
 

1 

 
 
 
 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 

Issue number 124 
18 December 2008 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 124 
18 December 2008  

 2 

Contents 
 
Introduction         3 

Background to findings in this Bulletin     3 

Summary of action taken by the BBC     4 
 

Standards cases 
 
Notice of Sanctions  
   
Dermot O’Leary         5 
Radio 2, 2 June 2006 to 9 December 2006      
 
Tony Blackburn        5 
BBC London 94.9FM, December 2005 to December 2006    
 
In Breach 
 
Blue Peter         6 
BBC1, 4, 9 and 11 January 2006, 17:00  
CBBC, 4, 9 and 11 January 2006, 18:30 
 
Film Café         9  
BBC Asian Network, 17 February 2007, 10:00 
 
The Tom Robinson Show       11 
BBC 6 Music, September 2006 
 
Statement on other BBC competitions 
 
Various programmes       13 
Various BBC radio & television services, various dates  
between 1 January 2005 and June 2007 
 
Not in Breach 
 
Audience voting in various BBC television programmes  15 
Strictly Come Dancing, BBC1, 15 December 2007, 18:00 
Sports Personality of the Year, BBC1, 9 December 2007, 19:00 
Strictly Come Dancing: The Final, BBC1, 22 December 2007, 21:25 
Eurovision: Your Decision, BBC1, 1 March 2008, 19:00 
I’d Do Anything, BBC1, 10 May & 31 May 2008, 19:30 & 18:00 
Last Choir Standing, BBC1, 30 August 2008, 18:00 
Eurovision Dance Contest, BBC1, 6 September 2008, 20:00 
 
Sports Personality of the Year      17 
BBC1, 9 December 2007, 19:00 
 
Please note there are no Fairness and Privacy adjudications, or details of any other cases 
Not in Breach/Resolved, in this issue of the Bulletin.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 124 
18 December 2008  

 3 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes with which broadcasting licensees are required to 
comply, including the Ofcom Broadcasting Code. The Broadcasting Code (“the 
Code”) took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 10.17 which came into 
effect on 1 July 2005). The Code is used to assess the compliance of all programmes 
broadcast on or after 25 July 2005. It can be found at: 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
With certain exceptions, the Code applies to the BBC. The BBC is jointly regulated by 
Ofcom and the BBC Trust. The distribution of responsibility between Ofcom and the 
Trust is set out in a Memorandum of Understanding1 (“MoU’’) between the two 
bodies.  
 
Background to findings in this Bulletin 
 
In 2007, there were a number of allegations made in the press about broadcasters 
mishandling the use of telephone interactivity, including premium rate services 
(“PRS”), in audience competitions and voting. 
 
In response to this press interest, the BBC carried out two separate ‘trawls’ of its 
output to detect any instances of editorial breaches involving audience deception on 
its services. The first ‘trawl’ was launched on 7 March 2007 and looked into the 
BBC’s use of PRS in programmes. The second ‘trawl’, launched on 12 July 2007, 
was much wider in scope to include any audience deception. The BBC subsequently 
informed Ofcom of a number of cases that it had uncovered during its investigations. 
A group of these cases resulted in the imposition of statutory sanctions by Ofcom 
earlier in 20082.  
 
In addition, Ofcom also received a number of complaints in 2008 concerning the 
conduct of votes and competitions. 
 
Ofcom’s decisions on the remainder of these BBC cases are included in this Bulletin. 
These include: a notice of the imposition of statutory sanctions in two cases (with 
weblinks to the full adjudications); a number of ‘in breach’ findings; a statement on 
various BBC programmes involving competitions; and ‘not in breach’ findings relating 
to various BBC programmes involving audience voting. 

 

                                            
1 This MoU was amended in July 2008 to confer joint jurisdiction in respect of BBC 
programmes where deceptive or misleading content is broadcast by the BBC and arises from 
an explicit on-air invitation to the audience to participate in a vote or competition and harm or 
offence to members of the public is, or is likely to be, caused. Full details of the addition to the 
MoU can be found at: http://www.ofcom.org.uk/about/csg/ofcombbc/mou_addition/ 
 
2 Full details of Ofcom’s adjudications in 2008 on these previous BBC cases are available at: 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/bbcjuly08/  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 124 
18 December 2008  

 4 

Summary of action taken by the BBC following its investigations 
 
The BBC advised Ofcom that when it received the findings of its investigations (see 
page 3, above), it immediately suspended all competitions until it could complete a 
review of its practices and guidelines. The BBC Director General had set out an 
action plan to prevent any repeat of the incidents, and to ensure programmes were  
made to the highest standard. Action taken by the BBC included: 
 
• The creation of an Editorial Standards Board to supervise the implementation of 

the action plan. 
 
• A comprehensive review of BBC competitions. At the heart of this review was the 

need to ensure that the public could place its trust in competitions broadcast by 
the BBC. New guidance was issued to content producers and a new Code of 
Conduct created. Competitions were not re-introduced until January 2008 and the 
BBC advised that it now ran fewer competitions. Further, there was a substantial 
change to the BBC’s approach to, and use of, competitions that was designed to 
embed in the BBC’s culture the overriding principle that competitions must be run 
fairly, and “where there is tension between fairness and any other consideration, 
fairness must prevail”. 

 
• A comprehensive review of compliance procedures and processes. All the 

proposals identified in this review have since been implemented. A senior 
manager is now responsible for editorial standards and compliance on each of 
the production divisions’ boards. In addition, a new editorial compliance forum, 
which reports to the Editorial Standards Board meets monthly.  

 
• A review of the use of telephony, which resulted in the creation of the Interactive 

Technical Advice and Compliance Unit to provide specialist technical and 
business affairs support to production and content teams. 

 
• The creation of a mandatory staff training programme called “Safeguarding 

Trust”, to ensure that every member of the BBC’s staff understands the 
importance of the issue of trust. All BBC staff engaged in content production and 
numerous individuals who regularly work for the BBC on freelance contracts had 
completed the training.  

 
• Steps to ensure that all staff, including freelancers and casuals, sign contracts 

stating they will comply with the BBC’s editorial standards. 
 
In considering the following cases, Ofcom took account of the steps outlined above. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 124 
18 December 2008  

 5 

Standards cases 

Notice of Sanctions 
 
British Broadcasting Corporation (“BBC”) 
Dermot O’Leary, Radio 2, 2 June 2006 to 9 December 2006 
Tony Blackburn, BBC London 94.9FM, December 2005 to December 2006 
 
 
On 18 December 2008, Ofcom published its decisions to impose statutory sanctions 
on the BBC for breaches of Rule 2.11 of the Code (competitions should be 
conducted fairly) in the two cases above. 

Ofcom has found that Rule 2.11 was breached in each programme, as follows:  

Dermot O’Leary, Radio 2, 2 June 2006 to 9 December 2006 

The full adjudication can be found at:  
 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/BBCRadio2.pdf 
 
For the reasons set out in the adjudication, Ofcom imposed a financial penalty of 
£70,000 on the BBC, and directed it to broadcast a statement of Ofcom’s findings on 
Radio 2, on a specified occasion, in a form to be determined by Ofcom.   

Listener competitions were included in eight pre-recorded editions of Dermot O’Leary 
that were broadcast ‘as live’. Listeners to the broadcasts were invited to participate in 
the competitions when they had no chance of entering or winning.   

Tony Blackburn, BBC London 94.9FM, December 2005 to December 2006 

The full adjudication can be found at:  
 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/BBCLondon94.9FM.pdf 
 
For the reasons set out in the adjudication, Ofcom imposed a financial penalty of 
£25,000 on the BBC, and directed it to broadcast a statement of Ofcom’s findings on 
BBC London 94.9FM, on a specified occasion, in a form to be determined by Ofcom.   
Listener competitions were included in five pre-recorded editions of Tony Blackburn 
that were broadcast ‘as live’. Listeners to the broadcasts were invited to participate in 
the competitions when they had no chance of entering or winning.   



