
Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Issue number 347 
5 February 2018 

 

  



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

 

Contents 
Introduction           3 

Notice of Sanction 

 
February Box 
Al Arabiya News, 27 February 2016        5 
 
Note to Broadcasters  
 
Monitoring of diversity and equal opportunities in broadcasting     7 
 

Broadcast Standards cases  
 
In Breach 
 
Cops UK: Bodycam Squad 
Dave, 17 November 2017, 20:00 and 19 November 2017, 11:00     9 
 
Rickie, Melvin & Charlie in the Morning 
Kiss, 20 November 2017, 08:10         12 
 
Tameside Today  
Tameside Radio, 19 October 2017, 12:50       14 
 
To the Point 
JUS Punjabi, 2 November 2017, 19:00        16 
 

Broadcast Fairness and Privacy cases 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Mrs Allison Edwards, made on her own behalf and on behalf of her son 
Dispatches: Trump, the Doctor and the Vaccine Scandal, Channel 4, 8 May 2017    18 
 
Complaint by Lidl UK GmbH 
Supershoppers, Channel 4, 6 June 2017        29 
 

Tables of cases 
 
Investigations Not in Breach         41 
 
Complaints assessed, not investigated        42 
 
Complaints outside of remit         51 
 
BBC First           52 
 
Investigations List          54



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

3 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content to secure the standards objectives1. Ofcom also has a duty to ensure that 
On Demand Programme Services (“ODPS”) comply with certain standards requirements set 
out in the Act2.  
 
Ofcom reflects these requirements in its codes and rules. The Broadcast and On Demand 
Bulletin reports on the outcome of Ofcom’s investigations into alleged breaches of its codes 
and rules, as well as conditions with which broadcasters licensed by Ofcom are required to 
comply. The codes and rules include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) for content broadcast on television and radio 
services licensed by Ofcom, and for content on the BBC’s licence fee funded television, 
radio and on demand services. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”), containing rules on how 

much advertising and teleshopping may be scheduled on commercial television, how 
many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, for which Ofcom 
retains regulatory responsibility for television and radio services. These include: 

 

• the prohibition on ‘political’ advertising; 

• ‘participation TV’ advertising, e.g. long-form advertising predicated on premium rate 
telephone services – notably chat (including ‘adult’ chat), ‘psychic’ readings and 
dedicated quiz TV (Call TV quiz services); and 

• gambling, dating and ‘message board’ material where these are broadcast as 
advertising3.  

  
d) other conditions with which Ofcom licensed services must comply, such as requirements 

to pay fees and submit information required for Ofcom to carry out its statutory duties. 
Further information can be found on Ofcom’s website for television and radio licences.  

 
e) Ofcom’s Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-Demand 

Programme Services for editorial content on ODPS (apart from BBC ODPS). Ofcom 
considers sanctions for advertising content on ODPS referred to it by the Advertising 
Standards Authority (“ASA”), the co-regulator of ODPS for advertising, or may do so as a 
concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the requirements in the BBC Agreement, the Code on Television 
Access Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, 
and the Cross Promotion Code.  

                                                           
1 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 
 
2 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 
 
3 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising for these 
types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory sanctions in all 
advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/32162/costa-april-2016.pdf
https://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

4 

 

It is Ofcom’s policy to describe fully television, radio and on demand content. Some of the 
language and descriptions used in Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin may 
therefore cause offence.



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

5 

Notice of Sanction 
 
February Box 

Al Arabiya News, 27 February 2016 
 
 
Introduction 
 
Al Arabiya News is an Arabic language news and current affairs channel. The Ofcom licence for 
Al Arabiya News is held by Al Arabiya News Channel FZ-LLC (“Al Arabiya News” or the 
“Licensee”).  
 
Ofcom has imposed a sanction on the Licensee following a breach of the Ofcom Broadcasting 
Code (“the Code”) related to the programme February Box. The programme reported on an 
attempt made in February and March 2011, by a number of people including the 
complainant1, Mr Hassan Mashaima, to change the governing regime in Bahrain from a 
Kingdom to a Republic. It included an interview with Mr Mashaima, filmed while he was in 
prison awaiting a retrial, as he explained the circumstances which had led to his arrest and 
conviction. The interview included Mr Mashaima making confessions as to his participation in 
certain activities. Only approximately three months prior to the date on which Al Arabiya News 
said the footage was filmed, an official Bahraini Commission of Inquiry had found that similar 
such confessions had been obtained from individuals, including Mr Mashaima, under torture. 
During Mr Mashaima’s subsequent retrial and appeal, he maintained that his conviction 
should be overturned, as confessions had been obtained from him under torture.  
 
Summary of Decision 
 
In Ofcom’s Adjudication (“the Adjudication”) published on 24 April 2017, in issue 327 of the 
Broadcast and On-Demand Bulletin (the “Bulletin”)2, Ofcom found that the programme had 
breached Rules 7.1 and 8.1 of the Code: 
 
Rule 7.1:  Broadcasters must avoid unjust or unfair treatment of individuals or 

organisations in programmes. 
 
Rule 8.1:  Any infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining 

material included in programmes, must be warranted. 
 
The Adjudication set out specifically the reasoning as to why Ofcom upheld the complaint of 
unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in connection with the obtaining of 
material included in the programme and the programme as broadcast.  
 
In Ofcom’s view the breaches were serious and we therefore considered the imposition of a 
statutory sanction in this case. In considering the sanction Ofcom took account of the 

                                                           
1 Mr Husain Abdulla complained to Ofcom on behalf of Mr Hassan Mashaima about unfair treatment 
and unwarranted infringement of privacy in connection with the obtaining of material included in the 
programme and the programme as broadcast on Al Arabiya News on 27 February 2016.  
 
2 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0013/101227/Issue-327-of-Ofcoms-Broadcast-and-
On-Demand-Bulletin.pdf  
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0013/101227/Issue-327-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0013/101227/Issue-327-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin.pdf


Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

6 

particular seriousness of this breach. We were also concerned that the Licensee did not 
appear to understand fully its obligations to comply with all parts of the Code.  
 
In the circumstances, and in accordance with Ofcom’s penalty guidelines, Ofcom decided that 
it was appropriate and proportionate in the circumstances to impose a financial penalty of 
£120,000 on the Licensee in respect of these serious Code breaches (payable to HM Paymaster 
General). In addition, Al Arabiya News has been directed to broadcast a statement of Ofcom’s 
findings in this case, on a date and in a form to be determined by Ofcom, and not to repeat the 
material found in breach again.  
 
The full decision was published on 25 January 2018 and is available at: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/109767/Al-Arabiya-sanction.pdf  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/109767/Al-Arabiya-sanction.pdf


Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

7 

Note to Broadcasters  
 
Monitoring of diversity and equal opportunities in broadcasting 
 
 
Introduction 
 
In December we published an update note to broadcasters in Ofcom’s Broadcast and On 
Demand bulletin issue number 344 setting out, amongst other things, that we would be 
embarking on the second round of television monitoring and the next steps for conducting 
monitoring across the radio industry. This note provides more detail on the planned next steps 
for conducting the television monitoring exercise and an update on the status of the radio 
monitoring exercise. Also highlighted is the recent publication of a consultation on Ofcom’s 
Diversity and Inclusion Plan. 
 
Monitoring of the television industry  
 
Stage one information request 
 
In week commencing 19 February we will be sending an initial information request to each 
licensee who told us last year that their employees totalled 50 or under and to any new 
licensees. You will only receive this information request if the number of your employees falls 
within this threshold or you are a new licensee; broadcasters with more than 50 employees 
will not be involved at this stage (see below). The stage one information request will ask for 
information related to your number of employees and the number of days you are licensed to 
broadcast per year, to identify whether you are required to complete a full questionnaire at 
stage two (see below). This request will be sent to company secretaries by post and to licence 
contacts by email. The questionnaire will take the form of an online survey, which can be 
accessed via a link, included as part of the email sent to licence contacts. 
 
You will have ten working days to complete the information request. If you fail to submit the 
requested information by the specified date, we may find you in breach of your licence. 
 
Stage two information request  
 
Licensees identified at stage one as meeting the relevant thresholds1, along with licensees who 
told us last year that they have over 50 employees, will receive the Stage two information 
request in the Spring. This will consist of a detailed questionnaire asking about your equal 
opportunities arrangements and your workforce, which will need to be completed and 
returned to Ofcom. The details of how and when to do this will be included with the 
questionnaire. 
 
How will the information be used? 
 
We will use the information to produce our second annual diversity and equal opportunities in 
television report in Autumn 2018. 
 
 

                                                           
1 Have more than 20 employees and licensed to broadcast for more than 31 days per year. 
 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

8 

Monitoring of the radio industry  
 
On 12 January 2018, Ofcom issued a Stage 2 information request to radio licensees who met 
the relevant thresholds2 to complete the detailed questionnaire about their equal 
opportunities arrangements and their workforce. The information will be used to produce our 
first annual report on diversity and equal opportunities in radio. The report will be published in 
Spring 2018. The deadline for completing the questionnaire and returning it to Ofcom is 16 
February 2018. If you fail to submit the requested information by this date, we may find you in 
breach of your licence. 
 
Publication of consultation on Ofcom’s Diversity and Inclusion Plan 
 
• On 23 January Ofcom proposed a four-year programme of work to ensure that diversity 

and inclusion remain central to how we operate, both as an employer and as the UK’s 
communications regulator. Our Diversity and Inclusion programme reviews the progress 
we have made in this area since 2014, and sets out our proposed objectives and actions 
for the period 2018-2022. 

 
• Our consultation provides an opportunity for those with an interest in Ofcom’s work on 

diversity and equality to comment on our proposed objectives, and contribute any further 
suggestions. Responses must be submitted by 5pm on Friday 23 February 2018. 

 
Any broadcasters who have questions related to this note please contact 
diversityinbroadcasting@ofcom.org.uk  
 
Finally, we would like to remind you that it is your responsibility to ensure that your contact 
details held by Ofcom are accurate and up-to-date. Therefore, if this isn’t the case, we ask that 
you email Broadcast.Licensing@ofcom.org.uk with your correct contact details. 
 
 
 

                                                           
2 Have more than 20 employees and licensed to broadcast for more than 31 days per year. 

https://www.ofcom.org.uk/consultations-and-statements/category-3/diversity-inclusion-programme-2018-2022
mailto:diversityinbroadcasting@ofcom.org.uk
mailto:Broadcast.Licensing@ofcom.org.uk


Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

9 

Broadcast Standards cases 
 

In Breach  
 
Cops UK: Bodycam Squad 
Dave, 17 November 2017, 20:00 and 19 November 2017, 11:00 
 
 
Introduction  
 
Dave is a general entertainment television channel. The licence for Dave is held by UKTV 
Media Limited (“UKTV” or “the Licensee”).  
 
Cops UK: Bodycam Squad is a documentary series following the work of Staffordshire Police 
(the first force in the UK to equip all officers with body cameras) as they respond to 
emergencies, investigate crimes and arrest suspects. 
 
Ofcom received nine complaints about offensive language in the episode of Cops UK: 
Bodycam Squad broadcast at 11:00 on 19 November 2017. On 20 November 2017, the 
Licensee notified Ofcom of this incident and also that the same episode, including the same 
offensive language, had been broadcast at 20:00 on 17 November 2017.  
 
The episode included repeated uses of offensive language, for example: 15 uses of the word 
“fuck” or “fucking” as well as eight uses of the words: “shit”; “piss off”; “dickhead”; “nigger”; 
“pussyhole”; “Paki”; and “gippo”. 
 
Ofcom considered this material raised issues under the following rules of the Code:  
 
Rule 1.14:  “The most offensive language must not be broadcast before the 

watershed…”.  
 
Rule 1.16: “Offensive language must not be broadcast before the watershed…unless it 

is justified by the context. In any event, frequent use of such language must 
be avoided before the watershed”.  

 
We therefore asked UKTV how the content complied with these rules.  
 
Response  
 
The Licensee acknowledged that the two transmissions of this episode were in breach of 
Rules 1.14 and 1.16. 
 
UKTV said that the offensive language had been broadcast as a result of actions taken by 
TVT, a company responsible for some of the Licensee’s compliance viewing. It provided a 
copy of a report submitted by TVT, which explained that TVT had accidentally linked the 
post-watershed version of this episode to a pre-watershed identification number. Further, 
TVT had allowed the episode to bypass “the post-edit review” stage of the compliance 
process before it was sent for transmission.  
 
According to UKTV, TVT had since taken “a number of steps to prevent a mistake like this 
occurring again” focusing on: firstly, preventing the wrong version of the material being 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

10 

imported onto the transmission system; and second, ensuring that no pre-watershed version 
of a post-watershed programme can proceed to transmission “unless it has been fully 
viewed by a member of TVT’s compliance team” post-editing.  
 
The Licensee said that the episode in this case had been removed from UKTV schedules and 
that it had checked the entire series of Cops UK: Bodycam Squad to ensure that no other 
episodes had been incorrectly attributed as suitable for pre-watershed broadcast. The 
Licensee said that as well as notifying Ofcom about this error, it had also issued an apology 
directly to viewers who had complained as well as via social media platforms.  
 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20031, Section One of the Code 
requires that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes. 
 
Rule 1.14  
 
This rule states that the most offensive language must not be broadcast before the 
watershed on television.  
 
The programme included 15 uses of the words “fuck” and “fucking”. 
 
Ofcom’s 2016 research2 on offensive language clearly indicates that the word “fuck” and 
variations of it are considered by audiences to be amongst the most offensive language and 
should not be broadcast before the watershed. Ofcom’s Decision is, therefore, that the two 
broadcasts of this programme were clear breaches of Rule 1.14. 
 
Rule 1.16 
 
This rule states that offensive language must not be broadcast before the watershed unless 
it is justified by the context. In any event, frequent use of such language must be avoided 
before the watershed.  
 
Consistent with the broadcaster’s and audience’s right to freedom of expression, there is no 
prohibition on offensive language being broadcast before the watershed, as long as it is 
justified by the context.  
 
The programme included approximately eight instances of offensive language. These 
included strong discriminatory and sexually offensive language such as “nigger”, “Paki”, 
“gippo” and “pussyhole”.  
 
Ofcom’s offensive language research clearly indicates that words such as “Paki” and “nigger” 
are the strongest examples of discriminatory offensive language and viewers considered 
these words unacceptable for broadcast at all times unless there was strong 
contextualisation. The sexually graphic word “pussy” – broadcast in this instance as 
“pussyhole” – was also considered a more offensive word and generally viewed as 

                                                           
1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 
 
2 On 30 September 2016, Ofcom published updated research in this area – Attitudes to potentially 
offensive language and gestures on television and on radio – which is available at: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf  

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf


Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

11 

unacceptable pre-watershed. Our research also found that “gippo” was seen by some 
viewers as derogatory and insulting, implying negative connotations with Gypsies and 
Travellers. “Shit” and “piss[ed] off” were considered medium language, with some potential 
to offend pre-watershed. 
 
We went on to consider whether the multiple and frequent uses of strong discriminatory 
and sexually offensive language in addition to the moderately offensive words in this case 
were justified by the context.  
 
The offensive language broadcast in this episode highlighted the challenging behaviours 
faced by the police force in dealing with aggressive suspects. However, it is Ofcom’s view 
that there was insufficient context to justify the strength and the frequency of the offensive 
language used throughout this programme in either of the scheduled timeslots.  
 
We acknowledged the steps taken by the Licensee to notify Ofcom promptly of this error 
and to improve compliance. However, Ofcom’s Decision is that the two broadcasts of this 
programme also breached of Rule 1.16.  
 
Breaches of Rules 1.14 and 1.16 
 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

12 

In Breach  
 
Rickie, Melvin & Charlie in the Morning 
Kiss, 20 November 2017, 08:10 
 
 
Introduction  
 
Kiss is a national radio station specialising in urban and dance music. The licence for Kiss is 
held by Bauer Radio Limited (“the Licensee”). 
 
Ofcom received a complaint about the broadcast at 08:10 of David Guetta’s Dirty Sexy 
Money. The track included one use of the word “fuckin’”.  
 
We considered this raised potential issues under the following rule of the Code:  
 
Rule 1.14: “The most offensive language must not be broadcast…when children are 

particularly likely to be listening”. 
 
Ofcom requested comments from the Licensee on how the content complied with this rule.  
 
Response  
 
The Licensee expressed regret for what it described as an error, especially as it said it had 
been “very careful in [its] processes over recent years to check that on-air versions are 
clean”. It explained that music tracks are normally double-checked before being added to 
the live playout system, and it described this incident as an unfortunate “exception to [its] 
carefully managed output”. The Licensee told Ofcom that an edited version of the track was 
held on its system, but an unedited copy of the song had been sent to it by an external 
supplier and this version had been broadcast by mistake.  
 
The Licensee said it has taken steps to prevent such incidents from recurring. It said that the 
supplier had written to acknowledge the error and confirmed “details of how they have 
improved their systems to avoid this in the future”.  
 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 2003, Section One of the Code requires 
that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes. 
 
Ofcom’s 2016 research on offensive language1 clearly indicates that the word “fuck” and 
variations of it are considered by audiences to be amongst the most offensive language.  
 
The Code states that “when children are particularly likely to be listening” to radio refers to 
“the school run and breakfast time, but might include other times”. Ofcom’s guidance on 
offensive language in radio states: 
 

“For the purpose of determining when children are particularly likely to be listening,  
Ofcom will take account of all relevant information available to it. However, based on  

                                                           
1 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf


Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

13 

Ofcom’s analysis of audience listening data, and previous Ofcom decisions, radio  
broadcasters should have particular regard to broadcasting content at the following  
times: between 06:00 and 09:00 and 15:00 and 19:00 Monday to Friday during term-
time…”. 

 
In this case the word “fuckin’” was broadcast at 08:10 on a Monday during term time and 
therefore the most offensive language was broadcast when children were particularly likely 
to be listening. We took into account the steps taken by the Licensee to address the issues in 
this case, but our decision is that the broadcast was in breach of Rule 1.14. 
 
Breach of Rule 1.14 

 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

14 

In Breach 
 
Tameside Today  
Tameside Radio, 19 October 2017, 12:50  
 
 
Introduction  
 
Tameside Radio is a community radio station that broadcasts to Tameside in Greater 
Manchester. The licence for Tameside Radio is held by Quest Media Network Limited (“the 
Licensee”). 
 
Ofcom received a complaint that the programme Tameside Today included inappropriate 
remarks. The following comments, made by the presenter, were interspersed between 
appeals for charity donations: 

 
“Frank has just passed me his wallet, loads of missing children in it which is fine”. 
 
“While we've got his wallet, we might as well look in it, there's a lovely little girl, he says 
his granddaughter… He doesn't have grandkids… It's very heavy though, very heavy, 
that'll be all the guilt”. 
 

Ofcom considered these comments raised potential issues under Rule 2.3 of the Code which 
states: 
 

“In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that material which 
may cause offence is justified by the context … Such material may include, but is not 
limited to, offensive language, violence, sex, sexual violence, humiliation, distress, 
violation of human dignity, discriminatory treatment or language … Appropriate 
information should also be broadcast where it would assist in avoiding or minimising 
offence”. 

 
Ofcom therefore requested comments from the Licensee on how the material complied with 
this rule. 
 
Response 
 
The Licensee said that the comments had been picked up during internal monitoring as 
having potential to cause offence, prior to it being contacted by Ofcom. The Licensee also 
said the comments were “not planned, scripted or authorised and breached [its] own 
internal style guide on taste and decency”. The Licensee detailed the actions taken to 
prevent the reoccurrence of such incidents, including further training on the Code and 
Ofcom decisions.  
 
The Licensee told Ofcom that “the joke was not offensive to the intended target and he can 
indeed be heard laughing in the background”. The Licensee also said that “at the time the 
presenter was not aware he had caused offence and has subsequently advised of his distress 
that any offence was caused”. The Licensee also highlighted that it “received no complaints 
directly to the station and [was] unaware this comment had actually caused offence”.  
 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

15 

The Licensee described Tameside Today as a “magazine style show with comedic elements” 
and that the presenter’s style is “edgy and surreal mixed in with serious topics”. The 
Licensee therefore considered that the programme’s usual audience, the majority of whom 
are between the ages of 25 and 55, would be used to the style and humour. The Licensee 
also considered that the programme was broadcast at a time when children were unlikely to 
be listening as it was a school day. 
 
Finally, the Licensee said that it and the presenter did not intend to cause offence and 
apologised for any offence caused. 
 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20031, Section Two of the Code 
requires that generally accepted standards are applied to the content of television and radio 
services to provide adequate protection for members of the public from the inclusion of 
harmful and/or offensive material. 
 
Ofcom takes account of the audience’s and the broadcaster’s right to freedom of expression 
set out in Article 10 of the European Convention on Human Rights. Ofcom must seek to 
balance broadcasters’ freedom to discuss any controversial subject or point of view in their 
programming, and compliance with Section Two. 
 
Rule 2.3 states that material which may cause offence must be justified by the context. 
Context includes, but is not limited to, the likely size and composition of the audience, as 
well as their expectations, the time of the broadcast and the service the material was 
broadcast on. 
 
We first considered whether the broadcast contained potentially offensive material. The 
presenter’s comments implied that his co-presenter was responsible for the disappearance 
of a number of children and he carried photos of these children in his wallet. The presenter 
attempted to make a joke that children had been the victims of serious crimes perpetrated 
by one of the programme’s presenters. In our view, this had the potential to cause offence. 
It could have been considered by listeners as seeking to undermine the seriousness of such 
crimes, and make light of real life cases of child abduction or abuse.  
 
We then considered whether the material was justified by the context. We took into account 
that this was a magazine style show where regular listeners would expect edgy humor to be 
interspersed between serious topics. We also considered that the programme’s target 
audience is aged between 25 and 55, and that the programme was broadcast during the day 
in school term time.  
 
We took into account that, following the broadcast, the Licensee identified the issue and 
independently took action to prevent a recurrence.  
 
However, our decision is that the programme exceeded generally accepted standards, in 
breach of Rule 2.3.  
 
Breach of Rule 2.3

                                                           
1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319  
 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319


Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

16 

In Breach  
 
To the Point 
JUS Punjabi, 2 November 2017, 19:00  
 
 
Introduction 
 
JUS Punjabi is aimed at the Punjabi community in the UK, broadcasting a mix of 
entertainment and news programmes. The licence for JUS Punjabi is held by JUS 
Broadcasting UK Pvt. Limited (“JUS Broadcasting” or “the Licensee”). 
 
Ofcom received a complaint about sponsorship of To the Point, a programme which 
discussed the provincial Punjabi government’s efforts to combat the misuse of drugs.  
 
Narration at the start of the programme and around advertising breaks during the 
programme stated, “This programme is sponsored by”, followed by credits for Gurpal 
Oppal Immigration Lawyer, Crown Cash and Carry, and Ramada Hotels.  
 
Ofcom considered that this material raised issues warranting investigation under the 
following Code rule:  
 
Rule 9.15: “News and current affairs programmes must not be sponsored”. 
 
We therefore asked the Licensee for its comments on how the sponsorship of To the Point 
complied with this rule. 
 
Response 
 
The Licensee stated “there was an oversight on the part of the sales person who mistook 
the genre of the current affairs programme and wrongly allowed these tags to run”. JUS 
Broadcasting added, “the channel is in the process of getting each programme reviewed 
by its compliance team and improving its communication between sales, programming 
and compliance in light of this issue and is committed to keeping updated with Ofcom 
rules”. 
 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20031, Section Nine of the Code 
prohibits the sponsorship of news and current affairs programmes. This supports the 
important principle that news and current affairs must be reported with due accuracy and 
presented with due impartiality. A broadcaster’s editorial control over the content of its 
news and current affairs programming should not be, or appear to be, compromised. 
 
A current affairs programme is defined in Section Nine of the Code as: 
 
“...one that contains explanation and/or analysis of current events and issues, 
including material dealing with political or industrial controversy or with current 
public policy”. 

                                                           
1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319


Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

17 

 
Given the debate and analysis of the issues discussed in the programme, i.e. the provincial 
Punjabi government’s response to drugs misuse, we considered the programme 
constituted a current affairs programme under the Code. Further, the presentation of the 
sponsorship credits made clear that Gurpal Oppal Immigration Lawyer, Crown Cash and 
Carry, and Ramada Hotels sponsored the programme. 
 
We took into account JUS Broadcasting’s comments that the sponsorship credits were 
broadcast in error, and that it had taken steps to keep its staff “updated” about Ofcom’s 
rules.  
 
Ofcom’s Decision is that the sponsorship of this edition of To the Point breached Rule 
9.15. 
 
Breach of Rule 9.15  
 
 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

18 

Fairness and Privacy cases 
 
Not Upheld  
 

Complaint by Mrs Allison Edwards, made on her own behalf  
and on behalf of her son 
Dispatches: Trump, the Doctor and the Vaccine Scandal,  
Channel 4, 8 May 2017 
 

 
Summary 
 
Ofcom has not upheld Mrs Allison Edwards’ complaint of unwarranted infringement of 
privacy, made on her own behalf and on behalf of her son.  
 
The programme, an investigative documentary investigating an alleged link between multiple 
or combined vaccines and autism, included footage of Mrs Edwards and her 14 year-old son 
(at the time of filming), and footage of her son receiving medical treatment. Mrs Edwards 
complained that their privacy was unwarrantably infringed in the programme as broadcast 
because she did not consent to the footage being included. 
 
Ofcom found that Mrs Edwards and her son did not have a legitimate expectation of privacy 
with regards to the inclusion of the footage of them in the programme. The footage was 
already publicly available online, having been included, with Mrs Edwards’ consent, in a 
trailer used in a ‘pitch’ for a television series and in a feature length documentary film, 
‘Vaxxed’. In these particular circumstances, we considered that there was no unwarranted 
infringement of the complainants’ privacy in the broadcast of the footage of them in the 
programme. 
 
Programme summary 
 
On 8 May 2017, Channel 4 broadcast an edition of its investigative programme Dispatches 
entitled Trump, the Doctor and the Vaccine Scandal. The programme investigated an alleged 
link between multiple or combined vaccines, such as the Measles, Mumps and Rubella 
(“MMR”) vaccine, and autism, and the people who endorsed this view, such as US President 
Donald Trump, Mr Robert Kennedy Junior, the nephew of former US President John F 
Kennedy, and Dr Andrew Wakefield, a doctor from the UK who had been struck off the 
medical register by the General Medical Council in 2010. In archive footage included in the 
programme, a reporter stated: 
 

“Guilty of ethical breaches, including taking blood from children at a birthday party, Dr 
Wakefield was said to have been dishonest, misleading and irresponsible”. 

 
The presenter explained that Dr Wakefield had formed a relationship with President Trump 
and had had an “extraordinary comeback” in the USA. The presenter further stated: 
 

“British scientist Andrew Wakefield, who left Britain after his work linking the MMR jab 
with autism, was debunked. But with Trump’s support, he is riding high again and 
seducing audiences with scare stories”. 

 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

19 

The presenter stated that as a result of an increased fear in the USA of vaccines, preventable 
and lethal diseases were rising.  
 
The programme showed a young girl who was too unwell to be vaccinated and explained 
that any infection could be a fatal risk to her health. The presenter explained that for 
children who could not be vaccinated: 
 

“Their main protection from serious disease is that the rest of us are vaccinated, so they 
can’t catch anything from us”. 

 
The presenter stated: 
 

“But there’s an even more serious allegation against Wakefield. He’s been accused of 
exploiting the very children he says he wants to help. He’s long believed that, not only is 
the MMR jab linked to autism, but that the condition can be treated. Four years ago, he 
came up with the controversial idea of making the treatment of autistic children into a 
reality TV series. He pitched it to some of America’s biggest cable networks. We found the 
pitch tape which contains disturbing images. [Footage was shown of autistic children. 
Footage was included of the complainant and her son sitting at a table. Mrs Edwards’ son 
was shown grasping at his throat with his hands. Their faces were obscured, and they 
were not named]. Autistic children self-harming and a 14 year-old boy [the complainant’s 
son] has intrusive treatment with cameras and tubes going into his rectum and throat. 
We’ve chosen to conceal the identity of the children, Wakefield didn’t. Julia Bascom 
[Autistic Self-Advocacy Network1] campaigns for equal rights for autistic people. She is 
herself autistic”. 

 
Ms Bascom stated: 
 

“So, that’s obviously really disturbing content, to see autistic people being sort of 
dehumanised and used as objects to advance other people’s agendas. As an autistic 
person it’s always disturbing to see that”. 

 
The presenter asked: 
 

“What about the ethics of filming a teenager having colonoscopy there?” 
 

Ms Bascom responded: 
 

“So, the litmus test we tend to use is, ‘Would you do this to a non-autistic child?’ and I 
think pretty clearly we wouldn’t show and film a non-autistic teenager getting a 
colonoscopy. That’s really as simply as it gets. It’s quite appalling”.  

 
The presenter stated: 
 

“No one commissioned the series, but it still runs on Wakefield’s YouTube Channel”. 
 

                                                           
1 The Autistic Self Advocacy Network’s website states that the organisation seeks to advance the 
principles of the disability rights movement with regards to autism. 
 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

20 

The programme continued to investigate Dr Wakefield and his views. No further footage of 
the complainant or her son was included in the programme and they were not referred to 
again.  
 
Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
Mrs Edwards complained that her and her son’s privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast because footage of her and her son was included in the programme 
without her consent. Mrs Edwards said she gave permission for the footage to be included in 
an online “programme”, but had not consented to its use in a television programme.  
 
By way of background, Mrs Edwards said that the programme makers had contacted her to 
ask for her views on the potential link between autism and the MMR vaccine and whether 
she had been happy with how her life with her autistic son had been portrayed in the online 
material (produced by the Autism Team2). Mrs Edwards said that she had responded that she 
had been happy with her son’s portrayal and had given her full consent for the footage to be 
used in the online programme. 
 
The broadcaster’s response 
 
Background 
 
Channel 4 said that the programme examined the connection between President Trump, Dr 
Wakefield and the growing anti-vaccine or ‘pro-choice’ movement in the USA. In particular, 
the programme focused on Dr Wakefield’s resurgence in the USA and his attempts to 
reinvent himself as an authoritative voice on autism and vaccine safety. Channel 4 said that 
this issue was of “immense public interest” due to: the rising number of unvaccinated 
children; the concerning recent outbreaks of previously eradicated diseases such as measles 
in the USA; and, the potential threat to public health. It said that there had been a measles 
epidemic in the UK as recently as 2013, which affected over 1,000 people and was largely 
attributed to low vaccine levels following the MMR scare in the 1990s. 
 
Channel 4 said that Dr Wakefield was the co-author of a 1998 study, published in the Lancet 
medical journal, which suggested a possible link between autism, gastrointestinal disease, 
and the MMR vaccine. The broadcaster said that Dr Wakefield had called for the suspension 
of the combined MMR vaccine, which it said caused a widespread health scare resulting in a 
drop in the number of parents choosing to vaccinate their children. 
 
Channel 4 said that in 2004, Dr Wakefield was the subject of investigations of The Sunday 
Times newspaper and Dispatches (MMR: What They Didn’t Tell You), which considered the 
claims that the MMR vaccine was linked to autism. Channel 4 said that it was uncovered that 
Dr Wakefield had failed to disclose a conflict of interest in the funding of his research, and 
that he was instructed by lawyers representing parents who wanted to sue vaccine 
manufacturers as they believed their children had been harmed by MMR. The broadcaster 
said that Dr Wakefield had also filed a patent as one of the inventors of a single vaccine for 
the elimination of the measles virus and for the treatment of inflammatory bowel disease. 

                                                           
2 The Autism Team is part of the Autism Media Channel Foundation. The Autism Media Channel 
Foundation’s website states that the organisation’s mission is to provide educational videos in the 
field of autism. 
 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

21 

Channel 4 said that the British Medical Journal had “denounced his research as an elaborate 
fraud”.  
 
Channel 4 said that Dr Wakefield had subsequently been ‘struck off’ by the General Medical 
Council (“the GMC”) in 2010, following an investigation in which he was found guilty of 
serious professional misconduct and ethical breaches, including unnecessarily subjecting 
children to invasive tests such as lumbar punctures and colonoscopies, without ethical 
approval; and taking blood samples for his research from children in return for money at his 
son’s birthday party. Channel 4 stated that: 
 

“The GMC said that Dr Wakefield had been dishonest, irresponsible and showed callous 
disregard for the distress and pain of children and had abused his position of trust”. 

 
Channel 4 said that as a result, the paper he co-authored was also withdrawn by the Lancet 
medical journal and discredited, and 10 of Dr Wakefield’s co-authors withdrew their names 
from the paper. It said that, in addition, 17 studies conducted subsequently had failed to 
establish a causal link between MMR and autism. 
 
Channel 4 said that Dr Wakefield had then moved to Austin, Texas, where he went on to 
establish various organisations to further his controversial work on autism, including the 
‘Autism Media Channel’. The mission statement of the Autism Media Channel states that it 
aims “to provide educational videos in the field of autism and associated disorders…to 
provide support and much needed guidance in all areas including causation, medical, 
educational, nutritional and vitally important, the future”. The broadcaster said that Dr 
Wakefield had previously pitched the idea for a reality television series about autism entitled 
‘The Autism Team: Changing Lives’ to television network executives at an annual global 
conference for producers, distributors, agents, commissioners and television broadcasters 
working in unscripted and non-fiction entertainment. Channel 4 explained that the footage 
which included the complainants was obtained from a trailer used in this pitch entitled 
‘Autism Team Trailer’ (“the trailer”). This was uploaded onto the Autism Media Channel 
YouTube account on 9 November 2012. Channel 4 said that the trailer featured several 
autistic children, some of whom it said appeared to be visibly distressed. It said that the 
voiceover identified the children by name and their faces were shown unobscured. It said 
that the trailer had been viewed 23,022 times at the time of Channel 4’s response to Ofcom’s 
complaint, and remained available to view publicly and without restriction on YouTube. 
 
Channel 4 said that, in contrast, with regards to the programme in question, the 
complainants appeared intermittently. It said that Mrs Edwards appeared for two seconds 
and that her face was blurred, and that her son appeared for a total of 22 seconds and his 
face was also blurred. The broadcaster said that neither of the complainants were 
identifiable in any of the clips. Specifically, it said that: their faces were blurred; they were 
not named; nor were any personal details revealed about them. Channel 4 said that the 
footage had been included in the programme to “…illustrate a pattern of behaviour in the 
way in which Dr Wakefield treats vulnerable autistic children who he is allegedly seeking to 
help”. The broadcaster said that there was a clear public interest in “…revealing this 
exploitative behaviour, particularly given his [Dr Wakefield’s] growing influence in the anti-
vaccine movement and the potential consequent damage to public health”. 
 
 
 
 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

22 

Response to the complaint 
 
Channel 4 said that the privacy of the complainants was not infringed in the broadcast of the 
programme and that the inclusion of the footage was warranted.  
 
The broadcaster said that in its view the complainants did not have a legitimate expectation 
of privacy with regards to the footage included of them in the programme. It said that the 
footage was publicly available to view online as part of the trailer, which as stated above, 
had been viewed over 23,000 times. It said that neither of the complainants’ identities were 
concealed in the trailer, their faces were not blurred, and they were identified by name. The 
trailer included several scenes involving Mrs Edwards’ son, including being shown in hospital 
undergoing a colonoscopy, and also included footage of interviews with Mrs Edwards and 
her husband. 
 
Channel 4 said that the Autism Media Channel YouTube account also had a shorter film 
about Mrs Edward’s son, uploaded to YouTube on 28 April 2012, which featured some of the 
same content as the trailer and the footage included in the Dispatches programme. It said 
that this had been viewed 35,202 times at the time of its response to Ofcom’s complaint, and 
again the complainants’ identities were not concealed. Channel 4 further said that this 
material, uploaded by the Autism Media Channel, had been re-cut and re-posted by other 
YouTube users, and provided an example of another film in which the material had also been 
included. The broadcaster said that these films continued to be publicly available online 
following the broadcast of the programme. 
 
Channel 4 said that the complainants were also featured in ‘Vaxxed: From Cover-Up to 
Catastrophe’ (“Vaxxed”), a feature length documentary which was written and directed by Dr 
Wakefield. It said that the documentary claimed that the Centres for Disease Control, the 
national public health institute of the USA, destroyed data on a 2004 study which allegedly 
showed a link between the MMR vaccine and autism. Both the complainants and Mrs 
Edwards’ husband were featured in Vaxxed and their faces were not blurred.  
 
Channel 4 further said that Vaxxed was given a cinematic release and was available 
internationally. The Vaxxed website claimed that the film had had a gross of $1.2 million in 
the USA and Canadian box office, was the eighth highest grossing documentary of 2016 and 
had been seen by more than half a million people in theatres. The film was: promoted 
globally; available to download from Amazon; available to purchase on DVD; and, available 
to stream on Vimeo. The complainants were given a credit for the appearance in Vaxxed on 
IMDB, the international movie database. 
 
Channel 4 said that the complainants had a public profile and that Mrs Edwards had clearly 
consented to her and her son being featured and identified in both short online films and the 
feature length documentary, which included the footage of them complained of. It said that 
an unedited copy of the material had been made available to the public in a number of items 
on the internet prior to the programme being broadcast. In contrast, the broadcaster said 
that it had taken active steps to hide the identity of the complainants in the programme. 
Channel 4 said that therefore, in its view, the complainants did not have a legitimate 
expectation of privacy in relation to the programme as broadcast.  
 
Channel 4 said that should Ofcom disagree, however, any infringement of the complainants’ 
privacy was warranted in the circumstances. It said that the programme “…featured a 
subject matter of the most serious and important public interest, i.e. the growing anti-



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

23 

vaccination movement and potential public health implications, including the decline in the 
number of vaccinated children and reported outbreaks of previously eradicated and 
preventable diseases in the USA”. It said that this was of immense public interest and 
concern not only for audiences in the USA but also in the UK, especially given that Dr 
Wakefield continued to enjoy support in the UK and recently attended a screening of the 
Vaxxed documentary in London in February 2017.  
 
Channel 4 said that it considered that it was editorially important to include the footage 
featuring the complainants in the programme to illustrate “…a continuing and concerning 
pattern of behaviour in Dr Wakefield’s treatment of vulnerable and autistic children”. It said 
that, as one of the contributors to the programme, Ms Bascom, Executive Director of the 
Autistic Self Advocacy Network, stated, a non-autistic child would not be shown having a 
colonoscopy and the footage was “obviously really disturbing”. 
 
Channel 4 said that efforts had been made in advance of its broadcast to edit the trailer and 
select appropriate footage to include in the programme. It said that: “This was primarily 
done to protect the dignity of the contributors, in particular the children suffering with 
autism, as Channel 4…considered it exploitative and inappropriate to identify vulnerable 
children undergoing invasive treatments or who were in a visible state of distress”. It said 
that the complainants’ faces were therefore blurred and that they were not identified by 
name, or otherwise, in the footage included in the programme. It said that not all of the 
material from the trailer had been used in the programme and that, for example, the 
interviews with Mrs Edwards and her husband were not included in the programme as 
broadcast.  
 
Channel 4 said that further to this, it was not necessary to obtain the complainants’ consent 
to include the footage of them in the programme as they were not identifiable in the 
programme as broadcast. 
 
The broadcaster said that any intrusion into the complainants’ privacy in the programme as 
broadcast, which it said that it did not admit to, was entirely warranted by the very high 
public interest value of the matters revealed, which outweighed any intrusion into the 
complainants’ privacy. 
 
Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View that Mrs Edwards’ complaint, made on her own behalf, 
and on behalf of her son, should not be upheld. The parties were given the opportunity to 
make representations on the Preliminary View and both parties made representations which 
are summarised below (insofar as they were relevant to the complaint). 
 
Mrs Edwards’ representations 
 
Mrs Edwards said that blurring her and her son’s faces did not change the fact that she had 
given permission to the Autism Media Channel to portray her son’s condition in a way that 
Mrs Edwards was happy with, and had given no such permission to Channel 4 to “skew that 
portrayal” to fit the programme’s purpose. Mrs Edwards said that she and her son had 
become “dehumanised objects to be used for another context than that which we intended”. 
She also said that she felt that she was “lied to” about the nature of the programme when 
originally contacted by the programme maker and had been “misrepresented” in the 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

24 

programme. She further said that the inclusion of the footage of her son in the context of the 
programme had caused her distress and affected her emotionally. 
 
Channel 4’s representations 
 
Channel 4 said that the complainants did not have a legitimate expectation of privacy with 
regard to the inclusion of the footage of them in the programme, as the footage was already 
publicly available online (and viewed thousands of times), having been included, with Mrs 
Edwards’ consent, in a trailer used in a pitch for a television series and in a feature length 
documentary film. Furthermore, the complainants were not identified, nor were any other 
personal details revealed, in the programme. In those circumstances, Channel 4 considered 
that there was no requirement to obtain Mrs Edwards’ consent to the inclusion of the 
footage in the programme.  
 
In respect of Mrs Edwards’ allegations of deception and misrepresentation on the part of the 
programme makers when contacting her, Channel 4 said that they did not appear to be 
relevant to Mrs Edwards’ complaint of unwarranted infringement of privacy, but rather to 
allegations of unjust or unfair treatment of Mrs Edwards and her son. Channel 4 said that 
this element of complaint was not entertained by Ofcom, and that, in any event, the 
allegations were strongly denied, as evidenced by email correspondence between Mrs 
Edwards and the programme makers. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all 
other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in, 
or in connection with the obtaining of material included in, programmes in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of 
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which 
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and 
targeted only at cases in which action is needed.  
 
In reaching this decision, Ofcom carefully considered all the relevant material. This included a 
recording of the programme as broadcast, the unedited footage of the complainants 
included in the online trailer, both parties’ written submissions and supporting 
documentation. Ofcom also took account of the representations (in so far as they were 
relevant to the complaint entertained3) made by both parties in response to being given the 
opportunity to comment on Ofcom’s Preliminary View on this complaint. After careful 
consideration of the representations submitted to Ofcom, we considered the points raised in 
our reasoning and concluded that they did not materially affect the outcome of Ofcom’s 
decision not to uphold the complaint of unwarranted infringement of privacy in the 
programme as broadcast.  

                                                           
3 In this context, we took into account that Mrs Edwards’ submissions that she had been “lied to” by 
the programme makers and had been “misrepresented” in the programme. This appeared to relate to 
a complaint of unfair and unjust treatment in relation to the programme as broadcast and, as such, 
went beyond the scope of the entertained complaint. We therefore did not consider these 
submissions to be relevant to the consideration of Mrs Edwards’ complaint that her and her son’s 
privacy had been unwarrantably infringed in the programme as broadcast. 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

25 

 
In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the competing 
right of the broadcaster to freedom of expression and the audience’s right to receive ideas 
and information without undue interference. Neither right as such has precedence over the 
other and where there is a conflict between the two, it is necessary to intensely focus on the 
comparative importance of the specific rights. Any justification for interfering with or 
restricting each right must be taken into account and any interference or restriction must be 
proportionate. 
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code, which states that any 
infringement of privacy in programmes or in connection with obtaining material included in 
programmes must be warranted. 
 
In addition to this rule, Section Eight (Privacy) of the Code contains “practices to be 
followed” by broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or 
otherwise directly affected by, programmes, or in the making of programmes. Following 
these practices will not necessarily avoid a breach of Rule 8.1 and failure to follow these 
practices will only constitute a breach where it results in an unwarranted infringement of 
privacy.  
 
Ofcom considered Mrs Edwards’ complaint that her and her son’s privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast because footage of her and her son was included in 
the programme without their consent.  
 
We had particular regard to Practices 8.6 and 8.10 of the Code. Practice 8.6 states: 
 

“If the broadcast of a programme would infringe the privacy of a person or organisation, 
consent should be obtained before the relevant material is broadcast, unless the 
infringement of privacy is warranted”. 
 

Practice 8.10 states: 
 
“Broadcasters should ensure that the re-use of material, i.e. use of material originally 
filmed or recorded for one purpose and then used in a programme for another purpose 
or used in a later or different programme, does not create an unwarranted infringement 
of privacy. This applies both to the material obtained from others and the broadcaster’s 
own material”. 

 
Mrs Edwards 
 
In considering whether Mrs Edwards’ privacy was unwarrantably infringed in the programme 
as broadcast, Ofcom first assessed the extent to which she had a legitimate expectation of 
privacy in relation to the broadcast of the footage of her in the programme. The Code’s 
statement on the meaning of “legitimate expectation of privacy” makes clear that such an 
expectation:  
 

“…will vary according to the place and nature of the information, activity or condition in 
question, the extent to which it is in the public domain (if at all) and whether the 
individual concerned is already in the public eye. There may be circumstances where 
people can reasonably expect privacy even in a public place...”. 

 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

26 

The test applied by Ofcom as to whether a legitimate expectation of privacy arises is 
objective: it is fact sensitive and must always be judged in light of the circumstances in which 
the individual concerned finds him or herself. We first considered the nature of the material 
obtained and included in the programme. Mrs Edwards was shown fleetingly as she sat at a 
table next to her son, who was shown grasping at his neck with his hands (which we 
understood Mrs Edwards’ son had done to indicate that it was hurting him to swallow food). 
Both Mrs Edwards’ and her son’s faces were blurred, and they were not named or otherwise 
identified in the programme.  
 
It was our view that such footage, i.e. footage of a person with a family member who is in 
distress, could reasonably be regarded as being personal and sensitive to the people involved 
and therefore could attract an expectation of privacy. 
 
However, the question of whether Mrs Edwards had a legitimate expectation of privacy with 
regards to the inclusion in the programme of the footage depends on all the relevant 
circumstances. In assessing Mrs Edwards’ case, we therefore took account of the following: 
 

• the footage had been obtained from an online trailer entitled ‘Autism Team Trailer’, used 
in a ‘pitch’ for a television series, which was uploaded onto the Autism Media Channel 
YouTube account on 9 November 2012; 
 

• Mrs Edwards and her then 14 year-old son featured in the trailer with Mrs Edwards’ 
consent (Mrs Edwards told Ofcom: “Dr Wakefield had my full written consent to use [the 
footage] within the online clip”); 
 

• Mrs Edwards’ and her son’s faces were shown unobscured in the trailer and they were 
identified by name; 
 

• the ‘Autism Team Trailer’ had been viewed over 23,022 times and was still available to 
view publicly online at the time the programme was broadcast; and, 
 

• the footage of the complainant and her son included in the trailer was also featured in 
films, including Vaxxed, the website of which reported that it had been seen by more 
than half a million people. 
 

In these circumstances, we considered that the footage was already in the public domain, 
with Mrs Edwards’ consent, and had been widely disseminated. However, we recognised 
that while Mrs Edwards had given consent to the footage being available online, she had not 
consented to its inclusion in the television programme complained of (though Mrs Edwards 
had, it appeared, consented to the material to be used in a ‘pitch’ for an unrelated television 
series). We acknowledged that material broadcast on television was likely to be more widely 
viewed than material uploaded to a website. However, we also took into account the fact 
that the footage of the complainants that was available online, with Mrs Edwards’ consent, 
was unobscured and more substantial than that included in the programme.  
 
The footage included of Mrs Edwards in the programme was fleeting, both her and her son’s 
faces were blurred, and they were not identified by name or otherwise. Therefore, we also 
considered that Mrs Edwards would not have been identifiable to anyone who did not 
already know her and her son and/or had been present when the footage was filmed and/or 
had already seen the unobscured footage of them publicly available online.  
 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

27 

Taking all the above factors into account, we considered that, on balance, Mrs Edwards did 
not have a legitimate expectation of privacy with regards to the inclusion of the footage of 
her in the programme. Having come to this view, it was not necessary for Ofcom to consider 
whether or not Mrs Edwards had given her consent for the footage to be included or 
whether any infringement of Mrs Edwards’ privacy was warranted.  
 
Therefore, Ofcom’s decision is that there was no unwarranted infringement of Mrs Edwards’ 
privacy in the programme as broadcast. 
 
Mrs Edwards’ son 
 
We next considered whether Mrs Edwards’ son’s privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast. 
 
Again, we had regard to Practices 8.6 and 8.10.  
 
Although Mrs Edwards’ son was 14 years old at the time the footage was filmed, he was an 
adult at the time the programme was broadcast. However, we understood that given he was 
unable to communicate through speech and did not have the capacity to make decisions for 
himself, his parents had been appointed by the Court of Protection as joint deputies enabling 
them to make personal welfare decisions on their son’s behalf. Given this, we also took into 
account Practice 8.21 which states that where a programme features an individual under 
sixteen or a vulnerable person4 in a way that infringes privacy, the appropriate consent must 
be obtained unless the subject matter is trivial or uncontroversial and the participation 
minor, or it is warranted to proceed without consent. 
 
In considering whether or not Mrs Edwards’ son’s privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast, Ofcom assessed the extent to which he had a legitimate 
expectation of privacy in relation to the particular footage of him included in the 
programme. As stated above, the test applied by Ofcom as to whether a legitimate 
expectation of privacy arises is objective, fact sensitive and must always be judged in light of 
the circumstances in which the individual finds him or herself. 
 
