making communications work
for everyone

OFCOM BROADCAST AND
ON DEMAND BULLETIN

Issue number 357
2 July 2018




Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Contents

Introduction

Broadcast Standards cases
In Breach

Rob Jones Show
Time 107.5, 13 March 2018, 20:35

Point of View
Channel 44, 4 and 11 December 2017, 17:00

Suddenly It’s Spring
That’s Oxford, 17 March 2018, 11:20

35 minutes
Abu Dhabi Channel, 5 February 2018, 00:35

North East Live
Made in Tyne and Wear, 30 March 2018, 18:20

Indian Law
KTV, 14 January 2018, 19:30

Advertising minutage
FreeSports, various dates and times between
14 March 2018 and 23 April 2018

Resolved

Mid Mornings
Talk Radio, 8 March 2018, 10:00

Broadcast Licence Conditions cases
Resolved

Provision of information: Local TV annual returns data
Various licensees

Tables of cases
Investigations Not in Breach
Complaints assessed, not investigated

Complaints outside of remit

23

26

36

39

43

45

49

51

52

59



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

BBC First

Investigations List

60

62



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Introduction

Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards for
broadcast content to secure the standards objectives®. Ofcom also has a duty to ensure that
On Demand Programme Services (“ODPS”) comply with certain standards requirements set
out in the Act?.

Ofcom reflects these requirements in its codes and rules. The Broadcast and On Demand
Bulletin reports on the outcome of Ofcom’s investigations into alleged breaches of its codes
and rules, as well as conditions with which broadcasters licensed by Ofcom are required to
comply. The codes and rules include:

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) for content broadcast on television and radio
services licensed by Ofcom, and for content on the BBC’s licence fee funded television,
radio and on demand services.

b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”), containing rules on how
much advertising and teleshopping may be scheduled on commercial television, how
many breaks are allowed and when they may be taken.

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, for which Ofcom
retains regulatory responsibility for television and radio services. These include:

e the prohibition on ‘political’ advertising;

e ‘participation TV’ advertising, e.g. long-form advertising predicated on premium rate
telephone services — notably chat (including ‘adult’ chat), ‘psychic’ readings and
dedicated quiz TV (Call TV quiz services); and

e gambling, dating and ‘message board’ material where these are broadcast as
advertising®.

d) other conditions with which Ofcom licensed services must comply, such as requirements
to pay fees and submit information required for Ofcom to carry out its statutory duties.
Further information can be found on Ofcom’s website for television and radio licences.

e) Ofcom’s Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-Demand
Programme Services for editorial content on ODPS (apart from BBC ODPS). Ofcom
considers sanctions for advertising content on ODPS referred to it by the Advertising
Standards Authority (“ASA”), the co-regulator of ODPS for advertising, or may do so as a
concurrent regulator.

Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their
circumstances. These include the requirements in the BBC Agreement, the Code on Television
Access Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events,
and the Cross Promotion Code.

! The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code.
2 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act.

3 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising for these
types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory sanctions in all
advertising cases.


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/32162/costa-april-2016.pdf
https://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

It is Ofcom’s policy to describe fully television, radio and on demand content. Some of the
language and descriptions used in Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin may
therefore cause offence.



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Broadcast Standards cases

In Breach

Rob Jones Show
Time 107.5, 13 March 2018, 20:35

Introduction

Time 107.5 is a commercial radio station licensed to provide a service of broad music,
information and news in the London Borough of Havering and the immediate area. The
Licence for the service is held by Lyca Media Il Limited (“Lyca” or “the Licensee”). The Rob
Jones show is broadcast on Tuesdays between 20:00 and 22:00.

Ofcom received a complaint about offensive language in the music track Tribute by
Tenacious D, broadcast at approximately 20:35. This song lyrics included two instances of the
word “motherfucker” and one instance of the word “fuck”.

Ofcom considered the material raised issues under Rule 2.3 of the Code:

Rule 2.3: “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure the
material which may cause offence is justified by the context...”.

Ofcom requested comments from the Licensee about how the content complied with this
rule.

Response

Lyca said that it could not “justify the use of the song”. It explained that the presenter
responsible for playing the track sourced it from the internet and did not realise that the
song contained offensive language. The Licensee added that playing music from the internet
was against the station’s protocols.

The Licensee said that the presenter broadcast an apology in his show the week following
the incident. In addition, it said it had “re-enforced [its] style guide to all [its] team and will
continue to re-enforce this on a regular basis as a constant reminder never to make this error
again”.

Decision

Reflecting our duties under the Communications Act 2003?, Section Two of the Code requires
that generally accepted standards are applied to provide adequate protection for members
of the public from the inclusion of offensive and harmful material in programmes.

Rule 2.3 requires broadcasters to ensure that the broadcast of potentially offensive material
is justified by the context. Context includes for example: the editorial content of the
programme, the service on which it is broadcast, the time of broadcast and the likely size and
composition of the potential audience and the likely expectation of the audience.

! http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319



http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Ofcom’s research on offensive language? indicates that the words “motherfucker” and “fuck”
are considered by audiences to be among the most offensive language. The use of the words
in this case clearly had the potential to cause offence to the audience.

Ofcom therefore considered whether the content was justified by the context.

Our guidance on offensive language? in radio states that: “In reaching any decision about
compliance with the Code, Ofcom will take into account the likely audience expectations of a
particular radio station at the time of broadcast”. In our view, the majority of listeners to a
local commercial radio station playing a broad range of music would be unlikely to expect
programmes to contain the most offensive language at the time this song was broadcast.
Ofcom’s Decision is that the broadcast was in breach of Rule 2.3 of the Code.

Breach of Rule 2.3

2 https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0022/91624/0fcomOffensiveLanguage.pdf

3 https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0014/40541/offensive-language.pdf



https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/40541/offensive-language.pdf

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

In Breach

Point of View
Channel 44, 4 and 11 December 2017, 17:00

Introduction

Channel 44 is a cable and satellite channel that broadcasts Urdu language news and current
affairs programmes. The licence for the service is held by City News Network (SMC) Pvt Ltd
(“the Licensee”).

We received three complaints about two episodes of Point of View, a current affairs
discussion programme made in Pakistan and broadcast in the UK on Channel 44. The
programme is presented by Dr Danish, a well-known Pakistani television presenter and
journalist. The complainants alleged that the programme incited hatred towards the
Ahmadiyya community.

The Ahmadi movement identifies itself as a Muslim movement which follows the teachings
of the Qur'an. However, it is widely regarded as heretical by orthodox Islam since it differs in
its interpretation of the finality of prophethood. There are Ahmadiyya communities around
the world. They face restrictions in many Muslim countries and are described in publicly
available reports as one of the most persecuted communities in Pakistan®. There have also
been reports of discrimination and threats against the community in the UK2.

The programmes discussed the resurfacing of a 2010 video in which Rana Sanaullah, the
Provincial Law Minister in the Punjab Government, was interviewed on the Ahmadiyya
television channel MTA. Clips of this interview were used in the 4 December episode of Point
of View. In these clips, Mr Sanaullah made a number of remarks that appeared conciliatory
towards the Ahmadiyya community. This led to calls from some orthodox Muslims for Mr
Sanaullah to resign from his government position on the grounds that his comments
amounted to blasphemy.

As the programme was in Urdu, Ofcom prepared an English translation of the material and
gave the Licensee an opportunity to comment on the accuracy of the translation. The
Licensee did not raise any issues with how the content of the programme had been
translated and we therefore used this translation for the purposes of this investigation.

4 December 2017

The programme began with the following caption:

! https://www.reuters.com/article/us-pakistan-election-ahmadis/pakistans-long-persecuted-ahmadi-
minority-fear-becoming-election-scapegoat-idUSKBN1DG04H;
https://www.dawn.com/news/1302057/mob-besieging-ahmadi-place-of-worship-in-chakwal-
dispersed-by-police

2 https://www.thetimes.co.uk/article/mosques-on-guard-over-death-threats-from-muslims-5t7hq910t;
http://www.huffingtonpost.co.uk/entry/kill-ahmadis-leaflets-found-in-stockwell-green-mosque-in-
south-london uk 570b5ea6e4b0ae22c1dff607



https://www.reuters.com/article/us-pakistan-election-ahmadis/pakistans-long-persecuted-ahmadi-minority-fear-becoming-election-scapegoat-idUSKBN1DG04H
https://www.reuters.com/article/us-pakistan-election-ahmadis/pakistans-long-persecuted-ahmadi-minority-fear-becoming-election-scapegoat-idUSKBN1DG04H
https://www.thetimes.co.uk/article/mosques-on-guard-over-death-threats-from-muslims-5t7hq9l0t

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

“Disclaimer. The information, opinions, statements expressed by the guest speakers in
the following program do not necessarily reflect or represent the views and opinions held
by the Channel Broadcaster. The broadcaster disclaims any responsibility for the
information, opinions, claims, statements, suggestions, ideology expressed by the Guest
Speaker in the following program”.

In this episode of Point of View, Dr Danish was joined by Dr Ashraf Jalali®, Fayyaz ul Hassan
Chohan?, Arif Hameed Bhatti® and Umar Riaz Abbasi® who discussed the implications of Mr
Sanaullah’s remarks about Ahmadi people. Over the course of the programme, Mr Abbasi,
who was introduced by Dr Danish as a “commentator”, made a number of allegations about
Ahmadi people and the relationship between the Ahmadiyya community and the Pakistani
authorities. Approximately 20 minutes after the start of the programme he said:

“In Chakwal’, Qadianis® attacked a Milad un Nabi® procession, the administration is
silent, our people have been murdered, and why are the Qadianis being favoured? Is the
government Qadiani Nawaz?'® | am going to make a further revelation. The killers of
those poor innocents firing those bullets in the tragedy of Model Town'! were in fact
Qadianis wearing police uniforms and hired for this purpose”.

Mr Abbasi shouted and wagged his finger as he spoke.

Approximately 12 minutes later, Dr Danish said to Mr Abbasi:

“As you know the Model Town case will be decided tomorrow, and they say this man
[Nawaz Sharif] is very powerful and cannot be challenged. What do you say?”.

Mr Abbasi responded:

“Yes there are 14 murders right there [i.e. at Model Town], and I can say with complete
authority as | have unimpeachable sources that confirm that Qadianis wearing police

3 The religious leader of Tehreek-e-Labaik Ya Rasool Allah, an Islamist political party.
4 An elected member of the Punjab provincial assembly.
5 A prominent television news anchor and print journalist.

6 A columnist, media analyst and formerly an officeholder of the Pakistan Awami Tehreek, a political
party founded and led by prominent religious scholar, Muhammad Tahir-ul-Qadri.

7 A city in northern Punjab.

8 Ofcom understands that the term Qadiani is regarded as pejorative in certain circumstances by
Ahmadi people.

9 Milad un Nabi is a festival celebrating the Prophet Muhammad’s birthday.

10 Ofcom understood “Qadiani Nawaz” to be a play on words to suggest that the government of
former Prime Minister Nawaz Sharif is Qadiani i.e. Ahmadi.

11 The tragedy of Model Town refers to a violent clash in 2014 in the district of Model Town, Lahore,
between the Punjab Police and activists of the Pakistan Awami Tehreek (a political party in which
Umar Riaz Abbasi served at the time). It resulted in the killing of 14 activists from police gunfire.



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

uniforms were used to kill these people. | have just received a call from a friend called
Umar Farooq who | know personally. He has stated that at the Faizabad sit-in'* some
policemen snatched banners away and said ‘call your prophet and see if he can save you’.
Such Kufr'® could only be barked by Qadianis. And these are people that Rana Sanaullah
and Nawaz Sharif'* are calling their brothers! | have said this before that anyone who
challenges the Holy Prophet® is destroyed. You have seen that they cannot even find
sanctuary in their own homes. They said the court of public opinion would make the final
decision and the public have given their decision and broke their heads open®® and beaten
them with shoes”.

Shortly afterwards, Mr Abbassi, who was shouting and waving his hands, said:

“These Qadianis, like Zafrullah Khan*” who was the first Foreign Minister [of Pakistan]
who did not say the funeral prayers of Qaid | Azam®. | will also reveal that the murderer
of Liaquat Ali Khan®® was not Said Akbar?® as we all are led to believe, but a Qadiani by
the name of Kinzay. Read it in the book by Tahir Razag®. He is still alive in Berlin at the
age of 95. The FBI operate from the Qadiani’s headquarters in Karachi?%. | also have this
report from an Israeli Professor by the name of I.T Note. He says, and | swear this is the
case, that there are six hundred Pakistani Qadianis in the Israeli army. During the Kargil
war?® they gave away all our military secrets, they gave all our secrets to the Indians.
They live in this country and enjoy the benefits of this country, but they support the

2 The Faizabad sit-in was an organised religious protest outside of the capital city of Islamabad in
November 2017. It was organised by the Islamist political party Tehreek-e-Labaik who were
demanding that the Pakistani Government reverse an amendment to a rule in which electoral
candidates must state on oath that they believe in the finality of the Holy Prophet, and that the
Federal Justice Minister should resign. It was alleged that the amendment favoured the Ahmadiyya
community.

13 Kufr: Arabic word for disbelief

14 Nawaz Sharif, the former Prime Minister of Pakistan

15 The Prophet Muhammad.

16 A common Urdu expression signifying contempt.

17Sir Muhammad Zafrullah Khan was a member of the Ahmadiyya community who was the target of
abuse from anti-Ahmadi groups.

18 Qaid | Azam is an honorific title given to Muhammad Ali Jinnah, the founder of Pakistan.
1% Liaquat Ali Khan was Pakistan’s first Prime Minister, assassinated in 1951.

20 5aid Akbar was an individual identified by the Pakistani Government as responsible for the
assassination of Liaquat Ali Khan.

21 Muhammad Tahir Abdul Razaq is a leading member of the International Khatme Nabuwwat
Movement in Pakistan. He has written a number of articles, pamphlets and books critical of Ahmadi
people.

22 An apparent suggestion that Ahmadi people are conspiring with a foreign (US) agency.

23 An armed conflict between India and Pakistan between May and July 1999.

10



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Israelis and the Indians. Their father Nawaz Sharif calls them his brothers. Their father
Nawaz Sharif and Shahbaz Sharif** have inducted them into the police, the education
department has been handed over to them, health has been handed to them. Pakistanis
rise up! Your syllabus, your leadership has been handed over to the Mirzais®®. Pakistanis
when will you wake up in defence of blasphemy against the Prophet? Should the syllabus
contain education about Khatme Nabuwat?® or should it contain Nawaz Sharif’s ideas?
Nawaz Sharif is a stooge of the Qadianis and until they suffer a bad ending matters will
not improve. The last thing | will say is, that if you threw Rana Sanaullah before dogs they
would baulk at biting him and say, ‘if I bit this Qadiani Nawaz?’ | too would go mad!”

11 December 2017

This episode followed up on the issues discussed in the 4 December 2017 programme. The
programme was again presented by Dr Danish who was joined by Rana Azeem?® and Faisal
Vawda?® and two guests who also appeared on the 4 December 2017 programme, Dr Ashraf
Jalali and Umar Riaz Abbasi. The episode began with the same “disclaimer” as was broadcast
at the start of the 4 December 2017 programme.

Approximately 15 minutes after the start of the programme, Mr Abbasi said:

“Why do they call themselves Ahmadi Muslims? They should call themselves Qadianis.
Pakistan’s constitution has declared them non-Muslim. How dare they sit here in Pakistan
and call themselves the Ahmadi community and Muslim. These are the ones who attack
processions celebrating the birthday of the Prophet. The Qadianis who attack Pakistan’s
armed forces. The ones who shower gunpowder on those pronouncing praise for the Holy
Prophet. The Qadianis who murder members of the law enforcement agencies in this
country. | swear to you, the Qadianis even provided the recce [reconnaissance], support,
funding and logistics for the attack on Army Public School, Peshawar®°. This country was
founded in the name of Islam. Here reside those people who love the Holy Prophet. We
will no longer tolerate their taunts, Doctor”.

Dr Danish then asked Rana Azeem about recent resignations by members of the Pakistan
National Assembly and the Punjab Assembly. Mr Azeem responded:

“Firstly, the resignations came yesterday but your previous programme predicted the
names beforehand. | salute those who resigned for the dignity of the Holy Prophet. For
this cause, one can even sacrifice their life, what to say of a resignation. There is a

24 Chief Minister of Punjab.

25 A pejorative term for Ahmadi people.

26 A religious doctrine that affirms that the Prophet Muhammad is the last prophet.
27 See footnote 10.

28 A reporter for Daily Dunya News.

2% Head of media affairs for Pakistan Tehreek-e-Insaf, a Pakistani political party led by former cricketer
Imran Khan.

30 Reference to a December 2014 terrorist attack on the Army Public School in Peshawar, Pakistan. Six
gunmen affiliated with the Tehreek-i-Taliban (TTP) killed 149 people, including 132 schoolchildren.

11



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

conspiracy going on which has been happening for a long time. This is all being done by
Mian Nawaz Sharif, and it’s not him alone. He went to London and met some members of
parliament there and had some pro-Qadiani discussions. Further to this, only yesterday,
someone met him in Britain and - right after this - a statement was issued saying that
Qadianis should be protected in Pakistan. It was said that those speaking out against
Qadianis in Pakistan should be suppressed, there should be action against them. It is
being done by Nawaz Sharif. Rana Sanaullah is small fry, it isn’t in his control. Mian
Nawaz Sharif is doing this to appease those forces within Pakistan who are enemies of
Islam. Those who are enemies of our clerics. Those who want to shut down Islamic
schools in this country. It is our misfortune that, on one side, Nawaz Sharif is carrying out
this conspiracy and on the other side, and | say this with regret, our religious and political
organisations are not fulfilling their role. Mr. Sialvi** has played a role and his role is that
of a true Muslim, something that others should be doing. This isn’t limited to rallies.
Today Rana Sanaullah has challenged the devotees of the Prophet and mocked the
Faisalabad rally, which was one of the biggest and most diverse rallies in Pakistan. Today
that has been mocked and a challenge has been laid down for the people. Will you stay
silent or come out? With apologies, this isn’t something to be done on TV, we will have to
come out and defend the dignity of the Holy Prophet. As with the Caliph, this can’t just be
done with the tongue alone. For the love of the Prophet, we will have to go to any length.
Bear in mind that Mian Nawaz Sharif is doing this to destroy the peace within Pakistan
and he must be punished”.

Shortly afterwards, Mr Vawda returned to the subject of the killings that occurred at Model
Town. He said:

“If you look at the Model Town incident, the report for which we all tried to work towards
seeing, 14 people were killed including women. | wonder what Tahir-ul-Qadri*? is waiting
for. Now it is time for justice. When eight innocent people are killed, we get one
resignation. So, if you want the cabinet to resign, multiply it by eight. Tahir-ul-Qadri is
often accused of being invited by the army to step in, but this time all the democratic
forces are onboard. The Pakistan People’s Party has stood up alongside us, so what are
we waiting for? Four and half years have been wasted, they have played with the country
and its children to preserve their power and transfer wealth to their offspring. In the end
they even played with our religion. Our faith has been played with in such a pointless and
disrespectful way that I think even now everyone is talking in restrained terms. It’s such a
sensitive issue that the government took such a big step over. Eight people have died over
this. | am clear that | cannot justify how big a Muslim | am to anyone else, whether I'm
good or bad, it’s for God to decide. But these people, who toy with religion to propel their
political ambitions internationally, it reveals a conspiracy to destroy Pakistan”.

Five minutes later, Dr Danish asked Mr Abbasi about alleged threats he had received on
social media from Ahmadi people following his appearance on the 4 December programme.
Mr Abbasi shouted as he said:

“First of all, Dr. Danish, you talked about threats. | consider them an invitation to the
court of the Holy Prophet. There is no reason to be frightened of their threats, for it would
be martyrdom if one was to sacrifice their life in the name of the Prophet. One can die of

31 Abdul Hamid Sialvi: A religious leader and politician in Pakistan.

32 Leader of the political party, Pakistan Awami Tehreek.

12



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

a heart attack or an accident. For me, there is no greater reward in death than a death in
the name of the Prophet. | would like to extend my congratulations to you, as you have
done four programmes on the finality of prophethood. These programmes have been
shared and rated by millions. As a result, their Rabwah Academy?? felt the heat and had a
nervous breakdown. Then, there is this Qadiani academy which these Ahmadi Muslims
write as ‘academy-dot-co’, they have a Facebook page. On it, there is a Qadiani social
activist called Qamar Ahmed. He shared a video of your last programme with me on it
and tried to refute it and insulted the glory of the Prophet. He said that Dr. Danish, Umar
Riaz Abbasi and Ashraf Jalali are dogs who are barking against Qadianis. They say things
like this on social media. They swear at our mothers and sisters. Today, | want to tell the
whole nation something. | have an SMS on my mobile and on this [holds up mobile phone
and document]. Qamar Ahmed says to me: ‘have you forgotten what happened in Model
Town? We have our people in the police and the bureaucracy who will drag you down’.
So, with social media and with your channel’s support, | wish to respond to Mirza
Masroor®t, who is sat in London, that you recently said that your Qadianis in Pakistan
should come out against the clerics and the protectors of the finality of prophethood. So,
Mirza Masroor, before you make it over here, you’ll be ripped limbed from limb. This isn’t
Mirza Qadiani’s Pakistan. This is a Pakistan for the believers of the Holy Prophet
Muhammad. This Pakistan isn’t Qadiani - Nawaz Sharif’s - it’s the Pakistan of the Holy
Prophet’s servants. We are neither frightened by your social media activity, nor are we
frightened by your threats. Neither are we scared of the Qadianis who are sat in the
bureaucracy. And neither are we scared of Qadianis in the positions of D.1.G. or 1.G.> in
the Punjab police; we send them a message”.

The programme ended with Mr Vawda and Dr Danish calling for “all Pakistani Muslims” to
come out in “peaceful protest”.

We considered the material raised issues under the following rules of the Code:

Rule 3.2: “Material which contains hate speech must not be included in television and
radio programmes except where it is justified by the context”.

Rule 3.3: “Material which contains abusive or derogatory treatment of individuals,
groups, religions or communities, must not be included in television and
radio services except where it is justified by the context”.

Rule 2.3: “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that
material which may cause offence is justified by the context. Such material
may include...discriminatory treatment or language (for example on the
grounds of...religion...)".

Ofcom requested comments from the Licensee on how the programme complied with these
rules.

33 An apparent reference to an Ahmadi educational institution in Rabwah, Punjab — a place that is the
main hub of the Ahmadiyya community in Pakistan.

34 Mirza Masroor Ahmad: Elected fifth Caliph and current leader of the Ahmadiyya Community.

35 D.1.G: Deputy Inspector-General/1.G: Inspector-General.

13



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Both programmes were repeated on the same day as their original transmissions but the
content that was of concern to Ofcom was removed before broadcast.

Response

In relation to the 4 December 2017 programme, the Licensee said it “would like to apologise
for any offence caused by this edition of Point of View”. It said that Dr Danish “is briefed to
challenge his guests on their statements” and that when Mr Abbasi “was invited to
contribute to the discussion it was centred on Islamic Ideology”. However, the Licensee said
that Mr Abbasi “went on to use the programme as a platform to voice his own views on the
Ahmadis, which included some serious allegations”. The Licensee conceded that Dr Danish
“did not challenge [Mr Abbasi] as he is briefed to do so but moved the discussion away to Mr
Bhatti”.

The Licensee told Ofcom that Dr Danish “said he perceived [Mr Abbasi] to be giving his
personal views and never endorsed Mr Abbasi’s comments himself” and that “the
programme featured many guests who provide a range of [views], creating a broad and often
emotive discussion”. The Licensee acknowledged that “Dr Danish returned to Mr Abbasi
referring to the Model Town case” and that “the Producer should have prevented this, given
Mr Abbasi’s earlier outburst”. The Licensee also said that “Dr Danish was given a warning
after the programme and was instructed not to discuss topics if the speakers do not have
clear proof to back up their statements”.

In relation to the 11 December 2017 programme, the Licensee said that “Mr Abbasi claimed
he was speaking in defence of respect for the Holy Prophet and had evidence to support his
views. However, the Licensee acknowledged that “during the programme, it transpired his
evidence was based on an SMS response from a member of the Ahmadi community, Qamar
Ahmed”.

In the Licensee’s view, “some clarification of the Ahmadi story” was provided by the
comments made by Mr Azeem, as well as the “measured comments” made by Mr Vawda on
the Model Town incident. The Licensee said that “in Dr Danish’s view, [these comments]
provided balance in an arena of free speech”. However, the Licensee conceded that Dr
Danish should “not have allowed Mr Abbasi to make threats to the Ahmadis”. The Licensee
also acknowledged that “Dr Danish referred to the threats received by Mr Abbasi for his
outspoken comments” and that this “was ill advised as it was apparent Mr Abbasi could not
restrain his comments”.

The Licensee told Ofcom that “the Producer responsible for both programmes had
understood Mr Abbasi was being invited as a guest analyst and commentator and would only
speak on matters based on evidence”. The Licensee also said that the Producer expected “Dr
Danish to hold the guests to account for their comments”. According to the Licensee, this
was “a misjudgement by the Producer” and the Licensee apologised for “not controlling the
guest better”.

The Licensee also described the action it has taken following the broadcast of these
programmes. It said the Producer had been “suspended pending a committee review of
these two programmes” and that he had “given a written apology to the committee and has
been given an official warning”. The Licensee told Ofcom that compliance training had been
provided by an “independent compliance professional” that was attended by 37 channel

14



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

staff “which included editorial chiefs, journalists, presenters and producers” and covered
Rules 3.2, 3.3 and 2.3 in particular, as well as the Code as a whole.

The Licensee said that after the broadcast of the 11 December programme, “senior
management decided that Dr Danish is no longer allowed to do a live programme” on
Channel 44 and would only be allowed to return to live programming “once he can
demonstrate that he can follow [the Licensee’s] content guidelines”. The Licensee also told
Ofcom that should Dr Danish return to presenting live programming that it will “monitor all
interviews closely” and use a delay. Further, it said it had introduced a delay on all of its live
programming.

The Licensee also told Ofcom that the programme “were edited before being repeated” and
that it did not “endorse Mr Abbasi’s comments”. It said this this was “flagged in the form of a
disclaimer at the start of [this] programme”. However, the Licensee also said that it does
“not rely solely on the disclaimer” as it expects “hosts to be able to control the debate and
comments of outspoken guests”.

In conclusion, the Licensee said that, “as a relatively young licensee” it is “committed to
raising [its] production standards by...undertaking regular training”. It also assured Ofcom

that it takes “incidents such as these very seriously”.

Response from Dr Danish

Ofcom’s procedures for investigating breaches of content standards®® permit Ofcom to seek
representations from third parties “who may be directly affected by the outcome of Ofcom’s
investigation and determination of a complaint(s) and who may have interests independent
of the relevant broadcaster of that programme (e.g. presenters, producers and/or
independent programme-makers)”. In the circumstances of this case, we considered that the
presenter of Point of View, Dr Danish, met these criteria and therefore also gave him the
opportunity to provide representations.

Dr Danish drew attention “to the fact that the policy of the channel is clear, unambiguous
and states that they do not subscribe to the view points of the guests”. Dr Danish described
the issue discussed in these episodes of Point of View as “very complicated, pseudo
theology, where nerves stood high coupled with the background of the Law promulgated by
the then President of Pakistan, on 26 April 1984 by issuing the anti-Ahmadis Ordinance XX
which...forbids Ahmadis to call themselves Muslims or to ‘pose as Muslims’”.

Dr Danish also emphasised the rights to freedom of expression as set out under “the
Universal Declaration of Human Rights...to hold opinions without interference and to seek,
receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers”.

Finally, Dr Danish said that in light of the above, “coupled with various citations, on Twitter,
Facebook, social media the world over, the freedom of expression in the shape of Universal
Declaration of Human Rights the role of anchorpersons world over are moderate”.

36 https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf

15


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Decision

Reflecting our duties under the Communications Act 2003%, Section Two and Three of the
Code require that generally accepted standards are applied to the content of television and
radio services to provide adequate protection for members of the public from the inclusion
of harmful and/or offensive material, including material containing hatred, abusive and
derogatory treatment of individuals, groups, religions or communities.

Ofcom has taken account of the audience’s and broadcaster’s right to freedom of expression
set out in Article 10 of the European Convention on Human Rights (“ECHR”). We have also
had regard to Article 9 of the ECHR, which states that everyone “has the right to freedom of
thought, conscience and religion”. Ofcom must seek to balance broadcasters’ freedom of
expression and compliance with the Code.

Ofcom has also had due regard® in the exercise of its functions to the need to eliminate
unlawful discrimination, to advance equality of opportunity and to foster good relations
between those who share a relevant protected characteristic, such as religion or belief, and
those who do not.

Broadcasters can transmit programmes taking a critical view of a particular religion or
broadcast opinions that some viewers may find offensive, and the Code does not seek to
prevent followers of one religion from being able to express views rejecting or criticising
people of differing views or beliefs. To do so would, in our view, be a disproportionate
restriction of the broadcaster’s right to freedom of expression and the audience’s right to
receive information. However, when broadcasting material of this nature, broadcasters must
comply with all relevant rules, including: Rule 3.2 (hate speech must not be included except
where it is justified by the context); Rule 3.3 (abusive or derogatory treatment of individuals,
groups, religions or communities, must not be included except where it is justified by the
context); and Rule 2.3 (material which may cause offence must be justified by the context).

Rule 3.2
Rule 3.2 of the Code states:

“Material which contains hate speech must not be included in television and radio
programmes except where it is justified by the context”.

The Code defines “hate speech” as “all forms of expression which spread, incite, promote or
justify hatred based on intolerance on the grounds of disability, ethnicity, gender, gender
reassignment, nationality, race, religion, or sexual orientation.

Ofcom first considered whether the content in these two programmes constituted hate
speech.

Both programmes included criticism of Mr Sanaullah for what the panellists perceived to be
his expression of sympathetic attitude towards Ahmadi people in a video clip recorded in
2010. The criticism included some calls for Mr Sanaullah to resign from his position within

37 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/contents

38 Under section 149 of the Equality Act 2010.

16


http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/contents

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

the Punjab Government and to recite the Shahada. We took the view that this criticism was
intended to imply that Mr Sanaullah’s remarks meant he was no longer a true follower of the
Islamic faith and therefore he would need to recite the Islamic profession of faith in order to
be recognised again as a Muslim. Mr Sanaullah is a minister in the Punjab Government and
we considered that his actions were a legitimate topic for discussion in a programme that
focuses on Pakistani current affairs. However, Ofcom was concerned by the extent to which
this discussion was used as a platform to express hatred based on intolerance of the
Ahmadiyya community and the religious beliefs of its members. This was done in number of
different ways.

Firstly, both programmes included a series of serious accusations made by one of the
panellists, Mr Abbasi, about the alleged actions of members of the Ahmadiyya community.
For example, in the 4 December programme he alleged that:

e Ahmadi people wearing police officer uniforms were responsible for killing 14 people at
Model Town?¥;

e the policemen who “snatched banners away” from protestors at the Faizabad sit-in and
verbally threatened them could “only be” Ahmadi people;

e an Ahmadi person assassinated Liaquat Ali Khan, the first Prime Minister of Pakistan;
e there are 600 Pakistani Ahmadi people in the Israeli army;

e Ahmadi people gave away military secrets during the Kargil war between Pakistan and
India.

In the 11 December programme, Mr Abbasi alleged that:

e Ahmadi people attacked processions celebrating the birthday of the Prophet
Mohammed;

e members of the Ahmadiyya community had murdered members of Pakistani law
enforcement agencies; and,

e Ahmadi people had provided reconnaissance, support, funding and logistics for the 2014
terrorist attack by gunmen affiliated with the Taliban in which 149 people (including 132
children) were killed.

In summary, these statements alleged that members of the Ahmadiyya community had:
committed acts of murder, terrorism and treason as well as undertaken political
assassinations. The emphasis when making these serious allegations was on the Ahmadi
identity of the stated perpetrators.

In Ofcom’s view, these accusations were highly inflammatory and gravely serious in nature.
Further, Ofcom is not aware of any reliable evidential basis for any of the allegations which
were made above, and in its representations, the Licensee did not seek to provide any
factual basis for them.

39 See Footnote 11

17



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

We were also concerned by the degree to which the programme attributed conspiratorial
intent to the actions of some members of the Pakistani authorities towards the Ahmadiyya
community. For example, Mr Abbasi said that:

e Nawaz Sharif and Shahbaz Sharif had “inducted” Ahmadi people “into the police, the
education department has been handed over to them, health has been handed over to
them” and called for Pakistani people to “rise up” against this;

e Ahmadi people were being “favoured” within Pakistani society;

e the school syllabus and the Pakistani leadership had been “handed over” to members of
the Ahmadiyya community;

e Nawaz Sharif was a “stooge” of the Ahmadi people and;
e until the Ahmadiyya community suffers “a bad ending matters will not improve”.

We considered that these remarks further contributed to the programmes amounting to
hate speech as they attempted to justify hatred toward the Ahmadiyya community on the
basis that Ahmadi people were being favoured in Pakistani society at the expense of
orthodox Muslims.

We also considered that the inflammatory nature of Mr Abbasi’s comments was increased as
he shouted on a number of occasions while making the above remarks. Further, it was our
view that the language used by Mr Abbasi to refer to Ahmadi people was a further
aggravating factor in this case. In particular, members of the Ahmadiyya community were
referred to on numerous occasions as “Qadianis” and once as “Mirzais”. Both these terms
are potentially highly derogatory towards members of the Ahmadiyya community?.
Therefore, used in a context in which such inflammatory allegations were being made about
that community and delivered in an aggressive manner, also in our view tended to spread
and promote hatred.

For these reasons, we considered the cumulative effect of this content was to spread,
promote and justify hatred towards members of the Ahmadiyya community amongst
viewers. The content was therefore hate speech, as defined by the Code.

We next considered whether there was sufficient context to justify the broadcast of hate
speech in this case. Our published Guidance to Rule 3.2 makes clear that there are certain
genres of programming such as drama, comedy or satire where there is likely to be editorial
justification for including challenging or extreme views in keeping with audience
expectations, provided there is sufficient context. However, the greater the risk the material
may cause harm or offence, the greater the need for contextual justification. In this case, we
considered that the risk of the material broadcast causing harm or offence was particularly
high, given the number and length of the statements that Ofcom considered amounted to
hate speech. We therefore considered that the need for contextual justification was
particularly important in this case.

40 See: https://www.dawn.com/news/1017550,

https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment data/file/566234/Pakistan-
Ahmadis.pdf and https://uk.reuters.com/article/uk-pakistan-election-ahmadis/pakistans-long-

persecuted-ahmadi-minority-fear-becoming-election-scapegoat-idUKKBN1DG04N

18


https://www.dawn.com/news/1017550
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/566234/Pakistan-_Ahmadis.pdf
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/566234/Pakistan-_Ahmadis.pdf
https://uk.reuters.com/article/uk-pakistan-election-ahmadis/pakistans-long-persecuted-ahmadi-minority-fear-becoming-election-scapegoat-idUKKBN1DG04N
https://uk.reuters.com/article/uk-pakistan-election-ahmadis/pakistans-long-persecuted-ahmadi-minority-fear-becoming-election-scapegoat-idUKKBN1DG04N

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

In assessing whether there was a contextual justification, Ofcom must take proper account of
the broadcaster’s and the audience’s right to freedom of expression, which includes the right
to receive information, and related rights to freedom of thought, conscience and religion.

The Code states that contextual factors relevant to Rules 3.2 and 3.3 of the Code may
include, but are not limited to:

e the genre and editorial content of the programme;
e the extent to which sufficient challenge is provided;
e the status of anyone featured in the material; and

e the service on which the programme is broadcast and the likely size and expectations of
the audience.

We therefore considered whether these or any other contextual factors were relevant to this
case.

As Point of View is a current affairs programme broadcast on a channel specialising in news
and current affairs programming we considered viewers may expect controversial viewpoints
to be aired, particularly on political matters. The Code does not prohibit discussions about
the status and role of the Ahmadiyya community in Pakistani society. However, in Ofcom’s
view, the prolonged hate speech against Ahmadi people that was included in the
programmes would have been highly upsetting to some viewers of these programmes and
potentially damaging to relationships between orthodox Muslims and members of the
Ahmadiyya community in the UK.

We took account of the fact that Mr Abbasi was introduced as a “commentator” and that to
the best of our knowledge, he does not hold any particular position of authority. However,
despite the inflammatory and unevidenced nature of the allegations he made, his
statements were not challenged at any point by the other panellists. We were particularly
concerned that Dr Danish, in his role as presenter of Point of View and representing its
editorial voice, did not seek to clarify or critique any of Mr Abbasi’s statements in a way that
would have provided context which may have helped justify the prolonged hate speech
which was broadcast.

The Licensee considered that comments made by Mr Vawda during the 11 December
programme “provided balance on the Model Town incident”. We acknowledged that Mr
Vawda’s comments (as set out in the Introduction) could be interpreted as highlighting the
need for an official report into the matter to be released before coming to final judgement
about who was responsible for the deaths of the 14 protestors at Model Town. However,
given that Mr Abbasi had previously declared with “complete authority” that “Ahmadi people
wearing police uniforms” were responsible, we did not consider that Mr Vawda’s comments
provided sufficient context to ensure that Mr Abbasi’s comments in the 4 December
programme were compliant with Rule 3.2.

The Licensee also argued that comments made by Mr Azeem during the 11 December
programme “provided some clarification of the Ahmadi story”. However, in Ofcom’s view,
Mr Azeem’s comments (as set out in the Introduction) served to reinforce the suggestion
that a pro-Ahmadi conspiracy was being undertaken by members of the Pakistani

19



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

authorities. For example, Mr Azeem said that Nawaz Sharif had visited members of the UK
Government where “pro-Qadiani” discussions had taken place and following a further
meeting in Britain “a statement was issued saying that Qadianis should be protected in
Pakistan”. Mr Azeem said that Mr Sharif had taken these actions, which he described as “a
conspiracy”, “to appease those forces within Pakistan who are enemies of Islam”. We
therefore considered that Mr Azeem’s comments further aggravated the issues in this case,

rather than providing “clarification” as suggested by the Licensee.

We also took account of the representations made by the presenter of Point of View, Dr
Danish. As already stated, we have taken careful account of the audience’s and broadcaster’s
right to freedom of expression in coming to our Decision. We also recognised that under
Pakistani law, Ahmadi people are prohibited from identifying themselves as Muslims.
However, we considered that the comments about Ahmadi people in these episodes of Point
of View went far beyond a theological and legal discussion about the rights of the Ahmadiyya
community. Rather, for the reasons we have set out above, we considered that this content
amounted to prolonged hate speech, that was not justified by the context.

In its representations, the Licensee said it wanted to “apologise for any offence caused” and
that it took “incidents such as these very seriously”. We also took account of the fact that the
programmes included a “disclaimer” broadcast at the start which informed viewers that the
views aired in the programme did not necessarily reflect the views of the broadcaster.
However, given the strength of the material in this case, we considered there was not
sufficient context to justify the hate speech in both programmes.

Our Decision is that Rule 3.2 was breached.
Rule 3.3
Rule 3.3 of the Code states:

“Material which contains abusive or derogatory treatment of individuals, groups,
religions or communities, must not be included in television and radio services except
where it is justified by the context”.

The Code does not prohibit criticism of any religion. However, such criticism must not spill
over into abuse. The Code has been drafted in light of the Human Rights Act 1998 and the
ECHR and seeks to strike an appropriate balance where broadcast content engages
competing rights. In the context of Rule 3.3, it does so in particular in relation to the right to
freedom of expression which encompasses the broadcaster’s and audience’s right to receive
material, information and ideas without interference, as well as the right to freedom of
thought, conscience and religion and the right to enjoyment of human rights without
discrimination on grounds such as religion.

We first considered whether this programme contained abusive or derogatory treatment of
individuals, groups, religions or communities. As set out above, it was our view that the
content of both programmes constituted both abusive and derogatory treatment of Ahmadi
people. This is because the programmes included frequent serious and unsubstantiated
accusations about the actions of members of the Ahmadiyya community that included
assisting in a terrorist incident and carrying out various acts of murder. In addition, the
programmes repeatedly referred to Ahmadi people using the discriminatory and derogatory
term “Qadiani” and, on one occasion, referred to them as “Mirzai”.

20



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

We also were particularly concerned by Mr Abbasi’s remarks about Mirza Masroor Ahmed,
the elected leader and Caliph of the Ahmadiyya community. Mr Abbasi said:

“..I wish to respond to Mirza Masroor, who is sat in London, that you said that your
Qadianis in Pakistan should come out against the clerics and the protectors of the finality
of the prophethood. So Mizra Masroor, before you make it over here, you’ll be ripped
limb from limb. This isn’t Mirza Qadiani’s Pakistan. This is a Pakistan for the believers of
the Holy Prophet Muhammad”.

Given Mirza Masroor Ahmad’s position as leader of the Ahmadiyya community, we
considered Mr Abbasi’s suggestion that Mirza Masroor Ahmad would be “ripped limb from
limb” if he attempted to travel to Pakistan further contributed to the programmes
amounting to abusive and derogatory treatment of Ahmadi people.

Rule 3.3 states that abusive and derogatory treatment of religions and groups can only be
included in television and radio where it is justified by the context. As previously discussed
above, we considered that the strength of this material would have exceeded viewers'
expectations and there was insufficient context in either programme to justify the broadcast
of the prolonged abusive and derogatory treatment of the Ahmadiyya community and the
religious beliefs of its members.

As in relation to Rule 3.2, we took account of the actions taken by the Licensee after the
broadcast of these programmes as well as the representations made by Dr Danish. However,
we considered that these programmes represented clear cases of the broadcast of abusive
and derogatory treatment of a religious group that was not justified by the context.
Therefore, our Decision is that Rule 3.3 was breached.

Rule 2.3
Rule 2.3 of the Code requires that:

“In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that material which
may cause offence is justified by the context. Such material may include, but is not
limited to, offensive language...humiliation, distress, violation of human dignity,
discriminatory treatment or language (for example on the grounds of...religion...)".

We first considered whether the material in these programmes had the potential to cause
offence. For the reasons set out above under Rules 3.2 and 3.3, we considered that the
content in both programmes amounted to hate speech and was abusive and derogatory
towards members of the Ahmadiyya community and their beliefs. By its nature, it
discriminated against Ahmadi people on grounds of religion. We took the view therefore that
this content would have been highly offensive and distressing both to Ahmadi people who
were watching and to others who do not share the views about the Ahmadi community that
were expressed in the programme.

We went on to consider whether this potential offence was justified by the context. For the
reasons set out above under Rules 3.2 and 3.3, we considered these programmes repeatedly
presented a critical and extremely negative view of Ahmadi people and their beliefs. In
Ofcom’s view, the numerous and highly offensive comments were broadcast without
immediate challenge or critique, nor with any invitation for opposing views to be put forward

21



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

from either the programme’s presenter or the other panellists. We were satisfied that there
was no context to justify the material causing offence in this broadcast and it was our view
that it would have exceeded the expectations of a UK audience.

Although we took account of the actions taken by the Licensee, for all the reasons above, our
Decision is that Rules 2.3 was breached.

Conclusion

The broadcast of this potentially very harmful and highly offensive content represents
serious breaches of the Code.

We are also concerned that the circumstances of this cases demonstrated an ineffective
approach to compliance with the Code. In particular, despite the fact that numerous
inflammatory remarks were made by Mr Abbasi during the 4 December 2017 programme,
and the Licensee had recognised at the time that these were problematic, Mr Abbasi made a
further appearance in the programme broadcast on 11 December 2017 and was allowed to
make similar remarks, resulting in further breaches of the Code.

We consider these breaches to be serious and are putting the Licensee on notice that we
will consider them for the imposition of a statutory sanction.

Breaches of Rules 3.2, 3.3 and 2.3

22



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

In Breach

Suddenly It’s Spring
That’s Oxford, 17 March 2018, 11:20

Introduction

That’s Oxford is a local television service for Oxford and the surrounding area. The Licence is
held by That’s Oxford Limited (“TOL” or “the Licensee”).

Suddenly It’s Spring was a children’s cartoon made in 1944, featuring the doll Raggedy Ann
setting out on a mission to ask the Sun to shine on her poorly owner. On her journey she was
shown asking other weather elements, Mr Cloud, Mr Breezy and Mr Zero to assist her.
Ofcom received a complaint that the character of Mr Cloud was depicted as an offensive and
outdated racial stereotype of a black person.

Mr Cloud was depicted in the cartoon as a black person from the deep south of America with
exaggerated facial features. In addition, he was portrayed as indolent with slow, slurred
speech.

Ofcom considered the material raised issues under the following Code rules:

Rule 1.3: “Children must...be protected by appropriate scheduling from material that
is unsuitable for them...”.

Rule 2.3: “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that
material which may cause offence is justified by the context...Such material
may include, but is not limited to, ...humiliation, distress, violation of human
dignity, discriminatory treatment or language (for example on the grounds
of...race...”.

We therefore sought comments from TOL on how the above content complied with these
rules.

Response

The Licensee accepted that the cartoon contained a racial stereotype that was likely to cause
offence and apologised for any offence caused.

It explained that the cartoon had been mistakenly marked as suitable for broadcast. It said
that, upon receipt of the complaint, the cartoon was reclassified to prevent any future
scheduling.

Decision
Reflecting our duties under the Communications Act 2003?, Section One of the Code requires

that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes. Section
Two of the Code requires that generally accepted standards are applied so as to provide

! http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319

23


http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

adequate protection for members of the public from the inclusion of harmful or offensive
material.

Ofcom has taken account of the audience’s and broadcaster’s right to freedom of expression
set out in Article 10 of the European Convention on Human Rights.

In reaching its Decision, Ofcom has also had due regard? in the exercise of its functions to the
need to eliminate unlawful discrimination, to advance equality of opportunity and to foster
good relations between those who share a relevant protected characteristic, such as race,
and those who do not.

Rule 1.3 states that children must be protected by appropriate scheduling from material that
is unsuitable for them. Appropriate scheduling is judged by a number of factors including:
the nature of the content; the time of broadcast; and likely audience expectations.

Ofcom first considered whether the characterisation of Mr Cloud in this cartoon was
unsuitable for children. In Ofcom’s view the exaggerated facial features and indolent nature
of the character reinforced an outdated, pejorative and harmful racial stereotype of a black
person which was not suitable for children to view.

Ofcom then went onto consider whether this material was appropriately scheduled.

This cartoon was broadcast on a Saturday from 11:20 and therefore at a time when children
were likely to be watching, some unaccompanied. We took into account that there was no
warning before the broadcast to alert parents or children to the nature of this content.
Further, as the characterisation appeared within a children’s cartoon featuring a rag doll, the
likely expectation of the audience would have been that this cartoon was suitable for
children to view, when in fact this was not the case. We therefore considered this content
was unsuitable for children and was not appropriately scheduled.

Rule 2.3 states that in applying generally accepted standards broadcasters must ensure that
potentially offensive material is justified by the context. Context includes, but is not limited
to, editorial content of the programme, warnings given to listeners, the time of the
broadcast and the likely expectation of the audience.

We first considered whether this content was potentially offensive. Given this cartoon
included a negative stereotype of a black person, which reinforced racial prejudice, Ofcom
was of the view that this material was also highly offensive.

We next considered whether there was sufficient context to justify any potential offence. We
acknowledged this cartoon dated from 1944 when there were very different attitudes
towards portrayals of race and when race discrimination was prevalent. We also accepted
that with the appropriate level of context such archive material may still be broadcast.
However, in our view UK audiences today would find such racial stereotyping highly
unacceptable and out of step with generally accepted standards as it was broadcast in this
case. Therefore, the broadcast of this offensive content without a warning or any other
context was also a breach of Rule 2.3.

2 Under section 149 of the Equality Act 2010.

24



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

We acknowledged that the Licensee admitted that the content should not have been
broadcast and said it had reclassified it to prevent any future scheduling. However, given all

of the above, it is Ofcom’s Decision that the broadcast breached Rules 1.3 and 2.3.

Breaches of Rules 1.3 and 2.3

25



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

In Breach

35 minutes
Abu Dhabi Channel, 5 February 2018, 00:35

Introduction

Abu Dhabi Channel is a global news and current affairs television channel produced in Abu
Dhabi and funded by Abu Dhabi Media, the official media organisation of the Government of
Abu Dhabi. It is broadcast in Arabic. In the UK, the channel is broadcast on the satellite
platform. The Licence for the service is held by Abu Dhabi Media Company PJSC (“ADMC” or
“the Licensee”).

35 Minutes is a current affairs programme, which mainly discusses the news and current
affairs in the Middle East. Ofcom received two complaints that the above programme was:

e an “attack” on the United Nations Office of the High Commissioner for Human Rights (or
“the OHCHR”)1, implying that the Committee “had received bribes” from the Qatari
Government “in return for the report published on the embargo imposed on Qatar
earlier this year”; and,

e a3 “defamation of [an] international body without ev[ildence”.

Ofcom obtained an independent translation of the original programme in Arabic into English
and gave the Licensee an opportunity to comment on its accuracy. ADMC made several
amendments to the translations, some of which we took into consideration for the purpose
of this investigation.

This edition of 35 Minutes focused on the findings of a recent OHCHR report on the impact of
the Gulf crisis on human rights in the region?. The two presenters, Suheil al-Zabidi and Fatima
al-Ward, were joined in the studio by: Dr Ammar Ali Hassan, described in the programme as
“a writer and an expert in political science”; and, Dr. Muhammad Bati al-Shamsi, described in
the programme as “a member of the Board of Directors of the Geneva Centre for Human
Rights Advancement and Global Dialogue”. The discussion was interspersed by short reports
narrated by Muhammad al-Wahibi.

L http://www.ohchr.org/EN/pages/home.aspx

20n 5 June 2017, it was reported that three Gulf Arab states, the Kingdom of Saudi Arabia (KSA),
United Arab Emirates (UAE) and the Kingdom of Bahrain, in addition to the Arab Republic of Egypt
(“the Quartet”) cut their diplomatic ties with the state of Qatar, ordering their citizens to leave Qatar,
declaring a ban on all travels to and from Qatar and instructing Qatari residents and visitors to leave
their territories within 14 days. As of 5 June, the Governments of KSA, UAE and Bahrain closed all air,
sea and land transportation links with Qatar. On 14 September 2017, the National Human Right
Committee (NHRC) of Qatar invited the UN High Commissioner to dispatch a technical mission to
Qatar to assess the impact of the Quartet’s decision on human rights. Following its visit of Qatar
between 17-24 November 2017, the OHCHR Technical Mission to the State of Qatar published its
findings in December 2017 (see http://nhrc-ga.org/en/themencode-pdf-viewer/?file=http://nhrc-
ga.org/wp-content/uploads/2018/01/OHCHR-TM-REPORT-ENGLISH-1.pdf).

26


http://www.ohchr.org/EN/pages/home.aspx
http://nhrc-qa.org/en/themencode-pdf-viewer/?file=http://nhrc-qa.org/wp-content/uploads/2018/01/OHCHR-TM-REPORT-ENGLISH-1.pdf
http://nhrc-qa.org/en/themencode-pdf-viewer/?file=http://nhrc-qa.org/wp-content/uploads/2018/01/OHCHR-TM-REPORT-ENGLISH-1.pdf

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

The content included several statements about the policies and actions of the Qatari
authorities, and the OHCHR. For example:

Suheil al-Zabidi:

“The human rights delegation that visited Doha has released a report that did not contain
a single word about the rights of Qataris and of those residing in Qatar. Workers at the
World Cup are imprisoned for saying the wrong thing, 6,000 Qataris have had their
citizenship withdrawn, destroying their hopes. Their cases are forgotten by human rights
organisations. Instead of restoring their human rights, the report focuses on matters
outside of its purview. As if its purpose were to launder the reputation of the regime,
instead of working on human rights issues. The Middle East Quartet® criticised the
report’s deceptions and drew attention to the Commission”.

* %%

Muhammad al-Wahibi:

“The Technical Mission from the Office of the High Commissioner for Human Rights
should have inspired hope in those who had been mistreated by Doha, such as the 6,000
Qataris who had their citizenship stripped before being dumped at the Qatari border. This
was the largest violation of its kind by a member of the United Nations...The world
continues to be disturbed by the cases of the Asians constructing football stadiums, who
work for scraps and whose mistreatment led to international protest...Not to mention the
torture of Qatari pilgrims, or the threat made on-air by a Qatari official to use chemical
weapons against the country’s own people...None of these basic human rights issues
were discussed by the human rights delegation that visited Doha. Instead, the Technical
Mission issued a report attacking neighbouring countries for imposing a boycott on the
country. The deceptions of the report were refuted in detail by a statement made by the
neighbouring countries...Arab journalists wrote about the Jewish public relations firm
entrusted with laundering Qatar’s international reputation, as well as the Qatari regime’s
involvement and expertise in corruption, including with regards to the World Cup”.

%k %k

Suheil al-Zabidi:

“Today, we are discussing the deceptions of the United Nations’ human rights delegation
after its visit to Doha”.

%k %k %k

Dr. Ammar Ali Hassan:

“All of this has been going on for years, and the United Nations has not taken action.
When the High Commission for Human Rights sent this delegation, this was not entirely
of its own initiative but was based on an invitation by the Qatari Government, or to be
precise, an indirect invitation from the Qatari government through the Qatari Human
Rights Committee, which is part of the government...The Qataris... invited the mission in
order to manufacture a media storm, in order to distract from the reasons that led the

3 See footnote 2.

27



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Qataris into this difficult situation with regards to the boycott, for which the Qatari
government is ultimately responsible, and did so in an effort to deflect responsibility onto
the four countries imposing the boycott...Yes, the reports—or, the proof is that the report,
before it went reached the four countries imposing the boycott, before it was officially
published by the United Nations, before the High Commission for Human Rights issued a
statement or report to the media via its public relations department, it was leaked by the
Qatari Human Rights Committee to the Qatari media on the 8" of January...Before it
reached the headquarters of the High Commission in Geneva”.

%k %k

Suheil al-Zabidi:

“It is well-known that when a human rights mission from the Office of the High
Commissioner for Human Rights goes to a country like Qatar, a country with many
human rights issues, thousands of workers suffer from a lack of, uh, whose rights are
being curtailed, six thousand Qatari citizens had their citizenship withdrawn in broad
daylight and were dumped at the border, the Kingdom of Saudi Arabia took care of them,
which is admirable, but, how could this delegation debate international political
relations, and skip domestic Qatari matters?”

*% %

Suheil al-Zabidi:

“There is a threat to national security, Qatar promotes hatred, racism and sectarianism
through its media...Their lack of knowledge of the political background, how can an
organisation issue a report in good faith, without knowing?”

%k k

Dr. Ammar Ali Hassan:

“Despite the fact that this organisation has definitely developed expertise monitoring
human rights in many countries and is aware of how human rights abuses follow from
the economic, social, political and historical context, it completely ignored this for the
report. It treated the symptoms rather than the disease. This is completely wrong. Even if
the outcome is a difficult or bad situation, or one that is not conducive to the respect of
human rights in Qatar, the result of the boycott, the Office of the High Commissioner
should ask itself what led the people of Qatar to their current predicament? Is it the
countries imposing the blockade, or is the blockade itself the result of deeper causes
linked to Qatar’s support for terrorism? The Office of the High Commissioner did not ask
that question...Before the crisis, was the human rights situation in Qatar positive? The
third issue is, why did the delegation focus on the material circumstances linked to
human rights issues in Qatar? And ignore the question of moral rights of the Qatari
people, who have been oppressed for many years? People being stripped of their
citizenship, the lack of freedom of expression, torture in prisons, the use of the money of
the people of Qatar for the government’s risky gambles, these are all abuses of the rights
of Qataris. The arrogance and superiority of the ruling family towards some of the tribes
of Qatar, treating them as enemies. They stripped the citizenships of the members of an
entire tribe! None of that is examined. It’s as if human rights abuses only started in Qatar

28



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

when the boycott was put in place. These events are the result of the actions of the
government over around twenty years. Qatar is a state that has used the ample funds it
receives from selling gas for political gambles and adventures outside of its own borders,
through its extensive connections with extremist and terrorist organisations and
networks”.

%k %k

Fatima al-Ward:

“The regime of the two Hamads* has used a policy of stripping people of their citizenship
and forcing them to leave the country against Qatar’s tribes, while granting citizenship to
terrorist entities and organisations. This arbitrary policy represents a violation of human
rights in Qatar...Qatar is one of the world’s worst offenders in terms of violating workers’
right. Qatar has seen intense scrutiny of the situation of labourers there, including
investigations by Amnesty International, Human Rights Watch and the Guardian, a British
newspaper. This led to scandal over the widespread exploitation of migrant labourers in
the country. Internationalising the Hajj pilgrimage and forbidding Qataris from fulfilling
their religious obligation to carry out the Hajj is a blatant violation of human rights. Those
who ignore this ban and go on the Hajj anyhow are punished and tortured, like Qatari
pilgrim Hamad al-Mirri, who was arrested and tortured. The torture that occurs in Qatari
detention centres and prisons demonstrates that a culture of violence and forced
confessions remains widespread in Qatar. This represents a violation of human rights. A
member of the Qatari regime threatened tribes opposed to the policies of the two
Hamads on state TV with the use of poisonous bombs. This also represents a violation of
human rights in Qatar. These are just a few of the human rights violations that were
downplayed by the human rights report. The list goes on”.

%k k

Suheil al-Zabidi addressing Dr Ammar Ali Hassan:

“Isn’t spreading hatred, sectarianism and racism, as is done by al-Jazeera, itself part of
the regime, isn’t this a crime punishable by law?”

%k %k %

Dr Muhammad Bati al-Shamsi:

“In my opinion, this report, we, in my opinion, and in the opinion of the Centre, this report
[the OHCHR] was incomplete and [unclear], frankly, it wasn’t impartial. It was as if it
represented the perspective of one party, that went to Qatar, and reviewed the situation
there. The claims made in the report are not supported by evidence. The report should
have had another appendix in which it listed the evidence supporting the claims made”.

% %k %

4 Regime of the two Hamads: a reference to the former ruler of Qatar, Hamad bin Khalifa Al Thani, and
the current ruler, Tamim bin Hamad Al Thani.

29



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Suheil al-Zabidi:

“An organisation releasing a report like this raises suspicion, especially because they are
linked to the Qatari regime, which has a long history of making payments as was the case
with the World Cup. Will this expose them to questions in the future, if only internally?”

Dr Ammar Ali Hassan:

“..If the goal of inviting the commission, its visit to Doha and the resulting report, was
propagandistic in nature, to be used by Qatar, whether internally, towards its own
people, or externally, to make it look like it is being treated unfairly, and thereby absolve
the government of blame, a tactic that it has learned from the Muslim Brotherhood. If

the goal of all of this is propaganda, and to use the report in that propaganda, then that
goal should be contested”.

* %%

Suheil al-Zabidi:

“What is your evaluation of the image of these humanitarian organisations, is trust in

them being eroded? Is their credibility undermined by publishing irresponsible reports on
topics they have no authority to speak on?”

Dr Ammar Ali Hassan:

“Of course. International organisations are hardly impartial. They are biased. No one can
forget how the Security Council was used in the enormous lie perpetrated by the United
States to justify its attack on Iraq...One shouldn’t think that these organisations are
impartial agents of justice. Not at all. These organisations are sometimes influenced by
money or biased, for many different reasons. Sometimes, those who fund them create a

bias. Sometimes they fall into a trap, sometimes they react too quickly, and adopt policies
that [unclear] the policies of states”.

Suheil al-Zabidi:

“Some Arab writers and journalists are saying that the ‘stench of Qatari gas money’ is
wafting up from this report”.

The following captions were displayed during the programme:
“Human rights or laundering the reputation of the regime?”
“Qatari support for persons and organisations involved in international terrorism”.

“Qatari violations of human rights. Violation of the workers’ rights. Qatari prisons.
Threats of bombs”.

For the reasons set out in the Decision, it was Ofcom’s view that this programme was dealing
with matters of political or industrial controversy and matters relating to current public
policy, namely the policies and actions of the OHCHR and Qatari Government in relation to

30



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

the OHCHR’s report on human rights in Qatar. Ofcom considered the programme raised
issues under Rule 5.5 of the Code which states:

“Due impartiality on matters of political or industrial controversy and matters relating to
current public policy must be preserved... This may be achieved within a programme or
over a series of programmes taken as a whole”.

We requested comments from the Licensee on how the programme complied with this rule.
Response

The Licensee said it regretted that the content gave rise to complaints to Ofcom, saying that
it “always strives to provide balanced content and viewpoints”. ADMC argued that it believed
the content complied with Rule 5.5 because “all the material in the broadcast are true and
correct”. It explained that “[a]s the subject of the broadcast was a report on Qatari human
rights issues, it was appropriate to present verifiable and accurate information on Qatar's
documented human rights abuses”. It added that “many other media organizations have
previously documented and covered the human rights violations committed by Qatar and
described in the broadcast, including: (1) the revocation of citizenship on multiple
occasions...(2) the mistreatment of migrant workers...; and, (3) support of extremist groups”.
It added that “[i]t is also well-documented that Qatar is alleged to have paid bribes to FIFA
officials in order to secure the 2022 World Cup”. The Licensee provided links to several news
reports in support of these statements.

ADMC also argued that it believed it had “provided a fair and even presentation in pursuit of
due impartiality, as required by Rule 5.5” by including in the programme excerpts of
interviews “with a Qatari citizen regarding the Qatari government's practice of revoking
citizenship” and “with a migrant worker affected by Qatari abuses of migrant labor”. It said it
also included “original footage of a Qatari official advocating the use of chemical weapons
against dissenting Qataris”.

The Licensee argued that, “[s]urely, the standard of due impartiality does not require ADMC
to host a guest who would justify such a statement or attempt to refute other well-
documented evidence. Offering a platform to such a voice would do nothing but present
misinformation in support of Qatar's actions”.

ADMC referred to Ofcom's own guidance on Section Five, which states that “it will not
always be necessary to present an opposing view which is at odds with the established view
of the majority or inconsistent with established fact in order to preserve due impartiality”.
The Licensee argued that “[n]ot only are the allegations against Qatar established fact, but as
a broadcaster with its audience primarily in the United Arab Emirates, it is clear to us that the
views presented in our broadcast are entirely consistent with the established view of the
majority of residents and citizens of the United Arab Emirates”.

Finally, ADMC also made several corrections to the independent translation of the content
that was commissioned by Ofcom. It explained that “a number of these mistranslations are
directly related to matters at core of the issues raised” by Ofcom. The Licensee said that “the
complaints and these mistranslations run the risk of misrepresenting the nature and tone of

the broadcast and the nuance that exists in the original Arabic language of the broadcast".”

5 Where Ofcom felt it was appropriate and after consulting an independent translator, it has revised
the translation.

31



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Decision

Reflecting our duties under the Communications Act 20038, Section Five of the Code requires
that the special impartiality requirements are met. Rule 5.5 requires that due impartiality is
preserved on matters of political or industrial controversy and matters relating to current
public policy.

Ofcom takes account of the audience’s and the broadcaster’s right to freedom of expression
set out in Article 10 of the European Convention on Human Rights. Ofcom must seek to
balance broadcasters’ freedom to discuss any controversial subject or point of view in their
programming, and compliance with Section Five.

The Code makes clear that the term “due” means adequate or appropriate to the subject
matter. “Due impartiality” does not therefore mean an equal division of time must be given
to every view, or that every argument must be represented. Due impartiality can be
preserved in a number of ways and it is an editorial decision for the broadcaster as to how it
ensures this.

Ofcom underlines that the broadcasting of highly critical comments concerning the policies
and actions of any government or intergovernmental agency is not, in itself, a breach of due
impartiality. However, depending on the specific circumstances, it may be necessary to
reflect alternative viewpoints or provide context in an appropriate way to ensure that
Section Five is complied with.

Ofcom's Guidance to Section Five (“the Guidance”)” makes clear that “whether or not due
impartiality has been preserved will also be dependent on a range of factors such as: the
nature of the programme the programme’s presentation of its argument; the transparency
of its agenda; the audience it is aimed at, and what the audience’s expectations are”. The
Guidance also makes clear that “[ilf a service is broadcast outside the United Kingdom, this
fact may be taken into account when considering the application of due impartiality.
However, the due impartiality requirements of the Code still apply to such services”.

Applicability of Rule 5.5

Ofcom first considered whether Rule 5.5 applied in this case — that is whether the
programme concerned matters of political or industrial controversy or matters relating to
current public policy.

The programme was a debate about the findings of a recent report from the OHCHR on the
impact of the Gulf Crisis on Human Rights®. In particular, the programme criticised the fact
that the report did not address alleged violations of human rights by the Qatari state. By way
of example, the programme referred to: “6,000 Qataris who had their citizenship stripped
before being dumped at the Qatari border” and “the cases of Asians constructing football
stadiums, who work for scraps and whose mistreatment led to international protest” and
“not to mention the torture of Qatari pilgrims, or the threat made on-air by a Qatari official

6 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319

7 https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0018/24534/section5.pdf

8 See footnote 2.

32


http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/24534/section5.pdf

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

to use chemical weapons against the country’s own people”. The programme also criticised
the OHCHR for “their lack of knowledge of the political background, how can an organisation
issue a report in good faith, without knowing?” and implied that the delegation of the
OHCHR had been influenced by the Qatar state to write a report that would show Qatar in a
favourable light.

Given that the programme outlined serious allegations about a report on human rights in
Qatar produced by the OHCHR, an international intergovernmental institution, and the
related allegations that the Qatari state was violating human rights were clearly matters of
political controversy and matters of current public policy. Rule 5.5 was therefore engaged.

The preservation of due impartiality

As set out above, this programme included various highly critical statements about the
OHCHR and its report on human rights in Qatar. Specifically, it was implied that the Qatari
state influenced the OHCHR to produce a report downplaying the country’s alleged violations
of human rights and that the purpose of the report “was to launder the reputation of the
[Qatari] regime, instead of working on human rights issues”.

On a related matter, there were various statements which were highly critical of the policies
and actions of the Qatari state and its institutions. The various statements alleged that the
Qatari state:

e had violated human rights, for example: “the torture of Qatari pilgrims, or the threat
made on-air by a Qatari official to use chemical weapons against the country’s own
people”; “Qatari people who have been oppressed for many years? People being stripped
of their citizenship, the lack of freedom of expression, torture in prisons, the use of money
of the people of Qatar for the government’s risky gambles, these are all abuses of the
rights of Qataris”; and, “[t]he regime of the two Hamads has used a policy of stripping
people of their citizenship and forcing them to leave the country against Qatar’s tribes,
while granting citizenship to terrorist entities and organisations. This arbitrary policy
represents a violation of human rights in Qatar”;

e was corrupt, for example: “Arab journalists wrote about the Jewish public relations firm
entrusted with laundering Qatar’s international reputation, as well as the Qatari regime’s
involvement and expertise in corruption, including with regards to the World Cup”;

e supported terrorism, for example: “Qatar is a state that has used the ample funds it
receives from selling gas for political gambles and adventures outside of its own borders,
through its extensive connexion with extremists and terrorist organisations and
networks”; and,

e promoted “hatred, racism and sectarianism through its media”.

The viewpoints expressed in this edition of the programme were clearly highly critical of the
policies and actions of the OHCHR and the Qatari state. Ofcom was therefore of the view
that the OHCHR'’s and the Qatari state’s viewpoints in response to such critical references
should have been reflected to ensure due impartiality was preserved. We could not find any
references to the viewpoints of either the OHCHR or the Qatar state in the programme in
relation to the issues discussed. Further, the Licensee did not provide any example of these
viewpoints being represented in the programme, or in a series of programmes taken i.e.

33



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

more than one programme in the same service, editorially linked, dealing with the same or
related issues within an appropriate period and aimed at a like audience.

For due impartiality to be preserved, alternative viewpoints, for example those that
defended or explained the policies and actions of the OHCHR and the Qatari state on the
issues under discussion, should have been included. We took into consideration the
Licensee’s representations that “many other media organizations have previously
documented and covered the human rights violations committed by Qatar and described in
the broadcast” and that “offering a platform to [a voice that would attempt to justify or
refute well-documented evidence] would do nothing but present misinformation in support
of Qatar's actions”. However, just because particular critical statements about an entity or a
state may be true or partially true does not remove the need to reflect alternative
viewpoints to preserve due impartiality. The Licensee was free to broadcast a programme
containing criticisms of the OHCHR’s and the Qatari state’s policies and actions. However, in
doing so, ADMC needed to comply with the Code, including that due impartiality was
preserved. In this case, all the views expressed in the programme, including the presenters’,
were implicitly or explicitly highly critical of the policies and actions of the OHCHR and the
Qatar’s state and they were not adequately challenged, nor was sufficient context provided
to preserve due impartiality.

Ofcom also took into account ADMC's representations that it included parts of interviews
“with a Qatari citizen regarding the Qatari government's practice of revoking citizenship” and
“with a migrant worker affected by Qatari abuses of migrant labor”, as well as “original
footage of a Qatari official advocating the use of chemical weapons against dissenting
Qataris”. However, we did not consider that these statements provided an alternative
viewpoint to the highly critical viewpoint presented by the programme about the policies
and actions of either the OHCHR and/or the Qatari state and its institutions.

ADMC argued that, “[s]urely, the standard of due impartiality does not require ADMC to host
a guest who would justify such a statement or attempt to refute other well-documented
evidence. Offering a platform to such a voice would do nothing but present misinformation
in support of Qatar's actions”. Consistent with the broadcaster’s editorial freedom, the
preservation of due impartiality does not necessarily require alternative viewpoints to be
reflected by interviewing a guest who holds or represents those viewpoints. There are
various editorial techniques that broadcasters could use to preserve due impartiality, such
as, for example, the presenter summarising the position of the relevant alternative
viewpoint, or a commentator, expert or academic being interviewed.

The Licensee also argued that its audience was primarily in the United Arab Emirates and the
views presented in the broadcast were “entirely consistent with the established view of the
majority of residents and citizens of the United Arab Emirates”. However, just because the
majority of the audience may share the same viewpoint as the provider of the service does
not lessen the requirement on that service to reflect alternative viewpoints as appropriate.
In this case, the programme gave a one-sided view which was highly critical of several
policies and actions of the OHCHR and the Qatari state. Further, it did not provide sufficient
alternative viewpoints in order to ensure that neither side of a debate relating to matters of
political controversy and matters relating to current public policy was unduly favoured.

In its comments on the accuracy of the translation of this programme, ADMC argued that

“these mistranslations run the risk of misrepresenting the nature and tone of the broadcast
and the nuance that exists in the original Arabic language of the broadcast”. We carefully

34



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

considered ADMC’s comments and, where appropriate, took them into account for the
purpose of this investigation. However, overall, the Licensee’s suggested changes did not, in
our view, materially change the fact that the programme included a large number of highly
critical statements about the OHCHR and the Qatari state without adequately reflecting
alternative viewpoints about the matters under discussion.

Given all the above, Ofcom’s Decision is that the Licensee failed to preserve due impartiality
in breach of Rule 5.5.

Breach of Rule 5.5

35



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

In Breach

North East Live
Made in Tyne and Wear, 30 March 2018, 18:20

Introduction
Made in Tyne and Wear is a local television channel for Newcastle and the surrounding
areas. The Licence for the service is held by Made Television Limited (“Made TVL” or “the

Licensee”).

North East Live is a magazine programme that is described in the Electronic Programme

Guide as providing “Entertainment and information for the North East”. It includes a regular

feature called Agony Anna in which viewers contact an agony aunt (“Anna”) about an issue

they are facing in their personal lives. We received a complaint from a viewer that this

episode included a discussion about sexual matters that was inappropriate for the time of

broadcast.

Agony Anna began with Anna reading aloud a letter from a viewer, interjecting with her own

comments as she read. She said:

“My husband won’t have sex with me anymore’. Damn! Why? ‘Any time | express

interest or try and be amorous, he’ll say that he’s too stressed, or that he feels bloated—
last week he blamed the dogs’—what do the dogs have to with it? That’s the question
that | want to be asking— ‘because he doesn’t like doing it when he can hear them. Are
these just excuses because he doesn’t want me?’”

Anna then said:

“This is one of the worst things in the world. My normal head self would say ‘get yourself
to Ann Summers, splash out on the joint account, have some absolute bants, buy loads of
good stuff and utter tat and just see...| mean for a guy to not want it. Where is he getting
it from? | mean hopefully, and one can only really hope, and | am genuinely fingers
crossing that it’s not the dogs, because usually its totally the other way around. | would
talk to him. | would ask. | would maybe try one more time at having another go of like
initiating something. Maybe go to Ann Summers and splash out. Maybe he might have
some sort of like, fetish, and you’re just not floating his boat in that way and that’s what
you need to do. Sexual parts of relationships need to be spoken about. You need to talk
about it otherwise you don’t know what the other person wants. Talk about it, get
yourself to Ann Summers and put the dogs in the garage. Fingers crossed”.

Ofcom considered the material raised issues under Rule 1.3 of the Code:

Rule 1.3: “Children must... be protected by appropriate scheduling from material that

is unsuitable for them”.

We therefore requested comments from the Licensee about how the content complied with

this rule.

36



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Response

The Licensee referred to BARB! data, which reported that during the first quarter of 2018
less than 10% of Made in Tyne and Wear’s audience was under the age of 16. The Licensee
therefore considered that it could “confidently schedule...Agony Anna, with a reasonable
assumption that it is unlikely to be seen by children”.

The Licensee said that the tone of Agony Anna is “meant to be light-hearted and playful” and
explained that it has “only a very euphemistic approach to discussing adult themes”.
Although Made TVL acknowledged that some of the topics covered in the series were
“adult”, it considered subjects are discussed “in a light-hearted way with a sensible proposal
for how the viewer might rectify their respective issue”.

Regarding this particular episode of Agony Anna, the Licensee said that “Anna hints at
sexually inappropriate behaviour but this is purely by implication and not communicated
explicitly”. The Licensee therefore believed it highly unlikely that “children viewing would
have understood the implication”.

Decision

Reflecting our duties under the Communications Act 20032, Section One of the Code requires
that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes.

Ofcom has taken account of the audience’s and broadcaster’s right to freedom of expression
set out in Article 10 of the European Convention on Human Rights.

Rule 1.3 requires broadcasters to ensure that children are protected from the broadcast of
material that is unsuitable for them by scheduling content appropriately. Appropriate
scheduling is judged by a number of factors including: the nature of the content; the time of
broadcast; and likely audience expectations.

Ofcom first considered whether the material in this case was unsuitable for children.

This programme dealt with the issue of a viewer whose husband did not want to have sex
with her. Anna’s advice included multiple references to the shop Ann Summers and the
possibility that the viewer’s husband might have a “fetish”. She also appeared to imply
humorously that the viewer’s husband might be engaging in sexual activity with the couple’s
pet dogs. We acknowledged that much of the discussion was euphemistic, however in our
view, the overall tone and language used meant that many children in the audience would
have understood the sexualised nature of the discussion.

We did not consider that this was an appropriate topic of discussion for younger audiences
and, in our view, it was unsuitable for children.

Ofcom next considered whether the content was appropriately scheduled.

! The Broadcasters' Audience Research Board (BARB) compiles audience measurement and television
ratings in the United Kingdom

2 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319

37


http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

The item was broadcast at 18:20 on a bank holiday. Although the Licensee outlined that
BARB data for the first quarter of 2018 indicated that less than 10% of this channel’s
audience is under 16, we considered that this programme was broadcast at a time when
younger viewers were likely to be watching. We also considered expectations about material
broadcast at this time of day and considered that parents would not expect content of this
nature to be broadcast in the early evening, particularly during a programme that is
promoted featuring “entertainment and information for the North East” and is broadcast on
a local television service.

Therefore, our Decision is that the material was inappropriately scheduled and breached
Rule 1.3.

Breach of Rule 1.3

38



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

In Breach

Indian Law
KTV, 14 January 2018, 19:30

Introduction

KTV is a religious and cultural channel aimed at the Sikh community in the UK and Europe.
The licence for KTV is held by Khalsa Television Limited (“Khalsa Television” or “the
Licensee”).

Indian Law is a consumer advice programme during which the presenter and a guest legal
expert answer questions from callers about aspects of Indian law, including immigration and
property disputes.

Ofcom received a complaint that the programme included promotional references to the
guest’s business. As the programme was in Punjabi Ofcom translated the content into
English.

At the start of the programme the presenter said:

“There was heavy demand from our viewers that we produced a programme dealing with
Indian Law. In particular, focusing on the property disputes that we have in the Punjab,
and to take a closer look at this subject. It is for this reason that we have with us today in
the studio Rajiv Sharma, who is a specialist in Indian Law and immigration. He has his
offices in Wolverhampton and Birmingham”.

At 25 minutes into the programme the presenter said:

“I would like to remind our viewers of Rajiv Sharma’s phone number and if you haven’t
written it down, please grab a pen and paper and write this mobile phone number down.
Rajiv Sharma’s phone number is [phone number], this is their phone number and | will
repeat the number in Punjabi [repeated in Punjabi]. This is Rajiv Sharma’s mobile phone
number, and if someone has committed fraud, or seized your land then you can contact
us during this show as we are taking live calls, but if you want to keep your call secret
then you can contact Rajiv Sharma direct and explain your problem”.

At 27 minutes into the programme there were the following statements:

Presenter: “Going to the next question, and it is a direct question, what is different
about you, compared to all the other lawyers, what special service do you

offer?”

Rajiv Sharma: “There are some things Daljit, for instance, like litigation. In the case of
litigation, we have experience of both types, for instance drafting is very
important if you want to lodge case. For example, we have seen people
fighting over 20 Marlas® even 30 Marlas for over 20 years and then after all

1 Marla: Unit of measurement (land)

39



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

2 July 2018

Presenter:

Rajiv Sharma:

that effort losing the case. We see from this the importance of getting the
drafting right. Now as | have already said we have these skills. For example,
my father is a senior advocate in the High Court, and | am a lawyer over here
[in the UK]. I do all the case preparation over here. | do all the fact finding
and collating all the details, so that nothing is missed. Everything is properly
addressed, it’s not as if we just discuss over a phone call. We have high-tech
tools at our disposal and use them to keep our clients fully informed and
abreast of everything. We will tell them exactly where their case has been
listed, so that they can automatically check the dates of their hearing. Many
people are having to deal with a one-man operation where the same person
has to do everything including answering phone calls etc. We have a
dedicated team whose sole function is to keep clients fully informed on the
status of their case. It’s the quality of service that we offer, and we will give
them the best possible service. Some people who are not as experienced
might send a junior person, and that person has to deal with 10 cases listed
at court. We don’t do that. We address this at every stage [of the case], and
at the pleading stage we send a senior lawyer. Of course, if it is simply a case
of filing a petition then we would send a junior lawyer, but they too work
under the supervision of someone more senior. As far as quality of service is
concerned we are one of ones who can give you the best representation. We
can carry out property and land searches. One of the issues that is on the rise
is that problem of ancillary relief. Where someone gets divorced over here
and declares that they have no assets in India. As a result, the other partner
will allege that a person has property [in India] and we can help resolve that
matter too, and we can help you with that in terms of all your dealings with
the courts, and this issue of concealing of the assets is wrong. In addition we
help with international child protection issues in the courts, for instance
where children are taken to India, but we will talk about that in more detail
in the next programme”.

“Now you can contact Rajiv Sharma whenever you want, if you have any
issue regarding property in any part of India, and Rajiv Sharma can help you
with any such problem, and you can contact him direct and we will be here
for you at this time every Sunday, and Rajiv Sharma will ty and help you and
if he is able to help you during the programme he will do so. So, Rajiv we
have run out of time but if you want to say anything now at the end of the
programme please do so now”.

“Look we are part of the local community. | haven’t just arrived here, | have
been here some time now, and have been part of the community and have
helped the community a great deal, particularly in immigration matters. So, if
you have a problem we will be happy to assist. The purpose of the show is to
recognise the problems that we have, and to offer advice on how we can
solve these problems”.

We requested information from the Licensee about any commercial arrangements
associated with the appearance of the guest and these references. Based on the information
provided, Ofcom considered that the material raised issues under the following Code rules:

Rule 9.4:

“Products, services and trade marks must not be promoted in
programming”.

40



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Rule 9.5: “No undue prominence may be given in programming to a product, service
or trade mark. Undue prominence may result from:

. the presence of, or reference to, a product, service or trade mark in
programming where there is no editorial justification; or

. the manner in which a product, service or trade mark appears or is
referred to in programming”.

We therefore asked the Licensee for its comments on how Indian Law complied with these
rules.

Response

When the Licensee responded to Ofcom’s request for information about commercial
arrangements associated with the appearance of the guest and references to his business, it
said he “had no intentions to profit or promote himself by giving his telephone number in
the show, but instead to help people in the community with free advice for their issues
regarding Immigration and Indian Law”.

The Licensee did not respond to Ofcom’s request for formal comments.
Decision

Reflecting our duties under the Communications Act 20032, Section Nine of the Code limits
the extent to which commercial references can feature within television programming. This
ensures there is a distinction between advertising and programming, and prevents
broadcasters exceeding the limits on the amount of time they are allowed to use for
advertising.

Section Nine does not proscribe all references to products and services in programmes.
However, it does require all such references to be justified by the editorial requirements of a
programme and not to be promotional or unduly prominent.

Rule 9.4

Rule 9.4 states that products, services and trade marks must not be promoted in
programming. Ofcom’s published guidance® on Rule 9.4 explains: “Where a reference to a
product or service features in a programme for purely editorial reasons, the extent to which
a reference will be considered promotional will be judged by the context in which it appears.
In general, products or services should not be referred to using favourable or superlative
language...”.

2 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 and
http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/320

3 https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0014/33611/section9 may16.pdf

41


http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319
http://teams/sites/stand/Decision%20Pack/Decision%20Packs%20301-400/Decision%20Pack%20342
http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319
http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/320
http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/320
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/33611/section9_may16.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/33611/section9_may16.pdf

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Rule 9.5

Rule 9.5 states that no undue prominence may be given in programming to a product, service
or trade mark. Rule 9.5 makes clear that undue prominence may result from a reference to a
product, service or trade mark where there is no editorial justification, or from the manner in
which a product, service or trade mark is referred to. Ofcom’s published Guidance? on Rule
9.5 explains that “the level of prominence given to a product, service or trade mark will be
judged against the editorial context in which the reference appears”.

Ofcom recognises that viewer interaction is a key component of some programmes. In such
content, there are clear editorial grounds for broadcasters to provide viewers with details of
how to contact the programme. However, when promoting contact details on air, care is
needed to ensure that editorial content is not used, or perceived as being used, for
advertising purposes (e.g. to promote a particular business).

In this case, in providing viewers with the guest’s mobile phone number, the presenter made
clear that this was for the purpose of both getting advice from the guest during the
programme as well as contacting him outside of the programme. Further, the presenter gave
the guest the opportunity to talk at length about the unique characteristics of the service his
business provided.

We considered that the invitation for viewers to call the guest after the programme had
finished, on his personal contact numbers, and the references to the range and quality of
service provided by the guest’s business, were promotional. In our view, there was no
editorial justification for these references.

Ofcom’s Decision is therefore that that the programme was in breach of Rules 9.4 and 9.5 of
the Code.

Breaches of Rules 9.4 and 9.5

4 See footnote 2

42


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/33611/section9_may16.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/33611/section9_may16.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/33611/section9_may16.pdf

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

In Breach

Advertising minutage
FreeSports, various dates and times between
14 March 2018 and 23 April 2018

Introduction

FreeSports is a sports channel. The licence for the service is held by Freesports Ltd
(“Freesports” or “the Licensee”).

Rule 2 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (COSTA) states that:

“Time devoted to advertising and teleshopping spots on any channel in any clock hour
must not exceed 12 minutes”.

During routine monitoring Ofcom identified 11 instances when the amount of advertising
broadcast on FreeSports appeared to exceed the permitted allowance. Ofcom considered
that this raised issues under Rule 2 of COSTA and therefore sought comments from the
Licensee as to how the content complied with this rule.

Response

The Licensee said that the instances were unintentional and the result of “honest mistakes”
by staff. It explained that:

e infour instances, its scheduling system miscalculated the advertising minutage because
programmes did not start on the hour;

e one incident was the result of manual miscalculation;

e inone instance, a programme was replaced by another at short notice and the
advertising scheduled within breaks in the dropped programme was merged with the
advertising scheduled within breaks in the replacement programme; and

e the remaining instances were owing to the duration of live programming being shorter
or longer than expected. The Licensee said in these cases, advertising breaks were either
brought forward into an earlier hour than planned, or pushed into the subsequent hour
which resulted in these hours containing more advertising than permitted.

Freesports said it had made improvements to its systems so that warnings would alert staff
of potential issues and prompt action could be taken before advertising is broadcast. The
Licensee also pointed out that the average daily amount of advertising broadcast on
Freesports is well below the maximum stipulated in COSTAL

1 Rule 3 of COSTA requires that non-public service channels transmit no more than an average of nine
minutes of advertising for every hour that they are on-air each day.

43



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Decision

Reflecting our duties under the Communications Act 20032, COSTA contains rules on the
amount of advertising that can be broadcast, including a limit on the amount of advertising
that can be shown during any clock hour.

Irrespective of the average amount of advertising Freesports transmits on a typical day, more
than 12 minutes of advertising were broadcast in a clock hour on 11 occasions. Our Decision
is therefore that the Licensee breached Rule 2 of COSTA.

In issue 349 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin® published on 5 March 2018,
Ofcom recorded breaches of Rule 2 of COSTA relating to 27 instances during which
Freesports broadcast more than the permitted amount of advertising. In its response,
Freesports explained that a significant number of these instances had resulted from the
unexpected duration of live programming.

We were concerned that further instances have now occurred so soon after the first
investigation. Also, for some of the instances identified in the current case, the Licensee has
provided a similar explanation to the previous case. In addition, as in the first investigation, it
appeared that Freesports was not aware that it had transmitted more advertising than
permitted until it was notified by Ofcom.

In light of these concerns, we are requesting that the Licensee attends a meeting to discuss
its approach to compliance in this area.

Breaches of Rule 2 of COSTA

2 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/322

3 https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0018/111843/issue-349-broadcast-on-demand-
bulletin.pdf

44


http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/322
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/111843/issue-349-broadcast-on-demand-bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/111843/issue-349-broadcast-on-demand-bulletin.pdf

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Resolved

Mid Mornings
Talk Radio, 8 March 2018, 10:00

Introduction

Mid Mornings is a discussion programme presented by Mike Graham and Katie Perrior,
broadcast on the speech-based commercial radio station Talk Radio. The licence for this
service is held by Wireless Group Media (“WGM” or “the Licensee”).

Ofcom received a complaint about the following exchange between the presenters, who
were responding to a news story about official statistics showing a rise in the number of
people being jailed for knife crime:

Mike: “We have a massive problem in this country, in the black community most
young men are carrying knives, there’s no question about that, and that is a
tremendously bad situation to be in”.

Katie: “Most of them?”

Mike: “Most of them, yeah. If you talk to black community leaders and you talk to —
Katie: “Really?”

Mike: “— all the people who say that this is not being dealt with say it’s not being

dealt with because it’s being seen very much as a racial issue”.

Katie: “I don’t know if they’re all carrying knives, but there is obviously a rise in this
problem”.

Mike: “Well, there’s an awful lot of knives being carried around”.

Katie: “The mayor, Sadiqg Khan, needs to do something about this. I’d really be very

interested, it’s not just in London, because this is a nationwide figure, I’d be
interested in some cities that may be bucking the trend, how they’re
managing to do that”.

Mike: “I don’t know if any of them are, but we’ll find out, we’ll talk about that
coming up later on...”.

We did not identify any additional discussion of Mike Grahams’ claim that “in the black
community most young men are carrying knives” in this episode of the programme.

We considered that this content raised potential issues under Rule 2.3 of the Code:
Rule 2.3 “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that

material which may cause offence is justified by the context...Such material
may include, but is not limited to, offensive language, violence, sex, sexual

45



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

violence, humiliation, distress, violation of human dignity, discriminatory
treatment or language (for example on the grounds of age, disability, gender
reassignment, pregnancy and maternity, race, religion or belief, sex and
sexual orientation, and marriage and civil partnership). Appropriate
information should also be broadcast where it would assist in avoiding or
minimising offence”.

We therefore sought comments from WGM on how the content complied with this rule.
Response
The Licensee stated that in its view the programme was not in breach of Rule 2.3.

It described Mike Graham’s statement that “in the black community most young men are
carrying knives” as “unfortunate” and “loosely worded”: “With the benefit of hindsight,
Graham regrets that this comment was loosely worded as a result of an unplanned subject
being raised on the back of a breaking news story and that he intended to elaborate by
pointing out that many young people carried knives for self-defence as their sole
motivation”.

However, WGM also highlighted Katie Perrior’'s comments questioning Mike Graham’s
statement (“Really?” and “I don’t know if they’re all carrying knives, but there is obviously a
rise in this problem”), which it described as a “robust challenge”. It also pointed out that
Mike Graham had softened his position as a result of this intervention (“Well, there’s an
awful lot of knives being carried around”).

The Licensee said that Mike Graham did not intend to cause offence. In its view, his
statement was “inaccurate” and “imprecise”, but it did not constitute discriminatory
treatment on the grounds of race. It emphasised that this was an “impromptu, fleeting
comment”, as opposed to a “prolonged, offensive outburst”. According to WGM, Katie
Perrior had successfully corrected this inaccuracy, without dwelling on it unnecessarily in a
way which would have exacerbated any potential offence.

WGM argued: “There is no doubt that the rise in knife crime is a hot talking point worthy of
open debate and that it is also being seen and discussed as an issue that affects, albeit not
exclusively, some black communities”. It added that in a subsequent episode of the
programme, Mike Graham and Katie Perrior had facilitated a lengthy debate on this issue, in
which race was not mentioned. The Licensee acknowledged that this episode of the
programme was broadcast over a month later, and stated: “The idea of correcting or
retracting the original statement [in the subsequent episode of the programme] would have
been of questionable value, given the long time between the two programmes and the brief
nature of the comment that is the subject of the debate”.

The Licensee said that it regretted the incident, and that it had spoken to Mike Graham and
the producer of Mid Mornings to emphasise the importance of ensuring compliance with the
Code, and in particular the need to take extra care when dealing with unplanned topics
introduced in response to breaking news stories. In addition, WGM had arranged extra
compliance training sessions for its staff. In its view, the subsequent episode of the
programme, featuring a “wide-ranging” and “informative and balanced” discussion of knife
crime, demonstrated the issue had been successfully resolved, and that lessons had been
learned, to ensure that mistakes of this sort would not recur in the future.

46



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Finally, the Licensee stated that it hoped Ofcom’s action in this case would not lead to
programme-makers and presenters being “intimidated into avoiding the issue of race when
tackling the subject of knife crime”.

Decision

Reflecting our duties under the Communications Act 2003?, Section Two of the Code requires
that generally accepted standards are applied to television content so as to provide
adequate protection for members of the public from the inclusion of harmful or offensive
material.

In reaching its Decision, Ofcom has taken account of the audience’s and the broadcaster’s
right to freedom of expression as set out in Article 10 of the European Convention on Human
Rights. Ofcom must seek an appropriate balance between ensuring members of the public
are adequately protected from material which may be considered offensive on the one hand
and the right to freedom of expression on the other.

Under the Equality Act 2010, Ofcom must also have due regard to the need to eliminate
unlawful discrimination, to advance equality of opportunity and to foster good relations
between those who share a relevant protected characteristic, such as race, and those who
do not.

Under Rule 2.3, broadcasters must ensure that potentially offensive material is justified by
the context. Context is assessed by reference to a range of factors including the editorial
content of the programme, the service on which the material is broadcast, the time of
broadcast and the likely expectation of the audience. The rule also states that appropriate
information should be broadcast where it would assist in avoiding or minimising offence.

We first considered whether the content had the potential to cause offence.

In our view, Mike Graham’s statement about “most young men” in the black community
carrying knives perpetuated a discriminatory negative stereotype about young black men, by
associating them with criminal activity. This had the potential to cause considerable offence.

We next considered whether this potential offence was justified by the context.

Ofcom recognises that audience expectations for a discussion programme broadcast on a
speech-based radio station would include robust debate about topical and sometimes
controversial issues, with presenters expressing their views in a forthright and provocative
manner. Consistent with the right to freedom of expression, Ofcom recognises the
importance of such content, provided that any potential offence is justified by the context.

WGM argued that a discussion about knife crime was editorially justified, and that this issue
is often seen as affecting black communities. We acknowledged that following recent news
reports, there was clear editorial justification for a discussion on knife crime and it was in
principle legitimate to raise the question of race in relation to this subject. We also
recognised that the statement was made in a live broadcast, in response to a breaking news
story. However, the issue of race was introduced, unprompted, by the presenter himself and
was not referred to in the news story.

! http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319

47


http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

According to the Licensee, Mike Graham had not intended to cause offence, and had meant
to go on to say that many young black men carried knives for self-defence. It also stated that
his comment was brief and isolated, rather than forming part of a more sustained outburst.
However, Ofcom must assess the content as broadcast.

The statement was unequivocal and presented as fact, as Mike Graham added “there’s no
question about that”. Katie Perrior expressed scepticism about his claim, and this caused him
to revise his position somewhat. However, he did not explicitly retract his comment, and in
our view Katie’s Perrior’s response “I don’t know if they’re all carrying knives” did not fully
correct or challenge it. The Licensee argued that dwelling on the comment unnecessarily
could have exacerbated the potential offence, but in our view a more robust challenge or an
explicit retraction would have been more likely to have a mitigating effect.

In addition, the debate about knife crime in a subsequent episode of the programme did not
correct or retract the statement, or otherwise expand on it in a way which might have
mitigated the potential offence. WGM said that because this episode of the programme was
broadcast over a month later, it would not have made sense to include a correction or
retraction. We considered that this demonstrated the limited relevance of the debate about
knife crime in this subsequent episode of the programme.

We therefore considered that this discriminatory negative statement about young black men
was not justified by the context.

However, Ofcom welcomed the fact that the Licensee had spoken to the presenter and the
producer of the programme about this incident, and arranged extra compliance training for

its staff. In light of these steps taken by WGM, we consider this matter resolved.

Resolved

48



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Broadcast Licence Conditions cases

Resolved

Provision of information: Local TV annual returns data
Various licensees

Introduction

Ofcom licenses 34 Local Digital Television Programme Services (L-DTPS) across the UK. These
services are licensed to provide a local digital television service for the licensed area, in
accordance with programming commitments which form part of the conditions of their
licence.

Each local TV licensee is required to submit to Ofcom an annual return relating to the
previous calendar year. These annual returns include information about the service’s
programming hours, revenue sources, expenditure, achievements throughout the year and
significant challenges. As well as enabling Ofcom to assess the local TV sector as a whole, the
information is used by Ofcom to fulfil its market reporting obligations.

Failure by a licensee to submit an annual report when required represents a serious and
fundamental breach of a local TV licence, as the absence of the information contained in the
report means that Ofcom is unable properly to carry out its regulatory duties.

Ofcom requested annual reports for the calendar year 2017 from all local TV licensees.
During analysis of the data submitted, it was noted that the data received by four licensees
was incomplete. Ofcom formally requested the re-submission of the relevant information.
While the information was eventually provided, the deadline for providing this information
was not met.

This provision of information is a licence requirement for L-DTPS licences as set out in
Licence Condition 17(1) (“General provision of information to Ofcom”) in Part 2 of the
Schedule:

“The Licensee shall furnish to Ofcom in such manner and at such times as Ofcom may
reasonably require such documents, accounts, returns, estimates, reports, notices or
other information as Ofcom may require for the purpose of exercising the functions
assigned to it by or under the 1990 Act, the 1996 Act, or the Communications Act”.

Ofcom considered that this raised potential issues under Condition 17(1) set out above and
requested comments from the licensees on how they were complying with this condition.

Response
A single response on behalf of all four licensees, explained that they had notified Ofcom that
they were working on supplying the corrected data and that it would therefore be submitted

after the deadline. The Licensees stated that the delay in providing the complete information
to Ofcom was caused as the information request coincided with other time-critical activities.

49



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

2 July 2018

Resolved

The following licensees failed to submit the required information in accordance with the

deadline, but subsequently provided a late re-submission. For these licensees, we therefore
consider the matter resolved, under licence condition 17(1) of the L-DTPS licence.

Licensee

Service Name

Licence Number

Bay TV Swansea Limited

That’s Swansea Bay

L-DTPS100082

That’s Salisbury Limited

That’s Salisbury Limited

L-DTPS100229

That’s Solent Limited

That’s Solent

L-DTPS000007

YourTV Preston Limited

That’s Lancashire

L-DTPS000019

50



Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Investigations Not in Breach

Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 11 and 24
June 2018 and decided that the broadcaster or service provider did not breach Ofcom’s
codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements.

Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of
content standards for television and radio

Programme Service Transmission Categories
date
On the Buses ITV3 24/01/2018 Generally accepted
standards
James O'Brien LBC97.3 FM 06/02/2018 Materially misleading
(trailer)

For more information about how Ofcom conducts investigations about content standards on
television and radio programmes, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf

51


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

2 July 2018

Complaints assessed, not investigated

Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided

not to pursue between 11 and 24 June 2018 because they did not raise issues warranting

investigation.

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of

content standards for television and radio

Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Nightmare Tenants 5Spike 29/05/2018 Sexual material 1

Charity 4 Yaar A1TV 27/05/2018 Appeals for funds 1

foundation

24 Hours in Police Channel 4 18/06/2018 Materially misleading 1

Custody

Bake Off: The Channel 4 10/06/2018 Offensive language 1

Professionals

Flowers Channel 4 12/06/2018 Sexual material 1

Gogglebox Channel 4 01/06/2018 Disability 1
discrimination/offence

Hollyoaks Channel 4 05/06/2018 Sexual material 1

Naked Attraction Channel 4 03/06/2018 Nudity 1

Ramadan Reflections Channel 4 08/06/2018 Generally accepted 1
standards

Ramadan Reflections Channel 4 10/06/2018 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Ramadan Reflections Channel 4 13/06/2018 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Supershoppers Channel 4 07/06/2018 Due impartiality/bias 1

Supershoppers Channel 4 07/06/2018 Materially misleading 1

The Big Narstie Show Channel 4 16/06/2018 Race 1

(trailer) discrimination/offence

The Big Narstie Show Channel 4 18/06/2018 Generally accepted 1

(trailer) standards

The Big Narstie Show Channel 4 19/06/2018 Generally accepted 2

(trailer) standards

The Big Narstie Show Channel 4 19/06/2018 Race 1

(trailer) discrimination/offence

The Handmaid's Tale Channel 4 20/05/2018 Generally accepted 2
standards

The Handmaid's Tale Channel 4 10/06/2018 Suicide and self harm 1

Tricks of the Channel 4 14/05/2018 Materially misleading 1

Restaurant Trade

Can't Pay, We'll Take Channel 5 04/06/2018 Generally accepted 1

It Away standards

Channel 5 News Channel 5 31/05/2018 Due impartiality/bias 1

Channel 5 News Channel 5 07/06/2018 Due impartiality/bias 1

52




Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

2 July 2018
Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Hot Body, Hot Yoga Channel 5 05/06/2018 Nudity 3

Naughty Cats Make Channel 5 03/06/2018 Animal welfare 1

You LOL

Neighbours Channel 5 29/05/2018 Gender 1
discrimination/offence

Panic in the Skies: Channel 5 08/06/2018 Offensive language 1

Midair Mayhem

The Hotel Inspector Channel 5 12/06/2018 Religious/Beliefs 2
discrimination/offence

The Hotel Inspector — | Channel 5 05/06/2018 Offensive language 1

The Walkout

The Wright Stuff Channel 5 24/05/2018 Animal welfare 7

The Wright Stuff Channel 5 07/06/2018 Generally accepted
standards

Traffic Cops — On the Channel 5 29/05/2018 Offensive language 1

Edge

News CHSTV 12/06/2018 Nudity 1

Mr Bean The CITv 02/06/2018 Generally accepted 1

Animated Series standards

Classic FM News Classic FM 24/05/2018 Generally accepted 1
standards

Advertisement Clyde 1 21/06/2018 Advertising placement 1

Gavin and Stacey Dave 16/06/2018 Offensive language 1

Taskmaster Dave 14/06/2018 Generally accepted 1
standards

Mid-Morning Show Deveron FM 14/05/2018 Offensive language 1

Hollyoaks E4 11/06/2018 Disability 1
discrimination/offence

The Walking Dead Fox Various Violence 1

Rugby AM Live FreeSports 02/06/2018 Promotion of 1
products/services

Forged in Fire History 15/06/2018 Dangerous behaviour 1

Knife or Death (trailer) | History 09/05/2018 Violence 1

Britain's Got Talent ITV 29/05/2018 Flashing images/risk to 1
viewers who have PSE

Britain's Got Talent ITv 03/06/2018 Sexual material 3

Coronation Street ITV 01/06/2018 Violence 1

Coronation Street ITv 08/06/2018 Harm 1

Coronation Street ITV 08/06/2018 Violence 1

Coronation Street ITv 11/06/2018 Drugs, smoking, 1
solvents or alcohol

Dickinson's Real Deal ITv 11/06/2018 Competitions 1

Emmerdale ITv 12/06/2018 Crime and disorder 2

Good Morning Britain | ITV 15/05/2018 Race

discrimination/offence

53




Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

2 July 2018
Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Good Morning Britain | ITV 25/05/2018 Due impartiality/bias 1

Good Morning Britain | ITV 06/06/2018 Generally accepted 1
standards

Good Morning Britain | ITV 11/06/2018 Due impartiality/bias 1

Good Morning Britain | ITV 11/06/2018 Race 1
discrimination/offence

Good Morning Britain | ITV 12/06/2018 Generally accepted 1
standards

Good Morning Britain | ITV 13/06/2018 Gender 1
discrimination/offence

Good Morning Britain | ITV 13/06/2018 Race 1
discrimination/offence

Good Morning Britain | ITV 14/06/2018 Generally accepted 2
standards

Good Morning Britain | ITV 15/06/2018 Gender 1
discrimination/offence

Good Morning Britain | ITV 15/06/2018 Sexual material

Good Morning Britain | ITV 18/06/2018 Generally accepted 2
standards

ITV News ITV 23/05/2018 Offensive language 4

ITV News ITvV 25/05/2018 Due impartiality/bias 1

ITV News ITV 30/05/2018 Due impartiality/bias 1

ITV News ITv 31/05/2018 Due impartiality/bias 1

ITV News ITv 05/06/2018 Generally accepted 1
standards

Judge Rinder's Crime ITv 21/05/2018 Materially misleading 1

Stories

Live International ITv 02/06/2018 Generally accepted 2

Football standards

Live International ITv 07/06/2018 Race 1

Football discrimination/offence

Peston on Sunday ITv 06/05/2018 Race 1
discrimination/offence

Soccer Aid for UNICEF | ITV 10/06/2018 Charity appeals 1

Soccer Aid for UNICEF | ITV 10/06/2018 Disability 1
discrimination/offence

Soccer Aid for UNICEF | ITV 10/06/2018 Offensive language

Take Me Out ITv 09/06/2018 Age 3
discrimination/offence

Tennis: French Open ITv 09/06/2018 Generally accepted 3

Live standards

The Chase ITv 07/06/2018 Race 1
discrimination/offence

The Chase ITv 12/06/2018 Race 1

discrimination/offence

54




Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

2 July 2018
Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

The Fast Fix: Diabetes | ITV 13/06/2018 Harm 1

The Fast Fix: Diabetes | ITV 14/06/2018 Materially misleading 2

The Jeremy Kyle Show | ITV 01/06/2018 Race 1
discrimination/offence

The Martin Lewis ITV 12/06/2018 Materially misleading 1

Money Show Live

This Morning ITV 24/05/2018 Gender 1
discrimination/offence

This Morning ITv 30/05/2018 Generally accepted 1
standards

World Cup 2018 ITv 17/06/2018 Generally accepted 1
standards

World Cup 2018 ITv 05/06/2018 Generally accepted 1

(trailer) standards

World Cup 2018 ITV 07/06/2018 Violence 1

(trailer)

World Cup 2018 ITv 09/06/2018 Generally accepted 1

(trailer) standards

World Cup 2018 ITv 10/06/2018 Generally accepted 1

(trailer) standards

World Cup 2018 ITv 14/06/2018 Offensive language 1

Opening Ceremony

World Cup 2018: ITvV 16/06/2018 Advertising minutage 1

Argentina v Iceland

World Cup 2018: ITv 17/06/2018 Gender 1

Costa Rica v Serbia discrimination/offence

ITV Anglia News ITV Anglia 16/05/2018 Due accuracy 1

ITV News London ITV London 29/05/2018 Due accuracy 1

Celebrity Juice ITV2 07/06/2018 Generally accepted 1
standards

Celebrity Juice ITV2 15/06/2018 Generally accepted 1
standards

Coronation Street ITV2 31/05/2018 Violence 1

Coronation Street ITV2 03/06/2018 Violence 2

Omnibus

Love Island ITV2 04/06/2018 Generally accepted 1
standards

Love Island ITV2 07/06/2018 Generally accepted 2
standards

Love Island ITV2 08/06/2018 Due impartiality/bias 1

Love Island ITV2 08/06/2018 Generally accepted 1
standards

Love Island ITV2 10/06/2018 Generally accepted 1
standards

Love Island ITV2 11/06/2018 Generally accepted 1

standards

55




Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

2 July 2018
Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Love Island ITV2 12/06/2018 Generally accepted 1
standards

Love Island ITV2 17/06/2018 Sexual material 2

You've Been Framed! ITV2 06/05/2018 Race 1

Gold discrimination/offence

Botched Kanal 11 (Sweden) | 21/05/2018 Gender 1
discrimination/offence

Botched Kanal 11 (Sweden) | 25/05/2018 Nudity 1

Botched Kanal 11 (Sweden) | 28/05/2018 Gender 1
discrimination/offence

Botched Kanal 11 (Sweden) | 01/06/2018 Gender 1
discrimination/offence

Botched Kanal 11 (Sweden) | 02/06/2018 Gender 1
discrimination/offence

Botched Kanal 11 (Sweden) | 08/06/2018 Gender 1
discrimination/offence

Botched Kanal 11 (Sweden) | 09/06/2018 Gender 1
discrimination/offence

Botched Kanal 11 (Sweden) | 11/06/2018 Nudity 1

Botched Kanal 11 (Sweden) | 14/06/2018 Nudity 1

Plastikturisterna Kanal 11 (Sweden) | 25/05/2018 Nudity 1

Plastikturisterna Kanal 11 (Sweden) | 31/05/2018 Gender 1
discrimination/offence

Plastikturisterna Kanal 11 (Sweden) | 01/06/2018 Gender 1
discrimination/offence

Plastikturisterna Kanal 11 (Sweden) | 08/06/2018 Gender 1
discrimination/offence

Plastikturisterna Kanal 11 (Sweden) | 14/06/2018 Nudity 1

Clive Bull LBC97.3 FM 03/06/2018 Race 1
discrimination/offence

James O'Brien LBC97.3 FM 15/05/2018 Generally accepted 1
standards

James O'Brien LBC97.3 FM 07/06/2018 Generally accepted 2
standards

James O'Brien LBC97.3 FM 08/06/2018 Generally accepted 1
standards

James O'Brien LBC97.3 FM 13/06/2018 Generally accepted 1
standards

Nick Ferrari LBC97.3 FM 07/06/2018 Generally accepted 1
standards

Nigel Farage LBC97.3 FM 11/06/2018 Due impartiality/bias

Nigel Farage LBC97.3 FM 13/06/2018 Due impartiality/bias

Competition "I'm Magic Radio 15/05/2018 Competitions 1

listening to Magic"

News Mansfield 103.2 23/04/2018 Due impartiality/bias 1

56




Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

2 July 2018
Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

8 Out of 10 Cats Does | More4 08/06/2018 Offensive language 1

Countdown

Just Tattoo of Us MTV 21/05/2018 Generally accepted 2
standards

Programming n/a 01/06/2018 Generally accepted 1
standards

Results of the Week NTV Mir Lithuania | 18/02/2018 Materially misleading 1

The Tale Sky Atlantic 05/06/2018 Generally accepted 1
standards

Midnight Express Sky Cinema 11/05/2018 Race 1
discrimination/offence

Harry and Meghan: A | Sky News 18/05/2018 Race 1

Love Story discrimination/offence

Sky News Sky News 25/04/2018 Due impartiality/bias

Sky News Sky News 19/05/2018 Race 2
discrimination/offence

Sky News Sky News 24/05/2018 Due accuracy 1

Sky News Sky News 13/06/2018 Generally accepted 2
standards

Sky News Sky News 14/06/2018 Harm 1

Sky News Sky News 16/06/2018 Due accuracy 1

Sky Sports HQ Sky Sports News 08/06/2018 Offensive language 1

Sky Sports News Sky Sports News 12/06/2018 Animal welfare 1

Evening Bollywood Sony Max 09/06/2018 Religious/Beliefs 1

movie discrimination/offence

Late Night Alternative | Talk Radio 24/05/2018 Generally accepted 1

with lain Lee standards

Alan Brazil Sports Talksport 25/05/2018 Animal welfare 1

Breakfast

Alan Brazil Sports Talksport 15/06/2018 Race 1

Breakfast discrimination/offence

Extra Time Talksport 18/06/2018 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Hawksbee and Jacobs | Talksport 05/06/2018 Generally accepted 1
standards

Special Report — The Sikh Channel 20/04/2018 Religious/Beliefs 1

International Debate discrimination/offence

TMCR Breakfast with TMCR Radio 21/06/2018 Materially misleading 1

Malcolm Ley

Eastern Promises TV1000 27/03/2018 Violence 1

The Nice Guys TV6 (Sweden) 07/06/2018 Gender 1
discrimination/offence

Frank Mitchell U105 14/05/2018 Generally accepted 1

standards

57




Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

2 July 2018

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on

television and radio programmes, go to:

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of
content standards on BBC broadcasting services and BBC ODPS.

Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

BBC News BBC 1 09/01/2018 Gender 1
discrimination/offence

BBC Weather BBC1 11/02/2018 Promotion of 1
products/services

Question Time BBC1 Various Due impartiality/bias 1

Reporting Scotland | BBC 1 Scotland 09/01/2018 Due impartiality/bias 1

Daily Politics BBC 2 09/05/2017 Due impartiality/bias 1

The Story of the BBC 2 03/05/2018 Due impartiality/bias 1

Jews

The Legacy of BBC 4 18/09/2017 Generally accepted 1

Lawrence of Arabia standards

BBC Weather BBC channels Various Disability 1
discrimination/offence

Afternoon Live BBC News 25/01/2018 Due accuracy 1

Channel

Today BBC Radio 4 26/12/2017 Due accuracy 1

Today BBC Radio 4 04/04/2018 Materially misleading 1

Radio Scotland BBC Radio 23/03/2018 Due impartiality/bias 1

News Scotland

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on
BBC broadcasting services and BBC ODPS, go to:

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0002/100100/Procedures-for-

investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-

demand-programme-services.pdf

58



https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

2 July 2018

Complaints outside of remit

Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our remit.
This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained about. For
example, the complaints were about the content of television, radio or on demand adverts
or an on demand service that does not fall within the scope of regulation.

For more information about what Ofcom’s rules cover, go to: https://www.ofcom.org.uk/tv-
radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover

Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints
Babestation Daytime Babestation 22/06/2018 Participation TV - Harm 1
BBC News Style Guide | BBC n/a Outside of remit 1
Programming BBC iPlayer 16/06/2018 Outside of remit 1
CBN CBN UK 19/06/2018 Generally accepted 1
standards

Advertisement Clyde 1 21/06/2018 Advertising content 1
Advertisement Food Network 01/06/2018 Advertising content 1
Advertisement Good Food 14/06/2018 Advertising content 1
Grindr App Grindr 09/06/2018 Other 1
Advertisement ITV 03/06/2018 Advertising content 1
Advertisement ITvV 11/06/2018 Advertising content 1
Advertisement ITV 16/06/2018 Advertising content 1
Advertisements ITv 09/06/2018 Advertising content 1
Advertisements ITvV 14/06/2018 Advertising content 1
The Fast Fix: Diabetes | ITV 13/06/2018 Outside of remit 2
World Cup 2018 ITv Various Outside of remit 1
Love Island ITV2 04/06/2018 Outside of remit 1
Love Island ITV2 13/06/2018 Outside of remit 1
Advertisement ITV4 12/06/2018 Advertising content 1
13 Reasons Why Netflix 02/06/2018 Protection of under 18s 1
13 Reasons Why Netflix N/A Suicide and self harm 1
Advertisement Nickelodeon 11/05/2018 Advertising content 1
Non-editorial (billing NOW TV 09/06/2018 Other 1
and technical)

Non-editorial (billing) NOW TV 01/01/2018 Other 1

For more information about how Ofcom assesses complaints about television and radio

programmes, go to:

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf

59



https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf

BBC First

The BBC Royal Charter and Agreement was published in December 2016, which made Ofcom
the independent regulator of the BBC.

Under the BBC Agreement, Ofcom can normally only consider complaints about BBC
programmes where the complainant has already complained to the BBC and the BBC has
reached its final decision (the ‘BBC First’ approach).

The complaints in this table had been made to Ofcom before completing the BBC's
complaints process.

Complaints about BBC television, radio or on demand programmes

Programme Service Transmission or Categories Number of
Accessed Date Complaints

BBC Southeast News BBC1 15/06/2018 Generally accepted 1
standards

Countryfile BBC1 17/06/2018 Generally accepted 1
standards

EastEnders BBC1 15/06/2018 Dangerous behaviour 1

The Andrew Marr BBC1 03/06/2018 Due impartiality/bias 1

Show

The Miniaturist BBC1 26/12/2017 Sexual material 1

The One Show BBC1 04/04/2018 Promotion of 1
products/services

World Cup Match of BBC1 18/06/2018 Race 1

the Day Live: Belgium v discrimination/offence

Panama

World Cup Match of BBC1 18/06/2018 Race 1

the Day Live: Tunisia v discrimination/offence

England

Politics Scotland BBC 1 Scotland 14/06/2018 Due impartiality/bias 1

BBC News BBC 1 Wales 11/06/2018 Due accuracy 1

Daily Politics BBC 2 Various Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Front Row Late BBC 2 01/06/2018 Gender 1
discrimination/offence

Grammar Schools: BBC 2 16/06/2018 Materially misleading 1

Who Will Get In?

Mock the Week BBC 2 14/06/2018 Race 1
discrimination/offence

Newsnight BBC 2 07/06/2018 Due impartiality/bias 1

Newsnight BBC 2 19/06/2018 Due accuracy 1

Hear Her Day BBC 6 Music 08/06/2018 Due impartiality/bias 1

BBC News BBC channels 09/06/2018 Due impartiality/bias 1

Reformation / BBC channels Various Materially misleading 1

Gunpowder / Queen

Elizabeth: Secret

Agents

Programme trailers BBC iPlayer Various Other 1

60




Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

2 July 2018

Programme Service Transmission or Categories Number of
Accessed Date Complaints

Simon & Jo Drivetime BBC Radio 2 16/05/2018 Other 1

show

Costing the Earth BBC Radio 4 11/04/2018 Materially misleading 1

BBC Weather BBC Weather 09/06/2018 Other 1

Watchers Photo

61




Investigations List

If Ofcom considers that a broadcaster or service provider may have breached its codes,
rules, licence condition or other regulatory requirements, it will start an investigation.

It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily mean the
broadcaster or service provider has done anything wrong. Not all investigations result in
breaches of the codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements being
recorded.

Here are alphabetical lists of new investigations launched between 11 and 24 June 2018.

Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of
content standards for television and radio

Programme Service Transmission date
Lunch Fuse FM Ballymoney 31 May 2018
Advertising minutage HUM Europe and Hum Various
Masala
24 Hour Radio Marathon Insanity Radio 26 March 2018
Acupressure Show KTV 8 March 2018 and 12
March 2018

For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts investigations
about content standards on television and radio programmes, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf

62


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf

Issue 357 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
2 July 2018

Investigations launched under the Procedures for the consideration and
adjudication of Fairness and Privacy complaints

Programme Service Transmission date
Gurdwara Miri Piri MATV 29 January 2018
Aitraz Hai New Vision 30 December 2017

For more information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness and
Privacy complaints about television and radio programmes, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0031/57388/fairness-privacy-

complaints.pdf

For information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness and Privacy
complaints on BBC Broadcasting Services and BBC ODPS, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0003/100101/Procedures-for-the-
consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf



https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf

