making communications work
for everyone

OFCOM BROADCAST AND
ON DEMAND BULLETIN

Issue number 366
19 November 2018




Contents

Introduction

Notice of Sanction

JML Media Limited

Broadcast Standards cases

Resolved

Sarah Jane Crawford Show

Hits Radio, 17 July 2018, 19:00

Broadcast Fairness and Privacy cases

Not Upheld

Complaint by William Dartmouth MEP
BBC Points West news bulletins, BBC 1, 6 March 2017

Tables of cases

Investigations Not in Breach
Complaints assessed, not investigated
Complaints outside of remit

BBC First

Investigations List

10

39

40

50

52

54



Introduction

Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards for
broadcast content to secure the standards objectives®. Ofcom also has a duty to ensure that
On Demand Programme Services (“ODPS”) comply with certain standards requirements set
out in the Act?.

Ofcom reflects these requirements in its codes and rules. The Broadcast and On Demand
Bulletin reports on the outcome of Ofcom’s investigations into alleged breaches of its codes
and rules, as well as conditions with which broadcasters licensed by Ofcom are required to
comply. The codes and rules include:

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) for content broadcast on television and radio
services licensed by Ofcom, and for content on the BBC’s licence fee funded television,
radio and on demand services.

b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”), containing rules on how
much advertising and teleshopping may be scheduled on commercial television, how
many breaks are allowed and when they may be taken.

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, for which Ofcom
retains regulatory responsibility for television and radio services. These include:

e the prohibition on ‘political’ advertising;

e ‘participation TV’ advertising, e.g. long-form advertising predicated on premium rate
telephone services — notably chat (including ‘adult’ chat), ‘psychic’ readings and
dedicated quiz TV (Call TV quiz services); and

e gambling, dating and ‘message board’ material where these are broadcast as
advertising®.

d) other conditions with which Ofcom licensed services must comply, such as requirements
to pay fees and submit information required for Ofcom to carry out its statutory duties.
Further information can be found on Ofcom’s website for television and radio licences.

e) Ofcom’s Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-Demand
Programme Services for editorial content on ODPS (apart from BBC ODPS). Ofcom
considers sanctions for advertising content on ODPS referred to it by the Advertising
Standards Authority (“ASA”), the co-regulator of ODPS for advertising, or may do so as a
concurrent regulator.

Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their
circumstances. These include the requirements in the BBC Agreement, the Code on Television
Access Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events,
and the Cross Promotion Code.

! The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code.
2 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act.

3 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising for these
types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory sanctions in all
advertising cases.


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/32162/costa-april-2016.pdf
https://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/

It is Ofcom’s policy to describe fully television, radio and on demand content. Some of the
language and descriptions used in Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin may
therefore cause offence.



Notice of Sanction
JML Media Limited

Introduction

JML Direct is a teleshopping channel which broadcasts on satellite and electronic
communications networks in the UK. The licence for JML Direct is held by JML Media Limited
(“the Licensee”).

Ofcom has imposed a sanction on the Licensee for a breach of its licence condition for failing
to inform Ofcom of changes which resulted in the Licensee becoming disqualified from holding
the licence.

Summary of Decision

In our Breach decision published on 18 June 2018 in issue 356 of the Broadcast and On
Demand Bulletin?, we found the Licensee had failed to inform Ofcom of changes in the
circumstances of the major shareholder and director of both it and its parent company John
Mills Limited which resulted in the Licensee becoming disqualified from holding the licence.

The Licensee was in breach of Licence Condition 15(3) of its licence from 15 February 2013
until 26 May 2018.

Condition 15(3) of the licence states:

“The Licensee shall inform Ofcom of any circumstances or events which would give rise to
a breach of the Licensee’s obligations imposed on him by or under Schedule 2 to the 1990
Act ... immediately upon becoming aware of such circumstances or events”.

In Ofcom’s view, this breach was serious, and we therefore considered the imposition of a
statutory sanction. It is unlawful to hold a TLCS licence if the licence holder is a “disqualified
person”. It is therefore a serious breach of the licence not to inform Ofcom of any changes
which cause the Licensee to become disqualified from holding the licence.

In accordance with Ofcom’s penalty guidelines, Ofcom decided that it was appropriate and
proportionate in the circumstances to impose a financial penalty of £7,500 (payable to HM
Paymaster General) on the Licensee in respect of this serious licence breach.

In Ofcom’s view, this sanction should send a clear message of deterrence, both to the Licensee
and also to other licensees. However, licensees should be aware that if this sanction does not
have a sufficient deterrent effect, Ofcom will consider the imposition of higher financial
penalties and/or other types of sanction in any future cases.

The full decision was published on 12 November 2018 and is available at:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0025/126286/IML-Sanction-Decision.pdf

1 https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0017/115046/issue-356-broadcast-on-demand-
bulletin.pdf



https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/126286/JML-Sanction-Decision.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/115046/issue-356-broadcast-on-demand-bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/115046/issue-356-broadcast-on-demand-bulletin.pdf

Broadcast Standards cases

Resolved

Sarah Jane Crawford Show
Hits Radio, 17 July 2018, 19:00

Introduction

Hits Radio is a commercial radio station providing a classic and contemporary hits service to
Greater Manchester on FM and across the UK on digital platforms. The licence for Hits Radio
is held by Bauer Radio Limited (“Bauer” or “the Licensee”).

Ofcom received a complaint alleging that a round of “Sarah Jane’s Split Second Song”
competition, which took place in the above programme, was conducted unfairly.

During the programme, after a pre-recorded introduction to the competition, the presenter
said:

“..Basically, | play a split second of a song and if you think you know what the song
is...then you win tickets to see Justin Timberlake, OK?...Now, last night, Tina guessed
incorrectly. She thought the song was ‘Sexy Back’. She thought we’d put actual Justin
Timberlake in the clip. We might have done, but it was not ‘Sexy Back’. So tonight, my clip
gets a little bit longer, and here it is: [Brief music clip]...So, if you think you know what the
answer is, all you need to do is text, “SJ”, then your name, to [text short code]. It’s “SJ” on
your phone, then your name, and send it to [text short code]. We will have a little look,
give you a call and if you are on the air you could be playing for Justin Timberlake tickets,
next”.

After approximately seven minutes, the presenter brought the successful entrant to air to
state what track they believed the music clip was from.

Bauer provided Ofcom with a list of the entries it had received during this round of the
competition and the times at which it had received them. The Licensee confirmed that it had
randomly selected the entrant to take to air two minutes after the presenter had invited
listeners to enter, in line with its normal practice for this competition. However, four entries
had been received after this selection was made.

We therefore considered the competition raised potential issues under the following Code
rules:

Rule 2.13: “Broadcast competitions...must be conducted fairly”.

Rule 2.15: “Broadcasters must draw up rules for a broadcast competition...These rules
must be clear and appropriately made known. In particular, significant
conditions that may affect a viewer’s or listener’s decision to participate
must be stated at the time an invitation to participate is broadcast”.

Ofcom requested comments from the Licensee on how the above material complied with
these rules.



Response

The Licensee said that, “historically, the competition had not always stated a specific
window, because there has always been a finite, very short period, between the invitation to
enter and the selected entrant going on-air”. Bauer said that “it is standard industry practice
for competitions of this nature to select an entrant and take them live to air without an
explicit start and end time to the competition being read out on air, as these “Text The
Studio” competitions are run within a matter of minutes...”. It added that “the selected
entrant is taken to air immediately, without delay, and so it is clearly communicated to
listeners whether or not the competition is still open...”.

Concerning entry charges, Bauer said “there is no premium rate element [to the
competition], and so entries...are only charged at the standard network rate of the entrant”.
It added that it therefore had “nothing to gain, financially or otherwise, from entries to the
competition being received after a selected player is taken to air”.

Bauer accepted that, in this instance, “however...it was not as clear as it could have been
that there was a finite window for entry, after which, an entrant would not be eligible to take
part in the competition”. The Licensee added that “it would have been clearer had [it] stated
on-air that there was only a 2-minute window for competition entries and so any entrant
after that time would be ineligible”.

Bauer said that the competition’s rules had always been made clear to listeners, when it
promoted the competition on air before and at the time the invitation to enter had been
given. The Licensee also provided sample recordings of recent competition rounds that
demonstrated this. It added that the competition had always been “covered by... general
competition terms and conditions”* that Bauer stations make available on their websites, but
a specific set of terms and conditions for “Sarah Jane’s Split Second Song” competition? had
now been produced and was available on Hit Radio’s website. It said that the two-minute
window was now reflected in the new set of specific terms and conditions for this
competition and “entrants are always randomly selected from entries received within that
two-minute window”.

The Licensee said that it, “...now ensure[s] that every day when the invitation to enter takes
place on-air, the presenter states that listeners have a specific two-minute window in which
to text the studio for a chance to play, in order to ensure there is consistency and there can
be no ambiguity”. However, Bauer noted that “sometimes contestants selected are unable to
participate for whatever reason — phone signal etc — and in these instances [it] will go back
and select another contestant”. The Licensee said that, “in this instance [it] would have
selected another contestant from within the 2 minute window” and explained that if none of
those contestants could have taken part it “would have then selected someone from the
time thereafter”.

The Licensee reiterated that it had “...taken additional measures to ensure that moving
forward, the rules and mechanic of the competition are even more clear and any ambiguity
has been addressed”.

1 https://www.bauerlegal.co.uk/competition-general-terms-and-conditions-20170529/

2 https://planetradio.co.uk/hits-radio/competitions/win/split-second-song-competition-terms-

conditions/



https://www.bauerlegal.co.uk/competition-general-terms-and-conditions-20170529/
https://planetradio.co.uk/hits-radio/competitions/win/split-second-song-competition-terms-conditions/
https://planetradio.co.uk/hits-radio/competitions/win/split-second-song-competition-terms-conditions/

Decision

Reflecting our duties under the Communications Act 20033, Section Two of the Code requires
that generally accepted standards are applied to provide adequate protection for members
of the public from the inclusion of harmful and/or offensive material.

This is reflected in part by Rules 2.13 and 2.15 of the Code, which require that broadcasters
conduct competitions fairly and that competition rules are both clear and “appropriately
made known” to potential participants. In particular, Rule 2.15 requires that broadcasters
state significant conditions that may affect a viewer or listener's decision to participate at the
time an invitation to participate is broadcast.

Ofcom’s Guidance to Section Two of the Code makes clear that “Ofcom expects all
competitions to be run fairly and honestly. Broadcasters who run them are inviting viewers
and listeners to take part in schemes on terms that would be assumed to be equitable...”.

In each daily round of “Sarah Jane’s Split Second Song” competition listeners were invited to
enter a draw, by text, for a chance to participate on air and attempt to win tickets for a Justin
Timberlake concert. Listeners had a two-minute window in which to enter the draw, after
which the participant was selected at random from the entries received. In this instance,
however, listeners were not told they had only had two minutes to enter and four entries
were received after the draw had been taken and a participant selected.

Ofcom accepted that all entries were made by text at standard network rates and that the
Licensee had not therefore gained financially from any entries it had received. Nevertheless,
in this instance, four entries were received from listeners during a period of five minutes
after the two-minute entry window had closed and before the selected entrant participated
on air. Ofcom also accepted that, in the unlikely event of neither the selected participant nor
anyone who entered the competition within the two-minute entry window being available to
participate on air, it was possible that one of these listeners could have been selected.
Nevertheless, it was Ofcom’s view that the chance of them having been selected to
participate in the competition was negligible and they would have been unlikely to enter
after the two-minute entry window had the presenter told listeners about it.

Ofcom therefore considered a significant condition of entry that would have affected a
listener’s decision about when to enter this competition (i.e. the two-minute entry window)
had not been appropriately made known.

However, we took into account that selected entrants to this daily competition were
normally taken to air shortly after being selected and the resultant unfairness in this round of
the competition therefore appeared to have been an isolated incident. We also took into
account the actions taken by the Licensee to ensure no recurrence, which comprised:

e publication on the station’s website of bespoke terms and conditions for this
competition, both to include specific reference to its two-minute entry window and to
supplement its general terms and conditions for all broadcast competitions;

3 http://ww.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319



http://ww.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319

e the presenter now informing listeners in each competition round, when they are invited
to enter, that they have only two minutes in which to text the studio for a chance to be
selected to participate on air; and

o selecting the successful entrant only from entries received in the two-minute entry
window.

Ofcom therefore considered the matter resolved.

Resolved



Broadcast Fairness and Privacy cases

Not Upheld

Complaint by William Dartmouth MEP
BBC Points West news bulletins, BBC 1, 6 March 2017

Summary

Ofcom has not upheld William Dartmouth’s complaint of unjust or unfair treatment in the
programmes as broadcast.

The news bulletins included an allegation that William Dartmouth, a UKIP MEP, had lied
about his part in a proposed wind turbine farm. William Dartmouth complained that he was
treated unjustly or unfairly in the programmes as broadcast because: the accusations were
false; he was not provided with an appropriate and timely opportunity to respond to the
claims made about him; and, his detailed statement in response to the claims made was not
fairly represented in the programmes.

Ofcom found that:

e The broadcaster had taken reasonable care to satisfy itself that material facts had not
been presented, disregarded, or omitted in a way that was unfair to William Dartmouth.

e  William Dartmouth was provided with an appropriate and timely opportunity to respond
to the allegations made against him in the programmes and his response was fairly
reflected in the programmes.

Programme summary

William Dartmouth’s complaint concerned items broadcast on BBC1 on 6 March 2017 in
three separate editions of its regional news programme, BBC Points West News. The first
item was included in the 13:30 edition, the second item was included in the 18:30 edition
and the final item was included in the 22:30 edition.

BBC Points West News, BBC1, 6 March 2017, 13:30
The presenter introduced the item:

“Welcome to Points West. I'm Alex Lovell. The headlines this lunchtime: UKIP's MEP
William Dartmouth lied about being involved in a wind farm deal that could have
benefitted his family [Footage of William Dartmouth refusing to be interviewed was
shown]...The BBC can reveal that the Deputy Chairman of UKIP lied publicly about his part
in a proposed wind farm. South West MEP William Dartmouth was personally involved in
negotiating a deal which could have earned his family £100,000 a year. But, in a
television interview, he denied any involvement. Here's our Political Editor Paul Barltrop”.

Pre-recorded footage of William Dartmouth refusing to be interviewed and slamming a door

on the reporter, Mr Barltrop, as he walked out of a building and into a carpark was shown.
William Dartmouth said: “/ said the interview is over”.

10



In voiceover, Mr Barltrop said:

“It's not a subject he likes talking about. This was May 2014 and | was trying to find out
about a wind farm proposed for land he used to own. William Dartmouth was at the BBC
for a recording of the Sunday Politics West during which he was questioned”.

Footage from Sunday Politics West, a political discussion programme broadcast in May 2014
was shown:

Presenter: “And did you know that that land might be used as a wind farm?
William Dartmouth: I don't know. No.
Presenter: Alright.

William Dartmouth: No”.
In voiceover, Mr Barltrop said:

“His party is totally against on-shore windfarms. Here’s how UKIP’s former leader put it”.
Footage of Mr Nigel Farage MEP (a former leader of UKIP) was shown. Mr Farage said:

“It's very, very good for rich people. Very good indeed. If you're a land owner and you get
a £1,000 a day for just putting wind turbines on your land, isn’t that great?”.

Mr Barltrop then said that “To get to the truth, | went to Slaithwaite Moor in Yorkshire”.
Footage of the countryside with wind turbines in the background was shown. The reporter
was then shown standing in the countryside with no wind turbines in view and said:

“The deal to put up wind turbines on this site was agreed in May 2011 just three months
after William Dartmouth had given ownership of the site to a relative, yet it turns out
negotiations over the wind farm had begun years earlier. | met the Chairman of the Wind
Farm Co-operative. He had face to face meetings with William Dartmouth”.

Interview footage of Mr Steve Slator (Chairman of the Valley Wind Farm Co-operative) was
shown. Mr Slator said:

“We talked to Lord Dartmouth, | went, | went down on behalf of the Wind Co-op and
spoke to him and he was very cooperative and keen to help us if he could”.

In voiceover, Mr Barltrop said: “A substantial rent would have been paid”.
Mr Slator continued:

“I can't go into specific details for this one still but you, you might expect to raise £50,000
to £100,000 per year for the sort development we were looking at”.

Footage of the countryside with wind turbines in the background was shown. Mr Barltrop

stated:
“The revelations have been seized upon by political rivals”.

11



Footage of Ms Molly Scott Cato MEP (Green Party, South West of England) being interviewed
was shown. She said:

“It seems that there's clear evidence now that Dartmouth has behaved dishonestly and
obviously we expect higher standards than that from our elected politicians, but it also
does smack of hypocrisy”.

In voiceover, Mr Barltrop said:
“In a statement, William Dartmouth admits his involvement [a photograph of William
Dartmouth was shown]. He says his views about wind farms changed to opposing them,
but it would not have been right to let down a local co-operative. His party leader has
been told and is considering what action to take [footage of William Dartmouth standing

facing the camera was shown]”.

The report concluded as the studio presenter said: “We'll have more on this in tonight's
programme”.

BBC Points West News, BBC1, 6 March 2017, 18:30

One of the two presenters of the programme introduced the item coming up: “Our main
story tonight, a politician with the wind in his sails”.

Pre-recorded footage of William Dartmouth refusing to be interviewed and slamming a door
on the reporter, Mr Barltrop, as he walked out of a building and into a carpark was shown.
William Dartmouth said: “No, I'm not answering questions. I'm not answering any more
questions. Stop it”.

In voiceover, the presenter said:

“Lord Dartmouth was furious when asked about his involvement with a possible wind
farm”.

Mr Barltrop was then shown standing outside the studio, he said:

“For three years since that day, I've been trying to find out whether UKIP's Deputy
Chairman has not been telling the truth”.

Back in the studio, the presenters said:

Presenter 2: “Good evening. The BBC can reveal that the Deputy Chairman of
UKIP lied publicly about his part in a proposed wind farm.

Presenter 1: South West MEP William Dartmouth was personally involved in
negotiating a deal which could have earned his family £100,000 a
year.

Presenter 2: But, in a television interview back in 2014, he denied any

involvement. Here's our Political Editor Paul Barltrop”.

12



Footage was shown of William Dartmouth refusing to be interviewed and slamming a door
closed on Mr Barltrop as he walked out of a building and into a carpark. William Dartmouth
said: “I said the interview is over”.

In voiceover, Mr Barltrop stated:
“It's not a subject he likes talking about. This was May 2014 and | was trying to find out
about a wind farm proposed for land he used to own. William Dartmouth was at the BBC

for a recording of the Sunday Politics West during which he was questioned”.

Footage from the Sunday Politics West programme broadcast in May 2014 was then shown:

Presenter: “And did you know that that land might be used as a wind farm?
William Dartmouth: I don't know. No.
Presenter: Alright.

William Dartmouth: No”.
In voice over, Mr Barltrop said:

“His party is totally against on-shore wind farms. Here's how UKIP's former leader put it”.
Footage of Mr Farage speaking was shown. He said:

“It's very, very good for rich people. Very good indeed. If you're a land owner and you get
a £1,000 a day for just putting wind turbines on your land isn’t that great?”.

Mr Barltrop then said that “To get to the truth, | went to Slaithwaite Moor in Yorkshire”.
Footage of the countryside with wind turbines in the background was shown. The reporter
was then shown standing in the countryside with no wind turbines in view and said:

“The deal to put up wind turbines on this site was agreed in May 2011 just three months
after William Dartmouth had given ownership of the site to a relative yet it turns out
negotiations over the wind farm had begun years earlier. | met the Chairman of The Wind
Farm Co-operative. He had face to face meetings with William Dartmouth”.

Interview footage of Mr Slator was shown. Mr Slator said:
“We started looking at it in 2006. We talked to Lord Dartmouth, | went, | went down on
behalf of The Wind Co-op and spoke to him and he was very cooperative and keen to help
us if he could”.

In voiceover, Mr Barltrop said: “A substantial rent would have been paid”.

Mr Slator continued:
“For this kind of area you know I can't, | can't go into specific details for this one still, but

you, you might expect to raise £50,000 to £100,000 per year for the sort development we
were looking at”.

13



Footage of the countryside with wind turbines in the background was shown. Mr Barltrop
stated:

“The revelations have been seized upon by political rivals”.
Footage of Ms Scott Cato being interviewed was shown. She said:

“It seems that there's clear evidence now that Dartmouth has behaved dishonestly and
obviously we expect higher standards than that from our elected politicians, but it also
does smack of hypocrisy because he had these conversations about potentially
benefitting from a wind farm development in spite of the fact that that's clearly contrary
to UKIP's policy”.

In voiceover, Mr Barltrop said:

“In a statement William Dartmouth admits his involvement [a photograph of William
Dartmouth was shown]. He says his views about wind farms changed to opposing them,
but it would not have been right to let down a local co-operative. His party leader has
been told. It's not known what action he will take [footage of William Dartmouth
standing facing the camera was shown]”.

Back in the studio, the following exchange took place:

Presenter 1: “And Paul joins us now in the studio. Paul, we heard that statement
and saw that, but anything else from Lord Dartmouth?

Mr Barltrop: Well, one very long statement all about the wind farm which
actually, as he points out, was never in fact built but he says that he
was ambushed back in 2014 when he came into the studios and
bounced into dealing with a complicated issue extending back
several years and he talks of there having been a misunderstanding,
but he doesn't say what that was.

Presenter 1: What are the implications, if any, for him?

Mr Barltrop: Interesting point this because we've been talking to UKIP since the
end of last week, the party leader has been informed. The impression
| get is they're really waiting to see just how bad it gets, how far up
this goes, how wide the publicity that actually it garners and then
they will take a decision. They’ve refused to say whether the leader is
going to take any action. If there is any disciplinary action to be
taken, it will probably be in the hands of the Chairman of the party.

Presenter 1: It comes at a tricky time for UKIP.

Mr Barltrop: A very difficult time indeed you know, they had that by-election in
Stoke not long ago which was a big disappointment for UKIP, and, of
course, we then had the leadership contest last Autumn, which was,
to put it mildly, rather farcical, and, then we've got the, the elections
coming up, the local elections in May, it's gonna be a very, very big
test for them, and, comes against the back drop of rather falling

14



membership, they know that they have got to pull out a good
performance in May if they're gonna show that they still are a force
to be reckoned with and a permanent feature in British politics.

Presenter 1: Paul, thank you”.
BBC Points West News, BBC1, 6 March 2017, 22:30
The presenter introduced the item:

“..UKIP’s Deputy Chairman originally denied involvement in wind farm plans. Now he
says that was a misunderstanding [Footage of William Dartmouth refusing to be
interviewed in a carpark was shown]”.

Later in the programme, the presenter continued:

“Now, UKIP have refused to say what action they'll take after the party's Deputy
Chairman was accused of lying about his part in a proposed wind farm. South West MEP
William Dartmouth was personally involved in negotiating a deal despite UKIP's
longstanding opposition to wind farms. The politician has said he felt ambushed when he
originally denied knowledge of the proposal and had been talking at cross purposes.
Here's our Political Editor Paul Barltrop”.

The footage of William Dartmouth refusing to be interviewed and slamming a door closed on
Mr Barltrop as he walked out of a building and into a carpark was shown. William Dartmouth
said: “I said the interview is over”.
In voiceover, Mr Barltrop said:
“It's not a subject he likes talking about. This was May 2014 and | was trying to find out
about a wind farm proposed for land he used to own. William Dartmouth was at the BBC

for a recording of the Sunday Politics West during which he was questioned”.

Footage from the Sunday Politics West programme broadcast in May 2014 was shown.

Presenter: “And did you know that that land might be used as a wind farm?
William Dartmouth: I don't know. No.
Presenter: Alright.

William Dartmouth: No”.
In voiceover, Mr Barltrop said:

“His party is totally against on-shore wind farms. Here's how UKIP's former leader put it”.
Footage of Mr Farage was shown. Mr Farage said:

“It's very, very good for rich people. Very good indeed. If you're a land owner and you get
a £1,000 a day for just putting wind turbines on your land isn’t that great?”.

15



Mr Barltrop then said that “To get to the truth, | went to Slaithwaite Moor in Yorkshire”.
Footage of the countryside with wind turbines in the background was shown. The reporter
was then shown standing in the countryside with no wind turbines in view and said:

“The deal to put up wind turbines on this site was agreed in May 2011 just three months
after William Dartmouth had given ownership of the site to a relative yet it turns out
negotiations over the wind farm had begun years earlier. | meet the Chairman of The Wind
Farm Co-operative. He had face to face meetings with William Dartmouth”.

Interview footage of Mr Slator was shown. He said:

“We started looking at it in 2006. We talked to Lord Dartmouth | went, | went down on
behalf of The Wind Co-op and spoke to him and he was very cooperative and keen to help
us if he could”.

In voiceover, Mr Barltrop said: “A substantial rent would have been paid”.
Mr Slator continued:

“For this kind of area you know I can't, | can't go into specific details for this one still, but
you, you might expect to raise £50,000 to £100,000 per year for this sort development we
were looking at”.

Footage of the countryside with wind turbines in the background was shown. Mr Barltrop
then said:

“The revelations have been seized upon by political rivals”.
Footage of Ms Scott Cato was shown. She said:

“It seems that there's clear evidence now that Dartmouth has behaved dishonestly and
obviously we expect higher standards than that from our elected politicians, but it also
does smack of hypocrisy because he had these conversations about potentially
benefitting from a wind farm development in spite of the fact that that's clearly contrary
to UKIP's policy”.

In voiceover, Mr Barltrop said:
“In a statement William Dartmouth admits his involvement [a photograph of William
Dartmouth was shown]. He says his views about wind farms changed to opposing them,
but it would not have been right to let down a local co-operative. His party leader has
been told. It's not known what action he will take [footage of William Dartmouth

standing facing the camera was shown]”.

Summary of the complaint and the broadcaster’s response

The complaint

William Dartmouth complained that he was treated unjustly or unfairly in the programmes
as broadcast because:

16



a) He was falsely accused of lying in regard to the response he had given in an interview in
2014 to a question about whether he knew that land he had transferred to a family
member might be used for a wind farm.

William Dartmouth said that his response given in the Sunday Politics West programme
broadcast in May 2014 was included out of context in the 2017 programmes. He said
that the “whole edifice of the accusation that | lied is constructed on a confused and
inept line of questioning, a confused answer and the failure of BBC West to look at the
line of answers given in May 2014”. William Dartmouth said that the programmes failed
to explain that in the 2014 interview he had said: “It’s not my land, it’s not my
application, and, if the application should be successful, | would derive no benefit from
it”.

William Dartmouth also said that the footage of Mr Barltrop’s attempted interview of
him on his way to the BBC West studio for the 2014 interview was included in the 2017
programmes to give the impression that he was “concealing something” and “generally
acting in a dishonest manner”.

b) He was not given an appropriate and timely opportunity to respond to the allegations
made about him in the programmes, i.e. that he had lied about the use of the land for
wind farming. William Dartmouth said that he should have been given the opportunity to
answer the allegations in detail before the programmes and/or been given the
opportunity to appear on the programmes to answer the allegations made against him,
including allegations made in the programmes by Ms Scott Cato, who he described as a
“political opponent”.

William Dartmouth said that he had been informed on 3 March 2017 that the BBC had
“overwhelming evidence” that the information he had given in the 2014 interview about
the use of the land for wind turbines was “not the case” and that the programme makers
would like his views on this. He said that the programme makers did not make it clear
that “they were going to accuse me of lying — as their lead item”. He also said that had he
been provided with a full transcript of the 2014 programme, he could have pointed out
that “it was the BBC that had caused the confusion by falsely asserting that the land was
being used for a wind farm”.

c) William Dartmouth said that he had provided a detailed statement to the programme
makers on 5 March 2017, but his views were misrepresented in the programmes. He said
that his statement was “...scarcely mentioned at all in the first broadcast and then it was
dealt with, in a contemptuous and dismissive manner, in the second and third
broadcasts, misrepresenting the statement as an admission whereas in reality it was a
denial”.

The broadcaster’s response

a) The BBC said that it considered that William Dartmouth had provided an answer in the
2014 interview which he knew to be untrue and that the reporting of this in 2017 was
fair.

The broadcaster said that between 2006 and 2011, William Dartmouth had been

involved in discussions with the Valley Wind Farm Co-operative with a view to entering
into a contract with the co-operative allowing it to construct and operate three wind

17



turbines on his land. It said that the financial benefit to William Dartmouth, had the wind
farm proposal gone ahead as originally envisaged, would have been between £50,000
and £100,000 per annum. However, the broadcaster said that in the meantime, William
Dartmouth had joined UKIP which was totally opposed to such developments?.

The BBC said that in June 2009 William Dartmouth had been elected to the European
Parliament as a UKIP MEP and held office within the party. It said that, until 2011,
William Dartmouth’s involvement in the Slaithwaite Moor project was a private matter.
However, in that year, a contract with Valley Wind Farm Co-operative was due to be
signed which meant that his involvement in the scheme would be recorded in the
planning application. The BBC said that this was submitted in 2013 and that, had his
name been attached to the proposal, William Dartmouth would have faced possible
accusations of hypocrisy in the 2014 European Elections. The BBC said that William
Dartmouth’s actions in 2011, i.e. transferring ownership of the land out of his name (but
keeping it within his family) before the signing of contracts and the subsequent
submission of a planning application, could only be construed as intended to insulate
him from such criticism when he stood for re-election as an MEP.

The BBC said that it believed that this “motivated his lie in the 2014 election debate
interview”. It said that in the 2014 debate, William Dartmouth was asked: “And did you
know that the land might be used as a wind farm?” to which he replied: “/ don’t know.
No. No”.

The BBC said that this was not a “confused and inept line of questioning” as now claimed
by William Dartmouth, but was “...a simple, clear and direct question which William
Dartmouth, an experienced politician, would have well understood”. The BBC said that it
believed that William Dartmouth understood “only too well that a truthful answer would
undermine his efforts to conceal his role in the wind farm development”. The BBC also
said that it was clear from Mr Barltrop’s attempt to interview William Dartmouth shortly
before the studio debate that the point at issue was “precisely what he knew about the
development before ownership was transferred”. The BBC said that, far from being
taken by surprise, or ambushed during the studio debate, William Dartmouth had stated,
during the earlier exchange with Mr Barltrop in the carpark, that he would be prepared
to answer questions on the matter during the debate. The BBC provided the unedited
footage of this exchange between William Dartmouth and Mr Barltrop to Ofcom.

The BBC said that there was no cause for the programmes complained of to repeat what
William Dartmouth had said about the ownership of the land in 2014 and who might, at
that stage, have derived a financial benefit from a wind farm development. The
broadcaster said that this was “wholly irrelevant” to the story which was being reported,
which it said concerned William Dartmouth’s involvement in the earlier development of
the project which he subsequently denied.

The BBC said that the footage which was included in the programme showing part of the
exchange with Mr Barltrop outside the studio was included to give a sense of how

1 The BBC said that the time line in William Dartmouth’s complaint stated that UKIP’s policy had
changed to opposing on-shore wind farms in 2009-10 and that this change had prompted his later
actions in relation to Slaithwaite Moor. The broadcaster said that this was not true. It said that UKIP’s
2005 election manifesto had called for an immediate end to construction of on-shore wind turbines. It
said that this was a year before William Dartmouth even entered into discussions with Valley Wind
Farm Co-operative about the project.

18



strongly William Dartmouth was resisting answering questions about his involvement in
the development of the wind farm project whilst a member of UKIP and an MEP
representing a party which was wholly opposed to such developments. The BBC said that
if the inclusion of the footage gave an impression that William Dartmouth was trying to
conceal something and was behaving dishonestly, this was not unfair as the BBC said that
“he was trying to conceal his involvement in the wind farm development” and that “the
deliberate falsehood he offered in the ensuing debate can only be construed as
dishonest behaviour”.

b) The BBC said that it did not accept that William Dartmouth was not given an adequate
opportunity to respond to the allegations. The broadcaster said that the nature of the
particular allegation was made clear in an email sent to him on 3 March 2017 in which he
was told that the BBC had “overwhelming evidence” that what he said about the
ownership of the land in 2014 was not the case. It said that this email was also sent to
UKIP’s National Press Officer and its Press Officer for MEPs2. The BBC said that there was
no obligation on the programme makers to provide William Dartmouth with the precise
terms in which the allegation was to be put or where in the running order it might
appear, but that the allegation was “clearly put” in the BBC’'s email. The BBC said that, at
the same time that these emails were sent, both press officers were called to alert them
to the emails and to request a response. It said that, in subsequent conversations, the
BBC was told that the single-line response sent by UKIP’s National Press Officer at 15:50
was all William Dartmouth wished to say. That response was:

“There is no windfarm on Slaithwaite Moor, further to that William Dartmouth does
not own it”.

The BBC said that UKIP’s National Press Officer was told in a subsequent telephone call
that the story would run on 6 March 2017 and that if William Dartmouth wished to
speak, then this would be arranged. The BBC said that UKIP’s National Press Officer
replied in the telephone conversation that William Dartmouth “doesn’t wish to say
anything more”. This was confirmed in another email from the programme makers to
UKIP’s National Press Officer later that afternoon.

The BBC said that on 5 March 2017, the programme makers sent a text message to the
Press Officer for MEPs reiterating that the story would run on 6 March 2017 and
requesting a comment from the then-UKIP leader, Mr Paul Nuttall. The broadcaster said
that the Press Officer for MEPs had said that he had spoken to Mr Nuttall and was
working on a more substantial response with William Dartmouth. A 670-word statement
was emailed to the BBC just after 20:00 that evening which formed the basis of William
Dartmouth’s response as it was presented in the news reports the following day.

The BBC said that it accepted that there were references to the wind farm in the 2014
interview which might have been taken to mean that a wind farm had been built.
However, it said that this was wholly unrelated to the central allegation being put to
William Dartmouth which concerned his denial that he had known that wind turbines
“might” be built on the site. The BBC said that at the time the question was put to

2 Ofcom was informed by William Dartmouth that: “Mr Towler was head of UKIP press. Mr Towler was
paid for by UKIP. Mr Clive Page acted — indeed acts — as Press Officer for me in my capacity as a
Member of the European Parliament (MEP)”.

19



William Dartmouth it was still the case that they might be built, as it said William
Dartmouth plainly knew.

c) The BBCsaid that a large part of William Dartmouth’s statement concerned the
circumstances surrounding the interview in 2014 where he denied knowing that his land
might be used for situating wind turbines. The broadcaster said that this was not
relevant to the allegation being made in the 2017 news reports and so was not included.
It said that it considered the summary provided of the relevant sections (five bullet
points headlined “Key facts”) of William Dartmouth’s response of 5 March 2017 was fair
and accurate.

The BBC said that, contrary to William Dartmouth’s assertion, it believed that his
statement was indeed an admission of his involvement in the proposal and that he knew
the land might be used for a wind farm, and that to present it as such was both fair and
accurate. The BBC said that nothing in the statement amounted to a denial that he had
known that the land might be used for a wind farm. It added that, in view of the fact that
discussions had been underway since 2006, culminating in not one but two transfers of
ownership, William Dartmouth’s knowledge of the wind farm possibility was in fact
“undeniable”.

The BBC also said that William Dartmouth had made it difficult for the programme
makers to include other elements of the statement because they were “untrue” and that
“to have broadcast them without additional lengthy comment would have been to
knowingly mislead the audience”. The BBC said that William Dartmouth said that his
view at the time was that there would probably never be an application. However, the
broadcaster said that this was demonstrably false; it said that at the time of the 2014
interview the application had already been submitted and publicised. The BBC provided
Ofcom with a link to an online article, dated 25 November 2013, in ‘The Huddersfield
Daily Examiner’ entitled ‘£10m wind farm for Colne Valley submitted to Kirklees
Council’®. The BBC said that to have restated William Dartmouth’s claim unchallenged
would have been to knowingly mislead the audience unless tangential issues such as the
date of the application were also explored.

The BBC said that William Dartmouth also claimed that he had lodged his objections in
2014 when the application was made. The BBC said that, again, this was not true. The
broadcaster said that although William Dartmouth lodged his objection in June 2014, this
was some seven months after the application had been made (in November 2013), and
followed his being questioned on the subject in the May 2014 interview. The BBC said
that, similarly, the claim that he believed at the time the application had virtually no
chance of success would have had to be explored if, again, the audience was not to be
misled. The BBC said that, if that had been the case, they did not consider that William
Dartmouth would have been involved in several years of discussions with Valley Wind
Farm Co-operative culminating in the signing of a contract relating to the development
with a company representing his family’s interests. The broadcaster said that, in fact,
although the planning application was eventually rejected, it was not until September
2014 that Kirklees Council published the fact that it was likely to be rejected. The BBC
provided Ofcom with a link to an online article, dated 11 September 2014, in ‘The

3 http://www.examiner.co.uk/news/west-yorkshire-news/10m-wind-farm-colne-valley-6336658

20


http://www.examiner.co.uk/news/west-yorkshire-news/10m-wind-farm-colne-valley-6336658

Huddersfield Daily Examiner’ entitled ‘Kirklees Council planning officers recommend
refusal for three 100m wind turbines in Colne Valley’”.

Ofcom’s Preliminary View

Ofcom prepared a Preliminary View that the complaint should not be upheld. Both parties
were given the opportunity to make representations on the Preliminary View. The
broadcaster did not submit any representations. The complainant made representations
which are summarised below, insofar as they are relevant to the complaint as entertained
and considered by Ofcom.

Summary of William Dartmouth’s representations
Head a)

William Dartmouth said that, in his view, “The allegation of lying is a serious one as Ofcom
acknowledges”. He therefore said that he expected Ofcom to apply “a high standard to
establish that | had been treated fairly”.

William Dartmouth said that he did not agree with the BBC that the question put to him in
the 2014 interview was “a simple, clear and direct question”. He said that the question had
been asked in the context of the BBC falsely stating that his relative had allowed wind
turbines to be built on the land, and he was asked about the land’s value, when he was
taking part in what was meant to be a panel discussion about election issues. He said that
when he was asked about his “state of knowledge” with regards to the land in the 2014
interview, it was not clear what period of time was being asked about and that time period
could have related to a number of things. He said that it “simply does not make sense to
conclude that | was lying”. He said that he was asked a series of questions which spanned a
ten-year period and that he had sought to answer them.

William Dartmouth said that it would not have made sense for him to dishonestly deny that
he knew that the land “might be” used in the future as a windfarm or to accuse him of lying
when he had already answered “It’s not my land, it’s not my application, and if the
application should be successful, | would derive no benefit from it”. He said that as far as he
was concerned, he had made it clear that “there was an application, but it was not my
application. | did not and could not know whether it would be successful. | was sure it would
not be, and | proved to be right in that regard”. William Dartmouth said that he had
answered the presenter’s question accurately as “No”, as to answer otherwise would have
“invited speculation on my part. Theoretically, anything ‘might’ happen in the future”.

William Dartmouth also argued that the inclusion of the footage broadcast of him while Mr
Barltrop attempted to interview him in the carpark in 2014 contributed to the unfairness to
him. He said that Ofcom should take into account what was, in his view, “the harassing
nature” of the attempted interview where he was filmed despite him asking them to desist.
He explained that he was at the studio to take part in a pre-election panel discussion with a
fixed agenda not to be interviewed in the way Mr Barltrop attempted to interview him in the
carpark.

4 https://www.examiner.co.uk/news/west-yorkshire-news/kirklees-council-planning-officers-
recommend-7754029

21


https://www.examiner.co.uk/news/west-yorkshire-news/kirklees-council-planning-officers-recommend-7754029
https://www.examiner.co.uk/news/west-yorkshire-news/kirklees-council-planning-officers-recommend-7754029

William Dartmouth further submitted that it was important that Ofcom consider the May
2014 broadcast of his exchange about the wind turbines in its entirety to determine the issue
of fairness. In that regard, he said that the May 2014 interview showed a “wholesale
disregard of the electoral and fairness rules” in its treatment of him in that interview. He
said, for example, that he was treated in a “discriminatory way”, in that he was the only
participant in the pre-election debate asked about wind turbines and was questioned on a
“personal matter” and that he was not given prior notice that those topics would be
discussed during the debate, even though there were procedures for notifying participants
for the topics which were to be discussed during that programme. He said that he considered
that this showed that the BBC was “set on trying to convey that | was benefitting to the tune
of some £50,000-£100,000 from windfarms, and | was trying to conceal that by arranging
payment through my family and that | was lying to cover it up”.

Head b)

William Dartmouth said that he was not invited on to the programme in which the “spurious
allegations were made”, so that he might rebut the allegation of lying. He said that this was
especially unfair to him given that his political opponent, Ms Cato, was interviewed for the
programme.

William Dartmouth said that it was unacceptable that the Press Officer for MEPs had not
been contacted until 15:00 on the Friday afternoon before the first of the programmes was
due to be broadcast on the morning of Monday 6 March 2017. He said that he had not been
made aware of the email from the programme makers detailing the nature of what they
planned to include in the programmes until 20:00 that Friday. William Dartmouth said that it
was “difficult and unfair” to have to respond to questions relating to an interview that had
occurred three years ago, and that related to a series of events that spanned over ten years,
without access to the relevant documents or to a transcript of the May 2014 programme,
and to be expected to do so outside of office hours.

William Dartmouth said that the Press Officer for MEPs sent a response to the BBC at 20:00
on Sunday 5 March 2017. However, he said that he was not asked to clarify any points in his
statement of 5 March 2017. He said that had the programme makers been acting fairly, they
would have resolved any points in his statement that they had found unclear.

Head c)

William Dartmouth said that what was broadcast was a “bowdlerised version” of his
statement that omitted the key facts. He said that: “These key facts would have invalidated
the entire broadcast”. He said that it was unfair for the BBC to have excluded the bulk of his
statement from the programmes. The BBC stated in its response to the complaint that
William Dartmouth had made it difficult for the programme makers to include some
elements of his statement because they were “untrue” and that “to have broadcast them
without additional lengthy comment would have been to knowingly mislead the audience”.
William Dartmouth said that the BBC was not telling the truth.

For example, in its response to Ofcom the BBC said that William Dartmouth said that his view
at the time was that there would probably never be an application. However, the
broadcaster said that this was demonstrably false; it said that at the time of the 2014
interview, the application had already been submitted and publicised. William Dartmouth
said that it would have been “ridiculous” for him to say in 2014 that an application had not

22



been submitted. He said that he had already issued a statement in April 2014 objecting to
the application and, stating publicly that he knew about the application. He said that his
point had been that it was not his application and he did not believe that it would be
successful. William Dartmouth said that the programme makers should have asked him
about this, rather than accuse him of lying. He further said that, it would have made no sense
for him to claim falsely in the March 2017 statement to the programme makers that there
was no application, when, for example, he had discussed the application in the May 2014
programme.

William Dartmouth also disagreed with the BBC’s assertion that it could not include parts of
his statement in the programmes because it was untrue that he had lodged an objection to
the application for wind turbines to be built on Slaithwaite Moor in 2014. William Dartmouth
said he could not lodge objections before the application had been made. William
Dartmouth said that the application had been a slow process, starting in November 2013 and
ending in June 2015. He said that he had set out his opposition to onshore wind turbines in
his public statement of April 2014. He said that: “BBC West seem to think that this was not
true and seemed to draw some adverse conclusion that | lodged my detailed objection on 26
June 2014...BBC West seem to think it is sinister that the date of the objection was after the
May 2014 broadcast”. He said that: “No doubt BBC West would have attributed a sinister
motive if | had rushed out my objection just after the May broadcast”. He said that,
ultimately, he had made his opposition to wind turbines clear in his statement of April 2014
and in the local press coverage it generated.

William Dartmouth said that what he had said in his statement to the programme makers
was true and that the programme makers should have contacted him for clarification if they
needed it or interviewed him in the March 2017 programmes. He said that, instead, the
programme makers summarised his statement “in a contemptuous and dismissive manner”.

Supplementary material

On receipt of the above representations from William Dartmouth, Ofcom considered it
necessary to request further information from the BBC. We asked the BBC for clarification
with regard to whether the BBC: i) had offered William Dartmouth the opportunity to be
interviewed for the 2017 programmes; ii) had any evidence that William Dartmouth had
requested a transcript of the 2014 programme before the broadcast of the 2017
programmes; and, iii) was aware of William Dartmouth’s April 2014 public statement at the
time of the 2014 interview. The BBC's response to Ofcom’s request for information and the
complainant’s comments on it are summarised below, insofar as they are relevant to the
guestions above and the complaint as entertained and considered by Ofcom.

The BBC'’s response
The BBC said that:

i) The request to interview William Dartmouth for inclusion in the 2017 programmes was
made on Friday 3 March 2017 in emails to UKIP’s National Press Officer and its Press
Officer for MEPs and was followed up with telephone calls to both press officers that
afternoon. In a subsequent telephone conversation, UKIP’s National Press Officer told
the reporter that William Dartmouth did not wish to be interviewed. The BBC also said
that the programme makers’ preference was to conduct a live interview on 6 March
2017 for inclusion in that day’s coverage, or if that was not possible, to pre-record an

23



interview to be used in the coverage. The BBC provided Ofcom with copies of the email
correspondence and of the reporter’s notes of these telephone conversations. The notes
suggest that in his conversation with the reporter, UKIP’s National Press Officer said that
“he’d talked to [William Dartmouth]” and that he did not wish to say anything further.
The notes also state that he told UKIP’s National Press Officer “he should let us know if
[William Dartmouth] wants to speak”.’

ii) The reporter involved in the relevant exchanges did not have any recollection of being
asked for a transcript of the 2014 programme. The BBC said that the first mention of
such a transcript had been made in William Dartmouth’s statement provided to the
programme makers on 5 March 2017, in which he said: “You have not supplied me with a
transcript or copy of the [2014] programme”.

iii) It was aware of and had received William Dartmouth’s April 2014 statement at the time
of the 2014 interview. However, the BBC said that the statement omitted to address the
key questions to which the 2014 programme was seeking answers, most notably,
whether William Dartmouth knew the land might be used for a wind farm when he
transferred ownership to a relative.

William Dartmouth’s comments on the BBC’s response
William Dartmouth said that:

i) The reporter initially contacted the Press Officer for MEPs at about 15:00 on Friday 3
March 2017. The Press Officer for MEPs told the reporter that it was “...unreasonable to
proceed with the programme unless William Dartmouth was shown details of the
allegations and/or was invited on the programme”. William Dartmouth said that, in other
words, the Press Officer for MEPs had complained of “unreasonable behaviour” by the
BBC and requested “proper time” to deal with the matter and details of the allegations,
which, William Dartmouth said, would have included what had been said on the
programme broadcast in 2014. William Dartmouth said that the Press Officer for MEPs
had said that the reporter became impatient and pressed him for a quote from the then
UKIP leader, Mr Paul Nuttall. William Dartmouth claimed that the reporter then looked
for another UKIP spokesperson and called its National Press Officer. William Dartmouth
said that the reporter did not ask the Press Officer for MEPs if William Dartmouth would
participate in an interview, nor comply with any of the Press Officer for MEPs’ requests
for information. William Dartmouth said that the Press Officer for MEPs was the person
that the reporter was dealing with and to whom the reporter should have given the
information. He said that, the BBC and the reporter “very well knew” that the Press
Officer for MEPs was the person to speak with regarding all press matters relating to

5 The BBC also said that the notes were redacted “because on the same page were notes of
confidential advice provided by the BBC's legal advisers and its Editorial Policy Adviser”. The BBC later
said that it had said this erroneously and in fact there were no records of discussions with an Editorial
Policy Adviser redacted from the notes supplied; the only material which was redacted concerned
conversations with the programme’s legal advisers. William Dartmouth requested that Ofcom ask for
unredacted copies of the notes and/or any advice provided by an Editorial Policy Adviser as he
considered these to be relevant to the determination of his complaint. Ofcom decided that it did not
require any further information to reach its adjudication on this matter. This was on the basis that, in
Ofcom’s view, any legal advice or advice of an Editorial Policy Adviser (should such advice exist) would
not be relevant to determine whether William Dartmouth was unjustly or unfairly treated in the
programmes as broadcast in relation to any of the entertained heads of complaint.

24



i)

him. William Dartmouth said that the reporter did not get back to the Press Officer for
MEPs; he said that if the BBC had been dealing with the matter fairly, the reporter would
have reverted to him or the Press Officer for MEPs so that they could have responded
appropriately. In any event, he said that if UKIP’s National Press Officer had told the
reporter on 3 March 2017 that he did not wish to be interviewed, “it would have been
before | was able to focus on the events which had happened 3 years or more before”.

William Dartmouth said that no “clear and distinct invitation” for a live interview was
made, and had such an offer been made, he would have accepted the opportunity. He
said that the BBC would have known that 3 March 2017 was the day of a South West
UKIP conference, therefore it could have got in touch with him there, although he said it
would have been difficult to give the matter proper consideration at that time. He said
that the BBC “chose a time when they knew | could not address the matter properly”.
William Dartmouth said that he was not able to deal with the matter until he arrived
home late on the Friday night. He said that: “If lines of communications got confused
that is entirely the fault of BBC West”. William Dartmouth said that he did not believe
the BBC had given him the opportunity to appear on the programme like they claimed.
He also said that if it had been the programme makers’ preference for him to be
interviewed for inclusion in the programme, this was never communicated to him. He
said that the BBC “had plenty of time to make me a clear and distinct invitation — offering
a live broadcast” and that he would have accepted the opportunity.

William Dartmouth also said that while the reporter had been working on the story for
over three years, he was contacted to provide a response only at the last moment. He
said that any confusion could have been avoided if he had been given proper time to
respond and provided with the information requested by the Press Officer for MEPs. He
said that if the programme makers had “found difficulties” with his statement of 5 March
2017, they should have asked for clarification or suggested an interview at that stage.

When contacted by the reporter about the 2017 programmes, the Press Officer for MEPs
requested further information about the allegations. William Dartmouth said that “that
would include the May 2014 transcript”.

He said that the request for the transcript was also made in his statement of 5 March
2017, however he was not provided with it.

The April 2014 statement could not deal with a question which was not asked until May
2014. William Dartmouth said that in the statement, he had been speaking publicly
about the application and that there was a specific reference in it relating to the detail of
the planning application.

He said that the BBC was being “thoroughly disingenuous” when it said that the April
2014 statement omitted to address the key questions to which the programme was
seeking answers, most notably, whether he knew the land might be used for a wind farm
when he transferred ownership to a relative. William Dartmouth said that the key
question was whether he was benefitting from any income received from wind farming.
He said that the answer to this was “a clear and unequivocal ‘No’”. He said that there
was nothing in the allegations, that there were no wind turbines on the land in question,
and that the land did not belong to him.

He said that the BBC introduced a line of question in the 2014 interview which was
aimed only at him and had nothing to do with the election issues being discussed. He

25



said that while he was open to the criticism that he had given “hesitant responses” in the
programme broadcast on 2014 and rebroadcast in 2017, he said that, had the BBC
observed the Code, his answer would have been clear.

Decision

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all
other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in,
or in connection with the obtaining of material included in, programmes in such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and
targeted only at cases in which action is needed.

In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material. This included a
recording of the programmes as broadcast, the unedited material filmed of William
Dartmouth in 2014 outside the BBC West’s studios, both parties’ written submissions and
supporting documentation. Ofcom also took careful account of: the representations made by
the complainant in response to being given the opportunity to comment on Ofcom’s
Preliminary View on this complaint; the further information requested from the broadcaster
in light of William Dartmouth’s comments on the Preliminary View; and, William
Dartmouth’s comments on the further information obtained from the BBC. After careful
consideration of this information, we considered both parties’ points in our reasoning and
concluded that the points raised did not materially affect the outcome of Ofcom’s decision
not to uphold the complaint.

When considering and deciding complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard
to whether the broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided
unjust or unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of the
Ofcom Broadcasting Code (“the Code”). In addition to this rule, Section Seven (Fairness) of
the Code contains “practices to be followed” by broadcasters when dealing with individuals
or organisations participating in, or otherwise directly affected by, programmes, or in the
making of programmes. Following these practices will not necessarily avoid a breach of Rule
7.1 and failure to follow these practices will only constitute a breach where it results in
unfairness to an individual or organisation in the programme.

a) Ofcom considered William Dartmouth’s complaint that he was treated unjustly or
unfairly in the programmes as broadcast because he was falsely accused of lying in
regard to the response he had given in an interview in 2014 to a question about whether

he knew that land he had transferred to a family member might be used for a wind farm.

In considering this aspect of the complaint, we had particular regard to the following
practices:

Practice 7.8 states:

“Broadcasters should ensure that the re-use of material, i.e. use of material originally
filmed or recorded for one purpose and then used in a programme for another

26



purpose or used in a later or different programme, does not create unfairness. This
applies both to material obtained from others and the broadcaster’s own material”.

Practice 7.9 states:

“Before broadcasting a factual programme, including programmes examining past
events, broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that material
facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an
individual or organisation...”.

Whether a broadcaster has taken reasonable care to present material facts in a way that
is not unfair to an individual or organisation will depend on all the particular facts and
circumstances of the case including, for example, the seriousness of any allegations and
the context within which they were presented in the programme. It is important to
clarify from the outset that it is not Ofcom’s role to make findings of fact in relation to
the allegations made about William Dartmouth. Rather, our role is to consider whether,
by broadcasting certain comments, the broadcaster treated William Dartmouth unfairly
and, in particular, whether it took reasonable care not to present, disregard or omit
material facts in a way that was unfair to him.

Ofcom began by considering whether the allegations complained of had the potential to
materially and adversely affect viewers’ opinions of William Dartmouth in a way that was
unfair.

The programmes broadcast at 13:30 and 18:30 said:

“The BBC can reveal that the Deputy Chairman of UKIP lied publicly about his part in
a proposed wind farm. South West MEP William Dartmouth was personally involved
in negotiating a deal which could have earned his family £100,000 a year. But, in a
television interview [the 18:30 programme included the words “back in 2014”], he
denied any involvement”.

The programme broadcast at 22:30 said:

“...UKIP’s Deputy Chairman originally denied involvement in wind farm plans. Now he
says that was a misunderstanding...Now, UKIP have refused to say what action they'll
take after the party's Deputy Chairman was accused of lying about his part in a
proposed wind farm. South West MEP William Dartmouth was personally involved in
negotiating a deal despite UKIP's longstanding opposition to wind farms. The
politician has said he felt ambushed when he originally denied knowledge of the
proposal and had been talking at cross purposes”.

As set out in detail above in the ‘Programme summary’ section, the three programmes
also included footage of William Dartmouth filmed outside BBC West’s studios in 2014,
along with footage from the Sunday Politics West programme broadcast in May 2014 in
which he denied knowing that land he used to own might be used as a wind farm.

Ofcom considered that the allegations made about William Dartmouth in the

programmes were serious in nature as they alleged that he had “lied” about his
involvement in the potential use of land he used to own for wind turbines, and that the

27



allegations therefore had the potential to materially and adversely affect viewers’
opinions of him.

We then considered whether the inclusion of the allegations and the footage used in
support of these resulted in unfairness to him. Ofcom acknowledged the broadcaster’s
right to freedom of expression, including the right to broadcast programmes which
express views on matters of interest to viewers and critical opinions without undue
constraints. However, broadcasters are also required to comply with the Code and, with
particular reference to this case, avoid unjust or unfair treatment of individuals or
organisations in programmes.

We took into account William Dartmouth’s assertion that his response given in the 2014
Sunday Politics West programme was included in the 2017 news programmes out of
context and that it was “a confused answer” based on “confused...questioning”. For
example, William Dartmouth said that the presenter of the 2014 programme suggested
in his line of questioning that there “were wind turbines on the land and that the land
had been used for a wind farm” (William Dartmouth’s emphasis), and that this caused
him confusion in answering the questions and meant that they were “at cross purposes”.
William Dartmouth also said that “the very serious accusation of lying rests on the
interpretation put on one unclear answer by a journalist who approached the matterin a
distinctly unobjective manner”.

We therefore took account of the context in which William Dartmouth was asked about
the land potentially being used as a wind farm in the interview with him included in the
BBC’s political discussion programme, Sunday Polijtics, broadcast on 18 May 2014. This
edition focused on the upcoming European Parliament election of 2014, which coincided
with the local elections in England. The programme included a discussion with
representative candidates of each party standing for election in the South West of
England, including William Dartmouth. The presenter asked the candidates for their
views on various topics relating to the upcoming elections. During the discussion, the
following exchange took place between the presenter and William Dartmouth.

Presenter: “But, let's just pick up on the Green issues, as we were talking

William Dartmouth:

Presenter:

William Dartmouth:

Presenter:

William Dartmouth:

Presenter:

about the Greens. William Dartmouth, what are your views on
wind turbines?

I'm personally opposed to wind turbines.
Then, why have you given over some of your land in another part
of the country to a relative who has allowed wind turbines to be

built?

It's not my land, it's not my application, and, if the application
should be successful, | would derive no financial benefit from it.

But, it was your land that you gave across?
It, the land, was transferred some years ago.

Does that make you hypocritical do you think, as there will be
subsidies from there?

28



William Dartmouth:

No. Because | derive, because | derive no financial benefit from it,
and its, and it belongs to a, a relative who is, who is not in, not in
my immediate family, neither my wife, nor my son.

Presenter: Okay. But, what was the value of the land that you gave away?
William Dartmouth: At the time?
Presenter: Yes.

William Dartmouth:

Presenter:

William Dartmouth:

Presenter:

William Dartmouth:

Presenter:

William Dartmouth:

Less than, | don't know. | mean not a, not a, not, not a huge
amount.

And, did you know that that land might be used as a wind farm?
I don’t know, no.

Alright.

No.

Are you embarrassed about it at all?

| am embarrassed, on behalf of the BBC, that as a public service

broadcaster, that we have, we have an election on Thursday on
the European question and this is the second BBC programme
which has devoted to what is completely a non-issue”.

We noted William Dartmouth’s view that it was important context that in this line of
questioning the presenter had alleged that wind turbines had been built on the land and
that this was inaccurate and misleading since in fact no wind turbines had been built. We
acknowledged that the presenter had given the impression that his relative had allowed
wind turbines to be built on the land. However, taken in the context of the line of
questioning in the interview filmed for the 2014 programme (as above), overall, we did
not consider that the question “And did you know that that land might be used as a wind
farm?” was likely to have caused William Dartmouth “confusion”. We noted that this
question followed a previous question which asked him what the value was of the land
that he gave away. We therefore considered that it was clear that this question was
asking him if he knew, at the time he gave it away, that the land might, in future, be used
as a wind farm. We also considered that, although his initial response to this question
was “I don’t know”, William Dartmouth then gave what appeared to be a clear response
to the question, namely he said “no” twice in response to the question. Even if he had
misunderstood the question being asked of him, or had inadvertently misspoken in his
response, we considered that the response he actually gave (which was included in the
2017 news programmes) appeared to indicate that he did not know that the land might
be used for a wind farm. We considered that this was how his statement would be likely
to have been understood by viewers of the 2014 programme and the 2017 news
programmes.

29



We also took account of William Dartmouth’s complaint that he had been “ambushed”
by this line of questioning in the interview and that his treatment in this context was
“discriminatory” in that he was the only participant who was asked their view on wind
farms or on a “personal issue”. We acknowledged that William Dartmouth may not have
expected to have been asked during the programme about the issue of wind turbines or
the possible use of the land in question for a wind farm, and that he may have preferred
not to discuss this topic. However, we did not consider it to be necessary as a matter of
fairness for the broadcaster to have informed participants in the 2014 Sunday Politics
West programme in advance precisely which topics would be discussed or which
guestions they would be asked. We noted that William Dartmouth had issued a
statement in April 2014 on the planning application that had been lodged in respect of
the use of the land for wind turbines, which he said had generated local press coverage.
We understood the BBC to have been aware of that statement at the time of the 2014
Sunday Politics West programme. In that statement, William Dartmouth had said that:
“As a UK Independence Party MEP | fully endorse the party policy to oppose onshore
wind turbine development”. It therefore appeared to Ofcom that William Dartmouth had
already responded publicly to the planning application and had set out his position as a
UKIP MEP in which he endorsed UKIP party policy on wind turbines. We did not consider
it to be unfair to William Dartmouth to have been asked questions about a topical issue
in connection with UKIP policy in this context. We also did not consider that the fact that
he was the only participant in the programme who may have been asked questions of
this nature would have impacted on his ability to respond to the questions put to him on
the proposed use of the land for wind turbines.

We also took into account that Mr Barltrop had spoken with William Dartmouth on the
subject of the wind farm outside the BBC West’s studios immediately prior to his
participation in the 2014 Sunday Politics West programme. In particular, from the
unedited footage, we took account of the following exchanges:

Mr Barltrop: “What knowledge did you have of what that land might be used
for when you transferred it?

William Dartmouth: I don’t know, | don’t know. | transferred it. | am perfectly entitled.
No. | am perfectly entitled. No. No. | am not going to answer any
questions from you. It’s none of your business.

Mr Barltrop: When the land was transferred, how much was that land worth?
How much was that land worth?

William Dartmouth: I’ll tell you what, you’ve got the maps, at least your colleagues
have. It’s a bit of moorland. You value it.

Mr Barltrop: When the land was transferred, did you give it away?
William Dartmouth: This isn’t even an interview, but it’s over.
Mr Barltrop: Sure, but, did you give the land away?

William Dartmouth: Yes, | did”.

30



Mr Barltrop continued to try and ask William Dartmouth questions about the land.
William Dartmouth said:

“You’ve got a statement, why don’t you read the statement?...Look, I’'m not prepared
to answer questions from you. | have come here to participate in the debate. Okay, I’ll
answer questions in interview in the debate”.

Later, William Dartmouth said to Mr Barltrop:

“..I am not prepared to give an interview...| will restate the facts...Number one, it is
not my application. Number two, it is not my land. Number three, should the
application be successful, | will derive, | would derive no financial benefit”.

We took into account William Dartmouth’s view that this attempted interview was of a
“harassing nature” and his submission that the questions put to him during the 2014
Sunday Politics West programme should be seen in this context. We acknowledged that
William Dartmouth was clear that he did not wish to give an interview on the subject
when approached by Mr Barltrop outside BBC West’s studios, and that Mr Barltrop
continued to ask questions after William Dartmouth had made clear he did not wish to
give an interview on the subject. Ofcom recognises that interviewing someone without
warning can be an intimidating experience, and in some circumstances may give rise to
unfairness to that individual or result in an unwarranted infringement of privacy contrary
to the Code. However, for the purposes of adjudicating on this complaint, we were not
seeking to determine whether there had been an unwarranted infringement of William
Dartmouth’s privacy in the connection with the obtaining of this footage, nor were we
seeking to determine whether the attempted interview itself resulted in unfairness to
him; those matters were outside of the scope of William Dartmouth’s complaint as
entertained by Ofcom. As relevant to the consideration of William Dartmouth’s
complaint, Ofcom did not consider that this attempted interview was evidence that
William Dartmouth was “ambushed” during the 2014 Sunday Politics West programme
or that it would have impacted on his ability to respond to the questions on the
proposed use of the land for wind turbines.

With regard to the inclusion of the footage of the interview in the 2014 Sunday Politics
West programme in the 2017 programmes, and whether this resulted in unfairness to
William Dartmouth, we took account of the facts that were set out in these programmes
in support of the BBC’s assertion that William Dartmouth had “lied publicly about his part
in a proposed wind farm”. In particular, we took into account that the programmes
stated that: the deal to put up wind turbines on the land in question was agreed in May
2011, just three months after William Dartmouth had given ownership of the site to a
relative, and negotiations over the wind farm had begun years earlier (as confirmed in
the interview with the Valley Wind Farm Co-operative representative). We also took into
account that William Dartmouth did not dispute that, prior to the transfer of the land to
a family company, Rosscroft Ltd, then to his relative, he had been involved in earlier
discussions with a wind turbine co-operative about the granting of an option over parts
of the land to be used for a wind farm, and that this had, after the land had been
transferred, resulted in a planning application having been made for the construction of
a wind farm at the time of his interview for the 2014 programme.

We also took account of William Dartmouth’s complaint relating to the inclusion in the
2017 news programmes of footage of Mr Barltrop’s attempted interview of him on his

31



way to be interviewed for the televised debate in the 2014 Sunday Politics West
programme. William Dartmouth submitted that the inclusion of this footage in the 2017
news programmes (which was the first time this footage of the attempted interview had
been broadcast) was intended to give the impression that he was “concealing
something” and “generally acting in a dishonest manner”. Having considered the
unedited footage of this exchange (set out above), and the context in which excerpts
from this footage were included in the 2017 news programmes, we considered that it
was clear from the footage that William Dartmouth had strongly indicated that he had
no wish to be interviewed by Mr Barltrop on the subject, and that he had stated that the
interview was “over”, and that this was accurately reflected in the excerpts of that
footage included in the 2017 news programmes, and did not result in unfairness to him.

Taking account of all these circumstances, we considered that the broadcaster had taken
reasonable care to satisfy itself that material facts in this case had not been presented,
disregarded or omitted in a way that was unfair to him, and that the re-use of the
footage of his response to the question in the 2014 programme in the 2017 news
programmes did not create unfairness to him. In these circumstances, while William
Dartmouth may have preferred that the 2017 news programmes include more of his
response to the question from the 2014 Sunday Politics West programme, in particular,
his statement “It’s not my land, it’s not my application, and, if the application should be
successful, | would derive no benefit from it”, we did not consider it was incumbent on
the broadcaster to reflect William Dartmouth’s comments from the 2014 programme in
any further detail in the 2017 programmes to avoid unfairness to him.

It was also our view, as set out in detail below at head b), that William Dartmouth had
been given an appropriate and timely opportunity to provide a response to the
allegations to be made about him in the programmes, and that, as set out at head c),
that William Dartmouth’s response of 5 May 2017 to the allegations was clearly and
fairly represented in the programmes. In particular, as reflected in the news
programmes, William Dartmouth stated in his response of 5 March 2017 that he had
spoken with a local co-operative in 2006 about “granting an option over parts of
Slaithwaite Moor...to be used for a wind farm” and that although his views about wind
farms had subsequently changed “...to opposing them”, he thought “...it would not be
right to let down a local co-operative”. In the 18:30 programme, Mr Barltrop also
explained that William Dartmouth had highlighted that the wind farm was never in fact
built and that the 18:30 and 22:30 programmes explained that William Dartmouth had
said that he felt “ambushed” when making his original response in 2014 and that there
had been a “misunderstanding” and/or he had been “talking at cross purposes” in that
interview.

We acknowledged that the statement made in the 2017 news programmes that William
Dartmouth had “lied publicly about his part in a proposed wind farm” was a serious
allegation which suggested that he had answered dishonestly in response to the
guestion put to him in the 2014 programme. We also noted that William Dartmouth had
denied that he had given a dishonest answer and said that he had been talking at cross-
purposes when asked about his knowledge of the potential use of the land at the time.
However, having taken all the above factors into account, we considered that viewers
would have been able to reach their own view about William Dartmouth’s knowledge
and involvement with regards to the land being potentially used for wind farming.

32



b)

Ofcom therefore considered that, in the particular circumstances of this case, the
broadcaster had taken reasonable care to satisfy itself that material facts had not been
presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to William Dartmouth, and
that the re-use of the footage of his response to the question in the 2014 programme in
the 2017 news programmes did not create unfairness to him.

We next considered William Dartmouth’s complaint that he was not given an
appropriate and timely opportunity to respond to the allegation made about him in the
programmes, i.e. that he had lied about his knowledge about the use of his land for wind
farming.

In considering this aspect of the complaint, we had particular regard to Practice 7.11
which states:

“If a programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other significant
allegations, those concerned should normally be given an appropriate and timely
opportunity to respond”.

We took account of the fact that the programme makers emailed William Dartmouth,
UKIP’s National Press Officer and the Press Officer for MEPs on 3 March 2017 at 15:21 to
explain that they intended to broadcast a story regarding “YOUR INVOLVEMENT IN
SLAITHWAITE MOOR WIND FARM PROPOSAL”. The programme makers stated:

“We are planning an update to this story from 2014. At the time you appeared on
our Sunday Politics West programme, and were asked by presenter David Garmston
if, when you transferred ownership to a relative, you knew that the land might be
used for a wind farm.

You replied ‘no’.
We now have overwhelming evidence that that was not the case.
We have interviews with a key figure from the wind farm development co-operative.
He details how he twice met you and discussed the wind farm proposal while you
still owned the land, and that for some years there was communication with people
representing you such as the solicitors Latimer Hinks. We also have documentary
evidence to back this up.
We would obviously like to get your views on this.
Please let me know how you would like to respond”.
We understood from the broadcaster that the reporter then called UKIP’s National Press
Officer and Press Officer for MEPs and heard back from the Press Officer for MEPs that
he would respond. The programme makers received the following response from UKIP’s

National Press Officer at 15:50 on the same day:

“There is no windfarm on Slaithwaite Moor, further to that William Dartmouth does
not own it”.

33



We understood from the broadcaster, and the handwritten notes of a conversation
between the reporter and UKIP’s National Press Officer, that following this response,
UKIP’s National Press Officer was told in a telephone call by the programme makers that
the story would be reported on 6 March 2017 and that he should let the BBC know if
William Dartmouth wished to speak about it (which, we understood from the BBC’s
response to Ofcom’s follow up questions, was referring to the offer of a live interview on
the programme or a pre-recorded interview to feature on the programmes). The BBC
said that UKIP’s National Press Officer had said in the telephone conversation that
William Dartmouth “doesn’t wish to say anything more”, which was confirmed in a
further email (which Ofcom has seen) from the programme makers to UKIP’s National
Press Officer later that afternoon at 16:02.

We took into account that William Dartmouth told Ofcom that he was not aware of the
programme makers’ offer of an interview, that he considered that the BBC should have
been talking to the Press Officer for MEPs rather than UKIP’s National Press Officer, and
that if it was correct that the UKIP’s National Press Officer told the BBC that he did not
wish to be interviewed “it would have been before | was able to focus on the events
which had happened 3 or more years before”, as he was focused on other commitments.
It appeared from the handwritten note of the BBC reporter that UKIP’s National Press
Officer was told by the BBC that it was open to William Dartmouth to speak to the BBC.
However, it was unclear, based on the evidence Ofcom had been provided, whether or
not William Dartmouth himself had been told that the BBC had offered him an interview.

On 5 March 2017 at 20:03, the Press Officer for MEPs sent a statement to the
programme makers on William Dartmouth’s behalf. William Dartmouth said that he
considered that he was treated unfairly in the 2014 Sunday Politics West programme
because the programme makers did not inform him that they intended to ask him about
his “alleged personal involvement with moorland in Yorkshire”. In his statement he said
that:

“Had you complied with the guidelines, | would have had an opportunity of dealing
fairly and fully with the matter rather than being bounced into dealing with a
complicated issue extending back several years. Instead of which, your failure to deal
with the matter fairly and openly meant that we were at cross-purposes and there
was at least one misunderstanding”.

William Dartmouth also said in his statement that, since he was being asked about a
response he gave in an interview back in 2014, he should have been supplied with a
transcript of the programme. As part of his statement, William Dartmouth then provided
to the programme makers his account of his involvement regarding the land in question
and its potential use as a wind farm. In summary, he said that:

e In 2006, he was approached by a local co-operative about parts of Slaithwaite Moor
potentially being used as a wind farm.

e His views about wind farms had changed over the years — “to opposing them”.
However, he said that: “l thought it would not be right to let down a local co-

operative”.

e His view at the time was that an actual application would probably never be made,
and if it was, he considered that it would have “virtually no chance of success”.

34



e In 2014 when an application was made to put wind turbines on Slaithwaite Moor,
William Dartmouth said that: “...not only did | lodge an objection to the application
for the wind turbines on Slaithwaite Moor, Yorkshire, but well before | had ensured
that the moor no longer belonged to me, that | would not be involved in any
decisions relating to that land and that | would derive no financial benefit from, or

have any interest in, the application”.®

e Asat5 March 2017, there were no wind turbines on Slaithwaite Moor and, as he
understood it, the 2014 planning application by the local co-operative had been
turned down.

William Dartmouth also said in this response that had he been given “proper notice” of
the BBC'’s intention to ask him about this in 2014, “all this could have been made clear”.
He said that instead, the BBC’s presenter had chosen to “ambush” him and that
therefore they were “at cross purposes”. William Dartmouth said that:

“...during the period of time you have referred to, there are and were no wind
turbines on the land. | did not own the land when asked on the programme in 2014,
nor do | own the land now. | had no financial interest in the unsuccessful application
made in 2014 for installing wind turbines and in fact lodged my opposition to the
application”.

Ofcom considered that the programme makers’ email of 3 March 2017 included clear
information about the allegations they intended to include in the news programmes. In
particular, they made it clear that they intended to broadcast the allegation that William
Dartmouth had not been truthful in his response in the 2014 Sunday Politics West
programme with regard to what he knew about the potential use of the land in question.
We took account of the fact that William Dartmouth was provided with two days in
which to respond, although we acknowledged that this was over the weekend and that
William Dartmouth said he had other commitments which prevented him from focusing
on the issue until late that weekend. We also took into account the fact that, while the
programme makers were initially told by UKIP’s National Press Officer that William
Dartmouth did not have anything further to add to the statement provided in the email
sent at 15:50 on 3 March 2017, ultimately, a further, more detailed, response was sent
on 5 March 2017 at 20:03. In addition, it did not appear to Ofcom from any of the
correspondence that William Dartmouth or his representatives had requested more time
for him to provide his response. Given these circumstances, we considered that William
Dartmouth had been given an appropriate and timely opportunity to provide a response
to the allegations to be made about him in the programmes. Although the programme
makers did not provide William Dartmouth with a copy of the transcript of the material
broadcast in 2014, and we acknowledged that he had said that it was difficult to recall
three years later precisely what he had said during the 2014 Sunday Politics programme,
we did not consider that the fact he was not provided with a transcript deprived William
Dartmouth of an appropriate opportunity to respond to the allegations, and he had,
indeed, provided such a response to the programme makers prior to the broadcasts.

6 William Dartmouth’s letter of opposition to the planning application was submitted on 26 June 2014,
after the interview on Sunday Politics West broadcast on 18 May 2014 although we understood that
he had made a statement noting his opposition to onshore wind turbine development in April 2014
which had received local press coverage.

35



We also took into account William Dartmouth’s representations on Ofcom’s Preliminary
View, with regard to his view that had the programme makers been acting fairly, they
would have resolved any points in his statement of 5 March 2017 that they had found
unclear and/or interviewed him for the programme. The Code does not specify a
particular means of ensuring that “an appropriate and timely opportunity” is provided,
and in this case, given all the above factors, we did not consider that the fact that the
programme makers did not seek further clarification from William Dartmouth, or
interview him for the programmes, deprived him of an appropriate opportunity to
respond to the allegations. As noted above, (and as indicated in the handwritten note of
the BBC reporter which was provided to Ofcom), we also understood that the BBC had
told UKIP’s National Press Officer that if William Dartmouth wished to speak, then this
would be arranged, although we acknowledged that it was unclear if this was conveyed
to William Dartmouth.

In addition, with regards to William Dartmouth’s particular complaint that he did not
consider that he was provided with an appropriate and timely opportunity to respond to
the allegations made against him by Ms Scott Cato, we took into account the comments
made by Ms Scott Cato in the programmes:

The 13:30 programme:

“It seems that there's clear evidence now that Dartmouth has behaved dishonestly
and obviously we expect higher standards than that from our elected politicians, but
it also does smack of hypocrisy”.

The 18:30 and 22:30 programmes:

“It seems that there's clear evidence now that Dartmouth has behaved dishonestly
and obviously we expect higher standards than that from our elected politicians, but
it also does smack of hypocrisy because he had these conversations about potentially
benefitting from a wind farm development in spite of the fact that that's clearly
contrary to UKIP's policy”.

The programme makers did not provide William Dartmouth with the details of other
contributors to the programmes, including Ms Scott Cato, when they emailed him on 3
March 2017. However, we did not consider that this deprived William Dartmouth of the
ability to provide an appropriate response. As set out above, the programme makers’
email of 3 March 2017 included clear information about the allegations the programme
makers intended to include in the programmes. In our view, Ms Scott Cato’s comments
reflected her own opinion on William Dartmouth’s alleged involvement regarding the
potential use of the land for a wind farm. We also noted that it was made clear in the
programme that Ms Scott Cato was William Dartmouth’s “political rival”. We therefore
considered that viewers would have understood that she was likely to be more openly
critical of William Dartmouth and would have therefore been able to weigh the validity,
or otherwise, of her comments accordingly.

Therefore, given all the factors above, Ofcom’s decision is that, in these particular
circumstances, William Dartmouth had been provided with an appropriate and timely
opportunity to respond to claims made about him in the programmes, and that there
was no unfairness to him in this regard.

36



c)

We next considered William Dartmouth’s complaint that although he had provided a
detailed statement to the programme makers on 5 March 2017, his views were
misrepresented in the programmes and presented “as an admission whereas in reality it
was a denial”.

In considering this aspect of the complaint, we had particular regard to Practice 7.13
which states:

“Where it is appropriate to represent the views of a person or organisation that is
not participating in the programme, this must be done in a fair manner”.

Again, we took into account William Dartmouth’s 5 March 2017 statement and what was
said in the three news programmes as set out in detail above. The programmes stated:

“In a statement William Dartmouth admits his involvement. He says his views about
wind farms changed to opposing them, but it would not have been right to let down a
local co-operative”.

We considered that, while William Dartmouth may have preferred that the programmes
include more detailed information from his response, it was not incumbent on the
broadcaster to reflect William Dartmouth’s comments in any further detail in order to
avoid unfairness to him. As reflected in the news programmes, William Dartmouth said
in his response of 5 March 2017 that he had spoken with a local co-operative in 2006
about “granting an option over parts of Slaithwaite Moor...to be used for a wind farm”
and that although his views about wind farms had subsequently changed “...to opposing
them”, he thought “...it would not be right to let down a local co-operative”. We also
took into account that in the 18:30 programme, Mr Barltrop explained that William
Dartmouth had highlighted that the wind farm was never in fact built and that the 18:30
and 22:30 programmes explained that William Dartmouth had said that he felt
“ambushed” when making his original response in 2014 and that there had been a
“misunderstanding” and/or he had been “talking at cross purposes” in that interview.

We also took into account William Dartmouth’s representations with regard to the
reasons provided by the BBC for not including some elements of his statement in the
programmes. William Dartmouth objected to comments by the BBC in its response to the
complaint to the effect that he had made it difficult for the programme makers to
include some elements of his statement because they were “untrue” and that “to have
broadcast them without additional lengthy comment would have been to knowingly
mislead the audience”, which William Dartmouth considered to be inaccurate. As
explained at head a) of the decision, it is not Ofcom’s role to make findings of fact. In this
case, we acknowledged that the BBC and William Dartmouth had differing perspectives
on his knowledge about the potential wind farm on Slaithwaite Moor. However, we
considered that, for all the reasons outlined above, William Dartmouth’s position in
relation to the matter was clearly and fairly represented in the programmes and that
viewers were able to reach their own view about William Dartmouth’s knowledge and
involvement with regards to the land being potentially used for wind farming.

37



Therefore, given the above factors, Ofcom’s decision is that there was no unfairness to
William Dartmouth in this regard.

Ofcom has not upheld William Dartmouth’s complaint of unjust or unfair treatment in the
programmes as broadcast.

38



Investigations Not in Breach

Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 29 October

and 11 November 2018 and decided that the broadcaster or service provider did not breach
Ofcom'’s codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements.

Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of

content standards for television and radio

(trailer)

Programme Service Transmission Categories
date
UEFA Nations Sky Witness 05/09/2018 Materially misleading

For more information about how Ofcom conducts investigations about content standards on

television and radio programmes, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf

39


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf

Complaints assessed, not investigated

Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided

not to pursue between 29 October and 11 November 2018 because they did not raise issues

warranting investigation.

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of

content standards for television and radio ?

Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Naked Attraction 4Seven 28/10/2018 Nudity 1

GPs: Behind Closed 5Select 30/10/2018 Generally accepted 1

Doors standards

Fights, Camera, Action | 5Spike 24/09/2018 Violence 1

Can't Pay? We'll Take 5Star 01/10/2018 Generally accepted 1

It Away! standards

The Tuesday Bailrigg 87.7 Bailrigg FM 23/10/2018 Offensive language 1

Show

The Thursday BCB 106.6FM 25/10/2018 Hatred and abuse 1

Afternoon Stretch

The Thursday BCB 106.6FM 25/10/2018 Race 1

Afternoon Stretch discrimination/offence

The Big Drive Home Beat Radio 103.2 15/10/2018 Race 1
FM discrimination/offence

Be Cool, Scooby-Doo! Boomerang +1 23/10/2018 Offensive language 1

Betfred Cup Semi- BT Sport 1 28/10/2018 Race 1

Final: Rangers v discrimination/offence

Aberdeen

Live Premier League: BT Sport 1 27/10/2018 Generally accepted 1

Leicester v West Ham standards

Scottish League BT Sport 1 28/10/2018 Generally accepted 1

Football: Celtic v standards

Hearts

999: What's Your Channel 4 17/10/2018 Generally accepted 1

Emergency standards

999: What's Your Channel 4 31/10/2018 Suicide and self harm 1

Emergency

Bend It Like Beckham Channel 4 30/09/2018 Offensive language 2

Celebrity Call Centre Channel 4 22/10/2018 Generally accepted 1

standards

Celebrity Hunted Channel 4 23/10/2018 Offensive language 1

Celebrity Hunted Channel 4 30/10/2018 Dangerous behaviour 1

Celebrity Hunted Channel 4 30/10/2018 Offensive language 1

1 This Bulletin was amended after publication to correct a factual inaccuracy.

40




Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Dispatches: Politicians | Channel 4 28/01/2018 Due impartiality/bias 1

for Hire — Cashing in

on Brexit

First Dates Celebrity Channel 4 25/10/2018 Race 1

Special discrimination/offence

Gogglebox: Celebrity Channel 4 26/10/2018 Generally accepted 5

Special standards

Gogglebox: Celebrity Channel 4 26/10/2018 Offensive language 1

Special

Hollyoaks Channel 4 02/11/2018 Disability 1
discrimination/offence

Hollyoaks (trailer) Channel 4 23/10/2018 Sexual material 1

Naked Attraction Channel 4 25/10/2018 Generally accepted 2
standards

Naked Attraction Channel 4 30/10/2018 Generally accepted 2
standards

Naked Attraction Channel 4 30/10/2018 Nudity 1

Naked Attraction Channel 4 01/11/2018 Generally accepted 3
standards

Stand Up To Cancer Channel 4 26/10/2018 Generally accepted 8
standards

Stand Up To Cancer Channel 4 26/10/2018 Offensive language 2

Stand Up To Cancer Channel 4 26/10/2018 Scheduling 1

The Bisexual (trailer) Channel 4 02/10/2018 Sexual material 1

The Great British Bake | Channel 4 16/10/2018 Offensive language 1

Off

The Great British Bake | Channel 4 30/10/2018 Generally accepted 1

Off standards

The Great British Bake | Channel 4 30/10/2018 Other 7

Off

The Great British Bake | Channel 4 25/10/2018 Generally accepted 1

Off: An Extra Slice standards

Big Brother Channel 5 07/10/2018 Religious/Beliefs 2
discrimination/offence

Big Brother Channel 5 09/10/2018 Generally accepted 1
standards

Big Brother Channel 5 09/10/2018 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Big Brother Channel 5 10/10/2018 Generally accepted 1
standards

Big Brother Channel 5 11/10/2018 Generally accepted 1
standards

Big Brother Channel 5 12/10/2018 Generally accepted 1
standards

Big Brother Channel 5 14/10/2018 Generally accepted 2

standards

41




Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Big Brother Channel 5 16/10/2018 Generally accepted 3
standards

Big Brother Channel 5 16/10/2018 Religious/Beliefs 2
discrimination/offence

Big Brother Channel 5 17/10/2018 Fairness

Big Brother Channel 5 17/10/2018 Generally accepted 4
standards

Big Brother Channel 5 17/10/2018 Religious/Beliefs 2
discrimination/offence

Big Brother Channel 5 18/10/2018 Generally accepted 12
standards

Big Brother Channel 5 18/10/2018 Offensive language 1

Big Brother Channel 5 18/10/2018 Race 29
discrimination/offence

Big Brother Channel 5 18/10/2018 Religious/Beliefs 17
discrimination/offence

Big Brother Channel 5 19/10/2018 Voting 2

Big Brother Channel 5 22/10/2018 Voting

Big Brother Channel 5 23/10/2018 Generally accepted 3
standards

Big Brother Channel 5 24/10/2018 Generally accepted 2
standards

Big Brother Channel 5 25/10/2018 Generally accepted 2
standards

Big Brother Channel 5 26/10/2018 Generally accepted 49
standards

Big Brother Channel 5 26/10/2018 Offensive language 1

Big Brother Channel 5 28/10/2018 Generally accepted 6
standards

Big Brother Channel 5 28/10/2018 Race 1
discrimination/offence

Big Brother Channel 5 29/10/2018 Other 1

Big Brother Channel 5 30/10/2018 Generally accepted 1
standards

Big Brother Channel 5 01/11/2018 Generally accepted 1
standards

Big Brother Channel 5 01/11/2018 Offensive language 1

Big Brother's Bit On Channel 5 09/09/2018 Generally accepted 1

The Side standards

Chris Tarrant: Extreme | Channel 5 28/10/2018 Materially misleading 1

Railways

Gala Bingo's Channel 5 29/10/2018 Sponsorship 1

sponsorship of
Neighbours

42




Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Gala Bingo's Channel 5 31/10/2018 Sponsorship 1

sponsorship of

Neighbours and Home

and Away

GP: Behind Closed Channel 5 31/10/2018 Generally accepted 1

Doors standards

Jeremy Vine Channel 5 08/11/2018 Disability 1
discrimination/offence

Jeremy Vine Channel 5 08/11/2018 Race 1
discrimination/offence

The Nanny is Channel 5 04/10/2018 Scheduling 1

Watching

The Secret Life of The | Channel 5 31/10/2018 Privacy 1

Hospital

Scrambled! CITv 04/11/2018 Due impartiality/bias 1

CNN Tonight with Don | CNN 09/10/2018 Race 1

Lemon discrimination/offence

CNN Tonight with Don | CNN International | 02/11/2018 Race 1

Lemon discrimination/offence

Programming CNN International | 31/10/2018 Due accuracy 1

News Cool FM 16/10/2018 Violence 1

Celebs Go Dating E4 28/10/2018 Generally accepted 1
standards

Celebs Go Dating E4 28/10/2018 Offensive language 1

Made in Chelsea E4 29/10/2018 Generally accepted 1
standards

Made in Chelsea E4 29/10/2018 Materially misleading

Made in Chelsea E4 05/11/2018 Generally accepted 4
standards

Celebs Go Dating E4+1 23/10/2018 Transgender 1
discrimination/offence

Monk Fox 07/11/2018 Offensive language 1

Paddy Power's Fox 22/10/2018 Age 1

sponsorship of The discrimination/offence

Walking Dead

The Walking Dead Fox 29/10/2018 Other 1

(trailer)

Rugby AM Freesports 22/08/2018 Animal welfare 1

Gavin and Stacey GOLD 27/08/2018 Offensive language 1

Jamie and Emma's Heart (Greater 19/09/2018 Competitions 1

Wake Up & Win London)

Britain's Busiest ITv 29/10/2018 Materially misleading 1

Motorway

Butterfly ITv 14/10/2018 Materially misleading 1

Butterfly ITV 14/10/2018 Sexual orientation 1

discrimination/offence

43




Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Butterfly ITvV 21/10/2018 Generally accepted 4
standards

Butterfly ITvV 28/10/2018 Generally accepted 1
standards

Coronation Street ITV 29/10/2018 Materially misleading 1

Coronation Street ITvV 31/10/2018 Generally accepted 1
standards

Coronation Street ITv 02/11/2018 Disability 1
discrimination/offence

Coronation Street ITV various Drugs, smoking, 1
solvents or alcohol

Emmerdale ITvV 08/11/2018 Dangerous behaviour 1

Emmerdale ITV 08/11/2018 Generally accepted 1
standards

For the Love of Dogs ITV 31/10/2018 Other 1

Good Morning Britain | ITV 13/08/2018 Race 1
discrimination/offence

Good Morning Britain | ITV 15/10/2018 Generally accepted 1
standards

Good Morning Britain | ITV 26/10/2018 Scheduling 1

Good Morning Britain | ITV 30/10/2018 Generally accepted 1
standards

Good Morning Britain | ITV 31/10/2018 Generally accepted 2
standards

Gordon, Gino, and ITV 25/10/2018 Offensive language 2

Fred:Road Trip

Gordon, Gino and ITV n/a Animal welfare 1

Fred:Road Trip

(trailer)

Grantchester ITV various Drugs, smoking, 1
solvents or alcohol

ITV News ITV 26/10/2018 Generally accepted 1
standards

ITV News ITv 31/10/2018 Due accuracy 1

ITV News ITv 31/10/2018 Generally accepted 1
standards

ITV News ITv 01/11/2018 Due impartiality/bias 1

ITV News ITV 04/11/2018 Generally accepted 1
standards

Judge Rinder ITv 31/10/2018 Generally accepted 1
standards

Loose Women ITv 25/10/2018 Offensive language 1

Loose Women ITV 31/10/2018 Materially misleading 1

Loose Women ITv 06/11/2018 Generally accepted 1
standards

Loose Women ITv 06/11/2018 Nudity 1

44




Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Loose Women ITvV 08/11/2018 Sexual material 1

Lorraine ITV 07/11/2018 Nudity 2

News ITV 05/11/2018 Generally accepted 1
standards

The Chase ITV 28/10/2018 Fairness 4

The Chase Celebrity ITv 28/10/2018 Sponsorship

Special

The X Factor ITv 27/10/2018 Materially misleading 1

The X Factor ITV 27/10/2018 Race 1
discrimination/offence

The X Factor ITV 27/10/2018 Sexual orientation 1
discrimination/offence

The X Factor ITv 27/10/2018 Voting 1

The X Factor ITV 28/10/2018 Sexual material 2

The X Factor ITv 03/11/2018 Generally accepted 95
standards

The X Factor ITv 03/11/2018 Materially misleading 2

The X Factor ITV 04/11/2018 Violence 1

The X Factor ITv 04/11/2018 Voting 2

This Morning ITV 23/10/2018 Animal welfare 3

This Morning ITV 31/10/2018 Exorcism, the occult 1
and the paranormal

This Morning ITv 31/10/2018 Generally accepted 1
standards

This Morning ITvV 31/10/2018 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

This Morning ITv 06/11/2018 Generally accepted 1
standards

This Morning ITvV 07/11/2018 Harm 1

ITV News Central ITV Central 08/11/2018 Generally accepted 1
standards

ITV News London ITV London 08/11/2018 Race 1
discrimination/offence

ITV West Country ITV West Country | 06/09/2018 Due accuracy 1

News

ITV Calendar News ITV Yorkshire 30/10/2018 Generally accepted 1
standards

Celebrity Juice ITV2 25/10/2018 Generally accepted 6
standards

Celebrity Juice ITV2 25/10/2018 Violence 1

You've Been Framed ITV2 31/10/2018 Generally accepted 1
standards

Robocop ITVA 19/10/2018 Scheduling 1

The Only Way Is Essex | ITVBe 04/11/2018 Generally accepted 1

standards

45




Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

The Only Way Is Essex | ITVBe 04/11/2018 Offensive language 8

The Real Housewives ITVBe 29/10/2018 Generally accepted 1

of Cheshire standards

Jack's Morning Glory Jack FM 30/09/2018 Generally accepted 1
standards

Station ident Jack FM 28/10/2018 Generally accepted 1
standards

Botched Kanal 11 (Sweden) | 08/10/2018 Nudity 1

James O'Brien LBC97.3 FM 15/10/2018 Generally accepted 1
standards

James O'Brien LBC97.3 FM 18/10/2018 Generally accepted 2
standards

James O'Brien LBC97.3 FM 22/10/2018 Generally accepted 3
standards

James O'Brien LBC97.3 FM 26/10/2018 Race 1
discrimination/offence

James O'Brien LBC97.3 FM 30/10/2018 Generally accepted 3
standards

James O'Brien LBC97.3 FM 31/10/2018 Generally accepted 2
standards

Maajid Nawaz LBC97.3 FM 14/10/2018 Generally accepted 1
standards

Maajid Nawaz LBC97.3 FM 04/11/2018 Generally accepted 3
standards

Matt Stadlen LBC97.3 FM 28/11/2018 Materially misleading 1

Nick Ferrari LBC97.3 FM 02/10/2018 Race 1
discrimination/offence

Steve Allen LBC97.3 FM 03/09/2018 Generally accepted 1
standards

Steve Allen LBC97.3 FM 05/11/2018 Race 1
discrimination/offence

Mud Men London Live 13/10/2018 Violence 1

Magic FM's Mystery Magic FM 01/11/2018 Competitions 1

Voices

Geordie Shore MTV 16/10/2018 Generally accepted 1
standards

Geordie Shore MTV 23/10/2018 Generally accepted 1
standards

Geordie Shore MTV 30/10/2018 Generally accepted 2
standards

Teen Mom UK MTV 24/10/2018 Dangerous behaviour 1

Churchill Car n/a 01/11/2018 Sponsorship credits 1

Insurance's

sponsorship

46




Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Football League: Sky Main Event 23/10/2018 Offensive language 1

Norwich City v Aston

Villa

Premier League Sky Main Event 28/10/2018 Offensive language 1

Football: Crystal

Palace v Arsenal

All Out Politics Sky News 16/10/2018 Due impartiality/bias 1

All Out Politics Sky News 01/11/2018 Due impartiality/bias 1

Press Preview Sky News 27/10/2018 Materially misleading 2

Press Preview Sky News 29/10/2018 Due impartiality/bias 1

Sky News Sky News 27/09/2018 Due impartiality/bias 6

Sky News Sky News 20/10/2018 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Sky News Sky News 27/10/2018 Due impartiality/bias 1

Sky News Sky News 28/10/2018 Generally accepted 1
standards

Sky News Sky News 31/10/2018 Due accuracy 1

Sky News Sky News 01/11/2018 Due accuracy 1

Sky News Sky News 07/11/2018 Due accuracy 1

Sunrise Sky News 25/10/2018 Due impartiality/bias 1

Mixed Shorts Sky Sports Mix 09/10/2018 Gender 1

Masterclass discrimination/offence

Sky Sports News Sky Sports News 27/10/2018 Generally accepted 1
standards

Sky Sports News at 6 Sky Sports News 07/11/2018 Generally accepted 1
standards

Usyk v Bellew Sky Sports News 07/11/2018 Materially misleading 17

Countdown

Late Nights with lain Talk Radio 17/10/2018 Generally accepted 1

Lee standards

Late Nights with lain Talk Radio 18/10/2018 Generally accepted 1

Lee standards

Extra Time Talksport 06/11/2018 Generally accepted 1
standards

The Alan Brazil Sports | Talksport 07/11/2018 Religious/Beliefs 1

Breakfast discrimination/offence

Life Below Zero Travel Channel 08/10/2018 Animal welfare 1

Paradise Hotel TV3 (Sweden) 24/09/2018 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Paradise Hotel TV3 (Sweden) 16/10/2018 Generally accepted 1
standards

Svenska TV3 (Sweden) 16/10/2018 Generally accepted 29

Hollywoodfruar standards

UTV News uTv 28/10/2018 Generally accepted 1

standards

47




Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints
Advertisements Various 29/10/2018 Advertising minutage 1
Ben Jones Virgin Radio 27/10/2018 Drugs, smoking, 1
solvents or alcohol

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on

television and radio programmes, go to:

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of
content standards on BBC broadcasting services and BBC ODPS.

Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

BBC News BBC channels 05/09/2018 Due accuracy 1

BBC News BBC1 14/08/2014 Generally accepted 1

standards

Stephen —The BBC1 17/04/2018 Due accuracy 1

Murder That

Changed A Nation

The Andrew Marr BBC1 17/06/2018 Religious/Beliefs 1

Show discrimination/offence

The Andrew Marr BBC1 28/10/2018 Materially misleading 12

Show

In Business BBC Radio 4 06/09/2018 Sexual material 1

PM BBC Radio 4 20/09/2018 Due impartiality/bias 1

BBC Scotland BBC Radio 23/09/2018 Other 1

Sportsound Scotland

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on
BBC broadcasting services and BBC ODPS, go to:

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0002/100100/Procedures-for-
investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-
demand-programme-services.pdf

48


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf

Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches

of broadcast licences

Here is an alphabetical list of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided
not to pursue between 29 October and 11 November 2018 because they did not raise issues

warranting investigation.

Licensee Licensed service Categories Number of
complaints

Big City Radio CIC Big City Radio Key Commitments 1

Sunny Govan Community Sunny Govan Retention and production of 2

Media Group

recordings

For more information about how Ofcom assesses complaints about broadcast licences, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0019/31942/general-procedures.pdf

49



https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf

Complaints outside of remit

Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our remit.
This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained about. For
example, the complaints were about the content of television, radio or on demand adverts
or an on demand service that does not fall within the scope of regulation.

Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints
Advertisement All 4 17/10/2018 Advertising content 1
Advertisement All 4 25/10/2018 Advertising content 1
Advertisements All 4 28/10/2018 Advertising content 1
ALL Arts & Media Ltd ALL FM 96.9 n/a Other 1
(Manchester)
Newsnight (Twitter) BBC2 24/07/2018 Due accuracy 1
Advertisements BT Sport 2 08/11/2018 Advertising content 1
Capital Yorkshire Capital FM 26/10/2018 Outside of remit 1
Instagram post (Yorkshire)
Advertisements Channel 4 28/10/2018 Advertising content 1
Advertisements Channel 4 02/11/2018 Advertising content 1
Advertisements Channel 4 06/11/2018 Advertising content 1
Advertisements Channel 4/ 01/11/2018 Advertising content 1
Channel 5
Advertisements Discovery Shed 07/11/2018 Advertising content 1
Advertisements E4 06/11/2018 Advertising content 1
Brooklyn Nine-Nine E4 30/10/2018 Outside of remit 1
Brooklyn Nine-Nine E4 01/11/2018 Outside of remit 2
Brooklyn Nine-Nine E4 02/11/2018 Outside of remit 1
Brooklyn Nine-Nine E4 05/11/2018 Outside of remit 1
Six Days of London Eurosport 1 27/10/2018 Outside of remit 1
Cycling
Advertisements Film4 01/11/2018 Advertising content 1
Advertisements Film4+1 08/11/2018 Advertising content 1
Teleshopping Ideal World 13/09/2018 Teleshopping 1
Advertisements ITvV 26/10/2018 Advertising content 1
Advertisements ITV 31/10/2018 Advertising content 1
Advertisements ITvV 05/11/2018 Advertising content 1
Coronation Street ITV 21/12/2018 Generally accepted 1
standards
Advertisements ITV2 06/11/2018 Advertising content 1
Station-led action Jack FM 01/12/2017 Advertising content 1
campaign Oxfordshire
Advertisements Movies for Men 28/10/2018 Advertising content 1
Advertisements n/a n/a Advertising content 1
Background music n/a 30/10/2018 Outside of remit 1
n/a n/a 01/10/2018 Other 1
Content Access Netflix 22/10/2018 Other 1

Controls

50




Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Sabrina Netflix 01/11/2018 Hatred and abuse 1

Non-editorial NOW TV 25/10/2018 Other 1

(customer service)

Second Test Match: Sky Sports Cricket | 10/08/2018 Outside of remit 1

England v India

Third Test Match: Sky Sports Cricket | 19/08/2018 Outside of remit 1

England v India

The Jewellery Channel | TIC 30/10/2018 Teleshopping 1

For more information about what Ofcom’s rules cover, go to: https://www.ofcom.org.uk/tv-

radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover

51



https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover

BBC First

The BBC Royal Charter and Agreement was published in December 2016, which made Ofcom
the independent regulator of the BBC.

Under the BBC Agreement, Ofcom can normally only consider complaints about BBC
programmes where the complainant has already complained to the BBC and the BBC has
reached its final decision (the ‘BBC First’ approach).

The complaints in this table had been made to Ofcom before completing the BBC's
complaints process.

Complaints about BBC television, radio or on demand programmes

Programme Service Transmission or Categories Number of
Accessed Date Complaints

UK Open Snooker BBC n/a Other 1

A Point of View BBC1 02/11/2018 Due impartiality/bias 1

BBC Breakfast BBC1 02/11/2018 Due accuracy 6

BBC Breakfast BBC1 02/11/2018 Due impartiality/bias 4

BBC Weather BBC 1 01/01/2018 Other 1

Countryfile BBC1 29/10/2018 Charity appeals 1

EastEnders BBC1 26/10/2018 Drugs, smoking, 1
solvents or alcohol

EastEnders BBC1 29/10/2018 Dangerous behaviour 1

EastEnders BBC1 01/11/2018 Generally accepted 1
standards

EastEnders BBC1 02/11/2018 Generally accepted 1
standards

EastEnders BBC1 05/11/2018 Generally accepted 1
standards

EastEnders BBC1 05/11/2018 Generally accepted 1
standards

Flog It BBC1 13/08/2018 Materially misleading 1

Have | Got a Bit More BBC1 05/11/2018 Religious/Beliefs 1

News for You discrimination/offence

Question Time BBC1 08/11/2018 Due impartiality/bias

Question Time BBC1 08/11/2018 Generally accepted 3
standards

Question Time BBC1 08/11/2018 Race 1
discrimination/offence

Sunday Morning Live BBC1 04/11/2018 Due impartiality/bias 1

The Andrew Marr BBC 1 28/10/2018 Materially misleading 23

Show

The Andrew Marr BBC1 02/11/2018 Due impartiality/bias 2

Show

The Andrew Marr BBC 1 03/11/2018 Generally accepted 1

Show standards

The Andrew Marr BBC1 04/11/2018 Due impartiality/bias 14

Show

52




Programme Service Transmission or Categories Number of
Accessed Date Complaints

Watchdog BBC1 31/10/2018 Materially misleading 1

Watchdog BBC1 02/11/2018 Undue prominence 1

The Mash Report BBC 2 04/11/2018 Due impartiality/bias 1

BBC Breakfast BBC iPlayer 02/10/2018 Due impartiality/bias 1

BBC Breakfast BBC iPlayer 02/11/2018 Due accuracy 1

BBC News BBC News 01/11/2018 Due impartiality/bias 1

Channel

Matt and Mollie BBC Radio 1 28/09/2018 Crime and disorder 1

Jeremy Vine BBC Radio 2 30/10/2018 Due impartiality/bias 1

Steve Wright in the BBC Radio 2 25/10/2018 Due impartiality/bias 1

Afternoon

Today BBC Radio 4 25/10/2018 Due accuracy 1

US Midterms Election: | BBC World News 06/11/2018 Due accuracy 1

BBC News Special

53




Investigations List

If Ofcom considers that a broadcaster or service provider may have breached its codes,
rules, licence condition or other regulatory requirements, it will start an investigation.

It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily mean the
broadcaster or service provider has done anything wrong. Not all investigations result in
breaches of the codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements being
recorded.

Here are alphabetical lists of new investigations launched between 29 October and 11
November 2018.

Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of
content standards for television and radio

Programme Service Transmission date
Jeremy Vine Channel 5 24/10/2018
Advertising minutage GNTV Various

Kiss Fresh with Alex Kiss Fresh 23/10/2018

For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts investigations
about content standards on television and radio programmes, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf

For more information about how Ofcom conducts investigations about content standards on
BBC broadcasting services and BBC ODPS, go to:

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0002/100100/Procedures-for-
investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-
demand-programme-services.pdf

54


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf

Investigations launched under the Procedures for the consideration and
adjudication of Fairness and Privacy complaints

Programme Service Transmission date
Modern Life is Goodish Dave 18/12/2017
The Late Night Alternative with lain Lee talkRADIO 23/07/2018

For more information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness and
Privacy complaints about television and radio programmes, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0031/57388/fairness-privacy-

complaints.pdf

For information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness and Privacy
complaints on BBC Broadcasting Services and BBC ODPS, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0003/100101/Procedures-for-the-
consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf

Investigations launched under the General Procedures for investigating
breaches of broadcast licences

Licensee Licensed Service
Big City Radio CIC Big City Radio
Big City Radio CIC Big City Radio
B.R.F.M. Bridge Radio BRFM Sheppey
Limited

Tees Valley Christian Media | Cross Rhythms Teesside

Afro Caribbean Millennium | New Style Radio 98.7 FM
Centre

For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts investigations
about broadcast licences, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0019/31942/general-procedures.pdf

55


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf

