
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 187 
1 August 2011 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 4 
 

Standards cases 
 

In Breach 
 
Your Health 
Sunrise TV, 10 April and 8 May 2011, 12:00 5 
 
Provision of recordings 
South For You, 4 April 2011, 18:00 8 
 

Not in Breach 
 
EastEnders 
BBC 1, 31 December 2010, 20:00, 1 January 2011, 20:30; 
and various episodes to 14 April 2011, 19:30 10 
 

Advertising Scheduling cases 
 

In Breach 
 
Advertising minutage 
NME TV, 11 May 2011, 13:00 13 
 
Breach findings table 
Code on the Scheduling of 
Television Advertising compliance reports 15 
 

Resolved 
 
Resolved findings table 
Code on the Scheduling of 
Television Advertising compliance reports 17 
 

Fairness and Privacy cases 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Mr Chris Elliott 
Channel Report, ITV1 (Channel Television), 2 February 2011 20 
 
Complaint by Mr Michael Gibbs 
Central News, ITV1 (Central), 23 March 2011 27 
 

Other Programmes Not in Breach 31 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 3 

Complaints Assessed 
but not Further Investigated 32  
 
Investigations List 37 

 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 

4 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives1, 
Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed below. 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes, as well as licence conditions with which 
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. These include:  
 

a) Ofcom‟s Broadcasting Code (“the Code”), which, can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 
COSTA can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, 
which relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains 
regulatory responsibility. These include: 

 

 the prohibition on „political‟ advertising; 

 sponsorship (see Rules 9.16 and 9.17 of the Code);  

 „participation TV‟ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including „adult‟ 
chat), „psychic‟ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and „message 
board‟ material where these are broadcast as advertising2.  

  
 The BCAP Code is at: www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx 

 

d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 
requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information on television and radio licences can 
be found at: http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/ and 
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/. 

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 
provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/ 
 

It is Ofcom‟s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom‟s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 

                                            
1
 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 

 
2
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 

5 

Standards cases 
 

In Breach 
 

Your Health 
Sunrise TV, 10 April and 8 May 2011, 12:00 
 

 
Introduction 
 
Sunrise TV (“Sunrise”) broadcasts a general entertainment channel for the UK Asian 
community. The licence for the channel is held by Sunrise TV Limited. 
 
Your Health was a regular one-hour programme broadcast in Hindi and English, 
throughout which viewers were invited in a permanent onscreen banner, and 
regularly by the presenter, to call the studio by phone, to discuss their personal 
health issues with a studio guest. Calls were charged at a premium rate of £1.50 per 
minute.  
 
The studio guest on 10 April 2011 was an ayurvedic practitioner, while the guest on 8 
May 2011 was a homeopath. Throughout the programmes, the studio guests offered 
advice, which included, among other things, specific treatments to address callers‟ 
symptoms and/or complement their current medication. 
 
A viewer contacted Ofcom about each broadcast, as she was concerned that such 
advice was given “without seeing the patient or asking the patient to consult his GP, 
especially when they have serious health conditions.” 
 
Having assessed the material, Ofcom considered that it was „participation TV‟ 
(“PTV”) programming, as it was clearly formulated principally to take advantage of 
premium rate telephony revenues. As long-form advertising (i.e. teleshopping), PTV 
is subject to the requirements of the BCAP Code1.  
 
Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 
11.13.1 of the BCAP Code, which includes the following requirement: 
 

 "Advertisements must not contain offers to … treat remotely (including by 
phone…)…”. 

 
Further, Ofcom noted that, while the broadcasts were PTV content, the studio 
presentation was editorial in style. We therefore considered the material raised 
issues warranting investigation under Rule 2.1 of the BCAP Code, which states:  
 

"Advertisements must be obviously distinguishable from editorial content, 
especially if they use a situation, performance or style reminiscent of editorial 
content, to prevent the audience being confused between the two. The 
audience should quickly recognise the message as an advertisement.” 

 
We asked Sunrise to provide its comments under these rules. 

                                            
1
 Under a memorandum of understanding (“MoU”) with Ofcom, the Broadcast Committee of 

Advertising Practice administers this Code. While broadcast advertising complaints are 
generally considered by the Advertising Standards Authority, under the same MoU, issues 
concerning PTV are not. Ofcom therefore remains responsible for enforcing the BCAP Code 
with regard to such content. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 6 

Response 
 
Sunrise confirmed that Your Health provided “health based information and 
complimentary remedies within a phone based discussion format”, noting that the 
presenter regularly reminded viewers both that the remedies discussed were not 
alternatives to licensed medicines prescribed by a general practitioner and that 
viewers should consult their own doctors. 
 
The broadcaster said that the programme was popular with viewers, providing, “in 
some circumstances, an outlet … offer[ing] information to those who may for what 
ever reason [be] reluctant in the first instance to discuss their symptoms with a GP.” 
However, it admitted that its consideration of the complaints had “raised fundamental 
issues which [had] caused Sunrise TV to review the programme concept and 
conclude that in order to comply with the various regulations it [could] no longer 
broadcast this show in its current format, if at all.” The broadcaster added that, “whilst 
the basic premise of the show [was] that of a programme, the high prominence of a 
premium rate line to elicit the caller interaction” appeared to bring its content into 
conflict with the BCAP Code, which precluded broadcast advertisements from 
offering to treat (viewers) remotely. 
 
Sunrise said that Your Health had been removed from its schedule. However, it 
noted that such broadcast material appeared to have been well received by viewers, 
without having caused widespread concern. Nevertheless, the broadcaster assured 
Ofcom that it was fully aware of its responsibilities under its licence, adding that its 
breach of the BCAP Code was an unintended consequence of its desire to develop 
new programmes that catered for the particular tastes and interests of its audience. 
 
Decision 
 

Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set such 
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure specific 
standards objectives, including “that the inclusion of advertising which may be 
misleading, harmful or offensive in television and radio services is prevented.” In 
relation to the potential for advertising to cause medical harm, the BCAP Code 
therefore contains a number of rules regarding the advertising of medical treatments, 
including that “advertisements must not contain offers to … treat remotely (including 
by phone…)…” (Rule 11.13.1). 

 
In this case, we noted that Sunrise accepted that the material it broadcast not only 
offered viewers remote treatment, but also provided it. The broadcasts were in 
breach of Rule 11.13.1 of the BCAP Code. 
 
A further standards objective under the Act requires Ofcom to ensure that the UK‟s 
international obligations with respect to television advertising are complied with. 
Article 19 of the AVMS Directive2 requires, among other things, that “television 
advertising and teleshopping shall be readily recognisable and distinguishable from 
editorial content.” 
 
The BCAP Code therefore requires, among other things, that “advertisements must 
be obviously distinguishable from editorial content…” (Rule 2.1). 

                                            
2
 See Chapter VII (Television Advertising and Teleshopping), at: 

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:095:0001:0024:EN:PDF  
 

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:095:0001:0024:EN:PDF


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 7 

  
Ofcom noted Sunrise‟s admission that “...the basic premise of the show [was] that of 
a programme”. Given the editorial style and studio presentation of the content, we did 
not consider that, without further information (by caption, for example) it would have 
been clear to viewers that the content was advertising (and not editorial). The 
broadcasts were therefore in breach of Rule 2.1 of the BCAP Code. 
 
While Ofcom accepted that Sunrise may seek to “develop new programmes that 
[cater] for the particular tastes and interests of its audience”, we noted that, in this 
instance, such an approach appeared to have been taken without considering fully 
BCAP Code compliance implications. We therefore welcomed the broadcaster‟s 
decision to remove Your Health from its schedule. 
 
However, this is the sixth breach Finding recorded by Ofcom against Sunrise TV over 
the past 15 months, all of which have concerned the broadcast of promotional 
material.3 Ofcom is therefore putting the broadcaster on notice that any further 
breach of this nature is likely to result in our consideration of the imposition of 
statutory sanctions.  
 
Breaches of Rules 2.1 and 11.13.1 of the BCAP Code

                                            
3
 The five previous recorded breaches are: 

 

Your Health, Broadcast Bulletin issue number 155, published on 12 April 2010, at:  
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb155/Issue155.pdf; 
 
Asiana Bridal Show 2010, Broadcast Bulletin issue number 158, published on 24 May 2010, 
at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb158/Issue158.pdf; 
 
in the Breach Findings Table (COSTA compliance report), Broadcast Bulletin issue number 
169, published on 8 November 2010, at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb169/issue169.pdf; 
 
Kundli Aur Kismat (Future & Fortune), Broadcast Bulletin issue number 175, published on 7 
February 2011, at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb175/issue175.pdf; and 
 
in the Breach Findings Table (COSTA compliance report), Broadcast Bulletin issue number 
179, published on 4 April 2011, at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb179/obb179.pdf. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb155/Issue155.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb155/Issue155.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb158/Issue158.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb158/Issue158.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb169/issue169.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb169/issue169.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb175/issue175.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb175/issue175.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb179/obb179.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb179/obb179.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 

8 

In Breach  
 
Provision of recordings 
South For You, 4 April 2011, 18:00 

 

 
Introduction 
 
South For You provides a general entertainment service aimed at a Tamil audience 
in India. 
 
