making communications work
for everyone

OFCOM BROADCAST AND
ON DEMAND BULLETIN

Issue number 365
5 November 2018




Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Contents

Introduction

Notes to Broadcasters

Monitoring of equality of opportunity and training in radio broadcasting
Statement: Changes to the Mandatory Daytime PIN Protection rules

New application process for short-term restricted service licences (“SRSLs”)
Broadcast Standards cases

In Breach

Jonny Park
Capital Xtra, 2 September 2018, 13:45

5 News Update
Channel 5, 6 September 2018, 21:00

Text Dating
Kiss Me TV, 8 January 2018, 20:45

Broadcast Licence Conditions cases
In Breach

Providing a service in accordance with ‘Key Commitments’
TMCRFM Limited, 9 to 11 August 2018

Broadcast Fairness and Privacy cases
Not Upheld

Complaint by Mr Peter Lilley

Dispatches: Politicians for Hire: Cashing in on Brexit, Channel 4, 28 January 2018

Tables of cases

Investigations Not in Breach
Complaints assessed, not investigated
Complaints outside of remit

BBC First

Investigations List

12

15

18

21

47

48

56

58

60



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Introduction

Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards for
broadcast content to secure the standards objectives®. Ofcom also has a duty to ensure that
On Demand Programme Services (“ODPS”) comply with certain standards requirements set
out in the Act?.

Ofcom reflects these requirements in its codes and rules. The Broadcast and On Demand
Bulletin reports on the outcome of Ofcom’s investigations into alleged breaches of its codes
and rules, as well as conditions with which broadcasters licensed by Ofcom are required to
comply. The codes and rules include:

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) for content broadcast on television and radio
services licensed by Ofcom, and for content on the BBC’s licence fee funded television,
radio and on demand services.

b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”), containing rules on how
much advertising and teleshopping may be scheduled on commercial television, how
many breaks are allowed and when they may be taken.

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, for which Ofcom
retains regulatory responsibility for television and radio services. These include:

e the prohibition on ‘political’ advertising;

e ‘participation TV’ advertising, e.g. long-form advertising predicated on premium rate
telephone services — notably chat (including ‘adult’ chat), ‘psychic’ readings and
dedicated quiz TV (Call TV quiz services); and

e gambling, dating and ‘message board’ material where these are broadcast as
advertising®.

d) other conditions with which Ofcom licensed services must comply, such as requirements
to pay fees and submit information required for Ofcom to carry out its statutory duties.
Further information can be found on Ofcom’s website for television and radio licences.

e) Ofcom’s Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-Demand
Programme Services for editorial content on ODPS (apart from BBC ODPS). Ofcom
considers sanctions for advertising content on ODPS referred to it by the Advertising
Standards Authority (“ASA”), the co-regulator of ODPS for advertising, or may do so as a
concurrent regulator.

Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their
circumstances. These include the requirements in the BBC Agreement, the Code on Television
Access Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events,
and the Cross Promotion Code.

! The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code.
2 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act.

3 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising for these
types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory sanctions in all
advertising cases.


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/32162/costa-april-2016.pdf
https://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

It is Ofcom’s policy to describe fully television, radio and on demand content. Some of the
language and descriptions used in Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin may
therefore cause offence.



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Note to Broadcasters

Monitoring of equality of opportunity and training in radio broadcasting

On 13 June 2018, Ofcom published its first Diversity and equal opportunities in radio report.! It
set out how the industry is performing on equality and diversity overall, both in terms of what
it’s doing well and what it could improve. The report contained our key recommendations on
where the industry needs to do more. We also made clear that:

e We would take enforcement action against those licensees who failed to respond to
our information request;

e We would assess the arrangements each licensee has in place to promote equal
opportunities; and that

e We would continue to review our guidance in this area as part of the evaluation of the
monitoring process.

This note is aimed specifically at radio broadcasters and provides an update on the next round
of information gathering.

Monitoring of the radio industry

Stage one information request

In the week beginning 26 November 2018 we will be sending an initial information request to
each licensee who told us last year that their employees totalled 50 or under and to any new
licensees. Broadcasters with more than 50 employees will not be involved at this stage. This
request will be sent to company secretaries by post and to licence contacts by email. The
guestionnaire will take the form of an online survey, which can be accessed via a link, included
as part of the email sent to licence contacts. The stage one information request will ask for
information related to your number of employees and the number of days you are licensed to
broadcast per year, to identify whether you are required to complete a full questionnaire at
stage two.

Licensees are reminded that failure to submit the requested information by the specified date,
may result in a breach of your licence.

Stage two information request

Licensees identified at stage one as meeting the relevant thresholds?, along with licensees who
told us last year that they have over 50 employees, will receive the stage two information
request in January 2019. This will consist of a detailed questionnaire asking about your equal
opportunities arrangements and your workforce, which will need to be completed and
returned to Ofcom. The details of how and when to do this will be included with the
questionnaire.

1 https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0025/114829/Diversity-in-radio-2018.pdf.

2 Have more than 20 employees and licensed to broadcast for more than 31 days per year.


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/114829/Diversity-in-radio-2018.pdf

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

How will the information be used?

We will use the information to produce our second annual diversity and equal opportunities in
radio report in Summer 2019.

Any broadcasters who have questions related to this note please contact
diversityinbroadcasting@ofcom.org.uk

For guidance and resources on how broadcasters can improve the diversity of their
organisations please visit: www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/information-for-
industry/guidance/diversity

Finally, we would like to remind you that it is your responsibility to ensure that your contact
details held by Ofcom are accurate and up-to-date. Therefore, if this isn’t the case, we ask that
you email Broadcast.Licensing@ofcom.org.uk with your correct contact details.



mailto:diversityinbroadcasting@ofcom.org.uk
http://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/information-for-industry/guidance/diversity
http://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/information-for-industry/guidance/diversity
mailto:Broadcast.Licensing@ofcom.org.uk

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Note to Broadcasters

Statement: Changes to the Mandatory Daytime PIN Protection rules

On 5 November 2018, Ofcom published a statement setting out its decision to make changes
to the rules about the use of mandatory PIN codes in Section One of the Broadcasting Code.

Ofcom has a duty to review and revise the rules in the Broadcasting Code from time to time
when we consider it appropriate. We publicly consulted on our proposals to update the
mandatory daytime PIN rules in March 2018, and the statement concludes our review.

Section One of the Code currently allows for 15-rated films to be broadcast during the
daytime on subscription film channels and up to 18-rated films on pay per view film
channels, provided a mandatory PIN is in place. Mandatory PIN protection cannot be
removed by the user and restricts access solely to those authorised to view.

The statement sets out Ofcom’s decision to extend the application of the mandatory PIN
rules in Section One of the Code to permit scheduled television channels to show
programmes, which can currently only be shown after the 9pm watershed, before this time,
but only if mandatory daytime protection is in place. We consider mandatory daytime
protection to complement the existing 9pm watershed in providing a strong level of
protection for children against programmes on broadcast services which might be unsuitable
for them.

The changes to the rules include a requirement for broadcasters to clearly explain the new
mandatory PIN systems in place to all users, and to provide clear guidance information with
programmes to assist adults in assessing whether content is suitable for children.

The revisions to the relevant rules to extend mandatory daytime protection beyond premium
film content will come into force on 1 January 2019.

We expect broadcasters and platform providers who intend to make use of mandatory
daytime protection to inform their viewers about the new regime, and about the importance
of parents setting strong PIN codes in advance.

We set out our expectations in more detail in the statement, which can be found at the
following link: https://www.ofcom.org.uk/consultations-and-statements/category-
2/mandatory-daytime-protection

Broadcasters should note that the current Code rules remain in force until 1 January 2019.


https://www.ofcom.org.uk/consultations-and-statements/category-2/mandatory-daytime-protection
https://www.ofcom.org.uk/consultations-and-statements/category-2/mandatory-daytime-protection

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Note to Broadcasters

New application process for short-term restricted service licences
(“SRSLs”)

Ofcom has today outlined a new application process for short-term restricted service
licences (“SRSLs”).

Under the new process, applications should now be submitted by email. Other changes
include requiring applicants to provide more detailed information to help us better assess
whether they have appropriate processes for ensuring compliance with broadcasting
standards.

The new process must be followed for all future SRSL applications from today. A revised
application form! and notes of guidance? on the new process are available on Ofcom’s
website.

Ofcom has also today opened the window for SRSL applications to run radio stations on any
dates between 3 May and 7 June 2019. We expect to receive a large number of applications
because Ramadan falls within this period.

As in previous years, given high demand for SRSLs and the limited FM frequencies available,
we expect to allocate licences by way of a draw.

The new application process is set out in detail in our statement?; we recommend all
potential applicants read this carefully before submitting an application to broadcast during
this period.

Those wishing to provide a service between 3 May and 7 June 2019 are asked to submit their
application between 5 and 23 November 2018.

1 https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/file/0019/10576/rsl-application-form.docx

2 https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0022/125527/Short-term-RSL-guidance.pdf

3 https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0025/125377/application-process-short-term-
RSLs-May-June-2019.pdf



https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/file/0019/10576/rsl-application-form.docx
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/125527/Short-term-RSL-guidance.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/125377/application-process-short-term-RSLs-May-June-2019.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/125377/application-process-short-term-RSLs-May-June-2019.pdf

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Broadcast Standards cases

In Breach

Jonny Park
Capital Xtra, 2 September 2018, 13:45

Introduction

Capital Xtra is a national commercial radio station broadcasting urban dance music. The
licence for this service is held by Capital Xtra Limited (“Capital Xtra” or “the Licensee”).

Ofcom received a complaint about offensive language in the track Lucky You (Featuring
Joyner Lucas) by Eminem, which was broadcast at 13:45 on Sunday 2 September 2018. The
track included 13 instances of the word “fuck” or its variations which appeared to be poorly
masked.

We considered this raised potential issues under the following Code rules:

Rule 1.14: “The most offensive language must not be broadcast when children are
particularly likely to be listening...”.

Rule 2.3: “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that
material which may cause offence is justified by the context”.

We therefore requested comments from the Licensee about how the content complied with
these rules.

Response

Capital Xtra said that, before Ofcom had contacted it about the complaint, senior staff had
identified that the track potentially did not meet its “stringent standards on language
masking”. It said it had therefore edited the track further and moved it to a “post 21:00
rotation on the main station playlist...”.

The Licensee added that, “although no offensive word was aired in its full form, [it]
believe[d] that the initial level of editing of the offensive language in this song did not meet
[its] extremely high internal standards on material broadcast during slots when children may
be listening”.

Capital Xtra said “...measures are being implemented internally to ensure that no offensive
language is identifiable in edits played out during daytime scheduling, and a review of [its]
internal clearance procedure is being carried out, including training of all Capital Xtra staff”.



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Decision

Reflecting our duties under the Communications Act 2003%, Section One of the Code requires
that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes. Section
Two of the Code requires that generally accepted standards are applied to provide adequate
protection for members of the public from the inclusion of offensive and harmful material in
programmes.

Rule 1.14

This rule states that the most offensive language must not be broadcast on radio when
children are particularly likely to be listening.

The programme included ineffectively masked uses of the word “fuck” and its variations.
Ofcom’s 2016 research? on offensive language clearly indicates that this word is considered
by audiences to be among the strongest examples of offensive language.

The Code states that the times “when children are particularly likely to be listening” to radio
are “the school run and breakfast time, but might include other times”. Ofcom’s guidance on
offensive language on radio® states that:

“...broadcasters should have particular regard to broadcasting content...between 06:00
and 19:00 at weekends all year round...”.

We therefore considered that the ineffectively masked uses of the word “fuck” and its
variations at 13:45 on a Sunday was an example of the most offensive language being
broadcast at a time when children were particularly likely to have been listening.

We took into account the steps being taken by the Licensee to improve its compliance.
However, Ofcom’s Decision is that the broadcast was in breach of Rule 1.14.

Rule 2.3

This rule requires broadcasters to ensure that the broadcast of potentially offensive material
is justified by the context. Context includes for example: the editorial content of the
programme, the service on which it is broadcast, the time of broadcast; and the likely
expectation of the audience.

As outlined above, Ofcom’s research on offensive language indicates that the word “fuck”
and its variations are considered by audiences to be among the most offensive language.
Therefore the ineffectively masked use of the word and its variations in this case clearly had
the potential to cause offence to listeners.

1 See: Communications Act 2003, c.21, Part 3, Chapter 4, Programme and fairness standards for
television and radio, Section 319

2 0n 30 September 2016, Ofcom published updated research in this area. See: Attitudes to potentially
offensive language and gestures on television and on radio.

3 See: Ofcom Guidance: Offensive language on radio

10


http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319
http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/40541/offensive-language.pdf

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Ofcom therefore considered whether the content was justified by the context.

Our guidance on offensive language in radio states that “in reaching any decision about
compliance with the Code, Ofcom will take into account the likely audience expectations of a
particular radio station at the time of broadcast”. In our view, the majority of listeners of
Capital Xtra would be unlikely to expect to hear a music track containing repeated
ineffectively masked uses of the most offensive language at the time this song was
broadcast.

We took into account that Capital Xtra said “...measures are being implemented internally to
ensure that no offensive language is identifiable in edits played out during daytime

scheduling...”. However, Ofcom’s Decision is that this broadcast also breached Rule 2.3.

Breaches of Rules 1.14 and 2.3

11



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

In Breach

5 News Update
Channel 5, 6 September 2018, 21:00

Introduction

5 News Update is broadcast at different times throughout the day. The programme is
produced and complied by ITN on behalf of Channel 5 Broadcasting Limited (“Channel 5” or
“the Licensee”).

This news bulletin reported on the latest developments surrounding the poisoning?® of the
former FSB secret service officer Sergei Skripal and his daughter Yulia in Salisbury on 4 March
2018. We received a complaint that the news presenter falsely stated that Sergei and Yulia
Skripal had been killed as a result of the events in Salisbury.

During this programme, the news presenter said:

“World leaders joined the UK in condemning the Russian Government for almost certainly
approving a poisoning in Salisbury. Alexander Petrov and Ruslan Boshirov were named as
the main suspects that killed former spy Sergei Skripal and daughter Yulia in March, using
the deadly nerve agent Novichok. Russia denies any involvement”.

Given that Sergei and Yulia Skripal had survived the nerve agent attack in March 2018,
Ofcom considered the programme raised issues under Rules 5.1 and 5.2 of the Code:

Rule 5.1: “News, in whatever form, must be reported with due accuracy and
presented with due impartiality”.

Rule 5.2: “Significant mistakes in news should normally be acknowledged and
corrected on air quickly...Corrections should be appropriately scheduled...”.

