
Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Issue number 355 
4 June 2018 

 

  



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

 

Contents 
Introduction           3 

             

Broadcast Standards cases  
 
In Breach 
 
Afternoon with Tom Fisher  
Beyond Radio, 12 February 2018, 15:10        5 
 
Programming 
First FM, 5 February 2018, 19:52        8 
 
News 
KL.FM, 14 February 2018, various times        11 
 
Resolved 
 
The Wright Stuff  
Channel 5, 15 March 2018, 09:15        14 
 

Broadcast Fairness and Privacy cases 
 
Upheld 
 
Complaint by Miss Mai Manniche, made on her behalf by Ms Vibeke Manniche 
Familien fra Bryggen, TV3 Denmark, 7 and 21 September 2017     18 
 
Complaint by Mrs J on behalf of her daughter (a minor) 
Eamonn & Ruth’s 7 Year Itch, Channel 5, 21 September 2017     31 
 

Tables of cases 
 
Complaints assessed, not investigated        36 
 
Complaints outside of remit         44 
 
BBC First           46 
 
Investigations List          48



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

3 
 

 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content to secure the standards objectives1. Ofcom also has a duty to ensure that 
On Demand Programme Services (“ODPS”) comply with certain standards requirements set 
out in the Act2.  
 
Ofcom reflects these requirements in its codes and rules. The Broadcast and On Demand 
Bulletin reports on the outcome of Ofcom’s investigations into alleged breaches of its codes 
and rules, as well as conditions with which broadcasters licensed by Ofcom are required to 
comply. The codes and rules include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) for content broadcast on television and radio 
services licensed by Ofcom, and for content on the BBC’s licence fee funded television, 
radio and on demand services. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”), containing rules on how 

much advertising and teleshopping may be scheduled on commercial television, how 
many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, for which 
Ofcom retains regulatory responsibility for television and radio services. These include: 

 

• the prohibition on ‘political’ advertising; 

• ‘participation TV’ advertising, e.g. long-form advertising predicated on premium rate 
telephone services – notably chat (including ‘adult’ chat), ‘psychic’ readings and 
dedicated quiz TV (Call TV quiz services); and 

• gambling, dating and ‘message board’ material where these are broadcast as 
advertising3.  

  
d) other conditions with which Ofcom licensed services must comply, such as requirements 

to pay fees and submit information required for Ofcom to carry out its statutory duties. 
Further information can be found on Ofcom’s website for television and radio licences.  

 
e) Ofcom’s Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-Demand 

Programme Services for editorial content on ODPS (apart from BBC ODPS). Ofcom 
considers sanctions for advertising content on ODPS referred to it by the Advertising 
Standards Authority (“ASA”), the co-regulator of ODPS for advertising, or may do so as a 
concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the requirements in the BBC Agreement, the Code on 
Television Access Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description 

                                                           
1 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 
 
2 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 
 
3 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising for these 
types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory sanctions in all 
advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/32162/costa-april-2016.pdf
https://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

4 
 

relevant licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on 
Listed Events, and the Cross Promotion Code.  
 

It is Ofcom’s policy to describe fully television, radio and on demand content. Some of the 
language and descriptions used in Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin may 
therefore cause offence. 
 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

5 
 

Broadcast Standards cases 
 

In Breach  
 

Afternoon with Tom Fisher  
Beyond Radio, 12 February 2018, 15:10  
 
 
Introduction  
 
Beyond Radio is a community radio station licensed to provide a service for the residents of 
Lancaster and Morecambe. The licence for this service is held by Proper Community Media 
(Lancaster) Limited (“PCML” or “the Licensee”).  
 
Ofcom received a complaint about offensive language in the music track I Can’t Quit by The 
Vaccines, broadcast at approximately 15:10. This song included the following lyric, “suckin’ it 
up, fuckin’ it up”.  
 
Ofcom considered the material raised issues under Rules 1.14 and 2.3 of the Code: 
 
Rule 1.14: “The most offensive language must not be broadcast… when children are 

particularly likely to be listening (in the case of radio)”. 
 
Rule 2.3: “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure the 

material which may cause offence is justified by the context…” 
 
Ofcom requested comments from the Licensee about how the content compiled with 
these rules. 
 
Response  
 
The Licensee said the track was labelled as a “radio edit” by its music supplier and this 
mistakenly led the Licensee to believe that the track “was radio safe” i.e. a version of the 
track with any offensive language removed. The Licensee outlined that once they were made 
aware of this, it was “quickly rectified”.  
 
The Licensee acknowledged that the broadcast of the word “fuckin’” at this time 
represented breaches of Rules 1.14 and 2.3. However, it said it there had been no 
“intent to cause distress or offence” and that the breaches had occurred purely due 
to “an oversight caused by the expectation of a particular song’s classification” from 
the music supplier. 
 
The Licensee said that following this incident it has given further training and guidance to the 
whole station team “in an effort to ensure that further mistakes are mitigated against”. The 
Licensee also set out its role in the community and expressed its commitment to supporting 
“numerous community groups, the unemployed and disabled volunteers”.  
 
 
 
 
 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

6 
 

 
Decision  
 
Rule 1.14 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20031, Section One of the Code requires 
that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes.  
 
Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast on radio when 
children are particularly likely to be listening.  
 
Ofcom research on offensive language2 indicates that the word “fuck” and other variations of 
it are considered by audiences to be among the most offensive language.  
 
The Code states that the phrase “when children are particularly likely to be listening” refers 
to “the school run and breakfast time, but might include other times”. Ofcom’s guidance on 
offensive language in radio3 states that: 
 

“broadcasters should have particular regard to broadcasting content at the following 
times: between 06:00 and 19:00 from Monday to Fridays during school holidays”.  

 
In this case the word “fuckin’” was broadcast at 15:10 on a Monday during half term school 
holidays and therefore at a time when children were particularly likely to be listening. Our 
Decision is that there was a breach of Rule 1.14 of the Code.  
 
Rule 2.3 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20034, Section Two of the Code requires 
that generally accepted standards are applied to provide adequate protection for members 
of the public from the inclusion of offensive and harmful material in programmes.  
 
Rule 2.3 requires broadcasters to ensure that the broadcast of potentially offensive material 
is justified by the context. Context includes for example: the editorial content of the 
programme, the service on which it is broadcast, the time of broadcast and the likely size and 
composition of the potential audience and the likely expectation of the audience. 
 

As stated above, Ofcom’s research on offensive language indicates that the word “fuck” and 
variations of it are considered by audiences to be among the most offensive language. The 

                                                           
1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 

 
2 Attitudes to potentially offensive language and gestures on TV and radio, September 2016. See page 
6 of the Quick Reference Guide: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0023/91625/OfcomQRG-AOC.pdf  
See also the main report: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf  
 
3 Ofcom Guidance, Offensive language on radio, December 2011 
(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/offensive-language.pdf)  
 
4 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0023/91625/OfcomQRG-AOC.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf
http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319


Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

7 
 

use of the word “fuckin’” in this case clearly had the potential to cause offence to the 
audience.  
 
Ofcom therefore considered whether the content was justified by the context. 
 
Our guidance on offensive language in radio states (regarding Rule 2.3) that: “In reaching any 
decision about compliance with the Code, Ofcom will take into account the likely audience 
expectations of a particular radio station at the time of broadcast”. 
 
In our view, the majority of listeners to a community radio station playing a broad range of 
music and speech would be unlikely to expect programmes to contain the most offensive 
language at this time. As a result, we considered the broadcast of this language was not 
justified by the context. 
 
We took account of the of the circumstances that led to the most offensive language being 
broadcast in this case and the subsequent actions taken by the Licensee. However, our 
Decision is that the broadcast was in breach of Rule 2.3 of the Code. 
 
Breaches of Rules 1.14 and 2.3 
 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

8 
 

In Breach  
 

Programming 
First FM, 5 February 2018, 19:52 
 
 
Introduction 
 
First FM is a community radio station broadcasting to the Oxford area. The licence for the 
service is held by OX4 FM Community Interest Company (“the Licensee”). 
 
We received a complaint about offensive language broadcast on First FM at 19:52 in the song 
SexyBack by Justin Timberlake. Its lyrics included the words “fuckers” and “motherfuckers”.  
 
We considered the language raised potential issues under Rule 2.3 of the Code, which states: 
 
Rule 2.3:  “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that 

material which may cause offence is justified by the context…”. 
 
Ofcom requested comments from the Licensee about how the content complied with this 
rule.  
 
Response  
 
The Licensee said that First FM “has a very strict ‘no profanity at any time’ policy” for its 
broadcasts “even when such profanity might be justified on the grounds of context”. The 
Licensee considered that this policy "helps prevent any possible ambiguity by presenters or 
staff regarding what might or might not be acceptable on air”.  
 
It said that in the event of offensive language being broadcast its “presenter agreement” 
states that the presenters:  
 

• “must immediately remove the offending item from air”; 
 

• “wherever possible make an immediate on air apology”; and  
 

• must immediately communicate the incident to a “designated board member to be 
investigated, logged and reported to Ofcom in advance of any listener complaint”.  

 
The Licensee explained that although this programme had been produced by Flash FM, an 
online radio station also based in Oxford, the presenters “had received training and were 
operating under the terms” of the policies set out above.  
 
The Licensee said that it had undertaken a “thorough investigation” and had spoken to the 
presenters who explained they had been “experiencing a technical issue and had…rebooted 
a computer as an attempt to resolve this”. As a result, the presenters “were unable to use 
[the Licensee’s] main playout system and switched to using a Flash FM production system for 
music as a work around” and that this computer “contained music that had not been vetted 
for broadcast”. The Licensee described these actions as “a direct breach of [its] internal 
policies” which had resulted in the track being played in error.  
 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

9 
 

The Licensee explained that there had been no on air apology or notification to First FM 
management as “while the track was being broadcast, the presenters were attempting to 
resolve the original issue and as a result they did not hear the offending lyrics”. It also said 
that when the presenters had become aware of the issue they “expressed their profound 
apologies and regret, stating they had absolutely no intention to broadcast any song 
containing offensive language”.  
 
The Licensee described the assessment it undertook in deciding that Flash FM programming 
would be suitable for broadcast on First FM. It said that: 
 

• Flash FM had “previously broadcast under an Ofcom FM Restricted Service Licence in the 
Summer of 2017” and had demonstrated compliance with the Code. 

 

• Flash FM management had “attended the Ofcom…Radio Broadcast Compliance 
Workshop in Birmingham in January 2018”. 

 

• It had “met, trained and advised [Flash FM] presenters and station management before 
the broadcast”.  

 
The Licensee said that therefore it “had good reason to believe in advance of this incident 
that those involved were suitably trained, qualified and responsible”.  
 
The Licensee said that it had “suspended all ‘Flash FM’ programming indefinitely” and 
understood that the programme presenters had now left Flash FM. The Licensee also told 
Ofcom that it has “put in place additional processes and policies, including additional checks 
to ensure no unvetted music source can easily be used for live broadcast, putting additional 
stress on the importance of [its] internal policies and pre-recording some shows made by less 
experienced presenters in order to mitigate the risk of any possible recurrence”.  
 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20031, Section Two of the Code requires 
that generally accepted standards are applied to provide adequate protection for members 
of the public from the inclusion of offensive and harmful material in programmes.  
  

Rule 2.3 requires broadcasters to ensure that the broadcast of potentially offensive material 
is justified by the context. Context includes for example: the editorial content of the 
programme, the service on which it is broadcast, the time of broadcast and the likely size and 
composition of the potential audience and the likely expectation of the audience. 
 
Ofcom’s research on offensive language indicates that the words “fuckers” and 
“motherfuckers” are considered by audiences to be among the most offensive language. The 
use of these words in this case clearly had the potential to cause offence to the audience.  
 
Ofcom therefore considered whether the content was justified by the context. 
 
Our guidance on offensive language in radio (regarding Rule 2.3) states that: “In reaching any 
decision about compliance with the Code, Ofcom will take into account the likely audience 
expectations of a particular radio station at the time of broadcast”. 

                                                           
1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319


Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

10 
 

 
We recognised that this station has a “very strict ‘no profanity at any time policy’”. We 
therefore considered that listeners to this community radio station playing a broad range of 
music and speech would not have expected the most offensive language to be broadcast 
during the early evening. As a result, we considered the broadcast of this language was not 
justified by the context. 
 
Although we recognised the various actions taken by the Licensee following this incident, our 
Decision is that this programme was in breach of Rule 2.3 of the Code. 
 
Breach of Rule 2.3 
 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

11 
 

In Breach  
 

News 
KL.FM, 14 February 2018, various times 
 
 
Introduction  
 
KL.FM is a music and information radio station serving the Kings Lynn area. The licence for 
KL.FM is held by KLFM Ltd (“KLFM” or “the Licensee”).  
 
Ofcom received a complaint about the following references to local businesses, which were 
broadcast alternately during hourly news bulletins between 06:00 and 12:00 on Valentine’s 
Day:  
 
Newsreader: “…Meanwhile, it’s the day full of love for a lot of people. We’ve been finding 

out where the most romantic spots are in our area. Our single pringle, Chris, 
has all the ‘love’-ly details”.  

 
News reporter: [Sound bed: ‘Je t’aime… moi non plus’, performed by Serge Gainsbourg and 

Jane Birkin] “[In French accent:] No, no…[inaudible], [Without accent:] but, 
Heacham Manor, Briarfields Hotel and Imagine Spa. Those are just a few of 
the most romantic places we love about our area that you may or may not 
have known about. But, we want to hear from you. Where’s your favourite 
place to go with your loved one on this special day? Go to our Facebook page 
to let us know”.  

 
Newsreader: “And you might be telling someone special why they’re so important today, 

but spare a thought for that other beauty in our lives. It’s time to show your 
love for West Norfolk too. Get on Facebook, Twitter or Instagram, to show 
everyone why you love being here. These people tell us why it’s the only place 
for them…”.  

 
*** 

 
Newsreader “…In other news, what a lovely day it’s going to be for West Norfolk couples. 

It is of course, Valentine’s Day, and Chris is here to tell us some of the most 
romantic spots in our area”.  

 
News reporter: [Sound bed: ‘I'm Gonna Love You Just a Little More Baby’, performed by 

Barry White] “There are some delightful places in this list, and perfect spots 
to listen to a bit of Barry in. Brandon Creek’s Ship Inn, Heacham Manor and 
the Bank House – and those are just a few. Where there’s a place close to 
your heart, let us know. We’d love to hear from you on our Facebook page”.  

 
Newsreader: “And you might be telling someone special why they’re so important today, 

but spare a thought for that other beauty in our lives. It’s time to show your 
love for West Norfolk too. Get on Facebook, Twitter or Instagram, to show 
everyone why you love being here. These people tell us why it’s the only place 
for them…”.  

 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

12 
 

The complainant considered the references to businesses were advertising.  
 
Ofcom considered the material raised potential issues under the following Code rule:  
 
Rule 10.3: “No commercial reference, or material that implies a commercial 

arrangement, is permitted in or around news bulletins or news desk 
presentations…”.  

 
We asked the Licensee for comments on how the programming complied with this rule.  
 
Response  
 
KLFM confirmed that the broadcast references in News to the businesses, Heacham Manor, 
Briarfields Hotel, Imagine Spa, The Ship Inn and The Bank House were not subject to any 
commercial arrangement. It said that the news items “were broadcast on Valentine’s Day in 
an attempt to create a creative and entertaining slant on the idea of ‘romance’,” but 
“accept[ed] that it was inappropriate to mention specific businesses in the coverage”.  
 
The Licensee said it considered KL.FM “a very well-run radio station that takes its obligations 
seriously and treats the Ofcom Code with the utmost respect”, adding that it had received no 
complaints for many years. It said that its News Editor was relatively new and “keen to bring 
a new style of creativity to [its] bulletins”. KLFM accepted that “on this occasion [the editor] 
could be said to have over-stepped the line,” but emphasised that “this was done out of 
misplaced enthusiasm…”. The Licensee added that the News Editor “[had] received 
additional training” and “been reminded of the Ofcom Code, most specifically Rule 10.3, 
[and]…the importance of future compliance”.  
 
In response to Ofcom’s Preliminary View, KLFM said it “acknowledge[d] that [the content] 
unintentionally [fell] short of the broadcast standards normally delivered at KLFM” and said 
that it was providing its News Editor with further training. 
 
KL.FM’s News Editor also provided a response to Ofcom’s Preliminary View, which reiterated 
the above and clarified that “the list of activities and places to visit [had been] generated by 
local research”. They said the aim of the broadcast had been “to present a story [in] which 
we tried to balance impartiality while showing how proud we are to live in West Norfolk and 
of the people and businesses [there]”. The News Editor added that this “was an error of 
judgement on [their] part and [they had] taken steps to ensure it does not happen again”. 
 
KLFM said it was confident of no recurrence.  
 
Decision  
 
The Communications Act 2003, requires Ofcom to have regard to “…the desirability of 
maintaining the independence of editorial control over programme content”.1 This is 
particularly important in the context of news, in which audiences expect broadcasters to 
maintain the highest standards of editorial independence, free from any suggestion of 
commercial influence.  
 
Rule 10.3 therefore prohibits any commercial reference, or material that implies a 
commercial arrangement, in or around news bulletins (subject to specific exceptions). This is 

                                                           
1 https://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 

https://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319


Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

13 
 

to ensure that news bulletins are not distorted, or perceived by listeners to be distorted, for 
commercial purposes. Ofcom’s guidance on Rule 10.3 makes clear that “prohibiting in news 
any material the implies a commercial arrangement is intended to prevent the more general 
promotion or unjustified prominence of products and services in news”.  
 
In this case, throughout the morning, Heacham Manor, Briarfields Hotel, Imagine Spa, The 
Ship Inn and The Bank House were repeatedly highlighted as being “most romantic” in news 
items that celebrated Valentine’s Day and sought listeners to interact with the station via 
social media. It was Ofcom’s view that the repeated reference to these businesses gave them 
unjustified prominence, especially as alternatives were sought by the news reporter (i.e. 
“…we want to hear from you. Where’s your favourite place to go with your loved one on this 
special day? Go to our Facebook page to let us know”; and “Where there’s a place close to 
your heart, let us know. We’d love to hear from you on our Facebook page”), but were not 
included. In our view, KL.FM listeners were likely to have assumed that the references to 
specific businesses had been made as a result of commercial arrangements. 
 
Ofcom took into account the action subsequently taken by KLFM to ensure future 
compliance. Nevertheless, the news items implied commercial arrangements, in breach of 
Rule 10.3 of the Code.  
 
Breaches of Rule 10.3 
 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

14 
 

Resolved 
 

The Wright Stuff  
Channel 5, 15 March 2018, 09:15 
 
 
Introduction  
 
The Wright Stuff is a weekday morning topical magazine programme broadcast live on 
Channel 5. The programme is presented by Matthew Wright and includes a panel of guests 
discussing various news items. 
 
Ofcom received two complaints about a comment made by guest contributor Anne Hegerty 
during a discussion about the gender pay gap. Anne Hegerty stated that she was “on record 
about not being terribly bothered about this” and went on to set out why this was the case. 
In response, the following discussion took place at 10:17 between fellow contributor Paris 
Lees, the journalist and transgender rights activist, and Anne Hegerty:  
 
Paris Lee:  “So you don’t think there is an old boys club at the top then?”  
 
Anne Hegerty:  “No, not really…”.  
 
Paris Lee:  “I have to disagree”.  
 
Anne Hegerty:  “Okie dokie, well you used to be a boy so you’d know that”.  
 
After a brief pause, Anne Hegerty nodded her head and Paris Lees looked at Ms Hegerty and 
then to presenter Matthew Wright who said:  
 

“OK, well it’s, it’s it’s an area for…an area for discussion we’ve looked at it before…erm, 
at the moment in the middle of the papers, we’ve got to move it on to the next story…but 
it’s an interesting division as whether there is an active conspiracy to stop women and 
whether women can be enabled…”. 

 
Matthew Wright continued with the programme asking the guest contributors to highlight 
other selected news stories. The programme went to an advertising break at 10:24.  
 
Ofcom considered the material raised potential issues under the following rule of the Code: 
 
Rule 2.3:  “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that 

material which may cause offence is justified by the context…Such material 
may include, but is not limited to, …humiliation, distress, violation of human 
dignity, discriminatory treatment or language (for example on the grounds 
of…gender reassignment…”.  

 
We therefore sought comments from Channel 5 (or “the Licensee”) on how the above 
content complied with this rule. 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

15 
 

Response  
 
Channel 5 accepted that the remark made by Anne Hegerty to Paris Lee “was capable of 
causing unacceptable harm and offence in contravention of Rule 2.3”. It added that as The 
Wright Stuff is a live broadcast, Ms Hegerty’s remarks were “wholly unexpected”.  
 
The Licensee said that “very shortly after the incident occurred” the programme went to an 
advertising break and during this time the production team spoke to Paris Lees who 
“reassured them that she was not offended by the remark and she required no apology”. 
Simultaneously, the production team notified Channel 5 and the Licensee requested that the 
well-being of Ms Lees should be checked and that there should be “an apology for the 
unacceptable on-air remark by Ms Hegerty”. However, the Licensee said that Ms Lees did not 
want any “fuss or apology” and no on-air apology was made during the live broadcast on 15 
March 2018.  
 
When Channel 5 was advised that no on air-apology had been broadcast, it immediately 
advised the production team that this was “not acceptable”. Channel 5 said that Ms 
Hegerty’s remark had “the capacity to cause clear harm and offence to the viewing public 
because it sought to misgender Ms Lees as part of an effort to dismiss her opinion”. 
Therefore, the Licensee instructed the production team to ensure this “unequivocal apology” 
was broadcast the next day by guest presenter Anne Diamond:  
 

“…just a quick word about yesterday's programme. Yesterday, during a discussion on 
gender pay with Anne Hegerty and Paris Lees, Anne made a remark to Paris about her 
gender. We apologise to Paris and anyone at home who was offended by what was said”. 

  
Channel 5 said that since this incident, production staff have been reminded about the 
“particular sensitivities surrounding the manner in which transgender persons are spoken 
about”. Further, the presenter has been reminded to intervene in any similar matter 
“regardless of the view of the person about whom an offensive remark has been made”. The 
Licensee said that a mandatory policy about intervention in such circumstances had been 
adopted and would be enforced. Channel 5 said it was confident that if a similar remark were 
to be made in the future, it would be dealt with “clearly and decisively”.  
 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20031, Section Two of the Code requires 
that generally accepted standards are applied so as to provide adequate protection for 
members of the public from the inclusion of harmful or offensive material.  
 
Ofcom has taken account of the audience’s and the broadcaster’s right to freedom of 
expression set out in Article 10 of the European Convention on Human Rights. Ofcom must 
seek an appropriate balance between ensuring members of the public are adequately 
protected from material which may be considered offensive on one hand and the right to 
freedom of expression on the other.  
 
In reaching its Decision, Ofcom has also had due regard2 in the exercise of its functions to the 
need to eliminate unlawful discrimination, to advance equality of opportunity and to foster 

                                                           
1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 
  
2 Under section 149 of the Equality Act 2010  

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319


Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

16 
 

good relations between those who share a relevant protected characteristic, such as gender 
reassignment, and those who do not. 
 
Rule 2.3 states that in applying generally accepted standards broadcasters must ensure that 
potentially offensive material is justified by the context. Context includes, but is not limited 
to, editorial content of the programme, the time of the broadcast and the likely expectation 
of the audience.  
 
We considered whether the comment made by Anne Hegerty to Paris Lees was potentially 
offensive.  
 
In our view, Anne Hegerty deliberately chose to misgender Ms Lees to belittle her and 
undermine the contribution she had made to the debate. We considered that the likely 
intention of the comment was to portray a transgender person in a negative and derogatory 
way.  
 
Ofcom then considered whether the broadcast of these comments was justified by the 
context.  
 
The comment was broadcast as part of a long-running weekday programme, which features 
guests discussing topical news of the day. Ofcom acknowledged that viewers would have 
expected contributors to express personal views on a wide range of current issues and these 
views were likely, at times, to be conflicting and challenging. However, Ofcom did not 
consider that this context justified an offensive personal comment being directed at a 
transgender person. Although brief, we considered the tone of Ms Hegerty’s comment was 
likely to have been interpreted by viewers as intended to belittle Ms Lees and undermine 
what she was saying, solely on the basis of her gender.  
 
Further, although Channel 5 stated that the advertising break followed “very shortly” after 
the comment was made, it was at least seven minutes later. In this time, Presenter Matthew 
Wright invited each of the contributors to discuss four more different news stories and no 
apology or further reference was made about the comment to viewers.  
 
Given all the above, we therefore considered there was insufficient context to justify the 
offensive content in this case. 
 
We took into account that this was a live broadcast and that the production team and the 
presenter could not have anticipated the comment from Anne Hegerty. Also, efforts were 
made by the production team during the advertising break to check on the wellbeing of Ms 
Lees and to broadcast an apology when the programme returned, although she requested 
for this not to be done. We also took into account that despite Ms Lees’ request for no 
apology, Channel 5 acknowledged that the comment had the capacity “to cause clear harm 
and offence” to viewers and decided to broadcast a full apology on the programme the 
following day.  
 
We have also considered the steps taken by Channel 5 to ensure any similar remarks are 
responded to promptly in future with the introduction of a “mandatory policy” which 
requires the presenter to intervene regardless of the attitude of the affected person.  
 
 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

17 
 

Given the various steps taken by the Licensee in this case, our Decision is that this matter is 
resolved.  
 
Resolved  
 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

18 
 

Broadcast Fairness and Privacy Cases 
 

Upheld 
 

Complaint by Miss Mai Manniche, made on her behalf by Ms Vibeke 
Manniche 
Familien fra Bryggen, TV3 Denmark, 7 and 21 September 2017 
 
 
Summary 
 
Ofcom has upheld this complaint made by Ms Vibeke Manniche on behalf of Miss Mai 
Manniche of unjust or unfair treatment in the programmes as broadcast. 
 
The programmes included a discussion about an engagement ring that one of the regular 
contributors, Mr Cengiz Salvarli, had purchased from the complainant, Miss Manniche, for 
his fiancée. It included claims that Miss Manniche and her jewellery business, JEWLSCPH, had 
deceived Mr Salvarli regarding the quality and price of the engagement ring.  
 
Ofcom found that: 

 

• The broadcaster did not take sufficient care to satisfy itself that material facts were not 
presented, disregarded or omitted in the programmes in a way that was unfair to Miss 
Manniche. 

 

• Given the seriousness of the allegations made in the programmes, the broadcaster’s 
failure to provide Miss Manniche with an appropriate and timely opportunity to respond 
resulted in unfairness to her. 

 
Programme summary 
 
TV3 Denmark is a Danish language channel broadcast under an Ofcom licence held by 
Modern Times Group MTG Limited. As the programmes were broadcast in Danish, English 
translations were obtained by Ofcom and provided to the complainant and the broadcaster 
for comment. Neither party commented on the translation for the programme broadcast on 
7 September 2018. The complainant commented on the translation for the programme 
broadcast on 21 September 2018. A revised and final version of this translation was then 
provided to the parties. The parties were informed that Ofcom would use the translations for 
the purposes of deciding whether or not to entertain the complaint, and for any subsequent 
investigation. 
 
On 7 and 21 September 2017, TV3 Denmark broadcast Familien fra Bryggen (The Family 
From Bryggen), a reality television series following the daily lives of “Linse”, a Danish 
television personality, her daughter Stephanie Christiansen (also referred to as “Geggo” in 
the programme); Ms Christiansen’s fiancé, Cengiz Salvarli, their child, and Linse’s friend, 
“Didde”. 
 
7 September 2017  
 
During this episode, the programme’s narrator said: 
 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

19 
 

“A major problem has occurred in Dragør [an area in Denmark]. Something that 
Stephanie and Cengiz need clarification of”. 

 
Ms Christiansen and Mr Salvarli were shown talking about their engagement. A ‘flashback’ of 
Mr Salvarli proposing on camera to Ms Christiansen was shown, followed by a close-up of 
him putting a diamond engagement ring on her finger. Ms Christiansen was then shown 
holding up her hands without the ring on and telling the camera: 
 

“I haven’t been wearing a ring for quite a while now, actually. We’re about to run a case 
against Mai Manniche, who owns JEWLSCPH. Um, so I just have to wait a bit longer”. 

 
Mr Salvarli was shown telling Ms Christiansen that his lawyer had told him to “write to the 
Consumer Agency because they had a case with Mai that [his lawyer] won, and it was exactly 
the same thing”. He then told the camera: 
 

“Not long after I’d given it to Stephanie, I received a message on Facebook from a guy 
who told me he’d bought a similar ring with the same design, and he just wanted to ask 
where I bought it; because if I bought it there [JEWLSCPH] I ought to have it checked out 
because he was scammed”. 

 
Ms Christiansen and Mr Salvarli continued talking: 
 
Mr Salvarli:  “I didn’t think so, I just thought ‘Nah, that can’t be right’ and that kind of 

thing, but then it started, then it started – the stone started to corrode. 
 
Ms Christiansen:  Yes, that’s it. You remember how I told you and I didn’t like it, because 

you paid so much money for that ring and I hated having to come and tell 
you about it. But when I ran my hand through my hair with my ring on, 
my hair got stuck because – and you took hold of it, remember? and 
tugged on it, and you could just turn the stone all the way round. 

 
Mr Salvarli: Yeah, right. 
 
Ms Christiansen:  And what’s more, it was – it seems so strange that the way they made it 

smaller, they made it completely crooked. They couldn’t make it smaller. 
There were loads and loads of things. I thought it stank. 

 
Mr Salvarli:  But they couldn’t make it smaller and all that kind of stuff. And really bad 

work. Yeah, and that was when we got hold of them and said: Well okay, 
we’ll take this and that because they charge 80,000 [approximately 
£9,400] for it. She [Miss Manniche] says it’s worth 200,000 
[approximately £23,500] and gave you a good discount, and I have to 
say: Okay, that’s a lot of money. She [not clear who referred to] takes it 
in and has it assessed by two different people, and one says 28,000 
[approximately £3,280]. The other says 30,000 [approximately £3,510]. 
What the fuck? 

 
Ms Christiansen:  What? That’s insane”. 
 
Mr Salvarli told the camera that the ring had meant so much to Ms Christiansen, but, now 
she could not wear it, the situation was “a complete bummer…just crap”.  



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

20 
 

 
Ms Christiansen and Mr Salvarli continued talking: 
 
Mr Salvarli:  “‘No, that can’t be right’, she [Miss Manniche] said, and… she didn’t feel 

she’d cheated me at all. 
 
Ms Christiansen:  Well, you really have to try to work out whether the other person is a 

good person, and then you have to try to see things from her side as well. 
After all, she might have been cheated by the people who made the ring. 
She doesn’t make them herself, she buys her diamonds from India. 

 
Mr Salvarli:  Yes, but it’s weird she didn’t mention that to me. I think it sounds like 

somebody is cheating, but she doesn’t feel that’s the case and it’s up to 
her. 

 
Ms Christiansen:  No, there are always two sides to a case. 
 
Mr Salvarli:  Now we just have to deal with it through a few lawyers who are working 

on it. And they’ll have to decide what’s to happen”. 
 
Ms Christiansen, speaking to camera, said that what bothered her about the situation was 
that it was “such a headache” for Mr Salvarli, who was then shown telling her that if 
necessary he would buy her a new ring and “then get my money later [for the ring from Miss 
Manniche]”. He then said to camera “…this has already taken such a long time, all this, so I 
just want it over and done with”. 
 
Neither Miss Manniche, JEWLSCPH, nor the ring were shown or referred to again in the 
programme.  
 
21 September 2017  
 
The programme’s narrator introduced the programme and brief scenes from the upcoming 
programme were shown. These included the following conversation: 
 
Ms Christiansen: “I don’t think it’s very nice to see your own name and picture, and 

specially not Cengiz’s everywhere. 
 
Mr Salvarli: It’s quite possible she [Miss Manniche] doesn’t feel she’s cheating me, 

but I feel she’s cheating me”. 
 
The following headlines from two unnamed websites were also shown: 
 

• “Cengiz paid a fortune for engagement ring: Jewellery-Mai has cheated us”. 
 

• “Cengiz paid a fortune for engagement ring: Jewellery-Mai has cheated us. 
There’s a special reason why Stephanie “Geggo” Christiansen hasn’t been wearing her 
engagement ring for some time”. 

 
Later in the programme another announcement of what was coming up was made, and the 
above conversation and headlines were repeated.  
 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

21 
 

Following a commercial break, the narrator said “…the matter of Stephanie’s engagement 
ring is making headlines” and a number headlines and photographs on unnamed websites 
were shown: 
 

• “Mai Manniche: Cengiz is forcing money out of me” [accompanying this headline was a 
photograph of Miss Manniche inset against a photograph of Mr Salvarli and Ms 
Christiansen]. 

 

• “Cengiz paid a fortune for engagement ring: Jewellery-Mai has cheated us”. 
 

• “Running a case against jewellery queen: That’s why Geggo has taken it off… [next to 
this, the first headline and accompanying photograph above were shown again]”. 

 

• “Cengiz paid a fortune for engagement ring: Jewellery-Mai has cheated us. 
There’s a special reason why Stephanie “Geggo” Christiansen hasn’t been wearing her 
engagement ring for some time”. 
 

• “Jewellery designer in bitter dispute with Geggo and Cengiz: ‘He [Mr Salvarli] was 
incredibly aggressive and tried to blackmail me [Miss Manniche]’”. 

 

• “Cengiz defends himself: Mai Manniche is full of lies”. 
 
Two other unnamed websites were also shown, on which the text was illegible. One had a 
photograph of Miss Manniche. The other had a photograph of Ms Christiansen and Mr 
Salvarli. 
 
Mr Salvarli and Ms Christiansen were shown discussing the amount of contact they had 
received from “the press” about the matter. Mr Salvarli said “My first reaction was very much 
on Mai’s blog post, i.e. I think it’s all a bit childish”. He added that he was pleased, however, 
about the attention from the press “because now it’s out there, now I can say, because I’m 
not hiding anything, the truth is out there...I just want to speak up, I’d like to tell Denmark 
what’s happened”. 
 
Mr Salvarli continued to talk with Ms Christiansen about making statements to the press, 
adding: 
 

“…what matters to me is how things go with the consumer board. What’s happening now 
is this: Vibeke has taken over, Mai’s mother has taken the case over. Mai isn’t involved in 
this case anymore at all, Vibeke has taken it all on. She’s told the consumer board that 
she’d like to get the ring in and have it checked to see whether everything is okay”. 

 
Mr Salvarli then told the camera:  
 

“I’ve been in and got this new certificate for the ring I bought from Mai. And I’ve done 
that because then I’m safe. So, then it, it’s the ring, it has that value. That’s the ring I 
bought, at that value, and paid lots of money for. So, Mai can’t replace the ring, give me 
a new ring that’s worth more, because I’m not interested in that. I’m not interested in 
getting anything from her. I’m interested in getting my money back, because I just want 
the ring from somewhere else. And she can have her ring back and do whatever she likes 
with it”.  

 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

22 
 

Mr Salvarli and Ms Christiansen then talked as follows: 
 
Mr Salvarli:  “She hasn’t stamped the ring either. You should do that, according to the 

law. I’ve found that out from the people who’ve assessed it. 
 
Ms Christiansen:  All it said in it was 18 carats. 
 
Mr Salvarli:  The ring hasn’t been stamped according to the Danish Stamp Act. It 

should be. 
 
Ms Christiansen: It said ‘jewels’. 
 
Mr Salvarli:  And the stone was loose. And then I got this certificate. Up here is the 

assessment: He’s estimated it to be worth 22,200 kroner [approximately 
£2,600] [Mr Salvarli showed a document to the camera with 22,200 
kroner written on it]. 

 
Ms Christiansen:  Oh my God, that’s even lower. 
 
Mr Salvarli:  The other assessments I got were higher than that. This man here, who’s 

genuine, he can make certificates, reckons it’s worth 22,200 kroner 
[about £2,600].  

 
Ms Christiansen:  No, no, no, no. 
 
Mr Salvarli:  And I’ve paid 80,000 kroner. She stands there, and she tells me it’s worth 

200,000 kroner. 
  
Ms Christiansen:  And you have a piece of paper that says 200,000 kroner on it.  
 
Mr Salvarli:  Yes! Exactly!” 
 
Ms Christiansen then told the camera that she was tired and unhappy with “the whole thing” 
and that it was unpleasant to see the articles in the media “With allegations from her [Miss 
Manniche] and others”. Then she and Mr Salvarli discussed the fact that “Now… everybody 
knows that this case is running”. Mr Salvarli told the camera that the consumer board had 
told him that “Mai is entitled, in purely legal terms, to get the ring in in order to check it, to 
make sure it’s unbroken, okay, if it’s as it should be, if it’s as they handed it over”. Then he 
told Ms Christiansen that according to the consumer board Miss Manniche had eight weeks 
to state her position, adding: 
 

“So, either she has to say you know what, I can see the problem, they’ll get their money 
back or, we stand by that, that ring is worth 200,000 and then I can take it further. And 
then the consumer board will get an assessment of it, won’t they? So now I just hope 
she’ll come back with something or other. Ideally, I’d like her to give my money back, you 
know?”  

 
They continued to talk as follows: 
 
Ms Christiansen:  “I just don’t understand, she [Miss Manniche] wanted to do that. She 

said so. 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

23 
 

 
Mr Salvarli:  Yes! Yeah, yeah, but she wanted to get the ring first as well. Do you know 

what I mean? That’s what’s strange. 
 
Ms Christiansen:  But it might be good for your case that she actually says initially that I’ll 

take it back. We don’t want unhappy customers. 
 
Mr Salvarli:  Yes, and also because I say no, I don’t want to give it back, without 

money, without ring. And then suddenly – 
 
Ms Christiansen:  Your lawyer says I’d like to be the middleman so that you can be sure 

you’re not being cheated. No, she suddenly doesn’t want to do that. And I 
just think that seems very mysterious. But right now, there’s not much 
else to do other than just leaving it up to the court. This is a really 
annoying case, really annoying! And keep your trap shut where the press 
are interested in it, man! 

 
Mr Salvarli:  Yes, because it makes good reading. 
 
Ms Christiansen:  Sure, but phew. All this is really giving me a bad stomach. I don’t think 

this is nice at all”. 
 
Ms Christiansen then said to camera that “…An engagement is a big thing that most people 
only get to experience once in life, and the fact that there are such negative connotations... I 
think that’s really, really unfair, and hugely irritating”. Then Mr Salvarli told Ms Christiansen 
that he did not like to be cheated. Their conversation about the engagement ring ended as 
follows: 
 
Mr Salvarli:  “I really feel cheated. It’s quite possible she [Miss Manniche] doesn’t feel 

she’s cheating me, but I feel cheated. And so, I want to take it further. 
 
Ms Christiansen:  We should have just grabbed it and said we’ve been cheated, Cengiz. You 

too, and so have I. But maybe she’ll do it. We can still achieve that. 
 
Mr Salvarli:  Yeah, exactly. She can still achieve that!” 
 
Neither Miss Manniche, JEWLSCPH, nor the ring were shown or referred to again in the 
programme.  
 
Summary of the complaint and broadcaster’s response 
 
The complaint 
 
Ms Manniche complained that Miss Manniche was treated unjustly or unfairly in the 
programmes as broadcast because: 
 
a) The programmes made serious and false allegations that Miss Manniche and her 

business, JEWLSCPH, had deceived Mr Cengiz Salvarli regarding the quality and price of 
the diamond in an engagement ring. This resulted in the programmes giving the false 
impression that it was JEWLSCPH’s practice to “cheat customers”. In particular, the 
programmes falsely alleged that: 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

24 
 

 

• Ms Manniche had told Mr Salvarli that the diamond ring was worth 200,000 Danish 
kroner, and had sold it to him for 80,000 Danish kroner; and, 
 

• Mr Salvarli had subsequently found defects in the ring and obtained a certificate 
which valued it at 22,000 Danish kroner.  

 
Ms Manniche stated that the diamond had an international certificate and that there 
was no discrepancy between its quality and the information given to Mr Salvarli about its 
quality prior to purchase. 

 
b) Miss Manniche was not given an appropriate and timely opportunity to respond to the 

allegations made about her in the programmes.  
 
Broadcaster’s response 
 
TV3 Denmark said that season 11 of the series had followed Mr Salvarli as he tried to find an 
engagement ring, chose one from JEWLSCPH, and proposed to Ms Christiansen. It said that 
viewers had therefore followed every part of this development in his relationship with Ms 
Christiansen and that “there was strong editorial justification” to include the reason Ms 
Christiansen was no longer wearing her engagement ring. In addition, it said that in the 
complained about programmes, viewers heard about the family’s reaction to some of the 
issues that the couple had had with the engagement ring and the conflict between the 
couple and Miss Manniche. The broadcaster added that the series followed the daily lives of 
the couple, in which the conflict had figured strongly, “so it was natural to include it in the 
programmes”.  
 
TV3 Denmark said that in the episode broadcast on 7 September 2017, Mr Salvarli and Ms 
Christiansen recounted how the conflict had started. It said that following the family in their 
daily lives included “hearing their opinions and seeing the world from their point of view”. As 
such, the broadcaster said that it was editorially necessary to include the issues they had 
experienced with the ring and what they felt they had been told regarding the price by 
JEWLSCPH, as this was relevant to the conflict they were in.  
 
TV3 Denmark said that there was a reference in this episode to a previous similar case 
brought against JEWLSCPH where the complainant had felt that he had overpaid for a ring 
from the company. It said that in this case, the Danish Consumer Ombudsman (the 
“Ombudsman”) (referred to above in the “Programme summary” section as “the Consumer 
Agency”) found in favour of the complainant and that the decision was published and 
referenced by the Danish Press Council in its decision not to uphold Miss Manniche’s 
complaint to them about a magazine article on the matter. The broadcaster said that the 
inclusion of this information did not give the impression that JEWLSCPH had a practice of 
cheating its customers, only that there had been a previous case of a similar nature that was 
relevant to the dispute and discussion in the programme.  
 
TV3 Denmark said that the programme only gave an account of the couple’s view of the 
situation and did not give an opinion as to whether this was correct or not. It added that 
large parts of the conflict happened outside the realms of the series and the information was 
just “relayed here” as it was editorially necessary to include it.  
 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

25 
 

TV3 Denmark said that as this was a private conflict between the two parties, only they knew 
the full details, including any agreement of price for the ring. The broadcaster added that Mr 
Salvarli had acquired three different valuations of the ring, one of which was shown in the 
episode broadcast on 21 September 2017. It said that it was not in possession of these 
valuations, but it understood that the last valuation had been included in the case with the 
Ombudsman. 
 
The broadcaster said that the series was not a consumer advice nor investigative programme 
and as such, it did not explore all elements of the case and include Miss Manniche’s “take” 
on the case. The broadcaster added that this would have been “entirely alien” to the format 
and the editorial of the programme. It said that all that was included was that which was 
relevant for the viewers to understand the family’s experience of the case and its impact on 
their lives. 
 
TV3 Denmark said that when the episode was broadcast on 21 September 2017, the case had 
been “well documented” in the Danish press and so it decided to include a conversation 
where the couple gave their reaction to all the attention the conflict had received, but also 
an update on the current status of the conflict. It added that in this episode Mr Salvarli 
showed a piece of paper to the camera stating that he had had the ring valued again.  
 
TV3 Denmark said that the episode broadcast on 7 September 2017 did refer to the fact that 
Miss Manniche disputed Mr Salvarli and Ms Christiansen’s version of events and they even 
implied that Miss Manniche may not be at fault. In particular, it said the programme included 
the following: 
 
Mr Salvarli:  “‘No, that can’t be right’, she [Miss Manniche] said, and… she didn’t feel 

she’d cheated me at all. 
 
Ms Christiansen:  Well, you really have to try to work out whether the other person is a 

good person, and then you have to try to see things from her side as well. 
After all, she might have been cheated by the people who made the ring. 
She doesn’t make them herself, she buys her diamonds from India. 

 
Mr Salvarli:  Yes, but it’s weird she didn’t mention that to me. I think it sounds like 

somebody is cheating, but she doesn’t feel that’s the case and it’s up to 
her. 

 
Ms Christiansen:  No, there are always two sides to a case. 
 
Mr Salvarli:  Now we just have to deal with it through a few lawyers who are working 

on it. And they’ll have to decide what’s to happen”. 
 

It also said that the episode broadcast on 21 September 2017 made clear that Miss 
Manniche did not agree with Mr Salvarli and Ms Christiansen when Mr Salvarli said “I really 
feel cheated. It’s quite possible she [Miss Manniche] doesn’t feel she’s cheating me, but I feel 
cheated. And so, I want to take it further”. 
 
TV3 Denmark said that it had not included the claims to put JEWLSCPH “in disrepute” or to 
make it seem as if the company had a practise of cheating customers. It said that the 
conversations were included as there was strong editorial justification for including an issue 
that featured heavily in the family’s life, and “the couple’s take on it”. It reiterated its 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

26 
 

position that the programme itself offered no opinion on this being correct or not. It said 
that this was, despite the cameras being there for some of it, a private transaction and the 
programme makers had not been party to all the details, this included the price mentioned 
by Mr Salvarli and the valuations acquired by him. TV3 Denmark said that as Miss Manniche 
and JEWLSCPH had previously had a complaint upheld by the Ombudsman for a similar case, 
and that the Danish Press Council had rejected a complaint along similar lines as the 
complaint to Ofcom, it did not consider that the programmes had treated Miss Manniche 
unfairly.  
 
TV3 Denmark also said that because of the nature of the series, Miss Manniche was not 
invited to make comments on the claims. It said that the fact that she disagreed with the 
couple was made clear by them in both episodes. It added that by the broadcast of the 
episode on 21 September 2017, “the whole conflict had been made public in the press with 
the opinions of both parties being publicised”. 
 
Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View that Miss Manniche’s complaint should be upheld. Both 
parties were given the opportunity to make representations on the Preliminary View. 
Neither party made any relevant representations on the Preliminary View. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all 
other persons from unjust or unfair treatment in programmes in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of 
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which 
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and 
targeted only at cases in which action is needed.  
 
In reaching this decision, Ofcom carefully considered all the relevant material. This included a 
recording of the programmes as broadcast, transcripts in English of the programmes and 
both parties’ written submissions and supporting documentation. 
 
When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to whether 
the broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or unfair 
treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s Broadcasting 
Code (“the Code”). In addition to this Rule, Section Seven (Fairness) of the Code contains 
“practices to be followed” by broadcasters when dealing with individuals or organisations 
participating in, or otherwise directly affected by, programmes, or in the making of 
programmes. Following these practices will not necessarily avoid a breach of Rule 7.1 and 
failure to follow these practices will only constitute a breach where it results in unfairness to 
an individual or organisation in the programme.  
 
a) We first considered the complaint that the programmes made serious and false 

allegations that Miss Manniche and her business, JEWLSCPH, had deceived Mr Cengiz 
Salvarli regarding the quality and price of the diamond in an engagement ring. This 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

27 
 

resulted in the programmes giving the false impression that it was JEWLSCPH’s practice 
to “cheat customers”.  
 
Practice 7.9 states: 
 

“Before broadcasting a factual programme, broadcasters should take reasonable 
care to satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded 
or omitted in a way that is unfair to an individual or organisation”.  

 
It is important to emphasise that Ofcom is unable to make findings of fact in relation to 
the veracity or otherwise of the statements made in the programme about Miss 
Manniche and JEWLSCPH. Our role is to consider, taking into account Section Seven of 
the Code, whether by including these comments in the programme, the broadcaster 
took reasonable care not to present, disregard or omit material facts in a way that was 
unfair to Miss Manniche.  
 
Ofcom recognises the broadcaster’s right to freedom of expression and the public 
interest in allowing them to broadcast matters of interest in programmes without undue 
constraints. This includes reality entertainment programmes such as Familien fra 
Bryggen. However, in presenting material in programmes, reasonable care must be 
taken by broadcasters not to do so in a manner that causes unfairness to individuals or 
organisations in programmes. Whether a broadcaster has taken reasonable care to 
present material facts in a way that is not unfair to an individual or organisation will 
depend on all the particular facts and circumstances of the cases including, for example, 
the way in which an individual is portrayed, the seriousness of any allegations and the 
context within which they are made.  

 
Therefore, we began by considering the nature of the allegations and whether they had 
the potential to materially and adversely affect viewers’ opinion of Miss Manniche and 
JEWLSCPH in a way that was unfair. We then went on to consider whether, if the 
allegations did have this potential, the manner in which they were presented in the 
programme resulted in unfairness.  

 
We took into account that in the programme broadcast on 7 September 2017, Mr 
Salvarli and Ms Christiansen discussed that Miss Manniche had sold Mr Salvarli an 
engagement ring that they said was of poor quality and had various defects for 80,000 
Danish Kroner (approximately £9,400). They also said that Miss Manniche had later 
stated that it was worth 200,000 Danish Kroner (approximately £23,500), when it was, 
according to subsequent valuations they had received, only worth between 28,000 and 
30,000 Danish Kroner (approximately £3,400). In addition, Mr Salvarli said that his lawyer 
had brought a similar case, from a customer Mr Salvarli said had been “scammed”, about 
Miss Manniche and JEWLSCPH to the Consumer Agency and had won.  
 
We took into account that in the programme of 21 September 2017, Mr Salvarli said that 
he felt “cheated”, and that Ms Christiansen said that both she and Mr Salvarli had been 
“cheated” by Miss Manniche. Also, magazine article headlines were shown which 
reported this allegation and that, according to Mr Salvarli, Miss Manniche was “full of 
lies”. Mr Salvarli also restated the price he had bought the ring for and the value Miss 
Manniche had allegedly told him it was worth, adding that he had got a certificate from a 
qualified individual which valued the ring significantly less than Miss Manniche’s 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

28 
 

valuation. Mr Salvarli also said that the ring had not been stamped in accordance with 
“the law” and that “the stone was loose”.  
 
Ofcom considered that viewers would have understood from these comments that in Mr 
Salvarli and Ms Christiansen’s view, Miss Manniche had sold Mr Salvarli a poor-quality 
engagement ring at an inflated price. Viewers would also have understood that another 
customer had successfully won a case against Miss Manniche for a similar issue. While 
we considered that these comments did not amount to an allegation that Miss Manniche 
had a practice of cheating customers, it was our view, that they did amount to significant 
allegations that Miss Manniche had in Mr Salvarli’s view deceived him about the quality 
and price of the engagement ring and that it had also happened previously to another 
customer. We therefore considered that the inclusion of these allegations in the 
programmes had the clear potential to materially and adversely affect viewers’ opinions 
of Miss Manniche, as a businesswoman and jewellery designer.  
 
We next considered whether the broadcaster had taken reasonable care to ensure that 
material facts were not presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to 
Miss Manniche.  

 
We acknowledged TV3 Denmark’s statement that the programmes did refer to the fact 
Miss Manniche disputed Mr Salvarli’s and Ms Christiansen’s version of events. However, 
the programme of 7 September 2017, included only a brief recognition that Miss 
Manniche did not consider she had “cheated” Mr Salvarli. It also referenced that Miss 
Manniche herself may have been “cheated” by her suppliers. In both cases, however, we 
considered that it would not have been clear to viewers whether the views presented 
actually reflected Miss Manniche’s view or simply represented the couple’s assessment 
of the situation. Therefore, given this and the cumulative effect of Mr Salvarli’s and Ms 
Christiansen’s accusatory comments about Miss Manniche, JEWLSPCH and the 
engagement ring, Ofcom considered that the programme provided insufficient 
contextual background to enable viewers to understand Miss Manniche’s position on the 
dispute, and in particular, on the allegations made about the price and quality of the 
engagement ring.  
 
We took into account that Miss Manniche had contacted the programme makers prior to 
the broadcast of the programme on 21 September 2017 to express her concerns with the 
comments which had been made about her and to request for an opportunity to respond 
to the claims. We therefore considered that, at least by the broadcast of the programme 
on 21 September, the broadcaster was aware that Miss Manniche refuted the allegations 
and considered it was appropriate for her response to be included in the programme. 
Despite this, the programme only included a brief recognition that Miss Manniche 
disagreed with the couple by way of the inclusion of media headlines and the 
presentation of an alternative viewpoint by the couple. However, the eight media 
headlines were only shown very briefly and the majority reflected Mr Salvarli’s view that 
Miss Manniche had cheated him and that she was “full of lies”. Two of the headlines 
appeared to reflect Miss Manniche’s position that she was not the offending party in the 
dispute, but rather the victim of aggression and blackmail by Mr Salvarli. We also 
considered, as stated above, that it would not have been clear to viewers whether the 
views presented by the couple actually reflected Miss Manniche’s view or simply 
represented the couple’s assessment of the situation. Therefore, when considering all 
the comments made by Mr Salvarli and Ms Christiansen in the programme and taking 
into account the cumulative effect of these comments and the comments made in the 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

29 
 

previous programme, again we considered that the programme provided limited 
contextual background to properly represent Miss Manniche’s viewpoint, particularly in 
relation to the allegations made about the price and quality of the engagement ring, and 
to avoid unfairness to her.  
 
We also took into account the broadcaster’s statement that both programmes simply 
represented the couple’s position and did not provide an opinion on whether it was 
correct, and the programme only included what was required to understand the dispute. 
However, we considered that the programmes went beyond simply reporting about the 
case against Miss Manniche and the programme instead made significant allegations 
about the price and quality of the engagement ring. Therefore, given the way in which 
the allegations were presented in the programmes, and in the absence of any reference 
to Miss Manniche’s viewpoint, viewers may have reasonably gained the impression that 
the statements being made about the price and quality of the ring by the couple, 
whether Miss Manniche was at fault or not, could be taken as fact.  
 
For all the reasons above Ofcom considered that the comments made in the 
programmes about Miss Manniche and JEWLSCPH amounted to significant allegations 
and that the cumulative effect was that they had the clear potential to materially and 
adversely affect viewers’ opinion of Miss Manniche in a way that was unfair. Also, in the 
particular circumstances of this case, there was insufficient representation of 
Miss Manniche’s position which had the potential to impact negatively on viewers’ 
ability to understand the case and the position of both parties to the dispute, such that 
they may have perceived Miss Manniche in a way that was unfair. Therefore, on balance, 
we considered that this resulted in the broadcaster failing to take reasonable steps in 
accordance with Practice 7.9 to satisfy itself that material facts about Miss Manniche had 
not been presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to her.  
 

b) We next considered the complaint that Miss Manniche was not given an appropriate and 
timely opportunity to respond to the allegations made about her in the programmes.  
 
Practice 7.11 states: 
 

“If a programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other significant 
allegations, those concerned should normally be given an appropriate and timely 
opportunity to respond”.  

 
For the reasons already given in head a) above, Ofcom considered that the comments 
made in the programmes about Miss Manniche and JEWLSCPH amounted to significant 
allegations and that the cumulative effect was that they had the clear potential to 
materially and adversely affect viewers’ opinion of Miss Manniche in a way that was 
unfair. Normally, where a significant allegation is made about an individual or 
organisation in a programme, the broadcaster should ensure that the individual or 
organisation concerned is given an opportunity to respond and, where appropriate, for 
that response to be represented in the programme in a fair manner. 
 
We took into account that the broadcaster did not appear to offer Miss Manniche an 
opportunity to respond to the allegations made in the programme broadcast on 7 
September 2018. We also took into account that prior to the broadcast of the second 
programme, Miss Manniche had emailed the broadcaster and had requested an 
opportunity to respond to the allegations, but that no such opportunity was offered to 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

30 
 

her. The broadcaster stated in its response to Ofcom that it did not provide Miss 
Manniche with an opportunity to respond due to the nature and format of the 
programmes. However, it was our view that Mr Salvarli and Ms Christiansen presented in 
the programmes their side of an ongoing consumer dispute, and in so doing made 
significant allegations about Miss Manniche. Therefore, for the reasons already given in 
head a) above, we considered the broadcaster should have provided Miss Manniche with 
an opportunity to respond to the significant allegations made in the programme about 
her. The broadcaster’s failure to do this and to reflect any such response received, 
resulted in unfairness to Miss Manniche. 
 

Ofcom has upheld Ms Manniche’s complaint on behalf of Miss Manniche of unjust or 
unfair treatment in the programme as broadcast. 
 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

31 
 

Upheld 
 

Complaint by Mrs J on behalf of her daughter (a minor) 
Eamonn & Ruth’s 7 Year Itch, Channel 5, 21 September 2017 
 
 
Summary  
 
Ofcom has upheld this complaint of unjust or unfair treatment made by Mrs J on behalf of 
her daughter (a minor). 
 
The programme, Eamonn and Ruth’s 7 Year Itch, explored the different ways in which 
couples maintain their long-term relationships, by participating in various hobbies and 
pastimes together. One of the hobbies included in the programme was dance, and the 
presenters (Eamonn Holmes and Ruth Langsford) visited a London ballroom. The programme 
included footage of Mrs J’s daughter, who was 13 years old at the time, participating in a 
dance competition while the programme discussed the intimacy of dance and referenced 
studies in “a strip club in America, that found that table dancers in America earned higher 
tips when the girls were at the more fertile stage of their cycle”. Mrs J’s daughter was not 
named, but her face was shown unobscured. 
 
Ofcom found that the broadcast of footage of Mrs J’s daughter in the programme while 
comments of a sexual nature were made resulted in Mrs J’s daughter being treated unfairly 
in the programme.  
 
Programme summary 
 
On 21 September 2017, Channel 5 broadcast the programme Eamonn and Ruth’s 7 Year Itch, 
which followed presenters Mr Eamonn Holmes and Mrs Ruth Langsford as they celebrated 
their seventh wedding anniversary and explored different methods used by couples to 
reinvigorate their relationships after years of marriage.  
 
Mr Holmes introduced the programme: 
 

“So, what do couples do to keep the flame burning if they’re to avoid the dreaded seven-
year itch? We’ll explore that by seeing how they broaden their horizons and keep the 
excitement going…strap yourselves in tight, we’ll get pulses racing as we look into the 
less conventional ways of reigniting a marriage partnership”. 

 
The programme went on to discuss whether a good sex life was “the key to a good married 
life”, as the presenters spoke to professionals offering a range of different services to couples 
to assist them in improving their sexual relationships. The presenters were shown as they 
arrived at the Rivoli Ballroom to meet Dr Peter Lovatt, a cognitive psychologist, to discuss the 
effectiveness of dance therapy in improving sexual intimacy between couples. 
 
Mrs Langsford said: 
 

“We’re here to meet pro-dancer turned psychologist, Dr Peter Lovatt, also known as 
Doctor Dance. He’s got training in ballet, tap and jazz, and, as an expert cognitive 
psychologist, he runs a dance lab at the University of Herefordshire. He’s spent years 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

32 
 

studying the effects of dance on our love lives, and he’s convinced that it’s crucial to 
keeping a relationship fresh”. 

 
Footage was shown of dancers as they performed in front of a crowd. Dr Lovatt said: 
 

“Dance is brilliant because you’re literally bringing two people together. We’ve seen all 
kinds of people who have intimacy issues, and of course dancing brings them together in 
a very intimate way. We’ve seen people with control issues, dominance, admissive-ness 
problems and issues with imbalances in the relationship. We can correct those using 
different forms of dance. It’s about having a shared positive experience. We know that 
people have used dancing as a form of mate selection, even Darwin in the 1870s argued 
that dance forms part of the human mate selection process. So of course, when we are 
dancing together, it’s the ultimate romantic act, it’s just like making love”. 

 
Mrs Langsford said: 
 

“Why do we find it attractive? Why would you say, ‘ooh I like the way he swings his hips’, 
or ‘I like his moves, or her moves’?” 

 
Dr Lovatt said: 
 

“Well, there’s some scientific research which suggests that the way we move our bodies is 
linked to our hormonal and our genetic makeup. The way a man moves his body is 
influenced by his testosterone levels. For instance, high testosterone men dance and 
move naturally to rhythms in a way that women find very attractive. And the way the 
woman dances is influenced by her fertility levels across the monthly cycle...”.  

 
At this point, footage of the complainant’s 13 year-old daughter, dancing with another young 
female dancer, was shown as Dr Lovatt continued: 
 

“…There have even been studies looking at a strip club in America, that found that table 
dancers in America earned higher tips when the girls were at the more fertile stage of 
their cycle, which is incredible. As a human race, we are still animals. We are born to 
dance”. 

 
The programme went on to feature a number of married couples discussing how they have 
enhanced their sexual relationships, and people who provided a range of services to assist 
them. No further footage of Mrs J’s daughter was included in the programme.  
 
Summary of the complaint and broadcaster’s response  

 
Mrs J complained that her daughter was treated unjustly or unfairly in the programme as 
broadcast because footage of her was included in a programme about the sexual behaviour 
of married couples. Mrs J said that it was inappropriate to have included footage of her 
daughter (who was 13 years old at the time) while “references to strippers and fertility” 
were made. 
 
Channel 5 said it understood from the programme makers that the filming involving Mrs J’s 
daughter took place at the Bournemouth Summer Festival, an event included in the United 
Kingdom Championships. Channel 5 said that the festival was a public event, which members 
of the public purchased tickets to attend.  



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

33 
 

 
Channel 5 said that, prior to the broadcast, the programme makers had obtained consent 
from the event organiser to film the dancers. It said that it understood that the filming had 
taken place openly, and that the programme makers had setup their equipment on the edge 
of the dance floor in full view of the competition participants. Channel 5 said that filming 
notices, which explained that the programme makers were filming the event for a 
programme due to be broadcast on Channel 5, were placed in three separate locations at the 
event:  
 

• one in the main reception area,  

• one in the main entrance of the dance hall; and.  

• one in the training area. 
 

Channel 5 said that one participant came forward and asked not to be included in the 
programme and was excluded on this basis. In addition, Channel 5 said that the programme 
makers had asked the Event Organisers to make a public announcement about the filming, 
but that “as the film crew did not arrive until after the start of the Championships, they did 
not hear those announcements being made”. 
 
Channel 5 said it understood from the programme makers that they believed they had only 
filmed an older dance competition group. However, it said that following further enquiries, 
the programme makers were informed that they had filmed a dance category which included 
some dancers aged under 16. The broadcaster said that the programme makers had told 
Channel 5 that “looking at the dancers at the time, they thought that they were over the age 
of 16, however, they now realise this was not the case”.  
 
Channel 5 said that it accepted that the context in which the footage of Mrs J’s daughter was 
broadcast was inappropriate, given her age. It said that as soon as the issue was brought to 
Channel 5’s attention, the broadcaster arranged for the programme to be edited to remove 
the approximately four seconds of footage in which Mrs J’s daughter was featured. Channel 
5 said that it had advised Mrs J that this had been done and that the original version of the 
programme would not be repeated or made available on Channel 5’s on demand service, 
My5. Channel 5 said that it apologised again for any distress the original broadcast may have 
caused. However, it said that it did not believe that it was in breach of Section Seven 
(Fairness) of the Ofcom Broadcasting Code (“the Code”).  
 
Channel 5 said it was clear that Dr Lovatt was talking in general terms about the joy and 
benefits of dance and without reference to the montage of dancers. It added that nothing 
that he said reflected upon any of the dancers seen in the footage and it did not consider 
that any of his statements, or anything else in the programme, would be likely to have 
affected viewers’ understanding of Mrs J’s daughter in a way that was unfair to her.  
 
Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View on this case that the complaint should be upheld. Both 
the complainant and the broadcaster were given the opportunity to make representations 
on the Preliminary View, but neither chose to do so. 
 
 
 
 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

34 
 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all 
other persons from unjust or unfair treatment in programmes in such services.  
  
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of 
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which 
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and 
targeted only at cases in which action is needed.  
 
In reaching this decision, we carefully considered all the relevant material provided by both 
parties. This included a recording of the programme as broadcast and transcript of it, and 
both parties’ written submissions.  
 
When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to whether 
the broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or unfair 
treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s Broadcasting 
Code (“the Code”). In assessing the broadcaster’s compliance with this Rule, we had regard 
to Practice 7.4 of the Code. Practice 7.4 states: 
 

“If a contributor is under sixteen, consent should normally be obtained from a parent or 
guardian…”. 

 
Ofcom considered Mrs J’s complaint that her daughter was treated unjustly or unfairly in the 
programme as broadcast because footage of her was included in a programme about the 
sexual behaviour of married couples. Mrs J said that it was inappropriate to have included 
footage of her daughter (who was 13 years old at the time) while references to strippers and 
fertility were made. 
 
Ofcom began by considering the footage that was included in the programme as broadcast. 
This consisted of approximately four seconds of Mrs J’s 13 year-old daughter, dancing with 
another female contestant at a dancing competition. Mrs J’s daughter was not named, but 
her face was shown unobscured.  
 
We took into account the subject matter and context in which the footage of Mrs J’s 
daughter was included. The section of the programme focused on the effectiveness of dance 
therapy in improving sexual intimacy between romantic partners. Dr Lovatt explained that 
the way a woman dances was “influenced by her fertility levels” and that studies of a “strip 
club” in the USA had found that table dancers “earned higher tips when the girls were at the 
more fertile stage of their cycle”.  
 
We recognised that the inclusion of footage of Mrs J’s daughter in the programme was minor 
and her appearance in the footage fleeting, however, we considered that she was 
identifiable from the unobscured footage. We also recognised that the comments made by 
Dr Lovatt were not intended to be a specific reference to Mrs J’s daughter. Nevertheless, the 
footage of the dancers, including Mrs J’s daughter, served as an illustration to Dr Lovatt’s 
comments about the sexual nature of dancing.  
 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

35 
 

We took into account the broadcaster’s representations that filming notices were placed in 
three locations at the venue, stating that filming for a Channel 5 television programme was 
taking place, and that, on request, one participant had been excluded from the programme. 
Mrs J’s daughter was under sixteen at the time of the filming and consent was not 
specifically obtained from Mrs J for her daughter to be included in the programme. It was 
also not clear whether Mrs J or her daughter had seen the filming notices. However, even if 
Mrs J had seen these notices, advising that filming was taking place, the filming notices did 
not provide details about the type of programme the participants were being filmed for and, 
in Ofcom’ view, it was unlikely that Mrs J would have consented to her daughter being 
included in a programme which was specifically about adult relationships. We also took into 
account that Channel 5 accepted that, given her age, the context in which the footage of Mrs 
J’s daughter was broadcast was inappropriate, and confirmed that the programme had since 
been edited to remove this content. 
 
Within this context, and in light of the fact Mrs J’s daughter was only 13 years old at the time 
of filming and broadcast, we considered that juxtaposing footage of Mrs J’s daughter in a 
programme of this nature in conjunction with the sexual nature of the comments made by 
Dr Lovatt relating to a “strip club” and the fertility levels of “table dancers”, was unfair to her 
in that it associated her with adult and sexualised behaviour.  
 
Therefore, given all of the circumstances, and for the reason set out above, Ofcom 
considered that Mrs J’s daughter was treated unfairly in the programme.  
 
Ofcom has upheld Mrs J’s complaint of unjust or unfair treatment in the programme as 
broadcast. 
 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

36 
 

Complaints assessed, not investigated 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided 

not to pursue between 14 and 27 May 2018 because they did not raise issues warranting 

investigation. 

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio1 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

The Christian 

O'Connell Breakfast 

Show 

Absolute Radio 04/05/2018 Due impartiality/bias 1 

Forged in Fire Blaze 14/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Live UEFA Champions 

League 

BT Sport 2 24/04/2018 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

4 

News Capital FM 30/04/2018 Commercial 

communications on 

radio 

1 

My Reality CBS Reality 14/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

CFM News CFM 03/05/2018 Due accuracy 1 

24 Hours in Police 

Custody 

Channel 4 21/05/2018 Disability 

discrimination/offence 

1 

Bose's sponsorship of 

Formula 1 Racing 

Channel 4 15/04/2018 Advertising content 1 

Bose's sponsorship of 

Formula 1 Racing 

Channel 4 13/05/2018 Sponsorship credits  1 

Britain's Benefit Crisis Channel 4 07/05/2018 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 ident Channel 4 14/05/2018 Crime and disorder 1 

Channel 4 ident Channel 4 23/05/2018 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 01/05/2018 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 01/05/2018 Generally accepted 

standards 

2 

Channel 4 News Channel 4 08/05/2018 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 11/05/2018 Due impartiality/bias 2 

Channel 4 News Channel 4 15/05/2018 Due accuracy 1 

Escape to the Chateau Channel 4 29/04/2018 Offensive language 2 

F1 – Baku GP Channel 4 29/04/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Genderquake Channel 4 07/05/2018 Transgender 

discrimination/offence 

2 

                                                           
1 This Bulletin was amended after publication to correct a factual inaccuracy. 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

37 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Genderquake Channel 4 08/05/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Genderquake (trailer) Channel 4 05/05/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Genderquake (trailer) Channel 4 05/05/2018 Scheduling 1 

Genderquake (trailer) Channel 4 05/05/2018 Transgender 

discrimination/offence 

1 

Genderquake (trailer) Channel 4 06/05/2018 Transgender 

discrimination/offence 

1 

Genderquake: The 

Debate 

Channel 4 08/05/2018 Gender 

discrimination/offence 

2 

Genderquake: The 

Debate (trailer) 

Channel 4 11/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Holiday Unpacked Channel 4 23/04/2018 Materially misleading 1 

My F-ing Tourette's 

Family 

Channel 4 01/05/2018 Disability 

discrimination/offence 

2 

Riot Girls Channel 4 10/05/2018 Gender 

discrimination/offence 

5 

Sunday Brunch Channel 4 13/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

What Makes a 

Woman 

Channel 4 16/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

5 News Channel 5 25/04/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Bad Tenants, Rogue 

Landlords 

Channel 5 03/05/2018 Undue prominence  1 

Bad Tenants, Rogue 

Landlords 

Channel 5 24/05/2018 Offensive language 1 

Can't Pay? We'll Take 

It Away 

Channel 5 26/04/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Neighbours Channel 5 15/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Our Secret World: 

Gypsy Kids 

Channel 5 08/05/2018 Offensive language 1 

Paddington Station 

24/7 

Channel 5 14/05/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

The Sex Business: 

Porn Stars (trailer) 

Channel 5 21/05/2018 Sexual material 1 

Tortured by Mum and 

Dad: The Turpin 13 

(trailer) 

Channel 5 09/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Yorkshire Vet Channel 5 09/05/2018 Animal welfare 1 

The Evening 

Schmooze 

Chat Box 24/04/2018 Participation TV 1 

Grizzly Tales for 

Gruesome Kids 

CITV 19/05/2018 Offensive language 1 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

38 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Classic FM News Classic FM 30/04/2018 Elections/Referendums 1 

Jon Richardson: 

Ultimate Worrier 

Dave 17/05/2018 Offensive language 1 

Genderquake (trailer) E4 07/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The Dam Busters Film4 20/05/2018 Offensive language 1 

Dogfights Forces TV 15/05/2018 Violence 1 

Rehai Hum Europe 15/04/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Britain's Got More 

Talent 

ITV 13/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Britain's Got Talent ITV 05/05/2018 Disability 

discrimination/offence 

2 

Britain's Got Talent ITV 05/05/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Britain's Got Talent ITV 12/05/2018 Offensive language 5 

Britain's Got Talent ITV 19/05/2018 Scheduling 1 

Coronation Street ITV 02/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Coronation Street ITV 07/05/2018 Suicide and self harm 3 

Coronation Street ITV 09/05/2018 Suicide and self harm 11 

Coronation Street ITV 11/05/2018 Product placement  1 

Coronation Street ITV 11/05/2018 Race 

discrimination/offence 

3 

Coronation Street ITV 16/05/2018 Generally accepted 

standards 

2 

Coronation Street ITV 18/05/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Coronation Street ITV 18/05/2018 Scheduling 1 

Emmerdale ITV 01/04/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Emmerdale ITV 03/05/2018 Dangerous behaviour 1 

Emmerdale ITV 08/05/2018 Scheduling 1 

Emmerdale ITV 17/05/2018 Offensive language 2 

Emmerdale ITV 17/05/2018 Violence 116 

Good Morning Britain ITV 23/04/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Good Morning Britain ITV 24/04/2018 Materially misleading 1 

Good Morning Britain ITV 02/05/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Good Morning Britain ITV 08/05/2018 Dangerous behaviour 1 

Good Morning Britain ITV 15/05/2018 Due impartiality/bias 1 

Good Morning Britain ITV 15/05/2018 Generally accepted 

standards 

3 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

39 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Good Morning Britain ITV 16/05/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Grizzly Tales for 

Gruesome Kids 

ITV 19/05/2018 Offensive language 1 

Harry Hill's Alien Fun 

Capsule 

ITV 12/05/2018 Generally accepted 

standards 

4 

ITV London News ITV 25/04/2018 Due accuracy 1 

ITV News ITV 23/04/2018 Generally accepted 

standards 

1 

ITV News ITV 25/04/2018 Due impartiality/bias 1 

ITV News ITV 05/05/2018 Due accuracy 1 

ITV News ITV 14/05/2018 Due accuracy 1 

ITV News ITV 16/05/2018 Generally accepted 

standards 

4 

Judge Rinder's Crime 

Stories 

ITV 15/05/2018 Violence 1 

Little Big Shots ITV 29/04/2018 Under 18s in 

programmes 

1 

Little Big Shots ITV 13/05/2018 Due impartiality/bias 2 

Loose Women ITV 20/04/2018 Sexual material 1 

Loose Women ITV 09/05/2018 Materially misleading 2 

Lorraine ITV 03/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Lottoland.co.uk's 

sponsorship of Who 

Wants to be a 

Millionaire? 

ITV 09/05/2018 Sponsorship credits  1 

News at Ten ITV 11/05/2018 Due accuracy 1 

Ninja Warrior UK ITV 19/05/2018 Fairness 1 

Peston on Sunday ITV 22/04/2018 Due accuracy 2 

Peston on Sunday ITV 29/04/2018 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Peston on Sunday ITV 06/05/2018 Materially misleading 1 

Programming ITV 22/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The Jeremy Kyle Show ITV 03/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The Jeremy Kyle Show ITV 07/05/2018 Scheduling 1 

The Jeremy Kyle Show ITV 11/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The Jeremy Kyle Show ITV 17/05/2018 Due accuracy 1 

The Keith and Paddy 

Picture Show (trailer) 

ITV 16/05/2018 Offensive language 1 

The Keith and Paddy 

Picture Show (trailer) 

ITV 18/05/2018 Offensive language 1 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

40 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

The Real Camilla ITV 23/04/2018 Generally accepted 

standards 

1 

This Morning ITV 26/04/2018 Scheduling 1 

This Morning ITV 27/04/2018 Generally accepted 

standards 

1 

This Morning ITV 27/04/2018 Sexual material 1 

This Morning ITV 02/05/2018 Materially misleading 1 

This Morning ITV 03/05/2018 Nudity 2 

This Morning ITV 22/05/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

This Morning ITV 22/05/2018 Materially misleading 1 

This Time Next Year ITV 01/05/2018 Materially misleading 1 

Tipping Point ITV 21/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Who Wants to Be a 

Millionaire? 

ITV 09/05/2018 Generally accepted 

standards 

3 

Who Wants to Be a 

Millionaire? 

ITV 10/05/2018 Other 1 

Who Wants to Be a 

Millionaire? 

ITV 10/05/2018 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

2 

Zoe Ball on Sunday ITV 22/04/2018 Sexual material 1 

ITV News Calendar ITV Yorkshire 01/05/2018 Elections/Referendums 1 

Celebrity Juice ITV2 17/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Celebrity Juice ITV2 17/05/2018 Offensive language 1 

Family Guy ITV2 05/05/2018 Transgender 

discrimination/offence 

1 

Plebs ITV2 14/05/2018 Nudity 1 

You've Been Framed ITV2 14/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The Real Housewives 

of Beverly Hills 

ITVBe 16/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Botched Kanal 11 (Sweden) 30/04/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Botched Kanal 11 (Sweden) 04/05/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Botched Kanal 11 (Sweden) 05/05/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Botched Kanal 11 (Sweden) 11/05/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Våra omgjorda 

kroppar 

Kanal 11 (Sweden) 03/05/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Våra omgjorda 

kroppar 

Kanal 11 (Sweden) 04/05/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

41 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Ian Collins LBC 97.3 FM 09/04/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 18/04/2018 Materially misleading 2 

James O'Brien LBC 97.3 FM 20/04/2018 Generally accepted 

standards 

2 

James O'Brien LBC 97.3 FM 27/04/2018 Generally accepted 

standards 

5 

James O'Brien LBC 97.3 FM 01/05/2018 Due impartiality/bias 1 

News LBC 97.3 FM 10/05/2018 Due accuracy 1 

Nigel Farage LBC 97.3 FM 02/05/2018 Due impartiality/bias 1 

Steve Allen LBC 97.3 FM 09/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Steve Allen LBC 97.3 FM 24/05/2018 Other 1 

Come Dine with Me More4 09/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Genderquake (trailer) More4 05/05/2018 Scheduling 1 

Primetime NDTV India 08/05/2018 Due impartiality/bias 1 

Criminal Minds Pick 18/05/2018 Scheduling 1 

The Chris Moyles 

Show 

Radio X 08/05/2018 Crime and disorder 1 

Westworld Sky Atlantic 30/04/2018 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Premier League Darts Sky Main Event 03/05/2018 Generally accepted 

standards 

2 

Sky News Sky News 20/04/2018 Due accuracy 1 

Sky News Sky News 26/04/2018 Due impartiality/bias 2 

Sky News Sky News 05/05/2018 Violence 2 

Sky News Sky News 08/05/2018 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 10/05/2018 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 11/05/2018 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 18/05/2018 Due accuracy 1 

The Royal Wedding Sky News 19/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The Royal Wedding Sky News 19/05/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Supergirl Sky1 23/04/2018 Offensive language 1 

Alan Brazil Talksport 09/05/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Hawksbee and Jacobs Talksport 18/05/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Talksport Weekend 

Breakfast 

Talksport 19/05/2018 Scheduling 1 

Ishockey matchen 

mellan USA och 

Tyskland 

TV10 (Sweden) 07/05/2018 Race 

discrimination/offence 

1 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

42 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

The Intern Universal Channel 17/04/2018 Advertising/editorial 

distinction  

1 

Programming Various Various Dangerous behaviour 1 

Islami Istikhara Venus TV 09/04/2018 Harm 1 

Yorkshire Stripper Xrated40+ 19/05/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Mission: Kill Hitler Yesterday 28/03/2018 Due accuracy 1 

 

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on 

television and radio programmes, go to: 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf 

 
Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards on BBC broadcasting services and BBC ODPS. 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

BBC News BBC 1 01/12/2017 Generally accepted 

standards 

1 

BBC News BBC 1 29/01/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC News  BBC 1 14/11/2017 Due impartiality/bias 1 

EastEnders BBC 1 21/12/2017 Violence 1 

Newsnight BBC 1 14/11/2017 Due impartiality/bias 1 

Panorama: A 

Prescription for 

Murder? 

BBC 1 26/07/2017 Due impartiality/bias 1 

The Graham 

Norton Show 

BBC 1 Various Due impartiality/bias 1 

Daily Politics BBC 2 07/02/2018 Due impartiality/bias 1 

Victoria Derbyshire BBC 2  06/02/2018 Generally accepted 

standards 

1 

BBC News BBC channels 15/03/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

BBC News / 

Beyond 100 Days 

BBC News 

Channel 

08/02/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC Papers BBC News 

Channel 

22/01/2018 Due impartiality/bias 1 

The Radio 1 

Breakfast Show 

with Nick 

Grimshaw 

BBC Radio 1 17/11/2017 Scheduling 1 

Jeremy Vine BBC Radio 2 30/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

43 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Today BBC Radio 4 01/11/2017 Due impartiality/bias 1 

Word of Mouth BBC Radio 4 05/02/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Richard Rees BBC Radio Cymru 06/05/2018 Other 1 

Good Morning 

Scotland 

BBC Radio 

Scotland 

Various Due impartiality/bias 1 

 

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on 
BBC broadcasting services and BBC ODPS, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-
investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-
demand-programme-services.pdf 
 

Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches 
of broadcast licences 
 
Here is an alphabetical list of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided 
not to pursue between 14 and 27 May 2018 because they did not raise issues warranting 
investigation. 
 

Licensee Licensed service Categories  

YourTV Manchester Limited That's Manchester TV Programming 
Commitments  

 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints about broadcast licences, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf  
 

 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf


Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

44 
 

Complaints outside of remit 
 
Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our remit. 
This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained about. For 
example, the complaints were about the content of television, radio or on demand adverts 
or an on demand service that does not fall within the scope of regulation.  
 
For more information about what Ofcom’s rules cover, go to: https://www.ofcom.org.uk/tv-
radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover  
 

Complaints about television, radio or on demand programmes 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Advertisement 4Seven 11/05/2018 Advertising content 1 

Advertisement 5Star 06/05/2018 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 22/05/2018 Advertising content 1 

Classic FM News Classic FM 19/05/2018 Outside of remit 1 

Autumn Assembly of 

Prayer 

God Channel 15/05/2018 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Advertisement Heart FM Various Advertising content 1 

Advertisement ITV 13/05/2018 Advertising content 1 

Advertisement ITV 15/05/2018 Advertising content 1 

Advertisement ITV 18/05/2018 Advertising content 1 

Advertisements ITV Various Advertising content 1 

ITV News ITV 18/05/2018 Outside of remit 1 

Advertisement ITVBe 24/05/2018 Advertising content 1 

The Diary of Anne 

Frank 

Jewish 

Broadcasting 

Service 

27/01/2018 Outside of remit 1 

Advertisement LBC 97.3 FM 11/05/2018 Advertising content 1 

Advertisement n/a 01/05/2018 Advertising content 1 

Expert Tanning QVC 14/05/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

13 Reasons Why Netflix 18/05/2018 Violence 1 

13 Reasons Why Netflix 23/05/2018 Violence 1 

Evil Genius Netflix 19/05/2018 Violence 1 

Various Netflix 01/01/2018 Other 1 

Billing NOW TV 22/05/1990 Other 1 

Teleshopping QVC Style 23/05/2018 Teleshopping 1 

Advertisement Sky1 08/05/2018 Advertising content 1 

Technical Sky Q 23/03/2018 Other 1 

Billing/technology TalkTalk TV 01/09/2017 Other 1 

Advertisement Various 18/05/2018 Advertising content 1 

Technical Yupp TV 12/05/2018 Other 1 

 

https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover


Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

45 
 

For more information about how Ofcom assesses complaints about television and radio 

programmes, go to: 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf 

 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


 

46 
 

BBC First 
 
The BBC Royal Charter and Agreement was published in December 2016, which made Ofcom 

the independent regulator of the BBC. 

Under the BBC Agreement, Ofcom can normally only consider complaints about BBC 

programmes where the complainant has already complained to the BBC and the BBC has 

reached its final decision (the ‘BBC First’ approach).  

The complaints in this table had been made to Ofcom before completing the BBC’s 

complaints process. 

Complaints about BBC television, radio or on demand programmes 

Programme Service Transmission or 
Accessed Date 

Categories Number of 
Complaints 

BBC News  BBC channels 04/05/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC channels 19/05/2018 Outside of remit 1 

Programming BBC channels 11/01/2017 Due impartiality/bias 1 

Programming BBC channels n/a Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC 1 09/05/2018 Dangerous behaviour 1 

BBC News BBC 1 15/05/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC 1 23/05/2018 Offensive language 1 

EastEnders BBC 1 21/05/2018 Violence 4 

Graham Norton Show BBC 1 11/05/2018 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Have I Got News for 
You 

BBC 1 18/05/2018 Materially misleading 1 

Panorama: Police 
Under Pressure 

BBC 1 18/05/2018 Due impartiality/bias 1 

Peter Kay Unscripted BBC 1 07/05/2018 Transgender 
discrimination/offence 

1 

The British Academy 
Television Awards 

BBC 1 13/05/2018 Gender 
discrimination/offence 

5 

The Royal Wedding: 
Prince Harry and 
Meghan Markle 

BBC 1 19/05/2018 Materially misleading 1 

The Royal Wedding: 
Prince Harry and 
Meghan Markle 

BBC 1 19/05/2018 Other 1 

Who Wants to Be a 
Bitcoin Millionaire? 

BBC 1 12/02/2018 Due impartiality/bias 1 

Balls of Steel BBC 1 Wales 21/05/2018 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Newsnight BBC 2 28/02/2018 Other 1 

Springwatch BBC 2 09/04/2018 Generally accepted 
standards 

1 

The Funeral Murders BBC 2 19/03/2018 Due impartiality/bias 1 

Famalam BBC 3 
 

n/a Generally accepted 
standards 

1 



Issue 355 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 June 2018 

47 
 

Programme Service Transmission or 
Accessed Date 

Categories Number of 
Complaints 

BBC News BBC News 
Channel 

14/05/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC News 
Channel 

17/05/2018 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News BBC News 
Channel 

20/05/2018 Outside of remit 1 

BBC News Afternoon 
Live 

BBC News 
Channel 

17/05/2018 Promotion of 
products/services 

1 

Look North BBC North East n/a Elections/Referendums 1 

Charlie Sloth Show BBC Radio 1 16/05/2018 Generally accepted 
standards 

1 

The Radio 1 Breakfast 
Show with Nick 
Grimshaw 

BBC Radio 1 22/01/2018 Competitions 1 

BBC News BBC Radio 2 15/05/2018 Due impartiality/bias 2 

Drivetime with Simon 
Mayo and Jo Whiley 

BBC Radio 2 14/05/2018 Other 1 

PM BBC Radio 4 04/05/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC Radio 
Leicester 

16/05/2018 Due accuracy 1 

Kamlesh Purohit BBC Radio 
Leicester 

22/04/2018 Commercial 
communications on 
radio 

1 



 

48 
 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster or service provider may have breached its codes, 
rules, licence condition or other regulatory requirements, it will start an investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily mean the 
broadcaster or service provider has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements being 
recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 14 and 27 May 2018. 
 

Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Service Transmission date 

Segodnya (“Today”) NTV Mir Baltic 2 and 3 April 2018 

 
Investigations launched under the Procedures for the consideration and 
adjudication of Fairness and Privacy complaints 
 

Programme Service Transmission date 

Britain’s Got Talent ITV 21 April 2018 

Sri Guru Singh Sabha 
Election Debate 

Sangat TV 29 September 2017 

 
For more information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness and 
Privacy complaints about television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-
complaints.pdf 
 

Investigations launched under the Procedures for the consideration and 
adjudication of Fairness and Privacy complaints on BBC Broadcasting Services 
and BBC ODPS 
 

Programme Service Transmission date 

BBC Inside Out West BBC 1 26 February 2018 and 
repeated on BBC iPlayer 

 
 
For information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness and Privacy 
complaints on BBC Broadcasting Services and BBC ODPS, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-
consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf 
 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf

