
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 194 
21 November 2011 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 4 

 
 

Notice of Sanction 
 
Playboy TV UK / Just4Us Limited 
Various „adult chat‟ advertisements broadcast 
on Red Light 1, Red Light 2 and Red Light 3 
on various dates between 2 April and 13 April 2011 5 
 

Standards cases 
 

In Breach 
 
Jaguar sponsorship of International Cricket  
Sky Sports 1, 30 July 2011, 15:40 7 
 
Mercedes-Benz’s sponsorship of Forth One Travel 
Forth One, 8 August to 5 September 2011, various times 10 
 

Advertising Scheduling cases 
 

In Breach 
 
Breach findings table 
Code on the Scheduling of Television Advertising 
compliance reports 13 
 

Resolved 
 
Advertising Scheduling 
ITV1, Agatha Christie‟s Man in the Brown Suit, 6 August 2011, 13:45 
ITV3, Agatha Christie‟s Sparkling Cyanide, 6 August 2011, 17:50 
ITV3, Agatha Christie‟s Dead Man‟s Folly, 27 August 2011, 15:55 
ITV3, Agatha Christie‟s Dead Man‟s Folly, 28 August 2011,12:55 15 
 

Fairness and Privacy cases 
 
Complaint by Mr Colin Hawkley  
Motorway Cops: Deadly Distractions, BBC 1, 11 January 2011 17 
 
Complaint by Mrs Mary Beghin made on her own behalf 
and on behalf of Chancellors Debt Recovery Agency  
Channel Report, ITV1 (Channel Television), 20 April 2011 27 
 
Complaint by Mrs E  
Cutting Edge: A Very Dangerous Doctor, Channel 4, 12 May 2011 38 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 3 

Other programmes not in breach 43  
 
Complaints Assessed, Not Investigated 44 
 
Investigations List 53



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 

4 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives1, 
Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed below. 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes, as well as licence conditions with which 
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. These include:  
 

a) Ofcom‟s Broadcasting Code (“the Code”), which, can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 
COSTA can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, 
which relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains 
regulatory responsibility. These include: 

 

 the prohibition on „political‟ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 „participation TV‟ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including „adult‟ 
chat), „psychic‟ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and „message 
board‟ material where these are broadcast as advertising2.  

  
 The BCAP Code is at: www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx 

 

d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 
requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information on television and radio licences can 
be found at: http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/ and 
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/. 

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 
provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/ 
 

It is Ofcom‟s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom‟s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 

                                            
1
 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 

 
2
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 

5 

Notice of Sanction  
 

Playboy UK TV Limited/Benelux Limited and Just4Us TV 
Limited 
Various „adult chat‟ advertisements broadcast on Red Light 1, Red Light 2 and 
Red Light 3 on various dates between 2 April and 13 April 2011  
 

 
Introduction  
 
The services Red Light 1, Red Light 2 and Red Light 3 all carry televised interactive 
„adult chat‟ advertisements broadcast from 21:00. Viewers are invited to contact 
onscreen female presenters via premium rate telephony services (“PRS”).  
 
The licence for Red Light 1 is owned and operated by Just4Us TV Limited 
(“Just4Us”); and the licences for Red Light 2 and Red Light 3 are owned and 
operated by Playboy UK TV Limited/Benelux Ltd (“Playboy TV”). Just4Us is a wholly 
owned subsidiary of Playboy TV. Playboy TV is responsible for the compliance of 
Red Light 1, Red Light 2 and Red Light 3. These services are available freely without 
mandatory restricted access and are in the 'adult' section of the Sky Electronic 
Programme Guide.  
 
Summary of Decision 
 
In Ofcom‟s finding published on 4 July 2011 in Broadcast Bulletin 1851, Ofcom found 
that ten „adult chat‟ advertisements broadcast by Just4Us and Playboy breached the 
following Rules in the UK Code of Broadcast Advertising (“the BCAP Code”): 
 

4.2: Advertisements must not cause serious or widespread offence against 
generally accepted standards.  

 
32.3:  Relevant timing restrictions must be applied to advertisements that are 

unsuitable for children.  
 

After considering all the evidence and all the representations made to it by the 
Licensees, Ofcom decided that the Code breaches were so serious and repeated 
that a financial penalty should be imposed in accordance with Ofcom‟s Procedures 
for the consideration of statutory sanctions in breaches of broadcast licences2. 
Ofcom then also considered the level of the financial penalty to be imposed, in 
accordance with Ofcom‟s Penalty Guidelines3.  
 
Having regard to: the serious and repeated nature of the breaches; the Licensee‟s 
representations; and Ofcom‟s Penalty Guidelines, Ofcom decided it was appropriate 
and proportionate in the circumstances to impose a financial penalty of £60,000 on  
 

                                            
1
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-

bulletins/obb185/obb185.pdf 
 
2
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/854750/statutory-

sanctions.pdf 
 
3
 http://www.ofcom.org.uk/files/2010/06/penguid.pdf 

 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb185/obb185.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb185/obb185.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/854750/statutory-sanctions.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/854750/statutory-sanctions.pdf
http://www.ofcom.org.uk/files/2010/06/penguid.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 6 

Just4us and £50,000 on Playboy TV in respect of the Code breaches (payable to HM 
Paymaster General).  
 
The full adjudication is available at:  
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-
adjudications/Just4Us-Sanction.pdf 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/Just4Us-Sanction.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/Just4Us-Sanction.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 

7 

Standards cases 
 

In Breach 
 

Jaguar sponsorship of International Cricket  
Sky Sports 1, 30 July 2011, 15:40 
 

 
Introduction  
 
This cricket coverage on Sky Sports 1 was sponsored by Jaguar. A complainant 
alerted Ofcom to the promotional nature of a sponsorship credit for this coverage.  
 
On viewing the credit, Ofcom noted that it showed a Jaguar car driving on a very wet 
road accompanied by a voice over by cricket commentator David Lloyd who said: 
 

“Well, that bit of rain hasn‟t changed the performance at all.”  
 
Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 
9.22(a) of the Code, which states: 
 

“Sponsorship credits broadcast around sponsored programmes must not 
contain advertising messages or calls to action. Credits must not encourage 
the purchase or rental of the products or services of the sponsor or a third 
party. The focus of the credit must be the sponsorship arrangement itself. 
Such credits may include explicit reference to the sponsor's products, 
services or trade marks for the sole purpose of helping to identify the sponsor 
and/or the sponsorship arrangement.” 

 
We therefore sought comments from BSkyB Broadcasting Ltd (“Sky” or “the 
Licensee”) under this rule.  
 
Response 
 
Sky said that: “The main purpose of this sponsorship credit is to link the sponsor with 
the programme and make the sponsorship relationship clear.” It said that the voice-
over “relates to the programming as much as it does to the car. Cricket is notoriously 
linked with delays for rain.”  
 
The Licensee did not believe the sponsorship credit constituted an advertising 
message, but that it “thematically links the sponsor to the programme in an elegant 
and interesting fashion”. Sky noted that using a Sky cricket presenter as the voice-
over artist, and the line: “Well, that bit of rain hasn‟t changed the performance at all” 
makes “an obvious and immediate link from the sponsored programme to the 
sponsor credit.” Sky added that fans watching the cricket “would expect some kind of 
reference to the effect on players‟ and team performances following a break for rain.”  
 
Sky pointed to guidance Ofcom had issued in June 20091 in relation to sponsorship 
credits in which Ofcom explained that credits that focus predominantly on the 
sponsorship arrangement, rather than the sponsor or its products or services are less 
likely to be found in breach of the Code. In this guidance, Ofcom also noted the 
possible use in credits of statements with “...double meanings which communicate 

                                            
1
 Update on Commercial and Consumer Protection issues within programming, Issue 1, June 

2009  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 8 

something about the sponsored programme or the sponsorship arrangement, but that 
also allude to the sponsor or its products or services”. 
 
Sky believed that the use of the word „performance‟ in this credits “.....clearly refers to 
the performance of the cricketers (batting or bowling) or the field of play (wicket or 
outfield) as well as the performance of the car suggested in this creative. The use of 
the word „performance‟ is not solely linked to the „car‟ in this context (the credits do 
not state the „car‟s performance‟ simply „performance‟). When combined together, 
this creative achieves the link between programme and sponsor, detailed by Ofcom 
in its previous advice to broadcasters”. 
 
The Licensee stated the credit contained no call to action or encouragement to 
purchase. Sky said the line “indirectly relates to the Jaguar brand without constituting 
a specific advertising claim” and that the “reference to „performance‟ in this context is 
more akin to puffery than a solid claim.”  
 
Sky said there “is no measurable claim made about the performance of the Jaguar 
car in this sponsorship credit and cricket viewers will understand the connection 
between the line: “Well, that bit of rain hasn‟t changed the performance at all” and the 
game of cricket.”  
 
Sky said “one of the key issues when considering this tag line was whether it could 
be seen as an advertising claim. For this to be advertising there would have to be a 
specific claim which could be objectively substantiated about the sponsor‟s product.” 
In its view, Sky said, “without stating what the „performance‟ actually is (we don‟t 
mention „Jaguar‟s‟ performance or the „car‟s‟ performance due to the requirement for 
it to link to the „cricket‟ performance), there is no claim”.  
 
Sky also referred to Ofcom Guidance for Section Nine, to support its approach to the 
use of sponsorship credits, in particular referring to: “the use of a creative approach 
that thematically links the sponsor to the programme (e.g. by genre or using 
characters which have similar characteristics to the people/characters in the 
programme). Such links, when used effectively, highlight the fundamental difference 
between sponsorship and advertising, i.e. sponsorship is about the sponsor‟s 
association with the programme, not selling the sponsor‟s products/services.”2 
 
Sky believed the credit “does exactly what Ofcom requires; a clear link between the 
sponsor and the sponsored programme” alongside an on-screen graphic which 
states “International Cricket sponsored on Sky Sports by Jaguar”. This, the Licensee 
asserted, “is a clear statement to viewers that this is a sponsorship credit and clearly 
not advertising” and therefore complies with Rule 9.22(a). 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that “the international obligations of the United Kingdom with respect 
to advertising included in television and radio services are complied with”. 
 
The EU Audiovisual Media Services (AVMS) Directive limits the amount of 
advertising a broadcaster can transmit and requires that advertising is kept distinct 

                                            
2
 See Guidance to Rule 9.22 (a) available at 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 9 

from other parts of the programme service. Sponsorship credits are treated as part of 
the sponsored content and do not count towards the amount of airtime a broadcaster 
is allowed to use for advertising. To prevent credits effectively becoming 
advertisements, and therefore increasing the amount of advertising transmitted, 
broadcasters are required to ensure that sponsorship credits do not contain 
advertising messages.  
 
Rule 9.22(a) of the Code therefore requires that sponsorship credits broadcast 
around sponsored programmes must not contain advertising messages or calls to 
action, and that credits must not encourage the purchase or rental of the products or 
services of the sponsor or a third party.  
 
Ofcom acknowledged that, in accordance with its guidance, Sky had sought to 
identify the sponsorship arrangement between Jaguar and International Cricket by 
creating a thematic link in this sponsorship credit between wet weather and the 
interruption of cricketing play. Further, Ofcom accepted that the phrase in question 
did have a potential „double meaning‟: it could have been understood as referring to 
the effect of rain on a cricket team‟s performance, as well as the effect of rain on a 
car‟s performance on the road. 
 
However, simply because a phrase has, or could be argued to have, a double 
meaning does not necessarily prevent it from also amounting to an advertising 
message or claim about the sponsor or its products.  
 
In this case, Ofcom considered that the intended double meaning of the phrase was 
unlikely to have been sufficiently clear to the audience. This was because, in Ofcom‟s 
view, there was more emphasis in the credit on the performance of the sponsor‟s 
product and its performance, than on cricket. While we took into account that the 
voiceover stating: “Well, that bit of rain hasn‟t changed the performance at all” was 
read by a Sky cricket commentator, the visual that accompanied the voiceover was of 
a Jaguar car driving in extremely wet conditions. There was no cricket imagery and 
no reference to any specific cricketing term.  
 
Ofcom concluded that viewers were therefore likely to understand the reference to 
“performance” to relate to the way in which the featured car functioned in wet driving 
conditions. Ofcom did not accept that the statement was “mere puffery”: it was a 
claim about a specific attributes of the sponsor‟s product, capable of objective 
substantiation. Such claims are not permitted in sponsorship credits.  
 
The credit was therefore in breach of Rule 9.22(a).  
 
Breach of Rule 9.22(a) 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 

10 

In Breach 
 

Mercedes-Benz’s sponsorship of Forth One Travel 
Forth One, 8 August to 5 September 2011, various times 
 

 
Introduction  
 
Forth One is a local commercial radio station providing chart music and information 
to under 40s in the Edinburgh area. The licence for Forth One is held by Radio Forth 
Limited, which is owned by Bauer Media (“Bauer”). 
 
Forth One Travel, the broadcaster‟s regular travel bulletin, was sponsored by 
Mercedes-Benz between 8 August and 5 September 2011, when three different 
sponsorship credits were broadcast on rotation. One of these credits stated: 
 

“Forth One Travel with Mercedes-Benz of Edinburgh at Willowbrae Road, 
your Mercedes-Benz dealership in the City with 100% after-sales customer 
recommendation in 2011.” 

 
A listener contacted Ofcom, contesting the garage‟s claim of “100% after-sales 
customer recommendation in 2011.”  
 
Ofcom considered that this material raised issues warranting investigation under the 
following Code rule: 
 
Rule 10.7 “Commercial references in programming must comply with the advertising 

content and scheduling rules that apply to radio broadcasting.” 
 
The advertising content and scheduling rules that apply to radio broadcasting are set 
out in The UK Code of Broadcast Advertising (“the BCAP Code”)1. Ofcom therefore 
considered that the material also raised issues warranting investigation under the 
following BCAP Code rules: 
 
Rule 3.1 “Advertisements must not materially mislead or be likely to do so.” 
 
Rule 3.9 “Broadcasters must hold documentary evidence to prove claims that the 

audience is likely to regard as objective and that are capable of objective 
substantiation. The ASA may regard claims as misleading in the absence 
of adequate substantiation.” 

 
Bauer told Ofcom that Forth One had obtained clearance of the sponsorship credit 
from the Radio Advertising Clearance Centre (“RACC”) – the radio industry body that 
approves radio advertising before broadcast. We therefore asked Bauer, RACC and 
the sponsor for their comments on how they considered the sponsorship credit 
complied with Rule 10.7 of the Code and Rules 3.1 and 3.9 of the BCAP Code. We 
also asked RACC for the substantiation it held in support of the contested claim. 

                                            
1 The Advertising Standards Authority and Broadcast Committee of Advertising Practice 

(“BCAP”) regulate the content of broadcast advertising, under a Memorandum of 
Understanding with Ofcom. Specifically, BCAP supervises and reviews the codes that govern 
the regulation of broadcast advertising. The regulation of commercial references on radio, 
including sponsorship credits, remains with Ofcom, as such references form part of radio 
broadcasters‟ editorial content (i.e. they are not spot advertisements).  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 11 

Response 
 
Bauer said that Forth One considered the sponsorship credit complied with Rule 10.7 
of the Code, as the station had obtained RACC-clearance for its broadcast, for which 
the substantiation provided by the sponsor had been “in the form of a survey which 
was operated by an independent company on behalf of Mercedes Benz.” It added 
that such surveys were “used to rate dealerships across the country in order to obtain 
customer satisfaction levels”, adding that Radio Forth had taken this “in good faith as 
substantiation of the claim.” 
 
Bauer accepted that “the 100% customer recommendation claim may have been 
clearer as the substantiation was a sample of the total number of customers.” 
Nevertheless, Bauer reiterated that it “went through all the appropriate procedures to 
ensure the advertising copy was cleared by the national body – the RACC – and that 
[it] ensured any claims were verifiable and accurate.” Further, Bauer added that its 
“own internal compliance procedures did not highlight an issue”, as “no consumer 
surveys ever survey 100% of the consumers of a particular product or service”. 
Bauer said that it was “industry practice to create a robust sample of customers and 
to use this data as a proxy for the entire customer database.” In this instance, Bauer 
considered the survey to have been both independent and of sufficient sample size 
to make it statistically accurate. 
 
RACC provided the substantiation we requested (and to which Bauer referred, 
above). Ofcom noted that the survey was based on the responses of 70 of the 
Willowbrae Road dealership customers, out of 247 that had used its workshop in 
2011. RACC added that it had understood the substantiation to relate to the entire 
customer base of Mercedes-Benz‟s Willowbrae Road dealership, although it had now 
established that such material related to only 28% of customers – i.e. those who had 
responded to Mercedes-Benz‟s survey. 
 
Mercedes-Benz (the sponsor) confirmed that the results of its survey were based on 
the responses of 70 of its Willowbrae Road dealership customers out of 247 who had 
used its workshop in 2011. However, it considered this independently run survey to 
be “the most robust and clear measurement” it could use to analyse customer 
satisfaction, as no individual dealership could “influence the response of the 
customer from the point they receive the questionnaire through to their response 
being published.” 
 
The sponsor said that many manufacturers operated similar systems to establish 
their customer satisfaction index scores, adding that Mercedes-Benz UK used such 
scores to analyse performance on a regular basis and to compare dealerships across 
its national network. It therefore concluded that “any Mercedes-Benz retailer making 
a claim about their customer satisfaction levels would refer to their scores from this 
data too.” 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that “the inclusion of advertising which may be misleading, harmful or 
offensive in television and radio services is prevented”. 
 
This is reflected in, among other things, Rule 10.7 of the Code, which requires that 
commercial references in radio programming comply with the advertising content and 
scheduling rules that apply to radio broadcasting. Further, Rule 3.1 of the BCAP 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 12 

Code states that advertisements must not materially mislead or be likely to do so and 
Rule 3.9 of the BCAP Code requires broadcasters to hold documentary evidence to 
prove claims that the audience is likely to regard as objective (and that are capable of 
objective substantiation). 
 
Ofcom noted Mercedes-Benz‟s assurance concerning the validity of its customer 
satisfaction index. We also noted that Bauer accepted the claim, “with 100% after-
sales customer recommendation in 2011”, could have been clearer, as the 
substantiation provided by the sponsor reflected the view of only a sample of 
customers, and that RACC had originally believed this substantiation related to 
Willowbrae Road (Mercedes-Benz) dealership‟s entire customer base.  
 
Ofcom did not question the validity of Mercedes-Benz‟s customer satisfaction index 
or how it was compiled. Further, we noted Bauer‟s view of the survey‟s independence 
and appropriateness. Nevertheless, as the relevant data in this instance (i.e. that 
relating to its Willowbrae Road dealership) were based on a survey of only a sample 
of customers, we did not consider that it supported the actual claim made on air. 
“With 100% after-sales customer recommendation in 2011” (our emphasis) appeared 
to us to reflect the view of every customer who had used the Mercedes-Benz 
Willowbrae Road dealership this year (to date), and not merely a sample of them. 
Ofcom therefore concluded that the sponsorship credit was likely to have misled 
Forth One listeners, in breach of Rule 3.1 of the BCAP Code. Further, the material 
provided by Mercedes-Benz had failed to substantiate the claim. Neither the 
broadcaster nor RACC had therefore held documentary evidence to prove the claim, 
in breach of Rule 3.9 of the BCAP Code. 
 
The sponsorship credit was therefore also in breach of Rule 10.7 of the Broadcasting 
Code, as it had not complied with the advertising content rules that apply to radio 
broadcasting.  
 
We have instructed Bauer to ensure that the sponsorship credit is not broadcast 
again without amendment that reflects substantiation held or obtained from the 
sponsor. 
 
Breach of Rule 10.7 of the Broadcasting Code 
Breaches of Rules 3.1 and 3.9 of the BCAP Code 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 

13 

Advertising Minutage and Scheduling Findings 
 

In Breach 
 

Breach findings table 
Code on the Scheduling of Television Advertising compliance reports 
 

 
Rule 4 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) states: 
 

“... time devoted to television advertising and teleshopping spots on any 
channel must not exceed 12 minutes.” 

 
Channel Transmission date 

and time  
Code and 
rule / 
licence 
condition 

Summary finding  
 

Zing 18 August 2011 COSTA 
Rule 4 

Ofcom noted, during monitoring, 
that Zing exceeded the permitted 
advertising allowance by 10 
seconds in clock hour 19:00 on 
18 August 2011.  
 
Finding: Breach  
 

Sony TV 22 and 23 August 
2011 

COSTA 
Rule 4 

Ofcom noted, during monitoring, 
that on 22 August 2011, Sony TV 
exceeded the permitted 
advertising allowance by 30 
seconds in clock hour 13:00. 
Sony TV also exceeded the 
permitted allowance by 41 
seconds in clock hour 02:00 the 
following day. 
 
Finding: Breach 
 

 
Rule 16 of COSTA states that  
 

“Restrictions apply when inserting advertising breaks during the following 
programmes; 
 
a) Films and news programmes may only include one advertising or 

teleshopping break for each scheduled period of at least 30 minutes. 
 
Additionally, Rule 3 (f) of COSTA states that 
 

“‟films‟ means cinematographic works and films made for television.” 
 
Rule 17 of COSTA stipulates the maximum number of internal breaks programmes 
(other than those exceptions in Rule 15) may contain: 

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 14 

Scheduled duration of programme 
(on non-PSB channels) 

Number of breaks  

< 26 minutes One  

26 – 45 minutes  Two  

46 – 65 minutes  Three  

66 – 85 minutes  Four  

86 – 105 minutes  Five 

106 – 125 minutes*  Six 

 
*for every additional 20 minutes of programming, a further break is permitted. 

 
Channel Transmission 

date and time 
Code and 
rule / 
licence 
condition 

Summary finding 

Horror 
Channel 
 

2 June 2011 
8 June 2011 

COSTA 
Rule 16(b) 

Ofcom noted, during monitoring, 
that two films broadcast on Horror 
Channel contained more internal 
breaks than permitted by Rule 
16(b) of COSTA. Beyond Loch 
Ness broadcast on 2 June 2011 
and Cat o‟Nine Tails broadcast on 
8 June 2011 contained one more 
internal break than permitted. 
 
Finding: Breach 
 

CBS Drama 23 April 2011 
24 April 2011 

COSTA 
Rule 16(b) 

Ofcom noted, during monitoring, 
that two films broadcast in CBS 
Drama contained more internal 
breaks than permitted by Rule 
16(b) of COSTA. Dr Quinn: The 
Movie broadcast on 23 April 2011 
and Dr Quinn: The Heart Within 
broadcast on 24 April 2011 
contained one more internal 
break than permitted. 
 
Finding: Breach 
 

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 

15 

Resolved 
 

Advertising Scheduling 
ITV1, Agatha Christie‟s Man in the Brown Suit, 6 August 2011, 13:45 
ITV3, Agatha Christie‟s Sparkling Cyanide, 6 August 2011, 17:50 
ITV3, Agatha Christie‟s Dead Man‟s Folly, 27 August 2011, 15:55 
ITV3, Agatha Christie‟s Dead Man‟s Folly, 28 August 2011,12:55 
 

 
Introduction 
 
Rule 17 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) 
stipulates the maximum number of advertising breaks programmes may contain: 
 

Scheduled duration of programme 
(on non-PSB channels) 

Number of breaks  

< 26 minutes One  

26 – 45 minutes  Two  

46 – 65 minutes  Three  

66 – 85 minutes  Four  

86 – 105 minutes Five 

106 – 125 minutes*  Six 

 
*for every additional 20 minutes of additional programming, a further break is 
permitted. 
 
Amongst others, Rule 16 of COSTA lists the following exceptions: 
 
Rule 16(a):  “films and news programmes may only include one advertising break 

or teleshopping break for each scheduled period of at least 30 
minutes”. 

 
Rule 3(f) of COSTA states that “‟films‟ means cinematographic works and films made 
for television (including single dramas), but excludes, serials and documentaries”.  
 
During monitoring, Ofcom noted that three single “made for television” adaptations of 
Agatha Christie novels were broadcast on four occasions on ITV1 and ITV3. Each 
broadcast was approximately 115 minutes in length and contained six internal breaks 
– two more than are permitted by Rule 16(a) of COSTA for broadcast content that 
falls within the definition of “films”. 
 
Ofcom considered the case raised issues warranting investigation in respect of Rule 
16(a) of COSTA and therefore sought formal comments about this incident from ITV 
Plc (ITV or “the Licensee”) in relation to this Rule. 
 
Response 
 
The Licensee said that it had initially “interpreted the Agatha Christie Murder 
Mysteries (made for TV) as a series of feature length dramas with the Agatha 
Christie genre lending thematic consistency” and therefore applied “drama series 
break rules” in line with Rule 17 of COSTA. ITV added that it believed “there are 
certain practical challenges in application of 3(f) when assessing genres such as 
Agatha Christie as they are relatively ubiquitous and diverse in a production sense.” 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 16 

However, after further internal discussion, ITV said it had concluded that “should the 
same or similar situation arise in the future, [it] would alter the policy applied to the 
transmissions in August and schedule single drama breaks.” 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content which it considers are best calculated to secure a number of 
standards objectives. One of these objectives is that “the international obligations of 
the United Kingdom with respect to advertising included in television and radio 
services are complied with”. 
 
Articles 20 and 23 of the EU Audiovisual Media Services (AVMS) Directive set out 
strict limits on the amount and scheduling of television advertising. Ofcom has 
transposed these requirements by means of key rules in COSTA. Ofcom undertakes 
routine monitoring of all of its licensees‟ compliance with COSTA.  
 
In this case, Ofcom noted that the broadcasts were standalone feature-length 
dramas which, unlike other Agatha Christie adaptations, did not feature regular 
characters such as Hercule Poirot or Miss Marple. Consequently, Ofcom considered 
that these broadcasts fell within the COSTA definition of “films” and therefore 
contained more than the permitted number of internal breaks stipulated by Rule 
16(a). 
 
However, Ofcom noted the Licensee‟s acknowledgement that the broadcasts in 
question were more properly defined as single dramas, and its assurance in respect 
of the future application of Rule 16(a) to broadcasts of this nature. Taking this into 
account, we consider the matter resolved. 
 
Resolved



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 

17 

Fairness and Privacy Cases 
 

Not Upheld 
 

Complaint by Mr Colin Hawkley  
Motorway Cops: Deadly Distractions, BBC 1, 11 January 2011 
 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unjust or unfair treatment and 
unwarranted infringement of privacy made by Mr Colin Hawkley. 
 
This programme looked at the work of police officers who patrol the motorway 
network. It included footage of Mr Hawkley being questioned by the police after being 
stopped for using a mobile phone while driving a 44-ton lorry. Mr Hawkley was 
subsequently shown being arrested on suspicion of “drink-driving” and footage was 
also included of him being breathalysed in the police station and being put into a cell. 
 
Mr Hawkley complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme and 
that his privacy was unwarrantably infringed in the making and broadcast of the 
programme. 
 
In summary, Ofcom found the following: 
 

 The programme did not portray Mr Hawkley or the events in which he was 
involved in a way that was either misleading or unfair to him.  

 

 Mr Hawkley had a legitimate expectation of privacy in the circumstances, 
however the public interest in filming and subsequently broadcasting footage 
showing the work of the police outweighed the intrusion into Mr Hawkley‟s 
privacy. His privacy was therefore not unwarrantably infringed in the programme 
as broadcast. 

 
Introduction 
 
On 11 January 2011, the BBC broadcast an edition of its series Motorway Cops on 
BBC1. The series follows the work of traffic police on motorways around the country. 
This edition was entitled Deadly Distractions and focused on heavy goods vehicle 
(“HGV”) drivers and the type of incidents involving lorries that the police have to deal 
with.  
 
