
Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

1 

 
 
 
 

 
 
 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 

Issue number 125 
12 January 2009 

 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 2 

 

Contents 
 
Introduction 3   
 
Standards cases 
 
Notice of Sanction 
 
Channel S Global Limited    
Channel S Plus Limited 
Channel S World Limited 
Political Advertisement for the Liberal Democrats 
Various times between 18 to 22 April 2008 4 
 
In Breach  
 
N*E*R*D Special  
MTV Hits, 5 October 2008, 17:30  5 
 
Casualty  
BBC1, 13 September 2008, 20:20 to 21:10 and  
14 September 2008, 20:00 to 21:00 7 
 
Axe Men  
Five, 19 September 2008, 20:00   11 
 
Not in Breach 
    
We Are Most Amused 
ITV1, 15 November 2008, 20:35  12 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Partly Upheld    
 
Complaint by Harbottle and Lewis LLP  
on behalf of Dr Roger Mugford 
Insight: Bad Dog, UTV, 19 November 2007 14 
 
Not Upheld   
 
Complaint by Ms Elwen Rowlands 
Wales This Week, ITV1 (Wales), 19 March 2007 28 
 
Complaint by Mrs Ionwen Rowlands 
Wales This Week, ITV1 (Wales), 22 January 2007 40 
 
 
Other programmes not in breach/resolved 47 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

3 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes which broadcasting licensees are required to 
comply. These include:  
 
a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) which took effect on 25 July 2005 (with 

the exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is 
used to assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 
2005. The Broadcasting Code can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 

effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/code_adv/tacode.pdf. 

 
c) other codes and requirements that may also apply to broadcasters, depending on 

their circumstances. These include the Code on Television Access Services 
(which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on 
Listed Events, and the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be 
found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/ 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom policy to state the full language used on air by broadcasters who are the 
subject of a complaint where it is relevant to the case. Some of the language used in 
Ofcom Broadcast Bulletins may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

4 

Standards cases 
 
Notice of Sanction 
 
Channel S Global Limited 
Channel S Plus Limited 
Channel S World Limited 
Political advertisement for the Liberal Democrats, various times between 18 to 
22 April 2008 
 

 
On 10 December 2008, Ofcom published its decision to impose a statutory sanction 
on the licensees Channel S Global Limited, Channel S Plus Limited and Channel S 
World Limited in respect of their respective services Channel S, ATN and Channel S 
NTV. The sanction was for a breach of Section 4 of the Television Advertising 
Standards Code (“the TV Advertising Code”) which states: 
 
“No advertisement: 
(a) may be inserted by or on behalf of any body whose objects are wholly or 

mainly of a political nature;  
(b) may be directed towards any political end.”  

  
Ofcom found that these rules were breached as follows. During the election period 
for the London Mayoral and Assembly elections held on 1 May 2008, an 
advertisement was repeatedly broadcast on Channel S, ATN and Channel S NTV. 
This advertisement directly promoted candidates for the Liberal Democratic Party, 
including that party’s mayoral candidate, Brian Paddick. The advertisement was 
broadcast a total of 44 times on the three services between 18 and 22 April 2008.  

 
For the reasons set out in the adjudication Ofcom imposed a financial penalty of 
£15,000 on Channel S World Limited; £13,000 on Channel S Plus Limited; and 
£12,000 on Channel S Global Limited (payable to HM Paymaster General). 
 
In addition Ofcom directed Channel S World Limited, Channel S Plus Limited and 
Channel S Global Limited to broadcast a statement of Ofcom’s findings on each of 
their respective services Channel S NTV, ATN and Channel S, in a form and at a 
time or times to be determined by Ofcom on two specified occasions. 
 
The full adjudication is available at: 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/channel_s.pdf



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 

5 

In Breach 
 
N*E*R*D Special 
MTV Hits, 5 October 2008, 17:30  
 
 
Introduction 
 
MTV Hits is a music channel available on satellite and cable platforms. N*E*R*D 
Special was a recording of a thirty minute live performance by the urban band, 
N*E*R*D. 
 
One viewer complained that the programme contained the repeated use of strong 
and racist language in the early evening on a Sunday afternoon. On reviewing a 
recording of the material provided by MTV Networks Europe (“MTVNE”), which 
complies the channel, Ofcom noted that the programme contained several examples 
of the following strong language: “fuck”, "mother fucker” and "nigger”.  
 
Prior to being formally approached by Ofcom for comments, MTVNE contacted 
Ofcom to state that MTVNE believed that the broadcast of the programme breached 
the Code, and that it was taking immediate action to improve compliance and 
disciplinary action against the employee involved. 
 
Ofcom wrote to MTVNE, asking it to respond formally under the following Code 
Rules: 1.14 (the most offensive language must not be broadcast before the 
watershed), and 2.3 (material that may cause offence must be justified by the 
context). 
 
Response 
 
MTVNE unreservedly apologised for the transmission of the programme, which had 
been incorrectly classified for broadcast pre-watershed. It said the established 
compliance system had not been followed and this resulted in the programme being 
scheduled inappropriately. MTVNE recognised that the material was not suitable for 
transmission at the time in question. It expressed regret that the breach in standards 
had occurred despite the recent bolstering of MTVNE’s compliance procedures in the 
wake of a recent finding of the Ofcom Content Standards Committee against various 
MTV channels controlled and complied by MTVNE (“the MTV Sanction”)1. 
 
MTVNE outlined the steps it took when it became aware of the programme being 
broadcast: 
 

• the programme was immediately pulled from the schedule and reclassified 
for broadcast only after 22:00; 

• MTVNE alerted Ofcom as soon as practicable; 
• an on-air apology was broadcast on MTV Hits in the same timeslot the 

following week; and 
• a full investigation was launched into the incident. Following disciplinary 

proceedings, the member of staff responsible for the breach in compliance 
procedures left the organisation. 

                                            
1 A number of Licensees controlled by MTVNE were fined a total of £255,000. See Decision 
of Ofcom’s Content Sanctions Committee dated 4 June 2008 
(http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/mtv.pdf) 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 6 

This was in addition to the comprehensive compliance review that MTVNE had 
already put in place in response to the MTV Sanction.  
 
MTVNE said the incident occurred as the result of “one person’s negligence in not 
following the defined process”. MTVNE said it understood that it had more to do to 
improve compliance still further and was reviewing some of its compliance processes 
again to ensure they are as robust as possible.  
 
Decision 
 
Ofcom’s research2 confirms that most viewers find “fuck” and its derivatives some of 
the most offensive language. The same research indicates that the use of the term 
“nigger” to be very offensive, although it might be deemed less offensive when used 
by a Black person, as was the case in this instance. Even though the child audience 
for the programme is small, all broadcasters must observe the watershed.  
 
Ofcom welcomes the fact that MTVNE admitted the compliance error on being 
notified by Ofcom of the complaint and tightened up compliance procedures still 
further as a result. The repeated use of the most offensive words language before 
the watershed in this instance was, however, a clear breach of Rule 1.14. 
 
In general, offensive material can be broadcast, so long as it is justified by the 
context. Given factors such as the time of broadcast, the effect that the material 
might have had on viewers who may have come across the material unaware, and 
the lack of any warning to viewers, Ofcom considered that the broadcast of this 
offensive material in the early evening was not justified by the context. It was 
therefore a breach of generally accepted standards and Rule 2.3 was also breached. 
 
Ofcom views these breaches of the Code very seriously, especially in light of the 
recent MTV Sanction. However, given the swift and comprehensive action MTVNE 
took in the wake of these breaches, coupled with the overall bolstering of compliance 
procedures already in train, Ofcom does not consider it appropriate, on this occasion, 
to take further regulatory action. However, Ofcom is putting MTVNE on notice of its 
concerns about its compliance abilities in the wake of this decision.  
 
Breach of Rules 1.14 and 2.3 
 
 

                                            
2 “Language and Sexual Imagery in Broadcasting: A Contextual Investigation”, September 
2005 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 

7 

In Breach 
 
Casualty 
BBC1, 13 September 2008, 20:20 to 21:10; and  
14 September 2008, 20:00 to 21:00 
 
 
Introduction 
 
Casualty is a long-running hospital drama set in the fictional city of Holby. Five 
viewers complained to Ofcom that the first episode in the new series transmitted on 
Saturday 13 September 2008 contained images of a “disturbing”, “violent”, “extremely 
graphic”, “shocking” and “disgusting” nature that were unsuitable for the time of 
transmission. These included scenes of extreme injury and trauma where a nurse 
was impaled on a stake and a young woman hit by an ambulance and flung violently 
into the windscreen of an oncoming car.  
 
Two of the complainants stated that their children (a four year old and a 16-year old) 
were upset by what they saw on screen; and another was a nurse who found the 
material unexpected and very distressing. Another complaint was that the 
announcement before the first episode (“An explosive two-parter to kick-off the new 
series now on BBC1. Unbreakable, unmissable, this is Casualty”) gave insufficient 
warning as to the nature of the programme’s content. In addition, a viewer 
complained that the second part of the programme, transmitted on Sunday 14 
September, contained disturbing scenes that were unsuitable for transmission pre-
watershed.  
 
13 September 2008, 20:20 to 21:10, “Farmead Menace – Part One” 
 
In the last fifteen minutes or so of this episode, whilst pursuing an injured patient on a 
building site, a nurse, who is an established character in the series, falls over and 
becomes impaled on a spike. She remains conscious and in great distress in several 
scenes which follow showing her terrible situation: the spike has passed through her 
back and emerged through her abdomen. She is shown clutching the spike with her 
hands on her stomach while blood oozes from the wound. The patient, a young 
woman, who witnessed the accident, cold-heartedly uses the nurse’s mobile phone 
to film her suffering rather than call an ambulance. The patient then runs from the 
scene and is hit by an ambulance travelling at high speed. In a computer generated 
special effect, the viewer sees the girl flung through the air and smash into the 
windscreen of an oncoming car. She is then shown lying badly injured on the road. 
 
14 September 2008, 20:00 to 21:00, “Farmead Menace - Part Two” 
 
When this programme started at 20:00, directly after an edition of The Antiques 
Roadshow, it showed, pre-titles, a ‘teaser’ of the previous night’s programme which 
included brief clips of the nurse impaled on the stake and the accident involving the 
young woman. The programme itself featured riot scenes on a local estate where a 
group of young people aggressively taunted police and attacked cars and 
ambulances. In addition, there were a number of brief night time shots of the nurse 
impaled on the stake which were filmed in relative darkness.  
 
Ofcom asked the BBC to comment with reference to Rules 1.3 (appropriate 
scheduling), 1.4 (television broadcasters must observe the watershed), and 2.3 (in 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 8 

applying generally accepted standards broadcasters must ensure that material which 
may cause offence is justified by the context).  
 
Response 
 
The BBC did not consider that either of these programmes breached the Code. It 
responded that Casualty depicts many of the grittier aspects of life in the medical 
world: violence and physical trauma inevitably feature significantly and the 
programme’s audience expects it to reflect contemporary issues.  
 
It continued that the writing, filming and editing of the scenes complained of, 
including the impaling and the patient hit by the ambulance, were undertaken with the 
pre-watershed scheduling of the programmes in mind and discussed with a senior 
BBC executive. It said that: the shot of the nurse falling onto the spike was very brief 
and did not go beyond the acceptable limits for the portrayal of serious injury, the 
scene in which the patient was hit by the ambulance was also kept very brief, and the 
depiction of violence in the scenes of rioting on the estate were limited, and in its 
view, not gratuitous.  
 
The BBC believed the elements of the broadcasts which have given rise to 
complaints should be considered in the overall context of Casualty as a series, and 
not simply in terms of the expectations it has established among viewers about the 
nature and extent of its depiction of injury and violence.  
 
Decision 
 
Ofcom recognises that Casualty is a well-established programme that may contain 
images and storylines that some in the audience will find challenging. Given that it is 
a hospital drama, the programme will frequently broadcast scenes of injuries and 
medical procedures. However, the programme is transmitted before the watershed 
and it is important that such material is appropriately limited.  
 
13 September 2008, 20:20 to 21:10, “Farmead Menace – Part One” 
 
Rule 1.3 states that children must be protected by appropriate scheduling from 
material that is unsuitable for them, and that appropriate scheduling should be judged 
according to such factors as the likely number and age range of children in the 
audience, taking into account school-time, weekends and holidays. Ofcom was 
concerned by the graphic nature of the repeated scenes of the nurse impaled on the 
stake who was obviously in great distress, and by the aggressive impact of the 
accident scene filmed from the perspective of the inside of the car that the young 
woman was flung into at high speed. Taken together, these two incidents occurred in 
the last ten minutes of the drama resulting in a sustained and concentrated run of 
distressing and shocking scenes.  
 
Ofcom noted, and would expect that, children would be watching the television as 
part of a family group at this time on a Saturday evening. Audience data indicates 
that 397,000 children1 were watching this broadcast. Whilst the BBC has stated that it 
is inevitable that violence and trauma will feature significantly in Casualty and that it 
reviewed this material for pre-watershed transmission, two of the complainants stated 
that their children were distressed by what they saw on screen. In Ofcom’s view the 
explicit images of extreme trauma, distress and injury of the impaled nurse, and the 
computer generated images of the ambulance accident (as explained in the 
                                            
1 Total for children aged 4 to 15 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 9 

Introduction), went beyond audience expectations regarding children in the audience 
who were not sufficiently protected from this material. 
 
Ofcom noted that this broadcast straddled the 21:00 watershed, ending at 21:10. The 
start time of this programme was early enough for children to begin watching a pre-
watershed programme that contained elements, in the last fifteen minutes or so in 
particular, that were in Ofcom’s opinion of a post-watershed programme. (It is during 
this period that the graphic images of the impaled nurse and of the accident involving 
the young woman hit by the ambulance were broadcast). Rule 1.4 requires 
broadcasters to observe the watershed. This means that programmes which straddle 
the watershed should not normally show graphic and/or significantly stronger material 
after 21:00 that is unsuitable for an audience inherited from before the watershed. In 
these circumstances, and irrespective of the climactic effect broadcaster’s are trying 
to build up to, broadcasters must consider the need to protect adequately children 
who start watching such programmes before the watershed. This is because children 
and their parents may be unprepared for significantly stronger material at the end of 
a programme they had started to watch together as a family some time before 21:00.  
 
In addition, Rule 2.3 requires that in applying generally accepted standards 
broadcasters must ensure that material which may cause offence is justified by the 
context. In addition, in considering the context of material that is transmitted, Ofcom 
will take into account the extent to which the nature of the content can be brought to 
the attention of the potential audience for example by giving information; and the 
effect of the material on viewers who may come across it unawares. One of the 
complainants, a nurse, said that she was “unprepared” for such graphic scenes 
before the watershed and was therefore greatly distressed by them. Ofcom 
considered that important aspects of the programme’s potentially traumatic and on-
going distressing content were not adequately conveyed to the audience in the 
information provided before the programme i.e. “An explosive two-parter to kick-off 
the new series now on BBC1. Unbreakable, un-missable, this is Casualty”. The 
audience was therefore not appropriately informed of what to expect in a programme 
whose transmission began 40 minutes before the watershed. Taking all the relevant 
contextual factors into account – including the fact that this was broadcast on BBC1, 
and the graphic nature of the images of the nurse and the ambulance accident – the 
broadcast of this material was not in Ofcom’ s view justified by the context. It was 
therefore in breach of Rule 2.3.  
 
Ofcom concluded that this edition of the programme was in breach of Rules 1.3, 1.4, 
and 2.3 of the Code. 
 
14 September 2008, 20:00 to 21:00, “Farmead Menace - Part Two” 
 
Ofcom was concerned that the two images that were particularly strong in the 
previous night’s episode of Casualty (the nurse impaled on the spike and the 
computer generated image of the patient hit by the ambulance) were repeated in a 
pre-titles ‘teaser’ at the beginning of the second episode, albeit in the form of very 
brief clips. Many viewers watching this programme at 20:00, directly after an edition 
of The Antiques Roadshow, would have come across this distressing material 
unawares and there would have been little or no editorial context to justify its 
inclusion. In addition, audience research indicated that 367,000 children were 
watching at this time. This is of concern to Ofcom given the programme’s start time 
one hour before the watershed.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 10 

Ofcom considered that this pre-titles ‘teaser’ was inappropriately scheduled at 20:00 
having regard to the likely expectations of a family audience for BBC1 on a Sunday 
night. It was therefore in breach of Rule 1.3 and 1.4 of the Code.  
 
However, Ofcom did not consider that the riot scenes complained of in this episode 
went beyond viewer expectations. It noted that little actual violence was shown. The 
violence featured was appropriately limited and editorially justified bearing in mind 
that a serious riot was a significant element in the plot. In this episode, the additional 
shots of the nurse impaled on the stake which were interspersed throughout the 
programme were extremely brief and filmed in relative darkness. These factors 
softened their impact compared to those in the previous night’s episode. There was 
therefore no breach of Rule 2.3 in this episode.  
 
As highlighted to the BBC by Ofcom in its Finding regarding another episode of 
Casualty published in Bulletin 99 on 17 December 20072, the 21:00 watershed acts 
as a guideline to all broadcasters and viewers about the nature of material likely to 
offend. Broadcasters must comply with the requirements of the Code that material 
must be appropriately scheduled and that the images of the effects of violence (which 
includes those of significant trauma and injury) must be appropriately limited and 
justified by the context. In addition, broadcasters should take care in scheduling 
programmes which straddle family viewing time and the watershed. In particular if 
appropriate information is not given to viewers, especially those viewing with 
children, then significantly stronger material at the end of such programmes is 
capable of causing unjustified distress and offence.  
 
Saturday 13 September 2008: Breach of Rules 1.3, 1.4 and 2.3 
Sunday 14 September 2008 (pre-titles teaser): Breach of Rules 1.3 and 1.4 
 

                                            
2 Broadcast Bulletin 99 can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb99/issue99.pdf 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 

11 

In Breach 
 
Axe Men 
Five, 19 September 2008, 20:00  
 
 
Introduction  
 
Axe Men is a factual programme which looks at the high risk, day-to-day work of 
different logging companies in the north west of the USA. One viewer complained to 
Ofcom that the programme contained various forms of bad language, including 
“mother fucker”.  
 
After viewing the broadcast, Ofcom noted that the programme did not include the 
word “mother fucker”. However, it did include one use of the expletive “fuck”. Ofcom 
asked Five to respond under Rule 1.14 (the most offensive language must not be 
broadcast before the watershed) of the Code.  
 
Response  
 
Five accepted that the programme contained one use of “fuck”, stated that this 
expletive was included as a result of human error and apologised. In response to this 
mistake, Five has taken various additional steps to improve its compliance 
concerning strong language.  
 
Decision  
 
Rule 1.14 prohibits the broadcast of the most offensive language before the 
watershed. Ofcom research on offensive language1 identified that “fuck” and its 
derivatives were considered by viewers to be very offensive. Ofcom notes that 
broadcast of the word on this occasion resulted from human error and that Five has 
made changes to improve its compliance as a result. However, the broadcast of such 
language before the 21:00 watershed is a breach of Rule 1.14.  
 
Breach of Rule 1.14 
 
 
 
 

                                            
1 “Language and Sexual Imagery in Broadcasting: A Contextual Investigation”, September 
2005 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 

12 

Not In Breach  
 
We Are Most Amused 
ITV1, 15 November 2008, 20:35  
 
 
Introduction 
 
We Are Most Amused was a special comedy gala performance held to mark the 
sixtieth birthday of the Prince of Wales. The show included many of the UK’s leading 
comedians.  
 
Ofcom received 540 complaints concerning a sketch, included in the programme, 
featuring Rowan Atkinson. In the sketch, Rowan Atkinson played a Christian 
clergyman delivering a comedic version of a biblical miracle story – the Wedding 
Feast at Cana. 
 
The complainants considered the sketch to be offensive and blasphemous, and 
some complainants questioned whether a similar sketch would be permissible if the 
subject had been one of the world’s other religions, such as Islam. There was 
evidence that some of the complaints were part of an orchestrated campaign. 
 
Playing the clergyman, Rowan Atkinson delivered the sketch as if reciting from the 
bible to a congregation. He described Jesus turning water into wine at the wedding 
feast at Cana, and said: 
 

“And when the steward of the feast did taste of the water from the pots, it had 
become wine. And he knew not whence it had come. But the servants did 
know, and they applauded loudly in the kitchen. And they said unto the Lord: 
‘How the hell did you do that?’ And inquired of him: ‘Do you do children’s 
parties?’ And the Lord said: ‘No.’ But the servants did press him, saying: ‘Go 
on, give us another one’”. 

 
Further on in the sketch, Ofcom noted there were the following passages: 
 

“…and he did place a large red cloth over the carrot and then removed it. And 
lo, he held in his hand a white rabbit. And all were amazed, and said: ‘This 
guy is really good; he should turn professional’. And there came unto him a 
woman called Mary…and Jesus said unto her: ‘Put on a tutu and lie down in 
this box’. And took he forth a saw and cleft her in twain”. 
 
“…And he did go unto Jerusalem, and he did his full act before the Scribes, 
and the Pharisees, and the Romans. But alas, it did not please them in their 
hearts. In fact they absolutely crucified him”. 

 
Ofcom considered these complaints under Rule 2.3 (material that may cause offence 
must be justified by the context). 
 
Decision 
 
Many complainants accused ITV of blasphemy. Ofcom is not required to determine 
whether the ITV committed blasphemy, but whether, in this case, the provisions of its 
Code had been breached.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 13 

Comedy has a long tradition of tackling challenging and sensitive subjects, such as 
religion. It is important and necessary, in line with freedom of expression, that 
broadcasters can explore such matters. Therefore broadcasters are free to include 
treatments, comedic or otherwise, of any religion, as long as they comply with the 
Code. 
 
In dealing with such material, broadcasters must ensure that they apply “generally 
accepted standards” by ensuring that members of the public are given adequate 
protection from offensive material. Ofcom considers that the context of this 
programme was clear and justified the broadcast of this item. 
 
In particular, this was a comedy sketch, by a performer well-known for his depictions 
of clergymen in comedic situations. The sketch was an absurd interpretation of a 
well-known biblical miracle story, and was not intended as a serious interpretation of 
Christian belief, nor would it be realistic to make such an inference. It superimposed 
onto the original story, the concept of how some people might react today, if Jesus 
were to appear in modern society. In making an analogy between miracles and 
magic, the comedian used the well-known comic device of placing theological figures 
in a contemporary and everyday human situation. The overall tone of the sketch was 
affectionate and not abusive of the Christian religion.  
 
Ofcom considered that the approach would have been well understood by the vast 
majority of the audience and would not have gone beyond what would normally be 
expected in a programme of this type. Therefore, the programme was not in breach 
of Rule 2.3. 
 
Not in Breach



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 

14 

Fairness and Privacy Cases 
 
Partly Upheld 
 
Complaint by Harbottle and Lewis LLP on behalf of Dr Roger 
Mugford 
Insight: Bad Dog, UTV, 19 November 2007 
 
 
Summary: Ofcom has upheld part of this complaint of unfair treatment in the 
broadcast of the programme, which was brought on behalf of Dr Roger Mugford by 
Harbottle and Lewis LLP Solicitors. 
 
On 19 November 2007, UTV broadcast an edition of its current affairs programme, 
Insight, which examined the law in Northern Ireland regarding dangerous dogs and, 
in particular, the perceived risk to the public posed by pit bull terriers and pit bull type 
dogs. The programme reported the concerns of the police, the Ulster Society for the 
Protection of Animals (“the USPCA”) and local dog wardens that some expert 
witnesses called to testify in court were prepared to mislead the court as to a dog’s 
breed, to prevent it being put down.  
 
Dr Mugford, an animal psychologist, was suspected by the USPCA of being one such 
witness. He was subject to a covert operation by the USPCA to test his expert 
opinion. Dr Mugford was secretly filmed by a USPCA undercover agent, discussing 
and examining a dog that the USPCA believed to be a pedigree pit bull terrier bred 
specifically for fighting. He was filmed concluding that the dog was not a “pit bull” 
despite having said to the undercover agent that “if it was England I would say he’s a 
pit bull”. Dr Mugford’s examination of the dog was also openly recorded on his own 
video camera for potential use in court and footage from this was included in the 
programme. At a later date, Dr Mugford was interviewed for the programme and was 
asked to respond to comments he had made while being secretly filmed. He was 
unaware at the time of interview that he had been secretly filmed. Footage of both 
this interview and secretly recorded film was included in the programme. 
 
Dr Mugford complained that: he was portrayed unfairly in that the programme made 
allegations of either wrongdoing or incompetence; the programme included unfairly 
edited footage of the secretly recorded material; he was not given an appropriate and 
timely opportunity to respond; and that the inclusion of the secretly recorded footage 
was not necessary or in the public interest. 
 
Ofcom found that: 
 
•  The programme made significant and serious allegations about Dr Mugford that 

amounted to allegations of wrongdoing and incompetence. He should therefore 
have been given an “appropriate and timely” opportunity to respond to them. The 
programme makers’ failure to do so resulted in unfairness to Dr Mugford in the 
programme as broadcast. 

 
•  The editing of the secretly recorded footage of Dr Mugford taken by a USPCA 

undercover agent, and the footage of Dr Mugford’s own openly filmed physical 
examination, fairly represented the broad thrust of Dr Mugford’s assessments of 
the dog. Therefore, the editing of the programme did not result in unfairness to Dr 
Mugford. 

 
•  The inclusion in the broadcast programme of the secretly recorded USPCA 

material did not, in itself, result in unfairness to Dr Mugford.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 15 

Introduction 
 
On 19 November 2007, UTV broadcast an edition of its current affairs programme, 
Insight. This particular edition of the programme examined the law in Northern 
Ireland relating to dangerous dogs. It focussed on the perceived risk to the public 
posed by pit bull terriers and pit bull type dogs. The programme explained that under 
the dangerous dogs legislation in Northern Ireland, a dog suspected of being a pit 
bull terrier or pit bull type may be taken by the authorities and destroyed, unless it 
can be shown that the dog is not, in fact, of these breeds. The position in England 
and Wales is that any dog suspected of being a pit bull terrier or a pit bull type may 
be exempted from being destroyed at the discretion of the court. Exemptions may be 
applied only if conditions are met, for example, if the dog is neutered, tattooed, micro 
chipped and kept on a lead and muzzled in public. In Northern Ireland, however, no 
such exemptions exist and all dogs found to be of these types must be destroyed. 
 
The programme reported the concerns of the police, the Ulster Society for the 
Protection of Animals (“the USPCA”) and local dog wardens that some expert 
witnesses called to testify in court were prepared to mislead the court as to a dog’s 
breed so as to prevent it being destroyed. Dr Mugford (an animal psychologist with a 
reputation as an expert on the behaviour of dogs and the better management of 
aggressive and dangerous ones) was suspected by the USPCA of being one such 
expert. The programme reported an undercover operation by the USPCA to test the 
credibility of Dr Mugford’s expert opinion.  
 
On 10 August 2007, Dr Mugford was contacted by a Mr Paddy Hill. Mr Hill was an 
undercover agent for the Society. He claimed that his dog, “Nipper”, had been seized 
by the USPCA on the suspicion that it was a pit bull terrier or pit bull type. The dog 
had actually been seized by the USPCA in a separate operation. It had previously 
been smuggled into Northern Ireland from a fighting dog farm in Finland1, that it was 
claimed bred American Pit Bull Terriers. Mr Hill and Dr Mugford arranged to meet to 
discuss Nipper in more detail. 
 
On the 13 August 2007, Dr Mugford met Mr Hill in a restaurant before driving to the 
USPCA kennels where Nipper was being held. Unknown to Dr Mufgord, Mr Hill 
secretly recorded their meeting in the restaurant, where they discussed the dog, and 
their visit to the kennels, where Dr Mugford undertook a physical examination of 
Nipper. Following this, Dr Mugford used his own video equipment to film his opinions 
of the dog for the supposed purpose of the tape being used as evidence in court.  
 
In the footage secretly filmed by Mr Hill, Dr Mugford was filmed in the restaurant 
inspecting a photograph of Nipper and saying that the dog looked “a bit typey”, and at 
the kennels he stated in the undercover footage “if it was England I would say he’s a 
pit bull”. In his openly video recorded footage Dr Mugford concluded that the dog was 
not a “pit bull”  
 
On 30 August 2007, Dr Mugford was interviewed by the programme’s reporter, Mr 
Chris Moore, when leaving court after an adjournment in an unconnected case. 
During this interview, Mr Moore asked Dr Mugford to comment on his dealings with 
Mr Hill and his overall assessment that Nipper was not a pit bull terrier. Dr Mugford 
was unaware at the time of this interview that he had been secretly filmed by Mr Hill 
or that Mr Hill had been working undercover for the USPCA.  
 

                                            
1 In Finland pit bull terriers are a legal dog breed, however dog-fighting itself is illegal. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 16 

The programme was broadcast on the eve of a debate on the dangerous dog 
legislation in the Northern Ireland Assembly. As well as featuring interviews with Mr 
Stephen Philpott, the Chief Executive Officer of the USPCA; victims of an attack by a 
pit bull; and local authority representatives; the programme also included parts of the 
secretly recorded film of Dr Mugford shot by Mr Hill at their meeting on 13 August 
2008, and footage of Mr Moore’s interview with him outside the courthouse on 30 
August 2008. 
 
Ofcom’s Fairness Committee (its most senior decision making body with regard to 
fairness and privacy complaints) met to consider Harbottle and Lewis’s complaint of 
unfair treatment made on Dr Mugford’s behalf.  
 
The Complaint 
 
Harbottle and Lewis’s case made on behalf of Dr Mugford 
 
In summary, Harbottle & Lewis complained that Dr Mugford was treated unfairly in 
the programme as broadcast. In particular, it complained that: 
 
a) Dr Mugford was portrayed unfairly in the programme. 

 
i) The programme made serious allegations about Dr Mugford, which amounted to 

allegations of either wrongdoing or incompetence. Although the programme did 
not make such allegations expressly, Harbottle and Lewis argued that taking the 
evidence put forward in the programme as a whole, a viewer would have 
concluded that Dr Mugford: 

 
• was willing to give evidence in Court proceedings to the effect that a dog 

was  
not a pit bull terrier, when, in fact, he had reasonable grounds to believe 
that the dog was a pit bull terrier and therefore illegal; 

 
• advanced conclusions about the pedigree and safety of dogs which were 

not supported by evidence and which were dismissed as laughable by 
USPCA experts who the programme promoted as trusted; and 

 
• was either incompetent or deceitful and, on either view, had no credibility 

as an expert in breed identification.  
 
  ii) The editing of the programme was such that Dr Mugford’s position was not 
   presented fairly. In summary, Harbottle and Lewis said that: 
 

• The untransmitted examination footage from the broadcaster showed that 
during the physical examination of Nipper, Dr Mugford clearly cited the 
reasons upon which he based his conclusion that Nipper was not a pit bull 
(for example that he had the wrong shape of feet and head and that he 
had a short nose). Dr Mugford also stated in the untransmitted 
examination footage that he had measured Nipper against the accepted 
American Dog Breeders Association (“the ADBA”) standard and that 
Nipper’s measurements were not consistent with a dog of a pit bull breed. 
As a result of these omissions, the programme unfairly suggested that Dr 
Mugford’s conclusions were lacking in any evidential basis and were 
“laughable”. Had his reasons for reaching his conclusion that Nipper was 
not a pit bull been included in the programme, this would have 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 17 

demonstrated that self-evidently, the conclusions were well-founded and 
honestly-held. 

 
• The programme also omitted any parts of the untransmitted (secretly 

recorded) footage in which Dr Mugford sought assurances that Mr Hill was 
not involved in dog fighting or where Mr Hill deliberately misled Dr 
Mugford regarding the dog’s provenance and paperwork. The omission 
from the programme of all material which supported Dr Mugford’s position 
caused substantial unfairness to him. 

 
b) Dr Mugford was not given an opportunity to respond to the allegations contained 

in the programme.  
 

• Harbottle and Lewis argued that none of the matters in (a) were put to Dr 
Mugford prior to broadcast of the programme. Had he been given such an 
opportunity to respond, he would have denied the allegations made and 
given detailed grounds of rebuttal. Although Dr Mugford was interviewed 
(on 30 August 2007) as he left court after an unconnected case, he said 
that this interview in no way constituted proper notice of the allegations to 
be made about him. It took place without any notice and failed completely 
to outline the allegations to be made, and allowed no subsequent 
opportunity for a response.  

 
c) The undercover USPCA footage used in the programme was neither necessary 

nor in the public interest.  
 

• Harbottle and Lewis said that the highly intrusive nature of surreptitious 
filming should impose upon the broadcaster a high standard of care that 
those who are made subject to such covert techniques are given a proper 
opportunity to know the case that will be made against them as a result of 
the surreptitious filming, and have an opportunity to respond. During the 
meeting which was shown in the undercover footage Dr Mugford was 
provided with misleading and inaccurate information on which he relied.  

 
UTV’s case 
 
UTV responded to the complaint of unfair treatment made by Harbottle and Lewis on Dr 
Mugford’s behalf.  
 
a) In summary, UTV responded to the specific head of complaint that Dr Mugford 

was unfairly portrayed in the programme. 
 

i) UTV said that the programme made no comment on Dr Mugford’s 
competence, either explicitly or implicitly. The programme was concerned 
with pit bulls and pit bull types: the danger of these dogs, and the importance 
of their identification; all of which were integral to the story.  

 
• UTV said that it was justified, considering Dr Mugford’s secretly recorded 

comments about Mr Hill’s dog Nipper, to question the evidence he was 
likely to give if this matter had gone to court. UTV said that although Dr 
Mugford did not state or imply it on air, it believed that Dr Mugford was 
willing to give evidence in court that a dog was not a pit bull terrier when 
he had reasonable grounds to believe that it was. UTV said that Dr 
Mugford stated in the undercover USPCA footage that he would have 
described Nipper as a pit bull if it was in England. However, when Paddy 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 18 

Hill pointed out what was said on the passport (i.e. a “Boxer cross 
Labrador”), Dr Mugford said “Yes, perfect - that will work”. UTV said that 
this comment could only have been intended as a reference to a court 
appearance. Dr Mugford went on to say that “I think it’s going to be quite 
difficult to defend”. UTV stated that the context of these comments makes 
it clear that the purpose of the examination of Nipper was explicitly 
intended to be for court proceedings.  

 
• UTV said that the programme contained no content that would lead the  

viewer to conclude that Dr Mugford advanced conclusions about the 
pedigree and safety of dogs which were not supported by evidence. UTV 
stated that the word “laughable” was directed very specifically at Dr 
Mugford’s comment on the “massive weight loss” of Nipper and nothing 
else. Mr Philpott of the USPCA responded to Dr Mugford’s comment that 
Nipper had lost weight since being in the care of the Society. He stated in 
the programme that the dog had actually put on weight since it was taken 
into USPCA care because the dog had come from a fighting dog farm in 
Finland where it had been kept in top fighting condition, that is “lean and 
mean”. UTV said that it was Mr Philpott who used the word “laughable”. It 
was his choice of word and one based on his own, accurate knowledge of 
the dog’s background in Finland. It did not dismiss Dr Mugford’s 
conclusions about the pedigree and safety of dogs.  

 
• UTV said that the programme made no comment on Dr Mugford’s 

competence. However, UTV said that Dr Mugford had offered seven 
different and at times conflicting accounts as to the breed of dog he 
believed Nipper to be.  

 
  ii) In summary and in response to the complaint that the editing of the programme 

did not present Dr Mugford’s position fairly, UTV said that: 
 

• The untransmitted USPCA undercover footage did not show a detailed 
physical examination of Nipper. The footage did show however Dr 
Mugford taking comprehensive measurements of the dimensions of the 
dog. At no point did Dr Mugford analyse the anatomical make-up of the 
dog. UTV said that the description of wrong shaped feet, head etc 
featured in Dr Mugford’s own video recording of his examination of 
Nipper, which was intended for potential use in court. UTV said that it 
doubted the analysis of the dog presented by Dr Mugford in his recording 
and it believed that Dr Mugford had set out to prove the dog was not a pit 
bull after stating that “if it was in England I would say he’s a pit bull”. 
Therefore, UTV stated that Dr Mugford’s examination of Nipper and his 
recording of it could not be treated as credible. 

 
UTV said that the Dr Mugford’s use of the ADBA standards to compare 
measurements of dogs had been called into question by Mr Philpott of the 
USPCA. UTV said that Mr Philpott argued that the ABDA standards 
applied to pedigree dogs only, whereas the courts dealt with cross-breeds 
and therefore pit-bull “type” dogs. UTV also stated that the ADBA itself 
published concerns that its standards were being improperly used as a 
dog identifier rather than as a description of pedigree dogs. Therefore, 
according to UTV, Dr Mugford’s submission to Ofcom did not present a 
true picture of the ADBA standards. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 19 

UTV said that the recording produced by Dr Mugford, of him examining 
Nipper in the USPCA kennels, when seen in full did not show “well-
founded and honestly held” opinion. UTV said that it was apparent from 
the recording of the examination of Nipper that Dr Mugford was defending 
a dog that he would characterise as a pit bull terrier if in England. UTV 
said that Dr Mugford’s examination was designed to save Nipper from 
being classed as a pit bull in Northern Ireland, and therefore from 
destruction, rather than to establish the true breed of dog. 

 
• UTV said that the only section of the untransmitted secretly recorded 

USPCA footage that referred to Dr Mugford checking with Mr Hill that he 
was not involved in dog-fighting was in an exchange lasting four seconds: 

 
Dr Mugford:  “Have you anything to do with illegal dog fighting? 
Mr Hill:   No, no. 
Dr Mugford:  Right, good.” 

  
UTV said that although Dr Mugford had asked Mr Hill about his possible 
dog fighting connections, the questioning was cursory and would have 
added nothing to the programme. UTV stated that the issue of what was 
omitted from the untransmitted USPCA footage where Mr Hill misled Dr 
Mugford was irrelevant. The entire undercover operation, by definition, 
was one in which Dr Mugford was misled by the USPCA. UTV said that it 
was understandable that Dr Mugford felt that he had been misled by Mr 
Hill. However, UTV said that it believed that the programme was not 
substantially unfair to Dr Mugford. At no point during the programme could 
viewers have believed the investigation was anything other than a USPCA 
undercover operation. The secretly recorded footage was clearly marked 
as such and Mr Philpott set out the background to the USPCA undercover 
operation during his contribution to the programme.  

  
UTV said that there was a significant public interest in the issue covered 
by the programme. The covert filming was the only way to illustrate the 
doubts over some expert witness evidence. UTV said that no substantial 
unfairness was caused to Dr Mugford as a result of any editorial omission. 
The undercover USPCA footage which was used in the programme fairly 
reflected the exchanges between Mr Hill and Dr Mugford.  

 
b) In summary, UTV responded to the complaint that Dr Mugford was not given an 

opportunity to respond to the allegations contained within the programme. 
 

The programme makers gave Dr Mugford the opportunity to respond to the 
content of the programme that directly concerned him. The broadcaster said that 
Dr Mugford was approached by the programme’s reporter, Mr Moore, during a 
court adjournment in Antrim on 30 August 2007. Mr Moore explained that he 
worked for Insight and that he was making a programme looking at the issue of 
the law on dangerous dogs. Dr Mugford was asked for an interview outside the 
court building. Dr Mugford told Mr Moore that he could not talk about the ongoing 
case being heard in Antrim and Mr Moore assured him he wanted to talk in more 
general terms. Dr Mugford agreed to the interview, which lasted for approximately 
34 minutes. UTV said that Dr Mugford - who is experienced at dealing with the 
media - at no stage voiced any objections to the line of questioning, nor did he 
raise any issues about the amount of notice given for the interview. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 20 

UTV said that it believed that Dr Mugford was given the opportunity to deal with 
the elements of the programme relevant to his contribution, specifically, the 
exchanges captured in the secret filming between Dr Mugford and Mr Hill. UTV 
said that it was fully aware of its obligations under Section 7.11 of Ofcom’s 
Broadcasting Code (“the Code”). This states that if a programme alleges 
wrongdoing or incompetence or makes other significant allegations, those 
concerned should normally be given an appropriate and timely opportunity to 
respond. UTV emphasised that the Code stated “normally” – in other words, not 
always. On this occasion, UTV decided on editorial grounds and after careful 
consideration, not to offer Dr Mugford the normal “appropriate and timely” 
opportunity to respond to the allegations in the programme. The broadcaster said 
that it had taken the view that if Dr Mugford had been alerted to the existence of 
the USPCA undercover footage, he would have refused to give UTV an interview 
and that the programme’s investigation would have been frustrated. For the same 
reason, UTV said that it did not want to give Dr Mugford advance warning of the 
exchanges between himself and Mr Hill contained in the recording. UTV said that 
it strongly believed that these exchanges demonstrated that Dr Mugford was 
prepared to mislead the courts. It took the view that Dr Mugford would also be 
prepared to mislead the programme’s reporter if he had advance notice of the 
programme content relevant to him. UTV maintained that the interview was not a 
‘doorstep’ as it was pre-arranged, albeit with only 15-20 minutes notice. UTV 
believed that it was justified in its editorial approach. 

 
UTV said that Dr Mugford contacted the programme by telephone on 13 
November 2007 (almost three months after the initial interview held on 30 August 
2007) and asked that Mr Moore return his call. Mr Moore made every effort to 
contact Dr Mugford on the day in question, recorded two conversations with him, 
and made notes and recordings of at least six other attempts to contact him. Mr 
Moore confirmed to UTV that his conversations with Dr Mugford were brief and 
that nothing was discussed about the programme as Dr Mugford was travelling at 
the time and could not hold a conversation. 

 
c) In summary, UTV responded to the complaint that the undercover footage used in 

the programme was neither necessary nor in the public interest. 
 

UTV said that the use of the undercover USPCA footage in the programme was 
both necessary and in the public interest. There had been significant media 
coverage and widespread public concern following numerous attacks by 
dangerous dogs in both Northern Ireland and the UK in general. UTV said that 
Rule 7.14 of the Code stated that broadcasters must not obtain or seek 
information through misrepresentation or deception. Firstly, UTV reiterated that it 
did not instigate or have any involvement in the undercover filming which was 
recorded entirely by the USPCA. It said that when UTV was made aware of the 
material, it believed that the footage was of genuine public interest and showed a 
genuine discrepancy between Dr Mugford’s initial view of Nipper’s breed and the 
view he was prepared to give in evidence to a court. UTV believed that this 
material could not have been obtained in any other way. 

 
Harbottle and Lewis’s additional comments made on Dr Mugford’s behalf 

 
In summary and in response to UTV’s statement, Harbottle and Lewis commented as 
follows:  
 
Harbottle and Lewis made no further relevant comments in relation to head a) 
(including subsections i) and ii)). 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 21 

 
b) In summary, Harbottle and Lewis responded to UTV’s statement in response to 

the complaint that Dr Mugford was not given an appropriate and timely 
opportunity to respond.  

 
Harbottle and Lewis said that UTV had admitted that it had decided not to offer Dr 
Mugford the normal appropriate and timely opportunity to respond “on editorial 
grounds”. Harbottle and Lewis said that it did not consider that the broadcaster’s 
own editorial imperatives gave rise to any ground whatsoever to depart from 
Practice 7.11 of the Code.  

 
Harbottle and Lewis said that Dr Mugford accepted the account of the telephone 
contact between himself and Mr Moore (the programme’s reporter). However, 
UTV made no attempt to put the serious allegations to Dr Mugford prior to 13 
November 2007 and even when Dr Mugford contacted the programme, Mr 
Moore still did not set out the nature of the allegations to be made or offer Dr 
Mugford an opportunity to respond to them. Furthermore, neither UTV nor Mr 
Moore attempted to contact Dr Mugford between 13 and 19 November 2007, 
when the programme was broadcast. 

 
c) In summary, Harbottle and Lewis responded to UTV’s statement in response to the 

complaint that the undercover footage used in the programme was neither 
necessary nor in the public interest. 

 
Harbottle and Lewis said that it appeared to it that UTV purported to shelter 
behind a “sting operation” conducted by the USPCA and to distance itself 
entirely from ensuring the methods used in the information gathering process 
were fair and complied with the Code. Harbottle and Lewis said that it was 
clearly the broadcaster’s responsibility alone to ensure compliance with the 
Code. Harbottle and Lewis stated that even if the USPCA was able to 
demonstrate some public interest in carrying out its investigation, it was an 
entirely different proposition to demonstrating that there is public interest in the 
subsequent television broadcast of such an investigation. It also said that the 
broadcaster (where the broadcaster has not gathered the information itself) 
should have an even higher regard for ensuring that the material is put to the 
subject of the allegations and that the subject is given a reasonable opportunity 
to respond in advance. UTV had aligned itself with the USPCA and accepted, 
without question, the veracity of all information which derived from that source.  

 
UTV’s additional comments 
 
In summary and in response to Harbottle and Lewis’s comments made on behalf of Dr 
Mugford, UTV commented as follows:  
 
UTV made no further relevant comments in relation to heads a) (including 
subsections i) and ii)) and c) of the complaint. 
 
c) In summary, UTV responded to Harbottle and Lewis’s comments relating to the  

complaint that Dr Mugford was not given an appropriate and timely opportunity to 
respond. 
 
UTV said that it accepted that Dr Mugford was not given an appropriate and 
timely opportunity to respond. UTV said that it had already stated in its initial 
response to Ofcom its approach towards Dr Mugford and why he was not given, 
in advance, full details of the allegations being made against him in the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 22 

programme. UTV pointed out that Practice 7.11 of the Code includes the wording 
“should normally be given” the appropriate timing and opportunity, and in its initial 
submission, UTV said that it had indicated why it believed it had editorial 
justification not to afford Dr Mugford the usual advance notice. 

 
UTV said that the key purpose of the interview was to establish the reason for Dr 
Mugford’s using the sentence “if it was in England I would say he’s a pit bull”. At 
no time in the 34 minute interview did Dr Mugford plausibly explain his comment. 
Dr Mugford had every opportunity to respond in the period between the interview 
(when he was aware of the allegations) and the broadcast of the programme.  

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services. 
Where there appears to have been unfairness in the making of the programme, this 
will only result in a finding of unfairness, if Ofcom finds that it has resulted in 
unfairness to the complainant in the programme as broadcast. 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
Harbottle and Lewis’s complaint on behalf of Dr Mugford was considered by Ofcom’s 
Fairness Committee (“the Committee”), its most senior decision making body in 
matters of Fairness and Privacy. In reaching its decision, the Committee carefully 
considered all the material provided by both parties, including a recording of the 
programme as broadcast (and the transcript of it); and the written submissions from 
both parties (which included a large amount of supporting documentation). It also 
considered unedited footage of the interview with Dr Mugford and of the footage 
surreptitiously recorded by the USPCA, and transcripts of these.  
 
The Committee found the following: 
 
a) The Committee looked at whether or not Dr Mugford was portrayed unfairly in the 

programme. 
 

i) The Committee first considered the complaint that the programme made 
serious allegations about Dr Mugford, which amounted to allegations of either 
wrongdoing or incompetence. In particular, that he was portrayed as willing to 
give evidence to a court that a dog was not a pit bull terrier when he had 
reasonable grounds to believe otherwise; as advancing conclusions about 
dog pedigree not supported by evidence; and as incompetent; or deceitful. 
The Committee considered these elements of the complaint together in 
relation to the complaint of unfair portrayal.  

 
In considering this head of complaint, the Committee took into account 
Practice 7.9 which states that broadcasters should take reasonable care to 
satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded 
or omitted in a way that is unfair to an individual or organisation.  

 
The Committee first considered the background to the programme and to its 
investigation of Dr Mugford. It noted that the programme’s stated purpose 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 23 

was to examine the application of the legislation relating to dangerous dogs in 
Northern Ireland, in the light of public concern that had arisen out of the 
reporting of a number of high profile incidents of attacks by pit bull terriers and 
pit bull terrier type dogs.  
 
The Committee noted that UTV had said that during the making of the 
programme the producers learned that conflicting expert testimony was 
routinely provided in court by experts, about dog breed identification. UTV 
said that it had been told by the police, the USPCA, and local council dog 
wardens that they suspected that some experts were “prepared to provide 
whatever testimony was required to save a dog from the mandatory death 
sentence”.  
 
It was during this research that the programme makers became aware of Dr 
Mugford, and that the USPCA suspected him of being prepared to help 
owners of dogs that were of banned breeds, even if this meant deliberately 
presenting misleading evidence in court. The Committee noted that this lay 
behind the USPCA’s decision to film Dr Mugford secretly, and UTV’s decision 
to include him in the programme. 
 
Against this background, the Committee then considered what allegations 
were made about Dr Mugford. The Committee took the view that the 
programme made a number that questioned his credibility as an expert in dog 
breed identification, noting that at the outset of the programme, the 
commentary said: 
 
“Tonight we confront an expert, or expert type…and with the use of secret 
filming, we expose the farce behind the whole pit-bull controversy and the 
dangerous dog law.” 

   
The Committee noted that later in the programme, Dr Mugford was shown (in 
material surreptitiously filmed by the USPCA) talking to Mr Hill about the dog 
Nipper. In his discussions with Mr Hill, Dr Mugford was shown saying that the 
dog looked “a bit typey” (that is, pit bull type) when he was shown its 
photograph. Later, when both Dr Mugford and Mr Hill were in the USCPA 
kennels, Dr Mugford was shown saying: 
 
“I think its going to be quite difficult to defend, but under the circumstances we 
have to because if it was in England I would say he’s a pit bull.” 

   
Immediately after this quote, the Committee noted that part of the interview 
with Dr Mugford outside the courthouse was shown, in which he was asked 
directly by the programme’s reporter, Mr Moore, about what he had said to Mr 
Hill:  
 
Mr Moore: “Did you at any time say to Mr Hill then that, that if this was in  

 England this would be a pit bull? 
Dr Mugford: Oh no, no need, no need. The same would apply here. I see,  
  do see pit bulls in England and do give evidence that they’re  
  pit bulls but Mr Hill’s dog is not a pit bull.” 

 
The commentary then stated “Not a pit bull. Let’s check that again” and 
played back the secretly recorded footage of Dr Hill saying that this case 
would be difficult to defend and that if it was in England he would say that the 
dog was a pit bull. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 24 

 
Following on from this, the Committee noted a further exchange in the 
programme between Dr Mugford and Mr Hill at the kennels. This included the 
following conversation about the dog’s identity: 

 
 Dr Mugford:   “Oh he’s actually very thin skinned… 
 Mr Hill:   Do we stick to the…what’s in the pet passport? 
 Dr Mugford:  What’s the pet passport say? 
 Mr Hill:    Boxer cross Labrador. 
 Dr Mugford:  Yes, perfect. Yeah that’s alright. That’ll work…it’s a  
   mongrel.” 

 
In the Committee’s view, the commentary made clear the programme’s 
intention to “confront” Dr Mugford, who was described as an “expert type” and 
part of the “farce” of the existing dangerous dogs legislation. Further, in the 
Committee’s view the footage of Dr Mugford himself and comments by him 
including those quoted above (“In England I would say he’s a pitbull” and 
“That’ll work… it’s a mongrel”) gave a clear implication that Dr Mugford was 
trying to circumvent the legislation, and that he would be prepared to mislead 
a court, in order to prevent Nipper being destroyed.  
 
The secretly recorded USPCA footage of Dr Mugford was preceded in the 
programme by comments from Mr Philpott (CEO of the USPCA). He said that 
the USPCA had obtained access to the dog, Nipper, who was “a five star blue 
chip pit-bull terrier…from one of the best fighting blood lines in the world”. He 
also stated that they had the paperwork to substantiate that the dog was a pit 
bull terrier. 
 
The Committee noted that part of the video footage Dr Mugford had prepared 
for court use in which he stated that the dog had “…experienced substantial 
and recent weight loss…” was also included in the programme. This was 
followed by Mr Philpott commenting that: 
 
“well that’s just laughable because the dog had actually put weight on since it 
came into our care because the dog had come from a training fighting camp 
in Finland where it was being kept in peak, tip top fighting condition which you 
know is lean and mean…I was at a loss to understand how Dr Mugford in one 
look at the dog knew that it had lost weight because he hadn’t seen the dog 
before”.  
 
Taking all of the above into account, the Committee took the view that the 
programme made significant allegations about Dr Mugford on the basis of the 
USPCA’s footage. 
 
The Committee then considered whether this resulted in unfairness to Dr 
Mugford. It considered this against Practice 7.11 of the Code. This states that 
if a programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other 
significant allegations, those concerned should normally be given an 
appropriate and timely opportunity to respond. (See Head b) below). 
 

 ii)  The Committee next considered the complaint that the editing of the 
programme was unfair to Dr Mugford in that it omitted footage of his 
examination of Nipper and footage of him seeking assurances from Mr Hill 
that he was not involved in dog fighting.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 25 

  In considering this element of the complaint, the Committee had regard to 
Practice 7.6 of the Code which states that when a programme is edited, 
contributions should be represented fairly and Practice 7.9 of the Code 
(already provided in head a) above).  

 
The Committee examined in detail all the unedited, surreptitiously recorded 
footage taken by Mr Hill for the USPCA. It compared this with the footage 
included in the programme as broadcast, and the transcripts of both 
recordings. 

  
The Committee noted that the programme had included footage of Dr 
Mugford’s examination of Nipper that was filmed at the kennels and that was 
intended to be used in defence of the dog in any future court proceedings. In 
this footage, Dr Mugford was shown with Nipper stating that: 

   
“A very sweet natured dog. I’m certain that this dog is not a pit bull…Sorry 
to inform that it is, had experienced substantial and recent weight 
loss…massive weight loss. The dog was seized as a pit bull…Look at this 
very, very thin skin. This is the sort of skin you get on a whippet”. 

 
The Committee noted that the programme did not include Dr Mugford’s brief 
exchange with Mr Hill about dog fighting which was recorded. In the unedited, 
secretly recorded footage, Dr Mugford asked Mr Hill: 

 
Dr Mugford:  “Have you anything to do with illegal dog fighting? 
Mr Hill:   No, no. 
Dr Mugford:  Right, good.” 

 
The Committee took into account the footage of Dr Mugford that was 
broadcast in the programme. It considered this in the context of the full 
untransmitted footage (further quoted above at head a) i). The Committee 
concluded that the editing of the secretly recorded USPCA footage of Dr 
Mugford examining and discussing the dog, and the footage of Dr Mugford’s 
openly filmed examination of Nipper for court purposes, fairly represented the 
broad thrust of Dr Mugford’s assessments of the dog. Therefore, the 
Committee considered that the editing of the programme did not result in 
unfairness to Dr Mugford. 

 
b) The Committee then went on to consider the complaint that Dr Mugford was not  

given an appropriate or timely opportunity to respond to the allegations made in 
the programme.  

  
In considering this head of complaint, the Committee had regard to Practice 7.11 
of the Code which states that “if a programme alleges wrongdoing or 
incompetence or makes other serious allegations, those concerned should 
normally be given an appropriate and timely opportunity to respond”. The 
guidance that accompanies Practice 7.11 of the Code, also states that “an 
individual needs to be given sufficient information concerning the arguments and 
evidence included in the programme to enable them to respond properly”. It goes 
on to explain that “the programme should fairly represent the substance of any 
response but it is not normally necessary, in the interests of fairness, to 
reproduce it in its entirety”. 

 
For the reasons already given in head a) above, the Committee considered that a 
serious allegation was made about Dr Mugford in the programme that he was 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 26 

willing to mislead a court as to the true breed of a dog in order to save it from 
being destroyed. Therefore an “appropriate and timely” opportunity to respond to 
the allegation should normally be given. 

 
The Committee noted Dr Mugford was first approached by the programme 
makers on 30 August 2007 in the Courthouse in Antrim, during an adjournment in 
an unrelated case that he was involved in. This approach was made by the 
programme’s reporter, Mr Moore. He had explained who he was, and that he was 
making a programme about the law relating to dangerous dogs. Mr Moore had 
asked Dr Mugford for an interview outside the courthouse and assured him that 
he wanted to talk in “more general terms”, not about the ongoing case in which Dr 
Mugford was involved. It was on these terms that Dr Mugford agreed to the 
interview. The broadcasters said that the interview took place some 15-20 
minutes after this approach. The Committee noted that no mention was made at 
this stage of Dr Mugford having been secretly filmed by the USPCA; nor that 
specific allegations were to be put to him about his conversations with Mr Hill and 
his examination of Nipper. 

 
The interview outside the courthouse lasted around 34 minutes. Approximately 
half way through, Mr Moore referred to Mr Hill and to the examination of Nipper at 
the USPCA kennels. It was during this part of the interview that Mr Moore first 
made Dr Mugford aware that his judgement in the matter relating to Mr Hill and 
Nipper was being called into question. It was clear from the submissions that Dr 
Mugford was unaware either of the fact that he had been the subject of 
surreptitious filming by the USPCA, or that Mr Hill had been working undercover. 
Further, Dr Mugford was not informed about the way his interview contribution 
would be used in the programme.  

 
Since the Committee considered that the allegations made about Dr Mugford 
were significant in nature, he should therefore have been afforded an 
“appropriate and timely opportunity to respond”. It was clear in the circumstances 
that Dr Mugford had not been given such an opportunity. The programme makers 
had approached Dr Mugford at the courthouse without prior warning, whilst he 
was attending a hearing on a different case. The allegations that were to be made 
about him were not communicated to him before his interview took place, either in 
writing or verbally. He was not informed explicitly (either prior to his interview or 
during it) about the basis of those allegations - that he had been the focus of an 
undercover USPCA operation and had been secretly filmed by one of its agents. 
The Committee again noted the guidance to the Code which states that an 
“individual or organisation needs to be given sufficient information concerning the 
arguments and evidence to be included in the programme to enable them to 
respond”. In the Committee’s view, the programme makers failed to give Dr 
Mugford “sufficient information”. 

 
The Committee observed that UTV had acknowledged that - when considering 
whether or not to give Dr Mugford an appropriate and timely opportunity to 
respond -an editorial decision was taken by the programme makers not to do so. 
The broadcaster stated that the programme makers believed that if they had 
alerted Dr Mugford beforehand about the secretly recorded USPCA footage he 
would have declined to be interviewed. The broadcaster said the programme 
makers strongly believed that Dr Mugford would be prepared to mislead them if 
he had advance notice of the allegations, and so would have frustrated their 
investigation.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 27 

However, in the Committee’s view, no additional evidence had been provided to 
Ofcom to support the assertion that Dr Mugford would have behaved in this way if 
he had been given the usual appropriate and timely opportunity to respond - for 
example in a letter setting out the allegations to be made about him in the 
broadcast. 

 
In all the circumstances, therefore, the Committee found that the programme 
makers’ failure to give Dr Mugford an appropriate and timely opportunity to 
respond to the allegations resulted in unfairness to him in the programme as 
broadcast. 

   
c) Finally, the Committee considered the complaint that the undercover USPCA 

footage used in the programme was neither necessary nor in the public interest. 
  
  In reaching a decision on this head of complaint, the Committee had regard to 

Practice 7.14 of the Code which states that it may be warranted for broadcasters 
and programme makers to use material obtained through misrepresentation and 
deception (which includes surreptitious filming and recording) without consent if it 
is in the public interest and cannot reasonably be obtained by other means.  

 
The Committee noted that the surreptitiously recorded footage of Dr Mugford had 
been taken by Mr Hill. He had been employed to work undercover by the USPCA. 
The USPCA had carried out the surreptitious filming of Dr Mugford because it 
suspected that he had been prepared to mislead the court as to the true breed 
identity of a dog (to prevent it being destroyed) without consideration of the 
potential consequences of its release into the community. The Committee noted 
also that in the months before the broadcast of the programme there had been 
growing public concern about dangerous dogs as there had been a number of 
high profile dog attacks involving pit bulls or pit bull type dogs. The programme 
was also to be broadcast on the eve of a debate by the Northern Ireland 
Assembly on the legislation relating to dangerous dogs.  

 
The USPCA’s surreptitiously recorded material had been obtained by deception. 
The Committee however considered that its broadcast had been important to the 
story being told in the programme. This outlined that the police, the USPCA, and 
local authorities believed that there were “experts” in dog breed identification who 
were prepared to mislead a court as to the breed of a particular dog, in order to 
prevent its destruction. In the Committee’s view the programme’s investigation of 
these concerns (which were based in large part on the USPCA’s footage) was of 
significant public interest.  
 
Accordingly, the Committee found that the inclusion in the broadcast programme 
of the surreptitiously recorded material taken by the USPCA did not, in itself, 
result in unfairness to Dr Mugford. (The issue of providing an appropriate and 
timely opportunity to respond to the material included in the programme is dealt 
with above at head b)). 

  
The Committee therefore found that part of the complaint of unfair treatment was 
upheld, (at head b) and the related complaint at head a) i)). The broadcaster was 
found in breach of Rule 7.1 of the Code.  
 
On this occasion the Fairness Committee directed UTV to broadcast a 
summary of the finding of unfair treatment.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 

28 

Not Upheld 
 
Complaint by Ms Elwen Rowlands  
Wales This Week, ITV1 (Wales), 19 March 2007 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy made by Ms Elwen Rowlands. 
 
The programme examined the planning processes of Anglesey Council. It looked at 
the role of the Radical Independents, junior partners in the Council’s ruling coalition, 
in approving planning applications against the local development plan and officer 
recommendations. In the context of an auditor’s report criticising the high number of 
planning applications approved against plan, the programme raised questions about 
the involvement of the Radical Independents in approving a planning application by 
Ms Elwen Rowlands. In particular the programme suggested that Councillor Hefin 
Thomas influenced the decision of the Planning Committee by misrepresenting Ms 
Rowlands’ personal circumstances.  
 
Ofcom found as follows: 
 
• The programme had not unfairly represented the circumstances surrounding Ms 

Rowlands’ planning application.  
 
• Ms Rowlands did not have a legitimate expectation of privacy in relation to her 

surname, age, occupation and details about her property as this information was 
already in the public domain and therefore her privacy was not infringed. 

 
Introduction 
 
On 19 March 2007, ITV1 (Wales) broadcast an edition of its current affairs 
programme, Wales This Week. This edition of the programme included the sixth in a 
series of reports looking at the planning process at Anglesey Council (“the Council”).  
 
The report considered the role of the Radical Independents, junior partners in the 
Council’s ruling coalition, in granting planning permissions. The programme reported 
that the Council’s external auditors, PricewaterhouseCoopers (“PwC”) had raised 
concerns about the number of ‘departure’ applications on Anglesey. ‘Departures’ are 
applications approved by councillors in spite of the fact that they contravene the 
Council’s local development plan. 
 
In particular, the report included a section on the approval of Ms Elwen Rowlands’ 
planning application. Her application was initially rejected by Council officers but 
councillors ‘called in’ the decision for review and approved it at the Planning 
Committee (“the Committee”). The report referred to Ms Rowlands’ father, Councillor 
John Rowlands, and said that he was a member of the Radical Independents at the 
time of the programme. 
 
The report included extracts from an interview with Mr Barrie Durkin who was 
described as a “campaigner” and “ex-community councillor”. Mr Durkin commented 
on the way Radical Independent Councillor Hefin Thomas had represented Ms 
Rowlands’ personal circumstances at the Committee. He said that Councillor 
Thomas had described her as a young girl who was starting her career after 
completing university. The programme reported Ms Rowlands’ age, occupation and 
that she owned a property in Cardiff:  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 29 

 
Presenter “We've discovered that Councillor Rowlands' daughter is 33 years old 

and a successful script editor working on TV programmes like Dr Who. 
She and her husband already own a property in this Cardiff suburb.” 

 
Councillor Thomas’ response to the suggestion that he had acted improperly was 
included in the programme, as was a short statement from Ms Rowlands that her 
application was handled in accordance with Council procedures. 
 
Ms Rowlands did not appear in the report nor was she named in it. She was referred 
to as “Councillor Rowlands’ daughter”. A still image of Ms Rowlands’ father with a 
voiceover which identified him as Councillor John Rowlands, and indicated that he 
was a member of the Radical Independents group on the Council, was included in 
the report.  
 
Ms Rowlands complained to Ofcom that she was treated unfairly and that her privacy 
was unwarrantably infringed in the programme as broadcast.  
 
The Complaint 
 
Ms Rowlands’ case 
 
a) In summary, Ms Rowlands complained that she was treated unfairly in the 

programme as broadcast in that the programme was unfair and misleading 
because: 

 
i) It incorrectly implied that Ms Rowlands was granted planning permission 

which should have been rejected; that the Committee’s decision was unjustly 
influenced because it was misled about Ms Rowlands’ age and background; 
and, that the permission was granted as a result of collusion on the part of 
local councillors. 

 
ii) It failed to make clear the basis on which Mr Durkin was qualified to make 

allegations about the grant of planning permission to Ms Rowlands. For 
example, Ms Rowlands said that the report did not indicate whether he had 
attended any of the Committee meetings or had had any involvement in the 
planning approval process. 

 
iii) It failed to note pertinent information about the councillors present at, or the 

conduct of, the two meetings during which Ms Rowlands’ planning application 
was discussed and decided upon. For example, Ms Rowlands said that 
Councillor Thomas was not a member of the Committee in May 2005 when 
the application was approved after a ‘cooling off’ period; 15 people voted at 
the May 2005 Committee when the application was approved of which only 
two were Radical Independents; and that councillors other the Radical 
Independents were involved in approving departure applications.  

 
iv) The programme’s producer ignored a letter from Ms Rowlands’ solicitor 

setting out the correct position with regard to the issue of the planning 
permission granted to Ms Rowlands.  

 
b) In summary, Ms Rowlands complained that her privacy was unwarrantably 

infringed in the programme as broadcast in that:  
 

Private information about Ms Rowlands (her surname, age, employment and 
details about her property) was revealed in the programme without her consent. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 30 

Ms Rowlands stated that the inclusion of this private information resulted in her 
being identifiable.  
 

ITV’s case 
 
By way of background, ITV said that this edition of Wales This Week was one 
programme in a series of reports on the controversy surrounding planning processes 
in Wales. The programmes focused in particular on the involvement of the Radical 
Independents, junior partners in the Council’s ruling coalition, in planning decisions 
on Anglesey. ITV said that a critical report on the number of departure applications 
on Anglesey was published three months before the broadcast of the programme by 
the Council’s external auditors, PwC. The broadcaster highlighted that the report 
stipulated that councillors should not favour individual or local interests over the 
interests of the wider community and should avoid any situation where they might 
appear to have done so. It also highlighted that the report stated that planning 
decisions should be made on the basis of material considerations and made clear 
that councillors should not predetermine planning decisions, be influenced by political 
considerations or appear to favour individuals or groups. The high number of 
departures reduced transparency and called the fairness of the Council into question. 
 
In summary ITV responded to Ms Rowlands’ complaint as follows: 
 
ITV responded to the complaint of unfairness as follows: 

 
a) ITV denied that the programme incorrectly implied that Ms Rowlands was granted 

planning permission which should have been rejected. It argued that the 
Council’s Code of Conduct made it clear that Councillors should avoid situations 
which gave the perception that they or their family or friends had received an 
advantage that other council tax payers might not enjoy. ITV indicated that Ms 
Rowlands’ application would have been rejected by the planning officers, 
because it went against the Council’s own policy. It argued that the intervention 
and persistent advocacy of Councillor Thomas and other Radical Independents 
was crucial to the approval of the application. 

 
ITV also denied that the programme unfairly suggested that the Committee was 
misled about Ms Rowlands’ age and background. It said that the minutes of the 6 
April 2005 meeting, when the decision on this departure application was made, 
recorded that when Councillor Thomas spoke in favour of granting Ms Rowlands’ 
application he said: 

 
“… this was a local young lady whose family home was within 40 yards of the 
site. On completion of her studies, and embarking on her career, she wished to 
return to the area with her husband”.  

 
The broadcaster argued that it was not unreasonable for Mr Durkin to have made 
a comment in the programme to the effect that he had not understood this 
description to mean that the applicant was a 33 year old successful career 
woman. It was legitimate that he would interpret the comment to mean that she 
was a young adult just embarking on her career after completing her education 
who wanted to live near her parents.  

 
ITV also said that to ensure fairness the programme makers had put this matter 
to Councillor Thomas, whose response was included in the programme. The 
broadcaster stated that the programme makers wrote to Councillor John Arthur 
Jones, leader of the Radical Independents, setting out the information that would 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 31 

appear in the programme before it was broadcast. The letter was also copied to 
Ms Rowlands’ father, but he did not respond. 

 
 ITV said that Mr Durkin was qualified to comment on the subject of planning on 

Anglesey. The broadcaster said that he was a council tax payer and former 
community councillor who had established himself as a well-known campaigner 
about planning issues in the area and that he had seen the auditor’s report on 
departure applications. ITV argued that there was no unfairness in the fact that 
Mr Durkin contributed to the programme. 

 
 ITV responded to the complaint that the programme failed to note pertinent 

information about the councillors at the two meetings during which Ms Rowlands’ 
planning application was discussed and decided upon. ITV indicated that the 
programme did not say that Councillor Thomas was a member of the Committee 
when Ms Rowlands’ application was being voted on for the second time after the 
cooling off period. The broadcaster said that the programme had correctly 
reported that Councillor Thomas brought the application to the first Committee 
meeting and that he spoke strongly in its support, as did the other two Radical 
Independents at the meeting.  

 
ITV said that since the application was passed by a majority vote of only eight to 
seven it appeared that the votes of these three Radical Independents were 
pivotal. ITV added that the programme had made it clear that Councillor 
Rowlands had declared an interest in the application. The broadcaster also said 
that it was incorrect to suggest that the programme stated that the Radical 
Independents were the only party responsible for granting departure applications. 
It observed that it had described the party as the “junior partners in the Island’s 
ruling coalition” and stated that the party had been “responsible for a fifth of all 
departure applications”. ITV argued that data provided by the Council, showed 
that the four people who became members of the Radical Independents had 
called in 16% of the departure applications between June 2004 and June 2006 
and that 22% of the applications they called in were granted.  

 
 ITV said that it was not clear what information from the letter sent to it by Ms 

Rowlands’ solicitor prior to the broadcast that should have been included in the 
programme. Furthermore ITV said that it did not accept Ms Rowlands’ account of 
the telephone conversation she had had with the programme’s producer as set 
out in her solicitor’s letter.  

 
b) In summary the broadcaster responded to Ms Rowlands’ complaint that her 

privacy was unwarrantably infringed in the programme as broadcast as follows:  
 
 ITV asserted that there was no infringement of privacy. The broadcaster argued 

that the personal details reported in the programme, namely Ms Rowlands’ name, 
details about her property and the fact that her parents were Councillor and Mrs 
Rowlands, were already in the public domain in connection with the departure 
application. ITV said that all details broadcast were essential to the report. The 
broadcaster further stated that if there had been any infringement of privacy, this 
would have been warranted, as the subject matter was in the public interest.  

 
Ms Rowlands’ comments in response to ITV’s statement  
 
Ms Rowlands said in response to ITV’s comments on the background of the 
programme that the matter was of limited interest outside Anglesey and was not a 
matter of controversy as the broadcaster asserted. As evidence, she said that the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 32 

issue was not covered by other major Welsh media outlets. She suggested that the 
issue should be addressed in the context of the high rate of departure decisions 
across rural Wales rather than in isolation. 
 
Ms Rowlands then responded to ITV’s statement on her complaint.  
 
In relation to the fairness complaint Ms Rowlands responded as follows: 
 
a) Ms Rowlands disputed ITV’s claim that Mr Durkin’s comments were a 

“reasonable understanding” of what happened at the Committee. She argued that 
while ITV attempted to excuse Mr Durkin’s comments with its claim that his 
understanding was based on the minutes of the meeting, this explanation did not 
provide sufficient justification for their inclusion. 

 
Ms Rowlands stated that the audio recording of the Committee meeting and the 
simultaneous English translation accurately represented her age, education, 
employment and background. The minutes of the meeting were inaccurate, as 
they implied that Councillor Thomas suggested she had recently completed 
education and started work. 

 
Ms Rowlands argued that Mr Durkin’s comments indicated that he was familiar 
with the simultaneous translation on the audio recording. In support of this point 
she referred to Mr Durkin’s reference in the programme to the description of her 
as a “young girl”. She noted that references to her as “merch ifanc” throughout 
the Committee meeting were translated on the audio recording as both a “lady” 
and a “girl” but the word “girl” was not used in the minutes. Ms Rowlands said that 
this term was used in everyday Welsh by those of an older generation to refer to 
women up to 30 years old. She pointed out that she was 30 years old at the time 
of the Committee meeting. 

 
Ms Rowlands argued that if the producer had included Mr Durkin’s account of the 
Committee without previously listening to the audio recording it demonstrated a 
failure to check material facts. She did not accept that ITV had written to 
Councillor John Arthur Jones and sent a copy of the letter to her father in 
advance of the programme as sufficient evidence of thorough fact-checking. If, 
however, the producer had listened to the recording before making the 
programme, this should be seen as “a deliberate attempt to deceive the 
audience.” She said that Mr Durkin’s comments appeared to have been included 
to act as evidence that Councillor Thomas had misled the Committee and as a 
pretext to reveal personal information about her. 

 
 Ms Rowlands argued that while Mr Durkin may have been entitled to offer his 

views as a Council tax payer, more should have been done to appropriately place 
his comments in context and give balance to the report. Ms Rowlands questioned 
whether Mr Durkin was present at the Committee and suggested the programme 
gave the impression that he was. 

 
By omitting information about the nature and tone of Mr Durkin’s campaign 
against the Radical Independents group and the substantial local concern about 
his actions, Ms Rowlands argued ITV was weakening its own credibility by 
championing Mr Durkin and allying itself to his “malicious” campaign.  

 
Ms Rowlands also indicated that members of the Radical Independents had 
refused to take part in recorded interviews for the programme for fear of their 
views being misrepresented.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 33 

  
 Ms Rowlands maintained that the programme failed to explain to its viewers that 

the planning decision was reached after full discussion and two votes by the 
Committee. She stated that ITV’s response did not explain: how the programme 
could logically present the three Radical Independent Councillors as solely 
responsible for the decision made by a committee of 15; why the fact that 
councillors from other parties also spoke in support of the application was not 
reported; and why the programme did not include the valid arguments in favour of 
the permission. 

 
Ms Rowlands argued that the exclusive focus on the Radical Independent 
councillors unfairly implied disproportionate responsibility for the areas of concern 
detailed in the auditor’s report on departure planning. She stated that ITV’s 
assertion that the programme focused on the Radical Independent Councillors “in 
particular” was incorrect as they were the exclusive focus of the report.  

 
Ms Rowlands asserted that there was no evidence that the auditor’s criticisms 
referred exclusively to the Radical Independents. She argued that the controversy 
around the Radical Independents was due entirely to the programme’s coverage 
and Mr Durkin’s campaign. Ms Rowlands noted that the Ombudsman, the 
Council’s Executive, the majority of local residents and other councillors (except 
Councillor Rogers who supported Mr Durkin) did not support the view that the 
Radical Independents were at fault.  

 
Ms Rowlands said that the voting figures quoted in her complaint referred to the 
period from January to October 2006, in line with the auditor’s report. ITV’s 
response referred to the figures for the period from June 2004 – June 2006 and 
indicated that the Radical Independents were responsible for 16% of the 
departure applications over this time. Ms Rowlands argued this did not 
demonstrate that they were responsible for a fifth of all departure applications as 
reported in the programme. She further stated that individual councillors could not 
be criticised for the success rate of their applications since this only demonstrated 
the acceptability of their applications to the cross-party committee. 

 
 Ms Rowlands asserted that following the letter from Ms Rowland’s solicitor to the 

producer of 9 March 2007, the producer should have checked the facts about her 
education and represented them accurately in the programme. He should have 
also made clear that the planning application was made and granted without any 
malpractice or nepotism. 

 
b) In summary Ms Rowlands responded to ITV’s statement on her privacy complaint 

as follows: 
 

Ms Rowlands argued that Mr Durkin’s account of the Committee was used as a 
pretext to expose personal details about her. As Mr Durkin’s account was 
incorrect there was no justification for the infringement of privacy. In particular, 
Ms Rowlands questioned why ITV felt it was warranted to broadcast that she 
formerly worked on the TV drama series, Doctor Who. 

 
ITV’s second statement in response to the complaint 
 
ITV maintained that the public interest in departure applications in Anglesey following 
the auditor’s report justified highlighting both the circumstances around Ms 
Rowlands’ successful application and the fact that she enjoyed the benefit of being 
strongly supported by her father’s fellow party members. The programme did not 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 34 

imply that the application should have been rejected. The Council’s subsequent 
change of planning policy and the Ombudsman’s thorough consideration of the 
complaint against Councillor Thomas proved that this was a matter that warranted 
serious investigation. 
 
In summary ITV responded to Ms Rowlands’ comments on its statement in response 
to the fairness complaint as follows: 

 
a) ITV argued that the inclusion of comments from Councillor Thomas about the way 

he described Ms Rowlands at the Committee and her own statement that 
planning processes were properly observed meant that the views of all those 
concerned were properly reflected in the programme. The broadcaster also 
asserted that it was legitimate for the programme-makers to rely on the summary 
of events as recorded in the minutes. ITV said that the fact that what happened at 
the meeting was under dispute was made clear in the programme. 

 
ITV made reference to other comments reported to have been made by 
Councillor Thomas at the meeting, notably “We’re talking about being able to buy 
an affordable house for their own, first time house, on land that is theirs”. The 
broadcaster argued this was evidence that it was not simply the use of the Welsh 
term “young girl” in reference to Ms Rowlands that may have given the 
Committee the impression that she was just starting out. 

 
 ITV maintained that Mr Durkin was entitled to comment on the Committee’s 

decision as he had knowledge of the subject and was a Council tax payer. 
 
 ITV maintained that the reasons for highlighting the activities of the Radical 

Independents had been made clear in its first statement.  
 
 ITV stated that it had nothing further to add under this head of the complaint. 

 
b) In summary ITV responded to the complainant’s comments on its statement in 

response to the privacy complaint as follows: 
 
 ITV said that the reference to Doctor Who was made “to demonstrate that the 

complainant’s career was established and successful”. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
Ms Rowlands’ complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group (“the 
Group”). In reaching its decision, the Group carefully considered all the relevant 
material provided by both parties. This included: a recording of the programme as 
broadcast, a copy of the programme transcript and both parties’ submissions.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 35 

a) In considering the complaint of unfairness, Ofcom looked at the individual sub-
heads of the complaint in turn. 

 
Ofcom had particular regard to whether the programme makers’ actions ensured 
that the programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of 
individuals, as set out in Rule 7.1 of the Ofcom Broadcasting Code (“the Code”), 
and whether they had taken reasonable care to satisfy itself that material facts 
had not been presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to an 
individual or organisation (as outlined in Practice 7.9 of the Code).  
 
Ofcom considered the first head of complaint in two stages. 
 
i)  Ofcom first considered the complaint that Ms Rowlands was treated unfairly in 

the programme as broadcast as it incorrectly implied that she was granted 
planning permission which should have been rejected and that it was the 
result of collusion between local councillors. 

 
Ofcom noted that the programme raised questions about the conduct of the 
Radical Independents in relation to Council planning matters. These 
questions were raised in the context of a critical PwC report on the high 
number of planning decisions that went against officer recommendations on 
Anglesey.  

 
The relevant section of the programme focused on the conduct of Councillor 
Thomas in relation to a separate planning application of his own. The 
programme then questioned Councillor Thomas’ involvement in the approval 
of Ms Rowlands’ planning application. It noted that Ms Rowlands’ father had 
declared an interest in the application but stated that the other Radical 
Independents had “strongly supported” its approval. In particular, the 
programme looked at how Councillor Thomas had presented Ms Rowlands’ 
personal circumstances to the Committee. It included comments from 
Councillor Thomas in response to the suggestion that he had acted 
inappropriately. 

 
Ofcom also noted that the programme included a statement from Ms 
Rowlands refuting the suggestion that her application was granted as the 
result of misconduct. The statement was read out and simultaneously shown 
on screen: 

 
Presenter “Councillor Rowlands’ daughter gave us a statement. She said 

her planning permission… 
 
Voiceover  …was granted on the basis of a properly submitted and properly 

considered application. Any suggestion otherwise is incorrect.” 
 

Ofcom considered that, in light of the concerns about planning processes on 
Anglesey highlighted in the PwC report, the programme addressed legitimate 
questions about the approval of Ms Rowlands’ application and Councillor 
Thomas’ involvement in the decision. The programme’s inclusion of Mr 
Durkin’s criticism of Councillor Thomas was balanced by Councillor Thomas’ 
response to the allegation that he had acted inappropriately and Ms 
Rowlands’ statement that her application was properly granted. Ofcom found 
that this did not result in unfairness to Ms Rowlands as the programme 
included different points of view on a point of contention. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 36 

Ofcom then considered the complaint that the programme incorrectly implied 
that the Committee’s decision was unjustly influenced because it was misled 
about Ms Rowlands’ age and background. 
  
Ofcom noted that the following excerpt from an interview with Mr Durkin was 
included: 
 
"This was an application for a young lady, a young girl in fact he said who was 
leaving college and about to take up employment which she could do from 
home and she wanted to come back to the island to live close by to where her 
parents live. " 

 
The presenter then stated: 
 
“We've discovered that Councillor Rowlands' daughter is 33 years old and a 
successful script editor working on TV programmes like Dr Who. She and her 
husband already own a property in this Cardiff suburb.” 
 
Ofcom considered that the programme implied that Councillor Thomas had 
misrepresented Ms Rowlands’ age and background to the Committee and 
noted that this was a significant allegation to which Councillor Thomas was 
given an opportunity to respond and the programme included the following 
comments: 
 
Presenter “We wrote to Hefin Thomas about his support for this 

application but he didn't answer our letter. We caught up with 
him last week in Llangefni. 

 
Cllr Thomas I said that she'd done her studies, she's started a career and 

she wanted to work from home. Get your facts right. 
 
Presenter  You think you've done nothing wrong then?  
 
Cllr Thomas Nothing wrong at all.  
 
Presenter What's your reaction to the PWC report that says that 

departures are virtually a scandal on Anglesey? What's your 
response to that?  

 
Cllr Thomas Have a look at the report - it doesn't say that.  
 
Presenter So you think you've done nothing wrong at all?  
 
Cllr Thomas Nothing at all.” 
 
As noted above, the programme also included Ms Rowlands’ statement which 
asserted that her planning permission was properly granted. 
 
Ofcom considered that the programme’s suggestion that Councillor Thomas 
had misled the Committee was balanced by Councillor Thomas’ response 
and Ms Rowlands’ own statement that her planning application was properly 
granted and therefore, did not result in unfairness to Ms Rowlands. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 37 

ii)  Ofcom next considered Ms Rowlands’ complaint that the programme was 
unfair to her as it did not make clear the basis on which Mr Durkin was 
qualified to make allegations about the way her application was approved.  

 
Ofcom noted that Mr Durkin was described in the programme as a 
“campaigner” and was labelled on screen as an “ex Community Councillor”. 
As outlined above at (i), Mr Durkin’s view that Councillor Thomas 
misrepresented Ms Rowlands at the Committee as a young girl just starting 
out on her career, was shown alongside Councillor Thomas’ denial that he 
had acted improperly and Ms Rowlands’ statement about her application.  
 
Ofcom noted that the selection and presentation of material is a matter of 
editorial discretion as long as it does not result in unfairness. Ofcom found 
that the programme makers presented a range of views about the application 
and the inclusion of Mr Durkin’s contribution was balanced by those from 
Councillor Thomas and Ms Rowlands and therefore did not result in 
unfairness to Ms Rowlands. 

 
iii) Ofcom next considered Ms Rowlands’ complaint that the programme was 

unfair to her as it did not note key information about the Committee meetings 
at which the planning permission was granted and that it did not make clear 
that parties other than the Radical Independents were also involved in 
departure planning on Anglesey. 

 
Ofcom noted that the programme reported that there was controversy around 
the involvement of the Radical Independents in the approval of Ms Rowlands’ 
planning application. It also noted that the programme stated that the Radical 
Independents were “responsible for a fifth of all the departure applications” on 
Anglesey. Ofcom therefore considered that the programme did not suggest 
that the Radical Independents were the only councillors involved in granting 
departure applications. 

 
Ofcom noted that the programme did not state that Councillor Thomas was 
not a member of the Committee when the application was finally approved 
after a ‘cooling off’ period in May 2005. It also noted that the programme did 
not say that only two Radical Independents voted when the application was 
granted at this meeting by a unanimous vote.  

 
However, Ofcom noted that the selection and presentation of material is a 
matter of editorial discretion as long as it does not result in unfairness. The 
programme makers chose to focus on Councillor Thomas’ conduct at the April 
2005 Committee when the application was first considered. It was not 
incumbent on the programme makers to include information about the May 
2005 meeting provided no unfairness resulted to Ms Rowlands as a result of 
the omission. Ofcom noted that the programme included Councillor Thomas’ 
response to the allegations about his conduct at the meeting and Ms 
Rowland’s statement. Ofcom found that, in these circumstances, there was 
no unfairness to Ms Rowlands in the programme’s portrayal of the 
controversy around the way that her application was approved at the April 
2005 meeting  

 
iv) Ofcom then turned to Ms Rowlands’ complaint that the programme makers 

ignored a letter from her solicitor which set out the correct position on the 
approval of her application. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 38 

Ofcom reviewed the letter from Ms Rowlands’ solicitor to the programme 
producer which was received by fax on 12 March 2007, a week before the 
programme was broadcast. Ofcom noted that the letter set out that: Ms 
Rowlands and her mother were considering making complaints about earlier 
editions of Wales This Week; she did not want any of her comments made 
during a telephone conversation with the producer on 1 March 2007 to be 
broadcast; her father had declared an interest in the application; and she 
considered that disclosure of information about her financial arrangements 
would breach her privacy. A short statement asserting that her planning 
application was properly granted was enclosed with the letter. 

 
Ofcom considered whether any material facts from the letter were omitted 
from the programme which were relevant to the issues raised. Ofcom noted 
that the programme focused on whether Councillor Thomas had acted 
appropriately in relation to the approval of Ms Rowlands’ planning application.  
Ofcom further noted that part of Ms Rowlands’ statement was quoted in the 
programme and simultaneously shown on screen: 

 
Presenter “Councillor Rowlands’ daughter gave us a statement. She said 

her planning permission… 
 
Voiceover  …was granted on the basis of a properly submitted and 

properly considered application. Any suggestion otherwise is 
incorrect.” 

 
In Ofcom’s view, the programme included the substantive part of Ms 
Rowlands’ statement and it also noted, as set out in the letter, that her father 
declared an interest in the application. Therefore Ofcom found that there was 
no further information in the letter which was material to the issues raised in 
the programme that the programme-makers could have been expected to 
have included and, as a result, there was no unfairness to Ms Rowlands. 

 
b) Ofcom next considered the complaint that Ms Rowlands’ privacy was 

unwarrantably infringed in the programme as broadcast, because it included her 
surname, age, employment and details about her property. 

 
In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to information 
and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering 
complaints about the unwarranted infringement of privacy both in relation to the 
making and the broadcast of the programme, Ofcom must consider two distinct 
questions: First, has there been an infringement of privacy? Secondly, if so, was 
it warranted? This is in accordance with Rule 8.1 of Ofcom’s Broadcasting Code 
“the Code” which states that any infringement of privacy in programmes or in 
connection with obtaining material included in programmes, must be warranted.  
 
Ofcom also considered the complaint with reference to Practice 8.3 which states 
that when people are caught up in events which are covered by the news they 
still have a right to privacy in both the making and the broadcast of a programme, 
unless it is warranted to infringe it. This applies both to the time when these 
events are taking place and to any later programmes that revisit those events.  
 
In considering this complaint, Ofcom was first required to consider whether Ms 
Rowlands had a legitimate expectation of privacy in relation to the material that 
was broadcast.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 39 

As discussed above at a)i), Ofcom noted that the programme included the 
following statement about Ms Rowlands: 

 
Presenter: “We've discovered that Councillor Rowlands' daughter is 33 

years old and a successful script editor working on TV 
programmes like Dr Who.” 

 
Ofcom considered that this information about Ms Rowlands was already in the 
public domain: her surname would have been listed in connection with her 
planning application and as such, was available to the public; a person’s age is in 
the public domain and is frequently and legitimately used by broadcast and print 
journalists to describe someone; and Ms Rowlands’ name and job title would be 
listed on the credits of the programmes she worked on and available on the 
internet. For these reasons, Ofcom found that Ms Rowlands did not have a 
legitimate expectation of privacy in relation to her surname, age and employment 
details. 
 
Ofcom recognised that there is an expectation that a broadcaster should not 
disclose the location of a person’s home or family unless it is warranted (as 
outlined in Practice 8.2 of the Code). 
 
In relation to information about her property, Ofcom noted that the programme 
referred to “planning permission for a new house” and showed images of a field 
on screen. The programme also stated “she and her husband already own a 
property in this Cardiff suburb” and a still image of a suburban street was shown.  
 
Ofcom noted that it was clear from the programme that Ms Rowlands’ plot of land 
was on Anglesey. However its specific location was not disclosed and, in Ofcom’s 
view, only those already familiar with the plot of land or the information in the 
public domain in connection with the planning application would have been able 
to identify it from the footage broadcast in the programme.  
 
Ofcom also noted that the programme stated that Ms Rowlands owned a house 
in a suburb of Cardiff but that her property was not shown. The programme 
included a generic shot of a suburban street to illustrate that she already owned a 
property. It did not show a specific house, house number, house name or street 
name and no mention of the location of Ms Rowlands’ house was made other 
than that it was in a Cardiff suburb. In Ofcom’s view the location of Ms Rowlands’ 
property was not identifiable from the footage as broadcast. 
 
In these circumstances Ofcom considered that the Ms Rowlands did not have a 
legitimate expectation of privacy with regard to information broadcast about her 
property.  
                                                                                                                                                                                                                          
Having found that Ms Rowlands did not have a legitimate expectation of privacy 
in relation to her surname, age, employment details and information about her 
property, Ofcom found that Ms Rowlands privacy was not infringed in the 
programme as broadcast. It was not therefore necessary for Ofcom to further 
consider whether any infringement of privacy was warranted.  

 
Accordingly Ofcom has not upheld Ms Rowlands’ complaint of unfair treatment 
or unwarranted infringement of privacy in either the making or broadcast of the 
programme. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 

40 

Not Upheld 
 
Complaint by Mrs Ionwen Rowlands  
Wales This Week, ITV1 (Wales), 22 January 2007 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy made by Mrs Ionwen Rowlands. 
 
The programme examined the planning processes of Anglesey Council. In particular, 
it questioned whether councillors were abiding by the Council’s Code of Practice 
when considering applications from friends or family of members of the same political 
party. It stated that Mrs Ionwen Rowlands had signed a nomination paper for 
Councillor Hefin Thomas before he became a member of the Radical Independents, 
the same political group her husband belonged to. Mrs Rowlands’ signature was 
shown on screen. The programme questioned whether Councillor Thomas should 
have declared this interest when Mrs Rowlands’ daughter’s planning application 
came under consideration by the Planning Committee (“the Committee”). 
 
Ofcom found as follows: 
 
• The programme had not made any allegations against Mrs Rowlands.  
 
• Mrs Rowlands did not have a legitimate expectation of privacy in relation to the 

broadcast of her signature on a public document and therefore her privacy was 
not infringed. 

 
Introduction 
 
On 22 January 2007, ITV1 (Wales) broadcast an edition of its current affairs 
programme, Wales This Week. This edition of the programme included the fifth in a 
series of reports looking at the planning process at Anglesey Council (“the Council”).  
 
The programme looked at whether councillors were abiding by the Council’s code of 
practice when considering planning applications from friends or the family members 
of other councillors. This issue was examined in the context of a report by the 
Council’s external auditors, PricewaterhouseCoopers (PwC), which stipulated that 
councillors should not favour individual or local interests over the interests of the 
wider community and should avoid any situation where they might appear to have 
done so. 
 
In particular, the programme raised questions about Councillor Hefin Thomas’ 
involvement in the approval of a planning application submitted by the complainant’s 
daughter, Ms Elwen Rowlands. The programme stated that the complainant, Mrs 
Ionwen Rowlands, had signed Councillor Thomas’ nomination to the Council and that 
subsequently he sat on the Committee which granted planning permission for Ms 
Rowlands’ application. The programme included the view of local campaigner, Mr 
Barrie Durkin, that Councillor Thomas should have declared an interest in the 
application. 
 
Mrs Rowlands is the wife of Councillor John Rowlands, who was the Chairman of the 
Council at the time of broadcast. Mrs Rowlands did not appear in the programme but 
an image of her signature was shown on screen and she was referred to as 
“Councillor Rowlands’ wife”.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 41 

Mrs Rowlands complained to Ofcom that she was treated unfairly and that her 
privacy was unwarrantably infringed in the programme as broadcast.  
 
The Complaint 
 
Mrs Rowlands’ case 
 
In summary, Mrs Rowlands complained that she was treated unfairly in the 
programme as broadcast in that:  
 
a) The programme insinuated that because she had nominated Councillor Thomas 

to the Council she had influenced both his view and that of the other thirteen 
members of the Committee when it made the decision regarding her daughter’s 
planning application. Mrs Rowlands complained that the programme-makers had 
been selective in their reporting of the facts in order to further this impression.  

 
In summary, Mrs Rowlands complained that her privacy was unwarrantably infringed 
in the programme as broadcast in that:  
 
b) In order to illustrate the fact that she had nominated Councillor Hefin Thomas the 

programme showed her signature on screen. 
 
ITV’s case 
 
By way of background ITV said that the high success rate on Anglesey of 
applications that, like Ms Rowlands’ application, went against the local Development 
Plan and officers’ recommendations, ie “departure applications”, was a matter of 
public concern. ITV said that Anglesey had one of the highest, and increasing, 
departure rates in Wales.  
 
ITV said that a report in December 2006 by the Council’s external auditors, 
PricewaterhouseCoopers (“PwC”), questioned the impact of the high level of 
departure applications on the value for money of the Council’s planning service. The 
report stipulated that councillors should not favour individual or local interests over 
the interests of the wider community and should avoid any situation where they 
appeared to have done so. PwC recommended that the Monitoring Officer should 
review the situation during the first six months of 2006 and, if necessary, should 
consider other options, including changing the constitution to bar departures or 
referring them to the National Assembly for decision. 
 
ITV explained that Wales This Week had been investigating the Radical 
Independents, which formed during the period in which Ms Rowlands’ application 
was approved, since early 2006. ITV said that Councillor Rowlands joined in April 
2005, alongside Councillor Thomas, Councillor John Arthur Jones and Councillor 
David Lewis-Roberts. ITV said that the group was responsible for a considerable 
number of successful departure applications and that all four members had been 
involved in controversial planning matters. Their involvement in the approval of Ms 
Rowlands’ application had been covered in three editions of Wales This Week. 
 
With regard to Ms Rowlands’ planning application, ITV said that Councillor Rowlands 
transferred the land in question, which lies within an Area of Outstanding Natural 
Beauty, to his daughter in November 2004. ITV said that obtaining planning 
permission for new properties within such areas was often difficult as local authorities 
are required to conserve and enhance these areas through countryside management 
and planning controls. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 42 

ITV said that Ms Rowlands’ planning application was initially rejected by officers. 
However, Councillor Thomas called for the rejected application to be considered by 
the Committee, where it was approved by eight votes to seven in April 2005. ITV said 
that the support of Councillors Thomas, Jones and Lewis-Roberts was a key factor in 
securing the permission and that without their votes the application would have 
failed. ITV explained that at the time of this meeting, the councillors in question 
belonged to different political groups. 
 
After a cooling-off period, the planning application was unanimously given final 
approval at the May 2005 Committee meeting. At this time, the Radical Independents 
had formed and were junior partners on the ruling coalition. As the opposition groups 
had walked out at the start of the meeting over a row about representation, only 
ruling coalition members were present when the vote was passed. Both Councillor 
Thomas and Councillor Lewis-Roberts spoke in support of the confirmation. 
 
a) In summary ITV said in response to Mrs Rowlands’ complaint of unfairness that 

the programme had not insinuated that she had influenced the planning decision. 
The programme had also made it clear that Councillor Rowlands had declared an 
interest in Ms Rowlands’ application.  

 
ITV said that the programme looked at the ethics of Councillors supporting 
applications from the friends and family of fellow party members in the light of the 
PwC findings. The programme included the view of Councillor Jones and the 
committee that it was legitimate for them to support such applications. The 
programme correctly stated that Mrs Rowlands had signed Councillor Thomas’ 
nomination papers when he and her husband were members of different political 
groups. The programme reported Mr Durkin’s criticism of Councillor Thomas for 
not declaring an interest in Ms Rowlands’ application, due to the apparent 
personal connection between the families. ITV argued that this was a criticism of 
Councillor Thomas not Mrs Rowlands and noted that it had given Councillor 
Thomas an opportunity to respond to this criticism. Councillor Rowlands was also 
given the opportunity to be interviewed for the programme but declined to do so. 

 
b)  In summary ITV said, in response to Mrs Rowlands’ complaint that her privacy 

was unwarrantably infringed in the broadcast, that her signature was given as 
part of a civic process and that the document on which it appeared was a public 
document. The broadcaster argued that in light of these circumstances there was 
no expectation of privacy in relation to the inclusion of this signature in the 
programme.  

 
Mrs Rowlands’ comments in response to ITV’s statement  
 
a) In summary Mrs Rowlands said in response to ITV’s statement on her fairness 

complaint that the programme assigned disproportionate responsibility to the 
Radical Independents for the issues around departure applications highlighted in 
the PwC report.  

 
Mrs Rowlands said that her daughter applied for permission to build on the land 
in question in 2005, after it was given to her by her parents. In his capacity as 
local councillor, her father declared an interest and played no part in the approval 
of the application. Mrs Rowlands said that the permission was properly granted 
on the basis of precedent and valid social and aesthetic factors, as was reflected 
in the audio recording of the relevant planning meetings. She said that the 
programme omitted these facts in order to further the impression that the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 43 

planning application was granted as a result of collusion between Ms Rowlands’ 
parents and the other Radical Independents.  

 
Mrs Rowlands said that the programme implied that her family had more than a 
political allegiance with Councillor Thomas and that she had signed his 
nomination papers in return for his support for the application. By referring to the 
increased value of the land following the successful planning application, the 
programme implied the arrangement was designed for financial gain and that she 
had lied when she denied any personal connection with Councillor Thomas to 
others in the community. She said that Councillor Thomas was not a friend of the 
family and that she had signed his nomination form in her capacity as a 
prominent member of the community. Councillor Thomas was therefore not 
required to declare an interest in relation to her daughter’s planning application.  

 
Mrs Rowlands also said that the programme was unfair because it omitted facts 
about the way that the permission was granted. Despite calling the application 
“controversial”, the programme omitted to state that the Community Council did 
not object to the application. It also omitted to state the fact that Councillor 
Thomas had proposed the application at the April 2005 meeting in his capacity as 
a local councillor for the area in which the plot was located, as dictated by the 
procedural rules. Mrs Rowlands said that the decision was made democratically, 
after a full debate by the fifteen people sitting on the cross-party Committee, and 
that only three voting members of this group were future Radical Independents. 

 
In relation to the party representation at the meeting in May 2005 when the 
application was confirmed, Mrs Rowlands said that out of the eight people voting 
after the opposition walk-out, only two were Radical Independents. According to 
Ms Rowlands, the programme should have stated that despite attending the 
meeting, Councillor Thomas did not vote on the application.  

 
Mrs Rowlands said that the programme unfairly based its allegations on Mr 
Durkin’s, views but that he was a highly prejudiced source and had a history of 
making unfounded allegations against councillors. 

 
Mrs Rowlands stated that the programme makers had failed to give her daughter 
an opportunity to respond to the insinuations made against her. 

 
b) Mrs Rowlands responded in relation to her privacy complaint that showing her 

signature simply served to identify and embarrass her by insinuating wrongdoing. 
She said that did not expect her signature to be broadcast on television when she 
signed the nomination paper. She added that the nomination papers were kept 
securely in the council offices and were available on request to the public for a 
limited time.  

 
ITV’s second statement in response to the complaint 
 
a)  In summary ITV said in response to Mrs Rowlands comments on the fairness 

complaint that the programme did not imply that Mrs Rowlands was knowingly 
party to subterfuge, that she had been dishonest or that she expected to benefit 
financially from Councillor Thomas’ strong support for her daughter’s application. 
ITV said that, having clearly stated that Councillor Rowlands had declared an 
interest in the planning decision, the programme had reported an apparent 
connection between Councillor Thomas and Mrs Rowlands. It also included local 
resident and campaigner Mr Durkin’s view that in light of this connection, 
Councillor Thomas should have declared an interest in the application.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 44 

 
ITV said that because the programme had not made an allegation against Mrs 
Rowlands, the programme makers were not required to offer her an opportunity 
to respond. However, it noted that prior to the broadcast the programme makers 
had twice written to the four Radical Independents (including Councillor 
Rowlands) and that these letters had asked for their views on Councillor Thomas’ 
decision not to declare an interest in Ms Rowlands’ departure application.  

 
ITV disputed Mrs Rowlands’ suggestion that the Radical Independents were not 
heavily involved in a number of controversial planning issues. It argued that the 
three Radical Independent votes in favour of Ms Rowlands’ application were 
crucial in securing the approval, as the vote was carried by eight to seven at the 
April 2005 meeting.  

 
With regard to the inclusion of Mr Durkin, ITV acknowledged that he was a fierce 
critic in relation to certain local planning issues but argued that this did not 
invalidate his view that Councillor Thomas should have declared an interest in Ms 
Rowlands’ application.  

 
b) In relation to Mrs Rowlands comments regarding the privacy complaint, ITV 

reiterated its argument that there was no reasonable expectation of privacy in 
relation to a signature in general, particularly when the signature had been made 
on a public document. ITV also said that the programme had not disclosed the 
location of Mrs Rowlands’ home and noted that this issue did not form part of the 
original complaint. 

  
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
Mrs Rowlands’ complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group (“the 
Group”). In reaching its decision, the Group carefully considered all the relevant 
material provided by both parties. This included a recording of the programme as 
broadcast, a programme transcript and both parties’ submissions.  
 
a)  Ofcom first considered the complaint that Mrs Rowlands was treated unfairly in 

the programme as broadcast. Mrs Rowlands complained that the programme 
insinuated that she had influenced the decision to grant her daughter’s planning 
application by nominating Councillor Thomas to the Council and that this 
impression was furthered through selective reporting of the facts. 

 
Ofcom had particular regard to whether the programme makers ensured that the 
programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of individuals, as set 
out in Rule 7.1 of the Ofcom Broadcasting Code (“the Code”), and whether they 
had taken reasonable care to satisfy themselves that material facts had not been 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 45 

presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to an individual or 
organisation (as outlined in Practice 7.9 of the Code).  
Ofcom noted that the relevant section of the programme examined Councillor 
Thomas’ involvement in planning decisions on Anglesey and focused in particular 
on his support for Ms Rowlands application 

 
Ofcom noted that the programme raised questions about whether it was right for 
councillors to support planning applications from friends and family of members of 
the same party. In this context the programme explored the relationship between 
Councillor Thomas and the Rowlands family and questioned whether he should 
have declared an interest in Ms Rowlands’ planning application. 

 
Ofcom noted that the commentary said with reference to Mrs Rowlands:  
 
“One of [Ms Rowlands’] planning application’s strongest supporters was 
Councillor Hefin Thomas. His nomination papers for the 2004 council elections 
were signed by Councillor Rowlands’ wife at a time when the two men were 
members of different political groups. Critics are concerned.” 

 
The programme then showed Mr Durkin stating that Councillor Thomas should 
have declared an interest in the application. Mrs Rowlands was not referred to by 
name or pictured in the programme. 

 
Ofcom noted that Mrs Rowlands did not dispute that she was a signatory on 
Councillor Thomas’ nomination form and that she signed the form prior to the 
formation of the Radical Independents. It also noted that this was referred to as 
background to the programme’s investigation of Councillor Thomas’ relationship 
with the Rowlands and its consideration of whether he should have declared an 
interest in the application. Mrs Rowlands was only mentioned in the programme 
in connection with her signature. In Ofcom’s view, the programme did not criticise 
Mrs Rowlands or imply that she had signed the form to advance her daughter’s 
application or unduly influence the process in any way.  

 
Furthermore Ofcom noted that the selection and presentation of material is a 
matter of editorial discretion as long as it does not result in unfairness. The 
relevant section of the programme focused on Councillor Thomas’ behaviour. 
Councillor Thomas’ potential link with the Rowlands, his decision not to declare 
an interest in the application and his denial that he attended the April 2005 
planning meeting, were mentioned in this context. As no allegations were made in 
respect of Mrs Rowlands’ conduct, Ofcom found that there was no unfairness to 
her in the programme’s presentation of material facts in relation to the planning 
application. 

 
b)  Ofcom next considered Mrs Rowlands’ complaint that her privacy was 

unwarrantably infringed in the programme as broadcast, because the image of 
her signature was shown on screen. 

 
In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to information 
and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering 
complaints about the unwarranted infringement of privacy both in relation to the 
making and the broadcast of the programme, Ofcom must consider two distinct 
questions: First, has there been an infringement of privacy? Secondly, if so, was 
it warranted? This is in accordance with Rule 8.1 of Ofcom’s Broadcasting Code 
“the Code” which states: “Any infringement of privacy in programmes or in 
connection with obtaining material included in programmes, must be warranted”.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 46 

 
In considering this complaint, Ofcom first considered whether Mrs Rowlands had 
a legitimate expectation of privacy in relation to the material that was broadcast 
and complained of, namely footage showing her signature.  
 
Ofcom noted that a nomination paper is a public document, which records that 
the signatories support a political candidate’s intention to stand for election. The 
information disclosed, namely Mrs Rowlands’ signature, was a matter of public 
record. The broadcast of the footage did not reveal any information of a private 
nature as copies of the document were available to the public on request.  
 
Through signing the nomination paper, Mrs Rowlands had placed her signature in 
the public domain. In these circumstances, Ofcom found that Mrs Rowlands did 
not have a legitimate expectation of privacy in relation to the broadcast of the 
image of her signature on the nomination form.  
 
Having found that Mrs Rowlands did not have a legitimate expectation of privacy, 
Ofcom therefore found that Mrs Rowlands privacy was not infringed in the 
programme as broadcast. It was not therefore necessary for Ofcom to further to 
consider whether any infringement of privacy was warranted.  

 
Accordingly Ofcom has not upheld Mrs Rowlands’ complaint of unfair 
treatment or unwarranted infringement of privacy in either the making or 
broadcast of the programme.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 

47 

Other Programmes Not in Breach/Resolved 
 
Up to 30 December 2008 
 

Programme Transmission 
Date 

Channel Category Number of 
Complaints 

118 118 Sponsorship of The 
Simpsons 

21/10/2008 Channel 4 Sponsorship 1 

4 Stands Up 20/11/2008 BBC Radio 4 Generally Accepted Standards 2 
4 Stands Up 20/11/2008 BBC Radio 4 Offensive Language 1 
4 Stands Up 20/11/2008 BBC Radio 4 Sex/Nudity 1 
8 Out of 10 Cats 20/11/2008 Channel 4 Animal Welfare 2 
8 Out of 10 Cats 13/11/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 
8 Out of 10 Cats 20/11/2008 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
All Star Family Fortunes 
Christmas Special 

27/12/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 1 

Antiques Roadshow 16/11/2008 BBC1 Inaccuracy/Misleading 3 
BBC Breakfast 17/11/2008 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
BBC Breakfast 12/11/2008 BBC1 Violence 1 
BBC News 16/12/2008 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
BBC News 17/12/2008 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
BBC News (trailer) 25/11/2008 BBC2 Generally Accepted Standards 1 
BBC Wales Sports 
Personality of the Year 

07/12/2008 BBC2 Wales Due Impartiality/Bias 1 

Balls of Steel 17/12/2008 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Balls of Steel 12/11/2008 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Bear Eats: Born Survivor 22/11/2008 Channel 4 Generally Accepted Standards 5 
Bitter Sweets: Tonight 28/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Bowtime with Jason Cundy & 
Mike Parry 

27/11/2008 Talksport Crime (incite/encourage) 1 

Britannia High 16/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Chris Moyles Show 31/10/2008 BBC Radio 1 Generally Accepted Standards 1 
Chris Moyles Show 07/11/2008 BBC Radio 1 Generally Accepted Standards 1 
Chris Moyles Show 13/11/2008 BBC Radio 1 Generally Accepted Standards 1 
Chris Moyles Show 05/11/2008 BBC Radio 1 Sex/Nudity 1 
Close Encounters of the Third 
Kind 

13/12/2008 Channel 4 Offensive Language 2 

Continuity announcement 14/11/2008 Five Generally Accepted Standards 3 
Coronation Street 17/12/2008 ITV1 Substance Abuse 1 
Coronation Street 17/11/2008 ITV1 Crime (incite/encourage) 7 
Coronation Street 25/12/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Coronation Street 28/11/2008 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
Dana: The 8 Year Old 
Anorexic 

02/10/2008 Channel 4 U18's in Programmes 1 

Dana: The 8 Year Old 
Anorexic 

02/10/2008 Channel 4 Harm/Food 1 

Danny Baker & Zoe Ball 22/11/2008 BBC Radio 2 Generally Accepted Standards 1 
Demons (trailer) 22/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 9 
Embarrassing Teenage 
Bodies 

29/10/2008 Channel 4 Sex/Nudity 2 

Emmerdale 26/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Fighting Talk 15/11/2008 BBC Radio 5 

Live 
Generally Accepted Standards 1 

Five News 18/11/2008 Five Offensive Language 1 
Five News 18/11/2008 Five Inaccuracy/Misleading 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 48 

Five News 21/11/2008 Five Generally Accepted Standards 1 
Flog It! 20/11/2008 BBC2 Violence 1 
Fonejacker 12/11/2008 E4 Generally Accepted Standards 5 
Fonejacker 20/11/2008 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Friday Night With Jonathan 
Ross 

17/10/2008 BBC1 Generally Accepted Standards 1 

Friday Night with Jonathan 
Ross 

19/09/2008 BBC1 Dangerous Behaviour 1 

Full Pott 24/10/2008 Kanal 5 Generally Accepted Standards 1 
GWR 25/10/2008 GWR Generally Accepted Standards 1 
GWR Breakfast with Roop 
and Tom 

13/11/2008 GWR FM (Bath) Crime (incite/encourage) 1 

Ghosthunting With Girls 
Aloud 

27/12/2008 ITV2 Exorcism/Occult/Paranormal 1 

Going for Gold 21/11/2008 Five Sex/Nudity 1 
Gordon Ramsay: Cookalong 
Live 

24/10/2008 Channel 4 Generally Accepted Standards 2 

Gordon Ramsay: Cookalong 
Live 

24/10/2008 Channel 4 Offensive Language 6 

Gordon Ramsay: Cookalong 
Live 

31/10/2008 Channel 4 Sex/Nudity 17 

Gordon Ramsay: Cookalong 
Live 

01/11/2008 Channel 4 Offensive Language 1 

Gordon Ramsay: Cookalong 
Live 

01/11/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Gordon Ramsay: Cookalong 
Live 

31/10/2008 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 

Gordon Ramsay: Cookalong 
Live (trailer) 

29/10/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Gordon Ramsay: Cookalong 
Live 

21/11/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Harry Hill's TV Burp 29/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 6 
Harry Hill's TV Burp 15/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 5 
Harry Hill's TV Burp 22/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 4 
Harveys Sponsorship of 
Coronation Street 

10/12/2008 ITV1 Religious Offence 1 

Home and Away 09/12/2008 Five Offensive Language 1 
How To Look Good Naked 02/12/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Hujjara 03/10/2008 KBC Commercial References 1 
I'm A Celebrity, Get Me Out 
Of Here! 

20/11/2008 ITV1 Animal Welfare 11 

I'm A Celebrity, Get Me Out 
Of Here! 

20/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 1 

I'm A Celebrity, Get Me Out 
Of Here! 

21/11/2008 ITV1 Use of Premium Rate 
Numbers 

1 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 

22/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 1 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 

17/11/2008 ITV1 Animal Welfare 1 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 

24/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 1 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 

26/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 1 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 

30/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 5 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 

02/12/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 2 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 49 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 

16/11/2008 ITV1 Animal Welfare 8 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 

03/12/2008 ITV1 Animal Welfare 2 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 

01/12/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 4 

ITV News 10/11/2008 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
ITV News (trailer) 18/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Ian Collins 22/11/2008 Talksport Animal Welfare 1 
Katy Brand's Big Ass Show 16/11/2008 ITV2 Generally Accepted Standards 14 
Katy Brand's Big Ass Show 16/11/2008 ITV2 Violence 1 
Little Britain USA 10/10/2008 BBC1 Generally Accepted Standards 2 
Little Britain USA 26/10/2008 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Little Britain USA 31/10/2008 BBC1 Generally Accepted Standards 2 
Little Britain USA 24/10/2008 BBC1 Religious Offence 1 
Little Britain USA 02/11/2008 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Loose Women 25/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Loose Women 05/12/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Miss Naked Beauty 11/11/2008 Channel 4 Due Impartiality/Bias 2 
Miss Naked Beauty 11/11/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Mum and Me 14/11/2008 BBC2(Scotland) Generally Accepted Standards 1 
Nature Shock 23/12/2008 Five Animal Welfare 2 
News 28/11/2008 BBC News 24 Generally Accepted Standards 1 
News 19/11/2008 BBC News 24 Generally Accepted Standards 1 
News 05/12/2008 3TR FM Inaccuracy/Misleading 1 
News at Ten 18/11/2008 ITV1 Commercial References 1 
News at Ten 19/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 3 
Now That's What I Call 1983 21/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Open Country 22/11/2008 BBC Radio 4 Animal Welfare 1 
Outnumbered 22/11/2008 BBC1 Offensive Language 1 
Patrick Lally 27/10/2008 Salford City 

Radio 94.4FM 
Generally Accepted Standards 1 

Peter Jarrod 30/11/2008 Absolute Radio Generally Accepted Standards 1 
Peter Kay's Britain's Got an 
Extra Pop Factor 

19/12/2008 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 

Peter Kay's Britain's Got the 
Pop Factor 

14/12/2008 Channel 4 Offensive Language 2 

Promo 09/12/2008 Movies24+ Violence 1 
Promotion 24/11/2008 LBC 97.3FM Commercial References 1 
QI 21/11/2008 BBC2 Generally Accepted Standards 1 
QI 21/11/2008 BBC2 Offensive Language 1 
Quiz Call 13/12/2008 Five Competitions 1 
Real Football Phone-In 17/10/2008 Real Radio 

Scotland 
Generally Accepted Standards 1 

Real Football Phone-In 25/10/2008 Real Radio 
Scotland 

Generally Accepted Standards 3 

Red Eye 28/11/2008 Fox News Offensive Language 1 
Rich Kid, Poor Kid 13/11/2008 Channel 4 Generally Accepted Standards 4 
Road Wars 20/12/2008 Sky One Generally Accepted Standards 1 
Russell Brand's Ponderland 30/10/2008 Channel 4 Generally Accepted Standards 12 
Russell Brand's Ponderland 20/11/2008 Channel 4 Religious Offence 3 
Russell Brand's Ponderland 20/11/2008 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Saving Africa’s Witch 
Children 

12/11/2008 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Saving Africa’s Witch 
Children 

12/11/2008 Channel 4 Religious Offence 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 50 

Saving Africa’s Witch 
Children (trailer) 

12/11/2008 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 

Soccer AM 13/12/2008 Sky One Generally Accepted Standards 1 
Soccer Sunday 09/11/2008 ITV1 Wales Offensive Language 1 
Special Forces Heroes: 
Terror in the Skies 

18/11/2008 Five Violence 1 

Spooks 01/12/2008 BBC1 Violence 1 
Strictly Come Dancing - It 
Takes Two 

19/11/2008 BBC2 Generally Accepted Standards 1 

Strictly Come Dancing - It 
Takes Two 

17/11/2008 BBC2 Generally Accepted Standards 1 

Stupid 09/11/2008 BBC2 Offensive Language 1 
Take That Come to Town 
(trailer) 

23/11/2008 ITV1 Dangerous Behaviour 2 

The British Comedy Awards 06/12/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 51 
The British Comedy Awards 06/12/2008 ITV1 Offensive Language 7 
The British Comedy Awards 06/12/2008 ITV1 Sex/Nudity 1 
The Commander - Abduction 10/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 3 
The Commander - Abduction 10/11/2008 ITV1 Offensive Language 2 
The Commander - Abduction 10/11/2008 ITV1 Advertising 1 
The Fear Factor: Tonight 21/11/2008 ITV1 Animal Welfare 1 
The Friday Night Christmas 
Project 

18/12/2008 Channel 4 Religious Offence 3 

The Gadget Show 22/12/2008 Five Dangerous Behaviour 1 
The Home Show 19/11/2008 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
The Home Show 19/11/2008 Channel 4 Offensive Language 1 
The Home Show 03/12/2008 Channel 4 Offensive Language 1 
The Jeremy Kyle Show 18/11/2008 ITV2 Generally Accepted Standards 1 
The Jeremy Kyle Show 19/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
The News Quiz 22/11/2008 BBC Radio 4 Generally Accepted Standards 1 
The Now Show 28/11/2008 BBC Radio 4 Generally Accepted Standards 1 
The ONE Show 09/12/2008 BBC1 Violence 1 
The Peter Serafinowicz Show 25/12/2008 BBC2 Generally Accepted Standards 1 
The Pregnant Man 21/12/2008 More4 Inaccuracy/Misleading 1 
The Pregnant Man 11/12/2008 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
The Royal Variety 
Performance 2008 

17/12/2008 BBC1 Generally Accepted Standards 1 

The Secret Family of Jesus 22/12/2008 Channel 4 Religious Offence 1 
The Sex Chamber 13/11/2008 Five Violence 3 
The Simpsons 28/12/2008 Sky One Offensive Language 1 
The Simpsons 17/11/2008 Channel 4 Violence 1 
The Wright Stuff 07/03/2008 Five Generally Accepted Standards 1 
The X Factor 13/12/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 15 
The X Factor n/a ITV1 Commercial References 1 
The X Factor 06/12/2008 ITV1 Offensive Language 1 
The X Factor 22/11/2008 ITV1 Violence 1 
This Morning 21/11/2008 ITV1 Animal Welfare 1 
This Morning 18/11/2008 ITV1 Animal Welfare 1 
Thornbury FM n/a Thornbury FM Other 1 
Thought For The Day 17/12/2008 BBC Radio 4 Crime (incite/encourage) 1 
Top 100 Attractive People 01/12/2008 ITV2+1 Offensive Language 1 
Top Gear 26/11/2008 BBC2 Dangerous Behaviour 1 
Top Gear 23/11/2008 BBC2 Dangerous Behaviour 1 
Top Gear 16/11/2008 BBC2 Sex/Nudity 1 
Trail for Virgin On Demand 
service 

13/11/2008 Bravo Generally Accepted Standards 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 125 
12 January 2009 

 51 

Twins 25/11/2008 ITV2 Offensive Language 1 
UTV Live 23/10/2008 UTV Due Impartiality/Bias 1 
Unbreakable 17/11/2008 Five Animal Welfare 3 
Wallander 06/12/2008 BBC4 Animal Welfare 1 
We Are Most Amused 15/11/2008 ITV1 Generally Accepted Standards 3 

 
 