As part of Ofcom‟s routine monitoring of broadcasters‟ compliance with COSTA, 
Ofcom formally asked South For You to provide recordings of its output of 4 April 
2011 between 18:00 and 23:00. The Licensee failed to acknowledge Ofcom‟s 
request or provide recordings of the programmes requested by Ofcom on three 
occasions. 
 
Given the Licensee‟s failure to provide recordings as requested, Ofcom considered 
the case raised issues warranting investigation under Conditions 11(2)(a) and 
11(2)(b) of South For You‟s Television Licensable Content Service (“TLCS”) licence, 
which state that: 
 

“11(2) In particular the Licensee shall: 
 

(a) Make and retain or arrange for the retention of a recording in sound and 
vision of every Licensed service for a period of 60 days from the date of 
its inclusion therein; and 

(b) At the request of Ofcom forthwith produce to Ofcom any such recording 
for examination or reproduction.” 
 

We requested South For You‟s comments under these Licence Conditions and 
provided a final opportunity for the Licensee to provide the recordings. 
 
The Licensee did provide the recordings to Ofcom at a later date. 
 
Response 
 
South For You said that recordings for all programmes had been made and retained 
as demanded by its TLCS licence, but that these were retained in India, which was 
the reason it experienced some logistical problems in bringing these to the UK.  
 
South For You fully accepted that this resulted in a failure to promptly deliver the data 
requested by Ofcom and appreciated the implications of not complying diligently with 
Ofcom requests. The Licensee assured Ofcom that this was unlikely to occur again, 
and undertook that, in the future, all requested data would be made available 
promptly upon request. 
 
Decision 
 
Ofcom noted that it formally asked South For You on several occasions to provide 
recordings of the output at the date and time specified so that Ofcom could view 
them and decide whether they raised issues under COSTA. The Licensee failed to 
provide the recordings forthwith on Ofcom‟s request, as required by its licence, and, 
in Ofcom‟s view, it did not provide valid reasons to justify its repeated failure in this 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 9 

respect. We therefore concluded that South For You had breached Condition 
11(2)(b) (production of recordings forthwith) of its licence to broadcast. 
 
All breaches of Condition 11 are serious because they impede Ofcom‟s ability to 
assess whether a particular broadcast raises potential issues under the relevant 
codes. This therefore affects Ofcom‟s ability to carry out its statutory duties in 
regulating broadcast content. 
 
Ofcom notes South For You‟s apology and assurances, but nevertheless intends to 
monitor the Licensee‟s compliance with its Licence Conditions closely in the future. 
 
Breach of Licence Condition 11(2)(b) 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 

10 

Not in Breach 
 

EastEnders 
BBC 1, 31 December 2010, 20:00, 1 January 2011, 20:30; and various 
episodes to 14 April 2011, 19:30  
 

 
Introduction 
 
EastEnders is a long-running and well established drama with a record of tackling 
controversial and, at times, highly sensitive social issues.  
 
Over two episodes of the programme, broadcast at 20:00 on New Year‟s Eve 2010 
and 20:30 on New Year‟s Day 2011, the character Ronnie Branning lost her new 
born son James to Sudden Infant Death Syndrome (“SIDS” or “cot death”). The 
programme showed the stunned Ronnie cradling her dead child in Albert Square as 
the New Year festivities went on around her. On being alerted to the sound of 
another new born baby boy crying in the Queen Vic pub, Ronnie entered the building 
and made her way to the crying baby, Tommy, who had just been born to the 
character Kat Moon. Ronnie then swapped her dead baby for Tommy. The episodes 
that followed explored the experience of the characters Kat and Alfie Moon, who 
believed it was their baby Tommy who had died of cot death, and Ronnie became 
withdrawn and tearful.  
 
Ofcom received 1,044 complaints from viewers, most of which were received in the 
days following the episodes broadcast on New Year‟s Eve and New Year‟s Day. 
Complainants were concerned that the baby swap storyline was an inaccurate, 
insensitive and sensationalised portrayal of the behaviour of a mother who has lost a 
baby from cot death. Others commented that, in addition to the storyline being 
“distressing” and “horrific” particularly for those parents affected by SIDS, the 
scheduling of the broadcast was inappropriate, particularly given it was broadcast 
pre-watershed on New Year‟s Eve.  
 
Ofcom considered that in this case it would not be possible to assess whether the 
Code had been breached until the storyline had concluded. This was because Ofcom 
needed to take into account the full context in which the baby swap storyline was 
featured. The storyline concluded in April 2011 when Ronnie could no longer cope 
with her actions and confessed to Kat and Alfie, returned baby Tommy to them and 
turned herself in to the police.  
 
Given the complaints were overwhelmingly referred to what complainants regarded 
as the offensive nature of the broadcast we considered the material with reference to 
Rule 2.3 of the Code: 
 

“In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that 
material which may cause offence is justified by context ... Such material may 
include, but is not limited to, ... distress ... Appropriate information should also 
be broadcast where it would assist in avoiding or minimising offence.” 

 
Ofcom did not consider it necessary to seek the BBC‟s formal comments before 
reaching a decision in this case. The broadcaster did, however, provide Ofcom with 
some background information. 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 11 

Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives. 
One of these objectives requires the application of standards that “provide adequate 
protection for members of the public from…offensive and harmful material”. 
 
Rule 2.3 requires broadcasters to ensure that material which may cause offence is 
justified by context.  
 
The main issue raised by the baby swap storyline, as referred to by complainants, 
was that the drama presented the baby swap in an offensive manner because it 
appeared to suggest that a mother who has suddenly and tragically lost a baby 
through cot death would react by stealing another baby to replace that loss. This was 
considered to have the potential to generate great distress. Any offence was 
potentially heightened not just by the time of the broadcast, which was pre-
watershed, but also because it was scheduled on New Year‟s Eve. Ofcom 
acknowledged that the broadcast on New Year‟s Eve, when taken in isolation, was 
clearly capable of causing offence. 
 
Ofcom went on to consider whether the material which had the potential to generate 
offence was justified by the context provided by the broadcaster. Context includes, 
but is not limited to, the editorial content of the programme, the time of broadcast, the 
extent to which the material can be brought to the attention of the potential audience, 
and the overall degree of harm and offence likely to be caused by the inclusion of the 
material in the programme. 
 
Ofcom first considered the character of Ronnie as depicted in the programme and 
whether the storyline did suggest that it was the loss of her baby alone that was 
critical in her motivation for swapping the baby. While Ofcom noted that this was the 
immediate shocking event that preceded the baby swap, there had also been a 
number of other events in the storyline leading up to her taking this action which 
arguably contributed to her behaviour. These included: her losing the daughter she 
had been forced to give up for adoption at 14, her desperation to have a baby and 
the tragedy she had experienced when she had miscarried, and the recent revelation 
of sexual abuse by her father. Ronnie's state of mind at the time of the swap was 
revealed in full to viewers in the episode following the handing back of baby Tommy 
to his mother Kat, when Ronnie talked to a police psychiatrist and discussed her 
personal history.  
 
Ofcom also noted that there was another “bereaved” mother involved in the storyline, 
the character Kat, who believed it was her baby who had died of SIDS. The 
broadcaster did not present her reaction to the sudden loss of her baby in the same 
way as Ronnie. The storyline presented her grief, disbelief and anger and the 
temporary breakdown of her relationship as well as her gradual coming to terms with 
her loss and the efforts to re-build her life following the tragedy. This underlined the 
fact to viewers that whilst the loss of baby James was a catalyst, Ronnie‟s reaction 
was born out of extreme personal trauma in her life and not as the direct and sole 
consequence of losing her baby. It is Ofcom‟s view that the broadcaster did not 
intend the storyline to suggest that her actions were a typical response of a mother 
who had experienced SIDS and therefore sufficient editorial context was provided to 
viewers. 
 
Ofcom acknowledges that EastEnders is a drama and therefore the storyline must 
have scope to present issues and subjects in a fictionalised manner. On the other 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 12 

hand, Ofcom also anticipates that where such sensitive issues are aired, there is a 
need to ensure realism because viewers will personally relate to the experiences of 
the characters. Therefore, Ofcom asked the BBC for information on what steps were 
taken to ensure the editorial credibility of the script.  
 
The BBC advised that the programme makers consulted the Foundation for the 
Study of Infant Death (“FSID”). FSID advised on the cot death aspect of the storyline 
and script, and put EastEnders in touch with parents who had lost babies through cot 
death. Those parents met with the cast members involved and the story producer, 
and all parents expressed support for the storyline. In addition, a BBC Action line 
contact number was included after the programmes to support viewers who may 
have been affected by the issues raised. 
 
It is Ofcom‟s view that the scenes involving the baby‟s immediate death were limited 
and the sadness at the heart of the storyline was juxtaposed throughout against other 
lighter continuing storylines and scenes of the other regular EastEnders characters 
enjoying the festivities and fun of New Year‟s Eve. While the storyline was about a 
sensitive and emotive issue, it is Ofcom‟s view that the actual scenes broadcast were 
not unduly disturbing or graphic. 
 
The broadcaster also provided advanced information so that the storyline was 
brought to viewers‟ attention before the broadcast so viewers could choose whether 
this was an appropriate programme to view with children and on New Year‟s Eve. 
The storyline had been signalled extensively in advance in pre-programme publicity 
and featured in TV listings magazines and newspapers prior to the actual episodes 
featuring the storyline. In addition, the information provided immediately before the 
start of the programme on New Year‟s Eve said : “...as the babies come home, one 
new mum has her new found joy cut short.”  
 
Ofcom considered that for the regular EastEnders audience, the storyline would not 
have exceeded their expectations given that the soap is known for presenting a 
range of challenging and, at times, controversial issues. For those less familiar with 
the programme it is Ofcom‟s view that the publicity surrounding the storyline and the 
guidance provided by the broadcaster before the start of the programme would have 
provided additional context thereby limiting the degree of offence likely to be caused 
by the baby swap storyline. 
 
For the reasons set out above, Ofcom concluded that the broadcaster provided 
sufficient context overall to justify the potential offence. Consequently, there was no 
breach of Rule 2.3. 
 
Not in Breach 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 

13 

Advertising Scheduling cases 
 

In Breach 
 

Advertising minutage 
NME TV, 11 May 2011, 13:00 
 

 
Introduction 
 
Rule 4 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) states:  
 

“time devoted to television advertising and teleshopping spots on any channel 
in any one hour must not exceed 12 minutes.” 

 
Chart Show TV, the Licensee which is responsible for the compliance of NME TV 
and other music channels, contacted Ofcom on 11 May 2011 to alert us to the fact 
that it had shown 15 minutes of advertising within a single clock hour on that same 
day. 
 
Ofcom therefore sought formal comments about this incident from Chart Show TV 
under Rule 4 of COSTA. 
 
Response  
 
Chart Show TV said one of the broadcast technicians was running a check on a test 
channel from one of its other music stations, Scuzz, when the live NME channel was 
“inadvertently” accessed and three videos from the live schedule were deleted by 
mistake. The Licensee said the technician tried to correct the situation as soon as he 
realised what had occurred, but “it was too late and the ads had gone out”.  
 
Chart Show TV said this meant that one 3 minute 30 second break “suddenly leapt 
forward” and pulled the ad break into the earlier hour, causing 15 minutes of adverts 
to shown in the 13:00 clock hour. 
 
The Licensee said this was a “highly unusual situation” and that it implemented new 
restriction controls “immediately” to “prevent a user from repeating this one-off error.” 
It hoped Ofcom would take into account that Chart Show TV proactively alerted 
Ofcom to the situation when reaching a decision.  
 
Decision  
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content which it considers are best calculated to secure a number of 
standards objectives. One of these objectives is that “the international obligations of 
the United Kingdom with respect to advertising included in television and radio 
services are complied with”. 
 
Articles 20 and 23 of the EU Audiovisual Media Services (AVMS) Directive set out 
strict limits on the amount and scheduling of television advertising. Ofcom has 
transposed these requirements by means of key rules in COSTA. Ofcom undertakes 
routine monitoring of all of its licensees‟ compliance with COSTA.  
 
In this case, Ofcom found that the amount of advertising broadcast on NME TV was 
in breach of Rule 4 of COSTA.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 14 

 
Ofcom noted that Chart Show TV explained that the incident was the result of an 
unusual human error, which it had taken steps to remedy, and that the Licensee 
alerted us to the situation on the day it took place.  
  
However, Ofcom also noted that NME TV exceeded the maximum allowance of 12 
minutes by a full 3 minutes and this was a significant overrun. Accordingly, Ofcom 
does not expect any similar occurrences of this nature in the future.  
 
Breach of Rule 4 of COSTA



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 

15 

In Breach 
 

Breach findings table 
Code on the Scheduling of Television Advertising compliance reports 
 

 
Rule 4 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) states: 
 

“... time devoted to television advertising and teleshopping spots on any 
channel must not exceed 12 minutes.” 

 
Channel Transmission 

date and time  
Code and rule / 
licence 
condition 

Summary finding  
 

Attheraces 27 April 2011, 
22:00; 
1 May 2011, 
22:00; 
20 May 2011, 
22:00 

COSTA Rule 4 Ofcom noted, during 
monitoring, that 
Attheraces exceeded 
the permitted 
advertising allowance 
by 70, 84 and 30 
seconds respectively.  
 
Finding: Breach 
 

Ayngaran-Kalaignar 
TV 

4 April 2011, 
21:00 

COSTA Rule 4 Ofcom noted, during 
monitoring, that 
Ayngaran-Kalaignar 
TV exceeded the 
permitted advertising 
allowance by 43 
seconds in one clock 
hour.  
 
Finding: Breach 
 

Sky Sports 1 24 April 2011, 
18:00 

COSTA Rule 4 Ofcom noted, during 
monitoring, that Sky 
Sports 1 exceeded the 
permitted advertising 
allowance by one 
minute and 33 
seconds.  
 
Finding: Breach 
 

 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 16 

Rule 17 of COSTA stipulates the maximum number of internal breaks programmes 
(other than those exceptions in Rule 15) may contain: 
 

Scheduled duration of programme 
(on non-PSB channels) 

Number of breaks  

< 26 minutes One  

26 – 45 minutes  Two  

46 – 65 minutes  Three  

66 – 85 minutes  Four  

86 – 105 minutes  Five 

106 – 125 minutes*  Six 

 
*for every additional 20 minutes of programming, a further break is permitted. 

 
Channel Transmission 

date and time 
Code and 
rule / 
licence 
condition 

Summary finding 

Bloomberg 4 April 2011, 
18:00 

COSTA 
Rule 17 

Ofcom noted, during monitoring, 
that Bloomberg included three 
internal breaks in a 30 minute 
programme; and eight internal 
breaks in a 90 minute 
programme.  
 
Finding: Breach 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 

17 

Resolved 
 

Resolved findings table 
Code on the Scheduling of Television Advertising compliance reports 
 

 
Rule 4 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) states: 
 

“... time devoted to television advertising and teleshopping spots on any 
channel must not exceed 12 minutes.” 

 

Channel Transmission 
date and time  

Code and 
rule / 
licence 
condition 

Summary finding  
 

Quest, 
Animal 
Planet, 
Discovery 
Channel 
(Discovery) 

20 June 2011: 

 
Quest: 07:00 and 
18:00 

 
Animal Planet: 
09:00 

 
Discovery Channel: 
08:00 and 09:00 
 

COSTA 
Rule 4 

Discovery notified Ofcom that 
Quest, Animal Planet and 
Discovery had all exceeded the 
permitted advertising allowance 
by 20 seconds in each of the 
clock hours listed.  
 
Ofcom noted that Discovery 
notified us swiftly of this overrun 
and took speedy action to redress 
it, by reducing the amount of 
advertising that it broadcast on 
these three channels by a total of 
one minute and 30 seconds on 6 
July 2011 to compensate. 
Discovery has also assured us 
that it has improved the clarity in 
communications with its sales 
house in this area.  

 
Finding: Resolved 
 

Nick Jr 2 May 2011, 19:00 COSTA 
Rule 4 

Ofcom noted, during monitoring, 
that Nick Jr exceeded the 
permitted advertising allowance 
by nine seconds in one clock 
hour.  
 
Nickelodeon explained that this 
was caused by human error 
following 40 schedule changes 
over the bank holiday when staff 
were limited, and assured Ofcom 
that it would look into staff levels 
to ensure appropriate cover and 
minimise the need for last minute 
schedule changes. We note that 
compliance staff will be reminded 
of the necessity to remain 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 18 

compliant with COSTA.  
 
Finding: Resolved 
 

Sky1 7 May 2011, 11:00 COSTA 
Rule 4 

Ofcom noted during monitoring 
that Sky1 exceeded the permitted 
advertising allowance by 20 
seconds. 
 
Sky said that the overrun was 
caused by a technician trying to 
overcome a playout fault on Sky1 
during a simultaneous 
transmission of Soccer AM on 
Sky1 and Sky Sports1, which had 
caused the transmission to lose 
sync with Sky Sports1. The 
technician mistakenly manually 
added 20 seconds of advertising 
in order to correct the link to Sky 
Sports1. Sky has reminded 
transmission staff of the correct 
procedure to follow and the 
technical fault which caused the 
loss of sychronisation has been 
fixed. 
 
Finding: Resolved 
 

Sky Sports 
News  
 

12 April 2011, 
22:00 

COSTA 
Rule 4 

Ofcom noted, during monitoring, 
that Sky Sports News exceeded 
the permitted advertising 
allowance by 16 seconds in a 
single clock hour.  
 
Ofcom noted Sky‟s explanation 
that a live programme overran, 
resulting in 16 seconds of the last 
commercial being played in the 
22:00 clock hour; that the mistake 
should have been picked up by its 
transmission system; and that the 
technical problem was being 
investigated. We also noted that 
the problem was being 
investigated to ensure such 
issues are corrected before 
transmission.  
 
Finding: Resolved  

 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 19 

Rule 16 of COSTA states that  
 

“Restrictions apply when inserting advertising breaks during the following 
programmes; 
 
a) Films and news programmes may only include one advertising or 

teleshopping break for each scheduled period of at least 30 minutes. 

 
Additionally, Rule 3 f) of COSTA states that 
 

“‟films‟ means cinematographic works and films made for television.” 
 

Rule 17 of COSTA stipulates the maximum number of internal breaks programmes 
(other than those exceptions in Rule 15) may contain: 
 

Scheduled duration of programme 
(on non-PSB channels) 

Number of breaks  

< 26 minutes One  

26 – 45 minutes  Two  

46 – 65 minutes  Three  

66 – 85 minutes  Four  

86 – 105 minutes  Five 

106 – 125 minutes*  Six 

 
*for every additional 20 minutes of programming, a further break is permitted. 

 

Channel Transmission 
date and time  

Code and 
rule / 
licence 
condition 

Summary finding  
 

BET 28 February 2011 
4 March 2011 
8 March 2011 
18 March 2011 
4 April 2011 
6 April 2011 
 
 

COSTA 
Rule 16(a) 

During monitoring, Ofcom noted 
that between 28 February and 6 
April 2011, BET broadcast six 
films that contained more internal 
breaks than permitted by Rule 
16(a) of COSTA. Five of these 
films had a scheduled duration of 
120 minutes and contained five 
internal breaks. One film had a 
scheduled duration of 150 
minutes and contained seven 
internal breaks.  
 
BET explained that it was not 
aware that these broadcasts fell 
within the scope of Rule 16(a). 
Ofcom noted the broadcaster‟s 
assurance that upon being made 
aware of the issue, it adjusted its 
advertising scheduling to fully 
comply with COSTA.  
 
Finding: Resolved 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 

20 

Fairness and Privacy cases 
 

Not Upheld 
 

Complaint by Mr Chris Elliott 
Channel Report, ITV1 (Channel Television), 2 February 2011 
 

  
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment made by Mr 
Chris Elliott. 
 
The programme reported on the relocation of Mr Elliott, Guernsey‟s Director of 
Marketing and Tourism, from Guernsey to the UK mainland. The report included “vox 
pop” style interviews with three members of the public about whether it mattered that 
Mr Elliott did not live on the island he promoted. Two of the three interviewees said 
that it did matter, while the third said that it did not “look good if the guy who 
promotes the place doesn’t live here, but Guernsey has so much going for it that it 
doesn’t really matter”. Mr Elliott was then interviewed in the studio where he was 
asked about his move and whether he could continue to promote the island in his 
role when not living on it. 
 
Mr Elliott complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme as 
broadcast. 
 
Ofcom found that Mr Elliott‟s position on his move to the UK mainland, and his 
response to the criticism that it had given rise to, had been presented fairly in the 
programme. It also considered that the “vox pop” interviews in the report had 
illustrated the widely reported criticism surrounding Mr Elliott‟s move and that Mr 
Elliott had addressed this criticism in his subsequent interview in the programme. 
Ofcom concluded therefore that the programme did not portray Mr Elliott in a way 
that was unfair to him and that viewers would have been able to form their own 
opinion of him and his position on his move to the UK mainland.  
 
Introduction 
 
On 2 February 2011, Channel Television broadcast on ITV1 an edition of its regional 
early evening news programme, Channel Report, which reported on the relocation of 
Mr Chris Elliott, Director of Marketing and Tourism for the States of Guernsey, from 
Guernsey to the UK mainland.  
 
The report included “vox pop” style interviews with three members of the public on 
their views about whether it mattered that Mr Elliott did not live on the island he 
promoted. Two of the three interviewees said that it did matter, while the third said 
that it did not “look good if the guy who promotes the place doesn’t live here, but 
Guernsey has so much going for it that it doesn’t really matter”. The programme then 
included a studio interview with Mr Elliott, who was asked by the programme‟s 
presenter about his relocation and whether he could continue to promote the island in 
his role when not living on Guernsey. Mr Elliott explained that he was relocating 
because of his wife‟s career and that his employers had agreed to the move. He also 
made it clear that his salary would not be increased to meet his travel and 
accommodation costs, which he would meet himself, and that he would continue to 
pay tax on the island as well as UK mainland tax.  
 
Following the broadcast of the programme, Mr Elliott complained to Ofcom that he 
was treated unfairly in the programme as broadcast. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 21 

The Complaint  
 
Mr Elliott’s case 
 
In summary, Mr Elliott complained that he was treated unfairly in the programme as 
broadcast in that:  
 
a) He was misled by the programme makers as to the nature and format of the 

programme.  
 

Mr Elliott said that on the day of the broadcast, he had agreed with the 
programme makers that he would give an interview and that he would respond 
only to questions from the presenter, who would raise some of the issues that 
had been reported in the local media over the previous couple of days about his 
impending move. Mr Elliott said that the programme makers had confirmed that 
he would not be responding to any interviews with other people, since no one 
else was being interviewed for the programme in relation to the story. 
 
However, Mr Elliott said that when he arrived at the studio later that day, he was 
informed by the programme makers that a series of “vox pop” interviews was 
being made on the streets of Guernsey in which members of the public were 
being asked what they thought about the fact that the Director of Tourism was not 
going to live on the island. Mr Elliott said that he had asked the programme 
makers to revert to the originally agreed format or to give him an opportunity to 
give a summary response to any points raised by the “vox pop” interviewees in 
his interview. Mr Elliott said that he was told by Channel Television‟s news editor 
that the programme would not revert to the original format and that the “vox pops” 
would be used. Mr Elliott said that he told the news editor that he was unwilling to 
take part in the programme due to the unilateral change in the agreed format, but 
that the news editor said that if Mr Elliott did not take part that the programme 
would state, prominently, that he had refused to be interviewed. Mr Elliott said 
that a suggestion of refusal to take part, along with the negative “vox pop” 
interviews would have reflected badly on him. 
 
Mr Elliott said that he had been manipulated into taking part in a programme 
where the format had been fundamentally changed from what he had agreed, to 
his disadvantage. Mr Elliott said that he believed that he had been lied to about 
the format of the programme and subsequently “blackmailed” into proceeding 
with his participation in it. 
 

b) The inclusion of the negative “vox pop” interviews at the beginning of the 
programme was unbalanced, detrimental and unfair to him, in that the reporter 
could not have presented the interviewees with balanced case to which they 
could respond. 

 
Channel Television’s case 
 
In summary, Channel Television responded to the complaint of unfair treatment as 
follows: 
 
a) Channel Television said that on 2 February 2011, it sought an interview with Mr 

Elliott in relation to his planned move to the UK mainland, which had attracted 
public criticism in Guernsey. Stories about his planned move had been printed in 
Guernsey‟s daily newspaper and broadcast on the island‟s two radio stations. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 22 

Channel Television maintained that it did not mislead Mr Elliott as to the nature 
and format of the programme. It said that Mr Elliott was not directly involved in 
any discussion with the programme‟s reporter or the production team over the 
format of the programme or any agreement regarding “terms of engagement”. 
Channel Television said that it was a colleague of Mr Elliott, Ms Wendy Crame, 
who had spoken to the reporter and that only stipulation was that any interview 
with Mr Elliott should not be pre-recorded and then edited. The interview would 
also only be granted if it was to be broadcast in full. Channel Television said that 
owing to technical reasons that evening, it would not have been possible to 
accommodate a live interview in the Guernsey studio during the programme. 
However, it said that the programme‟s producer agreed to conduct an “as live”, 
pre-recorded two minute studio interview which would be broadcast in full.  
 
Channel Television said that Mr Elliott‟s statement in his complaint that “it was 
specifically agreed and later reconfirmed by [the reporter] on Guernsey that I 
would not be responding to any interviews with others since no-one else was 
being interviewed for the programme”, was incorrect. Channel Television said 
that the reporter did not speak directly to Mr Elliott prior to the interview, but did 
confirm to Ms Crame that the “as live” interview would be a “one-to-one” with the 
programme‟s presenter and that no other interviewees would be present in the 
studio, i.e. it would not be a “double headed” interview with any critic of Mr Elliott. 
Channel Television said that it was not its policy to give any undertakings to 
prospective interviewees that no other interviews would be conducted as part of a 
news story and that it was inappropriate and unreasonable for a person who was 
the subject of a news story to make demands as to how a news item was 
produced. 
 
