Ofcom Broadcast Bulletin

Issue number 203
2 April 2012




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Contents

Introduction

Standards cases

In Breach

Beauty Simplified

Sunrise TV, 13 June, 13 and 14 July,
and 27 September 2011, 19:15 to 20:15

Channel S News
Channel S, 24 and 29 May 2011, 4 June 2011, 22:00

Fairness and Privacy cases

Not Upheld

Complaint by Mr Samee Mian on his own behalf
and on behalf of Deltaclub Group

Dispatches: Riding Europe’s Gravy Train,

Channel 4, 15 November 2010

Other Programmes Not in Breach
Complaints Assessed, Not Investigated

Investigations List

17

28

44

45

53



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Introduction

Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to set standards for
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives?,
Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed below.

The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged
breaches of those Ofcom codes, as well as licence conditions with which
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. These include:

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”), which, can be found at:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/.

b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains
rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken.
COSTA can be found at:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/.

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising,
which relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains
regulatory responsibility. These include:

¢ the prohibition on ‘political’ advertising;

e sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);

e ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated
on premium rate telephone services — most notably chat (including ‘adult’
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services).
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message
board’ material where these are broadcast as advertising®.

The BCAP Code is at: www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx

d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as
requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry
out its statutory duties. Further information on television and radio licences can
be found at: http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/ and
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/.

Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must
provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and
the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be found at:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television and radio programmes
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions
used in Ofcom’s Broadcast Bulletin may therefore cause offence.

! The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code.

2 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising
for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory
sanctions in all advertising cases


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Standards cases
In Breach

Beauty Simplified
Sunrise TV, 13 June, 13 and 14 July, and 27 September 2011, 19:15 to 20:15

Introduction

Sunrise TV is a general entertainment television channel for the UK Asian
community. The licence for the channel is held by Sunrise TV Limited (“Sunrise” or
“the Licensee”).

Beauty Simplified was a regular one-hour item, broadcast in Hindi and English, that
offered viewers advice about beauty and well-being. Throughout the show a very
prominent, permanent banner was displayed encouraging viewers to call the show
using a premium rate telephone number. The presenter, Bina Khan (also known as
Farzana Begum), also regularly encouraged viewers to call. Calls were charged at a
premium rate of £1.50 per minute.

Ofcom examined the format of Beauty Simplified carefully and concluded that it was
‘participation television’ (“PTV”), in other words content that is predicated on
generating revenue through viewers’ phone calls. Ofcom regulates PTV as
teleshopping, i.e. as long-form advertising®. Being advertising, PTV content is
regulatgd under the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising (‘the BCAP
Code’).

Beauty Simplified was therefore required to comply with the BCAP Code.

Denigration

A complainant objected that Beauty Simplified had made various derogatory and
damaging comments about his company, Welljuice, and its products. .

The complainant objected that Ms Khan had:

claimed that Welljuice had improperly used her “pictures”;
claimed that Welljuice’s products are inferior;

urged viewers not to buy Welljuice products and egg oil (Welljuice being the
only brand of egg oil in the UK); and

4. claimed that Welljuice had hacked into her website.

! Ofcom published a Regulatory Statement in June 2011 that confirmed that PTV material
would be considered as advertising and regulated accordingly — see
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/participationtv3/statement/statement.p
df

% Under a memorandum of understanding (“MoU”) with Ofcom, the Broadcast Committee of
Advertising Practice administers this Code. While broadcast advertising complaints are
generally considered by the Advertising Standards Authority, under the same MoU, issues
concerning PTV are not. Ofcom therefore remains responsible for enforcing the BCAP Code
with regard to such content.


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/participationtv3/statement/statement.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/participationtv3/statement/statement.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Having assessed the material, we noted the following comments from Beauty
Simplified, from a translation commissioned by Ofcom:
In the edition of 13 June 2011 Ms Khan said:

“...But 1 will request viewers not to buy those things from the market that have
my name on them, at the moment, because we have found that they are not
genuine; spurious work is being done. | have been asked to say this though |
was hesitating from saying this but orders have to be obeyed. People are
hereby informed that those products are not genuine, please do not buy any
of those products that has my picture on it and you should know why,
because | cannot say it on air but | would like to say it. So, what you can do is
ask me off-air, why, but, at the moment, if you find products associated with
my name, please do not buy them. We do not know what is in them, and to
what extent they are genuine....”

In the edition of 13 July 2011 Bina Khan said:

“Life teaches us a lot, the way it is teaching me these days; these days you
search for “Bina Khan” and you do not find me there because it has been
hacked and a new website opens up. People think of making money.
Welljuice have taken my picture and are selling God knows what on the site.
Please do not listen to them; listen to me. | did once recommend them but it
was a mistake. | am not making that mistake anymore and please do not
punish me for my mistake. If you find products being sold in my name, please
do not buy them but talk to me directly...”

[.]

“I would say to those brothers, who are distributors of products and who use
my recommendations, that | have no account there, no work there, just my
picture has been pasted, and if one does that, there is nothing we can do.
Until the case goes on, | apologize to you for this situation, which you are
passing through; please understand my recommendation and do not buy
these products. It is your own will — you can do as you wish...”

On 14 July 2011 Ms Khan said:

“Sister, there could be another possibility. The egg oil may not be pure.
Although it has the name written on it, it may be useless. That is why | have
been telling people — they would be listening — | request sisters that products
in the market — and this includes egg oil — do not buy any product that has my
name on it because | do not know what is inside those products. If I do not
know, | cannot say, | have told them to remove my picture but they have not.
Until the case goes on please save yourself. Okay? It is better if you make
these things at home. | would advise you to use egg yolk. Take egg yolk, add
two or four spoons of almond oil and apply it on hair. This too cures
baldness.”

And on 27 September 2011:

“l did popularize it a lot and then | found people had been packaging it and
selling it at a premium price — even for £20. Then | exposed their secret but |
cannot hame it now for this puts me at risk. | have been receiving threats but |
am not going to give up and | shall keep exposing the truth to people — the



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

products | name on-air, they get it packed and then sell it at double its price.
So do not buy anything that has my name or picture on the packaging...”

Having assessed the material, Ofcom considered it raised issues warranting
investigation under BCAP Code Rule 3.42 which states:

“Advertisements must not discredit or denigrate another product, advertiser or
advertisement or a trade mark, trade name or other distinguishing mark.”

We therefore sought the Licensee’s comments as to how the material complied with
this rule.

Other issues

Remote health treatment

Ofcom noted frequent references to health conditions and their treatment in Beauty
Simplified. The remote treatment of health is generally prohibited by the BCAP Code.

In every edition of Beauty Simplified a ticker ran throughout the item. One of the
messages it repeated was: ‘“tips given by the presenters are just simple home
remedies”. The term “remedy” was used extensively in the show.

Further, we noted the following comments from Beauty Simplified, from a translation
commissioned by Ofcom:

13 July 2011:

Presenter: You just listened to a hakeem [quack], and | have contacts of wise
hakeems and I can refer you to them — that is if your problem is not
solved by home remedies.

[...]
14 July 2011:

Presenter: Homemade remedies can help you get better, reduce your symptoms,
that is what “better” means, but never see them as a cure to an illness.
It should not be seen as such. If it was like that, it would be nice.

[..]

Presenter: The bad effect of this bad thing is that lips can turn black — and then it
gets difficult. But if you clean your teeth immediately afterwards with an
oil, which you can make at home — actually there are two cures; the first
is — take one teaspoon of jasmine oil, and add an equal amount of
lemon juice — you can have half teaspoon of each and mix them — and
add an equal amount of rose water. Then dip you toothbrush in this and
apply this mixture on your teeth. If you do it twice or day, or use it as a
toothpaste, you can see your teeth getting better. But if you are doing it
[smoking] too much, beyond limit, and you health does not allow it, and
your health is being adversely affected, then it is difficult to get better.
Okay? Drink lots of water, take care in drinking tea and coffee, the other
intake which can aggravate this problem, drink less of these. And this



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203

2 April 2012

Presenter:

Presenter:

might help improve the situation. Okay? Do it for a week and if your do
not see any improvement, then we will speak again.

[...]

Yogurt not only makes the pimples disappear and keeps one calmer, it
also balances the hormones... Children often have excess of
hormones, which makes them active, and their minds start to think
strange thoughts. It is said that if your eat yogurt and make your
children eat yogurt, you will see calmness in the temperament. If your
children are not calm but hyperactive, start giving them yogurt.

[.]

There are many diseases of the feet — the skin may be cracked, and
there is bad smell. For tired feet, cracked feet, smelly and sweaty feet, it
is very good if you take a pot used for pedicure — or better call it a tub —
fill it with water deep enough to immerse your feet up to ankles. Add a
spoon of phatkari [an antiseptic mineral] and keep your feet immersed
until the water gets cold.

27 September 2011:

Presenter:

Presenter:

Caller:

Presenter:

Caller:

Presenter:

Caller:

Presenter:

Caller:

If you too want to ask about reducing weight, | have many homemade
remedies that have been successful.

[.]

Tell me about your health. Are you okay? Are you using any medicines?
Do you take effects from some things — hot or cold effects?

| often get cold and | have “needles” but that is probably lack of blood
circulation.

You may be right. Have you so far seen my programmes and used any
of my remedies?

[...]

| don’t take medicines but because | cannot have children, doctors are
giving me some injections and other things. They too are saying that |
need to lose weight.

That is right. When you lose weight, there is greater potential. Tell me
about your temperament: If you have a “hot temperament” or “cold
temperament”?

My feet are cold but | feel a burning sensation inside me.

And a personal question please. Are your periods regular?

They are regular but sometimes they happen before the month has
passed. And when it happens, it is little, not a lot.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Presenter: | will give you a remedy, which improves the hormones, and it will also
help you in your attempts to get pregnant. If you could get “Royal Jelly”
— have you heard about it? Royal Jelly tablets?

[...]

Presenter: If you do this daily for a month, Allah willing your periods and you weight
situation will improve along with your hormones. If it does not help
within a month, do not give up because hormones take a long time to
take effect — it has to dissolve in your blood and reach the systems. It
will not happen suddenly. You will need to be patient and pray to Allah
and chant “Ya Awalu” and things will get better. Is it okay sister?

[.]

Presenter: One sister had a physical problem and she spoke to me during the
break. If you too have a physical problem, like periods or other
irregularities, you can call. | have done many experiments and | have
many experiences of life. If you use homemade remedies and also do
prayers and chants, you see a lot of success. There are several
medicines too that I can tell you about but for that you have to phone
me off-air because if | go into lengthy descriptions on-air, it might not be
of interest to the other viewers. They would not like it. | provide general
tips on-air and | try to speak about beauty to help you in this matter. But
if you want help other than this and you think homemade remedies can
help — and I know that they do help; it's my experience and it has been
tried and tested — in every matter of life whether it be your depression or
stress, you can improve your situation by improving your diet. If you eat
right things at the right time, your depression too may be cured and you
can be relieved. | have vast experience in this and you can speak to
me.

[.]

Caller: My younger daughter is 12 — basically she has nits. When she was
small, like when she was two, since then she has nits.

Presenter: There are two things you can do; very first thing | am going to give you
is very very safe.

Having assessed the material, Ofcom considered it raised issues warranting
investigation under BCAP Code Rules 11.23 and 11.13.1 which state:

11.12.3: Teleshopping for these products or services is not acceptable:

[...]

medical treatments for humans or animals.

11.13.1: Advertisements must not contain offers to prescribe or treat remotely
(including by phone, post, e-mail or fax). That does not preclude
advertisements containing offers to distribute general information on
health-related matters, such as leaflets or information packs.

We therefore sought the Licensee’s comments as to how the material complied with
these rules.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Distinction of teleshopping from editorial material

We noted that the show adopted a simple format in which the presenter Bin Khan
stood in a studio set and answered callers’ questions. Other than the banner
displaying the premium rate number and some related information (e.g. call costs) no
positive indication was given that the material was advertising.

Ofcom considered the presentation to be potentially capable of being understood by
viewers as programming and, as such, we considered that the material raised issues
warranting investigation under BCAP Code Rule 2.1 which states:

“Advertisements must be obviously distinguishable from editorial content,
especially if they use a situation, performance or style reminiscent of editorial
content, to prevent the audience being confused between the two. The
audience should quickly recognise the message as an advertisement.”

We therefore sought the Licensee’s comments as to how the material complied with
this rule.

Response

As an over-arching point the Licensee commented that: “...whilst the translations that
you have commissioned are in general terms accurate on a word for word basis, they
do not fully reflect the context and the phraseology completely in their translated
form. We have listened again to the recordings and feel that in the original language
the context and meaning would be [more] equivocal to the viewer”.

Denigration

The Licensee explained that Bina Khan had in the past recommended Welljuice
products but that since 2010 Ms Khan had not authorised the use of her name or
image for the company’s marketing. Ms Khan no longer endorses Welljuice products.

Further, Bina Khan had lodged complaints of harassment with the police and with
Trading Standards about the unauthorised use of her name and image. The Licensee
supplied a letter from an intellectual property management company indicating that
the company believed Ms Khan (aka Fazarna Begum) to be the true owner of the
rights attaching to the name “Bina Khan”. The letter further indicated that the rights
had been “incorrectly” registered to a director of Welljuice.

In the light of this background, the Licensee said: “Miss Khan’s comments about
Welljuice were intended to assist the viewers in understanding this and for Miss Khan
to ensure that viewers were not misled by the advertising of this company. Her
actions were in response to callers who were saying to her that they had bought
Welljuice products because they had seen her name promoting these products on
the Welljuice website.”

Acknowledging the intentions of the BCAP Code in respect of denigration, Sunrise
argued that there was a fundamental need, also recognised in the Code, that viewers
should not be misled into believing that Bina Khan promotes Welljuice products. The
Licensee added that “...the show is premised on the fact that the remedies can be
prepared from easily available household items and whilst proprietary forms exist it
was not necessary to buy these.”

In the circumstances, the Licensee told us, it did not believe that the BCAP Code had
been breached.”



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Remote health treatment

Sunrise explained that it understood the issue being raised, and that it is the nature
of the content as ‘PTV’ that brings it under the BCAP Code. Further, the Licensee
referred to a similar matter that Ofcom raised with Sunrise in 2011 about a show
called Your Health.® After Ofcom had recorded breaches of the BCAP Code against
Your Health the Licensee had cancelled the feature: it could not see how that series
could be made compliant with the BCAP Code rules prohibiting remote health
treatment.

In this case, although Sunrise did not believe that Beauty Simplified was inherently
problematic under those rules, the Licensee had also suspended transmission of
Beauty Simplified after receiving Ofcom’s correspondence.

The Licensee said that the show’s viewers are advised by an on-screen ‘ticker’ that
the advice and information given are 'just simple home remedies'. The use of the
word “remedy” was not intended, Sunrise said, nor did it believe it did, imply that the
tips offered were an alternative for professional medical treatment and it believed that
the audience understood the nature of the feature. Sunrise further told us that it was
important to understand the cultural aspects that lie behind a show such as Beauty
Simplified. For many Asian women, the Licensee argued, and certainly the viewers of
the show, using a beautician and using “homoeopathic” remedies is a preference.
The Licensee argued that the show was intended to provide a level of advice which
would help viewers by providing beauty tips based on these remedies as well as
offering general advice on the ingredients required and how to source them.

The use of the word “remedy” did not in the Licensee’s opinion bring the show into
conflict with the relevant BCAP rules: it believed that the term should be understood
in a much wider context. In that respect the Licensee pointed out all the tips and
advice offered by the show suggest the use of ingredients that are widely available
and are not licensed as medicines in the UK.

Further, Sunrise said that Bina Khan does point out to viewers that the remedies
offered may help reduce symptoms but should not be seen as a cure for illness — one
example of this advice was contained in Ofcom’s translation (above, 14 July extract).

Even so, the Licensee accepted that: “In some of the examples you quote we
recognise that the presenter may not have been as clear as she could have been in
explaining to the viewers and the individual caller the scope of the advice that she
offered.” However Sunrise referred back to its over-arching comment regarding the
translation and viewers’ understanding of the show in its original language.

Distinction of teleshopping from editorial material

Sunrise accepted that Beauty Simplified adopted a programme format “with
additional graphics to provide information to the viewer.” The Licensee believed that
viewers would readily understand the nature of the show, but it noted that this view
may not have been consistent with Ofcom’s expectations. It said that, were the show
to return, a further graphic would be added to remove any doubt as to the nature of
the show.

% Ofcom’s Finding on Your Health was published in Broadcast Bulletin 187 which is available
at: http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb187/0bb187.pdf

10


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb187/obb187.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb187/obb187.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Finally, the Licensee commented that: “Sunrise TV is a popular Asian Channel which
broadcasts shows for the Asian Community in the UK. It is expected to reflect the
culture of that community and has developed shows which provide a level of
interaction through the PTV model and which address the specific requirements of
some sections of the community which it serves. Clearly shows such as Kundli Aur
Kismat,* Beauty Simplified and the Health Show [Your Health] provide formats which
are popular within the Asian Community but which have the potential to raise a
number of regulatory issues. Under no circumstances do we want to broadcast
shows which are in breach of the regulatory framework, and it was clear that the
Health Show [Your Health] could not be adapted to a PTV vehicle however, we do
believe that Beauty Simplified, which is a popular show, is fundamentally a show
format which is acceptable within the current regulations.”

Sunrise stressed that at no time did it set out intentionally to breach the rules. It said
that it had tried to introduce “programming” which “...touches its audience and allows
them to reflect some elements of their day to day culture in the broadcast arena”.

After receiving notification of Ofcom’s preliminary view of the issues under
investigation, the Licensee confirmed to Ofcom that the show would not return.

Decision

Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set such
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure specific
standards objectives, including “that the inclusion of advertising which may be
misleading, harmful or offensive in television and radio services is prevented.” In
relation to the potential for advertising to cause medical harm, the BCAP Code
therefore contains a number of rules regarding the advertising of medical treatments,
including that “Teleshopping for these products or services is not
acceptable...medical treatments for humans or animals” (Rule 11.12.3) and that
“advertisements must not contain offers to ... treat remotely (including by
phone...)...” (Rule 11.13.1).

A further standards objective under the Act requires Ofcom to ensure that the UK’s
international obligations with respect to television advertising are complied with.
Article 19 of the Audiovisual Media Services Directive® requires, among other things,
that “television advertising and teleshopping shall be readily recognisable and
distinguishable from editorial content.” The BCAP Code therefore requires, among
other things, that “advertisements must be obviously distinguishable from editorial
content...” (Rule 2.1).

* Kundli Aur Kismat [Future and Fortune], that offered astrological readings to callers, was
another feature transmitted on Sunrise TV that was predicated on premium rate telephone or
other similar revenue. Ofcom found the show in breach of the Broadcasting Code because at
the time of the editions examined live ‘PTV’ formats were regulated as programming. The
Finding for Kundli Aur Kismat can be found at:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb175/issuel75.pdf

® See Chapter VII (Television Advertising and Teleshopping), at:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=0J:L:2010:095:0001:0024:EN:PDF

11


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb175/issue175.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb175/issue175.pdf
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:095:0001:0024:EN:PDF

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Denigration

Ofcom noted the Licensee’s explanation of the background to the dispute between
Bina Khan and Welljuice, but rejected this as any sort of proper basis for the
inclusion of denigratory remarks about the company or its products.

It is not the purpose of advertising to act as a means by which one interest should
disparage another or through which scores should be settled. For that reason Rule
3.42 forbids the discrediting of others’ products, trademarks etc. Where a contractual
or other commercial right is at issue, advertising may not be used as a vehicle to
advance one or other side’s interests. Such disputes should be settled through the
usual channels of negotiation or legal action.

Ofcom considered that the content included a number of comments that discredited
and denigrated Welljuice and its products. The relevant comments are set out in full
in the Introduction section above, but included, in particular, comments in which the
presenter said;

“..we have found that they are not genuine; spurious work is being done...”

“..People are hereby informed that those products are not genuine, please do
not buy any of those products that has my picture on it and you should know
why,...”

“...Welljuice have taken my picture and are selling God knows what on the
site. Please do not listen to them; listen to me. | did once recommend them
but it was a mistake...”

“..The egg oil may not be pure. Although it has the name written on it, it may
be useless. That is why | have been telling people — they would be listening —
| request sisters that products in the market — and this includes egg oil — do
not buy any product that has my name on it because | do not know what is
inside those products....”

“..the products | name on-air, they get it packed and then sell it at double its
price. So do not buy anything that has my name or picture on the
packaging...”

Ofcom concluded that the inclusion of these denigratory comments about Welljuice
and its products in Beauty Simplified were in breach Rule 3.42 of the BCAP Code.

Remote health treatment

In its application of Rules 11.12.3 and 11.13.1 in relation to PTV content, Ofcom does
not require that licensed medicines or other recognised medically therapeutic
treatments be offered or advised upon. Mere offers to treat or to advise on medical or
health matters attract the prohibitions under these rules, whether or not they result in
recognised treatments or “home remedies” being supplied or self-administered. The
trigger for these rules is the inclusion in advertising of offers of treatment of medical
or health matters, including diagnosis and advice, by any person.

In that respect it is important to make clear that advice on medical or health matters

to viewers, or the offer of such advice to viewers, is included within the meaning of
‘treatment’ within Rules 11.12.3 and 11.13.1.

12



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

In this case, Ofcom considered that there was clear evidence that Beauty Simplified
went beyond the provision of beauty and cosmetic concerns and focused on matters
of health including weight problems, hormonal problems, smoking, foot health,
infertility, stress, and circulation.

Furthermore, these medical and health matters were discussed in the context of the
presenter providing advice on “remedies” which she told viewers could address these
conditions. We noted the Licensee’s argument that the presenter made clear that
these “remedies” should not be seen as a cure for illness — one example of this
advice was contained in Ofcom’s translation (above, 14 July extract). We also noted
that the ‘ticker’ running throughout the show included the message that the advice
being provided amounted to “tips given by the presenters are just simple home
remedies”.

However, Ofcom also took into account that, when providing her advice on the
‘remedies”, the presenter made repeated and direct claims about the apparent
efficacy of the “remedies” in reducing particular symptoms and improving conditions.
In Ofcom’s view, these claims negated the presenter and Licensee’s attempts to
provide viewers with a disclaimer that the “simple home remedies” were merely “tips”.
The claims in question are set out in the quotes provided in the Introduction section,
but in particular, Ofcom noted these claims made by the presenter:

“... Homemade remedies can help you get better, reduce your symptoms, that
is what “better” means...”.

“..And this might help improve the situation. Okay? Do it for a week and if
your do not see any improvement, then we will speak again...”.

“..Yogurt not only makes the pimples disappear and keeps one calmer, it also
balances the hormones...”.

“..If you too want to ask about reducing weight, | have many homemade
remedies that have been successful...”.

“..I will give you a remedy, which improves the hormones, and it will also help
you in your attempts to get pregnant...”.

“..One sister had a physical problem and she spoke to me during the break. If
you too have a physical problem, like periods or other irregularities, you can
call. I have done many experiments and | have many experiences of life. If
you use homemade remedies and also do prayers and chants, you see a lot
of success...”.

In addition, the presenter made an offer of off-air advice on specific “medicines” and
also offered referral to a “wise hakeem™

“..There are several medicines too that | can tell you about but for that you
have to phone me off-air because if | go into lengthy descriptions on-air, it
might not be of interest to the other viewers..”.

“..I have contacts of wise hakeems and | can refer you to them — that is if
your problem is not solved by home remedies...”.

Given the content of the feature, as demonstrated through the extracts set out in the
Introduction and above, Ofcom concluded that Beauty Simplified promoted

13



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

“remedies” which were presented as treatments for medical and health conditions, in
breach of Rule 11.12.3 of the BCAP Code,

Further, Ofcom concluded that the content contained offers of advice on the remote
treatment of medical and health conditions, in breach of Rule 11.13.1 of the BCAP
Code.

Distinction of teleshopping from editorial material

The central purpose of features such as Beauty Simplified to generate premium rate
revenue for the licensee can often reasonably be expected to be deduced by viewers
from the prominence given to the phone number to call. Even so, it is Ofcom’s view
that the format remains sufficiently novel and unfamiliar as advertising that unless the
generality of the presentation is very clearly that of advertising some positive
indication should be given to viewers about the status of the material.

In this case, Ofcom considered that the presentation was not distinctively that of
advertising and could have been understood by some viewers as programming,
given the long-form format and the studio setting involving a presenter and a phone-
in by viewers. In our view there should have been indications to the audience of the
show’s status as advertising, for example, by the use of unambiguous, prominent and
frequent captions notifying the audience that this was a commercial presentation.

In view of the absence of any such captions, or other means of letting the audience
know the nature of this content, Ofcom concluded that Beauty Simplified had
breached BCAP Code Rule 2.1.

Conclusion

The breaches of BCAP Code Rules 11.12.3, 11.13.1 and 2.1 were of considerable
concern to Ofcom in this case. In our view Sunrise should have known that inclusion
of health treatment advice in PTV formats would be unacceptable, following the
breach Finding against Your Health. Indeed, as noted above the Licensee made
reference to that Finding itself in its response.

We recognise that the focus of Beauty Simplified was beauty and cosmetic advice
rather than health, so to that extent distinguishing it from Your Health. But it was
clear to Ofcom that insufficient care had been taken to confine the advice given to
areas of beauty and cosmetic appearance.

Similarly, in the area of programme-advertising distinction there was precedent for
the Licensee from Ofcom Findings about two its own shows — Your Health and Kundli
Aur Kismat. At the end of the Kundli Aur Kismat Finding®, the earlier of the two, from
February 2011, we included a Note to Broadcasters, as follows:

“Note to Broadcasters

Although there is some latitude for PRS in programmes under the Code, they
must nevertheless be editorially justifiable. This requirement is especially
acute where interaction is charged for by higher priced premium rate
telephone calls.

¢ See footnote 4.

14



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

On 1 September 2010 (therefore some weeks after this programme was
transmitted) revisions to Section Ten came into force that clarified the need
for the promotion of PRS in programmes to be clearly subsidiary to the
programme’s editorial purpose. The changes to the Code and Guidance
arose from the Ofcom Regulatory Statement Rules on the promotion of
premium rate services’.

Guidance published at the same time contains extensive advice on the
Code’s new, more detailed requirements. This advice discusses, among other
things, the relative balance of the PRS and other elements of a programme,
the extent of the promotion of the PRS and the cost of the PRS.

In that respect, Ofcom wishes to make clear that programmes apparently
wholly or mainly formulated to take advantage of premium rate revenues are
likely to be in breach of the Code, or to require re-classifying by licensees as
teleshopping (i.e. advertising) in the form of “participation TV” (PTV). In the
latter case, programmes must meet the requirements for teleshopping
and licensees may need to adapt the item’s format accordingly. Also,
broadcasters must make absolutely clear to the audience that what they
are watching is advertising material...” (Emphasis added)

In the Your Health Finding we said: “Given the editorial style and studio presentation
of the content, we did not consider that, without further information (by caption, for
example) it would have been clear to viewers that the content was advertising (and
not editorial). The broadcasts were therefore in breach of Rule 2.1 of the BCAP
Code.”

Most worrying, however, was the very clear warning given to Sunrise in the Your
Health Finding:

“‘However, this is the sixth breach Finding recorded by Ofcom against Sunrise
TV over the past 15 months, all of which have concerned the broadcast of
promotional material. Ofcom is therefore putting the broadcaster on notice
that any further breach of this nature is likely to result in our consideration of
the imposition of statutory sanctions.”

This case therefore marks the seventh breach Finding against the Licensee since
April 2010.®

" Available at:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/participationtv3/statement/statement.p
df

® The six previous recorded breaches are:

Your Health, Broadcast Bulletin issue number 155, published on 12 April 2010, at:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb155/Issuel55.pdf;

Asiana Bridal Show 2010, Broadcast Bulletin issue number 158, published on 24 May 2010,
at:

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb158/Issuel58.pdf;

in the Breach Findings Table (COSTA compliance report), Broadcast Bulletin issue number
169, published on 8 November 2010, at:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb169/issuel169.pdf;

15


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/participationtv3/statement/statement.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/participationtv3/statement/statement.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb155/Issue155.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb155/Issue155.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb158/Issue158.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb158/Issue158.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb169/issue169.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb169/issue169.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Ofcom is now putting the Licensee on notice that the breaches recorded in this
Finding will be considered for the imposition of a statutory sanction.

Breaches of BCAP Code Rules 2.1, 3.42 11.12.3 and 11.13.1

Kundli Aur Kismat (Future & Fortune), Broadcast Bulletin issue number 175, published on 7
February 2011, at:

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb175/issuel75.pdf;

in the Breach Findings Table (COSTA compliance report), Broadcast Bulletin issue number
179, published on 4 April 2011, at:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb179/0bb179.pdf;

and, Your Health, Broadcast Bulletin issue number 187, published 1 August 2011, at:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb187/0bb187.pdf

16


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb175/issue175.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb175/issue175.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb179/obb179.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb179/obb179.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb187/obb187.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

In Breach

Channel S News
Channel S, 24 and 29 May 2011, 4 June 2011, 22:00

Introduction

Channel S is a free-to-air satellite general entertainment channel aimed at the
Bangladeshi community in the UK and Europe. The licence for Channel S is held by
Channel S Global Limited (“Channel S” or “the Licensee”).

A total of 11 viewers alerted Ofcom to three editions of Channel S News in relation to
news reports in these broadcasts about a Bangladeshi journalist, Syed Anas Pasha,
who was reported to have written articles concerning the Chairman of the Licensee,
Ahmed-us Samad Chowdhury. According to complainants, the programmes had
stated that the articles written by Syed Anas Pasha had alleged the Chairman of
Channel S: was seeking to stand as a candidate for the post of UK President of the
Bangladesh Nationalist Party; and that Ahmed-us Samad Chowdhury was
encouraging his supporters to support him in his candidacy. Complainants
considered that the programmes were not duly impartial because the programmes
included various statements and interviews with individuals, including Ahmed-us
Samad Chowdhury, that criticised Syed Anas Pasha’s journalism; and the
programmes did not reflect the viewpoint of Syed Anas Pasha.

Ofcom reviewed the three programmes in question. The programmes were broadcast
in Urdu. Ofcom therefore commissioned an independent translation and transcript of
the output. We noted the following from the transcript.

24 May 2011

In this programme, an item about Syed Anas Pasha was presented by a Channel S
reporter as follows:

“London based journalist Syed Anas Pasha has targeted Channel S chairman
and important community personality Ahmed-us Samad Chowdhury JP,
reporting that Samad Chowdhury has ordered his supporters to become active
as he would like to become the UK president of a party, on a free newspaper
published from East London and on an online newspaper. The report contains
some very offensive remarks and mentions his link with a fundamentalist party.
Furious about this type of careless report Ahmed-us Samad Chowdhury has
sent legal notice to Syed Anas Pasha and to the news editor of that newspaper
and member of its editorial board”.

We noted that this news item included a statement by the Chairman of Channel S,
Ahmed-us Samad Chowdhury:

“They are practising yellow journalism in order to have a place and status in the
community. They are wearing a mask and reporting unrealistic news against
many people, no one is protesting against them. | feel it is my duty to stand up
and fight, put a fight against them”.

Other brief statements by individuals criticised the reporting of Syed Anas Pasha. For
example, Abul Kalam (UK president of the Bangladeshi Solicitors Association) said:

17



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

“This kind of journalistic misconduct causes severe damage to society and people. If
someone’s reputation is reduced or damaged and it is deemed as publication without
justification or lawful excuse then it falls under liability”.

29 May 2011

A report about Syed Anas Pasha said:

“Discussions taking place within the community about the legal notice served
by Channel S chairman Ahmed-us Samad Chowdhury JP, for publicising
tactless and false news against him...London based journalist, Syed Anas
Pasha, and a few others are included in this notice. Ahmed-us Samad
Chowdhury complained that false and deceptive information has been written
about him without taking his comments”.

We also noted several brief statements by individuals criticising the reporting of Syed
Anas Pasha. For example, Syed Monsur Uddin commented:

“Whenever you report about anything, comments from the associated person
or agency must be included. This is common practice in journalism and it is
followed around the world. In this instance, if any comment from Mr Ahmed-us
Samad Chowdhury was not taken, then | believe this is extremely unfair and
the guidelines of journalism have been breached”.

Abul Kalam, a prominent member of the Bangladeshi community, said:

“The thing about journalism is that when they produce news, they should have
evidence or proof behind it. Without evidence it is baseless, and if it is baseless
then | will say in the language of law that a person’s good name has been in
disrepute”.

4 June 2011

In this programme, an item about Syed Anas Pasha was presented by a Channel S
reporter as follows:

“Almost all of the community newspapers have published the news about
Channel S chairman and important community person Ahmed-us Samad
Chowdhury’s 10 million pounds defamation case against a reporter and two
newspapers. On the other hand the acting chairman of UK BNP, Mia Monirul
Alam, and senior vice president of UK Awami League, Jalal Uddin, have
expressed their animosity against the report which was written based on
fictional and objectionable information”,

Again, statements by individuals criticised the reporting of Syed Anas Pasha. For
example:

A prominent member of the Bangladeshi community, Pasha Khondokar, said:
“In our small community, yellow journalism is used to black-mail people. But,
not everyone is as solvent as Samad Chowdhury who can fight back against it.

| will say we are grateful to Samad Chowdhury that he has stood up”.

Parvez Quereshi, another prominent member of the Bangladeshi community, said:

18



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

“I think journalism is a very responsible profession and our integrity our
responsibility all the time should remember, because we see the world in the
eye of a journalist, we see our society. This is why a journalist has special
responsibility. When producing news, details should be known. Producing news
knowing the facts then people will get appropriate news”.

The Channel S reporter continued:

“Channel S chairman and important community personality Ahmed us Samad
Chowdhury JP has sent a notice of £10 million seeking to claim damages for
defamation against a reporter and two newspapers for writing and publishing a
report based on fictional information, targeting him”.

Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 5.1
of the Code, which states:

“‘News, in whatever form, must be reported with due accuracy and presented
with due impartiality”.

We therefore sought the Licensee’s comments as to how this material complied with
this rule.

Response

Firstly, the Licensee said that Ofcom should stay its due impatrtiality investigation
under Section Five of the Code until after the determination of legal proceedings for
defamation started by Ahmed-us Samad Chowdhury, Channel S Chairman, against
Syed Anas Pasha. As background, Channel S said that the three broadcast news
reports in question related to articles written by a journalist, Syed Anas Pasha, in
both a London-based Bangladeshi newspaper and an online newspaper. These
articles, according to the Licensee, alleged Ahmed-us Samad Chowdhury “to be a
supporter of an extremist, Islamic fundamentalist political party”. Following these
articles being published, Channel S said that Ahmed-us Samad Chowdhury had
taken legal proceedings against Syed Anas Pasha because: “It is a known fact within
the community that Mr. Chowdhury is not associated with any Bangladeshi political
parties but when the article associated Mr. Chowdhury seeking a presidential post for
UK branch of a Bangladeshi political party and confirming links with extremist Islamic
fundamentalist party and groups, Bangladeshis in Britain and abroad could not
accept these false allegations”.

The Licensee noted that Ofcom had ceased a separate Fairness and Privacy
investigation into the programmes because of the “overlap” between the Fairness
and Privacy investigation and the legal proceedings. Channel S stated its belief that
there was a similar overlap between the Ofcom investigation into Channel S under
Section Five of the Code and the legal proceedings against Syed Anas Pasha: this
was because, in the Licensee’s view, an Ofcom investigation under Section Five of
the Code would be “likely to impinge at least in some way on the investigations of the
factual issues” relating to these legal proceedings. For example, Channel S said that
“the factual issue as to whether Mr. Pasha was given an opportunity to respond to
the content or tenor” of the broadcasts in this case was one of the factual issues
which would be dealt with as part of the legal proceedings. Given the above, the
Licensee requested that Ofcom not proceed with its investigation under Section Five
of the Code until the legal proceedings were determined.

19



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Second, Channel S queried the extent to which Ofcom should rely on the complaints
received by Ofcom in this case’. It said that “it is evident that some of the complaints
are duplicates and/or part duplicates of others (albeit presumably submitted
individually, perhaps to boost the overall number of complaints)”. The Licensee
stated its view that, in view of what it suggested to be a number of duplicated
complaints, Ofcom should “very carefully consider both the integrity of the complaints
and their motivation and to take the same into account in assessing the merit of the
complaints”.

Third, the Licensee also queried whether Ofcom was aware that in his newspaper
article, according to Channel S, Syed Anas Pasha had alleged that Ahmed-us
Samad Chowdhury was “a supporter of an extremist, Islamic fundamentalist political
party”. Channel S stated that Ofcom should “take due account of the seriousness of
the allegations against Mr Chowdhury” and ensure these allegations are “accurately
represented.”

In addition the Licensee also made a number of points in relation to Rule 5.1 of the
Code:

o the programmes in question did not breach Rule 5.1 just because individuals
made criticisms about Syed Anas Pasha. “[I]f a news broadcaster interviews
ten people to give their view on the antics of a footballer, or a politician, and
those interviewees all have disobliging remarks to make...so be it. It is not for
the broadcaster to invent a body of differently-held views”;

e the programmes on Channel S News contained “the interviews of various
personalities, newspaper Editors, Leaders of main Bangladeshi”
organisations speaking out about Syed Anas Pasha. On two occasions
Channel S reporters “tried to get Mr. Pasha’s comment but he refused.” This
was because Syed Anas Pasha preferred “to reply within the legal process”;

e asummary of Syed Anas Pasha’s allegations were contained in the
broadcast dated 24 May 2011 and the programmes dated 29 May 2011 and 4
June 2011 were “follow-up broadcasts describing the subsequent events
which had developed; Channel S was right to accurately report the legal
action which Mr. Ahmed-us Samad Chowdhury was taking. Such reporting
also manifested Mr. Chowdhury’s freedom of expression”; and

e concerning the fact that Ahmed-us Samad Chowdhury, Channel S Chairman,
had participated in the programme broadcast on 24 May 2011, the Licensee
said that the reporter and producer of this programme “felt that to bring calm
to the [Bangladeshi] community in Britain Mr Chowdhury’s interview was
vital”. Channel S added that “In his interview Mr. Chowdhury speaks about
Yellow Journalism but does not mention Mr. Pasha’s name”. In addition,
Channel S said that “Mr. Chowdhury is a prominent member of the
Bangladeshi community. The allegations made about him were newsworthy
and had created... ‘'some controversy’. The fact that Mr. Chowdhury is the
Chairman of Channel S does not disqualify him from giving his views about
serious, defamatory allegations”.

! Ofcom had provided the Licensee with the text of the complaints received by Ofcom in this
case. Although Channel S requested details of the complainants from Ofcom, Ofcom was
unable to comply with this request because of data protection legislation.

20



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Decision

Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to ensure that news included
in television and radio services is presented with due impartiality. This duty is
reflected in Rule 5.1 of the Code which states that: “News, in whatever form, must be
reported with due accuracy and presented with due impartiality”.

When applying the requirement to preserve due impatrtiality in news, Ofcom must
take into account the broadcaster’s and audience’s right to freedom of expression.
This is set out in Article 10 of the European Convention on Human Rights. Article 10
provides for the right of freedom of expression, which encompasses the right to hold
opinions and to receive and impart information and ideas without unnecessary
interference by public authority.

Article 10 is also clear, however, that the exercise of these freedoms, since it carries
with it duties and responsibilities, may be subject to such formalities, conditions,
restrictions or penalties as are prescribed by law and are necessary in a democratic
society as well as for the protection of the reputation or the rights of others. The
requirement for news to be presented with due impatrtiality reflects these
considerations and necessarily obliges broadcasters to ensure appropriate balance
in presenting news so that, for example, neither side of a controversy is unduly
favoured.

Ofcom’s investigation of the complaints relating the news reports on Channel S News
considered the Licensee’s specific comments under Rule 5.1 of the Code and its
general representations concerning Ofcom’s investigation of the matter.

General considerations: the Licensee’ representations concerning Ofcom’s
investigation of the matter

Firstly, we noted Channel S’s request that Ofcom should not proceed with its
investigation under Section Five of the Code until “after determination” of the legal
proceedings, due to what the Licensee termed the “overlap” between the legal
proceedings and Ofcom’s investigation under Section Five of the Code.

It is important to note at the outset that Sections Seven and Eight of the Code, which
deal with Fairness and Privacy, are on a different statutory footing to other sections
of the Code. Sections Seven and Eight have been drawn up pursuant to Ofcom’s
duty under Part 5 of the Broadcasting Act 1996 (“the 1996 Act”) to draw up, and from
time to time review, a code giving guidance as to the principles to be observed, and
practices to be followed, in connection with the avoidance of unjust or unfair
treatment in programmes, or unwarranted infringement of privacy in, or in connection
with the obtaining of material included in, such programmes (section 107 of the 1996
Act). By contrast, Section Five, and other sections of the Code which set specific
standards for the content of television and radio services, are drawn up pursuant to
Ofcom’s duty under section 319(1) of the Communications Act 2003.

Section 110 of the 1996 Act sets out Ofcom’s duty to consider and adjudicate on
fairness and privacy complaints whilst section 114 sets out the circumstances in
which Ofcom is precluded from entertaining or from proceeding with consideration of
a fairness complaint. In particular, subsection (2)(a) of section 110 states that Ofcom
must not proceed with the consideration of a complaint if it appears to Ofcom that the
matter complained of is the subject of proceedings in a court of law in the United
Kingdom. The patrties to the legal proceedings are different from the parties to the
fairness complaint which has been brought by Syed Anas Pasha against the

21



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

broadcaster, Channel S, of which Ahmed-us Samad Chowdhury is the Chairman. By
contrast, the legal proceedings are between the individuals in person. Nevertheless,
these legal proceedings relate to the allegations made by Syed Anas Pasha in the
newspaper articles which are also the subject of Syed Anas Pasha’s fairness
complaint against Channel S. For this reason, and in accordance with its duty under
section 114(2)(a) of the 1996 Act, Ofcom decided to discontinue its consideration of
the fairness complaint. This is because we consider that there is a sufficiently strong
link between the subject of the proceedings and the issues raised in the fairness
complaint that has been made to Ofcom to prevent us from being able to continue
with our consideration of the complaint.

Unlike in relation to its consideration of Fairness and Privacy complaints, there is no
statutory obligation on Ofcom to cease consideration of a complaint in circumstances
such as those set out in section 114(2) of the 1996 Act raising issues under other
sections of the Code. This is not to say that Ofcom would be unable to discontinue its
consideration of a standards complaint if such circumstances were to arise. In this
case, however, Ofcom does not consider that the defamation proceedings preclude
Ofcom from deciding whether or not Rule 5.1 has been breached. Rule 5.1 requires
broadcasters to ensure that news, in whatever form, is reported with due accuracy?
and presented with due impatrtiality. This involves an overall consideration of the
material that was broadcast and the context within which it was broadcast.

In this case, there is no question surrounding the subject of the Channel S news
reports which might require Ofcom to have determined (in advance of deciding the
issue of due impartiality of the news reports) any of the underlying facts that are at
issue in the defamation proceedings and Channel S failed to set out to Ofcom’s
satisfaction that this was the case. Rather, the matter relates to the balance of the
reporting by Channel S of Syed Anas Pasha’s allegations concerning Ahmed-us
Samad Chowdhury as well as Syed Anas Pasha’s journalism i.e. whether one side
has been unduly favoured over the other. Ofcom rejected Channel S’s contention
that this required Ofcom to consider, for example, whether it is factually accurate that
Channel S twice sought Syed Anas Pasha’s views and that he declined to comment.
Whether or not Channel S took these measures (and Ofcom has no reason to
believe that it did not) this does not prevent Ofcom from assessing whether the news
was presented with due impartiality.

For these reasons it was not necessary or appropriate for Ofcom to stop its
investigation into the due impartiality issues under Rule 5.1 of the Code raised by
these broadcasts.

Second, we noted the Licensee’s representations that, in its view, some of the
complaints received in this case were duplicated to some degree, and therefore,
Ofcom should “very carefully consider both the integrity of the complaints and their
motivation and to take the same into account in assessing the merit of the
complaints”. Ofcom acknowledged that some of the complaints did indeed appear to
duplicate each other to some extent. In fulfilling its duties in relation to enforcing
broadcast standards, Ofcom does not investigate matters on the basis of broadcast

% In this case, while Ofcom considered that the programmes raised issues under the due
impartiality requirement of Rule 5.1, we did not consider that the programmes raised any
issues under the due accuracy requirements of that rule. This was because we considered
that the news items reported the material facts relating to any allegations made by Syed Anas
Pasha with due accuracy.

22



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

complaints alone®. Complaints are useful because they alert Ofcom to potential
issues. Ofcom however only proceeds to a full investigation of broadcast content
after carefully assessing programme content as broadcast against the provisions of
the Code, and deciding that the content does in fact raise potential issues under the
Code.

Third, we noted that the Licensee wished Ofcom to take account of the seriousness
of the allegations which Channel S said were made by Syed Anas Pasha, that
Ahmed-us Samad Chowdhury was “a supporter of an extremist, Islamic
fundamentalist political party”. Ofcom acknowledges that it is a potentially serious
matter if a journalist inaccurately reports that an individual in the UK with some public
profile in their community is linked with “a fundamentalist party”. Whatever the level
of seriousness of an allegation, however, presentation of news of that allegation on
broadcast television and radio, and news related to that allegation, must be duly
impartial.

Due impartiality

The requirement in Rule 5.1 that news is presented with due impartiality applies
potentially to any issue covered in a news programme where there is more than one
viewpoint, and not just matters of political or industrial controversy and matters
relating to current public policy. In judging whether due impartiality has been
preserved in any particular case, the Code makes clear that the term “due” means
adequate or appropriate to the subject matter. Therefore “due impartiality” does not
mean an equal division of time has to be given to every view, or that every argument
and every facet of the argument has to be represented. Due impartiality may be
preserved in a number of ways and it is an editorial decision for the broadcaster as to
how it ensures due impatrtiality is maintained.

Therefore, in considering the issues raised under Rule 5.1 by this case Ofcom has
had regard to how the matter was presented, including whether - and if so, to what
extent - differing viewpoints were reflected.

We recognise that this case dealt with three separate news items relating to
criticisms of a particular journalist’s reporting of, what the journalist alleged to be, the
links of a prominent member of the UK Bangladeshi community, Ahmed-us Samad
Chowdhury, to a Bangladeshi political party, the Bangladesh Nationalist Party and to
a “fundamentalist party”. The Code does not prohibit news from including critical
views providing that any views that are included are reported with due accuracy and
presented with due impartiality. As stated above, there was no question in this case
that the reporting was not duly accurate; the matter relates to the manner in which
the criticisms of Syed Anas Pasha that were made were presented.

% Section 1.6 of Ofcom’s Procedures for investigating breaches of content standards for
television and radio state: “Ofcom may launch investigations on its own initiative as well as
investigate complaints” (see
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/quidance/june2011/breaches-content-

standards.pdf).

* According to correspondence dated 23 May 2011 and written on behalf of Ahmed-us Samad
Chowdhury and provided to Ofcom by Channel S this reference appears to be to the “Jamat
party” i.e. Jamaat-e-Islami, an Islamic fundamentalist party in Bangladesh.

23


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/june2011/breaches-content-standards.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/june2011/breaches-content-standards.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

In assessing whether any particular news item has been presented with due
impatrtiality, we take into account all relevant facts in the case, including: the nature of
the coverage; and whether there are varying viewpoints on a news story, and if so
how a patrticular viewpoint, or viewpoints, on a news item could be or are reflected
within news programming.

In this case, Ofcom noted that the three programmes in question included news
items that focused on newspaper articles written by Syed Anas Pasha in which he
was reported to have made various allegations about the activities and ambitions of
the Channel S Chairman, Ahmed-us Samad Chowdhury. The Channel S news items
included various statements from members of the UK Bangladeshi community which
could be construed as being highly critical of Syed Anas Pasha. The allegations were
clearly controversial.

We noted that within the first programme, broadcast on 24 May 2011, there was a
brief summary of the allegations that Syed Anas Pasha is reported to have made
against Ahmed-us Samad Chowdhury:

“London based journalist Syed Anas Pasha has targeted Channel S chairman
and important community personality Ahmed-us Samad Chowdhury JP,
reporting that Samad Chowdhury has ordered his supporters to become active
as he would like to become the UK president of a party, on a free newspaper
published from East London and on an online newspaper. The report contains
some very offensive remarks and mentions his link with a fundamentalist party.
Furious about this type of careless report Ahmed-us Samad Chowdhury has
sent legal notice to Syed Anas Pasha and to the news editor of that newspaper
and member of its editorial board”.

This news item then included: a statement by Ahmed-us Samad Chowdhury; and
statements by individuals, criticising the reporting of Syed Anas Pasha.

While the first programme, broadcast on 24 May 2011, did to some degree include a
summary of the allegations Syed Anas Pasha is reported to have made against
Ahmed-us Samad Chowdhury, we noted that the second and third programmes,
broadcast on 29 May 2011 and 4 June 2011, did not include a summary of these
allegations. Rather, we noted that the second and third programmes, broadcast on
29 May 2011 and 4 June 2011: focused on the legal proceedings that Ahmed-us
Samad Chowdhury was reported to be taking against Syed Anas Pasha; and
included more statements by individuals criticising the reporting of Syed Anas Pasha.

We also noted that at only two points within the three programmes, in the
programmes broadcast on 29 May and 4 June 2011, were there any references
(albeit obligue) to the viewpoint of Syed Anas Pasha, in relation to the criticisms
being made about him within the programmes.

In the programme broadcast on 29 May 2011, the Channel S reporter concluded the
news item by stating:

“Channel S tried to contact Syed Anas Pasha...but was unable to get any
comments”.

In the programme broadcast on 4 June 2011, there was the following statement:
“Chairman S chairman and important personality Ahmed us Samad

Chowdhury JP has sent a notice of £10 million seeking to claim damage for

24



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

defamation to a reporter and two newspapers for writing and, publishing
reports based on fictional information, targeting him. With regards to this, the
reporter Syed Anas Pasha has informed that he will reply within the legal
process” [Ofcom emphasis underlined].

Ofcom considered that within the three news bulletins in this case the allegations
made by Syed Anas Pasha in relation to Ahmed-us Samad Chowdhury were only
briefly summarised in one of the three programmes and that the viewpoint of Syed
Anas Pasha to the criticisms being levelled at him were very obliquely and briefly
referred to in two of the three programmes. In this context, we noted Channel S’s
representations that a summary of Syed Anas Pasha’s allegations were contained in
the broadcast dated 24 May 2011 and that the programmes dated 29 May 2011 and
4 June 2011 were “follow-up broadcasts describing the subsequent events which had
developed” and that “Channel S was right to accurately report” the legal proceedings.

While it is an editorial matter for a broadcaster as to how it reports news items, news
must be presented with due impatrtiality in accordance with Rule 5.1. In this case, the
great majority of the three news items in question consisted of, variously: Ahmed-us
Samad Chowdhury’s rebuttal of the allegations made about him by Syed Anas
Pasha; descriptions of the legal action that Ahmed-us Samad Chowdhury was
reported to be taking against Syed Anas Pasha; and criticisms of Syed Anas Pasha
and his journalism by various individuals in interview clips, including by Ahmed-us
Samad Chowdhury. For example, Syed Anas Pasha was variously described as
having: produced “yellow journalism... to blackmail people”; and engaged in
“journalistic misconduct”, Further Ofcom noted that on 24 May 2011 a Channel S
reporter referred to Syed Anas Pasha’s news articles about Ahmed-us Samad
Chowdhury as a “careless report”; and a Channel S journalist on 29 May described
Syed Anas Pasha as publishing “tactless and false news” against Ahmed-us Samad
Chowdhury.

In reaching our decision, we were particularly concerned that the news items in
guestion focused on the views of a person linked to the Licensee, Ahmed-us Samad
Chowdhury, the Chairman of Channel S. We considered that the editorial approach
taken in the three news items in this case about Syed Anas Pasha suggested that
the Channel S television service was being used as a platform on which to put
forward, across several programmes, the viewpoint of a person closely linked to the
Licensee on a news item which was creating some controversy in the Bangladeshi
community.

We noted the Licensee’s representations that the “fact that Mr. Chowdhury is the
Chairman of Channel S does not disqualify him from giving his views about serious,
defamatory allegations”. It is the case that Rule 5.1 does not specifically prohibit a
broadcast service from including the views of a person linked to a Licensee on a
news item®. However, it is our view that a broadcaster must take care in such

® Rule 5.4 of the Code by contrast sets out an explicit prohibition that: “Programmes...must
exclude all expressions of the views and opinions of the person providing the service on
matters of political and industrial controversy and matters relating to current public policy
(unless that person is speaking in a legislative forum or in a court of law). Views and opinions
relating to the provision of programme services are also excluded from this requirement”. In
our view, the news in this case did not relate to matter of current public policy. In addition,
Ofcom was not aware of any evidence that the alleged reports written by the journalist, Syed
Anas Pasha, in relation to Ahmed-us Samad Chowdhury were the subject of debate at, for
example, the political level or the media in general. We therefore considered that the
programmes in this case were not dealing with a matter of political or industrial controversy or
a matter relating to current public policy. Therefore, Rule 5.4 did not apply in this case.

25



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

circumstances to ensure that news is presented with due impartiality and that no
perception could be created that its editorial independence is compromised in any
way.

There is no requirement on broadcasters to provide an alternative viewpoint in all
news stories or all issues in the news. All news stories must however be presented
with due impartiality: that is with impartiality adequate or appropriate to the subject
and nature of the programme and of the individual news items. Presenting news
stories with due impartiality in news programmes very much depends on editorial
discretion being exercised appropriately in all the circumstances.

We note the following representations made by the Licensee:

(@ the programmes in question did not breach Rule 5.1 just because various
individuals made criticisms about Syed Anas Pasha’s journalism;

(b) in circumstances where many individuals are expressing the same viewpoint
on a particular news item then it “is not for the broadcaster to invent a body of
differently-held views”; and

(© Channel S tried twice to obtain Syed Anas Pasha’s comments on the matters
being discussed in the programmes “but he refused”; and the “Bangladeshi
community knew very well what Mr. Pasha had alleged in the news media,
and which was already in the [public] domain”.

In line with the broadcaster’s and audience’s right to freedom of expression, Ofcom
underlines that the broadcasting of highly critical comments by particular individuals
of others is not, in itself, a breach of Rule 5.1 and the rules on due impartiality.

It is an editorial matter for the broadcaster as to how it maintains due impartiality.
Ofcom noted that in this case, Channel S said it approached Syed Anas Pasha twice
and asked him to comment but he did not respond. However, just because Channel
S approached Syed Anas Pasha for his comments and he did not respond did not
discharge the Licensee’s obligations under Rule 5.1 of the Code. It was, therefore, on
the facts of this case, the responsibility of Channel S to find an alternative way of
ensuring that these items were presented overall with due impartiality

In this case, Channel S, in broadcasting these news items, where alternative views
were not readily available (because Syed Anas Pasha declined to give an interview
or give comments), might have considered various alternative editorial techniques for
maintaining due impartiality. For example, the Licensee could have: sought
alternative viewpoints to counter the criticisms being made about Syed Anas Pasha
from individuals associated with Syed Anas Pasha; summarised with due objectivity
and in context the allegations being made by Syed Anas Pasha about Ahmed-us
Samad Chowdhury more than just once within the various programmes; summarised
alternative viewpoints to the criticisms being made about Syed Anas Pasha with due
objectivity and in context within a programme, for example, through interviewees
expressing alternative views; made clear with greater frequency and prominence that
they sought comments from Syed Anas Pasha but none were provided; and/or,
ensured that the criticisms being made about Syed Anas Pasha were challenged
more critically by presenters and reporters within the programmes. When reporting
the news, presenters and reporters employed by the channel must take care that
they present the news with due impartiality and maintain the editorial independence
of the channel they represent.

26



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Ofcom recognises that it is an editorial matter for the broadcaster as to how it
presents news with due impartiality. As the Code makes clear, impartiality means not
favouring one side over another. Therefore, for example and depending on the
circumstances, the more prominence that is given over a range of news programmes
to a particular viewpoint the more a broadcaster is likely to need to ensure greater
prominence is given to an alternative viewpoint.

Conclusion on breach of Rule 5.1

Taking all these factors into consideration, Ofcom concluded that on the facts of this
case the news reports did not appropriately balance the criticisms made concerning
Syed Anas Pasha’s journalism in order to ensure that the news reports in question
were presented with due impartiality.

In reaching this decision we have taken particular note that the news stories on
Channel S concerned the Chairman of the Licensee and presented almost
exclusively his viewpoint on the allegations made by Syed Anas Pasha and the
criticisms of Syed Anas Pasha’s journalism. We also took account of the Licensee’s
submissions that the reports related to serious allegations made by Syed Anas
Pasha about Ahmed-us Samad Chowdhury and that these are the subject matter of
defamation proceedings brought by Ahmed-us Samad Chowdhury against Syed
Anas Pasha. Whatever the extent of the truth of any allegations against Ahmed-us
Samad Chowdhury, however, Channel S was under an obligation to report the news
in relation to these allegations with due accuracy and to present it with due
impartiality.

We have taken account of the Licensee’s view that Syed Anas Pasha’s allegations
against Ahmed-us Samad Chowdhury were well known to the UK Bangladeshi
community and were a matter of some controversy within that community. However,
Ofcom does not consider it was appropriate for Channel S to assume prior
knowledge on the part of its viewers about the allegations made against Ahmed-us
Samad Chowdhury in order to discharge its duty to ensure the news was presented
with due impartiality. The requirement for news to be presented with due impartiality
is an objective one which requires an assessment of all the circumstances. In this
case, whether or not the UK Bangladeshi community were familiar with the
allegations Ofcom considered the nature and degree of the criticisms made
concerning Syed Anas Pasha’s journalism, were such that Channel S was required
to take appropriate editorial steps to ensure due impartiality (i.e. that the news
reports did not favour one view over the other). These steps were not taken and
accordingly, Ofcom has found the material to be in breach of Rule 5.1 of the Code.

We are concerned that the breach in this case comes after two previous
contraventions of the Code rules covering due impartiality and elections recorded
against Channel S in Ofcom Broadcast Bulletin 177° and Ofcom Broadcast Bulletin
188’. Should there be any further breaches of the due impartiality and elections rules
of the Code in future by the Licensee, we will consider taking further regulatory
action.

Breach of Rule 5.1

® http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb177/issuel77.pdf

! http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb188/0bb188.pdf

27


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb177/issue177.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb177/issue177.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb188/obb188.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb188/obb188.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Fairness and Privacy Cases
Not Upheld

Complaint by Mr Samee Mian on his own behalf and on behalf

of Deltaclub Group
Dispatches: Riding Europe’s Gravy Train, Channel 4, 15 November 2010

Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment made by Mr
Samee Mian on his own behalf and on behalf of Deltaclub Group (“Deltaclub”). It has
also not upheld Mr Mian’s complaint of unwarranted infringement of privacy.

An edition of Dispatches examined the generous package of salary, expenses and
pensions received by Members of the European Parliament (“MEPs”), alleged
abuses of the system and “who was doing well out of Europe”. One section of the
programme investigated allegations of fraud in relation to European Union (“EU”)
grant money and looked at the case of two London businessmen (Mr Mian and Mr
Shaukat Nawaz Khan) involved in projects that received various EU grants. One
project was a club which was set up to help people from the EU’s newer states to
start businesses in the UK by providing them with business advice and support.

Following the broadcast of the programme, Mr Mian, who was described as running
the project with Mr Khan, complained to Ofcom that he and Deltaclub were treated
unjustly or unfairly in the programme as broadcast and that his privacy and that of
Deltaclub was unwarrantably infringed in the programme as broadcast.

In summary, Ofcom found the following:

e The programme’s reference to Mr Mian and Mr Khan as “business partners” was
reasonable and there was no suggestion that they were the only two people
working on the project. It was also accurate and reasonable for the programme to
refer to the request for repayment of over £800,000 due to “significant issues”.
The programme did not accuse Mr Mian of fraud, but fairly reflected the
circumstances surrounding the request for repayment of the funding. The
commentary made it clear that the training for which the funding had been
granted did take place mostly, but not exclusively, at Deltaclub.

¢ Having approached Mr Joe Lewandowski (a co-founder of the project), Mr Mian
and Mr Khan, the programme makers had obtained information from the three
main people involved in the running or delivery of the project and it was not
incumbent on the programme makers to interview any other parties.

e The use of a photograph of Mr Mian did not result in any unfairness to him.

¢ Mr Mian was given an appropriate and timely opportunity to respond to the
allegations in the programme and the programme’s suggestion that he did not
respond to the programme makers did not result in any unfairness to him.

e There was no unwarranted infringement of Mr Mian’s privacy as a result of the

inclusion of photographs of him as the photographs were similar to others in the
public domain and did not reveal anything personal about him.

28



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Introduction

On 15 November 2010, Channel 4 broadcast an edition of its current affairs
investigative series Dispatches. This edition, entitled Riding Europe’s Gravy Train,
examined the generous package of salary, expenses and pensions received by
Members of the European Parliament (“MEPs”), alleged abuses of the system and
“who was doing well out of Europe”, in the context of the global economic downturn
and the tightening up of the expenses system in the House of Commons and House
of Lords.

One section of the programme investigated allegations of fraud in relation to
European Union (“EU”) grant money. The reporter, Deborah Davies, said:

“Last week the EU’s auditors produced their annual report and as with almost
every year they found serious errors and weaknesses. That means that no one
knows exactly where all the money’s gone...”.

The programme investigated the case of two London businessmen involved in
projects worth over £5 million, which received various EU grants.

Ms Davies said that four years earlier a reputable group of businesses and
universities in East London had applied for a European grant and set up a club to
help people from the EU’s newer states, mainly Eastern Europeans, to start
businesses in the UK. Mr Joe Lewandowski, a co-founder of the project, said that the
aim was to run courses in local colleges offering business advice and support. Ms
Davies said that the project would then have been able to claim over £300,000 in EU
grant money, but that not enough people had applied for the courses. She said that
this had left Mr Lewandowski two options, namely scrapping the scheme or handing
it to someone else and that this was where “Lord Khan [Mr Shaukat Nawaz Khan]
and his business partner, Samee Mian” came in. Both men had been part of the
original consortium that set the scheme up and they took over the running of the
scheme. Mr Lewandowski said that this made sense, as they were offering cash to
keep the project running and to equip the project office and they were already known
to the project. The project was given a European grant.

The reporter said Mr Lewandowski had become suspicious at the way Mr Khan ran
the project and his claims that it had quickly become a huge success. Mr Khan
claimed that in a period of four months the project had delivered 330 business
outputs and run 30 courses, but Mr Lewandowski said that he did not believe that this
was possible.

Ms Davies said that most of the training Mr Khan said had taken place had
“supposedly” been done at Deltaclub, which is part of Deltaclub Group, a group of
companies described on its website as providing “solutions for both individuals and
businesses to grow”. Deltaclub is run by Mr Mian. Ms Davies said that Mr
Lewandowski had “bombarded” the Government Office for London (“GOL”), the body
that administered the European grant, with emails saying that he suspected that
training courses had never happened. GOL would not disclose information to Mr
Lewandowski as he was no longer part of the project, so he contacted Ms Marta
Andreasen, an MEP who he knew was concerned about how EU grants were handed
out. The reporter said that Ms Andreasen’s office and Mr Lewandowski “finally
discovered that GOL had paid Khan and Mian £232,000” and that a few weeks later
GOL said that they had just asked for the money back “after finding what they called
significant issues with Deltaclub”. The programme reported that GOL had been
scrapped and that much of its work had been taken over by a Government

29



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

department, which had confirmed that Mr Khan and Mr Mian were also ordered to
pay back a second grant as well, amounting to a total of £380,000. The programme
then stated that it had also discovered that the names of Mr Khan and Mr Mian were
still attached to at least five other projects worth a total of £5 million.

The reporter said “Khan and Mian didn’t reply to a letter, email or phone calls” and
she approached Mr Khan in the street and asked him why he had not paid back the
EU grants. Mr Khan said the grants were still under discussion and denied that
money should be paid back.

The programme included still photographs of Mr Mian and exterior shots of the
Deltaclub offices.

Following the broadcast of the programme, Mr Mian complained to Ofcom that he
and Deltaclub were treated unjustly or unfairly in the programme as broadcast and
that his privacy and that of Deltaclub was unwarrantably infringed during the making
of the programme and in the programme as broadcast.

The Complaint and Channel 4’s response

Unfair treatment

In summary, Mr Mian complained that he and Deltaclub were treated unjustly or
unfairly in the programme as broadcast in that:

a) The programme included false allegations about Mr Mian and Deltaclub. In
particular:

i) The programme alleged that Mr Mian and Mr Khan were business partners.
This was not true and resulted in the false impression being given that they
were the only two people working on the project. In fact Mr Mian and Mr Khan
were directors of London East Ethnic Business Association (‘LEEBA”), a
business representation organisation that had over 200 members at the time
of the project and eight directors governing the management of the project.
Mr Mian also said that the programme gave the false impression that he and
Mr Khan were business partners at Deltaclub.

In response and in summary Channel 4 stated that the reference to Mr Mian
and Mr Khan as “business partners” was made in the context of explaining
that four years earlier, an organisation which was set up to assist the EU’s
newest member states (mainly East Europeans) start businesses applied for
an EU grant. However as explained in the programme, due to there being too
few people applying for the courses run by the organisation, Mr Lewandowski
had to either scrap the scheme or hand it over to someone else. It was at this
point that Mr Mian and Mr Khan were introduced in the programme as
‘business partners” who took over the project’s operation.

Channel 4 denied that the programme gave the impression that Mr Mian and
Mr Khan were business partners at Deltaclub and said that the reference to
them being business partners only related to their relationship at the time of
taking over the project. Channel 4 stated that in any event they were business
partners on any reasonable interpretation of the phrase. The programme
makers had carefully researched the businesses in which Mr Khan and Mr
Mian were involved and had confirmed they were company directors of

30



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

ii)

LEEBA for almost a decade together. They had also been involved together
for over five years in a company called Asian Link Network.

With reference to the complaint that the programme gave the false impression
that Mr Mian and Mr Khan were the only two people working on the project,
Channel 4 stated that it was made clear in the programme that there were
others involved in the project. Channel 4 further stated that, given the issues
being explored in the programme, it was not necessary to go into a detailed
explanation of the business structure and membership of LEEBA beyond
identifying Mr Mian and Mr Khan. This was because they were the primary
individuals involved with taking over the project, with Mr Mian as Director of
LEEBA and Managing Director of Deltaclub (one of the main delivery partners
of the project) and Mr Khan as the Chief Executive of the project.

The programme alleged that Deltaclub had been asked by GOL to repay over
£800,000 on three projects due to “serious issues”. In fact Deltaclub had not
been asked to pay back any money on any of the projects it had delivered.

Mr Mian said that Deltaclub had never directly received European Regional
Development Funding (“ERDF”) from GOL as Deltaclub was a private
company. Under ERDF regulations, a private company cannot lead an ERDF
programme. Mr Mian stated that there were issues with Deltaclub timesheets,
but pointed out that Mr Lewandowski had received original copies of these
timesheets and had held onto them.

In response and in summary, Channel 4 stated that the programme referred
to the GOL’s confirmation that it had identified “significant issues” with
Deltaclub’s involvement in the project and had therefore asked for the EU
funding to be repaid. Channel 4 said that when the reporter approached Mr
Khan for a response regarding the request for repayment of EU funding she
was referring specifically to Mr Khan and Mr Mian and not to Deltaclub.

Channel 4 said that with reference to the £800,000 figure that would
potentially have to be repaid if Deltaclub was not able to account for funding,
the programme makers’ research had revealed that the GOL, the Department
for Communities and Local Government and the Skills Funding Agency had
all confirmed that they had requested repayments which all together
amounted to £818,615.39.

The programme alleged that Mr Mian and Mr Khan had committed fraud. In
fact the government department concerned had not at any time stated that
there had been fraud. Mr Mian said that LEEBA supported 531 East
European owned businesses through the project, of which 330 businesses
were beneficiaries of the project. He said that the project safeguarded 80 jobs
and created 40 new jobs.

Mr Mian said that the allegation in the programme that there were significant
issues with Deltaclub came directly after the commentary on fraud in relation
to EU projects, therefore highlighting this particular project. Mr Mian stated
that Channel 4 had ignored evidence which showed that Mr Lewandowski,
the main contributor to the programme, had not passed on the paperwork he
received as project manager from Deltaclub and other partners despite
several requests.

31



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

In response, Channel 4 stated that the programme’s references to fraud were
generic and were made in the context of the EU auditors’ findings. The
programme’s commentary clearly stated that there are European projects
“suspected” of fraud. This commentary was accompanied by generic shots of
the interior of the European Parliament. Later the programme introduced a
new sequence which refers to Mr Mian and Mr Khan and at this point the
visuals changed from generic shots of the European Parliament to footage of
a street in East London. Channel 4 said that the programme then went on
explain GOL’s specific reason for requesting repayment of the money. The
programme did not make any express allegation of fraud but relied on the
facts, i.e. the GOL asked for money back “after finding what they called
significant issues with Deltaclub”. Channel 4 said that the programme makers
made efforts to separate the EU auditors’ findings and the story involving the
complainants. Channel 4 added that Mr Mian did not dispute that the request
to return the EU funding had been made.

iv) The programme alleged that training was delivered at Deltaclub premises,
when in fact the business support and training were delivered in various
community locations, benefiting over 500 East European business people. Mr
Mian said that signed registers of the training that took place and the names
of attendees were evidence that the training had taken place.

In response and in summary, Channel 4 said that the programme did not
suggest that training was only delivered at Deltaclub but that “most of the
training had supposedly been done here — at Deltaclub”. Channel 4 stated
that viewers were informed that the initial plan was for the training to be
delivered at other premises and shots of these premises were featured in the
programme.

b &c)

The programme misrepresented material facts and gave an unrealistic and
biased account of the events, as a result of the inclusion of the interview with Mr
Lewandowski speaking about what the issues with the project were, when he was
the person who had mismanaged the project and led it into difficulties. The
programme also failed to interview other representatives of London East
Chambers Partnership (“LECP”) and LEEBA who were involved with the delivery
of the project to get a realistic and unbiased view of the events that occurred
during the project’s lifetime.

Mr Mian said that the East European Business Club Project (‘EEBCP”) was
originally awarded to LECP, where Mr Lewandowski was chief executive and Mr
Mian and Mr Khan were directors. As a result of LECP not being able to deliver
the outputs on the project, the board of LECP requested that GOL novate the
contract for the project to LEEBA, as they were not happy with how Mr
Lewandowski, the initial project manager, had mismanaged the project.

In response, Channel 4 said that the programme makers did not consider it
relevant to interview other representatives of the organisations in order to “get a
view of events that occurred during the project’s lifetime”. Channel 4 said that the
EU funding concerns raised by the GOL were specifically linked to Deltaclub,
which was not involved in the project when Mr Lewandowski was part of it.
Channel 4 said that in addition to the information provided by Mr Lewandowski,
the programme makers carried out further research to ensure what was being
said in the programme was fair and accurate to those concerned.

32



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

d)

Channel 4 stated that the purpose of the programme was to investigate how the
EU budget was spent and who was benefiting from it, both in the UK and abroad.
The sections of the programme that related to Mr Mian examined the issue of
misuse of EU finds and conveyed the fact that EU funds were paid to LEEBA for
training courses, the running of which had been questioned by various bodies, as
referred to in the response at head a) ii) above.

Channel 4 said that, although they and the programme makers were aware of the
background and the problems that arose when Mr Lewandowski left the project
and Mr Mian and Mr Khan took over, this information was not relevant to the EU
funding issue, nor was it relevant to investigate any disagreement between Mr
Lewandowski, Mr Khan and Mr Mian.

Channel 4 stated that Mr Lewandowski explained in the programme that, having
received a letter from Mr Khan, he had doubts about how LEEBA had
successfully completed and delivered the courses after only four months, taking
into account the problems they had had in the past. The programme went on to
explain how Mr Lewandowski investigated his concerns.

Channel 4 said that the request for the return of EU funds had nothing to do with
Mr Lewandowski, who did not pursue any claims for EU funding and did not
receive any money for the projects, as EU funding was only granted after he left
the project. Channel 4 stated that Mr Lewandowski’'s management of the project
prior to his departure was irrelevant.

Channel 4 also referred to correspondence which formed part of the programme
makers’ research and which revealed that the GOL had stated that there were
“significant issues” with Deltaclub and that repayment of the grant was being
requested. Channel 4 said that in addition to the information provided by Mr
Lewandowski, the programme makers carried out further research to ensure that
was being said in the programme was accurate and fair to those concerned.

An image of Mr Mian included in the programme had been deliberately distorted
and digitally edited.

Channel 4 denied that the photo of Mr Mian had been deliberately distorted or
digitally edited and said that it did not differ in any material respect from any
images found on Mr Mian’s own website and on social and professional
networking sites.

Mr Mian was not given an appropriate and timely opportunity to put his views
across and respond to the allegations. Mr Mian said that when the reporter
telephoned his offices, his son told her that Mr Mian was off sick and asked her to
email any questions so that Mr Mian could provide answers and give his side of
the story. The reporter however said that this would not be required due to Mr
Mian’s ill health. However, Channel 4 stated in the programme that Mr Mian
refused to respond.

In response, Channel 4 stated that on 26 October 2010 the programme makers
wrote to Mr Mian in his capacity as director of LEEBA and as a director of
Deltaclub. The letter set out what the programme was about and sought an
opportunity to interview him about his involvement in LEEBA, about why the GOL
had asked for return of a grant, about what action had been taken to refund the
grant and about his involvement in other ongoing EU funded projects. The letter

33



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

was emailed to Mr Mian and also sent by courier to the Deltaclub premises. A
separate letter was sent to Mr Khan. By Monday, 1 November 2010 the reporter
had not received a response and telephoned Mr Mian. The reporter was told that
Mr Mian was out at lunch and Mr Khan was in a meeting. The reporter called
again the same day and was told that Mr Mian was unwell following a series of
strokes he had suffered the previous year. She was also informed that Mr Mian
only came into the office occasionally and would not have “cleared” his emails as
he could not type. The reporter was informed that the letters that had been sent
by courier had arrived. The reporter then asked if the person she spoke to could
ensure that Mr Mian saw the letter and tell Mr Khan that she would like to speak
to him about the programme. The reporter said that she would call back to ensure
Mr Mian had seen the letter and to see whether he wished to comment or not.

Channel 4 said that the reporter denied requesting anyone to ask Mr Khan to
respond on his own behalf and on behalf of the complainants. The reporter
telephoned Mr Mian’s office a number of times later that week but received no
response. Channel 4 stated that, taking into account Mr Mian’s health, Channel 4
and the programme makers discussed what the most appropriate and reasonable
course of action would be. They decided not to pursue Mr Mian further and this
ruled out “doorstepping” him. Channel 4 said that a letter had been sent to Mr
Mian by two reliable means and had been followed up with a number of phone
calls. Mr Mian could therefore have responded if he wished to, but neither he nor
any representative for him or Deltaclub had done so.

Channel 4 stated that, following his doorstep interview, Mr Khan had emailed the
reporter giving more information. However, the email focused on the issues Mr
Khan had with Mr Lewandowski, which Channel 4 said were not relevant to the
points made in the programme and the issues the GOL had with the project.
Channel 4 said that Mr Khan’s response did not purport to be an official response
on behalf of Mr Mian or Deltaclub and that it was therefore fair and accurate to
state that the programme makers did not receive any response from them.

Unwarranted infringement of privacy

Mr Mian also complained that his privacy and that of Deltaclub was unwarrantably
infringed in the programme as broadcast in that:

f)

Images of Mr Mian, taken without his consent, were included in the programme
without his consent. One of those images was distorted. Mr Mian also stated that
the image used in the broadcast was not on any social network site that he was
part of.

In response, Channel 4 stated that Mr Mian did not have a legitimate expectation
of privacy, as his Mr Mian’s identity both in relation to his name and face was in
the public domain and easily accessible. His identity and details about his
professional work were widely available to the public through his “LinkedIn”
profile, Facebook and his company website. Channel 4 said that, given these
circumstances, identifying Mr Mian by photographic image in the programme was
not an infringement of privacy. Channel 4 said that Mr Mian did not complain that
any other information of a private nature had been disclosed.

Decision

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public

34



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy
in, or in the making of, programmes included in such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable,
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.

In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and
transcript and both parties’ written submissions.

Unfair treatment

When considering complaints of unfair treatment, Ofcom has regard to whether the
broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or
unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s

Broadcasting Code (“the Code”). Ofcom had regard to this Rule when reaching its

decisions on the individual heads of complaint detailed below.

a) The programme included false allegations about Mr Mian and Deltaclub.

In considering this part of the complaint, Ofcom had regard to Practice 7.9 of the
Code, which states that before broadcasting a programme, broadcasters should
take reasonable care to satisfy themselves that material facts have not been
presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or
organisation. Ofcom therefore assessed the various ways in which the
complainant said the material facts were presented in an unfair manner.

i) Ofcom first considered the complaint that the programme alleged that Mr
Mian and Mr Khan were business partners and resulted in the false
impression being given that they were the only two people working on the
project. The complaint also alleged that the programme gave the impression
that Mr Mian and Mr Khan were business partners at Deltaclub.

Ofcom noted that the programme introduced this section by stating:

“We've investigated a case of two London businessmen, involved in
schemes worth over five million pounds. Four years ago a reputable group
of businesses and universities in East London applied for a European
grant. They set up a club to help people from the EU’s newest member
states -mainly East Europeans [to] start businesses here. Joe
Lewandowski was a co-founder of the project”.

The programme went on to interview Mr Lewandowski, who said that not
enough people applied for the courses. Ofcom also noted the following
commentary:

“He [Mr Lewandowski] had two options - scrap the scheme or hand it over
to someone else. That’s where these men come in - Shaukat Nawaz Khan
- who calls himself Lord Khan - and his business partner Samee Mian.
Both were among the original consortium who set the scheme up - now
they took over its running’.

35



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Ofcom noted that the programme did refer to Mr Mian and Mr Khan as
“business partners” and that Mr Mian did not deny that he had a business
relationship with Mr Khan. Ofcom also noted that the annual accounts for
LEEBA indicated that Mr Khan and Mr Mian were both directors of the
company and had been for a number of years. Ofcom considered that this
amounted to evidence of an established business relationship. Ofcom also
considered that it was clear from the commentary that the term “business
partners”was being used to describe the relationship at the time the project
was handed over by Mr Lewandowski. Further, the programme did not make
any reference to Mr Mian and Mr Khan being business partners at Deltaclub.
The context in which Deltaclub was mentioned in the programme was when
discussing the issue of training for the project. Taking all these factors into
account, Ofcom took the view that the description of Mr Mian and Mr Khan as
‘business partners”was accurate and reasonable.

Ofcom then went on to consider whether the programme gave the impression
that Mr Mian and Mr Khan were the only two people working on the project.
Ofcom noted that the commentary set out above made the point that there
was a group of businesses involved in the project but that Mr Mian and Mr
Khan were the main people responsible for the running of the project, once it
had been handed to them. Therefore in Ofcom’s view the programme did not
allege that Mr Mian and Mr Khan were the only people involved in the project.

Ofcom then considered the complaint that the programme stated that
Deltaclub had been asked to repay over £800,000 received on three projects
after the GOL had found “serious issues”.

Ofcom noted that the programme stated:

“Lewandowski finally discovered GOL had paid Khan and Mian £232,000.
A few weeks later GOL said they’d asked for the money back after finding
what they called “significant issues” with Deltaclub...GOL was scrapped in
May and much of its work taken over by a government department. They
confirmed that Khan and Mian were ordered to repay not just that grant
but also a second one - a total of £380,000. We've also discovered their
names are still attached to at least five other projects worth a total of 5
million pounds”.

Ofcom acknowledged Mr Mian’s point that Deltaclub, as a private company,
was not entitled to any funding. However in Ofcom’s view the above
commentary did not state that Deltaclub had been given funding. It was clear
from the above commentary that it was Mr Khan and Mr Mian, as members of
the “original consortium who set the scheme up” and who had taken over
running the project from Mr Lewandowski, who were being asked to re-pay
the grant and not Deltaclub itself.

Ofcom also considered the following commentary:
“Unless Deltaclub can justify the money it’s claimed by next month, they’ll
be told to repay a third grant. In total they’re supposed to pay back over
£800,000".

When assessing the commentary, Ofcom considered that by this point in the

programme, it was clear to viewers that Deltaclub’s role in the project was to
assist in providing the training courses that were funded by the grants.

36



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

ii)

Therefore, Ofcom considered that most viewers would have understood that
requests for repayments were being made to Mr Khan and Mr Mian, as the
recipients of the funding, rather than Deltaclub. Ofcom considered that the
programme accurately reflected the letters that the programme makers
received from the GOL and the Department for Communities and Local
Government, which confirmed that issues had been raised over two grants
which amounted to £380,000 as stated in the programme. Also with reference
to Deltaclub, the programme makers had received a letter from the Skills
Funding Agency which explained that it had a contract with Deltaclub, worth
£435,980 to “deliver Train to Gain activity”, which may be subject to
repayment as a result of an audit.

In these circumstances Ofcom considered it was accurate and reasonable for
the programme to refer to the request for repayment of over £800,000 due to
“significant issues”.

Ofcom considered next the complaint that the programme alleged that Mr
Mian and Mr Khan had committed fraud.

The following commentary was included in the programme:

“Last week the European Union’s auditors produced their annual report.
And as with almost every year they found serious errors and weaknesses.
That means no one knows exactly where all the money’s gone...The
previous year almost five hundred million pounds went to European
projects later suspected of fraud. And 28 million pounds of that went on
grants in the UK.

Ofcom considered that the purpose of the programme as a whole was to
investigate how the current EU budget is being spent; either through
generous expenses to MEP’s or through grants, which the section of the
programme complained about focused on. Ofcom noted that this section of
the programme was introduced with a reference to the fact that a substantial
amount of money went to projects “later suspected of fraud”. The programme
then introduced ‘the case of two London businessmen involved in schemes
worth over five million pounds”. Ofcom also noted that this part of the
programme referred to Mr Lewandowski’'s “suspicions” about the running of
the project and Mr Khan’s previous criminal conviction for “forging cheques
and stealing money meant for the community groups”.

Ofcom noted that the programme makers provided material that
demonstrated that they had received confirmation from the GOL that the GOL
were seeking to recover repayment of the grant due to “significant issues”
with Deltaclub. Ofcom therefore considered that the programme makers had
received evidence from a reliable source that repayment of the grant was
being requested. Ofcom also noted that other than stating there were
“significant issues”, the reasons why repayment was being sought were not
made clear in the programme. In Ofcom’s view, the programme did not state
that Mr Mian had committed fraud.

Given the general reference to “fraud” and to the fact that GOL had requested
‘repayment” of the grants, Ofcom considered that some viewers may have
concluded that the repayment was requested due to impropriety on the part of
Mr Mian and/or Mr Khan. However, given the confirmation from GOL that
there were “significant issues” that led to the request for repayment and a

37



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

letter from the Skills Funding Agency which stated that an audit performed by
them considered the use of funding at Delta Club to be “unsatisfactory”,
Ofcom concluded that the programme, while not accusing Mr Mian of fraud,
fairly reflected the circumstances surrounding the request for repayment of
the funding.

Ofcom considered the complaint that the programme alleged that training was
delivered at Deltaclub premises, when in fact the business support and
training were delivered in various community locations, benefiting over 500
East European business people.

Ofcom noted that the programme stated that “The plan was to run courses in
local colleges, like this one”, which was accompanied by a shot of the exterior
of a college called “Barclay Hall”. Ofcom also observed that later in the
programme the reporter explained that “most of the training had supposedly
been done here - at Deltaclub - run by Samee Mian”. This was accompanied
by a shot of the outside of Deltaclub.

Mr Mian complained that the programme alleged that training was delivered
only at Deltaclub. However, Ofcom considered that the above commentary
made it clear that the training for which the funding had been granted took
place mostly, but not exclusively, at Deltaclub.

Ofcom therefore found no unfairness to Mr Mian or Deltaclub in respect of head
a) of the complaint (i.e. each of i) to iv) above).

b) & c)

Ofcom considered heads b) and c) of the complaint together as both raised
similar issues in relation to the reliability of a one contributor, Mr Lewandowski.

Ofcom first assessed the complaint that the programme gave an unrealistic and
biased account of events. This was because it: included an interview with Mr
Lewandowski in relation to what the issues with the project were, when he was
the person who had mismanaged the project and led it into difficulties; but failed
to interview other representatives of LECP and LEEBA that were involved with
the delivery of the project, to get a realistic and unbiased view of the events that
occurred during the project’s lifetime.

In considering this part of the complaint, Ofcom had regard to Practice 7.9 of the
Code, as set out under decision head a) above.

Ofcom noted the following section in the programme:

Commentary: “‘Without knowing his past, Lewandowski quickly became
suspicious of the way Khan was running things now. After
taking over the struggling project, Khan claimed it quickly
became a huge success”.

Mr Lewandowski: “We got a thank you letter saying how the project had gone
really well, it was successful and that they succeeded in
delivering 330 business outputs and ah, 30 courses from
the time that they'd taken over the project at the end of
November through to the end of March 2008”.

38



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Reporter: “So in four months...?”

Mr Lewandowski: “In four months they had suddenly delivered all the outputs
and it just wasn’t doable. | couldn’t believe that in three and
a half months when you knock out Christmas that all the
work could have been done and within, given the problems
that we’'d had in the past’.

In Ofcom’s view, the above commentary suggested that Mr Lewandowski’'s
opinion was that the issues with the running of the project only became apparent
after Mr Mian and Mr Khan became involved and that this was because training
did not happen as they claimed. This was further highlighted later in the
programme when the reporter stated that Mr Lewandowski had:

“..bombarded GOL with emails saying he suspected the training courses
Khan and Mian claimed for had never happened. But GOL wouldn't tell him
anything because he wasn'’t part of the project any more”.

Ofcom noted Mr Mian’s submissions that there had been issues with Mr
Lewandowski’'s management of the project and that he had not handed over
paperwork which was being requested by the GOL, and that there was no
mention of this in the programme. Ofcom recognised the potential for unfairness
to Mr Mian and Deltaclub in suggesting problems experienced by the project were
solely the responsibility of Mr Khan and Mr Mian and omitting references to
concerns about Mr Lewandowski’'s management of the project.

Ofcom recognises that programme makers and broadcasters are entitled to
exercise their editorial discretion and legitimately select what material to include
in a programme, provided that in exercising this discretion they do not cause
unfairness to an individual or organisation. Therefore, Ofcom went on to consider
what steps were taken by the programme makers to avoid unfairness, and the
information they had available to them at the time.

Channel 4 provided Ofcom with letters that the programme makers had seen
during their research. One letter, from the GOL to Mr Lewandowski and dated 6
November 2009, stated:

“I can confirm that following our visit we have written to LEEBA explaining that
the audit identified significant issues on the match funding provided by
Deltaclub in the form of staff activities”.

An email from the Skills Funding Agency, dated 11 November 2010, stated:

“The Skills Funding Agency currently has an ESF funded contract with Delta
Club to deliver Train to Gain activity. An audit performed by Agency staff in
July 2010 considered the use of ESF funding at this provider to be
unsatisfactory, The Agency has asked Delta Club to carry out a 100 percent
check of all its funded provision and report back to the Agency by early
December. Once the 100 percent check is complete, the Agency’s staff will
carry out a follow up visit to verify the results of the internal check. The
Agency will require Delta Club to repay funds associated with any errors
arising through this process”.

A letter from the Department for Communities and Local Government to the
reporter, dated 26 October 2010, stated:

39



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

“In April 2006, an ERDF contract was awarded to East European Business
Club. The project’s main aim was to provide support for people setting up
businesses in deprived areas of London. The ERDF grant was £232,695.

An inspection visit was conducted by the former Government Office for
London in autumn 2009. The visit found that the organisation could not
provide records of its expenditure as required by the European Regulations.
As a result repayment of the full ERDF grant was demanded.

A further inspection visit was undertaken to another ERDF project run by the
same organisation. This showed similar weaknesses and repayment of the
ERDF grant demanded. This organisation did not receive any other funding
from ERDF 2000-2006 Programme in London”.

Ofcom considered that these letters confirmed that LEEBA was asked to repay
the grants because it was not able to provide evidence of expenditure in relation
to the project. Ofcom noted that the programme reflected this by stating that the
GOL had asked for repayment of the fund “due to significant issues with
Deltaclub”. Ofcom also considered that, because of Mr Lewandowski’s reference
to his suspicions that training did not take place, viewers may have concluded
that the repayment was being requested because training had not in fact taken
place and that was the reason why the relevant documentation could not be
provided. However, Ofcom also acknowledged that, later in the programme, Mr
Khan stated that training had taken place and therefore viewers would have been
able to form their own opinion on this point.

Ofcom noted Mr Mian’s complaint that Mr Lewandowski was biased and
misrepresented what actually happened, and that the programme makers did not
interview any representatives of LECP and LEEBA who were involved with the
delivery of the project to obtain their version of events relating to the project.
Ofcom took into account Channel 4’s submission that, while the programme
makers were aware of a “fall out” between Mr Lewandowski and Mr Mian and Mr
Khan, it was not material to the matters being discussed in the programme -
namely that repayment of funding given to the project had been requested.
Ofcom noted that in addition to Mr Lewandowski voicing his suspicions on the
programme, the programme makers had sought information from the relevant
bodies to satisfy themselves that there was evidence to support the various
issues raised by Mr Lewandowski. Ofcom also had regard to the facts that it
would have been clear to viewers that Mr Lewandowski held strong views on the
subject; and that (having approached Mr Lewandowski, Mr Mian and Mr Khan
about the issues) the programme makers had obtained or attempted to obtain
information from the three main people involved in the running or delivery of the
project.

Taking all the above factors into account, Ofcom considered that it was not
incumbent on the programme makers to interview any other parties to ensure that
material facts were presented in a way that was fair to Mr Mian or Deltaclub.

Ofcom therefore found no unfairness to Mr Mian and Deltaclub in relation to heads b)
and c) of the complaint.

d) Ofcom considered the complaint that an image of Mr Mian which was included in
the programme had been deliberately distorted and digitally edited.

40



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

In considering this part of the complaint, Ofcom had regard to Practice 7.9 of the
Code, as set out under decision head a) above.

Ofcom recognised that there was a dispute between the parties as to whether the
image referred to had been deliberately distorted and digitally edited. On the
information available, it was not possible for Ofcom to reach a conclusion on this
point. In any event, it is not Ofcom’s role to establish whether or not the image
had been edited as Mr Mian complained but rather to determine whether the
programme makers took reasonable care not to present, disregard or omit
material facts in a way that was unfair to him.

Ofcom noted that there were two images of Mr Mian which appeared in the
programme. Both images were shots of Mr Mian’s head. These images were
shown in the programme briefly, did not appear to be extraordinary or unusual in
any way and were included merely to identify him to viewers. Ofcom also
considered that the photographs did not appear to differ materially from pictures
of Mr Mian on his website.

Taking these factors into account, Ofcom was satisfied that the programme
makers had taken reasonable care not to present, disregard or omit material facts
in a way that was unfair to Mr Mian.

Ofcom therefore found no unfairness to Mr Mian in this respect.

Ofcom considered the complaint that Mr Mian was not given an appropriate and
timely opportunity to respond to allegations. Mr Mian said that when the reporter
telephoned his offices, his son told her that Mr Mian was off sick and asked her to
email any questions so that Mr Mian could provide answers and give his side of
the story. Mr Mian went on to complain that the reporter told Mr Mian’s son that,
because of Mr Mian’s health, she would not pursue speaking with him and asked
him to ask Mr Khan to respond to her email. The reporter later confirmed receipt
of Mr Khan’s email but, despite her informing Mr Khan that all relevant material
he had supplied would be fairly reflected in the programme, she said in the
programme that Mr Mian and Deltaclub “had refused to comment”.

In considering this part of the complaint, Ofcom had regard to Practice 7.11 of the
Code, which states that if a programme alleges wrongdoing or incompetence or
makes other significant allegations, those concerned should normally are given
an appropriate and timely opportunity to respond.

Ofcom noted the following commentary in the programme:

“Khan and Mian didn’t reply to a letter, email or phone calls, so we
approached Khan directly”.

Ofcom observed from the above commentary that the programme did not say, as
stated in Mr Mian’s complaint, that Mr Mian had “refused to comment” but that Mr
Mian “didn’t reply...”. Directly following the above comment, the reporter was
shown approaching Mr Khan and addressing questions to him. Ofcom noted that
Mr Khan sent an email providing more information to the reporter following the
doorstep interview and that Mr Mian did not dispute that he did not respond to the
programme makers.

41



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Ofcom noted that the programme alleged impropriety on the part of Mr Mian (as
outlined in subhead iii) of the Provisional Decision). In Ofcom’s view this
amounted to a serious allegation about Mr Mian and Deltaclub.

In these circumstances, it was incumbent on the programme makers to give Mr
Mian an appropriate and timely opportunity to respond. Ofcom noted that the
programme makers sent a letter dated 26 October 2010 to Mr Mian, by post and
email, 20 days before the programme was broadcast. The letter requested an
interview with Mr Mian, outlined the allegations that were going to be made in the
programme and referred to the date of the intended broadcast. Ofcom noted that
there was a disparity between the parties’ accounts as to whom the reporter had
contacted, how many times the reporter had followed up with Mr Mian directly
and what was said by the reporter. However, as referred to under decision head
d) above, Ofcom'’s role is not to resolve conflicts of evidence as to the nature or
accuracy of particular accounts of events but to adjudicate on whether Mr Mian
had been treated unfairly in the programme as broadcast.

Ofcom took into account the fact that the programme makers wrote to Mr Mian
asking him to comment nearly three weeks before the broadcast and, as
acknowledged by both parties, attempted to follow up with phone calls when they
had not received a response. Taking these factors into consideration, Ofcom
considered that the programme makers had given Mr Mian an appropriate and
timely opportunity to respond to the allegations made in the programme.

Ofcom concluded that the comment in the programme that Mr Mian “didn’t reply”,
was factually correct because the programme makers did not receive a response
from him. The programme makers were aware that Mr Mian had been ill and this
was likely to have impeded his ability to respond, and this in turn resulted in the
programme makers taking the decision not to doorstep Mr Mian.

Taking into account the factors above, Ofcom considered that, the programme
makers provided Mr Mian with an appropriate and timely opportunity to respond
to the allegations in the programme; and in stating that Mr Mian did not reply to a
letter, email or phone calls, the programme makers had accurately stated the
position.

Ofcom therefore did not consider that Mr Mian was treated unfairly in the
programme as broadcast.

Unwarranted infringement of privacy

In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the
competing rights of the broadcasters to freedom of expression. Neither right as such
has precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is
necessary to focus intensely on the comparative importance of the specific rights.
Any justification for interfering with or restricting each right must be taken into
account and any interference or restriction must be proportionate.

This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any
infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material
included in programmes, must be warranted.

f) Ofcom considered the complaint that two images of Mr Mian were included in the
programme without his consent. Mr Mian also complained that one of the two

42



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

images was distorted. Mr Mian also stated that one image used in the broadcast
was not on any social network site that he was part of.

Ofcom took into consideration Rule 8.6 of the Code which states that if the
broadcast of a programme would infringe the privacy of a person or organisation,
consent should be obtained before the relevant material is broadcast, unless the
infringement of privacy is warranted.

Ofcom’s finding on the complaint that a photograph of Mr Mian shown in the
programme was distorted is set out at decision head d) above.

Ofcom first considered the extent to which Mr Mian had a legitimate expectation
that a photograph of him would not be broadcast in the programme.

Ofcom noted that two photographs of Mr Mian in a suit were shown in the
programme. One appeared to be similar to the photograph Mr Mian used on his
“LinkedIn” profile. The other photograph was a headshot of Mr Mian in a suit.
Although Ofcom could not conclusively determine where Channel 4 had obtained
the photographs that were broadcast, it considered that the images were similar
to those published on Mr Mian’s “LinkedIn” profile and Facebook page. In
addition, Ofcom also noted that the photographs in question did not reveal
anything personal about Mr Mian. Taking into account the fact that similar images
of Mr Mian were available in the public domain and the fact that there was
nothing inherently private about the photographs themselves, Ofcom considered
that Mr Mian did not have a legitimate expectation of privacy in relation to the
photographs which were broadcast in the programme.

Having taken account of these factors, Ofcom did not go on to consider whether
Mr Mian’s consent was required and whether any infringement of Mr Mian’s
privacy was warranted.

Ofcom therefore found no unwarranted infringement of Mr Mian’s or Deltaclub’s
privacy in the broadcast of the programme.

Accordingly, Ofcom has not upheld Mr Mian’s complaint of unfair treatment
and of unwarranted infringement of privacy in the broadcast of the programme.

43



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Other Programmes Not in Breach
Up to 12 March 2012

Programme Broadcaster | Transmission | Categories
Date
Celebrity Big Brother's Bit on Channel 5 24/01/2012 Drugs, smoking,
the Side solvents or alcohol
Storm Night Storm 23/01/2012 Participation TV -
Other




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203

2 April 2012

Complaints Assessed, Not Investigated
Between 28 February and 12 March 2012

This is a list of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided not to
pursue because they did not raise issues warranting investigation.

Programme Broadcaster Transmission | Categories Number of
Date complaints

606 BBC Radio 5 Live 25/02/2012 Generally accepted 1
standards

10 O'Clock Live Channel 4 29/02/2012 Generally accepted 3
standards

10 O'Clock Live Channel 4 07/03/2012 Religious/Beliefs 4
discrimination/offence

40D smartphones Channel 4 29/02/2012 Materially misleading 1

promotion

40D smartphones Channel 4 01/03/2012 Materially misleading 1

promotion

40D smartphones E4 24/02/2012 Materially misleading 1

promotion

4thought.tv Channel 4 20/02/2012 Sexual orientation 1
discrimination/offence

4thought.tv Channel 4 22/02/2012 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

4thought.tv Channel 4 23/02/2012 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

5 News at 5 Channel 5 08/03/2012 Generally accepted 1
standards

A Girl's Guide to 21st 5* 24/02/2012 Sexual material 1

Century Sex

A Girl's Guide to 21st 5* n/a Gender 1

Century Sex discrimination/offence

A Room with a View Channel 4 08/03/2012 Nudity 4

According to Jim Channel 4 08/03/2012 Violence and 1
dangerous behaviour

Advertisement for the Channel 5 23/02/2012 Political advertising 1

Daily Express

Aircrash Confidential Discovery n/a Generally accepted 1

(trailer) standards

Alex Polizzi: The Fixer BBC 2 14/02/2012 Offensive language

All Star Family Fortunes ITV1 25/02/2012 Outside of remit /
other

American Hoggers Bio 02/03/2012 Animal welfare

Antiques Roadshow Yesterday 28/02/2012 Race

promotion discrimination/offence

ARY World ARY n/a Generally accepted 1
standards

BBC News at Six BBC 1 01/03/2012 Generally accepted 2
standards

BBC News at Ten BBC 1 01/03/2012 Generally accepted 2
standards

Benidorm ITV1 24/02/2012 Generally accepted 1
standards

Big Breakfast Heart FM (West n/a Competitions 1

Midlands)
Big Fat Gypsy Weddings | Channel 4 25/02/2012 Animal welfare 1

45




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203

2 April 2012

Big Fat Gypsy Weddings | Channel 4 25/02/2012 Generally accepted 1
standards

Big Fat Gypsy Weddings | Channel 4 28/02/2012 Animal welfare 6

Big Fat Gypsy Weddings | Channel 4 28/02/2012 Race 1
discrimination/offence

Big Fat Gypsy Weddings | Channel 4 03/03/2012 Animal welfare 1

Big Fat Gypsy Weddings | Channel 4 06/03/2012 Animal welfare 7

Big Fat Gypsy Weddings | Channel 4 06/03/2012 Generally accepted 3
standards

Big Fat Gypsy Weddings | Channel 4 10/03/2012 Offensive language

Brainiac: Science Abuse Pick TV 07/03/2012 Gender
discrimination/offence

Celebrity Juice ITV1 21/01/2012 Sexual material

Channel | News Channel | 14/02/2012 Promotion of
products/services

Charity appeal Noor TV 07/01/2012 Charity appeals

Charley Boorman's Channel 5 12/12/2011 Offensive language

Extreme Frontiers

Christian O'Connell Absolute Radio 05/03/2012 Generally accepted 1

Breakfast Show standards

Clare in the Community BBC Radio 4 16/02/2012 Sexual material 1

Come Dine with Me Channel 4 21/02/2012 Sexual material 1

Competition MTV n/a Competitions 1

Coppers Channel 4 27/02/2012 Animal welfare 7

Coronation Street ITV1 23/02/2012 Harm 1

Coronation Street ITV1 27/02/2012 Generally accepted 2
standards

Coronation Street ITV1 05/03/2012 Drugs, smoking, 1
solvents or alcohol

Coronation Street (trailer) | ITV1 05/03/2012 Generally accepted 1
standards

Countdown Channel 4 24/02/2012 Due impartiality/bias

Countdown Channel 4 08/03/2012 Generally accepted
standards

Dancing on Ice ITV1 26/02/2012 Generally accepted 1
standards

Dancing on Ice ITV1 26/02/2012 Violence and 1
dangerous behaviour

Dancing on Ice ITV1 04/03/2012 Outside of remit / 1
other

Dancing on Ice ITV1 04/03/2012 Sexual material 3

Dancing on Ice ITV1 11/03/2012 Generally accepted 1
standards

Dermot O'Leary BBC Radio 2 18/02/2012 Sexual orientation 1
discrimination/offence

Dickinson's Real Deal ITV1 21/02/2012 Competitions

Doctors BBC 1 13/02/2012 Scheduling

Downtown Breakfast Downtown Radio 27/02/2012 Generally accepted
standards

EastEnders BBC 1 20/02/2012 Race 1
discrimination/offence

EastEnders BBC 1 01/03/2012 Outside of remit / 1
other

EastEnders BBC 1 08/03/2012 Gender 1

46




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

discrimination/offence

Eastenders BBC1 n/a Generally accepted 1
standards

EastEnders (trailer) BBC 1 12/03/2012 Outside of remit / 1
other

Ei Jonopade Bangla TV 16/01/2012 Due impartiality/bias

Embarrassing Bodies Channel 4 05/03/2012 Generally accepted
standards

Emmerdale ITV1 n/a Drugs, smoking, 1
solvents or alcohol

Emmerdale ITV1 13/02/2012 Generally accepted 2
standards

Emmerdale ITV1 29/02/2012 Offensive language 1

Emmerdale ITV1 05/03/2012 Sexual orientation 17
discrimination/offence

Emmerdale ITV1 08/03/2012 Violence and 1
dangerous behaviour

Fighting Talk BBC Radio 5 Live 03/03/2012 Generally accepted 1
standards

Film4 promotion Channel 4 n/a Sexual material

Ford Football Special Sky Sports 1 15/01/2012 Offensive language

Newcastle v QPR

Formula 1 Sky Sports n/a Outside of remit / 1
other

Formula 1 Sky Sports 01/03/2012 Outside of remit / 1
other

Foyle's War ITV3 04/03/2012 Advertising 1
scheduling

Programming BBC Radio 4 Extra n/a Scheduling

Geordie Shore MTV 21/02/2012 Generally accepted
standards

Goals on Sunday Sky Sports 1 26/02/2012 Generally accepted 1
standards

Got to Dance Sky2 25/02/2012 Competitions

Great British Railway BBC 4 05/03/2012 Outside of remit /

Journeys other

Greigsy at Breakfast Northsound 1 23/02/2012 Due impartiality/bias

Halfords' sponsorship of Dave 08/02/2012 Generally accepted

Happy Motoring on Dave standards

Halfords' sponsorship of Dave 24/02/2012 Generally accepted 1

Happy Motoring on Dave standards

Han: The Price of Community Channel 19/02/2012 Violence and 1

Freedom dangerous behaviour

Harry Hill's TV Burp ITV1 18/02/2012 Violence and 1
dangerous behaviour

Harveys's sponsorship of | ITV1 n/a Gender 2

Coronation Street discrimination/offence

Harveys's sponsorship of | ITV1 n/a Generally accepted 6

Coronation Street standards

Hollyoaks Channel 4 01/03/2012 Sexual orientation 1
discrimination/offence

Home and Away Channel 5 n/a Sexual material 1

Homeland Channel 4 26/02/2012 Offensive language 2

HR Comedy By Nigel BBC Radio 4 22/02/2012 Generally accepted 1

Williams standards

Hush Film 4 07/03/2012 Offensive language 1

47




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203

2 April 2012

I'm in a Boy Band! BBC 2 26/02/2012 Scheduling 1
I'm in a Girl Group! BBC 2 04/03/2012 Offensive language 1
Inspector Morse ITV3 01/03/2012 Advertising minutage 1
International Football ITV1 29/02/2012 Generally accepted 1
Highlights standards
International Twenty20 Sky Sports 1 23/02/2012 Offensive language
Cricket
International Twenty20 Sky Sports 1 27/02/2012 Generally accepted
Cricket standards
IRT Deadliest Roads History 23/02/2012 Generally accepted

standards
Isme.com's sponsorship ITV1 02/03/2012 Generally accepted
of Loose Women standards
Isme.com's sponsorship ITV1 08/03/2012 Generally accepted
of Loose Women standards
ITN News ITV1 05/03/2012 Outside of remit /

other
ITV News and Weather ITV1 06/03/2012 Due accuracy
ITV News at Ten and ITV1 24/02/2012 Generally accepted
Weather standards
ITV Player promotion ITV4 10/02/2012 Materially misleading
Jack FM Jack FM Oxfordshire 06/03/2012 Generally accepted

standards

James O'Brien LBC 97.3FM 06/03/2012 Disability
discrimination/offence

Jonotar Moncho Bangla TV 11/01/2012 Due impartiality/bias

Joop Homme's Alibi n/a Race

sponsorship of Body of discrimination/offence

Proof

Junior Doctors: Your Life | BBC 3 01/03/2012 Offensive language

in Their Hands

Keith Allen Meets Nick Channel 4 05/03/2012 Generally accepted

Griffin standards

Keith Allen Meets Nick Channel 4 06/03/2012 Sexual orientation

Griffin discrimination/offence

Kick the Mould Out 105.9 Bishop FM 23/02/2012 Generally accepted
standards

Kundli Aur Kismat/Future | Sunrise TV 08/02/2012 Advertising/editorial

& Fortune distinction

Let's Dance for Sport BBC 1 25/02/2012 Offensive language

Relief

Let's Dance for Sport BBC 1 25/02/2012 Scheduling

Relief

Let's Dance for Sport BBC 1 03/03/2012 Outside of remit /

Relief other

Let's Dance for Sport BBC 1 10/03/2012 Generally accepted 1

Relief standards

Loose Women ITV1 17/02/2012 Gender 1
discrimination/offence

Loose Women ITV1 23/02/2012 Due impartiality/bias

Loose Women ITV1 02/03/2012 Gender
discrimination/offence

Lorraine ITV1 01/03/2012 Offensive language

Macleans' sponsorship of | ITV1 n/a Harm

Dancing on Ice

Magnum Mini's ITV1 27/02/2012 Sponsorship credits 1

48




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

sponsorship of ITV

Mystery Dramas

Magnum Mini's ITV1 n/a Sponsorship credits

sponsorship of ITV

Mystery Dramas

Make Bradford British Channel 4 01/03/2012 Race
discrimination/offence

Make Bradford British Channel 4 01/03/2012 Religious/Beliefs
discrimination/offence

Make Bradford British Channel 4 01/03/2012 Generally accepted
standards

Make Bradford British Channel 4 08/03/2012 Race
discrimination/offence

Make Bradford British Channel 4 29/02/2012 Offensive language

(trailer)

Men In Black Comedy Central 19/02/2012 Hypnotic and other
techniques

Metro in the Mornings Metro Radio 28/02/2012 Crime

Mr and Mrs Smith BBC Radio 4 14/02/2012 Sexual material

My Dad is a Woman ITV1 29/02/2012 Scheduling

(trailer)

Naughty Naughty Pets CITVv 19/02/2012 Sexual material

Nazi Titanic Channel 5 06/03/2012 Suicide and self harm

Never Mind the BBC 2 06/03/2012 Race

Buzzcocks discrimination/offence

News Review DM Digital 21/01/2012 Generally accepted
standards

News, Sport and Weather | Sky News 21/02/2012 Race
discrimination/offence

Official Top 10 Viva 07/02/2012 Nudity

One Born Every Minute Channel 4 29/02/2012 Materially misleading

Paralympic Swimming BBC Interactive Red 04/03/2012 Disability

Trials Button (Channel 301 discrimination/offence

on Freeview)

Party Paramedics Channel 4 23/01/2012 Materially misleading

Party Paramedics 40D service n/a Outside of remit /
other

Pedigree Dogs Exposed BBC 4 27/02/2012 Outside of remit /
other

PM BBC Radio 4 22/02/2012 Generally accepted
standards

Postcode Lottery BBC 1 05/03/2012 Outside of remit /
other

Proud and Prejudiced Channel 4 27/02/2012 Race
discrimination/offence

Proud and Prejudiced Channel 4 27/02/2012 Generally accepted
standards

Psychic TV Psychic TV n/a Participation TV -
Misleadingness

Question Time BBC 1 23/02/2012 Generally accepted
standards

Question Time BBC 1 01/03/2012 Generally accepted
standards

Regional News and BBC 1 20/02/2012 Outside of remit /

Weather other

Regional News and BBC 1 01/03/2012 Outside of remit /

Weather other

49




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203

2 April 2012
Regional News and BBC 1 07/03/2012 Outside of remit / 1
Weather other
Royal Marines: Mission Channel 5 05/03/2012 Offensive language 1
Afghanistan
Russell Howard's Good BBC 3 24/02/2012 Sexual orientation 1
News discrimination/offence
Saturday Kitchen BBC 1 10/03/2012 Race 1
discrimination/offence
Saturday Kitchen BBC 1 10/03/2012 Race 1
discrimination/offence
/ Scheduling
Save The Children Ad Smooth Radio 14/02/2012 Political advertising
Simon Bates at Breakfast | Smooth Radio 01/03/2012 Transgender
discrimination/offence
Six Nations Rugby Union | BBC 1 04/02/2012 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence
Six Nations Rugby Union | BBC 2 26/02/2012 Generally accepted 1
standards
Skins E4 05/03/2012 Sexual material 1
Sky & BBC News - Oscar | Sky News / BBC News | n/a Disability 1
Features discrimination/offence
Sky News Sky News 29/02/2012 Due impartiality/bias 1
Splash BBC 2 17/12/2011 Nudity 1
SpongeBob SquarePants | Nickelodeon 02/03/2012 Offensive language 1
Steve Berry Talksport 26/02/2012 Generally accepted 1
standards
Storm TV Storm 17/02/2012 Participation TV - 1
Protection of under
18s
Sun, Sea and A&E Pick TV 07/03/2012 Offensive language 1
Take Me Out ITvV1 02/03/2012 Materially misleading 1
The Agency (trailer) CBS Action 20/02/2012 Offensive language 1
The Bank Job Channel 4 02/03/2012 Offensive language 2
The Bank Job Channel 4 10/03/2012 Materially misleading 1
The Big Bang Theory E4 n/a Sexual material 1
The Big Questions BBC 1 04/03/2012 Fairness 1
The Business Show Hope FM 13/02/2012 Commercial 1
(Bournemouth) communications on
radio
The Chairman's Interview | Yorkshire Radio 29/02/2012 Generally accepted 2
standards
The Chase ITV1 22/02/2012 Competitions
The Chase ITV1 02/03/2012 Competitions
The Chase ITV1 09/03/2012 Generally accepted
standards
The Chris Moyles Show BBC Radio 1 22/02/2012 Generally accepted 2
standards
The Da Vinci Code Channel 5 04/03/2012 Scheduling 1
The Da Vinci Shroud - Channel 5 01/03/2012 Violence and 1
Revealed dangerous behaviour
The Fresh Prince of Bel n/a n/a Sexual material 1
Air
The Jonathan Ross Show | ITV1 10/03/2012 Generally accepted 1

standards

50




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203

2 April 2012

The Mad Bad Ad Show Channel 4 22/02/2012 Race 1
discrimination/offence

The Mad Bad Ad Show Channel 4 02/03/2012 Generally accepted 1
standards

The Matt Edmondson BBC Radio 1 22/02/2012 Generally accepted 1

Show standards

The National Lottery BBC 1 24/02/2012 Drugs, smoking, 1

Friday Night Draws solvents or alcohol

The One Show BBC 1 08/03/2012 Generally accepted 1
standards

The Only Way is Essex ITV2 19/02/2012 Gender 1
discrimination/offence

The Only Way is Essex ITV2 26/02/2012 Crime

The Only Way is Essex ITV2 26/02/2012 Violence and
dangerous behaviour

The Real Radio Football Real Radio Scotland 05/03/2012 Generally accepted 1

Phone-In standards

The Week with George Talksport 17/02/2012 Race 1

Galloway discrimination/offence

The West Country Tonight | ITV1 West Country 28/02/2012 Generally accepted 1
standards

The Wright Stuff Channel 5 08/02/2012 Race 1
discrimination/offence

The Wright Stuff Channel 5 02/03/2012 Generally accepted 1
standards

The Wright Stuff Channel 5 05/03/2012 Due impartiality/bias

This Morning ITV1 Granada 23/02/2012 Generally accepted
standards

This Morning ITV1 21/02/2012 Generally accepted 18
standards

This Morning ITV1 06/03/2012 Generally accepted 1
standards

This Week BBC 1 09/03/2012 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

This Week's Fresh Music | 4 Music 02/03/2012 Nudity 1

Top 20

Those Who Kill (trailer) ITV3 19/02/2012 Generally accepted 1
standards

Those Who Kill (trailer) ITV3 22/02/2012 Generally accepted 1
standards

Those Who Kill (trailer) ITV3 22/02/2012 Hypnotic and other 2
techniques

Those Who Kill (trailer) ITV3 05/03/2012 Hypnotic and other 1
technigues

Those Who Kill (trailer) ITV3 n/a Hypnotic and other 2
techniques

Today BBC Radio 4 09/03/2012 Outside of remit / 1
other

Tom and Jerry Boomerang 28/02/2012 Drugs, smoking, 1
solvents or alcohol

Tombola.co.uk's ITV1 27/02/2012 Generally accepted 1

sponsorship of standards

Emmerdale

Tombola.co.uk's ITV1 n/a Gambling 1

sponsorship of

Emmerdale

Tombola.co.uk's ITV1 n/a Generally accepted 1

sponsorship of

standards

51




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203

2 April 2012

Emmerdale

Tonight: Public v Private ITV1 01/03/2012 Due impartiality/bias 15

Sector - Who Wins?

Top Gear BBC 2 04/03/2012 Materially misleading 1

Top Gear BBC 2 04/03/2012 Generally accepted 1
standards

Traffic Cops Watch 16/02/2012 Nudity 1

Traffic Cops Watch 16/02/2012 Offensive language 1

Tropic Thunder BBC 3 04/02/2012 Scheduling 1

Tuff Puppy Nickelodeon 04/03/2012 Generally accepted 1
standards

Upstairs, Downstairs BBC 1 04/03/2012 Sexual material 1

Victorious Nickelodeon 20/02/2012 Generally accepted 1
standards

Waterloo Road BBC 1 22/02/2012 Violence and 9
dangerous behaviour

Weekends with Ricky K Citybeat 96.7FM 03/03/2012 Offensive language

White Heat (trailer) BBC 2 08/03/2012 Sexual material

Whitechapel ITV1 05/03/2012 Generally accepted
standards

Whitechapel ITV1 Yorkshire 13/02/2012 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Whitney's Addictions: Channel 5 21/02/2012 Generally accepted 1

Death of a Diva standards

Wingin' It BBC 1 23/02/2012 Offensive language

Winx Club Pop 17/02/2012 Nudity

Wonga.com’s Channel 5 n/a Age

sponsorship of Channel 5 discrimination/offence

drama

Wonga.com’s Channel 5 n/a Generally accepted 1

sponsorship of Channel 5 standards

drama

You've Been Framed! ITV1 03/03/2012 Generally accepted 1
standards

You've Been Framed! ITV1 03/03/2012 Generally accepted 2
standards

52




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 203
2 April 2012

Investigations List

If Ofcom considers that a broadcast may have breached its codes, it will start an

investigation.

Here is an alphabetical list of new investigations launched between 15 and 28 March

2012.
Programme Broadcaster Transmission Date
Advertising minutage S4C 17 March 2012
Advertising minutage S4C 5 and 8 March 2012

Bluebird Live SportxxxGirls 4 March 2012
Channel S News Channel S 9 February 2012
Death on the Nile ITV1 17 March 2012

Doktorunuz Sizinle

Kanal 7 Avrupa

1 February 2012

sponsorship of Coach Trip

Emmerdale ITV1 22 March 2012
Hollyoaks Channel 4 12 March 2012
Home and Away Channel 5 13 March 2012
Jorbozeh 11 GEM TV 1 February 2012
Peace TV Peace TV various

Sri Lanka's Killing Fields Channel 4 14 March 2012
Transitions Adaptive Lenses' Channel 4 5 March 2012

It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily

mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in

breaches of the Codes being recorded.

For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts

investigations go to:

http://stakeholders.ofcom.orqg.uk/broadcasting/qguidance/complaints-

sanctions/standards/.

For fairness and privacy complaints go to:

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/quidance/complaints-

sanctions/fairness/.

53


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/

