Ofcom Broadcast Bulletin

Issue number 166
27 September 2010




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

Contents

Introduction

Broadcasting Licence Condition cases

Note to Broadcasters
Publication of some breach findings in a summary table

Breach findings
Community radio station compliance reports

Standards cases
In Breach

Ruhaniat Aur Tib-e-Nabvi
Venus TV, 9 September 2009, 12:05 to 13:00

The Ministry
BEN TV, 3 July 2010, 11:00

Club Paradiso
Club Paradiso, 24/25 June 2010, 00:15 to 00:45

Early Bird
Tease Me TV (Freeview), 3 August 2010, 08:00 to 09:00

Early Bird
Tease Me TV (Freeview), 15 July 2010, 08:30 to 09:00

Not in Breach

Marie Stopes International advertisement
Channel 4, May and June 2010, various dates and times

Fairness & Privacy cases

Not Upheld

Complaint by Ms K on her own behalf
and on behalf of her son (a minor)
EastEnders, BBC1, 11 and 12 March 2010

Other programmes not in breach

10

19

22

26

29

30

36

41



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

Introduction

The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged
breaches of those Ofcom codes with which broadcasters regulated by Ofcom are
required to comply. These include:

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”), the most recent version of which took
effect on 1 September 2010 and covers all programmes broadcast on or after 1
September 2010. The Broadcasting Code can be found at:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/.

Note: Programmes broadcast prior to 1 September 2010 are covered by either
the 2009, 2008 or the 2005 versions of the Code (depending on the date of their
broadcast).

b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into
effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed
and when they may be taken. COSTA can be found at:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/.

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising,
which relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains
regulatory responsibility. These include:

¢ the prohibition on ‘political’ advertising;

e sponsorship (see Rules 9.2 and 9.3 of the Code);

e ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated
on premium rate telephone services — most notably chat (including ‘adult’
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services).
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message
board’ material where these are broadcast as advertising®; and

¢ the imposition of statutory sanctions in advertising cases.

The BCAP Code can be found at:
www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx

Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must
provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and
the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be found at:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television and radio programmes
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions
used in Ofcom’s Broadcast Bulletin may therefore cause offence.

! BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising
for these types of services where it is permitted.


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

Broadcasting Licence Condition cases
Note to Broadcasters

Publication of some breach findings in a summary table

Some broadcasting cases investigated by Ofcom relate to quantitative requirements
(such as limits on advertising minutage) or broadcasting licence conditions (such as
the provision to Ofcom of information or a recording).

In such cases, a finding of a breach of the relevant code or licence condition is likely
to be self-evident from the information available to Ofcom. While all cases will
continue to be handled in accordance with Ofcom’s published procedures,
broadcasters should note that Ofcom has decided it will now normally publish a
summary breach finding in such cases, rather than a full finding. These summary
findings will be presented in the form of a table in the Broadcast Bulletin.

Whether or not a decision will be published in summary form or as a full finding will
be at Ofcom’s discretion. Ofcom is likely to conclude that a full finding is more
appropriate in circumstances including (but not limited to):

(a) cases of repeated breaches of a similar nature;

(b) cases of a serious or complex nature; or

(c) where a full decision would assist other broadcasters in ensuring compliance
with the relevant code or licence condition.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

In Breach

Breach findings
Community radio station compliance reports

Community radio stations are, under the terms of The Community Radio Order 2004
(“the Order”), defined as local radio stations provided primarily for the good of
members of the public or for a particular community, rather than primarily for
commercial reasons. They are also required to deliver social gain, be run on a not-
for-profit basis, involve members of their target communities and be accountable to
the communities they serve.

Anyone applying for a community radio licence is required to set out proposals as to
how they will meet these various statutory requirements. If they are awarded a
licence, their proposals are then included in their licence so as to ensure their
continued delivery. This part of a community radio station's licence is known as the
'key commitments'.

Given that each station's 'key commitments' are designed to ensure that the station
continues to provide the service for which it has been licensed, it is of fundamental
importance that Ofcom is able to monitor delivery of these 'key commitments'.
Licensees are therefore required to submit an annual report setting out how they
have been meeting their licence obligations.

In addition to the requirements set out above, there are also statutory restrictions on
the funding of community radio stations (section 105(6) of the Broadcasting Act 1990,
as modified by the Community Radio Order 2004). Specifically, no community radio
station is allowed to generate more than 50% of its annual income from the sale of
on-air advertising and sponsorship. In certain circumstances, some stations are not
allowed to carry any paid for advertising or sponsorship.

Like the 'key commitments' explained above, it is of fundamental importance that
Ofcom is able to verify that a licensee is complying with its licence requirements
relating to funding. In this respect too, we require licensees to submit an annual
report setting out how they have met their licence obligations.

Station annual reports also inform Ofcom’s own annual report on the sector and late
submission of annual reports from individual stations impacts on this.

Failure by a licensee to submit an annual report when required represents a serious
and fundamental breach of a community radio licence, as the absence of the
information contained in the report means that Ofcom is unable properly to carry out
its regulatory duties.

Licence condition 9(1) states:
9. General provision of information to Ofcom

) The Licensee shall maintain records of and furnish to Ofcom in such
manner and at such times as Ofcom may reasonably require such
documents, accounts, estimates, returns, reports, notices or other
information as Ofcom may require for the purpose of exercising the
functions assigned to it by or under the 1990 Act, the 1996 Act or the



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

Communications Act and in particular (but without prejudice to the
generality of the foregoing):

(a) a declaration as to the Licensee ‘s corporate structure in such form
and at such times as Ofcom shall specify;

(b) such information as Ofcom may reasonably require from time to time
for the purposes of determining whether the Licensee is on any ground a
disqualified person by virtue of any of the provisions in Section 143 (5) of
the 1996 Act and/or Schedule 2 to the 1990 Act or whether the
requirements imposed by or under Schedule 14 to the Communications
Act are contravened in relation to the Licensee s holding of the Licence;

(c) such information as Ofcom may reasonably require for the purposes of
determining whether the Licensee is complying with the requirements of
the Community Radio Order 2004 for each year of the Licensed Service;

(d) such information as Ofcom may reasonably require for the purposes of

determining the extent to which the Licensee is providing the Licensed
Service to meet the objectives and commitments specified in the
Community Radio Order 2004; and

(e) the provision of information under this section may be provided to
Ofcom in the form of an annual report which is to be made accessible to
the general public.

The following stations have been found in breach on the grounds of failure to submit
an annual report in accordance with the required deadline; these licensees have
subsequently submitted a late report:

Channel Transmission | Code and Summary finding
date and time | rule/licence
(if applicable) | condition
Youthcomm n/a Community Youthcomm Radio did not submit
Radio, Radio licence | its financial annual report by the
Worcester condition 9 (1) | date required. (Date required 25
June 2010; date received 24
August 2010.) Finding: In breach
Colchester n/a Community Colchester Garrison did not submit
Garrison FM Radio licence | its annual key commitments and
condition 9 (1) | financial reports by the date
required. (Date required 25 June;
key commitments report received
6 August, financial report received
11 August.) Finding: In breach
Edinburgh n/a Community Edinburgh Garrison did not submit
Garrison FM Radio licence | its annual key commitments and

condition 9 (1)

financial reports by the date
required. (Date required 25 June;
key commitments report received
6 August, financial report received
11 August.) Finding: In breach




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166

27 September 2010

Salisbury n/a Community Salisbury Plain Garrison did not
Plain Radio licence | submit its annual key
Garrison FM condition 9 (1) | commitments and financial reports
by the date required. (Date
required 25 June; key
commitments report received 6
August, financial report received
11 August.) Finding: In breach
Aldershot n/a Community Aldershot Garrison did not submit
Garrison FM Radio licence | its annual key commitments and
condition 9 (1) | financial reports by the date
required. (Date required 25 June;
key commitments report received
6 August, financial report received
10 August.) Finding: In breach
106.9 n/a Community 106.9 Garrison FM did not submit
Garrison FM, Radio licence | its annual key commitments and
Catterick condition 9 (1) | financial reports by the date
required. (Date required 25 June;
key commitments report received
6 August, financial report received
10 August.) Finding: In breach
Hayes FM, n/a Community Hayes FM did not submit its
Middlesex Radio licence | annual key commitments and
condition 9 (1) | financial reports by the date
required. (Date required 25 June;
date received 2 August.) Finding:
In breach
Leith FM, n/a Community Leith FM did not submit its annual
Midlothian Radio licence | key commitments and financial
condition 9 (1) | reports by the date required. (Date
required 25 June; date received
16 August.) Finding: In breach
Black n/a Community Black Diamond FM did not submit
Diamond FM, Radio licence | its financial annual report by the
East & central condition 9 (1) | date required. (Date required 25
Midlothian June; date received 10 August.)
Finding: In breach
Somer Valley | n/a Community Somer Valley FM did not submit

FM,
Midsomer
Norton and
Radstock,
Somerset

Radio licence
condition 9 (1)

its annual key commitments and
financial reports by the date
required. (Date required 25 June;
key commitments report date
received 30 July, financial report
received 16 August.) Finding: In
breach




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166

27 September 2010

Bro Radio, n/a Community Bro Radio did not submit its

Barry, Vale of Radio licence | annual key commitments and

Glamorgan condition 9 (1) | financial reports by the date
required. (Date required 25 June;
date received 3 August.) Finding:
In breach

Gravity FM, n/a Community Gravity FM did not submit its

Grantham, Radio licence | annual key commitments and

Lincolnshire condition 9 (1) | financial reports by the date
required. (Date required 25 June;
date received 13 August.) Finding:
In breach

Cheshire FM, | n/a Community Cheshire FM did not submit its

mid Cheshire Radio licence | annual key commitments and

condition 9 (1)

financial reports by the date
required. (Date required 25 June;
key commitments report received
12 August, financial report
received 20 August.) Finding: In
breach

The following licensees have been found in breach of Condition 6 (5) and (6) which

states:

6. Advertising and sponsorship

(5) The Licensee shall ensure that no more than 50 per cent. of the relevant
income for the Licensee is attributable to either one of, or a combination

of, the following:

(a) the inclusion in the Licensed Service of remunerated advertisements;

or

(b) the sponsorship of programmes included in the Licensed Service.

(6) The Licensee must ensure that, in calculating its relevant income for the
purposes of condition 6(5):

(a) at least 25 per cent. of the relevant income is attributable to sources of
funding other than: remunerated advertisements; the sponsorship of
programmes included in the Licensed Service; and volunteer

contributions; and

(b) the Licensee has regard to guidelines published by Ofcom.




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166

27 September 2010

Channel Transmission | Code and Summary finding
date and time | rule/licence
(if applicable) | condition
Cheshire FM, | n/a Community Cheshire FM contravened the
mid Cheshire Radio licence | requirement to obtain no more
condition 6 (5) | than 50% of its income from on air
and (6) advertising and sponsorship, and
no more than 25% from volunteer
in-kind support. Finding: In breach
Seaside FM, n/a Community Seaside FM contravened the
Withernsea, Radio licence | requirement to obtain no more
East condition 6 (5) | than 50% of its income from on air
Yorkshire and (6) advertising and sponsorship, and

no more than 25% from volunteer
in-kind support. Finding: In breach

In addition, continued failure to submit an annual report despite repeated requests to
do so may potentially warrant the consideration of a statutory sanction.

The following licensees have failed to provide Ofcom with annual reports. Despite
repeated requests for this information, Voice of Africa Radio and Burngreave
Community Radio have not, to date, supplied their annual reports. As a consequence
of this serious and continuing licence breach, Ofcom is putting these licensees on
notice that their present contravention of their licences is being considered for the

imposition of a statutory sanction.

Channel Transmission | Code and Summary finding
date and time | rule/licence
(if applicable) | condition
Voice of n/a Community Voice of Africa Radio did not
Africa Radio, Radio licence | submit its annual key
Newham, condition 9 (1) | commitments and financial reports

East London

by the date required. (Date
required 25 June; neither report
has been received.) Finding: In
breach, with sanctions under
consideration as neither report has
been received.

Burngreave
Community
Radio,
Sheffield

n/a

Community
Radio licence
condition 9 (1)

Burngreave Community Radio did
not submit its annual key
commitments and financial reports
by the date required. (Date
required 25 June; key
commitments report received 7
August, financial report not
received.) Finding: In breach, with
sanctions under consideration in
relation to the financial report,
which has still not been received.




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

Standards cases
In Breach

Ruhaniat Aur Tib-e-Nabvi
Venus TV, 9 September 2009, 12:05 to 13:00

This Review Decision replaces a previous decision published in Ofcom’s
Broadcast Bulletin on 25 January 2010.

Summary of Original Decision
Introduction

Venus TV is a general entertainment television channel for the Asian community,
broadcasting in English, Urdu, Hindi, Punjabi, Gujarati and Bengali.

Ruhaniat aur Tib-e-Nabvi is a daily phone-in programme aimed at the Muslim
community. The presenter of the programme normally gives lifestyle advice to
members of the public based on practices advocated in the Qu'ran. In this edition,
the presenter gave advice to a number of callers about a range of health and diet
related issues.

A viewer was concerned the advice given by the presenter in the programme could
be potentially dangerous to viewers.

By means of an independent summary translation of the programme, Ofcom
identified five excerpts that it considered to amount to medical advice on potentially
serious conditions, such as high blood pressure and diabetes. The five excerpts were
as follows:

Presenter: “I tell people in my programme, blood pressure is actually due to
constipation. Try to get rid of blood pressure, try to get rid of
constipation. Then you will not need to take any tablets. If you try my
suggestion — eat gulkand [conserve of roses] continuously — it will
work...”

Presenter: “To control blood pressure she [the caller’s friend] should not eat hot
food. Avoid hot food, for example, egg and fish etc. She should avoid
these foods.”

Presenter: “Let me tell you one thing, eating eggs increases your blood pressure.
Therefore, | advise to eat eggs made as a halva [Anday Ka Halva/Egg
Halva]”

Presenter: “People who have diabetes should not eat roti [chapati] for at least

three months. Instead feed them gram flour roti [chapati]. Do not give
them rice, potato, cauliflower, okra etc to eat. They should also avoid
drinking tea... Diabetes is usually a disease caused by dryness and
hotness. Those people who get diabetes face a problem of dryness
and hotness.”

10



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

Presenter: “Whenever blood pressure appears in any part of your body you
should drink Shikangbeen [lemon drink]... When you drink it for three
to five days you will feel that your high blood pressure problem has
been controlled. If you drink it with faith in God, God will solve this
problem for you... After three months of drinking this drink, many of
my friends called me to tell me that their blood pressure problems had
been solved, along with controlling their diet as advised.”

Ofcom therefore asked Venus TV Limited (“Venus TV”) for its comments with regard
to Rule 2.1 of the Code, which states:

“Generally accepted standards must be applied to the contents of television and
radio services so as to provide adequate protection for members of the public
from the inclusion in such services of harmful and/or offensive material.”

Response

Venus TV stated that the programme gives advice to the Muslim community based
on what is said in the Holy Qu’ran and teachings of the Prophet Mohammed. It
explained that “Tib-al Nabvi” means practices and sayings of Prophet Muhammad on
hygiene, sanitation and treatment of diseases and is traditionally followed by
Muslims. It said that it did not consider the programme to be harmful or offensive to
the Muslim community or any other religious community.

The broadcaster continued that the presenter, Allama Qadri, is a qualified scholar of
the Islamic religion, is well known in the Asian community and has 40 years of
experience in natural remedies. Venus TV stated that the products that the presenter
advised viewers to use were all natural and fresh, and available in the high street. It
also said that viewers were advised to take the products for a few days only.

The broadcaster stated that the programme Ruhaniat and Tib-e-Nabvi does apply
protections for members of the public as it runs a continuous scroll during the
programme which states, “If you have any health problems please contact your GP”.
Venus TV supplied Ofcom with evidence that other programmes in this series,
broadcast on and around the same date, carried the scroll (which was in English).
Further, Venus stated that the presenter verbally advised callers to contact their
doctor. The broadcaster said that the scroll was not included on this occasion due to
human error.

Original Decision

In its original decision, which cited the excerpts from the programme listed above,
Ofcom recognised that Ruhaniat aur Tib-e-Nabvi is a programme which provides
advice to the Muslim community based on practices of the Qu’ran. Ofcom also noted
from the broadcaster’'s comments that the presenter is experienced and well known
in the Asian community and the title of the programme would have provided an
indication to viewers as to the nature of the programme and the advice it included.

Ofcom noted the broadcaster’s assertion that the programme normally includes a
scroll on the bottom of the screen which states that callers with health problems
should contact their doctor. It also noted that omission of the scroll on this occasion
was due to human error. The independent translator commissioned by Ofcom to
review the programme confirmed that no such information was provided during this
particular programme, either by the presenter or by the use of a scroll.

11



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

Therefore it was Ofcom’s view that the programme allowed this presenter - who was
not a qualified medical practitioner - to give unsubstantiated and potentially
dangerous medical advice about high blood pressure and diabetes, without any
reference to the need to seek help from a qualified doctor. Ofcom concluded that as
a result of watching this broadcast, there was an appreciable risk that viewers who
suffer from such serious medical conditions might forego or delay orthodox medical
treatment in favour of the advice given during the programme. This in turn could have
led to significant consequences for their health.

Ofcom concluded that this programme failed to apply generally accepted standards
by not providing adequate protection to viewers from material which had a potential
to cause vulnerable members of the audience serious harm. Ofcom found that the
programme was in breach of Rule 2.1 of the Code and published its decision in the
Broadcast Bulletin on 25 January 2010.

Request for Review
Venus TV submitted a request for a review of Ofcom’s decision, on the grounds that:

i) it was materially flawed because the advice given by the programme’s host
related only to diet and nutrition and was described incorrectly as “medical
advice”;

ii) the advice given in the programme did not constitute claims that either the
host or the use of natural foods could cure illnesses, but rather that such
foods could prevent or control them;

ii) the presenter of the programme did not actively say that viewers should not
contact their doctors for serious conditions; and

iv) there was an implied understanding on viewers’ parts that the dietary
solutions were complementary to any medication.

Venus TV also argued that the decision was not proportionate, because the absence
of a scroll urging viewers to contact a health professional was a rare omission due to
a member of technical staff who “simply forgot” to turn on the scroll on this occasion.
Further, it argued that the evidence it had provided to show that the scroll was
present on several other occasions was not given due weight by Ofcom.

Venus TV was also of the view that the decision was discriminatory in comparison to
Ofcom’s decision on a BBC programme After You've Gone*. An episode of this
comedy series, broadcast at 19:30 on BBC1, included a scene in which a character
took a large quantity of prescription painkillers. In its finding, Ofcom acknowledged
that there was a risk of harm to younger children watching the programme but, on
balance, decided that the case was resolved. Ofcom reached this decision on the
basis of the BBC’s recognition that the content had not been appropriately scheduled
for children, and its assurance that the programme would only be repeated in a later
slot of 20:30.

Venus TV argued that, in its case, its assurance that the scroll would always appear
in future broadcasts of the programme had not been accepted by Ofcom as grounds

! http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb121/issuel21.pdf

12


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb121/issue121.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb121/issue121.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

to resolve the matter in the same way, leading Venus TV to conclude that it was
being treated differently to the BBC because it was a minority channel.

A member of the Ofcom Executive who had not been involved in the original decision
considered this request for review in accordance with Ofcom’s Procedures for the
handling of broadcasting standards or other licence-related cases? (the
“Procedures”).

The Executive decided that a new, independent translation of the whole programme
was necessary to assess the request for review. This was commissioned and Venus
TV was given an opportunity to comment on it. Venus TV reiterated its desire for
Ofcom’s decision to be reviewed.

Having considered the new, independent translation and the request for review, the
Executive decided that Venus TV had put forward a case that the decision was
materially flawed and that there was a reasonable prospect of success on the
grounds that three of the five programme excerpts on which the decision was based
did not appear to suggest “cures” for the medical conditions in question and that,
while the first and fifth excerpts could be understood as implying cures, the excerpts
did not provide clear evidence of potentially harmful advice. Rather, they could be
perceived as generic dietary advice.

Additionally, it was decided that the Committee should consider whether the original
decision was potentially disproportionate on the basis of the particular evidence on
which it relied — namely the five excerpts (see Introduction, above) and in light of
Venus TV’s explanation that the absence of a scroll (the measure usually taken by
Venus TV to provide adequate protection for the audience from potential harm to
their health) was the result of human error.

The case was therefore referred to the Broadcasting Review Committee® (“the
Committee”), together with the full independent translation of the programme.

Review Decision

The first decision for the Committee was whether or not Venus TV had demonstrated
that there were sufficient grounds to review the original decision of 25 January 2010.
In the light of the new, independent translation, the Committee assessed that it had.
It was therefore appropriate for the Committee to reconsider the case having regard
to all of the submissions made throughout the process and to the new, independent
translation and with specific regard to the grounds for review laid out by the
complainant in the review request (see above).

The Committee then went on to consider whether or not the broadcast complained of
had breached Rule 2.1 of the Code. This rule reflects one of Ofcom’s key standards
objectives, namely to ensure that broadcasters apply “generally accepted standards”

2 http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/

®The Broadcasting Review Committee is a sub-committee of the Ofcom Board consisting of
members of the Ofcom Content Board. It reviews the decisions of the Ofcom Executive in
fairness and privacy investigations, broadcasting standards investigations and other licence-
related cases where either the complainant or the licensee is able to demonstrate that the
decision is materially flawed.

13


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

to the content of television programmes so as to provide adequate protection from
the inclusion of offensive or harmful material.

Programmes that provide lifestyle and health advice about potentially serious medical
conditions, can be broadcast providing that adequate protection is provided for
members of the public so as to comply with the Code.

In this instance, the Committee first considered the context in which this programme
was broadcast, noting that Venus TV had explained that the programme “...was for
the Muslim community and was to remind and guide them to how simple daily things
were still the best along with their month of fasting (Ramadan) for a healthy life”.

The Committee then turned to the question of the nature of the advice given in the
programme and whether it had the potential to cause harm, in particular to viewers’
health by providing misleading or unsubstantiated advice.

Having considered the full independent translation of the programme, the Committee
acknowledged that much of the advice given within the programme could be
described as generic dietary advice, where less serious conditions were referred to
and a variety of general nutrition advice was given as a means of alleviating
particular symptoms. For example:

To a caller who had experienced stomach pain for a year and a half, the presenter
diagnosed that the problem was due to “gastric bloating” and suggested:

“Just eat curry made with ginger and black pepper ... and don’t put anything in
there: red chillies, green chillies, stop all these chillies ... after this, you can, if
you don't eat curry that’s good, you should eat your chapatti with just milk ...
and if you try then you can also have this experiment that you eat potatoes,
cauliflower, bahmia [okra] and rice, stop all of them”.

When discussing fasting more generally, the presenter stated:

“As we maintain this topic and both these things in view in our programme, of
both these things we will first tell you what food you will eat and what things
you will avoid and then we tell you how great spiritual powers are obtained in it
to perform any of the duties.”

The Committee therefore considered that the programme was intended to an extent
to provide dietary advice to those undertaking fasting during Ramadan, and to
encourage and offer spiritual support to practising Muslims at this time.

The Committee also acknowledged that it was possible for dietary advice of this
nature to complement conventional medicine. As such, the Committee was of the
view that it was unlikely that any potential harm could be caused to viewers by these
particular parts of the programme, which did not therefore raise issues under Rule
2.1 of the Code.

However, the Committee also noted that the full independent translation contained
several references to serious medical conditions, some of which had not been
included within the excerpts on which Ofcom’s original decision relied. The
Committee focused on the following sections of the programme in particular:

14



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

1)

2)

3)

4)

5)

6)

A caller asked for advice about diabetes, specifically asking “what could be done
to prevent it so that diabetes doesn’t occur?” The presenter gave advice on foods
to avoid and stated that:

“Diabetes is an illness of dryness and heat, whoever suffers from this, if you
observe them you will see that there is a major element of dryness and heat
in them. | have by the Grace of Allah many people whom we have found and
told them, they were cured through food and are normal. Their blood sugar
level which used to be above twenty is now five, five and a half.”

A little later, the presenter told the same caller:

“...And if one can control food, then a dangerous illness such as diabetes can
be rid of forever on the condition that they are mentally well.”

Another caller was concerned about her husband’s frequent sneezing. The
presenter diagnosed this condition as “influenza” and, when told by the caller that
influenza had been ruled out by doctors, replied “The real problem is that
whatever name you give it, this is in reality influenza”. He then stated:

“To treat this fully or to cure this to completely rid of this contact me on this
phone and | will advise you to avoid a few things, advise your husband and
advise about eating a few things, surely this illness will go away.”

Another caller asked about blood pressure, to which the presenter responded:

“For blood pressure we advise that whenever this appears in any part of the
body then you drink lemon drink straight away. Drink it for three or four days
and you yourself will notice that your high blood pressure, Allah willing, this
will make a difference and Allah will cure you if you keep drinking with faith ...
Many friends called me after drinking this for three months. We didn’t have an
illness such as blood pressure after continuing to act on this procedure. On
condition that they kept concentrating on those procedures and acting on the
things that we advised them of that you must not eat these things and you
can eat these things. They kept acting on this and Allah rid them of that
illness completely.”

One caller had been in touch with the presenter previously, and had been
advised to eat gulkand (sweet preserve of rose petals). He stated that this “did
not bring any relief to me at all” and the presenter made further suggestions
involving hot milk. He then stated: “if God wishes, your constipation will go away
with it”. The caller pointed out that he had high blood pressure and asked it he
could “still eat it like that”. The presenter said:

“Blood pressure has nothing to do with it ... blood pressure ... on the contrary,
| usually say in my programmes that the reality of high blood pressure is that
it is caused by constipation.”

The caller pointed out that he took tablets every day for his blood pressure
problem and the presenter replied:

“Try first, and when you get rid of your constipation, then see if you feel the
need to take a tablet every day or not. You will see the difference.”

7) Another caller wanted to discuss his mother’s back pain. He explained that:

15



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

“An injection was administered in her back and she is taking the rest of the
pain killers ... She also has high blood pressure as well. So is there any
remedy...?”

The presenter responded:

“The discs, | usually say that | don’t know, it may be in the doctor’s books but
it is not in our books ... there is a muscle, which we call nerves, [Allah]
created such a nerve so that the discs cannot be damaged ... So by taking
injections or eating such things which create wind ... We continue on one sort
of food for many years that cause us to feel so much pain that the doctors
have no other words to say except that ‘your discs are damaged’.”

The Committee considered that these examples clearly contained references to
serious medical conditions (diabetes, blood pressure and spinal disc problems). The
nature of the advice given within these examples was therefore particularly significant
in terms of the potential for the programme to have caused harm to the audience.

As stated above, in circumstances where a programme provides health advice that
may include references to potentially serious medical conditions, the Code requires
that the broadcaster applies “generally accepted standards” to provide adequate
protection from harmful material. The purpose of this requirement is to mitigate any
risk that viewers who suffer from such conditions might forego or delay orthodox
medical treatment in favour of the advice given during the programme, with
consequent harm caused to their health.

In this case, the Committee concluded that the examples above referring to serious
medical conditions appeared to go further than simply providing generic dietary or
nutrition advice. Instead the examples demonstrated instances where the presenter
had directly claimed and/or implied that such conditions could be cured or alleviated
with particular foods or drinks, such as in example 1, above: “...they were cured
through food and are normal.” The Committee noted that the word “cure” was not
used in every instance. However, it was of the view that the repeated use of other
phrases such as “can be rid of forever” (example 2); “to completely rid of this”
(example 3); and “.didn’t have an illness such as blood pressure after continuing to
act on this procedure” (example 4) were likely to have been taken to mean “cure” by
viewers.

Moreover, the Committee noted that some of the references to conventional
medicine appeared to disparage it, for instance in example 7: “We continue on one
sort of food for many years that cause us to feel so much pain that the doctors have
no other words to say except that ‘your discs are damaged’.” There were also
examples of the presenter suggesting that callers had been misdiagnosed by their
doctor, such as in example 3: “The real problem is that whatever name you give it
this is in reality influenza”. The Committee was particularly concerned by instances
where the presenter stated that conventional treatments prescribed to them could be
harming them (for example: taking injections in the case of back problems “caused
wind” (example 7) or could be unnecessary (for example taking tablets in the case of
blood pressure,‘then see if you feel the need to take a tablet every day” (example 6)).

In the Committee’s view, it was also important to take into account the status of the
presenter, an Islamic scholar, which appeared high in relation to the callers (through
the use of terms of respect on their part and a more familiar form of address on his
part). The Committee considered this was a significant factor in terms of the

16



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

programme’s potential for harm, in that viewers were more likely to defer to the
presenter’s advice.

The Committee considered that there was the potential for the advice given in the
programme to discourage viewers from seeking conventional medical treatment for
these potentially serious medical conditions, in favour of the presenter’s suggestions.
The Committee therefore concluded that the programme’s advice had the potential to
cause harm.

It then turned its attention to whether the original decision had been proportionate in
finding the programme in breach of Rule 2.1, taking into account Venus TV’s
submissions to date.

In particular, the Committee considered what steps the broadcaster had taken to
provide the audience with adequate protection from harm, as required by Rule 2.1.
The Committee noted that a scroll was normally included in broadcasts of this
programme reminding viewers with health problems to contact their GP. The
Committee considered that such a scroll may have offered a counterbalance to the
messages given by the presenter and may therefore have provided protection
against potential harm, had it been included in this particular broadcast. However,
without the scroll, there was no other sufficient protection for the audience from the
potentially harmful advice about serious medical conditions. In particular, the
Committee noted that on no occasion did the presenter verbally advise viewers to
contact their doctor, as Venus had said was the case.

The Committee acknowledged that Venus TV had explained the absence of the scroll
in this case as the result of human error, and took into account the broadcaster’s
assurance that greater care would be taken in future to ensure that this scroll would
be included. However, the Committee was concerned that Venus TV had given no
explanation of the measures it had taken or was intending to take to ensure future
compliance, for example by means of improved procedures or technical processes.

The Committee considered whether, in reaching the original decision, Ofcom was, as
alleged by Venus TV in its request for review, discriminating against Venus TV, when
compared to the case of the BBC programme After You've Gone”. In that case
Ofcom had resolved the issue following assurances from the broadcaster. The
Committee noted that, in that case, the BBC had itself acknowledged that the
programme had been scheduled inappropriately. Further, the BBC had given a
specific guarantee (as opposed to a general assurance) - namely that it would only
repeat the programme in a later timeslot.

In addition, the Committee considered that After You've Gone was a comedy
programme, rather than a factual, advisory programme as in the case of the
broadcast by Venus TV. Taking into account the significant contextual differences
between these two programme genres, the Committee did not consider the cases to
be comparable. In the Committee’s view, the potential for harm was much greater in
the Venus TV case, compared to the BBC case cited. Nor did it find any evidence to
suggest that Venus TV had been discriminated against by Ofcom.

In light of the nature of the potential harm the Committee had identified, as set out
above, it decided it was proportionate in this instance to record a breach of the Code.

4 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb121/issuel21.pdf

17


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb121/issue121.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb121/issue121.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

The Committee therefore found that this broadcast of Ruhaniat aur Tib-e-Nabvi was
in breach of Rule 2.1 of the Code.

Breach of Rule 2.1

18



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

In Breach

The Ministry
BEN TV, 3 July 2010, 11:00 to 11:30

Introduction

BEN TV describes itself as a “black oriented, urban, diverse and cosmopolitan family
channel” which broadcasts entertainment and news programmes to Europe and
North Africa. The licence for Ben TV is held by Greener Technology Limited (“the
Licensee”).

The Ministry was a religious programme broadcast on BEN TV in which viewers
phoned in to seek healing and prayers about a range of personal matters including
their children’s physical and mental health. It featured a visiting pastor, speaking in
Twi (a Ghanaian dialect), who delivered his guidance in a prophetic style. To assist
the pastor and the callers a woman sat beside him and translated his comments into
English.

A caller from ltaly asked the pastor to pray for her two daughters who had headaches
and stomach pain. The pastor offered his prayers and asked the caller if she knew
someone called Ama. The caller confirmed there was an Ama in her family to which
the pastor replied (in translation from the original Twi):

“In the spirits | see you standing beside someone called Ama...you are a crying
woman. If you don't pray, by the end of December, the Ama you know in your
family will die...”

In the same programme, a caller from Germany asked the pastor to pray for her 13
year old son who was “a bit delayed in his talking and all the activities he performs”.
During the course of the conversation that followed the pastor asked the caller if she
knew someone called “Serwaa”.

The caller confirmed “Serwaa” was her daughter, to which the pastor replied (in
translation from the original Twi):

“If you don’t pray for her, exactly one month from today she will die. A demon will
go and hit her heart so she will get a heart attack, the incident would have
occurred exactly one month from today but because you have called we refuse it
in Jesus’ name. May God touch her. They are looking for someone called Serwaa
to be used as a sacrifice for a river located in Asante Bekwai, in Mampong®.
There is a river lying there and they want someone called Serwaa to be
sacrificed. We refuse it. Do three days of fasting.”

Ofcom received a complaint from a viewer who said he was shocked by the pastor’s
comments, and suggested they were not acceptable and “downright wicked” because
the pastor was informing parents that their children would die if the parents did not

pray.

The broadcaster was asked to provide comments with respect to the following Rules:

! Mampong is a district of Ghana in the Ashanti region.

19



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

e Rule 2.1: broadcasters must apply generally accepted standards to provide
adequate protection for members of the public from the inclusion of harmful
material; and

e Rule 4.6: religious programmes must not improperly exploit any susceptibilities
of the audience.

Response

In response the broadcaster explained that the pastor was a visiting preacher from
Ghana who had not been properly briefed about the requirements of the Code before
he went on air. The pastor was preaching in a “prophetic style” which was common
“in their churches”.

Ben TV stated that in future - to ensure similar material was not broadcast again - it
would ensure that all pastors or ministries delivering prophetic content on air would
be advised before broadcast of the Code rules and they would be required to sign
compliance agreements.

In addition the broadcaster stated that as soon as Ofcom had notified them of the
complaint an extensive on-air apology, delivered by a senior pastor, was transmitted
to viewers on 8 July 2010. The apology explained that the statement was made by a
visiting pastor and whilst it was “misconstrued” it was also “highly regrettable”.

The broadcaster offered its “sincerest” apologies to viewers for the harm or offence
the material may have caused.

Decision

In reaching this decision Ofcom has considered the fact that broadcasters have a
right to freedom of expression which gives the broadcaster a right to transmit and the
audience a right to receive creative material, information and ideas without
interference from a public body, but subject to restrictions prescribed by law and
necessary in a democratic society. Although broadcasters and viewers have this
right, broadcasters must therefore ensure that the material they transmit is in
accordance with the general law and the Code.

Rule 4.6

Ofcom is required by the Act to set standards to ensure that religious programmes
protect listeners and viewers from the failure of a proper degree of responsibility and
improper exploitation. In particular, section 319(6)(a) states that “any improper
exploitation of any susceptibilities of the audience for such a [religious] programme”
should be avoided. This is reflected in Rule 4.6 of the Code which aims to ensure
that broadcasters do not exploit the audience at a time when they are potentially
vunerable. This approach is supported by Ofcom’s research in this area which is in
the Guidance to this Rule.

“‘Respondents to Ofcom research on religious programmes believe that all
people are susceptible at one time or another. There are times when it will be
clear to the broadcaster that they are soliciting an actual response from their
audience. At these times broadcasters need to take care and recognising the
possible risk to audience members particularly the vulnerable.”

Ofcom noted that in both of the examples set out above, the pastor stated that
specific members of each callers’ family would die if the caller did not pray for the

20



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

individual. In the second example, the pastor seemed to forecast that the caller’s
daughter would be saved from being sacrificed in a river if the caller prayed for her. It
was of particular concern to Ofcom that the pastor was therefore implying that it was
only because the viewer had telephoned the programme that a personal catastrophe
had been avoided. It is Ofcom’s view that this was improper exploitation of the
audience and therefore in breach of Rule 4.6 and unacceptable.

Rule 2.1

Rule 2.1 requires that broadcasters apply generally accepted standards to provide
protection for members of the public from the inclusion of harmful or offensive
material.

Ofcom noted that in the response from the broadcaster, the “prophetic style” of
ministry, where a pastor foretells future events (as demonstrated in this programme),
was common “in their churches”. However, while mindful of the range of styles and
modes of worship practised within different traditions, Ofcom is of the view that
forecasts or claims to viewers or listeners of a specific forthcoming death or other
dire event should be excluded from religious programming, however earnestly
believed in particular churches. To encourage any form of religious observance
through such warnings carries serious risks of distress, harm and offence and
improper exploitation of viewers. In these circumstances - as in this case -
broadcasters do not provide adequate protection for members of the public from
harmful and/or offensive material, and fail to apply generally accepted standards in
accordance with the requirements of Rule 2.1.

Ofcom welcomes the broadcaster’s on-air apology and acknowledgement that,
although viewers can continue to seek this style of religious ministry in a church,
when broadcast it must comply with the Code.

It is Ofcom’s view that this is a serious breach of the Code and we would urge other
religious licensees considering broadcasting content of a similar nature to take
careful note of this breach finding.

Breach of Rules 2.1 and 4.6

21



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

In Breach

Club Paradiso
Club Paradiso, 24/25 June 2010, 00:15 to 00:45

Introduction

Club Paradiso is a daytime and adult sex chat television service broadcast under a
licence held by Chat Central Limited (“Chat Central” or “the Licensee”). The service is
available freely without mandatory restricted access on Sky channel number 966.
This channel is situated in the 'adult’ section of the Sky electronic programme guide
("EPG"). The channel broadcasts chat and teleshopping services during the daytime,
and programmes after the 21:00 watershed based on interactive 'adult' sex chat
services. Viewers are invited to contact onscreen female presenters via premium rate
telephony services ("PRS"). The female presenters dress and behave in a flirtatious
way during the day and more sexually provocative way after the watershed while
encouraging viewers to contact the PRS numbers.

Ofcom received a complaint which said that this broadcast was too explicit and
included sexual activity between a male and female presenter including simulated or
mimed oral sex, sexual intercourse and other sexually provocative acts.

Ofcom noted that between 00:15 and 00:45, the broadcast featured a male as well as
a female presenter. The male was wearing underpants and the female fishnet
stockings and a black thong. During the broadcast the female presenter adopted
various sexual positions for relatively prolonged periods of time, including on her
back with her legs apart, on all fours with buttocks to camera and sat on top of and
astride the male presenter’s chest. The male presenter also adopted various
positions, which included kneeling with his crotch by the female presenter’'s mouth,
kneeling behind the female presenter whilst she was on all fours and lying on his
back while under the female presenter. While in these positions, the female and male
mimed oral sex on each other, they both gyrated their hips miming sexual
intercourse, the male squirted white lotion on the female’s buttocks and rubbed it in,
and the male licked the female’s breasts and nipples. Furthermore the male stroked
and gently spanked the female’s body and buttocks. At times the squirted lotion was
left on the female’s buttocks for a period of time. While adopting these positions or
engaging in these activities, neither presenter touched the other’s genital area.

Ofcom requested formal comments from Club Paradiso in relation to the following
Code rules:

¢ Rule 1.18 ('Adult sex material' - material that contains images and/or language of
a strong sexual nature which is broadcast for the primary purpose of sexual
arousal or stimulation - must not be broadcast at any time other than between
2200 and 0530 on premium subscription services and pay per view/night services
which operate with mandatory restricted access. In addition, measures must be in
place to ensure that the subscriber is an adult);

e Rule 2.1 (the broadcaster must apply generally accepted standards); and

¢ Rule 2.3 (offensive material must be justified by context).

22



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

Response

Club Paradiso said that it decided to run a section of programming with both male
and female presenters on a trial and one off basis. This trial took place midweek and
well past the watershed and the presenters kept a safe distance between themselves
with no sexual touching of the genital area. It said that the material was not of a
strong sexual nature, did not constitute explicit material and did not go beyond
generally accepted standards. Club Paradiso said it did not intend to push any
boundaries of acceptability and apologised if Ofcom felt this was the case. The
Licensee said it was keen to ensure that its output adhered to Ofcom’s Code Rules.

Decision

Ofcom has a duty to ensure that generally accepted standards are applied to the
content of radio and television services so as to provide adequate protection from the
inclusion of harmful or offensive material. In relation to generally accepted standards,
including those in relation to sexual material, Ofcom recognises that what is and is
not generally accepted is subject to change over time. When deciding whether or not
particular broadcast content is likely to fall within generally accepted standards it is
necessary to assess the character of the content itself and the context in which it is
provided.

In relation to the broadcast of material of a sexual nature this normally involves
assessing the strength or explicitness of the content and balancing it against the
particular editorial or contextual justification for broadcasting the content. Ofcom
seeks to ensure that material of a sexual nature, when broadcast, is editorially
justified, appropriately scheduled and where necessary access is restricted to adults.

Broadcasters are allowed to broadcast after the watershed (and without other access
restrictions) material which is of a strong sexual nature as long as it is justified by the
context. However, this material must not be considered to be ‘adult sex material’ (i.e.
it is not strong sexual images which are broadcast for the primary purpose of sexual
arousal or stimulation), or BBFC R-18 rated films or their equivalent.

Rule 1.18 of the Code requires ‘adult sex material’ to be broadcast only between
22:00 and 05:30, and then only if mandatory restricted access is in place. In judging
whether material is ‘adult sex material’, and therefore is subject to this rule,
broadcasters should be guided by the definitions used by the BBFC when referring to
“sex-works at ‘“18”. This guidance has been supplemented by various decisions of
Ofcom through a series of published findings, and published decisions of the Content
Sanctions Committee. By these means Ofcom has made clear what constitutes ‘adult
sex material™.

! For example:

e Sanctions decision against Square 1 Management Limited concerning its channel Smile TV,
dated 10 July 2008, http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/SmileTV.pdf;

¢ Breach Finding on SportxxxBabes, Ofcom Broadcast Bulletin 115, dated 11 August 2008;
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog cb/obb115/;

¢ Breach Finding on SportxxxBabes, Ofcom Broadcast Bulletin 119, dated 13 October 2008;
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb119/;

e Sanctions decision against Satellite Entertainment Limited concerning its channel
SportxxxBabes, dated 26 August 2008,
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/sportxxxbabes.pdf; and

23


http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/SmileTV.pdf
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb115/
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb119/
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/sportxxxbabes.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

In considering the contents of this programme Ofcom asked itself two questions:
e was the content of the programme 'adult sex material’; and

e did the broadcaster ensure that the content was provided with sufficient
contextual justification so as to ensure that it fell within generally accepted
standards.

When setting and applying standards in its Code to provide adequate protection to
members of the public from harm and offence, Ofcom must have regard to the need
for standards to be applied in a manner that best guarantees an appropriate level of
freedom of expression in accordance with Article 10 of the European Convention of
Human Rights, as incorporated in the Human Rights Act 1998. This is the right of a
broadcaster to impart information and ideas and the right of the audience to receive
them. Accordingly, Ofcom must exercise its duties in light of these rights and not
interfere with the exercise of these rights in broadcast services unless it is satisfied
that the restrictions it seeks to apply are required by law and are necessary to
achieve a legitimate aim. Ofcom notes however that a broadcaster’s right to freedom
of expression, although applicable to sexual content and pornography, is more
restricted in this context compared to, for example, political speech, and this right can
be legitimately restricted if it is for the protection of the public, including the protection
of those under 18.

Ofcom considered this broadcast in respect of Rules 1.18, 2.1 and 2.3 of the Code.

In relation to Rule 1.18, Ofcom examined the content of the broadcast and
considered that it contained material of a strong sexual nature, including scenes of
simulated and mimed sexual activity. For example, during the broadcast the male
presenter mimed sexual intercourse with the female and they both mimicked the
performance of oral sex on each other, The female presenter adopted various sexual
positions including astride the male presenter’s chest near his face. In addition, the
white lotion used as a prop in the performance was squirted onto and allowed to
remain on the female presenter’s buttocks, and the male licked the female
presenter’s breasts and nipples in sexual and intimate manner. Even though neither

e Sanctions decision against Satellite Entertainment Limited concerning its channel
SportxxxBabes, dated 26 August 2008,
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/sportxxxbabes.pdf;

e Sanction decision against Playboy TV UK/Benelux Limited concerning its channel Playboy
One, dated 2 April 2009, http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/playboytv.pdf;

¢ Breach Finding on Bang Babes licensed by Bang Channels Limited, Broadcast Bulletin 151,
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb151/; and

¢ Breach Finding on Bang Babes, Broadcast Bulletin 152,
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb152/

¢ Breach Finding on Bang Babes, Broadcast Bulletin 153,
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb153/

¢ Breach Finding on Bang Babes, Broadcast Bulletin 157,
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb157/

¢ Breach Finding on Bang Babes, Broadcast Bulletin 163,
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb163/issuel63.pdf

¢ Breach Finding on Bang Babes, Broadcast Bulletin 164,
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb164/

24


http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/sportxxxbabes.pdf
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/playboytv.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb151/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb152/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb153/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb157/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb163/issue163.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb163/issue163.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb164/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

presenter directly touched the other’s genital area, the performance and provocative
actions of both presenters were clearly suggestive of various sexual acts. Ofcom took
account of the fact that the sequences were, in some cases, relatively prolonged and
repeated throughout the 30 minute broadcast. In Ofcom's view, the primary purpose
of broadcasting this material was clearly sexual arousal. Given the above, the
material was, in Ofcom's view, of a strong sexual nature. Having assessed this
programme’s content and purpose, Ofcom considered that this content constituted
‘adult-sex' material. Its broadcast, without mandatory restricted access, was therefore
in breach of Rule 1.18 of the Code.

Ofcom then went on to consider whether the broadcast was also in breach of Rules
2.1 and 2.3 of the Code. In light of Ofcom's view that the programme contained
material that constituted 'adult sex material’ and was therefore unsuitable for
broadcast without mandatory restricted access, the broadcast was clearly capable of
causing considerable offence. Ofcom therefore examined the extent to which there
were any particular editorial or contextual factors that might have limited the potential
for offence. Ofcom noted that the programme was broadcast at 00:15, therefore a
long time after the watershed, and that viewers tend to expect stronger sexual
material to be shown later at night. Ofcom also took account of the fact that the
channel is positioned in the ‘adult' section of the Sky EPG and that viewers tend to
expect the broadcast of stronger sexual material on channels in this section of the
EPG than would be expected to be included on other channels.

However, in this case, given the relatively prolonged and repeated scenes of intimacy
and the strong sexual nature of the performance (for the purpose of sexual arousal),
the time of broadcast and location of the channel were not sufficient to justify the
broadcast of the material. The material shown was so strongly sexual that it would
have exceeded the likely expectation of the vast majority of the audience. Ofcom
concluded that the content was clearly not justified by the context and was in breach
of generally accepted standards and in breach of Rules 2.1 and 2.3.

Ofcom welcomed the Licensee’s apologies and confirmation it was keen to adhere to
the Code and put in place new procedures if necessary. It also noted the
broadcaster’s statements that this was a trial broadcast piece which has not been
repeated, and that its record of compliance until now has been good. However, in
Ofcom’s opinion, the content of this programme exceeded that which should be
broadcast free to air without mandatory restricted access and there was a clear
breach of Rules 1.18, 2.1 and 2.3 of the Code.

Ofcom has provided a considerable amount of guidance to adult sex chat
broadcasters about what constitutes ‘adult sex material’ and what is acceptable
under the Code. These broadcasters need to take particular care when they feature
more than one presenter on screen and the presenters are or appear to be intimate
with each other in a sexual manner.

Breach of Rules 1.18, 2.1 and 2.3

25



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

In Breach

Early Bird
Tease Me TV (Freeview), 3 August 2010, 08:00 to 09:00

Introduction

Earlybird is a televised daytime interactive chat programme broadcast on Tease Me
TV between 05:30 and 09:00 and without mandatory restricted access. Viewers are
invited to contact onscreen female presenters via premium rate telephony services
(“PRS”). The presenters generally dress and behave in a flirtatious manner. Tease
Me TV is located on the Freeview platform on channel number 98. The licence for the
service is held by Bang Media (London) Ltd (“Bang Media”).

Ofcom received a complaint from a viewer about this broadcast. The complainant
was a parent of young children and was concerned “that during the morning until
9am the Early Bird digital channel is broadcasting sexually explicit television”. The
complainant said that the material was broadcast at “a time when many young
children watch television, before school and in the holidays and the channel is easily
accessible”.

The Licensee provided a recording. Ofcom noted that the female presenter was
wearing a revealing red lace bra and thong, red fish net stocking and suspenders,
and red stilettos. During the broadcast the presenter adopted certain positions
including lying on her side, back and front with her legs wide open, lying on her side
with one leg raised in the air, and on all fours with her hips and buttocks raised. While
in these positions the presenter repeatedly: stroked and touched her body including
her crotch area, legs and breasts; moved and gyrated her hips in a sexually
provocative way; and lightly jiggled her breasts. The presenter was also shown
licking her lips and showing her tongue to reveal a tongue stud. A number of times
during the broadcast the camera moved up and down the presenter’s body so that
her covered breasts were shown in close up.

Ofcom requested comments from Bang Media under Rule 1.3 (children must be
protected from unsuitable material by appropriate scheduling).

Response

Ofcom formally requested comments from Bang Media on a number of occasions.
Bang Media did not provide any comments. In the absence of any response from the
Licensee, Ofcom proceeded to reach a decision on this material against the Code.

Decision

Rule 1.3 makes clear that children should be protected by appropriate scheduling
from material which is unsuitable for them. Appropriate scheduling is judged
according to factors such as: the nature of the content; the likely number of children
in the audience, taking into account such factors as school time; the start and finish
time of the programme; the nature of the channel; and, the likely expectations of the
audience for a particular channel or station at a particular time and a particular day. It
should be noted that the watershed starts at 21:00 and material unsuitable for
children should not, in general, be shown before 21:00 or after 05:30.

26



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

Ofcom has made clear in numerous previous published findings what sort of material
is unsuitable to be included in daytime interactive chat programmes without
mandatory restricted access®. In the context of daytime interactive chat programmes
where the presenters generally dress and behave in a flirtatious matter for extended
periods in order to solicit PRS calls, Ofcom underlined that the presenters should not,
for example, appear to mimic or simulate sexual acts or behave in an overtly sexual
manner and clothing should be appropriate for the time of broadcast. These
decisions were also summarised in a guidance letter sent by Ofcom to daytime and
adult sex chat broadcasters in August 2009. Some of these findings involved Bang
Media.

This broadcast was transmitted during the early morning and featured a female
presenter wearing very skimpy lingerie of a sexual nature. The presenter was shown
acting in a sexualised way — for example by adopting sexual positions for prolonged
periods of time, such as: lying on her side and back with her legs wide open or in the
air (albeit away from camera) and kneeling on all fours with her hips and buttocks
raised in the air. While in these positions the presenter repeatedly mimicked sexual
activity by moving and gyrating her hips in a sexual manner and her breasts were
shown in close up. The presenter also repeatedly stroked her breasts and crotch
area and licked her lips in a sexualised rather than flirtatious way.

Ofcom concluded that the content included in the broadcast as described above had
no editorial justification since its sole purpose was to elicit PRS calls. In Ofcom’s
view, the revealing and sexual clothing, and repeated actions and sexual positions of
the presenter were intended to be sexually provocative in nature and the broadcast
of such images was not suitable to promote daytime chat. In light of this behaviour,
together with its lack of editorial justification, in Ofcom’s view the material was clearly
unsuitable for children.

Ofcom went on to consider whether this material was appropriately scheduled.
Ofcom took into account that this material was broadcast from 08:00 in the morning
and therefore at a time when children may have been in the audiance, some
unaccompanied by an adult. While Ofcom noted that the material was broadcast on a
channel that is not located directly next to children’s channels on the Freeview
platform, there was the potential for children, should they be flicking through the
Freeview electronic programme guide, to come across the channel unawares. Ofcom
then considered the likely expectations of the audience for programmes broadcast at
this time of day on a channel without mandatory restricted access. In its opinion,

! Earlybird, Tease Me TV, 3 June 2010, 05:45 and 08:00, Bulletin 164 at
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb164/issue164.pdf; Earlybird, Tease Me TV, 30 January, 20 March, 27 April 2010
and Earlybird, Tease Me, 21 April 2010 — all Findings in Bulletin 163 at
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb163/; Tease Me:
Earlybird, Tease Me TV (Freeview), 15 February 2010, 05:30 and Tease Me: Earlybird, Tease
Me TV (Freeview), 25 January 2010, 07:15 — both Findings in Bulletin 158 at
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb158/;

The Pad, Tease Me, 26 February, 11:45, The Pad, Tease Me 3, 27 February 2010, 11:45,
Tease Me: Earlybird, Tease Me TV (Freeview) 26 January 2010, 07:15 - all in Bulletin 157 at
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb157/;

The Pad Tease Me, 6 November 2009, 12:00 to 13:00 and 14:00 to 15:00, Bulletin 152 at
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb152/;

Elite Days, Finding in Bulletin 151 at http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-
bulletins/obb151/;

27


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb164/issue164.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb164/issue164.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb163/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb158/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb157/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb152/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb151/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb151/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

viewers would not expect to come across such material on this channel or any other
unencrypted channel at this time.

Taking into account the factors above, Ofcom concluded that the content of the
broadcast was clearly unsuitable for children and not appropriately scheduled so as
to protect them from it. Therefore the content breached Rule 1.3 of the Code.

On 29 July 2010 Ofcom fined Bang Media (London) Limited and Bang Channels
Limited a total of £157,250 for serious and repeated breaches of the Code as regards
the broadcast of programmes between June 2009 and November 2009, and for
breaches of Licence Conditions.

In addition, as a result of the serious and repeated nature of breaches recorded
previously against Bang Channels Limited and Bang Media (London) Ltd in Bulletins
157, 158, 163 and 165, Bang Media has already been put on notice that these
contraventions of the Code are being considered for further statutory sanction.

Breach of Rule 1.3

28



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

In Breach

Early Bird
Tease Me TV (Freeview), 15 July 2010, 08:30 to 09:00

Introduction

Early Bird is a televised daytime interactive chat programme broadcast without
mandatory restricted access. Viewers are invited to contact onscreen female
presenters via premium rate telephony services. Tease Me TV is a daytime chat
channel available from 05:30 until 09:00 on Freeview. The programming is broadcast
without mandatory restricted access. The licence for the service Tease Me TV is held
by Bang Media (London) Ltd (“Bang Media”).

Condition 11 of Bang Media’s licence states that the Licensee must make and retain
a recording of all its programmes for a period of 60 days from broadcast, and at
Ofcom’s request must produce a recording “forthwith”. Ofcom has made clear that
recordings “must be of a standard and in a format which allows Ofcom to view the
material as broadcast.”

Ofcom received one complaint about alleged inappropriate adult content between
08:30 and 09:00. Ofcom requested a recording of that material from Bang Media.

Response

Between 20 July and 25 August 2010 Ofcom asked Bang Media on several
occasions and set various deadlines to provide a recording of the programme. In
correspondence Bang Media stated that it was having difficulty in retrieving the
material Ofcom had requested. The Licensee did not provide a recording. Ofcom
therefore asked the Licensee for formal comments on its compliance with Condition
11 of its licence, and in particular the obligation to provide Ofcom with a copy of its
output “forthwith” on request. Bang Media did not provide any comments in response.

Decision

The failure by Bang Media to supply the recording in this instance is a serious and
significant breach of Condition 11 (Retention and production of recordings) of its
licence to broadcast. This breach will be held on record.

On 29 July 2010 Ofcom fined Bang Media (London) Limited and Bang Channels
Limited a total of £157,250 for serious and repeated breaches of the Code as regards
the broadcast of programmes between June 2009 and November 2009, and for
breaches of Licence Conditions. In addition, as a result of the serious and repeated
nature of breaches recorded previously against Bang Channels Limited and Bang
Media (London) Ltd in Bulletins 157, 158, 163 and 165, Bang Media has already
been put on notice that these contraventions of the Code are being considered for
further statutory sanction.

Breach of Licence Condition 11 (retention and production of recordings)

29



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

Not In Breach

Marie Stopes International advertisement
Channel 4, May and June 2010, various dates and times

Introduction

Ofcom received 270 complaints about an advertisement by Marie Stopes
International. The advertisement was broadcast between 24 May and 24 June 2010
by Channel 4. The complaints alleged that the advertisement was ‘political’ in
nature.

Marie Stopes International (“MSI”) is a registered charity. It provides a variety of
services in the fields of sexual health, sterilisation and pregnancy. MSI offers a post-
conception advice service. This service includes advice about and the provision of
abortions.

Political advertising is prohibited on television and radio under the terms of section
321 of the Communications Act 2003 (“the Act”) and, for television, by Section 4 of
the Broadcast Committee of Advertising Practice (BCAP) Television Advertising
Standards Code (“the TV Advertising Code”). The relevant extracts from the Act and
the TV Advertising Code are given in full at the end of this Finding.

The TV Advertising Code, formerly Ofcom’s Advertising Standards Code, is now
administered by the Advertising Standards Authority (ASA) and BCAP. Ofcom,
however, remains responsible under the terms of the Memorandum of
Understanding, between Ofcom and the ASA, for enforcing the rules on Political
Advertising, namely Section 4 of the TV Advertising Code.

The ASA itself received some 1,054 complaints, and a petition, about the
advertisement which did not raise objections of a political nature. These have been
considered by the ASA; no breach of the TV Advertising Code was found?.

The advertisement showed three women in everyday settings - a bus stop, a park, a
café - and each time a caption appeared with a name and the words ‘is late’: “Jenny
Evans is late”, “Kate Simmons is late” and “Shareen Butler is late”.

The voice-over said:

“If you’re late for your period you could be pregnant. If you're pregnant and not
sure what to do, Marie Stopes International can help.”

An end title slate contained the text “Are you late?” and displayed a telephone
number and the Marie Stopes website address.

A large number of the complaints included the following wording or essentially similar
wording:

! The advertisement was not broadcast in Northern Ireland.

2 The ASA’s adjudication on the Marie Stopes advertisement can be found at:
http://www.asa.org.uk/Complaints-and-ASA-action/Adjudications/2010/8/Marie-Stopes-
International/TF_ADJ 48869.aspx

30


http://www.asa.org.uk/Complaints-and-ASA-action/Adjudications/2010/8/Marie-Stopes-International/TF_ADJ_48869.aspx
http://www.asa.org.uk/Complaints-and-ASA-action/Adjudications/2010/8/Marie-Stopes-International/TF_ADJ_48869.aspx

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

“...Abortion and its provision in the UK is a matter of continuing political debate
and controversy and Marie Stopes International actively campaigns to change

[

abortion law, referring to this advert as part of a ‘wider campaign’.

Other complaints objected variously that the advertisement was biased; tended to
normalise a contentious issue; promoted a political agenda; was part of a wider
political campaign; was ‘propaganda’; and/or had been placed by a ‘political lobby’.

Decision

Under the terms of the TV Advertising Code post-conception advice services that are
not commercial in nature may advertise on television®. Therefore MSI, as a not-for-
profit organisation, is permitted to advertise on television.

Ofcom has a statutory duty to ensure that political advertising, as defined by the Act,
is not included in television or radio services. Section 321(2) of the Act explains that
an advertisement contravenes the prohibition on political advertising if it is:

a) an advertisement which is inserted by or on behalf of a body whose objects
are wholly or mainly of a political nature;

b) an advertisement which is directed towards a political end; or

c) an advertisement which has a connection with an industrial dispute.

Therefore an advertisement may fall foul of the prohibition on political advertising
either because of the character of the advertiser or because of the content and
character of the advertisement. Section 321(3) sets out an inclusive, non exhaustive
list of examples of “objects of a political nature” and “political ends”.

In order to consider whether the advertisement was political and therefore prohibited,
Ofcom considered the above criteria in turn.

Is MSI a body whose objects are wholly or mainly of a political nature?

MSI is a registered charity. MSI’'s Amended Memorandum of Association states that:
“The Company is established for the general benefit of the public:

(i) to educate the public about population growth and control particularly about
family planning, birth control and contraceptives with a view to preventing the
poverty, hardship and distress caused by unwanted conception;

(ii) to preserve and protect the good health, both mental and physical of parents,
young people and children, and to prevent the poverty, hardship and distress
caused by unwanted conception;

(iii) to give medical advice and assistance to persons who are suffering from any
physical or mental illness or distress as a result of involuntary sterility or of
difficulties connected with the marriage relationship or sexual problems for

® Rule 3.1 of the TV Advertising Code lists unacceptable product categories. Paragraph (j)
prohibits ‘commercial services offering individual advice on personal or consumer problems’.
(A note explains that exceptions include advertisers offering legal or financial advice.) Non-
commercial services are therefore acceptable in general, so including those who operate in
the field of medical and health advice.

31



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

which medical advice or treatment is appropriate, including the provision of
treatment in connection with lawful birth control in clinics or medical centres
for relief and benefit of such persons;

(iv) to relieve sickness and preserve and protect good health by the provision of
screening programmes to detect early stages of treatable and preventable
disease and by advising and educating persons in the way they can take
responsibility for their own health and adapt their lifestyle beneficially.”

On its website MSI says the following under a heading of “goal, mission and vision”:

“Goal — The prevention of unwanted births.

Mission — Children by choice not chance.

Vision — In pursuit of its Goal and Mission, Marie Stopes International works with its
Partners to:

respond to unmet need for family planning services and supplies

empower and develop Partner organisational and programming capacity
improve efficiency and effectiveness

build sustainable programmes

maximise leverage of available donor resources through charging affordable
fees to achieve financial sustainability

e set a standard in facilities and quality of care to increase client awareness
and act as a catalyst to drive up the quality provided by all service providers”

MSI’s website also contains a brief section explaining that the organisation believes
that abortion should be available to women on demand. Relative to the range and
generality of the information provided on the website about the health services
available to women and men, fees, contact and geographical details and so on, the
details given of MSI’s beliefs and campaigning occupy a very small minority of the
links and page space.

Therefore, while noting the objection made by many complainants that MSI
advocates changes in abortion law, Ofcom is satisfied that any such aspect of MSI’s
activities would not bring the organisation within the terms of the prohibition
contained within section 321(2)(a) of the Act i.e. it could not reasonably be described
as a body whose obijects are “wholly or mainly of a political nature”. The large
majority of the organisation’s activities and objectives as outlined above could not be
described as political in nature. Charities and other bodies can, and regularly do,
campaign or comment on matters relevant to their interests, including on legislative
change. But where, as here, such activity is not the chief or principal purpose of the
advertiser, Ofcom considers that it does not fall within the prohibition in section
321(2)(a) of the Act.

Accordingly, Ofcom concluded that MSl is not a body whose objects are “wholly or
mainly of a political nature”.

Is the advertisement directed towards a political end?

Ofcom then considered whether the advertisement is directed towards a “political
end”. Section 321(3) of the Act sets out a non-exhaustive list of “objects of a political
nature” — see the end of this Finding for the full text of s.321(3). Ofcom concluded
that the advertisement is not directed towards a political end, and in doing so, Ofcom
considered in particular two examples of “objects of a political end” in the list
contained in section 321(3).:

32



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

(b) bringing about changes of the law in the whole or a part of the United
Kingdom or elsewhere, or otherwise influencing the legislative process in any
country or territory;

(f) influencing public opinion on a matter which, in the United Kingdom, is a
matter of public controversy;

In neither case did Ofcom consider that these objects could reasonably be ascribed
to the content of the advertisement.

In respect of section 321(3)(b) of the Act above, Ofcom does not consider that the
content of the advertisement itself in any way sought to bring about changes in the
law or influence the legislative process. The advertisement was the promotion of MSI
as an organisation that gives post-conception advice and to encourage viewers who
needed such advice to contact them. The advertisement did not deal with any issues
relating to changes to the law or influencing the legislative process.

Similarly, in respect of 321(3)(f) above, Ofcom does not consider the contents of the
advertisement were aimed at influencing the public on a matter of public controversy.
Ofcom accepts that the issue of abortion itself is a matter of public controversy.
However, the advertisement made no attempt whatever to present a point of view on
this issue. The advertisement made no reference at all to abortion, or indeed to any
particular medical treatment or procedure. Instead, it promoted, as stated above, the
availability of a general advisory service for women who were dealing with an
unplanned pregnancy.

More generally, Ofcom’s view is that the mere fact of an advertisement referring to
pregnancy placed by an advertiser that provides abortions — among other sexual
health and reproductive services — and that has a commitment to, inter alia, women’s
access to abortion, does not bring the advertisement within the terms of either
section 321(2)(a) or 321(3)(f).

Some complainants believed that the advertisement was a component of a ‘wider
campaign’ (to change abortion law). We note that MSI issued a press release at the
time the advertisement was broadcast stating that “For the first time ever, a
commercial for unplanned pregnancy and abortion advisory services will be aired on
British television”. Having considered the contents of this press release, Ofcom found
nothing within it to suggest that the advertisement was part of a wider campaign to
change abortion law.

Is the advertisement in connection with an industrial dispute?

Finally, Ofcom considered whether the third limb contained in section 321(2)(c)
applied — an advertisement contravenes the prohibition on political advertising if it
has a connection with an industrial dispute — and concluded that it did not.

Therefore Ofcom concluded that the advertisement featured the availability of a
service allowed by the TV Advertising Code, was placed by an advertiser whose
objects were not wholly or mainly of a political nature, and was not directed towards a
political end.

Not in Breach

33



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

Extracts from the relevant legislation and code

Communications Act 2003

Section 319:

(2) 1t shall be the duty of OFCOM to set, and from time to time to review and revise,
such standards for the content of programmes to be included in television and radio
services as appear to them best calculated to secure the standards objectives.

(2) The standards objectives are—

(g) that advertising that contravenes the prohibition on political advertising set
out in section 321(2) is not included in television or radio services;

Section 321:
Objectives for advertisements and sponsorship

(1) Standards set by OFCOM to secure the objectives mentioned in section 319(2)(a)
and (g) to (j)—
(a) must include general provision governing standards and practice in
advertising and in the sponsoring of programmes; and
(b) may include provision prohibiting advertisements and forms and methods
of advertising or sponsorship (whether generally or in particular
circumstances).

(2) For the purposes of section 319(2)(g) an advertisement contravenes the
prohibition on political advertising if it is—
(a) an advertisement which is inserted by or on behalf of a body whose
objects are wholly or mainly of a political nature;
(b) an advertisement which is directed towards a political end; or
(c) an advertisement which has a connection with an industrial dispute.

(3) For the purposes of this section objects of a political nature and political ends
include each of the following—
(a) influencing the outcome of elections or referendums, whether in the United
Kingdom or elsewhere;
(b) bringing about changes of the law in the whole or a part of the United
Kingdom or elsewhere, or otherwise influencing the legislative process in any
country or territory;
(c) influencing the policies or decisions of local, regional or national
governments, whether in the United Kingdom or elsewhere;
(d) influencing the policies or decisions of persons on whom public functions
are conferred by or under the law of the United Kingdom or of a country or
territory outside the United Kingdom;
(e) influencing the policies or decisions of persons on whom functions are
conferred by or under international agreements;
(f) influencing public opinion on a matter which, in the United Kingdom, is a
matter of public controversy;
(g) promoting the interests of a party or other group of persons organised, in
the United Kingdom or elsewhere, for political ends.

34



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

BCAP Television Advertising Standards Code, Section 4

No advertisement:

(a) may be inserted by or on behalf of any body whose objects are wholly or mainly
of a political nature.

(b) may be directed towards any political end.
(c) may have any relation to any industrial dispute (with limited exceptions).

Note to 4(c):

The Broadcasting Act 1990 specifically exempts public service
advertisements by or on behalf of a government department from the
prohibition of advertisements having ‘any relation to any industrial dispute’.

Notes to Section 4:

(1) The purpose of this prohibition is to prevent well-funded organisations
from using the power of television advertising to distort the balance of political
debate. The rule reflects the statutory ban on ‘political’ advertising on
television in the Broadcasting Act 1990.

(2) The term ‘political’ here is used in a wider sense than ‘party political’. The rule
prevents, for example, issue campaigning for the purpose of influencing legislation or
executive action by legislatures either at home or abroad. Where there is a risk that
advertising could breach this rule, prospective advertisers should seek guidance from
licensees before developing specific proposals.

35



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

Fairness and Privacy Cases
Not Upheld

Complaint by Ms K on her own behalf and on behalf of her

son (a minor)
EastEnders, BBC1, 11 and 12 March 2010

Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unwarranted infringement of
privacy in the programme as broadcast.

These two episodes of EastEnders included brief audio of Ms K and footage of her
son, during labour and immediately after her son’s birth.

Ms K complained that her privacy and that of her son was unwarrantably infringed in
the broadcast of the programme.

In summary Ofcom found that Ms K and her son had only a limited expectation of
privacy with regard to the footage and audio. Although the footage was of an intimate
and personal nature it was very brief and unlikely to have rendered Ms K and her son
identifiable. In the circumstances, and taking into account the fact that the footage
was already in the public domain (as a result of Ms K’s arrangement with the The
National Childbirth Trust (“NCT”) to film the birth and disseminate the footage), their
privacy was not unwarrantably infringed in the programme as broadcast.

Introduction

On 11 March 2010, BBC1 broadcast an episode of its regular soap, EastEnders. In
this episode, one of the characters, lan Beale, decided to show his pregnant teenage
daughter, Lucy Beale, a DVD of his employee, Marie, giving birth in the hope that it
would scare his daughter into having an abortion.

At two points in the programme, the family was shown gathered around the television
and painful audio from the DVD could be heard. Finally, audio of the birth from the
DVD was broadcast together with footage from the DVD of the baby having its face
cleaned immediately after birth.

On 12 March 2010, BBC1 broadcast a further episode of EastEnders, at the
beginning of which the footage from the DVD of the baby immediately after birth was
again broadcast, but without any audio.

Ms K, the mother actually featured in the DVD filmed for educational purposes for the
NCT, complained on behalf of herself and her three-year old son that their privacy
was unwarrantably infringed in the broadcast of the programmes.

The Complaint

Ms K’s case

In summary, Ms K complained that her privacy and that of her son was
unwarrantably infringed in the programmes as broadcast in that audio of her giving

birth was broadcast in the programme on 11 March 2010 and footage of her newborn
son was broadcast in the programmes on 11 and 12 March 2010 without consent.

36



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

By way of background, Ms K said that the programmes had “trampled” over the birth
of her son and had ruined her memories of the birth forever.

In addition, Ms K provided Ofcom with correspondence between the NCT and the
BBC about the broadcast of the NCT’s material. This correspondence included an
assurance from the BBC regarding the context in which the material was likely to be
used, and was made available to Ms K by the NCT at the time she made her
complaint to Ofcom.

The BBC’s case

In response to this complaint, the BBC first noted that the footage which was shown
in the first programme (specifically several seconds of audio, in which Ms K’s voice
could be briefly heard, and a short clip of her son after being born and cleaned) was
used during a sequence in which a character in the programme tried to persuade his
daughter not to proceed with her pregnancy but rather to have an abortion. It added
that the second programme showed one of the characters briefly viewing the same
clip of her son after his birth but that on this occasion no audio was used.

The BBC argued that Ms K’s expectation of privacy, and that of her son, in these
circumstances was negligible. However, the broadcaster added that if Ofcom
concluded that Ms K and her son did have a reasonable expectation of privacy it
considered that it was entitled to believe that Ms K had consented to the use of the
material in question and that, in any event, any breach was nugatory.

The BBC said that the DVD of Ms K’s confinement and the birth of her son was
filmed by an independent production company, for the NCT. It also said that the
filming was done with Ms K’s consent and recorded her during examinations, in
labour and during and after the birth, and included images of Ms K in various states
of undress and during the more intimate moments of labour and childbirth.

The BBC said that this footage was placed in the public domain by the NCT with Ms
K’s consent by means of the DVD. It also said that this DVD was advertised by the
NCT as being available free of charge to “any mum-to-be in the UK” and was
available for order either online from the NCT website or from the NCT’s Pregnancy
and Birth telephone line, with no indication that its availability would in fact be
restricted to expectant mothers.

The broadcaster argued that the fact that this intimate material was placed in the
public domain, with Ms K’s consent and with effectively unrestricted availability,
precluded a claim that her privacy or that of her son was breached by the use of
some of that footage in the programmes, particularly as the material used fell far
short of what had already been made publicly available with Ms K’s consent, in terms
of the intimate and identifying material it contained.

However, the BBC added that if Ofcom concluded that Ms K did have a reasonable
expectation of privacy, it would argue that the programme makers were entitled to
rely upon assurances (given to them by the NCT) that Ms K had consented to the
use of the material in question. It said that during discussions with the NCT prior to
the broadcasts the programme makers were informed that the rights to the DVD
resided with the NCT and that this point had not been disputed during the course of
this complaint.

The BBC added that, notwithstanding this assurance given to the programme makers
by the NCT, they sent the NCT an email on 15 December 2009 asking it to confirm

37



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

that the mothers in the DVD [one of whom was Ms K] were happy with the possibility
of an extract being used in EastEnders and that the NCT confirmed this was the case
in a subsequent phone call. (A copy of the email was provided to Ofcom) The
broadcaster added that this point has not been disputed during the course of this
complaint.

The BBC recognised that when Ms K was contacted by the production company that
made the DVD [after the programme makers had approached the NCT regarding
using an extract from this DVD] she gave her consent for the footage of her son to be
used with the proviso that she “be advised by the NCT: if it was a definite, and when
it would occur, and for what use, for my final authority”. However, the broadcaster
said that these were conditions imposed by Ms K upon the NCT, and she apparently
relied upon the production company to ensure that they were conveyed to the NCT.
The BBC argued that there was no sense in which this communication between Ms K
and the production company might be taken as imposing conditions for consent upon
the BBC, given that they were never conveyed to the BBC by either the production
company or the NCT who effectively acted as Ms K’s agent in the negotiation.

The BBC also said that in its communications with the NCT, the NCT had placed no
conditions upon the use of the footage generally and certainly said nothing to
suggest that Ms K had imposed conditions on the use of footage of her son. The
broadcaster acknowledged that the email sent on 15 December did not ask for
consent to broadcast the audio of the footage. However, the BBC said that it had
been made clear to the NCT, in an earlier email, sent on 2 December 2009 (a copy of
which was also provided to Ofcom), that the request included audio and that
therefore it believed that it was not unreasonable to assume that audio was also
covered by the inquiry as to the mothers’ consent. The BBC added that nothing was
said by the NCT in reply to suggest that the two things should be considered
separately and that the mothers might not agree to the audio being used.

The BBC also acknowledged the NCT’s belief that the BBC had not met the
assurances it had made about the use to which the footage would be put. However,
the BBC pointed out that the NCT had not made a complaint of unfairness on its own
behalf and those assurances were not given to Ms K herself; rather, her consent
rested upon separate assurances which she sought from the production company on
behalf of the NCT. In light of this the BBC said that it could not be held responsible if
these assurances were not forthcoming and argued that Ms K’s grievance in this
respect, lay with the production company and/or the NCT.

The broadcaster added that it believed that there was nothing in Ms K’s complaint
which suggested that the assurances given by the BBC to the NCT were in fact
conveyed to her, and hence nothing to suggest that they formed part of the basis for
her decision to consent to the footage being used. It surmised that the fact that Ms K
had asked the production company and the NCT to advise her as to the specific use
to which the footage would be put suggests either that no assurance was passed on
to her or that Ms K was given an assurance which she considered insufficient. The
BBC argued that whichever was the case, her consent was not based on any
assurance given by the BBC and that the responsibility for contacting the BBC for
further information which could be conveyed to Ms K lay squarely with the production
company or the NCT. It added that given that the EastEnders production team could
not know that further assurance might be required by Ms K, particularly as no
indication to this effect was given in response to the 15 December email, they were
entitled to rely upon the verbal assurances provided by the NCT that Ms K (and
others) had consented to the use of the kind of material previously discussed with the
NCT.

38



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

Finally, the BBC said that if Ofcom believed that the BBC was not entitled to
conclude that consent had been obtained and that therefore there was an
unwarranted breach of Ms K’s privacy, this breach was merely nugatory given the
nature of the footage used in the programmes.

In this context the BBC said that the audio was of Ms K panting or grunting and the
only words she was heard uttering were “/ don’t want to do this any more” and “hello”
(to her son after he was born). It added that Ms K was not seen in vision and nor was
her name heard. The BBC also said that the only person that Ms K has claimed
actually recognised her as the person in the video was the midwife, who was actually
present at this birth as it was being filmed, and that it did not believe that she or her
son would have been recognisable from the material used, except perhaps to
intimate acquaintances or those actually present at the birth.

Decision

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy
in, or in the making of, programmes included in such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable,
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.

In reaching its decision on Ms K’s complaint, Ofcom considered all the relevant
material provided by both parties. This included recordings of the programmes as
broadcast and the written submissions provided by both parties.

In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the
competing right of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such
has precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is
necessary to focus on the comparative importance of the specific rights. Any
justification for interfering with or restricting each right must be taken into account
and any interference or restriction must be proportionate.

This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of Ofcom’s Broadcasting Code (“the
Code”) which states that any infringement of privacy in programmes or in connection
with obtaining material included in programmes must be warranted. Ofcom also had
regard to Practice 8.6 of the Code which states that if the broadcast of a programme
would infringe the privacy of a person, consent should be obtained before the
relevant material is broadcast, unless the infringement of privacy is warranted.

Ofcom considered Ms K's’ complaint that her privacy and that of her son was
unwarrantably infringed in the programme as broadcast in that footage of them was
shown without her consent.

In considering whether or not there had been an unwarranted infringement of either
Ms K’s or her son’s privacy in the programme as broadcast, Ofcom first assessed the
extent to which they had a legitimate expectation of privacy in respect of the material
that was broadcast.

39



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166
27 September 2010

Ofcom observed that this footage (namely sounds of Ms K during part of her labour —
including one distinct comment — and the welcome she gave her son as he was
presented to her after his birth, as well as a short visual clip of her son soon after his
birth) was of a very intimate and personal nature. Such footage may give rise to a
legitimate expectation of privacy. However, Ofcom notes that in the particular
circumstances of this case, Ms K’s expectation of privacy is limited by her decision to
permit the birth to be filmed by the NCT and disseminated to the public at large.

Ofcom noted that the material in question was taken from a DVD filmed on behalf of
the NCT. It recognised that Ms K agreed to be filmed during her labour and for both
her and her son to be filmed immediately after her son’s birth in order for the material
to be used within this NCT DVD which she believed would be used by the charity to
promote its aims, i.e. helping prospective parents prepare for the birth of their
child(ren).

Ofcom also recognised that all of the material of Ms K and her son, included on this
NCT DVD, was of a very intimate and personal nature to Ms K and her son.

However, Ofcom observed that, as the BBC noted in its response to the complaint,
the NCT had disseminated this DVD, and therefore all of the extensive and highly
intimate footage of Ms K and her son included in it, widely. An NCT press release
from March 2007 (provided to Ofcom by the BBC) makes it clear that the DVD had
been freely available for anyone to obtain and view for three years prior to the
broadcast of these programmes.

In the light of this Ofcom considers that the footage of Ms K’s labour and the birth of
her son contained in the NCT DVD, including the material taken from this DVD and
used in these two episodes of EastEnders, was already in the public domain prior to
the broadcasts.

Ofcom also took account of the precise nature of the footage that was included in
these programmes. It considered that the short sections of the audio of an unnamed
woman during labour included in the first programme, and the brief visual of a
newborn baby, again unnamed, used in both programmes, would not have rendered
either Ms K or her son identifiable to anyone watching these programme, other than
to people who were either present at the birth or already very familiar with them (i.e.
Ms K herself, the midwife who was present and perhaps some other very close family
or friends).

Taking into account the fact that the material used in these programmes had been so
widely disseminated during the previous three years, and the nature and extent of the
material used in the broadcast, Ofcom does not consider that the privacy of either Ms
K or her son was unwarrantably infringed in the programmes as broadcast.

Accordingly Ofcom has not upheld Ms K’s complaint of unwarranted

infringement of her privacy, and that of her son, in the broadcast of the
programme.

40



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166

27 September 2010

Other Programmes Not in Breach
Up to 6 September 2010

Programme Transmission | Broadcaster | Categories Number of
Date complaints

Advertising Scheduling 25/08/2010 Zee TV COSTA 1

Afternoon Live 24/08/2010 Sky News Due impartiality/bias 1

Afternoon Live 25/08/2010 Sky News Generally accepted 1
standards

All the Hits, All the Time! 25/08/2010 The Box Sexual material 1

Any Questions 20/08/2010 BBC Radio 4 | Race 5
discrimination/offence

ASOS.com’s sponsorship of various Living Race 2

America's Next Top Model discrimination/offence

Australian Rules Football: 07/08/2010 ESPN Materially misleading 1

Geelong v Collingwood

BBC News 20/08/2010 BBC 1 Drugs, smoking, 1
solvents or alcohol

Big Brother 11 03/08/2010 Channel 4 Generally accepted 1
standards

Big Brother 11 19/08/2010 Channel 4 Generally accepted 1
standards

Big Brother 11 20/08/2010 Channel 4 Materially misleading 4

Big Brother 11 20/08/2010 Channel 4 Premium rate services 1

Big Brother 11 22/08/2010 Channel 4 Generally accepted 2
standards

Big Brother 11 22/08/2010 Channel 4 Nudity 1

Big Brother 11 24/08/2010 Channel 4 Offensive language 3

Big Brother 11 24/08/2010 Channel 4 Nudity 1

Big Brother's Big Mouth 24/08/2010 E4 Generally accepted 1
standards

Bounty Hunters 29/08/2010 ITV4 Generally accepted 1
standards

Britain's Best Dish 30/08/2010 ITV1 Competitions

Britain's Next Top Model 23/08/2010 Living Generally accepted
standards

Capital Summertime Ball 12/04/2010 Capital Radio | Product placement 1

promotions

Celebrity Juice (trailer) 30/08/2010 ITV1 Sexual material

Channel S News 27/10/2009 Channel S Due impartiality/bias

Chris Moyles Show 25/08/2010 BBC Radio 1 | Generally accepted
standards

Coronation Street 29/08/2010 ITV1 Drugs, smoking, 1
solvents or alcohol

Coronation Street 30/08/2010 ITV1 Offensive language

Coronation Street 02/09/2010 ITV1 Offensive language

Coronation Street 02/09/2010 ITV1 Disability
discrimination/offence

Dara O'Briain Live at the 30/08/2010 BBC 2 Offensive language 1

Theatre Royal

Dave Berry Show 25/08/2010 XFM Generally accepted 1
standards

Dispatches 15/03/2010 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1

41




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166

27 September 2010

Dispatches: When Cousins 23/08/2010 Channel 4 Under 18s in 1

Marry programmes

Doc Martin 20/08/2010 ITV1 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

EastEnders 16/08/2010 BBC 1 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

EastEnders 23/08/2010 BBC 1 Sexual material

EastEnders 23/08/2010 BBC 1 Drugs, smoking,
solvents or alcohol

EastEnders 24/08/2010 BBC 1 Race 1
discrimination/offence

Elite 18/08/2010 Elite TV Generally accepted 1
standards

Emmerdale 22/07/2010 ITV1 Generally accepted 1
standards

Entertainment News 25/08/2010 ITV2 Disability 1
discrimination/offence

Faith School Menace (trailer) 14/08/2010 Film4 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Faith School Menace? 18/08/2010 More4 Due impartiality/bias 4

Faith School Menace? 18/08/2010 More4 Materially misleading 1

Faith School Menace? 18/08/2010 More4 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

GMTV 26/08/2010 ITV1 Harm 1

GMTV 25/08/2010 ITV1 Due accuracy 1

GMTV 30/08/2010 ITV1 Due accuracy 1

Holby City 24/08/2010 BBC 1 Drugs, smoking, 1
solvents or alcohol

Home Video Heroes 22/08/2010 Virgin 1 Animal welfare 1

How to Look Good Naked 25/08/2010 Channel 4 Nudity 1

Hurricane Katrina 26/08/2010 Channel 4 Generally accepted
standards

ITV News 30/08/2010 ITV1 Due accuracy

ITV News 31/08/2010 ITV1 Due accuracy

James O'Brien 24/08/2010 LBC 97.3FM | Age
discrimination/offence

Jedward: Let Loose 31/08/2010 ITV2 Violence and dangerous 1
behaviour

Les Watts 18/06/2010 Radio Due impartiality/bias 1

Hartlepool

Live at Five 23/08/2010 Sky News Due accuracy

Midsomer Murders 05/08/2010 ITV1 Offensive language

Midsomer Murders 21/08/2010 ITV1 Violence and dangerous
behaviour

Newcastle v Aston Villa 22/08/2010 ESPN Generally accepted 1
standards

Newsnight 25/08/2010 BBC 2 Offensive language

Newsround 24/08/2010 BBC 1 Offensive language

Peter Andre: The Next Chapter | 29/06/2010 ITV2 Advertising/editorial
separation

Police Interceptors 20/08/2010 Five Generally accepted 1
standards

Pop TV 26/06/2010 Pop TV Generally accepted 1
standards

42




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166

27 September 2010

Riva Starr feat. Noze - "l Was 04/09/2010 Chart Show Under 18s in

Drunk" TV programmes

Russell Howard's Good News 10/08/2010 BBC 2 Religious/Beliefs
discrimination/offence

School of Comedy 18/08/2010 Channel 4 Generally accepted
standards

School of Comedy 01/09/2010 Channel 4 Under 18s in
programmes

Sky News at Six 23/08/2010 Sky News Violence and dangerous
behaviour

Sky Text Page 403 5/12 03/09/2010 Sky Text Race
discrimination/offence

Suck My Pop! various Viva Sexual material

TalkTalk’s sponsorship of The various TV Sponsorship

X Factor

That Mitchell and Webb Look 17/08/2010 BBC 2 Religious/Beliefs
discrimination/offence

The Alan Brazil Sports 01/09/2010 Talksport Race

Breakfast discrimination/offence

The Armstrong and Miller Show | 23/08/2010 BBC 1 Generally accepted
standards

The Armstrong and Miller Show | 23/08/2010 BBC1 Crime

The God Delusion 25/08/2010 More4 Religious/Beliefs
discrimination/offence

The Hospital 16/08/2010 Channel 4 Materially misleading

The Inspector Lynley Mysteries | 03/09/2010 BBC 1 Offensive language

The Jeremy Kyle Show 03/09/2010 ITV1 Violence and dangerous
behaviour

The Jeremy Kyle Show 31/08/2010 ITV1 Generally accepted
standards

The Jeremy Kyle Show 06/09/2010 ITV2 Generally accepted
standards

The Michael Ball Show 02/09/2010 ITV1 Generally accepted
standards

The One Show 24/08/2010 BBC 1 Offensive language

The Secret Tourist 18/08/2010 BBC 1 Race
discrimination/offence

The Today Programme 25/08/2010 BBC Radio 4 | Animal welfare

The Wright Stuff 24/08/2010 Five Generally accepted
standards

The Wright Stuff 02/09/2010 Five Generally accepted
standards

The Wright Stuff 23/08/2010 Five Generally accepted
standards

The Wright Stuff 24/08/2010 Five Animal welfare

The X Factor 21/08/2010 ITV1 Religious/Beliefs
discrimination/offence

The X Factor 21/08/2010 ITV1 Generally accepted
standards

The X Factor 21/08/2010 ITV1 COSTA

The X Factor 28/08/2010 ITV1 Generally accepted
standards

This Morning 23/08/2010 ITV1 Generally accepted
standards

Two and a Half Men 18/08/2010 Viva Drugs, smoking,

solvents or alcohol

43




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 166

27 September 2010

Ultimate Big Brother 25/08/2010 Channel 4 Violence and dangerous
behaviour

Ultimate Big Brother 27/08/2010 Channel 4 Generally accepted
standards

Ultimate Big Brother 28/08/2010 Channel 4 Generally accepted
standards

Ultimate Big Brother 03/09/2010 Channel 4 Race
discrimination/offence

Ultimate Big Brother 03/09/2010 Channel 4 Generally accepted
standards

UTV Live Tonight 16/08/2010 uTtv Due impartiality/bias

Vexed 15/08/2010 BBC 2 Generally accepted
standards

Wedding Daze 04/09/2010 ITV2 Generally accepted
standards

What's the Point Of. . . 24/08/2010 BBC Radio 4 | Race

Marylebone Cricket Club? discrimination/offence

Wheeler Dealers 25/08/2010 Discovery Violence and dangerous

Turbo behaviour

X Factor ident various ITV1 Hypnotic and other
techniques

You've Been Framed! 28/08/2010 ITV1 Generally accepted
standards

44




