
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 177 
7 March 2011 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 

Notice of Revocation 
 
Live 960 held by 
Hoppr Entertainment Limited 4 
 

Standards cases 
 

In Breach 
 
News 
Bangla TV, 30 September 2010, 
6, 9,13 and 14 October 2010, 22:00 
Jonotar Moncho 
Bangla TV, 5 October 2010 2010, 19:30 5 
 
ATN Bangla Europe News 
ATN Bangla UK, 8 and 18 October 2010, 21:00 10 
 
News 
Channel S, 6 October 2010, 22:00 13 
 
Election Hustings Programme 
Bangla TV, 1 October 2010, 19:30 17 
 
Tony Soley 
Apple AM, 5 January 2011, 10:00 19 
 

Broadcast Licence Condition cases 
 

In Breach 
 
Total Star (Bridgwater) 
October to December 2010 20 
 

Fairness & Privacy cases 
 
There are no Fairness & Privacy adjudications in this Bulletin. 

 
Other programmes not in breach 23 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 

3 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes and licence conditions with which broadcasters 
regulated by Ofcom are required to comply. These include:  
 
a) Ofcom‟s Broadcasting Code (“the Code”), the most recent version of which took 

effect on 28 February 2011 and covers all programmes broadcast on or after 28 
February 2011. The Broadcasting Code can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/. 

 
Note: Programmes broadcast prior to 28 February 2011 are covered by the 
version of the Code that was in force at the date of broadcast.  
 

b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 
effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/. 

 
c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, 

which relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains 
regulatory responsibility. These include: 

 
 the prohibition on „political‟ advertising; 

 sponsorship (see Rules 9.16 and 9.17 of the Code for television 
broadcasters);  

 „participation TV‟ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including „adult‟ 
chat), „psychic‟ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and „message 
board‟ material where these are broadcast as advertising1; and 

 the imposition of statutory sanctions in advertising cases. 
 
 The BCAP Code can be found at:  
 www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx 

 
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information on television and radio licences can 
be found at: http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/ and 
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/. 

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 
provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/ 
 
It is Ofcom‟s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom‟s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 

                                            
1
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 

4 

Notice of Revocation  
 
Licence number: TLCS-851 
Service name: Live 960 
Licensee:  Hoppr Entertainment Limited 
 

 
Introduction 
 
Hoppr Entertainment Limited held a TLCS licence under the Broadcasting Act 1990 
for the television service Live 960. 
 
Hoppr Entertainment Limited must, under condition 12 of its Licence, furnish Ofcom 
with such information as it may reasonably require for the purposes of exercising its 
licensing functions. 
 
In addition, under condition 13 of its Licence, Hoppr Entertainment Limited must 
notify Ofcom of certain information relating to its directors and ownership structure. 
This includes (but is not limited to) information pertaining to changes, transactions or 
events that affect its own shareholdings, or the shareholding of any body corporate 
that controls it; or of any changes, transactions or events affecting its own directors, 
or the directors of any body corporate that controls it. 
 
Decision 
 
In late June/early July 2010 Hoppr Entertainment Limited underwent a change of 
control, and it submitted to Ofcom a Change of Control Notification form and signed 
declaration in accordance with Licence Condition 13 of its licence. Between July and 
November 2010 Ofcom sought further clarification from Hoppr Entertainment Limited 
as to its directors and ownership structure. A new Change of Control Notification form 
was submitted in August 2010 which raised further questions as to the ownership 
structure of Hoppr Entertainment Limited. Ofcom has repeatedly requested that 
Hoppr Entertainment Limited submit a Change of Control Notification form and 
signed declaration which clearly and accurately records its directors and ownership 
structure. Despite these requests, Hoppr Entertainment Limited has failed to comply. 
 
This is a serious breach of Licence Conditions 12 and 13. As a result, Hoppr 
Entertainment Limited was notified that its licence was being considered for 
revocation, and it was given a period in which to provide the required information and 
to make representations regarding the proposed revocation. 
No response was received from Hoppr Entertainment Limited.  
 
In order to maintain the integrity of the statutory licensing regime it is imperative that 
licensees comply with conditions 12 and 13 of their licences. On the basis of Hoppr 
Entertainment Limited‟s failure to comply with those conditions, Ofcom has 
considered that it is necessary, in the public interest, to revoke its licence. 
 
Revocation of the Licence for Breach of Licence Conditions 12 and 13



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 

5 

Standards cases 
 

In Breach 
 

News 
Bangla TV, 30 September 2010, 6, 9,13 and 14 October 2010, 22:00 

Jonotar Moncho 
Bangla TV, 5 October 2010 2010, 19:30 
 

 
Introduction 
 
Bangla TV provided a general family entertainment television service – principally in 
Bangla and occasionally in English – for the Bengali community in the UK1.  
  
During the recent Mayoral election campaign in the London Borough of Tower 
Hamlets2, Ofcom received complaints about aspects of Bangla TV‟s election 
coverage.  
 
We received three complaints that the programme Jonotar Moncho broadcast on 5 
October 2010 (“the 5 October Jonotar Moncho”) was biased towards the Labour 
party candidate, Helal Abbas. Ofcom also received a number of other complaints that 
Bangla TV‟s election coverage was not impartial. Ofcom therefore requested several 
editions of the channel‟s daily News programme (collectively “the News 
Programmes”), which featured coverage of the Tower Hamlets Mayoral Election 
Campaign.  
 
It is a requirement that programmes dealing with elections, such as the Mayoral 
Election, must comply with the due impartiality rules as well as the specific rules set 
out in Section Six of the Code which apply during an „election period‟3. In particular, 
where broadcasters deal with „constituency‟ matters they must comply with Rules 6.8 
to 6.13 of the Code. These cover „constituency report‟ or „electoral area reports‟ (i.e. 
“items about [a candidates] particular constituency or electoral area” as defined by 
the Code). The Code states: 
 
Rule 6.9: “If a candidate takes part in an item about his/her particular constituency, 

or electoral area, then candidates of each of the major parties must be 
offered the opportunity to take part. (However, if they refuse or are unable 
to participate, the item may nevertheless go ahead.)”; and 

 

                                            
1
 Bangla TV (Worldwide) Limited, the channel‟s licensee, is in the process of being wound up 

under the provisions of the Insolvency Act 1986 following a ruling on 9 November 2010 by the 
High Court of Justice, Chancery Division, Leeds District Registry. Therefore, Bangla TV is no 
longer broadcasting. 
 
2
 This election took place on 21 October 2010 and resulted in the first directly-elected 

executive mayor in Tower Hamlets. 
 
3
 In the case of the Tower Hamlets Mayoral Election, the „election period‟ ran from 16 

September 2010 (the last date of publication of notice of the election) to the close of poll on 
21 October 2010. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 6 

Rule 6.11: “Any constituency or electoral area report or discussion after the close of 
nominations4 must include a list of all candidates standing, giving first 
names, surnames and the name of the party they represent or, if they are 
standing independently, the fact that they are an independent candidate. 
This must be conveyed in sound and/or vision”. 

 
An independent translator viewed the News Programmes, and Ofcom found that 
programmes broadcast on:  
 

 30 September 2010, 6 October 2010 and 9 October 2010 featured the 
following election candidates: Helal Abbas (Labour party); and Lutfur Rahman 
(Independent); 

 

 13 October 2010 featured the Independent candidate, Lutfur Rahman, only; 
and 

 

 14 October 2010 featured the Labour party candidate, Helal Abbas, only. 
 

In addition, Ofcom found that the current affairs programme, the 5 October Jonotar 
Moncho, comprised solely of an interview with the Labour party candidate, Helal 
Abbas. 

 
For the reasons explained in the Decision, Ofcom considered the programmes above 
featuring election candidates were constituency reports and discussions. 
 
We therefore asked Bangla TV for its comments under Rules 6.9 and 6.11 of the 
Code. 
 
Response 
 
With regard to the 5 October Jonotar Moncho in relation to Rule 6.9, Bangla TV said 
that it had accommodated the candidates from the Conservative party, Labour party 
and Liberal Democrat party in “clearly linked and timely programmes”. The 
broadcaster added that it had also invited, the Independent candidate, Lutfur 
Rahman onto an edition of this programme, but he did not appear, but that a 
representative of Lutfur Rahman had attended instead. Bangla TV did not provide 
comments on Rule 6.11. 
 
However, despite repeated requests, Bangla TV did not provide any comments 
regarding: the News Programmes.  
 
Decision 
 
Ofcom‟s Guidance to Section Six (Elections and Referendums) of the Code5 states 
that “There is no onus on broadcasters to do election coverage”. However, if 
broadcasters choose to cover election campaigns, they must ensure that they comply 
with the Rules set out in Section Six of the Code, and in particular the constituency 
and electoral area reporting Rules laid out in Rules 6.8 to 6.13 of the Code. These 
are specific Rules that apply when a broadcaster is covering a particular constituency 

                                            
4
 The date for the closure of nominations in this case was 24 September 2010. 

 
5
 See http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/section6_2009.pdf. 

 

http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/section6_2009.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 7 

(or electoral area6) report during an election period. Ofcom guidance to Section Six 
states that Rule 6.9 requires that if a candidate takes part in an item about his/her 
constituency or electoral area then the broadcaster must ensure that each of the 
major parties7 is offered an opportunity to take part. The guidance also states that a 
constituency (electoral area) report occurs when the report or the candidate focuses 
on his/her constituency (electoral area).  
 
In addition, Rule 6.11 requires that if television broadcasters include constituency or 
electoral area reports in their programming, then the constituency or electoral area 
reports must include a list of all candidates8 standing, giving first names, surnames 
and their party labels. 
 
The News Programmes 
 
In relation to the News Programmes, we first had to determine whether they 
contained electoral area reports or discussions, as defined by the Code. In this case 
we noted that the news programmes broadcast on 30 September 2010, 6 October 
2010 and 9 October 2010 included various statements from or coverage of: the 
Labour party candidate, Helal Abbas; and the Independent candidate, Lutfur 
Rahman. In addition, we noted that: the news programme broadcast on 13 October 
2010 included statements from the Independent candidate, Lutfur Rahman; and the 
news programme broadcast on 14 October 2010 included statements from the 
Labour party candidate, Helal Abbas. 
 
Having examined the programmes‟ content, as described above, we concluded that 
the News Programmes, by including contributions from the candidates named above, 
giving their views about their specific electoral area in which they were seeking 
election, included electoral area reports or discussions as defined in the Code. For 
example, in the programme broadcast on 6 October 2010, the Independent 
candidate, Lutfur Rahman, said how if elected, he would unite the people of Tower 
Hamlets.  
 
In order to ensure compliance with Rule 6.9 of the Code, the Code makes clear that if 
a candidate is given an opportunity to discuss matters relating to his electoral area 
then broadcasters should ensure that other candidates from the major parties should 
also be offered an opportunity to take part. This ensures due impartiality is strictly 
maintained at the time of elections with respect to specific constituencies.  
 
We noted that the broadcaster provided no comments on this point. In the 
programmes themselves there was no reference that: the Conservative party 
candidate; the Liberal Democrat party candidate; and, in relation to the programme 
broadcast on 13 October 2010, the Labour party candidate, had been offered the 
opportunity to take part in the electoral area reports. In summary, therefore, all five of 
the News Programmes did not contain contributions from the Conservative party and 

                                            
6
 The Code states: “Electoral area (for example electoral division, borough ward or other 

area) is the local government equivalent to the Parliamentary term „constituency‟”. 
 
7
 See the meaning of major party set out in the Code immediately after Rule 6.2 which states 

that: “At present in the UK major parties are the Conservative Party, the Labour Party and the 
Liberal Democrats”. 
 
8
 The full list of candidates in this case was: Neil King (Conservative party); Helal Abbas 

(Labour party); John Griffiths (Liberal Democrat party); Alan Duffell (Green party); and Lutfur 
Rahman (Independent). 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 8 

Liberal Democrat party candidates. In addition, one of the News Programmes 
(broadcast on 13 October 2010) did not contain a contribution from the Labour party 
candidate. As a consequence, we considered that, by failing to include contributions 
from the major parties‟ candidates as outlined above, the News Programmes were in 
breach of Rule 6.9. 
 
Given that the programmes were electoral area reports or discussions, we also had 
to ascertain whether the News Programmes had complied with Rule 6.11, which 
requires that electoral area reports or discussions must include a list of all the 
candidates standing (in sound and/or vision). In this case, Ofcom noted that the 
electoral area reports within the News Programmes did not include a list of all the 
candidates standing (in sound and/or vision) as required by the Code. Therefore, 
regarding the News Programmes, we considered that Bangla TV had breached Rule 
6.11 of the Code. 
 
5 October Jonotar Moncho  
 
In relation to the 5 October Jonotar Moncho, we first had to determine whether it 
contained an electoral area report or discussion, as defined by the Code. Ofcom 
noted that this programme consisted of a 45 minute interview with the Labour party 
candidate, Helal Abbas, in which he was asked a range of questions relating to the 
on-going Tower Hamlets Mayoral Election. Given the above, we therefore considered 
that Helal Abbas was given the opportunity to give his views about the electoral area 
in which he was seeking election. Therefore, we considered that this programme was 
an electoral area report or discussion as defined in the Code.  
 
In order to ensure compliance with Rule 6.9 of the Code, the Code makes clear that if 
a candidate is given an opportunity to discuss matters relating to his electoral area 
then broadcasters must ensure that other candidates from the major parties should 
also be offered an opportunity to take part. Bangla TV stated that it had interviewed 
both the Conservative and Liberal Democrat candidates during the election period on 
Jonotar Moncho on 28 September 2010 and 20 October 2010 respectively. Bangla 
TV also interviewed a representative of Lutfur Rahman, as he was not able to attend. 
Therefore, the broadcaster had ensured that Rule 6.9 of the Code had been 
complied with. We also note that the broadcaster informed viewers that the 
programme was also conducting interviews with the other mayoral candidates during 
the election period. Broadcasters should ensure, in line with Rule 5.6 of the Code9, 
that when they conduct a series of interviews with candidates for during the election 
period that they inform the audience of the other interviews.  
 
Given that the 5 October Jonotar Moncho was an electoral area report or discussion, 
we also had to ascertain whether the programme had complied with Rule 6.11 of the 
Code, which requires that electoral area reports or discussions must include a list of 
all the candidates standing (in sound and/or vision). In this case, Ofcom noted that 
the 5 October Jonotar Moncho, although it contained an electoral area discussion did 
not include a full list of all the candidates standing (in sound and/or vision). The 
broadcaster did not point to Ofcom how it had specifically complied with Rule 6.11 of 
the Code. Therefore, regarding the 5 October Jonotar Moncho, we considered that 
Bangla TV had breached Rule 6.11 of the Code. 
 
 

                                            
9
 Rule 5.6 of the Code states: “The broadcast of editorially linked programmes dealing with 

the same subject matter (as part of a series in which the broadcaster aims to achieve due 
impartiality) should normally be made clear to the audience on air”. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 9 

Conclusion 
 
These breaches will be held on record and may be taken into account should any 
future application for a licence to broadcast be received from Bangla TV (Worldwide) 
Limited (if the company is not eventually liquidated), or from individuals associated 
with the company.  
 
Breach of Rule 6.9 and Rule 6.11 (News Programmes) 
Breach of Rule 6.11 (Jonotar Moncho)



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 

10 

In Breach 
 

ATN Bangla Europe News 
ATN Bangla UK, 8 and 18 October 2010, 21:00 
 

 
Introduction 
 
ATN Bangla UK (“ATN Bangla”) provides a general entertainment service from the 
Indian sub-continent for Asian communities in the UK and other countries across 
Europe. It broadcasts predominantly in Tamil, Bengali, English, Hindi and Punjabi.  
 
During the recent Mayoral election campaign in the London Borough of Tower 
Hamlets1, Ofcom received complaints about aspects of ATN Bangla‟s election 
coverage. Two viewers complained that the coverage of the election was not 
impartial. Ofcom therefore requested a number of editions of the channel‟s daily 
news programme ATN Bangla Europe News, which featured coverage of the Tower 
Hamlets Mayoral Election Campaign. 
 
It is a requirement that programmes dealing with elections, such as the Mayoral 
Election, must comply with the due impartiality rules as well as the specific rules set 
out in Section Six of the Code which apply during an „election period‟2. In particular, 
where broadcasters deal with „constituency‟ matters they must comply with Rules 6.8 
to 6.13 of the Code. These cover „constituency report‟ or „electoral area reports‟ (i.e. 
“items about [a candidates] particular constituency or electoral area” as defined by 
the Code). The Code states: 
 
Rule 6.11: “Any constituency or electoral area report or discussion after the close of 

nominations3 must include a list of all candidates standing, giving first 
names, surnames and the name of the party they represent or, if they are 
standing independently, the fact that they are an independent candidate. 
This must be conveyed in sound and/or vision”. 

 
An independent translator viewed the programmes, and Ofcom found that: 
 

 the programme broadcast on 8 October 2010 (“the 8 October Broadcast”) 
featured the following election candidates: Neil King (Conservative party); 
Helal Abbas (Labour party); and Lutfur Rahman (Independent); and 
 

 the programme broadcast on 18 October 2010 (“the 18 October Broadcast”) 
featured the following election candidates: Helal Abbas (Labour party); and 
Lutfur Rahman (Independent). 
 

                                            
1
 This election took place on 21 October 2010 and resulted in the first directly-elected mayor 

in Tower Hamlets. 
 
2
 In the case of the Tower Hamlets Mayoral Election, the „election period‟ ran from 16 

September 2010 (the last date of publication of notice of the election) to the close of poll on 
21 October 2010. 
 
3
 The date for the closure of nominations in this case was 24 September 2010. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 11 

For the reasons explained in the Decision, Ofcom considered the programmes above 
featuring election candidates were constituency reports and discussions. We 
therefore asked ATN Bangla for its comments under Rule 6.11 of the Code. 
 
Response 
 
ATN Bangla said “Under the code of 6.11 yes they are all offer[ed] the same and 
equal opportunity to…the news”. 
 
Decision 
 
Ofcom‟s guidance to Section Six (Elections and Referendums) of the Code4 states 
that there is no onus on broadcasters to do election coverage. However, if 
broadcasters choose to cover election campaigns, they must ensure that they comply 
with the Rules set out in Section Six of the Code, and in particular the constituency 
and electoral area reporting Rules laid out in Rules 6.8 to 6.13 of the Code. These 
are specific Rules that apply when a broadcaster is broadcasting a particular 
constituency (or electoral area5) report during an election period.  
 
Rule 6.11 requires that if television broadcasters include constituency or electoral 
area reports in their programming, then the constituency or electoral area reports 
must include a list of all candidates6 standing, giving first names, surnames and their 
party labels. 
 
In this case, we first had to determine whether the programmes contained electoral 
area reports or discussions, as defined by the Code. We noted that the 8 October 
Broadcast featured various statements from: the Conservative party candidate, Neil 
King; the Labour party candidate, Helal Abbas; and the Independent candidate, 
Lutfur Rahman. In addition, the 8 October Broadcast referred to the Liberal Democrat 
party candidate, John Griffiths. We also noted that the 18 October Broadcast 2010 
featured various statements from: the Labour party Candidate Helal Abbas; and the 
Independent candidate, Lutfur Rahman.  
 
Having examined the programmes‟ content, as described above, we concluded that 
both programmes, by including contributions from the candidates named above, 
giving their views about the electoral area in which they were seeking election, 
included electoral area reports or discussions as defined in the Code. For example, 
in the programme broadcast on 8 October 2010, the Conservative party candidate, 
Neil King, discussed how if elected, he would deal with central Government with 
regard to local government spending cuts. In the programme broadcast on 18 
October 2010, the Labour party candidate, Helal Abbas said that, if elected, he would 
try and tackle housing issues.  
 
Given that programmes were electoral area reports or discussions, we also had to 
ascertain whether the programmes had complied with Rule 6.11 of the Code, which 
requires that electoral area reports or discussions must include a list of all the 

                                            
4
 See http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/section6_2009.pdf. 

 
5
 The Code states: “Electoral area (for example electoral division, borough ward or other 

area) is the local government equivalent to the Parliamentary term „constituency‟”. 
 
6
 The full list of candidates in this case was: Neil King (Conservative party); Helal Abbas 

(Labour party); John Griffiths (Liberal Democrat party); Alan Duffell (Green party); and Lutfur 
Rahman (Independent). 

http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/section6_2009.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 12 

candidates standing (in sound and/or vision). In this case, Ofcom noted that the 
electoral area reports within the programmes did not include a list of all the 
candidates standing (in sound and/or vision). For example, in the 8 October 
Broadcast, there was no mention of the Green party candidate; furthermore, in the 18 
October Broadcast, there was no mention of the Conservative party candidate, 
Liberal Democrat party candidate, or Green party candidate. The broadcaster did not 
point to Ofcom how it had specifically complied with Rule 6.11 of the Code. 
Therefore, regarding the two editions of ATN Bangla Europe News under 
consideration, we considered that ATN Bangla had breached Rule 6.11 of the Code. 
 
Breach of Rule 6.11



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 

13 

In Breach  
 

News 
Channel S, 6 October 2010, 22:00 

 

 
Introduction 
 
Channel S is a free-to-air satellite general entertainment channel aimed at the 
Bangladeshi community in the UK and Europe.  
 
