
1 

 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 129 
9 March 2009 

 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 

2 

Contents 
 
Introduction 3  

Standards cases 
 
In Breach  
 
BritCops: Frontline 
Bravo, 8 January 09, 17:00 4 
 
Louis Theroux’s Weird Weekends: UFOs 
Dave, 4 January 2009 at 20:00 5 
 
Not in Breach 
 
The X Factor 
ITV1, Various dates 2008 6 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Upheld 
 
Complaint by Mr D 
A Girl’s Guide to 21st Century Sex, Fiver, 24 April 2008  9  
 
Partly Upheld 
  
Complaint by Mr Clement Dortie 
Amy: My Body for Bucks, BBC3, 20 April 2008 15 
 
Not Upheld 
  
Complaint by Mr Kulwarn Cheema 
Road Wars, Sky 3, 20 August 2008 (and repeats on Sky 1 and Sky 2) 23 
 
Complaint by Mr Michael Shrimpton 
David Kelly: The Conspiracy Files, BBC2, 25 February 2007 29 
 
Complaint by Ms Annette Howard 
Come Dine With Me, Channel 4 Television,  
31 December 2007 and 1, 2, 3 and 4 January 2008 39 
 
Other programmes not in breach/resolved 44  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 3 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes which broadcasting licensees are required to 
comply. These include:  
 
a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) which took effect on 25 July 2005 (with 

the exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is 
used to assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 
2005. The Broadcasting Code can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 

effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/code_adv/tacode.pdf. 

 
c) other codes and requirements that may also apply to broadcasters, depending on 

their circumstances. These include the Code on Television Access Services 
(which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code 
on Listed Events, and the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be 
found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/ 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom policy to state the full language used on air by broadcasters who are the 
subject of a complaint where it is relevant to the case. Some of the language used in 
Ofcom Broadcast Bulletins may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 

4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Brit Cops: Frontline Crime 
Bravo, 8 January 2009, 17:00 
 
 
Introduction 
 
In this episode of Brit Cops: Frontline Crime, the fly on the wall documentary series, a 
camera crew followed police officers patrolling the streets of Plymouth in the early 
hours of the morning. Ofcom received two complaints from viewers who heard 
repeated uses of the words “fuck” and “fucking” as the police reprimanded members 
of the public for drunk and disorderly conduct. 
 
Response 
 
Virgin Media, which is responsible for compliance of Bravo, explained that a version 
of the programme with the offensive language bleeped out and suitable for broadcast 
at 17:00 had been scheduled. However, due to a technical error by their outsourced 
play-out provider, an unedited version was played out instead. As soon as the 
broadcaster was alerted to the error it investigated how the mistake occurred. As a 
consequence a number of processes have been put into place to prevent any 
recurrence.  
 
The broadcaster acknowledged the seriousness of this incident and apologised 
unreservedly to the complainants for the error. 
 
Decision 

The Code requires that licensees do not broadcast the most offensive language 
before the watershed. The repeated use of the words “fuck” and “fucking” in this 
episode of Brit Cops: Frontline Crime were clear examples of such language.  

Ofcom noted the broadcaster’s apology and that this error occurred as a result of a 
technical problem. Nonetheless, all broadcasters are required to put in place robust 
procedures that ensure the most offensive language is not broadcast before the 
watershed. Ofcom has therefore recorded a breach of Rule 1.14.  

Breach of Rule 1.14 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 

5 

In Breach 
 
Louis Theroux’s Weird Weekends: UFOs 
Dave, 4 January 2009 at 20:00 
 
 
Introduction  

Louis Theroux’s Weird Weekends is a documentary series which follows Louis 
Theroux around the world as he reports on obscure and obsessive sub-cultures. The 
series was originally broadcast on BBC Two and was repeated on the channel Dave.  

This particular episode was entitled “UFOs” and featured several people in the south 
west of the United States who believe in extra-terrestrials and UFOs. During the 
programme Louis Theroux met two local businessmen who were feuding over their 
competing businesses. When discussing their rift the men used language such as 
“fuck” and “bald faced fucker” on four occasions. Three viewers complained about 
the broadcast of this language before the watershed.  

The Dave channel is operated and complied by UKTV. Ofcom wrote to UKTV, asking 
it to comment under Rule 1.14 (the most offensive language must not be broadcast 
before the watershed).  

Response  

UKTV accepted that the expletives should not have been used in the broadcast. It 
apologised for any offence caused and explained that the bad language was included 
as a result of human error. The programme was assessed as requiring language 
edits for a 20:00 broadcast, but the edit was incorrectly scheduled for a date after the 
programme was transmitted. In response to the error, UKTV said that it has 
implemented additional compliance measures to ensure that programmes are 
correctly scheduled for pre- and post- watershed broadcast and appropriately edited. 
It also stated that it broadcast an on-air apology before the transmission of the next 
episode the following week.  

Decision  

Rule 1.14 prohibits the broadcast of the most offensive language before the 
watershed. Ofcom research on offensive language1 identified that “fuck” and its 
derivatives were considered by viewers to be very offensive.  

Ofcom notes that the broadcast of this language on this occasion occurred as a 
result of human error. We also welcome UKTV’s on-air apology the following week 
and note that it has made subsequent steps to improve its compliance as a result. 
However, the broadcast of such language before the 21:00 watershed is a clear 
breach of Rule 1.14.  

Breach of Rule 1.14

                                            
1 “Language and Sexual Imagery in Broadcasting: A Contextual Investigation”, September 
2005 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 

6 

Not In Breach 
 
The X Factor 
ITV1, Various dates 2008 
 
 
Introduction 
 
The X Factor is a popular musical talent show broadcast weekly from late summer 
until Christmas. A combination of a panel of four judges and viewers’ votes decide 
which act wins the prize of a £1,000,000 recording contract. 
 
The programme is broadcast live on Saturday nights and invites viewers to vote for 
their favourite act via a premium rate telephone number. The two contestants who 
receive the fewest votes must perform again in a ‘sing off’. The judges then decide 
which of the two acts to eliminate from the competition. In the final three weeks, the 
outcome is determined solely by viewers’ votes. 
 
Ofcom received 944 complaints about the voting mechanism or how the competition 
was conducted. The majority of complainants raised one or more of the following 
issues: 
 

a) they experienced problems getting through when attempting to vote and thus, 
they believed, some of the results were unfair. The highest volume of 
complaints of this nature related to editions broadcast on 1 and 8 November 
2008, on which contestants Austin Drage and Laura White were eliminated 
respectively; 

 
b) the number they dialled did not correspond with the message advising which 

contestant a vote had been recorded for; 
 

c) during one particular recap of the voting numbers broadcast on 18 October 
2008, the telephone number allocated to contestant Ruth Lorenzo was 
incorrect and as such, she may not have received all of the votes intended for 
her; and 

 
d) contestant Diana Vickers was unable to perform in the contest on 8 

November owing to illness and therefore automatically went through to the 
subsequent week. Some complainants thought this was unfair on the other 
contestants. 

 
Response 
 
Channel Television Ltd (“Channel TV”), an ITV licence holder, which is responsible 
for compliance of the programme on behalf of the ITV network (ITV1) responded to 
Ofcom. At Ofcom’s request, Channel Television supplied information about the 
performance of the voting platform and the incident on 18 October 2008 during the 
recap of voting numbers. 
 
Like many programmes that involve public voting, the BT Recorded Information 
Delivery Equipment (RIDE) platform was used. BT’s RIDE is a termination platform 
capable of handling around 200,000 votes per minute, irrespective of the phone 
service provider used by the caller. Additionally, calls reach RIDE using the first 
generic eight digits [the ‘stem digits’] of the premium rate number (in this case 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 7 

09016161). Once calls reach the platform, the last three digits identifying each 
contestant determine who a vote is recorded for. It therefore gives no priority to 
callers dialling a particular number and does not differentiate between mobile and 
landline telephone calls. 
 
In order to monitor RIDE’s performance, Channel Television and the programme’s 
premium rate telephony provider, Harvest Media, checked voting lines before, during 
and after each show from various landline and mobile service providers. Similar 
checks were done on the audio message attached to each number to ensure that it 
corresponded with the correct contestant. Channel Television has explained that any 
failures would have been automatically flagged to the network management team for 
their immediate attention. 
 
Channel Television said that although the RIDE platform can get busy during certain 
periods (for example, when lines first open), BT reported no capacity issues. Channel 
Television also requested performance reports on the exchanges local to the home 
towns of contestants Austin Drage and Laura White (who were eliminated on 1 and 8 
November 2008) but again, BT recorded no congestion problems.  
 
In its response, the broadcaster included several examples of complainants who had 
contacted them claiming the automated message advising of their vote did not match 
the telephone number they had dialled. However, it transpired they had either 
misdialled or used the number allocated to the same contestant the previous week. 
(The contestants’ identifying final phone digits change from week to week.) 
 
Channel Television acknowledged that on the show broadcast on 18 October 2008 a 
single digit was missing from Ruth Lorenzo’s voting number when the full range of 
numbers were promoted using a ‘split screen’ device soon after lines opened. 
Nevertheless, it argued that the number was on-screen for less than five seconds 
and that on all other occasions, it was displayed correctly. It also provided voting data 
that indicated there was no significant change in the momentum of votes Ms Lorenzo 
was receiving in the moments after the error. It added that as the number was 
incomplete, callers would not have accessed any service and as such, no charge 
would have been applied. Notwithstanding this, it regretted the error and 
implemented additional checks into its standard procedures for subsequent 
programmes. 
 
Decision 
 
Ofcom sought and received substantial information and comment from Channel 
Television. The information included voting figures from the RIDE platform and 
evidence relating to misdialled calls. Generally, the licensee confirmed that no 
technical breakdowns or errors of any sort had occurred over the series. 
 
Addressing viewers’ concerns in turn: 
 

a) they experienced problems getting through when attempting to vote and thus, 
they believed, some of the results were unfair. The highest volume of 
complaints of this nature related to editions broadcast on 1 and 8 November 
2008; 

 
Ofcom can confirm that the design of the RIDE system means it cannot give priority 
to calls for any particular contestant. All the contestants’ voting lines begin with the 
same eight ‘stem’ digits. Once calls have reached the platform the last three digits of 
the number dialled determine which contestant the vote is registered for. Therefore 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 8 

even if a particularly high number of calls are made to the RIDE platform at any one 
time, no single contestant can be disadvantaged.  
 
Ofcom noted the broadcaster’s confirmation that there were no significant problems 
or capacity issues on the RIDE platform or within the BT Network during the voting 
windows. Ofcom also recognised that Channel Television could not make similar 
assurances for mobile operators, cable networks (e.g. Virgin Media) or Carrier Pre-
select providers that use BT’s infrastructure (e.g. Talk Talk, Sky Talk, Tiscali) and in 
any event, that it that would be unreasonable to make it accountable for network 
performance beyond its control. 
 

b) the number they dialled did not correspond with the message advising which 
contestant a vote had been recorded for; 

 
Taking into account the extensive checking procedure, the small number of 
complaints of this nature and evidence provided by the licensee of proven instances 
of misdialling, Ofcom concluded that there was no other likely explanation other than 
viewers misdialling.  
 

c) during one particular recap of the voting numbers broadcast on 18 October 
2008, the telephone number allocated to contestant Ruth Lorenzo was 
incorrect and as such, she may not have received all of the votes intended for 
her; 

 
Ofcom considered this an unfortunate error. Even so, our decision must reflect the 
degree of actual (financial) harm this mistake might have caused to viewers. Having 
reviewed the telephony report provided, we find that the incident did not materially 
influence voting patterns or, importantly, the outcome – particularly as Ms Lorenzo 
progressed to the subsequent week without participating in the ‘sing off’. Given the 
broadcaster’s swift implementation of more robust procedures, Ofcom does not 
believe further regulatory action is warranted in this instance. 
 

d) contestant Diana Vickers was unable to perform in the contest on 8 
November owing to illness and therefore automatically went through to the 
subsequent week. Some complainants thought this was unfair on the other 
contestants. 

 
Ofcom noted that the absence of Ms Vickers was explained from the outset and that 
no opportunity to vote for her was given. The decision to allow to her to advance to 
the following week presented no possibility of material harm to viewers and as such 
rested entirely with the broadcaster and production team. 
 
It is important that Ofcom is clear that the terms on which participants compete, 
including decisions that have to be made during a contest because of unforeseen 
events, are generally matters for the broadcaster to decide. Ofcom is not responsible 
for the design of ‘reality’ or talent shows. We will intervene in circumstances only 
where we consider viewers to have been misled or otherwise improperly 
disadvantaged. 
 
In summary, the data available to Ofcom did not indicate shortcomings in the series 
design, editorial judgment or administrative and technical arrangements such that 
viewers’ or callers’ interests were abused. 
 
Not In Breach  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 9 

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld 
 
Complaint by Mr D 
A Girl’s Guide to 21st Century Sex, Fiver, 24 April 2008 
 
 
Summary: Ofcom has upheld this complaint of unwarranted infringement of privacy 
in the programme as broadcast.  
 
This programme was part of a series that featured advice and information from a 
range of doctors and sexual health practitioners on sexual behaviour and practices. It 
also featured the sexual experiences of individuals. In this programme interview 
footage of Mr D was included in which he talked about how he derived sexual 
pleasure from wrapping his body in cling film. Footage of Mr D wrapped in cling film 
was shown in the programme which included the close-up images of his mouth, eye 
and the side of his head. 
 
Mr D complained to Ofcom that his privacy was unwarrantably infringed in the 
broadcast of the programme in that he was identifiable. 
 
Ofcom found as follows: 
 

• Ofcom’s considered that Mr D had a legitimate expectation of privacy in that 
the assurances given to him by the programme makers before and after 
filming him explicitly guaranteed his anonymity; 

 
• Ofcom considered that his privacy was infringed by close up shots of Mr D’s 

eye, mouth and the side of his head being included in the programme; and 
 

• Ofcom did not consider that there was any public interest in the broadcast of 
the footage of Mr D which made him identifiable, or any other justification, 
which outweighed his right to privacy. Ofcom therefore found that Mr D’s 
privacy was unwarrantably infringed in the broadcast of the programme. 

 
Introduction 
 
On 24 April 2008 Fiver, one of Five’s cable and satellite services, broadcast an 
edition of its factual, educational documentary series A Girl’s Guide to 21st Century 
Sex. The programme was first broadcast by Five on 4 December 2006 and since 
then has been repeated on Five and on Fiver. 
 
The series featured advice, information and tips from a range of doctors and sexual 
health practitioners on sexual behaviour and practices. This programme included 
footage of Mr D being interviewed about how he derived sexual pleasure from 
wrapping his body in cling film. Mr D explained how he had perfected the skill of 
covering his whole body, including his head, with cling film and how he felt 
“completely removed from the universe” when wrapped up. 
 
Images of Mr D wrapping himself up in cling film accompanied footage of him being 
interviewed. Most of the images of his face and head were obscured either by being 
out of shot or blurred. However, the programme also included close-up shots of his 
mouth, eye and the side of his head.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 10 

The filming of Mr D’s interview took place on 30 November 2005. Prior to this date, 
and before the filming took place, Mr D and the programme makers exchanged a 
series of emails in which they discussed his fetish and the details of the filming itself. 
During the email exchanges, the matter of Mr D’s anonymity was discussed: 
 

• On 26 September 2005, Mr D told the programme makers that “I insist that 
you do not do anything that could in any way reveal my identity”, to which the 
programme makers responded on the following day by saying that “should 
you wish to take part in the show we would offer you total anonymity”.  

 
• On 6 October 2005, Mr D wrote to the programme makers: “although you 

offer me total anonymity I know there is still a chance someone will recognise 
a verbal pattern or physical characteristic…so if any one recognised me my 
life would be made hell”. On the same day, the programme makers contacted 
Mr D and stated “I completely understand your wish for anonymity – it is 
something that we can 100% guarantee should you agree to contribute to the 
programme. We have a contract/release form that can be signed which 
legally guarantees this for you”. 

 
• On 28 November 2005, in an email discussing where the filming would take 

place, Mr D reminded the programme makers: “…as long as you can still 
guarantee my anonymity…”. The programme makers replied on the same day 
and referred to the release form that Mr D would be asked to sign on the day 
of filming. They said that the release form “will state there in writing that you 
contribute on the condition of your total anonymity”. 

 
• On 1 December 2005, Mr D again emailed the programme makers about the 

issue of his anonymity. He said that “Firstly, I want you to know that I would 
be unhappy for you to show my face even when wrapped in cling film as I 
think I would still be recognisable to friends and family. Secondly, I was 
wondering if you would be disguising my voice in any way, I would prefer it if 
you did.” The programme makers replied on the same day saying “Please do 
not worry about us showing your face in the programme. You have both a 
verbal and written guarantee that this will not happen. However, I genuinely 
feel that disguising your voice would really take away from the authenticity of 
your contribution”. 

 
• On 20 January 2006, Mr D sought confirmation about his anonymity from the 

programme makers and queried whether anonymity also related to the still 
photographs he had provided. The programme makers replied on the same 
day stating that “the contributor release that you signed on the day of filming 
guarantees your anonymity. You will not be identified either from the film or 
your stills. Your face will be disguised”.  

 
Mr D complained to Ofcom that his privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast.  
 
The Complaint and Broadcaster’s response 
 
Mr D’s case 
 
In summary, Mr D complained that his privacy was unwarrantably infringed in the  
programme as broadcast in that he was identifiable in the broadcast.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 11 

By way of background to his complaint, Mr D said that, due to the nature of his 
interview, he had insisted that he must not be identifiable in the programme when 
broadcast. To this end, Mr D said that he had signed a consent release form and had 
asked that his face be obscured at all times and that his voice be disguised 
electronically. Mr D said that he had stressed to the programme makers the 
importance to him of remaining anonymous and that he was assured by them that his 
anonymity was “something that we can 100% guarantee”.  

 
Mr D said that the programme was first broadcast in 2006, but that it had been 
repeated since. He said that after the broadcast of the programme broadcast on 24 
April 2008, he was contacted by a friend who had recognised him from the images 
shown. Mr D said that it was down to “good fortune” that nobody had recognised him 
from the earlier broadcasts of the programme.  

 
Five’s case 
 
In summary, Five responded to Mr D’s complaint that his privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast. Five said that Mr D had signed voluntarily a 
Contributor Release Form when he was interviewed on the 30 November 2005. The 
form specifically stated that: 
 

“My consent is given on the condition that I am not identified in the 
programme by name and that my face will not be shown as part of my 
contribution, should my contribution appear in the programme”. 

 
Five said that the programme’s producer, Ms Forbes, had confirmed that the 
programme makers had agreed not to identify Mr D by name, and also to disguise his 
face. On the day of filming, Five said that the programme makers took the unusual 
precaution, of obscuring the camera lens with grease so that his face would not be 
apparent even from the rushes. To this end, Five said that the programme makers 
stuck to the letter of their agreement with Mr D.  
 
Five said that in accordance with the assurances given to Mr D by the programme 
makers, Mr D was not identified by name in the programme, but was referred to as 
“32 year old Paddy”. Also, whenever Mr D’s face was visible, it was fully blurred. Five 
said that the only exceptions were two brief close-ups of his eye, two of his mouth, 
and one brief image of the back of his head from behind the ear. Five said that this 
was done in such a way as to ensure that he would not be recognisable. Five also 
said that the programme makers were adamant that they did not agree to disguise Mr 
D’s voice. 

 
Five said that it did not accept that Mr D’s privacy was unwarrantably infringed. It 
acknowledged that whilst it was unfortunate that Mr D was recognised by a friend, 
albeit after the programme had been repeated numerous times, this was neither the 
fault of Five nor the programme makers who had acted in good faith and had 
adhered to their agreement. Five said that it was further arguable that after the initial 
transmission, no breach of privacy could have been committed, as the material had 
by then already entered the public domain. Five also said that it was significant that 
Mr D did not make a complaint after the initial or subsequent broadcasts of the 
programme, but only after he had been recognised. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 12 

and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services 
and unwarrantable infringement of privacy in the broadcast and in the making of 
programmes included in such services. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
This complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. Ofcom 
considered the complaint and the broadcaster’s response, together with supporting 
material and a recordings and transcripts of the programme as broadcast and the 
unedited footage taken at the scene of Mr D’s interview. In its considerations, Ofcom 
took account of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”).  
 
Ofcom’s recognises that the line to be drawn between the public’s right to information 
and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering 
complaints about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, 
where necessary, address itself to two distinct questions: First, has there been an 
infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? (Rule 8.1 of the Code).  
 
Ofcom recognises that there is a distinction between an individual being specifically 
identified in a programme, for instance by being named, and being rendered 
identifiable in a programme, for example through footage of him or her. In Ofcom’s 
view where a programme maker agrees to take steps to protect a contributor’s 
identity, it is important that the contributor is given sufficient information to be able to 
understand in advance of transmission the nature of the steps to be taken.  
 
Ofcom considered Mr D’s complaint that his privacy was unwarrantably infringed in 
the broadcast of the programme in that he was identifiable in the broadcast.  
Ofcom first considered whether or not Mr D had a legitimate expectation of privacy in 
respect of the footage of him that was broadcast in the programme.  
 
Ofcom noted the email exchanges prior to and after filming his interview, between the 
programme makers and Mr D, about his anonymity. In particular, it noted the 
following assurances given to Mr D by the programme makers: “we would offer you 
total anonymity”; “I completely understand you wish for anonymity…it is something 
we can 100% guarantee…we have a contract/release form that can be signed which 
legally guarantees this for you”; “you contribute on the condition of your total 
anonymity”; and, “please do not worry about us showing your face”. 
 
Ofcom noted that these assurances arose out of Mr D’s wish that he should not be 
identified by name in the programme nor have his face shown (as detailed in his 
consent form and in email correspondence). Ofcom noted from the email 
correspondence that the programme makers understood that Mr D did not want to be 
identified and considered that he had been led to understand by the programme 
makers’ assurances that steps would be taken by them to ensure that his face would 
not be shown in the programme. Ofcom took the view that it was clear that such 
steps were fundamental to Mr D’s decision to participate in the programme. 
 
Ofcom also noted that Mr D raised the prospect with the programme makers that his 
voice be disguised in the programme. However, the programme makers explained to 
Mr D that it would not be possible to disguise his voice for editorial reasons. Ofcom 
acknowledged that Mr D did not pursue the matter of disguising the verbal pattern of 
his voice with the programme makers any further. Ofcom took this to effectively mean 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 13 

that Mr D understood his voice would not be disguised in the programme, but only in 
the context of the assurance given to him that his face would not be shown. Ofcom 
considered that the unequivocal pre-transmission assurances given to Mr D by the 
programme makers heightened his expectation of privacy. 
 
Ofcom noted that the programme was originally broadcast on 4 December 2006 and 
repeated five times after that. Ofcom recognised that Mr D had not complained about 
the programme until he was recognised by a friend in a subsequent re-broadcast. 
Ofcom noted Five’s assertion that “after the initial transmission, no breach of privacy 
could have been committed, as the material had by then already entered the public 
domain”. Ofcom considered that the fact that the programme had been repeated a 
number of times since its first broadcast did lessen Mr D’s expectation of privacy in 
relation to the programme complained of (namely the broadcast on 24 April 2008) 
although, in Ofcom’s view, the prior disclosure of this material did not in itself mean 
that no infringement of privacy could result from the subsequent broadcasts.  
 
Ofcom recognised that the kind of information revealed by participants in a 
programme of this type (dealing with sexual behaviours and practices) was likely to 
be of a highly personal nature and is likely to attract an expectation of privacy 
(subject to the contributor provided truly informed consent for its disclosure). In this 
particular case, Ofcom considered that Mr D’s contribution was particularly sensitive 
in nature, in that it related to a fetish, and had an enormous potential to cause him 
embarrassment. Ofcom noted that Mr D persistently sought reassurance from the 
programme makers that his anonymity would be protected in the programme (in 
relation to shots of his face). It should have been clear to the programme makers that 
not only did Mr D not want his identity disclosed widely but also (because of the very 
sensitive and personal nature of the information) did not want to be identifiable to 
family and friends (that is, those who knew him best and were most able to identify 
him). As a result of his numerous requests for reassurance Ofcom noted that he was 
lead to believe by the programme makers that his anonymity was “…something that 
we can 100% guarantee…”. All these factors, in Ofcom’s view, heightened Mr D’s 
expectation of privacy.  
 
Having taken all the factors above into account, Ofcom was satisfied that in these 
circumstances Mr D had a legitimate expectation of privacy. It considered that the 
assurances given to him by the programme makers before and after filming explicitly 
guaranteed his anonymity in that his face would not be shown (or at least would be 
disguised). In Ofcom’s view this outweighed any diminishing of Mr D’s expectation of 
privacy resulting from the prior disclosure in earlier broadcasts.  
Ofcom then considered whether or not Mr D’s privacy was infringed in the broadcast 
of the programme.  
 
Ofcom noted that the close up shots of Mr D’s eye, mouth and side of his head were 
included in the programme. Ofcom considered that the use of these close up shots 
along with his voice was likely to be sufficient to render him identifiable. In particular, 
Ofcom considered that the inclusion of close up shots of Mr D’s mouth, eye and the 
side of his head would have enabled his friends and family to identify him. In Ofcom’s 
view, the close up shots provided viewers with personal identifying information about 
Mr D. Ofcom concluded therefore that the inclusion of this footage of Mr D in the 
programme did infringe his privacy. 
 
Ofcom finally considered whether or not the inclusion of the footage of Mr D that 
rendered him identifiable in the programme was warranted. In doing so, Ofcom took 
account of the content and context of the programme, namely a factual educational 
programme about sexual practices and behaviour. Ofcom did not consider that there 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 14 

was any public interest in the broadcast of this material which made Mr D identifiable, 
or any other justification, which would have outweighed Mr D’s right to privacy. 
Ofcom therefore found that Mr D’s privacy was unwarrantably infringed in the 
broadcast of the programme. 
 
Accordingly, Ofcom has upheld Mr D’s complaint of unwarranted infringement 
of privacy in the broadcast of the programme. The broadcaster was found in 
breach of Rule 8.1 of the Code. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 

15 

Partly Upheld  
 
Complaint by Mr Clement Dortie 
Amy: My Body for Bucks, BBC3, 20 April 2008 
 
 
Summary: Ofcom has partly upheld this complaint of unfair treatment made by Mr 
Clement Dortie. 
 
The programme set out to investigate the findings of research that suggested that a 
growing number of higher education students work in the sex industry to fund their 
studies. To do so the programme followed a single mother and student called Amy 
who worked as a lap dancer in an attempt to support herself and pay for her 
education. In a bid to find out how to earn more money Amy was shown meeting 
another student who worked as an escort, and a soft porn actress. She was also 
shown going to a casting for a job as a “promo girl” for a promotions manager, Tony 
(the complainant), who subsequently hired her to work at an after-show party on the 
night of the Brit Awards. Amy was shown working at the event and leaving it early to 
get the last train home.  
 
In summary Ofcom found the following: 
 

• The programme was unfair to Mr Dortie because he was not given sufficient 
information about the programme’s nature and purpose before he agreed to 
participate. 

 
• Mr Dortie’s contribution to the programme was not unfairly edited in the 

broadcast programme. 
 
Introduction 
  
On 20 April 2008, BBC3 broadcast the programme Amy: My Body for Bucks. The 
programme followed Amy, a single mother, who had started stripping and lap 
dancing in order to pay her way through university. The programme said that 
research suggested that a growing number of higher education students work in the 
sex industry to fund their studies. Amy explained in the programme that she was 
looking for ways to make more money that would allow her to look after her child and 
continue with her studies.  
 
In a bid to find out how to earn more money Amy was shown meeting another 
student who worked as an escort, and a soft porn actress. She was also shown going 
to a casting for a job as a ”promo girl” for a promotions manager, Tony (the 
complainant), who subsequently hired her to work at an after-show party on the night 
of the Brit Awards. Amy talked about the advice Tony had given her to improve her 
look (following the casting).  
 
The programme broadcast footage of Amy working at the Brit Awards party and later 
explaining to Tony that she needed to leave work early to catch the last train home.  
 
After speaking to Tony and leaving the event Amy said: 
 

“He’s such a fucking wanker.” 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 16 

Towards the end of the programme, footage was shown of Amy returning to work as 
a stripper and lap dancer.  
 
Ofcom received a complaint from Mr Clement Anthony Dortie, who was referred to as 
“Tony” in the programme. Mr Dortie complained that he was treated unfairly in the 
programme as broadcast. 
 
The Complaint 
 
Mr Dortie’s case 
 
In summary, Mr Dortie complained that he was unfairly treated in the programme as 
broadcast in that:  

 
a) Mr Dortie was misled about the nature of the programme, including details of 

Amy’s former career, which resulted in him being portrayed as a person who 
hired strippers.  

 
By way of background, Mr Dortie said the programme makers deliberately 
concealed the fact that their programme was about the sex industry or a stripper. 
In addition, Mr Dortie said he had had been told by the programme makers that 
Amy was a single mother, student and model. He said that if he had known that 
she was a lap dancer he would not have employed her, as he was shown doing 
in the programme, as the reputation of his promo-girls was important to his 
clients. Mr Dortie said the BBC actively encouraged Mr Dortie to hire Amy and 
induced him into trusting them by expressly stating that “they are the BBC” and 
therefore they would never “stitch him up”.  

 
b) Mr Dortie’s contribution to the programme was unfairly edited in that: 
 

i) It omitted his numerous comments about the importance of his promo-girls 
having a “clean” background. This gave the unfair impression that he 
employed staff with Amy’s sort of background, to promote his business. 

 
ii) The programme had been edited to make it appear that Mr Dortie had 

criticised Amy’s appearance for the sake of it and failed to mention his offer of 
a free hair consultation.  

 
ii) The programme omitted his positive comments about being able to help 

someone who was in an unfortunate position. For example, Mr Dortie 
commented that Amy’s pay of £75, plus a goody bag worth £200, was a very 
good rate for promotions work when it was compared with what a nurse 
earned for several hours of work.  
 
By way of background Mr Dortie said this comment had been removed from a 
part of the programme in which Amy was shown complaining about her role at 
the event; losing money by deciding to work at the event; and referring to Mr 
Dortie as “a wanker”.  

 
The BBC’s statement  
  
In summary the BBC responded to Mr Dortie’s complaint as follows: 
  
a) The BBC said that it accepted that Mr Dortie had not been “fully informed about 

Amy’s background and the nature of the programme”. It said that this was 
“unacceptable and a matter of regret”.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 17 

 
The BBC asked Ofcom to consider that when Mr Dortie raised his concerns with 
the programme makers (the day after transmission) they took immediate and 
appropriate action. This action included a verbal and written apology to Mr Dortie 
(which had been copied to a number of Mr Dortie’s business associates) and the 
issuing of a public apology which was reported on the website of Broadcast 
magazine. BBC provided Ofcom with copies of its post broadcast 
correspondence with Mr Dortie and his solicitors, and a copy of the Broadcast 
magazine article. The BBC also asked Ofcom to consider that it removed the 
programme from BBC iPlayer and re-edited the programme to remove all 
references to Mr Dortie.  
 
The BBC said that while it recognised that Mr Dortie had not been provided with 
sufficient information about the nature of the programme it did not believe that 
viewers would have gained the impression that Mr Dortie was an individual who 
hired strippers, as he suggested in his complaint.  
 
The BBC said it was clear in the programme that Amy did not tell people what 
she did for a living. Given this the BBC said there was no reason for viewers to 
assume that Mr Dortie had been aware of Amy’s work as a lap dancer.  

 
b) In response to Mr Dortie’s complaint that his contribution had been edited 

unfairly, the BBC said that the programme gave a fair and accurate portrayal of 
the events involving Mr Dortie.  
 
The BBC provided Ofcom with the relevant unedited and untransmitted 
recordings of Mr Dortie’s contribution. The BBC responded to each head of the 
complaint as follows: 

 
i) In response to the complaint that the programme omitted Mr Dortie’s 

comment about the importance of his promo-girls having a clean background, 
the BBC reiterated that it did not believe that the programme gave viewers the 
impression that Mr Dortie hired staff who worked in the sex industry. It also 
said the programme gave no indication that Mr Dortie knew Amy was a lap 
dancer and therefore there was no reason why viewers would have assumed 
he knowingly employed people from this industry to promote his business.  

 
ii) In response to the complaint regarding Mr Dortie’s criticisms of Amy and the 

omission of his offer of a free hair consultation, the BBC referred to an extract 
from the programme in which Amy commented on the feedback she had had 
from Mr Dortie. The BBC said viewers would have understood that Mr Dortie’s 
comments had been intended as constructive feedback, based on his 
experience in the industry. It said that Amy appeared to implicitly accept the 
feedback despite being genuinely disappointed at what she regarded as Mr 
Dortie’s negative reaction. The BBC said that the programme’s portrayal of Mr 
Dortie’s comments, and Amy’s reaction, was fair and accurate.  
 
As regards the omission of Mr Dortie’s offer of a hair consultation at a hair 
salon, the BBC said that when Amy turned up for her consultation the salon 
had no knowledge of her and it was clear that Mr Dortie had not spoken to the 
proprietor. It said that Amy contacted the proprietor again on the day of the 
event but was told that an appointment had not been arranged and she would 
have to pay if she made one.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 18 

iii) With regard to Mr Dortie’s complaint about the removal of his positive 
comments (for example, about being able to help someone in an unfortunate 
position and the fact that Amy’s pay was very good when compared with that 
of a nurse), the BBC said Mr Dortie had been portrayed as a fair and 
reasonable employer.  

 
The BBC said that the programme showed Mr Dortie paying his staff in 
advance in cash. It was also clear that he allowed them to help themselves to 
the contents of goody bags (which he explained was unusual for promo-girls). 
The BBC said it believed that viewers would have made their own judgement 
about Amy’s role and remuneration. It did not believe it was unfair to Mr 
Dortie to exclude his comment that the job compared favourably to the 
earnings of a nurse.  
 
The BBC said that it recognised that Mr Dortie was upset by Amy’s reference 
to him in the programme as “a fucking wanker”. However, it believed it was 
justified to include her reaction in the context of a programme which was 
examining the efforts of a teenage student to make money in a predominantly 
adult industry. The BBC said the programme fairly represented Mr Dortie’s 
position and made it clear that it was Amy who had broken their agreement 
and acted unprofessionally. It did not believe that viewers would have drawn 
a negative impression of Mr Dortie’s behaviour from Amy’s comments. 
However, it said that any such impression would have been offset by the 
comments by Mr Dortie that were included in the programme.  

 
The BBC said the audience was given both sides of the story and left to draw 
its own conclusions about Amy’s behaviour and whether her reaction was 
justified.  

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
Where there appears to have been unfairness in the making of the programme, this 
will only result in a finding of unfairness, if Ofcom finds that it has resulted in 
unfairness to the complainant in the programme as broadcast. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
Mr Dortie’s complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In 
reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and 
transcript, both parties’ written submissions, and recordings of the unedited and 
untransmitted material.  
 
a) Ofcom first considered the complaint that Mr Dortie was misled about the nature 

of the programme, which resulted in unfairness to him. Ofcom considered 
whether the programme makers’ actions ensured that the programme as 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 19 

broadcast avoided unjust or unfair treatment of individuals, as set out in Rule 7.1 
of the Ofcom Broadcasting Code (“the Code”), and whether they were fair in their 
dealings with Mr Dortie as a potential contributor to the programme (as outlined in 
Practice 7.2 of the Code). In particular, Ofcom considered whether Mr Dortie 
gave his ‘informed consent’ to participate in the programme (as outlined in 
Practice 7.3 of the Code). 

 
Practice 7.3 of the Code sets out that in order for potential contributors to a 
programme to be able to make an informed decision about whether to take part, 
they should be given sufficient information about their involvement, including: the 
programme’s nature and purpose; their likely contribution; any changes to the 
programme that might affect their decision to contribute; and the contractual 
rights and obligations of both parties.  
 
Ofcom first considered the nature and content of the broadcast programme. 
Ofcom noted that the programme title, Amy: My Body for Bucks, made clear that 
the programme was about a woman using her body to earn money. Ofcom noted 
that the programme said that research suggested that a growing number of 
higher education students work in the sex industry to fund their studies and Amy 
was shown as an example of this. The programme focused on Amy’s efforts to 
make enough money through lap dancing and stripping to pay her college fees 
and support herself and her young daughter. She was shown meeting with 
women who worked in the escort and porn industry to find out how they made 
their money.  
 
Ofcom next considered the information that was made available to Mr Dortie 
before he agreed to take part in the programme. Ofcom noted that both parties 
agreed that Mr Dortie was told that Amy was a single mother trying to earn 
money through acting and modelling. Both parties agreed that Mr Dortie was not 
informed that the programme was about a young woman who had earned money 
as a stripper and lap dancer, nor that it would include contributions from those 
working in the sex industry. 
 
Ofcom then considered whether the nature of the information made available to 
Mr Dortie resulted in unfairness to him. In Ofcom’s view there was no implication 
in the programme that Mr Dortie hired strippers, as he complained. However he 
was nonetheless a contributor to a programme that focused on the sex industry 
as a source of income for a young single mother and student. Given the 
sensitivity of the subject matter, Ofcom considered that it was reasonable that the 
programme makers should have advised Mr Dortie of the full context of Amy’s 
background, as explored in the programme, in order for him to provide informed 
consent for his participation. Ofcom noted from the information provided that Mr 
Dortie was not fully informed of the programme’s subject matter or Amy’s 
background in lap dancing and stripping. In the circumstances Ofcom found that 
he was not given sufficient information about the programme’s nature and 
purpose in order to give his informed consent to take part and this resulted in 
unfairness to him. 

 
b) In considering head b) of the complaint of unfairness, Ofcom looked at each 

individual sub-heads of the complaint in turn. 
 

Ofcom had particular regard to whether the programme makers’ actions ensured 
that the programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of 
individuals, as set out in Rule 7.1 of the Code, and whether Mr Dortie’s 
contributions had been edited fairly (as outlined in Practice 7.6 of the Code).  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 20 

 
i) Ofcom considered Mr Dortie’s complaint that his contribution to the 

programme was unfairly edited in that it omitted his numerous comments 
about the importance of the promo-girls he worked with having a “clean” 
background. Mr Dortie said that this was unfair because it gave the 
impression that he employed staff with Amy’s background in order to promote 
his business. 
 
Ofcom viewed the full untransmitted material provided by the broadcaster. 
Ofcom noted that Mr Dortie had made comments about his “golden rules” and 
the fact that he was looking for promo-girls who worked hard rather than girls 
who were interested in the glamour industry, meeting famous people or 
becoming the subject of “kiss and tell” stories.  
 
Ofcom considered that the selection and presentation of material is a matter 
of editorial discretion as long as it does not result in unfairness. As such, 
Ofcom considered that the producer was under no obligation to include Mr 
Dortie’s comments about the importance of the girls he hired having a clean 
background as long as this did not result in any unfairness to him. Ofcom 
considered that the programme fairly reflected Mr Dortie’s dealings with Amy 
(as shown in the full untransmitted material) and there was no suggestion that 
he employed staff with a background in the sex industry, or even that he was 
aware of Amy’s previous jobs as a stripper and lap dancer. The omission of 
the comments about employing staff with a “clean” background did not 
therefore lead to Mr Dortie being portrayed unfairly and therefore did not 
result in any unfairness to him. 
 

ii) Ofcom next considered Mr Dortie’s complaint that the programme was unfair 
to him because it had been edited to make it appear that he had criticised 
Amy’s appearance for the sake of it and failed to mention his offer of a free 
hair consultation. 

 
Ofcom reviewed the unedited and untransmitted material provided by the 
broadcaster. Ofcom noted that Mr Dortie had made several comments about 
how Amy could improve her appearance. For example, he had recommended 
a hairdresser and suggested that he would arrange a consultation for Amy. 

 
Ofcom noted that these comments were not included in the programme as 
broadcast. The programme included the following references to the 
comments Mr Dortie made about Amy’s appearance: 
 
Voiceover: “It’s one of Amy’s first castings and she’s realised from Tony’s 

feedback, there’s still a lot to learn.”  
 
Amy: “My pink bikini wasn’t the best one to pick. I should have had a 

different colour because pink’s not really good for my skin tone. 
Basically I need to sort my hair out, get better pictures, that sort 
of thing… I don’t feel brilliant about it but these take money don’t 
they?” 

 
Ofcom considered that the programme fairly presented Amy’s references to 
Mr Dortie’s advice about how she could improve her appearance as 
constructive criticism. It made clear that Amy was inexperienced and could 
benefit from acting on the feedback she had received. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 21 

As above at b)i), Ofcom noted that the selection and presentation of material 
is a matter of editorial discretion as long as it does not result in unfairness. 
Ofcom found that Amy’s account of Mr Dortie’s comments about her 
appearance fairly represented the comments that he had made in the full 
untransmitted material and did not suggest that he had criticised her 
appearance “for the sake of it” as he complained. As a result, the omission of 
his comments about a free hair consultation did not result in unfairness to 
him. Taking these factors into account, Ofcom found that the material 
included in the programme that referred to Mr Dortie’s comments about Amy’s 
appearance was not unfairly edited.  

 
iii) Ofcom lastly considered Mr Dortie’s complaint that the programme was 

unfairly edited because it omitted his comments about helping someone who 
was in an unfortunate position and that Amy was paid £75 plus a goody bag 
(which he said compared favourably to the amount that nurses earn for 
hospital work). As background to the complaint, Mr Dortie said this comment 
had been removed from a part of the programme in which Amy was shown 
complaining about her role at the event; losing money by deciding to work at 
the event; and referring to Mr Dortie as “a wanker”.  

 
As discussed above, in Ofcom’s view the selection of material for broadcast is 
a matter of editorial discretion as long as it does not result in unfairness. In 
order to consider this complaint of unfair editing Ofcom again viewed the full 
untransmitted material. Ofcom noted that Mr Dortie made reference to the 
free goody bag and compared the rate of pay for promotions work and 
hospital work. Mr Dortie commented that he gave Amy the job because she 
seemed like a nice girl and he wanted to give her an opportunity. 

 
Ofcom noted that in the broadcast programme the voiceover explained that 
Amy was getting paid £75 for the night’s work, but also indicated the financial 
implications of her decision to accept work in London, as follows: 
 

“Trouble is she’s only getting paid £75 tonight and had already spent £50 
on her train fare.” 

 
The programme also included the following reference to the goody bags: 
 

Tony: “The thing with goody bags is normally if you work on an event you 
don’t get one. So help yourself.” 

 
In Ofcom’s view, this comment made it clear that Amy and the other girls 
received a goody bag in addition to the money they were paid for the 
evening’s work. Ofcom therefore considered that the programme fairly 
presented the nature of the payment arrangements.  
 
In relation to Mr Dortie’s statement that the omission of his comments 
resulted in unfairness to him because the programme included other negative 
comments about him, Ofcom noted the full context of this section of the 
programme. Amy was shown leaving the job early, and the programme 
included the following statements: 
 

Voiceover: “Amy’s booked to work till 12.30pm and Tony’s already paid 
her, but she decides to leave early, letting him down.” 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 22 

Amy: “He’s such a fucking wanker, you know I don’t swear very 
much but he is a ****. He said, right, I have booked you til 
half past 12 so you should stay til half past 12. He said, 
yeah, but you know it depends whether you want to get any 
work ever again as to whether you go. Kind of basically 
threatening me.” 

 
Mr Dortie: “I don’t think we have had a promo-girl that has left before 

the celebrities. The easy thing is to say ‘Yeah she’s gone 
blah blah blah’, she’s made a decision, she has left. I 
personally don’t think she made the right decision but that is 
her decision.” 

 
Interviewer: “Would you employ her again?” 
 
Mr Dortie: “Never.” 
 
Amy:  “I have learnt a big lesson tonight. Well it was hardly walking 

celebrities down the red carpet was it? It was opening 
flipping doors. I’m not a door man.” 

 
Interviewer:  “You’ve lost money haven’t you?” 
 
Amy:  “Yeah I will have lost money tonight. Well that is it, this is 

going back to Primark now. I’m never wearing suits again.”  
 
Ofcom acknowledged that Amy’s comment about Mr Dortie “fucking wanker” 
was clearly offensive to him, however in Ofcom’s view it reflected her 
personal views and was not endorsed by the programme. Further, the 
comment was placed in a context in which Amy was clearly shown to be 
leaving “early” and therefore reneging on their agreement and “letting him [Mr 
Dortie] down”; no criticism of Mr Dortie was made by the programme. The 
programme also fairly represented Mr Dortie’s position on Amy’s early 
departure. 

 
In the circumstances Ofcom found that the editing of this section of the 
programme fairly reflected the untransmitted material, and the views of both 
Amy and Mr Dortie, and did not result in unfairness to Mr Dortie.  
 

Accordingly Ofcom has partly upheld Mr Dortie’s complaint of unfair treatment 
in the programme as broadcast. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 

23 

Not Upheld 
 
Complaint by Mr Kulwarn Cheema 
Road Wars, Sky 3, 20 August 2008 (and repeats on Sky 1 and Sky 2) 
 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy made by Mr Cheema. 
 
The programme featured incidents filmed during police patrols. It included footage 
which showed Mr Cheema being pulled over and arrested by the police on suspicion 
of theft of a stolen vehicle. The programme stated that Mr Cheema was not charged 
for theft but that he had been cautioned for possession of cannabis. Mr Cheema 
complained that he was unfairly portrayed as an example of someone committing a 
crime and that his privacy was unwarrantably infringed by the filming and broadcast 
of the footage without his consent. 
 
In summary Ofcom found the following: 
 

• The programme had not unfairly portrayed the circumstances around Mr 
Cheema’s arrest. 
 

• Mr Cheema did not have a legitimate expectation of privacy in relation to the 
filming or broadcast of footage of him being arrested by the police as he was 
filmed openly in a public place and found to be in possession of an illegal 
drug. Therefore, his privacy was not unwarrantably infringed in the making or 
the broadcast of the programme. 

 
Introduction 
 
On 20 August 2008 Sky 3 broadcast an edition of Road Wars (also repeated in 
August and September 2008 on Sky 1 and Sky 2). The programme was introduced 
as follows: 
 

“We’ve caught some criminals on tape now on Sky 3 and their driving leaves 
a lot to be desired. With strong language it’s Road Wars.”  

 
The programme itself followed the work of the Thames Valley Police and other police 
forces. This episode featured a man arrested on suspicion of theft of a vehicle.  
 
Viewers saw a police officer pulling over a vehicle that was said to have been 
reported as stolen. The police officer was shown asking the driver if he was the 
owner of the vehicle and the driver stated that it was his friend’s car.  
 
The man was not named in the broadcast but footage of him being questioned, 
searched and placed in the police vehicle was shown. The programme also showed 
footage of the driver throwing what was found to be a joint of cannabis from the car, 
just prior to him being pulled over by the police.  
 
At the end of the item the commentary stated that: 
 

“The car was recovered and returned to the [owner]. The driver didn’t face 
any theft charges but was cautioned for the possession of cannabis.”  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 24 

Ofcom received a complaint from the driver that was pulled over by the police - Mr 
Kulwarn Cheema. Mr Cheema complained that he was treated unfairly and his 
privacy was unwarrantably infringed in the making and broadcast of the programme. 
 
The Complaint  
 
Mr Cheema’s case 
 
In summary, Mr Cheema complained that he was treated unfairly in the programme 
as broadcast in that:  
 
a) The programme portrayed him as an example of someone committing a crime 

even though he had not committed a crime. Mr Cheema said that although he 
had been taken to the police station he was later released and found not guilty.  

 
In summary Mr Cheema complained that his privacy was unwarrantably infringed in 
the making of the programme in that: 
 
b) He was filmed by the programme makers without his consent. Mr Cheema said 

he was not told the purpose of the filming at the time.  
 
In summary Mr Cheema complained that his privacy was unwarrantably infringed in 
the programme as broadcast in that: 
 
c) The programme showed footage of him, in which his face had not been 

obscured, being searched and put into the police vehicle. This was broadcast 
without his knowledge or consent. 

 
Sky’s case 
 
a) In summary, Sky responded to Mr Cheema’s complaint of unfairness as follows: 
 

Mr Cheema claimed that the programme unfairly portrayed him as having 
committed a crime despite the fact that he was found not guilty. However, Sky 
disputed his claim that he had not committed a crime and was innocent.  

 
Sky said that the programme featured footage of Mr Cheema being stopped by 
the police while driving a vehicle which was identified as stolen. He was then 
shown being searched and questioned by the police at the vehicle. The 
broadcaster said that the police officer suspected that Mr Cheema was in 
possession of cannabis because it appeared that he had disposed of a joint of 
cannabis from the car window before being stopped by the police. He was then 
placed into a police vehicle.  

 
The broadcaster said that while Mr Cheema was not charged in relation to the 
theft of the vehicle, he was cautioned for possession of cannabis and had 
therefore committed a criminal offence. The broadcaster said that this was made 
clear in the programme as the narrator stated that “the driver didn’t face any theft 
charges but was cautioned for possession of cannabis”. The broadcaster said 
that admission from the suspect that an offence had been committed was a pre-
requisite for issuing a caution (as outlined in ‘Home Office Circular 016 / 2008: 
Simple Cautioning Of Adult Offenders’). 

 
Sky concluded that Mr Cheema was not treated unfairly in the programme as 
broadcast because he had committed a crime and received a caution from the 
police. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 25 

 
b) In summary, Sky responded to Mr Cheema’s complaint of unwarranted 

infringement of privacy in the making of the programme as follows: 
 
Sky said that Mr Cheema did not have a legitimate expectation of privacy in 
relation to being stopped, searched, questioned by the police and placed in a 
police vehicle. The broadcaster said that this was because he was driving on a 
public road and he threw a joint of cannabis out of his car before being stopped 
by the police in public view. It added that neither the crime for which he was 
cautioned, nor the crime for which he was initially suspected, warranted him 
being questioned in private. Sky said that neither circumstance gave rise to a 
reasonable expectation of privacy in a public place nor were they of such a 
sensitive or unusual nature that filming should have been stopped on the basis 
that a legitimate expectation of privacy had arisen. The broadcaster further stated 
that the cameraman was visible to Mr Cheema at the time of filming and no 
filming was conducted in secret. 
 
The broadcaster further stated that if Ofcom did consider that Mr Cheema had a 
legitimate expectation of privacy then any infringement of privacy was warranted. 
It said that Mr Cheema did not request that the filming stop or make clear any 
concerns he had, at the time, about the continued filming of the incident. It said 
that the programme followed Thames Valley police officers attending incidents as 
and when they took place. It was therefore not possible, or appropriate, to seek 
prior consent for filming and seeking consent at the time could risk disrupting the 
work of the police. 
 
Sky said that there was clear public interest in showing the work of the police, 
and the situations they faced, and this outweighed any right to privacy Mr 
Cheema may have had in these circumstances. It also said that there was public 
benefit in highlighting the consequences of committing a criminal offence.  

 
c) In summary, Sky responded to Mr Cheema’s complaint of unwarranted 

infringement of privacy in the broadcast of the programme as follows: 
 

For the same reasons as outlined with reference to the making of the 
programme, Sky said that Mr Cheema did not have a legitimate expectation of 
privacy in relation to the broadcast of footage of him, without his face obscured, 
being stopped, searched and put into a police vehicle. Sky said that any personal 
distress resulting from the broadcast of the programme was not relevant to the 
consideration of Mr Cheema’s expectation of privacy. It said that if Ofcom did 
consider Mr Cheema had a legitimate expectation of privacy then the 
infringement was warranted and the footage was not of such a nature that its 
broadcast without Mr Cheema’s consent was unwarranted. Furthermore, Mr 
Cheema did not contact the programme makers before the first broadcast of the 
programme to make his objections known. Sky said the public interest 
justification for any infringement of privacy in the making of the programme also 
applied to the broadcast of the programme. It said that Mr Cheema did not make 
any attempt to inform the programme makers of his objections to the broadcast of 
the footage. 

 
By way of background, Sky said that it had compliance procedures in place with 
the production companies it worked with to ensure that the programmes they 
made adhered to the relevant codes. It was informed of the status of legal 
proceedings for each subject featured in the programme before broadcast. Sky 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 26 

did not obscure the faces of people who were found to have committed illegal 
acts. 
 
However Sky said that the edition of Road Wars which was the subject of Mr 
Cheema’s complaint was first broadcast on Sky 1 on 6 July 2005. Following re-
editing in line with Sky’s editorial policy for factual entertainment programmes, Mr 
Cheema’s image would be obscured in future repeats of the episode in question. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
Where there appears to have been unfairness in the making of the programme, this 
will only result in a finding of unfairness, if Ofcom finds that it has resulted in 
unfairness to the complainant in the programme as broadcast. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
Mr Cheema’s complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In 
reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording and transcript of the programme as 
broadcast and the parties’ written submissions. 
 
a) Ofcom first considered the complaint that Mr Cheema was unfairly portrayed as 

an example of a person committing a crime even though he had not committed 
an offence. 

 
Ofcom had particular regard to whether the programme makers’ actions ensured 
that the programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of 
individuals, as set out in Rule 7.1 of the Ofcom Broadcasting Code (“the Code”), 
and whether they had taken reasonable care to satisfy itself that material facts 
had not been presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to an 
individual or organisation (as outlined in Practice 7.9 of the Code).  
 
Ofcom noted that the programme featured incidents filmed on patrol with officers 
from Thames Valley Police, including an incident involving Mr Cheema. The 
relevant section of the programme showed Mr Cheema being pulled over by the 
police as information from a database suggested that the car he was driving was 
stolen. He was shown being questioned and arrested by the police on suspicion 
of theft of a motor vehicle. Mr Cheema was shown stating that the car belonged 
to a friend. One of the officers found a joint of cannabis on the ground close to 
the car and the programme included slow motion footage of Mr Cheema throwing 
it out of the car window as he was being pulled over. An officer explained that the 
vehicle was a hire car that had been reported stolen by the hire company 
because the person that hired the car had provided false details. The following 
commentary, explained how the case concluded: 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 27 

“The car was recovered and returned to the hire company. The driver didn’t 
face any theft charges but was cautioned for the possession of cannabis.”  

 
In Ofcom’s view, this explicit statement that Mr Cheema was cautioned for the 
possession of cannabis but did not face charges for theft, unambiguously 
reflected the nature of his criminal activity. Further, it placed the footage in which 
he was shown being pulled over, questioned and arrested by the police into 
context. As such, Ofcom found that the programme did not present the material 
facts in relation to the incident unfairly, and Mr Cheema was not portrayed 
unfairly in the programme. 
 

b) Ofcom next considered Mr Cheema’s complaint that his privacy was 
unwarrantably infringed in the making of the programme because he was filmed 
by the programme makers without his consent and without being told the purpose 
of the filming. 

 
In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to information 
and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering 
complaints about the unwarranted infringement of privacy both in relation to the 
making and the broadcast of the programme, Ofcom must consider two distinct 
questions: First, has there been an infringement of privacy? Secondly, if so, was 
it warranted? This is in accordance with Rule 8.1 of the Code which states: 
 

“Any infringement of privacy in programmes or in connection with obtaining 
material included in programmes, must be warranted”.  

 
Ofcom also considered the complaint with reference to Practice 8.5 of the Code 
which states that any infringement of privacy in the making of a programme 
should be with a person’s consent or be otherwise warranted.  

  
In considering whether or not there had been an infringement of privacy, Ofcom 
was first required to consider whether Mr Cheema had a legitimate expectation of 
privacy in relation to the circumstances in which he was filmed. Ofcom noted that 
Mr Cheema was filmed throwing a joint of cannabis out of the window of the car 
he was driving, as he was being pulled over by the police. He was filmed being 
questioned and arrested for suspicion of theft of a motor vehicle and being 
searched by the police.  
 
Ofcom considered the nature of the footage filmed of Mr Cheema. Ofcom noted 
that the programme’s purpose was to show police officers dealing with a variety 
of situations that arose during patrols of the Thames Valley area and that the 
footage of Mr Cheema was filmed in this context. He was filmed because the 
police suspected that he had committed criminal offences, namely that he had 
stolen a vehicle and was in possession of cannabis. Ofcom noted that the images 
of Mr Cheema were filmed openly through the window of the police car, and from 
outside the police car, after he had been stopped while driving on a public road. 
In Ofcom’s view, when a person is filmed either committing or being arrested for 
an offence, that person’s expectation of privacy is diminished in light of their 
actions. In Mr Cheema’s case, Ofcom considered that by committing an offence 
for which he was later cautioned (namely possession of cannabis), Mr Cheema’s 
expectation of privacy was lessened.  
 
Taking into account all of the factors above, it is Ofcom’s view that Mr Cheema 
did not have a legitimate expectation of privacy in circumstances where he was 
filmed while engaged in activity for which he was arrested and subsequently 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 28 

cautioned. Ofcom therefore found that there was no infringement of privacy in 
relation to the footage filmed of his arrest by the police. As a result, it was not 
necessary for Ofcom to further consider whether any infringement of privacy was 
warranted.  

 
c) Ofcom lastly considered Mr Cheema’s complaint that his privacy was 

unwarrantably infringed in the programme as broadcast as it included footage of 
him being searched and put into a police vehicle. Mr Cheema said the footage 
was broadcast without his knowledge or consent and that his face was not 
obscured. 

 
In considering whether or not there had been an infringement of privacy, Ofcom 
was first required to consider whether Mr Cheema had a legitimate expectation of 
privacy in relation to the footage that was broadcast. Ofcom noted that the 
programme included footage of Mr Cheema being pulled over and arrested by 
the police. While Mr Cheema was not named, Ofcom acknowledged that his face 
was visible and he was therefore identifiable. However Ofcom also noted that Mr 
Cheema’s actions took place on a public street in full view of those around him.  
 
Ofcom further noted that Mr Cheema was not charged for theft (the offence for 
which he was originally pulled over). However he was issued with a caution for 
the possession of cannabis. In light of the fact that Mr Cheema had committed a 
criminal offence, and taking into account all the circumstances discussed above, 
Ofcom was satisfied that he did not have a legitimate expectation of privacy in 
relation to the broadcast of the footage of him engaged in activity which led to his 
arrest, and of the arrest itself. Ofcom therefore found that Mr Cheema’s privacy 
was not infringed in the programme as broadcast and it was not necessary for 
Ofcom to further consider whether any infringement of privacy was warranted. 
 

Accordingly Ofcom has not upheld Mr Cheema’s complaint of unfair treatment 
or unwarranted infringement of privacy in either the making or the broadcast of 
the programme. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 29 

Not Upheld 
 
Complaint by Mr Michael Shrimpton 
David Kelly: The Conspiracy Files, BBC2, 25 February 2007  
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment made by Mr 
Michael Shrimpton. 
 
The BBC broadcast a documentary on 25 February 2007 that looked at the 
circumstances surrounding the death of weapons inspector Dr David Kelly in July 
2003. Dr Kelly died at the time when the controversy about Iraq’s weapons of mass 
destruction was at its height. The programme looked at theories that he was 
murdered by intelligence agencies and at the findings of the Hutton Inquiry, which 
concluded that Dr Kelly committed suicide. The programme included interviews with 
doctors, lawyers and politicians. One of the lawyers interviewed in the programme 
was Mr Michael Shrimpton, who explained his view that Dr Kelly had been 
assassinated.  
 
Ofcom found as follows: 
 
• Mr Shrimpton was one of a number of people in the programme who set out their 

views that Dr Kelly was murdered. Mr Shrimpton was not misled about the nature 
of the programme and his contribution was not included without his consent. 

 
• It was not unfair for Mr Shrimpton to be described as a barrister in the 

programme.  
 

• The extract used in the programme of interview footage of Mr Shrimpton set out 
fairly the key points of his theory regarding the death of Dr Kelly.  

 
• No unfairness arose from the reference to similarities between Mr Shrimpton’s 

theory and the story in a novel by Tom Clancy. Mr Shrimpton was given the 
opportunity to dismiss any link between the two. 

  
Introduction 
 
On 25 February 2007, the BBC broadcast a documentary that looked at the 
circumstances surrounding the death of weapons inspector Dr David Kelly in July 
2003. Dr Kelly died at the time when the controversy about Iraq’s weapons of mass 
destruction was at its height. The programme looked at theories that he was 
murdered by intelligence agencies and at the findings of the Hutton Inquiry, which 
concluded that Dr Kelly committed suicide. The programme included interviews with 
doctors, lawyers and politicians. One of the lawyers interviewed in the programme 
was Mr Michael Shrimpton. Mr Shrimpton explained his view that Dr Kelly had been 
assassinated and said that he had information from within the intelligence community 
in support of his view that Dr Kelly had been murdered. He explained how he 
believed the murder had been committed and referred to his contacts in the 
intelligence community. In untransmitted footage, Mr Shrimpton explained his view 
that the figure given in the Hutton Report for the amount of paracetamol allegedly 
ingested by Dr Kelly was either a mistake or suggested that he had ingested 800 
times a lethal dose.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 30 

Mr Shrimpton complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme as 
broadcast. 
 
The Complaint 
 
Mr Shrimpton’s case 
 
In summary, Mr Shrimpton complained that he was treated unfairly in that: 
 
a) He was misled into participating in the programme, which was broadcast without 

his consent. Mr Shrimpton said he was informed, incorrectly, that the programme 
would be a serious examination of the arguments for and against the suicide and 
murder theories. He said he gave consent to participate initially on the basis of 
the programme makers’ representation of the nature of the programme. He then 
withdrew his consent when he discovered the programme would not be a serious 
examination of the issues but would present what he considered to be the point 
of view most favourable to the Government.  

 
b) He was described in the programme as a barrister against his express wishes. 

He said that he had refused consent to be described as a barrister, as he had not 
acted as a barrister either at the inquest or in the Hutton Inquiry.  

 
c) His interview was unfairly edited. The programme makers failed to include the 

main points he put to them and edited his contribution so as to make him appear 
to be a “crank” and a conspiracy theorist. 

 
d) He was portrayed unfairly in that his home library was rearranged without his 

knowledge so as to make a facetious point about a Tom Clancy novel. Mr 
Shrimpton said that this led to an implication, given the similarity between the 
book’s plot and Mr Shrimpton’s views about Dr Kelly’s death, that Mr Shrimpton’s 
theory had been drawn from the novel. 

 
The BBC’s case 
 
The BBC said, by way of introduction, that The Conspiracy Files was a series of 
programmes examining contrasting theories about what happened in some of the 
biggest news stories of recent years. The programme complained of set out to look at 
the various questions that had been raised following Dr Kelly’s death in 2003. 
 
The BBC said that the programme featured interviews with a number of people, 
including doctors, lawyers, security experts and politicians, who had all questioned 
the official account of Dr Kelly’s death and put forward a range of theories about how 
he had died. This included Mr Shrimpton, who believed that Dr Kelly had been 
assassinated by a branch of the intelligence services. 
 
In summary the BBC responded to Mr Shrimpton’s complaint as follows: 
 
a) The BBC first responded to the complaint that Mr Shrimpton was misled into 

participating and that the programme was broadcast without his consent. The 
BBC said that Mr Shrimpton was first contacted by the programme makers in 
2006 as part of their research into the theories about Dr Kelly’s death. The 
programme makers explained to him that the documentary would include 
contributions from a number of people putting forward various arguments and 
counter-arguments as to how Dr Kelly died and would leave the audience to draw 
their own conclusions. An initial meeting was held in September 2006 and Mr 
Shrimpton subsequently agreed to take part in lengthy filming sessions in 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 31 

London, at his home and at the scene of Dr Kelly’s death. This included two in-
depth, sit-down interviews. The BBC said that on each occasion the programme 
makers explained the nature of the documentary to Mr Shrimpton. 

 
The BBC said that following the final day of filming, Mr Shrimpton was asked to 
sign a consent form. He returned this to the BBC with a hand-written amendment, 
which suggested that he had read the form carefully rather than simply signing it 
without understanding its purpose.  
 
The BBC said that email correspondence provided by Mr Shrimpton indicated 
that there was a degree of disagreement prior to broadcast as to the manner in 
which he was to be described in the programme. However, at no point during this 
correspondence had Mr Shrimpton suggested that he had been misled about the 
nature or content of the programme. A number of emails were exchanged in the 
days prior to transmission, but they implicitly assumed that the broadcast would 
go ahead. The programme makers therefore had no reason to consider that Mr 
Shrimpton had withdrawn his consent at the time of broadcast. 
 
The BBC said that the aim of the documentary was to air various theories 
surrounding Dr Kelly’s death. It was not a detailed exploration of a particular 
theory but offered the proponents of a number of theories the opportunity to 
explain in their own words why they did not accept the official version of events. 
Their views were balanced by counter-arguments towards the end of the 
programme. Mr Shrimpton was allowed to present his theory in his own words 
and was given adequate time and space to ensure that his views were fairly and 
accurately presented. The BBC said that there was no evidence to support Mr 
Shrimpton’s claim that the programme presented the view most favourable to the 
government rather than being the serious examination of issues he had been led 
to believe.  

 
b) In relation to Mr Shrimpton’s complaint that he was described in the programme 

as a barrister against his wishes, the BBC said that the description was factually 
accurate and fairly represented his occupation to the audience. It was a 
professional title that Mr Shrimpton used publicly. At no stage did the programme 
suggest that Mr Shrimpton had acted in a professional capacity in the case of Dr 
Kelly, either at the inquest or the Hutton Inquiry.  

 
The BBC said that, while Mr Shrimpton would have preferred to have been 
described in terms of his intelligence connections, the programme allowed him to 
establish his credentials within the intelligence community in his own words. The 
footage included in the programme was sufficient to establish Mr Shrimpton’s 
links with intelligence and security sources and ensured that the audience was 
not misled as to his contacts or credibility. The terms in which contributors to 
programmes of this kind were identified were a matter of legitimate editorial 
discretion, as long as they were not tendentious or misleading, and the 
identification of Mr Shrimpton as a barrister was neither. 
     

c) The BBC next responded to the complaint that Mr Shrimpton’s interview was 
unfairly edited. The BBC said that Mr Shrimpton was given sufficient opportunity 
to put forward his explanation of how Dr Kelly died and to cast doubt on the 
official version that he committed suicide by cutting his wrist and taking an 
overdose of co-proxamol. It was clear from the transcript of Mr Shrimpton’s full 
interview with the programme makers that the programme provided an accurate 
summary of this main theory about Dr Kelly’s death. The summary in the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 32 

programme of Mr Shrimpton’s theory as to how Dr Kelly was killed was fair and 
accurate. 
 

d) As regards Mr Shrimpton’s complaint that his home library was rearranged so as 
to make a facetious point about a Tom Clancy novel, the BBC said that the 
reference to the novel was reasonable and justified given the similarity between 
the plot and Mr Shrimpton’s theory about Dr Kelly’s death. This was a legitimate 
line of questioning and did not result in Mr Shrimpton's theory being unfairly 
represented. Mr Shrimpton openly discussed the novel with the programme 
makers, picked up a copy from his bookshelf and flicked through the pages, in 
the knowledge that he was being filmed. The programme gave Mr Shrimpton the 
opportunity to dismiss the suggestion that this theory had been drawn from the 
plot of Mr Clancy’s novel and allowed him to have the final word on the matter. 

 
The BBC accepted that, if the programme makers had wanted a close-up shot of 
the cover of the book, it would have been preferable if this had been done with 
Mr Shrimpton’s knowledge. However, in the light of his willingness to discuss the 
book and its contents, the BBC did not consider that the single shot of the book 
led to any unfairness to him. 

 
Mr Shrimpton’s comments 
 
In response to the introductory statement made by the BBC, Mr Shrimpton said that it 
was a gross misrepresentation of his position for the BBC to say that he believed that 
the intelligence services were involved in Dr Kelly’s death, if by that the BBC meant 
MI5 or MI6.  
 
In summary Mr Shrimpton responded to the BBC’s statement in response to specific 
complaints as follows: 
 
a) Mr Shrimpton said that his regrets as to his decision to participate in the 

programme were pre-broadcast and not post-broadcast. This was because he 
came to the view prior to transmission that the programme would not be a 
serious one intending to represent the competing theories about Dr Kelly’s death 
and that he had been conned by the BBC. 

 
c) In relation to the complaint that his interview was unfairly edited, Mr Shrimpton 

said that the BBC appeared not to be able to get to grips with the forensic points 
he had made. He said that he had pointed out to the BBC that if the 97 milligram 
figure for paracetamol referred to in Lord Hutton’s report was not a mistake, then 
it was about 800 times a lethal dose. This would have been incapable of 
ingestion by a human being and could only have been administered by injection.  

 
The BBC’s comments 
 
The BBC noted Mr Shrimpton’s view that it was a gross misrepresentation of his 
position for the BBC to say that he believed that the intelligence services were 
involved in Dr Kelly’s death, if by that the BBC meant MI5 or MI6. However the BBC 
argued that the reference to “intelligence services” in the introduction to its first 
statement in response to the complaint was to intelligence services generally, not the 
UK’s intelligence services in particular. The programme did not state who Mr 
Shrimpton believed was responsible for Dr Kelly’s murder. Mr Shrimpton said in the 
programme: 
 

“I was contacted within about twenty four hours by somebody working with David 
Kelly in the intelligence community and he said he'd been murdered and I wasn't 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 33 

particularly surprised at that and given the source I had no doubts whatsoever 
that he'd been murdered from that time”.  

 
The BBC also said that the programme did not go into the details of who Mr 
Shrimpton thought was behind the killing and so could not have misrepresented his 
position. 
 
In summary the BBC responded to Mr Shrimpton’s comments as follows: 
 
a) In response to the complaint that the programme was broadcast without Mr 

Shrimpton’s consent, the BBC said that nothing in the email exchanges between 
Mr Shrimpton and the programme makers supported his statement that his 
regrets as to his decision to participate in the programme were pre-broadcast. 
The BBC said that the emails contained no suggestion that Mr Shrimpton had 
been misled as to the nature or content of the programme nor that he wished to 
withdraw his consent to contribute. Even the disagreement about the terms in 
which he was to be described in the programme was in a context of explicit 
assumption that the programme would be broadcast and would include his 
contribution. The BBC said that Mr Shrimpton had also agreed to assist with 
media interviews to publicise the programme, which did not appear to be the 
action of someone who had by then concluded that he had been “conned” into 
participating. 

 
c) In relation to the complaint that Mr Shrimpton’s interview was unfairly edited, the 

BBC said that the aim of the programme was to air the various theories about Dr 
Kelly’s death. The programme did not offer a detailed exploration of a particular 
theory but featured interviews with a number of people who had questioned the 
official account of his death and put forward alternative explanations. Those 
views had been balanced by counter-arguments towards the end of the 
programme. The programme had allowed Mr Shrimpton to explain in his own 
words how he believed Dr Kelly was killed and accurately reflected his view that 
the pain killers were simply a cover used by whoever killed Dr Kelly to give the 
impression that he had committed suicide. Mr Shrimpton’s observations on the 
treatment of co-proxamol in the Hutton report, even if valid, were at best only 
indirect evidence in support of his theory. Further, the leading toxicologists who 
took part in the programme did not consider them to be valid. There was 
therefore no unfairness in not having dealt with them in the programme.  

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
Mr Shrimpton’s complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In 
reaching its decision, the Committee carefully considered all the relevant material 
provided by both parties. This included a recording and transcript of the programme 
and written submissions from each party.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 34 

 
a) The Committee first considered the complaint that Mr Shrimpton was misled into 

participating in the programme, and that it was broadcast without his consent 
when he realised it would not be a serious examination of the issues.  

 
In considering this part of the complaint Ofcom took account of Practice 7.3 of the 
Ofcom Broadcasting Code (“the Code”). Practice 7.3 states that where a person 
is invited to make a contribution to a programme, they should normally be told 
about the nature and purpose of the programme and what kind of contribution 
they are expected to make.  
 
In considering this head of complaint, Ofcom took into account the content of pre- 
and post-broadcast correspondence between Mr Shrimpton and the programme 
makers and a transcript of the full interviews with Mr Shrimpton, as well as the 
programme as broadcast.  
 
As set out above, potential contributors to a programme should be given 
sufficient information about the programme’s nature and purpose, in order for 
them to be able to make an informed decision about whether or not to take part. 
In assessing whether a contributor has given informed consent for their 
participation, Ofcom will look at the information that was provided to the 
contributor prior to the recording of the contribution (that has been made 
available for its consideration) which provides an insight into the commencement 
of their contribution. Where possible Ofcom will also consider the contribution 
itself and any further involvement, by the contributor, in the production process. 
In this case, the Committee was able to view pre-interview correspondence and 
the unedited recordings of Mr Shrimpton’s full interview.  

 
On the basis of the interviews and the correspondence, Ofcom considered that 
Mr Shrimpton had been given sufficient information about the programme to be 
able to give informed consent for his participation. Ofcom noted that the 
correspondence provided to it did not set out the aims of the programme, but it 
was clear from a series of emails between the parties that Mr Shrimpton was 
aware of the tenor of the programme, as he referred in this correspondence to his 
intelligence connections, his concerns about being “smeared as a ‘conspiracy 
theorist’” and to how he considered he should be described. Furthermore, in 
Ofcom’s view, the programme was a serious examination of the theories as to 
how Dr Kelly died which reflected the description of the programme’s purpose 
which appeared to have been provided to Mr Shrimpton prior to his participation. 
The programme included interviews with an MP, a UN weapons inspector, 
doctors and lawyers, all of whom stated that they believed that Dr Kelly was 
murdered. Mr Shrimpton was, therefore, one of a number of credible people who 
put forward the theory that Dr Kelly was murdered. Viewers were then able to 
form their own view as to which explanation for Dr Kelly’s death they believed. In 
these circumstances, Ofcom did not consider that there was evidence that Mr 
Shrimpton was misled about the nature of the programme. 
 
The concerns he raised in pre-transmission correspondence related to details of 
the programme, such as how he was referred to (see decision head b) below). Mr 
Shrimpton did raise some concerns and made it clear to the programme makers 
that they did not have his unqualified consent to his contribution to participate. 
For example in an email sent to the programme makers on 9 December 2006, Mr 
Shrimpton said: 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 35 

“…and we have not cleared up this issue of consent…at the moment you do 
not have my unqualified consent to appear in this programme”. 

 
However, he continued to engage with them throughout the programme making 
process and did not formally withdraw his consent to appear in the programme. 
Ofcom noted that Mr Shrimpton agreed 11 days before the broadcast to take part 
in promotional interviews for the programme. In all the circumstances, Ofcom 
took the view that, although he had some reservations about the programme, Mr 
Shrimpton did not seek to withdraw his consent for his interview to be used.  
 
Ofcom therefore found that Mr Shrimpton was not misled and that his inclusion in 
the programme was with his consent. 
 

b) Ofcom next considered Mr Shrimpton’s complaint that the programme described 
him as a barrister against his wishes. 

 
In considering this part of the complaint Ofcom took account of Practice 7.3, as 
set out above under decision head a) and Practice 7.9. Practice 7.9 states that 
broadcasters must take reasonable care to satisfy themselves that material facts 
have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an 
individual or organisation.  
Ofcom noted that Mr Shrimpton was captioned as a barrister and introduced by 
the narrator as follows: 
 

“A different explanation for Dr Kelly’s death comes from barrister Michael 
Shrimpton”. 

 
Ofcom also noted that Mr Shrimpton does not dispute that he is a barrister. 
Ofcom also noted that he described himself in the programme as follows: 
 

“I'm known as a national security lawyer and it's known that I have links with 
the intelligence communities in the United Kingdom and throughout the 
western world. I was contacted within about twenty four hours by somebody 
working with David Kelly in the intelligence community and he said he'd been 
murdered and I wasn't particularly surprised at that and given the source I 
had no doubts whatsoever that he'd been murdered from that time”.  

 
Later in the programme, footage was included which had been filmed inside Mr 
Shrimpton’s office in which he gave further details of his intelligence connections. 
The narrator said: 
 

“Michael Shrimpton says he knows that Dr Kelly was assassinated because 
of his extensive intelligence contacts”. 
 

Mr Shrimpton then said: 
 

“That is the red phone and if that phone goes it could be anyone from the 
White House to President’s administration in Russia, to the CIA, to whoever. 
It’s not usual for me to pick up the phone and have Henry Kissinger on the 
other end but that has happened. He actually has that number but he doesn’t 
have that number. That gives me a direct line through to Vice President 
Cheney’s Office”. 

 
In these circumstances, Ofcom considers that viewers would have understood 
that Mr Shrimpton was a barrister who dealt with national security issues. The 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 36 

use of the word “barrister” to describe him was fair and was supplemented by his 
own explanation of his role. Viewers would not have thought any less of him 
because he was described as a barrister. In particular in Ofcom’s view the 
programme did not suggest through the use of the word barrister that he had 
acted as a barrister either at the Dr Kelly’s inquest or in the Hutton Inquiry (as Mr 
Shrimpton complained). 
  
Ofcom noted that it was clear from correspondence between Mr Shrimpton and 
the programme makers prior to broadcast that Mr Shrimpton informed the 
programme makers that he did not wish to be described in the programme as a 
“barrister” and wished to be as a “national security expert” or “national security 
lawyer”. However, as set out above, this description of him did not result in 
unfairness. 
 
Furthermore it does not appear to Ofcom that Mr Shrimpton’s consent to take 
part in the programme was contingent upon him not being described as a 
barrister. 
 
Taking these factors into account, Ofcom found that there was no unfairness to 
Mr Shrimpton in the description of him as a barrister. 
 

c) Ofcom considered Mr Shrimpton’s complaint that his interview was unfairly 
edited. 
 
In considering this part of the complaint Ofcom took account of Practice 7.6, 
which states that when a programme is edited, contributions should be 
represented fairly.  
 
Ofcom noted the following extract from the programme, in which Mr Shrimpton 
put forward his views in his own words:  

 
Mr Shrimpton: “You could a hide a platoon or a company of men over the brow 

of that hill and you wouldn’t know if they kept quiet until you 
were right on top of them. As a place for an ambush it’s just 
frankly ideal. He was clearly assassinated to keep him quiet 
there was no other motive”.  

  
Commentary: “Michael Shrimpton believes that the co-proxamol pain-killers 

found near the body were simply a cover used by assassins”. 
 
Mr Shrimpton: “The plan is to leave co-proxamol by the side of the body. So 

they’re trying to get co-proxamol into the stomach and they’re 
trying to shove co-proxamol down into poor David Kelly he dies 
on them too quickly. As they’re shoving the tablet down him, 
probably the first tablet, there’s vomit, and that’s the end then 
he dies. And that’s the end of tablets”. 

 
Commentary:  “Michael Shrimpton also believes that the cut wrist was really to 

hide the injection marks created by a different method of death, 
an injection of a fatal substance”. 

 
Mr Shrimpton: “Succynol choline is still very much the favoured means of 

killing him. That is because it is so easily disguised. The wrist 
slash is clearly, in my view, designed not just to create the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 37 

impression of suicide but it’s a perfect means of disguising the 
puncture wounds”.  

 
In considering Mr Shrimpton’s complaint, Ofcom viewed untransmitted footage of 
a wide-ranging interview with him. During this interview, Mr Shrimpton gave a 
great deal of information about his theory as to how Dr Kelly died and what he 
considered to be the flaws in the Hutton Inquiry. It is important to note that the 
editing of a programme is an editorial matter for a broadcaster. However, in 
editing an interview, broadcasters must ensure that the programme as broadcast 
does not result in unfairness to an individual or organisation. In Ofcom’s view, in 
using the above extract from the interview, the programme makers conveyed the 
key points of Mr Shrimpton’s theory, in his own words. 
 
Ofcom also noted that Mr Shrimpton complained that the editing of his 
contribution unfairly made him appear to be a “crank” and a conspiracy theorist. 
In Ofcom’s view however Mr Shrimpton was one of a number of credible 
contributors to the programme who set out their theories that Dr Kelly was 
murdered. Mr Shrimpton was, fairly, portrayed as a being an adherent to a theory 
that Dr Kelly was murdered by assassins, as he stated in the extract from the 
programme set out above. However, in Ofcom’s view, he was clearly one of a 
number of people in the programme who believed that the Hutton Inquiry had 
reached a flawed conclusion and that Dr Kelly was murdered. In these 
circumstances, Mr Shrimpton’s portrayal in the programme was not unfair.  
  
Ofcom found no unfairness to Mr Shrimpton in this respect. 
 

d) Ofcom considered Mr Shrimpton’s complaint that he was portrayed unfairly in that 
his home library was rearranged without his knowledge so as to make a facetious 
point about a Tom Clancy novel. 

 
In considering this part of the complaint Ofcom took account of Practice 7.9, as 
set out under decision head b) above.  
 
Ofcom noted the following extract from the programme: 
 
Commentary:  “Michael Shrimpton is also a fan of espionage fiction from 

Frederick Forsyth to Tom Clancy”. 
 
Mr Shrimpton: “Yes, he’s one of my favourite authors”. 
 
Commentary: “One of Tom Clancy’s books, The Teeth of the Tiger concerns 

an “off the books” team of US Government assassins who avoid 
detection by killing their victims with succynol choline”. 

 
Mr Shrimpton: “There is a reference to succynol choline in this book and I think 

that follows the assassination of David Kelly. Tom Clancy has 
very good contacts with the, in the national security community. 
It may be that Tom Clancy picked up a reflection if you like, or a 
loopback from the Kelly assassination. But if the suggestion is 
that I got succynol choline from a Tom Clancy novel then sorry 
that won’t wash”. 

 
Ofcom took the view that no unfairness arose from the programme makers’ 
decision, in the context of a programme investigating the various theories about 
Dr Kelly’s death, to explore the similarities between Mr Shrimpton’s theory and 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 38 

the story in the Tom Clancy book. In particular Ofcom noted that, having raised 
the issue, the programme gave Mr Shrimpton the opportunity to dismiss 
immediately any suggestion that his theory originated in the novel.  
 
In these circumstances, Ofcom found no unfairness to Mr Shrimpton in this 
respect. 
 

Accordingly Ofcom has not upheld Mr Shrimpton’s complaint of unfair 
treatment in the broadcast of the programme. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 

39 

Not Upheld 
 
Complaint by Ms Annette Howard 
Come Dine With Me, Channel 4 Television, 31 December 2007 and 1, 2, 3 
and 4 January 2008 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment made by Ms 
Annette Howard. 
 
The programmes, shown as part of the third series of Come Dine With Me, featured 
five contestants, including Ms Howard, competing over the course of a week to throw 
the best dinner party. The contestants marked and commented on the meals cooked 
by the other participants. Ms Howard complained that she was misled about the real 
nature of the programme as she had not expected it to include scenes of personal 
confrontation.  
 
In summary Ofcom found that Ms Howard was not misled about the nature of the 
programmes and gave informed consent to participate. Ofcom found no unfairness to 
Ms Howard in the programmes as broadcast. 
 
Introduction 
 
From 31 December 2007 to 4 January 2008, Channel 4 broadcast five episodes of 
the third series of the Come Dine With Me.  
 
These episodes took place in Cardiff and featured the contestants Annette (the 
complainant), Charlie, Jane, Jim and Suzanne. The contestants took turns to host a 
dinner party in a competition to win a £1000 prize. Each guest scored each dinner 
party out of ten and the contestant with the most points was awarded the prize on the 
final night. 
 
The programmes featured some verbal confrontation between the contestants. This 
culminated in a heated argument between the complainant, Charlie, Jane and 
Suzanne in the final episode. The programme showed that the complainant left the 
table as she felt excluded from the conversation and was served her dessert in a 
separate room. The contestants were shown swearing at each other (the expletives 
were ‘bleeped out’). 
 
Ms Howard complained to Ofcom that she was treated unfairly in the programme as 
broadcast.  
 
The Complaint 

Ms Howard’s case 
 
In summary, Ms Howard complained that she was treated unfairly in the programme 
as broadcast in that:  
 
a) She was misled about the real nature of the programme. She said she was 

expecting to participate in a tasteful programme, but in reality her contribution 
had been used in a “Jerry Springer” type programme including personal 
confrontation. For example, the programme included footage of other participants 
shouting at Ms Howard and telling her to “f*** off”.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 40 

 
By way of backgound, Ms Howard said that she had been the subject of verbal 
abuse, harassment and constant bullying by a number of the other programme 
participants throughout the making of the programme. She said the programme 
makers should have intervened to stop the abuse and not allowed the situation 
between the participants to have deteriorated to the extent that it did.  

 
Channel 4’s case 
 
In summary the broadcaster responded to Ms Howard’s fairness complaint as 
follows:  
 
a) Channel 4 stated that Ms Howard was familiar with the format of the programme 

before she agreed to appear on the show. The programmes were part of the third 
series of the popular format where five strangers who lived locally to each other 
competed over the course of a week to throw the best dinner party. By way of 
background the broadcaster stated that the programme had always taken a light-
hearted, cheeky tone; focused on contributor interaction and involved conflict and 
tension. It said that this was to be expected when five strangers were placed in a 
stressful, competitive situation. 

 
The programme makers explained in their written submissions that Ms Howard 
had contacted the programme in response to a mailshot inviting people to 
participate. During initial telephone conversations and a visit to Ms Howard’s 
home to assess her suitability and film a ‘taster tape’, they ascertained that she 
had seen the programme before. The producer stated that Ms Howard 
demonstrated a clear understanding of the programme which led him to be 
confident she had seen the series. The programme mailshot and contributor 
profile of Ms Howard were provided in support of the written statements. 

 
Channel 4 highlighted that Ms Howard had signed a release form that was 
explicitly clear about what would be expected of her as a contributor to the 
programme and how her contribution would be used. The broadcaster pointed 
out that the form included a paragraph that unambiguously stated that statements 
of a personal nature would be made about the contributors and that these would 
be included in the programme as broadcast. The broadcaster also noted that the 
programme’s director had outlined exactly what would be required of Ms Howard 
during filming. 

 
In conclusion the broadcaster said that the complainant gave fully informed 
consent to participate in the programme and that there was no evidence that she 
was misled about the nature of the programme. 

 
By way of background to the complaint, Channel 4 provided comments on the 
complainant’s allegations of harassment and bullying. The broadcaster said that 
while the statements from the production team acknowledge there were 
arguments between some of the contributors during filming, the complainant was 
not bullied or harassed. In fact the broadcaster said that the transcripts, 
recordings and statements showed that the complainant had instigated 
arguments, made personal comments about the other contributors and that they 
tried to appease her when exchanges became heated. 

 
The broadcaster further stated that the complainant did not indicate to the 
production team that she felt she was being bullied or wanted them to intervene 
at any point during the filming. As the programme focuses on the interaction 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 41 

between the group of contributors it was not appropriate for the production staff to 
get involved unless the situation got out of hand. On the final night, however, they 
instigated a short break in filming when another argument involving Ms Howard 
became heated. She ate her dessert separately from the other contributors and 
there were no further arguments as a result. 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
Where there appears to have been unfairness in the making of the programme, this 
will only result in a finding of unfairness, if Ofcom finds that it has resulted in 
unfairness to the complainant in the programme as broadcast. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
Ms Howard’s complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In 
reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording and transcript of the programme as 
broadcast and the written submissions of both parties. 
 
c) Ofcom considered Ms Howard’s complaint that she was misled about the nature 

of the programme. Ofcom considered whether the programme makers’ actions 
ensured that the programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of 
individuals, as set out in Rule 7.1 of the Ofcom Broadcasting Code (“the Code”), 
and whether they were fair in their dealings with Ms Howard as a potential 
contributor to the programme (as outlined in Practice 7.2 of the Code). In 
particular, Ofcom considered whether Ms Howard gave her ‘informed consent’ to 
participate in the programme (as outlined in Practice 7.3 of the Code). 

 
Practice 7.3 of the Code sets out that in order for potential contributors to a 
programme to be able to make an informed decision about whether to take part, 
they should be given sufficient information about: the programme’s nature and 
purpose; their likely contribution; any changes to the programme that might affect 
their decision to contribute; and the contractual rights and obligations of both 
parties.  

 
Ofcom first considered the information that was available to Ms Howard about the 
nature, likely content of the programme and her likely contribution in advance of 
agreeing to participate. Ofcom was able to view: the targetted mailshot inviting 
potential contributors to contact the production team; a contemporaneous note of 
the programme researcher’s initial conversation with Ms Howard (the “contributor 
profile”); statements from the production team; and the consent form signed by 
Ms Howard. 

 
It was noted that Ms Howard responded to a mailshot inviting people to get in 
touch with the production team if they would like to be considered for the 
programme. Ofcom noted that the programme was in its third series and had an 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 42 

established nature and format, which was reflected in the mailshot. The mailshot 
stated that contestants would “take it in turns to try to prepare the best meal, be 
the best host and hold the most memorable party for the others” in competition 
for £1000 and they were looking for people “from all walks of life”.  

 
Ofcom noted that prior to being selected for the programme Ms Howard was 
contacted by the programme’s researcher and producer by telephone and that 
they also visited her home to discuss her contribution and film a ‘taster tape’. 
They confirmed in their written statements that they had described the nature of 
the programme to Ms Howard on these occasions and that they were confident 
that she was aware of the format. The contributor profile produced by the 
researcher noted that she watched the programme. The producer said that Ms 
Howard “demonstrated a genuine understanding of Come Dine With Me that left 
[him] in no doubt that she was familiar with the series”. 

 
Ofcom noted that Ms Howard had signed a consent form which detailed her 
agreement with the production company in respect of her participation in the 
programme. It had particular regard for the following paragraph: 

 
“You agree and understand that you and the Other Contributors may be 
required to record truthful and honest views, opinions, thoughts and 
experiences during the Filming Period and you have no objection to this 
forming part of the Programme at our sole discretion. Furthermore you 
acknowledge that part of the Programme shall incorporate the views, 
opinions, and thoughts of the Other Contributors (the “Statements”). The 
Statements may include personal and subjective comments in relation to (by 
way of example) you or your contribution or your Home and may or may not 
depict you positively. You agree that the inclusion of the Statements is 
fundamental to the Programme and agree to the inclusion of such Statements 
within the Programme.” 

 
In Ofcom’s view this paragraph explicitly stated that the programme could 
potentially include unfavourable personal comments about Ms Howard or the 
other contributors. Ofcom also noted that the director stated in her written 
submission that she had talked to Ms Howard about what would be required of 
her during filming. The director said that she had explained that Ms Howard 
would be asked to make personal comments about the other contributors.  

 
As a result of the information provided to Ms Howard by the production team 
before filming started as detailed above and taking into account that the 
programme had established a clear nature and format over the two previous 
series, Ofcom considered that she was fully informed about the programme 
before agreeing to participate. This, coupled with the comprehensive consent 
form which included an explicit statement that the programme may include 
personal comments, meant that Ofcom considered that Ms Howard gave her 
‘informed consent’ to participate.  

 
Ofcom next considered the programmes as broadcast and whether the content of 
the particular programmes reflected the nature and purpose explained to her prior 
to filming. Ofcom noted that the programmes included scenes of personal 
confrontation which involved Ms Howard. In particular, it noted that the 
contestants were shown shouting and swearing at each other (although any 
expletives were ‘bleeped out’). The first programme included an argument 
between Ms Howard and another contestant, Charlie, but they were shown 
reconciling their differences in the following two programmes. Another 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 43 

confrontation was shown in the third episode of the week and this was referred to 
in the fourth and fifth episodes. The conflict culminated in a particularly heated 
argument, shown in the fifth and final programme of the week, when Ms Howard 
said she felt excluded from the conversation as the other contestants were talking 
about food. When she said she planned to leave the table, Charlie admonished 
her, saying she was “worse than a two year old little kid” and “I’ll be writing to the 
Pope next week and get [your husband] (bleep) canonised… he must be a 
(bleep) saint”. Suzanne was then also shown swearing at Ms Howard before she 
left the dinner table and Jane served her dessert alone in the lounge.  

 
Ofcom considered that Ms Howard participated in the programme and engaged 
with the other contestants throughout in a manner which demonstrated she 
understood its nature and format. As set out in the consent form, Ms Howard and 
the other contestants were given opportunities to express themselves and were 
asked to provide personal opinions about the other guests, their food and their 
homes. Ms Howard was shown entering into this process: she was at the centre 
of the arguments that developed and gave unfavourable comments about other 
contestants both directly and in the daily interviews. For example, at the dinner 
table on the first night she made the following remark to Charlie: “I’ve got no 
problem, Charlie, other than you being like a postman. For 20 years, you didn’t 
want to be a postman for 20 years”. Following this when she was shown giving 
her assessment of the evening she said: “Charlie’s the postman. He’s a (bleeps)”.  

 
Ofcom considered that the programme as broadcast followed the nature and 
format established in the previous two series of the programme; Ms Howard was 
fully informed about the likely nature and content of the programme when she 
consented to participate; and the programme as broadcast was in line with the 
information she was given before agreeing to take part. Ms Howard’s contribution 
to the programme showed her engaging in personal confrontation and swearing 
which suggested that she was aware that this kind of behaviour might feature in 
the programme as broadcast.  

 
In light of the above, Ofcom does not consider that Ms Howard was misled about 
the nature of the programme therefore found that the programme as broadcast 
did not result in unfairness to her.  
 

Accordingly Ofcom has not upheld Ms Howard’s complaint of unfair treatment 
in the broadcast of the programme.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 

44 

Other Programmes Not in Breach/Resolved 
 
Up to 3 March 2009 
 

Programme Trans 
Date 

Channel  Category No of 
Complaints 

5 Live Sport 18/02/2009 BBC Radio 5 
Live 

Due Impartiality/Bias 1 

A Short Stay in Switzerland 25/01/2009 BBC1 Suicide/Self Harm 1 
Aapani Sehat (My Health) 07/12/2008 KBC (Sky 836) Generally Accepted 

Standards 
1 

American Godfathers Weekend 
(trailer) 

10/01/2009 Paramount 
Comedy 

Offensive Language 1 

Aunt Bessie Sponsors Old 
Classics 

07/12/2008 ITV3 Other 1 

BBC News 16/02/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

BRMB Breakfast 10/02/2009 BRMB 
(Birmingham) 

Sex/Nudity 1 

Barbie Petites Club sponsorship/ 
Milkshake 

n/a Five Sponsorship 1 

Bear Behaving Badly 19/02/2009 CBBC Generally Accepted 
Standards 

1 

Beyond Westminster 27/12/2008 BBC Radio 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Blighty Channel Promotion 03/02/2009 Dave Generally Accepted 
Standards 

1 

Breakfast 08/02/2009 Bath FM 107.9 Offensive Language 1 
Breakfast Show 06/02/2009 Absolute Radio Generally Accepted 

Standards 
1 

CSI: Crime Scene Investigation 20/01/2009 Five Violence 1 
Carolyn Stewart U105 Lunch 
promotion 

12/02/2009 UTV Flashing images 1 

Cash in the Attic 19/02/2009 BBC1 Sex/Nudity 1 
Celebrity Big Brother 21/01/2009 Channel 4 Offensive Language 1 
Celebrity Big Brother 21/01/2009 Channel 4 Use of Premium Rate 

Numbers 
1 

Celebrity Big Brother's Big Mouth 15/01/2009 E4 Crime (incite/encourage) 1 
Celebrity Big Brother's Big Mouth 23/01/2009 E4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Celebrity Big Brother's Big Mouth 02/01/2009 E4 Use of Premium Rate 
Numbers 

1 

Celebrity Big Brother's Little 
Brother 

16/01/2009 Channel 4 Violence 1 

Celebrity Big Brother's Little 
Brother 

15/01/2009 E4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Central News 16/01/2009 ITV Central Commercial References 1 
Channel 4 News 22/01/2009 Channel 4 Due Impartiality/Bias 5 
Channel 4 News 10/01/2009 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Channel 4 News 15/01/2009 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Chris Moyles Show 19/11/2008 BBC Radio 1 Generally Accepted 

Standards 
28 

Chris Moyles Show 20/01/2009 BBC Radio 1 Generally Accepted 
Standards 

6 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 

45 

Come Dine With Me 05/12/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Coronation Street 14/01/2009 ITV1 Religious Offence 27 
Coronation Street 30/01/2009 ITV1 Offensive Language 8 
Coronation Street 16/01/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Coronation Street 16/01/2009 ITV1 Sex/Nudity 1 
Coronation Street 14/01/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
6 

Could You Eat an Elephant? 14/01/2009 Channel 4 Animal Welfare 34 
Cowboy Builders 15/01/2009 Five Inaccuracy/Misleading 6 
Daily News 11/01/2009 Bangla TV Generally Accepted 

Standards 
1 

Dancing on Ice 01/03/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Dancing on Ice 18/01/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

6 

Demons 24/01/2009 ITV1 Offensive Language 1 
Demons 31/01/2009 ITV1 Scheduling 1 
Demons 17/01/2009 ITV1 Violence 3 
Demons 17/01/2009 ITV1 Offensive Language 3 
Demons 10/01/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
3 

Dickinson's Real Deal 19/01/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Doctors 16/01/2009 BBC1 Sex/Nudity 1 
Eastenders 23/01/2009 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
5 

Eastenders 27/01/2009 BBC1 Sex/Nudity 3 
Eastenders 27/01/2009 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Eastenders 17/02/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Ekattorer Dinguli 16/12/2008 ATN Bangla Violence 1 
Europorno and Porno Valley 12/12/2008 Viasat Explorer Scheduling 1 
Extraordinary People: Building a 
New Face 

29/01/2009 Fiver Generally Accepted 
Standards 

1 

FA Cup Football n/a ITV1 Unconscious 
influence/hypnosis/ 
subliminal  

1 

Fifth Gear 12/01/2009 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Five News 06/01/2009 Five Violence 1 
GMTV 20/01/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

GMTV 12/01/2009 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
Gastronuts 11/02/2009 CBBC Generally Accepted 

Standards 
1 

George Lamb 17/11/2008 BBC 6 Music Generally Accepted 
Standards 

1 

Going For Gold n/a Five Use of Premium Rate 
Numbers 

1 

Golden Balls 08/01/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Golden Balls 18/02/2009 ITV1 Crime (incite/encourage) 1 
Gossip Girl (trailer) 17/01/2009 ITV1 Sex/Nudity 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 46 

Grand Designs 04/02/2009 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Grand Designs 25/02/2009 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Grow Your Own Drugs (trailer) 17/02/2009 BBC1 Substance Abuse 2 
HD Promo 29/01/2009 Sky Three Inaccuracy/Misleading 1 
Hare Krishna Culture 04/01/2009 MATV Inaccuracy/Misleading 1 
Harry Hill's TV Burp 14/02/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Harry Hill's TV Burp 24/01/2009 ITV1 Animal Welfare 3 
Harry Hill's TV Burp 13/01/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Hidden 20/12/2008 Channel 4 Crime (incite/encourage) 1 
Holby City 13/01/2009 BBC1 Offensive Language 5 
Hollyoaks 19/01/2009 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
4 

Hollyoaks Omnibus 25/01/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Hunter 19/01/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

11 

I Survived a Japanese 
Gameshow 

25/01/2009 TV6 Advertising 1 

ITV News 09/01/2009 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
ITV News 15/01/2009 ITV1 Due Impartiality/Bias 13 
ITV News 25/02/2009 ITV1 Dangerous Behaviour 2 
Iceland sponsors I'm A Celebrity n/a ITV1 Sponsorship 1 
Inside Out 14/01/2009 BBC1 Animal Welfare 3 
Jamie Saves Our Bacon 29/01/2009 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Jamie Saves Our Bacon 29/01/2009 Channel 4 Sex/Nudity 3 
Jamie Saves Our Bacon 29/01/2009 Channel 4 Animal Welfare 1 
Jeff Randall Live (trailer) n/a Sky News Due Impartiality/Bias 1 
Jeremy Kyle Show 26/01/2009 ITV2 Offensive Language 1 
Jeremy Vine 08/01/2009 BBC Radio 2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Jo Russell 23/11/2008 Absolute Radio Animal Welfare 1 
Jonathan Creek 01/01/2009 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Katy Brand's Big Ass Show 17/02/2009 ITV1 Religious Offence 2 
Katy Brand’s Big Ass Show 27/01/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Ken Livingstone 10/01/2009 LBC 97.3FM Due Impartiality/Bias 1 
Kill It, Cook It, Eat It 05/01/2009 BBC Three Animal Welfare 3 
Learners 11/01/2009 Watch Advertising 1 
Live at the Apollo 05/12/2008 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Loch Ness Terror 20/12/2008 Sci-Fi Violence 1 
Loose Women 19/02/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Loose Women 22/01/2009 ITV1 Sex/Nudity 1 
Malcolm in the Middle 24/01/2009 BBC2 Sex/Nudity 1 
Maltesers sponsorship / Loose 
Women 

16/02/2009 ITV1 Sex/Nudity 1 

Manchester Utd v Middlesbrough 29/12/2008 BBC Radio 5 
Live 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Margaret 26/02/2009 BBC2 Offensive Language 1 
Minder 18/02/2009 Five Dangerous Behaviour 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 47 

Minder 14/02/2009 Five Dangerous Behaviour 1 
Monster.co.uk sponsorship/ 
American Idol 

30/01/2009 ITV2 Animal Welfare 1 

Most Haunted Live 13/01/2009 Living Generally Accepted 
Standards 

1 

Most Haunted Live: The Search 
for Evil 

10/01/2009 Living TV Religious Offence 1 

Motorway Cops: A Traffic Cops 
Special 

26/01/2009 BBC1 Offensive Language 1 

My Crazy Media Life 15/01/2009 Channel 4 Sex/Nudity 1 
New Tricks 13/01/2009 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

New You've Been Framed! 28/02/2009 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
News 23/12/2008 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
News 08/01/2009 Magic 105.4 Inaccuracy/Misleading 1 
News 14/02/2009 Sky News Generally Accepted 

Standards 
1 

News at Ten 21/01/2009 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
News at Ten 18/01/2009 ITV1 Due Impartiality/Bias 5 
News at Ten 15/01/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Newsbeat 16/01/2009 BBC Radio 1 Violence 1 
Nick Ferrari 12/01/2009 LBC 97.3FM Due Impartiality/Bias 1 
Nick Ferrari 10/12/2008 LBC 97.3FM Religious Offence 1 
Nick Ferrari 07/01/2009 LBC 97.3FM Religious Offence 1 
Nick JR 2 (promo) 05/01/2009 Nick JR 2 Dangerous Behaviour 1 
On The Fiddle 07/01/2009 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Outback 8 23/01/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Oz and James Drink To Britain 10/02/2009 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Panorama 05/01/2009 BBC1 Information/Warnings 1 
Paris Hilton's British Best Friend 19/02/2009 ITV2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Piers Morgan's Life Stories 22/02/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Police Interceptors 23/01/2009 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Pulling 12/01/2009 BBC Three Animal Welfare 1 
QI 13/02/2009 BBC1 Sex/Nudity 1 
QI 16/01/2009 BBC1 Religious Offence 1 
Quote Unquote 26/01/2009 BBC Radio 4 Religious Offence 3 
Ray Atkinson 07/02/2009 Moray Firth 

Radio 
Animal Welfare 1 

Repossessed 06/01/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Richard Bacon 23/12/2008 BBC Radio 5 
Live 

Religious Offence 1 

Ricky Gervais: Fame 20/02/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

7 

Rogue Traders 19/02/2009 BBC1 Animal Welfare 1 
Saturday Kitchen 24/01/2009 BBC1 Use of Premium Rate 

Numbers 
1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 

48 

Science Fiction Season (trailer) 24/02/2009 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Shameless 17/02/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Shameless 03/02/2009 Channel 4 Substance Abuse 1 
Skins 12/02/2009 E4 Dangerous Behaviour 1 
Skins 12/02/2009 E4 Substance Abuse 1 
Skins 05/02/2009 E4 Offensive Language 1 
Sky Bet promo 23/02/2009 Sky Sports 1 Sponsorship 1 
Sky HD promo n/a Sky Inaccuracy/Misleading 1 
Sky News 06/01/2009 Sky News Due Impartiality/Bias 1 
Sky News 12/01/2009 Sky News Due Impartiality/Bias 1 
Sky News 05/01/2009 Sky News Inaccuracy/Misleading 1 
Sky News 23/02/2009 Sky News Generally Accepted 

Standards 
1 

Sky News 10/01/2009 Sky News Generally Accepted 
Standards 

1 

Soccer Special 25/02/2009 Sky Sports 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Steve Allen 27/01/2009 LBC 97.3FM Offensive Language 3 
Steve Wright in the Afternoon 18/02/2009 BBC Radio 2 Sex/Nudity 1 
Take on the Takeaway 03/01/2009 BBC1 Dangerous Behaviour 1 
The Big Fat Quiz of the Year 28/12/2008 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
4 

The Big Questions 25/01/2009 BBC1 Offensive Language 1 
The Bill 20/02/2009 Alibi Generally Accepted 

Standards 
1 

The Fairies 21/01/2009 Nick Jr2 Offensive Language 1 
The Green Green Grass 22/01/2009 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Hunt For Britain’s Tightest 
Person 

09/01/2009 Channel 4 Religious Offence 1 

The Hunt For Britain’s Tightest 
Person 

09/01/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

8 

The Jeremy Kyle Show 19/01/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Jeremy Kyle Show 29/01/2009 ITV1 Offensive Language 1 
The Jeremy Kyle Show 26/01/2009 ITV1 Offensive Language 2 
The Krypton Factor 08/01/2009 ITV1 Flashing images 1 
The Paul O'Grady Show 15/12/2008 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
2 

The Paul O'Grady Show 15/12/2008 Channel 4 Sex/Nudity 4 
The Sex Life of Twins 04/01/2009 Virgin1 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Simpsons 15/12/2008 Sky One Offensive Language 1 
The Sunday Night Project 01/02/2009 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Sunday Night Project 18/01/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Wright Stuff 23/01/2009 Five Unconscious 
influence/hypnosis/ 
subliminal 

1 

The Wright Stuff 26/01/2009 Five Generally Accepted 
Standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 129 
9 March 2009 

 49 

The Wright Stuff 14/01/2009 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

The X Factor 29/11/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

2 

This Is England 18/02/2009 Film 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Through The Night 18/02/2009 Century 
105.4FM 

Offensive Language 1 

Too Posh to Pay 20/01/2009 ITV1 Crime (incite/encourage) 1 
Top Gear 08/02/2009 BBC2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Trial and Retribution 13/02/2009 ITV1 Offensive Language 1 
U Tell Us 02/12/2008 Channel U Use of Premium Rate 

Numbers 
1 

Unseen Gaza 22/01/2009 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Vanessa Feltz 22/09/2008 BBC London 

94.9 
Generally Accepted 
Standards 

1 

Waterloo Road 07/01/2009 BBC1 Violence 18 
Waterloo Road 21/01/2009 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Waterloo Road 07/01/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Waterloo Road 14/01/2009 BBC1 Crime (incite/encourage) 1 
Wayne Rooney's Street Striker 30/11/2008 Sky One Crime (incite/encourage) 6 
Weakest Link 21/01/2009 BBC 1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Weakest Link 14/01/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Whitechapel 16/02/2009 ITV1 Advertising 1 
X-Men: The Last Stand 25/01/2009 Channel 4 Violence 1 
You've Been Framed 10/01/2009 ITV1 Dangerous Behaviour 2 

 
 