Channel Television said that when Mr Elliott arrived at the studio, the editorial 
team openly provided information about a brief report that was being produced on 
the issue for broadcast as a lead in to Mr Elliott‟s interview. The editorial team 
referred to the inclusion of “vox pop” interviews so that Mr Elliott would be aware 
of the area of questioning by the presenter and would have an opportunity to 
respond to the concerns and criticisms being voiced by members of the public. 
Channel Television said that the inclusion of the “vox pop” interviews within the 
report did not contravene any previously agreed term of engagement since no 
such term had been discussed or approved by the editorial team.  
 
Channel Television said that when Mr Elliott objected to the inclusion of “vox pop” 
interviews, he was referred to the news editor, who informed him that if he 
withdrew his consent to the interview, the report would need to clearly state his 
refusal in order to confirm to viewers that Channel Television was not 
broadcasting a report that could be seen as unbalanced or biased and that efforts 
had been made to seek his comment. 

 
b) Channel Television said that the issue of Mr Elliott‟s move to the UK mainland 

had been debated in the island‟s other media during the preceding days and was 
the subject of much public comment and some criticism.  

 
Mr Elliott’s comments 
 
In summary and in response to Channel Television‟s response to the complaint, Ms 
Crame, of the media team of Mr Elliott‟s department, responded on behalf of Mr 
Elliott. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 23 

Ms Crame said that the reporter contacted the media team with a request to interview 
Mr Elliott for the evening news programme about his relocation to the UK, why was 
this happening and what would the “tourists‟” view be. Ms Crame said that this was a 
sensitive issue for Mr Elliott and that it was important to be clear on the format of the 
interview. Ms Crame said that she had needed to understand whether the interview 
would be a “one-to-one” interview with the presenter or whether other parties would 
be involved. Ms Crame said that she was told that there would not be any other 
interviewees and she was not told about the “vox pop” interviewees. 
  
Ms Crame said that, as Mr Elliott‟s interview was not going to be a live interview, but 
an “as live” interview, she needed to ensure that no editing would be involved and 
that the interview would go out as recorded, which was agreed. However, she said 
that it became apparent, after the broadcast, that the recording of the “vox pop” 
interviews would have been underway, though at no time was this mentioned. 
 
Channel Television’s final comments 
 
In summary, Channel Television responded to Ms Crame‟s comments as follows: 
 
Channel Television said that the programme makers had answered Ms Crame‟s 
enquiries regarding the requested interview with Mr Elliott clearly and with no attempt 
to mislead. They had understood her to be asking if Mr Elliott would be responding to 
other interviewees (i.e. present in the studio) during his interview. Ms Crame was 
therefore told that Mr Elliott would not be responding to anyone else during his 
interview, but would be answering questions from the presenter only. 

 
Channel Television said that at no stage did Ms Crame ask if anyone else was being 
interviewed as part of the report leading into the “as live” interview with Mr Elliott. 
Notwithstanding this, Channel Television maintained that it was not obliged to outline 
the content of such reports to a prospective interviewee for approval. It said that the 
programme makers were very open about the inclusion of “vox pop” interviews when 
asked directly by Mr Elliott when he arrived to record the interview. 
 
Channel Television also said that it was not under any obligation to broadcast the 
interview with Mr Elliott “live” or to run the interview unedited and in full. However, 
Channel Television said that it did agree to broadcast an “as live” interview in full as it 
wished to be completely fair to Mr Elliott and recognised his wish to fully explain his 
position. 
 
Decision 
 
Ofcom‟s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  

 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
 
In reaching its decision, Ofcom considered all the relevant material provided by both 
parties. This included a recording of the programmes as broadcast, a transcript of the 
report and written submissions and supporting material from both parties.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 24 

When considering complaints of unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 
broadcaster‟s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or 
unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom‟s 
Broadcasting Code (“the Code”). Ofcom had regard to Rule 7.1 when reaching its 
decisions on the individual heads of complaint detailed below. 
 
Owing to the overlapping nature of some of the factors and issues related to both 
heads of Mr Elliott‟s complaint, Ofcom considered heads a) and b) together. 
 
a) & b)  

 
Ofcom considered together Mr Elliott‟s complaints that he was misled as to the 
nature and format of the programme and that the inclusion of the negative “vox pop” 
interviews at the beginning of the programme was unbalanced, detrimental and unfair 
to him, in that the reporter could not have presented the interviewees with balanced 
case to which they could respond. 

 
When considering this head of complaint, Ofcom had regard to whether the 
broadcaster was fair in their dealings with Mr Elliott as a potential contributor to the 
programme (as outlined in Practice 7.2 of the Code). In particular, it considered 
whether Mr Elliott gave his informed consent to participate in the programme, as 
outlined in Practice 7.3 of the Code which sets out that in order for a potential 
contributor to a programme to be able to make an informed decision about whether 
to take part, he should be given sufficient information about: the programme‟s nature 
and purpose; his likely contribution; the areas of questioning and wherever possible, 
the nature of other likely contributions; and, any changes to the programme that 
might affect his decision to contribute. Ofcom also had regard to whether the 
inclusion of the “vox pop” interviews were consistent with the broadcaster‟s obligation 
to ensure that material facts had not been presented, omitted or disregarded in a way 
which was unfair to Mr Elliott (as outlined in Practice 7.9 of the Code). 

 
Having carefully considered the submissions of the parties (summarised in detail in 
“The Complaint” above), Ofcom recognised that there was a conflict between the 
recollection of Mr Elliott and Ms Crame and that of the programme makers as to the 
precise nature and format the report and interview would take. It was also aware that 
there was no further documentary material, such as contemporaneous notes made of 
the various conversations that apparently took place, that assisted it as to what 
assurances were, or were not, given to Mr Elliott and Ms Crame by the programme 
makers. However, Ofcom‟s remit is to consider and adjudicate on complaints of 
unfair treatment (and unwarranted infringement of privacy) and as such is not 
required to resolve conflicts of evidence as to the nature or accuracy of particular 
accounts of events. Its role is to adjudicate on whether the complainant has been 
treated unfairly in the programme as broadcast. 

 
Ofcom considered that there was a genuine public interest of the local community in 
the programme‟s reporting of Mr Elliott‟s intended move to live on the UK mainland, 
given his position as Guernsey‟s Director of Marketing and Tourism. It also 
recognised that it was legitimate for the broadcaster to select material for the report 
and to include it in the programme. This is an editorial decision and would be, in 
Ofcom‟s view, unreasonable for an individual contributing to a programme to expect 
a broadcaster to cede editorial control. However, the use of such material must be 
done in a fair manner. 

 
Ofcom noted that the report began with an introduction to the topic of Mr Elliott‟s 
intended relocation to the UK mainland and the question was posed whether it 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 25 

mattered that Guernsey‟s “Head of Tourism” did not live on the island he promoted. 
Immediately following this question, brief “vox pop” interview footage of three 
members of the public was shown and who responded to the question as to whether 
Mr Elliott‟s move mattered as follows: 

 
Vox Pop 1: “I think so, it just seems very odd, it seems to be you go there, I’ll 

stay here. 
 
Vox Pop 2:  I don’t think it looks good if the guy who promotes the place is not 

prepared to live here, but I think Guernsey’s got so much going for 
it does it really matter? 

 
Vox Pop 3:  I still think it’s important for someone local to do it, I think we need 

to keep our roots”. 
 

After this part of the report, Mr Elliott joined the presenter in the studio to discuss the 
issues surrounding his move to the UK mainland. The presenter asked Mr Elliott 
three questions relating to: the reasons for his move; the public criticism about him 
not living on the island that he promoted; and whether he would be getting paid more 
because of the extra tax and accommodation costs his move would incur. 
 
Ofcom noted that Mr Elliott explained that the reason for his move was personal (i.e. 
his wife‟s employment commitments) and that he had sought and had obtained 
approval from his employers, who agreed that he could commute from the UK 
mainland to Guernsey. He went on to explain that many hundreds of thousands of 
people visited Guernsey each year, the majority of whom were unlikely to know he 
existed. Mr Elliott said that visitors to the island would not know where he lived and 
would not care whether he slept on the island at the weekend or not. Towards the 
end of the interview, Ofcom noted that Mr Elliott made it very clear that he had not 
been given a pay rise to cover the extra cost of living off the island. He said that he 
would be paying tax on Guernsey and on the UK mainland and would be paying for 
his airfares, accommodation and food. Mr Elliott also said that, if anything, his move 
would contribute to the economy of Guernsey in that he would be paying full tax and 
not educating his children on the island. 

 
Ofcom considered that the presenter‟s questioning of Mr Elliott had been polite and 
non-accusatory in nature and took the view that Mr Elliott was confident and 
articulate in his response and was able to make his points fully and clearly, without 
undue interruption. Ofcom considered that Mr Elliott‟s reasons for moving and his 
response to criticisms levelled against him were adequately represented in the report 
and that viewers would have been left in no doubt as to his position on the matter. 
 
In relation to the inclusion of the “vox pop” interviews in the report, Ofcom considered 
that the broadcaster was not obliged to disclose or discuss the nature of other 
contributions, whether “vox pop” interviews or otherwise, unless failure to do so was 
likely to create unfairness to Mr Elliott. Ofcom was satisfied that the content of the 
contributions from the three members of the public consisted of nothing that could be 
reasonably construed as leading to unfairness to Mr Elliott in the broadcast, as they 
reflected widely held and widely reported views. Although Ofcom acknowledged that 
the details of the comments made by “vox pop” interviewees were not put to Mr 
Elliott, the comments had been, in Ofcom‟s view, even-handed and echoed the public 
criticism and debate that had been reported widely reported comments and 
discussions in the press on Guernsey about whether or not it mattered that the 
Director of Marketing and Tourism did not live on the island. As set out above, Ofcom 
considered that Mr Elliott was able to respond directly and fully to that criticism and 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 26 

that his response had been presented in the programme during his interview with the 
presenter.  
 
While Ofcom acknowledged that Mr Elliott was unhappy at the way he perceived he 
was treated by the broadcaster in making the programme, it was satisfied that in the 
broadcast of the programme, Mr Elliott‟s position and response to the criticism had 
been presented in the report fairly. Taking all the above factors into account, Ofcom 
concluded that the programme did not portray Mr Elliott in a way that was unfair to 
him and that viewers would have been able to form their own opinion of him and his 
position in relation to his move to the UK mainland. Ofcom therefore found no 
unfairness to Mr Elliott in the programme as broadcast. 
 
Accordingly, Ofcom has not upheld Mr Elliott’s complaint of unfair treatment in 
the programme as broadcast.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 

27 

Not Upheld 
 

Complaint by Mr Michael Gibbs 
Central News, ITV1 (Central), 23 March 2011 
 

  
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unwarranted infringement of 
privacy in the programme as broadcast made by Mr Michael Gibbs. 
 
An item in this regional news programme reported on the announcement by Friends 
Provident Life and Pensions Limited (“Friends Life”) that it would be relocating from 
Coventry to Bristol and that 563 employees would be made redundant in 2012. 
Footage of Friends Life employees leaving the building where the redundancy 
announcement was made was included in the report. Mr Gibbs was shown, 
unobscured, amongst a group of employees walking away from the building. 
 
Mr Gibbs complained to Ofcom that his privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast in that footage of him was broadcast without his consent. 
 
In summary, Ofcom found that Mr Gibbs did not have a legitimate expectation of 
privacy in relation the broadcast of the footage of him included in the programme as it 
had been filmed in a public place and it did not disclose any information about him of 
a sensitive or private nature. 
 
Introduction 
 
On 23 March 2011, ITV1 Central broadcast an edition of its regional news 
programme, Central News. This reported on the announcement by a local employer, 
Friends Provident Life and Pensions Limited (“Friends Life”), that it would be 
relocating from Coventry to Bristol and that 563 employees would be made 
redundant in 2012.  
 
The report included footage of a number of Friends Life employees leaving the 
building where the redundancy announcement was made and being asked for their 
reaction to the news by the programme‟s reporter. Mr Gibbs was shown, unobscured, 
amongst a group of people walking away from the building. No footage of Mr Gibbs 
speaking to the reporter was broadcast. The footage of Mr Gibbs was shown briefly 
in the item and it was also used at the beginning of the programme to illustrate the 
news headlines (amounting to approximately five seconds in total). Mr Gibbs was not 
named nor identified in any other way.  
 
Following the broadcast of the programme, Mr Gibbs complained to Ofcom that his 
privacy was unwarrantably infringed in the programme as broadcast.  
 
The Complaint 
 
Mr Gibbs complained that his privacy was unwarrantably infringed in the programme 
as broadcast in that footage of him was included in the programme as broadcast 
without his consent. Mr Gibbs said that his face was featured in the programme and 
that he was fully identifiable. 
 
By way of background to the complaint, Mr Gibbs said that he was approached by 
the reporter for comment but that he had told him that he thought the programme 
makers‟ presence was not appropriate. Although footage of Mr Gibbs speaking to the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 28 

reporter was not shown in the item, he said that the programme makers still assumed 
that they could use the footage of him leaving the building. Mr Gibbs explained that 
friends and family members had seen him in the programme, some of whom he had 
not told about his redundancy. Mr Gibbs said that he had wanted the opportunity to 
discuss his redundancy with his friends and family in his own time, but felt that his 
inclusion in the programme had taken this away from him. 
 
Mr Gibbs said that he would not have taken issue with the broadcast if he had been 
part of a large crowd or if his face had been obscured. He said that many of his 
colleagues had been willing to talk to the reporter, therefore it was frustrating that 
they decided to use footage of him without his consent and knowing that he had 
shown his dissatisfaction at their presence. 
 
ITV’s Statement 
 
In summary and in response to Mr Gibbs‟ complaint that his privacy was 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast, ITV said that it believed that 
Mr Gibbs had no legitimate expectation of privacy.  
 
ITV said that at the time of broadcast, the information regarding the redundancies at 
Friends Life was already in the public domain. Friends Life had provided ITV with a 
press release detailing the redundancies before the announcement was made and 
was clearly anticipating some media attention on the story. ITV said that Mr Gibbs 
could not have controlled how that news would be disseminated after the 
announcement, whether it was by another employee or by a news report, nor was it 
reasonable for him to expect to do so. ITV said that the news was, in fact, already in 
the public domain and, given the public nature of the way the news was 
communicated to the employees, it was not so private that Mr Gibbs should be 
afforded a legitimate expectation of privacy.  
 
ITV said that Mr Gibbs was filmed openly in a public place. He was neither named 
nor focused on, nor was any other specific information about him provided in the 
report. ITV noted that Mr Gibbs said that he would not have objected if he had been 
shown as part of a “large crowd”. ITV acknowledged that the group he was shown in 
whilst leaving the cathedral was not a large one, but said that the venue was not so 
private or the location so sensitive that separate consent to broadcast should have 
been obtained from Mr Gibbs, whose inclusion in the report was brief and incidental. 
 
ITV said that the news that the entire Coventry office was to be closed and all 563 
jobs made redundant meant that it was likely that friends and family of Mr Gibbs 
would have been aware that he was being made redundant. Therefore, the risk that 
his family would hear this before he had an opportunity to discuss it with them was 
present regardless of whether or not he was seen in the television report. 

 
However, ITV went on to state that should Ofcom consider that Mr Gibbs had a 
legitimate expectation of privacy, then it believed that any such infringement was 
warranted and that as such his consent for broadcast was not required. 
 
ITV said that there was great public interest in reporting the news that 563 jobs in the 
Coventry area were to be made redundant in 2012, but particularly during a time of 
economic recession. The report of the redundancies was broadcast in the same 
news programme that reported the announcement of the 2011 Budget by the 
Chancellor of the Exchequer. Therefore, ITV said that the context in which the 
Friends Life redundancies were communicated was of great importance to viewers 
who were undoubtedly keen to understand economic developments in their local 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 29 

community at such a sensitive time and within the context of the Government‟s future 
economic plans.  
 
ITV said that the camera crew had filmed and reported on the story with an 
appropriate degree of sensitivity to the staff affected by it. Prior to Friends Life‟s 
press release, ITV was made aware by an anonymous text message that the 
redundancies would be announced in Coventry cathedral. ITV then contacted 
Friends Life and asked for more details. The news team agreed with Friends Life that 
they would not arrive at the cathedral before the announcement, so as not to upset 
any attendees nor would they broadcast any details until the employees had heard 
the announcement themselves. ITV said that the camera crew had adhered to this 
request and arranged to wait away from the immediate vicinity of the door through 
which people were leaving, providing them with an opportunity to see where the 
camera was situated and avoid it if they wished. ITV said that several Friends Life 
employees willingly contributed to the report. ITV said that Mr Gibbs was at no point 
placed under pressure to contribute and had an opportunity to object to being filmed 
but only said that he thought the news team‟s presence was inappropriate. This 
exchange was not included in the report. 
 
ITV said that the image of Mr Gibbs that was included in the report was brief and 
incidental and resulted from him being filmed openly in a public place. He was not 
named and no further personal information was given about him. Although he had 
expressed disquiet at the media presence at the venue, he did not ask that he not be 
filmed or included in the report. ITV said that obscuring Mr Gibbs or not showing his 
image at all would not have prevented family and friends from discovering that he 
had been made redundant before he had had an opportunity to tell them.  
 
Decision 
 
Ofcom‟s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  

 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
 
In reaching its decision, Ofcom considered all the relevant material provided by both 
parties. This included a recording and transcript of the programme as broadcast and 
written submissions and supporting material from both parties.  
 
Ofcom considered the complaint that Mr Gibbs‟ privacy was unwarrantably infringed 
in the programme as broadcast in that the programme included footage of him 
without his consent.  
 
