
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 168 
25 October 2010 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 

Standards cases 
 

In Breach 
 
Ringoling 
TV8, 29 April 2010, 10:00 5 
 
Freeblue 1 
Babeworld.tv, 9 July 2010, 21:00 to 21:30 9 
 
Elite Days 
Elite TV 2, 6 August 2010, 12:24 12 
 
Early Bird 
Tease Me TV (Freeview), 27 July 2010, 07:30 to 07:50 15 
 
Baronessen flytter ind  
Kanal 4 Denmark, 1 August 2010, 19:00  18 
 
Bang Babes  
Tease Me, 28 July 2010, 23:40 to 00:00 20 
 

Resolved 
 
Top Gear 
BBC2, 1 August 2010, 21:30 21 

 
Big Brother’s Little Brother 
Channel Four, 22 August 2010, 11:25 23 
 
Who Wants to be a Millionaire? 

ITV1, 3 August 2010, 20:00 25 
 
Sky Sports News 
Sky Sports News, 29 July 2010, 12:00 27 

 
Not in Breach 
 
Dispatches: Britain’s Islamic Republic 
Channel 4, 1 March 2010, 20:00 29 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 3 

Broadcast Licensing Condition cases 
 

In Breach 
 
Breach of Licence Condition 
One Gold Radio Ltd 
(Total Star Bridgwater, Total Star Swindon and Total Star Bath) 35 

 
Fairness & Privacy cases 
 
There are no Fairness and Privacy adjudications in this Bulletin. 

 
Other programmes not in breach 37 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 

4 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes and licence conditions with which broadcasters 
regulated by Ofcom are required to comply. These include:  
 
a) Ofcom‟s Broadcasting Code (“the Code”), the most recent version of which took 

effect on 1 September 2010 and covers all programmes broadcast on or after 1 
September 2010. The Broadcasting Code can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/. 

 
Note: Programmes broadcast prior to 1 September 2010 are covered by either 
the 2009, 2008 or the 2005 versions of the Code (depending on the date of their 
broadcast).  
 

b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 
effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/. 

 
c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, 

which relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains 
regulatory responsibility. These include: 

 
 the prohibition on „political‟ advertising; 

 sponsorship (see Rules 9.2 and 9.3 of the Code);  

 „participation TV‟ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including „adult‟ 
chat), „psychic‟ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and „message 
board‟ material where these are broadcast as advertising1; and 

 the imposition of statutory sanctions in advertising cases. 
 
 The BCAP Code can be found at:  
 www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx 

 
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information on television and radio licences can 
be found at: http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/ and 
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/. 

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 
provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/ 
 
It is Ofcom‟s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom‟s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 

                                            
1
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 

5 

Standards cases 
 

In Breach 
 

Ringoling 
TV8, 29 April 2010, 10:00 
 

 
Introduction 
 
TV8 is a Swedish language channel licensed by Ofcom that is controlled and 
complied by Viasat Broadcasting UK Limited (“Viasat”). Viasat holds 30 Ofcom 
licences for separate television channels, which broadcast from the United Kingdom 
to various Scandinavian countries, including Sweden. The Viasat compliance 
department is based in the UK and manages compliance for all these licensees 
centrally. TV8 is not on the Sky Electronic Programme Guide and cannot be received 
in the UK without specialised satellite equipment. 
 
Ringoling is a Call TV quiz service on TV8. In a competition called “Triangle”, a large 
triangle appeared on screen. The triangle contained what appeared to be 12 smaller 
triangles, eight of which contained a number. The following question was screened 
throughout the competition: 
 

 “What is the total sum of all numbers in the triangles?” 
 
The presenter encouraged viewers to call a premium rate telephone number, at a 
cost of 9.90 krona (£0.85) per call, or send a premium rate text, at a cost of 20kr 
(£1.75) each, for a chance to enter the competition. After taking 84 entrants to air, 
who did not give the correct answer, he gave viewers the following clue: 
 

“The correct answer is an odd number between five hundred and fifteen and five 
hundred and nineteen.” 

 
The next entrant put on air gave the required answer (517). The presenter then 
revealed how the answer had been arrived at. He pointed out 21 different triangles, 
each of which: 
 

 was a triangle, or combination of triangles, from the 12 smaller triangles that 
had been shown throughout the competition; and 

 

 contained at least one number. 
 
A viewer was concerned that the presenter had not included all the possible triangles 
(comprising single triangles and combinations of triangles) that contained at least one 
number, when calculating the answer. 
 
Further, Ofcom noted that at least two triangles (formed from combinations of other 
triangles) contained numbers, but had not been identified and revealed by the 
presenter. The numbers they contained did not appear to have been included in the 
broadcaster‟s calculation of the required answer (517). Ofcom was concerned that 
this required answer was therefore incorrect. 
 
Rule 2.13 of the Code requires that “broadcast competitions … must be conducted 
fairly.” 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 6 

 
With specific regard to this rule, we asked Viasat to detail the methodology it had 
applied in arriving at the answer, 517.  
  
Response 
 
Viasat said that the objective of the competition was “to pinpoint the numbers 
contained within the complete triangles” (Ofcom‟s emphasis) and then add them up. 
It stated that the competition was therefore “based on mathematics”. It had only one 
possible solution and the methodology was therefore as described in the programme. 
Viasat provided Ofcom with printed copies of the 21 triangles (as displayed on screen 
at the end of the competition), which contained the numbers that had contributed to 
the required answer, 517. 
 
It was still unclear to Ofcom, from the printed copies of the 21 triangles, how the 
broadcaster had arrived at the required answer of 517. In particular, Ofcom noted 
that there were other triangles containing numbers, which did not appear to have 
been included. Viasat therefore provided further information on the methodology it 
had applied. It stated that the additional triangles Ofcom had identified were not 
“complete triangles” (Ofcom‟s emphasis). 
 
On close inspection of the printed copies, Ofcom noted that two of the lines used in 
the construction of the original 12 small triangles did not actually join the sides of the 
large triangle in which they appeared. Very small gaps had been left between one 
end of each of these lines and the sides of the large triangle. Four of the 12 triangles 
were therefore incomplete. Three of these four triangles contained numbers. 
 
Further, Ofcom noted that: 
 

 the relevant gap in each of the four triangles was so small, it was impossible 
to see on the recording provided by the broadcaster; and 
 

 at no point in the broadcast competition, including the explanation of how the 
required answer was arrived at, was any reference made to including 
numbers from only complete triangles, when calculating the answer. 
 

With regard to these specific points, Viasat said that: 
 

 “although [the] small gaps may not have been evident in the recording 
provided, they should have been evident to the viewer during [the] broadcast 
(as the image would have been clearer and bigger on a normal size television 
screen)”; and 
 

 “although no specific reference may have been made to complete triangles, 
the premise of the competition was to count “triangles”. The definition of a 
triangle is “a plane figure with three straight sides and three angles” (as 
defined by the Oxford dictionary); hence, as there is a small gap, it is not a 
triangle and therefore not counted.” 

 
The broadcaster said that it made every effort to ensure its competitions were run 
fairly but, having recognised that competitions in Ringoling “could have been very 
difficult for some viewers … the decision was taken to cancel the programme”, which 
ended on 16 May 2010.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 7 

Decision 
 
As stated in Ofcom‟s guidance to Section Two of the Code, for a competition to be 
conducted fairly, we believe its correct solution should be reasonable and certain.  
 
Ofcom accepts that identifying the correct answer(s) may be more difficult in some 
competitions than others. However, if, taking into account all the factors, the answer 
is not reasonable, and almost impossible to be identified by any viewer, then Ofcom 
is likely to consider that the competition has not been conducted fairly. 
 
Information provided on screen 
We noted that Viasat said the recording it had provided to Ofcom was not as clear as 
the material broadcast by TV8. In previous issues of Ofcom‟s Broadcast Bulletins, it 
has regularly reminded broadcasters that recordings provided to Ofcom for 
compliance purposes should be “‘as broadcast’ (i.e. the same quality in terms of both 
sound and picture as when originally transmitted).”1 
 
Having viewed the recording provided by Viasat on screens of various sizes, Ofcom 
is of the view that the recorded material was sufficiently clear to make an assessment 
of what viewers were most likely to have seen. In Ofcom’s view, it is unlikely that 
viewers would have, under any reasonable circumstances, been able to detect that 
some triangles were not complete because their lines did not meet. This is because 
the gap between the lines was so small that it was undetectable. Therefore, when 
asked to add the numbers in the completed triangles, the audience would not have 
reasonably been able to distinguish between complete and incomplete triangles. This 
view is supported by the fact that: 
 

 the complainant was concerned that all the possible triangles had not been 
included; and 
 

 no viewer identified the required answer until the following clue had been 
provided by the presenter: 

 
“The correct answer is an odd number, between five hundred and 
fifteen, and five hundred and nineteen.” 

 
In Ofcom‟s view, this clue simply provided viewers with the required answer, 517. 
 
Explanation of the answer 
Ofcom noted that the methodology applied in calculating the required answer was not 
explained fully after the competition had ended, as no reference was made to 
including numbers from only complete triangles. Guidance to Rules 2.13 to 2.16 of 
the Code states: 
 
 “Except where the logic behind an answer to a competition is readily 

recognisable to a reasonable viewer, the methodology used to produce it 

                                            
1
 See, for example: „Quality of recordings‟, Broadcast Bulletin issue number 95, 22 October 2007, at: 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb95/issue95.pdf; 
and the following Findings: 
Amount of advertising…, GEM, Issue number 145, 9 November 2009, at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb145/Issue145.pdf; 
Club Paradiso, Club Paradiso, Issue number 149, 11 January 2010, at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb149/Issue149.pdf; and 
Bang Babes and Early Bird, Tease Me TV, Issue number 152, 22 February 2010, at:  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb152/Issue152.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb95/issue95.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb145/Issue145.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb149/Issue149.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb152/Issue152.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 8 

should be adequately explained during the broadcast at the time the answer 
is given. The same guidance – the broadcast of both the answer and any 
explanation of how it was arrived at – applies in the event that no entrant is 
successful.” 

 
We noted the definition of a triangle, quoted in Viasat‟s response. However, Ofcom 
did not consider that the methodology applied in this instance was explained 
adequately on air, as the presenter failed to detail why the numbers in certain 
triangles were excluded from the calculation of the required answer.  
 
Conclusion 
On the basis of all the material provided to Ofcom, no entrant could have been 
expected to arrive at the required answer, given the information provided to viewers 
when TV8 invited them to enter (until the clue was provided). Further, no viewer was 
likely to known why the required answer was correct, after the presenter had 
explained how it had been calculated. The competition was not therefore conducted 
fairly, in breach of Rule 2.13.  
 
Ofcom has taken into account TV8‟s very good compliance record, with no Code 
breaches recorded to date. We also note that TV8 has now taken the decision to 
cancel the programme. Nevertheless, we are taking this opportunity to remind the 
broadcaster that, in recent years, Ofcom has recorded numerous breaches of its 
rules relating to broadcast competitions. Ofcom has made it clear that it expects all 
broadcasters to exercise particular caution when inviting audiences to enter such 
competitions, particularly where they are required to pay a premium rate to 
participate.  
 
Breach of Rule 2.13



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 

9 

In Breach 
  

Freeblue 1 
Babeworld.tv, 9 July 2010, 21:00 to 21:30  
 

 
Introduction 
 

Freeblue 1 is an adult sex chat television service, owned and operated by Babeworld 
TV Limited (“Babeworld TV” or “the Licensee”). The service is available freely without 
mandatory restricted access on the channel Babeworld TV (Sky channel number 
908). This channel is situated in the 'adult' section of the Sky electronic programme 
guide ("EPG"). The channel broadcasts programmes after the 21:00 watershed 
based on interactive 'adult' sex chat services. Viewers are invited to contact onscreen 
female presenters via premium rate telephony services ("PRS"). The female 
presenters dress and behave in a sexually provocative way while encouraging 
viewers to contact the PRS numbers.  
 
Ofcom received a complaint from a viewer about the conduct of the female 
presenters.  
 
Ofcom noted that the programme featured up to eleven women on screen at the 
same time. All of the women were wearing skimpy underwear including thongs and 
bras. At various times the women were shown adopting sexual positions, including: 
lying on their backs with their legs open to camera; bending over with their buttocks 
to camera; and presenters between the legs of other presenters. While in these 
positions the female presenters carried out a number of sexually provocative acts. 
Some were shown rubbing their breasts and buttocks, and touching around their 
genital area and upper thighs. Some presenters were shown kissing each other and 
touching each other‟s breasts, buttocks, genital area and upper thighs. They were 
also shown lightly spanking each other‟s buttocks. The broadcast also included 
images of a presenter placing her head between the legs of another presenter, 
mimicking oral sex. In addition, a female presenter removed another presenter‟s bra 
and was shown licking and sucking her nipples. Certain presenters licked their 
fingers to mimic the performance of oral sex on a man.  
 
Ofcom requested formal comments from Babeworld TV under the following Code 
Rules:  
 

 Rule 1.6 - the transition to more adult material must not be unduly abrupt at 
the watershed; 

 Rule 2.1 - the broadcaster must apply generally accepted standards; and  

 Rule 2.3 - offensive material must be justified by context.  
 
Response 
 
The Licensee said that this broadcast “was the launch of Bluebird TV and as such it 
had several presenters on screen at the same”. It said that there were so many 
presenters that viewers would have found it hard to focus on any one girl for any 
length of time.  
 
Babeworld TV said that the broadcast “went out on an adult EPG and therefore the 
likely viewing audience would have been fully aware of the type of content it could 
expect to receive”. It continued that it was “unlikely that they [the viewers] would have 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 10 

found the content at odds with the generally accepted standards”. It continued that 
the material “would not have caused any offence as it would have been in context 
with their [viewers‟] expectations and the channel listing”. 
 
Decision 
 
Ofcom has a duty to ensure that generally accepted standards are applied to the 
content of radio and television services so as to provide adequate protection from the 
inclusion of harmful or offensive material. In relation to generally accepted standards, 
including those in relation to sexual material, Ofcom recognises that what is and is 
not generally accepted is subject to change over time. When deciding whether or not 
particular broadcast content is likely to fall within generally accepted standards it is 
necessary to assess the character of the content itself and the context in which it is 
provided. 
 
In relation to the broadcast of material of a sexual nature this normally involves 
assessing the strength or explicitness of the content and balancing it against the 
particular editorial or contextual justification for broadcasting the content. Ofcom 
seeks to ensure that material of a sexual nature, when broadcast, is editorially 
justified, appropriately scheduled and, where necessary, access is restricted to 
adults. 
 
When setting and applying standards in its Code to provide adequate protection to 
members of the public from harm and offence, Ofcom must have regard to the need 
for standards to be applied in a manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression in accordance with Article 10 of the European Convention of 
Human Rights, as incorporated in the Human Rights Act 1998. This is the right of a 
broadcaster to impart information and ideas and the right of the audience to receive 
them. Accordingly, Ofcom must exercise its duties in light of these rights and not 
interfere with the exercise of these rights in broadcast services unless it is satisfied 
that the restrictions it seeks to apply are required by law and are necessary to 
achieve a legitimate aim. Ofcom notes however that a broadcaster‟s right to freedom 
of expression, although applicable to sexual content and pornography, is more 
restricted in this context compared to, for example, political speech, and this right can 
be legitimately restricted if it is for the protection of the public, including the protection 
of those under 18. 
 
In considering the images in this programme, Ofcom assessed the strength of the 
content and then asked itself whether the broadcaster ensured that the content was 
provided with sufficient contextual justification so as to ensure that it applied 
generally accepted standards. 
 
Ofcom recognises that there were a number of presenters on screen at the same 
time filmed in relative long shot for the most part and there were not any close-up 
images of genitalia. The overall impact of the images was lessened to some extent 
by these factors. Nevertheless, Ofcom considered the imagery in terms of sexually 
provocative behaviour on the screen still to be sexually strong and capable of 
causing offence, particularly for the time it was scheduled. On a number of occasions 
the female presenters adopted sexually provocative positions both individually and 
together, and the nature of their joint performances was very sexual. For example, 
the presenters rubbed and stroked each other‟s genital area and upper thighs in a 
sexualised manner, spanked each other, one presenter mimicked licking another 
presenter between her legs, and one presenter was shown licking and sucking 
another presenter‟s exposed breasts. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 11 

Ofcom therefore examined the extent to which there were any particular editorial or 
contextual factors that might have limited the potential for offence. As noted above, 
all the presenters were shown from a distance and the camera did not film any of the 
images described above in close up or in intrusive detail. Ofcom took into account 
that this programme was broadcast after the 21:00 watershed, and that viewers tend 
to expect stronger sexual material to be shown after this time. Ofcom also noted that 
the Babeworld TV channel is in the 'adult' section of the Sky EPG and that viewers 
tend to expect the broadcast of stronger sexual material on channels in this section 
of the EPG than would be expected to be included on other channels. 
 
However, Ofcom was concerned that the sexualised images described above were 
shown directly after the watershed from 21:00. Ofcom took into account the likely 
expectation of the audience. Here Ofcom believes that viewers of a channel freely 
available without mandatory restricted access would not expect to see material of 
such strength broadcast directly after the watershed between 21:00 and 21:30. 
Ofcom therefore considered that the time of broadcast and the location of the 
channel were not sufficient to justify the broadcast of sexually provocative behaviour 
such as that included in this broadcast at this time in the schedule. Ofcom therefore 
concluded that this content was clearly not justified by the context and breached 
generally accepted standards. 
 
Rule 1.6 makes clear that the strongest material should appear later in the schedule 
and that the transition to more adult material should not be unduly abrupt at the 
watershed. Given the images described above were broadcast so soon after the 
watershed, Ofcom considered that they were too strong to be shown so soon after 
the watershed and contravened Rule 1.6. 
 
This broadcast was therefore in breach of Rules 1.6, 2.1 and 2.3 of the Code. 
 
Breach of Rules 1.6, 2.1 and 2.3



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 

12 

In Breach 
  

Elite Days 
Elite TV 2, 6 August 2010, 12:24  
 

 
Introduction 
 

Elite Days is a televised daytime interactive chat programme broadcast without 
mandatory restricted access on Elite TV2. Viewers are invited to contact onscreen 
female presenters via premium rate telephony services (“PRS”). The presenters 
generally dress and behave in a flirtatious manner. The licence for the service Elite 
TV2 is held by Over 18 TV Ltd (“Over 18 TV” or the “Licensee”). The service is 
available freely without mandatory restricted access on Sky channel number 914. 
This channel is situated in the 'adult' section of the Sky electronic programme guide 
("EPG").  
 
As a result of Ofcom‟s concerns about compliance in this sector, Ofcom conducts 
occasional monitoring of daytime chat channels.  
 
In this case, Ofcom noted that the female presenter was wearing a very skimpy mesh 
and string vest showing her naked breasts beneath with only plasters over her 
nipples, and a see through lace thong. During the broadcast the presenter adopted 
various sexual positions for periods of time, including on her front with her bottom in 
the air, and on her side with her legs apart. While in these positions she repeatedly 
stroked and touched her body, buttocks and breasts, and wiggled and thrust her hips 
in the air in a sexually provocative way. She also pulled her mesh vest over her 
buttocks while pushing her hips in the air.  
 
Ofcom requested comments from Over 18 TV under Rule 1.3 (“Children must be 
protected by appropriate scheduling from material that is unsuitable for them.”) 
 
Response 
 
Over 18 TV acknowledged that the presenter‟s clothing might raise potential issues 
under the Code but stated its belief that the clothing was within the margins of 
acceptability of the Code. The Licensee did, however, offer its apologies and 
assurance that it was taking steps to ensure this incident was not repeated. Over 18 
TV agreed that nipple covers were not suitable attire for a female presenter for 
daytime broadcasts and “may cross the line from sexy in to sexual attire”.  
 
Over 18 TV explained that on this particular day a junior producer had been left in 
charge of the output whilst the company had an away day. The producer and the 
presenter were aware of what was suitable attire but its internal compliance 
document made no specific reference to nipple covers, only that “breasts must be 
covered at all times ensuring no nipple or areola are visible”. Over 18 TV added that, 
having seen presenters on other channels using nipple covers, the producer and 
presenter concluded that there was no compliance issue. Over 18 TV stated that this 
decision was incorrect and have now advised their presenters and producers to err 
on the side of caution. 
 
Over 18 TV said it had now changed its internal compliance manual to state that 
“breasts must be covered with a bra at all times ensuring no nipple or areola are 
visible. Nipple covers, small straps or anything other than a bra which covers the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 13 

breast as well as nipples are strictly prohibited between the hours of 5.30am and 
9pm”.  
 
With regard to the presenter‟s performance, Over 18 TV said that she was not acting 
in a sexual way. She was a well known glamour model and the positions she adopted 
were similar to those seen in photo shoots for magazines. The Licensee said that 
overall her performance was sexy rather than mimicking any sexual act, and that the 
presenter behaved at all times in a relaxed rather than sexually provocative manner.  
 
Over 18 TV added that it was unlikely that children would come across the material 
unawares given the position of the channel on the Sky EPG and that parental 
controls were available to block material. Over 18 TV also said that it was unlikely 
that children would find the material sexual in any way, that there was no full nudity, 
and no images could be considered harmful. It said that near nudity and provocative 
material are available on mainstream and other channels which are widely accessible 
and which are not so easy to block using parental controls. 
 
Decision 
 
Rule 1.3 makes clear that children should be protected by appropriate scheduling 
from material which is unsuitable for them. Appropriate scheduling is judged 
according to factors such as: the nature of the content; the likely number of children 
in the audience, taking into account such factors as school time; the start and finish 
time of the programme; the nature of the channel; and, the likely expectations of the 
audience for a particular channel or station at a particular time and a particular day. It 
should be noted that the watershed starts at 21:00 and material unsuitable for 
children should not, in general, be shown before 21:00 or after 05:30. 
 
Ofcom has made clear in numerous previous published findings what sort of material 
is unsuitable to be included in daytime interactive chat programmes without 
mandatory restricted access1. In the context of daytime interactive chat programmes 
where the presenters generally dress and behave in a flirtatious matter for extended 
periods in order to solicit PRS calls, Ofcom underlined that the presenters should not, 
for example, appear to mimic or simulate sexual acts or behave in an overtly sexual 
manner and clothing should be appropriate for the time of broadcast. These 

                                            
1
  

Tease Me (Freeview) Finding in Bulletin 165 at 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb165/; 
Early Bird (Freeview) Finding in Bulletin 163 at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb163/; 
Tease Me: Earlybird, Tease Me TV (Freeview), 15 February 2010, 05:30 and Tease Me: 
Earlybird, Tease Me TV (Freeview), 25 January 2010, 07:15 – both Findings in Bulletin 158 at 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb158/;  
The Pad, Tease Me, 26 February, 11:45, The Pad, Tease Me 3, 27 February 2010, 11:45, 
Tease Me: Earlybird, Tease Me TV (Freeview) 26 January 2010, 07:15 - all in Bulletin 157 at 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb157/;  
The Pad Tease Me, 6 November 2009, 12:00 to 13:00 and 14:00 to 15:00, Bulletin 152 at 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb152/;  
Elite Days, Finding in Bulletin 151 at http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-
bulletins/obb151/;  
Top Shelf TV, Finding in Bulletin 149 at 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb149/.  
 
 

 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb165/
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb163/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb158/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb157/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb152/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb151/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb151/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb149/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 14 

decisions were also summarised in a guidance letter sent by Ofcom to daytime and 
adult sex chat broadcasters in August 2009.  
 
This broadcast was transmitted at lunchtime and featured a female presenter 
wearing a very skimpy outfit of a sexual nature. The presenter was shown acting in a 
sexualised way – for example by adopting various sexual positions for periods of 
time, such as: lying on her front with her legs open and bottom raised in the air; and 
lying on her side with her legs open (albeit away from camera). While in these 
positions the presenter repeatedly wiggled or gyrated her buttocks in a sexually 
provocative way as though mimicking sexual activity or excitement. She also stroked 
parts of her body, including her breasts, thighs and buttocks.  
 
We note the Licensee‟s assertions that: children are unlikely to find the material 
sexual as there was no full nudity and similar material is available on mainstream and 
other channels; that the presenter was a well known glamour model and her pictures 
can be seen in magazines; and that the attire worn by the presenter was sexy rather 
than sexual. However, in this instance the presenter‟s breasts were naked under her 
mesh vest except for plasters covering her nipples and her actions added to the 
sexual nature of the content. Ofcom noted the Licensee‟s point that the producer said 
he had seen female presenters wearing similar clothing on other daytime chat 
services. Licensees should never assume that because other broadcasters include 
certain actions in their output that this is compliant with the requirements of the 
Code.– especially when Ofcom has provided clear guidance on that area of 
broadcasting (see footnote 1). In Ofcom‟s opinion, this material was clearly 
unsuitable for children.  
 
Ofcom then considered whether this material was appropriately scheduled. We 
concluded that the content included in the broadcast as described above, had limited 
editorial justification since its primary purpose was to elicit PRS calls. It was 
broadcast during the day and in school holidays when children may have been 
watching television, some unaccompanied by an adult. While Ofcom noted that the 
material was broadcast on a channel in the adult section of the EPG, there was the 
clear potential for children, should they be flicking through the EPG, to come across 
the channel unawares. We accept that adult channels on the Sky EPG can be 
blocked by means of a PIN parental protection system. However this does not 
absolve broadcasters from their responsibility to comply material so as to protect 
children from material that is unsuitable for them.  
 
Ofcom concluded that the content of this broadcast was clearly unsuitable for 
children and not appropriately scheduled. Therefore the content breached Rule 1.3 of 
the Code. 
 
Breach of Rule 1.3 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 

15 

In Breach 
  

Early Bird 
Tease Me TV (Freeview), 27 July 2010, 07:30 to 07:50  
 

 
Introduction 
 

Earlybird is a televised daytime interactive chat programme broadcast on Tease Me 
TV between 05:30 and 09:00 without mandatory restricted access. Viewers are 
invited to contact onscreen female presenters via premium rate telephony services 
(“PRS”). The presenters generally dress and behave in a flirtatious manner. Tease 
Me TV is located on the Freeview platform on channel number 98. The licence for the 
service is held by Bang Media (London) Ltd (“Bang Media”). 
 
Ofcom received a complaint from a viewer about this broadcast. The complainant 
was concerned that the content was unsuitable for broadcast at this time of day.  
 
Ofcom noted that the female presenter was wearing a pink bra and thong over which 
was a skimpy mesh all-in-one vest and thong. During the broadcast the presenter 
adopted certain positions including lying on her side with her legs wide open; on her 
front with her bottom raised sometimes turning to reveal her bottom to camera; and, 
on her back with her hips raised in the air. While in these positions the presenter 
repeatedly: stroked and touched her body including her crotch area, legs, buttocks 
and breasts; moved and gyrated her hips sometimes high in the air in a sexually 
provocative way; pulled sexualised facial expressions and lightly spanked her 
buttocks.  
 
Ofcom requested comments from Bang Media under Rule 1.3 (children must be 
protected from unsuitable material by appropriate scheduling).  
 
Response 
 
Ofcom formally requested comments from Bang Media on several occasions. Bang 
Media did not provide any comments. In the absence of any response from the 
Licensee, Ofcom proceeded to reach a decision on this material against the Code.  

 
Decision 
 
Rule 1.3 makes clear that children should be protected by appropriate scheduling 
from material which is unsuitable for them. Appropriate scheduling is judged 
according to factors such as: the nature of the content; the likely number of children 
in the audience, taking into account such factors as school time; the start and finish 
time of the programme; the nature of the channel; and, the likely expectations of the 
audience for a particular channel or station at a particular time and a particular day. It 
should be noted that the watershed starts at 21:00 and material unsuitable for 
children should not, in general, be shown before 21:00 or after 05:30. 
 
Ofcom has made clear in numerous previous published findings what sort of material 
is unsuitable to be included in daytime interactive chat programmes without



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 

16 

 mandatory restricted access1. In the context of daytime interactive chat programmes 
where the presenters generally dress and behave in a flirtatious matter for extended 
periods in order to solicit PRS calls, Ofcom underlined that the presenters should not, 
for example, appear to mimic or simulate sexual acts or behave in an overtly sexual 
manner and clothing should be appropriate for the time of broadcast. These 
decisions were also summarised in a guidance letter sent by Ofcom to daytime and 
adult sex chat broadcasters in August 2009. Some of these findings involved Bang 
Media. 
 
This broadcast was transmitted during the early morning and featured a female 
presenter wearing very skimpy lingerie of a sexual nature. The presenter was shown 
acting in a sexualised way – for example by adopting sexual positions, such as: lying 
on her side with her legs wide open (albeit away from camera) throughout most of 
the broadcast and on her back with her hips raised high in the air. While in these 
positions the presenter repeatedly mimicked sexual activity by moving and gyrating 
her hips in a sexual manner and stroking particular parts of her body, including her 
breasts and crotch area. She also pulled facial expressions that were sexualised 
rather than flirtatious, and was shown lightly spanking her buttocks.  
 
We concluded that the content included in the broadcast as described above had no 
editorial justification since its sole purpose was to elicit PRS calls. In Ofcom‟s view, 
the revealing and sexual clothing, and repeated actions and sexual positions of the 
presenter were intended to be sexually provocative in nature and the broadcast of 
such images was not suitable to promote daytime chat. In light of this clothing and 
behaviour, together with its lack of editorial justification, in Ofcom‟s view the material 
was clearly unsuitable for children.  
 
Ofcom went on to consider whether this material was appropriately scheduled. 
Ofcom took into account that this material was broadcast on a weekday morning and 
therefore at a time when children may have been watching television, some 
unaccompanied by an adult. Many children were also on their school holidays. While 
Ofcom noted that the material was broadcast on a channel that is not located directly 
next to children‟s channels on the Freeview platform, there was the potential for 
children, should they be flicking through the Freeview electronic programme guide, to 
come across the channel unawares. Ofcom then considered the likely expectations 
of the audience for programmes broadcast at this time of day on a channel without 
mandatory restricted access. In its opinion, viewers would not expect to come across 
such material on this channel or any other unencrypted channel at this time.  

                                            
1
 Earlybird, Tease Me TV, 3 June 2010, 05:45 and 08:00, Broadcast Bulletin 164 at 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb164/; Earlybird, Tease 
Me TV, 30 January, 20 March, 27 April 2010 and Earlybird, Tease Me, 21 April 2010 – all 
Findings in Broadcast Bulletin 163 at 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb163/; Tease Me: 
Earlybird, Tease Me TV (Freeview), 15 February 2010, 05:30 and Tease Me: Earlybird, Tease 
Me TV (Freeview), 25 January 2010, 07:15 – both Findings in Broadcast Bulletin 158 at 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb158/;  
The Pad, Tease Me, 26 February, 11:45, The Pad, Tease Me 3, 27 February 2010, 11:45, 
Tease Me: Earlybird, Tease Me TV (Freeview) 26 January 2010, 07:15 - all in Broadcast 
Bulletin 157 at http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb157/;  
The Pad Tease Me, 6 November 2009, 12:00 to 13:00 and 14:00 to 15:00, Broadcast Bulletin 
152 at http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb152/;  
Elite Days, Finding in Broadcast Bulletin 151 at 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb151/;  
 

 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb163/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb158/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb157/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb152/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb151/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 17 

Taking into account the factors above, Ofcom concluded that the content of the 
broadcast was clearly unsuitable for children and not appropriately scheduled so as 
to protect them from it. Therefore the content breached Rule 1.3 of the Code. 
 
On 29 July 2010 Ofcom fined Bang Media (London) Limited and Bang Channels 
Limited a total of £157,250 for serious and repeated breaches of the Code as regards 
the broadcast of programmes between June 2009 and November 2009, and for 
breaches of Licence Conditions. In addition, as a result of the serious and repeated 
nature of breaches recorded previously against Bang Channels Limited and Bang 
Media (London) Ltd in Bulletins 157, 158, and 163, Bang Media has already been put 
on notice that these contraventions of the Code are being considered for a further 
statutory sanction.  
 
Breach of Rule 1.3 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 

18 

In Breach 
 

Baronessen flytter ind  
Kanal 4 Denmark, 1 August 2010, 19:00  
 

 
Introduction 
 
Baronessen flytter ind is a series broadcast on Kanal 4 Denmark, a television 
channel that operates under an Ofcom licence and transmits to audiences in 
Denmark. The licence is held by SBS Broadcasting Networks Ltd (“SBS” or the 
“Licensee”).  
 
This is a lifestyle swap programme which features a celebrity Baroness going to live 
with an „ordinary‟ Danish family. The wife of the family then spends time in the 
Baroness‟ castle. The Baroness for her part aims to change the attitudes of the male 
members of the family, rethink their approach towards helping out around the family 
home and improve their overall family life. 
 
The husband of the family, Jonny, works in a sex shop. In this episode the Baroness 
visits him at his place of work and discusses the nature of the business in a bid to 
understand him and what motivates him. 
 
Ofcom received a complaint from a viewer who objected to the sexual content of the 
broadcast.  
 
Ofcom noted that, during the broadcast, footage from within the sex shop showed 
adult DVDs, the covers of which showed images of naked and scantily clad women. 
There was also some discussion about the sex toys on sale and the camera 
focussed on several dildos. At one point the Duchess removed a large fist shaped 
dildo from the shelf and asked Jonny: “Can you explain this?” Jonny answered: “Yes 
it’s for both vaginal and anal use, you use it as your hand.” Jonny then briefly made a 
fist and demonstrated a thrusting motion. 
 
Ofcom wrote to SBS for comments with regard to Rule 1.3 (“Children must be 
protected by appropriate scheduling from material that is unsuitable for them”) and 
Rule 1.20 (“…Any discussion on, or portrayal of, sexual behaviour must be editorially 
justified if included before the watershed…and must be appropriately limited”). 
 
Response 
 
The Licensee explained that the channel appeals to a female adult audience and the 
programme attracts only a small percentage of children. It said that the channel is 
seen only by a Danish audience, who generally have a more liberal attitude towards 
sexual matters than UK viewers. 
 
SBS argued that the scenes from within the sex shop were both editorially justified 
and appropriately limited as required by Rule 1.20. It said they were needed to show 
an insight into Jonny‟s work in order to understand his attitude towards his home life, 
and that the shots of DVD covers and other material were brief and that there was no 
detailed or prolonged depiction of nudity.  
 
With regards to the discussion about a sex toy, the Licensee acknowledged this may 
possibly be contentious but argued it was editorially justified because it allowed 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 19 

viewers to see how the Baroness copes with an environment very different to her 
usual surroundings, and how her reaction to the husband‟s unusual profession 
colours her attitude towards Jonny and the tasks she assigns his family. SBS 
considered the discussion involving the dildo, including the explanation of its use, 
was appropriately limited. 
 
Decision 
 
Rule 1.3 of the Code states that children must be protected by appropriate 
scheduling from material that is unsuitable for them. 
 
When setting and applying standards in its Code to provide adequate protection to 
members of the public including under eighteens, Ofcom must have regard to the 
need for standards to be applied in a manner that best guarantees an appropriate 
level of freedom of expression in accordance with Article 10 of the European 
Convention of Human Rights, as incorporated in the Human Rights Act 1998. This is 
the right of a broadcaster to impart information and ideas and the right of the 
audience to receive them. Accordingly, Ofcom must exercise its duties in light of 
these rights and not interfere with the exercise of these rights in broadcast services 
unless it is satisfied that the restrictions it seeks to apply are required by law and are 
necessary to achieve a legitimate aim. 
 
We appreciate the reasons of editorial justification put forward by SBS who have 
explained that the interview in Jonny‟s workplace, was an important part of the show, 
helping give the audience a greater understanding of the individuals featured and 
their personal motivations. However, Ofcom‟s concern in this instance was the time 
at which this programme was broadcast. Taking into account the right to freedom of 
expression as outlined above, we do not believe that the footage from a sex shop 
featured in this particular programme was suitable for pre-watershed broadcast. 
While many of the camera shots within the sex shop did not focus on nudity and the 
shots of the DVD covers were not especially graphic, we were concerned by the 
discussion on, and shots of, sex aids set out above. 
 
We accept that this programme was broadcast at 20:00 local time in Denmark. 
However this is still well before the 21:00 watershed. It was broadcast at a time when 
we would expect broadcasters to be mindful of the sexual content of programming in 
order to protect children who may be in the audience. Ofcom considers that the 
series is a light-hearted entertainment programme which viewers would not normally 
expect to feature material of an overtly sexual nature. Ofcom‟s view was that the sex 
aids part of the interview was unnecessarily detailed and not sufficiently editorially 
justified. 
 
We do not consider that this content was appropriate for a pre-watershed programme 
of this kind which is available to a general audience including some children. The 
programme therefore breached Rules 1.3 and 1.20. 
 
Breach of Rules 1.3 and 1.20



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 

20 

In Breach 
 

Bang Babes  
Tease Me, 28 July 2010, 23:40 to 00:00 
 

 
Bang Babes is a programme on the adult sex chat television service known as Tease 
Me, owned and operated by Bang Channels Limited (“Bang Channels” or “the 
Licensee”). The service is available freely without mandatory restricted access on 
Sky channel number 912. This channel is situated in the 'adult' section of the Sky 
electronic programme guide. The channel broadcasts programmes after the 21:00 
watershed based on interactive 'adult' sex chat services. Viewers are invited to 
contact onscreen female presenters via premium rate telephony services. 
 
Condition 11 of Bang Media‟s licence states that the Licensee must make and then 
retain a recording of all its programmes for a period of 60 days from broadcast, and 
at Ofcom‟s request must produce a recording “forthwith”. Ofcom has made clear that 
recordings “must be of a standard and in a format which allows Ofcom to view the 
material as broadcast.” 
 
Ofcom received a complaint about alleged inappropriate adult content broadcast 
between 23:40 and midnight. Ofcom requested a recording of the material from Bang 
Media. 
 
Response 
 
Between 16 August and 7 September 2010 Ofcom formally asked Bang Media on 
several occasions, and set various deadlines, to provide a recording of the 
programme. The Licensee failed to provide a recording of the programme. Ofcom 
therefore asked the Licensee for formal comments on its compliance with Condition 
11 of its licence, and in particular the obligation to provide Ofcom with a copy of its 
output “forthwith” on request. Bang Media did not provide any comments in response. 
Ofcom therefore proceeded to reach a decision.  
 

Decision 

Ofcom formally asked Bang Media on several occasions to provide a recording of the 
output which was complained of so that Ofcom could view it and decide whether it 
raised any potential issues under the Code. Bang Media failed to provide any 
recording. This was therefore a clear breach of Condition 11 (Retention and 
production of recordings) of Bang Media‟s licence to broadcast.  
 
On 29 July 2010 Ofcom fined Bang Media (London) Limited and Bang Channels 
Limited a total of £157,250 for serious and repeated breaches of the Code as regards 
the broadcast of programmes between June 2009 and November 2009, and for 
breaches of Licence Condition 11. In addition, as a result of the serious and repeated 
nature of breaches recorded previously against Bang Channels Limited and Bang 
Media (London) Ltd in Bulletins 157, 158, and 163, Bang Media has already been put 
on notice that these contraventions of the Code are being considered for a further 
statutory sanction.  
 
Breach of Condition 11 (retention and production of recordings) 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 

21 

Resolved 
 

Top Gear 
BBC2, 1 August 2010, 21:30 
 

 
Introduction 
 
Top Gear is a long-running light entertainment series presented by Jeremy Clarkson 
based on a motoring magazine format. Jeremy Clarkson and his co-presenters, 
James May and Richard Hammond, provide information and commentary about cars 
and interact with the audience and special guests. Programmes are generally 
broadcast later in the evening schedule and typically include quirky and humorous 
banter between the presenters. Repeats of programmes are broadcast later in the 
week and are available to view on BBC iPlayer. 
 
In this particular programme, Mr Jeremy Clarkson was presenting his views about a 
new Ferrari car and he compared it to older versions, one of which was owned by 
James May. His commentary included the following opinion about the appearance of 
Ferraris in general:  
 

“Striking - yes, but pretty - no. This one for example is just vulgar, and even 
James’ Ferrari (the 430) was a bit wrong - that smiling front end - it looked like 
a simpleton - should have been called the 430 Speciale Needs”. 

 
Ofcom received two complaints. In summary, the complainants were offended by Mr 
Clarkson‟s use of “speciale needs” when he was criticising the car‟s appearance, 
playing on its proper name of Ferrari F430 Especial. Ofcom wrote to the BBC to 
request comments from them in respect of Rule 2.3 of the Code (material which may 
cause offence must be justified by the context). 
  
Response 
 
In response, the BBC said it regretted that the comments made by Jeremy Clarkson 
in the programme caused offence to some viewers. The BBC said that Top Gear is a 
light hearted and humorous programme characterised by a certain amount of good 
natured bantering. It said that regular audiences would be aware of the tone of the 
show and the fact that fun is often poked at the expense of the presenters, guests 
and vehicles featured in it. The BBC said that Mr Clarkson‟s intention in describing 
the car as “speciale needs” and the front end of it as looking like a “simpleton” was as 
a light hearted reference to the look of the car (the front of which has the appearance 
of a broad smile) in contrast to a newer model, which was praised by Mr Clarkson. 
The BBC said that it was the car itself that was the subject of the fun being poked at 
and its owner, co-presenter James May. 
 
The BBC recognised, however, following complaints received, that the comment had 
the potential to cause offence so it was removed from the repeat version of the 
programme and the version available on BBC iPlayer. It assured Ofcom that the 
original version of the programme would not be repeated again. The BBC offered its 
apologies for any offence caused by the comments. It said there was no intent to 
make light of those with special educational needs or to make fun at their expense.  
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 22 

Decision 
 
Ofcom has a duty to ensure that generally accepted standards are applied to the 
content of radio and television services so as to provide adequate protection from the 
inclusion of harmful or offensive material. In applying those standards, Ofcom is 
required, by the Communications Act 2003, to do so “in the manner that best 
guarantees an appropriate level of freedom of expression”. 
 
In relation to generally accepted standards, including those in relation to remarks 
used in a discriminatory and potentially offensive way, Ofcom recognises that what is 
and is not generally accepted is subject to change over time. When deciding whether 
or not particular broadcast content is likely to fall within generally accepted standards 
it is necessary to first assess the character of the content itself and then assess the 
context in which that content is broadcast. In the case of potentially discriminatory 
comments, this involves assessing the potential for offence and balancing that 
against the particular editorial or contextual justification for broadcasting such 
comments. Ofcom does not prohibit the use of any words.  
 
We took account of the fact that Top Gear is well known for its irreverent style, and 
sometimes outspoken humour and studio banter between the presenters, and that 
many viewers are familiar with this format. Ofcom also noted that this programme 
was broadcast at 21:30 and that viewers expect programmes to contain more 
challenging content and humour after the watershed.  
 
However, Ofcom recognises that discriminatory language of this nature has the 
potential to be very offensive to some viewers, as it could be seen to single out 
certain sections of society in a derogatory way because of their disability. In Ofcom‟s 
view, the comments made by Jeremy Clarkson in this instance were capable of 
causing offence. In particular, on this occasion he was clearly criticising the car‟s 
physical appearance by directly comparing it to “a simpleton” and saying it should 
have been called “430 Speciale Needs”. In Ofcom‟s opinion, while obviously intended 
as a joke and not aimed directly at an individual with learning difficulties, the 
comment could easily be understood as ridiculing people in society with a particular 
physical disability or learning difficulty.  
 
Ofcom also noted that the BBC accepted that the inclusion of the comments had 
caused some members of the audience offence. This was reflected in the fact that 
they had chosen to remove these comments from the repeat versions of the 
programme and from the version of the programme available on BBC iPlayer.  
 
Ofcom acknowledged that the BBC took immediate steps in response to complaints it 
received about the programme. In particular the BBC had voluntarily removed the 
comments from the iPlayer version of the programme and the repeat version 
broadcast several days later, and made the decision not to repeat the programme in 
its original format. It had also apologised for any offence caused by the comments, 
underlining that there was no intent to make fun of those with special needs. 
 
Ofcom therefore considered this case resolved. 
 
Resolved 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 

23 

Resolved 
 

Big Brother’s Little Brother 
Channel 4, 22 August 2010, 11:25  

 

 
Introduction 
 
Big Brother’s Little Brother is a pre-watershed “sister programme” of the main Big 
Brother series. It is broadcast live in the early evening weekdays on E4 and Sunday 
mornings on Channel 4 (as here). It provides an overview of the latest events in the 
Big Brother house and interviews with evicted housemates. 
 
When referring to a task that was set in the Big Brother house, evicted housemate 
John James Parton (“John James”) used the phrase “fuck it”. Ofcom received two 
complaints from viewers who considered this language to be unsuitable given the 
morning scheduling of the programme. 
 
Ofcom therefore sought the broadcaster‟s comments under Rule 1.14 of the Code 
(“The most offensive language must not be broadcast before the watershed…”). 
 
Response 
 
Channel 4 said that before the programme‟s dress rehearsal, all four evicted 
housemates from the previous show were advised that Big Brother’s Little Brother 
was a family show with a very different tone and audience expectation to other Big 
Brother strands of programming. All participants of the programme were required to 
sign a guest briefing form. The broadcaster said that both before and after the dress 
rehearsal, John James was reminded that swearing of any kind was completely 
prohibited on Big Brother’s Little Brother. Directly before transmission, the no-
swearing policy was repeated to all housemates. 
 
Channel 4 said directly following the incident, both presenters interrupted John 
James and offered their apologies to viewers. The broadcast then cut to transmission 
of a pre-recorded segment. Following this, a further apology was made to viewers for 
any offence John James‟ language may have caused. 
 
Once the programme had finished, the broadcaster made arrangements to ensure 
the offending language was removed so that repeat broadcasts were suitable for a 
pre-watershed audience. Further, a decision was taken to pre-record any interviews 
with John James planned for subsequent episodes of Big Brother’s Little Brother. 
 
Channel 4 considered that it had appropriate procedures in place to prevent a breach 
of Rule 1.14 and the broadcast of offensive language was caused by a contributor 
who had expressly been instructed not to swear while live on air. It added that the 
presenters took appropriate action to prevent further breaches by apologising twice 
to the audience for what had occurred. It therefore submitted that Ofcom should 
regard the matter as resolved. 
 
Decision 
 
Our research indicates that the word “fuck” and its derivatives are an example of the 
most offensive language. Rule 1.14 states that the most offensive language must not 
be broadcast before the watershed. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 24 

 
Ofcom recognised that the programme was broadcast live and noted the procedures 
in place to minimise the risk of offensive language being used by participants of Big 
Brother’s Little Brother. It also noted the swift apology given by both presenters and 
the action taken to remove the offensive language from repeat broadcasts. Ofcom 
therefore considers the matter resolved. 
 
Resolved



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 

25 

Resolved 
 

Who Wants to be a Millionaire? 
ITV1, 3 August 2010, 20:00 
 

 
Introduction 
 
This episode of the quiz show Who Wants to be a Millionaire featured a viewer 
competition with a prize of £1,000. Viewers were asked to identify the answer to a 
question from four options presented during the programme as A, B, C or D. Viewers 
could enter by calling a premium telephone number, charged at £1 from a BT line or 
by text message, charged at £1 plus the user‟s standard network rate.  
 
Ofcom received three complaints from viewers about the competition. One 
complainant was concerned that, when calling the telephone entry line, there was a 
recorded message referring to a different competition question than the one that had 
been broadcast in the programme. The other two complainants discovered that, 
despite entering the competition before the closure announcement broadcast at the 
end of the programme, they were advised that the competition had closed and their 
entry had been rejected. 
 
Ofcom therefore contacted ITV Broadcasting Limited (“ITV”), who complied the 
programme on behalf of the ITV Network for ITV1, and sought its comments under 
Rule 2.14 of the Code (“Broadcasters must ensure that viewers or listeners are not 
materially misled about any broadcast competition or voting.”) 
 
Response 
 
ITV explained that the incident had occurred due to human error. A request to 
change the sequence of episodes was made by the show‟s producers; the request 
was to switch episode 14 (scheduled for 3 August 2010) with episode 16. 
Unfortunately, this alteration was not made by ITV‟s scheduling department and so 
the original sequence of episodes remained in the broadcaster‟s scheduling system. 
 
When preparing the competition‟s telephone entry system on 3 August 2010, the 
producer and interactive team were working to the revised transmission schedule 
and therefore included the competition question originally intended for episode 16. 
Consequently, the question posed to callers during the recorded message differed to 
the competition question broadcast in the programme.  
 
The broadcaster said that the error was “spotted immediately on broadcast by ITV 
Interactive Operations, who were monitoring the show live.” It concluded that there 
was potential for viewers who had entered by telephone to have been misled and 
therefore, the competition was cancelled within three minutes of detecting the 
problem. ITV added that as the programme was pre-recorded, it was unable to 
prevent any subsequent on-air invitations to participate but ensured that viewers 
would not be charged if they sought to enter. The telephone message was changed 
to advise entrants that the competition was closed and that they would not be 
charged. Text message entrants received a reply similarly stating the competition 
was closed, that they had been charged standard network rate, and giving details on 
how they could apply for a refund – via ITV‟s website or telephone. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 26 

The broadcaster said that the total number of entries for the competition was 12,031 
comprising 2,698 submitted by telephone and 9,063 by text message. It was able to 
facilitate an automatic refund to BT telephone entrants who had not withheld their 
number. It also set up a call centre responsible for contacting non-BT telephone 
entrants directly and dealing with refund applications. ITV broadcast an 
announcement on ITV1 the following day in which it apologised for the mistake and 
directed viewers to the ITV website for details of the refund procedure. ITV pledged 
that monies that had not been claimed by 1 November 2010 would be donated to 
charity. 
 
ITV stated that, following the incident, it had reviewed its scheduling processes to 
seek to avoid any similar error arising in the future. It also removed competition 
questions from the telephone message script in order to prevent this particular 
problem from reoccurring. 
 
Decision 
 
In recent years, Ofcom has recorded numerous breaches of its Rules relating to 
audience competitions. Ofcom has made it clear that it expects all broadcasters to 
exercise particular caution when inviting audiences to enter broadcast competitions, 
particularly where they are required to pay a premium rate to participate.  
 
In this case, Ofcom considered that the error that had occurred had resulted in the 
possibility that viewers may have been materially misled. In particular, because 
viewers had been provided with a different question during the programme than the 
one referred to in the recorded message on the telephone entry line. There was a 
risk that the 2,698 telephone entrants might have either inadvertently answered the 
wrong question, or terminated their call due to the confusion, but still incurred a 
charge. Ofcom was therefore concerned that the problem was not detected before 
the programme went to air. 
 
However, Ofcom noted the extremely swift action taken by the broadcaster to cancel 
the competition and set up a comprehensive refund process and the measures it has 
now put in place to ensure that the error is not repeated. In view of the remedial 
action taken by ITV in this instance, Ofcom considers the matter resolved. 
 
Resolved



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 

27 

Resolved 
 

Sky Sports News 
Sky Sports News, 29 July 2010, 12:00 
 

 
Introduction 
 
Sky Sports News is a 24-hour rolling sports news service. Ofcom received a 
complaint that during a live report from a horse race meeting in Ireland, branding for 
the drink Guinness could be seen clearly behind the correspondent at the event.  
 
After reviewing the material, Ofcom asked Sky to comment on how the material 
complied with Rule 10.4 of the Code (“No undue prominence may be given to a 
product or service.”) 
 
Response  
 
Sky said the live report took place at the Galway Races in Ireland, where Guinness 
was one of the event sponsors and consequently there was branding for the drink 
around the racecourse.  
 
The broadcaster said that, before a live report is broadcast, it is normal practice to 
take about five minutes to assess any technical issues and the quality of the pictures 
and sound, including any compliance issues which may have arisen from the 
placement of the camera. However, Sky said two technical problems had occurred 
before transmission of this report which had to be dealt with to enable it to be shown 
live. The live link was the priority for Sky personnel and the technical matter was only 
corrected approximately 30 seconds before the interview, which meant there was 
only a short time left to check for general compliance.  
 
The broadcaster said the production team had failed to realise the Guinness 
branding was too prominently framed in the shot. Sky acknowledged this was a case 
of human error and sincerely apologised for this situation. After the interview, a 
decision was taken by Sky not to repeat the report as the broadcaster decided the 
item was overly prominent towards the Guinness logo.  
 
Sky said there were other live reports from the Galway Races across its coverage, 
but none featured any Guinness branding. Following the incident, the Executive 
Producer of Sky Sports discussed the issue with the key staff involved in this error to 
ensure compliance of live output remains a priority at all times. In addition, the 
broadcaster said in its compliance training courses, it will ensure all relevant staff are 
re-trained on this issue.  
 
Decision  
 
One of the principles of Section Ten of the Code is to ensure that programmes are 
not distorted for commercial purposes.  
 
Undue prominence may result from the manner in which a product or service, 
including brand names and logos, appears in a programme.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 28 

Ofcom acknowledges that sports programming, and in particular post-event 
interviews, often include incidental shots of advertising logos and branding affiliated 
with the event sponsor.  
 
However, in this case, a sizeable hoarding displaying three pints of Guinness 
together with Guinness branding, took up much of the frame and was clearly in view 
behind the correspondent for most of the two and a half minute duration of the report.  
 
We note that Sky has admitted that the branding was unduly prominent and has 
apologised, explaining that this had occurred as a result of human error due to a 
technical problem before the live transmission of the report.  
 
Given the action the broadcaster has taken to ensure staff are vigilant in this area, 
and the good compliance record of the channel, Ofcom considers the matter 
resolved.  
 
Resolved 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 

29 

Not in Breach 
  

Dispatches: Britain’s Islamic Republic 
Channel 4, 1 March 2010, 20:00 
 

 
Introduction 
 
This edition of Dispatches was presented by investigative journalist Andrew Gilligan 
and reported on the Islamic Forum of Europe (“the IFE”). The programme sought to 
investigate how the IFE - described as “a fundamentalist Muslim group” in the 
programme - had allegedly infiltrated a number of British political parties and was 
exerting influence over Tower Hamlets Council in London. The programme included 
secretly filmed footage taken in the East London Mosque, the London Muslim Centre 
and the studios of the IFE‟s weekly radio show, Easy Talk.  
 
The presenter introduced the programme by saying:  
 

“Tonight on Dispatches, how a fundamentalist Muslim group has secretly 
infiltrated the Labour party and the broader political system... How it wants an 
Islamic State, or caliphate. And how it wants to live by Sharia Law in the UK... 
And how it is already exerting influence over a London borough council with a 
billion pound budget.”  

 
The programme reported that the East London Mosque in Whitechapel is linked to 
the IFE and that, through government grants paid to support the Mosque or 
associated organisations, British tax payers “are unwittingly helping to finance its [the 
IFE‟s] planned and co-ordinated bid to infiltrate British politics”. The programme also 
examined the IFE‟s allegedly wider channels of influence, such as, for example, its 
radio programmes on Muslim Community Radio (“MCR”) and by representing Muslim 
community organisations. 
 
Ofcom received 205 complaints about the programme. The complaints expressed a 
number of concerns about the broadcast. In summary, the complainants said that the 
programme: 
 

 was biased against Islam, the IFE, the East London Mosque and the Muslim 
community; 

 contained inaccurate and defamatory accusations about the IFE and wrongly 
referred to the IFE as a “fundamentalist” and “extremist” organisation; 

 was politically motivated and broadcast too close to general and local 
elections; 

 was a misleading and dishonest portrayal of the Muslim community;  

 was offensive to Muslims; and 

 contributed to “Islamophobia” by portraying Muslims as terrorists and will add 
to racial tension by promoting hatred. 
 

Ofcom viewed the programme in light of these complaints. We examined the material 
under the following rules of the Broadcasting Code: 
 

 Rule 2.2: “Factual programmes or items or portrayals of factual matter must 
not materially mislead the audience.” 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 30 

 Rule 2.3: “In applying generally accepted standards, broadcasters must 
ensure that material which may cause offence is justified by the context. Such 
material may include, but is not limited to…discriminatory treatment or 
language (for example on the grounds of…religion).”  

 

 Rule 3.1: “Material likely to encourage or incite the commission of crime or to 
lead to disorder must not be included in television or radio services.”  

 

 Rule 5.5: “Due impartiality on matters of political or industrial controversy and 
matters relating to current public policy must be preserved on the part of any 
person providing a service.” 

 
Decision 
 
Some complainants believed the programme was broadcast too close to the general 
and local elections. In this case, the programme was broadcast on 1 March 2010, 
outside the election period (i.e. before the announcement of the dissolution of 
Parliament). Therefore the „stricter‟ rules in Section Six of the Code relating to 
elections did not apply to this programme.  
 
Rule 5.5 (Due impartiality) 
A number of complainants said that this programme was politically motivated and, as 
noted above, was broadcast too close to the general and local elections.  
 
In exercising its functions Ofcom must take account of the right to freedom of 
expression. This encompasses the broadcasters‟ right to transmit and the audience‟s 
right to receive creative material, information and ideas without interference but 
subject to restrictions prescribed by law and necessary in a democratic society. This 
right is enshrined in the European Convention on Human Rights. The rules in the 
Code seek to balance this right to freedom of expression against the need to apply 
restrictions. These restrictions include such statutory duties as the requirement for 
broadcasters to preserve “due impartiality” on certain matters. Ofcom recognises that 
Section Five of the Code, which sets out how due impartiality must be preserved, 
acts to limit, to some extent, freedom of expression. This is because its application 
necessarily requires broadcasters to ensure that neither side of a debate relating to 
matters of political or industrial controversy and matters relating to current public 
policy is unduly favoured. 
 
Ofcom acknowledged that Channel 4‟s statutory remit requires it to provide: 
 

“…a broad range of high quality and diverse programming which, in particular 
… exhibits a distinctive character.” 

 
Ofcom also considered it of paramount importance that broadcasters, such as 
Channel 4, continue to explore controversial subject matters. While such 
programmes can polarise opinion, they are essential to our understanding of the 
world around us. 
 
The programme had an investigative format and looked into the activities of the IFE 
and certain individual members. It is important to note that what areas a programme 
covers and when a programme is transmitted are purely editorial decisions for the 
broadcaster, but subject of course to the requirement that its content complies with 
the requirements of the Code.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 31 

Section Five of the Code states that due impartiality must be preserved by the 
broadcaster on “matters of political or industrial controversy and matters relating to 
current public policy.” The Code explains in summary that these are “political or 
industrial issues on which politicians, industry and/or the media are in debate…”.  
 
Did the programme include matters of political controversy? 
 
Ofcom first had to establish whether Dispatches: Britain’s Islamic Republic contained 
subject matter requiring the application of the due impartiality rules. We noted that 
during the programme it was alleged that the IFE infiltrated a number of British 
political parties at local level, such as the Labour Party and Respect Party. In 
particular it claimed that a prospective party candidate for the Respect Party in the 
2010 general election was linked to the IFE. The programme also reported that the 
IFE was exerting influence over Tower Hamlets Council.  
 
In Ofcom‟s view parts of the programme did discuss issues of political controversy. 
We considered in this case that the issue of political controversy was the extent to 
which a certain Islamic group had allegedly influenced certain local political parties, 
institutions and policies. Therefore in this case, taking into account all the 
circumstances, and bearing in mind the context of the programme described in the 
Introduction above, Ofcom concluded that the elements of this investigative 
programme dealing with these issues were subject to the due impartiality rules.  
 
Was due impartiality preserved in the programme? 
 
Given the programme’s investigative format, looking into activities of certain 
individuals and organisations, the editorial narrative of the programme reflected what 
the reporter had discovered. It focussed on the actions of the IFE and its alleged 
members, and the effect these organisations had on particular political parties and 
their policies. Such investigative programmes will always take on a certain editorial 
approach to the subject matter, but nevertheless, such programming must always 
ensure that due impartiality is maintained. 
 
As noted above, the programme alleged that the IFE had infiltrated certain political 
parties and the Tower Hamlets Council in London. For example, the programme 
included interviews with people who explained how the IFE had managed to extert 
influence over political parties. The programme also alleged that some politicians had 
connections with the IFE.  

 
However, Ofcom noted that during the programme, where allegations were made 
against the IFE, alternative viewpoints were expressed. In particular, certain 
contributors in the programme were able to put their viewpoint across (as well as 
deny allegations). Therefore the programme transmited other opinions, and in 
particualr, those who believed that the IFE was not an extremist Muslim organisation 
and that it was not targetting political parties to infiltrate. For example, the 
programme carried views of the IFE and stated: 
 

“In a statement to Dispatches, the IFE rejects our allegations of entryism or 
that it is infiltrating British political parties” 

 
The IFE said: 

 
“There is no IFE policy … or strategy which directs its members to join [Tower 
Hamlets Labour Party] … or that is has influenced or sought to influence key 
funding decisions.” 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 32 

Given the above, we considered that the programme included views to both support 
and reject the allegations made about the IFE in the programme, and any response 
or opposing views to the evidence gathered was appropriately presented during the 
course of the programme. Given this, Ofcom considered that the programme was a 
legitimate investigation into the activities of the IFE and “due impartiality” was 
preserved as required by Rule 5.5. 
 
Rule 2.2 (Factual programmes must not materially mislead the audience) 
 
A number of complainants also suggested that the programme: contained inaccurate 
and misleading accusations about Islam, the East London Mosque, the Muslim 
community and the IFE e.g. wrongly referring to the IFE as a “fundamentalist” and 
“extremist” organisation.  
 
Rule 2.2 states that: “Factual programmes or items or portrayals of factual matters 
must not materially mislead the audience”. It is important to note that there is no 
freestanding requirement for non-news programmes to be accurate. Rather, the 
accompanying Ofcom guidance to Rule 2.2 of the Code explains that “Ofcom is 
required to guard against harmful or offensive material, and it is possible that actual 
or potential harm and/or offence may be the result of misleading material in relation 
to the representation of factual issues. This rule is therefore designed to deal with 
content which materially misleads the audience so as to cause harm or offence.” 
(Emphasis in original). Ofcom was therefore unable to consider complaints relating 
solely to the accuracy of the claims made during the programme.  
 
Ofcom considered that the vast majority of the audience would be likely to 
understand that documentaries such as this result from hours of footage edited down 
as required for the individual programmes. Provided those featured in the 
programmes are not treated unfairly1 and viewers are not materially misled, this is, of 
course, an acceptable practice. 
 
This programme was an investigative documentary into the activities, views and 
policies of particular organisations and individuals. As a piece of considered 
television journalism it was legitimately entitled to adopt a position on those activities, 
views and policies – provided the audience was not materially misled. This 
programme did make some controversial allegations. These were supported by 
recorded clips, or actual quotes, as appropriate; and the programme also included on 
screen statements from many of the people and organisations who featured in the 
investigation in response to allegations made in the programme. There is no 
evidence that viewers were materially misled therefore in terms of Rule 2.2 as to the 
allegations against particular individuals or organisations. Nor did the programme 
suggest at any point that all or many Muslims or Muslim organisations or their 
members were in general extremist or fundamentalist. The audience was therefore 
not materially misled in this respect either. As a consequence, Ofcom did not 
consider the programme to be in breach of Rule 2.2. 
 
Rule 2.3 (generally accepted standards) 
Some complainants considered that the allegations made in the programme were 
offensive to Muslims. It should be noted that the Code does not prohibit the 
broadcast of material because it is, or is perceived to be, offensive. Such material 

                                            
1
 Please see Ofcom‟s decision with regard to a fairness and privacy complaint made by Mr 

Abjol Miah about this Dispatches programme: on page 31 of Bulletin 167: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb167/issue167.pdf 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 33 

can be transmitted so long as it is justified by the context. Ofcom therefore 
considered these complaints under Rule 2.3 of the Code, which states: 
 

“In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that 
material which may cause offence is justified by the context”.  

 
The meaning of “context” includes, but is not limited to: 
 

“the editorial content of the programme…or series; the service on which the 
material is broadcast;…the degree of harm or offence likely to be caused by 
the inclusion of any particular sort of material in programmes generally or in 
programmes of a particular description;…[and] the likely expectation of the 
audience.”  

In this case, Ofcom considered that the broadcast of this programme was clearly 
justified by context and in accordance with the Code. This was an in-depth 
investigative documentary exploring the extent to which the IFE had allegedly 
infiltrated certain British political parties and social organisations. The nature of the 
programme was a serious documentary focusing on an important issue of public 
interest. The editorial purpose and the issues it sought to expose were clearly 
positioned to viewers at the start of the programme. The programme was clearly part 
of Channel 4‟s distinct public service remit. Also in Ofcom‟s opinion most of the 
channel‟s likely audience would have expected such a provocative documentary from 
the Dispatches strand.  

Within the programme, it was made clear that the allegations made related to the IFE 
only and were not representative of all Muslims. For example, the programme 
referred to the views and experiences of Muslims who were not part of the IFE, and 
included contributions from leaders of the Tower Hamlets Muslim community. In 
particular the programme stated that:  
 

“Although the IFE claim to speak for the Muslim community as a whole and 
their members have access to government, the fact is, they don’t even 
represent the Muslim community in Tower Hamlets.”  
 
“We’ve spoken to many leaders of the Tower Hamlets Muslim community, like 
Harmuz Ali, who are furious at the way the IFE is spreading its influence and 
claiming to speak for them.” 

 
In addition, as noted above, the programme also represented the views of the IFE in 
response to the allegations.  
 
Therefore in accordance with generally accepted standards, the allegations made 
about the IFE were put within the context of views from the wider Muslim community. 
Given the above reasons, Ofcom believed that the programme was not in breach of 
Rule 2.3. 
 
Rule 3.1 (Incitement of crime): 
Some of the complainants believed that the programme contributed to 
“Islamophobia” by portraying Muslims as terrorists and would add to racial tension by 
promoting hatred. While the programme certainly contained strong allegations about 
the IFE and their beliefs, in Ofcom‟s opinion these views would not, on a reasonable 
view, encourage or incite the commission of a crime (such as racial hatred), 
contextualised with commentary as they were within a serious documentary. The 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 34 

allegations were justified by the narrative of the programme and put fully in context. 
Accordingly, Ofcom did not consider that the programme was likely to encourage or 
incite the commission of crime or lead to disorder. Therefore Ofcom did not consider 
the programme to be in breach of Rule 3.1.  
 
Not in breach of Rules 2.2, 2.3, 3.1 and 5.5



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 

35 

Broadcast Licensing Condition Cases 
 

In Breach 
 

Breach of Licence Condition 
One Gold Radio Ltd (Total Star Bridgwater, Total Star Swindon and Total Star 
Bath) 
 

 
Introduction 
 
Total Star Bridgwater, Total Star Swindon and Total Star Bath are three commercial 
radio stations that have been licensed to broadcast to each of the named areas in 
western England. The services for Swindon and Bath have permission to share all of 
their programming output provided they continue to deliver their individual Format 
requirements, which includes a local news service relevant to each area. The two 
stations are broadcast and marketed as one service (Total Star Wiltshire and Bath). 
Total Star Bridgwater shares programmes with the Swindon and Bath services at off-
peak times, but provides its own separate output between 06:00 and 10:00, and 
16:00 and 19:00 each weekday. 
 
Ofcom consented to these three licences being transferred to their current owner, 
One Gold Radio Ltd. („One Gold Radio‟), in June of this year. This consent was given 
on the basis that, among other things, One Gold Radio would continue to abide by 
the existing published Format for each of the three services. 
 
Ofcom has a statutory duty to ensure “a wide range of television and radio services 
which (taken as a whole) are both of high quality and calculated to appeal to a variety 
of tastes and interests.” In local commercial radio Ofcom secures this by the use of 
Formats. Each station‟s Format includes a description of the output which each 
licensee is required to provide, based on the promises originally made in its 
application to win the licence. Formats may be varied over time, but only with the 
approval of Ofcom. 
 
In July Ofcom undertook a Content Sampling exercise to ascertain whether the new 
licensee was complying with the Format requirements. 
 
Ofcom monitored the output on Friday 23 July 2010 (Bridgwater), Sunday 25 July 
2010 (Swindon) and Monday 26 July 2010 (Bath)1.  
 
The report concluded that the three licensed services had failed to fulfil their 
commitment to broadcast local news hourly during weekday daytime (06:00 to 
19:00). In addition, where local news was run, the report found that the bulletin 
content on all three stations fell far short of the basic quality, quantity, production and 
news commitment levels which listeners in each of the three areas are entitled to 
expect. 
 
Ofcom wrote to One Gold Radio in September for its view on how it was complying 
with Licence Condition 2(4) contained in Part 2 of the Schedule to the Licence. The 
relevant licence condition states that:  
 

                                            
1
 The full Content Sampling report may be found at: 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/radio-ops/sampling/Total-Star.pdf . 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/radio-ops/sampling/Total-Star.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 36 

“The Licensee shall ensure that the Licensed Service accords with the proposals 
set out in the Annex so as to maintain the character of the Licensed Service 
throughout the licence period.” (Section 106(1) of the Broadcasting Act 1990). 

 
Response 
 
In response to Ofcom‟s letter, One Gold Radio explained that a technical error had 
led to the non broadcast and minimal broadcast of local news on the days in question 
and acknowledged the other shortfalls in the requirement to meet the terms of the 
Format. One Gold Radio Ltd also confirmed that steps had been taken to rectify the 
shortfalls identified. 
 
Decision 
 
We noted the representation made by One Gold Radio accepting the shortfall in the 
required news schedule. It is an important condition of the Format that licensees 
comply with the required number of bulletins and broadcast local news stories of an 
acceptable standard, as outlined in Ofcom‟s local news guidelines2. 
 
In the light of Total Star Bridgwater, Total Star Swindon and Total Star Bath each 
failing to satisfactory deliver its Format, we are formally recording a breach of the 
Total Star Bridgwater local radio licence for the 23 July 2010, and a breach for both 
the Total Star Swindon and Total Star Bath licences for the 25 and 26 July 2010. We 
will monitor the three stations again in the near future in order to ascertain whether 
each of the three services are now broadcasting in compliance with their Formats. If 
not, further regulatory action may be considered. 
 
Breach of Licence Condition 2(4) contained in Part 2 of the Schedule to the 
Total Star Bridgwater, Total Star Swindon and Total Star Bath commercial radio 
licences by One Gold Radio Ltd. 

                                            
2
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/radio/localness/localness-guidelines 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/radio/localness/localness-guidelines


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 

37 

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 4 October 2010 
 

Programme Transmission 
Date 

Broadcaster Categories Number of 
complaints 

"Even better in HD" 
banner 

n/a Sky Sports Materially misleading 1 

118 118‟s sponsorship of 
ITV Movies 

21/09/2010 ITV4 Generally accepted 
standards 

1 

8 Out of 10 Cats 17/09/2010 Channel 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

2 

Afternoon Play: Mrs 
Balcombe's Orchard 

23/08/2010 BBC Radio 4 Offensive language 1 

ASOS.com‟s sponsorship 
of America's Next Top 
Model 

20/09/2010 Living Harm 1 

BBC London News 13/08/2010 BBC1 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Big School 10/09/2010 Five Under 18s in 
programmes 

1 

Bouquet of Barbed Wire 20/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Breakfast 29/09/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

Britain Does the Funniest 
Things 

02/10/2010 ITV1 Nudity 2 

Britain's Next Top Model 13/09/2010 Living Generally accepted 
standards 

1 

Channel 4 News 16/09/2010 Channel 4 Due impartiality/bias 1 

Chowder 22/08/2010 Cartoon 
Network 

Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Chuck 27/09/2010 Channel One COSTA 1 

Clarityn‟s sponsorship of 
Sky News pollen count 

03/07/2010 Sky News Other 1 

Coach Trip 02/09/2010 Channel 4 Disability 
discrimination/offence 

2 

Coach Trip 21/09/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Come Dine With Me 26/09/2010 More4 COSTA 1 

Continuity Announcement 12/09/2010 More4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street 20/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

Coronation Street 27/09/2010 ITV1 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street 01/10/2010 ITV1 Gender 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street 23/09/2010 ITV1 Race 
discrimination/offence 

2 

Country Channel: Wild 
About Roe Deer 

18/09/2010 My Channel Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Critters 4 31/07/2010 The Horror 
Channel 

Scheduling 1 

Daybreak 20/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Daybreak 20/09/2010 ITV1 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 38 

Daybreak 16/09/2010 ITV1 Due impartiality/bias 1 

DCI Banks (trailer) 18/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

DCI Banks: Aftermath 27/09/2010 ITV1 Violence and dangerous 
behaviour 

2 

Derren Brown: Hero at 
30,000 Feet 

08/09/2010 Channel 4 Violence and dangerous 
behaviour 

11 

Do Hanson Ka Joda 06/09/2010 NDTV Imagine Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Downton Abbey 26/09/2010 ITV1 COSTA 1 

Downton Abbey 26/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

5 

Downton Abbey 03/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

4 

E20 13/09/2010 BBC 3 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders 24/09/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

EastEnders 28/09/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders 09/09/2010 BBC 1 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Embarrassing Bodies 24/09/2010 Channel 4 Age 
discrimination/offence 

1 

Emmerdale 23/09/2010 ITV1 Violence and dangerous 
behaviour 

35 

Five News update 12/09/2010 Five Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

3 

Food 15/09/2010 Channel 4 Materially misleading 1 

Geoff Lloyd's Hometime 
Show 

15/09/2010 Absolute 
Radio 

Generally accepted 
standards 

1 

Ghosthunting With Katie, 
Alex and Friends 

23/08/2010 ITV2 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Great TV Mistakes 08/09/2010 BBC 3 Offensive language 1 

Great TV Mistakes 08/09/2010 BBC 3 Sexual material 1 

Great TV Mistakes 17/09/2010 BBC 3 Sexual material 1 

Harry and Paul 28/09/2010 BBC 2 Generally accepted 
standards 

1 

Hell's Kitchen USA 20/09/2010 ITV2 Animal welfare 1 

Hell's Kitchen USA 20/09/2010 ITV2 Offensive language 1 

Him and Her 27/09/2010 BBC 3 Generally accepted 
standards 

1 

Holby City 28/09/2010 BBC 1 Offensive language 1 

Hollyoaks 01/10/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Hollyoaks 30/09/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Horrid Henry (trailer) 08/09/2010 CITV Offensive language 1 

Hyundai‟s sponsorship of 
Five Movies 

26/09/2010 Five Nudity 1 

Ice Hockey 18/09/2010 Sky Sports 4 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Inside Incredible Athletes 
(trailer) 

Various Channel 4 Disability 
discrimination/offence 

5 

Inspector George Gently 26/09/2010 BBC 1 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 39 

ITV News 26/09/2010 ITV1 Due impartiality/bias 1 

ITV News 23/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

ITV News 28/09/2010 ITV1 Advertising/editorial 
separation 

1 

ITV News 15/09/2010 ITV1 Due impartiality/bias 1 

Jumper (trailer) 19/09/2010 Channel 4 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Ken Livingstone n/a LBC 97.3 Elections/Referendums 1 

Khawaboon Ki Tabeer 05/06/2010 DM Digital Exorcism, the occult and 
the paranormal 

1 

Kundli Aur Kismat/Future 
& Fortune 

05/08/2010 Sunrise TV Premium rate services 1 

Lorraine 15/09/2010 ITV1 Materially misleading 1 

Man Up promotion 18/09/2010 Comedy 
Central 

Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Man With Mission 21/09/2010 Peace TV Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Martin Clunes: A Man and 
His Dogs 

27/09/2010 ITV3 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Michael McIntyre's 
Comedy Roadshow 

25/09/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

2 

Midsomer Murders 28/09/2010 ITV1 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Mike and Molly (trailer) 20/09/2010 Comedy 
Central 

Generally accepted 
standards 

1 

Mike Parry and Mike 
Graham 

23/08/2010 Talksport Race 
discrimination/offence 

1 

Mock the Week 23/09/2010 BBC 2 Generally accepted 
standards 

3 

My Story 21/09/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

News 17/09/2010 BBC News 
Channel 

Under 18s in 
programmes 

3 

Numerology 15/05/2010 DM Digital Advertising/editorial 
separation 

1 

Old Speckled Hen‟s 
sponsorship of Prime 
Time 

n/a Dave Animal welfare 1 

Oops TV 12/09/2010 Sky 2 Generally accepted 
standards 

1 

Paul O'Grady Live 17/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Paul O'Grady Live 24/09/2010 ITV1 Sexual material 1 

Press Preview 29/09/2010 Sky News Due impartiality/bias 1 

Press Preview 21/09/2010 Sky News Due impartiality/bias 1 

QI 17/09/2010 BBC 1 Sexual material 1 

Ramsay's Best 
Restaurant 

28/09/2010 Channel 4 Offensive language 1 

Real Breakfast Show 23/09/2010 Real Radio 
Scotland 

Offensive language 1 

Ringoling 13/05/2010 TV8 Materially misleading 1 

Rory and Paddy's Even 
Greater British Adventure 
(trailer) 

19/09/2010 Five Sexual material 1 

School of Comedy 20/09/2010 E4 Under 18s in 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 40 

programmes 

School of Comedy 20/09/2010 E4 Generally accepted 
standards 

2 

SCS‟ sponsorship of ITV 
Daytime 

  ITV1 Harm 1 

Secret Dealers 29/09/2010 ITV1 Competitions 1 

Sex: How to Do 
Everything 

23/09/2010 Fiver Sexual material 1 

Sitaray Kia Kehte Hain 26/05/2010 DM Digital Exorcism, the occult and 
the paranormal 

1 

Sitaray Kia Kehte Hain 28/05/2010 DM Digital Exorcism, the occult and 
the paranormal 

1 

Sitaray Kia Kehte Hain 07/06/2010 DM Digital Exorcism, the occult and 
the paranormal 

1 

Sitaray Kia Kehte Hain 25/05/2010 DM Digital Exorcism, the occult and 
the paranormal 

1 

Sitaray Kia Kehte Hain 14/06/2010 DM Digital Exorcism, the occult and 
the paranormal 

1 

Sitarron Ka Jaham 24/05/2010 DM Digital Exorcism, the occult and 
the paranormal 

1 

Sky Broadband‟s 
sponsorship of Films on 4 

03/10/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Sky News 23/09/2010 Sky News Due impartiality/bias 1 

Sky News 24/09/2010 Sky News Due accuracy 1 

Sky News 25/09/2010 Sky News Due impartiality/bias 1 

Sky News 22/09/2010 Sky News Generally accepted 
standards 

1 

Soapbox 19/09/2010 Sunrise Radio Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Soccer A.M. 18/09/2010 Sky1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

2 

Strictly Come Dancing 02/10/2010 BBC 1 Nudity 1 

Strictly Come Dancing 01/10/2010 BBC 1 Sexual orientation 
discrimination/offence 

5 

Suck My Pop! 01/10/2010 Viva Generally accepted 
standards 

1 

Talksport Promo 18/09/2010 Talksport Materially misleading 1 

The Alan Brazil Sports 
Breakfast 

16/09/2010 Talksport Generally accepted 
standards 

1 

The Alan Titchmarsh 
Show 

27/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

The Cube 26/09/2010 ITV1 Competitions 1 

The Gadget Show 30/08/2010 Five Generally accepted 
standards 

1 

The Hillz FM 14/09/2010 The Hillz FM Offensive language 1 

The Inbetweeners 13/09/2010 E4 Generally accepted 
standards 

1 

The Inbetweeners 20/09/2010 E4 Offensive language 1 

The Inbetweeners 27/09/2010 E4 Sexual material 1 

The Inbetweeners (trailer) 06/09/2010 E4 Gender 
discrimination/offence 

1 

The Jeremy Kyle Show 21/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

The Jeremy Kyle Show 22/09/2010 ITV1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 41 

The Jeremy Kyle Show 24/09/2010 ITV1 Materially misleading 1 

The Jeremy Kyle Show 28/09/2010 ITV1 Materially misleading 1 

The Jeremy Kyle Show 29/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

The One Show 30/09/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

2 

The Phantom of The Bay 
competition 

n/a The Bay 
96.9FM 

Competitions 1 

The Rob Brydon Show 24/09/2010 BBC 2 Generally accepted 
standards 

1 

The Rob Brydon Show 01/10/2010 BBC 2 Race 
discrimination/offence 

1 

The Simpsons 21/09/2010 Channel 4 Offensive language 2 

The Simpsons 23/09/2010 Channel 4 Offensive language 3 

The Trouble with the Pope 13/09/2010 Channel 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

16 

The Wright Stuff 15/09/2010 Five Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The Wright Stuff 16/09/2010 Five Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

4 

The X Factor 21/08/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

The X Factor 21/08/2010 ITV1 Materially misleading 45 

The X Factor 19/09/2010 ITV1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The X Factor 25/09/2010 ITV1 Flashing images/risk to 
viewers who have PSE 

1 

The X Factor 25/09/2010 ITV1 Crime 1 

The X Factor 25/09/2010 ITV1 Disability 
discrimination/offence 

1 

The X Factor 25/09/2010 ITV1 Offensive language 1 

The X Factor 25/09/2010 ITV1 Violence and dangerous 
behaviour 

2 

The X Factor 26/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

The X Factor 26/09/2010 ITV1 Violence and dangerous 
behaviour 

4 

The X Factor 02/10/2010 ITV1 Competitions 1 

The X Factor 03/10/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

38 

The X Factor 03/10/2010 ITV1 COSTA 2 

The X Factor 21/08/2010 ITV1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The X Files 16/09/2010 Channel One Generally accepted 
standards 

2 

The Xtra Factor 02/10/2010 ITV2 Animal welfare 1 

This is England '86 21/09/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

64 

This is England '86 28/09/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

7 

This Morning 20/09/2010 ITV1 Sexual material 2 

This Morning 27/09/2010 ITV1 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

This Morning 16/09/2010 ITV1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 168 
25 October 2010 

 42 

Tinie Tempah - "Pass 
Out" 

19/08/2010 Mearns FM Offensive language 1 

Tottenham Hotspur v FC 
Twente 

29/09/2010 Sky Sports 2 Due impartiality/bias 1 

Trinny and Susannah: 
From Boom to Bust 

30/09/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Trisha Goddard 28/09/2010 Five Sexual material 1 

Ultimate Tourist Scams 23/09/2010 Crime Materially misleading 1 

Waterloo Road 29/09/2010 BBC 1 Disability 
discrimination/offence 

1 

Waterloo Road 29/09/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Weekend Lunchtime 26/09/2010 Sky News Due impartiality/bias 1 

White Chicks 29/08/2010 Five Offensive language 1 

Who Wants to be a 
Millionaire? 

28/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

Who Wants to be a 
Millionaire? 

28/09/2010 ITV1 Competitions 1 

Who Wants to be a 
Millionaire? 

29/09/2010 ITV2 Generally accepted 
standards 

1 

Witch Hunter's Bible 15/09/2010 National 
Geographic 

Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

WWE Raw 21/09/2010 Sky Sports 3 Generally accepted 
standards 

1 

 