One such incident involved the complainant, Mr Colin Hawkley, who was stopped by 
the police for using his mobile telephone while driving a 44-ton lorry. The footage 
used in the programme showed Mr Hawkley using a mobile telephone with one hand 
while at the same time raising his other hand from the steering wheel and giving a 
“thumbs-up” sign to police officers travelling in an unmarked HGV, who were 
signalling him to pull over to the hard-shoulder. Mr Hawkley eventually pulled over 
when a marked police car was called to assist. The programme then included 
footage of Mr Hawkley getting out of the lorry and talking to one of the police officers. 
The programme‟s voiceover commented that Mr Hawkley‟s behaviour appeared to 
the police officer to be “odd” and that he suspected Mr Hawkley of drinking alcohol 
while driving.  
 
The programme then showed Mr Hawkley sitting in the back of a police car and being 
questioned by the police officers about whether or not he had been drinking. The 
officers had found an open can of super strength lager in the cab of the lorry and 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 18 

suspected that Mr Hawkley had been drinking while driving. The programme included 
footage of Mr Hawkley being breathalysed and then being arrested on suspicion of 
driving under the influence of drink. Mr Hawkley was later shown in the custody area 
of a police station, being breathalysed again. It was calculated that he was just under 
twice the legal alcohol limit. The programme concluded by stating that Mr Hawkley 
was convicted of “drink-driving” and that he was fined £115 and disqualified from 
driving for 18 months. 
 
Although footage of Mr Hawkley was shown unobscured throughout the programme, 
he was not referred to by name. 
 
Following the broadcast of the programme, Mr Hawkley complained to Ofcom that he 
was treated unjustly or unfairly in the programme as broadcast and that his privacy 
was unwarrantably infringed during the making of the programme and in the 
programme as broadcast.  
 
The Complaint 
 
Mr Hawkley’s case 
 
Unfair treatment 
 
In summary, Mr Hawkley complained that he was treated unjustly or unfairly in the 
programme as broadcast in that: 
 
a) He was harassed by the police officers who were acting up to the cameras in 

order to humiliate him and to enhance audience interest for when the footage 
would be shown. Mr Hawkley said that he had specifically requested that the 
footage of him should not be broadcast, but his request was edited from the 
broadcast footage. Mr Hawkley also said that he had no previous convictions of 
any sort and that he was compliant, coherent and in full control of his actions 
throughout the incident. 

 
Privacy 
 
In summary, Mr Hawkley complained that his privacy was unwarrantably infringed in 
the making of the programme in that: 
 
b) The filming of him was prolonged and particularly aggressive, humiliating and 

invasive with the camera pushed right up to his face in order to intimidate him. Mr 
Hawkley also said that the programme makers filmed him “right up to the cell 
door”. Mr Hawkley said that this was a gross violation of his privacy for which his 
permission was neither sought nor given.  
 

Mr Hawkley also complained that his privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast in that: 
 
c) He was shown using his mobile telephone while driving and being pulled over by 

the police and subsequently breathalysed. Mr Hawkley was also shown being 
arrested on suspicion of driving under the influence of drink by the police. 
Footage of him in the police station was also included in the programme. He said 
that his face was shown very clearly throughout the broadcast. 

 
By way of background, Mr Hawkley said that the broadcast of the programme had 
resulted in him being recognised in public places. The programme had caused 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 19 

him and his family extreme distress and the prospect of future repeats of the 
programme threatened to ruin his life. Mr Hawkley said that his driving ban was 
coming to an end and that he had paid his “debt to society”. However, a year 
after his conviction he said that he was still being hounded as a result of the 
programme. 

 
The BBC’s case 
 
Unfair treatment 
 
In summary and in response to Mr Hawkley‟s complaint that he was unfairly treated 
in the programme as broadcast, the BBC said that: 
 
a) It was not responsible for the behaviour of police officers and that it was a matter 

for them to decide what was appropriate behaviour in dealing with an offender 
such as Mr Hawkley. However, the BBC said that it did not believe that there was 
anything in the programme as broadcast which suggested that Mr Hawkley was 
treated other than in an entirely polite, considerate and professional manner by 
the police officers concerned. 
 
The BBC said that the cameraman who filmed the incident had no recollection of 
Mr Hawkley having requested that the footage should not be used. In any case, it 
said that the omission of such a request from the programme as broadcast, could 
only give rise to unfairness if, in response to such a request, an undertaking were 
given that the material would not be used which was subsequently broken. The 
BBC said that this was not the case and that Mr Hawkley had not claimed that 
such an undertaking was ever given.  
 
The BBC accepted that Mr Hawkley had no previous convictions and was 
compliant and coherent, although it was not immediately apparent how this 
supported his complaint of unfairness. It said that it could not comment as to 
whether Mr Hawkley was in full control of his actions, although it pointed out that 
his conviction for having twice the legal limit of alcohol in his blood was 
predicated upon the assumption that it was highly likely he was not.  

 
Privacy 
 
In summary and in response to Mr Hawkley‟s complaint that his privacy was 
unwarrantably infringed in the making of the programme, the BBC said that: 
 
b) It believed that examination of the material in the programme showed clearly that 

there was nothing aggressive, humiliating or invasive in the way that the 
interaction between Mr Hawkley and the police was filmed. The camera was 
inevitably in close proximity to him in the rear seat of the police car, but it was 
clear from the broadcast footage that it was not pushed close to his face, nor was 
any attempt made to intimidate him. However, the BBC said that any breach of 
Mr Hawkley‟s privacy would arise from the fact of his being filmed, not from the 
manner of filming. 

 
The BBC accepted that Mr Hawkley may have had some expectation of privacy in 
some of the situations in which he found himself, for instance in the police station 
custody area. However, the BBC said that any expectation of privacy was 
significantly reduced by Mr Hawkley‟s own reckless and dangerous behaviour 
and that any residual breach was warranted by the public interest in making 
programmes such as this and the need, if such programmes were to be made, for 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 20 

programme-makers to continue filming in circumstances where it might not 
immediately be clear that any breach would be warranted. The BBC recognised 
that in such circumstances there was a responsibility upon programme makers to 
ensure that any breach of privacy involved in the broadcast of the programme 
must be warranted.  

 
In summary and in response to Mr Hawkley‟s complaint that his privacy was 
unwarrantably infringed in the broadcast of the programme, the BBC said that: 
 
c) It accepted that some of the situations in which Mr Hawkley was filmed were such 

that he may have had a certain expectation of privacy. However, the BBC 
believed that any expectation of privacy would have been considerably reduced 
by Mr Hawkley‟s own reprehensible behaviour, which placed other road users in 
danger. It noted that one of the police officers involved in his arrest described Mr 
Hawkley, intoxicated and driving a 44-ton lorry, as “a killing machine”. The BBC 
said that it believed that any expectation of privacy attaching to the circumstances 
of Mr Hawkley‟s arrest as broadcast would have been so reduced as to be 
nugatory, particularly given that his behaviour and subsequent arrest and 
conviction were now matters of public record. Any residual breach of Mr 
Hawkley‟s privacy was justified by the public interest in making programmes such 
as this and exposing dangerous anti-social behaviour. 

 
Decision 
 
Ofcom‟s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
 
In reaching its decision on Mr Hawkley‟s complaint, Ofcom considered all the 
relevant material provided by both parties. This included a recording of the 
programme as broadcast and a transcript of it along with written submissions 
provided by both parties. It also included the unedited footage of Mr Hawkley in the 
police car and in the police station. 
 
Unfair treatment 
 
a) Ofcom considered Mr Hawkley‟s complaint that he was treated unfairly in that his 

request not to be included in the programme was edited out and that the police 
officers had acted towards him in a way to enhance audience interest. 
  

Ofcom had particular regard to whether the programme makers‟ actions ensured that 
the programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of individuals, as set 
out in Rule 7.1 of the Code, and whether they had taken reasonable care to satisfy 
themselves that material facts had not been presented, disregarded or omitted in a 
way that was unfair to an individual or organisation (as outlined in Practice 7.9 of the 
Code). It also had regard to Practice 7.6 of the Code which states that when a 
programme is edited, contributions should be represented fairly. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 21 

Ofcom noted that the programme set out to demonstrate the work of police officers 
who patrol the motorways and highways of the United Kingdom and the type of 
incidents and offences they come across. In particular, this edition focused on HGVs 
and other large vehicles and the particular problems these can cause to the police 
and other motorists.  

 
Ofcom examined the parts of the programme in which Mr Hawkley appeared and 
read a transcript of the exchanges between him and the police officers. In particular, 
Ofcom noted the following example of the exchange that occurred between Mr 
Hawkley and the police officers. The following exchange took place after Mr Hawkley 
was breathalysed in the police car and found to be over the limit: 

 
Mr Hawkley: “Bloody hellfire. I would never have believed it”. 
 
Police officer: “You drive a 44 ton lorry at 56 miles an hour and don‟t react quick 

enough and go into the back of a car there is going to be damage. 
There is going to be injury. There‟s a good chance there‟s going to 
be a fatality”. 

 
Mr Hawkley:  “Oh well”. 
 
Police officer: “It‟s alright tutting mate, but at the end of the day you‟re the one 

that‟s been drinking innit?” 
 
Mr Hawkley: “I didn‟t think it was that much. I didn‟t, I honestly didn‟t”. 
 
Police officer: “Well, I‟m not going to sit here and call you a liar”. 

 
In Ofcom‟s view, it was clear from Mr Hawkley‟s behaviour in this extract (and the 
rest of the footage included in the programme) that he had been drinking alcohol 
while driving his lorry. It was also clear that the police officers treated his account of 
his behaviour, namely that he did not think he had had that much to drink, 
suspiciously. Ofcom noted that the police officers remained polite but firm towards Mr 
Hawkley and were robust in explaining to him the seriousness of driving a 44-ton 
lorry on a motorway, not only using a mobile phone, but also under the influence of 
alcohol. Ofcom acknowledged that it was not the responsibility of the broadcaster to 
dictate or influence the way police officers conduct their duties, but to present the 
incidents fairly and as they happened. Ofcom considered that the broadcaster had 
fulfilled its responsibility in this regard and that the incident involving Mr Hawkley had 
been presented in the programme as it happened and that it had not been 
embellished in a way to “enhance audience interest”.  
 
Taking all the factors referred to above into account, Ofcom was satisfied that the 
programme did not portray Mr Hawkley or the events in which he was involved in a 
way that was either misleading or unfair to him. Ofcom considered that the 
broadcaster took reasonable care to satisfy itself that the programme presented the 
incident in which Mr Hawkley was involved in fairly and as they happened. 

 
Ofcom, therefore, found no unfairness to Mr Hawkley in this regard. 
 
Privacy 
 
In Ofcom‟s view, the individual‟s right to privacy has to be balanced against the 
competing right of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such 
has precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 22 

necessary to focus on the comparative importance of the specific rights. Any 
justification for interfering with or restricting each right must be taken into account 
and any interference or restriction must be proportionate. 
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of Ofcom‟s Broadcasting Code (“the 
Code”) which states that any infringement of privacy in programmes or in connection 
with obtaining material included in programmes must be warranted.  
 
b) Ofcom considered Mr Hawkley‟s complaint that his privacy was unwarrantably 

infringed in the making of the programme. 
 
Ofcom took into consideration Practice 8.5 of the Code, which states that any 
infringement of privacy in the making of a programme should be with the person‟s 
consent or be otherwise warranted. It also had regard to Practice 8.7 of the Code 
which provides that if an individual‟s privacy is being infringed and they ask that the 
filming be stopped, the broadcaster should do so, unless it is warranted to continue. 

 
Ofcom noted from the footage included in the programme that Mr Hawkley was 
filmed when being stopped by the police for driving his lorry whilst using a mobile 
phone and then again inside a police car. He was filmed being questioned by the 
police officers about whether he had been drinking alcohol whilst driving, being 
breathalysed and subsequently being arrested on suspicion of drink-driving. Ofcom 
also noted that Mr Hawkley was filmed in the custody area of a police station and 
being breathalysed again before being put into a cell. Ofcom noted that Mr Hawkley 
was filmed openly throughout his involvement with the police. Ofcom took the view 
that the programme makers had filmed Mr Hawkley while he was in a vulnerable 
state and in circumstances that were sensitive.  

 
Taking all the factors given above into account, Ofcom concluded that Mr Hawkley 
had a legitimate expectation of privacy in relation to being filmed during his 
involvement with the police. 

 
Given this conclusion, Ofcom then assessed whether the programme makers had 
secured Mr Hawkley‟s consent for the footage of him to be filmed. Ofcom 
acknowledged that the programme makers had the consent of the relevant police 
force to film police officers in carrying out their duties. It noted that Mr Hawkley had 
been filmed openly and that the programme makers had not concealed the fact that 
they were filming him. Having examined the unedited footage, Ofcom noted the 
following exchanges in the police car between Mr Hawkley, a police officer and one 
of the camera operators: 

 
Mr Hawkley: “Can you turn that camera off me please?” 
 
Camera operator: “Sorry, I can‟t”. 
  
Mr Hawkley: “What are all these cameras for?” 
 
Police officer: “They‟re filming a programme about us”. 

 
Approximately 30 minutes later, the following exchange occurred: 
 

Mr Hawkley: “What‟s with the BBC then?” 
 
Police officer: “Like I said earlier on, we take part in a programme called 

Motorway Cops, you‟ve seen it on the telly”. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 23 

Mr Hawkley: “Oh right, oh yeah”. 
 
Police officer: “It has to be filmed doesn‟t it? Unfortunately they are filming us 

and you‟re the subject of it”. 
 
Mr Hawkley: “Oh, I‟m a TV star then?” 
 
Police officer: “Possibly, they don‟t use half the stuff they record. Most of it 

goes on the cutting room floor”. 
 

Ofcom also took note of the following conversation relating to the presence of the 
cameras between a police officer and Mr Hawkley in the police station:  

 
Mr Hawkley: “Don‟t I have some rights about being filmed?” 
 
Police officer: “The situation with the law is that if you‟re filmed in a public 

place, which you were when you where on the motorway, then 
anyone has the right”. 

 
Mr Hawkley: “What? To carry on in here?” 
 
Police officer: “Yeah”. 
 
Mr Hawkley: “I don‟t particularly want it”. 
 
Police officer: “Well, whether you want it or not, unfortunately you just 

happened upon the wrong crew and you‟ve done the wrong 
thing, Ok, and they‟ll just be there. I have to get used to it, 
unfortunately you‟ll have to. You‟ve got no redress because 
you were in a public place when you committed the offence. 

 
They‟re from the BBC and I‟m quite sure, „cause I‟ve seen the 
paperwork we have to sign when we commit to these 
programmes everything is above board. There‟s nothing 
stopping you making representations to the BBC, of course, if 
that‟s what you want to do”. 

 
Ofcom noted that Mr Hawkley had enquired about the nature and purpose of the 
filming and was informed that it was for the programme “Motorway Cops”. It also 
noted that Mr Hawkley had asked the camera operator to turn the camera off him, to 
which the camera operator replied “sorry, I can‟t”. Ofcom took note that later in the 
police station Mr Hawkley again raised his concern about being filmed in the police 
station and whether he had any rights about being filmed. After he had been told by 
the police officer that the programme makers had the right to film him in the police 
station, Mr Hawkley said “I don‟t particularly want it”. In Ofcom‟s view, Mr Hawkley‟s 
comments were unequivocal and it was made clear to the programme makers that 
Mr Hawley‟s consent to be filmed had not been given. 
 
Taking all these factors into account, Ofcom considered that Mr Hawkley had a 
legitimate expectation of privacy in relation to being filmed and that filming took place 
without the programme makers having secured his consent.  
 
Ofcom then went on to consider the broadcaster‟s competing right to freedom of 
expression and the public interest in examining the work of the police and the 
audience‟s right to receive information and ideas without unnecessary interference. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 24 

In this respect, Ofcom considered whether, in the circumstances there was a 
sufficient public interest to justify the intrusion into Mr Hawkley‟s privacy. 
 
In the particular circumstances of this case, Ofcom considered that filming the varied 
and often difficult incidents experienced by police officers in dealing with traffic 
offences and in developing the public‟s understanding of the range of situations dealt 
with by the police was a matter of public interest. In particular, Ofcom considered that 
the public interest in filming the work of the police in circumstances which illustrated 
the challenges faced by police officers when confronted with instances of drink- 
driving in high speed areas such as a motorway and highlighting awareness to the 
dangers to the public of this particular type of behaviour, was significant.  
 
Ofcom takes the view that it would be undesirable for programme makers to be 
unduly constrained in circumstances such as these where they would be unable to 
obtain consent because it could not (or would not) be gained from those involved 
prior to filming taking place. In these circumstances, Ofcom considers that what is 
important is that the broadcaster takes steps to ensure that the subsequent 
broadcast of material filmed in such circumstances does not result in an unwarranted 
infringement of privacy. This issue is dealt with at decision head c) below. 
 
Having taken into account all the factors above, Ofcom considered that the 
broadcaster‟s right to freedom of expression and to receive and impart information 
and ideas without interference, in these particular circumstances, outweighed Mr 
Hawkley‟s legitimate expectation of privacy in relation to being filmed without his 
consent.  
 
Ofcom therefore found that there was no unwarranted infringement of Mr Hawkley‟s 
privacy in the making of the programme.  
 
c) Ofcom considered Mr Hawkley‟s complaint that his privacy was unwarrantably 

infringed in the broadcast of the programme in that footage of him was shown in 
the programme. 
 

In considering whether or not there had been an unwarranted infringement of Mr 
Hawkley‟s privacy in the broadcast of the programme, Ofcom considered the extent 
to which Mr Hawkley could have legitimately expected that the footage of his 
involvement with the police would not be broadcast without his consent. Ofcom had 
regard to Practice 8.6 of the Code which states that if the broadcast of a programme 
would infringe the privacy of a person, consent should be obtained before the 
relevant material is broadcast, unless the infringement of privacy is warranted.  
 
Ofcom noted that Mr Hawkley first appeared in the programme in footage of him 
driving his lorry while using a mobile phone and being stopped by the police. It also 
noted that some of the footage of Mr Hawkley included in the programme had been 
filmed by the programme makers inside a police car after he had been stopped by 
the police. The programme showed footage of him being questioned by the police 
officers about whether he had been drinking alcohol while driving, being breathalysed 
and subsequently being arrested on suspicion of drink-driving. The programme also 
included footage of Mr Hawkley being breathalysed again in the custody area of a 
police station. Ofcom noted that the footage of Mr Hawkley that was shown in the 
programme had been filmed openly. Ofcom took the view that the footage of Mr 
Hawkley in these circumstances showed him in a vulnerable state and in a sensitive 
situation.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 25 

Although Mr Hawkley‟s name was not disclosed in the programme, Ofcom noted that 
his face was shown unobscured and his voice was heard. Ofcom considered 
therefore that Mr Hawkley was identifiable from the footage of him included in the 
programme.  
 
Taking all the factors above into account, Ofcom considered that Mr Hawkley had a 
legitimate expectation that footage of his involvement with the police would not be 
broadcast to a wider audience in a television programme without his consent. 
 
Having found that Mr Hawkley had a legitimate expectation of privacy in that the 
footage of him would not be broadcast to a wider audience, Ofcom assessed whether 
his consent had been secured before the footage was broadcast. 
 
Ofcom noted that there was nothing in the unedited footage of the incident involving 
Mr Hawkley to suggest to Ofcom that he told the programme makers (or the police 
officers) that the footage of him should not be broadcast. However, Ofcom 
considered that Mr Hawkley was filmed while in a sensitive situation and in a 
vulnerable state. As already noted in head b) of the Decision above, Ofcom took the 
view that Mr Hawkley‟s comments to the camera operator in the police car and then 
later to the police officer in the police station were unequivocal and it was made clear 
to the programme makers that Mr Hawley‟s consent to be filmed had not been given.  
 
Ofcom then went on to weigh the broadcaster‟s competing right to freedom of 
expression and the public interest in examining the work of the police and the 
audience‟s right to receive information and ideas without unnecessary interference. 
In this respect, Ofcom considered whether, in the circumstances there was a 
sufficient public interest to justify the intrusion into Mr Hawkley‟s privacy. 
 
Ofcom noted that at the end of the programme, the commentary confirmed which 
offences Mr Hawkley was convicted for as follows: 

 
“The trucker who was just under twice the legal limit was convicted of drink- 
driving, fined £115 and banned for 18 months”. 
 

Ofcom also took note of the difficulty in which the police officers‟ experienced in 
trying to establish whether Mr Hawkley had been drinking alcohol while driving and 
the type of vehicle he was driving at speed on the motorway. Ofcom considered that 
showing the varied and often difficult incidents experienced by police officers in 
dealing with traffic offences and in developing the public‟s understanding of the range 
of situations dealt with by the police was a matter of public interest. In particular, 
Ofcom considered that the public interest in showing the work of the police in 
circumstances which illustrated the challenges faced by police officers when 
confronted with instances of drink-driving in high speed areas such as a motorway 
and drawing the attention of the to the dangers of this type of behaviour was 
significant.  

 
Ofcom therefore concluded that the broadcaster‟s right to freedom of expression and 
to receive and impart information and ideas without interference, in these particular 
circumstances, outweighed Mr Hawkley‟s legitimate expectation of privacy in relation 
to the broadcast of the footage of him in the programme without his consent. Ofcom 
found there was no unwarranted infringement of Mr Hawkley‟s privacy in the 
broadcast of the programme. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 26 

Accordingly, Ofcom has not upheld Mr Hawkley’s complaint of unjust or unfair 
treatment and unwarranted infringement of privacy in the making and 
broadcast of the programme.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 

27 

Not Upheld 
 

Complaint by Mrs Mary Beghin made on her own behalf and 
on behalf of Chancellors Debt Recovery Agency  
Channel Report, ITV1 (Channel Television), 20 April 2011 
 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy made by Mrs Mary Beghin. 
 
ITV1 (Channel Television) broadcast an edition of its news programme, Channel 
Report, which included a report looking at debt collecting in Jersey. The report 
included an interview with a woman who said that she had been harassed by a local 
debt collection agency. The report identified the agency as Chancellors Debt 
Recovery Agency (“Chancellors”) and identified Mrs Beghin as a director of 
Chancellors.  
 
Mrs Beghin complained that she and Chancellors were treated unjustly or unfairly in 
the programme as broadcast and that her that her privacy was unwarrantably 
infringed in the broadcast of the programme. 
 
In summary, Ofcom found the following: 
 

 The programme makers took reasonable care to satisfy themselves that the 
programme did not present, disregard or omit material facts with regard to 
Chancellor‟s working practices in a way that resulted in unfairness to Mrs Beghin 
or Chancellors. Mrs Beghin was given an appropriate and timely opportunity to 
respond to the allegation of wrongdoing made about Chancellors in the 
programme. 

 

 Mrs Beghin‟s privacy was not unwarrantably infringed in the broadcast of the 
programme in that, while she had a limited expectation of privacy with regard to 
the inclusion of footage of a letter she had written in the programme, the intrusion 
into privacy was warranted by the public interest in examining Chancellors 
working practices.  

 
Introduction 
 
On 20 April 2011 ITV1 (Channel Television) broadcast an edition of its news 
programme Channel Report. This edition of the programme included a report looking 
at debt collection companies in Jersey.  
 
The report included an interview with a woman, referred to as „Anna‟, (who owed 
£7,000) talking about being “harassed” by a local debt collection agency and her 
reaction to the stress of the situation. „Anna‟ claimed that she had become suicidal 
and that people from the agency had shouted, screamed and threatened her on the 
phone. The report showed mobile phone text messages sent to „Anna‟ by 
“Chancellors”, which demanded payment forthwith (as these were shown in the 
programme the reporter explained that Chancellors was a local debt collection 
agency). The reporter said that „Anna‟ found these demands for payment intimidating 
and claimed that: 
 

“She doesn‟t receive statements of how much she owes only letters charging 
interest and admin fees, plus charges to pay in money”.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 28 

Footage of a letter to „Anna‟ from Chancellors, signed by its Director, was also 
included in the programme before the reporter was shown standing outside a building 
saying:  

 
“The Director of Chancellors is refusing to speak to me in person or on camera. 
Instead over the phone she stated she‟s doing nothing wrong, her methods of 
collecting debt, she says, are all above board”. 

 
The report included an interview with the head of Jersey‟s Citizens Advice Bureau 
(“the CAB”) talking about complaints which the CAB had received about Chancellors‟ 
debt collectors and suggesting that the solution was to introduce a code of practice. 
The report also explained that, in contrast to the UK, there was no regulation of debt 
collection agencies on Jersey and showed footage of the Channel Islands‟ Economic 
Development Minister indicating that new legislation was needed.  
 
Following the broadcast of the programme, Mrs Mary Beghin, the owner and sole 
director of Chancellors, complained to Ofcom that she and Chancellors were treated 
unjustly or unfairly in the programme as broadcast and that their privacy was 
unwarrantably infringed during the making of the programme. 
 
The Complaint 
 
Mrs Beghin’s case 
 
Unjust or unfair treatment 
 
In summary, Mrs Beghin complained that she and Chancellors were treated unjustly 
or unfairly in the programme as broadcast in that: 
 
a) They were unfairly portrayed in the programme. In particular, Mrs Beghin 

complained that: 
  

i) The report singled out Chancellors from the other debt collection agencies in 
Jersey, despite the fact that they all worked in the same way and applied 
similar costs. In particular, she said that none of the other companies were 
named and that the report made no attempt to speak to the directors of the 
other debt collection companies. 
 

ii) The report incorrectly stated that Chancellors‟ agents shouted and screamed 
at people on the phone. It made no attempt to verify this claim (for example, 
by requesting and listening to recordings of specific conversations, which Mrs 
Beghin said was possible under the Data Protection Act). 
 

iii) The programme sought no evidence in support of the claims made by „Anna‟ 
in the report and therefore Mrs Beghin was the subject of a “kangaroo court”. 

 
By way of background to these complaints, Mrs Beghin indicated that in light of 
the fact that costs (i.e. additional fees charged to indebted persons) were not 
regulated in Jersey, Chancellors was able to charge what it liked and set out the 
charges which Chancellors applied for payment books. Mrs Beghin also 
explained that Chancellors had a policy of not speaking to the local CAB because 
of data protection issues.  

 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 29 

Unwarranted infringement of privacy 
 
In summary, Mrs Beghin complained that her privacy was unwarrantably infringed in 
the broadcast of the programme in that: 
 
b) The report included a letter with her name and signature at the bottom. Mrs 

Beghin added that „Anna‟s‟ name and address details were blanked out.  
 

Channel Television’s case 
 
Unjust or unfair treatment 
 
a) Before responding to the three specific elements of the complaint of unfair 

portrayal, Channel Television said that the reporter spoke to a number of people 
who claimed to have felt threatened and intimidated by Chancellors. One of these 
people, „Anna‟, agreed to be interviewed on camera if her identity was disguised. 
In addition, before contacting Chancellors the reporter spoke to: the director of 
the CAB, the two other debt collection agencies on Jersey (Collect Services and 
Cashback); the director of Jersey‟s Trading Standards Department (“Trading 
Standards”), and Jersey‟s Minister for Economic Development.  

 
In summary Channel Television responded to Mrs Beghin‟s complaint that she and 
her company were unfairly portrayed as follows: 
 
i) The broadcaster first responded to the complaint that the report singled out 

Chancellors from the other debt collection agencies in Jersey, despite the fact 
that they all worked in the same way and applied similar costs. 

 
Channel Television argued that the report did not “single out” Chancellors, but 
highlighted the company because the official organisations responsible for 
handling consumer complaints, namely the CAB, Trading Standards and the 
State‟s Economic Development Department all confirmed that complaints had 
only been received about Chancellors and because Chancellors used different 
methods from the other two debt collection agencies on the island. 
 
Channel Television said that during an on-camera interview (part of which was 
included in the report) the director of the CAB told the reporter that his 
organisation received an average of two complaints every month against 
Chancellors. He also described the nature of the complaints and substantiated 
the claims of the debtors to whom the reporter had already spoken. The CAB 
director also said that Mrs Beghin had refused to discuss her work with the CAB, 
demanding to know the identity of any complainants, and when this information 
was not supplied, refused any further discussion with the CAB. Channel 
Television added that the director said that the CAB enjoyed a “very good” 
relationship with the other two local debt collection agencies, which worked with 
the CAB to achieve best practice. 
 
In addition, the director of Jersey‟s Trading Standards told the reporter that the 
department had received 22 complaints about Chancellors and the Minister for 
Economic Development said that all complaints received regarding debt 
collection practices concerned Chancellors.  
 

ii) Channel Television responded to the complaint that the report incorrectly stated 
that Chancellors‟ agents shouted and screamed at people on the phone but 
made no attempt to clarify if this claim was true or not.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 30 

Channel Television said Mrs Beghin was given every opportunity to refute 
„Anna‟s‟ claims and argued that the reporter clearly explained the nature of the 
complaints being made against the company but Mrs Beghin would not answer 
the reporter‟s specific questions or offer up any evidence to dispute the claims.  

 
Channel Television said that the reporter called Mrs Beghin on 12 April 2011 to 
explain the allegations being made against her agency and ask for her comments 
on them. Mrs Beghin refused the offer of an on camera interview but responded 
by explaining that, in the absence of regulation in Jersey, she was able to charge 
debtors what she liked. She said that she used text messages to demand 
payments because her clients preferred that. She also denied that the use of 
capital letters in text messages could be interpreted as threatening and said that 
she used capitals so that her clients could read the messages more easily. Mrs 
Beghin responded to the reporter‟s suggestion that she might not be following 
best practice by asking for the names of debtors who had made complaints and 
threatening legal action if either she or her company was named in any news 
report.  
 
After discussion with Channel Television‟s editorial management team, the 
reporter contacted Mrs Beghin again later the same day. Mrs Beghin was not 
prepared to speak, either in person or on camera, or to give a phone interview. At 
Mrs Beghin‟s request, the reporter emailed her stating that Channel Television 
intended to run a report highlighting the concerns of debtors and giving Mrs 
Beghin an opportunity to state her position. However, Mrs Beghin did not respond 
to the email (despite previously indicating that she would) and when contacted 
again on 13 April refused to speak to the reporter.  
 

iii) Channel Television responded to the complaint that the programme sought no 
evidence in support of the claims made by the indebted woman shown in the 
report. 
 

Channel Television said it sought as much evidence as it could to substantiate 
„Anna‟s‟ claims, including examining letters and texts she received from 
Chancellors and interviews with the public organisations which had received 
complaints and which corroborated „Anna‟s‟ claims. The broadcaster said that 
„Anna‟ had agreed to give an on camera interview in order to highlight the need 
for debt collection agency regulation in Jersey, saying that she did not want other 
people to experience the same “harassment”. She showed the reporter demands 
for payment she had received by text message. These were written in capital 
letters with “Chancellors” and the agency‟s phone number at the bottom. She also 
showed the reporter letters sent from Chancellors detailing additional charges for 
administration fees and for paying-in books. She told the reporter that she did not 
receive any statements from Chancellors and that the agency had made no 
attempt to work out a repayment plan based on her monthly income. One letter, 
filmed by Channel Television, stated that her debt would incur interest amounting 
to 2% above the Bank of England rate and that payment amounts could be varied 
at Chancellors‟ request. The broadcaster added that the Office of Fair Trading 
(“OFT”) had confirmed that charging interest to debtors amounted to “unfair 
practice”. 

 
Unwarranted infringement of privacy 
 
In summary, Channel Television responded to Mrs Beghin‟s complaint that her 
privacy was unwarrantably infringed in the programme as broadcast in that the report 
included a letter with her name and signature at the bottom as follows:  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 31 

b) Channel Television said that the reporter filmed in front of Chancellors‟ office after 
Mrs Beghin refused to make any statement and that the programme broadcast 
images of a letter sent by Chancellors as evidence of the claims being made in 
the report. The broadcaster said this was justified in protecting the debtor given 
her concerns should she be identified. It argued that the reporter was fair in her 
dealings with Mrs Beghin and with Chancellors and that the case study and 
issues raised in the report were in the public interest. 

 
Mrs Beghin’s comments on Channel Television’s statement 
 
In response to Channel Television‟s statement on her complaint of unfair treatment, 
Mrs Beghin made the following comments.  
 
a)  Mrs Beghin commented as follows in relation to her complaint of unfair treatment: 
 

i) Mrs Beghin said that given that Chancellors was the only company named in 
the report it was singled out from the other debt collection agencies in Jersey. 
She said that her own research and reported comments by Jersey‟s Minister 
for Economic Development indicated that complaints had been received 
about all the companies. She added that Trading Standards had confirmed 
that this was the case and that the CAB had said that they had no information 
on Chancellors. In addition, she argued that although Chancellors may adopt 
different working practices from the other companies that did not necessarily 
imply that these were “unfair” trading practices.  

 
ii) Mrs Beghin acknowledged that she was asked to comment on the allegations 

made about Chancellors but said that the reporter failed to report fairly and 
without bias. She argued that given that the reporter acknowledged that there 
was a lack of regulation of debt collection agencies in Jersey, the report was 
without any merit and reflected the reporter‟s personal perception of unfair 
business practices. 

 
iii) Mrs Beghin said that all the companies sent out letters to debtors and asked if 

the reporter had examined any of the letters from the other companies or 
viewed texts used by a variety of companies as reminders. 

 
In response to Channel Television‟s statement on her complaint of unwarranted 
infringement of privacy in the broadcast, Mrs Beghin made the following comments.  
 
b) She said that the broadcaster made every effort to protect „Anna‟s‟ identity, 

including blanking out her name in the letter from Chancellors which was shown 
in the report, but that her name was shown clearly.  
 

Channel Television’s response to Mrs Beghin’s comments 
 
In response to Mrs Beghin‟s comments about her fairness complaint the broadcaster 
made the following points: 
 
a) As regards the complaint of unfair treatment, Channel Television commented as 

follows: 
 

i) Channel Television said that the Minister for Economic Development had very 
clearly informed the reporter that his department was aware, through Trading 
Standards, of complaints about only one agency, namely Chancellors. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 32 

Channel Television also confirmed the information provided to the reporter by 
both Trading Standards and the CAB on this issue. 

 
Channel Television added that the interviews conducted as part of the report 
were with credible organisations with appropriate authority and experience to 
comment on the issues raised. 

 
ii) Channel Television said that the issues in the report were comprehensively 

researched and that the report presented factual information regarding 
complaints received by two consumer organisations – the CAB and Trading 
Standards – about Chancellors. Channel Television said that the report 
presented the views of these organisations and the relevant ministerial 
department regarding this issue. Mrs Beghin was given an appropriate and 
timely opportunity to respond and the programme made it clear that she had 
chosen not to make a comment or to appear in the programme.  

 
iii) With regard to the methods used by the other local debt collection agencies, 

Channel Television said that both of the other agencies had explained their 
practices, which differed from those used by Chancellors, and that one of the 
agencies had confirmed that it did not use text messaging or charge debtors 
additional fees.  
 

In response to Mrs Beghin‟s comments about her privacy complaint the broadcaster 
made the following points. 

 
b) It said that the programme was justified in protecting „Anna‟s‟ identity, as she was 

considered to be vulnerable and given the sensitive nature of the circumstances. 
With regard to Mrs Beghin, Channel Television said that her name was publically 
listed as the manager of Chancellors and that the filming of a letter from 
Chancellors to „Anna‟ was material to the report and served to illustrate the points 
about which she had complained.  

 
Decision 
 
Ofcom‟s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
  
In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and 
transcript and both parties‟ written submissions.  
 
Unjust or Unfair treatment 
 
In Ofcom‟s view the complaints at heads a) i), ii) and iii) were closely connected in 
that they concerned either the way Chancellors was shown in contrast to other local 
debt collection agencies or specific claims made about Chancellors. Ofcom therefore 
considered these sub-heads of the complaint together.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 33 

a) Ofcom considered Mrs Beghin‟s complaint that she and her company, 
Chancellors, were unfairly portrayed in the programme as broadcast. 
 

In considering this head of complaint Ofcom had regard to whether the 
broadcaster‟s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust 
or unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of 
Ofcom‟s Broadcasting Code (“the Code”). Ofcom also considered Practices 7.9 
and 7.11 of the Code. Practice 7.9 provides that before broadcasting a factual 
programme, broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that 
material facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is 
unfair to the individual or organisation and that anyone whose omission could be 
unfair to an individual or organisation has been offered an opportunity to 
contribute. Practice 7.11 states that if a programme alleges wrongdoing or 
incompetence or makes other significant allegations, those concerned should 
normally be given an appropriate and timely opportunity to respond.  
 
Ofcom observed that the programme trailed the report with the words:  
 

“Intimidated and harassed, claims that debt collectors in Jersey are using 
bully boy tactics to make islanders pay up”. 

 
The report was then introduced using the following commentary: 
 

“A Channel Television investigation has found that islanders are feeling 
harassed and intimidated by debt collectors in Jersey. One woman who owes 
money to one agency claims that threatening payment demands have left her 
suicidal. But with no regulation of debt recovery businesses in Jersey, there's 
nothing anyone can do to stop the practice”. 

 
Ofcom noted that the report included an interview with „Anna‟, who owed £7,000. 
She was shown discussing her experience of dealing with Chancellors and the 
stress that this had caused her. In particular, she claimed that it made her suicidal 
and said that: 
 

“There was no reasoning on how much I could pay, there was numerous 
phone calls made to me, shouting, screaming, threatening that payments had 
to be made”.  

 
The report included mobile phone text messages that „Anna‟ had received from 
Chancellors, which were in capital letters and read:  
 

“IF PAYMENT IS NOT MADE TODAY YOUR FILE WILL GO TO VISCOUNT, 
YOU WILL PAY MORE IN COSTS AND INTEREST. CHANCELLORS” and 
“OVERDUE PAYMENT PLSE [sic] GO IMMEDIATELY TO LLOYDSTSB AND 
MAKE OYUR [sic] WEEKLY PAYMENT. THANK YOU? [sic] 
CHANCELLORS”.  

 
The reporter said that „Anna‟ found these demands for payment intimidating and 
claimed that: 
 

“She doesn‟t receive statements of how much she owes, only letters charging 
interest and admin fees, plus charges to pay in money”.  

 
The report also included footage of a letter sent to „Anna‟. The letter was on 
headed paper which indicated that it was from Chancellors Debt Recovery 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 34 

Agency Limited and was signed by M Beghin ACH1, Director. The reporter was 
then shown standing outside a building saying:  
 

“The Director of Chancellors is refusing to speak to me in person or on 
camera. Instead over the phone she stated she‟s doing nothing wrong, her 
methods of collecting debt, she says, are all above board”. 

 
Ofcom noted that the report also included an interview with the head of the 
Jersey CAB talking about complaints the CAB had received from people feeling 
harassed by Chancellors‟ debt collectors and suggesting that the solution was to 
introduce a code of practice. The report then explained that, in contrast to the UK, 
there was no regulation of debt collection agencies on Jersey. The report then 
showed part of an interview with Jersey‟s Economic Development Minister in 
which he indicated that new legislation was needed.  
 
In Ofcom‟s opinion viewers of this report would have understood that: 
 

 „Anna‟ had felt harassed and intimidated by the messages she had received 
from Chancellors to the extent that it had made her feel suicidal.  

 She did not receive statements setting out her level of debt from Chancellors. 

 She had received letters and/or texts demanding payment of interest on her 
debt and she had been charged administration fees and fees for paying 
money in (i.e. for paying part of her debt). She had also been shouted and 
screamed at by debt collectors working for Chancellors. 

 The CAB regularly received complaints from people feeling harassed by 
Chancellors, ranging from a lack of empathy, to not working out payment 
plans, compounding debt through levying additional changes and aggressive 
behaviour and implied threats. The CAB considered that Chancellors‟ working 
practices were often unethical.  

 The CAB considered that Jersey needed to adopt a code of best working 
practices like that set out by the UK‟s OFT in order to deal with the problems 
about which it was receiving complaints. 

 The Economic Development Minister was aware of three debt collection 
agencies in Jersey and he had been told that Trading Standards had received 
complaints about one of those agencies. The Minister also mentioned that he 
wanted to introduce new legislation to ensure fair trading practices in this 
area. 

 
Ofcom also considered that it would have been clear to viewers that none of the 
actions taken by Chancellors were illegal and that the director considered that 
she was doing nothing wrong and that her actions were “all above board”. 
 
In light of the inclusion of the claims set out above, Ofcom considered that the 
programme made a specific allegation of wrongdoing on the part of Chancellors; 
namely that Chancellors did not employ fair working practices.  
 
In order to decide whether or not the inclusion of this allegation resulted in 
unfairness to Mrs Beghin and Chancellors, Ofcom looked at the source of the 
claims made about Chancellors.  
 
Ofcom observed that there was a dispute between the parties regarding the 
claims made about Chancellors in the report. However, Ofcom‟s role is not to 
establish conclusively from the broadcast programme or the submissions and 
supporting material, whether these claims were false or not but rather to address 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 35 

itself to the issue of whether the programme makers took reasonable care in 
relation to material facts. 
 
Ofcom noted Channel Television‟s submissions regarding the basis for the claims 
about Chancellors, including „Anna‟s‟ testimony regarding Chancellor‟s working 
practices; the programme maker‟s examination of letters and messages sent by 
Chancellors to „Anna‟ and the reporter‟s interviews with the CAB, Trading 
Standards and Jersey‟s Minister for Economic Development. In Ofcom‟s view this 
information amounted to a reasonable foundation for including the claims made 
about Chancellors in the report.  
 
Given its view that these claims amounted to an allegation of wrongdoing on the 
part of Chancellors, Ofcom considered that, in accordance with practice 7.11 of 
the code, it was incumbent upon the programme makers to have offered 
Chancellors an appropriate and timely opportunity to respond to the claims being 
made about it. 
 
Ofcom observed that prior to the broadcast Mrs Beghin was given several 
opportunities to respond to the claims which the programme planned to make 
about Chancellors. Ofcom noted that having refused an on camera interview, Mrs 
Beghin indicated that she would comment on the allegations by email and that 
having received an email from Channel Television stating the allegations and 
providing Mrs Beghin with an opportunity to respond, Mrs Beghin declined to 
respond. Ofcom also observed that, following Mrs Beghin‟s decision not to 
respond to the programme makers, the report made clear that she contested the 
claims being made about the company and its working practices.  
 
Ofcom noted that Chancellors was the focus of the report, due to „Anna‟s‟ claims, 
and therefore acknowledged that it was singled out from the other local debt 
collection agencies. However, given the evidence on which the claims made 
about the company were based, that the reporter was informed that the two other 
established debt collection agencies in Jersey did not use the same working 
practices (and received independent confirmation of the same) and that the local 
CAB and Trading Standards had received complaints about Chancellors alone, 
Ofcom did not consider that this resulted in unfairness. 
 
Taking into account all of these factors, Ofcom considered that the programme 
makers took reasonable care to satisfy themselves that the programme did not 
present, disregard or omit material facts with regard to the Chancellor‟s working 
practices in a way that resulted in unfairness to Mrs Beghin or Chancellors. 
Ofcom also considered that they were given an appropriate and timely 
opportunity to respond to the allegation of wrongdoing made in the programme. 
 
Ofcom therefore found no unfairness in this respect. 
 

Unwarranted infringement of privacy  
 

b) Ofcom then considered Mrs Beghin‟s complaint that her privacy was 
unwarrantably infringed in that the report included a letter with her name and 
signature at the bottom.  

 
In Ofcom‟s view, the individual‟s right to privacy has to be balanced against the 
competing rights of the broadcasters to freedom of expression. Neither right as 
such has precedence over the other and where there is a conflict between the 
two, it is necessary to intensely focus on the comparative importance of the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 36 

specific rights. Any justification for interfering with or restricting each right must be 
taken into account and any interference or restriction must be proportionate. 
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any 
infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material 
included in programmes, must be warranted. 
 
Ofcom noted that, as part of this complaint, Mrs Beghin‟s indicated that „Anna‟s‟ 
name and address details were blanked out. Ofcom did not consider that the fact 
that the identity of the recipient of this letter was disguised in the programme was 
of relevance to the question of whether or not Mrs Beghin‟s privacy was 
unwarrantably infringed. 
 
In considering this head of Mrs Beghin‟s complaint Ofcom paid particular regard 
to Practice 8.6 of the Code, which states that if the broadcast of a programme 
would infringe the privacy of a person, consent should be obtained before the 
relevant material is broadcast, unless the infringement of privacy is warranted. 

 
In order to establish whether or not Mrs Beghin‟s privacy was unwarrantably 
infringed in the programme Ofcom first assessed the extent to which she had a 
legitimate expectation of privacy in respect of the inclusion of the letter with her 
name and signature at the bottom in the programme as broadcast. 
 
Ofcom observed that the letter in question was a private communication about a 
business matter between Mrs Beghin and the woman referred to in the 
programme as „Anna‟. Ofcom also observed that the image of the letter clearly 
showed that it was sent by Mrs Beghin, Director of Chancellors Debt Recovery 
Limited.  
 
Ofcom noted that the letter shown in the programme set out details of additional 
fees Chancellors was or would be charging the recipient, specifically £20 for a 
new paying in book which was required for making repayments of debts and a 
£10 administration fee for all overdue letters sent to her by Chancellors. Ofcom 
also noted that, while viewers were informed that the letter had been sent to 
„Anna‟, the text of the letter appeared to set out the additional fees Chancellors 
charged to all the debtors on its books rather those that would be charged to a 
particular individual (i.e. the recipient) alone. 
 
In addition, Ofcom noted that the information that Mrs Beghin managed 
Chancellors Debt Recovery Agency was already in the public domain prior to the 
broadcast (in that she was publicly listed as such). Given this Ofcom did not 
consider that Mrs Beghin had a legitimate expectation of privacy with regard to 
the disclosure in the programme of the information that she was the Director of 
Chancellors Debt Recovery Agency.  
 
Nonetheless, in light of the fact that the letter shown in the report was between 
two individuals (Mrs Beghin and „Anna‟) and was seemingly not intended for 
wider dissemination Ofcom concluded that Mrs Beghin had a legitimate 
expectation of privacy with regard to the inclusion of this letter in the programme. 
However, her expectation of privacy with regard to this material was limited by 
the fact that the information in the letter related solely to business rather than 
personal matters; set out standard terms of business which Chancellors Debt 
Recovery Agency applied to all debtors on its books; and, included nothing of a 
sensitive or private nature to Mrs Beghin.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 37 

In light of the factors noted above, Ofcom considered that the inclusion of this 
letter in the programme as broadcast intruded into Mrs Beghin‟s legitimate, albeit 
limited, expectation of privacy. Ofcom then went on to consider whether this 
intrusion was warranted.  
 
The term “warranted” as it relates to privacy has a particular meaning. It means 
that where broadcasters wish to justify an infringement of privacy as warranted, 
they should be able to demonstrate why, in the particular circumstances of the 
case, it is warranted. If the reason is that it is in the public interest, then the 
broadcaster should be able to demonstrate that the public interest outweighs the 
right to privacy1.  
 
With regard to Practice 8.6, Ofcom observed that Mrs Beghin did not give 
consent for the broadcast of footage of her letter to „Anna‟. However, Ofcom also 
noted Channel Television‟s position that broadcasting this case study served the 
public interest, in that the letter was material to the report and served to illustrate 
„Anna‟s‟ complaints about Chancellors. 
 
In Ofcom‟s view this letter was a direct illustration of the way in which Chancellors 
had dealt with „Anna‟. Given the claims that the programme had made about the 
company (including those made by „Anna‟ herself) and in the context of a report 
which focused on Chancellor‟s working practices, Ofcom considered that the 
inclusion of this direct illustration in the programme clearly served the public 
interest. Ofcom therefore concluded that the intrusion into Mrs Beghin‟s privacy 
by the broadcast of this material was warranted.  
 
Ofcom therefore found that Mrs Beghin‟s privacy was not unwarrantably infringed 
in the programme as broadcast. 
 

Accordingly, Ofcom has not upheld Mrs Beghin’s complaint of unfair treatment 
on her own behalf and on behalf of Chancellors or her complaint of 
unwarranted infringement of her privacy in the broadcast of the programme.  
 

 

                                            
1 Examples of public interest would include revealing or detecting crime, protecting public 

health or safety, exposing misleading claims made by individuals or organisations or 
disclosing incompetence that affects the public. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 

38 

Not Upheld 
 

Complaint by Mrs E  
Cutting Edge: A Very Dangerous Doctor, Channel 4, 12 May 2011 
 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unwarranted infringement of 
privacy made by Mrs E. 
 
The programme looked at the story of Dr David Southall, “as one of Britain‟s leading 
paediatricians and an expert in child abuse”. The programme charted Dr Southall‟s 
career, during the course of which he was both respected for his work looking at the 
causes of cot death and Munchausen‟s Syndrome by Proxy and also heavily 
criticised by some parents whom he accused of abusing their own children. Footage 
was included of a television chat show, during which cot death was discussed. Mrs E 
was in the audience and footage of her was included in the programme. 
 
In summary, Ofcom noted that the programme did not include any personal or 
sensitive information relating to Mrs E and that she had consented to the original 
broadcast and not placed any restrictions on future use of the footage. In these 
circumstances, Ofcom found that Mrs E had no legitimate expectation of privacy in 
the programme as broadcast. 
 
Introduction 
 
On 12 May 2011, Channel 4 broadcast an edition of its current affairs documentary 
series Cutting Edge. This edition looked at the story of Dr David Southall, described 
in the programme as being recognised “as one of Britain‟s leading paediatricians and 
an expert in child abuse”. The programme charted Dr Southall‟s career, during the 
course of which he was both respected for his work looking at the causes of cot 
death and Munchausen‟s Syndrome by Proxy and also heavily criticised by some 
parents who he accused of abusing their own children. The programme looked at Dr 
Southall‟s “striking off” the medical register by the General Medical Council, his 
appeals against the striking off and his later reinstatement. It also examined the 
stories of some of the mothers he had accused of abusing their children and included 
extensive interviews with Dr Southall and some of those mothers.  
 
As the programme looked at the beginning of Dr Southall‟s research into cot death, 
footage was included of a television chat show broadcast in 1989, during which the 
issue was discussed. Mrs E was in the audience for that broadcast and footage of 
her was included in the 2011 Cutting Edge programme, in which she was clearly 
identifiable. 
 
Mrs E complained to Ofcom that her privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast.  
 
The Parties’ Representations  
 
Mrs E  
 
Mrs E complained that her privacy was unwarrantably infringed in the programme as 
broadcast in that footage in which her image was shown on at least four different 
occasions was included in the programme without her being consulted or her consent 
sought and without her identity being protected.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 39 

Mrs E said that it was irresponsible of the programme makers not to take into 
account her emotions and to assume that it would be acceptable to her to broadcast 
the footage in the 2011 documentary without her permission. Mrs E said that the 
material was sensitive and that due care and attention should have been paid to the 
programme‟s content and that obtaining her permission was vital. 
 
She said that she would like the relevant part of the programme to be edited, with her 
identity protected in order to prevent further infringement of her privacy. 

 
By way of background, Mrs E said that having her past broadcast across the nation 
and abroad had caused her extreme anxiety and stress. She had been made aware 
of her appearance in the programme by a colleague, who recognised her but had no 
idea about her past. She said that, as a college lecturer/assessor, she had contact 
with learners across Greater London, Surrey and Kent and now had to deal with 
difficult questions about her past, which she had not shared and did not wish to share 
with anyone. Mrs E said that she felt deeply saddened that Channel 4 would screen 
footage of a programme that she had participated in 20 years ago as part of their 
documentary. She said that the original programme had been made at a very difficult, 
stressful and grieving period of her life. She was a teenage parent at the time and 
had attended the show for support and guidance and to hear other stories from of 
how families had been affected by Sudden Infant Death Syndrome (“SIDS”) and how 
they continued to live their lives having suffered from a child suddenly passing away 
from cot death, which was a taboo and sensitive subject matter.  

 
Channel 4 
 
Channel 4 said in response to Mrs E‟s complaint that the programme examined the 
very public battle between parents whom Dr Southall claimed had abused their 
children and claims by the same parents that Dr Southall had in fact abused their 
children and should be struck off the medical register. As the programme introduced 
one of the mothers Dr Southall had accused of abusing their children, Mrs Dee 
Hollisey-McLean, footage was included of a television discussion show, in which Mrs 
E appeared in the audience (“the footage”).  
 
Channel 4 said that the footage complained of by Mrs E was taken from a morning 
television chat show called The Time and the Place, which was broadcast in 1989. 
The footage, which was briefly shown four times in part two of the Cutting Edge 
programme, was used to illustrate how Dr Southall came to the attention of Mrs 
Hollisey-McLean, who claimed she had been falsely accused of Munchausen‟s 
Syndrome by Proxy (now known as fabricated or induced illness).  
 
The chat show featured a filmed audience of around 100 people and the discussion 
included in the Cutting Edge programme focused on the use of baby oxygen 
monitoring equipment. This was clear from the footage in which Mrs Hollisey-McLean 
said that she had seen Dr Southall on television one morning and the commentary 
explained that she sought Dr Southall‟s help with her chronically ill baby son. 
Channel 4 said that the footage was included in the programme to illustrate Dr 
Southall‟s appearance on the chat show, through which he came to Mrs Hollisey-
McLean‟s attention. The footage of the chat show included in the Cutting Edge 
programme made no reference to SIDS when images of Mrs E appeared and was 
not therefore sensitive in terms of the content of the original programme. Dr Southall 
was shown sitting amongst audience members, including Mrs E, who sat two places 
away from him to his left. Channel 4 said that Mrs E was only shown as an audience 
member and at no time was she named or shown speaking in the footage, nor was 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 40 

she referred to, named or singled out in the programme in a way that was critical of 
her.  
 
Channel 4 said that the footage was fully licensed and commercially available archive 
footage from ITV Archive. It was passed through their internal clearance process, 
which did not identify any restriction or prohibition on the use of the footage, before 
being licensed for inclusion in the programme. The producers understood that the 
footage was also later licensed, without complaint, to The London Programme, A 
Mother‟s Touch, a news documentary programme about Dr Southall broadcast in 
1994. Channel 4 also said that it was clear that Mrs E consented to appearing in the 
original chat show and that neither the programme makers nor ITV Archive were 
aware of any restrictions or prohibition she had placed on the re-use of the footage.  
 
Channel 4 said that on 16 May 2011, Channel 4 informed the producers that Mrs E 
had contacted Channel 4's Viewer Enquiries Department on 14 May to raise her 
concerns about the footage. The producers immediately contacted Mrs E and 
apologised for any distress caused and explained that there was never any intention 
to cause her any distress. They explained that the footage was commercially 
available and had been licensed ITV archive footage and used in the programme in 
good faith. Mrs E said she would like her identity to be protected in any future 
broadcast. Later the same day, after discussion with Channel 4, it was agreed that 
Mrs E's face would be blurred in all future repeats of the programme. Mrs E said she 
was happy with the decision. The producers explained that the process would take a 
couple of days and the changes would then replace the current version of the 
programme on 4OD. The changes were made to the master copy on the following 
day. Unfortunately the producers missed one very brief clip, which was later picked 
up and immediately blurred in accordance with Mrs E's request. The producers had 
also taken steps to notify ITV Archive of Mrs E's complaint and to advise them to blur 
her image from all future use. The producers and Channel 4 were saddened to learn 
that Mrs E was caused anxiety by the programme. However it was never their 
intention to cause her any upset and their apology and the prompt action taken to 
rectify the programme and to alert ITV Archive demonstrated their responsible 
approach to her complaint. 
 
With reference to Mrs E‟s complaint that the footage was sensitive and that therefore 
her identity should have been concealed and her prior consent obtained, Channel 4 
said that the footage did not include any discussion of SIDS or any other sensitive 
issues, other than a contributor in the footage saying that she was a lucky to be 
under Dr Southall‟s care at the Royal Brompton. The context in which the footage 
was used in the programme was not sensitive, as it was simply used to illustrate how 
Mrs Hollisey-McLean had first seen Dr Southall on television.  
 
Decision 
 
Ofcom‟s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 41 

In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and 
transcript, both parties‟ written submissions.  
 
Ofcom considered the complaint that Mrs E‟s privacy was unwarrantably infringed in 
the programme as broadcast in that footage in which her image was shown on at 
least four different occasions was included in the programme without her being 
consulted or her consent sought and without her identity being protected.  
 
In Ofcom‟s view, the individual‟s right to privacy has to be balanced against the 
competing rights of the broadcasters to freedom of expression. Neither right as such 
has precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is 
necessary to intensely focus on the comparative importance of the specific rights. 
Any justification for interfering with or restricting each right must be taken into 
account and any interference or restriction must be proportionate. 
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any 
infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material 
included in programmes, must be warranted. 
 
Ofcom took into consideration Practices 8.6 and 8.10 of the Code. Practice 8.6 states 
that if the broadcast of a programme would infringe the privacy of a person, consent 
should be obtained before the relevant material is broadcast, unless the infringement 
of privacy is warranted. Practice 8.10 states that broadcasters should ensure that the 
re-use of material, i.e. use of material originally filmed or recorded for one purpose 
and then used in a programme for another purpose or used in a later of different 
programme, does not create an unwarranted infringement of privacy. This applies to 
both material obtained from others and the broadcaster‟s own material. 

 
Ofcom noted Mrs E‟s point that she wished for the relevant part of the programme to 
be edited so as to protect her identity and also noted that, once she had raised her 
concerns with Channel 4 and the producers, the programme was edited so as to blur 
her image in future broadcasts of the programme and ITV Archive was advised of the 
situation. 

 
In considering whether Mrs E‟s privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast, Ofcom first considered the extent to which she could have 
legitimately expected that the footage of her in the audience of The Time and the 
Place would not be broadcast again, and therefore whether her consent was 
required. 
 
Ofcom noted that in the relevant section of the programme, Mrs Hollisey-McLean 
was explaining how she had found out about and decided to consult Dr Southall. A 
clip was included from The Time and the Place, originally broadcast in 1989, in which 
a mother in the audience said:  
 

“I‟m one of the lucky ones because my baby Angharad is under Dr Southall from 
the Royal Brompton. I am lucky”.  

 
Mrs Hollisey-McLean said that she had seen Dr Southall talking about a monitor that 
he had designed to record a baby‟s oxygen levels. The commentary then said: 
 

“Little did she realise her pursuit of a medical specialist was raising suspicions 
about her behaviour. There was a growing concern that she may be exaggerating 
Ben‟s condition to gain attention for herself. Remarkably, she had unwittingly 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 42 

chosen one of the few men qualified to act on these concerns. Dee believed 
she‟d finally found someone able to help with Ben‟s chronic illness. But Dr 
Southall was sceptical whether Ben had any problems in the first place”.  

 
Ofcom noted that, during Mrs Hollisey-McLean‟s explanation and the commentary 
above, footage of Mrs E was shown briefly on four occasions. She was filmed and 
included in the original programme as a member of the audience, who was sitting 
near Dr Southall. Mrs E‟s face was shown unobscured in the Cutting Edge 
programme, but she was neither named nor identified in any other way.  

 
Ofcom considered that the clip from The Time and the Place was relevant to the 
story in that it demonstrated how Mrs Hollisey-McLean had found out about Dr 
Southall and his work. Ofcom took the view that the broadcast footage of Mrs E‟s 
face did not amount to information that could be regarded as either private or 
sensitive in nature. This was on the grounds that she was simply an audience 
member and did not make any contribution in the clip that was included. Ofcom noted 
the sensitivity surrounding the reasons that Mrs E was in the audience, namely the 
death of her baby as a result of SIDS, and appreciated that this was a personal and 
private matter. However, in Ofcom‟s view there was nothing in the programme as 
broadcast that would have led viewers to be aware of this background. This was on 
the grounds that the programme did not explicitly disclose Mrs E‟s background or her 
personal interest in the subject. Ofcom noted the brevity of the clips included and the 
fact that she did not speak. Ofcom also noted that the context in which the footage 
was used in Cutting Edge (namely that Mrs Hollisey-McLean had decided to consult 
Dr Southall, having heard the woman who spoke positively about him on The Time 
The Place) did not relate to SIDS. Ofcom appreciated that Mrs E was asked 
questions about her appearance in the Cutting Edge programme after it was 
broadcast, but, taking these factors into account, Ofcom considered that viewers 
were unlikely to have inferred Mrs E‟s background from the inclusion of the clips. In 
these circumstances, there was no requirement for the programme makers to 
obscure Mrs E‟s image to protect her identity. 
 
As regards consent, Ofcom noted that Mrs E gave consent to the original programme 
makers and that no restrictions or prohibitions had been placed on future use of the 
footage. Ofcom appreciated that Mrs E may not have expected the footage to be 
used again more than 20 years later, but was satisfied that the makers of the Cutting 
Edge programme had the necessary licence to use the footage. In these 
circumstances, Ofcom considered that Mrs E‟s prior consent was not required for the 
broadcast of the footage. 
 
Taking into account all the factors above, Ofcom therefore did not consider that Mr E 
had a legitimate expectation of privacy in relation to the broadcast of the footage. 
Given this conclusion it was not necessary for Ofcom to consider whether any 
intrusion into Mrs E‟s privacy was warranted.  

 
In these circumstances, Ofcom found no unwarranted infringement of Mrs E‟s privacy 
in the programme as broadcast.  
 
Accordingly, Ofcom has not upheld Mrs E’s complaint of unwarranted 
infringement of privacy in either the making or broadcast of the programme.  
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 

43 

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 31 October 2011 
 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories 

Amader Khober Channel i 02/07/2011 Due impartiality/bias 
 

The AM Double Trouble 
Show 

3T FM 11/10/2011 Retention and production 
of recordings 

The World's Strictest 
Parents 

BBC 3 14/08/2011 Offensive language 

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 

44 

Complaints Assessed, not Investigated 
 
Between 18 and 31 October 2011 
 
This is a list of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided not to 
pursue because they did not raise issues warranting investigation. 

 
Programme Broadcaster Transmission 

Date 
Categories Number of 

complaints 

118 118's sponsorship of 
ITV Movies 

ITV2 16/10/2011 Scheduling 1 

118 118's sponsorship of 
ITV Movies 

Various n/a Violence and dangerous 
behaviour 

1 

4oD smartphones 
(promotion) 

E4+1/Channel 4 n/a Materially misleading 4 

5 News at 7 Channel 5 14/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

71 Degrees North ITV1 18/10/2011 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

A History of Scotland Yesterday 25/10/2011 Outside of remit / other 1 

Adult Smile Smile TV 19/10/2011 Sexual material 1 

Advertising scheduling ITV1 n/a Advertising scheduling 1 

BBC News BBC News 24 10/10/2011 Outside of remit / other 1 

BBC News BBC News 24 11/10/2011 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

BBC News BBC1 18/10/2011 Outside of remit / other 1 

BBC News BBC News 24 19/10/2011 Outside of remit / other 1 

BBC News BBC1 19/10/2011 Outside of remit / other 1 

Bid TV Freeview 29/10/2011 Outside of remit / 
Advertising content 

1 

Big Brother Channel 5 14/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother Channel 5 16/10/2011 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Big Brother Channel 5 17/10/2011 Premium rate services 1 

Big Brother Channel 5 19/10/2011 Generally accepted 
standards 

3 

Big Brother Channel 5 21/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother Channel 5 21/10/2011 Materially misleading 1 

Big Brother Channel 5 25/10/2011 Generally accepted 
standards 

2 

Big Brother Channel 5 26/10/2011 Generally accepted 
standards 

2 

Big Brother Channel 5 26/10/2011 Voting 1 

Big Brother Channel 5 n/a Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother Channel 5 n/a Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother's Bit on the 
Side 

5* 16/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother's Bit on the 
Side 

Channel 5 20/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother's Bit on the 
Side 

5* n/a Generally accepted 
standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 45 

Birthdays Baby TV n/a Race 
discrimination/offence 

1 

Blue Peter BBC 1 18/10/2011 Offensive language 1 

Border News ITV1 13/10/2011 Fairness & Privacy 1 

Boulton and Co Sky News 25/10/2011 Due impartiality/bias 9 

Capital Breakfast Capital 95.8 FM 17/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Capital Breakfast With 
Johnny and Lisa 

Capital FM 30/09/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Capital Breakfast With 
Johnny and Lisa 

Capital FM 17/10/2011 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Casualty BBC 1 18/12/2010 Generally accepted 
standards 

1 

Celebrity Coach Trip Channel 4 14/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Celebrity Coach Trip Channel 4 16/10/2011 Disability 
discrimination/offence 

1 

Celebrity Coach Trip Channel 4 19/10/2011 Nudity 1 

Champions League 
Football 

Sky Sports 2 18/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Channel 5 cross promotions Channel 5 n/a Cross/self promotions 1 

Chris Moyles' Hollywood 
Stars Quiz Night 

Channel 4 23/10/2011 Generally accepted 
standards 

2 

Chris Moyles' Hollywood 
Stars Quiz Night 

Channel 4 28/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Clare in the Community BBC Radio 4 21/10/2011 Gender 
discrimination/offence 

1 

Come Dine With Me More4 18/10/2011 Generally accepted 
standards 

2 

Coronation Street ITV1 14/10/2011 Offensive language 14 

Coronation Street ITV1 21/10/2011 Disability 
discrimination/offence 

2 

Coronation Street ITV1 24/10/2011 Generally accepted 
standards 

2 

Coronation Street ITV1 26/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street ITV1 26/10/2011 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Coronation Street ITV1 28/10/2011 Generally accepted 
standards 

2 

Coronation Street ITV1 28/10/2011 Under 18s in programmes 1 

Coronation Street Omnibus ITV1 15/10/2011 Offensive language 1 

Corrie Extra: Just Rosie ITV2 23/10/2011 Offensive language 1 

Countryfile BBC1 24/07/2011 Fairness & Privacy 1 

Criminal Minds Sky Living 16/09/2011 Violence and dangerous 
behaviour / Scheduling 

1 

Dangerous Drivers' School Channel 5 19/10/2011 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Dangerous Drivers' School Channel 5 26/10/2011 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

DCI Banks (trailer) ITV1 12/10/2011 Scheduling 1 

Deal or No Deal Channel 4 12/10/2011 Under 18s in programmes 1 

Deal or No Deal Channel 4 20/10/2011 Offensive language 1 

Derren Brown Channel 4 23/10/2011 Hypnotic and other 
techniques 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 46 

Derren Brown Channel 4 28/10/2011 Offensive language 1 

Derren Brown: The 
assassins 

Channel 4 21/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Digital Switchover 
promotion 

n/a n/a Outside of remit / other 1 

Doc Martin ITV1 10/10/2011 Materially misleading 1 

Doctors BBC 1 20/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Don't Tell the Bride BBC 3 24/10/2011 Offensive language 1 

Embarrassing Bodies Channel 4 10/10/2011 Nudity 1 

Embarrassing Bodies Channel 4 17/10/2011 Under 18s in programmes 1 

Emmerdale ITV1 17/10/2011 Offensive language 2 

Emmerdale ITV1 27/10/2011 Generally accepted 
standards 

2 

Emmerdale ITV1 n/a Suicide and self harm 1 

Emmerdale ITV1 n/a Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Extraordinary People 
(trailer) 

Channel 5 24/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Fighting on the Front Line Channel 4 18/10/2011 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Fish Town Sky Atlantic 11/10/2011 Offensive language 1 

Forthcoming Films 
(promotion) 

Viva 11/10/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

Fox News Fox News n/a Due impartiality/bias 1 

Foxy Bingo‟s sponsorship 
credit for The Jeremy Kyle 
Show 

ITV1 n/a Sponsorship credits  1 

Fresh New Tunes Chart Show TV 09/10/2011 Sexual material 1 

Frozen Planet BBC 1 26/10/2011 Animal welfare 1 

Fry's Planet Word BBC 2 09/10/2011 Outside of remit / other 1 

GEO TV and ARY World 
News 

GEO TV/ARY 
News 

09/09/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Good Morning ITV 1 28/10/2011 Advertising minutage 1 

Greg James BBC Radio 1 11/10/2011 Outside of remit / other 1 

Hard to Tell BBC Radio 4 18/10/2011 Offensive language 1 

Harry Hill's TV Burp ITV1 Granada 22/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Harveys' sponsorship of 
Coronation Street 

ITV1 26/10/2011 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Headline News Sky News 18/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Hidden BBC1 06/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

History of Scotland Yesterday 25/10/2011 Materially misleading 1 

Hokey Pokey Baby TV n/a Race 
discrimination/offence 

1 

Holy Flying Circus BBC 4 20/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

How Do They Do It? Discovery 
Channel 

17/10/2011 Animal welfare 1 

Ideal Shopping Ideal Shopping 
Direct 

16/10/2011 Advertising content 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 47 

Inside Gatwick Sky1 16/10/2011 Gender 
discrimination/offence 

1 

Inspector George Gently BBC1 04/09/2011 Drugs, smoking, solvents 
or alcohol 

1 

ITV Morning News ITV1 28/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

ITV News at Ten and 
Weather 

ITV1 13/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

ITV News at Ten and 
Weather 

ITV1 18/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Jamie's Great Britain Channel 4 25/10/2011 Offensive language 2 

Jeremy Kyle ITV 1 28/10/2011 Advertising minutage 1 

Jinx CBBC 18/10/2011 Scheduling 1 

Jo Brand's Big Splash Dave 11/10/2011 Offensive language 1 

Johnny Vaughan Capital Radio 27/09/2011 Offensive language 1 

Ken Livingstone and David 
Mellor 

LBC 01/10/2011 Due impartiality/bias 1 

Kick the Mould Out 105.9 Bishop FM 22/09/2011 Offensive language 1 

Kismet Radio 1035 Medium 
Wave 

18/10/2011 Due accuracy 1 

LBC LBC 23/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Little Red Fowers Film4 13/10/2011 Nudity 1 

Loose Women ITV1 22/09/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Loose Women ITV1 21/10/2011 Gender 
discrimination/offence 

2 

Loose Women ITV1 21/10/2011 Generally accepted 
standards 

2 

Loose Women ITV1 25/10/2011 Due impartiality/bias 1 

Loose Women ITV1 25/10/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

Loose Women (trailer) ITV1 22/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Match of the Day 2 BBC2 11/09/2011 Flashing images/risk to 
viewers who have PSE 

1 

Mayday Mayday ITV1 18/10/2011 Offensive language 1 

Midsomer Murders ITV1 12/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Midsomer Murders ITV1 26/10/2011 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Mike Tulan Key 103 12/10/2011 Gender 
discrimination/offence 

1 

Mission Week God Channel 
(channel 279 with 
Virgin) 

17/10/2011 Harm 1 

Models, Misfits and 
Mayhem 

ITV2 11/10/2011 Materially misleading 1 

Models, Misfits and 
Mayhem (trailer) 

ITV1 16/10/2011 Scheduling 1 

Monty Python's Life of Brian BBC 4 22/10/2011 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Moto GP BBC iPlayer 23/10/2011 Outside of remit / other 1 

Mummifying Alan: Egypt's 
Last Secret 

Channel 4 24/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 48 

Mummifying Alan: Egypt's 
Last Secret 

Channel 4 24/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Mummifying Alan: Egypt's 
Last Secret (trailer) 

Channel 4 23/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

New You've Been Framed! ITV2 19/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Newsnight BBC 2 18/10/2011 Due impartiality/bias 1 

Newsnight BBC 2 19/10/2011 Due impartiality/bias 1 

Newsnight BBC 2 19/10/2011 Due impartiality/bias 1 

Nick Ferrari LBC 04/10/2011 Due accuracy 1 

Nicky Campbell BBC Radio 5 Live 19/10/2011 Outside of remit / other 1 

Nina and the Neurons CBeebies 14/10/2011 Scheduling 1 

Only Connect BBC 4 10/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Panorama BBC 1 14/10/2011 Outside of remit / other 1 

Paranormal Activity 3 
(advertisement) 

Various n/a Outside of remit / 
Advertising content 

1 

Party Political Broadcast by 
the Conservative Party 

ITV1 05/10/2011 Political advertising 2 

Peppa Pig/Olive the Ostrich Nick Jr 16/10/2011 Advertising minutage 1 

Peter Popoff The Gospel 
Channel (Sky 
channel 590) 

19/10/2011 Harm 1 

Phones 4U (advertisement) n/a 13/10/2011 Outside of remit / other 1 

Phones 4U's sponsorship of 
Harry Hill's TV Burp 

ITV1 08/10/2011 Scheduling 6 

Phones 4U's sponsorship of 
Harry Hill's TV Burp 

ITV1 15/10/2011 Scheduling 3 

Phones 4U's sponsorship of 
Harry Hill's TV Burp 

ITV1 22/10/2011 Scheduling 2 

Phones 4U's sponsorship of 
Harry Hill's TV Burp 

ITV1 29/10/2011 Scheduling 1 

Piers Morgan Life Stories 
(trailer) 

ITV1 22/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Planet Dinosaur BBC 1 23/10/2011 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Political Programming BBC channels 19/10/2011 Outside of remit / other 1 

Pressure FM Pressure FM 
96.7FM 

19/10/2011 Outside of remit / other 1 

Pretty Baby Sky DramaRom 04/10/2010 Under 18s in programmes 1 

Price Drop TV Price Drop TV 29/10/2011 Outside of remit / 
Advertising content 

1 

Programme Idents Various n/a Outside of remit / other 1 

Programme Idents Really TV n/a Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Q Radio Network Q102.9 FM n/a Format 1 

Question of Sport BBC 1 21/10/2011 Disability 
discrimination/offence 

1 

Real Radio Breakfast Show Real Radio 
Yorkshire 

19/10/2011 Animal welfare 1 

Real Radio Home Time Real Radio North 
West 

20/10/2011 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Reality With Mahee Channel S 22/09/2011 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 49 

Red Light Lounge Red Light 3 14/10/2011 Sexual material 1 

Regional broadcasting n/a n/a Outside of remit / other 1 

Ricky Gervais Channel 4 14/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Ricky Gervais Channel 4 14/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Rugby World Cup 2011 ITV1 15/10/2011 Race 
discrimination/offence 

3 

Rugby World Cup 2011 ITV1 23/10/2011 Advertising scheduling 1 

Russell Howard's Good 
News 

BBC 3 22/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Sadie Nine BBC Radio Essex 26/09/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Scott Mills Radio 1 13/10/2011 Disability 
discrimination/offence 

1 

Secret Agent Channel 4 28/10/2011 Advertising minutage 1 

Secret Pakistan BBC 2 26/10/2011 Outside of remit / other 2 

Sex and the City Comedy Central 20/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Shallow Hal Channel 5 02/10/2011 Advertising content 1 

Shop Swiss The V Channel 08/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Signed by Katie Price Sky Living 10/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Signed by Katie Price Sky Living 17/10/2011 Materially misleading 1 

Sky News Sky News 14/10/2011 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 17/10/2011 Materially misleading 1 

Sky News Sky News 18/10/2011 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 19/10/2011 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 19/10/2011 Offensive language 1 

Sky News Android 
application content 

n/a 18/10/2011 Outside of remit / other 1 

Sky News with Lorna 
Dunkley 

Sky News 23/10/2011 Disability 
discrimination/offence 

1 

Songs of Praise: 50th 
Birthday Celebration 

BBC 1 02/10/2011 Outside of remit / other 1 

Sorry, I've Got No Head BBC 1 28/08/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Sorry, I've Got No Head BBC 2 22/10/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

South Park (trailer) Comedy Central n/a Offensive language 1 

Sponsorship credit for The 
Jonathan Ross Show 

ITV1 06/10/2011 Sponsorship credits  1 

Steve Berry Talksport 31/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Strictly Come Dancing BBC 1 08/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Strictly Come Dancing BBC 1 15/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Strictly Come Dancing BBC 1 22/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Strictly Come Dancing BBC 1 22/10/2011 Sexual orientation 
discrimination/offence 

3 

Strictly Come Dancing BBC 1 23/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 50 

Strictly Come Dancing BBC 1 30/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Strike Back Project Dawn Sky1 27/10/2011 Competition 1 

Swamp People History Channel 05/10/2011 Offensive language 1 

Taking Control of the 
Classroom: Tonight 

ITV1 13/10/2011 Materially misleading 1 

Taro Naw S4C 26/09/2011 Due impartiality/bias 2 

Team America: World 
Police 

E4 26/10/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

Tennents' sponsorship of 
Batman 

ITV4 17/10/2011 Sponsorship credits  1 

The Daily Politics BBC 2 19/10/2011 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

The Future State of Welfare 
with John Humphrys 

BBC 2 27/10/2011 Outside of remit / other 1 

The Gadget Show Channel 5 17/10/2011 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

The Impressions Show BBC 1 29/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

The Jeremy Kyle Show ITV1 18/10/2011 Disability 
discrimination/offence 

1 

The Jeremy Kyle Show ITV1 18/10/2011 Materially misleading 1 

The Jonathan Ross Show ITV1 15/10/2011 Drugs, smoking, solvents 
or alcohol 

2 

The Jonathan Ross Show ITV1 15/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

The Jonathan Ross Show ITV1 22/10/2011 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The Joy of Teen Sex Channel 4 27/10/2011 Outside of remit / other 4 

The Joy of Teen Sex 
(trailer) 

Channel 4 20/10/2011 Scheduling 1 

The Joy of Teen Sex 
(trailer) 

Channel 4 23/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

The Middle Sky1 28/10/2011 Nudity 1 

The Ming Voyages BBC Radio 4 13/10/2011 Outside of remit / other 1 

The Restoration Man Channel 4 20/10/2011 Offensive language 1 

The Sarah Jane Adventures CBBC 17/10/2011 Scheduling 1 

The Simpsons Sky1 11/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

The Simpsons Sky1 13/10/2011 Scheduling 1 

The Simpsons Channel 4 25/10/2011 Offensive language 3 

The Simpsons Sky1 26/10/2011 Offensive language 1 

The Simpsons Channel 4 27/10/2011 Offensive language 1 

The Watch Commander The V Channel 16/09/2011 Generally accepted 
standards 

1 

The World's Strictest 
Parents 

Watch 13/10/2011 Offensive language 1 

The Wright Stuff Channel 5 18/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

The Wright Stuff Channel 5 20/10/2011 Materially misleading 1 

The Wright Stuff Channel 5 26/10/2011 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

The Wright Stuff Channel 5 28/10/2011 Age 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 51 

The X Factor ITV1 15/10/2011 Generally accepted 
standards 

5 

The X Factor ITV1 15/10/2011 Harm 1 

The X Factor ITV1 15/10/2011 Materially misleading 1 

The X Factor ITV1 15/10/2011 Materially misleading 1 

The X Factor ITV1 15/10/2011 Offensive language 8 

The X Factor ITV1 16/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

The X Factor ITV1 22/10/2011 Competition/Sponsorship 1 

The X Factor ITV1 22/10/2011 Drugs, smoking, solvents 
or alcohol 

1 

The X Factor ITV1 22/10/2011 Generally accepted 
standards 

37 

The X Factor ITV1 22/10/2011 Offensive language 23 

The X Factor UTV  22/10/2011 Outside of remit / other 1 

The X Factor ITV1 22/10/2011 Programme-related 
material  

1 

The X Factor ITV1 22/10/2011 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

2 

The X Factor ITV1 23/10/2011 Offensive language 1 

The X Factor ITV1 23/10/2011 Promotion of 
products/services  

1 

The X Factor ITV1 29/10/2011 Sexual material 1 

The X Factor ITV1 30/10/2011 Sexual material 1 

The X Factor Results Show ITV1 16/10/2011 Advertising minutage 2 

The X Factor Results Show ITV1 16/10/2011 Generally accepted 
standards 

3 

The X Factor Results Show ITV1 23/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

The X Factor Results Show ITV1 23/10/2011 Offensive language 2 

The X Factor Results Show ITV1 30/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

The X Factor Results Show ITV1 30/10/2011 Materially misleading 2 

The X Factor Results Show ITV1 30/10/2011 Voting 1 

This Morning ITV1 17/10/2011 Generally accepted 
standards 

4 

This Morning ITV1 18/10/2011 Harm 9 

This Morning ITV1 25/10/2011 Generally accepted 
standards 

4 

This Week's Fresh Top 20 4Music 08/10/2011 Scheduling 1 

Tim Minchin: Ready for 
This? 

Channel 4 21/10/2011 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Tool Academy (trailer) E4 24/10/2011 Scheduling 1 

Tough Love Really 08/10/2011 Offensive language 1 

Trailer during River Cottage Channel 4 16/10/2011 Animal welfare 1 

Trailer during Stormchasers Quest 28/08/2011 Scheduling 1 

Transformers: Revenge of 
the Fallen 

Channel 4 09/10/2011 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

True 2's sponsorship of Sex 
and the City 

5* 04/09/2011 Advertising content 1 

TV Licensing Advertisement BBC 1 16/10/2011 Harm 1 

TV Licensing Advertisement BBC n/a Generally accepted 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 52 

standards 

UCKG: Finding Answers 
Live 

My Channel 13/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

UEFA Europa League ITV4 20/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

UEFA Europa League ITV4 20/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Various Various n/a Advertising scheduling 1 

Various BBC n/a Outside of remit / Product 
Placement 

1 

Various ITV n/a Subtitles 1 

Waterloo Road BBC 1 26/10/2011 Offensive language 1 

Waybuloo CBeebies 15/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Westcountry Tonight ITV1+1 n/a Outside of remit / other 1 

Winx Club (trailer) Pop 13/10/2011 Scheduling 1 

You've Been Framed! ITV2 05/10/2011 Generally accepted 
standards 

1 

You've Been Framed! ITV1 22/10/2011 Disability 
discrimination/offence 

2 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 

53 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcast may have breached its codes, it will start an 
investigation. 
 
Here is an alphabetical list of new investigations launched between 3 and 16 
November 2011 

 
Programme Broadcaster Transmission 

Date 

Aces 'N' Eights 
 

Channel 5 02 November 2011 

Advertising minutage 
 

E! Various 

Advertising minutage 
 

MPL 06 September 2011 

Advertising minutage 
 

Vintage TV 19 September 2011 

Advertising minutage 
 

Wedding TV 22 September 2011 

Advertising scheduling 
 

Clubland TV Various 

Advertising scheduling 
 

Wedding TV 15 September 2011 

Beauty Simplified 
 

Sunrise TV 13 July 2011 

Candy Bar Girls 
 

Channel 5 14 July 2011 

Dispatches: Undercover 
Hospital 

Channel 4 11 April 2011 

EastEnders 
 

BBC 1 10 November 2011 

Good Morning Pakistan 
 

Ary Entertainment 20 October 2011 

Laugh Laugh 
 

Sun Music 06 September 2011 

Nightmare in Suburbia: 
Two Stolen Lives 

Crime & Investigation 
Network 

04 October 2011 

North West Tonight 
 

BBC1 (North West) 04 August 2011 

Charity Appeal 
 

Sabras Radio Various 

Sol, fest och oroliga 
föräldrar 

Kanal 5 16 September 2011 

The Chris Moyles Show 
 

BBC Radio 1 09 November 2011 

The Dukes of Hazzard 
 

Comedy Central 23 October 2011 

The X Factor Results 
 

ITV1 06 November 2011 

The X Factor  
 

ITV1 12 November 2011 

The Xtra Factor 
 

ITV2 29 October 2011 

Various programmes 
 

BBC World News Various 

Various programmes 
 

CNBC Various 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 194 
21 November 2011 

 54 

It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the Codes being recorded. 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 
For fairness and privacy complaints go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/fairness/. 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/