In Ofcom‟s view, the individual‟s right to privacy has to be balanced against the 
competing rights of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such 
has precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is 
necessary to focus on the comparative importance of the specific rights. Any 
justification for interfering with or restricting each right must be taken into account 
and any interference or restriction must be proportionate. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 30 

This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Ofcom‟s Broadcasting Code 
(“the Code”), which states that any infringement of privacy in programmes or in 
connection with obtaining material included in programmes must be warranted. 
Ofcom also had regard to Practice 8.6 of the Code which states that if the broadcast 
of a programme would infringe the privacy of a person or organisation, consent 
should be obtained before the relevant material is broadcast, unless the infringement 
of privacy is warranted. 
 
In considering whether or not Mr Gibbs‟ privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast, Ofcom first considered the extent to which he could have 
legitimately expected that the footage of him leaving a meeting in which he and his 
colleagues were told of redundancies by their employer would not be broadcast 
without his consent. 
 
Ofcom noted that Mr Gibbs was filmed walking with a group of people leaving a 
meeting in which he, along with other colleagues from Friends Life, had been told 
that the company‟s Coventry office would be closed and that 563 people would be 
made redundant in 2012. Having examined the footage, it was clear to Ofcom that 
the programme makers had filmed openly, in full view of those leaving the meeting, 
and that the filming had occurred in a public place where any member of the public 
could have seen Mr Gibbs. Ofcom noted that the footage in no way focused on Mr 
Gibbs and that it was brief, approximately five seconds in total. Notwithstanding that 
Mr Gibbs was leaving a meeting in which he and his colleagues had just been 
informed about redundancies, given that the nature of the announcement of the 
redundancies was to a large group of employees and that the filming took place in a 
public place, Ofcom‟s view was that the broadcast footage of Mr Gibbs did not 
amount to information that could be regarded as either private or sensitive in nature. 
 
Ofcom recognised that there was a genuine public interest to the local community in 
the programme reporting the announcement of the redundancies. It also appreciated 
that Mr Gibbs considered that the day of the announcement was a sensitive time for 
those involved. However, Ofcom considered that the circumstances in which he was 
filmed were not so sensitive so to attract a degree of privacy for those filmed in a 
public place and not engaged in activity that Mr Gibbs could have legitimately 
expected not to have been broadcast to a wider audience without his consent. 
 
Ofcom noted that Mr Gibbs said that he had not given his consent for footage of him 
to be included in the broadcast programme. However, given the lack of any special 
circumstances in relation to filming of Mr Gibbs which gave rise to an expectation of 
privacy in the subsequent broadcast of the footage, Ofcom considered that his prior 
consent was not required.  
 
Therefore, taking all the factors above into account, Ofcom did not consider that Mr 
Gibbs had a legitimate expectation of privacy in relation to broadcast of the footage 
of him leaving the meeting. It was also satisfied that the circumstances in which Mr 
Gibbs was filmed were such that his consent for the footage to be subsequently 
broadcast was not required. Given this conclusion, it was not necessary for Ofcom to 
consider whether any intrusion into Mr Gibbs‟ privacy was warranted. 
 
Ofcom therefore found that there was no unwarranted infringement of Mr Gibbs‟ 
privacy in the programme as broadcast and has not upheld the complaint in this 
respect. 
 
Accordingly, Ofcom has not upheld Mr Gibbs’ complaint of unwarranted 
infringement of privacy in the programme as broadcast. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 

31 

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 11 July 2011 
 
 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories Number of 
complaints 

Äntligen fredag TV3 29/04/2011 Sexual material 1 

Big Brother's Big 
Mouth 

E4 03/09/2010 Transgender 
discrimination/offence 

6 

Cricket ITV4 16/04/2011 Product placement  1 

Home and Away 
Competition 

Channel 5 n/a Competitions 1 

IslamiQA Islam Channel 07/04/2011 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Missing Pick TV 01/06/2011 Materially misleading 1 

Morning Masala B4U Music 19/05/2011 Offensive language 1 

Psychic Interactive Psychic TV 14/04/2011 Participation TV - 
Misleadingness 

1 

Strange Sex Promo DMAX 12/06/2011 Sexual material 1 

Trailers ITV1 29/05/2011 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Ultimate Big Brother Channel 4 24/08/2010 Generally accepted 
standards 

1 

Ultimate Big Brother Channel 4 03/09/2010 Generally accepted 
standards 

2 

Ultimate Big Brother Channel 4 03/09/2010 Transgender 
discrimination/offence 

17 

Westwood BBC Radio 
1Xtra 

20/05/2011 Disability 
discrimination/offence 

1 

 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 

32 

Complaints assessed but not further investigated 
 
Between 28 June and 11 July 2011  
 
This is a list of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided not to 
pursue because they did not raise issues warranting investigation. 

 
Programme Broadcaster Transmission 

Date 
Categories Number of 

complaints 

8 Out of 10 Cats Channel 4 24/06/2011 Generally accepted 
standards  

3 

8 Out of 10 Cats Channel 4 24/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

8 Out of 10 Cats Channel 4 29/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

8 Out of 10 Cats Channel 4 08/07/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Adrian Durham and 
Darren Gough Drive 
Time 

Talksport 21/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Alan Carr: Chatty Man Channel 4 24/06/2011 Product placement  1 

Alan Robson Metro Radio 23/06/2011 Offensive language 1 

Alien 3 TV3 19/06/2011 Advertising scheduling 1 

Angry Boys BBC3 09/07/2011 Under 18s in 
programmes 

1 

Arrested Development 
(trailer) 

FX 06/06/2011 Gender 
discrimination/offence 

1 

BBC News BBC1 08/07/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Boxing Sky Box 
Office/Sky Sports 
News 

02/07/2011 Other 1 

Billy Falkner Show Channel 4 30/06/2011 Offensive language 1 

Breaking a Female 
Paedophile Ring 

Channel 4 26/05/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Britain's Next Top 
Model 

Sky Livingit 22/06/2011 Nudity 1 

Bruno Mars "The Lazy 
Song" 

BBC Radio 1 20/04/2011 Sexual material 1 

Bruno Mars "The Lazy 
Song" 

Chart Show TV 21/04/2011 Sexual material 1 

Bruno Mars "The Lazy 
Song" 

Heat Radio 25/04/2011 Sexual material 1 
 

Bruno Mars "The Lazy 
Song" 

BBC Radio 1 28/04/2011 Sexual material 1 

Bruno Mars "The Lazy 
Song" 

Capital Radio 05/05/2011 Sexual material 1 

Bruno Mars "The Lazy 
Song" 

Capital Radio 10/05/2011 Sexual material 1 

Bruno Mars "The Lazy 
Song" 

4Music 11/05/2011 Sexual material 1 

Bruno Mars "The Lazy 
Song" 

Rock FM 15/05/2011 Sexual material 1 

Bruno Mars "The Lazy 
Song" 

BBC Radio 1 19/05/2011 Sexual material 1 

Bruno Mars "The Lazy 
Song" 

BBC Radio 1 07/06/2011 Sexual material 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 33 

Bruno Mars "The Lazy 
Song" 

Capital FM 15/06/2011 Offensive language 1 

Bruno Mars "The Lazy 
Song" 

BBC Radio 1 n/a Generally accepted 
standards 

1 

BT Vision‟s 
sponsorship of Drama 
on 4 

Channel 4 04/07/2011 Materially misleading 1 

Camelot Channel 4 11/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Case Histories BBC1 19/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Channel Promotions Comedy Central  n/a Hypnotic and other 
techniques 

1 

Comedy Central 
Trailers 

Comedy Central  n/a Outside of remit / other 1 

Coronation Street ITV1 24/06/2011 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Coronation Street ITV1 27/06/2011 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Coronation Street ITV1 27/06/2011 Sexual material 1 

Coronation Street ITV1 08/07/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Cricket ITV4 15/04/2011 Advertising/editorial 
distinction  

1 

Danny Gallagher 
Show 

Moray Firth Radio 24/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Daybreak ITV1 28/06/2011 Scheduling 1 

Deal or No Deal Channel 4 19/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Dinner Date ITV1 27/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Dispatches Channel 4 04/07/2011 Due accuracy 1 

Dispatches Channel 4 04/07/2011 Due impartiality/bias 1 

Doctors BBC1 06/07/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Don't Tell the Bride BBC3 13/06/2011 Offensive language 1 

Drive Time Talksport 29/06/2011 Generally accepted 
standards  

15 

EastEnders BBC1 01/05/2011 Generally accepted 
standards  

1 

EastEnders BBC1 07/07/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Eastenders BBC1 n/a Generally accepted 
standards  

1 

Eastenders BBC1 n/a Product placement  1 

Elite Nights Elite TV 28/05/2011 Participation TV - 
Offence 

1 

Embarrassing Bodies Channel 4 22/06/2011 Nudity 1 

Embarrassing Bodies Channel 4 29/06/2011 Nudity 1 

Embarrassing Bodies: 
Live from the Clinic 

Channel 4 22/06/2011 Materially misleading 1 

Emmerdale UTV 21/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Emmerdale ITV1 22/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Emmerdale UTV n/a Generally accepted 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 34 

standards  

Extreme Fishing with 
Robson Green 

Channel 5 25/06/2011 Offensive language 1 

Fox News Fox News n/a Other 1 

Fresh & Jo in the 
Morning 

Beacon Radio n/a Competitions 1 

Great TV Mistakes BBC3 18/06/2011 Sexual material 1 

Hollyoaks E4+1 02/07/2011 Generally accepted 
standards  

1 

In with the Flynns BBC1 06/07/2011 Sexual material 1 

Injustice (trailer) ITV1 01/06/2011 Generally accepted 
standards  

3 

Inside Nature's Giants Channel 4 30/06/2011 Animal welfare 6 

ITV News and 
Weather 

ITV1 29/06/2011 Crime 1 

ITV News and 
Weather 

ITV1 01/07/2011 Due impartiality/bias 1 

ITV News and 
Weather 

ITV1 01/07/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Johnny Vaughan Capital Radio 21/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Kids Do The Funniest 
Things 

ITV1 11/06/2011 Under 18s in 
programmes 

1 

Little Man Sony TV 09/07/2011 Offensive language 1 

Loose Women ITV1 17/06/2011 Due impartiality/bias 1 

Loose Women ITV1 04/07/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Loose Women ITV2 11/07/2011 Gender 
discrimination/offence 

1 

Love Actually Sky Movies 
Drama / Romance 

11/06/2011 Scheduling 1 

Matt Forde Talksport 27/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Midsomer Murders ITV1 09/06/2011 Nudity 1 

Midsomer Murders ITV1 24/06/2011 Scheduling 1 

Midsomer Murders ITV1 08/07/2011 Offensive language 3 

Murphy's War Film4+1 27/06/2011 Offensive language 1 

Music Video Starz TV 18/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Night Owls Metro Radio 20/06/2011 Crime 1 

No Output North Manchester 
FM 

01/07/2011 Format 1 

Odd One In ITV1 02/07/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

Only Fools and Horses BBC1 06/07/2011 Offensive language 1 

Penn and Teller: Fool 
Us 

ITV1 25/06/2011 Harm 1 

Pissed and Pregnant Sky Living 09/07/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Points West News 
update 

BBC1 Bristol 20/04/2011 Offensive language 1 

Radio Hafren Radio Hafren 24/06/2011 Format 1 

Rage‟s sponsorship of 
The Walking Dead 

Channel 5 10/04/2011 Advertising content 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 35 

Regional News and 
Weather 

BBC1 30/06/2011 Scheduling 1 

Repeats Various n/a Scheduling 1 

Saggers and Quinn Talksport 30/06/2011 Materially misleading 1 

Sam on Buzz Buzz Asia 25/06/2011 Offensive language 1 

Scott and Bailey ITV1 19/06/2011 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Shameless US More4 23/06/2011 Animal welfare 1 

Sirens Channel 4 04/07/2011 Offensive language 1 

Sky Box Office promo 
for Haye v Klitschko 

Pick TV 17/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Sky Box Office promo 
for Haye v Klitschko 

Sky Sports 1 18/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Sky Box Office promo 
for Haye v Klitscho 

Pick TV 22/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Popular Drama Various n/a Generally accepted 
standards  

1 

Steve Allen LBC 97.3FM 19/06/2011 Crime 1 

Stolen BBC1 03/07/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

Sunrise Sky News 05/07/2011 Generally accepted 
standards  

1 

T4 on the Beach Channel 4 10/07/2011 Offensive language 1 

The Apprentice: You're 
Fired! 

BBC2 06/07/2011 Generally accepted 
standards  

1 

The Bubble Dave Ja Vu 10/07/2011 Offensive language 1 

The Choir That Rocks ITV1 16/06/2011 Promotion of 
products/services  

1 

The Chris Moyles 
Show 

BBC Radio 1 13/06/2011 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

The Killing (trailer) Channel 4 30/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

The Marriage Ref ITV1 25/06/2011 Disability 
discrimination/offence 

1 

The Marriage Ref ITV1 02/07/2011 Offensive language 2 

The Morning Line Channel 4 02/07/2011 Generally accepted 
standards  

1 

The One Show BBC1 28/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

The Scheme BBC1 05/07/2011 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

The Simpsons Channel 4 23/05/2011 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

The Simpsons Channel 4 22/06/2011 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

The Simpsons Sky 1 09/07/2011 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

The World's Strictest 
Parents 

BBC3 05/07/2011 Offensive language 1 

The Wright Stuff Channel 5 28/06/2011 Materially misleading 1 

This Morning ITV1 07/07/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Today BBC Radio 4 27/06/2011 Crime 1 

Top Gear BBC3 22/06/2011 Offensive language 1 

Top Gear BBC2 26/06/2011 Race 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 36 

discrimination/offence 

Top Gear BBC2 03/07/2011 Harm 1 

Toy Story 3 promotion Disney Junior n/a Harm 1 

Trailer for Strange Sex Discovery Real 
Time 

18/06/2011 Scheduling 1 

Undercover Boss 
(trailer) 

Channel 4 28/06/2011 Sexual material 1 

Undercover Boss 
(trailer) 

Channel 4 05/07/2011 Sexual material 1 

Various Programmes BBC   Animal welfare 1 

Walking the Amazon Channel 5 23/06/2011 Animal welfare 1 

Wall of Fame (trailer) Sky1 27/06/2011 Generally accepted 
standards  

1 

Wimbledon 2011 BBC2 23/06/2011 Scheduling 1 

Wimbledon 2011 BBC2 24/06/2011 Offensive language 1 

Would I Lie to You? BBC1 11/06/2011 Animal welfare 1 

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 

37 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcast may have breached its codes, it will start an 
investigation. 
 
Here is an alphabetical list of new investigations launched between 14 and 27 July 
2011 

 
Programme Broadcaster Transmission date 

50 Biggest Sellers: R and B 
Hits of the 00s 

Kiss Music Sunday, 10 July 2011 

50 Cent Greatest Hits 
TV 

Wednesday, 22 June 
2011 

Advertising minutage Attheraces Wednesday, 27 April 
2011 to Sunday, 12 June 
2011 

Advertising minutage Liverpool FC 
TV 

Tuesday, 7 June 2011 to 
Thursday, 16 June 2011 

Advertising minutage Liverpool FC 
TV 

Sunday, 22 May 2011 

Advertising minutage MTV Rocks Thursday, 21 April 2011 

Advertising minutage Nick Jr Monday, 2 May 2011 

Advertising minutage NME TV Wednesday, 11 May 
2011 

Advertising minutage Sky Atlantic Wednesday, 22 June 
2011 

Advertising minutage Sky Sports 1, 
Sky Sports 
News 

Tuesday, 12 April 2011 to 
Sunday, 24 April 2011 

Advertising minutage Sky1 Saturday, 7 May 2011 

Advertising minutage Sony TV Monday, 23 May 2011 

Advertising minutage Star Plus Monday, 20 June 2011 to 
Sunday, 26 June 2011 

Advertising minutage Syfy Thursday, 9 June 2011 

Advertising minutage The Africa 
Channel 

Saturday, 25 June 2011 

Advertising minutage Wedding TV Sunday, 15 May 2011 

Election Coverage Leeds 
Community 
87.9 FM 

Friday, 22 April 2011 to 
Wednesday, 4 May 2011 

Evening with Akram Rahi DM Digital Wednesday, 13 April 
2011 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 187 
1 August 2011 

 38 

Fatboy Slim "Star 69" On FM Saturday, 18 June 2011 

Ice Road Truckers History Wednesday, 29 June 
2011 and Thursday, 30 
June 2011 

Ken Livingstone and David 
Mellor - London's biggest 
conversation 

LBC 97.3 Saturday, 18 June 2011 

Leeds Community Radio Leeds 
Community 
Radio 87.9FM 

Monday, 3 May 2011 

Nittileaks Kanal 5 Monday, 13 June 2011 

Sky News Sky News Tuesday, 26 July 2011 

Sponsorship of Boombox B4U Music Wednesday, 15 June 
2011 

Storm Afternoons Storm Sunday, 3 July 2011 

The Hotel Inspector Channel 5 Monday, 23 May 2011 

The Sex Education Show: 
Stop Pimping Our Kids 

Channel 4 Tuesday, 19 April 2011 

The Sex Researchers Channel 4 Thursday, 23 June 2011 

The Wright Stuff Extra with 
Gabby Logan 

Channel 5 Friday, 22 July 2011 

Traffic Cops BBC1 Thursday, 23 June 2011 

Victorious Pentecostal 
Assembly 

Believe TV Saturday, 25 June 2011 

 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the Codes being recorded. 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 
For fairness and privacy complaints go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/fairness/. 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/