We assessed the nature of the material included in the programme. Mrs Edwards’ son was 
shown in various clips from the trailer material included in the programme, including being 
shown: sitting next to his mother while grasping at his neck (which we understood Mrs 
Edwards’ son had done to indicate that it was hurting him to swallow food); receiving 
invasive medical treatment; and, lying on a bed sucking his thumb and wearing a nappy. Mrs 
Edwards’ son’s face was blurred and he was not named or otherwise identified in the 
programme.  
 
It was our view that such footage, i.e. footage of a person who is in distress, receiving 
invasive medical treatment, and, not fully clothed, could reasonably be regarded as being 
highly personal and sensitive to that person and therefore could attract an expectation of 
privacy. 
 
However, as established above, the footage was already in the public domain, and had been 
widely disseminated. Although, we also recognised that while Mrs Edwards had given 
consent to the footage being available online, she had not consented to its inclusion in the 
television programme complained of. We acknowledged that material broadcast on 

                                                           
4 The Code’s definition of a vulnerable person includes those with learning difficulties. 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

28 

television was likely to be more widely viewed than material uploaded to a website. 
However, we also took into account the fact that the footage of the complainants that was 
available online, with Mrs Edwards’ consent, was unobscured and more substantial than that 
included in the programme in question.  
 
We also took into account that while the footage included in the programme of Mrs 
Edwards’ son was brief, it was not so fleeting as that included of Mrs Edwards. However, 
given that both Mrs Edwards’ and her son’s faces were blurred in the footage included in the 
programme, and they were not identified by name or otherwise, we also considered that 
Mrs Edwards’ son would not have been identifiable to anyone who did not already know him 
and his mother and/or had been present when the footage was filmed and/or had already 
seen the unobscured footage of them publicly available online.  
 
Taking all the above factors into account, we also considered that, on balance, Mrs Edwards’ 
son did not have a legitimate expectation of privacy with regards to the inclusion of the 
footage of him in the programme. Having come to this view, it was not necessary for Ofcom 
to consider whether or not Mrs Edwards had given her consent for the footage of her son to 
be included or whether any infringement of Mrs Edwards’ son’s privacy was warranted. 
 
Therefore, Ofcom’s decision is that there was no unwarranted infringement of Mrs Edwards’ 
son’s privacy in the programme as broadcast. 
 
Ofcom has not upheld Mrs Edwards’ complaint, made on her own behalf and on behalf of 
her son, of unwarranted infringement of privacy in the programme as broadcast. 

 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

29 

Not Upheld 
 

Complaint by Lidl UK GmbH 
Supershoppers, Channel 4, 6 June 2017 
 
 
Summary 
 
Ofcom has not upheld this complaint by Lidl UK GmbH’s (“Lidl”) of unjust or unfair treatment 
in the programme as broadcast should not be upheld.  
 
The programme included an item which examined whether supermarkets, by selling packs of 
branded goods with different quantities and weights, confused shoppers. One of the 
supermarkets referred to, Lidl, complained that it was treated unfairly in the programme and 
had not been given an appropriate and timely opportunity to respond.  
 
Ofcom found that: 

 

• The broadcaster took reasonable care to satisfy itself that material facts had not been 
presented, disregarded or omitted in the programme in a way that portrayed Lidl 
unfairly. 
 

• The comments made in the programme did not amount to significant allegations of 
wrongdoing against Lidl. Therefore, it was not necessary for the broadcaster to have 
provided Lidl with a specific opportunity to respond.  

 
Programme summary 
 
On 6 June 2017, Channel 4 broadcast an edition of Supershoppers, a consumer programme 
that offers money-saving advice to shoppers. In one segment, the programme examined 
whether supermarkets, by selling packs of branded goods with different quantities and 
weights, confused shoppers. 
 
Before the title sequence, the stories that would feature in the programme were briefly 
shown. One of the programme’s two presenters, Ms Andi Osho said:  
 

“On tonight’s show, when it comes to buying big brand names in the chocolate and 
biscuit aisle, we reveal Lidl isn’t as cheap as you think”.  

 
Various chocolate products and a Lidl store sign were shown. Ms Ratula Chakraborty of the 
University of East Anglia said: “The consumer becomes less price sensitive and ends up buying 
on a whim”.  
 
Following the programme’s title sequence, Ms Osho said: 
 

“As we Supershoppers become savvier, retailers are doing everything they can to stay one 
step ahead”.  

 
Ms Osho and the programme’s second presenter, Ms Anna Richardson, were shown in a 
kitchen examining a bag of groceries. Ms Richardson commented that “figuring out the best 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

30 

price” on supermarket multipacks “feels like you are entering the Krypton factor”. Ms 
Richardson showed Ms Osho two multipacks of branded baked beans and explained: 

 
“These are from Lidl. They’re £2.69 for five tins…however, Asda, six tins here: £3. Which is 
the better value? Go!”  

 
Ms Osho was shown attempting to work out the cost per tin of the baked beans from the 
two retailers through mental arithmetic. After some time undertaking the calcuations she 
concluded: “That one is 50p per can and that one is 54p per can, which means that the Asda 
baked beans are the cheapest”. Ms Richardson commented “That’s incredible” and “Easy 
when you know how”. Ms Osho looked directly at the camera and rolled her eyes.  
 
In a voiceover, Ms Richardson said: 
 

“In that case Osho, let’s try your maths skills over in the sweetie aisle, comparing these 
four, six, nine and ten packs of Mars Bars, all with different weights”. 

 
Various multipacks of Mars Bars were shown, and Ms Richardson turned to Ms Osho and 
said: 

 
“This four-pack and this nine-pack of Mars are 40g a bar. This six-pack available from 
Lidl: 45g a bar. If we look at the ten-pack of Mars Bars, from Asda: 34g a bar. Which is 
the best value for money?” 
 

Ms Osho exclaimed “You’re joking! How am I supposed to work that out?”, and 
Ms Richardson replied, “That is my point exactly!” 
 
In voiceover, Ms Osho said: 
 

“To be sure it’s not just us getting our knickers in a Twix, we put this confectionary 
conundrum to the masses”. 

 
Ms Richardson was shown in a pedestrianised area standing by a table displaying Mars Bar 
multipacks. On the table, four cards displayed the name of the retailer, the quantity, and 
price of the Mars Bar multipack. Two of these cards were shown in close-up, they said:  

 
“Sainsbury £2.00” for “9 x 39.4g”. 
“LIDL £1.89” for “6 x 45g”. 

 
Ms Richardson asked members of the public to work out which pack from “Lidl, Asda or 
Sainsbury’s” was best value and close-up shots of the two cards were shown again briefly, 
together with a card for Asda. It said: 
 

“ASDA £2” for “10 x 33.8g”. 
 
The members of the public were shown struggling to work out which was better value on a 
calculator. One shopper commented the task was “confusing” and another said it would 
“take ages”. In voiceover, Ms Richardson said: 
 

“As suspected, they’re as baffled as we are and that’s because retailers can ask the 
manufacturers for any size and any quantity they want”.  



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

31 

 
The three cards above where shown again. A further card was also shown which said:  
 

“Asda £1.00” for “4 x 39.4g”  
 
Ms Richardson then interviewed Ms Chakraborty about the programme’s finding. The 
following exchange took place:  
 
Ms Chakraborty:  “A retailer has an enormous arsenal of resources…They are researching 

on us consumers to really know how to seduce us. 
 
Ms Richardson: So, we are confused, presumably, as consumers? 
 
Ms Chakraborty: We are confused and in all of the confusion we are becoming less price 

sensitive and … spending more than perhaps we should. 
 
Ms Richardson: Potentially a sneaky tactic, then on behalf of the retailers? 
 
Ms Chakraborty: Yes, a sneaky tactic. What happens is that the consumer becomes less 

price sensitive and ends up buying on a whim”.  
 
Ms Richardson was shown again with the members of the public. In voiceover, Ms Osho 
asked: 
 

“So, left dazed and confused by complicated price comparisons, who do we think delivers 
the best deals?” 

 
Three members of the public were shown indicating to Ms Richardson that they thought the 
Lidl pack of Mars Bars was the cheapest. One shopper said they had picked Lidl as “it’s 
always cheaper” and another shopper said, “Lidl’s cheaper”. In voiceover, Ms Richardson 
said: 
 

“Well, actually, it’s not. When we bought this multipack from Lidl, it was the worst deal 
out of the lot…”.  
 

A caption said: “LIDL 70p PER 100g”. 
 
Ms Richardson continued:  
 

“…while the best value was from Sainsbury’s”.  
 
A caption said: “SAINSBURYS 56p PER 100g”.  
 
Ms Osho was then shown in the kitchen placing various packs of confectionery on a table. 
She said: 
 

“And Supershoppers can reveal this isn’t the only sweet treat that the German retailer is 
raking it in on. When it comes to buying big brands from the chocolate and biscuit aisle, 
we’ve discovered that often, they’re not the best value at all”.  

 
 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

32 

Packets of branded confectionery were shown in close-up, and Ms Osho said:  
 

“These bags of Maltesers, Minstrels and Peanut M&Ms all work out cheaper at Tesco, 
Asda or Sainsbury’s. In fact, we checked 11 brand name packs from Lidl’s confectionery 
and biscuit aisle and found 73% of them were cheaper if you shop with the competition”.  

 
In a voiceover, Ms Richardson asked “Lidl, how could you?” and said: 

 
“We approached the British Retail Consortium [BRC] with our findings on multipacks. 
They said: ‘Providing customers with clear information about the products they are 
purchasing is a priority consideration for our members. The points raised are all 
commercial issues for individual companies operating in a competitive environment’”.  

 
The quote also appeared on screen.  
 
More confectionery was shown and in a voiceover Ms Richardson said:  
 

“So, in other words, the big lesson here: Not everything in a discount store is actually 
cheaper”.  

 
There was no further reference to Lidl in the programme. Immediately before the end 
credits, the caption: “Prices correct as of February/April 2017” was shown. 
 
Summary of the complaint and broadcaster’s response 
 
Lidl complained that it was treated unjustly or unfairly in the programme as broadcast 
because: 

 
a) Lidl was portrayed as using “sneaky tactics” on multipack products to confuse customers 

into spending more. However, Lidl said that it only sold one type of Mars Bar multipack 
and did not use price promotions, which ensured that consumers had certainty on its low 
prices. 
 
Channel 4 said that Supershoppers was a series which “combines features, satire and 
investigative journalism” while looking at retailing, marketing, branding and the goods 
and services consumers buy. It said that at the heart of the series were matters of public 
interest and importance to consumers and, that it assisted them to shop “in a more 
savvy way”, “lift[ing] the lid” on large brands and retailers, to help consumers get the 
best possible deals.  

 
Channel 4 said that Supershoppers did not, as Lidl claimed, present inaccurate and unfair 
conclusions through the omission of material facts. It said that the fact that Lidl’s Mars 
Bar multipacks were not on price promotion, but that some (though not all) of the other 
retailers’ Mars Bar multipacks were on promotion, was not a material fact. Channel 4 
added that it was entirely a matter of editorial discretion to omit this information. It said 
that around half of all grocery products are sold on a promotion at any one time, and 
that chocolate and biscuit brands are particularly liable to be on special offer. Therefore, 
Channel 4 said that “taking a snapshot is the only realistic and accurate way of making a 
comparison at a particular time”. It added that the omission of this information from the 
programme was only to the advantage of the retailers, including Lidl. The broadcaster 
said the programme makers could have referred to the fact that some multipacks were 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

33 

on promotion with a particular retailer, but not with others, at any given time. However, 
had the programme makers done so, they would also have been entitled to conclude 
that this “complication” may exacerbate the confusion and complexity faced by 
consumers when choosing what to buy. 
 
Channel 4 said that the programme had not “singled out” Lidl unfairly. It said that the 
programme makers had “responsibly sought the views of consumers and an expert” for 
the programme. This included views on the question of confusion which consumers 
faced from the disparity in multipack weights and pricing across a number of 
supermarkets, not just Lidl. The broadcaster added that the reference made by the 
presenters to “sneaky tactics” was immediately preceded by a consumer price 
comparison test which was not targeted specifically at Lidl. Channel 4 said that, in the 
test, the Mars Bar multipacks from Asda, Lidl and Sainsbury’s were all displayed and 
mentioned, and, that the members of the public, who were shown clear pricing and 
weight information and given a calculator, all confirmed that they were confused. 
Channel 4 said that one of the presenters had commented that the members of the 
public were “as baffled as we are – and that’s because retailers can ask the 
manufacturers for any size and any quantity they want”. It said that the programme then 
included interview footage of Ms Chakraborty, an expert in retail pricing and marketing, 
in which the presenter asked her if this confusion was “Potentially a sneaky tactic then, 
on behalf of retailers” [Channel 4’s emphasis]. Ms Chakraborty’s confirmation that it was 
“a sneaky tactic” was properly contextualised and not directed specifically at Lidl, it 
added. The broadcaster said that in the interview, Ms Chakraborty expressed “her 
expert, honest opinion about retailers generally”.  
 

Channel 4 said that viewers would have clearly understood that this was an industry-
wide matter relevant to all retailers, not just Lidl. It said that: the fact of consumer 
confusion, the fact that retailers had significant resources, and the fact that they also 
conducted research on “how to seduce us” were all true and not matters which Lidl 
denied. Channel 4 also said that there was no suggestion that any of the retailers were 
committing any wrongdoing, breaching the law or any regulatory code in using such 
tactics. It said that these were all factual matters upon which Ms Chakraborty’s opinion 
was fairly based and “an accurate description of established industry-wide practices 
amongst retailers”.  

 
b) The comparison of Lidl’s Mars Bar multipack to two competitors was unfair because:  

 
i) The competitors’ products at the time of the comparison were on “price promotion”. 

It said that based on standard prices, Lidl’s was the second-best value. 
 
Channel 4 said that the multipack comparison was done “at a point in time” to 
replicate realistic consumer behaviour when deciding which product to buy. It 
reiterated that around half of all grocery products were sold on promotion and so 
comparing the products at a particular point in time was the only realistic and 
accurate way of making a comparison. It added that there was no need to explicitly 
refer to price promotions in the programme because it was not a material fact and 
because it would not have impacted on the end result of the test conducted. Channel 
4 reiterated that not including this information was to the advantage of the retailers, 
including Lidl, given that it would have only have served to highlight further 
complexity and consumer confusion”.  
 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

34 

Channel 4 said that the price comparison in the programme was “entirely fair to Lidl 
on the facts” as, at that time the comparison was done, “Lidl’s multipack was the 
worst value, not the second best”. It added that the credits at the end of the 
programme were clearly “date stamped” with “prices correct as of February/April 
2017” to ensure that viewers were properly informed about the timing of the tests 
and the product prices. Channel 4 said that the standard prices figures Lidl had put to 
the programme makers had been misleading, and that in any event, they could not 
have been used in the programme because they were not correct at the time the 
comparison took place (being only correct after the programme was broadcast). It 
said that, nevertheless, using these figures, “Lidl would still not be the best value 
retailer for Mars Bar multipacks”. Therefore, Channel 4 said that it was fair and 
accurate on Lidl’s figures to say (as the programme did) that “not everything in a 
discount store is actually cheaper” and that “when it comes to buying big brand 
names in the chocolate and biscuits aisle, Lidl isn’t as cheap as you think”. The 
broadcaster said that viewers were not “misled or confused by the test conducted or 
the products more generally”.  
 

ii) The programme “rounded up” the weight of the two competitors’ products and this 
was not sufficiently brought to the viewers’ attention.  

 
Channel 4 said that the presenters referred to the rounded weights in a “broad-
brush” manner in a brief, light-hearted section, in which they challenged each other 
to calculate quickly the best value Mars Bar multipack. It said that there was nothing 
untoward in this or in the presenters concluding that the calculation was too hard. 
The broadcaster said that neither presenter stated which of the multipacks was the 
best or worst value. It said that, following this, members of the public were shown 
attempting the same challenge, but were given the full, unrounded prices and 
weights. The broadcaster added that those unrounded figures were clearly displayed 
on the tables for the members of the public and in shot for viewers to similarly 
assess. Channel 4 said that the rounded figures were provided to the BRC (of which 
Lidl was a member) in the programme makers’ “right of reply” letter of 22 May 2017 
and no issue was raised with those figures in its response. It said the programme 
concluded that Lidl’s Mars Bar multipack was the worst value based on the full, 
unrounded, accurate figures as taken at that time. This approach, Channel 4 said, 
was not unfair to Lidl in any way.  

 
c) Lidl, a discount retailer, was portrayed as being hypocritical by the inclusion of 

statements such as: “[Lidl] is raking it in”; “Lidl isn’t as cheap as you think” and “Lidl, how 
could you!”  

 
Channel 4 said that this language was entirely appropriate, light-hearted in delivery and 
appropriately couched, given the facts and opinions referred to in the programme. It said 
that objection to the wording “Lidl isn’t as cheap as you think” was misguided. It said 
that this wording was clearly qualified in the programme as: “when it comes to buying 
big brand names in the chocolate and biscuit aisle, Lidl isn’t as cheap as you think”. 
Channel 4 said this was true and based on price comparisons at the time from a number 
of biscuit and chocolate products, including those explicitly referred to in the 
programme.  

 
Channel 4 did not accept that Lidl was portrayed in the programme as being hypocritical, 
nor that it amounted to a significant allegation. It said the programme stated the facts of 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

35 

the matter and highlighted consumer confusion caused by the retailers “as well as the 
gap between consumer assumptions – that Lidl would be the best value – and the reality 
of the situation, namely that in the case of particular products referred to in the 
Programme it is not as cheap as consumers may think”. Channel 4 said given these facts, 
it was entirely a matter of editorial discretion for the programme to state that “this isn’t 
the only sweet treat the German retailer is raking it in on”. 

 
Channel 4 said that for the same reason the programme was entitled to question why 
Lidl was not the cheapest retailer by asking “Lidl, how could you?” given it was a discount 
store and promoted itself as such. It said that with or without Mars Bar multipacks, the 
programme fairly and accurately concluded that “not everything in a discount store is 
actually cheaper”.  

 
d) Lidl was not given an appropriate opportunity to respond to the “significant allegations 

of wrongdoing” made about it in the programme. It said that, although Channel 4 
approached the BRC, the BRC gave its statement on behalf of the industry and not a 
particular retailer, and Lidl’s own view was not fairly represented.  

 
Channel 4 said that it refuted the existence of significant allegations of wrongdoing in 
Supershoppers for the reasons it had given under heads a) to c). It added that the facts, 
portrayal and opinion in the programme were presented fairly and accurately. The 
broadcaster said that the programme dealt with industry-wide issues that related to 
retailers as a whole, including a number of named retailers, not just Lidl. It said that in 
these circumstances, it was entirely appropriate that the programme sought comment 
prior to broadcast from a body acting for the retail industry – the BRC, rather than 
directly from each of Lidl, Asda and Sainsbury’s specifically.  
 

Channel 4 said that it did not accept that the BRC gave statements on behalf of the 
industry and not a particular retailer. It said “the BRC acts both for the industry and its 
retailer members (including Lidl, Asda and Sainsbury’s) and holds itself out as doing so on 
its own website”.  
 

Channel 4 said that on 22 May 2017, the programme makers sent a right of reply letter 
by email to the BRC so that it could respond to the evidence obtained about retailers, 
including its members: Asda, Sainsbury’s and Lidl. The letter said that “[the programme 
makers] have accordingly written to the BRC directly and not each of the 
supermarkets/discounters mentioned above [for] a single collated response”. The 
broadcaster said that the BRC raised no objection to this, nor did it claim that it could not 
act on behalf of Lidl or address the matters raised. Channel 4 said that the BRC was at 
liberty to liaise with Lidl about these matters, and that the BRC was properly authorised 
to respond on Lidl’s behalf, as indeed it did.  
 

Channel 4 said that the right of reply letter set out the detail of the matters included in 
the programme, including the reference to ‘sneaky tactics”. Channel 4 said that the BRC 
responded that: 
 

“Maintaining the trust of the customer is critical to the success of any retailer in the 
age of mass information. Providing customers with clear information about the 
products they are purchasing is a priority consideration for our members. The points 
raised are all commercial issues for individual companies operating in a competitive 
environment. There are rules governing misleading consumers and also rules 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

36 

governing price indications which Trading Standards are empowered to enforce 
through the courts”.  

 
Channel 4 said that response was fairly and accurately reflected in the programme and 
that it “sufficiently answer[ed] the matters relevant to retailers, including Lidl”. It added 
that the response included in the programme that “Providing customers with clear 
information about the products they are purchasing is a priority consideration…” also 
informed viewers how seriously the BRC and the industry, including its members like Lidl, 
took the matter. Channel 4 said that in these circumstances, it was satisfied that no 
further individual comment was required from Lidl.  
 

Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View in this case that Lidl’s complaint of unjust and unfair 
treatment in the programme as broadcast should not be upheld. Both parties were given the 
opportunity to make representations on the Preliminary View, but neither chose to do so.  
 
Decision  
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio  
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all 
other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in, 
or in connection with the obtaining of material included in, programmes in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of 
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which 
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and 
targeted only at cases in which action is needed.  
 
In reaching this decision in this case, we carefully considered all the relevant material 
provided by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and 
transcript of it, and both parties’ written submissions.  
 
When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to whether 
the broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or unfair 
treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s Broadcasting 
Code (“the Code”).  
 
Ofcom recognises that broadcasters can legitimately select what information or material to 
include or omit in programmes and that, ultimately, it is an editorial decision for broadcaster 
to make prior to the broadcast of a programme. However, in exercising such editorial control 
over programmes, broadcasters must ensure compliance with the Code. Therefore, in 
considering heads a) to c) of this complaint, Ofcom had particular regard to Practice 7.9 of 
the Code which states that before broadcasting a factual programme, broadcasters should 
take reasonable care to satisfy themselves that material facts have not been presented, 
disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or organisation. 
 
a) Ofcom considered the complaint that Lidl was portrayed as using “sneaky tactics” on 

multipack products to confuse consumers and that it did not use price promotions. 
 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

37 

As set out in the “Programme summary” section above, the programme questioned 
whether the selling of multipacks of branded products with different weights and 
quantities by supermarket retailers caused confusion among consumers. To demonstrate 
whether this was the case or not, the programme conducted a test in which members of 
the public were provided with a number of multipacks of Mars Bars from supermarkets 
ASDA, Lidl and Sainsbury’s and asked to determine which multipack was the best value 
for money. The members of the public were shown struggling to work out which 
multipack was the better value. One of the presenters commented that she was not 
surprised at this “because retailers can ask the manufacturers for any size and any 
quantity they want”. Following this, the presenter was shown in interview with Ms 
Chakraborty about the techniques used by supermarket retailers in their pricing of 
multipacks. 
 
Having carefully watched the programme and taken particular account of what was said 
by the presenter and Ms Chakraborty, it was clear to Ofcom that viewers would have 
understood that the focus of the programme was the perceived confusion the multipack 
pricing caused to consumers and that, as a result, consumers were becoming less 
sensitive to pricing. The presenter’s and Ms Chakraborty’s reference “sneaky tactic[s]” 
was made in this context. In Ofcom’s view, it was an expression of personal opinion 
based on the programme’s test with members of the public. Therefore, Ofcom 
considered that it was clear to viewers that the references were made about “retailers”, 
generally, and not just Lidl.  
 
We also took into account that towards the end of the programme, a summary of a 
statement from the BRC, the representative body for the supermarket retail industry, 
was included which made it clear to viewers that providing customers with clear pricing 
information was “a priority consideration” for its members and that the methods 
highlighted in the programme were “commercial issues” for the retailers “operating in a 
competitive environment”. In Ofcom’s view, the inclusion of the BRC’s statement along 
with the comments made by the presenter and Ms Chakraborty on the tactics used by 
retailers, provided viewers with balance of opinion sufficient to enable them to make 
their own minds up as to whether the tactic used amounted to being “sneaky” or 
whether it was a common industry-wide practice. Given the factors above, Ofcom 
considered that the comments made by the presenter and Ms Chakraborty about the 
techniques used by supermarket retailers in pricing multipack products were unlikely to 
materially and adversely affect viewers opinion of Lidl in a way that was unfair.  

 
b) Ofcom considered the complaint that the programme was unfair to Lidl in its comparison 

of its Mars Bar multipack because: i) the ASDA and Sainsbury’s products were on a price 
promotion at the time of the comparison and that based on standard prices Lidl was 
“second best value”; and, ii) the weight of the ASDA and Sainsbury’s products were 
“rounded up” and this was not brought to the viewers’ attention. 
 
i) We recognised that price comparisons of various similar products are an established 

method used in programmes of this genre. However, broadcasters must ensure that, 
when broadcasting price comparisons in consumer interest programmes, the content 
is sufficiently accurate to avoid unfairness.  
 
While we recognise that Lidl may have preferred the programme to have referred to 
its product as not being on a price promotion, Ofcom considered that it was not 
incumbent on the programme makers to have compared standard prices in the 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

38 

programme. As already mentioned above, Ofcom considered that the focus of the 
programme was the apparent confusion the pricing of branded multipack products 
by supermarket retailers caused consumers. To demonstrate this, the programme 
used price comparisons on a range of confectionary products, including multipacks of 
Mars Bars, making clear in the programme that the comparison of prices was made 
at a particular “point in time” (i.e. “February/April 2017”). We also took account of 
Channel 4’s statement that conducting a price comparison at a particular point in 
time replicated “realistic consumer behaviour” when choosing which product was 
best value. Therefore, given the context in which the price comparison was 
conducted, we considered that it presented to viewers sufficiently accurate 
information on the comparison undertaken in a “realistic” setting. We did not 
consider the fact that Lidl’s product was a “standard price” rather than a “price 
promotion” (as the other two products apparently were) a factor that, in itself, 
would have led viewers to perceive the comparison test result unfair to Lidl. 
 

ii) Again, we considered that when presenting information in programmes, 
broadcasters must ensure that content is sufficiently accurate to avoid unfairness.  

 
As detailed in the “Programme summary” above, when introducing the Mars Bar 
multipack comparison part of the programme, one of the presenters, Ms Richardson 
posed the following question to the other presenter, Ms Osho:  
 

“This four-pack and this nine-pack of Mars are 40g a bar. This six-pack available 
from Lidl: 45g a bar. If we look at the ten-pack of Mars Bars, from Asda: 34g a 
bar. Which is the best value for money?” 

 
Ms Osho responded “You’re joking! How am I supposed to work that out?”, and 
Ms Richardson replied, “That is my point exactly!”. Immediately following this 
exchange between the presenters, Ms Richardson was then shown standing near a 
table with Mars Bar multipacks being compared on display. The following three cards 
were also shown on the display: “Sainsbury £2.00” for “9 x 39.4g”; “LIDL £1.89” for 
“6 x 45g”; and, “ASDA £2” for “10 x 33.8g”. 

 
While the presenters did “round up” the weights of the multipacks offered by ASDA 
and Sainsbury’s in their introduction to the comparison test, this was done, in our 
view, not to mislead viewers, but to convey in a simplified manner the nature of the 
comparison test and the figures the members of the public would be asked to use in 
calculating which of the multipacks was the best value for money. Ofcom considered 
that when the comparison test was then shown in the programme, the accurate 
weights of the Sainsbury’s and ASDA multipacks were clearly displayed for viewers to 
see. 
 
Given these factors, Ofcom considered that viewers were given sufficiently accurate 
information in the programme as to the quantity and weights of the multipacks 
subject to the comparison test. In our view, viewers’ opinion of the Lidl was unlikely 
to have been materially and adversely affected by the rounding up of the weights by 
the presenters in introducing the comparison test. It was clear from the presentation 
in the programme that the test had been conducted using the exact weights and that 
the result was based on a comparison of those exact weights and quantities.  

 
Therefore, Ofcom considered that there was no unfairness to Lidl in this regard. 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

39 

 
c) Ofcom next considered the complaint that Lidl, a discount retailer, was portrayed as 

being hypocritical.  
 
As mentioned above, the focus of the programme was the perceived confusion the 
multipack pricing caused to consumers and that, as a result, consumers were becoming 
less sensitive to pricing. The programme included the comparison of a number of other 
branded confectionary packs in addition to the Mars Bar example. The programme also 
clearly stated that the price comparisons were made between a specific period of time 
(namely, “February/April 2017”).  
 
The results of the price comparisons conducted by the programme makers and included 
in the programme indicated that Lidl, a discount supermarket retailer, often did not offer 
branded confectionary of as good value as the other supermarket retailers included in 
the tests. It was in this context, Ofcom considered, that the presenters’ comments 
relating to Lidl not being “as cheap as you think”, and similar comments about it status 
as a discount retailer, were made. This was also demonstrated by the members of the 
public involved in the comparison test who were shown incorrectly guessing that the Lidl 
Mars bars would be the best value.  

 
In our view, the presenters’ comments such as “Lidl, how could you?” and “…this isn’t the 
only sweet treat that the German retailer is raking it in on…” reflected their “surprise” 
that the recognised discount retailer was, in some cases, more expensive for 
confectionary than other supermarket retailers. However, we considered that these 
comments were delivered with mock incredulity which was in keeping with the light-
hearted tone of the programme. We also considered that the programme made clear to 
viewers that the results of the comparison tests were limited to a number of “big brand 
names” in the confectionary aisle and were not comments made as a broader criticism of 
the pricing of all products sold by the retailer.  
 
Therefore, given the factors above, Ofcom considered that the comments made by the 
presenters were unlikely to materially and adversely affect viewers opinion of Lidl in a 
way that was unfair.  

 
We recognised that the programme was a consumer programme which, Channel 4 said, 
“combines features, satire and investigative journalism”. We acknowledged that the 
programme’s content was presented in a fast-paced and humorous style – a format to which 
viewers were likely to be accustomed. However, when dealing with complex issues in this 
way, broadcasters should be aware of the risk that this type of stylistic approach could create 
an unfavourable impression or inference. This could potentially be unfair to the person or 
organisation featured. 
 
Having considered heads a) to c) of the complaint, and taken into account the context of the 
programme as a whole, Ofcom was satisfied that, in this case, the broadcaster had taken 
reasonable care to satisfy itself that material facts had not been presented, disregarded or 
omitted in the programme as broadcast in a way that portrayed Lidl unfairly. 

 
d) Ofcom considered Lidl’s complaint that it was not given an appropriate opportunity to 

respond to the “significant allegations of wrongdoing” made about it in the programme.  
 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

40 

In considering this head of complaint, we had particular regard to Practice 7.11 which 
states that if a programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other 
significant allegations, those concerned should normally by given an appropriate and 
timely opportunity to respond. 

 
Again, Ofcom took into account the comments made in the programme by the 
presenters and Ms Chakraborty as set out in the “Programme summary” above. Ofcom 
considered whether their comments about Lidl and the price comparison test carried out 
for the programme could reasonably be regarded as “significant allegations of 
wrongdoing” that required the broadcaster to provide the company with an opportunity 
to respond. 
 
In our view, the comments made in the programme were expressions of the personal 
opinion by Ms Chakraborty and the presenters which were borne out of their 
understanding of the price comparison tests carried out by the programme and the 
“confusion” multipack pricing techniques appeared to cause consumers. We also took 
the view that viewers were likely to have recognised that the programme was intended 
to be light-hearted in its presentation style and that the presenters’ comments about Lidl 
would be unlikely to have been taken by viewers as a serious criticism of it and its 
multipack pricing.  
 
Ofcom appreciated that Lidl believed that the response by the BRC was not one which 
provided a response from a particular retailer, such as Lidl, to the matters included in the 
programme. However, in our opinion, the programme did not allege wrongdoing or 
make other significant allegations about Lidl or any of the other supermarket retailers 
mentioned in the programme. Therefore, it was not incumbent on the broadcaster to 
have sought specific responses from those retailers, including Lidl, in order to avoid 
unfairness to them.  
 
In any event, Ofcom considered that given that the focus of the programme was on the 
apparent confusion caused by multipack pricing techniques used by supermarket 
retailers generally, a response was sought from the representative body of supermarket 
retailers, the BRC, which was summarised and represented in the programme. We 
considered that the summary was in a manner that conveyed to viewers that none of the 
retailers referred to in the programme were doing anything wrong.  

 
Therefore, Ofcom considered that there was no unfairness to Lidl in this regard. 

 
Ofcom has not upheld Lidl’s complaint of unjust or unfair treatment in the programme as 
broadcast. 

 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

41 

Investigations Not in Breach 
 
Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 15 and 28 
January 2018 and decided that the broadcaster or service provider did not breach Ofcom’s 
codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements. 
 

Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission 
date 

Categories 

Horror Channel 
"Bloody British 
Season" (trailer) 

CBS Reality 03/11/2017 Violence 

First Dates Channel 4 02/10/2017 Transgender 
discrimination/offence 

In the Shade of 
the Scholars 

Peace TV 12/09/2017 Gender 
discrimination/offence 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about content standards on 
television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf  
 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

42 

Complaints assessed, not investigated 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided 

not to pursue between 15 and 28 January 2018 because they did not raise issues warranting 

investigation. 

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

100% Super Hits 4Music 26/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Home and Away 5Star 19/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The Christian 

O'Connell Breakfast 

Show 

Absolute Radio 12/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Charlie and the 

Alphabet 

Baby TV 17/01/2018 Other 1 

Herbie Wilson Belfast FM 05/01/2018 Fairness 1 

BDO World Darts 

Championship 

BT Sport 1 09/01/2018 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

1 

The Big Noise CamFM 97.2 03/01/2018 Offensive language 1 

Pointless Challenge 21/01/2018 Animal welfare 1 

All4 Drama Box Sets 

(trailer) 

Channel 4 26/01/2018 Offensive language 1 

Channel 4 News Channel 4 03/01/2018 Due impartiality/bias 6 

Channel 4 News Channel 4 04/01/2018 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 12/01/2018 Offensive language 4 

Channel 4 News Channel 4 15/01/2018 Offensive language 3 

Channel 4 News Channel 4 22/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Come Dine With Me Channel 4 08/01/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Derry Girls Channel 4 04/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Derry Girls Channel 4 04/01/2018 Race 

discrimination/offence 

2 

Frasier Channel 4 19/01/2018 Advertising/editorial 

distinction 

1 

Gala Bingo's 

sponsorship of 

Countdown 

Channel 4 04/01/2018 Sponsorship 1 

Hollyoaks Channel 4 17/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

How to Lose Weight 

Well 

Channel 4 08/01/2018 Dangerous behaviour 1 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

43 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

How to Lose Weight 

Well 

Channel 4 08/01/2018 Materially misleading 1 

Hunted Channel 4 11/01/2018 Dangerous behaviour 1 

Hunted Channel 4 11/01/2018 Generally accepted 

standards 

6 

Hunted Channel 4 18/01/2018 Product placement 1 

Kiri Channel 4 10/01/2018 Crime and disorder 1 

Kiri Channel 4 10/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Kiri Channel 4 17/01/2018 Outside of remit 2 

Kiri Channel 4 24/01/2018 Offensive language 1 

Kirstie and Phil's Love 

It or List It 

Channel 4 24/01/2018 Offensive language 1 

Naked Attraction Channel 4 09/01/2018 Nudity 1 

Posh Pawn Channel 4 23/01/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

SAS: Who Dares Wins Channel 4 07/01/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

The Net Channel 4 28/12/2017 Violence 1 

Blind Date Channel 5 20/01/2018 Sexual material 1 

Celebrity Big Brother Channel 5 06/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Celebrity Big Brother Channel 5 08/01/2018 Race 

discrimination/offence 

8 

Celebrity Big Brother Channel 5 08/01/2018 Transgender 

discrimination/offence 

1 

Celebrity Big Brother Channel 5 09/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Celebrity Big Brother Channel 5 09/01/2018 Transgender 

discrimination/offence 

1 

Celebrity Big Brother Channel 5 11/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Celebrity Big Brother Channel 5 11/01/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Celebrity Big Brother Channel 5 12/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Celebrity Big Brother Channel 5 12/01/2018 Nudity 2 

Celebrity Big Brother Channel 5 14/01/2018 Generally accepted 

standards 

3 

Celebrity Big Brother Channel 5 15/01/2018 Under 18s in 

programmes 

1 

Celebrity Big Brother Channel 5 16/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Donny Osmond's Easy 

Listening Christmas 

Channel 5 21/12/2017 Disability 

discrimination/offence 

1 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

44 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Jane and Friends at 

Christmas 

Channel 5 23/12/2017 Sexual material 1 

More Kids Than Cash Channel 5 18/01/2018 Animal welfare 1 

Mrs Caldicot's 

Cabbage War 

Channel 5 01/01/2018 Scheduling 1 

Not So Sweet Sixteen Channel 5 08/01/2018 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

1 

Programming Channel 5 Various Other 1 

Starting Up, Starting 

Over 

Channel 5 03/01/2018 Offensive language 2 

The Wright Stuff Channel 5 12/01/2018 Due impartiality/bias 1 

Wishfart CITV 09/01/2018 Offensive language 1 

Wishfart CITV 15/01/2018 Offensive language 1 

CNN News CNN 13/01/2018 Offensive language 1 

Live at the Apollo Comedy Central 26/12/2017 Sexual orientation 

discrimination/offence 

1 

Advertisement Comedy Central 

Extra 

20/12/2017 Advertising minutage 1 

Yianni: Supercar 

Customiser 

Dave 10/01/2018 Crime and disorder 1 

Toddlers and Tiaras Discovery Home 

and Health +1 

19/01/2018 Under 18s in 

programmes 

1 

Celebrity Crystal Maze E4 12/01/2018 Disability 

discrimination/offence 

1 

Titanic E4 07/01/2018 Offensive language 1 

Only Fools and Horses Gold 21/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Heart Breakfast with 

