
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 

Issue number 117 
15 September 2008 



 2 

Standards cases 
 
In Breach        
 
World’s Most Amazing Videos     4 
TV6, 28 June 2008, 20:00 
 
“Wake Up Your Brain” competition      7 
James and Ali in the Morning, Invicta FM,  
20 December 2007, 06:00 
 
“Worst Girlfriend” competition       9 
Lloydie and Katie Show, Power FM,  
14 March 2007, 16:00 
 
Full Pott     11 
Kanal 5, 16 July 2008; 09:00  
 
Breakfast          13 
Kiss 105, 10 April 2008, 08:00 
 
Peter Popoff Ministries        14 
Ben TV, 29 February 2008, 16:30 
Paul Lewis Ministry 
Ben TV, 20 March 2008, 16:00 
Peter Popoff Ministries 
Red TV, 24 March 2008, 17:30 
 
The Soup          17 
E! Entertainment, 19 July 2008, 23:00 
 
Stripped          18 
The Style Network, 2 July 2008, 11:00       
 
Biggles           20 
Movies4Men+1, 21 June 2008; 16:20 
 
Eid Messages         22 
Aapna Channel, 24 December 2007, 17:00 
 
Deepam TV          23 
Non-retention of off-air recordings  
and sponsored news bulletins up to July 2008 
 
Karl Davies Breakfast Show       25 
Tudno FM, 7 August 2008, 7:45 and 8 August 2008, 8:20 
 
Note to Broadcasters – Recordings      26 
 
 



 3 

Resolved 
 
BBC News          27 
BBC1, 2 July 2008, 22:00 
 
Not in Breach 
 
The F Word          29 
Channel 4, 29 July 2008, 21:00 
 
 
Fairness & Privacy Cases 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Ms Jenny Thoresson made on her behalf by   30 
Ms Ann-Kristin Thoresson 
Lyxfällan (Luxury Trap), TV3 Sweden, 12 April 2007 (and repeated 23 July 2007) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
World’s Most Amazing Videos 
TV6, 28 June 2008, 20:00 
 
 
Introduction 
 
TV6 is a Swedish language channel operated by Viasat Broadcasting UK Limited 
(“Viasat”). Viasat holds licences for a number of channels which broadcast to various 
Scandinavian countries, including Sweden. The Viasat compliance department based 
in London manages compliance for all these licensees centrally.  
 
World’s Most Amazing Videos is a US series which describes itself as the ultimate 
‘caught-on-camera’ reality show, depicting events like explosions, crashes, police 
chases and stunts. The episode complained of was called “Wasted, Reckless and 
Out of Control” and featured various clips of people under the influence of alcohol. 
These included groups of men involved in street fights and setting fire to cars, men 
smashing glass bottles over their heads and a party involving people drinking urine.  
 
A viewer in Sweden was concerned that the scenes were both upsetting and 
disturbing, and complained to Ofcom that the programme was broadcast during the 
school summer holidays when young children were likely to be watching.  
 
We asked Viasat for its comments in relation to the following Rules of the Code:  
 
1.3 (children must be protected by appropriate scheduling from material that is 
unsuitable for them);  
 
1.10 (the misuse of alcohol must generally be avoided and must not be condoned, 
encouraged or glamorised in programmes broadcast before the watershed, unless 
there is editorial justification);  
 
1.11 (violence must be appropriately limited in programmes broadcast before the 
watershed); and 
 
1.13 (dangerous behaviour that is likely to be easily imitable by children in a manner 
that is harmful must not be broadcast before the watershed unless there is editorial 
justification).  
 
Response  
 
Viasat responded that the series portrays “extraordinary events” in a serious manner 
and highlighted that the programme started with a warning to viewers. However, it 
acknowledged that the programme was broadcast at an inappropriate time and 
featured material unsuitable for transmission before the watershed. This was due to 
an error made by the TV6 programme scheduling team who failed to follow 
operational procedures, including checking the programme against the Viasat 
broadcast database provided by the compliance department.  
 



 5 

In response to the complaint, the broadcaster said it had re-trained those at fault on 
the use of the broadcast database. It has also reminded them of the need to check 
restrictions on the broadcast of particular programmes and to inform Compliance 
before proceeding to schedule programmes. Viasat apologised for any distress the 
programme may have caused. It has now brought this matter to the attention of all its 
programming departments, and reviewed its internal communications on scheduling 
and programming matters to ensure that the correct compliance procedures are 
followed in future. 
 
Decision 
 
Ofcom noted Viasat’s acknowledgement that the programme was broadcast at an 
inappropriate time and its explanation for this error. Ofcom also noted that the 
programme contained a number of sequences showing violence and anti-social 
behaviour under the influence of alcohol. There were several very violent fights, 
including a number of close-up shots of punches and a shot of a man getting his 
head smashed against a wall; men smashing various objects over their heads such 
as glass bottles and floor fans; people starting a large and potentially dangerous 
bonfire in a car park after a pop festival while under the influence of alcohol; and a 
drunk college student being pushed out to the middle of a lake on an inflatable float 
while asleep. In a number of cases extracts of the drunken violence were replayed in 
slow motion. The commentary did not put any of this dangerous or anti-social 
behaviour activity into context.  
 
As regards Rule 1.10, the episode was entitled “Wasted, Reckless and Out of 
Control”. It included numerous scenes showing the misuse of alcohol and its results 
in terms of violence and other dangerous and anti-social behaviour. Ofcom 
considered that these scenes were featured for the purposes of entertainment and in 
the context of presenting the behaviour as if it were acceptable and even amusing. In 
particular, the clips of violence were prolonged and replayed on a number of 
occasions to emphasise the more dramatic moments. There was no suggestion by 
the narrator or interviewees that the participants were engaged in anti-social or 
dangerous conduct, and only at one point did the commentary point out that the 
participants had, in one sequence, engaged in unlawful behaviour. In Ofcom’s view, 
these sequences implicitly condoned or glamorised the misuse of alcohol, without 
editorial justification. The programme was therefore in breach of Rule 1.10. 
 
Concerning Rule 1.11, given the length and frequency of the violent sequences 
featured in the programme, together with the use of replays and slow motion, Ofcom 
considered that these were not appropriately limited for broadcast before the 
watershed. In addition, the content of the programme was not in keeping with the 
general theme of the series, which generally included clips of accidents, disasters, 
police chases and other extraordinary events. Ofcom noted that a warning was given 
at the start of the programme stating “The following programme contains dangerous 
stunts that should not be re-enacted and mature material. Viewer discretion is 
advised.” We considered however that this information was inadequate, and that 
overall, in view of the amount and style of presentation of the scenes of violence, it 
was clearly not justified by the context. The programme was therefore in breach of 
Rule 1.11. 
 
Regarding Rule 1.13, Ofcom was concerned by a number of scenes in the 
programme which we considered to show dangerous behaviour easily imitable by 
children. Ofcom was particularly concerned by scenes of men smashing objects such 
as glass bottles and floor fans over their heads voluntarily as acts of bravado, and a 
clip of a man being pushed out to the middle of a lake on an inflatable ‘li-lo’ while in a 



 6 

drunken sleep. These acts involved accessible objects in regular use and were easily 
imitable by children in a way which is harmful. In Ofcom’s view, the programme 
presented this behaviour as stunts which were both humorous and acceptable. The 
commentary did not identify the potentially very serious results and dangers of such 
activities. There was insufficient editorial justification for featuring these stunts in this 
manner. The programme was therefore also in breach of Rule 1.13. 
 
Given these breaches of Rules 1.10, 1.11 and 1.13 relating to material shown before 
the watershed, Ofcom also considered the programme in breach of Rule 1.3 which 
requires that “children must…be protected by appropriate scheduling from material 
that is unsuitable for them”.  
 
Ofcom is very concerned that Viasat’s compliance procedures allowed this 
programme to be shown before the watershed in breach of the Code. While we 
welcome the actions taken by Viasat in response to this complaint, Ofcom notes that 
several breaches of Rules 1.3 and 1.11 of the Code have now been recorded against 
services all owned and complied centrally in the UK by Viasat1, despite Viasat giving 
Ofcom assurances in the past that compliance would improve.  
 
Ofcom therefore formally records breaches of Rules 1.3, 1.10, 1.11 and 1.13 in this 
case. In light of the number of recent and repeated recorded breaches of Code 
relating to protection of the under-eighteens by Ofcom licensees all controlled and 
complied by Viasat, Ofcom puts Viasat on notice that it must take all necessary and 
appropriate measures to ensure its channels comply with the Code in the future. 
Should similar breaches occur on channels controlled by Viasat, Ofcom may 
consider the imposition of a statutory sanction.  
 
 Breach of Rules 1.3, 1.10, 1.11 and 1.13

                                                
1 Ofcom Bulletin 54: The World’s Wildest Police Videos, ZTV Sweden, 1 December 2005, 19:45; 
resolved: watershed issue.  
Ofcom Bulletin 61: Robin Hood - Prince of Thieves, TV3 Sweden, 5 March 2006, 13:45; resolved: 
swearing before the watershed. 
Ofcom Bulletin 86: Prison Break, TV3 Norway, various dates, 18:00 (19:00 local time); breach of Rules 
1.3 and 1.11. 
Ofcom Bulletin 102: Smallville, TV3 Sweden, 4 November 2007, 16:15; breach of Rules 1.3 and 1.11. 
Unpublished: Devil Dog Diaries, TV8, 26 May 2008 at 15:00; resolved: complaint regarding Rules 1.3 
and 1.11.  



 7 

“Wake Up Your Brain” competition 
James and Ali in the Morning, Invicta FM, 20 December 2007, 06:00 
 
 
Introduction  
 
Invicta FM is a local radio station for the Kent area which is owned by GCap Media 
(“GCap”). A listener contacted Ofcom in February 2008 saying that she had called 
the studio (off air) on the morning of Thursday 20 December 2007 to enter the “Wake 
Up Your Brain” competition. She alleged that she gave the correct answer 
“sunglasses” and received the response: “why is it now that everyone gets the right 
answer?” She was told that the answer had already been accepted and a winner had 
been found. However, the following day, the complainant was concerned that the 
competition was still being conducted and the presenters continued to urge listeners 
to call in with their answers including allegedly giving more clues to the answer. 
 
Ofcom asked GCap about the conduct of the competition with regard to Rule 2.11 
which states that “competitions should be conducted fairly”. 
 
Response 
 
GCap confirmed that the competition on Invicta FM was a weekly feature which 
normally took place in the early hours of its breakfast show. It was a simple trivia 
question feature which required the audience to telephone the radio station with their 
answers. If listeners failed to answer the question, the competition would be rolled 
over to the next day or until such time that the correct answer was given. GCap 
stated that entry to the competition was via a local Canterbury telephone number as 
opposed to a premium rate number. The prizes were generally small items such as 
CDs and DVDs.  
 
GCap stated that on 20 December 2007 one of the two presenters on air took calls 
from listeners who phoned in with their answers to the competition question. These 
calls were recorded off air and some of the incorrect answers received were then 
transmitted later. It also said that the only correct answer had been received at 06:15 
(on 20 December 2007) from a listener who was confirmed on air as the winner the 
next day.  
 
GCap confirmed that the next day, on 21 December 2007, one of the presenters still 
solicited listeners, between 06:10 and 06:20, to call the station to take part in the 
competition but confirmed that no calls from listeners were answered during this time; 
anyone calling in would therefore have heard a continuous ringing tone. He then 
announced on air that a winner had been found and an audio recording of the winner 
made the previous day was transmitted. GCap said that it had spoken to the 
presenter but that he could not recall why he solicited further calls or whether he, as 
alleged by the complainant, also gave additional clues to the answer.  
 
During the course of Ofcom’s investigation, GCap told us that, whilst the recording of 
the 20 December 2007 programme was available, a recording of the material 
broadcast on the 21 December 2007 was no longer available.  
 
GCap acknowledged that as a winner had been selected on 20 December an 
announcement should have been made to inform listeners as soon as was 
practicable and that the presenter should not have encouraged listeners to still call in 
the following day. However, GCap reiterated that Invicta FM did not answer any 



 8 

phone calls from listeners on the 21 December during the competition feature and, as 
a consequence, no potential contestants suffered any financial or other detriment. 
However, it said that notwithstanding this fact, it apologised unreservedly for the 
presenter’s actions; the seriousness of which had been outlined to him along with the 
possible consequences of his actions.  
 
Decision 
 
We noted that the complainant contacted us on 14 February 2008 after she had 
made a number of attempts to discuss the matter with the broadcaster. At the end of 
March 2008, the broadcaster told Ofcom that it had no record of anyone being told 
that the answer had already been given as alleged by the complainant. However, it 
did ask for more information from the complainant to assist with its investigation. 
 
The complainant subsequently provided emails to Ofcom which demonstrated the 
efforts she had undertaken to raise her concerns with the broadcaster. On 1 April 
2008, GCap confirmed to Ofcom that the correct answer was submitted on 20 
December 2007 and broadcast on 21 December 2007. Subsequently GCap wrote 
again to Ofcom on 17 April 2008 confirming that the presenter had in fact continued 
to solicit calls from listeners on the 21 December and it apologised unreservedly that 
this had been the case.  
 
All broadcast competitions must comply with Rule 2.11 of the Code which states that 
“competitions should be conducted fairly”. Listeners were solicited to call and enter a 
competition for which a winner had already been selected. Although Ofcom did not 
find any evidence to suggest that the unfair conduct in this case was intentional and 
no listeners suffered any financial harm, the broadcaster had nonetheless misled its 
audience as to the fair conduct of the competition. The competition was therefore 
conducted in breach of Rule 2.11 of the Code.  
 
Ofcom was concerned that the unfair conduct of this competition was not identified at 
the time and the complainant had spent a month trying to discuss her concerns with 
the broadcaster. Having been contacted directly by the complainant in the first 
instance, GCap did retain (and latterly supply to Ofcom) the recording of the 
broadcast on 20 December 2007, but not that of the 21 December. Under the terms 
of their Ofcom licences, commercial radio broadcasters are required to retain 
recordings for a period of 42 days. We noted that by the time the complainant 
contacted Ofcom (19 February 2008), this period had passed. Nevertheless, it was a 
concern to Ofcom that all recordings relevant to this case had not been retained in 
the circumstances. It had also taken some time for the broadcaster to confirm the 
details of this case, suggesting that its internal investigation of the matter had not 
been entirely thorough. 
 
Breach of Rule 2.11                                                               



 9 

“Worst Girlfriend” competition 
Lloydie and Katie Show, Power FM, 14 March 2007, 16:00 
 
 
Introduction 
 
Power FM is local radio station for the South Hampshire area which is owned by 
GCap Media (“GCap”). During the week commencing 12 March 2007, Power FM ran 
a daily competition during its drive-time show to coincide with the release of an Avril 
Lavigne song called “Girlfriend”. Each day listeners were asked to call the station on 
a local-call rate telephone number to submit their “worst girlfriend” stories. The most 
entertaining entry was awarded a pair of tickets for an Avril Lavigne concert.  
 
A listener contacted Ofcom claiming that the winner of the competition on 14 March 
2007 was the sister of one of the show’s presenters. Ofcom asked GCap about the 
conduct of the competition with regard to Rule 2.11 which states that “competitions 
should be conducted fairly”. 
 
Response 
 
GCap confirmed that on the day of the competition in question, with approximately 
one minute of the song “Girlfriend” remaining, no listeners had called to enter the 
competition. GCap said that one of the presenters spontaneously decided to call her 
sister whom she knew had a good “worst girlfriend” story. GCap said that “the 
intention was not to deceive the audience but rather to ensure continuity of 
programming”. It added that “there was no deliberate attempt to ‘fake a winner’, 
rather, it was a naïve and ill-advised solution on the part of the presenter”. 
 
GCap said that after the show the presenter told the Programme Controller what she 
had done. The Programme Controller reprimanded both presenters and held a 
meeting to remind all presenters of the need to conduct competitions fairly in 
accordance with Rule 2.11 of the Code.  
 
It confirmed that to compensate for what had happened during the competition in 
question, two sets of tickets (which included the tickets “won” by the presenter’s 
sister) were awarded to listeners on the following day. No apology was given on air 
as “Power FM considered that the matter had been dealt with internally with 
considerable promptness and that no listener suffered financially or detrimentally as 
a result”.  
 
GCap said that it had “resolved that it would be appropriate to issue guidelines to 
GCap stations to deal with the eventuality where no-one enters a competition and to 
reinforce the message that competitions must be run fairly”. 
 
Decision 
 
Broadcasters must at all times ensure that the audience is not misled as to the fair 
conduct of an audience competition. It is never acceptable for presenters to consider 
that the faking of a competition winner is the best and most appropriate way to 
conclude a competition in the event that no listeners choose to enter. Broadcasters 
must therefore ensure that staff responsible for conducting and concluding 
competitions are fully aware of the types of appropriate contingencies that should be 
put in place and those that should never be resorted to, such as faking a winner.  
 



 10 

Ofcom’s Guidance1 on Rule 2.11 states: “two features have been found particularly 
likely to produce difficulties with the proper running of competitions: the technical 
complexity of telephony and other communication technology chains, and the 
pressures of production, particularly live production”.  
 
With regard to production pressures, the guidance continues that “it is evident that 
some competitions have been operated improperly because production and editorial 
values have been placed before obligations of fairness” and that broadcasters should 
“be prepared to abort a competition and if necessary make clear to the audience that 
this has been done”. 
 
Ofcom noted that on this occasion no consumer harm was caused because no calls 
from listeners were actually received. Further, the broadcaster took swift action to 
remedy the matter by disciplining those responsible and issuing guidelines to its staff 
on the fair conduct of competitions. The broadcaster also ensured that the prize was 
correctly given to a genuine winner the following day. 
 
By concluding the competition with a fake winner who was not a genuine entrant, the 
competition was conducted unfairly, and was therefore in breach of Rule 2.11. 
Breaching the audience’s trust in this way is unacceptable, regardless of the 
circumstances in which it has occurred. Ofcom considers that an on-air apology to 
listeners would have been an additional and appropriate means by which to remedy 
this breach of the audience’s trust. 
 
Breach of Rule 2.11  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                
1 http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/guidance2.pdf 



 11 

Full Pott 
Kanal 5, 16 July 2008, 09:00 
 
 
Introduction 
 
Kanal 5 is a Swedish language channel operated by SBS Broadcasting Networks 
Limited (“SBS”). SBS holds licences for eight channels which are licensed by Ofcom. 
The SBS compliance department based in London manages compliance for all these 
licensees centrally.  
 
Full Pott is a live Call TV quiz show running various competitions which viewers are 
invited to try to solve via a premium rate service (“PRS”) telephone number. This 
episode included a competition called ‘the cube’. Viewers were presented with a 
square grid containing nine letters in total. They were invited to call in with boy’s 
names created by using adjacent letters featured in the grid. Prizes included 500 or 
1000 kronor for each correct answer and a further jackpot prize of up to 100,000 
kronor for guessing a pre-selected boy’s name. The rules were provided to viewers 
throughout the programme. Further clues to guess the winning jackpot answer were 
introduced at different stages later in the programme. The first clue stated that the 
winning boy’s name was “no more than three letters”. The second clue said that the 
name included the letter ‘L’. No viewers guessed the jackpot answer, which was ‘AL’. 
 
The complainant questioned the validity of the winning answer, believing that the 
jackpot-winning name should have been a boy’s name containing three letters.  
 
SBS was asked to comment in relation to Rule 2.11 of the Code which requires that 
“Competitions should be conducted fairly, prizes should be described accurately and 
rules should be clear and appropriately made known.” 
 
Response  
 
SBS responded that the programme did comply with Rule 2.11 of the Code. It stated 
that the rules were clearly explained by the host during the programme and that the 
competition's methodology was very simple, producing answers that were both fair 
and reasonable. It also stated that the competition answers were not cryptic or 
ambiguous. 
 
SBS acknowledged that the host's presentation of some aspects of the show could 
have been better. It also accepted that on one occasion the presenter mistakenly 
gave a wrong clue stating "As you know the name I’m looking for contains three 
letters”. However, it highlighted that she immediately corrected this mistake in her 
next sentence by saying the name actually contained "No more than three letters”. 
The broadcaster also emphasised that this correct clue was stated throughout the 
show, which it said indicated that the name could have consisted of two or three 
letters. SBS further stated that the two clues that were given for the winning jackpot 
prize were correct and not misleading.  
 
In response to the complaint, SBS said it had scheduled further training for its staff to 
ensure that its competitions continue to comply with the Code. It also said that its 
compliance staff will schedule additional training for its broadcasting team and hosts 
in respect of the importance of Rule 2.11 and complying with the Code in general. 
 
 



 12 

Decision 
 
Ofcom recognised that the clue “no more than three letters” was reasonable to 
suggest the winning boy’s name contained either two or three letters. However, it 
was concerned that the host presented this clue incorrectly on two occasions. Firstly, 
she said at one point “as you know the name I’m looking for contains three letters” 
and then later “the name contains at least three letters”. While Ofcom acknowledges 
that the basic rules for the competition were clearly explained by the host during the 
programme, these two errors in presenting the clues resulted in viewers receiving 
incorrect information. Ofcom noted the attempts by the host to correct the errors. 
However, in Ofcom’s view, the presenter could have been clearer in correcting the 
mistakes to avoid any potential misunderstanding by viewers. This was particularly 
important given that Full Pott is a TV quiz show using PRS. Any misunderstanding in 
such circumstances carries the risk of potential material harm to the audience.  
 
Ofcom was also concerned by the host’s presentation of the second clue; which was 
that the winning boy’s name contained the letter ‘L’. The presenter said on five 
occasions that the ‘L’ could be “in the beginning, middle or end” of the name. In 
Ofcom’s view, this clue could have implied that the winning jackpot answer had three 
letters. We considered that these references, together with the other identified errors, 
could have resulted in the viewers believing that the winning answer contained three 
letters.  
 
Ofcom welcomes the actions taken by SBS in response to this complaint. However, 
given the use of PRS in this programme, and that viewers were relying on precise 
and accurate information at all times for them to decide on whether to pay a premium 
rate to enter the competition, the broadcaster had a clear responsibility to give 
accurate information to the audience throughout the competition.  
 
Due to the errors made by the presenter and the nature of the other clues to this 
competition, Ofcom judged that the rules of the competition were not made clear or 
appropriately known. The programme was therefore in breach of Rule 2.11. 
 
Ofcom expects all broadcasters to exercise extreme caution in the use of PRS in 
programmes.  
 
Further guidance on Rule 2.11 can be found at: 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/guidance2.pdf  
 
Breach of Rule 2.11 



 13 

Breakfast 
Kiss 105, 10 April 2008, 08:00 
 
 
Introduction 
 
To promote the bi-annual event ‘Dance Party Weekender’, Kiss radio stations invited 
listeners to obtain information about the schedule by sending a text message to a five 
digit shortcode. During this edition, the presenter advised that this service was free of 
charge. However, a listener contacted Ofcom and complained that sending the text 
message had in fact cost 25 pence. 
 
Rule 2.2 of the Code states that “factual matters must not materially mislead the 
audience”. Ofcom asked the station for its comments under this Rule. 
 
Response 
 
Bauer Radio, which owns the Kiss radio stations, explained that prior to March 2008 
messages were indeed free but owing to a contract renegotiation with its text 
provider, this had recently changed. Presenters were therefore instructed to inform 
listeners that they would now incur a 25 pence charge. 
 
The broadcaster regretted that while it had introduced regular announcements about 
the new charges, on this occasion the presenter had wrongly advised listeners that 
text messages were free of charge. Upon being made aware of the error, it contacted 
its service provider who identified that a total of 610 messages had been received. 
Bauer Radio immediately arranged for all users to be fully reimbursed. It also 
reminded presenters that text messages requesting such information were no longer 
free and should not be described in this way. 
 
Decision 
 
Ofcom recognises that the error was unintentional and welcomes the remedial action 
taken by the broadcaster to ensure listeners were not materially disadvantaged.  
 
Whilst acknowledging that this was an oversight on the part the presenter who had 
been accustomed to promoting the service as free, Ofcom is concerned that such a 
significant change in cost was not sufficiently communicated to staff. Although 
described as being free, the cost of the text messages was in fact 25 pence. As such, 
Ofcom considers that the pricing information given to listeners on air by the presenter 
was materially misleading.  
 
Breach of Rule 2.2 
 
 
 



 14 

Peter Popoff Ministries 
Ben TV, 29 February 2008, 16:30 
Paul Lewis Ministry 
Ben TV, 20 March 2008, 16:00 
 
Peter Popoff Ministries 
Red TV, 24 March 2008, 17:30 
 
 
Introduction 
 
Ben TV and Red TV are both general entertainment channels.  
 
The ‘televangelist’, Peter Popoff, had appeared on both channels in a programme 
called Peter Popoff Ministries. The programme suggested that through Mr Popoff’s 
ministry people are “healed” of various illnesses or can receive financial benefits. 
This, Peter Popoff suggested, could be achieved by the use of “Miracle Manna”1. 
This was offered to viewers ‘free’ throughout the broadcast.  
 
Dr Paul Lewis is a ‘televangelist’ who supplied and presented Paul Lewis Ministry on 
BenTV. In this programme, he suggested that his “Miracle Olive Oil Soap” had 
beneficial properties which would improve people’s health and wealth. 
 
Ofcom received two complaints that the claims in the Paul Lewis and Peter Popoff 
programmes were, in summary, unjustified and exploitative. 
 
On 9 May 2007, the Advertising Standards Authority (“ASA”) published a finding in 
respect of advertisements for Peter Popoff’s “Miracle Spring Water” and Dr Paul 
Lewis’ “Miracle Olive Oil Soap” broadcast on Deal TV2. The ASA found the 
advertisements in breach of the Broadcast Committee for Advertising Practice 
(“BCAP”) Television Advertising Standards Code (“the TV Advertising Code”) on 
eleven separate counts3. Among other things, the ASA found that the broadcaster 
had not sought independent medical advice on the safety and efficacy of the 
products and that the advertisements exploited vulnerable viewers. 
 
We asked Ben TV to comment on the references to both Dr Lewis’ “Miracle Olive Oil 
Soap” and Mr Popoff’s “Miracle Manna” in the light of the following Code Rules:  
• 4.6 (religious programmes must not exploit the susceptibilities of the audience); 

and 
• 10.3 (products and services must not be promoted within programmes). 

 
We asked Red TV to comment on the references to Mr Popoff’s “Miracle Manna” in 
the light of the following Code Rules:  
• Rule 4.6 (religious programmes must not exploit the susceptibilities of the 

audience); and 
• Rule 10.3 (products and services must not be promoted within programmes) 4. 
                                                
1 according to the Bible, manna was the substance miraculously supplied to the Israelites during their 
progress through the wilderness. 
2 see http://www.asa.org.uk/asa/adjudications/Public/TF_ADJ_42553.htm. 
3 The TV Advertising Code is maintained and administered by BCAP and the ASA under the terms of a 
co-regulatory agreement between them and Ofcom.  
4 On 7 July 2008, Ofcom published a finding with respect to programmes featuring ‘televangelists’ Peter 
Popoff and Paul Lewis on Passion TV which were seriously in breach of the Code (Bulletin 113: 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb113/). During the course of its investigation, but before that 



 15 

  
Responses 
 
Ben TV told Ofcom that once it had been alerted to the issues, it had immediately 
removed the Paul Lewis and Peter Popoff programmes from its schedules, and had 
not broadcast these programmes since. Further, Ben TV informed us that it had 
“reviewed and improved” its editorial screening and checking of content with its staff 
and tightened its in-house compliance procedures.  
 
Red TV said that when it received our first notification on this matter it reviewed the 
material and subsequently withdrew it from transmission. It recognised that the 
material had been inappropriate for broadcast: a member of staff had failed to 
consider the claims made in the programme carefully before broadcast. The 
broadcaster said that the member of staff had been reprimanded. Red TV told Ofcom 
that its compliance procedures have been revised and all similar material will now be 
viewed by three people before being approved for broadcast.  It pointed out that this 
was an isolated issue and that it had been broadcasting for over two years without 
any significant problems.  
 
Decision 
 
On Ben TV and Red TV, the presenters talked directly to viewers and made claims 
about their products. For example, Peter Popoff as regards “Miracle Manna” told the 
audience that: 
 

“If you’ve been eating the bread of adversity and hardship, struggling just to 
make ends meet, then it’s time for you to begin feasting on “Miracle Manna”; 
the symbol of God’s supernatural supply; the same, fresh Manna from 
heaven, that God sent to his people in the desert during Biblical times can be 
yours when you call the number on your screen.” [Caption: “Miracle Manna”. 
Call Now (followed by phone numbers)]  

 
During the course of the programme, Peter Popoff linked to scenes from ‘deliverance 
services’, in which people claimed they had experienced healing or been the 
recipients of a financial reward. These sequences were occasionally overlaid with 
text which told viewers how much people had benefited financially after receiving the 
“manna” and acting on Peter Popoff’s “instructions”. The figures mentioned included, 
for example, “$15,000”, “$28,000”, and “$50,000”.  
 
Similarly, Paul Lewis promoted his “Miracle Olive Oil Soap” in his programme on Ben 
TV, speaking directly to viewers, saying: 
 

“…I want you to call that number on the screen [caption with phone numbers 
and the words: “call now for your free miracle olive oil soap”]…let me rush to 
you my free Miracle Olive Oil Soap…your worry days are over, your struggle 
is over, from borrowing from Peter to pay Paul is over; today’s your day for a 
miracle…”  

 
The products promoted on Ben TV and Red TV were, in the case of the Peter Popoff 
programme (“Miracle Manna”) similar to, and in the case of the Paul Lewis 
programme (“Miracle Olive Oil Soap”), the same as, those that featured in the 

                                                                                                                                       
finding had been published, further instances of the broadcast of programmes presented by Peter 
Popoff and Paul Lewis were brought to Ofcom’s attention, which form the basis of this finding.  
 



 16 

advertisements on Deal TV which previously had breached the TV Advertising Code. 
The programmes on Ben TV clearly said that healing could and, indeed, would take 
place should viewers obtain the soap or “manna” on offer. There were also claims 
that users’ financial circumstances would improve. There was no scientific or medical 
evidence to support the health claims made in the programmes. Further, one of the 
presenters, Paul Lewis, was referred to as “Doctor” on Ben TV. In the view of the 
ASA, in its 2007 decision on Deal TV, this incorrectly implied that Mr Lewis was 
qualified to give medical advice. Ofcom agrees with this interpretation as regards the 
use of the word “Doctor” on Ben TV. Therefore overall, we consider this was an 
attempt to exploit the susceptibilities of the audience and in breach of Rule 4.6.  
 
During the course of this investigation, Ofcom rang the number promoted on screen 
by Mr Popoff and was sent a number of mail-shots containing Peter Popoff’s 
“instructions”, “prophecies” and “revelations from God”. These often contained 
requests for money. For example, one letter said: 
 

“After you eat the Miracle Manna and follow the instructions, take the small 
bag and write your name on it. When I get it back I’ll know that you have 
acted in faith and followed the instructions of the man of God [i.e. Peter 
Popoff]. I am asking you to plant a HOLY CONSECRATED SEED [the letter’s 
emphasis] for a Great Harvest Offering of £20.00. No, I don’t want you to 
send £37 or £77… NO, SEND EXACTLY £20.00. Send it back to me along with 
the empty Miracle Manna Packet. When you return the page inside the sealed 
envelope to me…I will send you some more “SECRET PROPHETIC EVENTS””. 

 
The programme heavily promoted the “Miracle Manna” by showing it and providing a 
series of testimonies of its effectiveness from both the presenters and interviewees. 
The promotion of these products within programme time was therefore in breach of 
Rule 10.3. 
 
Ofcom regards the breaches of the Code, in these cases, as very serious. These 
products were promoted in such a way as to target potential susceptible and 
vulnerable viewers. The advertising regulator, the ASA, had made it extremely clear 
in its published 2007 finding how seriously it considered the inappropriate promotion 
of these products as miracle cures and associated claims. The compliance 
arrangements of both licensees were clearly inadequate to permit such products, in 
such a manner, to be promoted in their programmes.  
 
Ofcom considered whether to refer these breaches for the consideration of a 
statutory sanction. However, on balance it decided not to do so, taking account of all 
the circumstances (but principally both Licensees’ previous compliance history, 
improvements to their compliance procedures, and the fact that each ‘televangelist’ 
was featured in only one programme, albeit repeated on a number of occasions).  
 
In addition, Ofcom noted that these breaches had occurred before Ofcom had 
published its finding on 7 July 2008 with respect to the same or similar programmes 
on Passion TV. Nevertheless, as with Ofcom’s previous finding against Passion TV, 
there should be no doubt that Ofcom will consider further regulatory action if any 
further Code breaches of this nature occur again on either service. 
 
Breaches of Rule 4.6 and 10.3 
 
 
 
 



 17 

The Soup 
E! Entertainment, 19 July 2008, 23:00 
 
 
Introduction 
 
The Soup is an American light entertainment programme in which the presenter Joe 
McHale satirises popular culture and well known celebrities. Ofcom received a 
complaint that during this programme, an on-screen caption detailed the companies 
which had provided the host’s clothes. Ofcom asked the broadcaster for comments in 
relation to the following Rules of the Code: 
 
• Rule 10.4 (no undue prominence may be given in any programme to a product or 

service); and 
• Rule 10.5 (product placement is prohibited). 
 
Response 
 
The broadcaster acknowledged that “the caption for the brands of clothing worn by 
the presenter should not have appeared on screen”. It explained that this had 
occurred because the programme “does not have standard rolling credits and so a 
credit was not possible in the usual manner”. The broadcaster added that the 
providers of the clothing had not asked the broadcaster to credit the products and 
that as the broadcaster had not received any payment or other valuable 
consideration, no product placement had occurred. 
 
The broadcaster stated that the new compliance procedures that it had recently 
introduced will mean that this type of compliance failure will be “less likely to occur in 
future”. 
 
Decision 
 
One of the fundamental principles of European broadcasting regulation is that 
advertising and programming must be kept separate. This is set out in Article 10 of 
the Television Without Frontiers Directive which is in turn reflected in the rules in 
Section Ten of the Code. 
 
With regard to Rule 10.4, undue prominence may arise where a product or service is 
referred to without editorial justification. Ofcom noted that the caption referring to the 
clothing brands appeared during a section of the programme that featured an 
unrelated subject and, as such, there was no editorial justification for the display of 
this caption. Therefore the broadcast of the caption gave undue prominence to the 
clothing brands in breach of Rule 10.4.  
 
Ofcom noted the broadcaster’s assurances that it had received no payment or other 
valuable consideration for featuring any of the brands in the programme and 
therefore found no evidence that the broadcast was in breach of Rule 10.5 of the 
Code.  
 
Breach of Rule 10.4



 18 

Stripped 
The Style Network, 2 July 2008, 11:00 
 
 
Introduction 
 
Stripped is a documentary series featuring iconic brands. Each programme explores 
the history of a range of brands and the reasons why they are considered to be 
iconic. This particular episode featured Revlon (make-up), Wrangler (jeans), Keds 
(athletic shoes), Ray-Ban (sunglasses), Crest (toothpaste) and Suave (shampoo). 
 
Ofcom received a complaint from a viewer who was concerned that the brands were 
“featured heavily” in the programme and that product placement may have occurred.  
 
Ofcom noted that the programme contained pricing information on some of the 
products and detailed specific features of the products and, in some cases, their 
benefits. We therefore asked E! Entertainment, which owns The Style Network, for 
comments in relation to the following Rules of the Code: 
 

• Rule 10.3 (products and services must not be promoted in programmes); 
• Rule 10.4 (no undue prominence may be given in any programme to a 

product or service); and 
• Rule 10.5 (product placement is prohibited). 

 
Response 
 
The broadcaster confirmed that “no payment of any sort was made by any of the 
brands featured in the programme either directly to the production company, the 
original broadcaster or any other party”.  
 
It said that “a wide range of products are featured in the series and their features 
explored”. However, it added that “whilst initially having felt comfortable that taken 
across the series as a whole a wide range of products were featured so as to give no 
particular brand undue prominence and that the reference to pricing and where to 
buy the products was editorially justified, having taken [into account] Ofcom’s 
observations in relation to the episode…further compliance checks have now taken 
place in relation to this particular series and clear instructions have been given that 
the series will not be aired without substantial edits”. 
 
Decision 
 
One of the fundamental principles of European broadcasting regulation is that 
advertising and programming (that is editorial content) must be kept separate. This is 
set out in Article 10 of the Television Without Frontiers Directive which is in turn 
reflected in the rules in Section Ten (Commercial References in Programmes) of the 
Code. 
 
We noted the broadcaster’s assurances that it had received no payment or other 
valuable consideration for featuring any of the brands in the programme and 
therefore concluded that it was not in breach of Rule 10.5 of the Code.  
 
Ofcom recognises that, depending on the individual circumstances, there may be 
editorial justification to include information in a programme about brands and 
products. However, the more commercial the product or service and the more 



 19 

prominent the references to it within a programme, the greater the risk that such 
references may appear to be, in effect, promotional selling messages in breach of 
Rule 10.3, or unduly prominent in breach of Rule 10.4, or both.  
 
Ofcom judged that some of the references to the products and brands in this case 
were both promotional and unduly prominent. Specific attributes of some of the 
products and details of how to use them were described in a way that was overly 
promotional, for example: 
 
Crest 
Crest Principal 
Engineer: 

“You wear it for 30 minutes twice a day and it gives you 
remarkable results, results that even your friends will notice”… 
 

Narrator: 
 

“The strip looks a bit like a clear band-aid but it has a thin layer of 
peroxide on it that’s activated when you tape it to your teeth”… 

Crest Principal 
Engineer: 

“What Whitestrips does is hold the peroxide on the surface of 
your teeth long enough that the peroxide can penetrate through 
the enamel and get to the stains beneath the surface”… 
 

Narrator: “Recently Crest updated its formula so it should be even easier to 
use”. 
 

 
Suave 
On-screen text: “Just about ask any consumer and they’ll say ‘Yep, Suave’s a 

brand that works as well as the more expensive brands for less” 
 

 
Further, Ofcom also noted that price information of products from the Wrangler, Ray-
Ban, Crest and Suave brands was provided within the programme, and in some 
cases, references to where the products could be purchased.  
 
We accepted that, in principle, there may have been editorial justification for referring 
to the products within this programme to demonstrate how they had assisted in the 
construction of iconic brands. However, Ofcom considered that the manner in which 
the products were featured in the programme was promotional and unduly prominent. 
 
Ofcom welcomed E! Entertainment’s assurances that to ensure that it complies with 
the Code, the series would not be broadcast again without substantial edits. 
 
Breach of Rules 10.3 and 10.4 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 20 

 
Biggles 
Movies4Men+1, 21 June 2008; 16:20 
 

Introduction  

Ofcom received a complaint regarding a broadcast of the film Biggles. The film 
featured a combat scene involving a helicopter and a large satellite dish referred to 
as a ‘sound weapon’. During this scene the ‘sound weapon’ released a sequence of 
flashing lights. A viewer was concerned about these flashing images, which the 
complainant said caused him nausea.  

Certain types of flashing images may trigger seizures in viewers who are susceptible 
to photosensitive epilepsy (“PSE”). Rule 2.13 of the Code therefore states that: 
“Broadcasters must take precautions to maintain a low level of risk to viewers who 
have PSE. Where it is not reasonably practicable to follow the Ofcom guidance…and 
where broadcasters can demonstrate that the broadcasting of flashing lights and/or 
patterns is editorially justified, viewers should be given an adequate verbal and also, 
if appropriate, text warning at the start of the programme or programme item”.  

The Movies4men channel is operated and complied by Dolphin Broadcast Services 
Limited (“Dolphin”). We asked Dolphin for its comments on the compliance of this 
broadcast with Rule 2.13.  

Response  

Dolphin accepted that its compliance review failed to note the significance of the 
flashing lights sequence, in terms of its potential infringement of the Code. It 
therefore apologised for this error.  

The broadcaster stated that the film was scheduled to be shown again on the 
Movies4Men channel. However, before the next transmission it would insert a 
warning at the start of the film and also at the end of the advertisement break 
immediately preceding the sequence in question. It added that it would ensure its 
compliance processes are tightened regarding Rule 2.13 going forward.  

Decision  

Ofcom has drawn up guidelines to reduce the risk to viewers who are susceptible to 
PSE. In view of the potential harm which can be caused, broadcasters must exercise 
care when broadcasting sequences which contain flashing images.   

Ofcom tested the relevant excerpt of the film. We found that during a section of 
the 'sound weapon' scene there were five distinct sequences (lasting around 20 
seconds in total) where the rate, intensity and screen area occupied by flashing 
images breached the technical criteria outlined in Ofcom’s Guidance Note on 
Flashing Images (‘the Guidance’5). Ofcom noted the broadcaster’s assurance that it 
would insert warnings prior to future transmissions. However, we do not consider that 
due to the severity and length of the flashing images in this case, broadcast of a 
warning would necessarily permit these images to be broadcast again in their current 

                                                
5 Guidance is available at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/guidance2.pdf  



 21 

form. We remind television broadcasters that, irrespective of the source of content, it 
is their responsibility to ensure that material they transmit complies with Rule 2.13 of 
the Code. This responsibility is particularly important where there is potential for harm 
to viewers.  

The broadcast of this material was therefore in breach of Rule 2.13.  
  
Breach of Rule 2.13  
 



 22 

Eid Messages 
Aapna Channel, 24 December 2007, 17:00 
 
 
Introduction 
 
The Aapna Channel is a general entertainment channel aimed at a UK Pakistani 
audience. 
 
Between 17:00 and 18:00, numerous advertisements for small businesses were 
broadcast, in which each advertiser wished viewers, “Eid Mubarak” (i.e. “Happy 
Eid”)1. A viewer told Ofcom that Aapna Channel had broadcast this selection of 
advertisements “since before Eid … for many hours each day” and asked Ofcom 
whether the broadcaster should have done this. 
 
Rule 1.2 (Maximum amount [of advertising] in any one hour) of the Rules on the 
Amount and Distribution of Advertising (“RADA”) states: 
  

“In any one clock hour there must be no more than 12 minutes of advertising 
spots and/or teleshopping spots.” 

 
We therefore asked Aapna Channel to provide comments under this Rule. 
 
Response 
 
Aapna Channel did not respond to Ofcom. 
 
Decision 
 
In determining whether a breach of the Code has occurred, Ofcom will seek 
representations from the broadcaster before adjudicating. Where a broadcaster 
chooses not to make representations, Ofcom will reach a decision on the basis of the 
information it holds at the time.  
 
Rule 1.2 of RADA limits advertising in any one clock hour to a maximum of 12 
minutes. Ofcom was able to conclude from the material viewed (i.e. an hour of 
content broadcast from 17:00), that the Aapna Channel transmitted 52 minutes of 
advertising material during this hour. Therefore the material broadcast during this 
period on 24 December 2007 was in breach of RADA Rule 1.2.  
 
This is a serious breach of the RADA Code and will be held on record. 
 
Breach of Rule 1.2 of RADA 
 
 
NOTE: Intellivision UK Ltd has failed to pay its annual fee for licence TLCS 1072 
(Aapna Channel). On 9 September 2008, Ofcom therefore revoked this licence to 
broadcast. 

                                                
1 Eid al-Adha is a religious festival celebrated by Muslims at the end of Hajj. 



 23 

Deepam TV 
Non-retention of off-air recordings and sponsored news bulletins up to July 
2008 
 
 
Introduction 
 
Routine monitoring of Deepam TV by Ofcom in July 2008 indicated that Deepam TV 
News Bulletins were sponsored by a brand of tinned fish called Ceylon Fish. In order 
to investigate further Ofcom requested off-air recordings of a number of days’ 
programme output from Deepam TV.  
 
Section 11 (2) of the Deepam TV’s TLCS Licence (Retention and production of 
recordings) states that in particular the Licensee shall: “(a) make and retain or 
arrange for the retention of a recording in sound and vision of every programme 
included in the Licensed Service for a period of 60 days from the date of its inclusion 
therein; and (b) at the request of Ofcom forthwith produce to Ofcom any such 
recording for examination or reproduction”. 
 
Section 17 (2)(a) of the TLCS Licence states that “the Licensee shall ensure that 
there are sufficient persons involved in providing the Licensed Service who are 
adequately versed in the requirements of the Licence…and all relevant codes and 
guidance and that such persons are able to ensure compliance with such 
requirements on a day to day basis”.  
 
In addition, Rule 9.1 of the Code states that news and current affairs programmes 
may not be sponsored.  
 
Response 
 
Deepam TV was not able to supply the recordings requested. It explained that it 
records off-air and keeps copies of its news and current affairs, but as regards all 
other programmes it only keeps master copies (ie those actually used for broadcast) 
for a period of up to one year. However, it advised that since the matter had been 
raised by Ofcom it had taken immediate measures to record and keep off-air 
recordings as required by its Licence of all its output from August 2008.  
 
The broadcaster also confirmed that it had accepted advertising and sponsorship for 
its main news bulletins. It referred to Rule 3.2 (viii) the ITC’s Rules on the Amount 
and Scheduling of Advertising (1998) to justify this practice. However, it said that 
after Ofcom had raised the issue with them, its media department had stopped the 
sponsorship of its news bulletins immediately.  
 
Decision 
 
It is a condition of all TLCS licences, including Deepam TV’s, that recordings of all 
output are retained for 60 days after transmission, and the Licensee provides Ofcom 
with any recordings “forthwith” on request. The failure to make and retain recordings 
of all its output, and to supply particular recordings to Ofcom on request, is a serious 
and significant breach of Deepam TV’s licence. This will be held on record.  
It is also a condition of Deepam TV’s licence that it has sufficiently qualified and 
experienced personnel in place who are adequately versed in the requirements of the 
Ofcom Broadcasting Code. Ofcom finds it completely unacceptable that the 
broadcaster in this case attempted to justify the commercial sponsorship of its news 



 24 

bulletins by referring to outdated and irrelevant ITC rules. Section Nine of the Ofcom 
Broadcasting Code which can be found on Ofcom’s website at: 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/ contains the current rules relating to 
sponsorship and clearly prohibits such sponsorship. This prohibition comes from 
Article 17 of the Television Without Frontiers Directive which states that news and 
current affairs programmes may not be sponsored. This requirement is incorporated 
into Section 9.1 of the Code. The sponsorship of Deepam TV’s news bulletins by 
Ceylon Fish was therefore a significant breach of the Code.  
 
Ofcom is extremely concerned at this substantial lapse in compliance and the 
breaches of its licence and of Rule 9.1 by Deepam TV. Any recurrence of these or 
similar failures may lead to the consideration of the imposition of statutory sanctions.  
 
Breach of Conditions 11 and 17 of the Licence and Rule 9.1 of the Code.  
 



 25 

Karl Davies Breakfast Show 
Tudno FM, 7 August 2008, 7:45 & 8 August 2008, 8:20am 
 
 
Introduction 
 
A listener complained to Ofcom about a discussion on “dogging” (a slang term for 
having sex with strangers in a public place) on 7 August 2008, which he considered 
inappropriate for broadcast in the early morning. He also believed comments aired 
the next day made an indirect derogatory reference to his complaint to the station 
itself about the initial broadcast. Ofcom asked Tudno FM for a recording of the 
programmes to assess the content.  
  
Response 
 
Tudno FM explained that when it attempted to retrieve the recording from its 
computer logging system it discovered there had been a technical error with the 
soundcard on 2 August which affected recordings from that date until 9 August when 
the recording failure was discovered. While the problem was immediately rectified on 
discovery, the station was unable to provide a recording of the programmes. 
 
Decision 
 
In the absence of a recording we were unable to consider the complaint. We 
welcome the steps that the broadcaster took to rectify the technical problem. It is 
however a condition of all radio broadcasters’ licences that recordings of all their 
output are retained for 42 days after transmission, and that they provide Ofcom with 
any material on request. This failure of the station to meet these requirements in its 
licence is a serious and significant breach. This will be held on record. 
 
Breach of Licence Condition 8 
 
 



 26 

Note to Broadcasters – Recordings 
 
All Licensees are reminded of the requirements contained in their Licences to make 
and retain recordings of all output, and supply recordings “forthwith” on request. For 
the avoidance of doubt, these obligations are non-negotiable and compulsory. Ofcom 
is very concerned about Licensees who are not complying with these duties. Failure 
fully to adhere to these requirements may result in Ofcom considering the imposition 
of statutory sanctions.  
 
 
 



 27 

Resolved 
 
BBC News 
BBC1, 2 July 2008, 22:00 
 
 
Introduction 
 
31 viewers complained about footage included in a report about an incident in 
Jerusalem in which a Palestinian man rammed buses and cars with a bulldozer, 
killing three people. The footage also showed the bulldozer being pursued and 
stopped and the man driving the bulldozer being shot dead in the cab of the vehicle 
by an off-duty Israeli soldier. The complainants said that the images of the shooting 
were very graphic and unnecessary and had been shown without any or with very 
little warning. 
 
Ofcom asked the BBC to respond to the complaints with regard to Rule 2.3 (material 
which may cause offence must be justified by the context).  
 
Response 
 
The BBC said that the decision to broadcast images of the man being shot dead was 
not taken lightly and that they were prefaced by a clear warning by the presenter. 
However, with hindsight, the BBC accepted that the use of the footage was not 
editorially justified. The BBC said that it had placed a statement on its website which 
acknowledges that the images featured in this edition of BBC News did not “strike the 
right editorial balance between the demands of accuracy and the potential impact on 
the programme’s audience”. 
 
Decision 
 
Rule 2.3 of the Code states that in “applying generally accepted standards 
broadcasters must ensure that material which may cause offence is justified by the 
context”. Broadcasting images of ‘the moment of death’ – whether by execution or 
other means - understandably causes offence to many people and normally requires 
exceptional justification.  
 
Ofcom recognises that decisions to broadcast material of this nature require 
extremely fine editorial judgement and are often made at times of intense pressure in 
a newsroom. Ofcom considers it important that news programmes are not sanitised 
and that, in line with freedom of expression, journalists are able to fully inform the 
audience of events around the world. Further, this report was clearly a matter of 
significant public interest. 
 
Ofcom notes that this material was broadcast over an hour after the 21:00 watershed 
in an extended news programme and was preceded by explicit information to 
viewers. The material was introduced by the reporter who witnessed the incident. He 
said:  
 

“…I should tell viewers in the report you are about to see, we did film the 
moment when the attacker was shot dead.” 

 
The pictures themselves were not clear, however the impact of an image of a man 
holding a gun to someone’s head and pulling the trigger is extremely powerful. 



 28 

 
Ofcom notes the BBC’s public acknowledgement on its website that broadcast of this 
footage of the moment of death was not justified editorially. In light of these factors 
Ofcom considers the matter resolved. 
 
Resolved 
 
 



 29 

Not in Breach 
 
The F Word 
Channel 4, 29 July 2008, 21:00 
 
 
Introduction 
 
The F Word is a food and cookery programme presented by the chef Gordon 
Ramsay. The programme comprises cookery segments and a regular strand in which 
Gordon Ramsay travels the world looking for new or unusual food ingredients.  
 
During the broadcast on 29 July 2008 an item was transmitted which showed Gordon 
Ramsay in Iceland ‘sky fishing’ for puffins and then eating them, which included the 
local tradition of eating the bird’s heart when it has been freshly killed. Ofcom 
received 42 complaints that the practice of killing puffins was cruel, the eating of their 
fresh hearts was offensive, and that, whilst not protected, puffins were a species 
under threat.  
 
Ofcom considered the programme with regard to Rule 2.3 of the Code which requires 
that “in applying generally accepted standards broadcasters must ensure that 
material which may cause offence is justified by the context”.  
 
Decision 
 
In this edition of the programme, Gordon Ramsay visited Iceland where puffins are 
commonly eaten. He was taught how to hunt puffins in a traditional Icelandic manner 
using a large net to ‘fish’ the birds out of the sky. He caught six puffins in total. After 
releasing two, his companion swiftly broke the necks of the remaining four puffins 
and skinned them, taking out the puffins’ hearts to eat as a special Icelandic delicacy.  
 
In considering Rule 2.3, Ofcom noted that The F Word has historically contained 
programme items featuring the rearing, hunting and/or killing of a variety of animals 
for food. These items have at times included animals which are not usually eaten in 
the UK and for which there can be a particular affection amongst some members of 
the audience. Viewers should therefore have been prepared to some extent for an 
item similar to the one complained of. Ofcom also noted that the programme began 
at 21:00, and that a verbal warning about the killing and gutting of birds was 
broadcast around 21:45 (“Coming up, the puffin hunt continues with scenes of killing 
and gutting birds”) immediately before the section showing these images.  
 
Ofcom acknowledges that in this country some members of the public may consider 
that the capture of puffins for human consumption is unacceptable and consequently 
distressing. However, the sequence featuring Gordon Ramsay occurred in Iceland 
where it is not a protected species, where it comprises a popular part of the national 
diet and, as the programme informed viewers, is “…a traditional food that has been 
hunted for centuries…”. In addition, Ofcom noted that the birds were caught and 
killed in what appeared to be a fast and humane way with minimal suffering.  
 
Ofcom appreciates the concerns of viewers who were unhappy that puffins should be 
caught and eaten in this way. It does not, however, consider that this item went 
beyond the general expectations of the audience for this post-watershed food and 
cookery programme, which has consistently challenged conventions in the UK about 



 30 

the acceptability of various foods and ingredients from around the world. Ofcom 
therefore concluded that Rule 2.3 was not breached. 
 
Not in breach 
 



 31 

Fairness & Privacy 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Ms Jenny Thoresson made on her behalf by Ms 
Ann-Kristin Thoresson 
Lyxfällan (Luxury Trap), TV3 Sweden, 12 April 2007 (and repeated 23 July 2007) 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment made on 
behalf of Ms Jenny Thoresson by Ms Ann-Kristin Thoresson. 
 
Ms Thoresson participated in an episode of the reality programme “Lyxfällan” 
(Luxury Trap), broadcast on TV3 Sweden. In the series, a financial adviser and 
a coach helped people in financial difficulty to improve their situation. Ms 
Thoresson, who ran an IT company and a riding school, had got into financial 
difficulties and agreed to participate in the programme. The programme 
followed her as she worked with the programme’s advisers to resolve her 
problems. 
 
In summary Ofcom found that the programme’s portrayal of Ms Thoresson did 
not result in unfairness because: 
 
• the portrayal of Ms Thoresson as being naïve about her finances was fair, 

and she was not portrayed as an “economic idiot” as she complained; and 
• Ms Thoresson was also not portrayed as having stolen money from the 

Swedish tax authorities. 
 
Introduction 
 
On 12 April 2007 TV3 Sweden (“TV3”), a Swedish satellite channel licensed in the 
UK, broadcast an episode of the reality programme Lyxfällan (Luxury Trap). The 
programme was repeated on 23 July 2007. In the programme, two advisers, Mr 
Charlie Söderberg (a coach, lecturer and author) and Mr Mathias Andersson (a 
financial consultant), helped people in financial difficulty to improve their situation. 
This programme featured Ms Jenny Thoresson, who ran an IT company and a riding 
school and was experiencing financial problems. The programme included footage of 
Ms Thoresson and followed her as she met with advisers and they went through her 
financial paperwork, discussed her financial circumstances and drew up a new 
budget for her to follow in an attempt to resolve the problems. 
 
Ms Thoresson complained to Ofcom that she was treated unfairly in the programme 
as broadcast.  
 
The Complaint 

Ms Thoresson’s case 
 
In summary, Ms Thoresson complained that she was unfairly treated in the 
programme in that: 
 
a)  She was portrayed in the programme as being naïve and as an economic idiot. 

Ms Thoresson said that she had bought a small farm to keep her horses. She 
earned her living by giving lessons to show jumpers and through her small IT 



 32 

company. Contrary to what she had planned, she found herself living alone at the 
farm and she lost control of her paperwork and her budget. She had applied to 
take part in the programme in a moment of despair, believing that she would get 
some help. 

 
b)  The programme alleged that Ms Thoresson had stolen tax money from the  

government, which was untrue.  
 

By way of background, Ms Thoresson said that the auditor to whom her 2006 
financial papers were referred (by the programme-makers) was negligent in 
preparing the accounts. The auditor had not done the book-keeping correctly, 
and had sent incorrectly prepared accounts to the government, which resulted in 
an extremely high tax bill for her. Furthermore, the government refused to allow 
correction of the accounts due to the allegation in the programme that she had 
stolen tax money from the government.  
 

TV3’s case 
 
TV3 said that Lyxfällan was a reality programme about households in financial 
difficulties. The programme looked not at ordinary people with problems but at people 
in financial difficulty due to overspending, especially on luxury items (hence the title 
of the programme). The format of the programme was that Mr Söderberg and Mr 
Andersson would pinpoint the trouble spots and present the household concerned 
with a customised solution that would improve the financial situation. The solutions 
were often not easy to implement but required the household to make both small and 
large sacrifices in order to get their finances back on track. The people featured in 
the programme were encouraged by Mr Söderberg and Mr Andersson to take an 
active part in the process to become debt free. The advisors focused mainly on 
changing behaviour patterns and modifying attitudes, but also took charge of the 
finances of households involved in the programme. This was possible because the 
household signed a power of attorney which let the advisors take control of the 
situation. 
  
In summary, TV3 responded to the complaint of unfair treatment as follows: 
 
a) In response to the complaint that Ms Thoresson was portrayed as being naïve 

and as an economic idiot, TV3 said that Ms Thoresson had asked to participate in 
the programme because her finances were in a bad state due to, amongst other 
things, her overspending. TV3 said that Ms Thoresson was not portrayed as 
naïve or as an economic idiot. Her situation was accurately presented in the 
programme and viewers would have drawn their own conclusions. She was 
portrayed as a person who owned five horses when her income was far from 
enough to pay for the required costs for their upkeep and as a person whose 
book-keeping was not in order. She had substantial outgoings in relation to the 
horses, which had taken up a significant part of her income, and she kept leaving 
her bills unopened. Ms Thoresson was aware that, if she participated in the 
programme, her financial situation would be shown on television. 
 
TV3 said that Mr Söderberg and Mr Andersson were very supportive of Ms 
Thoresson, and with helping her deal with her financial situation. They did show 
their dismay over Ms Thoresson’s financial position but their comments about her 
were fair and reasonable when they were faced with her book-keeping.  
 



 33 

TV3 said that as the programme was part of the second series of Lyxfällan, Ms 
Thoresson must have been aware of the nature of the programme. All 
participants in the two series had been shown in a similar way.  
 

b)   In response to the complaint that the programme suggested that Ms Thoresson 
had stolen tax money from the government, TV3 said that the programme did not 
make such an allegation. TV3 said that Ms Thoresson had an “enskild firma”, the 
simplest form of company in Sweden. If the turnover of the company did not 
exceed 1 million Swedish kronor a year the normal procedure was for her to 
submit her tax returns once a year and make any payments due at that time. 
Payments could also be made on a monthly basis. Each individual and company 
had an account with the tax authority to which all money owed should be paid. 
This account was controlled by the tax authorities and therefore once the money 
had been paid into this account the only way to take it out again would be with 
the tax authority’s authorisation.  

 
When commenting on Ms Thoresson’s tax situation, TV3 said that Mr Söderberg 
had said in the programme:  
 

”Du har ju lyckats överleva fram till nu. Och det är ingen hemlighet hur det har 
gått till. Det beror på att du har tagit pengar från skattemyndigheten och levt 
på dom.” 

 
TV3 translated this as:  

 
“You’ve managed to survive up until this point.  And it’s no secret how – it’s all 
because you’ve used the money you were supposed to pay the tax authority 
with, and lived off those.”  

 
TV3 said that Mr Söderberg was saying that Ms Thoresson had used money that 
should have been paid to the tax authority at the end of each tax year not that 
she had stolen the money. Within the context of the programme, Mr Söderberg 
was explaining that the reason Ms Thoresson had not yet become bankrupt was 
because she was using money owed to the tax authority (for example to pay for 
her horses). 
 
By way of background TV3 said that during filming of the programme, the 
programme makers had asked an auditor to look into Ms Thoresson’s financial 
situation, in order to assess it. The auditor helped Ms Thoresson to fill in parts of 
her tax return forms, and Ms Thoresson signed these to verify that they were 
correct. TV3 said that the programme makers had a power of attorney in relation 
to Ms Thoresson during the period when they were filming and that after that, Ms 
Thoresson had directly instructed the auditors to work on her accounts.  

 
TV3 said that Ms Thoresson’s claim that the government had refused to allow 
correction of her accounts due to the programme alleging that she had stolen tax 
money from the government, could not be substantiated. TV3 said that it was 
unlikely that the Swedish tax authority would base its decisions on the contents of 
a television programme. In any event, if they had done so, this would not have 
led them to make a wrong decision as all facts were accurately portrayed in the 
programme. The tax authority would not have concluded that Ms Thoresson had 
taken or stolen any money from the tax authority, as the tax authority had records 
of who owed money and it was clear in the programme that Ms Thoresson had 
not taken or stolen any money from the tax authorities, but that she owed some 



 34 

money. TV3 did not see how the “correction” of someone’s accounts would not 
have been allowed if the accounts were legitimate. 

 
Ms Thoresson’s comments in response to the broadcaster’s statement 
 
In summary, Ms Thoresson responded to TV3’s statement as follows. 

 
a)  As regards the complaint that she was portrayed as naïve and as an economic 

idiot, Ms Thoresson said that she had sorted out her papers and she knew what 
her bills were about since she had opened the first copy of each. She accepted 
that her book-keeping was not perfect, but she maintained that it was not as bad 
as the programme had suggested. It was often stated in the programme that Ms 
Thoresson was not interested in the help that was being offered. This was not 
true, as she did want help and that was why she sent her request to participate in 
the programme. However, she was scared of the techniques used by the 
programme makers, such as asking questions from more than one camera angle 
and coming to pick up her horses to be sold early in the morning without warning 
her. Ms Thoresson said that the way she looked and acted in the programme was 
to protect herself from a break down and it was unfair for the programme to say 
that she was not interested in being helped.  

 
Ms Thoresson said that when she had applied to take part in the programme only 
two of the earlier programmes had been broadcast.   

 
Ms Thoresson said that some of the papers shown in the programme were 
actually copies of the originals, which exaggerated the extent of the problem. 
 

b)   In relation to the complaint that the programme suggested that Ms Thoresson 
had stolen tax money, Ms Thoresson said that she did not accept TV3’s 
translation of Mr Söderberg’s words. She believed that ordinary viewers would 
have understood him to mean that she had stolen money from the government. 

 
TV3’s second statement in response to the complaint 
 
In summary, TV3‘s responded to Ms Thoresson’s comments as follows: 
 
a)  TV3 said that the programme included a discussion of Ms Thoresson’s attitudes 

to her current financial situation. It did not say that she was not interested in the 
help being offered, but that she did not realise the full implications of her 
situation. She had applied to the programme because she believed that she 
needed help with her finances. TV3 said that the portrayal of Ms Thoresson was 
no different from that of other participants in the series. Four episodes had in fact 
been broadcast when Ms Thoresson applied to participate in the programme but 
the whole first series (six episodes) had been broadcast before the programme 
featuring her was produced. The contract between Ms Thoresson and the 
programme makers was not signed until 10 January 2007, nearly a month after 
the last episode of the first series had been broadcast. Ms Thoresson was 
therefore fully aware of the way the series dealt with people with similar 
problems.  

 
TV3 said that the programme makers had made copies of Ms Thoresson’s 
papers but that this was done for the auditors so that they would have copies to 
work with. The only parts of the programme that showed her papers were when 
she brought them to the table at Mr Andersson's request, and later on, when the 
papers went to the auditor. The amount of papers in the pile was the amount 



 35 

given to them by Ms Thoresson. No additional copies had been added to 
exaggerate the size of the pile.  

 
b)   With reference to the translation of Mr Söderberg’s statement, TV3 reiterated that 

viewers’ understanding of the conversation would be that she had “used” the 
money, not that she had stolen money.  

 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
  
Ms Thoresson’s complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In 
reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast, a 
transcript and translation and both parties’ written submissions.  
 
(a) Ofcom first considered the complaint that Ms Thoresson was portrayed as being 

naïve and an “economic idiot”.  
 

In considering this part of the complaint Ofcom took account of Practice 7.9, 
which states that before broadcasting a factual programme, broadcasters should 
take reasonable care to satisfy themselves that material facts have not been 
presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or 
organisation.  

 
Ofcom noted that it was clear from the programme itself, as well as from the 
information provided by Ms Thoresson with her complaint, that she was in 
financial difficulties and had approached the programme makers because she 
wanted help to try to resolve her problems. 
 
Ofcom also noted that the following extracts from the programme. On first 
meeting Ms Thoresson, Mr Andersson said: 
 

“Looking through her papers is a complete disaster. She had around 70 
unopened letters; from the Inland Revenue, bills and invoices. She simply 
hasn’t bothered with certain things. She knows she doesn’t have the money, 
so she just won’t open them, and it’s as if the problems disappear. That will… 
That just won’t do. This simply cannot happen”.   
 

Later Mr Andersson said of Ms Thoresson’s book-keeping: 
 

“This is among the worst I’ve ever seen. Nothing has been entered in a year 
and a half. Nothing is accounted for. It’s a pile of almost 0.5 metres with 
nothing but unopened mail and papers”. 
  



 36 

Mr Andersson then commented:  
 
“There is no order whatsoever.  Just look here.  This is book-keeping for a 
year and a half, mixed with private papers, bills, receipts…  This isn’t just 
aversion, it’s negligence.  It sucks.”  

 
TV3 later informed Ofcom that a more accurate translation was: 

 
“..This isn’t just not wanting to do anything about it, this is not taking 
responsibility for it. This is really sad”.  

 
It was clear from these, and other similar comments during the programme, that 
the two advisers were critical of Ms Thoresson and her handling of her finances. 
Ms Thoresson herself accepted a number of times in the programme that she 
had not dealt properly with her financial situation and that she needed help. For 
example, at the beginning of the programme when she summarised her situation, 
Ms Thoresson said: 
 

“Today I have no control. None whatsoever, I think. I know when I get money 
and I know that I’m behind by quite a bit with the bills”. 
 

Later, when asked by Mr Andersson whether she had ever kept books for her 
company, she said: 

 
 “No, not really”. 

 
When Ms Thoresson was going through her expenses with the advisers, she 
said: 
 

“It’s tough to see all the money that disappears each month. I mean, I’m the 
one spending it. And that’s not what I had planned, for them to disappear into 
nothingness. It was more money than I thought. I think… I’ve thought about it 
now and I have to do something.” 
 

Furthermore, Ofcom noted that the advisers did recognise that Ms Thoresson’s 
problems were not the result of her not making an effort with her businesses. 
Early on in the programme Mr Söderberg said: 
 

“She must be at it 24-7 just to make things work around here”.  
 
In Ofcom’s view, and taking the programme as a whole, Ms Thoresson was 
portrayed as a young person who was trying to run her own businesses. She was 
portrayed as having got into serious financial difficulties and as not having, until 
her participation in the programme, taken steps to address her problems. While 
viewers may have formed the impression that she was somewhat financially 
naïve, in Ofcom’s view the programme’s portrayal of her was, on the basis of 
what she herself said in the programme and what the advisers told her, fair and 
accurate. She was shown taking the advice given and working to resolve her 
problems. At the end of the programme, Ms Thoresson said: 
 

“Since Charlie and Mathias were here, it feels more like I have a plan for the 
future and that I can see various goals, such as being debt free in 
November…Life actually feels easier now”. 

 



 37 

Mr Andersson also recognised the efforts and progress Ms Thoresson had made, 
when he said: 
 

“You’ve actually succeeded in managing this. We know that you will, which 
means that you’ll be debt free as soon as November of 2007”. 

 
In these circumstances, Ofcom considered that the portrayal of Ms Thoresson 
was sympathetic. The advisers were tough with her but understanding of her 
problems and she was shown as acknowledging what she need to do to resolve 
her problems and taking Mr Söderberg and Mr Andersson’s advice. Ofcom did 
not take the view that she was portrayed as an idiot and did not consider that 
viewers would have gained that impression of her from the programme. 

 
The programme was not unfair to Ms Thoresson in this respect. 

 
b) Ofcom next considered Ms Thoresson’s complaint that the programme suggested 

that she had stolen tax money from the Swedish government.  
 

In considering this complaint, Ofcom took into account Practice 7.9 as set out 
above under head a) of the decision.  
 
Ofcom noted the translation provided by TV3 of Mr Söderberg’s comment in 
relation to tax:  

 
“You’ve managed to survive up until this point.  And it’s no secret how – it’s all 
because you’ve used the money you were supposed to pay the tax authority 
with, and lived off those.” [Ofcom’s emphasis] 

 
Ofcom also noted that Ms Thoresson did not accept that this was an accurate 
translation of what Mr Söderberg said; rather she said the translation could 
equally have said: 
 

“You’ve managed to survive up until this point.  And it’s no secret how – it’s all 
because you’ve taken money from the tax government and lived off those.” 
[Ofcom’s emphasis] 
  

However, Ofcom considered the programme overall and did not rely solely on the 
translation of these particular words. Looking at the programme as a whole, 
Ofcom did not consider that the impression was given at any stage that Ms 
Thoresson had deliberately set out to defraud the tax authorities. She was 
portrayed, as agreed by both parties, as having serious financial problems. It was 
clear from the programme that she had failed to address the question of tax and 
that she was spending money she could have used to pay her tax bills to live off. 
Ofcom noted that when Mr Söderberg suggested to her that she had survived so 
far because she had “taken money from the tax authority and lived off those”, Ms 
Thoresson’s response was: 
 

“Sometimes”. 
 

In Ofcom’s view, this appeared to be a response to a suggestion that she had 
used the money to live off, rather than a response to an accusation of stealing 
from the authorities. 
 



 38 

Taking the programme as a whole as well as the discussion of tax in particular, 
Ofcom did not consider that viewers would have gained the impression that Ms 
Thoresson had stolen money from the tax authorities. 
 
In this respect, Ofcom found no unfairness to Ms Thoresson.    
 

Accordingly Ofcom has not upheld Ms Thoresson’s complaint of unfair 
treatment in the programme.  

 
The Executive Fairness Group 
 
10 September 2008 
 



 39 

Other Programmes Not in Breach/Resolved 
 
28 August 2008 – 11 September 2008 
 
 

Programme 
Trans 
Date Channel Category No of 

        Complaints 
     

"I Hate...." promo 01/09/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

3TR FM Breakfast Show 18/08/2008 3TR FM 
Generally Accepted 
Standards 1 

4Music promo n/a Channel 4 Violence 25 

Adil Ray 13/08/2008 
BBC Asian 
Network 

Generally Accepted 
Standards 1 

Airline USA 01/08/2008 ITV2 Offensive Language 1 
Any Questions 15/08/2008 BBC Radio 4 Offensive Language 1 

Armando Iannucci's Charm Offensive 22/08/2008 BBC Radio 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

BBC News 15/08/2008 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

BBC News 01/09/2008 BBC1 Offensive Language 1 
Big Brother 9 08/08/2008 Channel 4 Animal Welfare 26 

Big Brother Live 20/08/2008 E4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Big Brother Live 09/08/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Big Brother's Big Mouth 04/09/2008 E4 Due Impartiality/Bias 1 

Big Brother's Big Mouth 05/08/2008 E4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Britain From Above 24/08/2008 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

CCTV Cities 20/08/2008 Five Inaccuracy/Misleading 1 
Carphone Warehouse sponsorship./ 16/08/2008 ITV1 Flashing images 1 
The X Factor         

Channel 4 News 12/08/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 7 

Channel 4 News 18/08/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Channel 4 News 11/08/2008 Channel 4 Crime (incite/encourage) 1 
Channel 4 News 14/08/2008 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Comedy Lab: Kids School of Comedy 21/08/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 6 

Commercial Breakdown with Jimmy 
Carr 13/07/2008 BBC1 Animal Welfare 1 

Coronation Street 25/08/2008 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Coronation Street 25/08/2008 ITV1 Information/Warnings 3 
Cradle Snatcher and Proud (trailer) 21/08/2008 Virgin 1 Scheduling 1 
Dickenson's Real Deal 21/08/2008 ITV1 Competitions 1 

Dickinson's Real Deal 21/08/2008 ITV1 
Use of Premium Rate 
Numbers 1 

Dickinson's Real Deal 18/08/2008 ITV1 
Use of Premium Rate 
Numbers 1 



 40 

Dickinson's Real Deal 29/08/2008 ITV1 
Use of Premium Rate 
Numbers 1 

Dino and Pete 04/07/2008 Ram FM 102.8 Sex/Nudity 1 
Don't Blame the Builder 19/08/2008 Channel 4 Offensive Language 10 
E News 14/06/2008 E! Entertainment Offensive Language 2 

Eastenders 15/08/2008 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 4 

Eastenders 21/08/2008 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Embarrassing Illnesses 20/08/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Extraordinary People (Trailer) 20/08/2008 Five 
Generally Accepted 
Standards 1 

Fiddles, Cheats & Scams 26/08/2008 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Fifth Gear 18/08/2008 Five Competitions 1 

Fifth Gear 18/08/2008 Five 
Generally Accepted 
Standards 2 

Five News 21/08/2008 Five 
Generally Accepted 
Standards 1 

Funniest Ever You've Been Framed 23/08/2008 ITV1 Crime (incite/encourage) 1 
GMTV 28/07/2008 ITV1 Animal Welfare 1 

GMTV 25/08/2008 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

GMTV 11/08/2008 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

George Galloway 16/08/2008 Talksport 
Generally Accepted 
Standards 1 

George Galloway 08/08/2008 Talksport 
Generally Accepted 
Standards 1 

Golden Balls 20/08/2008 ITV1 Crime (incite/encourage) 2 

Good Morning Vietnam 24/08/2008 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Heart FM n/a Heart FM Format 1 
Hollyoaks 01/09/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 
How to Look Good Naked 28/08/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 
ITV Bingo sponsorship /Golden Balls n/a ITV1 Sponsorship 1 
ITV News 22/08/2008 ITV1 Crime (incite/encourage) 1 

ITV News 19/08/2008 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Immigration Insight 27/08/2008 Legal TV Offensive Language 1 

Inside 9/11 04/08/2008 
National 
Geographic Due Impartiality/Bias 1 

Inspector Morse 28/08/2008 ITV1 Offensive Language 1 

Jon Gaunt 18/08/2008 Talksport 
Generally Accepted 
Standards 1 

Julius Caesar and the Druids: Revealed 19/08/2008 Five Due Impartiality/Bias 1 
Jyotish Shastra 18/07/2008 MATV Crime (incite/encourage) 1 
Katy Brand's Big Ass Show 20/08/2008 ITV1 Animal Welfare 1 

Kids Choice Awards interactive vote 21/08/2008 Nickelodeon 
Use of Premium Rate 
Numbers 1 

Live Athletics: British Grand Prix 31/08/2008 BBC2 Animal Welfare 1 
London I Test 06/06/2008 Capital 95.8 Competitions 1 
Loose Women 17/06/2008 ITV1 Offensive Language 1 

Loose Women 01/09/2008 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Make Me a Christian 17/08/2008 Channel 4 Religious Offence 2 
Make Me a Christian 10/08/2008 Channel 4 Religious Offence 3 



 41 

Make Me a Christian 10/08/2008 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 

Make Me a Christian n/a Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Mock the Week 28/08/2008 BBC2 
Generally Accepted 
Standards 1 

Most Haunted Live 29/08/2008 Living Inaccuracy/Misleading 1 
Music video 16/08/2008 Scuzz Offensive Language 1 

My Games 09/08/2008 BBC World 
Generally Accepted 
Standards 1 

My Super Sweet 16 19/08/2008 TMF Offensive Language 1 
News 13/08/2008 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
News 18/07/2008 Red Dragon Inaccuracy/Misleading 1 

Newsnight 12/08/2008 BBC2 
Generally Accepted 
Standards 1 

Newsnight 01/09/2008 BBC2 Offensive Language 1 

Nihal 12/08/2008 
BBC Asian 
Network 

Generally Accepted 
Standards 1 

Olympics 22/08/2008 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Olympics 2008 23/08/2008 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Predators at War 09/08/2008 Nat Geo Wild Violence 1 

Real Football Phone-In 14/08/2008 
Real Radio 
Scotland Offensive Language 1 

Real Football Phone-In 28/07/2008 
Real Radio 
Scotland 

Generally Accepted 
Standards 1 

Richard & Judy 22/08/2008 Channel 4 Sex/Nudity 2 
Richard & Judy 13/08/2008 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Road Wars 27/08/2008 Sky Three Crime (incite/encourage) 1 

Rogue Restaurants 14/08/2008 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Rory and Paddy's Great British 
Adventure 20/08/2008 Five Offensive Language 1 
STV News 23/07/2008 STV Due Impartiality/Bias 1 

Sky Bet Sponsorship Credit 25/08/2008 Sky Sports 
Generally Accepted 
Standards 1 

Sky Bet Sponsorship Credit 31/08/2008 Sky Sports 
Generally Accepted 
Standards 1 

Spooks: Code 9 17/08/2008 BBC Three Offensive Language 1 

Star Trek Voyager (trailer) 08/08/2008 Virgin1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Tarrant on TV 24/08/2008 ITV1 Animal Welfare 1 

The Alan Brazil Sports Breakfast 05/08/2008 Talksport 
Generally Accepted 
Standards 5 

The Alan Brazil Sports Breakfast 06/08/2008 Talksport 
Generally Accepted 
Standards 1 

The Charlotte Church Show 07/08/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

The Christian O'Connell Breakfast Show 15/08/2008 Virgin Radio 
Generally Accepted 
Standards 1 

The Genius of Charles Darwin 18/08/2008 Channel 4 Due Impartiality/Bias 12 
The Kevin Bishop Show 22/08/2008 Channel 4 Religious Offence 1 

The Kevin Bishop Show 15/08/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 33 

The Kevin Bishop Show 22/08/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 2 

The Mummy 09/08/2008 ITV1 Violence 1 



 42 

The Mummy Returns 16/08/2008 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

The Murder of Billie-Jo: 15/08/2008 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Sion Jenkins' Story      
The Perfect Vagina 17/08/2008 Channel 4 Sex/Nudity 5 
The Remix with Eddy Temple Morris 22/08/2008 XFM London Offensive Language 1 
The Secret Millionaire 19/08/2008 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
The WI Guide to Brothels 03/08/2008 Channel 4 Exorcism/Occult/Paranormal 1 
The Weakest Link 13/08/2008 BBC1 Offensive Language 1 

The Wright Stuff 25/08/2008 Five 
Generally Accepted 
Standards 5 

The Wright Stuff n/a Five 
Use of Premium Rate 
Numbers 1 

The Wright Stuff 19/08/2008 Five 
Generally Accepted 
Standards 1 

The Wright Stuff 28/08/2008 Five 
Generally Accepted 
Standards 1 

The X Factor 16/08/2008 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 2 

The X Factor 23/08/2008 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

The X Factor 16/08/2008 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 3 

The X Factor 16/08/2008 ITV1 Dangerous Behaviour 1 

The Xtra Factor 16/08/2008 ITV2 
Generally Accepted 
Standards 1 

Thought For The Day 30/06/2008 BBC Radio 4 
Generally Accepted 
Standards 3 

To Catch a Predator (trailer) 17/08/2008 FX 
Generally Accepted 
Standards 1 

Today at Wimbledon 30/06/2008 BBC2 
Generally Accepted 
Standards 1 

Tonightly 19/08/2008 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 2 

Toughest Villages in Britain 31/08/2008 Sky Three Animal Welfare 1 
Trinny and Susannah: Undress the 
Nation 12/08/2008 ITV1 

Generally Accepted 
Standards 7 

UTV Life 12/08/2008 UTV Due Impartiality/Bias 1 

Victoria Derbyshire 02/09/2008 BBC Radio 5 Live 
Generally Accepted 
Standards 1 

Victoria Derbyshire 02/09/2008 BBC Radio 5 Live Religious Offence 1 

Virgin sponsorship / Big Brother n/a Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 3 

Weight Watchers sponsorship / n/a Five Dangerous Behaviour 3 
Neighbours      
Whistleblower 05/03/2008 BBC1 U18's in Programmes 2 
Wife Swap 31/08/2008 Channel 4 Offensive Language 2 
Xtra Factor: Best and Worst 16/08/2008 ITV2 Offensive Language 1 
Yoyo and Peanut Show 18/08/2008 Baby First TV Offensive Language 1 

 
 


