
1 

 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 172 
20 December 2010 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 
 

2 

Contents 
 
 
Introduction

Standards cases 

 3 

 

 
In Breach 

Majlis-E-Shahadat-E-Imam Ali 
Hidayat TV, 31 August 2010, 21:20 4 
 
Late evening programmes 
Fast FM 87.9 (Bradford), 26 August 
and 1 September 2010, 21:00 6 
 
Bluebird  
LivexxxBabes, 5 October 2010, 13:20 14 
 
The Pad 
Tease Me TV 2, 19 October 2010 at 17:00 to 18:00 16 
 

 
Resolved 

This Morning 
ITV1, 27 October 2010, 10:30 20 
 
Broadcasting Licence Condition cases 
 

 
In Breach 

Failure to provide key commitments 
TCR FM 21 
 
Failure to provide key commitments 
Bute FM 23 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Complaint by Mr Michael Yardley 
The Big Questions, BBC1, 6 June 2010 27 
 
Complaint by Mr Andrew Tasker 
Orchestra United, Channel 4, 8 August 2010 38 
 
Other programmes not in breach 42 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 
 

3 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes and licence conditions with which broadcasters 
regulated by Ofcom are required to comply. These include:  
 
a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”), the most recent version of which took 

effect on 1 September 2010 and covers all programmes broadcast on or after 1 
September 2010. The Broadcasting Code can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/. 

 
Note

b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 
effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at: 

: Programmes broadcast prior to 1 September 2010 are covered by either 
the 2009, 2008 or the 2005 versions of the Code (depending on the date of their 
broadcast).  
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/. 
 
c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, 

which relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains 
regulatory responsibility. These include: 

 
• the prohibition on ‘political’ advertising; 
• sponsorship (see Rules 9.2 and 9.3 of the Code);  
• ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 

on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising1

• the imposition of statutory sanctions in advertising cases. 
; and 

 
 The BCAP Code can be found at:  
 www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx 

 
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information on television and radio licences can 
be found at: http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/ and 
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/. 

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 
provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/ 
 
It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom’s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 
                                            
1 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 
for these types of services where it is permitted. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/�
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/�
http://www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx�
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/�
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/�
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/�


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 
 

4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Majlis-E-Shahadat-E-Imam Ali 
Hidayat TV, 31 August 2010, 21:20 
 
 
Introduction 
 
Hidayat TV is an Islamic channel which broadcasts educational and religious 
programmes in Arabic, English and Urdu.  
 
Ofcom received two complaints that during one religious broadcast, a scrolling 
caption appeared at the bottom of the screen which appeared to give information 
about the sponsor of the programme.  
 
Ofcom viewed the material and noted that, alongside information about the live 
religious broadcast being shown, the following caption appeared: 
 

“This live coverage is borught [sic] to you by Bombay Palace Sweets and 
Resturant [sic] Paris.” 

 
In our initial correspondence with Hidayat TV, the broadcaster stated the restaurant 
was not the sponsor of the programme but provided catering at the religious 
ceremony featured in the programme. The broadcaster stated that it had therefore 
transmitted an on-air credit for the restaurant in relation to its provision of the catering 
service. 
 
Ofcom therefore asked Hidayat TV how the material complied with the following 
Code rules:  
 

• Rule 10.3 (products and services must not be promoted in programmes);  
• Rule 10.4 (no undue promince may be given to a product or service); and  
• Rule 10.5 (product placement is prohibited)  

 
Response  
 
Hidayat TV said it did not receive any payment or other valuable consideration for 
providing this scrolling text. It said the catering was provided for the religious 
ceremony alone and the broadcaster had no connection with the ceremony.  
 
Hidayat TV explained the scrolling text was not meant to promote any products or 
services, but said the name of the business was unintentionally included by a 
member of staff.  
 
Decision 
 
Ofcom noted the broadcaster’s confirmation that it did not receive payment for the 
inclusion of the commercial references in the programme. We found no evidence that 
the broadcast was in breach of Rule 10.5 which prohibits product placement. 
 
Rule 10.3 prevents the promotion of products or services within programmes. Ofcom 
concluded that the scrolling strap line served only to promote the restaurant during 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 5 

programme, in breach of Rule 10.3. Further, in the absence of any editorial 
justification, and taking into account the scroll was shown on a repeat throughout the 
programme, Ofcom considered that undue prominence had been given to the 
business, in breach of Rule 10.4. We acknowledge the broadcaster admitted the 
reference was included in error and we would not expect a similar recurrence in the 
future.  
 
Breach of Rules 10.3 and 10.4



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 
 

6 

In Breach 
 
Late evening programmes 
Fast FM 87.9 (Bradford), 26 August 2010 and 1 September 2010, 21:00 
 
 
Introduction 
 
Fast FM 87.9 (“Fast FM”) was a radio service broadcast in Bradford from 11 August 
2010 to 11 September 2010, provided under a restricted service licence. The service 
was dedicated to covering Ramadan, with predominantly religious speech 
programming and traditional folk and devotional music from around the Muslim 
World. 
 
A listener complained to Ofcom that Fast FM’s late evening programmes made the 
following references to local businesses: 
 

 
Punjab Sweet House 

On 26 August 2010, a broadcast competition was conducted throughout the 
programme, in which the presenter and his studio guest: 
 

• discussed Punjab Sweet House with each other and with broadcast 
competition entrants; for example: 
 
Presenter:  “Have you ever tried the meals at Punjab Sweet House?” 
 
Guest:  “All of their meals and sweets are very good”; and 
 
Presenter: “Their meals are very delicious and we are here to tell those 

who do not know about them…”; 
 

• asked a competition question about Punjab Sweet House, based on an 
advertisement for the restaurant, which was broadcast as part of the 
programme (as well as in commercial breaks); for example: 

 
Presenter: “I told you that our second question is related to Punjab Sweet 

House. Tell us, what is the telephone number of Punjab Sweet 
House? You may have heard the telephone number of Punjab 
Sweet House in the advert and we will play this advert again”; 
and 

 
• dedicated programming to Punjab Sweet House: 

 
Presenter: “I dedicate this hymn to the staff of Punjab Sweet House, with 

whose cooperation we are presenting this programme.” 
 

Fast FM told Ofcom that Punjab Sweet House had not sponsored the programme but 
had donated the competition prize, which was a meal for four people at the 
restaurant. 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 7 

Enzo Prestige car hire 
 
During the programme on 26 August 2010, the presenter announced that an 
advertisement for Enzo Prestige car hire was about to be broadcast. He then added: 
 

“You can hire any kind of cars from them, sports cars too. Listen to what they 
offer and we will meet you after a short break.” 

 

• described what tyres were available from the sponsor; 

Spring Mills Tyres and Kar Skip Hire  
 
In the course of the programme on 1 September 2010, the presenter stated that 
Spring Mills Tyres was one of the programme’s sponsors. He then: 
 

 
• commented on their quality and cost; and  
 
• referred to the sponsor’s offers being available throughout Ramadan. 

 
The presenter also recommended Kar Skip Hire, as “they have the smallest to the 
largest size of skips for wedding halls, marriages, etc.” He continued: 
 

“Remember the name Kar Skip Hire. Their prices are very reasonable and 
they deliver fast. As soon as you dial their number, they will deliver the skip. 
Their skips are lying around roads and they deliver fast when needed. Their 
phone number is 01… for builders, mosques and domestic waste.” 

 
Fast FM told Ofcom that Kar Skip Hire had not sponsored the programme and, 
contrary to the presenter’s statement on air, neither had Spring Mills Tyres. 
 
Marlborough Garage 
 
During the programme on 1 September 2010, the presenter conducted a broadcast 
competition feature, which included the following question: 
 

“On which road is Marlborough Garage located? Does anybody know?” 
   

The presenter made further references to Marlborough Garage, including:  
 

“Everyone should be familiar with Marlborough Garage. It’s a familiar name of 
your city. There are many facilities available here, whatever the make of your 
car, new or old…” 

 
Shandar Sweets 
 
During the programme on 1 September 2010, the presenter said: 
 

“We welcome Mr Majeed of Shandar Sweets. They make tasty sweets and 
delicious ghulab jaman. Though they make many kinds of sweets, we tend to 
remember those we like … and now the Eid festival is approaching fast, their 
message is that, if you need sweets for the festival, do come to us. Allah 
willing, we will see them on Great Horton Road for Eid shopping. When you 
go shopping, you will also need sweets for the guests. Mr Majeed says he will 
keep the shop open till late.” 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 8 

We therefore asked the broadcaster to provide comments concerning the numerous 
references to products and services made throughout the programmes, each with 
regard to one or more of the following Code Rules: 

 
• Rule 10.1: “Broadcasters must maintain the independence of editorial 

   control over programme content”; 
 
• Rule 10.2: “Broadcasters must ensure that the advertising and 

 programme elements of a service are kept separate”; 
 
• Rule 10.3: “Products and services must not be promoted in 

   programmes…”;  
 
• Rule 10.4: “No undue prominence may be given in any programme to a  

product or service”; 
 
• Rule 10.5: “Product placement is prohibited;” and 
 
• Rule10.121

Advertisements must not appear in programme time, unless 
editorially justified.” 

 
Response 
 

: “Advertising must be clearly separated from programmes.  

• broadcast an advertisement for the restaurant, which was running in a 
concurrent advertising campaign on the station; and 

Punjab Sweet House 
 
Fast FM said it “did not receive any payments for running the competition”, adding that 
its on-air reference, “with whose cooperation we are presenting this programme”, was 
made in acknowledgement of the restaurant’s donation of a competition prize (a meal 
for four people). It added that, as Punjab Sweet House had made this donation, Fast FM 
had, in the programme, decided also to: 
 

 
• ask a competition question based on information contained in that 

advertisement. 
 
The broadcaster said it did not consider that the discussion in the programme about 
Punjab Sweet House was “an endorsement by the station”. 
 

                                            
1 At the time of the broadcast in question (26 August 2010), the relevant rule was Rule 10.12. 
From 1 September 2010, it was re-numbered as Rule 10.14 in the amended Section Ten of 
the Code; available at: 

Enzo Prestige car hire  
 
Fast FM said that it could not explain why the presenter mentioned Enzo Prestige car 
hire, “as he went on to play the advert during the next commercial break”. 
 
 
 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-
codes/broadcast-code/commercial-references/  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/commercial-references/�
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/commercial-references/�


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 9 

Spring Mills Tyres and Kar Skip Hire 
  
Fast FM said these businesses usually sponsored “the evening programme between 7-8 pm, 
Kar skip hire and Spring Mill tyres between 8-9 pm”, adding that, on this occasion, due to a 
live charity appeal running from 18:00 to 21:00, there was no mention of the sponsorship 
arrangement. The broadcaster said that, as sponsors of the earlier evening programme, the 
businesses would normally have “received a mention at the beginning and at the end of each 
[respective] hour sponsored.” It added that, during the late evening programme, “as … 
compensation … the presenter [therefore] took it upon himself to mention the [businesses] in 
greater details than permitted by codes of conduct”.  
 
Marlborough Garage 
 
Fast FM said that Marlborough Garage had donated the broadcast competition prize, 
which included a free MOT. It added that “running the competition was not an 
endorsement of the business”. 
 

• it did not consider Fast FM had endorsed any of the businesses to which it 
had referred on air; and  

Shandar Sweets 
 
Fast FM said it felt that “upon receiving a call from the business [the presenter] got 
carried away and discussed the products in detail”, adding that “no payments [were] 
received for this by the station or the presenter.” 
 
In conclusion, the broadcaster reiterated that: 
 

 
• it had not received payment for any of the references referred to above.  

 
It also said that:  
 

• short-term licensees did not generally have resources to train presenters or 
recruit professional broadcasters and depended heavily on volunteers, many 
of whom were broadcasting for the first time; and 

 
• although Fast FM endeavoured “to inform all the presenters and contributors 

regarding the codes and regulations”, mistakes, while likely, were not 
deliberate. 

 
Decision 
 
To comply with Section Ten of the Code, broadcasters may make references to 
products and services (including businesses) in programming only where they are: 
 

• non-promotional; 
 
• editorially justified; and 
 
• not subject to a commercial agreement. 

 
In the case of sponsored programming, references to the sponsor or its 
products/services (other than in sponsorship credits) must also be incidental. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 10 

Ofcom noted that, in this instance, although some aired references to local 
businesses implied that the late evening programme was sponsored, Fast FM 
explained why this was not the case. The broadcaster also confirmed that none of 
the references to any of the local businesses or their products/services had been 
made during the programme in return for payment or other valuable consideration. 
On the basis of this information, we could find no evidence to suggest that these 
references resulted from any form of product placement arrangement. We did not 
therefore consider that either of the broadcasts of the late evening programme under 
investigation was in breach of Rule 10.5 of the Code.  
 
Further, from the information provided, such references in programming appeared to 
have been made entirely of the broadcaster’s or presenter’s own volition. Fast FM 
therefore appeared to have maintained editorial control over both broadcasts of the 
late evening programme, as required under Rule 10.1 of the Code. 
 

• discussed the restaurant with each other and with broadcast competition 
entrants, offering personal endorsements, such as, “All of their meals and 
sweets are very good”;  

Punjab Sweet House 
 
Ofcom noted that the Punjab Sweet House had donated a meal for four people to Fast 
FM, which had run a competition for listeners to win it. Generally, broadcasters may 
credit briefly on air a business that has donated a broadcast competition prize, without 
such a passing reference to the business appearing unduly prominent. In this instance, 
however, the Fast FM presenter and his guest: 
 

 
• asked a competition question about the restaurant (“Tell us, what is the 

telephone number of Punjab Sweet House?”); 
 
• based the competition question on the content of an advertisement that was 

running concurrently on Fast FM; 
 
• broadcast the advertisement as part of programming (in addition to 

commercial breaks); and 
 
• dedicated further programming (a hymn) “to the staff of Punjab Sweet 

House…” 
 

We noted that Fast FM said it had dedicated a hymn to Punjab Sweet House in 
acknowledgement of its donation of the competition prize. Ofcom considered that not 
only was the reason for such a dedication likely to have been unclear to listeners, but 
all the references to Punjab Sweet House in the programme went far beyond what is 
acceptable under Rule 10.4 of the Code (“No undue prominence may be given in any 
programme to a product or service”). There appeared to be no editorial justification 
for such references and the late evening programme on 26 August 2010 was 
therefore in breach of Rule 10.4. 
 
Further, personal endorsements of Punjab Sweet House (aired by the presenter and 
his studio guest), provision of its contact details (i.e. the answer to the competition 
question) and featuring in programming an advertisement for the restaurant (currently 
running as part of an advertising campaign), were promotional references to the 
restaurant, prohibited under Rule 10.3 of the Code (“Products and services must not 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 11 

be promoted in programmes”). The late evening programme on 26 August 2010 was 
therefore in breach of Rule 10.3. 
 
These breaches were exacerbated by the fact that the advertisement featured in the 
programme was also being broadcast in Fast FM’s commercial breaks, as part of a 
concurrent advertising campaign for Punjab Sweet House. Rule 10.12 of the Code 
states that “advertising must be clearly separated from programmes” and 
“advertisements must not appear in programme time, unless editorially justified.” The 
purpose of the Rule is to ensure that programming is not distorted for commercial 
purposes, and does not appear to be distorted in such a way, when an advertisement 
is broadcast as part of programming. Fast FM: 
 

• referred listeners to a current advertisement for Punjab Sweet House in 
programming; 

 
• broadcast the current advertisement in programming; and 
 
• repeated promotional material from the current advertisement (the 

restaurant’s contact details) in programming without any editorial justification 
for doing so.  

 
The late evening programme on 26 August 2010 was therefore in breach of Rule 
10.12.  
 

• introduced listeners to an advertisement for Enzo Prestige car hire, which was 
about to be broadcast in a commercial break (“…before that we are 
presenting an advert for Enzo Prestige car hire”); and  

Enzo Prestige car hire  
 
Rule 10.2 of the Code states that “broadcasters must ensure that the advertising and 
programme elements of a service are kept separate”. Referring to all programming 
(not only programmes that feature advertisements), the purpose of the Rule is to 
ensure that programmes are not distorted for commercial purposes, and do not 
appear to be distorted in such a way. However, in this instance, the presenter: 
 

 
• promoted the company’s services (“You can hire any kind of cars from them, 

sports cars too. Listen to what they offer…”). 
 
Ofcom noted that Fast FM said it could not explain why the presenter mentioned 
Enzo Prestige car hire in programming. We agreed that there appeared to be no 
editorial justification for such references to an advertisement or advertiser. Further, 
we considered that the presenter promoted Enzo Prestige car hire in programming 
and that his reference to the advertiser in this way also blurred the separation of the 
advertisement itself from programming. 
 
Therefore, in addition to further breaches of Rules 10.3 and 10.4 of the Code, the late 
evening programme on 26 August 2010 was also in breach of Rule 10.2. 
 

Ofcom noted that Fast FM said Spring Mills Tyres and Kar Skip Hire were sponsors of 
segments of the evening programme, which had been replaced on this occasion by 
an extended charity appeal. We also noted that the broadcaster would have normally 

Spring Mills Tyres and Kar Skip Hire 
  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 12 

credited them “at the beginning and at the end of each [respective] hour sponsored.” 
In this instance, however, during the following programme (i.e. the late evening 
programme), the presenter arbitrarily: 
 

• stated on air, inaccurately, that the late evening programme was sponsored 
by Spring Mills Tyres (“…Spring Mills Tyres are one of the sponsors of this 
programme…”); and 

 
• promoted Spring Mill Tyres (“If you need tyres of any size for any car, large or 

small, you may contact Spring Mills Tyres at Spring Mill Road. Spring Mills is 
well known and you can get good quality new or used tyres from them … 
They have good offers for you in this month of Ramadan”). 
 

While the presenter did not also (inaccurately) credit Kar Skip Hire as a sponsor of the 
late evening programme, he did promote it (“They have the smallest to the largest 
size of skips … Their prices are very reasonable and they deliver fast. As soon as you 
dial their number, they will deliver the skip … Their phone number is 01…”). 
 
Ofcom therefore agreed with Fast FM, which admitted that these references had 
breached Code requirements. The references the presenter had decided to make to 
Spring Mills Tyres and Kar Skip Hire, in the late evening programme on 1 September 
2010, had no editorial justification. Not only had neither business sponsored the 
broadcast, but the references to each were largely promotional. The programme was 
therefore in breach of Rules 10.3 and 10.4 of the Code. 
 

• referred to the donor in a promotional manner (e.g. “They have a car wash as 
well. Whether you need a car wash, MOT or service, they have computerised 
systems and the latest technology. Whatever your vehicle, large or small, 
they will do it. For whatever service … Write their name in your diary…”); and 

Marlborough Garage 
 
Ofcom noted that Marlborough Garage had donated a free MOT to Fast FM, which 
had run a competition for listeners to win it. As in the case of Punjab Sweet House, 
above, there appeared to be no editorial justification for referring to the donor, 
beyond airing a brief acknowledgement of its donation. However, again, the 
presenter: 
 

 
• asked a competition question about the garage (“On which road is 

Marlborough Garage located?”). 
 

These references to Marlborough Garage were therefore further breaches of Rules 
10.3 and 10.4 of the Code in the late evening programme on 1 September 2010. 
 

• endorse its products (“They make tasty sweets and delicious ghulab jaman”); 

Shandar Sweets 
 
Ofcom noted that Fast FM said the presenter “got carried away and discussed the 
products in detail”, when talking to a representative of the business.  
 
The presenter welcomed “Mr Majeed of Shandar Sweets” and then proceeded to: 
 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 13 

• provide its location (“…see them on Great Horton Road for Eid shopping”); 
and  

 
• state that “Mr Majeed says he will keep the shop open till late.” 

 
Again, there appeared to be no editorial justification for promoting the business in 
programming. This extended reference to Shandar Sweets was therefore a further of 
breach of Rules 10.3 and 10.4 of the Code in the late evening programme on 1 
September 2010. 
 
Fast FM stated that short-term licensees did not generally have resources to train 
presenters or recruit professional broadcasters. Ofcom recognises that these 
services often depend heavily on volunteers. Nevertheless, we would remind any 
such broadcaster that, even if it depends heavily on volunteers, compliance with the 
Code is required as a condition of its licence to broadcast.  
 
While Fast FM said that it had endeavoured “to inform all the presenters and 
contributors regarding the codes and regulations”, it admitted that mistakes were 
likely, if not deliberate. From listening to these programmes, Ofcom found little 
evidence of any regard to Code compliance on the part of the broadcaster. 
 
These breaches will be held on record and may be considered alongside any future 
applications for a restricted service licence from the licensee of this service.  
 
Breaches of Rules 10.3 and 10.4 (on 26 August 2010 and 1 September 2010) 
Breach of Rules 10.2 and 10.12 (on 26 August 2010)



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 
 

14 

In Breach 
 
Bluebird  
LivexxxBabes, 5 October 2010, 13:20  
 
 
Introduction 
 
LivexxxBabes is a channel broadcasting in the ‘adult’ section of the electronic 
programme guide on Sky channel number 950 without mandatory restricted access. 
The licence for the channel is held by Satellite Entertainment Limited (“SEL” or “the 
Licensee”). At the time indicated, the channel promoted a service on screen known 
and branded as Bluebird TV. Viewers were invited to contact onscreen female 
presenters via premium rate telephony services (“PRS”). The female presenters 
generally dressed and behaved in a flirtatious manner in order to elicit premium rate 
phone calls.  
 
As a result of its concerns about compliance in this sector, Ofcom conducts 
monitoring exercises of daytime and adult sex chat channels. Ofcom noted that 
presenters on this service were smoking as part of their performance. In this 
particular broadcast on 5 October 2010 the female presenter smoked a cigarette 
heavily for a period of around three minutes, direct to camera and in close up.  
 
Ofcom’s statutory duties in relation to broadcast advertising were contracted out to 
the Advertising Standards Authority (“ASA”) in 2004. The rules governing broadcast 
advertising are set by the Broadcast Committee of Advertising Practice (“BCAP”) with 
the approval of Ofcom. BCAP performs its function by setting, monitoring and 
amending the UK Broadcast Code of Advertising Practice (“the BCAP Code”), with 
Ofcom retaining back-stop enforcement powers. The investigation of complaints 
relating to daytime chat and adult sex chat broadcast services remain a matter for 
Ofcom. (Please see Ofcom’s statement published on 3 June 20101

SEL said that the BCAP Code was an industry code of practice and not set in law 
and it questioned Ofcom’s power to enforce the advertising industry’s own voluntary 
code of self-regulation. In response Ofcom explained that: under the 
Communications Act 2003 Ofcom is required to set advertising standards for the 
content of television programmes and that had Ofcom contracted out this function to 
BCAP, who in turn fulfilled this function in setting the BCAP Code; under a condition 
of their licences, licensees are required to observe the BCAP Code; and that Ofcom 
has powers to establish procedures for the handling and resolution of complaints 
about the observance of these standards. SEL did not provide any representations 
regarding compliance with the BCAP Code by the deadline given by Ofcom. In the 

 for further 
details).  
 
Ofcom wrote to SEL, pointed out that daytime and adult sex chat broadcasts must 
comply with the BCAP Code, and requested formal representations in respect of the 
above broadcast under BCAP Code Rule: 
 

10.3 (Advertisements must not promote smoking or the use of tobacco products.). 
 
Response 
 

                                            
1 See: http://stakeholders.ofcom.org.uk/consultations/participationtv3/statement/  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/consultations/participationtv3/statement/�


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 15 

absence of any representations from the Licensee, Ofcom proceeded to reach a 
decision on this material against the BCAP Code.  

 
Decision 
 
The Principle at the start of Section 10 of the BCAP Code (Prohibited categories) 
sets out that: “Broadcast advertisements for some products…are not permitted either 
because those products may not be legally advertised or because of a clear potential 
for harm…to the audience or to society”. BCAP Rule 10.3 states that “advertisements 
must not promote smoking or the use of tobacco products.”  
 
Ofcom noted that this PRS-based daytime chat teleshopping programming featured a 
female presenter wearing skimpy lingerie and smoking heavily. The presenter was 
shown inhaling a cigarette and blowing smoke to the camera over a period of around 
three minutes. Ofcom noted that the smoking featured heavily in the broadcast at this 
time - albeit in an advertisement selling a daytime chat service. The camera closed in 
on the presenter’s face and showed her enjoyment of the inhalation and exhalation of 
the cigarette.  
 
However, in Ofcom’s view: the advertisement’s focus was clearly on the act of 
smoking and the female presenter’s evident enjoyment of it; the prolonged and drawn 
out nature of the sequence promoted this activity as something desirable; and, the 
smoking was clearly intended to be an additional enticement to viewers to call in to 
this teleshopping channel.  
 
Ofcom accepts that daytime chat (and indeed adult chat) services are broadcast for 
the purposes of generating PRS telephony income by showing female presenters 
behaving in a flirtatious manner. In this case, Ofcom noted that smoking was part of 
the presenter’s behaviour. However, the prolonged sequence of the smoking in this 
particular advertisement drew attention to the activity of smoking as a desirable 
activity such that in Ofcom’s opinion it promoted smoking or the use of tobacco 
products in breach of Rule 10.3 of the BCAP Code. 
 
Ofcom considers that the promotion of smoking or an unacceptable product - such as 
tobacco - in long-form advertising which it regulates (such as PRS chat services) is a 
serious matter. Broadcasters of such advertising must ensure that they do not 
promote, whether directly or indirectly, smoking or any unacceptable products or 
services listed in Section 10 of the BCAP Code. 
  
Breach of Rule 10.3 of the BCAP Code



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 
 

16 

In Breach 
  
The Pad 
Tease Me TV 2, 19 October 2010, 17:00 to 18:00 
 
 
Introduction 
 
The Pad is a televised daytime interactive chat advertisement broadcast on the 
service Tease Me TV 2 (Sky channel number 902) under a licence held by Playboy 
TV UK/Benelux Limited (“Playboy” or “the Licensee”). Playboy has compliance 
responsibility for all programmes broadcast on Tease Me TV 2 service, including The 
Pad. The service is available freely without mandatory restricted access and is 
situated in the 'adult' section of the Sky electronic programme guide ("EPG"). 
Viewers are invited to contact onscreen female presenters via premium rate 
telephony services (“PRS”). The presenters generally dress and behave in a 
flirtatious manner.  
 
Ofcom received a complaint about the above broadcast. The complainant was 
concerned that the female presenter’s breasts were exposed and she was “adopting 
various sexual positions and behaving in a clearly overtly sexual manner”. The 
complainant also said that the presenter was “on all fours clearly simulating sexual 
intercourse” and “this content is clearly inappropriate for the time of day”. 
 
Ofcom noted that the female presenter was wearing a revealing pink dress, which at 
times exposed a considerable amount of her breasts, and which was cut down at the 
back to reveal her buttocks. Underneath she was not wearing a bra but did was 
wearing a pink thong. During the broadcast the presenter positioned her buttocks to 
camera, bent over on all fours with her legs wide open and lay on her side with her 
legs open. While in these positions she repeatedly gyrated and thrust her hips. The 
presenter also walked up to the camera to show her breasts in close up, repeatedly 
touched and stroked her breasts and buttocks, and jiggled her breasts. 
 
The rules governing broadcast advertising are set by the Broadcast Committee of 
Advertising Practice (“BCAP”) with the approval of Ofcom. BCAP performs its 
function by setting, monitoring and amending the UK Code of Broadcast Advertising 
(“the BCAP Code”), with Ofcom retaining back-stop enforcement powers. The 
investigation of complaints relating to daytime chat and adult sex chat broadcast 
services – which are types of broadcast advertising - remain a matter for Ofcom. 
(Please see Ofcom’s statement published on 3 June 20101

• Rule 4.2:  “Advertisements must not cause serious or widespread offence 

 for further details).  
 
Ofcom asked the Licensee for comments under the following rules of the BCAP 
Code: 
 
Harm and Offence (section 4) 
 

against generally accepted moral, social or cultural standards.” 
 
Scheduling (section 32) 
 

• Rule 32.3: “Relevant timing restrictions must be applied to advertisements 

                                            
1 See: http://stakeholders.ofcom.org.uk/consultations/participationtv3/statement/ 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 17 

that, through their content, might harm or distress children of 
particular ages or that are otherwise unsuitable for them.” 

 
Response 
 
Playboy said that “every effort was made to ensure the material broadcast was 
compliant, and appealed to the primary target audience, adult viewing daytime 
interactive content in the adult section of the BSkyB EPG”. It said that it was 
“satisfied that the majority of the broadcast in question complied with the [BCAP] 
Code”, however, it did accept that “there were short periods where actions of the 
presenter contained sexual overtones, which were unsuitable for broadcast before 
the watershed” and “were unsuitable for a younger audience”. 
 
Playboy said that “a misunderstanding by one producer incorrectly allowed 
inappropriate material to air, for which we apologise”. It added that “tighter controls 
have been implemented to ensure that future changes are communicated correctly”.  
 
Decision 
 
Since 1 September 2010 all PRS-based daytime and adult sex chat television 
services have no longer been regulated as editorial content but as long-form 
advertising i.e. teleshopping. As stated above, from that date the relevant standards 
code for such services became the BCAP Code rather than the Broadcasting Code. 
 
Rule 4.2 of the BCAP Code is substantially equivalent to Rule 2.1 of the 
Broadcasting Code which provides that: “Generally accepted standards must be 
applied to the contents of television and radio services so as to provide adequate 
protection for members of the public from the inclusion in such services of harmful 
and/or offensive material.” Rule 32.3 of the BCAP Code is substantially equivalent to 
Rule 1.3 of the Broadcasting Code which provides: “Children must also be protected 
by appropriate scheduling from material that is unsuitable for them.” 
 
BCAP Code Rule 32.3 makes clear that children should be protected by relevant 
timing (and so appropriate scheduling) restrictions from material which is unsuitable 
for them. Appropriate timing and scheduling restrictions are judged according to 
factors such as: the likely number of children in the audience; the likely age of those 
children; and whether the advertisement was broadcast during school time or during 
school holidays. It should be noted that the watershed starts at 21:00 and broadcast 
advertising material unsuitable for children should not, in general, be shown before 
21:00 or after 05:30. 
 
Ofcom has made clear in previous published decisions what sort of material is 
unsuitable to be included in daytime interactive chat programmes without mandatory 
restricted access. These decisions were summarised in a guidance letter sent by 
Ofcom to daytime and adult sex chat broadcasters (including Playboy) in August 
2009, and have been clarified subsequently by further findings2

                                            
2 Early Bird, Tease Me TV (Freeview) cases, Broadcast Bulletin 169 at 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb169/ Elite Days, Elite TV 
2, 6 August 2010, 12:24 and Early Bird, Tease Me TV (Freeview), 27 July 2010, 07:30 to 
07:50, Broadcast Bulletin 168 at http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-
bulletins/obb168/; Early Bird, Tease Me TV (Freeview) 25 July 2010, 07:25 to 07:45, 
Broadcast Bulletin 165 at http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-
bulletins/obb165/; Earlybird, Tease Me TV, 3 June 2010, 05:45 and 08:00, Broadcast Bulletin 
164 at http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb164/; Earlybird, 

.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 18 

In the context of daytime interactive chat programmes where the female presenters 
generally dress and behave in a provocative and/or flirtatious matter for extended 
periods in order to solicit PRS calls, Ofcom has underlined that the presenters should 
not, for example, appear to mimic or simulate sexual acts or behave in an overtly 
sexual manner and clothing should be appropriate for the time of broadcast. 
 
Ofcom noted that during this broadcast the female presenter was wearing a very 
revealing outfit that at times exposed a considerable amount of her breasts and 
buttocks. While in this outfit the presenter adopted various sexual positions, including 
kneeling on all fours with her legs wide open and positioning her buttocks to camera. 
While in these positions the presenter repeatedly thrust her pelvis and buttocks as 
though mimicking sexual intercourse. She also repeatedly touched and stroked her 
breasts and buttocks in a sexually provocative manner. In Ofcom’s view, the 
revealing clothing, and repeated actions and sexual positions of the presenter were 
intended to be sexually provocative in nature and the broadcast of such images was 
not suitable to advertise daytime chat and could not be justified by the context in 
which it was presented. In light of this behaviour and imagery, Ofcom concluded that 
under BCAP Code Rule 32.3 the material during this daytime broadcast was clearly 
unsuitable for children. We also concluded under BCAP Code Rule 4.2 that, given 
the nature and scheduling of the material, it would cause serious or widespread 
offence against generally accepted moral, social or cultural standards.  
 
Ofcom then considered under BCAP Code Rule 32.3 whether relevant timing or 
scheduling restrictions were applied by the Licensee. Ofcom noted that the channel 
is situated in the ‘adult’ section of the EPG. The broadcast was however transmitted 
without mandatory access restrictions, in the early evening after school hours 
(between from 17:00 and 18:00) when children may have been watching television, 
some unaccompanied by an adult; and there was no warning to viewers about the 
nature of the material shown or its unsuitability for children.  
 
Taking into account the factors above, Ofcom has concluded that relevant timing and 
scheduling restrictions were not applied so as to offer adequate protection to children 
or ensure that the programming did not cause widespread offence against generally 
accepted moral, social or cultural standards. Therefore Ofcom concluded that this 
material breached Rules 4.2 and 32.3 of the BCAP Code.  
 
As part of correspondence prior to Ofcom agreeing to license Playboy to provide the 
service Tease Me TV 2, we were informed by Playboy that the Licensee would be 
“acquiring content for it [i.e. this service] from an established producer” but “the 
service will be an original service not a simulcast of an existing one”. In addition, 
Playboy assured Ofcom that it: “will continue to have editorial control and editorial 
                                                                                                                             
Tease Me TV, 30 January, 20 March, 27 April 2010 and Earlybird, Tease Me, 21 April 2010 – 
all Findings in Broadcast Bulletin 163 at 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb163/; Tease Me: 
Earlybird, Tease Me TV (Freeview), 15 February 2010, 05:30 and Tease Me: Earlybird, Tease 
Me TV (Freeview), 25 January 2010, 07:15 – both Findings in Broadcast Bulletin 158 at 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb158/; The Pad, Tease 
Me, 26 February, 11:45, The Pad, Tease Me 3, 27 February 2010, 11:45, Tease Me: 
Earlybird, Tease Me TV (Freeview) 26 January 2010, 07:15 - all in Broadcast Bulletin 157 at 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb157/; The Pad Tease 
Me, 6 November 2009, 12:00 to 13:00 and 14:00 to 15:00, Broadcast Bulletin 152 at 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb152/; Elite Days, Finding 
in Broadcast Bulletin 151 at http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-
bulletins/obb151/ 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 19 

responsibility for the channel”; “will have a second tier of compliance checking”; and 
“will also have a significant amount of editorial input during pre-production, and 
throughout the production process as necessary”.  
 
Recently in August 2010 Ofcom recorded a breach of the Broadcasting Code against 
Playboy for content broadcast on the service Tease Me TV 23

Those services operating in the sector of daytime and adult chat should be aware 
that Ofcom will not tolerate repeated breaches of the Code in this area. Ofcom has 
serious concerns about industry compliance in this area and we will not hesitate to 
take appropriate enforcement action where necessary (which may include fines and 
revocation of licences). 

. This finding stated 
that we “will expect, in future, Playboy to have in place adequate compliance 
arrangements”. Ofcom is therefore concerned that despite this previous guidance 
Playboy did not have adequate compliance arrangements and staff in place on this 
occasion to ensure that the material acquired from the third party producer was 
compliant with the relevant Code. Ofcom considers this breach of the BCAP Code a 
serious matter and should there be any similar contraventions, Ofcom will consider 
further regulatory action. 
 
Breach of Rules 4.2 and 32.3 of the BCAP Code  
 

                                            
3Bang Babes, Tease Me TV 2, 22 May 2010, 03:35 to 04:00, published in Broadcast Bulletin 
164 (23 August 2010) 
 at http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb164/.  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb164/�


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 
 

20 

Resolved 
 
This Morning 
ITV1, 27 October 2010, 10:30 
 
 
Introduction 
 
This Morning is a daytime magazine programme broadcast live in weekday mornings 
on ITV1. Towards the end of this show, while off camera and during a preview of the 
next morning’s show, presenter Ruth Langsford was heard to say: “hang on, we’re 
not there yet…fuck.” Ofcom received sixteen complaints from viewers who 
considered this language to be unsuitable given the morning scheduling of the 
programme.  
 
Ofcom therefore contacted ITV Broadcasting Limited (“ITV”), who complied the 
programme on behalf of the ITV Network for ITV1, and sought its comments under 
Rule 1.14 of the Code (“The most offensive language must not be broadcast before 
the watershed…”). 
 
Response 
 
ITV said it regretted the broadcast of this offensive language, and stated that all 
presenters are well aware of the need to avoid such language in daytime 
programmes. On this occasion, the use of the language was completely 
unintentional, unforeseen and inadvertent: Ruth Langsford had been moving to 
another part of the studio for the next item and accidentally tripped over a cable. She 
did not realise her words would be picked up by viewers as she was off camera and 
another item was being broadcast.  
 
ITV explained that the programme gallery team quickly sought to check whether the 
word had been broadcast, but by the time confirmation was received the programme 
was coming to an end and it was not possible for the presenters to apologise 
immediately on air. 
 
ITV said that the presenter apologised via her Twitter account later that day, and 
apologised directly to viewers on air at the start of the next day’s edition of This 
Morning. ITV also confirmed that the offensive language was removed from the 
programme before it was made available on ITV’s catch up video on demand 
services. 
 
Decision 
 
Our research indicates that the word “fuck” and its derivatives are an example of the 
most offensive language. Rule 1.14 states that the most offensive language must not 
be broadcast before the watershed.  
 
Ofcom recognised that the programme was broadcast live and noted the 
circumstances of the incident, the various apologies given by the presenter and the 
action taken to remove the offensive language from on demand services. Ofcom 
therefore considers the matter resolved. 
 
Resolved 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 
 

21 

Broadcasting Licence Condition cases 
 
In Breach 
 
Failure to provide key commitments 
TCR FM 
 
 
Introduction 
 
TCR FM is a community radio station providing a service for the people of Tamworth 
and in particular those under the age of 30. It has been on air since October 2009 
and the output is presented by volunteers. The licence is held by Tamworth Radio 
Broadcasting C.I.C. 
 
The station’s licence includes as an annex a ‘key commitments’ document which sets 
out what the radio station is required to broadcast (which is based on the promises 
made by the station in its original application for the licence). In the programming 
section it says that “the service will typically be live for at least 12 hours per day”.  
 
On 14 October 2010 Ofcom received a complaint regarding the provision of live 
output on the station, alleging that the station was not meeting its live broadcasting 
requirement. Accordingly, on 19 October Ofcom wrote to the licensee, Tamworth 
Radio Broadcasting C.I.C., to ask whether it was complying with its key commitment 
to provide at least 12 hours live programming per day.  
 
Based on the station’s estimation that it was only delivering between two and ten 
hours of live programming per day Ofcom again wrote to the licensee to ask how it 
felt its output complied with the licence condition relating to key commitments 
delivery. Condition 2(4), contained in Part 2 of the Schedule to the licence, states 
that:  
 

“The Licensee shall ensure that the Licensed Service1

The licensee said that the station has “grown organically” from the group first formed 
to deliver two restricted service licence

 accords with the 
proposals set out in the Annex so as to maintain the character of the Licensed 
Service throughout the licence period.” 

 
Response 
 
The licensee said that it has struggled to fulfil its live output key commitment and that 
this particular commitment was seen as a target to which the station would work 
towards over its first year of broadcasting.  
 

2

                                            
1 The service that the station is licensed to provide, as described in its ‘key commitments’ 
 
2 A short-term restricted service licence, or RSL, is a temporary radio licence which allows a 
group to broadcast for up to 28 days.  

 (RSL) broadcasts. After the experience 
gained from the RSL broadcasts, the licensee said it was “naive to try and recreate 
the same 28 days across a full time licence. Over the last 12 months we have 
enjoyed a successful start to our licence but the growth has been slower than we had 
anticipated.”  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 22 

In addition the licensee said that the station does not employ any full time staff. 
Station management is delivered by volunteers outside of their own regular work 
hours, which makes managing the delivery of the required live output challenging.  
 
Lastly, the licensee said that it has increased its live output since it was first 
contacted by Ofcom about this issue and, with the service emphasis on people under 
the age of 30, it expects to increase its live output further still during the coming term-
time holidays when more of its younger broadcasters will be available. 
 
Decision 
 
Ofcom notes that TCR FM has struggled to deliver the required 12 hours of live 
output per day, which is part of its key commitments because it promised a high level 
of live output in its application for a licence. Ofcom considers that key commitments 
are a statement of what a station will deliver to its target community, rather than mere 
‘targets’. We also note that the station was very close to its first year anniversary 
when the complaint was received.  
 
By failing to provide the required live output of 12 hours per day on TCR FM, 
Tamworth Radio Broadcasting C.I.C. was not providing the service as described in its 
key commitments, and therefore is in breach of the licence condition referred to 
above. Ofcom has therefore recorded this breach of its licence condition. As the 
breach is continuing, we are in correspondence with the licensee about its plans for 
returning to compliance with its licence. 
 
Community radio stations are, under the terms of The Community Radio Order 2004, 
defined as local radio stations provided primarily for the good of members of the 
public or for a particular community, rather than primarily for commercial reasons. 
They are also required to deliver social gain, be run on a not-for-profit basis, involve 
members of their target communities and be accountable to the communities they 
serve.  
 
Any organisation applying for a community radio licence is required to set out 
proposals as to how it will meet these various statutory requirements. If it is awarded 
a licence, its proposals are then included in the licence so as to ensure their 
continued delivery. As referred to above this part of a community radio station's 
licence is known as the 'key commitments', and it is designed to ensure that each 
community radio station continues to provide the service for which it has been 
licensed. As such, ‘key commitments’ are requirements which must be delivered from 
launch, not ‘targets’ to meet at a future date. 
 
 
Breach of Licence Condition 2(4) in Part 2 of the Schedule to the community 
radio licence held by Tamworth Radio Broadcasting C.I.C. (licence number 
CR173)



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 
 

23 

In Breach 
 
Failure to provide key commitments 
Bute FM 
 
 
Introduction 
 
Bute FM is a community radio station providing a service for the people of Rothesay 
and surrounding areas on the Isle of Bute. It has been broadcasting since July 2009 
and the output is presented by volunteers. The licence is held by Bute Community 
Media Limited. 
 
The station’s licence includes as an annex a ‘key commitments’ document which sets 
out what the radio station is required to do. One of the requirements in the legislation 
for community radio services is that each station is accountable to its target 
community. Stations need to have mechanisms in place to encourage community 
feedback and to consider how to act on it. In the section in Bute FM’s licence setting 
out measures for accountability to the target community’ it includes the following: 
 

• “The station will have a Steering Group which will comprise the directors of 
the licensee company together with local business people.” and 

• “Representatives from other island organisations will be invited to join the 
station’s Community Focus Group. Two members of the public will also be 
selected to attend a particular meeting. The group will hold public meetings 
every two months, all action points raised by the Community Focus Group will 
be brought before the steering and will then be implemented, where 
appropriate” 

 
In August and September 2010 Ofcom received a number of complaints regarding 
the station’s accountability to the community. (These were received after one of Bute 
FM’s directors and volunteer presenters left the station in August.) One complainant 
said “under the commitments given at the time of application there was to be a 
steering group, focus groups etc to ensure that the community was fully involved with 
the station. However, these have never materialised”. Another complained that “even 
the most dedicated supporters and volunteers of Bute FM have absolutely no say in 
its running”. A third said “contrary to what was initially promised, the community has 
not had the opportunity to participate fully in the running of the station, nor have a say 
in what the community radio should be about” and “no alternative opinions seem to 
be welcome, with no critical views permitted to be expressed on air, and no view 
contrary to that of the station entertained.”  
 
Accordingly, Ofcom corresponded with the licensee, Bute Community Media Limited, 
on 8 September, 5 October and 5 November 2010, regarding whether and how it was 
complying with its accountability ‘key commitments’ which include requirements for a 
Steering Group and a Community Focus Group.  
 
In the station’s community radio licence, Condition 2(4), contained in Part 2 of the 
Schedule to the licence, states that:  
 

“The Licensee shall ensure that the Licensed Service1

                                            
1 The service that the station is licensed to provide, as described in its ‘key commitments’ 

 accords with the 
proposals set out in the Annex so as to maintain the character of the Licensed 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 24 

Service throughout the licence period.” [The annex referred to is the station’s 
‘key commitments’.] 
  

Response 
 
In response to our first letter the licensee said, on 17 September, that “The Steering 
Group, comprising the Directors of Bute Community Media Limited, has been in 
operation since the inception of the station. It is to the Steering Group that the station 
manager reports. It has though been difficult to attract members of the business 
community to the Group but we have now recruited to the Steering Group an Argyll & 
Bute Councillor, a Bute Community Councillor, a representative from the business 
community and a member of the public. Meetings will commence in the next few 
weeks.”  
 
It added “in response to the complaints about the Community Focus Group it is true 
that there have been no meetings to date.” And, “once the Steering Group meetings 
have commenced we will endeavour to discuss and implement the Community Focus 
Group by the end of the year.”  
 
Ofcom wrote back to the licensee on 5 October saying that it appeared that the 
Steering Group had only comprised of station directors since the station started, and 
therefore we did not see how this group had contributed to community accountability 
so far. We noted that the station manager reports to the Steering Group, but that he 
is also one of the station directors. We asked for more information about the new 
members, the terms of reference and how often the group will meet. We said that it 
appeared to us that in relation to the ‘accountability to the community’ measures set 
out in the 'key commitments', Bute Community Media Limited had failed to implement 
one of these at all (the Community Focus Group) and the other one in full (the 
Steering Group).  
 
On 18 October the licensee wrote confirming that four new members of the Steering 
Group had recently been recruited.  
  
On 5 November we wrote to the licensee saying we were minded to find it in breach 
of its licence. This was because the licensee had only recently recruited members in 
addition to station directors to its Steering Group, and at 18 October the group had 
not yet met. In addition the Community Focus Group had not been set up even 
though the service had been in operation for over a year. We invited the licensee to 
make representations to us about these matters.  
 
On 16 November the licensee wrote and reiterated its view that “The Steering Group, 
mainly comprising the directors of the licensee company, has been in operation since 
the inception of the station and although it has not, until recently, formally included 
local business representatives, meetings have taken place since July 15th 2009”. It 
added that “local business representatives were, at the time of these meetings, 
current volunteers and the meetings were not always held on a regular basis.” 
 
“The new Bute FM Steering Group, the composition of which is described in our 
letters of September 17th and October 18th, is now fully formed and has discussed 
and debated a number of internal procedures, volunteering requirements and the 
composition and objectives of the Community Focus Group.” 
 
“Following the first formal meeting of the new Bute FM Steering Group a provisional 
date has been set of December 7th for the first meeting of the Community Focus 
Group.” 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 25 

Decision 
 
It is a legislative requirement that community radio stations are accountable to their 
target community, and a station’s accountability measures are included in its licence 
(in the key commitments document). Following the departure of a Bute FM director 
and volunteer, some members of the target community expressed their frustration 
and concerns about the apparent lack of accountability measures at Bute FM, and a 
number of complaints were received. This demonstrates how much communities 
value their community radio service, and how important it is that stations have 
mechanisms in place to consider comment and feedback, and be accountable to 
their community. 
 
We note the licensee’s argument that the Bute FM Steering Group has been in 
operation since the inception of the station and that the station manager reports to 
the Steering Group. However as the station manager is also one of the three 
directors of the licensee (Bute Community Media Limited) it appeared to us that the 
Steering Group was comprised only of station directors and therefore did not help 
ensure community accountability.  
 
We note the assertion that occasional meetings were held with volunteers who were 
members of the local business community. However, it appears that these volunteers 
were not formal members of the Steering Group, and nor did they meet regularly, 
which such a group might reasonably be expected to do. Therefore we do not accept 
that the Steering Group as described in the 'key commitments' (i.e. a body 
comprising directors and local business people) has been implemented as a 
measure to help ensure that the station is accountable to its target community. 
 
The licensee admits that the second accountability mechanism, the Community 
Focus Group, has not been implemented to date.  
 
The licensee has now recruited additional members to the Steering Group, and the 
Community Focus Group is in the process of being set up. The licensee has said it 
expects accountability measures to be fully compliant with the 'key commitments' by 
the end of the year (2010).  
 
A station’s ‘key commitments’ are drafted from the promises made in the application 
for a community radio licence, and agreed with the licensee before the station starts 
broadcasting. By failing to provide the required accountability measures Bute 
Community Media Limited was not providing the service as described in its 'key 
commitments', and therefore is in breach of the licence condition referred to above. 
Ofcom has therefore formally recorded this breach by Bute Community Media 
Limited.  
 
Community radio stations are, under the terms of The Community Radio Order 2004, 
defined as local radio stations provided primarily for the good of members of the 
public or for a particular community, rather than primarily for commercial reasons. 
They are also required to deliver social gain, be run on a not-for-profit basis, involve 
members of their target communities and be accountable to the communities they 
serve.  
 
Any organisation applying for a community radio licence is required to set out 
proposals as to how it will meet these various statutory requirements. If it is awarded 
a licence, its proposals are then included in the licence so as to ensure their 
continued delivery. As referred to above this part of a community radio station's 
licence is known as the 'key commitments', and it is designed to ensure that each 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 26 

community radio station continues to provide the service for which it has been 
licensed.  
 
Breach of Licence Condition 2(4) in Part 2 of the Schedule to the community 
radio licence held by Bute Community Media Limited (licence number CR124) 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 
 

27 

Fairness and Privacy Cases 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Mr Michael Yardley 
The Big Questions, BBC1, 6 June 2010 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment made by Mr 
Michael Yardley.  
 
An edition of The Big Questions included a debate on the subject “Should Britain Ban 
Guns?”, following the killings in Cumbria by taxi driver Derrick Bird. Panellists, guests 
and members of the audience gave their views on the question of whether guns 
should be banned in the UK. One of the guests taking part in the debate was Mr 
Michael Yardley, who was invited to take part in his capacity as a representative of 
the Shooting Sports Trust and whose answer to the “big question” was “no”. The 
programme was affected by technical faults and, after a number of interruptions to 
the broadcast, eventually taken off air due to the severity of these problems. 
 
In summary Ofcom found the following: 
 
• Mr Yardley was given sufficient information about the aims and nature of the 

programme. 
• Despite the very serious technical problems and the heated nature of the debate 

at times, Mr Yardley was able to put his arguments clearly and was not portrayed 
unfairly. 

 
Introduction 
 
On 6 June 2010, BBC1 broadcast an edition of its series The Big Questions, in which 
presenter Nicky Campbell hosts debates on moral, ethical and religious issues. In 
this edition, which was broadcast shortly after Derrick Bird shot and killed 12 people 
and injured many others in Cumbria, one of the questions for debate by the panel 
and the studio audience was “Should Britain Ban Guns?”. One of the studio guests 
was Mr Michael Yardley, who participated in his capacity as the media spokesman 
for the Shooting Sports Trust1 and representing the interests of the British 
Association for Shooting and Conservation (“BASC”)2

                                            
1 The purpose of the Shooting Sports Trust is “to create a greater public understanding and 
knowledge of the sport of shooting in all its branches including competitive shooting and all 
matters concerning the safe us of arms and ammunition for sporting and recreational 
purposes, and to encourage and promote the instruction, education and training of members 
of the public in the sport of shooting and other complementary skills”.  
2 The BASC is Britain’s largest shooting organisation and provides a number of services, such 
as third party insurance to shooters and advice on technical aspects of firearms, firearms’ law 
and conservation. 

. Mr Yardley spoke about the 
use of guns for sporting activities and argued that the UK has a low gun crime rate 
and that legislation made in response to previous shooting incidents had not stopped 
gun crime. Mrs Lucy Cope, of Mothers Against Guns, who lost her son in a shooting 
incident took part in the debate and called for all guns to be banned, except for those 
used by the police and armed forces. Another participant was Mr Graham Showell, 
who runs a website called Britain Needs Guns and whose position was that the UK’s 
gun laws were “far too strict” and said that there was “a compelling case to relax the 
gun laws”. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 28 

There were technical problems throughout the broadcast, which resulted in a large 
number of interruptions of varying length to the programme, and eventually the 
programme was taken off the air.  
 
The Complaint 
 
Mr Yardley’s case 
 
In summary, Mr Yardley complained that he was treated unfairly in the programme as 
broadcast in that: 
 
a) He was invited to participate in the debate as a professional firearms consultant 

and a duly appointed spokesman for legitimate shooting interests in the United 
Kingdom but was not properly informed about the real intentions of the 
programme in that: 

 
i) He was led to believe that he was to take part as a “front row” guest and 

primary participant in a serious and well moderated national debate on a very 
serious issue, but he was not given a fair chance to present the case for the 
Shooting Sports Trust, a large national interest group.  

ii) He was not informed that the primary aim of the programme was to create a 
studio drama/conflict that was inappropriate given the grave nature of the 
subject matter.  

 
b) He was portrayed unfairly in that: 
 

i) The programme makers’ failed to vet other “front row” guests to some degree, 
to ensure that their propositions and statements had some basis in reality. 
This failure had an impact on his ability to comment and put his case forward. 

ii) His positioning next to Mr Showell, who espoused a very extreme position, 
resulted in Mr Showell being associated with Mr Yardley and the Shooting 
Sports Trust and the false impression being given that Mr Showell was 
associated with the shooting sports side of the argument. 

iii) The fact that Mr Showell was captioned but Mr Yardley was not may also 
have indicated to viewers that Mr Showell and his views were the primary 
response to the extreme position taken by Mrs Cope.  

iv) There was insufficient moderation of the debate, so that extreme views were 
represented. In particular, Mrs Cope was allowed to dominate the debate and 
Nicky Campbell turned to Mr Showell for a primary response to Mrs Cope’s 
position, despite the fact that he did not represent the vast majority of sporting 
or professional users of firearms. This was at the expense of Mr Yardley 
being given an opportunity to express his position.  

 
By way of background, Mr Yardley said that the technical difficulties, which 
eventually resulted in the programme being taken off air, meant that his balancing 
comments to some of the extreme positions taken by other guests were not 
properly stated. 

 
The BBC’s case 
 
In summary, the BBC responded to the complaint as follows:  
 
a) In response to the complaint that Mr Yardley was not properly informed about the 

real intentions of the programme, the BBC said that the programme makers’ 
approaches to Mr Yardley made clear both the nature of the programme and the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 29 

nature of the participation being offered to him. The programme’s producer 
described the programme to Mr Yardley several days before it was recorded and 
recommended that he watch the previous week’s show to get a feel for the nature 
of the debate. In an extensive pre-interview chat, she spoke to Mr Yardley about 
his views on the topics that would be discussed and the people who might debate 
opposite him. Mr Yardley told her that he had previously debated the same issue 
on a different programme also hosted by Nicky Campbell.  
 
The BBC responded as follows to the specific points made by Mr Yardley: 
 

i) The BBC first responded to the complaint that Mr Yardley was led to believe 
that he was to take part as a “front row” guest and primary participant in a 
serious and well moderated debate on a serious issue, but that he was not 
given a fair chance to present the case for the Shooting Sports Trust, a large 
national interest group. 

 
The BBC said that the approach of The Big Questions was to invite guests 
from various sides of a debate to give their points of view on the question 
under discussion. The intention was that all would be given an opportunity to 
contribute and participants would not be treated as “primary” or “secondary” 
responders. The BBC said that Mr Showell’s position on gun control differed 
on many key points from that of Mr Yardley but that they would both answer 
“no” to “the big question” being debated. However, the BBC said that there 
was no intention of portraying Mr Showell as a primary responder or Mr 
Yardley as a secondary responder on the question of gun control. 
 
The BBC said that Mr Yardley was given an opportunity to put his case. 
Although the technical problems meant that some of his contributions were 
heard in the studio and not on air, the transcript of the programme as 
broadcast showed that a significant proportion of his comments were aired 
and the host turned to him for a contribution on several key points. The BBC 
said that Mr Yardley successfully put forward views on the relative lack of gun 
crime in this country compared to the USA, the number of illegal as opposed 
to legal weapons in the UK, the history of shooting tragedies leading to 
legislation and the relative ineffectiveness of that legislation in the case of 
handgun crimes, problems of social alienation and the glamorising of violence 
which might lead to gun crime, the rights of those who shoot for sport and 
compete for Britain, the needs of farmers and the level of bureaucracy 
involved in gun legislation. The BBC said that the technical faults also had a 
similar effect on the arguments expressed by others and that Mr Yardley was 
not treated any differently from any of the other guests or that the effect of the 
outages was particularly unfair to him. 

 
ii) As regards the complaint that Mr Yardley was not informed that the primary 

aim of the programme was to create a studio drama/conflict that was 
inappropriate given the grave nature of the subject matter, the BBC said that 
the programme sought to offer compelling and even-handed debate on a 
topical matter and to explore the issues raised from a variety to viewpoints. 
While on this occasion some conflict may have arisen as a result of the 
deeply felt positions of those involved, it was not the primary purpose the 
programme to foster drama but to enable frank and interesting discussion.  

  
b) The BBC next responded to the complaint that Mr Yardley was portrayed unfairly, 

as follows: 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 30 

i) The BBC responded to the complaint that the programme makers failed to vet 
other front row guests to ensure that their propositions and statement had 
some basis in reality and that this failure had an impact on his ability to 
comment and put his case forward.  
 

The BBC said that the programme makers put great effort into assembling a 
varied list of guests capable of offering distinct and interesting perspective on 
matter of controversy. Guests would only be invited to appear following 
research into their position and pre-interviews to establish the particular parts 
of the debate they were most likely to engage in. In this case, the guest 
alluded to by Mr Yardley, Mrs Cope, was interviewed by the programme’s 
researcher, who reported that she engaged passionately with the issues and 
that, although she expressed strong views on gun ownership and current 
legislation, she was in favour of a debate on the subject. In those discussions 
she had not referred to the figure of 60 gun deaths in London last year that 
she mentioned in the programme. 

 
The BBC said that it was part of the role of the host to challenge propositions, 
particularly controversial ones, but that it was not possible or desirable for him 
to question participants on every debateable point made. While he should be 
sufficiently well-briefed to navigate the discussion with confidence, the BBC 
said that it was unrealistic to expect that he would be in a position to confirm 
or controvert every claim that may be advanced in the course of the 
programme. The BBC said that it was the essence of a discussion involving 
participants who represented a range of viewpoints that those participants 
would play a major role in identifying and challenging disputable claims. In 
this programme, the host did turn to other guests, including both Mr Yardley 
and Mr Showell, for responses to points made by others on the programme. 
The BBC said that it was unfortunate that those exchanges were not always 
heard in full by the television audience. 
  
The BBC said that Mr Yardley’s ability to put his views forward would not 
have rested on the accuracy or contentiousness of the propositions 
expressed by others. The BBC said that no association was made in the 
programme between the views of others and those of Mr Yardley and it was 
open to him to dispute any points that he considered inaccurate. 

 
iii) The BBC next considered the complaint that Mr Yardley’s positioning next to 

Mr Showell resulted in Mr Showell being associated with Mr Yardley and the 
Shooting Sports Trust and the false impression being given that Mr Showell 
was associated with the shooting sports side of the argument.  

 
The BBC said that participants who would broadly answer “Yes” or “No” to 
“the big questions” under discussion were typically seated together, allowing 
the host to help ensure a balanced debate by making it easier for him to seek 
counterpoints to views being expressed. 

 
The BBC said that regular viewers of the show would be familiar with the 
structure of the debate and the nature of the seating arrangements, and that 
both regular and new viewers would have been sensitive to the fact that there 
were clear, and sometimes very wide, differences of opinion on particular 
points amongst those who may share common ground in terms of a broadly 
negative or positive response to the programme’s “big question”. The BBC 
said that the wide-ranging and free-flowing nature of the debate, in which a 
number of different perspectives were heard and in which people seated near 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 31 

each other often disagreed on particular points, helped to ensure that 
audiences were aware of a plurality of views beyond simply a negative or 
positive response to the central question. Viewers were therefore unlikely to 
have concluded from the seating arrangements that those sitting next to or 
near one another would be of precisely the same mind on all the matters 
discussed. Furthermore, the BBC said that, even considering the technical 
problems that hampered the debate and prevented the guests from having all 
their points heard, viewers would have been clear from their respective 
contributions that the views of Mr Yardley and Mr Showell were very different. 

 
iii) The BBC next responded to the complaint that Mr Showell was captioned but 

Mr Yardley was not and that this may have indicated to viewers that Mr 
Showell and his views were the primary response to the extreme position 
taken by Mrs Cope. 

 
The BBC said that it had already apologised to Mr Yardley for the technical 
error that led to him (and some other participants) not being captioned and 
explained that Mr Yardley’s first contribution followed several breaks in 
transmission, with necessitated a caption apologising to viewers for the 
technical faults. This caption had unfortunately taken the position on screen 
which would normally have been occupied by a caption for Mr Yardley. 
However, Nicky Campbell had introduced Mr Yardley by name when inviting a 
response to Mrs Cope’s claim that there was no reason for a civilian to 
possess a gun. 
 
The BBC said that viewers would have understood that the usually captioning 
processes were not functioning as a result of the technical difficulties and that 
the lack of a caption would have been unlikely to lead viewers to consider Mr 
Showell to be the “primary” responder. Viewers would have formed their 
impression of the contributors and their views on the basis of the points they 
expressed and the manner in which they expressed them.  

 
iv) The BBC then responded to the complaint that there was insufficient 

moderation of the debate, so that extreme views were represented. In 
particular, Mrs Cope was allowed to dominate the debate and Nicky Campbell 
turned to Mr Showell for a primary response to Mrs Cope’s position, despite 
the fact that he did not represent the vast majority of sporting or professional 
users of firearms. This was at the expense of Mr Yardley being given an 
opportunity to express his position.  

 
The BBC said that, while the programme was affected by technical problems 
and to some extent by the vociferousness of one guest, who tended to 
interrupt and speak over others, the moderation was of a high level and the 
subject treated with appropriate seriousness. The BBC said that Nicky 
Campbell did a creditable job of hosting the debate in the circumstances and 
that it was not wrong for Nicky Campbell to turn to Mr Showell for a response 
on a particular point.  
 
The BBC said that it was not claimed or implied that Mr Showell was 
representative of the shooting community in the UK and that there was no 
reason why someone who was not a representative of a view point or 
community should not be allowed to comment on a matter of controversy. The 
BBC said that there was no reason why Mr Yardley should have been given 
priority over Mr Showell in responding to Mrs Cope. Furthermore, following 
the exchange between Mr Showell and Mrs Cope, Nicky Campbell turned to 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 32 

Mr Yardley for a response to her assertion that there was no reason for a 
civilian to possess a gun. Unfortunately his full answer was interrupted by a 
break in transmission, but viewers were able to hear a key part of his reply, in 
which he said: 

 
“Nicky, I think we have to look at this coolly. Obviously if you had a 
member of your family killed with a firearm it’s an awful thing and you’re 
going to have a particular reaction to it. But more than a million people in 
this country used guns not just for sport”. 

 
The BBC said that the host made several attempts to draw Mrs Cope to a 
conclusion and to ask her to allow others to have their say, but that there was 
a limit to the extent to which any host could entirely silence a contributor who 
was unwilling to allow others the opportunity to speak. The BBC said that 
viewers would have formed their own opinion of Mrs Cope and of the other 
guests based on their argument and the way that they contributed to the 
debate. 
 
The BBC said that the technical difficulties which beset the transmission 
meant that the full debate which was planned was forestalled and several 
points of argument, on all sides, were not heard. The BBC apologised again 
for those “very regrettable” problems, which were unprecedented in the 
history of the programme. However viewers would clearly have known that 
the programme had been interrupted and that they were not hearing every 
side of the argument or every aspect of the position of each guest. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
  
In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and 
transcript, both parties written submissions and supporting material. 
 
Before considering the specific complaints made by Mr Yardley, Ofcom first noted 
that the programme was beset by severe technical problems from a very early stage. 
Although the debate continued to be recorded, the problems resulted in a number of 
interruptions to the broadcast programme and eventually to the programme being 
taken off air. Ofcom also noted that the BBC had apologised to Mr Yardley, and to 
other contributors, about this. Ofcom appreciated that the interruptions resulted in the 
programme not including the full debate that took place in the studio and not 
reflecting fully all the points that were made. This was clearly frustrating for Mr 
Yardley and for other contributors. 
 
a) Ofcom first considered the complaint that Mr Yardley was invited to participate in 

the debate as a professional firearms consultant and a duly appointed 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 33 

spokesman for legitimate shooting interests in the United Kingdom but was not 
properly informed about the real intentions of the programme.  
 
In considering this part of the complaint Ofcom took account of Practice 7.3 of the 
Ofcom Broadcasting Code (“the Code”). Practice 7.3 states that where a person 
is invited to make a contribution to a programme, they should normally be told 
about the nature and purpose of the programme and what kind of contribution 
they are expected to make.  
 
Ofcom noted that the producer’s note of her conversation with Mr Yardley before 
he took part in the programme showed that she described the programme as 
being “a topical ethical debate show presented by Nicky Campbell: we have three 
panellists and a number of front-row guests who either have an expertise or a 
particular personal interest in the topic – usually two people on either side of each 
debate”. Ofcom also noted that she suggested that Mr Yardley watch the 
previous week’s episode and that Mr Yardley said that he had debated the same 
issue on a different programme hosted by Nicky Campbell. 
 

i) Ofcom first considered the complaint that Mr Yardley was led to believe that 
he was to take part as a front row guest and primary participant in a serious 
and well moderated national debate on a very serious issue, but he was not 
given a fair chance to present the case for the Shooting Sports Trust, a large 
national interest group. 

 
Ofcom noted that there was no pre-broadcast correspondence indicating what 
Mr Yardley was told about the programme, but considered that the producer’s 
verbal description of the programme to Mr Yardley, as set out in her note of 
the conversation, was likely to have led him to believe that front row guests 
would, in effect, take a primary role in the debate. Ofcom noted the BBC’s 
point that the programme did not treat guests as primary or secondary, but 
considered that Mr Yardley did appear to be intended to be one of the front 
row guests, as described by the producer, and was treated as such, since he 
was invited to speak on a number of occasions and was clearly a person with 
expertise and/or a personal interest in the question of gun ownership. Ofcom 
also noted that the presenter stated at one point in the programme “Let’s hear 
from the audience”, which Ofcom considered clearly differentiated the front 
row guests from the other guests in the studio. 
 
Ofcom noted that there was no specific reference in the programme to Mr 
Yardley’s role with the Shooting Sports Trust or BASC. However in his first 
contribution to the debate, Mr Yardley referred to the use of guns in sports 
and a little later he said:  
 

“…you must consider the rights of a million-plus honest people who shoot 
for sport, who’ve brought honour to this country in the Olympics and other 
international competition…” 

 
Ofcom considered that these passages from the debate would have made it 
clear to viewers that Mr Yardley had an interest in the question of gun 
ownership from the perspective of people who shoot for sport and that, while 
Mr Yardley’s role with the Shooting Sports Trust was not made clear, his 
comments were sufficient to indicate that the background to his position on 
gun ownership was, in part at least, related to the use of guns for sporting 
purposes.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 34 

Ofcom accepted that there were considerable technical problems with the 
programme’s transmission and that, although other participants were also 
interrupted, the problems affected Mr Yardley in particular. However Ofcom 
took the view that Mr Yardley was able to make relevant points on a number 
of occasions and did so clearly and articulately. As regards the moderation of 
the debate generally, see Ofcom’s findings at decision head b) iv) below. 
 

ii) Ofcom next considered the complaint that Mr Yardley was not informed that 
the primary aim of the programme was to create a studio drama/conflict that 
was inappropriate given the grave nature of the subject matter.  

 
Ofcom noted that the debate was taking place following the shooting dead of 
12 people in Cumbria by Derrick Bird, who owned his gun legally. This was 
clearly a serious matter and the debate, “Should Britain Ban Guns?”, was 
likely to elicit strong opinions from those taking part.  
 
Notwithstanding the heated nature of the debate at times, Ofcom considered 
that there was nothing in the broadcast programme to suggest that the main 
aim of the programme was to create drama or conflict. It was clear that 
contributors had been selected on the basis that they would have strong 
feelings on the matter under discussion. However, in Ofcom’s view, the 
debate was not moderated in such a way as to fuel conflict and, in general, 
participants made their points in a measured manner.  
 

Ofcom found no unfairness to Mr Yardley in this respect. 
 
b) Ofcom next considered the complaint that Mr Yardley was portrayed unfairly in 

the programme.  
 

In considering this part of the complaint Ofcom took account of Practice 7.9 of the 
Code, which states that broadcasters must take reasonable care to satisfy 
themselves that material facts have not been presented, disregarded or omitted 
in a way that is unfair to an individual or organisation.  

 
Ofcom noted Mr Yardley’s view that the technical difficulties meant that his 
balancing comments to some of the extreme positions taken by other guests 
were not properly stated. Ofcom noted that Mr Yardley’s contribution was 
interrupted on three occasions as a result of those problems. As set out above, 
Ofcom appreciated that the technical problems meant that not all the arguments 
put in the recording were broadcast and that this was frustrating for Mr Yardley 
and other participants. Ofcom considered Mr Yardley’s specific complaints 
against this background. 

 
i) Ofcom first considered the complaint that the programme makers’ failed to vet 

other “front row” guests to some degree, to ensure that their propositions and 
statements had some basis in reality and that this had an impact on Mr 
Yardley’s ability to comment and put his case forward. 

 
Ofcom noted that a number of participants in the debate put their points 
forcefully. In particular, Mrs Cope expressed her views very firmly and on a 
number of occasions. Ofcom noted that Nicky Campbell did ask her to wait 
and to allow others to speak several times. Ofcom considered that, as a 
mother who had lost her son as a result of a shooting and who led a 
campaign, Mothers Against Guns, Mrs Cope was likely to be a suitable 
person to take part in the debate. While it was clear that she would be on the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 35 

“yes” side of the debate, it would not have been possible for the programme 
makers to anticipate every point she was likely to make or the manner in 
which she would present her views. 
 
It was clear from correspondence that Mrs Cope gave an inaccurate figure for 
the number of people who had died in London in 2010 as a result of gun 
crime and that this was not challenged in the programme. Ofcom accepts that 
the host in a debate of this nature should be aware of the general issues likely 
to be discussed in order to moderate effectively. However, whilst it was 
unfortunate that Mrs Cope’s error went uncorrected, in Ofcom’s view this was 
not something the host could be expected to have anticipated and have the 
correct figure for. 
 
In Ofcom’s view, notwithstanding the heated nature of the debate at times, Mr 
Yardley was able to put his views calmly and articulately on a number of 
occasions during the course of the programme. In his first contribution, having 
been invited by Nicky Campbell to speak, Mr Yardley said: 
 

“Nicky, I think we have to look at this coolly. Obviously if you had a 
member of your family killed with a firearm, it’s an awful thing and you’re 
going to have a particular reaction to it. Burt more than a million people in 
this country use guns not just for sport, we’re very good at sport. We’ve 
won internat…” 

 
Although he was unfortunately interrupted due to the technical problems, Mr 
Yardley was able to express his sympathy for people who had lost someone 
due to gun crime and then to begin to put his position regarding the use of 
guns for sport. Mr Yardley then spoke about previous shootings that had led 
to legislation (such as Hungerford and Dunblane) and put forward his view 
that legislation following such incidents was not effective. He also spoke 
about some of the issues he thought contributed to gun crime, such as social 
alienation and violence in the media. He gave his opinion that, compared with 
the United States, there was a low level of gun crime in the UK and that in 
other countries, such as Germany, Finland and Australia, there had been 
incidents of gun crime. He spoke of the use of guns for sports and the need 
for farmers to use guns.  
 
Mr Yardley also directly put to Mrs Cope on two occasions that she was 
mistaken: for example, when Mrs Cope said that it was “absolute rubbish” that 
farmers needed guns, Mr Yardley said: 
 

“You’re wrong, Lucy. You have to use firearms in the country. They’re a 
tool”. 

 
A little later, in response Mrs Cope’s statement that an Uzi sub-machine gun 
was used in an incident in Peckham, Mr Yardley was clearly heard saying to 
her: 
 

“No but you must get your facts right. This is very serious stuff, Lucy”. 
  
In these circumstances, Ofcom took the view that, in spite of interruptions 
from other participants and due to the technical problems, Mr Yardley was 
able to comment and put his points forward, and question the veracity of 
some of the statements by other participants made, which he did in a calm 
and articulate manner. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 36 

 
ii) As regards Mr Yardley’s positioning next to Mr Showell, resulting in the false 

impression being given that Mr Showell was associated with the shooting 
sports side of the argument, Ofcom noted first that Mr Showell was introduced 
by the host as someone who thought the UK gun laws were too strict. Mr 
Showell then said: 

 
“I run the website at the moment that’s called Britain Needs Guns, and I 
actually feel that there’s quite a compelling case to relax them. I think that 
if just one other person in Cumbria had been armed maybe he could have 
been stopped sooner. We can arm the police but they weren’t there and 
he was running around for three hours gunning people down before they 
could even find him”. 

 
Nicky Campbell said that some people would think that this was “an 
extraordinary assertion”. Mr Showell went on to expand on his views. In 
Ofcom’s view, Mr Showell’s views, as expressed in the programme clearly 
contrasted with those of Mr Yardley, whose view was that a) there were 
legitimate uses for guns and b) that previous legislation to ban certain types 
of guns had not worked. 
 
Ofcom noted the BBC’s position that participants in the debate were seated 
on the basis of whether they would answer “yes” or “no” to the programme’s 
“big question”, but that that did not mean that all those who would say “no” 
would say that for the same reasons. In Ofcom’s view, nothing in the seating 
arrangements or the content of the debate would have suggested to viewers 
that Mr Showell was associated with Mr Yardley or the shooting sports side of 
the argument. 
 

iii) Ofcom then consider the complaint that the fact that Mr Showell was 
captioned but Mr Yardley was not may also have indicated to viewers that Mr 
Showell and his views were the primary response to the extreme position 
taken by Mrs Cope.  

 
As set out under decision head a) i) above, Ofcom considered that it was 
clear that Mr Yardley was participating as one of the front row guests. As 
regards captions, Ofcom noted that Mr Showell was captioned, as were some 
of the other contributors. Others, like Mr Yardley were not. Ofcom noted that 
the BBC had apologised to Mr Yardley for the lack of a caption and 
considered that viewers would have understood that this was likely to be as a 
result of the technical problems that affected the programme, rather than a 
comment on the weight to be given to the views of the various participants. As 
set out under decision heads b) i) and ii) above, Ofcom took the view that Mr 
Yardley was able to put his views clearly during the course of the programme 
and that viewers would have understood that these views were in contrast to 
the more extreme and less carefully measured views of Mr Showell. 
 

iv) Ofcom then considered the complaint that there was insufficient moderation 
of the debate, so that extreme views were represented.  
 
Ofcom noted that Mr Yardley felt that Mrs Cope was allowed to dominate the 
debate and that Nicky Campbell turned to Mr Showell for a primary response 
to Mrs Cope’s position, despite the fact that he did not represent the vast 
majority of sporting or professional users of firearms. This was at the expense 
of Mr Yardley being given an opportunity to express his position.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 37 

 
Ofcom noted that, in general, Mrs Cope did take up a significant amount of 
time during the debate and that at times Nicky Campbell had difficulty in 
containing her contributions. Ofcom also noted that some extreme views were 
expressed by participants in the programme. However, as set out above, 
Ofcom took the view that Mr Yardley was able to express his views on a 
number of occasions and was expressly invited to do so by Nicky Campbell. 
He did so clearly and articulately and was able to put make his position clear. 

 
In these circumstances, Ofcom found no unfairness to Mr Yardley. 
 

Accordingly Ofcom has not upheld Mr Yardley’s complaint of unfair treatment 
in the broadcast of the programme.  
 
  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 
 

38 

Not Upheld 
 
Complaint by Mr Andrew Tasker 
Orchestra United, Channel 4, 8 August 2010  
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment made by 
Mr Andrew Tasker. 
 
This programme was the third episode in a series of four programmes that followed 
the formation, development and final performance of a youth orchestra which brought 
together a diverse cross-section of young people from Manchester. This episode 
featured 16 year-old Daniel, who had been thrown out of his house by his father, and 
included a comment by the orchestra manager that “he shouldn’t be out there without 
any kind of support”. 
 
Daniel’s father, Mr Tasker, complained to Ofcom that he had been unfairly treated in 
the programme as broadcast. 
 
In summary, Ofcom found that the programme did not suggest that Mr Tasker had 
thrown Daniel out of the house without a thought for his welfare and that, as a result, 
Mr Tasker had not been treated unfairly in the programme as broadcast. 
 
Introduction 
 
On 8 August 2010, Channel 4 broadcast the third of four episodes of its series, 
Orchestra United. The series followed the creation of the Hallé Harmony Youth 
Orchestra which brought together a cross-section of young people from Manchester 
with the goal of performing a classical music concert in front of a paying audience at 
Manchester’s Bridgewater Hall. 
 
This programme included a brief feature about “disruptive” 16 year-old trumpet 
player, Daniel, and included footage of him and his father at home explaining how 
important trumpet playing was to Daniel and how he didn’t want to “mess up” the 
opportunity that had been given to him. 
 
Towards the end of the programme, the narrator said: 
 

“But as rehearsals begin for the final concert, Daniel from the trumpet section is 
nowhere to be seen”. 

   
The programme then broadcast a telephone conversation between the orchestra’s 
manager and Daniel during the course of which it was revealed that Daniel had been 
thrown out of his house by his father. 
 
After the telephone conversation, the programme showed the orchestra’s manager 
saying: 
 

“He [Daniel] shouldn’t be out there without any kind of support”. 
 
Daniel’s father, Mr Tasker, complained to Ofcom that he had been treated unfairly in 
the programme as broadcast. 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 39 

The Complaint 
 
Mr Tasker’s case 
 
In summary, Mr Tasker complained that he was treated unfairly in the programme as 
broadcast in that he was unfairly portrayed because, by saying that his son “shouldn’t 
be out there without any kind of support”, the programme suggested that Mr Tasker 
had thrown his son out of his home without a thought for his welfare. 

 
Channel 4’s case 
 
In summary, Channel 4 responded to Mr Tasker’s complaint that he was unfairly 
portrayed in the programme as broadcast as follows: 
 
Channel 4 said that it did not accept that the programme or the series treated Mr 
Tasker unfairly and that no reasonable viewer watching the programme and the 
series in its entirety would have concluded that Mr Tasker threw his son out of his 
home without a thought for his welfare because nothing in the programme suggested 
that.  
 
Channel 4 said that the programme portrayed Mr Tasker as a caring person who 
“took his son on at age nine”, housed him and introduced him to music to keep him 
on the straight and narrow. The programme included an interview featuring Mr 
Tasker and his son together which revealed that they had a positive relationship.  
 
Channel 4 said that the programme reported that Mr Tasker had thrown his son out 
of the house and included the following comment by the orchestra manager based on 
that information: 
 

“So he’s said he’s not doing too well by the sound of it. He’s right, his Dad has 
thrown him out. He’s not left, I was just trying to be a bit subtle with it, but he 
shouldn’t be out there without any kind of support”. 

 
Channel 4 said that the orchestra manager’s comments were reported in a fair 
manner and the presentation of her comments in the programme caused no 
unfairness to Mr Tasker. Channel 4 said that the comments were empathetic to 
Daniel but remained neutral and that they were a contemporaneous expression of 
concern that he, like any other 16 year-old should always be supported and safe. 
Channel 4 said that the orchestra manager’s comments were a genuine, reasonable 
and legitimate statement of goodwill which could be expected of any reasonable 
person, particularly one charged with the role of pastoral care provider for the 
orchestra’s young people. In any event, Channel 4 said that the programme did not 
suggest that Daniel had no support, rather it included a comment by a caring 
individual that he “should not be” without it.  
 
Channel 4 said that the comments of the orchestra manager did not suggest that Mr 
Tasker threw Daniel out without a thought for his welfare and that the meaning Mr 
Tasker complained of could not be attributed to the plain meaning of her words. 
 
Channel 4 said that if Ofcom considered that the orchestra manager’s comments 
were unfair to Mr Tasker, then any unfairness arising from the words was balanced 
by Mr Tasker’s contribution in the programme and the series. Channel 4 said that it 
was clear from viewing the programme as a whole that Mr Tasker had a positive 
relationship with his son, was an influential person in Daniel’s life and that he cared 
for him. It would therefore seem reasonable for viewers watching the programme in 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 40 

its entirety to have concluded that Mr Tasker’s decision to throw his son out of his 
home could only have been a difficult decision to make. Channel 4 said that Mr 
Tasker was portrayed as a compassionate and warm man and viewers would not 
have reasonably understood that he threw his son out without a thought for his 
welfare. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching its decision, Ofcom considered all the relevant material provided by both 
parties. This included a recording and transcript of the programme as broadcast, both 
parties’ written submissions and supporting material.  
 
Ofcom considered Mr Tasker’s complaint that he was treated unfairly in the 
programme as broadcast in that he was unfairly portrayed because, by saying that 
his son “shouldn’t be out there without any kind of support”, the programme 
suggested that Mr Tasker had thrown his son out of his home without a thought for 
his welfare.  
 
Ofcom considered whether the broadcaster’s actions were consistent with its 
obligation to avoid unjust or unfair treatment of individuals in programmes as set out 
in Rule 7.1 of the Ofcom Broadcasting Code (“the Code”). In particular, Ofcom 
considered Practice 7.9, which states that broadcasters should take reasonable care 
to satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded or 
omitted in a way that is unfair to an individual or organisation.  
 
Ofcom noted that following the broadcast of a telephone conversation between 
Daniel and the orchestra manager during the course of which it became clear that 
Daniel had been thrown out of his home by Mr Tasker, the orchestra manager made 
the following statement to camera: 
 

“So he’s said he’s not doing too well by the sound of it. He’s right, his Dad has 
thrown him out. He’s not left, I was just trying to be a bit subtle with it, but he 
shouldn’t be out there without any kind of support”. 
 

Mr Tasker complained that the final part of the orchestra manager’s broadcast 
statement unfairly suggested that he had thrown his son out without a thought for his 
welfare, which he said was not the case. Channel 4 disagreed and said that no 
reasonable viewer watching the programme and the series in its entirety would have 
come to that conclusion. 
 
In considering this complaint, Ofcom only considered the content of the programme 
broadcast on 8 August 2010, not the content of the series in its entirety. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 41 

Ofcom noted that the unedited comments of the orchestra manager were as follows: 
 

“Oh I hate the thought of him suffering, it’s awful. Gives me the creeps. Doesn’t it 
you? Shouldn’t be out there – not on his own. I know he’s staying with his uncle, 
but he shouldn’t be out there without any kind of support. Anyway, nothing I can 
do is there just now”. 

 
It was clear to Ofcom from the orchestra manager’s unedited comments that she had 
not intended to convey the message Mr Tasker complained of. However, Ofcom 
considered that, in isolation, the comment made by the orchestra manager in the 
programme as broadcast “but he shouldn’t be out there without any kind of support” 
had the potential to mislead viewers into believing that Daniel had been thrown out of 
the house by his father literally without support and that the situation may have been 
clearer if the words that prefaced her comment “I know he’s staying with his uncle” 
had been broadcast as well. 
 
However, Ofcom noted that the telephone conversation between Daniel and the 
orchestra manager and her subsequent comments to camera were not broadcast in 
isolation and that the programme included other information about Mr Tasker his son 
and the nature of their relationship. 
 
In particular, Ofcom noted that the programme had presented Daniel as a disruptive 
influence in the brass section of the orchestra and showed him being warned about 
his behaviour. The programme also showed footage of Daniel at home with Mr 
Tasker from which it was clear that Daniel hadn’t had an easy childhood and had 
been in trouble, but that after he went to live with Mr Tasker when he was nine years 
old he had been introduced to brass band music by Mr Tasker and that this had 
helped him to control his anger and kept him off the streets. Ofcom also considered 
that the footage showed that Daniel and Mr Tasker at that time had a good 
relationship and that Mr Tasker’s words “when this thing came along I thought, great, 
it’ll be a new beginning for him” and the fact that he had cared for Daniel since he 
was nine years old, demonstrated a genuine concern on Mr Tasker’s part for Daniel’s 
welfare. 
 
In Ofcom’s view, not only was the orchestra manager’s comment not intended in the 
way Mr Tasker interpreted it, but, particularly given the way in which Mr Tasker and 
Daniel were portrayed earlier in the programme, viewers would be likely to have 
sympathised with Mr Tasker’s decision to throw Daniel out of the house and would 
not have interpreted the orchestra manager’s empathetic comment as suggesting 
that Mr Tasker had done so without a thought for his welfare.  
 
In light of the above, Ofcom did not consider that the broadcaster presented, 
disregarded or omitted material facts in a way that was unfair to Mr Tasker and has 
not upheld Mr Tasker’s complaint. 

 
Accordingly Ofcom has not upheld Mr Tasker’s complaint of unfair treatment in 
the programme as broadcast. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 
 

42 

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 29 November 2010 
 

Programme Transmission 
Date 

Broadcaster Categories Number of 
complaints 

118 118’s sponsorship 
of ITV Movies 

06/11/2010 ITV2 Harm 1 

118 118’s sponsorship 
of ITV Movies 

various ITV2 Generally accepted 
standards 

1 

4thought.tv 09/11/2010 Channel 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

4thought.tv 16/11/2010 Channel 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

4thought.tv 16/11/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

4thought.tv 18/11/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

A Room with a View 25/11/2010 Channel 4 Nudity 2 
Advertising scheduling various True Movies COSTA 1 
Advertising scheduling various Channel 4 COSTA 1 
Advertising scheduling various ITV2 COSTA 1 
Advertising scheduling various ITV4 COSTA 1 
Alan Carr's Celebrity 
Ding Dong 

11/11/2010 Magic Generally accepted 
standards 

1 

All New You've Been 
Framed! 

20/11/2010 ITV1 Under 18s in 
programmes 

1 

Any Human Heart 21/11/2010 Channel 4 Sexual material 1 
Apocalypse: The 
Second World War 

30/10/2010 Channel 4 Materially misleading 1 

BBC News  08/11/2010 BBC News Channel Generally accepted 
standards 

1 

BBC News  09/11/2010 BBC News Channel Offensive language 1 
BBC News  19/11/2010 BBC 1 Generally accepted 

standards 
1 

Beswick at Breakfast 03/11/2010 BBC Radio 
Manchester 

Generally accepted 
standards 

1 

Bob McCreadie for 
Breakfast 

08/11/2010 Pirate FM Offensive language 1 

Book at Bedtime 19/11/2010 BBC Radio 4 Generally accepted 
standards 

1 

Breakfast Show 05/11/2010 Tower FM Generally accepted 
standards 

1 

BT Vision’s sponsorship 
of The Mentalist 

19/11/2010 Five Generally accepted 
standards 

1 

Casualty 20/11/2010 BBC 1 Violence and dangerous 
behaviour 

2 

Celebrity Coach Trip 09/11/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Channel 4 News 14/09/2010 Channel 4 Due impartiality/bias 1 
Channel 4 News 07/11/2010 Channel 4 Generally accepted 

standards 
1 

Channel 4 News 10/11/2010 Channel 4 Due impartiality/bias 2 
Channel 4 News 18/11/2010 Channel 4 Gender 

discrimination/offence 
1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 43 

Channel Promo 18/10/2010 Sky News Materially misleading 1 
Children in Need 2010 19/11/2010 BBC 1 Under 18s in 

programmes 
1 

Children in Need 2010 19/11/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

3 

Children in Need 2010: 
East Street 

19/11/2010 BBC 1 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Children in Need 2010: 
East Street 

19/11/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Children in Need 2010: 
East Street 

19/11/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

Chris Evans 04/11/2010 BBC Radio 2 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Coach Carter 27/11/2010 Film4 Offensive language 1 
Come Dine with Me 12/11/2010 Channel 4 Generally accepted 

standards 
1 

Come Dine with Me 13/11/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Come Dine with Me 23/11/2010 Channel 4 Animal welfare 1 
Coppers 22/11/2010 Channel 4 Generally accepted 

standards 
1 

Curry's sponsorship of 
The Simpsons 

13/11/2010 Sky One Animal welfare 1 

Curry's sponsorship of 
The Simpsons 

17/11/2010 Sky One Animal welfare 1 

Daybreak 24/11/2010 ITV1 Due impartiality/bias 1 
Deal or No Deal 14/11/2010 Channel 4 Sexual material 1 
Dustbin Baby 19/09/2010 CBBC Generally accepted 

standards 
1 

EastEnders 01/11/2010 BBC 1 Under 18s in 
programmes 

1 

EastEnders 25/11/2010 BBC 1 Sexual orientation 
discrimination/offence 

6 

EastEnders Omnibus 28/11/2010 BBC 2 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Elite Nights 10/11/2010 Elite TV2 Sexual material 1 
Emmerdale 08/11/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
1 

Emmerdale 09/11/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Emmerdale 17/11/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Extreme Fishing with 
Robson Green 

08/11/2010 Five Animal welfare 3 

Extreme Fishing with 
Robson Green 

08/11/2010 Five Offensive language 1 

Eye of the Needle 17/11/2010 Channel 4 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Film 2010 with Claudia 
Winkleman 

09/11/2010 BBC 1 Offensive language 3 

Five News Update 21/11/2010 Five Sexual material 1 
Fringe 27/10/2010 Sky 2 Advertising/editorial 

separation 
1 

Fruitiser’s sponsorship 
of various programmes 

24/09/2010 Good Food Sponsorship credits 1 

Galaxy Radio job 
promo 

08/11/2010 Heart FM Bristol Generally accepted 
standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 44 

Garage 27/11/2010 Channel 4 Animal welfare 1 
Giles and Sue Live the 
Good Life 

08/11/2010 BBC 2 Animal welfare 1 

Grand Slam of Darts 21/11/2010 ITV4 Gender 
discrimination/offence 

1 

Harry and Paul 19/11/2010 BBC 2 Generally accepted 
standards 

1 

Harry Hill's TV Burp 21/11/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Harry Hill's TV Burp 27/11/2010 ITV1 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Harry Hill's TV Burp 27/11/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Harry Hill's TV Burp various ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Have I Got News for 
You 

04/11/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

4 

Have I Got News For 
You 

11/11/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Have I Got News for 
You 

18/11/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Heart FM Breakfast 
Show 

09/11/2010 Heart FM Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Holby City 16/11/2010 BBC 1 Offensive language 1 
Horrible Histories 19/11/2010 BBC 1 Sexual material 1 
I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here Now! 

19/11/2010 ITV2 Generally accepted 
standards 

1 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here Now! 

23/11/2010 ITV2 Generally accepted 
standards 

2 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! 

14/11/2010 ITV1 Gender 
discrimination/offence 

2 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! 

15/11/2010 ITV1 Gender 
discrimination/offence 

1 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! 

15/11/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! 

16/11/2010 ITV1 Animal welfare 1 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! 

18/11/2010 ITV1 Animal welfare 1 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! 

20/11/2010 ITV1 Disability 
discrimination/offence 

1 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! 

21/11/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

14 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! 

21/11/2010 ITV1 Harm 3 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! 

21/11/2010 ITV1 Animal welfare 2 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! 

21/11/2010 ITV1 Premium rate services 11 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! 

25/11/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

11 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! 

25/11/2010 ITV1 Animal welfare 1 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! 

26/11/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! 

26/11/2010 ITV1 Animal welfare 2 

I'm a Celebrity, Get Me 27/11/2010 ITV1 Generally accepted 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 45 

Out of Here! standards 
I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! 

28/11/2010 ITV1 Animal welfare 7 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! 

various ITV1 Animal welfare 7 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! (trailers) 

various ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

International Terrorism 
Since 1945 

23/10/2010 Yesterday Due impartiality/bias 1 

ITV News 30/09/2010 ITV1 Materially misleading 1 
ITV News 09/11/2010 ITV1 Violence and dangerous 

behaviour 
1 

ITV News 11/11/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

4 

ITV News 15/11/2010 ITV1 Due accuracy 1 
ITV News 21/11/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
1 

James May's Man Lab 14/11/2010 BBC 2 Harm 1 
James O'Brien 01/11/2010 LBC 97.3FM Religious/Beliefs 

discrimination/offence 
1 

James O'Brien 24/11/2010 LBC 97.3FM Race 
discrimination/offence 

1 

Jimmy Carr 16/11/2010 Channel 4 Disability 
discrimination/offence 

1 

Jimmy Carr 16/11/2010 Channel 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Jimmy Carr 16/11/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

6 

Jimmy Carr 16/11/2010 Channel 4 Offensive language 1 
Keeping Mum 12/11/2010 More4 Offensive language 1 
Ken Livingstone 13/11/2010 LBC 97.3FM Elections/Referendums 1 
Kungarna av Tylösand 22/09/2010 Kanal 5 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 
1 

London Tonight 03/11/2010 ITV1 Due impartiality/bias 23 
Loose Women 10/11/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
11 

Loose Women 15/11/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Lunchtime Tease 21/10/2010 Radio Borders Competitions 1 
Maltesers’ sponsorship 
of Loose Women 

21/11/2010 ITV1 Sexual material 1 

Midsomer Murders 17/11/2010 ITV1 Under 18s in 
programmes 

1 

Misfits 18/11/2010 E4 Offensive language 1 
Mornings with Toby 
Anstis 

29/10/2010 Heart FM Promotion of 
products/services 

1 

Most Shocking 25/09/2010 Channel One Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Neighbours 15/11/2010 Five Generally accepted 
standards 

2 

News 19/10/2010 PTV Prime Generally accepted 
standards 

1 

Nigella's Kitchen 06/11/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

Nip/Tuck (trailer) 08/11/2010 FX Sexual material 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 46 

Nivea’s sponsorship of 
This Morning 

19/11/2010 ITV1 Harm 1 

Operation Daybreak 06/11/2010 Five Scheduling 1 
Panorama 15/11/2010 BBC 1 Generally accepted 

standards 
1 

Party Wars 18/10/2010 Living Generally accepted 
standards 

1 

Party Wars 22/11/2010 Living Nudity 1 
Paul O'Grady Live 22/10/2010 ITV1 Due impartiality/bias 10 
Paul O'Grady Live 22/10/2010 ITV1 Advertising/editorial 

separation 
1 

Paul O'Grady Live 12/11/2010 ITV1 Crime 2 
Paul O'Grady Live 12/11/2010 ITV1 Sexual material 1 
Peter Andre: The Next 
Chapter 

01/11/2010 ITV2 Product placement 1 

Press Preview 16/11/2010 Sky News Generally accepted 
standards 

1 

Press Preview 17/11/2010 Sky News Generally accepted 
standards 

1 

Press Preview 19/11/2010 Sky News Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Real Football Phone-In 23/11/2010 Real Radio Scotland Offensive language 1 
Red Light Central 05/11/2010 40 n Naughty Participation TV - 

Offence 
1 

Reporting Scotland 08/11/2010 BBC 1 Scotland Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

2 

River Monsters 09/11/2010 ITV1 Animal welfare 1 
River Monsters 23/11/2010 ITV1 Animal welfare 1 
Robin Banks 14/10/2010 Mercia FM Race 

discrimination/offence 
1 

Rosa Bandet 28/10/2010 TV3 Sweden Generally accepted 
standards 

1 

Rude Tube 10/11/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Rude Tube 10/11/2010 Channel 4 Under 18s in 
programmes 

1 

Russell Howard's Good 
News 

25/11/2010 BBC 3 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Sky News 28/10/2010 Sky News Due accuracy 1 
Sky News 01/11/2010 Sky News Harm 1 
Sky News 16/11/2010 Sky News Due accuracy 1 
Sky News 17/11/2010 Sky News Advertising/editorial 

separation 
1 

Sky News 17/11/2010 Sky News Generally accepted 
standards 

3 

Sky News Today 25/11/2010 Sky News Generally accepted 
standards 

1 

Stand by Me 07/11/2010 Five Scheduling 2 
Strictly Come Dancing 13/11/2010 BBC 1 Generally accepted 

standards 
5 

Strictly Come Dancing 13/11/2010 BBC 1 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Strictly Come Dancing 20/11/2010 BBC 1 Offensive language 1 
Sunday Live 07/11/2010 Sky News Due impartiality/bias 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 47 

Sunday Morning Live 07/11/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

Sunrise 11/11/2010 Sky News Due impartiality/bias 8 
The Alan Titchmarsh 
Show 

08/11/2010 ITV1 Sexual material 1 

The Alan Titchmarsh 
Show 

09/11/2010 ITV1 Animal welfare 2 

The Alan Titchmarsh 
Show 

15/11/2010 ITV1 Sexual material 2 

The Alan Titchmarsh 
Show 

15/11/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

The Apprentice 17/11/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

The Apprentice 24/11/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

The Chris Evans 
Breakfast Show 

16/11/2010 BBC Radio 2 Generally accepted 
standards 

1 

The Cube 21/11/2010 ITV1 Competitions 1 
The Garfield Show 12/11/2010 Boomerang Offensive language 1 
The Jeremy Kyle Show 16/11/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
1 

The Jeremy Kyle Show 17/11/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

The Jeremy Kyle Show 17/11/2010 ITV1 Materially misleading 1 
The Jeremy Kyle Show 19/11/2010 ITV1 Sexual material 1 
The Jeremy Kyle Show 22/11/2010 ITV1 Sexual material 1 
The Mentalist 19/11/2010 Five Competitions 1 
The Million Pound Drop 
Live 

12/11/2010 Channel 4 Materially misleading 1 

The Million Pound Drop 
Live 

13/11/2010 Channel 4 Materially misleading 5 

The Morgana Show 
(trailer) 

14/11/2010 Channel 4 Offensive language 1 

The Morgana Show 
(trailer) 

16/11/2010 E4 Disability 
discrimination/offence 

1 

The Morgana Show 
(trailer) 

various Channel 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The Morgana Show 
(trailer) 

various Channel 4 Disability 
discrimination/offence 

2 

The Only Way is Essex 10/10/2010 ITV2 Generally accepted 
standards 

7 

The Only Way is Essex 17/10/2010 ITV2 Generally accepted 
standards 

1 

The Only Way is Essex 24/10/2010 ITV2 Generally accepted 
standards 

1 

The Only Way is Essex 
(trailer) 

23/10/2010 ITV2 Sexual material 1 

The People's Show 06/10/2010 GFM Glastonbury 
Community Radio 

Offensive language 1 

The Pillars of the Earth 13/11/2010 Channel 4 Animal welfare 1 
The Secret Millionaire 25/11/2010 Channel 4 Materially misleading 1 
The Simpsons 01/11/2010 Channel 4 Generally accepted 

standards 
1 

The Sunday 
Supplement 

21/11/2010 Sky Sports 1 Generally accepted 
standards 

3 

The Trip 22/11/2010 BBC 2 Offensive language 2 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 48 

The Truth Exposed 23/11/2010 Peace TV Generally accepted 
standards 

1 

The Weakest Link 09/11/2010 BBC 1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The Weakest Link 10/11/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

The Wright Stuff 09/11/2010 Five Violence and dangerous 
behaviour 

1 

The Wright Stuff 09/11/2010 Fiver Sexual material 1 
The X Factor 02/10/2010 ITV1 Offensive language 1 
The X Factor 09/10/2010 ITV1 Undue prominence 1 
The X Factor 16/10/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
1 

The X Factor 23/10/2010 ITV1 Advertising/editorial 
separation 

1 

The X Factor 06/11/2010 ITV1 Advertising/editorial 
separation 

1 

The X Factor 13/11/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

The X Factor 14/11/2010 ITV1 Materially misleading 4 
The X Factor 14/11/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
1 

The X Factor 20/11/2010 ITV1 Materially misleading 1 
The X Factor 20/11/2010 ITV1 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 
1 

The X Factor 20/11/2010 ITV1 Premium rate services 1 
The X Factor 20/11/2010 ITV1 Advertising/editorial 

separation 
3 

The X Factor 20/11/2010 ITV1 Offensive language 2 
The X Factor 21/11/2010 ITV1 Fairness 1 
The X Factor 21/11/2010 ITV1 Competitions 1 
The X Factor 21/11/2010 ITV1 Materially misleading 1 
The X Factor 27/11/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
4 

The X Factor 27/11/2010 ITV1 Materially misleading 1 
The X Factor 27/11/2010 ITV1 Competitions 1 
The X Factor 28/11/2010 ITV1 Materially misleading 1 
The X Factor 28/11/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
1 

The Xtra Factor 21/11/2010 ITV2 Generally accepted 
standards 

17 

The Xtra Factor 21/11/2010 ITV2 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

3 

The Xtra Factor 21/11/2010 ITV2 Offensive language 1 
The Xtra Factor 27/11/2010 ITV2 Offensive language 1 
The Xtra Factor 28/11/2010 ITV2 Generally accepted 

standards 
1 

The Zoo 09/11/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

This Morning 03/11/2010 ITV1 Due impartiality/bias 1 
This Morning 08/11/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
1 

This Morning 09/11/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

12 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 172 
20 December 2010 

 49 

This Morning 10/11/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

This Morning 24/11/2010 ITV1 Gender 
discrimination/offence 

1 

This Morning 24/11/2010 ITV1 Harm 1 
Tonight 28/10/2010 ITV1 Due impartiality/bias 1 
Trapped 12/11/2010 BBC 1 Harm 1 
True Blood 11/11/2010 Channel 4 COSTA 1 
True Blood 18/11/2010 Channel 4 Exorcism, the occult and 

the paranormal 
1 

Twitchers 01/11/2010 BBC 4 Crime 1 
Ultimate Big Brother 08/09/2010 Channel 4 Materially misleading 1 
Unreported World 19/11/2010 Channel 4 Violence and dangerous 

behaviour 
1 

White Van Man 05/11/2010 Five Sexual material 1 
White Van Man 12/11/2010 Five Harm 1 
Will Self on Food trailer 19/09/2010 More4 Offensive language 1 

 


	Contents
	Introduction
	The BBC’s case
	Channel 4’s case

