
1 

 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 133 
11 May 2009 

 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3  
    
Standards cases 
 
In Breach     
Jon Gaunt 
Talksport, 7 November 2008, 11:25 4   
 
Ramsay’s Great British Nightmare 
Channel 4, 30 January 2009, 21:00 - 23:00 10 
 
Kinky and Proud  
Virgin 1, 28 December 2008, 21:00  15 
 
Emmerdale 
ITV1, 16 December 2008, 19:00 18 
 
Stylista trailer 
Five, 22 February to 4 March 2009, various times 20 
 
Not in Breach 
The Sex Education Show 
Channel 4, 9 September 2008 to 14 October 2008, 20:00 22 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Not Upheld     
Complaint by Maria Mercedes Brown 
The Trisha Goddard Show, Five, 8 October 2008 27 
 
Complaint by Mr Matias Coombs 
Sky Cops, BBC1, 24 September 2008 35   
 
 
Other programmes not in breach/resolved 40   
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 

3 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged breaches of 
those Ofcom codes which broadcasting licensees are required to comply. These include:  
 
a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) which took effect on 25 July 2005 (with the 

exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to 
assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The 
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into effect 

on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and teleshopping 
may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed and when they may be 
taken. COSTA can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/code_adv/tacode.pdf. 

 
c) other codes and requirements that may also apply to broadcasters, depending on their 

circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets out 
how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must provide), the 
Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and the Cross 
Promotion Code. Links to all these codes can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/ 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the Bulletin in 
relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom (including the application 
of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom policy to state the full language used on air by broadcasters who are the subject 
of a complaint where it is relevant to the case. Some of the language used in 
Ofcom Broadcast Bulletins may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 

4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Jon Gaunt 
Talksport, 7 November 2008, 11:25  
 
 
Introduction 
 
Jon Gaunt was a presenter on this speech-based station. In his programme, the presenter 
covered a range of issues from the news and was well known for his combative and hard-
hitting style with participants.  
 
Ofcom received 53 complaints about an interview by Jon Gaunt conducted with a local 
councillor, Michael Stark. The interview concerned the policy of the London Borough of 
Redbridge that from 2010 any foster carers in the borough would be required to be non-
smokers. 
 
Complainants said they were offended by the interview and said it was “unacceptable”. They 
objected to the way in which Jon Gaunt interviewed the councillor as they believed Mr Stark 
had been treated in an offensive and insulting manner culminating in him being called a 
“Nazi” by Jon Gaunt and an “ignorant pig”. Complainants stated that this was an 
“unprovoked personal attack” on the councillor and the interview was variously described as 
“oppressive”, “intimidating” and that the interviewer was “shouting like a playground bully”. 
 
A number of the complainants also suggested that the manner in which the term “Nazi” had 
been used, belittled the sacrifice that was made in World War II. (The interview was 
conducted just before Remembrance Sunday). Some complainants also stated they found 
the manner in which the word “Nazi” was used to be offensive as they were Jewish. 
 
The interview itself was extremely heated and during the interview, Jon Gaunt and Michael 
Stark had a number of exchanges, such as: 
 
Presenter: “…What about an existing foster parent who doesn’t give up smoking and says 

actually, well, I like having a fag but I’m not going to smoke in front of the 
children, I never smoke inside the room, I only ever go out on the front door, 
why can’t they foster?” 

 
Mr Stark: “Well, we’re not going to drag children away from foster parents they are 

already with”. 
 
Presenter: “No, I’m talking post 2010, when your policy comes into place”. 
 
Mr Stark:  “In the future, we will not be using them as foster parents”. 
 
Presenter: “Okay, so now we’re getting to it. So, therefore, somebody who says: yes, I like 

a fag, I smoke 10, 20 a day, but I’ve never smoked in the house, I smoke 
outside; that person would not be allowed to be a foster parent?” 

 
Mr Stark: “No, because the trouble is Jon they do smoke in the house”. 
 
Presenter: “How do you know that?” 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 5

Mr Stark: “Cause we have councillors on our council who are smokers and they say we 
never smoke in the building, there’s a policy - we wouldn’t dream - you go in 
their offices, there they are, puffing away illegally as they drop it on the floor”. 

 
Presenter: “So you are a Nazi then?” 
 
Mr Stark: “Erm, I find that…” 
 
Presenter:  “So, you are, because - you are, you’re a Nazi… 
 
Mr Stark: “No, no, no, no, no, no, no, no…” 
 
Presenter: “Because what you’re saying, what you’re saying…”. 
 
Mr Stark: “I’m not going to let you just say that, or whatever you’re going to say next. That 

is an offensive, insulting remark that is emotive and brings discussion down to 
the lowest key…” 

 
Ofcom further noted that after several minutes of tense exchanges and various comments by 
the presenter, Jon Gaunt said the following: 
 
Presenter: “You’re now going to insult me, are you, and say that somehow because I was 

in care and because of the experiences I’ve got I am some kind of victim and I 
have some kind of psychological problem? I find that immensely offensive, not 
only to me but to everybody else who has been through the care system, you 
ignorant pig”. 

 
Later in the programme, the heated discussion continued: 
 
Mr Stark: “you are…rude…no because you have used an insult that is probably  
  actionable in law to be quite honest…” 
 
Presenter: “well I think your attitude is wrong…” 
 
Mr Stark: “probably actionable…probably actionable…” 
 
Presenter: “take action …take action…because listen to me..” 

Mr Stark: “no doubt that will give you more publicity and make you more thrilled” 
 
Presenter: “take action if you wish” 
 
Mr Stark: “make you more thrilled” 
 
Presenter: “you are a health Nazi…you have no evidence”  
 
Mr Stark: “oh, you’ve put another word in front now, to carry out the legal part… 
  health Nazi, that’s alright, you’ll probably get away with that one” 
 
As the interview progressed, the presenter referred to the interviewee as a “health Nazi” and 
a “Nazi” as well as “an ignorant pig”. 
 
Ofcom asked Talksport for its comments under Rule 2.1 which states that generally 
accepted standards must be applied to television and radio services and Rule 2.3 which 
says that material that may cause offence must be justified by the context. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 6

 
Response 
 
Talksport told Ofcom that it regretted what had happened, stating: “The interview fell way 
below the acceptable broadcasting standards that Talksport expects and demands as a 
radio station”. The station also said that it: “totally accepts and regrets that the language 
[used by Jon Gaunt] was offensive and that the manner in which the interview was 
conducted was indefensible”.  
 
Talksport said that Jon Gaunt: “was known to be an outspoken, hard-hitting, opinionated and 
aggressive presenter”. The station had encouraged him to be himself, but also made it clear 
to him the requirement to always remain within the law and abide by the Code.  
 
In this case, the programme’s assistant producer had suggested that the programme should 
cover the London Borough of Redbridge’s policy on foster parents. Jon Gaunt expressed his 
enthusiasm for this idea and the interview with Michael Stark was organised. Talksport said 
that, prior to the programme, Jon Gaunt had been warned by the programme producer and 
assistant producer that the interview with Michael Stark might be emotive for him, given his 
own experience of being in care as a child. In the few hours prior to the interview, the 
licensee stated that Jon Gaunt was warned on 3 occasions by programming staff to remain 
calm and allow Michael Stark to put his point of view across. 
 
During the interview itself, Talksport said that Jon Gaunt ignored “constant instructions by 
talkback and hand signals” from the producer to calm down, let the guest answer the 
questions, and retract the use of the word “Nazi”. According to Talksport, the programme 
producer had considered using the so called “dump” button1 but decided it was better to get 
Jon Gaunt to retract and qualify his comments. This Jon Gaunt did by calling Michael Stark 
“a health Nazi”. As the programme producer believed Jon Gaunt was ignoring his comments, 
he gave further instructions by talkback and hand signals to conclude the interview. 
Eventually, Jon Gaunt terminated the interview. At the behest of the programme producer, 
Jon Gaunt gave two on-air apologies within the programme, following the interview. 
 
The broadcaster said that it was proud of its reputation for using outspoken presenters to 
voice their opinions and tackle a range of issues that engender debate with listeners and 
guests. Whilst recognising that such debate could become heated, the station recognised 
that, aside from its legal and regulatory obligations, Talksport had two self-imposed 
boundaries. First: not to let robust debate “descend into an unedifying war of words that 
includes personal insults, offensive language and bullying”. Second: “to give both callers and 
guests a fair crack at expressing their views without being subject to ridicule or abuse”. The 
station considered that in this case, both boundaries had been crossed and the interview 
had been “without precedent” on the station.  
 
In summary, Talksport said it took the following steps, after the interview: 
 

• after the programme, the programme producer spoke to Talksport’s Programme 
Director, as the programme producer: “was deeply concerned about how the 
interview was conducted”. After receiving a written report on the matter and listening 
to a recording of the interview and the two on-air apologies given by Jon Gaunt, the 
Programme Director spoke to Jon Gaunt a few hours after the programme. In this 

                                            
1 Talksport operates a 7 second delay mechanism on all its broadcasts. The “dump” button allows the 
producer to go to “live” broadcasting and so drop the previous seven seconds of the broadcast. The 
programme producer was concerned in this case that using the “dump” button would have meant the 
broadcast going totally live and would have meant the station being, according to Talksport: “exposed 
to a comment by either the presenter or the guest that may not [have been] so easily qualified”. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 7

conversation, the Programme Director told Jon Gaunt he thought that the interview 
had been “appalling”. Jon Gaunt had defended himself by saying that Michael Stark 
had provoked him, and that it was a very emotive subject for Jon Gaunt personally, 
as he had been in care himself as a teenager; 

 
• following discussions within senior management at Talksport, and UTV, who owns 

the station, it was decided that Jon Gaunt would be suspended and an internal 
investigation launched. The Programme Director informed Jon Gaunt of his 
suspension by telephone on the evening of 7 November 2008 (i.e. the same day as 
the broadcast);  

 
• on the day following the broadcast, the Radio Managing Director of UTV apologised 

to Michael Stark for the manner in which the interview had been conducted, and for 
the use of the words “Nazi” and “ignorant pig”; 

 
• in the days following the broadcast, the station’s internal investigation held interviews 

with a range of Talksport personnel, including Jon Gaunt. On 17 November 2008, 
after taking into consideration all relevant facts, including the results of the internal 
investigation, the decision was taken to terminate Jon Gaunt’s contract; and 

 
• on 21 November 2008, the station broadcast an on-air apology.  

 
In summary, Talksport contended that it had taken swift and decisive action that had 
resolved the matter2. 
 
Decision 
 
The freedom of broadcasters to choose what topics to cover in the programmes they 
broadcast and in what manner, is fundamental to today’s broadcasting culture and a 
principle enshrined in the regulatory framework in which Ofcom operates. All broadcasters 
have the right to hold opinions and impart information and ideas to their audiences without 
interference and audiences are entitled to receive those ideas and opinions. Whilst 
broadcasters are obliged under their licences to comply with the standards set out in the 
Code, including standards which adequately protect members of the public from offensive 
(or harmful) material (Rule 2.3), these standards should be applied in a manner which “best 
guarantees an appropriate level of freedom of expression” 3. In this case, Ofcom recognises 
that Talksport specialises in a genre of hard-hitting talk radio, which encourages robust 
interaction between its presenters (such as Jon Gaunt) on the one hand, and audience 

                                            
2 Following the original publication of this Finding on 11 May 2009, Ofcom received representations 
from Jon Gaunt disputing matters stated by Talksport in relation to him as set out in this section. In 
particular, he disputed that the requirement to remain within the Code was ever made clear to him by 
Talksport, stating that he had received no training in this respect. He denied that he had been warned 
by the programme producer and assistant producer that the interview with Michael Stark might be 
emotive for him, given his own experience of being in care as a child. He also disputed that he had 
received any instructions from Talksport production staff to “calm down” during the interview; or retract 
his use of the word “Nazi”; or telling him to conclude the interview. Jon Gaunt maintained that he 
decided to apologise on air of his own volition, without any advice, instruction or prompting from 
Talksport production staff; and that he himself decided to conclude the interview. Ofcom put the 
substance of Jon Gaunt’s representations to Talksport, who in turn disputed Jon Gaunt’s account of 
events. Ofcom therefore notes that there are areas of dispute between Talksport and Jon Gaunt as 
regards the surrounding circumstances of the 7 November 2008 broadcast and the steps taken by 
Talksport in relation to it. See Ofcom’s Supplementary Note published in Broadcast Bulletin 135 on 8 
June 2009. 
3 Section 3(4)(g) Communications Act 2003 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 8

members and invited guests on the other. It is not surprising that at times this interaction 
may prove uncomfortable and challenging listening.  
 