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 124 
18 December 2008  

 6 

In Breach 
 
Blue Peter 
BBC1, 4, 9 and 11 January 2006, 17:00  
CBBC, 4, 9 and 11 January 2006, 18:30 
 
 
Introduction 
 
In January 2006, the long-running children’s programme Blue Peter conducted an 
online audience vote to determine the name of its new kitten.  
 
4 January 2006 
 
The kitten was presented to the viewers during the programme broadcast on 4 
January 2006. One of the presenters invited viewers to suggest names for the kitten:  
 
“We want you to suggest names by email via the internet, we haven’t got long ‘cos 
obviously he needs a name as soon as possible so can you get them in by Monday 
please”. 
 
At the same time, the relevant page of the Blue Peter website said: 
  
“We’re giving you the chance to choose the new kitten’s name. What do you think he 
should be called?” 
 
Emailed suggestions were then collated into a shortlist of five names.  
 
9 January 2006 
 
At the beginning of the edition of Blue Peter broadcast on 9 January 2006 the 
presenters introduced the kitten again, and discussed some of the names that had 
been submitted by viewers. The following conversation occurred between two of the 
presenters: 
 
Presenter 1: “They’re very bizarre names. What do you think of those then? Not a 

lot actually. But ultimately it is your decision because you, your vote, 
will decide the name of the eighth Blue Peter kitten”. 

 
Presenter 2: “Yes and if you haven’t suggested a name yet and you would like to,  

get onto the website now because in about twenty minutes’ time we’re 
gonna read some more names out”. 
 

Just before the end of the programme the presenters discussed various suggestions, 
and the sequence ended with one of them saying: “Very exciting stuff…it’s entirely up 
to you, you choose”. 
 
As the programme went to air at 17:00, a shortlist of five names appeared on the 
Blue Peter website, with an invitation to viewers to vote for their favourite, and the 
statement “the name with the most votes will be the name of the kitten”.  
 
When the poll closed, a total of 22,489 votes had been cast. The final tally showed 
‘Cookie’ with 8,910 votes (40%) as the winner, and, in second place, ‘Socks’, with 
5,210 votes (23%). 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 124 
18 December 2008  

 7 

 
11 January 2006 
 
During the edition of Blue Peter broadcast on 11 January 2006, the presenters 
announced that the new kitten was to be named ‘Socks’. This was despite the name 
‘Cookie’ receiving the most votes. 
 
We asked the BBC for comments with regard to Rule 2.2 of the Code which states 
“Factual programmes or items or portrayals of factual matters must not materially 
mislead the audience”. 
 
Response 
 
The BBC said the programme’s Editor maintained that “it was always his intention 
that the production team would choose the new kitten’s name”. The Editor further 
maintained that he sought to change the presenters’ scripts for the 9 January 2006 
programme between the rehearsal and the broadcast to make that clear. He wished 
to avoid giving the impression that the vote alone would determine the kitten’s name, 
and he considered the choice of ‘Socks’ both to be appropriate for the cat’s 
appearance, and an appropriate matter for “editorial discretion”. 
 
The BBC added that during the rehearsal on 11 January 2006, the kitten was given 
the name ‘Cookie’, but that at the ‘notes meeting’ after the rehearsal, the Editor 
informed the production team that the winning name would be ‘Socks’. The BBC 
reiterated, that “the Editor maintains it was always his intention to have the final say 
on the name for the new kitten”.  
 
The BBC explained that the issue came to the attention of BBC senior management 
during the second ‘trawl’ of its content in July 2007. On 20 September 2007 the BBC 
issued a press release explaining what had occurred, and on the same day the 
Director General wrote on the BBC’s blog, ‘The Editors’, “Letting down the children 
who watch Blue Peter and who trust it implicitly is a truly terrible idea – even if all that 
is at stake is the difference between calling a cat ‘Cookie’ or ‘Socks’.” 
 
During the edition of Blue Peter broadcast on 25 September 2007, the following 
apology was broadcast: 
 
Presenter 1: (holding a kitten): “Ah look at that, our pets are loving their new 

environment. And the new set isn’t the only new thing around here. 
Check out this little fella. This is our brand new kitten, Cookie. He’s 
only 13 weeks old and he’s a little ragdoll and he’s so cute we’re all in 
love with him”. 

 
Presenter 2: (with Socks): “He’s absolutely gorgeous. Now you may have already 

heard of Cookie in the news. Cookie is the name that actually should 
have been given to Socks when he arrived last year. At the time we 
asked you to go online for the name that you wanted and Cookie 
came out on top but he was called Socks, the name that came 
second. That was wrong so today we’d like to say we’re sorry”. 

 
Presenter 1: “Yes, we would, and what better way to say sorry than this cute thing, 

You can read more about Cookie on my blog on the website and why 
not get online and send him a little good luck message”. 

 



 

8 

Decision 
 
Ofcom recognises that, for editorial reasons, there may be circumstances in which 
broadcasters may wish to retain the right to veto the outcome of a viewer vote. In 
such cases, however, we expect this to be made clear to the audience before they 
participate. The programme should not suggest to the audience that the vote is the 
only factor that will determine the outcome.  
 
In this case the information given to the audience when encouraging them to 
participate stated that the outcome of the vote would decide the name of the kitten 
(this was unequivocal in the programme of 9 January 2006). However, this was not 
the case. The audience was therefore deceived. This deception involved not only 
those viewers who voted but also all viewers who watched the programme, believing 
the kitten’s name was the viewers’ choice. 
 
Even though the issue concerned something as innocuous as the naming of a cat, 
Ofcom considers such deception to be serious, especially given that the programme 
is primarily aimed at children and is one of the UK’s longest running and most trusted 
children’s programmes. As the BBC acknowledged, viewers were misled and their 
trust in the programme undermined. The programme was therefore in breach of Rule 
2.2 of the Code. 
 
Breach of Rule 2.2 
 
 



 

 9 

In Breach 
 
Film Café 
BBC Asian Network, 17 February 2007, 10:00  
 
 
Introduction 
 
Film Café was a weekly radio programme broadcast on BBC Asian Network until 
June 2007. Once a year, the programme organised its own Bollywood film awards, 
with categories such as ‘Best Actor’, ‘Best Actress’ and ‘Best Film’. Some of the 
categories were voted for by listeners via the BBC Asian Network website. The 
programme contained encouragements to listeners to vote in this way. 
 
The winners were announced during the edition of the programme broadcast on 17 
February 2007. In the ‘Best Supporting Actress’ category, Hema Malini received the 
most votes, but Soha Ali Khan was announced on-air as the winner. In the ‘Best 
Actress’ category, Kajol Devgan received the most votes but Rani Mukherjee was 
announced on-air as the winner.  
 
We asked the BBC for comments with regard to Rule 2.2 of the Code which states 
“Factual programmes or items or portrayals of factual matters must not materially 
mislead the audience”. 
 
Response 
 
The BBC stated that in the case of the ‘Best Supporting Actress’, the wrong winner 
was announced due to human error, as the interactive producer misread the figures. 
It said that “it appears that the programme’s producers did not check the actual 
figures, and proceeded on the basis that the interactive producer had correctly 
identified the winning actress”. 
 
In the case of the ‘Best Actress’, the BBC advised that the incorrect winner was 
announced because a planned interview with the actual winning actress fell through. 
The BBC explained that the producer had tried to secure interviews with all the 
winners. Some of these interviews were pre-recorded and some were arranged to 
take place as a live element of the programme. However, the production team had no 
contingency plan in case a problem arose with the live interviews. 
 
At approximately 11:00 (an hour into the programme), the producer received a 
telephone call from the winner’s assistant to say that the interview would not take 
place. The producer decided to announce Ms Mukherjee (the runner-up) as the 
‘winner’ of the ‘Best Actress’ award and use a pre-recorded interview with the director 
of the film that had resulted in Ms Mukherjee being nominated for the award.  
 
On 29 September 2007 the BBC Asian Network broadcast the following apology: 
 
“As you may have heard, in February this year, Film Café, a programme that is no 
longer on air, announced its listener chosen Film Café Award winners. It’s now clear 
that we made some mistakes in announcing the results of those awards. 
 
Under the Best Actress category, we wrongly announced that Rani Mukherjee had 
won the award when in fact the listener’s choice was Kajol. 
 



 

 10 

We also mistakenly announced the result of the Best Supporting Actress award as 
Soha Ali Khan when it should have been Hema Malini. These were bad mistakes and 
the Asian Network apologises unreservedly for them”. 
 
The BBC said that in both instances it “accepts that the audience was misled”, but 
distinguishes between the two cases, in that in the case of the ‘Best Actress’ award 
an incorrect winner was announced “as a result of a deliberate action by the 
producer”, whilst in the case of the ‘Best Supporting Actress’, the incorrect winner 
was announced “due to human error”. 
 
It added that the decision to substitute Ms Mukherjee for the winner chosen by the 
listeners “was made by the producer based on her belief as to what was best for the 
programme” and that her action “contravened the BBC’s Editorial Guidelines”.  
 
Decision 
 
Ofcom recognises the distinguishing factors in this case. However, both instances 
resulted in the audience being deceived about the true results of the votes. This 
deception affected not only those listeners who voted but also all those who listened 
to the programme. 
 
We note that an error in reading the results led to the incorrect announcement in the 
‘Best Supporting Actress’ category. We accept that human error can occur in the 
course of broadcasts. However, we expect broadcasters to have procedures in place 
to validate the results of audience votes before they are broadcast and therefore 
minimise the likelihood of mistakes being made on air.     
 
We also accept that unforeseen circumstances can affect the content of broadcasts. 
Again, we expect broadcasters to have in place contingency plans that can be 
instigated should the unexpected happen. These plans should not include actions 
that could result in the audience being misled. 
 
The case demonstrates the production team’s lack of regard for the Code when 
planning the programme. Its failure to properly prepare and conduct the poll resulted 
in the audience being misled. The producer’s decision to change the outcome of the 
‘Best Supporting Actress’ vote also reveals a willingness to exploit audience trust in 
the programme and knowingly mislead listeners. The programme was in breach of 
Rule 2.2 of the Code.   
 
Breach of Rule 2.2 
 
 



 

 11 

In Breach 
 
The Tom Robinson Show 
BBC 6 Music, September 2006 
 
 
Introduction 
 
The Tom Robinson Show is broadcast on BBC 6 Music. In September 2006 the 
programme included an ad hoc competition to win tickets to a concert. However, no 
entries were received from listeners and a winner’s name was subsequently made up 
by the producer of the show.  
 
Ofcom requested the BBC’s comments under Rule 2.11 of the Code (fair conduct of 
competitions). 
 
Response 
 
The BBC advised that in or around September 2006, Tom Robinson had interviewed 
members of a music band. During the interview, the band made an unplanned offer 
to listeners of a pair of tickets for a forthcoming concert. An ad hoc competition was 
created in which listeners were invited to submit a text message to the programme 
with the answer to a music based question, on the basis that the first correct answer 
would win the tickets. No entries were received and, on the spur of the moment, and 
in order to spare the band, the programme and the presenter any embarrassment, 
the producer invented a winning name which was broadcast.  
 
The BBC accepted that a breach of trust took place because the audience was 
knowingly misled by the producer into believing that the winner announced on air 
was a listener who had entered the competition. However, it continued that no 
individual involved made any financial gain from this practice and nor did the BBC. 
The BBC believed that it was evident from the manner in which the producer came 
forward to admit what had happened that he had had intended no personal gain and 
that the motive was not to deceive the audience, although the BBC accepted that 
was the result.  
 
In mitigation, the BBC said that it had not occurred to the producer at the time to think 
about the issue of audience deception and that his intention had been to produce the 
best programme he could and to spare the band and those involved from 
embarrassment in the face of no listener entries to the competition. The BBC stated 
that it should have been clear to the producer that he should apply Editorial 
Guidelines and that any proposal to step outside those guidelines should have been 
referred to the Controller of Editorial Policy. Further the producer could have referred 
the issue up to the Head of Programmes or more senior members of staff who would 
have advised him of a different course of action.  
 
The BBC urged Ofcom to take into account the fact that this was an unplanned 
competition, spontaneously established in response to an offer of tickets, made live 
on air by the guest band and where the misjudgement occurred on the spur of the 
moment by the producer to avoid any embarrassment to those involved. It added 
that, in addition, no member of the public was disadvantaged or was deprived of the 
opportunity to win the prize.  
 
 



 

 12 

 
Decision 
 
Rule 2.11 of the Code states that “Competitions should be conducted fairly, prizes 
should be described accurately and rules should be clear and appropriately made 
known”. 
 
Ofcom noted the circumstances that led to the deception of the programme’s 
audience in this case. In particular, the decision to fake a winner was taken on the 
spur of the moment during a live broadcast, when no entries had been received for 
the competition.  
 
Ofcom noted that on this occasion no audience harm was caused because no text 
messages from listeners were actually received. However, it was clear on this 
occasion that both editorial continuity and a desire not to embarrass the band took 
precedence over audience trust in a misguided attempt to hide the fact that no 
listeners appeared to be interested in the tickets on offer. 
 
By concluding the competition with a fake name, the competition was conducted 
unfairly, and was therefore in breach of Rule 2.11. Breaching the audience’s trust in 
this way is unacceptable, regardless of the circumstances in which it has occurred.  
 
Breach of Rule 2.11 
 



 

 13 

Statement on other BBC competitions  
 
Various programmes 
Various BBC radio & television services, various dates between 1 January 
2005 and June 2007 
 
 
Issue 
 
The BBC advised Ofcom that when it decided to investigate instances involving 
audience deception and the use of PRS in programmes it had deliberately cast its 
’trawl’ widely. The trawl had been conducted at a time when newspapers were 
publishing allegations of serious malpractice across the broadcasting industry. The 
BBC said that it had wished to find any areas where BBC programmes were not 
being made to the highest standards, and that it had uncovered a variety of concerns 
in relation to the fair conduct of competitions. It had categorised a number of the 
instances as “less serious”. Among these instances there were a number of common 
themes, for example: the filtering of competition entrants for editorial reasons; taking 
steps to produce winners when competitions were run fairly but produced no 
entrants; assisting competition entrants to enable them to win prizes; and portraying 
entrant selection as random in cases when it was not.   
 
In relation to the instances that the BBC had categorised as “less serious”, the BBC 
said that in some cases it found that local management had discovered examples of 
poor practice prior to its investigations and already put a stop to it. It also said that 
staff turnover in production areas was relatively high. As a consequence, whilst 
individuals came forward to reveal practices and were confident that the events they 
described had happened, they had been unable to provide important details such as 
transmission dates or, on some occasions, even programme titles. The BBC said that 
it had also dealt with incomplete information, such as a lack of available telephony 
data, and accounts of incidents which were no more than hearsay. The BBC said that 
cases it could not adequately substantiate had not been taken any further. It also 
stated that its assessment at the time had been that there had been instances of 
poor practice, but not of the same level of seriousness as those specifically reported 
to the BBC Trust and to Ofcom as serious editorial breaches.  
 
Conclusion 
 
As evidenced by the sanctions imposed on the BBC and other broadcasters in this 
area, Ofcom considers cases that involve audience deception to be extremely 
serious. This is because any such deception goes to the heart of the issue of trust 
between a broadcaster and its audience. 
  
If substantiated, the alleged practices summarised above are likely to have breached 
Rule 2.11 of the Code, which requires competitions to be conducted fairly.  
 
Ofcom notes that the BBC has been unable to verify a number of alleged instances 
that came to light during its trawl due to incomplete recollections of production staff or 
a lack of available data. In the absence of specific data, it is not possible for Ofcom to 
reach a decision on individual cases. However, Ofcom is concerned by the diverse 
nature of the “common themes”, which appear to indicate that, at the time, a lack of 
clarity or understanding by BBC production staff of the importance of conducting 
listener and viewer competitions fairly. In this regard, Ofcom has taken into account 
the extensive steps taken by the BBC to uncover these issues and the 



 

 14 

comprehensive remedial measures now in place, such as its “Safeguarding Trust” 
mandatory training programme, the revisions to the guidance attached to its Editorial 
Guidelines and the tightening of its management controls (see page 4, above).  
 
In light of these actions, and also because of the lack of evidence available, Ofcom 
does not intend to take further regulatory action in respect of these matters. 
However, we take this opportunity to stress once again the need for broadcasters to 
take particular care to ensure that their competitions are conducted fairly. We also 
remind broadcasters that where Ofcom identifies a breach of the Code as serious, 
we will consider imposing statutory sanctions.   
 
 



 

 15 

Not in Breach  
 
Audience voting in various BBC television programmes 
Strictly Come Dancing, BBC1, 15 December 2007, 18:00 
Sports Personality of the Year, BBC1, 9 December 2007, 19:00 
Strictly Come Dancing: The Final, BBC1, 22 December 2007, 21:25 
Eurovision: Your Decision, BBC1, 1 March 2008, 19:00 
I’d Do Anything, BBC1, 10 May & 31 May 2008, 19:30 & 18:00 
Last Choir Standing, BBC1, 30 August 2008, 18:00 
Eurovision Dance Contest, BBC1, 6 September 2008, 20:00 
 
 
Introduction 
 
Ofcom received a total of 24 complaints about the programmes listed above. All of 
the complainants contacted Ofcom after having trouble getting through on phone 
lines to register votes. 
 
The complainants’ reactions to difficulties registering votes varied. Complainants 
variously said: 
 

• merely that they had been unable to vote; 

• that because they (and in some cases, others they knew of) had been unable 
to vote the result was not fair; 

• that because they (and in some cases, others they knew of) had been unable 
to vote they suspected the vote was ‘fixed’; 

• one complainant experienced difficulty voting on a landline phone but did 
succeed by calling from a mobile phone; and 

• one complainant objected that she had tried to vote for a nation in the 
Eurovision Dance Contest well within the voting ‘window’ but received 
recorded messages saying the vote had been closed. 

 
Ofcom sought comments on all of the above cases from the BBC under Rule 2.2 of 
the Code (factual programmes or items or portrayals of factual matters must not 
materially mislead the audience). 
 
Response 
 
The BBC explained that there a number of factors beyond its control that can result in 
callers not being able to register a vote. For example, some viewers misdial, and 
some call outside the voting ‘window’, despite clear information about the opening 
and closing of lines being given in the programmes. 
 
Further, the BBC said, in particularly popular programmes, there can be instances of 
some congestion in the system. The BBC takes steps to address that possibility, for 
example by telling viewers that lines may be busy and if they don’t get through they 
should try again. This was done, for example, in the 2007 final of Strictly Come 
Dancing. 
 
The technology used for handling telephone votes is operated by BT and is 
extremely robust, capable of handling 190,000 votes per minute. Viewers’ votes are 



 

 16 

recorded by an automated system and although the precise call duration depends on 
how long the caller stays on the line after hearing the recorded message telling them 
their vote has been registered, the same charge (a ‘drop charge’) is applied 
regardless of how long the caller stays on the line. 
 
The broadcaster said that for most programmes that use voting, BT staff are on hand 
to make adjustments if there appears to be a risk of congestion, and inform the BBC 
and service providers of any such issues. BBC staff also monitor the flow of votes 
and liaise with the BBC’s Audience Services group, the contact point for complaints. 
 
In respect of Eurovision Dance Contest, the BBC supplied a recording with a ‘burnt-
in’ time code that clearly showed the voting beginning at 21:19 and ending at 21:35. 
Presenters declared when the vote opened, and twice captions warned of its 
imminent closure – at 21:32 (“lines close shortly”) and at 21:34 (“only a minute left”). 
 
Decision 
 
Ofcom found that the problems encountered by viewers were not matters that called 
into question any of the programmes concerned. Ofcom was satisfied that in all 
cases the problems in getting through to vote were likely to have been because of 
mistakes made by the callers when dialling or misunderstanding when voting periods 
began and ended, or simply because of congested lines. 
 
The BBC confirmed that in September 2007 – therefore before any of the 
programmes referred to in this Finding were broadcast – technical changes were 
made so that callers who don’t get through or who call outside the voting ‘window’ 
are not charged1 and will hear a message explaining that their vote has not been 
registered. 
 
It is important to stress that lines can become overwhelmed, particularly soon after 
voting lines open during the most popular shows. This can mean that some callers 
will hear engaged tones. This should not be understood by callers as anything more 
than the effect of heavy demand on the system as a whole.  
 
Some complainants questioned why one contestant’s number was engaged but 
another’s was not. In such cases viewers should be reassured that the technical 
structure of the telephone network does not allow for calls for different contestants to 
be treated differently. At least the first eight digits of the phone numbers (the ‘stem’ 
numbers) are the same for all contestants, with only the last few (often two) digits of 
the phone number specific to a contestant. The preceding ‘stem’ digits common to all 
the numbers are those used by the network to route the calls to the vote recording 
system. The system answers calls in turn using a large number of answering points 
that can capture any of the votes, i.e. any of the final identifying digits. The chance of 
a call getting through is therefore the same, regardless of which contestant a caller is 
voting for2. 
 
Not in breach 

                                            
1 Ofcom understands that in these circumstances a premium charge is not incurred but that 
network charges applied by the caller’s telephone network provider may be still be charged. 
Such charges are outside the control of the broadcaster. 
 
2 The premium rate telecoms regulator, PhonepayPlus (PP+), has published some FAQs on 
this subject, available at: http://www.phonepayplus.org.uk/consumers/faq/default.asp 



 

 17 

Not in Breach  
 
Sports Personality of the Year 
BBC1, 9 December 2007, 19:00 
 
 
Introduction 
 
In this long-standing annual sports review and award programme viewers were 
encouraged to call premium rate telephone numbers to vote for the Sports 
Personality of the Year. Six viewers alleged that the public vote was improperly 
conducted. 
  
Two sets of trophies were seen in the programme. One set was present in the 
programme’s venue (the National Exhibition Centre, Birmingham); the other set was 
in Las Vegas and shown with two of the sportsmen in the vote, the boxers Ricky 
Hatton and Joe Calzaghe. Four complainants believed that the trophies in Las Vegas 
were the originals and suggested that the vote had been “rigged” because, they 
asserted, the original trophies would only have been sent to the USA if the BBC had 
known in advance that one or both boxers would be successful in the vote. 
 
The other two viewers considered the BBC’s actions in arranging for trophies, 
whether originals or copies, to be in Las Vegas was itself an indication of prior 
selection of winners. 
 
Public voting took place only over the course of the live programme, the ten 
contenders having been previously chosen by shortlists compiled by 31 magazines 
and newspapers and a panel of sports experts. 
 
Ofcom sought comments from the BBC in respect of Rule 2.2 of the Code (factual 
programmes or items or portrayals of factual matters must not materially mislead the 
audience). 
 
Response 
 
The BBC stated that the originals of the trophies were in fact on set in the UK when 
the programme was broadcast live from the National Exhibition Centre in 
Birmingham. The trophies in the USA were copies. 
 
Copies had been ordered and used for the sequences broadcast live from Las Vegas 
because the producers considered it likely that either or both of the boxers would do 
well in the vote. Further, the BBC said that the incumbent Sports Personality of the 
Year, Zara Phillips, was shown carrying the real trophy to the trophy table at the 
home venue in Birmingham. 
 
The BBC supplied a list of the voting figures to Ofcom together with certification by a 
third party verifier that the vote had been properly conducted. 
 
The BBC also said that precisely the same arrangements had been used in 2005.  
Andrew Flintoff was at the time on tour in Pakistan and was voted the winner. On the 
night he had been presented with a replica trophy; he received the real trophy later 
when he was back in England. As with 2007’s coverage, three replica trophies had 
been used for the overseas link. 
 



 

 18 

The BBC did not consider the public to have been misled in any way by 2007’s 
Sports Personality of the Year show. 
 
Decision 
 
Ofcom accepted that the real trophies had not in fact been sent to the USA. 
 
Ofcom carefully considered and assessed the voting data in this case. It was 
satisfied that the vote was conducted fairly and the BBC had not misled the 
audience.   
 
Not in breach 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