During the recent Mayoral election campaign in the London Borough of Tower 
Hamlets1, Ofcom received complaints about aspects of Channel S‟s election 
coverage. Five viewers complained that the coverage of the elections was not 
impartial. Ofcom therefore requested from Channel S copies of editions of the 
channel‟s daily News programme, broadcast on 6 October 2010. 
 
It is a requirement that programmes dealing with elections, such as the Mayoral 
Election, must comply with the due impartiality rules as well as the specific rules set 
out in Section Six of the Code which apply during an „election period‟2. In particular, 
where broadcasters deal with „constituency‟ matters they must comply with Rules 6.8 
to 6.13 of the Code. These cover „constituency report‟ or „electoral area reports‟ (i.e. 
“items about [a candidates] particular constituency or electoral area” as defined by 
the Code). The Code states: 
 
Rule 6.9: “If a candidate takes part in an item about his/her particular constituency, 

or electoral area, then candidates of each of the major parties must be 
offered the opportunity to take part. (However, if they refuse or are unable 
to participate, the item may nevertheless go ahead.)”. 

 
An independent translator viewed the edition of Channel S‟s News broadcast on 6 
October 2010, and Ofcom found that it included a report which focused on the news 
that eight sitting Tower Hamlets Labour party councillors had resigned from the 
Labour party due to the deselection of Lutfur Rahman as the official Labour party 
candidate in the Tower Hamlets Mayoral Election, and his replacement by Helal 
Abbas, as the Labour party candidate. We also noted that the report: featured the 
Independent election candidate, Lutfur Rahman; and concluded by including a list (in 
sound and in vision) of the four other candidates, other than Lutfur Rahman, standing 
in the election3. 
 
Ofcom considered whether the programme featured an election candidate, and 
constituted an „electoral area report‟ (i.e. an item “about [a candidate‟s] particular 
constituency or electoral area” as defined by the Code), and therefore whether Rules 

                                            
1
 This election took place on 21 October 2010 and resulted in the first directly-elected mayor 

in Tower Hamlets. 
 
2
 In the case of the Tower Hamlets Mayoral Election, the „election period‟ ran from 16 

September 2010 (the last date of publication of notice of the election) to the close of poll on 
21 October 2010. 
 
3
 The full list of candidates in this case was: Neil King (Conservative party); Helal Abbas 

(Labour party); John Griffiths (Liberal Democrat party); Alan Duffell (Green party); and Lutfur 
Rahman (Independent). 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 14 

6.8 to 6.13 of the Code relating to „Constituency coverage and electoral area 
coverage in elections‟ applied.  
 
We asked Channel S for its comments under Rule 6.9 of the Code. 
 
Response 
 
Channel S said that the news report in question featured the Press Conference 
organised by eight Labour party local councillors in Tower Hamlets. These 
councillors had resigned from the Labour party in protest at the decision of the 
Labour party National Executive Committee (NEC) to deselect Lutfur Rahman, as the 
official Labour party candidate in the Tower Hamlets Mayoral Election. The 
broadcaster said that in the news report “Different activists and councillors gave their 
views how they felt Labour party members' rights were ignored by [the] NEC through 
imposing a candidate [Helal Abbas]”. 
 
Channel S said that Lutfur Rahman also spoke within the news item but “He was not 
interviewed by Channel S nor [did] he urge the voters to vote for him. He gave his 
views about how he felt with the [NEC‟s] decision”. In addition, the news item ended 
with the news presenter reading out a list of the five election candidates running in 
the Tower Hamlets Mayoral Election. 
 
In the broadcaster‟s opinion, Rule 6.9 did not apply to the news report “as Lutfur 
Rahman was not interviewed by Channel S and this was only…coverage of the press 
conference organised by the activists”.  
 
Decision 
 
Ofcom‟s guidance to Section Six (Elections and Referendums) of the Code4 states 
that “There is no onus on broadcasters to do election coverage”. However, if 
broadcasters choose to cover election campaigns, they must ensure that they comply 
with Rules set out in Section Six of the Code, and in particular the constituency and 
electoral area reporting Rules laid out in Rules 6.8 to 6.13 of the Code. These are 
specific Rules that apply when a broadcaster is broadcasting a particular 
constituency (or electoral area5) report during an election period. Ofcom guidance to 
Section Six states that Rule 6.9 requires that if a candidate takes part in an item 
about his/her constituency or electoral area then the broadcaster must ensure that 
each of the major parties6 is offered an opportunity to take part. The guidance also 
states that a constituency (electoral area) report occurs when the report or the 
candidate focuses on his/her constituency (electoral area).  
 
We first had to determine whether the programme contained an electoral are report 
or discussion. We considered that the programme, by including a contribution from 
the Independent candidate named above, giving their views specifically about the 

                                            
4
 See http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/section6_2009.pdf. 

 
5
 The Code states: “Electoral area (for example electoral division, borough ward or other 

area) is the local government equivalent to the Parliamentary term „constituency‟”. 
 
6
 See the meaning of major party set out in the Code immediately after Rule 6.2 which states 

that: “At present in the UK major parties are the Conservative Party, the Labour Party and the 
Liberal Democrats”. 
 

http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/section6_2009.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 15 

electoral area in which they were seeking election, included an electoral area report 
or discussions as defined in the Code.  
 
In order to ensure compliance with Rule 6.9 of the Code, the Code makes clear that if 
a candidate is given an opportunity to discuss matters relating to his electoral area 
then broadcasters must ensure that other candidates from the major parties should 
also be offered an opportunity to take part. This ensures due impartiality is strictly 
maintained at the time of elections with respect to specific constituencies. In this 
case, we noted that there were no contributions from the candidates of the 
Conservative party, Labour party, and Liberal Democrat party.  
 
We noted that the broadcaster maintained that the news report in question was not 
an electoral area report, and that Rule 6.9 did not apply in this case because “Lutfur 
Rahman was not interviewed by Channel S and this was only…coverage of the press 
conference organised by the activists”. However, just because the broadcaster had 
not organised the press conference which was included in the news report in 
questions does not obviate the need for the broadcaster to comply with Rule 6.9 of 
the Code. 
 
Furthermore, Ofcom‟s guidance to Section Six of the Code states: “A useful test for 
broadcasters is to ask whether a report could be seen as promotional for a candidate 
within his/her constituency. If it is, then it requires input from, at least, the other main 
parties and potentially others depending on the constituency”. In this case, the news 
item discussed a story about eight Labour party councillors resigning from the Labour 
party due to the deselection of Lutfur Rahman as the official Labour party candidate 
in the Tower Hamlets Mayoral Election, and his replacement by Helal Abbas, as the 
Labour party candidate.  
 
We noted that the news report contained a number of statements from Labour party 
supporters, expressing their support for Lutfur Raman: 
 

“Clearly, two Labour party candidates in Tower Hamlets: one which is the 
NEC choice; and one which is the members’ choice. And so I am standing up 
for local members’ rights, supporting the members’ choice”.  
 
“A group of people have conspired and robbed him off his nomination. So this 
is the voice raised against this injustice by eight councillors in public”. 
 
“The Labour members selected Lutfur by voting in a democratic process. This 
is the reason behind my support for him”. 
 
“Unfortunately, I cannot support the imposed candidate by the Labour Party”. 

 
We considered that these statements could be characterised as framing the news 
report as principally being a story about internal Labour party politics, as opposed to 
a story principally focusing on the Tower Hamlets Mayoral Election campaign.  
 
However, and importantly, we noted that at one point during the news report, the 
independent candidate, Lutfur Rahman said the following: 
 

“Still in my heart, in my actions, the only values of mine are the Labour 
values. I want Tower Hamlets to move forward. I want houses to be built here. 
I want the kids to go to school and do well. I want crimes to stay low in our 
borough”. (our emphasis) 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 16 

We considered that the above statement by Lutfur Rahman, as a candidate in the 
Tower Hamlets Mayoral Election, appearing during the election period, could be seen 
as promoting the candidacy and policies of this particular candidate, in the context of 
his electoral area but not including any contributions from other candidates. 
Therefore, we consider that the effect of Lutfur Rahman‟s statement would have 
been to turn this news item into a constituency or electoral area report, and therefore 
Rules 6.8 to 6.13 on constituency reporting (and in particular Rule 6.9) applied. In 
this context, we were mindful of Ofcom‟s published guidance to Section Six of the 
Code, which states: “It should be noted that a report could unintentionally become 
constituency-focussed, by merely promoting a candidate in a certain manner”. 
 
We considered that the effect of Lutfur Rahman‟s contribution to this news item was 
enough to turn the item into a report and discussion about electoral area matters 
concerning a candidate standing the Tower Hamlets Mayoral Election. Given this: the 
fact that there were no contributions from the candidates of the Conservative party, 
Labour party, and Liberal Democrat party; and the fact that the broadcaster had not 
stated that it had offered the opportunity to take part in the news item to the 
candidates of the Conservative party, Labour party, and Liberal Democrat party, we 
considered that the programme was in breach of Rule 6.9.  
 
Breach of Rule 6.9 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 17 

In Breach 
 

Election Hustings Programme 
Bangla TV, 1 October 2010, 19:30 
 

 
Introduction 
 
Bangla TV provided a general family entertainment television service – principally in 
Bangla and occasionally in English – for the Bengali community in the UK7.  
  
During the recent Mayoral election campaign in the London Borough of Tower 
Hamlets8, Ofcom received complaints about aspects of Bangla TV‟s election 
coverage. For example, we received a complaint that the Election Hustings 
Programme, broadcast on 1 October 2010, had not been duly impartial.  
 
It is a requirement that any programmes dealing with the Mayoral Election broadcast 
during the „election period‟9 had to comply with the Rules contained in Section Six of 
the Code, relating to Elections. 
  
Ofcom asked Bangla TV for a recording of the Election Hustings Programme. 
Following repeated requests from Ofcom, Bangla TV failed to provide a re cording of 
this programme. We therefore asked Bangla TV for its comments with regard to 
Licence Condition 11 (Retention and production of recordings) of its licence to 
broadcast, which states that: 
 

“(1) The Licensee shall adopt procedures acceptable to Ofcom for the 
retention and production of recordings in sound and vision of any 
programme which is the subject matter of a Standards Complaint… 

 
 (2) In particular, the Licensee shall: 

 
(a) make and retain or arrange for the retention of a recording in sound 

and vision of every programme included in the Licensed Service for a 
period of 60 days from the date of its inclusion therein; and 

 
(b) at the request of Ofcom forthwith produce to Ofcom any such recording 

for examination or reproduction; and 
 
(c) at the request of Ofcom forthwith produce to Ofcom any script or 

transcript of a programme included in the Licensed Service which he is 
able to produce to it.” 

 

                                            
7
 Bangla TV (Worldwide) Limited, the channel‟s licensee, is in the process of being wound up 

under the provisions of the Insolvency Act 1986 following a ruling on 9 November 2010 by the 
High Court of Justice, Chancery Division, Leeds District Registry. Therefore, Bangla TV is no 
longer broadcasting. 
 
8
 This election took place on 21 October 2010 and resulted in the first directly-elected 

executive mayor in Tower Hamlets. 
 
9
 In the case of the Tower Hamlets Mayoral Election, the „election period‟ ran from 16 

September 2010 (the last date of publication of notice of the election) to the close of poll on 
21 October 2010. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 18 

Response 
 
Despite repeated requests, Bangla TV did not provide any comments regarding the 
Election Hustings Programme in relation to Licence Condition 11. 
 
Decision 
 
Licence Condition 11 (Retention and production of recordings) of television 
licensable content service (TLCS) licences issued by Ofcom requires the Licensee to 
“make and retain or arrange for the retention of a recording in sound and vision of 
every programme included in the Licensed Service…” and “at the request of Ofcom 
forthwith produce to Ofcom any such recording for examination or reproduction”. 

 
Ofcom noted that the broadcaster failed to provide the recording required and 
requested by Ofcom for us to reach a decision on the complaint we had received 
concerning the programme in question.  
 
It is imperative that licensees have appropriate compliance procedures in place to 
deal with all such requests from Ofcom. Failure to meet this requirement seriously 
and significantly breached Licence Condition 11 of Bangla TV‟s licence. 
 
Conclusion 
 
This breach will be held on record and may be taken into account should any future 
application for a licence to broadcast be received from Bangla TV (Worldwide) 
Limited (if the company is not eventually liquidated), or from individuals associated 
with the company.  
 
Breach of Licence Condition 11



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 

19 

In Breach 
 

Tony Soley 
Apple AM, 5 January 2011, 10:00 
 

 
Introduction 
 
Apple AM is a hospital radio station, operating under a long term restricted service 
licence, and broadcasting in the Taunton area of Devon. 
 
A listener complained that a presenter‟s comments about the Government and the 
VAT increase were politically biased. 
 
Ofcom asked Apple AM for a recording of the programmes to assess the content.  
  
Response 
 
Apple AM explained that it was unable to obtain the recordings from its logging 
facility. It said that leaking water from a faulty air conditioning unit at its premises over 
the Christmas period had resulted in the logger failing. When the problem was 
identified on 8 January 2011, alternate recording arrangements were immediately put 
in place to avoid similar recurrence. 
 
Ofcom acknowledged the information and formally asked Apple AM for any 
comments it wished to add in relation to the recording failure and Licence Condition 
8(2)(a) contained in Part 2 of the Schedule of the licence which states: 
 

“The Licensee shall: 
 

8 (2) (a) make and retain, for a period of 42 days from the date of its 
inclusion therein, a recording of every programme included in the 
Licensed Service together with regular time reference checks.” 

 
Ofcom received no further comments from Apple AM. 
 
Decision 
 
In the absence of a recording we were unable to consider the complaint. It is a 
condition of all radio broadcasters‟ licences that recordings of their output are made 
and retained so that they are able to be provided to Ofcom on request.  
 
We acknowledge that this incident occurred due to an unforeseen fault, and that the 
licensee has since taken steps to avoid a recurrence. However, the failure of Apple 
AM to make and retain a recording in this case is nevertheless a breach of its 
licence.  
 
Breach of Licence Condition 8 (Part 2 General Conditions) of restricted service 
licence 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 

20 

Broadcast Licence Condition cases 
 

In Breach 
 

Total Star (Bridgwater) 
October to December 2010 
 

 
This finding was originally published on 23 February 2011. 
 
Introduction 
 
The transmission arrangements for every local analogue commercial radio station in 
the UK are governed by a set of specific technical parameters, set out in the station‟s 
licence, for each transmitter and transmission site it uses to broadcast its service.  
 
