
1 

 
 Ofcom Broadcast Bulletin 

Issue number 149 
11 January 2010 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 

Standards cases 
 

In Breach 
 
Drivetime 
Radio XL 1296 AM (West Midlands), 
5 October 2009, 15:00 4 

 
The Gospel Truth with Andrew Womack 
Revelation TV, 7 October 2009, 08:30 8 

 
Live 960  
Live 960, 11 September 2009, 22:00 10 

 
Top Shelf TV 
Top Shelf TV, 17 September 2009, 16:45 13 

 
MTV Live: Isle of MTV music festival, 
featuring Lady Gaga 
MTV One, 2 November 2009, 16:00 15 

 
Club Paradiso  
Club Paradiso, 24 October 2009, 5:30 16 

 
Resolved 
 
F1: Grand Prix 
BBC1, 1 November 2009, 12:10 18 

 

Fairness & Privacy cases 
 

Not Upheld 
 
Complaint by Ms Emma Czikai  
Britain’s Got Talent, ITV1, 9 May 2009 20 

 
 
Other programmes not in breach 30  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 

3 

The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes which broadcasting licensees are required to 
comply. These include:  
 
a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) which took effect on 16 December 2009 

and covers all programmes broadcast on or after 16 December 2009. The 
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/.  
 
Note: Programmes broadcast prior to 16 December 2009 are covered by the 
2005 Code which came into effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). The 2005 Code can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode_2005/.  

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 

effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/code_adv/tacode.pdf. 

 
c) other codes and requirements that may also apply to broadcasters, depending on 

their circumstances. These include the Code on Television Access Services 
(which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code 
on Listed Events, and the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be 
found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/ 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom policy to state the full language used on air by broadcasters who are the 
subject of a complaint where it is relevant to the case. Some of the language used in 
Ofcom Broadcast Bulletins may therefore cause offence. 

http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/code_adv/tacode.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 

4 

Standards cases 
 

In Breach 
 

Drivetime 
Radio XL 1296 AM (West Midlands), 5 October 2009, 15:00 
 

 
Introduction 
 
Radio XL provides a music, news, views and information service for the Asian 
community in the West Midlands. 
 
During this edition of Radio XL’s drivetime programme, promotional material was 
broadcast shortly after 16:00. 
 
Promotion of office space 
After a commercial break and brief station ident, the presenter said: 
 

“Traffic control updates for you in about three to four minutes’ time. Time to 
squeeze in a little song. Just before that, I’ve got to tell you something and this is 
dedicated to you. In fact it’s special attention to everybody, especially if you’re a 
solicitor, if you’re an accountants, travel agents and all those that need office 
space. Now, office space now available in a prime location on the main high 
street in West Bromwich. The premises are opposite the subway and have car 
parking to the rear. Over eighteen hundred square feet of office space is 
available, and great premises with competitive rates at a highly sought after 
location there. If you want any enquiries on there, if you do need office space, 
why not pick up the phone and call either David on 0121… [repeats name and 
number] or Richard on 0121… [repeats number] and they can help you out with 
that, if you need any office space – got loads available over in West Bromwich.” 

 
A listener found the “presenter … blatantly plugging office space/rooms for letting … 
disruptive in [Radio XL’s] usual programming”, adding that “it wasn’t even a 
sponsorship or an advert ... it was the presenter announcing it.” 
 
The broadcaster confirmed that the promotional material in question was a presenter-
read and paid-for advertisement. 
 
We therefore sought Radio XL’s comments with regard to Rule 10.2 of the Code, 
which states: 
 

“Broadcasters must ensure that the advertising and programme elements of a 
service are kept separate.” 

 
Promotion of special travel rates 
While listening to the recording provided by Radio XL, we also noted the following 
material, which was broadcast over a consistent rhythmic sound-bed, following a 
post-news weather-check ident: 
 

• A pre-recorded sponsor credit: “Radio XL weather is brought to you in association 
with Southall Travel – taking you to the best destinations in the world”; 

 

• A presenter-read weather forecast; and 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 5 

• Pre-recorded promotional material concerning the sponsor: “For special rates to 
India, Pakistan, USA, Canada, Kenya, Dar-es-Salaam, Kilimanjaro and Dubai, 
call Southall Travel, twenty-four hours a day, seven days a week on 0121… 
[repeats number]”. 

 
Radio XL said the material contained in the final bullet-point, above, was “an end 
tag”, which we understood to mean a sponsorship credit, as opposed to part of the 
weather forecast itself. 
 
We therefore sought the broadcaster’s comments with regard to Rule 9.9 of the 
Code, which, with reference to sponsorship credits, states: 
 

“Credits must be short branding statements. However, credits may contain 
legitimate advertising messages.” 

  
Response 
 
Promotion of office space 
Radio XL referred to one of the two principles upon which Section Ten of the Code is 
based; namely: 
 

“To ensure that the independence of editorial control over programme content is 
maintained and that programmes are not distorted for commercial purposes.” 

 
It added that, “in this passage the presenter [was] clearly doing a paid for live read”, 
with “no attempt to disguise this as normal programming.” The broadcaster admitted 
there was “no separation” but claimed the nature of the output was transparent to 
listeners, as no attempt had been made “to disguise [the] material as normal 
programming.” 
 
Radio XL said the complainant had “found the announcement disruptive to normal 
programming, hence insinuating that it was not normal programming.” It added that 
the complainant’s reference to the presenter “blatantly plugging office space” 
indicated that the material in question was an advertisement. Radio XL therefore 
wondered whether the complainant’s claim that the material was not “sponsorship or 
an advert” was contradictory, as it implied that the material was something else, 
without suggesting what. 
 
Nevertheless, the broadcaster concluded that, in hindsight, it may have been 
appropriate “to avoid … confusion … to separate the live read from the programming 
with a jingle.” 
 
Promotion of special travel rates 
Radio XL acknowledged its need to ensure that it maintained editorial control over 
sponsored programming, which should not be distorted for commercial purposes, 
and that sponsorship arrangements were transparent and sponsorship messages 
were separated from programmes and distinct from advertising. 
 
The broadcaster considered that, “in this instance there [was] a sponsor credit 
followed by the programming content in the form of the weather followed by ‘another 
sponsor credit’ and then a station ident acting as a separation.” 
 
Radio XL believed that “the issue appears to be whether the third bullet point [as in 
the introduction, above] should [have been] treated as a second sponsor credit.” In 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 6 

the broadcaster’s view, the continuous music bed under both the credits and the 
programming in between them, demonstrated that the credits were linked.  
 
The broadcaster said “the ‘second’ sponsor credit [was] short and clearly contain[ed] 
a legitimate advertising message.” It added that Radio XL did not repeat “brought to 
you in association with Southall Travel”, since it was obviously linked by the music 
bed to the first sponsor credit.  
 
Decision 
 
Promotion of office space 
Broadcast output is defined either as editorial (programming) or advertising. For the 
purposes of transparency, and reflecting the second of the two principles upon which 
Section Ten of the Code is based, Rule 10.2 of the Code requires that: 
 

“Broadcasters must ensure that the advertising and programme elements of a 
service are kept separate.” 

 
Presenters may read advertisements (live or recorded) but broadcasters should 
ensure that the distinction between advertising and programming is not blurred and 
that listeners are not confused between them. It is therefore advisable for presenter-
read advertisements to be separated from programming by, for example, a jingle or 
station ident, or by scheduling them in the middle of a commercial break. 
 
In this case, a commercial break was clearly separated from the material that 
followed by a station ident. The presenter continued his drivetime programme, 
announcing that he would be playing a song before a travel update. He then 
dedicated to Radio XL listeners what he was about to say (i.e. “Just before that, I’ve 
got to tell you something and this is dedicated to you. In fact it’s special attention to 
everybody…”). We note the broadcaster’s claim that no attempt had been made “to 
disguise [the] material as normal programming.” Whether or not such an attempt had 
been made, Ofcom considers that the 40 second promotion of available office space 
that followed was presented seamlessly as programming. 
 
We note Radio XL’s analysis of the complainant’s view concerning the material 
broadcast. We do not consider that the presenter was “clearly doing a paid for live 
read.” Further, we note that Radio XL acknowledged it had not ensured that the 
advertising and programme elements of its service had been kept separate. 
 
The broadcast was in breach of Rule 10.2 of the Code.  
 
Promotion of special travel rates 
Rule 9.6 of the Code requires, among other things, that sponsor credits must appear 
before and/or after any sponsored programming features (in this case, a weather 
bulletin). In addition, Rule 9.9 states: 
 

“Credits must be short branding statements. However, credits may contain 
legitimate advertising messages”.  

 
Ofcom’s published guidance to Rule 9.9 reminds broadcasters that: 
 

• “the primary purpose of a sponsor credit is to inform the listener of the 
sponsorship arrangement”; 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 7 

• “a full sponsor credit comprises the sponsor's name and identifies clearly the 
sponsored output” and “may also contain limited legitimate advertising…”; and 

 

• “sponsor credits on radio should not sound like advertisements.” 
 
The promotional material that followed the weather update comprised merely 
advertising messages, offering “special rates” to eight destinations and providing 
Southall Travel’s contact details and availability (i.e. “For special rates to India, 
Pakistan, USA, Canada, Kenya, Dar-es-Salaam, Kilimanjaro and Dubai, call Southall 
Travel, twenty-four hours a day, seven days a week on 0121… [repeats number]”). 
 
Sponsor credits on radio tend to last less than ten seconds, including the 
announcement of the sponsorship arrangement that is in place and any short, 
additional advertising message.  
 
Ofcom noted Radio XL’s view that the consistent music-bed (music being played 
under the speech) throughout the opening sponsor credit, the weather update and 
the ‘end tag’ (i.e. the promotional message for the sponsor) demonstrated a link 
between the material surrounding the weather bulletin itself. We did not consider that 
the music-bed was sufficient to remind the listener of any sponsorship arrangement. 
Further we noted that the promotional message lasted 17 seconds. 
 
In the circumstances, Ofcom therefore considered that the sponsor credit sounded 
more like a full advertisement than a brief branding statement. The sponsor credit 
was therefore in breach of Rule 9.9 of the Code.  
 
Breach of Rules 9.9 and 10.2



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 

8 

In Breach  
 

The Gospel Truth with Andrew Womack 
Revelation TV, 7 October 2009, 08:30 
 

 
Introduction 
 
Revelation TV is a religious channel that features discussion and personal view 
programmes. At the end of this programme, the following were promoted in length: 
  

• DVD and CD recordings of the programmes 

• A book written by the presenter 

• Conferences at which the presenter was appearing 
 

Ofcom sought the broadcaster’s comments on the promotions under Rule 10.3 
(products and services must not be promoted in programme) and Rule 10.4 (no 
undue prominence may be given in any programme to a product or service) of the 
Code. 
 
Response 
 
Revelation TV stated that all matters referred to in the programme were directly 
connected to the presenter Andrew Womack’s ministry and the CD/DVDs directly 
related to the content of the programme. The broadcaster said that the promotions 
were not included for commercial gain. The programme made clear that if viewers 
could not afford to pay the quoted price for the CD, they would be sent it free of 
charge. Further no cost was given in relation to the conferences mentioned.  
 
The broadcaster advised that when programme-makers enter into a contract with 
Revelation TV for their programmes to be shown on the station, they are reminded of 
the need to conform to Ofcom rules. However, the broadcaster accepted that it was 
responsible for ensuring that the material it transmits complies with the Code. 
 
Revelation TV explained that since the programme was shown, it had written to all 
those who make programmes for the channel, reminding them of the need to study 
and comply with Ofcom regulations. In addition, two meetings had been held with all 
in-house presenters and producers to remind them of the Codes requirements in 
relation to commercial references within programmes. 
 
The broadcaster apologised if the programme had breached the Code. 
 
Decision 
 
Ofcom noted that approximately the last five minutes of the half hour programme was 
dedicated to the direct selling of the presenter’s products and the promotion of 
conferences. The products were promoted in a style and format usually associated 
with teleshopping. Products were displayed on screen and accompanied by the 
following voiceover: 
 

 “visit our website where you can order ministry materials online 24 hours a day, 
seven days a week at [website address]. On our website, you’ll not only find 
materials from today’s broadcast, you’ll find a wealth of resources free for you to 
download for yourself and share with others or you can use your credit card to 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 9 

order by telephone. Our helpline number is […]. We hope to hear from you 
today”. 

 
Mention was made of the fact that this was the last opportunity for viewers to order a 
recording of the teaching featured in the programme. Contact details (postal address, 
website and telephone number) for acquiring all the products promoted remained on 
screen throughout the promotions and were also given verbally. 
 
The Code requires that advertising and programming should be distinct and clearly 
separated. As a general rule, products and services should not be promoted in 
programming. There are limited exceptions to this rule. For instance, programme-
related material may be promoted in or around the programme from which it is 
derived (Rule 10.6). Any reference to a product or service within a programme must 
be editorially justified and not unduly prominent. 
 
In this case, Ofcom accepts that there was sufficient justification for the CD/DVDs to 
be promoted within the programme on the basis that they comprised material directly 
related to the programme and, as such, met the definition of programme-related 
material. However, the promotion of programme-related material must be editorially 
justified and not result in undue prominence. The duration, tone and level of detail in 
the promotion of these products, as set out above, went beyond what was editorially 
justified and was unduly prominent. The promotion was therefore in breach of Rule 
10.4 of the Code.  
 
While noting that the book and conferences promoted in the programme were linked 
to the presenter and his ministry, Ofcom considers that this in itself did not provide 
sufficient justification for the products to be promoted in the programme. Neither the 
book nor the conferences were directly derived from the programme and therefore 
could not benefit for the exemption set out In Rule 9.6 for programme-related 
material. These promotions were therefore in breach of Rule 10.3 of the Code. 
 
Ofcom notes that the broadcaster accepts it is responsible under its licence for the 
compliance of the broadcast material it transmits. However, Ofcom is particularly 
concerned that Revelation TV appears to place such reliance on programme-makers 
for ensuring that material complies with the Code. Ofcom has previously censured 
Revelation TV for failing to review the content of its programmes prior to 
transmission1. In light of our concerns, Ofcom is requiring the broadcaster to attend a 
meeting to discuss its compliance processes and procedures. 
 
Breach of Rules 10.3 and 10.4

                                            
1 See Ofcom’s finding on Vision for Israel in Ofcom Broadcast Bulletin 120 which is available 
at http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb120/issue120.pdf  

http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb120/issue120.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 

10 

In Breach  
 

Live 960  
Live 960, 11 September 2009, 22:00 
 

 
Introduction  
 
Live 960 is owned and operated by Hoppr Entertainment Limited (“Hoppr 
Entertainment”). Live 960 is a daytime chat and adult sex chat channel service 
available freely without mandatory restricted access. The channel is situated in the 
‘adult’ section of the Sky electronic programme guide (“EPG”). The channel 
broadcasts programmes after the 21:00 watershed based on interactive adult sex 
chat services: viewers are invited to contact onscreen female presenters via premium 
rate telephony services (“PRS”). The female presenters dress and behave in a 
sexually provocative way while encouraging viewers to call the PRS telephone line. 
 
A viewer complained about the strong adult content shown during this broadcast. 
This showed two presenters carrying out a number of sexual acts on each other. At 
various points in the broadcast the presenters were wearing skimpy thongs and tops 
that were open to reveal their breasts, spitting on each other’s knickers and licking 
each other’s breasts, and were shown touching and apparently licking each other’s 
genital areas. The broadcast included prolonged and close up shots between the 
presenters’ legs while simulating masturbation. It also included an image of one of 
the presenters moving her thong to one side to briefly reveal her genitals, while the 
other simulated the performance of oral sex on her.  
 
Ofcom asked Hoppr Entertainment for its comments on the broadcast in respect of 
Rules 1.241 (‘adult-sex’ material); 2.1 (generally accepted standards); and 2.3 
(material that may cause offence must be justified by context).  
 
Response 
 
Hoppr Entertainment said that the broadcast of this material was an accident and 
was not deliberate. It said that its programmes are broadcast live and therefore it is 
difficult to stop a mistake such as this. It continued that both the cameraman and 
presenter no longer work for Hoppr Entertainment.  
 
The broadcaster said that it has now put compliance systems in place to prevent this 
happening again. These include training presenters on the Code and introducing 
contracts which require presenters to comply with the Code at all times.  
 
Decision 
 
Rule 1.24 requires ‘adult-sex’ material to be broadcast only between 22:00 and 
05:30, and then only if mandatory restricted access is in place. Through a series of  
 
 
 
 

                                            
1 Please note that on 16 December 2009, a revised version of the Code was issued. For 
programmes broadcast on or after 16 December 2009, Rule 1.18 will apply. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 11 

published findings, and published decisions of the Content Sanctions Committee, 
Ofcom has made clear what constitutes ‘adult-sex’ material2.  
 
Ofcom noted that the broadcast material complained of showed the two presenters 
apparently performing oral sex and masturbation on each other (head between legs, 
licking and touching other presenters’ genital areas). In Ofcom’s opinion, a viewer 
could reasonably have perceived some of these sexual acts as real. The presenters 
were also shown spitting on and licking each other’s knickers and one presenter very 
briefly showed her genitals. Ofcom considered that these images broadcast during 
the programme were clearly of a strong sexual nature and that the primary purpose 
of this material was sexual arousal or stimulation. 
 
Ofcom noted that the programme was broadcast after the watershed and on a 
service operating within the ‘adult’ section of the Sky EPG. Nonetheless in Ofcom’s 
view this content had insufficient editorial or contextual justification to allow its 
exceptional transmission without mandatory restricted access on free-to-air 
television. This content was, in Ofcom’s view, ‘adult-sex’ material and its broadcast 
was in breach of Rule 1.24, which requires such material to be broadcast only after 
22:00 with mandatory restricted access.  
 
The broadcasts were therefore in breach of Rule 1.24 of the Code.  
 
Being ‘adult-sex’ material the content complained of clearly had the potential to be 
offensive. Ofcom recognises that broadcasting this material in the ‘adult’ section of 
the EPG and after the 21:00 watershed were steps which helped to minimise the 
potential offence caused to viewers. However, given the strength of the material, 
which Ofcom considered to be ‘adult-sex’ material and therefore only suitable for 
transmission with mandatory restricted access (see above), Ofcom considered that 
factors such as its location in the ‘adult’ section of the EPG and the content being 
broadcast after 21:00 did not justify the broadcast of this material in this instance. 
Ofcom also notes the possibility of viewers (and in particular children) at this time 
coming across this material unawares. Ofcom therefore concluded that this content 
was not justified by the context and was therefore in breach of Rules 2.1 and 2.3 of 
the Code. 
 
Ofcom notes the compliance measures taken by the broadcaster in response to the 
transmission of the material. However, given the strength of the content broadcast, 
Ofcom considered this contravention to be a serious breach of the Code. Ofcom 
notes that Hoppr Entertainment has been operating a licence for Live 960 since 19 
August 2009 and since that time it has been found in breach of its licence conditions 
and of the Code on separate occasions. Given this, Ofcom is now requiring the 
licensee to attend a meeting at Ofcom to discuss its compliance procedures. Ofcom 
also puts Hoppr Entertainment on notice that it must take all necessary and 

                                            
2 For example: Sanctions decision against Square 1 Management Limited concerning its 
channel Smile TV, dated 10 July 2008, 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/SmileTV.pdf; Breach Finding on SportxxxBabes, 
Ofcom Broadcast Bulletin 115, dated 11 August 2008; 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb115/; Breach Finding on SportxxxBabes, Ofcom 
Broadcast Bulletin 119, dated 13 October 2008; 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb119/; Sanctions decision against Satellite 
Entertainment Limited concerning its channel SportxxxBabes, dated 26 August 2008, 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/sportxxxbabes.pdf; and Sanctions decision 
against Satellite Entertainment Limited concerning its channel SportxxxBabes, dated 26 
August 2008, http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/sportxxxbabes.pdf. 
 

http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/SmileTV.pdf
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb115/
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb119/
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/sportxxxbabes.pdf
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/sportxxxbabes.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 12 

appropriate measures to ensure its channels comply with the Code in the future. 
Ofcom will not expect further breaches of this nature to occur again.  
 
Breach of Rules 1.24, 2.1 and 2.3



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 

13 

In Breach 
 

Top Shelf TV 
Top Shelf TV, 17 September 2009, 16:45 
 

 
Introduction 
 
Top Shelf TV is owned and operated by Playboy TV UK/Benelux Limited (“Playboy” 
or “the Licensee”). Top Shelf TV is a televised interactive chat channel available 
freely without mandatory restricted access. The channel is situated in the ‘adult’ 
section of the Sky Electronic Programme Guide (“Sky EPG”) on Channel 9111. 
Viewers can call a premium rate telephone number and talk to onscreen female 
presenters. The presenters generally dress and behave in a provocative and/or 
flirtatious manner.  
 
On 17 September 2009 routine Ofcom monitoring raised concerns about some 
material broadcast on Top Shelf TV before the watershed at 16:45. A woman, 
dressed in skimpy black underwear, stockings, suspenders and stilettos repeatedly 
lay on her back facing the camera with her legs spread wide apart for prolonged 
periods of time. While doing so she repeatedly thrust her groin area in close-up to 
camera as though miming intercourse, and stroked and caressed her body in a 
sexually provocative manner. This material was presented with background music. 
 
Given the time of broadcast in the late afternoon and that it was available without any 
access restrictions, Ofcom asked the broadcaster to comment with regard to Rule 1.3 
(children must be protected by appropriate scheduling from material that is unsuitable 
for them).  
 
Response 
 
The Licensee initially responded that the programme material in question was 
supplied by another licensee, Primetime TV (“PTTV”), and Playboy was not 
responsible for its compliance. Ofcom pointed out however that a licensee remains 
responsible for complying all material broadcast on its service unless or until Ofcom 
has agreed otherwise in advance. Playboy therefore reviewed its original response 
and accepted that it was responsible for the broadcast of this material.  
 
Playboy said that the material Ofcom queried was in fact part of a test broadcast by 
PTTV and that the Licensee’s compliance team had not monitored it when broadcast. 
Playboy however accepted that the presenter’s behaviour was too overtly sexual and 
unsuitable for the time of broadcast on a channel that was freely available to view. It 
also confirmed that it has subsequently spoken to PTTV to ensure that such material 
would not be shown again before the 21:00 watershed.  
 
Decision 
 
Rule 1.3 makes clear that children should be protected from material which is 
unsuitable for them by appropriate scheduling. Appropriate scheduling is judged 

                                            
1 Playboy TV UK/Benelux Limited transferred its licence for Top Shelf TV to Just4USTV Ltd 
on 22 September 2009. Just4USTV is a wholly owned subsidiary of Playboy TV UK/Benelux 
Ltd. From 22 September 2009, JUST4USTV began broadcasting a channel called Elite on 
EPG number 911.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 14 

according to factors such as the nature of the content, the nature of the channel and 
the time of broadcast.  
 
The behaviour of presenters for daytime chat services must not at any time appear to 
mimic or simulate sexual acts before the watershed. In this case the female 
presenter dressed in skimpy underwear adopted various sexual positions including 
lying on her back with her legs wide open for prolonged periods of time and thrusting 
her groin repeatedly in close up to camera as though miming sexual intercourse, 
while stroking her thighs and buttocks. In Ofcom’s opinion the sexual imagery shown 
to viewers had no editorial context other than sexual stimulation. It was therefore not 
editorially justified. In Ofcom’s view the repeated actions and sexual positions of the 
presenter were intended to be sexually provocative in nature. In light of this 
behaviour, together with its lack of editorial justification, in Ofcom’s view (and 
admitted by Playboy) this material was clearly unsuitable for children. 
  
Given the sexual nature of the content, the location of the channel in the ‘adult’ 
section of the EPG and its scheduling at 16:45 were not sufficient to provide 
adequate protection to prevent children from viewing this material. Ofcom has 
repeatedly made clear that the location of a channel in the ‘adult’ section of the Sky 
EPG, available freely without mandatory restricted access, does not in itself provide 
adequate protection to under-eighteens from inappropriate material. Therefore the 
material breached Rule 1.32.  
 
Breach of Rule 1.3

                                            
2 Bang Babes ‘Tease Me’ Finding, The Pad ‘Tease Me 2’ Finding and Note to Daytime and 
Adult Sex Chat Service Broadcasters in Bulletin 137 at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb137/; Freeview promotions for Playboy in Bulletin 
139 at http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb139/Issue139.pdf, Bang Babes ‘Tease Me 
2’ in Bulletin 120 at http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb120/.  
 

http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb137/
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb139/Issue139.pdf
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb120/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 

15 

In Breach  
 

MTV Live: Isle of MTV music festival, featuring Lady Gaga 
MTV One, 2 November 2009, 16:00 
 

 
Introduction  
 
MTV is a music channel available on satellite and cable platforms. The Isle of MTV 
music festival took place in July 2009 and featured a number of pop musicians. This 
programme included a 30 minute performance by Lady Gaga which was recorded at 
the festival and transmitted on 2 November 2009. During her performance, Lady 
Gaga addressed the audience and said “put your hands up in the air and dance, you 
motherfuckers”. One viewer complained about the broadcast of the word 
“motherfuckers” at 16:00 on a week day at a time when children could be watching.  
 
Ofcom asked MTV Networks Europe (“MTVNE”), which complies the channel, for its 
comments under Rule 1.14 (the most offensive language must not be broadcast 
before the watershed) of the Code. 
  
Response 
 
MTVNE unreservedly apologised for the transmission of the language and explained 
that the programme was broadcast in error.  
 
MTVNE explained that the programme was originally produced and edited by its 
sister company in Italy and then viewed and complied by its compliance team at MTV 
in London with all the offensive language removed. After the material was complied, 
MTV in London requested the Italian office to make technical alterations to the 
programme’s sound track. The Italian office mistakenly used the original, unedited 
audio of the concert to make the changes however, and this error resulted in the 
offensive language being made intelligible again on the soundtrack.  
 
MTVNE outlined the extensive steps it took when it became aware of the broadcast 
of this offensive language. These included: writing to the complainant and 
transmitting an apology to viewers the following week; and introducing further 
compliance checks on all material delivered from Italy.  
 
Decision 
 
Ofcom research on offensive language1 identified that the word “fuck” and its 
derivatives were considered by viewers to be very offensive. Ofcom notes MTVNE’s 
apology for the broadcast of this offensive language and the action MTVNE has 
taken since it became aware of its transmission, including an on-air apology and the 
introduction of further compliance checks.  
 
However, Rule 1.14 of the Code states unequivocally that “the most offensive 
language must not be broadcast before the watershed…”. Therefore the broadcast of 
this language before the watershed in this instance is a breach of Rule 1.14.  
 
Breach of Rule 1.14

                                            
1 Language and Sexual Imagery in Broadcasting: A Contextual Investigation”, September 
2005. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 

16 

In Breach  
 

Club Paradiso  
Club Paradiso, 24 October 2009, 05:30  
 

 
Introduction 
 
Club Paradiso is an interactive adult sex chat service available freely without 
mandatory restricted access. The channel is situated in the ‘adult’ section of the Sky 
electronic programme guide (“EPG”). The channel broadcasts programmes based on 
interactive ‘adult’ sex chat services: viewers are invited to contact on-screen female 
presenters via premium rate telephony services (“PRS”). The female presenters 
dress and behave in a sexually provocative way. A viewer made a complaint about 
the programme. 
 
Ofcom sought a recording of the programme complained of from Chat Central, which 
is the licence holder for Club Paradiso. 
  
Response 
 
Between 28 October and 30 November 2009 Ofcom was in correspondence with 
Chat Central seeking a recording of the programme. During this time Chat Central 
failed to meet a number of deadlines set by Ofcom. Eventually it provided Ofcom with 
a recording of the programme, but it was not ‘as broadcast’ quality (i.e. it did not 
contain some of the on-screen text that had apparently been part of the actual 
broadcast).  
 
Ofcom sought clarification from Chat Central about its reasons for delay in 
responding to Ofcom’s request and the quality of the recording provided.  
 
Chat Central said that it believed it had been misled by a member of staff about his 
handling of Ofcom’s request (for example he claimed to have sent the recording to 
Ofcom when this had not happened), and there had been an increased workload 
caused by various issues during the company’s first eight weeks of trading.  
 
Chat Central confirmed that following this incident, it had employed two more staff 
and immediately changed to a new recording system that was able to record its 
output in ‘as broadcast’ quality, 24 hours a day. 
 
Decision 
 
It is a condition of all broadcast licences that the licensee adopts procedures for the 
retention and production of recordings and provides these recordings to Ofcom 
“forthwith” if requested. Further, the recordings should be ‘as broadcast’ (i.e. the 
same quality in terms of both sound and picture as when originally transmitted).  
 
In this case, Chat Central failed to respond to Ofcom’s request for recordings 
‘forthwith’ and had not put procedures in place to ensure their programme recordings 
were ‘as broadcast’.  
 
Taking these factors into account Ofcom has found Chat Central in breach of its 
licence condition for failing to retain recordings of their output in ‘as broadcast’ quality 
and for failing to provide the deal with a request for recordings “forthwith”.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 17 

 
This is a serious and significant breach of the broadcaster’s licence and will be held 
on Chat Central’s compliance record.  
 
Breach of Licence Condition 11 (retention and production of recordings)



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 18 

Resolved 
 

F1: Grand Prix 
BBC1, 1 November 2009, 12:10  
 

 
Introduction 
 
On 1 November 2009, BBC 1 broadcast the Formula 1 Grand Prix, live from Abu 
Dhabi. Immediately after the race, cameras followed the drivers as they left their cars 
and presented themselves for the official post-race weigh-in. This part of the live 
coverage captured an impromptu conversation between the podium drivers, 
Sebastian Vettel, Mark Webber and Jenson Button, during which Jenson Button said 
“fuck, I should have waited”.  
 
Ofcom received one complaint from a viewer who considered this language was 
inappropriate given the programme’s afternoon scheduling. Ofcom sought the 
broadcaster’s comments under Rule 1.14 of the Code (the most offensive language 
should not be broadcast before the watershed). 
 
Response 
 
The BBC said that the post-race coverage was supplied by a third party, Formula 
One Management (“Formula One”), and therefore the BBC had limited control over 
the output and the conduct of the drivers. However, it stressed that it asked Formula 
One to remind drivers that their conversations would be broadcast live and must not 
swear, and that Formula One had given the drivers this reminder.  
 
The BBC regretted the broadcast of the word, but maintained that the majority of 
viewers would understand that live coverage of the “highly charged atmosphere 
surrounding sporting events” may occasionally contain strong language. The BBC 
also referred to: the subsequent apology given by the programme commentator on 
air; the context of the non-aggressive friendly banter in which the word was used; 
and the fact that the BBC ensured that the offensive language was not shown in any 
repeat or on the iPlayer. It stated that these factors mitigated any offence caused.  
 
To minimise the likelihood of recurrence, the BBC said it would, in future, make every 
effort to dip or mask the sound if there is an indication of the impending use of strong 
language. 
 
Decision 
 
Our research indicates that the word “fuck” and its derivatives are an example of the 
most offensive language. 
 
Ofcom accepts that ‘live’ broadcasting poses special compliance challenges for 
broadcasters, especially when the coverage is supplied by a third party. Ofcom also 
appreciates that viewers value ‘behind the scene’ moments that provide a close-up 
insight into the post-race activities of drivers. However, such broadcasts (live, ‘fly-on-
the-wall’, and filmed by a third party, where the coverage is largely out of the 
broadcaster’s hands) can carry risks for compliance and so the broadcaster must 
take all reasonable steps to ensure compliance with the Code. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 19 

Ofcom notes that the BBC does ask Formula One to remind drivers to take care not 
to swear, and that the BBC plans to reduce the risk of a similar incident happening 
again through dipping or masking the sound if there is an indication of the impending 
use of strong language. Ofcom also notes that the BBC transmitted an on air 
apology. In light of these factors, including the context and tone of this use of strong 
language, Ofcom has decided that the matter is resolved.  
 
Resolved 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 20 

Fairness and Privacy Cases 
 

Not Upheld  
 

Complaint by Ms Emma Czikai  
Britain’s Got Talent, ITV1, 9 May 2009  
 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint made by Ms Emma Czikai of unfair 
treatment in the programme. 
 
This edition of the programme included footage from Ms Emma Czikai’s performance 
as a solo singer. After she had sung the first line of “You Raise Me Up”, Piers Morgan 
activated his buzzer and Ms Czikai stopped singing. She was given the chance to 
start again, but after she had sung the first line Simon Cowell activated his buzzer. 
Ms Czikai responded by saying “Start it [the music] again”. As the audience chanted 
“Off! Off! Off!”, Ms Czikai shouted “Shut up!” before starting the song for a third and 
final time. Amanda Holden activated her buzzer when Ms Czikai reached the chorus 
of the song. After finishing her performance Ms Czikai expressed a number of 
concerns about the sound equipment, namely, the microphone and the volume of the 
backing track.  
 
In summary Ofcom found the following: 
 

• The programme portrayed the way events unfolded fairly and did not make any 
omissions that resulted in unfairness.  
 

• There was no evidence to suggest that the programme makers had provided Ms 
Czikai with an assurance that all of the “prejudicial material” would be removed 
from the programme as broadcast.  
 

• There was no obligation, in the interests of fairness, on the programme makers to 
provide a link between the original programme and an edition of its sister 
programme in which Ms Czikai appeared. 

 
Introduction 
 
On 9 May 2009, ITV1 broadcast an episode of its talent show, Britain’s Got Talent. 
The programme features a number of contestants who perform a variety of acts in 
front of three judges (“the panel judges”) and a live audience. The contestants have a 
limited time in which to perform their act, but their performances can be brought to an 
early conclusion if all three panel judges press the buzzers in front of them. After 
each performance, the panel judges gave their opinion of the performance and then 
voted whether or not the contestant was good enough to go through to the semi-final 
stage of the competition. The complainant, Ms Emma Czikai, performed in the 
programme as a solo singer. 
 
The programme presenters, Anthony McPartlin and Declan Donnelly (“Ant and Dec”), 
interviewed Ms Czikai immediately before she went on stage to perform. Following a 
brief conversation with Simon Cowell, Ms Czikai’s backing music began and she 
started singing. After she had sung the first line of her song, “You Raise Me Up”, 
Piers Morgan activated his buzzer. Ms Czikai stopped singing and said to him: 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 21 

“I knew you’d do that! Let me start again...That was rotten. Not taking your buzz. 
They buzz, ok; you buzz, no way!” 

 
Ms Czikai began to sing again and after she had sung the first line of the song, 
Simon Cowell activated his buzzer. Ms Czikai responded to this by saying “Start it 
[the music] again”. At this point, the audience chanted “Off! Off! Off!” she shouted 
“Shut up!” before starting to sing for a third time. Amanda Holden activated her 
buzzer when Ms Czikai reached the chorus of the song. 
 
Following Ms Czikai’s performance, Simon Cowell said to Ms Czikai: 
 

“...And I think I speak on behalf of everyone; you have a horrible singing voice 
Emma.” 

 
Ms Czikai replied:  
 

“You don’t think it might be that perhaps the backing track is too loud?” 
 

Later in the conversation, Ms Czikai said that she was not used to the “particular 
microphone”, to which Simon Cowell replied: 

 
“Emma, Emma, reality check here, it’s not the music; it’s not the microphone; it’s 
you”. 

 
The programme then showed footage from a further interview between the 
programme presenters and Ms Czikai before moving on to the next act. 
 
Ms Czikai complained to Ofcom that she had been treated unfairly in the programme 
as broadcast. 
 
The Complaint 
 
Ms Czikai’s case 
 
In summary, Ms Czikai complained that she was treated unfairly in the programme as 
broadcast in that: 
 
a) The programme was unfairly edited and unfairly portrayed her and her 

performance. 
  

In particular, Ms Czikai said that the broadcast footage: 
 
i) Did not show that she had tried to exit the stage and had been called back 

three times by Simon Cowell on the understanding that the volume of the 
music would be adjusted to enable her to sing, but it wasn’t. 

 
ii) Did not show that she had asked throughout her performance for the music to 

be reduced in volume to enable her to hear herself sing. 
 
iii) Did not show that she had asked to sing without the music and the 

microphone to prove that she could sing. 
 
iv) Only showed her pre-performance comment that “There are a lot of people 

out there who think they can sing but can’t”, which made her appear arrogant 
because the rest of her comment was not included: “but what I think doesn’t 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 22 

matter. What matters is what the public think because different styles appeal 
to different people and at the end of the day it takes a lot of guts to get up on 
stage and sing and anyone who does deserves commendation for that”. 

 
v) Included footage of her refusing to “take a buzzer” from Piers Morgan but did 

not include her qualifying her refusal by saying “because you are biased 
against me”. 

 
b) She only agreed to allow the footage of her performance to be broadcast on the 

basis that all of the “prejudicial material” was removed from the programme, but 
that no other footage was removed. This did not happen. 

  
c) The Britain’s Got Talent broadcast on 9 May 2009 did not link to the Britain’s Got 

More Talent of 25 May 2009 in which she later appeared, where she had been 
provided a fairer environment in which to perform. 

 
Ms Czikai said that she had given her consent for footage of her performance to 
be included in the 9 May 2009 broadcast based upon promises by the 
programme makers that her appearance on the sister programme would be seen 
by all those who saw her main audition, and that Britain’s Got Talent would 
include a link to the sister programme to help ensure that. 

 
The Broadcaster’s case 
 
In summary, Channel Television Limited (“Channel TV”), an ITV Licence holder, 
responsible for the compliance of the programme on behalf of the ITV Network 
(“ITV1”) responded to Ms Czikai’s complaint of unfair treatment.  
 
a) In relation to the complaint that the programme was unfairly edited and unfairly 

portrayed Ms Czikai and her performance, Channel TV responded as follows:  
 
i) Channel TV said that, as regards attempts to leave the stage, Ms Czikai was 

mistaken and that the unedited footage of her performance clearly showed 
that she made no such attempt but remained in her performance spot 
throughout. Channel TV said that Ms Czikai made no mention of leaving the 
stage and that instead she requested (and was given) a second and third 
attempt at performing the song after both Piers Morgan and then Simon 
Cowell “buzzed” her as she sang. Channel TV said that no reference was 
made at any time during her performance to “adjusting the volume of the 
music”. The only reference to the volume came after her performance 
finished.  

 
ii) As regards the volume of the music, Channel TV said that Ms Czikai was 

again mistaken and that the unedited footage clearly showed that the only 
mention of the volume of the music came after Ms Czikai had finished her 
performance, when she remarked, in response to criticism from the judging 
panel, “You don’t think it might be that the backing track is perhaps a little too 
loud?”. Channel TV said that at no point during her performance did she 
request that the volume of the backing track be adjusted. 

 
iii) With reference to Ms Czikai asking to sing without the music and the 

microphone, Channel TV said that Ms Czikai was again mistaken and that the 
unedited footage showed that it was only after she had had three attempts at 
her performance and all three judges had “buzzed” her off, that she remarked 
in response to the judges’ comments: 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 23 

 
“Let me sing it without this microphone…” 

  
Channel TV said that Ms Czikai did not ask to sing without the music and that 
this suggestion was actually made by Simon Cowell, who said: 
 

“OK how about you sing it with the microphone turned off and no music?”
  

Ms Czikai did not respond in the affirmative to this but instead repeated her 
previous request to sing without the microphone and went on to say: 
 

“Simon, in all fairness I accept what you’re saying but in all fairness I’m 
not very happy with this microphone, I’m not blaming the microphone I’m 
just saying I’ve never used it before…” 

 
Channel TV said that the microphone used by Ms Czikai was the one used by 
all the performers and had been in use all morning during that day’s 
performances and continued to be used for those who appeared after Ms 
Czikai, with no technical faults noted by the experienced sound technicians. 
 

iv) As regards the footage of Ms Czikai’s interview, Channel TV said that the 
footage included in the programme was not chosen or edited in such a way 
as to deliberately make Ms Czikai “appear arrogant”. It said that the edited 
extract used did not give the impression that she was speaking arrogantly and 
would have been appreciated by viewers as a correct comment. Channel TV 
said that the programme makers edited several longer passages of Ms 
Czikai’s interview, in which she gave her thoughts on other performers, into 
more editorially pertinent lines. It said that the edited version complained of 
was a fair representation of Ms Czikai’s thoughts and opinions as expressed 
on the day.  

 
v) As regards Ms Czikai’s refusal to take a buzzer from Piers Morgan, Channel 

TV said that Piers Morgan did not express any animosity towards Ms Czikai 
when she took to the stage and treated her with courtesy throughout. The 
unedited footage showed that Ms Czikai seemed to interpret his attempts at 
cheerful conversation as being in some way an attack, culminating in her 
telling him to “shut up”. 
 
Channel TV said that the programme showed Ms Czikai calling Piers Morgan 
to account for buzzing so soon after her performance began and the roar of 
approval of the audience and Ant’s delight in her response to such an 
immediate dismissal of her singing abilities. It said that the edited footage 
used in the programme as broadcast was overwhelmingly positive and 
demonstrated that her refusal to accept Piers Morgan’s opinion after such a 
short time was approved by everyone. 
 
Channel TV said that, given that there was no basis for Ms Czikai’s assertion 
that Piers Morgan did not like her, it was editorially essential to remove this 
claim to avoid puzzling viewers. This brief edit was justified and the 
programme as broadcast was a fair summary of the events. 

 
b) In relation to the complaint that Ms Czikai had only agreed to footage of her being 

broadcast on the basis that all of the “prejudicial material” was removed from the 
programme, Channel TV said that there was no prejudice towards Ms Czikai. It 
said that Ms Czikai did tell the judges that she had received some “nasty” 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 24 

comments from judges at music festivals, but Simon Cowell suggested that she 
should “put that to one side”. It said that none of this material was included in the 
programme as broadcast as it was deemed to be editorially irrelevant. Channel 
TV said that Ms Czikai had talked at length about her experiences at music 
festivals in her interviews in the Holding Room, but that none of this footage was 
included in the show. The panel judges were not aware of this material, and in 
any event, Channel TV said that Ms Czikai did not mention any specific 
comments that may have been made to her. 

 
Channel TV said that Amanda Holden did not say “the adjudicators were right 
you can’t sing” at any point during Ms Czikai’s performance. However, her 
comment that “I just can’t see how she can’t see she can’t sing” was included in 
the programme as broadcast. Channel TV said that the line quoted by Ms Czikai 
as proof of prejudice did not appear in either the programme as broadcast nor in 
the unedited footage of her performance. 
 
Channel TV said that Ms Czikai claimed that she had left the stage and was then 
asked to come back, but it said that she was mistaken, as it was clear from the 
unedited footage that she did not leave the stage during her performance and 
was not called back by Simon Cowell. It said that none of the material included in 
the programme was shown out of context, as claimed in her complaint. 
 
Channel TV said that Ms Czikai signed a release form before performing and so 
her consent had been obtained at that point. It said that Ms Czikai’s conversation 
with the series producer had occurred as a matter of professional courtesy and 
was not an attempt to secure her consent to broadcast the footage. Channel TV 
said that there was no prejudice against Ms Czikai and indeed any mention of 
negative comments made previously about her singing ability was initiated by Ms 
Czikai, not expanded upon to the panel judges and not included in the 
programme as broadcast. 

 
c) As regards Ms Czikai’s complaint that the broadcast on 9 May 2009 did not 

include a link to Britain’s Got More Talent, broadcast on ITV2 on 25 May 2009, in 
which she said she was given a fairer environment in which to perform, Channel 
TV said that Ms Czikai was mistaken in believing that she was promised that her 
live broadcast on Britain’s Got More Talent would be seen by all those who saw 
the first audition and that a link would be made between the two programmes to 
help ensure that. It said that the programme broadcast on ITV2 included a 
reference to Ms Czikai’s previous appearance in Britain’s Got Talent, but that 
editorially a link of the sort that Ms Czikai appeared to envisage was impossible, 
not least because of the length of time between the two broadcasts. 
 
Channel TV said that the programme makers made all possible attempts to 
ensure that Ms Czikai had a positive memory of her Britain’s Got More Talent 
experience. It said she was allowed a proper sound check before recording her 
contribution to it. Channel TV said she sang live but that her performance was 
pre-recorded to ensure that she was entirely happy with the way she sounded. 
 
Channel TV said that Ms Czikai had demonstrated in her Holding Room interview 
that she was familiar with the format of the programme and the performance in 
front of an audience and panel of judges, commenting: 

 
“…but this is just about as stressful as it can get isn’t it, because it’s no 
rehearsals, no prior knowledge of the stage or the equipment, adjudication 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 25 

and an audience who are quite prone to booing if you make an error so you 
can’t get much more stressful than that, could you really, so, you know”. 

 
Channel TV said that Ms Czikai’s active and willing participation in the making of 
the programme was a clear indication that she had given consent for her 
contribution to be used in the programme.  

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
Ms Czikai’s complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In 
reaching its decision, Ofcom considered all the relevant material provided by both 
parties. This included recordings of the programmes as broadcast and transcripts, 
both parties written submissions and recordings and transcripts of unedited material. 
In its considerations, Ofcom also took into account of its Broadcasting Code (“the 
Code”).  
 
Unfair Treatment  
 
a) Ofcom first considered Ms Czikai’s complaint that the programme was unfairly 

edited and that the programme unfairly portrayed her and her audition 
 
In considering this complaint, Ofcom took into account Rule 7.1 of the Code, 
which states that broadcasters must avoid unjust or unfair treatment of individuals 
in programmes. Ofcom also considered Practice 7.6 which states that when a 
programme is edited, contributions should be represented fairly.  
 
Ofcom first noted that the decision as to what material is included in a programme 
is a matter of editorial discretion. However, such editorial discretion comes with 
the responsibility to ensure that the material facts have not been presented 
unfairly. 
 
i) Ofcom first considered the complaint that the broadcast footage did not show 

that Ms Czikai had tried to exit the stage and was called back three times. 
 

In considering this head of complaint, Ofcom examined the unedited footage 
of Ms Czikai’s performance. Ofcom noted that Ms Czikai stopped singing after 
the second buzzer was activated, as it seemed she was under the false 
impression that the performers were to stop their performance at this point:  

 
Ms Czikai:  “Two buzzes and you’re out. Start it again!”  
 
Piers Morgan: “She’s got one more.” 
 
Ms Czikai:  “Shut Up!” (to audience, then starts to sing again) 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 26 

 
Ofcom noted that Ms Czikai did restart her performance, having requested for 
her backing music to be started again. Ofcom took the view that there was no 
evidence to suggest that Ms Czikai tried to leave the stage. It did note that, at 
one stage she thought she had lost the opportunity to perform further, having 
received two “buzzers” but then noted that she quickly realised she could 
perform again and proceeded to do so. Furthermore, Ofcom saw no evidence 
to suggest that Simon Cowell called her back from leaving the stage three 
times. 

 
Ofcom was therefore satisfied that the material was not edited in a way that 
was unfair to her in this respect.  

 
ii) Ofcom considered the complaint that the broadcast footage did not show that 

Ms Czikai had asked throughout her audition for the music to be reduced in 
volume to enable her to hear herself sing.  

 
Ofcom examined all of the unedited footage of the audition and noted Ms 
Czikai said: 

 
“You don’t think it might be that that the backing track is perhaps a little 
too loud”. 

 
Aside from this comment, made after her performance, in which Ms Czikai 
expressed concern about the volume of the backing track, there was no other 
reference to the volume of the music.  
 
In these circumstances, as there was no footage of Ms Czikai asking for the 
music to be reduced in volume, there was no unfair editing of such a request.  

 
iii) Ofcom considered the complaint that the broadcast footage did not show that 

Ms Czikai had asked to sing without the music and the microphone to prove 
that she could sing.  

 
Ofcom noted that it was clear from the unedited footage that Ms Czikai did 
ask the panel if she could sing without the microphone. Ofcom noted the 
following comments made by Ms Czikai:  
  

“Let me sing it without this microphone…Simon, in all fairness I accept 
what you’re saying but in all fairness I’m not very happy with this 
microphone, I’m not blaming the microphone I’m just saying I’ve never 
used it before…” 

 
Ofcom noted that this passage did not appear in the programme as 
broadcast. In deciding whether the omission of this footage resulted in 
unfairness to Ms Czikai, Ofcom noted that Ms Czikai said in the programme:  

 
“…it’s because I’m not really used to this particular microphone.” 

 
Later in the programme, when Dec asked her what the problem with the 
microphone was, Ms Czikai said:  

  
“I don’t know, it’s really strange, it’s sort of very muffling and I can’t get the 
hang of where to put it but it [...]” 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 27 

Ofcom took the view that it was clear from these broadcast excerpts that Ms 
Czikai was not satisfied with the microphone provided. Ofcom felt that, 
despite the fact that the programme did not show Ms Czikai’s request to 
perform without the music or microphone, it was still clear, from the 
programme as broadcast, that she felt that her performance had been 
hindered by the equipment provided.  

 
Ofcom therefore found that the editing of this part of the programme did not 
materially affect Ms Czikai’s depiction in the programme as it was clear from 
the broadcast that she was dissatisfied with the microphone and that the 
omission of the footage of Ms Czikai asking to sing without the microphone 
did not in itself result in unfairness.  

 
iv) Ofcom next considered the complaint that the editing of Ms Czikai’s pre-

performance comment that “there are a lot of people out there who think they 
can sing but they can’t” made her appear arrogant. 

 
Ofcom noted that the comment included in the programme Ms Czikai said: 

   
“There’s a lot of people out there making music that shouldn’t be making 
music, because they’re out of tune and they’ve got terrible voices, I think if 
I got the sort of breaks that they had, I could do equally as well them.” 

 
Ofcom then noted the excerpt of the interview from which this comment was 
taken: 

  
“I think there’s a lot of people out there making music that shouldn’t be 
making music because they’re out of tune and they’ve got terrible voices 
but you know on the other hand there are a lot of really good people and 
it’s personal choice isn’t it, it’s like beauty is in the eye of the beholder, 
whatever pleases you, pleases you, and I think at the end of the day I 
wouldn’t want to criticise anybody to get up and sing in public is difficult, 
you know, and if they can do that that in itself is wonderful”.  

 
As set out above, the decision as to what material is included in a programme 
is a matter of editorial discretion subject to the requirement that material facts 
are not presented unfairly. 
 
Ofcom was then left to adjudicate on whether the omissions from this 
passage were edited in such a way as to unfairly portray her as being 
arrogant. Ofcom noted that the broadcast passage asserted that there were 
people with low levels of talent who had found success in the music industry. 
It then noted that Ms Czikai said that, if given similar opportunities she may 
have found similar success. Ofcom took the view that Ms Czikai was saying 
that she had not had the same opportunities that other, more fortunate people 
had had and that this was unlikely to be understood as an arrogant statement.  
 
Ofcom therefore concluded that the inclusion of the edited comment did not 
result in unfairness.  

 
v) Ofcom considered the complaint that the programme included footage of Ms 

Czikai refusing to “take a buzzer” from Piers Morgan but did not include her 
qualifying her refusal by saying “because you are biased against me”.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 28 

Ofcom noted that Ms Czikai’s comments regarding bias were omitted from the 
programme as broadcast. Ofcom then considered whether this omission was 
unfair and noted in particular what Ms Czikai had said to Piers Morgan that 
had been broadcast. Ofcom noted that Ms Czikai said:  

 
“I knew you’d do that. Let me start again [...] That was rotten! I’m not 
taking your buzz, they buzz ok, you buzz no way”. 

 
Ofcom took the view that it would have been clear to viewers from these 
comments that Ms Czikai felt that Piers Morgan was biased against her, as 
she had predicted he would “buzz” her without giving her much opportunity to 
perform and in that she suggested the views of the other judges were more 
valid. Ofcom therefore concluded that Ms Czikai’s reservations towards Piers 
Morgan were evident from the programme as broadcast and that, therefore, 
the omission of the phrase “because you are biased against me” did not lead 
to unfairness.  

 
Accordingly, Ofcom concluded that the footage of Ms Czikai was not unfairly 
edited and the she was not unfairly portrayed in the programme. 

 
b) Ofcom then considered Ms Czikai’s complaint that she had only agreed for the 

programme to go out on the basis that all of the “prejudicial material” was 
removed from the programme.  
 
Practice 7.3 of the Code sets out that in order for potential contributors to a 
programme to be able to make an informed decision about whether to take part, 
they should be given sufficient information about: the programme’s nature and 
purpose; their likely contribution; any changes to the programme that might affect 
their decision to contribute; and the contractual rights and obligations of both 
parties. 
 
Ofcom noted that Ms Czikai said that she was given an assurance from the 
programme makers that all “prejudicial material” would be removed from the 
programme as broadcast. Ofcom understood “prejudicial material” to mean all 
material that bore mention of Ms Czikai’s previous experiences with festival 
judges. Ofcom noted that the programme makers said that no such assurance 
was given. There was, therefore, a dispute of fact between the parties. Ofcom 
noted that it was not a tribunal of fact and could only reach any decision based on 
the evidence as submitted by both parties.  
 
From examining the records of correspondence submitted by both parties 
between Ms Czikai and the programme makers, Ofcom did not find evidence of 
such any assurance that all “prejudicial material” would be removed from the 
programme. 
 
Having found no evidence of an assurance of this kind, Ofcom could not 
adjudicate further on whether the programme makers had broken any express 
assurances relevant to this point.  
 
Ofcom was therefore unable to find any unfairness in this regard.  

 
c) Ofcom finally considered Ms Czikai’s complaint that the Britain’s Got Talent 

programme broadcast on 9 May 2009 did not link to the Britain’s Got More Talent 
programme broadcast on 25 May 2009, in which she later appeared, where she 
had been provided a fairer environment in which to perform. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 29 

 
Ofcom noted that the programme makers had given Ms Czikai another 
opportunity to perform a song on a Britain’s Got More Talent programme that was 
broadcast two weeks after her initial appearance on Britain’s Got Talent and that 
Ms Czikai was happy with her performance on that occasion.  
 
Ofcom considered that the question of whether a link was provided between the 
two programmes was a matter of editorial consideration, provided that the 
omission of such a link did not result in unfairness. 
 
Ofcom took the view that the programme makers were under no obligation, in the 
interests of fairness, to provide a link between the two programmes and that this 
was purely an editorial decision. Furthermore, as Ofcom did under head b), 
Ofcom saw no evidence to suggest that Ms Czikai was given an assurance by the 
programme makers that such a link would be provided.  
 
In these circumstances, Ofcom found no unfairness in this regard.  

 
Accordingly, Ofcom has not upheld Ms Czikai’s complaint of unfair treatment 
in the programme as broadcast. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 30 

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 14 December 2009 
 

Programme Transmission 
Date 

Channel Category Number of 
complaints 

999 Out of Time: 
Tonight 

16/11/2009 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

Afternoon Live With 
Kay Burley 

12/11/2009 Sky News Due Impartiality/Bias 1 

Alan Carr: Chatty 
Man 

03/12/2009 Channel 4 Offensive Language 1 

All Star Family 
Fortunes 

29/11/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Andrew Womack 07/10/2009 Revelation 
TV 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Bath FM 07/12/2009 Bath FM Other 1 

BBC News 30/11/2009 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

BBC News at Six 25/11/2009 BBC 1 Crime (Incite/Encourage) 1 

BBC Radio 1's Chart 
Show with Reggie 
Yates 

08/11/2009 BBC Radio 1 Offensive Language 2 

Beyonce & Lady 
Gaga "Videophone" 

01/12/2009 Clubland TV Dangerous Behaviour 1 

Big Trouble in 
Thailand 

19/10/2009 Bravo Inaccuracy/Misleading 1 

Bowtime with Adrian 
Durham and Darren 
Gough 

25/11/2009 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

Brain Box 10/11/2009 UTV Use Of Premium Rate 
Numbers 

1 

Brainiac: Science 
Abuse 

28/11/2009 Sky 3 Sex/Nudity 1 

Brit Cops: Frontline 
Crime 

05/11/2009 Virgin 1 Inaccuracy/Misleading 1 

Britain's Next Top 
Model 

24/11/2009 Living Sex/Nudity 1 

Britain's Really 
Disgusting Food 

06/12/2009 BBC 3 Generally Accepted 
Standards 

1 

Busty Babes 22/10/2009 Tease Me TV 
(Freeview) 

Sex/Nudity 1 

Calendar News 10/12/2009 ITV1 
Yorkshire 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Capital Breakfast 16/11/2009 Capital 
95.8FM 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Cast Offs (trailer) 02/12/2009 Channel 4 Offensive Language 1 

CBBC 26/11/2009 CBBC Generally Accepted 
Standards 

1 

Channel 4 News 27/11/2009 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Channel 4 News 09/12/2009 Channel 4 Due Impartiality/Bias 4 

Channel 4 News 09/12/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Chris Moyles Show 23/11/2009 BBC Radio 1 Generally Accepted 
Standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 31 

Chris Moyles Show 24/11/2009 BBC Radio 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Chris Moyles Show 24/11/2009 BBC Radio 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Connect with The 
Stars (trailer) 

02/12/2009 Zee TV Generally Accepted 
Standards 

1 

Coronation Street 30/11/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

7 

Coronation Street 07/12/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Coronation Street 27/11/2009 ITV1 Religious Offence 1 

Count Arthur 
Strong's Radio Show 

22/10/2009 BBC Radio 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Countryfile 29/11/2009 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Curb Your 
Enthusiasm 

19/11/2009 More4 Religious Offence 1 

Death In Venice: 
Vampire Island 

07/11/2009 Living Generally Accepted 
Standards 

2 

Derren Brown: How 
to Control The Nation 

18/09/2009 Channel 4 Unconscious 
Influence/Hypnosis/Subliminal 

5 

Dispatches 07/12/2009 Channel 4 Crime (Incite/Encourage) 1 

Dispatches: Return 
To Africa's Witch 
Children 

23/11/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Dispatches: Return 
To Africa's Witch 
Children 

23/11/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

E.T. The Extra-
Terrestrial 

05/12/2009 ITV2 Offensive Language 1 

Early Bird 05/11/2009 Tease Me TV 
(Freeview) 

Sex/Nudity 1 

Early Bird 01/12/2009 Tease Me TV 
(Freeview) 

Sex/Nudity 1 

EastEnders 10/12/2009 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

EastEnders 26/11/2009 BBC 1 Religious Offence 4 

Embarrassing Old 
Bodies 

27/11/2009 Channel 4 Sex/Nudity 3 

Emmerdale 02/12/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Emmerdale 25/11/2009 ITV1 Violence 1 

Esure sponsorship of 
ITV Weather 

23/11/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Extreme Fishing With 
Robson Green 

15/11/2009 Fiver Animal Welfare 1 

Five News 11/12/2009 Five Inaccuracy/Misleading 1 

Football Today 06/12/2009 Sky Sports 
News 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Friday Night with 
Jonathan Ross 

11/12/2009 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Gavin and Stacey 03/12/2009 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

George Galloway 06/11/2009 Talksport Generally Accepted 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 32 

Standards 

Gigglebiz 21/11/2009 CBeebies Generally Accepted 
Standards 

1 

Glyn Williams 05/12/2009 Amber 
Sound FM 

Generally Accepted 
Standards 

1 

GMTV 06/12/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

GMTV 10/12/2009 ITV1 London Generally Accepted 
Standards 

1 

GMTV 23/11/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

GMTV 26/11/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Golden Balls 03/12/2009 ITV1 Offensive Language 2 

Guidelines 19/11/2009 BBC Radio 
Guernsey 

Religious Offence 1 

Harry Hill's TV Burp 28/11/2009 ITV1 Sex/Nudity 1 

Have I Got a Bit 
More News for You 

28/11/2009 BBC 2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Have I Got News For 
You 

30/11/2009 BBC 2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Hawksbee & Jacobs 25/11/2009 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

How Not to Decorate 24/11/2009 Five Offensive Language 1 

Howard Conder 07/10/2009 Revelation 
TV 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Iceland sponsors I'm 
A Celebrity 

  ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

I'm a Celebrity, Get 
Me Out of Here Now! 

20/11/2009 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

2 

I'm a Celebrity, Get 
Me Out of Here Now! 

24/11/2009 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

I'm a Celebrity, Get 
Me Out of Here Now! 

30/11/2009 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

I'm a Celebrity, Get 
Me Out of Here Now! 

02/12/2009 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

I'm a Celebrity, Get 
Me Out of Here Now! 
Finale 

04/12/2009 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

I'm a Celebrity, Get 
Me Out of Here! 

30/11/2009 ITV1 Advertising 1 

I'm a Celebrity, Get 
Me Out of Here! 

01/12/2009 ITV1 Advertising 1 

I'm a Celebrity, Get 
Me Out of Here! 

01/12/2009 ITV1 Animal Welfare 1 

I'm a Celebrity, Get 
Me Out of Here! 

02/12/2009 ITV1 Animal Welfare 2 

I'm a Celebrity, Get 
Me Out of Here! 

04/12/2009 ITV1 Animal Welfare 18 

I'm a Celebrity, Get 
Me Out of Here! 

30/11/2009 ITV1 Animal Welfare 1 

I'm a Celebrity, Get 
Me Out of Here! 

18/11/2009 ITV1 Central Animal Welfare 1 

I'm a Celebrity, Get 
Me Out of Here! 

30/11/2009 ITV1 Dangerous Behaviour 1 

I'm a Celebrity, Get 
Me Out of Here! 

04/12/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 33 

I'm a Celebrity, Get 
Me Out of Here! 

27/11/2009 ITV1 Harm/Food 7 

I'm a Celebrity, Get 
Me Out of Here! 

26/11/2009 ITV1 Offensive Language 1 

In the Night Garden 03/11/2009 CBeebies Offensive Language 1 

Inspirational 
Breakfast 

22/11/2009 Premier 
Christian 
Radio 

Offensive Language 1 

ITV News 18/11/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

ITV News and 
Weather 

13/12/2009 ITV1 London Generally Accepted 
Standards 

1 

ITV News at Ten and 
Weather 

11/12/2009 ITV1 London Generally Accepted 
Standards 

1 

James May's Toy 
Stories 

22/11/2009 BBC 2 Dangerous Behaviour 1 

Jo Caulfield Won't 
Shut Up 

01/12/2009 BBC Radio 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Live @ Nine 18/11/2009 Genesis TV Inaccuracy/Misleading 1 

Live from Studio Five 25/11/2009 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Live from Studio Five 01/12/2009 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

London Tonight 02/12/2009 ITV1 London Sex/Nudity 1 

Look North 20/11/2009 BBC1 North Sex/Nudity 1 

Loose Women 24/11/2009 ITV1 Offensive Language 1 

Maltesers 
sponsorship of Loose 
Women 

27/11/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Maltesers 
sponsorship of Loose 
Women 

08/12/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Match of the Day 12/12/2009 BBC 1 Offensive Language 1 

Merlin 05/12/2009 BBC 1 Violence 1 

Midsomer Murders 27/11/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Midsomer Murders 30/11/2009 ITV1 Violence 1 

Miranda 16/11/2009 BBC 2 Offensive Language 1 

My Parents are 
Aliens 

23/11/2009 CITV Violence 1 

News at Ten 30/11/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

News at Ten 12/11/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Official UK Top 20 24/11/2009 Viva Offensive Language 1 

Oliver's Twist 05/12/2009 Good Food Animal Welfare 1 

On Golden Pond 03/01/2009 Film 4 Offensive Language 1 

One Way Out (trailer) n/a DMAX Generally Accepted 
Standards 

1 

Oops TV 30/11/2009 Sky1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Postal Gold sponsors 
afternoon dramas on 
Five 

05/12/2009 Five Crime (Incite/Encourage) 1 

Rihanna "Russian 
Roulette" 

07/12/2009 MTV Hits Dangerous Behaviour 1 

Rip Off Britain 03/12/2009 BBC 1 Inaccuracy/Misleading 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 34 

Russell Howard's 
Good News 

03/12/2009 BBC 3 Religious Offence 1 

School of Comedy 08/10/2009 E4 U18's In Programmes 1 

School of Comedy 22/10/2009 E4 U18's In Programmes 2 

School of Comedy 29/10/2009 E4 U18's In Programmes 1 

School of Comedy 01/10/2009 E4 U18's In Programmes 1 

Scrubs 19/11/2009 E4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Sexcetera 28/10/2009 Virgin 1 Sex/Nudity 1 

Small Island 13/12/2009 BBC 1 Offensive Language 1 

Sports Personality of 
the Year 

13/12/2009 BBC 1 Due Impartiality/Bias 1 

Strictly Come 
Dancing 

28/11/2009 BBC 1 Competitions 1 

Strictly Come 
Dancing 

05/12/2009 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Strictly Come 
Dancing: Results 
Show 

05/12/2009 BBC 1 Use Of Premium Rate 
Numbers 

1 

Sunrise With Mark 
Longhurst 

28/11/2009 Sky News Generally Accepted 
Standards 

1 

Taraweeh Recitation 03/11/2009 Islam 
Channel 

Religious Offence 1 

The A to Z of Classic 
FM Music 

22/11/2009 Classic FM Generally Accepted 
Standards 

1 

The Alan Titchmarsh 
Show 

27/11/2009 ITV1 Animal Welfare 2 

The Alan Titchmarsh 
Show 

14/12/2009 ITV1 Animal Welfare 1 

The Alan Titchmarsh 
Show 

08/12/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

3 

The Alan Titchmarsh 
Show 

23/11/2009 ITV1 Religious Offence 1 

The Basil Brush 
Show 

07/11/2009 CBBC Substance Abuse 1 

The British Comedy 
Awards - The Fun 
Goes On 

12/12/2009 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Event: How 
Racist Are You? 

29/10/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

43 

The F Word 08/12/2009 Channel 4 Offensive Language 1 

The Gadget Show 30/11/2009 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

The Gospel 
Programme 

22/11/2009 97.5 Kemet 
Radio 
(Nottingham) 

Generally Accepted 
Standards 

1 

The Graham Norton 
Show 

30/11/2009 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Graham Norton 
Show 

07/12/2009 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Graham Norton 
Show 

09/12/2009 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Green Mile 29/11/2009 Five Advertising 1 

The Hour   STV Competitions 1 

The House Bunny 24/11/2009 Sky Movies 
Premiere 

Dangerous Behaviour 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 35 

The Impressions 
Show with Culshaw 
and Stephenson 

05/12/2009 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

30/11/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

08/12/2009 ITV1 London Generally Accepted 
Standards 

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

25/11/2009 ITV1 Offensive Language 1 

The Nations 
Favourite Xmas 
Songs 

28/11/2009 4Music Offensive Language 1 

The Now Show 04/12/2009 BBC Radio 4 Religious Offence 1 

The Now Show 05/12/2009 BBC Radio 4 Religious Offence 1 

The One Show 04/12/2009 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The One Show 08/12/2009 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The One Show 03/12/2009 BBC 1 Offensive Language 1 

The Paul O'Grady 
Show 

01/12/2009 Channel 4 Sex/Nudity 1 

The Paul O'Grady 
Show 

08/12/2009 Channel 4 Substance Abuse 1 

The Queen 02/12/2009 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 

The Restaurant 19/11/2009 BBC 2 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Sex Inspectors 
(trailer) 

20/11/2009 Living+1 Sex/Nudity 1 

The Thick of It 05/12/2009 BBC 2 Offensive Language 1 

The Weakest Link 07/12/2009 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Wright Stuff 18/11/2009 Five Due Impartiality/Bias 1 

The Wright Stuff 03/12/2009 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

The Wright Stuff 09/12/2009 Five Religious Offence 1 

The Wright Stuff 25/11/2009 Five Use Of Premium Rate 
Numbers 

1 

The X Factor 07/11/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The X Factor 15/11/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

The X Factor 21/11/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

The X Factor 28/11/2009 ITV1 Commercial References 1 

The X Factor 28/11/2009 ITV1 Sex/Nudity 1 

The X Factor 29/11/2009 ITV1 Dangerous Behaviour 1 

The X Factor 05/12/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The X Factor 06/12/2009 ITV1 Offensive Language 29 

The X Factor 06/12/2009 ITV1 Use Of Premium Rate 
Numbers 

1 

The X Factor 12/12/2009 ITV1 London Advertising 1 

The X Factor   ITV1 Use Of Premium Rate 
Numbers 

1 

This Morning 30/11/2009 ITV1 Competitions 1 

This Morning 01/12/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

This Morning 20/11/2009 ITV1 Sex/Nudity 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 149 
11 January 2010 

 36 

This Week 03/12/2009 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

This World - Gypsy 
Child Thieves 

02/09/2009 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

TMI 05/12/2009 BBC 2 Animal Welfare 1 

Tombola.co.uk 
sponsors Emmerdale 

16/11/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Tombola.co.uk 
sponsors Emmerdale 

01/12/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Top Gear 29/11/2009 BBC 2 Dangerous Behaviour 1 

Top Gear 29/11/2009 BBC 2 Generally Accepted 
Standards 

2 

Top Gear 02/12/2009 BBC 2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Top Gear 25/11/2009 BBC 2 Offensive Language 1 

Top Gear 29/11/2009 BBC 2 Religious Offence 2 

Totally You've Been 
Framed! 

05/12/2009 ITV1 Religious Offence 2 

Totally You've Been 
Framed! 

08/12/2009 ITV2 Religious Offence 1 

Trailer 25/11/2009 ITV3 Offensive Language 1 

Tropic Thunder 07/12/2009 Sky Movies 
Christmas 

Violence 1 

True Blood 11/11/2009 Channel 4 Sex/Nudity 1 

True Blood 18/11/2009 Channel 4 Violence 1 

Unreported World 27/11/2009 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Vauxall Voicebox 
promo 

23/11/2009 Talksport Dangerous Behaviour 1 

VH1 Official UK Top 
40 Show 

29/11/2009 VH1 Offensive Language 1 

Waterloo Road 09/12/2009 BBC 1 Dangerous Behaviour 1 

Who You Callin' A 
Nigger 

26/11/2009 More4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Woman's Hour 07/12/2009 BBC Radio 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

 


