
1 

 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 162 
19 July 2010 

 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 162 
19 July 2010 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Election 2010 
Bangla TV, 27 April 2010, 19:30 4 
 
Local Election Output 
102.4 Radio Hartlepool, 27 April 2010, 13:00 
and 29 April 2010, 13:00 7 
 
Community Affairs 
Spice FM 98.8, 28 April 2010, 22:00 10 
 
Superscoreboard 
Clyde 1, 6 May 2010, 18:00 12 
 
Chal Sitaroon Ki 
DM Digital, 18 February 2010, 13:00 to 15:00 14 
 
Law Show 
Prime TV, 19 April 2010, 17:00 17 
 
Resolved 
 
Appeals for funds 
The Sikh Channel, 29 July 2009 10:00 to 15:00 
and 18 August 2009, 18:00 to 21:00 19 
 
Advertising Scheduling Cases 
 
In Breach 
 
Advertising minutage  
LFC TV, 20 April 2010, 16:00 27 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Mr Ross Webber 
Who Can You Trust?, BBC1 Scotland, 29 October 2009 29 
 
Other programmes not in breach 35 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 162 
19 July 2010 

 

3 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes which broadcasting licensees are required to 
comply. These include:  
 
a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) which took effect on 16 December 2009 

and covers all programmes broadcast on or after 16 December 2009. The 
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/.  
 
Note: Programmes broadcast prior to 16 December 2009 are covered by the 
2005 Code which came into effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). The 2005 Code can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode_2005/.  

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 

effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/code_adv/tacode.pdf. 

 
c) other codes and requirements that may also apply to broadcasters, depending on 

their circumstances. These include the Code on Television Access Services 
(which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code 
on Listed Events, and the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be 
found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/ 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom’s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 



 

4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Election 2010 
Bangla TV, 27 April 2010, 19:30 
 
 
Introduction 
 
Bangla TV is a television channel serving Bengali viewers in the UK. Ofcom received 
a complaint that the above programme included a discussion between 
representatives from the Labour and Conservative parties, who both expressed their 
opposition to a proposed mayoral referendum1 taking place in the London Borough of 
Tower Hamlets. This discussion took place during the course of the recent General 
Election campaign. As a consequence, the Rules contained in Section Six of the 
Code, relating to Elections, applied. The complainant objected to the programme not 
having representatives of political parties that were in favour of the referendum. 
 
Ofcom noted that this programme was a discussion programme that consisted of the 
Labour party Parliamentary candidate for the Poplar and Limehouse constituency2, 
Jim Fitzpatrick, and Peter Golds, leader of the Conservative Group on Tower 
Hamlets Borough Council, answering questions put by a studio presenter. During the 
programme, a range of subjects were discussed that focused on Tower Hamlets and 
the constituency of Poplar and Limehouse. 
 
Ofcom asked Bangla TV for its comments under the following Rules of the Code: 
 
Rule 6.9: “If a candidate takes part in an item about his/her particular constituency, 

or electoral area, then candidates of each of the major parties must be 
offered the opportunity to take part. (However, if they refuse or are unable 
to participate, the item may nevertheless go ahead.)” 

 
Rule 6.10: “In addition to Rule 6.9, broadcasters must offer the opportunity to take 

part in constituency or electoral area reports and discussions, to all 
candidates within the constituency or electoral area representing parties 
with previous significant electoral support or where there is evidence of 
significant current support. This also applies to independent candidates. 
(However, if a candidate refuses or is unable to participate, the item may 
nevertheless go ahead.)”  

  
Response 
 
Bangla TV said that this programme was one of 12 editions of Election 2010 that had 
been broadcast during the 2010 General Election campaign. The broadcaster 

                                            
1 This referendum took place on the same day as polling day in the General Election, 6 May 
2010. 
 
2 Poplar and Limehouse is one of the two Parliamentary constituencies that make up the 
London Borough of Tower Hamlets. 
 



 

5 
 

confirmed that representatives of the major parties3 and the Respect party, had taken 
part in this series of programmes. 
 
With regard to the edition of Election 2010 in this case (“the 27 April Broadcast”), 
Bangla TV said that, whilst it only included representatives of the Conservative and 
Labour parties, “it was mainly focused on [the] national election”. In addition, the 
broadcaster said that George Galloway, the Respect Parliamentary candidate for the 
Poplar and Limehouse constituency, had been shown on the channel expressing his 
view in favour of the Tower Hamlets mayoral referendum, “immediately before” the 
27 April Broadcast.  
 
Decision 
 
Ofcom’s guidance to Section Six (Elections and Referendums) of the Code4 states 
that “There is no onus on broadcasters to do election coverage”. However, if 
broadcasters choose to cover election campaigns, they must ensure that they comply 
with Rules set out in Section Six of the Code, and in particular the constituency 
reporting Rules laid out in Rules 6.8 to 6.13 of the Code. These are specific Rules 
that apply when a broadcaster is broadcasting a particular “constituency report” 
during an election campaign. Ofcom guidance to Section Six5 states that “Rule 6.9 
requires that if a candidate takes part in an item about his/her constituency then the 
broadcaster must ensure that each of the major parties (as explained in the 
Broadcasting Code under Rule 6.26) is offered an opportunity to take part, as well as 
those with evidence of significant previous or current electoral support (Rule 6.10)”. 
The guidance also states that a “constituency report” occurs “when the report or the 
candidate focuses on his/her constituency  
 
In this case, we noted Bangla TV invited the Labour party parliamentary candidate for 
Poplar and Limehouse to take part in a discussion programme which dealt with a 
range of issues concerning that constituency such as local hospital and schools 
provision, and policy towards policing in the local area. We considered that this 
programme, by including a contribution from the Labour party candidate, giving his 
views about the constituency in which he was seeking election, was a “constituency 
report or discussion” as defined in the Code. The Code states that if a parliamentary 
candidate is given an opportunity to discuss matters relating to his constituency then 
other candidates from the major parties should also offered an opportunity to take 
part. This ensures due impartiality is strictly maintained at the time of elections with 
respect to specific constituencies.  
 
We noted that the broadcaster, although it had invited a Conservative party local 
councillor to participate in the 27 April Broadcast, had not invited the Conservative 
party candidate for the Poplar and Limehouse constituency to take part in the 
programme. In addition, Bangla TV had not invited the Liberal Democrat party 
candidate for the Poplar and Limehouse constituency to take part in the programme. 

                                            
3See the meaning of “major party” set out in the Code immediately after Rule 6.2 which states 
that “At present in the UK major parties are the Conservtaive Party, the Labour Party and the 
Liberal Democrats”. 
 
4 See http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/section6_2009.pdf.  
 
5 See http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/section6_2009.pdf. 
 
6 In this case, the “major parties” were the Conservative party, the Labour party and the 
Liberal Democrat party. 



 

6 
 

Therefore, we considered that the programme was in breach of Rule 6.9 of the Code, 
since a constituency discussion concerning Poplar and Limehouse was broadcast 
but not all the candidates from the major parties were offered an opportunity to take 
part.  
 
We also noted that the broadcaster had not invited George Galloway, the Respect 
party candidate for the Poplar and Limehouse constituency, to participate in the 27 
April Broadcast. Rule 6.10 requires broadcasters to offer the opportunity to take part 
in a constituency report to candidates “with previous significant electoral support”. 
George Galloway had been, until the dissolution of Parliament on 12 April 2010, the 
sitting MP for the neighbouring constituency of Bethnal Green and Bow. We therefore 
considered that he was a candidate “with previous significant electoral support”. 
Therefore, given that George Galloway had not been invited to take part in the 27 
April Broadcast, we considered that the programme was in breach of Rule 6.10 of the 
Code. 
 
Ofcom acknowledges the steps that Bangla TV had taken to ensure that 
representatives of the major parties and the Respect party were included in its 
election programming. However, we remind all broadcasters of the care that needs to 
be taken when candidates appear in programmes during an election period. In 
particular, broadcasters must ensure that where a programme deals with matters 
relating to a specific constituency of a candidate appearing in the programme, then 
the broadcaster must ensure that each of the major parties is offered an opportunity 
to take part, as well as those with evidence of significant previous or current electoral 
support. In this regard, we refer broadcasters to the published Guidance to Section 
Six of the Code.7 This states: “A useful test for broadcasters is to ask whether a 
report could be seen as promotional for a candidate within his/her constituency. If it 
is, then it requires input from, at least, the other main parties and potentially others 
depending on the constituency”.  
 
Breach of Rule 6.9 and Rule 6.10

                                            
7 See footnote 4. 



 

7 

In Breach 
 
Local Election Output 
102.4 Radio Hartlepool, 27 April 2010, 13:00 and 29 April 2010, 13:00 
 
 
Introduction 
 
102.4 Radio Hartlepool (“Radio Hartlepool”) is a community radio station serving the 
town of Hartlepool. During the recent 2010 local elections campaign, Ofcom received 
a complaint that in a programme broadcast on 29 April 2010 (“the 29 April 
broadcast”), there had been a contribution from a Labour party local election 
candidate. The complainant stated that the programme had not included 
contributions from candidates from other political parties. 
 
Before deciding whether to start an investigation into this matter, Ofcom wished to 
gain some information from the licensee. Radio Hartlepool confirmed the following to 
Ofcom. The 29 April Broadcast had only included a contribution from the Labour 
party local election candidate for the election as councillor for the Owton ward of 
Hartlepool Borough Council. This election was taking place on the same day as the 
General Election (6 May 2010). The broadcaster said it had invited the Conservative 
party and Liberal Democrat party local election candidates for Owton ward on to the 
same programme, but they had not responded to the broadcaster’s invitation. 
Therefore, the Labour party candidate was the only candidate to contribute to the 29 
April Broadcast. 
 
In addition, the broadcaster had invited all Hartlepool Borough Council local election 
candidates from the Conservative party, Labour party and Liberal Democrat party 
(collectively “the Major Parties”) to appear in various different programmes between 
26 April 2010 and 5 May 2010. These candidates were invited to appear in time-slots 
dedicated to each of the 15 wards being contested in the Hartlepool Borough Council 
elections. Within each time-slot, each candidate who was present was given three 
minutes to set out why electors in their particular ward should vote for that candidate. 
In addition, Radio Hartlepool said that several independent candidates and 
candidates from the UK Independence party were invited to take part in the 
programmes about their respective wards. 
  
Ofcom guidance to Section Six1 states that “Rule 6.9 requires that if a candidate 
takes part in an item about his/her constituency then the broadcaster must ensure 
that each of the major parties (as explained in the Broadcasting Code under Rule 
6.22) is offered an opportunity to take part, as well as those with evidence of 
significant previous or current electoral support (Rule 6.10)”. The guidance also 
states that a “constituency report” occurs “when the report or the candidate focuses 
on his/her constituency. 
  
When checking the background facts, we noted that according to the information 
provided by Radio Hartlepool, one sitting candidate, the independent councillor for 
the Fens ward, had not been invited to take part in the programme devoted to this 
ward, which was broadcast on 27 April 2010 (“the 27 April Broadcast”). 
 
                                            
1 See http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/section6_2009.pdf. 
 
2 In this case, the “major parties” were the Conservative party, the Labour party and the 
Liberal Democrat party. 



 

8 
 

Ofcom asked for Radio Hartlepool’s comments under Rule 6.10, which states: 
 

“In addition to Rule 6.9, broadcasters must offer the opportunity to take part in 
constituency or electoral area reports and discussions, to all candidates within the 
constituency or electoral area representing parties with previous significant 
electoral support or where there is evidence of significant current support. This 
also applies to independent candidates. (However, if a candidate refuses or is 
unable to participate, the item may nevertheless go ahead.).” 

 
Response 
 
Radio Hartlepool said that the 2010 local elections were the first such elections the 
broadcaster had covered since launching. It had sought to follow the provisions of 
Section 6 of the Code and the related guidance. The broadcaster said that whilst it 
believed it had been following “correct procedures”, it was concerned that Rule 6.10 
“may have been overlooked” because the independent candidate for the Fens ward, 
who had been the sitting councillor for that ward, had not been invited to take part in 
the 27 April Broadcast. 
 
Radio Hartlepool explained that whilst preparing its local election coverage, it had 
concentrated on inviting candidates from the major political parties, and various other 
candidates standing in the local elections to Hartlepool Borough Council, to 
participate in different programmes concerning the various wards being contested in 
the local elections for Hartlepool Borough Council. However, the broadcaster said 
that it “did not focus on previously elected candidates”. In addition, the broadcaster 
said that it allowed contributions on air from “those uninvited candidates who chose 
to contact us and request air time for their campaign”. In conclusion, Radio 
Hartlepool said that it was now fully aware of Rule 6.10 of the Code, and would take 
this Rule into consideration in any future election coverage. 
 
Decision 
 
Ofcom’s guidance to Section Six (Elections and Referendums) of the Code3 states 
that “There is no onus on broadcasters to do election coverage”. However, if 
broadcasters choose to cover election campaigns, they must ensure that they comply 
with Rules set out in Section Six of the Code, and in particular the constituency 
reporting Rules laid out in Rules 6.8 to 6.13 of the Code. These are specific Rules 
that apply when a broadcaster is broadcasting a particular constituency report (or 
“electoral area”4 report) during an election campaign. In particular, under Rule 6.105 
of the Code, broadcasters must ensure that if they are dealing with issues relating to 
a particular local ward, during a local election campaign, they must ensure that 
candidates (including independent candidates) with previous significant electoral 
support or where there is evidence of significant current support must be offered the 
opportunity to take part. 

                                            
3 See http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/section6_2009.pdf. 
 
4 The Code states that: “Electoral area (for example electoral division, borough ward or other 
area) is the local government equivalent to the Parliamentary term ‘constituency’”. 
 
5Rule 6.9 states: “If a candidate takes part in an item about his/her particular constituency, or 
electoral area, then candidates of each of the major parties must be offered the opportunity to 
take part. (However, if they refuse or are unable to participate, the item may nevertheless go 
ahead.)” 
 



 

9 
 

In this case, we noted Radio Hartlepool invited a number of candidates standing in 
the local elections for Hartlepool Borough Council to take part in relevant reports 
about particular wards, including the 27 April Broadcast and the 29 April Broadcast. 
We considered that each of these programmes, by including contributions from 
different local election candidates, giving their views about the wards in which they 
were seeking election, was an “electoral area report or discussion” as defined in the 
Code.  
 
We noted that the broadcaster had only invited the three candidates from the major 
parties, who were standing in the Fens ward, to contribute to the 27 April Broadcast6. 
However, Rule 6.10 requires that if a broadcaster is to broadcast a programme 
containing a report or discussion about a particular electoral area, the broadcaster 
must offer candidates from other parties (and independent candidates) with previous 
significant electoral support, an opportunity to take part in that programme. In this 
case, we note the broadcaster did not invite the sitting independent councillor for the 
Fens ward, who was standing for re-election to that ward, to contribute to the 27 April 
Broadcast. We considered that a sitting independent candidate clearly had “previous 
significant electoral support” and should have been invited to participate in the 27 
April Broadcast. 
 
Ofcom recognises the licensee’s wish to cover the local elections and serve its 
community. It is evident that the broadcaster made genuine attempts to comply with 
the Code and specifically the rules around elections by, for example, ensuring that at 
least the relevant candidates of the major parties were invited to participate in the 
programmes dealing with particular wards during the local election campaign for 
Hartlepool Borough Council. We also welcome the broadcaster’s acknowledgement 
that it had “overlooked” Rule 6.10, and its undertaking to comply with this Rule in 
future election coverage. However, by failing to invite a sitting councillor to take part 
in the relevant programme dealing with the Fens ward, there was a breach of Rule 
6.10 in relation to the 27 April Broadcast. 
 
Breach of Rule 6.10

                                            
6 Radio Hartlepool confirmed that following its invitation to the candidates of they Major 
Parties to participate in the 27 April Broadcast: the Conservative party candidate participated 
in the 27 April Broadcast; the Labour party candidate did not respond to the broadcaster, and 
the Liberal Democrat party candidate declined the offer to participate. 



 

10 

In Breach  
 
Community Affairs 
Spice FM 98.8, 28 April 2010, 22:00 
 
 
Introduction 
 
Spice FM 98.8 (“Spice FM”) is a community radio station serving south Asian 
listeners in the Tyneside region. During the 2010 local and Parliamentary elections 
campaign, Ofcom received a complaint that in this programme there had been 
contributions from two Labour party councillors, encouraging listeners to vote for the 
Labour party in the forthcoming elections, but no contributions from representatives 
of other political parties.  
 
Ofcom reviewed the content, including a translation of relevant parts of the 
programme from the original Urdu into English. We noted that during the programme, 
there were contributions from two sitting Labour party councillors, who held seats in 
the Elswick and Wingrove wards of Newcastle City Council respectively. Neither of 
these contributors was seeking re-election in the local elections taking place on 6 
May 2010. Therefore, we considered that the programme did not engage the 
constituency reporting Rules laid out in Rules 6.8 to 6.13 of the Code. 
 
However we asked Spice FM for its comments under Rule 6.2, which states: 
 

“Due weight must be given to the coverage of major parties during the election 
period. Broadcasters must also consider giving appropriate coverage to other 
parties and independent candidates with significant views and perspectives”.  

 
Response 
 
Spice FM said that it had invited representatives from each of the Conservative, 
Labour and Liberal Democrat parties (“the major parties”) to appear at different times 
during the election campaign. The broadcaster said that “equal amounts of time on 
air” were to be made available to each of the major parties. Apart from the two 
Labour party councillors appearing on 28 April 2010, the Conservative party and 
Liberal Democrat party candidates for the Parliamentary constituency of Newcastle-
upon Tyne Central were invited to appear on the station on 2 May 2010. However, in 
the case of the Conservative party candidate, Spice FM said that this candidate had 
to pull out due to illness, just before he was due to appear on the station. The 
broadcaster said that “We tried to get other [conservative party] representatives on in 
the last few days before the election…but were not successful in doing so”. 
 
In summary, the broadcaster considered that it had given due weight to the major 
parties by inviting all three of the major parties to appear on the station, and offering 
them equal amounts of time.  
  
Decision 
 
Ofcom recognises the importance to the right to freedom of expression. This 
encompasses the broadcasters’ right to transmit and the audience’s right to receive 
creative material, information and ideas without interference but subject to 
restrictions prescribed by law and necessary in a democratic society. This right is 
enshrined in the European Convention on Human Rights.  



 

11 
 

However, UK legislation requires broadcasters to preserve due impartiality on major 
matters of political controversy. This requirement is considered to be particularly 
important at the time of elections. This means that broadcasters in covering election 
issues must ensure that, during the election period, due weight is given to all the 
major parties (and other parties where appropriate).  
 
On 28 April 2010, the station interviewed two sitting local Labour party councillors. In 
the programme, the interviewees were able to promote the Labour Party and set out 
its policies for the forthcoming local and General election. Under the Code, the 
licensee was under an obligation during the election period to ensure that due 
impartiality was preserved and other major parties were therefore given an 
opportunity to participate. How this is achieved is an editorial matter for the 
broadcaster; for example, impartiality can be achieved within a particular programme 
or over time through a series of programmes.  
 
Spice FM confirmed that a Parliamentary candidate from the Liberal Democrat party 
had appeared on the station on 2 May 2010. The broadcaster had also arranged for 
a Parliamentary candidate from the Conservative party to appear on the same day. 
However, due to illness, the broadcaster informed us that the Conservative party 
representative was unable to participate in the programme.  
 
We note the efforts the licensee made to comply with the Code. However, at the time 
of elections broadcasters must ensure due impartiality by giving due weight to major 
parties. In the case of general coverage of the election (as opposed to the specifics 
of a constituency report) the broadcaster was required to give coverage to the three 
major parties in the UK. The broadcaster’s failure to cover the Conservative party’s 
position, in any form during the election period, therefore resulted in a breach of the 
Code. 
 
Breach of Rule 6.2



 

12 

In Breach  
 
Superscoreboard 
Clyde 1, 6 May 2010, 18:00 
 
 
Introduction 
 
Clyde 1 is a local commercial radio station broadcasting to Glasgow and parts of 
central Scotland, and Superscoreboard is a football programme broadcast on the 
station. Ofcom received four complaints that, on the day the vote in the General 
Election took place (6 May 2010) while the polls were open, one of the presenters of 
the programme, Peter Martin, actively endorsed support for the Labour party. 
 
On reviewing the programme, Ofcom noted the following exchange between Peter 
Martin (PM), and his co-presenter, Graeme Spiers (GS): 
 
GS: “Peter, listen, never mind this, have you cast your vote?” 
 
PM: “Well, I’m going to…I ’m going to…I’m going to now cast a vote within the 

next hour.” 
 
GS: “Not one hour ago, I put a large cross beside the Kirkcaldy Minister’s son1.”  
 
PM: “Yeah.” 
 
GS: “Who you’re going to vote for?” 
 
PM: “Is it…is it something…Labour! Is it something you keep quiet, or is it 

something…?” 
 
GS: “Well, people think you do keep quiet about it, people get tetchy about it. Who 

do you think…who do you think Walter Smith2 will vote for? Who do you think 
Lennon3 will vote for?” 

 
PM: “Let me tell you: Labour, both of them. Not a shadow of doubt. Walter Smith, 

his background. It’s an absolute stonewall certainty. We don’t even have to 
take calls”. 

  
Ofcom asked Bauer Radio (“Bauer”), who provides compliance for Clyde 1, for its 
comments under Rule 6.4 of the Code, which states: 
 

“Discussion…of election and referendum issues must finish when the poll opens. 
(This refers to the opening of actual polling stations. This rule does not apply to 
any poll conducted entirely by post.)”.  

 
Response 
 

                                            
1 This was a reference to Gordon Brown, who was standing for election as the Labour party 
candidate in the constituency of Kirkcaldy. 
 
2 Manager of Glasgow Rangers Football Club. 
 
3 Acting manager of Celtic Football Club. 



 

13 
 

Bauer said that it had had in place in all its radio stations, including Clyde 1, 
“thorough procedures” concerning election coverage, and that initial guidelines were 
issued well ahead of the election, as well as repeated reminders in the run up to and 
on polling day itself. 
  
Bauer said that although the presenters in the present case had been briefed about 
the guidelines covering election coverage, the “guidelines were not at the forefront of 
their minds when they meandered into a conversation speculating around how 
certain individuals may have voted”. Bauer added that the comments were not an 
attempt to canvass for any political party, but rather were “a lighthearted view to 
make the sports show more topical”. Bauer said that both presenters were aware of 
the seriousness of the matter and “deeply regret entering into a conversation about 
the election which they recognise showed a considerable lack of judgement and 
awareness on their part”. 
  
In conclusion, Bauer said “We accept this was a breach of code 6.4”. In addition, 
Bauer said that it recognised that this was a serious matter and that the presenters 
concerned had been reprimanded and both taken off-air for a period of time.  
 
Decision 
 
Ofcom recognises the importance to the right to freedom of expression. This 
encompasses the broadcasters’ right to transmit and the audience’s right to receive 
creative material, information and ideas without interference but subject to 
restrictions prescribed by law and necessary in a democratic society. This right is 
enshrined in the European Convention on Human Rights. However, Rule 6.4 of the 
Code requires that discussion of election issues must finish when the poll opens (at 
07:00). This programme however was broadcast after the polls had opened and prior 
to the polls closing at 22:00. 
 
In reaching its decision, Ofcom notes the broadcaster’s statement that the exchange 
between the presenters was intended to be “lighthearted”. However, we also note 
Bauer’s acceptance that there was a breach of the Code on this occasion. In this 
case, two radio presenters, whilst the polls were still open, discussed: firstly how they 
had voted, or intended to vote in the General Election taking place that day; and 
second, how other well-known personalities would be casting their votes. 
 
Given the above, we considered this was a clear breach of Rule 6.4. 
 
Breach of Rule 6.4



 

14 

In Breach 
 
Chal Sitaroon Ki 
DM Digital, 18 February 2010, 13:00 
 
 
Introduction 
 
DM Digital is a free-to-air general entertainment channel, broadcasting mainly in 
Urdu to the UK Asian community. The programme Chal Sitaroon Ki, translated as 
'Actions of Stars', is a daily phone-in programme. During the programme the 
presenter carries out horoscope readings for members of the public based on their 
name and date of birth. Viewers are invited to contact the presenter via a premium 
rate telephony service, which is displayed on screen throughout the programme. The 
holder of the DM Digital licence is DM Digital Television Limited ("DM Digital" or "the 
Licensee").  
 
During one segment of the programme the presenter gave relationship advice to a 
caller who wanted to know whether she should marry a particular man whom she 
liked and who liked her. The presenter asked for the caller’s details including her 
name and date of birth and the details of the man she was thinking about marrying. 
He then gave the following advice1: 
 
Speaker: “The stars are in a matching position. But there is another thing. This boy 

is cheating on you. He will not be loyal to you.” 
  
Caller: “Oh. He will not be loyal to me?” 
 
Speaker: “Yes therefore it is better for you to withdraw from him. Otherwise, do you 

know what will happen? After marriage he will live with you for a maximum 
of seven months and then he will leave you alone. The difference between 
your temperaments is like that of between the sky and the earth and there 
will be quarrels three times a day between you. What is the use of such a 
marriage?” 

 
Caller: “You are right, Sir.” 
 
Speaker: “It is better, my dear, to get his thought away from your mind.”  
 
Caller: “OK.” 
 
Speaker: “Anyway, there will come another good proposal for you from some place 

by the month of July which you should accept. It will be alright for you.” 
 
Caller: “So that will be good.” 
 
Speaker: “Yes, that will be good.” 
 
Ofcom received a complaint from a viewer who was concerned that the programme 
contained life changing advice given by people who were not appropriately qualified.  
We therefore asked the Licensee for its comments with regard to Rule 2.8 of the 
Code, which states:  

                                            
1 The programme was in Urdu and Ofcom commissioned an independent translation 



 

15 
 

"Demonstrations of exorcism, the occult, the paranormal, divination, or practices 
related to any of these (whether such demonstrations purport to be real or are for 
entertainment purposes) must not contain life-changing advice directed at 
individuals".  
 

The meaning of life-changing advice set out in the Code includes direct advice for 
individuals upon which they could reasonably act or rely about health, finance, 
employment or relationships. 

  
Response 
 
The Licensee said that it did “not accept that any harmful advice was provided”. It 
said that Chal Sitaroon Ki is a “light entertainment programme” which includes a 
display that specifies that the programme does not give medical advice. It continued 
that “callers who spoke to the host were provided with light hearted information for 
entertainment purposes only” and therefore “no harmful advice [was] given as the 
callers were well aware that this was a programme for star reading integrated with 
religion”.  
 
Decision 
 
The purpose of Rule 2.8 is to protect individual viewers and listeners, who may 
interact with a programme and some of whom may be vulnerable, from life changing 
advice derived from practices such as horoscope readings. A demonstration of 
divination can result in individuals acting on information in a way that could be 
harmful to them. Ofcom must regulate potentially harmful or offensive material in the 
manner that best guarantees an appropriate level of freedom of expression2. In other 
words, in deciding whether or not potentially offensive broadcast material breaches 
the Code, Ofcom must have appropriate regard to the right of a broadcaster to impart 
information and ideas and the right of the audience to receive them.Ofcom must 
therefore seek an appropriate balance between its statutory duty to adequately 
protect members of the public from harmful or offensive material on the one hand, 
and the broadcaster’s right to freedom of expression on the other. 
 
Ofcom notes that the horoscope readings that took place in this broadcast were 
intended for entertainment purposes. However, Rule 2.8 clearly states that even in 
such circumstances any advice given must not be “life-changing”. 
 
The guidance to Rule 2.8 specifically refers to life-changing advice as including 
advice on “relationships”. During this broadcast a caller was clearly advised not to 
marry a particular person that she said she liked because the man was being 
unfaithful to her. In addition, the caller was told that that if she did marry him then he 
would leave her after seven months. The caller was then advised not to pursue the 
relationship and instead accept a proposal from someone later in the year. Such 
advice was very specific to the caller and her current situation and clearly had the 
potential to change her life drastically, as it may have determined who she would 
marry.  
 
 
 

                                            
2 Section 3(4)(g) of the Communications Act 2003 
 



 

16 
 

In light of the above Ofcom considers that this demonstration of divination in this 
programme included life-changing advice directed at an individual that had the 
potential to cause her harm. The broadcast therefore breached Rule 2.8 of the Code. 
 
Breach of Rule 2.8 



 

17 

In Breach 
 
Law Show 
Prime TV, 19 April 2010, 17:00 
 
 
Introduction 
 
Prime TV is a family entertainment channel serving the Pakistani community 
throughout Europe. It is broadcast primarily in Urdu, with some programmes in other 
languages, such as Punjabi and Guajarati. 
 
Law Show is an interactive legal advice programme in which viewers are invited to 
call the presenter with their concerns, using a standard (geographic landline) rate 
telephone service. The contact number is displayed on screen (in a banner) 
throughout the programme. 
 
In this instance, during the 45 minute broadcast, the contact number was 
occasionally replaced with the message: “For all your legal enquiries contact [the 
presenter] AZ Solicitor Tel: ... Mobile: …”  
 
A viewer was concerned that the presenter was “doing direct sales and marketing for 
himself and for his company…”  
 
We therefore sought Prime TV’s comments with regard the following Code Rules: 
 
Rule 10.3 “Products and services must not be promoted in programmes...” 
 
Rules 10.4 “No undue prominence may be given in any programme to a product or 

service” 
 
Rule 10.5 “Product placement is prohibited.” 
 
Response 
 
With regard to Rule 10.5 of the Code, Prime TV said the material under consideration 
by Ofcom was not broadcast in return for payment or other valuable consideration. 
 
Nevertheless, the broadcaster acknowledged that it had breached Rules 10.3 and 
10.4 of the Code, for which it apologised. Prime TV said that it had “thoroughly 
investigated this incident”, adding that, in this particular programme, a new ‘master 
control room’ operator had mistakenly replaced the permanent on-screen message 
with a promotional message for the presenter and his firm of solicitors. However, the 
broadcaster said that it had viewed previous broadcasts of Law Show, and had found 
no similar incidents. 
 
To ensure that this lapse in compliance was not repeated, Prime TV said it had 
issued a written warning to the relevant member of staff and arranged training 
sessions for all new staff members concerning the importance of compliance with the 
Code, with regard to both live and recorded material. The broadcaster said that it 
took Code compliance seriously and detailed examples of the type of imported 
material (for broadcast) that it had to comply. Prime TV added that it could not recall 
any previous significant Code compliance issue raised by Ofcom since the channel’s 
inception in 2000. 



 

18 
 

Decision 
 
Ofcom noted Prime TV’s assurances that the presenter’s contact details were not 
broadcast in return for payment or other valuable consideration. On the basis of this 
and in the absence of any evidence to the contrary, we found no breach of Rule 10.5 
of the Code, which prohibits product placement.  
 
Ofcom also noted that, while the presenter’s contact details were promoted on 
screen, he did not personally solicit contact from callers or viewers, even though he 
suggested several times on air that individual callers should seek personal advice 
from a solicitor. However, in response to callers who asked how they could contact 
him off-air, the presenter did occasionally say that his details would be screened at 
some point in the programme. 
 
The on-screen broadcast of both the presenter’s mobile phone number and his 
company’s (AZ Solicitors’) telephone number promoted the presenter’s personal 
legal service and commercial legal practice in Law Show, in breach of Rule 10.3 of 
the Code, which prohibits the promotion of products and services in programmes. 
 
Further, Rule 10.4 of the Code requires that products and services are not given 
undue prominence in programmes. There appeared to be no editorial justification for 
the repeated references to personal and company contact details, as they served no 
other purpose than to promote personal legal services and AZ Solicitors. The 
programme was therefore in breach of Rule 10.4 of the Code. 
 
Ofcom noted Prime TV’s exemplary Code compliance history and welcomed both its 
apology and the action it had taken to ensure future Code compliance. 
 
Breaches of Rules 10.3 and 10.4 



 

19 

Resolved 
 
Appeals for funds 
The Sikh Channel, 29 July 2009 10:00 to 15:00 and 18 August 2009, 18:00 to 
21:00 
 
 
Summary of Ofcom’s investigation 
 
In July 2009, Ofcom received six complaints from viewers about appeals for funds 
broadcast on the Sikh Channel. In summary, the complainants were concerned that: 
the money raised during the appeals was not being used for the purpose described, 
and that the on-air description of the broadcaster as a ‘not-for-profit’ company was 
inaccurate and could mislead viewers who were making donations to the channel.  
 
Ofcom conducted a detailed assessment of the documentary evidence it requested 
from the licensee. It also took into account submissions made by a firm of chartered 
accountants employed by the licensee. Ofcom did not find any specific evidence that 
the funds raised by the appeals were used for any purpose other than to fund the 
running of the channel. This conclusion was supported by the chartered accountants 
whose review did not identify any misuse of funds and also indicated that expenditure 
on the channel was in excess of that raised by donations. Ofcom did not therefore 
find a breach of the Code in respect of this area of its investigation.  
 
However, Ofcom was concerned about the disorganised presentation of the 
accounting information provided by the licensee, which did not assist the 
investigation. The licensee has since demonstrated to Ofcom that it has taken steps 
to improve its record-keeping, and consequently Ofcom considers this issue to be 
resolved. 
 
Separately, Ofcom considered that on balance, the description of the broadcaster as 
a ‘not-for-profit’ company was not in breach of the Code. 
 
Introduction 
 
The Sikh Channel is in the religious section of the Sky Electronic Programme Guide 
(EPG).The channel is aimed at the Sikh community in the UK. It broadcasts regular 
appeals for donations to fund its programming. 
 
In July 2009, Ofcom received six complaints from viewers about these appeals. In 
summary, the complainants were concerned that: the money raised during the 
appeals was not being used for the purpose described, and that the on-air 
description of the broadcaster as a ‘not-for-profit’ company was inaccurate and could 
mislead viewers who were making donations to the channel.  
 
Rule 10.15 of the Code states that: 
 

“Broadcasters may broadcast appeals for donations to make programmes or fund 
their service. The audience must be told of the purpose of the donation and how 
much has been raised as a result of the appeal. All donations must be separately 
accounted for and used for the purpose for which they were donated.”  

 
Ofcom noted that during an appeal for funds broadcast on 29 July 2009, a scroll bar 
at the bottom of the screen contained the text:  



 

20 
 

“The Sikh Channel the world’s first 24 hour National TV Broadcast dedicated to 
the Sikh Faith. Support: Participate: Contribute. The Sikh Channel intends with 
your support to remain a free service with no subscription charges. The Sikh 
Channel is a not for profit broadcast with all monies provided by you being used 
for production and broadcast costs.”  

 
A freephone telephone number appeared to the left of the scroll bar. 
 
Ofcom also monitored the channel on 18 August 2009 and saw the following appeal 
for funds running continuously in a scroll bar across the bottom of the screen: 
 

“We have until 31st August to keep Sikh Channel improving and ensure it will 
continue beyond doubt. Thank you from Sikh Channel to the Sikhs who have 
supported the Sikh Channel with Direct Debits. We need to reach the target of 
10,000 and require 3,800 Sikhs in UK with a commitment of just £1 a week to go 
online or call [freephone number]. Sikh Channel is now closer to ending 
continuous appeals for support with grace of Waheguru. We need a further 3,800 
Sikhs in UK to step forward, all those who can commit £1 a week. Starting Today: 
Daily improved Sikh Channel News. Made possible by support of the Sangant” 

 
At the top of the screen, a horizontal strap displayed the number of viewers who had 
signed up to pay £4 a month to the channel by direct debit. Above this strap was the 
text “Not even halfway! £1 a week, is it not worth it?” 
 
Ofcom asked the licensee, TV Legal Ltd (“TV Legal” or “the licensee”) for the 
following:  
 
• documentary evidence regarding its income and expenditure, as well as its 

comments with regards to Rule 10.15 of the Code; 
 
• documentary evidence that the licensee had not-for-profit status1 at the time of 

the broadcasts about which some of the complainants had said that it had 
referred to itself as such; and 

 
• a recording of the broadcast appeal during which viewers had indicated they had 

seen the on-air message referring to the broadcaster as a not-for-profit company.  
 
During the course of the investigation, Ofcom had to make several further requests to 
the licensee for its comments and information, which are detailed below in 
chronological order. 
 
Response 
 
Documentary evidence regarding income and expenditure 
 
Request 1 
Ofcom requested:  
 

• the licensee’s comments with regards to Rule 10.15 of the Code, with specific 
reference to how it had separately accounted for viewer donations; and 

                                            
1 While there is no legal definition of a not-for-profit organisation, it is generally expected that 
the organisation will use its profits for community benefit rather than distributing its profits to 
its shareholders. There are various structures for not-for-profit organisations, which include, 
but are not restricted to a Community Interest Company (see footnote 2) or a charity. 



 

21 
 

• documentary evidence to demonstrate how much money had been raised as 
a result of viewer donations and how this money had been spent. 

 
Response 1 
TV Legal explained that: 
 

• The Sikh Channel “can only continue with the financial support of the 
thousands of Sikhs watching on a daily basis.” 

 
• “The viewers were asked to contribute towards broadcast and programming 

costs and all monies raised from this appeal have been used for the benefit of 
the Sikh Channel.” 

 
• “All income from donations, on screen campaigns for support or appeals are 

applied for the benefit of the broadcast and utilised in meeting running costs 
and improving the TV offering.” 

 
• The licensee also provided summary statements of its income and 

expenditure. 
 
Request 2 
Ofcom informed the licensee that summary statements of income and expenditure 
were insufficient to demonstrate the amount TV Legal had received from viewer 
donations and how it had spent this money. We requested authenticated 
documentary evidence such as bank statements and invoices to substantiate the 
figures provided in the summary statements. 
 
Response 2 
TV Legal provided Ofcom with numerous bank statements and invoices as 
documentary evidence of the donations received and how they were spent. Many of 
these documents had been annotated by hand. The licensee reiterated that all 
monies raised from donations could be accounted for against all Sikh Channel 
expenditure. 
 
TV Legal told Ofcom that the Sikh Channel commenced broadcast in April 2009 and 
the contributions and appeal for funding began in May 2009. It added that “the 
broadcast was not planned in any great detail and the channel came to life within 
weeks of a decision being made” which contributed to the accounts, records and 
documentation not being clear. The licensee continued that once the channel was 
established it had formed the Sikh Channel Community Interest Company2 and 
“distinct separate bank accounts for Sikh Channel donations and expenses.” 
 
Request 3 
Having assessed the numerous bank statements and invoices provided by the 
licensee, Ofcom requested:  
 

                                            
2 “Community Interest Companies (CICs) are limited companies, with special additional 
features, created for the use of people who want to conduct a business or other activity for 
community benefit, and not purely for private advantage. This is achieved by a "community 
interest test" and "asset lock", which ensure that the CIC is established for community 
purposes and the assets and profits are dedicated to these purposes. Registration of a 
company as a CIC has to be approved by the Regulator who also has a continuing monitoring 
and enforcement role.” (http://www.cicregulator.gov.uk/) 



 

22 
 

• clarification on how the amounts detailed on several invoices which were paid 
from the licensee’s bank account, related to payment for products and/or services 
used for the provision of the Sikh Channel; and 

 
• clarification on how several payments made from the Sikh Channel bank account 

related to payment for products and/or services used for the provision of the Sikh 
Channel. 

 
Response 3 
TV Legal provided documentary evidence and income and expenditure statements 
for an additional period to those already provided. 
 
TV Legal did not provide the clarification Ofcom had requested regarding: 
 
• how the amounts detailed on several invoices which were paid from the 

licensee’s bank account related to payment for products and/or services used for 
the provision of the Sikh Channel; 

 
• how several payments made from the Sikh Channel bank account related to 

payment for products and/or services used for the provision of the Sikh Channel; 
 
The licensee explained that on its website, it had now placed accounts and details of 
income received from the viewing public from the previous month for a period of 14 
days and directed all to this information via a broadcast message on the Sikh 
Channel. It stated that it would continue to do this for subsequent months.  
 
TV Legal informed Ofcom that the Sikh Channel Broadcasting Community Interest 
Company has an account solely set up for the receipt of donations to help keep 
accounts “clearly distinct and readily identifiable”. The licensee reiterated that the 
“the broadcast was not planned in any great detail and the channel came to life within 
two weeks of a decision being made. Thus at the outset accounts records and 
documentation was not as clear as [the licensee] would have liked and a process of 
evolution took place.” 
 
Request 4 
In view of the seriousness of the allegations, Ofcom gave the licensee a further 
opportunity to provide the information it had requested, namely: 
 
• clarification on how several invoices related to payment for products and/or 

services used for the provision of the Sikh Channel (together with similar 
clarification on some invoices provided in response 3); and 
 

• clarification on how several payments made from the Sikh Channel bank account 
related to payment for products and/or services used for the provision of the Sikh 
Channel (together with similar clarification on some bank statements provided in 
response 3). 

 
Response 4 
TV Legal provided clarification on some, but not all, of the transactions detailed in the 
accounts it had previously supplied, which Ofcom had asked for in its third request 
for information from the licensee. 
 



 

23 
 

TV Legal explained that some of the invoices it had provided to Ofcom were included 
in its response due to an “accounting error”.3 
 
TV Legal reiterated that it was “ill-prepared” when it began broadcasting and that 
these matters had subsequently been addressed with “the formation of the 
Community Interest Company, new bank accounts and better procedures for 
accounting.” 
 
Request 5 
Ofcom queried why the income and expenditure totals calculated from the bank 
statements provided by the licensee, differed from those on its summary income and 
expenditure statements. 
 
Ofcom also requested further information and further evidence regarding several 
transactions where it was still not clear from the information provided how they 
related to the operation of the Sikh Channel.  
 
Response 5 
TV Legal provided the outstanding information, which Ofcom had asked for in its third 
and fourth requests for information from the licensee. 
 
TV Legal explained that the discrepancies in the expenditure totals calculated from 
the bank statements it had provided “is due to the information being taken on the 
basis of payments and omission of cheque payments made by [TV Legal] for the 
salaries to [its] staff and freelancers and payments to [its] suppliers.” It further 
explained that its “expenditures include expenses which are incurred as in being 
invoiced by the supplier but are not paid for yet. Full details and a complete 
explanation can only be provided in person by reference to bank statements, invoices 
etc.” 
 
The licensee provided the requested clarification on various transactions.  
 
TV Legal reiterated that the channel was “initiated with no planning no strategy and 
no thought given to accounting systems” as the project was a “spur of the moment 
decision and came into being suddenly.” TV Legal added that systems had been 
improved and will in future be “in a much clearer format.” 
 
Not-for-profit status 
Ofcom requested documentary evidence that the licensee had not-for-profit status4 at 
the time of the broadcasts about which some of the complainants had said that it had 
referred to itself as such. 
 
TV Legal explained that since commencing broadcast of the channel and appeals for 
funds, a decision had made “not to perceive or operate the company as a 
commercial enterprise and no profits will be drawn as dividends. All income and any 
residual will be applied for the benefit of the broadcast and the development of 
programming. The TV company will operate as a not for profit enterprise and this has 
been recorded in our company minutes.” 
 

                                            
3 The licensee later explained that the phrase ‘accounting error’ “is lay man language used … 
to ascertain that [the licensee is] in the procession of getting things organised.” 
 
4 See footnote 1 



 

24 
 

The licensee explained that it had subsequently established the Sikh Channel 
Broadcasting Community Company. Ofcom therefore asked TV Legal to explain the 
purpose of the Community Interest Company in relation to the operation of the Sikh 
Channel. 
 
TV Legal said that the recent formation of the Community Interest Company and the 
“retrospective application of funds both from donations sources and other 
sources…were made in pursuant of the assertion made that the Sikh Channel is a 
Not for Profit Company. We did not and do not distribute any surplus funds or profit to 
owners or shareholders or draw any dividends, but instead used them to help pursue 
its goal and objectives. This position is further consolidated by the Community 
Interest Company.”  
 
With regard to the description during appeals that the channel was “not-for-profit”, TV 
Legal stated that “this was decided upon by our executive team in a meeting and a 
firm decision made to run the company for the benefit of the community and not for 
any profit”. The licensee added that “it was premature in terms of the formation of the 
[Community Interest Company] but did give explicit description of the manner in 
which the TV station was and is being run i.e. not for profit with all monies applied for 
the broadcast. This decision made by our senior team, implemented and 
subsequently formalised by the CIC has not caused any offence, loss or damage or 
misinformation to any viewers.” 

 
TV Legal later explained that The Sikh Channel Broadcasting Community Interest 
Company had applied to become a registered charity.5 
 
Decision 
 
Broadcasters are permitted to appeal for funds for the purpose of funding their 
services or programmes. However, the Code requires that licensees must be able to 
demonstrate to Ofcom that any funds raised can be accounted for and are used 
solely for the purpose for which they were raised. Further, audiences must be told the 
purpose of the donations, and how much has been raised as a result of the appeal.  
 
Consumer protection in such cases is of paramount importance and it is therefore 
imperative that broadcasters ensure that any information they give to their audiences 
about appeals for funds does not have the potential to mislead viewers.  
 
It is also essential that broadcasters have processes in place to ensure that 
donations are separately accounted for, as required by the Code. This ensures that 
broadcasters are able to demonstrate that any donations have been used solely for 
the purpose for which they were raised. It is for the broadcaster to determine the 
most appropriate way to keep its accounts. However, methods of ensuring that 
audience donations are separately accounted for may include (but are not limited to) 
setting up a dedicated bank account for the purpose of collecting and spending 
viewer donations or providing Ofcom with audited accounts on request. 
  
Not-for-profit status 
In this case, the Sikh Channel broadcast a message on screen during an appeal. It 
said: “The Sikh Channel is a not for profit broadcast with all monies provided by you 
being used for production and broadcast costs.” Ofcom noted that this message did 
not state specifically that the licensee was a not-for-profit company. However, at the 
                                            
5 Sikh Channel Community Broadcasting Company Limited became a registered charity on 2 
June 2010. 



 

25 
 

time of the broadcast, TV Legal had not yet set up the Community Interest Company. 
Therefore, in Ofcom’s view, it would have been preferable for the broadcaster not to 
use the term “not-for-profit”. However, on balance, and in view of the subsequent 
forming of the Community Interest Company, Ofcom considered that the message 
made clear that TV Legal’s intentions were to use donations for production and 
broadcasting costs. Ofcom therefore did not find a breach of the Code in relation to 
this element of the complaints. 
 
Accounts 
It was a matter of serious concern to Ofcom that the licensee admitted that the 
channel was “initiated with no planning no strategy and no thought given to 
accounting systems”. This lack of planning was demonstrated by accounts which, in 
Ofcom’s opinion, were presented to it in a disorganised manner. This resulted in 
Ofcom having to make several requests for further information and clarifications on 
the documentary evidence the licensee had provided. The way in which the licensee 
had recorded and provided the information, did not assist Ofcom in its ability to 
assess the documentation.  
 
In the case of a number of invoices provided by the licensee, the licensee later 
admitted that the information it had provided to Ofcom was incorrect due to an 
“accounting error”6. There were also a number of areas of confusion in the accounts 
which resulted in Ofcom having to make repeated requests for clarification on several 
transactions which appeared on the licensee’s bank statements. Ofcom was also 
extremely concerned that the licensee considered that a “complete explanation 
[could] only be provided in person by reference to bank statements, invoices etc.” It 
therefore appeared to Ofcom that the licensee had demonstrated a lack of due care 
in keeping its accounts.  
 
Having completed a careful assessment of the documentary evidence provided as far 
as was possible, given what Ofcom considered to be, its partial and often unclear 
nature, Ofcom was unable to find any specific evidence that the funds raised by the 
appeals were used for any purpose other than to fund the running of the channel. 
Therefore Ofcom found that the appeals were not in breach of the part of Rule 
10.15 which requires that donations must be used for the purpose for which 
they were donated.  
 
However, as detailed above, Ofcom noted that TV Legal was receiving significant 
amounts of money from viewers who wished to make donations to fund the channel’s 
service, yet the licensee did not appear able to provide a clear account of how these 
donations had been spent. In addition the licensee appeared to operate one bank 
account for all the channel’s income and expenditure. To indicate which of the entries 
on the statements were viewer donations, the licensee had had to mark them each 
by hand. Ofcom therefore had concerns that the donations were not being separately 
accounted for, as also required by Rule 10.15 of the Code. 
 
The licensee subsequently provided Ofcom with two submissions from a firm of 
chartered accountants. The first submission stated that the chartered accountants 
had carried out a review of the company’s accounts and could “see no evidence that 
the company is carrying out any activity other than the operation of the Sikh 
Channel”, confirming Ofcom’s findings as detailed above.  
 
The chartered accountants also confirmed that the channel’s expenditure exceeded 
the amount it had raised through viewer donations. It also stated that the licensee 
                                            
6 See footnote 3. 



 

26 
 

had employed a new internal accountant on 9 March 2010 and that “the accounting 
records are now in a much improved condition with further work still ongoing.”  
 
The second submission from the chartered accountants reiterated that its review of 
the company’s records did not uncover any misuse of the donated funds, and that its 
review “indicated expenditure on the channel in excess of that raised by donations”.  
 
Separately, the Sikh Channel’s new internal accountant informed Ofcom that his 
predecessor “had no relevant experience to present and prepare the financial 
information” and that he had found that “the information kept in the bookkeeping 
software was not adequate and the filing system in place was not good. There was 
no proper cash book being kept, and all these information required to be collated and 
sorted before establishing the true affairs of the company”. The accountant confirmed 
that following his work to organise the accounting information that “at present the 
state of the affairs of the Sikh Channel reflect better position compared to before [he] 
joined [the company]”. This confirmed Ofcom’s findings that the licensee had 
demonstrated a lack of due care in keeping its accounts, as detailed above. 
 
It remained a matter of concern to Ofcom that the licensee did not appear to have 
had “adequate” systems in place at the time that it began to appeal for funds to 
ensure the relevant accounting records were kept clearly and in an organised way. 
Nevertheless, in view of the measures the licensee has now taken to improve its 
accounting records and account-keeping, (such as employing a new internal 
accountant who has begun to organise the accounts with further work ongoing), 
Ofcom considers its concerns under Rule 10.15 about the donations being 
separately accounted for to have been resolved. 
 
Resolved: Rule 10.15 (“…All donations must be separately accounted for…”). 
 
Not in breach: Rule 10.15 (“All donations must be…used for the purpose for 
which they were donated”).



 

27 

Advertising Scheduling Cases 
 
In Breach 
 
Advertising minutage  
LFC TV, 20 April 2010, 16:00 
 
 
Introduction 
 
Rule 4 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”), states: 
“time devoted to television advertising and teleshopping spots on any channel in any 
one hour must not exceed 12 minutes”. This rule implements the requirements of 
European legislation, the Audiovisual Media Services (AVMS) Directive. 
 
Liverpool Football Club & Athletic Grounds Limited, the licence holder for LFC TV, 
notified Ofcom that LFC TV had transmitted a total of 12 minutes and 30 seconds of 
advertising on 20 April 2010, during the 16:00 clock hour. This was 30 seconds more 
than permitted. 
 
Ofcom wrote to the broadcaster asking it to provide comments relating to the incident 
under Rule 4 of COSTA. 
 
Response 
 
The broadcaster acknowledged that this latest overrun followed a series of overruns 
on LFC TV earlier this year. As a result of these earlier overruns, the broadcaster 
said it had introduced stringent staff training and a more robust method of tracking 
and reporting advertising minutage. The broadcaster explained that the latest overrun 
resulted from teething problems with the new system and staff adjusting to new 
procedures. However, it was confident that no further overruns on LFC TV would 
occur.  
 
The broadcaster said it took its responsibility to comply with COSTA very seriously. 
In recognition of the overrun, LFC TV voluntarily dropped 30 seconds of advertising 
on 9 June 2010, during the clock hour beginning at 16:00.  
 
Decision  
 
Ofcom notes the recent steps the broadcaster has taken to improve LFC TV’s 
compliance with COSTA.  
 
Ofcom further notes that these breaches were accidental and welcomes LFC TV’s 
prompt action in bringing the matter to Ofcom’s attention, as well as the 
compensating reduction it made to advertising minutage at a corresponding time on a 
subsequent day.  
 
However, this failure followed a series of earlier overruns on LFC TV. Following these 
earlier incidents, LFC TV assured Ofcom that its internal procedures had been 
enhanced to prevent further overruns from occurring. Ofcom is therefore concerned 
that LFC TV’s procedures were still not adequate to prevent the latest overrun from 
occurring. Accordingly, we are recording a breach of Rule 4 of COSTA. 
 
 
 



 

28 
 

Ofcom may consider further regulatory action if this problem recurs. 
 
Breach of Rule 4 of COSTA 
 



 

29 

Fairness and Privacy Cases 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Mr Ross Webber 
Who Can You Trust?, BBC1 Scotland, 29 October 2009 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment made by Mr 
Ross Webber. 
 
BBC1 Scotland broadcast a documentary that looked at the investigation into what 
was the largest paedophile ring in Scotland. The programme showed how the ring 
was uncovered and reported that two men were convicted and sentenced to life 
imprisonment and that six other men were convicted of offences in connection with 
“the biggest paedophile network in Scotland”. One of those was Mr Ross Webber, 
who the reporter said “fantasised about underage boys”.  
 
Mr Webber complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme as 
broadcast. 
 
In summary Ofcom found the following: 
 
• There was no unfairness to Mr Webber as a result of the programme not giving 

precise details of the offences for which he was convicted. 
 

• The programme did not suggest that Mr Webber was involved in the abuse of the 
children referred to in the programme. 

 
• There was no unfairness to Mr Webber as a result of one of the parents in the 

programme giving his recollection of the demeanour of the accused in court. 
 
Introduction 
 
On 29 October 2009, BBC1 Scotland broadcast a documentary that looked at the 
investigation into the largest paedophile ring in Scotland and reported on how those 
involved were brought to justice. The programme included footage of interviews with 
police officers, parents and experts involved in the case. The programme reported 
that two men were convicted and sentenced to life imprisonment and referred to the 
six other men who appeared in court at the time and were convicted of offences in 
connection with “the biggest paedophile network in Scotland”. One of the six other 
men was Mr Ross Webber, who was described in the programme as a 26 year old 
who worked in a bank and lived with his parents. The reporter said that Mr Webber 
“fantasised about underage boys”. Footage was shown of Mr Webber and the other 
accused men arriving at the court and the reporter said that, together, the eight men 
were charged with 54 offences.  
 
Mr Webber complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme as 
broadcast. 
 
 
 
 
 



 

30 
 

The Complaint 
 
Mr Webber’s case 
 
In summary, Mr Webber complained that he was treated unfairly in the broadcast in 
that: 
 
a) He was portrayed unfairly as a result of inaccuracies in the programme. In 

particular he complained that: 
 

i) The programme failed to make clear what offences he was charged with and, 
as a result, failed to distinguish between the offences committed by him and 
those of his co-accused and gave the false impression that the co-accused 
were all working together.  
 

ii) The programme wrongly suggested that Mr Webber had images of the 
children identified in the programme as having been abused, but he was not 
involved in those activities, nor was he charged with offences in relation to the 
victims identified in the programme.  

 
iii) The parent of one of the victims was reported to have described the accused 

in court as “bored, staring down”. This was not Mr Webber’s experience of 
being in court.  

 
The BBC’s case 
 
By way of background, the BBC said that Mr Webber was found guilty in May 2009 of 
five charges relating to the sexual abuse of children, namely conspiring to sexually 
abuse children, taking and possessing indecent images of children and possessing 
indecent images of children with intent to distribute. He was sentenced to eight years 
and nine months in prison.  
 
In summary, the BBC responded to the complaint as follows:  
 
a) The BBC responded to the complaint that Mr Webber was portrayed unfairly as a 

result of inaccuracies in the programme as set out below.  
 

i) The BBC responded first to the complaint that the programme failed to make 
clear what offences Mr Webber was charged with and, as a result, failed to 
distinguish between the offences committed by him and those of his co-
accused and gave the false impression that the co-accused were all working 
together.  

 
The BBC said that the programme focused primarily on crimes committed by 
the two ringleaders of a paedophile network uncovered by Lothian and 
Borders Police, James Rennie and Neil Strachan. In particular, the 
programme featured Mr Rennie’s long-term sexual abuse of a four year-old 
boy, referred to in court as Child F (and whose parents were referred to in the 
programme as the Allens), and the attempted rape of an 18 month-old boy by 
Mr Strachan. The parents of both children were interviewed at length and 
described the devastating effect the discovery of the crimes had on their 
families. 
 
The BBC said that the programme made it clear that Mr Rennie and Mr 
Strachan, who were both given life sentences for their crimes, were the ring-



 

31 
 

leaders of the network and were guilty of the most serious crimes. The 
programme focused almost exclusively on their activities and gave details of 
only their sentences. In view of this the BBC said that viewers were likely to 
have correctly assumed that the six other accused, who were mentioned only 
briefly, were found guilty of lesser crimes related to the sexual abuse of 
children. 
 
The BBC said that Mr Webber’s complaint that the programme was unfair to 
him because it failed to distinguish between him and the other accused did 
not appear to be consistent with the evidence which was presented at his trial 
and which led to his conviction. Mr Webber was found guilty of five counts, 
including conspiracy to sexually abuse children and possessing and 
distributing indecent images of children. The judge who imposed sentence 
described his offences as “being of the most serious nature” and said 
photographs found in Mr Webber’s possession involved “children being 
sexually abused, often in the most appalling ways”.  
 
The BBC said that computer exchanges between Mr Webber and Mr Rennie, 
which were found by the police on Mr Webber’s computer and used in 
evidence, demonstrated that the two men arranged to meet in order to view 
and share images of children being sexually abused, and also exchanged 
such images between each other. The court was also shown similar 
exchanges between Mr Webber and others using a variety of hotmail 
accounts. The BBC said that whether or not Mr Webber conspired with those 
found guilty at the trial did not appear to change the nature of his crimes and 
so it could not lead to any unfairness to him.  
 

ii) The BBC next responded to the complaint that the programme wrongly 
suggested that Mr Webber had images of the children identified in the 
programme as having been abused, but that he was not involved in those 
activities, nor was he charged with offences in relation to the victims identified 
in the programme. 

 
The BBC said that the programme did not specifically link Mr Webber with 
any case of actual sexual abuse and so it could not have given the 
impression that he was involved in the cases of abuse referred to in the 
programme. The BBC said that Mr Webber was mentioned only once by 
name in the programme, when the narrator said he was one of the suspects 
who had been in touch with Mr Rennie, that he “fantasised about under-age 
boys” and that he was one of the eight men charged with offences in “the trial 
of the biggest paedophile network in Scotland”. 

 
The BBC said that this commentary would not have given the impression that 
Mr Webber was involved in the two specific cases mentioned, and the 
information that he “fantasised about under-age boys” suggested the 
contrary, as it implied that his activities were not in the nature of active abuse. 
The BBC said that if viewers were given the impression that Mr Webber was 
involved in the two cases in some way, this would not have been unfair to 
him, since the fact was that he was found guilty of conspiring to sexually 
abuse young children. The images found in Mr Webber’s possession by the 
police included some at Level 5 on the Copine Scale, the highest in the 
system used to categorise the severity of pornographic pictures of children. 
Mr Webber’s activities in connection with the ring, though at the level of 
fantasy, were entirely dependent on, and derivative from, sexual abuse of 



 

32 
 

children, of no less serious a nature than the abuse perpetrated by Mr Rennie 
and Mr Strachan. 

 
iii) The BBC responded to the complaint that a parent of one of the victims was 

reported to have described the accused in court as “bored, staring down” and 
that this was not Mr Webber’s experience of being in court. 

 
The BBC said that the programme included extensive interviews with three 
parents who described the impact of the crimes on their families. They spoke 
about the ordeal of sitting through the trial and gave their recollections of Mr 
Strachan’s demeanour. Mr Allen then referred to Mr Rennie and Mr 
Strachan’s six co-accused as looking “slightly bored, slightly embarrassed 
and slightly guilty”. 
 
The BBC said that it was clear that Mr Allen was giving his genuine 
recollection of the start of the trial, based on his observation of the 
demeanour of the men. He was talking in general terms rather than offering a 
specific comment on any of the men individually. The audience would have 
understood that Mr Allen was giving his impression, rather than making a 
statement of fact.  

  
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching its decision, Ofcom considered all the relevant material provided by both 
parties. This included a recording of the programme as broadcast and transcript and 
both parties written submissions.  
 
a) Ofcom considered Mr Webber’s complaint that he was portrayed unfairly as a 

result of inaccuracies in the programme.  
 

In considering this complaint Ofcom took account of Rule 7.1 of the Code, which 
provides that broadcasters must avoid unjust or unfair treatment of individuals or 
organisations in programmes. Ofcom also considered Practice 7.9 which provides 
that, before broadcasting a factual programme, broadcasters should take 
reasonable care to satisfy themselves that material facts have not been 
presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to the individual or 
organisation. 

 
i) Ofcom first considered the complaint that the programme failed to make clear 

what offences Mr Webber was charged with and, as a result, failed to 
distinguish between the offences committed by him and those of his co-
accused and gave the false impression that the co-accused were all working 
together.  

 



 

33 
 

Ofcom noted that Mr Webber was mentioned only once by name in the 
programme, when the narrator said: 

 
“As the families were taking in the news (that Strachan was HIV positive), 
police were identifying other suspects who’d been in touch with Rennie. A 
network of paedophiles quickly unravelled. 26 year old Ross Webber from 
North Berwick worked at the bank and lived at home with his parents. He 
fantasised about under-age boys”.  

  
The narrator referred to Mr Webber again, indirectly, saying:  

 
“On 2nd March 2009 the trial of the biggest paedophile network in 
Scotland began. The eight men were charged with 54 offences”. 

 
Ofcom noted that the programme’s first reference to Mr Webber was in 
relation to the uncovering of a paedophile ring and the appearance in court of 
those involved. Prior to this, the programme had focused almost entirely on 
Mr Rennie and Mr Strachan, their crimes and the efforts of the police to locate 
them and bring them to justice, together with interviews with the families. In 
Ofcom’s view it would therefore have been entirely clear to viewers that the 
ringleaders were Mr Rennie and Mr Strachan. The programme explained that 
Mr Rennie and Mr Strachan were both given life sentences and, although the 
programme did not specify the offences for which Mr Webber was convicted 
or the sentences he was given, it was clear that he was not given a life 
sentence and viewers would therefore have understood that his crimes and 
his sentence were of a lesser order than those of Mr Rennie and Mr Strachan. 
In Ofcom’s view this was sufficient to distinguish Mr Webber’s crimes from 
those of Mr Rennie and Mr Strachan. Given that Mr Webber was convicted for 
serious offences relating to the sexual abuse of children and in view of the 
judge’s comments about the severity of those offences, Ofcom did not 
consider that Mr Webber was treated unfairly as a result of the programme 
not giving the precise details of his offences. 
 
As regards Mr Webber’s complaint that the programme gave the false 
impression that the co-accused were all working together, Ofcom note that he 
was convicted of offences of conspiracy to sexually abuse children. In view of 
this, taken together with the description of him as “fantasising about under 
age boys”, Ofcom considered that it would have been reasonable for viewers 
to understand from the programme that Mr Webber’s involvement, while it did 
not amount to abuse of the same order as that of Mr Rennie and Mr Strachan, 
was connected with that of his co-accused. 
 
Ofcom therefore found no unfairness in this respect. 
 

ii)  Ofcom then considered the complaint that the programme wrongly suggested 
that Mr Webber had images of the children identified in the programme as 
having been abused, but he was not involved in those activities, nor was he 
charged with offences in relation to the victims identified in the programme.  

 
Ofcom noted that the programme focused primarily on Mr Strachan and Mr 
Rennie and their abuse of the particular children referred to in the 
programme. The programme referred to the abuse perpetrated by Mr Rennie 
and Mr Strachan in some detail and included interviews with the families of 
the abused children. The programme then referred to the uncovering of a 
paedophile ring and the appearance in court of those involved. Mr Webber 



 

34 
 

was named in this context, as one of the other men arrested for involvement 
in the paedophile ring, and the narrator stated that Mr Webber “fantasised 
about under-age boys” but, in Ofcom’s view, nothing in the programme 
suggested that Mr Webber was involved in any actual abuse of the children 
who were referred to in the programme as having been abused by Mr Rennie 
and Mr Strachan or that he had in his possession images of those children.  
 
Ofcom therefore found no unfairness in this respect. 

 
iii) Ofcom considered the complaint that the parent of one of the victims was 

reported to have described the accused in court as “bored, staring down”. 
This was not Mr Webber’s experience of being in court.  

  
Ofcom noted that, having given his opinion of Mr Strachan’s demeanour in 
court, Mr Allen said: 
 

“And the other, the remaining six are just looking ahead or just looking 
down at their shoes, they’re just, they actually almost look kind of … 
slightly bored, slightly embarrassed and slightly guilty”. 

 
Ofcom noted that Mr Allen did not refer specifically to Mr Webber. Ofcom 
considered, in any event, that it would have been clear to viewers that Mr 
Allen was giving his personal recollection of what would have been an 
extremely disturbing trial to attend. Viewers would have understood that Mr 
Allen was not making a statement of fact and that Mr Webber’s recollection of 
his own demeanour in court may have been different. Further, Ofcom was not 
satisfied that Mr Allen’s personal recollection of the demeanour of the 
accused men was likely to materially alter viewers’ perception of Mr Webber 
in a way that was unfair. 
 
Ofcom found no unfairness in this respect. 

 
Accordingly Ofcom has not upheld Mr Webber’s complaint of unfair treatment 
in the programme. 



 

35 

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 27 June 2010 
 

Programme Transmission 
Date 

Broadcaster Categories Number of 
complaints 

100 Greatest World Cup 
Moments of All Time 

13/06/2010 Channel 4 Race 
discrimination/offence 

9 

Adult Freeviews 11/05/2010 Ch 470 Virgin 
Media 

Sexual material 1 

BBC News 21/06/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

BBC News 02/06/2010 BBC News 
Channel 

Generally accepted 
standards 

1 

BBC News 02/06/2010 BBC News 
Channel 

Generally accepted 
standards 

1 

Bear Grylls: Born Survivor 10/05/2010 Discovery Crime 26 

Bewitched 13/06/2010 Five Offensive language 1 

Big Brother 11 02/07/2009 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother 11 11/06/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

8 

Big Brother 11 12/06/2010 Channel 4 Offensive language 1 

Big Brother 11 14/06/2010 Channel 4 Due impartiality/bias 1 

Big Brother 11 14/06/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

3 

Big Brother 11 15/06/2010 Channel 4 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Big Brother 11 16/06/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

3 

Big Brother 11 16/06/2010 Channel 4 Race 
discrimination/offence 

1 

Big Brother 11 17/06/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

7 

Big Brother 11 18/06/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother 11 18/06/2010 Channel 4 Premium rate services 1 

Big Brother 11 20/06/2010 Channel 4 Disability 
discrimination/offence 

1 

Big Brother 11 21/06/2010 Channel 4 Race 
discrimination/offence 

1 

Big Brother 11 21/06/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother 11 22/06/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

6 

Big Brother 11 27/06/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

2 

Big Brother 11 11/06/2010 Channel 4 Offensive language 1 

Big Brother Live 14/06/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother Live 15/06/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother Live 21/06/2010 Channel 4 Offensive language 1 

Big Brother Live 17/06/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother Live 18/06/2010 Channel 4 COSTA 1 



 

36 
 

Big Brother Live 18/06/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother Live 27/06/2010 Channel 4 Offensive language 2 

Big Brother's Big Mouth 09/06/2010 E4 Generally accepted 
standards 

7 

Big Brother's Big Mouth 18/06/2010 E4 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother's Little Brother 20/06/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Birds Eye’s sponsorship 
of ITV3 Evenings 

31/05/2010 ITV3 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Britain's Got Talent - The 
Final 

05/06/2010 ITV1  Premium rate services 1 

Celebrity Hens and Stags 13/06/2010 Wedding TV Generally accepted 
standards 

1 

Chasing the Cumbrian 
Killer 

21/06/2010 Channel 4 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Continuity announcement 19/03/2010 Comedy Central GAS 1 

Cook Yourself Thin 24/06/2010 Channel 4 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Coronation Street 24/06/2010 ITV1 Offensive language 4 

Cowboy Builders 24/06/2010 Fiver Materially misleading 1 

Cumbria - Life After 
Death: Tonight 

09/06/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

Dispatches 14/06/2010 Channel 4 Due accuracy 1 

Dispatches 21/06/2010 Channel 4 Due impartiality/bias 1 

Doctor Who 01/05/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

6 

Doctor Who 12/06/2010 BBC 1 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Dominos’ sponsorship of 
Britain's Got Talent 

  ITV1 Sponsorship 1 

Drivetime 08/06/2010 Romney Marsh 
FM 

Scheduling 1 

Dune 19/06/2010 Five Violence and dangerous 
behaviour 

1 

EastEnders 21/06/2010 BBC 1 Sexual material 1 

EastEnders 25/06/2010 BBC 1 Undue prominence 1 

EastEnders 25/06/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Emmerdale 17/06/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

Emmerdale 23/06/2010 ITV1 Sexual material 1 

Extreme Fishing with 
Robson Green 

24/06/2010 Five Generally accepted 
standards 

1 

Farmlife 23/06/2010 Sky 
Documentaries 

Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Gleeful: The Real Show 
Choirs of America 

07/06/2010 E4 Generally accepted 
standards 

1 

Gleeful: The Real Show 
Choirs of America 

07/06/2010 E4 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

GMTV 16/06/2010 ITV1 Materially misleading 1 

Hollyoaks 14/06/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Hostel II 17/06/2010 Fiver Generally accepted 
standards 

1 



 

37 
 

iCarly 08/06/2010 Nickelodeon Harm 1 

Inside Nature's Giants 15/06/2010 Channel 4 Animal welfare 1 

Inside Nature's Giants 
(trailer) 

13/06/2010 More4 Generally accepted 
standards 

1 

Islamer Aloky 04/06/2010 Bangla TV Crime 1 

Isle of Wight Festival 2010 n/a ITV2 Sponsorship credits 1 

ITV News and Weather 09/06/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

ITV News and Weather 17/06/2010 ITV1 Due accuracy 1 

ITV World Cup Brazil V 
Democratic Peoples 
Republic of Korea 

15/06/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

James Corden's World 
Cup Live 

25/06/2010 ITV1 Race 
discrimination/offence 

4 

James Corden's World 
Cup Live 

18/06/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

James O'Brien 15/06/2010 LBC 97.3FM Due accuracy 1 

Ken Livingstone 05/06/2010 LBC 97.3FM Due impartiality/bias 1 

Les and Jilly at Breakfast 03/06/2010 Radio Hartlepool Competitions 1 

Lewis 20/06/2010 ITV1 Offensive language 1 

Live from Studio Five 14/06/2010 Five Race 
discrimination/offence 

1 

Look Away Now 17/06/2010 BBC Radio 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Loose Women 18/06/2010 ITV1 Nudity 1 

Maltesers’ sponsorship of 
Loose Women 

  ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Match of the Day 15/06/2010 BBC 2 Race 
discrimination/offence 

1 

Match of the Day 17/06/2010 BBC 2 Race 
discrimination/offence 

1 

Match of the Day Live 16/06/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

2 

Match of the Day Live 23/06/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

2 

Match of the Day Live 17/06/2010 BBC 1 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Match of the Day Live 17/06/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

Match of the Day Live 23/06/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

2 

Match of the Day Live 24/06/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

Midsomer Murders 13/06/2010 ITV1 Sexual material 1 

Midsomer Murders 25/06/2010 ITV1 Offensive language 2 

Nick Ferrari 07/06/2010 LBC 97.3FM Generally accepted 
standards 

1 

Oops TV 08/06/2010 Sky1 Animal welfare 1 

Oops TV 18/06/2010 Sky2 Generally accepted 
standards 

1 

Party 24/03/2010 BBC Radio 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

PM 18/06/2010 BBC Radio 4 Offensive language 1 

Police Interceptors 14/06/2010 Five Due accuracy 1 



 

38 
 

Promotions for U105.8 n/a UTV Cross/self promotions 1 

Sky News 23/06/2010 Sky News Offensive language 1 

Sky News 27/06/2010 Sky News Race 
discrimination/offence 

1 

Spartacus: Blood and 
Sand 

08/06/2010 Bravo Generally accepted 
standards 

1 

SpongeBob SquarePants 26/06/2010 ITV1 Disability 
discrimination/offence 

3 

Stand Up for the Week 25/06/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Steve Allen 21/05/2010 LBC 97.3FM Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Sunrise 14/06/2010 Sky News Due impartiality/bias 1 

Takbeer TV 19/03/2010 Takbeer TV Crime (incite/encourage) 1 

Takbeer TV 09/03/2010 Takbeer TV GAS 1 

The 5 O'Clock Show 23/06/2010 Channel 4 Offensive language 2 

The Alan Brazil Sports 
Breakfast 

11/06/2010 Talksport Race 
discrimination/offence 

4 

The Chase 11/06/2010 ITV1  Generally accepted 
standards 

1 

The Chase 21/06/2010 ITV1  Competitions 1 

The Land Girls 26/06/2010 Channel 4 Sexual material 1 

The Man Show 30/04/2010 TV6 Generally accepted 
standards 

1 

The Naked Office 26/06/2010 Virgin 1 Nudity 1 

The Slammer 10/06/2010 CBBC Nudity 1 

The Weakest Link 15/06/2010 BBC 1 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

The Weakest Link 16/06/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

The World in Widescreen 
competition 

01/06/2010 Heart 96.1 FM 
(Colchester) 

Competitions 1 

This Morning 21/06/2010 ITV1 Nudity 1 

Top Gear 28/06/2010 Dave Ja Vu Offensive language 2 

UK Border Force 05/06/2010 Sky 3 Generally accepted 
standards 

1 

UK Top 40 06/06/2010 Heart 97.6 FM Crime 1 

UTV Live 15/06/2010 UTV Generally accepted 
standards 

1 

Vaisakhi Radio 12/04/2010 Vaisakhi Radio Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Wimbledon 23/06/2010 BBCi Generally accepted 
standards 

1 

World Cup Live n/a ITV1 COSTA 2 

World Cup Live n/a ITV1 Flashing images/risk to 
viewers who have PSE 

1 

World Cup Live: Argentina 
v South Korea 

17/06/2010 ITV1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

World Cup Live: England 
v Algeria 

18/06/2010 ITV1 Offensive language 2 

World Cup Live: England 
v Algeria 

18/06/2010 ITV1 COSTA 1 

World Cup Live: England 
v Algeria 

18/06/2010 ITV1 Due impartiality/bias 3 



 

39 
 

World Cup Live: England 
v USA 

12/06/2010 ITV1 Race 
discrimination/offence 

1 

World Cup Live: Ghana v 
Germany 

23/06/2010 ITV1 Race 
discrimination/offence 

8 

World Cup Live: Ghana v 
Germany 

23/06/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

World Cup Live: Greece v 
Nigeria 

17/06/2010 BBC1 Offensive language 1 

World Cup Live: Slovakia 
v Italy 

24/06/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

World Cup Opening 
Ceremony 

11/06/2010 ITV1 COSTA 3 

World Wrestling 
Entertainment Superstars 

11/06/2010 Sky1 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

WWE Raw 10/06/2010 Sky Sports 2 Generally accepted 
standards 

1 

 


