
1 

 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 128 
23 February 2009 

 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3  

Standards cases 
 
In Breach  
   
Domino’s Pizza Sponsorship of The Simpsons 
Sky One, various dates, various times between 19:00 and 21:00 4 
 
Kadak, Full Volume and Fresh 
B4U Music, various dates and times, 2008 11 
 
The British Comedy Awards 2008 
ITV1, 6 December 2008, 21:15  12 
 
The Jeremy Kyle Show 
ITV1, 26 November 2008 at 09:25  14 
 
Not in Breach 
 
EastEnders 
BBC One, 12 September 2008 to December 2008, 19:30 & 20:00 15 
 
The Alternative Christmas Message 
Channel 4, 25 December 2008, 19:15  18 
   
 
Fairness & Privacy cases 
 
Upheld 
 
Complaint by Mr Carl-Gustav Yrwing on his own behalf and  
on behalf of Mrs Eva Yrwing  
Kustbevakarna (The Coastguards), Kanal 5, 18 February 2008 21 
   
Not Upheld 
 
Complaint by Mrs Clare O’Grady on her own behalf and 
on behalf of Mrs Teresa Clayton (her mother) and  
Mr James O’Grady (her husband) 
The Jeremy Kyle Show, ITV1, 7 May 2008 28 
 
Complaint by Mrs Jane Price 
The Jeremy Kyle Show, ITV1, 18 June 2008  36 
 
 
Other programmes not in breach/resolved 44   
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 3 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes which broadcasting licensees are required to 
comply. These include:  
 
a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) which took effect on 25 July 2005 (with 

the exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is 
used to assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 
2005. The Broadcasting Code can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 

effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/code_adv/tacode.pdf. 

 
c) other codes and requirements that may also apply to broadcasters, depending on 

their circumstances. These include the Code on Television Access Services 
(which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code 
on Listed Events, and the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be 
found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/ 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom policy to state the full language used on air by broadcasters who are the 
subject of a complaint where it is relevant to the case. Some of the language used in 
Ofcom Broadcast Bulletins may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 

4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Domino’s Pizza Sponsorship of The Simpsons 
Sky One, various dates, various times between 19:00 and 21:00 
 
 
Introduction 
 
The National Heart Forum (“the NHF”) contacted Ofcom concerning a television 
news report on “junk food advertising”. The NHF stated that the report featured 
Domino’s Pizza’s sponsorship of The Simpsons. The NHF said the item reported that 
Domino’s Pizza “appears to be avoiding the restriction on HFSS [high in fat, salt or 
sugar] advertising or sponsorship by simply not showing the pizza product during the 
sponsor’s credits around the programme.”  
 
The NHF observed that the programme is broadcast in “peak viewing hours for 
children between 7pm and 9pm”. It also noted that in its 2006 consultation document, 
Ofcom responded to concerns raised by the NHF and other consumer organisations 
that brand (as opposed to product) advertising and sponsorship was a potential 
loophole in the rules to restrict the promotion of HFSS foods to children. The NHF 
claimed that the credits “show everything to promote pizzas except the finished 
product; from the preparation and packaging to the anticipated delivery of a dial-up 
pizza” and believed that Domino’s Pizza was “failing to observe the spirit as well as 
the letter of the rules.”  
 
The NHF considered that there was a breach of the rules and asked Ofcom to 
investigate. 
 
The NHF noted that Ofcom had stated the following in November 20061: 
 

“Should advertisers choose to use brand advertising to seek to avoid product-
based restrictions, this would form the focus of scrutiny in future.” 

 
Regulatory Framework and Guidance 
 
As part of its duties under the Communications Act 2003 (“the 2003 Act”) in relation 
to broadcasting, Ofcom is ultimately responsible for setting broadcast standards for 
advertising and the sponsorship of programmes. The relevant objectives to be 
secured by these standards include: 
 
• that persons under the age of 18 are protected (section 319(2)(a) of the 2003 

Act); 
• to prevent the unsuitable sponsorship of programmes included in television 

services (section 319(2)(j)). 
 
The Advertising Standards Authority (“the ASA”) and Broadcast Committee of 
Advertising Practice (“BCAP”) regulate the content of broadcast advertising, under a 

                                            
1 This statement  was part of a press release issued in conjunction with Ofcom’s Final Statement on “New restrictions 
on the television advertising of food and drink products to children”, see 
http://www.ofcom.org.uk/media/news/2006/11/nr_20061117 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 5 

memorandum of understanding with Ofcom2. Specifically, BCAP supervises and 
reviews the codes that govern the regulation of broadcast advertising.  
 
The regulation of broadcast sponsorship remains with Ofcom because of its intrinsic 
connection with broadcasters’ editorial content. It is dealt with in Section 9 of Ofcom’s 
Broadcasting Code (“the Code”).  
 
Rule 9.3 of the Code states: 
 

“Sponsorship on radio and television must comply with both the advertising 
content and scheduling rules that apply to that medium.” 

 
In February 2006 Ofcom published its Final Statement on Television Advertising of 
Food and Drink Products to Children; this amended the BCAP Rules on the 
Scheduling of Television Advertisements (“the Rules”) to specify in Rule 4.2.1(b) that:  
 

“The following may not be advertised in or adjacent to children’s programmes 
or programmes commissioned for, principally directed at or likely to appeal 
particularly to audiences below the age of 16: 

…(vi) food or drink products that are assessed as high in fat, salt or 
sugar in accordance with the nutrient profiling scheme published by 
the Food Standards Agency (FSA) on 6 December 2005.”3 

 
In November 2005 Ofcom published a Statement and Further Consultation in relation 
to Television Advertising of Food and Drink Products to Children. It noted that there 
were practical difficulties in identifying HFSS as opposed to non-HFSS brands and it 
also stated that it would not include restrictions on brand advertising at that time4.  
 
BCAP has issued specific guidance (“Guidance”) in order to help advertisers and 
broadcasters differentiate between HFSS and non-HFSS products in advertisements 
(and therefore by extension in sponsorship). This Guidance aims to give greater 
certainty about when the Rules that govern TV advertisements (and sponsorship) 
that promote, directly or indirectly, an HFSS product apply5.  
 
Ofcom’s Investigation 
 
In response to the complaint received from the NHF, Ofcom requested a recording of 
The Simpsons broadcast on 30 January 2008. The recording consisted of four 
episodes of The Simpsons transmitted back-to-back between 19:00 and 21:00. Each 
episode contained four sponsorship credits. The sixteen credits across the four 
episodes consisted of a loose narrative of two men watching television, ordering a 
pizza and various representations of a pizza being made and delivered and 
despatched. The final extended credit showed the despatch and delivery of the pizza 
to a home. Ofcom considers that many regular viewers of The Simpsons may watch 
all four half-hour episodes, while others would view selectively during the two-hour 
period, but still be exposed to a sequence of sponsorship credits, albeit not all 
sixteen. 
 

                                            
2 This arrangement operates on a formal footing sanctioned by Parliament. The Memorandum of Understanding 
between the parties can be found at http://www.ofcom.org.uk/consult/condocs/reg_broad_ad/update/mou/. 
3 The nutrient profiling scheme scores food and drink products on the basis of selected nutrients to determine 
whether the product is high in fat, salt or sugar. 
4 Paragraph 5.148 
5 The Guidance is available at www.asa.org.uk/asa/code/tv_code/Gudiance_Notes) 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 6 

The closing image of each of the sixteen credits contained the Domino’s Pizza logo 
(with the words Domino’s Pizza), the words “Domino’s Delivery Service” followed by 
the website and the Domino’s Pizza order telephone number. Each credit ended with 
a voice-over stating: 
 

“The Simpsons on Sky One with Domino’s – the pizza delivery experts”. 
 
The credits also featured one or more of the following: 
 

• at least one person involved in the pizza order/delivery process; 
• the sponsor’s pizza packaging; 
• pizza base preparation; and 
• the sprinkling of pizza topping ingredients. 

 
Ofcom sought British Sky Broadcasting Ltd’s (“Sky”) comments under Rule 9.3 of the 
Ofcom Broadcasting Code. It also drew Sky’s attention to extracts from Ofcom and 
BCAP publications including Rule 4.2.1(b) of the BCAP Rules on the Scheduling of 
Television Advertisements (see above). 
 
Response 
 
Sky said that, following the implementation of the BCAP requirements concerning 
HFSS foods, it had considered very carefully whether the Domino’s/The Simpsons 
sponsorship credits were compliant and had revised them. It remained Sky’s strong 
view that the credits did not breach either the letter or the spirit of the Rules. It also 
pointed out that The Simpsons “does not seek to exclusively target children” and that 
“adults comprise around 72% of a typical Simpsons audience”.  
 
The broadcaster said that Domino’s Pizza is principally known for its pizza delivery 
service that it sells a wide range of products, and 47% of its pizza products are non-
HFSS6. It added that none of the credits showed an HFSS product and the only food 
stuff shown was “a pizza base, flour, vegetables and an incidental image of a bowl of 
fruit.” Sky said that it was not possible to say that these ingredients together would 
result in an HFSS food and nor did the credits advertise a specific HFSS food. The 
broadcaster stated that “the specific service being advertised is the Domino’s delivery 
service and, in particular, the pizza delivery service”. It also said that each credit 
concentrated on “the delivery service and show[ed] a delivery van with a brief shot of 
a pizza box being delivered to a customer” and that the viewer did not see what was 
in the pizza box. 
 
The broadcaster said that such sponsorship credits targeted adults and not children 
and that it would be “entirely inappropriate to label the credits as promoting a HFSS 
product”. Sky claimed that the credits “clearly fall within one or other of the following 
non-HFSS scenarios” from the BCAP Guidance on HFSS advertising regulation”: 
 

“An advertisement neither refers to nor prominently features an identifiable 
HFSS product”; or 
 
“An advertisement refers to or features a brand name. That name is 
synonymous not with a specific HFSS product but with a range, or ranges, of 
different products…”  

 

                                            
6 Analysis carried out twice for Sky allowed for menu changes during Ofcom’s investigation and showed the 
proportion of non-HFSS pizza product to be 48% and 47% respectively 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 7 

The broadcaster also believed the credits complied with the spirit of the HFSS rules. 
According to Sky, the sponsorship credits promoted the sponsor’s delivery service, 
“with minimal references to the actual food product being sold”. It added that, in any 
event, were the credits to refer simply to the Domino’s brand, such brand advertising 
is permitted under the rules. Sky referred to Ofcom’s press release which stated that: 
 

“…There is no prohibition on brand advertising by companies whose 
portfolios include HFSS food or drink products – goods which, unlike tobacco 
and alcohol, can legally be sold to children.”  

 
Furthermore, Sky noted that “nowhere in the BCAP Rules or the BCAP Television 
Advertising Standards Code is it stated that food retailers, such as Domino’s, cannot 
advertise around programming that may be of interest to children … Such adverts 
just cannot feature HFSS foods.” 
  
Decision 
 
A sponsored programme is one which has had some or all of its costs met by a 
sponsor with a view to promoting its own or another’s name, trademark, image, 
activities, services, products or any other direct or indirect interest7. Television 
sponsorship credits inform viewers that a programme is sponsored and let them 
know the identity of the sponsor, thereby informing the viewer of the sponsorship 
arrangement. This is part of the editorial environment and the regulation of 
sponsorship arrangements therefore rests with Ofcom. Sponsorship credits may 
include a brief description of the sponsor’s brands, products or services provided. 
However, in accordance with Rule 9.3 of Ofcom’s Broadcasting Code, sponsorship 
(and the associated credits) must comply with the terms of BCAP’s Television 
Advertising Standards Code and its Rules on the Scheduling of Advertisements. 
 
In order to establish whether these sponsorship credits were compliant, Ofcom had 
to consider the following key questions: 
 

• Is The Simpsons likely to appeal particularly to audiences under the age of 
16? 

• Do the sponsorship credits promote a brand or a product and/or a service? If 
they promote brand alone, the HFSS rules would not apply and there would 
be no breach of any of the codes; 

• If the credits promote products: 
o Do they promote a non-HFSS product, in which case there is no issue 

in relation to the codes about their transmission around programming 
of particular appeal to children? or 

o Do they promote an HFSS product, in which case their transmission in 
relation to The Simpsons would be prohibited (if the programme 
appeals particularly to audiences under the age of 16)?  

 
Taking these questions in order: 
 
Is the Simpsons likely to appeal to audiences under the age of 16? 
 
The rules governing the promotion of HFSS products apply to the advertising and 
sponsorship of such products around children’s programmes and programmes that 
are likely to have a particular appeal to audiences under the age of 16. Sky states 
that “…on average adults comprise around 72% of the typical Simpsons audience”. 
                                            
7 See section 9 of the Ofcom Broadcasting Code. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 8 

However, for the purpose of HFSS rules, Ofcom and BCAP define programmes to be 
of particular appeal to children when the proportion of the programme’s audience that 
is under 16 is at least 20% higher than the proportion of under 16s that would 
normally be expected for a multi-channel audience. It should also be noted that 
programmes can be “of particular appeal” to children without necessarily being 
targeted at them. 
 
In the case of The Simpsons on Sky One between 19:00 and 21:00 during the first 
quarter of 2008, the actual audience that was under 16 was 81% higher than the 
average expected for a multi-channel audience. The audience figures therefore show 
that the programme attracts a significant child audience during this time on Sky One. 
Advertising in or around The Simpsons is therefore subject to the rules on HFSS 
products. 
 
Do the sponsorship credits promote a brand or a product and/or service? 
 
Whether a sponsorship credit is brand sponsorship or sponsorship of a product 
and/or service (or other interest) is determined on a case by case basis and depends 
on the particular circumstances. In order to help broadcasters decide whether the 
Rules governing HFSS products apply, BCAP has published Guidance, which states 
that: 
 

“This Guidance is intended to give greater clarity about when the rules that 
govern TV advertisements that promote, directly or indirectly, an HFSS 
product apply.” 
 

The Guidance highlights the background against which the restrictions on HFSS 
advertising have been introduced: namely, the concern about rising childhood obesity 
and reducing the demand for less healthy food options, which it describes 
as 'important and relevant context' to the application of the rules. Moreover, it 
strongly advises that advertisers should exercise caution when applying the Rules 
and the Guidance. 
 
When assessing the content of the broadcast material and deciding whether a 
sponsorship credit promotes an HFSS product, Ofcom therefore applies the Rules in 
this context and against this background.  
 
In differentiating between brand and product sponsorship Ofcom judges whether the 
content of the sponsorship credits promotes more than the brand name. It is clear 
from the broadcast material in this case that the sponsorship credits promote more 
than just a brand name, as is stated in Sky’s reply to Ofcom: 

 
“…the specific service being advertised is the Domino’s delivery service and, 
in particular, the pizza delivery service”. 

 
Ofcom agrees that the sponsorship credits promote “Domino’s Delivery Service” (as 
screened) and, as such, do not amount merely to brand (i.e. Domino’s) sponsorship. 
We also agree that the emphasis of this delivery service promotion is on pizza 
delivery, rather than the delivery service itself (e.g. in terms of quality) or of other 
products (e.g. drinks or desserts) or a mix of products. The credits as broadcast 
variously show a Domino’s Pizza delivery man and van, a pizza base being 
prepared, topping ingredients being scattered and shots of a Domino’s Pizza pack as 
it is being prepared for delivery and then delivered. In Ofcom’s view, the audience 
watching these credits would reasonably believe the sponsorship directly related to 
the supply of the sponsor’s pizza product as opposed to its other products. The 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 9 

emphasis on pizza delivery is also clear from the fact that each sponsorship credit 
concludes with the following voiceover:  
 

”The Simpsons on Sky One, with Domino’s – the pizza delivery experts”,  
 
reflecting the claim about pizza delivery promoted by Domino’s Pizza in its retail 
outlets. 
 
Further, the Domino’s Pizza logo, with the words “Domino’s Pizza”, is clearly featured 
in each sponsorship credit, alongside the company’s telephone order line and 
website (from the first page of which you can order on-line). The sponsorship as a 
whole focuses on the ordering of a pizza, the production of a pizza, waiting for a 
pizza, the despatch of a pizza, the delivery of a pizza and preparing to eat a pizza. 
While the credits do not feature any one complete pizza, it is clear, in Ofcom’s view, 
that the sponsorship of The Simpsons on Sky One promotes not only the Domino’s 
Pizza delivery service but also its pizzas.  
 
Domino’s Pizza is a brand that viewers associate with pizzas and Ofcom concludes 
that the emphasis, narrative and credit content of this Domino’s Pizza sponsorship 
not only supports this association but also promotes the sponsor’s pizzas.  
 
Do the credits promote an HFSS or non-HFSS product? 
 
We have carefully considered Sky’s arguments as set out above in relation to the 
foodstuff that was shown and Sky’s contention that it was not possible to say that 
such ingredients would result in an HFSS food product.  
 
We have also considered the specific scenarios, as contained in BCAP’s Guidance, 
that Sky believed to be applicable in determining that a sponsorship credit is unlikely 
to be regarded as a promotion for an HFSS product (see page xx of this finding). 
 
However, it is also clear from the Guidance that an advertisement is likely to be 
regarded as a promotion for an HFSS product, when: 
 

“An advertisement refers to or prominently features a product but does not 
provide enough information for the audience to identify it as a product that 
can be nutrient profiled. The advertiser does not provide evidence that its 
range of that type of product is mainly non-HFSS.”  

 
The sponsorship credits referred to products which cannot themselves be nutrient 
profiled. While some of the sponsorship credits showed a pizza base and other pizza 
ingredients, these images did not provide enough information for the audience to be 
able to identify any specific pizza product that could be nutrient profiled. We therefore 
considered, in accordance with the Guidance, whether Sky had provided evidence 
that the Domino’s Pizza range of pizzas was “mainly” non-HFSS. Sky’s own evidence 
submitted in relation to this case with regard to the nutrient profiles of the Domino’s 
Pizza range shows that 47% or 48% of its pizzas were non-HFSS. This means that 
over half of Domino’s pizzas are HFSS (i.e. food product for which advertising is 
restricted on grounds of high fat, sugar or salt content). Sky had not therefore 
provided evidence that the relevant product range (pizzas) was mainly non-HFSS.  
 
We appreciate that Domino’s Delivery Service delivers more than just HFSS pizzas. 
However, the sponsorship credits in this case did not refer to the delivery of any 
products other than pizza. Ofcom therefore considers that the sponsorship credits 
promoted the Domino’s Pizza product range (as opposed to any of its other products) 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 10 

in addition to its delivery service and that the majority of products within this range 
are HFSS and not non-HFSS. Accordingly, in Ofcom’s view, the sponsorship credits 
promoted HFSS products. 
 
Conclusion 
 
In conclusion, Ofcom considers that this particular sponsorship amounted to product 
sponsorship that promotes HFSS foods in programmes of particular appeal to 
children under the age of 16. The sponsorship was therefore in breach of Rule 
4.2.1(b) of the BCAP Rules on the Scheduling of Television Advertisements and, 
accordingly, in breach of Rule 9.3 of the Broadcasting Code, which relates to 
sponsorship. 
 
Breach of Rule 4.2.1(b) of the BCAP Rules on the Scheduling of Television 
Advertisements and Rule 9.3 of the Broadcasting Code 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 

11 

In Breach  
 
Kadak, Full Volume and Fresh 
B4U Music, various dates and times, 2008 
 
 
Introduction 
 
Kadak, Full Volume and Fresh are music programmes on the channel B4U Music. 
The programmes offered viewers the opportunity to obtain ringtones of the songs 
featured. Viewers could purchase a ringtone by sending a text message to a 
premium rate service, which cost £1.50 plus the purchaser’s standard network rate. 
 
A viewer questioned whether the promotion of ringtones within programmes was 
compatible with the Code. 

Ofcom asked the broadcaster for its comments in relation to Rule 10.3, which states 
that “products and services must not be promoted within programmes. This rule does 
not apply to programme-related material”.  

Response 
 
B4U advised that B4U Music is a music channel that aims to provide viewers with the 
latest music and lifestyle news from Bollywood. It explained that the programmes in 
question featured songs from the latest Bollywood films. Viewers were offered the 
opportunity to purchase the ringtones of the songs featured. B4U considered these 
ringtones met the definition of programme-related material because they were 
directly derived from the songs featured in the programmes. 
 
The broadcaster considered that not only was the promotion of these services 
editorially justified, its audience would expect this type of service from the channel.  
It believed the supply of ringtones provided viewers the opportunity to obtain the “full 
benefits of the song they are watching”. It also considered that the promotion of the 
ringtones was not unduly prominent as it appeared at the beginning or end of a song 
only. 
 
Decision 
 
Rule 10.3 prevents products and services from being promoted in programmes. The 
only exception to this is where promotions relate to programme-related material 
(“PRM”). Broadcasters must bear in mind that the ability to promote a product or 
service as PRM in, or around, programmes is permitted purely by way of exception to 
the fundamental broadcasting principle that advertising and programme content must 
be kept separate. For material to qualify as PRM, it must be both directly derived 
from a specific programme and allow viewers to benefit fully from, or interact with, 
that programme.  
 
Ofcom does not accept that the ringtones promoted within the programmes met the 
Code’s definition of programme-related material. The songs from which the ringtones 
were derived were not created specifically for the programme. Ofcom considers that 
neither the songs nor the ringtones are programme-related material. As such, it was 
not appropriate for the broadcaster to promote the services within the programmes. 
 
Breach of Rule 10.3



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 

12 

In Breach  
 
The British Comedy Awards 2008 
ITV1, 6 December 2008, 21:15  
 
 
Introduction 
 
The programme coverage of this annual awards ceremony was sponsored by 
Highland Spring water. Highland Spring was also the sponsor of the event. 
 
One of the awards, the Best Television Comedy Highland Spring Award, was co-
presented by the comedian, Frank Skinner, and a representative of the sponsor. The 
introduction of the sponsor’s representative prompted a loud cheer from the 
audience. This led to a humorous exchange about Highland Spring between Frank 
Skinner and the show’s host, Angus Deayton. 
 
When inviting the representative to introduce the nominations, Angus Deayton, 
commented that she was going to “say something about Highland Spring first”. This 
was followed by the representative comparing the awards to the sponsor stating: 
 

“I think it’s lovely we have a chance to support an event that also does what 
Highland Spring tries to do all year round and honestly that is to make people feel 
better”.  

 
A viewer was concerned that the references to the sponsor within the programme 
conflicted with the requirements of the Code. 
 
We asked the broadcaster for its comments under Rule 9.5 of the Code: “There must 
be no promotional reference to the sponsor, its name, trademark, image, activities, 
services or products or to any of its other direct or indirect interests. There must be 
no promotional generic references. Non-promotional references are permitted only 
where they are editorially justified and incidental.” 
  
Response 
 
Channel Television Ltd (“Channel TV”), an ITV licence holder, who is responsible for 
compliance of the programme on behalf of the ITV network (ITV1) responded to 
Ofcom. It provided Ofcom with a copy of a note issued to key production staff before 
the ceremony. This set out in detail what steps would be taken to ensure the 
programme complied with the Code. It specified that all scripted material would be 
checked in advance of broadcast. It also addressed the implications of an 
organisation sponsoring both the event and the programme.  
 
Channel TV explained that it was customary for the event sponsor to sponsor a 
specific award, with a representative of the sponsor presenting the award. In past 
programmes this was the moment when the sponsor had sometimes received 
unexpected exposure despite precautions being taken. Channel TV referred to two 
previous ceremonies where the sponsor’s presence had prompted unscripted 
comedic exchanges. Channel TV noted that both these occasions passed without 
regulatory interest. 
 
Channel TV said that the exchanges that prompted the complaint on this occasion 
were entirely spontaneous, unscripted and intended for comic effect. Frank Skinner 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 13 

initiated the discussion by complaining that the sponsor received a bigger cheer from 
the audience than he had done. Channel TV advised that the discussion then 
evolved and led to Angus Deayton improvising and inviting the sponsor’s 
representative to say something further about Highland Spring before the 
nominations for the award were announced. The representative then delivered her 
short piece. Channel TV advised that at, or around this point, the producer made it 
clear (via ‘talkback’) to the host that “we had heard quite enough about Highland 
Spring”. The exchange concluded with Frank Skinner commenting further on the 
sponsor’s product. 
 
Channel TV stated it had approved the representative’s scripted piece in advance but 
could not confirm whether the reference as broadcast was exactly the same as the 
approved version.  
 
Channel TV said it was unfortunate that the host did not make it clearer in his 
introductory remarks that the sponsor’s representative was to present an award 
rather than appearing simply as a representative of the sponsor itself. The 
broadcaster said that it would have preferred it if the sponsor had not become the 
object of comedy and that this segment of the show had run entirely according to 
script. Nevertheless it considered that the exchanges were funny and their presence 
in a live comedy show could be seen as editorially justified.  
 
Channel TV said it was acutely aware of the need to keep any references to the 
event sponsor to a minimum. It believed that, on balance, the programme did not go 
beyond previous occasions when, despite best efforts and intentions, the sponsor 
had been alluded to in ways in which the broadcaster would have preferred to have 
avoided completely.  
 
Decision 
 
Ofcom acknowledges that a live comedy event such as the British Comedy Awards is 
likely to include unscripted jokes and comments. We also note that it has become 
something of a tradition for the event sponsor to become the focus of humour – albeit 
in an ironic fashion.  
 
In this case we found that, on balance, the spontaneous and unscripted comedic 
exchanges referring to the sponsor were appropriately limited during the live 
broadcast, and were editorially justified, given the nature of the event.  
 
However, after these improvised and comedic exchanges, the representative of the 
sponsor then took the opportunity to promote the sponsor (stating that Highland 
Spring tries to make “people feel better” all year round). On transmission, this 
appeared to be a deliberate comment and Channel TV has since confirmed that it 
had approved the representative’s script. 
 
Although we note that Channel TV could not confirm whether the reference as 
broadcast precisely matched the approved script, we are concerned that Channel TV 
considered it acceptable for the sponsor’s representative to refer to a benefit of the 
sponsor’s product in her introduction. There was no editorial justification for this 
reference, and it was not incidental. The programme was therefore in breach of Rule 
9.5. 
 
Breach of Rule 9.5 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 

14 

In Breach  
 
The Jeremy Kyle Show 
ITV1, 26 November 2008 at 09:25 
 
 
Introduction  
 
Jeremy Kyle presents a popular confessional talk show where members of the public 
discuss their personal problems in a frank and often confrontational manner. A 
viewer complained that one of the interviewees directed the word “cunts” at the 
audience as he came on stage during the programme. Ofcom wrote to the 
broadcaster, asking it to comment under Rule 1.14 (the most offensive language 
must not be broadcast before the watershed).  
 
Response  
 
ITV Broadcasting Ltd (“ITV Broadcasting”) is the holder of 11 ITV licences and is 
responsible for the compliance of the programme on behalf of the ITV network 
(ITV1). It accepted that the word should not have been used in the broadcast and 
apologised for any offence caused. It said that the word was not edited out due to 
human error since it was not heard over noise from the audience and the theme 
music.  
 
In response to the error, ITV Broadcasting stated that it has taken steps to carry out a 
review of all episodes of the programme that are already completed and awaiting 
broadcast. It also said that it will be revising its compliance processes generally to 
ensure all inappropriate language is edited out before broadcast.  
 
Decision  
 
The word “cunt” is a clear example of the most offensive language. Its use in a 
daytime talk show was highly offensive and unacceptable, as ITV Broadcasting has 
acknowledged. Ofcom watched a recording of the programme and the expletive was 
clearly audible. Ofcom however notes that broadcast of the word on this occasion 
was unintentional and resulted from human error. We acknowledge ITV 
Broadcasting’s apology and the subsequent steps to improve compliance taken by 
the broadcaster. However, the broadcast of such language before the 21:00 
watershed is a breach of Rule 1.14.  
 
Breach of Rule 1.14  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 

15 

Not In Breach  
 
EastEnders 
BBC One, 12 September 2008 to December 2008, 19:30 and 20:00 
 
 
Introduction 
 
EastEnders is a long-running and well established drama with a record for tackling 
hard hitting and, at times, controversial social issues. A storyline about a paedophile 
sexually abusing the 15 year old character Whitney, (the stepdaughter of the 
character Bianca), was introduced to the programme. The story started on 12 
September 2008 and came to a conclusion in early December 2008. 
  
During this time Ofcom received 90 complaints from viewers. The majority expressed 
concern that paedophilia was not an appropriate storyline for a pre-watershed 
programme. Some complainants had watched episodes with their children present 
and believed it was particularly unsuitable given the significant child audience the 
programme attracted. Viewing figures for the first episode featuring this storyline 
showed that the programme attracted an average of 821,000 young people under 15 
– some 10% of the total audience profile.  
 
The storyline began following the release of Bianca’s partner Tony from prison, when 
he rejoined Bianca and her family who were now living in Albert Square. In the first 
episode featuring the storyline, broadcast on 12 September 2008, it was revealed to 
viewers that Tony had met Bianca when her stepdaughter Whitney was 12 and that 
he had begun sexually abusing Whitney at that time.  
 
The closing scenes of the first episode showed Tony and the fifteen year old Whitney 
kissing in her bedroom and then lying back on her bed together. Some viewers 
expressed concern that the way in which the “relationship” between Tony and 
Whitney was presented in these initial episodes was inappropriate because it implied 
that such child abuse is acceptable and even consensual.  
 
Ofcom continued to receive complaints as the paedophile storyline developed. 
Ofcom viewed the material as it was broadcast with reference to the requirements of 
the Code. Ofcom also considered the treatment of the issue as the storyline over the 
series. We reviewed the material with reference to Rule 1.3 (children must be 
protected by appropriate scheduling from material that is unsuitable for them) and 
Rule 2.3 (material which may cause offence must be justified by the context).  
 
Decision 
 
The handling of such sensitive and challenging issues as paedophilia has to done 
with extreme care, especially in pre-watershed drama. It is understandable that some 
viewers were concerned when such a storyline was included in a programme which 
attracts a small but significant child audience.  
 
The Code, itself, does not limit the subject matter that broadcasters may include in 
programmes. Compliance with the Code depends on how such matters are dealt with 
and the context in which they are broadcast. In addition Ofcom must exercise its 
duties in a way which is compatible with Article 10 of the European Convention on 
Human Rights, which provides for the broadcaster’s and the audience’s right to 
freedom of expression and the right to impart information and ideas without undue 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 16 

interference. Ofcom must seek an appropriate balance between protecting young 
people from material that may be unsuitable for them on the one hand, and, on the 
other, the broadcaster’s right to freedom of expression and to raise public awareness 
of an issue which may well affect children who watch the programme. 
 
To comply with the Code, broadcasters must apply generally accepted standards to 
content to ensure that there is adequate protection from offensive or harmful 
material. Therefore, broadcasters must ensure that any offensive material is justified 
by the context. Further, broadcasters must protect children by appropriately 
scheduling programmes.  
 
It has always been the focus of EastEnders to tackle challenging social issues which 
reflect contemporary life and storylines featuring the sexual abuse of children have 
featured in the programme previously. Over the last few years, for example, these 
have included the rape of the character Kat Slater by an uncle at 13, and the 
character Bianca previously having an under age sexual relationship with her 
mother’s partner, Dan. What distinguished this child sex abuse storyline to those 
featured before however was that the abuse of Whitney, as depicted after Tony’s 
release from jail, was played out to some degree on screen (rather than off screen). 
Further, it presented the process of “grooming” where the paedophile gains the trust 
of the young person and of those around them for the purpose of sexual contact.  
 
Rule 1.3 requires the broadcaster to ensure that children are protected by 
appropriate scheduling from material that is unsuitable for them. Appropriate 
scheduling is judged by a number of factors including: the nature of the content; the 
likely number and age range of the audience; the start and finish time of the 
programme; and likely audience expectations. 
 
Ofcom took the view that, in principle, the subject matter did not necessarily exceed 
the boundaries of acceptability for a pre-watershed drama such as EastEnders. Such 
dramas frequently deal with sensitive and uncomfortable subjects and child abuse 
has featured in pre-watershed soaps previously. The issue for Ofcom to consider 
was whether the broadcaster provided adequate protection to viewers and young 
people, who made up some 10% of the viewing audience on 12 September 2008, 
from the inclusion of material which may cause offence.  
 
In terms of the likely expectations of the audience, Ofcom noted that the storyline 
was brought to the attention of the audience before it commenced on 12 September 
2008. An announcement was made by the BBC, in early July 2008 for example, 
highlighting the forthcoming paedophile storyline and it was extensively covered in 
the national press and TV listings magazines ahead of the start of the storyline. 
There was also an information announcement before the start of the second episode 
broadcast on 15 September 2008 which stated: “…with sinister intent Tony continues 
to abuse his position of trust”. All of the episodes featuring the paedophile storyline 
were followed by an announcement and caption for a BBC Action Line for those 
affected by the issues raised.  
 
Although EastEnders is not made specifically for children, it does attract a significant 
but small child audience and therefore any portrayal of sexual issues needs to be 
carefully considered with this in mind. In terms of the nature of the editorial content, 
Ofcom assessed whether the overall tone and treatment of the subject matter 
ensured a sufficient level of protection for children.  
 
Ofcom noted that the complainants expressed concern that the storyline initially 
commenced with what briefly appeared on screen to be a consensual sexual 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 17 

relationship between Tony and the 15 year old Whitney. Ofcom took the view that 
given the type of sexual abuse presented in this storyline was “grooming”, and that 
guidance was provided by the children’s charity NSPCC on the storyline, this first 
intimate scene was appropriate as it revealed the insidious nature of the abuse. 
Grooming is often conducted over a period of time with the perpetrator gaining trust 
with family and friends and building up a long term, albeit secretive, relationship with 
the victim in which they encourage them to believe it is loving and acceptable.  
 
As the storyline quickly unfolded, and even as early as the second episode after this 
initial scene, the true nature of the “relationship” between Tony and Whitney was 
explicitly revealed to the viewer. He was shown to be a manipulative, sinister and 
controlling character who had groomed not just Whitney but Bianca too, by preying 
on and gaining the confidence of a vulnerable single mother to gain access to her 
troubled young stepdaughter solely for the purpose of sexual abuse. 
 
In addition, a sub-plot was established that Tony was disenchanted with Whitney as 
she was growing older and looking more mature. He then began to divert his 
attention to grooming the younger character Lauren. In this way the broadcaster 
ensured that the focus of the storyline remained on the concept of grooming and did 
not disproportionately dwell upon the physical nature of the sexual abuse of Whitney.  
 
In terms of the treatment of the storyline, scenes featuring Tony and Whitney in the 
bedroom were also appropriately limited for a pre-watershed programme. They were 
never shown in bed, unclothed or engaged in anything more intimate than brief 
kissing.  
 
Ofcom also noted that the culmination of the storyline in December, which featured 
Whitney revealing Tony’s crime to Bianca, provided the appropriate conclusion. Tony 
was arrested and Whitney was clearly presented as a victim of paedophilia.  
 
Ofcom noted that the production team approached the storyline with the close 
guidance of the NSPCC who advised on both the story development and the script. 
The BBC also sought advice from The Rape and Sexual Abuse Support Centre, 
social workers and the Metropolitan Police to ensure it was a true reflection of the 
way such child abuse takes place.  
 
This storyline explored a social taboo that is not necessarily comfortable family 
viewing. However, it did so within a programme that has a well established reputation 
for handling such issues and was appropriately scheduled. Ofcom considers that the 
broadcaster treated the subject matter appropriately and sensitively. Such storylines 
which reach a large audience can actually have a positive impact. It is noted, for 
instance, that the programme prompted a significant number of viewers, who had 
experienced sexual abuse, to respond to the Action Line telephone number and to 
write to the programme makers outlining their similar experiences.  
 
Not in Breach  
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 18 

Not In Breach  
  
The Alternative Christmas Message 
Channel 4, 25 December 2008, 19:15  
 
 
Introduction 
 
The Alternative Christmas Message was an address to the UK audience by President 
Ahmadinejad of Iran. It was the latest of such annual messages which have been 
broadcast by Channel 4 over the years. Ofcom received 295 complaints concerning 
the programme. It featured a seven-minute address from the Iranian President, 
preceded by a short film that gave a commentary on controversial political and social 
issues relating to Iran and President Ahmadinejad. 
 
The complainants considered it offensive and inappropriate for airtime to be given to 
President Ahmadinejad, known for his controversial views and policies on issues 
such as the Holocaust, women, and homosexuals. Some complainants believed it 
was especially insulting for such a programme to be broadcast on Christmas Day. 
 
Ofcom noted that prior to President Ahmadinejad’s address, there was a short 
overview of issues relating to Iranian policy or the personal views of the President, 
including: Iran’s nuclear policy; the accusation that Iran has armed Shi’ite militias 
active in Southern Iraq; the capture and release of 15 British sailors by Iranian 
authorities in 2007; President Ahmadinejad’s questioning of the extent of the 
Holocaust; and Iranian use of executions, stonings and torture. 
 
In his address, President Ahmadinejad stated that, in his view, the problems of 
humanity could be linked to the indifference of people and governments to the 
teachings of the various prophets of the Abrahamic faiths1, including Jesus Christ. He 
added his view that, if Jesus Christ were alive today, he would be against 
warmongering, terrorism, and what President Ahmadinejad termed the “tyrannical 
policies of prevailing global, economic and political systems”. He then went on to say: 
  

“We believe Jesus Christ will return along with one of the children of the revered 
messenger of Islam2and will lead the world to love, brotherhood and justice. The 
responsibility of all followers of Christ and Abrahamic faiths is to prepare the way 
for the fulfilment of this divine promise and the arrival of that joyful, shining and 
wonderful age.” 

 
Ofcom asked Channel 4 to comment under Rule 2.3 of the Code (material that may 
cause offence must be justified by the context). 
 
Response 
 
Channel 4 said that it had broadcast The Alternative Christmas Message on 
Christmas Day for many years. In that time, the message had been delivered by a 
diverse range of people including an injured veteran from the war in Afghanistan, 
Quentin Crisp, the Rev. Jesse Jackson, a “9/11” survivor, and a British Muslim 
woman in a veil. Channel 4 added that, “the aim of the programme is to provide a 

                                            
1 Commonly considered to be the three monotheistic faiths that claim descent from the Jewish 
Patriarch Abraham i.e. Christianity, Islam and Judaism. 
2 A reference to the descendents of the Prophet Mohammed. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 19 

different and sometimes challenging perspective, consistent with Channel 4’s remit to 
be innovative and distinctive and serve the needs of a culturally diverse society”. 
 
Channel 4 said that after the broadcast, it had received 217 positive comments from 
viewers, all of whom supported the decision to broadcast the programme. The 
broadcaster pointed to its history of broadcasting about Iran, with the programme 
being the latest example of content “designed to draw attention to the political 
environment in Iran in a way which would allow viewers to make up their own minds 
about what they thought”. It added that the decision to broadcast the programme had 
been taken after extensive discussions at a senior level within the broadcaster, 
mindful of Channel’s public service remit.  
 
The broadcaster considered that complainants were not objecting to the content of 
the broadcast, rather the concept of the programme, and Channel 4 considered such 
complaints to be “attempts to fetter freedom of expression”. In Channel 4’s opinion, 
the actual content of the programme was not offensive and “concentrated on offering 
good will to the followers of all [the] world’s main monotheistic religions at Christmas”. 
However, conscious that the choice of this particular contributor in the programme 
would divide opinion, and to place President Ahmadinejad in the correct context, the 
address was preceded by a short film highlighting the President’s “controversial 
record”. Furthermore, Channel 4 considered it critical that the audience should be 
able to hear the President’s voice directly. Given the above, Channel 4 said it was 
satisfied that “viewers had sufficient information to make up their own minds about 
the President, his message and Iran”. 
 
Decision 
 
Ofcom recognises that, at times, offence can be caused not by the actual content of 
a programme but by the very fact that people with controversial views are given 
airtime. Any potential offence in these circumstances can be exacerbated if viewers 
or listeners consider that such contributors’ views are not properly challenged or 
contextualised. 
 
In this case, a foreign leader, renowned for his controversial views and policies, was 
able to present to camera an unedited message to a UK audience. Ofcom recognises 
that broadcasters are allowed to include any contributor they wish in their 
programming, as long as the Code is complied with. Ofcom is also aware of Channel 
4’s statutory remit to provide: “a broad range of high quality and diverse 
programming, which in particular demonstrates innovation, experiment and creativity 
in the form and content of programmes”3.  
 
Ofcom acknowledged that this programme, taken in its entirety, would have been 
challenging and upsetting to a number of people. However, in judging whether the 
offence caused represented a breach of the Code, Ofcom must take into account the 
broadcaster’s right to freedom of expression, which includes the right to hold opinions 
and to receive and impart information and ideas without interference by public 
authority4. The Code places no restrictions on the subjects covered by broadcasters, 
the manner in which such subjects are treated, the contributors used, or the day or 
time they are broadcast, so long as offensive material that is broadcast is justified by 
the context.  
 

                                            
3 Communications Act 2003, s.265. 
4 As enshrined in Article 10 of the European Convention on Human Rights. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 20 

Whilst President Ahmadinejad gave what was an unmediated address to camera, 
Ofcom noted that this was importantly preceded by a short report, summarising the 
controversial issues and events which have been connected to him and his 
presidency. For example, Ofcom noted the following commentary in this segment of 
the programme: 
 

“Ahmadinejad has repeatedly used anti-Israeli rhetoric and has questioned the 
numbers of Jews killed in the Holocaust. This month, the UN called on Iran to 
improve its human rights record by abolishing torture and public executions, 
including stonings and ending discrimination against women and religious and 
ethnic minorities”. 

 
Such an approach to the subject matter helped put the address in context. The 
Alternative Christmas Message has traditionally provided a forum for the views of 
diverse contributors that would not ordinarily be heard by mainstream audiences. 
Such contributions can be contrasted with more traditional Christmas messages, for 
example as delivered by the Queen, which are broadcast on other channels at this 
time of year. The programmes can be seen to be of interest to the many viewers who 
see Christmas as a time for spiritual contemplation. Further, their provision clearly 
chimes with Channel 4’s distinctive remit to provide provocative, innovative and 
challenging programming.  
 
Ofcom considered that President Ahmadinejad’s contribution was put in sufficient 
context by the preceding commentary, which furnished the audience with useful 
background information on this particular contributor. Further, the actual content of 
his address could be described as non-confrontational, comprising as it did, a 
message of good will to the UK audience.  
 
We therefore believe that the large majority of the audience would, in general, have 
not considered the material to be beyond what would normally be expected from this 
programme on this particular channel, the broadcast of this potentially offensive 
material was justified by the context. Therefore, the programme was not in breach of 
Rule 2.3. 
 
Not in Breach 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 21 

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld 
 
Complaint by Mr Carl-Gustav Yrwing on his own behalf and 
on behalf of Mrs Eva Yrwing  
Kustbevakarna (The Coastguards), Kanal 5, 18 February 2008 
 
 
Summary: Ofcom has upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy in the programme as broadcast.  
 
This programme focused on the work of Swedish coastguards and the problem of 
drink-driving at sea. It included footage of events following a boating accident 
involving Mr Carl-Gustav Yrwing and Mrs Eva Yrwing, his wife. The programme 
suggested that Mr and Mrs Yrwing were intoxicated at the time of the accident and 
the coastguards were shown questioning bystanders and a member of the 
ambulance crew about the cause of the accident and whether or not Mr and Mrs 
Yrwing had been drinking alcohol. Mr and Mrs Yrwing were being treated in the 
ambulance at the time of filming. Towards the end of the programme, one of the 
coastguards said that Mr and Mrs Yrwing “won’t be charged because there is nothing 
to go on”. Although Mr and Mrs Yrwing were not named or shown in the programme, 
footage of their boat was shown. 
 
Mr and Mrs Yrwing complained that the programme unfairly implied that the accident 
had been the result of their having consumed alcohol on board their boat. They also 
complained that their privacy was unwarrantably infringed in the broadcast of the 
programme in that: their consent was not sought at the time of filming; they were 
unaware that the footage would be broadcast; and they were identified in the 
programme through footage of their boat which was shown in detail. 
 
In summary, Ofcom found the following: 
 

• Ofcom noted the broadcast of the footage of the accident scene and of Mr 
and Mrs Yrwing’s boat, along with the comments of the coastguards. In 
Ofcom’s view, this material would have been likely to have led viewers to 
believe that Mr and Mrs Yrwing had been drinking alcohol at the time of the 
accident, but that charges could not be brought against them for lack of 
corroborative evidence. Ofcom found that in the absence of material to 
support the suspicion that they had been boating under the influence of 
alcohol, and in the absence of an opportunity for Mr and Mrs Yrwing to 
respond to this allegation, the programme resulted in unfairness to Mr and 
Mrs Yrwing.  
 

• Ofcom considered that Mr and Mrs Ywring had a legitimate expectation of 
privacy in relation to the inclusion of footage of their boat in the context of a 
programme which suggested that alcohol consumption had been the cause of 
the accident in which they were involved. It considered that their privacy was 
infringed by the inclusion of the footage of the accident scene and their boat, 
which was show in detail and was distinguished from the other boats in the 
marina by an Italian flag flown on it. Ofcom found that the inclusion of this 
material was not warranted by the content and context of the programme. 
Ofcom considered that as the coastguards had no evidence to confirm their 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 22 

suspicions that the accident had been caused by drinking alcohol, there was 
no justification to include the footage of Mr and Mrs Yrwing’s boat.  

 
Introduction 
 
On 18 February 2008, Kanal 5 (a Swedish satellite television channel licensed in the 
UK and owned by SBS Broadcasting Networks Limited (“SBS Broadcasting”)) 
broadcast an episode of Kustbevakarna (The Coastguards), a series which looked at 
the work of the Swedish coastguard and the Swedish Sea Rescue Society.  
 
This episode focused on the work of the coastguards as they dealt with incidents 
during the summer of 2007 in the archipelago around Stockholm. One of the 
incidents featured in the programme was a boating accident involving Mr Carl-Gustav 
Yrwing and Mrs Eva Yrwing, his wife. Members of the coastguard team were shown 
in the programme arriving at the scene of the accident after Mr and Mrs Yrwing had 
been put into in an ambulance. The coastguards approached a member of the 
ambulance crew and questioned her about the cause of the accident and whether or 
not Mr and Mrs Yrwing had been drinking alcohol. The coastguards were also shown 
questioning bystanders about the circumstances surrounding the accident and were 
heard to suggest to each other that the accident may have been a result of alcohol 
being consumed by Mr and Mrs Yrwing while on board their boat. Towards the end of 
the programme, one of the coastguards was shown saying that Mr and Mrs Yrwing 
“won’t be charged because there is nothing to go on”. Mr and Mrs Yrwing were not 
named or shown in the programme. However, footage of their boat and the marina 
where it was berthed when the accident happened was included in the programme. 
 
Mr Yrwing complained to Ofcom on his own behalf and on behalf of his wife that they 
were treated unfairly in the programme and that their privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast.  
 
The Complaint 
 
Mr and Mrs Yrwing’s case 
 
In summary, Mr Yrwing complained that he and his wife were treated unfairly in the 
programme in that:  
 
a) The programme unfairly implied that the accident in which they were involved had 

been the result of having consumed alcohol on board their boat. As a result, the 
suggestion was made that the couple combined drinking with sailing, which was 
untrue. In particular, Mr Yrwing complained that the coastguards were shown 
questioning a member of the ambulance crew about whether or not he and his 
wife had been drinking. This was irrelevant as the accident had happened in the 
harbour and not on the open sea, where it is illegal to drink alcohol when in 
charge of a vessel. By way of background, Mr Yrwing said that the programme-
makers did not check the facts surrounding the accident properly. 
 

In summary, Mr Yrwing complained that his privacy and that of his wife was 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast in that: 
 
b) Neither he nor his wife gave permission for the footage of them to be broadcast 

and they were not informed that the footage of the aftermath of the accident 
would be broadcast. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 23 

c) Mr and Mrs Yrwing were identified because their boat was shown in detail in the 
broadcast programme. This resulted in their identification because the boat was 
distinct in that: it was the only boat of its kind in this particular part of the marina; 
it was the only boat in the marina with an Italian flag; the location of the marina 
was identified on the programme; and the complainants and their boat were well 
known in the area.  

 
SBS Broadcasting’s case 
 
In summary, SBS Broadcasting responded to Mr and Mrs Yrwing’s complaint of 
unfair treatment as follows:  
 
a) SBS Broadcasting said that one of the reasons for making the programme was to 

illustrate the problem of boating under the influence of alcohol and other maritime 
traffic offences committed off Sweden’s coast, and the general public’s lenient 
attitude towards such crimes in Sweden. It stated that the programme presented 
all the facts that were gathered by the coastguards at the location where the 
incident involving Mr and Mrs Yrwing occurred. On the facts that the coastguards 
had been able to ascertain at the scene, including an examination of Mr and Mrs 
Yrwing’s boat and talking to the ambulance crew, the coastguards had made the 
initial assessment that Mr and Mrs Yrwing had been intoxicated. However, after 
discussing the matter with the local police, the coastguards concluded that they 
did not have sufficient evidence, namely any independent eye witness account, to 
prove that Mr and Mrs Yrwing had been drunk while in charge of their boat. SBS 
Broadcasting said that it was evident from the programme that no criminal 
charges were brought against Mr and Mrs Yrwing. 

 
In summary, SBS Broadcasting responded to Mr and Mrs Yrwing’s complaint that 
their privacy was unwarrantably infringed in the programme as broadcast as follows:  
 
b) In relation to the complaint concerning consent, SBS Broadcasting said that the 

programme makers had been instructed to inform all those filmed that the 
purpose of filming was for a programme to be broadcast on Kanal 5. The 
programme makers had prepared a written document for this purpose which 
included details of the programme and the contact name and number of the 
producer. SBS Broadcasting said that it was not aware prior to broadcast that this 
information had not been given to Mr and Mrs Yrwing. SBS Broadcasting said 
that it assumed that the programme makers had found it unnecessary, or 
impossible, to provide this information to Mr and Mrs Yrwing since they did not 
appear on camera because they were inside the ambulance the entire time the 
film crew were at the scene. SBS Broadcasting said that Mr and Mrs Yrwing’s 
consent was not required as it was not possible to identify them from the footage 
shown in the programme. 
 

c) SBS Broadcasting said that it was not possible to identify Mr and Mrs Yrwing 
from the footage included in the programme. It said that Mr and Mrs Yrwing’s 
boat was not so distinct that it could be identified by the footage shown of it in the 
programme. The footage shown of the marina when the coastguards arrived was 
fleeting and it showed a number of boats being berthed, not just Mr and Mrs 
Yrwing’s boat. SBS Broadcasting said that the detail of Mr and Mrs Yrwing’s 
vessel could hardly be distinguished in the dusk and that viewers’ attention would 
have been focused on a diver who appeared standing on board the boat during 
the very short time that it was shown. SBS Broadcasting said that when the boat 
was shown from the front, it was also impossible to distinguish it from any of the 
other boats in the marina. SBS Broadcasting emphasised that one of the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 24 

coastguards commented in the programme that the boat “looks just like any other 
boat” when examining the exterior of the vessel. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services 
and unwarrantable infringement of privacy in the making and in the broadcast of 
programmes included in such services. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. Ofcom considered 
the complaint and the broadcaster’s response (including supporting material), the 
recordings and transcripts of the programme as broadcast, and the unedited footage 
taken at the scene of the accident. In its considerations, Ofcom took account of 
Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”).  
 
Unfair treatment 

 
Ofcom first considered head a) of Mr and Mrs Yrwing’s complaint that they were 
treated unfairly in the programme in that the programme unfairly implied that the 
accident in which they had been involved had been the result of having 
consumed alcohol while sailing. The complainants said this was untrue. 

 
In considering this aspect of Mr and Mrs Yrwing’s complaint, Ofcom took 
account of Rule 7.1 of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”), which 
states that broadcasters must avoid unjust and unfair treatment of 
individuals or organisations in programmes. Ofcom also took account of 
Practice 7.9 which states that broadcasters must take reasonable care to 
satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded 
or omitted in a way that is unfair to an individual or organisation.  

 
Ofcom noted that the stated purpose of the programme was to highlight the 
problem of boating under the influence of alcohol and other maritime related 
offences and the Swedish public’s apparent leniency towards such crimes. It 
noted that the programme contained a number of incidents, in which the 
coastguards were called to attend, that were apparently caused by those in 
charge of boats at sea being under the influence of alcohol. Ofcom took note that 
the footage in the programme of the incident involving Mr and Mrs Yrwing clearly 
showed the coastguards investigating the cause of the accident and questioning 
the emergency services that attended the scene and bystanders in order to 
ascertain what caused the accident. The coastguards asked a member of the 
ambulance crew: 
 
 Coastguard: “Were they pretty drunk? Do you know what happened? 
 Ambulance: She said that he has a tendency to faint.” 
  
Ofcom noted that the coastguards were shown in the programme to have 
suspected the two people receiving treatment by the ambulance crew of being 
drunk at the time of the accident, but that no evidence was included in the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 25 

programme to support their suspicion. Ofcom took note of the following 
comments made by one of the coastguards: 
 

“… it might have been the alcohol.”  
 

“There are drinks on the boat but that doesn’t prove anything. It’s probably 
boating under the influence [of alcohol] but since nobody has seen them drive 
the boat and it was a while ago, there’s nothing we can do”. 

 
Towards the end of the programme, one of the coastguards stated that: 

 
“We’ll write a memo that they’ve [Mr and Mrs Yrwing] been here and leave it 
at that. They won’t be charged because there’s nothing to go on”. 
 

Ofcom took the view that although the programme included this reference at the 
end of the programme (that is, that the two people involved in this particular 
incident were not charged with any offence) the inclusion of the footage of this 
accident was in the context of a programme that focused on boating under the 
influence of alcohol and other maritime related offences at sea. Taking this along 
with the comments of the coastguards, Ofcom considered that the programme 
did imply that the couple at the centre of this accident were suspected of drinking 
or being intoxicated while berthing their boat and but that no charges could be 
brought against them only because of the lack of evidence.  

 
Ofcom acknowledged that Mr and Mrs Yrwing were not named or shown in the 
programme. However Ofcom considered (for the reasons give in the Privacy 
section below) that they were rendered identifiable through the daylight and night 
time footage of their boat and its position in the marina. In Ofcom’s view, the boat 
would have been recognisable to those who knew Mr and Mrs Yrwing’s boat and 
this connection would have rendered them identifiable as the couple involved in 
the accident and suspected by the coastguards of boating under the influence of 
alcohol.  
 
In these circumstances, Ofcom considered that the inclusion of the footage of the 
accident scene and Mr and Mrs Yrwing’s boat, along with the comments of the 
coastguards in the programme, would have been likely to have led viewers to 
believe that Mr and Mrs Yrwing had been drinking alcohol at the time of the 
accident and that it was solely due to the lack of corroborative evidence that 
charges could not be brought against them.  
 
In Ofcom’s view the programme makers did not take reasonable care to satisfy 
themselves that material facts had been presented fairly in this portrayal of Mr 
and Mrs Yrwing and the circumstances surrounding the accident. In coming to 
this view Ofcom noted that no material was provided in support of the claim made 
about them (that alcohol was the cause of the accident and only lack of 
corroborative evidence prevented charges being brought) beyond the suspicions 
of the coastguards. Furthermore this amounted to a serious allegation and the 
programme makers did not take steps to provide Mr and Mrs Yrwing with an 
opportunity to respond to it. In these circumstances Ofcom found that the 
programme resulted in unfairness to Mr and Mrs Yrwing.  

 
Privacy 
 

Ofcom next considered heads b) and c) of Mr and Mrs Yrwing’s complaint that 
they did not give permission for the footage of them to be broadcast and that they 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 26 

were not informed that footage of the aftermath of the accident would be 
broadcast. Also, Mr and Mrs Yrwing complained that they were identified in the 
programme because their boat was shown in detail. In showing this footage, Mr 
and Mrs Ywring complained that their privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast. 
 
Ofcom recognises that the line to be drawn between the public’s right to 
information and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In 
considering complaints about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will 
therefore, where necessary, address two distinct questions: First, has there been 
an infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? (Rule 8.1 of the 
Code). Ofcom also took into account Practice 8.6 of the Code which states that if 
a broadcast would infringe the privacy of a person or organisation, consent 
should be obtained before the relevant material is broadcast, unless the 
infringement is warranted. 
 
Ofcom first considered whether or not Mr and Mrs Yrwing had a legitimate 
expectation of privacy in relation to the footage taken at the scene of the accident 
in which they were involved and the inclusion of footage of their boat. The Code 
explains that “legitimate expectations of privacy will vary to the place and nature 
of the information, activity or condition in question, the extent to which it is in the 
public domain (if at all) and where the individual concerned is already in the 
public eye”.  
 
Ofcom noted that the programme broadcast footage which had been taken in and 
around the marina. While Ofcom acknowledged that the marina was a public 
place, it also took account of the fact that it was, at the time, the scene of Mr and 
Mrs Yrwing’s accident. Ofcom noted that the footage of the marina included 
discussion as to the cause of the accident and speculation as to whether or not 
the consumption of alcohol had been the cause of it. Ofcom considered that the 
private nature of this material heightened any expectation of privacy in relation to 
the footage.  
 
Ofcom acknowledged that the complainants were not shown or named in the 
programme, nor were they identifiable from the images of the outside of the 
ambulance in which they were being treated, nor from footage of the emergency 
services at the scene. However, Ofcom considered that they were rendered 
identifiable through the daylight and night time footage of their boat. In particular, 
the daylight footage clearly showed its precise berthing position in the marina. It 
was also shown to display an Italian flag which further distinguished it from the 
other boats berthed there. Ofcom considered that the boat would have been 
recognisable to people who knew it, and through association with it Mr and Mrs 
Ywring could be identified as the owners. This, in Ofcom’s view, rendered them 
identifiable as the couple involved in the accident and suspected by the 
coastguards of being intoxicated at the time of the accident. Therefore, in these 
circumstances, Ofcom took the view that the complainants did have a legitimate 
expectation of privacy with regard to the broadcast of the footage of the accident 
and their boat, given the context in which the footage was used. 
 
Having concluded that Mr and Mrs Yrwing did have a legitimate expectation of 
privacy, Ofcom went on to consider whether their privacy was infringed in the 
programme as broadcast.  
 
Ofcom noted that while neither Mr nor Mrs Yrwing were not named or shown in 
the programme, images of their boat and the marina in which it was berthed were 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 27 

included in the programme. In Ofcom’s view, the images of the boat connected 
Mr and Mrs Ywring with the accident and this provided viewers with identifying 
information about them in the context of speculation that they had been drink 
driving. Ofcom concluded therefore that the inclusion of this footage in the 
programme did infringe Mr and Mrs Yrwing’s privacy. 
 
Ofcom finally considered whether the inclusion of the footage of scene of the 
accident and their boat (which rendered Mr and Mrs Yrwing identifiable in the 
programme) was warranted. Ofcom found that the inclusion of this material was 
not warranted by the content and context of the programme, namely a 
programme that focused on the incidents of boating under the influence of 
alcohol and other maritime related offences. Ofcom considered that as the 
programme provided no evidence to support the coastguards’ suspicions that the 
accident had been caused by drinking alcohol, there was no justification to 
include the footage of either the scene of the accident or Mr and Mrs Yrwing’s 
boat. Ofcom therefore found that Mr and Mrs Yrwing’s privacy was unwarrantably 
infringed in the broadcast of the programme. 

 
Accordingly, Ofcom has upheld Mr and Mrs Yrwing’s complaint of unfair 
treatment and unwarranted infringement of privacy in the broadcast of the 
programme. The broadcaster was found in breach of Rule 7.1 and 8.1 of the 
Code.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 

28 

Not Upheld 
 
Complaint by Mrs Clare O’Grady on her own behalf and on 
behalf of Mrs Teresa Clayton (her mother) and Mr James 
O’Grady (her husband) 
The Jeremy Kyle Show, ITV1, 7 May 2008 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy.  
 
On 7 May 2008, ITV1 broadcast an edition of The Jeremy Kyle Show which included 
an item entitled “Today I disown my sister”, which focused on the relationship 
between Mrs O’Grady and Ms Clayton, her sister. Both Mrs O’Grady and her sister, 
along their mother, Mrs Clayton, and Ms Clayton’s partner, participated in a studio 
discussion which explored the difficulties in their relationship and the possible 
reasons for them. During the discussion, reference was made to Mr O’Grady (Mrs 
O’Grady’s husband) serving a five year prison sentence. 
 
Mrs O’Grady complained on her own behalf and on behalf of Mrs Clayton and Mr 
O’Grady that the programme was broadcast without their consent and that their 
privacy was unwarrantably infringed in the broadcast of the programme. 
 
In summary, Ofcom found the following: 
 
•••• Ofcom considered that Mrs O’Grady and Mrs Clayton were properly informed 

about the nature of the programme and provided informed consent for their 
participation. Ofcom noted Mrs O’Grady’s and Mrs Clayton’s active engagement 
with the programme making process and considered that the nature of the 
programme did not significantly change in a manner which could have affected 
their consent to participate. Ofcom therefore found that Mrs O’Grady and Mrs 
Clayton were not treated unfairly by the inclusion of the footage of them in the 
programme. 

 
•••• Ofcom recognised that the nature of the information revealed by participants in a 

programme of this type may be personal or sensitive and may be likely to attract 
an expectation of privacy. However, in Mrs O’Grady’s and Mrs Clayton’s case, 
Ofcom was satisfied that they had understood the nature and format of the 
programme and the nature of their contribution to it. They had also provided 
informed consent to participate. In these circumstances, Ofcom concluded that 
neither Mrs O’Grady nor Mrs Clayton had a legitimate expectation of privacy and 
therefore their privacy was not infringed in the broadcast of the programme. 

 
•••• Ofcom recognised that information was disclosed about Mr O’Grady of a personal 

nature. However, Ofcom was satisfied that Mr O’Grady did not have a legitimate 
expectation of privacy in the disclosure of information relating to him serving a 
five year prison sentence, which is a matter of public record, and that his privacy 
was not unwarrantably infringed in the broadcast of the programme. 

 
Introduction 
 
On 7 May 2008, ITV1 broadcast an episode of The Jeremy Kyle Show that included 
an item entitled “Today I disown my sister” which focused on the relationship 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 29 

between Mrs Clare O’Grady and Ms Michelle Clayton (“Ms Clayton”), her sister. Mrs 
O’Grady had agreed to take part in the programme after her sister had appeared on 
a previous edition of the programme with her partner, Mr Graham Paul, to discuss, 
among other things, the upbringing of their child and Mr Paul’s battle with alcohol 
addiction. Mrs O’Grady said that she had wished to raise her concerns about what 
she believed to be the reality of Ms Clayton’s and Mr Paul’s relationship and the 
unsatisfactory manner in which she believed the couple treated other people and 
cared for their child. Both Mr Paul and Mrs O’Grady’s and Ms Clayton’s mother, Mrs 
Teresa Clayton (“Mrs Clayton”), also participated in the programme. 
 
During the programme, Mrs O’Grady and Mrs Clayton made various allegations 
about Mr Paul and Ms Clayton, including allegations that Ms Clayton had tried to “sell 
her body” and that she had been violent towards her child and another family 
member. It was also alleged that Mr Paul continued to abuse alcohol and that Ms 
Clayton’s and Mr Paul’s home was an unsuitable environment for a small child. Ms 
Clayton and Mr Paul denied all of the allegations levelled against them and in turn 
accused Mrs O’Grady and Mrs Clayton of interfering in their lives and of being 
jealous of them. During the discussion, Mrs Clayton admitted that she had shown 
favouritism towards Mrs O’Grady over Ms Clayton when they were children. Mrs 
O’Grady also admitted to having reported her sister to social services because of her 
concerns for Ms Clayton’s and Mr Paul’s child. At the end of the discussion, Jeremy 
Kyle advised both Mrs O’Grady and Mrs Clayton that they should stop interfering in 
Ms Clayton’s and Mr Paul’s lives. 
 
Reference was also made during the programme to Mrs O’Grady’s husband, Mr 
James O’Grady. It was revealed that Mr O’Grady (referred to once in the programme 
as “James” by Ms Clayton) was serving a five year prison sentence.  
 
Mrs O’Grady complained to Ofcom on her own behalf and on behalf of Mrs Clayton 
that they were treated unfairly in the programme and that their privacy was 
unwarrantably infringed in the broadcast. Mrs O’Grady also complained on behalf of 
her Mr O’Grady that his privacy was unwarrantably infringed in the broadcast of the 
programme. 
 
The Complaint and Broadcaster’s Response  
 
Mrs O’Grady’s case 
 
In summary, Mrs O’Grady complained that both she and Mrs Clayton were treated 
unfairly in that: 
 
a) The programme was broadcast without their consent. Mrs O’Grady and Mrs 

Clayton said that they had consented to taking part in the programme, but felt 
that they were “treated like scum” and their rights were ignored. As a result of 
their treatment, Mrs O’Grady and Mrs Clayton said that they had withdrawn their 
consent to appear in the programme after the recording had taken place. 

 
In summary, Mrs O’Grady complained that her privacy and the privacy of Mrs Clayton 
was unwarrantably infringed in the broadcast of the programme in that: 
 
b) The programme was broadcast without their consent. They had withdrawn their 

consent to appear in the programme, but their request was ignored by the 
programme makers. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 30 

In summary, Mrs O’Grady complained on behalf of Mr O’Grady that his privacy was 
unwarrantably infringed in the broadcast of the programme in that: 
 
c) Reference was made to Mr O’Grady, who was in prison, when he had not 

consented to be involved in the programme.  
 
ITV’s case 
 
In summary, ITV responded to the complaint as follows:  
 
a)  ITV said that Mrs O’Grady had contacted the programme after her sister and Mr 

Paul had appeared in a previous edition of the programme. ITV said that Mrs 
O’Grady told the programme makers that the way Ms Clayton and Mr Paul had 
presented themselves in the programme had angered her and she wanted to 
come onto the programme to voice her concerns about them as parents. 
Although Mrs O’Grady and her sister had apparently been close when they were 
younger, ITV said that Mrs O’Grady had told the programme makers that it was 
after the birth of Ms Clayton’s child that they fell out. She also told them that she 
and her husband were unable to have children and that she felt resentful towards 
Ms Clayton for having a child who, in her opinion, she could not look after.  

 
ITV said that Mrs O’Grady had told the programme makers that her husband had 
been sent to prison after going to Ms Clayton’s house with a friend and having a 
fight with Mr Paul. ITV said that Mrs O’Grady wanted “everyone to know what 
they [Ms Clayton and Mr Paul] are really like” and “tell a few home truths”. It was 
explained to her that whilst all the facts of her husband’s conviction would not be 
discussed, reference might be made to the fact he was in prison and why. ITV 
said that she professed herself to be happy with this at the time.  
  
ITV said that Mrs Clayton had told the programme makers before the recording 
took place that she was participating in the programme to support Mrs O’Grady. 
She also told them that she had not spoken to her other daughter, Ms Clayton, 
for several years and that this would be the last time she would ever speak to 
her. ITV said that Mrs Clayton made various allegations about Ms Clayton 
regarding drug use, violence and apparent shortcomings as a parent. ITV also 
said that Mrs Clayton referred to the fact that Mrs O’Grady’s husband was in 
prison following a row with Mr Paul and Ms Clayton and that Mrs O’Grady had 
had to delay IVF treatment as a result. 

 
ITV said that in these circumstances it was legitimate and reasonable for the 
programme makers to seek to discuss whether Mrs O’Grady’s antipathy for her 
sister and her partner was inspired by jealousy about them having a child and 
that Mrs O’Grady was aware of this. ITV also said that it was legitimate and 
reasonable for the programme to discuss the history of the upbringing of both 
sisters and the problems in the parental relationship of Mrs Clayton and her 
daughters. ITV stated that both complainants had understood that these matters 
could be raised in the programme. Also, prior to the recording of the programme, 
ITV said that all the contributors are also asked to confirm any information that 
they do not want to be revealed in the programme. Neither complainant asked for 
any particular matters not to be disclosed.   

 
ITV said that the first part of the programme was devoted entirely to Mrs O’Grady 
to allow her express her views about her sister’s previous appearance on the 
programme. ITV said that Ms Clayton was the next contributor to appear on the 
programme and she countered many of Mrs O’Grady’s accusations by claiming 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 31 

that she was jealous of her having a child. ITV said that the programme’s 
presenter then asked Mrs O’Grady where her husband was to which she replied 
that he was in prison. ITV said that Jeremy Kyle made the point that whilst she 
criticised Ms Clayton and Mr Paul for being poor role models, Mrs O’Grady’s own 
partner could not be considered a role model and questioned her motivation for 
calling social services. ITV said that, while these were points that Mrs O’Grady 
did not like to hear, Jeremy Kyle’s comments were entirely fair comment in the 
circumstances and that she was allowed a full opportunity to respond.  

 
ITV said that when Mrs Clayton was introduced onto the stage, she immediately 
and aggressively confronted Ms Clayton and accused her of threatening 
behaviour towards another member of the family. ITV said that Jeremy Kyle gave 
Mrs Clayton an opportunity to explain her animosity towards her daughter, which 
she did, including her admission that she favoured Mrs O’Grady over Ms Clayton. 
ITV said that Jeremy Kyle took her to task for this in a robust fashion and 
questioned whether in the circumstances she was entitled to pass judgement on 
Ms Clayton and Mr Paul’s parenting. ITV said that this was fair and justifiable in 
the circumstances and did not exceed the forthright manner that viewers and 
participants are familiar with and expect from Jeremy Kyle.  

 
ITV said that Mrs O’Grady and Mrs Clayton were not “treated like scum” by the 
programme makers nor were their rights ignored. ITV said that after the recording 
of the programme, Mrs O’Grady had been unhappy with the filming as she felt 
that Jeremy Kyle had taken sides with Ms Clayton and Mr Paul, but that she did 
not engage in discussion with the production team about this. At no point did she 
or Mrs Clayton say that they wished to withdraw their consent. ITV said that Mrs 
O’Grady was asked by the programme makers if she wanted any further 
statements to be included in the programme in a graphic overlay to supplement 
the answers she had given to Jeremy Kyle, but she declined the offer.  

 
ITV said that appearing on The Jeremy Kyle Show could be an emotional 
experience for any contributor and accepted that the complainants were not 
happy after appearing on stage. However, ITV said that it was confident that both 
Mrs O’Grady and Mrs Clayton were treated professionally and with due respect 
throughout the production process. ITV said that Mrs O’Grady and Mrs Clayton 
were fully informed of the nature and purpose of the programme and the issues 
that would be explored. ITV said that they were given an adequate opportunity to 
put forward their own position and to answer criticisms made about them. ITV 
said that Jeremy Kyle made efforts to ensure they were able to state their side of 
the story and that his treatment of them was fair.  

 
Privacy 
 
b)  In relation to Mrs O’Grady’s and Mrs Clayton’s complaint that their privacy was 

unwarrantably infringed, ITV reiterated its response in head a) above. It denied 
that they withdrew their consent or that the programme makers ignored this 
withdrawal.  

 
c)  In relation to the complaint that Mr O’Grady’s privacy was unwarrantably 

infringed, ITV said it did not require Mr O’Grady’s consent to refer to him in the 
programme in these circumstances. ITV said that the fact of his conviction and 
imprisonment for a serious criminal offence was a matter of public record. 
Therefore, as a convicted criminal, Mr O’Grady had no reasonable expectation of 
privacy in this regard. ITV maintained therefore that the programme did not 
infringe his privacy.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 32 

 
Insofar as the programme referred to Mr O’Grady in relation to his family life, ITV 
said that this was an inevitable consequence of his wife contacting the 
programme and seeking to appear to discuss her relationship with her sister and 
make serious allegations about her. ITV said that Mrs O’Grady had not asked the 
programme makers not to refer to her husband’s conviction. The programme had 
referred to Mr O’Grady only insofar as it was strictly relevant to the family issues 
under discussion, namely that he had been imprisoned for his part in an assault 
on Mr Paul. ITV said therefore that the references made to him did not of 
themselves infringe his privacy.  

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services 
and unwarrantable infringement of privacy in the broadcast and in the making of 
programmes included in such services. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. Ofcom considered 
the complaint and the broadcaster’s response, together with supporting material and 
a recordings and transcripts of the programme as broadcast and the unedited 
footage taken at the scene of the accident. In its considerations, Ofcom took account 
of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”).  
 
Unfair treatment 
a)  Ofcom considered Mrs O’Grady’s complaint that she and her mother were treated 

unfairly in the programme in that their contribution was included in the 
programme despite them having withdrawn their consent. In considering this 
head of complaint, Ofcom considered whether the programme makers were fair 
in their dealings with Mrs O’Grady and Mrs Clayton as potential contributors to 
the programme (as outlined in Practice 7.2 of the Code). In particular, Ofcom 
considered whether Mrs O’Grady and Mrs Clayton gave their “informed consent” 
to participate in the programme (as outlined in Practice 7.3 of the Code). 

 
Practice 7.3 of the Code sets out that in order for potential contributors to a 
programme to be able to make an informed decision about whether to take part, 
they should be given sufficient information about: the programme’s nature and 
purpose; their likely contribution; any changes to the programme that might affect 
their decision to contribute; and the contractual rights and obligations of both 
parties.  
 
Ofcom acknowledged that Mrs O’Grady and Mrs Clayton said that they had 
withdrawn their consent to appear in the programme. Ofcom also noted that no 
consent form signed by either Mrs O’Grady or Mrs Clayton had been provided to 
it. However, Ofcom takes the view that consent does not rest on the signing of a 
consent or release form. Rather, Ofcom assessed the type and degree of 
information available to the complainants when consenting to participate. Having 
assessed this information Ofcom considered whether it was reasonable for the 
programme makers to have believed that the consent provided by the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 33 

complainants was truly informed consent. In considering this Ofcom took account 
of all relevant factors including, for example, whether or not Mrs O’Grady and Mrs 
Clayton had been active and willing participants throughout the filming process 
and whether any significant change in circumstances subsequently arose which 
would have affected their original consent. 

 
Ofcom first considered the information that was available to Mrs O’Grady and Mrs 
Clayton about the nature and likely content of the programme and their likely 
contribution in advance of participating in the programme. Ofcom took the view 
that the nature and format of The Jeremy Kyle Show is well established (that is, it 
raises controversial issues for discussion and then explores those issues through 
discussion and debate with those participating in the programme) and that they 
had agreed to take part in it. Ofcom took note of ITV’s statement in response to 
the complaint that both Mrs O’Grady and her mother had been made aware of 
the nature and purpose of the programme by the programme makers and that 
they had known that their relationship with Ms Clayton and Mr Paul that would be 
explored in the programme. Ofcom recognised that Mrs O’Grady and Mrs Clayton 
have not challenged this account.  

 
Ofcom next considered the programme as broadcast and whether the content of 
the particular programme reflected the nature and purpose explained to them 
prior to filming. Ofcom noted that the programme included scenes of personal 
confrontation which involved Mrs O’Grady, Mrs Clayton and Ms Clayton and Mr 
Paul and including Jeremy Kyle. In particular, it noted that the contributors were 
shown arguing with each other about the issues that had apparently led to 
breakdown in the relationship between them. Mrs O’Grady, Mrs Clayton and the 
other contributors were given opportunities to express themselves and were 
asked to provide responses to the various allegations made about them. Ofcom 
noted that Mrs O’Grady and Mrs Clayton were shown entering into this process 
and that they were at the centre of the arguments that developed. Ofcom took 
note that both Mrs O’Grady and Mrs Clayton participated in the programme 
willingly and engaged with the other contributors throughout in a manner which, 
in Ofcom’s view, demonstrated that they understood the programme’s nature and 
format. 

 
Ofcom considered that the programme as broadcast followed the nature and 
format established in previous editions of the programme. Ofcom was satisfied 
that Mrs O’Grady and Mrs Clayton appeared to have been fully informed about 
the likely nature and content of their contribution, the contribution of Ms Clayton 
and Mr Paul and the role of Jeremy Kyle when they consented to participate in 
the programme. Although Mrs O’Grady and Mrs Clayton said that they had 
withdrawn their consent, Ofcom considered that the broadcast of the programme 
was in line with the information that they were given before agreeing to take part 
and that no significant changes had subsequently arisen. Ofcom concluded that it 
was reasonable for the programme makers to have believed that the consent 
provided by the complainants was informed consent and that, in the absence of 
any significant changes to the programme or their contribution, that consent 
remained valid.  
 
Ofcom therefore found that the programme as broadcast did not result in 
unfairness to Mrs O’Grady and Mrs Clayton.  

 
Privacy 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 34 

b)  Ofcom next considered Mrs O’Grady’s complaint that her privacy and that of Mrs 
Clayton was unwarrantably infringed in that the programme was broadcast 
without their consent as they had withdrawn their consent to appear in it.  

 
Ofcom recognises that the line to be drawn between the public’s right to 
information and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In 
considering complaints about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will 
therefore, where necessary, address itself to two distinct questions: First, has 
there been an infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? (Rule 8.1 
of the Code). Ofcom also took into account Practice 8.6 of the Code which states 
that if a broadcast would infringe the privacy of a person or organisation, consent 
should be obtained before the relevant material is broadcast, unless the 
infringement is warranted. 
 
Ofcom first considered whether or not Mrs O’Grady and Mrs Clayton had a 
legitimate expectation of privacy in relation to the use of the recorded footage of 
them that was used in the programme as broadcast. The Code explains that 
“legitimate expectations of privacy will vary to the place and nature of the 
information, activity or condition in question, the extent to which it is in the public 
domain (if at all) and where the individual concerned is already in the public eye”.  
Ofcom recognised that the nature of the information revealed by participants in a 
programme of this nature and format may be understood to be personal and 
sensitive and may therefore attract an expectation of privacy. As such, it is 
important that consent is obtained from those whose privacy may otherwise be 
infringed by the broadcast of material revealing private information. Ofcom noted 
that in this particular case, both Mrs O’Grady and Mrs Clayton said that they had 
withdrawn their consent. However, for the reasons already given in decision head 
a) above, Ofcom was satisfied that: Mrs O’Grady and her mother had understood 
the nature and format of the programme and the nature of their contribution to it; 
the consent Mrs O’Grady and her mother had given was informed; and that no 
significant changes had subsequently arisen which affected their consent. In 
these circumstances, Ofcom took the view that neither Mrs O’Grady nor Mrs 
Clayton had a legitimate expectation of privacy with regard to the information 
disclosed. 
 
Having concluded that Mrs O’Grady and Mrs Clayton did not have a legitimate 
expectation of privacy in this regard, Ofcom found that their privacy was not 
infringed in the programme as broadcast. It was therefore not necessary for 
Ofcom to further consider whether any infringement of privacy was warranted or 
not. 
 

c)  Ofcom considered Mrs O’Grady’s complaint on behalf of her husband, Mr 
O’Grady who was in prison, that his privacy was unwarrantably infringed in the 
broadcast of the programme in that reference was made to him without his 
consent. 

 
In considering this complaint, Ofcom had regard to Rule 8.1 (set out above). The 
Code explains that “legitimate expectations of privacy will vary to the place and 
nature of the information, activity or condition in question, the extent to which it is 
in the public domain (if at all) and where the individual concerned is already in the 
public eye”. 
 
Ofcom considered whether Mr O’Grady had a legitimate expectation of privacy in 
respect of the information about him that was disclosed in the programme. Ofcom 
noted from watching the programme and reading a transcript of it that it was his 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 35 

wife, Mrs O’Grady, who disclosed that he was in prison. Ofcom took note of the 
following exchange between Jeremy Kyle and Mrs O’Grady in the programme: 
 

  Jeremy Kyle: “Where’s your partner love? 
  Mrs O’Grady: In prison. 
  Jeremy Kyle: Why is your partner in prison for five years? 
  Mrs O’Grady: He went to her [Ms Clayton] house to try and sort things out.” 
 

Ofcom also took note of the following comments made by Ms Clayton about her 
sister and Mr O’Grady: 
 

“When she found out I was pregnant ‘you ain’t going to cope, you’re living in a 
hostel, you can’t bring up a baby in a hostel, me and James will look after it’”. 
 

Ofcom noted that Mr O’Grady was only referred to by his first name “James” once 
during the programme and that the personal information disclosed about him was 
limited to a reference to him serving a five year prison sentence, which in Mrs 
O’Grady’s view was imposed for going to Ms Clayton’s and Mr Paul’s house to 
“sort things out”. Ofcom also noted that the reason why Mr O’Grady was in prison 
was central to the subject matter of the programme which was the difficulties in 
the relationship that existed between Mrs O’Grady, her sister and her mother.  

 
Ofcom recognised that information was disclosed about Mr O’Grady of a personal 
nature. However, Ofcom considered that any expectation of privacy was 
considerably diminished by the fact that the information disclosed was limited to 
the circumstances relating to him serving a five year prison sentence which is a 
matter of public record. Taking these all factors into account, Ofcom was satisfied 
that Mr O’Grady did not have a legitimate expectation of privacy in the disclosure 
of this information. 
 
Having concluded that Mr O’Grady did not have a legitimate expectation of 
privacy in this regard, Ofcom found that his privacy was not infringed in the 
programme as broadcast. It was therefore not necessary for Ofcom to further 
consider whether any infringement of privacy was warranted or not. 

 
Accordingly Ofcom has not upheld Mrs O’Grady’s and Mrs Clayton’s complaint 
of unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in the broadcast of 
the programme. Ofcom also has not upheld Mr O’Grady’s complaint of 
unwarranted infringement of privacy in the broadcast of the programme. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 

36 

Not Upheld 
 
Complaint by Mrs Jane Price 
The Jeremy Kyle Show, ITV1, 18 June 2008  
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint made by Mrs Jane Price of unfair 
treatment in the programme as broadcast. 
 
On 18 June 2007, ITV1 broadcast an edition of The Jeremy Kyle Show which 
included an item entitled “I converted to Islam…now my mum has disowned me” 
which focused on the relationship between the complainant and her daughter, 
Shanzay. Both Mrs Price and her daughter, along with other family members, took 
part in a studio discussion which explored the difficulties in their relationship. 
 
Mrs Price complained to Ofcom that she was portrayed unfairly in the programme as 
a “racist, bad grandmother and as someone who took illegal drugs”. She also 
complained that she had withdrawn her consent to appear in the programme.  
 
In summary, Ofcom found the following: 
 
•••• Ofcom considered that the programme fairly put Shanzay’s allegation to Mrs 

Price (that the reason for her mother disowning her was racially motivated); gave 
all the participants, including Mrs Price, the opportunity to discuss this issue fully; 
and that viewers would have been left to decide for themselves whether the 
allegation was founded or not. Further, Ofcom found that the programme fairly 
represented both Shanzay’s allegation that her mother did not like her grandson 
and her mother’s response to it. Finally, there was no suggestion made in the 
programme Mrs Price took illegal drugs. Ofcom concluded that Mrs Price was not 
unfairly portrayed in the programme.  

 
•••• Ofcom considered that Mrs Price was properly informed about the nature of the 

programme and provided informed consent for her participation. Ofcom also 
noted Mrs Price’s active engagement with the programme making process and 
that the nature of the programme did not significantly change in a manner which 
could have affected her consent to participate. Ofcom therefore found that she 
was not treated unfairly. 

 
Introduction 
 
On 18 June 2008, ITV1 broadcast an edition of The Jeremy Kyle Show that included 
an item entitled “I converted to Islam…now my mum has disowned me” which 
focused on the relationship between Mrs Jane Price, the complainant, and her 
daughter, Shanzay.  
 
The programme’s presenter, Jeremy Kyle, introduced this part of the programme as 
follows: 
 

“Now my first guest, Shanzay, today says that she’s never had a close bond 
with her mum Jane but claims that their relationship collapsed even further 
when she met and married her Muslim husband. Since then, her whole family 
have turned against her and Shanzay says that her and her husband have 
been victims of vile racist abuse from her mother in particular.” 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 37 

Both Mrs Price and her daughter took part in a heated studio discussion which 
explored the difficulties in their relationship. In particular, the discussion focused on 
the tension that had arisen following Mrs Price’s daughter’s conversion to Islam and 
her marriage to a Muslim man, Haroon, who also appeared on the programme. 
During the programme, Shanzay and Mrs Price made a number of accusations about 
each other and Haroon. In particular, Mrs Price accused Haroon of being a drug 
abuser, while Shanzay and Haroon accused Mrs Price of being racist towards 
Haroon and disliking her grandson because “he looked like Haroon”. One of Mrs 
Prices’ sons and her sister also appeared on the programme. 
 
Mrs Price complained to Ofcom that she was treated unfairly in the programme as 
broadcast.  
 
The Complaint 
 
Mrs Price’s case 
 
In summary, Mrs Price complained that she was treated unfairly in the programme in 
that:  
 
a) She was portrayed unfairly as: 
 i) a racist; 
 ii) a bad grandmother; and 

iii) as someone who took drugs. Mrs Price said that during the programme the 
presenter, Jeremy Kyle, told her to “look in the mirror”. Mrs Price said that 
this statement implied that she took “hard”, that is illegal, drugs when the 
only drugs she took were prescription drugs.  

 
b) She withdrew her consent to appearing in the programme. Mrs Price said that 

she had indicated her intention to the programme makers to withdraw her 
consent by tearing up the signed contracts. However, despite this her 
contribution was included in the programme. 

 
ITV’s case 
 
In summary, ITV responded to Mrs Price’s complaint as follows: 
 
a) It did not accept that Mrs Price was unfairly portrayed in the programme and 

responded to the complaint as follows: 
 

 i)  In response to the complaint that she was portrayed as a racist, ITV said 
that a central allegation made by Shanzay in the programme was that her 
mother’s motive for disowning her was racial prejudice. ITV said that while 
the title of this part of the programme (“I converted to Islam and now my 
mum’s disowned me”) fairly reflected what the discussion in the studio was 
about, the programme did not state as a fact that Mrs Price had disowned 
her daughter because of her conversion to Islam.  

 
ITV said that Mrs Price had known the nature and purpose of the 
programme and that her daughter wished to talk about her mother’s views 
on her conversion to Islam, her Muslim husband and on race. ITV said that 
it was fair for Jeremy Kyle to have asked Mrs Price if the motive for 
disowning her daughter had been racial. In a research discussion with the 
production team prior to the filming of the programme, ITV said that Mrs 
Price had shared her views that: she was “disgusted” that her daughter had 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 38 

married Haroon; Shanzay “should stick to her own colour”; and, believed 
that her dressing like a Muslim was wrong because “a white girl should 
dress like a white girl”. ITV said that it was therefore reasonable for Jeremy 
Kyle to ask Mrs Price whether her attitude towards her daughter and her 
marriage stemmed from racial prejudice. ITV said that when asked by 
Jeremy Kyle during the programme whether she had used racist terms to 
describe Haroon, Mrs Price denied that she had done so and said that she 
used the term “Muslim”. 

 
ITV said that Mrs Price was given a full opportunity to respond to these 
allegations, which she duly did, explaining that she did not like Shanzay 
because she had been harassed by her. She also made it very clear that 
she did not like Haroon because she thought he was arrogant, was a bad 
influence on Shanzay and that he took drugs. ITV said that Mrs Price was 
shown to say on the programme that prior to her relationship with Haroon, 
Shanzay had been “going with a nice lad. He was Asian. He was very nice”. 

 
ITV said that the programme’s treatment of the issue of whether or not Mrs 
Price was a racist remained duly balanced. Mrs Price was never called a 
racist by the presenter and Shanzay’s allegations were always described as 
being her own and were put to Mrs Price for response.  

 
ii) ITV said that Mrs Price was not portrayed unfairly as a bad grandmother. It 

said that Mrs Price had known that the programme would deal with her 
daughter’s allegations relating to her grandchildren. ITV said that given the 
allegations being made about Mrs Price, it was entirely fair for Jeremy Kyle 
to ask her whether she was a bad grandmother and it was reasonable for 
him to express shock at some of her answers, for example Mrs Price’s 
admission that she did not like her grandson because he looked like 
Haroon.  

 
ITV said that the allegations made about Mrs Price’s role as a grandmother 
were put to her and that she was given an opportunity to respond to them, 
which she did. She said that she had been prevented from seeing her 
grandchildren, but that she had bought them Christmas and other presents. 
ITV said that Mrs Price had denied on the programme that she had reported 
Shanzay and Haroon to social services and said that she had agreed that 
they were good parents. ITV also said that a caption on screen was shown 
which stated “Jane denies she was rude to the children”, that is her 
grandchildren.  

 
ITV said that although Jeremy Kyle did comment negatively on some of Mrs 
Price’s responses, his remarks did not exceed the expectations of the 
audience or participants who expect him to be plain speaking when giving 
his views.  

 
iii) In response to Mrs Price’s complaint that she was portrayed as some one 

who took “hard” drugs, ITV said that it did not accept that Jeremy Kyle’s 
comment “look in the mirror”, in the context it was made, could have been 
understood as meaning that she took illegal drugs. The comment was made 
immediately before the end of the first part of the programme and after Mrs 
Price had accused Haroon of being a “pill popper”. ITV said that the 
comment suggested that Mrs Price should pause for thought before making 
such allegations about her son-in-law. A number of allegations about other 
family members regarding drug abuse were made during the recording of 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 39 

the programme but were removed from the broadcast programme as they 
could not be verified. ITV said that Jeremy Kyle’s comment, therefore, 
suggested to Mrs Price (and to the viewers) that she may be hypocritical for 
criticising Haroon given her own shortcomings as a parent and the hostility 
she had exhibited to Shanzay and Haroon. The programme made no 
explicit allegation that Mrs Price or any member of her family took drugs. 
ITV said that the comment “look in the mirror” would not have adversely or 
unfairly affected viewers’ opinions of Mrs Price, given her other statements 
and in the context of the programme as a whole. 

 
b) In response to Mrs Price’s complaint that footage of her was included in the 

programme despite her withdrawing her consent, ITV said that she had been 
made aware of the nature and purpose of the programme and the areas of 
questioning it would explore before she agreed to take part. ITV said that Mrs 
Price gave informed consent to take part in the programme in the full 
knowledge that what she had discussed with the production team would be 
conveyed to Jeremy Kyle and might be referred to in the programme. 
 
ITV said that Mrs Price’s sister tore up her own and Mrs Price’s signed consent 
forms after the recording on 30 May 2008. However, ITV said that it did not 
believe that this amounted to a valid withdrawal of Mrs Price’s consent that 
required her contribution to be excluded from the programme. It said that the 
consent form evidenced that she had given consent, but it was not a 
precondition to broadcast. ITV said that nothing the programme makers did 
justified the subsequent cancelling or retraction of her informed consent. 
 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. Ofcom considered 
the complaint and the broadcaster’s response, together with supporting material and 
a recording and transcript of the programme as broadcast. In its considerations, 
Ofcom took account of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”).  
 
a) Ofcom first considered Mrs Price’s complaint that she was unfairly portrayed in 

the programme. In making a decision on this head of complaint, Ofcom referred 
individually to each of the three allegations specified by Mrs Price in her 
complaint, namely that she was portrayed as a racist; a bad grandmother and a 
taker of “hard” drugs. In relation to each of these allegations and looking at the 
programme overall, Ofcom took particular account of whether the programme 
makers’ actions were consistent with the obligation to avoid unjust or unfair 
treatment of individuals in programmes (as set out in Rule 7.1 of the Code). It 
also considered whether the way in which the broadcaster edited any of Mrs 
Price’s contributions resulted in those contributions having been represented 
unfairly (as set out in Practice 7.6). It also considered whether the portrayal of 
Mrs Price was consistent with the broadcaster’s obligation to ensure that material 
facts had not been presented in a way which was unfair (as outlined in Practice 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 40 

7.9). The consideration of each of these allegations informed Ofcom’s overall 
decision of this head of complaint.  

 
Portrayal as a “racist” 

 
 i)  Ofcom noted that the particular part of the programme that featured Mrs Price 

was entitled “I converted to Islam…now my mum has disowned me” which 
summed up the central allegation made by her daughter Shanzay. In Ofcom’s 
view, the programme’s presenter, Jeremy Kyle, had made it clear that it was 
Shanzay who was making this allegation when he asked her “…your mother 
who you describe as racist has disowned you?”. Further into the programme, 
Jeremy Kyle said: 

 
“Now before the break we were talking to Shanzay who says that her 
mum has been racially abusing her since she married her husband and 
converted to Islam”. 

 
Ofcom considered that Jeremy Kyle’s comments made it clear to viewers that 
the allegation that Mrs Price was a racially prejudiced was made by her 
daughter and that it was not an allegation being levelled against her by the 
programme itself; rather it was explored through the robust questioning of the 
programme’s presenter. Ofcom took the view that this questioning was in 
keeping with the established format of the programme in which controversial 
allegations are raised and then explored by the presenter and the 
participants.  
 
Ofcom also noted that during the discussions in the programme between 
Shanzay, Mrs Price and Jeremy Kyle, Mrs Price had the opportunity to 
respond to her daughter’s allegations and that she did so. Ofcom took note of 
the following exchange which, in Ofcom view, made clear Mrs Price’s positive 
response to her daughter previously having an Asian boyfriend: 

 
   Jeremy Kyle: “What do you have against Haroon? 
   Mrs Price: I don’t like him… 
   Jeremy Kyle: Why?... 
   Mrs Price: ‘Cos he’s an arrogant, arrogant… 
   Jeremy Kyle: Is it his colour?... 
   Mrs Price: No, its not his colour. 
   Jeremy Kyle: Is it his religion? 
   Mrs Price: She [Shanzay] was going with a nice lad, right, he was 

Asian, he was very, very nice…”. 
 

Ofcom considered that from the exchanges between Mrs Price, Shanzay and 
Jeremy Kyle that it was clear that the reasons Mrs Price disliked Haroon and 
her daughter’s marriage to him was the fact that she believed him to be 
“arrogant” and a drug abuser (see iii) below) and not because of his race or 
being a Muslim. The programme represented Shanzay’s allegation that her 
mother was racist and her mother’s denial of that allegation. Ofcom was 
satisfied that at no point during the programme did Jeremy Kyle intimate that 
he too believed that Mrs Price was racist, or suggested either implicitly or 
explicitly that Shanzay’s allegation was a fact. Ofcom concluded that the 
programme did nothing but put Shanzay’s allegation to Mrs Price and that 
viewers would have been left to decide for themselves whether the allegation 
was founded or not. Ofcom therefore found no unfairness to Mrs Price in this 
regard. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 41 

 
 Portrayal as a “bad grandmother” 
 

ii) Ofcom noted that during the general discussion about how Shanzay believed 
her mother treated her and her family, Jeremy Kyle asked “How does she 
treat your two children, her grandchildren?”. Shanzay responded by saying 
that:  

 
“She never, she’s only seen my son once and she goes to me ‘I’m not 
holding him cos I don’t like boys’ but it’s not, it was because he looked like 
Haroon, he’s the double of Haroon, that’s why she didn’t want him”. 

 
Ofcom noted that as the programme progressed and after Haroon had joined 
the other contributors on stage, Mrs Price said that “I don’t have a grandson. 
‘Cos he looks like you [Haroon]”. Ofcom then took note of the following 
exchange between Jeremy Kyle and Mrs Price: 

 
Jeremy Kyle:  “You don’t like your grandson? 
Mrs Price:  No, cos he looks like… 
Jeremy Kyle:  You’ve just admitted on national television, you don’t 

like your grandson. 
Mrs Price:  No. 
Jeremy Kyle:  Cos, he’s like his father 
Mrs Price:  Exactly. 
Jeremy Kyle:  …if I was that grandchild I don’t think I would want 

this as a grandmother.” 
 

Ofcom considered that from the exchanges between Mrs Price, Shanzay and 
Jeremy Kyle it was clear that the reasons Mrs Price disliked her grandson 
was, by her own admission, because he looked like his father, Haroon. Ofcom 
considered that the programme fairly represented Shanzay’s allegation that 
her mother did not like her grandson and her mother’s response to it. Ofcom 
was satisfied that the programme fairly represented the views of Mrs Price 
and that the portrayal of her in the programme was not unfair to her.  

 
Portrayed as a “drug taker” 
 

iii) Ofcom noted that the first reference to drug taking in the programme was 
made by Mrs Price who alleged that Haroon was “on ecstasy”. During the 
discussion, Ofcom noted that Mrs Price also made other drug-related 
allegations about Haroon such as “he sniffs poppers” and “he’s a pill popper, 
he pops ecstasy pills”. Jeremy Kyle asked Haroon whether or not he did take 
drugs to which he replied “No, I just smoke a bit of cannabis”. Ofcom then 
noted the following exchange between Mrs Price and Jeremy Kyle: 

 
Jeremy Kyle:  “What is it that you don’t like about him? 
Mrs Price:  Cos he’s a pill popper. 
Jeremy Kyle:  So you don’t like the fact and I absolutely 

agree if he is, I would find that wrong as 
well, you don’t like the fact, hold on, he’s a 
drug taker? 

 Mrs Price:  Give him a drugs test. 
Jeremy Kyle:  Can I ask you to do something during the 

break? 
Mrs Price:  Yeah. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 42 

Jeremy Kyle:  Can I ask you to look in the mirror?” 
 

Ofcom noted that this exchange followed Mrs Price’s allegation that Haroon 
was a drug abuser and it was evident from her comments that she did not 
approve of drug abuse. Ofcom acknowledged that Jeremy Kyle’s comment 
“Can I ask you to look in the mirror” immediately followed the discussion 
concerning Haroon’s alleged drug abuse. However, Ofcom took the view that 
Jeremy Kyle’s comment did not suggest that she too took illegal drugs; rather 
it was an invitation to Mrs Price to consider her own possible faults. Further, 
towards the end of the discussion between Shanzay, Mrs Price and Haroon, 
Jeremy Kyle addressed each of the contributors by stating: 

 
“Listen to me, right, there’s obviously been rumour, accusation, threats, 
whatever, the fact is, you [indicating Shanzay] married this man, have two 
children, you come on today, you said you want nothing more to do with 
her; you come on [indicating Mrs Price] and said I’ve disowned her, she’s 
with this, whether you’re a racist [indicating Mrs Price], whether you’re a 
drug taker [indicating Haroon] whether you’re a wind up merchant who 
calls social services [indicating Shanzay’s sister]…”. 

 
Ofcom considered that it would have been clear to viewer from this final 
summing up of the accusations and allegations made by Mrs Price, Shanzay 
and Haroon and explored by the programme, that Jeremy Kyle indicated that 
the allegation of drug abuse was directed at Haroon and not Mrs Price. 
Ofcom was satisfied therefore that the programme fairly represented the 
discussion that took place between the contributors and that Mrs Price was 
not portrayed unfairly in this regard. 

 
Having considered that the programme did not portray Mrs Price unfairly in 
relation to points i), ii) and iii) above, Ofcom concluded that the programme as 
broadcast was not unfair to Mrs Price with respect to Head a) of her complaint. 

 
b) Ofcom then considered Mrs Price’s complaint that she was treated unfairly in the 

programme in that her contribution was included in the programme despite her 
having withdrawn her consent. In considering this head of complaint, Ofcom 
considered whether the programme makers were fair in their dealings with Mrs 
Price as a potential contributor to the programme (as outlined in Practice 7.2 of 
the Code). In particular, Ofcom considered whether Mrs Price gave her ‘informed 
consent’ to participate in the programme (as outlined in Practice 7.3 of the Code).  

 
Practice 7.3 of the Code sets out that in order for potential contributors to a 
programme to be able to make an informed decision about whether to take part, 
they should be given sufficient information about: the programme’s nature and 
purpose; their likely contribution; any changes to the programme that might affect 
their decision to contribute; and the contractual rights and obligations of both 
parties. Ofcom acknowledged that Mrs Price tore up her consent form. However, 
it is important to note that consent does not rest on the signing of a consent or 
release form. Rather, Ofcom assessed the type and degree of information 
available to Mrs Price when consenting to participate. Having assessed this 
information Ofcom considered whether it was reasonable for the programme 
makers to have believed that the consent provided by Mrs Price was truly 
informed consent. In considering this Ofcom took account of all relevant factors 
including, for example, whether or not Mrs Price had been an active and willing 
participant throughout the filming process and whether any significant change in 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 43 

circumstances subsequently arose which would have affected her original 
consent. 
 
Ofcom first considered the information that was available to Mrs Price about the 
nature, likely content of the programme and her likely contribution in advance of 
agreeing to participate. Ofcom took the view that the nature and format of The 
Jeremy Kyle Show is well established (that is, it raises controversial issues for 
discussion and then explores those issues with those participating in the 
programme) and that Mrs Price had agreed to take part in it. Ofcom took note of 
ITV’s statement in response to the complaint that Mrs Price had been made 
aware of the nature and purpose of the programme by the programme makers 
and that she had known the areas of her relationship with her daughter that 
would be explored in the programme. Ofcom recognised that Mrs Price has not 
challenged this account. Also Ofcom noted that the consent form signed by Mrs 
Price on the day the programme was recorded has not been provided to Ofcom 
due to it being torn up by Mrs Price’s sister after filming. 

 
Ofcom next considered the programme as broadcast and whether the content of 
the programme reflected the nature and purpose known by her prior to filming. 
Ofcom noted that the programme included scenes of personal confrontation 
which involved Mrs Price and other contributors, including Jeremy Kyle. In 
particular, it noted that the contributors were shown shouting at each other and 
arguing about the issues that had apparently led to breakdown in the relationship 
between Mrs Price and her daughter. Mrs Price was specifically asked to respond 
to the allegation made by her daughter that the reason for disowning her 
daughter was racially motivated and she was shown actively and willingly 
engaged in that discussion (see quotes from the programme in head a) above). 
Ofcom took note that Mrs Price participated in the programme and engaged with 
the other contributors throughout in a manner which, in Ofcom’s view, 
demonstrated that she understood its nature and format.  

 
Ofcom considered that the programme as broadcast followed the nature and 
format established in previous editions of the programme. Ofcom was satisfied 
that Mrs Price appeared to have been fully informed about the likely nature and 
content of her contribution and the contribution of her daughter and her husband 
and the role of Jeremy Kyle when she consented to participate. Ofcom 
considered that the broadcast of the programme was in line with the information 
she was given before agreeing to take part and that no significant changes had 
subsequently arisen. Ofcom concluded that it was reasonable for the programme 
makers to have believed that the consent provided by Mrs Price was informed 
consent and that, in the absence of any significant changes to the programme or 
her contribution, that consent remained valid.  
 
In light of the above factors, Ofcom does not consider that Mrs Price was misled 
about the nature of the programme nor that its nature significantly changed in a 
manner which would have affected her consent to participate. Ofcom therefore 
found that the programme as broadcast did not result in unfairness to Mrs Price.  
 

Accordingly, Ofcom has not upheld Mrs Price’s complaint of unfair treatment 
in the broadcast of the programme.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 

44 

Other Programmes Not in Breach/Resolved 
 
Up to 17 February 2009 
 
Programme Transmission 

Date 
Channel  Category Number of  

Complaints 
"Boaby Song" 09/01/2009 Real Radio 

Scotland 
Generally Accepted 
Standards 

1 

10 Years Younger 05/02/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

8 Out of 10 Cats Christmas 
Special 

26/12/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

90210 01/02/2009 E4 Sex/Nudity 1 
Absolute Radio 23/01/2009 Absolute 

Radio 
Generally Accepted 
Standards 

1 

Age of Love 01/02/2009 E4 Generally Accepted 
Standards 

1 

All Star Mr & Mrs Christmas 
Special 

20/12/2008 ITV1 Sex/Nudity 1 

Animal Park 05/01/2009 BBC2 Flashing images 1 
BBC News 05/01/2009 BBC1 Violence 1 
Bad Santa (trailer) 06/12/2008 Five Generally Accepted 

Standards 
1 

Beehive 10/12/2008 E4 Religious Offence 1 
Big Drive Home 29/08/2008 Essex FM Generally Accepted 

Standards 
1 

Celebrity Big Brother 10/01/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Celebrity Big Brother 05/01/2009 Channel 4 Due Impartiality/Bias 2 
Celebrity Big Brother's Big 
Mouth 

12/01/2009 E4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Celebrity Big Brother: Live 03/01/2009 Channel 4 Offensive Language 1 
Celebrity Big Brother: Live 
Launch 

02/01/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Celebrity Come Dine With Me 30/12/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Celebrity Come Dine With Me 14/01/2009 Channel 4 Offensive Language 1 
Celebrity Come Dine With Me 
(trailer) 

09/01/2009 Channel 4 Offensive Language 1 

Channel 4 News 08/01/2009 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 2 
Channel 4 News 22/12/2008 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Channel 4 News 07/01/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Channel 4 News 29/12/2008 Channel 4 Violence 3 
Channel 4 News 05/01/2009 Channel 4 Violence 1 
Channel 4 News 08/01/2009 Channel 4 Violence 1 
Christianity: A History 10/02/2009 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Christmas at River Cottage 21/12/2008 Channel 4 Animal Welfare 1 
Christmas at River Cottage 21/12/2008 Channel 4 Offensive Language 1 
Claire Sweeney - My Big Fat 
Diet 

06/01/2009 ITV1 Harm/Food 1 

Come Dine With Me 11/02/2009 Channel 4 Religious Offence 1 
Come Dine With Me Extra 
Portions 

05/01/2009 Channel 4 Offensive Language 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 

45 

Come Dine With Me Extra 
Portions 

08/01/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Continuity 24/01/2009 Fiver Offensive Language 1 
Coronation Street 24/12/2008 ITV1 Violence 8 
Coronation Street 09/02/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Coronation Street 05/01/2009 ITV1 Offensive Language 1 
Coronation Street 24/12/2008 ITV1 Commercial References 1 
Coronation Street 19/12/2008 ITV1 Offensive Language 1 
Countdown 13/01/2009 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Country House Rescue 09/02/2009 More4 Offensive Language 1 
Country House Rescue 30/12/2008 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
3 

Crimewatch 27/01/2009 BBC1 Offensive Language 1 
Crimewatch Solved 06/01/2009 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Dancing on Ice 08/02/2009 ITV1 Sex/Nudity 1 
Demons 03/01/2009 ITV1 Scheduling 27 
Demons (trailer) 10/01/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Disney sponsorship on LIVING 06/12/2008 Living Sponsorship 1 
Dispatches: The Hidden World 
of Lap Dancing 

06/10/2008 Channel 4 Due Impartiality/Bias 3 

Domino Day 2008 26/12/2008 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Drive 23/12/2008 LBC 97.3FM Offensive Language 1 
Eastenders 24/12/2008 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Eastenders 06/01/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Emmerdale 02/01/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Emmerdale 25/12/2008 ITV1 Violence 1 
Emmerdale 05/01/2009 ITV1 Crime (incite/encourage) 1 
Eurovision: Your Country 
Needs You 

31/01/2009 BBC1 Use of Premium Rate 
Numbers 

3 

Fifth Gear 05/01/2009 Five Crime (incite/encourage) 1 
Five News 18/12/2008 Five Inaccuracy/Misleading 2 
Fizz Music 16/10/2008 Fizz TV Crime (incite/encourage) 1 
Foyle's War 06/01/2009 ITV1 Violence 3 
Friday Night With Jonathan 
Ross 

06/02/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Geoff Lloyd's Hometime Show 13/01/2009 Absolute 
Radio 

Generally Accepted 
Standards 

1 

George of the Jungle 05/01/2009 Nick Toons Offensive Language 1 
Golf 20/12/2008 Sky Sports 3 Generally Accepted 

Standards 
1 

Gordon Ramsay: Christmas 
Cookalong Live 

12/12/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Grand Designs 11/02/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Grumpy Old Men 05/01/2009 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Harry Hill's TV Burp 17/01/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

5 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 

46 

Harry Hill's TV Burp Review of 
the Year 

26/12/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

3 

Hollyoaks 08/01/2009 E4 Sex/Nudity 1 
Hollyoaks 03/02/2009 E4 Sex/Nudity 2 
Hollyoaks 04/02/2009 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Horrid Henry n/a CITV Generally Accepted 

Standards 
1 

I'm A Celebrity, Get Me Out Of 
Here 

16/11/2008 ITV2 Religious Offence 1 

ITV News 29/12/2008 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
ITV News 10/01/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

ITV News 22/12/2008 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
ITV News 04/02/2009 ITV1 Offensive Language 1 
In the Cut 24/01/2009 Film 4 Sex/Nudity 1 
Jane Doe: Ties That Bind 07/01/2009 Five Violence 1 
Jeff Randall Live 05/02/2009 Sky News Generally Accepted 

Standards 
1 

Jimmy Carrol on Xmas Day 
(trailer) 

21/12/2008 BBC Radio 
Sheffield 

Generally Accepted 
Standards 

1 

KNTV Sex 27/11/2008 Channel 4 Sex/Nudity 23 
Ken Livingstone 03/01/2009 LBC 97.3 Generally Accepted 

Standards 
1 

Kick Off with Danny Kelly & 
Stan Collymore 

24/12/2008 talkSPORT Generally Accepted 
Standards 

1 

King Kong 27/12/2008 ITV2 Violence 1 
LK Today 16/12/2008 ITV1 Sex/Nudity 1 
Lifeproof TV 24/11/2008 Channel 4 Sex/Nudity 2 
Live FA Cup Football 03/01/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Loose Women 18/12/2008 ITV1 Sex/Nudity 1 
Louis Theroux's Weird 
Weekends 

01/02/2009 Dave Generally Accepted 
Standards 

1 

Michael Ball's Sunday Brunch 14/12/2008 BBC Radio 2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Midsomer Murders 06/02/2009 ITV1 Offensive Language 1 
Minder 11/02/2009 Five Dangerous Behaviour 1 
Morning Extra 04/02/2009 BBC Radio 

Scotland 
Offensive Language 1 

Moses Jones 02/02/2009 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Most Haunted Live (trailer) n/a Living Exorcism/Occult/Paranormal 1 
Never Mind the Buzzcocks 28/12/2008 BBC2 Generally Accepted 

Standards 
1 

New You've Been Framed 07/02/2009 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
Not Going Out 06/02/2009 BBC1 Offensive Language 1 
Not Going Out 30/01/2009 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

One Minute Wonders 02/02/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Only An Excuse 31/12/2008 BBC1 
Scotland 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Outnumbered 13/12/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Oz and James Drink to Britain 04/02/2009 BBC2 Offensive Language 1 
Panorama 26/01/2009 BBC1 Religious Offence 1 
Panorama 12/01/2009 BBC1 Sex/Nudity 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 47 

Paris Hilton's British Best Friend 31/01/2009 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

2 

Paul Merton in India 22/10/2008 Five Due Impartiality/Bias 1 
Plus One 09/01/2009 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Programme trailers 02/01/2009 Five Crime (incite/encourage) 1 
QATAR Airways Sponsorship of 
Sky Weather 

n/a Sky News Inaccuracy/Misleading 1 

QI 09/01/2009 BBC1 Sex/Nudity 1 
RDS Traffic Updates 29/01/2009 The Eagle 

96.4 FM 
Other 1 

Racing From Chepstow 27/12/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Radio 1 Chart Show 07/12/2008 BBC Radio 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Ramsay's Great British 
Nightmare 

30/01/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Right to Die? 10/12/2008 Sky Real 
Lives 

Generally Accepted 
Standards 

6 

Right to Die? 10/12/2008 Sky Real 
Lives 

Due Impartiality/Bias 1 

Right to Die? 10/12/2008 Sky Real 
Lives 

Suicide/Self Harm 1 

Road Wars 07/01/2009 Sky Three Sex/Nudity 1 
Russell Brand's Christmas 
Ponderland 

21/12/2008 Channel 4 Religious Offence 1 

Sara Cox 06/01/2009 BBC Radio 1 Sex/Nudity 1 
Sex Station 22/12/2008 Lucky Star Sex/Nudity 1 
Sex, Drugs and Rock 'n' Roll 
(trailer) 

14/12/2008 Five Sex/Nudity 1 

Sexcetera 23/10/2008 Virgin 1 Sex/Nudity 1 
Shameless 10/02/2009 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Shameless 03/02/2009 Channel 4 Substance Abuse 1 
Shameless 10/02/2009 Channel 4 Dangerous Behaviour 1 
Sky News 11/01/2009 Sky News Generally Accepted 

Standards 
1 

St Helier sponsorship of The 
Championship 

07/12/2008 ITV1 Sponsorship 1 

Stephen Nolan 14/11/2008 BBC Radio 
Ulster 

Generally Accepted 
Standards 

1 

T4 08/02/2009 Channel 4 Offensive Language 1 
Taggart 07/01/2009 ITV1 Violence 3 
Taggart 15/12/2008 ITV1 Violence 1 
The Alan Brazil Sports 
Breakfast 

n/a talkSPORT Commercial References 1 

The Andrew Marr Show 11/01/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Best of Benny Hill 26/12/2008 ITV3 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Bill 07/01/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Charlotte Church 
Nutcracking Christmas Special 

21/12/2008 Channel 4 Religious Offence 3 

The Charlotte Church 
Nutcracking Christmas Special 

21/12/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 

48 

The Charlotte Church 
Nutcracking Christmas Special 

21/12/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 

The Christian O'Connell 
Breakfast Show 

22/01/2009 Absolute 
Radio 

Generally Accepted 
Standards 

1 

The Graham Norton Show 18/12/2008 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

2 

The Hills 24/12/2008 MTV1 Animal Welfare 1 
The Home Show 05/11/2008 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
The Hunt For Britain’s Tightest 
Person 

09/01/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The IT Crowd 26/12/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Janice Dickinson Modelling 
Agency 

06/01/2009 TMF Generally Accepted 
Standards 

1 

The King of Queens 09/12/2008 Paramount Generally Accepted 
Standards 

1 

The London Programme 
Special 

29/12/2008 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

The Morning Line 27/12/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Most Annoying People of 
the Year 2008 

29/12/2008 BBC Three Generally Accepted 
Standards 

20 

The Nativity Decoded 25/12/2008 Channel 4 Religious Offence 6 
The Professionals 07/01/2009 ITV4 Violence 1 
The Royal 14/12/2008 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
3 

The Simpsons 28/12/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Simpsons 30/12/2008 Channel 4 Violence 1 
The Simpsons 11/01/2009 Sky One Religious Offence 3 
The Sunday Night Project 04/01/2009 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Xtra Factor - The Result 06/12/2008 ITV2 Sex/Nudity 1 
This Morning 08/01/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Timeshift: How to write a Mills & 
Boon 

01/01/2009 BBC4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Today 12/12/2008 BBC Radio 4 Sex/Nudity 3 
Tommo's Tips 30/01/2009 talkSPORT Commercial References 1 
Trail and Retribution 06/02/2009 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
Trolley Dollies 07/02/2009 Living 2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Two Brothers 30/12/2008 BBC1 Animal Welfare 1 
Unreported World 02/01/2009 Channel 4 U18's in Programmes 1 
Waking the Dead 06/05/2008 BBC1 Violence 1 
Weakest Link 10/02/2009 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Weakest Link 09/02/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Weakest Link Special 30/12/2008 BBC1 Sex/Nudity 1 
When Stunts Go Bad 20/12/2008 ITV4 Dangerous Behaviour 1 
Whitechapel 02/02/2009 ITV1 Violence 1 
Willie's Perfect Chocolate 
Christmas 

17/12/2008 Channel 4 Commercial References 1 

Wives 05/02/2009 Sky Three Generally Accepted 
Standards 

1 

Your Country Needs You 10/01/2009 BBC1 Offensive Language 2 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 128 
23 February 2009 

 49 

 


