
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 

Issue number 118 
29 September 2008 



 2 

Standards cases      
 
In Breach  
       
Taggart          3 
ITV1; 20, 21, and 27 May, and 3, 4 and 5 June (six episodes); 15:30 
 
The Work of Mad Men     6 
Red TV, 11 July 2008, 19:55 (repeated 12 July 2008, 11:30) 
 
LivexxxBabes         7 
LivexxxBabes, 8 June 2008, 21:00–03:00 
 
“Getting under the skin of a famous celebrity” competition  9 
The Breakfast Show, Mercia FM, 30 April 2008, 06:00 
 
Cinema give-away competition       11 
The Breakfast Show, Mercury FM (Crawley),  
17 May 2008, 06:00 
 
CSI:Crime Scene Investigation       13 
Five, 4 March 2008, 21:00 
 
Trailer      15 
(True CSI) Five US, 16 June 2008, 21:30 
 
News           17 
Channel S ATN, 22 August 2007, 23:15 
 
Mortgage and Finance        18 
Mortgage and Finance, Channel S, 27 January 2008, 17:00 
 
Scrolled promotion of live tarot reading     20 
MATV, 25 April 2008, 12:00-17:00 
 
Resolved 
 
PK’s Afternoon Drive        21 
Cool FM, 10 June 2008, 14:00 
 
Ax Men          22 
The History Channel, 1 August 2008, 10:00 
 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Upheld in Part 
 
Complaint by Southwark Council      23 
Inside Out, BBC1 (London), 17 October 2007 



 3 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Taggart 
ITV1; 20, 21, and 27 May, and 3, 4 and 5 June (six episodes); 15:30 
 
 
Introduction 
 
Taggart, the long running and well-known murder crime drama series involving a 
team of Glasgow police detectives, was originally scheduled on ITV1 at 21:00.  
 
During the repeat run of the series in an afternoon slot, Ofcom received 13 
complaints, across six separate episodes, expressing concern about extremely 
violent acts being shown at a time when children could be watching. These included: 
characters being set on fire; self immolation; a man being shot in the head at close 
range; a bottle smashed in a man’s face to kill him; bleach forced down a struggling 
victim’s throat; a man beaten up, a murder with a blowtorch and a heavily charred 
face shown after the attack; and scenes where characters were stabbed or suffered 
knife wounds. Ofcom noted that there had been little or no programme information 
regarding the content provided to the audience before the programmes commenced.  
 
Ofcom wrote to STV, who complied this programme for ITV1, for its comments. We 
asked for comments under Rules 1.3 (children must be protected by appropriate 
scheduling), 1.11 (violence must be appropriately limited) and 2.3 (material which 
may cause offence must be justified by the context) of the Code.  
 
Response  
 
STV replied that when it was asked, at what it described as “short notice”, to provide 
episodes of Taggart for the afternoon slot on ITV1, it very carefully considered the 
transmission time, the overall scheduling, likely audience expectations and the 
subject matter. It said that since ITV1 ceased its weekday children’s programming in 
2006, the afternoon timeslot had been filled with programmes aimed at adult viewers, 
in particular crime drama. Therefore, STV said it believed the audience would be 
largely aware of the format and style of Taggart, in that every episode contains at 
least one murder, and parents’ expectations would be informed by the programme 
title itself.  
 
STV confirmed that some episodes of Taggart were considered unsuitable for an 
afternoon timeslot because of the subject matter. For the episodes that were shown, 
the broadcaster said the programme was edited to reduce the levels of violence. 
Overall, STV considered the low level of the child audience – over the afternoon 
repeats, an average 2% of viewers to the programme were children – indicated that 
the programmes had been appropriately scheduled.  
 
STV pointed out that the sequence where a man set himself alight could not be 
edited out entirely for reasons of continuity. In retrospect, it considered that this 
episode was inappropriate for broadcast in the afternoon.  
 
STV acknowledged that the scene where a woman was forced to swallow bleach 
“might have” exceeded audience expectations and that viewers may have been 



 4 

taken by surprise by the amount of blood shown in a sequence where a detective 
was stabbed in the arm. Overall, however, it believed that the episodes broadcast 
had been edited to ensure that any scenes of violence were appropriately limited and 
were suitable for a well-known crime drama.  
 
STV also pointed out that, after being informed of the complaints and even before 
responding to Ofcom, it decided to cease all broadcasts of Taggart before the 
watershed. 
 
Decision 
 
In principle, material which has been originally aired after 21:00 can be broadcast 
during the day and comply with the Code, provided any necessary edits have been 
made or other necessary measures taken to ensure it is appropriate for a daytime 
audience, which may include children. Therefore, in accordance with Rule 1.11, while 
violence may be shown before 21:00, broadcasters must be mindful that such acts 
must not be unduly graphic or prolonged.  
 
Taggart is an uncompromising and hard-hitting drama that regularly deals with more 
challenging adult subject matter and often portrays disturbing murders in a frank and 
unflinching manner. Given that Taggart is a much “grittier” drama than for example 
Midsomer Murders, very careful contextualisation and editing were clearly essential 
to ensure the programme was appropriate for an afternoon timeslot, as STV has 
acknowledged.  
 
In coming to its decision, Ofcom noted that, whilst the programme on 27 May 2008 
gave some information about content before transmission (“it’s a grisly trail of murder 
for the Taggart team”) other episodes had little (e.g. on 3 June 2008: “DCI Burke’s in 
mortal danger in Taggart”) or no information provided by the broadcaster.  
 
Whilst noting that STV had sought to make these episodes suitable for afternoon 
transmission, it is Ofcom’s opinion that the depictions of violence and its after-effects, 
in the scenes complained of, were too explicit and not appropriately limited. Ofcom 
notes the acknowledgement by STV that the sequence where a man sets fire to 
himself was not appropriate for an afternoon slot. However, Ofcom is also of the view 
that the other scenes featured in the episodes complained about included excessive 
depictions of violence and its after-effects and were therefore in breach of Rule 1.11. 
 
These scenes included: 
 

• a character being shot in the head at close range. This did not show any 
blood but the sound effect occurred immediately the gun was placed on the 
man’s temple and was so loud that viewers would have been in no doubt as to 
the brutality of what had occurred. A second shooting in the same episode 
showed the victim hit in the chest by gunfire and falling backwards followed by 
the gurgling sound of his death throes (21 May 2008); 
 
•  a struggling victim who had bleach forced down her throat by the 
murderer and a bottle being smashed in a man’s face to kill him (27 May 2008); 
 
• two characters being shot, one fatally, with blood clearly visible (3 June 
2008); 
 



 5 

• the charred remains of a man murdered with a blowtorch and a man 
hanging upside down with his fingers cut off (4 June 2008); and 
 
• a policeman being stabbed in the shoulder and blood pouring from his 
wound. (5 June 2008).  

 
Several other sequences (21 May 2008, 27 May 2008, 4 June 2008 and 5 June 
2008) showed the result of characters having been stabbed, shot or strangled. 
Although the moment of death was not shown, the cumulative effect of these 
sequences was in Ofcom’s view unrelenting.  
 
Ofcom recognises that these programmes were aimed primarily at an adult audience 
and that in order to reflect real life they included challenging material. However, given 
the afternoon scheduled slot, when children were likely to be viewing, the content 
needed to be treated with particular care. In Ofcom’s view the violence was not 
appropriately limited for the afternoon slot and contained harrowing and brutal 
scenes across the six episodes we investigated and it was not justified by the 
context. It was therefore in breach of Rule 1.11. 
 
Rule 1.3 requires children to be protected from unsuitable content by appropriate 
scheduling. Broadcasters must make decisions before a programme has been 
broadcast, as to the number of children likely to watch, to inform their decision as to 
whether it is appropriately scheduled. In this case, given that Taggart was scheduled 
to be broadcast at 15:30, it was, in Ofcom’s opinion, likely that a certain number of 
children would be watching, some unaccompanied by an adult, especially since ITV1 
is a flagship general entertainment channel. This has been confirmed by the final 
audience figures. An average of approximately 15,000 children (under 15 year olds) 
watched each of these episodes of Taggart. Ofcom further notes that at the times 
when Taggart was broadcast the total number of children watching all television was 
about 1 million. Therefore, although children formed a small minority of the audience 
of Taggart, there were a not inconsiderable number overall who watched the 
episodes complained of and a large number who were available to view. 
 
Given the violent and often brutal nature of the images shown, Ofcom believes the 
15:30 timeslot provided insufficient protection to children. The programmes 
complained of were in breach of Rule 1.3.  
 
Whilst Ofcom notes the desire of ITV1 to move away from children’s programming in 
some of its afternoon timeslots towards crime drama, audiences do not expect 
inappropriate material to be shown at this time. We acknowledge that STV made 
some edits to the episodes complained of. Its argument that some inappropriate 
sequences were not edited out completely because this would have interrupted the 
continuity of the programme, but that nonetheless the relevant episode was suitable 
for broadcast, is not acceptable. Such an episode in Ofcom’s view may simply not be 
appropriate for broadcast in the afternoon. 
 
The graphic and brutal nature of the violent scenes shown in the episodes 
investigated and discussed above, and their lack of contextual justification, 
particularly given the afternoon timeslot, resulted in these scenes exceeding 
audience expectations. It is Ofcom’s view that the violence in these episodes went 
beyond generally accepted standards for an afternoon drama, and was not justified 
by the context. Rule 2.3 was also breached as a result.  
 
 Breach of Rules 1.3, 1.11 and 2.3 



 6 

The Work of Mad Men 
Red TV, 11 July 2008, 19:55 (repeated 12 July 2008, 11:30) 
 
 
Introduction  
Red TV is a general entertainment channel focusing on factual programming. The 
Work of Mad Men is an entertainment series, featuring bizarre and amusing 
advertisements from around the world. The episode complained of included an 
advertisement from Holland for an English language institute called ‘Soesman 
Language Training’. The advertisement showed Dutch-speaking parents in a car with 
their children listening to a pop song in English. The lyrics of the song contain 
repeated use of the phrase “I want to fuck you in the ass” – which the children 
appeared to understand and giggle over but their parents failed to comprehend.  
 
Ofcom received two complaints from a viewer who was concerned by this broadcast 
of offensive language before the watershed and the repeat broadcast of the episode.  
Ofcom asked Red TV for its comments under Rule 1.3 (children must be protected by 
appropriate scheduling from material that is unsuitable for them) and Rule 1.14 (the 
most offensive language must not be broadcast before the watershed). 
 
Response  
 
Red TV acknowledged that the clip should not have been broadcast before the 
watershed. It stated that the offensive language had not been spotted by its 
compliance staff. This was due, it said, to its team being largely made up of people 
from outside the UK who have a lack of understanding regarding issues relating to 
the watershed. In response to the complaints, Red TV stated that it has taken steps 
to issue guidelines to its compliance team to ensure they understand what can be 
broadcast prior to 21:00. Red TV also said that it has withdrawn the series from 
production, planned an on air apology to be broadcast and taken other steps to 
improve its compliance procedures.  
 
Decision  
 
Rule 1.14 of the Code states that “the most offensive language must not be 
broadcast before the watershed or when children are particularly likely to be 
listening”. The broadcast of the word “fuck” six times within the advertisement 
complained of, when children were likely to be viewing, was clearly unacceptable.  
Ofcom was also concerned that the programme was repeated the next day at 11:30 
on a Saturday morning and that such strong language was not picked up by Red 
TV’s compliance procedures.  
 
While Red TV broadcast an apology, and has given assurances of improved 
compliance, Ofcom is concerned that the compliance procedures in place were 
clearly insufficient when these items were broadcast. Broadcasters must have in 
place robust procedures and appropriate staff to ensure compliance with the Code.  
 
The programme was therefore in breach of Rules 1.3 and 1.14. 
 
Breach of Rule 1.3 and 1.14 



 7 

LivexxxBabes 
LivexxxBabes, 8 June 2008, 21:00–03:00 
 
 
Introduction 
 
LivexxxBabes is free-to-air unencrypted programming in the adult section of the Sky 
electronic programme guide (“EPG”). The channel broadcasts programmes based on 
interactive ‘adult’ chat services: viewers are invited to contact on-screen presenters 
(“babes”) via premium rate telephony services (“PRS”). The female presenters dress 
and behave provocatively. 
 
Ofcom received a complaint alleging that the broadcast amounted to ‘adult-sex’ 
material within the meaning of Code Rule 1.24 and therefore should have been 
transmitted in line with that rule’s requirements, including encryption. In particular, 
after 22:00 there was constant nudity and a voiceover periodically referred to “mutual 
tommy-tanking”. 
 
Ofcom viewed the material. It noted that between 21:00 and 22.00 the presenters 
were dressed in a relatively modest way. After 22:00 however the presenters bared 
their breasts and for the rest of the broadcast performed in an overtly sexual manner, 
including thrusting their backsides to camera so that on occasion their anal area was 
showing.  
 
Ofcom sought comments from the Licensee in respect of Rules 2.1 (generally 
accepted standards must be applied) and 2.3 (offensive material must be justified by 
context) of the Code. 
 
Response 
 
The broadcaster replied through the Participation Television Broadcasters 
Association (“PTVBA” or “the Association”). The PTVBA is a not-for-profit trade 
association that represents a number of licensees from various participation TV 
sectors, including ‘adult’ chat TV channels like LivexxxBabes. 
 
The Association said that it did not believe that the content on LivexxxBabes posed 
any risk of harm and offence. It pointed out that LivexxxBabes is situated within the 
‘adult’ section of the EPG and stated that the broadcaster observes the Association’s 
guidance on graduation of content, “namely that presenters should not remove their 
tops until after 9.30pm, when partial nudity (i.e. topless females) is more widely 
accessible on satellite television, including in the general entertainment section.” The 
Association did not believe that there was any question of a Code breach and, 
further, that if Ofcom recorded a breach it would represent a significant move away 
from Ofcom’s current policy and enforcement activity that would necessitate 
unequivocal notification to stakeholders. 
 
In respect of the presenters’ anuses being apparent, the Association said that it did 
not believe that one shot could reasonably be considered as amounting to a 
contravention of the Code. 
 
The PTVBA referred to a number of other matters they considered to be mitigating 
factors: 
 



 8 

• the complaint, it understood, was not made by a member of the  
 public; 
• the PTVBA seeks to co-operate with regulators, among others, to  
 ensure compliance with rules and offer safe viewing. The PTVBA said  
 that it had produced a film to be played on all members’ channels   
 demonstrating how to impose parental controls on the entire adult   
 section of the EPG; and 
• members of the PTVBA have put in place internal procedures to  
 ensure compliance with its principles, including complaint handling and staff 
training. 

 
Decision 
 
It is a requirement of the Code that content which is considered to be ‘adult-sex’ 
material must be PIN protected and encrypted (Rule 1.24). In this case, Ofcom did 
not consider the content complained of to be ‘adult-sex’ material. This decision was 
reached taking all the relevant circumstances into account, including the sexual 
explicitness and nature of the images (including such factors as their length and 
editing) and language, the purpose of broadcasting this material and the overall 
context in which it was broadcast. In particular, although clearly material of a sexual 
nature, the programming did not include simulated or real genital stimulation and 
contact between presenters was avoided.  
 
However, in this case the presenters were wearing thongs and while they thrust their 
bottoms towards the camera there were a few, brief occasions when their anal areas 
were shown in intrusive detail. The location of the channel in the ‘adult’ section of the 
EPG and late transmission were not sufficient to justify these aspects of the content. 
This, in Ofcom’s opinion, was so revealing as to be offensive and in breach of 
generally accepted standards on a free-to-air channel in the adult section of the EPG.  
 
In order to remain compliant with the Code, broadcasters operating in the free-to-air 
‘adult’ chat sector, should take great care when using extreme close-ups of the 
crotch and backside.  These images can result in physically invasive shots which are 
not suitable for free to air transmission1. 
 
Breach of Rules 2.1 and 2.3 
 

                                                
1 This is also relevant to unencrypted material broadcast on adult sex channels. 



 9 

“Getting under the skin of a famous celebrity” competition 
The Breakfast Show, Mercia FM, 30 April 2008, 06:00 
 
 
Introduction 
 
On 2 May 2008, GCap Media (“GCap”), the owner of the local radio station Mercia 
FM, contacted Ofcom stating that a problem had occurred with a listener competition. 
On this occasion, a technological fault meant that the production team could not 
retrieve any texts that had been submitted by listeners. As a consequence, the 
presenter called her neighbour and put her on air as the winner.  
 
Ofcom asked GCap about the conduct of the competition with regard to Rule 2.11 
which states that “competitions should be conducted fairly”. 
 
Response 
 
GCap confirmed that the competition was held on 30 April 2008 between 08:30 and 
08:55 and that the prize was a skin care kit. To win the prize, a well known actress 
was impersonated on air and listeners had to identify the actress in question. In order 
to enter the competition, listeners had to text “mercia healthy” to the text number 
82122. 
 
GCap explained that Mercia FM uses a text service called ‘Flytext’ which collates all 
text based entries that are received. On this occasion however, the system 
developed a technical fault where the computer screen which should have shown all 
of the entries received from listeners went blank. As the entries were not visible, the 
presenters in the studio were unable to select a winner so one of the presenters 
contacted her neighbour and put her on air as the winner of the competition.  
 
The presenters and the producer of the show reported what had occurred to their 
immediate superior, the Programme Controller, who brought the matter to the 
attention of the Managing Director of Mercia FM. Subsequently, an on-air apology 
was transmitted and also published on Mercia FM’s website which stated: 
 
“…A technical problem occurred which meant that competition entries didn’t get 
through to the studio. As a result, we put to air a stand-in caller who had not entered 
the contest. This was a grave mistake on the part of the presenters, and Mercia has 
taken the decision to take the presenters off air with immediate effect. We would like 
to apologise unreservedly for this. Everyone who entered on Wednesday will be put 
in a draw, and one person will be picked at random to win the prize”. 
 
GCap continued that the competition received 87 entries in total and that the cost of 
each entry was a text message charged at the sender’s standard text message rate. 
It explained that the Flytext system was capable of identifying the details of the 
entrants, all of whom were put into a new draw on Friday 2 May 2008. A winner was 
chosen at random and the original prize that had been on offer was awarded.  
 
GCap said that the presenters “made an error by inventing a winner instead of being 
honest with their listeners”. Both presenters were employed under freelance 
contracts and the producer was an employee of Mercia FM. As soon as the events 
came to light, the contracts of the two presenters were terminated and the employee 
was suspended. At a subsequent disciplinary hearing the employee was dismissed. 
GCap said that this action was “consistent with the facts of the case, to re-instil trust 



 10 

with [its] listeners, to apologise to them” and to remedy the situation accordingly. It 
also confirmed that its legal department had issued guidelines to all GCap stations 
during the two weeks following this incident.  
 
Decision 
 
Ofcom’s Guidance on Rule 2.11 states: “two features have been found particularly 
likely to produce difficulties with the proper running of competitions: the technical 
complexity of telephony and other communication technology chains, and the 
pressures of production, particularly live production. Each can give rise to problems 
by itself, but frequently the two effects interrelate”1.  
 
Broadcasters must at all times ensure that the audience is not misled as to the fair 
conduct of a competition. In addition, it is never acceptable for presenters to consider 
that the faking of a competition winner is the best and most appropriate way to 
conclude a competition in the face of technical difficulties. Broadcasters must 
therefore ensure that members of staff responsible for conducting competitions are 
fully aware of the types of appropriate contingencies that should be put in place.  
 
Whilst Ofcom noted that the broadcaster took swift and appropriate action to remedy 
the matter and to discipline those responsible, the competition was nevertheless 
conducted unfairly, by concluding it with a fake winner. The competition was 
therefore in breach of Rule 2.11. 
 
Ofcom notes the subsequent action taken by GCap, including informing the regulator 
of the issue and re-running the competition with all the original entrants. However, 
breaching the audience’s trust in such a way is never acceptable, regardless of the 
circumstances in which it has occurred. Ofcom expects Mercia FM to take particular 
care in ensuring that the conduct of its future competitions complies with the Code 
and that its staff is appropriately trained to deal with technical problems if they arise.  
 
Breach of Rule 2.11  
 
 

                                                
1 http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/guidance2.pdf 



 11 

Cinema give-away competition 
The Breakfast Show, Mercury FM (Crawley), 17 May 2008, 06:00 
 
 
Introduction 
 
GCap Media (“GCap”), the owner of local radio station Mercury FM (Crawley) 
informed Ofcom that during a competition in the Breakfast Show to win two cinema 
tickets, the telephone system failed. To conclude the competition, the presenter 
announced a fictitious name as the winner on air.  
 
Ofcom asked GCap about the conduct of the competition with regard to Rule 2.11 of 
the Code which states that “competitions should be conducted fairly”.  
 
Response 
 
GCap confirmed that this was a local competition to win two cinema tickets. An audio 
clip of an interview with a celebrity was broadcast and the presenters asked listeners 
a question based on the information contained in the clip. Listeners were then invited 
to call the radio station with the correct answer, following which a winner should have 
been selected. 
 
It confirmed that all radio stations within the GCap group use a computer-based 
telephone system to route studio calls. During networked programmes, the telephone 
system is configured to forward all regional telephone calls from listeners to the 
network studio centre in Bristol. However, during regional programmes this divert 
function is manually disabled by the presenter of each programme.  
 
GCap confirmed that on this occasion the presenter had failed to disable the divert 
function and consequently, any telephone calls that were made would have been 
routed to the network studio centre in Bristol rather than to the Breakfast Show on 
Mercury FM (Crawley). GCap stated that the telephone number used for the 
competition was a local rate number and therefore the cost of any call would have 
been at the applicable standard local rate if made from a landline. However, it stated 
that no calls were answered by the network system at the time the competition was 
conducted, so any listeners who may have tried to enter the competition would not 
have been charged for attempting to do so. In addition, GCap confirmed that the 
prize was not awarded.  
 
GCap said that after the incident, the presenter responsible for ensuring that the 
content of the programme adhered to the Code, emailed the station’s Programme 
Controller who immediately reported the matter to the Legal department and the 
Regional Managing Director.  
 
Mercury FM (Crawley) transmitted an apology and posted an apology on its website 
which stated: 
 
 “On Saturday 17th May during the Breakfast Show’s cinema give-away contest, a 
technical problem occurred which meant that the competition entries didn’t get 
through to the studio. As a result, we announced on air a winner’s name who had not 
entered the contest. This was a grave mistake on the part of the presenter and 
Mercury FM would like to apologise unreservedly for this”.  
 
 



 12 

Decision 
 
Ofcom Guidance on Rule 2.11 states: “two features have been found particularly 
likely to produce difficulties with the proper running of competitions: the technical 
complexity of telephony and other communication technology chains, and the 
pressures of production, particularly live production. Each can give rise to problems 
by itself, but frequently the two effects interrelate”1.  
 
Broadcasters must at all times ensure that the audience is not misled into thinking 
that it can legitimately interact with a programme. Further, it is never acceptable for a 
presenter to consider that the faking of the name of a competition winner is the best 
and most expedient way to deal with an unexpected technical malfunction. Ofcom 
considers that broadcasters should have planned contingencies in place for such 
situations - for example, the competition could have been postponed and conducted 
at a later time when the technical problem had been resolved.  
 
Ofcom noted that no consumer harm was caused because no calls were answered. It 
also noted that the presenter referred the matter to her seniors and her contract was 
subsequently terminated by GCap. Further, Mercury FM (Crawley) had apologised to 
its listeners for the incident. However, the competition was concluded unfairly, by the 
presenter announcing a fictitious name on air as the winner. The competition was 
therefore in breach of Rule 2.11.  
 
Breaching the audience’s trust in such a way is never acceptable, regardless of the 
circumstances in which it has occurred. Ofcom expects Mercury FM (Crawley) to 
take particular care in ensuring that the conduct of its future competitions complies 
with the Code and that its staff is appropriately trained to deal with technical 
problems if they arise.  
 
Breach of Rule 2.11 

                                                
1 http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/guidance2.pdf 



 13 

CSI: Crime Scene Investigation 
Five, 4 March 2008, 21:00 
 
 
Introduction 
 
Ofcom received one complaint from a viewer who was concerned that this episode of 
CSI contained several instances of flashing images. These images were primarily 
from scenes set in a nightclub, and comprised ‘strobe’ lighting effects. No warning of 
any sort was broadcast before or during the programme. 
 
Certain types of flashing images present a danger of triggering seizures in viewers 
who are susceptible to photosensitive epilepsy (“PSE”). Rule 2.13 of the Code states 
that television broadcasters must take precautions to maintain a low level of risk to 
viewers who have PSE. Ofcom therefore asked Five how this broadcast complied 
with Rule 2.13. 
 
Response 
 
Five explained that, due to the recent US writers’ strike, this episode of CSI was 
delivered late, and was only available to the broadcaster on the day before the 
scheduled transmission. Five’s compliance staff identified that the programme 
contained flashing images, and highlighted a need for the programme to carry a pre-
broadcast announcement alerting viewers to the presence of these images. 
However, the compliance department’s warning came too late to be implemented by 
Five’s presentation department, therefore an announcement was not actually 
broadcast. Five acknowledged that by not broadcasting any warning it had breached 
Rule 2.13.  
 
Due to the short timescales involved, Five said however that it would not have been 
reasonably practicable to re-edit the programme to eliminate or reduce the severity of 
the flashing sequences prior to broadcast. Additionally, it said it would not have been 
normal practice to reject the programme in its entirety, as the episodes of the series 
are sequential, and details of the programme would have appeared in the listings and 
other information some weeks in advance of broadcast. Five have since put in place 
a system to ensure that any late compliance warnings are correctly passed to their 
presentation department in future. 
 
Decision 
 
A technical assessment by Ofcom concluded that the programme contained over 20 
distinct sequences of flashing images where the rate, intensity and screen area 
occupied by the flashes did not comply with the technical criteria outlined in Ofcom’s 
Guidance Note on Flashing Images (‘the Guidance’). 
 
We expect broadcasters to be always alert to material which poses a risk to viewers 
subject to PSE and to check whether such content complies with Ofcom’s technical 
criteria set out in the Guidance. If it does not, then Rule 2.13 requires the broadcaster 
to take any “reasonably practicable” measures to follow the Guidance and make the 
material compliant. If it is not reasonably practicable to follow the Guidance but the 
broadcaster still wishes to transmit such material, it must (a) be able to demonstrate 
that it is editorially justified to broadcast the non-compliant material; and (b) that it 
gave an adequate warning or warnings. 
 



 14 

In this case Five was aware that the flashing images breached Ofcom’s technical 
criteria but no warning was broadcast. It therefore breached Rule 2.13. Ofcom does 
not need in this case to decide whether – if a warning had been broadcast – Five 
would have been editorially justified in showing the flashing images. It is possible for 
a broadcaster to demonstrate that it is editorially justified in showing material which 
does not comply with Ofcom PSE guidance in any type of programming (including 
drama). Whether it is in fact editorially justified in a particular case, however, 
depends on all the circumstances – including such factors as the extent to which the 
material breaches the Guidance and the context in which the flashing images are 
broadcast. It is for Ofcom to decide in the context of Rule 2.13 whether any editorial 
justification claimed is in fact sufficient. 
 
We welcome Five’s assurances that compliance procedures have been improved 
following this complaint. However, we would reiterate the need for broadcasters to 
exercise caution in relation to flashing images where harm may be caused.  
 
This decision is published following a review requested by the broadcaster.  
 
Breach of Rule 2.13 
 



 15 

Trailer 
(True CSI) Five US, 16 June 2008, 21:30 
 
 
Introduction  
 
Ofcom received a complaint about a trailer broadcast for the programme True CSI, a 
documentary series showing stories of real-life crimes. The trailer included footage 
from the programme which was edited to resemble a video tape being fast-
forwarded, interspersed with text on a static background. In some cases this fast-
forwarding effect led to flashing images being broadcast. The complainant said the 
trailer caused his wife to have a mild seizure.  
 
Certain types of flashing images may trigger seizures in viewers who are susceptible 
to photosensitive epilepsy (“PSE”). Rule 2.13 of the Code therefore states that: 
“Broadcasters must take precautions to maintain a low level of risk to viewers who 
have PSE. Where it is not reasonably practicable to follow the Ofcom guidance…and 
where broadcasters can demonstrate that the broadcasting of flashing lights and/or 
patterns is editorially justified, viewers should be given an adequate verbal and also, 
if appropriate, text warning at the start of the programme or programme item”. Ofcom 
guidance sets out technical criteria which broadcasts of flashing lights or images 
should comply with to help ensure compliance with Rule 2.13. 
 
We asked Five for its comments on this trailer with regard to Rule 2.13.  
 
Response  
 
Five stated the trailer was identified as potentially raising an issue during the 
production process, due to the fast-forwarding effect used. The trailer then underwent 
Five’s quality control (“QC”) process on two separate occasions: firstly during the 
editing stage and again prior to transmission. The promotional trailer passed both 
these checks. Five has since learnt from an external adviser that the trailer was not 
compliant with Ofcom’s technical guidance. It has therefore acknowledged that the 
trailer should not have been broadcast.  
 
Five has informed Ofcom that all promotion makers have been instructed to avoid the 
use of this fast-forwarding effect or any other contentious flashing as part of the 
creative treatment within a promotion. Five has also reminded its QC operators 
that any such material should be rejected. Five apologised for the failure of its 
compliance procedures in this instance. It said that it is confident the steps it has 
taken will prevent any recurrence. 
 
Decision  
 
A technical assessment by Ofcom found that during this 40 second trailer, there 
were six distinct sequences (lasting approximately 8 seconds in total), where the 
rate, intensity and screen area occupied by flashing images breached the technical 
criteria outlined in Ofcom’s Guidance Note on Flashing Images (‘the Guidance’1). 
Ofcom noted Five’s apology and the compliance measures taken in response to this 
complaint. However, we were concerned that Five’s compliance procedures failed to 
detect that the material did not comply with Rule 2.13 of the Code. We remind 
television broadcasters that it is their responsibility to ensure that all material they 

                                                
1 available at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/guidance2.pdf 



 16 

transmit complies with this Code. This responsibility is particularly important where 
there is potential for harm to viewers.  
 
The broadcast of this material was therefore in breach of Rule 2.13.  
  
Breach of Rule 2.13  
 



 

 17 

News 
Channel S ATN, 22 August 2007, 23:15 
 
 
Introduction 
 
ATN, known at the time of broadcast as Channel S ATN, is a television service aimed 
at the British Bangladeshi community. 
 
A viewer was concerned that news broadcast on Channel S ATN appeared to be 
sponsored. 
 
Further, Ofcom noted that news summaries within the news bulletin appeared to be 
sponsored by Mutual Trust Bank Limited and United Commercial Bank Limited. We 
asked the broadcaster for its comments with regard to Rule 9.1 of Code, which 
prohibits the sponsorship of news and current affairs programmes on television. 
 
Response 
 
Channel S ATN said that the news bulletin was broadcast live from Bangladesh and 
that it had therefore had no opportunity to re-edit the material. 
 
Decision 
 
The sponsorship of news is prohibited to ensure that the broadcaster maintains 
editorial control over (impartial) output that has not been distorted for commercial 
purposes. This requirement comes from European legislation – the Television 
Without Frontiers Directive.  
 
Nevertheless, in this case, Channel S decided to transmit a live news broadcast from 
Bangladesh without considering UK regulatory compliance. 
 
Broadcasters are responsible for ensuring that the material they broadcast on 
services licensed by Ofcom complies with the Code. Ofcom is concerned that 
Channel S ATN appeared to believe it was acceptable to transmit live material from 
overseas without doing so. In this instance Channel S ATN broadcast news 
summaries as sponsored output, in breach of Rule 9.1 of the Code.  
 
Breach of Rule 9.1 



 

 18 

Mortgage and Finance 
Mortgage and Finance, Channel S, 27 January 2008, 17:00 
 
 
Introduction 
 
Channel S is a television service aimed at the British Bangladeshi community. 
 
During a one and a half hour discussion programme, which was sponsored by 
Premier Properties and Olympia Properties & Finance, viewers were invited to call 
the studio on a standard (020…) London telephone line for general advice on 
financial matters. The studio guest, who responded to the callers’ queries, was 
introduced as “the Managing Director of Premier Properties Group.” A viewer was 
concerned that the programme appeared to promote Premier Properties. 
 
Further, Ofcom noted that viewers were not informed (by sponsorship credit) of the 
sponsorship arrangement at the beginning or end of the programme but only as it 
entered the two commercial breaks within the broadcast. 
 
Throughout the programme both the presenter and the studio guest responded to 
callers with such comments as (translated from Bengali): 
 

•  “...so if you phone the studio and ask for my phone number, we will 
try and help you. We have an office at Stratford… 
• …contact our offices at ‘Premier Properties’ or if you phone the studio, 
then brother Munir will give you the number and we would be able to help 
you… 
• …Docklands, OK, our office is in Stratford, so there is no problem. Get 
in touch with us. We will process it for you… 
• ...before putting the phone down, you ask the control room for the 
phone number; brother Kamrul’s number… 
• …yes, we can help in many ways for the financial side of it. We 
specialise for people who buy at auction… 
• …I think if you make an appointment and come for a one to one 
session, then your problem could be solved…” 

 
We asked the broadcaster for its comments with regard to the following Code Rules: 
 

• Rule 9.5, which requires that, in a sponsored programme, there must 
be no promotional reference to the sponsor or its activities, services or 
products, or to any direct or indirect interests, there must be no promotional 
generic references and any non-promotional references are permitted only 
where they are editorially justified and incidental; and 
• Rule 9.6, which, for the purpose of absolute transparency to viewers, 
requires that any programme sponsorship arrangement must be clearly 
identified as such by the reference to the name and/or logo of the sponsor at 
the beginning and/or end of the programme. 

 
Response 
 
Channel S said that the programme was a “pilot episode” of teleshopping, produced 
“as an info commercial for shopping hours in Bengali.” It added that the broadcast 
“was not supposed to be a normal chat programme” and had been produced to 
reflect the type of material it had found on shopping channels, rather than having 



 

 19 

been considered with regard to relevant compliance requirements. The broadcaster 
said that a full series had not subsequently been commissioned. 
 
Decision 
 
Ofcom notes that the presenter both introduced the studio guest (the Managing 
Director of one of the programme’s sponsors) as “our guest who was with us last 
week” and acknowledged that “last week we could not answer a lot of calls.” While 
Channel S told us that a full series of Mortgage and Finance may not have been 
commissioned, we note that this broadcast was not a stand-alone “pilot episode”. 
Ofcom was therefore concerned that Channel S could consider Mortgage and 
Finance to be a “pilot episode” of teleshopping. 
 
Teleshopping must comply with the Broadcast Committee of Advertising Practice 
Television Advertising Standards Code. However, a fundamental requirement of 
teleshopping is that the advertiser makes a direct offer of goods or services that 
viewers can purchase within the broadcast. Prices, methods of payment and selling 
messages tend to feature heavily in such output. This broadcast made no direct offer, 
quoted no prices and mentioned no payment method. Further, viewers were unable 
to purchase anything in the broadcast. Viewers were therefore most likely to have 
considered Mortgage and Finance to be editorial – i.e. a phone-in programme for 
general advice on money matters.  
 
In a sponsored programme, Rule 9.5 of the Code permits only editorially justified 
references to the sponsor that are incidental and non-promotional. This programme 
was sponsored by Premier Properties and Olympia Properties & Finance and the 
studio guest was introduced as “the Managing Director of Premier Properties Group.” 
Both the presenter and the studio guest solicited business for the sponsor throughout 
the broadcast. The programme was therefore in breach of Rule 9.5 of the Code. 
 
Rule 9.6 of the Code aims to ensure transparency of any sponsorship arrangement 
to viewers by requiring that a sponsored programme is clearly identified as such at its 
beginning and/or end. This is a minimum requirement, as required by European 
legislation (the Television Without Frontiers Directive), but a broadcaster may choose 
to broadcast additional credits (subject to Rule 10.4 of the Code, regarding undue 
prominence). In this case, however, Channel S only featured credits before each of 
the two commercial breaks in the broadcast. It therefore failed to meet the minimum 
requirement of placing a sponsorship credit at the beginning and/or end of this one 
and a half hour programme, and was therefore in breach of Rule 9.6 of the Code. 
 
Breach of Rules 9.5 and 9.6 



 

 20 

Scrolled promotion of live tarot reading 
MATV, 25 April 2008, 12:00-17:00 
 
 
Introduction 
 
MATV provides a news and family entertainment service for the Asian community. 
During routine sampling of the channel’s output, it was noted that a scrolling caption 
appeared intermittently across the bottom of the screen throughout afternoon 
programmes. The caption promoted a premium rate telephone number that viewers 
could call for live tarot readings.  
 
MATV confirmed that the scrolled caption was editorial output. However, this 
intermittent promotion of live tarot services appeared unconnected to the content of 
the programmes over which it appeared. Ofcom therefore asked the broadcaster for 
its comments with regard to the following Code Rules: 
 

• 10.3 – “Products and services must not be promoted in 
programmes…”; and 
 
• 10.4 – “No undue prominence may be given in any programme 
to a product or service.” 

 
Response 
 
MATV said that the scrolling caption was originally broadcast during a “tarot show” 
that was now no longer being transmitted. It added that the material had been 
broadcast by mistake and had been removed from air as soon as it was noticed – 
there had been a delay in identifying the error due to staff absence.  
 
The broadcaster said that, to date, its transmission service had been operated at an 
outsourced facility, but that no scrolled information would now be transmitted unless 
it has been approved by MATV’s Head of Compliance. 
 
Decision 
 
Ofcom notes that MATV said the scrolled promotion of live tarot services was a 
mistake and that it had been broadcast previously during a tarot show, which was no 
longer being transmitted. However, we called the promoted premium rate number 
and a tarot reading service was still being offered to callers. MATV had therefore 
promoted a tarot reading service throughout afternoon programmes, in breach of 
Rule 10.3. 
 
In this instance, the on-screen promotion of a tarot reading service had no 
connection with the programmes in which it appeared. There was no editorial 
justification for its broadcast and the service was therefore given undue prominence, 
in breach of Rule 10.4 of the Code. 
 
Breach of Rules 10.3 and 10.4 



 

 21 

Resolved 
 
PK’s Afternoon Drive 
Cool FM, 10 June 2008, 14:00 
 
 
Introduction 
 
PK’s Afternoon Drive is a general entertainment radio programme broadcast on 
weekdays. During this particular edition, the presenter asked listeners to guess the 
city alluded to in the following sentence: “the most famous chase in this city was 
years ago when a man called Jesse Owens chased down Olympic gold in front of 
Adolf Hitler in 1936.” Contestants submitted their answer via text message charged 
at 25 pence per entry and the presenter advised that the winner would be selected 
from all the entrants who answered correctly. 
 
Shortly after the competition closed, the selected entrant was put on air and gave the 
(incorrect) answer as “Munich”. He was then announced as the winner of a prize of a 
trip for two people to that destination and entry into a draw to win a BMW 1 Series 
Coupé. Ofcom received a complaint from a listener who identified that the correct 
answer was in fact Berlin and as such, all those who submitted this answer were 
unfairly excluded from the competition. 
 
Ofcom asked Bauer Radio, the owner of Cool FM, for its comments under Rule 2.11 
of the Code which states that “competitions should be conducted fairly.” 
 
Response 
 
Bauer Radio explained that shortly after the prize was awarded, the presenter 
realised the error and announced his mistake on air. He added that a second draw 
would be taking place with a similar prize. The station’s telephone system identified 
all entrants that had submitted “Berlin” as their answer and a re-draw took place 
within the following hour. A trip for two people to Berlin was awarded to the 
contestant selected. 
 
The broadcaster accepted it was entirely responsible for the error but stressed that 
the re-draw ensured no listener was materially harmed and allowed the competition 
to reach a fair conclusion. 
 
Decision 
 
Ofcom recognises that the mistake occurred due to human error. Nevertheless, it 
appears that the answer was not properly researched in advance of the competition 
being broadcast. Ultimately this led to the misallocation of the original prize. Rule 
2.11 states that all competitions should be conducted fairly. Where broadcasters are 
inviting the audience to pay to enter such competitions, it is particularly important that 
due care is taken to ensure that no such errors occur. 
 
However, in this instance, Ofcom welcomes the swift action taken by the broadcaster 
to avoid unfairness and therefore considers the matter resolved. 
 
Resolved



 

 22 

Ax Men 
The History Channel, 1 August 2008, 10:00 
 
  
Introduction 
 
Ax Men is a factual programme which looks at the day-to-day work of different logging 
companies in the north west of the USA. One viewer complained to Ofcom that in the 
last 10 minutes of the programme various forms of bad language, including “bullshit” 
and “fuck”, were used.  
 
Ofcom asked The History Channel to respond under Rule 1.14 (the most offensive 
language must not be broadcast before the watershed) of the Code.  
 
Response 
 
The History Channel offered its unreserved apologies for the broadcast of this 
language. The broadcaster said that as soon as it was made aware that this language 
had been transmitted, it withdrew all copies of Ax Men for further review and began an 
internal investigation. This enquiry found that the broadcaster’s compliance team had 
made numerous changes to the programme to ensure it complied with the Code, but 
some of these changes were later and inadvertently reversed in error by a technician. 
This mistake led to the offensive language in question being broadcast. The History 
Channel said that on the same day this incident came to their attention, it further 
tightened its compliance procedures.  
 
Decision  
 
Ofcom does not consider the infrequent use of “bullshit”, which is considered to be mild 
offensive language, to be at odds with the Code when broadcast in a factual 
programme unlikely to appeal to children. However, “fuck” is considered one of the 
most offensive forms of language. Rule 1.14 clearly states that this should not be 
broadcast before the watershed.  
 
In Bulletin 89, published on 16 July 2007, Ofcom made clear its concerns about 
broadcasters showing post-watershed content before 21:00 without ensuring the 
material was suitable for this earlier timeslot. We acknowledge The History Channel’s 
apology and admission that the most offensive language should not have been 
broadcast. Ofcom also notes the broadcaster has made compliance changes as a 
result of this incident and that it has had a good compliance record to date.  
 
The History Channel should have had more robust procedures in place in the first 
instance and its error resulted in one of the most offensive terms being broadcast at a 
time when viewers would not expect such language. However, given that this is the first 
time such an incident has occurred on the channel and it has put additional compliance 
measures in place, we consider this matter resolved. Nevertheless, Ofcom would not 
expect a recurrence of this language in the future.  
 
Resolved  
 
 
 
 
 



 

 23 

Fairness & Privacy cases 
 
Upheld in Part 

 
Complaint by Southwark Council 
Inside Out, BBC1 (London), 17 October 2007 
 

 
Summary: Ofcom has upheld part of this complaint of unfair treatment, made by 
Southwark Council.  
 
On 17 October 2008, BBC1 broadcast an edition of its regional current affairs 
programme Inside Out that included an item on Southwark Council (“the Council”). The 
programme examined the Council’s management of leasehold properties and the 
charges that it was alleged to have imposed on leaseholders. These charges related to 
refurbishment and upgrading costs and services such as cleaning.  
 
The Council complained that it had been treated unfairly in that the programme makers 
had misrepresented and disregarded material facts and had not provided it with an 
appropriate opportunity to respond to the programme’s allegations.  

 
Ofcom found as follows:  

 
• Ofcom found that the programme makers had not presented material facts in an 
unfair way and had provided the Council with an appropriate opportunity to respond 
to the allegations, in all but one instance.  
 
• Ofcom found that the programme had made the significant allegation that the 
Council’s bills were forcing leaseholders to sell their properties. Ofcom found that in 
presenting this allegation, the programme did not refer to the fact that the Council 
had introduced a range of options to help leaseholders pay their bills, without 
selling their homes. Ofcom found that this information had been provided to the 
programme makers prior to broadcast (during an interview with the Council) but that 
it had not been represented, or otherwise reflected, in the programme. Ofcom 
found the programme resulted in unfairness to the Council in this respect.  



 

 24 

Introduction 
 
On 17 October 2007, BBC1 (London) broadcast an edition of Inside Out, a regional 
current affairs and investigative programme. This programme included a feature on 
Southwark Council (“the Council”) and its management of council leasehold properties. 
 
The item concerned an investigation into charges levied by the Council on leaseholders 
of ex-council homes for the purpose of refurbishing and upgrading their properties 
(referred to as repair and major works charges by the complainant). The programme 
also questioned the Council’s charges for services such as cleaning. 
 
The programme featured interviews with three Council leaseholders in the Southwark 
area, Mrs Emine Yousuf, Mrs Mary Jean Paul and Mr David Clarke. Mrs Yousuf and 
Mrs Jean Paul were shown stating that they felt they were in fear of losing their homes 
as a result of not being able to pay the charges requested by the Council.  
 
Footage of Mr Clarke was shown with the commentary: 
 
Commentary: “David Clarke managed to force the Council to open their books so he 
  could check the sums”.  
 
Mr Clarke: “We discovered £1.5 million worth of illegitimate charges. Fortunately 
  because we discovered them they were not charged to leaseholders.”  

 
The programme also featured an independent external auditor, Ms Anita Shields, who 
was employed by the Council to examine the management of leasehold charges.  
 
The Council complained to Ofcom that it had been treated unfairly in the programme as 
broadcast.  
 
The Complaint 
 
The Council’s case 

 
In summary, the Council complained that it had been treated unfairly in the programme 
as broadcast in that:  

 
a)  The programme makers misrepresented and disregarded material facts in a way 

that was unfair to the Council, in that: 
 

i) The programme incorrectly stated that the interviewees, Mrs Mary Jean Paul 
and Mrs Emine Yousuf, were in danger of losing their homes. The Council 
stated that Mrs Yousuf had already agreed with the Council that she was to pay 
nothing.  

 
By way of background, the Council stated that leaseholders had not been 
forced to sell up because of bills; if they were unable to pay, they were charged 
nothing, did not have to relocate and the amount was recovered when the 
property was ultimately sold.  

 
ii) Ms Shields had not reviewed repairs or major works to leaseholder properties 

and her comments regarding the repairs and major works were “guesswork”.  
 



 

 25 

iii) The comment by David Clarke that he had “discovered £1.5 million worth of 
illegitimate charges” was presented as having occurred recently, when the 
incident took place in 2003/4 and had nothing to do with current bills. 

 
iv) The distinction between leaseholder major works charges and service charges 

was not made in the programme and as such, Ms Shields’ comments on 
service charges including cleaning should not have been used to illustrate 
major works charges. 

 
b) The programme makers did not give the Council an appropriate opportunity to 

respond to the allegations made in the programme. At no stage did the programme 
makers check the alleged facts given by the leaseholders, Mr Clarke or Ms Shields. 
The Council said that the programme makers refused to inform the Council of the 
detail of the report despite numerous requests from the Council’s Press Office.  

 
The BBC’s first statement in response to the complaint 
 
In response to the complaint, the BBC said the focus of the investigation was the 
manner in which Council leaseholders had been presented with bills for major repairs 
to their properties. It said the programme had presented evidence which cast doubt on 
whether these major charges had been fair and properly apportioned. The BBC said 
the programme also presented evidence concerning the Council’s management of 
billing for service charges and repairs, which related to the Council’s ability to maintain 
fair and transparent systems for charging leaseholders. 
 
a) In relation to the complaint that the programme makers had misrepresented and 

disregarded material facts in a way that was unfair to the Council, the BBC 
addressed each of the four sub-heads separately: 

 
i) The BBC said the programme had not stated that Mrs Jean Paul and Mrs 

Yousuf were in danger of losing their homes. The BBC said the actual 
commentary had stated: 

 
“Both in their late sixties and with their husbands gone Emine and Mary feel 
they’re being given no option but to sell up and move out of their homes.” 

 
The BBC said this commentary reflected the fact that leaseholders who are 
unable to meet these bills, have a legal charge placed on their property. It said 
it was disingenuous of the Council to claim that it had been agreed that Mrs 
Yousuf would pay nothing, as it is more accurate to say that Mrs Yousuf did not 
have to pay anything yet (BBC emphasis). The BBC said that in the case of Mrs 
Yousuf, the charge on her property was already in excess of £40,000 which 
would be recovered by the Council when the property was sold.  

 
The BBC said the leaseholders interviewed in the programme were deeply 
worried that allowing such charges to be placed on their property meant they 
would be incurring large debts, which would increase significantly as interest 
charges were added to them. The BBC said the debt had caused considerable 
distress in other ways, as Mrs Yousuf had been taken to court by the Council 
over her debt and her inability to pay it.  

 
In addition, both leaseholders featured in the film had been notified of further 
work on the estate and feared that this would result in them facing more bills 
and incurring more debt. In the circumstances both felt that this left them with 



 

 26 

no option but to sell up and move out. The BBC said the actual words used by 
Mrs Yousuf, in the programme, reflected the situation as she saw it: 

 
“I feel really sad because it was my husband’s house……but I’ve got no 
choice, I’ve been forced to sell it”.  

 
ii) In response to the complaint that Ms Shields (the independent auditor) had not 

reviewed repairs or major works to leaseholder properties, and her comments 
on the subject were “guess work”, the BBC stated that Mrs Shields had told the 
programme makers that she was brought in by the Council to examine all 
aspects of money charges being made to leaseholders. She also informed the 
BBC that during her engagement with the Council she had been given wide 
ranging access to records of costs and charges to leaseholders for cleaning 
and repairs, both minor and major.  

 
The BBC maintained that Ms Shields was therefore well placed to make the 
observations she did in the programme, and her comments had not been 
“guesswork” but had been based on the Council’s own records. 

 
iii)  In relation to the comments made by Mr Clarke about the discovery of £1.5 

million worth of illegitimate charges, the BBC said that while the programme did 
not give specific dates for this incident, it would have been clear that Mr 
Clarke’s discoveries were set some time in the past. The BBC referred to the 
following part of the programme: 

 
Commentary:  “Leaseholder, Dave Clarke, frustrated by an 

endless stream of unclear bills managed to force 
the Council to open the books so he could check 
their sums.” 

 
Dave Clarke: “We discovered £1.5m worth of illegitimate charges 

luckily before they were added to the bills of 
leaseholders.” 

 
Commentary: “Alive to the criticism, last February Southwark took 

the unusual step of hiring an independent external 
auditor.” 

 
The BBC said that from the way it had been described it was clear that what Mr 
Clarke had found must have preceded February 2007 by some time and could 
not have been current.  

 
iv) In relation to the complaint that the programme should not have used Ms 

Shields’ comments on service charges to illustrate major works charges, the 
BBC said it did not accept that Ms Shields’ comments were unfair to the 
Council.  

 
The BBC said Ms Shields’ comments had been presented clearly as being 
illustrative of the Council’s shortcomings in apportioning costs for repairs and 
services.  

 
The BBC said it was also Ms Shields’ view that criticisms in relation to the 
cleaning charges, could equally be made of charges for other services as well 
as repairs, both minor and major. Therefore, the BBC did not believe it was 
unfair to use Ms Shields’ criticisms of the billing of cleaning services specifically 



 

 27 

to illustrate the general point she was making about the Council’s apparent 
inability to operate transparent systems which could apportion costs in a fair 
way, for either major or minor service charges.  
 

b) In response to the complaint that the Council had not been given an appropriate 
opportunity to respond to the allegations, the BBC said the programme makers had 
written to the Council on two occasions before the programme was broadcast.  

 
The programme makers first contacted the Council by email on 9 October 2007. 
This email contained a request for an interview.  

 
In response to a request from the Council for more information, the programme 
makers wrote again on 12 October 2007. This letter set out the areas which the 
programme makers wished to cover in the interview, and confirmed arrangements 
for the interview which had been agreed by telephone. The BBC said it believed 
that this letter gave more than enough information about the programme for the 
Council to prepare a response.  

 
The BBC said the Council made no further requests for information before the 
interview on 16 October 2007. It said that following the interview, the Council gave 
no indication that it believed it had been given an insufficient opportunity to 
respond.  

 
The Council’s comments in response to the statement 
 
The Council provided written comments in response to the BBC’s statement. 
 
a) In relation to its complaint that the programme makers had misrepresented and 

disregarded material facts in an unfair way, the Council commented as follows:  
 
i) The Council said that the programme did not explain voluntary charges at all, or 

the fact that this is one of the options available to leaseholders.  
 
In relation to the BBC’s statement that the leaseholders had been concerned about 

the charges placed on their homes, the Council said that this was not what the 
programme had stated. The Council said the programme had stated that the 
leaseholders were deeply worried about the bills they had received. The 
Council said the programme clearly linked the major works bills received by the 
leaseholders in the programme with them having no option but to sell their 
property, i.e. lose their homes.  

 
The Council said it was factually incorrect for the programme to state that the bill 

was getting larger. The Council said the programme had referred to the “bill 
getting bigger”, but did not mention that it was interest in relation to a voluntary 
option taken by the leaseholder. The Council also added that the interest 
charged was simple and not compound.  

 
In response to the BBC’s statement that the leaseholders had been notified of 

further works on the estate, the Council said that it had informed the 
leaseholders that no major works had been proposed in the next five years. The 
Council said the leaseholders had only received minor repairs contracts for 
heating and door entry.  

 
iii) The Council said it was not the case that David Clarke had “managed to force 

the Council to open their books”, as suggested by the programme. The Council 



 

 28 

said that in December 2004, the Council agreed to “open book accounting” 
which enabled the leaseholders to review the costs before service charges 
were constructed and issued. The Council said it was part of its “Home 
Ownership” improvement plan agreed by leaseholders.  

 
The BBC’s second statement in response to the complaint 
 
The BBC provided a second statement in response to the Council’s complaint.  

 
a) In relation to the Council’s complaint that the programme makers had 

misrepresented and disregarded material facts in an unfair way, the BBC 
responded as follows:  

 
i) The BBC said the Council’s distinction between the original bill and the 

voluntary charge was not significant. It said the voluntary charge derived 
directly from the bill. It said that if the bill had not been incurred, there would be 
no voluntary charge. Likewise the interest had only been incurred because the 
bill had not been paid. The BBC said that although simple interest meant that 
the debt did not accumulate at a faster rate, it was nevertheless accumulating 
and this fed into the fears of the leaseholders that their equity was being 
eroded.  

 
The BBC said the programme had linked the bills received, to the leaseholders’ 
feeling that they were being forced to sell their homes. The BBC said that the 
fact that voluntary charges are one option open to the leaseholders to manage 
payment of the bills did not undermine this fact at all. The BBC said that the 
voluntary charges did not make the bills go away, but merely postponed the 
payment of them. The BBC said it was the prospect of growing debt eroding the 
leaseholder’s equity which was one of the main factors persuading them that 
they had no choice but to sell.  

 
The BBC said the programme did not specify that the future works of which the 
leaseholders were aware were major works. However, the BBC said that for the 
leaseholders, such a distinction between major and minor works is academic. 
To the leaseholder both represent possible future liabilities over which they 
have little or no control and which might further erode the equity in their 
property. The BBC said that it noted that the Council had admitted that after five 
years there may be bills for further major works.  

 
iii) The BBC maintained that the line of commentary that “We discovered £1.5 

million worth of illegitimate charges. Fortunately because we discovered them 
they were not charged to leaseholders”, was not unfair. The BBC said that the 
Council had introduced its “open book account” in December 2004 as a 
response to concerns raised by the Leaseholder Council. The BBC noted that 
the Leaseholder Council had been chaired by the programme contributor, Mr 
Clarke.  

 
Decision 

 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and 
all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in, or in 
the making of, programmes included in such services.  
 



 

 29 

Where there appears to have been unfairness in the making of the programme, this will 
only result in a finding of unfairness, if Ofcom finds that it has resulted in unfairness to 
the complainant in the programme as broadcast. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of 
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom 
of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles 
under which regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and 
consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
The Council’s complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In 
reaching its decision, the Committee carefully considered all the relevant material 
provided by both parties. This included recordings and transcripts of the programme as 
broadcast and Councillor Kim Humphries’ full, untransmitted interview and both parties’ 
written submissions.  
 
a) Ofcom first considered the complaint that the programme makers misrepresented 

and disregarded material facts in a way that was unfair to the Council. In reaching 
its decision in relation to this complaint, Ofcom considered each of the four sub-
heads of complaint and took account of Practice 7.9 of its Broadcasting Code which 
states that: 

 
“Before broadcasting a factual programme, including programmes examining 
past events, broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves 
that material facts have not been presented, disregarded or omitted in a way 
that is unfair to an individual or organisation; and anyone whose omission could 
be unfair to an individual or organisation has been offered an opportunity to 
contribute.”  

 
i) Ofcom considered the Council’s complaint that the programme had incorrectly 

stated that the interviewees, Mrs Mary Jean Paul and Mrs Emine Yousuf, were 
in danger of losing their homes. The Council stated that Mrs Yousuf had already 
agreed with the Council that she was to pay nothing. By way of background 
Ofcom noted the Council’s statement that leaseholders had not been forced to 
sell up because of bills and if they were unable to pay they were charged 
nothing, did not have to relocate and the amount was recovered when the 
property was ultimately sold.  

 
In considering this part of the complaint, Ofcom took account of Practice 7.9 
(set out above).  

  
Ofcom noted that in the programme Mrs Yousuf and Mrs Jean Paul had 
expressed concern over the size of the bills from the Council and how they 
were to pay for them. Extracts from the programme included: 

 
Mrs Jean Paul: “When we got the bill and it said £44,000 I couldn’t 

believe it. I was shocked.” 
 

And 
 

Commentary: “As pensioners, neither could afford loans to pay.” 
 

And 
 



 

 30 

Mrs Yousuf: “It’s so much money. I’m a disabled person. I’ve got a 
heart problem. This is all stress.” 

 
And 

 
Commentary: “Without the money to pay and unable to afford a loan, 

Emine, faced the prospect of being taken to court by the 
council to get the money. Meanwhile the bill was getting 
bigger.” 

 
Mrs Yousuf: “…Well I didn’t know, I don’t know anything about 

interest. I asked my son to read the letter to me and they 
said it had gone up to £38,000 pounds.” 

 
Ofcom noted that towards the end of the programme, Mrs Jean Paul and Mrs 
Yousuf’s positions were summarised in the following way: 
 
Commentary: “Both in their late sixties and with their husbands gone, 

Emine and Mary feel they’re being given no option but to 
sell up and move out of their homes.” 

 
Reporter: “How do you feel now after 31 years that you’re going to 

have to move out?” 
 
Mrs Yousuf: “I feel really, really sad because it was my husband’s 

house…but I’ve got no choice I’ve been forced to sell it.” 
 
Ofcom noted that the programme had summarised the personal views of Mrs 
Yousuf and Mrs Jean Paul that from their perspective they were being forced to 
sell their homes. Ofcom also noted that towards the end of the programme, the 
reporter’s question “How do you feel now after 31 years that you’re going to 
have to move out?” appeared to reinforce the leaseholder’s point of view, that 
they were going to “have to move out”.  
 
Ofcom considered that the programme was very likely to have left viewers with 
the impression that the women had no other option available to them, than to 
sell their homes, as they could not afford a loan and the bills continued to grow 
due to interest.  
 
Ofcom noted from the information provided by both parties that leaseholders 
like Mrs Yousuf and Mrs Jean Paul had a number of payment options made 
available to them by the Council, including one which would allow them to stay 
in their home and delay payment of the bills until its eventual sale. Ofcom also 
noted that information relating to the options available to leaseholders in 
relation to payment of the bills had been provided to the programme maker’s 
prior to broadcast (i.e. during the interview with Councillor Kim Humphries). See 
Head b) for further details. 
 
In Ofcom’s view, the omission of any reference to these options was significant 
as viewers were likely to have been left with an unfairly negative impression of 
the Council’s approach to recouping its bills.  
 
Taking the above factors into account, Ofcom found that in presenting the views 
of the leaseholders that the Council’s bills were forcing them to sell and move 



 

 31 

out of their homes, the programme makers disregarded material facts in a way 
that was unfair to the Council.  
 
Ofcom has therefore, upheld this part of the Council’s complaint.  
 
ii) & iv) Ofcom next considered Heads (a) (ii) and (iv) (these complaints were 
considered together, as they both related to the comments made in the 
programme by Ms Shields). The Council complained that:  
 
• Ms Shields’ comments on service charges should not have been used in 
the programme to illustrate major works billing. Ofcom noted the Council’s belief 
that the distinction between leaseholder major works charges and services 
charges had not been made in the programme as broadcast; and 
• Ms Shields’ comments regarding the repairs and major works were 
“guesswork” as she had not reviewed repairs or major works to leaseholder 
properties. 

 
In reaching a decision in relation to these complaints, Ofcom had regard to 
Practice 7.9 (as set out above).  

 
Ofcom noted that Ms Shields’ first appearance in the programme came after the 
contribution by the leaseholder, David Clarke (Mr Clarke had described in the 
programme how he had discovered £1.5m worth of illegitimate charges to 
leaseholders). The programme introduced Ms Shields as follows:  
 
Commentary: “Alive to the criticism, last February Southwark took the 

unusual step of hiring an independent external auditor” 
   
Ms Shields: What I wanted to show, was the reassurance, I could say to 

the leaseholder this is the cost and this is what I found. 
Yes. It’s been allocated to the right person fairly, equitably. 

 
Commentary: The Council’s system for dividing up charges to 

leaseholders went under the microscope. A few weeks into 
the audit Anita was puzzled by what she found. 

 
Ms Shields: There was no transparency of costs. Sometimes you will 

have a leaseholder who has had a lot of repairs and would 
have hardly any charge to him, but then the poor little 
leaseholder who did not incur any repairs or maintenance 
would have a whammy of a bill.” 

 
Ofcom noted that the programme went on to refer to Ms Shields’ audit: 
 
Commentary: “When Anita got down to the nitty gritty detail of Council 

bills in Southwark for services like cleaning she describes a 
catalogue of poor practices.” 

 
Ms Shields: Well I found that there was no signature for the cleaner 

who had done the work; on the timesheet there was this 
attendance book of files that was sometimes kept, 
sometimes the records were thrown away, not even kept 
on site. The supervisor who was supposed to control the 
work of the cleaners, there is no signature. There were so 
many different types of errors. 



 

 32 

 
Commentary: These errors meant the independent auditor was finding it 

impossible to work out how leaseholders were being 
charged for basic services.”  

 
In Ofcom’s view, it was reasonable for the programme makers to include 
comments from Ms Shields who, as an auditor had had access to records of 
charges, for some cleaning and repairs, and was qualified to make the 
comments she did in the programme.  

   
Ofcom noted that Ms Shields’ contribution was included amongst some 
discussion about major works charges. However, Ofcom considered that 
viewers would not have assumed from this that Ms Shields’ comments were 
about major works bills, nor did it believe that the programme had otherwise, 
given such an impression. Ofcom noted that both the programme commentary 
and Ms Shields’ comments, gave clear indications about the types of 
leaseholder charges being referred to i.e. cleaning and basic services.  
 
In the circumstances, Ofcom found no unfairness to the Council in relation to 
Heads (ii) and (iv).  

 
iii) Ofcom next turned to the complaint that the comment by David Clarke that he 

had “discovered £1.5 million worth of illegitimate charges” had been presented 
in the programme as having occurred recently, when in reality the incident had 
taken place in 2003/4 and had nothing to do with current bills. 

 
As set out above, Ofcom took account of Practice 7.9 of the Code (as set out 
above). 

 
 Ofcom noted that this complaint related to the following part of the programme: 
 
 

Commentary: “Leaseholder, David Clarke, frustrated by an endless 
stream of unclear bills managed to force the Council to 
open the books so he could check their sums. 

 
David Clarke: We discovered £1.5m worth of illegitimate charges, luckily, 

before they were added to bill of leaseholders.” 
 

Commentary: Alive to the criticism, last February, Southwark took the 
unusual step of hiring an independent external auditor.” 

 
Ofcom considered that the line of commentary “Alive to criticism, last 
February…” was likely to have indicated to viewers that the illegitimate charges 
referred to had been discovered some time before February 2008. Ofcom noted 
from the complainant’s submission that the actual events had taken place in 
2003/2004.  
 
In Ofcom’s opinion, while the programme did not provide details of when the 
charges had been discovered, the precise time of the incident was not so 
significant that unfairness was caused by its omission. Ofcom considered that 
the programme had fairly portrayed the chronology of events that were 
background to the decision to hire an auditor.  
 
In the circumstances, Ofcom found no unfairness to the Council in this respect.  



 

 33 

 
Therefore, in relation to Head (a) of the complaint, Ofcom has upheld Head (a) (i) 
and found no unfairness in relation to the other sub-heads of the complaint.  

 
b) Ofcom next considered the Council’s complaint that the programme makers did not 

give the Council an appropriate opportunity to respond to the allegations made in 
the programme. The Council stated that at no stage had the programme makers 
checked the alleged facts given by the leaseholders, Mr Clarke or Ms Shields and 
the programme makers had refused to inform the Council of the detail of the report 
despite numerous requests from the Council Press Office.  

 
In reaching a decision in relation to this complaint Ofcom took account of Practice 
7.11 which states that:  

 
“If a programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other significant 
allegations, those concerned should normally be given an appropriate and timely 
opportunity to respond”.  
 
Leaseholders 
 
Ofcom first considered the contribution of the leaseholders.  
 
In Ofcom’s view the contribution of the leaseholders contained a significant 
allegation against the Council in that it suggested that leaseholders were being 
“forced to sell” their homes because of the Council bills. Ofcom considered that in 
the interests of fairness the Council was entitled to an opportunity to respond to this 
allegation.  
 
Ofcom noted that the programme makers raised this allegation with the Council 
during an interview with its representative Councillor Kim Humphries. In response 
to queries about the pressures faced by leaseholders because of the bills, Mr 
Humphries gave two replies: firstly that the Council was required to meet the 
ambitious refurbishment targets set by the government; and secondly, the Council 
was alive and sympathetic to the pressures on leaseholders and in response had 
introduced a range of options for leaseholders to pay the bills. In relation to the 
range of options available to leaseholders the Councillor had stated that: 

 
“We, as a local authority are trying to do our utmost to make sure that we 
can minimise that pain for leaseholders, because we accept that those costs 
are very high. That’s why we, as a Council, introduced a whole range of 
methods in terms of … allowing leaseholders to stagger those payments 
twelve to thirty-six months, interest-free loans, mortgage style loans, 
actually for some…taking charges on the property so that they 
actually pay us back at the time the property is actually sold. But that’s 
actually not enough, we’re actually looking to go further than that and we 
have been working with the government in terms of a range of options, for 
example, equity loans, and how we can get the shared ownership much 
more involved in this process”.  
  
(Ofcom emphasis) 
  
Ofcom noted that the programme reflected the first part of the Councillor’s response 
(i.e. that the Council was required to improve their housing stock by the 
government) and also included the following statement by the Councillor about how 
sympathetic the Council was towards the pressures on leaseholders to pay its bills: 



 

 34 

 
Reporter: “And for those who say they have to sell because they cannot 

afford to pay the bills? 
 

Cllr Humphries: “I say to any leaseholder that what’s important is you enter into a 
dialogue with us, that we try and deal with these issues as early 
as possible so that we don’t get into a situation where people 
feel they have to make those difficult decisions.  

 
However, Ofcom noted that the programme contained no indication that the Council 
had introduced a number of ways for leaseholders to pay their bills, without selling 
their homes.  
 
In deciding whether this omission resulted in unfairness to the Council, Ofcom had 
regard to the BBC’s statement that Mrs Yousuf and Mrs Jean Paul felt genuinely 
that the debt for the bills (even if it did not need to be paid immediately) made them 
feel that they needed to sell. In Ofcom’s view, while the programme may have 
reflected the genuinely held views of the women, in providing their viewpoint the 
programme makers had an obligation to fairly represent the Council’s response to 
this significant allegation. 

 
In the circumstances Ofcom has upheld this part of the Council’s complaint.  

 
Mr Clarke and Ms Shields 

 
Ofcom next considered the contributions of David Clarke and Anita Shields with a 
view to determining whether either made significant allegations against the Council 
to which it was entitled to an opportunity to respond.  
 
Looking at the programme as a whole, Ofcom considered that the contributions of 
David Clarke and Anita Shields were used in the programme to illustrate an 
allegation that the Council was not being fair or transparent in their billing of 
leaseholders (in relation to both major and minor charges). 

 
In Ofcom’s view, this allegation was significant and in the interests of fairness the 
Council was entitled to an opportunity to respond to them.  
 
Ofcom considered the pre-broadcast communications between the programme 
makers and the Council, and the unedited interview of Councillor Kim Humphries in 
order to understand whether the programme maker’s had offered the Council an 
appropriate opportunity to respond to the allegation made in the programme.  
 
Ofcom noted from the information provided that the programme makers had 
emailed the Council on 9 October 2007, advising it of the programme and 
extending an invitation of an interview: 
 

“BBC1’s Inside Out programme is broadcasting an item on leaseholder 
charging in Southwark. The film will cover major works and service charges. We 
would like to invite a spokesperson to be interviewed for the programme, which 
is due to be transmitted on Wednesday 17th October. The interview would be 
pre-recorded and included within the film. Please could you contact me to 
discuss this...” 
 

Following this email, the programme makers spoke with the Council by phone.  
 



 

 35 

The programme makers then wrote again to the Council on 12 October 2007 
setting out the areas of questioning, as follows: 

  
“Further to our telephone discussion, I would like to give you further details 
of our programme.  
 
BBC 1’s Inside Out programme is due to be transmitted on Wednesday 17th 
October, 7.30pm. The programme covers the subject of leaseholder 
charges.  
 
We would like to interview Southwark Council around the following question 
areas: 

 
1) Points raised by Southwark leaseholders we have spoken to including:  

- lack of clarity and accuracy over how bills are apportioned between 
leaseholders and the council 

- concern over whether they are receiving value for money 
- concern over the size of major works bills and the necessity of some 

of the repairs; linked to this, the inability of some older leaseholders 
to pay for their bills.  

 
2) We would also like to ask about the points raised by auditor Anita 

Shields in her external independent interim report on leaseholder 
charges.  

 
I would also like to confirm that the interview is arranged for Tuesday 16th 
October 10am, Southwark Town Hall. Please could you confirm these 
details.” 

 
A recorded interview was then conducted on 16 October 2008, with Councillor Kim 
Humphries. Ofcom was provided with the unedited recording of this interview and 
noted that he had been asked a number of questions in relation to whether its 
billing of charges to leaseholders was transparent and fair.  
 
Ofcom acknowledged that neither the pre-interview correspondence nor the 
interview itself referred to all of the individual programme contributors by name. It 
should be noted that where a programme intends to broadcast a significant 
allegation against an individual or organisation, the obligation is on the programme 
makers and broadcaster to provide those concerned with sufficient information to 
be able to respond to the allegation. In this case, Ofcom considered that the names 
of those individuals who contributed to the programme were not necessary for the 
Council to have understood the allegation.  
 
Taking the above factors into consideration, Ofcom considered that the information 
provided by the programme makers was sufficient to allow the Council to be able to 
provide a response to the allegation (that had been illustrated by Mr Clarke and Ms 
Shields in the programme). 
 
Ofcom found no unfairness in relation to this part of the Council’s complaint. 
 

Accordingly Ofcom has upheld part of the Council’s complaint of unfair 
treatment in the programme as broadcast. Ofcom found the BBC in breach of 
Rule 7.1 of its Broadcasting Code.  
 
Ofcom has directed the BBC to broadcast a summary of this finding.  



 

 36 

 
The Executive Fairness Group 
17 September 2008



 

 37 

Other Programmes Not in Breach/Resolved 
 
12 September 2008 – 24 September 2008 
 

Programme 
Trans 
Date Channel Category No of 

        Complaints 

8 Out Of 10 Cats 04/09/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 7 

Airwick sponsorship of Emmerdale 11/09/2008 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

BBC News 08/09/2008 BBC1 Crime (incite/encourage) 1 

Big Brother 9 01/09/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Big Brother 9 04/09/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Big Brother's Big Mouth (trailer) 03/09/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 4 

Car Booty 05/09/2008 BBC1 Dangerous Behaviour 1 
Cartridge World sponsorship n/a ITV4 Inaccuracy/Misleading 1 
Channel 4 News 04/09/2008 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Channel 4 News 01/09/2008 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Channel 4 News 26/08/2008 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Chris Moyles Show 13/08/2008 BBC Radio 1 Religious Offence 1 
Chute 24/08/2008 CBBC Violence 1 
Cobra sponsor credit n/a n/a Sex/Nudity 2 
Come Dine With Me 04/09/2008 Channel 4 Animal Welfare 1 
Come Dine With Me 02/09/2008 Channel 4 Offensive Language 2 

Comedy Lab: Headwreckers 25/08/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Comedy Lab: Mr and Mrs Fandango 26/08/2008 Channel 4 Offensive Language 1 

Comedy Lab: Mr and Mrs Fandango 26/08/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Coronation Street 03/09/2008 ITV1 Substance Abuse 2 
Coronation Street 03/09/2008 ITV1 Violence 3 
Coronation Street 03/09/2008 ITV1 Offensive Language 1 
Coronation Street 10/09/2008 ITV1 Crime (incite/encourage) 1 

Coronation Street 27/08/2008 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Dispatches: How the Banks Never 
Lose 25/08/2008 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Driving Mum and Dad Mad 03/09/2008 BBC Three Dangerous Behaviour 1 
Eastenders 15/09/2008 BBC1 Crime (incite/encourage) 1 
Eastenders 04/09/2008 BBC1 Sex/Nudity 3 
Eastenders 05/09/2008 BBC1 Sex/Nudity 1 
Ek Dihara Kam Na 23/08/2008 KBC2 Animal Welfare 1 

Embarrassing Illnesses 02/09/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Embarrassing Illnesses 10/09/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 3 

Emmerdale 04/09/2008 ITV1 Sex/Nudity 4 
Emmerdale 02/09/2008 ITV1 Violence 1 
Emmerdale 02/09/2008 ITV1 Scheduling 1 
Extreme Fishing with Robson Green 01/09/2008 Five Animal Welfare 1 



 

 38 

F1: Belgian Grand Prix Live 07/09/2008 ITV1 Due Impartiality/Bias 2 
Fiona's Story 31/08/2008 BBC1 Offensive Language 8 
Five News 04/09/2008 Five Dangerous Behaviour 1 
Friday Night with Jonathan Ross 05/09/2008 BBC1 Sex/Nudity 1 
GMTV 05/09/2008 ITV1 Substance Abuse 1 

GMTV 21/08/2008 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

George Galloway 30/08/2008 Talksport 
Generally Accepted 
Standards 1 

George Lamb 27/08/2008 BBC 6 Music 
Generally Accepted 
Standards 1 

Ghosthunting with Paul O'Grady 04/09/2008 ITV2 
Generally Accepted 
Standards 1 

and Friends      
Gonzo with Zane Lowe 05/09/2008 MTV2 Offensive Language 1 

Green Wing promotion n/a Virgin TV 
Generally Accepted 
Standards 1 

HD Promotion 27/08/2008 Sky HD2 Inaccuracy/Misleading 1 
Halfords sponsorship / Top Gear n/a Dave Inaccuracy/Misleading 1 

Hollyoaks 11/09/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

How Clean Is Your House? 03/09/2008 Channel 4 Religious Offence 1 
How Do They Do It? 21/08/2008 Five Religious Offence 1 
I Own Britain's Best Home & Garden 04/09/2008 Five Sex/Nudity 1 
(trailer)      
I Predict a Riot 26/08/2008 Bravo Crime (incite/encourage) 1 
ITV News 26/08/2008 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
ITV News 18/09/2008 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
ITV News 08/09/2008 ITV1 Religious Offence 1 

Ian Collins 21/08/2008 Talksport 
Generally Accepted 
Standards 1 

Iron Chef America 31/08/2008 UKTVFood 
Generally Accepted 
Standards 1 

Jon Gaunt 29/08/2008 Talksport 
Generally Accepted 
Standards 1 

Jon Gaunt 01/09/2008 Talksport 
Generally Accepted 
Standards 1 

Knights of the Night 10/04/2008 AIT Sex/Nudity 1 
Luton Airport 05/09/2008 Sky One Offensive Language 1 
Maestro 02/09/2008 BBC2 Offensive Language 1 
Martin Clunes: A Man and His Dogs 24/08/2008 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Match of The Day 30/08/2008 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 3 

Medium 03/09/2008 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Metal and Underground 28/08/2008 Red TV Violence 1 

Mock The Week 21/08/2008 BBC2 
Generally Accepted 
Standards 1 

Mock The Week 04/09/2008 BBC2 
Generally Accepted 
Standards 1 

Mock The Week 25/08/2008 Dave Religious Offence 1 

Mock The Week 30/08/2008 BBC2 
Generally Accepted 
Standards 1 

Mock the Week 28/08/2008 BBC2 
Generally Accepted 
Standards 1 

Most Haunted Live 29/08/2008 Living Inaccuracy/Misleading 6 



 

 39 

Mythbusters 29/07/2008 
Discovery 
Science Offensive Language 1 

NFU Mutual sponsorship / The Royal n/a ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Neighbours 04/09/2008 Five Inaccuracy/Misleading 1 
News 04/09/2008 BBC Radio 1 Sex/Nudity 7 

News 24/05/2008 Setanta Sports 
Generally Accepted 
Standards 1 

  News    
News 10/08/2008 Russia Today Offensive Language 1 
News 12/08/2008 Russia Today Due Impartiality/Bias 1 
News at Ten 08/09/2008 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

One of Our Dinosaurs Is Missing 06/09/2008 BBC2 
Generally Accepted 
Standards 4 

Other People's Breast Milk 09/09/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 7 

Other People's Breast Milk (trailer) 05/09/2008 Channel 4 Sex/Nudity 3 
Porn Family Business 28/08/2008 TMF Offensive Language 1 
Promo 20/09/2008 NickToonsters Other 1 

Quiz Call 07/09/2008 Five 
Use of Premium Rate 
Numbers 1 

Samantha Who (trailer) 21/09/2008 E4 Offensive Language 1 

Scott Mills 28/08/2008 BBC Radio 1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Secrets of the Jesus Tomb 02/09/2008 Five Religious Offence 4 

Sesame Tree 11/08/2008 CBeebies 
Generally Accepted 
Standards 1 

Sky News 17/08/2008 Sky News 
Generally Accepted 
Standards 27 

Sky News 26/08/2008 Sky News Dangerous Behaviour 2 

Sky News (trailer) 26/08/2008 Sky Sports 2 
Generally Accepted 
Standards 1 

Soccer Aid 07/09/2008 ITV1 Sex/Nudity 1 

Soccer Aid 07/09/2008 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Soccer Aid 03/09/2008 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

SportxxxBabes promo 29/07/2008 SportxxxGirls Inaccuracy/Misleading 1 

Steve Allen 02/09/2008 LBC 97.3FM 
Generally Accepted 
Standards 1 

The Andrew Marr Show 07/09/2008 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

The Bill 26/08/2008 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
The Genius of Charles Darwin 18/08/2008 Channel 4 Due Impartiality/Bias 2 
The Janice Dickinson Modelling 
Agency 28/08/2008 TMF Violence 1 
The Jeremy Kyle Show 26/08/2008 ITV1 Offensive Language 1 

The Kevin Bishop Show 29/08/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 28 

The ONE Show 05/09/2008 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

The Rock Block 25/08/2008 
106.1 Rock 
Radio Offensive Language 1 

The Today Programme 22/07/2008 BBC Radio 4 Offensive Language 1 
The Unit (trailer) 25/08/2008 Virgin1 Inaccuracy/Misleading 1 
The Weather Man 07/09/2008 BBC1 Offensive Language 1 
The X Factor 06/09/2008 ITV1 Generally Accepted 3 



 

 40 

Standards 
The X Factor 06/09/2008 ITV1 Sex/Nudity 1 
The X Factor 20/09/2008 ITV1 Dangerous Behaviour 1 

Today 26/08/2008 BBC Radio 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Top Gear 14/09/2008 BBC2 Offensive Language 1 

Toughest Villages in Britain 28/08/2008 Sky Three 
Generally Accepted 
Standards 1 

UEFA Champions League Live 17/09/2008 Sky Sports 2 Religious Offence 1 
UEFA Super Cup Football 29/08/2008 ITV1 Offensive Language 1 

UEFA Super Cup Football 29/08/2008 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

War of The Worlds 27/07/2008 BBC1 Offensive Language 1 

When Women Rule the World 04/09/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 5 

Who Do You Think You Are? 03/09/2008 BBC1 Dangerous Behaviour 1 
Who Wants to be Millionaire (trailer) 01/08/2008 Challenge +1 Flashing images 1 

 