The technical parameters are designed to ensure that local radio stations do not 
broadcast to geographical areas that they are not licensed to serve, and which may 
form part of the coverage areas of other licensed services. The parameters are also 
designed to prevent local stations causing interference problems for other users of 
the spectrum, as part of Ofcom‟s wider statutory duty to secure the optimal use for 
wireless telegraphy of the electro-magnetic spectrum. 
 
It is also a condition in local analogue commercial radio stations‟ licences that they 
comply with applicable provisions of Ofcom‟s Site Engineering Code for Analogue 
Radio Broadcast Transmission Systems (“the Technical Code”).  
 
One Gold Radio Ltd is the licensee for Bridgwater (AL260), broadcasting as Total 
Star. Between the start of October and 2 December 2010, Ofcom received a number 
of complaints that the 102.4 MHz Minehead transmitter of the Bridgwater licence, 
based at North Hill, was radiating an excessively high-powered signal, and – as a 
result – delivering a powerful signal into geographical areas for which the radio 
station is not licensed. As part of the investigation into those complaints, an Ofcom 
engineer visited the licence‟s transmitter sites on 2 December 2010.  
 
During his visit, Ofcom‟s engineer noted a number of issues with regard to the North 
Hill transmitter site: 
 

1. The transmitter was transmitting Effective Radiated Power („ERP‟)1 of over 
30kW, vertically polarised. The technical parameters set out in the Bridgwater 
licence for this particular transmitting site are for a total ERP of 4kW (a 
maximum of 2kW vertical polarisation and 2kW horizontal polarisation).  
 

2. The transmitter was found to be deviating (that is, bleeding the signal into 
adjacent channels on the FM band) in excess of 110 kHz. The maximum level 
of deviation permitted by Ofcom‟s Technical Code is 75kHz. 
 

3. The transmitter and antenna had been replaced without consultation with 
Ofcom. The new transmitter could be adjusted from the front panel, despite 
section 4.1 of the Technical Code requiring physical protection of 
adjustments.  
 

                                            
1
 Radio waves in which the electrical energy from the antenna is radiated vertically in relation 

to the Earth‟s surface. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 21 

These findings, 1 and 2 in particular, were consistent with the complaints we had 
received in the period before the engineer‟s visit. The figures in 1 are significantly in 
excess of the limits in transmitter power to which One Gold Radio Ltd is subject 
under the licence. The replacement of the transmitter and antenna in 3 appeared to 
Ofcom to be in contravention of section 1.3 (paragraph 5) of Ofcom‟s Technical 
Code, which requires Ofcom‟s consent for the replacement of transmitters and 
antennae. The insecurity of the transmitter that enabled it to be adjusted from the 
front panel appeared to be in contravention of section 4.1 of the Technical Code.  
 
It therefore appeared to Ofcom that One Gold Radio Ltd was in breach of its licence. 
So, following our inspection, Ofcom formally invited representations from the licensee 
on the matters referred to above. In particular, about how, if at all, One Gold Radio 
Ltd considered that it had been complying with Part 2 of the Annex to its broadcast 
licence, which outlines the specific technical parameters for the relevant transmitting 
site.  
 
In addition, we also sought views from One Gold Radio Ltd on how it had been 
complying with the Technical Code (licence condition 2 (3)) in Part 2 of the Schedule 
to the licence requires that: 
 

“The Licensee shall ensure that the provisions of the Technical Code are 
observed in the provision of the Licensed Service to the extent such 
provisions apply to him.”) 

 
Response 
 
In its representations, One Gold Radio Ltd did not challenge the premise of the 
alleged breaches, accepting that its engineer “.... was clearly not fully aware of the 
requirements to Ofcom when he installed the new transmitter”. However, it also noted 
that on 2 December 2010, “... when Ofcom attended the site our engineer was still 
there and in the process of installing the equipment, so it seems rather unfair to 
consider the equipment had settings at the correct levels immediately.” 
 
Decision 
 
In light of the findings of the transmitter site inspection on 2 December 2010, which 
are consistent with the complaints made to Ofcom between October 2010 and that 
date, and the fact that One Gold Radio Ltd did not challenge the contention that it 
was in breach of its licence in the ways put to it, Ofcom has determined that One 
Gold Radio Ltd was in breach of its licence between the start of October 2010 and 2 
December 2010. 
 
In particular, the very significant, unauthorised increase in transmitter power and the 
other associated issues described above which took place in that period, mean that 
One Gold Radio Ltd was in very serious breach of Part 2 of the Annex to its licence, 
which outlines the specific technical parameters for the relevant transmitting site. In 
addition, One Gold Radio Ltd was in breach of licence condition 2 (3) contained in 
Part 2 of the Schedule to the licence, which requires adherence to Ofcom‟s Technical 
Code. 
 
This case is the most serious example of an unauthorised increase in transmitter 
power ever recorded by Ofcom. The extent to which the unauthorised replacement 
transmitter exceeded the technical parameters is greater than in any other case 
Ofcom has dealt with.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 22 

As a result of the seriousness of the above matters, and the unauthorised increase in 
transmitter power in particular, the Licensee is put on notice that the breaches of its 
licence as set out in this finding are being considered by Ofcom for the imposition of 
a statutory sanction.  
 
Breach of the Part 2 of the Annex to the Bridgwater local commercial radio 
licence, held by One Gold Radio Ltd. 
 
Breach of licence condition 2 (3) contained in Part 2 of the Schedule to the 
Bridgwater local commercial radio licence, held by One Gold Radio Ltd. 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 

23 

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 14 February 2011 
 

Programme Transmission 
Date 

Broadcaster Categories Number of 
complaints 

10 O'Clock Live 11/02/2011 Channel 4 Race 
discrimination/offence 

1 

10 O'Clock Live 20/01/2011 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

10 O'Clock Live 27/01/2011 Channel 4 Race 
discrimination/offence 

1 

10 O'Clock Live 27/01/2011 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

10 O'Clock Live 03/02/2011 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

4thought.tv 25/01/2011 Channel 4 Sexual orientation 
discrimination/offence 

4 

Adrian Goldberg 29/01/2011 BBC Radio 
WM 

Gender 
discrimination/offence 

1 

America's Next Top Model 25/10/2010 Living Disability 
discrimination/offence 

5 

America's Next Top Model 05/02/2011 Sky Living Offensive language 1 

Antiques Road Trip 01/01/2011 BBC 2 Harm 1 

Arctic with Bruce Parry 30/01/2011 BBC 2 Generally accepted 
standards 

1 

Babeworld 22/11/2010 Babeworld.tv Sexual material 1 

Bear Grylls: Born Survivor 10/02/2011 Discovery Animal welfare 1 

Beauty and the Beast: The Ugly 
Face of Prejudice 

09/02/2011 Channel 4 Disability 
discrimination/offence 

1 

Boardwalk Empire 01/02/2011 Sky Atlantic Offensive language 1 

Bones 02/02/2011 Sky Living Advertising/editorial 
separation 

1 

Brianiac: Science Abuse 29/01/2011 Sky 3 Sexual material 1 

Brighthouse‟s sponsorship of 
Home and Away 

20/01/2011 Five Harm 1 

Build a New Life in the Country 10/02/2011 Five Materially misleading 1 

Capital Breakfast 24/01/2011 Capital FM Due impartiality/bias 1 

Casualty 05/02/2011 BBC 1 Offensive language 1 

Celebrity Juice 12/02/2011 ITV2 Sexual material 1 

Christian O'Connell 21/01/2011 Absolute 
Radio 

Generally accepted 
standards 

1 

Come Dine with Me 31/01/2011 Channel 4 Offensive language 1 

Come Dine with Me 06/02/2011 Channel 4 Gender 
discrimination/offence 

1 

Come Dine with Me 05/02/2011 Channel 4 Race 
discrimination/offence 

1 

Come Fly with Me 27/01/2011 BBC 1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Come Fly with Me 27/01/2011 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Comedy Lab 29/01/2011 Channel 4 Transgender 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street n/a ITV1 Generally accepted 
standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 24 

Coronation Street 04/02/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street 28/01/2011 ITV1 Disability 
discrimination/offence 

2 

Coronation Street 04/02/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street Omnibus 06/02/2011 ITV2 Generally accepted 
standards 

1 

Countdown 01/02/2011 Channel 4 Offensive language 1 

Cream 05/12/2010 Cream Participation TV - Harm 1 

Crimewatch 26/01/2011 BBC 1 Crime 1 

Criminal Minds (trailer) 04/02/2011 Sky 1 Scheduling 1 

CSI: Crime Scene Investigation 17/01/2011 Five USA Offensive language 1 

Daily Cooks Challenge 03/02/2011 ITV3 Generally accepted 
standards 

1 

Dancing on Ice 30/01/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

53 

Dancing on Ice 23/01/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Dangerous Jobs for Girls 15/01/2011 Dave Sexual material 1 

Daybreak 02/02/2011 ITV1 Due impartiality/bias 1 

Daybreak 04/02/2011 ITV1 Nudity 1 

Deal or No Deal 04/02/2011 Channel 4 Offensive language 1 

Dick and Dom's Funny Business 29/01/2011 BBC 2 Generally accepted 
standards 

1 

Dick and Dom's Funny Business 22/01/2011 BBC 2 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Dick and Dom's Funny Business 30/01/2011 CBBC Violence and 
dangerous behaviour 

1 

EastEnders 11/02/2011 BBC 1 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

EastEnders 20/01/2011 BBC 1 Disability 
discrimination/offence 

1 

EastEnders 07/02/2011 BBC 1 Gender 
discrimination/offence 

1 

EastEnders 01/02/2011 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders 28/01/2011 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

EastEnders 28/01/2011 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Embarrassing Bodies 04/02/2011 Channel 4 Materially misleading 1 

Embarrassing Bodies (trailer) various Channel 4 Generally accepted 
standards 

5 

Episodes 31/01/2011 BBC 2 Offensive language 1 

Five News 07/01/2011 Five Generally accepted 
standards 

1 

Five News 04/02/2011 Five Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Fone Girls Live 22/12/2010 Dirty Talk Participation TV - Harm 1 

Futurama 15/01/2011 Sky 1 Generally accepted 
standards 

1 

Garfield 24/01/2011 Boomerang Offensive language 1 

George Galloway 19/11/2010 Talksport Due impartiality/bias 36 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 25 

Glee 06/02/2011 Channel 4 Sexual material 1 

Gordon Ramsay: Shark Bait 16/01/2011 Channel 4 Due impartiality/bias 1 

Got to Dance 04/02/2011 Sky 1 Gender 
discrimination/offence 

1 

Grand Designs 04/02/2011 More4 Harm 1 

Greg Burns 21/01/2011 Capital 
London 

Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Greg James 24/01/2011 BBC Radio 1 Generally accepted 
standards 

1 

Grimefighters 25/01/2011 ITV1 Offensive language 1 

Harry Hill's TV Burp 09/02/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Harry Hill's TV Burp 05/02/2011 ITV1 Sexual material 1 

Have I Got Old News for You 26/01/2011 BBC 2 Race 
discrimination/offence 

1 

Haven Holidays‟ sponsorship of 
Primeval 

15/01/2011 ITV1 Materially misleading 1 

Hilltop Hospital 17/01/2011 CITV Scheduling 1 

Honey Days 05/01/2011 Filth Participation TV - Harm 1 

How Drugs Work 20/01/2011 BBC 3 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Human Planet 03/02/2011 BBC 1 Nudity 1 

Human Planet 27/01/2011 BBC 1 Animal welfare 1 

ITV News 12/02/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

ITV News 03/02/2011 ITV1 Due impartiality/bias 1 

James O'Brien 10/01/2011 LBC 97.3FM Race 
discrimination/offence 

1 

Jessie J "Do It Like A Dude" n/a BBC Radio 1 Sexual material 1 

Jessie J "Do It Like A Dude" 27/01/2011 Metro Radio Offensive language 1 

Jessie J "Do It Like A Dude" n/a various music 
channels 

Sexual material 1 

Joop‟s sponsorship of Breaking 
Bad 

12/01/2011 FX Sexual material 1 

Joop‟s sponsorship of NCIS 14/01/2011 FX Sexual material 1 

Ken Livingstone 29/01/2011 LBC 97.3FM Suicide and self harm 1 

Kidnap and Ransom 20/01/2011 ITV1 Gender 
discrimination/offence 

1 

Live from Studio Five 27/01/2011 Five Sexual material 1 

LK Today 02/02/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

LK Today 27/01/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Louie Spence's Showbusiness 26/01/2011 Sky 1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

5 

Macleans‟ sponsorship of 
Dancing on Ice 

30/01/2011 ITV1 Gender 
discrimination/offence 

1 

Mad Dogs 10/02/2011 Sky 1 Offensive language 3 

Mad Dogs (trailer) 26/01/2011 Sky Sports 1 Gender 
discrimination/offence 

1 

Mad Dogs (trailer) 06/02/2011 Sky Sports 1 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Mahek Vatam Di 27/11/2010 MATV Undue prominence 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 26 

Mary Portas: Secret Shopper 02/02/2011 Channel 4 Gender 
discrimination/offence 

1 

Mary Portas: Secret Shopper 09/02/2011 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Matt Edmonson 29/01/2011 BBC Radio 1 Disability 
discrimination/offence 

1 

Matt Spokes 17/01/2011 Rock FM 97.4 Generally accepted 
standards 

1 

Meet the Climate Sceptics 31/01/2011 BBC 4 Generally accepted 
standards 

1 

MI High 14/01/2011 CBBC Offensive language 1 

Midsomer Murders 11/02/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Midsomer Murders 30/01/2011 ITV1 Materially misleading 1 

Never Mind the Buzzcocks 23/01/2011 BBC 2 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

New You've Been Framed! 06/02/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

News, Sport, Weather 24/01/2011 Sky News Race 
discrimination/offence 

1 

Nick Ferrari 10/02/2011 LBC 97.3FM Generally accepted 
standards 

1 

Nick Ferrari 10/01/2011 LBC 97.3FM Race 
discrimination/offence 

1 

Official UK Chart Show 06/02/2011 BBC Radio 1 Offensive language 2 

One Born Every Minute 31/01/2011 Channel 4 Offensive language 1 

Outcasts 07/02/2011 BBC 1 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Outnumbered 31/01/2011 Gold Animal welfare 1 

Petrie Hosken 10/02/2011 LBC 97.3FM Gender 
discrimination/offence 

1 

Prank Patrol Down Under 02/02/2011 BBC 2 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Press Preview 03/02/2011 Sky News Generally accepted 
standards 

1 

Primeval 22/01/2011 ITV1 Advertising/editorial 
separation 

1 

Programme trailers 13/01/2011 Quest Generally accepted 
standards 

1 

Promo 24/01/2011 Comedy 
Central 

Hypnotic and other 
techniques 

1 

QI 28/01/2011 BBC 1 Sexual material 2 

QI 10/02/2011 Dave Offensive language 1 

Red Sea Jaws 25/01/2011 Five Materially misleading 2 

Regional News and Weather 17/01/2011 BBC 1 Crime 1 

Rude Tube 2011 07/01/2011 Channel 4 Animal welfare 1 

Sean and Becky at Breakfast 26/01/2011 Peak FM Advertising/editorial 
separation 

1 

Secret Diary of a Call Girl 01/02/2011 ITV2 Generally accepted 
standards 

1 

Shameless 01/02/2011 Channel 4 Suicide and self harm 7 

Shameless 25/01/2011 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Shouhda-e-Karbala 14/12/2010 DM Digital Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 27 

Silent Witness 24/01/2011 BBC 1 Generally accepted 
standards 

5 

Six Nations Rugby Union 04/02/2011 BBC 1 Wales Race 
discrimination/offence 

4 

Skins 03/02/2011 E4 Generally accepted 
standards 

1 

Skins (trailer) 25/01/2011 E4 Nudity 1 

Sky News 04/02/2011 Sky News Generally accepted 
standards 

5 

Sky News 03/02/2011 Sky News Due accuracy 1 

Sky News 26/01/2011 Sky News Fairness 1 

Sky News 03/02/2011 Sky News Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Soccer A.M. 05/02/2011 Sky 1 Gender 
discrimination/offence 

1 

Spaced (trailer) 01/02/2011 E4 Offensive language 1 

Spaced (trailer) 02/02/2011 E4 Offensive language 1 

Spaced (trailer) 07/02/2011 More4 Offensive language 1 

Sun, Sex and Suspicious 
Parents 

01/02/2011 BBC 3 Generally accepted 
standards 

1 

Sunrise Radio 28/01/2011 Sunrise Radio Race 
discrimination/offence 

1 

T4 05/02/2011 Channel 4 Sexual material 1 

Take Me Out 29/01/2011 ITV1 Competitions 1 

Take Me Out 05/02/2011 ITV1 Materially misleading 1 

Tease Me TV2 15/01/2011 Tease Me 
TV2 

Participation TV - Harm 1 

Tetley Bitter‟s sponsorship of 
ITV4 programming 

23/01/2011 ITV4 Gender 
discrimination/offence 

1 

Text Scroll 24/01/2011 Sikh TV Advertising/editorial 
separation 

1 

That Sunday Night Show 06/02/2011 ITV1 Offensive language 3 

That Sunday Night Show 30/01/2011 ITV1 Offensive language 1 

That Sunday Night Show (trailer) 28/01/2011 ITV1 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

The 50 Funniest Moments 2010 29/01/2011 E4 Animal welfare 1 

The Andrew Marr Show 06/02/2011 BBC 1 Offensive language 1 

The Big C (trailer) 29/01/2011 E4 Nudity 1 

The Big C (trailer) 03/02/2011 E4 Nudity 1 

The Big C (trailer) 30/01/2011 Film4 Nudity 1 

The Big C (trailer) 23/01/2011 More4 Nudity 1 

The Chase 25/01/2011 ITV1 Gender 
discrimination/offence 

1 

The Chase 24/01/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

The Family (trailer) 12/11/2010 Channel 4 Harm 1 

The Family (trailer) 09/11/2010 More4 Harm 1 

The Jeremy Kyle Show 21/01/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

The Jeremy Kyle Show 02/02/2011 ITV1 Materially misleading 1 

The Jeremy Kyle Show 04/02/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 28 

The Jeremy Kyle Show 07/02/2011 ITV2 Generally accepted 
standards 

1 

The Legend of Dick and Dom 21/01/2011 CBBC Violence and 
dangerous behaviour 

1 

The Magicians 22/01/2011 BBC 1 Violence and 
dangerous behaviour 

2 

The Magicians 29/01/2011 BBC 1 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

The Million Pound Drop Live 04/02/2011 Channel 4 Competitions 1 

The Million Pound Drop Live 04/02/2011 Channel 4 Age 
discrimination/offence 

2 

The Million Pound Drop Live 29/01/2011 Channel 4 Gender 
discrimination/offence 

1 

The National Television Awards 
2011 

26/01/2011 ITV1 Gender 
discrimination/offence 

1 

The National Television Awards 
2011 

26/01/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

The National Television Awards 
2011 

26/01/2011 ITV1 Offensive language 1 

The News Quiz 22/01/2011 BBC Radio 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The News Quiz 29/01/2011 BBC Radio 4 Offensive language 1 

The News Quiz 28/01/2011 BBC Radio 4 Offensive language 1 

The News Quiz 29/01/2011 BBC Radio 4 Sexual material 1 

The Official Chart 13/02/2011 BBC Radio 1 Offensive language 1 

The One Show 01/02/2011 BBC 1 Gender 
discrimination/offence 

1 

The One Show 28/01/2011 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

The Paedophile Hunters 30/01/2011 BBC 2 Generally accepted 
standards 

1 

The People's Supermarket 13/02/2011 Channel 4 Offensive language 1 

The Promise 06/02/2011 Channel 4 Due accuracy 1 

The Simpsons 23/01/2011 Sky 1 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

The Weakest Link 28/01/2011 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

The Wright Stuff 19/01/2011 Five Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

68 

The Wright Stuff 25/01/2011 Five Race 
discrimination/offence 

1 

This Morning 27/01/2011 ITV1 Gender 
discrimination/offence 

1 

This Morning 28/01/2011 ITV1 Nudity 1 

This Morning 08/02/2011 ITV1 Outside of remit / other 1 

This Morning 27/01/2011 ITV1 Sexual material 1 

This Morning 29/01/2011 ITV1 Sexual material 1 

TNA iMPACT! 06/02/2011 Challenge Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Tool Academy 10/01/2011 E4 Gender 
discrimination/offence 

1 

Top Gear 30/01/2011 BBC 2 Animal welfare 17 

Top Gear 15/01/2011 BBC 3 Harm 1 

Tracy Beaker Returns 07/01/2011 CBBC Violence and 
dangerous behaviour 

3 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 177 
7 March 2011 

 29 

UTV News 29/11/2010 UTV Due accuracy 1 

Vampire Diaries n/a ITV1 Due accuracy 1 

Walking the Amazon 02/02/2011 Discovery Offensive language 1 

Waterloo Road 02/02/2011 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Wild at Heart 06/02/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Wild at Heart 09/01/2011 ITV1 Materially misleading 1 

World Darts 29/12/2010 Sky Sports 1 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

WWE Raw 01/02/2011 Sky Sports 2 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Zane Lowe 25/11/2010 BBC Radio 1 Offensive language 8 

Zane Lowe 23/11/2010 BBC Radio 1 Offensive language 1 

 
 


