
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 176 
21 February 2011 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 
 

Standards cases 
 

In Breach 
 
BBC News at Ten  
BBC1, 23 November 2010, 22:00 4 
 
Qanooni Mashwary 
Ahlebait TV, 16 September 2010, 19:00 6 
 

Resolved 
 
Leah Smith Drive Time 
Somer Valley FM, 1 December 2010, 15:50 8 

 

Broadcast Licence Condition cases 
 

In Breach 
 
Breach of Licence Condition 
Brick FM 10 
 
Breach of Licence Condition 
OnFM 12 
 

Fairness & Privacy cases 
 

Upheld 
 
Complaint by Mr Meredydd Hughes     
ITV News, ITV1, 21 January 2010      14 
 

Not Upheld 
 
Complaint by Mr Meredydd Hughes 
ITV News, ITV1, 5 January 2010      22 
 
Complaint by the British Medical Association  
Inside Out, BBC1 London, 18 October 2010     36 
 
Complaint by Ms Lydia Bell 
Night Cops 2, Sky Three, 7 October 2010 41 
 
Other programmes not in breach 46 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 

3 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes and licence conditions with which broadcasters 
regulated by Ofcom are required to comply. These include:  
 
a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”), the most recent version of which took 

effect on 20 December 2010 and covers all programmes broadcast on or after 20 
December 2010. The Broadcasting Code can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/. 

 
Note: Programmes broadcast prior to 20 December 2010 are covered by the 
version of the Code that was in force at the date of broadcast.  
 

b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 
effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/. 

 
c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, 

which relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains 
regulatory responsibility. These include: 

 
 the prohibition on ‘political’ advertising; 

 sponsorship (see Rules 9.2 and 9.3 of the Code for television broadcasters);  

 ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising1; and 

 the imposition of statutory sanctions in advertising cases. 
 
 The BCAP Code can be found at:  
 www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx 

 
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information on television and radio licences can 
be found at: http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/ and 
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/. 

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 
provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/ 
 
It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom’s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 

                                            
1
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 

4 

Standards cases 
 

In Breach 
  

BBC News at Ten  
BBC1, 23 November 2010, 22:00 
 

 
Introduction  
 
This news item reported on the announcement made earlier that day that Prince 
William and Kate Middleton would marry at Westminster Abbey on Friday 29 April 
2011.  
 
The item was introduced by News at Ten presenter, Huw Edwards, who handed over 
to the royal correspondent, June Kelly, live at Westminster Abbey. June Kelly then 
introduced a pre-recorded news package for this story.  
 
The pre-recorded package included a clip of Prince William and Kate Middleton’s 
photo call at St James's Palace on the day their engagement had been announced 
the previous week. This clip contained flashing images, caused by flash photography 
of the couple and of Kate Middleton’s engagement ring.  

 
Ofcom received a complaint from a viewer who has photosensitive epilepsy (“PSE”). 
The complainant was concerned about the amount of flashing images broadcast 
during the news report and the distress these images could potentially cause to 
photosensitive viewers. The complainant was particularly concerned that the report 
contained no warning during or before its broadcast. 
 
Certain types of flashing images present a danger of triggering seizures in viewers 
who are susceptible to PSE. Rule 2.12 of the Code therefore requires that:  
 

“Television broadcasters must take precautions to maintain a low level of risk 
to viewers who have photosensitive epilepsy. Where it is not reasonably 
practicable to follow the Ofcom guidance (see the Ofcom website), and where 
broadcasters can demonstrate that the broadcasting of flashing lights and/or 
patterns is editorially justified, viewers should be given an adequate verbal 
and also, if appropriate, text warning at the start of the programme or 
programme item”.  

 
Ofcom carried out a technical assessment of the flashing images in this news report 
and found some potentially problematic material. Ofcom therefore wrote to the BBC 
and asked it to comment with regard to Rule 2.12.  
 
Response  
 
The BBC agreed that this news report should have been preceded by a warning. It 
said that it did identify a problem with the flashing images in this footage and “an 
appropriate warning was given by the presenter in the earlier bulletin at 6 o’clock”. It 
said that the news package in the ten o’clock bulletin was not introduced by the 
bulletin presenter but by a reporter on location at Westminster Abbey. It explained 
that the reporter on location “should have been instructed to include a warning in her 
remarks but, unfortunately, this did not happen”. The BBC apologised for this 
oversight.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 5 

 
The BBC said that it “wishes to stress, however, that the fact of an oversight on this 
occasion should not be taken as evidence that it does not take this issue seriously”, 
and that “appropriate measures were taken to analyse the footage and identify that 
there were issues relating to it and that a warning was appropriate”. It said that the 
oversight “lay in this not being communicated to the reporter on location”. The BBC 
stated that “since this incident, news teams have been reminded of the importance of 
making sure that sufficient warnings are given in every case”.  
 
Decision 
 
Given the significant potential harm that can result in viewers with PSE who are 
exposed to flashing images, Rule 2.12 makes clear that Ofcom expects broadcasters 
to maintain a low level of risk in this regard.  
 
Further, Ofcom’s Guidance in this area1

 (and the annexed Guidance Note on flashing 
images which is based on scientific research), are intended to limit the incidence of 
seizures. The guidance states that “a warning should only be used in place of the 
guidelines, if editorially justified”. 
 
Ofcom tested this programme against its published Guidance concerning PSE. It 
found that the sequence involving the flash photography of the couple, and images of 
Kate Middleton’s engagement ring, contained 13 seconds of flashing where the 
brightness transitions (‘flashes’) exceeded the “intensity” limits as set out in the 
Guidance. The sequence contained flashing at an average rate of approximately 11 
flashes per second (the limit in Ofcom’s Guidance being no more than three flashes 
per second). Ofcom noted the BBC’s acceptance that the material did not comply 
with the appropriate PSE standards. 
 
Ofcom then considered whether there had been sufficient editorial justification for the 
broadcast of this material. In this case, we noted that the material in question was 
pre-recorded, but we considered that there was nevertheless editorial justification for 
including this news item in this report. In these circumstances, appropriate warnings 
should be given to viewers, as required by Rule 2.12. Ofcom considers that warnings 
of this type may assist viewers with PSE to avoid instances of flashing images that 
the broadcaster cannot reasonably control.  
 
We noted that the BBC had taken appropriate measures to check the item, and had 
identified it as being problematic in advance of its transmission. The BBC had 
apologised for not including an appropriate warning on this occasion.  
 
Ofcom acknowledges that the omission of a warning was as a result of human error 
on this occasion, and that the BBC news teams have taken additional compliance 
measures in response to this. However, the omission of a warning in circumstances 
where the BBC was aware the material was problematic is a matter of concern to 
Ofcom, and we do not expect a recurrence.  
 
Breach of Rule 2.12

                                            
1
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/812612/section2.pdf  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/812612/section2.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 

6 

In Breach 
 

Qanooni Mashwary 
Ahlebait TV, 16 September 2010, 19:00 
 

 
Introduction 
 
Ahlebait TV broadcasts news, current affairs and entertainment programmes from an 
Islamic perspective.  
 
Ofcom received a complaint that during a call-in programme about legal issues, a 
permanent caption was displayed on screen which gave out contact information and 
the names of the solicitors presenting the programme, from Denning Solicitors. The 
caption read: 
  

“Qanooni Mashwary, Live call: 0208 900 1742, Erian K Reilly, Solicitor 
Advocate, Zeeshan Saqib Mian, Solicitor Advocate, Denning Solicitors, 
Brought to you by Charles Edward College”. 

 
Ofcom asked Ahlebait TV to clarify whether the programme was sponsored by 
Charles Edward College; and on what basis the references to the college and 
Denning Solicitors were included in the programme. Ofcom also asked how the 
material complied with the following Rules under Section Ten1 of the Code:  
 
Rule 10.3: “Products and services must not be promoted in programmes”; and  
 
Rule 10.4: “No undue prominence may be given in any programme to a product 

or service”.  
 
Response  
 
Ahlebait TV said the programme was not sponsored by Charles Edward College but 
said the caption was included by mistake as the result of an error by a trainee 
member of staff. The broadcaster said this individual had been suspended and that 
the programme had also been suspended. The broadcaster apologised for this 
mistake and assured Ofcom that such an incident would not happen again.  
 
Ahlebait TV said the reference to Denning Solicitors was included only as a factual 
credit to name the firm the presenters worked for. The broadcaster said it had no 
commercial arrangement with either Denning Solicitors or Charles Edward College.  
 
Decision 
 
One of the fundamental principles underpinning Section Ten (Commercial 
References and Other Matters) is to ensure that the broadcaster maintains 
independent editorial control over programme content, and that programmes are not 
distorted for commercial purposes.  
 
Ofcom noted that Ahlebait TV admitted that the reference to Charles Edward College 
was made in error by a trainee member of staff. There was no valid basis to mention 
the college, as it did not appear to be connected to the programme in any way. 

                                            
1
 The (September 2010) Code that was in force at the time of the broadcast. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 7 

Without any editorial justification for the reference, and in view of the implication that 
the college had sponsored the programme, Ofcom concluded that this reference 
amounted to a promotion for the college, in breach of Rule 10.3. The fact this caption 
was on screen throughout the programme made the reference unduly prominent and 
in breach of Rule 10.4.  
 
In relation to the reference within the caption to the legal firm with which both of the 
programme’s hosts were associated, Ofcom accepts that such credits can assist in 
identifying a presenter or guest’s experience and profession. However such 
references must be appropriately limited and brief. In this case, however, the visual 
reference to Denning Solicitors appeared on-screen throughout the programme and 
was therefore unduly prominent, in breach of Rule 10.4.  
 
Breaches of Rules 10.3 and 10.4 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 

8 

Resolved 
  

Leah Smith Drive Time 
Somer Valley FM, 1 December 2010, 15:50 
 

 
Introduction  
 
Somer Valley FM is a community radio station serving the communities in and 
around Midsomer Norton and Radstock in north east Somerset. Output is presented 
by volunteers. The licence is held by Somer Valley Community Radio Ltd (“Somer 
Valley”). 
 
Ofcom received a complaint that a song played on the station included the word 
“motherfucker”. The listener felt such language was unacceptable at a time when 
children would be likely to be listening on their way home from school.  
 
Ofcom asked Somer Valley for its comments under Rule 1.14 of the Code which 
states:  
 

“The most offensive language must not be broadcast.... when children are 
particularly likely to be listening (in the case of radio).”  

 
 
Response  
 
Somer Valley apologised “unreservedly” for any offence caused to listeners by the 
inclusion of this language and fully accepted the broadcast of the material was at 
odds with the Code.  
 
The broadcaster said the track, “Do It Like A Dude” by Jessie J was requested by a 
young listener and played out. Somer Valley said the song should not have been on 
its music system in unedited form. It said this music system is intended for schools 
and community radio stations and highlights songs that contain explicit content with 
an advisory warning. Somer Valley said only a limited number of personnel at the 
station have access to this system or are allowed to load songs onto the station’s 
music library. However, the broadcaster said that, on this occasion, a volunteer who 
was aware the correct procedure was not being followed (and who has since left the 
station) accessed the station’s music library and downloaded the track into it. Since 
the incident, the station said only one computer now has access to the music library 
and that this is closely monitored.  
 
Somer Valley said that, after the offensive language was aired, the song was faded 
out and replaced with another track before the presenter apologised. 
 
Somer Valley said it “deeply regretted” the language was broadcast, given the 
station’s links to primary and secondary schools in the area, and that further 
compliance training has been given to volunteers at the station to ensure such an 
incident is not repeated.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 9 

Decision  
 
Ofcom research on offensive language1 clearly notes that the word “fuck” and its 
derivatives are considered by audiences to be very offensive. Such language is 
unacceptable when children are likely to be listening and the inclusion of the word 
“motherfucker” is clearly at odds with the requirements of Rule 1.14.  
 
We note the compliance procedures in place at the station at the time of the incident 
to avoid such language were not adhered to, which resulted in the track being played 
out unedited at a time when children were likely to be listening. 
 
However, Ofcom took into account that an apology was broadcast, and the station 
has a good compliance record. We also welcome the measures introduced to avoid 
any recurrence in the future. Given all of these circumstances, Ofcom considers this 
matter resolved.  
 
Resolved 

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010 

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf) 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 

10 

Broadcast Licence Condition cases 
 

In Breach 
 

Breach of Licence Condition 
Brick FM 
 

 
Introduction 
 

Brick FM is a community radio station providing a service for the people of St 
Boswells, Newton St Boswells and the surrounding area in the Scottish Borders. It 
has been on air since January 2008 and the output is presented by volunteers. The 
licence is held by Brick FM Ltd. 
 

The station’s licence includes as an annex a ‘key commitments’ document which sets 
out what the radio station is required to broadcast (which is based on the promises 
made by the station in its original application for the licence).  
 

We have had some concerns regarding the output broadcast on Brick FM following a 
complaint from a listener, and have been corresponding with the station over an 
extended period of time.  
 

In order to assess the delivery of the station’s key commitments we asked Brick FM 
Ltd on 27 April 2010 to provide us with recordings spanning four specified days with 
a request that specific key commitments be signposted. Some limited analysis of the 
recordings and signposting information was provided by the licensee but it was 
inadequate to enable us to properly assess whether the station was delivering 
against its key commitments. 
 

On 20 August 2010 we again wrote to Brick FM Ltd indicating that further content 
sampling was required on the basis that we had not been able to verify from the 
information previously supplied that the station’s output was delivering against the 
key commitments we had specified. In recognition that the information we required 
would take some time to put together we gave the licensee a full calendar month to 
comply, i.e. by 20 September 2010. 
 

On 10 September 2010 we were informed by the licensee that the studio had 
suffered a direct lightning strike which had damaged recording equipment. Brick FM 
Ltd was given a further deadline (1 November 2010) by which to provide us with the 
required recordings and information. On 3 November we received eight discs from 
Brick FM Ltd containing recordings of output broadcast on Brick FM. However, no 
supplementary information was provided signposting the specific key commitment 
delivery or indeed the dates or times of broadcast. As this information was material to 
us to determine whether Brick FM Ltd was delivering against its key commitments, 
we returned the discs to the licensee and asked that the recordings be re-submitted 
labelled with the supplementary information required. 
 

Subsequently, the licensee informed us that the recordings and information we 
requested on 3 November had been sent to us on 13 December 2010. However, six 
weeks later, we still had not received this information. Brick FM Ltd failed to provide 
the requested recordings and supplementary information after being reminded by 
Ofcom that we still required them. We therefore asked the licensee for its comments 
with regard to Licence Condition 8(2)(b) contained in Part 2 of the Schedule of the 
licence which states: 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 11 

“The Licensee shall: 
 

8 (2) (a) make and retain, for a period of 42 days from the date of its 
inclusion therein, a recording of every programme included in the 
Licensed Service together with regular time reference checks.” 

 

(b) at the request of Ofcom forthwith produce to Ofcom any such 
recording for examination and reproduction.” 

 

Furthermore, after numerous reminders by Ofcom, the broadcaster failed to provide 
the information required and requested by Ofcom concerning our investigations into 
the delivery of the station’s key commitments. We therefore asked for its comments 
with regards to Licence Condition 9(1)(d) which states: 
 

“The Licensee shall: 
 

9 (1) (d) [provide] such information as Ofcom may reasonably require for 
the purpose of determining the extent to which the Licensee is 
providing the Licensed Service to meet the objectives and 
commitments specified in the Community Radio Order 2004” 

 

Response 
 

The licensee said that “we make and retain for a period of 42 days a recording of 
output. Only on certain occasions do we give time and date, as the format of our 
station required the shows to repeat at different hours on different days by the 
request of Brick FM listeners on a 24 hour basis. At the request of Ofcom we have 
produced to Ofcom recordings for examination and reproduction.” 
 

Brick FM Ltd added that it had “provided such information, for the purpose of 
determining the objectives and commitments specfice [sic] in the community radio 
order 2004. We have responded and fulfilled our agreement to the best of our 
abilities. Brick FM Ltrd [sic] has complied with the licence obligations referred to in 
respect of the matters outlined and therefore we believe [we] are not in breach of its 
licence.” 
 

Decision 
 

Ofcom notes that Brick FM Ltd has provided recordings in the past, including a DVD 
in January 2011. However, these were inadequately labelled and output was not 
described or sign-posted, or even dated. The DVD received on 7 January 2011 still 
did not meet the requirements of what we asked for. In addition, we still have not 
received the recordings and information that the licensee says was posted on 13 
December 2010.  
 

By failing to provide the recordings of output and the other information we have 
requested we have not been able to assess whether the licensee is delivering 
against its key commitments, which form part of its licence. Therefore we have not 
been able to reach a decision on the licensee’s compliance in this regard. 
 

The failure by Brick FM Ltd. to supply the recording in this instance is a serious and 
significant breach of Condition 8(2) of its licence to broadcast and should there be 
any similar contraventions, Ofcom will consider further regulatory action. 
 

Breach of Licence Condition 8(2) and 9(1) contained in Part 2 of the Schedule 
to the community radio licence held by Brick FM Ltd (licence number CR135) 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 

12 

In Breach 
 

Breach of Licence Condition 
OnFM 
 

 
Introduction 
 
OnFM is a community radio station providing a service for the people of 
Hammersmith, west London, and has a particular focus on serving the local Irish 
community as well as other ethnic groups. It has been broadcasting since May 2008 
and the output is presented by volunteers. The licence is held by OnFM Ltd. 
 
The station’s licence includes as an annex a ‘key commitments’ document which sets 
out what the radio station is required to broadcast (which is based on the promises 
made by the station in its original application for the licence). In the programming 
section it says that “daytime output overall will typically comprise 40% music and 
60% speech” and “by the end of the first 12 months on air, the service will typically be 
live, for at least 8 hours per day”. 
 
On 17 November 2010 Ofcom received a complaint regarding the amount of live 
output and the proportion of speech programming broadcast on the station, alleging 
that the station was not meeting its live broadcasting and speech programming 
requirements. Accordingly, Ofcom wrote to the licensee, OnFM Ltd, to ask whether it 
was complying with its key commitment to broadcast 60% speech and to provide at 
least eight hours live programming per day. At the same time we requested 
recordings covering two days of output in a specified week which we monitored to 
ascertain the level of key commitment delivery.  
 
The licensee did not provide comments on the allegations regarding its key 
commitment delivery on live output and speech programming. Ofcom’s analysis of 
the output provided by the station indicated that OnFM was not delivering against its 
live output remit and its promise to broadcast 60% speech programming during the 
day. On this basis, Ofcom again wrote to the licensee to ask how it considered its 
output complied with the licence condition relating to key commitments delivery. 
Condition 2(4), contained in Part 2 of the Schedule to the licence, states that:  
 

“The Licensee shall ensure that the Licensed Service1 accords with the 
proposals set out in the Annex so as to maintain the character of the Licensed 
Service throughout the licence period.” 

 
Response 
 
The licensee said that it agreed that during the period monitored “we were not able to 
meet the target of eight hours of live shows and sustain our original undertaking to 
supply 60 per cent speech between 8am and 8pm.” 
 
The licensee said that “OnFM’s fulfilment of its promise to deliver a high standard of 
speech broadcasting throughout the daytime output is well within the current team’s 
capabilities.”  
 

                                            
1
 The service that the station is licensed to provide, as described in its ‘key commitments’. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 13 

In addition the licensee has indicated that it intends to apply to Ofcom to amend its 
key commitments. This will be considered separately. 
 
Decision 
 
By failing to provide the required live output of eight hours per day and 60% speech 
in daytime programming, OnFM Ltd was not providing the service as described in its 
key commitments, and therefore is in breach of the licence condition referred to 
above. Ofcom has therefore formally recorded this breach by OnFM Ltd.  
 
Community radio stations are, under the terms of The Community Radio Order 2004, 
defined as local radio stations provided primarily for the good of members of the 
public or for a particular community, rather than primarily for commercial reasons. 
They are also required to deliver social gain, be run on a not-for-profit basis, involve 
members of their target communities and be accountable to the communities they 
serve.  
 
Any organisation applying for a community radio licence is required to set out 
proposals as to how it will meet these various statutory requirements. If it is awarded 
a licence, its proposals are then included in the licence so as to ensure their 
continued delivery. As referred to above this part of a community radio station's 
licence is known as the 'key commitments', and it is designed to ensure that each 
community radio station continues to provide the service for which it has been 
licensed.  
 
Breach of Licence Condition 2(4) in Part 2 of the Schedule to the community 
radio licence held by OnFM Ltd (licence number CR074)



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 

14 

Fairness and Privacy Cases 
 

Upheld 
 

Complaint by Mr Meredydd Hughes 
ITV News, ITV1, 21 January 2010 
 

 
Summary: Ofcom has upheld this complaint of unfair treatment in the programme as 
broadcast. 
 
On 21 January 2010, ITV News included an item which followed up on a story 
reported in two programmes earlier in the month entitled “The Truth About ASBOs”. 
The original reports had focused on the allegations of anti-social behaviour made by 
the neighbours about one particular family in Doncaster who had a total of four Anti-
Social Behaviour Orders (“ASBOs”) between them and had included interview 
footage of Mr Meredydd Hughes, the Chief Constable of South Yorkshire Police, who 
was questioned about anti-social behaviour and whether the police had enough 
powers to deal with the problem.  
 
The report broadcast on 21 January 2010 included an extract of interview footage of 
Mr Hughes that had been used in one of the earlier programmes. It also included a 
pre-recorded interview between programme’s presenter and the then Prime Minister, 
Gordon Brown, about anti-social behaviour and, in particular, Mr Hughes’ comments. 
 
Mr Hughes complained that he was unfairly treated in the programme as broadcast. 
 
In summary, Ofcom found as follows: 
 

 Ofcom considered that although Mr Hughes’ edited comments included in the 
report were not formed from two separate responses, the extracted comments 
that were included in the programme were used out of the context in which they 
were given and in a manner that was unfair to Mr Hughes.  

 

 Ofcom considered that the presenter’s comments that Mr Hughes was 
“shrugging” off the problem of anti-social behaviour and that he appeared not to 
understand the seriousness of the problem and the programme’s failure to reflect 
Mr Hughes’ views adequately resulted in Mr Hughes being portrayed unfairly in 
the programme. 

 
Introduction 
 
On 21 January 2010, ITV1 broadcast two editions of its evening news programme 
(broadcast at 18:30 and 22:00 hours), ITV News. This followed up on a story in two 
earlier ITV News programmes in the month entitled “The Truth About ASBOs”1. The 
earlier programmes reported on the allegations of anti-social behaviour made about 
Mr Dean Jewell and his family by their neighbours, the Mullins and Reckless families, 
in Doncaster, South Yorkshire. At the time of the broadcasts, the Jewell family had a 
total of four ASBOs between them. The second of these earlier reports (broadcast on 
5 January 2010) included interview footage of Mr Meredydd Hughes, the Chief 
Constable of South Yorkshire Police, who was questioned about anti-social 

                                            
1
 Anti-social behaviour orders (ASBOs) are court orders which forbid specific threatening or 

intimidating actions.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 15 

behaviour (with particular reference to the Jewell family) and whether the police had 
enough powers to deal with the problem.  
 
The report broadcast on 21 January 2010 summarised the content of the earlier 
reports concerning the Jewell family and the programme’s reporter stated: 
 

“After seeing the attitude of the Jewells, I asked the Chief Constable of South 
Yorkshire Police how seriously he is taking anti-social behaviour.” 

 
Immediately following this comment, an extract of interview footage of Mr Hughes’ 
(filmed for and included in an earlier programme) was shown in which he said: 
 

“let’s keep it in perspective, no one’s being murdered, no one’s being 
assaulted, no one’s being robbed. In this case, we have neighbours who have 
to get along and we’ll do our best to sort it out.”  

 
The report also included a pre-recorded interview between the programme’s 
presenter and the then Prime Minister, Gordon Brown, who was visiting a family 
intervention scheme centre in Stevenage2. After an initial question and response, the 
presenter asked: 
 

Presenter: “Let me put something specific to you...Meredydd Hughes, 
Chief Constable of South Yorkshire Police, said to Stephen 
Douglas [the programme’s reporter] in our reports ‘no one’s 
being killed, assaulted or robbed’. But you’ve just said, people 
like Fiona Pilkington3 are taking their own lives...”. 

 
Gordon Brown responded by talking about the importance of intervention and the 
family intervention centres which the then Government planned to set up throughout 
the country. The following exchange then took place: 
 

Presenter:  “Do you think Meredydd Hughes was wrong when he said ‘look 
no one’s being killed, there’s no serious criminal offence being 
committed here these are civil disorders”. 

 
Gordon Brown: “these civil disorders as stated by that person have to be taken 

seriously and treated in the way we are doing”. 
 
Presenter: “But he’s not, he’s shrugging them off Prime Minister. He said 

to Stephen Douglas, you know life is like that, people have got 
to learn to live together. You yourself have admitted in this 
conversation to me it’s a lot worse than that, but you have got 
a Chief Constable who doesn’t seem to get it”. 

 
Gordon Brown: “Yes, if a Chief Constable doesn’t get it, I’m getting it and I am 

understanding the problem. There are people who make lives 
of others a misery and that’s a problem”. 

 
Mr Hughes complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme as 
broadcast.  

                                            
2
 The Family Intervention Scheme is a Government funded programme set up to give 

“difficult” families support in the community. 
3
 In 2007, Fiona Pilkington killed her daughter who had severe learning difficulties and 

committed suicide after suffering years of torment and abuse in her local community. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 16 

 
The Complaint 
 
Mr Hughes’ case 
 
In summary, Mr Hughes complained that: 
 
a) He was portrayed unfairly in the programme as broadcast in that: 

 
i) His contribution was edited unfairly.  

 
Mr Hughes said that the report edited his answers to separate questions to 
form one response. He said that the second part of this edited answer, in 
which he referred to “no one being murdered” etc, was used out of context. 

 
ii) The presenter wrongly and unfairly characterised him and his views in the 

continued questions to Gordon Brown.  
 
Mr Hughes said that the presenter’s questions alleged that he was 
incompetent and, in specifically naming him, amounted to a personal attack. 
Mr Hughes said that the presenter completely misquoted him when he said 
Mr Hughes had commented that “there is no serious criminal offence being 
committed here, these are civil disorders”. Mr Hughes also said that the 
presenter said that he was “shrugging them off” and that “you know life is like 
that, people have got to learn to live together”.  
 
In the interview with Gordon Brown, Mr Hughes said that the presenter failed 
to explain that the families concerned have a police officer dedicated to them 
and that his officers had responded over 100 times to incidents in that area. 
Mr Hughes said that the presenter stated that he was a “Chief Constable who 
doesn’t seem to get it”, which finally brought the reaction he had been 
seeking from Gordon Brown.  
 

b) He was not given an opportunity to respond. 
 

Mr Hughes said that he was unaware that the report broadcast on 21 January 
2010 was to be broadcast and that he was not given the opportunity to respond 
to any comments made in it. Mr Hughes said that he believed that the report was 
a slight against him and portrayed him as uncaring, unfeeling and negative 
towards dealing with incidents of anti-social behaviour. 
 

The Broadcaster’s case 
 
In summary, ITV Broadcasting Limited (“ITV”) responded to Mr Hughes’ complaint as 
follows: 

 
a) In response to the complaint that Mr Hughes was portrayed unfairly in that his 

contribution was edited unfairly in the programme as broadcast, ITV said that: 
 

i) & ii) It did not accept that Mr Hughes’ interview was unfairly edited in the report 
nor that he was unfairly characterised by the presenter. ITV said that the 
report included excerpts from the original report, including the statement by 
Mr Hughes that the police had “powers coming out of their ears...” and that 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 17 

they had “investigated 111 offences...”. In this way, ITV said that the views 
expressed by Mr Hughes were fairly summarised.  

 
ITV also said that the presenter highlighted the fact that what Mr Hughes had 
said in interview was controversial: despite four ASBOs, a criminal conviction 
and 111 complaints from neighbours of the Jewell family about the problems 
caused by them and their associates were continuing and were causing 
distress to those targeted. ITV said that while it was not murder, assault or 
robbery, the anti-social behaviour was still serious for the individuals 
concerned and the system seemed to be unable to prevent the problem 
continuing. ITV said that the programme’s presenter was entitled to put the 
scenario and Mr Hughes’ comments to Gordon Brown for his reaction.  

 
b) In response to Mr Hughes’ complaint that he was not given an opportunity to 

respond, ITV said that this was an interview with Gordon Brown and it focused on 
what he had to say on the issue of anti-social behaviour. It said that Mr Hughes’ 
response that had already been given to the programme makers formed part of 
that discussion. ITV said that, in these circumstances, it was not appropriate to 
seek Mr Hughes’ response to his own comments or Gordon Brown’s reaction to 
them. 

 
Decision 

 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons both from unfair treatment in programmes included in such 
services and unwarranted infringements of privacy resulting from activities carried on 
for the purposes of such programmes. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
  
In reaching its decision, Ofcom considered all the relevant material provided by both 
parties. This included a recording of the programme as broadcast, a transcript of it 
and written submissions from both parties. It also examined the unedited footage of 
Mr Hughes’ interview and read a transcript of it.  
 
When considering complaints of unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 
broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or 
unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of the Code. 
Ofcom had regard to Rule 7.1 when reaching its decisions on the individual heads of 
complaint detailed below. 

 
a) Ofcom considered Mr Hughes’ complaint that he was portrayed unfairly in the 

programme as broadcast in that his contribution was edited unfairly. 
 

In considering this head of complaint, Ofcom had regard to Practice 7.9 of the 
Code which states that broadcasters should take reasonable care to satisfy 
themselves that material facts have not been presented, disregarded or omitted 
in a way that is unfair to an individual or organisation. It also had regard to 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 18 

Practice 7.6 of the Code which state that when a programme is edited, 
contributions should be represented fairly. 

 
i) Ofcom first considered Mr Hughes’ complaint that his answers to two 

questions were edited together to form one response and then the second 
part of the edited answer was used out of context.  

 
Ofcom noted the edited response of Mr Hughes included in the programme 
as broadcast and the preceding commentary by the programme’s reporter: 

 
Reporter:  “...I asked the Chief Constable of South Yorkshire Police 

how seriously he is taking anti-social behaviour?”. 
 
Mr Hughes: “Let’s keep it in perspective, no one’s being murdered, no 

one’s being assaulted, no one’s being robbed. In this case, 
we have neighbours who have to get along and we’ll do our 
best to sort it out”. 

 
Ofcom noted that ITV’s statement was incorrect in stating the that programme 
broadcast on 21 January 2010 had included excerpts from Mr Hughes’ 
interview in which he stated that his police officers “had powers [to deal with 
anti social behaviour] coming out of our ears” and that “we’ve investigated 
111 offences [in relation to complaints about the Jewell family]”. These 
comments had been included in the earlier report broadcast on 5 January 
2010. 
 
Ofcom also examined the full unedited footage of Mr Hughes’ interview to 
assess whether ITV News had taken the quote from Mr Hughes out of context 
and treated the complainant unfairly as alleged. In particular, it took note of 
the following exchange between the reporter and Mr Hughes: 

 
Reporter: “If you’re saying you can’t move people out of their home, 

what is the solution? Do you need more powers?” 
 
Mr Hughes: “We have powers coming out of our ears. We have officers 

who are working non stop who investigated 111 offences or 
matters of anti social behaviour in that area and dealt with 
it effectively and you have taken one small example and 
somehow said it shows the whole system breaking down. It 
is not breaking down. This is not a terribly bad community”. 

 
Approximately five minutes after this response, Ofcom noted the following 
exchange: 

 
Reporter: “Is that a big problem for the force in dealing with 

something like that [i.e. anti social behaviour]? It must be, it 
sounds incredibly difficult to deal with, to police itself?” 

 
Mr Hughes: “South Yorkshire Police gets over a million calls every year 

for policing purposes we are the social services of last 
resort. Two thirds of a police force’s work is nothing to do 
with crime so set it against that context, anti-social 
behaviour is important to us but frankly I would far rather 
that people were calling us because people were glaring at 
them and people calling us because of name calling than 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 19 

the other forces where I work where they are calling us 
because their children are being robbed on their way to 
school or their children are at risk of being knocked down 
because of difficult road conditions. Anti-social behaviour is 
important repeated anti social behaviour is difficult and 
needs tackling but we are not going to solve problems 
exclusively by the law alone. Sometimes the problems take 
a long time to sort out but let’s keep it in perspective, 
nobody is being murdered nobody is being assaulted, 
nobody is being robbed. In this case we have neighbours 
who have to get along and we will do our best to sort it 
out”. 

 
Ofcom recognises that programme makers can quite legitimately select and 
edit material from interview footage for inclusion in a programme. This is an 
editorial decision and, in Ofcom’s view, it would be unreasonable for an 
individual to expect a broadcaster to cede editorial control or to include 
footage of their contribution in full. However, broadcasters must ensure that 
when editing they do so in a manner that it fair.  
 
In this case, Mr Hughes’ contribution was edited and summarised. Ofcom 
considered that although the programme makers decided not to present Mr 
Hughes’ responses to the reporter’s questions in their entirety, the comments 
that were included in the programme were not comprised of his responses to 
two different questions – as alleged in the complaint. It was clear to Ofcom 
from the unedited footage of Mr Hughes’ interview that the comments 
included in the broadcast derived from the last two sentences of a single 
response to one of the reporter’s questions to him. 
 
However, Ofcom considered that Mr Hughes’ response as presented in the 
report was taken out of context and on this occasion failed to adequately 
convey the full message that Mr Hughes had said in interview. While Ofcom 
noted that Mr Hughes’ concluded his response in interview with his view that 
anti-social behaviour must be kept in perspective with more serious criminal 
offences, his comments had been made in the context of his wider view of the 
position of the police in responding to anti-social behaviour, which he stated, 
unequivocally, was important. Further, his comments that “Let’s keep it [anti-
social behaviour] in perspective, no-one’s been murdered”, must be 
considered in the context of the whole interview. It was clear to Ofcom that Mr 
Hughes was not dismissing anti-social behaviour as unimportant (as implied 
by the programme overall). In fact, he was indicating that while anti-social 
behaviour was important and needed tackling, he would rather be dealing 
with anti-social behaviour than even more serious crimes like murder or 
robbery. 
  
The selected extract of Mr Hughes’ interview also has to be seen in light that 
he said that the police had been working “non stop” and had attended over 
100 incidents in the area where the Jewell family lived and his view that the 
issue of anti-social behaviour was important and repeated anti-social 
behaviour needed to be tackled. In Ofcom’s view, these comments were 
integral to Mr Hughes’ response to how seriously the police took anti-social 
behaviour and their efforts in dealing with it. Therefore, Ofcom considered 
that the programme makers’ failure to fairly represent these comments and 
only to rely on the limited extract in the programme as broadcast resulted in 
Mr Hughes’ comments being used out of the full context in which they were 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 20 

given in interview. Ofcom concluded therefore that to present Mr Hughes’ 
comments out of the context in which they were given resulted in unfairness 
to him. 

 
ii) Ofcom went on to consider Mr Hughes’ complaint that he was portrayed 

unfairly in that the presenter wrongly and unfairly characterised him and his 
views when interviewing Gordon Brown.   

 
In assessing this head of complaint, Ofcom again had regard to Practice 7.9 
of the Code which is already provided in Head a) i) of the Decision above. 
 
Ofcom considered the presenter’s comments made during the pre-recorded 
interview with Gordon Brown had the potential to unfairly characterise Mr 
Hughes and his views. 
 
Ofcom recognised the broadcaster’s right to freedom of expression and its 
role in encouraging debate and the exchange of views on topics of public 
interest, and it recognised that anti-social behaviour was undoubtedly one 
such topic. However, with this right came the responsibility for the 
broadcaster to ensure that material facts are not presented, omitted or 
disregarded in a way that creates unfairness to an individual or organisation.  
 
Ofcom noted that the presenter’s interview with Gordon Brown had followed 
almost immediately after footage of Mr Hughes’ edited interview (as set out in 
Head a) i) of the Decision above). Ofcom took particular notice of the 
following exchange between the presenter and Gordon Brown during the 
interview: 

 
Gordon Brown: “these civil disorders as stated by that person have to be 

taken seriously and treated in the way we are doing”. 
 
Presenter: “But he’s not, he’s shrugging them off Prime Minister. He 

said to Stephen Douglas [ITV News reporter], you know life 
is like that, people have got to learn to live together. You 
yourself have admitted in this conversation to me it’s a lot 
worse than that, but you have got a Chief Constable who 
doesn’t seem to get it”. 

 
Ofcom considered that the presenter’s comments amounted to an 
unequivocal statement of fact that Mr Hughes was not taking “civil disorders” 
(which Ofcom understood to refer to anti-social behaviour) seriously, that his 
attitude towards the problem was dismissive, and that he did not appear to 
understand that anti-social behaviour was a serious problem.  
 
Ofcom took the view that the response made by Mr Hughes in the unedited 
interview footage made it clear that he appreciated the problems caused by 
anti-social behaviour and especially repeated anti-social behaviour and that 
his police officers had responded to over a hundred incidents in the area. It 
was also clear to Ofcom from the interview footage that, in his position as a 
Chief Constable, Mr Hughes understood the limitations that ASBOs and other 
punitive measures had in situations such as those experienced by the 
neighbours of the Jewell family and that while anti-social behaviour is a 
problem, it had to be kept in perspective in as much no one was being the 
victim of serious criminal offences. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 21 

Ofcom considered that the programme failed to represent adequately Mr 
Hughes’ appreciation of the problems caused by anti-social behaviour and his 
understanding of the effect such behaviour had on those targeted and what 
action his police officers had taken in the particular case highlighted in the 
programme. As stated above, It was clear to Ofcom that Mr Hughes was not 
dismissing anti-social behaviour as unimportant (as implied by the 
programme overall). In fact, he was indicating that while anti-social behaviour 
was important and needed tackling, he would rather be dealing with anti-
social behaviour than even more serious crimes like murder or robbery. 
  
Ofcom considered that to have included the presenter’s unequivocal 
statement that Mr Hughes was simply “shrugging them off” without reflecting 
Mr Hughes’ views (which were already known to the broadcaster) adequately 
in programme had the potential to mislead viewers as to Mr Hughes’ views on 
anti-social behaviour and for him to be perceived as being dismissive. This, 
Ofcom concluded, resulted in Mr Hughes being portrayed unfairly in the 
programme as broadcast. 

 
b) Ofcom considered Mr Hughes’ complaint that he was not given an opportunity to 

respond to comments made about him in the programme.  
 

Normally, when considering a complaint of this nature, Ofcom would have regard 
to Practice 7.11 of the Code which states that “if a programme alleges 
wrongdoing or incompetence or makes other series allegations, those concerned 
should normally be given an appropriate and timely opportunity to respond”. 
However, it clear from the preceding Decisions in Heads a) i) and ii) above, that 
the broadcaster already had Mr Hughes’ comments in relation to anti-social 
behaviour, the problems it caused and the measures the police were taking to 
tackle such behaviour. The broadcaster was therefore in a position to present Mr 
Hughes’ views on the issue without needing to give him a specific opportunity to 
respond. 
 
As already concluded in Heads a) i) and ii) of the Decision above, Ofcom found 
that the broadcaster had failed to ensure that Mr Hughes’ views were fairly 
presented in the programme as broadcast and that this resulted in portraying him 
unfairly.  

 
Accordingly, Ofcom has upheld this complaint of unfair treatment in the 
programme as broadcast. 
 
Ofcom has also directed ITV to broadcast a summary of its adjudication. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 

22 

Not Upheld 
 

Complaint by Mr Meredydd Hughes 
ITV News, ITV1, 5 January 2010 
 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment in the 
programme as broadcast. 
 
On 5 January 2010, ITV News reported on allegations that members of one family 
were responsible for a series of incidents of anti-social behaviour in a particular 
neighbourhood of Doncaster. Part of the report included interview footage of Mr 
Meredydd Hughes, the Chief Constable of South Yorkshire Police, who was 
questioned on the effectiveness of Anti-Social Behaviour Orders (“ASBOs”) and 
whether the powers that were available to police officers in dealing with anti-social 
behaviour were adequate. 
 
Mr Hughes complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme as 
broadcast. 
 
In summary, Ofcom found the following: 
 

 Mr Hughes was not misled about the nature and purpose of the programme and 
that he had given his “informed consent” to participating. There was no unfairness 
to Mr Hughes in this regard. 

 

 Mr Hughes’ contribution was not used out of context and that the edited footage 
of the interview included in the programme did not portray him unfairly. 

 

 The broadcaster exercised its editorial judgement in not including Mr Hughes’ 
comments on the wider issues relating to how South Yorkshire Police tackled 
anti-social behaviour and did so in a way that was not unfair to him.  

 
Introduction 
 
On 5 January 2010, ITV1 broadcast its news programmes, ITV News, at 18:30 and 
22:00 hours. These featured the second of a two-part report entitled “The Truth 
About ASBOs”1. The report focused on the allegations of anti-social behaviour about 
Mr Dean Jewell and his family by their neighbours, the Mullins and Reckless families, 
who lived in Doncaster, South Yorkshire. The report said that Mr Jewell and his 
family had a total of four ASBOs between them. The first part of the report broadcast 
on 4 January 2010 looked at the experience of anti-social behaviour that members of 
the Mullins and Reckless families claimed that they had endured and included CCTV 
footage of unidentified persons throwing objects at their houses and calling them 
offensive names.  
 
The second part of the report broadcast on 5 January 2010 included footage of Mr 
Jewell being interviewed by a reporter who put to him the allegations made by his 
neighbours about him and his family’s behaviour. Immediately following this footage, 
the commentary stated: 
 

                                            
1
 Anti-Social Behaviour Orders (ASBOs) are court orders which contain conditions that 

prohibit an offender from specific anti-social acts or entering into defined areas. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 23 

“It’s clear that the Jewell’s didn’t care about being issued with ASBOs so we’ve 
travelled to Sheffield to ask the Chief Constable of the South Yorkshire Police 
how seriously he is taking anti-social behaviour. After the death of Fiona 
Pilkington2, he pledged to identify vulnerable people and make sure they’re not 
slipping through the net”. 

 
The report then went on to show footage from an interview with Mr Meredydd 
Hughes, the Chief Constable of South Yorkshire Police. During the interview, the 
following exchange took place between the reporter and Mr Hughes: 
 

Reporter: “A lot of people we’ve spoken to say they think that ASBOs  
 haven’t had any effect”. 
 
Mr Hughes: “The ASBOs, statistically and genuinely and in every single regard 

have had an effect in this particular case”. 
 
Reporter: “What is the solution then if you’re saying that you can’t move 

people out of their home what’s the solution? Do you need more 
powers?” 

 
Mr Hughes: “We have powers coming out of our ears. We have officers 

working non-stop. We’ve investigated 111 offences or matters of 
anti-social behaviour in that area and dealt with it effectively...But 
let’s keep it in perspective, no one’s being murdered, no one’s 
being assaulted, no one’s being robbed. In this case, we have 
neighbours who have to get along and we’ll do our best to sort it 
out”. 
 

Reporter: “Do you understand, it might seem low-level crime, name-calling, 
things like that, but it’s the kind of thing that runs people down”. 

 
Mr Hughes: “I understand that, please see my previous answer”. 

 
The report concluded with the reporter summing up the experience of anti-social 
behaviour that the programme makers had witnessed during their time spent filming 
and the effect it had on those targeted. 
 
Mr Hughes complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme as 
broadcast.  
 
The Complaint 
 
In summary, Mr Hughes complained that he was treated unfairly in the programme 
as broadcast in that: 
 
a) He was misled as to the nature and purpose of the programme.  

 
i) In particular, Mr Hughes said that he had wanted to give a live interview but 

had agreed to a pre-recorded interview based on the details provided by the 
programme makers. He said that he was unaware that the programme 
makers had spent three weeks filming in and around the street where the 
Jewell family lived and that the family would be the focus of the report. Mr 

                                            
2
 In 2007, Fiona Pilkington killed her daughter who had severe learning difficulties and 

committed suicide after suffering years of torment and abuse in her local community. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 24 

Hughes said that if he had known this prior to the interview he would have 
reconsidered agreeing to a pre-recorded interview. 

 
ii) Mr Hughes said that, before and during the interview, the programme makers 

had promised to give a longer account of the action of South Yorkshire Police, 
i.e. more than one minute. However, the interview footage broadcast only 
lasted one minute. 
 

b) He was portrayed unfairly in the programme in that: 
 

i) His contribution was edited unfairly.  
 

In particular, Mr Hughes said that the report edited his answers to separate 
questions to form one response. He said that the second part of this edited 
answer, in which he referred to “no one being murdered” etc, was used out of 
context. 

 
ii) Mr Hughes said that the report omitted to refer to information given by him in 

interview about the action taken by South Yorkshire Police to tackle the 
issues highlighted in the report. His contribution was therefore not 
represented fairly. 

 
The Broadcaster’s case 

 
In summary, ITV Broadcasting Limited (“ITV”) responded to Mr Hughes’ complaint of 
unfair treatment in the programme as broadcast as follows: 
 
a) In response to the complaint that Mr Hughes was misled about the nature and 

purpose of the programme, ITV said that as Chief Constable of South Yorkshire 
Police, Mr Hughes was a significant public figure who held a significant public 
office. It said that a person in such a position would be experienced in handling 
media interviews in a professional manner.  

 
i) ITV said that it was apparent from the email exchange that took place 

between the programme makers and the Communications Office of South 
Yorkshire Police (“Communications Office”) prior to the interview that both Mr 
Hughes and his Communications Office were fully briefed in good time about 
the area and range of issues likely to be raised and that they had every 
opportunity to carry out enquiries and to consider their position. ITV said that 
this was something that they clearly did as it was clear, not only from the 
email exchange, but also from the unedited footage of the interview itself, that 
Mr Hughes was not only aware that the news item would deal with the issue 
of the Jewell family and their neighbours, but that he was very well appraised 
of the facts on even the finest of detail in that respect. 

 
In response to Mr Hughes’ assertion that he had not appreciated that the 
programme makers had spent time with the Reckless and Mullins families, 
ITV said that it can be seen from the email exchange that Mr Hughes’ 
Communications Office had been made aware of the fact that the programme 
makers had spent time with the Mullins family. ITV said that there was nothing 
misleading or unfair to Mr Hughes in this respect: he knew what the interview 
and the report was to be about and was fully and properly prepared for it. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 25 

ii) In response to the complaint that Mr Hughes was unfairly misled in that he 
was promised that there would be more than a minute broadcast of his 
interview, ITV said that this was not the case. ITV said that the programme 
makers had visited Mr Hughes at his offices on 29 December 2009 and that 
he was accompanied by a communications officer who had organised the 
interview. During the interview, ITV said that the reporter did not significantly 
deviate from the areas of questioning that Mr Hughes and his 
Communications Office had been given advance notice. Although it was true 
that at all times it was likely that ITV News would include some of Mr Hughes’ 
comments in the final report, ITV said that no guarantees or promises were 
given in relation to the duration of what would be transmitted. It said that Mr 
Hughes’ contribution to the final report was longer than was normal in a news 
report. ITV said that it was clear that Mr Hughes was not misled in this 
respect, and that no unfairness resulted to him in relation to the duration of 
the transmitted part of his interview. 

 
b) In summary and in response to the complaint that Mr Hughes was portrayed 

unfairly in the programme, ITV said the following:  

 
i) ITV denied that Mr Hughes’ contribution was edited unfairly. It said that the 

unedited footage of Mr Hughes’ interview showed the full version of what was 
said which ranged over a period of about 35 minutes. It said that Mr Hughes 
was asked about a number of issues and that he was given a fair chance to 
answer the questions. ITV said that the reporter did not jump in or unfairly 
interrupt Mr Hughes. 

 
In relation to the allegation that the Jewell family’s ASBOs were not working, 
ITV said that Mr Hughes’ response reflected his insistence that the ASBOs 
had had their intended effect in this instance: 

 
“The ASBO’s statistically and genuinely in every regard have had an 
effect in this particular case”. 

 
In relation to whether he felt that the police should have greater powers to 
deal with anti-social behaviour in order to be able to deal with problems such 
as those posed by the Jewell family, ITV said that Mr Hughes’ response in 
interview was:  
 

“We have powers coming out of our ears. We have officers who are 
working non-stop who investigated 111 offences or matters of anti social 
behaviour in that area and dealt with it effectively and you have taken one 
small example and somehow said it shows the whole system breaking 
down. It is not breaking down. This is not a terribly bad community”. 

 
ITV said that the gist of Mr Hughes’ response insofar as it related to the 
Jewell family case was that he felt that his police officers had sufficient 
powers to deal with anti-social behaviour and that they had worked hard in 
dealing effectively with the 111 complaints they had received. Therefore, ITV 
said that what was included in the transmitted item was: 

 
“We have powers coming out of our ears. We have officers who are 
working non-stop who investigated 111 offences or matters of anti social 
behaviour in that area and dealt with it effectively”. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 26 

ITV said that the perception of the Mullins and Reckless families was that the 
police considered anti-social behaviour to be a low priority and that, as a 
result, their problems did not receive the police attention they felt they 
deserved. In interview, Mr Hughes insisted that his police officers had: 

 
“done a good job in dealing with these incidents time after time and in 
trying to bring peace and harmony to a very difficult area which has not 
had that peace for a long time in one small road”. 

 
ITV said that Mr Hughes was then asked by the reporter whether anti-social 
behaviour was an easy matter to police:  

 
Mr Hughes: “South Yorkshire Police gets over a million calls every year for 

policing purposes we are the social services of last resort. Two 
thirds of a police force’s work is nothing to do with crime so set 
it against that context, anti-social behaviour is important to us 
but frankly I would far rather that people were calling us 
because people were glaring at them and people calling us 
because of name calling than the other forces where I work 
where they are calling us because their children are being 
robbed on their way to school or their children are at risk of 
being knocked down because of difficult road conditions. Anti 
social behaviour is important, repeated anti- social behaviour is 
difficult and needs tackling but we are not going to solve 
problems exclusively by the law alone. Sometimes the 
problems take a long time to sort out but let’s keep it in 
perspective, nobody is being murdered nobody is being 
assaulted, nobody is being robbed. In this case we have 
neighbours who have to get along and we will do our best to 
sort it out”. 

 
Reporter:  “But do you understand that it might seem like low level crime 

name calling things like that but if it happens all the time it is 
the kind of thing that really runs people down and can really 
get to people”. 

 
Mr Hughes:  “I understand that, please see my previous answer”. 
 
Reporter: “Is there anything else you want to get out?” 
 
Mr Hughes: “No that’s ok”. 

 
ITV said that the report as broadcast included the following extract of the 
above dialogue: 
 
Mr Hughes: “let’s keep it in perspective, nobody is being murdered nobody 

is being assaulted, nobody is being robbed. In this case we 
have neighbours who have to get along and we will do our best 
to sort it out”. 

 
Reporter:  “Do you understand it might seem low level crime name calling 

things like that, but it’s the kind of thing that runs people down”. 
 
Mr Hughes: “I understand that, please see my previous answer”. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 27 

 
ITV said that the parts of the interview used in the broadcast did reflect fairly 
what Mr Hughes had said. It was clear from the unedited footage of the 
interview that the real thrust of his comments specific to the Jewell family 
case was that the ASBOs had worked; that the police had effectively dealt 
with numerous complaints about the Jewell family; and, that anti-social 
behaviour and general bullying through name calling and glaring were not 
serious crimes. ITV said that although the police had, in Mr Hughes’ view, 
sufficient powers to deal with anti-social behaviour, he suggested that the 
bottom line was that no-one was suffering from serious crime and that these 
were neighbours who should learn to get along with each other. ITV said that 
Mr Hughes’ comments were not taken out of context at all as they related 
specifically to the Jewell family case. ITV said that Mr Hughes’ comments 
were fairly reflected in the programme as broadcast.  
 

ii) ITV said that the report dealt largely with one case, detailing the problems 
and their effects in a specific road involving specific families. It said that Mr 
Hughes did make wider comments about the performance of South Yorkshire 
Police, but it was felt by the programme makers that these factors did not 
have a direct relevance to the focus of the report, that is the historic and 
current situation faced by the Mullins and Reckless families. Therefore, ITV 
said that it was a perfectly reasonable editorial judgement not to include his 
comments on the performance of South Yorkshire Police. 

 
Mr Hughes’ comments 

 
In summary, Mr Hughes responded to ITV’s statement as follows: 
 
a) Mr Hughes said that he was fully aware that the interview was for a news 

programme, however his communications officer had been told by the 
programme makers that his contribution would be longer than a usual interview 
because it was a special, week-long series of features. Mr Hughes said that 
although a list of 13 questions were provided by the programme makers, only 
three of these were included in the report and his answers to which totalled only 
39 seconds of airtime.  

 
Mr Hughes said that he was aware that the programme makers had spent time 
with the Mullins and Reckless families, but he was not informed until the day of 
the interview that it had been three weeks. Mr Hughes said that had he known in 
advance, he would have been more likely to request a live interview rather than a 
pre-recorded interview as the latter can be, and was, heavily edited. Given the 
length of time filming, and the total length of the broadcast, Mr Hughes said that 
he did not consider that 39 seconds represented an appropriate or fair allocation 
of time for his response to the points raised. 

 
b) Mr Hughes said that he believed that his answers to the few questions aired, from 

what had been a lengthy interview, were unfairly edited. Mr Hughes said that 
ITV’s assertion that the “real thrust” of his comments relating to the Jewell family 
case were that “the ASBOs had worked, that his police had effectively dealt with 
numerous complaints about the Jewell family...” were not the points that were 
made during the interview. Therefore, on the face of it, Mr Hughes said that what 
was broadcast was an inaccurate reporting of his views as he had expressly 
stated that a number of people, as measured by an accredited poll, are more 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 28 

confident, and that colleagues have worked hard but, and this is of considerable 
importance, “the law will not deal with all anti-social behaviour all of the time”.  

 
Mr Hughes said that his comment, “let’s keep it in perspective, nobody is being 
murdered, nobody is being assaulted, nobody is being robbed. In this case we 
have neighbours who have to get along and we will do our best to sort it out” 
which was broadcast in the programme crucially did not contain his further reply 
that, “antisocial behaviour is important, repeated antisocial behaviour is difficult 
and needs tackling but we are not going to solve problems exclusively by the law 
alone”. 
 
Mr Hughes also said that his next reply that, “I understand that, please see my 
previous answer” would have made no sense to viewers, as they would have only 
seen and heard half of that previous answer and also will not have heard the full 
context of his comment, namely that the imposition of ASBOs has effectively 
reduced the level of criminality suffered by the victims, from violent assaults to 
less violent offences.  
 
With these answers, along with others given during the full interview, Mr Hughes 
said that he was trying to put the situation into perspective. However, at no time 
did he state that anti-social behaviour was not a serious matter. Mr Hughes said 
that his comments were reported in a truncated form to infer an uncaring attitude.  
 
Mr Hughes said that he answered a question about an incident of egg pelting and 
the apparent lack of response by police. He said that he had answered this 
matter in full, stating how unpleasant such incidents were and that he told the 
reporter that the police had contacted the family just over two hours after the 
initial call. Mr Hughes also said that he had explained that arrangements were 
made for the local police officers who had been working closely with the Mullins 
family, to visit them and review the CCTV footage they had taken and that Mr 
Mullins had told the police not to bother as it was not possible to identify the 
perpetrators. None of this, Mr Hughes said, was included in the footage of his 
interview broadcast in the programme.  

 
ITV’s final statement in response 
 
In summary, ITV commented as follows: 
 
a) ITV said that a list of questions was sent in advance of the interview to Mr 

Hughes so that he was aware of the potential areas of questioning. The reporter 
had focused on these areas and Mr Hughes was not taken by surprise. ITV said 
that the selection of Mr Hughes’ responses did not misrepresent the relevant 
parts of his interview. ITV said that Mr Hughes had known that the programme 
makers had spent time with the Mullins and Reckless families. It also said that he 
was aware of the areas of questioning in advance and that it was not accepted 
that the amount of time spent by programme makers with the families was 
material to the complaint. ITV said that whether the interview was a live interview 
or a pre-recorded interview, this again was a matter of editorial judgement and 
control. Even had Mr Hughes requested a live interview, ITV said that it was 
unlikely that such a request would have been granted in these circumstances.  
 
As to the length of the contribution in the programme, ITV said that it was always 
a matter of editorial judgement and, as stated in its first statement, some of Mr 
Hughes’ comments were likely to be included in the final report, but no guarantee 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 29 

of duration was given to him. ITV said that the report was not a general piece 
about South Yorkshire Police’s reaction to anti-social behaviour, but was a report 
specifically about the events surrounding the Jewell family and their neighbours. 
ITV said that Mr Hughes may have wanted the report to be a more general 
analysis or a broader picture, but that was not what the report was about.  
 
ITV said that the general remarks made by Mr Hughes in interview were not 
relevant to the particular case under discussion. The programme makers had 
believed that that the comment “nobody is being murdered, nobody is being 
assaulted, nobody is being robbed. In this case we have neighbours who have to 
get along” was controversial, given the facts, and that it may have been 
something that a public figure might regret making with hindsight. However, ITV 
said that an individual in the senior public position that Mr Hughes held should 
expect questioning as to the appropriateness of what he had said. 

 
b) ITV said that it did not accept that Mr Hughes’ comments were unfairly edited in 

the context of the report.  
 

ITV said that the comments about the egg pelting incident made by Mr Hughes 
were reflected in the report. It was not stated that the police had done nothing 
about the incident. It said that the egg pelting incident: illustrated that it can cause 
distress and worry to those targeted; complaints were made but that the Mullins 
and Reckless families; and, the police were unable take the matter further due to 
evidential difficulties, despite a backdrop of a number of ASBOs being in place 
and complaints made over many years about the Jewell family. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  

 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
 
In reaching its decision, Ofcom considered all the relevant material provided by both 
parties. This included recordings of the programmes as broadcast, a recording of the 
unedited footage of Mr Hughes’ interview, a transcript of both the programmes and 
the unedited footage and written submissions and supporting material from both 
parties.  
 
When considering complaints of unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 
broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or 
unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of the Code. 
Ofcom had regard to Rule 7.1 when reaching its decisions on the individual heads of 
complaint detailed below. 
 
a) Ofcom first considered the complaint that Mr Hughes was misled as to the nature 

and purpose of the programme.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 30 

Ofcom also considered whether the programme makers were fair in their dealings 
with Mr Hughes as a potential contributor to the programme (as outlined in 
Practice 7.2 of the Code). In particular, it considered whether Mr Hughes gave his 
informed consent to participate in the programme, as outlined in Practice 7.3 of 
the Code which sets out that in order for a potential contributor to a programme to 
be able to make an informed decision about whether to take part, they should be 
given sufficient information about: the programme’s nature and purpose; their 
likely contribution; be informed about the areas of questioning and wherever 
possible, the nature of other likely contributions; and, any changes to the 
programme that might affect their decision to contribute.  

 
i) Ofcom first considered the information that was available to Mr Hughes about 

the nature and likely content of the programme and the nature of his 
contribution to it in advance of giving an interview. Ofcom was provided with 
copies of a number of emails between Mr Hughes’ Communications Office 
and the programme makers during the programme making process. 

 
Ofcom noted that on 14 December 2009, the programme makers sent an 
email to Mr Hughes’ Communications Office requesting an interview with him 
on the subject of “anti-social behaviour”. The email stated that ITV News 
would be highlighting “the plight of those affected” and who believed that anti-
social behaviour was not being taken seriously by the police. On 15 
December 2009, Ofcom noted that a member of the Communications Office 
emailed the programme makers requesting further information about the 
programme and whether the programme would be “agreeing with the 
viewpoints” of the residents they had spoken to. The email also sought 
clarification as to whether: the programme would be focusing on a particular 
area of Doncaster; it would be focusing on particular incidents of anti-social 
behaviour; and, Mr Hughes would be expected to answer questions about 
particular incidents or give a general overview. 
 
Ofcom noted that on 22 December 2009, the programme makers sent a 
detailed email to the Communications Office which set out the purpose of the 
programme and explained that the programme makers had been involved 
with the Mullins and Reckless families who had contacted them about the 
anti-social behaviour targeted at them and others where they lived. The email 
went on to outline the historical background to the families’ problems and that 
their belief that members of the Jewell family were responsible. The email 
also explained that the Mullins and Reckless families held the view that 
ASBOs did not work and that they had not reported many incidents because 
they believed nothing would happen and that often they received no response 
from the police. Ofcom noted that the email said that the programme makers 
had “spent some time” with the Mullins family and had experienced a couple 
of incidents including one of egg pelting which was reported to the police who 
had told them that someone would contact them within 24 hours. Nobody 
from the police contacted them. Ofcom took note that the email concluded 
with a request to Mr Hughes for an interview that would last “approx 15-20 
minutes” to address “these matters and find out what South Yorkshire Police 
policies are in relation to anti-social behaviour”.  
 
On 23 December 2010, the programme makers emailed to Mr Hughes’ 
Communications Office a list of 13 questions that they intended to form the 
focus of the interview. Ofcom noted that five of the questions related directly 
to the issues surrounding the Mullins, Reckless and Jewell families and that 
the remaining questions related to how the police dealt with anti-social 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 31 

behaviour in more general terms and the powers they had at their disposal. 
The email concluded by stating that “the interview would be longer that a 
normal ITV News piece as this is a major feature on ITV News”. Ofcom noted 
that before the interview took place at South Yorkshire Police Headquarters, 
the programme makers showed Mr Hughes some of the footage that they had 
filmed during their time with the Mullins and Reckless families. 
 
Ofcom noted that throughout the email exchange between Mr Hughes’ 
Communications Office and the programme makers that there was no 
suggestion or request for the interview to be conducted live. It was clear that 
the programme makers had been explicit in making Mr Hughes aware of the 
format that the interview would take.  
 
Ofcom also noted the unedited footage of the interview with Mr Hughes that 
had been provided to it by the broadcaster. It noted that before the interview 
began, the programme makers played Mr Hughes a DVD of footage that 
appeared to be of an incident of verbal abuse being directed at a police 
officer. During the discussion between Mr Hughes and the reporter, Mr 
Hughes acknowledged that the police officer involved had “nicked this family 
[the Jewell family] loads of times”. Ofcom noted that immediately before the 
interview started, the reporter explained to Mr Hughes the format the 
questioning would take: 

 
Reporter: “I want to start off by asking you, you know, broadly about the 

problem that you have or the difficulties you are having 
enforcing anti-social behaviour. Then move on to talk about the 
Jewells particularly their ASBOs what’s being done with 
them...”. 

 
Ofcom also noted that later on in the interview, the reporter told Mr Hughes 
that “we are not trying to tell a bigger story about Doncaster” and “we are 
focussing on the people that have approached us”. 
 
Taking all of the above factors into account, Ofcom considered that the 
programme makers had made it clear to Mr Hughes that the programme 
would be focusing on anti-social behaviour and in particular, the incidents that 
involved the Jewell family. While Ofcom appreciated that it did not appear that 
the programme makers had explicitly informed Mr Hughes or his 
Communications Office that they had spent three weeks filming with the 
Mullins and Reckless families, Ofcom considered that the exact length of time 
the programme makers had spent with the families was not material, in this 
case, to the obtaining of Mr Hughes’ informed consent. Ofcom was satisfied, 
from the information provided to him prior to the interview, that it was 
reasonable to conclude that Mr Hughes would have understood that the 
programme makers had “spent some time” with the families concerned and 
had obtained footage of incidents of anti-social behaviour that formed the 
purpose of the programme.  
 
Ofcom then considered the programme as broadcast and whether its 
contents reflected the nature and purpose as explained to Mr Hughes during 
the programme making process. Ofcom noted that the programme reported 
on anti-social behaviour and the effect it had on those targeted. In particular, 
the report focused on the experiences of members of the Mullins and 
Reckless families in Doncaster and the Jewell family who had four ASBOs 
between them. It also included footage from the interview with Mr Hughes in 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 32 

which he spoke about ASBOs and the powers available to the police. Ofcom 
was therefore satisfied, having taken into account all the pre-transmission 
correspondence, that the content of the programme was in line with the 
information Mr Hughes was given when agreeing to contribute to the 
programme.  
 
Given the amount of information provided to Mr Hughes and his 
Communications Office by the programme makers during the programme 
making process, Ofcom was satisfied that Mr Hughes was sufficiently 
informed about the programme and that he had given his “informed consent” 
to participating in it. 

 
ii) Ofcom then considered Mr Hughes’ complaint that he was misled in relation 

to the time given in the programme to his account of the action of South 
Yorkshire Police.  

 
Ofcom noted that the programme makers had indicated to Mr Hughes’ 
Communications Office in their email of 23 December 2009 that “Like I said 
on the phone, the interview would be longer than a normal ITV News piece as 
this is a major feature on ITV News”. (Ofcom was not provided with any 
contemporaneous notes from any telephone conversations between the 
programme makers and Mr Hughes’ communications office). Ofcom 
considered that the comment in the email, although giving the expectation 
that the time given in the report to Mr Hughes’ comments would be “longer 
than normal”, did not give any indication as to the actual duration of that time.  
 
In this particular case, Ofcom was satisfied that the programme makers had 
informed Mr Hughes that his contribution would be included in the programme 
and that it would be longer than usual. Indeed, Mr Hughes’ edited interview 
(including the reporter’s questions) was included in the programme and lasted 
for just over a minute (which was longer than usual). In these circumstances, 
Ofcom concluded that Mr Hughes had been sufficiently informed about the 
likely duration of his contribution (though there was nothing in the material 
made available to Ofcom to suggest a specific time duration was promised to 
him) and that the broadcast did not create any unfairness to him. 

 
In light of all the factors referred to above, Ofcom concluded that Mr Hughes was 
not misled about the nature and purpose of the programme and that he had given 
his “informed consent” to participating. It therefore found no unfairness to him in 
this regard. 

 
b) Ofcom considered Mr Hughes’ complaint that he was portrayed unfairly in the 

programme as broadcast in that his contribution was edited unfairly. 
 

In considering this head of complaint, Ofcom had regard to whether the portrayal 
of Mr Hughes was consistent with the broadcaster’s obligation to ensure that 
material facts had not been presented in a way which was unfair (as outlined in 
Practice 7.9 of the Code). It also had regard to Practice 7.6 of the Code which 
state that when a programme is edited, contributions should be represented fairly. 

 
i) Ofcom first considered Mr Hughes’ complaint that his answers to two 

questions were edited together to form one response and then the second 
part of the edited answer was used out of context.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 33 

Ofcom noted the particular edited answer referred to by Mr Hughes and 
included in the programme as broadcast: 

 
Reporter: “What is the solution then if you’re saying that you can’t move 

people out of their home what’s the solution? Do you need 
more powers?” 

 
 Mr Hughes: “We have powers coming out of our ears. We have officers 

working non-stop. We’ve investigated 111 offences or matters 
of anti-social behaviour in that area and dealt with it 
effectively...But let’s keep it in perspective, no one’s being 
murdered, no one’s being assaulted, no one’s being robbed. In 
this case, we have neighbours who have to get along and we’ll 
do our best to sort it out”. 
 

Ofcom acknowledged that the response given by Mr Hughes and included in 
the programme as broadcast was composed of two separate responses that 
he had made to two different questions in interview. Ofcom noted the full 
responses given by Mr Hughes in the unedited footage of his interview: 

 
Reporter: “If you’re saying you can’t move people out of their home, what 

is the solution? Do you need more powers?” 
 
 Mr Hughes: “We have powers coming out of our ears. We have officers 

who are working non-stop who investigated 111 offences or 
matters of anti social behaviour in that area and dealt with it 
effectively and you have taken one small example and 
somehow said it shows the whole system breaking down. It is 
not breaking down. This is not a terribly bad community”. 

 
Ofcom took note that approximately five minutes after this response, the 
following exchange took place: 

 
Reporter: “Is that a big problem for the force in dealing with something 

like that [anti-social behaviour]? It must be, it sounds incredibly 
difficult to deal with, to police itself?” 

 
Mr Hughes: “South Yorkshire Police gets over a million calls every year for 

policing purposes we are the social services of last resort. Two 
thirds of a police force’s work is nothing to do with crime so set 
it against that context, anti-social behaviour is important to us 
but frankly I would far rather that people were calling us 
because people were glaring at them and people calling us 
because of name calling than the other forces where I work 
where they are calling us because their children are being 
robbed on their way to school or their children are at risk of 
being knocked down because of difficult road conditions. Anti 
social behaviour is important repeated anti social behaviour is 
difficult and needs tackling but we are not going to solve 
problems exclusively by the law alone. Sometimes the 
problems take a long time to sort out but let’s keep it in 
perspective, nobody is being murdered nobody is being 
assaulted, nobody is being robbed. In this case we have 
neighbours who have to get along and we will do our best to 
sort it out”. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 34 

 
Ofcom recognises that programme makers can quite legitimately select and 
edit material from interview footage for inclusion in a programme. This is an 
editorial decision and would be, in Ofcom’s view, unreasonable for an 
individual to expect a broadcaster to cede editorial control or to include 
footage of their contribution in full. Broadcasters must, however, ensure that 
where it is appropriate to represent the views of a contributor to a programme 
that it is done in a fair manner.  
 
In this case, Mr Hughes’ contribution (taken from an interview that lasted for 
approximately 35 minutes) was edited and summarised as set out above. 
Ofcom considered that although the programme makers decided not to 
present Mr Hughes’ responses to the reporter’s questions in their entirety, the 
comments that were included in the programme did set out Mr Hughes’ 
position, and that of South Yorkshire Police, in relation to their response to 
anti-social behaviour.  
 
Ofcom acknowledged that the response given by Mr Hughes and included in 
the programme was composed of two separate responses that he had made 
to two different questions in interview. It also took note that the two questions 
had been put to Mr Hughes approximately five minutes apart. In particular, 
Ofcom noted that the second part of Mr Hughes’s response that began with 
the words “But let’s keep it in perspective...” had been part of a response he 
had given to a question about how the police dealt with difficult incidents such 
as anti-social behaviour and to which Mr Hughes had explicitly stated that he 
recognised that “Anti-social behaviour is important”; and that “repeated anti-
social behaviour is difficult and needs tackling”. Ofcom considered that the 
editing of Mr Hughes’ responses in this way had the potential to mislead 
viewers and be unfair to him. 
 
However, Ofcom considered that Mr Hughes’ edited response included in the 
programme and, taken in its entirety, made it sufficiently clear to viewers that, 
in his view: his police officers had sufficient powers at their disposal to tackle 
anti-social behaviour; police officers had investigated and dealt effectively 
with a large number of incidents in the area where the Mullins and Reckless 
families lived; and, anti-social behaviour should be kept in perspective in that 
although distressing to those targeted, serious criminal offences were not 
being committed. Ofcom also noted that in response to the reporter’s final 
question in the programme, Mr Hughes said that he understood that anti-
social behaviour, although low-level crime, could “run people down”. Although 
it would have been preferable for the programme to have included Mr 
Hughes’ comments about the importance of anti-social behaviour and that 
repeated anti-social behaviour was difficult and needed to be dealt with, 
Ofcom considered that by making it clear that the police had investigated a 
large number of incidents of anti-social behaviour, it would have been 
sufficiently clear to viewers that this was an issue that the police took 
seriously. Viewers would have understood that Mr Hughes appreciated the 
problems caused by anti-social behaviour and, in his position as a Chief 
Constable, that he understood the limitations that ASBOs and other punitive 
measures had in situations such as those experienced by the Mullins and 
Reckless families.  
 
Taking all the factors referred to above into account, Ofcom was satisfied that 
the edited interview footage of Mr Hughes reflected his position in relation to 
anti-social behaviour and how the police had responded to the concerns of 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 35 

the Mullins and Reckless families. Furthermore, Ofcom was satisfied that Mr 
Hughes’ contribution was not used in a different context and that the edited 
footage of the interview included in the programme did not portray him in a 
way that was unfair and that viewers would have been able to form their own 
opinion of Mr Hughes and his position towards tackling anti-social behaviour. 
Ofcom therefore found no unfairness to Mr Hughes in this respect. 

 
ii) It also considered his complaint about the omission of information from his 

interview about the action taken by the police to tackle the issues highlighted 
by the report. 

 
Ofcom went on to consider Mr Hughes complaint that the report omitted 
information provided by him in interview about the action taken by South 
Yorkshire Police in tackling anti-social behaviour. Again, Ofcom recognised 
that selecting and editing material from interview footage for inclusion in a 
programme was an editorial decision for the broadcaster and that such editing 
should be done in a fair manner. As already set out in head a) of the Decision 
above, the programme makers had made it clear to Mr Hughes that the focus 
of the programme was on anti-social behaviour and, in particular, the 
experiences of the Mullins and Reckless families who said that they were the 
target of abuse from the neighbouring Jewell family. Although some of the 
reporter’s questions put to Mr Hughes covered more general issues relating 
to the powers available to his police officers and how they dealt with anti-
social behaviour, Ofcom considered that it was clear from the exchange 
between Mr Hughes and the reporter during the interview that this was to 
provide background to the specific case at the centre of the report. Ofcom 
noted from the unedited footage of the interview that when Mr Hughes began 
to talk about wider issues relating to anti-social behaviour in Doncaster, the 
reporter said “...we are not trying to tell a bigger story about Doncaster...” and 
“we are focussing on the people that have approached us [namely, the 
Mullins and Reckless families]”.  
 
Given that Mr Hughes was made aware that the focus of the programme was 
to look specifically at the case of the Mullins and Reckless families, Ofcom 
was satisfied that the broadcaster exercised its editorial judgement 
reasonably by not including his comments on the wider issues relating to how 
South Yorkshire Police tackled anti-social behaviour and that it did so in a 
way that did not result in unfairness to Mr Hughes in the programme as 
broadcast. 

 
Accordingly, Ofcom has not upheld Mr Hughes’ complaint of unfair treatment 
in the programme as broadcast. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 

36 

Not Upheld 
 

Complaint by the British Medical Association  
Inside Out, BBC1 London, 18 October 2010 
 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment made by the 
British Medical Association (“the BMA”). 
 
On 18 October 2010, Inside Out examined the arrival in the UK of Project Prevention, 
an American charity founded by Ms Barbara Harris to provide cash incentives to drug 
addicts volunteering for long-term birth control, including sterilisation. The 
programme followed Ms Harris’ efforts to launch her charity in the UK and showed 
her visiting the offices of the BMA, which was examining the issue during her UK 
campaign.  
 
In summary, Ofcom found that the programme makers took reasonable steps in 
presenting material facts and did not assert either that the BMA had met specifically 
to discuss the issue of paying for drug addicts to become sterilised, or that Ms Harris 
had held a meeting with BMA representatives about the issue.  

 
Introduction  
 
On 18 October 2010, BBC1 London broadcast an edition of Inside Out, called Selling 
Sterilisation, which examined the arrival of Project Prevention into the UK. Project 
Prevention is an American charity which provides cash incentives to drug addicts 
volunteering for long-term birth control, including sterilisation. The introduction to the 
programme stated: 
 

“Barbara Harris, founder of Project Prevention, pays addicts £200 cash if they 
agree to be sterilised, now that is a pretty extreme idea and one that has stirred 
up much controversy. But with more and more addicts signing up it’s an idea that 
is almost becoming impossible to ignore”.  

 
The programme included interviews with adoptive parents of children who suffered 
from the effects of their biological parents’ drug and alcohol abuse and parents in the 
USA who had volunteered for sterilisation. The programme also followed Ms Harris’ 
efforts to launch her charity in the UK and showed her visiting the BMA’s offices 
during her UK campaign. The narrator’s statements that Ms Harris would like the 
BMA’s backing, that the BMA was meeting that day to decide whether it was ethical 
to pay addicts to be sterilised, and that Ms Harris wanted to know the result of the 
meeting were illustrated with footage of the exterior of BMA House. 
 
Ms Harris was also interviewed by the programme’s reporter as she left BMA House 
and said that, although the BMA had met the day before, nobody seemed to have 
any information and that the BMA would rule on the issue at a later date. When 
asked about how much the BMA’s endorsement mattered to her, Ms Harris said that 
it did not matter and that, although she would have liked the BMA’s support, a ruling 
against the issue would not have stopped her campaign.  
 
Professor Vivienne Nathanson, Head of Science and Ethics at the BMA, complained 
to Ofcom on behalf of the BMA that it was treated unfairly in the programme as 
broadcast.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 37 

The Complaint  
 
The BMA’s case 
 
In summary, the BMA complained that it was treated unfairly in the programme as 
broadcast in that its role and actions were purposefully and unfairly misrepresented 
as the programme wrongly led viewers to believe that the BMA was meeting 
specifically to discuss Project Prevention and that Ms Harris was emerging from BMA 
House having had a meeting with BMA representatives.  
 
By way of background, the BMA said that its members had taken this view from the 
programme and were unhappy with the BMA, as they considered it appeared that the 
BMA had helped give the project a high profile and unwarranted credibility.  
 
The BBC’s response  
 
The BBC said that the programme fairly represented the BMA, the extent to which it 
engaged with Project Prevention and Ms Harris and said that it did not believe 
viewers would have understood from the broadcast that the BMA was meeting 
specifically to discuss Project Prevention.  
 
The BBC said that it was a matter of record that the BMA’s Medical Ethics Committee 
(“the MEC”) met and that Ms Harris’ project was on the agenda. The BBC noted that 
the BMA’s website described the work of the MEC as follows: 
 

“The Committee debates ethical issues on the relationship between the medical 
profession, the public and the state. It also liaises with the General Medical 
Council (the “GMC”) on all matters of ethics affecting medical practice”.  

 
The BBC said that such a committee could be expected to consider the ethical 
implications of agenda items, which at the meeting in question included Project 
Prevention. The BBC said the script said that “they”, i.e. the BMA, were meeting to 
discuss the ethics of sterilisation of addicts, but that it did not follow that this would 
have been the only item under discussion or that the meeting was for that purpose 
alone.  
 
The BBC said that it did not believe that, even if viewers had mistakenly assumed 
that the BMA’s discussion of Ms Harris’ project took place during a meeting to 
discuss that issue alone, this would have been significant to the audience or that any 
misunderstanding on this point would have resulted in viewers having an unfair 
impression of the meeting or the discussions.  
 
The BBC said that it was not stated or implied that Ms Harris had formally met with 
the BMA. The narrator said that Ms Harris would like the BMA’s backing, that the 
BMA was meeting to decide if it was ethical to pay addicts to be sterilised and that 
Ms Harris wanted the result. The programme showed her entering the BMA’s 
headquarters in the hope of learning the result of the meeting. Although the 
programme makers had been led to understand that the meeting was on the day in 
question, in fact, as Ms Harris discovered, the meeting had taken place the day 
before. The BBC said that it would have been apparent from the explicit reference to 
the fact that Ms Harris was keen to know the result of the meeting that she herself 
had not been present at it.  
 
The BBC said that Ms Harris informed the programme makers that on entering the 
BMA offices she had spoken to someone in the reception, who made inquiries and 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 38 

informed her that the BMA was going to rule on the issue and would get back to her 
in the future. The BBC said that it had no grounds not to believe this version of 
events, which Ms Harris also expressed on camera.  
 
The BBC said that nothing in Ms Harris’ account included in the programme would 
have given audiences the impression that she had formally met with the BMA or had 
any interaction other than the brief exchange she explained to the interviewer. It 
would have been clear that Ms Harris had not been involved in the meeting, as, had 
she been, she would not have had to seek details of what had happened and would 
have known that the meeting did not take place on the day of filming. The BBC said 
that Ms Harris’s remark that “nobody seemed to have any information” would not 
have suggested to viewers that she had been able to speak to anyone in a position of 
authority or with knowledge of the BMA’s position and that seemed unlikely therefore 
that viewers would have concluded that she had met with the BMA or done anything 
other than pursue an interest in learning the results of the meeting which discussed 
Project Prevention.  
 
The BBC said that Ms Harris’ project was not of great interest to the BMA and that 
the BMA’s opinion of it was not crucial to Ms Harris. The BBC said that this was 
reinforced by the exchange which followed her unsuccessful attempt to engage with 
the BMA, which would have ensured that viewers were clear that Ms Harris had not 
been able to secure the support of the BMA or even to get a clear view of their 
opinion and that, in any case, the question of their position was of limited importance 
since she intended to pursue her campaign regardless.  
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
  
In reaching its decision, Ofcom considered all the relevant material provided by both 
parties. This included a recording of the programme as broadcast and transcript, both 
parties’ written submissions and their supporting materials.  
 
When considering complaints of unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 
broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or 
unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of the Code. 
Ofcom had regard to Rule 7.1 when reaching its decisions on the individual heads of 
complaint detailed below. 
 
Ofcom considered whether the BMA’s role and actions were purposefully and unfairly 
misrepresented as the programme wrongly led viewers to believe that the BMA was 
meeting specifically to discuss Project Prevention and that Ms Harris was emerging 
from BMA House having had a meeting with BMA representatives.  
 
In considering the BMA’s complaint, Ofcom had regard to Practice 7.9 of the Code 
which makes clear that when broadcasting a factual programme broadcasters should 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 39 

take reasonable care to satisfy themselves that material facts have not been 
presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or 
organisation.  
 
Ofcom examined the references made to the BMA in the programme. First, the 
reporter said: 
 

“Meanwhile, she’d like the backing of the British Medical Association. Today 
they’re meeting to decide if it’s ethical to pay addicts to be sterilised. Barbara 
wants the result”.  

 
Ofcom noted that this statement was illustrated by footage of BMA House. 
 
Ofcom considered that this excerpt contained three assertions. First, that Ms Harris 
wanted the support of the BMA as part of her charity’s campaign, secondly, that the 
BMA met to decide on whether paying addicts to be sterilised was ethical and thirdly, 
that Ms Harris wanted to know the outcome of that meeting. Ofcom noted that none 
of these specific points was disputed by either party. Ofcom considered that this 
excerpt did not state that the BMA was meeting solely to discuss this issue or indeed 
that it was meeting to discuss Project Prevention specifically, and that it was fair and 
accurate for it to state that the BMA had a meeting in which a decision on the issue of 
paid sterilisation was to be made.  
 
Ofcom then considered Ms Harris’ next contribution, filmed on camera outside BMA 
house, after she was shown walking out of the main entrance. Ms Harris said: 
 

“They said that they met yesterday but nobody seemed to have any information, 
they said they’re gonna rule on it and get back with us in the future”.  

 
Ofcom noted the BBC’s submission that Ms Harris had told the programme makers 
she had spoken with the BMA’s reception desk and the BMA’s submission that Ms 
Harris had not met with the MEC or its secretariat. Ofcom considered that these 
submissions were not contradictory and that Ms Harris’ statement demonstrated that 
she was visiting the BMA, having not been told about when the BMA had actually 
held their meeting in which the issue was discussed. Ofcom then noted the phrase, 
“nobody seemed to have any information”, and further took the view that this would 
have suggested to viewers that Ms Harris was visiting BMA house to make enquiries 
as to what, if any, developments had been made. Ofcom felt that it was clear, given 
such statements as “they met yesterday” and “nobody seemed to have any 
information”, that Ms Harris had no direct contact with the relevant BMA 
representatives. 
 
Ofcom then considered the following exchange:  
 

Reporter: “How much does what the BMA think matter to you?” 
 
Ms Harris: “It would have been nice to have their support and to know that they 

understand but even if they ruled against it they are not going to stop 
us from doing what we are doing.”  

 
Reporter:  “So you’re going to carry on in Britain at any rate?” 
 
Ms Harris:  “Right! We are going to carry on. It’s a free world right?” 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 40 

Ofcom took the view that this exchange made clear that Ms Harris was not given any 
substantive information by the BMA, which one would have expected had the BMA 
held a meeting with her. Ofcom therefore found no suggestion that Ms Harris had 
met with BMA representatives to discuss the issue.  
 
Ofcom concluded that the programme did not assert that the BMA had met 
specifically to discuss the issue of paying for drug addicts to become sterilised or that 
Ms Harris had held a meeting with BMA representatives about the issue.  
 
Accordingly, Ofcom has not upheld the BMA’s complaint of unfair treatment in 
the programme as broadcast.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 

41 

Not Upheld 
 

Complaint by Ms Lydia Bell 
Night Cops 2, Sky Three, 7 October 2010 
 

  
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy in the programme as broadcast made by Ms Lydia Bell. 
 
The programme followed the work of police units on night-shifts across the UK, 
focusing in particular on alcohol-related incidents. Ms Bell was involved in one of the 
incidents featured on the programme, in which viewers saw her initially being aided 
by police, who believed she was locked out of her house,– but eventually arrested for 
being drunk and incapable, when they discovered she did not live at the property in 
question. Ms Bell was named in the programme, her face was clearly shown and her 
voice could be heard. Ms Bell complained that she was treated unfairly and that her 
privacy had been unwarrantably infringed in the programme as broadcast. 
 
Ofcom found the following: 
 

 The programme did not portray Ms Bell or the events in which she was involved 
in a way that was either misleading or unfair to her.  

 

 Ms Bell’s privacy was not unwarrantably infringed in the programme as broadcast 
as any limited expectation of privacy that she had was outweighed by the public 
interest in showing the police dealing with the incident. 

 
Introduction 
 
On 7 October 2010, Sky 3 broadcast a repeat of an edition of its reality series Night 
Cops 2, which follows the work of police units on night shifts across the United 
Kingdom. This edition focused in particular on alcohol-related crime and included a 
number of individual incidents, reflecting a range of negative effects of excessive 
alcohol consumption, from minor cases of over-indulgence to serious incidents 
featuring violence and arrests.  
 
As the programme was drawing to a close, two officers in Swindon were seen driving 
back to their station at the end of their night shift. One of the officers saw a woman 
sitting on a low wall outside a house, and, assuming she had been locked out of her 
house, stopped to see if she required assistance. The voiceover stated: 
 

“The woman says she’s locked out of the house ... clearly worse for wear, she 
believes her boyfriend is in the house with her key”. 

 
A resident of the house eventually opened the door and explained that the woman 
had not lived at the house for four years. The officers then attempted to take the 
woman home but she would not give her address, made a series of unclear 
statements about events that had taken place earlier in the evening, and refused to 
leave the property. As a result, the officers arrested her for being drunk and 
incapable and she was taken to a police station where she was shown having fallen 
asleep while waiting to be seen at the custody desk.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 42 

Ms Lydia Bell, who was the woman involved in this incident, complained to Ofcom 
that she was treated unfairly and that her privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast. 
 
The Complaint 
 
Ms Bell’s case 
 
In summary, Ms Bell complained that she was unfairly treated in the programme as 
broadcast in that: 
 
a) She was portrayed unfairly as being so drunk that she had forgotten where she 

lived. 
 

By way of background, Ms Bell explained that she was at the property where the 
officers found her because this was where her boyfriend, with whom she had split 
up that evening, lived. 

 
In summary, Ms Bell complained that her privacy had been unwarrantably infringed in 
the programme as broadcast in that: 
 
b) Her face was shown in the programme and her name mentioned. 
 
The Broadcaster’s case 
 
In summary, British Sky Broadcasting Limited, (“BSkyB”) responded to Ms Bell’s 
complaint that she was treated unfairly in the programme as follows: 
 
a) BSkyB agreed that the programme showed Ms Bell as drunk, given that she was 

shown being unsteady on her feet and incoherent, giving unclear responses to 
the police, swearing and playing up to the camera. The warnings by the officers 
reflected their opinion that she was drunk and the programme stated that she 
was eventually issued with a fixed penalty notice for being drunk and incapable. 

  
However, BSkyB disagreed that the programme unfairly showed Ms Bell as 
having forgotten where she lived, because it clearly indicated, in its narration and 
by including the responses of a current resident, that Ms Bell used to live at the 
property. BSkyB argued that the programme showed an initial misunderstanding 
on the part of the police, which was then clarified by Ms Bell, who was heard 
stating “I told you I didn’t live here”. BSkyB also said that repeated questions by 
the police as to where Ms Bell did live remained unanswered. 
 
BSkyB said that the programme did not state that Ms Bell had forgotten where 
she lived and left viewers to decide whether she was forgetful or uncooperative. 

 
In summary and in response to Ms Bell’s complaint of unwarranted infringement of 
privacy in the making of the programme, BSkyB responded: 
 
b) BSkyB said that Ms Bell was shown, she referred to her own first name and her 

identity was not obscured. Her actions were observed from a busy public 
highway, including by the passers-by who appear in the programme.  

 
BSkyB said that even if Ms Bell could be said to have a legitimate expectation of 
privacy in these circumstances, there was a clear public interest in showing the 
work of the police and highlighting the consequences of committing a criminal 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 43 

offence, however minor. BSkyB said it had a policy of identifying for a reasonable 
period of time offenders found guilty of, or accepting fixed penalties for, any 
offence and that the broadcast fell within a reasonable period of time from the 
date of the event in November 2008.  

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services 
and unwarrantable infringement of privacy in the broadcast and in the making of 
programmes included in such services. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
Ofcom considered the complaint and the broadcaster’s response, together with a 
recording and a transcript of the programme as broadcast. In its considerations, 
Ofcom took account of the Code.  
 
Unfair treatment 
 
a) Ofcom considered Miss Bell’s complaint that the programme portrayed her 

unfairly as being so drunk that she had forgotten where she lived. 
 

In considering this part of the complaint, Ofcom took account of Rule 7.1 of the 
Code. Ofcom also had regard to Practice 7.9 which states that broadcasters must 
take reasonable care not to present, disregard or omit material facts in a way that 
is unfair to an individual. 
 
Ofcom noted that the programme set out to demonstrate the work of police 
officers who patrol the UK’s cities and towns at night and the type of incidents 
they come across. In particular, this edition focused on public order 
contraventions caused by overconsumption of alcohol.  
 
Ofcom examined the programme as broadcast and noted that the relevant 
section of the programme showed two officers discovering Ms Bell sitting on a 
wall outside a house at three in the morning. One of the officers said that he 
thought “she’s just locked out to be honest”. The officers stopped to offer Ms Bell 
assistance. As they approached, she asked “Can you get me in?” to which one of 
the officers replied “No, I’m not a burglar”. The commentary then stated: 

 
“The woman says she’s locked out of the house and for the moment there’s 
only one thing the night cops can suggest [to bang loudly on the door]”. 

 
Eventually the door of the house opened and a resident was heard informing the 
police that the woman on the doorstep no longer lived there. Ms Bell then said to 
the officers: 
 

“I told you I didn’t live here.” 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 44 

One officer denied that this was the case and the other said “You’re joking.” The 
two then attempted to establish where Ms Bell did live. However their questioning 
elicited responses such as: 
 

“I took him to the Arts Centre for a night out and he left me. Oh, David. Do 
you know what happened? Look at him. Nutcase…Do you know I’m mental? 
What do you want to know?..That’s fucking crazy”. 

 
At no point did Ms Bell give her address to the officers or agree to leave the 
property, resulting in her arrest for being drunk and incapable. 
 
Ofcom considered that initial commentary on Ms Bell’s actions from the police 
seemed to indicate that the officers assumed at first that Ms Bell was locked out 
of her own home. The narration would, in Ofcom’s view, have further supported 
that impression, as might her albeit ambiguous question “can you get me in?”. 
 
Ofcom considered that, when it was revealed that Ms Bell did not live at the 
property, viewers might have initially assumed that she did not know that this was 
not her home. However, it appeared to Ofcom that they might also have 
concluded that Ms Bell was deliberately misleading the police on that point. In 
any event, the development of the story and further footage of Ms Bell included in 
the programme, along with the accompanying commentary, made clear that – 
irrespective of her initial motives – she was aware that she did not live in the 
house. In Ofcom’s view the programme presented the situation as faithfully as 
possible given Ms Bell’s confusing answers at the scene. 
 
Ofcom considered that it was clear from the footage included in the programme 
that Ms Bell was inebriated, had, whatever her motivation, come to a house she 
did not live in and was refusing to leave or to give the police her real address. Her 
statement that she had told the officers that she did not live in the house was 
included in the programme. 
 
Taking all the factors referred to above into account, Ofcom was satisfied that the 
programme did not portray Ms Bell or the events in which she was involved in a 
way that was either misleading or unfair to her. Ofcom considered that the 
programme makers took appropriate care to satisfy themselves that the 
programme represented the incident in which she was involved fairly. 
 
Ofcom, therefore, found no unfairness to Ms Bell in this regard. 
 

Privacy 
 
b) Ofcom then went on to consider Ms Bell’s complaint that, by showing her name 

and face, the programme as broadcast had unwarrantably infringed her privacy.  
 

In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the 
competing right of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as 
such has precedence over the other and where there is a conflict between the 
two, it is necessary to focus on the comparative importance of the specific rights. 
Any justification for interfering with or restricting each right must be taken into 
account and any interference or restriction must be proportionate. 
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any 
infringement of privacy in programmes or in connection with obtaining material 
included in programmes must be warranted. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 45 

 
In considering whether Ms Bell’s privacy was unwarrantably infringed in the 
programme, Ofcom first considered the extent to which Ms Bell could reasonably 
have expected that the information would not be disclosed without her prior 
consent. 
 
Ofcom noted that Ms Bell was clearly visible in the footage shown and that she 
mentioned her own name after handcuffs had been applied to her, when she 
turned to the camera and stated: 

 
“They’re trying to make out they’re really cool. Lydia is in distress. Oh”. 

 
Ms Bell turned to face the camera again as she was being led into the police van 
and stated “I love you”. 
 
Ofcom also noted that Ms Bell was shown in a state of drunkenness and in a 
potentially embarrassing situation. Ofcom therefore considered that Ms Bell may 
not have expected that footage taken of her in this situation would be broadcast 
in a television programme. 
 
However, Ofcom also noted that Ms Bell was filmed and shown in a public place, 
namely a busy road, and that at least one passer-by witnessed the incident in 
which she was involved, although it took place at around three in the morning. Ms 
Bell also appeared to be aware of the camera filming her, as indicated by the way 
in which she spoke to it.  
 
Ofcom also took note that the programme concluded with one of the officers’ own 
summary of the situation: 

 
“She’ll be issued with a penalty notice for disorder. Cost her £50 for the 
privilege of being arrested this evening”.  

 
In these circumstances, Ofcom considered that Ms Bell had only a limited 
expectation that footage of her in the circumstance in which she found herself 
would not be broadcast. 
 
Ofcom then went on to weigh the broadcaster’s competing right to freedom of 
expression and the audience’s right to receive information and ideas without 
unnecessary interference. In the circumstances of this particular case, Ofcom 
considered that the right to freedom of expression and the public interest in the 
programme examining the work of the police in handling alcohol related crimes 
and incidents, and in developing the public’s understanding of the range of 
situations dealt with by the police outweighed Ms Bell’s limited expectation of 
privacy in relation to the footage of her which was broadcast. 
 
Taking all of these factors into account, Ofcom therefore found that there was no 
unwarranted infringement of Ms Bell’s privacy in the broadcast of the programme. 
 

Accordingly, Ofcom has not upheld Ms Bell’s complaint of unfair treatment and 
unwarranted infringement of privacy in the programme as broadcast. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 

46 

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 31 January 2011 
 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories Number of 
complaints 

10 O'Clock Live Channel 4 20/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

10 O'Clock Live Channel 4 20/01/2011 Offensive language 2 

10 O'Clock Live Channel 4 20/01/2011 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

6 

10 O'Clock Live Channel 4 22/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

10 O'Clock Live Channel 4 27/01/2011 Materially misleading 1 

118 118's sponsorship of 
ITV Movies 

ITV2 15/01/2011 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

118 118's sponsorship of 
ITV Movies 

ITV4 14/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

118 118's sponsorship of 
ITV Movies 

Quest 17/01/2011 Materially misleading 1 

4thought.tv Channel 4 24/01/2011 Scheduling 1 

5 Live Drive BBC Radio 5 
Live 

06/01/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

Advertising volume Various n/a Advertising/editorial 
separation 

1 

Background music Various n/a Outside of remit / other 1 

Baking Made Easy BBC2 17/01/2011 Harm 1 

BBC Local News BBC 01/10/2009 Fairness & Privacy 1 

BBC News BBC 1 30/12/2010 Age 
discrimination/offence 

1 

BBC News BBC News 
Channel 

13/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News BBC Radio 4 23/01/2011 Due impartiality/bias 1 

BBC News at Six BBC 1 12/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News at Six BBC 1 21/01/2011 Due impartiality/bias 2 

BBC News at Six BBC 1 21/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News at Ten BBC 1 21/01/2011 Due impartiality/bias 1 

BBC Radio 4 BBC Radio 4 17/01/2011 Due impartiality/bias 1 

Being Victor STV 19/10/2010 Offensive language 3 

Being Victor STV 26/10/2010 Generally accepted 
standards 

5 

Big Fat Gypsy Weddings Channel 4 18/01/2011 Materially misleading 3 

Big Fat Gypsy Weddings Channel 4 18/01/2011 Race 
discrimination/offence 

31 

Boulton & Co Sky News 24/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Breakfast BBC 1 19/01/2011 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Breakfast BBC 1 26/01/2011 Gender 
discrimination/offence 

1 

Breakfast Show Radio 
Hafren 756 

20/01/2011 Format 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 47 

Brilliant Creatures CITV 19/12/2010 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

British Comedy Awards Channel 4 22/01/2011 Offensive language 2 

British Comedy Awards: 
The Nominations 

Channel 4 15/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

British Comedy Awards: 
The Nominations 

Channel 4 15/01/2011 Offensive language 1 

BRMB 96.4 BRMB 29/10/2010 Materially misleading 1 

Capital Breakfast Capital 
Radio 

05/01/2011 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Celebrity Five Go to... Channel 4 12/01/2011 Offensive language 1 

Channel 4 News Channel 4 05/01/2011 Due accuracy 1 

Channel 4 News Channel 4 12/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Channel promotion Gold (Virgin 
Media) 

05/01/2011 Materially misleading 1 

Channel promotion ITV4 23/12/2010 Generally accepted 
standards 

1 

Chris Moyles Show BBC Radio 1 31/01/2011 Outside of remit / other 1 

Cities of the Underworld History 15/01/2011 Crime 1 

Come Dine with Me Channel 4 22/01/2011 Offensive language 1 

Come Dine with Me Channel 4 23/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Come Dine with Me Channel 4 23/01/2011 Nudity 1 

Come Fly with Me BBC 1 20/01/2011 Generally accepted 
standards 

4 

Come Fly with Me BBC 1 22/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Comedy Rocks with Jason 
Manford 

ITV1 16/01/2011 Disability 
discrimination/offence 

1 

Comic's Choice Channel 4 20/01/2011 Transgender 
discrimination/offence 

1 

Coming of Age (trailer) BBC3 12/01/2011 Sexual material 1 

Coronation Street ITV1 31/12/2010 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Coronation Street ITV1 10/01/2011 Disability 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street ITV1 10/01/2011 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Coronation Street ITV1 13/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street ITV1 21/01/2011 Generally accepted 
standards 

3 

Coronation Street ITV1 28/01/2011 Materially misleading 2 

Coronation Street ITV1 n/a Generally accepted 
standards 

1 

CSI / Dharma and Greg 
(trailers) 

Fiver 07/01/2011 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

CSI: New York Five 22/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Dancing on Ice ITV1 
Granada 

16/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Dancing on Ice ITV1  16/01/2011 Competitions 1 

Dancing on Ice ITV1  16/01/2011 Generally accepted 
standards 

2 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 48 

Danny Kelly Talksport 08/01/2011 Generally accepted 
standards 

2 

Deal or No Deal Channel 4 21/01/2011 Undue prominence 1 

Digital onscreen graphics Various n/a Outside of remit / other 1 

Doctors BBC 1 17/11/2010 Nudity 1 

Doctors BBC 1 14/01/2011 Sexual material 1 

Doctors BBC 1 24/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 09/12/2010 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 17/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 18/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 21/01/2011 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

EastEnders BBC 1 21/01/2011 Offensive language 1 

EastEnders BBC One 28/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Eddie Stobart: Smart 
Truckers 

ITV4 17/12/2010 Undue prominence 1 

Electronic Programme 
Guide 

n/a n/a Outside of remit / other 1 

Emmerdale ITV1 17/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Emmerdale ITV1 19/01/2011 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Emmerdale ITV1 20/01/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

Emmerdale ITV1 25/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

FA Cup 3rd Round Replay 
Highlights 

ITV1 18/01/2011 Outside of remit / other 1 

Five Daughters BBC 4 20/01/2011 Fairness & Privacy 1 

Flashing images Various n/a Flashing images/risk to 
viewers who have PSE 

2 

Fone Girls Dirty Talk 05/01/2011 Participation TV - Harm 1 

Football Sky Sports n/a Product placement 1 

Format Global Radio n/a Format 1 

Format Kiss n/a Format 1 

Four Lions BBC1 23/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Four Weddings US (trailer) Living 27/01/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

Freshly Squeezed Channel 4 17/01/2011 Sexual material 1 

Glee E4 17/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

GMTV competitions ITV1 n/a Competitions 1 

Gordon Ramsay: Shark Bait Channel 4 16/01/2011 Offensive language 4 

Graffiti: From Tags to 
Riches 

Sky Arts 1 30/12/2010 Crime 1 

Greg James BBC Radio 1 27/01/2011 Age 
discrimination/offence 

1 

Harry Hill's the Best of TV 
Burp 

ITV1 15/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 49 

Harry Hill's the Best of TV 
Burp 

ITV2 19/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Harry Hill's the Best of TV 
Burp 

ITV2 21/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Heart Breakfast Heart 
Sussex 

12/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Hirsty's Daily Dose Capital FM 
105 

14/01/2011 Sexual material 1 

Hirsty's Daily Dose Capital 
Yorkshire 

05/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Hollyoaks Channel 4 18/01/2011 Suicide and self harm 1 

Hollyoaks Omnibus Channel 4 n/a Materially misleading 1 

Home Alone 2: Lost in New 
York 

Living 13/01/2011 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Honey Days Filth 05/01/2011 Participation TV - Harm 1 

Honey Days Filth 05/01/2011 Participation TV - Harm 1 

Horizon BBC 2 24/01/2011 Materially misleading 1 

Horrible Histories BBC 2 
CBBC 

22/01/2011 Violence and 
dangerous behaviour 

2 

Horrid Henry CITV 31/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

How Drugs Work BBC 3 06/01/2011 Due impartiality/bias 1 

How Drugs Work BBC 3 16/01/2011 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

How Drugs Work BBC 3 16/01/2011 Due accuracy 1 

Hugh's Big Fish Fight Channel 4 11/01/2011 Advertising/editorial 
separation 

1 

I'm Sorry I Haven't a Clue BBC Radio 4 16/01/2011 Sexual material 1 

Inside Out BBC 1 17/01/2011 Due accuracy 1 

Inside Out BBC 1 17/01/2011 Due impartiality/bias 1 

ITV News and Weather ITV1 05/01/2011 Due impartiality/bias 1 

ITV News at Ten and 
Weather 

ITV1 04/01/2011 Due impartiality/bias 2 

ITV Sport ITV3 29/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Jeff Randall Live Sky News 24/01/2011 Due impartiality/bias 1 

K-9 Five 23/12/2010 Television Access 
Services 

1 

Ken Livingstone LBC 97.3FM 01/01/2011 Due accuracy 1 

Kidnap and Ransom ITV1 13/01/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

Kidnap and Ransom ITV1 20/01/2011 Undue prominence 1 

Lions Behaving Badly Nat Geo 
Wild 

25/01/2011 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Logan's Run Film 4 26/11/2010 Nudity 1 

Logan's Run Five 16/01/2011 Nudity 1 

Looney Tunes Boomerang 08/01/2011 Sexual material 1 

Loose Women ITV1 05/01/2011 Gender 
discrimination/offence 

1 

Loose Women ITV1 20/01/2011 Gender 
discrimination/offence 

1 

Loose Women ITV1 21/01/2011 Animal welfare 1 

Loose Women ITV1 24/01/2011 Gender 5 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 50 

discrimination/offence 

Loose Women ITV1 25/01/2011 Gender 
discrimination/offence 

4 

Loose Women ITV1 26/01/2011 Gender 
discrimination/offence 

10 

Loose Women ITV1 27/01/2011 Gender 
discrimination/offence 

4 

Loose Women ITV1 28/01/2011 Due impartiality/bias 1 

Loose Women ITV1 28/01/2011 Gender 
discrimination/offence 

1 

Loose Women ITV1 28/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Loose Women ITV1 n/a Gender 
discrimination/offence 

7 

Mad Dogs (trailer) Sky Sports 
News 

12/01/2011 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Mary Portas: Secret 
Shopper 

Channel 4 19/01/2011 Generally accepted 
standards 

5 

Mary Portas: Secret 
Shopper 

Channel 4 26/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Meridian Tonight ITV1 03/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Midsomer Murders ITV1 21/01/2011 Offensive language 1 

Midsomer Murders ITV1 24/01/2011 Scheduling 1 

Monk STV 30/01/2011 Offensive language 1 

My Big Fat Gypsy Wedding Channel 4 17/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

My Big Fat Gypsy 
Weddings 

Channel 4 18/01/2011 Due accuracy 1 

My Big Fat Gypsy 
Weddings 

Channel 4 18/01/2011 Gender 
discrimination/offence 

1 

My Big Fat Gypsy 
Weddings 

Channel 4 18/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

My Big Fat Gypsy 
Weddings 

Channel 4 18/01/2011 Materially misleading 1 

My Pet Shame (trailer) Sky 1 HD 24/01/2011 Animal welfare 1 

Nestor Radio 87.5 25/01/2011 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

News BBC 1 and 
ITV 

n/a Fairness 1 

News programming Various n/a Outside of remit / other 1 

Newsnight BBC 2 06/01/2011 Sexual orientation 
discrimination/offence 

3 

Newsround CBBC 13/01/2011 Due impartiality/bias 1 

NFL Sunday Sky Sports 
2HD 

16/01/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

Not Going Out BBC 1 20/01/2011 Generally accepted 
standards 

2 

Not Going Out BBC 1 20/01/2011 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Only Connect BBC4 17/01/2011 Gender 
discrimination/offence 

1 

Panorama BBC 1 17/01/2011 Due impartiality/bias 3 

PM BBC Radio 4 13/01/2011 Due impartiality/bias 1 

Pointless BBC 2 31/01/2010 Materially misleading 2 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 51 

Posh and Posher: Why 
Public School Boys Run 
Britain 

BBC 2 26/01/2011 Due impartiality/bias 1 

Programme promotions Virgin Media 
Catch Up 

n/a Scheduling 1 

Programming BBC 
channels 

n/a Due impartiality/bias 2 

Programming BBC 
channels 

n/a Outside of remit / other 1 

Programming BBC 
channels 

n/a Product placement 1 

Programming Capital 
London 

16/01/2011 Offensive language 1 

Programming Romney 
Marsh FM 

n/a Elections/Referendums 1 

Programming Tynedale FM n/a Outside of remit / other 1 

Programming Various n/a Outside of remit / other 1 

QI Dave 25/01/2011 Offensive language 1 

Question Time BBC 1 27/01/2011 Generally accepted 
standards 

6 

Red Sea Jaws Five 25/01/2011 Offensive language 1 

Regional News and 
Weather 

BBC 1 25/01/2011 Outside of remit / other 1 

Regional News and 
Weather 

BBC 1 26/01/2011 Due impartiality/bias 1 

Rugby World Cup (trailer) ITV1 n/a Offensive language 1 

Sabki Labli Bebo Star Plus 19/01/2011 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Saints and Scroungers BBC 1 17/01/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

Shameless Channel 4 18/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Shameless Channel 4 18/01/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

Shameless Channel 4 25/01/2011 Materially misleading 1 

Silent Witness BBC 1 17/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Skins (trailer) E4 10/01/2011 Nudity 5 

Sky News Sky News 19/01/2011 Due impartiality/bias 2 

Sky News Sky News 20/01/2011 Due accuracy 1 

Sky News Sky News 24/01/2011 Gender 
discrimination/offence 

1 

Sky News at Ten Sky News 22/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Sky Sports News Sky Sports 
News 

18/01/2011 Fairness 1 

Soccer AM Sky Sports 2 08/01/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

Something for the Weekend BBC 2 23/01/2011 Gender 
discrimination/offence 

2 

South Park (trailer) Comedy 
Central Extra 

20/01/2011 Offensive language 1 

Special Agent Oso Playhouse 
Disney 

12/01/2011 Materially misleading 1 

Star Gazing BBC2 21/01/2011 Due accuracy 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 52 

Star Wars: Episode III - 
Revenge of the Sith 

ITV1 London 22/01/2011 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Steg and Benji's Lock In Somer 
Valley FM 

04/01/2011 Offensive language 1 

Steve Allen LBC 97.3FM 21/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Subtitling Digital TV n/a Television Access 
Services 

1 

Subtitling Various n/a Outside of remit / other 2 

Subtitling Various n/a Television Access 
Services 

1 

Subtitling Virgin Media n/a Outside of remit / other 1 

Sunrise Sky News 19/01/2011 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Supercasino Five 08/12/2010 Participation TV - 
Misleadingness 

1 

T4 Channel 4 23/01/2011 Sexual material 1 

Take It Or Leave It Challenge 
TV 

17/01/2011 Competitions 1 

Take Me Out ITV1 22/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Take Me Out ITV1 22/01/2011 Race 
discrimination/offence 

1 

Take Me Out ITV1 29/01/2011 Materially misleading 1 

Take Me Out ITV1 n/a Materially misleading 1 

Teletext Sky 3 n/a Outside of remit / other 1 

The 50 Funniest Moments 
2010 

Channel 4 21/01/2011 Animal welfare 11 

The 50 Funniest Moments 
2010 

Channel 4 21/01/2011 Generally accepted 
standards 

2 

The 50 Funniest Moments 
2010 

Channel 4 21/01/2011 Sexual material 1 

The 50 Funniest Moments 
2010 

Channel 4 21/01/2011 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

The 50 Funniest Moments 
2010 

Channel 4 21/01/2011 Under 18s in 
programmes 

3 

The Alan Titchmarsh Show ITV1 n/a Product placement 1 

The Apprentice BBC1 19/12/2010 Outside of remit / other 1 

The Big Questions BBC 1 16/01/2011 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The Chris Moyles Show BBC Radio 1 24/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

The Fifth Element Five 23/01/2011 Offensive language 1 

The Fifth Element Five 23/01/2011 Sexual material 1 

The Jeremy Kyle Show ITV1 21/01/2011 Fairness 1 

The Joy of Teen Sex Channel 4 19/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

The Joy of Teen Sex Channel 4 19/01/2011 Sexual material 1 

The Joy of Teen Sex 
(trailer) 

Channel 4 15/01/2011 Sexual material 1 

The Magicians BBC 1 15/01/2011 Animal welfare 4 

The Magicians BBC 1 15/01/2011 Harm 1 

The Million Pound Drop Channel 4 28/01/2011 Age 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 53 

The Million Pound Drop 
Live 

Channel 4 28/01/2011 Age 
discrimination/offence 

1 

The Million Pound Drop 
Live 

Channel 4 29/01/2011 Materially misleading 1 

The National Television 
Awards 2011 

ITV1 London 26/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

The National Television 
Awards 2011 

ITV1 London 26/01/2011 Offensive language 1 

The National Television 
Awards 2011 

ITV1 London 26/01/2011 Voting 3 

The One Show BBC 1 18/01/2011 Harm 1 

The One Show BBC 1 20/01/2011 Offensive language 1 

The Race Sky Movies 
Family 

15/12/2010 Offensive language 1 

The Random Jottings of 
Hinge and Bracket 

BBC Radio 7 21/01/2011 Advertising/editorial 
separation 

1 

The Royal Variety Show / 
Harry Hill 

BBC1 / ITV1 16/12/2010 Generally accepted 
standards 

1 

The Sanctuary Beacon 
Radio 

14/12/2010 Fairness 1 

The Today Programme BBC Radio 4 26/01/2011 Due impartiality/bias 1 

The Weakest Link BBC 1 19/01/2011 Generally accepted 
standards 

2 

The Weakest Link BBC 1 24/01/2011 Disability 
discrimination/offence 

1 

The Wright Stuff Five 18/01/2011 Offensive language 1 

The X Factor ITV1 n/a Competitions 1 

The X Factor ITV1  05/12/2010 Materially misleading 1 

This Morning ITV1  03/01/2011 Sexual material 1 

This Morning ITV1  19/01/2011 Nudity 14 

This Morning ITV1  
 

19/01/2011 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

This Morning ITV1  21/01/2011 Outside of remit / other 1 

This Morning ITV1  25/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

This Morning ITV1  27/01/2011 Nudity 11 

This Morning (trailer) ITV1 26/01/2011 Offensive language 1 

Thorne: Scaredy Cat Sky2 24/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Three Men in a Boat Dave 02/01/2011 Disability 
discrimination/offence 

1 

Tool Academy E4 10/01/2011 Generally accepted 
standards 

1 

Tool Academy E4 10/01/2011 Offensive language 1 

Tool Academy E4 10/01/2011 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Tool Academy E4 17/01/2011 Materially misleading 1 

Top Gear BBC 2 23/01/2011 Due impartiality/bias 1 

Top Gear BBC 2 23/01/2011 Generally accepted 
standards 

2 

Top Gear BBC 2 23/01/2011 Harm 2 

Top Gear Dave 17/01/2011 Offensive language 1 

Top Gear Special BBC 3 05/01/2011 Offensive language 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 176 
21 February 2011 

 54 

Will My Crash Diet Kill Me? Channel 4 19/01/2011 Materially misleading 2 

 
 
 
 


