
1 

 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 156 
26 April 2010 

 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 

Standards cases 
 

In Breach 
 
George Galloway 
Talksport, 20 November 2009, 22:00 4 
 
Just Great Songs 
Southend Radio, January to March 2010, 10:00 9 
 
Mike James 
Dee 106.3 (Chester), 19 January 2010, 10:00 12 
 
Sponsorship of Gareth Stewart’s Afternoon Drive  
Cool FM (Northern Ireland), 9 February 2010,14:00 14 
 
First Half Forum 
Talksport (National), 7 March 2010, 14:23 16 
 
Bible Medicine 
Genesis TV, 4 January 2010, 19:30 18 
 
News 
Al Jazeera, 9 February 2010, 21:04 24 
 
Bath FM and 3TR FM 
February 2010 28 
 
Not in Breach 
 
Afternoon Live  
Sky News, 3 February 2010, 15:30 30 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Upheld  
 
Complaint by Mr David Edwards 
on behalf of Mrs Lisa Edwards  
EastEnders, BBC1 (repeated on BBC3), 7 September 2009 33 
 
 
Other programmes not in breach 37  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 

3 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes which broadcasting licensees are required to 
comply. These include:  
 
a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) which took effect on 16 December 2009 

and covers all programmes broadcast on or after 16 December 2009. The 
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/.  
 
Note: Programmes broadcast prior to 16 December 2009 are covered by the 
2005 Code which came into effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). The 2005 Code can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode_2005/.  

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 

effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/code_adv/tacode.pdf. 

 
c) other codes and requirements that may also apply to broadcasters, depending on 

their circumstances. These include the Code on Television Access Services 
(which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code 
on Listed Events, and the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be 
found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/ 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom’s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 

4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
George Galloway 
Talksport, 20 November 2009, 22:00 
 
 
Introduction 
 
George Galloway presents a twice weekly late-night discussion programme on 
Talksport in which he debates a wide range of topical issues. Eight programmes 
broadcast in November and December 2009 included a music-based feature in which 
Mr Galloway asked listeners to identify a topical news event linking music clips 
played in the programme and to contact the station with their answers. There was 
generally no prize on offer.  
 
However, in the programme broadcast on 20 November 2009, a prize was offered 
and, as such, the feature was a listener competition. A series of music clips was 
played on air and listeners were invited to contact the station to identify the topical 
news event linking the clips for the opportunity to win a prize - a copy of George 
Galloway’s book, The Fidel Castro Handbook. The required answer to the 
competition was the Duchess of Cornwall turning on Christmas lights in a London 
shopping arcade. 
 
Listeners were invited to enter the competition in the same way as they would 
participate in a discussion on the programme – by calling Talksport’s studio 
telephone number, by text message or by email. Calls to the premium rate telephone 
number cost 10p per minute from a BT landline, text messages were 50p plus 
standard network charges and emails were free. Listeners were advised of these 
charges during the programme, as was the case when they were invited to submit 
views and opinions to the discussion parts of the programme.  
 
Ofcom received a complaint from a listener who had called the studio at 00:10 to 
submit his answer to the competition. The complainant claimed he was informed (by 
a ‘call screener’) that his answer was correct but, as another entrant had just given 
the same answer, he had not won the prize. His call was then terminated. The 
complainant said that the presenter did not announce that a winning answer had 
been received until 00:50. 
 
At 00:50, the presenter said on air that the winning entry had been submitted by the 
same listener who had already won the prize the previous week and, as such, the 
winner had agreed that the prize should go to the second winning entrant. The 
complainant believed, from the discussion he had had with the call screener, that the 
presenter was referring on air to him as the second winning entrant. However, 
another entrant was subsequently announced as the winner.  
 
The complainant therefore questioned whether the competition had been conducted 
fairly. In particular, he was concerned that further invitations to listeners to enter had 
been broadcast after his telephone call in which he had been told that a correct 
answer had already been submitted. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 5

Ofcom asked the broadcaster for its comments regarding the matter under Rule 
2.111 of the Code (competitions should be conducted fairly) and to provide details of 
the competition ‘mechanic’ and relevant terms and conditions. 
 
Response 
 
The broadcaster said that the features were designed to provide some light material 
to counterbalance the serious nature of the discussions and it was never intended to 
be a formal competition with “extra entry charges” and “high-value prizes”. It said this 
was reflected by Talksport’s presentation, by the fact that entry routes were the same 
for listeners wishing to contact the studio to participate in topical discussion, and the 
fact that only three out of the eight similar features offered a prize. The broadcaster 
said that this feature was devised by the producer and that only he and the presenter 
were aware of the correct answer. 
 
Talksport said that listeners contacting the studio by telephone were asked the 
purpose of their call by the call screener. The call screener noted details of the 
caller’s discussion point or competition answer. Competition answers were then 
displayed on a screen in the presenter’s view. The screen displayed a maximum of 
nine answers at any one time. To prevent repetition, the call screener was instructed 
not to display duplicate competition answers on the screen. If a duplicate answer was 
submitted, the caller was advised of this, and the call was terminated. The 
broadcaster said that this practice avoided “callers being kept on the line 
unnecessarily”.  
 
Talksport explained that the call screener was also responsible for printing off emails 
and text messages (whether they were discussion comments or competition entries) 
in batches and handing them to the producer who selected a number of them “at 
random” for compliance checks. These were then given to Mr Galloway who selected 
which answers to read out on air. It added that, as soon as the producer or the 
presenter spotted a correct answer – either on the screen or in the selection of print-
outs – the presenter was instructed to read it out on air as soon as possible. 
Talksport said that, because of the volume of emails and text messages received 
during the programme, it was not possible for all contributions to be scrutinised and, 
as such, the winner was the entrant whose correct answer was detected first. 
 
With regard to the winner, the broadcaster said the producer found a correct answer, 
submitted by email, in the final fifteen minutes of the programme [at approximately 
00:45]. However, as the entrant in question had already won the previous week’s 
competition, that listener consented to forego the prize. The producer then found 
another email that contained the correct answer and so the prize was awarded. 
 
Talksport’s telephone records indicated that it received 140 calls, 44 of which were 
identified as competition entries. Thirty of these were answered by the call screener, 
and 14 by the producer, when the call screener was unavailable. It added that a 
further 71 calls were made to the studio but, as there were no details logged for 
these calls other than a name and number, the broadcaster could not establish how 
many of these had been competition entries. However, from the call log information 
that was available, the broadcaster was able to identify that the first correct answer 
appeared to be received at 23:37 but did not go to air. Talksport added that its call 
logs suggested this was because the entrant’s call had been terminated prematurely.  

                                            
1 It should be noted that on 16 December 2009, a revised version of the Code was issued. 
For programmes broadcast on or after 16 December 2009, Rules 2.13 to 2.16 are relevant. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 6

 
Talksport said the records of its text message service provider showed that it 
received 172 text message entries to the competition and that three of these 
contained the correct answer. These were received at 23:39, 23:59 and 00:01 but 
none were spotted by either the presenter or the producer.  
 
The broadcaster was unable to provide details about the number of email competition 
entries it had received. 
 
Talksport stressed that listeners were invited to enter the competition in the same 
way (and at the same cost) as they could participate in debates on the programme. 
Talksport was of the view that it was impossible for every entry to be scrutinised and 
put to air and the winner was therefore the person whose correct entry was the first 
to be spotted. The minute the first correct entry was spotted, it was put to air as soon 
as possible. It argued that because the first correct answer spotted by the producer 
or the presenter was declared the winning entry, no route had a natural advantage 
over another. The broadcaster added that no further ‘solicits’ [invitations to listeners] 
to enter the competition were made after a winner had been found. It was therefore 
satisfied that the competition was promoted and conducted in accordance with the 
requirements of Rule 2.11. 
 
Talksport said neither the producer nor the call screener had any recollection of the 
complainant’s call. Whilst it was unable to confirm or deny the complainant’s alleged 
conversation with the station, it repeated that the call screener did not know the 
correct answer and said the producer was never in the habit of confirming that callers 
were correct. 
 
Decision 
 
Rule 2.11 of the Code required2 that competitions should be conducted fairly. Ofcom 
noted Talksport’s submission that the feature in question was not intended to be a 
“formal competition”. However, broadcast competitions are features in which the 
audience is invited to enter by any means for the opportunity to win any prize, 
irrespective of its value. 
 
In this case, Ofcom noted that the competition’s published terms and conditions, as 
supplied by Talksport, applied to all competitions conducted on the radio station. 
Rule 15 of the terms and conditions stated that “competition winners will be chosen 
at random unless otherwise specified” [emphasis added]. In this case, Ofcom noted 
that after playing one of the clips of music, Mr Galloway promoted the competition as 
follows: 
 
“Why on earth am I playing that? First person to tell me wins a book.” 
 
In Ofcom’s view, the promotion indicated that the prize would be awarded to the first 
listener who submitted the correct answer. This was contrary to the broadcaster’s 
‘random selection’ condition, as set out above, but it was nevertheless open to the 
broadcaster to choose a different selection method, given that it had incorporated the 
phrase “unless otherwise specified” within that published condition. However, Ofcom 
identified several flaws in the broadcaster’s selection method on this occasion, which 
raised issues about the fair conduct of the competition. 
 

                                            
2 See footnote 1. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 7

For a competition to be conducted fairly, Ofcom expects all routes of entry to have 
equal prominence (unless stated otherwise) – that is, entries by telephone should be 
treated in the same way as those by text message or email. In this case, from the 
information provided by Talksport, Ofcom was concerned that listeners’ entries had 
not been treated equally. 
 
With regard to telephone entries, Ofcom noted that the presenter’s screen, on which 
the call screener displayed call details, was limited to nine entries at any one time. In 
the event of a large volume of callers submitting an answer or contacting the studio 
to take part in a discussion, a correct competition answer may have gone unnoticed. 
Further, if this was the case, or if a correct answer was submitted but the caller was 
unavailable when the presenter put them to air, subsequent callers with the same 
correct answer may have been discarded by the call screener, as they would have 
been identified as providing duplicate answers. 
 
Ofcom was also concerned at the apparently casual way in which entries submitted 
by text message and email were checked. Because the producer selected a batch of 
answers to check “at random”, Ofcom considered there was every possibility that 
correct answers, for which text message entrants had paid a minimum of 50 pence 
per message to submit, had been overlooked.  
 
Further, merely checking through batches of answers and declaring the winning entry 
to be the first correct answer spotted did not, in Ofcom’s view, ensure that the prize 
went to the entrant who had submitted it first , which was how it had been indicated 
on air the winner would be selected “…First person to tell me wins a book”. Ofcom 
noted that the producer had found a correct answer in the final fifteen minutes of the 
programme at approximately 00:45, but owing to a previous win, he searched and 
found another. However, Ofcom noted that, from the text message service providers’ 
records, there had been a correct answer received by telephone at 23:37 (after which 
the call was terminated prematurely); and then another correct answer was received 
by text message at 23:39, although this was not detected.  
 
This meant that a further five clues and solicits to enter the competition (including 
three after the complainant’s call at 00:10) were broadcast after a winning answer 
had been submitted.  
 
Ofcom was particularly concerned about the financial detriment suffered by entrants, 
the scale of which was unclear. In addition, Ofcom was disappointed that Talksport 
did not appear to intend providing a refund procedure for reimbursement of those 
entrants who had been affected. 
 
It is acceptable for broadcasters to use their own discretion when selecting audience 
members to participate in discussion items. It is generally understood that such 
contributions are not chosen at random but, instead, go through an editorial selection 
process. However, Ofcom does not consider the informal nature of a competition (as 
in this case) to provide sufficient justification for using a similar selection method. 
Listeners were invited to participate via premium rate entry routes with a view to 
winning a prize and, as such, Ofcom considered that it should have been clear to 
Talksport that Rule 2.11 applied. 
 
Ofcom noted that there appeared to be discrepancies between the complainant’s 
account and the recollections of relevant Talksport staff. In light of the absence of 
evidence available to Ofcom, it was not possible for to determine precisely how the 
complainant’s competition entry had been dealt with.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 8

Nevertheless, from the evidence that was available, it was clear to Ofcom that the 
broadcaster’s method of selecting a winner in this competition was not as described 
on air at the time that listeners were invited to enter. It is a matter for broadcasters to 
determine the method by which a competition winner will be determined, but to 
ensure that the competition is conducted fairly, this must be made clear to the 
audience. In this case, listeners choosing to enter did so on the basis that they had a 
fair and equal chance of winning, irrespective of which entry route they used. In fact, 
they did not. The competition had not therefore been conducted fairly and was in 
breach of Rule 2.11 of the Code.  
 
In recent years, Ofcom has recorded numerous breaches of Rule 2.11 and imposed 
statutory sanctions on several broadcasters. We have also issued extensive 
guidance on how broadcast competitions should be handled to ensure their 
compliance with the Code. Ofcom has made it abundantly clear that it expects all 
broadcasters to exercise particular caution when inviting audiences to enter 
broadcast competitions, particularly where they are required, or have the option, to 
pay a premium rate to participate. 
 
In this case, Ofcom found no evidence that Talksport sought to mislead listeners 
deliberately. Nevertheless, it appeared to us that there were insufficient procedures 
in place to ensure the competition’s compliance with Rule 2.11.  
 
We are particularly concerned with Talksport’s view that the promotion and operation 
of this competition raised no compliance issues. Ofcom is therefore requiring the 
licensee to attend a meeting to discuss its compliance procedures in relation to the 
conduct of listener competitions. 
 
Breach of Rule 2.11



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 

9 

In Breach 
 
Just Great Songs 
Southend Radio, January to March 2010, 10:00 
 
 
Introduction 
 
Southend Radio is part of the Adventure Radio Network. From January to March 
2010, Southend Radio, the licensee, ran a competition called ‘Tracie’s Mystery 
Voices’ during its daily programme Just Great Songs.  
 
Listeners were played three short clips, each containing the voice of a celebrity, and 
were invited to contact the studio by text message or via the broadcaster’s website to 
identify the mystery voices. Text message entrants were charged their standard 
network rate and online entries were free. The competition was also conducted 
across the three other radio stations on the Adventure Radio Network. 
 
The presenter advised listeners that the entrant who was first to identify any of the 
celebrity voices correctly would win £500. The entrant who identified one of the two 
remaining mystery voices correctly would win £1,000. The competition’s on-air 
promotion also stated that the jackpot of £5,000 would be awarded to the entrant who 
named the final mystery voice successfully.  
 
Ofcom received a complaint from a listener who said that neither the competition’s 
on-air description, nor the terms and conditions (available on the station’s website) 
stated that it was being run on three other stations and therefore entrants’ chances of 
winning were less than implied. The complainant was also concerned that there was 
a lack of clarity regarding the value of the jackpot as the terms and conditions 
indicated that it would increase each day until the competition was won. This 
conflicted with the information given on air about the jackpot being £5,000.  
 
Although part of the Adventure Radio Network, Southend Radio itself oversees the 
compliance of the station’s content. Ofcom therefore asked Southend Radio for its 
comments under Rule 2.15 of the Code which states that: 
 

“Broadcasters must draw up rules for a broadcast competition or vote. These 
must be clear and appropriately made known. In particular, significant conditions 
that may affect a viewer’s or listener’s decision to participate must be stated at 
the time an invitation to participate is broadcast.” 

 
Response 
 
Southend Radio explained that the presenter was informed incorrectly that 
information regarding the competition’s availability to listeners of other stations only 
had to be stated once during each programme. Therefore, there were several 
occasions when there was no mention of this element of the competition. 
 
The broadcaster said that, upon receipt of Ofcom’s correspondence on 5 February 
2010, it edited all pre-recorded material relating to the competition and gave further 
instructions to the presenter to ensure all subsequent promotions contained clear 
information about the other stations’ involvement.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 10

Southend Radio admitted that the original draft of the competition’s terms and 
conditions did not refer to it being open to listeners across the Adventure Radio 
Network. However, the terms and conditions had subsequently been amended to 
include this information, prior to their publication on Southend Radio’s website.  
 
In relation to the size of the jackpot, Southend Radio explained that the original 
intention was to increase the prize value each day and this had been referred to in 
the terms and conditions. However, to “add to the impact and desirability of the 
prize”, it later decided to add larger amounts periodically. On 1 February 2010, the 
jackpot was increased to £6,000.  
 
Unfortunately, when amending the terms and conditions to reflect this change to the 
size of the jackpot, the original draft of the terms and conditions that did not contain 
the reference to the Adventure Radio Network was used in error. Therefore, the 
reference to the Adventure Radio Network did not feature in the published terms and 
conditions from 1 February 2010, until the broadcaster was made aware of the issue 
on 5 February 2010 when appropriate amendments were made.  
 
Additionally, the broadcaster recognised that the reference to the daily accumulative 
nature of the jackpot prize in the terms and conditions was incorrect. This was also 
amended on 5 February 2010. 
 
While Southend Radio accepted full responsibility for these administrative errors, it 
maintained it never had any intention to mislead nor did it consider that the errors 
resulted in any listener being disadvantaged. It added that in future, competition 
terms and conditions “will be proofed in weekly management meetings prior to being 
uploaded to websites”. 
 
Decision 
 
A competition conducted across a number of stations will result in a greater audience 
size and therefore a greater potential number of competition entries. Ofcom 
considers this to be a significant condition that may influence a listener’s decision to 
enter a competition. Ofcom’s published guidance1 on Rule 2.16 states that in the 
interest of fairness, “it has to be made clear that other services are participating. This 
should be done both on air and in any written rules, whenever the competition or its 
results are run.”  
 
Similarly, as is clear from Rule 2.15, a competition’s rules should “be clear and 
appropriately made known”.  
 
In this case, Ofcom noted that several on-air promotions for the competition were 
broadcast which did not contain any reference to other Adventure Radio Network 
stations’ participation. This element was also omitted from the published terms and 
conditions between 1 February and 5 February 2010. 
 
Furthermore, while the on-air descriptions of the value of the jackpot on offer were 
accurate, the terms and conditions included an incorrect condition stating that the 
jackpot would increase daily when this was not, in fact, the case.  
 
Therefore, Ofcom considered that the rules of this competition were not clear or 
appropriately made known to listeners, in breach of Rule 2.15. 
 
                                            
1 http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/section2_2009.pdf  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 11

It was a matter of concern to Ofcom that the competition had been running for 
approximately one month before the licensee’s errors were drawn to its attention by 
means of the complaint to Ofcom.  
 
Ofcom accepted that the broadcaster did not seek to mislead listeners and noted that 
as entries were either free or the price of a standard rate text message, the 
competition did not generate any revenue for the station. It also noted the remedial 
action undertaken by Southend Radio to ensure both the on-air descriptions and 
terms and conditions were accurate.  
 
Nevertheless, Ofcom has made clear on numerous occasions that it expects 
broadcasters to exercise particular care when inviting audiences to enter 
competitions. Ofcom does not expect any future recurrence of such errors by 
Southend Radio. 
 
Breach of Rule 2.15



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 

12 

In Breach 
 
Mike James 
Dee 106.3 (Chester), 19 January 2010, 10:00 
 
 
Introduction 
 
During Dee 106.3’s mid-morning show, the presenter trailed and ran a listener 
competition to win pairs of tickets to the ‘Ultimate Ladies Night’ at a local nightclub 
called Level Two.  
 
Both the trail and the competition itself featured the presenter in discussion with a DJ 
from the Level Two nightclub. In the trail for the competition, the DJ described the 
prize (by giving details of ‘Ultimate Ladies Night’). Later in the programme, he read 
out the competition question that listeners were invited to answer and added: 
 

“…Can I just mention about tickets, Mike? If people do want tickets, they can 
phone us on [telephone number] or they can have a look on our Facebook page, 
which is at [Facebook reference]...” 

 
A listener was concerned that “an advertiser plugging his nightclub … was supposed 
to be a competition for tickets and ended up as a live advertisement for his club.” 
 
The broadcaster said that Level Two had donated competition prizes (pairs of tickets) 
to Dee 106.3 but it had not sponsored the competition. However, the nightclub had 
just ended an advertising campaign on Dee 106.3. 
 
Ofcom asked the broadcaster for its comments on the complainant’s concern, with 
regard to the following Code rules: 
 
• Rule 10.3 – “Products and services must not be promoted in programmes…”; and  
 
• Rule 10.4 – “No undue prominence may be given in any programme to a product 

or service.” 
 
Response 
 
Dee 106.3 said that it took its compliance responsibilities very seriously, adding that it 
had not intended to breach the Code and, before the broadcast, it had reminded the 
guest from Level Two not to refer on air to promotional material, such as ticket lines 
etc. The broadcaster apologised for featuring a representative of Level Two nightclub 
in the trail for the broadcast competition and the competition itself. 
 
Dee 106.3 said that, having now further considered Ofcom’s guidance to Section Ten 
of the Code, it had introduced the following measures to assist future compliance: 
 
• Where possible, interviews were now pre-recorded so that any commercial 

messages included in such material could be separated from editorial in advance 
of broadcast; 

 
• Programming that featured representatives of local businesses were now 

“focussed only on the editorially justifiable aspects…”, referring only incidentally, 
if at all, to their businesses and/or brands; and 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 13

 
• Programme meetings with presenters were now concluded with reminders of the 

need to consider Code requirements at all times. 
  

Decision 
 
Ofcom noted that Dee 106.3 said it had reminded the interviewee featured in its mid-
morning show not to refer on air to promotional material, such as ticket lines. 
Nevertheless, the representative of Level Two nightclub was permitted to do so, 
when he said: 
 

“…Can I just mention about tickets, Mike? If people do want tickets [for the 
nightclub’s ‘Ultimate Ladies Night’], they can phone us on [telephone number] or 
they can have a look on our Facebook page, which is at [Facebook reference]...” 

 
Level Two’s services were therefore promoted in the programme, in breach of Rule 
10.3 of the Code.  
 
Whether references to products or services in programming are unduly prominent (in 
breach of Rule 10.4 of the Code) is generally determined by the editorial justification 
for such references and the way in which they are broadcast. For example, where a 
listener competition prize has been donated, a passing credit to the donor is 
editorially justified and unlikely to give it undue prominence (e.g. “…courtesy of Y” or 
“…with special thanks to Y”). 
 
In this instance, Ofcom noted that Level Two nightclub had recently completed an 
advertising campaign on Dee 106.3. Subsequently, this broadcast trail and 
competition in the mid-morning show featured discussions with a representative of 
the organisation donating the competition prize – a DJ from Level Two. This 
extended reference to the donor and its services appeared to have no editorial 
purpose other than to promote an advertiser, further to its recent campaign on Dee 
106.3. 
 
The programme gave undue prominence to Level Two and its services, in breach of 
Rule 10.4 of the Code. 
 
Ofcom therefore welcomed the action taken by the broadcaster to avoid recurrence.  
 
Breaches of Rules 10.3 and 10.4



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 

14 

In Breach 
 
Sponsorship of Gareth Stewart’s Afternoon Drive  
Cool FM (Northern Ireland), 9 February 2010, 14:00 
 
 
Introduction 
 
A sponsorship credit for Norfolkline Irish Sea Ferry Services (“Norfolkline”) stated: 
 

“Cool FM Drivetime with Norfolkline. Sail to Liverpool from only twenty-nine 
ninety-nine return for a foot passenger. Book now at Norfolkline.com – conditions 
apply” 

  
A listener was concerned that he was “unable to actually obtain the advertised fare of 
£29.99 return for a foot passenger between Belfast and Liverpool with Norfolkline.” 
 
Bauer Media (“Bauer”), which owns Cool FM, said that the sponsorship credit had 
been approved by the Radio Advertising Clearance Centre (“RACC”) – the industry 
clearance body responsible for the approval of advertisement and sponsorship credit 
scripts prior to broadcast. 
 
Rule 9.3 of the Code requires, among other things, that “Sponsorship on radio … 
must comply with … advertising content … rules…”. 
 
Section 2 (General Rules) Rule 3(b) (Misleadingness) of the BCAP Radio Advertising 
Standards Code1 (“BCAP Code”) requires that “advertisements [and, therefore, 
sponsorship credits] must clarify any important limitations or qualifications, without 
which a misleading impression of a product or service might be given.” 
 
We therefore sought comments from Bauer, RACC and Norfolkline (the sponsor), 
with regard to the complainant’s concern and these rules.  
 
Response 
 
Bauer reiterated that the sponsorship credit had been cleared for broadcast by 
RACC. It also provided a copy of the RACC-approved script and a statement from 
Norfolkline that detailed its £29.99 return fare offer and associated terms and 
conditions. The terms and conditions stated, among various other things that, “fuel 
surcharge applies – £8/�10 per adult, £1/�1 per child single leg.” Bauer added that it 
had sent this material to RACC. 
 
Norfolkline said that the substantiation sought by RACC had “contained all the terms 
and conditions that were pertinent to the fare, including a reference to the fuel 
surcharge”. It added that the RACC had therefore advised it to note that “conditions 
apply” in the sponsorship credit. The sponsor added that it had “acted at all times in 
good faith with RACC and [had] never intended to mislead the general public on the 
prices offered…” 
 
RACC said it had “received substantiation [from Norfolkline] that confirmed that 10% 
of the foot passenger return fares would be at the price quoted - £29.99.” It added 
that, “although the substantiation letter also [referred] to a fuel surcharge, [it had] 

                                            
1 http://bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 15

understood this to be included in the base price given.” RACC assured Ofcom that, 
as it now appeared (from Norfolkline’s comments) that “the mandatory fuel surcharge 
was additional to the base price quoted, which the total quoted in the ad should have 
included”, it would “ensure in future that mandatory fuel surcharges are inclusive in 
the total price quoted in sponsorship credits.”  
 
Decision 
 
Broadcasters are reminded that the primary purpose of a radio sponsorship credit is 
to inform the listener of the sponsorship arrangement. Nevertheless, while a radio 
sponsorship credit should not sound like a full advertisement, it may not only identify 
the sponsor and the sponsored output but also contain a limited amount of 
advertising content. Radio advertising content and scheduling rules therefore apply. It 
is important, for example, that listeners are not misled by price claims. 
 
Ofcom noted that, in this case, RACC had obtained confirmation from Norfolkline that 
10% of foot passenger return fares would be priced at £29.99 per person, reflecting 
copy advice concerning price availability issued by the Committee of Advertising 
Practice2.  
 
Nevertheless, RACC had interpreted Norfolkline’s fuel surcharge, as reflected in its 
terms and conditions, as being included in the quoted foot passenger return fare of 
£29.99. Therefore the sponsor credit stated that return fares were available “from 
only twenty-nine ninety-nine [i.e. £29.99] return for a foot passenger”.  
 
However, Ofcom noted that no return journeys were actually available at this price, 
as the fuel surcharge was an additional cost levied on all passengers.  
 
We therefore welcomed RACC’s assurance that it would ensure in future that fuel 
surcharges were included in quoted prices. 
 
Ofcom concluded that the complainant and other listeners had been misled, in 
breach of Section 2 (General Rules), Rule 3(b) of the BCAP Code and therefore Rule 
9.3 of the Code. 
 
Breach of Rule 9.3 of the Code  
Breach of Section 2 (General Rules) Rule 3(b) (Misleadingness) of the BCAP 
Code

                                            
2 Advice available at: http://copyadvice.co.uk/Ad-Advice/Advice-Online-Database/Travel-
Marketing-Availability.aspx  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 

16 

In Breach 
 
First Half Forum 
Talksport (National), 7 March 2010, 14:23 
 
 
Introduction 
 
First Half Forum is a four minute feature that is broadcast during the half-time break 
in live football match coverage. It is sponsored by the internet betting exchange, 
Betfair. 
 
During routine monitoring, Ofcom noted that the presenter interviewed a 
representative of the sponsor, who was introduced as “Betfair’s voice of football 
betting…” They discussed the latest odds available on various forthcoming football 
matches. 
 
We sought Talksport’s comments with regard to Rule 9.5 of the Code, which states: 
 

“There must be no promotional reference to the sponsor, its name, trademark, 
image, activities, services or products or to any of its other direct or indirect 
interests. There must be no promotional generic references. Non-promotional 
references are permitted only where they are editorially justified and incidental.” 

 
Response 
 
Talksport said that, other than in the opening sponsorship credit (“First Half Forum on 
Talksport with Betfair – click betfair.com now for all the latest in-play football odds”) 
and the introduction of the guest (“Say good afternoon to Betfair’s voice of football 
betting, [name]”), “there was no mention of Betfair either specifically or generically, 
nor was there any mention of [the guest] (other than his first name) or his job either 
specifically or generically.” 
 
The broadcaster noted that the studio guest was “an acknowledged expert and 
former sports journalist.” It added that, while latest odds were discussed, “Betfair is 
not a bookmaker but a betting exchange. As such, Betfair does not set its own odds 
… the odds are set by the punters who bet against each other and not against Betfair 
… Consequently, the odds quoted … [were] not Betfair odds … but indications on the 
odds that may be available across a range of bookmakers.” 
 
Talksport therefore considered that the content of the feature was editorially justified 
“as part and parcel of the football-driven show”, adding that “a betting expert would 
have been invited to be interviewed on the odds of forthcoming matches whether a 
sponsor was involved or not.” The broadcaster also considered that the sponsor had 
not influenced the content and/or scheduling of the programme in such a way as to 
impair Talksport’s editorial independence.  
 
Decision 
 
Broadcasters often use - in their programming - regular on-air experts from various 
organisations. This is a legitimate editorial technique. However, on occasions care 
may be needed to ensure that undue prominence is not given to the expert’s 
organisation (or product/service).  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 17

Further, if an organisation is the sponsor of the programming in which its credited 
representative is featured, the broadcast is most likely to breach Rule 9.5 of the 
Code, which permits only non-promotional references to the sponsor (and/or “its 
name, trademark, image, activities, services or products or to any of its other direct or 
indirect interests”) that are “editorially justified and incidental”. Irrespective of whether 
such a reference to the sponsor is considered non-promotional and editorially 
justified, it is most unlikely to be incidental. 
 
In this case a representative of Betfair was featured in programming sponsored by 
Betfair. Ofcom does not consider that featuring a credited representative of Betfair 
was an incidental reference to the sponsor.  
 
In addition, while Ofcom accepts that the odds provided in the broadcast by the 
sponsor’s representative were “not Betfair odds … but indications on the odds that 
may be available across a range of bookmakers”, we consider that such information 
was an indirect interest of the sponsor. Latest indicative odds would have been 
valuable to any individual choosing to use Betfair’s betting exchange services, as 
“punters who bet against each other”. Ofcom therefore considers that the broadcast 
of these odds promoted an indirect interest of the sponsor and was likely to 
encourage listeners to use Betfair’s service. 
 
The broadcast was therefore in breach of Rule 9.5 of the Code. 
 
Breach of Rule 9.5 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 18

In Breach 
 
Bible Medicine 
Genesis TV, 4 January 2010, 19:30 
 
 
Introduction 
 
Genesis TV is a UK-based Christian channel that features a range of programmes 
with a religious theme. 
 
On 4 January 2010, it broadcast Bible Medicine, a programme produced and 
presented by an academic named Dr. John Grinstein. In the programme Dr Grinstein 
presented his approach to the prevention and treatment of cancer, which was 
proposed as an alternative to invasive surgery or traditional medicine. Ofcom 
received a complaint that this programme provided advice “giving people false 
expectations about…health issues” and in particular “claim[ing] to cure cancer”.  
 
Dr Grinstein named his approach GC100. GC100 is founded on the belief that cancer 
and other neurological conditions1 can be prevented and cured by tackling the 
problem of DNA2 deterioration, through the eating of specific fruits and vegetables 
that naturally prevent and inhibit DNA deterioration or repair existing DNA damage.  
 
The programme consisted of two parts: 
 
• the first was a 10 minute personal testimonial (“the Testimonial”) by the Greer 

family from North Carolina. It explained that the head of the family, Mr. Herschel 
Greer, had been diagnosed with cancer in February 2007. Since then the cancer 
had been treated with both chemotherapy and the GC100 approach, with varied 
results. However, the cancer was still present and had spread to Mr. Hershel 
Greer’s neck region. The family explained that after much prayer and thought, it 
had decided that it would use the GC100 approach instead of the “more 
aggressive chemotherapy” recommended by their doctors because they believed 
strongly that it is more effective.  

 
• the second part was a 20 minute presentation (“the Presentation”) by Dr. 

Grinstein about the causes of cancer, the benefits of eating particular foods that 
research has found to prevent or repair DNA deterioration, and the benefits of the 
GC100 approach.  

 
The programme contained numerous comments by the Greer family and Dr Grinstein 
about the benefits of using the GC100 approach. Some of these suggested that the 
GC100 approach could not merely help prevent or delay cancer, but cure it. All these 
comments were juxtaposed with statements about the ineffectiveness and negative 
side-effects of traditional medical treatments for cancer. In light of these, Ofcom 
sought the broadcaster’s comments in relation to Rule 2.1 of the Code. This states:  
 

                                            
1 Including Parkinson’s disease, Alzheimer’s and all “neurodegenerative and degenerative 
conditions” 
 
2 DNA is present in every living cell and controls heredity at the molecular level. DNA in 
human cells can become damaged or deteriorate over time. Sometimes this can lead to the 
creation of a cancerous tumour. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 19

“Generally accepted standards must be applied to the contents of television and 
radio services so as to provide adequate protection for members of the public 
from the inclusion in such services of harmful and/or offensive material”. 

 
Response 
 
In response to the complaint, Genesis TV said that Dr Grinstein is a “serious 
academic and is not the CEO/sales person of a Company that is seeking to promote 
a product in order to make money”.  
 
The broadcaster provided Ofcom with information about Dr. Grinstein’s qualifications 
and also a package of information put together by Dr. Grinstein himself. This 
package contained research reports and selected articles from peer reviewed 
scientific publications. 
 
In relation to Rule 2.1, Genesis TV said that Dr. Grinstein, through his research, “has 
developed his belief and thinking on the treatment of cancer by alternative means to 
invasive surgery and treatment”. According to the broadcaster, the term GC100 
relates to “a change of lifestyle and the eating of natural ingredients”. In addition, Dr. 
Grinstein was advocating an approach to living, based on his research and “backed 
up by statements from leading universities and medical journals from many different 
countries around the world”, on “how to avoid developing cancer”. Genesis TV 
maintained that Dr. Grinstein “is very thorough in his research [and in] keeping with 
the Ofcom Code he seeks to be factual and not misleading in any statement that he 
makes to the public”. Therefore, according to the broadcaster the programme was 
not in breach of Rule 2.1 of the Code. 
 
Decision 
 
The coverage of scientific and medical topics will be a matter that will be of interest to 
audiences. As a result, we recognise that broadcasters will want the editorial freedom 
to explore and analyse scientific evidence surrounding particular treatments and to 
make this information available to their viewers and listeners. However, we also 
recognise that licensees must take special care and act responsibly when 
broadcasting discussions of treatments for serious or potentially terminal medical 
conditions because of the harm that may result.  
 
In this case, the programme consisted of two parts: the 10 minute Testimonial from a 
family, one of whose members had used the GC100 approach; and the 20 minute 
Presentation, in which Dr. Grinstein summarised a range of academic studies which 
in his opinion, showed the role that eating fruit and vegetables can have in repairing 
DNA, and thus ensuring that “a cancer cell can become a normal cell”.  
 
We considered whether the programme presented any potential issues under Rule 
2.1 of the Code. We noted that during the programme there were references to: the 
GC100 approach, and scientific studies that seem to support the premise that it is 
built upon, namely, that it is possible that the consumption of fruit and vegetables can 
help to repair cell DNA and therefore “a cancer cell can become a normal cell”. 
 
Ofcom considered that referring to the lifestyle approach (GC100), based as it is on 
certain fruit and vegetables, is not in itself harmful. Nor is it necessarily harmful for a 
broadcaster to refer to and explain research which may show that eating particular 
fruits and vegetables may help repair and/or prevent DNA damage. Whilst the 
reporting and discussion of scientific research in support of particular scientific 
theories may be controversial, broadcasters should not be prevented from discussing 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 20

such theories, as long as they comply with the Code. To do otherwise would be an 
unacceptable infringement of the broadcaster’s right to freedom of expression and 
the audience’s right to receive information and ideas3. In this regard we note that 
Section 3 of the Communications Act 2003 states that Ofcom should set standards 
on harm and offence in a way which best guarantees freedom of expression. 
 
We also recognise that in discussing established medical treatments, such as 
chemotherapy, it is a legitimate editorial decision to highlight the potential detrimental 
effects of such treatments e.g. the strain that radiation, when delivered through 
radiotherapy, has on the body. For example, at one point Christie Greer said: 
 

“He had a sister that died of bone cancer, and she went through a lot of sickness 
from chemo and radiation. And he’s seen what she went through and her 
husband also went through and my Mom went through. And all of those folks took 
the radiation, took the chemo. It just prolongs life, but that quality of life is not 
good.” 

 
However, during the programme Ofcom also noted that there were several 
statements that were potentially harmful in two respects. 
 
Firstly, we noted that there were statements which seemed to suggest that the 
GC100 approach might be preferable to established medical treatments for cancer, 
such as chemotherapy. For example, during the Testimonial Christie Greer said the 
following: 
 

“[Herschel Greer] took one brief round of chemotherapy and responded well to 
that…After taking the GC product, the spleen actually shrunk and the size went 
down to 12.7 centimetres in February of 2008…Because of the good health that 
Herschel had enjoyed, he stopped the GC100 product in February 2009. 
Unfortunately, by June of 2009, he had noticed some nodules behind his neck 
region, and went back to his oncologist…which showed that the tumours had 
grown at that time. They did recommend again starting chemotherapy, which he 
did, and he responded with moderate effects; he had some growth in tumours 
and some shrinking. And they’re now recommending more aggressive 
chemotherapy, which, with much thought and prayer, we have decided to try the 
GC100 product again because he had such good results before. We do not 
regret not continuing on that”.  
 
“We just wanted to thank you for your time watching us today, and to hold us in 
your prayers, and that we hope that we are a product of curing cancer through a 
more natural cause and we want to thank Dr Grinstein for his time and efforts and 
thank you for…GC 100.” 

 
In addition, during the Presentation, Dr. Grinstein made some comments suggesting 
that the GC100 approach could cure cancer. For example he said: 
 

“And also, if you induce these kinds of molecules to work hard and you prepare 
concentrates and ways to enhance the ingestion of these molecules, you can 
even cure cancer by enhancing the DNA repair system”.  
 
“So, it’s an easy and an elegant way to realise if something that you are eating 
will cause your DNA to suffer less damage. So if you have less DNA damage you 
get, of course, less [inaudible] to develop cancer and neurological conditions”.  

                                            
3 As enshrined in Article 10 of the European Convention on Human Rights. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 21

 
“We…[are] just struggling to maintain this the only medicinal extract4 that is able 
to repair DNA produced today in the world. We are the only one producing. Why 
there are not another 100,000 people producing similar medicinal extracts and 
curing all the cancers of the world! So we just have to pray that the people on this 
group of viewers have this connection with the creator, the Heaven above 
Creator, and then we need to pray that something will come one day soon in our 
lifetimes to change this terrific, tremendous error in medicine today.”  

 
Second, we noted that there were statements that could be construed as referring to 
traditional medical cancer treatments in negative terms and as being uniformly 
ineffective, and could be construed as either directly or indirectly encouraging 
viewers to stop using traditional medical for serious medical conditions such as 
cancer. For example, during the Testimonial, Barry Greer (son of Herschel Greer), 
said: 
 

“It’s not the diseases that’s killing a lot of people, it’s the medicines that our 
doctors are prescribing to treat them that are killing the people. My Mom died of 
brain cancer. It wasn’t the brain cancer that killed her. The Decadron, some high-
powered steroids, killed her before the cancer did. If we could have gotten her on 
some natural medicines, remedies, before the end, she may be here today. She 
passed away two years ago.” 
 

In addition, during the Presentation, Dr. Grinstein said: 
 

“So I say it’s the people who are dying because of this condition that should take 
some action, because they are the ones that are given, you know, useless drugs 
while this beneficial treatment is at hand now for everyone to live and not to die!” 

 
Ofcom notes that official Government health advice advocates the consumption of 
fruit and vegetables to help prevent cancer.5 However, we considered that, overall, 
the programme made unsubstantiated and potentially dangerous medical claims 
regarding the efficacy of the GC100 approach in relation to other established anti-
cancer treatments. In particular, the statements endorsing the use of the GC100 
approach to the detriment of established forms of medical treatment, and the 
cumulative effect of the views espoused in both the Testimonial and Presentation, 
created a potential risk of viewers with treatable cancers from dispensing with 
orthodox medical treatment in favour of the GC100 approach. Ofcom considered that 
this resulted in inadequate protection being provided to viewers against this risk and 
so a failure to apply generally accepted standards. We considered that the advocacy 
of GC100 as an anti-carcinogenic strategy had a clear potential to cause some 
members of the audience – especially vulnerable ones – very serious (and possibly 

                                            
4 There were some suggestions in the programme – such as in this extract – that Dr Grinstein 
had in the past produced a medicinal extract based on specific fruit and vegetables based on 
the GC100 approach. Comments from the broadcaster and research by Ofcom appear to 
confirm however that such an extract is no longer being produced or available.  
 
5For example, see the NHS Choices website 
(http://www.nhs.uk/Conditions/Cancer/Pages/Prevention.aspx), which states: “There is no 
single food that will dramatically reduce, or increase, your risk of developing cancer. It is the 
overall content of your diet that is important, particularly your consumption of fruit and 
vegetables. In fact, many experts believe that after quitting smoking, eating regular portions of 
fruit and vegetables is the second best way to prevent cancer”. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 22

life-threatening) harm. The programme was therefore in breach of Rule 2.1 of the 
Code. 
 
Ofcom takes very seriously the issue of broadcasters providing content that 
dispenses potentially misleading advice on serious illnesses, and in particular cancer. 
This partly reflects the fact that legislation6 exists that makes it a criminal offence for 
anyone to publish an “advertisement” offering to treat any person with cancer or 
prescribe any remedy or to give any advice in connection with the treatment of 
cancer. Parliament has therefore made clear that any public “advertisement” or 
advice on how to treat cancer must be very carefully regulated in the public interest. 
 
In considering the current case, Ofcom is aware of the need to take account of the 
individual circumstances. There is a spectrum of advice associated with broadcasters 
allowing their programmes to be used as a vehicle to give potentially harmful medical 
information to their viewers or listeners. Advice can cover how to help prevent, delay 
or cure illnesses. The purpose of advice can also vary widely: a charlatan for 
example whose intention is to hoodwink the public for profit clearly has different 
motives to a practitioner of alternative medicine who may genuinely believe in the 
efficacy of his remedies. 
 
We also noted previous decisions7 of Ofcom’s Content Sanctions Committee (“the 
Committee”), where broadcasters received statutory sanctions for broadcasting 
misleading health advice in relation to serious illnesses, and in particular cancer. 
However, on balance Ofcom concluded the current case was sufficiently different 
taking account of all the circumstances from these previous sanctions decisions that 
it did not merit consideration for a sanction. These circumstances included for 
example that: the two sanctions decisions dealt with alternative medical practitioners 
giving advice during interviews, without being backed up by any reputable scientific 
evidence; and these practitioners gave their advice as part of promoting their 
commercial services or products on commercial channels. In comparison, the 
present case involved a programme broadcast on a religious channel which 
principally included an academic (Dr.Grinstein) outlining a range of academic articles 
that appeared to support his views on what he considered to be the anti-carcinogenic 
properties of fruit and vegetables. We recognise these views have a measure of 
support from the health authorities in the UK. Further, there is no evidence that this 
item on the programme or Dr Grinstein’s advice were motivated by a desire to 
promote a particular commercial product or service.  
 
Although, on balance, we did not recommend this case for consideration of a 
statutory sanction, we put Genesis TV on notice that we may consider 
recommending any future similar breach for consideration of a statutory sanction. 
 
Broadcasters are of course able to transmit discussions or references to ‘alternative’ 
forms of treatment or palliative techniques in relation to serious medical conditions. 
However, if broadcasters do refer to such matters, they must be responsible when 

                                            
6 See section 4 of the Cancer Act 1939. An “advertisement” is defined very broadly as “any 
announcement made orally or by any means of producing or transmitting sounds”. 
 
7 See Sanctions decisions against: ARY Digital UK Limited concerning its channel ARY 
Digital, dated 1 November 2007, http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/ary_digital.pdf, 
(“the ARY Digital Sanction Decision”); and DM Digital Television Limited concerning its 
channel DM Digital, dated 4 December 2008, 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/dmdigital.pdf, (“the DM Digital Sanction 
Decision”). 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 23

transmitting such potentially harmful material. In particular, broadcasters must 
provide adequate context, such as appropriate references to commonly accepted 
medical advice in such areas, to ensure members of the public are adequately 
protected.  
  
Breach of Rule 2.1 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 

24 

In Breach 
 
News 
Al Jazeera, 9 February 2010, 21:04  
 
 
Introduction 
 
Al Jazeera is an international news channel, originating in the Middle-East but with 
different language versions being broadcast around the world. Ofcom received a 
complaint about the English-language version of Al Jazeera broadcast on the Sky 
platform and licensed by Ofcom.  
 
The complainant objected to footage being shown in a news report on the channel 
concerning recent events in Nigeria. According to the complainant, in a news item, a 
number of people appeared to be shown being forced to lie down and then being 
shot dead by Nigerian security forces. 
 
The report concerned the aftermath of hostilities between Nigerian police forces and 
members of a Muslim separatist group Boko Haram. In introducing the report, the 
studio presenter said: 
 

“Pictures have emerged which appear to show Nigerian police carrying out extra-
judicial killings…We must warn you that the images in Mike Hannah’s report are 
very disturbing.” 

 
The footage included images of seven men, in three separate groups (one group of 
four, a group of two, and then an individual), being walked forward onto a road. All 
three sets of men were forced to lie face down on the ground. They were then shown 
being shot a number of times in the back of their bodies.  
 
In total, the sequences of the shootings lasted just under a minute. Several of the 
men who were shot were shown twitching after the first bullets entered their bodies. 
The second group (of two men) who were executed were shown being made to walk 
forward on their crutches prior to being shot. Commentary over the footage provided 
translations of some of the things being said by the Nigerian security forces carrying 
out the killings, including: 
 
 “One of the officers called out: ‘Shoot him in the chest, not the head. I want 

his hat’ ”. 
 
 “This man is told: ‘Sit properly, we want to take your picture’”. 
 
Ofcom asked Al Jazeera for its comments under Rule 2.3 (offensive material must be 
justified by the context) of the Code. 
 
Response 
 
Al Jazeera apologised for causing any offence but stated its belief that the inclusion 
of the footage in the report was editorially justified. The broadcaster said that the 
report concerned extra-judicial killings in Northern Nigeria, and that given the strong 
nature of the footage, the decision to broadcast this content “was not taken lightly or 
without due consideration of our internal editorial guidelines and our obligations 
under…the Code, both of which we take extremely seriously”.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 25

 
In its response, Al Jazeera outlined the steps that it had taken upon receiving the 
material, to decide whether, and in what manner, to broadcast it, including senior 
editorial staff and experts in Nigerian politics viewing the content. 
 
The broadcaster said that the events depicted in the footage indicated that “a clear 
crime and human rights violations had occurred”, and therefore merited a full report. 
According to Al Jazeera, there was “a vigorous inclusive discussion among senior 
editorial staff in which it was decided that, on balance taking into account the 
Channel’s obligations under the Code and to our audience, the gravity of the crime 
and the public interest in accurate and full reporting warranted showing the point of 
death images”.  
 
In reaching its decision to broadcast the footage, Al Jazeera said that it believed its 
approach was “broadly consistent with the approach Ofcom has previously viewed as 
compliant with the Code” in relation to coverage of previous news stories, such as 
the 7/7 London bombings (“the 7/7 Finding”)1 and the execution of Saddam Hussein 
(“the Saddam Hussein Finding”)2. 
 
In particular, the broadcaster pointed to what it believed were contextual factors 
which justified the broadcast of the material, including that: 
 
• the material was needed within the context of an in-depth report in order to “give 

weight and proof to the to the (disputed) claims of extra-judicial killings in 
Northern Nigeria by the Nigerian police and army…[and] to fully convey the cold-
blooded nature of the actions by the police and army”; 

 
• it was in the public interest to bring the footage to wider attention, and, according 

to the broadcaster, “it would not have been possible to present to viewers the true 
nature of the actions of the police and army officers without the inclusion of the 
[footage]”;  

 
• the report of which the footage was part was presented in a “measured, balanced 

and editorially considered package” in line with the Channel’s Code of Ethics and 
internal editorial guidelines; 

 
• according to the broadcaster the footage depicting the “moment of death” 

sequence: was only shown once within the report; was not presented in a 
gratuitous or sensationalised manner; and was sufficiently limited within the five-
minute report, which placed the killings featured in the Footage in context; and 

 
• the broadcast of the footage was in line with audience expectations for a 24 hour 

rolling news network. 
 
In summary, the broadcaster stated that: “the material showing the actual moment of 
death was presented in an editorially justified manner”. 
 
Decision 

                                            
1 See Resolved Finding on Coverage of London terrorist attacks, Ofcom Broadcast Bulletin 
44, dated 26 September 2005, http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb44/. 
 
2 See Not in Breach Finding on Coverage of the Execution of Saddam Hussein, Ofcom 
Broadcast Bulletin 84, dated 8 May 2007, http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb84/. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 26

 
We carefully reviewed the material complained of as described above. The images 
were certainly extremely disturbing and graphic, showing at length the summary 
execution of a number of men. The murders were cold-blooded and ruthless. It is 
important that the news is not sanitised and broadcasters are free to report the reality 
of war and other atrocities – in line with the broadcaster’s and the audience right to 
freedom of expression. The Code does not prohibit the broadcast of offensive or 
challenging material but requires that any potential offence must be justified by the 
context. However, in line with the Communications Act 2003 and the Code when 
transmitting such footage, broadcasters must also ensure that it applies generally 
accepted standards. 
 
There is no absolute prohibition, in the Code, on showing images depicting ‘point of 
death’ – since there may be occasions when such footage can be editorially justified. 
However, such images do require exceptional circumstances and must be treated 
with extreme care and should always be used in context. The stronger the images 
the greater the editorial justification is required. Without such justification, material 
can appear to be offensive.  
 
Ofcom therefore considered the context in which this material was transmitted. First, 
this item was clearly a matter of significant public interest. It was reported in a serious 
manner and was not sensationalised. The footage itself was documentary evidence 
demonstrating alleged human rights crimes and atrocities. It was transmitted on a 
news channel where an audience, likely to be predominantly adult and self-selecting, 
would expect material to be challenging. Further there was a warning given by the 
news presenter just before the report. 
 
However, the material was transmitted just after the watershed, when viewers would 
not expect to see the most graphic material. The images showed the callous killing of 
a group of men from the very moment they were shepherded onto a public highway 
and told to lie down in order to be executed. The three sets of men were then shot a 
number of times in their backs. The cumulative effect of the detailed and relatively 
close-up images of the shootings, contained within the footage, was clearly extremely 
disturbing. In particular, we considered that there were a number of factors that 
heightened the likely level of offence in this case. These included: the length of the 
footage; the fact that it consisted of long, unedited shots; the actual act of execution 
and the immediate effects of the bullets entering the men’s bodies were shown at 
relatively close range; the ruthless behaviour of the Nigerian security forces 
undertaking the shootings; and the fact that none of the victims was shown resisting 
his captors (and two of them were on crutches).  
 
We considered also that the sequence of images included in the footage could be 
differentiated on the facts from the two Ofcom Findings cited by the broadcaster. 
Whilst Al Jazeera acknowledged the Footage included images of ‘point of death’, we 
noted that in the case of the 7/7 Finding, a victim of the 7/7 bombings featured in a 
report by different news programmes on different channels was shown clearly 
seriously injured, but he was not shown at the point of death. In addition, in the case 
of the Saddam Hussein Finding we noted that “the footage was curtailed to events 
surrounding the execution [of Saddam Hussein and] the moment of death was never 
shown”.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 27

In addition, we also considered a further decision3 not referred to by the licensee 
(“the Bulldozer Finding”) involving footage shown after 22:00 of a Palestinian man in 
Jerusalem driving a bulldozer after he had killed three people. The footage in that 
case showed distant images of the driver of the bulldozer at the moment of him being 
shot dead by Israeli security forces. Further it was not prolonged.  
 
We recognise there might be at times editorial justification for particularly disturbing 
images being shown to illustrate serious news stories, including the point of death. In 
this case, we considered that Al Jazeera was intending to broadcast journalism with 
a serious purpose that included footage of events with a strong public interest. There 
was no intention to cause offence unnecessarily. However, despite this serious 
editorial approach, we considered that the sheer length and graphic nature of the 
images (as described above) went beyond generally accepted standards and could 
not be sufficiently justified by the context. In particular, while we appreciate that the 
editorial narrative may have required a certain amount of documentary evidence and 
actuality, the manner it was presented went beyond generally accepted standards in 
this case. We note that there are a range of techniques that exist that broadcasters 
can employ, when necessary, which can ensure that an appropriate level of 
challenging material is broadcast to verify legitimate stories but also ensure 
compliance with the Code. 
 
Breach of Rule 2.3

                                            
3 See Resolved Finding on BBC News, Ofcom Broadcast Bulletin 117, dated 15 September 
2008, http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb117/. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 

28 

In Breach 
 
Bath FM and 3TR FM 
February 2010 
 
 
Introduction 
 
Ofcom has a general statutory duty to ensure “a wide range of television and radio 
services which (taken as a whole) are both of high quality and calculated to appeal to 
a variety of tastes and interests.” For local commercial radio we also have a specific 
duty to secure a range and diversity of services and to ensure that each station 
maintains a specific character. One way Ofcom attempts to secure these benefits to 
listeners is to require our radio licensees to broadcast in accordance with their 
published Format. Each station’s Format includes a description of the output that the 
licensee must provide, based on the promises made in its original application to win 
the licence. Formats may be varied over time, but only with the approval of Ofcom. 
 
In January 2010, Ofcom received a complaint that the stations Bath FM and 3TR FM 
were not broadcasting in accordance with their respective Formats. 
 
The licences for Bath FM and 3TR FM are owned by Bath Radio Ltd and Three 
Towns Radio Ltd respectively. Bath Radio Ltd and Three Town Radio Ltd (“the 
Licensees”) are in turn owned by the company South West Radio Ltd. South West 
Radio Ltd and the Licensees are all in administration.  
 
In order to assess the complaint, on 2 February 2010 Ofcom requested from the 
Licensees recordings of output for specific days in January 2010. This was to be 
provided by 5pm on 6 February 2010. The Licensees failed to supply the requested 
recordings by this deadline. 
 
Licence Condition 8(2)(b) contained in Part 2 of the Schedule of the local commercial 
radio licences held by the Licensees states: 
 

“The Licensee shall:  
(a) make and retain, for a period of 42 days from the date of its inclusion therein, 

a recording of every programme included in the Licensed Service together 
with regular time reference checks. 

(b) at the request of Ofcom forthwith produce to Ofcom any such recording for 
examination and reproduction.” 

 
Ofcom wrote to the Licensees asking for their comments in relation to a possible 
breach of Condition 8(2)(b) for failure to provide the recordings requested by Ofcom.  
 
Response 
 
The Licensees did not make any representations to Ofcom in relation to Condition 
8(2)(b).  
 
Decision 
 
The failure by the Licensees to supply “forthwith” the recordings when requested by 
Ofcom is a serious and significant breach of Condition 8(2)(b) of their licences. This 
breach will be held on record.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 29

Breach of Licence Condition 8(2)(b) contained in Part 2 of the Schedule to the 
Bath local commercial radio licence AL248 by Bath Radio Ltd. 
 
Breach of Licence Condition 8(2)(b) contained in Part 2 of the Schedule to the 
Warminster local commercial radio licence AL268 by Three Towns Radio Ltd. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 

30 

Not in Breach 
 
Afternoon Live  
Sky News, 3 February 2010, 15:30 
 
 
Introduction  
 
Afternoon Live is a live rolling news programme with a focus on the human interest 
angle of news stories. This programme included a live interview by presenter Kay 
Burley of the pop singer Peter Andre. The interview took place on the day it was 
announced that the singer’s former wife, and mother of his children, Katie Price, had 
married her partner Alex Reid.  
 
Kay Burley explained to viewers at the start of the interview that Peter Andre had 
been booked to come onto the programme a week earlier to discuss his new album. 
However, the presenter introduced the interview by saying they would “talk about the 
[Katie Price/Alex Reid] wedding anyway”. She then proceeded to ask Peter Andre 
questions about the wedding and how that might change the childcare arrangements 
for his children. The presenter commented that Peter Andre was responding 
cautiously to the questions. Kay Burley then stated that Peter Andre had been “pre-
warned” that the programme had earlier interviewed the father of Katie Price’s first 
child, footballer Dwight Yorke. A clip from that interview was played in which Dwight 
Yorke criticised Peter Andre’s interest in adopting Dwight Yorke’s son by Katie Price.  
 
Following the clip Peter Andre responded angrily to the criticisms made about him by 
Dwight Yorke. Kay Burley said she wanted to show Mr Andre the clip “because we 
were wondering how you might feel if Alex Reid said he wanted to adopt your kids”. 
Peter Andre, who then appeared visibly upset, replied that he did not wish to talk 
about the issue, explained that he was not expecting the comments from Mr Yorke, 
despite being pre-warned it would be shown, and asked for the interview to be 
concluded.  
 
Ofcom received 881 complaints from viewers who expressed concern about the way 
in which Kay Burley conducted the interview. The majority of complainants were 
concerned by the intrusive manner in which Peter Andre was interviewed by the 
presenter. They believed that the line of questioning about his personal life had made 
him distressed. In effect, these complaints appeared to have been complaints of 
unfair treatment or unwarranted infringement of privacy made on Peter Andre’s 
behalf. Other complainants suggested that Kay Burley was bullying and intimidating; 
and that the interview was upsetting and offensive to watch given the obvious 
distress it caused Peter Andre.  
 
Decision 
 
Sections 7 and 8: Fairness and Privacy 
The Code contains rules to protect people participating in programmes from unfair 
treatment and unwarranted infringements of privacy. These are set out in Sections 7 
and 8 of the Code. However, Ofcom will normally only consider complaints of unfair 
treatment or unwarranted infringement if they are made by “the person affected” – 
that is the individual or organisation who believes that they themselves have been 
treated unfairly or to have had their privacy infringed.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 31

In this case, neither Peter Andre, nor anyone authorised to act on his behalf, made a 
complaint of unfair treatment or unwarranted infringement of privacy to Ofcom. There 
were also no exceptional circumstances which required Ofcom to consider fairness 
or privacy issues in this case in the absence of such a complaint. 
 
Ofcom, however, notes from the substantial volume of complaints received that a 
number of viewers were concerned about the conduct of the interview on Peter 
Andre’s behalf and found it offensive. Therefore, Ofcom considered the material with 
reference to Rule 2.3 of the Code. 
 
Rule 2.3: Offence 
Rule 2.3 requires that, in applying generally accepted standards, broadcasters must 
ensure that material which may cause offence must be justified by the context. Such 
material includes humiliation, distress and violation of human dignity. Context covers 
a variety of factors such as the editorial content of the programme, the degree of 
offence likely to be caused, and audience expectations. 
 
First we considered complaints that Kay Burley was bullying and intimidating and that 
the interview was upsetting and offensive to watch due to the obvious distress it 
caused Peter Andre.  
 
Ofcom reviewed whether the language used by the presenter and the manner in 
which the presenter behaved towards their guest had the potential to cause offence 
to viewers. Next, Ofcom assessed whether the material was appropriately handled by 
the broadcaster so as to ensure that any potential offence was justified by the 
context.  
 
The interview was part of the Afternoon Live programme which is broadcast on a 
dedicated news channel and combines rolling news coverage with live studio 
interviews which have a human interest angle. In Ofcom’s opinion, it was in keeping 
with the established editorial line of the programme for the presenter to ask Peter 
Andre questions about the new marriage of his former wife given that it was a major 
news story on that day. Further, it was understandable that the presenter focussed 
on the human interest angle of the wedding by asking Peter Andre for his reaction, 
and how it would impact on their children. In Ofcom’s view, the audience could 
therefore reasonably have expected the presenter to ask him about the wedding, and 
the implications of it, given that the interview was taking place on a rolling news 
programme on the same day that the wedding featured as a major news item. 
 
Although Peter Andre had chosen to appear on the programme to discuss his latest 
album and was not originally invited on the programme to answer specific questions 
about his former wife’s wedding and his children, he made clear that he had been 
made aware of the wedding the evening before. Sky News has also informed Ofcom 
that Kay Burley consulted Peter Andre prior to the interview and told him that he 
would be asked questions about the wedding and related issues. He therefore knew 
that the wedding had taken place, was a major news story, and that he would be 
asked questions about it when he agreed to proceed with the interview.  
 
Ofcom then considered (assessing the language and approach of the presenter) 
whether the interview style and line of questioning was likely to have been perceived 
as bullying and intimidating and therefore, in the absence of appropriate context, 
beyond the expectations of the audience. Ofcom noted that Peter Andre was clearly 
sensitive to questions about his children and told Kay Burley at several points during 
the interview when he did not wish to be drawn into a response. For example, at the 
start of the interview he said he would not discuss the care arrangements for his 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 32

children for “legal reasons.” Later when asked about the care of his children following 
the remarriage, he said “I don’t want to talk about this, ok” and he made the decision 
to stop the interview and communicated this to the presenter by saying, “I’d rather 
just stop this”.  
 
Ofcom acknowledges viewers’ concerns that Kay Burley’s interview style was 
persistent and probing. This was generally in response to Peter Andre choosing not 
to reply to her questions. In Ofcom’s view, however, she remained overall measured 
in her tone throughout and did not put inappropriate pressure on Peter Andre for a 
response. She also expressed concern about his well being and apologised for any 
upset the broadcast may have generated. Ofcom also notes that although he 
appeared upset to some extent by the style of interviewing, Peter Andre is a well 
known professional singer with considerable experience of the media, who had 
agreed to appear on the programme to promote his album knowing that the wedding 
of his former wife was a topical news story. Overall, therefore, we concluded that the 
style of interview did not breach generally accepted standards.  
 
Secondly, Ofcom looked at the specific lines of the questioning to determine whether 
or not they were of such a personal and private nature as to be unduly intrusive and 
a violation of Mr Andre’s human dignity, and therefore offensive to viewers.  
 
Kay Burley referred to comments made about Peter Andre by Dwight Yorke in an 
earlier interview on Sky News, and said Dwight Yorke “…was talking about when you 
[Peter Andre] said you wanted to adopt Harvey” [Dwight Yorke’s son by Katie Price]. 
Peter Andre replied that he had not seen the interview. The Dwight Yorke clip was 
then broadcast and his critical comments repeated.  
 
In Ofcom’s view, Kay Burley therefore informed Peter Andre about the nature of 
Dwight Yorke’s comments before they were re-broadcast and the presenter sought 
his response. Further, although Peter Andre had not previously seen the Dwight 
Yorke/Sky News interview, we note that these critical comments were already in the 
public domain. Regarding questions about his marriage to, and his children by, Katie 
Price, Ofcom noted that Peter Andre had previously talked candidly and frequently in 
public (including in television programmes) about his relationship with his former wife 
and his children. Therefore the subject of his family and his marriage breakdown has 
been previously brought to public attention on several occasions and it would not in 
Ofcom’s opinion have exceeded viewer expectations for questions on these subjects 
to be put to him in the context of a programme with a populist news agenda. 
 
In conclusion, taking all the circumstances into account, Ofcom considered that in the 
context of a news programme which focuses on the human interest angle the 
broadcaster applied generally accepted standards to the interview with Peter Andre. 
There was no breach of Rule 2.3 of the Code. Kay Burley’s approach was persistent 
and probing, but in Ofcom’s view it could not reasonably be described as bullying and 
intimidating. 
 
Not in breach of Rule 2.3



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 

33 

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld  
 
Complaint by Mr David Edwards on behalf of Mrs Lisa 
Edwards  
EastEnders, BBC1 (repeated on BBC3), 7 September 2009 
 
 
Summary: Ofcom has upheld this complaint of unwarranted infringement of privacy 
made by Mr David Edwards on behalf of Mrs Lisa Edwards. 
 
In an episode of EastEnders, Ricky received a text message from his ex-wife, Sam, 
who had been on the run in Brazil. A close up shot of Ricky’s mobile telephone 
showing Sam’s message was broadcast. Immediately above her message, two 
further messages were visible, along with the mobile telephone number they were 
from. This number was seen on screen for approximately four seconds. The 
telephone number shown was that of Mrs Edwards’ business mobile telephone.  
 
In summary, Ofcom found that Mrs Edwards would not have expected her business 
mobile telephone number to appear on screen during an episode of a soap opera. In 
the absence of information about the extent to which Mrs Edwards had made her 
number publicly available at the time of the broadcast and in the absence of any 
justification for its inclusion, Ofcom found that the footage was an unwarranted 
infringement of Mrs Edwards’ privacy. 
 
Introduction 
 
On 7 September 2009, BBC1 broadcast an episode of its regular soap opera, 
EastEnders. In this episode Sam, Ricky’s ex-wife, arrived in Albert Square 
unexpectedly, having been “on the run” in Brazil. Surprised by her visit and wary that 
she may be re-arrested after being seen by regulars drinking in the Queen Vic, some 
members of her family pretended that she had flown back to Brazil that evening. 
However, viewers were made aware that this was a “cover up” when Ricky was 
shown reading a text message from Sam, indicating that she was still in the country. 
 
To explain this part of the storyline, a close up shot of Ricky’s mobile telephone 
showing the text message from Sam was broadcast. Immediately above this text 
message the first parts of two further messages were visible, along with the mobile 
telephone number they were from. Ricky’s phone was seen on screen for 
approximately four seconds. The telephone number shown was that of Mrs Lisa 
Edwards’ business mobile telephone.  
 
The Complaint 
 
Mrs Edwards’ case 
 
In summary, Mr Edwards complained on behalf of Mrs Edwards that her privacy was 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast in that her business mobile 
telephone number was broadcast in close up as part of one of the programme’s 
storylines, when Ricky’s mobile telephone displayed Mrs Edward’s business mobile 
number alongside two different text messages that she had previously sent to two 
clients.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 34

By way of background, this had led to a series of unwanted and abusive telephone 
calls and texts being received by Mrs Edwards, further added to after the repeat 
broadcast of the programme later that evening on BBC3.  

 
The BBC’s case 
 
The BBC said that the on screen appearance of the mobile telephone number was 
an error, and that, whatever the circumstances that led to this number being in the 
EastEnders prop phone in question, it should not have been broadcast. The BBC had 
apologised to Mrs Edwards orally and in writing for this error. 
 
The BBC said that the programme team had tried to find out how the number came 
to be in one of the programme’s prop phones, but that they did not have the 
information needed to provide an explanation with any certainty. They did not have 
access to itemised billing for the number and so could not eliminate the possibility 
that the EastEnders prop phone was dialled from that number, for example if Mr or 
Mrs Edwards had misdialled a number similar to that of the prop phone. Nor could 
the programme makers establish whether there was a network fault which meant that 
a call could have been misdirected to the prop phone number, as the telephone 
company in question would not discuss its customers’ accounts with third parties.  
 
The BBC said that on the afternoon of 8 September 2009 Mrs Edwards told a 
member of BBC staff that she had spoken to The Sun newspaper. The BBC issued 
an official apology to Mrs Edwards in response to enquiries from The Sun 
newspaper, which published an article the following morning. The BBC said that 
when one of the EastEnders prop phone numbers was displayed on screen a 
number of viewers invariably called it, but that this was never more than a few dozen 
people. The BBC said that the 2,800 texts Mr Edwards said had been received could 
be partly explained by the inclusion of a screen grab of the phone, clearly showing 
the number, in The Sun’s report on the story (published on 9 September). 
 
The BBC said that the EastEnders team was alert to issues in connection with the 
appearance of mobile phone numbers on screen and that there were procedures in 
place to guard against any untoward consequences of showing them. The incident 
involving Mrs Edwards had resulted in the production team revising its record-
keeping in relation to the purchase, use and disposal of sim cards to enable more 
effective data retrieval. In order to safeguard against any non-production number 
appearing on screen in the future, the production team now routinely cleared all 
stored numbers from all phones during the preparation period for each episode and 
phones were rechecked immediately before their use on set to eliminate any 
numbers that had appeared since they were cleared.  
 
The BBC said that, without sight of Mr and Mrs Edwards’ itemised bill for the period 
in question, and in the absence of any information from their mobile telephone 
provider, it was not possible to shed any further light on how the situation could have 
arisen. However, with reference to Mr Edwards’ point that the phone displayed two 
different messages sent to two different clients, the BBC said that it was improbable 
that two different numbers would be misdialled with the same result. Nevertheless, it 
should have been noticed that the display on Ricky’s phone was of a number from 
which the production team could not have sent messages, and the BBC very much 
regretted that this was not noticed. 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 35

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching its decision, Ofcom considered all the relevant material provided by both 
parties. This included a recording of the programme as broadcast and transcript of 
the relevant part and both parties written submissions.  
 
Ofcom considered the complaint that Mrs Edwards’ privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast in that her mobile telephone number was 
broadcast in close up as part of one of the programme’s storylines.  
 
In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the 
competing right of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such 
has precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is 
necessary to intensely focus on the comparative importance of the specific rights. 
Any justification for interfering with or restricting each right must be taken into 
account and any interference or restriction must be proportionate. 
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any 
infringement of privacy in programmes or in connection with obtaining material 
included in programmes must be warranted. 
 
In considering whether Mrs Edwards’ privacy was unwarrantably infringed in the 
programme, Ofcom first considered the extent to which Mrs Edwards could 
reasonably have expected that the information would not be disclosed without her 
prior consent.  
 
In this case, Mrs Edward’s telephone number was broadcast without her prior 
knowledge or consent. Her number was clearly visible on screen for approximately 
four seconds. Her number was accompanied on screen by the first lines of two text 
messages. One of the messages said “Hi babe phoning for huge” and the other said 
“Hi babe got your facial b”.  
 
Ofcom noted that neither Mr and Mrs Edwards nor the BBC had been able to explain 
how Mrs Edwards’ telephone number and parts of the two messages had appeared 
on screen on Ricky’s mobile telephone. Ofcom also noted that the BBC had 
apologised to Mrs Edwards and that the programme team had made changes to its 
procedures relating to the use of telephones as a result of this incident.  
 
Ofcom considered that Mrs Edwards would have had no reason to expect that her 
mobile telephone number would appear on screen during an episode of a soap 
opera. Ofcom takes the view that normally a mobile telephone number, which is 
unlikely to be readily accessible to the public, would be understood to be personal 
information which the holder decides to disclose or not disclose as they see fit.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 36

In this case, the number was for Mrs Edwards’ business mobile telephone rather than 
her personal mobile telephone. It is likely that there would be a greater expectation of 
privacy in relation to a personal mobile telephone number and a lower expectation for 
a business or work number. Although the extent to which a business or work number 
would be considered to be private would depend on the extent to which the number 
was already in the public domain and the individual circumstances of each case. In 
this case, Ofcom had no information suggesting that Mrs Edwards made her 
business telephone number widely available to the public, prior to the broadcast. 
Ofcom did note that Mrs Edwards’ telephone number appeared in The Sun 
newspaper, together with her name and a photograph of her, after the broadcast. 
However, this publication was after the broadcast and therefore could not impact 
upon her expectation of privacy at the time of broadcast.  
 
Ofcom considered the broadcaster’s right to broadcast Mrs Edward’s business 
mobile telephone number in the programme, noting that the BBC acknowledged that 
Mrs Edwards’ telephone number was shown in error and did not suggest that there 
was any justification for its inclusion. In all the circumstances, Ofcom did not consider 
that there was any justification for broadcasting the information. 
 
Ofcom therefore concluded that Mrs Edwards’ privacy was unwarrantably infringed.  
 
Accordingly Ofcom has upheld Mrs Edwards’ complaint of unwarranted 
infringement of privacy in broadcast of the programme. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 37

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 5 April 2010 
 

Programme Transmission 
Date 

Broadcaster Categories Number of 
complaints 

Advertising n/a The Africa 
Channel 

Advertising Scheduling 1 

Advertising n/a Fitness TV Advertising Scheduling 1 
Advertising n/a VH1 Advertising Scheduling 1 
Advertising n/a Wedding TV Advertising Scheduling 1 
Advertising n/a Bravo 2 Advertising Scheduling 1 
Ant and Dec's Push the Button 20/03/2010 ITV1 Religious Offence 1 
Ask the Chancellors 29/03/2010 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Bang Babes 21/02/2010 Tease Me TV 

(Freeview) 
Sex/Nudity 1 

Brainiac: Science Abuse 19/03/2010 Sky 3 Sex/Nudity 1 
Ceefax Page 118 22/03/2010 BBC 1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Channel 4 News 17/03/2010 Channel 4 Offensive Language 1 
Cheltenham Festival 19/03/2010 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Chris Rock: Never Scared 27/03/2010 Comedy Central Generally Accepted 
Standards 

1 

Coach Trip 10/03/2010 Channel 4 Animal Welfare 1 
Coach Trip 17/03/2010 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Come Dine with Me 21/03/2010 Channel 4 Offensive Language 1 
Coronation Street 25/03/2010 ITV1 Sex/Nudity 1 
Cracker 28/02/2010 ITV3 Religious Offence 1 
Dancing on Ice 21/03/2010 ITV1 Use of Premium Rate 

Numbers 
1 

Dancing on Ice Final 28/03/2010 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

10 

Deal or No Deal 21/03/2010 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Doctors 19/03/2010 BBC 1 Sex/Nudity 1 
Doctors 23/03/2010 BBC 1 Sex/Nudity 1 
Early Bird 16/03/2010 Tease Me TV 

(Freeview) 
Sex/Nudity 1 

Early Bird 19/03/2010 Tease Me TV 
(Freeview) 

Sex/Nudity 1 

EastEnders 25/03/2010 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

EastEnders 25/03/2010 BBC 1 Sex/Nudity 1 
EastEnders 29/03/2010 BBC 1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Elite Days 05/01/2010 Elite Sex/Nudity 1 
Elite Nights 22/12/2009 Elite Sex/Nudity 1 
Embarrassing Bodies 14/03/2010 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Emmerdale 18/03/2010 ITV1 Substance Abuse 1 
Emmerdale 25/03/2010 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
4 

Extreme Fishing with Robson 
Green 

25/03/2010 Fiver Animal Welfare 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 38

GMTV 25/03/2010 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
Harry Hill's the Best of TV Burp 27/03/2010 ITV1 Animal Welfare 1 
Harry Hill's TV Burp 21/03/2010 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
2 

Harry Potter and the Philosopher's 
Stone 

20/03/2010 ITV1 Offensive Language 1 

Hastey Hastey 30/01/2010 Star India Gold Generally Accepted 
Standards 

1 

Heart Breakfast competition 09/03/2010 Heart 96.1 FM 
(Colchester) 

Commercial 
References 

1 

Hostel: Part II 22/03/2010 Five Generally Accepted 
Standards 

3 

House on Fire 24/03/2010 BBC Radio 4 Offensive Language 1 
Kia Motors sponsorship of Law & 
Order 

26/03/2010 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Lady Gaga - Telephone ft. 
Beyoncé 

13/03/2010 The Box Inaccuracy/Misleading 1 

Little Otik 19/03/2010 Film4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Live from Studio Five 17/03/2010 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Live! 10/03/2010 Sky Movies 
Comedy 

Violence 1 

Maltesers’ sponsorship of Ant and 
Dec's Push the Button 

20/03/2010 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Maltesers’ sponsorship of Loose 
Women 

22/03/2010 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Manchester United V Fulham 14/03/2010 Sky Sports 1 Offensive Language 1 
MasterChef 26/03/2010 BBC 1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Moddhorater Khobor 14/03/2010 NTV Generally Accepted 
Standards 

1 

Monsters Inside Me (trailer) 04/03/2010 Discovery Real 
Time 

Generally Accepted 
Standards 

1 

News 14/03/2010 Sky News Sex/Nudity 1 
News 21/03/2010 Sky News Due Impartiality/Bias 1 
News 25/03/2010 Smooth Radio 

North West 
Elections/Referendums 1 

Newsbeat 24/03/2010 BBC Radio 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Only Fools and Horses 27/03/2010 Gold Offensive Language 1 
Party 31/03/2010 BBC Radio 4 Offensive Language 1 
Press Preview 10/03/2010 Sky News Offensive Language 1 
Programme 20/03/2010 Brick FM 

Community 
Station 

Offensive Language 1 

Regional News and Weather 07/03/2010 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Road Wars 19/03/2010 Sky2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Shameless 24/03/2010 Channel 4 Animal Welfare 1 
Sport Relief 2010 19/03/2010 BBC 1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Tarbiyat e Aowlad 16/01/2010 Hidayat TV Commercial 
References 

1 

The Alan Titchmarsh Show 19/03/2010 ITV1 Due Impartiality/Bias 181 
The Alan Titchmarsh Show 24/03/2010 ITV1 Sex/Nudity 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 156 
26 April 2010 

 39

The Biggest Loser Australia 24/03/2010 Sky1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Breakfast Club 05/01/2010 Elite Sex/Nudity 1 
The Wright Stuff 23/03/2010 Five Generally Accepted 

Standards 
1 

Top Gear 03/03/2010 Dave Offensive Language 1 
Top Gear 21/03/2010 BBC 2 Generally Accepted 

Standards 
4 

Top Gear 28/03/2010 BBC 2 Offensive Language 1 
Traffic Cops 22/03/2010 Watch Offensive Language 1 

 


