
1 

 
 
 
 

 
 
 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 

Issue number 121 
10 November 2008 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 2 

Contents 
 
Introduction 3  
 
Standards cases 
 
Notice of Sanction 
 
DM Digital Television Limited  
Health is Wealth, DM Digital, 8 March 2007, 07:45 4 
 
In Breach  
   
Premium rate services promoted in programme content 
DM Digital, various dates in 2007  5 
  
Good Morning Manchester 
DM Digital, 11 & 12 February 2008, 08:00 6 
 
“Shine a Light” competition 
The Morning After, Kerrang! Radio (West Midlands),  
2 April 2008, 08:20 8 
  
Dickinson’s Real Deal 
STV, 27 June 2008, 14:00 10 
 
Ayurvedic Nature Cure Sponsorship  
Maru Gujarat, MATV, 20 August 2008, 19:00 11  
 
Scott Mills 
Radio 1, 12 August 2008, 16:00 13 
 
Resolved   
 
After You’ve Gone  
BBC1, 28 July 2008, 19:30  
 15 
Out of Remit 
 
Aalim Online 
Geo UK/Geo TV 17 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Upheld and Partly Upheld 
 
Complaint by Mr Nicholas Beardshaw and 
Mrs Michaela Beardshaw 
Weekend Nazis, BBC1, 27 August 2007 19 
 
Complaint by Mr Glenn Swallow 
Weekend Nazis, BBC1, 27 August 2007 35 
 
Other programmes not in breach/resolved  47 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 3 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes which broadcasting licensees are required to 
comply. These include:  
 
a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) which took effect on 25 July 2005 (with 

the exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is 
used to assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 
2005. The Broadcasting Code can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 

effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/code_adv/tacode.pdf. 

 
c) other codes and requirements that may also apply to broadcasters, depending on 

their circumstances. These include the Code on Television Access Services 
(which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code 
on Listed Events, and the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be 
found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/ 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom policy to state the full language used on air by broadcasters who are the 
subject of a complaint where it is relevant to the case. Some of the language used in 
Ofcom Broadcast Bulletins may therefore cause offence. 
 



4 

Standards cases 
 
Notice of Sanction 
 
DM Digital Television Limited  
Health is Wealth, DM Digital, 8 March 2007, 07:45 
 

 
On 28 October 2008, Ofcom published its decision to impose a statutory sanction on 
DM Digital Television Limited in respect of its service DM Digital. The sanction was 
for breaches of the following Code Rules: 
 
• Rule 2.1 (generally accepted standards must be applied to the contents of 

television services so as to provide adequate protection for the public from 
harmful material); 

• Rule 9.4 (sponsor must not influence content);  
• Rule 9.5 (no promotional reference to sponsor);  
• Rule 9.6 (clear identification of sponsorship by name/logo); and  
• Rule 9.7 (sponsorship relationship must be transparent). 
 
Ofcom found that these Rules were breached as follows: 
 
• During the programme Health is Wealth, a homeopathic practitioner, Dr Professor 

Mohammed Jamil Jilu (“Dr Jamil”), was allowed to make unsubstantiated and 
potentially dangerous claims regarding the ability of his homeopathic treatments 
to cure cancer and other serious illnesses, such as diabetes and hepatitis. This 
could have resulted in viewers with treatable serious medical problems choosing 
to dispense with orthodox medical treatment in favour of Dr Jamil’s treatments. 
This risked serious harm to viewers (breach of Rule 2.1); 

 
• Dr Jamil was the sponsor of Health is Wealth and had entirely determined the 

content of the programme. The channel’s editorial independence had therefore 
been compromised (breach of Rule 9.4); 

 
• The programme was used to promote Dr Jamil’s homeopathic health clinic and 

associated treatments and services (breach of Rule 9.5); and  
 
• The programme’s sponsorship and the relationship between the sponsor and the 

programme were not made clear to viewers (breach of Rules 9.6 and 9.7).  
 
For the reasons set out in the adjudication Ofcom imposed a financial penalty of 
£15,000 on DM Digital Television Ltd (payable to HM Paymaster General) and 
directed it to broadcast a statement of Ofcom’s findings in a form to be determined by 
Ofcom on two specified occasions. The full adjudication is available at: 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/dmdigital.pdf 
 
There are two further cases in this bulletin (see pages 5-7) where Ofcom has 
recorded breaches of the Code in respect of DM Digital. Ofcom has very serious 
concerns about this Licensee and its compliance ability. Ofcom is requiring DM 
Digital to attend a meeting at Ofcom. Any further breaches of the Broadcasting Code 
will be taken extremely seriously and in such circumstances Ofcom will consider 
further and greater regulator action.  



5 

In Breach 
 
Premium rate services promoted in programme content 
DM Digital, various dates in 2007  
 
 
Introduction 
 
On 17 January 2008, PhonepayPlus recorded breaches of its Code of Practice 
against a premium rate service provider in respect of a live tarot premium rate 
telephone service promoted in a programme broadcast on DM Digital on various 
dates in 2007. These breaches related to not holding the correct prior permission 
certificate for a live tarot service, keeping callers on hold for lengthy periods of time 
and lack of clear on-screen pricing information. PhonepayPlus fined the service 
provider £25,000.  
 
Rule 10.10 of the Code requires that any use of premium rate numbers must comply 
with the Code of Practice issued by PhonepayPlus (formerly known as ICSTIS). 
 
Response 
 
In response to Ofcom’s inquiries, the broadcaster advised that it had taken specific 
compliance steps to ensure that the problems identified by PhonepayPlus did not 
occur again.  
 
Decision  
 
Notwithstanding the broadcaster’s assurances, Ofcom was concerned that the 
broadcaster had failed to ensure sufficient oversight of premium rate services 
(“PRS”) promoted within its programmes and to understand its own responsibilities 
regarding those services. Ofcom also noted that viewers calling the tarot service 
were kept on hold for lengthy periods of time and suffered financial loss. Since the 
use of PRS in this case did not comply with the PhonepayPlus Code there was a 
breach of Rule 10.10. 
 
This is a serious breach of the Code and will be held on record.  
 
Breach of Rule 10.10 of the Code 
 
 



6 

Good Morning Manchester 
DM Digital, 11 & 12 February 2008, 08:00 
 
 
Introduction 
 
Good Morning Manchester is a weekday live interactive morning programme, which 
includes extended interviews and a regular feature concerning general health and 
wellbeing issues. The premium rate number for viewers to call if they wish to 
participate in the programme is displayed on screen throughout the programme.  
 
On 11 and 12 February 2008, the programme’s two presenters interviewed a 
herbalist and homeopath, Hakeem Shafqat Ali Shah, who also gave general advice 
to callers. Throughout the extended interview a large banner was displayed on 
screen intermittently, stating Mr Shah’s contact details (mobile and landline 
telephone numbers and full postal address). These details also appeared regularly in 
a scrolling caption at the bottom of the screen, which ran throughout the 
programmes.  
 
A viewer asked Ofcom whether the display of such information was permissible. 
 
When reviewing the broadcasts, Ofcom also noted the following: 
 
• one of the presenters stated Mr Shah’s full contact details on air; 
• Mr Shah invited a caller to contact him after the programme had ended; and 
• the on-screen scrolling caption included both programme-related messages and 

an advertising message (i.e. the promotion of sponsorship opportunities on DM 
Digital, including full contact details). 

 
We therefore asked the broadcaster for its comments with regard to the following: 
 
Code Rules  
 
Rule 10.2 – “Broadcasters must ensure that the advertising and programme 
elements of a service are kept separate”; 
Rule 10.4 – “No undue prominence may be given in any programme to a product or 
service”; and 
Rule 10.5 – “Product placement is prohibited”; 
 
Rules on the Amount and Distribution of Advertising (“RADA”1) 
 
Rule 1.2 – “In any one clock hour there must be no more than 12 minutes of 
advertising spots and/or teleshopping spots.” 
 
Response 
 
DM Digital said that it provided guests’ contact details on air “for certain topics”, as it 
was “beneficial to [its] audience and relevant to the editorial content of the 
programme.” The broadcaster added that, in this case, such information was 
“displayed with the guest’s name at intervals in order to not give undue prominence” 
and that Mr Shah “did not pay to be on the programme or to have his practice 
mentioned.” 

                                            
1 At the time of the broadcasts in question RADA was in force. On 1 September 2008, RADA 
was replaced by the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA” 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/code_adv/tacode.pdf).  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 7 

 
With regard to the on-screen promotion of sponsorship opportunities on DM Digital, 
the broadcaster said that it did not believe the provision of its own contact details to 
be advertising content. It added that, in any event, the information was kept separate 
from the programme, as it ran in the scroll. The broadcaster confirmed that it 
generally broadcast between 9 and 12 minutes of advertising spots in any clock hour, 
adding that scrolled information did not generally contain advertising. 
 
Decision 
 
Generally, when introducing and/or interviewing a guest, it is editorially justified to 
explain their appearance in a programme. This might include, for instance, stating or 
describing their relevant expertise, or if appropriate briefly crediting the company or 
organisation they represent. However, in this case, after the presenters had 
introduced Mr Shah, the programme regularly provided viewers with his full contact 
details. These were not only mentioned by a presenter, but also intermittently 
displayed on-screen in a large banner and regularly scrolled across the screen. In 
addition, Mr Shah solicited a caller to contact him later. 
 
Ofcom has a duty to ensure that programmes are not distorted for commercial 
purposes. We accept that a studio guest’s contact details may sometimes be useful 
for viewers and therefore editorially justified. For example, broadcasters can 
generally make a brief passing reference to such details being available on their own 
[channel] website, if it is editorially justified to do so. However, in this case, Ofcom 
can find no editorial justification for the regular and frequent provision of Mr Shah’s 
full contact details throughout the interviews. His services were therefore given 
undue prominence within the programmes, in breach of Rule 10.4 of the Code. 
 
Ofcom notes the broadcaster’s view that the on-screen promotion of sponsorship 
opportunities on DM Digital was not advertising content. However, we disagree. A 
broadcaster promoting sponsorship opportunities is advertising. The licensee is 
advertising a service where a third party can promote its goods or services in return 
for payment. Programme sponsorship is a commercial opportunity, not only for 
potential sponsors but also for the broadcaster. As such, its promotion is advertising 
content, which should be clearly separated from programming. In this case, the 
permanent scroll (which ran throughout the programmes) featured not only 
programme-related messages (e.g. alternative premium rate numbers – for 
participation in the programme from other countries – and the promotion of the 
channel’s Valentine Special), but also DM Digital’s promotion of programme 
sponsorship opportunities ("For sponsorship contact +44… or email 
info@dmdigitaltv.co.uk… For Pakistan +92…"). The content of the scroll was 
therefore a mix of programme and advertising elements of DM Digital’s service, 
which were not clearly separated, in breach of Rule 10.2 of the Code. 
 
The recordings provided by DM Digital did not contain the advertising breaks 
featured in or around Good Morning Manchester. Nevertheless, the broadcaster 
confirmed that less than 9 minutes of advertising spots were unlikely to occur in any 
clock hour of its output. In this case, given also the regular advertisement spots for 
DM Digital programme sponsorship opportunities contained in the on-screen scroll, it 
is clear that the broadcaster had included more than 12 minutes of advertising spots 
in the clock hour (08:00-09:00) during which the programmes were broadcast, in 
breach of Rule 1.2 of RADA. 
 
Breach of Rules 10.2 and 10.4 of the Code  
Breach of Rule 1.2 of RADA 



8 

“Shine a Light” competition 
The Morning After, Kerrang! Radio (West Midlands), 2 April 2008, 08:20 
 
 
Introduction 
 
During this breakfast show the presenter, Tim Shaw, ran a competition to win two 
tickets to attend the premiere in London (that evening) of the film “Shine a Light”, a 
feature-length documentary on the Rolling Stones. Listeners were invited to call a 
standard rate (0845…) telephone number for a chance to enter. They were told that 
the first listener to be put through to the studio and answer a question correctly would 
win the tickets. The presenter said that he wanted a Rolling Stones fan to win and his 
co-presenter then posed the question, “Where was Brian Jones born?” The first 
person aired, answered the question correctly, and was awarded the prize. 
 
A complainant claimed that the presenter had planned to award the tickets to a 
friend, pre-recorded his ‘entry’ and played it ‘as live’, instead of running a genuine 
competition.  
 
Rule 2.11 of the Code requires that “competitions should be conducted fairly…”. We 
therefore asked Bauer Radio, which runs Kerrang! Radio, for its comments on the 
matter. 
 
Response 
 
Bauer Radio (“Bauer” or “the broadcaster”) said that as soon as it had received the 
allegation from Ofcom it suspended the presenter, interviewed each employee 
connected with the competition (i.e. the presenter, the co-presenter and the 
programme’s producer) and visited the winner, to verify “an accurate record of 
events.” 
 
The broadcaster said the presenter concerned was experienced but had admitted 
that he had run the competition as alleged. However, he had told Bauer that he 
believed he was “doing the right thing by rewarding a loyal and deserving listener”,�
�������knew both suffered from a chronic and debilitating illness and was a fan of 
the Rolling Stones. 
 
Bauer said that the presenter had contacted the listener the day before the broadcast 
to let him know there would be a feature of interest to him the following morning. The 
presenter explained the mechanic of the competition to him but the listener said that, 
due to his medical condition, he was not confident that he would be able to respond 
quickly on air. To show the listener that he was capable of a quick response, the 
presenter decided to record him as if on air and play it back to him. However, this did 
not convince the listener. Wishing to give him the opportunity to win that he was 
denying himself, the presenter decided to play the recording on air the following 
morning, ‘as live’, pretending that he was the first caller to the studio. The presenter 
told Bauer that he had had no intention of using the recording unless the listener 
called on the day. However, after his co-presenter had asked the question, the 
presenter noted that no calls were lined up for selection and decided to play it. During 
playback he noticed two attempted calls but answered neither. 
 
Bauer said that it had “rigorous compliance procedures in place to ensure that all … 
on-air staff are fully conversant with the Code rules.” This included “regular on-site 
training and refresher sessions [which the presenter had attended], circulars issued 
to all staff highlighting regulatory and compliance issues as they arise” and 
“comprehensive written guidance specifically about competitions, which included 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 9 

precise references to the requirement that all competitions must be conducted fairly 
and transparently...”, with a checklist to help ensure this. 
 
Bauer said that the presenter had acted alone. His co-presenter was relatively 
inexperienced and had not realised what had happened. Also, while the programme’s 
producer had agreed the competition mechanic with the presenter the previous day, 
she had left the studio for a short period, during which the feature had been 
broadcast. Bauer noted that the presenter’s misguided actions had been well-
intentioned. Nevertheless, it accepted that he had had considerable time to reflect on 
his proposed action after recording the output the previous day. Bauer was therefore 
extremely disappointed that a presenter of his experience should have “ignored or 
overlooked the rules and damaged the trust between broadcaster and audience.”  
 
On 9 May 2008 Kerrang! Radio broadcast an apology hourly throughout daytime and 
the presenter was dismissed. 
 
Decision 
 
Broadcasters must at all times ensure that the audience is not misled as to the fair 
conduct of an audience competition. It is never acceptable for a presenter to 
intervene in the operation of a competition in a way likely to disadvantage any 
potential entrants. Broadcasters must therefore ensure that employees responsible 
for conducting competitions are fully aware of Code requirements and the specific 
issues of trust involved i.e. between broadcaster and audience, presenter and 
audience, and, as highlighted in this case, presenter and broadcaster.  
 
In this instance, the broadcaster had clearly intended that tickets for the premiere of 
the film, “Shine a Light” were awarded as a competition prize and the presenter was 
aware of this. However well-intentioned the presenter’s intervention may have been 
in these particular circumstances, his decision to ensure a specific winner was not 
only in contravention of the competition’s terms and conditions, but was also a 
serious breach of trust with the audience.  
 
Further, Ofcom noted that the presenter had also explained his decision to play the 
pre-recorded content on the basis that there were no other callers lined up at the time 
who could be put to air. However given that the time between the question being 
asked on air and the pre-recorded entry being broadcast was approximately 13 
seconds, Ofcom considered that other listeners would not yet have had sufficient 
time to attempt to enter the competition, as evidenced by calls being lined up for 
selection after the presenter’s intervention.  
 
The competition was therefore conducted unfairly, in breach of Rule 2.11 of the 
Code. 
 
The breach of audience trust by the presenter intervening in the operation of a 
broadcast competition in this way – regardless of the circumstances in which it 
occurs – has the potential to cause considerable listener harm. Ofcom considered 
referring this case to the Content Sanctions Committee for the imposition of a 
statutory sanction. However, we noted that, on this occasion, consumer harm was 
limited, as no calls were answered. Further, on receiving the allegation made to 
Ofcom, the broadcaster took swift action to investigate fully and resolve the matter, 
including the regular broadcast of an appropriate apology. Nevertheless, Ofcom puts 
Kerrang! Radio on notice that it is likely to take further regulatory action in the event 
of any similar breach of Rule 2.11 of the Code. 
 
Breach of Rule 2.11



10 

Dickinson’s Real Deal 
STV, 27 June 2008, 14:00 
 
 
Introduction 
 
Dickinson’s Real Deal is a daytime antique-themed programme broadcast on the ITV 
network and shown a week later on STV. Each edition includes a viewer competition 
to win the sum of money that a particular item fetches at auction. Entry is via a 
premium rate telephone number or text message.  
 
During STV’s repeat broadcast of this programme, a caption was displayed across 
the bottom of the screen to advise viewers that the competition was closed. Two 
viewers complained that since the telephone number was still clearly legible and read 
out on air, and the line was in operation at the time of the repeat broadcast on STV 
(for the subsequent edition’s competition, broadcast simultaneously on ITV), the 
caption was insufficient to prevent viewers from attempting to enter that programme’s 
competition which had now, in fact, been concluded.  
 
Ofcom asked STV for its comments under Rule 2.11 of the Code which states that 
“competitions should be conducted fairly” and “rules should be clear and 
appropriately made known”. 
 
Response 
 
STV explained that while it considered covering the full screen so that the telephone 
number was obscured, it opted for a significantly sized visual message which 
covered one quarter of the screen and stated “the competition is closed” to make it 
clear that the competition was indeed, closed. In its view, this sufficiently informed its 
audience that they should not call and as such, the fact the line was live did not 
create any issue of harm.  
 
STV added that it has not received any complaints that suggested viewers had been 
misled.  
 
Decision 
 
Ofcom acknowledges the measures taken by the broadcaster to minimise the 
potential for viewers to suffer material harm. However, the guidance1 to Rule 2.11 
advises that “text stating ‘pre-recorded’ is likely to be insufficient unless the telephone 
line is dead or the number on screen is illegible”, 
 
While recognising that the advice “competition is closed” contained in the on-screen 
caption was more informative than merely indicating that the material was pre-
recorded, Ofcom is concerned that the premium rate telephone line promoted for the 
programme’s competition was neither obscured nor inactive. It therefore considers 
that the caption may have been insufficient in preventing viewers from attempting to 
enter a concluded competition.  
 
Ofcom expects all broadcasters to exercise extreme caution in the use of premium 
rate services in programmes.  
 
Breach of Rule 2.11 

                                            
1 This guidance is available at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance 



11 

Ayurvedic Nature Cure Sponsorship  
Maru Gujarat, MATV, 20 August 2008, 19:00  
 
 
Introduction 
 
MATV provides a news and family entertainment service for the Asian community. 
During routine sampling of the channel’s output, it was noted that a sponsorship 
credit for the programme Maru Gujarat appeared to contain advertising claims for the 
hair loss treatments provided by its sponsor, Ayurvedic Nature Cure.  
 
The credit included the claim, “We specialise in the prevention of hair loss and 
provide regrowth solutions”. It also provided the company’s address, telephone 
number, email address and website address. Several products which appear to be 
used or sold by Ayurvedic Nature Cure were shown, as well as ‘before and after’ 
pictures of hair loss treatment. The voice over stated, “Are you suffering from hair 
problems? We have the most effective products and treatments available. Initial 
consultation is free. For more information contact Ayurvedic Nature Care - 0161 766 
2700”.  
 
Ofcom asked the broadcaster for comments with regard to Rule 9.13 of the Code 
which states, “Sponsorship must be clearly separated from advertising. Sponsor 
credits must not contain advertising messages or calls to action. In particular, credits 
must not encourage the purchase or rental of the products or services of the sponsor 
or a third party”. 
 
Response 
 
MATV claimed that there were no sales messages in the “advertisement”, but that 
there was a voice over encouraging viewers to contact the company if they suffered 
from hair loss. 
 
Decision 
 
The purpose of a sponsorship credit is to inform the audience that a programme is 
sponsored and to identify the sponsor. Credits do not count towards the time 
broadcasters are allowed to advertise (advertising minutage). To prevent credits 
becoming advertisements, and therefore increasing the amount of advertising 
transmitted, broadcasters are required to ensure that sponsorship credits do not 
include advertising messages. This reflects the requirements of European legislation 
(i.e. the European Television Without Frontiers Directive).  
 
Ofcom’s published guidance states that sponsors may include basic contact details in 
sponsorship credits. If sponsor credits contain contact details, these should include 
the minimum information necessary to allow viewers to make initial contact with the 
sponsor should they so wish. Contact details may include a description of the means 
of contact (e.g. tel:, text:) but must not invite or exhort viewers to contact the sponsor. 
The guidance also states that any direct appeals to the viewer to buy or try the 
sponsor’s goods or services or to contact the sponsor for more information are likely 
to breach Rule 9.13. 
 
This particular sponsor credit included the company’s address, telephone number, 
email address and website address, which we considered to be an excessive amount 
of contact information. This, taken together with the references to the sponsor’s 
products and services (e.g. “we have the most effective products and treatments 
available” and “initial consultation is free”) and the call to action (“for more information 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 12 

contact Ayurvedic Nature Cure - 0161 766 2700”), were clear advertising messages 
included to promote Ayurvedic Nature Cure.  
 
Ofcom judged that the sponsorship credit contained advertising messages, including 
claims for the efficacy of the products. The inclusion of the advertising messages 
within the credit was unacceptable and in breach of Rule 9.13.  
 
Rule 9.3 of the Code requires sponsorship to comply with the advertising content 
rules. In this case, because no advertising messages should have appeared in the 
sponsorship credit, Ofcom did not assess the substantiation supplied to support the 
claims made in the advertising messages. However, Ofcom did note that Ervamatin - 
one of the products which appeared in the sponsorship credit - was the subject of two 
adjudications1 by the Advertising Standards Authority (“ASA”). The ASA found the 
inclusion of Ervamatin in advertisements broadcast on other television channels to be 
in breach of the Broadcast Committee of Advertising Practice’s (“BCAP”) Television 
Advertising Standards Code and concluded that Ervamatin should not be advertised 
without adequate substantiation of the claims made about it.  
 
Breach of Rule 9.13 
 

                                            
1 The full adjudications can be found at: 
http://www.asa.org.uk/asa/adjudications/Public/TF_ADJ_42384.htm and 
http://www.asa.org.uk/asa/adjudications/Public/TF_ADJ_44024.htm 
 



13 

Scott Mills 
Radio 1, 12 August 2008, 16:00 
 
 
Introduction 
 
A listener complained about an item called “Badly Bleeped TV” - a regular feature in 
this radio programme, in which extracts from TV or radio are played with words 
‘bleeped’ out. The words themselves are later revealed as being not offensive. 
However, the remaining beginning and ending sounds of the words give the 
impression that the ‘bleep’ is masking an offensive word, or create the beginning and 
end sound of an offensive word on either side of the ‘bleep’.  
 
On this occasion, two of the clips included words that began with ‘f’ and these were 
edited in such a way that the listener believed that he had heard the word “fuck”. 
 
Ofcom wrote to the BBC for its comments under Rule 1.14 of the Code (the most 
offensive language must not be broadcast before the watershed or when children are 
particularly likely to be listening). 
 
Response 
 
The BBC responded that “Badly Bleeped TV” is one of the more popular items on 
Scott Mills and that it considered that the item is in line with the level of satire and 
humour that the programme’s audience would expect from the show. It 
acknowledged that the feature is somewhat “risqué”. However it maintained that the 
words omitted from the extracts are “entirely innocuous” in nature, with the humour of 
the item resting in the listeners recognising in their minds a similarity between the 
remaining parts of the ‘bleeped’ word and a potentially offensive word. It belongs to 
“the saucy seaside postcard tradition of comedy, than to anything more offensive”. 
 
The BBC said that the words that were ‘bleeped’, as referred to by the complainant, 
were “fated to meet” and “fantastic”. The word “fuck” was therefore not used and the 
words that were ‘bleeped’ bore no resemblance to that word. It said the real missing 
words were revealed very quickly, leaving the listener in no doubt as to what was 
omitted.  
 
Decision 
 
Ofcom accepts that the feature itself was in keeping with the irreverent humour of the 
Scott Mills show and that its suggestive style was likely to have been in line with the 
expectations of regular listeners. A variety of ‘bleeped’ words were included which 
gave the first impression of being something offensive, but which it transpired were 
innocent. In these cases, no offence could be caused to the audience since the 
potentially offensive words were not audible. 
 
In respect of the complaint, Ofcom considered the two words that began with ‘f’.  
 
As regards the first instance, Ofcom noted that while listeners had been led to 
believe the word “fucked” was the missing word, the word “fucked” was not clearly 
audible.  
 
However in relation to the second word in the broadcast which began with an ‘f’, 
Ofcom noted that the beginning and end sounds of the ‘bleeped’ word were ‘f’ at the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 14 

beginning, and a strong ‘ck’ after the ‘bleep’. This was played twice and clearly - for 
all intents and purposes - sounded like the word “fuck”.  
 
Ofcom research1 has demonstrated that the word “fuck” and its derivatives are 
considered by most people as examples of the most offensive language. Rule 1.14 
does not allow for editorial justification in the use of such language. In this instance, 
the programme was broadcast at 16:00, during school holidays, and was therefore 
on air at a time when children were likely to be listening.  
 
Ofcom found that, by broadcasting a word that had been purposefully edited to sound 
identical to the word “fuck”, the programme was in breach of Rule 1.14 of the Code. 
 
Breach of Rule 1.14 
 
 
 

                                            
1 Language and Sexual Imagery in Broadcasting: A Contextual Investigation (2005) 
http://www.ofcom.org.uk/research/radio/reports/bcr/language.pdf 



15 

Resolved 
 
After You’ve Gone  
BBC1, 28 July 2008, 19:30 
 
 
Introduction 
 
After You’ve Gone is a comedy series featuring the character Jimmy, whose mother-
in-law has moved in with the family after his divorce.  
 
In this episode Jimmy has a painful hernia and is unable to move off the sofa. In the 
scene in question, Jimmy craves a sweet biscuit but his mother-in-law, Diana, leaves 
him with a healthier rice cake to eat and his prescription painkillers in a bottle. She 
advises him to take two tablets every four hours. After Diana has left the house 
Jimmy looks at the tablet bottle and says “these are bound to have some sugar in 
them” and proceeds to shake out a handful of tablets and swallow them. He then 
swallows another handful.  
 
In the next scene, Jimmy wakes disorientated and under the influence of the 
overdose of tablets. In his drug-induced state, he is shown to be in a mellow and 
relaxed mood, demonstrating a comic softening of his more uptight attitude towards 
his children and Diana, before falling asleep contented on the sofa. He wakes later, 
believing he has experienced a dream and showing no adverse side effects of the 
overdose of drugs. Later in the programme his mother-in-law attributes his more 
relaxed behaviour as being the result of “one too many happy pills”.  
 
A viewer expressed concern that the overdose of painkillers shown in this episode 
was unsafe, appeared to show no adverse health consequences and that this 
demonstrated irresponsibility on the broadcaster’s behalf. Ofcom asked the BBC for 
comments under Rule 1.10 (the abuse of drugs must generally be avoided before the 
watershed.)  
 
Response 
 
The BBC asked Ofcom to take into consideration that the script made it clear that the 
drugs were prescription painkillers, that Jimmy did not take the drugs for their effect 
but because he thought they would have sugar in them. This was consistent with the 
character’s foolishness, and what he did under the influence of the drugs gave him 
great cause for concern.  
 
Furthermore, the BBC argued that by taking the drugs Jimmy suffered negative 
consequences and “scaled new heights of foolishness to his considerable 
embarrassment”. In the BBC’s view, it was therefore unlikely that Jimmy’s actions 
condoned or glamorised the abuse of drugs.  
 
The BBC added that After You’ve Gone was broadcast “well after” the end of 
programming aimed at children and that by 19:30 the youngest children were not 
normally watching BBC1. It added that the programme required a reasonably mature 
understanding of social class and family dynamics and was therefore unlikely to 
appeal to the youngest children. Those old enough to understand it would have 
appreciated that the content relied on numerous absurdities.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 16 

However, the BBC accepted that this particular episode was broadcast during July 
when many schoolchildren would have been on holiday and therefore perhaps 
staying up later than usual. After You’ve Gone was originally commissioned for 
broadcast at 20:30 by which time a higher proportion of younger viewers would have 
gone to bed. The BBC said it now recognised that this programme was not 
appropriate for younger viewers and should therefore not have been broadcast in this 
earlier timeslot. The BBC assured Ofcom that, in light of its content, the episode 
would not be broadcast again before 20:30.  
 
Decision 
 
Rule 1.10 requires broadcasters to avoid generally the abuse of drugs, and in any 
case such abuse should not be condoned, encouraged or glamorised in programmes 
broadcast before the watershed, unless there is editorial justification. This Rule 
covers all drugs, not just recreational or illicit drugs.  
 
In this episode it is made clear that the character Jimmy chooses to exceed the 
recommended dosage of prescription medication. In reality, any abuse of painkilling 
medication carries the risk of very serious and even fatal side effects. In the scene, 
however, Jimmy is shown to experience only a relaxing of his inhibitions. The 
hallucinatory side effects of the overdose and his subsequent behaviour are 
accompanied by canned audience laughter which serves to emphasise the intended 
comedy of the situation.  
 
Ofcom notes the broadcaster’s argument that Jimmy did not take the drugs for their 
intended medical effect, but because he thought they might have sugar in them and 
this behaviour was consistent with the “well established ignorance and foolishness” 
of Jimmy in this long-running series. Although Jimmy appeared to suffer no adverse 
effects through his overdose, we took into account that by the conclusion of the 
episode Jimmy was shown to be embarrassed by his behaviour under the influence 
of the medication.  
 
Ofcom recognises this was a comedy and therefore the scene was intended for 
humorous effect. Humour often derives from exaggerating a situation to the point of 
absurdity, but it is Ofcom’s view that where the content includes the abuse of drugs, 
particularly when the programme is broadcast at a time when younger children may 
be watching, broadcasters should exercise particular caution.   
 
Audience data shows that some 9% of the audience consisted of children under the 
age of 15 (a total of about 224,000). Ofcom considers that younger viewers may not 
appreciate the potential dangers of the behaviour portrayed in the scene in question, 
particularly given its portrayal in an amusing light and possible ‘fun’ consequences. 
We therefore welcome the BBC’s recognition that given its content this programme 
was not appropriately scheduled for younger viewers and its assurances that it would 
not therefore broadcast this episode again before 20:30. In light of this, Ofcom 
considers the matter resolved. 
 
Resolved  



17 

Out of Remit 
 
Aalim Online 
Geo UK/Geo TV  
 
 
Introduction 
 
Geo UK is a general entertainment and news channel broadcasting on the Sky 
platform, to an Urdu speaking audience. Aalim Online is a religious discussion 
programme, hosted by Dr Aamer Liaquat Hussain.  
 
Ofcom received 1,570 complaints concerning the programme. There was evidence 
that the complaints were part of an orchestrated campaign. Complaints stated that 
the programme was broadcast on 7 September 2008. This programme included a 
discussion concerning the movement of Ahmadiyya1. Two complainants provided 
recordings of the programme obtained from the internet.  
 
The complainants objected to the programme on a number of grounds, including that: 
 
• the programme was broadcast on the 34th anniversary of the Ahmadi community 

being declared non-Muslim by the authorities in Pakistan; 
• the programme was extremely offensive to followers of the Ahmadi faith; and 
• there were comments in the programme that constituted an incitement to harm or 

kill Ahmadis.  
 
Several clerics contributed to the programme by telephone and in the studio, and 
according to a certified translation received by Ofcom, from a firm of lawyers 
representing one complainant, one cleric, speaking by telephone, said: 
 

“As long as this evil exists and a single Qadiani2 is on this land, Dr.Sahib, there is 
a need for his removal. Maybe you or the viewers have understood my point”. 

 
Later in the programme, another cleric in the studio said: 
 

“Anyone who will make such a claim3 is a liar, and it is obligatory to kill him in the 
sight of certified religious scholars of the Muslim ummah4 as well”. 

 
Complainants pointed to the fact that, in the days following the broadcast, two 
prominent Ahmadis were killed in Pakistan.  
 
Ofcom contacted Geo UK outlining the complaints that it had received, and 
requested a recording of the programme.  
 

                                            
1 A movement that grew out of mainstream Islam in the 19th Century, although Ahmadis still 
consider themselves Muslims. 
2 A term for an Ahmadi, which is seen as derogatory by members of the Ahmadiyya. 
3 Concerning a claim of false prophethood. 
4 An Arabic word, which in connection to Islam, is held to mean “the community of the 
believers” or the whole Muslim world. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 18 

Response 
 
Geo UK stated that the programme had been broadcast only on its Pakistan service, 
“Geo TV”. The broadcaster said that it had not been broadcast on its Ofcom licensed 
service “Geo UK”. 
 
The broadcaster said Geo UK broadcasts the same content as Geo TV, on a time-
shift basis, five hours after it is broadcast in Pakistan.  
 
However, in relation to the edition of Aalim Online of 7 September 2008, Geo UK said 
that it realised that the programme, as broadcast on the Geo TV service in Pakistan, 
would not comply with the Code. As a consequence, the broadcaster said that the 
programme in question was not broadcast on Geo UK, and instead a recording of the 
previous day’s edition of Aalim Online was broadcast in its place.  
 
Geo UK also made representations to Ofcom concerning the translation that Ofcom 
had received of the programme. It offered a different interpretation of that translation 
on a couple of points. 
 
Decision 
 
The Geo TV service broadcast in Pakistan is not licensed or regulated by Ofcom. 
 
After receiving the recording of its service from Geo UK, given the gravity of the 
allegations made against the broadcaster, Ofcom took steps to authenticate the 
recording. First, it arranged for the material to be viewed by an Urdu speaker, who 
confirmed that the programme complained of did not appear to be transmitted on the 
Geo UK service (i.e. it did not appear on the recording provided by Geo UK). Second, 
Ofcom noted that during the recording (provided by Geo UK) there were regular on-
screen graphics displaying the time of “Iftar”5 in London, and the time displayed 
tallied with the publicly published times for Iftar in London for 7 September 2008. As 
the time of Iftar will change daily, it was clear that the recording was of the broadcast 
of Geo UK’s output for the early evening segment of 7 September 2008.  
 
Finally, Ofcom noted that the on-screen appearance of the recording matched the 
on-screen appearance of the Geo UK service broadcast on the Sky platform, and 
was distinct from the on-screen appearance of the material on the recordings 
provided by complainants, which were all from a particular website hosting the 
original programme, that had been broadcast on Geo TV in Pakistan. 
 
Given the above, Ofcom was satisfied that the programme that had been complained 
about was not broadcast on Geo UK, the television service licensed by Ofcom but in 
fact on the Pakistani Geo TV service. The version the complainants had complained 
about had been broadcast only on the Pakistani service and had been available on 
the internet and as a consequence, none of the complaints could be entertained. 
 
Not in Remit 
 
 

                                            
5 The evening meal that marks the break of the daily fast during the month of Ramadan. The 
time displayed on screen for Iftar in London for 7 September 2008 was indicated to be 
7:37pm. 



19 

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld and Partly Upheld 
 
Complaint by Mr Nicholas Beardshaw and 
Mrs Michaela Beardshaw 
Weekend Nazis, BBC1, 27 August 2007 
 
 
Summary: Ofcom has partly upheld this complaint of unfair treatment by Mr Nicholas 
Beardshaw and Mrs Michaela Beardshaw. Ofcom has not upheld the Beardshaws’ 
complaint of unwarranted infringement of privacy in the making and broadcast of the 
programme. 
 
On 27 August 2007, BBC1 broadcast the documentary Weekend Nazis which focused 
on the annual “War and Peace Show” in Kent. During this event, World War Two re-
enactment groups from around the world put on displays and engaged in mock battles. 
The programme questioned why the majority of the World War Two re-enactors chose to 
depict German soldiers rather than British soldiers and why, out of those depicting 
German soldiers, the majority chose to depict the “Waffen-SS” rather than the regular 
German Army. 
 
Mr Nicholas Beardshaw and Mrs Michaela Beardshaw (“Mr and Mrs Beardshaw”) are 
military re-enactors who play the part of German Army medics. In 2007, they were 
married at the annual War and Peace Show and footage of their wedding was shown in 
the programme. 
 
Mr and Mrs Beardshaw complained to Ofcom that they were treated unfairly in the 
programme and that their privacy was unwarrantably infringed in both the making and 
broadcast of the programme. 
 
Ofcom found as follows: 
 
• The Beardshaws were not told the true nature of the programme when they agreed 

that their wedding could be filmed and this resulted in unfairness. 
 
• No unfairness resulted from the programme makers not including footage of what the 

Beardshaws said was Mrs Beardshaw’s apparent distress at an interview conducted 
with them shortly after the wedding ceremony. 

 
• The use of the German National Anthem over shots of their wedding invitation and 

their arrival for their wedding in the context of this programme resulted in unfairness 
to the Beardshaws. 

 
• No unfairness resulted from the portrayal of the guests who attended the wedding, 

many of whom were dressed in German military uniform. 
 
• The Beardshaws were not given an opportunity to respond to an allegation made in 

the programme that they wore SS symbols in civilian life and this resulted in 
unfairness. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 20 

• There was no unwarranted infringement of privacy of the Beardshaws in relation to 
the making or broadcast of the programme.  

 
Introduction 
 
On 27 August 2007, BBC1 broadcast the documentary Weekend Nazis which focused 
on the annual “War and Peace Show” in Kent which hosts the world’s biggest military 
vehicle show. During this event, World War Two re-enactment groups from around the 
world put on displays and engage in mock battles. The programme questioned why the 
majority of the World War Two re-enactors chose to depict German soldiers rather than 
British soldiers and why, out of those depicting German soldiers, the majority chose to 
depict the “Waffen-SS” rather than the regular German Army. In light of this, the 
programme questioned whether there was a “dark side” (that is, the presence of 
extremist right wing views) to what is regarded by many in the re-enactment community 
as innocent fun in recreating “living history”. During filming, the programme makers came 
across people selling and displaying Nazi memorabilia. They also found people making 
overtly racist remarks when they were filming undercover.    
 
Mr Nicholas Beardshaw and Mrs Michaela Beardshaw (“Mr and Mrs Beardshaw”) are 
military re-enactors who play the part of German Army medics. Mrs Beardshaw is 
German. In 2007, they were married at the annual War and Peace Show and footage of 
their wedding was shown in the programme. Mr and Mrs Beardshaw had agreed that the 
programme makers could film their wedding. Many of the guests shown in the footage 
included in the programme were dressed in “Waffen-SS” and German Army uniforms. Mr 
Beardshaw was shown dressed in a WWII German Army uniform and Mrs Beardshaw 
wore a period wedding dress. Footage of their wedding invitation, headed by the German 
eagle and swastika emblem, was also shown in the programme. Shortly after the 
wedding ceremony Mr and Mrs Beardshaw were interviewed by the programme’s 
reporter, John Sweeney, during which Mr Beardshaw said that there was no political 
motivation for getting married in the way they chose.  
 
Mr and Mrs Beardshaw complained to Ofcom that they were treated unfairly in the 
programme and that their privacy was unwarrantably infringed in both the making and 
broadcast of the programme. 
    
The Complaint 
 
Unfairness 
 
In summary, the Beardshaws complained that they were treated unfairly in the 
programme in that: 

 
a) they were not told the true nature of the programme. They said the programme 

makers had told them that they were making a documentary about how World War 
Two re-enactments are low key in Europe and even banned in Germany but how 
people can depict German forces in the UK. Mr and Mrs Beardshaw said that they 
had no knowledge of the programme’s intention (that is, finding Nazi supporters in 
the re-enactment community) or that they would be interviewed by the 
programme’s reporter in a way which linked their portrayal of “German forces…to 
the word Nazi and Nazi wedding”, and which used their wedding as a platform to 
search for real Nazi/right wing sympathisers. 

  
b) the footage of the wedding was edited unfairly which showed their wedding in a 

bad light and resulted in portraying Mr and Mrs Beardshaw unfairly. In particular, 
they said that: 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 21 

 
i) Mrs Beardshaw, who is German, had felt stressed and victimised over the 

accusation made by the programme makers that they had had a “Nazi 
wedding”, though footage of her distress was not shown in the programme; 

 
ii) the music to their wedding was “dubbed out” in the programme and replaced 

by the German National Anthem; 
 

iii) only 20 wedding guests out of the 60 in attendance were dressed in German 
uniforms. The programme failed to show those dressed in civilian clothing or 
Allied military uniforms. It also included footage of people who were not 
invited to the wedding but had turned up without Mr Beardshaw’s prior 
knowledge; 

 
iv) despite the Beardshaws having asked the programme makers not to show 

the footage of John Sweeney demanding to know why they had had a “Nazi 
wedding” it was included in the programme as broadcast; 

 
v) John Sweeney expressed his views on Mr and Mrs Beardshaw’s “Nazi 

wedding” and then unfairly stated that “we have seen Nick and Michaela in 
their civilian clothing with SS decoration”. In fact, Mr and Mrs Beardshaw said 
that the programme makers would have seen them wearing: 

 
• a modern “Bundeswehr” (the German Federal Defence Service) t-shirt; 
• a skull and crossbones key ring bought from a children’s department 

store in Germany;  
• skull and crossbones sword belt buckle bought from the “Pirates of the 

Caribbean” ride at Euro Disney; and, 
• skull and crossbones socks worn by Mrs Beardshaw and bought from the 

same ride at Euro Disney. 
 
c) they were not given an appropriate opportunity to respond to the allegations made 

by the programme. In particular, Mr and Mrs Beardshaw said that John Sweeney 
demanded to know why they had had a “Nazi wedding” just after they had taken 
their wedding vows and walked down the aisle. After the filming of the wedding, Mr 
and Mrs Beardshaw said they complained to the programme makers about their 
conduct at the wedding and they agreed to be re-interviewed about their 
involvement in re-enacting. Mr and Mrs Beardshaw said that this interview footage 
was not shown in the programme although the footage they requested not to be 
shown was included. 

 
Privacy 
 
In summary, Mr and Mrs Beardshaw also complained that their privacy was 
unwarrantably infringed in both the making and broadcast of the programme in that: 
 
d) the programme showed their personal wedding stationary (that is, the wedding 

invitation) without Mr and Mrs Beardshaw’s knowledge or consent.  
  

e) the programme makers did not keep to the permission given by Mr and Mrs  
Beardshaw to film at the wedding from a distance. 

 
The BBC’s Statement  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 22 

In summary the BBC said that Nicholas Beardshaw chose to marry his wife, Michaela, 
wearing a uniform bearing the Nazi swastika symbol. It said that the Nazi regime plunged 
the world into a devastating war and slaughtered millions of people. It argued that 
modern democratic Germany has done a great deal to purge itself of the stain of Nazism, 
and has erected numerous memorials to ensure its people never forget.  As the 
programme pointed out: 

“In Germany, displays of the swastika and other symbols of the Third Reich are illegal.  
Indeed, the German authorities are so anxious about neo-Nazis that they’ve tried to get 
the whole of Europe to adopt their ban.” 

The BBC said that the programme had suggested that some would find what the 
Beardshaws did tacky and tasteless, but had gone no further than this. They said that 
other people, including some viewers of the programme, might regard any association 
with Nazism as highly offensive, but that was a matter for them.  The BBC’s overall 
position was that nothing in the programme exceeded the boundaries of fair comment. 
 
Unfairness 
 
a) In relation to the complaint that the Beardshaws were not told the nature of the 

programme, the BBC said there were careful discussions between the programme 
makers and the BBC Executive Producer before production started.  There was a 
written outline of the programme, agreed between the BBC and October Films, the 
production company, which formed the basis of any approach to contributors. This 
outline explained that the programme was a documentary about the debate on 
whether or not the ban on the display of swastikas should be introduced throughout 
Europe. Two weeks before the Beardshaws’ wedding, the programme’s associate 
producer asked members of the re-enactment groups she had been in touch with 
to pass her telephone number to Nick Beardshaw and his then fiancée, Michaela 
Sett.  Mr Beardshaw then called the associate producer, and she told him she 
wished to film their forthcoming ceremony as part of the programme. The nature of 
the programme was carefully explained to Mr Beardshaw and Ms Sett to ensure 
they were clear about it.  After this lengthy phone call, in which Mr Beardshaw 
explained how he had met his fiancée at a previous War and Peace Show, he said 
he would be quite happy for the ceremony to be filmed.  He also explained that 
there would be other media present, and agreed to be interviewed beforehand.  
The associate producer’s contemporaneous note of the conversation contained no 
reference to any special terms or conditions for their participation in the 
programme, and the associate producer did not recall any discussion on this point.     

The BBC said the wedding invitation, shown in the programme, was a painstaking 
re-creation of a period document, featuring swastikas and the German eagle. From 
the untransmitted footage of the wedding (which was provided to Ofcom) the BBC 
said it was clear that the groom, the best man and all those who lined up to form 
the guard of honour were dressed in Nazi era uniforms, many of them in the black 
of the Waffen SS.    

In relation to the complainants’ claim that the intention of the programme was to 
“find Nazi supporters in the re-enactment community” the BBC said the wedding 
sequence was carefully separated from the later “investigative” sequences. It said 
the wedding was presented in a different context, namely exploring freedom of 
speech and why people are involved in re-enactment. Following the footage of the 
wedding there were then several sequences looking at, firstly, the sale of Nazi 
memorabilia and, secondly, the English “love affair with the Second World War”. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 23 

The BBC stated that it was only then that the programme turned to the meaning of 
Nazism, firstly by noticing the absence of material at the show relating to the 
Holocaust, then by interviewing the Holocaust denier David Irving, and finally going 
on to point out the selective view of the history of the Waffen SS.  It was only in the 
final part of the programme that the reporter started raising questions about the 
true beliefs of those individuals who parade in SS uniforms, which, as Mr 
Beardshaw pointed out, he does not.  In any event, the BBC said it did not accept 
that an intention to “find Nazi supporters” was in itself unfair to Mr or Mrs 
Beardshaw.  

Similarly, the BBC rejected the complainants’ contention that the wedding was 
used “as a platform to search for real Nazi right wing sympathisers” and that they 
were interviewed to link their portrayal of “German forces … to the word Nazi and 
Nazi wedding”.  
 

b) In relation to the complaint that footage of the wedding was edited unfairly the BBC 
dealt with each point raised by the Beardshaws as follows: 

 
i) In relation to the Beardshaws’ complaint that footage of Mrs Beardshaw’s 

distress was not shown, the BBC rejected the claim that Mrs Beardshaw was 
distressed on the day. The BBC recorded two interviews with the 
Beardshaws. The programme reporter’s first interview with the Beardshaws 
took place immediately after the wedding. The BBC maintained that Mr 
Sweeney did not push forward and interrupt them. The BBC pointed out that 
Mrs Beardshaw’s first answer includes the comment  

 
“I was absolutely shaking, but I feel really, really good now”.   

 
The BBC said that this suggested Mrs Beardshaw was, as many brides are, 
nervous about the ceremony but delighted to be married.    
The BBC pointed out that after the wedding the programme makers met the 
Beardshaws to discuss their concerns about being asked, as they alleged, 
about their “Nazi wedding”. The BBC said that at this meeting the 
Beardshaws gave no indication that either of them felt “stressed” or 
“victimised” once they had been assured that at no time during the interview 
had Mr Sweeney used the term “Nazi wedding”.  

ii) In relation to the complaint that the programme replaced the music used in 
the Beardshaws’ wedding with the German National Anthem, the BBC said 
the incidental music used to link into the wedding sequence was the current 
German National Anthem, and that it was used over the shot of the wedding 
invitation and not the wedding. The BBC said the purpose of the music was 
to link one scene to the next so as to render the bridge between scenes 
smooth and seamless. The BBC said that immediately after this the music as 
played at the wedding and recorded on the untransmitted footage was clearly 
heard. 

iii) In relation to the complaint that the programme failed to reflect that only 20 
wedding guests out of the 60 in attendance were dressed in German 
uniforms, and did not show any guests dressed in civilian clothing but did 
focus on many uninvited attendees who were dressed in German uniform, 
the BBC said that the wedding was held in the middle of a show that attracts 
some 20,000 visitors a day. It said the couple’s chosen location was outside 
the main Hop Farm restaurant, which remained open throughout the 
ceremony. Several members of the public stopped to observe and some took 
photographs in close proximity to the wedding party. In addition there were 
two other television crews present, and several press photographers.  The 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 24 

BBC said that it was therefore hard to be certain from the recorded material 
which of those present were invited guests and which were simply 
bystanders. However, from the footage they obtained, the BBC stated they 
were able to identify 47 individuals who seemed likely to be “wedding 
guests”.  It calculated that 27 of the 47 wedding guests present were in 
German Wehrmacht or SS uniform.  
 
The BBC also pointed out that Mr Beardshaw had posted a message on an 
internet message board frequented by participants in the War and Peace 
Show announcing the forthcoming nuptials. In the circumstances, the BBC 
said it was unsurprising that there were uninvited guests.  
 

iv) In relation to the complaint that, despite asking the programme makers not to 
show the footage of John Sweeney demanding to know why they had had a 
“Nazi wedding” in the programme, it was included in the programme as 
broadcast, the BBC denied that Mr Sweeney asked why the Beardshaws had 
had a “Nazi wedding”. It denied that the relevant part of the programme 
included this phrase. Further it said the Beardshaws did not request that any 
part of the coverage not be shown.   
 

v) In relation to the comment in the programme that  
 

“…we have seen Nick and Michaela in their civilian clothing with SS 
decoration…”  

 
the BBC said the programme’s two researchers went to the Hop Farm site at 
Beltring on the afternoon of Sunday July 15, 2007, while the show was still 
being prepared.   Once there they bumped into the Beardshaws, who had 
just arrived.  The BBC stated that both researchers were surprised at the 
Beardshaws’ attire: they were wearing ordinary civilian clothes but decorated 
with sewn-on patches depicting SS insignia, swastikas and other Nazi 
symbols. The BBC said that both were also wearing retro jewellery, such as a 
Thor Hammer and runes, traditionally worn by the Nazis. The BBC 
reproduced pictures of the Disney and Pirates of the Caribbean items which 
the Beardshaws said they had worn and compared them to genuine Nazi 
symbols. The BBC said the researchers, who had spent considerable time 
investigating such artefacts, did not accept they have would have confused 
entertainment-themed Disney pirate materials with the infamous SS death’s 
head. 
 

c) In relation to the Beardshaws’ complaint that they were not given an appropriate 
opportunity to respond to the allegations made by the programme, the BBC said 
that on 21 July 2007 they offered the Beardshaws the chance to talk at more length 
on camera about their wedding and their fascination with re-enactment in a second 
interview. The BBC pointed out that a large part of this interview was dedicated to 
Mr Beardshaw explaining the minutiae and history of his re-enactment activities.  
The BBC said that when this material was reviewed it became apparent that Mr 
Beardshaw’s first interview was a more concise and spontaneous account of his 
hobby in the context of the wedding, so the excerpt used came from his first 
interview. The BBC suggested that no unfairness arose from what it said was an 
appropriate exercise of editorial discretion. Furthermore, the BBC again stated that 
at no point was a request made, or a commitment given, to transmit - or not 
transmit - any specific material.     
 

Privacy  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 25 

 
d) In relation to the complaint that their personal wedding stationery was shown, the 

BBC did not accept that showing Mr and Mrs Beardshaw’s wedding invitation 
constituted a breach of privacy. They stated that the invitation did not reveal any 
inherently private or personal information about the Beardshaws. The BBC pointed 
out that the Beardshaws had agreed that the programme makers and two other 
television companies could film their wedding, and again referred to the fact that Mr 
Beardshaw had posted a wedding announcement on a public internet bulletin 
board.  The BBC felt that Mr Beardshaw had therefore put the relevant information 
into the public domain. In any event, the BBC said the style of the invitation, with its 
“prominently displayed” swastika, raised reasonable questions about the wedding 
itself. These were properly put to Mr Beardshaw, and the programme carried his 
response.  

 
e) Finally in relation to the complaint that the programme makers did not keep to the 

permission given by Mr and Mrs Beardshaw to film at the wedding from a distance, 
the BBC said that no such request was made to any member of the production 
crew at any time. The BBC also said that from the untransmitted material (provided 
to Ofcom), it was clear that the programme maker’s camera was no closer than 
either of the other two TV cameramen in attendance. 

 
The complainants’ comments  
 
Unfairness 
 
a) In summary and in relation to the complaint that they were not told the nature of the 

programme, the Beardshaws said that what they were told about the programme 
bore no relationship to the final broadcast, which was sensational. They said the 
title Weekend Nazis was a statement and implied that everyone featured in the 
programme was a right wing Nazi sympathizer. They also said that the content of 
the programme changed drastically throughout. The Beardshaws disputed the 
BBC’s account of the communications between themselves and the programme’s 
associate producer. They stated that the associate producer had told them the 
programme aimed to highlight how ‘we remember the war but some parts of 
Europe want to sweep the war away and keep it hidden’. The Beardshaws also 
said that the associate producer had told them that she too was a re-enactor in 
Germany and that she would never allow re-enactors to be brought into disrepute.  

 
b) In relation to the complaint that the footage of the wedding was edited unfairly the 

Beardshaws responded to the BBC statement as follows: 
 

i) The Beardshaws said the untransmitted footage showed that Mrs Beardshaw 
was clearly uneasy at Mr Sweeney’s approach. The Beardshaws stated that 
when they approached the associate producer two days after the wedding 
Mrs Beardshaw burst into tears and said she would not have participated if 
she had known that Mr Sweeney was going to be involved in the programme. 
In discussions with the programme makers they asked for the footage not to 
be used and agreed to another interview.  

ii) The Beardshaws disputed the BBC’s account that the German anthem was 
used purely to link the wedding sequence in the programme. They repeated 
their complaint that the German anthem was played over footage of the 
wedding, replacing the music that they had chosen.    

iii) In relation to the wedding attendees, the Beardshaws said that the people in 
the footage wearing the black SS uniforms had not been invited and turned 
up at the same time as the undercover reporters. They also said that ‘civilian’ 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 26 

guests were out of shot of the BBC camera. The Beardshaws provided a list 
of all the invited guests and photographic evidence of the guests and what 
they were wearing.  

iv) In relation to the inclusion of what the Beardshaws said were references to a 
“Nazi wedding” the Beardshaws re-emphasised their dismay at Mr 
Sweeney’s line of questioning and referred to comments in the programme 
such as “A big fat Nazi wedding”; “a beautiful day but you’re in Nazi uniform”; 
“tacky but tasteless”. The Beardshaws said that these comments bore little 
resemblance to the overall “remit” of the programme that had been initially 
explained to them.  

v) In relation to the claim that the Beardshaws had been seen wearing SS 
symbols on civilian clothing,  they stated that they had never worn any SS 
symbols, either while enacting or in their civilian lives. The Beardshaws 
provided Ofcom with photographs of clothing worn by them when they had 
met the programme researchers before the wedding. They said these 
photographs demonstrated that they were not wearing SS symbols. 

 
c) In relation to the complaint that they were not given an opportunity to respond, the 

Beardshaws referred to the interview they gave two days after the wedding which 
they said went well. They were given an opportunity to discuss how they 
represented the Red Cross organization and how they raised money and worked 
with veterans charities.  They noted that none of this material was used in the 
programme as broadcast and questioned whether the exclusion of the material 
was really down to editorial discretion. 

 
Privacy 
 
d) In relation to the complaint that the programme showed their wedding stationery 

without their consent, the Beardshaws said the stationery (the invitation) was 
private and issued only to invited guests. The Beardshaws said the invitation was 
obtained by the programme makers by deception and that when the picture of the 
invitation was broadcast it was the first time it had been shown in public. The 
Beardshaws particularly objected to the BBC statement that the nature of the 
wedding invitation, with its prominently displayed swastika, raised questions about 
the wedding itself. 

 
e) Finally in relation to the complaint that the programme makers did not keep to the 

permission given by the Beardshaws to film at a distance, the Beardshaws said 
they had agreed with the programme makers to film with discretion. The associate 
producer had told them that “no invasion would occur”. Despite this the 
Beardshaws stated that on two occasions the wedding photographer had to 
request the Weekend Nazis film crew to move. 

 
The BBC’s Second Statement 
 
In summary, the BBC again made the point that Nicholas Beardshaw chose to get 
married wearing a uniform adorned with a swastika, that numerous guests at his 
wedding wore other uniforms adorned with swastikas and that the invitation he sent out 
was headed with a German eagle and swastika symbol.  The BBC said it was quite clear 
from the Beardshaws’ submissions that they understand that the swastika was the 
symbol of the Nazi regime, and that they understand that the regime was a “fascist … 
political movement”.  The BBC remained of the view that the following description of the 
Beardshaws’ wedding in the programme by reporter John Sweeney was no more than 
fair comment: 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 27 

“It’s a free country and on their happy day they can wear what they want.  If tolerance 
extends to them, then it should also extend to others who feel that getting  married in this 
way is not just a little bit tacky, but tasteless.” 
 
Fairness 
 
a) The BBC said it had nothing to add to its first statement in relation to the 

Beardshaws’ complaint that they were not told the nature of the programme. The 
producers of the programme were quite clear that the purpose of the programme 
was described to both Mr and Mrs Beardshaw on several occasions.   

 
b) In relation to the complaint that the footage of the wedding was edited unfairly the 

BBC: 
 
i) made no further comment on this sub-head. 
 
ii) made no further comment on this sub-head. 
 
iii) In relation to the complaint about the portrayal of the wedding attendees, it 

noted that the Beardshaws had provided Ofcom with photographs and a guest 
list.  The Beardshaws’ summary of guests showed there were thirteen guests in 
German army uniform and nine in Field Grey SS uniform, making a total of 
twenty two. The Beardshaws’ summary also said there were six uninvited 
guests dressed in black SS uniform. The BBC said this closely matched the 
analysis of guests and their attire made in its first statement, which noted that 
twenty seven of the forty seven wedding guests present were in German 
Wehrmacht or SS uniform.   

 
The BBC said that the Beardshaws had implied that the six individuals in black 
SS uniform seen in the untransmitted footage were somehow connected to the 
producers. The BBC denied this. The BBC also said it noted that several of 
them joined the guard of honour for the couple. The BBC questioned how those 
individuals were able to do this if they were unknown to the Beardshaws.  

 
iv) In relation to the complaint about the inclusion of the footage showing the 

Beardshaws being asked about a “Nazi wedding” the BBC said that neither Mr 
nor Mrs Beardshaw had made any request to the programme makers over use 
of parts of the filming, and the producers had at no stage agreed that parts of 
the coverage would not be used in the programme. 

 
v) In relation to the complaint about the statements made regarding the 

Beardshaws’ clothing on 15 July, the BBC said that one of the undercover 
reporters had made contemporaneous notes about the emblems on the 
Beardshaws’ clothing and the BBC provided Ofcom with a copy of this note.  
The BBC stated that one of the reporters involved had been reporting on right-
wing extremism for nine years in Germany and was extremely familiar with the 
associated symbols. The BBC maintained that the reporter would not have 
mistaken symbols of the Third Reich for Pirates of the Caribbean items as was 
suggested by the Beardshaws. 

 
c) the BBC had no further comment to make on this head of complaint. 
 
Privacy 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 28 

d) In relation to the complaint about the wedding stationery being shown, the BBC 
said it maintained its view that the invitation was a painstaking re-creation of a 
period document. 

 
e) the BBC had no further specific comment to make on this head of complaint. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and 
all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of 
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under 
which regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and 
consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
This complaint was considered by Ofcom’s Fairness Committee. In reaching a decision it 
considered a recording and transcript of the programme together with transcripts of 
unbroadcast footage and unbroadcast footage. It also considered the submissions from 
both parties. 
 
Fairness 
 
a) The Committee first considered the complaint that the Beardshaws were not told 

the nature of the programme and that they had no knowledge of the programme 
makers’ intention, which the Beardshaws said was to find Nazi supporters in the re-
enactment community. The Committee took particular account of whether the 
programme makers’ actions were consistent with its obligation to avoid unjust or 
unfair treatment of individuals in programmes (as set out in Rule 7.1) which states: 
 
“Broadcasters must avoid unjust or unfair treatment of individuals or organisations 
in programmes”. 
 
It also considered whether the broadcaster was fair in its dealings with the 
Beardshaws as outlined in Practice 7.2. which states: 
 
“Broadcasters and programme makers should normally be fair in their dealings with 
potential contributors to programmes unless, exceptionally, it is justified to do 
otherwise”. 
 
Finally the Committee considered whether the steps in Practice 7.3 were followed 
in a way which led to the Beardshaws giving their informed consent. Practice 7.3 
states: 
 

 “Where a person is invited to make a contribution to a programme (except when 
the  subject matter is trivial or their participation minor) they should normally, at an 
appropriate stage:  

• be told the nature and purpose of the programme, what the programme 
is about and be given a clear explanation of why they were asked to 
contribute and when (if known) and where it is likely to be first 
broadcast;  

• be told what kind of contribution they are expected to make, for 
example live, pre-recorded, interview, discussion, edited, unedited, etc;  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 29 

• be informed about the areas of questioning and, wherever possible, the 
nature of other likely contributions;  

• be made aware of any significant changes to the programme as it 
develops which might reasonably affect their original consent to 
participate, and which might cause material unfairness.  

Taking these measures is likely to result in the consent that is given being 
‘informed consent’ (referred to in this section and the rest of the Code as 
“consent”).  

  
It may be fair to withhold all or some of this information where it is justified in the 
public interest or under other provisions of this section of the Code.” 

 
 The Committee noted the contents of the BBC’s written outline for the programme 

which the BBC said formed the basis of what the Beardshaws were told about it 
when they were being asked to give permission for their wedding to be filmed. It 
stated: 

 
 “In Germany the public displays of swastikas is illegal. …is this another example of 

EU ‘nanny state’ interference, designed to curb our freedom of speech, or an 
enlightened, progressive piece of legislation protecting the sensitivities of war 
veterans and persecuted minorities.  

 
We are making a documentary for the BBC about this debate, and will be exploring 
the possible effect a ban would have on the portrayal of World War II – in literature, 
art, religion and at popular ‘living history’ events such as war re-enactments”.   

 
 The Committee also noted that the BBC stated that several conversations had 

taken place between the programme makers and the Beardshaws about the nature 
of the programme and provided details of one conversation between the associate 
producer and Mr Beardshaw.   

 
 The Committee then compared the content of the programme as broadcast with 

the written outline referred to above. For example, the Committee considered the 
opening line of programme commentary which stated: 

 
  “If you go down to the woods in Kent, you’ll be sure of a big surprise. The Second 

World War is raging. But they’re not real bullets…and they’re not real Nazis. They 
call this Living History. It’s all good clean fun. Or is something darker lurking in the 
woods?”  

 
The Committee noted that the ban on swastikas referred to on the programme brief 
was mentioned. The voiceover said: 

 
 “In Germany, displays of the swastika and other symbols of the third Reich are 

illegal. Indeed, the German authorities are so anxious about neo-Nazis that they’ve 
tried to get the whole of Europe to adopt their ban”    
 
However the Committee also noted how, as the programme progressed it focused 
on the issue of Nazi sympathisers within the re enactment community.  

 
From reviewing the untransmitted footage, including the second interview with the 
Beardshaws, conducted two days after the wedding, the Committee considered 
that the way the Beardshaws behaved towards the programme makers suggested 
that they were under a misapprehension as to what the programme was focusing 
on. The Committee were clear that the brief of the programme described by the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 30 

BBC and apparently discussed with the Beardshaws by the associate producer did 
not accord closely with the programme as broadcast. 

    
In relation to the Beardshaws’ complaint that they had no knowledge that they 
would be interviewed in a way that would link their portrayal of “German forces….to 
the word Nazi and Nazi wedding…” the Committee considered how the 
Beardshaws and their wedding were portrayed  in the context of the programme 
overall. It noted the title of the programme - Weekend Nazis.  It also noted the 
images of children dressed in Hitler Youth uniforms prior to the wedding sequence. 
Finally, the Committee took particular note of the comment in the script 
immediately before the Beardshaws wedding that: 

 
“My first impression is of a big fat Nazi wedding. Later I was told I was wrong about 
that. Apparently – to the trained eye – many of these uniforms are not Nazi at all”   

 
The Committee considered that although John Sweeney said “…I was wrong…” in 
the above remark the scripted references had served to suggest a connection 
between the Beardshaws’ wedding and Nazism. The Beardshaws were not 
informed that such a connection would be made when they agreed to be filmed.  
 
In conclusion on this head of complaint, the Committee found that there was a 
significant difference between the content of the broadcast programme and what 
the programme makers had told the Beardshaws the content would be. The 
Committee therefore found that the Beardshaws were not told the true nature of 
the programme and were unaware of what kind of contribution they were expected 
to make to it at the time they agreed to participate. This resulted in unfairness to 
them.  
 
Accordingly the Committee upheld this head of complaint, that the Beardshaws 
were not told the true nature of the programme.  

  
b) The Committee next considered the Beardshaws complaint that the footage of their 

wedding was edited unfairly. In seeking to make a decision on this head of 
complaint the Committee referred individually to each of the instances specified by 
the Beardshaws which they said demonstrated unfair treatment of them by the 
programme makers. In relation to each of these sub-heads (i) to v) below) and 
looking at the programme overall, the Committee took particular account of Rule 
7.1 quoted above. The Committee also considered whether the way in which the 
programme makers edited any of the contributions resulted in those contributions 
having been represented unfairly (as outlined in Practice 7.6).  

 
i) The Committee first considered the complaint that footage of Mrs 

Beardshaw’s distress over the accusation was not shown in the programme. 
 

The Committee considered the sequence of the wedding that was broadcast 
and also the unedited footage provided by the BBC of the Beardshaws being 
interviewed immediately after the marriage ceremony.  It did not find any 
material to suggest distress and noted that the Beardshaws readily posed for 
pictures and seemed happy with events. Although Mrs Beardshaw may have 
appeared uncomfortable with the reporter’s questions, she did not appear 
distressed. The editing of the footage appeared to the Committee to be a fair 
encapsulation of Mrs Beardshaw’s demeanour during the wedding and the 
post wedding interview. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 31 

Accordingly the Committee found that no unfairness resulted to the 
Beardshaws from the way the footage was edited in this respect.  

 
ii) The Committee then considered the complaint that the music to the wedding 

was “dubbed out” in the programme and replaced by the German National 
Anthem. 

 
 The Committee considered both the transmitted and untransmitted footage of 

the wedding. It noted that the German National Anthem was played over the 
still shot of the wedding invitation and over the initial footage of the 
Beardshaws arriving for the wedding service, when it replaced the actual 
music that was played (US swing music). The Committee bore in mind that 
Mrs Beardshaw is German. It noted that this piece of music remains the 
national anthem of modern day Germany. It also noted that it was played on 
a harp in what could be said to be a ‘wedding style’. In considering whether 
its use was unfair as the Beardshaws had complained the Committee noted 
that the music chosen by the Beardshaws for their wedding was American 
popular music of the 1940s era, with no nationalistic overtones.  It also noted 
that immediately before the wedding sequence the programme commentary 
stated: 

 
 “It’s a family affair. Some of the kids are even dressed up as Hitler Youth”. 
 
 The Committee concluded that the use of this piece of music, in the context 

of the whole introduction to the wedding sequence including the still shot of 
the wedding invitation with its prominently displayed swastika, (reproduced, 
according to the Beardshaws, in the interests of historical accuracy) served 
to make a likely connection in the minds of viewers between the Beardshaws’ 
wedding and Nazi era Germany, as opposed to showing it as a 1940’s period 
wedding in the context of a historical re-enactment event.  

 
As a result the Committee found that the programme maker’s use of music in 
this respect resulted in unfairness to the Beardshaws. 

 
iii) The Committee then considered the complaint that the programme failed to 

show those wedding guests who were dressed in civilian clothing or Allied 
military uniforms and that the programme also included footage of people 
who were not invited to the wedding. 

 
In adjudicating on this head of complaint the Committee considered both the 
transmitted and untransmitted footage of the wedding. It noted that the venue 
for the wedding – within an event open to the public and adjacent to outlets 
frequented by the public (albeit in a separate enclosure) – meant it was 
possible for uninvited guests to be present. The Committee considered 
additional photographic evidence supplied to it by the Beardshaws, including 
in particular a copy of the official wedding group photo. The Committee 
considered that although not all the guests wore German uniforms the overall 
impression was of a WWII German military style wedding. It noted the military 
style of Mr Beardshaw’s attire and overall concluded that the portrayal of the 
wedding guests in the programme was fair. Therefore the Committee found 
no unfairness to the Beardshaws in respect of this head of complaint. 
 

iv) The Committee then turned to the Beardshaws’ complaint that despite asking 
the programme makers not to show the footage of the reporter, John 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 32 

Sweeney, demanding to know why they had had a “Nazi wedding”, this 
footage was included in the programme as broadcast. 

 
 On the information before it, the Committee found that there was a conflict of 

evidence on this since it was disputed whether an undertaking in relation to 
the footage had been given. However, the issue of whether the use of the 
footage complained of resulted in unfairness is dealt with at head a) above. 

 
v) Next the Committee considered the Beardshaws’ complaint that John 

Sweeney expressed his views on Mr and Mrs Beardshaw’s “Nazi wedding” 
and then unfairly stated that “…we have seen Nick and Michaela in their 
civilian clothing with SS decoration…” The Beardshaws’ complaint on this 
sub head maintained that the programme makers would have seen them 
wearing modern German military replica t-shirts and innocent regalia 
purchased at amusement parks. 

 
On the information available to it the Committee found that there was a 
conflict of evidence on this issue in relation to the basis of the allegations 
made. However the issue of whether the Beardshaws were given an 
opportunity to respond to these allegations is dealt with under head c) below. 

 
Accordingly the Committee has upheld the complaint that the programme-maker’s use of 
music during the wedding sequence was unfair to the Beardshaws (sub head ii) at head 
b) of the complaint).  

 
c) The Committee then considered the Beardshaws’ complaint that they were not 

given an appropriate opportunity to respond to the allegations made by the 
programme. In particular, Mr and Mrs Beardshaw complained that John Sweeney 
demanded to know why they had had a “Nazi wedding” just after they had taken 
their wedding vows and walked down the aisle. The Beardshaws also complained 
that no footage was broadcast from the second interview recorded two days after 
the wedding. In considering this head of complaint the Committee took particular 
account of Rule 7.1 discussed above. The Committee also considered Practice 
7.11 which states: 

 
“If a programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other significant 
allegations, those concerned should normally be given an appropriate and timely 
opportunity to respond”  

 
The Committee noted that the reporter challenged the Beardshaws about their 
wedding attire, saying: 
 
“It’s a beautiful day but you’re in Nazi uniform.” 
 
Also that the commentary stated: 
 
“But previously we’d seen Nick Beardshaw and Michaela Sett, dressed in civvies, 
decorated with SS symbols.” 
   
The Committee considered that in the context of the wider programme and its title 
both statements amounted to allegations that the Beardshaws were associated 
with Nazism. This was a significant allegation to which an opportunity to respond 
should be given. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 33 

In relation to both these allegations the Committee then considered whether the 
Beardshaws were given a timely and appropriate opportunity to respond. It noted 
that in relation to the first allegation, it was put to the Beardshaws shortly after their 
wedding ceremony. However, the Committee noted that the Beardshaws were 
standing in an area that was effectively a ‘press pen’ when the question was asked 
and they had been interviewed by other members of the press before Mr Sweeney. 
The Committee also noted that Mr Beardshaw appeared happy to address the 
question and gave a full and effective answer as follows: 
 
“No we’re not in political uniform, we’re just in German uniform, German Army 
uniform. It’s to recreate a period in history which obviously can’t be forgotten. 
We’re here to show it justice, show people’s respect, respect everybody. Erm, 
there’s nothing political about it.” 
 
On balance the Committee felt that the Beardshaws had been given an appropriate 
and timely opportunity to respond to this allegation.  
 
In relation to the comment that the programme makers had previously seen the 
Beardshaws in civilian dress adorned with SS symbols, on the information provided 
the Committee found that what amounted to a serious allegation was made (that 
they wore SS symbols in civilian life) and the Beardshaws were given no 
opportunity to respond to it. This failure to provide an opportunity to respond 
resulted in unfairness to the Beardshaws. 
 
Accordingly the Committee has partly upheld this head of complaint of unfairness. 
 

Privacy 
 
The Committee then considered the Beardshaws’ complaints that their privacy was 
unwarrantably infringed in both the making and broadcast of the programme. 
 
d) The Beardshaws complained that the programme showed personal wedding 

stationery, namely their wedding invitation, without their knowledge or consent. The 
Committee noted that this was a complaint about the “showing” of the invitation 
and therefore considered it as one of unwarranted infringement of privacy in the 
broadcast of the programme. In adjudicating on whether the Beardshaws’ privacy 
had been infringed in the broadcast of the programme, the Committee had regard 
to Rule 8.1 of the Code which states that any infringement of privacy in 
programmes and in connection to obtaining material included in programmes must 
be warranted. The Committee also considered Practice 8.6 which states that any 
infringement of privacy in the broadcast of the programme must be with the 
person’s consent or be otherwise warranted.  

 
The Committee considered whether the Beardshaws had a legitimate expectation 
of privacy in relation to the broadcast of the wedding stationery. The Committee 
noted that the overall context of the footage of the invitation was in the sequence of 
the Beardshaws’ wedding, which the BBC had consent to film. The Committee 
acknowledged that the Beardshaws said the invitation had been obtained by the 
BBC by subterfuge. However the Committee found that the information shown on 
the invitation, namely details of the wedding which had appeared on the internet, 
was publicly available information and as such it was not material of an inherently 
private nature. Accordingly, the Committee found that, in relation to the broadcast 
of the wedding invitation, the Beardshaws did not have a legitimate expectation of 
privacy and therefore there was no infringement of privacy. Given this, it was not 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 34 

necessary for the Committee to further consider whether any infringement of 
privacy was warranted.  
 

e) The final head of complaint was the Beardshaws’ complaint that the programme 
makers did not keep to the permission given by Mr and Mrs Beardshaw to film the 
wedding from a distance. The Committee noted that this complaint referred to the 
“filming” and therefore treated it as a complaint of unwarranted infringement of 
privacy in relation to the making of the programme. In adjudicating on whether the 
Beardshaws’ privacy had been infringed in the making of the programme, the 
Committee had regard to Rule 8.1 of the Code which indicates that any 
infringement of privacy must be warranted, as well as Practice 8.5 which states 
that any infringement of privacy in the making of the programme must be with the 
person’s consent or be otherwise warranted. 

 
The Committee considered whether the programme makers were obliged to film at 
a particular distance. The Committee found no evidence of such an undertaking. In 
addition the wedding took place in a semi public place and there were other film 
crews and photographers in attendance, all of whom had the Beardshaws’ 
permission to record their wedding. These factors served to diminish the 
Beardshaws’ legitimate expectation of privacy.  
 
Accordingly the Committee found on balance that the Beardshaws did not have a 
legitimate expectation of privacy in relation to the distance at which the wedding 
was filmed. Given this, the Committee found that the Beardshaws privacy was not 
infringed in the making of the programme, and it was not necessary for the 
Committee to further consider whether any infringement of privacy was warranted. 

 
Accordingly the Committee upheld head a), sub-head ii) of head b) and part of 
head c) of the complaint of unfair treatment so that the complaint of unfair 
treatment was partly upheld. The complaint of unwarranted infringement of 
privacy was not upheld. 
 
Ofcom has directed the BBC to broadcast a summary of this finding. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 35 

Complaint by Mr Glenn Swallow 
Weekend Nazis, BBC1, 27 August 2007 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld Mr Swallow’s complaints of unfair treatment and 
unwarranted infringement of privacy in the making of the programme. Ofcom upheld one 
part of Mr Swallow’s complaint of unwarranted infringement of privacy in the broadcast of 
the programme. 
 
On 27 August 2007, BBC1 broadcast the documentary Weekend Nazis which focused 
on the annual “War and Peace Show” in Kent. During this event, World War Two re-
enactment groups from around the world put on displays and engage in mock battles. 
The programme questioned why the majority of the World War Two re-enactors chose to 
depict German soldiers rather than British soldiers and why, out of those depicting 
German soldiers, the majority chose to depict the “Waffen-SS” rather than the regular 
German Army.  During filming, the programme makers came across people selling and 
displaying Nazi memorabilia.  While filming undercover they found people making overtly 
racist remarks.    
 
Mr Swallow is one of the leaders of a large re-enactment group known as the Second 
Battle Group (‘the SBG) which portrays the 1st SS Panzer Division Leibstandarte Adolf 
Hitler. He was shown in the programme inspecting the re-enactors in their uniform and 
answering ‘no comment’ to the programme reporter’s questions.  
 
The programme makers also secretly recorded Mr Swallow and broadcast remarks 
made by him. 
 
Mr Swallow complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme and that 
his privacy was unwarrantably infringed in both the making and broadcast of the 
programme. 
 
Ofcom found as follows: 
 

• Mr Swallow was not treated unfairly in the programme as broadcast either by the 
interview technique of the programme makers or by the order in which footage 
was broadcast. 

 
• Mr Swallow’s privacy was unwarrantably infringed in the broadcast of the 

programme because the public interest in broadcasting the comments he 
complained of did not outweigh Mr Swallow’s right to privacy. The complaint of 
unwarranted infringement of privacy in the making of the programme was not 
upheld. 

 
Introduction 
 
On 27 August 2007, BBC1 broadcast the documentary Weekend Nazis. The programme 
focused on the annual “War and Peace Show” in Kent. During this event, World War II 
re-enactment groups from around the world put on displays and engaged in mock 
battles. The programme questioned why the majority of the World War II re-enactors 
chose to depict German soldiers rather than British soldiers and why, out of those 
depicting German soldiers, the majority chose to depict the “Waffen-SS” rather than the 
regular German Army. In light of this, the programme also questioned whether or not 
there was a “dark side” (that is, the presence of extremist right wing views) to what was 
regarded by many in the re-enactment community as innocent fun in recreating “living 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 36 

history”. During filming, the programme makers came across people selling and 
displaying Nazi memorabilia. While filming undercover they found people making overtly 
racist remarks.    
  
Mr Glenn Swallow is a military re-enactor and at the time of filming he was a leading 
member of the Second Battle Group (the “SBG”), a re-enactment group who portray the 
1st SS Panzer Division Leibstandarte Adolf Hitler. Mr Swallow first appeared in the 
programme dressed in the uniform of an SS-Sturmscharf�hrer (the equivalent of a 
Regimental Sergeant Major in the British Army) and inspecting a group of SBG members 
also dressed in SS uniform. He was identified by name by the programme’s presenter, 
Mr John Sweeney. Mr Sweeney went on to talk about the SBG’s history and said that, 
while its website stated that the group had appeared in Saving Private Ryan and 
documentary programmes, it failed to mention the war crimes attributed to the 1st SS 
Panzer Division during World War II. The programme showed Mr Sweeney approaching 
a number of SBG members, including Mr Swallow, and asking about these war crimes. 
Mr Swallow was shown answering “No comment” to Mr Sweeney’s questions. 
 
Mr Swallow was then shown in conversation in a beer tent reserved for show organisers 
and re-enactors. An undercover reporter equipped with a hidden camera and a 
microphone recorded Mr Swallow’s conversation and, although he could not be clearly 
seen in the footage, his voice was broadcast and his words were subtitled on screen. Mr 
Sweeney introduced this part of the programme by stating that “Glenn Swallow, after 
quite a few beers was only too keen to share his political views”. The programme then 
included the following comments made by Mr Swallow: 
 
“If the Waffen-SS existed now – its too late for me now – I would join. I believe we should 
be sorting  these ****ing Muslims out, personally.” 
 
Mr Swallow was then heard talking to a member of another SS re-enactment group 
about the British Army. He stated: 
 
“All these [unclear] out of Africa. They’re a waste of time, trouble…they undermine the 
morale of the unit. All this PC ***  that goes on. I got investigated at least three times, 
asking questions about the way you think, what you do. Now the Muslims have played 
their card. Now they’ve realised instead of looking at people like us which is on the 
system’s side they should be looking at them. I know this truthfully because I’ve been 
told.” 
 
Mr Swallow complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme and that 
his privacy was unwarrantably infringed in both the making and broadcast of the 
programme. 
 
The Complaint 
 
Unfairness 
 
In summary, Mr Swallow complained that he was treated unfairly in the programme in 
that: 

 
a) The footage of Mr Swallow answering “No comment” to the reporter John 

Sweeney’s questions, and the footage of him in the beer tent, were shown out of 
sequence. Mr Swallow said that the footage of him being asked questions by Mr 
Sweeney was taken on the day of the main arena event on Sunday 22 July 2007, 
while the secretly obtained footage in the beer tent was recorded on 
Friday/Saturday evening 20/21 July 2007. The sequence of these events in the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 37 

broadcast of the programme was, according to Mr Swallow, “moved to make it 
more sensational”.  
 

b) The interview technique used by the programme makers on Mr Swallow was 
aggressive and was an attempt to goad him into a reaction. (This head of 
complaint was only considered insofar as it caused potential unfairness to the 
complainant in the programme as broadcast). 

 
Privacy 
 
In summary, Mr Swallow also complained that his privacy was unwarrantably infringed in 
both the making and broadcast of the programme in that: 
 
c) The programme makers did not seek Mr Swallow’s permission to conduct any  

interview with him. 
 

d) Mr Swallow was named in the programme. By way of background, Mr Swallow      
said that this resulted in him being associated with neo-Nazis by Internet users, 
despite him never belonging to any political group. 

 
e) He was secretly filmed in the beer tent having a private conversation in which he 

expressed his personal views. 
 

The BBC’s case 
 
In summary the BBC said that: 
 
Unfairness 
 
a) In relation to the sequencing of the footage featuring Mr Swallow, the BBC said 

that Mr Swallow was correct to state that the material in the beer tent was filmed on 
Friday 20 July and the material in the main arena was filmed on Sunday 22 July. 
The BBC said that the programme set out to establish whether those who enjoy 
recreating the look of, in the case of the SBG, the 1st SS Panzer Division 
Leibstandarte Adolf Hitler, include some who want to recreate the political climate 
that led to its formation. The BBC argued that viewers needed to understand what 
the SBG is, and its public position, before hearing Mr Swallow’s remarks in the 
beer tent, and that therefore the sequence in which the footage was shown in the 
programme was not unfair to Mr Swallow. The BBC also stated that the 
programme was neither presented nor constructed as a chronological narrative, so 
there was no deception in not showing events sequentially. 

 
b) The BBC did not accept that Mr Swallow was interviewed in an aggressive manner.  

In support of this the BBC directed Ofcom to untransmitted footage of the interview.  
The BBC said this showed Mr Swallow being approached openly by Mr Sweeney 
after the programme makers had discovered that other members of the SBG had 
been instructed not to speak to the BBC.  Mr Swallow responded to each question 
with the words “no comment”.  After the third question, Mr Sweeney terminated the 
interview with the words “thank you”, and Mr Swallow replied “thank you”. The BBC 
said there was no suggestion of aggression or hostility on either side, and did not 
accept that the conduct of the interview resulted in unfairness to Mr Swallow. 

 
Privacy 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 38 

c) In relation to the complaint that Mr Swallow’s permission was not sought for any 
interview, the BBC did not separately address the ‘no comment’ interview in its 
statement. Its response regarding the undercover footage of Mr Swallow is dealt 
with at head e) below. 

  
d) In relation to the complaint that Mr Swallow was named in the programme, the 

BBC said Mr Swallow was described in the programme as “the fussy chap on the 
right, Glenn Swallow.  He’s the Sturmscharführer” and as “the senior officer on duty 
for the second battle group, Glenn Swallow”.   This identification took place over 
footage of him marshalling members of his organisation for a display at an event 
which was open to the public. The BBC said that for some years Mr Swallow has 
been publicly associated with running the SBG and referred Ofcom to extracts from 
the SBG’s website. The BBC said Mr Swallow’s name was therefore already in the 
public domain in this connection, and the programme did not reveal any further 
information about him. The BBC said as a result it did not believe the naming of Mr 
Swallow in this sequence breached Mr Swallow’s privacy.  

  
e) The BBC pointed out that although the organiser of the War and Peace Show 

where all the filming took place had written to Ofcom saying that the beer tents 
were “effectively private parties for the benefit of the exhibitors after the show has 
closed to the general public” it was the clear recollection of the programme makers 
that no restrictions had been put on where they could film. They pointed out that 
the programme also contained material filmed openly in the beer tents and the 
programme producer said the marshals were aware that the filming was taking 
place. Contrary to Mr Swallow’s complaint, the programme makers were not asked 
to stop filming. The production team had been issued with yellow wrist bands as 
press identification and, the BBC said, there was nothing in the correspondence 
between the War and Peace Show organiser and the programme makers that 
indicated that the beer tents were “off limits” to the press.   

 
The BBC did accept that Mr Swallow may have had a limited expectation of privacy 
while in the beer tent. However, the BBC pointed out that in his complaint to 
Ofcom, Mr Swallow had referred to the two “Combat 18 members” who were also 
in the beer tent.  The BBC said that this demonstrated that Mr Swallow accepted 
that among those with him were members of a notorious racist organisation. This in 
the BBC’s opinion confirmed the findings of the programme’s research that there 
were racists among the re-enactors. In this regard the BBC pointed out that 
undercover research leading up to this programme had taken place over more than 
two years, during which time researchers attended previous "War and Peace 
Shows" and other events.  The BBC stated that the researchers witnessed 
numerous extreme and racist remarks, and attended a session at which 
participants in the show sang Nazi songs glorifying the Hitler Youth and the Third 
Reich. The BBC said that the programme had information that at least two British 
National Party supporters were associated with the Second Battle Group and 
would be attending the War and Peace Show 2007. The BBC further said that 
the programme makers had a variety of other information, which they considered to 
be reliable, relating to named individuals who attended the War and Peace Show 
2007 as exhibitors. It indicated they held racist views, or sought to deny the 
generally accepted history of Nazism.   

 
The BBC said that all of this research material was considered by appropriate 
senior editorial managers at the BBC whose permission was required in advance 
of any secret filming. Those managers considered it warranted such filming taking 
place.  The BBC referred to the material contained in the programme which it said 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 39 

showed re-enactors making racist remarks.  It was this finding that warranted the 
producers’ decision to secretly record conversations in the beer tent.  

 
The BBC maintain that the recording made of Mr Swallow’s conversation with the 
programme’s undercover reporter, and the partial transcript of the conversation 
(which the BBC provided to Ofcom) showed that Mr Swallow made many racially 
based pejorative remarks, including “bloody gypsies” and “I don’t like these blacks”.  
These, according to the BBC, were in addition to those comments of Mr Swallow 
included in the programme.  The BBC accepted that no permission was sought for 
this recording, but it said any breach of privacy either in the making or the 
broadcast of the programme was warranted by the clear public interest in exposing 
the contradiction between the public statement made by the SBG on its website 
and the actual views of one of its senior members.  
 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and 
all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of 
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under 
which regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and 
consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
This complaint was considered by Ofcom’s Fairness Committee. In reaching a decision it 
considered a recording and transcript of the programme together with transcripts of 
unbroadcast footage and unbroadcast footage. It also considered the submissions from 
both parties. 
 
Fairness 
 
a) The Fairness Committee first considered the complaint that, by moving the order 

within the programme of the footage that was secretly filmed in the beer tent and the 
interview in which Mr Swallow repeatedly replied “no comment” to the programme 
reporter’s questions, Mr Swallow was treated unfairly. The Committee took particular 
account of whether the programme makers’ actions were consistent with the 
obligation to avoid unjust or unfair treatment of individuals in programmes as set out 
in Rule 7.1 which states: 

 
 “Broadcasters must avoid unjust or unfair treatment of individuals or organisations in 

programmes” 
 
  It also considered whether the way in which Mr Swallow’s contributions were edited 

resulted in those contributions having been represented unfairly as stated in Practice 
7.6. Finally it considered whether the presentation of facts in the programme was 
consistent with the broadcaster’s obligation to ensure that material facts had not 
been presented in a way which was unfair as outlined in Practice 7.9 which states: 

 
 “Before broadcasting a factual programme, including programmes examining past 

events, broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that… 
material facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair 
to an individual or organisation…” 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 40 

The Committee noted that the secret filming sequence in the programme was 
introduced by the narrator immediately after the ‘no comment’ interview with Mr 
Swallow as follows: 
 
“I wanted to catch the Second Battle Group in a more relaxed moment. Once the 
public go home, the re-enactors hit the beer tent reserved for them” 
 
Although the Committee acknowledged that this remark implied that the secret 
filming took place after the ‘no comment’ interview, the Committee considered that it 
was not unreasonable for the programme makers to use daytime footage of Mr 
Swallow with the SBG to explain the context and then subsequently to use the 
footage in the beer tent. The Committee considered that even though the order of the 
two sequences was not chronologically correct viewers’ opinions of Mr Swallow 
would not have been affected one way or the other by the order in which these 
sequences were broadcast. Accordingly the Committee found that the sequence of 
these particular events as shown in the programme did not result in unfairness to Mr 
Swallow and therefore it did not uphold this head of complaint. 

 
b) The Committee next considered Mr Swallow’s complaint that the reporter’s interview 

technique was aggressive. The Committee took particular account of whether the 
programme makers’ actions were consistent with the obligation to avoid unjust or 
unfair treatment of individuals in programmes (as set out in Rule 7.1). It also 
considered whether the programme makers were fair in their dealings with Mr 
Swallow in accordance with Practice 7.2. The Committee considered this head of 
complaint only insofar as it could result in unfairness in the programme as broadcast.  

 
The Committee referred to the sequence in the programme in which Mr Swallow’s 
‘no comment’ responses were heard:  
 

Commentary: Finally I track down the senior officer on duty for the Second Battle 
Group, Glen Swallow. 

 
Reporter:  You’ve decided not to talk to the BBC – why’s that? 
 
Mr Swallow:  No comment. 
 
Reporter:  You’re wearing SS uniform – why do you choose to re-enact a Nazi 

racial supremacist military fighting...machine 
 
Mr Swallow:  No comment. 
 
Reporter:  Why is it impossible in England in the 21st century to answer my 

questions? 
 
Mr Swallow: No comment. 
 
Reporter:  Thank you. 

 
It also considered a recording of the untransmitted footage of the incident. It noted 
that rather than walk away from the reporter’s questioning – as other SBG members 
had done - Mr Swallow chose to remain and politely but firmly make the point that he 
had no comment to make. The Committee further noted that, on the material 
available to them, there was no evidence of aggression in respect of Mr Sweeney’s 
conduct during the interview. As a result of these factors the Committee found that 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 41 

no unfairness resulted from the interview technique in relation to the broadcast 
interview, and did not uphold this head of complaint.   

 
Privacy 
 
The Committee then turned to Mr Swallow’s complaints that his privacy was 
unwarrantably infringed in both the making and broadcast of the programme. 
 
c) The Committee first considered Mr Swallow’s complaint that the programme makers 

did not seek his permission to conduct any interview with him. The Committee noted 
that this complaint related to the conduct of the interview with Mr Swallow and 
therefore considered the complaint in relation to the making of the programme. The  
complaint in relation to the undercover footage filmed in the beer tent is dealt with 
under head e) below. The Committee took particular account of Rule 8.1 of the Code 
which indicates that any infringement of privacy in programmes, or in connection with 
obtaining material included in programmes, must be warranted. The Committee also 
took account of Practice 8.5 of the Code which states that any infringement of 
privacy in the making of a programme must be with the person’s consent or be 
otherwise warranted.   

 
 The Committee considered whether Mr Swallow had a legitimate expectation of 

privacy in relation to the recording of the ‘no comment’ footage. In seeking to 
adjudicate on this issue, the Committee had regard to the meaning of ‘legitimate 
expectation of privacy’ as set out in the Code, which provides that: 
 
‘Legitimate expectations of privacy will vary according to the place and nature of the 
information, activity or condition in question, the extent to which it is in the public 
domain (if at all)…’ 
 
The Committee noted that the footage was filmed at a public event, namely the War 
and Peace Event, during which no restrictions were placed on the programme 
makers by the event organisers. From the untransmitted footage viewed by the 
Committee, it was apparent that the programme makers had openly attended the 
War and Peace venue with their film equipment and had filmed openly.  
 
The Committee further noted that in filming Mr Swallow the programme makers were 
engaged in recording short ‘vox pop’ style interviews designed to question the 
motivation of the re-enactors. The Committee noted from the untransmitted material 
that Mr Swallow had been present while the reporter had attempted to question 
another SBG member (who had refused to speak to him), and on being questioned 
himself Mr Swallow responded “no comment” several times, did not seek to remove 
himself from the filming and did not disclose any information of a private nature.  
 
In the Committee’s view all these factors, coupled with Mr Swallow’s status as a 
recognisable figure identified with one of the largest German re-enactment groups at 
the event, served to diminish any expectation of privacy in relation to being 
interviewed by the programme makers. Accordingly, the Committee found that Mr 
Swallow did not have a legitimate expectation of privacy in relation to recording of the 
‘no comment’ footage. Given this, the Committee found that Mr Swallow’s privacy 
was not infringed in the making of the programme under this head of complaint, and 
it was not necessary for the Committee to further consider whether any infringement 
of privacy was warranted. 
 

d) The Committee next considered Mr Swallow’s complaint that, because he was 
named in the programme, his privacy was unwarrantably infringed. The Committee 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 42 

took particular account of Rule 8.1 of the Code which indicates that any infringement 
of privacy must be warranted, as well as Practice 8.6 which states that any 
infringement of privacy in the broadcast of the programme must be with the person’s 
consent or be otherwise warranted.  

  
In relation to this head of complaint the Committee noted that it related to Mr Swallow 
being named in the programme and therefore considered it as a complaint of 
unwarrantable infringement of privacy in the broadcast. Under this head of complaint, 
the Committee did not consider the fact that Mr Swallow was named in relation to his 
comments made in the beer tent. This aspect of Mr Swallow’s identification in the 
programme is dealt with below under head e).  
 
The Committee considered whether Mr Swallow had a legitimate expectation of 
privacy in relation to the broadcast of his first name and surname in the programme. 
The reporter in the programme commentary stated: 
 

“…I was hoping to introduce myself to the fussy chap on the right, Glenn 
Swallow. He’s the Sturmscharfuhrer – the boss man to you and me.” 

 
And later 
 

“…Finally I track down the senior officer on duty for the Second Battle Group, 
Glen Swallow…” 

 
The Committee noted that in this section of the programme Mr Swallow was named 
in the broadcast in the context of his leadership of the SBG. The BBC referred the 
Committee to the War and Peace Show website which is available to the public in 
which Glenn Swallow is referred to. This indicated that Glenn Swallow was already 
publicly associated with the SBG. As a result the Committee found that in the context 
in which he was named in the programme, described above, Mr Swallow did not 
have a legitimate expectation of privacy. Given this the Committee therefore found 
that Mr Swallow’s privacy was not infringed in the broadcast of the programme under 
this head of complaint, and it was not necessary for the Committee to further 
consider whether any infringement of privacy was warranted. 
 

e) The final head of complaint related to the undercover filming of Mr Swallow in the 
beer tent. Mr Swallow complained that his privacy was infringed because he was 
secretly filmed having a private conversation in which he expressed his personal 
views. The Committee considered this head of complaint in relation to both the 
making and broadcast of the programme. 

 
The making of the programme 
 
In adjudicating on whether Mr Swallow’s privacy had been infringed in the making of 
the programme, the Committee had regard to Rule 8.1 of the Code which indicates 
that any infringement of privacy must be warranted, as well as Practice 8.5 which 
states that any infringement of privacy in the making of the programme should be 
with the person’s consent or be otherwise warranted. In addition the Committee 
considered Practice 8.9 which states that the means of obtaining material must be 
proportionate. Finally the Committee considered Practice 8.13 which states: 

 
“Surreptitious filming or recording should only be used where it is warranted. 
Normally, it will only be warranted if:  
• there is prima facie evidence of a story in the public interest; and  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 43 

• there are reasonable grounds to suspect that further material evidence could 
be obtained; and  

• it is necessary to the credibility and authenticity of the programme.“ 
 
The Committee first considered whether Mr Swallow had a legitimate expectation of 
privacy in relation to being secretly filmed. The Committee noted that the filming took 
place in the early hours of the morning and that according to Mr Swallow the 
programme makers only had permission to film between 09.00 and 18.00. However 
the Committee also noted that the BBC disputed that any restrictions had been 
placed on when filming could take place. The Committee also had regard to the 
statement by the organiser of the War and Peace Show which was provided at Mr 
Swallow’s request. This stated that the beer tents were “effectively private parties for 
the benefit of the exhibitors after the show has closed to the general public”. The 
Committee noted that the secretly recorded pictures and sound were strongly 
indicative of a noisy, even boisterous, social occasion at which some of those 
present had consumed quantities of alcohol. It noted that Mr Swallow was secretly 
recorded while in a situation in which he assumed he was having a private 
conversation.  
 
In light of these considerations, the Committee concluded that Mr Swallow did have a 
legitimate expectation of privacy in relation to the material that was recorded in the 
beer tent. 
 
The Committee proceeded to consider whether Mr Swallow’s privacy had been 
infringed. Given the surreptitious manner of the filming the Committee found that 
there had been an infringement of Mr Swallow’s privacy. 
 
Having found an infringement of privacy the Committee then had to decide whether it 
was warranted. It had particular regard to Practice 8.13 (see above). It considered 
first whether there was prima facie evidence of a story in the public interest. It noted 
that the broadcaster had stated that research for the programme took place over two 
years during which time researchers witnessed numerous extreme and racist 
remarks at earlier War and Peace events. The broadcaster also stated that the 
programme researchers had “attended a session at which participants in the show 
sang Nazi songs glorifying Hitler and the Third Reich”. As a result the Committee 
concluded that there was prima facie evidence of a story in the public interest which 
in particular related to alleged group activity involving glorification of Hitler and the 
Third Reich.  
 
The Committee then considered whether the BBC had reasonable grounds to 
suspect further evidence was likely to be obtained by surreptitious filming. In the 
material provided to the Committee, the BBC described evidence it had that named 
individuals holding racist views would be attending the War and Peace event in 2007. 
It also said that in light of this information, senior editorial managers at the BBC 
authorised that the filming took place in the manner that it did. The Committee also 
noted that before the surreptitious filming took place the programme makers had 
spent the day at the War and Peace Event and stated they had observed attendees 
dressed in Nazi regalia and had seen other Nazi-type material on display. The 
Committee therefore concluded that there were reasonable grounds to suspect that 
further evidence was likely to be obtained by secret filming. 
 
In relation to whether it was necessary for the credibility and authenticity of the 
programme to carry out the surreptitious filming, the Committee considered that  
given the nature of the material the programme makers sought to obtain,  there was 
no alternative method to surreptitious filming available to the programme makers.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 44 

The Committee was therefore satisfied that undercover filming was a legitimate 
attempt to get further evidence of what had been revealed in the programme makers’ 
research and was supported by previous research. The surreptitious filming was 
therefore found to be warranted. In the circumstances the Committee found that this 
was proportionate in a manner consistent with Practice 8.9 of the Code.  
Accordingly having considered all of the factors above the Committee found that the 
infringement of Mr Swallow’s privacy in the making of the programme was warranted 
and this head of his complaint was not upheld.  
 

 The broadcast of the programme  
 
In adjudicating on whether Mr Swallow’s privacy had been infringed in the broadcast 
of the programme, the Committee had regard to Rule 8.1 of the Code which indicates 
that any infringement of privacy must be warranted, as well as Practice 8.6 which 
states that any infringement of privacy in the broadcast of the programme must be 
with the person’s consent or be otherwise warranted. In addition the Committee 
considered Practice 8.14 which states that material gained by surreptitious filming 
should only be used when it is warranted. 
 
In reaching its decision about whether Mr Swallow’s privacy was infringed in the 
programme as broadcast, the Committee first considered whether Mr Swallow had a 
legitimate expectation of privacy in relation to the broadcast of comments made by 
him in the beer tent. It noted that the comments were surreptitiously recorded and 
that the broadcast comments included: 
 

“If there was an Waffen-SS, if it existed now, it’s too late for me now, I’d join. I 
believe we should be sorting these ****ing Muslims out, personally” 

 
The Committee also noted that the broadcast was of a private conversation in a 
location that was described by the event organiser as “…effectively private…for the 
benefit of exhibitors after the show has closed to the general public…” In these 
circumstances the Committee found that Mr Swallow did have a legitimate 
expectation of privacy in relation to the broadcast of the secretly recorded footage. 
 
In light of the above, the Committee then considered whether the Mr Swallow’s 
privacy was infringed in the broadcast. In the Committee’s view the broadcast of 
footage surreptitiously filmed, in which Mr Swallow had a legitimate expectation of 
privacy, and in which he was named, did infringe his privacy in the programme as 
broadcast.  
 
Having decided that Mr Swallow’s privacy was infringed in the broadcast of the 
programme, the Committee then considered whether this infringement was 
warranted.  It considered the explanation of “warranted” contained in the Code which 
states:  
 
“…where broadcasters wish to justify an infringement of privacy as warranted, they 
should be able to demonstrate why in the particular circumstances of the case, it is 
warranted.  If the reason is that it is in the public interest, then the broadcaster should 
be able to demonstrate that the public interest outweighs the right to privacy.  
Examples of public interest would include revealing or detecting crime, protecting 
public health or safety, exposing misleading claims made by individuals or 
organisations or disclosing incompetence that affects the public...” 
 
The Committee considered whether the broadcast of comments by Mr Swallow in the 
beer tent were warranted for example by a public interest in broadcasting the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 45 

material. It first considered the full context of the broadcast material which 
immediately followed the material quoted at head b). 
 

 Reporter:  I wanted to catch the Second Battle Group in a more relaxed 
moment. Once the public go home, the re-enactors hit the beer 
tent reserved for them. But few of the SS seem to have slipped 
into something more comfortable. Apart from the odd zombie. 
None of the SBG would talk when our camera was around. So 
we used hidden cameras. Despite their website claiming they 
are not political, their senior officer - Mr No Comment himself - 
Glen Swallow, after quite a few beers was only too keen to 
share his politics. 

 
Mr Swallow:  If the Waffen-SS, if it existed now, it’s too late for me now, I’d 

join. I believe we should be sorting these ****ing Muslims out, 
personally. 

 
Presenter:  In the pitch black in the early hours of the morning Swallow’s 

face is not clear, but here he is talking with a chum from 
another SS re-enactment group about the British army. 

 
Mr Swallow: All these [unclear] out of Africa. They’re a waste of time, 

trouble.”  
 
Other re-enactor: Tell me about it, lazy shits. 
 
Mr Swallow:  They undermine the morale of the unit. All this PC **** that 

goes on. I got investigated at least three times, asking 
questions about the way you think, what you do. Now the 
Muslims have played their card. Now they’ve realised instead 
of looking at people like us which is on the system’s side they 
should be looking at them.  

 I know this truthfully because I’ve been told.  
 
Other re-enactor: A nice gas chamber somewhere. 
 

The Committee took full account of the gravity of the offensive nature of the 
comments made by Mr Swallow and the other re-enactor. It also noted the BBC’s 
argument that a significant public interest was served by the broadcast of the 
programme in that it showed that there were individuals with extreme racist views in 
a prominent re-enactment organisation. Furthermore, according to the BBC it was in 
the public interest to expose a senior member of the SGB re-enactment group, 
namely Mr Swallow, as holding racist opinions in light of the organisation’s public 
disavowal of extremist viewpoints. 

 
However the Committee was not persuaded that the public interest in broadcasting 
these comments, in which Mr Swallow was named, was sufficient to warrant the 
infringement of Mr Swallow’s privacy. In particular the Committee noted that Mr 
Swallow holds no publicly accountable office, nor does the SBG re-enactment group 
of which he is a member hold any publicly accountable function, or receive public 
money. It further noted that the filming was at a private, social occasion at which 
alcohol was served, indeed the programme recognised that the re-enactors had “hit 
the beer tent” and Mr Swallow was filmed by the programme makers after he had 
had “quite a few beers”.   
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 46 

The Committee concluded that although Mr Swallow’s highly offensive views 
broadcast in the programme were at odds with the publicly stated principles of the 
organisation in which he is a prominent member, for the reasons given above the 
public interest in naming him and broadcasting the comments did not outweigh the 
infringement of his privacy. The Committee therefore found that the infringement of 
Mr Swallow’s privacy in relation to the broadcast of the programme was not 
warranted. 
 

Accordingly the complaints of unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in the making of the programme were not upheld. The complaint of 
unwarranted infringement of privacy in the broadcast of the programme (at head 
e)) was upheld. 

 
   

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 47 

 Other Programmes Not in Breach/Resolved 
 
22 October to 4 November 

 
Programme Transmission 

Date 
Channel  Category No of 

Complaints 
20 Steps of Madonna 16/10/2008 Smash Hits Sex/Nudity 1 
6-0-6 17/09/2008 BBC Radio 

5 Live 
Offensive Language 1 

8 Out Of 10 Cats 31/10/2008 Channel 4 Offensive Language 1 
All Star Family Fortunes 25/10/2008 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

BBC Weather Forecast n/a BBC Inaccuracy/Misleading 1 
Bear Grylls: Born Survivor 19/10/2008 Channel 4 Animal Welfare 4 
Bear Grylls: Born Survivor 26/10/2008 Channel 4 Animal Welfare 7 
Breakfast with Richard Wyatt 02/10/2008 BBC Radio 

Bristol 
Generally Accepted 
Standards 

1 

Bremner, Bird and Fortune: 
Silly Money 

02/11/2008 Channel 4 Offensive Language 1 

Britain's Best Breaks 23/07/2008 Red TV Commercial References 1 
Britain's Best Dish 24/10/2008 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Bush and Troy 23/10/2008 GWR Offensive Language 1 
Car of The Year 2008 26/10/2008 Dave Offensive Language 1 
Casualty 04/10/2008 BBC1 Religious Offence 1 
Channel 4 News 16/10/2008 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Channel 4 News 07/10/2008 Channel 4 Due Impartiality/Bias 4 
Come Dine With Me 22/10/2008 Channel 4 Offensive Language 1 
Coming of Age 28/10/2008 BBC3 Generally Accepted 

Standards 
1 

Continuity preceding 
Neighbours 

16/09/2008 Five Generally Accepted 
Standards 

11 

Coronation Street 27/10/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

4 

Coronation Street 08/10/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Coronation Street 22/10/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Coronation Street 08/10/2008 ITV1 Due Impartiality/Bias 2 
Coronation Street 24/10/2008 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Crimewatch UK Uncut 25/08/2008 Bravo Violence 1 
Cutting Edge: Bobski the 
Builder 

16/10/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Dead Set (Trailer) 23/10/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Dispatches: Undercover 
Mosque - The Return 

01/09/2008 Channel 4 Due Impartiality/Bias 11 

Dispatches: Undercover 
Mosque - The Return 

01/09/2008 Channel 4 Crime (incite/encourage) 2 

Dispatches: Undercover 
Mosque - The Return 

01/09/2008 Channel 4 Religious Offence 2 

Dispatches: Undercover 
Mosque - The Return 

01/09/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Don't Tell The Bride 02/10/2008 BBC3 Dangerous Behaviour 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 48 

 
Eastenders 16/10/2008 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Eastenders 07/10/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Eastenders 24/10/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Embarrassing Teenage 
Bodies (Trailer) 

19/10/2008 Channel 4 Sex/Nudity 8 

Emmerdale 14/10/2008 ITV1 Suicide/Self Harm 1 
F1 Racing - Sony HDTV 
sponsor credit 

n/a ITV1 Violence 1 

Family Guy trail 15/10/2008 FX Generally Accepted 
Standards 

1 

Fifth Gear 06/10/2008 Dave Dangerous Behaviour 1 
Film 2008 with Jonathan 
Ross 

26/10/2008 BBC2 Violence 1 

Five News 13/10/2008 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Five News 09/10/2008 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Five News 22/10/2008 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Fonejacker 15/10/2008 E4 Religious Offence 2 
Fonejacker 22/10/2008 E4 Religious Offence 1 
For One Night Only 14/09/2008 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
7 

For One Night Only 12/10/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Fox News 15/10/2008 Fox News Due Impartiality/Bias 1 
Fox News Live n/a Fox News Due Impartiality/Bias 1 
Frank Skinner Live at the 
Birmingham Hippodrome 

17/10/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Friends 01/11/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Futurama 14/10/2008 Sky One Generally Accepted 

Standards 
1 

GMTV 01/09/2008 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Generation Sex (Trailer) 20/10/2008 Five Generally Accepted 

Standards 
1 

Going For Gold n/a Five Competitions 2 
Harsh Times 27/10/2008 Sky Movies 

Drama 
Offensive Language 1 

Have I Got News For You 31/10/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Hogzilla 07/10/2008 Nat Geo 
Wild 

Animal Welfare 1 

Hollyoaks 16/10/2008 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
ITV News 21/10/2008 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Ian Wright and Adrian 
Durham 

01/10/2008 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

Indian Idol 11/10/2008 Sony TV 
Asia 

U18's in Programmes 1 

Jeremy Vine 17/10/2008 BBC Radio 
2 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Jeyes sponsorship of The Bill n/a ITV1 Dangerous Behaviour 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 49 

 
Jon Gaunt 13/10/2008 Talksport Generally Accepted 

Standards 
1 

KCR 106.7 Knowsley n/a KCR 106.7 Format 1 
Katy Brand's Big Ass Show 07/10/2008 ITV2 Religious Offence 1 
Kia Motors sponsorship of 
CSI 

21/10/2008 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Look North 06/10/2008 BBC1 North Generally Accepted 
Standards 

2 

Loose Women 04/11/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Loose Women 28/10/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Loose Women-Maltesers 
Sponsorship 

n/a ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Martin & Sue 27/10/2008 Essex Fm Generally Accepted 
Standards 

1 

Midsomer Murders 09/10/2008 ITV1 Offensive Language 3 
Miss Naked Beauty 28/10/2008 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
2 

Miss Naked Beauty 21/10/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Mock the Week 08/10/2008 BBC2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Most Haunted - Halloween 
Special (Trailer) 

n/a Living TV Generally Accepted 
Standards 

1 

Mum, Heroin and Me 23/10/2008 Channel 4 Substance Abuse 1 
NDTV Imagine n/a NDTV 

Imagine 
Advertising 1 

Neighbours (continuity 
announcement) 

21/10/2008 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Peter Kay's Britain's Got the 
Pop Factor 

12/10/2008 Channel 4 Offensive Language 21 

Peter Kay's Britain's Got the 
Pop Factor 

12/10/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

11 

Peter Kay's Britain's Got the 
Pop Factor 

12/10/2008 Channel 4 Religious Offence 1 

Politics Now 25/09/2008 STV Elections/Referendums 1 
Public v Police: Tonight 24/10/2008 ITV1 Due Impartiality/Bias 4 
Rosemary Shrager's School 
for Cooks 

28/10/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Saw 25/10/2008 Channel 4 Violence 2 
Scene Stealers 04/10/2008 BBC2 Crime (incite/encourage) 1 
Signal 1 Breakfast 29/09/2008 Signal 1 Exorcism/Occult/Paranormal 1 
Sky Bet Sponsorship Credit n/a Sky Sports Generally Accepted 

Standards 
1 

Sky Sports News (Trailer) 17/10/2008 Sky Sports 
News 

Offensive Language 1 

Sport Scene 24/09/2008 BBC1 
Scotland 

Religious Offence 1 

Steve Allen 12/10/2008 LBC Generally Accepted 
Standards 

1 

Strictly Come Dancing 18/10/2008 BBC1 Inaccuracy/Misleading 1 
Strictly Come Dancing 25/10/2008 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Sunshine 07/10/2008 BBC1 Dangerous Behaviour 1 
T4 19/10/2008 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
4 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 121 
10 November 2008 

 50 

The Alan Titchmarsh Show n/a ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Alan Titchmarsh Show 08/10/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Bill 16/10/2008 ITV1 Offensive Language 1 
The Bill 16/10/2008 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
2 

The Breakfast Show 14/10/2008 Magic 105.4 Competitions 1 
The Charlotte Church Show 07/08/2008 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Family n/a Channel 4 Animal Welfare 1 
The Family 08/10/2008 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Fashion Show 23/10/2008 ITV2 +1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Gadget Show 20/10/2008 Five Crime (incite/encourage) 1 
The Jeremy Kyle Show n/a ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Kevin Bishop Show 22/08/2008 Channel 4 Religious Offence 1 
The ONE Show 16/10/2008 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Paul O'Grady Show 29/10/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

2 

The Restaurant 09/10/2008 BBC2 Offensive Language 3 
The Restaurant n/a BBC2 Offensive Language 1 
The Secret Millionaire 19/08/2008 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
The Secret Policeman's Ball 
2008 

05/10/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

4 

The Simpsons 13/10/2008 Channel 4 Violence 1 
The Wright Stuff 07/10/2008 Five Inaccuracy/Misleading 1 
The X Factor 25/10/2008 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

The X Factor 18/10/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The X Factor 18/10/2008 ITV1 Sex/Nudity 1 
The X Factor 18/10/2008 ITV1 Undue Prominence 1 
The Xtra Factor 11/10/2008 ITV2 Generally Accepted 

Standards 
1 

This Morning 10/10/2008 ITV1 Sex/Nudity 1 
This Morning 22/10/2008 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Today 07/10/2008 BBC Radio 
4 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Warren Hayden Show 02/10/2008 Ocean FM Competitions 1 
Weekend Friend n/a Radio  

Borders 
Competitions 1 

When Women Rule the World 12/10/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

 


