
1 

 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 154 
22 March 2010 

 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 

Standards cases 
Notice of Direction 
Bang Channels Limited and Bang Media (London) Limited 4 
 
In Breach 
GMTV with Lorraine 
GMTV, 14 January 2010, 08:30 6 
 
Vicky Gill 
Radio XL 1296 AM (West Midlands), 19 December 2009, 18:00 
Navrang 
Radio XL 1296 AM (West Midlands), 4 January 2010, 13:00 9 
 
Hot Country  
Rural TV, 28 December 2009, 22:00 13 
 
Resolved 
Dickinson’s Real Deal 
ITV1, 19 January 2010, 14:00 15 
 
Not in Breach 
Dispatches: Inside Britain’s Israel Lobby 
Channel 4, 16 November 2009, 20:00 17 
 
Advertising Scheduling cases 
In Breach 
Advertising scheduling  
Sci-Fi Channel, 20 December 2009, 12:00 21 
 
Fairness & Privacy cases 
Upheld 
Complaint by Mr G 
Big Trouble in Thailand, Bravo, 19 October 2009 22 
 
Not Upheld 
Complaint by Miss Dawn Brown 
Brit Cops: Frontline Crime, Bravo, 22 September 2009 26 
 
Other programmes not in breach 33  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 

3 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes which broadcasting licensees are required to 
comply. These include:  
 
a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) which took effect on 16 December 2009 

and covers all programmes broadcast on or after 16 December 2009. The 
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/.  
 
Note: Programmes broadcast prior to 16 December 2009 are covered by the 
2005 Code which came into effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). The 2005 Code can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode_2005/.  

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 

effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/code_adv/tacode.pdf. 

 
c) other codes and requirements that may also apply to broadcasters, depending on 

their circumstances. These include the Code on Television Access Services 
(which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code 
on Listed Events, and the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be 
found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/ 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom’s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 

4 

Standards cases 
 
Notice of Direction 
 
Bang Channels Limited (“Bang Channels”) holds a broadcasting licence for television 
services known as Tease Me, Tease Me 2, Tease Me 3. These services are 
transmitted by satellite on Sky in channel numbers 912, 948 and 959 respectively.  
 
Bang Media (London) Limited (“Bang Media”) holds a broadcasting licence for the 
television service on Freeview known as Tease Me TV.  
 
Ofcom has recently published in Broadcast Bulletins 151, 152 and 153 various 
breaches of the Broadcasting Code against each of Bang Channels and Bang Media. 
Ofcom also published various breaches of Condition 11 (retention and production of 
recordings) of their Licences. Since these breaches were serious and repeated, Bang 
Channels and Bang Media were warned that Ofcom was considering these 
contraventions for statutory sanction.  
 
Despite these published findings, Ofcom was concerned that Bang Channels and 
Bang Media were continuing to transmit content that is in breach of the Code in that it 
appears similar in nature to that has already found in breach of the Code on a 
number of occasions.  
 
On 12 March 2010, under the terms of its licence, Ofcom directed Bang Channels 
and Bang Media to comply with the following Directions.  
 
Pursuant to Condition 17(1) of TLCS licences numbers 933, 1015 and 1231:  
 
OFCOM NOW FORMALLY DIRECTS:  
 
Bang Channels Limited, the holder of TLCS licences 933, 1015 and 1231 – in 
respect of the provision of the services known as ‘Tease Me’, ‘Tease Me 2’ and 
‘Tease Me 3’ (‘the Licensed Services’)  
 
• to comply forthwith with the Broadcasting Code (in particular sections 1 and 2) 

and Condition 11 of its licence (retention and production of recordings) and to act 
in accordance with any guidance published or provided by Ofcom concerning 
material broadcast by daytime and adult sex chat television services, including 
(but not limited to) that provided in or by: the Guidance Notes to section 1 and 2 
of the Broadcasting Code, the letter dated 3 August 2009 from Ofcom to all 
daytime and adult sex chat channels; the Ofcom breach findings against Bang 
Channels Limited published on 6 July 2009 and accompanying Note to Daytime 
and Adult Sex Chat Service Broadcasters in Ofcom Broadcast Bulletin 137; the 
breach findings against Bang Channels Limited published on 26 October 2009 
and accompanying Note to Adult Sex Chat Broadcasters in Broadcast Bulletin 
144; the breach findings against Bang Channels Limited published on 8 February 
2010 in Bulletin 151; the breach findings against Bang Channels Limited and 
Bang Media (London) Limited published on 22 February 2010 in Bulletin 152; and 
the breach findings against Bang Channels Limited published on 8 March 2010 in 
Bulletin 153;  

 
• to stop transmitting forthwith any content which, either by its nature or in the 

manner in which it is broadcast (e.g. pre-watershed or without mandatory 
restricted access), is materially similar to that already found in breach of the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 5

Broadcasting Code by Ofcom in the published breach findings against Bang 
Channels Limited and Bang Media (London) Limited referred to immediately 
above; and  

 
• immediately to confirm these actions to Ofcom in writing by no later than 5pm on 

Monday 15 March 2010 .  
 
Under Conditions 28 and 29 of the above mentioned TLCS licences, failure to 
comply with a Direction given by Ofcom could give rise to consideration of a 
statutory sanction and may result in the revocation of the licences referred to 
above.  
 
Pursuant to Condition 17(1) of DTPS licence number 078:  
 
OFCOM NOW FORMALLY DIRECTS:  
 
Bang Media (London) Limited, the holder of DTPS licence 078 – in respect of the 
provision of the service known as ‘Tease Me TV’ (‘the Licensed Service’):  
 
• to comply forthwith with the Broadcasting Code (in particular sections 1 and 2) 

and Condition 11 of its licence (retention and production of recordings) and act in 
accordance with any guidance published or provided by Ofcom concerning 
material broadcast by daytime and adult sex chat television services, including 
(but not limited to) that provided in or by: the Guidance Notes to section 1 and 2 
of the Broadcasting Code, the letter dated 3 August 2009 from Ofcom to all 
daytime and adult sex chat channels; the Ofcom breach findings against Bang 
Channels Limited published on 6 July 2009 and accompanying Note to Daytime 
and Adult Sex Chat Service Broadcasters in Ofcom Broadcast Bulletin 137; the 
breach findings against Bang Channels Limited published on 26 October 2009 
and accompanying Note to Adult Sex Chat Broadcasters in Broadcast Bulletin 
144; the breach findings against Bang Channels Limited published on 8 February 
2010 in Bulletin 151; the breach findings against Bang Channels Limited and 
Bang Media (London) Limited published on 22 February 2010 in Bulletin 152; and 
the breach findings against Bang Channels Limited published on 8 March 2010 in 
Bulletin 153;  

 
• to stop transmitting forthwith any content which, either by its nature or in the 

manner in which it is broadcast (e.g. pre-watershed or without mandatory 
restricted access), is materially similar to that already found in breach of the 
Broadcasting Code by Ofcom in the published breach findings against Bang 
Channels Limited and Bang Media (London) Limited referred to immediately 
above; and  

 
• immediately to confirm these actions to Ofcom in writing by no later than 5pm on 

Monday 15 March 2010 .  
 
Under Conditions 28 and 29 of the above mentioned DTPS licence, failure to 
comply with a Direction given by Ofcom could give rise to consideration of a 
statutory sanction and may result in the revocation of the licence referred to 
above. 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 

6 

In Breach  
 
GMTV with Lorraine 
GMTV, 14 January 2010, 08:30 
 
 
 
Introduction 

GMTV with Lorraine is a weekday morning programme featuring discussions on 
lifestyle, fashion and entertainment. The programme includes a regular feature called 
Deals of the Week, in which guest Martin Lewis offers viewers advice on current 
consumer deals. A viewer objected to these features on the following grounds: 

 “How does GMTV keep editorial and advertising separate given that its money 
expert Martin Lewis broadcasts what listeners will trust is editorial but always 
directs viewers to his business moneysavingexpert.com which is a sales 
business?”  

We viewed an example of Deals of the Week broadcast on 14 January 2010. During 
this item Mr Lewis discussed gym membership deals, referring to free passes that 
were available, and told viewers: 

“…to chose a gym make sure you get one of the free passes. Now these are 
some of those that are available with vouchers you can print off the internet now. 
Guess what, all on GM.TV” 
 

Mr Lewis also discussed current restaurant deals and referred to specific vouchers, 
stating:  
 

“…all of those available via the website”. 
 

Ofcom viewed GMTV’s web page at the time of broadcast. The page contained  
information on the deals discussed in the programme, including the information 
provided in the programme. However, to obtain full details of these offers, including 
the relevant vouchers, viewers were required to click through using “Useful Links” to 
Mr Lewis’ own website, moneysavingexpert.com. 
 
We sought GMTV’s comments on the complaint under Rule 10.3 of the Code – which 
states that products and services must not be promoted in programmes. 
 
Response 
 
GMTV explained that it received no payment from Martin Lewis in respect of either 
his appearance on GMTV or any reference to moneysavingexpert.com on GMTV’s 
website. GMTV said that, in common with most expert contributors to the 
programme, Martin Lewis is paid for his appearances. 
 
GMTV stated that during the programme in question, Martin Lewis provided a 
considerable amount of information potentially helpful to those contemplating gym 
membership, referring directly to a gym savings website and advising viewers to 
avoid locking themselves into a 12 month contract. He also mentioned a number of 
fitness chains that offered free trials. GMTV said it would be open to viewers to take 
this information and research offers of free passes at any of the chains mentioned 
without visiting gm.tv. GMTV believed that to suggest the “thrust” of the item was to 
direct viewers to gm.tv and ultimately moneysavingexpert.com was inaccurate and 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 7

disingenuous. Viewers could obtain the benefits of the advice offered without visiting 
moneysavingexpert.com, with the reference to gm.tv being secondary to the 
information provided by Mr Lewis on the subject during the programme. GMTV 
considered that the references to its website, gm.tv, within the item were entirely 
justified editorially in providing GMTV’s viewers with more detail.  
 
GMTV submitted that a reference within the programme to the programme website, 
which in turn referred the viewer (if they so wished) to moneysavingexpert.com was 
far less a call to action or commercial reference than references to a retailer as part 
of any consumer item broadcast by GMTV or another broadcaster. For example, 
during a fashion item, it is usual for gm.tv to list stockists of clothing that has been 
shown in the programme. Both research and information obtained from GMTV’s 
website confirm that viewers like the facility of obtaining such information, details of 
money saving deals or other information relating to items broadcast on GMTV. 
GMTV believed that the suggestion that references to goods or services in consumer 
items amount to the “promotion” of such goods and services where the reference is 
brief and secondary and does not contain a call to action or advertising claims 
appears ill-conceived. GMTV argued that, by its very nature, consumer advice will 
involve references to commercial goods and services. GMTV also expressed 
concern that, should a web reference of the sort at issue be judged to amount to a 
breach of the Code, this would eliminate a source of information which GMTV 
believes is of great value to, and greatly valued by, its viewers. GMTV believed that 
the logical conclusion of such a finding of a breach of Rule 10.3 in this case would 
appear to prevent GMTV listing stockists or providers of goods or services online. 
 
GMTV commented that the objection in this case appeared to be that the ultimate 
destination (moneysavingexpert.com) is owned by the contributor. GMTV disputed 
that moneysavingexpert.com is a sales business in any greater sense that the 
website of any broadcaster, all of which contain banner advertising and pre-roll 
advertisements and many of which contain information referred to briefly in 
programming. GMTV stated that moneysavingexpert.com provides information 
without the necessity to purchase any good or service or to subscribe to receive 
information. GMTV submitted that if it was the case that this website required a 
subscription, there would be no link or reference to it on gm.tv.  
 
Finally, GMTV stated that, although it was firmly of the view that there was no breach 
of Rule 10.3 in this case, as a responsible broadcaster, it had taken steps to remove 
those references pending the outcome of Ofcom’s investigation. However, it stressed 
that this action in no way implied that GMTV considered the practice to have been 
dubious or that it amounted to anything other than the provision of information that 
was both useful to and very popular with its viewers.  
 
Decision 
 
Section Ten of the Code contains rules that apply to commercial references within 
programmes. The rules are based on principles that seek to ensure that:  
 
• the independence of editorial control over programme content is maintained;  
• programmes are not distorted for commercial purposes; and 
• advertising and editorial are kept separate.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 8

Rule 10.3 of the Code prohibits the promotion of products and services, unless they 
meet the Code’s definition of programme-related material1. 
 
In the context of a consumer affairs programme, there is clear editorial justification for 
broadcasters to include details about reviewed items, such as availability and cost: 
this information is provided in the interest of the viewer. Ofcom would not generally 
consider such information to be promotional in this editorial context. However, such 
references should avoid giving undue prominence to any one particular product, 
manufacturer or supplier and reviews should not be subject to any commercial 
agreement with a manufacturer/supplier. 
 
It is also acceptable for broadcasters to provide this kind of information as part of 
programme-related material, for instance on a programme-related website.  
 
In this case, the programme promoted the availability of discount vouchers and 
directed viewers to GMTV’s programme-related website to obtain them, for example 
when Martin Lewis stated: “…Now these are some of those that are available with 
vouchers you can print off the internet now. Guess what, all on GM.TV”. 
  
However, Ofcom noted that the GMTV website did not provide viewers with direct 
access to the vouchers. Instead viewers who accessed the programme website to 
obtain the vouchers in fact had to follow a further weblink to a third party website - 
the guest’s own business, moneysavingexpert.com - to find the necessary links to 
access the vouchers. 
 
As to whether moneysavingexpert.com was a sales business, Ofcom noted that while 
the website does not operate on a subscription basis, the following information about 
how the website generates income is stated on the site: 
 

“MoneySavingExpert.com is free to use and free of advertising - you can’t pay to 
have content put on the site. Articles are written based on specialised editorial 
research of the best ways to save money.  
 
The income comes from links that generate revenue when clicked. Once articles 
are finished, where possible 'affiliated links' to the top products are used and 
have a * by them. Yet if no affiliate link is available a non-paying link is used; i.e. if 
the top pick doesn't pay, it remains the top pick regardless” 

 
Irrespective of whether or not the site generated revenue as a result of the deals 
promoted within the programme, Ofcom considers that this third party website is 
nevertheless a commercial business.  
 
By inviting viewers to obtain further information and vouchers on the GMTV website, 
and then re-directing them to Martin Lewis’ commercial website to obtain that 
information, the programme was effectively promoting his business. As a result of 
this promotion, the programme was in breach of Rule 10.3 of the Code. 
 
Breach of Rule 10.3

                                            
1 Programme-related material is defined in the Code as “..products or services that are both 
directly derived from a specific programme and intended to allow listeners or viewers to 
benefit fully from, or interact with, that programme”. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 

9 

In Breach 
 
Vicky Gill 
Radio XL 1296 AM (West Midlands), 19 December 2009, 18:00 
Navrang 
Radio XL 1296 AM (West Midlands), 4 January 2010, 13:00 
 
 
Introduction 
 
Radio XL is a station that provides a music, news, views and information service for 
the Asian community in the West Midlands. 
 
Vicky Gill 
Vicky Gill’s show broadcast on 19 December 2009, included an hour-long segment 
discussing family law during which listeners were able to call the studio to put 
questions to a lawyer from a company called Charles & Co. Solicitors. At the end of 
the programme, the presenter told listeners to “get a pen and paper”. The presenter 
then went on to say: 
 

“…But eventually from all sides, if one has to divorce, then it is better one 
consults a proper person and Charles & Co. are in Birmingham. First, write down 
their address: Charles & Co. Solicitors. 16-17 Caroline Street, Birmingham. 
Caroline Street is a very famous street, it is located in the jewellery quarter – 16-
17 Caroline Street, Birmingham. And write down Gurjeet Chahal’s phone number: 
[phone number provided]. Please who want to write this in Hindi and Urdu, I will 
say it in these languages very slowly [number repeated in Urdu]…” 
 

The presenter also added: 
 
“Next week, same time, same day, once again Gurjeet Chahal will attend this 
programme to meet you.” 

 
A listener complained to Ofcom that the comments promoted the lawyer.  
 
We sought Radio XL’s comments with regard to the following Code Rules:  

 
• Rule 10.3 – “Products and services must not be promoted in programmes. This 

rule does not apply to programme-related material.” 
 
• Rule 10.4 – “No undue prominence may be given in any programme to a product 

or service.” 
 
Navrang 
On 4 January 2010, just before 14:30, the presenter asked listeners to have a pen 
and paper ready because she was going to broadcast a special message from S&S 
Bargains after playing some music. After two songs the presenter said: 
 

“Now let us go towards this message – and this message we are delivering to you 
is on behalf of S&S Bargains. S&S Bargains is in Sparkhill and their grand 
opening has taken place on Saturday 2nd January and they have a special offers 
for new year, for example: a large bag of chapatti flour is only £6.99; Daz powder, 
90 wash, is only £11.99 any loaf of bread – 2 loaves for a pound; milk, 2 litre 
bottle – 2 bottles for a pound. So hurry up and go and take advantage of their 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 10

special offers. I will tell their address again: S&S Bargain Centre, whose opening 
has taken place on 2nd January, S&S Bargain Centre, Unit B, 181 Percy Road, 
Sparkhill, B11 3JS. Telephone: [phone number provided]. that is [phone number 
repeated]. We have given you the telephone number of S&S Bargain Centre and 
their address also. They are S&S Bargain Centre based in Sparkhill. Their grand 
opening has already taken place on 2nd January. They have special offers for the 
new year – the products which we have already told you. If you need these 
products – why should you not require these products?! – every individual needs 
these products – go and take advantage of their sale. OK – now we go towards 
our next song…” 

 
A listener complained that an advertisement was not separated from editorial content 
and sounded more like an endorsement by the presenter.  
 
Radio XL confirmed that the promotional material in question was a presenter-read 
paid-for advertisement. 
 
We therefore sought the broadcaster’s comments with regards to Rule 10.2 of the 
Code, which states: 
 

“Broadcasters must ensure that the advertising and programme elements of a 
service are kept separate.” 

 
Response 
 
Vicky Gill 
Radio XL considered that it had ensured that independence of editorial control had 
been maintained and that the programme has not been distorted for commercial 
purposes. 
 
With regards to Rules 10.3 and Rule 10.4, Radio XL stated the programme was 
“used to provide information to [its] listeners regarding family law and not a 
programme designed to promote the guest” and therefore it was “editorially justified 
in mentioning the guest’s details at the end of the programme”. The broadcaster 
continued that “as an example, in answering questions [the guest] encouraged one 
listener to contact any family law specialist and any immigration specialist and not 
her own practice.” Radio XL also stated that the guest’s legal practice was referred to 
for just a few minutes at the end of the hour-long programme.  
 
Radio XL continued that the “practitioner [could not] answer everybody’s question 
over the phone; there may be listeners who need[ed] to provide a more detailed 
history. For their benefit [the lawyer]…mentioned her phone number at the end of the 
programme”, which Radio XL believed was editorially justified and not unduly 
prominent. 
 
Navrang 
Radio XL said that it was made aware of the complaint in relation to this programme 
while Ofcom’s investigation into a similar complaint was ongoing1. The broadcaster 
explained that it began to amend its procedures to avoid further breaches of the 
Code.  

                                            
1 Following the previous investigation, Ofcom recorded a breach of Rule 10.2 of the Code in 
relation to similar promotional content broadcast on Radio XL. See Broadcast Bulletin 149, 
published on 11 January 2010 
(http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb149/Issue149.pdf). 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 11

 
However, Radio XL also said that in this case “the presenter did make a separation 
between the programming and live read by saying, ‘Now let us go towards this 
message – and this message we are delivering to you is on behalf of S&S 
Bargains…’” 
 
Decision 
 
Vicky Gill 
The Code prohibits broadcasters promoting, or giving undue prominence to, products 
and services in programmes. This is to ensure there is clear separation between 
programmes and advertising and to prevent programmes from being distorted for 
commercial purposes. 
 
In this case, Ofcom recognises that the lawyer from Charles & Co. Solicitors was 
providing general advice as part of the phone-in programme covering family law. 
Ofcom also noted Radio XL’s explanation that during the majority of the programme 
Charles & Co. Solicitors was not referred to, and that the guest lawyer had 
encouraged one listener to contact family law and immigration specialists generally, 
rather than one specifically working for Charles & Co. Solicitors. 
 
While it may be acceptable for the presenter or the guest to refer to the guest’s 
credentials and the company name, for example to introduce the guest to the 
audience and explain the guest’s speciality or area of experience, such references 
must not be promotional or unduly prominent. The duration of the references to the 
guest’s company in relation to the duration of the entire programme is only one factor 
which Ofcom takes into account when judging whether or not a programme has 
complied with Rules 10.3 and 10.4 of the Code. For instance, we would also consider 
whether there was editorial justification for referring to the company’s contact details, 
and the manner in which those details were given on air.  
 
In this case, irrespective of the relatively small amount of the programme used to 
refer to the guest’s legal practice, Ofcom considered the references to be problematic 
under the Code. We judged that telling listeners to “get a pen and paper” before 
proceeding to describe the solicitor’s specialism, (i.e. “if one has to divorce, then it is 
better one consults a proper person and Charles & Co. are in Birmingham”), and then 
providing the name, address and telephone number of the solicitors firm, contained 
the type of information likely to be included in an advertisement. The content was 
therefore promotional and provided undue prominence for the company without 
sufficient editorial justification. Ofcom therefore found the programme in breach of 
Rules 10.3 and 10.4 of the Code. 
 
Navrang 
Broadcast output is defined either as editorial (programming) or advertising. One of 
the two principles upon which Section Ten of the Code is based is to ensure that the 
advertising and programme elements of a service are clearly separated. To reflect 
this principle and to ensure transparency in programming, Rule 10.2 of the Code 
requires that: 
 

“Broadcasters must ensure that the advertising and programme elements of a 
service are kept separate.” 

 
Radio presenters may read advertisements (live or recorded) but broadcasters 
should ensure that the distinction between advertising and programming is not 
blurred and that listeners are not confused between them. It is therefore advisable for 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 12

presenter-read advertisements to be separated from programming by, for example, a 
jingle or station ident, or by scheduling them in the middle of a commercial break. 
 
In Broadcast Bulletin 149, published on 11 January 20102, Ofcom recorded a breach 
of Rule 10.2 of the Code in relation to an insufficiently separated presenter-read 
advertisement broadcast on Radio XL. Ofcom noted that this new content, regarding 
a presenter-read live advertisement for S&S Bargain Centre, had been broadcast on 
Radio XL before its decision on the previous case had been published. However, 
given that Radio XL’s response to Ofcom’s investigation of the current case was 
submitted after the publication of Ofcom’s previous decision, Ofcom was concerned 
that Radio XL still considered that “the presenter did make a separation between the 
programming and the [presenter-read live advertisement for S&S Bargain Centre]”. 
 
Ofcom considered that the 40 second presenter-read paid-for advertisement 
promoting the S&S Bargain Centre directly followed the broadcast of two songs and 
was presented seamlessly as programming. Ofcom judged that the words “Now let 
us go towards this message – and this message we are delivering to you is on behalf 
of S&S Bargains…” was insufficient to separate the advertisement from 
programming. As the presenter-read advertisement was not separated from 
programming, the broadcast was in breach of Rule 10.2 of the Code.  
 
Vicky Gill: Breach of Rules 10.3 and 10.4 
Navrang: Breach of Rule 10.2 

                                            
2 See http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb149/Issue149.pdf  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 

13 

In Breach 
 
Hot Country  
Rural TV, 28 December 2009, 22:00 
 
 
Introduction 
 
Rural TV is a channel which focuses on outdoor and countryside interest 
programming, and country and western music.  
 
Ofcom received a complaint that the sponsor credit for a country and western music 
programme, Hot Country, contained information which could be deemed to be calls 
to action. The complainant was also of the view that advertising had appeared within 
the programme itself.  
 
On reviewing the material, we noted the sponsor credit, which was a single title card, 
included the caption: “For more information call…” , before giving the sponsor’s 
telephone number. We also observed that the same title card was used during a 
paid-for advertisement for the company which appeared in an advertising break 
during the same programme.  
 
Ofcom asked the broadcaster for its comments on Rule 9.13 of the Code which 
requires that sponsorship is clearly separated from advertising, and that sponsor 
credits must not contain advertising messages or calls to action.  
 
In addition, within the programme itself, a singer talked about a country music 
weekend holiday and gave details of its location, the services offered and booking 
information. This appeared to Ofcom to be advertising.  
  
Ofcom sought the broadcaster’s comments on this aspect of the material under Rule 
10.2, which requires that advertising and programme elements are kept separate. 
 
Response 
 
Rural TV accepted the sponsor credit included a call to action and the advertising for 
the company placed in the advertising break was the same as the sponsor credit. It 
also said the country music weekend segment should have been placed in an advert 
break. The breaches were, it said, due to insufficient compliance checking on its part. 
The broadcaster apologised for all of the lapses.  
 
The broadcaster said Hot Country was produced by a production company which 
was not entirely familiar with the Code, although Rural TV said it had endeavoured to 
ensure the company was familiar with Ofcom’s requirements.  
 
Rural TV said the programme was supplied very close to the broadcast deadline and, 
unusually, also included advertising. The broadcaster acknowledged that although it 
had checked the programme for technical and regulatory compliance, this check had 
not been sufficient.  
 
Since this incident occurred, the broadcaster said it has ensured the production 
company fully understands the requirements of the Code. All relevant staff have been 
reminded that the late receipt of a programme is not an excuse for inadequate 
compliance checks.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 14

Decision  
 
European legislation, the Audiovisual Media Services (AVMS) Directive, states that 
broadcasters can only transmit a set amount of advertising per hour. Sponsorship 
credits are exempt from this limit and are treated as part of the sponsored 
programme. Therefore, to ensure that sponsorship credits are distinct from 
advertising, the Directive requires that sponsored programmes "shall not directly 
encourage the purchase or rental of goods or services, in particular by making 
special promotional references to those products or services. 
 
As made clear in previous Broadcast Bulletins (see Bulletins 130 and 146), Ofcom’s 
guidance1 on the rules relating to sponsorship states that the purpose of a sponsor 
credit is to inform viewers about the sponsorship arrangement between the sponsor 
and the programme. Credits should not be used as a vehicle to promote the 
sponsor’s products or services, nor should they directly invite the audience to contact 
the sponsor.  
 
Under Rule 9.13, sponsor credits should not contain calls to action. While basic 
contact details can be given in credits (such as a website address or a telephone 
number), this should not be accompanied by language which could be seen as 
inviting the audience to contact the sponsor. In this case Ofcom found that the use of 
the phrase, “For more information call...” invited viewers to contact the sponsor and 
was therefore a call to action, in breach of Rule 9.13.  
 
Additionally, Ofcom noted the same title card that was used in this sponsor credit 
was also used within a paid-for advertisement for the company that appeared in an 
advertising break during the same programme. This did not amount to a clear 
separation of sponsorship from advertising, and for this reason a further breach of 
Rule 9.13 has been recorded.  
 
Broadcasters are required to keep advertising and programme elements separate to 
ensure programmes are not distorted for commercial purposes. Rural TV admitted 
the segment where a country music holiday was promoted was an advert incorrectly 
placed within programme time. Therefore the programme was also in breach of Rule 
10.2.  
 
Ofcom welcomes the tighter compliance measures introduced by Rural TV to ensure 
its output remains compliant with the Code.  
 
Breaches of Rules 9.13 and 10.2 

                                            
1See www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/section9_2009.pdf  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 

15 

Resolved 
 
Dickinson’s Real Deal 
ITV1, 19 January 2010, 14:00  
 
 
Introduction 
 
Dickinson’s Real Deal is a daytime entertainment programme based on the valuation 
of antiques. Each edition features a viewer competition that requires participants to 
answer a multiple choice question correctly to enter a prize draw. Viewers can enter 
via a premium rate telephone number (costing £1 from a BT line) or text message 
(costing £1 each plus the user’s standard network rate), or for free via ITV’s website. 
The competition is promoted four times at regular intervals during the programme. 
 
Ofcom received one complaint from a viewer who noted that the question posed by 
the voiceover did not correspond to the question on-screen. The complainant said 
that this would have affected the fairness of the competition as it was unclear which 
question viewers were supposed to answer. 
 
Ofcom asked ITV Broadcasting Limited (“ITV”), who complied the programme on 
behalf of the ITV Network, for its comments under Rules 2.13 (competitions must be 
conducted fairly) and 2.14 (broadcasters must ensure that viewers are not materially 
misled about any competition) of the Code. 
 
Response 
 
ITV explained that because this was a repeat of a previously broadcast series, each 
episode was re-edited by the production company, RDF Television, to include new 
competition questions. The programme in question contained three correct 
promotions of the competition. However, the final promotion featured the correct 
graphic but the voiceover related to a previous competition. This was identified by the 
production team but owing to an error in the dubbing process, it was not corrected. 
Further, the ITV Compliance adviser responsible for Dickinson’s Real Deal did not 
detect the discrepancy when clearing the programme for transmission. 
 
The broadcaster said it was alerted to the matter by a small number of complaints 
that it had received. It concluded that there was a clear possibility of viewer confusion 
caused by the error and so cancelled the competition for that day and implemented a 
refund procedure. It broadcast an on air announcement about the cancellation during 
the end credits of the following day’s edition, referring viewers to its website for 
details of how to obtain a refund. It added that it was able to automatically reimburse 
entrants who called from a BT account and that it had established a call centre to 
contact other telephone entrants to arrange repayment. Further, ITV said that it had 
sent text message entrants instructions on how to obtain a refund. At the time of its 
response, ITV said it had already refunded 5,026 of the 15,984 entrants eligible and 
that any monies not claimed within three months would be donated to charity. 
 
ITV apologised for any confusion to viewers caused by this oversight and has since 
introduced an additional check made by the Series Editor if any changes have been 
made to the original programme. It also pledged to be extra-vigilant when checking 
this particular element of the show to prevent a repeat incident.  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 16

Decision 
 
Rule 2.13 of the Code requires broadcasters to conduct competitions fairly. Rule 2.14 
states that viewers should not be materially misled by competitions.  
 
Ofcom was concerned that the discrepancy between the competition question 
broadcast in vision and in audio had been identified, but was then not corrected 
during post-production. Further, the error also went undetected by ITV’s compliance 
adviser. This led to the broadcast of materially misleading information which could 
have impacted the fairness of the competition, and had the potential to cause viewers 
financial loss.  
 
However, Ofcom accepted that this was an isolated incident arising from an unusual 
sequence of human errors. Further, we noted the prompt refund procedures put in 
place to compensate entrants, and that the broadcaster had improved its processes 
to prevent a recurrence. We therefore considered the matter resolved. 
 
Resolved 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 

17 

Not In Breach 
 
Dispatches: Inside Britain’s Israel Lobby 
Channel 4, 16 November 2009, 20:00 
 
 
Introduction 
 
This edition of Dispatches was presented by journalist Peter Oborne. It sought to 
establish the extent of the alleged influence of the pro Israel lobby on British 
politicians and asked what effect this influence had on the Middle East policies of the 
Conservative and Labour parties in particular. The presenter began the programme 
with the following: 
 

“Dispatches reveals the activities of the most effective lobby working inside British 
political parties….we investigate the Israel lobby’s bankrolling of British 
politicians.” 

 
He then said: 
 

“I resolved to ask questions. How does the pro-Israel lobby in Britain work? Who 
runs it? And how does it get results?” 

 
The programme was an investigation into several individual organisations, and the 
people who ran them. The programme said that these groups formed part of the pro-
Israeli lobby in Britain and sought to demonstrate how they “bankrolled” some British 
politicians. The programme also questioned the attitude of some lobby groups to 
elements of the British press, describing what it said were aggressive methods of 
complaint to the Press Complaints Commission against “anti-Israeli reporting”.  
 
Ofcom received 50 complaints about certain aspects of the programme. These 
complaints fell into four groups: 
 
a) the programme was biased against Israel and/or the Israeli government; 
b) it did not adequately explain fully the background to the current situation in the 

Middle East; 
c) it was anti-Semitic; and 
d) it was overly critical of certain lobby groups. 
 
Ofcom viewed the programme in light of these complaints. We examined the material 
under the due impartiality rules in Section Five of the Code; and the rules on 
offensive material in Section Two.  
 
Decision 
 
a) Due Impartiality 
Complainants believed that the programme lacked balance and was one sided.  
 
In exercising its functions Ofcom must take account of the right to freedom of 
expression. This encompasses the broadcasters’ right to transmit and the audience’s 
right to receive creative material, information and ideas without interference but 
subject to restrictions prescribed by law and necessary in a democratic society. This 
right is enshrined in the European Convention on Human Rights. The rules in the 
Code seek to balance this right to freedom of expression against the need to apply 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 18

restrictions. These restrictions include such statutory duties as the requirement for 
broadcasters to preserve “due impartiality” on certain matters. Ofcom recognises that 
Section Five of the Code, which sets out how due impartiality must be preserved, 
acts to limit, to some extent, freedom of expression. This is because its application 
necessarily requires broadcasters to ensure that neither side of a debate relating to 
matters of political or industrial controversy and matters relating to current public 
policy is unduly favoured.  
 
Ofcom also acknowledges that Channel 4’s statutory remit requires it to provide “…a 
broad range of high quality and diverse programming which, in particular ….exhibits 
a distinctive character.”  
 
Ofcom considers it of paramount importance that broadcasters, such as Channel 4, 
continue to explore controversial subject matter. While such programmes can 
polarise opinion, they are essential to our understanding of the world around us.  
 
Section Five states that due impartiality must be preserved by the broadcaster on 
“matters of political or industrial controversy and matters relating to current public 
policy.” The Code explains in summary that these are “political or industrial issues on 
which politicians, industry and/or the media are in debate…” 
 
Ofcom had first to establish whether Dispatches, Inside Britain’s Israel Lobby 
contained subject matter requiring the application of the due impartiality rules. We 
noted that several complainants considered this programme was biased against the 
Israeli State and its policies. However, we considered that the programme was not a 
discussion about arguments for and against Israeli policy. Rather, it was clearly an 
‘investigation’ into the activities of organisations and individuals who allegedly lobby 
UK political parties from a pro-Israeli perspective to influence political debate and 
public policy. 
 
In this case, taking into account all the circumstances, and bearing in mind the 
context of the programme described in the Introduction above, Ofcom concluded that 
on balance the programme was subject to the due impartiality rules. This is because 
an issue of political controversy was being discussed. This was not the politically 
controversial debate surrounding the policies and actions of the Israeli State in the 
Middle East and beyond. Rather the issue of political controversy was: the alleged 
effect of political lobby groups, supportive of the state of Israel, and its policies; and 
the methods of those lobby groups, and their attempts to influence political debate 
and public policy in this country.  
 
Given that the programme’s investigative format, looking into activities of certain 
individuals and organisations, the editorial narrative of the programme reflected what 
the reporter had discovered. It focussed on the methods of these lobby groups and 
the effect these organisations had on the policies of particular political parties. Such 
investigative programmes will always take on a certain editorial approach to the 
subject matter, but nevertheless, such programming must always ensure that due 
impartiality is maintained. 
 
For example footage was shown of the Conservative Shadow Foreign Secretary, 
William Hague, describing the Israeli response to attacks from Hezbollah as 
“disproportionate”. The programme then sought to demonstrate what it saw as pro-
Israel lobby groups’ over reaction to Hague’s criticism. It described how Mr Hague’s 
“moderate” comment met strong reaction from the Conservative Friends of Israel 
(“CFI”): a letter was published in The Spectator magazine strongly criticising his 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 19

remark; there was a cessation of donations to Mr Hague by the CFI; and the director 
of the CFI (according to the programme):  
 

 “…had a meeting with David Cameron at which it was understood that terms 
such as ‘disproportionate’ are not the sort that Conservatives should use to 
describe Israeli military action.” 

 
Another example of this approach by the programme occurred when the presenter, 
seen at the Conservative party Conference, said: 
 

“the longer I’m here, the more I’m beginning to feel that the CFI’s purpose is to 
make sure David Cameron’s Middle East policy is in step with the political agenda 
of the current Israeli government.” 

 
In this , the programme, although not offering a view on Conservative policy on the 
Middle East, expressed a view on what certain lobby groups would like that policy to 
be. In demonstrating, in its view, the lobby groups’ attempts to influence political 
process and public policy, we considered that it was incumbent on the broadcaster to 
maintain due impartiality in this case. 
 
Given the above, Ofcom considered whether the programme complied with Rule 5.5, 
which states that: “Due impartiality on matters of political or industrial controversy 
and matters relating to current public policy must be preserved on the part of any 
person providing a service…”. 
 
We noted that during the programme where allegations were made against particular 
lobby groups or individuals, the viewpoints of those groups or individuals were 
included in the programme. For example, the programme included statements from: 
the CFI; and Poju Zabludowicz, an individual who the programme alleged was 
connected to an organisation called Britain’s Israel Communications and Research 
Centre (“BICOM”). In addition, the programme included an interview with Lorna 
Fitzsimons, Chief Executive of BICOM.  
 
Overall the reporter set out a series of legitimate questions. Such as: 
 

“How does the pro-Israel lobby work? Who runs it? And how does it get results?  
 
The programme then aimed to answer these questions by gathering evidence. 
However, importantly it did so while still ensuring that opposing views were also 
recognised.  
 
Given the above, we considered that the programme included views from the 
organisations and individuals highlighted in the programme as being active as 
lobbying in sympathy to the Israeli State. In Ofcom’s view this was a legitimate 
investigation into the activities of lobby groups, which approached the subject with 
“due impartiality” in accordance with Rule 5.5. 
 
Several complainants were also concerned that groups featured in the programme – 
notably the CFI, Labour Friends of Israel and BICOM – were treated unfairly. Others 
objected to the broadcast of footage of the residences of individuals connected to 
these organisations. In Ofcom’s view these complaints were related to fairness and 
privacy. Ofcom will normally only consider such complaints when they are made by a 
“person affected” by a programme, for example a member of one of the organisations 
concerned or someone authorised by them. We have not received any such 
complaint and so did not to investigate these concerns further. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 20

b) The Middle East 
Some viewers complained that the programme did not fully explain the background to 
the Middle East situation. However, what areas a programme does and does not 
cover is purely an editorial decision for the broadcaster and not a matter for Ofcom 
(so long as the programme complies with the requirements of the Code).  In any 
event, it should be noted that this programme was an investigation into the alleged 
influence of the Israeli lobby on British politics and did not seek to examine the 
Middle East issue.  
 
c) and d) Offence 
Some complainants were offended by the programme because they believed it was 
anti-Semitic. Ofcom considered these complaints under Rule 2.3 of the Code which 
requires that material which may cause offence is justified by the context. Under 
“meaning of context” the Code lists a number of factors. These include the editorial 
content of the programme and the service on which it is broadcast.  
 
It is inevitable that a programme of this nature will include frequent references to 
Israel and Judaism. It can also be expected to refer to prominent figures in the 
Jewish community and portray groups that are pro-Israel. Given the editorial content 
of this programme described above, and the way the programme sought to expose 
what it said was the way pro-Israel lobbyists use financial means to gain political 
influence, it is almost inevitable that many of the references to prominent figures and 
groups would be critical. However, such a critical analysis does not, in Ofcom’s view, 
constitute anti-Semitism. Importantly, Ofcom found that these references, and the 
programme overall were directed towards individuals or organisations because of 
their alleged actions and activities and not because of their religion. In this case 
generally accepted standards were applied by the broadcaster and there was no 
breach of Rule 2.3. 
 
Not in Breach of Rule 5.5 and Rule 2.3 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 21

Advertising Scheduling cases  
 
In Breach 
 
Advertising scheduling  
Sci-Fi Channel, 20 December 2009, 12:00 
 
 
Introduction 
 
Rule 4 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”), states: 
“time devoted to television advertising and teleshopping spots on any channel in any 
one hour must not exceed 12 minutes”.  
  
This rule implements the requirements of European legislation, the Audiovisual 
Media Services (AVMS) Directive.  
 
As part of Ofcom’s routine monitoring of broadcasters’ compliance with COSTA, 
Ofcom noticed that a total of 16 minutes of advertising was transmitted on the Sci-Fi 
Channel during one clock hour. This is 4 minutes more than is permitted. Ofcom 
wrote to NBC Global Universal Networks (“NBC Universal”), the licence holder for the 
Sci-Fi Channel, for its comments under Rule 4 of COSTA. 
 
Response 
 
NBC Universal, having investigated the incident further, acknowledged that in this 
instance, the Sci-Fi Channel had not complied with Rule 4 of the Code. The 
broadcaster explained that due to human error the length of programme broadcast 
between 11.00 hours and 13.00 hours had not been properly checked and as a result 
a five minute commercial break was broadcast during the incorrect hour period. This 
created a 4 minute overrun of advertising in the 12.00 hour (and left the 11.00 hour 5 
minutes short of advertising).  
 
Whilst normally, such an anomaly would be identified through the daily minutage 
report, the broadcaster explained that in this instance the anomaly was not noticed. 
The broadcaster said it would ensure further training is delivered and will stress the 
need for greater diligence amongst employees in order to minimise the risk of a 
recurrence.  
 
Decision 
 
Ofcom notes that NBC Universal has taken further steps to ensure compliance with 
COSTA. However, this failure followed an earlier minutage overrun on the Sci-Fi 
Channel, on 22 November 2009. In that case, NBC Universal had informed Ofcom 
that sufficient procedures had been implemented to minimise the risk of a recurrence.  
 
Ofcom is concerned that NBC Universal’s procedures were not robust enough to 
prevent this second overrun (in one month) from occurring, and in the circumstances 
has found the channel in breach of Rule 4 of COSTA. 
 
Ofcom may consider further regulatory action if this problem recurs. This breach will 
be held on record.  
 
Breach of Rule 4 of COSTA



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 

22 

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld  
 
Complaint by Mr G 
Big Trouble in Thailand, Bravo, 19 October 2009 
 
 
Summary: Ofcom has upheld this complaint made by Mr G of unwarranted 
infringement of privacy in the programme as broadcast.  
 
This episode included a story about Mr G, who visited a police station in Thailand to 
report that he had been the victim of fraud. There was a programme making team at 
the police station and, whilst he was there, Mr G gave an interview in which he 
described his ordeal. He said that he had been visiting Thailand for eight years and 
had befriended a local woman working as a hotel manageress. The woman asked Mr 
G to contribute money to a property venture and he paid a total of £50,000 into a 
bank account created by the woman, who subsequently absconded with the money. 
Mr G said that the interview was not to be broadcast. 
 
Mr G complained that his privacy was unwarrantably infringed in the broadcast of the 
programme.  
 
In summary Ofcom found that, given the nature of the subject matter together with 
the express agreement Mr G had with the programme makers for his interview not to 
be broadcast, he had a legitimate expectation of privacy in relation to the interview 
footage. His privacy was infringed as a result of the broadcast of the interview. 
Ofcom did not consider that there was a sufficient public interest in the broadcast of 
the footage of Mr G, or any other justification which outweighed his right to privacy. 
Ofcom therefore found that Mr G’s privacy was unwarrantably infringed in the 
broadcast of the programme.  
 
Introduction 
 
On 19 October 2009, Bravo broadcast an edition of its investigative entertainment 
programme Big Trouble in Thailand. The series followed police volunteers who 
worked in the tourist resorts of Thailand supporting the Thai police service. The 
introduction for the programme said: 
  

“To combat Thailand’s reputation as a dangerous holiday destination 500 tourist 
police volunteers have been drafted in from around the world… we have 
exclusive access to this unique law enforcement unit as they take on drugs, drug 
users, victims of violence, sex tourists and home travellers who are in big 
trouble”.  

 
The programme included a story about Mr G, who visited a police station in Thailand 
to report that he had been the victim of fraud. There was a programme making team 
at the police station and, while he was there, Mr G gave an interview in which he 
described his ordeal. He said that he had been visiting Thailand for eight years and 
had befriended a local woman working as a hotel manageress. The woman asked Mr 
G to contribute money to a property venture, which included the building of 10 
retirement homes. Mr G paid a total of £50,000 into a bank account created by the 
woman, who subsequently absconded with the money. Mr G’s interview was included 
in the programme and he was clearly identifiable.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 23

Mr G complained that his privacy was unwarrantably infringed in the programme as 
broadcast.  
 
The Complaint 
 
In summary, Mr G complained that his privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast in that the interview, in which he disclosed information 
about the crime he was reporting, was still shown despite stipulating that his 
contribution was not for broadcast. Mr G said that he had signed a consent form, 
before giving his interview which stated “on condition of non broadcast or 
distribution”. 
 
Bravo’s case 
 
Virgin Media Television (“Virgin”), responsible for compliance at Bravo, responded to 
Mr G’s complaint. Virgin said that an instruction by Mr G that his contribution was not 
to be included in the broadcast of the programme was overlooked and was included 
in error. It said this occurred towards the end of the production of the programme, 
with the production team extremely busy in post production. Virgin said that this was 
a mistake for which the production company apologised for directly to Mr G and took 
immediate steps in its attempt to remedy. It said that it was unusual for an 
interviewee to agree to be filmed and then amend a release form to request that the 
material not be used. Virgin said that in the final segment of the unedited footage Mr 
G stated that he was hopeful that the publicity of telling his story would motivate the 
authorities to not want to “lose face”. Virgin said that the edit of the show was 
completed in London and the interview was filmed in Thailand. It said that the 
cameraman/interviewer was not in attendance at the edit.  
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording and transcript of the programme as 
broadcast, both parties’ written submissions and recordings and transcripts of 
unedited material. In its considerations, Ofcom also took into account its 
Broadcasting Code (“the Code”).  
 
Ofcom considered Mr G’s complaint that the programme broadcast information about 
a crime he was reporting despite him stipulating that his contribution was not for 
broadcast. 
 
In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the 
competing rights of the broadcasters to freedom of expression. Neither right as such 
has precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is 
necessary to intensely focus on the comparative importance of the specific rights. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 24

Any justification for interfering with or restricting each right must be taken into 
account. And any interference or restriction must be proportionate. 
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any 
infringement of privacy in programmes or in connection with obtaining material 
included in programmes must be warranted. In considering complaints about 
unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, where necessary, address 
itself to two distinct questions: First, has there been an infringement of privacy? 
Second, if so, was it warranted? (Rule 8.1 of the Code.) Ofcom also had regard to 
Practice 8.6 of the Code which states that if the broadcast of a programme would 
infringe the privacy of a person or organisation, consent should be obtained before 
the relevant material is broadcast, unless the infringement of privacy is warranted.  

 
Ofcom first considered whether Mr G had a legitimate expectation of privacy in 
relation to the information disclosed in the programme. Ofcom noted that the 
programme included footage of the interview that Mr G had given to the programme 
makers as he was reporting that he had been a victim of crime in a police station. 
Ofcom noted that in the interview, Mr G discussed how he had been defrauded by a 
local hotel manageress in Thailand. Ofcom noted in particular, the following 
commentary in the programme:  
 

“Mr G is visiting the police to report the woman for defrauding him in a bogus 
property venture. He is now £50,000 out of pocket”. 

 
Ofcom also noted the following excerpt of Mr G’s broadcast interview that was 
included in the programme: 
 

“My business plan was to build some bungalows as a retirement village. It was 
going to be approximately 10 bungalows. She said she had the land, would I help 
her to develop it. I provided the money to develop the land”.  

 
Ofcom took the view that the information that Mr G disclosed, namely the details 
behind the fraud he fell victim to, was of a distinctly personal nature. Ofcom further 
noted that Mr G had stated in his complaint that he had signed a consent form in 
which he stipulated that his consent for the interview to be recorded was “on 
condition of non broadcast or distribution”. Ofcom then noted that Virgin accepted 
that this was the case and explained that Mr G’s inclusion in the programme was as 
a result of a mistake made by them in the editing process.  

 
Ofcom took the view that in circumstances in which Mr G had discussed very 
personal information with the programme makers and had signed a form which 
stipulated that his contribution should not be broadcast, he had a legitimate 
expectation of privacy in relation to his interview. The broadcast of footage of the 
interview was an infringement of his privacy.  
 
Ofcom then turned to whether this infringement of privacy was warranted and took 
into account the broadcaster’s right to freedom of expression. Ofcom considered that 
there was a degree of public interest served in the reporting of how individuals could 
become the victims of crime when holidaying overseas. However, in light of the 
particular circumstances of this case where the broadcaster acknowledged that the 
material was included in error contrary to its agreement with Mr G, and the nature of 
the information broadcast, Ofcom did not consider that there was a sufficient public  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 25

interest in the broadcast of the specific footage of Mr G, or any other justification 
which outweighed his right to privacy. Ofcom therefore found that Mr G’s privacy was 
unwarrantably infringed in the broadcast of the programme.  
 
Accordingly, Ofcom has upheld Mr G’s complaint of unwarranted infringement 
of privacy in the programme as broadcast.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 

26 

Not Upheld  
 
Complaint by Miss Dawn Brown 
Brit Cops: Frontline Crime, Bravo, 22 September 2009 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint made by Miss Dawn Brown of unfair 
treatment and unwarranted infringement of privacy in the making and broadcast of 
the programme. 
 
This edition of Brit Cops: Frontline Crime included a report into a police investigation 
of a man suspected of being in possession of a firearm. Officers arrested the man 
and then attempted to locate the weapon. During their search for the weapon, police 
officers raided the address at which the man was known to be living. Footage of this 
property, which was the home of Miss Dawn Brown, was included in the programme.  
 
Miss Brown complained that she was treated unfairly in the programme and that her 
privacy was unwarrantably infringed in the making and broadcast of the programme. 
 
In summary Ofcom found the following:  
 
• The programme makers did not mislead Miss Brown about the nature and 

purpose of the filming. 
 
• Miss Brown was not shown, her home was not identified and there was no 

suggestion that she was involved in any criminal activity. There was therefore no 
unfairness to her as a result of the inclusion of images of her home.  

 
• Miss Brown did not have a legitimate expectation of privacy in relation to the 

making or the broadcast of the programme, as the footage was all filmed from the 
public highway and her home was not identifiable to viewers.  

 
Introduction 
 
On 22 September 2009, Bravo broadcast an episode of its police reality series, Brit 
Cops: Frontline Crime. This episode featured the work of the Metropolitan Police’s 
Hammersmith and Fulham Robbery Squad (”the Robbery Squad”) in west London 
and followed them as they pursued suspects for variety of criminal offences.  
 
One of the incidents faced by members of the Robbery Squad involved a man 
suspected of possessing what appeared to be an Uzi sub-machine gun. The police 
had been alerted to by a photographic processing laboratory that had developed a 
number of photographs of a man posing with the firearm. Two of the photographs 
were shown in the programme and while the police could not ascertain whether the 
firearm was genuine or a replica, they decided to search the man’s address. One of 
the officers involved in the investigation said in the programme: “the idea is just do a 
Section 18 on that 117 and look for it there”1.  
 

                                            
1 A “Section 18” refers to Section 18 of the Police and Criminal Evidence Act 1984 which 
provides that a constable may enter and search premises occupied or controlled by a person 
who is under arrest on reasonable grounds of suspecting there is evidence on the premises 
related to an offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 27

In their attempt to locate the firearm after the man’s arrest, the officers searched what 
they believed to be his home address. Images of the front of the property were 
shown as the officers searched it and a woman could be heard talking to the police in 
the background. The firearm was not found in this particular search; however, 
another man was arrested at the property in connection with a mobile phone found in 
his possession which the police believed to have been connected to a robbery. The 
property search and shown in the programme belonged to Miss Dawn Brown. 
 
Miss Brown complained to Ofcom that she was treated unfairly and that her privacy 
was unwarrantably infringed both in the making and broadcast of the programme. 
 
The Complaint 
 
In summary, Miss Brown complained that she was treated unfairly in the programme 
as broadcast in that: 
 
a) She was misled as to the nature and purpose of the filming and its subsequent 

broadcast, as when she asked why her house was being filmed she was told the 
police filmed every raid. She later found out the filming was for the purposes of a 
television programme.  

 
b) She was portrayed unfairly in that identifiable images of her house were 

broadcast in a programme about the work of the police and their arrest of 
suspected criminals, despite the police failing to find the suspected firearm at her 
house, and in spite of the fact that the man arrested at her house was not 
charged with any offences. 

 
By way of background, Miss Brown said that the programme had been repeated, 
which compounded the unfair treatment. 

 
In summary, Miss Brown complained that her privacy was unwarrantably infringed in 
the making of the programme in that: 
 
c) Her house was filmed without her consent.  
 
In summary, Miss Brown complained that her privacy was unwarrantably infringed in 
the broadcast of the programme in that: 
 
d) Images of her house were clearly seen in the programme in connection with 

police activities searching for a firearm at her home. No firearm was found nor 
was anyone who lived in the house charged following the search of her home. 

 
Virgin Media’s case 
 
Virgin Media Television (“Virgin Media”), responsible for compliance at Bravo, 
provided a response to the complaint along with recordings and transcripts of the 
programme as broadcast and unedited material.  
 
In summary, Virgin Media responded to the complaint of unfair treatment as follows: 
 
a) In respect of the complaint that Miss Brown was misled as to the nature and 

purpose of the filming and subsequent broadcast, Virgin Media said that no one 
from the production team said anything to Miss Brown about the filming, as the 
camera man was outside her house and did not engage with her in any way.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 28

However, Virgin Media said that it had discovered from the audio recordings of 
the raid that a police officer had told Miss Brown that neither her face nor the front 
of her house would be shown. Virgin Media said that, as the police were 
searching for a firearm in the house, their first concern would have been their 
duties as police officers and not the filming. In any event, Virgin Media said that, 
although the outside of Miss Brown’s house was shown and her voice was heard 
briefly, she did not contribute to the programme in anyway that could have been 
induced by a false representation.  

 
b) In response to the complaint that Miss Brown was portrayed unfairly in the 

programme as broadcast in that identifiable images of her house were broadcast, 
Virgin Media accepted that footage of Miss Brown’s home was shown in a 
programme about crime, but said that every effort had been made to make the 
house look like thousands of others in London. Virgin Media said that the footage 
was filmed from a public highway and that the broadcast material excluded any 
wide-angle views. It also said that there was a ‘cutaway’ of a police dog handler 
filmed away from the house to give the impression that the house raided was 
elsewhere. Furthermore, Virgin Media said that: no street name or number was 
seen; the house resembled many thousands of houses in London; and, the 
district the house was situated in was not disclosed (other than that it was in west 
London). Virgin Media said that the house would have been recognisable only to 
those who were likely to have witnessed the police raid on it. Virgin Media said 
that although no firearm was found during the search, the police did arrest a man 
who had been living at the property in connection with a robbery.  

 
With regard to identification of Miss Brown’s home and the police officer’s briefing 
in which the officer in charge was heard to say “But mainly the idea is just do a 
Section 18 on that 117 and look for it there”, Virgin Media said that the 
programme makers did not understand the reference to “that 117” and had 
assumed it was a reference to police protocol, such as a “Section 18”. However, 
Virgin Media said that immediately after these comments, the programme cut to 
images of a speeding police car passing blocks of flats similar to homes in which 
hundreds of thousands of Londoners lived. The programme featured the raid on 
Miss Brown’s house nearly three minutes after these images and after covering 
other stories. Virgin Media said that viewers would have been likely to think that 
the reference to “that 117” referred to the blocks of flats shown rather than to the 
sequence some three minutes later of Miss Brown’s home.  
 
Virgin Media said that it regretted that a police officer misled Miss Brown about 
the nature of the filming, but said that had the truth been told, it was difficult to 
see how it would have affected the outcome in Miss Brown’s favour. Virgin Media 
said that all reasonable effort had been made to reduce the risk of identification 
and that, to any extent that the property was revealed as Miss Brown’s house, 
any unfairness was outweighed by the public interest in seeing police work in 
combating crime, and in particular, how they have to handle possible firearm 
offences.  

 
In summary, Virgin Media responded to the complaint of unwarranted infringement of 
privacy in the making and the broadcast of the programme as follows: 
 
c) & d) With regard to the complaint that Miss Brown’s privacy was infringed in the 

making and broadcast of the programme in that her house was filmed and 
images of it broadcast without her consent, Virgin Media said that the programme 
makers made every effort not to identify Miss Brown. If her privacy had to any 
extent been infringed in the filming from a public highway of her house as the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 29

police raided it, such infringement was warranted by the public interest. However, 
in view of the police officer’s comments to Miss Brown, Virgin Media said that it 
had taken steps to remove the story and all footage of Miss Brown’s house from 
any future broadcasts of the programme.  

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
 
Where there appears to have been unfairness in the making of the programme, this 
will only result in a finding of unfairness, if Ofcom finds that it has resulted in 
unfairness to the complainant in the programme as broadcast. 
  
In reaching its decision, Ofcom considered all the relevant material provided by both 
parties. This included a recording of the programme as broadcast and recordings of 
unedited material and transcripts of these, and both parties’ written submissions.  
 
Unfairness 
 
a) Ofcom first considered the complaint that Miss Brown was misled as to the nature 

and purpose of the filming and its subsequent broadcast as she was told that the 
police film every raid but later found out the filming was for the purposes of a 
television programme. 

 
Ofcom considered whether the broadcaster’s actions ensured that the 
programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of individuals, as set 
out in Rule 7.1 of the Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). In considering 
this part of the complaint, Ofcom took account of Practice 7.3 of the Code. 
Practice 7.3 states that where a person is invited to make a contribution to a 
programme (except when the subject matter is trivial or their participation minor), 
they should normally be told about the nature and purpose of the programme and 
what kind of contribution they are expected to make, in order to obtain informed 
consent for their participation.  
 
In deciding whether Miss Brown was treated unfairly, Ofcom considered whether 
the programme makers were required to obtain her consent or tell her about the 
nature and purpose of the programme. 
 
Ofcom noted that Miss Brown’s house was filmed during the course of a police 
raid in search for a firearm that police suspected may have been in the 
possession of a man who lived at the property and who they suspected of 
committing a firearms offence. Ofcom noted that no footage of Miss Brown 
herself was actually filmed or broadcast in the programme. Ofcom also noted that 
footage of the outside of Miss Brown’s house was broadcast in the programme 
and that the voice of a woman was heard in the background. A man was also 
shown being escorted under arrest from the house (with his face obscured). 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 30

Ofcom noted, however, that Miss Brown’s house number and the name of the 
street in which it was located were not visible from the footage shown, although 
around three minutes earlier in the programme, a police officer had referred to 
doing “a Section 18 on that 117” (i.e. Miss Brown’s house number), a reference to 
their intention to search a property for what the police suspected to be a sub-
machine gun. 
 
In these circumstances, Ofcom took the view that Miss Brown’s participation in 
the programme was minor and only incidental to the events being reported. 
Ofcom also took the view that, given that Miss Brown was not shown and her 
house number and street name were not visible, she was not identifiable in the 
programme. Ofcom therefore considered that the programme makers were not 
obliged to seek her consent or to tell her about the nature and purpose of the 
programme.  
 

Ofcom noted that a police officer had assured Miss Brown during the raid that 
neither she nor the front of her house were being filmed and that the information 
given by the officer to Miss Brown about the nature and purpose of the filming 
and his reassurance that her house would not be filmed or included in a 
programme were incorrect. Ofcom took the view that, while the police officer’s 
comments were regrettable, they were not the responsibility of the programme 
makers.  
 
Ofcom has therefore not upheld this head of complaint. 

 
b) Ofcom then went on to consider whether Miss Brown was portrayed unfairly in 

that identifiable images of her house were broadcast in a programme about the 
arrest of suspected criminals despite the firearm not being found and the arrested 
man not being charged.  

 
Ofcom noted that the outside of Miss Brown’s home was broadcast and that the 
voice of a woman was heard in the background co-operating with the police in 
their search for a firearm. Ofcom also noted that Miss Brown did not appear in the 
report nor was she referred to in any way. There was no suggestion in the 
programme that Miss Brown was suspected of any involvement in the offences 
being investigated. Ofcom also noted that the narrator said that “an extensive 
search with the dogs reveals no gun” and that a man was arrested at the property 
in relation to a suspected robbery. In these circumstances Ofcom took the view 
that there was no reference whatsoever to Miss Brown in the programme and she 
was not in any way implicated in any offence. 
 
Furthermore, Ofcom considered that neither Miss Brown nor her property would 
have been recognisable from the reports to anyone who was not already aware 
of the police raid on her property or who knew her property very well. Ofcom 
noted that the reference to Miss Brown’s door number was included some 
minutes before the footage of the outside of her house was shown and 
considered that the programme makers had taken care to ensure that the footage 
of Miss Brown’s property that was broadcast was treated in such a way as to 
conceal its identity and hers so as to cause no unfairness to her on the 
programme that was broadcast.  
 
In Ofcom’s view, notwithstanding the police officer’s incorrect assurance that the 
front of Miss Brown’s house would not be shown, the broadcaster took sufficient 
steps to prevent any identification of Miss Brown or any suggestion that she was 
involved in any crime.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 31

 
In these circumstances, Ofcom found no unfairness to Miss Brown in respect of 
this head of complaint.  

 
Privacy 
 
c)  Ofcom next considered the complaint that Miss Brown’s privacy was infringed in 

the making of the programme in that her house was filmed without her consent. 
 

In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the 
competing rights of the broadcasters to freedom of expression. Neither right as 
such has precedence over the other and where there is a conflict between the 
two, it is necessary to intensely focus on the comparative importance of the 
specific rights. Any justification for interfering with or restricting each right must be 
taken into account and any interference or restriction must be proportionate. 

 
This is reflected in Rule 8.1 of the Code which states that any infringement of 
privacy in programmes or in connection with obtaining material included in 
programmes must be warranted. In considering complaints about the 
unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, where necessary, 
address itself to two distinct questions: First, has there been an infringement of 
privacy? Second, if so, was it warranted? Ofcom also took into account Practice 
8.5 of the Code which states that any infringement of privacy in the making of a 
programme should be with the person’s and/or organisation’s consent or be 
otherwise warranted.  
 
In considering whether Miss Brown’s privacy was infringed in the making of the 
programme, Ofcom considered first whether she had a legitimate expectation of 
privacy in relation to the filming of her house in the course of a police raid.  
 
Ofcom considered the nature of the footage recorded of Miss Brown’s house. 
Ofcom noted that the programme makers had filmed the exterior of her house 
and the surrounding area of it as they followed police officers looking for a man 
suspected of being in possession of a firearm. Ofcom recognised that the events 
Miss Brown had unwittingly found herself caught up in were potentially distressing 
and embarrassing and that the information obtained, namely that there was a 
search for a firearm at her property, was information that could be considered to 
be of a personal and sensitive nature and could attract an expectation of privacy. 
However, Ofcom noted that programme makers were filming a police raid and 
were not filming Miss Brown herself and that, as set out under decision head a) 
above, her participation in the making of the programme was incidental. 
Furthermore, only the exterior of her home, which was visible from the public 
highway, was filmed.  
 
In these circumstances, Ofcom took the view that Miss Brown did not have a 
legitimate expectation of privacy with regard to filming the outside of her home. 
Ofcom therefore found that there was no infringement of Miss Brown’s privacy in 
the making of the programme. Having found no expectation of privacy, it was not 
necessary for Ofcom to consider whether any infringement of privacy was 
warranted.  
 
Ofcom has not upheld this head of complaint. 

 
d)  Ofcom finally considered the complaint that Miss Brown’s privacy was 

unwarrantably infringed in the broadcast of the programme in that images of her 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 32

house were clearly seen in connection with police activities searching for a 
firearm at her home, but that no firearm was found nor was anyone who lived in 
the house charged following the search. 

 
In considering this complaint, Ofcom took into account Practice 8.6 of the Code 
which states that if the broadcast of a programme would infringe the privacy of a 
person or organisation, consent should be obtained before the relevant material 
is broadcast, unless the infringement of privacy is warranted. Ofcom also took 
into account Practice 8.2 of the Code which states that information which 
discloses the location of a person’s home or family should not be revealed 
without permission, unless it is warranted.  
 
Ofcom again considered whether the complainant had a legitimate expectation of 
privacy. Ofcom noted that the outside of Miss Brown’s house was broadcast in 
connection with police search for a firearm at her home. She was not shown in 
the programme, however, a woman’s voice was heard from inside the house and 
a man was arrested who lived at the house and was seen led away from it with 
his face blurred.  
 
Ofcom noted that footage of Miss Brown’s house was broadcast in connection 
with a police investigation into potential criminal activity. Ofcom took into account 
the steps the programme makers took to ensure her home was not identifiable in 
the programme. Although an earlier reference to number 117 in the programme 
may have provided some potential for Miss Brown’s home to be identifiable, this 
was earlier in the programme and separated from the footage relating to the 
search at Miss Brown’s home. In these circumstances, viewers were unlikely to 
identify that number with Miss Brown’s house. Furthermore the footage broadcast 
showed only the outside of the house and the alley way near to it. The 
programme did not include the street name or the house number and the location 
was described only as being in “west London”. There was no footage of Miss 
Brown herself in the programme. Ofcom noted that the broadcaster did not seek 
Miss Brown’s consent to the broadcast. However, since neither she nor her home 
were identifiable, such consent was not necessary. In these circumstances, 
Ofcom considered that Miss Brown did not have a legitimate expectation of 
privacy in relation to the broadcast. Having found no expectation of privacy, it was 
not necessary for Ofcom to consider whether any infringement of privacy was 
warranted.  
 
Ofcom has not therefore upheld this head of complaint.  

 
Accordingly, Ofcom has not upheld Miss Brown’s complaint of unfair treatment 
and unwarranted infringement of privacy in either the making or broadcast of 
the programme. 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 33

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 1 March 2010 
 

Programme Transmission 
Date 

Broadcaster Categories No. of 
complaints 

8 Out of 10 Cats 19/02/2010 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

A Girl's Guide to 21st 
Century Sex 

18/02/2010 Fiver Sex/Nudity 1 

Afternoon Live 11/02/2010 Sky News Generally Accepted 
Standards 

1 

Afternoon Live 17/02/2010 Sky News Religious Offence 3 

Alan Carr: Chatty 
Man 

18/02/2010 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Andrew Peach 11/02/2010 BBC Radio 
Berkshire 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Austin Steven’s 
Adventures 

29/01/2010 Five Animal Welfare 1 

BBC News 26/02/2010 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

BBC News at Six 18/02/2010 BBC 1 Other 1 

BBC News at Ten 09/02/2010 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

BBC Wales Today 12/02/2010 BBC 1 Wales Sex/Nudity 2 

Bear Grylls: Born 
Survivor 

16/02/2010 Discovery Animal Welfare 1 

Beauty Simplified 07/01/2010 Sunrise TV Commercial 
References 

1 

Bet365.com 
sponsorship of FA 
Cup coverage on ITV 

03/02/2010 ITV1 Sponsorship 1 

Bindi the Jungle Girl 02/12/2009 Pop Girl Advertising 1 
Boxing 13/02/2010 Sky Sports 1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Brain Box 15/02/2010 UTV Competitions 1 

Breakfast 29/01/2010 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Breakfast 19/02/2010 BBC 1 Other 1 

Breakfast Show 27/02/2010 Wyvern FM Offensive Language 1 

Celtic v Rangers 03/01/2010 Sky Sports 3 Commercial 
References 

1 

Channel 4 News 23/02/2010 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Channel 4 News 11/01/2010 Channel 4 Inaccuracy/ 
Misleading 

8 

Chris Evans 16/12/2009 BBC Radio 2 Offensive Language 2 

Chris Moyles 17/02/2010 BBC Radio 1 Dangerous 
Behaviour 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 34

Come Dine with Me 27/02/2010 Channel 4 Offensive Language 2 

Cooking It 10/02/2010 Channel 4 Offensive Language 6 

Coronation Street 
Omnibus 

21/02/2010 ITV1 Animal Welfare 1 

Crime Central 18/02/2010 Crime 
Investigation 
Network 

Offensive Language 1 

Dancing on Ice 14/02/2010 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Dancing on Ice 21/02/2010 ITV1 Sex/Nudity 1 
Derren Brown: The 
Gathering 

18/02/2010 Channel 4 Unconscious 
influence/ hypnosis/ 
subliminal 

1 

Derren Brown: Trick 
or Treat 

02/07/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Dispatches 08/02/2010 Channel 4 Inaccuracy/ 
Misleading 

1 

EastEnders 15/02/2010 BBC 1 Dangerous 
Behaviour 

1 

EastEnders 19/02/2010 BBC 1 Violence 1 

EastEnders 19/02/2010 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

3 

Embarrassing Bodies 
(trailer) 

25/02/2010 Channel 4 Sex/Nudity 2 

Embarrassing Bodies 
(trailer) 

26/02/2010 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Embarrassing Bodies 
(trailer) 

18/02/2010 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Extreme Fishing with 
Robson Green 

11/02/2010 Five Religious Offence 1 

Extreme Fishing with 
Robson Green 

18/02/2010 Fiver Animal Welfare 1 

Five News with 
Natasha Kaplinsky 

24/02/2010 Five Due Impartiality/Bias 1 

Friday Night with 
Jonathan Ross 

19/02/2010 BBC 1 Animal Welfare 1 

Geoff Lloyd's 
Hometime Show 

11/02/2010 Absolute Radio Generally Accepted 
Standards 

1 

Glee 22/02/2010 E4 Advertising 1 

GMTV 18/02/2010 ITV1 Inaccuracy/ 
Misleading 

1 

Harry Hill's TV Burp 18/02/2010 ITV2 Religious Offence 1 

Hidayat TV 17/01/2010 Hidayat TV Commercial 
References 

1 

Hollyoaks 22/02/2010 Channel 4 Inaccuracy/ 
Misleading 

1 

iCarly 28/01/2010 Nickelodeon Generally Accepted 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 35

Standards 

Islam's Greatest 
Imams 

07/01/2010 Ummah Channel Inaccuracy/ 
Misleading 

1 

ITV News at Ten 12/02/2010 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

Kia Motors’ 
sponsorship of CSI 

16/02/2010 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Knight Rider 27/02/2010 Fiver Offensive Language 1 

Leaving Home at 8 11/02/2010 Channel 4 Inaccuracy/ 
Misleading 

1 

Macleans 
sponsorship of 
Dancing on Ice 

21/02/2010 ITV1 Sex/Nudity 1 

Married Single Other 22/01/2010 ITV1 Inaccuracy/ 
Misleading 

1 

Married Single Other 
(Trailer) 

21/02/2010 ITV1 Sex/Nudity 1 

Married Single Other 
(Trailer) 

22/02/2010 ITV1 Sex/Nudity 1 

Married Single Other 
(trailer) 

27/02/2010 ITV1 Sex/Nudity 1 

Married Single Other 
(Trailer) 

13/02/2010 ITV2 Sex/Nudity 1 

Material Girl 04/02/2010 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Midsomer Murders 24/02/2010 ITV1 Sex/Nudity 1 

Most Haunted: The 
Live Series 

27/02/2010 Living Generally Accepted 
Standards 

1 

Muslim Driving 
School 

16/02/2010 BBC 2 Religious Offence 1 

My Big Fat Gypsy 
Wedding 

18/02/2010 Channel 4 Offensive Language 1 

My Dream Farm 18/02/2010 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

News 15/02/2010 BBC Radio 5 Live Offensive Language 1 

News on the Hour 16/02/2010 Sky News Generally Accepted 
Standards 

1 

Newsnight 22/02/2010 BBC 2 Offensive Language 1 

Nick Ferrari 19/01/2010 LBC 97.3FM Commercial 
References 

1 

One Born Every 
Minute 

23/02/2010 Channel 4 Advertising 1 

Pakeezah 22/01/2010 DM Digital Generally Accepted 
Standards 

1 

Pineapple Dance 
Studios 

14/02/2010 Sky 1 Sex/Nudity 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 36

Pineapple Dance 
Studios 

21/02/2010 Sky 1 Sex/Nudity 1 

Press Preview 14/02/2010 Sky News Generally Accepted 
Standards 

1 

Programming 28/01/2010 Jack FM 106.5 
(Bristol) 

Commercial 
References 

1 

Question Time 11/02/2010 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Ramsay's Kitchen 
Nightmares USA 

12/02/2010 Channel 4 Animal Welfare 1 

Relocation, 
Relocation 

24/02/2010 Channel 4 Offensive Language 1 

Sabras Radio 17/12/2009 Sabras Radio Commercial 
References 

1 

Shameless 23/02/2010 Channel 4 Sex/Nudity 2 
Shameless 24/02/2010 Channel 4 Sex/Nudity 2 
Shameless 24/02/2010 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Silent Witness 12/02/2010 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Sky News 22/02/2010 Sky News Generally Accepted 
Standards 

1 

Sky News at Ten 17/02/2010 Sky News Generally Accepted 
Standards 

1 

Slackers (trailer) 03/02/2010 E4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Slumdog Millionaire 13/01/2010 Channel 4 Commercial 
References 

1 

Snog, Marry, Avoid? 25/02/2010 BBC 3 Generally Accepted 
Standards 

1 

Something for the 
Weekend 

14/02/2010 BBC 2 Offensive Language 1 

Sorry, I've Got No 
Head 

22/02/2010 BBC 1 Offensive Language 1 

South Park (trailer) 15/02/2010 Viva Other 1 

Station ident 17/02/2010 Jack FM 
(Oxfordshire) 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Sunrise 18/02/2010 Sky News Generally Accepted 
Standards 

1 

The Alan Titchmarsh 
Show 

27/01/2010 ITV1 Substance Abuse 3 

The Alan Titchmarsh 
Show 

11/02/2010 ITV1 Sex/Nudity 1 

The Alan Titchmarsh 
Show 

15/02/2010 ITV1 Sex/Nudity 1 

The Alan Titchmarsh 
Show 

18/02/2010 ITV1 Sex/Nudity 1 

The Alan Titchmarsh 
Show 

19/02/2010 ITV1 Sex/Nudity 1 

The Alan Titchmarsh 
Show 

23/02/2010 ITV1 Animal Welfare 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 154 
22 March 2010 

 37

The Bill 18/02/2010 ITV1 Violence 1 

The Football League 
Show 

20/02/2010 BBC 1 Crime 
(incite/encourage) 

8 

The Home Show 23/02/2010 Channel 4 Offensive Language 1 

The Jeremy Kyle 
Show 

15/02/2010 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Krypton Factor 18/02/2010 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Krypton Factor 30/01/2010 ITV4 Violence 1 

The Man Who Shot 
the 60s 

14/01/2010 BBC 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Morning Glory 26/01/2010 Afan FM Offensive Language 1 

The Secret Millionaire 
(trailer) 

22/02/2010 Channel 4 Sex/Nudity 1 

The Truth Behind the 
Ark 

10/02/2010 Quest Due Impartiality/Bias 1 

The Wright Stuff 24/02/2010 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

The Wright Stuff 11/02/2010 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

The Wright Stuff 25/02/2010 Five Generally Accepted 
Standards 

2 

The Wright Stuff 19/02/2010 Five Religious Offence 10 

The Wright Stuff 15/02/2010 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

This Morning 01/02/2010 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

This Morning 17/02/2010 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

This Morning 16/02/2010 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Today 17/02/2010 BBC Radio 4 Offensive Language 1 

Toonattik 21/02/2010 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

UK Border Force 15/02/2010 Sky 3 Generally Accepted 
Standards 

1 

What Katie Did Next 18/02/2010 ITV2 Dangerous 
Behaviour 

1 

What Katie Did Next 23/02/2010 ITV2 Dangerous 
Behaviour 

1 

Wildlife SOS 27/02/2010 Animal Planet Dangerous 
Behaviour 

1 

Working Lunch 11/02/2010 BBC 2 Generally Accepted 
Standards 

1 

XXX Naked Extreme 18/02/2010 Babeworld.tv Inaccuracy/ 
Misleading 

1 

Young, Angry and 
White 

12/02/2010 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Young, Angry and 
White 

12/02/2010 Channel 4 Inaccuracy/ 
Misleading 

2 

 


