
 
 
 
 

 
 
 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 

Issue number 109 
12 May 2008 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 2 

Contents 
 
Introduction          3 

 
Standards cases 
 
In Breach  
 
Shabeqadar          4 
GEO TV UK, 8 October 2007, 19:00 
 
Resolved 
 
Channel 4 Trail         6 
Channel 4, 8 December 2007, 21:02 
 
This Morning          7 
ITV1, 14 February 2008, 10:30 
 
Not In Breach 
 
The Killer in Me         9 
ITV1, 8 November 2007, 21:00 
 
Note to Broadcasters        13 
 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Not Upheld       
 
Complaint by Mr Tony Greenstein       14 
The War on Britain’s Jews, Channel 4, 9 July 2007  
 
Complaint by Mrs Zartash-Lloyd       24 
A Place in the Sun: Home or Away, Channel 4, 4 May 2007   
 
 
Other programmes not in breach/outside remit     33  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) took effect on 25 July 2005 (with the 
exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to 
assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The 
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content  

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom policy to state the full language used on air by broadcasters who are the 
subject of a complaint. Some of the language used in Ofcom Broadcast Bulletins may 
therefore cause offence. 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Shabeqadar 
GEO TV UK, 08 October 2007, 19:00 
 
 
Introduction 
 
GEO TV UK (“GEO TV”) is a channel specialising in Pakistani news and 
entertainment programming. Ofcom received two complaints that a talk and prayer 
broadcast by Dr Aamer Liaquat Hussain to commemorate the Lailat-ul-Qadr falling 
on the twenty-seventh day of the holy month of Ramadan was offensive and 
unacceptable. At one point, during the course of a prayer Dr Hussain said, in Urdu:  
 
“O God I beg you for the sake of this night; ruin those who have blasphemed against 
Your beloved [Prophet Muhammad, (Peace be upon Him)]. Ruin them. Ruin Rushdie, 
I beg you for his death. O God, give him death, O Provider; he has blasphemed your 
beloved. Oh God, we beg in Your Court for his death”. 
 
Ofcom asked GEO TV to respond to the complaints in the light of the Code Rule 2.3: 
broadcasters must ensure that material which may cause offence must be justified by 
the context. 
 
Response 
 
GEO TV told us that Dr Hussain is a “…renowned anchor on matters relating to 
religion. He has been conducting programmes on GEO TV Network since 2002 and 
has so far done more than 1,000 hours of programming”. GEO TV said that its policy 
was balanced and impartial. Similarly, they said, Dr Hussain is also known to be a 
balanced and impartial host with moderate views. Through his programme Aalim 
Online (Scholar, Online), GEO TV believed it had been able to bring closer people 
and scholars of various sects and religions on the same platform and discuss various 
matters related to religion.  
 
GEO TV went on to say that Dr Hussain had also presented programmes about 
various other religions, including Christianity, Judaism and Hinduism, in order to 
promote inter-faith harmony. In these programmes, GEO TV had invited scholars 
from these respective faiths to express their views, “…freely, in accordance with their 
own belief and knowledge”. It had encouraged and ensured their participation in the 
true spirit of promoting inter-faith harmony. Over a period of five years or more, 
neither Dr Hussain, nor any of his programmes, has given cause for concern or 
complaint. It said that it is an impartial channel with a policy of balance. It had 
broadcast the material in good faith, without any intention to offend, or with ulterior 
motives against any person or religion. The broadcast in the UK was incidental 
because the original programme originated in, and was destined for audiences in, 
Pakistan and was carried live by GEO TV UK Ltd. In GEO TV’s view, the Rules in the 
Code did not apply in the territories where the programme originated.  
 
In respect of Rule 2.3, the broadcaster said that Salman Rushdie had exercised his 
freedom of expression and had, in its view, “committed serious blasphemy” so, in 
reaction and reply, the host of the programme had also exercised his freedom of 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 5 

expression, in this very specific context, by condemning the blasphemous act. GEO 
TV believed that Dr Hussain “…neither instigated nor incited any individual to harm 
the author of the book, nor did he suggest any such expression. All his prayers were 
addressed to the God and not to an individual”. The broadcaster pointed out that 
since the broadcast of the material “…no repercussions have been witnessed or 
seen that can be ascribed to this prayer. No harm has been seen to have occurred 
that could be associated as a result of the airing of a prayer within the territory of 
UK”.  
 
GEO TV concluded however, by saying that “…without prejudice to the above, and 
being a responsible TV Channel…” it has nevertheless met with its production team 
and revised its standard operating procedures to ensure that similar religious content 
should not give rise to complaints in the future.  
 
Decision 
 
Ofcom must regulate potentially offensive material in a manner that best guarantees 
an appropriate level of “freedom of expression” – the broadcasters’ right to transmit 
information and ideas and viewers’ right to receive them. However, with such rights 
come duties and responsibilities. We believe the Code sets out clear principles which 
aim to balance the broadcaster’s right to freedom of expression against Ofcom’s duty 
to protect viewers from material which causes harm or offence. The broadcaster did 
not apply generally accepted standards to the material concerning the comments 
about Salman Rushdie and this had the potential to cause considerable offence.  
 
Ofcom took account of GEO TV’s claimed intentions to promote interfaith harmony 
and that there have been no other incidents of this nature in the four years since the 
broadcaster acquired its licence on 15 July 2004. There is therefore no evidence that 
the material complained of was broadcast against the background of, for example, a 
systematic and/or biased approach to issues such as blasphemy towards Muslims. 
We also noted that these comments were broadcast at the end of Ramadan prayers 
to a specific community on a particular channel, dedicated to serving that community 
(amongst others), and that viewers would not necessarily have regarded the views 
expressed by one person as voicing the mainstream or majority position on any given 
subject.  
 
In the interests of freedom of expression, offensive material may be broadcast. 
However, any such material needs to be justified by the context. Importantly, the 
more offensive material is, the stronger the justification by context needs to be. Dr 
Hussain’s remarks, albeit primarily addressed to a specific audience outside the UK 
(i.e. Pakistan), and in the context of a prayer, were broadcast without, for example, 
comment or editorial narrative. We therefore concluded the remarks complained 
about were not sufficiently justified by context and so were in breach of Rule 2.3  
 
Ofcom notes the broadcaster has revised its standard operating procedures to avoid 
similar breaches of the Code in future and welcomes such action. Nonetheless, as a 
result of this investigation, GEO TV’s approach to its compliance responsibilities does 
raise concerns. Whilst the material may have originated in Pakistan, where the 
culture and views on various issues are unquestionably different from those in the 
UK, Ofcom licensees must always ensure that any material they transmit complies 
with the Code. Any further breaches of this nature, therefore, may result in Ofcom 
considering a statutory sanction. 
 
Breach of Rule 2.3 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 6 

Resolved 
 
Channel 4 Trail 
Channel 4, 8 December 2007, 21:02 
 
 
Introduction 
 
Channel 4 broadcast a promotional trailer for the channel at 21:02. It included at the 
end a clip of Gordon Ramsay describing a performance by musicians as “fucking 
brilliant”. There was no warning before the trailer. A viewer complained about the 
expletive used by Gordon Ramsay. The trailer was followed by 100 Greatest Stand- 
Ups, which was preceded by a warning to viewers that this programme contained 
strong language. Ofcom asked for comments from Channel 4 in relation to Rule 1.6 
(the transition to more adult material must not be unduly abrupt at the watershed).  
 
Response 
 
Channel 4 said that its Legal and Compliance Department had advised that this 
trailer should only be transmitted at a time after the 21:00 watershed following a 
warning for strong language. This advice was not followed due to human error. 
Channel 4 also explained that it had put in place a new system to ensure advice to 
trail producers is properly recorded to avoid errors like this occurring in future. 
Channel 4 said that the trail was broadcast post-watershed on a channel known for 
its risk- taking and adult orientated programming. Viewers would have expected the 
programme which followed the trail, 100 Greatest Stand Ups, to contain adult 
material including strong language. 
 
Decision 
 
Ofcom published additional guidance to the Code, in Bulletin 60, concerning 
promotional trails. Ofcom made clear that in scheduling trails containing challenging 
material, broadcasters should bear in mind that trails come upon audiences 
unawares. A trail that contains challenging material such as offensive language may 
in principle be permitted post-watershed providing that it is appropriately 
contextualised. Advance information may also be necessary if the programming on 
either side is not substantially similar.  
 
In this case, Ofcom notes that advice was given within Channel 4 that appropriate 
information about strong language should be broadcast before this trailer. However, 
because of human error, this was not followed. Channel 4 has also introduced a new 
system to record advice to trail producers. In light of these factors, Ofcom considers 
the matter resolved. 
 
Resolved 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 7 

This Morning,  
ITV1, 14 February 2008, 10:30 
 
 
Introduction 
 
The edition of This Morning broadcast on 14 February 2008 included an interview 
with the celebrity Cilla Black. The interview included discussion of Ms Black’s views 
on psychic readings and of her new business venture, a ‘psychic’ phone line service 
(“the phone line service”).  
 
A viewer complained that the interview in effect endorsed the phone line service. 
 
Under the Code, products and services must not be promoted in programmes (Rule 
10.3) or given undue prominence (Rule 10.4). We therefore requested ITV’s 
comments. 
 
Response 
 
ITV said that, in common with many other daytime programmes, This Morning often 
refers during an interview with a celebrity guest to their latest film, programme, record 
or other commercial project. It said that the purpose of every item is to interest, 
inform and entertain the viewer, not to promote any particular product. ITV provided 
assurances about the compliance measures it takes to ensure that no product is 
discussed in an unduly prominent manner. These measures include advance briefing 
of guests. 
 
ITV went on to explain that, in this particular edition of This Morning, there was a 
“Valentine’s Day” theme to several of the items. It said that there were strong editorial 
reasons for inviting Cilla Black to appear on that day and to include discussion of her 
connection with the phone line service: she was a regular celebrity guest on the 
programme; was well known for presenting a show about relationships (Blind Date); 
her new business venture, a psychic relationship phone line, was being launched on 
that same day; and the programme often discusses psychic subject matter, which is 
a subject of interest to its audience.  
 
ITV also advised that both the guest and her press advisor were fully briefed 
beforehand. It accepted that it was unfortunate that the guest referred to the brand 
name of the phone line service and the website address in a manner over and 
beyond that discussed prior to the programme. However, it said that, after the guest 
first referred to the phone line service by name, the producer in the gallery reminded 
the presenters via earpiece that the brand name should not be referenced repeatedly 
in the remainder of the interview. Later in the interview, the presenters reacted swiftly 
when the guest stated the web address of the phone line service. Also, one of the 
presenters questioned the accuracy of tarot card readings given over the phone. ITV 
therefore considered that the questioning by the presenters was objective and in no 
way endorsed either the phone line service or ‘psychic’ advice generally. 
 
ITV advised that, nevertheless, in the light of this complaint, it will be reviewing again 
with the This Morning production team its procedures when preparing interviews with 
celebrity guests.     
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 8 

Decision 
 
One of the fundamental principles of European broadcasting regulation is that 
advertising and programming (that is, editorial content) must be kept separate. This 
is set out in Article 10 of the Television Without Frontiers Directive which is in turn 
reflected in the rules in Section Ten (Commercial References in Programmes) of the 
Code. 
 
It is common for celebrity guests on chat shows and magazine-style programmes to 
refer to their latest venture. This is often an autobiography or an artistic endeavour, 
e.g. a film or play, and the reference is usually relatively brief. Accordingly, there is 
often sufficient editorial justification for the reference to avoid concerns arising under 
Section Ten of the Code. However, the more commercial the guest’s venture and the 
more prominent the references to it within a programme, the greater the risk that 
such references may appear to be, in effect, promotional selling messages in breach 
of Rule 10.3, or unduly prominent in breach of Rule 10.4, or both. 
 
In this particular case, we took into account ITV’s assurances regarding the 
compliance measures it had taken to avoid undue prominence and noted, that later in 
the interview, the presenters did appear to make some effort to move the discussion 
away from the phone line service itself. We also noted that the interview was 
prefaced with a montage of clips from Blind Date, and included conversation about 
psychic encounters and – to a lesser extent – other subjects, such as Cilla Black’s 
career and personal life. However, we were concerned that the guest mentioned the 
phone line service by name several times in the course of the interview and gave out 
the website address. We also noted that one of the presenters said to camera “This 
new phone line – all the information is on our website – launches today”. These 
references could reasonably have given viewers the impression that the programme 
was endorsing the phone line service. This was not consistent with the requirements 
of the Code. 
 
However, we welcome ITV’s assurances that it is reviewing its procedures in respect 
of celebrity interviews. We therefore consider the matter resolved.  
 
Resolved 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 9 

Not In Breach 
 
The Killer in Me 
ITV1, 8 November 2007, 21:00 
 
 
Introduction 
 
In this one-off factual entertainment programme, four celebrities (Toby Anstis, John 
Barnes, Andrew Neill and Fiona Phillips) were offered the chance to take a genetic 
test to explore whether they were prone to diseases such as cancer, heart disease 
and Alzheimer’s disease. They were introduced to Dr Paul Jenkins, founder of 
Genetic Health, a commercial organisation offering the test, who took them through 
the process. Following the tests, Dr Jenkins discussed the celebrities’ individual 
reports, and outlined the results in terms of what he considered to be their individual 
risks of suffering from a range of diseases. 
 
Ofcom received two complaints. These were, in summary, that the programme gave 
an unbalanced and inaccurate portrayal of the scientific validity of the tests, and that 
the ‘promotion’ of Genetic Health resulted in undue prominence being given to the 
company. 
 
Ofcom asked the broadcaster, ITV, to comment on these complaints in the light of 
the following Code Rules: 
 
2.1 “Generally accepted standards must be applied to the contents of 

television…services so as to provide adequate protection for members of the 
public from the inclusion in such services of harmful…material”;  

2.2  “Factual programmes…must not materially mislead the audience”;  
 
10.1  “Broadcasters must maintain the independence of editorial control over 

programme content”;  
10.3  “Products and services must not be promoted in programmes”; and  
10.4  “No undue prominence must be given in any programme to a product or 

service”. 
 
Response 
 
In response ITV said the following. 
 
Rules 2.1 and 2.2 
 
The broadcaster explained that the programme was never intended to be a 
documentary investigating genetic screening. In a one-hour programme intended to 
follow the celebrities’ personal health journeys, their family histories and current 
lifestyles as well as showing their undertaking the test, ITV did not believe that it was 
editorially appropriate or necessary to include a detailed analysis of the science 
behind the test. However, ITV did recognise that it had a duty to explain the test in a 
manner that was fair and duly accurate, and the broadcaster was confident that the 
programme had done this. It went on to say that it did not believe that viewers would 
have been put at risk of any harm as a result of the programme’s description of the 
test (and the science behind it). 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 10 

Rule 10.1 
 
This Rule states that, “Broadcasters must maintain the independence of editorial 
control over programme content”. ITV said that editorial independence had been 
maintained throughout the production process. Genetic Health had neither funded 
the programme nor made any financial contribution to ITV. The taking of the tests by 
four celebrities, it believed, was a legitimate subject for a programme, but the 
programme’s producer had sole control of the programme’s content and, in 
particular, its depiction of the test. It believed that this had been made clear to 
viewers through the descriptions of, and the reservations expressed about, the test in 
the programme. 
 
Rule 10.3 
 
This Rule states that, “Products and services must not be promoted in programmes”. 
ITV believed that whilst there had been multiple references to the Genetic Health test 
in the programme, it did not think that any of them, or the programme in general, had 
been promotional of the test. The programme had not given the impression of 
“selling” the service. If anything, the broadcaster argued, the range of views and 
reservations expressed about the test had suggested the opposite. 
 
Rule 10.4 
 
This Rule states that, “No undue prominence must be given in any programme to a 
product or service”. ITV said that the producers had chosen to feature only Genetic 
Health as the provider of the test on the basis that they understood it was the only 
company in the UK offering a medical consultation as part of the test process. It had 
therefore made editorial sense to use a company whose service featured such a 
consultation. The producers had been “…ever mindful of the requirements of the 
undue prominence rule and ensured that any references to Genetic Health and its 
test were limited to what was justified by the editorial requirements of the 
programme”. 
 
Decision 
 
The Communications Act 2003 requires Ofcom to ensure that broadcasters apply 
generally accepted standards so that the public is adequately protected from harmful 
material. However, when securing this standard we do so in a manner that best 
guarantees an appropriate level of freedom of expression. This is in terms of both the 
broadcaster’s right to impart information and ideas and the right of the audience to 
receive them. These rights are enshrined in the European Convention of Human 
Rights incorporated within the Human Rights Act 1998. Accordingly, Ofcom must 
exercise its duties in light of these rights and not interfere with the exercise of these 
rights in broadcast services unless it is satisfied that the restrictions it seeks to apply 
are required by law and necessary to achieve a legitimate aim.  
 
It is clear that genetic testing is still in its infancy. For example, the Government’s 
Human Genetics Commission (“HGC”) report “Genes Direct” (March 2003) said that: 
“…we conclude that for the foreseeable future, most genetic tests that provide 
predictive health information should not be offered as direct genetic tests.” (p54 
Paragraph 3.32); and “…we have concerns about predictive genetic tests that are 
done at home…” (p54 Paragraph 3.34). These views were consolidated in the HGC’s 
subsequent report “More Genes Direct” (Section 5) published in December 2007.  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 11 

 
Rules 2.1 and 2.2 
 
Complainants were concerned that the programme could misleadingly portray that 
genetic tests are a scientifically proven and established means of determining a 
patient’s future health and, in particular, their chances of developing certain diseases. 
Ofcom consequently was concerned that, if the programme had given the impression 
that such diseases could be predicted accurately by a genetically-based test, harm 
may be caused to the public. It could potentially encourage people to make decisions 
about their health, lifestyle or diet based on genetic tests that can be easily sourced 
from the internet and administered at home without proper medical 
consultation. Ofcom, therefore, considered whether such an impression was given 
and, if so, whether it would be potentially harmful.  
 
We noted that the programme was introduced by a voiceover which stated:  
“Four celebrities about to embark on a journey of discovery. They will each take a 
pioneering genetic test that will unlock the biological secrets hidden within their 
cells – cancer, heart disease, Alzheimer’s – which of these common killers are 
lurking in their genes?...” (our emphasis).  
 
Dr Jenkins is a member of the management team of Genetic Health. Throughout the 
programme he was the ‘face’ of the company and took the four celebrities through 
their tests and results. He is a qualified doctor and was seen in the programme at his 
practice in Harley Street. In our opinion, this gave the clear impression that any 
genetic testing included in this programme was authoritative, substantive and 
authenticated by a consensus of medical research.  
 
Additionally, at one point, Dr Jenkins said to one participant:  
“…there are a number of genes that are implicated in prostate cancer and your 
profile shows that you are at a low risk….”;  
and later, said to another:  
“… your gene increases the risk about fourfold, over that of the general population 
and that translates to about a one in four chance of developing it in your eighties…” 
 
These kinds of statements, in our view, could give the impression that the validity of 
genetic testing, in areas such as predicting a person’s future health, was well-
established. However, as made clear, for example, in the HGC report referred to 
above, it appears that the medical profession is at present divided about the validity 
of such testing. 
 
On the other hand, Dr Jenkins on some occasions did qualify such statements by 
saying, for example: 
 “…and I really would like to emphasise to you that it in no way means that you will 
get it”; and  
“….I think the combination is very reassuring – a low genetic risk and a very, very low 
lifestyle risk is a very good prognosis.”  
 
This implied that a person’s lifestyle is a contributory factor in an individual’s future 
health, notwithstanding any results that genetic testing might present. Ofcom also 
noted that, on occasions, the programme may have left the viewer with the 
impression that Dr Jenkins was offering advice and opinion, rather than stating facts. 
For example, the narration at one point said:  
[Dr Jenkins and his team] “claim they can reveal…”; and at another point stated: 
“…Dr Jenkins says the test…” (our emphases).  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 12 

Although these caveats were not very prominent, in our view there was, on balance, 
sufficient qualifying material in the programme overall to suggest to viewers that 
genetic testing was not determinative of future health and risk of disease, and that 
other factors such as lifestyle, diet and other medical advice need to be taken into 
account.  
 
On balance, therefore, Ofcom concluded that the programme was not in breach of 
Rules 2.1 and 2.2.  
 
However, Ofcom considers that while the programme was not materially misleading 
and therefore not in breach of the Code, it could have been made clearer to the 
audience that the validity of such genetic testing is scientifically controversial and that 
some in the medical profession question its effectiveness.   
 
Further, Ofcom considered that it was not apparent to the viewer that Genetic Health 
was a commercial organisation offering a commercial service. For instance, Dr 
Jenkins (one of Genetic Health’s Management Team) was seen at the beginning of 
the programme. Described as a “Consultant Physician”, he was shown at the Institute 
of Cell and Molecular Science (part of London’s St Bartholomew’s Hospital and the 
London School of Medicine and Dentistry). Later in the programme Dr Jenkins was 
giving advice and explanations to patients on behalf of the commercial organisation 
Genetic Health. Given Ofcom’s concerns (outlined above) about the manner in which 
the testing was portrayed, we believe it would have been preferable for the 
programme to have given more background about Genetic Health.  
 
Rules 10.1, 10.3 and 10.4 
 
Ofcom went on to consider the programme in the light of Rules 10.1 (independence 
of editorial control over programme content); 10.3 (products and services must not be 
promoted in programmes); and 10.4 (no undue prominence must be given in any 
programme to a product or service). We were concerned that any emphasis in favour 
of genetic testing, allied to the fact that only one commercial company was shown 
providing this service, may have resulted in undue prominence and the editorial 
integrity of the programme being compromised for commercial considerations. In 
considering this matter, we noted that Dr Jenkins’ organisation, Genetic Health, was 
referred to on more than one occasion.  
 
However, Ofcom also noted that these references (visual and verbal) were infrequent 
and editorially justified. Moreover, as discussed above, we did not believe that the 
programme unconditionally endorsed genetic testing and that there were (albeit only 
occasional) qualifying comments when the results were presented to the participants. 
We also note, from ITV’s statement, that the organisation’s inclusion in the 
programme was for sound editorial reasons and that the organisation had neither 
funded the programme nor made any financial contribution to ITV. On balance, 
Ofcom concluded that undue prominence had not been given to the organization 
providing the tests.  
 
The programme was therefore not in breach of Rules 10.1, 10.3 and 10.4. 
 
Not in Breach  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 13 

 
Note to Broadcasters 
 
 
Ofcom recognises that it is important for broadcasters to bring scientific and medical 
matters to a large audience. Broadcasters have the editorial freedom to present 
these matters in any way they wish, provided they comply with the Code.  
 
However, broadcasters should exercise caution when dealing with scientific or 
medical matters where the issues are new or controversial. There is no requirement 
in the Code for broadcasters to ensure that “due impartiality” is applied to such 
subjects, unless they are matters of political or industrial controversy or relating to 
current public policy.  Nevertheless, broadcasters should give consideration to the 
potential for harm to be caused by materially misleading the audience through the 
omission of facts or opinions. This may be particularly important where a programme 
might affect the way members of the public behave (e.g. programmes involving 
medical advice).   
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 14 

Fairness and Privacy Cases 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Mr Tony Greenstein 
The War on Britain’s Jews, Channel 4, 9 July 2007  
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment by Mr Tony 
Greenstein.  
 
On 9 July 2007, Channel 4 broadcast a programme entitled “The War on Britain’s 
Jews” which looked at the reported increase in anti-Semitism in Britain. The 
programme questioned whether anti-Israeli sentiments, which had been voiced in 
Britain, were anti-Semitic in nature. The programme included a contribution from the 
complainant Mr Greenstein. In the programme Mr Greenstein explained his view that 
not all British Jews wished to be associated with the policies of the Israeli state.  
 
Mr Greenstein complained to Ofcom that the programme portrayed him in an unfair 
way.  
 
Ofcom found that Mr Greenstein had been given sufficient information about the 
programme to be able to give informed consent for his participation. Having viewed a 
recording of Mr Greenstein’s unedited interview, Ofcom considered that those 
extracts that were used in the programme, had been fairly edited. In addition, Ofcom 
found the programme makers were not required, in the interests of fairness, to 
include more of Mr Greenstein’s recorded interview in the programme as broadcast.  
 
In all the circumstances, Ofcom found that the programme as broadcast did not result 
in unfairness to Mr Greenstein.   
 
Introduction 
 
On 9 July 2007, Channel 4 broadcast the programme The War on Britain’s Jews. The 
programme, which was presented by Richard Littlejohn, stated that there had been a 
recorded increase in anti-Semitic attacks in Britain. The programme examined the 
causes of this increase and questioned whether anti-Israeli sentiments, which had 
been voiced in Britain, were anti-Semitic in nature.  
 
During the programme Mr Littlejohn stated “There is no consensus on Israel within 
the Jewish community. Far from it: take the organisation the Independent Jewish 
Voice.”  
 
The programme then included an interview with Mr Tony Greenstein who was 
described as a signatory of the organisation the Independent Jewish Voices. Mr 
Greenstein gave, in the programme, the following description of why the Independent 
Jewish Voices (“IJV”) was formed: 
 

“The Independent Jewish Voices was set up on behalf of all Jews. They 
are people who do not like the idea that they are automatically 
associated with the war, with Israel, with all the other things. What they 
are saying is they want to create a space where Jewish people can 
discuss these things without being pigeonholed.”  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 15 

Further excerpts from Mr Greenstein’s interview were included in the programme.  
 
Mr Greenstein complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme 
as broadcast.  
 
The Complaint 
 
Mr Greenstein’s case 
 
In summary Mr Greenstein complained that he was treated unfairly in the programme 
as broadcast in that:  
 
a) The programme portrayed him in an unfair way:  
 

i) Mr Greenstein said that he was clearly portrayed in the programme as “the 
token Jewish dissident” and complained that his contribution was used 
merely to illustrate the presenter’s point that views within the Jewish 
community were diverse. Mr Greenstein said this was unfair because the 
programme makers had reassured him (both verbally and in email 
correspondence) that his contribution would not be taken out of context and 
that the programme would not “simply be a vehicle for the presenter’s 
viewpoint”.  

 
ii) Mr Greenstein said his contribution was likely to have left viewers with the 

false impression that he agreed with the substance of the programme i.e. that 
anti-Semitism was steadily increasing in the UK. Mr Greenstein said it was 
unfair for his contribution not to have been used as an integral component of, 
and challenge to, the main theme of the programme. Mr Greenstein said that 
the programme failed to include any of his comments which “countermanded 
the theme of the programme”.  

 
Channel 4’s statement in response to the complaint 
 
In summary Channel 4 responded to the complaint as follows: 
 
a) Channel 4 said it rejected Mr Greenstein’s complaint that he had been misled 

about the nature and content of the programme, his role within it and his claim 
that the programme had portrayed him unfairly.  

 
i) Channel 4 said that when the programme makers first contacted Mr 

Greenstein, they explained that the programme would be an authored piece 
by Mr Littlejohn. The presenter would be arguing that since 2001 anti-
Semitism had been on the rise. The programme maker also explained that 
the presenter would look at the various sources of anti-Semitism in Britain 
and the extent to which the resurgence in anti-Semitism is related to Israeli 
policies in the Middle East (specifically in relation to the Palestine issue and a 
widespread perception that British Jewry universally supported Israeli 
policies).  

 
Channel 4 said that the programme maker then made Mr Greenstein fully 
aware of the type of contribution they were seeking from him. Namely that 
they hoped his contribution would demonstrate that there was in fact a 
diversity of Jewish opinion on this issue, and that initiatives such as those of 
IJV, were important in showing that not all Jews were unflinching in their 
support for Israel and its policies. Channel 4 said that at the end of the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 16 

conversation, Mr Greenstein was invited to take part. Though he expressed 
doubts at the time about being part of a programme authored by Richard 
Littlejohn, he agreed to participate. Channel 4 said that the programme maker 
confirmed Mr Greenstein’s decision to take part four days later, and Mr 
Greenstein freely agreed to participate and raised no concerns about doing 
so.  

 
Channel 4 said that after filming the interview, Mr Greenstein raised some 
concerns with the programme makers after reading an article by Mr Littlejohn 
in The Daily Mail. The programme maker then phoned and emailed the 
complainant to re-assure him that his contribution would be fairly edited, 
which both the programme maker and Channel 4 believed to be the case.  

 
ii) In response to the complaint that the programme left viewers with the 

impression that Mr Greenstein agreed with the substance of the programme 
i.e. that anti-Semitism was steadily increasing in the UK, Channel 4 said the 
programme did not give this impression at all.  

 
Channel 4 said the programme was divided into four parts, each of which was 
clearly set out for the viewers. Channel 4 said Mr Greenstein’s contribution 
fell into a part of the programme that explored the misperception that all Jews 
support Israeli actions, and highlighted how no single organisation speaks out 
for all British Jews. Channel 4 said that the programme gave no impression at 
all that Mr Greenstein agreed that anti-Semitism was steadily increasing in 
the UK (as complained). 

 
As regards Mr Greenstein’s complaint that the programme should have 
included those parts of his interview which countermanded the theme of the 
programme, Channel 4 said it did not accept that there was a requirement on 
the programme makers to do so.  

 
Channel 4 said that when Mr Greenstein agreed to take part in the 
programme, he did so knowing that the programme makers hoped to use his 
contribution to show how not all Jews support Israeli policies and that views 
within the Jewish community are diverse. Channel 4 said that Mr Greenstein 
was also made aware of Mr Littlejohn’s views, in particular, that the presenter 
intended to refer to a recent Parliamentary Report which stated that anti-
Semitism was on the rise.  

 
Channel 4 said that while the complainant may have wished to get an 
“alternative viewpoint across”, this was not the reason why he had been 
asked to contribute, nor had he been given any indication whatsoever that 
these views would be included in the programme. Channel 4 referred to a 
letter from Mr Greenstein to Channel 4 of 5 October 2007 (post broadcast) 
and highlighted the following: 

 
“I was aware that Littlejohn was the presenter of the programme 
and equally clearly I took that into account…The question I had 
to resolve was whether, despite the fact that you had employed 
a bigot to host the programme on anti-Semitism, it was better 
take part and try to get an alterative viewpoint across than 
refuse to take part at all. The Group IJV took the latter decision. 
After reflection I preferred the former.”   
 
[Emphasis added by Channel 4] 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 17 

 
Channel 4 said that the programme makers had considered whether or not to 
include Mr Greenstein’s comments on the finding of the Parliamentary 
Report. However they were unable to find any evidence to back up the views 
of Mr Greenstein.  
 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment or unwarranted infringement of privacy in 
programmes included in such services. Where there appears to have been 
unfairness in the making of the programme, this will only result in a finding of 
unfairness, if Ofcom finds that it has resulted in unfairness to the complainant in the 
programme as broadcast. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
The complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In reaching a 
decision about this complaint Ofcom considered the written submissions of both 
parties, supporting material provided by the parties, a recording and transcript of the 
programme and a recording and transcript of Mr Greenstein’s unedited interview.  
 
a) In deciding whether the programme portrayed Mr Greenstein in an unfair way, 

Ofcom addressed each head of Mr Greenstein’s complaint, as outlined below:  
 
i) Ofcom first considered the complaint that Mr Greenstein believed he was clearly 

portrayed in the programme as “the token Jewish dissident” and his contribution 
was used merely to illustrate the presenter’s point that views within the Jewish 
community were diverse. Mr Greenstein said this was unfair because the 
programme makers had reassured him (both verbally and in email 
correspondence) that his contribution would not be taken out of context and that 
the programme would not “simply be a vehicle for the presenter’s viewpoint”.  

 
In Ofcom’s view, the programme set out to look at issues relating to the reported 
increase in anti-Semitism in Britain. In examining this subject, Ofcom noted that 
the programme had been broken into four distinct, separately signposted, 
segments. The first of these was the reported increase of anti-Semitic attacks in 
Britain. This segment included contributions from the police and a member of the 
Parliamentary Committee which had launched an official inquiry into anti-
Semitism. The second part of the programme looked at ‘the face’ of anti-
Semitism in Britain both in the past and present day. It referred to actions by the 
fascist right, the British National Party, and the Muslim Public Affairs Committee 
(a small organisation that campaigned during the 2005 General election). The 
segment also referred to the possibility that opposition by the political Left to the 
policies of the state of Israel could spill over into anti-Semitism. The third part of 
the programme continued to examine this issue. The final part of the programme 
posed the question “Against this kind of background, what’s it like being Jewish in 
Britain today?”  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 18 

This final segment included contributions from a number of British Jews, who 
recounted their own experience of anti-Semitism. This part of the programme 
also looked at whether hatred towards British Jews would be diffused if Jewish 
leaders were more vocal in their criticism of Israel. In looking at this issue, the 
presenter additionally pointed out that there was no single organisation in Britain 
that speaks for all British Jews. Mr Greenstein’s contribution was included in this 
subsection of the programme (full contribution, below): 

 
Commentary: “The truth is there is no consensus on Israel within the 

Jewish Community – far from it. Take the organisation, 
Independent Jewish Voices. They have over 500 
signatories, including people like Stephen Fry and Harold 
Pinter, never shy of expressing dissent. Tony Greenstein is 
one of them. 

 
Mr Greenstein: The Independent Jewish Voices was set up, on behalf of all 

Jews and they’re people who do not like the idea that they 
are automatically associated with the war, with Israel and 
with all the other things and what they’re saying is we want 
to create a space so Jewish people can discuss these 
things without being pigeonholed.  

 
Presenter: And what kind of reaction did you get to that 

 
Mr Greenstein: Well the reaction from the Jewish leaders was not very 

favourable. Of course they were attacked as self-haters and 
all the rest of it. But actually the reaction from ordinary 
Jewish people that I know of was it’s about time this 
happened, that we need to be able to define our own 
territory.  

 
Commentary: Tony thinks that Jewish Leaders who defend Israeli’s 

policies are increasing hostility towards the Jewish 
Community as a whole.  

 
Mr Greenstein: As long as the British Jews associate Jewish people in this 

country with what Israel does to Palestinians, some 
misguided people will then take it out on them, and that’s 
unfortunate and that’s wrong. However, it is also 
unacceptable for leaders of British Jews to say that they 
identity their communities with what Israel does, that is the 
problem.   

 
Presenter: But isn’t the other side of that coin that any Jew in Britain 

who supports Israel is therefore incapable of being the 
victim of anti-Semitism because he’s brought it on himself.  

 
Greenstein: No, not at all. I haven’t said they’ve brought it on himself 

either [sic]. If anything, I’ve said that those who are 
responsible for associating that person with Israel are in part 
responsible.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 19 

How Mr Greenstein was portrayed in the programme 
 
Having considered Mr Greenstein’s contribution within the context of the 
programme, it is Ofcom’s view that it was used in part to demonstrate the 
diversity of opinion within British Jewry, but also to highlight Mr Greenstein’s 
belief that Jewish leaders should not be associating “their communities” with the 
actions of Israel in its conflict with Palestine.  
 
Informed consent  
 
Ofcom sought to determine whether the use of Mr Greenstein’s contribution, in 
this way, resulted in unfairness to him, in the programme as broadcast. In doing 
this, Ofcom looked at the basis on which Mr Greenstein had consented to take 
part in the programme (i.e. whether it appeared to be informed); whether his 
contribution had been edited fairly; and whether there had been any guarantees 
from the programme makers to Mr Greenstein about the way in which his 
contribution would be used.  
 
In reaching its decision, about whether or not Mr Greenstein gave informed 
consent for his contribution, Ofcom took account of Practice 7.3 the Code which 
states: 

 
“Where a person is invited to make a contribution to a programme 
(except when the subject matter is trivial or their participation minor) 
they should normally, at an appropriate stage be told the nature and 
purpose of the programme, what the programme is about and be given 
a clear explanation of why they were asked to contribute and when (if 
known) and where it is likely to be first broadcast.” 

 
Ofcom noted from the pre-broadcast correspondence that before phoning Mr 
Greenstein to ask him to take part in the programme, the programme maker had 
emailed another member of IJV to invite him to contribute: 
 
Email of 11 April 2007 from programme maker to member of IJV: 

 
“…I am working on a Channel 4 documentary about anti-Semitism in the UK, 
authored by Richard Littlejohn and was wondering if you’re going to be in the 
UK in the foreseeable future? I am looking for interviewees who can discuss 
the notion of criticism of Israel/ being called an anti-Semite/ anti-Zionism, and 
the development of groups like IJV” 

 
In response to the above email, the member of IJV declined to take part but 
referred the programme maker to Mr Greenstein, who had recently published a 
comment about the need to stop conflating anti-Zionism and anti-Semitism: 
 
Email of 13 April 2007 from member of IJV to the programme maker: 

 
“…Thanks for your email. I’m out of the country…but Tony Greenstein, who 
also had a blog about this issue published on Comment is Free recently told 
me he’s be prepared to be interviewed. Tony’s email address is… and you can 
see his comment at…” 

 
Correspondence provided to Ofcom indicated that Mr Greenstein had been 
forwarded this email from the member of IJV. However, Mr Greenstein said he 
could not recall whether the member of IJV had also emailed him the programme 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 20 

maker’s original email of 11 April 2007. The programme maker then phoned Mr 
Greenstein. There is no audio recording of phone conversations between the 
programme makers and Mr Greenstein for Ofcom’s consideration (see also that 
part of Head (i) relating to Guarantees).  
 
Following this phone conversation, Mr Greenstein wrote the following email to his 
fellow member at IJV: 
 
Email of 13 April 2007 from Mr Greenstein to member of IJV: 

 
“…I have spoken to [the programme maker] though I remain dubious about the 
intent and purpose of any programme which Littlejohn hosts and I told her as 
much, so we will see!” 

 
On the information available to Ofcom, which is limited, Ofcom noted that Mr 
Greenstein had expressed some reservations about Richard Littlejohn as a 
presenter. However, it could find no grounds for concluding that the programme 
makers had provided misleading information about the likely nature of the 
programme. It is important to note, however, that in Ofcom’s view, consent is a 
continuum that applies from the commencement of a contributor’s participation 
and continues until their involvement is concluded. Therefore in assessing 
whether a contributor has given informed consent for their participation, Ofcom 
will not only look at the information that was provided to the contributor prior to 
the recording of the contribution (that has been made available for its 
consideration), but where possible Ofcom will also consider the contribution itself. 
In this case, Ofcom was able to view unedited recordings of Mr Greenstein’s 
interview.  
 
From the unedited recordings Ofcom noted that the interview between Mr 
Greenstein and the presenter Mr Littlejohn included a detailed debate about the 
credibility of the statistics which had reported an increase in anti-Semitic attacks 
in Britain, and the link between it and the Palestine/Israeli conflict. Aside from 
these debates (which were not resolved during the course of the interview), Mr 
Littlejohn asked Mr Greenstein direct questions, about his views on IJV and the 
possibility that some people might use hostility towards the actions of Israel to 
justify criticism of, or, attacks on British Jews. For example, in addition to those 
parts of the interview which were broadcast in the programme, Ofcom noted: 

 
Presenter: “Whatever side of the argument you are on in the Middle 

East, do you not accept that there are those who use the 
actions of Israel as a stick with which to beat British Jews 
in general?” 

 
Mr Greenstein: “I think what happens primarily is that when British Jews 

and the Board of Deputies and the Zionist organisations 
say ‘we speak on behalf of all British Jews in supporting 
the war crimes and the actions of the Israeli state’…when 
people see that they are incensed. And when community 
leaders stand up and say ‘we’re right behind you’ some 
people will then say er will then identify them with those 
wars.” 

 
Ofcom considered that throughout the interview, the presenter had been clear 
about his intention to rely on the reported increase in anti-Semitic attacks in 
Britain in the programme as broadcast. Further, when seeking Mr Greenstein’s 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 21 

views on IJV and the effect of Jewish leaders who do not openly criticise the 
actions of Israel, the presenter had been direct with his questions, and at no time 
appeared to try to mislead Mr Greenstein about his own views on the matter.  
 
On the information available to Ofcom, about the basis on which Mr Greenstein 
agreed to take part in the programme, it formed the view that the programme 
makers had not attempted to mislead Mr Greenstein about the purpose of the 
programme. In addition, Ofcom considered that there was sufficient information 
given to Mr Greenstein (in particular during the interview) for him to have been 
aware of the views held by Mr Littlejohn (who was the author of the programme) 
and be capable of understanding the questions being asked of him by Mr 
Littlejohn, before giving his response. In this regard, Ofcom therefore considered 
that Mr Greenstein had given informed consent for his contribution to the 
programme.  

 
Ofcom next looked at whether the contribution had been edited fairly. In doing 
this, Ofcom took account of Practice 7.6 which states that: 

 
“When a programme is edited, contributions should be represented fairly.” 

 
The editing of a programme is an editorial matter for a broadcaster. However, 
broadcasters must ensure that the programme as broadcast does not result in 
unfairness to an individual or organisation.  
 
Ofcom first looked at those extracts which had been used in the programme as 
broadcast, in order to see if they had been represented fairly. Having compared 
them with the unedited interview recordings, Ofcom was satisfied that they had 
been used in the appropriate context. Mr Greenstein’s comments had not been 
misrepresented.  In the circumstances, Ofcom was satisfied that the extracts of 
Mr Greenstein’s interview had been fairly edited.  
 
Ofcom next considered whether the programme makers had omitted information 
from Mr Greenstein’s contribution which resulted in unfairness to him. Ofcom 
noted that only a small part of Mr Greenstein’s contribution was used in the 
programme as broadcast. However, having considered the context in which the 
contribution had been used in the programme, and the unedited recordings 
themselves, Ofcom found that the programme did not result in unfairness to Mr 
Greenstein as a result of the decision by the programme makers to include only a 
few of Mr Greenstein views (please also see Head (ii) below for more detail). For 
these reasons, and those given below in Head (ii), Ofcom found that the 
programme makers editing of Mr Greenstein’s contribution did not result in 
unfairness.    
 
Assurances to Mr Greenstein 
 
Ofcom lastly considered that part of Mr Greenstein’s complaint that the 
programme had not upheld assurances given to him by the programme makers 
that (both verbally and in email correspondence) that his contribution would not 
be taken out of context and that the programme would not simply be a vehicle for 
the presenter’s viewpoint. In reaching its decision in relation to this complaint, 
Ofcom took account of Practice 7.7 which states that: 

 
“Guarantees given to contributors, for example relating to the content of a 
programme, confidentiality or anonymity, should normally be honoured.”  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 22 

Ofcom noted that both parties agreed that the programme maker had assured Mr 
Greenstein in writing and in email correspondence that his contribution would be 
edited fairly, and not misrepresented. For the reasons set out above, Ofcom 
considered that the programme makers had fulfilled this assurance by including 
relevant sections of Mr Greenstein’s interview in a fair way.  
 
However, Ofcom noted that there was no agreement between the parties over 
whether an assurance had been given to Mr Greenstein that the programme 
would not “simply be a vehicle for the presenter’s viewpoint”. Ofcom was not 
presented with any information which demonstrated that Mr Greenstein had 
secured a guarantee relating to the content of the programme (Ofcom was not 
provided with recordings or transcripts of the phone conversations between Mr 
Greenstein and programme maker before or after his interview, and therefore 
does not know the content of these conversations). However, from the 
background correspondence and the recorded interview Ofcom was satisfied that 
Mr Greenstein’s decisions to take part in the programme and allow the use of his 
contribution, had been taken in full knowledge of both the fact that Mr Littlejohn 
was the host of the programme and Mr Littlejohn’s views on the key issues. 
Given this, it is Ofcom’s view that that Mr Greenstein had been given sufficient 
information for him to be able to give informed consent for his participation in the 
programme.  
 
In all the circumstances detailed above, Ofcom found no unfairness to Mr 
Greenstein and accordingly has not upheld this part of the complaint.  

 
ii)  Ofcom next considered Mr Greenstein’s complaint that his contribution was likely 

to have left viewers with the false impression that he agreed with the substance 
of the programme i.e. that anti-Semitism was steadily increasing in the UK. Mr 
Greenstein said it was unfair for his contribution not to have been used as an 
integral component of, and challenge to, the main theme of the programme. Mr 
Greenstein said that the programme failed to include any of his comments which 
“countermanded the theme of the programme”.  
 
In reaching its decision in relation to this complaint, Ofcom took account of 
Practices 7.3, 7.6 and 7.7 (detailed above).  
 
In relation to the complaint that viewers were likely to have believed that Mr 
Greenstein had agreed that anti-Semitism was increasing in the UK, having 
viewed the programme, Ofcom did not believe that such an impression was 
likely. As noted above, Mr Greenstein’s contribution had appeared in only one 
part of the programme and the complainant had been introduced by the 
presenter as an example of the diversity of opinion of British Jews. As noted 
above, Ofcom considered that viewers were likely to understand that Mr 
Greenstein’s contribution illustrated this diversity, and also that Mr Greenstein 
believed that Jewish leaders should not be associating “their communities” with 
the actions of the Israel state. As discussed above, this resulted in no unfairness.  
 
The reported increase in anti-Semitic attacks was the starting point of the 
programme’s argument. In Ofcom’s view, Mr Greenstein was portrayed as 
neither agreeing nor disputing the statistics. The issue of any increase in anti-
Semitic attacks, and the views of Mr Greenstein that a degree of hostility towards 
Jews in Britain could be attributed to the actions of Jewish leaders who associate 
their communities in Britain with what Israel does to Palestinians, were clearly 
distinct. For all of these reasons, Ofcom concluded that the programme did not 
leave viewers with an unfair impression of Mr Greenstein.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 23 

 
In relation to the complaint that the programme failed to include any of Mr 
Greenstein’s comments which countermanded the theme of the programme, it is 
Ofcom’s view that there was no requirement on the programme makers to do 
this. As referred to in Head (i) of the decision, the editing of Mr Greenstein’s 
contribution was at the programme maker’s discretion and did not in Ofcom’s 
view result in unfairness. Further, Ofcom was satisfied that Mr Greenstein had 
been given sufficient information to be able to give informed consent for his 
participation.  
 
Taking all these factors into account, Ofcom found that the programme was 
unlikely to have left viewers with an unfair impression of Mr Greenstein and the 
programme maker’s editing of Mr Greenstein’s interview did not result in 
unfairness to him.  
 

Taking into account Head (i) and (ii) of the Decision, Ofcom concluded that the 
programme as broadcast did not portray Mr Greenstein in an unfair way.  

 
Accordingly Ofcom has not upheld Mr Greenstein’s complaint of unfair 
treatment.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 24 

Complaint by Mrs Zartash-Lloyd 
A Place in the Sun: Home or Away, Channel 4, 4 May 2007   
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement privacy in the making and broadcast of the programme. 
 
This edition of the property programme A Place in the Sun: Home or Away included 
footage of the Cortijo-Valverde guest house, a property and business which is owned 
by the complainant, as an illustrative example of the type of properties which could 
be bought in southern Spain. Mrs Zartash-Lloyd neither appeared nor was named in 
the programme, although as noted above her property was included. 
 
Ofcom found as follows: 
 
Mrs Zartash-Lloyd was not treated unfairly in the programme because irrespective of 
whether or not the programme had made it clear that the property was no longer for 
sale the editorial decisions with regard to the material facts about the property would 
not have adversely affected viewers’ opinions of the complainant or her actions in a 
way which was unfair. 
 
Mrs Zartash-Lloyd did not have a legitimate expectation of privacy in either the 
making or the broadcast of the programme because the consent to film, and to 
broadcast, the property had been valid at the time of filming and the programme as 
broadcast had not included anything of a specifically personal nature to the 
complainant.  
 
Introduction 
 
On 4 May 2007, Channel 4 broadcast an edition of A Place in the Sun: Home or 
Away. This is a property programme in which two presenters show two participants 
(for example, a couple or siblings), who are looking for a property to buy, several 
properties matching their criteria: some in the UK and some abroad. The programme 
also includes a few illustrative examples of other properties for sale in the two 
locations featured. This edition looked at properties in Kent and in southern Spain. As 
well as the three properties which the participants visited in Spain, the programme 
showed two other properties for sale, one of which was a guesthouse on the edge of 
the Ardales National Park. This guest house was Cortijo Valverde, a property and 
business which is owned by the complainant (Mrs Caroline Zartash-Lloyd) and her 
husband. Mrs Zartash-Lloyd neither appeared nor was named in the programme.  
 
Mrs Zartash-Lloyd complained to Ofcom that she was treated unfairly in the 
programme as broadcast and that her privacy was unwarrantably infringed in both 
the making and the broadcast of the programme.  
 
The Complaint 
 
Mrs Zartash-Lloyd’s case 
 
In summary, Mrs Zartash-Lloyd complained that she was treated unfairly in the 
programme as broadcast in that:  
 

a) The programme was misleading and unfairly portrayed her business in that it 
did not make it clear to viewers that filming had taken place in Spring 2006 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 25 

(over a year before broadcast) and that therefore the property was no longer 
for sale and the guesthouse was open. By way of background to her 
complaint Mrs Zartash-Lloyd submitted e-mails which had been sent to her by 
two of the programme’s viewers. The first viewer had enquired whether she 
could come to look at the property with a view to potentially purchasing it and 
the second had expressed concern that his booking to stay at the guest 
house would be affected by the property being for sale. 

 
In summary, Mrs Zartash-Lloyd complained that her privacy was unwarrantably 
infringed in the making of the programme in that:  
 

b) The property was filmed without valid consent. By way of background Mrs 
Zartash-Lloyd said that while Channel 4 claimed that the production company 
had secured consent from the property’s former owners this consent was not 
valid. Filming took place on 12 April 2006 which was five days after the 
complainant and her husband had secured a “binding agreement” to 
purchase the property by transferring a deposit to the now former owners. 
This agreement rendered the consent to film the property, and subsequently 
to broadcast that film, invalid.  

 
In summary, Mrs Zartash-Lloyd complained that her privacy was unwarrantably 
infringed in the broadcast of the programme in that:  
 

c) The property was broadcast without valid consent. By way of background Mrs 
Zartash-Lloyd said that neither the production company nor Channel 4 dealt 
appropriately with her request that the property not be included in the 
programme. She stated that her purchase of the property was completed on 7 
July 2006 and that she had contacted the production company and Channel 4 
to request that her property not be included in the programme in November 
2006 (the month during which she had understood the programme would be 
broadcast). The complainant explained that, while the production company 
had acknowledged her request, it told her that it was not willing to change the 
content of the programme. She added that Channel 4 had not responded to 
her request.  

 
Furthermore, Mrs Zartash-Lloyd said that the programme did not follow the 
conditions she subsequently laid down when she negotiated with Channel 4 to allow 
it to include her property in the broadcast of the programme. Mrs Zartash-Lloyd said 
that having not received a response to her earlier request that her property be 
removed from the programme before broadcast, she contacted Channel 4 again on 
13 November 2006. She said that she offered to let the broadcaster include her 
property in the programme on the understanding that: the programme would be 
broadcast in November 2006; that the broadcaster would make the full facts of the 
situation clear (i.e. that the property was no longer for sale and that the guest house 
was open); and, that all enquires from viewers would be passed on to the 
complainant and her husband and not to the previous owners. Mrs Zartash-Lloyd 
complained that despite including her property Channel 4 had not done any of these 
things. 
 
Channel 4’s case 
 
In summary Channel 4 responded to Mrs Zartash-Lloyd’s complaint as follows: 
 

a) In response to the complaint regarding the unfair portrayal of the business, 
Channel 4 outlined the format of the programme. In particular, it noted that 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 26 

towards the end of each programme, before the house hunting participants 
indicate which location or house (if any) they have decided to pursue, it 
includes a ‘Hot Properties’ segment  to give viewers an idea of the range of 
properties available in the two locations featured. Cortijo Valverde (“the 
property”) was featured as the top of the range overseas property in this 
segment of the edition of the programme broadcast on 4 May 2007.    

 
Channel 4 noted that the nature of the property market meant that most, if not all, the 
properties featured in the series of Place in the Sun programmes were no longer for 
sale at the time the programmes were broadcast. It suggested that viewers were 
familiar with this type of format; that the properties included were representative; and, 
that the programmes did not actively try to sell the properties featured (for example, 
no on screen contact details or exact locations were given).  
 
The broadcaster also noted that, notwithstanding the presenter’s use of the present 
tense in the ‘Hot Properties’ segment of the programmes, it believed that viewers 
understood that these references were to the time when filming took place. The 
broadcaster also argued that viewers understood that in general filming of the Place 
in the Sun series of programmes took place some time before broadcast because it 
was often the case that the season shown in a programme was at odds with the 
season during which it was broadcast.  
 
With regard to this specific edition of the programme Channel 4 noted that the fact 
that filming had taken place a year before broadcast was made clear by the following 
on screen note at the beginning of the credits: “exchange rates calculated Spring 
2006”.  
 
Channel 4 also argued that given that nearly 4,000 properties had been featured in 
the Place in the Sun programmes, if viewers had not understood that the properties 
featured were unlikely still to be for sale at the time of broadcast, it would have 
expected to have received more than just this one complaint about this issue.  
 
The broadcaster also outlined the actions it had taken as a gesture of goodwill 
following its receipt of the complaint after the broadcast. 
 
It had included the following statement at the start of the next edition of the 
programme: “For viewers of last week’s show we’d just like to point out that the 
Cortijo Valverde Hotel was snapped up by new owners last year and so is no longer 
for sale”. It had included a similar clarification on the programme’s website for three 
weeks after this edition was broadcast and, it had not repeated this edition of the 
programme and undertaken to re-edit the ‘Hot Properties’ segment before it 
considered doing so. 
 
Channel 4 indicated that although it thought that the broadcast had made it 
sufficiently clear that the programme had been filmed in Spring 2006 it had now 
introduced a re-worded line in the credits citing the date of both the exchange rate 
and property prices used in each edition.  
 
Given the factors noted above Channel 4 did not consider that the programme had 
misled viewers or unfairly portrayed the complainant’s business.  
 

b) In response to the complaint of unwarranted infringement of privacy in the 
making of the programme Channel 4 argued that it had consent from the 
owners of the property at the time filming took place. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 27 

Channel 4 explained its belief that the purchase of property in Spain involves three 
stages: 
 

• Pre-exchange – a reservation deposit is paid by the potential buyer. At this 
point a vendor can withdraw from the sale but will have to refund the deposit 
and a further amount equal to the initial deposit. 

• Exchange – a private contract is formed between the vendor and the buyer. 
• Completion – the vendor assigns the property to the buyer in the presence of a 

notary. 
 
It also argued that under Spanish civil law, ownership of a property does not pass 
from the vendor to the buyer until the date of completion and that prior to this point, 
the buyer has a ‘right to buy’ but is not in law considered to be the owner. 
 
The broadcaster explained that filming took place on 12 April 2006 and that the 
production company obtained a signed location release from the then owners. It 
asserted that neither during nor after the filming was either the production company 
or Channel 4 informed of a binding agreement between the then owners of the 
property and the complainant and her husband.  
 
Channel 4 stated that on 30 October 2006 the production company (following its 
normal pre-broadcast practice of contacting the person responsible for listing a 
featured property) telephoned the owner of the property. The broadcaster noted that 
during this conversation the production company discovered that the new owners 
(the complainant and her husband) did not want the property to be included in the 
programme. Channel 4 also noted that the production company had explained to the 
new owners that when it had obtained valid consent at the time of filming (as in this 
case) its policy was not to withdraw properties from the programme.  
 
Channel 4 added that at no time had the Assistant Producer at the production 
company agreed to alter the programme to add the words “this property has now 
been sold” as the complainant contended was the case. The broadcaster also noted 
that because the production company had valid consent for the inclusion of the 
property it did not forward the complaint to Channel 4 at this stage.  
 
Channel 4 indicated that the complainant had contacted it via e-mail on 8 May 2007 
(4 days after the broadcast). The broadcaster explained that in this e-mail the 
complainant said that she and her husband had signed a contract with the previous 
owners of the property in May 2006. The broadcaster noted that from this e-mail it 
was apparent that at this point the complainant was under the impression that the 
filming had taken place in May 2006. 
 
Channel 4 also explained that notwithstanding the complainant’s claim that she had 
contacted it on 13 November 2006 its logs did not show that it had received an email 
from Mrs Zartash-Lloyd on any date between 13 and 30 November 2006. 
 
The broadcaster argued that it had been legitimately entitled to include the property 
in the programme. However, it explained that in an effort to take practical steps to 
resolve the issue and as a gesture of goodwill it had: assured the complainant that 
the programme would not be repeated in its present form until the matter was 
resolved; and, offered to make it clear on air and via its website that the property was 
no longer for sale. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 28 

Channel 4 explained that on 11 May 2007 it had received an e-mail from the 
complainant in which she indicated that she was not content with this offer and 
informed Channel 4 that at the time of filming she and her husband were the owners 
of the property and that funds for the deposit had been transferred on 7 April 2007.  
 
Channel 4 argued that it was not clear whether the second stage of purchase (i.e. the 
contract) had been entered into by 12 April 2006; but, that on the complainant’s own 
admission completion, and accordingly transfer of ownership, had not taken place 
until July 2006, approximately three months after filming.  
 
In light of this Channel 4 believed that the production company had had valid consent 
from the owners of the property to film and that no infringement of the subsequent 
owner’s privacy took place in the making of the programme.  
 

c) Channel 4 denied that it had unwarrantably infringed Mrs Zartash-Lloyd’s 
privacy in broadcasting the programme. 

 
As noted in its response to head b) above, Channel 4 argued that the consent to film 
the property was valid and indicated that the production company had not contacted 
it regarding the complainant’s request (in November 2006) that her property should 
be removed from the programme. Channel 4 also argued that given that the 
production company had had valid consent to film it had not been incumbent on it to 
remove the property from the programme before broadcast. The broadcaster stated 
that this principle was very important particularly for programmes like this one which 
would be likely to be broadcast repeatedly.  
 
The broadcaster reiterated that it had no record of having been contacted directly by 
the complainant in November 2006. It added that having subsequently seen a copy 
of the 13 November 2006 e-mail sent by the complainant, it was clear that the 
complainant had not asked Channel 4 (as opposed to the production company) to 
remove the property from the programme.  
 
Channel 4 argued that, notwithstanding the fact that it had not received this e-mail, 
and therefore had not negotiated with the complainant about the wording to be 
included in the programme, its position remained that any negotiation would have 
been entered into purely as a gesture of goodwill and not from a need to correct a 
material misrepresentation of the facts. 
 
Decision  
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
The case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In reaching its 
decision, the Group considered a copy of the programme, the programme transcript, 
and each party’s written submissions (which included correspondence  between the 
complainant and both the production company and the broadcaster; e-mails sent to 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 29 

the complainant by two people who watched the programme; and, a copy of a signed 
location release form for filming Cortijo Valverde).  
  

a) Ofcom first considered the complaint that the programme had unfairly 
portrayed Mrs Zartash-Lloyd’s property and business because it did not make 
it clear to the viewer that filming had taken place in Spring 2006 (over a year 
before broadcast) and that therefore the property was no longer for sale and 
the guesthouse was open. 

 
Ofcom had particular regard to whether the production company’s actions ensured 
that the programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of individuals, as 
set out in Rule 7.1 of the Code, and whether Channel 4 had taken reasonable care to 
satisfy itself that material facts had not been presented, disregarded or omitted in a 
way that was unfair to an individual or organisation (as outlined in Practice 7.9 of the 
Code).  
 
Ofcom viewed the section of the programme in which the property was featured. It 
noted that the images of the property included: an external view of the main house; 
some views of the garden; a view of a bedroom inside one of the casitas (guest 
houses which are available to rent by holiday makers); and, an external view of the 
casitas.   
 
It also considered the commentary voiced over these images: 
 

Presenter: “Or your investment in this guest house in Antequera 
could be smelling of roses by next Spring…or wisteria, or 
sweet peas, or daisies.  No need for air freshener, the 
perfume is all natural. Your paying punters all add to the 
sweet smell of success and you’d need to keep them 
sweet. It’s on the market for £950,000.” 

 
Ofcom recognised that the property had been for sale at the time of filming but not at 
the time of broadcast. It noted that by way of background Mrs Zartash-Lloyd had 
submitted e-mails from two viewers who had apparently come to the mistaken 
conclusion that the property was still for sale at the time the programme was 
broadcast.  
 
Ofcom noted that the programme followed a well-established format. Ofcom also 
observed that the circumstances of this programme, whereby the situation as 
explained at the time of filming was no longer the same as that at the time of 
broadcast were common to many lifestyle programmes and particularly those which 
focus on purchasing properties. In light of this, Ofcom considered that viewers would 
have understood that the properties featured on the programme might well not still 
have been for sale at the time the programme was broadcast.   
 
In any event, taking into account the above factors and having closely considered the 
programme as broadcast, Ofcom did not observe anything within its treatment of the 
property which was capable of resulting in unfairness to the complainant for example 
by adversely affecting viewer’s opinions of the complainant or her actions. Therefore, 
it found that Mrs Zartash-Lloyd had not been treated unfairly.  
 
Ofcom did not uphold this head of complaint. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 30 

b) Ofcom then considered the complaint that the complainant’s privacy had been 
unwarrantably infringed in the making of the programme because the property 
was filmed without valid consent. 

 
Ofcom took particular account of the obligation within the Code which states that “any 
infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material 
included in programmes, must be warranted” (Rule 8.1). The Code also explains that 
an individual’s “legitimate expectations of privacy will vary according to the place and 
nature of the information, activity or condition in question”. Ofcom also took particular 
account of Practice 8.5 of the Code which states that “any infringement of privacy in 
the making of a programme should be with the person’s and/or organisation’s 
consent or be otherwise warranted”. 
 
With regard to this head of complaint, Ofcom first considered whether Mrs Zartash-
Lloyd had a legitimate expectation of privacy in the circumstances of the making of 
the programme. 
 
Ofcom recognised that the property featured in the programme is now the location of 
the complainant’s home and that this would generally confer a legitimate expectation 
of privacy. It also noted that at the time of filming (12 April 2006) the complainant had 
entered into what she described within the background correspondence to her 
complaint as a binding private agreement for purchase of the property. This included 
the payment of a deposit to the then owners of the property on 7 April 2006 (5 days 
before filming). However, Ofcom also observed that Mrs Zartash-Lloyd had 
acknowledged within her complaint that completion (i.e. the transfer of the property 
into her and her husband’s names) had not occurred until 7 July 2006 (nearly three 
months after filming).   
 
Ofcom also noted that at the time of filming the production company had secured a 
signed location release form from the then owners of the property.  
 
Ofcom recognised that the complainant might have wished that the then owners of 
the property had disclosed this agreement with the production company to her during 
the course of their contractual negations. Nonetheless, Ofcom considered that the 
location release form constituted a valid consent for the production company to film 
the property.  
 
Ofcom is not a fact finding tribunal and as such it is not required to resolve conflicts 
of evidence as to the nature or accuracy of particular accounts of events but to 
adjudicate on whether the complainant has been treated unfairly in the programme 
as broadcast and/or its privacy unwarrantably infringed in the making of the 
programme or the programme as broadcast. In this case, notwithstanding other 
conflicting accounts of events, Ofcom observed that from the submissions made to it, 
it appeared that both parties agreed that the sale of the property to Mrs Zartash-Lloyd 
was completed in July 2006. Taking this and the location release form into account, 
Ofcom considered that at the time of filming the property had not been owned by the 
complainant and that the then owner had given consent for filming to take place. In 
light of this, Ofcom concluded that the complainant had not had a legitimate 
expectation of privacy in the making of the programme.  
 
Ofcom therefore found that there was no infringement of Mrs Zartash-Lloyd’s privacy 
and did not go on to consider the question of whether any infringement was 
warranted.  
 
Ofcom did not uphold this head of complaint.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 31 

 
c) Ofcom then considered the complaint that the complainant’s privacy had been 

unwarrantably infringed in the broadcast of the programme because the 
property was filmed without valid consent. 

 
Ofcom took particular account of Rule 8.1 of the Code which indicated that 
infringement of privacy must be warranted (see head b) above) as well as Practice 
8.6 which states that “If the broadcast of a programme would infringe the privacy of a 
person or organisation, consent should be obtained before the relevant material is 
broadcast, unless the infringement of privacy is warranted”. 
 
With regard to this head of complaint, Ofcom first considered whether Mrs Zartash-
Lloyd had a legitimate expectation of privacy in the in the circumstances of the 
broadcast of the programme. 
 
As noted under the decision at head b) above, Ofcom observed that the production 
company had had valid consent to film the property.  
 
It also observed that consent to film generally extends to include consent to 
broadcast. It noted that on occasion the ownership of a property which is included in 
a programme, particularly a programme which might be broadcast repeatedly, could 
well have altered by the time the initial or subsequent broadcast of the programme 
takes place.  
 
With regard to this specific case, Ofcom noted that the ownership of the property had 
changed in July 2006 (three months after filming and ten months prior to broadcast). 
However, it also recognised that in itself the change of ownership of the property had 
not invalidated the original consent to broadcast which was implicit in the valid 
consent to film. 
 
Ofcom acknowledged that the new owner of a property, filmed with valid consent 
given by a previous owner, might be concerned to see the property that they now 
own included within a broadcast programme. However, it considered that this 
concern would not in itself equate to a legitimate expectation of privacy on the part of 
the new owner. 
 
In light of this, Ofcom went on to consider whether any aspect of the treatment of the 
property in this case would have rendered the consent to broadcast invalid. 
 
Ofcom noted that the programme’s featuring of the property did not link it to the 
complainant. It observed that neither Mrs Zartash-Lloyd nor her husband was 
referred to within the programme and that no belongings that were personal to them 
were shown because at the time of filming they had not owned the property. 
Moreover, Ofcom noted that the programme as broadcast included only an outside 
view of the main house, parts of the garden, the inside of one of the casitas and an 
outside view of several of the casitas. Given that the casitas were available for 
renting by holiday makers (and that internal views of them could be viewed via the 
guest house website) and that all the other views were external Ofcom did not 
consider that the treatment of the property in the programme contained anything of a 
specifically personal nature to the complainant.   
 
Taking into account the fact that the production company had had valid consent to 
film the property (and thereby implicit consent to broadcast what it filmed) and that 
nothing of a specifically personal nature to the complainant was included in the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 32 

programme as broadcast Ofcom concluded that the complainant had not had a 
legitimate expectation of privacy in the broadcast of the programme.  
 
Ofcom therefore found that there was no infringement of Mrs Zartash-Lloyd’s privacy 
and did not go on to consider the question of whether any infringement was 
warranted.  
 
Ofcom did not uphold this head of complaint.  
 
The complaints of unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
were not upheld. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 33 

Other Programmes Not in Breach/Out of Remit 
 
22 April to 6 May 

 
Programme Trans date Channel Category No of 

Complaints 
A Girl's Guide to 
21st Century Sex 

24/04/2008 Five Sex/Nudity 1 

A Girl’s Guide to 
21st Century Sex 

17/04/2008 Five Sex/Nudity 1 

Afternoon Live with 
Kay Burley 

20/03/2008 Sky News Undue Prominence 1 

All Star Mr & Mrs 26/04/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

12 

Allan Beswick 09/04/2008 BBC Radio 
Manchester 

Crime 
(incite/encourage) 

1 

Animals do the 
Funniest Things 

19/04/2008 ITV1 Other 1 

Antiques 
Roadshow 

11/03/2007 UKTV 
History 

Advertising 1 

Ant & Dec's 
Saturday Night 
Takeaway 

23/02/2008 ITV1 Animal Welfare 1 

Army Careers 
advertisements 

18/03/2008 Planet 
Rock 

Due Impartiality/Bias 1 

BBC Breakfast 
News 

28/04/2008 BBC1 U18's in Programmes 1 

BBC News 29/04/2008 BBC1 Crime 
(incite/encourage) 

1 

BBC News 25/04/2008 BBC1 Other 1 
BNP Party Election 
Broadcast 

21/04/2008 ITV1 Religious Offence 1 

BNP Party Election 
Broadcast 

21/04/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Balls of Steel 25/04/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Bear Grylls: Born 
Survivor 

20/04/2008 Channel 4 Animal Welfare 1 

Beat the Star 20/04/2008 ITV1 Animal Welfare 2 
Beat the Star 27/04/2008 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
2 

Bedtime Hour 
Story 

18/04/2008 CBeebies Offensive Language 1 

Ben TV 29/02/2008 Ben TV Inaccuracy/Misleading 1 
Big Brother 8 31/05/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Born Survivor: 
Bear Grylls 

27/04/2008 Channel 4 Animal Welfare 1 

Breakfast 04/04/2008 Radio 
Lancashire 

Generally Accepted 
Standards 

3 

Bremner, Bird and 
Fortune 

13/04/2008 Channel 4 Offensive Language 3 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 34 

 
Bremner, Bird and 
Fortune 

13/04/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

3 

Britain's Got Talent 19/04/2008 ITV1 Offensive Language 1 
Britain's Got Talent 26/04/2008 ITV1 Offensive Language 1 
Britain's Got Talent 19/04/2008 ITV1 Sex/Nudity 1 
Britains Got More 
Talent 

26/04/2008 ITV2 Substance Abuse 1 

Celebrity Come 
Dine With Me 

10/04/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Celebrity Fishtank 16/04/2008 Wyvern FM Religious Offence 1 
Celtic v Rangers 27/04/2008 Setanta 

Sports 1 
Generally Accepted 
Standards 

1 

Chanelle Hayes "I 
Want It" 

05/04/2008 MTV Hits Sex/Nudity 4 

Channel 4 News 16/04/2008 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Channel 4 News 15/04/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Christian O'Connell 30/04/2008 Virgin 

Radio 
U18's in Programmes 1 

Coronation Street 28/04/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Coronation Street 11/04/2008 ITV1 Animal Welfare 1 
Cutting Edge: 
Strictly Baby Fight 
Club 

24/04/2008 Channel 4 U18's in Programmes 16 

Cutting Edge: 
Strictly Baby Fight 
Club 

24/04/2008 Channel 4 Other 1 

Deal or No Deal 23/04/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Des mein Nikla 
Hoga Chand 

21/04/2008 Star Plus Inaccuracy/Misleading 1 

Dickinson's Real 
Deal 

22/04/2008 ITV1 Use of Premium Rate 
Numbers 

1 

Dickinson's Real 
Deal 

22/04/2008 ITV1 Competitions 1 

E4 trailer 10/04/2008 Channel 4 Substance Abuse 1 
ER 19/04/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Eastenders 28/04/2008 BBC1 Animal Welfare 1 
Eastenders 28/04/2008 BBC1 Violence 2 
Eastenders 14/04/2008 BBC1 Sex/Nudity 1 
Eastenders 18/04/2008 BBC1 Sex/Nudity 5 
Eastenders 17/04/2008 BBC1 Sex/Nudity 2 
Eastenders 27/04/2008 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Eastenders 25/04/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Embarrassing 
Bodies 

01/05/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Emmerdale 17/04/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

English Democrat 
PEB 

11/04/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

4 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 35 

 
Entertainment 
News 

13/04/2008 BBC News 
24 

Other 1 

Extraordinary 
People: Half Man 
Half Tree 

20/04/2008 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Five News 07/04/2008 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Football Focus 19/04/2008 BBC1 Crime 
(incite/encourage) 

1 

Foyle's War 13/04/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Fresh Metal 03/04/2008 Rockworld 
TV 

Offensive Language 1 

Friday Night with 
Jonathan Ross 

25/04/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

2 

GMTV 29/04/2008 ITV1 Sex/Nudity 1 
Glamour Girls 21/04/2008 BBC Three Sex/Nudity 3 
Global Players 24/02/2008 CNBC 

Europe 
Undue Prominence 1 

Golden Balls 05/05/2008 ITV1 Crime 
(incite/encourage) 

1 

Goldenballs 05/05/2008 ITV1 Other 1 
Good Morning 
Ulster 

07/04/2008 Radio 
Ulster 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Graham Norton 
Uncut 

27/04/2008 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Gurmat Vichar 03/04/2008 Sukh Sagar 
Radio 

Religious Offence 1 

Hannity and 
Colmes - Hannity's 
America 

19/04/2008 Fox News Due Impartiality/Bias 1 

Harveys 
Sponsorship of 
Coronation St 

- ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

He Kills Coppers 
(trailer) 

23/03/2008 ITV1 Violence 1 

Headcases 13/04/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Headcases 20/04/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Heartbeat 23/03/2008 ITV1 Violence 1 
Heroes (trailer) 23/04/2008 BBC1 Violence 1 
Hider in the House 16/04/2008 BBC2 Dangerous Behaviour 1 
Hollyoaks 17/04/2008 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Hollyoaks 23/04/2008 Channel 4 Substance Abuse 3 
Hollyoaks  - Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Homes Under The 
Hammer 

25/04/2008 BBC1 Inaccuracy/Misleading 1 

How to Look Good 
Naked 

 - Channel 4 Sex/Nudity 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 36 

How to Look Good 
Naked 

- Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

I Know My Kid's A 
Star (trailer) 

09/04/2008 VH1 Generally Accepted 
Standards 

1 

I Know My Kid's A 
Star (trailer) 

10/04/2008 MTV Generally Accepted 
Standards 

1 

ITV Football Match 
Trailer 

 - ITV1 Crime 
(incite/encourage) 

4 

ITV News 29/04/2008 ITV1 Other 1 
ITV News 25/04/2008 ITV1 Due Impartiality/Bias 2 
Ideal 24/04/2008 BBC2 Violence 1 
Immigration: The 
Inconvenient Truth 
(Trailer) 

13/04/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Immigration: the 
Inconvenient Truth 

14/04/2008 Channel 4 Crime 
(incite/encourage) 

1 

James O'Brien 
(trailer) 

16/04/2008 LBC 
97.3FM 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Jeremy Vine 16/04/2008 BBC Radio 
2 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Jeremy Vine 16/04/2008 BBC Radio 
2 

Crime 
(incite/encourage) 

3 

Jeyes sponsorship 
of The Bill 

 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Jo Whiley 16/04/2008 BBC Radio 
1 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Katie & Peter: the 
Next Chapter 

10/04/2008 ITV2 Sex/Nudity 1 

Keith Lemmons 
World Tour 

15/04/2008 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Laura, Ben and 
Him 

08/04/2008 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Law In Action 18/03/2008 BBC Radio 
4 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Lily Allen and 
Friends 

01/04/2008 BBC3 Generally Accepted 
Standards 

1 

Live Premier 
League Football 

23/03/2008 Sky Sports 
1 

Offensive Language 1 

Look Away Now 09/04/2008 BBC Radio 
4 

Sex/Nudity 1 

Loose Women 25/03/2008 ITV1 Competitions 1 
MATV   MATV Other 1 
Martin Coogan 
Show 

04/04/2008 96.2 The 
Revolution 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Melvin Bragg's 
Travels in Written 
Britain 

13/04/2008 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Meridian News 11/03/2008 ITV1 
(Meridian) 

Inaccuracy/Misleading 1 

Most Haunted Live: 
Satan's City 

29/03/2008 Living Advertising 1 

My Big Fat Moonie 
Wedding 

05/12/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

127 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 37 

My Family 11/04/2008 BBC1 Offensive Language 1 
My Super Sweet 
16 UK 

21/03/2008 MTV Substance Abuse 1 

New Tricks 18/04/2008 UKTV Gold Animal Welfare 1 
News 28/04/2008 France 24 Generally Accepted 

Standards 
1 

News 08/04/2008 ITV1 & C4 Inaccuracy/Misleading 1 
News at Ten 24/04/2008 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
News at Ten 14/04/2008 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
Newsnight 22/04/2008 BBC2 Generally Accepted 

Standards 
1 

On the Ropes 08/04/2008 BBC Radio 
4 

Offensive Language 1 

Paul O'Grady 17/04/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Prank Patrol 29/01/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Pulling 06/04/2008 BBC3 Animal Welfare 14 
Quiz Call 17/04/2008 Five Competitions 1 
Quiz Call 17/04/2008 Five Competitions 1 
Right of Passage 06/04/2008 Fight 

Network 
Violence 1 

Road Wars 16/04/2008 Sky 3 Generally Accepted 
Standards 

1 

Scrubs 23/04/2008 E4 Other 1 
Search for the 
Truth 

31/03/2008 Noor TV Other 1 

Sexcetera 23/04/2008 Virgin 1 Sex/Nudity 1 
Soccer AM 19/04/2008 Sky Sports 

1 
Generally Accepted 
Standards 

2 

Street Wars 02/04/2008 Sky 3 U18's in Programmes 1 
Strictly Baby Fight 
Club (pre tx) 

24/04/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Sunday Live with 
Adam Boulton 

20/04/2008 Sky News Generally Accepted 
Standards 

1 

Taxidermia 19/04/2008 Film4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Apprentice 30/04/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

21 

The Apprentice 16/04/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Brit Awards 
2008 

20/02/2008 ITV1 Offensive Language 1 

The British 
Academy 
Television Awards 

20/04/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

4 

The Christian 
O'Connell 
Breakfast Show 

22/04/2008 Virgin 
Radio 

Sex/Nudity 1 

The Doctor Who 
Hears Voices 

21/04/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Friday Night 
Project 

25/04/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 38 

The Friday Night 
Project 

18/04/2008 Channel 4 Religious Offence 3 

The Graham 
Norton Show 

24/04/2008 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

3 

The Graham 
Norton Show 

17/04/2008 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

2 

The Great Global 
Warming Swindle 

08/03/2007 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 

The Jeremy Vine 
Show 

16/02/2004 BBC Radio 
2 

Generally Accepted 
Standards 

1 

The Most Annoying 
Pop Songs 

18/04/2008 BBC3 Religious Offence 1 

The National 
Lottery: 1 vs 100 

19/04/2008 BBC1 Competitions 1 

The Passion 23/03/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Paul O'Grady 
Show 

18/04/2008 Channel 4 Offensive Language 3 

The Paul O'Grady 
Show 

14/04/2008 Channel 4 Animal Welfare 2 

The Paul O'Grady 
Show 

17/04/2008 Channel 4 Crime 
(incite/encourage) 

6 

The Paul O'Grady 
Show 

25/04/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 

The Water Rats 10/04/2008 FX Channel Offensive Language 1 
The Wickes 
Weekend Sports 
Breakfast 

13/04/2008 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

The Wright Stuff 17/04/2008 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

The Wright Stuff 23/04/2008 Five Religious Offence 1 
This Morning 25/04/2008 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
4 

This Morning 21/04/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Tom Robinson 29/04/2008 BBC 6 
Music 

Offensive Language 1 

Tommy Boyd 
Breakfast Show 

09/04/2008 Original 
106 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Tonight: Can 
Tesco Conquer 
America? 

08/02/2008 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

Traffic Cops 16/04/2008 BBC1 Offensive Language 1 
Trailer for ITV.com 09/04/2008 ITV2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Travel News 
sponsorship 

 GWR 
Wiltshire 

Inaccuracy/Misleading 1 

True Stories: Living 
Goddess 

15/04/2008 More4 Violence 1 

UEFA Cup Live 10/04/2008 ITV4 Flashing images 1 
Urban TV   Urban TV Generally Accepted 

Standards 
1 

Waking the Dead 15/04/2008 BBC1 Substance Abuse 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 109 
12 May 2008 

 39 

Washes Whiter 06/04/2008 BBC4 Generally Accepted 
Standards 

1 

World's Wackiest 
Sports 

08/04/2008 TMF Generally Accepted 
Standards 

1 

Yell sponsorship of 
C4 Films 

12/04/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

You've Been 
Framed 

20/04/2008 ITV1 U18's in Programmes 1 

 


