
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 134 
26 May 2009 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 

2 

 
 
 
Contents 
 
Introduction 3 

Standards cases 
 
Notice of Sanction 
Red Hot 40+, Red Hot Amateur, Red Hot Girl Girl,  
Red Hot Just 18, Red Hot DD, and Red Hot Fetish Channels 

References to website URLs, 21 July - 28 August 2008,  
various times 
Television X2 
Bathroom Bitches, 4 September 2008 at 21:53  4 
 

In Breach   
Advertisement for Response2Route 
Bath FM, 13 to 19 February 2009, various times 6 

 
Playboy One: various programmes 
Playboy One, 10 September 2007, 30 November 2007 
2 January 2008, 3 January 2008, and 11 January 2008 11  
 
Keith Dalton’s Early Morning Wake Up 
Lite FM (Peterborough), 23 to 27 February 2009, 06:00 14  
 
Not in Breach 
Celebrity Big Brother 
Channel 4, 2 to 23 January 2009 17  
 

Fairness & Privacy cases 
 
Partly Upheld   
Complaint by Ms Natasha Gardner  
on her own behalf and on behalf of her son (a minor)  
Young Mums’ Mansion, BBC3, 7–18 April 2008 20 
  
 
Other programmes not in breach/resolved 33   
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 3 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes which broadcasting licensees are required to 
comply. These include:  
 
a) Ofcom‟s Broadcasting Code (“the Code”) which took effect on 25 July 2005 (with 

the exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is 
used to assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 
2005. The Broadcasting Code can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 

effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/code_adv/tacode.pdf. 

 
c) other codes and requirements that may also apply to broadcasters, depending on 

their circumstances. These include the Code on Television Access Services 
(which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code 
on Listed Events, and the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be 
found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/ 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom policy to state the full language used on air by broadcasters who are the 
subject of a complaint where it is relevant to the case. Some of the language used in 
Ofcom Broadcast Bulletins may therefore cause offence. 

http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/code_adv/tacode.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 

4 

Standards cases 
 
Notice of Sanction  
 

Red Hot 40+, Red Hot Amateur, Red Hot Girl Girl, Red Hot Just 
18, Red Hot DD, and Red Hot Fetish Channels 
References to website URLs, 21 July - 28 August 2008, various times 

Television X2 
Bathroom Bitches, 4 September 2008 at 21:53  

 

 
On 18 May 2009 Ofcom published its decision to impose a statutory sanction on the 
following licensees, controlled by Portland Media Group UK Limited:  
 

 RHF Productions Limited (“RHF”); and  

 Portland (CI) Enterprises Limited (“Portland Enterprises”). 
 
RHF 
 
The statutory sanction imposed on RHF, in respect of various of its channels (“the 
Red Hot Channels”)1, was for seriously and repeatedly failing to ensure compliance 
with the Code. The Red Hot Channels were found in breach of the following Code 
Rules: 
 
Rule 1.2 (protection of under-eighteens); 
Rule 1.3 (protection of children by appropriate scheduling); 
Rule 2.1 (generally accepted standards); and 
Rule 2.3 (material that may cause offence must be justified by context). 
 
Ofcom found RHF in breach of these Rules due to the fact that the Red Hot 
Channels had broadcast, in unencrypted form, website URLs2, which gave access to 
websites on which the equivalent of R18-rated content was available, without the 
need for prior registration or any form of age verification. Ofcom considered this to 
demonstrate: 
 

 failure to protect viewers under the age of 18 (breach of Rules 1.2 and 1.3); and 

 failure to protect members of the public from harmful material, which could not be 
justified by the context (breach of Rules 2.1 and 2.3). 

 
For the reasons set out in this adjudication Ofcom imposed a financial penalty of 
£25,000 on RHF (payable to HM Paymaster General). 
 
Portland Enterprises 
 
The statutory sanction imposed on Portland Enterprises, in respect of Television X23, 
was for seriously failing to ensure compliance with the Code. Television X2 was 
found in breach of the following Code Rule: 
 
Rule 1.25 (R18-rated material or its equivalent must not be broadcast). 

                                            
1
 Red Hot 40+, Red Hot Amateur, Red Hot Girl Girl, Red Hot Just 18, Red Hot DD, and Red Hot Fetish. 

2
 www.redhottv.co.uk and www.televisionx.co.uk  

3
 Since 30 October 2008, Television X2 has been known as “Television X Amateur”. 

 

http://www.redhottv.co.uk/
http://www.televisionx.co.uk/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 5 

 
Ofcom found Portland Enterprises in breach of this Rule due to the fact that 
Television X2 had broadcast content in a programme called Bathroom Bitches which 
was the equivalent of R18-rated material. The broadcast of content which is 
equivalent to R18-rated material (whether encrypted or unencrypted) is prohibited 
under the Code.  
 
For the reasons set out in this adjudication Ofcom imposed a financial penalty of 
£27,500 on Portland Enterprises (payable to HM Paymaster General). 
 
The full adjudication is available at: 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/rhfportland.pdf 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 

6 

In Breach 
 

Advertisement for Response2Route 
Bath FM, 13 to 19 February 2009, various times 
 

 
Introduction 
 
Response2Route is a local campaign against a bus transport scheme in the Bath 
area. The scheme is proposed by Bath and North East Somerset Council. Bath FM 
broadcast an advertisement by Response2Route over the course of a week. 
 
The advertisement claimed widespread public and business opposition to the 
transport scheme, described environmental and other objections, gave the 
campaign‟s website address and encouraged listeners to register their protest with 
the council. The advertising stated: 
 
―Bath’s council wants to spend £16m of taxpayers’ money building a new road into 
town, a private road -, for private buses – fares please! – with your money – fares 
please! – on green land. 81% of you opposed it in the Chronicle’s poll; 65% of 
businesses opposed it in a recent poll; over 3000 of you signed our petition. But the 
Council won’t listen – to you, about your money, your environment. Object to the BRT 
planning application online before February 23rd. It’s quick and easy: 
Response2Route.co.uk shows you how. Response2Route: because building roads is 
not a solution.‖ 
 
A listener complained about the advertisement, questioning whether such advertising 
is permitted on broadcast media. 
 
Political advertising is prohibited on television and radio, under section 321 of the 
Communications Act 2003 (“the Act”) and, for radio, by Section 2, Rule 15 of the 
Broadcast Committee of Advertising Practice (“BCAP”) Radio Advertising Standards 
Code (“the Radio Advertising Code”). The relevant extracts from the Act and the 
Radio Advertising Code are given in full at the end of this adjudication. 
 
The Radio Advertising Code is now administered on Ofcom‟s behalf by the 
Advertising Standards Authority (“the ASA”) and BCAP. However, under the terms of 
the Memorandum of Understanding between Ofcom and the ASA, Ofcom remains 
responsible for enforcing the rules on Political Advertising. 
 
Ofcom sought Bath FM‟s comments on whether: 
 
a)  the advertisement showed “…partiality in matters of political or industrial 

controversy or relating to current public policy” as proscribed by Section 2, 
Rule 15 a) of the Radio Advertising Code, and whether it was “…broadcast 
by, or on behalf of, a body whose objects are wholly or mainly of a political 
nature”, as proscribed by section 321(2)(a) of the Act and Section 2, Rule 15 
b) of the Radio Advertising Code; and  

 
b)  the advertisement was, by encouraging opposition to a local authority policy, 

“directed towards a political end”, as proscribed by sections 321(2)(b) of the 
Act and Section 2, Rule 15 of the Radio Advertising Code. 

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 7 

Response 
 
Bath FM accepted that the advertisement did not comply with the Act or the Radio 
Advertising Code. 
 
The licensee explained that the booking for the commercial airtime was handled 
regionally within the South West Radio group1 but that the copy clearance was 
undertaken locally by the radio station. 
 
Although the radio station was advised by the regional group of the need for central 
clearance by the Radio Advertising Clearance Centre (“the RACC”)2 this was not 
acted on. Only after the advertising had been transmitted for a week was it sent for 
assessment by the RACC. The RACC confirmed that the advertising fell into a 
prohibited category and was unacceptable for broadcast. 
 
The advertising was initially booked for seven days and was transmitted five times 
each day. At the end of the seven days the advertiser sought to book a second week 
but was refused by the licensee. 
 
Bath FM said it had taken “appropriate internal action with the parties concerned” and 
had tightened its internal procedures: a further check has been introduced that 
prevents the broadcast of „special‟ categories without an RACC clearance number 
being entered. 
 
Decision 
 
It is Ofcom‟s statutory duty to regulate broadcast advertising to ensure that the 
regulatory regime set out in the Act is enforced and to set standards in accordance 
with the objectives specifically set out in the Act. 
 
Since commercial broadcasting began in the UK in the 1950s, Parliament has made 
clear through successive Acts of Parliament concerning broadcast regulation that 
„political‟ advertising should not be permitted on television or radio. Section 321 of the 
Act makes clear that an advertisement breaches the prohibition on political 
advertising if it is: 
 

 an advertisement which is inserted by or on behalf of a body whose objects 
are wholly or mainly of a political nature (section 321(2)(a) of the Act); 
 

 an advertisement that is directed towards a political end (section 321(2)(b) of 
the Act). 

 
The Act has made the statutory definition of “objects of a political nature” and 
“political ends”, for the purposes of the prohibition, more explicit than in any previous 
legislation. The definition is reflected in Section 2 of the Radio Advertising Code, 
which is given in full at the end of this decision. 
 

                                            
1
 Bath FM is part of the South West Radio group. The group also operates radio stations in 

Swindon/North Wiltshire, Bridgewater, West Somerset, and Warminster. 
2
 The Radio Advertising Clearance Centre (RACC) is a specialist body that checks radio 

advertising in advance of broadcast for conformity with legislative and statutory code of 
practice requirements. Certain categories of advertising are mandated for central clearance 
by the Radio Advertising Code; these include proposed advertisements that are „political‟ in 
nature. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 8 

The Act gives examples of political objects and political ends, including: 
 

 “influencing the policies or decisions of local, regional or national 
governments, whether in the United Kingdom or elsewhere”; and 

 

 “promoting the interests of a party or other group of persons organised, in the 
United Kingdom or elsewhere, for political ends”. 

 
(Section 321(3)(c) and (g), respectively). 
 
First, Ofcom had to establish whether Response2Route is a body that is permitted to 
advertise on radio. The group describes itself (see www.response2route.co.uk) as an 
organisation which opposes the local council‟s plans to build a new road. Its objective 
is to oppose a local government policy. Response2Route is therefore, in Ofcom‟s 
view, a body prohibited from advertising on TV and radio as its objects are wholly or 
mainly political in nature. In this case, Response2Route‟s objects include influencing 
the policies or decisions of a local government. 
 
Second, Ofcom considered the content of the advertisement. The advertisement was 
explicit in its condemnation of the local government policy and in its call to action to 
listeners to register opposition to the policy. The content was directed towards a 
political end, by first stating that the council was not listening to its electorate and 
then encouraging listeners to join its campaign to oppose the council‟s policies (see 
advertisement‟s script in the Introduction). The advertisement was aimed at 
influencing local government policy and decisions and was therefore directed 
towards a political end.  It was therefore a political advertisement as defined by the 
Act.  
 
Ofcom therefore concluded that the advertising was in breach of Section 2, Rule 15 
of the Radio Advertising Standards Code taking into account sections 321(2)(a) and 
(b) of the Act. 
 
Ofcom notes the licensee admits these breaches but was concerned that it failed to 
ensure the advertisement was initially cleared by the RACC. 
 
 
Breach of Section 2, Rule 15 of the BCAP Radio Advertising Standards Code,  
 
 

 
 
Extracts from the relevant legislation and code 
 
Communications Act 2003, Section 319(1) & (2)(g) 
 
(1) It shall be the duty of OFCOM to set, and from time to time to review and revise, 
such standards for the content of programmes to be included in television and radio 
services as appear to them best calculated to secure the standards objectives. 
 
(2) The standards objectives are— 
… 

(g) that advertising that contravenes the prohibition on political advertising set 
out in section 321(2) is not included in television or radio services; 

 

http://www.response2route.co.uk/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 9 

Communications Act 2003, Sections 321(2) and (3) 
 
(2) For the purposes of section 319(2)(g) an advertisement contravenes the 
prohibition on political advertising if it is— 
 

(a) an advertisement which is inserted by or on behalf of a body whose 
objects are wholly or mainly of a political nature; 
 
(b) an advertisement which is directed towards a political end; or 
 
(c) an advertisement which has a connection with an industrial dispute. 

 
(3) For the purposes of this section objects of a political nature and political ends 
include each of the following— 
 

(a) influencing the outcome of elections or referendums, whether in the United 
Kingdom or elsewhere; 
 
(b) bringing about changes of the law in the whole or a part of the United 
Kingdom or elsewhere, or otherwise influencing the legislative process in any 
country or territory; 
 
(c) influencing the policies or decisions of local, regional or national 
governments, whether in the United Kingdom or elsewhere; 
 
(d) influencing the policies or decisions of persons on whom public functions 
are conferred by or under the law of the United Kingdom or of a country or 
territory outside the United Kingdom; 
 
(e) influencing the policies or decisions of persons on whom functions are 
conferred by or under international agreements; 
 
(f) influencing public opinion on a matter which, in the United Kingdom, is a 
matter of public controversy; 
 
(g) promoting the interests of a party or other group of persons organised, in 
the United Kingdom or elsewhere, for political ends. 

 
 
 
BCAP Radio Advertising Standards Code, Section 2, Rule 15 
 
Political, Industrial and Public Controversy 
 
The setting of standards and investigations of complaints in relation to political 
advertising have not been contracted out to BCAP and the ASA and remain matters 
for Ofcom. The ASA refers complaints about political advertising to Ofcom. 
 
The effect of the Communications Act is to require Ofcom to ensure that: 
 
a) No advertisement shows undue partiality in matters of political or industrial 
controversy or relating to current public policy; and 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 10 

b) No advertisement is broadcast by, or on behalf of, any body whose objects are 
wholly or mainly of a political nature, and no advertisement is directed towards any 
political end. 
 
Ofcom will determine whether an ad or a proposed ad is „political‟. The term „political‟ 
here is used in a wider sense than „party political‟. The prohibition includes, for 
example, issue campaigning for the purposes of influencing legislation or executive 
action by local, or national (including foreign) governments. 
 
Particular care is required where advertising mentions any government, political 
party, political movement or state-specific abuse, so as not to break the spirit of these 
rules, which are intended to prohibit lobbying or electioneering on politically 
controversial or partisan issues.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 

11 

In Breach 
 
Playboy One: various programmes 
Playboy One, 10 September 2007, 30 November 2007, 2 January 2008, 3 
January 2008, and 11 January 2008 

 

 
Introduction 
 
During late 2007 and early 2008 Ofcom received complaints about, and undertook 
monitoring of, 14 programmes transmitted on Playboy One1. After investigation, 
breaches of Rules 1.24, 2.1 and 2.3 of the Code were recorded with regard to seven 
of the programmes broadcast between September and December 2007. Ofcom 
considered that the breaches of the Code in these seven programmes were serious 
when taken together and also repeated, and referred them to the Ofcom Content 
Sanctions Committee (“the Committee”) for consideration of a statutory sanction. On 
2 April 2009 the Committee‟s decision regarding these seven programmes was 
published. Ofcom fined Playboy One £22,500 for these breaches2.  
 
This Finding details the results of Ofcom‟s investigation into the outstanding seven 
programmes. These programmes (“the Programmes”) were: 
 

 Hollywood Sins, 10 September 2007, 00:00 

 Sex Games Cancun, 30 November 2007, 00:05 

 Sexy Urban Legends, 2 January 2008, 23:05 

 Confessions of a Porn Star, 2 January 2008, 23:35 

 Sex Games Vegas, 3 January 2008, 00:05 

 Sex Court, 11 January 2008 

 Girl for Girl, 11 January 2008 
 
Ofcom asked the Licensee, Playboy TV UK/Benelux Limited (“Playboy TV”), how the 
Programmes complied with Rules 1.24 („adult-sex‟ material), 2.1 (generally accepted 
standards) and 2.3 (material which may cause offence must be justified by the 
context). 
 
Response 
 
The Licensee stated that the Programmes shown on Playboy One were of a certain 
production quality which defined its brand. It said that they were well produced with 
the nudity or sexual activity placed in an appropriate editorial context. In no case was 
the primary purpose sexual arousal or stimulation and therefore none contained 
„adult-sex‟ material as defined by Rule 1.24 of the Code. It continued that the 
Programmes were well produced with many of them featuring a story and plot which 
included “soft” simulated sex scenes that were clearly part of the storyline and 
therefore justified in context. The broadcasts on Playboy One overall had a strong 
primary element of either entertainment, drama, comedy, thriller or documentary. It 
said that the explicitness of any material contained in the Programmes was generally 

                                            
1
 Playboy One was owned and operated by Playboy TV UK/Benelux Limited. It was originally called 

Playboy Active when licensed in 2004 but was launched in 2005 as Playboy One. It was the only entirely 
free-to-air and unencrypted adult channel situated in the Adult section of the EPG until it ceased 
broadcasting in September 2008. Playboy UK/Benelux Limited requested a change to the licence on 17 
July 2008 and, from 1 October 2008, the channel was rebranded as Paul Raymond TV and it is now 
provided on an encrypted basis only in the adult section of the EPG.  
2
 Please see the Committee‟s Adjudication at http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/playboytv.pdf 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 12 

in line with the Code, avoiding prolonged shots of genitalia and simulated sex. Where 
shots of genitalia and sex were included they could be justified by the context as 
defined in Rule 2.3 and fell within generally accepted standards as required by Rule 
2.1.  
 
The Licensee said that Playboy One included many programmes and films from the 
Playboy library that have been, and continue to be, aired on other free-to-air 
channels and the standards it applied were appropriate. They resulted from a long 
history of applying generally accepted standards to its programmes. It continued that 
Playboy One served an audience with clear expectations based on the channel name 
and EPG location, which provided further justification by context. The Licensee 
added that it was unlikely that any viewer would unintentionally stumble across 
Playboy One because of its separate location in the “adult” section of the EPG. This, 
it said, minimised the risk of minors watching the service, or adults doing so 
unintentionally, and also provided a location where viewers expect to see adult 
material.  
 
The Licensee continued that any content it broadcast free-to-air on Playboy One had 
passed a rigorous process to comply with the Code. However, it said certain terms 
included in the Code were not clearly defined and this made the job of compliance a 
subjective and difficult one. However, the Licensee stated (while Playboy One was 
still on air) that it was re-editing its entire library to tone down the content of Playboy 
One to cut back the level of sex and nudity.  
 
Decision 
 
Rule 1.24 
 
Section One of the Code provides protection for viewers under the age of 18. Rule 
1.24 restricts the broadcast of „adult-sex‟ material to the hours between 22:00 and 
05:30 and to channels that have a mandatory PIN protection system in place, plus 
measures to ensure subscribers to the service are over 18.  
 
Ofcom considers that content which comprises simulated or real sexual activity the 
principal purpose of which appears to be the sexual arousal or stimulation of the 
viewer and which has no strong editorial justification constitutes „adult-sex‟ material. 
It is therefore important that broadcasters differentiate between programmes that 
contain explicit sexual material that is exceptionally justified by the context of the 
programme and material that appears to be shown for the purpose of sexual arousal 
or stimulation. Material that falls in the latter category should be broadcast only under 
encryption with appropriate protection mechanisms in place (as described above).  
 
All the Programmes were considered to contain „adult-sex‟ material and therefore 
were unsuitable for broadcast on a free-to-air unencrypted channel i.e. Playboy One. 
This decision was reached taking into consideration all the relevant factors including, 
but not limited to, the emphasis placed on sex scenes within the programmes, the 
purpose of the sex scenes (that is for the purpose of sexual arousal), the explicitness 
of the sex scenes, the explicitness of nudity shown in particular the prominence of 
images featuring female genitalia, and the duration of the scenes of sex.  
 
In Ofcom‟s view, the extent and nature of the sexual content within the Programmes 
was unsuitable for viewers under the age of 18. In reaching this decision Ofcom took 
into consideration that Playboy One is situated in the „adult‟ section of the EPG, an 
area that customers can voluntarily PIN protect and that, in all the cases, the 
programmes were broadcast at least two hours after the 21:00 watershed. However, 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 13 

whilst these factors will limit access to the channel by under-18s to some extent, they 
are not in themselves sufficient to provide the degree of protection required by Rule 
1.24.  
 
The Programmes were therefore broadcast in breach of Rule 1.24. 
 
Rules 2.1 and 2.3  
 
These Rules require broadcasters to apply generally accepted standards to the 
content of programmes. They recognise that programmes can include content which 
may cause offence but that in such circumstances the content must be justified by 
the context in which it was transmitted.  
 
Ofcom considered that the sexual nature of the material in each of the programmes 
conflicted with the standards viewers generally expect on channels that broadcast 
free-to-air without encryption. Further, the potential for the material to cause offence 
was not justified sufficiently.  
 
In reaching this decision Ofcom took into consideration: the positioning of the 
channel in the EPG; the nature of the channel, including the recognised character of 
the Playboy brand; the programme titles; and the time of broadcast. Whilst these 
factors would have signalled to any potential viewer that the content was likely to be 
„adult‟ in nature, Ofcom considered the material (in particular the focus on, and the 
frequency, duration and explicitness of, the sexual scenes) was not consistent with 
viewer expectations of an unencrypted free-to-air channel. The material was 
therefore likely to cause offence, particularly to those who were able to come across 
it unawares because it was transmitted without encryption.  
 
In assessing the Programmes where sexual content featured as part of a drama or 
film, Ofcom concluded that whilst they contained clear storylines they appeared to be 
constructed primarily to facilitate sexual encounters which did not provide sufficient 
justification for the emphasis on the sex scenes, their frequency, duration and 
explicitness (and, in particular, the emphasis on female genitalia). In assessing the 
Programmes that were in a documentary and/or reality TV style, Ofcom judged the 
explicitness of the sexual discussions and portrayal of sex acts went beyond what is 
acceptable for an unencrypted service. The strength of the material transmitted was 
contrary to general viewer expectations and was not justified by the context in which 
it was shown.  
 
These Programmes were therefore broadcast in breach of Rules 2.1 and 2.3  
 
Breaches of Rules 1.24, 2.1 and 2.3  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 

14 

In Breach 
 

Keith Dalton’s Early Morning Wake Up 
Lite FM (Peterborough), 23 to 27 February 2009, 06:00 

 

 
Introduction 
 
At the time of broadcast, this programme was Lite FM‟s regular weekday breakfast 
show. It was credited on air as being sponsored by a local business - the Serpentine 
Green Shopping Centre, Hampton. 
 
For the course of a week from 23 February 2009, this breakfast show was presented 
and broadcast from a bed in the foyer of the Park Inn, a new hotel in Peterborough 
city centre. During the programmes the presenter occasionally interviewed 
representatives of the hotel. These interviews included a conversation with the night 
manager about the special pillows provided by the hotel, which she described as ―the 
best in the world‖ and about which the presenter later enthused a number of times. 
The presenter also interviewed the sales manager about the hotel, who said: 

 
“Breakfast is from about half six to half-nine/ten o’clock … we’ve got 115 rooms – 
that includes 5 wheelchair-accessible rooms as well … we’re only less than five 
minutes walk from the station, so very easily accessible … we’ve got 3 meeting 
rooms – the largest takes up to about 50 people theatre style – and a breakout area 
as well…” 
 
The sales manager was also allowed to promote a special offer given by the hotel of 
free internet service, available to anyone who wished to visit the Park Inn between 
10:00 and 16:00 during that week. He was also interviewed about the Park Inn chain 
of hotels more generally, when he said: 
 
“Peterborough was the 20th Park Inn in the UK and there’s plans for about another 15 
by the end of next year … we’ve got them all over the world.” 
 
A listener was concerned that the promotion of the hotel over the week was unfair to 
local guest houses. 
 
Lite FM confirmed that “the outside broadcast was a paid-for promotion … for two 
hours from 7am to 9am for one week.” 
 
Ofcom noted that, while the presenter said he was broadcasting from a bed in the 
foyer of the Park Inn, the hotel was not credited on air as a sponsor of the outside 
broadcast. 
 
We therefore sought the broadcaster‟s comments with regard to the following Code 
Rules: 

 9.4 - A sponsor must not influence the content and/or scheduling of a channel 
or programme in such a way as to impair the responsibility and editorial 
independence of the broadcaster. 

 9.5 - There must be no promotional reference to the sponsor, its name, 
trademark, image, activities, services or products or to any of its other direct 
or indirect interests. There must be no promotional generic references. Non-
promotional references are permitted only where they are editorially justified 
and incidental. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 15 

 9.6 - Sponsorship must be clearly identified as such by reference to the name 
and/or logo of the sponsor. For programmes, credits must be broadcast at the 
beginning and/or end of the programme. 

 9.7 - The relationship between the sponsor and the sponsored channel or 
programme must be transparent. 
 

Response 
 
Lite FM said that although the programme was broadcast from the Park Inn, the 
programme‟s regular format was followed, with its regular features, guests and 
competitions.  
 
The broadcaster acknowledged “a few references given to the quality of the pillows 
etc”, but it maintained they were based on the presenter‟s genuine belief in how good 
the pillows were. With regard to the broadcast references to the hotel itself, Lite FM 
said: “The reality is that although the Park Inn [was] mentioned on numerous 
occasions 99% of this [was] just “live and local from the Park Inn” with very few 
mentions between 6am and 7am.” It added that these references were voiced by the 
presenter at the beginning or end of his links. Lite FM believed it had made clear to 
listeners that its breakfast show was broadcast from the hotel for the week and that 
“the association could not possibly be misunderstood.” 
 
The broadcaster acknowledged that “…it could be said there [were] some breaches 
of the regulations” but added that, even though Lite FM was a small commercial radio 
station, it constantly endeavoured to ensure compliance with the Code.  
 
Decision 
 
From a regulatory perspective, a “paid-for promotion” (in programming), as opposed 
to an advertisement (in a commercial break), signifies sponsored programming. 
Outside broadcasts that are sponsored (i.e. where they have had some or all of their 
costs met by a sponsor, with a view to promoting the sponsor and/or it products or 
services) must adhere to the same rules as any other sponsored programming. 
 
Editorial independence 
 
Ofcom accepted the broadcaster‟s assurance that the programme had followed its 
regular format throughout the week in question, as it appeared typical of a 
commercial radio breakfast show and included its regular features, guests and 
competitions. We also noted the fact that the majority of broadcast references to the 
sponsor (i.e. the Park Inn) were brief and made in passing. They also took place in 
presenter links and merely informed listeners of the outside broadcast venue. Ofcom 
therefore accepted that, on balance, Lite FM appeared to have maintained its 
editorial independence. 
 
References to the sponsor 
 
The sponsorship of an outside broadcast by its venue presents particular problems 
under the Code. Rule 9.5 not only prohibits promotional references to the sponsor 
but also requires that non-promotional references to the sponsor are both editorially 
justified and incidental. Any reference in a sponsored outside broadcast to the 
venue, where the venue is a sponsor of that outside broadcast, is unlikely to be 
incidental. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 16 

In addition, in this case some references to the sponsor and its services were also 
clearly promotional (e.g. the promotion of the Park Inn‟s free internet access offer 
and the sales manager saying, “…we’re only less than five minutes walk from the 
station, so very easily accessible … we’ve got 3 meeting rooms – the largest takes 
up to about 50 people theatre style – and a breakout area as well…”).  
 
The references to the sponsor of the outside broadcast (i.e. the Park Inn, which was 
also the venue of the outside broadcast) were therefore in breach of Rule 9.5 of the 
Code. 
 
Clearly identified sponsorship  
 
The presenter regularly stated he was broadcasting from the Park Inn, at the 
beginning and/or end of his links within the breakfast show. However, the 
identification on-air of an outside broadcast‟s venue, at the beginning and/or end of 
an entire programme or the outside broadcast segments of a programme, does not 
itself signify that the broadcaster has any commercial arrangement in place with that 
venue (sponsorship or otherwise). 
 
In this case, not only was the outside broadcast sponsored by the Park Inn, but the 
entire breakfast show was itself clearly credited on-air as being sponsored by another 
local business (the Serpentine Green Shopping Centre, Hampton). Listeners to the 
presenter‟s links, broadcast and acknowledged as coming from the Park Inn, were 
therefore particularly unlikely to understand that Lite FM had been paid by the hotel 
for sponsorship of the outside broadcast. 
 
The sponsorship of the outside broadcast was not made sufficiently clear to listeners, 
in breach of Rule 9.6 of the Code, and Lite FM‟s commercial relationship with the 
Park Inn was not therefore transparent, in breach of Rule 9.7 of the Code. 
 
Breach of Rules 9.5, 9.6 and 9.7  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 

17 

Not in Breach 
 

Celebrity Big Brother 
Channel 4, 2 to 23 January 2009 

 

 
Introduction 
 
Celebrity Big Brother is a reality based television show (based on the well-
established Big Brother format) where 11 celebrity contestants are confined together 
in a controlled environment (“the House”). It is filmed 24 hours a day for three weeks. 
Whilst in the House, contestants „nominate‟ which of their fellow Housemates they 
consider should be „evicted‟ from the House with the ultimate decision as to who 
should leave being made by the public by means of voting via telephone. The last 
Housemate left at the end of the series is the winner of the show. The winner of 
Celebrity Big Brother 2009 was Ulrika Jonsson.  
 
Ofcom received 527 complaints about Celebrity Big Brother 2009. The majority of the 
complainants considered that Housemates were bullied or were responsible for 
bullying other Housemates. In particular, the American rap artist Coolio was the focus 
of many complaints for the manner in which he behaved towards some female 
Housemates, most notably singer Michelle Heaton. Complainants were concerned 
that he made “misogynistic” and “sexist” comments and subjected them to “bullying” 
and “boorish” behaviour. However, Ofcom also received complaints that Coolio was 
negatively stereotyped as an aggressive black man.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
the content of broadcast television programmes in a Code with which broadcasters 
must comply. Ofcom must ensure broadcasters comply with the Code and perform 
their duties in light of the European Convention of Human Rights which provides for 
the right to freedom of expression.  
 
Under the Code, broadcasters are required to apply generally accepted standards so 
as to ensure adequate protection to the audience from offensive or harmful material. 
In applying generally accepted standards the Code requires that material which may 
cause offence is justified by the context. Context includes such factors as the 
editorial content of the programme, the service on which it is broadcast and the likely 
expectations of the audience. Ofcom recognises that Big Brother is the type of 
programme that will almost inevitably contain controversial material and that 
emotional and potentially offensive exchanges will at times occur between 
Housemates. As a series of Celebrity Big Brother continues some language and 
behaviour capable of causing offence to some viewers will almost inevitably be 
broadcast. When such potentially offensive material is to be shown, it is the 
broadcaster‟s duty to ensure that it is at all times editorially justified and complies 
with the requirements of the Code by being placed in context. This means there is 
always the potential for material, which some viewers might find personally offensive, 
to be transmitted.  
 
Big Brother is an entertainment programme and viewers therefore perceive that 
although what happens in the House is “entertainment”, they also view it as “reality” 
i.e. they view the events as real events happening to real people. This means that 
the audience can genuinely become concerned for the welfare of housemates, but in 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 18 

the knowledge and expectation that any serious problematic or anti-social behaviour 
will be appropriately dealt with. This has become one of the generally accepted 
features of Big Brother. 
 
Channel Four in the Big Brother programme format has established various editorial 
mechanisms through which inappropriate behaviour in the House can be challenged. 
For instance, through discussion in the Diary Room, Big Brother can confront and 
reprimand Housemates about their behaviour, thereby acting as an important arbiter 
of what the public may perceive to be offensive language or behaviour. Reactions by 
Housemates, Big Brother interventions and the Diary Room are all part of the well 
understood architecture of the programme and the context within which Channel 
Four is able to appropriately broadcast potentially offensive material. 
 
In the case of Celebrity Big Brother, each participant is paid a fee for taking part. For 
them therefore, their presence in the House is a form of paid work. The contestants 
are free, at any time, to remove themselves from the programme, if they feel they 
are, or have been, unfairly treated. In addition, should any participant upon leaving 
the programme feel they were treated unfairly they can make a complaint to Ofcom 
about any alleged unfairness. Ofcom did not receive any complaints from any of the 
participants in Celebrity Big Brother 2009.  
 
This series of Celebrity Big Brother featured like previous ones a deliberately 
disparate group of celebrities. They included American rapper Coolio and singer 
LaToya Jackson, TV presenters Terry Christian and Ulrika Jonsson, glamour model 
Lucy Pinder and singer Michelle Heaton. Ofcom noted that, in particular, the 
relationship between Coolio and Michelle Heaton became fractious. It appeared clear 
to viewers that Coolio enjoyed baiting and teasing female Housemates. However, 
when Coolio teased Michelle for allegedly having feelings for another Housemate 
(Ben) she became very upset. Sensing he had hit a nerve, Coolio continued to tease 
her about it. It was at this point that Channel 4, through Big Brother, talked to both 
Coolio and Michelle separately in the Diary Room about what had developed 
between them. Michelle appeared comforted by her conversations with Big Brother, 
and some of the other Housemates, and Coolio, when told that his behaviour could 
be seen as intimidating, appeared to be genuinely disconcerted that this could be the 
case. Ofcom noted that Big Brother and fellow Housemates managed to get Coolio 
and Michelle to resolve their issues and their “feud” was amicably resolved when 
Coolio and Michelle apologised to each other for their behaviour.  
 
Ofcom recognises that arguments, disagreements and name calling between 
Housemates is anticipated by many viewers of Celebrity Big Brother who understand 
that a varied group of people who have willingly confined themselves in the House 
are competing for attention in a potentially volatile environment. In Ofcom‟s view 
Coolio was a „larger than life‟ character in the House, playing the role for many 
viewers of the „villain of the piece‟ where such a role, after 10 years of Big Brother, is 
generally expected by the audience. He exhibited an acerbic wit; was clearly at times 
quite bored; baited female Housemates; and, was at times, generally unpleasant, 
making statements and references that appeared calculated to be potentially 
offensive and provoke a reaction. However, Ofcom accepts that it is important that 
Channel 4 accurately reflects what has happened in the House so that viewers are 
adequately informed regarding the characters and conduct of individual Housemates. 
This is especially important given that it is viewers‟ understanding of this combination 
of factors that informs their voting decisions. Were Channel 4 significantly to „sanitise‟ 
events which have occurred in the House it could be seen by viewers as an attempt 
to manipulate voting.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 19 

Ofcom acknowledges that Celebrity Big Brother is the type of programme in which 
controversial matters will inevitably be raised and emotional and offensive exchanges 
occur, as the characters of the participants are revealed. Given this, what is 
broadcast may contain language and behaviour which is capable of causing offence 
to viewers. Viewers therefore expect the broadcaster, through Big Brother, to 
challenge such behaviour appropriately and for it to be in context. When Ofcom 
viewed this series it noted that there was indeed friction between a number of 
celebrity Housemates: tempers frayed, emotions at times ran high, personalities 
clashed and name-calling abounded. The Housemates did however work towards 
defusing tense situations themselves and, where necessary, Channel 4 through Big 
Brother, intervened. Big Brother for example called Housemates to the Diary Room 
to talk through their behaviour to resolve more highly charged situations and to 
discuss how behaviour could be improved. As a consequence Ofcom did not 
consider that compliance with the Code had been brought into question by Channel 
4‟s handling of the conduct exhibited in this particular series.  
 
It concluded therefore that this series complied with the Code because any 
potentially offensive content that was shown and the manner in which the friction and 
the arguments were handled and presented by Big Brother on behalf of Channel 4, 
were adequately justified by the context.  
 
Not in Breach



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 

20 

Fairness and Privacy Cases 
 
Partly Upheld 
 

Complaint by Ms Natasha Gardner on her own behalf and on 
behalf of her son (a minor)  
Young Mums’ Mansion, BBC3, 7–18 April 2008 
 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and has partly 
upheld the complaint of unwarranted infringement of privacy made by Ms Natasha 
Gardner on her own behalf and on behalf of her son. 
 
In April 2008, BBC3 broadcast a series of programmes that involved ten single 
mothers and their children exploring the potential benefits of communal living. They 
spent time in a “mansion” sharing day-to-day living and each mother took a turn at 
being a leader and taking responsibility for a themed activity. Ms Natasha Gardner 
and her five year old son were participants in the programmes and Ms Gardner‟s 
challenge was to help build confidence and self-esteem in the mothers by 
encouraging them to take part in a photo shoot for a nude calendar. Footage of Ms 
Gardner and her son was included in the series. 
 
Ms Gardner complained that she and her son were treated unfairly in the broadcasts, 
and that their privacy was infringed in both the making and broadcast of the 
programmes.  
 
In summary Ofcom found the following: 
 
 The broadcaster did not unfairly broadcast nude images of Ms Gardner and her 

son. Ofcom took into account the steps the broadcaster had taken regarding an 
offer of a preview of the programme prior to broadcast and Ms Gardner‟s lack of 
objection after this opportunity to the footage of herself being broadcast, and 
concluded that she gave informed consent. In relation to Ms Gardner‟s son, 
Ofcom concluded that the limited nature of the footage broadcast of Ms 
Gardner‟s son did not go beyond what was stipulated on her consent form.  
  

 Ms Gardner‟s privacy was unwarrantably infringed during the making of the 
programmes. Ofcom noted that during a sensitive situation (in which Ms Gardner 
was undressing) the production team assured her they would stop filming, and in 
spite of this continued filming against her wishes.  

 
 Ms Gardner‟s son‟s privacy was not unwarrantably infringed during the making of 

the programme, as filming of him in the bath was carried out with Ms Gardner‟s 
consent. Furthermore, the camera was turned off while he undressed and only 
images of his upper body, once in the bath, were recorded. 

 
 Ms Gardner‟s privacy was not unwarrantably infringed during the broadcast of the 

programmes. Ofcom took into account the steps the broadcaster took to ensure 
she was happy with the programme and concluded that she gave informed 
consent. 

 
 Ms Gardner‟s son‟s privacy was not unwarrantably infringed in the broadcast of 

the programmes. Ofcom concluded that the limited nature of the footage 
broadcast did not go beyond what was stipulated on Ms Gardner‟s consent form.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 21 

Introduction 
 
Over a two week period in April 2008 the BBC broadcast a reality television series 
entitled Young Mums’ Mansion in which 10 single mothers and their children 
volunteered to live together in a “mansion” to discover whether living with other single 
parents was better than living alone. The mothers shared childcare, household 
chores and money whilst trying to improve the quality of their lives. Ms Natasha 
Gardner and her five year old son were participants in the programmes. 
 
Each mother was asked to take a turn at being “commune leader”, deciding on the 
rules of the house and challenging the other parents to make changes to their lives 
with a view to improving them. Ms Gardner‟s turn as leader was featured in the 
programme broadcast on 10 April 2008, and her challenge was to try and raise the 
self-esteem of the mothers by getting them involved in making a professional 
calendar featuring nude shots. 
 
Ms Gardner complained to Ofcom that she and her son were treated unfairly and that 
their privacy was unwarrantably infringed in the making and broadcast of the 
programmes.  
                       
The Complaint 
 
Ms Gardner’s case 
 
In summary, Ms Gardner complained that she and her son were treated unfairly in 
the programmes as broadcast in that: 
 
a) The programme makers broadcast scenes of Ms Gardner and her son when they 

were naked despite an assurance she said was given to her in her contract that 
no scenes of their nudity were to be broadcast. 

 
 By way of background Ms Gardner said that she had agreed to participate in the 

calendar task as part of the social experiment, but specified with the programme 
makers that footage of this or any other scenes in which she or her son were 
nude should not be broadcast in the programmes themselves.  

 
In summary, Ms Gardner complained that her privacy and that of her son was 
unwarrantably infringed in the making of the programmes in that: 
 
b) The camera crew filmed her during a naked photo shoot despite her asking them 

not to.  
 
c)  Footage of her son whilst in the bath was filmed despite her stating there were to 

be no scenes of nudity in the programmes. 
 
In summary, Ms Gardner complained that her privacy and that of her son was 
unwarrantably infringed in the programmes as broadcast in that: 
 
d) Footage of Ms Gardner taking part in the naked calendar photo shoot along with 

shots of the finished photograph were broadcast several times in the series even 
though Ms Gardner was given an assurance in her contract there would be no 
nudity broadcast in the programmes themselves. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 22 

e) Footage of Ms Gardner‟s son whilst in the bath was broadcast even though she 
was given an assurance in her contract there would be no nudity broadcast in the 
programmes themselves. 

 
The BBC’s statement in response to the complaint 
 
By way of background, the BBC said that the photo shoot was an integral part of the 
programme to which Ms Gardner had given her agreement in advance and that 
filming a limited amount of footage of her taking part in it was not unfair to her nor did 
it infringe her privacy. As she was the leader of the calendar assignment, it was 
editorially justified to illustrate her reaction to it.  
 
The BBC said that four weeks prior to transmission Ms Gardner was invited to a 
preview of the programme in which she was featured as leader. She did not request 
any changes to the programme and expressed delight with what she had seen, 
telling the programme makers that she thought the programme was excellent. At this 
viewing, she expressed no concerns about the way that the sequence of her being 
filmed during the photo shoot had been used in the film nor about the footage of the 
projector viewing which included the still photograph of herself. Ms Gardner gave no 
indication to the programme makers that she was uneasy at what she had seen and 
was indeed amused at the scenes involving her arguments with the camera crew 
during her photo shoot. The only change to the programme after this viewing with 
regards to nudity, was the superimposition, over the shots of the projected still 
photographs, of rostrum photographs of the same pictures. In Ms Gardner‟s case her 
original photograph seen at the viewing was one of the most distinct, although 
rostrum photographs were superimposed for all the participants. The BBC confirmed 
that the superimposed photograph of Ms Gardner was the same shot she had seen 
in the preview programme.  
 
In summary, the BBC responded to Ms Gardner‟s complaint of unfair treatment as 
follows: 
 
a) In response to Ms Gardner‟s complaint on behalf of her son that the broadcast of 

scenes of him whilst he was naked was unfair, the BBC said the footage in 
question was filmed on the participants‟ first day in the mansion and took place in 
the mansion‟s bathroom, which contained an unusual double-bath where another 
mother was bathing her son. Ms Gardner and her son were in the bathroom 
chatting and interacting with the other mother and child when Ms Gardner‟s son 
expressed an interest in having a bath himself. The cameras were filming openly 
throughout the exchange and Ms Gardner was fully aware of their presence. Ms 
Gardner encouraged her son to take a bath. The cameras were switched off while 
he undressed but continued filming once he was in the bath. She was present the 
whole time, as was clear in the broadcast footage, and showed no objections at 
the time of filming. 

 
In response to Ms Gardner‟s complaint about her own treatment, the BBC said 
that Ms Gardner was aware of the calendar task a week before filming 
commenced. She accepted the challenge of asking the other contributors to take 
part in the shoot as the culmination of her leadership, the aim of which was to 
build confidence and self-esteem. The BBC said that nearer to the time of filming 
for the task, Ms Gardner reaffirmed her consent to the programme makers but 
said she did not want the participants to be filmed naked during the photo shoot 
itself, but only to be filmed in their dressing gowns immediately before and after 
the shoot. Following this discussion, the programme makers decided that the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 23 

views of the other contributors should be taken into account and on the day of the 
photo shoot the other participants were filmed according to their specific wishes.  

 
The BBC said that the participants agreed to be filmed viewing the final 
photographs and reacting to them. When the picture of Ms Gardner was projected 
onto the screen in front of the group, she made no protest to the programme 
makers about it having been taken or about it being shown or filmed. She 
expressed some concerns during the discussion which took place among the 
contributors immediately after the viewing, but did not take them up with the 
programme makers. Ms Gardner‟s remarks during discussions suggested that she 
clearly understood that the pictures were likely to be used in the final programme 
and seen by a wider audience. 

 
In summary, the BBC responded to Ms Gardner‟s complaint of unwarranted 
infringement of privacy in the making of the programme as follows: 
 

b) Regarding the complaint that Ms Gardner‟s privacy was infringed during the 
making of the programme, the BBC said that on the day of Ms Gardner‟s photo 
shoot she became agitated about onlookers and irate that the camera crew were 
continuing to film her. She had referred to her contract, which said that there was 
to be no footage filmed of her or her son naked. One of the cameras was filming 
the photographer and the other turned away. However the second camera 
returned to Ms Gardner a total of three times after she had requested that filming 
stop. The BBC said that the programme makers now accepted that this should not 
have happened in view of the concerns expressed by Ms Gardner. However, the 
BBC said that neither camera filmed her naked and that none of the shots from 
that camera in fact showed her in the nude. Ms Gardner was only filmed from 
behind as she began to take off her robe when only her shoulder and part of her 
back were very briefly visible.  

  
c)  As regards the infringement of Ms Gardner‟s son‟s privacy in the making of the 

programme, the BBC said that Ms Gardner was in the shot herself whilst her son 
was being filmed in the bath and, despite being fully aware that filming was taking 
place, expressed no concern at the time. The BBC said that three days prior to 
transmission all the participants were invited to a screening of the first episode of 
the programme and Ms Gardner raised the subject of the scene of her son in the 
bath. However, the programme makers said that Ms Gardner had decided she did 
not feel there was a problem with the shot, particularly as she was seen in it 
running the bath. The BBC said that Ms Gardner was present in the room at the 
time the scenes were filmed and was fully aware of the presence of the cameras. 
The BBC said that this amounted to her consent for her son to be filmed and that 
there was no infringement of his privacy in the filming of the programme.  

 
In summary, the BBC responded to Ms Gardner‟s complaint of unwarranted 
infringement of privacy in the programme as broadcast as follows: 
 
d) Regarding the complaint that Ms Gardner‟s privacy was infringed, the 

circumstances of the filming of the photo shoot were as described in the BBC‟s 
response at head b) above. However, the BBC said that the key point in relation 
to Ms Gardner‟s complaint about the photo shoot was that none of the shots 
featured in the broadcast programme showed her in the nude, as she was shown 
in her robe and briefly from behind when only her shoulder and part of her back 
were visible.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 24 

e) As regards the complaint of infringement of her son‟s privacy, the BBC said the 
shot of him in the bath that was broadcast and repeated in a highlights 
programme lasted less than two seconds and that only his upper body could be 
seen as he sat in the bath. The BBC said that this could not accurately be 
described as broadcast of naked footage of her son. In any event, Ms Gardner 
had given explicit consent for the shot to be broadcast at the prior screening as 
set out in the BBC‟s response at head c) above. 

 
Ms Gardner’s comments in response to the statement 
 
In summary Ms Gardner‟s comments with regard to her and her son‟s unfair 
treatment in the programmes as broadcast were as follows: 
 
a) Ms Gardner said she did express concern when viewing a preview of the 

programme with regard to her son‟s appearance in the bath as she was worried it 
might cause problems with her son‟s father. She said that, as her contract stated 
“no nudity”, she did not consider that her presence in the bathroom where her son 
was in the bath amounted to her giving consent. 

 
Ms Gardner said that the programme producer spoke to her before filming started 
to discuss the nude calendar challenge. She had accepted the challenge but said 
that she could not speak for the other participants. She said that she was only 
given more detailed information about the challenge the night before this was to 
begin. Ms Gardner said that she did in fact raise concerns with regards to the 
nudity and had proposed a burlesque theme for the photo shoot. 

 
Ms Gardner said that she did not receive her contract until the day she arrived in 
the mansion. Having read through it, she discussed with one of the programme 
making team concerns she had with certain points. He suggested that she add 
these points to her contract and that these additions would be respected by the 
programme makers. These were that no nude footage was to be shown of her or 
her son in the final programmes and that she would be free to leave the house 
should personal circumstances necessitate it. She was then reassured that CCTV 
in the mansion was installed for health and safety reasons and that nothing could 
be recorded from it.  
 

In summary, Ms Gardner‟s response with regard to the complaint of unwarranted 
infringement of privacy in the making of the programme was that: 
 
b) Ms Gardner noted that the BBC said that filming of her during the photo shoot 

should not have happened.  
 

In summary, with regard to the complaint that her son‟s privacy was unwarrantably 
infringed during the making of the programme, Ms Gardner said: 
 
c) She was reassured that any filming of her son when he may have been 

undressed would be from the waist up and trusted the programme makers not to 
show any of this nudity in the final programmes. She said that she had expressed 
concern during the bath scene with her son but was told that it was the other child 
that was being filmed.  

 
In summary, Ms Gardner‟s comments in respect of her complaint of unwarranted 
infringement of her privacy in the broadcast of the programmes were: 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 25 

d) Ms Gardner said that the broadcast of the naked photograph of her was in breach 
of the request she had added to her contract. She said that the programme 
makers said they were only filming the reactions of the participants to their nude 
photographs not filming the projector screen itself where the photographs were 
displayed. She was told that the photographs were going to be used to create a 
calendar as a souvenir for the participants and was not told that they were for 
general consumption. Ms Gardner said that the unedited version of the 
programme that she was invited to preview was far from the final edited 
programme and she had made her concerns about nudity clear.  
 

With regard to the complaint of unwarranted infringement of privacy of Ms Gardner‟s 
son in the broadcast of the programmes Ms Gardner said: 
 
e)  Despite the footage of her son‟s upper body in the bath only being broadcast for 

approximately two seconds, Ms Gardner said that she considered it was still 
nudity.  

 
The BBC’s response to Ms Gardner’s comments 
 
In summary, regarding alleged unfairness to Ms Gardner and her son in the 
programmes as broadcast, the BBC said: 
 
a)  The programme makers‟ briefing of Ms Gardner before the photo shoot had 

involved extensive telephone calls and meetings before she moved into the 
house, rather than one phone call and “something the night before” that Ms 
Gardner claimed. Once she was in the house, the BBC said there were a number 
of conversations about the leadership challenge with Ms Gardner and at no point 
until the day of the photo shoot did she make the programme makers aware of 
any reservations about her own participation. The BBC said that a key element of 
the series was that each woman should take turn at being a leader of the house, 
in order to foster empowerment. This purpose of the leadership role would have 
been undermined if any element of the tasks had been revealed in advance.  

 
The BBC said that the consent or release form was handed out on the set up day 
as filming started, in accordance with usual procedures. The BBC said that Ms 
Gardner had some issues regarding signing the form and raised concerns 
regarding the use of CCTV. She was assured this was for health and safety 
reasons and that while the programme makers might record from them, they 
wouldn‟t include any accidental nudity in the broadcast programmes. The BBC 
said that this agreement was honoured and that the programme makers 
understood from Ms Gardner‟s additions that they referred to the presence of 
CCTV cameras, about which she had been reassured. 
 

With regard to the complaint of unwarranted infringement of privacy of Ms Gardner in 
the making of the programmes, the BBC said; 
 
b)  At no point were the participants told, as Ms Gardner claimed, that the camera 

crew would only be filming the photographer, as the story of the photo shoot was 
integral to the programme itself. It was made clear to Ms Gardner from the outset 
that the calendar photo shoot would involve taking photographs of the 
participants without their clothes on and had she had serious reservations about 
her role in leading the task (or any other aspect of filming) she was free to leave 
the production. The participants were not told that the projector screen was not 
itself being filmed when it was used to show the housemates their final 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 26 

photographs. Ms Gardner did not object to the picture of herself on the projector 
screen when she was shown this episode at the prior screening. 

 
And in respect of the complaint of unwarranted infringement of privacy in the making 
of the programmes with regard to her son, the BBC said: 
 
c) Ms Gardner showed no objections during filming and at no point had she asked 

the camera man to stop filming. The BBC said that it was clear from untransmitted 
footage that the filming of Ms Gardner‟s son was carried out in a sympathetic and 
careful way.  
 

The BBCs response to the complaint that Ms Gardner‟s privacy was unwarrantably 
infringed in the broadcast of the programmes was: 
 
d) The BBC said that Ms Gardner had given her explicit consent to the use of the 

photograph of her when she attended the viewing of the programme. This was a 
voluntary offer by the programme makers of the opportunity to watch the episode 
prior to transmission because they were aware that Ms Gardner had been upset 
during the filming of it and wanted to deal with any reservations she might have at 
an early opportunity.  
 

And in respect of the complaint of unwarranted infringement of privacy of her son in 
the broadcast, the BBC said: 
 
e) In relation to the footage of Ms Gardner‟s son in the bath, Ms Gardner, along with 

other participants, was invited to view episode one prior to broadcast as an 
opportunity to raise any concerns about how they and their children had been 
portrayed. An invitation to raise any concerns was given at this viewing as there 
was still time at that point to change the film. However, no such concerns were 
raised and all the participants were positive about what they had seen. Ms 
Gardner subsequently approached the film maker and mentioned the shot of her 
son in the bath in the context of concerns about the possible reaction of her son‟s 
father. She agreed however, after discussion, that there was in fact no problem 
with the footage, thereby giving explicit consent for its use. In fact, the BBC said 
that the brief incidental shot could have very easily have been removed if Ms 
Gardner had wished it. In any event, as Ms Gardner‟s son was only ever shown 
from the waist up in the final programmes, he could not be described as being 
shown nude. 

 
Decision  
 
Ofcom‟s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
Ms Gardner‟s complaint was considered by Ofcom‟s Executive Fairness Group. In 
reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included recordings of the programmes as broadcast and 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 27 

transcripts, both parties written submissions and recordings and transcripts of 
unedited material.  
 
a)  Ofcom first considered the complaint that the programme makers unfairly 

broadcast scenes of Ms Gardner and her son when they were naked despite an 
assurance she said she was given in her contract that no scenes of their nudity 
were to be broadcast.  

 
In considering this part of the complaint Ofcom took account of Practice 7.3 of the 
Ofcom Broadcasting Code (“the Code”), which states that where a person is 
invited to make a contribution to a programme (except when the subject matter is 
trivial or their participation minor) they should normally, at an appropriate stage: 
be told the nature and purpose of the programme, what the programme is about 
and be given a clear explanation of why they were asked to contribute; be told 
the nature of their contractual rights and obligations and those of the programme 
maker and broadcaster in relation to their contribution; and be given clear 
information, if offered an opportunity to preview the programme, about whether 
they will be able to effect any changes to it. Practice 7.3 states that taking these 
measures is likely to result in the consent that is given being „informed consent‟. 

 
Ofcom also took account of Practices 7.4, which state that if a contributor is 
under sixteen, consent should normally be obtained from a parent or guardian, or 
other person of eighteen or over in loco parentis, 7.6, which states that where a 
programme is edited, contributions should be represented fairly and 7.7 which 
includes that guarantees given to contributors relating to the content of a 
programme should normally be honoured.  
 
Ofcom noted that Ms Gardner was one of ten single mothers who were 
successful in applying to take part, along with their children, in the documentary 
series. Contact, both in person and by telephone, took place some weeks before 
filming started and included interviews with a clinical psychologist and with the 
executive producer. Ofcom noted that Ms Gardner had agreed to take 
responsibility for leadership of a self-esteem and confidence task which involved 
the participation of the mothers in a photo shoot for a nude calendar. 
 
Ofcom noted that prior to filming Ms Gardner made additions to her consent form 
regarding nudity. She added: “I ask that no nudity requiring myself or my son are 
used in the final programme”. 
 
Ofcom also noted that Ms Gardner was given two opportunities to preview 
programmes, namely the first edited programme, which included the footage of 
her son in the bath, and an unedited version of programme four in which she was 
featured as leader.  
 
In relation to the broadcast of footage of Ms Gardner‟s son in the bath, Ofcom 
noted that Ms Gardner stated that following the preview of the programme she 
had expressed her “deep concern” to the series producer about the footage of 
her son in the bath. The series producer‟s recollection of the conversation was 
that during this conversation Ms Gardner “changed her mind and said that in fact 
she did not feel there was a problem with the shot”. Ofcom acknowledged that 
there was clearly a conflict between these accounts. Therefore, in its 
consideration of whether Ms Gardner‟s son was treated unfairly Ofcom took into 
account the nature of the footage itself.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 28 

Ofcom recognised the heightened sensitivity of broadcasting footage of a child in 
a state of undress. However, in the particular circumstances of this complaint, 
Ofcom noted that the footage was a wide shot of the bathroom, that Ms 
Gardner‟s son was partially obscured by the bath taps and only his upper body 
was revealed above the bath. No close up or protracted images were shown. In 
the particular circumstances of this case therefore, Ofcom considered that the 
sensitivity of the footage was significantly limited. In Ofcom‟s view, the footage 
that was broadcast in the programme was consistent with what she had 
consented to and did not result in unfairness.  
 
With regard to the broadcast of scenes of Ms Gardner‟s photo shoot and 
broadcast of the resulting photograph. Ofcom noted that Ms Gardner had agreed 
to be leader of the self-esteem task, encouraging other mothers to take part in 
the naked calendar project, and that several discussions had taken place 
between the programme makers and Ms Gardner about this. Ofcom 
acknowledged from the broadcast footage that Ms Gardner was uncomfortable 
about disrobing in front of the cameras (Ms Gardner‟s privacy complaint is dealt 
with at head b) below). Ofcom noted that Ms Gardner had stipulated on her 
consent form that “no nudity” was to be broadcast in the programmes. It also 
noted that a clearer rostrum photograph was edited into the programme to 
replace that originally filmed but that this was not materially different to the 
photograph she saw in the preview programme. Furthermore that the BBC stated 
that following her preview of this section of the programme, Ms Gardner 
expressed no concerns and that Ms Gardner did not dispute this account but 
referred to the “no nudity” clause inserted in her consent form.  
 
Ofcom noted that the programme makers had agreed that Ms Gardner‟s 
additions to her consent form regarding “no nudity” would be taken into account 
in the programmes that were broadcast. However, it also noted that the BBC took 
the unusual step of offering Ms Gardner a preview of the programme that 
featured her turn as leader of the self-esteem task, and with the proviso she 
could ask for changes to it. This was because the BBC was aware that she had 
expressed concerns during the photo shoot. In its consideration of whether Ms 
Gardner gave informed consent for the footage of the photo shoot and the 
photograph to be broadcast, Ofcom considered not just the consent form but Ms 
Gardner‟s wider dealings with the programme makers as detailed above. In 
particular it noted that she appeared content with the footage to be broadcast 
after the viewing of a preview. Therefore, it appeared to Ofcom reasonable for the 
broadcaster to consider that she had consented to the broadcast of the material 
complained of. Given she did not request changes to the programme after 
preview and that the photograph that was broadcast was the same photograph 
she had seen in the preview programme, on balance Ofcom considered that the 
broadcasters steps were sufficient to ensure that Ms Gardner gave her informed 
consent for the material as previewed to be broadcast. 
 
Taking into account all of the factors detailed above, Ofcom found that the 
programmes did not result in unfairness to Ms Gardner or her son in the 
programmes as broadcast and it has not upheld this complaint. 
 

b) Ofcom next considered Ms Gardner‟s complaint that her privacy was infringed in 
the making of the programmes in that the camera crew filmed her during the 
naked calendar photo shoot despite her asking them not to. 
 
In Ofcom‟s view, the line to be drawn between the public‟s right to information 
and the citizen‟s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 29 

complaints about the unwarranted infringement of privacy both in relation to the 
making and the broadcast of the programme, Ofcom must consider two distinct 
questions: First, has there been an infringement of privacy? Secondly, if so, was 
it warranted? This is in accordance with Rule 8.1 of the Code which states that 
any infringement of privacy in programmes or in connection with obtaining 
material included in programmes, must be warranted.  

 
In reaching a decision in relation to this part of the complaint Ofcom took account 
of Practice 8.5, which states that any infringement of privacy in the making of a 
programme should be with the person‟s consent or be otherwise warranted, and 
Practice 8.7 which states that if an individual‟s privacy is being infringed, and they 
ask that the filming, recording or live broadcast be stopped, the broadcaster 
should do so, unless it is warranted to continue. 
 
Ofcom first considered whether Ms Gardner had a legitimate expectation of 
privacy in relation to the filming of her participation in the naked calendar photo 
shoot. Ofcom noted that the recorded footage contained images of Ms Gardner 
disrobing and that nothing below her shoulder and upper back was filmed, so the 
sensitivity of the material recorded was limited. However, despite the programme 
maker‟s assurances that she was not being filmed, the camera, which turned 
away briefly as she complained, returned to film her a total of three times, against 
her clearly expressed wishes and following an assurance from the programme 
maker that filming would cease. There was an exchange of views between Ms 
Gardner and the programme makers during the photo shoot in which she 
appeared uncomfortable and included: 
 

Ms Gardner: ―Is everyone going to turn around then and the cameras 
going to go away? Cos I’m not, I’m not going to do it 
with that camera shooting me doing it, no way, not a 
chance in hell‖. 

 
Programme maker:  ―Well the others have‖. 
 
Ms Gardner: No, I don’t care that’s the others its not me. I said in my 

contract no nudity with regards to me or my son on 
camera, so…‖.  

 
A few moments later there was a further exchange: 
 

Ms Gardner: ―I said no nudity with regards to me or my son on 
camera….I’m not going to do it with the cameras 
filming‖ 

 
Programme maker: ―We’ve shot everyone else…‖. 
 
Ms Gardner:  ― I don’t care, that’s everybody else, that’s not me. 

…Alright , I’ll do it without the cameras rolling‖. 
 
Ms Gardner was later reassured that the cameras were not filming her. The 
discussion included: 
 

Programme maker: ―No, we won’t film it Natasha….you have to smile‖ 
 
Photographer: ―Just drop it on the floor (her dressing gown)…I promise 

I’ll tell you if anything shows‖ 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 30 

 
Ms Gardner: “You’re filming with that camera” 
 
Programme maker:  ―I’m not I’m filming there…..can you go away please 

thank you (to the camera crew)…”   
 

In Ofcom‟s view, although this task was part of the leadership challenge that Ms 
Gardner had agreed to undertake whilst in the mansion, Ms Gardner made quite 
clear her wish not to be filmed at the moment of her disrobing. It was clear from 
the untransmitted footage that the programme makers agreed to stop filming but 
then continued to do so. In Ofcom‟s view the assurances given by the 
programme makers that they had ceased recording gave Ms Gardner a legitimate 
expectation of privacy in relation to the filming of footage of her undressing. 
Ofcom considered that the action of the programme makers in continuing to film 
her therefore infringed her privacy.  
 
In Ofcom‟s view the infringement of Ms Gardner‟s privacy was not warranted. 
There was no public interest or other justification to over ride her wishes not to be 
filmed. 
 
Ofcom has therefore upheld this complaint of unwarranted infringement of Ms 
Gardner‟s privacy in the making of the programme. 
 

c) Ofcom next considered Ms Gardner‟s complaint that her son‟s privacy was 
unwarrantably infringed in the making of the programme. 
 
In considering this head of complaint Ofcom took account of Practice 8.20 which 
states that broadcasters should pay particular attention to the privacy of people 
aged under sixteen. Also, Practice 8.21 which states that where a programme 
features an individual under sixteen in a way that infringes privacy, consent must 
be obtained from a parent, guardian or other person of eighteen or over in loco 
parentis, unless the subject matter is trivial or uncontroversial and the 
participation minor or it is warranted to proceed without consent.  
 
Ofcom first considered whether Ms Gardner‟s son had a legitimate expectation of 
privacy in relation to the material filmed of him in the bath. Ofcom considers that 
filming of scenes in which minors are included requires particular sensitivity as to 
their privacy. In this case, filming of Ms Gardner‟s son took place in a bathroom 
with the son in a state of undress, which was a situation of heightened sensitivity. 
Ofcom noted that the filming arose when Ms Gardner and her son were in a 
bathroom containing two baths, with another mother who was bathing her own 
son. During the bathing of the other child, Ms Gardner encouraged her own son 
to have a bath. Ofcom noted the sensitivity of the scene and that filming was 
suspended while Ms Gardner‟s son undressed.  
 
Ofcom noted from Ms Gardner‟s statement that she said she raised concerns 
about the filming, but that this was disputed by the BBC. In any event Ofcom also 
noted that there was nothing revealed in the untransmitted footage to suggest 
that Ms Gardner was uncomfortable with the filming, nor that she objected to it 
taking place. It therefore seemed reasonable for the programme makers to have 
considered that Ms Gardner consented to the recording of the material. Finally, 
Ofcom took note that images recorded of Ms Gardner‟s son were from the waist 
up only and therefore their sensitivity was considerably limited.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 31 

Taking into account all of these factors Ofcom found that Ms Gardner‟s son did 
not have a legitimate expectation of privacy in relation to the recording of footage 
of him in the bath in these circumstances. In Ofcom‟s view his privacy was not 
therefore infringed and it did not go on to consider whether any infringement was 
warranted. Ofcom has not upheld this complaint. 
 

d)  Ofcom next considered Ms Gardner‟s complaint that her privacy was infringed in 
the broadcast of footage of her naked calendar photo shoot and broadcast of the 
resulting photograph despite her stipulations in her contract. It took into account 
Practice 8.6 which states that if the broadcast of a programme would infringe the 
privacy of a person, consent should be obtained before the relevant material is 
broadcast, unless the infringement of privacy is warranted.  

  
Ofcom first considered whether Ms Gardner had a legitimate expectation of 
privacy in relation to the footage broadcast. It noted the material was particularly 
sensitive personal footage of Ms Gardner‟s photo shoot and her calendar 
photograph. Ms Gardner was shown from behind removing her dressing gown 
and her shoulders and upper back were shown at the photo shoot. A second 
scene with the resulting photograph, showing Ms Gardner nude and from behind, 
was broadcast when the participants were viewing their pictures on a projector. A 
clearer rostrum quality photograph of the same image of Ms Gardner was 
broadcast immediately after this.  
 
Ofcom noted that Ms Gardner had been given assurances that the additions she 
had made to her consent form with regard to “no nudity” being broadcast in the 
final programmes would be honoured. In considering whether Ms Gardner had a 
legitimate expectation of privacy in relation to the broadcast of the photo shoot 
footage and still photograph, Ofcom considered both the consent form and Ms 
Gardner‟s subsequent dealings with the programme makers. In particular Ofcom 
noted that the programme makers took the unusual step of offering her the 
opportunity of a preview of the programme with an offer to make any changes to 
it. Ofcom noted that following the opportunity of a preview, the BBC stated that 
Ms Gardner did not request any changes to it, and Ms Gardner did not dispute 
this but referred to her “no nudity” clause in her contract. She also said the 
version of the programme she saw was different to that broadcast. However, 
given that the rostrum photograph that was broadcast was the same shot as that 
seen at the preview by Ms Gardner, and given the BBC‟s steps that the 
broadcast programme met with Ms Gardner‟s approval, notwithstanding the 
reference to “no nudity” in her consent form, it appeared to Ofcom reasonable for 
the broadcasters to consider, having taken the steps that they did, that she had 
consented to the broadcast of the photo shoot and calendar photograph. 
 
Ofcom therefore found that Ms Gardner did not have a legitimate expectation of 
privacy in relation to the broadcast of the footage and photograph. Taking these 
factors into account, Ofcom did not find that Ms Gardner‟s privacy was infringed 
in the broadcast of the programmes and it did not therefore go on to consider 
whether this was warranted. This complaint has not been upheld. 
 

e)  With regard to the complaint of unwarranted infringement of Ms Gardner‟s son‟s 
privacy in relation to the broadcast of footage of him in the bath, Ofcom took 
account of practices 8.20 and 8.21 as set out above under decision head c).  
 
Ofcom first considered whether Ms Gardner‟s son had a legitimate expectation of 
privacy in relation to the footage broadcast. Ofcom noted that the footage 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 32 

broadcast of this particular scene was a wide shot of the bathroom, and that Ms 
Gardner‟s son was only shown from the waist up, partially obscured by the taps.  
 
Ofcom again considered the nature of the consent given and the opportunities for 
preview of the programme. Ofcom noted the conflict in Ms Gardner‟s and the 
BBC‟s statements in that she said she raised concerns about the broadcast of 
footage of her son at the preview but that the BBC said that these concerns were 
resolved as Ms Gardner did not insist on any shots being removed from the 
programme she had seen. Ofcom‟s remit is to consider and adjudicate on 
complaints of unfair treatment and unwarranted infringement of privacy and as 
such is not required to resolve conflicts of evidence as to the nature or accuracy 
of particular accounts of events. Ofcom acknowledged that there was clearly a 
conflict between these accounts. Therefore, in its consideration of whether Ms 
Gardner‟s son had a legitimate expectation of privacy, Ofcom took into account 
the nature of the footage itself.  
 
As discussed above at head a), Ofcom recognised the heightened sensitivity of 
broadcasting footage of a child in a state of undress. However, in the particular 
circumstances of this complaint Ofcom noted that the footage was a wide shot of 
the bathroom, that Ms Gardner‟s son was partially obscured by the bath taps and 
only his upper body was revealed above the bath. No close up or protracted 
images were shown.  
 
While recognising the “no nudity” clause in Ms Gardner‟s consent form, and the 
conflict between the parties over their discussions at the preview, Ofcom 
considered that, taking into account the very limited sensitivity of the footage, Ms 
Gardner‟s son did not have a legitimate expectation of privacy in relation to its 
broadcast as the footage did not go beyond what she had consented to. Ofcom 
therefore found that Ms Gardner‟s son‟s privacy was not infringed in the 
broadcast of the programmes and it was not necessary for Ofcom to go on to 
consider whether any infringement was warranted. This complaint was therefore 
not upheld. 
 
Accordingly Ofcom has not upheld: 

 Ms Gardner or her son’s complaint of unfair treatment.  

 Ms Gardner or her son’s complaint of unwarranted infringement of 
privacy in the programme as broadcast. 

 Ms Gardner’s son’s complaint of unwarranted infringement of privacy in 
the making of the programme.  

 
However, Ofcom has upheld Ms Gardner’s own complaint of unwarranted 
infringement of privacy in the making of the programme.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 

33 

Other Programmes Not in Breach/Resolved 
 
Up to 19 May 2009 
 

Programme Transmission 
Date 

Channel Category Number of 
Complaints 

5 Live Breakfast 07/05/2009 BBC Radio 5 
Live 

Suicide/Self Harm 1 

60 Minute Makeover n/a ITV1 Dangerous Behaviour 1 

Airplane! 17/03/2009 Film 4 Advertising 1 

All Star Mr & Mrs 02/05/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Amber Sound FM 24/04/2009 Amber 
Sound FM 

Generally Accepted 
Standards 

1 

BBC Breakfast 15/05/2009 BBC1 Offensive Language 1 

BBC Breakfast 07/05/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

BBC Breakfast 12/05/2009 BBC1 Substance Abuse 1 

BBC News 03/05/2009 BBC News 
Channel 

Animal Welfare 1 

BBC News 30/04/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

2 

BBC News 17/04/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

3 

BBC News 29/04/2009 BBC News Generally Accepted 
Standards 

1 

BBC World n/a BBC World Other 1 

BNP Party Election 
Broadcast 

13/05/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

3 

BNP Party Election 
Broadcast 

13/05/2009 BBC1 Inaccuracy/Misleading 1 

BRMB Breakfast 27/04/2009 BRMB 
(Birmingham) 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Chef Takes on Little 
Chef 

11/04/2009 More4 Offensive Language 1 

Bowtime 21/04/2009 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

Breakfast Show 04/05/2009 Bath FM Commercial References 1 

Bride of Chucky 08/05/2009 ITV4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Bring Back…Star Trek 09/05/2009 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Britain's Got More Talent 18/05/2009 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Britain's Got More Talent 09/05/2009 ITV2 Dangerous Behaviour 2 

Britain's Got More Talent n/a ITV2 Dangerous Behaviour 2 

Britain's Got Talent 09/05/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

7 

Britain's Got Talent 18/04/2009 ITV1 Animal Welfare 3 

Britain's Got Talent 16/05/2009 ITV1 Sex/Nudity 1 

Britain's Got Talent 09/05/2009 ITV1 Other 1 

Britain's Got Talent 02/05/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Britain's Next Top Model 04/05/2009 Living Generally Accepted 
Standards 

6 

Britain's Next Top Model 02/05/2009 Living Sex/Nudity 3 

Britain's Next Top Model 27/04/2009 Living Generally Accepted 
Standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 34 

Britain's Next Top Model 28/04/2009 Living Sex/Nudity 1 

Britain's Next Top Model 28/04/2009 Living Generally Accepted 
Standards 

1 

Britain's Next Top Model 27/04/2009 Living Sex/Nudity 1 

Celebrity Big Brother's Big 
Mouth 

07/01/2009 E4 Generally Accepted 
Standards 

3 

Celebrity Big Brother's Little 
Brother 

09/01/2009 E4 Generally Accepted 
Standards 

3 

Celebrity Chefs In Trouble: 
Tonight 

01/05/2009 ITV1 Due Impartiality/Bias 3 

Celebrity Juice 29/04/2009 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Central Tonight 15/05/2009 ITV Central Generally Accepted 
Standards 

1 

Channel 4 News 05/05/2009 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Channel 4 News 20/04/2009 Channel 4 Violence 1 

Channel 4 News 05/05/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Channel 4 News 16/04/2009 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Channel 4 News / PM 01/05/2009 C4 / BBC 
Radio 4 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Claire Richards: My Big Fat 
Wedding 

05/05/2009 BBC Three Generally Accepted 
Standards 

1 

Click 14/03/2009 BBC News 
24 

Crime (incite/encourage) 23 

Cobra sponsor credit 13/02/2009 Dave Sponsorship 1 

Colin & Justin's How Not To 
Decorate 

01/05/2009 Five Offensive Language 1 

Come Dine With Me 02/05/2009 Channel 4 Offensive Language 1 

Confessions: Nightmare 
Nannies 

21/04/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 6 

Conservative Party Election 
Broadcast 

15/05/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Conservative Party Election 
Broadcast 

06/05/2009 BBC1 Elections/Referendums 1 

Continuity 01/05/2009 CBeebies Generally Accepted 
Standards 

1 

Continuity preceding 
Tonight's The Night 

09/05/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Coronation Street 12/04/2009 ITV1 Religious Issues 1 

Coronation Street 27/04/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Countdown n/a Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Dan O'Connell 07/04/2009 Galaxy 
Yorkshire 

Crime (incite/encourage) 1 

Danny Dyer's Deadliest 
Men (trailer) 

08/05/2009 Virgin 1 Violence 1 

Dave James 26/04/2009 Town 102 
FM 

Inaccuracy/Misleading 1 

Deal or No Deal 30/04/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

4 

Deal or No Deal 03/05/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Deal or No Deal 05/05/2009 Channel 4 Competitions 1 

Demand Five promotion 18/04/2009 Five Inaccuracy/Misleading 1 

Dispatches - Forgotten 
Children Season (Trailer) 

n/a Channel 4 Inaccuracy/Misleading 22 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 35 

Domino's sponsorship of 
Britain's Got Talent 

25/04/2009 ITV1 Violence 1 

Dragon's Den Goes Global 25/12/2008 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Drive Time 26/03/2009 209 Radio Advertising 1 

Eastenders 24/02/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

23 

Eastenders 30/04/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Embarrassing Bodies 22/04/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Embarrassing Bodies 06/05/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Embarrassing Bodies 06/05/2009 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Enjoyment in Hell 12/04/2009 Nigeria 
Movies 

Generally Accepted 
Standards 

1 

File On 4 05/04/2009 BBC Radio 4 Crime (incite/encourage) 1 

Flo Rida's 50 Stateside 
Party Slammers 

01/05/2009 4 Music Generally Accepted 
Standards 

1 

Ford sponsorship of Sky 
Sports News 

14/02/2009 Sky Sports 
News 

Sponsorship 1 

GMTV 30/04/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

GMTV 13/05/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

GMTV competitions n/a ITV1 Competitions 1 

Green Party Election 
Broadcast 

11/05/2009 BBC1 Inaccuracy/Misleading 1 

Halfords sponsorship 05/04/2009 Dave Crime (incite/encourage) 1 

Halfords sponsorship 10/04/2009 Dave Inaccuracy/Misleading 1 

Have I Got A Bit More 
News For You 

09/05/2009 BBC2 Offensive Language 1 

Have I Got News For You 24/04/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

22 

Heart Breakfast with 
Hamish and Maxine 

17/04/2009 Heart FM 
(Plymouth) 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Hell's Kitchen 22/04/2009 ITV1 Animal Welfare 1 

Hit40UK 07/05/2009 4 Music Sex/Nudity 1 

Holiday Showdown 12/05/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Hollyoaks 07/05/2009 Channel 4 Violence 5 

Hollyoaks 21/04/2009 E4 Dangerous Behaviour 1 

Hollyoaks Omnibus 10/05/2009 Channel 4 Violence 3 

Hunter 19/01/2009 BBC1 Inaccuracy/Misleading 1 

ITV News 22/04/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Ian Collins 23/04/2009 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

Ian Collins 20/04/2009 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

Jonathan Ross 18/04/2009 BBC Radio 2 Generally Accepted 
Standards 

21 

Khalid Khan 14/02/2009 Islam 
Channel 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Kirstie‟s Homemade Home n/a Channel 4 Other 1 

Knorr sponsorship of Home 
and Away 

n/a Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Labour Party Election 
Broadcast 

14/05/2009 BBC1 & Five Inaccuracy/Misleading 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 36 

 
Labour Party Election 
Broadcast 

05/05/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Labour Party Election 
Broadcast 

14/05/2009 BBC1 Due Impartiality/Bias 3 

Lawless Britain: Hoodie 
Hell 

14/05/2009 Bravo Animal Welfare 1 

Lily Allen "Not Fair" 07/05/2009 BBC Radio 2 Sex/Nudity 1 

Lipobind sponsorship of 
GMTV 

23/04/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Live Daytime Chat from 
'The Pad' 

23/02/2009 Tease Me Sex/Nudity 1 

Live Daytime Chat from 
'The Pad' 

11/02/2009 Tease Me Sex/Nudity 1 

Live Daytime Chat from 
'The Pad' 

04/02/2009 Tease Me Sex/Nudity 1 

Live FA Cup Football 19/04/2009 ITV1 Offensive Language 1 

Living With The Dead 03/05/2009 Living 2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Loose Women 23/04/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Loose Women 23/04/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 5 

Loose Women 11/05/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Louis Theroux - A Place for 
Paedophiles 

19/04/2009 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

3 

Madeline 03/05/2009 ITV3 Generally Accepted 
Standards 

1 

Mister Maker 24/04/2009 CBeebies Dangerous Behaviour 1 

Mock the Week Again 18/04/2009 Dave Generally Accepted 
Standards 

1 

Monster.co.uk sponsorship 
of American Idol 

n/a ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Most Shocking Criminal 
Behaviour 2 

18/04/2009 Bravo 2 Violence 1 

News 18/04/2009 NTV Sponsorship 1 

News at Ten 27/04/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

4 

News at Ten 07/05/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Newsnight 20/04/2009 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Oops TV 27/04/2009 Sky One U18's in Programmes 1 

Peppa Pig n/a Five Harm/Food 1 

Primeval 09/05/2009 ITV1 Violence 1 

Promo 01/05/2009 Bath FM 
107.9 

Offensive Language 1 

Psychic TV 27/02/2009 Psychic TV Generally Accepted 
Standards 

1 

QI 02/01/2009 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Quiz Call n/a Five Use of Premium Rate 
Numbers 

1 

Quiz Call 15/05/2009 Five Use of Premium Rate 
Numbers 

1 

Quiz Call 03/05/2009 Five Competitions 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 37 

 
Racing From Aintree 02/04/2009 BBC Animal Welfare 1 

Ramsay's Kitchen 
Nightmares USA 

03/04/2009 Channel 4 Offensive Language 1 

Reggie Perrin 25/04/2009 BBC1 Suicide/Self Harm 1 

Road Wars 25/04/2009 Sky Three Violence 1 

Roberto 14/05/2009 Capital 
95.8FM 

Competitions 1 

Robin Hood 25/04/2009 BBC1 Animal Welfare 1 

Rude Tube 06/05/2009 E4 Animal Welfare 1 

STV News at Six 24/04/2009 STV Violence 1 

Sheilas‟Wheels 
sponsorship of ITV Weather 

n/a ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Shipwrecked 2009: Battle 
of the Islands 

03/05/2009 Channel 4 Animal Welfare 1 

Skins 29/01/2009 E4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Sky HD Promo 26/04/2009 Sky Movies 
Action 

Inaccuracy/Misleading 1 

Sky News 22/04/2009 Sky News Generally Accepted 
Standards 

3 

Sky News 05/05/2009 Sky News Generally Accepted 
Standards 

1 

Sky News 18/04/2009 Sky News Inaccuracy/Misleading 1 

Sky News 24/04/2009 Sky News Inaccuracy/Misleading 1 

Sky News 28/04/2009 Sky News Generally Accepted 
Standards 

1 

Sky News Weather 29/04/2009 Sky News Inaccuracy/Misleading 1 

Sponsor credits 26/04/2009 Discovery 
Home & 
Health 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Stephen Nolan 04/05/2009 BBC Radio 5 
Live 

Generally Accepted 
Standards 

2 

Steve Allen 09/04/2009 LBC 97.3FM Generally Accepted 
Standards 

1 

Sunday Night Show with 
Iain Lee 

05/04/2009 Absolute 
Radio 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Symptoms and Squids 24/04/2009 Sumo TV Generally Accepted 
Standards 

1 

Taggart 04/04/2009 ITV3 Advertising 1 

Take Away My Takeaway 11/05/2009 Channel 4 Animal Welfare 1 

Teachers TV 16/12/2008 Teachers TV Due Impartiality/Bias 1 

Teen Detox 28/04/2009 BBC2 
Scotland 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Testees (trailer) n/a FX Sex/Nudity 17 

The Andrew Marr Show 19/04/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

3 

The Bill 15/04/2009 ITV1 Violence 3 

The Dish 06/02/2009 More4 Offensive Language 1 

The Gadget Show n/a Five Use of Premium Rate 
Numbers 

1 

The Hospital 21/04/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Hospital 21/04/2009 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 

The Inbetweeners 06/05/2009 E4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Inbetweeners 30/04/2009 E4 Sex/Nudity 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 134 
26 May 2009 

 38 

The News Quiz 22/11/2008 BBC Radio 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Now Show 25/04/2009 BBC Radio 4 Religious Offence 1 

The Omid Djalili Show 11/05/2009 BBC1 Religious Offence 3 

The Paul O'Grady Show 20/04/2009 Channel 4 Sex/Nudity 1 

The Rules of Attraction 24/04/2009 Film4 Sex/Nudity 1 

The Sex Education Show v 
Pornography (Trailer) 

24/03/2009 Channel 4 Sex/Nudity 3 

The Sex Education Show v 
Pornography 

30/03/2009 Channel 4 Sex/Nudity 8 

The Sex Education Show v 
Pornography 

31/03/2009 Channel 4 Sex/Nudity 8 

The Sex Education Show v 
Pornography 

01/04/2009 Channel 4 Sex/Nudity 4 

The Sex Education Show v 
Pornography 

02/04/2009 Channel 4 Sex/Nudity 2 

The Simpsons 05/05/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Truth About 
Immigration: Tonight 

20/04/2009 ITV1 Due Impartiality/Bias 3 

The Truth About Online 
Anorexia 

09/04/2009 ITV1 Due Impartiality/Bias 5 

The Wright Stuff 30/04/2009 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

The Wright Stuff 13/05/2009 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

This Morning 05/05/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Toblerone Sponsorship of 
Pushing Daisies 

13/02/2009 ITV1 Sponsorship 1 

Top 50 Celebrity Meltdowns 19/04/2009 Sky Three Generally Accepted 
Standards 

6 

Top Gear 09/05/2009 BBC Three Offensive Language 1 

Top Gear 20/12/2008 BBC Three Sex/Nudity 1 

Top Gear 02/05/2009 BBC Three Generally Accepted 
Standards 

1 

True stories: Zoo 21/04/2009 More 4 Sex/Nudity 1 

UEFA Champions League 
Live 

05/05/2009 ITV1 Due Impartiality/Bias 2 

UKIP Party Election 
Broadcast 

14/05/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

UKIP Party Election 
Broadcast 

07/05/2009 BBC1 Inaccuracy/Misleading 1 

Wake Up To Wogan 27/04/2009 BBC Radio 2 Generally Accepted 
Standards 

1 

What's in Your Mouth? 
Tonight 

16/02/2009 ITV1 Other 1 

What's in Your Mouth? 
Tonight 

16/02/2009 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

Wipeout 05/04/2009 Kanal 5 Generally Accepted 
Standards 

1 

Wordplay 16/04/2009 Five Use of Premium Rate 
Numbers 

1 

 