We therefore requested comments from the Licensee about how the content complied with
these rules.

Response

Channel 5 accepted that the presenter’s statement about Sergei and Yulia Skripal was
“inaccurate”. It said that a script had been “prepared and agreed to be read out” by the
presenter for this item, including the following statement:

“...Alexander Petrov and Ruslan Boshirov — believed to be from Russian military
intelligence — were named as the main suspects that poisoned former spy Sergei Skripal
in March — using the deadly nerve agent Novichok...”.

The Licensee said that the bulletin was rehearsed with the correct wording before broadcast.
However, the Licensee confirmed that during the actual broadcast, the presenter “failed to
read out what was on the autocue” and “deviated from the script”, stating that:

11t had been widely reported that the Skripals had been poisoned by a nerve agent, Novichok.

12



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

“Alexander Petrov and Ruslan Boshirov were named as the main suspects that killed
former spy Sergei Skripal and daughter Yulia in March”.

The Licensee stated that the error was not identified by Channel 5 at the time of broadcast,
and that neither ITN nor Channel 5 received any complaints about it. After being notified by
Ofcom of this matter on 13 September 2018, Channel 5 broadcast the following apology
after the 9pm 5 News Update broadcast that day:

“And a correction, our bulletin on 6 September mistakenly said Sergei Skripal and his
daughter Yulia had been killed rather than poisoned. Our apologies for this error”.

Channel 5 explained that the mistake had occurred due to “human error” and was
“regretted”. It added that: the script was “factually correct”; the presenter, who is
experienced, deviated from this script “for no apparent reason”; and, that the Licensee had
“no reason to anticipate” the presenter’s deviation. The Licensee confirmed that the
presenter has apologised and was “reminded of the obligation to keep to the agreed script
and not to ad-lib”. It also said there would be a “refocus on presenters not ad-libbing” and
the Channel 5 News editorial team who were working on the bulletin would be “required to
attend training”.

Channel 5 said it was “not completely clear why this issue was not spotted at the time of the
broadcast”. However, it stressed that it “takes accuracy extremely seriously”. The Licensee
also considered that is has a “strong” compliance system in place with: a duty editor for each
bulletin; a duty lawyer available; and regular internal training on the Code within ITN.
Channel 5 also considered that it had dealt with the error “appropriately” as soon as Ofcom
notified Channel 5 of it, and requested that Ofcom consider this matter as resolved.

Decision

Reflecting our duties under the Communications Act 20032, Section Five of the Code requires
that the accuracy and impartiality requirements are met.

Rule 5.1 requires that news, in whatever form, must be reported with due accuracy and
presented with due impartiality. Rule 5.2 states that “Significant mistakes in news should
normally be acknowledged and corrected on air quickly...corrections should be appropriately
scheduled”. These rules are primarily intended to ensure that viewers can trust news
broadcasters to report the facts of the news, and the factual background to it, with
appropriate accuracy. They go to the heart of the relationship of trust between a news
broadcaster and its audience.

Ofcom’s published Guidance to Section Five makes clear that “due” means adequate or
appropriate to the subject and nature of the programme. The approach may vary according
to the nature of the subject, the type of programme and channel, the likely expectation of
the audience as to content, and the extent to which the content and approach is signalled to
the audience.

Ofcom takes account of the audience’s and the broadcaster’s right to freedom of expression
set out in Article 10 of the European Convention on Human Rights. Ofcom must seek to
balance broadcasters’ freedom to discuss any controversial subject or point of view in their
programming and compliance with Section Five.

2 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319

13


http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Rule 5.1
Ofcom first considered whether the material in this case was duly accurate.

Ofcom’s Guidance to Section Five of the Code makes clear that “where a matter is of
particular public interest, the requirement to present the matter with due accuracy will be
correspondingly higher”. The poisoning of Sergei and Yulia Skripal was a matter of significant
public interest, and therefore we considered there was a particular need for accuracy when
reporting on this matter.

In the bulletin on 6 September 2018, the news presenter referred to the “...main suspects
that killed former spy Sergei Skripal and his daughter Yulia”. Channel 5 accepted that this
statement was “inaccurate”. We took into account that a script had been prepared and
rehearsed which accurately described the events in Salisbury in March 2018, and that the
Licensee had not expected the news presenter to deviate from this script. However, the
statement as broadcast was clearly inaccurate.

We acknowledged that Channel 5 said the error was the result of “human error” and was
“regretted”. We also took into account the Licensee’s argument that it had a “strong”
compliance system in place for this programme. However for the reasons set out above, our
Decision is that the programme was not duly accurate and therefore in breach of Rule 5.1.

Rule 5.2

The Licensee acknowledged that it did not identify the error at the time of broadcast and did
not receive any complaints about it. It added that, on being notified of the error by Ofcom on
13 September 2018, it broadcast a correction and apology during the 9pm 5 News Update
that day.

We first considered whether the inaccuracy in this case was a “significant mistake” which
required an on-air correction. For the reasons set out above under Rule 5.1, we considered
that it was.

Rule 5.2 also requires on air corrections to be broadcast “quickly”. We considered that the
Licensee took appropriate action to correct the error once made aware of it by Ofcom.
However,

Channel 5 failed to identify the error at the time of broadcast or in the following week.
Therefore, there was a period of one week between the broadcast of the original
programme on 6 September 2018 and the correction on 13 September 2018. Our Decision is

that a significant mistake was not corrected on air quickly, in breach of Rule 5.2.

Breaches of Rules 5.1 and 5.2

14



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

In Breach

Text Dating
Kiss Me TV, 8 January 2018, 20:45

Introduction

Kiss Me TV is a dating channel that broadcasts on digital terrestrial platforms. The licence for
Kiss Me TV is held by BoxBeat Media Limited (“BoxBeat Media” or “the Licensee”).

Text Dating broadcasts dating profiles, usually comprising a photograph and short message.
Each profile features a personal identification number (“PIN”) and viewers are invited to
“text on TV” or “chat privately” with users via an SMS shortcode charged at a premium rate
(60p and £1.20 respectively).

Ofcom received a complaint about an image of a woman featured in a dating profile, which
was broadcast twice between 20:43 and 20:45. The complainant informed Ofcom that she
was the individual featured in the photo, it had been taken when she was 15 years old and it
had been used without her permission.

The channel is licensed as a teleshopping service because the content shown is predicated on
the use of premium rate telephony services (“PRS”)™. As teleshopping, the channel’s content
is subject to the UK Code of Broadcast Advertising (“the BCAP Code”)?.

We considered that this material raised potential issues under Rule 6.1 of the BCAP Code
which states that:

Rule 6.1: “With limited exceptions, living persons must not be featured, caricatured or
referred to in advertisements without their permission. Exceptions are made
only for brief and incidental appearances, such as crowd scenes, and
advertisements that refer to a person featured in publications, programmes,
films and the like, providing that the reference to or portrayal of that person
is neither offensive nor defamatory”.

Ofcom requested comments from the Licensee on how the content complied with this rule.
Response
The Licensee did not dispute the facts of the matter. It explained that a “user” of the dating

service had uploaded a picture “which was not of themselves”, and that this picture was
broadcast twice “for a total duration of less than a minute”. The Licensee said that the

11n June 2010, Ofcom published a statement confirming that Participation TV services (including
dating services) predicated on the use of PRS were regulated as teleshopping (or long-form
advertising). The statement can be found at https://www.ofcom.org.uk/consultations-and-
statements/category-1/participationtv3/statement

2 For most matters the BCAP Code is enforced by the Advertising Standards Authority. Ofcom,
however, is responsible for enforcing the rules for certain types of advertising, including long-form
broadcast content that is based on paid for viewer interaction, such as the content shown on Kiss Me
TV.

15


https://www.ofcom.org.uk/consultations-and-statements/category-1/participationtv3/statement
https://www.ofcom.org.uk/consultations-and-statements/category-1/participationtv3/statement

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

picture appeared to have been taken “at random from social media” and uploaded by a user
without the subject’s permission.

BoxBeat Media stated that its terms and conditions require all users of the service to be aged
18 or over, and that users must provide their date of birth when registering. With regards to
the use of images, users must have the copyright holder’s permission for any image, and that
images “must be a likeness of the user of the service”. The Licensee told Ofcom that all
images it receives are checked by a “team of trained moderators” prior to broadcast to
“ensure that they are compliant with all applicable rules and codes of practice”. It added,
however, that despite “rigorous checking” of all pictures it is “unable to verify that an image
is of the user of the service”. It said that, to the best of its knowledge, this is “a common
challenge” facing the providers of all dating services, whether broadcast or online.

BoxBeat Media informed Ofcom that the user responsible for uploading the image had
breached its terms and conditions by “uploading a picture that was not of themselves and for
which they did not have the copyright holder’s permission”, and that it had “barred” the user
as a result of this breach.

Decision

Reflecting our duties under the Communications Act 20033, the rules set out in the BCAP
Code prevent advertising which may be misleading, harmful or offensive in television and
radio services.

Under Rule 6.1 of the BCAP Code, living persons must not be featured in advertisements
without their permission, subject to limited exceptions. In this case, an image of the
complainant was featured during the broadcast without her permission. Kiss Me TV
broadcasts dating profiles on a rolling basis, and Ofcom is aware of two instances of the
complainant’s image being broadcast during its output.

Ofcom acknowledged that the Licensee has in place terms and conditions intended to
prevent unauthorised use of images on its service and to ensure that the images broadcast
are done so with the explicit permission of the individual featured. However, these terms
and conditions were clearly not effective in this case. We are concerned that, despite
requiring images to “be a likeness of the user”, the Licensee did not provide details of the
“rigorous steps” its team of moderators had taken to verify the image in this case, or any
other information to demonstrate that it has a reliable process in place for checking images
submitted to it by users comply with its terms and conditions.

We did not consider the Licensee’s submission that verifying images is “a common
challenge” across dating services mitigated the broadcast of an image of the complainant,
taken when she was 15 years old, in a television dating service without her permission.

3 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319

16


http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Ofcom reminds the Licensee that it is responsible for ensuring that material broadcast on its
service complies with the BCAP Code. We recognise the steps taken by the Licensee to bar
the user in this case once it had been alerted to the issue, however we are concerned that
this action was taken four weeks after the date of broadcast. Our Decision is that this was a
clear breach of Rule 6.1. Ofcom will also be requesting that BoxBeat Media attends a
meeting at Ofcom to address our concerns about its compliance procedures.

Breach of BCAP Rule 6.1

17



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Broadcast Licence Conditions cases

In Breach

Providing a service in accordance with ‘Key Commitments’
TMCRFM Limited, 9 to 11 August 2018

Introduction

TMCR is a community radio station broadcasting to the populations of Thorne, Moorends
and surrounding areas in north-east Doncaster. The licence is held by TMCRFM Limited
(“TMCR” or “the Licensee”).

As with all community radio stations, TMCR is required to deliver the ‘Key Commitments’
which form part of its licence®. The station’s Key Commitments set out how the station will
serve its target community and includes a description of the service.

Ofcom received a complaint indicating that the Licensee’s original and locally-produced
output fell short of the levels required in its Key Commitments. We therefore requested a
programme schedule and recordings of three days of TMCR’s output covering 9, 10 and 11
August 2018.

Having assessed the recordings and associated programme schedule, it appeared that TMCR
was not delivering the following Key Commitments in full:

e The service provides original output? for a minimum of 12 hours per day on
weekdays and for 11 hours per day on weekends.
e The service provides locally-produced output® for a minimum of 13 hours per day.

Ofcom considered that this raised potential issues under Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of
the Schedule to TMCR'’s licence. These state, respectively:

“The Licensee shall provide the Licensed Service specified in the Annex for the licence
period”. (Section 106(2) of the Broadcasting Act 1990); and

“The Licensee shall ensure that the Licensed Service accords with the proposals set out in
the Annex so as to maintain the character of the Licensed Service throughout the licence
period”. (Section 106(1) of the Broadcasting Act 1990).

1 The Key Commitments are contained in an annex to TMCR’s licence. They can be viewed in full at
http://static.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000154.pdf

2 Original output is output that is first produced for and transmitted by the service, and excludes
output that was transmitted elsewhere before. Original output can be live or voice-tracked. Repeat
broadcasts of original output do not count towards the minimum requirement.

3 Locally-produced output is any output made and broadcast from within the service’s licensed
coverage area. It may include all types of local production.

18


http://static.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000154.pdf

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

We requested comments from TCRM on how it was complying with these conditions, with
reference to the specific Key Commitments set out above.

Response

TMCR accepted that it had failed to deliver the minimum number of hours of original and
locally-produced output specified in its Key Commitments. In mitigation, the Licensee stated
that it had been operating under new management during the period and had been
attempting to “turn the stations [sic] misfortunes around”.

The Licensee explained that on 9 and 10 August 2018, “out of a total of four presenters, one
was on holiday and one phoned in sick”. The Licensee explained that on 11 August 2018 its
presenters could not broadcast because it provided a free of charge PA facility for a local
charity event, “honouring a commitment made the year before”.

TMCR stated that it now has nine full-time presenters and three more in training, which it
considered may address any potential shortfall in the future.

Decision

Reflecting our duties to ensure a diverse range of local radio services, community radio
licensees are required to provide the specified licensed service.

During the period monitored, TMCR failed to deliver its Key Commitments relating to the
number of hours of original and locally-produced output. On 9 and 10 August it was required
to broadcast 12 hours each day of original output and 13 hours of locally-produced output.
However, Ofcom found that the station had broadcast seven hours of original and locally-
produced output on 9 August and four hours on 10 August. No original or locally-produced
output was broadcast on 11 August.

Ofcom acknowledged the benefit to the local community of TMCR’s local charitable
contribution on 11 August, but we considered that contingency plans should have been in
place, especially given the Licensee was aware of the charity event a year in advance.

We noted that TMCR had subsequently increased the number of available presenters.
However, the Licensee did not meet its Key Commitments to broadcast original, locally-
produced programming during the period monitored. Ofcom’s Preliminary View is therefore
that TMCR is in breach of Licence Conditions 2(1) and 2(4).

We noted that the Licensee was previously found in breach of Licence Condition 9(1) on 28
August 2018 for failing to make and retain recordings and provide them to Ofcom on
request*. Ofcom is concerned about this second breach of licence conditions within a short
space of time. We are therefore putting the Licensee on notice that Ofcom will monitor this
service again to check both recording retention and Key Commitments compliance, and
should further breaches occur, we may consider further regulatory action including the
imposition of a statutory sanction. Commenting on this aspect of the Preliminary View, the
licensee stated, “We are a new team and are all trying to pull together to get the station
back from the brink of collapse, and for the best part we are succeeding”.

4 See issue 360 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0020/119162/issue-360-ofcom-broadcast-on-
demand-bulletin.pdf

19


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/119162/issue-360-ofcom-broadcast-on-demand-bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/119162/issue-360-ofcom-broadcast-on-demand-bulletin.pdf

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

We would remind all community radio licensees of the importance of ensuring they are
practically able to deliver their Key Commitments, and that if they are unable to they should
ask to change them accordingly®.

Breaches of Licence Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of the Schedule to the community
radio licence held by TMCRFM Limited; licence number CR000154.

5 There is a specific process, under which Ofcom can consider a request to change Key Commitments
against various criteria before deciding whether to agree to it. Further information is available at
https://www.ofcom.org.uk/manage-your-licence/radio-broadcast-licensing/amend

20


https://www.ofcom.org.uk/manage-your-licence/radio-broadcast-licensing/amend

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Broadcast Fairness and Privacy cases

Not Upheld

Complaint by Mr Peter Lilley
Dispatches: Politicians for Hire: Cashing in on Brexit, Channel 4, 28
January 2018

Summary
Ofcom has not upheld this complaint of unjust or unfair treatment made by Mr Peter Lilley.

The programme explored the extent to which three former cabinet ministers, including the
complainant, were willing to use their positions and contacts within government for personal
gain and whether their behaviour fell short of public expectations, regardless of whether
Parliamentary rules had been broken. It included secretly filmed footage of Mr Lilley meeting
with representatives of a fictitious Chinese company, Tianfen Consulting, to discuss whether
he would be interested in a role on the company’s advisory board. The representatives were
undercover reporters who recorded the meeting.

Ofcom found that:

e The use of secret filming to obtain the footage for the programme, and its subsequent
inclusion in the programme as broadcast, was warranted in the circumstances;

e Channel 4 took reasonable care to ensure that material facts were not presented,
disregarded or omitted in a way that portrayed Mr Lilley unfairly; and,

e Mr Lilley was provided with an appropriate and timely opportunity to respond to the
allegations made about him in the programme.

Programme summary

On 28 January 2018, Channel 4 broadcast an edition of Dispatches, entitled Politicians for
Hire: Cashing in on Brexit, which investigated three former cabinet ministers, including the
complainant, Mr Lilley, and the services they may have been willing to offer to a fictitious
company as “Brexit” advisers. The programme considered whether, despite Parliamentary
rules not being broken, their behaviour fell short of public expectations.

The programme’s reporter introduced the programme:

“...the politicians looking to make money from Brexit...Access and insight for sale at the
highest level [secretly filmed footage of Mr Lilley was shown in which he said: “Liam Fox
has set up a committee of experts of which | am one”]. We’re offered help in approaching
key decision makers...And we ask whether giving such Brexit advice should be available to
all...”

The reporter spoke about Brexit and the uncertainty surrounding it, and said: “out of this
confusion, one group of people from across the political spectrum has found their experience

in public life in demand”. The reporter then stated that research by Dispatches had found

21



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

that “around 20 MPs and former ministers have been paid by private companies for advice on
Brexit”. The reporter also explained that Dispatches had previously investigated politicians’
second jobs and so, “when it comes to Brexit we wanted to know what some politicians are
prepared to do for those willing to pay them. Even if they’re not breaking any rules, are they
behaving as the public would expect?”.

The reporter explained that in conjunction with The Sunday Times newspaper, the
programme makers had set up a fake Chinese company, Tianfen Consulting, based in Hong
Kong, which was marketed as a company that offered advice and services to a select group
of businesses and wealthy individuals. The reporter said that the programme makers had:

“Emailed 14 former ministers asking them if they’d be interested in a job on our advisory
board where they could use their government experience to help us with commercial
opportunities arising from Brexit. Four came in for an interview, and three stood out”.

The reporter said that the interviews had been secretly filmed.

The first person to be secretly filmed was Lord Lansley, a Conservative politician who had
voted “Remain” in the EU Referendum and former Secretary of State for Health between
2010 and 2012. The programme included footage of Lord Lansley as he explained his
background and knowledge of the pharmaceutical and health industry. It also showed him
explaining that he had to abide by the House of Lords Code of Conduct and that although he
was allowed to work for private companies, he could not lobby for them. Sir Alistair Graham,
the former Chairman of the Committee on Standards in Public Life, then provided his view on
Lord Lansley’s behaviour.

Footage of the next interviewee secretly filmed was shown. The reporter introduced Mr
Lilley as being a former Conservative cabinet minister, “committed Brexiteer” and a person
who had “recently sat on the Exiting the EU Commons Select Committee”. The reporter also
said:

“As an MP, his Parliamentary Register shows Mr Lilley wasn’t paid for specific Brexit
advice, but he does appear willing to help our fake Chinese company. He stood down as a
Tory MP in last year’s election, but at the time of our meeting, was expecting to be made
alord”.

Secretly filmed footage was shown of Mr Lilley and two undercover reporters (“UR 1” and
“UR 2”) sitting at a table. The following conversation took place:

UR 1: “And you are no longer in the government, right?

Mr Lilley: I’m no longer in Parliament.

UR 1: You have more, ah okay.

Mr Lilley: | stood down this time, I’'m assuming I'll go in the House of Lords because

former Cabinet ministers normally do go in the House of Lords, but, you
know, they could change the rules.

UR 2: Sounds like you expect that you will, yes?

22



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

5 November 2018

Mr Lilley:
UR 2:
Mr Lilley:
UR 2:
Mr Lilley:

UR 2:

But before | stood down | established that the conventions still applied.
Oh right, okay.

Cabinet ministers going [in], and they need some people in there.
Yeah, so you’d go in as a Conservative Lord presumably?

Yes.

Well congratulations in advance”.

The reporter said:

“Although Peter Lilley hasn’t yet been made a peer and is no longer an MP, he tells us
he’s still a regular visitor to Westminster and has the ear of key ministers. He reveals he’s
on two groups that he tells us advise on Brexit”.

Further secretly filmed footage of the interview was shown:

Mr Lilley:

UR 2:

Mr Lilley:

UR 2:

Mr Lilley:

UR 1:

Mr Lilley:

“When | was in Parliament, a group of people, who were most involved in
advising the government from the back benches on the negotiations and how
to proceed because nobody knew at first, used to meet in my room, and | still,
don’t meet in my room now because | haven’t got a room, but | go, I still go
in on a Monday afternoon and join them.

Who is that, who is it in your room?

Well, it’s an informal group loosely under the aegis of the European Reform
Group and it was actually led by Steve Baker, who is now the Brexit minister
underneath David Davis.

Oh, | see.

So, he occasionally comes as sort of a visitor to us and we tell him what he is
doing wrong, and he tells us what is right.

So, he is someone that is now also in the negotiations?

He is part of the government, yes. He is leading the whole policy of preparing
for all outcomes. That’s his role. So, to prepare for the possibility there may
be no free trade deal, as well as for what happents if there is a free trade deal.
So, he is the Implementation minister and he is very good, extremely good”.

The reporter then said:

“On the second body, an advisory committee, Mr Lilley shares views with Liam Fox, the
Secretary of State for International Trade”.

Secretly filmed footage of Mr Lilley was shown in which the following conversation took

place:

23



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

5 November 2018

Mr Lilley:

UR 2:

Mr Lilley:

“The other thing I’'m involved with, Liam Fox has set up a committee of
experts of which | am one. So, it’s just half a dozen people, who have some
experience in international trade matters, who he will meet for every six
weeks or so, again to tell him what he is doing right.

Is that specifically in relation to Brexit?

Brexit and post-Brexit, yes. So, trade deals with the whole world”.

The reporter then said: “Mr Lilley makes it clear he won’t provide us with any secret
information” and the following secretly filmed footage of Mr Lilley was included in which he

said:

“One shouldn’t exaggerate the importance of these things. Ministers like to have advisory
groups with whom they can talk in confidence. | wouldn’t be able to tell you what he’d
told me, unless he made it clear that this was something he wanted to disseminate, but
it’s partly, they like a sounding board of people they can trust that they can say ‘we’re
thinking of doing this’ and if we all erupt and say ‘that would be a disaster’, [it] wouldn’t
be a problem, they’d at least look two or three times before they’d do it. Equally, people
will come forward and say, ‘what are you doing about Y?’ and if they haven’t thought
about it, it gets fed back into the bureaucratic system”.

The reporter then said that the undercover reporters had “asked Peter Lilley if he could talk
to ministers on our behalf” and the following secretly filmed footage was included in the

programme:

UR 2:

Mr Lilley:

UR 2:

Mr Lilley:

UR 2:

Mr Lilley:

UR 2:

Mr Lilley:

“I think what he was wondering was whether you might be able to talk to
people, like the people that we just mentioned, about what is happening in
the Brexit process. If there were particular issues that came up, is that
something you would be able to do?

Yes, though it would depend on the nature of the issue.

Right, ok.

Whether | get a helpful reply... as long as it’s not me finding out something
secret, because obviously | couldn’t do that.

So, you would be able to meet minsters then?
Oh yeah, but | have to say clearly if | am working with someone.
That you’re working for?

I am working for X, Y, Z”.

The reporter then asked the question:

24



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

“So, Peter Lilley won’t tell us anything confidential. Given that, is there anything wrong
with Mr Lilley, who’s spent more than 30 years in Parliament and still serves on a
committee, offering us his insight and advice?”

Sir Alistair Graham then commented on Mr Lilley’s behaviour:

“Well, | think it’s wrong because the advice is not generally available, and the
government have had a real issue about transparency over their ideas on Brexit issues
and they say they can’t make that available because it would undermine their
negotiating position”.

The programme then included Mr Lilley’s response to the claims being made in the
programme, he said:

“I have not undertaken any venture which would involve me breaking the codes of
conduct referenced, nor the Nolan principles. | repeatedly made it crystal clear | would
not use confidential information. | possess no such information. If | did, | wouldn’t make it
available to anyone. It is widely known that...I have conversations with high-up members
of the Conservative party regularly. If | am invited to join the House of Lords | will want to
commit to that, and that will restrict outside work | can do. That | am a member of
groups with experts who express views on Brexit was relevant only to show that | am
engaging in the many ways that Brexit can benefit Britain”.

The final interviewee was Mr Andrew Mitchell, a former cabinet minister and a serving
Conservative MP. The programme included secretly filmed footage of Mr Mitchell as he
asked the interviewers whether they were undercover reporters. It also included footage of
him as he spoke about what he could offer to the fictitious company and as he set out what
limitations applied to him as an MP. Mr Mitchell also explained that he could not lobby for
them. The programme then included Sir Alistair Graham’s views on Mr Mitchell’s behaviour.

The reporter said: “Brexit is bringing the behaviour of our public servants into the spotlight
once again” and Sir Alistair Graham commented:

“At this particular time, there’s a lot of unease in the country about what’s going to
happen post-Brexit, are jobs going to disappear? All of these issues which could affect the
standard of life of everybody in this country, they want people in the public service, in
Parliament and in the House of Lords, who are totally focused on the public interest”.

The reporter concluded the programme and said:
“As negotiations over Brexit reach a critical stage, the three former senior ministers in
this investigation are clear they have broken no Parliamentary rules, but can we be
confident these rules are fit for purpose?”

There was no further reference to, or footage of, Mr Lilley in the programme.

Summary of the complaint and broadcaster’s response

The complaint

25



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

a)

b)

Mr Lilley complained that he was treated unjustly or unfairly in the programme as
broadcast because it was not warranted, nor was it in the public interest, to
surreptitiously film him and include the surreptitiously filmed footage of him in the
programme. Mr Lilley said there was no prima facie evidence of wrongdoing and that, to
his knowledge, “there have been no suggestions, allegations or rumours of impropriety
in respect of my business interests or my interactions with ministers”.

Mr Lilley said that the programme did not “elicit any willingness to abuse my residual
political connections”, nor did it show that he would be willing to divulge confidential or
secret information; lobby ministers or officials; and, arrange meetings with them.
Further, Mr Lilley said that he had not agreed to join the advisory board of the fictitious
company, nor had he agreed any fee for the role. As such, the programme’s title, Cashing
in on Brexit, did not apply him.

Mr Lilley added that the programme makers did not need to resort to deception in order
to find out whether he would be willing to consider additional, legitimate employment
now that he was no longer an MP, or whether any conflicts of interest might arise as a
result of an MP’s discussions with ministers. He said that the programme makers could
have simply asked him for a response to these issues, but “by resorting to subterfuge,
they imply there is a scandal where none exists”. Mr Lilley said that, had there been a
genuine public interest, he would have been happy to discuss the matters “on air” and
there would have been no requirement for surreptitious filming.

Mr Lilley was not provided with an appropriate and timely opportunity to respond to the
allegations being made in the programme.

Mr Lilley said that the programme makers refused to provide him with a copy of the
transcript of the programme prior to its broadcast which meant he was not provided
with a fair opportunity to respond to the allegations being made about him in the
programme. Mr Lilley said that the footage of him had been filmed on 1 November 2017
and that it was unfair for the programme makers to have expected him to remember
exactly what he had said, given the length of time which had passed between the filming
and proposed broadcast of the programme. Mr Lilley added that it was unfair for the
programme makers to have provided Sir Alistair Graham with a copy of the transcript,
but not him.

Further, Mr Lilley said that he was only informed of the broadcast date at 18:00 on 26
January 2018 “making it as difficult as possible to pursue my attempts to understand
what it was they were accusing me of”. However, the Guardian newspaper was informed
at least “three days earlier”, and the Mail on Sunday newspaper at least “six hours
earlier”.

Broadcaster’s response

a)

Channel 4 said that the investigation originated from a desire to explore the potential for
a boom in lobbying as a result of Britain’s decision to leave the EU. Channel 4 said that
this raised “serious and entirely legitimate concerns” as to the extent to which the
current political climate and associated uncertainties surrounding the Brexit negotiations
provided opportunities for former ministers and other politicians to exploit for financial
reward their positions (or former positions) and their high-level connections within
Westminster, built up from their time in public office, on behalf of private sector clients

26



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

seeking private commercial advantage. It said that the broader issue (sometimes
referred to as “the revolving door”) was well-documented in official reports and in the
media as a source of eroding public confidence in the political establishment of this
country.

Channel 4 said that the subject of politicians, their outside commercial interests and
their so-called “second jobs” within the private sector was previously explored by
Dispatches in its “Politicians for Hire” investigations programmes broadcast in May 2010
and February 2015. The broadcaster said that the issue was highlighted again last year in
a further report on the subject by the House of Commons Public Administration and
Constitutional Affairs Committee®. It said that the Committee’s inquiries found that
“parts of the private sector wish to recruit former public servants for their relevant
knowledge and experience. But it is clearly unacceptable for public servants to use the
contracts or experience they acquire in the public sector with the intention of securing a
future private gain in this way”. It added that the report noted that the only justification
for ministers seeking appointments in fields that relate to their government role is where
they might be returning to, or continuing to work in, an occupation or profession where
they already had an established track record and experience. Channel 4 said the report
also recorded Lord Bew, who succeeded Sir Alastair Graham as Chair of the Committee
on Standards in Public Life, highlighting the reliance currently placed on media scrutiny
to ensure compliance with the Government’s Rules and the Committee’s advice. Channel
4 said this showed that little had changed since 1995 when Lord Nolan proposed that
transparency of breach of the rules could be exposed by “a free press using fair
techniques of investigative journalism”.

Channel 4 said that although the subject matter of the investigation in question was
similar to previous programmes in the series, it was focussed slightly differently because
of the particular focus on Brexit and the ensuing uncertainty that had been caused by the
decision to leave the EU. The broadcaster said that the paucity of publicly available
information surrounding the negotiations means that the discussions are largely taking
place behind closed doors and, in these uncertain times, the advice of those with an
inside knowledge of government thinking is highly valuable and something which
companies are prepared to pay for.

Prima facie evidence to justify secret filming

Channel 4 said that before any secret filming of Mr Lilley took place, it established that
there was prima facie evidence that he may be someone whom it was in the public
interest to film and that it would be justified to do so. The broadcaster said that
consideration of this evidence and whether secret filming could be justified as in the
public interest formed part of Channel 4’s “stage 1” secret filming application process, in
accordance with Practice 8.13 of the Ofcom Broadcasting Code (“the Code”). Channel 4
explained to Ofcom the prima facie evidence it had considered as part of the stage 1
process which included, among other things, that Mr Lilley was apparently willing to take
time to meet Tianfen Consulting, which had made it clear in its email of 25 October 2017
that it was looking for someone to join its advisory board, in return for a “highly
attractive remuneration package including expenses”, who could provide “expert
insight...to help them navigate the shifting political, regulatory and legislative
frameworks in the UK and across Europe after Brexit”.

1(HC 252, 24 April 2017).

27



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Channel 4 said that the prima facie evidence of concern did, at the time, raise questions
about Mr Lilley’s conduct and the extent to which he conformed to, not only the
applicable Codes of Conduct, but also the Nolan Principles?. Channel 4 added that this
was particularly significant given that Mr Lilley had previously criticised at least one
fellow MP3 for not abiding by the Nolan Principles and Mr Lilley stated in correspondence
with Channel 4 and the programme makers that he continued to adhere to the Nolan
Principles. The broadcaster said that this was explored in the programme. Channel 4 said
that it was this conduct, together with Mr Lilley’s willingness to attend a meeting with
Tianfen Consulting’s representatives and the public interest in the programme (as set out
above) which in Channel 4’s view, provided sufficient prima facie evidence to merit the
secret filming of Mr Lilley in the first instance. Channel 4 added that it was also a
reasonable basis for suspecting that further material evidence could be obtained from
filming his meeting with Tianfen Consulting.

Channel 4 also said that the secret filming was warranted in view of the potential
considerable public interest in the programme investigating the interactions between
politicians and private commercial companies, whether they were in accordance with the
relevant codes of conduct (the Nolan Principles) and whether the interactions
themselves were in the public interest. Channel 4 added that the lack of information
available about the Brexit process meant that information, advice and guidance was, and
continued to be, at a high premium. Channel 4 added that it was also fair, proportionate
and warranted to consider that there would be a need to secretly film such an
interaction, given the prima facie evidence, and that it merited further investigation.

Channel 4 referred to the defamation case brought by Mr Tim Yeo MP against The Times
newspaper?, which also concerned secret filming by journalists posing as representatives
of a consultancy firm soliciting consultancy services from the MP in return for
remuneration. In that case the judge, Mr Justice Warby, was clear that Article 8 of the
European Convention of Human Rights (right to a private and family life) affords
politicians in their public functions limited protection against media coverage. The
broadcaster said that although Mr Lilley had recently stepped down as an MP, in
correspondence with the programme makers he confirmed that he considered himself
still to be subject to the Nolan Principles which govern conduct in public life. Further,
Channel 4 said that he was anticipating elevation to the House of Lords and was a
member of two groups advising ministers and MPs on issues closely connected to the
Brexit negotiations.

Inclusion of excerpts of the material in the programme

2 The seven principles of public life, known as the Nolan Principles, which are the basis of the ethical
standards expected of public office holders: https://www.gov.uk/government/publications/the-7-
principles-of-public-life/the-7-principles-of-public-life--2

3 Channel 4 said that in 1995 Mr Lilley criticised Ms Harriet Harman MP for “...her refusal to abide by
new Nolan code rules that were agreed by the House. Those rules are explicit. Anyone taking partin a
debate must declare any interest. It is no longer good enough just to have it in the Register of
Members’ Interests” —
http://publications.parliament.uk/pa/cm199596/cmhansrd/vo951117/debtext/51117-19.htm

4 Yeo v Times Newspapers Ltd [2015] EXHC 3375 at [140] to [147].

28


https://www.gov.uk/government/publications/the-7-principles-of-public-life/the-7-principles-of-public-life--2
https://www.gov.uk/government/publications/the-7-principles-of-public-life/the-7-principles-of-public-life--2
http://publications.parliament.uk/pa/cm199596/cmhansrd/vo951117/debtext/51117-19.htm

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Channel 4 said, in relation to the inclusion of a short segment of filming where Mr Lilley
mentioned that he expected to become a member of the House of Lords, it was
important to consider the context in which Mr Lilley made those statements. Channel 4
said that Mr Lilley was at a meeting with an overseas company which he knew was
seeking to appoint him to its advisory board as someone who could provide “expert
insight” into, amongst other things, the political landscape. Channel 4 said that against
this background, Mr Lilley told Tianfen Consulting that he expected to be elevated to the
House of Lords. Channel 4 said that this gave the clear impression (whether intentional
or otherwise) that he was likely to continue to be influential and be able to provide
insight into that political landscape, and that this would be a valuable asset for a
company seeking to engage his services. Although Mr Lilley has since explained that the
reason he mentioned this was because he would be likely to find himself constrained
again by Parliamentary rules, Channel 4 said that he did not make this clear during the
undercover filming.

Channel 4 said that the mention of Mr Lilley’s participation in two groups advising on
Brexit was warranted because:

e |t demonstrated to viewers Mr Lilley’s current engagement (even though at the time
of filming and date of broadcast he was no longer an MP) with those at the heart of
Brexit negotiations.

e Mr Lilley told Tianfen Consulting that he was part of an “official advisory committee”
of experts set up by Mr Liam Fox MP (the then Secretary of State for International
Trade) to “tell him [Mr Fox] what he is doing right” in relation to matters including
Brexit. Mr Lilley also said “Ministers like to have advisory groups with whom they can
talk in confidence” and that “they like a sounding board of people they can trust...”.
Channel 4 said that this clearly gave the impression that Mr Lilley was still a trusted
advisor within political circles, and that this would undoubtedly have been
considered a valuable asset by a potential client. Channel 4 stated that as far as it
had been able to establish, the existence of this group was not something which had
been generally known in the public domain previously.

e The European Research Group had been described as follows: “It has no website, no
public list of members, and it is accused of misusing taxpayers’ money. But despite
its shadowy status, Jacob Rees-Mogg’s European Research Group is powerful enough
to shape Theresa May’s Brexit policy”>.

e Mr Lilley’s decision to inform Tianfen Consulting in the context of this meeting that
he belonged to two groups in which he had regular access to minsters and MPs at
the heart of the Brexit negotiations (such as Mr Liam Fox and Mr Steven Baker MP,
Parliamentary Under Secretary of State in the Department for Exiting the European
Union) would have been seen as an important factor, from a potential client’s point
of view, when considering whether to engage his services.

Channel 4 also said that the programme included excerpts of filming which showed how
Mr Lilley might be able to help Tianfen Consulting:

5 https://www.theguardian.com/politics/2018/feb/06/jacob-rees-mogg-and-the-shadowy-group-of-
tories-shaping-brexit

29


https://www.theguardian.com/politics/2018/feb/06/jacob-rees-mogg-and-the-shadowy-group-of-tories-shaping-brexit
https://www.theguardian.com/politics/2018/feb/06/jacob-rees-mogg-and-the-shadowy-group-of-tories-shaping-brexit

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

e Channel 4 said that even though, as the programme made clear, Mr Lilley was not
prepared to pass confidential or secret information to Tianfen Consulting, his advice
would be given in the context of that knowledge which would not be generally
available. Channel 4 said that this raised questions in the mind of the programme’s
expert, Sir Alistair Graham, as to whether that complied with Nolan Principles on
transparency, selflessness and acting in accordance with the public interest. Channel
4 referred to the following excerpt from the programme:

UR 2: “I think what he was wondering was whether you might be able to
talk to people, like the people that we just mentioned, about what is
happening in the Brexit process. If there were particular issues that
came up, is that something you would be able to do?

Mr Lilley: Yes, though it would depend on the nature of the issue.
UR 2: Right, ok.
Mr Lilley: Whether | get a helpful reply... as long as it’s not me finding out

something secret, because obviously | couldn’t do that.

UR 2: So, you would be able to meet minsters then?

Mr Lilley: Oh yeah, but | have to say clearly if | am working with someone.
UR 2: That you’re working for?

Mr Lilley: I am working for X, Y, Z”.

e Channel 4 said that while it was clear from Mr Lilley’s own words that he would not
provide anything which was “secret” and the programme commentary reiterated
that Mr Lilley would not provide Tianfen Consulting with any “secret information” or
“tell us anything confidential”, this footage did show the potential advantage which
Tianfen Consulting might glean from Mr Lilley’s advice and insight. Channel 4 said
that the concerns surrounding this were expressed in the programme as follows:

Reporter: “So, Peter Lilley won’t tell us anything confidential. Given that, is
there anything wrong with Mr Lilley, who’s spent more than 30 years
in Parliament and still serves on a committee, offering us his insight
and advice?

Sir Alistair

Graham: Well, | think it’s wrong because the advice is not generally available
and the government have had a real issue about transparency over
their ideas on Brexit issues and they say they can’t make that
available because it would undermine their negotiating position”.

Channel 4 said that this concern was reiterated at the end of the programme:
Sir Alistair

Graham: “At this particular time, there’s a lot of unease in the country about
what’s going to happen post-Brexit, are jobs going to disappear? All

30



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

of these issues which could affect the standard of life of everybody in
this country, they want people in the public service, in Parliament
and in the House of Lords, who are totally focused on the public
interest.

Reporter: As negotiations over Brexit reach a critical stage, the three former
senior ministers in this investigation are clear they have broken no
Parliamentary rules, but can we be confident these rules are fit for
purpose?” [Channel 4’s emphasis]”.

Channel 4 said that the public interest was further heightened when the uncertainty
around Brexit and post-Brexit was taken into account. It said that the public were
entitled to know if politicians such as Mr Lilley, who were in a privileged and influential
position, and in close proximity to and advising key ministers, were at the same time
offering advice and insight to private enterprise in a way that was generally not available
across the board, as highlighted by Sir Alistair Graham. Channel 4 said that the general
public and viewers of the programme were entitled to question whether they considered
it to be in the public interest that a former minister, particularly one who was still active
in public life and (as Mr Lilley confirmed to the programme makers) subject therefore to
the Nolan Principles, was really acting in accordance with those principles (selflessness
and in the public interest) in mind and for the public good in his dealings with Tianfen
Consulting.

Channel 4 said the most credible and authentic way to demonstrate this interaction was
by showing the secretly filmed footage to the public. Channel 4 said that the inclusion in
the programme of the extract of secretly filmed footage of Mr Lilley, Sir Alistair Graham’s
expert view of it and Mr Lilley’s response was warranted and in the public interest
because it enabled the audience and general public to come to their own conclusions as
to whether they consider politicians to be behaving in a way which conforms with the
spirit as well as the letter of the rules and principles by which they are guided, and
whether in turn these rules and principles are fit for the purpose of governing the
relationships between politicians and private companies. Channel 4 added that these
were all matters of the highest public interest.

Channel 4 said that current affairs investigations into the conduct of politics and
politicians consistently attracts the strongest protection from the UK Courts, the
European Court of Human Rights, and from Ofcom. Channel 4 said that what is
considered to be “in the public interest” is wide-ranging and that the Code gives only
representative examples. It said that this is consistent with UK case law as stated in the
judgment of Mr Justice Warby in Yeo v Times Newspaper Limited in which he spoke of a
“hierarchy of types of speech, with the highest value attributed to speech on political
matters” and stated that “clear and cogent justification” is required to interfere with
speech of this kind®.

Channel 4 said that politicians are publicly accountable and enjoy a privileged position in
public life, exercising significant influence. As such, they are subject to a higher level of
scrutiny in relation to activities which may have an impact on their public role. Channel 4
also said that the role of journalists and programme makers holding those in power to

6[2015] EXHC 3375 at paragraph 137: “As is well known, the Strasbourg art.10 case-law exhibits a
hierarchy of types of speech, with the highest value attributed to speech on political matters.
Interference with speech of this kind requires clear and cogent justification”.

31



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

account in relation to matters of public interest was the highest form of protected
speech and should be protected and preserved.

Channel 4 quoted various passages from Ofcom’s decision of 21 December 2015 in
relation to the Channel 4 Dispatches programme Politicians for Hire broadcast on 23
February 2015, which it considered supported its view in the present case.

Channel 4 said that in the case of Mr Lilley, it agreed that the programme did not (as
stated by Mr Lilley in his complaint) “elicit any willingness to abuse my residual political
connections”, nor did it suggest that Mr Lilley would be willing to divulge confidential or
secret information, lobby ministers or officials, or arrange meetings with them. However,
Channel 4 said that Mr Lilley attended the meeting with Tianfen Consulting in the
knowledge that they were seeking to appoint someone who could provide “expert
insight” into, among other things, the political landscape. In that context, Mr Lilley must
have known, when he volunteered the information, that he belonged to two groups in
which he had regular access to ministers and MPs at the heart of Brexit negotiations and
that this would have been seen as a valuable asset by a potential client considering
whether to engage his services. Channel 4 submitted that this showed Mr Lilley’s
willingness to use, as opposed to abuse, his political connections, and there was a clear
public interest in this. Channel 4 added that Mr Lilley’s secretly filmed contribution was
fairly edited and in a context which was fair and accurate. It was abundantly clear that
Mr Lilley’s interaction was not against any rules or in any way illegal. However, it did
warrant a legitimate discussion about whether his interaction accorded with the spirit of
the Nolan Principles and whether the current rules were sufficient and fit for purpose.

Channel 4 said that the point was put clearly to Mr Lilley in the pre-broadcast
correspondence. It said that he was told:

“The simple public interest question is whether one company should be able
privately to acquire advice, on issues of relevance to its own strategic commercial
operations, of an individual who, by reason of his position (in your case, former
position) as the holder of public office continues to have privileged access to policy
discussions about Brexit directly involving Ministers or officials. It is entirely
legitimate to pose this question and to invite consideration of whether a private
arrangement of this nature may give rise to a conflict between the interests of the
private client and the public interest”.

Channel 4 said that this was a separate and different concern to whether Mr Lilley would
divulge secret or confidential information of which the programme expressly exonerated
Mr Lilley. Channel 4 added that it was also a concern which was reinforced by the
opinion expressed by Sir Alistair Graham.

Channel 4 said that for all these reasons, it considered that the secret filming was a
legitimate and proportionate way of highlighting matters of important public interest,
carried out in accordance with the requirements of the Code and the tenets of
responsible journalism.

Use of the title “Politicians for Hire: Cashing in on Brexit”

Channel 4 said that Mr Lilley confirmed his willingness to meet with Tianfen Consulting in
response to an invitation where it was made clear that they were looking to invite Mr

32



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Lilley “to consider becoming a member of the International Advisory Board of Tianfen
Consulting” and they would be “offering a highly attractive remuneration package...”.

Channel 4 pointed to passages in the transcript of the untransmitted footage from the
undercover filming which touched on remuneration. In particular, when asked by the
undercover reporter how Brexit may affect the energy market and fossil fuels and
whether he could advise, Mr Lilley responded: “Yeah, mostly. Obviously not free of
charge...” Channel 4 said that in subsequent correspondence, Mr Lilley told Tianfen
Consulting that he enjoyed the meeting and learning more about the planned advisory
board and said: “It sounds very interesting and | hope | would be able to add value to it”.

Channel 4 said that contrary to Mr Lilley’s complaint, the programme did not imply that a
fee had been agreed, nor was any discussion of fees included in the programme.
However, Channel 4 stated that given the clear offer of remuneration at the outset from
Tianfen Consulting, Mr Lilley’s indication that his services would not be free of charge,
and a discussion in the untransmitted footage about remuneration, there could be no
doubt that Mr Lilley attended the meeting in the expectation that, if he were appointed
to the advisory board, he would be compensated financially by Tianfen Consulting.
Channel 4 said that if the approach by Tianfen Consulting had been a genuine one, Mr
Lilley must have known that he would have stood to gain financially from a relationship
with Tianfen Consulting, and in this context the title of the programme represented a fair
and an accurate depiction of both Mr Lilley’s dealings and those of the other
contributors in the programme.

Broadcast of the secretly filmed footage

Channel 4 said that the justifications for broadcasting the secretly filmed footage of Mr
Lilley were reviewed in accordance with Channel 4’s internal “stage 2” secret filming
application process and the Code. Channel 4 said that as part of that process, great care
was taken to ensure that the extracts included in the programme were edited fairly and
accurately, and not taken out of context.

Channel 4 said that it reviewed the secretly filmed footage, the correspondence with Mr
Lilley and his statement in response in the context of the subject matter of the
programme and considered that it was both warranted and in the public interest to
broadcast extracts of the footage. Channel 4 added that it was clearly relevant to the
issues of the appropriateness of MPs’ and former MPs’ interactions with commercial
companies and those who may stand to benefit from their expertise, particularly against
the backdrop of Brexit, even if, as made clear in the programme, such interactions fall
within the letter of the rules and codes of conduct. It said that it was very difficult to
obtain a genuine and candid picture of such dealings without the use of secret filming
and the programme makers could not reasonably have obtained the information in any
other way. It added that an openly filmed interview would not have shown the general
public a realistic and candid exchange between Mr Lilley and Tianfen Consulting on
which to form an opinion. It said that this point was highlighted in Ofcom’s decision in
relation to the programme Politicians for Hire broadcast on 23 February 2015’.

7 Channel 4 quoted from Ofcom’s decision which said: “Ofcom considered that it was unlikely that that
the programme makers would have been able to explore or further obtain material as to how the MPs
transacted with potential commercial clients in private in any way other than by secretly filming
them”.

33



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

b)

Channel 4 submitted that the deception deployed was proportionate in order to
investigate a story of important public interest. It did not accept that the mere fact of
secret filming automatically created the impression that any conduct filmed was
scandalous or nefarious. It said that secret filming is, in appropriate circumstances, a
highly effective, legitimate and necessary means of obtaining important evidence. It
added that the secretly filmed footage of Mr Lilley was not edited or included in the
programme in such a way as to suggest a scandal, e.g. by the use of music, commentary
or filming. Instead, Channel 4 said it was expressly stated in the programme that Mr
Lilley had not broken any rules. In any case, Channel 4 said that it was entirely legitimate
for it to question whether, although not breaching any code of conduct, Mr Lilley’s
conduct complied with the spirit of the principles and public expectations of politicians,
and whether the rules governing politicians are in fact fit for purpose. The broadcaster
said that in order to assess this, the public had to see the relevant secretly filmed
exchanges and how they related to the issues raised in the programme. Channel 4 said
that on that basis, the programme was a measured, proportionate and accurate
reflection of the secret filming insofar as it related to the overall subject of whether
politicians and those in public life are making the right decisions for the right reasons and
putting the public interest ahead of private gain.

In response to giving Mr Lilley a fair opportunity to respond to the allegations in the
programme, Channel 4 said that the programme makers first wrote to Mr Lilley on 12
January 2018. It said that the letter expressly set out:

e that the programme was part of Channel 4’s Dispatches current affairs strand;

e that it was “currently scheduled” for broadcast on 22 January 2018;

e the subject matter of the programme;

e the fact that Sir Alistair Graham would be contributing; and,

e the specific matters concerning Mr Lilley on which the programme makers were
seeking Mr Lilley’s response.

Channel 4 added that the specific matters concerning Mr Lilley detailed in the letter of 12
January included:

e the fact that Mr Lilley had told Tianfen Consulting that he was expecting to be
appointed to the House of Lords;

e the fact that Mr Lilley had told Tianfen Consulting that he was part of two groups
advising on Brexit, the existence of one of which the programme makers had not
been able to establish as being in the public domain;

e while Mr Lilley had expressed that he would not provide Tianfen Consulting with any
“secret” information, it would be fair to suggest that Tianfen Consulting might stand
to benefit from Mr Lilley’s insights and privileged access and that it could “confer a
particular commercial advantage to Tianfen which may not be available to other
companies or indeed the general public”. Channel 4 said that this was a concern
specifically addressed in the programme and an integral point of public interest;

e Sir Alistair Graham's expert view, which was to raise a concern that Mr Lilley’s
meeting with Tianfen Consulting suggested that information could be made available
regarding Brexit to a private company at a time when the government “has had a
real issue about transparency over their ideas on Brexit issues and they say they

34



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

can’t make that available because it would undermine their negotiating position”.
Channel 4 said that this excerpt was included in the programme as broadcast; and,

e that the standard to which Mr Lilley was being held was the Nolan Principles and that
Channel 4 was questioning whether his interactions with and what he had told
Tianfen Consulting would comply with those principles, in particular those of
selfishness and acting in the public interest.

Channel 4 said that Mr Lilley was therefore given full notice of the concerns to be raised
in the programme about him. Channel 4 added that the letter asked for a response from
Mr Lilley for inclusion in the programme by 18 January 2018, which was one week after

the initial letter was sent.

Channel 4 said that Mr Lilley’s response was to reply immediately by email on 12 January
2018, stating definitively that he believed at the time that the operation was probably a
“sting” and that he had said in that meeting that he was not prepared to do anything
“improper or contrary to the rules” nor would he “lobby” or “reveal inside information”.

Channel 4 said that between 12 January 2018 and the eventual date of broadcast on 28
January 2018, considerable correspondence was exchanged between the programme
makers, Mr Lilley, Mr Lilley’s legal representatives, and Channel 4. It added that in letters
from the programme makers to Mr Lilley on 18 January 2018, further specific sections of
the transcripts of the material that were intended at that point to be included in the
programme were set out. Channel 4 said that the letter also clarified that the
programme would make clear that Mr Lilley would not disclose anything “secret or
confidential”. However, it added that the letter again reiterated the public interest which
was central to the programme (as set out above).

Channel 4 said that as Mr Lilley was first given a detailed account of the matters
pertaining to him to be included in the programme on 12 January 2018 and the
programme was not broadcast until 28 January 2018, Mr Lilley and his legal
representatives had over two weeks’ notice of (and opportunity to respond to) the
matters to be included in the programme. The broadcaster said that in this case, he did
not provide a statement for inclusion in the programme until Saturday 27 January 2018,
one day before broadcast, even though the proposed content and allegations to be
made in the programme had not significantly changed during the intervening period.
Channel 4 therefore said that it considered that Mr Lilley was provided with an
appropriate and timely opportunity to respond to allegations in the programme.

Channel 4 said that it was not the case that Mr Lilley was only informed of the date of
broadcast at 18:00 on 26 January 2018, and that The Guardian and the Mail on Sunday
newspapers were told before him. The broadcaster said that Mr Lilley was informed on
12 January 2018 that broadcast was currently scheduled for 22 January 2018. It added
that he was also informed of the decision to postpone the broadcast as soon as it was
made on 20 January 2018. It also said that it was unclear how the fact that the broadcast
was postponed from 22 January to 28 January 2018 could have created (or in fact did
create) any unfairness towards Mr Lilley given that he had been informed of the
substance of the allegations to be made on 12 January 2018. Channel 4 said that, on the
contrary, the rescheduling allowed Mr Lilley more time to consider and respond to the
allegations put to him. It added that Mr Lilley took full advantage of that additional time

35



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

as he did not provide his response for publication until 27 January 2018, the day before
broadcast.

Channel 4 said that Mr Lilley’s statement was fairly reflected in the programme and
viewers were able to take that into account when forming their own opinions about the
matters raised in the programmes.

Transcripts

Channel 4 said that transcripts of footage constituted journalistic material and were
therefore protected as such. It added that there was no requirement in either the Code,
or the accompanying guidance, that such material must be handed over to the subject of
an investigation in its entirety prior to broadcast in order to comply with the
requirement of fairness.

Channel 4 said that this was consistent with important public policy considerations which
are reflected in the practice of the courts, where a broadcaster will not be ordered to
reveal footage prior to broadcast in order to support an application for an injunction pre-
broadcast, and in the data protection regime. It said that section 32 of the Data
Protection Act 1998 (“DPA”)8 provided protections for journalists and journalistic
material both before and after publication, as explained in detail in the case of Stunt v
Associate Newspapers Ltd°.

Channel 4 said that the Code states that those who are the subject of any investigation
should be given a fair and timely opportunity to respond to allegations. It said that the
pre-broadcast correspondence with Mr Lilley clearly set out the nature of the
programme and the specific matters in respect of which Channel 4 sought a response,
and it said that Mr Lilley could have been in no doubt as to what the programme
intended to say about him. Channel 4 said that the fact that some of the extracts of the
secretly filmed footage were summarised rather than set out in full in correspondence,
and the fact that the entire transcript (including footage which was not going to be
included in the programme) was not provided to Mr Lilley, did not, in itself, mean that
Mr Lilley did not have enough information and was treated unfairly. It said that the fact
remained that Mr Lilley was given sufficient detail to enable him to understand fully the
allegations to be included in the programme and to provide an informed response to
those allegations. Channel 4 added that many parts of the transcripts contained material
which was not part of the programme, and therefore irrelevant for the purposes of
obtaining a response from Mr Lilley to matters which were to be featured and
highlighted in the programme. Channel 4 said that the transcripts were only sent to Sir
Alistair Graham in his capacity as an independent, expert contributor to the programme

8 This was the applicable legislation at the time the programme was made and at the time of Channel
4’s representations to Ofcom. Following the coming into force of the EU General Data Protection
Regulation on 25 May 2018 the 1998 Act has been replaced by the Data Protection Act 2018. Ofcom
notes that the new regime continues to provide important protections for journalists and journalistic
material.

9[2017] 1 WLR 3985. Channel 4 referenced Mr Justice Popplewell’s judgment at paragraphs 50:
“..Parliament plainly intended that whilst the degree of article 10 protection afforded by the
conditions in section 32(1) was sufficient in terms of any post publication remedies pursued by a data
subject, a greater degree of protection was justified prior to publication in order to protect against pre-
publication restraint and the chilling effect of its potential availability”. Channel 4 also referenced Mr
Justice Popplewell’s judgment at paragraphs 51 and 56.

36



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

i.e. for strictly journalistic purposes and that the provision of the transcripts for this
specified purpose was very different and was part of the investigative process. Channel 4
said that it was difficult to see how this could amount to any unfairness to Mr Lilley.
Channel 4 said that if a selective and partial transcript had been provided to Sir Alistair
Graham on the basis of which Sir Alistair Graham was liable to be misled before giving his
opinion, that might have been a ground of complaint by Mr Lilley.

Compliance with Rule 7.1 of the Ofcom Broadcasting Code (“the Code”)

Channel 4 said that the rule which Ofcom has to consider is one of fairness in the overall
programme. It added that the response demonstrated how Channel 4 and the
programme makers complied with the relevant practices set out in Section Seven
(Fairness) of the Code to ensure it was justified to film and broadcast the relevant
sections of the secretly filmed material of Mr Lilley. It added that that material was
edited fairly and set within a fair context by commentary which made clear that Mr Lilley
had not broken any rules or codes of conduct and fairly reflected his right to reply in the
programme. Further, it said that Mr Lilley was provided with a fair and timely
opportunity to respond to the matters which concerned him in the programme.

Channel 4 concluded that the programme as broadcast was fair and accurate highlighting
a matter of genuine and important public interest which was an integral part of both
Channel 4’s right to freedom of expression and its public service remit by contributing to
a public debate and also the general public’s right to receive the information and footage
contained in the programme.

Ofcom’s Preliminary View

Ofcom prepared a Preliminary View on this case that the complaint should not be upheld.
Both the complainant and the broadcaster were given the opportunity to make
representations on the Preliminary View. Both parties submitted representations, which are
summarised below, insofar as they are relevant to the complaint as entertained and
considered by Ofcom.

Complainant’s representations

Mr Lilley said that although the Dispatches programme had tried to give the impression that
he was doing something nefarious, it had resulted in little reputational damage.

Mr Lilley said that to reach a conclusion as to whether the broadcast was a fair and just
treatment of the surreptitiously recorded interview with him required an assessment of both
what was included and excluded from the programme. He said that Channel 4 had created
an unfair negative impression of him through partial and selective quoting while deliberately
omitting extracts which would convey a different and more favourable impression. Mr Lilley
said that the only manner in which Ofcom could assess whether the programme was fair to
him would be to view the entire interview or to examine the transcript of it. Mr Lilley gave
specific examples from his recollection of the interview.

Mr Lilley said that in the interview he said words to the effect that “I am comfortably off and

not primarily interested in money so would only consider roles which were interesting,
worthwhile and where | could make a useful contribution”. He considered that Channel 4

37



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

had omitted this reference from the programme because it contradicted its claim that he
was motivated primarily by the desire to “boost my income”.

Mr Lilley also said that when the issue of remuneration was raised in the interview, he
referred back to the fact that money was not his primary concern; confirmed that he did not
work as a consultant or lobbyist; and, was unable to recall how he was paid for his role on an
advisory board and instead referred to the fact this information was available from his
Parliamentary register of interests. Mr Lilley said that he considered the programme omitted
this reference because it would undermine the programme’s claim that he was a “Politician
for Hire” and have contrasted with the two parliamentarians also featured who, legitimately,
do operate on that basis.

Mr Lilley said that the original invitation to the interview specifically said: “we note your
particular interest in energy issues which is one area of investment focus for our clients”. Mr
Lilley said that the majority of the interview was not about the Brexit process but about
investing in the energy sector in the UK and Europe post Brexit which was what he had
assumed was the main area the company would expect him to contribute to on the advisory
board. Mr Lilley said that his profession prior to entering Parliament was advising on
investment in energy and he had served on the boards of energy companies. Mr Lilley added
that he had an established track record as an Energy Analyst prior to entering Parliament and
was being invited to return to advise on the subject. Mr Lilley said that he had never served
in the Energy sector in government when he was a minister and none of his expertise on this
subject was acquired within government. Mr Lilley said that he considered Channel 4 had
omitted any reference to the fact that it had invited him there by reference to his non-
political expertise in energy and devoted much of the interview to that subject because it
would have weakened Channel 4’s case that Mr Lilley was there to “cash in on Brexit” or “use
my political connections”.

Mr Lilley said that during the interview he had told the company that he would be unable to
attend board meetings in Hong Kong while parliament was sitting which may have made him
less eligible for the advisory board position. However, he said that this information was
omitted from the programme which he considered was because it contradicted its thesis that
it was somehow improper to mention the convention that former Cabinet Ministers normally
go into the House of Lords.

Mr Lilley said that during the interview he was asked about obtaining advice on the
regulatory environment post Brexit and he explained that he could provide analysis insofar
as the company wanted factual information about the rules and that it should not waste its
money on consultants. Mr Lilley said that Channel 4 could not refer to this matter in the
programme without “destroying” its case that he was a “greedy, unscrupulous person trying
to exploit ignorant foreigners for money”. Mr Lilley said that it also demonstrated that he
was not discussing confidential information and instead, the best way in which the company
could obtain factual information which every company was entitled to obtain.

Mr Lilley said that Channel 4 had attempted to justify retrospectively the use of surreptitious
filming and that he disputed Channel 4’s basis for doing so. He said that the Ofcom
Broadcasting Code requires prima facie evidence of a story in the public interest before
deception and secret recording could be used. According to Channel 4, the story of public
interest was “the potential boom in lobbying as a result of Britain’s decision to leave the EU”
and that “the paucity of publicly available information surrounding the negotiations means
that ... the advice of those with an inside knowledge of government thinking is highly

38



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

valuable and something which companies are prepared to pay for”. Mr Lilley said that there
was no prima facie evidence that he fitted into the story to justify the use of deception under
the Ofcom Broadcasting Code. Mr Lilley said that he does not engage in lobbying and never
has done and that he made this clear in the interview. Similarly, he said he has never shown
a willingness to sell “inside information”.

Mr Lilley said that his willingness to attend the interview in response to the letter from the
company was not prima facie evidence of him being part of the story i.e. being willing to
lobby or sell inside advice on the Brexit negotiations. Mr Lilley said that the letter did not
suggest that the role at the fictitious company would involve lobbying or advice on the Brexit
negotiations. Instead, he said that the letter suggested that they wanted an Advisory Board
to give expert advice relating “to the UK and across Europe after Brexit” and in Mr Lilley’s
case, particularly in relation to the energy sector. Mr Lilley said he took the letter to imply
that the fictitious company might want analysis of the impact of future regulatory systems in
the UK and EU as they emerge after Brexit. Mr Lilley said that that had nothing to do with
lobbying or providing inside information about the Brexit negotiations.

Mr Lilley said that Channel 4 did not possess and had not presented any prima facie evidence
linking him to a willingness to lobby or sell privileged advice about Brexit negotiations that

would justify it to resort to deception and surreptitious recording.

Broadcaster’s representations

Channel 4 reiterated that before undertaking any secret filming of Mr Lilley, Channel 4 had
followed its Stage 1 secret filming process. It said that it had explained the relevance and
purpose of the prima facie evidence that was considered. It added that this prima facie
evidence was considered before secret filming was undertaken and not after as Mr Lilley had
suggested. It also said that it had explained the relevance of the prima facie evidence in this
case and how it justified secret filming in its statement.

Channel 4 said that the prima facie evidence does not involve the programme having formed
a definitive view. It is information that raises questions of public interest judged sufficiently
important to warrant secret filming and which provides a reasonable basis for believing that
further material evidence might only be obtained through secret filming. It said that the
prima facie evidence detailed in Channel 4’s response provided a reasonable basis for such a
belief in this case.

Channel 4 said that its Stage 1 and 2 processes are internal procedures that have been put in
place to ensure an objective assessment, at senior levels of the organisation, of the
application and prima facie evidence set out by the production company for the proposed
secret filming and for the broadcast of that footage, respectively. It said that these internal
processes are in addition to the requirements of the Ofcom Broadcasting Code. It added that
in respect of the Stage 2 process and compliance with Practice 8.14 of the Code, the same
level of scrutiny is applied to an application to broadcast footage obtained by secret filming
and this programme was no exception. It said that if the secret filming of Mr Lilley had not
itself raised any issues of public interest then it would not have satisfied the criteria for
broadcast considered as part of Channel 4’s Stage 2 process and it would therefore not have
been included in the programme. However, it said that the public interest justifications for
broadcasting the material was satisfied.

39



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Channel 4 said that the unedited transcript clearly showed that the secret filming of Mr Lilley
included in the programme was not presented unfairly or taken out of context.

Channel 4 also reiterated that the programme as broadcast did not suggest that Mr Lilley
was “lobbying” or “selling inside information”.

Decision

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all
other persons from unjust or unfair treatment in programmes in such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and
targeted only at cases in which action is needed.

In reaching this decision, we carefully considered all the relevant material provided by both
parties. This included a recording of the programme as broadcast and a transcript of it, a
transcript of the unedited surreptitiously filmed footage of Mr Lilley, and both parties’
written submissions and supporting material. Ofcom also took careful account of the
representations made by both parties in response to Ofcom’s Preliminary View on this
complaint. After careful consideration of the representations, we considered the points
raised did not materially affect the outcome of Ofcom’s decision not to uphold the
complaint.

When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to whether
the broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or unfair
treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s Broadcasting
Code (“the Code”). In assessing the broadcaster’s compliance Ofcom also has regard to such
of the Practices set out in the Code as may be relevant to its consideration of the complaint.
In considering the issues raised by Mr Lilley’s Ofcom had regard to the following:

Practice 7.9 states:

“before broadcasting a factual programme..., broadcasters should take reasonable care
to satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded or
omitted in a way that is unfair to an individual or organisation...”.

Practice 7.14 states:

“broadcasters or programme makers should not normally obtain or seek information,
audio, pictures, or an agreement to contribute through misrepresentation or deception.
(Deception includes surreptitious filming or recording). However, it may be warranted to
use material obtained through misrepresentation or deception without consent if it is in
the public interest and cannot reasonably be obtained by other means...”.

We also had regard to Practices 8.13 and 8.14 which, although under Section Eight (Privacy)

of the Code, are applicable in all cases where secretly, or surreptitious recording or filming
has been used in obtaining material included in programmes.

40



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Practice 8.13 states:

“Surreptitious filming or recording should only be used where it is warranted. Normally,
it will only be warranted if:

e there is prima facie evidence of a story in the public interest;

e there are reasonable grounds to suspect that further material evidence could be
obtained; and

e itis necessary to the credibility and authenticity of the programme”.

Practice 8.13 also providing the meaning of “surreptitious filming or recording”:

“Surreptitious filming or recording includes the use of long lenses or recording devices,
as well as leaving an unattended camera or recording device on private property without
the full and informed consent of the occupiers or their agent. It may also include
recording telephone conversations without the knowledge of the other party, or
deliberately continuing a recording when the other party thinks that it has come to an
end”.

Practice 8.14 states:

“Material gained by surreptitious filming and recording should only be broadcast when it
is warranted”.

Ofcom first considered Mr Lilley’s complaint that he was treated unjustly or unfairly in
the programme as broadcast because it was not warranted, nor was it in the public
interest, to surreptitiously film him and include the surreptitiously filmed footage of him
in the programme.

We took into account Mr Lilley’s contention that there was no prima facie evidence to
justify the use of surreptitious filming. We also considered his concern that the
programme makers could have simply asked him for a response rather than resort to
deception to find out whether he would be willing to consider additional employment or
whether any conflicts of interest might arise.

We considered that there was a significant public interest in the programme makers
exploring the interactions between politicians, such as Mr Lilley, and private commercial
companies and questioning whether it was appropriate for them to exploit their
positions and connections for financial reward. We also considered that it was in the
public interest for the programme to investigate whether the potential relationship
between politicians and private companies was in keeping with the public’s expectations
and whether politicians are acting in accordance with the relevant codes of conduct.

We took into account the reasons put forward by Channel 4 to explain why the
programme makers had decided to film Mr Lilley. We considered there was prima facie
evidence of a story in the public interest and were satisfied that the programme makers
had reasonable grounds to suspect that further evidence could be obtained by
surreptitious filming. Given the nature of the matters the programme set out to explore,
we considered it unlikely that the programme makers could have captured footage of Mr
Lilley speaking openly and candidly without using this technique, which was necessary to

41



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

allow the programme makers to obtain material of Mr Lilley in private interacting with
potential commercial clients. Accordingly, we considered that the surreptitious filming
was necessary to the credibility and authenticity of the programme. Taking all these
factors into account, it was Ofcom’s view that the programme makers’ decision to
surreptitiously film Mr Lilley was warranted.

We next considered whether it was warranted to broadcast the footage of Mr Lilley
which had been obtained through secret filming.

We took into account the focus of the programme, as described by Channel 4. Namely,
the ensuing uncertainty that had been caused by the decision to leave the European
Union which had, in turn, provided opportunities to those with connections to
Westminster to develop relationships with private commercial companies. We also took
into account that the footage of Mr Lilley included in the programme clearly showed that
he was not willing to divulge secret or confidential information to the fictitious company.

We recognised that the programme’s analysis of Mr Lilley’s conduct and the inclusion of
extracts from the secretly filmed footage of his meeting with the fictitious company had
the potential to impact adversely on Mr Lilley. However, we considered that there was a
public interest in the issues raised by the programme and the questions raised about the
conduct of Mr Lilley and his interactions with the fictitious company. In particular, we
considered that the broadcast of the footage enabled viewers to come to their own
conclusions about the adequacy of the current rules and codes of conduct and whether it
is appropriate for former politicians, such as Mr Lilley, who are able under the existing
framework to use their connections in government and the insight they have, to develop
paid relationships with private commercial companies. We considered that this was
particularly important when considering the overarching theme of the programme
concerning the increasing possibilities for such interactions following the EU
Referendum. Given this, we considered that the public interest in broadcasting extracts
of the secretly filmed footage outweighed the potential negative impact the broadcast
would have had on Mr Lilley. In reaching this view, we had regard to Channel 4’s and the
programme makers’ rights to freedom of expression, as well as the public’s right to
receive information and ideas.

We next assessed whether the inclusion of the surreptitiously filmed footage of Mr Lilley
caused unfairness to him. In doing so, we had careful regard to the transcript of the
unedited surreptitiously filmed footage of Mr Lilley which was provided to Ofcom by
Channel 4 in this investigation. In particular, we considered whether the programme’s
title and the inclusion of surreptitiously filmed footage gave an unfair impression of Mr
Lilley.

The Code recognises the importance of freedom of expression and the public interest in
allowing broadcasters the freedom to broadcast without unnecessary interference.
Nevertheless, broadcasters must ensure they take reasonable care not to present
material in a way which causes unfairness to individuals or organisations. Whether a
broadcaster has taken such care will depend on all the particular facts and circumstances
of the case including, for example, the way in which an individual is portrayed, the
seriousness of any allegation and the context within which such allegations are made.

We took into account that the programme made clear from the outset that its primary
focus was to explore the potential opportunities for those who have connections within

42



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

b)

Westminster to exploit, for financial reward, the current uncertainties caused by Brexit.
It was within this context that the programme included the secretly filmed footage which
sought to examine Mr Lilley’s conduct.

Although the programme established that Mr Lilley had been willing to meet with the
fictitious company in full knowledge that if he were to be selected to join the advisory
board he would be paid for the role, the programme did not state that Mr Lilley had
breached any of the codes of conduct or principles. We took into account too that the
programme did not state nor imply that Mr Lilley had agreed any fee to join the advisory
board of the fictitious company. Indeed, in line with the stated premise of the
programme which was introduced at the outset (i.e. whether the behaviour of the
former ministers it was investigating was in line with public expectations), the
programme questioned whether Mr Lilley had actually done anything wrong. Following
the sequence involving the undercover footage of Mr Lilley, viewers were presented with
Sir Alistair Graham’s commentary in which he gave his view of Mr Lilley’s conduct. This
was balanced by the inclusion of Mr Lilley’s response which set out his position that he
had not done anything that would break the codes of conduct or the Nolan Principles. It
also set out that he had been crystal clear that he would not use confidential
information. We also noted that the overall meaning of the programme was drawn
together in the concluding commentary “the three former ministers in this investigation
are clear they have broken no Parliamentary rules, but can we be confident that these
rules are fit for purpose?”

In these circumstances, and having regard to the transcript of the unedited
surreptitiously filmed footage of Mr Lilley, we considered that material facts were not
presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to Mr Lilley and that the
inclusion of the surreptitiously filmed footage would have enabled viewers to make up
their own minds as to the extent to which Mr Lilley was willing to exploit his experience
for financial gain. Taking the above factors into account, we also considered that the way
in which the facts were presented fairly reflected the matter the programme intended to
explore. Therefore, we did not consider that the programme’s title Cashing in on Brexit,
in itself, would have resulted in unfairness to Mr Lilley.

Ofcom considered that there was no unfairness to Mr Lilley in this respect.

Ofcom next considered the complaint that Mr Lilley was not provided with an
appropriate and timely opportunity to respond to the allegations being made in the
programme.

Mr Lilley said that the programme makers refused to provide him with a copy of the
transcript of the programme prior to its broadcast which meant he was not provided
with a fair opportunity to respond to the allegations being made about him in the
programme.

Practice 7.11 states:
“if a programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other significant
allegations, those concerned should normally be given an appropriate and timely

opportunity to respond”.

We considered that the issue discussed in the programme about Mr Lilley (i.e. that his
decision to meet with private clients to potentially offer his services for a fee) may not be

43



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

in line with the public’s expectations of former Ministers and other politicians. In our
view this raised significant potential allegations. Therefore, to ensure fairness to Mr
Lilley, it was incumbent on the programme makers to offer an appropriate and timely
opportunity for him to respond to the claims, in accordance with Practice 7.11.

Mr Lilley was first approached by the programme makers on 12 January 2018 and they
engaged in a series of correspondence with him prior to the programme’s eventual
broadcast on 28 January 2018. As we set out below, it was clear to Ofcom when
reviewing this correspondence that the key allegations in the programme were explained
to Mr Lilley from the outset and that he was repeatedly invited to provide a response.

The initial letter of 12 January informed Mr Lilley of the (then) currently scheduled date
of broadcast (22 January 2018) and explained that the programme sought to examine
whether Britain’s decision to leave the European Union, and the uncertainties for
business resulting from that decision, had provided a commercial opportunity for former
Ministers and other politicians to offer fee-paying clients private access to their own
knowledge, experience and insights from their time as holders of public office. The letter
explained that this subject raised an important question of public interest about where
the balance should be struck between public responsibilities of politicians and former
Ministers, including the duties and principles to which they were bound, the requirement
for transparency, and their freedom to widen their experience and boost their income.
The programme makers gave an account of the undercover filming, with particular
reference to the matters that concerned Mr Lilley and the issues identified by the
investigation. The letter also referred to Sir Alistair Graham’s commentary on Mr Lilley’s
conduct and invited him to provide a response by 18 January so that the programme
makers could fairly and accurately reflect it in the programme. Mr Lilley responded on
the same day, explaining that he had done nothing wrong, as he had made clear in the
secretly recorded interview when he said he would do nothing improper, and that he did
not seek or accept any position. Mr Lilley requested a complete transcript and a copy of
the recording of the interview, together with further information relating to Sir Alistair
Graham’s participation in the programme and the complete exchanges from which his
remarks were extracted.

This initial exchange was followed by further correspondence between Mr Lilley, the
programme makers and the broadcaster. This included many of the points that the
respective parties had already made. Mr Lilley continued to ask the programme makers
for the transcripts and other material he had previously asked for; and the programme
makers maintained that they could not provide a copy of the transcript and repeated
their invitation for Mr Lilley to provide a response for inclusion in the programme.

We took into account that the programme makers’ letter of 18 January 2018 set out the
relevant exchanges from the transcript that they intended to include in the programme.
It also clarified that the view expressed by Sir Alistair Graham was not intended to
suggest that he was offering to impart any information that was secret or confidential
and that this would be reflected in the programme. Mr Lilley was given a further
opportunity to provide a response for broadcast and the deadline was extended to 19
January 2018. Further correspondence took place between Mr Lilley’s legal
representatives and the programme makers, resulting in a further extension from the
programme makers for Mr Lilley to provide his statement for broadcast by 16:00 on 20
January 2018. Following additional correspondence, the programme makers emailed Mr

44



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Lilley at 21:43 on 20 January 2018 to inform him that the programme would not be
broadcast on 22 January 2018 as had been originally intended.

The dialogue continued and on 26 January 2018 the programme makers informed Mr
Lilley that the programme would be broadcast on 28 January 2018. The programme
makers explained that they had taken on board Mr Lilley’s letters and those from his
legal advisors and repeated their earlier assurances that the programme would make
clear that Mr Lilley would not disclose any secret or confidential information and that
there was no suggestion of Mr Lilley doing anything that would undermine Brexit
negotiations. He was invited again to provide a written statement, with a new deadline
of 1pm on 27 January 2018 and told that if he did not do so the programme makers
considered they had sufficient information to fairly reflect Mr Lilley’s position. Following
a final exchange of emails, Mr Lilley’s solicitors emailed the programme makers at 16:12
on 27 January 2018 with a written statement from Mr Lilley, a summary of which was
included in the programme.

Having carefully assessed all the background material, we considered the issues raised by
Mr Lilley.

With regard to his objection to not having been provided with a transcript in advance of
broadcast, there is no requirement in the Code that broadcasters must, if they intend to
make claims against an individual or organisation, provide them with a transcript of a
programme or unedited contribution. Rather, as set out above, Practice 7.11 states that
those concerned should normally be given an appropriate and timely opportunity to
respond.

From Ofcom’s examination of the correspondence, it was our view that Mr Lilley had
been provided with an appropriate and timely opportunity to respond to the issues
examined in the programme. In particular, we considered that the subject matter of the
programme and the claims to be made were set out clearly and in detail in the
programme makers’ initial correspondence on 12 January 2018, and further elaborated
on in the programme makers’ letter of 18 January 2018 and in further correspondence.
An assurance was also given that the programme would be clear that Mr Lilley did not
disclose any secret or confidential information. We considered that the programme
makers were clear from the outset that Mr Lilley had an opportunity to provide a
statement setting out his position and that the programme would fairly and accurately
reflect this. In fact, Mr Lilley was invited repeatedly to provide a response for broadcast
and the deadline was extended several times to enable him to do so.

Taking these factors into account we did not consider that Mr Lilley was in any way
disadvantaged by the programme makers’ decision not to provide him with a transcript
of the programme or his unedited contribution in his ability to respond to the claims. For
the same reasons, we did not consider it unfair that Sir Alistair Graham was provided
with the transcript and not him, particularly as the programme makers set out the
relevant exchanges that they intended to include in the programme in their letter of 18
January 2018.

As regards Mr Lilley’s assertion that he was only informed of the broadcast date at 18:00
on 26 January 2018, we took into account that Mr Lilley was informed of the original
intended date of broadcast (22 January 2018) in the programme makers’ initial letter to
him on 12 January 2018, over a week in advance of the eventual date of broadcast (28

45



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

January 2018). Therefore, it was our view that Mr Lilley was provided with ample
opportunity to respond to the claims being made in the programme prior to the date on
which it was finally broadcast. Indeed, Mr Lilley’s response, which was provided the day
before broadcast, responded in detail to the issues that had been put to him and was
fairly reflected in the programme.

Taking all the above into account, Ofcom considered therefore that there was no
unfairness to Mr Lilley in this respect.

Ofcom has not upheld Mr Lilley’s complaint of unjust or unfair treatment in the
programme as broadcast.

46



Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Investigations Not in Breach

Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 15 and 28
October 2018 and decided that the broadcaster or service provider did not breach Ofcom’s
codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements.

Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of
content standards for television and radio

Programme Service Transmission Categories
date
Nick Ferrari LBC97.3 FM 04/09/2018 Due impartiality/bias

For more information about how Ofcom conducts investigations about content standards on
television and radio programmes, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf

47


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

5 November 2018

Complaints assessed, not investigated

Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided

not to pursue between 15 and 28 October 2018 because they did not raise issues warranting

investigation.

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of

content standards for television and radio

Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

The No Repeat Absolute Radio 23/10/2018 Competitions 1

Guarantee

Babenation Babenation 16/10/2018 Animal welfare 1

Kick Up the Eighties Canalside Radio 26/09/2018 Gender 1

102.8 FM discrimination/offence
Meat Loud Cannock Chase 28/08/2018 Offensive language 1
Radio FM

Capital Breakfast with | Capital Radio 25/09/2018 Generally accepted 1

Adam and JoJo standards

Z Nation (trailer) Challenge 22/10/2018 Scheduling

Celebrity Hunted Channel 4 16/10/2018 Due impartiality/bias 2

Celebrity Hunted Channel 4 16/10/2018 Gender 1
discrimination/offence

Celebrity Island with Channel 4 30/09/2018 Animal welfare 2

Bear Grylls

Celebrity Island with Channel 4 07/10/2018 Animal welfare 1

Bear Grylls

Channel 4 News Channel 4 06/08/2018 Due impartiality/bias 1

Channel 4 News Channel 4 25/10/2018 Due impartiality/bias 1

Dispatches: Politicians | Channel 4 28/01/2018 Due impartiality/bias 1

for Hire — Cashing in

on Brexit

Gogglebox Channel 4 12/10/2018 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Gogglebox Channel 4 19/10/2018 Disability 3
discrimination/offence

Naked Attraction Channel 4 24/10/2018 Nudity 1

(trailer)

Old People's Home for | Channel 4 15/10/2018 Age 1

4 Year Olds discrimination/offence

The Big Narstie Show Channel 4 03/08/2018 Generally accepted 1
standards

The Bisexual (trailer) Channel 4 01/10/2018 Scheduling 1

The Bisexual (trailer) Channel 4 15/10/2018 Scheduling 1

The Bisexual (trailer) Channel 4 17/10/2018 Scheduling 1

The Circle Channel 4 16/10/2018 Voting 1

48




Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

5 November 2018

Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

The Great British Bake | Channel 4 16/10/2018 Disability 2

Off discrimination/offence

The Great British Bake | Channel 4 16/10/2018 Generally accepted 10

Off standards

The Great British Bake | Channel 4 16/10/2018 Materially misleading 1

Off

The Great British Bake | Channel 4 23/10/2018 Gender 1

Off discrimination/offence

The Great British Bake | Channel 4 23/10/2018 Generally accepted 4

Off standards

The Last Leg Channel 4 12/10/2018 Generally accepted 7
standards

Big Brother Channel 5 04/10/2018 Generally accepted 2
standards

Big Brother Channel 5 09/10/2018 Generally accepted 3
standards

Big Brother Channel 5 21/10/2018 Generally accepted 4
standards

Big Brother Channel 5 21/10/2018 Offensive language

Big Brother Channel 5 22/10/2018 Sexual material 4

Big Brother's Bit On Channel 5 18/10/2018 Race

The Side discrimination/offence

Can't Pay? We'll Take | Channel 5 01/01/2018 Materially misleading 1

It Away!

Can't Pay? We'll Take Channel 5 12/10/2018 Generally accepted 1

It Away! standards

Can't Pay? We'll Take Channel 5 16/10/2018 Generally accepted 1

It Away! standards

Channel 5 News Channel 5 15/10/2018 Due impartiality/bias 1

Channel 5 News Channel 5 24/10/2018 Nudity 1

GPs: Behind Closed Channel 5 24/10/2018 Generally accepted 1

Doors standards

Jeremy Vine Channel 5 28/09/2018 Generally accepted 1
standards

Jeremy Vine Channel 5 01/10/2018 Race 1
discrimination/offence

Jeremy Vine Channel 5 12/10/2018 Gender 1
discrimination/offence

Jeremy Vine Channel 5 17/10/2018 Materially misleading 1

Jeremy Vine Channel 5 25/10/2018 Due impartiality/bias 1

Stolen From the Channel 5 13/08/2018 Scheduling 1

Womb

Walking Britain's Lost Channel 5 05/10/2018 Dangerous behaviour 1

Railways

Walking Britain's Lost | Channel 5 12/10/2018 Materially misleading 1

Railways

49




Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

5 November 2018

Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Scrambled! CITvV 21/10/2018 Due impartiality/bias 1

Daily Telegraph Classic FM 29/09/2018 Political advertising 1

advertisement

H.M.S. Ark Royal Discovery History | 22/10/2018 Other

Paddy Power's FOX 22/10/2018 Age 4

Sponsorship of The discrimination/offence

Walking Dead

Only Fools and Horses | Gold 12/09/2018 Nudity 1

Sian Welby Heart FM 21/10/2018 Sexual material 1

Bad Move ITvV 10/10/2018 Generally accepted 1
standards

Butterfly ITv 14/10/2018 Disability 1
discrimination/offence

Butterfly ITv 14/10/2018 Generally accepted 1
standards

Butterfly (trailer) ITv 11/10/2018 Generally accepted 1
standards

Butterfly (trailer) ITv 14/10/2018 Scheduling 1

Coronation Street ITv 08/10/2018 Materially misleading 1

Coronation Street ITV 08/10/2018 Violence 1

Coronation Street ITv 09/10/2018 Generally accepted 1
standards

Coronation Street ITv 10/10/2018 Generally accepted 1
standards

Coronation Street ITvV 10/10/2018 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Coronation Street ITvV 10/10/2018 Violence 8

Coronation Street ITV 12/10/2018 Drugs, smoking, 1
solvents or alcohol

Coronation Street ITv 12/10/2018 Generally accepted 1
standards

Coronation Street ITV 12/10/2018 Violence 7

Coronation Street ITv 17/10/2018 Generally accepted
standards

Coronation Street ITv 19/10/2018 Generally accepted 1
standards

Coronation Street ITV 19/10/2018 Materially misleading 3

Emmerdale ITv 03/10/2018 Generally accepted
standards

Emmerdale ITv 10/10/2018 Violence

Emmerdale ITV 11/10/2018 Violence

Emmerdale ITv 12/10/2018 Generally accepted
standards

Emmerdale ITv 15/10/2018 Generally accepted 1

standards

50




Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

5 November 2018

Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Emmerdale ITvV 17/10/2018 Race 1
discrimination/offence

Emmerdale ITv 17/10/2018 Scheduling

Good Morning Britain | ITV 01/10/2018 Offensive language

Good Morning Britain | ITV 02/10/2018 Disability
discrimination/offence

Good Morning Britain | ITV 02/10/2018 Generally accepted 1
standards

Good Morning Britain | ITV 04/10/2018 Generally accepted 1
standards

Good Morning Britain | ITV 05/10/2018 Generally accepted 1
standards

Good Morning Britain | ITV 08/10/2018 Due impartiality/bias 1

Good Morning Britain | ITV 10/10/2018 Disability 1
discrimination/offence

Good Morning Britain | ITV 15/10/2018 Generally accepted 9
standards

Good Morning Britain | ITV 16/10/2018 Race 4
discrimination/offence

Good Morning Britain | ITV 19/10/2018 Offensive language 1

Good Morning Britain | ITV 26/10/2018 Generally accepted 1
standards

Gordon, Gino and ITv 11/10/2018 Offensive language 8

Fred: Road Trip

Gordon, Gino and ITv 18/10/2018 Dangerous behaviour 2

Fred: Road Trip

Gordon, Gino and ITV 18/10/2018 Offensive language 1

Fred: Road Trip

Gordon, Gino and ITvV 11/10/2018 Animal welfare 4

Fred: Road Trip

(trailer)

Gordon, Gino and ITV 22/10/2018 Sexual material 1

Fred: Road Trip

(trailer)

ITV News ITvV 28/09/2018 Due impartiality/bias 3

ITV News ITV 16/10/2018 Generally accepted 1
standards

ITV News ITV 18/10/2018 Generally accepted 1
standards

ITV News ITV 23/10/2018 Generally accepted 1
standards

James Martin's ITV 20/10/2018 Generally accepted 1

Saturday Morning standards

London Tonight ITv 15/10/2018 Due impartiality/bias

Loose Women ITV 28/09/2018 Generally accepted 2

standards

51




Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

5 November 2018

Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Loose Women ITvV 16/10/2018 Generally accepted 1
standards

Martin Lewis: 10 ITv 23/10/2018 Materially misleading 1

Things Your Kids Need

to Know

Strangers ITvV 15/10/2018 Violence 1

Tenable ITV 16/10/2018 Materially misleading 1

The Chase ITv 10/02/2011 Generally accepted 1
standards

The Chase ITv 15/10/2018 Generally accepted 3
standards

The X Factor ITvV 13/10/2018 Sexual orientation 1
discrimination/offence

The X Factor ITv 20/10/2018 Generally accepted 1
standards

The X Factor ITvV 21/10/2018 Drugs, smoking, 1
solvents or alcohol

The X Factor ITV 21/10/2018 Race 1
discrimination/offence

This Morning ITV 03/10/2018 Gender 1
discrimination/offence

This Morning ITv 15/10/2018 Generally accepted 1
standards

This Morning ITv 18/10/2018 Animal welfare 1

This Morning at the ITv 12/09/2018 Generally accepted 1

Royal Wedding standards

This Morning at the ITV 12/10/2018 Disability 2

Royal Wedding discrimination/offence

This Morning at the ITv 12/10/2018 Generally accepted 1

Royal Wedding standards

ITV News Granada ITV Granada 17/10/2018 Crime and disorder 1

Reports

ITV Meridian News ITV Meridian 11/09/2018 Due impartiality/bias 1

ITV News ITV News 24/10/2018 Due accuracy 1

ITV News Calendar ITV Yorkshire 24/10/2018 Generally accepted 1
standards

Celebrity Juice ITV2 11/10/2018 Generally accepted 1
standards

Weekender: Boat ITV2 09/10/2018 Generally accepted 1

Party standards

You've Been Framed ITV2 17/10/2018 Animal welfare 1

Carry on Up the Jungle | ITV3 06/10/2018 Race 1
discrimination/offence

The Only Way Is Essex | ITVBe 21/10/2018 Generally accepted 1
standards

The Only Way Is Essex | ITVBe 21/10/2018 Materially misleading 1

52




Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

5 November 2018

Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Breaking News med Kanal 5 (Sweden) 24/09/2018 Gender 1

Filip och Fredrik discrimination/offence

Sofias Anglar Kanal 5 (Sweden) | 03/10/2018 Under 18s in 1
programmes

Beverley Turner LBC97.3 FM 13/10/2018 Race 1
discrimination/offence

James O'Brien LBC97.3 FM 10/10/2018 Race 1
discrimination/offence

James O'Brien LBC97.3 FM 11/10/2018 Generally accepted 1
standards

James O'Brien LBC97.3 FM 12/10/2018 Generally accepted 1
standards

James O'Brien LBC97.3 FM 12/10/2018 Race 1
discrimination/offence

Nigel Farage LBC97.3 FM 30/10/2017 Race 2
discrimination/offence

Drivetime with Paul Magic Radio 12/10/2018 Sexual material 1

Hayes

Family Guy n/a 22/10/2018 Animal welfare 1

Programming Panjab Radio 24/10/2018 Appeals for funds 1

Sonic Boom POP 13/10/2018 Sexual material 1

Psychic Today Psychic Today 21/09/2018 Participation TV - 1
Misleadingness

News Q Radio 96.7 FM 05/10/2018 Due accuracy 1

HSBC advertisement Quest 20/10/2018 Political advertising 1

All Out Politics Sky News 17/10/2018 Generally accepted 2
standards

Kay Burley Sky News 17/10/2018 Offensive language 1

Press Preview Sky News 14/10/2018 Due accuracy 1

Sky News Sky News 27/09/2018 Due impartiality/bias 3,463

Sky News Sky News 08/10/2018 Due impartiality/bias 1

Sky News Sky News 11/10/2018 Due impartiality/bias 1

Sky News Sky News 19/10/2018 Due impartiality/bias 1

Sky News Sky News 20/10/2018 Due impartiality/bias 1

Sky News Sky News 23/10/2018 Offensive language 1

The Heist (trailer) Sky News 22/10/2018 Crime and disorder 1

The Pledge Sky News 21/10/2018 Due impartiality/bias 1

International Football: | Sky Sports 11/10/2018 Offensive language 1

Wales v Spain Football

An Idiot Abroad Sky1 17/10/2018 Generally accepted 1
standards

Sally4Ever (trailer) Sky1 22/10/2018 Sexual material 1

The Simpsons Sky1 01/10/2018 Generally accepted 1

standards

53




Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

5 November 2018

Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Sunday National STV 13/09/2018 Political advertising 1

advertisement

Hawksbee and Jacobs | Talksport 19/10/2018 Generally accepted 1
standards

Aftonbladet Morgon TV3 (Sweden) 18/10/2018 Other 1

Frank Mitchell U105 04/10/2018 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Most Haunted Live UKTV 31/10/2015 Materially misleading 1

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on
television and radio programmes, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of

content standards on BBC broadcasting services and BBC ODPS.

Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

BBC News BBC channels 29/07/2018 Due impartiality/bias 1

BBC News BBC1 12/04/2018 Due accuracy 1

Breakfast BBC1 24/08/2018 Generally accepted 1
standards

Politics Live BBC 2 12/09/2018 Due impartiality/bias 1

BBC Newsroom BBC News 16/04/2018 Due impartiality/bias 1

Live

BBC News BBC News Channel | Various Due impartiality/bias 1

The Archers BBC Radio 4 12/09/2018 Generally accepted 1
standards

The World at One BBC Radio 4 31/07/2018 Due impartiality/bias 1

5 Live Breakfast BBC Radio 5 Live 15/05/2018 Due impartiality/bias 1

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on
BBC broadcasting services and BBC ODPS, go to:

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0002/100100/Procedures-for-

investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-

demand-programme-services.pdf

54



https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

5 November 2018

Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches

of broadcast licences

Here is an alphabetical list of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided
not to pursue between 15 and 28 October 2018 because they did not raise issues warranting

investigation.

Licensee

Licensed service

Categories

Koast Radio Limited

Koast FM

Key Commitments

For more information about how Ofcom assesses complaints about broadcast licences, go to:

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0019/31942/general-procedures.pdf

55


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

5 November 2018

Complaints outside of remit

Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our remit.
This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained about. For
example, the complaints were about the content of television, radio or on demand adverts
or an on demand service that does not fall within the scope of regulation.

Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints
Advertisement All 4 Various Advertising content 1
Strictly Come Dancing | BBC1 21/10/2018 Outside of remit 1
BBC Scotland BBC Radio 23/09/2018 Outside of remit 1
Sportsound Scotland
Advertisement Blaze 16/10/2018 Advertising content 1
Programming Capital FM 21/10/2018 Outside of remit 1
Advertisement E4 n/a Advertising content 1
Online TV auction Gems TV 12/10/2018 Teleshopping 1
Canadian diamonds
sale
Advertisement ITvV 12/10/2018 Advertising content 1
Advertisement ITV 13/10/2018 Advertising content 1
Advertisement ITvV 19/10/2018 Advertising content 2
Advertisement ITV 23/10/2018 Advertising content 1
Advertisements ITvV 17/10/2018 Advertising content 1
Emmerdale (pre-tx) ITv 08/03/2019 Generally accepted 1
standards
The X Factor ITv 20/10/2018 Outside of remit 1
The X Factor ITvV 21/10/2018 Outside of remit 1
Subtitling ITV Hub 05/10/2018 Access services 1
Advertisement ITV2 20/10/2018 Advertising content 1
Advertisement Kiss (Greater 12/10/2018 Advertising content 1
London)
Non-editorial Netflix 01/01/2018 Other 1
(subscription)
Non-editorial NOW TV 01/10/2018 Other 1
(technical issues)
Price Crash Price Crash 06/10/2018 Teleshopping 1
Advertisement STV 20/10/2018 Advertising content 1
Advertisement The Jeremy Kyle 03/10/2018 Advertising content 1
Show
n/a Twitter 15/10/2018 Outside of remit 1
Advertisement Various 12/10/2018 Advertising content 1
Advertisement Various Various Advertising content 2
Advertisement w 10/10/2018 Advertising content 1
Jason Farrell interview | YouTube n/a Due impartiality/bias 1

with Tommy Robinson

56




Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

For more information about what Ofcom’s rules cover, go to: https://www.ofcom.org.uk/tv-

radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover

57


https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover

BBC First

The BBC Royal Charter and Agreement was published in December 2016, which made Ofcom
the independent regulator of the BBC.

Under the BBC Agreement, Ofcom can normally only consider complaints about BBC
programmes where the complainant has already complained to the BBC and the BBC has
reached its final decision (the ‘BBC First’ approach).

The complaints in this table had been made to Ofcom before completing the BBC's
complaints process.

Complaints about BBC television, radio or on demand programmes

Programme Service Transmission or Categories Number of
Accessed Date Complaints
BBC News BBC1 01/07/2018 Due impartiality/bias 1
BBC News BBC1 10/10/2018 Privacy 1
BBC News BBC1 23/10/2018 Due accuracy 1
Doctor Who BBC 1 14/10/2018 Drugs, smoking, solvents 1
or alcohol
EastEnders BBC1 12/10/2018 Gender 1
discrimination/offence
For Facts Sake BBC1 13/10/2018 Generally accepted 1
standards
Question Time BBC1 25/10/2018 Due impartiality/bias 1
Strictly Come Dancing BBC1 07/10/2018 Outside of remit 1
Strictly Come Dancing BBC1 13/10/2018 Generally accepted 1
standards
Strictly Come Dancing BBC 1 20/10/2018 Sexual material 1
Strictly Come Dancing BBC1 20/10/2018 Voting 1
The Andrew Marr Show | BBC 1 23/09/2018 Due impartiality/bias 1
Politics Live BBC 2 12/10/2018 Due impartiality/bias 12
Politics Live BBC 2 22/10/2018 Due impartiality/bias 1
Tom Robinson BBC 6 Music 21/10/2018 Due impartiality/bias 1
Programming BBC Asian Network | 01/09/2018 Generally accepted 1
standards
Programming BBC channels n/a Due impartiality/bias 1
Programming BBC channels 20/10/2018 Offensive language 1
Politics Live BBC iPlayer n/a Due impartiality/bias 1
BBC News BBC News Channel | 06/08/2018 Due impartiality/bias 1
BBC News BBC News Channel | 23/10/2018 Due accuracy 1
UKIP Conference BBC Parliament 21/09/2018 Due impartiality/bias 1
Coverage
Breakfast with Greg BBC Radio 1 23/10/2018 Offensive language 1
James
Jeremy Vine BBC Radio 2 23/10/2018 Offensive language 1
BBC News BBC Radio 4 19/10/2018 Offensive language 1

58




Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

Programme Service Transmission or Categories Number of
Accessed Date Complaints
In Business BBC Radio 4 06/09/2018 Sexual material 1

59




Investigations List

If Ofcom considers that a broadcaster or service provider may have breached its codes,
rules, licence condition or other regulatory requirements, it will start an investigation.

It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily mean the
broadcaster or service provider has done anything wrong. Not all investigations result in
breaches of the codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements being
recorded.

Here are alphabetical lists of new investigations launched between 15 and 28 October 2018.

Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of
content standards for television and radio

Programme Service Transmission date
Mariah's World 4Music 28/09/2018

The Bill Drama 15/10/2018
Trainspotting TNT Romania 07/09/2018
Lokhkho Praner Shur TV ONE 11/07/2018

High et Fines Herbes Viceland (France) 01/06/2018

A Mouthworth of Wythenshawe FM 08/08/2018
Southworth with Denise

Southworth

For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts investigations
about content standards on television and radio programmes, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf

Investigations launched under the Procedures for the consideration and
adjudication of Fairness and Privacy complaints

Programme Service Transmission date
Celebrity Sextortion Channel 4 12/07/2018

Dave Gorman’s Modern Dave 18/12/2017

Life is Goodish

On The Front Dunya TV 04/06/2018

On The Front Dunya TV 05/06/2018

60


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf

Issue 365 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
5 November 2018

For more information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness and
Privacy complaints about television and radio programmes, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0031/57388/fairness-privacy-

complaints.pdf

Investigations launched under the Procedures for the consideration and
adjudication of Fairness and Privacy complaints on BBC Broadcasting Services
and BBC ODPS

Programme Service Transmission date
BBC Look North BBC1 27/03/2018

For information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness and Privacy
complaints on BBC Broadcasting Services and BBC ODPS, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0003/100101/Procedures-for-the-
consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf

Investigations launched under the General Procedures for investigating
breaches of broadcast licences

Licensee Licensed Service

Tudno FM Llandudno Community
Radio Limited

Secklow Sounds Secklow Sounds CIC

For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts investigations
about broadcast licences, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0019/31942/general-procedures.pdf

Discontinued investigation

In issue 359 of the Broadcast Bulletin and On Demand Bulletin!, Ofcom announced it would
be launching an investigation under the Procedures for the consideration and adjudication
of Fairness and Privacy complaints into On the Front broadcast on 11 January 2018.

This investigation has been discontinued because the complainant withdrew their complaint.

! https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0027/117468/broadcast-on-demand-bulletin-
issue-359.pdf

61


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf

