
 
 
 
 

 
 
 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 

Issue number 106 
14 April 2008 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

  
Contents 
 
 
Introduction          3 
 
Note to Broadcasters 
 
Note to broadcasters - Changes to the Ofcom Broadcasting Code   4 
 
 
Standards cases 
 
Not in Breach 
 
Catherine Tate Christmas Show       5 
BBC1, 25 December 2007, 22:30 
     
 
Fairness & Privacy cases 
 
Upheld in part      
 
Complaint by Ms K on behalf of her son, Child K     9 
Child Chain Smoker, Channel 4, 28 June 2007 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Mr Robert Winsor        15 
Channel 4 News, Channel 4, 25 January 2007  
 
 
Other programmes not in breach/outside remit     19
  
 
 
 

 2



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) took effect on 25 July 2005 (with the 
exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to 
assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The 
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content  

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom policy to state the full language used on air by broadcasters who are the 
subject of a complaint. Some of the language used in Ofcom Broadcast Bulletins may 
therefore cause offence. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 3



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

Note to Broadcasters 
 
 
Changes to the Ofcom Broadcasting Code (“the Code”) 
 
As required, from time to time it may be necessary for Ofcom to amend parts of the 
Code to take into account changes in legislation, regulatory practices and precedent. 
As Section 319 of the Communications Act 2003 (the Code, May 2005, Appendix 1, 
p.60) states: 
 
 “It shall be the duty of OFCOM to set, and from time to time to review and 

revise, such standards for the content of programmes to be included in 
television and radio services as appear to them best calculated to secure the 
standards objectives.” 

 
Therefore, broadcasters, viewers, listeners and other interested parties are reminded 
to refer to the electronic version of the Code for the most up to date copy of any 
given section and related guidance.   
 
This can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/
 
Amongst the most significant changes since the Code was published in May 2005 
are the following [additions are in bold italics and deletions are in strikethrough]: 
 
• Section Nine, Sponsorship (pp.49-52)  
  

Principle (p.49): 
In this Principle, programmes include “channels” as defined below… 
 
Rules (p.50): 
Meaning of “sponsored programme”, “sponsored channel”, and “sponsor”. 
 
Prohibited and restricted sponsors (p.51): 
Rule 9.2 No channel or programme may be sponsored by a sponsor that is not 
allowed to advertise on the relevant medium. with the exception of betting and 
gaming companies.
 
Rule 9.3 has been deleted and thus Rules 9.4 to 9.15 have been renumbered 
accordingly (i.e. they are now Rule 9.3 to 9.14).  
 

• Section Ten, Commercial References and Other Matters (pp.53-58) 
  
 Headline after 10.14 edited: 

Appeals for funds for programmes or services. 
 

Rule 10.15 has been deleted and thus Rules 10.16, 10.17, 10.18 are now 10.15, 
10.16, 10.17.  

 
 

 4

http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

Standards cases 
 
Not in Breach 
 
Catherine Tate Christmas Show 
BBC1, 25 December 2007, 22:30 
 
 
Introduction 
 
Catherine Tate is an established comedy sketch series normally broadcast on 
BBC2. Ofcom received 42 complaints about the second Christmas Special 
broadcast on Christmas Day 2007 at 22.30 on BBC1.  
 
During the course of the episode, the caricature of an elderly woman living in a 
council flat was featured. The character appeared to be a good-natured 
pensioner, but the moment people’s backs were turned she became bad 
tempered and foul-mouthed. Ofcom received complaints about the use of 
strong language in this sketch, particularly on Christmas Day. 
 
Another sequence of sketches featured a family from Northern Ireland who had 
discovered that their son was gay. The family were seen going to great lengths 
to ensure that the community knew they were happy with their son’s sexuality. 
Complainants objected to what they considered to be a stereotypical view of a 
family from Northern Ireland; for instance the family were seen exchanging 
Christmas presents such as a balaclavas and a knuckle-duster. However, they 
also gave their son a present of a chocolate penis.  
 
The episode also featured a promiscuous auxiliary nurse, called Bernie, who 
attempted to seduce guest star George Michael.  
 
We asked the BBC to respond to the complaints that the material was offensive 
in light of Rule 2.3 of the Code (generally accepted standards; justification by 
context). 
  
Response 
 
The BBC pointed out that there have now been three (frequently repeated) 
series on BBC television and two Christmas specials, establishing the show as 
a “landmark contemporary comedy”. It said that the general tone of the 
programme is very well recognised, with several Catherine Tate characters 
having become iconic figures in their own right, to the extent that they are 
depicted on greetings cards and some of their catchphrases have been 
adopted into everyday use. In 2006 the profile of the show was such that the 
then Prime Minister, Tony Blair, agreed to take part in a sketch for Comic 
Relief, in which he claimed to be “not bovvered” by the character Lauren.  
 
The broadcaster said that it was aware that the composition of audiences on 
Christmas Day is not typical, with a higher than usual proportion of children 
viewing together with their families at various times. It said that its Christmas 
Day programming is designed to take account of this. 
 

 5



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

At 22:30, The Catherine Tate Christmas Show was placed considerably later in 
the evening than the slots previously occupied by regular editions of the show - 
well after the watershed. The BBC pointed out that the number of children in the 
audience for 2007 Catherine Tate Christmas Show was thus less than for the 
equivalent show in 2005, and within the range for the regular series. 
 
It did not agree with the complainants that the show contained material that was 
out of keeping with normal expectations. Most of the sketches featured well-
established characters behaving in their usual fashion (though with some 
seasonal twists). For example, the Taylor family, featuring the character Nan, 
has appeared in numerous sketches, with Nan’s catch phrase “what a fucking 
liberty” as the standard punch line. The twist in the Christmas show was the 
introduction of her daughter, Diane, who took after her mother to the extent of 
mirroring her language and attitudes. Although this led to the f-word being used 
more often than is usual for the Taylor family sketch, it did not lead to the use of 
stronger language than has regularly proved acceptable, in this sketch and in 
other elements of the series. As usual, the pre-transmission announcement 
alerted viewers to the content of the programme, on this occasion in the 
following terms: “Plenty of presents still under the tree here on BBC1, including 
this. If the little ones are still up, be warned, there’s strong language in the 
Catherine Tate Christmas Show”. 
 
As to the use of this language on Christmas Day, the BBC said that it does not 
regard any word as being more obscene on one day than on another. It did take 
account of the different audience expectations on different occasions, but in its 
view it was not the general expectation of audiences that everything broadcast 
on Christmas Day should reflect its character as a religious festival. Meanwhile, 
it believed the scheduling of The Catherine Tate Christmas Show took due 
account of any expectations of differing family viewing patterns on 25 
December. 
 
Where the family from Northern Ireland was concerned, the BBC argued that, 
given the degree of exaggeration in this series of linked sketches, they could 
not reasonably have been interpreted as an attempt to stereotype any 
community in Northern Ireland. It believed that the sketches employed an 
established comedy tool of exaggerating an extreme attitude or situation - in 
this case sectarianism - to the point of absurdity and then undercutting it by the 
addition of incongruous elements. In the most extended of these sketches, the 
humour lay principally in the absurdity of juxtaposing the dark symbols of a 
campaign of terror, with the depiction of a loving exchange of family gifts on 
Christmas Day. Similarly, throughout the sketches, the family’s endorsement 
and proclamation of their son’s homosexuality stood in absurd contrast with 
their less than progressive attitudes in other matters.  
 
It went on to say that all Catherine Tate’s characters are extreme in some way, 
but that there was no suggestion that they are representative - that all elderly 
women swear like Nan Taylor, that all teenagers are as rude and disobliging as 
Lauren, or all nurses as incompetent and promiscuous as Bernie. It is the 
characters’ very extremity which, in their view, guarded against their being 
taken as stereotypes of whole sections of the population.   
 
 
 
 
 

 6



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

Decision 
 
In respect of the broadcast of the most offensive language, Ofcom noted that both 
the series and the characters portrayed were well-established and in a comedy show.  
Ofcom took account of the concerns that this show was broadcast on Christmas Day. 
However, Ofcom bore in mind the fact that it had been broadcast a full hour and a 
half after the watershed and that there had been very clear information at the start, 
acknowledging that some children may be up because it was Christmas, but making 
clear that the programme included strong language. Overall, in Ofcom’s view, this 
episode was typical of the Catherine Tate Show and would not have gone beyond 
the expectations of its usual audience.  For those not familiar with the content, the 
information given at the start of the programme was adequate. Therefore, In Ofcom’s 
view, any possible offence was justified by the context. 
 
In the case of the family from Northern Ireland, we recognise that offence could be 
caused by focusing on any given community. However, in Ofcom’s view, it would 
have been clear to the audience that, in a comedy show such as this, exchanging 
Christmas gifts of terrorist paraphernalia was absurd in the extreme. Comedy has a 
long tradition of engaging with challenging subjects and confronting taboos. In this 
respect, Ofcom must regulate potentially offensive material in a manner that best 
guarantees an appropriate level of “freedom of expression” – the broadcasters’ right 
to transmit information and ideas and viewers’ right to receive them. Any 
interpretation of the Code must be seen against this background. Ofcom must 
therefore seek an appropriate balance between the potential for harm and offence 
and the broadcaster’s right to freedom of expression, taking into account, for 
example, such things as the context of any particular programme. 
 
While it is appreciated that sensitivities still remain in Northern Ireland, comedy, 
especially satirical comedy, frequently explores the darker side of humanity. In our 
view, this was the effect achieved by this sequence of sketches and consequently 
they were not in breach of the Code. 
 
Not in Breach 
 
 

 7



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld in Part 
 
Complaint by Ms K on behalf of her son, Child K 
Child Chain Smoker, Channel 4, 28 June 2007 
 
 
Summary: Ofcom has upheld part of the complaint of unfair treatment and upheld 
the complaint of unwarranted infringement of privacy 
 
A documentary, called Child Chain Smoker concerned a 13 year old boy called Joel 
who had been smoking cigarettes since he was eight years old. Child K featured in 
the documentary as Joel's friend. Footage of Child K (aged 14 years) was shown 
together with the commentary "Joel usually seems to hang around with older boys 
like Acer and Child K” and “As with many kids, it was peer pressures that led to Joel's 
first cigarette”. The footage was obtained and subsequently broadcast without the 
consent of Child K’s mother, Ms K. 
 
Ms K complained that her son was treated unfairly in the programme and that his 
privacy was unwarrantably infringed in the making and broadcast of the programme.  
 
Ofcom found as follows: 
 
a) Ofcom found that Child K was treated unfairly in the programme as broadcast, 

as valid and informed consent was not obtained for Child K’s contribution from 
an appropriate adult. Further, Ofcom considered the need for such consent was 
underscored by the serious and sensitive subject matter of the programme.  

 
b) Ofcom found no unfairness to Child K as a result of him being associated with 

the “peers” who had introduced Joel to smoking. The programme did not show 
Child K smoking and did not state that Child K introduced Joel to smoking. 
Further, Ofcom considered that if an association was made by viewers, it was 
not unfair given that Child K was part of a group of Joel’s friends who smoked. 
The programme made clear that other influences in Joel’s life, besides his 
peers had led to him start and continue smoking,  

 
c) Ofcom found that Child K’s privacy was unwarrantably infringed in the making 

and broadcast of the programme. In Ofcom’s view, Child K had a legitimate 
expectation of privacy which was heightened by the additional vulnerability 
afforded to him on account of his age, together with the sensitive subject matter 
of the programme. Valid consent was not obtained for Child K’s contribution 
and it was not warranted to record or broadcast the footage.  

 
Introduction 
 
On 28 June 2007, Channel 4 broadcast Child Chain Smoker, a documentary 
programme about a 13 year old boy called Joel who had been smoking cigarettes 
since he was eight years old. The programme followed aspects of Joel’s day to day 
life and examined how he became a smoker and what steps were being taken by his 
mother to help him stop smoking. 
 

 8



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

During the programme, Joel was shown walking in the street and then eating in a 
shopping centre with two of his friends, Acer and Child K. The programme’s 
commentary said that “Joel usually seems to hang around with older boys like Acer 
and Child K”. The commentary went on to state that Acer was also a heavy smoker, 
and footage of both Acer and Child K sitting with Joel was accompanied by the 
commentary “As with many kids, it was peer pressure that led to Joel’s first 
cigarette”. 
 
Ms K is the mother of Child K who appeared in the programme and was referred to 
as Child K. Child K was 14 years old when the filming took place.    
 
Ms K complained to Ofcom on her son’s behalf that he was treated unfairly in the 
programme and that his privacy was unwarrantably infringed in both the making and 
broadcast of the programme. 
 
The Complaint 
 
Ms K’s complaint  
 
In summary, Ms K complained that Child K was treated unfairly in the programme in 
that:  
 
a) Child K, who was 14 years old at the time of filming, contributed to the 

programme without his mother’s consent.   
 
b) Child K was unfairly associated with the “peers” who had introduced Joel to 

smoking. Ms K said that, as a result of the programme, people where she and 
her son lived believed that Child K was responsible for introducing Joel to 
smoking. This was untrue and therefore unfair to Child K. 

  
Ms K complained that her son’s privacy was unwarrantably infringed in both the 
making and broadcast of the programme in that: 
 
c) Child K, who was 14 years old at the time, was filmed and appeared in the 

programme without his mother’s consent or knowledge. 
 
Channel 4’s case 
 
In summary, Channel 4 responded to the complaint as follows: 
 
a) With respect to Ms K’s complaint that Child K contributed to the programme 

without her consent, Channel 4 accepted that, on the assumption that Child K 
was 14 years old at the time of filming, consent from his parent or guardian 
should have been obtained prior to him being involved in the programme. 
Channel 4 said that whilst all other contributors had consent forms signed by 
their parents, Child K’s consent form was signed by him as he advised the 
producer that he was not under 16 years of age. Channel 4 also said that the 
producer considered Child K did not appear vulnerable or incapable of making 
informed decisions and looked older than 15 years of age. 

 
b) In regard to Ms K’s complaint that Child K was unfairly associated with the 

“peers” who had introduced Joel to smoking, Channel 4 stated that it agreed 
that the sequence in which Child K appeared portrayed Joel and Child K as 
being “associated”. Further, Channel 4 accepted that an impression was given 
that Joel started smoking after spending time with his “peers”. Channel 4 

 9



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

contended that it was fair to make this claim in the broad sense of the 
expression “peer pressure”.  

 
 Channel 4 stated further that the sequence in question showed Joel and Acer 

smoking and discussing smoking. There was no discussion in the programme 
with Child K about smoking and the focus was on Acer and Joel. Channel 4 
said that the programme did not make it explicit who had started Joel smoking 
and the term “peer pressure” was intended to be interpreted in the broad sense 
of the expression. Channel 4 then stated that even if Child K was considered to 
fall within Joel’s peer group (which it believed he clearly did) it did not believe 
that the association with Joel’s peer group was unfair to Child K taking into 
consideration the context of the programme and the material gathered and 
considered. Channel 4 referred to the full untransmitted material filmed and 
stated that this supported the notion that Joel started smoking due to peer 
pressure and also from being surrounded by smokers at home from a young 
age.  Channel 4 concluded by stating that it would not be unfair or 
unreasonable to draw the inference that Child K played some part in Joel’s 
smoking, even in the broad sense that he was a smoker and appeared not to 
condemn Joel smoking in the material gathered. 

 
c) With respect to Ms K’s complaint that Child K’s privacy was infringed in the 

making and broadcast of the programme, Channel 4 stated that if Child K was 
under 16 years of age at the time of filming it accepted (in the absence of any 
public interest argument) that there was an unwarranted infringement of 
privacy.   

 
 Channel 4 stated that the programme makers’ failure to obtain consent from Ms 

K was not premised on a desire to deceive any party, but was due to the 
information provided to producers by Child K, namely, that he was not under 16 
years of age. Channel 4 accepted that further checks should have been made 
in respect of Child K’s age.  It also stated that immediate action was taken to 
prevent the programme from being re-broadcast. 

   
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes, and from unwarranted 
infringement of privacy in the making and broadcast of programmes, included in such 
services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in a manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
    
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In reaching a 
decision it considered a recording of the programme, the written submissions from 
both parties and unedited material provided by Channel 4. 
 
a)  Ofcom first considered Ms K's complaint that Child K was treated unfairly in the 

programme as broadcast because he was 14 years of age at the time of filming 
and he contributed to the programme without her consent. 

 

 10



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

 In considering this head of complaint, Ofcom took account of Rule 7.1 of the 
Code, which states that broadcasters must avoid unjust or unfair treatment of 
individuals in programmes. Ofcom also took into account Practice 7.3 of the 
Code, which provides that where a person is invited to make a contribution to a 
programme they should normally be told matters such as the nature and 
purpose of the programme, the contribution they are expected to make and the 
areas of questioning. Taking measures such as these is likely to result in the 
consent that is given being ‘informed consent’. Ofcom also had reference to 
Practice 7.4 of the Code, which provides that if a contributor is under sixteen, 
consent should normally be obtained from a parent or guardian, or other person 
of eighteen or over in loco parentis.  

 
 Ofcom noted that Child K signed a consent form for his contribution and 

informed the programme makers that he was not under 16 years of age. 
However, Ofcom also noted that according to Ms K's complaint, Child K was 14 
years of age at the time of filming. In accordance with the Code, the programme 
makers should therefore have obtained consent from Ms K (or any other 
appropriate person as provided for pursuant to the Code). Based on the 
information before Ofcom, valid and informed consent was not obtained for 
Child K’s contribution from an appropriate adult. 

  
 Ofcom noted that the programme was a documentary about Joel and his 

addiction to smoking. However, the programme also concerned a more general 
and serious examination of young children starting smoking and being unable 
to change their habits due to family circumstances and social pressures. In 
Ofcom’s view the importance of obtaining valid consent for participation in this 
particular programme was underscored because of the serious and sensitive 
subject matter of the programme and because of the age of the contributors. 
Whilst Ofcom noted that Child K informed the programme makers that he was 
not under 16 years of age, Ofcom considered that they did not take sufficient 
measures to ensure they obtained appropriate consent for Child K’s 
contribution in the programme.  

 
 Taking the factors referred to above into account, Ofcom considered Child K 

was treated unfairly by being included in a programme of a sensitive and 
serious nature without the programme makers having obtained valid and 
informed consent from the appropriate person.  

 
b) Ofcom next considered Ms K's complaint that Child K was unfairly associated 

with the "peers" who had introduced Joel to smoking. 
 
 In considering this head of complaint Ofcom took account of Rule 7.1 as 

detailed above in decision head (a). Ofcom also took into account Practice 7.9 
of the Code, which states that broadcasters must take reasonable care to 
satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded or 
omitted in a way that is unfair to an individual or organisation.  

 
 Having viewed the footage of Child K and the accompanying transcript of the 

programme, Ofcom noted the following relevant excerpts: 
 

Joel, Acer and Child K are shown sitting at cafe table eating chicken and 
chips in Trafford Centre food court. 
 
Commentary:  “Joel usually seemed to hang around with older boys  
 like Acer and Child K. Acer was also a heavy smoker.” 

 11



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

 
Acer: “Started when I was eleven, I’m fifteen now, well nearly 
 sixteen.” 
 
Presenter: “Would you say you're properly addicted then?” 
 
Acer: “Yeah. Because I can go without a cig, and then I just start 
 getting agitated and all that.” 
 
Joel: “See no the thing with me is I just don’t give a f--- like I'm not 
 bothered me.” 
 
Acer: “You're not ars-d about stopping?” 
 
Joel: “Hell sh-- no, I aint gonna stop.” 
 
Commentary: “As with many kids it was peer pressure that led to Joel's 
 first cigarette.” 

   
 In Ofcom's view the focus of the sequence in which Child K was featured was 

notably on Joel and Acer and the interviewer’s questions regarding being 
addicted to smoking were directed at Joel and Acer. Further, although in the 
untransmitted footage Child K admitted he was a smoker, there were no shots 
in which Child K was shown smoking and at no stage in the programme did 
Joel state that Child K introduced him to smoking.  

 
 Notwithstanding this, Ofcom recognised that there may have been a risk that 

viewers would have associated Child K with the “peers” who had introduced 
Joel to smoking because he was shown spending time with Joel and Acer (who 
is also a smoker) in the programme.  

 
 However, in Ofcom’s view, the programme’s portrayal of Child K as being 

associated with Joel’s “peers” was not unfair given that he was part of a group 
of Joel’s friends who smoked. Furthermore, in Ofcom’s view, it was made clear 
in the programme that other influences in Joel’s life, besides his peers had led 
to him start and continue smoking, in particular, his family circumstances. On 
this basis, Ofcom found that the section of the programme which included Child 
K did not unfairly associate him with the “peers” who had introduced Joel to 
smoking.  

 
 Accordingly, Ofcom found no unfairness to Child K in this respect.  

 
c)  Ofcom next considered Ms K's complaint that the programme makers 

unwarrantably infringed Child K’s privacy by filming and broadcasting footage of 
him without his mother’s consent or knowledge. Ofcom first considered Ms K’s 
complaint in respect of the making of the programme. 

 
 Rule 8.1 of the Code requires that any infringement of privacy in programmes, 

or in connection with obtaining material included in programmes, must be 
warranted.   

 
 In considering this head of complaint, Ofcom took account of Practice 8.20 of 

the Code which provides that broadcasters should pay particular attention to 
the privacy of people under sixteen. Ofcom also took account of Practice 8.22 
which provides that persons under sixteen should not be questioned about 

 12



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

private matters without the consent of a parent, guardian or other person of 
eighteen or over in loco parentis, unless it is warranted to proceed without 
consent.  

  
 In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to information 

and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. When 
considering and adjudicating on a complaint of unwarranted infringement of 
privacy, Ofcom must therefore address itself to three distinct questions: First, 
whether there was a legitimate expectation of privacy, if so, whether there been 
an infringement of that privacy? And, if so, was it warranted? 

 
 Taking into account the Code provisions, Ofcom examined the footage of Child 

K. Whilst Ofcom recognised that Child K was filmed openly and in a public 
place, Ofcom considered Child K's expectation of privacy was heightened by 
the additional vulnerability afforded to him on account of his age (being 14 
years old at the time of filming) and the subject matter of the programme.  As 
discussed at decision head (a), Ofcom considered the subject matter of the 
programme to be of a sensitive nature, covering serious social issues pertaining 
to young children smoking. Taking into account these factors, Ofcom was 
satisfied that Child K had a legitimate expectation of privacy.  

 
 Ofcom considered Child K's privacy was infringed by the recording of the 

footage and further, that the infringement of his privacy was not warranted in 
the circumstances. In reaching this view, Ofcom considered that whilst Child K 
signed the consent form and informed the programme makers he was 16 years 
of age, the measures taken by the programme makers to ensure valid consent 
was obtained to record footage of Child K were not sufficient in the 
circumstances. In this regard, Ofcom noted that appropriate caution was taken 
by the programme makers in respect of the other participants in the programme 
and that whilst Child K may have appeared older than Joel or Acer, 
considerable caution regarding securing consent must always be taken where 
there is a risk of uncertainty regarding age. Further to this, Ofcom noted from 
the untransmitted material that Child K was questioned as to whether he 
smoked, when he started and for how long he had smoked. In Ofcom’s view, 
the questioning related to issues of a private nature and, in view of Child K’s 
age, this was not appropriate without appropriate consent. Consent ought to 
have been sought from the appropriate person for the interview with Child K.   

  
 For the reasons detailed above, together with the absence of any over-riding 

public interest in filming the specific footage of Child K, filming him was not 
warranted. Accordingly, Ofcom found that Child K's privacy was unwarrantably 
infringed in the making of the programme. 

 
 Ofcom next considered whether Child K's privacy was infringed in the 

broadcast of the programme. In considering this aspect of the complaint, Ofcom 
had particular reference to Practice 8.20, as set out above and to Practice 8.21 
of the Code. Practice 8.21 provides that where a programme features an 
individual under 16 or a vulnerable person in a way that infringes privacy, 
consent must be obtained from a parent, guardian or other person of 18 or over 
in loco parentis and wherever possible, the individual concerned unless the 
subject matter is trivial or uncontroversial and the participation is minor, or it is 
warranted to proceed without consent. 

 

 13



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

 For the reasons discussed above, namely Child K’s age and the subject matter 
under discussion, Ofcom found that Child K had a legitimate expectation of 
privacy in relation to the broadcast of the material of him. 

 
 Ofcom considered Child K’s privacy was infringed in the broadcast of the 

footage of him as he was visually identifiable and referred to by name in the 
programme. Further, as discussed at decision head (a), consent was not 
obtained from Ms K (or any other appropriate person) and the consent obtained 
from Child K was not considered valid in the circumstances. In Ofcom’s view, it 
was not warranted to include footage of Child K in the programme without 
having sought the appropriate consent, particularly given the sensitive nature of 
the documentary’s topic, namely underage smoking.  

 
 The complaint of unwarranted infringement of Child K’s privacy in the broadcast 

of the programme was upheld. 
 

 Accordingly, Ms K’s complaint of unfair treatment of Child K was partly 
upheld and the broadcaster found to be in breach of Rule 7.1. The 
complaint of unwarranted infringement of Child K’s privacy in the making 
and the broadcast of the programme was also upheld and the broadcaster 
found to be in breach of Rule 8.1. 

 

 14



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

Not Upheld 
 
Complaint by Mr Robert Winsor  
Channel 4 News, Channel 4, 25 January 2007  
 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment by Mr Winsor.  
 
This episode of Channel 4 News reported on the findings of the House of Commons 
Culture, Media and Sport Select Committee who criticised the way Call TV quiz 
services were conducted. The programme also included an interview with Mr Robert 
Winsor (a former employee of Big Game TV!) who alleged that the people who called 
the Call TV quiz services were not only gullible but also victims of deception. In 
response to Mr Winsor’s comments, the programme included a statement from Big 
Game TV Limited (“BGTV”) which stated that a police investigation carried out on the 
basis of Mr Winsor’s allegations, “concluded the case was without foundation and 
that no director or employee of the company would face any action”.  
 
Mr Winsor complained that that he was treated unfairly in the programme as 
broadcast in that BGTV’s statement was untrue and that its inclusion portrayed him 
as a “vindictive liar” and that he was not given an opportunity to respond. 
 
In summary, Ofcom was satisifed that Channel 4 presented BGTV’s statement as 
being BGTV’s opinion and not as a matter of fact. It also took the view that there was 
no new information or substantive comment in that part of the programme that would 
have necessitated the programme makers’ having to seek a further response from Mr 
Winsor. 
 
Ofcom considered that it would have been clear to viewers that there were serious 
concerns from the relevant regulatory authorities on the manner in which the Call TV 
quiz services were being conducted and that Mr Winsor’s contribution was in keeping 
with this. Ofcom found therefore that the inclusion of BGTV’s statement, which 
referred only to the police investigation, would not have materially affected viewers’ 
opinion of Mr Winsor’s credibility or that of his testimony about his experiences of 
working for BGTV in a way that was unfair to him given this wider context.    
 
Introduction 
 
On 25 January 2007, Channel 4 broadcast an edition of Channel 4 News which 
included two reports relating to dedicated Call TV quiz services. The first item 
reported on recent concerns about these quiz services the content of which consisted 
of quizzes and puzzles to which viewers where invited to participate by calling the 
programme with their answers. The report looked at: allegations that the nature of 
some of the questions was unfair; the difficulty callers had in getting on air to win the 
cash prizes; and, the profits made from the premium rate charges for the calls by the 
television companies producing the programmes. It also reported on the findings of 
the House of Commons Culture, Media and Sport Select Committee (“the 
Committee”) which criticised the way in which Call TV quiz services were being 
conducted. 
 
The second item included an interview with Mr Robert Winsor (described in the item 
as a “former employee of the game show channel Big Game TV” (Big Game TV! was 
a dedicated Call TV quiz service owned and operated by Big Game TV Limited) 

 15



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

which had given evidence to the Committee. Mr Winsor claimed that people who 
spent hundreds of pounds trying to get through to the quiz programmes were not only 
gullible, but were victims of deception. During the interview, Mr Winsor explained the 
practices allegedly used by the producers of Call TV quiz services and expressed his 
view that the industry needed to be regulated more tightly. Immediately after the 
interview, the programme’s presenter stated that: 

 
“A spokesman for Big Game TV told Channel 4 News an eight month 
police investigation carried out, after Mr Winsor made his allegations, had 
concluded that the case was without foundation and that no director or 
employee of the company would face any action” 

 
Mr Winsor complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme. 
 
The Complaint 
 
Mr Winsor’s case  
 
In summary, Mr Winsor complained that he was treated unfairly in the programme as 
broadcast in that the statement from Big Game TV Limited (“BGTV”), in which it was 
said that the police had “concluded that the case was without foundation”, was 
untrue. Mr Winsor said that the inclusion of this statement portrayed him as a 
“vindictive liar” on national television and that he was not given an opportunity to 
respond. 
 
Channel 4’s case 
 
In summary, Channel 4 responded to the complaint as follows: 
 
Channel 4 said that Mr Winsor, in interview, was given a very significant time within 
the programme to express his concerns, to make allegations about BGTV and to 
make criticisms of the internal working practices he experienced while working for the 
company. After the interview with Mr Winsor, the Channel 4 News presenter read out 
a statement provided by BGTV by way of a right to reply to the allegations made in 
the report.  
 
In addition, Channel 4 referred to in the first news item in the programme in which the 
shortfalls in television quiz competitions had been highlighted as a growing matter of 
public concern. Channel 4 said that BGTV would have had an “open and shut” case 
against Channel 4 News for a breach of the Code if its statement had not been read 
out on air, or if it had not been given an opportunity to respond to the allegations in 
the programme.  
 
Channel 4 said that Mr Winsor also complained that BGTV’s assertion, that the case 
was “without foundation” should not have been broadcast. This, Channel 4 said, 
would have amounted to a material alteration to the short statement by BGTV and it 
would have been unfair to the company if Channel 4 News had changed or omitted 
this part of its response, particularly as this went to the issues raised in the report.  
 
Channel 4 said that the item needed to make clear to viewers that BGTV was not 
subject to ongoing criminal investigations and that a police investigation was not 
being undertaken against them and BGTV was entitled to make this clear in its 
response. Also, the suggestion made by Mr Winsor that the statement read out 
implied that he was a “vindictive liar” was not a reasonable interpretation of what the 
statement from BGTV actually said. Channel 4 said that given the prominence given 

 16



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

to Mr Winsor and the serious allegations made by him in the item, it was highly 
unlikely that any reasonable viewer watching the programme would have drawn this 
conclusion.  
 
Channel 4 said that the programme makers did check that there was a factual basis 
to BGTV’s response – it was shown a letter stating the police would be taking no 
further action in the matter. Furthermore, Channel 4 said that there must be some 
finality to the making of a news report. It said that in any editorial report where there 
are inevitably disputed issues, but as a matter of practicality, there is not a duty on 
the broadcaster to go back and forwards ad infinitum on the factual disputes between 
the parties provided that both parties have been given a fair and timely opportunity to 
respond to the material facts. Channel 4 said that the company’s statement did not 
raise any new or substantive matter that the programme makers felt it was necessary 
to seek Mr Winsor’s further comments on. Channel 4 said that a broadcaster has to 
fairly reflect the claim and the response to the claim and that in this case, it was 
confident that Channel 4 News fully discharged this responsibility. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
This complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In reaching a 
decision it considered a recording and transcript of the programme and the 
submissions from both parties. 
 
Mr Winsor complained that he was treated unfairly in the programme as broadcast in 
that the statement included in the programme from BGTV, in which it was said that 
the police had “concluded [that] the case was without foundation” was untrue. Mr 
Winsor said that its inclusion portrayed him as a “vindictive liar” on national television 
and that he was not given an opportunity to respond.  

 
In considering Mr Winsor’s complaint, Ofcom took account of Practice 7.9 of the 
Code which states that before broadcasting a factual programme, broadcasters 
should take reasonable care to satisfy themselves that material facts have not been 
presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or 
organisation. It also had regard to Practice 7.11 of the Code which states that if a 
programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other significant 
allegations, those concerned should normally be given an appropriate opportunity to 
respond. 
 
Ofcom noted that the programme reported on the alleged practices of deception used 
by some television quiz competition companies and that Mr Winsor’s contribution to 
the programme added detail to this allegation by way of an example of how members 
of the public were allegedly deceived by BGTV. Ofcom noted that the programme 
contained a significant allegation against BGTV and that the programme makers of 
Channel 4 News, ITN, appropriately sought a response from BGTV who provided 
one in the form of a statement which was included in the programme. 

 17



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

 
Ofcom noted from Mr Winsor’s complaint that he believed that the statement read out 
in the programme which stated that the police concluded that the case was “without 
foundation” was untrue and, as a result, was unfair to him and that he should have 
been given an opportunity to respond.  
 
In considering this question, Ofcom noted Channel 4’s response to the complaint in 
which it stated that it would have been a breach of Practice 7.9 of the Code (and so 
unfair to BGTV) if the programme had changed or omitted this part of BGTV’s 
response. Ofcom recognised that the programme makers fulfilled their obligation in 
seeking BGTV’s response to the allegations made by Mr Winsor in interview and in 
reflecting its response in the form of a statement in the item. However, Ofcom also 
recognised that programme makers and broadcasters must take reasonable care to 
satisfy themselves that responses and statements included in a programme are not 
presented in a way that could lead to unfairness to others.  
 
In its consideration of this particular element of the complaint, Ofcom noted from 
Channel 4’s statement in response to the complaint that the programme makers were 
shown a faxed statement sent by the police to BGTV which said that the police would 
not be taking any further action in the matter. A copy of this faxed statement was not 
provided to Ofcom. Ofcom noted the wording of BGTV’s statement reported in the 
programme that the “police investigation carried out on the basis of Mr Winsor’s 
allegation concluded the case was without foundation”. Ofcom considered that 
Channel 4 presented BGTV’s statement, that the police had found the allegations 
“without foundation”, as BGTV’s opinion and not as fact, and it took the view that 
there was no new information or substantive comment in this part of the programme 
that would have necessitated the programme makers’ having to seek a further 
response from Mr Winsor. 
 
Taking the context of the rest of the programme into account (namely the first item 
which reported on concerns raised about Call TV quiz services generally and 
criticism by the House of Commons Select Committee specifically), Ofcom was 
satisfied that the programme made it clear that there had been an investigation into 
the conduct of Call TV quiz services and that regulatory organisations were looking 
into the allegations that were being made. Ofcom considered that it would have been 
clear to viewers that there were serious concerns from the relevant regulatory 
authorities on the manner in which these services were being conducted and that Mr 
Winsor’s contribution was in keeping with this. Ofcom was satisfied therefore that the 
inclusion of BGTV’s statement, which referred only to the police investigation, would 
not have materially affected viewers’ opinion of Mr Winsor’s credibility or that of his 
testimony about his experiences of working for BGTV in a way that was unfair to him 
given this wider context.    
 
Taking all the above factors into account, Ofcom found that the programme did not 
result in unfairness to Mr Winsor.  
 
Accordingly, Ofcom has not upheld Mr Winsor’s complaint of unfair treatment 
in the programme as broadcast.  

 18



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

Other Programmes Not in Breach/Out of Remit 
 
18 March to 7 April 2008 
 
Programme Trans Date Channel  Category No of 

Complaints 
A Cook's Tour of 
Spain 

20/03/2008 Channel 4 Animal Welfare 4 

A Girls Guide to 
21st Century Sex 

20/03/2008 Five Sex/Nudity 3 

A Girl’s Guide to 
21st Century Sex 

27/03/2008 Five Sex/Nudity 2 

A Place in the Sun 
Hotspots 

01/04/2008 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 

Adam @ Breakfast 10/03/2008 Rock FM 
97.4 

Offensive Language 1 

Afternoon Play - 
Myrrha 

05/03/2008 BBC Radio 4 Religious Issues 1 

Air Wick 
sponsorship of 
Emmerdale 

- ITV1 Harm/Food 4 

Alan Carr's 
Celebrity Ding 
Dong 

15/02/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

3 

Alan Titchmarsh 
Show 

11/03/2008 ITV1 Crime (payment) 1 

Alex Zane 
Breakfast Show 

13/03/2008 XFM Generally Accepted 
Standards 

1 

All New You've 
Been Framed 

01/03/2008 ITV1 Sex/Nudity 1 

All New You've 
Been Framed 

29/03/2008 ITV1 U18's in Programmes 1 

Ant & Dec’s 
Saturday Night 
Takeaway 

08/03/2008 ITV1 Competitions 8 

BBC News 20/03/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

BBC News 09/03/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

BBC News 26/02/2008 BBC Radio 2 Generally Accepted 
Standards 

1 

BBC News 24 30/03/2008 BBC News 
24 

Other 1 

BOSC FM 11/03/2008 BOSC FM Offensive Language 1 
Benidorm 28/03/2008 ITV1 Religious Offence 1 
Benidorm (trailer) - ITV1 Animal Welfare 1 
Bionic Woman 18/03/2008 ITV2 Advertising 1 
Brainiac: Science 
Abuse 

07/03/2008 Sky One Generally Accepted 
Standards 

1 

Breaking Into Tesco 03/03/2008 Five Commercial 
References 

1 

Britain Sings 
Christmas 

22/12/2007 ITV1 Other 1 

 19



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

CSI: Crime Scene 
Investigation 

11/03/2008 Five Animal Welfare 5 

Carling Cup - 
Everton v Chelsea 

23/01/2008 Sky Sports 1 Offensive Language 6 

Carrie and David's 
Popshop 

22/02/2008 CBeebies Dangerous Behaviour 1 

Casualty 15/03/2008 BBC1 Animal Welfare 5 
Channel 4 News 25/03/2008 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Channel 4 News 20/03/2008 Channel 4 Crime 
(incite/encourage) 

1 

Channel 4 News 03/03/2008 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Channel Report 05/02/2008 Channel TV Due Impartiality/Bias 2 
Clay 30/03/2008 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Coleen's Real 
Women 

12/03/2008 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

3 

College Hill: 
Virginia State 

18/03/2008 BET Generally Accepted 
Standards 

1 

Come Dine With 
Me 

05/03/2008 Channel 4 Offensive Language 3 

Coronation Street 17/03/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Coronation Street 10/03/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Cutting Edge: Baby 
Bible Bashers 

14/02/2008 Channel 4 U18's in Programmes 1 

Dad Rock 28/03/2008 Rgu Radio 
Space 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Deal Or No Deal 04/03/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Deal Or No Deal   Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Dear Yelena 
Sergeyevna 

22/12/2007 First Baltic 
Channel 

Advertising 1 

Delia 24/03/2008 BBC2 Commercial 
References 

1 

Desert Island 
Shipwreck 

09/03/2008 Channel 4 Offensive Language 3 

Dirty Sanchez: The 
Movie 

23/02/2008 MTV Sex/Nudity 1 

Doctor Who? 
Tonight 

17/03/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

EastEnders 31/03/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

3 

EastEnders 27/03/2008 BBC1 Sex/Nudity 1 
EastEnders 27/03/2008 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

EastEnders 16/03/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

2 

EastEnders 21/03/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

2 

EastEnders 17/03/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

 20



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

EastEnders 16/03/2008 BBC1 Violence 1 
Elliot & Caroline's 
Breakfast Show 

18/03/2008 BRMB Generally Accepted 
Standards 

1 

Emmerdale 25/03/2008 ITV1 Violence 1 
Emmerdale 10/03/2008 ITV1 Substance Abuse 1 
Emmerdale 07/03/2008 ITV1 Violence 9 
Everything Is 
Illuminated 

26/03/2008 Sky Movies 
Indie 

Generally Accepted 
Standards 

1 

F1: Australian 
Grand Prix 

16/03/2008 ITV1 Commercial 
References 

1 

Fifth Gear 10/03/2008 Five Dangerous Behaviour 1 
Five News 04/03/2008 Five U18 - Coverage of 

Sexual/other 
1 

Five News 19/03/2008 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Football Tonight 02/04/2008 Sky Sports 
News 

Due Impartiality/Bias 1 

Freaky Friday 21/03/2008 BBC1 Religious Offence 1 
Freshly Squeezed 29/02/2008 Channel 4 Dangerous Behaviour 1 
Friday Night With 
Jonathan Ross 

29/02/2008 BBC1 Offensive Language 1 

Friday Night with 
Jonathan Ross 

21/03/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

4 

GMTV 21/03/2008 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
GMTV 20/03/2008 ITV1 Other 1 
GMTV 05/03/2008 ITV1 Sex/Nudity 1 
GMTV 14/03/2008 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
GMTV 06/02/2008 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Gay to Z 05/03/2008 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

George Galloway 07/03/2008 talkSport Generally Accepted 
Standards 

1 

Gerry Anderson 20/03/2008 BBC Radio 
Foyle 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Gossip Girl (trailer) 11/03/2008 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Great British Menu 20/03/2008 BBC2 Animal Welfare 1 
H20 "What's It 
Gonna Be" 

20/03/2008 The Hits Sex/Nudity 1 

Harry Hill's TV Burp 15/03/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

He Kills Coppers 23/03/2008 ITV1 Crime 
(incite/encourage) 

1 

He Kills Coppers 30/03/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

He Kills Coppers 
(trailer) 

20/03/2008 ITV1 Crime 
(incite/encourage) 

1 

He Kills Coppers 
(trailer) 

16/03/2008 ITV3 Violence 2 

He Kills Coppers 
(trailer) 

16/03/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Holby City 04/03/2008 BBC1 Other 1 

 21



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

 
Hollyoaks 31/03/2008 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
4 

Hollyoaks 01/04/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Hollyoaks 24/03/2008 Channel 4 Substance Abuse 1 
Hollyoaks 07/03/2008 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
3 

Hollyoaks 12/03/2008 Channel 4 Offensive Language 1 
Horror Film Festival 
Promo 

28/02/2008 Extreme 
Sports 

Generally Accepted 
Standards 

1 

I'd Do Anything 15/03/2008 BBC1 Other 1 
I'd Do Anything 29/03/2008 BBC1 Commercial 

References 
1 

ITV Evening News 24/03/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

ITV News 27/02/2008 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
Insight (trailer) 24/02/2008 UTV Other 1 
Iraq Season trailer 04/03/2008 Channel 4 Violence 1 
Iraq Season trailer 05/03/2008 Channel 4 Violence 2 
Iraq Season trailer 11/03/2008 Channel 4 Violence 1 
It It Ain't Stiff 09/02/2008 BBC2 Offensive Language 1 
Jaloos in Bradford 19/01/2008 DM Digital Violence 3 
James O'Brien 11/03/2008 LBC Generally Accepted 

Standards 
1 

James Whale 05/03/2008 talkSport Crime 
(incite/encourage) 

1 

Jeremy Vine 27/02/2008 BBC Radio 2 Crime 
(incite/encourage) 

1 

Jericho 09/01/2008 ITV4 Advertising 1 
Jon Gaunt 11/02/2008 talkSport Generally Accepted 

Standards 
1 

Jon Gaunt 25/03/2008 talkSport Generally Accepted 
Standards 

1 

Kama Sutra 13/03/2008 The Hits Sex/Nudity 2 
Katy Brand's Big 
Ass Show 

14/11/2007 ITV2 Substance Abuse 4 

Keith Lemon's 
World Tour (trailer) 

24/02/2008 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

2 

Keith Lemon's 
World Tour (trailer) 

18/03/2008 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Keith Lemon's 
World Tour (trailer) 

04/03/2008 ITV3 Sex/Nudity 1 

Keith Lemon's 
World Tour (trailer) 

07/03/2008 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Keith Lemon's 
World Tour (trailer) 

16/03/2008 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

2 

Kerry Katona: 
Crazy in Love 

24/03/2008 MTV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Kiss Mix 21/01/2008 Kiss Offensive Language 1 

 22



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

 
Last Orders 07/03/2008 BBC2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Lewis 09/03/2008 ITV1 Religious Offence 1 
Lewis 16/03/2008 ITV1 Violence 1 
Lewis 16/03/2008 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
Lost 02/03/2008 Sky One Other 1 
Love Soup 22/03/2008 BBC1 Offensive Language 1 
Lovejoy 12/03/2008 ITV3 Offensive Language 1 
Midlands Today 18/02/2008 BBC1 

(Midlands) 
Violence 1 

Mischief Night 19/03/2008 Film4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Mister Maker 07/03/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Most Haunted Live: 
Satan's City 

29/03/2008 Living Inaccuracy/Misleading 1 

NCIS 07/03/2008 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Neighbours (trailer) 08/03/2008 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

News 10/03/2008 ITV Wales Generally Accepted 
Standards 

1 

News 18/11/2006 ATN Bangla 
TV 

Other 1 

News 22/03/2008 BBC Radio 5 
Live 

Generally Accepted 
Standards 

1 

News at Ten 01/04/2008 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
News at Ten 10/03/2008 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

News at Ten 11/03/2008 ITV1 Commercial 
References 

1 

News at Ten 20/03/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Newsdrive 21/03/2008 BBC Radio 
Scotland 

Generally Accepted 
Standards 

24 

Newsnight 05/03/2008 BBC2 Sex/Nudity 1 
Newsnight Scotland 01/10/2007 BBC2 Inaccuracy/Misleading 1 
Newsround Special 27/03/2008 BBC1 Violence 1 
Panorama 10/03/2008 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Pushing Daisies 
(trailer) 

16/03/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

QATAR Airways 
Sponsorship - Sky 
Weather 

- Sky News Inaccuracy/Misleading 1 

Quiz Call - Five Competitions 1 
Real Crime: 
Perverted World of 
Marc Dutroux 

29/02/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

 23



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

 
Real Crime: 
Perverted World of 
Marc Dutroux 

29/02/2008 ITV1 Advertising 1 

Richard & Judy 03/03/2008 Channel 4 Animal Welfare 1 
Richard & Judy 12/03/2008 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Richard & Judy 04/03/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Rivers of Blood 08/03/2008 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

5 

Rough Guide to 
...Cities 

14/01/2008 Five Inaccuracy/Misleading 1 

Russell Brand 22/03/2008 BBC Radio 2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Saturday 
Scoreboard 

01/03/2008 Radio Clyde 
1 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Scotsport Fanzone 13/04/2006 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Sexcetera - Virgin1 Sex/Nudity 1 
Shameless 01/04/2008 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Shameless 18/03/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Shannon Matthews: 
The Family's Story 

20/03/2008 Channel 4 Other 1 

Short Circuit 10/02/2008 Five Other 1 
Shroud of Turin 22/03/2008 BBC2 Due Impartiality/Bias 1 
Simon Mayo 06/12/2007 BBC Radio 5 

Live 
Generally Accepted 
Standards 

1 

Skins 06/03/2008 Channel 4 Religious Offence 1 
Skins 17/03/2008 E4 Sex/Nudity 1 
Smallville 17/03/2008 ITV2 Violence 1 
Snickers 
sponsorship of 
Superbowl 

04/02/2008 TV6 Other 1 

Soccer AM 01/03/2008 Sky Sports 1 Violence 1 
Songs of Praise 09/03/2008 BBC1 U18's in Programmes 1 
Sport Relief 14/03/2008 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Sport Relief Does 
The Apprentice 

12/03/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Sport Relief Does 
The Apprentice 

14/03/2008 BBC1 Offensive Language 3 

Sport Relief Does 
The Apprentice 

12/03/2008 BBC1 Offensive Language 2 

Star Trek: Deep 
Space Nine 

18/02/2008 Virgin 1 Advertising 1 

Stupid 14/03/2008 CBBC Other 2 
Terry Christian 01/03/2008 Talksport Generally Accepted 

Standards 
2 

The Alan 
Titchmarsh Show 

27/02/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

 24



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

 
The Alan 
Titchmarsh Show 

10/03/2008 ITV1 Sex/Nudity 1 

The Brit Awards 
2008 

20/02/2008 ITV1 Offensive Language 1 

The Christian 
O'Connell Breakfast 
Show 

05/03/2008 Virgin Radio Sex/Nudity 1 

The Daily Politics 
Show 

26/03/2008 BBC2 Other 1 

The Fake Trade 03/03/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 
The Farm Revealed 26/02/2008 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
The Fixer 10/03/2008 ITV1 Violence 3 
The George Lamb 
Show 

12/03/2008 BBC Radio 6 
Music 

Generally Accepted 
Standards 

1 

The Girls Who 
Were Found Alive 

28/02/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

4 

The Inspector 
Lynley Mysteries 

28/02/2008 UKTV 
Drama +1 

Offensive Language 1 

The Jeremy Kyle 
Show 

25/03/2008 ITV1 Offensive Language 2 

The Jeremy Kyle 
Show 

07/03/2008 ITV2 Inaccuracy/Misleading 1 

The Morning Line 22/03/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Passion 23/03/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Passion of 
Girls Aloud 

17/03/2008 ITV2 Crime 
(incite/encourage) 

1 

The Pete Price 
Phone In 

16/03/2008 City Talk 
105.9 

Generally Accepted 
Standards 

1 

The Real Exorcist 
(trailer) 

10/03/2008 Virgin1 Inaccuracy/Misleading 1 

The Secrets of the 
12 Disciples 

23/03/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

5 

The Simpsons 31/03/2008 Channel 4 Other 1 
The Steve Wilkos 
Show 

07/02/2008 Living Generally Accepted 
Standards 

1 

The Westminster 
Hour 

16/03/2008 BBC Radio 4 Due Impartiality/Bias 1 

The Wire (trailer) 17/03/2008 FX +1 Violence 1 
The Wright Stuff 07/03/2008 Five Generally Accepted 

Standards 
5 

The Wright Stuff 12/03/2008 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

The Wright Stuff 18/02/2008 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

This Morning 11/03/2008 ITV1 Sex/Nudity 9 
This Morning 12/03/2008 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
This Morning 
(trailer) 

11/03/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

6 

Today 04/04/2008 BBC Radio 4 Other 1 

 25



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 106 
14 April 2008 

 
Tommy Boyd 
Breakfast Show 

14/03/2008 Original 106 Generally Accepted 
Standards 

1 

Toonatick 16/03/2008 CITV Sex/Nudity 1 
Top Gear 16/03/2008 BBC2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Trigger Happy TV 24/03/2008 Trouble Generally Accepted 
Standards 

1 

Tropic of Capricorn 02/03/2008 BBC2 Unconscious 
influence/hypnosis/sub
liminal 

4 

Underdogs 25/03/2008 Channel 4 Offensive Language 1 
Valley of the Sex 
Dolls 

16/11/2007 Five Sex/Nudity 3 

Valley of the Sex 
Dolls 

30/11/2007 Five Sex/Nudity 1 

Vanessa Feltz 01/04/2008 BBC London 
94.9 

Due Impartiality/Bias 1 

Vanity Lair 09/03/2008 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Virgin on Demand 
Trailer 

18/03/2008 Virgin 1 Other 1 

WWE Smackdown 16/02/2008 Sky Sports 3 Generally Accepted 
Standards 

1 

Watchdog 10/03/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Weakest Link 20/03/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Weakest Link 05/03/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

3 

Weirdbeard Show 16/03/2008 BRFM Offensive Language 1 
White (trailer)  BBC2 Generally Accepted 

Standards 
8 

White Girl 10/03/2008 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

White Girl 10/03/2008 BBC2 Offensive Language 1 
White Girl 10/03/2008 BBC2 Sex/Nudity 1 
Wife Swap 02/03/2008 Channel 4 Animal Welfare 7 
Wife Swap 02/03/2008 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Wildlife SOS 24/03/2008 Five Animal Welfare 1 
Wonderland 12/03/2008 BBC2 Generally Accepted 

Standards 
6 

XFM Free 
Marketeers 

16/11/2007 XFM Competitions 1 

 

 26


	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	   
	Contents 
	 
	 
	Introduction          3 
	 
	Note to Broadcasters 
	 
	Note to broadcasters - Changes to the Ofcom Broadcasting Code   4 
	  
	 
	Standards cases 
	 
	Not in Breach 
	 
	Catherine Tate Christmas Show       5 
	BBC1, 25 December 2007, 22:30 
	     
	 
	Fairness & Privacy cases 
	 
	Upheld in part      
	 
	Complaint by Ms K on behalf of her son, Child K     9 
	Child Chain Smoker, Channel 4, 28 June 2007 
	 
	Not Upheld 
	 
	Complaint by Mr Robert Winsor        15 
	Channel 4 News, Channel 4, 25 January 2007  
	 
	 
	Other programmes not in breach/outside remit     19  
	 
	 
	 
	 Introduction 
	 
	Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
	 
	The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content  
	 
	From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom (including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
	 
	It is Ofcom policy to state the full language used on air by broadcasters who are the subject of a complaint. Some of the language used in Ofcom Broadcast Bulletins may therefore cause offence. 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 Note to Broadcasters 
	 
	 
	Changes to the Ofcom Broadcasting Code (“the Code”) 
	  
	As required, from time to time it may be necessary for Ofcom to amend parts of the Code to take into account changes in legislation, regulatory practices and precedent. As Section 319 of the Communications Act 2003 (the Code, May 2005, Appendix 1, p.60) states: 
	 
	 “It shall be the duty of OFCOM to set, and from time to time to review and revise, such standards for the content of programmes to be included in television and radio services as appear to them best calculated to secure the standards objectives.” 
	 
	Therefore, broadcasters, viewers, listeners and other interested parties are reminded to refer to the electronic version of the Code for the most up to date copy of any given section and related guidance.   
	 
	This can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/ 
	 
	Amongst the most significant changes since the Code was published in May 2005 are the following [additions are in bold italics and deletions are in strikethrough]: 
	 
	 Section Nine, Sponsorship (pp.49-52)  
	  
	Principle (p.49): 
	In this Principle, programmes include “channels” as defined below… 
	 
	Rules (p.50): 
	Meaning of “sponsored programme”, “sponsored channel”, and “sponsor”. 
	 
	Prohibited and restricted sponsors (p.51): 
	Rule 9.2 No channel or programme may be sponsored by a sponsor that is not allowed to advertise on the relevant medium. with the exception of betting and gaming companies. 
	 
	Rule 9.3 has been deleted and thus Rules 9.4 to 9.15 have been renumbered accordingly (i.e. they are now Rule 9.3 to 9.14).  
	 
	 Section Ten, Commercial References and Other Matters (pp.53-58) 
	  
	 Headline after 10.14 edited: 
	Appeals for funds for programmes or services. 
	 
	Rule 10.15 has been deleted and thus Rules 10.16, 10.17, 10.18 are now 10.15, 10.16, 10.17.  
	 
	 
	 Standards cases 
	 
	Not in Breach 
	 
	Catherine Tate Christmas Show 
	BBC1, 25 December 2007, 22:30 
	 
	 
	Introduction 
	 
	Catherine Tate is an established comedy sketch series normally broadcast on BBC2. Ofcom received 42 complaints about the second Christmas Special broadcast on Christmas Day 2007 at 22.30 on BBC1.  
	 
	During the course of the episode, the caricature of an elderly woman living in a council flat was featured. The character appeared to be a good-natured pensioner, but the moment people’s backs were turned she became bad tempered and foul-mouthed. Ofcom received complaints about the use of strong language in this sketch, particularly on Christmas Day. 
	 
	Another sequence of sketches featured a family from Northern Ireland who had discovered that their son was gay. The family were seen going to great lengths to ensure that the community knew they were happy with their son’s sexuality. Complainants objected to what they considered to be a stereotypical view of a family from Northern Ireland; for instance the family were seen exchanging Christmas presents such as a balaclavas and a knuckle-duster. However, they also gave their son a present of a chocolate penis.  
	 
	The episode also featured a promiscuous auxiliary nurse, called Bernie, who attempted to seduce guest star George Michael.  
	 
	We asked the BBC to respond to the complaints that the material was offensive in light of Rule 2.3 of the Code (generally accepted standards; justification by context). 
	  
	Response 
	 
	The BBC pointed out that there have now been three (frequently repeated) series on BBC television and two Christmas specials, establishing the show as a “landmark contemporary comedy”. It said that the general tone of the programme is very well recognised, with several Catherine Tate characters having become iconic figures in their own right, to the extent that they are depicted on greetings cards and some of their catchphrases have been adopted into everyday use. In 2006 the profile of the show was such that the then Prime Minister, Tony Blair, agreed to take part in a sketch for Comic Relief, in which he claimed to be “not bovvered” by the character Lauren.  
	 
	The broadcaster said that it was aware that the composition of audiences on Christmas Day is not typical, with a higher than usual proportion of children viewing together with their families at various times. It said that its Christmas Day programming is designed to take account of this. 
	 
	At 22:30, The Catherine Tate Christmas Show was placed considerably later in the evening than the slots previously occupied by regular editions of the show - well after the watershed. The BBC pointed out that the number of children in the audience for 2007 Catherine Tate Christmas Show was thus less than for the equivalent show in 2005, and within the range for the regular series. 
	 
	It did not agree with the complainants that the show contained material that was out of keeping with normal expectations. Most of the sketches featured well-established characters behaving in their usual fashion (though with some seasonal twists). For example, the Taylor family, featuring the character Nan, has appeared in numerous sketches, with Nan’s catch phrase “what a fucking liberty” as the standard punch line. The twist in the Christmas show was the introduction of her daughter, Diane, who took after her mother to the extent of mirroring her language and attitudes. Although this led to the f-word being used more often than is usual for the Taylor family sketch, it did not lead to the use of stronger language than has regularly proved acceptable, in this sketch and in other elements of the series. As usual, the pre-transmission announcement alerted viewers to the content of the programme, on this occasion in the following terms: “Plenty of presents still under the tree here on BBC1, including this. If the little ones are still up, be warned, there’s strong language in the Catherine Tate Christmas Show”. 
	 
	As to the use of this language on Christmas Day, the BBC said that it does not regard any word as being more obscene on one day than on another. It did take account of the different audience expectations on different occasions, but in its view it was not the general expectation of audiences that everything broadcast on Christmas Day should reflect its character as a religious festival. Meanwhile, it believed the scheduling of The Catherine Tate Christmas Show took due account of any expectations of differing family viewing patterns on 25 December. 
	 
	Where the family from Northern Ireland was concerned, the BBC argued that, given the degree of exaggeration in this series of linked sketches, they could not reasonably have been interpreted as an attempt to stereotype any community in Northern Ireland. It believed that the sketches employed an established comedy tool of exaggerating an extreme attitude or situation - in this case sectarianism - to the point of absurdity and then undercutting it by the addition of incongruous elements. In the most extended of these sketches, the humour lay principally in the absurdity of juxtaposing the dark symbols of a campaign of terror, with the depiction of a loving exchange of family gifts on Christmas Day. Similarly, throughout the sketches, the family’s endorsement and proclamation of their son’s homosexuality stood in absurd contrast with their less than progressive attitudes in other matters.  
	 
	It went on to say that all Catherine Tate’s characters are extreme in some way, but that there was no suggestion that they are representative - that all elderly women swear like Nan Taylor, that all teenagers are as rude and disobliging as Lauren, or all nurses as incompetent and promiscuous as Bernie. It is the characters’ very extremity which, in their view, guarded against their being taken as stereotypes of whole sections of the population.   
	 
	 
	 
	 
	 
	Decision 
	 
	In respect of the broadcast of the most offensive language, Ofcom noted that both the series and the characters portrayed were well-established and in a comedy show.  Ofcom took account of the concerns that this show was broadcast on Christmas Day. However, Ofcom bore in mind the fact that it had been broadcast a full hour and a half after the watershed and that there had been very clear information at the start, acknowledging that some children may be up because it was Christmas, but making clear that the programme included strong language. Overall, in Ofcom’s view, this episode was typical of the Catherine Tate Show and would not have gone beyond the expectations of its usual audience.  For those not familiar with the content, the information given at the start of the programme was adequate. Therefore, In Ofcom’s view, any possible offence was justified by the context. 
	 
	In the case of the family from Northern Ireland, we recognise that offence could be caused by focusing on any given community. However, in Ofcom’s view, it would have been clear to the audience that, in a comedy show such as this, exchanging Christmas gifts of terrorist paraphernalia was absurd in the extreme. Comedy has a long tradition of engaging with challenging subjects and confronting taboos. In this respect, Ofcom must regulate potentially offensive material in a manner that best guarantees an appropriate level of “freedom of expression” – the broadcasters’ right to transmit information and ideas and viewers’ right to receive them. Any interpretation of the Code must be seen against this background. Ofcom must therefore seek an appropriate balance between the potential for harm and offence and the broadcaster’s right to freedom of expression, taking into account, for example, such things as the context of any particular programme. 
	 
	While it is appreciated that sensitivities still remain in Northern Ireland, comedy, especially satirical comedy, frequently explores the darker side of humanity. In our view, this was the effect achieved by this sequence of sketches and consequently they were not in breach of the Code. 
	 
	Not in Breach 
	 
	 
	 Fairness and Privacy Cases 
	 
	Upheld in Part 
	 
	Complaint by Ms K on behalf of her son, Child K 
	Child Chain Smoker, Channel 4, 28 June 2007 
	 
	 
	Summary: Ofcom has upheld part of the complaint of unfair treatment and upheld the complaint of unwarranted infringement of privacy 
	 
	A documentary, called Child Chain Smoker concerned a 13 year old boy called Joel who had been smoking cigarettes since he was eight years old. Child K featured in the documentary as Joel's friend. Footage of Child K (aged 14 years) was shown together with the commentary "Joel usually seems to hang around with older boys like Acer and Child K” and “As with many kids, it was peer pressures that led to Joel's first cigarette”. The footage was obtained and subsequently broadcast without the consent of Child K’s mother, Ms K. 
	 
	Ms K complained that her son was treated unfairly in the programme and that his privacy was unwarrantably infringed in the making and broadcast of the programme.  
	 
	Ofcom found as follows: 
	 
	a) Ofcom found that Child K was treated unfairly in the programme as broadcast, as valid and informed consent was not obtained for Child K’s contribution from an appropriate adult. Further, Ofcom considered the need for such consent was underscored by the serious and sensitive subject matter of the programme.  
	 
	b) Ofcom found no unfairness to Child K as a result of him being associated with the “peers” who had introduced Joel to smoking. The programme did not show Child K smoking and did not state that Child K introduced Joel to smoking. Further, Ofcom considered that if an association was made by viewers, it was not unfair given that Child K was part of a group of Joel’s friends who smoked. The programme made clear that other influences in Joel’s life, besides his peers had led to him start and continue smoking,  
	 
	c) Ofcom found that Child K’s privacy was unwarrantably infringed in the making and broadcast of the programme. In Ofcom’s view, Child K had a legitimate expectation of privacy which was heightened by the additional vulnerability afforded to him on account of his age, together with the sensitive subject matter of the programme. Valid consent was not obtained for Child K’s contribution and it was not warranted to record or broadcast the footage.  
	 
	Introduction 
	 
	On 28 June 2007, Channel 4 broadcast Child Chain Smoker, a documentary programme about a 13 year old boy called Joel who had been smoking cigarettes since he was eight years old. The programme followed aspects of Joel’s day to day life and examined how he became a smoker and what steps were being taken by his mother to help him stop smoking. 
	 
	During the programme, Joel was shown walking in the street and then eating in a shopping centre with two of his friends, Acer and Child K. The programme’s commentary said that “Joel usually seems to hang around with older boys like Acer and Child K”. The commentary went on to state that Acer was also a heavy smoker, and footage of both Acer and Child K sitting with Joel was accompanied by the commentary “As with many kids, it was peer pressure that led to Joel’s first cigarette”. 
	 
	Ms K is the mother of Child K who appeared in the programme and was referred to as Child K. Child K was 14 years old when the filming took place.    
	 
	Ms K complained to Ofcom on her son’s behalf that he was treated unfairly in the programme and that his privacy was unwarrantably infringed in both the making and broadcast of the programme. 
	 
	The Complaint 
	 
	Ms K’s complaint  
	 
	In summary, Ms K complained that Child K was treated unfairly in the programme in that:  
	 
	a) Child K, who was 14 years old at the time of filming, contributed to the programme without his mother’s consent.   
	 
	b) Child K was unfairly associated with the “peers” who had introduced Joel to smoking. Ms K said that, as a result of the programme, people where she and her son lived believed that Child K was responsible for introducing Joel to smoking. This was untrue and therefore unfair to Child K. 
	  
	Ms K complained that her son’s privacy was unwarrantably infringed in both the making and broadcast of the programme in that: 
	 
	c) Child K, who was 14 years old at the time, was filmed and appeared in the programme without his mother’s consent or knowledge. 
	 
	Channel 4’s case 
	 
	In summary, Channel 4 responded to the complaint as follows: 
	 
	a) With respect to Ms K’s complaint that Child K contributed to the programme without her consent, Channel 4 accepted that, on the assumption that Child K was 14 years old at the time of filming, consent from his parent or guardian should have been obtained prior to him being involved in the programme. Channel 4 said that whilst all other contributors had consent forms signed by their parents, Child K’s consent form was signed by him as he advised the producer that he was not under 16 years of age. Channel 4 also said that the producer considered Child K did not appear vulnerable or incapable of making informed decisions and looked older than 15 years of age. 
	 
	b) In regard to Ms K’s complaint that Child K was unfairly associated with the “peers” who had introduced Joel to smoking, Channel 4 stated that it agreed that the sequence in which Child K appeared portrayed Joel and Child K as being “associated”. Further, Channel 4 accepted that an impression was given that Joel started smoking after spending time with his “peers”. Channel 4 contended that it was fair to make this claim in the broad sense of the expression “peer pressure”.  
	 
	 Channel 4 stated further that the sequence in question showed Joel and Acer smoking and discussing smoking. There was no discussion in the programme with Child K about smoking and the focus was on Acer and Joel. Channel 4 said that the programme did not make it explicit who had started Joel smoking and the term “peer pressure” was intended to be interpreted in the broad sense of the expression. Channel 4 then stated that even if Child K was considered to fall within Joel’s peer group (which it believed he clearly did) it did not believe that the association with Joel’s peer group was unfair to Child K taking into consideration the context of the programme and the material gathered and considered. Channel 4 referred to the full untransmitted material filmed and stated that this supported the notion that Joel started smoking due to peer pressure and also from being surrounded by smokers at home from a young age.  Channel 4 concluded by stating that it would not be unfair or unreasonable to draw the inference that Child K played some part in Joel’s smoking, even in the broad sense that he was a smoker and appeared not to condemn Joel smoking in the material gathered. 
	 
	c) With respect to Ms K’s complaint that Child K’s privacy was infringed in the making and broadcast of the programme, Channel 4 stated that if Child K was under 16 years of age at the time of filming it accepted (in the absence of any public interest argument) that there was an unwarranted infringement of privacy.   
	 
	 Channel 4 stated that the programme makers’ failure to obtain consent from Ms K was not premised on a desire to deceive any party, but was due to the information provided to producers by Child K, namely, that he was not under 16 years of age. Channel 4 accepted that further checks should have been made in respect of Child K’s age.  It also stated that immediate action was taken to prevent the programme from being re-broadcast. 
	   
	Decision 
	 
	Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all other persons from unfair treatment in programmes, and from unwarranted infringement of privacy in the making and broadcast of programmes, included in such services.  
	 
	In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of these standards is in a manner that best guarantees an appropriate level of freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
	    
	This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In reaching a decision it considered a recording of the programme, the written submissions from both parties and unedited material provided by Channel 4. 
	 
	a)  Ofcom first considered Ms K's complaint that Child K was treated unfairly in the programme as broadcast because he was 14 years of age at the time of filming and he contributed to the programme without her consent. 
	 
	 In considering this head of complaint, Ofcom took account of Rule 7.1 of the Code, which states that broadcasters must avoid unjust or unfair treatment of individuals in programmes. Ofcom also took into account Practice 7.3 of the Code, which provides that where a person is invited to make a contribution to a programme they should normally be told matters such as the nature and purpose of the programme, the contribution they are expected to make and the areas of questioning. Taking measures such as these is likely to result in the consent that is given being ‘informed consent’. Ofcom also had reference to Practice 7.4 of the Code, which provides that if a contributor is under sixteen, consent should normally be obtained from a parent or guardian, or other person of eighteen or over in loco parentis.  
	 
	 Ofcom noted that Child K signed a consent form for his contribution and informed the programme makers that he was not under 16 years of age. However, Ofcom also noted that according to Ms K's complaint, Child K was 14 years of age at the time of filming. In accordance with the Code, the programme makers should therefore have obtained consent from Ms K (or any other appropriate person as provided for pursuant to the Code). Based on the information before Ofcom, valid and informed consent was not obtained for Child K’s contribution from an appropriate adult. 
	  
	 Ofcom noted that the programme was a documentary about Joel and his addiction to smoking. However, the programme also concerned a more general and serious examination of young children starting smoking and being unable to change their habits due to family circumstances and social pressures. In Ofcom’s view the importance of obtaining valid consent for participation in this particular programme was underscored because of the serious and sensitive subject matter of the programme and because of the age of the contributors. Whilst Ofcom noted that Child K informed the programme makers that he was not under 16 years of age, Ofcom considered that they did not take sufficient measures to ensure they obtained appropriate consent for Child K’s contribution in the programme.  
	 
	 Taking the factors referred to above into account, Ofcom considered Child K was treated unfairly by being included in a programme of a sensitive and serious nature without the programme makers having obtained valid and informed consent from the appropriate person.  
	 
	b) Ofcom next considered Ms K's complaint that Child K was unfairly associated with the "peers" who had introduced Joel to smoking. 
	 
	 In considering this head of complaint Ofcom took account of Rule 7.1 as detailed above in decision head (a). Ofcom also took into account Practice 7.9 of the Code, which states that broadcasters must take reasonable care to satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or organisation.  
	 
	 Having viewed the footage of Child K and the accompanying transcript of the programme, Ofcom noted the following relevant excerpts: 
	 
	Joel, Acer and Child K are shown sitting at cafe table eating chicken and chips in Trafford Centre food court. 
	 
	Commentary:  “Joel usually seemed to hang around with older boys   like Acer and Child K. Acer was also a heavy smoker.” 
	 
	Acer: “Started when I was eleven, I’m fifteen now, well nearly  sixteen.” 
	 
	Presenter: “Would you say you're properly addicted then?” 
	 
	Acer: “Yeah. Because I can go without a cig, and then I just start  getting agitated and all that.” 
	 
	Joel: “See no the thing with me is I just don’t give a f--- like I'm not  bothered me.” 
	 
	Acer: “You're not ars-d about stopping?” 
	 
	Joel: “Hell sh-- no, I aint gonna stop.” 
	 
	Commentary: “As with many kids it was peer pressure that led to Joel's  first cigarette.” 
	   
	 In Ofcom's view the focus of the sequence in which Child K was featured was notably on Joel and Acer and the interviewer’s questions regarding being addicted to smoking were directed at Joel and Acer. Further, although in the untransmitted footage Child K admitted he was a smoker, there were no shots in which Child K was shown smoking and at no stage in the programme did Joel state that Child K introduced him to smoking.  
	 
	 Notwithstanding this, Ofcom recognised that there may have been a risk that viewers would have associated Child K with the “peers” who had introduced Joel to smoking because he was shown spending time with Joel and Acer (who is also a smoker) in the programme.  
	 
	 However, in Ofcom’s view, the programme’s portrayal of Child K as being associated with Joel’s “peers” was not unfair given that he was part of a group of Joel’s friends who smoked. Furthermore, in Ofcom’s view, it was made clear in the programme that other influences in Joel’s life, besides his peers had led to him start and continue smoking, in particular, his family circumstances. On this basis, Ofcom found that the section of the programme which included Child K did not unfairly associate him with the “peers” who had introduced Joel to smoking.  
	 
	 Accordingly, Ofcom found no unfairness to Child K in this respect.  
	 
	c)  Ofcom next considered Ms K's complaint that the programme makers unwarrantably infringed Child K’s privacy by filming and broadcasting footage of him without his mother’s consent or knowledge. Ofcom first considered Ms K’s complaint in respect of the making of the programme. 
	 
	 Rule 8.1 of the Code requires that any infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material included in programmes, must be warranted.   
	 
	 In considering this head of complaint, Ofcom took account of Practice 8.20 of the Code which provides that broadcasters should pay particular attention to the privacy of people under sixteen. Ofcom also took account of Practice 8.22 which provides that persons under sixteen should not be questioned about private matters without the consent of a parent, guardian or other person of eighteen or over in loco parentis, unless it is warranted to proceed without consent.  
	  
	 In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to information and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. When considering and adjudicating on a complaint of unwarranted infringement of privacy, Ofcom must therefore address itself to three distinct questions: First, whether there was a legitimate expectation of privacy, if so, whether there been an infringement of that privacy? And, if so, was it warranted? 
	 
	 Taking into account the Code provisions, Ofcom examined the footage of Child K. Whilst Ofcom recognised that Child K was filmed openly and in a public place, Ofcom considered Child K's expectation of privacy was heightened by the additional vulnerability afforded to him on account of his age (being 14 years old at the time of filming) and the subject matter of the programme.  As discussed at decision head (a), Ofcom considered the subject matter of the programme to be of a sensitive nature, covering serious social issues pertaining to young children smoking. Taking into account these factors, Ofcom was satisfied that Child K had a legitimate expectation of privacy.  
	 
	 Ofcom considered Child K's privacy was infringed by the recording of the footage and further, that the infringement of his privacy was not warranted in the circumstances. In reaching this view, Ofcom considered that whilst Child K signed the consent form and informed the programme makers he was 16 years of age, the measures taken by the programme makers to ensure valid consent was obtained to record footage of Child K were not sufficient in the circumstances. In this regard, Ofcom noted that appropriate caution was taken by the programme makers in respect of the other participants in the programme and that whilst Child K may have appeared older than Joel or Acer, considerable caution regarding securing consent must always be taken where there is a risk of uncertainty regarding age. Further to this, Ofcom noted from the untransmitted material that Child K was questioned as to whether he smoked, when he started and for how long he had smoked. In Ofcom’s view, the questioning related to issues of a private nature and, in view of Child K’s age, this was not appropriate without appropriate consent. Consent ought to have been sought from the appropriate person for the interview with Child K.   
	  
	 For the reasons detailed above, together with the absence of any over-riding public interest in filming the specific footage of Child K, filming him was not warranted. Accordingly, Ofcom found that Child K's privacy was unwarrantably infringed in the making of the programme. 
	 
	 Ofcom next considered whether Child K's privacy was infringed in the broadcast of the programme. In considering this aspect of the complaint, Ofcom had particular reference to Practice 8.20, as set out above and to Practice 8.21 of the Code. Practice 8.21 provides that where a programme features an individual under 16 or a vulnerable person in a way that infringes privacy, consent must be obtained from a parent, guardian or other person of 18 or over in loco parentis and wherever possible, the individual concerned unless the subject matter is trivial or uncontroversial and the participation is minor, or it is warranted to proceed without consent. 
	 
	 For the reasons discussed above, namely Child K’s age and the subject matter under discussion, Ofcom found that Child K had a legitimate expectation of privacy in relation to the broadcast of the material of him. 
	 
	 Ofcom considered Child K’s privacy was infringed in the broadcast of the footage of him as he was visually identifiable and referred to by name in the programme. Further, as discussed at decision head (a), consent was not obtained from Ms K (or any other appropriate person) and the consent obtained from Child K was not considered valid in the circumstances. In Ofcom’s view, it was not warranted to include footage of Child K in the programme without having sought the appropriate consent, particularly given the sensitive nature of the documentary’s topic, namely underage smoking.  
	 
	 The complaint of unwarranted infringement of Child K’s privacy in the broadcast of the programme was upheld. 
	 
	 Accordingly, Ms K’s complaint of unfair treatment of Child K was partly upheld and the broadcaster found to be in breach of Rule 7.1. The complaint of unwarranted infringement of Child K’s privacy in the making and the broadcast of the programme was also upheld and the broadcaster found to be in breach of Rule 8.1. 
	 
	 Not Upheld 
	 
	Complaint by Mr Robert Winsor  
	Channel 4 News, Channel 4, 25 January 2007  
	 
	 
	 
	Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment by Mr Winsor.  
	 
	This episode of Channel 4 News reported on the findings of the House of Commons Culture, Media and Sport Select Committee who criticised the way Call TV quiz services were conducted. The programme also included an interview with Mr Robert Winsor (a former employee of Big Game TV!) who alleged that the people who called the Call TV quiz services were not only gullible but also victims of deception. In response to Mr Winsor’s comments, the programme included a statement from Big Game TV Limited (“BGTV”) which stated that a police investigation carried out on the basis of Mr Winsor’s allegations, “concluded the case was without foundation and that no director or employee of the company would face any action”.  
	 
	Mr Winsor complained that that he was treated unfairly in the programme as 
	broadcast in that BGTV’s statement was untrue and that its inclusion portrayed him as a “vindictive liar” and that he was not given an opportunity to respond. 
	 
	In summary, Ofcom was satisifed that Channel 4 presented BGTV’s statement as being BGTV’s opinion and not as a matter of fact. It also took the view that there was no new information or substantive comment in that part of the programme that would have necessitated the programme makers’ having to seek a further response from Mr Winsor. 
	 
	Ofcom considered that it would have been clear to viewers that there were serious concerns from the relevant regulatory authorities on the manner in which the Call TV quiz services were being conducted and that Mr Winsor’s contribution was in keeping with this. Ofcom found therefore that the inclusion of BGTV’s statement, which referred only to the police investigation, would not have materially affected viewers’ opinion of Mr Winsor’s credibility or that of his testimony about his experiences of working for BGTV in a way that was unfair to him given this wider context.    
	 
	Introduction 
	 
	On 25 January 2007, Channel 4 broadcast an edition of Channel 4 News which included two reports relating to dedicated Call TV quiz services. The first item reported on recent concerns about these quiz services the content of which consisted of quizzes and puzzles to which viewers where invited to participate by calling the programme with their answers. The report looked at: allegations that the nature of some of the questions was unfair; the difficulty callers had in getting on air to win the cash prizes; and, the profits made from the premium rate charges for the calls by the television companies producing the programmes. It also reported on the findings of the House of Commons Culture, Media and Sport Select Committee (“the Committee”) which criticised the way in which Call TV quiz services were being conducted. 
	 
	The second item included an interview with Mr Robert Winsor (described in the item as a “former employee of the game show channel Big Game TV” (Big Game TV! was a dedicated Call TV quiz service owned and operated by Big Game TV Limited) which had given evidence to the Committee. Mr Winsor claimed that people who spent hundreds of pounds trying to get through to the quiz programmes were not only gullible, but were victims of deception. During the interview, Mr Winsor explained the practices allegedly used by the producers of Call TV quiz services and expressed his view that the industry needed to be regulated more tightly. Immediately after the interview, the programme’s presenter stated that: 
	 
	“A spokesman for Big Game TV told Channel 4 News an eight month police investigation carried out, after Mr Winsor made his allegations, had concluded that the case was without foundation and that no director or employee of the company would face any action” 
	 
	Mr Winsor complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme. 
	 
	The Complaint 
	 
	Mr Winsor’s case  
	 
	In summary, Mr Winsor complained that he was treated unfairly in the programme as 
	broadcast in that the statement from Big Game TV Limited (“BGTV”), in which it was said that the police had “concluded that the case was without foundation”, was untrue. Mr Winsor said that the inclusion of this statement portrayed him as a “vindictive liar” on national television and that he was not given an opportunity to respond. 
	 
	Channel 4’s case 
	 
	In summary, Channel 4 responded to the complaint as follows: 
	 
	Channel 4 said that Mr Winsor, in interview, was given a very significant time within the programme to express his concerns, to make allegations about BGTV and to make criticisms of the internal working practices he experienced while working for the company. After the interview with Mr Winsor, the Channel 4 News presenter read out a statement provided by BGTV by way of a right to reply to the allegations made in the report.  
	 
	In addition, Channel 4 referred to in the first news item in the programme in which the shortfalls in television quiz competitions had been highlighted as a growing matter of public concern. Channel 4 said that BGTV would have had an “open and shut” case against Channel 4 News for a breach of the Code if its statement had not been read out on air, or if it had not been given an opportunity to respond to the allegations in the programme.  
	 
	Channel 4 said that Mr Winsor also complained that BGTV’s assertion, that the case was “without foundation” should not have been broadcast. This, Channel 4 said, would have amounted to a material alteration to the short statement by BGTV and it would have been unfair to the company if Channel 4 News had changed or omitted this part of its response, particularly as this went to the issues raised in the report.  
	 
	Channel 4 said that the item needed to make clear to viewers that BGTV was not subject to ongoing criminal investigations and that a police investigation was not being undertaken against them and BGTV was entitled to make this clear in its response. Also, the suggestion made by Mr Winsor that the statement read out implied that he was a “vindictive liar” was not a reasonable interpretation of what the statement from BGTV actually said. Channel 4 said that given the prominence given to Mr Winsor and the serious allegations made by him in the item, it was highly unlikely that any reasonable viewer watching the programme would have drawn this conclusion.  
	 
	Channel 4 said that the programme makers did check that there was a factual basis to BGTV’s response – it was shown a letter stating the police would be taking no further action in the matter. Furthermore, Channel 4 said that there must be some finality to the making of a news report. It said that in any editorial report where there are inevitably disputed issues, but as a matter of practicality, there is not a duty on the broadcaster to go back and forwards ad infinitum on the factual disputes between the parties provided that both parties have been given a fair and timely opportunity to respond to the material facts. Channel 4 said that the company’s statement did not raise any new or substantive matter that the programme makers felt it was necessary to seek Mr Winsor’s further comments on. Channel 4 said that a broadcaster has to fairly reflect the claim and the response to the claim and that in this case, it was confident that Channel 4 News fully discharged this responsibility. 
	 
	Decision 
	 
	Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
	 
	In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
	 
	This complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In reaching a decision it considered a recording and transcript of the programme and the submissions from both parties. 
	 
	Mr Winsor complained that he was treated unfairly in the programme as broadcast in that the statement included in the programme from BGTV, in which it was said that the police had “concluded [that] the case was without foundation” was untrue. Mr Winsor said that its inclusion portrayed him as a “vindictive liar” on national television and that he was not given an opportunity to respond.  
	 
	In considering Mr Winsor’s complaint, Ofcom took account of Practice 7.9 of the Code which states that before broadcasting a factual programme, broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or organisation. It also had regard to Practice 7.11 of the Code which states that if a programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other significant allegations, those concerned should normally be given an appropriate opportunity to respond. 
	 
	Ofcom noted that the programme reported on the alleged practices of deception used by some television quiz competition companies and that Mr Winsor’s contribution to the programme added detail to this allegation by way of an example of how members of the public were allegedly deceived by BGTV. Ofcom noted that the programme contained a significant allegation against BGTV and that the programme makers of Channel 4 News, ITN, appropriately sought a response from BGTV who provided one in the form of a statement which was included in the programme. 
	 
	Ofcom noted from Mr Winsor’s complaint that he believed that the statement read out in the programme which stated that the police concluded that the case was “without foundation” was untrue and, as a result, was unfair to him and that he should have been given an opportunity to respond.  
	 
	In considering this question, Ofcom noted Channel 4’s response to the complaint in which it stated that it would have been a breach of Practice 7.9 of the Code (and so unfair to BGTV) if the programme had changed or omitted this part of BGTV’s response. Ofcom recognised that the programme makers fulfilled their obligation in seeking BGTV’s response to the allegations made by Mr Winsor in interview and in reflecting its response in the form of a statement in the item. However, Ofcom also recognised that programme makers and broadcasters must take reasonable care to satisfy themselves that responses and statements included in a programme are not presented in a way that could lead to unfairness to others.  
	 
	In its consideration of this particular element of the complaint, Ofcom noted from Channel 4’s statement in response to the complaint that the programme makers were shown a faxed statement sent by the police to BGTV which said that the police would not be taking any further action in the matter. A copy of this faxed statement was not provided to Ofcom. Ofcom noted the wording of BGTV’s statement reported in the programme that the “police investigation carried out on the basis of Mr Winsor’s allegation concluded the case was without foundation”. Ofcom considered that Channel 4 presented BGTV’s statement, that the police had found the allegations “without foundation”, as BGTV’s opinion and not as fact, and it took the view that there was no new information or substantive comment in this part of the programme that would have necessitated the programme makers’ having to seek a further response from Mr Winsor. 
	 
	Taking the context of the rest of the programme into account (namely the first item which reported on concerns raised about Call TV quiz services generally and criticism by the House of Commons Select Committee specifically), Ofcom was satisfied that the programme made it clear that there had been an investigation into the conduct of Call TV quiz services and that regulatory organisations were looking into the allegations that were being made. Ofcom considered that it would have been clear to viewers that there were serious concerns from the relevant regulatory authorities on the manner in which these services were being conducted and that Mr Winsor’s contribution was in keeping with this. Ofcom was satisfied therefore that the inclusion of BGTV’s statement, which referred only to the police investigation, would not have materially affected viewers’ opinion of Mr Winsor’s credibility or that of his testimony about his experiences of working for BGTV in a way that was unfair to him given this wider context.    
	 
	Taking all the above factors into account, Ofcom found that the programme did not result in unfairness to Mr Winsor.  
	 
	Accordingly, Ofcom has not upheld Mr Winsor’s complaint of unfair treatment in the programme as broadcast.  
	 Other Programmes Not in Breach/Out of Remit 
	 
	18 March to 7 April 2008 
	 
	Programme
	Trans Date
	Channel 
	Category
	No of Complaints
	A Cook's Tour of Spain
	20/03/2008
	Channel 4
	Animal Welfare
	4
	A Girls Guide to 21st Century Sex
	20/03/2008
	Five
	Sex/Nudity
	3
	A Girl’s Guide to 21st Century Sex
	27/03/2008
	Five
	Sex/Nudity
	2
	A Place in the Sun Hotspots
	01/04/2008
	Channel 4
	Inaccuracy/Misleading
	1
	Adam @ Breakfast
	10/03/2008
	Rock FM 97.4
	Offensive Language
	1
	Afternoon Play - Myrrha
	05/03/2008
	BBC Radio 4
	Religious Issues
	1
	Air Wick sponsorship of Emmerdale
	-
	ITV1
	Harm/Food
	4
	Alan Carr's Celebrity Ding Dong
	15/02/2008
	Channel 4
	Generally Accepted Standards
	3
	Alan Titchmarsh Show
	11/03/2008
	ITV1
	Crime (payment)
	1
	Alex Zane Breakfast Show
	13/03/2008
	XFM
	Generally Accepted Standards
	1
	All New You've Been Framed
	01/03/2008
	ITV1
	Sex/Nudity
	1
	All New You've Been Framed
	29/03/2008
	ITV1
	U18's in Programmes
	1
	Ant & Dec’s Saturday Night Takeaway
	08/03/2008
	ITV1
	Competitions
	8
	BBC News
	20/03/2008
	BBC1
	Generally Accepted Standards
	1
	BBC News
	09/03/2008
	BBC1
	Generally Accepted Standards
	1
	BBC News
	26/02/2008
	BBC Radio 2
	Generally Accepted Standards
	1
	BBC News 24
	30/03/2008
	BBC News 24
	Other
	1
	BOSC FM
	11/03/2008
	BOSC FM
	Offensive Language
	1
	Benidorm
	28/03/2008
	ITV1
	Religious Offence
	1
	Benidorm (trailer)
	-
	ITV1
	Animal Welfare
	1
	Bionic Woman
	18/03/2008
	ITV2
	Advertising
	1
	Brainiac: Science Abuse
	07/03/2008
	Sky One
	Generally Accepted Standards
	1
	Breaking Into Tesco
	03/03/2008
	Five
	Commercial References
	1
	Britain Sings Christmas
	22/12/2007
	ITV1
	Other
	1
	CSI: Crime Scene Investigation
	11/03/2008
	Five
	Animal Welfare
	5
	Carling Cup - Everton v Chelsea
	23/01/2008
	Sky Sports 1
	Offensive Language
	6
	Carrie and David's Popshop
	22/02/2008
	CBeebies
	Dangerous Behaviour
	1
	Casualty
	15/03/2008
	BBC1
	Animal Welfare
	5
	Channel 4 News
	25/03/2008
	Channel 4
	Generally Accepted Standards
	1
	Channel 4 News
	20/03/2008
	Channel 4
	Crime (incite/encourage)
	1
	Channel 4 News
	03/03/2008
	Channel 4
	Due Impartiality/Bias
	1
	Channel Report
	05/02/2008
	Channel TV
	Due Impartiality/Bias
	2
	Clay
	30/03/2008
	BBC1
	Generally Accepted Standards
	1
	Coleen's Real Women
	12/03/2008
	ITV2
	Generally Accepted Standards
	3
	College Hill: Virginia State
	18/03/2008
	BET
	Generally Accepted Standards
	1
	Come Dine With Me
	05/03/2008
	Channel 4
	Offensive Language
	3
	Coronation Street
	17/03/2008
	ITV1
	Generally Accepted Standards
	1
	Coronation Street
	10/03/2008
	ITV1
	Generally Accepted Standards
	1
	Cutting Edge: Baby Bible Bashers
	14/02/2008
	Channel 4
	U18's in Programmes
	1
	Dad Rock
	28/03/2008
	Rgu Radio Space
	Generally Accepted Standards
	1
	Deal Or No Deal
	04/03/2008
	Channel 4
	Sex/Nudity
	1
	Deal Or No Deal
	 
	Channel 4
	Generally Accepted Standards
	1
	Dear Yelena Sergeyevna
	22/12/2007
	First Baltic Channel
	Advertising
	1
	Delia
	24/03/2008
	BBC2
	Commercial References
	1
	Desert Island Shipwreck
	09/03/2008
	Channel 4
	Offensive Language
	3
	Dirty Sanchez: The Movie
	23/02/2008
	MTV
	Sex/Nudity
	1
	Doctor Who? Tonight
	17/03/2008
	ITV1
	Generally Accepted Standards
	1
	EastEnders
	31/03/2008
	BBC1
	Generally Accepted Standards
	3
	EastEnders
	27/03/2008
	BBC1
	Sex/Nudity
	1
	EastEnders
	27/03/2008
	BBC1
	Generally Accepted Standards
	1
	EastEnders
	16/03/2008
	BBC1
	Generally Accepted Standards
	2
	EastEnders
	21/03/2008
	BBC1
	Generally Accepted Standards
	2
	EastEnders
	17/03/2008
	BBC1
	Generally Accepted Standards
	1
	EastEnders
	16/03/2008
	BBC1
	Violence
	1
	Elliot & Caroline's Breakfast Show
	18/03/2008
	BRMB
	Generally Accepted Standards
	1
	Emmerdale
	25/03/2008
	ITV1
	Violence
	1
	Emmerdale
	10/03/2008
	ITV1
	Substance Abuse
	1
	Emmerdale
	07/03/2008
	ITV1
	Violence
	9
	Everything Is Illuminated
	26/03/2008
	Sky Movies Indie
	Generally Accepted Standards
	1
	F1: Australian Grand Prix
	16/03/2008
	ITV1
	Commercial References
	1
	Fifth Gear
	10/03/2008
	Five
	Dangerous Behaviour
	1
	Five News
	04/03/2008
	Five
	U18 - Coverage of Sexual/other
	1
	Five News
	19/03/2008
	Five
	Generally Accepted Standards
	1
	Football Tonight
	02/04/2008
	Sky Sports News
	Due Impartiality/Bias
	1
	Freaky Friday
	21/03/2008
	BBC1
	Religious Offence
	1
	Freshly Squeezed
	29/02/2008
	Channel 4
	Dangerous Behaviour
	1
	Friday Night With Jonathan Ross
	29/02/2008
	BBC1
	Offensive Language
	1
	Friday Night with Jonathan Ross
	21/03/2008
	BBC1
	Generally Accepted Standards
	4
	GMTV
	21/03/2008
	ITV1
	Due Impartiality/Bias
	1
	GMTV
	20/03/2008
	ITV1
	Other
	1
	GMTV
	05/03/2008
	ITV1
	Sex/Nudity
	1
	GMTV
	14/03/2008
	ITV1
	Dangerous Behaviour
	1
	GMTV
	06/02/2008
	ITV1
	Inaccuracy/Misleading
	1
	Gay to Z
	05/03/2008
	Channel 4
	Generally Accepted Standards
	1
	George Galloway
	07/03/2008
	talkSport
	Generally Accepted Standards
	1
	Gerry Anderson
	20/03/2008
	BBC Radio Foyle
	Generally Accepted Standards
	1
	Gossip Girl (trailer)
	11/03/2008
	ITV2
	Generally Accepted Standards
	1
	Great British Menu
	20/03/2008
	BBC2
	Animal Welfare
	1
	H20 "What's It Gonna Be"
	20/03/2008
	The Hits
	Sex/Nudity
	1
	Harry Hill's TV Burp
	15/03/2008
	ITV1
	Generally Accepted Standards
	1
	He Kills Coppers
	23/03/2008
	ITV1
	Crime (incite/encourage)
	1
	He Kills Coppers
	30/03/2008
	ITV1
	Generally Accepted Standards
	1
	He Kills Coppers (trailer)
	20/03/2008
	ITV1
	Crime (incite/encourage)
	1
	He Kills Coppers (trailer)
	16/03/2008
	ITV3
	Violence
	2
	He Kills Coppers (trailer)
	16/03/2008
	ITV1
	Generally Accepted Standards
	1
	Holby City
	04/03/2008
	BBC1
	Other
	1
	  
	Hollyoaks
	31/03/2008
	Channel 4
	Generally Accepted Standards
	4
	Hollyoaks
	01/04/2008
	Channel 4
	Generally Accepted Standards
	1
	Hollyoaks
	24/03/2008
	Channel 4
	Substance Abuse
	1
	Hollyoaks
	07/03/2008
	Channel 4
	Generally Accepted Standards
	3
	Hollyoaks
	12/03/2008
	Channel 4
	Offensive Language
	1
	Horror Film Festival Promo
	28/02/2008
	Extreme Sports
	Generally Accepted Standards
	1
	I'd Do Anything
	15/03/2008
	BBC1
	Other
	1
	I'd Do Anything
	29/03/2008
	BBC1
	Commercial References
	1
	ITV Evening News
	24/03/2008
	ITV1
	Generally Accepted Standards
	1
	ITV News
	27/02/2008
	ITV1
	Due Impartiality/Bias
	1
	Insight (trailer)
	24/02/2008
	UTV
	Other
	1
	Iraq Season trailer
	04/03/2008
	Channel 4
	Violence
	1
	Iraq Season trailer
	05/03/2008
	Channel 4
	Violence
	2
	Iraq Season trailer
	11/03/2008
	Channel 4
	Violence
	1
	It It Ain't Stiff
	09/02/2008
	BBC2
	Offensive Language
	1
	Jaloos in Bradford
	19/01/2008
	DM Digital
	Violence
	3
	James O'Brien
	11/03/2008
	LBC
	Generally Accepted Standards
	1
	James Whale
	05/03/2008
	talkSport
	Crime (incite/encourage)
	1
	Jeremy Vine
	27/02/2008
	BBC Radio 2
	Crime (incite/encourage)
	1
	Jericho
	09/01/2008
	ITV4
	Advertising
	1
	Jon Gaunt
	11/02/2008
	talkSport
	Generally Accepted Standards
	1
	Jon Gaunt
	25/03/2008
	talkSport
	Generally Accepted Standards
	1
	Kama Sutra
	13/03/2008
	The Hits
	Sex/Nudity
	2
	Katy Brand's Big Ass Show
	14/11/2007
	ITV2
	Substance Abuse
	4
	Keith Lemon's World Tour (trailer)
	24/02/2008
	ITV2
	Generally Accepted Standards
	2
	Keith Lemon's World Tour (trailer)
	18/03/2008
	ITV2
	Generally Accepted Standards
	1
	Keith Lemon's World Tour (trailer)
	04/03/2008
	ITV3
	Sex/Nudity
	1
	Keith Lemon's World Tour (trailer)
	07/03/2008
	ITV2
	Generally Accepted Standards
	1
	Keith Lemon's World Tour (trailer)
	16/03/2008
	ITV2
	Generally Accepted Standards
	2
	Kerry Katona: Crazy in Love
	24/03/2008
	MTV1
	Generally Accepted Standards
	1
	Kiss Mix
	21/01/2008
	Kiss
	Offensive Language
	1
	  
	Last Orders
	07/03/2008
	BBC2
	Generally Accepted Standards
	1
	Lewis
	09/03/2008
	ITV1
	Religious Offence
	1
	Lewis
	16/03/2008
	ITV1
	Violence
	1
	Lewis
	16/03/2008
	ITV1
	Dangerous Behaviour
	1
	Lost
	02/03/2008
	Sky One
	Other
	1
	Love Soup
	22/03/2008
	BBC1
	Offensive Language
	1
	Lovejoy
	12/03/2008
	ITV3
	Offensive Language
	1
	Midlands Today
	18/02/2008
	BBC1 (Midlands)
	Violence
	1
	Mischief Night
	19/03/2008
	Film4
	Generally Accepted Standards
	1
	Mister Maker
	07/03/2008
	BBC1
	Generally Accepted Standards
	1
	Most Haunted Live: Satan's City
	29/03/2008
	Living
	Inaccuracy/Misleading
	1
	NCIS
	07/03/2008
	Five
	Generally Accepted Standards
	1
	Neighbours (trailer)
	08/03/2008
	Five
	Generally Accepted Standards
	1
	News
	10/03/2008
	ITV Wales
	Generally Accepted Standards
	1
	News
	18/11/2006
	ATN Bangla TV
	Other
	1
	News
	22/03/2008
	BBC Radio 5 Live
	Generally Accepted Standards
	1
	News at Ten
	01/04/2008
	ITV1
	Due Impartiality/Bias
	1
	News at Ten
	10/03/2008
	ITV1
	Generally Accepted Standards
	1
	News at Ten
	11/03/2008
	ITV1
	Commercial References
	1
	News at Ten
	20/03/2008
	ITV1
	Generally Accepted Standards
	1
	Newsdrive
	21/03/2008
	BBC Radio Scotland
	Generally Accepted Standards
	24
	Newsnight
	05/03/2008
	BBC2
	Sex/Nudity
	1
	Newsnight Scotland
	01/10/2007
	BBC2
	Inaccuracy/Misleading
	1
	Newsround Special
	27/03/2008
	BBC1
	Violence
	1
	Panorama
	10/03/2008
	BBC1
	Generally Accepted Standards
	1
	Pushing Daisies (trailer)
	16/03/2008
	ITV1
	Generally Accepted Standards
	1
	QATAR Airways Sponsorship - Sky Weather
	-
	Sky News
	Inaccuracy/Misleading
	1
	Quiz Call
	-
	Five
	Competitions
	1
	Real Crime: Perverted World of Marc Dutroux
	29/02/2008
	ITV1
	Generally Accepted Standards
	1
	  
	Real Crime: Perverted World of Marc Dutroux
	29/02/2008
	ITV1
	Advertising
	1
	Richard & Judy
	03/03/2008
	Channel 4
	Animal Welfare
	1
	Richard & Judy
	12/03/2008
	Channel 4
	Generally Accepted Standards
	1
	Richard & Judy
	04/03/2008
	Channel 4
	Generally Accepted Standards
	1
	Rivers of Blood
	08/03/2008
	BBC2
	Generally Accepted Standards
	5
	Rough Guide to ...Cities
	14/01/2008
	Five
	Inaccuracy/Misleading
	1
	Russell Brand
	22/03/2008
	BBC Radio 2
	Generally Accepted Standards
	1
	Saturday Scoreboard
	01/03/2008
	Radio Clyde 1
	Generally Accepted Standards
	1
	Scotsport Fanzone
	13/04/2006
	ITV1
	Generally Accepted Standards
	1
	Sexcetera
	-
	Virgin1
	Sex/Nudity
	1
	Shameless
	01/04/2008
	Channel 4
	Generally Accepted Standards
	1
	Shameless
	18/03/2008
	Channel 4
	Generally Accepted Standards
	1
	Shannon Matthews: The Family's Story
	20/03/2008
	Channel 4
	Other
	1
	Short Circuit
	10/02/2008
	Five
	Other
	1
	Shroud of Turin
	22/03/2008
	BBC2
	Due Impartiality/Bias
	1
	Simon Mayo
	06/12/2007
	BBC Radio 5 Live
	Generally Accepted Standards
	1
	Skins
	06/03/2008
	Channel 4
	Religious Offence
	1
	Skins
	17/03/2008
	E4
	Sex/Nudity
	1
	Smallville
	17/03/2008
	ITV2
	Violence
	1
	Snickers sponsorship of Superbowl
	04/02/2008
	TV6
	Other
	1
	Soccer AM
	01/03/2008
	Sky Sports 1
	Violence
	1
	Songs of Praise
	09/03/2008
	BBC1
	U18's in Programmes
	1
	Sport Relief
	14/03/2008
	BBC1
	Generally Accepted Standards
	1
	Sport Relief Does The Apprentice
	12/03/2008
	BBC1
	Generally Accepted Standards
	1
	Sport Relief Does The Apprentice
	14/03/2008
	BBC1
	Offensive Language
	3
	Sport Relief Does The Apprentice
	12/03/2008
	BBC1
	Offensive Language
	2
	Star Trek: Deep Space Nine
	18/02/2008
	Virgin 1
	Advertising
	1
	Stupid
	14/03/2008
	CBBC
	Other
	2
	Terry Christian
	01/03/2008
	Talksport
	Generally Accepted Standards
	2
	The Alan Titchmarsh Show
	27/02/2008
	ITV1
	Generally Accepted Standards
	1
	  
	The Alan Titchmarsh Show
	10/03/2008
	ITV1
	Sex/Nudity
	1
	The Brit Awards 2008
	20/02/2008
	ITV1
	Offensive Language
	1
	The Christian O'Connell Breakfast Show
	05/03/2008
	Virgin Radio
	Sex/Nudity
	1
	The Daily Politics Show
	26/03/2008
	BBC2
	Other
	1
	The Fake Trade
	03/03/2008
	Channel 4
	Sex/Nudity
	1
	The Farm Revealed
	26/02/2008
	Channel 4
	Due Impartiality/Bias
	1
	The Fixer
	10/03/2008
	ITV1
	Violence
	3
	The George Lamb Show
	12/03/2008
	BBC Radio 6 Music
	Generally Accepted Standards
	1
	The Girls Who Were Found Alive
	28/02/2008
	Channel 4
	Generally Accepted Standards
	4
	The Inspector Lynley Mysteries
	28/02/2008
	UKTV Drama +1
	Offensive Language
	1
	The Jeremy Kyle Show
	25/03/2008
	ITV1
	Offensive Language
	2
	The Jeremy Kyle Show
	07/03/2008
	ITV2
	Inaccuracy/Misleading
	1
	The Morning Line
	22/03/2008
	Channel 4
	Generally Accepted Standards
	1
	The Passion
	23/03/2008
	BBC1
	Generally Accepted Standards
	1
	The Passion of Girls Aloud
	17/03/2008
	ITV2
	Crime (incite/encourage)
	1
	The Pete Price Phone In
	16/03/2008
	City Talk 105.9
	Generally Accepted Standards
	1
	The Real Exorcist (trailer)
	10/03/2008
	Virgin1
	Inaccuracy/Misleading
	1
	The Secrets of the 12 Disciples
	23/03/2008
	Channel 4
	Generally Accepted Standards
	5
	The Simpsons
	31/03/2008
	Channel 4
	Other
	1
	The Steve Wilkos Show
	07/02/2008
	Living
	Generally Accepted Standards
	1
	The Westminster Hour
	16/03/2008
	BBC Radio 4
	Due Impartiality/Bias
	1
	The Wire (trailer)
	17/03/2008
	FX +1
	Violence
	1
	The Wright Stuff
	07/03/2008
	Five
	Generally Accepted Standards
	5
	The Wright Stuff
	12/03/2008
	Five
	Generally Accepted Standards
	1
	The Wright Stuff
	18/02/2008
	Five
	Generally Accepted Standards
	1
	This Morning
	11/03/2008
	ITV1
	Sex/Nudity
	9
	This Morning
	12/03/2008
	ITV1
	Due Impartiality/Bias
	1
	This Morning (trailer)
	11/03/2008
	ITV1
	Generally Accepted Standards
	6
	Today
	04/04/2008
	BBC Radio 4
	Other
	1
	  
	Tommy Boyd Breakfast Show
	14/03/2008
	Original 106
	Generally Accepted Standards
	1
	Toonatick
	16/03/2008
	CITV
	Sex/Nudity
	1
	Top Gear
	16/03/2008
	BBC2
	Generally Accepted Standards
	1
	Trigger Happy TV
	24/03/2008
	Trouble
	Generally Accepted Standards
	1
	Tropic of Capricorn
	02/03/2008
	BBC2
	Unconscious influence/hypnosis/subliminal
	4
	Underdogs
	25/03/2008
	Channel 4
	Offensive Language
	1
	Valley of the Sex Dolls
	16/11/2007
	Five
	Sex/Nudity
	3
	Valley of the Sex Dolls
	30/11/2007
	Five
	Sex/Nudity
	1
	Vanessa Feltz
	01/04/2008
	BBC London 94.9
	Due Impartiality/Bias
	1
	Vanity Lair
	09/03/2008
	Channel 4
	Generally Accepted Standards
	2
	Virgin on Demand Trailer
	18/03/2008
	Virgin 1
	Other
	1
	WWE Smackdown
	16/02/2008
	Sky Sports 3
	Generally Accepted Standards
	1
	Watchdog
	10/03/2008
	BBC1
	Generally Accepted Standards
	1
	Weakest Link
	20/03/2008
	BBC1
	Generally Accepted Standards
	1
	Weakest Link
	05/03/2008
	BBC1
	Generally Accepted Standards
	3
	Weirdbeard Show
	16/03/2008
	BRFM
	Offensive Language
	1
	White (trailer)
	BBC2
	Generally Accepted Standards
	8
	White Girl
	10/03/2008
	BBC2
	Generally Accepted Standards
	1
	White Girl
	10/03/2008
	BBC2
	Offensive Language
	1
	White Girl
	10/03/2008
	BBC2
	Sex/Nudity
	1
	Wife Swap
	02/03/2008
	Channel 4
	Animal Welfare
	7
	Wife Swap
	02/03/2008
	Channel 4
	Sex/Nudity
	1
	Wildlife SOS
	24/03/2008
	Five
	Animal Welfare
	1
	Wonderland
	12/03/2008
	BBC2
	Generally Accepted Standards
	6
	XFM Free Marketeers
	16/11/2007
	XFM
	Competitions
	1
	 


