
1 

 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 159 
7 June 2010 

 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 

Standards cases 
 

In Breach 
 
Connect the World 
CNN International, 6 January 2010, 21:00 4 
 
Dubai World Cup Special 
Channel 4, 27 March 2010, 17:15 9 
 
Sponsorship of The Real Sports Phone-in 
Real Radio Wales, 1 and 2 February 2010 11 
 
Lord of the Ring Promotion 
Sky Box Office, 3 April 2010, 19:00 13 
 
Advertisements for 4EverGlazing 
Buzz Asia (Greater London), 4 December 2009, 17:41 
and 7 December 2009, 06:28 15 
 
Elite Days 
Elite, 31 March 2010, 15:00 to 16:00 17 
 
Reference to website address  
Television X (Freeview channel 93), 
between 10 and 15 March 2010, 03:00 to 23:00 20 
 
Retention of recordings 
Rocks TV, 11 April 2010 22 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Mr Shaun McCarthy 
Traffic Cops, BBC1, 12 November 2009 24 
 
Other programmes not in breach 30



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 

3 

 
Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes which broadcasting licensees are required to 
comply. These include:  
 
a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) which took effect on 16 December 2009 

and covers all programmes broadcast on or after 16 December 2009. The 
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/.  
 
Note: Programmes broadcast prior to 16 December 2009 are covered by the 
2005 Code which came into effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). The 2005 Code can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode_2005/.  

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 

effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/code_adv/tacode.pdf. 

 
c) other codes and requirements that may also apply to broadcasters, depending on 

their circumstances. These include the Code on Television Access Services 
(which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code 
on Listed Events, and the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be 
found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/ 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom’s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 

4 

Standards cases 
 
In Breach  
 
Connect the World 
CNN International, 6 January 2010, 21:00 
 
 
Introduction 
 
CNN International broadcasts news, current affairs and business programming as 
well as documentaries on the cable, satellite and Digital Terrestrial Television 
(Freeview) platforms.  
 
Turner Broadcasting System Europe Limited holds the Television Licensable Content 
Service (TLCS) licence for the broadcast of CNN International on both the cable and 
satellite platforms. On the Freeview platform, Turner Entertainment Networks 
International Limited holds the Digital Television Programme Service (DTPS) licence.  
 
Turner Broadcasting System Europe Limited and Turner Entertainment Networks 
International Limited are both owned by the same parent company, and will both be 
referred to as “Turner” in this finding. 
 
Connect the World is a news and current affairs programme. The programme 
contains a short segment called ‘Connector of the Day’, in which a well known figure 
is interviewed by the presenter and is also asked questions which have been 
submitted by viewers. The ‘Connector of the Day’ segment is sponsored by Skype. 
 
A viewer was concerned that the ‘Connector of the Day’ segment included matters of 
current affairs and issues reported in the news and questioned whether it was 
appropriate for sponsorship. 
 
On viewing the programming, Ofcom noted that the seven minute segment occurred 
45 minutes into the programme. After a commercial break, a sponsorship credit was 
broadcast in which the voiceover stated: “Connector of the Day is sponsored by 
Skype”. The ‘Connector of the Day’ segment takes place in the same studio and is 
hosted by the same presenter, Becky Anderson, as the rest of the Connect the World 
programme. 
 
The ‘Connector of the Day’ guest was Michael Steele, the Chairman of the US 
Republican National Committee. The segment began with background information 
about the guest and referred to his new book: “Now Steele’s new book outlines his 
justifications for taking on the [US] President. Self-styled as a redeemer of 
conservative values, Michael Steele is our Connector of the Day”.  
 
During the interview, Mr Steele explained: 
 

“My responsibility though is to galvanise the party, to get it focussed on the 
mission in hand which is the upcoming elections1. The one’s we just finished for 
example in 09, the elections in Virginia and New Jersey for Governor2, we were 

                                            
1 US Senate mid-term elections are due to be held on 2 November 2010. 
 
2 These elections were held on 3 November 2009. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 5

very successful and it’s because we were able to have our candidates take our 
principles, the things that we fundamentally believe as conservative Republicans 
and apply them to the various policies of the day.” 

 
The presenter later asked Mr Steele:  
 

“Three leading Democrats we hear are now not seeking re-election in 20103. 
What do you make of that and how does your party plan to take advantage of 
that?” 

 
Mr Steele responded: 
 

“These are mums and dads and blue collar workers who are taking the time to tell 
their elected officials to stop moving in a certain direction, to do things a certain 
way and I think when they feel that the elected officials aren’t listening they 
respond. And I think that these individuals who’ve decided not to run for re-
election realise it will be a very tough argument to make to the people back 
home.” 

 
One of the two viewer questions put to Mr Steele was: 
 

“Is the ‘everything Obama does is bad’ approach really helpful. And what things 
has Obama done in the last year that you support?” 

 
Mr Steele responded: 
 

“I don’t want people to think that Republicans automatically oppose everything 
the administration is doing. That is not the case. For example in the area of 
national security and foreign policy, he has turned the Republicans in the Senate 
in particular, to stand with him on the decisions that he’s made with respect to the 
prosecution of the war in Afghanistan, and certainly with the recent bombing 
attempt at Christmas, to help sort of help lay out and make the case for the 
course he wants to take. So there are those opportunities for us to come 
together. There are those differences though, and people should not read that 
because we disagree or have a different point of view, that we don’t want to work 
with the Administration. We do.” 

 
The second of the two viewer questions put to Mr Steele was: 
 

“What is your package to re-establish the American Dream in the short term?” 
 
Mr Steele responded: 
 

“…What Republicans are saying right now is with respect to the economy, let’s 
trust the instinct of the entrepreneurs out there who create the jobs. Seventy per 
cent of the jobs that are held and are created in this country are by small 
business owners. So let’s trust them to grow us out of the recession. Let’s not put 
our faith first in government programmes and creating government related jobs, 
but let’s create private sector jobs that stimulate the economy and create that 
infrastructure that you need financially to move into the future. On healthcare for 

                                            
3 Senator Chris Dodd, Senator Byron Dorgan and Colorado’s Governor Bill Ritter all 
announced on 5 and 6 January 2010 that they would not be seeking re-election in November 
2010. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 6

example, we propose a host of issues that we think can complement the 
underlying concerns that Americans have with respect to cost. Tort reforms, small 
business pools, those types of things have been proposed but rejected. National 
security, again we’ve stood with the President in making sure that this country 
and the direction he wants to take and lead on national security is something that 
we achieve. So you’re right, we’ve got to be in a position as a party to also put 
what we want to do on the table and that’s what we’re trying to do now.” 

 
Ofcom asked the broadcaster for its comments under Rule 9.1 of the Code, which 
states that news and current affairs programmes on television may not be sponsored. 
 
Response 

Turner said that:  
 
“The segment format of the ‘Connector of the Day’ is explicitly not a news and current 
affairs format, even though it sits in a current affairs show. CNN invites guests for the 
segment who have no relationship with the immediate news agenda of the 
programme in which the segment is placed. The guests are asked to answer 
questions which have been posed by CNN’s viewers, not CNN, and are selected so 
as to avoid any connection with current events. Information provided about the guest 
is factual information for context.” 
 
Turner continued that the Code does not prohibit a politician being featured within a 
sponsored programme. The broadcaster submitted that “It was explicit that the 
interview was in the context of a book [the guest] had recently published.” CNN said 
that the segment did not contain news and current affairs: “there was no news of the 
day which was touched upon, nor did the segment discuss or reflect immediate 
recent events”. 
 
Turner added that “in the sequence of questioning, no questions posed by CNN and 
then the viewers touched on the news or immediate recent events, and throughout 
were framed in broad thoughtful and philosophical context.” 

 
Decision 
 
Rule 9.1 of the Code prohibits news and current affairs programmes on television 
from being sponsored. This rule is directly derived from the requirements of the 
Audiovisual Media Services (AVMS) Directive4. It supports the important principle 
that news and current affairs must be reported with due accuracy and presented with 
due impartiality. A broadcaster’s editorial control over the content of its news and 
current affairs programming should not be, or appear to be, compromised. 
 
The Code states: 
 

“A current affairs programme is one that contains explanation and analysis of 
current events and issues, including material dealing with political or industrial 
controversy or with current public policy.” 

 
In this case, Ofcom noted that during the interview clear references were made to 
recent news events, i.e.:  
                                            
4 Article 3(f)(4) of the Audiovisual Media Services Directive states that: “News and current 
affairs programmes shall not be sponsored”. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 7

• the Republican’s success at the elections which had occurred two months before 
on 3 November 2009; and 

• the fact that three leading Democrats had just announced (within a day of this 
edition of Connect the World), that they would stand down at the next US Senate 
mid-term elections in November 2010. 

 
Further, during his response to the first of the two viewer questions, Mr Steele 
referred to Obama’s current policies on national security and foreign policy as well as 
the Republicans’ support for those policies, i.e.:  
 

“For example in the area of national security and foreign policy, he [President 
Obama] has turned the Republicans in the Senate in particular, to stand with him 
on the decisions that he’s made with respect to the prosecution of the war in 
Afghanistan, and certainly with the recent bombing attempt at Christmas, to help 
sort of help lay out and make the case for the course he wants to take.” 

 
The second viewer question put to Mr Steele was, “What is your package to re-
establish the American Dream in the short term?”, to which he referred to the 
Republican’s current policies on the economy, healthcare, business and national 
security. 
 
Ofcom disagreed with the broadcaster that “It was explicit that the interview was in 
the context of a book [the guest] had recently published.” Ofcom noted that the book 
was only mentioned on two brief occasions during the segment, i.e. “Steele’s new 
book outlines his justifications for taking on the President” and “Have you had a 
response from Obama to your book yet?”, to which Mr Steele replied, “Not yet. In fact 
I’m very much looking forward to sitting down with the President at some point and 
discussing and talking with him…” 
 
While a politician may appear in a sponsored programme, discussions or topics 
covered cannot be about news, or feature explanation or analysis of current events 
and issues, including material dealing with political or industrial controversy or with 
current public policy. Further, it appeared to Ofcom that Turner had argued that the 
questions put to Mr Steele could not be construed as current affairs content because 
they had not been put to him by CNN directly, but by viewers. Irrespective of the 
source of material, it is principally the subject matter that determines whether content 
meets the Code’s definition of current affairs.�
 
In this case, Ofcom considered that Mr Steele was asked to provide by both the 
presenter, and by means of the questions submitted by viewers, his explanation and 
analysis of both President Obama’s and the Republican party’s current policies. The 
segment also contained discussion of the current news issue of the three leading 
Democrats who had just announced their intention not to stand at the next election. 
 
Having taken these issues into account, Ofcom found the programme in breach of 
Rule 9.1 of the Code. 
 
This breach will be held on record in relation to the following licences: 
 
• TLCS 103 licensed to Turner Broadcasting System Europe Limited. 
• DTPS 042 licensed to Turner Entertainment Networks International Limited. 

 
Ofcom has significant concerns with Turner’s compliance with Rule 9.1 of the Code. 
In light of this, Ofcom is requiring the broadcaster to attend a meeting to discuss 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 8

these concerns. Further, Ofcom is putting the licensee on notice that any further 
breaches of Rule 9.1 will be taken extremely seriously and in such circumstances 
Ofcom may consider further regulatory action. 

 
Breach of Rule 9.1



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 

9 

In Breach 
 
Dubai World Cup Special 
Channel 4, 27 March 2010, 17:15 
 
 
Introduction 
 
Coverage of this horse racing event was sponsored by the emirate of Dubai. A 
complainant questioned whether references within the programme to the race venue, 
the Meydan Grandstand, and Dubai generally, complied with the Code. 
 
Ofcom viewed the programme and noted that it included a pre-recorded item 
discussing the venue. Comments included: 
 
• “essentially a world class sporting venue encased in unparalleled luxury”; and 
• “all in all Sheik Mohammed’s1 vision to create the ultimate venue for horseracing”. 
 
The item focussed on a hotel at the race venue, showing its facilities. The hotel was 
described as: 
 
• “a grand design par excellence, an architectural feast”; and 
• “a symphony of dazzling lines, glistening glass and endless curves”. 
 
In relation to Dubai, the presenter stated during the opening ceremony: 
 

 “ … throughout the ceremony there’s been allusions to the local way of life - the 
customs and traditions of the past, but fully embracing the future of the modern 
Dubai. Dubai’s had a difficult twelve months but this is a defiant Dubai tonight. 
Hope has been rising into the night sky, offering the warm welcome for which the 
country is known – welcome to the world with hands outstretched”. 

 
Ofcom sought the broadcaster’s comments under the following rules: 
 
• Rule 9.5 – “There must be no promotional reference to the sponsor, its name, 

trademark, image, activities, services or products or to any of its other direct or 
indirect interests…” 

 
Response 
 
Channel 4 advised that, as with all of its horse racing festival coverage, the 
programme provided significant and varied build-up to the big race. The vast majority 
of the programme featured analysis of the races, the horses and their connections. It 
covered interviews with key players in the race and, where applicable, racing 
patterns. Again in common with all its festival coverage throughout the year, the 
programme also looked at stories of interest around the event. 
 
Channel 4 said that its Compliance Department provided detailed compliance advice 
to the person with editorial responsibility for the programme. In particular, that care 
was needed in relation to how references to the location were made in the 
programme. Channel 4 considered that the significance of the race internationally, 
the intrinsic interest of the new location and modern approach to racing would be 

                                            
1 Sheik Mohammed is the Ruler of Dubai. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 10

sufficient enough editorial justification to look at the features of the venue in the 
context of the coverage of the event. However, any references about the venue 
would need to be contextualised within the actual event and avoid superlatives. 
 
Channel 4 considered that the vast majority of the programme was acceptable but 
that limited aspects were, in its view, problematic. In particular, the item about the 
hotel adopted a tone, style and use of language that was not appropriate and did not 
integrate editorially with the rest of the event coverage.  
 
Channel 4 assured Ofcom that it would be speaking to the relevant department to 
reinforce the importance of ensuring all aspects of advice are followed to ensure this 
type of problem in not repeated. In particular, to ensure that production timeframes 
allow the compliance department to view all pre-recorded packages for inclusion in 
live programming prior to transmission.  
 
Decision 
 
We note Channel 4’s view that certain elements of the programme were incompatible 
with the Code.  
 
The Code’s rules for sponsored programmes require that sponsorship arrangements 
must not influence the editorial content of sponsored programmes. Broadcasters 
must take care to ensure that sponsored programmes are not - or do not appear to 
be - distorted for commercial purposes. Unless they are non-promotional, incidental 
and justified editorially, references to the sponsor should not feature in sponsored 
programmes (Rule 9.5).  
 
In this case, the programme sponsor, Dubai, was the emirate hosting the racing 
event that was the focus of the programme. While we accept that such arrangements 
are not necessarily incompatible with the Code, they do present particular issues in 
terms of complying with Rule 9.5. In such cases, the likelihood of a programme 
referring to the sponsor is significant and therefore extra care is needed to ensure 
any such references are non-promotional, incidental and justified editorially.  
 
We consider that the comments made during the opening ceremony and to the 
venue, the Meydan Grandstand, amounted to references to the sponsor. In reaching 
this decision we noted that (as stated during the programme) the venue itself was “a 
vision” of Sheikh Mohammed, the Ruler of Dubai. We therefore judged that the venue 
was an interest of the sponsor. 
 
The pre-recorded item about the venue lasted over two minutes and adopted a style 
and tone that, in Ofcom’s view, had more in common with an advertising promotion 
than content usually associated with horse racing coverage. The emphasis of the 
piece was the hotel, with extended shots of, and information on, the rooms, pool and 
restaurant included.  
 
The references made to Dubai during the commentary accompanying the opening 
ceremony appeared to be contrived and promoted a positive view of the country.  
 
We conclude that references to the sponsor within the programme were not 
incidental and were promotional. The programme was therefore in breach of Rule 9.5 
 
Breach of Rules 9.5 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 

11 

In Breach 
 
Sponsorship of The Real Sports Phone-in 
Real Radio Wales, 1 and 2 February 2010 
 
 
Introduction 
 
On several occasions during 1 and 2 February 2010, Real Radio Wales broadcast 
the following sponsorship credit for its interactive phone-in programme: 
  

“The Real Sports Phone-in with Trade Centre Wales, the UK’s cheapest cars, 
Junction 43 the M4, with up to 1,000 cars in stock”. 

 
Ofcom received a complaint from a listener who believed the claim that the sponsor 
sold “the UK’s cheapest cars” was unsubstantiated and potentially inaccurate.  
 
Rule 9.3 of the Code states that: “Sponsorship on radio and television must comply 
with both the advertising content and scheduling rules that apply to that medium.” 
 
Section 2 (General Rules) Rule 4.1 (Superlative claims) of the BCAP Radio 
Advertising Standards Code (“BCAP Code”) states that “Particular care is needed so 
that superlative claims do not mislead. Measurable criteria e.g. ‘the cheapest’, must 
be confirmed.” 
 
Ofcom therefore sought comments from the broadcaster with regard to these rules. 
 
Response 
 
GMG Radio, which holds the licence for Real Radio Wales, said that “a wrong though 
genuine interpretation by a company employee directly caused an incorrect sponsor 
credit … to be aired.” 
 
The original script for the credit was cleared for broadcast by the Radio Advertising 
Clearance Centre (“RACC”)1 but not aired. The script was later amended. The 
broadcaster believed that “an incorrect assumption of RACC clearance [of the 
amended script] by an experienced employee was responsible for allowing the 
subsequent sponsor credit to feature on air without appropriate checking.” It added 
that, due to his experience “and the previous untarnished compliance record of the 
station’s sponsorship department … the error was genuinely not noticed.”  
 
The amended sponsorship credit therefore went to air on 1 February 2010, on the 
assumption that it remained consistent with the original script, which had been 
approved for broadcast. In fact, the revised script had not kept specific script lines 
required by the RACC. 
GMG Radio said that, the following day, the RACC contacted the station, as a 
competitor had queried the claim that had been broadcast (i.e. “the UK’s cheapest 
cars”). The sponsorship credit was therefore removed from air by the broadcaster. 
 
GMG Radio apologised for this “unplanned if avoidable human error” and has since 
tightened its sponsorship team’s procedures by requiring all amendments to be 
                                            
1 The RACC is the industry clearance body responsible for the approval of advertisement and 
sponsorship credit scripts prior to broadcast. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 12

approved by a senior member of staff. The broadcaster was therefore confident that 
this error would not recur. 
 
Decision 
 
Ofcom noted GMG Radio’s swift action to remove the sponsorship credit from air as 
soon as it became aware of the issue, and the extra measures it subsequently put in 
place for approving script amendments, to minimise the likelihood of recurrence. 
Further, Ofcom accepted that the broadcaster had not intended to mislead listeners.  
 
Nevertheless the sponsorship credit broadcast on 1 and 2 February 2010 contained 
the superlative claim that Trade Centre Wales offered “the cheapest cars”. It is a 
requirement of the Advertising Code that broadcasters should be able to prove such 
claims with measurable criteria prior to broadcast. However, when Ofcom asked the 
broadcaster for comment, it was unable to provide appropriate evidence to 
substantiate the claim.  
 
Ofcom therefore considered that particular care had not been taken by Real Radio to 
ensure that the superlative claim did not mislead listeners, in breach of Rule 4.1 of 
the BCAP Code. 
 
As the sponsorship credit had not complied with the requirements of the BCAP Code, 
its broadcast was also in breach of Rule 9.3 of the Code. 
 
Breach of Section 2 (General Rules) Rule 4.1 (Superlative Claims) of the BCAP 
Code 
Breach of Rule 9.3 of the Code



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 

13 

In Breach  
 
Lord of the Ring Promotion 
Sky Box Office, 3 April 2010, 19:00 
 
 
Introduction 
 
Sky Box Office is a pay-per-view channel which allows customers to pay to view 
movies and special events such as boxing or wrestling matches. 
 
Under Ofcom’s rules, television broadcasters are able to place items in their 
schedules promoting their own programmes and other ‘broadcasting-related 
services’. These items are known as cross-promotions and are for most purposes 
regulated under a specific Ofcom Cross-promotion Code (“the Cross-promotion 
Code”)1 and, in respect of their content, under Ofcom’s Broadcasting Code. 
 
Since cross-promotions seek to promote broadcasting-related services, they may 
contain claims about those services to provide information to the viewer so they can 
make an informed decision. Therefore, where relevant, cross-promotions have to 
comply with the rules in the BCAP Television Advertising Standards Code (“the TV 
Advertising Code”)2. In particular Ofcom has stated publicly that this will be the case 
where, for instance the issue of misleading material arises. 
 
The Lord of the Ring promotion featured a package of fights available to view on Sky 
Box Office on 3 April 2010. It included short clips of the boxers competing in the 
fights. A voiceover and text gave information regarding all the fights that would be 
included in the event package, which could be purchased. One of the fights featured 
was between Lee McAllister and Ben Murphy.  
 
A viewer objected that he paid to view the package but that the McAllister/Murphy 
fight was not featured as advertised. 
 
We sought Sky’s comments on the complaint under Rule 5.1.1 of the TV Advertising 
Standards Code, which states that: 
 

“No [self promotion]… may directly or by implication mislead about any material 
fact or characteristic of a product or service”. 

 
Response 
 
Sky explained that the footage of McAllister vs. Murphy was erroneously used in the 
promotion after the fight had been cancelled (on or around the 17 March 2010). Sky 

                                            
1 The Cross-promotion Code is available at: 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/crosspromo/ 
 
2 BCAP is the Broadcast Committee of Advertising Practice. BCAP is the code administrating 
arm of the Advertising Standards Authority (ASA). Ofcom has contracted out its advertising 
control function to the ASA. Ofcom has put on record that it will apply the TV Advertising 
Code to cross-promotions where appropriate – see paragraphs 7.27 and 7.28 of the Ofcom 
Regulatory Statement Review of the cross-promotion rules, available at: 
http://www.ofcom.org.uk/consult/condocs/promotion/statement/statement.pdf 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 14

apologised for this mistake and stated that it was never its intention to mislead 
viewers of any Sky channels, especially in sports events such as this.  
 
Sky explained there was an extensive promotional campaign both on and off air for 
this high profile boxing event. The promotion in question, which was on air for one 
week leading up to the event, was the only incorrect piece of content that mentioned 
the McAllister/Murphy fight. 
 
The mistake, due solely to human error, meant that the cancellation of the fight was 
unfortunately not picked up during the creation of the promotion, or during its seven 
day transmission period.  
 
Sky said that it sincerely regretted this error. It in no way intended to mislead viewers 
as to the boxing matches that were included in the pay-per-view event of that 
evening. Sky extended its sincere apologies to the complainant and offered a full 
refund.  
 
Sky stated that it had reiterated, to its Sports editorial and creative teams, the need to 
ensure that all promotions are accurate: if there are changes in any undercard fights 
that these are reflected in up to date, promotional activity. 

 
Decision 
 
We note Sky’s admission that the promotion contained incorrect information and also 
welcome its offer to refund the complainant.  
 
When promoting the availability of pay-per-view content, we expect broadcasters to 
have adequate compliance procedures in place to ensure material does not 
materially mislead viewers. In this case, a boxing match was advertised as being 
available to view over two weeks after it had, in fact, been cancelled.  
 
We expect the broadcaster to take greater care in future to ensure such material 
promoting content it is inviting viewers to pay for is accurate and up-to-date. 
 
The promotion was in breach of Rule 5.1.1 of the TV Advertising Standards Code. 
 
Breach of Rules 5.1.1 of the BCAP Television Advertising Standards Code



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 

15 

In Breach 
 
Advertisements for 4EverGlazing 
Buzz Asia (Greater London), 4 December 2009, 17:41 and 7 December 2009, 
06:28 
 
 
Introduction 
 
Buzz Asia is a music-led radio service aimed at young Asian adults in London. 
 
During routine monitoring of material broadcast on 4 December 2009, Ofcom noted 
that, following a brief station ident, the presenter said: 
 

“…It’s coming up to quarter to six o’clock already on this … Friday. Have you 
made up your mind what you’re gonna be doing tonight? Coming your way I’ve 
got something new from Chipmunk – good old ‘Look for Me’ – love that tune. 
Also, 4EverGlazing have a fantastic offer currently on – Buy 7 windows, 1 
opening, fully fitted from one three nine nine. Call 4EverGlazing today on 
[telephone number] or log on to [web address] – that’s [telephone number] or log 
on to [web address]. Hold tight for Chipmunk, but right now…” 

 
Similar material was also broadcast on 7 December 2009. 
 
Buzz Asia confirmed that these promotions for 4EverGlazing were presenter-read 
advertisements. 
 
Ofcom therefore asked Buzz Asia for its comments with regard to Rule 10.2 of the 
Code, which states:  
 

“Broadcasters must ensure that the advertising and programme elements of a 
service are kept separate.” 

 
This rule is designed to ensure transparency with the audience and that listeners are 
aware when they are being sold to (as opposed to, for example, hearing a 
presenter’s personal endorsement). 
 
Response 
 
Buzz Asia acknowledged that “the physical separation between the programme and 
the presenter read advertisement was not as overt as perhaps it could have been”, 
but noted that no listeners had complained to Ofcom concerning the matter. 
 
The broadcaster recognised that “the object of the Code and the interpretation of the 
principles which underscore Rule10.2 is to ensure that listeners are not confused 
between editorial (programming) and advertisements.” It added that the presenter 
“delineated the advertisement with a short phrase at the entry of the advertisement 
(“also” on the 4 December and “Don’t forget” on the 7 December) and at the exit of 
the advertisement (“Hold tight for Chipmunk…” on the 4 December and “Good 
morning” followed by a time check on the 7 December).” 
 
Buzz Asia believed that listeners would have been in no doubt about when they were 
listening to an advertisement, especially as “it contained a clear offer and contact 
details and was branded clearly in the client’s name.” 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 16

The broadcaster therefore believed that, while separation “may have been oblique”, it 
was adequate “when taken in context” and would have “created the required 
separation within the minds of the listeners”, satisfying the requirements of Rule 10.2 
of the Code.  
 
Decision 
 
To achieve the clear separation of radio programming and advertising that is required 
by the Code, there are generally two issues to consider: 
 
• Providing a significant ‘barrier’ – e.g. a pause, a jingle, an ident, an obvious 

change in presentation style etc. The most appropriate choice of ‘barrier’ 
depends on the circumstances of the particular case (i.e. the nature of the 
programming in or between which an advertisement is placed); and 

 
• Ensuring that an advertisement does not sound like programming. This is 

generally achieved by a using a different presentation style, whether pre-
recorded or presenter-read. If the advertisement is presenter-read, not deviating 
from the ad script and/or placing the ad centre-break may assist clear separation. 

 
Ofcom considers that Buzz Asia’s presenter provided no significant barrier between 
the advertisements and the programming around them. In addition, her presentation 
style remained consistent throughout the advertisements and her adjoining 
comments, which were clearly editorial (i.e. programming).  
 
Ofcom does not therefore accept Buzz Asia’s argument that “listeners would have 
been in no doubt about when they were listening to an advertisement.” We consider 
that listeners were likely to have been confused as to whether the references to 
4EverGlazing were programming or advertising. 
 
In each instance, the broadcaster had therefore failed to ensure that the advertising 
and programming elements of its service were kept separate, in breach of Rule 10.2 
of the Code. 
 
Breaches of Rule 10.2



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 

17 

In Breach 
 
Elite Days 
Elite, 31 March 2010, 15:00 to 16:00 
 
 
Introduction  
 
Elite is owned and operated by Prime Time TV Limited ("Prime Time TV” or “the 
Licensee"). The channel broadcasts interactive daytime and adult-sex chat 
programmes that are freely available and without mandatory restricted access. It is 
located in the 'adult' section of the Sky Electronic Programme Guide ("EPG") on 
Channel 911. Viewers can contact the onscreen female presenters via a premium 
rate telephone or text number ("PRS"). Generally the female presenters dress and 
behave in a provocative and/or flirtatious manner.  
  
A viewer was concerned that during this daytime output the presenter was shown 
continually thrusting her body and mimicking sexual intercourse and this was 
inappropriate for the time of transmission.  
 
Ofcom viewed the material broadcast between 15:00 and 16:00 and noted that the 
presenter was wearing a skimpy gold lamé thong swim suit. During the broadcast 
she was shown sitting on a sofa facing the camera and lying on her side. While in 
these positions the presenter spread her legs wide apart for prolonged periods of 
time and she repeatedly gyrated her pelvis. The presenter also repeatedly stroked 
and caressed the top of her thighs and breasts, and pinched her nipples.  
 
Ofcom asked the Licensee for its comments on the broadcast in respect of Rule 1.3 
of the Code (children must be protected by appropriate scheduling from material that 
is unsuitable for them). 
 
Response 
 
Prime Time TV said that it did not feel that the material “was in any way unsuitable 
for an audience of any age” and if a child were to view this material it “would in no 
way cause them any damage or harm”. It stated that there were “no instances of 
overly-provocative activity” during this broadcast and “while she [the presenter] may 
have been moving we do not feel this constituted miming sexual intercourse”. The 
Licensee referred to factors such as the labelling of the channel as ‘adult’ and its 
situation in the ‘adult’ section of the EPG, and both the audience expectation of the 
channel and the “remote chance of viewers coming across the channel/content 
unawares”. It said that “stronger material is widely available in daytime soaps and 
music television channels throughout the day”.  
 
The Licensee continued that “only an adult could look at this material and, using their 
imagination, make any sort of sexual connection, just as they potentially could by 
looking at any woman in a bikini, lingerie or fully clothed”. It therefore said that the 
material was not in breach of Rule 1.3 of the Code.  
 
The Licensee said it has taken all the necessary steps in training its performers, 
producers and production staff to ensure the highest possible production values and 
compliance. 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 18

Decision 
 
Rule 1.3 makes clear that children should be protected by appropriate scheduling 
from material which is unsuitable for them. Appropriate scheduling is judged 
according to factors such as: the nature of the content; the likely number of children 
in the audience taking into account such factors as school time; the start and finish 
time of the programme; the nature of the channel; and, the likely expectations of the 
audience for a particular channel or station at a particular time and a particular day. 
In particular, it should be noted that the watershed starts at 21:00 and ends at 05:30. 
 
Ofcom has made clear in previous published findings1 what sort of material is 
unsuitable to be included in daytime interactive chat programmes. Some of these 
findings involved channels licensed to Prime Time TV. Presenters of daytime chat 
services should not at any time appear to mimic or simulate sexual acts before the 
watershed or behave in a sexual manner, by for instance adopting sexual positions. 
These decisions were also summarised in a guidance letter sent by Ofcom to 
daytime and adult sex chat broadcasters, including the Licensee, in August 2009. 
 
In Ofcom’s view the material shown in this broadcast was clearly unsuitable for 
children. We do not agree with the broadcaster’s view that this was equivalent to 
“…looking at any woman in a bikini, lingerie or fully clothed”. During this broadcast 
the female presenter, who was wearing very skimpy clothing, was shown on a sofa in 
sexually suggestive poses for prolonged periods of time. In particular, she was 
shown sitting down facing the camera and lying on her side, and in both positions 
she had her legs wide apart. While in these positions the presenter behaved in a 
sexual manner by repeatedly gyrating her pelvis as though, in Ofcom’s opinion, 
miming sexual intercourse. During this time she also repeatedly touched and stroked 
her body, including her breasts and the top of her thighs in a sexually provocative 
manner. We concluded that this content had no editorial justification for broadcast at 
this time. Its purpose was clearly sexual stimulation with the aim of attracting PRS 
income and was not suitable to promote daytime chat. Further, contrary to the 
broadcaster’s assertion, the material in this instance was stronger than content 
broadcast in daytime soaps and videos shown on pre-watershed music channels 
(because, for example, the shots of the presenter here were more prolonged and 
sexually provocative, and were not part of an editorial narrative). 
 
Given the sexual nature of the content, the location of the channel in the 'adult' 
section of the EPG and its scheduling between 15:00 and 16:00 were not sufficient to 

                                            
1These include: Tease Me: Earlybird, Tease Me TV (Freeview), 25 January 2010, 07:15 
Finding in Bulletin 158 at http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb158/; Tease Me: 
Earlybird, Tease Me TV (Freeview), 15 February 2010, 05:30 in Bulletin 158 at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb158/; The Pad, Tease Me, 26 February, 11:45 
and The Pad, Tease Me 3, 27 February 2010, 11:45 Findings at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb157/, Tease Me: Earlybird, Tease Me TV 
(Freeview) 26 January 2010, 07:15 Finding all in Bulletin 157 at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb157/; The Pad, Tease Me 3, 20 August 2009, 
12:00 Finding in Bulletin 152 at http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb152/; The Pad 
Tease Me, 6 November 2009, 12:00 to 13:00 and 14:00 to 15:00 Findings in Bulletin 152 at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb152/; Party People, Get Lucky TV 29 November 
2009 Finding in Bulletin 151 at http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb151/; Elite Days, 
Elite, 4 and 25 November 2009 Findings in Bulletin 151 at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb151/; Top Shelf TV Finding in Bulletin 149 at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb149/; and Elite Days/Elite TV, 10 July 2009 
Finding in Bulletin 144 at http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb144/.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 19

provide adequate protection to prevent children from viewing this material. Ofcom 
has repeatedly made clear that the location of a channel in the 'adult' section of the 
Sky EPG, available without mandatory restricted access, does not in itself provide 
adequate protection to under-eighteens from inappropriate material shown on 
daytime chat channels2. Therefore this unsuitable content was not appropriately 
scheduled.  
 
The material was therefore in breach of Rule 1.3.  
 
Breach of Rule 1.3 

                                            
2 The Pad, Tease Me, 26 February, 11:45, The Pad, Tease Me 3, 27 February 2010, 11:45 at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb157/, Tease Me: Earlybird, Tease Me TV 
(Freeview) 26 January 2010, 07:15 all in Bulletin 157 at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb157/; The Pad, Tease Me 3, 20 August 2009, 
12:00 in Bulletin 152 at http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb152/; The Pad, Tease Me 
6 November 2009, 12:00 and 14:00 in Bulletin 152 at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb152/; Party People, Get Lucky TV 29 November 
2009 Finding in Bulletin 151 at http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb151/; Elite Days, 
Elite, 4 and 25 November 2009 Findings in Bulletin 151 at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb151/; Top Shelf TV, 17 September 2009, 16:45 
Finding in Bulletin 149 at http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb149/; The Pad ‘Tease 
Me 2’, 20 March 2009 Finding and Note to Daytime and Adult Sex Chat Service Broadcasters 
in Bulletin 137 at http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb137/; Chat Café, LA Babes, 25 
February 2009, 13:00 Finding in Bulletin 136 at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb136/. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 

20 

In Breach 
  
Reference to website address  
Television X (Freeview channel 93), between 10 and 15 March 2010, 03:00 to 
23:00 
 
 
Introduction 
 
Television X is an ‘adult’ channel located on the Freeview platform (channel 93). It is 
operated by Portland Enterprises (CI) Limited (“Portland” or “the Licensee”). Between 
03:00 and 23:00 the channel broadcasts, without mandatory restricted access, a 
static interactive information page which provides viewers with details of how they 
can register for subscription or pay-per night ‘adult’ services that have mandatory 
restricted access. By clicking on the yellow button on the remote control viewers can 
access another information page, also broadcast without mandatory restricted 
access, that includes some of the terms and conditions of these services (“the terms 
and conditions page”). When on this page viewers are directed to go to a particular 
website for the full terms. Between 23:00 and 03:00 the channel transmits both ‘free-
to-air’ (i.e. without mandatory restricted access) promotional trailers to encourage 
viewers to register for subscription or pay-per night services, and also ‘adult sex 
material’ that can only be broadcast under mandatory restricted access. 
 
Ofcom received two complaints from viewers who said that the terms and conditions 
page, accessed by using the yellow button, directed viewers to a website address 
that contained sexually explicit content equivalent to the British Board of Film 
Classification (“BBFC”) of R18 (i.e. hard core pornographic) material. On viewing the 
terms and conditions page complained of, Ofcom noted that it displayed the website 
URL “www.televisionx.com”. Ofcom visited this website address and found that it 
contained images of a strong sexual nature equivalent to BBFC R18-rated material 
("R18-rated equivalent material") which could be readily viewed without appropriate 
protections. Although this R18-rated equivalent material was not broadcast on-air, 
Ofcom was concerned that it appeared on a website that was referred to on screen 
by an Ofcom licensed service freely available without mandatory restricted access 
between 03:00 and 23:00.  
 
Ofcom asked the Licensee to provide formal comments in relation to the reference of 
this website under Rule 2.1 (generally accepted standards) and 2.3 (offensive 
material must be justified by context) of the Code.  
 
Response 
 
Portland said that regrettably a reference to the URL www.televisionx.com was 
included on the terms and conditions page on its service Television X (Freeview 
channel 93). It apologised for this error and “any regrettable consequences in relation 
to the Code that may have arisen”. 
 
It stated that the terms and conditions page “is used to indicate contractual terms of 
subscription to the channel as retailed by Top Up TV1”. The wording on the page was 
created for the benefit of Top Up TV’s relationship with consumers and was written 
by Top Up TV. Portland explained that despite the wording being approved by Top 
Up TV and Portland’s sales manager, a reference to the website 

                                            
1 The digital TV service that allows viewers to access pay channels on Freeview  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 21

www.televisionx.com was used instead of the correct reference to 
www.televisionxnow.co.uk, which is a website that contains no R18-rated equivalent 
material. It said that “unfortunately this mistake was not spotted by Portland or Top 
Up TV at the time”. The Licensee accepted that this error “would appear to be in 
breach of the Code”.  
 
Portland stated that the inclusion of the website address www.televisionx.com on the 
terms and conditions page “was certainly inadvertent rather than deliberate”. It also 
highlighted that the reference was placed in “an extremely obscure part of the 
interactive application” and in context the reference invited potential customers to 
view the full contractual terms and conditions rather that R18 content. It informed 
Ofcom that “all relevant staff members of Portland and Top Up TV have been 
reminded of the importance of ensuring that unencrypted references to URLs 
containing R18 strength content are avoided at all times, in all parts of the channel 
and ancillary services connected to it”.  
 
Decision 
 
The content of websites is not broadcast material, and therefore not subject to the 
requirements of the Code. However, any references to websites or URLs made on 
air, which can be through an interactive element of a service (i.e. the yellow button), 
are broadcast content. Ofcom therefore has the duty and the power to regulate such 
references under the Communications Act 2003. Ofcom licensed services should in 
no circumstances promote or direct viewers to ‘adult’ websites which contain R18-
rated equivalent material if such content can be accessed without appropriate 
restrictions in place. Therefore such references must not be broadcast on a service 
without mandatory restricted access.  
 
Code Rules 2.1 and 2.3 apply to references to websites, promotional or otherwise, 
made on air because they are broadcast content. The issue in this case was whether 
the website address was suitable to be referred to on a licensed television service 
that was broadcast without mandatory restricted access, and so complied with these 
rules. When accessed – merely by clicking a button on a warning page to confirm 
that the user was over 18 – the www.televisionx.com website contained images of 
R18-rated equivalent material. This included explicit images of a woman inserting a 
dildo. This website did not require prior registration to view and therefore the 
reference to its URL on the terms and conditions page, which clearly directed viewers 
to the website, was of serious concern to Ofcom. Ofcom considered that the 
broadcast of this website address was a breach of generally accepted standards 
because of the unprotected and explicit sexual material it led to. In Ofcom’s opinion, 
given that this website reference was broadcast between 03:00 and 23:00 on a 
Freeview service without mandatory restricted access, its broadcast was not justified 
by the context.  
 
Ofcom therefore concluded that the reference to www.televisionx.com, as broadcast 
on the terms and conditions page of the service Television X, via the yellow button, 
was in breach of Rules 2.1 and 2.3 of the Code.  
 
Breaches of Rules 2.1 and 2.3



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 

22 

In Breach 
 
Retention of recordings 
Rocks TV, 11 April 2010  
 
 
Introduction 
 
Rocks TV is a teleshopping channel that specialises in the sale of precious metal and 
gemstone jewellery. It is broadcast on the Sky digital satellite platform. 
 
Ofcom has contracted out its main duties to regulate broadcast advertising to the 
Advertising Standards Authority (“the ASA”). The ASA received a complaint about an 
edition of Rocks TV. In order to consider the complaint, the ASA requested a 
recording of the relevant output from the broadcaster. Rocks TV was unable to 
provide the requested recording and so the ASA referred the matter to Ofcom for 
consideration of a possible breach of the broadcaster’s licence conditions.  
 
TLCS licence holders (such as Rocks TV) are required, under the terms of their 
licence, to keep recordings for 60 days after transmission of all of their output. If 
requested by Ofcom (or another body to which Ofcom has contracted out its 
regulatory duties, such as the ASA), Licensees are required to provide such 
recordings “forthwith”. These requirements are set out in Condition 11 of their 
broadcast licence (as issued by Ofcom). 
 
Ofcom sought Rocks TV’s formal comments in relation to its failure to retain 
recordings of its output and therefore its inability to meet the ASA’s request. 
 
Response 
 
Rocks TV explained that since receiving Ofcom’s request for formal comments, it had 
been able to locate a recording of the requested material and had provided it to the 
ASA so that it could investigate the complaint. This recording had not been secured 
from Rocks TV’s own compliance recording system, but from one of its competitors. 
Rocks TV apologised that it had not been able to provide the recording, in the first 
instance, from either its primary or back up recording system. 
 
Rocks TV explained that it had contracted out its main requirements to record and 
keep output to a third party who had failed to record the material on this occasion. It 
said the third party contactor had since confirmed that full compliance recording and 
retention systems were now in place. Rocks TV said that recent random testing of 
the third party’s recording and retention system has proved successful.  
 
Rocks TV said that it was conscientious in complying with its licence obligations and 
hoped Ofcom would take its previous record of compliance as a longstanding licence 
holder into account.  
 
Decision  
 
A broadcaster is required to comply with all the conditions in its licence. In this case 
Rocks TV was unable to provide the ASA with a recording of its output when 
requested. This was because Rocks TV did not have the appropriate systems, and 
checks, in place to retain full recordings for all of its output.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 23

While Ofcom notes that Rocks TV was able to eventually provide a recording of its 
output (thus enabling the ASA to consider the complaint), the recording was not 
provided “forthwith”. Further, this recording was provided by a competitor and not 
Rocks TV’s own “back up” recording system, which had failed on this occasion.  
 
Ofcom acknowledges the licensee’s good compliance record to date. However, this 
is a serious and significant breach the licence obligations and will be held on Rocks 
TV’s compliance record. 
 
Breach of Licence Condition 11 (retention and production of recordings)



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 

24 

Fairness and Privacy Cases 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Mr Shaun McCarthy 
Traffic Cops, BBC1, 12 November 2009 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unwarranted infringement of 
privacy in the making and broadcast of the programme.  
 
BBC1 broadcast an edition of its series Traffic Cops, which looked at the work of 
South Wales Police officers and included footage of a head-on collision on the M4 
motorway.  
 
Mr Shaun McCarthy, who owns a limousine hire company and who was one of the 
drivers involved in the accident, was shown being questioned about the accident by 
the police. His limousine was also shown in the programme and although its 
distinguishing markings were largely obscured, footage of the side of the vehicle 
revealed, albeit briefly, the company’s name, logo and a telephone number. Towards 
the end of the programme, Mr McCarthy was shown being told by the police that he 
was being reported for careless and inconsiderate driving and being cautioned.  
 
Mr McCarthy complained to Ofcom that his privacy was unwarrantably infringed in 
the making and broadcast of the programme as broadcast. 
 
Ofcom found that: 
 
• Mr McCarthy had a limited expectation of privacy in the relation to being filmed 

following the accident in which he was involved. However, Ofcom considered that 
the public interest in examining the work of the police after a road traffic accident 
outweighed any expectation of privacy Mr McCarthy had. Ofcom concluded 
therefore that Mr McCarthy’s privacy was not unwarrantably infringed in the 
making of the programme.  
 

• Mr McCarthy had a limited expectation of privacy that footage of him, his 
company logo and his telephone number would not be broadcast. However, 
Ofcom considered that the public interest in examining the work of the police 
following a road traffic accident on a public highway and in developing the 
public’s understanding of that work outweighed any expectation of privacy Mr 
McCarthy had. Ofcom concluded therefore that Mr McCarthy’s privacy was not 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast. 

 
Introduction 
 
On 12 November 2009, BBC1 broadcast an edition of its series Traffic Cops (first 
shown in April 2009), which follows police officers who patrol the nation’s highways 
and motorways. This edition looked at the work of South Wales Police officers and 
included footage of a road traffic accident in which two vehicles were involved in a 
head-on collision on the M4 motorway.  
 
The programme showed police officers arriving at the scene of the accident and 
questioning the drivers and passengers of the vehicles involved to establish the 
cause of the collision. One of the vehicles involved in the accident was a limousine 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 25

driven by Mr Shaun McCarthy who had veered into the lane of oncoming traffic in a 
contra-flow system.  
 
Mr McCarthy, who owns a limousine hire company, was shown being questioned by 
the police officers about the accident, as were the passengers in the limousine and 
the driver of the other vehicle involved. The limousine was shown in the programme 
and its distinguishing markings (that is, the company’s name, a telephone number, 
logo and registration number plate) were largely obscured. However, as the vehicle 
was being moved off the carriageway, footage of the side of the vehicle revealed, 
albeit briefly, the company’s name, “Limousine Wales”, and a telephone number on 
its side windows. Also, the company’s logo could be seen on the back of the 
limousine. 
 
Towards the end of the programme, the commentary stated: 
 

Commentary: “Things have taken a turn for the worse for the limo driver, he’s 
being held responsible for causing the accident”. 

 
Police officer: “Having looked at the scene and the position of the vehicles, it’s 

quite clear that he [Mr McCarthy] was in the wrong lane...the 
cause of the collision was the limo”. 

 
[police officer speaking to Mr McCarthy]. 

 
Police officer: “OK, I’m now reporting you for careless and inconsiderate driving, 

OK? You’re being reported for that offence”. 
 
Mr McCarthy was shown being cautioned by the police officer for careless and 
inconsiderate driving. The programme concluded by stating that “the driver...was 
offered a place on a driver improvement scheme”. 
 
Mr McCarthy complained to Ofcom that his privacy was unwarrantably infringed in 
the making and broadcast of the programme as broadcast.  
 
The Complaint  
 
Mr McCarthy’s case 
 
In summary, Mr McCarthy complained that his privacy was unwarrantably infringed in 
the making of the programme in that: 
 
a) He was unaware why he was being filmed and he did not give his permission.  
 

In particular, Mr McCarthy said that it was not explained to him either by the 
police officers or the camera crew why he was being filmed. He said that the only 
time the camera crew was mentioned to him was by a police officer who said that 
they had a camera crew with them before going on to caution him.  
 

In summary, Mr McCarthy complained that his privacy was unwarrantably infringed in 
the programme as broadcast in that: 
 
b) His face was not obscured in the programme and his company name “Limousines 

Wales” and his home telephone number were shown in the programme. The 
programme also displayed the company logo which is a dragon and a flag. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 26

By way of background, Mr McCarthy said that he did not expect that any footage 
of the accident would be broadcast on national television networks. He said that 
at the time of the accident only a handful of people knew about it. Now that it has 
been broadcast, he said that he was constantly reminded of the accident and has 
been treated by other people like a criminal despite never convicted of any 
offence. 

 
The BBC’s case 
 
In summary, the BBC responded to Mr McCarthy’s complaint that his privacy was 
unwarrantably infringed in the making of the programme in that: 
 
a) The BBC said that while Mr McCarthy was not told why he was being filmed and 

may have preferred not to have been, he was filmed in his capacity as a 
professional limousine driver on a busy public thoroughfare where he would have 
enjoyed only a limited expectation of privacy. The BBC said that Mr McCarthy 
was, in the opinion of the police at the scene of the accident, responsible for 
causing the accident and, in due course, accepted a place on a Driver 
Improvement Course as a consequence. It said that it believed that Mr 
McCarthy’s expectation would therefore be significantly reduced in light of his 
actions. 
 

The BBC also said that there was a strong public interest in a programme of this 
nature in showing the work of the police and that it was in the public interest to 
include the footage of the accident for which Mr McCarthy was found responsible. 

 
In summary, the BBC responded to Mr McCarthy’s complaint that his privacy was 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast in that: 
 
b) The BBC said that any infringement of Mr McCarthy’s privacy resulting from the 

broadcast of the programme was warranted in that the strong public interest in 
showing this incident outweighed his right to privacy. It said that Mr McCarthy 
was found by the police to have been responsible for causing the accident by 
losing control of his limousine and colliding with oncoming traffic.  
 

The BBC said that in the version of the programme about which Mr McCarthy had 
complained, neither his company’s name, logo nor his telephone number were 
visible. It said that these features could be seen in the programme when first 
broadcast but that, as a gesture of good will, the BBC had agreed to obscure 
these details in all future broadcasts. The BBC said that it accepted that there 
was a section of the programme in which the side of the limousine was shown 
and the company name “Limousine Wales” and Mr McCarthy’s telephone number 
were not obscured. However, the BBC said that the programme makers had 
taken the decision not to obscure this particular section of the programme as they 
did not consider the details to be visible in the programme due to the brevity of 
the footage, the oblique angle of the vehicle window and the reflective glare on 
the window. It was therefore unnecessary, the BBC said, for these details to be 
obscured. In relation to Mr McCarthy’s “Welsh dragon” company logo, the BBC 
said that the programme makers did not believe that it would be necessary to 
obscure the image given that it was a relatively commonplace picture from which 
it would not have been possible to identify Mr McCarthy’s company or personal 
details. 

 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 27

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
 
In reaching its decision on Mr McCarthy’s complaint, Ofcom considered all the 
relevant material provided by both parties. This included a recording of the 
programme as broadcast and a transcript of it along with written submissions and 
supporting material provided by both parties. 
  
In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the 
competing right of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such 
has precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is 
necessary to intensely focus on the comparative importance of the specific rights. 
Any justification for interfering with or restricting each right must be taken into 
account and any interference or restriction must be proportionate. 
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any 
infringement of privacy in programmes or in connection with obtaining material 
included in programmes must be warranted. 
 
a) Ofcom considered Mr McCarthy’s complaint that his privacy was unwarrantably 

infringed in the making of the programme in that he was filmed without his 
consent. 

 
In considering whether Mr McCarthy’s privacy was unwarrantably infringed in the 
making of the programme infringed Mr McCarthy’s privacy, Ofcom first 
considered the extent to which Mr McCarthy could have expected that he would 
not be filmed in the particular circumstances.  
 
Ofcom noted that Mr McCarthy was filmed by the programme makers in the 
period following a road traffic accident in which the vehicle he was driving had 
collided with an on-coming car (for which he had accepted responsibility). He was 
also filmed being cautioned by the police for his role in the accident. Ofcom 
considered that Mr McCarthy would have had some expectation that he would not 
be filmed for a television programme in such a situation. 
 
However, Ofcom noted that the filming took place on a public highway and Mr 
that McCarthy was clearly visible to other motorway users. Further, Mr McCarthy 
had been filmed openly and the programme makers had not concealed the fact 
that they were filming him. 
 
Having given consideration to all of the factors above, Ofcom considered that Mr 
McCarthy had only a limited expectation of privacy in relation to being filmed in 
these circumstances.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 28

Ofcom then went on to consider the broadcaster’s competing right to freedom of 
expression and the public interest in examining the work of the police following a 
road traffic accident on a public highway. In Ofcom’s view, it would be 
inappropriate to unduly constrain programme makers’ ability to film in these 
circumstances. It took the view that this outweighed Mr McCarthy’s expectation of 
privacy in relation to being filmed. 
 
Taking all of these factors into account, Ofcom therefore found that there was no 
unwarranted infringement of Mr McCarthy’s privacy in the making of the 
programme.  

 
b) Ofcom considered Mr McCarthy’s complaint that his privacy was unwarrantably 

infringed in the programme as broadcast in that his face was not obscured and 
that his company‘s name, logo and his telephone number were shown. 

 
In considering whether Mr McCarthy’s privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast, Ofcom first considered the extent to which Mr 
McCarthy could have expected that the footage of him filmed at the scene of the 
accident (including images of his face, his company‘s name, logo and his 
telephone number) would not be broadcast.  

 
Ofcom noted that the footage of Mr McCarthy included in the programme had 
been filmed by the programme makers shortly after a road traffic accident in 
which the vehicle he was driving had collided with an on-coming car.  
 
Ofcom watched the programme as broadcast and paid particular attention to the 
parts that included footage of Mr McCarthy. Ofcom noted that McCarthy’s face 
was shown unobscured in the programme and his voice was heard. It also noted 
that his company’s name “Limousine Wales”, his company logo and telephone 
number were visible, albeit very briefly, as the vehicle was being pushed onto the 
hard shoulder of the motorway. Ofcom considered that Mr McCarthy was 
identifiable from this footage included in the programme. 
 
Ofcom considered that Mr McCarthy may have had some expectation that 
footage of him filmed at the scene of the accident (including images of his face, 
his company‘s name, logo and his telephone number) would not be broadcast in 
a television programme. 
 
However, Ofcom also took note that the footage of Mr McCarthy that was shown 
in the programme had been filmed on a public highway where he had been 
clearly visible to other motorway users. The footage of Mr McCarthy had been 
filmed openly and that the programme makers had not concealed the fact that 
they were filming him.  
 
Ofcom also noted that at the end of the programme, the commentary stated: 
 

“The limousine driver whose head-on collision in a contraflow caused such a 
headache for everyone, was offered a place on a driver improvement 
scheme.” 

 
Ofcom further noted that, although Mr McCarthy was not arrested or charged with 
an offence following the accident, he was cautioned by the police officer at the 
scene for causing the accident. Ofcom noted that Mr McCarthy was reported for 
careless and inconsiderate driving which he did not contest and for which he 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 29

subsequently accepted a place on a Driver Improvement Course as an alternative 
to the offence being referred to the Crown Prosecution Service.  
 
In these circumstances, Ofcom considered that Mr McCarthy had only a limited 
expectation that footage of his face, company’s name, logo and telephone 
number in the programme would not be broadcast. 
 
Ofcom then went on to weigh the broadcaster’s competing right to freedom of 
expression and the audience’s right to receive information and ideas without 
unnecessary interference. In the circumstances of this particular case, Ofcom 
considered that the right to freedom of expression and the public interest in the 
programme examining the work of the police following a road traffic accident on a 
public highway and in developing the public’s understanding of the range of 
situations dealt with by the police outweighed Mr McCarthy’s limited expectation 
of privacy in relation to the footage of him which was broadcast. 
 
Taking all of these factors into account, Ofcom therefore found that there was no 
unwarranted infringement of Mr McCarthy’s privacy in the broadcast of the 
programme. 
 

Accordingly, Ofcom has not upheld Mr McCarthy’s complaint of unwarranted 
infringement of privacy in either the making or the broadcast of the 
programme. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 

30 

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 17 May 2010 
 

Programme Transmission 
Date 

Broadcaster Categories Number of 
complaints 

4Music Big Ones 27/04/2010 4Music Nudity 1 
7 Day Sunday 18/04/2010 BBC Radio 5 

Live 
Offensive language 1 

Aviva sponsors ITV Drama 
Premiers 

09/05/2010 ITV1 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

BBC News 06/05/2010 BBC News 
Channel 

Generally accepted 
standards 

1 

BBC News 06/05/2010 BBC News 
Channel 

Generally accepted 
standards 

1 

BBC News 24/04/2010 BBC 1 Offensive language 1 
Brainiac: Science Abuse 30/04/2010 Sky Three Generally accepted 

standards 
1 

Breakfast 12/05/2010 BBC 1 Offensive language 1 
Britain's Got More Talent 
Auditions 

02/05/2010 ITV2 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Britain's Got More Talent 
Auditions 

25/04/2010 ITV2 Sexual material 1 

Britain's Got Talent 24/04/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Britain's Got Talent 01/05/2010 ITV1 Nudity 4 
Britain's Got Talent 08/05/2010 ITV1 Violence and dangerous 

behaviour 
4 

Carpet Right’s sponsorship 
of House 

25/04/2010 Sky 1 Generally accepted 
standards 

1 

Celebrity Juice (trailer) 20/04/2010 ITV2 Sexual material 1 
Celebrity Juice (trailer) 13/05/2010 ITV2 Sexual material 1 
Central Tonight 30/04/2010 ITV1 Central Due accuracy 1 
Channel 4 Pigeon ident 08/05/2010 Channel 4 Animal welfare 1 
Channel 4's Alternative 
Election Night 

06/05/2010 Channel 4 Age 
discrimination/offence 

2 

Channel 4's Alternative 
Election Night 

06/05/2010 Channel 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Channel 4's Alternative 
Election Night 

06/05/2010 Channel 4 Sexual orientation 
discrimination/offence 

2 

Channel 4's Alternative 
Election Night 

06/05/2010 Channel 4 Offensive language 3 

Chris Moyles Show 22/04/2010 BBC Radio 1 Generally accepted 
standards 

1 

Come Dine with Me Extra 
Portions 

08/05/2010 Channel 4 Race 
discrimination/offence 

1 

Competition sponsorship 29/04/2010 Radio 
Pembrokeshire 

Sponsorship 1 

Coronation Street 10/05/2010 ITV1 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

6 

Coronation Street 19/04/2010 ITV1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street 11/04/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street 06/05/2010 ITV1 Product placement 1 
Coronation Street 23/04/2010 ITV1 Sexual material 1 
Coronation Street Omnibus 09/05/2010 ITV1 Product placement 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 31

Cougar Town (trailer) 05/04/2010 Living +1 Sexual material 1 
Cowboy Builders 04/05/2010 Five Race 

discrimination/offence 
1 

Cricket 12/04/2010 ITV4 Race 
discrimination/offence 

1 

Dance Your Ass Off (trailer) 03/05/2010 Sky 3 Generally accepted 
standards 

1 

Deal or No Deal 25/04/2010 Channel 4 Disability 
discrimination/offence 

1 

Deal or No Deal 04/05/2010 Channel 4 Gender, including 
Transgender 
discrimination 

1 

Desperate Housewives 
(trailer) 

23/04/2010 E4 Offensive language 1 

Dickinson's Real Deal 07/05/2010 ITV1 Competitions 1 
Doctors 26/04/2010 BBC 1 Sexual material 1 
EastEnders 27/04/2010 BBC 1 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 
1 

EastEnders 30/04/2010 BBC 1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

EastEnders 03/05/2010 BBC 1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

EastEnders 29/04/2010 BBC 1 Sexual orientation 
discrimination/offence 

4 

EastEnders 13/05/2010 BBC 1 Sexual orientation 
discrimination/offence 

3 

Easter Special 02/04/2010 Glory TV Materially misleading 1 
Emmerdale 07/05/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
1 

Europa League Final 12/05/2010 Five Competitions 1 
Everybody Loves Raymond 06/05/2010 Channel 4 Race 

discrimination/offence 
1 

FA Cup Final 15/05/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Facejacker 23/04/2010 Channel 4 Race 
discrimination/offence 

1 

FlashForward 26/04/2010 Five COSTA 2 
Glee 15/03/2010 E4 Disability 

discrimination/offence 
3 

Glenn Martin DDS 24/04/2010 Sky1 Generally accepted 
standards 

1 

GMTV 11/05/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

GMTV 27/04/2010 ITV1 Suicide and self harm 1 
Gridlock and Road Rage 02/05/2010 More4 Offensive language 1 
Have I Got a Bit More News 
for You 

17/04/2010 BBC 2 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

2 

Have I Got Election News 
for You 

07/05/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Have I Got News for You 26/04/2010 BBC 2 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Heston's Gothic Horror 
Feast 

27/04/2010 Channel 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Homes under the Hammer 28/04/2010 BBC 1 Gender, including 
Transgender 
discrimination 

1 

Hostel Part 2 22/03/2010 Five Generally accepted 
standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 32

Iron Chef UK 30/04/2010 Channel 4 Animal welfare 1 
ITV News 08/02/2010 ITV1 Due accuracy 1 
ITV1 HD trailer 25/04/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
1 

ITV1 HD trailer various ITV1 Generally accepted 
standards 

3 

ITV1 HD trailer 04/05/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Joanna Lumley's Nile 26/04/2010 ITV1 Due accuracy 1 
Killer Volcanoes 03/05/2010 Channel 4 Violence and dangerous 

behaviour 
1 

Last of the Dambusters 05/05/2010 Five Offensive language 1 
Live from Studio Five 10/05/2010 Five Age 

discrimination/offence 
1 

Live from Studio Five 04/05/2010 Five Generally accepted 
standards 

1 

Look North 30/04/2010 BBC 1 North Nudity 1 
Loose Women 11/05/2010 ITV1 Sexual material 1 
Maltesers’ sponsorship of 
Loose Women 

29/04/2010 ITV1 Gender, including 
Transgender 
discrimination 

1 

Mazuma Mobile’s sponsors 
Star Trek Voyager 

31/03/2010 Virgin 1 Advertising content 1 

Midsomer Murders (trailer) 03/05/2010 ITV1 Animal welfare 1 
Naked Office (trailer) 29/04/2010 Virgin 1 Nudity 2 
Naked Office (trailer) 06/05/2010 Virgin 1 Nudity 1 
News update 06/05/2010 BBC 1 Generally accepted 

standards 
1 

Newsnight 08/05/2010 BBC 2 Offensive language 1 
Newspaper Review 29/04/2010 Sky News Race 

discrimination/offence 
1 

Numberjacks 06/05/2010 CBeebies Suicide and self harm 1 
Outnumbered 06/05/2010 BBC 1 Animal welfare 2 
Over the Rainbow 08/05/2010 BBC 1 Premium rate services 1 
Paddy Range 24/02/2010 The Quay 

107.4FM 
Commercial References 1 

Pineapple Dance Studios 09/05/2010 Sky1 Sexual material 1 
Pineapple Dance Studios 
Finale 

09/05/2010 Sky1 Generally accepted 
standards 

1 

Premier League Football 02/05/2010 Sky Sports 1 Race 
discrimination/offence 

1 

Question Time 29/04/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

Real Football Phone-In 15/03/2010 Real Radio 
Scotland 

Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

5 

Satire: The Great British 
Tradition 

10/05/2010 BBC Radio 4 Offensive language 1 

Scream If You Know the 
Answer (trailer) 

09/05/2010 Watch Materially misleading 1 

Shameless 27/04/2010 E4 Generally accepted 
standards 

2 

Simon Bates 12/05/2010 Classic FM Materially misleading 1 
Sky News 25/04/2010 Sky News Religious/Beliefs 

discrimination/offence 
1 

Sky News 06/05/2010 Sky News Generally accepted 
standards 

1 

Sky News 06/05/2010 Sky News Generally accepted 3 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 33

standards 
Sky News 06/05/2010 Sky News Generally accepted 

standards 
3 

Sky News 24/04/2010 Sky News Suicide and self harm 1 
Sky News at Six 01/05/2010 Sky News Violence and dangerous 

behaviour 
1 

Sky News Today 11/05/2010 Sky News Due impartiality/bias 1 
Sunshine 29/04/2010 Film4 Hypnotic and other 

techniques 
1 

Supernatural (trailer) 04/04/2010 Living Scheduling 1 
The Graham Norton Show 11/05/2010 BBC 1 Offensive language 1 
The Jeremy Kyle Show 10/05/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
1 

The Long Drive Home 23/04/2010 Live 960 Sexual material 1 
The National Lottery 15/05/2010 BBC 1 Competitions 1 
The Now Show 27/03/2010 BBC Radio 4 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 
1 

The Official Chart with 
Reggie Yates 

18/04/2010 BBC Radio 1 Generally accepted 
standards 

1 

The Official Chart with 
Reggie Yates 

25/04/2010 BBC Radio 1 Offensive language 1 

The One Show 27/04/2010 BBC 1 Animal welfare 1 
The Osbournes 22/04/2010 Viva Animal welfare 1 
The Simpsons 15/04/2010 Sky 2 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 
1 

The Trisha Goddard Show 13/05/2010 Five Generally accepted 
standards 

1 

The Unbelievable Truth 02/05/2010 BBC Radio 4 Generally accepted 
standards 

1 

The World's Fattest 
Families and Me 

03/05/2010 Channel 4 Animal welfare 2 

The World's Fattest 
Families and Me 

03/05/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

The Wright Stuff 26/04/2010 Five Generally accepted 
standards 

1 

The Wright Stuff 20/04/2010 Five Generally accepted 
standards 

1 

The Wright Stuff 03/05/2010 Five Sexual material 1 
This Morning 13/05/2010 ITV1 Harm 1 
This Week 13/05/2010 BBC 1 Race 

discrimination/offence 
1 

Three in a Bed 28/04/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Three in a Bed 28/04/2010 Channel 4 Sexual material 9 
Top Gear 08/05/2010 BBC 3 Violence and dangerous 

behaviour 
1 

Torchwood 22/04/2010 BBC HD Sexual material 1 
Traffic Cops 14/04/2010 BBC 1 Flashing images/risk to 

viewers who have PSE 
1 

Video Exclusive 01/05/2010 Channel 4 Sexual material 2 
Westwood: Kojo's Comedy 
Funhouse 

06/04/2010 BBC Radio 
1Xtra 

Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

You Have Been Watching 29/04/2010 Channel 4 Disability 
discrimination/offence 

1 

You've Been Framed! 01/05/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 159 
7 June 2010 

 34

 


