
Issue 368 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
17 December 2018 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Issue number 368 
17 December 2018 

 

  



Issue 368 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
17 December 2018 

 

Contents 
Introduction           3 

Broadcast Standards cases  
 
In Breach 
 
Qutab Online 
Samaa, 21 June 2018, 15:05         5 
 
Mariah’s World 
4Music, 28 September 2018, 18:30        9 
 
Kiss Fresh with Alex 
Kiss Fresh, 23 October 2018, 11:22        11 
 

Broadcast Licence Conditions cases 
 
In Breach 
 
Providing a service in accordance with ‘Key Commitments’ 
Secklow Sounds CIC, 10 to 16 September 2018       14 
 
Providing a service in accordance with ‘Programming Commitments’ 
Sheffield Live!, Sheffield Local Television Limited, 2017      16 
 
Providing a service in accordance with ‘Programming Commitments’ 
Bay TV Swansea, Bay TV Swansea Limited, 2017       18 
 

Broadcast Fairness and Privacy cases 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Mr Ram Ladsawut 
Can’t Pay? We’ll Take it Away!, Channel 5, 21 June 2017      20 
 

Tables of cases 
 
Investigations Not in Breach         41 
 
Complaints assessed, not investigated        42 
 
Complaints outside of remit         54 
 
BBC First           56 
 
Investigations List          58
  



Issue 368 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
17 December 2018 

3 
 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content to secure the standards objectives1. Ofcom also has a duty to ensure that 
On Demand Programme Services (“ODPS”) comply with certain standards requirements set 
out in the Act2.  
 
Ofcom reflects these requirements in its codes and rules. The Broadcast and On Demand 
Bulletin reports on the outcome of Ofcom’s investigations into alleged breaches of its codes 
and rules, as well as conditions with which broadcasters licensed by Ofcom are required to 
comply. The codes and rules include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) for content broadcast on television and radio 
services licensed by Ofcom, and for content on the BBC’s licence fee funded television, 
radio and on demand services. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”), containing rules on how 

much advertising and teleshopping may be scheduled on commercial television, how 
many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, for which Ofcom 
retains regulatory responsibility for television and radio services. These include: 

 

• the prohibition on ‘political’ advertising; 

• ‘participation TV’ advertising, e.g. long-form advertising predicated on premium rate 
telephone services – notably chat (including ‘adult’ chat), ‘psychic’ readings and 
dedicated quiz TV (Call TV quiz services); and 

• gambling, dating and ‘message board’ material where these are broadcast as 
advertising3.  

  
d) other conditions with which Ofcom licensed services must comply, such as requirements 

to pay fees and submit information required for Ofcom to carry out its statutory duties. 
Further information can be found on Ofcom’s website for television and radio licences.  

 
e) Ofcom’s Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-Demand 

Programme Services for editorial content on ODPS (apart from BBC ODPS). Ofcom 
considers sanctions for advertising content on ODPS referred to it by the Advertising 
Standards Authority (“ASA”), the co-regulator of ODPS for advertising, or may do so as a 
concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the requirements in the BBC Agreement, the Code on Television 
Access Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, 
and the Cross Promotion Code.  

                                                           
1 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 
 
2 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 
 
3 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising for these 
types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory sanctions in all 
advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/32162/costa-april-2016.pdf
https://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Issue 368 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
17 December 2018 

4 
 

 

It is Ofcom’s policy to describe fully television, radio and on demand content. Some of the 
language and descriptions used in Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin may 
therefore cause offence.  



Issue 368 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
17 December 2018 

5 
 

Broadcast Standards cases 
 

In Breach 
 

Qutab Online 
Samaa, 21 June 2018, 15:05 
 
 
Introduction 
 
Samaa is a Pakistan-based news and entertainment channel that broadcasts in Urdu. It is re-
transmitted on the digital satellite platform in the UK, serving the Pakistani community. The 
licence for Samaa is held by Up and Coming TV Limited (“UCTV” or “the Licensee”). 
 
Qutab Online is a current affairs programme examining societal issues in Pakistan. A viewer 
complained to Ofcom that this edition of the programme included repeated footage of a 
young woman being fatally shot, which they described as “extremely shocking” and 
“distressing and painful to watch”. 
 
Ofcom provided the Licensee with an English translation of the programme, which the 
Licensee confirmed was accurate. The broadcast lasted approximately 45 minutes and 
concerned the fatal shooting in Faisalabad, Pakistan, of Mehwish Arshad – a 19-year-old bus 
hostess – by Umar Daraz – a guard working for a different bus company. Umar Daraz was 
reported to have been pursuing Mehwish Arshad for some time and to have been trying to 
convince her to marry him. The opening voiceover explained that: 
 

“…following Mehwish’s repeated rejection of his advances, he felt that his honour had 
been slighted. At the bus terminal he seized hold of her hand. Mehwish tried to pull her 
hand away from him and harsh words were exchanged, and, as a result, Umar Daraz shot 
her, and Mehwish died on the spot”. 

 
During the voiceover, CCTV footage of the event was broadcast, showing clearly Mehwish 
Arshad being shot, collapsing and gasping for breath. 
 
This was followed by a clip of Umar Daraz, who said: 
 

“She rejected my proposal for marriage and that’s why I killed her”. 
 
The programme comprised the presenter, Syed Bilal Qutab, and a reporter interviewing 
various people about the event, including: Umar Daraz; police officers; a bus company 
representative; an NGO expert; and religious scholars. Throughout the programme, the CCTV 
footage of the fatal shooting was broadcast a further 19 times – six times in full screen, the 
final two of which were partially obscured by an opaque channel logo, and 13 times in split 
screen, the final three of which were similarly obscured.  
 
Ofcom considered the programme raised issues under Rule 2.3 of the Code: 
 
Rule 2.3 “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure the 

material which may cause offence is justified by the context… Appropriate 
information should also be broadcast where it would assist in avoiding or 
minimising offence”. 



Issue 368 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
17 December 2018 

6 
 

Ofcom requested comments from the Licensee about how the content complied with this 
rule. 
  
Response 
 
The Licensee submitted that Qutab Online is “an amalgamation of religious and philosophical 
content which aims to empower citizens with information about sensitive societal issues 
which are prevalent in Pakistan such as domestic violence, women victimization, child sexual 
abuse, police brutality etc”. It added that “in light of the growing global movement against 
harassment and violence suffered by women the issue pertaining to honour killings is being 
highlighted in electronic and print media across the globe including Pakistan”. UCTV said 
Samaa therefore aimed “to raise awareness and empower women by highlighting an 
incident of honour killing”. It added that Qutab Online caters for “a very specific viewership, 
which is aware of the nature and context of the programme” and would “have a genuine 
expectation to view content which highlights sensitive topics in Pakistan, which it would not 
therefore find harmful or offensive”. The Licensee also said that “Samaa TV is not available 
for viewing on terrestrial television” and “viewership of the channel is limited”, adding that 
Qutab Online’s audience is very small and “consists of only viewers who are of Pakistani 
ethnicity or are persons residing in the United Kingdom who understand the Urdu language”.  
 
UCTV also submitted that it is “mindful and aware of its journalistic responsibilities and 
duties towards the public and in order to ensure that the content broadcast by Samaa TV 
adheres to the strict standards laid down by the Ofcom Broadcasting Code, which is 
evidenced by the fact that Samaa TV has designed an unimpeachable internal system which 
includes but is not limited to an in-house monitoring committee [that] reviews and 
scrutinizes all broadcasts before they are aired by Samaa TV”. It added that “Samaa’s 
viewership in Pakistan averages 10 million a day and no complaint was received or registered 
at the Pakistani Regulatory authorities (PEMRA)”. 
 
The Licensee said it nevertheless accepted that this edition of Qutab Online should not have 
been aired in the UK because it contained repeated footage of a fatal shooting. UCTV said 
the programme was broadcast live and, at around the time it started, Samaa’s computer 
graphics system used during live transmission (“CG”) crashed. UCTV added that “the 
operator immediately informed the transmission [manager] who arrived in playout within 5 
minutes”. The Licensee said he tried to restart the CG, which took at least eight minutes, only 
to find that the system had frozen. UCTV added that IT personnel were then called, but it 
took them 10 minutes to arrive and “a further few minutes to sort out the problem”. The 
Licensee said that the recording it had provided to Ofcom showed that the material in 
question had then been successfully masked”. 
 
UCTV said it now had a spare CG in place, which, in the event of any malfunction or system 
crash, should enable the operator to regain control of a live broadcast within two to three 
minutes, which is the time it takes to change relevant cabling. 
 
The Licensee said that, “after the 2013 incident”1 all its staff had gone through extensive 
compliance sessions to understand what material broadcast in Pakistan would comply with 

                                                           
1 Samaa was found in breach of Rules 1.3, 1.11 and 2.3 of the Code for the broadcast of similar 
material on 14 September 2013. Ofcom’s Finding can be found at: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/45745/obb244.pdf 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/45745/obb244.pdf


Issue 368 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
17 December 2018 

7 
 

the UK regulations, which is why, in this instance, they knew the footage of the fatal shooting 
was not suitable for broadcast and had tried to mask it. 
 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20032, Section Two of the Code requires 
that generally accepted standards are applied to provide adequate protection for members 
of the public from the inclusion of offensive and harmful material in programmes. 
 
Rule 2.3 requires broadcasters to ensure that the broadcast of potentially offensive material 
is justified by the context. Context includes, for example: the editorial content of the 
programme, the service on which it is broadcast, the time of broadcast, the likely size and 
composition of the potential audience, and the likely expectation of the audience. 
 
Ofcom has taken account of the audience’s and the broadcaster’s right to freedom of 
expression set out in Article 10 of the European Convention on Human Rights. 
 
The Code contains no prohibition on images depicting extreme violence, including fatal 
shootings, as there may be occasions when such images are editorially justified. Ofcom 
considers that, in line with the right to freedom of expression, it is important for 
programmes to be able to explore events that the licensee considers to be in the public 
interest. However, broadcasters must always comply with Code rules. 
 
Ofcom first considered whether the material was potentially offensive. In this instance, the 
Licensee broadcast repeatedly images of a woman being fatally shot and gasping for breath, 
which clearly had the potential to cause considerable offence. 
 
We next considered whether the material was justified by the context. Ofcom took into 
account that Samaa features a mixture of breaking news and general entertainment, and its 
audience in the UK is likely to be well aware of the type of content it usually broadcasts. We 
also took into account the Licensee’s argument on the nature of the programme and its 
focus on “sensitive societal issues”. However, we considered the repeated use of CCTV 
footage of distressing images of the fatal shooting of a young woman, which amounted to 20 
broadcasts during a 45-minute programme, was capable of causing a high level of offence 
and was likely to have exceeded the expectations of the UK audience for this channel during 
a weekday afternoon.  
 
We were also concerned that no warning about the material was given to viewers prior to its 
broadcast and no apology was subsequently aired, despite the fact that the Licensee was 
aware it had attempted unsuccessfully to mask all the images in question. Ofcom considered 
the material had the potential to be very distressing for viewers who came across it 
unawares at this time. 
 
We took into account: 
 

• the training UCTV had already provided its staff on the difference in the content 
compliance requirements of Pakistan and the UK, when broadcasting material produced 
for an audience in each country; 
 

                                                           
2 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 
 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319


Issue 368 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
17 December 2018 

8 
 

• the action the Licensee took in this instance to avoid recurrence immediately after the 
CG had failed, which we accept was evidenced by the fact that the material in question 
appeared to have been masked successfully twice towards the end of the programme; 
and 
 

• the technical backup UCTV said it subsequently introduced to minimise the risk of 
recurrence. 
 

Nevertheless, it is Ofcom’s view that, in this instance, the repeated broadcast of a fatal 
shooting was not justified by the context, in breach of Rule 2.3 of the Code.  
 
Further, Ofcom was concerned that the Licensee had previously been found in breach of the 
Code for the broadcast of similar material3. We recognised that the previous breach was five 
years ago and the repeated broadcast of such material in the UK in this instance was due to a 
technical issue. Nevertheless, Ofcom considers the broadcast of a fatal shooting that is not 
justified by the context to be capable of causing viewers serious offence and/or distress.  
 
We therefore put the Licensee on notice that, in the event of a further similar breach, 
Ofcom may consider taking further regulatory action, including the imposition of a 
statutory sanction. 
 
Breach of Rule 2.3 
 

                                                           
3 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/45745/obb244.pdf 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/45745/obb244.pdf


Issue 368 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
17 December 2018 

9 
 

In Breach  
 

Mariah’s World 
4Music, 28 September 2018, 18:30 
 
 
Introduction  
 
4Music is a music and general entertainment channel. Its licence is held by The Box Plus 
Network Limited (“the Licensee”). Mariah’s World is an American reality programme that 
follows the life of singer Mariah Carey.  
 
Ofcom received a complaint about offensive language in the optional subtitles for this 
programme. Although the programme’s soundtrack did not include any offensive language, 
the subtitles included a total of 14 uses of the words “fuck” and “fucking”.  
 
Ofcom considered that this material raised issues under Rules 1.14 and 2.3 of the Code: 
 
Rule 1.14: “The most offensive language must not be broadcast before the watershed 

(in the case of television)…”. 
 
Rule 2.3: “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that 

material which may cause offence is justified by the context […] Such 
material may include […] offensive language”. 

 
Ofcom requested comments from the Licensee about how this content complied with these 
rules.  
 
Response  
 
The Licensee accepted that the programme did not comply with Rules 1.14 and 2.3. 
 
The Licensee told Ofcom that the error was due to its “established subtitling processes being 
ignored”. It said that this programme had previously been broadcast post-watershed and 
had been re-versioned for pre-watershed transmission. This included the removal of 
offensive language from the programme’s soundtrack. However, the programme’s subtitles 
“were not checked in accordance with [the Licensee’s] established subtitling procedures” by 
the freelance subtitler responsible. The Licensee said that the services of this freelancer were 
no longer being used.  
 
As a result of this incident, the Licensee said that it had implemented “additional checks to 
ensure all…inappropriate content is correctly removed” from re-versioned subtitle files.  
 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20031, Section One of the Code requires 
that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes. Section 
Two of the Code requires that generally accepted standards are applied to provide adequate 

                                                           
1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319


Issue 368 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
17 December 2018 

10 
 

protection for members of the public from the inclusion of offensive and harmful material in 
programmes. 
 
Rule 1.14 
 
Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast before the 
watershed in the case of television.  
 
Ofcom’s 2016 research on offensive language2 indicates that the word “fuck”, and variations 
of this word, are considered to be the strongest language and unacceptable pre-watershed.  
 
In this case, the subtitles for this programme broadcast at 18:30 included 14 uses of the most 
offensive language. Therefore, our Decision is that Rule 1.14 was breached.  
 
Rule 2.3  
 
Rule 2.3 requires broadcasters to ensure that the broadcast of potentially offensive material 
is justified by the context. Context includes, for example, the editorial content of the 
programme, the service on which it is broadcast, the time of broadcast, the likely 
expectation of the audience and any warnings given to viewers. 
 
As set out above, Ofcom’s research on offensive language indicates that the word “fuck” and 
its variations are considered by audiences to be the strongest language.  
 
Ofcom therefore considered whether the potentially offensive content was justified by the 
context. 
 
We acknowledged that the audience for this reality programme may have expected it to 
include content that reflects language used in everyday life. However, we considered that 
the repeated broadcast of the words “fuck” and “fucking” in the programme’s subtitles was 
likely to have exceeded viewers’ expectations for a programme broadcast on a music and 
entertainment service during the early evening. Our Decision is therefore that the broadcast 
of offensive language in this programme was not justified by the context, in breach of Rule 
2.3 of the Code. 
 
Breaches of Rules 1.14 and 2.3 
 

                                                           
2https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf  
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf


Issue 368 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
17 December 2018 

11 
 

In Breach  
 

Kiss Fresh with Alex 
Kiss Fresh, 23 October 2018, 11:22 
 
 
Introduction  
 
Kiss Fresh is a radio station available on Freeview and DAB in London. It broadcasts exclusive 
first plays of club tracks. The licence for this service is held by Bauer Radio Limited (“Bauer” 
or “the Licensee”). 
 
Ofcom received a complaint that this programme played the track Lucky You (Featuring 
Joyner Lucas) by Eminem, when young children could be listening, and that it included “very 
strong language”.  
 
The track included 13 uses of the word “fuck” or its variations which appeared to have been 
poorly masked. It was broadcast during what was half-term for many schools. 
 
We considered this broadcast raised potential issues under the following Code rules:  
 
Rule 1.14: “The most offensive language must not be broadcast when children are 

particularly likely to be listening…”. 
 
Rule 2.3: “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that 

material which may cause offence is justified by the context”. 
 
We therefore requested comments from the Licensee about how the content complied with 
these rules. 
 
Response  
 
Bauer said that Kiss Fresh had received a radio edit of the song with the words masked, 
which it had added to its playlist after further editing. It said it was “clear to [it] that the 
words [were] reversed” but accepted that “with the speed of the rap…the masking may not 
[have] fully disguise[d] the swear words adequately…”. The Licensee added that “despite the 
track being available to consumers and audiences unedited elsewhere – including You Tube, 
Spotify, Apple Music etc – [it] accept[ed] that [its] objective of masking the phrases which 
may cause offence, could have been better crafted”. It said it would “review [its] production 
techniques on the small number of tracks where edits [were] required”.  
 
Bauer said that although it had not received any other complaints, it would remove the track 
from the Kiss Fresh playlist. The Licensee added that “… Kiss Fresh treads a careful line 
between ensuring it reflects an authentic and up to date mix of the best targeted music for 
its specialist target audience and ensuring that it complies with the Ofcom codes”. It said 
that “Kiss Fresh apologise[d] for any offence caused”. 
 



Issue 368 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
17 December 2018 

12 
 

Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20031, Section One of the Code requires 
that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes. Section 
Two of the Code requires that generally accepted standards are applied to provide adequate 
protection for members of the public from the inclusion of offensive and harmful material in 
programmes. 
 
Rule 1.14  
 
This rule states that the most offensive language must not be broadcast on radio when 
children are particularly likely to be listening.  
 
The programme included ineffectively masked uses of the word “fuck” and its variations. 
Ofcom’s 2016 research2 on offensive language clearly indicates that this word is considered 
by audiences to be among the strongest examples of offensive language. 
 
The Code states that the times “when children are particularly likely to be listening” to radio 
are “the school run and breakfast time, but might include other times”. Ofcom’s guidance on 
offensive language on radio3 states that: 
 

“…broadcasters should have particular regard to broadcasting content…between 06:00 
and 19:00…during school holidays”. 

 
We therefore considered that the ineffectively masked uses of the word “fuck” and its 
variations at 11:22 on 23 October 2018, which was for many schools during half-term, was an 
example of the most offensive language being broadcast at a time when children were 
particularly likely to have been listening. 
 
We took into account the steps being taken by the Licensee to improve its compliance. 
However, Ofcom’s Decision is that the broadcast was in breach of Rule 1.14. 
 
Rule 2.3 
 
This rule requires broadcasters to ensure that the broadcast of potentially offensive material 
is justified by the context. Context includes for example: the editorial content of the 
programme, the service on which it is broadcast, the time of broadcast; and the likely 
expectation of the audience. 
 
As outlined above, Ofcom’s research on offensive language indicates that the word “fuck” 
and its variations are considered by audiences to be among the most offensive language. 
Therefore the ineffectively masked use of the word and its variations in this case clearly had 
the potential to cause offence to listeners. 
 

                                                           
1 See: http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319  
 
2 On 30 September 2016, Ofcom published updated research in this area. See: Attitudes to potentially 
offensive language and gestures on television and on radio. 
 
3 See: Ofcom Guidance: Offensive language on radio  
 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/40541/offensive-language.pdf


Issue 368 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
17 December 2018 

13 
 

Ofcom therefore considered whether the content was justified by the context. 
 
Our guidance on offensive language in radio states that “in reaching any decision about 
compliance with the Code, Ofcom will take into account the likely audience expectations of a 
particular radio station at the time of broadcast”. In our view, the majority of listeners of Kiss 
Fresh would be unlikely to expect to hear a music track containing repeated ineffectively 
masked uses of the most offensive language at the time this song was broadcast.  
 
We took into account the steps being taken by the Licensee to improve its compliance. 
However, Ofcom’s Decision is that this broadcast also breached Rule 2.3.  
 
Breaches of Rules 1.14 and 2.3 
 



Issue 368 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
17 December 2018 

14 
 

Broadcast Licence Conditions cases 
 

In Breach  
 

Providing a service in accordance with ‘Key Commitments’ 
Secklow Sounds CIC, 10 to 16 September 2018 
 
 
Introduction  
 
Secklow Sounds is a community radio station licensed to provide a service for people in 
Milton Keynes. The licence is held by Secklow Sounds CIC (“Secklow Sounds” or “the 
Licensee”). 
 
As with all community radio stations, Secklow Sounds is required to deliver the ‘Key 
Commitments’ which form part of its licence1. The station’s Key Commitments set out how 
the station will serve its target community and includes a description of the service. 
 
Ofcom received three complaints that Secklow Sounds was not broadcasting the service 
described in its Key Commitments, in particular, that it was not delivering its programming 
requirements relating to the provision of speech content and original output. We therefore 
requested a programme schedule and recordings of three days of Secklow Sounds’ output 
from 13, 14 and 15 September 2018. 
 
Having listened to the recordings, and having assessed the programme schedule provided by 
the Licensee for the week 10 to 16 September 2018, it appeared that Secklow Sounds was 
not delivering the following of its Key Commitments: 
 

“The service provides original output2 for a minimum of 100 hours per week”. 
 
Ofcom considered that this raised potential issues under Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of 
the Schedule to Secklow Sounds’ licence. These state, respectively: 
 

“The Licensee shall provide the Licensed Service specified in the Annex for the licence 
period”. (Section 106(2) of the Broadcasting Act 1990); and 
 
“The Licensee shall ensure that the Licensed Service accords with the proposals set out in 
the Annex so as to maintain the character of the Licensed Service throughout the licence 
period”. (Section 106(1) of the Broadcasting Act 1990). 

 
We requested comments from Secklow Sounds on how it was complying with these 
conditions, with reference to the specific Key Commitment set out above. 
 
 
 

                                                           
1 The Key Commitments are contained in an annex to Secklow Sounds’ licence. They can be viewed in 
full at http://static.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr100777.pdf 
  
2 Original output is output that is first produced for and transmitted by the service, and excludes 
output that was transmitted elsewhere before. Original output can be live or voice-tracked. Repeat 
broadcasts of original output do not count towards the minimum requirement. 

http://static.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr100777.pdf


Issue 368 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
17 December 2018 

15 
 

Response 
 
In its response, Secklow Sounds confirmed that across the week 10 to 16 September 2018 
the station had broadcast a total of 87 hours output of original content as defined by Ofcom, 
rather than the minimum amount of 100 hours a week required by its Key Commitments. It 
said that this was due to a combination of some of its presenters being on extended leave 
due to health issues and other business commitments, and that it was currently in the 
process of replacing them.  
 
Secklow Sounds explained that it had since adopted a new strategic plan that aimed to 
restore its original output quota over the next six months. Additionally, that as of 22 October 
2018 its output of original content had increased to 112 hours a week and that it planned to 
raise this figure to 122 by the end of November 2018 and to 124 hours by January 2019. 
 
Decision 
 
Reflecting our duties to ensure a diverse range of local radio services, community radio 
licensees are required to provide the licensed service specified in their Key Commitments. 
 
During the week 10 to 16 September 2018, Secklow Sounds failed to deliver its Key 
Commitments relating to the number of hours of original output. The service was required to 
broadcast a minimum of 100 hours of original output. However, the Licensee confirmed to 
Ofcom that it had broadcast 87 hours.  
 
Ofcom noted Secklow Sounds’ explanation that it was unable to meet the minimum 
requirement of original output over the specified week because a number of its presenters 
were on extended leave at the time. We also noted the steps taken by Secklow Sounds to 
replace these presenters and increase its output of original content. However, the Licensee 
did not meet its Key Commitment to broadcast a minimum of 100 hours of original 
programming during the specified week. Ofcom’s Decision is therefore that Secklow Sounds 
is in breach of Licence Conditions 2(1) and 2(4). 
 
Breaches of Licence Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of the Schedule to the community 
radio licence held by Secklow Sounds CIC; licence number CR100777 
 



 

16 
 

In Breach 
 

Providing a service in accordance with ‘Programming Commitments’ 
Sheffield Live!, Sheffield Local Television Limited, 2017 
 
 
Introduction 
 
Sheffield Live! is the local TV service for Sheffield and the surrounding area. The licence is 
held by Sheffield Local Television Limited (“SLTV” or “the Licensee”). 
 
As with all local TV services holding a Local Digital Television Programme Service licence, 
SLTV is required to deliver ‘Programming Commitments’ which form part of its licence.1 
 
The Licensee responded to Ofcom’s annual request for information relating to compliance 
with Programme Commitments and revenue information, for the period 1 January 2017 to 
31 December 2017. The Licensee reported that it had broadcast 397 hours of first run local 
programming per in peak time (i.e. between 18:00 and 22:30) instead of the required 1579 
hours and 30 minutes set out in Annex A to its licence. 

 
Condition 5(1) of the Licence states:  
 

“For the duration of the Licence, the Licensee shall maintain the character of the 
Licensed Service in accordance with the programming commitments set out in the 
annex”.  

 
We therefore asked the Licensee for its comments on how it had complied with Condition 
5(1) of its licence.  

 
Response 
 
The Licensee accepted that it had not met its Programming Commitment in relation to the 
number of hours of first run local programming in peak time (18:00-22:30) during 2017. 
 
It explained that it had “considered the options available to remedy this situation” but had 
decided that “the repeat use of high quality local programme output at peak time is more 
consistent with the achievement of the intended character of service as a whole than would 
be the broadcast at peak time of first run local programming of lower quality”. 
 
The Licensee continued that apart from its news content, its peak time production “is 
entirely produced by volunteers or contributed at no extra cost by local independent 
producers and filmmakers”. It said that “volunteer producers have found it challenging to 
produce weekly episodes of a high quality on a year round basis”. It added that because 
“considerable effort…has gone into the production of short series (including original drama, 
comedy, local music, studio debates, magazine shows etc.)…producers and viewers would 
like an opportunity for this content to be broadcast more than once at peak time”. The 
Licensee argued that “the overall character of service and the public interest is better served 

                                                           
1 The Programming Commitments are contained in Annex A to SLTV’s licence. They can be viewed in 
full at https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0009/41031/Sheffield-L-DTPS-Licence-
Granted-7-August-2014-PDF.pdf 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0009/41031/Sheffield-L-DTPS-Licence-Granted-7-August-2014-PDF.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0009/41031/Sheffield-L-DTPS-Licence-Granted-7-August-2014-PDF.pdf


 

17 
 

by repeating this high quality production at peak time rather than replacing it with 
alternatives available to us”. 
 
SLTV said that it had “substantially exceeded” its Programming Commitments in relation to 
hours of first run local programming, repeated local programming in peak time, and hours of 
local news and current affairs programming (both first run and repeats). 
 
Decision 
 
Ofcom has a duty to ensure that the character of the licensed service, as proposed by a 
licence holder when making the application for a licence, is maintained for the duration of 
the Licence. 
 
SLTV admitted that it had not met its Programming Commitment to broadcast 1579 hours 
and 30 minutes of first run local programming in peak time 2017, instead broadcasting 397 
hours. Ofcom noted the Licensee’s submission that it had instead chosen to repeat what it 
considered to be its higher quality local programming during peak time – therefore 
exceeding the number of repeated hours it was required to broadcast during peak time – 
because it considered that this met the overall character of service and was in the “public 
interest”. 
 
However, Ofcom took into account that the Licensee drafted its own Programming 
Commitments when it applied for the licence and it is a licence requirement that it must 
adhere to them. As SLTV significantly under-delivered against its Programming Commitment 
in relation to first run local programming during peak time, Ofcom found the Licensee in 
breach of licence condition 5(1) of its Licence. 
 
Breach of Licence Condition 5(1) in of the Local Digital Television Programme Service 
licence held by Sheffield Local Television Limited (licence number L-DTPS000011) 
 



 

18 
 

In Breach 
 

Providing a service in accordance with ‘Programming Commitments’ 
Bay TV Swansea, Bay TV Swansea Limited, 2017 
 
 
Introduction 
 
Bay TV Swansea is the local TV service for Swansea and the surrounding area. The licence is 
held by Bay TV Swansea Limited (“Bay TV” or “the Licensee”). 
 
As with all local TV services holding a Local Digital Television Programme Service licence, Bay 
TV is required to deliver ‘Programming Commitments’ which form part of its licence. 
 
The Licensee responded to Ofcom’s annual request for information relating to compliance 
with Programme Commitments and revenue information, for the period 1 January 2017 to 
31 December 2017. The Licensee reported that it had under-delivered against five out of the 
six quantitative Programming Commitments set out in Annex A to its licence. The table 
below sets out how many hours of local programming were required and how many hours 
were broadcast. 
 

Description of Programming 
Commitment 

First run or 
Repeats 
  

Number of hours 
required by 
Programming 
Commitments 

Number of self- 
reported hours 

Hours of local programme 
per day/week 

First run 936 hours, 4 
minutes 

611 hours 

Repeats 1979 hours, 26 
minutes 

1648 hours 

Hours of local programming 
per day/week in peak time 
(18:00 to 22:30) 

First run 548 hours, 17 
minutes 

332 hours 

Repeats 579 hours, 56 
minutes 

347 hours 

Hours of local news and 
current affairs programming 

First run 814 hours, 49 
minutes 

546 hours 

Repeats 0 hours 671 hours 

 
Condition 5(1) of the Licence states:  
 

“For the duration of the Licence, the Licensee shall maintain the character of the 
Licensed Service in accordance with the programming commitments set out in the 
annex”.  

 
We therefore asked the Licensee for its comments on how it had complied with Condition 
5(1) of its licence. 
  
Response 
 
Bay TV explained that the service launched in July 2016 and that within the first year it 
became apparent to the management that it would be “challenging to maintain the service”. 
The Licensee said that in 2017 “the character of the licensed service was honoured in 



 

19 
 

spirit…notwithstanding the under-delivery of certain local programming hours within the 
year”. Bay TV pointed to the “significant over-delivery” of repeated local news and current 
affairs programming.  
 
The Licensee stated that it had merged with a larger broadcasting group, That’s Media 
Limited, in December 2017 and the new management had introduced “new systems and 
procedures to enable the requisite local programming hours to be delivered going forwards. 
In addition, in March 2018, Ofcom agreed to a request from the Licensee to reduce some of 
its Programming Commitments. 
 
Decision 
 
Ofcom has a duty to ensure that the character of the licensed service, as proposed by a 
licence holder when making the application for a licence, is maintained for the duration of 
the Licence. 
 
Bay TV admitted that it had not met five of its six quantitative Programming Commitments in 
2017. While Ofcom acknowledged that changes have been made to enable the Licensee to 
broadcast the required amount of local programming going forwards, we found the Licensee 
in breach of condition 5(1) of its Licence for not delivering its Programming Commitments in 
full in 2017. 
 
Breach of Licence Condition 5(1) in of the Local Digital Television Programme Service 
licence held by Bay TV Swansea Limited (licence number L-DTPS100082) 
 



 

20 
 

Fairness and Privacy Adjudication 
 

Not Upheld 
 

Complaint by Mr Ram Ladsawut 
Can’t Pay? We’ll Take it Away!, Channel 5, 21 June 2017 
 
 
Summary  
 
Ofcom has not upheld this complaint of unwarranted infringement of privacy made by Mr 
Ram Ladsawut about the above programme. 
 
The programme included footage of Mr Ladsawut at his place of work as he engaged with 
two High Court Enforcement Agents (“HCEAs”) who were there to enforce a Writ of Control 
(“Writ”) against a tenant of the commercial property that Mr Ladsawut managed. The 
majority of the footage shown in the programme of Mr Ladsawut was recorded by the body 
cameras worn by the HCEAs, but belonging to the programme makers, although a very small 
amount of footage was filmed by the programme makers’ main TV camera. 
  
Ofcom considered that in the particular circumstances of this case, Mr Ladsawut had a 
legitimate, albeit limited, expectation of privacy in relation to the filming and the subsequent 
broadcast of the footage of him. However, we also considered that his limited legitimate 
expectation of privacy did not outweigh the broadcaster’s right to freedom of expression and 
the public interest. Therefore, Mr Ladsawut’s privacy was not unwarrantably infringed in 
both the obtaining and broadcast of the footage included in the programme. 
 
Programme summary 
 
On 21 June 2017, Channel 5 broadcast an edition of Can’t Pay? We’ll Take it Away!, a series 
which follows HCEAs (“HCEAs”) as they attempt to resolve debt disputes through negotiated 
settlements and asset seizures. In this edition, HCEAs Mr Max Carracher and Mr Paul Bowhill 
visited an “exclusive office building in one of London’s premier financial districts” to recover a 
debt owed by a letting company, Flatsgo, to a previous tenant. The programme’s narrator 
introduced this section of the programme: 
 

“In Britain, more than 350,000 new businesses are set up every year. Each invests an 
average of £20,000 to cover essential costs. However, nearly a quarter experience a loss 
in profits in the first 12 months, while almost one in ten have had to let their staff go to 
free up funds”. 

 
A caption said: “Nearly 50% of small businesses launched annually in the UK fail within the 
first five years”. 
 
The HCEAs were shown driving to the office building in east London. The narrator explained 
that: 
 

“HCEAs Paul Bowhill and Max Carracher are in the Isle of Dogs in east London, to recover 
over £2,000 owed by a letting agency to an unhappy tenant”. 

 
 



 

21 
 

Mr Carracher said: 
 

“We’re off to see Flatsgo Limited, we’re looking to collect £2,240.99”. 
 
Mr Bowhill said: 
 

“This is a trade debt. So presumably, we’re going to business premises”. 
 
The narrator explained: 
 

“The agents have already visited two other addresses, but failed to find company 
director, Hugo de Sousa. Max and Paul have been given another address for him at an 
exclusive office building in one of London’s premier financial districts. Today they are 
hoping they will finally come face-to-face with the elusive businessman”. 

 
The HCEAs were shown as they arrived at a building, which was owned by the CEC Group. 
The HCEAs entered the reception area where Mr Ladsawut, the complainant, was shown 
unobscured standing behind a reception desk. The following exchange took place between 
Mr Ladsawut and the HCEAs: 
 
Mr Carracher: “Hello Sir, we are here to see Flatsgo Limited. 
 
Mr Ladsawut: Flatsgo, I don’t think they are in yet. 
 
Mr Carracher: That’s not a problem, if you would just take us up”. 
 
Mr Ladsawut was shown leading the HCEAs up the stairs of the building, where they stopped 
outside the door of one of the offices. The exchange between Mr Ladsawut and the HCEAs 
continued: 
 
Mr Ladsawut:  “Let me check first before I contact them. That’s the office there, they are 

not in yet. 
 
Mr Bowhill: This office here? That’s not a problem. Could you open the door for me 

please? 
 
Mr Ladsawut: No, I need to get confirmation first. 
 
Mr Bowhill: What time do they come in? 
 
Mr Ladsawut: Anytime, from now until anytime”. 
 
The narrator explained: 
 

“Once again, Mr De Sousa is nowhere to be seen. But, as this is a commercial premises, 
the agents have the right to call a locksmith and force entry into his office”. 

 
Mr Ladsawut: “So what are you telling me, are you allowed to force entry? Right now? 
 
Mr Carracher: Yes, absolutely. Right now. Immediately. 
 



 

22 
 

Mr Ladsawut: This is not their building. 
 
Mr Carracher: They are the lawful tenants in here? 
 
Mr Ladsawut: Yeah. 
 
Mr Carracher: Therefore, we can. 
 
Mr Bowhill: We accept that what you say is perfectly reasonable, but we are just 

making the point that we don’t have eight hours to wait for them to 
come back”. 

 
The narrator said: 
 

“Rather than cause damage to the premises, the building manager gives the agents 
access”. 

 
Mr Ladsawut was shown opening the door to the office and asking the HCEAs to “just take 
care” as they went inside. 
 
The narrator said: 
 

“But as the agents enter the office, they are in for a surprise. It seems the property 
operating here is not Flatsgo, but Privilege Property Managers…Max discovers that 
Privilege is a new company owned by Hugo, the director of the debtor company, Flatsgo. 
If Flatsgo is no longer trading, the agents can’t enforce the Writ. But then, Max finds 
some paperwork”. 

 
Mr Carracher was shown handling several utility bills in a pile of paperwork. He said: 
 

“Flatsgo Limited, the gas is overdue, the electricity is overdue, the council tax is overdue”. 
 
Mr Bowhill asked: 
 

“Here?” 
 
Mr Carracher replied: 
 

“Everywhere…”. 
 
The narrator explained: 
 

“With evidence that the debtor company is also trading from the office, the agents can 
seize company assets to offset the debt if Mr de Sousa doesn’t show up. But just then, 
one of Hugo De Sousa’s employees arrives”. 

 
Mr Ladsawut was shown standing next to Mr De Sousa’s employee. The HCEA explained that 
the assets inside the office, which belonged to Privilege Property Managers, would be seized 
to offset the debt of Flatsgo because Mr De Sousa was listed as a director for both 
companies. Mr De Sousa’s employee called Mr De Sousa and handed the phone to the HCEA.  
 



 

23 
 

The HCEA’s phone conversation with Mr De Sousa was then summarised by the narrator: 
 

“Mr De Sousa claims that all the assets in the office belong to his other company, but 
with no proof that this is true, Max starts an inventory…Finally, over an hour after the 
agents arrived, the director of the debtor company, Hugo De Sousa, arrives at the office”. 

 
Mr De Sousa was shown entering the office and explaining the relationship between the two 
companies to the HCEAs. Again, this was summarised by the narrator: 
 

“Hugo insists that the assets belong to another company, Privilege Property Managers, 
but the agents haven’t seen any proof”. 

 
Mr De Sousa was shown attempting to handle some of the goods which had been seized and 
placed outside in the hallway, at which point the HCEAs explained that they would call for 
police assistance if he continued. Before police assistance was requested, Mr de Sousa 
agreed to settle the outstanding debt with the HCEAs directly. Once the debt had been 
settled, the HCEAs were shown leaving the property, bringing an end to this section of the 
programme. 
 
Mr Ladsawut, who was not named in the programme, was not shown again in the 
programme.  
 
Summary of the complaint and broadcaster’s response  
 
The complaint 
 
a) Mr Ladsawut complained that his privacy was unwarrantably infringed in connection 

with the obtaining of material included in the programme because footage of him was 
filmed without his consent. Mr Ladsawut said that he had asked the programme makers 
to stop filming at the time, but they had refused. 

 
b) Mr Ladsawut also complained that his privacy was unwarrantably infringed in the 

programme as broadcast because footage of him was included in the programme 
without his consent. 

 
The broadcaster’s response 
 
Background 
 
Channel 5 said that it is not the law in the United Kingdom that people have a right not to be 
on television. Nor is it the law that footage or photographs of persons cannot be taken and 
then broadcast without their consent. The broadcaster said that what matters in every case 
is whether or not rights are being infringed, and, if they are, whether there are good reasons 
for those rights to be infringed. Channel 5 said that this requires the balancing of the rights 
of privacy against the right to freely broadcast matters of public interest. 
 
The broadcaster said that there is well-established methodology discernible from the 
Strasbourg case-law in relation to the balancing of Article 8 and Article 10 rights. It referred 
in particular to the Grand Chamber cases of Von Hannover v Germany (No 2)1, Axel Springer v 

                                                           
1 [2012] ECHR 228. 
 



 

24 
 

Germany2, and Couderc v France3. It said that these cases identify the factors which must be 
considered when conducting the balancing exercise between the competing Article 8 and 
Article 10 rights. The first issue, to which the case law attributes particular importance, is 
whether the information is capable of contributing to a debate of general interest, there 
being little scope under Article 10 for restrictions on freedom of expression when a matter of 
public interest is at stake. Channel 5 said that the decisive question is whether the broadcast 
is capable of contributing to a debate of public interest.  
 
Channel 5 said that the broadcast of the segment concerning Mr Ladsawut was clearly 
capable of contributing to a debate of public interest, namely the manner in which civil 
judgments are enforced, the powers granted to HCEAs, and the consequences of not paying 
proper attention to personal debts. The broadcaster said that where, as in this case, the 
subject matter of a broadcast contains information which is of public interest, and the 
broadcast of the material is capable of contributing to a debate of general interest, then this 
should be accorded significant weight when conducting the balancing exercise.  
 
Channel 5 said that the form of the expression, i.e. broadcasting the unobscured footage of 
the interactions with the HCEAs, was also protected under Article 10. It said that Jersild v 
Denmark4 emphasised that it is not for the national authorities to: 
 

“…substitute their own views for those of the press as to what technique of reporting 
should be adopted by journalists. In this context the Court recalls that Article 10 protects 
not only the substance of the ideas and information expressed, but also the form in 
which they are conveyed”. 

 
This principle, according to Channel 5, was recently reaffirmed in Khuja v Times Newspapers 
Ltd and others5: 
 

“…Does the public interest extend to PNM’s identity? This case differs from earlier cases 
in which the same question has arisen because the order sought by PNM would not 
prevent the identification of a party to the criminal proceedings or even of a witness. To 
my mind that makes it even more difficult to justify an injunction, for reasons which I 
have given. But in any event, I do not think it can be a relevant distinction. The policy 
which permits media reporting of judicial proceedings does not depend on the person 
adversely affected by the publicity being a participant in the proceedings. It depends on 
(i) the right of the public to be informed about a significant public act of the state, and (ii) 
the law’s recognition that, within the limits imposed by the law of defamation, the way 
in which the story is presented is a matter of editorial judgment, in which the desire to 
increase the interest of the story by giving it a human face is a legitimate 
consideration. PNM’s identity is not a peripheral or irrelevant feature of this particular 
story”. [emphasis added by Channel 5]. 

 

                                                           
2 [2012] EMLR 15. 
 
3 [2015] ECHR 992. 
 
4 [1994] 19 EHRR 1. 
 
5 [2017] UKSC 49. 
 



 

25 
 

The broadcaster said that the Article 10 rights of it and the programme maker to impart, and 
the audience to receive, the information in Can’t Pay? We’ll Take It Away! must weigh 
heavily in the balancing exercise. It said there must be very weighty privacy interests at stake 
if any restriction is to be placed on those Article 10 rights. 
 
Channel 5 said that this should not be taken as suggesting that its Article 10 rights (and those 
of the audience) automatically take priority over any Article 8 right enjoyed by Mr Ladsawut 
– neither right trumps the other. However, it said that, in the particular circumstances of this 
case, and the fact that the broadcast was capable of contributing to a debate of general 
interest, as opposed to other broadcasts where, say, the purpose of the broadcast is light 
entertainment or popular comedy, the case law establishes that very weighty privacy 
interests must be at stake if the intense focus on the interaction of the rights will swing 
against the Article 10 considerations. 
 
Channel 5 submitted that when properly considered, the balancing equation must be 
between the heavily weighted public interest in broadcasting the programme, including the 
margin of appreciation to include footage of Mr Ladsawut unobscured, and “such Article 8 
rights as might arise in relation to the footage”. Channel 5 said that Campbell v MGN Ltd6 
provided clear authority on this. It said that the photographing of Ms Naomi Campbell by a 
camera of which she was unaware, was not, of itself, a breach of her privacy. That was 
because she was not engaged in any private activity when the photographs were taken: she 
was walking along a public road (as per Lord Nicholls at paragraph 73 and Lord Hope at 
paragraphs 93 and 94). Channel 5 also noted that Lord Hope recognised the “vital role of 
public watchdog” played by the press and that it is not for the courts “to substitute their own 
views… as to what technique of reporting should be adopted by journalists… [as] article 10 
protects not only the substance of the ideas and information expressed, but also the form in 
which they are conveyed” (paragraphs 107 and 108). Citing a further passage from same 
judgment, the broadcaster said that Article 8 does not confer an unqualified right of privacy 
(Lady Hale at para 154: “We have not so far held that the mere fact of covert photography is 
sufficient to make the information contained in the photograph confidential. The activity 
photographed must be private”). What it does confer is a right to “respect” for privacy rather 
than an absolute right: M v Secretary of State for Work and Pensions7. It said that it was 
neither possible nor desirable to seek to give individuals complete autonomous control over 
information that relates to them (see O’Halloran v UK8). Channel 5 also said that, “in 
addition, sub-article (2) provides that the right conferred by (1) should not be interfered with 
by a public authority unless such interference is lawful and necessary in a democratic society 
in the interests of, inter-alia, the economic well-being of the country, the prevention of 
disorder, and for the protection of the rights and freedoms of others”. 
 
Channel 5 said that it is only if the claimant establishes that her or his Article 8 rights are 
engaged, that the court must perform a balancing exercise and weigh the claimant’s Article 8 

                                                           
6 [2004] 2 AC 457. 
 
7 [2006] 2 AC 91 at para 83. 
 
8 [2008] 46 EHRR 21. 
 



 

26 
 

rights against the defendant’s rights under Article 109. It said that if the complainant had no 
reasonable expectation of privacy, Article 8 is not engaged, and the claim fails at the outset. 
 
For these reasons, Channel 5 said, no aspect of the activities of Mr Ladsawut carrying out his 
duties as “administrator of premises” accessible by the public could properly be regarded as 
private. No right thinking, ordinary, reasonable person could think that such activities were 
private. It said that the filming of those activities was not filming of anything private. Channel 
5 said that just as the method and procedure of slaughtering animals in Lenah Game Meats 
was not confidential or private, nor was the manner in which Mr Ladsawut performed his 
ordinary duties as an employee with a public facing role.  
 
Channel 5 said that in this case, the sequence in the programme which featured Mr 
Ladsawut concerned the activities of the HCEAs conducting official court business, 
specifically executing a Writ of Control which permitted them to seize goods, chattels and 
other property of FlatsGo Limited in order to satisfy a judgment debt. It said that there can 
be no doubt that the activities of the HCEAs were matters of intense public interest. It also 
said that the manner in which the law is utilised or ignored was a matter of acute public 
interest, and that the kinds of difficulties the HCEAs face when executing their duties was 
also a matter of acute public interest. The broadcaster said that the impact of the activities 
of HCEAs performing their duties on the lives of those who are affected by those duties was a 
matter of acute public interest too. 
 
Channel 5 said that, for all of these reasons, it took the view that, generally speaking, it was 
appropriate and reasonable to include footage of people interacting with the HCEAs in the 
programme. It said that each case will turn on its own facts, and that matters such as the 
unusual vulnerability of a particular person or situation could impact on decisions to include 
particular footage in particular programmes. It said that in the case of Can’t Pay? We’ll Take 
It Away!, each story, in each programme, was considered by the external legal adviser for the 
programme makers and at the highest levels within Channel 5. The broadcaster said that no 
legitimate right of privacy was ever intentionally infringed. 
 
Filming of Mr Ladsawut 
 
Channel 5 said that the execution of a Writ issued by the High Court is a public matter; it is 
not a private matter. Particularly, it said that the execution of the Writ in this case was not a 
matter connected with Mr Ladsawut’s private life; it was a public matter that involved a 
tenant in a building managed by Mr Ladsawut’s employers. 
 
The broadcaster said that the interactions involving the HCEAs at Mr Ladsawut’s place of 
work were not a part of any private life protected by Article 8. It said that Mr Ladsawut was 
in a public facing role and did not say, or do, anything private to him. However, it said that 
the communications about those interactions were protected by Article 10. It said that the 
Writ of Control authorised the HCEAs to enter the premises where Mr Ladsawut was 
employed and to seize any goods in the premises rented by the debtor which could not be 
proven to be the property of a person other than the debtor. As the programme 
demonstrated, in this case, the HCEAs were successful in executing the Writ. 
 

                                                           
9 Channel 5 cited the following cases: Murray v Express Newspapers plc [2009] Ch 481 at para 27; 

Associated Newspapers Ltd v HRH the Prince of Wales [2008] Ch 57; McKennitt v Ash [2008] QB 73 at 

para 11. 



 

27 
 

Channel 5 said that there was no breach of any privacy rights of Mr Ladsawut involved in the 
HCEAs recording their activities by using body cameras, especially as at no time were the 
cameras hidden or concealed. Even if it were otherwise, Channel 5 said that there was clear 
authority for the proposition that covert filming does not, of itself, breach Article 8. It said 
that while the body cameras were owned by the programme makers, they were not imposed 
on the HCEAs who would have worn body cameras when attending the enforcement 
whether the programme makers were present or not. Channel 5 said that, in other words, 
whether or not the programme was in production, the interaction between Mr Ladsawut and 
the HCEAs would have been filmed by the HCEAs. 
 
Channel 5 said that all footage filmed, whether on the main TV cameras or the body 
cameras, was thoroughly reviewed by the programme makers to determine whether or not 
there was sufficient public interest in the filmed material, given the editorial context of the 
programme series, to consider including the footage in a broadcast. After that initial review, 
the footage was reviewed at least two more times by senior members of the production 
team to consider the content, the context and the relevant public interest. It said that the 
footage was then edited for the purposes of broadcast and reviewed by the programme 
makers’ independent lawyer to ensure the edited footage complied with the Ofcom 
Broadcasting Code (“the Code”) and the general law. Finally, the edited footage was 
reviewed by a senior member of the Channel 5 commissioning team as well as a senior 
member of the Channel 5 Content Legal Advice team. It was only after all those separate 
considerations had occurred that the decision to broadcast the footage was made. 
 
The broadcaster said that this was the identical process that would be undertaken if the 
programme makers were obtaining access to footage filmed by the HCEAs before the 
programme makers became aware of the existence of the footage. The footage of Mr 
Ladsawut was scrutinised and considered in exactly the same way as it would have been had 
the programme makers not been present and the HCEAs wearing their own body cameras. 
 
Channel 5 said that although Mr Ladsawut did ask the programme makers to remove 
themselves and their TV cameras from the premises, which, as law abiding citizens they did, 
he did not object to the filming by the HCEAs. It said that Mr Ladsawut was aware of the 
programme Can’t Pay? We’ll Take It Away! and discussed it with the HCEAs who openly 
explained their use of the cameras and the availability of the footage to Channel 5.  
 
Channel 5 said that, importantly, the first images of Mr Ladsawut which appear in the 
programme, and therefore identify him as the manager of the premises and the one who will 
deal with the HCEAs initially, were filmed openly on the main TV camera by the programme 
makers before any objection to the filming was taken by Mr Ladsawut. Those images, 
Channel 5 said, were not obtained in a covert way. 
 
Channel 5 submitted that the footage of Mr Ladsawut did not disclose or capture any 
information about Mr Ladsawut which was private or sensitive in nature, or that would 
afford him a legitimate expectation of privacy. It said that he had a public facing role on a day 
to day basis and that any person who was in the office where he worked could have seen 
and heard his interactions with the HCEAs. Those interactions were limited to formal 
questions about the HCEAs’ duties and taking them to, and giving them access to, the 
premises which the Writ of Control authorised them to enter and search and, if necessary, 
remove assets. The broadcaster said that there was nothing private about any of those 
interactions. 
 



 

28 
 

The broadcaster said that the programme made no adverse statements or inferences about 
Mr Ladsawut, and that while Mr Ladsawut may have preferred not to be included in the 
broadcast programme, embarrassment or distress about that was insufficient to create 
enforceable privacy rights under Article 8. 
 
Broadcast footage of Mr Ladsawut 
 
Channel 5 said that the broadcast contained scenes involving Mr Ladsawut greeting the 
HCEAs, answering their queries and escorting them to the premises to which they required 
access. He was not depicted talking about or indicating anything that was private to him or to 
anyone else. Channel 5 said that it did not accept that Mr Ladsawut had any right of privacy 
infringed by the broadcast. It said that he was not shown in a bad light or shown doing or 
saying anything which might be considered private. It also said that Mr Ladsawut occupied 
an outward facing role in which it would be entirely normal for him to interact with the 
public, or answer queries or be otherwise seen as he goes about his duties. 
 
Channel 5 said that although Mr Ladsawut’s image was included in the broadcast without his 
consent, nothing flowed from that. The broadcaster said that the law in the United Kingdom 
does not provide that individuals have a right to prevent their appearance in television 
broadcasts. Where, as in this case, the broadcast of an image of a person is part of the actual 
circumstances the subject of the broadcast and does not, and cannot, be considered 
detrimental to the person, there is no violation of any Article 8 right. Channel 5 said that the 
Campbell case was relevant in this respect in that the photograph of Ms Campbell that was 
published was not, in itself, actionable. It said that the issue was that the photograph, 
coupled with information about her health, crossed a line. No such line was crossed in this 
case. No information about Mr Ladsawut whatsoever, apart from his image and occupation, 
was communicated as part of this segment of the programme. 
 
Channel 5 said that while Mr Ladsawut may feel embarrassment or distress as a result of 
being included in the broadcast, it said that the law of privacy was not designed to protect 
the unduly sensitive. If it were otherwise, then privacy would become “an unacceptable 
chilling effect on free speech”.  
 
For the reasons already given above, Channel 5 said that there is a clear public interest in 
seeing the activities of the HCEAs in the course of executing their official duties. That public 
interest extends to including shots of Mr Ladsawut in the broadcast where to do so does not 
involve anything other than disclosing that Mr Ladsawut was at the premises performing his 
ordinary duties when the HCEAs attended to execute the Writ. 
 
Channel 5 said that in this case, the sequence in which Mr Ladsawut appeared made several 
things clear to the public, all of which it is in the public interest for the public to know: 
 

• High Court Writs can be executed at any time, without notice; 

• when a Writ of Control has been issued, goods and chattels which belong to anyone at 
the place where the debtor resides can be taken into possession by the HCEAs unless 
proof of ownership of those goods or chattels can be immediately produced; 

• HCEAs may force entry to commercial premises if access is impeded; 

• significant costs can be incurred if the various stages of the execution of the Writ of 
Control are reached; 



 

29 
 

• failure to pay judgment debts, or failure to respond to calls from those collecting 
judgment debts, can lead to the property of entities other than the judgment debtor 
being seized, disrupting ordinary business activities; and, 

• judgment debts cannot and should not be ignored. 
 
Channel 5 said that the broadcast of the programme was entirely in the public interest and 
by including the footage that was shown, the broadcast did not exceed what was necessary 
and appropriate to make viewers understand the situation and the ramifications of what the 
HCEAs were doing.  
 
It said that nothing private to Mr Ladsawut was revealed by the broadcast, and that, in 
conclusion, it did not believe that Mr Ladsawut had a legitimate expectation of privacy in 
connection with either the filming or broadcast of the footage concerning him. 
 
In conclusion, Channel 5 said that it did not believe that the complainant’s privacy was 
infringed by either the making of the programme or its broadcast. 
 
Supplementary material 
 
Ofcom’s consideration of Mr Ladsawut’s complaint was put on hold pending the conclusion 
of our investigation into a complaint made by Miss F about a separate edition of Can’t Pay? 
We’ll Take it Away!10. During our investigation into Miss F’s complaint, Channel 5 provided 
Ofcom with supplementary material that included details of arrangements between the 
HCEA company and the programme makers for the provision and use of the body cameras 
worn by the HCEAs and the subsequent use of the material recorded (both visual and audio) 
on those body cameras. Channel 5 confirmed to Ofcom that these arrangements were also in 
place at the time that Mr Ladsawut was filmed and the programme broadcast.  
 
In a document entitled “Main Contributor Release Form” (“Release Form”) it was agreed 
between the programme makers and the HCEA company that:  
 

• the body cameras would be provided to the HCEAs by the programme makers and that 
the HCEAs would film in the way that they would do normally (i.e. with their own 
cameras when not engaged in activities with the programme makers); 

• the entire copyright in the material recorded by the body cameras belonged to the 
programme makers for the purposes of the programme; and, 

• reasonable access to view the body camera material would be given to the HCEA 
company upon request, but that material remained the property of the programme 
makers.  
  

Channel 5 also provided Ofcom with the programme production “bible” which provided 
further detail about the relevant practices and procedures governing the activities of the 
production team in making Can’t Pay? We’ll Take It Away. In particular, the document stated 
that: 
 

                                                           
10 Complaint by Miss F, made on her own behalf and on behalf of her uncle, and her parents about 
Can’t Pay? We’ll Take it Away!, Channel 5, 20 April 2016. 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/107433/issue-340-broadcast-on-demand-
bulletin.pdf 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/107433/issue-340-broadcast-on-demand-bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/107433/issue-340-broadcast-on-demand-bulletin.pdf


 

30 
 

• each HCEA wore a body camera and a microphone with sound fed to a central recorder 
unit with an additional boom microphone. Both the camera and the microphone 
recorded continuously while they dealt with a case;  

• while HCEAs routinely wear body cameras, they are of low quality. Therefore, the 
programme makers replace them with their own, better quality body cameras and 
ensure that there is always a sound recordist on the shoots; 

• the production team maintain the body cameras while filming and ensure that 
replacement batteries are carried, and the data backed up; 

• if a “debtor” queries the use of the body cameras, the programme makers should 
respond that they are worn for the HCEAs' security, but that the material may be made 
available to the programme makers if it is in the public interest to show it; and, 

• Ofcom does not view the filming by the HCEAs on the body cameras or the subsequent 
broadcast of the filmed footage as being surreptitious filming and so it can “be treated 
for all intent and purpose as being the same as your (i.e. camera crew) filming in most 
cases”.  

 
Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View on this case that the complaint should not be upheld. 
Both the complainant and the broadcaster were given the opportunity to make 
representations on the Preliminary View. The parties’ representations are summarised 
below.  
 
Complainant’s representations 
 
In so far as Mr Ladsawut’s representations were relevant to the complaint considered by 
Ofcom, Mr Ladsawut, who disagreed with Ofcom’s Preliminary View, made the following 
comments:  
 
Mr Ladsawut said that since the broadcast of the programme, people had asked him 
questions such as: “I saw you on the TV with the bailiffs, why?’’, and ‘’why did the bailiffs 
come to see you?’’, which, he said, was very annoying, disturbing, frustrating and had caused 
him a significant loss of dignity. He reiterated that he did not give his consent for the 
broadcast and had told the programme makers on the day of filming that the footage must 
not be broadcast. He said that he had been told by the HCEAs that they wore the body 
cameras to protect themselves, not to record footage for a TV series. 
 
Mr Ladsawut said that he clearly had nothing to do with the enforcement and, as such, the 
unobscured footage filmed of him was intrusive. He questioned Ofcom’s assessment of the 
public interest and said the footage of him should not have been broadcast. Mr Ladsawut 
said that as a result of the programme, he decided to move away from where he worked.  
 
Broadcaster’s representations 
 
Channel 5’s said that its only representation in relation to the Preliminary View related to 
Ofcom’s finding that there was surreptitious filming. It reiterated that it did not agree with 
Ofcom's analysis of the footage taken on the HCEAs' body cameras was surreptitious under 
the terms of the Code. In particular, Channel 5 said that neither the question of the 
ownership of the body cameras, nor the fact that the body cameras were worn by the HCEAs 
under a prior arrangement, could turn footage which would otherwise not have been 
deemed to be surreptitious by Ofcom to be, in fact surreptitious. 



 

31 
 

The broadcaster said that other than recording and restating its view in relation to 
surreptitious filming, already set out in detail in its earlier submissions, it had no further 
representations to make. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all 
other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in, 
or in connection with the obtaining of material included in, programmes in such services.  
  
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of 
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which 
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and 
targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching this decision, we carefully considered all the relevant material provided by both 
parties. This included a recording of the programme as broadcast and the unedited footage, 
transcripts of all the footage, and both parties’ written submissions and supporting 
documentation. Ofcom also took careful account of the representations made by both the 
complainant and the broadcaster in response to being given the opportunity to comment on 
Ofcom’s Preliminary View on this complaint. After careful consideration of these 
representations, we considered the points raised did not materially affect the outcome of 
Ofcom’s decision not to uphold the complaint.  
 
In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy under Article 8 of the ECHR has to be 
balanced against the competing rights of the broadcaster’s right to freedom of expression 
and the audience’s right to receive information under Article 10. Neither right as such has 
precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is necessary to 
intensely focus on the comparative importance of the specific rights. Any justification for 
interfering with or restricting each right must be taken into account and any interference or 
restriction must be proportionate.  
  
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any 
infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material included in 
programmes, must be warranted.  
  
In addition to this rule, Section Eight (Privacy) of the Code contains “practices to be 
followed” by broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or 
otherwise directly affected by, programmes, or the making of programmes. Following these 
practices will not necessarily avoid a breach of Rule 8.1 and failure to follow these practices 
will only constitute a breach where it results in an unwarranted infringement of privacy.  
 
a) Ofcom considered Mr Ladsawut’s complaint that his privacy was unwarrantably infringed 

in connection with the obtaining of material included in the programme as broadcast as 
set out under the “Summary of the complaint” section above. 
  
Ofcom had regard to Practices 8.5, 8.7 and 8.9 of the Code. Practice 8.5 states that any 
infringement of privacy in the making of a programme should be with the person’s 
and/or organisation’s consent or be otherwise warranted. Practice 8.7 states that if an 



 

32 
 

individual or organisation’s privacy is being infringed, and they ask that the filming, 
recording or live broadcast be stopped, the broadcaster should do so, unless it is 
warranted to continue. Practice 8.9 states that the means of obtaining material must be 
proportionate in all the circumstances and in particular to the subject matter of the 
programme. Ofcom also had regard to Practice 8.13 which states that surreptitious 
filming or recording should only be used where it is warranted.  

 
We assessed the extent to which Mr Ladsawut had a legitimate expectation of privacy in 
the particular circumstances in which the relevant material was obtained. The test 
applied by Ofcom as to whether a legitimate expectation of privacy arises is objective: it 
is fact-sensitive and must always be judged in light of the circumstances in which the 
individual concerned finds him or herself. 

 
The unedited footage showed that Mr Ladsawut was filmed in his place of work, a large 
business premises for which he was the building manager. Initially, he was filmed in the 
public reception area by both the body cameras worn by the HCEAs and the TV camera 
used by the programme makers. The majority of the rest of the footage of Mr Ladsawut 
was obtained by body cameras worn by the HCEAs while he carried out his duties. In 
particular, Mr Ladsawut was filmed interacting directly with the HCEAs as they entered 
the public reception area of the building and then as he led them into an office occupied 
by the debtor’s company in the interior of the building. Mr Ladsawut was filmed as he 
expressed concern to the HCEAs about their plans to force entry into the debtor’s office, 
which he explained would cause damage to the building itself. He was filmed attempting 
to contact the debtor on behalf of the HCEAs and as he opened the office to allow the 
HCEAs to gain entry after unsuccessfully attempting to contact the debtor. It was not 
clear from the footage whether the location of the office in the interior of the building 
was publicly accessible, or whether Mr Ladsawut would ordinarily be expected to be 
observed by others or deal with the public.  
 
Channel 5 said in its submissions that Mr Ladsawut was aware of the programme Can’t 
Pay? We’ll Take It Away! and discussed it with the HCEAs who openly explained their use 
of the cameras and the availability of the footage to Channel 5. Ofcom observed from 
examining the unedited footage that Mr Ladsawut did say to one of the HCEAs that he 
had seen the programme on television, but we could find no evidence to support 
Channel 5’s assertion that the issue of the use of the body cameras and the availability of 
the footage to Channel 5 was raised at all with Mr Ladsawut. The only time in which 
these issues were touched on was during a conversation in the unedited footage 
between the HCEAs and two female employees of the debtor. This took place while the 
HCEAs waited for the debtor to arrive. Crucially, however, Mr Ladsawut was not present 
during this conversation.  
 
By contrast, it was evident from the unedited footage that Mr Ladsawut had been aware 
of, and had asked about, the presence of the TV camera used by the camera crew to film 
the HCEAs. He had made it clear that he did not want the programme makers to film him 
or the inside of his employers’ business premises. In particular, the following 
conversation took place when the HCEAs arrived at the premises and were allowed into 
the reception area by Mr Ladsawut: 

 
Mr Ladsawut: “And he’s filming now, can I know why? [referring to the TV camera]. 
 
Mr Carracher:  Yes, absolutely sir. They’re filming us. 



 

33 
 

Mr Ladsawut:  Not me? Are they allowed to film our office? ...Because Flatsgo is 
nothing to do with this here. 

 
Mr Carracher:  OK, I’m an enforcement agent sir and I’m [interrupted by Mr 

Ladsawut]. 
 
Mr Ladsawut:  No, I understand that. 
 
Mr Carracher:  I’m here with a High Court Writ. 
 
Mr Ladsawut:  But before you’re filming, I understand you need to ask for 

permission. 
 
Mr Carracher:  Ask them any questions about that. 
 
Programme maker:  Yeah, it’s up to you, we’re making a documentary following these 

gentlemen. 
 
Mr Ladsawut:  No no, but you’re filming our building. 
 
Programme maker:  Yeah is that OK? 
 
Mr Ladsawut:  No, because I need to ask permission. 
 
Mr Carracher:  Yeah that’s fine, you can ask them to leave. You can’t really ask us to 

leave. Thanks very much. 
 
Mr Ladsawut:  I thought you were all together sir? 
 
Mr Carracher:  No. I’m here with my colleague Mr Bohill. 
 
Mr Ladsawut:  …Oh, they’re nothing to do with you? Are they just? 
 
Mr Carracher:  They can film us, but they won’t film if you say you don’t give 

permission. 
 
Mr Ladsawut:  Why are they filming you? 
 
Mr Carracher:  Why do they film us? They’re making a programme, a documentary. 
 
Mr Bohill:  On the work that we do. 
 
Mr Ladsawut:  But they can’t film without our permission. They can’t. They can’t 

film us. 
 
Mr Bohill:  They’re going outside, they’re in a public area now. 
 
Mr Ladsawut:  …If it’s illegal they should ask first. 
 
Mr Bohill:  No, no. Well they’ve done that, and you’ve said no so they’ve gone 

outside. 



 

34 
 

Mr Carracher:  They’ve gone sir. 
 
Mr Ladsawut:  On top of that, if you’re an enforcement agency…it looks a bit bad on 

you because I mean it’s like they are coming together with 
[interrupted by Mr Bohill]. 

 
Mr Bohill:  Sorry, can we have this conversation like after we’ve found out if 

they’re in?” 
 
Later in the enforcement, Mr Ladsawut went outside the building to speak to the 
programme makers about the filming. Mr Ladsawut asked about the purpose of the 
filming and was told by one of the programme makers: “…it’s for Channel 5”. He was also 
told that the question as to what footage was used and appeared in the programme 
would be a matter for Channel 5 to decide. The programme maker also said that she 
would make Channel 5 aware of Mr Ladsawut’s concerns about the filming and gave him 
a business card with the production company’s contact details. Nothing was said in this 
conversation with the programme makers, or in any other conversation that they or the 
HCEAs had with Mr Ladsawut, about the filming by the body cameras worn by the 
HCEAs, or that the footage filmed by them would be available to the programme makers. 
 
In considering the way this material was obtained, we took account of Practice 8.13 
which states that “surreptitious filming or recording should only be used where it is 
warranted. Normally, any infringement will only be warranted if: there is a prima facie 
evidence of a story in the public interest; there are reasonable grounds to suspect that 
further material evidence could be obtained; and, it is necessary to the credibility and 
authenticity of the programme”.  
 
Ofcom was told by Channel 5 in its statement that the HCEAs routinely wore body 
cameras during their work “for their safety and in case of complaint or inquiry” and that 
these cameras “were not hidden”. However, in this instance, the body cameras being 
worn were, in fact, provided to the HCEAs by the programme makers with a view to 
potentially including all or part of the HCEAs’ interactions with Mr Ladsawut in the 
programme as broadcast.  
 
In considering the way this material was obtained, we took account of Practice 8.13 
which states that “surreptitious filming or recording should only be used where it is 
warranted. Normally, any infringement will only be warranted if: there is a prima facie 
evidence of a story in the public interest; there are reasonable grounds to suspect that 
further material evidence could be obtained; and, it is necessary to the credibility and 
authenticity of the programme”.  
 
The Code defines “surreptitious filming and recording” as including “the use of long 
lenses or recording devices, as well as leaving an unattended camera or recording device 
on private property without the full and informed consent of the occupiers or their 
agent. It may also include recording telephone conversations without the knowledge of 
the other party, or deliberately continuing with a recording when the other party thinks 
that it has come to an end”.  
 
Ofcom considered that it was apparent from the arrangements identified in the 
Supplementary Material provided by Channel 5 that the body cameras were not being 
worn by the HCEAs solely for their own benefit. Rather, the provision of the cameras by 



 

35 
 

the programme makers and their ownership of the footage unequivocally showed the 
existence of an advance arrangement between the programme makers and the HCEA 
company which provided the programme makers with unfettered access to the footage 
recorded by the body cameras. A fundamental purpose of the cameras, therefore, was 
for the programme makers to obtain and retain footage for potential broadcast. The 
ownership and operation of the cameras guaranteed them exclusivity to the material 
recorded and enabled free, uninhibited access to Mr Ladsawut’s place of work as they 
interacted with the HCEAs. This afforded the programme makers a level of access that 
exceeded substantially any exposure which anyone in the complainant’s position could 
possibly have expected at the time. As a consequence, the programme makers acquired 
access to unguarded interactions and disclosures within the business premises and were 
able to observe and record exchanges between the HCEAs and Mr Ladsawut.  
 
As we have explained above, from the unedited footage provided by Channel 5 we 
observed that at no time during the filming was Mr Ladsawut made aware that the body 
cameras and the material recorded by them belonged to the programme makers and 
could subsequently be used in the television programme. We considered that this was 
not something he could reasonably have foreseen or appreciated, particularly as the 
actions of the programme makers in agreeing to leave the building at Mr Ladsawut’s 
request gave every indication that this was not the case. We recognised that 
broadcasters often obtain material for broadcast from third parties, but in this case, 
programme makers were visibly present and agreed to withdraw from filming in the 
building (see extract above). We took into account from examining the unedited footage 
that no further reference was made to the body cameras, or to the fact that filming was 
taking place despite the withdrawal of the TV camera.  
 
In our view, the conversation between Mr Ladsawut, the HCEAs, and the programme 
makers at the beginning of the enforcement and the subsequent action of the 
programme makers in withdrawing from the premises would have sent a clear message 
to Mr Ladsawut that his interactions with the HCEAs would not be filmed by the 
programme makers for potential use in a television programme. We also took into 
account that when Mr Ladsawut later spoke to the programme makers outside the 
building, again no mention was made to him about the body cameras and what the 
principal purpose of the filming was. This, in our view, was misleading as it was in direct 
contrast to the actual position in light of the programme makers’ access to the material 
recorded by the body cameras.  
 
In these circumstances, taking all the factors above into account, Ofcom considered that 
the material recorded of Mr Ladsawut by the body cameras had been obtained by the 
programme makers surreptitiously, notwithstanding the fact that the body cameras 
themselves were worn openly. An intrinsic purpose of the filming from these cameras 
was to obtain footage for potential broadcast and Mr Ladsawut was not made aware of 
this, irrespective of whether or not he was nevertheless aware of the body cameras. As a 
result, Mr Ladsawut would not have understood the full significance of the body 
cameras, particularly as he understood that the TV camera belonged to the programme 
makers who had gone outside. In these circumstances, the actions of the programme 
makers were akin to deliberately continuing with a recording when the other party 
thinks that it has come to an end. Similarly, by not making Mr Ladsawut aware of the full 
significance of the body cameras, the method in which this footage and the 
accompanying audio was obtained was akin to the programme makers leaving an 



 

36 
 

unattended camera or recording device on private property without the consent of the 
occupiers.  
 
Channel 5 submitted that the execution of a Writ issued by the High Court is a public 
matter and that in this case, the execution of the writ was not a matter connected with 
Mr Ladsawut’s private life. It also said that the activities of HCEAs, the kinds of difficulties 
they face when executing their duties, the way the law is utilised or ignored and the 
impact on the lives of those affected by the activities of HCEAs are all matters of acute 
public interest. However, in Ofcom’s view, none of these arguments pointed to a prima 
facie story in the public interest of a type or order which would ordinarily warrant the 
use of surreptitious filming (as envisaged by Practice 8.13).  
 
Ofcom’s view on the issue of surreptitious filming has regard to the fact that an advance 
arrangement was in place between the programme makers and the HCEA company. This 
arrangement provided the programme makers with unfettered access to the footage 
recorded by the body cameras for the purposes of broadcast before any footage had 
been captured and in the absence of any prima facie evidence in this case of a sufficient 
public interest which would justify any privacy intrusion which would potentially arise 
from obtaining access to the official footage in question.  
 
For the sake of clarity, while the ownership of the body cameras and the copyright in the 
footage was a notable feature of the arrangement, it was the fact that the body cameras 
were worn with the prior objective of obtaining footage for the purpose of broadcast, 
rather than the fact of the ownership itself, which was the material consideration in this 
part of Ofcom’s analysis (not least as it served to define the purpose for which the 
footage was obtained in the first place and allowed the programme makers unfettered 
access to, and use of, the footage which was recorded as a consequence).  
 
The fact that the body cameras were worn with the prior objective of obtaining footage 
for the purpose of broadcast was not something which was explained to Mr Ladsawut, 
nor would it have been something which he could reasonably have foreseen or 
appreciated. After taking into account all the relevant factors and Channel 5’s 
submissions and representations in relation to the issue of surreptitious filming, Ofcom 
took the view that it was justified in classifying the manner in which footage was 
obtained as “surreptitious” in the sense envisaged by the Code. This would not have 
been the case if Mr Ladsawut had been made aware at the outset that the footage was 
to be used for the purposes of potential broadcast (rather than simply for the HCEAs’ 
own official use). 
 
It is important for Ofcom to stress that the Code does not prohibit the use of 
surreptitious filming. Indeed, it can be an important means of enabling broadcasters to 
obtain material evidence where, as envisaged by Practice 8.13, there is a prima facie 
evidence of a story in the public interest; there are reasonable grounds to suspect that 
further material evidence could be obtained; and, it is necessary to the credibility and 
authenticity of the programme. These important prior considerations, which arise 
because of the potentially significant privacy consequences which surreptitious filming 
may cause are designed to ensure that broadcasters do not use such methods 
indiscriminately, or without due cause in the speculative hope of gathering material for 
potential broadcast.  
 



 

37 
 

In this case, however, Ofcom does not accept that the public interest arguments 
submitted by Channel 5 were of sufficient order and weight to warrant filming of this 
nature in the circumstances. Mr Ladsawut was not himself the subject of the High Court 
enforcement process, as he reiterated in his representations on Ofcom’s Preliminary 
View and was filmed carrying out his duties and assisting the HCEAs. However, in 
Ofcom’s view, neither that fact, nor the public interest in programming which seeks to 
shed light on the issues and difficulties encountered by HCEAs, warranted the decision of 
the programme makers and Channel 5 to obtain footage of these particular events in this 
manner.  
 
However, it is also important to emphasise that a failure to follow any of the practices in 
the Code will only constitute a breach of the Code where it results in an unwarranted 
infringement of privacy. In other words, a finding that a broadcaster has failed to follow 
Practice 8.13 (in relation to surreptitious filming) does not, in and of itself, automatically 
lead to an unwarranted infringement of privacy. Ofcom therefore proceeded to consider 
whether Mr Ladsawut held a legitimate expectation of privacy in relation to the 
obtaining of the footage. 
 
Ofcom recognises that a person may have a legitimate expectation of privacy in relation 
to activities of a private nature undertaken in their workplace, and that these warrant 
protection from unwanted intrusion (for example, a discussion about personal matters 
with a colleague, or carrying out a business function in a workplace to which the public 
do not have open access).  
 
In this case, we took into account that Mr Ladsawut was filmed carrying out his day to 
day tasks as the property manager of the building. These included assisting visitors to the 
building. The HCEAs had come to the premises to visit a debtor who was a tenant in the 
building and they sought access to that tenant’s office in order to enforce the debt. Mr 
Ladsawut was initially filmed in the reception area, which was accessible to the public. 
However, Mr Ladsawut was also filmed during the enforcement in a part of the building 
that would not ordinarily be accessible to the general public. He and the HCEAs largely 
spoke about practical steps he could take in the debtor’s absence to help the HCEAs to 
make contact with the debtor, and to help them gain access to the debtor’s office. At 
one point, Mr Ladsawut disclosed to one of the HCEAs that he was “British, but French” 
and that his parents spoke French; he also referred briefly to a “tribunal” case he had 
been involved with, but he did not speak about this in any detail or disclose any private 
or sensitive personal information.  
 
In considering whether Mr Ladsawut had a legitimate expectation of privacy Ofcom also 
took account of the fact that he was filmed surreptitiously by the HCEAs and that such 
filming took place despite Mr Ladsawut being clear from the outset that he did not give 
permission for the programme makers to film in the building. As discussed above, Mr 
Ladsawut was told and understood about the purpose of the filming by the main TV 
camera, but he was not made aware that he was being filmed by body cameras 
belonging to the programme makers and that the footage was being recorded for 
potential broadcast. In such circumstances, we took the view that it would have been 
reasonable for Mr Ladsawut to believe that his conversations with the HCEAs were not 
being held openly and that he could speak freely and frankly with them. He would not 
have expected his conversations were being recorded for potential inclusion in a 
nationally broadcast television programme, with the attendant exposure this provided. 



 

38 
 

For these reasons, we considered that Mr Ladsawut had a legitimate expectation of 
privacy.  
 
The broadcaster confirmed in its submissions that Mr Ladsawut’s consent was not 
obtained in connection with the filming of him and Mr Ladsawut reiterated this point in 
his representations on Ofcom’s Preliminary View. Therefore, Ofcom went on to consider 
whether the infringement of Mr Ladsawut’s legitimate expectation of privacy in the 
obtaining of the material of him was warranted without his consent. 
 
The Code states that “warranted” has a particular meaning. This is that, where 
broadcasters wish to justify an infringement of privacy, they should be able to 
demonstrate why, in the particular circumstances of the case, it is warranted. If the 
reason is that it is in the public interest, then the broadcaster should be able to 
demonstrate that the public interest outweighs the right to privacy. Examples of public 
interest could include revealing or detecting crime, protecting public health and safety, 
exposing misleading claims by individuals or organisations or disclosing incompetence 
that affects the public.  

 
Ofcom carefully balanced Mr Ladsawut’s rights to privacy with regards to the obtaining 
of the footage with the broadcaster’s right to freedom of expression. 

 
We acknowledged that the public interest was engaged in making programmes that 
highlight the serious issue of debt. We considered that the filming in this case showed 
the activities of the HCEAs while executing their official duties, the interactions they 
routinely engage in, and the difficulties they face, as well as the experience of those like 
Mr Ladsawut who are not themselves the debtor.  

 
On the facts of this case, we took into account that while Mr Ladsawut was not the 
subject of the enforcement process himself, it was necessary for the HCEAs to engage 
with him in the process of dealing with a debt owed by one of the tenants in the building 
he managed. We considered that Mr Ladsawut’s part in the enforcement was incidental 
and that as he was not the debtor subject to the enforcement, he was not in a position 
where he had to reveal anything about himself, or his own financial situation. As we have 
said above, the footage filmed of Mr Ladsawut did not reveal any personal information 
about him and his private life. Therefore, on the particular facts of this case, Ofcom 
considered that the interference with Mr Ladsawut’s right to privacy was limited: while 
the filming was obtained surreptitiously at his workplace, nothing of a particularly 
private or sensitive nature to Mr Ladsawut was filmed.  
 
Given these factors, and having taking into account Mr Ladsawut’s representations on 
Ofcom’s Preliminary View, we considered, for the reasons already given above, that, on 
balance, the level of interference with the legitimate expectation of privacy of Mr 
Ladsawut was not significant and of such a nature and gravity as to outweigh the public 
interest in programming of this nature and the wider Article 10 rights of the broadcaster 
and programme makers.  

 
Notwithstanding this view, Ofcom considered that the material had not been obtained 
proportionately in all the circumstances for the purpose of Practice 8.9, as the footage 
filmed by the HCEAs’ body cameras was obtained surreptitiously, as set out above. 
Nevertheless, having taken all the relevant factors into account, Ofcom considered that, 
on balance, the broadcaster’s right to freedom of expression and the public interest in 



 

39 
 

the obtaining the footage of Mr Ladsawut in this instance outweighed his limited 
legitimate expectation of privacy in relation to the filming of him. Therefore, we 
considered that Mr Ladsawut’s privacy in connection with the obtaining of material 
included in the programme was not unwarrantably infringed.  
 
Therefore, Ofcom’s Preliminary View is that there was no unwarranted infringement of 
Mr Ladsawut’s privacy in connection with the obtaining of material included in the 
programme. 
 

b) We next considered Mr Ladsawut’s complaint that his privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast because footage of him was included in the 
programme without his consent. 
 
We had regard to Practice 8.6 of the Code which states that if the broadcast of the 
programme would infringe the privacy of a person, consent should be obtained before 
the relevant material is broadcast, unless the infringement of privacy is warranted.  
 
We assessed whether Mr Ladsawut had a legitimate expectation of privacy regarding the 
broadcast of footage of him included in the programme. We applied the same objective 
test set out in head a) above.  
 
As set out in detail above at head a) and in the “Programme summary” section, footage 
of Mr Ladsawut at work talking to and assisting the HCEAs in his capacity as the property 
manager of the building was included in the programme. Mr Ladsawut appeared briefly 
in the programme and was not the focus of the enforcement. He was not named in the 
programme, but his face was shown unobscured and his voice was not disguised. This, 
we considered, rendered Mr Ladsawut identifiable in the programme. 

 
Practice 8.14 states that “Material gained by surreptitious filming and recording should 
only be broadcast when it is warranted”. As explained in detail at head a) above, Ofcom 
considered that most of the footage filmed of Mr Ladsawut had been obtained 
surreptitiously by the body camera worn by the HCEAs.  

 
For the reasons set out in head a) above, Ofcom considered that most of the footage 
included in the programme (i.e. the footage solely captured on the HCEAs’ body cameras 
and the very brief footage filmed on the main TV camera by the programme makers at 
the beginning of the enforcement) was filmed without Mr Ladsawut’s knowledge and/or 
consent. In these circumstances, we considered that the inclusion of this material in the 
programme as broadcast constituted an interference with Mr Ladsawut’s privacy rights.  

 
As in head a) above, we understood from Channel 5’s submissions that Mr Ladsawut’s 
consent was not obtained in relation to the broadcast of the programme. We therefore 
went on to consider whether the broadcast of this material without consent was 
warranted under the Code.  

 
We again carefully balanced Mr Ladsawut’s right to privacy regarding the inclusion of the 
relevant footage in the programme with the broadcaster’s right to freedom of expression 
and the audience’s right to receive the information broadcast without unnecessary 
interference. We also took into account that the footage depicted Mr Ladsawut as he 
interacted with the HCEAs in dealing with a debt owed by one of the tenants in the 
building he managed and that his image was not obscured. The footage of him that 



 

40 
 

appeared in the programme was brief as he went about assisting the HCEAs in trying to 
contact the debtor and letting them into the debtor’s rented office. We considered that 
the programme as broadcast did not involve a significant intrusion into Mr Ladsawut’s 
privacy as nothing of a private or sensitive nature relating to Mr Ladsawut’s personal life 
was disclosed in the programme. 

 
As above in head a) we took into account Channel 5’s argument and its representations 
that there was a public interest in broadcasting the footage in that it showed the 
activities of the HCEAs while executing their official duties.  

 
As previously, we acknowledged that the public interest was engaged in broadcasting 
programmes that highlight the serious issue of debt and the issues which the HCEAs 
encounter when seeking to enforce court orders made in that regard. We also 
recognised that the inclusion of named or identifiable individuals may enhance that 
public interest by making the broadcast footage more accessible or engaging to the 
watching audience11.  
 
In weighing up the competing rights of the parties, Ofcom took particular account of the 
fact that the footage of Mr Ladsawut broadcast in the programme did not disclose 
anything that could reasonably regarded as being private or sensitive to him in nature, or 
as revealing anything about his personal life. We therefore considered that the 
interference with Mr Ladsawut’s rights to privacy was limited, particularly in light of the 
circumstances in which the footage was obtained and the need for the HCEAs to engage 
with Ladsawut in his capacity as property manager. Having taken all the factors above 
into account, including Mr Ladsawut’s representations on Ofcom’s Preliminary View, 
Ofcom considered that, on balance, the interference with the rights to privacy of the 
complainant in this case was not significant and was not of a nature and gravity as to 
outweigh the public interest in programming of this nature and the wider Article 10 
rights of the broadcaster and programme makers.  
 
For all the reasons set out above, Ofcom considered that Mr Ladsawut’s privacy was not 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast.  

 
Ofcom has not upheld Mr Ladsawut’s complaint of unwarranted infringement of privacy in 
connection with the obtaining of the material included in the programme and in the 
programme as broadcast. 

 
 
 

 

                                                           
11 In re S (identification: Restrictions on Publication); and, In re Guardian News & Media Ltd.  



 

41 
 

Investigations Not in Breach 
 
Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 26 
November and 9 December 2018 and decided that the broadcaster or service provider did 
not breach Ofcom’s codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements. 
 

Investigations conducted under the General Procedures for investigating 
breaches of broadcast licences 
 

Licensee Licensed service Categories  

Cuillin FM Ltd Cuillin FM Provision of licensed service 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about broadcast licences, go 
to: https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf


 

42 
 

Complaints assessed, not investigated 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided 

not to pursue between 26 November and 9 December 2018 because they did not raise issues 

warranting investigation. 

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

First Time Call Girl 5Star 08/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Twilight of the Porn 

Stars 

BBC Brit 24/11/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

One Love Breakfast 

Show 

BCFM Radio 

Bristol 

09/10/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The Economist 

advertisement 

BT Sport 1 01/12/2018 Political advertising 1 

Capital Breakfast with 

Adam & JoJo 

Capital FM 

(Yorkshire) 

13/11/2018 Harm 1 

3rd Rock from The 

Sun 

Channel 4 20/11/2018 Offensive language 1 

Celebrity Hunted Channel 4 06/11/2018 Dangerous behaviour 1 

Celebrity Hunted Channel 4 06/11/2018 Generally accepted 

standards 

19 

Celebrity Island with 

Bear Grylls 

Channel 4 30/09/2018 Animal welfare 1 

Channel 4 News Channel 4 11/11/2018 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 14/11/2018 Due impartiality/bias 4 

Channel 4 News Channel 4 15/11/2018 Due accuracy 1 

Channel 4 News Channel 4 16/11/2018 Due accuracy 1 

Channel 4 News Channel 4 22/11/2018 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 24/11/2018 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 27/11/2018 Due impartiality/bias 2 

Continuity 

announcement 

Channel 4 27/11/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Don't Tell the Bride Channel 4 14/11/2018 Nudity 1 

First Dates Channel 4 26/11/2018 Generally accepted 

standards 

2 

Formula One Abu 

Dhabi Grand Prix: Live 

Build Up 

Channel 4 25/11/2018 Undue prominence 1 

Gogglebox Channel 4 23/11/2018 Generally accepted 

standards 

3 

Gogglebox Channel 4 30/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 



 

43 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Lego Masters Channel 4 20/11/2018 Under 18s in 

programmes 

2 

Lego Masters Channel 4 04/12/2018 Promotion of 

products/services 

1 

Naked Attraction Channel 4 22/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Naked Attraction Channel 4 25/11/2018 Nudity 1 

Naked Attraction Channel 4 06/12/2018 Generally accepted 

standards 

2 

No Offence Channel 4 13/09/2018 Disability 

discrimination/offence 

1 

The Last Leg Channel 4 16/11/2018 Due impartiality/bias 1 

The Last Leg Channel 4 16/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Tin Star Channel 4 18/11/2018 Under 18s in 

programmes 

1 

Trans Kids: It's Time to 

Talk 

Channel 4 21/11/2018 Transgender 

discrimination/offence 

33 

Walks with My Dog Channel 4 04/12/2018 Animal welfare 1 

5 News Channel 5 22/11/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

5 News Channel 5 29/11/2018 Dangerous behaviour 1 

James Bulger: The 

New Revelations 

Channel 5 14/11/2018 Generally accepted 

standards 

19 

Jeremy Vine Channel 5 23/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Jeremy Vine Channel 5 29/11/2018 Offensive language 1 

London Has Fallen Channel 5 11/11/2018 Generally accepted 

standards 

3 

Neighbours Channel 5 06/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Robbed by My 

Relatives 

Channel 5 15/11/2018 Under 18s in 

programmes 

1 

UK's Strongest Man 

2018 

Channel 5 28/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

News at Ten CHSTV 12/08/2018 Due accuracy 1 

Scrambled! CITV 24/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Bowie at Breakfast Clyde 1 27/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

South Park Comedy Central 29/11/2018 Disability 

discrimination/offence 

1 

Would I Lie to You Dave 05/12/2018 Offensive language 1 

Wheeler Dealers Discovery Turbo 18/11/2018 Dangerous behaviour 1 

Channel ident E4 19/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 



 

44 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Hollyoaks E4 03/12/2018 Materially misleading 1 

Paddy Power's 

Sponsorship of The 

Walking Dead 

FOX 19/11/2018 Age 

discrimination/offence 

1 

Paddy Power's 

sponsorship of The 

Walking Dead 

FOX 26/11/2018 Age 

discrimination/offence 

1 

Heart Breakfast with 

Ben and Mel 

Heart Radio 

(Wiltshire) 

19/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Vanakkam Tamil 

Walthamstow, Sri 

Katpaga vinayagar, 

Makotsavam 

IBC Tamil 05/09/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Britain's Busiest 

Motorway 

ITV 19/11/2018 Materially misleading 1 

Coronation Street ITV 14/11/2018 Advertising/editorial 

distinction 

1 

Coronation Street ITV 14/11/2018 Harm 1 

Coronation Street ITV 21/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Coronation Street ITV 30/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Coronation Street ITV 30/11/2018 Product placement 1 

Dickinson's Real Deal 

(trailer) 

ITV 15/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Emmerdale ITV 30/11/2018 Crime and disorder 1 

Emmerdale ITV 03/12/2018 Generally accepted 

standards 

6 

Emmerdale ITV 05/12/2018 Generally accepted 

standards 

2 

Emmerdale / 

Coronation Street 

ITV 30/11/2018 Sexual material 1 

Good Morning Britain ITV 02/11/2018 Disability 

discrimination/offence 

2 

Good Morning Britain ITV 05/11/2018 Generally accepted 

standards 

3 

Good Morning Britain ITV 09/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Good Morning Britain ITV 12/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Good Morning Britain ITV 20/11/2018 Offensive language 7 

Good Morning Britain ITV 26/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Good Morning Britain ITV 27/11/2018 Due impartiality/bias 3 

Good Morning Britain ITV 27/11/2018 Generally accepted 

standards 

2 



 

45 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Good Morning Britain ITV 27/11/2018 Transgender 

discrimination/offence 

11 

Good Morning Britain ITV 28/11/2018 Generally accepted 

standards 

6 

Good Morning Britain ITV 28/11/2018 Offensive language 1 

Good Morning Britain ITV 28/11/2018 Scheduling 1 

Good Morning Britain ITV 04/12/2018 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Good Morning Britain ITV 05/12/2018 Disability 

discrimination/offence 

1 

Good Morning Britain ITV 05/12/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Good Morning Britain ITV 05/12/2018 Generally accepted 

standards 

9 

HSBC advertisement ITV 05/12/2018 Political advertising 1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 28/09/2018 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 04/11/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 18/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 19/11/2018 Animal welfare 1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 19/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 20/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 21/11/2018 Animal welfare 3 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 21/11/2018 Generally accepted 

standards 

2 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 22/11/2018 Gender 

discrimination/offence 

7 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 22/11/2018 Generally accepted 

standards 

6 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 23/11/2018 Disability 

discrimination/offence 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 24/11/2018 Animal welfare 30 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 24/11/2018 Disability 

discrimination/offence 

12 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 24/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 24/11/2018 Harm 1 



 

46 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 24/11/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 25/11/2018 Animal welfare 1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 25/11/2018 Dangerous behaviour 1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 25/11/2018 Disability 

discrimination/offence 

8 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 25/11/2018 Generally accepted 

standards 

38 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 26/11/2018 Generally accepted 

standards 

14 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 27/11/2018 Animal welfare 2 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 27/11/2018 Disability 

discrimination/offence 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 27/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 28/11/2018 Animal welfare 3 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 28/11/2018 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 28/11/2018 Generally accepted 

standards 

3 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 28/11/2018 Offensive language 2 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 28/11/2018 Sexual orientation 

discrimination/offence 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 29/11/2018 Generally accepted 

standards 

2 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 30/11/2018 Dangerous behaviour 1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 30/11/2018 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 30/11/2018 Generally accepted 

standards 

3 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 30/11/2018 Harm 1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 30/11/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 30/11/2018 Voting 10 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 01/12/2018 Animal welfare 10 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 01/12/2018 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

2 



 

47 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 01/12/2018 Generally accepted 

standards 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 02/12/2018 Animal welfare 5 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 02/12/2018 Generally accepted 

standards 

5 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 02/12/2018 Promotion of 

products/services 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 02/12/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 02/12/2018 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 03/12/2018 Animal welfare 1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 03/12/2018 Disability 

discrimination/offence 

1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 03/12/2018 Sexual material 1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 04/12/2018 Animal welfare 5 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 04/12/2018 Disability 

discrimination/offence 

2 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 05/12/2018 Animal welfare 1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 05/12/2018 Voting 1 

International Football 

Highlights 

ITV 18/11/2018 Product placement 1 

ITV News ITV 03/12/2018 Due accuracy 1 

ITV News ITV 09/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

ITV News ITV 12/11/2018 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

5 

ITV News ITV 16/11/2018 Due accuracy 1 

ITV News ITV 16/11/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

ITV News ITV 26/11/2018 Due accuracy 1 

ITV News ITV 28/11/2018 Due accuracy 4 

Judge Rinder's Crime 

Stories 

ITV 16/10/2018 Scheduling 1 

Loose Women ITV 13/11/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Loose Women ITV 14/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Loose Women ITV 15/11/2018 Materially misleading 1 



 

48 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Loose Women ITV 27/11/2018 Generally accepted 

standards 

2 

Loose Women ITV 28/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Loose Women ITV 29/11/2018 Due impartiality/bias 1 

Loose Women ITV 29/11/2018 Fairness 1 

Loose Women ITV 04/12/2018 Generally accepted 

standards 

2 

Lorraine ITV 06/12/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Play to the Whistle ITV 03/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Saturday Morning 

with James Martin 

ITV 24/11/2018 Dangerous behaviour 2 

Saturday Morning 

with James Martin 

ITV 24/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The Chase ITV 04/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The Jeremy Kyle Show ITV 16/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The X Factor ITV 03/11/2018 Voting 1 

The X Factor ITV 18/11/2018 Sexual material 1 

The X Factor ITV 24/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The X Factor ITV 24/11/2018 Under 18s in 

programmes 

1 

The X Factor ITV 24/11/2018 Undue prominence 1 

The X Factor ITV 25/11/2018 Sexual material 5 

The X Factor ITV 25/11/2018 Voting 1 

The X Factor ITV 02/12/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The X Factor ITV 02/12/2018 Offensive language 1 

The X Factor ITV 02/12/2018 Promotion of 

products/services 

1 

The X Factor ITV 02/12/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

This Morning ITV 07/11/2018 Materially misleading 1 

This Morning ITV 27/11/2018 Disability 

discrimination/offence 

1 

This Morning ITV 27/11/2018 Generally accepted 

standards 

20 

This Morning ITV 29/11/2018 Generally accepted 

standards 

2 

This Morning ITV 30/11/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 



 

49 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Tombola Arcade's 

sponsorship of I'm a 

Celebrity...Get Me Out 

of Here! 

ITV 18/11/2018 Sponsorship 1 

Tombola Arcade's 

sponsorship of I'm a 

Celebrity...Get Me Out 

of Here! 

ITV 03/12/2018 Sponsorship 1 

We Are Most Amused 

and Amazed 

ITV 13/11/2018 Due impartiality/bias 1 

We Are Most Amused 

and Amazed 

ITV 13/11/2018 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

ITV News London ITV London 12/11/2018 Due accuracy 1 

Family Guy ITV2 20/11/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

I'm a Celebrity: Extra 

Camp 

ITV2 21/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

I'm a Celebrity: Extra 

Camp 

ITV2 25/11/2018 Sexual material 1 

The Mummy Diaries ITVBe 28/11/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

The Real Housewives 

of Cheshire 

ITVBe 13/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Botched Kanal 11 (Sweden) 30/11/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Tom Green Kiss FM 08/11/2018 Sexual orientation 

discrimination/offence 

2 

The Acupressure 

Show 

KTV 13/09/2018 Harm 1 

Iain Dale LBC 97.3 FM 12/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Iain Dale LBC 97.3 FM 21/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 16/09/2018 Generally accepted 

standards 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 02/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 15/11/2018 Generally accepted 

standards 

2 

James O'Brien LBC 97.3 FM 20/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 23/11/2018 Commercial 

communications on 

radio 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 26/11/2018 Due impartiality/bias 1 



 

50 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

James O'Brien LBC 97.3 FM 26/11/2018 Generally accepted 

standards 

2 

James O'Brien LBC 97.3 FM 27/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 27/11/2018 Materially misleading 1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 28/11/2018 Disability 

discrimination/offence 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 28/11/2018 Generally accepted 

standards 

4 

James O'Brien LBC 97.3 FM 29/11/2018 Due impartiality/bias 1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 05/12/2018 Offensive language 1 

Nick Ferrari LBC 97.3 FM 27/11/2018 Due impartiality/bias 1 

Nigel Farage LBC 97.3 FM 03/10/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Nigel Farage LBC 97.3 FM 17/10/2018 Due accuracy 1 

Nigel Farage LBC 97.3 FM 18/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Shelagh Fogarty LBC 97.3 FM 31/10/2018 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Shelagh Fogarty LBC 97.3 FM 28/11/2018 Offensive language 1 

Shelagh Fogarty LBC 97.3 FM 30/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Steve Allen LBC 97.3 FM 14/11/2018 Crime and disorder 1 

Come Dine with Me More4 25/11/2018 Sexual orientation 

discrimination/offence 

1 

Teen Mom: Young & 

Pregnant 

MTV 21/11/2018 Under 18s in 

programmes 

1 

The Force: Essex Pick 14/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Wyburn & Wayne Radio Cardiff 06/11/2018 Commercial 

communications on 

radio 

1 

Kevin the Landlord Radio Tircoed 13/11/2018 Commercial 

communications on 

radio 

1 

Programming Sky F1 25/11/2018 Advertising/editorial 

distinction 

1 

HSBC advertisement Sky Arena 27/11/2018 Political advertising 1 

Volvo's sponsorship of 

CSI: Crime Scene 

Investigation 

Sky Atlantic 20/11/2018 Sponsorship credits 1 

Scottish Premier 

League 

Sky Main Event 03/11/2018 Due impartiality/bias 1 

F Y I Sky News 17/11/2018 Due impartiality/bias 1 

Lunchtime Live Sky News 03/12/2018 Due impartiality/bias 1 



 

51 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Paper Review Sky News 30/11/2018 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 08/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Sky News  Sky News  15/11/2018 Due accuracy 1 

Sky News Sky News 23/11/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Sky News Sky News 24/11/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Sky News Sky News Various Due impartiality/bias 1 

Sky News Special 

Report: Brexit Britain 

Sky News 16/11/2018 Due impartiality/bias 1 

Sophy Ridge on 

Sunday 

Sky News 18/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Live Usyk v Bellew Sky Sports Box 

Office 

10/11/2018 Generally accepted 

standards 

3 

The Russell Howard 

Hour 

Sky1 22/11/2018 Due impartiality/bias 1 

Tin Star (trailer) Sky1 01/11/2018 Scheduling 1 

News Smooth Radio 

(West Midlands) 

16/11/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Grampian News STV North 14/11/2018 Due accuracy 1 

Paul Ellery Sunshine Radio 26/10/2018 Commercial 

communications on 

radio 

1 

Matthew Wright Talk Radio 30/10/2018 Due impartiality/bias 1 

Mike Graham Talk Radio 19/10/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The Late Night 

Alternative with Iain 

Lee 

Talk Radio 19/11/2018 Offensive language 1 

Alan Brazil Sports 

Breakfast 

Talksport 15/11/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Alan Brazil Sports 

Breakfast 

Talksport 16/11/2018 Due impartiality/bias 1 

Alan Brazil Sports 

Breakfast 

Talksport 20/11/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Kim Robson The Eagle 04/12/2018 Offensive language 1 

Docta Flex Ujima FM 10/11/2018 Crime and disorder 1 

The Rock Show with 

Javro 

Zack FM 105.3 01/11/2018 Competitions 1 

 

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on 

television and radio programmes, go to: 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


 

52 
 

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards on BBC broadcasting services and BBC ODPS. 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

BBC News BBC 22/07/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC 1 08/11/2018 Due accuracy 1 

Question Time BBC 1 04/10/2018 Disability 

discrimination/offence 

1 

Reporting Scotland BBC 1 Scotland 08/07/2018 Due accuracy 1 

Reporting Scotland  BBC 1 Scotland  06/08/2018 Due accuracy 1 

Victoria Derbyshire BBC 2 15/08/2018 Due impartiality/bias 1 

Victoria Derbyshire BBC 2 15/08/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Today BBC Radio 4 28/06/2018 Due accuracy 1 

Good Morning 

Scotland 

BBC Radio 

Scotland 

29/04/2018 Due accuracy 1 

Good Morning 

Scotland 

BBC Radio 

Scotland 

15/07/2018 Due impartiality/bias 1 

Newsdrive BBC Radio 

Scotland 

06/08/2018 Due accuracy 1 

 

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on 
BBC broadcasting services and BBC ODPS, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-
investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-
demand-programme-services.pdf 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf


 

53 
 

Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches 
of broadcast licences 
 
Here is an alphabetical list of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided 
not to pursue between 26 November and 9 December 2018 because they did not raise issues 
warranting investigation. 
 

Licensee Licensed service Categories  Number of 
complaints 

Alpha Radio Ltd Rathergood Radio Other 1 

CBS AMC Networks UK 
Channels Partnership 

Horror Channel Television Access 
Services 

1 

Hit Mix Radio Limited HitMix Key Commitments 2 

Secklow Sounds CIC Secklow 105 Other 1 

Sky UK Limited Challenge  Television Access 
Services 

1 

 

For more information about how Ofcom assesses complaints about broadcast licences, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf  
 

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of rules 

for On Demand programme services 

Service provider Categories Number of 

complaints 

RedTV Crime and disorder 1 

 

For more information about how Ofcom assesses complaints about on demand services, go 

to: https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/74499/procedures-

investigating-breaches.pdf  

 

 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/74499/procedures-investigating-breaches.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/74499/procedures-investigating-breaches.pdf


 

54 
 

Complaints outside of remit 
 
Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our remit. 
This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained about. For 
example, the complaints were about the content of television, radio or on demand adverts 
or an on demand service that does not fall within the scope of regulation.  
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Al Arabiya News Al Arabiya 20/11/2018 Outside of remit 1 

Rugby Union: Scotland 

v Argentina 

BBC 1 24/11/2018 Outside of remit 1 

Programming BBC channels Various Due impartiality/bias 1 

Chris Evans Breakfast 

Show 

BBC Radio 2 26/11/2018 Outside of remit 1 

Brexit debate BBC / ITV n/a Outside of remit 1 

Advertisement Channel 4 29/11/2018 Advertising content 1 

Channel 4 News Channel 4 03/11/2018 Outside of remit 1 

Kirsty's Handmade 

Christmas 

Channel 4 01/12/2018 Outside of remit 1 

Advertisement Channel 5 22/11/2018 Advertising content 1 

Advertisement Classic FM 29/11/2018 Advertising content 1 

Advertisement Comedy Central 28/11/2018 Advertising content 1 

Impractical Jokers Comedy Central 03/12/2018 Outside of remit 1 

Advertisement Discovery 05/12/2018 Advertising content 1 

Advertisement Fox 05/12/2018 Advertising content 1 

Only Fools and Horses Gold 30/11/2018 Outside of remit 1 

Advertisement ITV 25/11/2018 Advertising content 1 

Advertisement ITV 02/12/2018 Advertising content 2 

Advertisement ITV 03/12/2018 Advertising content 2 

Advertisement ITV 04/12/2018 Advertising content 2 

Advertisement ITV 05/12/2018 Advertising content 2 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 18/11/2018 Outside of remit 1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 22/11/2018 Outside of remit 2 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 25/11/2018 Outside of remit 2 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 01/12/2018 Outside of remit 1 

I'm a Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV Various Outside of remit 1 

ITV News ITV 28/11/2018 Outside of remit 1 

The X Factor ITV 25/11/2018 Outside of remit 1 

Advertisement ITV3 30/11/2018 Advertising content 1 

n/a ITV News Website 29/11/2018 Hatred and abuse 1 

Advertisement More4 25/11/2018 Advertising content 1 

Advertisement n/a 03/11/2018 Advertising content 1 



 

55 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Advertisements n/a 01/12/2018 Advertising content 1 

Non-editorial 

(technical) 

Netflix 04/12/2018 Non-editorial 1 

Advertisement NOW TV 03/12/2018 Advertising content 1 

Non-editorial (billing) NOW TV 02/12/2018 Non-editorial 1 

Advertisement Pick 04/12/2018 Advertising content 1 

QVC Celebrate 25th 

anniversary 

Promotion 

QVC 15/09/2018 Teleshopping 1 

Advertisement Sky News 27/11/2018 Advertising content 1 

Sky News website Sky News website 09/10/2018 Outside of remit 1 

Black Sails Sky On-Demand 24/11/2018 Sexual material 1 

Advertisement Sky Sports News 01/12/2018 Advertising content 1 

Advertisement Talking Pictures 

TV 

21/11/2018 Advertising content 1 

Non-editorial 

(subscription) 

TVplayer.com 01/06/2017 Non-editorial 1 

n/a Twitter 13/11/2018 Outside of remit 1 

Advertisement Various Various Advertising content 1 

Amazing Animals The 

Most Poisonous 

Spiders 

YouTube 07/12/2018 Animal welfare 1 

 
For more information about what Ofcom’s rules cover, go to: https://www.ofcom.org.uk/tv-

radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover 

 

 

https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover


 

56 
 

BBC First 
 
The BBC Royal Charter and Agreement was published in December 2016, which made Ofcom 

the independent regulator of the BBC. 

Under the BBC Agreement, Ofcom can normally only consider complaints about BBC 

programmes where the complainant has already complained to the BBC and the BBC has 

reached its final decision (the ‘BBC First’ approach).  

The complaints in this table had been made to Ofcom before completing the BBC’s 

complaints process. 

Complaints about BBC television, radio or on demand programmes 

Programme Service Transmission or 
Accessed Date 

Categories Number of 
Complaints 

BBC News BBC 29/11/2018 Due impartiality/bias 1 

The Brexit Debate BBC 09/12/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC 1 28/11/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC 1 29/11/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC News at Ten BBC 1 27/11/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC Question Time BBC 1 22/10/2018 Generally accepted 
standards 

1 

Doctor Who BBC 1 02/12/2018 Dangerous behaviour 1 

EastEnders BBC 1 23/11/2018 Generally accepted 
standards 

4 

EastEnders BBC 1 29/11/2018 Materially misleading 1 

Mrs Brown's Boys BBC 1 10/11/2018 Generally accepted 
standards 

1 

Question Time BBC 1 06/12/2018 Due impartiality/bias 1 

Strictly Come Dancing BBC 1 24/11/2018 Race 
discrimination/offence 

1 

Strictly Come Dancing BBC 1 24/11/2018 Voting 1 

Strictly Come Dancing BBC 1 25/11/2018 Generally accepted 
standards 

1 

Strictly Come Dancing BBC 1 25/11/2018 Voting 1 

The Andrew Marr 
Show 

BBC 1 25/11/2018 Due impartiality/bias 1 

The Andrew Marr 
Show 

BBC 1 02/12/2018 Race 
discrimination/offence 

1 

The Long Song (trailer) BBC 1 03/12/2018 Violence 1 

The One Show BBC 1 05/12/2018 Due impartiality/bias 1 

This Week BBC 1 29/11/2018 Generally accepted 
standards 

1 

Gun No 6 BBC 2 02/12/2018 Violence 1 

Masterchef BBC 2 28/11/2018 Dangerous behaviour 1 

Newsnight BBC 2 19/10/2018 Due impartiality/bias 1 

Newsnight BBC 2 19/11/2018 Due impartiality/bias 1 

Newsnight BBC 2 23/11/2018 Materially misleading 1 



 

57 
 

Programme Service Transmission or 
Accessed Date 

Categories Number of 
Complaints 

Newsnight BBC 2 26/11/2018 Due impartiality/bias 1 

Newsnight BBC 2 26/11/2018 Materially misleading 1 

Newsnight BBC 2 27/11/2018 Materially misleading 1 

Newsnight BBC 2 30/11/2018 Materially misleading 1 

Politics Live  BBC 2 26/11/2018 Due impartiality/bias 1 

The Mash Report BBC 2 27/11/2018 Due impartiality/bias 1 

Programming BBC channels Various Dangerous behaviour 1 

Newsnight BBC iPlayer 28/11/2018 Materially misleading 1 

Newsnight BBC iPlayer 29/11/2018 Due impartiality/bias 1 

Newsnight BBC iPlayer 29/11/2018 Materially misleading 1 

BBC News BBC News 
Channel 

26/11/2018 Due impartiality/bias 1 

Jeremy Vine BBC Radio 2 20/11/2018 Generally accepted 
standards 

1 

Jeremy Vine BBC Radio 2 27/11/2018 Generally accepted 
standards 

1 

The Chris Evans 
Breakfast Show 

BBC Radio 2 08/10/2018 Due accuracy 1 

Today BBC Radio 4 24/11/2018 Generally accepted 
standards 

1 

Any Questions BBC Radio 4 / 
iPlayer 

15/11/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC Radio Scotland BBC Radio 
Scotland 

05/12/2018 Generally accepted 
standards 

1 

John Beattie BBC Radio 
Scotland 

22/11/2018 Due impartiality/bias 1 

The Brexit Debate n/a n/a Due impartiality/bias 1 

 
 



 

58 
 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster or service provider may have breached its codes, 
rules, licence condition or other regulatory requirements, it will start an investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily mean the 
broadcaster or service provider has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements being 
recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 26 November and 9 
December 2018. 
 

Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Service Transmission date 

The X Factor ITV 17/11/2018 

Football League: Sheffield Utd 
v Sheffield Wednesday 

Sky Main Event 09/11/2018 

Father of Man Together  04/11/2018 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts investigations 
about content standards on television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf 
 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf

