
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 199 
6 February 2012 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 

2 

Contents 
 
 

Introduction 3 
 

Standards cases 
 

In Breach 
 
To the Stage: Eminem  
Flava, 7 December 2011, 18:00 4 
 
Eyewitness 
Ahlulbayt TV, 27 September 2011, 18:30 6 
 

Advertising Scheduling cases 
 

In Breach 
 
Advertising minutage 
ARY Qtv, 9 October 2011, 06:00 12 
 
Advertising minutage 
Channel I, 30 September 2011, 22:00, and 
1 October 2011, 21:00 to 23:00 14 
 
Breach findings table 
Code on the Scheduling of Television Advertising 
compliance reports 16 
 

Fairness and Privacy cases 
 

Not Upheld 
 
Complaint by Mr Barry Dungey  
The Pet Detectives, Channel 4, 22 August 2011 17 
 
Complaint by The Reverend Colin Coward  
Straight Talk, Voice of Africa Radio, 21 August 2011 27 
 
Complaint by Mr Robert Bennett  
Road Wars, Pick TV, 26 September 2011 36 
 

Other Programmes Not in Breach 40  
 

Complaints Assessed, Not Investigated 41 
 

Investigations List 50



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 

3 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives1, 
Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed below. 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes, as well as licence conditions with which 
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. These include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”), which, can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 
COSTA can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, 
which relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains 
regulatory responsibility. These include: 

 

 the prohibition on ‘political’ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising2.  

  
 The BCAP Code is at: www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx 

 

d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 
requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information on television and radio licences can 
be found at: http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/ and 
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/. 

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 
provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/ 
 

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom’s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 

                                            
1
 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 

 
2
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 4 

Standards cases 
 

In Breach 
 

To the Stage: Eminem  
Flava, 7 December 2011, 18:00 
 

 
Introduction 
 
Flava is a music television channel specialising in rap, RnB and hip-hop. It is owned 
and operated by CSC Media Group (“CSC” or “the Licensee”).  
 
A complainant alerted Ofcom to the use of the words “motherfucking”, “fucking”, and 
two uses of the word “fuck” in the pre-watershed broadcast of the music video for the 
song “The Way I Am” by Eminem.  
 
Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 
1.14 of the Code, which states: 
 

“The most offensive language must not be broadcast before the watershed (in 
the case of television) ...”. 

 
We therefore sought comments from the Licensee as to how the material complied 
with this Code rule. 
 
Response 
 
The Licensee apologised for any distress caused by the broadcast of this material. 
CSC explained that the video was “complied by our in-house team a number of years 
ago” and “should have been flagged and the offensive lyrics edited out.” It added that 
as a safeguard it “immediately pulled back the videos complied in this same batch as 
well as videos by the same artist and recomplied them.” 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that “persons under the age of eighteen are protected”. This objective 
is reflected in Section One of the Code. 
 
Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast before the 
watershed. Ofcom research on offensive language1 makes clear that the words 
“motherfucker” and “fuck” and variations of these words are considered by audiences 
to be amongst the most offensive language. Such language is unacceptable before 
the watershed, whatever the audience profile of the channel. 
 
Rule 1.14 of the Code states unequivocally that “the most offensive language must 
not be broadcast before the watershed…”. The broadcast of four instances of the 
most offensive language in this music video before the watershed was therefore in 
breach of Rule 1.14. 
 

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010  

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf) 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 5 

Ofcom noted the actions taken by the Licensee to ensure that potentially problematic 
material would not be broadcast again. However, broadcasters are under a clear duty 
to ensure that robust procedures are in place to ensure compliance with the Code. 
Ofcom does not expect any recurrence of these issues on services whose licences 
are held by CSC. 
 
Ofcom takes this opportunity to remind the Licensee and all other television 
broadcasters that it has recently published guidance on material broadcast before the 
watershed, which is available on the Ofcom website at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/watershed-on-
tv.pdf. 
 
Breach of Rule 1.14 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/watershed-on-tv.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/watershed-on-tv.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 6 

In Breach 
 

Eyewitness 
Ahlulbayt TV, 27 September 2011, 18:30 
 

 
Introduction 
 
Ahlulbayt TV is a satellite television channel serving the Shi’a Muslim community in 
the UK. The licence for Ahlulbayt TV is held by Ahlulbayt Television Network Ltd 
(“ATNL” or “the Licensee”). Eyewitness is a current affairs programme that contains 
lengthy interviews about topics of political interest.  
 
A viewer alerted Ofcom to a programme featuring Agha Murtaza Poya, a Pakistani 
politician and journalist. In this programme, Agha Murtaza Poya talked about various 
geo-political issues, and his contribution included a critique of US foreign policy in 
relation to, for example, Afghanistan, Iran and Israel/Palestine. The viewer 
considered that the programme:  
 

 incited hatred towards countries such as the USA; and 
 

 presented no alternative point of view to that expressed by Agha Murtaza 
Poya. 

 
Ofcom noted that the programme featured Agha Murtaza Poya speaking at length 
about his views on the conflicts in the Middle East, the US presence there, the 
spread of Islam and the future of Israel. The programme consisted of Agha Murtaza 
Poya giving answers to a range of questions. The programme did not include the 
voice of the interviewer. Instead the questions asked in the interview were included in 
voiceover as part of the programme commentary. 
 
We noted that the programme included a range of statements from Agha Murtaza 
Poya, including the following, which could be interpreted as being highly critical, in 
particular, of: the foreign policies of the USA: 
 

“I would certainly want all these regimes to start showing a more human face 
- whether it is an Assad or a Gaddafi or anybody - but the crimes being 
committed by the so-called international community - that is worse than 
anything else.”  
 
“They [the US] didn’t fail, they didn’t go in for anything else. They didn’t fail in 
Iraq. They beat the daylights out of the Iraqi society, and fractured it, gave it 
multiple fractures, so therefore... but it’s bought Israel ten years, and that was 
the purpose of going in.” 
 
“Till now, US policy is Zionocentric. How to protect Israel, how to perpetuate 
Israel. This has been their policy. And unless they make a metamorphical [sic] 
change on that, you can get no stability at all.” 
 
“NATO is a fig leaf. It is the US that is down there [in Afghanistan].” 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 7 

“War on Terror – this is just a cover. This is just a cover and there’s no 
question – we know how much these same terrorists1 even today are being 
helped by the US.” 
 
“They [the US] basically don’t want neither Pakistan, nor Iran, nor Afghanistan 
to emerge as sovereign states. They’re trying to hem them in, one after 
another.” 
 
“If the US people... are truly educated into the crimes that... successive US 
governments have committed in trying to protect the Zionist entity... I think the 
truth will come out and people will revolt against the whole policy.” 
 
[Asked by the interviewer why he believes that the US pursues such 
Zionocentric policies]: “I think... it’s just the unholy alliance between the 
Zionists and the WASPs2, which is going to finally break down.”  
 
“They [the USA] have been pursuing a criminal policy for the last sixty five 
years. After World War Two, they’ve been merciless. They’ve been criminals. 
And really, if anybody deserves to have cases instituted against them in the 
International Criminal Court of Justice, I think it’s the US.” 
 
“Finally, the toll will catch up with them [the USA]. It’s caught up previously 
with other empires, it’ll catch up with them also.” 

 
“The biggest problem is India which is being beefed up by the US on every 
issue... hopefully the Indians, wisdom will dawn upon them and they won’t get 
dragged into the thing. Hopefully, but we have seen then how the Indians 
have faced the Chinese. They have just slunk back. They refuse to take them 
on any issue.” 

 
Ofcom considered that the programme raised issues warranting investigation under 
Rule 5.5 (due impartiality) of the Code, which states that: 
  

“Due impartiality on matters of political or industrial controversy and matters 
relating to current public policy must be preserved on the part of any person 
providing a service…. This may be achieved within a programme or over a 
series of programmes taken as a whole.” 

 
We therefore sought ATNL’s comments on how this material complied with this rule. 
 
Response 
 
ATNL stated that it was dedicated to adhering to Ofcom’s rules and that it has 
“displayed a consistent approach towards providing impartiality.” 
 
The Licensee said that Agha Murtaza Poya is a prominent Pakistani politician and 
journalist and that “his views are not necessarily those of [ATNL] despite his 
expertise in his chosen area.” 
 

                                            
1
 Ofcom understood this to be a generic reference to the Afghan terrorists targeted by the US-

led War on Terror. 
 
2
 An acronym for “White Anglo Saxon Protestant”. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 8 

The Licensee argued that Agha Murtaza Poya’s views were not presented 
unopposed in the programme, as “any particular view points presented by the guest” 
were challenged through questions included in the voiceover to the programme. 
According to the Licensee, this editorial technique meant that “every point made by 
Mr Poya is dissected, critiqued, and challenged to him in the form of a new question. 
Although he is the only visible person on the show, his opinion is far from being the 
only one on view. Repeatedly, the questions put to him bring in multiple narratives 
and facts as claimed by other parties in the issues being discussed”. The Licensee 
stated that its “approach sought to provide impartiality by pointing out the flaws in the 
argument being made by the guest”. 
 
The Licensee said that “Eyewitness has a track record of covering important and 
controversial topics, while attempting to maintain a balance through the use of a 
presenter”. The episode of Eyewitness that preceded the original transmission3 of the 
episode being investigated by Ofcom related to “the Burqa ban in France, where the 
guest was a Muslim woman arguing that the ban should be upheld”. In addition, 
ATNL added that “when it comes to US policy in the Middle East, one of our earlier 
episodes that aired in September 2010 had Professor Rosemary Hollis from the City 
University [London] as a guest.” The Licensee said these two previous programmes 
demonstrated that “as well as attempting to maintain due impartiality over the course 
of an episode, we have also endeavoured to maintain an impartial stance over the 
course of a series of programmes”. 

  
However, due to the potential of the format of Eyewitness being “misconstrued”, the 
Licensee said that it would now change the format of Eyewitness so that “the 
presenter is always visible and the questions being asked…are shown onscreen, so 
that viewers do not feel that there is only one view being presented”. In so doing, the 
Licensee anticipated that “this will reduce the potential for a false impression that the 
guest is being allowed to present their views unchallenged. This will also help the 
viewer see how the guest is being challenged face to face by the questioner”. 
 
In conclusion, the Licensee said that: the producer of the programme in this case 
would be receiving further training on compliance with the Code; and that all past 
episodes of Eyewitness would be reviewed “in light of the issues raised”. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to ensure that due 
impartiality is be preserved within television and national radio services on matters of 
political or industrial controversy and matters relating to current public policy. This 
duty is reflected in Section Five of the Code. 
 
In particular, Rule 5.5 states that: “Due impartiality on matters of political or industrial 
controversy and matters relating to current public policy must be preserved on the 
part of any person providing a service…. This may be achieved within a programme 
or over a series of programmes taken as a whole.”  
 
When applying the requirement to preserve due impartiality, Ofcom must take into 
account the broadcaster’s and audience’s right to freedom of expression. This is set 
out in Article 10 of the European Convention on Human Rights. Article 10 provides 
for the right of freedom of expression, which encompasses the right to hold opinions 

                                            
3
 The Licensee stated that the edition of Eyewitness in the present case was originally 

transmitted on 26 April 2011. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 9 

and to receive and impart information and ideas without interference by public 
authority.  
 
The broadcaster’s right to freedom of expression is therefore not absolute. In carrying 
out its duties, Ofcom must balance the right to freedom of expression on one hand, 
with the requirement in the Code to preserve “due impartiality” on matters relating to 
political or industrial controversy or matters relating to current public policy. Ofcom 
recognises that Section Five of the Code, which sets out how due impartiality must 
be preserved, acts to limit, to some extent, freedom of expression. This is because its 
application necessarily requires broadcasters to ensure that neither side of a debate 
relating to matters of political or industrial controversy and matters relating to current 
public policy is unduly favoured. Therefore, while any Ofcom licensee should have 
the freedom to discuss any controversial subject or include particular points of view in 
its programming, in doing so broadcasters must always comply with the Code. 
Further, in reaching decisions concerning due impartiality, Ofcom underlines that the 
broadcasting of highly critical comments concerning the policies and actions of any 
government or state is not, in itself, a breach of due impartiality. Any broadcaster 
may do this provided it complies with the Code. However, depending on the specific 
circumstances of any particular case, it may be necessary to reflect alternative 
viewpoints in an appropriate way in order to ensure that Section Five is complied 
with.  
 
Ofcom first considered whether the requirements of Section Five of the Code should 
be applied. That is, whether the subject matter of the programme concerned matters 
of political or industrial controversy or a matter relating to current public policy.  
 
In this case, we considered that through the content of the interview with Agha 
Murtaza Poya, the programme dealt with particular aspects of US foreign policy, 
including, for example, the actions and policies of the USA in relation to the Middle 
East and Afghanistan. For example, we noted that Agha Murtaza Poya variously 
described US foreign policy as: “Zionocentric”; “trying to protect the Zionist entity”; 
and being “a criminal policy”. He also laid out, in his view, some of the USA’s foreign 
policy aims as, for example, not wanting “Pakistan, nor Iran, nor Afghanistan to 
emerge as sovereign states”. 
 
Ofcom therefore considered that the programme dealt with a matter of political 
controversy and matter relating to relating to current public policy. Rule 5.5 was 
therefore applicable. In summary, the programme included a large number of 
statements that Ofcom considered to be highly critical of, in particular, the USA and 
its foreign policy in the Middle East, Pakistan and Afghanistan. 

 
In assessing whether due impartiality has been applied in this case, the term “due” is 
important. Under the Code, it means adequate or appropriate to the subject and 
nature of the programme. “Due impartiality” does not mean an equal division of time 
has to be given to every view, or that every argument and every facet of every 
argument has to be represented. Due impartiality may be preserved in a number of 
ways and it is an editorial decision for the broadcaster as to how it ensures due 
impartiality is maintained. 

 
This programme consisted entirely of an interview with Agha Murtaza Poya. We 
noted that ATNL argued that “any particular view points presented by the guest” were 
challenged through questions included in the voiceover to the programme, including 
the following:  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 10 

1) After Agha Murtaza Poya said: “But the crimes being committed by the so-
called international community. That is worse than anything else. And the only 
way out is to stop trying to hem in the Islamic Republic of Iran. Stop trying to 
hem in the Islamic forces. Then once that decision is taken, all these so-
called dictators over the last 30 or 40 years, they’ll all disappear”. 

 
This was followed by a question put by the voiceover: “It is seductive to 
imagine the rise of a global Islamic ethos in the wake of a resolved Palestine, 
but what about the facts on the ground? We asked Mr. Poya if he believed the 
Taliban can be expected to set up a government and stop the chaos in the 
country [Afghanistan] should the foreign troops leave.” 

 
2) After Agha Murtaza Poya said: “So these adventures and misadventures [the 

USA] are going in for: firstly, the toll will catch up with them. It has caught up 
previously with other empires. It will catch up with them also.” 

 
The voiceover then said “But this purported clash between the West and 
Islam has seen great violence in the Muslim world over the past thirty years. 
Over that time, countries like Afghanistan and Pakistan have consistently 
seen war and have come to a point where they consistently weaponise [sic] 
and militarise at the expense of intellectual and ideological growth. Is there 
not a fear that even if the Americans leave, these countries will cannibalise 
themselves rather than coming together under the banner of an Islamic 
ethos?” 

 
3) After Agha Murtaza Poya said: “All these crimes that have been committed 

[by the US], have been committed in Algeria, in Palestine, in Lebanon, 
everywhere, is only, has only, been to protect the Zionist entity”. 

 
The voiceover then said: “It’s all well and good to speak of moral high 
grounds, but how far can we take those?” 

 
We considered that the questions included in the voiceover did, to some limited 
extent, clarify or add context to the viewpoints being expressed by Agha Murtaza 
Poya. In our view however these questions served principally to highlight geo-political 
issues relating to various nations, such as Palestine, Pakistan and Afghanistan; and 
served as a means of punctuating the points being made by the interviewee. None of 
the questions included in the voiceover could reasonably be said to reflect the 
viewpoint of the US Government in relation to its foreign policy in the Middle East, 
Pakistan and Afghanistan. 
 
In our view, taken overall this programme contained a range of statements that were 
highly critical of various aspects of US foreign policy, but did not include any views 
that could reasonably be said to reflect the viewpoint of the US Government in 
relation to its foreign policy and that countered the points being made by Agha 
Murtaza Poya. 
 
Ofcom noted the Licensee’s submission that it had achieved due impartiality through 
two preceding episodes of Eyewitness. We disagreed. In the programme immediately 
preceding the one in question, there was a discussion about the ban introduced in 
France on the wearing of the Burqa in public places, and this discussion did not refer 
to US foreign policy. In the second example cited by the Licensee, although 
Professor Rosemary Hollis appeared in an edition of Eyewitness concerning “US 
policy in the Middle East” broadcast in September 2010, ATNL did not state how, and 
from what perspective Professor Rosemary Hollis discussed US foreign policy so as 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 11 

to represent in some way the viewpoint of the US Government. In any case, even 
assuming that Professor Rosemary Hollis had expressed views opposing the 
opinions expressed by Agha Murtaza Poya in the present case, Ofcom considered 
that the interval of approximately a year between the two episodes meant that they 
could not reasonably be considered to be part of “a series of programmes taken as 
whole.” The meaning of this phrase is set out in Rule 5.5 of the Code as “more than 
one programme in the same service, editorially linked, dealing with the same or 
related issues within an appropriate period and aimed at a like audience”. The two 
programmes referred to by the Licensee clearly did not meet all these criteria. 
 
The programme when considered alone gave a one-sided view on this matter of 
political controversy. Further, the broadcaster did not provide any evidence of views 
of the US Government on this issue being included in a series of programmes taken 
as a whole (i.e. more than one programme in the same service, editorially linked, 
dealing with the same or related issues within an appropriate period and aimed at a 
like audience). Ofcom therefore considered the programme to be in breach of Rule 
5.5 of the Code. 
 
As referred to above, the broadcasting of highly critical comments concerning the 
policies and actions of any state (such as happened here with the USA) is not, in 
itself, a breach of due impartiality. It is essential that current affairs programmes are 
able to explore and examine controversial issues and contributors are able to take a 
robust and highly critical position. However, depending on the specific circumstances 
of any particular case, it may be necessary to reflect alternative viewpoints in an 
appropriate way in order to ensure due impartiality is preserved.  
 
Ofcom is concerned that this breach of Rule 5.5 comes only a few months after a 
similar breach by the Licensee of the due impartiality requirements of the Code4. 
Ofcom is therefore requiring the Licensee to attend a meeting to explain its 
compliance procedures in this area. The Licensee is put on notice that any further 
similar contraventions of the Code will be considered for further regulatory action by 
Ofcom. 
 
Breach of Rule 5.5

                                            
4
 See Ofcom Broadcast Bulletin 185, 4 July 2011 

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb185/obb185.pdf).  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb185/obb185.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb185/obb185.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 12 

Advertising Scheduling Findings 
 

In Breach 
 

Advertising minutage 
ARY Qtv, 9 October 2011, 06:00 
 

 
Introduction 
 
Rule 4 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) states:  
 
“time devoted to television advertising and teleshopping spots on any channel in any 
one hour must not exceed 12 minutes.” 
 
Ofcom received a complaint about advertising scrolling across the bottom of the 
image seen on screen. Such advertising is permitted in television programmes 
providing it is kept distinct from editorial content. Scrolling advertising is subject to 
COSTA and must not exceed the 12 minute allowance in a single clock hour.  
 
After reviewing this output, Ofcom noted that ARY Qtv (“the Licensee”) exceeded this 
allowance and broadcast 52 minutes and 18 seconds of advertising in a clock hour. 
 
Ofcom considered the case raised issues warranting investigation in respect of Rule 
4 of COSTA and therefore sought formal comments from the Licensee about how 
this material complied with this rule. 
 
Response 
 
The Licensee confirmed that the advertising had appeared and apologised for this 
error. ARY Qtv said its regular practice is to obscure the scrolling advertising text 
which originates from the original feed of this material in Pakistan. However, ARY Qtv 
said that due to a technical failure this was not possible. The Licensee said its 
technical team immediately followed up this incident to remedy the fault. ARY Qtv 
said the situation had been rectified and noted the advertising text has now been 
permanently “hidden” as is its normal practice.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content which it considers are best calculated to secure a number of 
standards objectives. One of these objectives is that “the international obligations of 
the United Kingdom with respect to advertising included in television and radio 
services are complied with”. 
 
Articles 20 and 23 of the EU Audiovisual Media Services (AVMS) Directive set out 
strict limits on the amount and scheduling of television advertising. Ofcom has 
transposed these requirements by means of key rules in COSTA. Ofcom undertakes 
routine monitoring its licensees’ compliance with COSTA.  
 
In this case, Ofcom was particularly concerned by how significantly the Licensee 
exceeded the maximum allowance permitted by Rule 4 of COSTA, with the 
advertising comprising almost the entire clock hour. Although this was the result of a 
technical problem which has since been rectified, this was a serious breach and 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 13 

Ofcom does not expect similar issues to arise in the future, or further regulatory 
action may be considered.  
 
Breach of COSTA Rule 4 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 14 

In Breach 
 

Advertising minutage 
Channel I, 30 September 2011, 22:00, and 1 October 2011, 21:00 to 23:00 
 

 
Introduction 
 
Rule 4 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) states:  
 
“time devoted to television advertising and teleshopping spots on any channel in any 
one hour must not exceed 12 minutes.” 
 
Ofcom received a complaint about excessive advertising during the periods in 
question. After reviewing this output, Ofcom noted that in the three clock hours 
outlined above, Channel I (“the Licensee”) exceeded the allowance permitted by 
COSTA by broadcasting 23:51, 25:21 and 20:44 minutes of advertising in these three 
clock hours respectively. 
 
Ofcom considered the case raised issues warranting investigation in respect of Rule 
4 of COSTA and therefore sought formal comments from the Licensee about how 
this material complied with this rule. 
 
Response 
 
The Licensee apologised for this error. Channel I said that it had investigated the 
situation and found “some gaps in [its] operations procedures”, and that human error 
led to these incidents.  
 
The Licensee said that on 30 September and 1 October, it had broadcast “special 
live events” and the members of staff responsible for ensuring compliance with 
COSTA had been concentrating on preparing the live programmes. Channel I said it 
regarded this as “misconduct”. The Licensee said it has instigated new compliance 
procedures, including further training, and that it will be introducing an automated 
monitoring system which it said would prevent any future occurrences of this nature.  
 
Channel I assured Ofcom the errors highlighted were not committed deliberately, nor 
was there any financial benefit from the excess advertising.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content which it considers are best calculated to secure a number of 
standards objectives. One of these objectives is that “the international obligations of 
the United Kingdom with respect to advertising included in television and radio 
services are complied with”. 
 
Articles 20 and 23 of the EU Audiovisual Media Services (AVMS) Directive set out 
strict limits on the amount and scheduling of television advertising. Ofcom has 
transposed these requirements by means of key rules in COSTA. Ofcom undertakes 
routine monitoring its licensees’ compliance with COSTA.  
 
In this case, Ofcom found that the amount of advertising broadcast on Channel I was 
in breach of Rule 4 of COSTA on three occasions. Ofcom was concerned by how far 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 15 

the Licensee had exceeded the maximum allowance permitted by Rule 4, especially 
in the 21:00 clock hour on 1 October, which had a substantial overrun of 13 minutes 
and 21 seconds.  
 
The preparation of live programming should not distract any broadcaster from its 
compliance with COSTA or any other regulatory obligation. Given the compliance 
measures Channel I has committed to implement, Ofcom does not expect any 
recurrence of such issues.  
  
Breaches of COSTA Rule 4



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 16 

In Breach 
 

Breach findings table 
Code on the Scheduling of Television Advertising compliance reports 
 

 
Rule 4 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) states: 
 

“... time devoted to television advertising and teleshopping spots on any 
channel must not exceed 12 minutes.” 

 

Channel Transmission date 
and time  

Code and 
rule / 
licence 
condition 

Summary finding  
 

Liverpool FC 
TV 

5 October 2011, 
15:00 and 23:00, 
8 October 2011, 
14:00 

COSTA 
Rule 4 

Ofcom noted, during monitoring, 
that Liverpool FC TV exceeded 
the permitted advertising 
allowance on these dates, twice 
by two minutes and once by one 
minute and 26 seconds.  
 
Finding: Breaches 
 

Cartoon 
Network 

12 November 2011, 
11:00 and 18:00 

COSTA 
Rule 4 

Ofcom noted, during monitoring, 
that Cartoon Network exceeded 
the permitted advertising 
allowance by three minutes and 
two minutes respectively.  
 
Finding: Breaches 
 

Challenge TV 4 September 2011, 
21:00 
 
 
 

COSTA 
Rule 4 

Ofcom noted, during monitoring, 
that Challenge TV exceeded the 
permitted advertising allowance 
on this date by one minute and 30 
seconds. 
 
Finding: Breach 
 

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 

17 

Fairness and Privacy Cases 
 

Not Upheld 
 

Complaint by Mr Barry Dungey  
The Pet Detectives, Channel 4, 22 August 2011 
 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unjust and unfair treatment and 
unwarranted infringement of privacy made by Mr Barry Dungey. 
 
The programme followed a number of private detectives trying to solve cases of pets 
that had been stolen, had gone missing or in some circumstances been killed. One 
particular case featured in the programme concerned budgerigars belonging to Mr 
Andrew Pooley and Ms Linda Dungey, which had gone missing. Mr Barry Dungey, 
the complainant, was mentioned in the programme and provided information to the 
private detective, Mr John Hayward, who was investigating the case. 
 
Following the broadcast of the programme, Mr Dungey complained that he had been 
treated unjustly and unfairly in the programme as broadcast and that his privacy had 
been unwarrantably infringed in the programme as broadcast. 
 
In summary, Ofcom found as follows: 
 

 The programme did not present facts in a way that was unfair to Mr Dungey. 
 

 Mr Dungey did not have a legitimate expectation that his name, or the town 
where he lives in Cornwall, would not be broadcast in the programme. 

 

 Mr Dungey had a legitimate expectation of privacy in relation to the broadcast of 
photographs of him at his wedding. However because he was not identifiable 
from the photographs, any infringement of his privacy was limited and therefore 
warranted. 

 
Introduction 
 
On 22 August 2011, Channel 4 broadcast an edition of its documentary series The 
Pet Detectives. The series followed a number of private detectives working to reunite 
owners with their “trophy” pets which had been kidnapped, following a rise in this 
type of crime. 
 
One of the cases featured was that of budgerigars belonging to Mr Andrew Pooley 
and his partner Ms Linda Dungey. The programme opened with a press conference 
appealing for information about the killing of the prize winning bird “Penmead Pride”, 
and the whereabouts of a number of other budgerigars which had gone missing one 
night before the Cornwall Budgerigar Show. All these birds belonged to Mr Pooley 
and Ms Dungey. The press conference was held by Mr John Hayward, a former 
police officer known as “Britain’s number one pet detective.” 
 
The programme then featured archive content of an ITN news report about the case. 
The report stated that Mr Pooley and Ms Dungey suspected sabotage because the 
crime had occurred the night before the Cornwall Budgerigar Show. Mr Hayward was 
shown speaking with Mr Pooley and Ms Dungey about the incident and it was stated 
that the couple believed that “domestic issues” were at the heart of the crime. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 18 

Photographs of Ms Dungey and her ex-husband, Mr Barry Dungey (whose face had 
been blurred) were broadcast along with the accompanying commentary: 
 

“One possible suspect is her ex-husband, Barry Dungey, who also breeds 
budgies”. 

 
Ms Dungey also spoke about Mr Dungey and said: 
 

“I don’t look at him as an ex-husband anymore; he’s been so arrogant, so rude. I 
don’t know him as I knew him when I married him”. 

 
Mr Hayward asked Ms Dungey what Mr Dungey’s motive might be for possibly 
stealing the couple’s budgerigars. She replied that it would be with a view to making 
money out of the birds. 
 
As Mr Hayward continued with his investigations, photographs were shown of Mr 
Dungey and Ms Dungey’s wedding, with Mr Dungey’s face blurred. The commentary 
stated that: 
 

“Barry Dungey is still being investigated as John Hayward believes he would 
know how to identify the birds”. 

 
Mr Hayward was then shown taking a call on his mobile telephone from Mr Dungey 
and arranging to meet up with him. Mr Dungey was not audible in the broadcast. The 
programme stated that during the subsequent meeting, Mr Dungey “dropped a 
bombshell” by hinting that the birds may still be alive. Mr Hayward said that Mr 
Dungey told him that Mr Pooley had debts and had in fact sold the birds. 
 
Later in the programme, Mr Hayward was shown following up on his inquiries into the 
case by speaking with Mr Robbie Brookes, Mr Pooley’s “budgie helper”, having been 
advised by Mr Dungey to “look closer to home”. Mr Hayward returned to meet with Mr 
Pooley to discuss Mr Brookes. Following this, the programme explained that: 
 

“Even with all the accusations and rumours flying around, there is no evidence to 
link Andrew [Mr Pooley], Robbie Brookes or Linda’s ex-husband Barry Dungey, to 
the crime”. 
 

The programme stated that after four months Mr Hayward handed his file over to the 
police, but that the case was not resolved and was subsequently closed. 
 
Following the broadcast of the programme, Mr Dungey complained to Ofcom that he 
was treated unjustly or unfairly in the programme as broadcast and that his privacy 
was unwarrantably infringed in the programme as broadcast.  
 
Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
Unjust or unfair treatment 
 
In summary, Mr Dungey complained that he was treated unjustly or unfairly in the 
programme as broadcast in that: 
 
a) Material facts were presented in a way that was unfair to Mr Dungey. In 

particular: 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 19 

i) Mr Dungey said that he was portrayed as a “prime suspect” in the case of the 
missing budgerigars.  
 
By way of background, Mr Dungey said that he hoped that the programme 
would not affect his hobby as a budgie breeder. 

 
In response, Channel 4 denied that Mr Dungey was unfairly portrayed as a 
“prime suspect” in the programme. Channel 4 said that the conversation Ms 
Dungey and Mr Pooley had with Mr Hayward was to discuss how Mr Dungey 
would react if Mr Hayward approached him and if he had any motive for the 
crime. Consequently, in Channel 4’s view, the programme focused on Mr 
Hayward’s interview techniques, lines of enquiries and approach to the case. 
Channel 4 stated that Mr Dungey’s connection in the case of the missing 
budgerigars was of sufficient significance to include it in the programme, but 
that it was made clear to viewers that Mr Dungey merely provided further 
evidence in the case which led Mr Hayward’s investigation down a new route 
of enquiry that ruled Mr Dungey out of any further investigation. 

 
ii) Mr Dungey said that Mr Hayward had twisted Mr Dungey’s words when 

reporting in the programme what he had said at their meeting. Mr Dungey 
added that Mr Hayward did not tell him that he was a “prime suspect” in the 
case. 

 
In response, Channel 4 stated that according to Mr Hayward’s account of his 
conversation with Mr Dungey, there was a very detailed discussion about the 
missing birds and that it was made clear in the conversation with Mr Dungey 
that Mr Hayward was visiting him to investigate the case and to elicit 
information about what might have happened. Further, Channel 4 said that in 
terms of fairness to Mr Dungey, it was important that viewers were left in no 
doubt that he had been ruled out as being linked to the theft. Channel 4 said 
that the programme accurately reflected what was stated in the meeting 
between Mr Hayward and Mr Dungey.  

 
iii) Mr Dungey said that he was told by Mr Hayward that everything he said in 

their meeting would be in the strictest confidence. 
 

In response, Channel 4 acknowledged that Mr Dungey had asked not to be 
recorded and filmed and this request was honoured throughout the 
programme. However, Channel 4 said that Mr Dungey was aware that the 
programme was being filmed and that Mr Hayward was a contributor to the 
programme. Therefore, in Channel 4’s view, it was reasonable to presume 
that the conversation between Mr Dungey and Mr Hayward would be 
mentioned during the programme. 

 
Unwarranted infringement of privacy 
 
Mr Dungey complained that his privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast in that: 
 
b) When Mr Hayward was shown taking a call from Mr Dungey, he kept repeating 

Mr Dungey’s name, although Mr Dungey was not aware that the call was going to 
be broadcast. Mr Dungey’s name was mentioned several times in the programme 
and the town where he lived in North Cornwall was also mentioned. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 20 

In response, Channel 4 said that although Mr Dungey asked not to be recorded 
or filmed (a request which Channel 4 say was honoured) he was aware that the 
programme was being filmed and that Mr Hayward was a contributor. Therefore, 
Channel 4 stated that it was reasonable to presume that the phone call would be 
featured in the programme. Further, Channel 4 said that at no point in the 
programme as broadcast was Mr Dungey visible or was a recording of his voice 
played. In addition, the programme did not reveal any other personal details 
about which Mr Dungey would have a reasonable expectation of privacy. 

 
Channel 4 said that in relation to broadcasting the name of the town where Mr 
Dungey lived, this was mentioned once at the start of the programme and in 
connection with the case of the missing budgerigars and not in relation to Mr 
Dungey’s home. Channel 4 said that for the remainder of the programme, the 
area in question was referred to as “Cornwall” or “North Cornwall”. Further, 
Channel 4 said that any images of the area were generic Cornwall countryside 
images, and not specific to the town where Mr Dungey lived, and therefore most 
of the shots of public houses and hotels would have been unrecognisable to the 
majority of viewers. 

 
c) Photographs of his wedding were shown in the programme. 

 
In response, Channel 4 said that only six photographs of Mr Dungey’s wedding 
were featured during the programme and for approximately thirteen seconds in 
total. In addition, Mr Dungey’s face was completely obscured in all of them. 
Channel 4 stated that Mr Dungey’s privacy was not infringed in the programme as 
broadcast because of the brevity of the images of Mr Dungey shown on the 
programme and the fact that no other information for which there would be a 
reasonable expectation of privacy was revealed. 
 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust and unfair treatment and unwarranted infringement 
of privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes 
in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and 
transcript and both parties’ written submissions.  
 
When considering complaints of unjust and unfair treatment, Ofcom has regard to 
whether the broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided 
unjust or unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of 
Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). Ofcom had regard to this Rule when 
reaching its decision on the individual heads of complaint detailed below. 
 
a) Ofcom first considered the complaint that material facts were presented, 

disregarded or omitted in a way that was unfair to Mr Dungey.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 21 

In keeping with the right to freedom of expression, Ofcom recognises that 
broadcasters and programme makers have the editorial freedom to make 
programmes on a broad range of topics and it is a matter for them to decide what 
material is included in or omitted from the programme as broadcast, and how the 
content is presented. In taking these decisions however broadcasters must 
comply with Practice 7.9 of the Code. This states that, when broadcasting a 
factual programme, broadcasters should take reasonable care to satisfy 
themselves that material facts have not been presented, disregarded or omitted 
in a way that is unfair to an individual or organisation. 
 
In considering this complaint and all its various sub-heads below, Ofcom 
therefore had regard to Practice 7.9 of the Code.  

 
Ofcom considered each of the following sub-heads of complaint in order to reach 
an overall decision as to whether Mr Dungey was unfairly portrayed in the 
programme as broadcast. 
 
i) Ofcom first considered the complaint that the programme portrayed Mr 

Dungey as a “prime suspect” in the case of the missing budgerigars. 
 

Ofcom noted the following extract from the programme: 
 

Voiceover: “John’s photographs of the aviary are the first evidence in his 
crime scene analysis. He then talks to Andrew Pooley and his 
partner Linda. The families’ opinion is that domestic issues are 
at the heart of this crime. One possible suspect is Linda’s ex 
husband Barry Dungey, who also breeds budgies. 

 
Ms Dungey: I don’t look at him as an ex-husband anymore. He’s been so 

arrogant, so rude. I don’t know him as I knew him when I 
married him. 

 
Mr Hayward: What do you think would happen then if we went and knocked 

on his front door and said “Oi, do you know anything about the 
bird theft.” What do you think his attitude would be? 

 
Ms Dungey: I think he would be quite off handed and probably it would be 

quite a good idea to get a reaction. 
 
Mr Hayward: If he’d have come and stolen your birds, do you think he would 

have done it purely to deprive you of the birds or to sell and 
turn them into money. 

 
Ms Dungey: Yes to make something out of it. He don’t do nothing for 

nothing at all”. 
 
In Ofcom’s view, it was clear from the above exchange in the programme that 
Ms Dungey suspected her ex-husband, Mr Dungey, as being responsible for 
the missing budgerigars. Ofcom noted that Mr Hayward questioned what Mr 
Dungey’s possible motive may be for stealing the birds and what his reaction 
may be to being questioned on the matter. At this point in the programme, 
Ofcom considered that Mr Dungey was portrayed as a possible suspect in the 
case. However, immediately following the above exchange, Ofcom noted that 
the programme stated: 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 22 

Voiceover: “John [Hayward] knows that emotions are running high. And 
whilst unsubstantiated accusations are common place he still 
has no real evidence or witnesses. 

 
Mr Hayward: It’s complicated because of emotions and being emotive. It’s 

exacerbated, it’s aggravated. It’s a very close knit community”. 
 

This exchange highlighted to viewers that Mr Hayward was aware that 
because of “emotions running high”, he was unable to rely on the accusations 
made by Ms Dungey. Further, the search for answers to the case had only 
just begun because Mr Hayward still had “no real evidence or witnesses”. 
Ofcom noted that later in the programme, viewers were notified that Mr 
Dungey was “still being investigated as John [Hayward] believes he would 
know how to identify the birds”. Mr Hayward was then shown following up his 
investigation with Mr Brookes and again with Mr Pooley, after receiving 
information from Mr Dungey. Ofcom noted too that following Mr Hayward’s 
discussions with Mr Pooley and Mr Brookes, Mr Hayward was still unable to 
make any progress with his investigations and this was explained in the 
programme as follows: 

 
“Even with all the accusations and rumours flying around there is no 
evidence to link either Andrew [Mr Pooley], Robbie Brooks, or Linda’s ex-
husband Barry to the crime. John leaves with a head full of information to 
digest.” 

 
In Ofcom’s view, the puzzling nature of the case and that there was no clear 
prime suspect, was signposted to viewers. It considered that the role of Mr 
Dungey as a possible suspect was quickly altered into someone who would 
be of assistance with trying to provide clues in relation to the case. Ofcom 
also noted that the programme informed viewers that after four months the 
case was handed to the police “but because it is unresolved they take no 
further action and the case is closed.” 
 
Taking all the above factors into account, Ofcom considered that, although 
the programme initially focussed on Mr Dungey being a possible suspect, this 
was quickly dismissed as speculation and it was made clear in the 
programme that the crime remain unsolved. In Ofcom’s view, it was unlikely 
that viewers would have regarded Mr Dungey as a, or even the, “prime 
suspect” in the case.  

 
Ofcom therefore found that programme makers had taken reasonable care to 
ensure that material facts had not been presented, disregarded or omitted in 
a way that was unfair to Mr Dungey. 

 
ii) Ofcom considered the complaint that Mr Dungey said that Mr Hayward had 

twisted his words in reporting what Mr Dungey had said at their meeting. Mr 
Dungey added that Mr Hayward did not tell him that he was a “prime suspect” 
in the case. 

 
Ofcom noted the following extract in the programme: 
 
Voiceover: “John [Hayward] drives to meet Barry [Dungey] who doesn’t 

want to appear on camera. But in an informal chat he drops a 
bomb shell. Maybe the birds are still alive. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 23 

Mr Hayward: He [Mr Dungey] said somebody has got those birds and he 
knows where he’s [i.e. Mr Pooley] either given them or sold 
them. I said well why would he sell them. He said to turn them 
into money, to pay his debts. 

 
Narrator: Barry tells John that he thinks Andrew Pooley was in debt, so 

he sold his own birds. When it comes to budgies there is no 
one closer to Andrew than Robbie Brookes. John Hayward 
decides to set up a meeting with him”. 

 
Ofcom noted that the meeting between Mr Hayward and Mr Dungey was not 
broadcast. Instead, following the meeting, Mr Hayward reported in the 
programme what Mr Dungey was alleged to have said. As a result of the 
meeting, it was clear that Mr Hayward was alerted to the possibility of another 
suspect (i.e. Mr Pooley) and a possible motive for the crime (namely that Mr 
Pooley had sold the birds to pay for debts he had supposedly incurred). The 
programme later showed Mr Hayward speaking with Mr Pooley and Mr 
Brookes. 

 
Ofcom noted Mr Dungey’s complaint that what he had said at the meeting 
had been twisted by Mr Hayward, although Mr Dungey did not specify to 
Ofcom how he had been misrepresented by Mr Hayward Ofcom 
acknowledged Channel 4’s statement that, in its view, the programme 
accurately reflected what was said at the meeting. Ofcom recognised that 
there was a disparity in the recollections between the parties on this point and 
that there was no further documentary material, such as contemporaneous 
notes of the meeting, which would assist Ofcom in determining whether what 
was said in the meeting was accurately and fairly reflected in the programme. 
However, Ofcom’s remit is to consider and adjudicate on complaints of unfair 
treatment and as such is not required to resolve conflicts of evidence as to 
the nature or accuracy of particular accounts of events. Its role is to 
adjudicate on whether Mr Dungey had been treated unfairly in the programme 
as broadcast. 

 
Ofcom observed that, on account of Mr Dungey not wanting to be filmed, only 
Mr Hayward’s comments about their meeting were broadcast. In Ofcom’s 
view, and in the absence of any information to the contrary, there appeared to 
be no reason to doubt Mr Hayward’s recollection of the meeting. Therefore, it 
was reasonable for the programme makers to broadcast Mr Hayward’s 
comments about the meeting. In any event, Ofcom considered that Mr 
Hayward was conveying the fact that Mr Dungey had given Mr Hayward 
further information to assist him with his enquiries into the case of the missing 
budgerigars and consequently, Ofcom did not consider that this would have 
caused unfairness to Mr Dungey. 

 
Ofcom considered, therefore, that the broadcaster had taken reasonable care 
to satisfy itself that material facts had not been presented, disregarded or 
omitted in way that was unfair to Mr Dungey. 

 
iii) Ofcom considered the complaint that Mr Dungey said that he was told by Mr 

Hayward that everything he said in the meeting would be in the strictest 
confidence. 

 
In considering this particular sub-head of the complaint, Ofcom also had 
regard to Practice 7.7 of the Code which states that guarantees given to 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 24 

contributors (for example relating to the content of a programme, 
confidentiality or anonymity) should normally be honoured. 

 
Ofcom observed, as set out in sub head ii) above, that Mr Hayward had said 
in the programme that he had been told by Mr Dungey that Mr Pooley was in 
debt and had therefore sold the birds. As a direct consequence of the 
meeting, Mr Hayward was shown to follow “up on Barry Dungey’s advice to 
look close to home for a perpetrator. John decides to put a couple of 
questions to Andrew Pooley’s helper, Robbie Brookes”. 

 
Ofcom noted that Channel 4 said that a guarantee was given by the 
programme makers to Mr Dungey that he would not be recorded or filmed in 
relation to his meeting with Mr Hayward, and that this was honoured. Ofcom 
was not provided with any documentary material by either party to the 
complaint that assisted it in determining whether or not a guarantee was 
given to Mr Dungey by Mr Hayward in relation to what was said in the 
meeting being kept in the “strictest confidence”. As stated in sub-head ii) 
above, Ofcom’s remit is not to resolve disputes in evidence but to adjudicate 
on whether, in this case, Mr Dungey had been treated unfairly in the 
programme as broadcast. In addition, the Code states that “failure to follow 
practices will only constitute a breach where it results in unfairness to an 
individual or organisation”. Therefore, Ofcom went on to consider whether 
revealing what was said in the meeting resulted in unfairness to Mr Dungey. 

 
Ofcom recognised the potential for unfairness to an individual in a programme 
where that individual is under the impression that what they say will remain 
confidential, but that confidentiality is subsequently compromised .However, 
in the circumstances stated above where Mr Dungey has not provided Ofcom 
with any evidence of a guarantee of confidentiality being given by the 
programme makers. Therefore, in the absence of any evidence to support Mr 
Dungey’s claim and taking the factors referred to above into account, Ofcom 
considered that viewers were likely to have appreciated that Mr Dungey was 
assisting with the investigation by providing Mr Hayward, as the detective 
responsible for this case, with information that Mr Hayward could either 
investigate further or eliminate persons, as appropriate, from the enquiries.  

 
Ofcom considered that by revealing what was said in the meeting with Mr 
Dungey, Mr Hayward was able to progress with his investigations into the 
case. In addition, Mr Dungey would have been likely to have been perceived 
by viewers as providing important assistance to Mr Hayward. Consequently, 
Ofcom considered that revealing what Mr Dungey said at the meeting to Mr 
Hayward did not cause any unfairness to Mr Dungey. 

 
Ofcom considered, therefore, that the broadcaster had taken reasonable care 
in the circumstances to satisfy themselves that material facts had been 
presented in the programme in way that was not unfair to Mr Dungey. 

 
Unwarranted infringement of privacy 
 
In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the 
competing rights of the broadcasters to freedom of expression. Neither right as such 
has precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is 
necessary to focus intensely on the comparative importance of the specific rights. 
Any justification for interfering with or restricting each right must be taken into 
account and any interference or restriction must be proportionate. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 25 

This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any 
infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material 
included in programmes, must be warranted. 
 
Ofcom also had regard to Practice 8.6 of the Code which states that if the broadcast 
of a programme would infringe the privacy of a person or organization, consent 
should be obtained before the relevant material is broadcast, unless the infringement 
of privacy is warranted. 
 
b) Ofcom considered the complaint that when Mr Hayward was shown taking a call 

from Mr Dungey, he kept repeating Mr Dungey’s name, although Mr Dungey was 
not aware that the call was going to be broadcast. Mr Dungey’s name was 
mentioned several times in the programme as was the small town where he lives 
in North Cornwall. 

 
Ofcom first considered the extent to which Mr Dungey had a legitimate 
expectation of privacy in relation to the broadcast of his name and the town 
where he lives in North Cornwall in the programme.  
 
Ofcom noted that while Mr Dungey did not feature in the programme as 
broadcast, his name was mentioned throughout the relevant section of the 
programme which related to the case of the missing budgerigars. As stated in 
sub-head i) of the Decision, Mr Dungey was an integral part of Mr Hayward’s 
investigations and his name was mentioned in relation to the information he 
provided to Mr Hayward. Ofcom also noted that at the start of the programme, 
viewers were informed that Mr Hayward was in “Cornwall” to investigate the case 
and images of the town in Cornwall where Ms Dungey and Mr Pooley lived were 
broadcast. However, in relation to Mr Dungey, it was not specified where in 
Cornwall he lived. Ofcom also acknowledged that, as stated in sub head iii) of the 
Decision, Mr Dungey was given guarantees by the programme makers that he 
would not be filmed or recorded in the programme as broadcast.  
 
In taking these factors into account, Ofcom considered that although Mr Dungey 
had not wanted to appear in the programme, he was aware that he had given 
information to the programme, and he has never asserted that he sought any 
guarantee that his name or that of the town where he lived would not be referred 
to in the programme that he knew was going to be broadcast. Therefore, while 
Ofcom acknowledged that Mr Dungey was given guarantees in relation to not 
being filmed or recorded, in the absence of any other material, it did not consider 
that this was extended to any mention of his name which would in turn have 
affected any legitimate expectation he may have had. 
 
Ofcom therefore reached the decision that Mr Dungey did not have a legitimate 
expectation of privacy in relation to his name or the town he lives being broadcast 
in the programme. Consequently Ofcom did not go on to consider whether any 
infringement of Mr Dungey’s privacy was warranted. 
 

c) Ofcom next considered the complaint that Mr Dungey’s privacy was 
unwarrantably infringed in the broadcast of the programme because photographs 
of his wedding were shown in the programme. 
 
Ofcom first considered the extent to which he had a legitimate expectation of 
privacy in relation to the photographs of him at his wedding that were broadcast 
in the programme. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 26 

Ofcom observed that six photographs of Mr and Ms Dungey at their wedding 
were shown in one camera shot. The footage then focused on one photograph in 
particular of Mr and the then Mrs Dungey who were facing the camera. Mr 
Dungey’s face had been obscured in all of the photographs. However, in Ofcom’s 
opinion, it was clear to viewers that the person in the photograph was Mr Dungey 
because the commentary which accompanied the photograph identified him as 
“Linda’s ex-husband Barry [Dungey]”. 

 
Ofcom considered that the photographs were personal to Mr Dungey as they 
concerned his private relationship with his ex-wife Ms Dungey. In addition, Mr 
Dungey’s wedding was not relevant to the case of the missing budgerigars. 
Therefore, Ofcom considered that Mr Dungey had a legitimate expectation of 
privacy in relation to the photographs of him at his wedding. 

 
Having taken into account the decision that Mr Dungey had a legitimate 
expectation of privacy in relation to the broadcast of photographs of him at his 
wedding, Ofcom went on to consider the broadcaster’s competing right to 
freedom of expression and the audience’s right to receive information and ideas 
without unnecessary interference. 

 
Ofcom did not consider there to be any public interest justification in broadcasting 
the photographs because in particular Mr Dungey’s wedding was not relevant to 
the case of the missing budgerigars. Ofcom however acknowledged the steps 
that the broadcaster had taken to ensure that the photographs themselves did not 
identify Mr Dungey. Ofcom also took into consideration the fact that the 
photographs were only shown for a few seconds. In view of the facts that Mr 
Dungey’s face had been obscured and the photographs were only shown in the 
programme for a few seconds, any infringement of privacy was, in Ofcom’s 
opinion, limited. 
 
Taking the above factors into account, and balancing Mr Dungey’s legitimate 
expectation of privacy against the broadcaster’s right to freedom of expression, 
Ofcom is satisfied that there has not been an unwarranted infringement of Mr 
Dungey’s privacy. 
 

Accordingly, Ofcom has not upheld Mr Dungey’s complaint of unjust and 
unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in connection with 
the obtaining of material included in the programme and in the programme as 
broadcast should not be upheld. 

 
 
 
 

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 

27 

Not Upheld 
 

Complaint by The Reverend Colin Coward  
Straight Talk, Voice of Africa Radio, 21 August 2011 
 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment made by 
Reverend Colin Coward. 
 
The programme featured a discussion on attitudes to homosexuality in Africa and 
included comments on whether or not homosexuality was acceptable. The Reverend 
Coward, a British man who runs an international organisation that works to change 
attitudes towards homosexuality in the Anglican Church, contributed to the 
programme.  
 
In summary, Ofcom found that the programme did not result in unfairness to 
Reverend Coward in that he gave informed consent for his contribution and he was 
given an appropriate and timely opportunity to respond to a significant allegation of 
racism made against him in the programme. 
  
Introduction 
 
Voice of Africa Radio (“VOAR”) provides a community radio service to the African 
community in Newham in London. On 14 August 2011 and 21 August 2011 VOAR 
broadcast Straight Talk, a weekly topical discussion programme which includes guest 
commentators and a listener call-in.  
 
Both editions of the programme on 14 August 2011 and 21 August 2011 included 
discussions on attitudes to homosexuality in Africa and comments on whether or not 
homosexuality was acceptable. These discussions and comments were prompted by 
an anti-homosexual campaign in Ghana that was sparked by comments made by the 
parliamentary minister for Ghana’s western region (Reverend Paul Evans Aidoo). 
During the introduction to each programme the presenter, Mr Space Clottey, 
explained that the minister had called for homosexuals to be arrested and had asked 
people to inform on anyone whom they suspected of being homosexual. Mr Clottey 
also said that this campaign had been condemned by Mr Steven O’Brien MP (the 
UK’s Under-Secretary of state for International Development).  
 
The majority of contributors to each programme (which included several ministers in 
the African branch of the Anglican Church) expressed anti-homosexual sentiments 
and several criticised homosexual church ministers in particular.  
 
The Reverend Colin Coward, a British man who runs an international organisation 
that works to change attitudes towards homosexuality in the Anglican Church, 
contributed to both programmes. Much of the discussion in each programme 
revolved around the correct interpretation of biblical texts and some of the 
contributors argued that the Reverend Coward’s interpretation of the bible was 
incorrect and that homosexuality was “an abomination”. In addition, several 
contributors, including a studio guest during the programme broadcast on 21 August 
2011, said that in their view white men were promoting homosexuality and that what 
they regarded as the growth of homosexuality in Africa was the result of cultural 
imperialism.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 28 

During the programme broadcast on 14 August 2011 Reverend Coward spoke about 
the aims of his organisation, his own homosexuality, his calling to the priesthood, his 
marriage to a Nigerian man, the strongly anti-homosexual feelings amongst some 
people in Africa and the need for homosexual people in Africa to be treated with 
dignity rather than with prejudice.  
 
Following the broadcast of the programme broadcast on 21 August 2011, The 
Reverend Colin Coward complained to Ofcom that he was treated unjustly or unfairly 
in this programme as broadcast.  
 
The Complaint and VOAR’s response 
 
The details of the Reverend Coward’s complaint are set out below, followed by 
VOAR’s responses on particular points. 
 
In summary, the Reverend Coward complained that he was treated unjustly or 
unfairly in the programme as broadcast in that: 
 
a) After his participation in the discussion during the programme broadcast on 14 

August 2011 VOAR had told him (the Reverend Coward) that they would like to 
continue the conversation. However, without telling him in advance, VOAR called 
him on Sunday 21 August 2011, wanting him to participate in the programme 
immediately. Before he was able to decline he was connected to the studio.  
 

In response, VOAR said that the Reverend Coward could have chosen to 
withdraw at any time during the telephone conversation he had with Mr Clottey 
(the presenter) during the programme but instead he chose to continue to 
contribute to the programme and to express his views and opinions. The 
broadcaster added that a studio assistant called the Reverend Coward three 
times on the day on which the programme was broadcast. The first occasion was 
prior to the broadcast and, having failed to speak to the Reverend Coward, the 
studio assistant left a message explaining that she was calling on behalf of the 
Straight Talk programme on VOAR. During the second call the Reverend Coward 
asked the studio assistant to call back a little later as he was driving and at the 
beginning of the third call, the studio assistant invited the Reverend Coward to 
contribute to a live edition of the Straight Talk programme on the issue of 
homosexuality in Africa. VOAR said that the Reverend Coward happily consented 
to participate and was passed through to the presenter in the studio, although 
(due to the fact that someone else was contributing to the programme at this 
point) the Reverend Coward was left on hold for about ten minutes before he was 
put on air. In addition, VOAR said that at the end of the previous week’s 
programme (to which he had contributed), the Reverend Coward had agreed to 
take part in a future broadcast of Straight Talk. VOAR indicated that the recording 
of this 14 August 2011 programme, a copy of which had already been provided to 
Ofcom, would prove this was the case.  

 
b) The Reverend Coward was interrogated with hostile questions about biblical texts 

for thirty minutes and was then subjected to aggressive and abusive comments 
from various contributors to the programme for ninety-five minutes while 
repeatedly being told that he would be allowed to respond. The Reverend 
Coward said that for a period of at least an hour he was made to listen to abusive 
statements about himself and his homosexuality before being allowed to respond. 

 
In reply VOAR said that Straight Talk had developed a particular format over a 
period of years. Between 10am and noon studio guests are invited to articulate 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 29 

their position on the day's topic and from noon onwards listeners are given the 
chance to contribute and share their opinion with the invited guests live on air. 
VOAR said that consequently it was not unusual for contributors, either in the 
studio or on the telephone, to listen rather than talk for extended periods.  
 
VOAR also said that that before ending the Reverend Coward’s second 
contribution, which was twenty-minutes long, the presenter informed him that he 
must “leave” him for a while in order to open up the phone lines and give an 
opportunity to members of the public to contribute as well. The broadcaster 
added that due to the large volume of calls received, the presenter took 
contributions from members of the public for about an hour, which was the normal 
practice for this programme.  
 
VOAR said that the Reverend Coward contributed to the edition of Straight Talk 
broadcast on 21 August 2011 on four occasions and for a total of forty minutes 
and that he was therefore given an appropriate, ample and fair opportunity to 
articulate his position on the matters discussed and to respond to comments from 
other contributors.  
 

c) Contributors were given the freedom to repeatedly make abusive comments 
about the Reverend Coward and his sexuality.  

 
In response, VOAR said that it appreciated that the subject matter of 
homosexuality in Africa was a sensitive matter and that contributors could be 
passionate in their views and expressions. However, it argued that they were not 
abusive towards the Reverend Coward. In addition, VOAR said that on several 
occasions the presenter took account of the cultural perspectives on the topic 
under discussion and either warned callers to avoid making insults or deliberately 
silenced contributors in other to avoid any possibility of offence to the Reverend 
Coward. VOAR also indicated that the presenter treated the Reverend Coward 
with respect and that the Reverend Coward was given the last word in the 
programme despite this causing annoyance to the studio guest.  
 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in connection with the obtaining of material in, programmes included in such 
services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and 
transcript, both parties’ written submissions and a recording and transcript of the 
unedited footage. 
 
When considering complaints of unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 
broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or 
unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 30 

Broadcasting Code (“the Code”). Ofcom had regard to this rule when reaching its 
decision on the individual heads of complaint detailed below. 
 
a) Ofcom first considered the Reverend Coward’s complaint that he was unfairly 

treated in that without telling him in advance VOAR called him on 21 August 2011 
wanting him to participate in the programme immediately and before he was able 
to decline he was connected to the studio.  
 

In considering this part of the complaint, Ofcom had regard to Practice 7.3 which 
provides that in order for potential contributors to a programme to be able to 
make an informed decision about whether to take part, they should be given 
sufficient information about a number of aspects of the programme including: the 
programme’s nature and purpose; what kind of contribution they are expected to 
make (for example, live, pre-recorded, interview, discussion, edited, unedited, 
etc.); and the areas of questioning, with wherever possible the nature of the other 
likely contributions.  
 
Ofcom considered the information available to the Reverend Coward before his 
contribution to the programme on 21 August 2011. It observed that the Reverend 
Coward had contributed to the preceding week’s edition of the programme during 
which the same topic, namely homosexuality in Africa, was discussed. This 
programme included some very forthright comments that were critical of 
homosexuality in general and of homosexual church ministers in particular. It also 
observed that from the submissions of both parties it appeared that there was a 
discussion between Reverend Coward and the presenter of Straight Talk about 
“continuing the conversation” in a future broadcast after the 14 August 2011 
programme had ended1.  
 
Ofcom noted that on the morning of 21 August 2011, VOAR called the Reverend 
Coward on three occasions; that on the second occasion he asked the studio 
assistant to call him back later; and, that as a result of comments he made during 
the third telephone conversation VOAR’s studio assistant understood that he had 
agreed to participate in that day’s programme (which was already being 
broadcast) and therefore put him through to the studio. Ofcom recognises that 
the Reverend Coward might have regarded this action as precipitate. However, 
Ofcom noted that although the Reverend Coward was then put on hold for 
around ten minutes and was therefore not asked to make an immediate 
contribution to the programme, he remained on the line rather than ending the 
telephone call. Ofcom also noted that having subsequently heard part of the 
programme (notably the presenter introducing him and saying that he believed 
many African pastors were homosexuals and the reaction of a caller, “Kwami 
from Ghana”, to this idea) the Reverend Coward did not tell the presenter that he 
did not wish to participate but instead indicated his willingness to contribute by 
saying “Maybe I can come in?”. There was no evidence that the Reverend 
Coward was forced in any way to participate in the programme against his will 
and it was open to the Reverend Coward to ring off at any moment.  
 
Ofcom considered that, given his participation in the previous week’s edition of 
the programme, his position as a clergyman who runs an organisation that 
campaigns for the rights of homosexuals in the Anglican Church (notably within 

                                            
1
 While VOAR provided Ofcom with a copy of the edition of Straight Talk broadcast on 14 

August 2011, this recording did not include any post broadcast material. However, on the 
information available to it, it appeared to Ofcom that after this programme the presenter talked 
to the Reverend Coward about contributing to a future edition of the programme.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 31 

Africa), his discussion with the presenter at the end of the programme broadcast 
on 14 August 2011 and the telephone calls he received from VOAR on 21 August 
2011, the Reverend Coward would have understood the following prior to making 
his contributions to the Straight Talk programme on 21 August 2011 that:  
 

 Straight Talk was a live discussion programme broadcast on a radio service 
for the African Community in Newham in East London.  

 contributors were given relatively lengthy periods of time in which to expound 
upon their views, often without any rebuttal.  

 the programme covered topical and sometimes contentious issues. 

 homosexuality in Africa and particularly in the branches of the Anglican 
Church in Africa was just such a topic and that it had raised and would again 
raise a passionate and sometimes even intemperate debate.  

 as a practising homosexual in the Anglican Church, who advocated the rights 
of homosexuals in the Anglican Church, any comments he made were likely 
to provoke a strong reaction amongst some of the listeners and contributors 
to the programme.  

 on 21 August 2011 VOAR wished him to contribute to a very similar 
discussion to that he had already taken part in the week before.  

 
Ofcom recognises that the Reverend Coward might regret having taken part in 
the edition of Straight Talk broadcast on 21 August 2011. In light of the factors 
noted above however we consider that he gave informed consent for his 
participation in the programme.  
 
Ofcom therefore found that the programme did not result in unfairness to the 
Reverend Coward in this respect.  
 

b) & c)  
  

 Ofcom considered together the Reverend Coward’s complaints that he was 
unfairly treated in that he was interrogated with hostile questions about biblical 
texts for thirty minutes, and then subjected to aggressive and abusive comments 
from various contributors to the programme for ninety-five minutes while 
repeatedly being told that he would be allowed to respond, and that contributors 
were given the freedom to repeatedly make abusive comments about him and his 
sexuality. 
  
 In considering this part of the complaint, Ofcom had regard to Practices 7.9 and 
7.11 of the Code. Practice 7.9 provides that, before broadcasting a factual 
programme, broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that 
material facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is 
unfair to the individual or organisation. Practice 7.11 states that if a programme 
alleges wrongdoing or incompetence or makes other significant allegations, those 
concerned should normally be given an appropriate and timely opportunity to 
respond.  
  
 Ofcom noted that before the Reverend Coward contributed to the programme 
broadcast on 21 August 2011, the presenter Mr Clottey made several comments 
setting out the position the Reverend Coward had articulated in the previous 
week’s programme. Mr Clottey then invited the studio guest, Pastor Valentine, 
who firmly disagreed with the Reverend Coward’s views, to respond. For 
example, Mr Clottey said: 
  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 32 

“Colin Coward defended homosexuality and said that all the, all the 
quotations that we quoted in the Bible are just fallacious and taken out of 
context – it does not, we don’t know what we are talking about...in fact he said 
that there are many pastors in our churches, in African churches, who are 
preaching the Bible from Genesis to Revelations every day and are all 
homosexuals, and are all gays. He said it. Over to you – is it true that before 
we even look at the Bible, is it true that there are many, uh, charismatic 
pastors, churches, who are lesbians and gays for the pastors themselves”. 

 
 In response Pastor Valentine said: 
 

“I would say to you categorically this, I am not aware of any...does nature not 
frown at homosexuality? Is it right for a man to marry a man? Is it right for a 
woman to marry a woman? What’s Reverend Colin talking about? If he’s 
saying to us that the Bible has been misinterpreted, I want to know in what 
format, in what context? The Bible is very clear – Jesus Christ spoke. If you 
look at Mark chapter 10, verse 7, if you look at Ephesians chapter 5, 25, if you 
look at Matthew 19, 5, the Bible, Jesus spoke clearly. He doesn’t need any, 
we don’t need any interpretation because it was spoken in plain English. He 
said for this reason shall a man leave his Mum and Dad and cling together 
with a wife and the two shall become one. That’s easy to understand. In the 
book of Ephesians chapter 5, 25 the Bible made clear he said “husbands, 
love your wives”.” 

 
 Ofcom observed that this conversation continued for a few more minutes and that 
the presenter then made it clear that a technical difficulty had prevented the 
Reverend Coward from contributing to the programme at this juncture. Some 
thirty minutes later the presenter spoke to a caller, “Kwami from Ghana”, who 
suggested that homosexuality should be banned in his country. In conversation 
with the presenter Kwami asked: 
 

“Where is the hardcore substantive evidence to, to, to substantiate his 
[Reverend Coward’s] point that there are many gay priests in Ghana? You 
know, I want figures, I just want, I don’t want hearsay, I want figures, actual 
figures, in which churches they are in Ghana? That are homosexuality [sic], 
can he actually reveal them please?”. 

 
 The Reverend Coward then made his first contribution to the programme. Ofcom 
observed that during a thirteen-minute exchange between Kwami and the 
Reverend Coward (as well during his subsequent contributions), the Reverend 
Coward made clear that he disagreed with the biblical interpretations put forward 
by the African church ministers who had contributed to the programme and 
considered that “this anti-homosexuality drive [was] fuelled by prejudice, not by a 
principled understanding of the bible”. Ofcom also observed that the Reverend 
Coward and the presenter had a further exchange (of around twenty-minutes 
duration), during which the presenter put several contentious points to the 
Reverend Coward and asked for his responses. For example, he said that Pastor 
Valentine’s reading of the Bible indicated that no man was to have sexual 
relations with another man. The Reverend Coward responded: 

 
“OK, question back to you then, you’re right, the whole of that section of 
Leviticus is called the Cleanliness Code. It’s about what is unclean and clean. 
And if you read it in full, then there are some laws that we obey still, like 
intercourse with animals, and some laws that we no longer obey, because we 
think that they are not relevant to our culture. And the issue then, in looking at 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 33 

verse 22 is, is that verse still relevant to society now, or not relevant? And I 
would say it’s not relevant any longer because now we know from research 
over the last 100 years that for a small minority in every population, are a 
group of people who are attracted to people of the same sex”. 

 
 The Reverend Coward also made it clear that in his opinion: neither Jesus nor 
the Bible condemned homosexuality; that people did not and should not “take the 
bible literally”; that “we all interpret the Bible from our own culture and personal 
perspective”; that everyone “should take the Bible as the inspired word of God”; 
that he believed in a “God who is loving” rather than a “God who is punishing and 
judgemental”; and that he supported “a faithful, lifelong sexual relationship with 
one other person” because “sexual fidelity is very important”.  
  
 Ofcom also noted that it was also clear from the programme that the Reverend 
Coward considered that the anti-homosexual campaign in Ghana was “grossly 
misguided” and “contrary to the word of God” and that he believed that 
homosexuality had been extant in Africa before Christianity; that it continued to 
be so and that homosexuals lived everywhere in Africa, including in remote 
villages.  
  
 Ofcom observed that the following sixty minutes of the discussion (which 
accounted for most of the remainder of the programme) consisted of more 
contributions from both African church ministers and calls from listeners as well 
from the studio guest Brother Leader Mbandaka2. Almost all of the contributors 
during this section of the programme were hostile to homosexuality. In particular, 
Ofcom observed that Brother Leader Mbandaka said that the Reverend Coward 
had employed “downright intellectual dishonesty, when you see the way that he 
has danced around the issues that you have put to him in relation to the clear 
words of the Bible” and that he had “violat[ed] African culture, and the right of 
African people to determine our own moral codes and to determine our destiny.” 
In addition, Brother Mbandaka said that the Reverend Coward had employed 
“typical white racist language in response to any African who dares, who dares, to 
speak up for ourselves”; described the Reverend Coward’s earlier responses to 
Kwami as “white European arrogance”; and said that the Reverend Coward was 
“continuing to colonise the minds of people using the Christian church”. 
  
 After this section of the programme the Reverend Coward was invited to 
contribute for a third time and specifically to respond to the contributions which 
had been made by others. The Reverend Coward said that he had been abused 
by a number of people in a manner that was not consistent with a Christian 
attitude and added that many Nigerian and Ghanaian bishops would be horrified 
by the views that had been expressed on the programme. He acknowledged that 
there were a wide range of views on homosexuality but said that many Africans 
had told him that “they knew they were gay”, that “it had nothing to do with white 
men” and was “natural” for them to identify themselves as gay or lesbian. The 
Reverend Coward said that he was trying to help people understand that there 
were different variations of human sexuality. In addition, he rejected the ideas 
that there was no evidence of homosexual behaviour in animals and that 
homosexuality was not natural because God designed male and female human 
anatomy to fit together. 
  

                                            
2
 Ofcom understands that Brother Mbandaka is the leader of the Alkebu-Lan Revivalists 

Movement an organisation which campaigns against what it considers to be the oppression of 
the African British community by the British state.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 34 

The Reverend Coward was then cut off due to a technical problem. After this 
Brother Mbandaka said that he thought the programme had given “these people” 
too much space to express their views and they “abuse us”. He accused 
Europeans of “assuming the victim role once you begin to challenge their racist 
premise”; and said that this was part of “the dynamics of racism” and “a subtle 
form of aggression” which was “exactly what Reverend Colin did just now by 
saying that he’s been attacked and he’s been called racist.” Brother Mbandaka 
went on to say:  
 

“Nobody called him [The Reverend Coward] a racist. I challenged his premise 
and I said his premise was racist and his attitude was racist and I stand by 
that and he needs to address that issue. I didn’t call him a racist. I don’t know 
him but I am quite clear that his stance and his premise is racist. And, I take it 
one step further, and say when I hear of so- called gay or homosexual priests 
who are leading churches in African communities in Africa it gives me the 
chills especially within the context of all of this paedophilia that we have heard 
about in the Church and in particular in the Anglican Church”.  

 
Brother Mbandaka added that Europeans were “wrecking havoc”; confirmed that 
he had accused the Reverend Coward of intellectual dishonesty and argued that 
the Reverend Coward had not used the Bible to refute the points that he had 
made and disagreed with the Reverend Coward’s comments about homosexual 
behaviour in animals.  
 
The Reverend Coward then made his fourth and final contribution to the 
programme. He said that he thought the conversation had actually been between 
Africans, although it was painted as being between him as a white man who was 
concerned with white supremacy in Africa and the European colonial tradition, 
and that he had been “accused of being the perpetrator of actions against 
Africans who are all the victims”. He also said that repeatedly being called a “so-
called Priest” had been “really abusive” and asked people to remember their 
Christian roots.  
  
 Ofcom observed that, having broadcast two contributions from the Reverend 
Coward in which he was able to make his position very clear, the presenter 
opened the discussion up for around an hour. Ofcom noted that during this 
section of programme the presenter repeatedly said that the Reverend Coward 
would be given an opportunity to respond but that he was not invited to comment 
again until towards the end of the programme. However, as set out in the 
decision at head a) above, Ofcom considered that the Reverend Coward would 
have been aware prior to his participation of the style and format of Straight Talk. 
In addition Ofcom observed that the Reverend Coward was provided with 
considerable scope in which to make his views clear and that he was able to 
make a closing argument.  
  
 With regard to the nature of the comments made during the programme, Ofcom 
considered that while some of the anti-homosexual comments were prompted by 
the Reverend Coward’s position, the majority were not directed specifically at 
him.  
  
 However, we considered that, notwithstanding his denials, Brother Mbandaka’s 
comments, which were addressed at the Reverend Coward, amounted to a 
significant allegation against the Reverend Coward, namely that he was a racist. 
Ofcom considered that the programme makers were therefore required to offer 
the Reverend Coward an appropriate and timely opportunity to respond.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 35 

 As set out above, the Reverend Coward was given an opportunity to respond to 
Brother Mbandaka’s comments (including that he was a racist) and he expressed 
his view that the comments made about him were not consistent with a Christian 
attitude and restated his arguments with regard to homosexuality. Further, 
although Brother Mbandaka made further criticisms of the Reverend Coward 
(after the latter had been cut off due to technical problems), the Reverend 
Coward was given a final opportunity to express his view of the arguments and 
comments put forward by Brother Mbandaka.  
 
 Taking into account all of the factors already noted above, Ofcom considered that 
the programme makers took reasonable care to satisfy themselves that the 
programme did not present, disregard or omit material facts with regard to the 
Reverend Coward in a way that resulted in unfairness to him. Ofcom also 
considered that he was given an appropriate and timely opportunity to respond to 
the significant allegation of racism made about him in the programme. 
  
 Ofcom therefore found that the programme did not result in unfairness to 
Reverend Coward in these respects.  
 

Accordingly, Ofcom has not upheld Reverend Coward’s complaint of unfair 
treatment in the programme as broadcast. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 

36 

Not Upheld 
 

Complaint by Mr Robert Bennett  
Road Wars, Pick TV, 26 September 2011 
 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unjust or unfair treatment in the 
programme as broadcast made by Mr Robert Bennett. 
 
This programme broadcast police footage of Mr Bennett travelling on a motorcycle at 
122 mph along a road in wet conditions. Riding as a pillion passenger was Mr 
Bennett’s son, who was 14 years old at the time. The programme’s commentary 
stated that the motorcyclist had received a six month prison sentence for speeding 
and that his son had been riding without “a crash helmet”. 
 
Mr Bennett complained to Ofcom that it was incorrect and unfair to him for the 
programme to state that his son had not been wearing a helmet. 
In summary Ofcom found that, although the broadcaster provided no persuasive 
evidence to support the claim in the programme that Mr Bennett’s son had not been 
wearing “a crash helmet”, the statement, in itself, was unlikely to have materially and 
adversely affected viewers’ understanding of the irresponsible and potentially 
dangerous nature of Mr Bennett’s actions in a way that was unfair. In the 
circumstances, Ofcom considered that the broadcaster had taken reasonable care to 
satisfy itself that the programme as broadcast did not present, disregard or omit 
material facts in a way that resulted in unfairness to Mr Bennett. 
 
Introduction 
 
On 26 September 2011, Pick TV broadcast an edition of the series Road Wars. The 
series follows the work of traffic police around the country and the various situations 
that they deal with. This edition included incidents of violent behaviour and road 
traffic offences.  
 
One such incident involved Mr Robert Bennett, who was filmed by a police speed 
camera travelling on a motorcycle at high speed along a road. The programme’s 
commentary stated that the rider was travelling at “a staggering 122 miles per hour” 
in wet conditions and had received a six month prison sentence for “speeding”. It also 
stated that the rider had been travelling with his 14 year old son on the pillion seat 
and that his son had not been wearing “a crash helmet”. The programme stated that, 
in addition to the prison sentence, the rider was also disqualified for 18 months and 
would have to take an advanced rider’s test in order to get his licence back. 
 
Footage taken from the police speed camera was shown in the programme. Mr 
Bennett and his son were only visible from the rear and the registration number plate 
of the motorcycle was obscured. Neither Mr Bennett nor his son was named in the 
programme and they were not otherwise identified. 
 
Following the broadcast of the programme, Mr Bennett complained to Ofcom that he 
was treated unjustly or unfairly in the programme as broadcast. 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 37 

Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
Mr Bennett complained that he was treated unjustly or unfairly in the programme as 
broadcast in that it stated wrongly that while Mr Bennett had been speeding on his 
motorcycle, his son was riding pillion with him without wearing “a crash helmet”.  
 
In response, British Sky Broadcasting Limited (“BSkyB”), the Ofcom licensee for Pick 
TV, said that it was clear from the police speed camera footage included in the 
programme that Mr Bennett was accompanied by a passenger (who happened to be 
his son) riding pillion. However, BSkyB said that it was unable to determine whether 
Mr Bennett’s son was wearing a helmet or not as the police speed camera footage 
was not conclusive one way or the other. 
 
BSkyB said that the information about Mr Bennett’s son not wearing a helmet was 
supplied by the programme makers, who had access to the notes from the court that 
had sentenced Mr Bennett. The notes stated:  
 

“A motorcyclist caught speeding at 122mph (196km/h) with his 14 year old son 
riding pillion has been sentenced to six months in prison. Robert Bennett, 47, 
from Barnstaple in Devon, had pleaded guilty to dangerous driving at an earlier 
hearing. Exeter Crown Court heard [that] his son was not wearing any protective 
clothing at the time of the offence [BSkyB’s emphasis] in April 2008. Sentencing 
Bennett, the judge said that if he had lost control of the bike it would have 
become a “missile”.”  

 
BSkyB said that it considered it to be a reasonable assumption that if the court 
records stated that Mr Bennett’s son was “not wearing any protective clothing”, he 
was not wearing a helmet.  
 
BSkyB also said that the programme did not identify Mr Bennett in the commentary 
or in the footage itself. Both riders were only seen from the rear and their faces were 
not shown. It said that care was taken to ensure that the motorcycle’s registration 
plate was masked appropriately before broadcast. Consequently, BSkyB said that Mr 
Bennett was not identifiable from the programme. Accordingly, even if the reference 
to Mr Bennett’s son riding pillion without a helmet was not accurate, Mr Bennett was 
not identifiable from the programme as the rider.  
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
  
In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and 
transcript, and both parties’ written submissions.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 38 

When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to 
whether the broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided 
unjust or unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of 
Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). Ofcom had regard to this Rule when 
reaching its decision on the individual heads of complaint detailed below. 
 
Ofcom considered Mr Bennett’s complaint that the programme stated wrongly that 
while Mr Bennett had been speeding on his motorcycle, his son was riding pillion with 
him without wearing “a crash helmet”.  
 
In considering this complaint, Ofcom had regard to Practice 7.9 of its Broadcasting 
Code (“the Code”) which states that broadcasters should take reasonable care to 
satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded or 
omitted in a way that is unfair to an individual or organisation.  
 
Ofcom first noted the relevant commentary in the programme: 
 

“It’s been raining, when a speed camera in Devon and Cornwall captures this 
bike at a staggering 122 miles per hour. The amazing video evidence led to a 
severe sentence: six months in jail for speeding. But if you think that’s harsh, take 
a closer look as the bike speeds by. The rider’s got his 14 year old son on the 
pillion seat and the teenager doesn’t even have a crash helmet on. The biker also 
got an 18 month riding ban and will have to sit an extended riding test before 
getting his licence back”. 

 
Ofcom noted that this commentary accompanied police speed camera footage of Mr 
Bennett riding along a road on a motorcycle with his son as a pillion passenger. 
Owing to the quality of the footage, Ofcom was not able to discern conclusively 
whether or not Mr Bennett’s son was wearing a helmet. However, the broadcaster 
provided Ofcom with a note of Mr Bennett’s court case, which stated that: 
 

“Exeter Crown Court head [that] his son was not wearing any protective clothing 
at the time of the offence in April 2008”. 

 
Ofcom also conducted its own research into the circumstances surrounding the case 
and noted an article on ‘The Guardian’ newspaper’s website dated 2 March 2009, 
which reported on Mr Bennett’s sentencing. The article reported that Mr Bennett’s 
son had not been wearing “protective trousers or gloves”, but made no reference to 
the wearing, or otherwise, of a helmet. Ofcom also noted related articles on the 
websites of other media sources (for example, BBC News, SkyNews, and ‘The 
Telegraph’ newspaper), all of which reported the lack of protective clothing or gloves 
worn by Mr Bennett’s son, although none of the articles referred to Mr Bennett’s son 
not wearing a helmet.  
 
Ofcom is aware that it is a criminal offence to ride a motorcycle on a road in the UK 
without wearing a helmet or to allow a passenger to do so. However, it is not illegal to 
ride without protective clothing. Ofcom noted BSkyB’s argument that “protective 
clothing” could extend to a motorcycle helmet. However, in the circumstances of this 
case, Ofcom considered that this interpretation was not convincing and that it was 
more than likely, in Ofcom’s view, that if Mr Bennett’s son had not been wearing a 
helmet, the court notes of the case and the news articles that reported Mr Bennett’s 
sentencing would have referred to this specifically, rather than referring only in 
general terms to the lack of “protective clothing”.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 39 

Taking into account the material relating to Mr Bennett’s case referred to above, and 
the corroborative nature of the news articles that reported that Mr Bennett’s son had 
not been wearing protective clothing or, at least, protective trousers and gloves, 
Ofcom took the view that BSkyB had not provided any persuasive evidence to Ofcom 
to support the claim made in the programme that Mr Bennett’s son had been riding 
on the pillion seat without “a crash helmet”.  
 
Ofcom went on to consider whether the unsubstantiated claim made in the 
programme as broadcast created unfairness to Mr Bennett. In doing so, Ofcom 
considered the contextual basis for the commentary in the programme and whether 
the programme’s presentation of the commentary resulted in unfairness. 
 
Ofcom considered that the overall purpose of the programme was to highlight the 
work of traffic police around the country and the various situations that they deal with. 
In doing so, the programme included a number of incidents dealt with by the police 
and the consequences for the people involved in them.  
 
In Ofcom’s view, the intention of the programme in relation to Mr Bennett had been to 
highlight the nature of his criminal offence of dangerous driving and the aggravating 
factors that heightened its seriousness and to put into context the sentence he 
received. Ofcom considered that it was not the programme’s intention to present Mr 
Bennett as having committed a further criminal offence (i.e. by allowing his son to 
ride pillion without a helmet), but rather its intention had been to emphasise to 
viewers the lack of responsibility exercised by Mr Bennett. For instance, Ofcom noted 
that the programme’s commentary had made it clear that he had been travelling on a 
wet road surface at a “staggering” speed of 122 mph and that he had received a 
custodial sentence custodial sentence for this excessive speeding. The commentary 
went on to state that the motorcyclist had his 14 year old son riding as a pillion 
passenger and that he had not been wearing “a crash helmet”. While Ofcom 
recognised that there was no persuasive evidence provided by the broadcaster to 
support the commentary’s reference to the “crash helmet”, it was a fact, which had 
been recognised by the court, that the motorcyclist’s son not been wearing adequate 
protective clothing.  
 
Ofcom also noted that the programme makers took measures to prevent Mr 
Bennett’s identity being revealed other than to those who already knew him or the 
case (and who would have therefore been aware that it was likely that Mr Bennett’s 
son had been wearing a helmet). In Ofcom’s view, the vast majority of viewers would 
therefore not have known that the irresponsible actions described by the commentary 
relating to the 14 year old boy riding pillion were being attributed to Mr Bennett.  
 
Taking the above factors into account, Ofcom concluded that, although BSkyB had 
not provided any evidence to support the claim in the programme that Mr Bennett’s 
son had not been wearing “a crash helmet”, the statement, in itself, would have been 
unlikely to have materially and adversely affected viewers’ understanding of the 
irresponsible and potentially dangerous nature of Mr Bennett’s actions in a way that 
was unfair to him. In the particular circumstances of this case, Ofcom considered that 
the broadcaster had taken reasonable care to satisfy itself that the programme did 
not present, disregard or omit material facts in a way that resulted in unfairness to Mr 
Bennett.  
 
Accordingly, Ofcom’s decision is that Mr Bennett’s complaint of unjust or 
unfair treatment in the programme as broadcast should not be upheld.  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 

40 

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 18 January 2012 
 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories 

Advertisements Hi TV 30/08/2011 Advertising minutage 

Advertisements The Africa Channel n/a Advertising scheduling 

Adult Channel EPG Virgin Media 28/11/2011 Sexual material 

Pandora Choice FM 23/11/2011 Scheduling 

Soapbox with Chris Hossacks Phoenix FM 
(Brentwood) 

01/07/2011 Due impartiality/bias 

PS3's sponsorship of Five 
Movies 

Five 16/10/2011 Advertising content 

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 

41 

Complaints Assessed, Not Investigated 
 
Between 4 and 16 January 2012 
 
This is a list of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided not to 
pursue because they did not raise issues warranting investigation. 
 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories Number of 
complaints 

100 Best Bodyshockers E4 16/12/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

3 Minute Wonder More4 +1 22/12/2011 Scheduling 1 

40 Most Slimmed Down 
Celebrities 

MTV 28/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

4thought.tv Channel 4 07/01/2012 Advertising/editorial 
distinction  

1 

5 Live Sport BBC Radio 5 
Live 

23/11/2011 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

5 News update Channel 5 05/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

5 News update Channel 5 05/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

5 News update Channel 5 05/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

A Night of Heroes: The Sun 
Military Awards 2011 

ITV1 21/12/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

Accused: The 74 Stone Babysitter Channel 4 03/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Adele Live at the Royal Albert Hall BBC 1 01/01/2012 Offensive language 1 

Advertisements Star Plus 03/01/2012 Advertising minutage 1 

Advertisements Various n/a Advertising scheduling 1 

Akhbaar umm el donnia Al 
Mustakillah 
Television 

24/11/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Alan Carr's New Year 
Specstacular 

Channel 4 31/12/2011 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Alan Carr's New Year 
Specstacular 

Channel 4 31/12/2011 Generally accepted 
standards 

55 

Alan Carr's New Year 
Specstacular 

Channel 4 31/12/2011 Harm 1 

American Pie Presents Band 
Camp 

ITV1 03/01/2012 Outside of remit / other 1 

Anadin's sponsorship of the 
London Weekday Weather 

ITV1 29/12/2011 Harm 1 

Antiques Roadshow BBC 1 08/01/2012 Outside of remit / other 1 

BBC News BBC 1 26/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News BBC 1 31/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News BBC 1 01/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News at Six BBC 1 19/12/2011 Outside of remit / other 1 

BBC News at Six BBC 1 04/01/2012 Fairness 1 

BBC News at Six BBC 1 09/01/2012 Outside of remit / other 1 

BBC News at Six BBC 1 10/01/2012 Race 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 42 

BBC News at Ten BBC 1 04/01/2012 Race 
discrimination/offence 

8 

BBC News at Ten BBC 1 09/01/2012 Outside of remit / other 1 

BBC News programmes BBC 
channels 

n/a Outside of remit / other 1 

BBC Radio 1's Essential Mix BBC Radio 1 04/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

BBC website n/a n/a Outside of remit / other 1 

Big Brother Bit On The Side Channel 5 14/01/2012 Offensive language 1 

Big Fat Quiz of the Year 2011 Channel 4 27/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Big Fat Quiz of the Year 2011 Channel 4 01/01/2012 Transgender 
discrimination/offence 

1 

Big Fat Quiz of the Year 2011 Channel 4 01/01/2012 Offensive language 1 

Black Mirror: The National Anthem Channel 4 04/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Bluebird TV Essex Babes 14/12/2011 Participation TV - 
Offence 

1 

Bruno Mars "The Lazy Song" Heart 
103.3FM 

14/01/2012 Sexual material 1 

BT Vision's sponsorship of The 
Mentalist 

Unknown n/a Materially misleading 1 

Burn Notice Film4 01/01/2012 Offensive language 1 

Butlins Story ITV1 20/12/2011 Due accuracy 1 

Call the Midwife BBC 1 15/01/2012 Outside of remit / other 1 

Casualty BBC 1 03/12/2011 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Casualty BBC 1 07/01/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Celebrity Big Brother Channel 5 05/01/2012 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

13 

Celebrity Big Brother Channel 5 05/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Celebrity Big Brother Channel 5 09/01/2012 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Celebrity Big Brother Channel 5 11/01/2012 Animal welfare 1 

Celebrity Big Brother Channel 5 14/01/2012 Sexual material 1 

Celebrity Big Brother (trailer) Channel 5 29/12/2011 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Celebrity Big Brother (trailer) Channel 5 01/01/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Celebrity Big Brother's Bit on the 
Side 

Channel 5 06/01/2012 Generally accepted 
standards 

12 

Celebrity Big Brother's Bit on the 
Side 

Channel 5 09/01/2012 Generally accepted 
standards 

2 

Celebrity Big Brother's Bit on the 
Side 

Channel 5 12/01/2012 Gender 
discrimination/offence 

1 

Celebrity Come Dine with Me Channel 4 04/01/2012 Offensive language 1 

Celebrity Special Heart 
103.4FM 

23/12/2011 Gender 
discrimination/offence 

1 

Channel 4 News Channel 4 03/01/2012 Offensive language 1 

Channel 4 News Channel 4 10/01/2012 Due impartiality/bias 1 

Channel Promotion Comedy 
Central 

04/01/2012 Hypnotic and other 
techniques 

1 

Channel Promotion Comedy 15/01/2012 Hypnotic and other 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 43 

Central techniques 

Christian O'Connell Breakfast 
Show 

Absolute 
Radio 

12/12/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

Come Dine with Me Channel 4 06/01/2012 Sexual material 1 

Comet's sponsorship of Christmas 
on Alibi 

Alibi n/a Sponsorship credits  1 

Cornwall with Caroline Quentin ITV1 09/01/2012 Outside of remit / other 1 

Coronation Street ITV1 02/01/2012 Undue prominence  1 

Coronation Street ITV1 09/01/2012 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Coronation Street ITV1 09/01/2012 Age 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street ITV1 09/01/2012 Product placement  1 

Coronation Street ITV1 n/a Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

2 

Coronation Street ITV1 n/a Materially misleading 1 

Coronation Street ITV1 n/a Promotion of 
products/services  

1 

Coronation Street ITV1 n/a Undue prominence  1 

Countdown Channel 4 16/01/2012 Offensive language 1 

Countdown to 2012 ITV1 31/12/2011 Outside of remit / other 1 

Countryfile BBC 1 08/01/2012 Outside of remit / other 2 

Cowboy Builders Channel 5 11/01/2012 Competitions 1 

Dancing on Ice ITV1 08/01/2012 Disability 
discrimination/offence 

2 

Dancing on Ice ITV1 08/01/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Dancing on Ice STV 08/01/2012 Disability 
discrimination/offence 

1 

Dave Berry Capital 
Radio 

17/12/2011 Sexual material 1 

Daybreak ITV1 13/12/2011 Competitions 1 

Daybreak ITV1 04/01/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Daybreak ITV1 13/01/2012 Gender 
discrimination/offence 

1 

Deal or no Deal Channel 4 n/a Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Dirty Tricks 4Music 23/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Don't Tell the Bride BBC 3 09/01/2012 Harm 1 

Don't Tell The Bride Really 08/01/2012 Offensive language 1 

Downton Abbey ITV1 25/12/2011 Exorcism, the occult 
and the paranormal 

1 

Dreams' sponsorship of Christmas 
on Sky 

Sky1 01/01/2012 Sponsorship credits  1 

Drive Time Somer Valley 
FM 

05/01/2012 Outside of remit / other 1 

EastEnders BBC 1 25/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 27/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 09/01/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 44 

EastEnders BBC 1 13/01/2012 Violence and 
dangerous behaviour 

4 

Eastenders BBC 1 18/12/2012 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

EastEnders BBC 2 18/12/2011 Crime 1 

EastEnders BBC 3 26/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Elvenquest BBC Radio 4 08/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Emmerdale ITV1 26/12/2011 Sexual material 1 

Emmerdale ITV1 12/01/2012 Sexual material 1 

Emmerdale ITV1 n/a Materially misleading  

Eternal Law ITV1 05/01/2012 Religious programmes 1 

Four Lions Film 4 31/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Frank Mitchell U105 02/12/2011 Fairness 1 

Futurama Sky1 09/01/2012 Sexual material 1 

Gavin and Stacey Gold 02/01/2012 Offensive language 1 

Gillette Soccer Special Sky Sports 1 02/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Great Movie Mistakes BBC 3 31/12/2011 Scheduling 1 

Hacks Channel 4 01/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Harvey's Furniture Store’s 
sponsorship of Coronation Street 

ITV1 23/12/2011 Gender 
discrimination/offence 

1 

Harvey's Furniture Store’s 
sponsorship of Coronation Street 

ITV1 04/11/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Harvey's Furniture Store’s 
sponsorship of Coronation Street 

ITV1 n/a Gender 
discrimination/offence 

6 

Harvey's Furniture Store’s 
sponsorship of Coronation Street 

ITV1 n/a Harm 2 

Heart Breakfast with Matt and 
Caroline 

Heart FM 
Devon 

06/01/2012 Disability 
discrimination/offence 

1 

HI TV HI TV 30/11/2011 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

How to be a Good Mother with 
Sharon Horgan 

Channel 4 11/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

How to be a Good Mother with 
Sharon Horgan (trailer) 

Channel 4 10/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

How to be a Good Mother with 
Sharon Horgan (trailer) 

Channel 4 11/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

How to be a Good Mother with 
Sharon Horgan (trailer) 

More4 11/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

In Bruges Film4 27/12/2011 Offensive language 1 

Indiana Jones and the Kingdom of 
the Crystal Skull 

BBC 1 02/01/2012 Offensive language 1 

Introduction to Abney and teal CBeebies 03/01/2012 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

It'll be Alright on the Night ITV1 31/12/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

It'll be Alright on the Night ITV1 06/01/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

It'll be Alright on the Night ITV1 06/01/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

ITV competitions ITV1 06/01/2012 Competitions 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 45 

ITV News ITV1 n/a Outside of remit / other 1 

ITV News at Ten and Weather ITV1 22/12/2011 Due impartiality/bias 1 

James O'Brien LBC 97.3FM 15/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Jason and Tommy Breakfast 
Show 

Radio 
Hartlepool 

22/12/2011 Commercial 
communications on 
radio 

1 

Jeff Randall Live Sky News 19/12/2011 Due impartiality/bias 1 

Jeremy Vine BBC Radio 2 04/01/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Jet2's sponsorship of Poirot STV 26/12/2011 Surreptitious 
advertising 

6 

Jurassic Park ITV1 07/01/2012 Offensive language 1 

K-9 ITV1 28/12/2011 Offensive language 1 

Lee Mack Going Out Live BBC 1 01/01/2012 Generally accepted 
standards 

2 

Lee Nelson's Well Good Show BBC iPlayer n/a Outside of remit / other 1 

Lewis ITV1 12/01/2012 Scheduling 1 

Live Ford Football Special Sky Sports 1 30/12/2011 Offensive language 1 

Live NHL Premier 
Sports 

14/01/2012 Outside of remit / other 1 

Live World Darts Championship Sky Sports 1 02/01/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Location, Location, Location Channel 4 05/01/2012 Sexual orientation 
discrimination/offence 

2 

London Tonight ITV1 03/01/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Look North BBC 1 03/01/2012 Outside of remit / other 1 

Lorraine ITV1 09/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Magic Beyond Words: The JK 
Rowling Story 

Channel 5 02/01/2012 Materially misleading 1 

Mark Dennison BBC Radio 
Nottingham 

03/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Match of the Day BBC 1 21/12/2011 Race 
discrimination/offence 

8 

Most Shocking Celebrity Moments 
2011 

Channel 5 01/01/2012 Offensive language 1 

Motorway Cops Watch 09/01/2012 Advertising minutage 1 

Murnaghan Sky News 18/12/2011 Due impartiality/bias 1 

Music video: Beyonce "Best Thing 
I Never Had" 

MTV 15/12/2011 Scheduling 1 

My Daughter the Teenage Nudist Channel 4 12/01/2012 Gender 
discrimination/offence 

1 

My Funniest Year E4 29/12/2011 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

New You've Been Framed! ITV1 08/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Newsbeat BBC Radio 1 29/12/2011 Disability 
discrimination/offence 

1 

Newsnight BBC 2 05/01/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Newsnight BBC 2 10/01/2012 Outside of remit / other 1 

Nick Grimshaw BBC Radio 1 05/01/2012 Race 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 46 

Nicorette's sponsorship of The Big 
Lebowski 

Dave 17/12/2011 Sponsorship credits  1 

Non-Stop Music Kerrang 
Radio 

31/12/2011 Outside of remit / other 1 

One Born Every Minute Channel 4 11/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Outnumbered BBC 1 24/12/2011 Disability 
discrimination/offence 

1 

Outnumbered BBC 1 24/12/2011 Offensive language 1 

Panorama BBC 1 28/11/2011 Outside of remit / other 1 

Paul Sky Movies 
Showcase 

13/01/2012 Offensive language 1 

Perfect Couples Channel 4 20/12/2011 Sexual material 1 

Planet's Funniest Animals ITV2 05/01/2012 Animal welfare 2 

Playboy TV Playboy TV 14/12/2011 Participation TV - 
Offence 

2 

Playboy TV Playboy TV n/a Participation TV - 
Offence 

1 

Playing It Straight (trailer) E4 01/01/2012 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Plusnet Broadband’s sponsorship 
of Celebrity Big Brother 

Channel 5 05/01/2012 Sponsorship credits  1 

Point Break BBC 1 02/01/2012 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Poirot ITV1 26/12/2011 Surreptitious 
advertising 

1 

Radio Hartlepool Radio 
Hartlepool 

24/12/2011 Offensive language 1 

Rags To Riches Holiday Sky 2 31/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Red Light Central Red Light 1 08/12/2011 Participation TV - 
Offence 

1 

Red Light Lounge Red Light 1 29/12/2011 Participation TV - 
Offence 

1 

Regional News and Weather BBC 1 09/01/2012 Fairness & Privacy 1 

Regular Show Cartoon 
Network 

05/01/2012 Sexual material 1 

Reporting Scotland BBC 1 
Scotland 

10/01/2012 Outside of remit / other 1 

Rhod Gilbert BBC Radio 
Wales 

24/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Ricky Tomlinson: Sitcom Does 
Christmas 

Gold 08/12/2011 Offensive language 1 

Rude Tube E4 18/12/2011 Under 18s in 
programmes 

1 

Russell Howard's Good News 
Extra 

Dave 29/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Sherlock BBC 1 01/01/2012 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Sherlock BBC 1 01/01/2012 Scheduling 19 

Shipwrecked: The Island Channel 4 08/01/2012 Animal welfare 4 

Shipwrecked: The Island E4 03/01/2012 Gender 
discrimination/offence 

1 

Sky News Sky News 09/12/2011 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 10/01/2012 Due impartiality/bias 1 

Sky Sports Goals on Sunday Sky Sports 1 18/12/2011 Voting 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 47 

Sky Sports News Sky Sports 
News 

21/12/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

Sky Sports News Sky Sports 
News 

03/01/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Sorority Girls E4 18/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Southall Homeless Sikhs Sikh Channel 11/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Stella Sky1 06/01/2012 Materially misleading 1 

Stella (trailer) Sky1 01/01/2012 Offensive language 1 

Stephen Lawrence: Justice For a 
Murdered Son 

ITV1 03/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Strictly Come Dancing BBC 1 29/10/2011 Sexual material 1 

Super Casino Channel 5 04/01/2012 Materially misleading 1 

Super Sunday Sky Sports 1 15/01/2012 Outside of remit / other 1 

Take Me Out ITV1 07/01/2012 Crime 1 

Take Me Out ITV1 07/01/2012 Generally accepted 
standards 

11 

Take Me Out ITV1 14/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Take Me Out - The Gossip ITV2 07/01/2012 Harm 1 

Talksport Talksport 22/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

The Angelos Neil Epithemiou 
Show 

Channel 4 30/12/2011 Disability 
discrimination/offence 

1 

The Bank Job Channel 4 03/01/2012 Age 
discrimination/offence 

1 

The Bank Job Channel 4 03/01/2012 Materially misleading 2 

The Bank Job Channel 4 07/01/2012 Competitions 1 

The Bank Job Channel 4 07/01/2012 Age 
discrimination/offence 

1 

The Bank Job Channel 4 07/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

The Big Breakfast Channel 4 n/a Outside of remit / other 1 

The Biggest Loser ITV1 03/01/2012 Materially misleading 1 

The Biggest Loser ITV1 03/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

The Bishop and the Prisoner BBC Radio 4 02/01/2012 Offensive language 1 

The Bleak Old Shop of Stuff BBC 2 29/12/2011 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The Channel 4 Mash Up - Come 
Dine With Me: Made in Chelsea 

Channel 4 02/01/2012 Animal welfare 1 

The Channel 4 Mash Up - Come 
Dine With Me: Made in Chelsea 

Channel 4 02/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

The Chase ITV1 03/01/2012 Materially misleading 1 

The Chase ITV1 13/01/2012 Age 
discrimination/offence 

1 

The Chris Evans Breakfast Show BBC Radio 2 05/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

The Chris Moyles Show BBC Radio 1 12/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

The FA Cup 3rd Round Live ITV1 08/01/2012 Generally accepted 
standards 

6 

The FA Cup 3rd Round Live ITV1 08/01/2012 Offensive language 3 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 48 

The FA Cup 3rd Round Live ITV1 08/01/2012 Outside of remit / other 1 

The FA Cup Highlights ITV1 07/01/2012 Generally accepted 
standards 

4 

The FA Cup Highlights ITV1 07/01/2012 Outside of remit / other 1 

The FA Cup Highlights ITV1 09/01/2012 Outside of remit / other 1 

The Graham Norton Show BBC 1 13/01/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The Graham Norton Show BBC 1 13/01/2012 Product placement  1 

The Great Sport Relief Bake Off BBC 2 10/01/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The Hotel Channel 4 01/01/2012 Offensive language 2 

The Hotel Channel 4 15/01/2012 Offensive language 1 

The Joy of Teen Sex Channel 4 27/10/2011 Generally accepted 
standards 

23 

The Joy of Teen Sex Channel 4 17/11/2011 Generally accepted 
standards 

5 

The Joy of Teen Sex Channel 4 17/11/2011 Sexual material 1 

The Joy of Teen Sex Channel 4 24/11/2011 Generally accepted 
standards 

1 

The Joy of Teen Sex Channel 4 14/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

The Joy of Teen Sex Channel 4 n/a Generally accepted 
standards 

1 

The Making of the Iron Lady Yesterday 05/01/2012 Materially misleading 1 

The One Lenny Henry BBC 1 06/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

The One Lenny Henry BBC 1 08/01/2012 Materially misleading 1 

The Phantom of the Bay 
competition 

The Bay 
96.9FM 

27/08/2011 Competitions 1 

The Simpsons Sky1 06/01/2012 Sexual material 1 

The True Story Channel 5 04/01/2012 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

The Vault ITV1 n/a Outside of remit / other 1 

The World's Most Stupid Criminals Dave 09/01/2012 Offensive language 1 

The Zone ITV1 06/01/2012 Gambling 1 

This Morning ITV1 05/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

This Morning ITV1 13/01/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Thought For the Day BBC Radio 4 13/01/2012 Outside of remit / other 1 

Tim Minchin: Ready for This? E4 01/01/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

TNA Wrestling Challenge 
TV 

06/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Today BBC Radio 4 24/12/2011 Outside of remit / other 1 

Today BBC Radio 4 13/01/2012 Outside of remit / other 1 

Tombola.co.uk's sponsorship of 
Emmerdale 

ITV1 26/12/2011 Sponsorship  1 

Tombola.co.uk's sponsorship of 
Emmerdale 

ITV1   Sponsorship  1 

True Stories: Little Matador More4 20/12/2011 Under 18s in 
programmes 

1 

TV Licensing promotion BBC News n/a Outside of remit / other 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 49 

UFC141 ESPN 30/12/2011 Outside of remit / other 1 

Various BBC 
channels 

n/a Outside of remit / other 1 

Various Capital 
Radio 

n/a Outside of remit / other 1 

Various ITV3 n/a Outside of remit / other 1 

Various Ummah 
Channel 

n/a Materially misleading 1 

Various Various n/a Outside of remit / other 1 

Various Various n/a Outside of remit / 
regional bias 

1 

Von Ryan's Express Channel 4 02/01/2012 Offensive language 1 

Waterwörld TV6 11/11/2011 Generally accepted 
standards 

1 

webuyanycar.com's sponsorship 
of Harry Hill's TV Burp 

ITV1 07/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Weekend Sports Breakfast Talksport 01/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Without You ITV1 22/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

wonga.com's sponsorship of 
Channel 5 drama 

5USA 02/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

wonga.com's sponsorship of 
Channel 5 drama 

Channel 5 12/01/2012 Generally accepted 
standards 

1 

wonga.com's sponsorship of 
Channel 5 drama 

Channel 5 n/a Generally accepted 
standards 

2 

wonga.com's sponsorship of 
Channel 5 drama 

Channel 5   Outside of remit / other 1 

wonga.com's sponsorship of 
Channel 5 drama 

Channel 5   Sponsorship  1 

WWE Experience Sky1 18/12/2011 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

WWE promotion Sky Sports 1 21/12/2011 Generally accepted 
standards 

1 

You've Got Mail ITV2 30/12/2011 Offensive language 1 

 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 199 
6 February 2012 

 

50 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcast may have breached its codes, it will start an 
investigation. 
 
Here is an alphabetical list of new investigations launched between 19 January and 1 
February 2012. 

 
Programme Broadcaster Transmission Date 

Advertising scheduling Channel AKA 16 November 2012, 
17 November 2012, 
19 November 2012, 
and 
20 November 2012 

Advertising scheduling Clubland TV 25 November 2012, 
26 November 2012, 
and 
27 November 2012 

Andrew Peach BBC Radio 
Berkshire 

9 December 2011 

Celebrity Big Brother's Bit on 
the Side 

Channel 5 24 January 2012 

Cherry Healey: Like a Virgin BBC 3 12 January 2012 

Coppers Channel 4 23 January 2012 

Meet Britain’s Chinese Tiger 
Mothers: A Wonderland Film 

BBC 2 5 January 2012 

Panorama BBC 1 3 November 2011 

Playing it Straight E4 9 January 2012 

Road Wars Pick TV 11 January 2012 

Shot One UCTV 1 December 2012 

Storm Storm 9 December 2011 

The Secrets in the Walls Channel 5 20 January 2012 

This Morning ITV1 London 17 January 2012 

Vigil for Christ Rainbow Radio 12 January 2012 

 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the Codes being recorded. 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 
For fairness and privacy complaints go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/fairness/. 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/

