
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 170 
22 November 2010 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 
 
Licence Revocation 
 
TLCS 865 – “DBN” held by 
Kashmir Broadcasting Corporation Limited 4 

 

Standards cases 
 

In Breach 
 
Bluebird 
Northern Birds, 8 September 2010, 15:05 to 15:35 
and 26/27 September 2010, 23:40 to 00.35 
Essex Babes, 21 September 2010, 00:45 to 01:15 5 
 
Bluebird 
Live 960, 22 September 2010, 02:45 to 03:15 8 

 
Comment 
Press TV, 18 February 2010, 27 May 2010, 3 June 2010, 
10 June 2010, 17 June 2010, and 24 June 2010, 19:00 10 

 
Andy Henly at Drive 
Total Star 107.5, 31 August 2010, 16:30 19 
 
Law Show 
Prime TV, 2, 9, 16 and 23 August 2010, 17:00 21 

 
“I’m on a Boat” music video 
Clubland TV, 12 September 2010, 17:55 23 
 

Fairness & Privacy cases 
 

Not Upheld 
 
Complaint by Mr Charles Dowdye 
BBC London News, BBC1, 17 May and 12 June 2010 24 

 
Other programmes not in breach 29 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 

3 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes and licence conditions with which broadcasters 
regulated by Ofcom are required to comply. These include:  
 
a) Ofcom‟s Broadcasting Code (“the Code”), the most recent version of which took 

effect on 1 September 2010 and covers all programmes broadcast on or after 1 
September 2010. The Broadcasting Code can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/. 

 
Note: Programmes broadcast prior to 1 September 2010 are covered by either 
the 2009, 2008 or the 2005 versions of the Code (depending on the date of their 
broadcast).  
 

b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 
effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/. 

 
c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, 

which relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains 
regulatory responsibility. These include: 

 
 the prohibition on „political‟ advertising; 

 sponsorship (see Rules 9.2 and 9.3 of the Code);  

 „participation TV‟ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including „adult‟ 
chat), „psychic‟ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and „message 
board‟ material where these are broadcast as advertising1; and 

 the imposition of statutory sanctions in advertising cases. 
 
 The BCAP Code can be found at:  
 www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx 

 
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information on television and radio licences can 
be found at: http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/ and 
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/. 

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 
provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/ 
 
It is Ofcom‟s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom‟s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 

                                            
1
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 

4 

Licence Revocation 
 
Licence number: TLCS 865 or “the licence” 
Service name: “DBN”  
Licensee:  Kashmir Broadcasting Corporation Limited (“KBC”) 
 

 
On 1 March 2010 the licensee KBC was directed by Ofcom to provide certain 
information. Ofcom required this information to determine whether KBC was 
providing the service DBN in accordance with section 362(2) of the Communciations 
Act 2003 and was complying with its obligations as a licensee1. 
 
Having reviewed the information provided by KBC in response to the direction and 
further requests for clarification, Ofcom notified KBC that it considered that KBC was 
not providing the DBN service. This was because Ofcom considered that KBC did not 
have general control over which programmes and other services were comprised in 
the DBN service2.  
 
Ofcom was therefore minded to revoke the Licence and to consider it appropriate to 
do so because KBC had entered into an agreement under which it purported to 
„lease‟ the licence to a third party. KBC informed Ofcom that it did not intend to 
provide a service as authorised by the licence until after the lease agreement ended. 
 
Ofcom gave KBC an opportunity to make representations about the matters 
constituting its grounds for revoking the licence. Having considered KBC‟s response, 
Ofcom was satisfied that KBC had ceased to provide the DBN service and it was 
appropriate to revoke the licence.  
 
Accordingly, Ofcom revoked the licence on 18 November 2010. 

                                            
1
 Broadcast Bulletin Issue No. 153 published on 8 March 2010, which is available at: 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb153/ 
 
2
 See Ofcom‟s Guidance regarding the „provider of a broadcasting service‟ and „subletting of 

capacity at: http://licensing.ofcom.org.uk/binaries/tv/service-provider.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb153/
http://licensing.ofcom.org.uk/binaries/tv/service-provider.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 

5 

Standards cases 
 

In Breach 
 

Bluebird  
Northern Birds, 8 September 2010, 15:05 to 15:35 and 26/27 September 
2010, 23:40 to 00.35 
Essex Babes, 21 September 2010, 00:45 to 01:15 
 

 
The channels Northern Birds and Essex Babes are owned and operated by the 
licensee Satellite Entertainment Limited (“SEL” or “the Licensee”). 
 
Northern Birds and Essex Babes are situated in the 'adult' section of the Sky 
electronic programme guide and are available freely without mandatory restricted 
access. They are broadcast on Sky channel numbers 954 and 955 respectively. At 
the times indicated above the channels promoted a service on screen known and 
branded as Bluebird TV. The channels broadcast programmes during the day based 
on daytime chat, and after the 21:00 watershed programmes based on interactive 
'adult' sex chat services. Viewers are invited to contact onscreen female presenters 
via premium rate telephony services ("PRS"). The female presenters dress and 
behave in a flirtatious way during the day and a more sexually provocative way after 
the watershed while encouraging viewers to contact the PRS numbers.  
 
Condition 11 of SEL‟s licences states that the Licensee must make and then retain a 
recording of all its programmes for a period of 60 days from broadcast, and at 
Ofcom‟s request must produce recordings “forthwith”. Ofcom has made clear that 
recordings “must be of a standard and in a format which allows Ofcom to view the 
material as broadcast.” 
 
Ofcom received complaints about alleged inappropriate content broadcast at around: 

 15:20 on 8 September 2010 on Northern Birds;  

 01:00 on 21 September 2010 on Essex Babes: and  

 23:40 on 26 September 2010 on Northern Birds.  
 
In order to make an initial assessment of the complaints (to consider whether or not 
to investigate the issues), Ofcom requested recordings of material from 15:05 to 
15:35 on 8 September 2010 and 23:40 to 00:35 on 26/27 September for Northern 
Birds, and 00:45 to 01:15 on 21 September 2010 for Essex Babes from the Licensee. 
 
Response 
 
Between 9 September and 13 October 2010 Ofcom formally asked SEL on several 
occasions, and set explicit deadlines, to provide recordings of its output at the times 
and dates specified. In response, the Licensee failed to provide recordings of the 
programmes requested.  
 
The Licensee said that Ofcom had “exercised an administrative power to ask for 
recordings” and that Ofcom had sought to “justify such exercise by reference to 
alleged communications [ie the complaint to Ofcom] allegedly received by you”. The 
Licensee also raised a number of questions about the validity of the complaint and 
expressed its wish to deal with the complaint in the first instance. Ofcom responded 
by acknowledging the Licensee‟s questions and assuring it that we would deal with 
the points raised at a later date if Ofcom decided to investigate further the requested 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 6 

broadcast material. Ofcom said that under the terms of the Licensee‟s broadcast 
licence, SEL was required to provide broadcast material requested by Ofcom 
“forthwith”.  
 
Ofcom did not receive the recordings. Since the Licensee was obliged under the 
terms of its licence to supply the recordings “forthwith” on request, Ofcom asked the 
Licensee for formal representations on its compliance with Condition 11 of its 
licences.  
 
SEL did not provide any comments in response. Ofcom therefore proceeded to reach 
a decision.  
 

Decision 

 
It is a condition of all broadcast licences that a licensee adopts procedures for the 
retention and production of recordings and provides these recordings to Ofcom 
“forthwith” if requested. Further, the recordings should be “as broadcast “(i.e. the 
same quality in terms of both sound and picture as when originally transmitted). 
 
In particular, Condition 11 of the Television Licensable Content Service licence 
states: 
 
 “…the Licensee shall: 

(a) make and retain or arrange for the retention of a recording in 
sound and vision of every programme included in the Licensed 
Service for a period of 60 daysfrom the date of its inclusion 
therein; and 

(b) at the request of Ofcom forthwith produce to Ofcom any such 
recording for examination or reproduction;…”  

  
Ofcom formally asked SEL on several occasions to provide recordings of the output 
at the time and dates specified so that Ofcom could view them and decide whether 
they raised any potential issues under the Code. The Licensee failed to provide the 
recordings and provided no valid reasons to justify this failure. There were therefore 
three clear and separate breaches of Condition 11 (Retention and production of 
recordings) of SEL‟s licences to broadcast.  
 
All contraventions of Condition 11 are serious matters because they mean that 
Ofcom is unable to assess whether a particular broadcast raises potential issues 
under the Code. This therefore impedes Ofcom from carrying out its statutory duty to 
regulate television and radio broadcasts.  
 
It is broadcast licence condition requiring a licensee to provide Ofcom on request 
with a recording of its output. It is unacceptable for a licensee to refuse to provide 
such recordings.  
 
Ofcom has recently found the Licensee in breach of Condition 11 for failure to 
provide material transmitted on 10 September 20101. These three current 
contraventions are therefore examples of further individually serious breaches of 
SEL‟s licences which have been repeated. As a result, the Licensee is put on notice 

                                            
1
 See: http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb169/issue169.pdf  

dated 8 November 2010 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb169/issue169.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 7 

that these present contraventions of its licences are being considered for the 
imposition of a statutory sanction.  
 
Breach of Licence Condition 11 (retention and production of recordings) – 8 
September 2010 
 
Breach of Licence Condition 11 (retention and production of recordings) – 
26/27 September 2010 
 
Breach of Licence Condition 11 (retention and production of recordings) – 21 
September 2010



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 

8 

In Breach 
 

Bluebird 
Live 960, 22 September 2010, 02:45 to 03:15 
 

 
The channel Live 960 is owned and operated by the licensee Hoppr Entertainment 
(“Hoppr” or ”the Licensee”). 
 
Live 960 is situated in the „adult‟ section of the Sky electronic programme guide and 
is available freely without mandatory restricted access on Sky channel number 960. 
At the time indicated however it promoted a service on screen known and branded as 
Bluebird TV. The channel Live 960 broadcasts programmes after the 21:00 
watershed based on interactive 'adult' sex chat services. Viewers are invited to 
contact onscreen female presenters via premium rate telephony services ("PRS"). 
The female presenters dress and behave in a sexually provocative way while 
encouraging viewers to contact the PRS numbers.  
 
Condition 11 of Hoppr‟s licence states that the Licensee must make and then retain a 
recording of all its programmes for a period of 60 days from broadcast, and at 
Ofcom‟s request must produce recordings “forthwith”. Ofcom has made clear that 
recordings “must be of a standard and in a format which allows Ofcom to view the 
material as broadcast.” 
 
Ofcom received a complaint about alleged inappropriate adult content broadcast at 
around 03:00 on 22 September 2010. In order to make an initial assessment of the 
complaint (to consider whether or not to investigate the issue), Ofcom requested a 
recording of material from 02:45 to 03:15 on 22 September 2010 from the Licensee. 
 
Response 
 
Between 28 September and 11 October 2010 Ofcom formally asked Hoppr on 
several occasions, and set explicit deadlines, to provide a recording of its output for 
the time and date specified. In response, the Licensee failed to provide a recording of 
the programme requested. 
 
The Licensee said that Ofcom had “exercised an administrative power to ask for 
recordings” and that Ofcom had sought to “justify such exercise by reference to 
alleged communications [ie the complaint to Ofcom] allegedly received by you”. The 
Licensee also raised a number of questions about the validity of the complaint and 
expressed its wish to deal with the complaint in the first instance. Ofcom responded 
by acknowledging the Licensee‟s questions and assuring it that we would deal with 
the points raised at a later date if Ofcom decided to investigate further the requested 
broadcast material. Ofcom said that under the terms of Hoppr‟s broadcast licence, 
the Licensee was required to provide broadcast material requested by Ofcom 
“forthwith”.  
 
Ofcom did not receive the recordings. Since Hoppr was obliged under the terms of its 
licence to supply the recordings “forthwith” on request, Ofcom asked the Licensee for 
formal representations on its compliance with Condition 11 of its licence.  
 
Hoppr did not provide any comments in response. Ofcom therefore proceeded to 
reach a decision.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 9 

Decision 

 
It is a condition of all broadcast licences that the licensee adopts procedures for the 
retention and production of recordings and provides these recordings to Ofcom 
“forthwith” if requested. Further, the recordings should be “as broadcast” (i.e. the 
same quality in terms of both sound and picture as when originally transmitted).  
 
In particular, Condition 11 of the Television Licensable Content Service licence 
states: 
 
 “…the Licensee shall: 

(a) make and retain or arrange for the retention of a recording in 
sound and vision of every programme included in the Licensed 
Service for a period of 60 days from the date of its inclusion 
therein; and 

(b) at the request of Ofcom forthwith produce to Ofcom any such 
recording for examination or reproduction;…”  

  
Ofcom formally asked Hoppr on several occasions to provide a recording of the 
output for the time and date specified so that Ofcom could view it and decide whether 
it raised any potential issues under the Code. The Licensee failed to provide the 
recording and provided no valid reasons to justify this failure. This was therefore a 
clear breach of Condition 11 of Hoppr‟s licence to broadcast (retention and 
production of recordings).  
 
All contraventions of Condition 11 are serious matters because they mean that 
Ofcom is unable to assess whether a particular broadcast raises potential issues 
under the Code. This therefore impedes Ofcom from carrying out its statutory duty to 
regulate television and radio broadcasts.  
 
It is a broadcast licence condition requiring a licensee to provide Ofcom on request 
with a recording of its output. It is unacceptable for a licensee to refuse to provide 
such recordings. 
 
Ofcom recently found the Licensee in breach of Condition 11 on two other separate 
occasions, on 26 October 2009 and on 8 November 2010.1 This is therefore a third 
example of an individually serious breach of Hoppr‟s licence which has been 
repeated. As a result the Licensee is put on notice that this present contravention of 
its licence is being considered for the imposition of a statutory sanction.  
 
Breach of Licence Condition 11 (retention and production of recordings) 

                                            
1
 See: http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb144/; and 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb169/issue169.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb144/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 

10 

In Breach  
 

Comment 
Press TV, 18 February 2010, 27 May 2010, 3 June 2010, 10 June 2010, 17 
June 2010, and 24 June 2010, 19:00 
 

 
Introduction 
 
Press TV is an Iranian international news network, which broadcasts in English. 
Press TV states that it receives its funding from: Iranian tax payers, advertising 
revenue, sales from services provided in respect of the technical and engineering 
industry, and sales from its archives.  
 
Comment is a weekly one hour “personal view” programme presented by former 
Respect Party MP, George Galloway, in which viewers can contribute to the news 
topic under discussion by phoning in or texting the presenter. 
 
Ofcom received a complaint about an episode of Comment, broadcast on 18 
February 2010, from a viewer who was concerned that the programme was biased 
against Israel when discussing the murder of Mahmoud al-Mabhouh, a Hamas 
leader, in Dubai. As the murder involved a number of suspects holding fake British 
passports and the British Government announced a full investigation by the Serious 
Organised Crime Agency, on the same day the programme was broadcast, Ofcom 
concluded this programme dealt with a matter of political controversy, namely the 
alleged involvement of the Israeli State in the murder of Mahmoud al-Mabhouh. The 
programme was therefore subject to special impartiality requirements as set out in 
Section 5 of the Code. Ofcom therefore conducted an investigation into this personal 
view programme with particular reference to Rule 5.5 of the Code: 
 
Rule 5.5: “Due impartiality on matters of political or industrial controversy and 

matters relating to current public policy must be preserved on the part of 
any person providing a service. This may be achieved within a 
programme or over a series of programmes taken as a whole.” 

 

Given this programme was an authored or “personal view” programme Ofcom also 
made reference to the particular requirements for due impartiality on such personal 
view programmes as set out in Rule 5.9: 
  
Rule 5.9: “Presenters and reporters (with the exception of news presenters and 

reporters in news programmes), presenters of “personal view” or authored 
programmes or items, and chairs of discussion programmes may express 
their own views on matters of political or industrial controversy or matters 
relating to current public policy. However, alternative viewpoints must be 
adequately represented either in the programme, or in a series of 
programmes taken as a whole. Additionally, presenters must not use the 
advantage of regular appearances to promote their views in a way that 
compromises the requirement for due impartiality.” 

 
As Rules 5.5 and 5.9 require Ofcom to consider whether due impartiality by way of 
alternative viewpoints are adequately represented either in the programme, or in a 
series of programmes taken as a whole, Ofcom undertook further monitoring of 
Comment on the following dates: 27 May, 3 June, 10 June, 17 June and 24 June 
2010 to identify if, over the course of other programmes in the series, the broadcaster 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 11 

sought to represent alternative viewpoints other than those supported by the 
presenters.  
 
The programmes included a range of statements, including the following, made by 
the presenters George Galloway and guest presenter Jeremy Corbyn (3 June 2010 
episode only) which could be interpreted as being pro-Palestinian and highly critical 
of the actions of the Israeli government and its military forces. For example: 
 
Comment, Pres TV, 18 February 2010 
George Galloway on the alleged role of Israel in the murder of the Hamas leader in 
Dubai: describes Israel as “a terrorist gangster state” that: 
 

“thinks nothing of using the passports of countries who profess themselves to 
be their closest allies to go around the world murdering people in hotel 
rooms”.  

 

Comment, Press TV, 27 May 2010 
George Galloway: “We want Israel to stop occupying the Palestinian people, stop 

torturing them, stop exiling them, stop imprisoning them, stop 
starving them, stop blockading them, comply with international 
law…and want the international community to treat them like 
the criminal rogue state that they would then undeniably be…it 
is up to the rest us to force our Government to treat Israel as 
they would any other miscreant, law breaking rogue, war 
launching, occupying state.” 

 
Comment, Press TV, 3 June 2010 
Jeremy Corbyn: “Israel has been referred to the Security Council on so many 

occasions so it is time surely for serious economic sanctions 
against Israel.” 

 
George Galloway spoke to presenter Jeremy Corbyn from Turkey and commented 
that the Israeli attack on the ship transporting aid to Gaza, the Marmara, was “mass 
murder on the high seas” and “an act of brigandry”.  
 

Comment, Press TV, 10 June 2010 
George Galloway: “I have taken to describing Israel as - and I don‟t claim 

originality because it came from Norman Finkelstein - 
describing Israel as not a terrorist state, not a murderous state, 
not a rogue state, it is a lunatic state. Only a lunatic state 
would do what they did last week [reference to the attack on 
the Marmara] and imagine they could continue forever to do 
this sort of thing.” 

 
George Galloway on the UN policy towards Israel: 
 

“…it is completely dysfunctional. Completely two faced with double standards 
otherwise there would be sanctions now on Israel for having hundreds of 
nuclear weapons illegally acquired with the conspiratorial collaboration of 
Britain and France and Germany and the United States.” 

 
George Galloway on Iran: 
 

“If I was running Iran I would build a bomb because Israel is aiming hundreds 
of nuclear weapons at me.” 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 12 

Comment, Press TV, 17 June 2010 
 
“Israel went into International waters to give a message to Iran and Turkey 
they can do whatever they want because of US support” 

 
Comment, Press TV, 24 June 2010 
George Galloway on the living conditions of the Palestinians: 
 

“…rancid refugee camps… or under illegal occupation…or under murderous 
siege if you have the misfortune of being trapped in Gaza. There are no 
peace talks. There are proximity talks which are a bad joke. Israel is not 
remotely interested in giving…the President of the Palestinian Authority 
anything remotely resembling a viable state.” 

 

Ofcom concluded that, whilst other topics for discussion were raised at the start of 
some of the programmes such as the Bloody Sunday Inquiry or the war in 
Afghanistan, the recurring theme throughout this series of programmes was the 
discussion, and criticism of, the policies and related actions of the Israeli government. 
For example, when discussing the Bloody Sunday Inquiry, George Galloway 
commented: 
 

“We‟re talking about Bloody Sunday in itself but also comparing the British 
attitude to the investigation of that crime and the Israeli attitude to the 
massacre on the Mediterranean – the Marmara Massacre.” 

 
Consequently, it was Ofcom‟s view that the discussions featured on the six episodes 
of Comment repeatedly dealt with matters of political controversy (namely, the 
policies and actions of the Israeli State towards the Palestinian Authority and 
population) because they were issues which politicians and the media were actively 
engaged in debating. Therefore these episodes were also subject to the due 
impartiality requirements of Rule 5.5 of the Code.  
 
Ofcom therefore asked Press TV to provide comments with reference to these 
programmes to explain how the programmes complied with Section 5 of the Code, in 
particular Rules 5.5 and 5.9 as set out above.  
 
Response 
 
In response the broadcaster confirmed that Comment was a “personal view” 
programme and that it was therefore “reasonable for the presenter to broadcast his 
own views”. To comply with due impartiality it referenced six examples sourced from 
four separate programmes, broadcast on 18 February, 13 May, 3 June and 17 June 
2010, in which Comment presented alternative viewpoints to those put forward by 
George Galloway. These were: 
 
1. Comment, Press TV, 18 February 2010 
An email from a contributor called Jonathan was read out: 
 

“George, I am so infuriated by you and your basic simple views....Do you see 
the difference between terrorism and legitimate assassination. I bet my life I 
know what your response will be”. 
 

A contributor called Jeremy who phoned-in to speak to George Galloway about the 
presenters assertions that Israel was responsible for the murder of the Hamas 
leader: 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 13 

“You haven‟t got any proof yet. You haven‟t got any proof at all”. 
 
2. Comment, Press TV, 13 May 2010 

A contributor called Kay from the UK: 
 

“I just want to say I respectively disagree with some of the comment regarding 
Israel…Israel is to me a model for the Middle East. The Palestinians should unite 
and build courts; build prison places…change their text books, anti-Semitism 
against the Israelis”.  

 
3. Comment, Press TV, 3 June 2010 

The broadcaster referred to the inclusion of a clip of a Channel 4 News interview with 
an Israeli government spokesman talking about the attack on the Marmara. 
 
4. Comment, Press TV, 3 June 2010 
The broadcaster referred to two comments made by Professor Scobbie, an international 
lawyer defining the legal position of Israel‟s attack on the Marmara: 
 

“One, this is not an act of piracy, that allegation has made because public 
ships were involved; Israeli public ships were involved and the idea of piracy 
is completely beside the point” 

 
“Israel has denied it remains in occupation of Gaza, that is not a view shared 
by international lawyers” 

 
5. Comment, Press TV, 17 June 2010 
A contributor called Jamie from London via email: 
 

“How typical of you to bring back Israel on your show. Your non-stop hatred of 
Israel does not help peace in the region. And your new convoy decoy won‟t 
be successful. Do you think that Israeli forces should hold an inquiry? What 
for? Those activists still have not answered. Why were they carrying 
weapons?” 

 
Further, the broadcaster highlighted how the presenter had encouraged contributions 
from viewers particularly if their point of view differed from his own and provided a 
range of dates (13, 20 and 27 May 2010, and 10 and 17 June 2010) when invitations 
were made by George Galloway to encourage alternative views. For example: 
 
Comment, 13 May 2010 
George Galloway: “I want to hear from you, particularly if you have a different 

point of view to mine. Your call, your text, your email will be 
prioritised because, hey – we want it to be a debate!”  

 
Comment, 20 May 2010 
George Galloway: “Whatever your point of view and especially if it disagrees with 

mine I want to hear from you!” 
 

Comment, 27 May 2010 
George Galloway: “If you have a different point of view to mine, well your call will 

be prioritised, and that‟s a promise!” 
 
Comment, 17 June 2010 
George Galloway: “We want to take your points of view especially if it‟s a different 

one from mine”  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 14 

However, in conclusion the broadcaster argued that “even though it appears that the 
number of people who support Israel is negligible, it seems that Ofcom requires 
Comment to present the Israeli viewpoint nonetheless”. Press TV stated the only way 
that the broadcaster could do this would be by the presenter providing the Israeli 
viewpoint and considered that this would not reflect the expectations of the viewers 
who actually watch the programme. Press TV stated that if “Ofcom insists” this was 
necessary then the broadcaster would have to change its approach to the 
programme and asked Ofcom to clarify how the programme should express the 
Israeli viewpoint.  
 
Decision 
 
The Communications Act 2003, as set out in the Broadcasting Code, requires that 
due impartiality must be preserved by broadcasters in all matters of political or 
industrial controversy.  
 
In reaching this decision Ofcom must also take into account the fact that 
broadcasters have a right to freedom of expression which gives the broadcaster a 
right to transmit and the audience a right to receive creative material, information and 
ideas without interference from a public body, but subject to restrictions prescribed by 
law and necessary in a democratic society. This is set out in Article 10 of the 
European Convention on Human Rights. Therefore, although broadcasters and 
viewers have this right, it is the responsibility of the broadcasters to ensure that the 
material they transmit is in accordance with the general law and the Code. 
 
It should be noted that the importance of freedom of expression is considered to be 
at its highest in relation to political matters, including the manner of expression 
exercised by journalists in relation to political matters. The European Convention 
states:  
 

“The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and 
responsibilities, may be subject to such formalities, conditions, restrictions or 
penalties as are prescribed in law and are necessary for a democratic society, 
in the interests of national security, territorial integrity or public safety, for the 
prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, for the 
protection of the reputation or rights of others…” 

 
In carrying out its duties Ofcom must therefore balance the right to freedom of 
expression on one hand with the need to preserve “due impartiality on matters 
relating to political or industrial controversy or matters relating to current public 
policy”. Therefore, whilst the Code does not prohibit broadcasters from the editorial 
freedom to discuss any controversial subject, or include a particular point of view 
within a programme, it must do so in a way which ensures compliance with the Code.  
 
Section 5 of the Code sets out how broadcasters should preserve due impartiality 
and it is recognised that this acts to limit, to some extent, freedom of expression. In 
effect, broadcasters are required to ensure that when discussing a topic relating to 
matters of political or industrial controversy and matters relating to current public 
policy neither side of the debate is unduly favoured.  
 
On reviewing the content of all of the Comment programmes investigated Ofcom 
noted that the issues discussed by presenter George Galloway, namely the policies 
of the State of Israel, were matters of political controversy and matters relating to 
current public policy and therefore the application of Rule 5.5 was required here to 
preserve due impartiality. Further, Rule 5.9 of the Code also makes clear the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 15 

principle that presenters in “personal view” programmes may express their own views 
on controversial matters provided alternative viewpoints are adequately represented 
and due impartiality is maintained. These were clearly “personal view” programmes. 
Having signalled the nature of this type of broadcast to the audience, presenters are 
free to include their own highly partial views and those of others on the condition that 
alternative views are adequately represented.  
 
Taking the programmes as a whole, Ofcom noted that there were some, albeit 
extremely limited (as detailed above), contributions during the six programmes 
reviewed that could be labelled as being loosely supportive of the actions of the 
Israeli state and therefore alternative views to the presenters George Galloway and 
Jeremy Corbyn. For example: the two contributions from viewers on 18 February 
2010 (Jeremy and Jonathan), the comment by a viewer on 13 May 2010 (Kay) and 
the email from the contributor on 17 June 2010 (Jamie).  
 
In the 18 February 2010 programme, George Galloway espoused his own views on 
Israeli policy directly to camera and encouraged other callers to share their views. 
However, in effect, during this hour long programme broadcast the majority of callers 
expressed the same view as George Galloway and only two alternative viewpoints 
were included as set out above. 
 
We also noted the submissions made by Press TV that the programmes on 3 June 
2010 contained alternative viewpoints to that presented by George Galloway. The 
broadcaster referred to comments made by Professor Scobbie and the inclusion of a 
clip of an Israeli government spokesman which originated from an interview on 
Channel 4 News.  
 
In Ofcom‟s view, the Channel 4 News clip referred to by the broadcaster did not 
adequately provide the Israeli viewpoint on the attack on the ship carrying aid to 
Gaza, the Marmara. The two edited clips of the interview between Channel 4 News 
presenter Jon Snow with the Israeli government spokesman were used, not to enable 
the programme to present the Israeli government‟s explanation for the attack on the 
flotilla, but in fact, to give the opportunity for the programme to further criticise the 
Israeli government as demonstrated by the interchange in the two clips shown:  
 
Clip #1 
Jon Snow:   “Will you apologise to them?” 
 
Israeli Spokesman:  “For what?” 
[End of clip] 
 
The presenter Jeremy Corbyn then commented: “there you have it – nothing to 
apologise for”. 
  
Clip#2 

Jon Snow: “The next flotilla will be accompanied by a Turkish warship. 
What will you do?” 

 
Israeli Spokesman: “This isn‟t serious” 
 
Jon Snow: “What will you do?” 
 
Israeli Spokesman: “This is not a serious question” 
 
After the clip Jeremy Corbyn commented: 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 16 

“Will that smile stay on his face? Quite clearly a change in public opinion after 
this not just because of this but the killings in Dubai and Operation Cast Lead” 
[the Israeli incursion of Gaza].  

 
Further, in Ofcom‟s view, the interview with Professor Iain Scobbie was included not 
as a means of articulating a viewpoint in support of the Israeli legal position with 
regard to the attack on the Marmara but to determine exactly which international law 
the Israeli government had breached in conducting the attack on the Marmara. 
Professor Scobbie explained that the attack was not “an act of piracy…because 
Israeli public ships were involved.” He went on to explain that the issue, with relation 
to international law, was the blockade of Gaza and he clearly states: “Israel has 
denied that it remains in occupation of Gaza. That is not a view which is shared by 
many international lawyers”. Therefore Professor Scobbie, as an international lawyer, 
was not advocating the Israeli legal position regarding the blockade of Gaza but 
clearly questioning it. Indeed, Professor Scobbie went on to explain that Israel had 
been relying on the San Remo Manual1 to justify its actions in Gaza and stated: 
“Israel‟s views on the San Remo Manual have been very selective. One of the 
provisions of the San Remo Manual, and it says it quite clearly, is that a blockade is 
illegal if it is for the purposes of starving the civilian population…”  
 
We do not therefore consider that either of the submissions noted by the 
broadcaster, as set out above, could be reasonably recognised as ensuring the 
programme adequately gave the Israeli government position. The Professor Scobbie 
contribution was clearly not intended to present the Israeli viewpoint whilst the 
Channel 4 clip was chosen to reinforce to the audience the presenter‟s assertion that 
Israel was not concerned about their actions on the Marmara. In any event, Ofcom 
would not consider that two short edited clips (clip #1 and #2) on an hour long 
programme or across a series of programmes could reasonably be described as an 
effective method for the licensee to achieve due impartiality on this programme or the 
series as a whole.  
 
In terms of the contributions from viewers presenting an alternative view to George 
Galloway and Jeremy Corbyn, Ofcom acknowledges that the presenter made 
repeated comments across the programmes encouraging contributions particularly if 
they were different to his. However, the issue with reference to Rule 5.5 is whether 
those limited views were effective enough to achieve due impartiality and ensure the 
other side of the discussion was presented.  
 
It is the case that the few examples of alternative views made by the contributors (as 
detailed above) challenged George Galloway directly but it is arguable that the nature 
and duration of the viewer contributions was enough to credibly present the other 
side of the argument. In this regard Ofcom also noted the manner in which George 
Galloway treated such contributions, which could be labelled loosely as pro-Israeli, 
was very different to the way in which he treated contributors who supported a pro-
Palestinian perspective. Any alternative views in these programmes were not 
debated and/or discussed but dismissed and used as a further opportunity for the 
presenter to put forward his views. 
 
 

                                            
1 The San Remo Manual on International Law Applicable to Armed Conflicts at Sea was 
adopted in June 1994 by the International Institute of Humanitarian Law after a series of 
round table discussions by naval and legal experts. The Manual is a codification of customary 
international law for naval conflict. and is a legally recognised document but is not binding.  
 

http://en.wikipedia.org/wiki/International_Institute_of_Humanitarian_Law


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 17 

Comment, Press TV, 18 February 2010 
 
On the subject of the murder of the Hamas leader in Dubai:  
 
An email from a contributor called Jonathan:  
 

“George, I am so infuriated by you and your basic simple views....Do you see 
the difference between terrorism and legitimate assassination. I bet my life I 
know what your response will be.” 

 
Response from George Galloway: 
 

“Well Jonathan call in if you think you are brave enough...What exactly is a 
legitimate assassination? What is legitimate about going to a third country 
using the passports of at least four other nations and murdering someone in 
their hotel room? What is legitimate about that assassination? If you cannot 
see how hollow your words ring to me, the audience here or anyone who 
hears them then I think there is not much hope for you”. 

 
A contributor called Jeremy: 
 

“You haven‟t got any proof yet. You haven‟t got any proof at all”. 
 
Response from George Galloway: 
 

“The Israeli press, every newspaper, every tv station in Israel are 
acknowledging this is a Mossad operation. The Dubai police chief is 99% if 
not 100% sure Israel were involved in the killing. Now I ask you again, do you 
think Israel is not involved? … Jeremy thinks it was a Palestinian group who 
got their hands on British, Irish, French and German passports and were 
pictured in all that footage in Dubai and carried out the murder. I don‟t know 
Jeremy if you really believe that or if it was a wind up”. 

 
Comment, Press TV, 17 June 2010 
 

On the subject of the Israeli attack on the Marmara aid flotilla to Gaza:  
 

A contributor called Jamie via email:  
 

“How typical of you to bring back Israel on your show. Your non-stop hatred of 
Israel does not help peace in the region. And your new convoy decoy won‟t 
be successful. Do you think that Israeli forces should hold an inquiry? What 
for? Those activists still have not answered. Why were they carrying 
weapons?” 

 
Response from George Galloway: 
 

“I‟m not sure if that is a joke but I‟ll treat it seriously for the purposes of 
argument. The activists were not carrying weapons. All the dead were 
activists and all the wounded were activists. None of the wounded or dead 
were Israeli. They stormed this peaceful ship like they were in a war. I know 
you‟ll find that hard to believe. [George Galloway then explained the plans for 
the next sea and land flotilla] Do you get that Jamie? Did you write that all 
down? It ain‟t no decoy son its absolutely what is going to happen.” 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 18 

Therefore given the above analysis of the two areas in which the broadcaster has 
argued that the programme provided due impartiality, Ofcom has concluded that: the 
contributions from the viewers; the clips of the Israeli spokesman; and the comments 
by Professor Scobbie did not adequately represent the particular and important 
perspective in the debate over Israeli policy towards the Palestinians, namely, the 
views of the Israeli State. 
 
Further, the broadcaster failed to engage or debate with any point of view that was 
contrary to the view presented by George Galloway. Rather, Ofcom is of the view 
that George Galloway, in particular, used the alternative opinions made by the 
viewers, which were contrary to his own, only as vehicles to punctuate what could be 
classed as a form of on-going political polemic, delivered by the presenter directly to 
camera and unchallenged. 
 
It is important to note that the broadcasting of highly critical comments concerning 
the policies and actions of any one state (such as demonstrated in the content of 
these programmes) is not in itself a breach of due impartiality. It is, in fact, essential 
that current affairs programmes are able to explore and examine such issues and 
take a position even if that is highly critical. Broadcasters are also free to include 
controversial presenters who hold strong opinions on certain subjects. Audience 
participation programmes such as Comment, where viewers and listeners are 
encouraged to telephone, email or text in to the programme, do not have to ensure 
an equal number of points are view are featured in any one programme or even 
across the series as a whole. 
 
Further, in clearly signalled “personal view” programmes such as these, Ofcom takes 
account of the fact that many in the audience are comfortable with adjusting their 
expectations for due impartiality. This is why Rule 5.9 specifically provides for 
presenters of “personal view” broadcasts to express their own highly partial views – 
provided that alternative viewpoints are adequately represented, in audience 
participation programmes alternative views are encouraged and not excluded, and 
due impartiality is preserved. In these cases, however, for all the reasons set out 
above, alternative viewpoints were not adequately represented.  
 
It is the responsibility of the broadcaster, when the subject matter of the programme 
raises a matter of political controversy, to ensure that due impartiality is maintained. 
To this end the broadcaster must ensure that if the presenter has strongly held views 
and there are few, if any, alternative views expressed by the audience, then the 
broadcasters must take appropriate action and have systems in place to ensure that 
due impartiality is maintained.  
  
In this case, alternative viewpoints were not adequately represented in the individual 
programmes or across the series as a whole. Ofcom remains concerned about Press 
TV‟s understanding and compliance processes in relation to Section Five of the 
Code. Therefore Press TV will be requested to attend a meeting with the regulator to 
explain and discuss its compliance processes further in this area.  
 
Breaches of Rules 5.5 and 5.9



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 

19 

In Breach 
 

Andy Henly at Drive 
Total Star 107.5, 31 August 2010, 16:30  
 

 
Introduction 
 
Andy Henly at Drive is magazine-style radio show broadcast every weekday. Total 
Star 107.5 is a commercial radio station covering the West Wiltshire area.  
 
During the programme, the presenter invited listeners to visit the station‟s website to 
obtain information about discounts offered by a number of local businesses. The 
presenter went on to mention two particular businesses by name and gave details of 
their specific offers: 
 

“you can find out all about the half-price sale on our website. There‟s deals on 
photography, also on short breaks, yes, you can still maybe have a short break 
before Christmas, sport and leisure and also health and beauty, and food and 
drink. Total Bathrooms have a fantastic offer on their „lovemeter‟ and if you are 
musically enthralled, then Duck, Son and Pinker has some good deals as well. 
Check out all the deals, today‟s deals on our website.” 

 
Ofcom received a complaint from a listener who was concerned that the presenter‟s 
references to the discounts were tantamount to advertising. 
 
Ofcom therefore sought the broadcaster‟s comments with regard to the following 
Code rules: 
 

 Rule 10.3: “Products and services must not be promoted in programmes.” 
 

 Rule 10.4: “No undue prominence may be given in any programme to a 
product or service.” 

 

 Rule 10.5: “Product placement is prohibited.” 
 
Response 
 
Total Star 107.5 stated that no payment had been received for the inclusion of the 
references to two companies, Total Bathrooms, and Duck, Son and Pinker, in this 
programme segment. 
 
The broadcaster explained that purpose of the “half price offers” section of its website 
was not to directly promote any business but “to provide listeners with some 
exclusive deals”. It added that it felt it was “important to relate to its listeners and offer 
as many facilities as possible”. 
 
Total Star said that “the presenter clearly defined” the feature as “a special offer” 
which invited listeners “to access a variety of limited exclusive services through the 
station website.” The broadcaster argued that this provided editorial justification for 
the commercial references to be included in the programme. 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 20 

Decision 
 
Ofcom noted the broadcaster‟s stated that it did not receive payment for the inclusion 
of the commercial references in the programme. We found no evidence that the 
broadcast was in breach of Rule 10.5 which prohibits product placement. 
 
Rule 10.3 of the Code prohibits the promotion of products and services within 
programmes. Ofcom noted that the presenter encouraged listeners to visit the 
broadcaster‟s website for details of the station‟s special offers, which he referred to in 
some detail (e.g. “There‟s deals on photography, also on short breaks, yes, you can 
still maybe have a short break before Christmas, sport and leisure and also health 
and beauty, and food and drink.”). He then referred to two companies and used 
phrases such as “fantastic offer” and “good deals” to describe those businesses‟ 
participation. 
 
The presenter therefore promoted and endorsed the companies in question, in 
breach of Rule 10.3.  
 
Further, Rule 10.4 of the Code requires that products and services are not given 
undue prominence in programmes. There appeared to be no editorial justification for 
the presenter to give specific details of the companies participating in the “half price 
offers” section of the broadcaster‟s website. Consequently, Ofcom concluded that 
these references were also in breach of Rule 10.4 
 
Breaches of Rules 10.3 and 10.4



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 

21 

In Breach 
 

Law Show 
Prime TV, 2, 9, 16 and 23 August 2010, 17:00 
 

 
Introduction  
 
Prime TV is a family entertainment channel serving the Pakistani community 
throughout Europe. It is broadcast primarily in Urdu, with some programmes in other 
languages, such as Punjabi and Guajarati.  
 
Law Show is an interactive legal advice programme in which viewers are invited to 
call the presenter with their concerns. On this occasion the programme was 
sponsored by the firm, A-Z Solicitors. The lawyer who presents the programme 
featured in the sponsor credit broadcast during the programme.  
 
Ofcom received a complaint that the sponsorship arrangement allowed the presenter 
to promote his own company. The viewer also believed the programme repeated the 
breaches that Ofcom had recorded against Prime TV in a recent finding1.  
 
Separately, Ofcom noted the sponsor credits for Law Show appeared only as the 
programme went into an advertising break and not at the beginning or end of the 
broadcast as required by the Code. 
 
We asked Prime TV to comment on how the material complied with the following 
rules: 
 

 Rule 9.5 (“There must be no promotional reference to the sponsor, its name, 
trademark, image activities services or products or to any of its other direct or 
indirect interests…”); and  
 

 Rule 9.6 (“Sponsorship must be clearly identified as such by reference to the 
name and/or logo of the sponsor. For programmes, credits must be broadcast 
at the beginning and/or end of the programme.”) 

 
Response  
 
The broadcaster apologised for “inadvertent” breaches of Rules 9.5 and 9.6 and said 
it had “misread and misunderstood the rules”. It said that, as there was no reference 
to A-Z Solicitors in the programme, or the fact the presenter works for the 
organisation, there was no promotional reference to the sponsor. However, Prime TV 
said it now understood that the reference to “direct or indirect interests” of the 
sponsor in Rule 9.5 would have ruled out this sponsorship arrangement. The 
broadcaster added that it had since rectified its error.  
 
Prime TV said the positioning of the sponsor credits was also a mistake, adding that 
its scheduling department had considered them to be advertisements, which had 
therefore been incorrectly placed. 
 
The broadcaster said that the sponsorship of programmes “was not an area of the 
Code [it was] that familiar with” and noted that it had made arrangements for 

                                            
1
 See http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb162/ 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 22 

additional compliance training to take place with an experienced consultant, to 
ensure no recurrence. Prime TV also confirmed that, at the time of the previous 
finding published by Ofcom, which found Law Show in breach of Rules 10.3 and 10.4 
of the Code, the programme had not been sponsored by A-Z Solicitors. 
 
Decision  
 
Rule 9.5 of the Code prohibits, among other things, any promotional reference to the 
sponsor or its direct or indirect interests. Broadcasters must therefore take care to 
ensure that sponsored programmes are not – and do not appear to be – distorted for 
commercial purposes.  
 
While no reference was made to the sponsor (A-Z Solicitors) by name within Law 
Show, it had a direct interest in the programme, as the presenter was a 
representative of sponsor (who also appeared in the sponsor credit). A-Z Solicitors 
was therefore directly promoting its interests within the programme, in breach of Rule 
9.5 of the Code. 
 
European legislation, the Audiovisual Media Services (AVMS) Directive2, states that 
broadcasters must clearly inform viewers about the existence of a sponsorship 
arrangement. Rule 9.6 of the Code sets out the minimum requirements to ensure 
sponsorship arrangements are appropriately transparent to viewers. The Rule 
requires that sponsorship credits are broadcast at the beginning and/or end of a 
sponsored programme. In this instance a sponsor credit for Law Show was broadcast 
only when the programme broke for an advertising break, and not at the beginning or 
end of the broadcast, in breach of Rule 9.6 of the Code. 
 
Ofcom has recorded previous breaches of the Code against a broadcast of Law 
Show on Prime TV. The Code breaches on that occasion concerned Section Ten 
(Commercial References…) of the Code. The Code breaches in this instance 
concern Section Nine (Sponsorship) of the Code. Nevertheless, Ofcom is concerned 
that Prime TV has twice failed to apply appropriate compliance to Law Show and has 
now admitted that it was not familiar with its obligations in this area. 
 
Ofcom expects broadcasters to be conversant with all Code Rules and how they are 
applied. We therefore welcome the action taken by Prime TV to avoid recurrence, as 
Ofcom does not expect any similar Code breaches from this broadcaster in the 
future. 
 
Breaches of Rules 9.5 and 9.6

                                            
2
 Article 10(1)(c). 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 

23 

In Breach 
 

“I’m on a Boat” music video 
Clubland TV, 12 September 2010, 17:55  
 

 
Introduction 
 
Clubland TV is a satellite television channel licensed to Penny Street TV Limited 
(“Penny Street TV”) which features dance music videos. An unedited version of the 
song “I‟m on a Boat” by Lonely Island was played during its early evening schedule. 
The song, which lasted approximately three minutes, contained twelve instances of 
the word “motherfucking” or “motherfucker”, and one instance of the word “fuck”. 
Ofcom received a complaint from a viewer who considered this language unsuitable 
for a pre-watershed broadcast. 
 
Ofcom therefore sought comments from Penny Street TV in relation to the following 
Code Rule: 
 

 Rule 1.14; “the most offensive language must not be broadcast before the 
watershed…” 

 
Response 
 
Penny Street TV said that the transmission of the music video was, on this occasion, 
“an accident caused by a failure in the playout system after a technical upgrade had 
taken place.” It explained that a technician did not input the correct time into the 
system and as a result the video was broadcast by mistake. The broadcaster said it 
was alerted by to the matter by a viewer who contacted the station shortly after the 
incident. The fault was then identified immediately and rectified.  
 
Penny Street TV recognised that the material was unsuitable for a pre-watershed 
broadcast and regretted any offence it may have caused viewers.  
 
Decision 
 
Our research indicates that the word “fuck” and its derivatives are an example of the 
most offensive language. Rule 1.14 states that the most offensive language must not 
be broadcast before the watershed. 
 
Ofcom noted the immediate action taken by Penny Street TV to prevent further 
broadcasts of inappropriate material. However, as the music video contained 
repeated uses of the most offensive language, Ofcom concluded the broadcast was 
in breach of Rule 1.14 of the Code. 
 
Breach of Rule 1.14 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 

24 

Fairness and Privacy Cases 
 

Not Upheld 
 

Complaint by Mr Charles Dowdye 
BBC London News, BBC1, 17 May and 12 June 2010 
 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment made by 
Mr Charles Dowdye. 
 
These programmes highlighted the health risks of pupils eating unhealthy takeaway 
meals and the steps being taken by schools and members of the public to prevent 
pupils purchasing such meals, particularly at lunchtime. Both programmes included 
footage of three sixth form students eating burger and chip-style meals while sitting in 
front of a sign for Mr Dowdye‟s Caribbean Grill restaurant. 
 
In summary, Ofcom found that the programmes broadcast on 17 May and 12 June 
2010 did not associate Mr Dowdye‟s Caribbean Grill restaurant with the unhealthy 
takeaway foods referred to in the programmes.  
 
Introduction 
 
On 17 May 2010, BBC1 broadcast an edition of BBC London News which included a 
report about potentially harmful levels of salt, fat and calories found in much of the 
takeaway food sold near schools and how this put young people at a higher risk of 
blood pressure, heart attacks and strokes. The programme featured three sixth 
formers and showed them purchasing takeaways from an unidentified shop, being 
interviewed about their choice of food, sitting on a wall eating burgers and chips and 
being shown how much salt and sugar they were consuming. 
 
Prominently featured a number of times in footage of the students eating their food 
and being interviewed, was a sign for the Caribbean Grill restaurant.  
 
On 12 June 2010, BBC1 broadcast an edition of BBC London News which reported 
that a takeaway restaurant had been banned from opening near a school in East 
London after a legal ruling. One of the local residents who fought for the ban 
explained that Tower Hamlets had the second highest rate of obesity in the country 
and that young people were dying as a result of not eating healthy food. 
 
The programme then showed footage of the three sixth form students featured in the 
17 May 2010 edition of the programme referred to above with the sign for the 
Caribbean Grill again visible. 
 
Mr Dowdye, the owner of the Caribbean Grill restaurant, complained to Ofcom that 
his business was treated unfairly in the programmes as broadcast. 
 
The Complaint 
 
Mr Dowdye’s case 
 
In summary, Mr Dowdye complained that his business, the Caribbean Grill 
restaurant, was unfairly portrayed in the programmes in that they associated the 
Caribbean Grill with the unhealthy, burger and chips lifestyle of young people by 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 25 

featuring its sign prominently in the programmes, both of which featured the 
unhealthy eating habits of young people. 
 
By way of background, Mr Dowdye said that the Caribbean Grill did not cook greasy 
food. Its food was steamed, grilled, roast or barbequed, but that since the 
programmes were broadcast it had recorded a huge drop in sales. 

 
The BBC’s case 
 
In summary the BBC responded to the complaint as follows: 

 
The BBC said that it did not believe that the reports unfairly portrayed Mr Dowdye‟s 
business and that several factors would have ensured that the programmes did not 
give viewers the impression that the food served at his business was unhealthy. 
 
In relation to the programme broadcast on 17 May 2010, the BBC said that in the 
scene in which the students ate and discussed their food, a sign advertising Mr 
Dowdye‟s business could be seen. The BBC said that the sign was on the side of Mr 
Dowdye‟s business and featured the words “Caribbean Grill” and in smaller font the 
words “Jerk Chicken”. 
 
The BBC said that the full name of the restaurant was in fact “Simmerz Caribbean 
Grill” and that the word “Simmerz” was very prominent in the sign at the front of the 
shop and on the website of the business. The BBC said that listings websites, food 
review online communities and sites that offered online ordering referred to it as 
“Simmerz Grill”.  
 
The BBC said that it did not believe that the wording of the sign which could be seen 
in the programmes identified Mr Dowdye‟s business by name, but merely described 
the type of restaurant it was – a Caribbean Grill. The BBC said that there were many 
such businesses in South London and that, accordingly, it believed that viewers who 
were not already familiar with the business would not have been able to identify it 
from the sign shown in the programme alone. The BBC said that any viewers who 
may have already been familiar with Simmerz Caribbean Grill, and who could identify 
it from the sign featuring the generic term “Caribbean Grill” would also know what 
type of food was available there, and would not have been misled as to the nature of 
the food sold by Mr Dowdye. 
 
The BBC said that the sign in the programme advertised that “Jerk Chicken” was 
served at that Caribbean Grill, whereas the students in the programmes were filmed 
buying the food from a burger/kebab-style takeaway and ordering wings and chips, 
chicken and chips and a steak burger. The BBC said that it believed that the 
juxtaposition would have helped to ensure that viewers understood that the food had 
been bought elsewhere and that there was no automatic connection between the 
food being consumed and discussed and that available from Simmerz Caribbean 
Grill. 
 
The BBC said that the report showed the students purchasing their food from a 
takeaway counter, following which they were seen walking away from the restaurant 
towards the camera to the place where they would be filmed eating their lunch. 
 
The BBC said that it believed that those shots would have ensured that no confusion 
arose in the minds of viewers as to the nature of the food available in Mr Dowdye‟s 
establishment. The BBC said that the first shot showed the interior of the restaurant 
selling the students their food – which was distinct from the interior of Simmerz 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 26 

Caribbean Grill – and a man preparing their food – who was not employed at Mr 
Dowdy‟s restaurant. The second shot showed the students walking away from the 
restaurant, down the street which would form the backdrop of the shot which included 
the “Caribbean Grill” sign. The BBC said that it would therefore have been clear to 
viewers that the students had purchased food from further afield than the 
establishment immediately behind them. The BBC said it did not believe that viewers 
would have assumed that the sign included in the shot had any association with the 
matters discussed or the food consumed. 
 
In relation to the programme broadcast on 12 June 2010, the BBC said that the 
report was about the efforts of a local community group in Tower Hamlets to prevent 
a takeaway fast food restaurant – “Fried and Fabulous” – from opening in their area. 
The BBC said that the report featured footage from the broadcast of 17 May 2010 to 
illustrate the problem of students eating unhealthily during lunchtimes. The BBC said 
that over footage from the earlier report of the students eating (including the sign 
advertising the Caribbean Grill), the voiceover referred to the fact that some London 
schools now prevented pupils from leaving the school grounds at lunchtimes. 
 
The BBC said that it believed that the majority of the arguments above would also 
apply to the footage as it appeared in the 12 June 2010 programme.  
 
Decision 
 
Ofcom‟s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching its decision, Ofcom considered all the relevant material provided by both 
parties. This included recordings and transcripts of the programmes as broadcast 
and both parties‟ written submissions.  
 
Ofcom considered the complaint that the Caribbean Grill was unfairly portrayed in the 
programmes as broadcast because it was associated with the unhealthy, greasy, 
burger and chips lifestyle of students.  
 
In considering this complaint Ofcom took account of Rule 7.1 of the Ofcom 
Broadcasting Code (“the Code”), which states that broadcasters must avoid unfair 
treatment of individuals and organisations in programmes, and had regard to Practice 
7.9, which states that broadcasters should take reasonable care to ensure that 
material facts have not been presented, omitted or disregarded in a way that is 
unfair.  
 
Programme broadcast on 17 May 2010 
 
Ofcom first considered the programme broadcast on 17 May 2010 and noted that it 
was concerned with pupils leaving school grounds and snacking on junk food 
containing potentially harmful amounts of salt, fat and calories which it said could 
lead to a risk of higher blood pressure, heart attacks and strokes. The programme 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 27 

followed and interviewed three sixth form students as they bought meals from a 
takeaway restaurant and as they sat on a wall eating them. 
 
Footage of the inside of a takeaway restaurant and the person serving them in 
Clapham, South London was broadcast showing the students buying their meals, but 
the restaurant was not identified. Footage of the students being interviewed on a 
street was also broadcast, again with no restaurant identified. Finally, footage of the 
students sitting on a wall and eating their “unhealthy” but “cheap and nice” meals, 
being informed about the salt and fat content of their meals and being interviewed 
about their attitude towards the health issues of such food was broadcast. 
 
On the occasions that footage of the students sitting on the wall was broadcast, a 
yellow sign at right angles to the shop front wall was clearly visible in the background. 
The sign bore the words “Caribbean Grill” and, in smaller lettering, “Jerk Chicken”. 
On three occasions the sign appeared blurred and unreadable, on two occasions, 
when the footage showed all three students at once, the sign appeared behind them 
and was clearly readable and on one occasion the footage showed two students and 
the sign appeared for approximately five seconds very prominently behind and 
centrally between them and was again clearly readable. 
 
Given the prominence of the Caribbean Grill sign in the programme and that it was 
the only restaurant identified, in the absence of any other factors, Ofcom considered 
that there was a risk of viewers associating Mr Dowdye‟s restaurant with the sort of 
unhealthy food referred to in the programme. However, Ofcom noted that there were 
a number of factors which in its view reduced the likelihood of viewers making such 
an association. 
 
Ofcom noted that the main sign for Mr Dowdye‟s restaurant and the one facing the 
street refers to it as “Simmerz Caribbean Grill” rather than “Caribbean Grill”. Ofcom 
considered that by excluding the restaurant‟s name from the programme and simply 
including the sign attached at right angles to the front of the restaurant, most viewers 
would be likely to have understood the sign to be descriptive of the type of restaurant 
it was and would not have associated it with Mr Dowdye‟s restaurant. Ofcom 
recognised that some viewers may have been able to identify Mr Dowdye‟s 
restaurant from the featured sign alone, but considered that such viewers would be 
those who were already familiar with Mr Dowdye‟s restaurant and therefore aware 
that it did not serve the type of food featured in the programme. 
 
Ofcom also noted that the sign featured in the programme made clear that the 
restaurant specialised in Caribbean grilled food and jerk chicken in particular. While 
Ofcom appreciated that some takeaway restaurants offer a wide range of food, it 
considered that it was unlikely that viewers would have associated the burger and 
chips-style meals that the students were consuming in the programme with a 
Caribbean grill restaurant. 
 
Finally, although Ofcom recognised that viewers were likely to watch such a 
programme casually and without concentrated attention to detail or a second viewing, 
Ofcom noted that the programme showed the students purchasing their food from a 
restaurant and then walking along a street before sitting on the wall in front of Mr 
Dowdye‟s restaurant to eat their food. As a result, Ofcom considered that it was 
unlikely that many viewers would have concluded that the students had purchased 
their food from the Caribbean Grill. 
 
While each of the above factors individually may not have been sufficient to have 
disassociated Mr Dowdye‟s restaurant from the unhealthy food referred to in the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 28 

programme, in Ofcom‟s view, the combination of the factors meant that it was 
unlikely that viewers would have made such an association. 
 
In light of the above factors, Ofcom was satisfied that in relation to this programme 
the broadcaster had taken reasonable care not to present material facts in a way that 
resulted in unfairness to Mr Dowdye‟s Caribbean Grill restaurant. 
 
Ofcom has not therefore upheld the complaint in relation to the programme broadcast 
on 17 May 2010. 
 
Programme broadcast on 12 June 2010  
 
With regard to the programme broadcast on 12 June 2010, Ofcom noted it reported 
that a takeaway restaurant had been banned from opening near a school in East 
London after a legal ruling. One of the local residents who fought for the ban 
explained that Tower Hamlets had the second highest rate of obesity in the country 
and that youngsters were dying as a result of not eating healthy food. 
 
At the end of the item, the programme then showed footage of the three students 
featured in the 17 May 2010 edition of the programme with the sign for the Caribbean 
Grill again visible. On this occasion, the sign appeared blurred and unreadable for 
approximately four seconds, appeared behind the three students sitting on the wall 
and readable for approximately three seconds and then very prominently behind and 
centrally between two students for approximately one second. 
 
The Caribbean Grill was the only restaurant identified in the programme which 
referred to people dying from eating unhealthy food, however, on this occasion, the 
footage which included the Caribbean Grill sign in readable form was very brief and 
the footage which showed the sign very prominently lasted just one second. 
 
In the circumstances, Ofcom considered that the footage of the sign was too brief for 
viewers to be likely to have associated the Caribbean Grill with the unhealthy food 
referred to in the programme.  
 
In light of the above, Ofcom was satisfied that in relation to this programme the 
broadcaster had taken reasonable care not to present material facts in a way that 
was unfair to Mr Dowdye‟s Caribbean Grill restaurant. 
 
Ofcom has not therefore upheld the complaint in relation to the programme broadcast 
on 12 June 2010. 
 
Accordingly Ofcom has not upheld Mr Dowdye’s complaint of unfair treatment 
in the programmes as broadcast. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 

29 

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 1 November 2010 
 

Programme Transmission 
Date 

Broadcaster Categories Number of 
complaints 

101 Dalmatians 16/10/2010 BBC 1 Offensive language 1 

4thought.tv 20/10/2010 Channel 4 Race 
discrimination/offence 

1 

A Girls Guide to 21st 
Century Sex 

22/09/2010 Fiver Nudity 1 

A Girl's Guide to 21st 
Century Sex 

13/10/2010 Fiver Sexual material 1 

Adrian Coll 11/10/2010 Clyde 1 Generally accepted 
standards 

1 

Adrian Durham 28/10/2010 Talksport Race 
discrimination/offence 

1 

Afternoon Live 29/10/2010 Sky News Due accuracy 1 

Afternoon Live 20/10/2010 Sky News Disability 
discrimination/offence 

1 

All New Fat Families 25/10/2010 Sky1 Generally accepted 
standards 

1 

America's Next Top Model 11/10/2010 Living +1 Race 
discrimination/offence 

1 

An Idiot Abroad 21/10/2010 Sky1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

An Idiot Abroad 28/10/2010 Sky1 Nudity 1 

Aviva's sponsorship of 
Downton Abbey 

26/09/2010 ITV1 Materially misleading 1 

Aviva's sponsorship of 
Downton Abbey 

10/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

Bob Strong 04/09/2010 Felixstowe 
Radio 107.5 FM 

Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Channel 4 News 21/10/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

3 

Channel 4 News 11/10/2010 Channel 4 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News 29/10/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Chowder 05/10/2010 Cartoon 
Network 

Generally accepted 
standards 

1 

Coca Cola's sponsorship 
of ITV Saturday Nights 

16/10/2010 ITV1 Materially misleading 1 

Come Dine with Me 30/10/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Commonwealth Games 13/10/2010 BBC 2 Race 
discrimination/offence 

1 

Community Channel 29/09/2010 Community 
Channel 

Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street 18/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

4 

Coronation Street 28/10/2010 ITV1 Drugs, smoking, solvents 
or alcohol 

1 

Coronation Street 22/10/2010 ITV1 Disability 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street 21/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

Coronation Street 15/10/2010 ITV1 COSTA 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 30 

Crimewatch 26/10/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Daybreak 15/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Daybreak 26/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Deal or No Deal 25/10/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Dispatches 25/10/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders 18/10/2010 BBC 1 Violence and dangerous 
behaviour 

2 

EastEnders 18/10/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders 25/10/2010 BBC 1 Drugs, smoking, solvents 
or alcohol 

1 

EastEnders 26/10/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Emmerdale 13/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Film Review 24/10/2010 Sky News Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Five News 21/10/2010 Five Generally accepted 
standards 

1 

Five News 21/10/2010 Five Due impartiality/bias 1 

Harry and Paul 21/10/2010 BBC 2 Generally accepted 
standards 

1 

Harry Hill's TV Burp 16/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Harry Hill's TV Burp 23/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Harry Hill's TV Burp 24/10/2010 ITV1 Disability 
discrimination/offence 

1 

Have I Got News for You 21/10/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

Have I Got News for You 14/10/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Hollyoaks 25/10/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

3 

Hollyoaks 18/10/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Hollyoaks 20/10/2010 Channel 4 Scheduling 1 

Hollyoaks 20/10/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

2 

Hollyoaks 21/10/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

3 

Hollyoaks 22/10/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Hyundai‟s sponsorship of 
Five Movies 

31/10/2010 Five Nudity 1 

Hyundai‟s sponsorship of 
Five USA Movies 

n/a Five USA Generally accepted 
standards 

1 

ITV News 25/10/2010 ITV1 Due accuracy 1 

Katie and Alex: For Better 
or Worse 

14/07/2010 ITV2 Product placement 1 

Kundli Aur Kismat/Future 
& Fortune 

20/07/2010 Sunrise TV Harm 1 

Law and Order: UK 09/09/2010 ITV1 Generally accepted 4 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 31 

standards 

Little Red Flowers 26/10/2010 Film4 Sexual material 1 

Loose Women 19/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

Lorraine 12/10/2010 ITV1 Due impartiality/bias 39 

Michael McIntyre's 
Comedy Roadshow 

23/10/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

Midsomer Murders 19/10/2010 ITV1 Violence and dangerous 
behaviour 

3 

Midsomer Murders 18/10/2010 ITV1 Offensive language 1 

Midsomer Murders 21/10/2010 ITV1 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

My Funniest Year 23/10/2010 E4 Generally accepted 
standards 

1 

My Parents Are Aliens 23/10/2010 CITV Sexual material 1 

New You've Been Framed! 13/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Nick Ferrari 08/10/2010 LBC 97.3FM Race 
discrimination/offence 

1 

Nigella's Kitchen 30/10/2010 BBC 1 Sexual material 1 

Night of the Living Dead 26/09/2010 Showcase TV Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Paul O'Grady Live 15/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Planet's Funniest Animals 19/10/2010 ITV2 Offensive language 1 

Predator 26/09/2010 E4 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Press Preview 19/10/2010 Sky News Generally accepted 
standards 

1 

Psychic Interactive 01/09/2010 Psychic TV Participation TV - Harm 1 

Richard Herring's 
Objective 

21/10/2010 BBC Radio 4 Generally accepted 
standards 

1 

River Cottage 17/10/2008 More4 Offensive language 1 

River Cottage Every Day 21/10/2010 Channel 4 Race 
discrimination/offence 

1 

Rory and Paddy's Even 
Greater British Adventure 

25/10/2010 Five Animal welfare 1 

Rude Tube 13/10/2010 Channel 4 Animal welfare 1 

Saw III 22/10/2010 Channel 4 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Sky News 09/10/2010 Sky News Due accuracy 4 

Sky News 14/10/2010 Sky News Due accuracy 1 

Sky News 18/10/2010 Sky News Generally accepted 
standards 

1 

Sky News 26/10/2010 Sky News Nudity 1 

Slipknot (Sic)nesses DVD 
Preview 

26/09/2010 Scuzz TV Offensive language 1 

Smallville 05/10/2010 E4 Generally accepted 
standards 

1 

Strictly Come Dancing 23/10/2010 BBC 1 Sexual material 1 

Sunday Morning Live 17/10/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Taggart 03/10/2010 STV Violence and dangerous 
behaviour 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 32 

The Apprentice 10/10/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

The Apprentice: You're 
Fired! 

20/10/2010 BBC 2 Offensive language 1 

The Best Of Slipknot 26/09/2010 Scuzz TV Violence and dangerous 
behaviour 

1 

The Inbetweeners 11/10/2010 E4 Animal welfare 9 

The Inbetweeners 11/10/2010 E4 Generally accepted 
standards 

3 

The Inbetweeners 11/10/2010 E4 Disability 
discrimination/offence 

1 

The Late Show 30/10/2010 Heart 106 FM Materially misleading 1 

The Pillars of the Earth 16/10/2010 Channel 4 Offensive language 3 

The Spending Review 20/10/2010 BBC 2 Race 
discrimination/offence 

1 

The Taking Of Prince 
Harry (trailer) 

19/10/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

The World's Fastest Indian 17/10/2010 BBC 2 Offensive language 1 

The World's Strictest 
Parents 

25/10/2010 BBC 3 Disability 
discrimination/offence 

1 

The Wright Stuff 18/10/2010 Five Race 
discrimination/offence 

1 

The X Factor 16/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

96 

The X Factor 09/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

The X Factor 10/10/2010 ITV1 Sexual material 1 

The X Factor 16/10/2010 ITV1 COSTA 6 

The X Factor 16/10/2010 ITV1 Sexual material 1 

The X Factor 17/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

6 

The X Factor 17/10/2010 ITV1 Violence and dangerous 
behaviour 

2 

The X Factor 17/10/2010 ITV1 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

The X Factor 23/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

56 

The X Factor 24/10/2010 ITV1 Advertising/editorial 
separation 

3 

The X Factor 24/10/2010 ITV1 Materially misleading 1 

The X Factor 31/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

The X Factor 31/10/2010 ITV1 Offensive language 1 

The X Factor 02/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

This Morning 18/08/2010 ITV1 Offensive language 6 

This Morning 19/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

This Morning 21/10/2010 ITV1 Race 
discrimination/offence 

1 

True Blood 21/10/2010 Channel 4 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Two And A Half Men 
(trailer) 

15/10/2010 Comedy Central Offensive language 2 

Whites 19/10/2010 BBC 2 Disability 
discrimination/offence 

3 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 170 
22 November 2010 

 33 

 