The fact therefore that material may be offensive to some is not, in itself, a breach of 
Ofcom’s Code because the Code does not prohibit the broadcasting of offensive material - to 
do so would be considered an inappropriate restriction on a broadcaster’s and the 
audience’s freedom of expression4. What the Code requires is that generally accepted 
standards are applied to broadcast content (Rule 2.1) and that the inclusion of offensive 
material in a programme must be justified by the context (Rule 2.3). In this case, a well-
known talk radio presenter, with a distinctively robust style, conducted an interview with a 
local councillor, who had been invited onto the programme to explain his council’s new policy 
on foster carers. Ofcom noted that from the outset, not uncharacteristically Jon Gaunt took 
an aggressive and hectoring tone with Michael Stark. As indicated above, such an approach 
may well not have been at odds with audience expectation for this programme or station. 
However, this tone sharpened as the interview progressed. Jon Gaunt gave little chance for 
his guest to answer his questions, and dismissed those answers he did give. Ofcom noted 
that this culminated with Jon Gaunt calling Michael Stark, at times, a “Nazi” and an “ignorant 
pig”. The overall tone of Jon Gaunt’s interviewing style on this occasion was extremely 
aggressive and was described by complainants as “oppressive”, “intimidating” and felt the 
interviewer was “shouting like a playground bully”. 
  
Ofcom recognises that the subject matter in this case may have been a particularly sensitive 
one for the presenter, given his own experience of being in care as a child. Further, Ofcom 
noted that Jon Gaunt later qualified his use of the word “Nazi” to some extent by 
subsequently referring to Michael Stark as a “health Nazi”. However, following that 
qualification, he reverted back to the original term “Nazi”. The presenter also referred to the 
interviewee as “an ignorant pig” and told him to “shut up”.  
 
Ofcom noted the steps that Talksport said it had taken before the programme to warn the 
presenter to exercise care during the interview, and the purported attempts by programming 
staff to control the situation during the interview. Further, Ofcom recognises the seriousness 
which the broadcaster attached to the incident, as shown by its prompt investigation into it 
and the two on-air apologies by Jon Gaunt:  
 
The first apology was at 11:37: 
 
Presenter: “Well, I didn’t hold it together. So I’d like to apologise to the listeners. I’m not 

going to apologise to him. He’s exactly the kind of bloke who was in charge of 
social services when I was in care, so I’m not going to apologise to him. But I 
will apologise to you. I was unprofessional. I lost the rag. It’s something very 
close to my heart, which I’m sure you know about, but I did lose my rag with 
him. I wish I hadn’t lost my rag with him. And for those who are still laughing at 
me – fair enough, keep laughing”. 

 
The second apology was at 12:32: 
 
Presenter: “The councillor wants me to apologise for calling him a Nazi. I’m sorry for 

calling you a Nazi”. 
 
However, Ofcom remains concerned, in the wake of the recent sanction imposed by it on 
Talksport involving The James Whale Show5 that the broadcaster’s compliance procedures 
do not appear robust enough to deal with problematic material being broadcast live. It is 
                                            
4 As enshrined in Article 10 of the European Convention on Human Rights. 
5 http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/Talksport.pdf 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 9

essential that whenever a broadcaster is making a live broadcast, the licensee maintains full 
responsibility for – and so should retain control over – all output. It is especially crucial that 
broadcasters ensure that presenters, however experienced, receive and obey clear 
instructions of production staff during live broadcasts and that generally accepted standards 
are applied to the content of television and radio services so as to provide adequate 
protection for members of the public from the inclusion of material which is offensive and/or 
harmful. 
 
Rule 2.3 of the Code states that offensive material: “may include…offensive 
language…humiliation, distress [and] violation of human dignity”. Ofcom considered the 
language used by Jon Gaunt, and the manner in which he treated Michael Stark, had the 
potential to cause offence to many listeners by virtue of the language used and the manner 
in which Jon Gaunt treated his interviewee. In this case, the offensive language used to 
describe Mr Stark, and what would be considered to be a persistently bullying and hectoring 
approach taken by Jon Gaunt towards his guest, exceeded the expectations of the audience 
of this programme, despite listeners being accustomed to a robust level of debate from this 
particular presenter. Even taking into account the context of this programme such as the 
nature of the service, the audience expectations and the editorial content, Ofcom did not 
consider that this was sufficient justification for the offensive material. The broadcaster 
therefore failed to comply with generally accepted standards in breach of Rules 2.1 and 2.3 
of the Code. 
 
Breach of Rules 2.1 and 2.3 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 

10 

In Breach  
 
Ramsay’s Great British Nightmare 
Channel 4, 30 January 2009, 21:00 - 23:00 
 
 
Introduction 
 
Ramsay’s Great British Nightmare was commissioned by Channel 4 as part of its Great 
British Food Fight season and based on the long-running Ramsay’s Kitchen Nightmare 
series transmitted by Channel 4 since 2004. The series follows the chef, Gordon Ramsay, as 
he takes on failing restaurants and attempts to turn them around. He tackles amongst other 
things, poor management, inferior cooking and unacceptable levels of hygiene.  
 
Ofcom received 51 complaints from viewers about the programme broadcast on 30 January 
2009 from 21:00. They objected to the frequency and sustained nature of the use of the 
most offensive language (i.e. “fuck”, “fucking” and “fucked”). Complaints included: 
 

“The excessive use of bad language by Gordon Ramsay was just unreal and the 
abusive way in which he continually used it to speak to others, the use of the 'F' word 
once or twice maybe but it's continued used in almost every sentence was totally 
unnecessary. I know it was after 9.00 but there are limits…”; 
 
“I am a great fan of Gordon Ramsay but there was far too much swearing in this 
program. It was embarrassing and rude, and I had to turn it off”; 
 
“I can handle the odd swear word from Gordon but is it really necessary to have this in 
every other word from all involved. The shows over use of the word FUCK is unreal”; 
and  
 
“For the first time…ever I find myself totally shocked and actually unable to watch a 
show due to the use of the words "Fuck" "fucking" and "shit". There seems to be a 
swear word almost every other word. I am 45 mins into the show and I am afraid I have 
had enough”. 

 
Ofcom noted that the first two parts of the programme, broadcast between 21:00 and 21:40, 
contained 115 instances of the most offensive language.  
 
Ofcom asked Channel 4 to comment on the acceptability of this language in the programme 
with respect to Rule 2.3 of the Code (offensive content must be justified by context).  
 
Response 
 
Channel 4 said that Gordon Ramsay’s exposés of restaurants provide a compelling insight 
for viewers who would not otherwise have the opportunity to see what goes on behind the 
scenes. The broadcaster stated that by exposing the truth and delivering frank advice which 
has been gained from 20 years in the hospitality industry, he upholds the interests of 
restaurant goers throughout the UK.  
 
The broadcaster continued that with only five days to turn businesses around, Gordon 
Ramsay has no time for niceties or gently persuading people to change their ways, and that 
his management skills are based in the first instance on confrontation – confronting owners 
with unavoidable truths which they must act upon. It said that he provides professional 
advice and “inspirational guidance” in a frank and tough talking manner commonly used in 
restaurant kitchens. His assessments are precise and, given the failings he witnesses, often 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 11

severe. Importantly however, Channel 4 said that any conflicts which arise from his 
confrontational manner are invariably followed by resolution, and that the consistently high 
audiences for the series since its inception in 2004 mean that Gordon Ramsay’s repeated 
use of strong language is within the expectations of the audience.  
 
Channel 4 stated that in this programme Gordon Ramsay was assessing two failing 
restaurants. He assessed each restaurant’s décor, menu, food quality and preparation, 
financial status and personnel. Channel 4 said that the level of strong language in the first 
two parts of the programme was partly due to the honest and genuine reactions Gordon 
Ramsay experienced in relation to the two failing restaurants and to emotional exchanges 
between the contributors themselves. Channel 4 noted that Part Two of the programme 
included the highest levels of strong language. It said this was due to the chef assessing the 
more intricate details of each establishment and tensions arising as Gordon Ramsay 
delivered his hard-hitting advice, which led to an explosive confrontation between one 
restaurant owner and his chef.  
 
Channel 4 continued that whilst the level of strong language included in the programme was 
at the higher end of the scale it was not inconsistent with the acrimonious disputes and 
levels of strong language that has regularly featured across the Kitchen Nightmares series. 
Indeed, it argued, that such a high volume of strong language (including from the start of the 
programme) is not exceptional and would not have been beyond the expectation of a 
returning audience. Channel 4 continued that regular viewers to the programme would 
expect that Gordon Ramsay and the contributors would use strong language in the first 
segments of the programme where the chef would deliver his hard-hitting advice and 
tensions would tend to run much higher. In addition, it said that viewers want to see this 
conflict, drama and strong language before a final resolution is achieved in the concluding 
part of the programme. 
 
The broadcaster also highlighted in its response that each episode of Kitchen Nightmares 
was preceded by a clear warning. This informed viewers that the programme includes 
“strong language from the start and throughout”. It said that this warning provides adult 
viewers with sufficient information to inform their viewing choice and to decide whether to 
permit any children to watch.  
 
Channel 4 stated that the programme had unique characteristics which justified the high 
level of strong language that was included. It was a two-hour special which included: two 
distinct storylines; two stubborn contributors who seemed incapable of receiving advice from 
anyone; and two highly tumultuous personal relationships. The inter-cutting of these 
storylines and a highly emotive contribution from one of the restaurant’s chef, in Part Two, 
significantly exacerbated the tensions illustrated in the programme. Channel 4 said that the 
use of strong language in this programme accorded with the likely expectations of the 
audience, was editorially justified, and did not offend the overwhelming majority of viewers. It 
therefore considered that the programme complied with Rule 2.3 of the Code.  
 
In conclusion, Channel 4 acknowledged that strong language is certainly not to everyone’s 
taste but it felt the relevant Rules set out in the Code are sufficient and proportionate to 
promote freedom of expression whilst balancing broadcasters’ need to act responsibly and 
ensure that any potential offence caused by a programme is justified by its context. It said 
that it would however be concerned if the Rules were interpreted and applied in a manner 
which resulted in a disproportionate impingement on Gordon Ramsay’s or indeed other 
contributors’ freedom to express themselves freely and Channel 4’s viewers’ right to receive 
and watch his programming in this format. 
 
Decision 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 12

When dealing with programmes that may contain offensive material, such as Ramsay’s 
Great British Nightmare, Ofcom should exercise its duties in a way which is compatible with 
Article 10 of the European Convention of Human Rights. In ensuring that broadcasters apply 
generally accepted standards, Ofcom must do so in “the manner that best guarantees an 
appropriate level of freedom of expression” (Section 4(g) of the Communications Act 2003). 
Freedom of expression encompasses the right to hold opinions and to receive and impart 
information and ideas without interference by public authority. Applied to broadcasting, 
Article 10 therefore protects the broadcaster’s right to transmit material as well as the 
audience’s right to receive it, as long as the broadcaster ensures compliance with the Rules 
of the Code as well as the law. Ofcom therefore does not prohibit offensive material. 
However, in line with the Code, such material must be justified by the context.  

Given the application of Article 10 broadcasters are free to explore a wide range of 
challenging and provocative subjects in programmes. In addition, in relation to Channel 4, 
Ofcom notes that it has a distinctive remit to provide: “a broad range of high quality and 
diverse programming which…appeals to the tastes and interests of a culturally diverse 
society”.  

Rule 2.3 states: “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that 
material which may cause offence is justified by the context…” The Code explains that 
“context”, includes such factors as the editorial content of the programme, programmes or 
series, the service on which the material is broadcast, the time of broadcast, the degree of 
harm or offence likely to be caused by the inclusion of any particular sort of material in 
programmes, the likely size and composition of the potential audience and its likely 
expectations, and the extent to which the nature of the content can be drawn to the attention 
of the potential audience. 
 
In the case of programmes featuring Gordon Ramsay, this context is important given his 
well-known reputation for using offensive language. Ofcom also ensures that it assesses 
each programme complained of on a case by case basis, taking all the relevant factors into 
account. In assessing the wider context of this programme, Ofcom noted that: 
 

• the channel provided pre-transmission information about the level of language in the 
programme: “strong language from the start and throughout”; 

• this was a two hour programme compared to the usual one hour; 
• the contributors as well as Gordon Ramsay used the most offensive language; and 
• offensive language was often used at times of emotion and stress which typifies the 

series as a whole.  
• The likely audience expectation for this programme 

 
As noted above, Ofcom recognised that Ramsay’s Great British Nightmare differed slightly 
from the usual Kitchen Nightmares strand in as much as it was a two hour special featuring 
not one but two failing restaurants. The result was that parts one and two of the programme 
where Gordon Ramsay traditionally gives his unvarnished opinion - and which often results 
in confrontation - was twice as long. As a consequence this amplified significantly the effect 
of the language on the viewer.  
 
Given the programme’s well-established reputation for using the most offensive language, 
Ofcom accepts that the vast majority of the audience comes to the programme with certain 
expectations. However, on this occasion there were 115 examples of the most offensive 
language i.e. “fuck” and its derivatives, in the first 40 minutes of the programme. In the first 
15 minutes there were a total of 37 examples. The second part of the programme, between 
21:20 and 21:40, contained a further 78 examples. Ofcom also noted that much of the 
offensive language was delivered in an extremely intense and at times aggressive manner. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 13

The most aggressive scene, which Channel 4 admits contributed to the overall tally of strong 
language in the programme, occurred in part two of the programme where, at approximately 
21:30, a restaurant chef angrily berated his boss shouting the word “fucking” at him 30 times 
in less than two minutes. 
 
The range of complaints made to Ofcom indicated that a number of regular viewers to the 
programme were shocked and offended by the combination of the sheer frequency of the 
offensive language and the way some of it was delivered. Whilst acknowledging that they 
were fans of the show many of them simply found it unacceptable and were extremely 
discomforted by it. In Ofcom’s opinion therefore, despite its established expectation 
regarding the strength and frequency of language, the audience would not have expected 
such sustained and very frequent use of the most offensive language as featured in this 
particular edition of the programme, particularly in the first 40 minutes which followed the 
21:00 watershed.  
 
The broadcaster and the audience has a right to freedom of expression. Importantly, the 
programme purports to show real life situations and record them as they unfold. (However, 
we note that in the acquired American version of this programme Ramsay’s Kitchen 
Nightmares USA, the level of strong language is considerably less, but in very similar 
intense circumstances). As Channel 4 points out the audience expects to see the drama and 
conflict played out before some form of resolution is reached. Therefore, to limit completely 
the transmission of a programme such as this would be a disproportionate restriction and 
could result in a chilling effect on broadcasters’ output. Nevertheless, freedom of expression 
may be limited and should at all times be balanced by the requirement on the part of the 
broadcaster to apply generally accepted standards to ensure adequate protection for 
members of the public from offensive material. In Ofcom’s view, by broadcasting this 
particular programme at this time after the watershed, Channel 4 did not apply generally 
accepted standards. This is due to the unexpected and sheer intensity and level of swearing 
in the first two parts of the programme. The strong language had not been used as a 
comedic device or as part of a characterisation but was at times extremely aggressive and, 
as described by complainants, “gratuitous” and “unreal”. Ofcom therefore concluded that it 
was not warranted since there was not sufficient editorial justification or context in this 
programme for the level and intensity of swearing in the first two parts of the programme, 
transmitted between 21:00 and 21:40. 
 
The audience has a good understanding that as the evening progresses the context 
changes and material is likely to become more challenging and may contain frequent and 
strong language. However, where viewers have established expectations for a particular 
programme, at a particular time, broadcasters should carefully consider the impact of any 
significant editorial changes which may subsequently challenge those expectations. It was 
clear to Ofcom that the frequency and nature of the most offensive language in the earlier 
parts of this programme and at the time it was broadcast deviated seriously and significantly 
from previous editions, because this was the first time Channel 4 had broadcast a two hour 
edition of Ramsay’s Great British Nightmare, starting at 21:00. As a direct consequence the 
scale, frequency and way in which the most offensive language was delivered in the first two 
parts of this programme, went significantly beyond what could be reasonably anticipated by 
regular viewers - at this time of the evening – and resulted in a breach of the Code. 
 
Breach of Rule 2.3 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 

14 

In Breach    
 
Kinky and Proud  
Virgin 1, 28 December 2008, 21:00  
 
 
Introduction  
 
Ofcom received two complaints about Kinky and Proud. This programme was one in a series 
of factual programmes which - as described by the broadcaster - documented “alternative 
human behaviours”. This episode explored more unusual sexual preferences such as latex 
fetishes, spanking and cross dressing, and “pony play” (in which a man “trained” a topless 
woman in harness who was pretending to be a horse). The programme contained interviews 
with the individuals who engaged in these activities and these were accompanied by light 
hearted commentary and contributions from stand up comedians, a journalist, an ‘agony 
uncle’ and a psychotherapist. The complainants expressed concern that the sexual images 
and language in this episode were offensive and not suitable for broadcast so soon after the 
watershed at 21:00, on a general entertainment channel that was available unencrypted.  
 
Before the programme started the broadcaster warned viewers that the programme included 
“strong language, nudity and a whole lot of weird stuff” and the programme highlighted the 
material that was coming up after each of the advertising breaks.  
 
Ofcom asked Virgin Media (which complies Virgin 1) for comments under Rule 2.3 which 
states that “broadcasters must ensure that material which may cause offence is justified by 
the context”.  
 
Response 
 
In summary, the broadcaster argued that the programme did not breach Rule 2.3 because 
the content of the programme was justified by the context.  
 
The broadcaster stated that Kinky and Proud had a “good humoured and affable approach 
to documenting a wide range of alternative human behaviours”. It acknowledged that the 
episode contained mild references to, and conversations about, sexual activity but it did not 
include anything explicit. A clear warning about the content around 21:00 before the start of 
the programme provided a sufficient lead into the watershed period, and the information 
highlighting what was coming up before each part of the programme would have assisted 
viewers in knowing what to expect.  
 
In addition, the broadcaster considered that the stronger items in the programme such as the 
woman with a strap-on dildo fetish, and the female dominatrix and her male maid, were 
“devoid of any explicit sexual imagery”. Whilst there was some overt sexual language and 
images of sex toys, it did not believe the content exceeded the material that was widely 
available on other channels after the watershed. Indeed the editorial content was not 
intended to shock viewers but to highlight the very human and tragic stories behind certain 
sexual practices.  
 
Virgin 1 also argued that, given the channel specifically appeals to a male adult audience, 
the likely child audience for this programme would have been typically low. The broadcaster 
explained that the programme had been broadcast four times previously and had not 
received any complaints and this “demonstrated that the content was not contrary to 
generally accepted standards nor likely to cause offence”. However, in light of the complaints 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 15

received, Virgin 1 stated it had removed the programme from a 21:00 slot until Ofcom had 
made a decision.  
 
Decision 
 
Broadcasters can show programmes with adult themes provided they comply with the Code. 
In this case the applicable Rule 2.3 makes clear that “in applying generally accepted 
standards broadcasters must ensure that material which may cause offence is justified by 
the context.” “Context” includes a variety of factors such as the time of broadcast, the 
editorial content of the programme, the service on which it is broadcast, and the effect of the 
material on viewers who may come across it unawares. In applying the Code, Ofcom must 
take account of Article 10 of the European Convention on Human Rights which provides a 
right of freedom of expression to both broadcasters and viewers.  
 
In terms of the editorial content, Ofcom noted that the programme followed a popular format 
of a chart countdown with some of the more ‘bizarre’ fetishes, such as those involving hair 
and power tools, referenced very briefly. However, the main focus of this programme was to 
explore, through a series of interviews and clips, a range of better known sexual fetishes 
such as spanking, bondage, strap-on dildos, domination and submission. The content 
included a number of images which showed a range of fetish practices in some detail. These 
included a person being tied up and whipped in a dungeon-like room, a semi-naked woman 
wearing a variety of strap-on dildos, a woman with a bare bottom lying across a man’s knees 
being spanked, and a man and woman engaging in “pony play”. There were also frank 
discussions about these practices. In Ofcom’s view such images and discussions, 
particularly given the time of broadcast starting at 21:00, had the potential to cause offence 
to viewers.  
 
In assessing the context, Ofcom acknowledged that the programme had previously been 
shown at 21:00 without complaint and was broadcast with pre-transmission guidance that 
provided some information to viewers about the programme’s content. The programme also 
included comment from a psychotherapist and ‘agony uncle’, who provided context by 
explaining some of the fetishes, and comedians who reacted with laughter and cynicism in 
response to some of the unusual practices described.  
 
However, Ofcom noted that the programme started immediately at the 21:00 watershed, on 
a general entertainment channel which is available unencrypted to all viewers, including 
children. As described above, the editorial content contained images and discussions about 
unusual fetish practices. Although the title of the broadcast and pre-transmission information 
provided an expectation that viewers would see quite challenging material, in Ofcom’s 
opinion, this likely expectation would not have extended to the stronger content actually 
included in this broadcast. Irrespective of complaints, broadcasters are under a duty to 
ensure compliance with the Code, which includes applying generally accepted standards so 
as to provide adequate protection for members of the public from offensive material. The 
21:00 watershed lays down a boundary for when broadcasters may start progressively to air 
material more suitable for a predominantly adult audience. It does not mark a moment when 
they may immediately start to transmit content which is at odds with overall audience 
expectations for material broadcast on that channel at that time.  
 
For these reasons, Ofcom concluded that the offensive material included in this programme 
was not justified by the context. In Ofcom’s view, whilst the overall tone of the programme 
was light-hearted, portrayal of these more unusual fetish preferences required the 
broadcaster to provide greater justification in terms of context - and in particular a later time 
of broadcast - to ensure adequate protection to viewers from offensive material. Therefore 
the broadcaster did not apply generally accepted standards in this case and Rule 2.3 was 
breached.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 16

 
Breach of Rule 2.3 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 

17 

In Breach 
 
Emmerdale 
ITV1, 16 December 2008, 19:00 
 
 
Introduction 
 
Emmerdale is a weekly peak-time drama serial generically referred to as a ‘soap’. The King 
family, including brothers Jimmy, Mathew and Carl, arrived in Emmerdale in 2004. Since 
arriving they have been portrayed as ruthless and successful businessmen involved in 
numerous scandals in the village. In this one-hour special Mathew King was to marry local 
business woman, Anna. However his brother Carl had other ideas, informing the bride that 
Mathew had been responsible for her father’s recent death (which was partly true). Anna 
cancelled the wedding and a fist fight developed between Mathew and Carl as a number of 
wedding guests and their brother Jimmy tried to intervene.  
 
17 viewers complained to Ofcom that the fight that developed between the King brothers 
was too graphic and violent for the time of transmission in the early evening at 19:00. Ofcom 
asked the broadcaster to comment with regard to Rule 1.11 which states that “Violence, its 
after effects and descriptions of violence…must be appropriately limited in programmes 
broadcast before the watershed…” 
 
Response 
 
ITV1 said that this episode was very carefully considered in relation to Rules 1.11 and 2.3 
(generally accepted standards). It said that like other TV ‘soaps’ Emmerdale regularly 
includes family conflicts. It continued that the scenes in question were a dramatic and 
emotionally charged climax to a long-running storyline of deceit and betrayal between family 
members and, given the nature of the established characters, regular viewers would have 
expected a confrontation between them to be explosive and potentially physical.  
 
The broadcaster said that it was not its intention to cause viewers concern or distress, and it 
was aware that emotional and confrontational scenes are not to the taste of all its viewers. 
As a result it preceded the programme with information that the episode included a “violent 
encounter for the King brothers”. It also edited the scenes in an attempt to moderate the 
explicit violence of the confrontation to a level that it judged would be acceptable for the 
editorial context in which it was portrayed and that the scene in question consisted primarily 
of pushing, shoving and raised voices interspersed by dialogue. It said that it was filmed 
carefully to minimise detailed shots of violent blows seen by the viewer and, whilst a 
lampstand was picked up and used in a threatening manner, care was taken to ensure that 
the subsequent blow from the lamp-stand was not explicitly shown.  
 
ITV1 continued that in considering the script and during editing of the sequence in question it 
took into account previous adjudications by Ofcom in relation to violence in ‘soap’ dramas, 
for example in Bulletin 1031. It concluded that the degree of threat and of actual violence 
was appropriately limited and, whilst it regretted that some viewers were concerned by the 
scenes, it considered most viewers’ expectations of programming of this nature, for this time 
in the evening, were met.  
Decision  
 

                                            
1 http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb103/bb103.pdf 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 18

Ofcom noted that the fight between Carl and Mathew King was sustained and at times 
vicious. Where ITV1 had described the action as “potentially physical”, the programme did in 
fact feature blows and kicks (delivered and sustained by both men to the body and head) 
and the use of a large metal lamp-stand as a weapon (which was pushed into Mathew’s face 
with corresponding sound effect). The level of violence was further heightened by blood 
flowing from wounds, the smashing of household objects and a number of people shouting 
and screaming. This tense and violent scene lasted for 2 minutes. The next and final part of 
the programme featured a sequence showing a bloodied Mathew King behind the wheel of a 
van, crashing into a wall at speed. He flew through the windscreen landing with a loud thud 
on the floor. He died in close-up with his face covered in blood. 
 
Emmerdale starts at 19:00, some two hours before the 21:00 watershed. It is firmly 
positioned and established in peak family viewing time as a ‘soap’. It is therefore always 
likely that some children will be in the audience watching with adults in the home. Audience 
figures for this episode indicate that 482,000 children between the ages of 4 and 15, 
representing an 18.8% share of all children viewing the television at the time, were watching 
the programme. This figure is not insignificant and brings with it a responsibility on the part of 
the broadcaster to ensure that any violence it portrays as part of the storyline is appropriately 
limited for the time of transmission. The broadcaster must therefore strike a balance 
between providing quality and engaging drama in a peak-time slot and complying with the 
requirements of the Code as regards protecting members of the public in general and in 
particular children.  
 
Ofcom noted the broadcaster regretted that some of its viewers were concerned by the 
scenes of violence in this episode although it considered that overall audience expectations 
were met. In addition, Ofcom noted that the broadcaster referred to Broadcast Bulletin 103 to 
which it looked for guidance regarding this particular episode (see footnote 1 above). 
However, Ofcom considered that the In Breach Finding published against ITV1 (for another 
episode of Emmerdale) in Broadcast Bulletin 832 and a corresponding Note to Broadcasters 
in the same publication was more pertinent in this case. In the Note to Broadcasters Ofcom 
stated that “Ofcom has considered that a number of cases it has dealt with recently have 
contained violence that goes to the limits of what is acceptable in terms of the Broadcasting 
Code. Therefore, it would like to remind broadcasters to take particular notice of Rule 1.11 of 
the Code…when portraying violence in pre-watershed programmes”.  
 
In Ofcom’s view this programme contained an unacceptable level of violence for broadcast 
in a programme which began at 19:00 when children were likely to be watching, and indeed 
were viewing, in considerable numbers. Ofcom therefore judged that the fight scene 
between Mathew and Karl King was in breach of Rule 1.11 of the Code.  
 
Breach of Rule 1.11 
  

                                            
2 http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb83/issue83.pdf 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 

19 

In Breach 
 
Stylista trailer 
Five, 22 February – 4 March 2009, various times 
 
 
Introduction 
 
Stylista is an American reality programme in which participants compete for a job at a 
leading fashion magazine.  
 
Promotions for the programme were broadcast between 16:00 and 19:00 and included: the 
sentence “Bitchy is the new black” on screen; and, a clip of one contestant saying about 
another, “she’s such a f---ing bitch” (with the expletive partially bleeped).  
 
Six viewers complained that these trailers were broadcast during programmes that appealed 
to younger viewers and their children were watching. These programmes included The 
Wizard of Oz, Jumanji, Slappy and the Stinkers, Wild Animal ER and Neighbours. The 
complainants objected to the use of the word “bitch”, and that the word “fucking” was not 
sufficiently bleeped.  
 
Ofcom asked Five for its comments against the following Rules:  
 
Rule 1.3 - children must be protected by appropriate scheduling from unsuitable material; 
Rule 1.14 - the most offensive language must not be broadcast before the watershed; and  
Rule 1.16 - offensive language must not be broadcast before the watershed unless justified 

by the context. 
  
Response 
 
Five explained the promotion was classified internally as “schedule with care” due to the 
bleeped language, and while this would not prohibit broadcast before the watershed, it 
should not have been scheduled around programmes likely to appeal to children. When 
Five’s Customer Services department alerted the compliance team to complaints received 
on 2 March 2009, an apology was issued to the complainants and the promotion was 
recalled, re-edited to tighten up the edit in question, and rescheduled appropriately.  
 
Five stated that the word “fucking” was inaudible having been bleeped, and also visually 
disguised by the subject’s mouth being blurred to avoid lip reading. It said the word “bitch” 
was broadcast because it was not deemed to be unduly offensive language in this context. 
Five cited Ofcom research1 which suggested this language is “most likely to be seen as a 
playground or common word by younger groups”. Five did not accept that the majority of 
viewers would have been offended by the strength of language in the context of these 
trailers, but added that all personnel involved in scheduling promotions had been made 
aware of the matter. 
 
Decision 
 
Ofcom notes that, the broadcaster did not intend to transmit this trailer around programmes 
likely to appeal to children. We also took into account the broadcaster’s swift action in re-

                                            
1 Language and Sexual Imagery in Broadcasting: A Contextual Investigation, September 2005 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 20

editing this promotion, and rescheduling this trailer outside programmes likely to appeal to 
children.  
 
However, particular care should always be taken when transmitting material in or around 
programmes which children are likely to watch. Ofcom’s research has shown that “fuck” and 
its derivatives are regarded by many viewers as the most offensive language. In Ofcom’s 
view, the clip of the partially bleeped “f---ing” appeared to have been selected to show the 
use of strong language by a contestant in the programme. Further it noted that, while it had 
been edited, the expletive was insufficiently masked to prevent the word being identifiable. It 
was therefore clearly unsuitable for children and was inappropriately scheduled on a 
mainstream free-to-air broadcaster between 16:00 and 19:00. Rules 1.3 and 1.14 were 
therefore breached. 
 
As regards Rule 1.16, while the Ofcom research (as cited by Five) did indicate the word 
“bitch” is “most likely to be seen as a playground or common word by younger groups”, this 
research also indicates that, for African-Caribbean and British Asian parents, “bitch” is quite 
a strong/offensive word in its own right. In Ofcom’s opinion, the coupling of the word “f---ing” 
with the word “bitch” increased its intensity and undermined any argument that its use was 
justified by the context. When considering the suitability of the content of a trailer, Ofcom has 
to take into account that viewers come across trailers without warning and therefore the 
potential for offence is greater than for programmes which are signposted and scheduled in 
advance. Broadcasters must ensure that the content of trailers is suitable for the time of 
transmission, taking into account such factors as the target audience, and that it complies 
fully with the Code. Therefore Rule 1.16 was also contravened. 
 
Breach of Rules 1.3, 1.14 and 1.16 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 

21 

Not in Breach 
 
The Sex Education Show 
Channel 4, 9 September 2008 to 14 October 2008, 20:00 
 
 
Introduction 
 
This series of six magazine-style programmes was broadcast by Channel 4 between 9 
September 2008 and 14 October 2008 in a timeslot before the 21:00 watershed. As the title 
made clear, the series set out to provide educational information about sex to a wide range 
of viewers and was primarily aimed at young people.  
 
The programmes covered a wide range of topics including pornography, sexual behaviour, 
sexually transmitted infections, erectile dysfunction, fertility, contraception, pregnancy, 
parenting and abortion. The programmes, presented by the journalist Anna Richardson, 
were fast-paced and at times light-hearted. They contained short films, studio discussions 
and interviews with the general public, health professionals and experts about sex and 
sexual behaviour.  
 
Ofcom received a total of 152 complaints about the series. The majority of these complaints 
questioned whether it was appropriate to schedule the programme at 20:00, before the 
21:00 watershed, when younger viewers may have been watching. In addition, viewers 
raised specific objections to some of the content featured throughout the series. In particular, 
concerns were expressed about the following: 
 

• close-ups of male and female genitalia in several programmes; 
• close-up of the symptoms of sexually transmitted infections (“STIs”); 
• frank and open discussions about sex; and 
• a sequence in which teenagers were shown images of penises and breasts. 

 
In light of these concerns about the scheduling of the series, we asked Channel 4 to 
comment on the scheduling rules contained in the Code. These are:  
 

• Rule 1.3 – children must be protected by appropriate scheduling from material that is 
unsuitable for them; 

• Rule 1.4 – broadcasters must observe the watershed; and 
• Rule 1.17 – representations of sexual intercourse must not occur before the 

watershed, or when children are particularly likely to be listening, unless there is a 
serious educational purpose. 

 
Response 
 
General 
 
Channel 4 first of all outlined the background to the series. It said that the programme made 
clear that the explosion in sexually transmitted infections and underage pregnancies in 
Britain illustrates that there is still a lack of clear straightforward information about sex. It was 
against this background that the programme makers set about creating a six-part television 
series, the purpose of which was to provide educational material about sex to all ages in an 
informative, accessible and innovative way. 
 
The broadcaster said the tone of the series was entirely educational, and took the viewer 
through a series of components including product/service testing interviews and case 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 22

studies. Towards the end of each programme, a short medical film was screened, the 
purpose of which was to provide straightforward biological information in a clinical context. 
By utilising the various components, the programme makers sought to provide essential 
factual information and to draw attention to areas of possible or potential concern for parents 
and children.  
 
Appropriate scheduling and the watershed 
 
Channel 4 said that many of the complaints assumed that it is never possible for nudity or a 
discussion of sexual matters to occur prior to the watershed when in fact under the Code 
there is no absolute prohibition.  
 
Channel 4 said that in order to decide whether a particular programme is scheduled 
appropriately several factors should be taken into account. These include: the title of the 
programme, which made clear in this case that the content would be informative and 
educational about sex and sexual matters; the fact that each episode of the programme was 
clearly sign-posted by pre-transmission announcements; and the fact that, although some of 
the content may have been challenging for some viewers, it was carefully contextualised. 
Channel 4 continued by saying that the content of the series was clearly relevant to the 
educational themes, and great care was taken to ensure it was neither gratuitous, 
sensationalist or exploitative. In addition viewers were specifically advised in advance that 
various segments of the programme would contain full frontal nudity, for example in the 
context of sexual health screenings or during a discussion on genital conditions. As a result 
the broadcaster did not accept that any of the programme’s material was unsuitable for 
children so as to breach Rule 1.3. 
 
Similarly, in relation to Rule 1.4 and observance of the watershed, Channel 4 reiterated its 
view that the series was appropriately scheduled and the intention of the series was to 
provoke discussion, learning and interest amongst children and adults. Channel 4 continued 
by saying that, even if the view was taken that some of the material in the programme may 
have been unsuitable for children, the context of the broadcast ensured that there was no 
breach of the watershed. It said that no one who watched one of the programmes in its 
entirety could have been caught out by the nature of the material: the title of the programme 
and the advice given to viewers prior to its commencement and the start of each part of the 
programme would have made the nature of the broadcast clear. In addition, Channel 4 
argued that the series was entirely educational in content and tone and did not engage in 
unnecessary or gratuitous use of images or words. 
 
In relation to Rule 1.17, Channel 4 argued that the series contained no representations of 
sexual intercourse and that, while throughout the series there were discussions of sexual 
behaviour, all of these were editorially justified and appropriately limited. It referred to a 
sequence in the first episode of the series during which the presenter was seen participating 
in a tantric sex lesson (this particular sequence attracted a large number of complaints to 
Ofcom). It said this was the closest the series came to a “representation of sexual 
intercourse” but that the programme made clear that no one was actually having sex. It 
argued that the discussion and illustration of tantric sex was editorially justified and 
appropriately limited. It added that this segment had a serious educational purpose: it was 
part of the presenter’s exploration of the expensive and well advertised techniques and 
sexual aids the public – particularly young people – are constantly urged to spend their 
money on.  
 
Addressing the specific areas raised by Ofcom about the content of the series (for example 
the close-ups of male and female genitalia and images of STIs), Channel 4 explained that it 
did not believe any of the material was in breach of the Code. For example, it said that all of 
the occasions of genitalia being shown were informative and educational – and completely 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 23

appropriate for children. The audience was warned that the sequences using naked models 
would involve nudity and these were carried out in a clinical way, completely devoid of 
titillation or exploitation.  
 
Channel 4 also dealt with a concern of complainants about episode one of the series. This 
featured a discussion about an explicit pornographic video clip found on the internet. The 
presenter interviewed teenagers who had previously, and independently, viewed the clip, 
and then played the clip to a group of the teenagers’ parents. Channel 4 emphasised the 
following: no part of the relevant internet clip was actually shown in the programme; the 
programme clearly condemned the easy access teenagers have to material such as the 
internet clip; and the parents who were shown the internet clip knew that they were about to 
see a shocking pornographic clip and agreed to be filmed watching it. 
 
The channel argued that the discussion of this clip was entirely appropriate and there was 
real educational value in this segment – particularly as the programme gave practical 
information about how access to internet material such as this can be limited by responsible 
parents. 
 
The broadcaster continued by re-emphasising that The Sex Education Show was justified 
editorially, appropriately contextualised, and was not gratuitously graphic, lurid or titillating. 
Channel 4 also pointed out that many of the complainants focused on specific images or 
topics which complainants considered younger people should simply not view. For example, 
complainants objected to the image of a foreskin of a penis being pulled back to 
demonstrate proper washing techniques. Channel 4 argued however that these 
complainants failed to take into account the contextual framework of the series.  
 
Decision 
 
In ensuring that broadcasters apply generally accepted standards, Ofcom must do so in “the 
manner that best guarantees an appropriate level of freedom of expression”1. Freedom of 
expression not only encompasses the right to hold opinions but also to receive and impart 
information and ideas without interference by public authority. Applied to broadcasting, 
Article 10 therefore protects the broadcaster’s right to transmit material as well as the 
audience’s right to receive it, as long as the broadcaster ensures compliance with the Rules 
of the Code as well as the law. 
 
Therefore Ofcom considers it of paramount importance that broadcasters, such as Channel 
4, can explore controversial subject matter provided they comply with the Code. In particular, 
Ofcom recognises Channel 4’s statutory remit to provide “…a broad range of high quality 
and diverse programming which, in particular ….exhibits a distinctive character.”2  
 
It is inevitable that such programmes will have a high profile and may lead to a large number 
of complaints. The overriding issue that had to be considered in relation to this series was 
the question of whether or not it was appropriately scheduled so as to ensure that people 
under eighteen were given suitable protection under Rules 1.3, 1.4 and 1.17 of the Code. 
Many complainants objected to the content and tone of the series generally and felt that a 
series of this nature should not in principle be broadcast before the watershed. In addition 
there were objections to specific items or sequences being shown before the watershed, for 
example complainants objected to close-ups of male and female genitalia and discussions of 
a sexual nature. Ofcom accepts that some viewers found some of the content challenging in 
a pre-watershed timeslot. However it considers that it would be an inappropriate and a 
disproportionate limitation on the freedom of speech and editorial freedom of the broadcaster 

                                            
1 Section 4(g) of the Communications Act 2003 
2 Section 265 of the Communications Act 2003 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 24

to prohibit programmes of this nature before the watershed. A series like this must always be 
considered as a whole, and any potentially offensive material within it assessed in context.  
 
In deciding whether this series was appropriately scheduled, Ofcom took account of a 
number of factors, including the nature of the content, the nature of the series and the likely 
expectations of the audience. We considered that the series title clearly indicated to viewers 
the likely content of the programmes. Viewers were further alerted to the tone of the 
programmes by pre-transmission warnings which described the series as “revealing” and 
“frank”. The context of the programme was clearly explained to viewers at the outset - before 
the first programme there was the following announcement: 
 
 “…the birds and the bees…time for some sex education, whether you are 
 eight or eighty. Anna Richardson tackles everything you’ve wanted to know 
 about sex but were afraid to ask in a frank and revealing new series…”  
 
The presenter then opened the first programme by telling viewers: 
 

“Sex, Sex, Sex. I’m about to get the Great British public talking about sex…and 
why? Because we need to…when it comes to sex, Britain is in meltdown and those 
most at risk are our children…welcome to the Sex Education Show.”  

 
Ofcom also noted that in addition, there were separate advisory warnings to viewers 
included within the programmes, immediately before all items which contained nudity. For 
example, in the fourth episode of the series, before a film dealing with a male sexual health 
screening was shown, viewers were told: 
 
 “…it’s time to get rid of the fear and ignorance. Here’s a video showing you 
 exactly what happens when a man has a sexual health check-up, which  means 
there will be some nudity in this film.”  
 
While the nature of the images and discussions were frank, the series’ overall focus was 
clearly on the educational aspects of sex and could not reasonably be described as 
salacious or gratuitous. Ofcom therefore bore in mind that the series was attempting to 
examine sex and sexual health issues in an accessible way that would engage viewers.  
 
Ofcom accepts that this series had a serious educational purpose as regards both adults 
and those under eighteen, and understands that in order to fulfil such a purpose, it may be 
appropriate to broadcast a series like this in a timeslot likely to attract a significant young 
audience. Nevertheless, as was pointed out by some complainants, many viewers have an 
expectation that programmes dealing with sex education are likely to be broadcast to 
younger viewers in a moderated environment - for example at school - not on a weekday 
evening, on a free-to-air channel at 20:00. Ofcom noted the audience figures for the follow-
up series to this one - The Sex Education Show v Pornography - which consisted of similar 
material but was broadcast at 21:00, after the watershed. This follow-up series attracted a 
very similar number of younger viewers to The Sex Education Show. Nevertheless, in this 
respect Ofcom considers that The Sex Education Show may have just as effectively 
achieved its educational aims, as described by Channel 4, if it had been broadcast after the 
watershed, and without some of the difficulties the series has experienced, as evidenced by 
the level of complaints received by Ofcom.  
 
Channel 4 should also be aware that the nature of some of the images in the series was at 
the limits of what is considered to be acceptable under the Code for this time. In addition 
some of the sequences dealt with subject matter which would more properly be positioned in 
a post-watershed timeslot, for example the item on tantric sex in the first episode. This was 
because during this item, Ofcom considered that the programme’s emphasis shifted from 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 25

educating and informing viewers about sexual health to suggesting methods of improving 
sexual technique and arousal. While, this could not reasonably be described as explicit, it 
nevertheless did address more adult themes, perhaps more appropriate to a post-watershed 
audience. For these reasons, this material came extremely close to breaching the Code.  
 
The clip which attracted the largest number of complaints occurred during the first episode 
and dealt with the internet viewing habits of teenagers, and one pornographic clip in 
particular. Ofcom noted that the actual clip was not shown, and that the focus of the segment 
was to highlight the dangers of young people viewing such material. The broadcaster was 
not itself responsible for showing the material to the youngsters - it had emerged during the 
production of the programme that teenagers were viewing this type of material. The clip was 
shown to parents to enlighten them about the explicit nature of the content their children may 
have had access to. It revealed, importantly, that some parents were unaware and also 
shocked by what content their children were accessing. While the discussion was frank, it 
was not in Ofcom’s opinion gratuitously explicit and did not in any way condone or glamorise 
the accessing of internet pornography by teenagers. Further, it provided information to 
parents about how they could limit their teenagers’ access to the internet to prevent them 
viewing such content. Ofcom therefore found that this sequence, in the context of an 
educational programme such as this, did not breach the Code. 
 
In conclusion, having weighed up all the considerations in this difficult area Ofcom found 
that, on balance, the scheduling of the series was not in breach of the Code. Mindful of the 
series as a whole, Ofcom was satisfied that the educational purpose of the series, and the 
broadcaster’s and viewers’ right to freedom of expression, outweighed the concerns of 
complainants about the protection of children from sexual material. 
  
We wish to stress, however, that the scheduling of the series was at the edge of 
acceptability under the Code. Without the very strong context provided by the well 
understood style and approach of the broadcaster, or the seriousness and care with which 
the material was presented, it is doubtful that the scheduling of the series would have been 
judged as compliant with the Code. 
 
Not in breach  
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 

26 

Fairness and Privacy cases 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Maria Mercedes Brown 
The Trisha Goddard Show, Five, 8 October 2008 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment made by Ms Maria 
Mercedes Brown. 
 
On 8 October 2008, Five broadcast an episode of The Trisha Goddard Show. Ms Maria 
Mercedes Brown participated in one of the items covered in the programme. This item 
focused on the relationship between the complainant and her son, Michael. Footage of Ms 
Brown and her son backstage was included in the programme and both Ms Brown and her 
son were interviewed by Ms Goddard on stage, in front of the studio audience. 
 
Ms Brown complained to Ofcom that she was treated unfairly in the programme as 
broadcast, in that she had not given informed consent to appear in it. 
 
In summary Ofcom found that this edition of The Trisha Goddard Show followed the well-
established nature and format of previous editions. Ofcom was satisfied that Ms Brown had 
not been misled about the nature and purpose of the programme, of which she appeared to 
have been aware before the programme was recorded. Ofcom considered that Ms Brown 
gave her consent to participate before her contribution was filmed and that she actively 
participated during filming. In the circumstances, Ofcom considered that Ms Brown had 
given her informed consent to participate in the programme. It therefore found no unfairness 
to Ms Brown. 
 
Introduction 
 
On 8 October 2008, Five broadcast an episode of The Trisha Goddard Show, a chat show 
programme hosted by Trisha Goddard. Ms Maria Mercedes Brown and her son, Michael, 
participated in one of the items covered in the programme, which was recorded on 18 June 
2008. 
 
In the programme, the item was introduced by Ms Goddard, who stated: 
 

“Now, Maria feels she’s suffered relationship problems in the past because she keeps 
finding herself stuck in the middle of two men, a situation made more complicated by the 
fact that one of these men is her son, Michael. Now, Maria wants her 20-year-old son to 
make the most of his life, but says he only seems to get himself under her feet. Please 
welcome Maria.” 

 
Footage of Ms Brown and her son backstage was included in the programme and both Ms 
Brown and her son were interviewed by Ms Goddard on stage, in front of the studio 
audience. At the end of the item, Ms Brown and her son were shown leaving the stage 
through the same exit. The programme credits and music followed the item, accompanied by 
some footage of Ms Brown and her son having a discussion backstage, interspersed with 
footage of Ms Goddard and the studio audience. 
 
Ms Brown complained that she was treated unfairly in the programme as broadcast. 
 
The Complaint 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 27

Ms Brown’s case 
 
In summary, Ms Brown complained that she was treated unfairly in the programme as 
broadcast in that: 
 
a) She did not give informed consent to participate in the programme in that: 
 

(i) She was misled about the nature and purpose of the programme, which was stated 
to be “to enable contributors to find a way through their problems with the help of 
the programme’s presenter and team of counsellors”. 

 
By way of background, Ms Brown said that the programme resulted in her son, 
Michael, stating that he never wanted to see her again and that, as far as he was 
concerned, he had no mother. 

 
(ii) She was not given time to read, take advice on or ask any questions about the 

consent form before signing it. Her contractual rights and obligations and those of 
the programme makers and broadcaster in relation to her contribution were not 
explained to her. 

 
By way of background, Ms Brown said that she was approached by a member of 
the production team ten minutes before the show, who stated that there was not a 
lot of time and that because the form was in small print and quite long she would 
explain the main points to Ms Brown. The explanation was to the effect that Ms 
Brown was not allowed to contribute to another programme such as The Trisha 
Goddard Show for at least six months, that the terms and conditions were all 
standard and that all contributors signed the consent form. 

 
(iii) Although she signed a consent form, she withdrew her consent within 24 hours of 

the recording of the programme and prior to broadcast of the programme. 
 

Five’s case 
 
In summary, Five responded to Ms Brown’s complaint as follows: 
 
a)(i) Five said that Ms Brown had not been told before the programme was recorded that its 

purpose was “to enable contributors to find a way through their problems with the help 
of the programme’s presenter and team of counsellors.” It said that this phrase 
originated from a letter it had sent to Ms Brown’s solicitors almost a month after the 
programme was recorded and that Ms Brown had not been informed this was the 
purpose of the programme prior to it being recorded. 

 
 Five said that, although the aim of the programme was to assist contributors with their 

problems, this depended on the willingness of the contributors to accept the 
suggestions made and at times it was not possible to assist contributors. Five said that 
Ms Brown would have been aware of this, having watched the programme before. 

 
 Five said that Ms Brown had appeared on the programme to discuss her problems with 

her son, which she did. She had acted on her own initiative and contacted the 
programme after seeing a trail for a future programme because she wanted Ms 
Goddard’s help with Michael. Five explained that when viewers contacted the 
programme, they did so because they wanted to appear on the programme in the 
future. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 28

 Five said that Ms Brown had been fully aware of how her son felt about her before she 
took part in the programme and that their relationship had been acrimonious for a 
number of years. Five stated that Ms Brown had told one of the programme’s 
researchers that she wanted Ms Goddard’s help to get her son to change and make 
something of his life. Michael, however, had told the researcher that he wanted Ms 
Brown to stop interfering in his life. It was clear to the researcher from what he was told 
by Ms Brown and Michael that they had had a number of serious arguments in the past 
and that, before they came on the programme, they had not spoken for six months.  

 
 Five stated that, before being booked, potential contributors to The Trisha Goddard 

Show were always asked by the production team whether they had seen the 
programme before, so as to ascertain the level of detail that the producer needed to go 
into when describing the programme, its nature and its purpose to that contributor. In 
Ms Brown’s case, she had contacted the programme herself and informed the 
researcher she had seen the programme before. Five said that the researcher was 
confident that Ms Brown knew about the nature of the programme and the potential 
effects of her appearing on it with her son. Ms Brown had also confirmed again to the 
same researcher at the studio that she had seen the programme before. Five said that, 
although Ms Goddard and her team would try and might have been able to help Ms 
Brown and Michael with their problems, this was not guaranteed and Ms Brown had 
been fully aware of this. 

 
 Five said that, during their appearance on the programme, Ms Brown and Michael had 

discussed their issues with Ms Goddard. Both had been given the opportunity to put 
their views across and to respond to points made by the other, and Ms Goddard made 
some suggestions to help matters going forward. Ms Goddard suggested that Michael 
talked to the programme’s counsellors to find out what was available in his area to help 
him “skill up” and that he stop letting Ms Brown be so involved in his life by showing 
her that he was capable of controlling his own life. Ms Goddard also suggested to Ms 
Brown that she accept that some of her actions in the past had hurt Michael, which Ms 
Brown had agreed to. Ms Brown and Michael then left the stage together. 

 
 Five stated that, after the programme had been recorded, two meetings had taken 

place between Ms Brown and Michael, the first attended by a researcher and the 
second attended by the assistant producer. During these meetings, Michael’s attitude 
changed: he became very angry and acted aggressively towards Ms Brown. The 
researcher and assistant producer had both been shocked by Michael’s change in 
attitude, as he had expressed himself more calmly on stage. 

  
In light of the above, Five said that Ms Brown had not been misled as to the nature of 
the programme. Five said that, furthermore, by signing the consent form, Ms Brown 
had confirmed that she was aware of the nature and purpose of the programme, what 
the programme was about, why she had been asked to contribute, what contribution 
she was expected to make, that she would be interviewed by Ms Goddard and might 
be questioned by other contributors and the audience, the potential areas of 
questioning and the nature of other likely contributions. 

 
(ii) Five said that Ms Brown had been given time to read, take advice on, or ask any 

questions about the consent form before signing it. It said that, on the day of filming, 
Ms Brown had arrived at the studio approximately three and a half hours before her 
contribution was recorded. The assistant producer had visited her within an hour of her 
arrival and had gone through the consent form with her. The assistant producer said 
that she “would never leave it” until 10 minutes before filming started to go through a 
consent form with a contributor. Five said that the nature of the studio schedule meant 
that it would have been wholly impractical to ask a contributor to sign a release form 10 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 29

minutes prior to record because, by this time, the contributor would have been fitted 
with a microphone and would be backstage or standing in a corridor with a studio floor 
manager. Five said that the consent form was dealt with shortly after contributors 
arrived so that they had an opportunity to seek further advice before signing it and did 
not hold up the recording of the programme.  

 
 Although the assistant producer of the programme and the researcher who liaised with 

Ms Brown did not now recall precisely what the assistant producer had said when she 
had gone through the consent form with Ms Brown, her usual practice was to: 

 
- Always ensure that there was sufficient time to go through the consent form in 

detail with the contributor; 
- Always allow the contributor time to ask any questions about the form; 
- Always allow the contributor to read the consent form themselves if they wished to 

do so; 
- Explain the form to contributors in detail using the consent form itself as a point of 

reference (because her experience was that contributors were not especially 
interested in reading the form in detail). She would go through the consent form 
with the contributor focusing on the following key points: 

 
o they were taking part in a television programme; 
o they were being filmed and their appearance would be shown on television; 
o for six months they could not appear on any other television programme; 
o the production company might edit the programme for time but not for content 

(i.e. their contribution would not be edited in a way that would be unfair to 
them); and 

o once filmed, the production company owned the rights in the programme and it 
might be repeated and shown in other countries. 

 
- Ensure that a contributor was provided with a copy of the consent form on the 

same day, if a contributor asked for one. However, it was not standard practice for 
contributors to be provided with a copy of the consent form. 

 
Five said that the assistant producer would always offer to explain the content of the 
form and, if the contributor did not require any explanation, would always ensure she 
had covered the points set out above with the contributor. The assistant producer 
stated that she would not have told a contributor that the consent form was “in small 
print” or “standard”. Five said that the assistant producer had not limited her 
explanation to the point about Ms Brown not being able to appear on another 
programme for six months. 
 
Five believed that the content of and consequences of signing the consent form had 
been properly explained to Ms Brown and that she had been given sufficient time to 
read the consent form, ask questions and seek further advice if necessary, which she 
declined to do.  
 

(iii) Five said that, the day after filming, a member of the production team had telephoned 
Ms Brown. Ms Brown had asked for a copy of the consent form and subsequently 
sought to withdraw her consent to the programme being broadcast. Five stated that Ms 
Brown’s request to withdraw her consent appeared to be based on her claim that the 
consent form had not been properly explained to her. It said that at no time had Ms 
Brown been led to believe that she would be able to withdraw her consent after the 
programme had been recorded. Five said that, whilst it was sorry to learn that Ms 
Brown felt that contributing to the programme had been a mistake, it was satisfied that 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 30

she had given her informed consent to appear on the programme and that there were 
no grounds not to transmit the programme.  

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all 
other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in, or in the 
making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of 
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which 
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and 
targeted only at cases in which action is needed.  
  
Ms Brown’s complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In reaching its 
decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided by both parties. This 
included a recording of the programme as broadcast, a transcript of the relevant section of 
the programme and both parties’ written submissions.  
 
In considering Ms Brown’s complaint that she did not give informed consent to participate in 
the programme, Ofcom took into account Rule 7.1 of the Code, which sets out that 
broadcasters must avoid unjust or unfair treatment of individuals in programmes. Ofcom also 
took into account each of the measures set out in Practice 7.3 of the Code, which provides 
that, where a person is invited to contribute to a programme, they should normally, at an 
appropriate stage: 
 
• be told the nature and purpose of the programme, what the programme is about, and 

be given a clear explanation of why they were asked to contribute and when (if known) 
and where it is likely to be first broadcast; 

• be told what kind of contribution they are expected to make; 
• be informed about the areas of questioning and, wherever possible, the nature of other 

likely contributions; 
• be made aware of any significant changes to the programme as it develops which 

might reasonably affect their original consent to participate, and which might cause 
material unfairness; 

• be told the nature of their contractual rights and obligations and those of the 
programme maker and broadcaster in relation to their contribution; and 

• be given clear information, if offered an opportunity to preview the programme, about 
whether they will be able to effect any changes to it. 

 
Practice 7.3 of the Code goes on to set out that taking the measures listed above is likely to 
result in the consent that is given being ‘informed consent’, and that it may be fair to withhold 
all or some of this information where it is justified in the public interest. 
 
a)(i) Ofcom first considered Ms Brown’s complaint that she did not give informed consent to 

participate in the programme in that she was misled about the nature and purpose of 
the programme. 

 
 It is important to note that potential contributors to a programme should be given 

sufficient information about its nature and purpose to enable them to make an informed 
decision about whether or not to take part. In assessing whether a contributor has 
given informed consent for their participation, Ofcom will not only look at the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 31

information that was available to the contributor before the recording of the contribution 
but also consider the contribution itself.  

  
Ofcom first considered the information that had been available to Ms Brown in advance 
of participating in the programme. Ofcom noted that, in its response to the complaint, 
Five stated that Ms Brown had not been told before the programme was recorded that 
its purpose was “to enable contributors to find a way through their problems with the 
help of the programme’s presenter and team of counsellors.” Rather, she had 
contacted the programme herself because she wanted Ms Goddard’s help with her 
son, having seen a trailer for a future programme. Ofcom also noted that The Trisha 
Goddard Show has a well-established nature and format, exploring issues such as 
conflict and resolution, reunion and families in crisis through discussion and debate 
with those participating in the programme, and that a member of the production team 
stated that Ms Brown had confirmed to him on at least two occasions that she had 
seen the programme before. Ofcom was of the view that, having watched the 
programme before, Ms Brown would have been aware that there was no certainty that 
contributors’ problems would be solved by Ms Goddard and her team. Finally, whilst 
Ofcom does not consider that the question of whether a participant in a programme 
has given informed consent rests on the signing of a consent or release form, Ofcom 
noted that Ms Brown had signed a form confirming that she had been told the nature 
and purpose of the programme. In all these circumstances, Ofcom was satisfied that 
there was sufficient information available to Ms Brown for her to be informed about the 
nature and purpose of the programme in advance of filming. In addition, there was no 
information to suggest that Ms Brown had been misled. 
 
Ofcom went on to consider the programme as broadcast and whether the content of 
this edition of The Trisha Goddard Show reflected the nature and purpose of the 
programme as understood by Ms Brown prior to filming. Ofcom noted that Ms Brown 
and her son were shown in the programme discussing their issues with Ms Goddard, 
that both were given the opportunity to put their views across and to respond to points 
made to them, and that Ms Goddard made some suggestions to try to help matters 
going forward. Ofcom noted that the programme showed Ms Brown participating 
willingly in discussions with Ms Goddard and her son. In Ofcom’s view, Ms Brown was 
shown engaging with them in a manner which demonstrated that she understood the 
subject matter of the programme and the established format of The Trisha Goddard 
Show. Ofcom also noted that no significant changes were made to the programme 
between the recording and broadcast of the programme such as to negate the consent 
to participate given by Ms Brown. 
 
In light of the above, Ofcom considered that this edition of The Trisha Goddard Show 
followed the well-established nature and format of previous editions. Ofcom was 
satisfied that Ms Brown was not misled about the nature and purpose of the 
programme, that she appeared to have been aware of its nature and purpose before 
filming and that she actively participated during the recording of the programme. In this 
regard, therefore, Ofcom considered that Ms Brown had given her informed consent to 
participate in the programme. It therefore found no unfairness to Ms Brown in this 
respect. 

 
(ii) Ofcom went on to consider Ms Brown’s complaint that she had not given informed 

consent to participate in the programme in that she was not given time to read, take 
advice on or ask any questions about the consent form before signing it and that her 
contractual rights and obligations and those of the programme makers and broadcaster 
in relation to her contribution were not explained to her. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 32

 Ofcom noted that there was a conflict of evidence between Ms Brown and the 
broadcaster as to the time at which the assistant producer of the programme had gone 
through the consent form with Ms Brown. Ofcom did not consider that it was able to 
resolve this conflict of evidence. However, whilst it was not clear at precisely what time 
the assistant producer had introduced the consent form to Ms Brown, both parties 
agreed that she had gone through the consent form with Ms Brown and that Ms Brown 
had signed it at some point before her contribution was recorded. Whilst Ofcom does 
not consider the signing of a consent form to be determinative of whether or not a 
participant has provided their informed consent to participate in a programme, as set 
out at decision head a)(i) above, Ofcom has found that Ms Brown was familiar with The 
Trisha Goddard Show before it was recorded and that no significant changes to the 
programme were made between the recording and broadcast of the programme such 
as to negate the consent to participate given by Ms Brown. In addition to this, Ofcom 
noted that it appeared that Ms Brown was aware that she was participating in a 
television programme, that her contribution would be a pre-recorded 
discussion/interview, that the area for discussion and questioning would be the issues 
between her and Michael and that her son would also be contributing to the 
programme.  

 
Ofcom also noted that both Ms Brown and the programme makers agreed that Ms 
Brown had been informed by the assistant producer that she would not be able to 
appear on another television programme for six months and that Ms Brown had signed 
a consent and release form, which set out her contractual rights and obligations and 
those of the programme maker and broadcaster in relation to her contribution. Whilst 
Ofcom noted that Ms Brown contended that she had not been given time to read, take 
advice on or ask any questions about the consent form, it also noted that she could not 
be described as a person who was not in a position to give consent (such as a person 
under sixteen), and that it had been within her gift to ask for more time to consider the 
consent form, or to ask questions about it, but that she had not done so. 

 
 In the circumstances of this case, Ofcom found that Ms Brown had given her informed 

consent to participate in the programme at an appropriate stage, prior to recording of 
her contribution. Ofcom also found that she had been given information about the 
nature of her contractual rights and obligations and those of the programme maker and 
broadcaster in relation to her contribution. It therefore found no unfairness to Ms Brown 
in this respect. 

 
(iii) Finally, Ofcom considered Ms Brown’s complaint that she had not given informed 

consent to participate in the programme in that, although she signed a consent form, 
she withdrew her consent prior to broadcast of the programme. 

 
 As set out at decision heads a)(i) and (ii) above, Ofcom considered that the 

programme as broadcast followed the nature and format established in previous 
editions of The Trisha Goddard Show. Ofcom was satisfied that, prior to the recording 
of the programme, Ms Brown appeared to have understood or to have been informed 
about the nature and purpose of the programme, what type of contribution she was 
expected to make, the areas of questioning, the nature of other likely contributions and 
the nature of her contractual rights and obligations and those of the programme maker 
and broadcaster in relation to their contribution. Ofcom considered that the programme 
as broadcast was in line with the information Ms Brown was given before agreeing to 
take part and that no significant changes had arisen between the recording of Ms 
Brown’s contribution and the broadcast of the programme. Although, shortly after the 
recording of the programme Ms Brown had sought to withdraw her consent, Ofcom 
concluded that the programme makers had been reasonably entitled to consider that 
they had obtained Ms Brown’s informed consent to her participation in the programme 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 33

and that, in the absence of any significant changes to the programme or her 
contribution, that consent remained valid.  

   
Accordingly Ofcom has not upheld Ms Brown’s complaint of unfair treatment in the 
broadcast of the programme.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 34

Not Upheld  
 
Complaint by Mr Matias Coombs 
Sky Cops, BBC1, 24 September 2008  
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy made by Mr Matias Coombs. 
 
The BBC broadcast an edition of Sky Cops, an observational documentary series that 
followed the work of police helicopter units around the country. Footage was included of a 
helicopter unit assisting officers on the ground to locate four suspected deer poachers in 
Dagnam Park. During the programme it became apparent that two of the men were present 
with permission as part of an organised deer cull and the voiceover at the end of the 
programme said that the men were not charged with any offences.  
 
Ofcom found as follows: 
 
• The programme showed events unfolding as the Sky Cops attended Dagnam Park and it 

was made clear that Mr Coombs was not engaged in unlawful activity but was taking part 
in an authorised deer cull. 

 
• The broadcast of footage of Mr Coombs engaged in a lawful activity in an area of land 

frequented by members of the public did not infringe his privacy.  
 

Introduction 
 
On 24 September 2008 BBC1 broadcast an edition of Sky Cops. The series followed the 
work of police helicopter units around the country. This edition of the series included footage 
of a helicopter unit assisting officers on the ground to locate suspected deer poachers in 
Dagnam Park, in the London Borough of Havering. The programme included footage of the 
complainant Mr Matias Coombs and three other men. The men were shown being trailed by 
the helicopter unit, as they were initially suspected of poaching. One of the officers then 
stated that he had received information that two of the men had permission to be in the park, 
as part of an organised deer cull. The commentary then said that the officers in the 
helicopter and those on the ground could not “take anything for granted”. Footage was 
shown of the men communicating with one of the police officers running the investigation 
and putting down their guns, as requested by the officer. At the end of the programme, the 
voiceover said: 
 

“The deer hunters were not charged with any offences”.  
 
Mr Coombs complained to Ofcom that he was treated unfairly and that his privacy was 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast. 
 
The Complaint 
 
Mr Coombs’ case 
 
In summary, Mr Coombs complained that he was treated unfairly in that: 
 
a) He was portrayed as engaging in unlawful activity when in fact he was engaged in an 

authorised deer cull.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 35

By way of background Mr Coombs said that he had explained to Sergeant Mark 
Lambkin, the officer investigating alleged poaching in the park, three weeks prior to the 
incident shown in the programme that what was taking place was legal culling on private 
property. Sergeant Lambkin, who appeared in the programme, therefore knew that what 
was taking place was a legal cull and not poaching.  

 
In summary, Mr Coombs complained that his privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast in that: 
 
b) He was clearly recognisable in the programme.  
 

By way of background, Mr Coombs said that the use of the footage resulted in an 
increase in risk to the security of his lawfully held firearms and may have had a negative 
impact on his public persona as a parish councillor, school governor and prospective 
borough council candidate.  

 
The BBC’s case 
 
The BBC said that Sky Cops was a factual, observational documentary, which allowed the 
audience to follow the work of airborne police teams. The episode complained of followed 
officers of the Metropolitan Police’s Air Support Unit as they provided assistance to other 
police officers investigating possible firearms offences. In the case of the incident involving 
Mr Coombs, police had been asked to investigate the illegal hunting of deer in Dagnam 
Park. Mr Coombs and a group of associates were filmed by police officers in the helicopter, 
who in the first instance believed that Mr Coombs’ group might have been the illegal 
poachers they had been asked to watch for. 
 
In summary the BBC responded to Mr Coombs’ complaint of unfair treatment as follows: 
 
a)  The BBC first responded to the complaint that Mr Coombs was unfairly portrayed as 

engaging in unlawful activity when in fact he was engaged in an authorised deer cull.  
 

The BBC said that it was clear from the programme that the police officers in the 
helicopter believed that the men on the ground might have been those believed to have 
been responsible for the illegal killing of deer. Because the men were in possession of 
high-powered weapons, armed officers on the ground were called in support. The BBC 
accepted that when police first observed the group the officers suspected that they might 
have been involved in poaching. However, the BBC said that the programme’s script 
made it clear that as events unfolded, the men were engaged in perfectly legitimate, 
legal activity. The BBC did not believe that any viewer could reasonably have formed the 
impression that Mr Coombs and his group were involved in anything unlawful.  

 
In summary the BBC responded to Mr Coombs’ complaint of unwarranted infringement of 
privacy in the broadcast programme as follows: 
 
b) The BBC said that at the time of filming and transmission, the programme makers 

believed that the land on which these events took place was public land. Mr Coombs 
later informed the programme makers that the land was, in fact, private land, rented from 
Havering Council by a local farmer. The BBC said that it was not in a position to 
comment on whether this was the case or not. However the BBC said that Mr Coombs 
had acknowledged in correspondence that the demarcation between this land and 
Dagnam Park, an area of undisputedly public land which abutted it, was not clear. 
Furthermore the BBC argued that the area that Mr Coombs said was private land was 
routinely used by local people as if it were public land. The BBC said that a number of 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 36

people were filmed during the making of the programme walking their dogs over this 
area.  
 
The BBC said that Mr Coombs and his colleagues were openly going about their lawful 
business, as was made clear, on land that was effectively open to and frequented by the 
public. The BBC therefore argued that Mr Coombs did not have any significant 
expectation of privacy and his privacy was not infringed in the broadcast of this 
programme.  

 
The BBC said that if, however, Ofcom took the view that there had been an infringement 
of Mr Coombs' privacy, it believed it was slight in the circumstances and warranted by 
the public interest in the subject matter of the programme, which was a broad look at this 
police unit’s role in dealing with gun crime and firearms offences. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all 
other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in, or in the 
making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of 
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which 
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and 
targeted only at cases in which action is needed.  
  
Mr Coombs’ complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In reaching its 
decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided by both parties. This 
included a recording and transcript of the programme as broadcast and written submissions 
from each party.  
 
a) Ofcom first considered the complaint that Mr Coombs was unfairly portrayed as 

engaging in unlawful activity, when he was in fact engaged in an authorised deer cull.  
 

In considering this part of the complaint Ofcom took account of Practice 7.9 of the Ofcom 
Broadcasting Code (“the Code”). Practice 7.9 states that broadcasters must take 
reasonable care to satisfy themselves that material facts have not been presented, 
disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or organisation.  
 
Ofcom first noted what was said in the programme about the deer hunters. Ofcom noted 
that the unfolding story of the police operation in Dagnam Park was intercut with several 
other police helicopter operations. The programme first explained there had been reports 
of deer poaching in Dagnam Park. When the programme returned to the poaching story, 
the commentary stated: 
 
Commentary: “The deer hunters are back”. 
 
The voiceover and the police officers themselves then referred to the possible danger 
they were in as the “hunters” were armed. Footage of Mr Coombs was first shown as the 
voiceover said “And more hunters are appearing”. This was followed by a brief close up 
shot of Mr Coombs. The programme then showed the officers in the helicopter watch the 
events unfolding. Later in this section of the programme, one of the officers said:  
 
Officer in helicopter: “The two males on foot have permission to be there”.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 37

 
This was immediately followed by a commentary line which said: 

 
Commentary: “The two with permission are part of an organised deer cull. But the 

Sky Cops and the Trojan officers11 can’t take anything for granted. 
These are powerful and lethal weapons and must be made safe”. 

 
The men were asked to put their guns down by one of the officers in the helicopter while 
they waited for assisting officers to arrive on foot. It was clear from the footage that the 
men complied with the request. Shortly afterwards, one of the police officers said in 
interview that: 

 
Police officer:  “Two of the people on the ground out of the four were in direct 

contact via mobile phone with one of the sergeants who was 
running the job. So he was basically relaying to them where to put 
the guns, to actually stand away from them”. 

 
The same officer said shortly afterwards that the Sky Cops had confirmed to the officers 
on the ground that: 
 
Police officer: “…all the people had complied and that it was relatively safe to 

approach. You never write it off as low risk, it’s always going to be 
high or unknown because you just don’t know what’s going to 
happen”. 

  
At the conclusion of this segment of the film, there was a line of commentary which said: 

 
Commentary: “The deer hunters were not charged with any offence”. 

 
Ofcom noted that the section of the programme in which this story was included began 
by bluntly indicating that the officers were looking at deer poachers and making a clear 
statement that the “The deer hunters are back”. In Ofcom’s view the viewer was 
therefore initially led to believe that the group of men being filmed were the poachers 
referred to earlier in the programme. 
 
Ofcom also noted that Mr Coombs was not named in the programme and that, apart 
from one brief close up shot of him, all the footage of Mr Coombs included in the 
programme was taken from a long distance or only showed him from behind.  
 
Ofcom went on to consider the context of the full programme. Sky Cops sets out to 
demonstrate how helicopter units assist police on the ground and shows them as they go 
about their work. The programme shows events as they unfold and it is clear that some 
incidents in which the officers assist turn out not to involve any criminal activity. As well 
as the Dagnam Park footage, this edition included a story in which a helicopter unit 
followed a suspected armed burglar who, it emerged, was neither armed nor dangerous. 
Taking the story as a whole and in light of the context of the programme, Ofcom took the 
view that the programme demonstrated the role played by the helicopter unit and, 
although it was suggested at first that Mr Coombs and the other men were poachers, this 
was an accurate reflection of the basis on which the Sky Cops first approached the men 
in the Park and was in keeping with the narrative style of the programme. The 
programme then quickly made clear that the men were engaged in a lawful activity, 
namely an organised deer cull. Ofcom noted that the programme concluded by clarifying 
that the men were not charged with any offences. In these circumstances, Ofcom 

                                            
11 The officers on the ground. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 38

considered that viewers would have understood that Mr Coombs was not acting 
unlawfully. 
 
Ofcom therefore found no unfairness to Mr Coombs in this respect. 
 

b) Ofcom next considered Mr Coombs’ complaint that his privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast in that he was clearly recognisable from the 
footage used in the programme. 

 
In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to information and the 
citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering complaints about 
unwarranted infringement of privacy both in relation to the making and the broadcast of 
the programme, Ofcom must consider two distinct questions: First, has there been an 
infringement of privacy? Secondly, if so, was it warranted? (Rule 8.1 of the Code).  
 
In considering whether Mr Coombs’ privacy was infringed in the broadcast of the 
programme, Ofcom first considered whether he had a legitimate expectation of privacy in 
the circumstances in which footage of him was broadcast.  
As set out under decision head a) above, Ofcom noted that Mr Coombs was not referred 
to by name in the programme and that, with the exception of one brief close up shot of 
him, the footage of him in the programme was taken from a long distance or only showed 
him from behind. Ofcom acknowledged that Mr Coombs was likely to be recognisable to 
a significant number of people from the programme. However Ofcom also noted that 
footage of Mr Coombs that was broadcast showed him going about his lawful business in 
a place to which the public had access. In Ofcom’s view, participating in an authorised 
deer cull is not an activity of a private nature. Ofcom acknowledged that Mr Coombs 
stated that the land on which the footage was filmed was privately owned, however, it 
also noted that both parties accepted that the area is routinely treated by local people as 
a public place. In these circumstances, Ofcom did not consider that Mr Coombs had a 
legitimate expectation of privacy in relation to the broadcast of footage which showed 
him engaged in a lawful activity that was not private, in an area that was frequented by 
members of the public.  
 
Having found that Mr Coombs did not have a legitimate expectation of privacy, Ofcom 
found that his privacy was not infringed in the programme as broadcast. It was not 
therefore necessary for Ofcom to further consider whether any infringement of privacy 
was warranted.  
 

Accordingly Ofcom has not upheld Mr Coombs’ complaint of unfair treatment and 
unwarranted infringement of privacy in the broadcast of the programme. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 

39 

Other Programmes Not in Breach/Resolved 
 
Up to 5 May 2009 
 

Programme Transmission 
Date 

Channel  Category Number of 
complaints 

5 Live Breakfast 27/03/2009 BBC Radio 5 Live Religious Offence 1 
A Convenient Fiction 13/04/2009 Info TV 2 Inaccuracy/Misleading 1 
Adrian Goldberg 21/04/2009 Talksport Generally Accepted Standards 1 
Airplane! 17/03/2009 Film 4 Advertising 1 
Alfie Joey 02/04/2009 BBC Radio 

Newcastle 
Generally Accepted Standards 1 

All Star Mr & Mrs 21/04/2009 ITV2 Generally Accepted Standards 1 
America's Next Top Model 17/04/2009 Living +1 Generally Accepted Standards 1 
Ant & Dec's Saturday 
Night Takeaway 

21/03/2009 ITV1 Sex/Nudity 3 

Ashes to Ashes 20/04/2009 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Ashes to Ashes (trailer) 19/04/2009 BBC1 Violence 3 
Bath FM 07/04/2009 Bath FM Commercial References 1 
Borat (trailer) 07/04/2009 Channel 4+1 Sex/Nudity 1 
Bowtime 16/04/2009 Talksport Animal Welfare 1 
Breakfast with Jules and 
Bunker 

02/04/2009 Ocean FM Crime (incite/encourage) 1 

Britain's Got More Talent 18/04/2009 ITV2 Dangerous Behaviour 1 
Britain's Got Talent 18/04/2009 ITV1 Sex/Nudity 1 
Britain's Got Talent 11/04/2009 ITV1 Sex/Nudity 1 
Business News 22/01/2009 Channel SNTV Sponsorship 1 
Calendar News 30/03/2009 ITV1 (Yorkshire) Generally Accepted Standards 1 
Channel 4 News 16/04/2009 Channel 4 Due Impartiality/Bias 2 
Chris Moyles Show 08/04/2009 BBC Radio 1 Offensive Language 4 
Chris Moyles Show 24/03/2009 BBC Radio 1 Generally Accepted Standards 1 
Chris Moyles Show 08/04/2009 BBC Radio 1 Generally Accepted Standards 1 
Chris Moyles Show 25/03/2009 BBC Radio 1 Generally Accepted Standards 1 
Click 12/04/2009 BBC News Channel Offensive Language 1 
Competition 10/04/2009 Real Radio Use of Premium Rate Numbers 1 
Coronation Street 12/04/2009 ITV1 Religious Offence 59 
Coronation Street 24/04/2009 ITV1 Sex/Nudity 1 
DEC Campaign for Gaza 26/01/2009 ITV1 Due Impartiality/Bias 3 
Domino's sponsorship of 
America's Got Talent 

31/03/2009 ITV2 Harm/Food 1 

Drinking with the Girls 21/04/2009 BBC3 Generally Accepted Standards 1 
Eastenders 02/04/2009 BBC1 Generally Accepted Standards 52 
Eastenders 21/04/2009 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Embarrassing Bodies 15/04/2009 Channel 4 Sex/Nudity 13 
Emmerdale 21/04/2009 ITV1 Substance Abuse 1 
Emmerdale 21/04/2009 ITV1 Substance Abuse 1 
Emmerdale 16/04/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Emmerdale 21/04/2009 ITV1 Substance Abuse 1 
Extraordinary People: 
Freak Show Family 

06/04/2009 Five Generally Accepted Standards 1 

Extreme Fishing with 
Robson Green 

18/04/2009 Five Offensive Language 1 

Extreme Fishing with 
Robson Green 

13/04/2009 Five Animal Welfare 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 40

Fifth Gear 15/04/2009 Dave Generally Accepted Standards 1 
Friday Night With 
Jonathan Ross 

17/04/2009 BBC1 Generally Accepted Standards 8 

Front Row 17/04/2009 BBC Radio 4 Offensive Language 1 
GMTV 21/04/2009 ITV1 Generally Accepted Standards 3 
GMTV 14/04/2009 ITV1 Sex/Nudity 1 
GMTV 23/04/2009 ITV1 Religious Offence 1 
Gok's Fashion Fix 14/04/2009 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Gok's Fashion Fix 
competition 

03/10/2008 Heart 106.2 FM Competitions 1 

Grey's Anatomy 15/04/2009 Living Violence 1 
Harry Hill's Shark Infested 
Custard 

04/04/2009 CITV Generally Accepted Standards 1 

Hell's Kitchen 25/04/2009 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Hell's Kitchen - The Finale 27/04/2009 ITV1 Other 1 
Hell's Kitchen 22/04/2009 ITV1 Other 1 
Hell's Kitchen 17/04/2009 ITV1 Animal Welfare 10 
Hell's Kitchen 16/04/2009 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
Hell's Kitchen 26/04/2009 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Hell's Kitchen 16/04/2009 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Heston's Roman Feast 24/03/2009 Channel 4 Animal Welfare 1 
Hillsborough 15/04/2009 ITV3 Generally Accepted Standards 1 
Holby City 14/04/2009 BBC1 Animal Welfare 1 
Hollyoaks 14/04/2009 Channel 4 Religious Offence 3 
Hollyoaks 08/04/2009 Channel 4 Generally Accepted Standards 3 
Hollyoaks 12/04/2009 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Hollyoaks 07/04/2009 E4 Generally Accepted Standards 1 
Horne & Corden 14/04/2009 BBC3 Religious Offence 1 
Horrible Histories 23/04/2009 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
James Cusack 13/04/2009 Galaxy North East Generally Accepted Standards 1 
Jeremy Vine 30/03/2009 BBC Radio 2 Generally Accepted Standards 1 
Katie & Peter: Stateside 16/04/2009 ITV2 Generally Accepted Standards 1 
Ken Bruce 28/04/2009 BBC Radio 2 Generally Accepted Standards 1 
Knights of the Night 04/03/2009 AIT Movistar Generally Accepted Standards 1 
Knorr Ragu sponsorship 
of Home & Away 

 n/a Five Inaccuracy/Misleading 1 

Let's Dance for Comic 
Relief 

28/02/2009 BBC1 Flashing images 1 

Lewis 12/04/2009 ITV1 Offensive Language 9 
Lewis 05/04/2009 ITV1 Religious Offence 1 
Live International Football 01/04/2009 ITV1 Flashing images 1 
Live at the Apollo 18/04/2009 BBC1 Generally Accepted Standards 2 
Living with the Dead 
(trailer) 

27/03/2009 Living Exorcism/Occult/Paranormal 1 

Loose Women 17/04/2009 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Loose Women 16/04/2009 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Mike Galvin 05/04/2009 Talksport Generally Accepted Standards 1 
Mike Parr at Breakfast 02/04/2009 BBC Radio 

Newcastle 
Substance Abuse 1 

Montel Williams 02/04/2009 ITV2 Inaccuracy/Misleading 1 
My Family 19/04/2009 BBC1 Generally Accepted Standards 3 
New You've Been 
Framed! 

11/04/2009 ITV1 Animal Welfare 1 

News 29/03/2009 LBC 97.3FM Commercial References 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 41

Nick Ferrari 09/04/2009 LBC 97.3 FM Commercial References 1 
Nightwatch with Steve 
Scott: Crime 

16/04/2009 ITV1 Generally Accepted Standards 1 

No Signal 02/04/2009 FX Generally Accepted Standards 1 
Nothing to Declare 14/04/2009 Living Offensive Language 1 
One Tree Hill 18/04/2009 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Panorama: May Contain 
Nuts 

20/04/2009 BBC1 Generally Accepted Standards 1 

Paul O'Grady 26/04/2009 BBC Radio 2 Competitions 1 
Paul Raymond TV 21/03/2009 Paul Raymond TV Inaccuracy/Misleading 1 
Pets Undercover: Tonight 16/03/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Piers Morgan's Life 
Stories 

29/03/2009 ITV1 Generally Accepted Standards 1 

Primeval 04/04/2009 ITV1 Commercial References 1 
Quiz Call 19/04/2009 Five Use of Premium Rate Numbers 1 
Reggie Perrin 25/04/2009 BBC1 Suicide/Self Harm 3 
Richard Madeley 29/04/2009 BBC Radio 2 Generally Accepted Standards 1 
Rick Stein 02/04/2009 Virgin 1 Generally Accepted Standards 1 
Robin Hood 28/03/2009 BBC1 Violence 1 
Safety Catch 15/04/2009 BBC Radio 4 Generally Accepted Standards 1 
Sky News 08/04/2009 Sky News Generally Accepted Standards 1 
Sky News 17/04/2009 Sky News Violence 2 
Sky News 23/03/2009 Sky News Inaccuracy/Misleading 1 
Sky News 22/04/2009 Sky News Generally Accepted Standards 1 
Sky News 05/04/2009 Sky News Generally Accepted Standards 1 
Sky News 25/03/2009 Sky News Violence 1 
Sky News 17/04/2009 Sky News Inaccuracy/Misleading 1 
Sky News 31/03/2009 Sky News Inaccuracy/Misleading 1 
Sky News Interactive 01/04/2009 Sky News Offensive Language 1 
Sonic the Hedgehog 19/04/2009 Pop Offensive Language 1 
Taggart (trailer) 06/04/2009 ITV3 Violence 1 
Take It Or Leave It   n/a Competitions 1 
Tarot Reading 08/01/2009 Sunrise TV Exorcism/Occult/Paranormal 1 
Taste the Nation 20/04/2009 ITV1 Animal Welfare 1 
Testees (trailer)  n/a FX Generally Accepted Standards 1 
The Apprentice: You're 
Fired! 

22/04/2009 BBC2 Generally Accepted Standards 2 

The Biggest Loser 28/04/2009 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
The Bush and Troy Show 11/02/2009 GWR FM Generally Accepted Standards 1 
The Chat 08/04/2009 Lucky Star Use of Premium Rate Numbers 1 
The Christian O'Connell 
Breakfast Show 

17/04/2009 Absolute Radio Generally Accepted Standards 1 

The Hospital 14/04/2009 Channel 4 Due Impartiality/Bias 4 
The Inbetweeners 02/04/2009 E4 Animal Welfare 6 
The Inbetweeners 02/04/2009 E4 Generally Accepted Standards 3 
The Inbetweeners 16/04/2009 E4 Generally Accepted Standards 1 
The Jeremy Kyle Show 28/04/2009 ITV2+1 Generally Accepted Standards 1 
The Lost Prince (EPG 
description) 

12/04/2009 Yesterday Generally Accepted Standards 1 

The National Lottery: 1 vs 
100 

18/04/2009 BBC1 Generally Accepted Standards 2 

The O'Reilly Factor 15/04/2009 Fox News Due Impartiality/Bias 1 
The ONE Show 16/04/2009 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
The Omid Djalili Show 20/04/2009 BBC1 Generally Accepted Standards 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 133 
11 May 2009 

 42

The Paul O'Grady Show 20/04/2009 Channel 4 Sex/Nudity 1 
The Simpsons 29/04/2009 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
The Simpsons 22/04/2009 Channel 4 Violence 2 
The Simpsons 21/04/2009 Channel 4 Sex/Nudity 3 
This Week 02/04/2009 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Today 28/03/2009 BBC Radio 4 Generally Accepted Standards 1 
Toyota sponsorship of 
Law & Order: UK 

23/02/2009 ITV1 Sponsorship 1 

UEFA Champions League 
Live 

14/04/2009 ITV1 Generally Accepted Standards 40 

UK Rock Chart 17/04/2009 VH1 Offensive Language 1 
WWE Raw 27/03/2009 Sky Sports 2 Violence 1 
Willie's Chocolate 
Revolution 

07/04/2009 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 

Willie's Chocolate 
Revolution 

09/04/2009 Channel 4 Commercial References 3 

 


