved in the programme and to 
allow filming at the nursery. Mrs D emailed the headteacher, stating again that 
she did not want her daughter to be filmed and did not agree with the filming at 
the nursery. Channel 4 said that the programme makers were only made aware 
of this correspondence after Mrs D’s complaint to Ofcom, although they knew 
from the consent form that Mrs D did not agree with the filming and did not 
consent to her daughter taking part in the programme. Channel 4 said that the 
programme makers had not given any categorical assurances to parents that 
their children would not be filmed at all, as they could not guarantee that some 
would not be inadvertently caught on camera. However, it said that had been the 
programme makers’ intention not to include children whose parents had not 
consented in the broadcast programmes and this was made clear to parents.  
 
In a further nursery newsletter, the headteacher said that the programme makers 
knew which children’s parents had not agreed to the filming and would not take 
any film of them. She said that if any of those children were inadvertently filmed, 
they would be edited out and that she would view all the footage filmed, to ensure 
this was the case.  
 
Channel 4 said that a Protocol for Filming (“the protocol”) was drawn up and 
strictly adhered in order to maintain the privacy of the children whose parents had 
not consented to filming. This stipulated that: 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 14 

 The names of all children for whom the programme makers did not have 
consent were clearly listed on all call sheets and distributed to all members of 
the film crew on the shoot. 

 The programme makers were given photographs of the children that should 
not appear in the programme.  

 On arrival at the nursery, those children would have a coloured smiley badge 
sticker put on their clothing by nursery staff as they were changing into their 
nursery overalls. 

 Staff at the nursery were to be fully briefed to advise and help the crew avoid 
filming those children, as the staff could easily recognise them. 

 The nursery separated the children whose parents had not consented from 
the children whose parents had consented to them taking part. 

 Those children were put in a different area of the nursery, as far away from 
the filming as possible. 

 A senior member of the production team was always on hand should parents 
wish to talk over any aspect of the filming process or discuss any concerns. 
This was communicated to parents both verbally and in a nursery newsletter 
to parents.  

 
As regards Mrs D’s complaint that on arrival to the nursery on the first day of 
filming she and her daughter were filmed, with the camera being only about a 
metre from her face, Channel 4 said that all parents/guardians and children had 
to pass through the nursery gate and door when dropping off or picking up their 
children. The cameras were situated around the inside of the playground, 
between the gate and the nursery entrance door. The untransmitted footage 
showed that Mrs D and her daughter were briefly caught on a camera while 
entering the playground, but that the camera was focused on one of the fathers 
as he greeted parents and children in the playground, with Mrs D and her 
daughter appearing only fleetingly in the background. Channel 4 said that the 
camera was more than six metres from Mrs D. 
 
Channel 4 said that a camera operated by the producer was filming the 
headteacher talking to children as they arrived at the nursery. She was standing 
in the doorway to the nursery talking to children and the untransmitted footage 
showed that the camera was focused on the headteacher and the children in very 
close shots. The untransmitted footage also showed that Mrs D and her daughter 
were inadvertently filmed by this camera and on a few occasions appeared in the 
background of some of the shots, but for only a fraction of a second each time.  
 
Channel 4 said that at no time was a camera intentionally filming Mrs D and that 
there was no intrusive filming of her or her daughter. None of the camera 
operators could specifically recall speaking to Mrs D, but they did recall that some 
parents told them as they arrived on the first day of filming that they did not want 
to appear on camera or that they had not consented to their children taking part. 
The camera operators recalled these as brief, polite exchanges whereby they 
respected the parents’ wishes and immediately responded by pointing their 
camera in another direction.  
 
As regards the complaint that Mrs D’s daughter continued to be filmed throughout 
the period when the programme makers were at the nursery, Channel 4 said that 
when the children arrived they changed into tabards which were worn over their 
clothing. On the first day of filming, nursery staff affixed the identifying smiley face 
sticker (“the sticker”) to the front of the tabards of children who were not to be 
filmed, including Mrs D’s daughter, and they were put into a separate area in the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 15 

nursery, where they continued with their daily activities. When the children went 
outside for their morning break, staff moved the stickers to the front of their 
jackets and when they returned, the sticker was moved back onto the front of the 
tabards and the children were again separated from the children who were being 
filmed.  
 
Channel 4 said that the shot in which Mrs D’s daughter appeared in the excerpt 
included in the programme broadcast on 22 February 2012 was filmed on the first 
morning when the children were returning to the classrooms after the morning 
break. The untransmitted footage showed that Mrs D’s daughter was filmed for 
four seconds in a line of children walking through the door of the classroom and 
was then caught on camera in the background and appeared very briefly, for one 
second. Channel 4 accepted that Mrs D’s daughter was filmed at this point 
without consent and said that both Channel 4 and the programme makers 
sincerely apologised for this. Channel 4 said that it could be seen from the 
untransmitted footage that the sticker was not on Mrs D’s daughter’s tabard, so 
the camera operator did not identify her at that point as one of the children who 
were not to be filmed. Channel 4 said that it appeared that the sticker had fallen 
off as Mrs D’s daughter came back into the school after morning break. The 
untransmitted footage showed that, on the first morning of filming, Mrs D’s 
daughter was only in the room where filming was taking place for a total of 16 
seconds and as soon as she was spotted by nursery staff she was taken out of 
the room. Channel 4 said that the programme makers were therefore confident 
that as soon as Mrs D’s daughter was spotted, the sticker would have been re-
applied to her and she would have been placed with the other children who were 
not being filmed. Channel 4 said that Mrs D’s daughter did not continue to be 
filmed throughout the period of filming and that the programme makers took great 
care to adhere to the protocol.  
 
Channel 4 accepted that Mrs D’s daughter was filmed without her parents’ 
consent, but did not accept that on the first day of filming they were filmed with 
the camera only one metre from Mrs D’s face, nor that her daughter continued to 
be filmed throughout the period that the production team were filming at the 
nursery. 
 
Channel 4 said that filming in the playground was undertaken with the informed 
consent of the nursery and of the individuals whom the cameras were following. 
Channel 4 acknowledged that Mrs D had not consented to her daughter being 
filmed, but submitted that the filming in the playground did not amount to an 
unwarranted infringement of her privacy, as Mrs D knew that there would be 
cameras at the school that day and the cameras were clearly visible and openly 
filming when they arrived. Filming was outside in the playground next to the street 
and was reasonable and proportionate, with the aim being to capture on film the 
dads’ first morning at the school, with decisions about what material would be 
included in the broadcast programme to be made later on. Mrs D and her 
daughter were only very briefly caught on film in the background in a semi-public 
place as they arrived at the school. They were not targeted, approached or asked 
to speak to camera. Channel 4 argued that Mrs D’s daughter did not have a 
legitimate expectation of privacy in respect of this filming, but said that if she did 
have such an expectation, the filming and any infringement of Mrs D’s daughter’s 
privacy was warranted, given the rights to freedom of expression of the nursery 
staff, other parents and children, Channel 4 and the programme makers in 
relation to filming for a programme with a clear public interest.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 16 

Channel 4 accepted that Mrs D’s daughter had a legitimate expectation of privacy 
in respect of filming of her inside the nursery and that she was inadvertently 
filmed contrary to the express wishes of her mother and in spite of the careful 
measures that had been put in place in order to try to avoid this happening. 
However, Channel 4 said that, if the filming in the nursery did amount to an 
unwarranted infringement of her privacy, it was not a serious infringement for a 
number of reasons:  
 

 she was filmed only briefly and as part of a group walking into a classroom;  

 she was not targeted or picked out;  

 the camera was a reasonable distance away from her; and 

 she did not speak to camera and, on broadcast, she was not named or 
identified other than her face being shown fleetingly. 

 
Mrs D also complained that her daughter’s privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast in that: 
 
b) A full face shot of her daughter was included in the excerpt promoting the 

following week’s programme, from which she was clearly identifiable. This was 
despite the fact Mrs D had specifically informed the programme makers in writing 
that she did not consent to her daughter being filmed at all.  

 
In response, Channel 4 said that Mrs D’s daughter appeared for three seconds in 
the excerpt promoting the following week’s programme. Channel 4 said that 
protecting the privacy of contributors and, in particular, ensuring that the children 
whose parents had not consented did not appear in the broadcast programme 
was of paramount importance to the programme makers. In conjunction with the 
nursery, the production team put together a folder containing photographs of the 
children who were not to be included in the programme to be used by the 
producer and the director during the edit to check that those children were not 
accidently included or identifiable in the programme. During the edit, the 
production team also looked out for any children wearing the sticker. Channel 4 
said that during the final stages of the edit, the production manager and the 
executive producer used the photographs and looked for children wearing the 
sticker to do a further cross check of the programme. It was also agreed that the 
headteacher and another member of the nursery staff would view the programme 
during the editing process with the principal aim of identifying any children whose 
parents had not consented to their inclusion in the programme who may have 
been inadvertently filmed and included in the programme, so they could be 
removed from the programme or blurred so that they would not be identifiable.  
 
Channel 4 accepted that, regrettably, despite the rigorous checks and controls 
that the programme makers had put in place, a very brief shot of Mrs D’s 
daughter was broadcast in the excerpt. Channel 4 said that, if such filming and 
broadcast did amount to an unwarranted infringement of Mrs D’s daughter’s 
privacy, it was not a serious infringement for the reasons set out under head a) 
above.  
 
Channel 4 also accepted that Mrs D’s daughter was clearly visible in the excerpt, 
but said that she would not be identifiable to anyone other than those closest to 
her, particularly as both the production team and nursery staff failed to identify 
her in this shot in the programme prior to broadcast. Mrs D’s daughter was not 
named and no other personal details about her were revealed. Although she was 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 17 

in the nursery, she was not doing anything of a particularly private nature, but 
was fleetingly shown walking into a classroom along with other nursery children. 
 
Channel 4 said that there was a clear public interest in raising awareness of and 
highlighting the fundamental role that men play in raising children. By recognising 
the importance of a male role model in children’s lives and education from their 
early years, the series aimed to show that childcare was a tough and very 
rewarding job, which was equally suitable for men and women. The series was 
supported by child welfare and childcare organisations including the National Day 
Nurseries Association, Daycare Trust and the Preschool Learning Alliance. 
 
Channel 4 said it was a matter of some frustration that in spite of all the measures 
that were put in place the image Mrs D’s daughter was missed in the edit and 
ended up being broadcast. The programme makers had apologised to the family 
and immediately upon being notified Channel 4 and the programme makers took 
the matter seriously and took swift and decisive steps to ensure that there would 
be no further broadcast of an identifiable shot of Mrs D’s daughter.  
  

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
 
In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and 
transcript, a recording of untransmitted footage and both parties’ written submissions.  
 
In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the 
competing rights of the broadcasters to freedom of expression. Neither right as such 
has precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is 
necessary to intensely focus on the comparative importance of the specific rights. 
Any justification for interfering with or restricting each right must be taken into 
account and any interference or restriction must be proportionate. 
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any 
infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material 
included in programmes, must be warranted. 
 
a) Ofcom first considered the complaint that Mrs D’s daughter’s privacy was 

unwarrantably infringed in connection with the obtaining of material included in 
the programme in that footage of her daughter was filmed despite the fact that 
Mrs D had not signed a consent form and had specifically stated in writing that 
she did not consent to her daughter being filmed. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 18 

In considering this part of the complaint, Ofcom had regard to Practice 8.5 of the 
Code, which states that any infringement of privacy in the making of a 
programme should be with the person’s consent or be otherwise warranted.  
 
In considering whether Mrs D’s daughter’s privacy was unwarrantably infringed in 
connection with the obtaining of material included in the programme, Ofcom first 
considered the extent to which she could have legitimately expected that footage 
of her would not be filmed. 
 
Ofcom noted that Mrs D’s daughter was filmed both on arrival at the nursery on 
the first day of filming and again during the course of that day. Ofcom noted the 
programme makers’ position that they could not give a categorical assurance that 
Mrs D’s daughter would not be filmed at all, as there was a risk of inadvertent 
filming, and also noted the extensive steps that were taken prior to the filming to 
ensure that the children whose parents had not consented to their participation in 
the programme were not filmed. Mrs D had made it clear that her daughter was 
not to be filmed and the programme makers and the nursery had put in place 
numerous measures intended to ensure that she was not filmed and that, in case 
of inadvertent filming, that any footage would not be included in the programme. 
 
Taking all these factors into account, Ofcom took the view that Mrs D’s daughter 
had a legitimate expectation of privacy in that she would not be filmed. 
 
Having taken into account that Mrs D’s daughter had a legitimate expectation of 
privacy, it was necessary for Ofcom to go on to consider whether any potential 
infringement of privacy was warranted, and to weigh the broadcaster’s competing 
right to freedom of expression and the audience’s right to receive information and 
ideas without unnecessary interference. 
 
Ofcom noted Channel 4’s submission that there was a distinction between the 
filming in the playground and the filming within the nursery on the basis that the 
filming in the playground was in a semi-public place and was reasonable and 
proportionate. Ofcom acknowledged that there was some distinction between the 
filming in the playground and the filming within the nursery. However, given Mrs 
D’s clear stipulations to the programme makers and the nursery that she did not 
wish her daughter to be filmed and given the clear intention on the part of the 
programme makers not to film her, Ofcom took the view that filming of her both in 
the playground and later within the nursery was an infringement of her privacy. 
 
Ofcom took the view that, in general terms, there was a legitimate public interest 
in investigating the role played by men in raising children and the scope for men 
to take up child care as a career. However, Ofcom did not consider that there was 
any legitimate public interest in filming footage of Mrs D’s three year old daughter 
in circumstances where parental consent had specifically been refused and 
where it was the programme makers’ clear intention to exclude her from the 
filming due to the lack of parental consent. In these circumstances, it was not 
warranted for the footage of Mrs D’s daughter to be filmed without consent.  
 
On balance, taking account of all the circumstances of this case, Ofcom 
concluded that the broadcaster’s right to freedom of expression and the 
audience’s right to receive information and ideas without interference, did not 
outweigh Mrs D’s daughter’s expectation of privacy. Ofcom found therefore that 
Mrs D’s daughter’s privacy was unwarrantably infringed in connection with the 
obtaining of material included in the programme.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 19 

b) Ofcom then considered the complaint that Mrs D’s daughter’s privacy was 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast in that a full face shot of 
her daughter was included in the excerpt footage, from which she was clearly 
identifiable. This was despite the fact Mrs D had specifically informed the 
programme makers in writing that she did not consent to her daughter being 
filmed at all.  

 
In considering Mrs D’s complaint that her daughter’s privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast, Ofcom took into consideration Practice 
8.6 of the Code, which states that if the broadcast of a programme would infringe 
the privacy of a person, consent should be obtained before the relevant material 
is broadcast, unless the infringement of privacy is warranted. Ofcom also had 
regard to Practice 8.20 of the Code, which states that broadcasters should pay 
particular attention to the privacy of people under sixteen, and Practice 8.21, 
which states that where a programme features an individual under sixteen or a 
vulnerable person in a way that infringes privacy, consent must be obtained from: 
a parent, guardian or other person of eighteen or over in loco parentis; and 
wherever possible, the individual concerned; unless the subject matter is trivial or 
uncontroversial and the participation minor, or it is warranted to proceed without 
consent. 
 
In considering whether Mrs D’s daughter’s privacy was unwarrantably infringed in 
the programme as broadcast, Ofcom first considered the extent to which she 
could have legitimately expected that footage of her would not be broadcast. 
 
Ofcom considered the complaint in the context of the requirement in the Code 
that particular attention must be paid to the privacy of people under the age of 
sixteen years and noted that Mrs D’s daughter was three years old at the time of 
the broadcast of the programme in which footage of her appeared. 
 
Ofcom noted that the programme followed three fathers as they went to work at 
the nursery. The programme included footage of children in the playground and 
in the nursery building and, in the excerpt promoting the following week’s 
programme, a group of children was shown lining up to go into a class room. This 
brief clip included Mrs D’s daughter, who was visible for three seconds.  
 
Ofcom also considered the nature of the footage and the context in which it was 
used in the programme. Ofcom noted that the clip was shown as an excerpt 
promoting the following week’s programme and that it showed Mrs D’s daughter 
lining up with other children to go into a classroom. She was second in the line 
and was clearly visible. This clip was accompanied by commentary which said: 
“…we’ll be working in this exclusive Chelsea nursery”. Ofcom noted that nothing 
was said to draw particular attention to Mrs D’s daughter and that she was not the 
focus of the programme or the excerpt promoting the next programme. 
 
Ofcom also noted that the footage of Mrs D’s daughter that was included in the 
programme was filmed in a nursery, a place where filming would normally attract 
a high expectation of privacy.  
 
Ofcom noted that Mrs D had also made it clear on a number of occasions that her 
daughter was not to be included in the programme and that extensive steps were 
taken by the programme makers, with the assistance of staff at the nursery, to 
ensure that footage of her was not included in the programme. In these 
circumstances, Ofcom took the view that Mrs D’s daughter had a legitimate 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 20 

expectation of privacy in that footage of her filmed at the nursery would not be 
included in the programme and broadcast. 
 
Having formed the view that Mrs D’s daughter had a legitimate expectation of 
privacy, Ofcom considered whether or not her privacy was unwarrantably 
infringed as a result of the inclusion of the footage in the programme. In doing so, 
Ofcom considered the broadcaster’s competing right to freedom of expression 
and the audience’s right to receive information and ideas without unnecessary 
interference.  
 
Ofcom acknowledged that the footage of her that was included in the programme 
lasted only three seconds and that she was not named or identified. However, 
Ofcom also took the view that she was clearly visible and identifiable, 
notwithstanding the fact that the programme makers and nursery staff did not 
realise during the editing process that she had been inadvertently included. 
Section 3(4)(h) of the Communications Act 2003 requires Ofcom, in performing its 
duties, to have regard to the vulnerability of children. Ofcom also considered the 
requirement in Practice 8.20 for broadcasters to pay particular attention to the 
privacy of people under sixteen and the requirement in Practice 8.21 for consent 
from a parent - unless the subject matter is trivial or uncontroversial and the 
participation minor, or it is warranted to proceed without consent. In Ofcom’s 
view, although the footage was brief, it was a relatively close up shot of a child, 
whose mother had explicitly refused consent for her inclusion in the programme.  
 
As set out in its decision under head a) above, Ofcom took the view that, in 
general terms, there was a legitimate public interest in investigating the role 
played by men in raising children and the scope for men to take up child care as 
a career. However, Ofcom did not consider that there was any legitimate public 
interest in broadcasting footage (albeit very brief) of Mrs D’s daughter in 
circumstances where she was only three years old, where parental consent had 
specifically been refused and where it was clearly the programme makers’ 
intention to exclude her from the programme due to the lack of parental consent. 
In these circumstances it was not warranted for the footage of Mrs D’s daughter 
to be included without consent.  
 
Ofcom noted the extensive measures taken by both the programme makers and 
the nursery to try to prevent the broadcast of any material in the programme 
which might unwarrantably infringe the privacy of Mrs D’s daughter. Nonetheless, 
these measures were not effective in this case and that footage of the child was 
inadvertently included in the programme. On balance, taking account of all the 
circumstances, Ofcom concluded that the broadcaster’s right to freedom of 
expression and the audience’s right to receive information and ideas without 
interference, did not outweigh Mrs D’s daughter’s expectation of privacy. 
Therefore, Ofcom found that Mrs D’s daughter’s privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast.  
 

Accordingly, Ofcom has upheld Mrs D’s complaint of unwarranted 
infringement of privacy in connection with the obtaining of material included in 
the programme and in the programme as broadcast.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 

21 

Not Upheld 
 

Complaint by Ms E  
How Sex Works, BBC Three, 23 January 2012 
 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unwarranted infringement of 
privacy made by Ms E. 
 
The programme, which was about sex within long-term relationships, included Mr E 
(Ms E’s ex-husband) talking about his experience of erectile dysfunction.  
 
Ms E complained to Ofcom that her privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast.  
 
In summary Ofcom found that there was no unwarranted infringement of Ms E’s 
privacy in the programme as broadcast because in the particular circumstances of 
this case the intrusion into her privacy was warranted by the public interest and 
further justified by Mr E’s right to freedom of expression in matters of direct relevance 
and importance to him. 
 
Introduction 
 
On 23 January 2012, BBC Three broadcast an episode of How Sex Works which 
formed part of a series of programmes in BBC Three’s “Sex Season”. This particular 
episode focused on “how sex and relationships change as we move in to long-term 
relationships”.1 
 
One of the people featured in the programme was a man called “Alan”, who is the ex-
husband of the complainant, Ms E. The narrator introduced Alan [i.e. Mr E] as “a 35 
year old taxi-driver from Glasgow, who got married in 2004”. Alan explained that 
during the first few years of his marriage he had a “great sex-life”, however this 
changed after his children were born. He said: 
 

“after my kids were born, that’s when it went pear-shaped...basically halfway 
through sex I could just feel myself....my penis just getting softer and softer until 
such time as it was no use.”  

 
Alan then explained how this affected his confidence and the various treatments he 
had sought to deal with his condition. 
 
Following the broadcast of the programme, Ms E complained to Ofcom that her 
privacy was unwarrantably infringed in the programme as broadcast.  
 
Summary of the complaint and broadcaster’s response 
 
In summary, Ms E complained that her privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast in that the programme broadcast comments made by her 
ex-husband, concerning personal details of their sex life, without her consent or 
knowledge. Ms E added that she is a very private person and was therefore 
devastated and humiliated that this information was discussed in the programme 
without her consent. 

                                            
1
 Description provided on the BBC website. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 22 

 
By way of background Ms E said that she only found out that these personal details 
were broadcast in the programme from her partner, who in turn was informed by his 
friends.  
 
In response, the BBC said that one of the issues considered in the programme was 
how “sex doesn’t necessarily become more straightforward” as one settles into a 
long-term relationship and that this section of the programme included a discussion 
about erectile dysfunction featuring Ms E’s ex-husband, Mr E. The broadcaster said 
that Mr E was identified only as “Alan...a 35 year old taxi-driver from Glasgow, who 
got married in 2004” and that he described how, after his children were born, he 
began to experience difficulties while having sex. He described how this made him 
feel a failure and how he had tried, first, medication, and then a hydraulic pump to 
address his problem. The broadcaster said that the programme made clear that Mr E 
and his wife had since parted and that he was still in need of the hydraulic pump in 
order to successfully have sex. It added that the interview with Mr E was intercut with 
factual material describing how such difficulties can be caused by insufficient arterial 
blood flow to the penis, what might cause this, and how various remedies such as 
Viagra and the pump used by Mr E work in addressing the problem.  
 
The BBC accepted that in many circumstances, Ms E would enjoy a reasonable 
expectation of privacy in relation to a discussion about her sex life with Mr E. 
However, it argued that in this case any expectation of privacy she might otherwise 
enjoy was outweighed by Mr E’s right to express himself freely on matters which 
deeply affect his own life and that therefore Ms E did not have a reasonable 
expectation that Mr E should not, without her consent, disclose matters which were 
personal to him as well as to her. The BBC added that Mr E felt strongly that he 
wanted to contribute to a public discussion and the dissemination of information on a 
subject which had affected him profoundly. He believed that his contribution would be 
valuable to others facing similar difficulties.  
 
In this context the BBC referred to a previous Ofcom complaint which concerned a 
couple’s post-breakup dealings with the Child Support Agency2. The BBC observed 
that in its decision on this case Ofcom said that it: 
 

…recognised that Ms T was concerned not to have matters relating to her private 
and family life disclosed in public. However, Ofcom also acknowledged Mr W’s 
right to freely express himself on matters that have affected his own life and that 
of his child.  

 
Ofcom also concluded that: 
 

… while the contributions from Mr W, in relation to past payments to Ms T and his 
dealings with the CSA, were personal to both Ms S and Mr W it was reasonable 
for him to choose to disclose them. Taking this balance of factors into account, it 
was Ofcom’s view that while Ms T might have had a general expectation that 
information which was personal to her would not be disclosed in the public 
domain without her consent, she did not have a reasonable expectation, in these 
specific circumstances, that Mr W should not disclose matters of this nature that 
were personal to him as well as to her.  
 

                                            
2
 Complaint by Ms T on behalf of herself and her son H, Northwest Tonight, BBC1 

(Northwest), 30 June 2006. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 23 

Given that Ms T’s expectation of privacy was not reasonable in the circumstances 
of this case, Ofcom found that there was no infringement of her privacy. 

 
The BBC argued that the circumstances of the present case are directly comparable 
to this earlier case and that the issues at stake are the same. In addition, it said that 
given that it was made clear in the How Sex Works programme that no responsibility 
attached to Ms E for the difficulties which Mr E faced (as evidenced from the fact that 
he was still, even after the end of his marriage, having to use the pump) the matters 
disclosed were, if anything, more his property than hers.  
 
By way of background, the BBC explained that it was at Mr E’s insistence that his 
former wife’s consent was not sought. He believed strongly that it was his right to 
disclose personal information relating to himself if he so wished, especially if by doing 
so he could perform a service to those similarly afflicted. 
 
However, the BBC also said that if Ofcom considers that Ms E had a reasonable 
expectation of privacy in these circumstances it believed that any infringement of her 
privacy in the broadcast of this programme was warranted in the public interest.  
 
It said that any infringement of privacy which Ms E may have suffered was 
considerably mitigated by the way in which Mr E was presented. In particular, by the 
fact that he was identified only by his first name and the fact that he lived in Glasgow. 
The BBC said that while this information would have made Ms E identifiable, this 
would have been only to the relatively small group of people who might have 
recognised Mr E and known that she had previously been married to him. It added 
that no details of Mr and Ms E’s sex life were given other than that Mr E, at a certain 
stage, began to experience difficulties for which, it was clear from the narrative, she 
bore no responsibility.  
 
The BBC also said that any residual infringement of Ms E’s privacy would have been 
amply warranted by the public interest in producing a programme on issues such as 
this which would have been of considerable comfort and assistance to those 
suffering from similar difficulties. It said that Mr E’s story was not presented 
gratuitously but was embedded in a contextual discussion of the causes of and 
possible remedies for difficulties such as those he experienced and that this was 
shown within a specialist factual series exploring the science behind sex. 
  
Representations on Ofcom’s preliminary view 
 
In response to Ofcom’s preliminary view in this case (which included the BBC’s 
response to the complaint), Ms E’s main points were in summary as follows. 
 
Ms E said that because the section of the programme which included Mr E was 
filmed in a ‘local’ pub (and the broadcast included a clear image of the name of the 
pub) the programme indicated that her ex-husband came from the small town in 
which this pub was located rather than the much larger area of Glasgow. With regard 
to the infringement of her privacy, the issue was not whether the general public could 
identify who she was but that people known to her now know details about her sex 
life. 
 
Ms E believed that in the preliminary view Ofcom did not give sufficient weight to her 
right to privacy, compared to the broadcaster’s and Mr E’s rights to freedom of 
expression and to the public interest in broadcasting this material given that nobody 
was at risk of any harm or any health risk and no illegal activities had taken place. 
She said that the comments made in the programme by her ex-husband concerned 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 24 

personal details of her sex life in the programme and he could have participated in 
the programme without discussing their sex life.  
 
In response the BBC disputed Ms E’s argument that Mr E’s place of residence might 
be discerned from the fact that he was shown being interviewed in a ‘local’ pub. It 
said that there was nothing in the programme to suggest that this pub was his ‘local’ 
pub and that given the programme made it clear he was a taxi driver viewers might 
just as plausibly have inferred that he chose to be interviewed some distance away 
from his home.  
 
The BBC considered that Ofcom’s preliminary view did give sufficient weight to Ms 
E’s right to privacy and to the public interest. The BBC said programmes could serve 
the public interest by offering advice and information on health matters even where, 
as here, there might not be a direct risk of harm.  
 
The BBC said the other main points raised by Ms E related to the issue of whether 
she had a reasonable expectation of privacy given the topics discussed and the 
personal information disclosed by her former husband in the programme. It noted 
that in its preliminary view Ofcom had concluded that Ms E did have an expectation 
of privacy but that this was limited by a number of factors (notably Ms E was not 
named in the programme, Mr E was not identified by his surname and no details of 
their sex life were included other than Mr E’s statements that he had enjoyed it during 
the early years of their marriage and that he had subsequently started to suffer from 
erectile dysfunction). The BBC argued that none of these factors limiting Ms E’s 
expectation of privacy was undermined by the new points raised by Ms E. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and 
transcript and both parties’ written submissions. Ofcom also took account of the 
representations relevant to the entertained complaint made by both Ms E and the 
BBC in response to being given the opportunity to comment on Ofcom’s preliminary 
view on this complaint (which was not to uphold it). While Ofcom had regard to all of 
Ms E’s and the BBC’s comments in finalising this decision, it concluded that the 
further points raised by the parties did not materially affect the outcome of this 
complaint of unwarranted infringement of privacy.  
 
In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the 
competing rights of the broadcaster’s to freedom of expression and the audience’s 
right to receive information. Neither right as such has precedence over the other and 
where there is a conflict between the two, it is necessary to intensely focus on the 
comparative importance of the specific rights. Any justification for interfering with or 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 25 

restricting each right must be taken into account and any interference or restriction 
must be proportionate. 
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any 
infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material 
included in programmes, must be warranted. 
 
Ofcom considered the complaint that Ms E’s privacy was unwarrantably infringed in 
the programme as broadcast in that it included comments made by her ex-husband 
concerning personal details of their sex life, without her consent or knowledge.  
 
In considering this head of complaint, Ofcom had regard to Practice 8.6 of the Code 
which states that if the broadcast of a programme would infringe the privacy of a 
person, consent should be obtained before the relevant material is broadcast, unless 
the infringement of privacy is warranted. 
 
In order to establish whether or not Ms E’s privacy was unwarrantably infringed in 
this respect, Ofcom first assessed the extent to which she had a legitimate 
expectation of privacy in respect of the broadcast of this material. 
 
During the relevant section of the programme Ms E’s ex-husband discussed the 
erectile dysfunction from which he started to suffer during his marriage to Ms E. 
 
Ms E neither appeared nor was named in the programme and that her ex-husband 
was identified by his first name only. Ofcom also noted that several clear images of 
Mr E’s face were included in the programme and that the programme disclosed not 
only Mr E’s first name but also his age, his occupation, the name of the city in which 
he lived, the year in which he married and that fact that he and his wife were no 
longer together. Given these observations Ofcom considered that Ms E would have 
been identifiable as the former wife of Mr E. However, it also considered that this 
would only have been the case amongst the particular group of people who knew 
both Ms E and Mr E and that they had previously been married to each other. Ofcom 
noted the comments each party made about the broadcast in the programme of 
images of Mr E being interviewed in a ‘local’ pub – the name of which was shown in 
the programme. We noted that no indication was made in the programme that this 
pub was local to Mr E. However, we concluded that, even if some viewers had 
recognised the location of the pub in question, and inferred that it was located close 
to where Mr E lived, this would have had little material impact on the degree to which 
he (and through him Ms E) was identifiable. This was because the programme also 
included clear images of Mr E’s face as well as his first name, his age and 
occupation and the name of the city in which he lived and worked – and therefore he 
would have been recognisable to anyone to whom he was already known.  
 
With regard to the nature of the information disclosed, Ofcom noted that no 
information about Ms E specifically was included in the programme other than the 
fact that she and her former husband had had two children, and that at some point 
after the birth of their children he had started to suffer from erectile dysfunction. 
 
In particular, Ofcom noted that Mr E made no adverse reflections upon Ms E in the 
programme. Rather he made it very clear that he considered that: he had had a 
“great sex-life” during the early years of his marriage; notwithstanding the fact that he 
had started to suffer from erectile dysfunction sometime after the birth of his children 
he considered that he had had “two beautiful children” with Ms E; and, without the 
hydraulic pump which he had had fitted to his penis he would still be unable to 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 26 

maintain an erection and therefore his condition was not caused by or linked to his 
former relationship with Ms E.  
 
Mr E’s descriptions of how he felt about his erectile dysfunction prior to receiving 
treatment for it also plainly indicated that he regarded the condition from which he 
suffered to be his problem alone. For example, Mr E was shown saying:  
 

“Psychologically it does knock your confidence very badly, it’s a lot of emotions, a 
lot of feelings inside that: ‘I am a man here and I can’t perform’...you feel like a 
failure, totally feel like a failure as if you are not a man basically...”  

 
Lastly, Ofcom observed that the information which Mr E disclosed was presented 
within the context of an assessment of the incidence and causes of erectile 
dysfunction in the UK, a description of the physical processes that occur with this 
condition and the available treatments for men suffering from it.  
 
Ofcom considered that the comments made by Mr E which concerned his sex life 
during his marriage were personal to Ms E (as well as to her former husband) and 
that therefore Ms E had a legitimate expectation of privacy regarding the inclusion of 
these comments in the programme as broadcast. However, we also considered that 
this expectation of privacy was limited because: Ms E was not named in the 
programme; Mr E was not identified by his surname (i.e. the name he shared with the 
complainant); and no details about Mr E’s sex life with Ms E were included in the 
programme, other than the fact that Mr E had enjoyed his sex life during the earlier 
years of his marriage and that subsequently he started to suffer from erectile 
dysfunction.  
 
Ofcom noted other factors which Ms E raised in her representations on the 
preliminary view (notably the nature of her relationship with her former husband, that 
the programme rendered her identifiable as the ex-wife of Mr E to people to whom 
she was already known and the fact that Mr E expressly desired the programme 
makers not to contact Ms E about his participation in the programme). However, 
these factors did not alter our view that the inclusion of Mr E’s comments in the 
programme as broadcast intruded into Ms E’s legitimate expectation of privacy, but 
that, as noted above, this expectation was limited.  
 
We then went on to consider whether this intrusion was warranted.  
 
In this context “warranted” has a particular meaning. It means that where 
broadcasters wish to justify an infringement of privacy as warranted, they should be 
able to demonstrate why in the particular circumstances of the case it is warranted. If 
the reason is that it is in the public interest, then the broadcaster should be able to 
demonstrate that the public interest outweighs the right to privacy3. As with all of our 
considerations of complaints of unwarranted infringement of privacy, in reaching our 
a decision on this case we intensely focused on the importance of the rights 
enshrined in Article 8 of the European Convention on Human Rights (“the ECHR”) – 
the right to respect for private and family life – when balanced against the rights 
enshrined in Article 10 of the ECHR – the right to freedom of expression, which 
includes the right to hold opinions and to receive and impart information. 
 

                                            
3 
Examples of public interest would include revealing or detecting crime, protecting public 

health or safety, exposing misleading claims made by individuals or organisations or 
disclosing incompetence that affects the public. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 27 

With regard to Practice 8.6, Ofcom observed that Ms E did not give consent for the 
broadcast of the material in question. We recognised that matters relating to Ms E’s 
sex life with her former husband were personal to her and that she would have 
preferred not to have had any such matters disclosed in public. We also recognised 
Mr E’s right in accordance with his right to freedom of expression to discuss a matter 
(i.e. his erectile dysfunction) which was extremely personal to him and which had 
affected his own life so profoundly. In addition, there was a strong public interest in 
broadcasting the discussion of this issue (including Mr E’s comments regarding his 
sex life during his former marriage) in that it may be of considerable comfort, 
assistance and interest to those in the audience suffering from similar difficulties to 
Mr E, and who had a right under their right to freedom of expression to receive this 
information. 
 
Ofcom also took into consideration that, given the way in which this section of the 
programme was presented, viewers would have understood that Mr E disclosed the 
information that he suffered from erectile dysfunction to help other people who 
suffered from this condition and that although this condition started during his 
marriage in no way did he suggest his former wife was responsible for it. 
 
In Ofcom’s view the inclusion in the report of Mr E’s comments regarding his sex life 
during his former marriage served the public interest. This was because their 
inclusion was integral to his first-hand account of his experience of erectile 
dysfunction the broadcast of which would have helped other people suffering from 
similar difficulties and informed the public about how such a condition can affect the 
individuals concerned.  
 
After carefully balancing all the relevant factors, Ofcom considered that in the 
circumstances of this case Mr E’s right to disclose this information outweighed Ms 
E’s limited expectation of privacy in relation to the broadcast of this material. We had 
regard in particular to the facts that: the information was personal to Mr E as well as 
to Ms E, in the context of a programme taking a serious look at the condition from 
which he suffered; the significance of the broadcaster’s and Mr E’s rights to freedom 
of expression; and, the audience’s right to receive information of this nature in the 
public interest was important. 
 
We therefore concluded that the intrusion into Ms E’s privacy by the inclusion of 
these comments in the programme in these particular circumstances was warranted, 
and there was no unwarranted infringement of Ms E’s privacy in the programme as 
broadcast. 
 
Accordingly, Ofcom has not upheld Ms E’s complaint of unwarranted 
infringement of privacy in the programme as broadcast. 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 

28 

 
Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 6 August 2012 
 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories 

4thought.tv Channel 4 13/02/2012 Harm 

Advertisements SAB n/a Advertising minutage 

Britain's Got Talent ITV1 London 07/05/2012 Premium rate services 

Coca-Cola: The Real Story 
Behind The Real Thing 

CNBC 14/01/2012 Promotion of 
products/services  

Saturday Live BBC Radio 4 19/05/2012 Crime 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 

29 

Complaints Assessed, not Investigated 
 
Between 24 July and 6 August 2012 
 
This is a list of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided not to 
pursue because they did not raise issues warranting investigation. 

 
Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

118 118's sponsorship 
of ITV Movies 

ITV4 n/a Generally accepted 
standards 

1 

2 Broke Girls E4 26/07/2012 Materially misleading 1 

4Seven promotions Channel 4 19/07/2012 Materially misleading 1 

50 Greatest Magic 
Tricks 

Watch 29/07/2012 Offensive language 1 

Adult programming n/a n/a Sexual material 1 

Adult programming Various n/a Outside of remit / other 1 

Advertisements Various n/a Advertising scheduling 3 

American Dad! BBC 3 26/07/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Argumental Dave 24/07/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Baseball BBC Radio 5 
Live Sports 
Extra 

22/07/2012 Outside of remit / other 1 

BBC News BBC 1 08/12/2011 Outside of remit / other 1 

BBC News BBC 1 28/07/2012 Outside of remit / other 1 

BBC News BBC 1 29/07/2012 Scheduling 1 

BBC News at One BBC 1 02/08/2012 Scheduling 1 

BBC News at Six BBC 1 30/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News at Ten BBC 1 30/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Big Yorkshire Breakfast Pulse Radio n/a Generally accepted 
standards 

1 

Blackberry's 
sponsorship of Sky 
Atlantic 

Sky Atlantic 10/07/2012 Materially misleading 1 

Blackberry's 
sponsorship of Sky 
Atlantic 

Sky Atlantic 15/07/2012 Materially misleading 1 

Bluebird Daytime SportxxxGirls 24/07/2012 Participation TV - 
Harm 

1 

Breakfast BBC 1 n/a Advertising/editorial 
distinction  

1 

Breakfast Show Rock FM 13/07/2012 Competitions 1 

Britain's Secret 
Treasures 

ITV1 17/07/2012 Materially misleading 1 

Britain's Strangest Pets Channel 5 01/08/2012 Materially misleading 9 

Cards of Destiny MATV 03/08/2012 Advertising content 1 

Casualty BBC 1 21/07/2012 
22/07/2012 

Violence and 
dangerous behaviour 

6 

Channel Promotion Comedy 
Central 

22/07/2012 Hypnotic and other 
techniques 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 30 

Cheekybingo.com's 
sponsorship of The 
Jeremy Kyle Show 

ITV1 n/a Generally accepted 
standards 

2 

Chris Moyles BBC Radio 1 20/06/2012 Offensive language 1 

Come Dine with Me Channel 4 22/07/2012 Advertising/editorial 
distinction  

1 

Come Dine with Me Channel 4 31/07/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street ITV1 23/07/2012 Offensive language 1 

Coronation Street ITV1 30/07/2012 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Daybreak ITV1 18/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Deal or No Deal Channel 4 25/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Doctors BBC 1 26/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Don't Tell the Bride Really 22/07/2012 Offensive language 1 

Don't Tell the Bride Really 31/07/2012 Offensive language 1 

EastEnders BBC 1 23/07/2012 Flashing images/risk to 
viewers who have PSE 

1 

EastEnders BBC 2 30/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Emmerdale ITV1 24/07/2012 Crime 1 

Euro 2012 Live ITV1 11/06/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Falling Skies FX HD 13/07/2012 Outside of remit / other 1 

Falling Skies 
(competition) 

FX 03/07/2012 Competitions 1 

Four Rooms More4 30/07/2012 Offensive language 1 

Halfords' sponsorship 
of Happy Motoring on 
Dave 

Dave n/a Generally accepted 
standards 

1 

Hirsty's Daily Dose Capital 
Yorkshire 

27/06/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Hollyoaks Channel 4 18/07/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Hollyoaks Channel 4 18/07/2012 Harm 1 

Horizon BBC 2 23/07/2012 Advertising/editorial 
distinction  

1 

Horizon BBC 2 23/07/2012 Advertising/editorial 
distinction  

1 

Hotel Inspector Channel 5 10/07/2012 Nudity 1 

Hunted (trailer) BBC 1 02/08/2012 Scheduling 1 

ITV News and Weather ITV1 17/07/2012 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

ITV News at Ten and 
Weather 

ITV1 01/08/2012 Due impartiality/bias 2 

Jimmy Carr Channel 4 30/07/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

4 

Jon Richardson: A Little 
Bit OCD (trailer) 

Channel 4 18/07/2012 Disability 
discrimination/offence 

1 

Ken Livingstone and 
David Mellor 

LBC 14/07/2012 Materially misleading 1 

Let's Do Lunch... With 
Gino and Mel 

ITV1 24/07/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 31 

Lorraine ITV1 25/07/2012 Due impartiality/bias 1 

Lorraine ITV1 27/07/2012 Gender 
discrimination/offence 

1 

Mad Week (trailer) Channel 4 23/07/2012 Disability 
discrimination/offence 

1 

Mike Zeller BBC Radio 
Cumbria 

25/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Morning Show Absolute 
Radio 

22/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Most Haunted Pick TV 19/07/2012 Scheduling 1 

Murder She Wrote 
Trailer 

ITV3 19/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

My Daughter the 
Teenage Nudist 

More4 01/07/2012 Gender 
discrimination/offence 

1 

My Daughter the 
Teenage Nudist 

More4 24/07/2012 Gender 
discrimination/offence 

1 

My Daughter the 
Teenage Nudist 

More4 24/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

My Strange Addiction 
(trailer) 

Discovery 
Real Time 

n/a Animal welfare 1 

My Strange Addiction 
(trailer) 

Discovery 
Real Time 

15/06/2012 Scheduling 1 

My Teenage Diary BBC Radio 4 27/06/2012 Offensive language 1 

NCIS: Los Angeles TV3 n/a Scheduling 1 

News West Sound 
Radio 

23/07/2012 Commercial 
communications on 
radio 

1 

Newsbeat BBC Radio 1 26/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Olympic Opening 
Ceremony 

BBC 1 27/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Olympics 2012 BBC 05/08/2012 Outside of remit / other 1 

Olympics 2012 BBC n/a Outside of remit / other 1 

Olympics 2012 BBC 1 27/07/2012 Generally accepted 
standards 

2 

Olympics 2012 BBC 1 27/07/2012 Outside of remit / other 3 

Olympics 2012 BBC 1 28/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Olympics 2012 BBC 1 29/07/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Olympics 2012 BBC 1 29/07/2012 Generally accepted 
standards 

2 

Olympics 2012 BBC 1 30/07/2012 Materially misleading 1 

Olympics 2012 BBC 1 04/08/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Olympics 2012 BBC 1 05/08/2012 Disability 
discrimination/offence 

2 

Olympics 2012 BBC 1 05/08/2012 Generally accepted 
standards 

2 

Olympics 2012 BBC 1 06/08/2012 Outside of remit / other 1 

Olympics 2012 BBC Olympic 
Channel (Sky) 

28/07/2012 Outside of remit / other 1 

Olympics' Most 
Amazing Moments 

BBC 3 18/07/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Olympics' Most 
Amazing Moments 

BBC 3 20/07/2012 Race 
discrimination/offence 

2 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 32 

Olympics' Most 
Amazing Moments 

BBC 3 25/07/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Panorama BBC 1 19/07/2012 Outside of remit / other 1 

Panorama BBC 1 n/a Outside of remit / other 1 

Passport Patrol Sky Livingit 13/06/2012 Animal welfare 1 

Phones 4U's 
sponsorship of Films on 
4 

Channel 4 29/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Phones 4U's 
sponsorship of Films on 
4 

n/a   Generally accepted 
standards 

1 

Playboy TV Chat Playboy TV 
Chat 

28/07/2012 Participation TV - 
Misleadingness 

1 

Private Benjamin Channel 5 04/02/2012 Nudity 1 

Programme Credits BBC n/a Outside of remit / other 1 

Programming BBC channels n/a Outside of remit / other 1 

Programming Various n/a Gender 
discrimination/offence 

1 

Programming Various n/a Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

QATAR Airways' 
sponsorship of Sky 
Weather 

Sky News n/a Materially misleading 1 

Real Crime ITV1 30/07/2012 Fairness 1 

Saturday Drama: 
Betrayal 

BBC Radio 4 14/07/2012 Offensive language 1 

Scrubs E4 14/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Silk BBC 1 n/a Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Sketchorama Radio 4 Extra 17/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Sky News Sky News 03/08/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Sky News Sky News 04/08/2012 Due impartiality/bias 1 

Sky News at Nine Sky News 23/07/2012 Advertising/editorial 
distinction  

1 

Sky News with Kay 
Burley 

Sky News 24/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Sleeping with the 
Enemy 

E4 22/07/2012 Offensive language 1 

Sportsround BBC Radio 
Scotland 

29/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Sportsweek BBC Radio 5 
Live 

22/07/2012 Due impartiality/bias 1 

Stars HQ UMP Stars 27/06/2012 Advertising/editorial 
distinction  

1 

Steve Allen LBC 97.3FM 20/07/2012 Commercial 
communications on 
radio 

1 

Steve Allen Early 
Breakfast 

LBC 13/07/2012 Crime 1 

Stirling Furniture's 
sponsorship of 
Superstar  

STV 14/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Superstar ITV1 15/07/2012 Religious/Beliefs 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 33 

discrimination/offence 

Superstar ITV1 20/07/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Superstar ITV1 23/07/2012 Gender 
discrimination/offence 

1 

Superstar ITV1 23/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Ted's sponsorship of 
Family Guy 

FX 18/07/2012 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Teleshopping More4 n/a Teleshopping 1 

The Archers Radio 4 n/a Outside of remit / other 1 

The Bad Boy Olympian BBC 3 24/07/2012 Disability 
discrimination/offence 

1 

The Bassman Capital 
London 

25/07/2012 Offensive language 1 

The Chris Evans 
Breakfast Show 

BBC Radio 2 25/07/2012 Commercial 
communications on 
radio 

1 

The Hotel Inspector Channel 5 26/07/2012 Generally accepted 
standards 

2 

The Inbetweeners Top 
Ten Moments 

E4 30/07/2012 Animal welfare 1 

The Jeremy Kyle Show ITV1 24/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

The Mark Lima Show Citybeat 102.5 
FM 

03/07/2012 Offensive language 1 

The One Show BBC 1 19/07/2012 Race 
discrimination/offence 

17 

The Only Way is Essex ITV2 01/08/2012 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

The Reader Film4 25/07/2012 Gender 
discrimination/offence 

1 

The Unbelievable Truth BBC Radio 4 04/04/2011 Generally accepted 
standards 

1 

The Wright Stuff Channel 5 25/07/2012 Generally accepted 
standards 

2 

This Morning ITV1 20/07/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

2 

This Morning ITV1 26/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

This Morning 
competition 

ITV1 n/a Competitions 1 

Tonight ITV1 02/08/2012 Materially misleading 2 

Top Gear BBC 2 27/02/2011 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Ummah Global Relief 
Charity Appeal 

Ummah 
Chanel 

25/05/2012 Charity appeals 1 

Undercover Boss 4Seven 24/07/2012 Age 
discrimination/offence 

1 

UTV Live UTV 13/07/2012 Due impartiality/bias 1 

Vernon Kay BBC Radio 1 21/07/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Wallander BBC 1 22/07/2012 Violence and 
dangerous behaviour 

4 

Who's On Heart 
Competition 

Heart FM n/a Competitions 3 

World's Maddest Job Channel 4 25/07/2012 Outside of remit / other 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 34 

Interview 

World's Strictest 
Parents 

Watch 10/07/2012 Offensive language 1 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 

35 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcast may have breached its codes, it will start an 
investigation. 
 
Here is an alphabetical list of new investigations launched between 9 and 22 August 
2012. 

 
Programme Broadcaster Transmission 

Date 

Advertising minutage 
 

Vox Africa Various 

Big Brother 
 

Channel 5 2 August 2012 

Cutting Edge: Lifers Channel 4 and Channel 4+1 
 

25 June 2012 

Elite TV Elite TV 
 

15 July 2012 

Graham Fisher The 'Bridge (Stourbridge) 
 

31 July 2012 

Heart FM Breakfast Heart FM 
 

8 August 2012 

HMS Ark Royal Discovery 
 

1 August 2012 

News Islam Channel 
 

8 June 2012 

Politics and Media The Islam Channel 
 

11 June 2012 

Programming Asian Sound Radio 
 

9 April 2012 

Saturday Night Dance 102.5 The Bridge 
 

4 August 2012 

Sunday Brunch Channel 4 
 

12 August 2012 

Terra Nova Sky1 
 

8 July 2012 

The Buzz Phonic FM 
 

10 August 2012 

The News Russia Today 
 

12 July 2012 

The Only Way is Essex ITV2 
 

12 August 2012 

The Wright Stuff Channel 5 
 

17 August 2012 

Thousand Pound 
Thursday competition 
 

Northsound 2 Various 

 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the Codes being recorded. 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 212 
28 August 2012 

 36 

For fairness and privacy complaints go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/fairness/. 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/