James and Becky 

Heart FM (Kent) 08/01/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Heart Breakfast with 

Ivan and Emma 

Heart FM 

(Northampton) 

22/12/2017 Disability 

discrimination/offence 

1 

Programming Heritage Radio 

Manchester 

Various Hatred and abuse 1 

Wes Craven Horror 

Season (trailer) 

Horror Channel 09/01/2018 Scheduling 1 

Britain's Favourite 

Dogs: Top 100 

ITV 16/01/2018 Other 1 

Britain's Favourite 

Dogs: Top 100 

ITV 16/01/2018 Violence 4 

Casino Royale ITV 31/12/2017 Sexual material 1 

Celebrity Juice (trailer) ITV 03/12/2017 Sexual material 1 

Coronation Street ITV 25/12/2017 Violence 1 

Coronation Street ITV 03/01/2018 Violence 1 

Coronation Street ITV 12/01/2018 Gender 

discrimination/offence 

2 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

45 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Coronation Street ITV 12/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Coronation Street ITV 17/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Coronation Street ITV 19/01/2018 Disability 

discrimination/offence 

3 

Coronation Street ITV Various Violence 14 

Dancing on Ice ITV 07/01/2018 Generally accepted 

standards 

2 

Dancing on Ice ITV 07/01/2018 Materially misleading 1 

Dancing on Ice ITV 07/01/2018 Nudity 1 

Dancing on Ice ITV 07/01/2018 Offensive language 4 

Dancing on Ice ITV 07/01/2018 Sexual material 2 

Death Becomes Her ITV 14/01/2018 Violence 2 

Dickinson's Real Deal ITV 17/01/2018 Competitions 1 

Emmerdale ITV 03/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Emmerdale ITV 03/01/2018 Information/Warnings 1 

Emmerdale ITV 03/01/2018 Violence 3 

Emmerdale ITV 05/01/2018 Generally accepted 

standards 

2 

Emmerdale ITV 09/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Emmerdale ITV 10/01/2018 Violence 2 

Emmerdale ITV 11/01/2018 Violence 1 

Girlfriends ITV 17/01/2018 Animal welfare 26 

Girlfriends (trailers)  

Lethal Weapon 

(trailer)  

Next of Kin (trailer)  

Transformation Street 

(trailer)  

Vera (trailer) 

ITV 07/01/2018 Scheduling 1 

Good Morning Britain ITV 05/12/2017 Materially misleading 4 

Good Morning Britain ITV 09/01/2018 Disability 

discrimination/offence 

1 

Good Morning Britain ITV 09/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Good Morning Britain ITV 12/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Good Morning Britain ITV 17/01/2018 Due impartiality/bias 1 

Good Morning Britain ITV 17/01/2018 Generally accepted 

standards 

2 

Good Morning Britain ITV 23/01/2018 Due impartiality/bias 1 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

46 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Good Morning Britain ITV 23/01/2018 Generally accepted 

standards 

4 

Good Morning Britain ITV 23/01/2018 Violence 1 

Gordon, Gino and 

Fred's Great Christmas 

Roast 

ITV 21/12/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Ibiza Reps (trailer) 

Release the Hounds 

(trailer) 

ITV 07/01/2018 Scheduling 1 

Ibiza Weekender 

(trailer) 

ITV 14/01/2018 Sexual material 1 

ITV News ITV 28/12/2017 Violence 1 

ITV News ITV 17/01/2018 Due accuracy 1 

ITV News ITV 18/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

ITV News ITV 23/01/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

ITV Racing Live ITV 26/12/2017 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

1 

Loose Women ITV 08/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Loose Women ITV 16/01/2018 Violence 1 

Next of Kin ITV 15/01/2018 Materially misleading 1 

Party Political 

Broadcast by the 

Labour Party 

ITV 17/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Peston on Sunday ITV 12/01/2018 Outside of remit 1 

Programming ITV 10/01/2018 Violence 1 

Release the Hounds 

(trailer) 

ITV 17/01/2018 Animal welfare 1 

Survival of the Fittest 

(trailer) 

ITV 06/01/2018 Sexual material 1 

The Jeremy Kyle Show ITV 03/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The Jeremy Kyle Show ITV 16/01/2018 Sexual material 1 

The National 

Television Awards 

ITV 23/01/2018 Other 1 

The Voice UK ITV 06/01/2018 Charity appeals 5 

The Voice UK ITV 13/01/2018 Other 1 

This Morning ITV 16/01/2018 Other 1 

This Morning ITV 17/01/2018 Competitions 1 

This Morning ITV 17/01/2018 Harm 1 

This Morning ITV 22/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

This Morning ITV 22/01/2018 Sexual material 1 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

47 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

This Morning ITV 23/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

This Morning ITV 24/01/2018 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

2 

Through the Keyhole ITV 20/01/2018 Animal welfare 20 

Tipping Point ITV 16/01/2018 Materially misleading 1 

Toyota's sponsorship 

of ITV movies 

ITV 24/12/2017 Sponsorship credits 1 

Wishfart ITV 14/01/2018 Offensive language 1 

ITV News London ITV London 13/01/2018 Other 1 

ITV News London ITV London 15/01/2018 Due accuracy 3 

Release the Hounds ITV2 25/01/2018 Animal welfare 1 

Survival of the Fittest 

(trailer) 

ITV2 06/01/2018 Sexual material 1 

The Jeremy Kyle Show ITV2 03/01/2018 Advertising placement 1 

You've Been Framed ITV2 18/01/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Heartbeat ITV3 18/01/2018 Other 1 

Specsavers 

Audiologists' 

sponsorship of ITV3 

Mornings 

ITV3 13/01/2018 Sponsorship 1 

118 118's sponsorship 

of ITV Movies 

ITV4 28/12/2017 Sponsorship credits 1 

ITV Racing ITV4 06/01/2018 Violence 1 

Botched by Nature ITVBe 07/01/2018 Disability 

discrimination/offence 

1 

Botched Kanal 11 01/01/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Botched Kanal 11 03/01/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Plastikturisterna Kanal 11 09/01/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Våra Pinsamma 

Kroppar 

Kanal 11 28/11/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Polisskolan (Police 

Academy) 

Kanal 5 (Sweden) 15/01/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Programming Kiss Me TV 06/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 22/12/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Nick Ferrari LBC 97.3 FM 04/12/2017 Materially misleading 1 

Steve Allen LBC 97.3 FM 11/01/2018 Materially misleading 1 

Embarrassing Bodies London Live 03/01/2018 Sexual material 1 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

48 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Alan Robson's Night 

Owls 

Metro Radio 27/12/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Alan Robson's Night 

Owls 

Metro Radio 14/01/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Catfish MTV 10/01/2018 Offensive language 1 

Geordie Shore MTV 09/01/2018 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

4 

Monkeys Make You 

Laugh Out Loud 

My5 23/12/2017 Offensive language 1 

Programming n/a Various Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Every Number 1 of the 

80s 

Now 80s 14/01/2018 Materially misleading 1 

Goblin Works Garage Quest 11/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Radio Jackie News Radio Jackie 07/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

News RT 13/01/2018 Due impartiality/bias 1 

Prosiect Z S4C 09/01/2018 Scheduling 1 

A Plastic Voyage Sky News 13/01/2018 Offensive language 1 

Sky News Sky News 05/12/2017 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 26/12/2017 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 27/12/2017 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 01/01/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Sky News Sky News 06/01/2018 Other 1 

Sky News Sky News 12/01/2018 Offensive language 20 

Sky News Sky News 17/01/2018 Animal welfare 1 

Sky News Sky News 22/01/2018 Crime and disorder 2 

Sky News Sky News 23/01/2018 Due impartiality/bias 1 

Sky News Tonight Sky News 15/01/2018 Offensive language 2 

Sunrise Sky News 18/01/2018 Due accuracy 1 

Scottish Football Sky Sports 

Football 

30/12/2017 Offensive language 1 

Sky Store (trailer) Sky1 14/01/2018 Scheduling 1 

Sky Store (trailer) Sky1 19/01/2018 Scheduling 1 

Sky Store (trailer) Sky1 23/01/2018 Scheduling 1 

The Simpsons Sky1 14/01/2018 Sexual material 1 

Suhaag Sony Max 18/01/2018 Offensive language 1 

Caught in the Act: 

Shoplifter Showdown 

Spike 15/01/2018 Offensive language 1 

Fights, Camera, 

Action! 

Spike 11/01/2018 Violence 1 

Programming Takbeer TV Various Other 1 

News Talksport 09/01/2018 Other 1 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

49 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

The Two Mikes Talksport 07/01/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The Warm up with 

Max Rushden 

Talksport 17/12/2017 Commercial 

communications on 

radio 

1 

Gypsy Bride US TLC 17/01/2018 Offensive language 1 

Hitman TV6 (Sweden) 07/01/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Father Brown TV8 (Sweden) 07/01/2018 Advertising placement 1 

Morden i Midsomer TV8 (Sweden) 06/01/2018 Advertising placement 1 

Alim Online Istikhara Venus TV 08/04/2017 Materially misleading 1 

Ishtikhara online Venus TV 08/08/2017 Materially misleading 1 

Norani Istikhara Venus TV 30/06/2017 Participation TV - 

Psychic material 

1 

Roohani Alim Online Venus TV 04/07/2017 Participation TV - Harm 1 

Hunting Down the 

Nazis 

Yesterday 06/01/2018 Materially misleading 1 

Murder Maps: The 

Acid Bath Murders 

Yesterday 06/01/2018 Materially misleading 1 

 

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on 

television and radio programmes, go to: 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf 

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards on BBC broadcasting services and BBC ODPS. 
 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

BBC News BBC 1 12/09/2017 Due impartiality/bias 1 

Reporting Scotland BBC 1 Scotland 24/08/2017 Due impartiality/bias 1 

BBC Proms BBC 2 16/07/2017 Due impartiality/bias 1 

Gay Britannia 

Season 

BBC 2 Various Generally accepted 

standards 

1 

The Chillenden 

Murders 

BBC 2 06/06/2017 Materially misleading 1 

The Life Scientific BBC Radio 4 14/02/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Today BBC Radio 4 20/06/2017 Materially misleading 1 

 

 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

50 

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on 
BBC broadcasting services and BBC ODPS, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-
investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-
demand-programme-services.pdf 
 

Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches 
of broadcast licences 
 

Licensee Licensed service Categories  

ALL Arts & Media Ltd ALL FM Key Commitments 

Proper Community Media 
(Lancaster) Limited 

Beyond Radio Key Commitments 

 

For more information about how Ofcom assesses complaints about broadcast licences, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf  
 

 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf


Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

51 

Complaints outside of remit 
 
Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our remit. 
This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained about. For 
example, the complaints were about the content of television, radio or on demand adverts 
or an on demand service does not fall within the scope of regulation.  
 
For more information about what Ofcom’s rules cover, go to: https://www.ofcom.org.uk/tv-
radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover  
 

Complaints about television or radio programmes 
 
For more information about how Ofcom assesses complaints about television and radio 

programmes, go to: 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf  

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Advertisement 4Seven 19/01/2018 Advertising content 1 

Advertisement Absolute Radio 14/01/2018 Advertising content 1 

Advertisement BT Sport 1 14/01/2018 Advertising content 2 

Advertisement Capital FM 26/01/2018 Advertising content 1 

Advertisement Channel 5 22/01/2018 Advertising content 1 

Advertisement Comedy Central 

Extra 

25/01/2018 Advertising content 1 

Advertisement ITV 13/01/2018 Advertising content 1 

Advertisement ITV 20/01/2018 Advertising content 4 

The Voice UK ITV 06/01/2018 Competitions 1 

Advertisement ITV /Channel 4 17/01/2018 Advertising content 1 

Advertisement ITV2 18/01/2018 Advertising content 1 

Advertisement ITV4 04/01/2018 Advertising content 1 

Advertisement JewelleryMaker 10/01/2018 Advertising content 1 

Advertisement n/a 12/12/2017 Advertising content 1 

Advertisement n/a 01/01/2018 Advertising content 1 

Advertisement North Norfolk 

Radio 

16/01/2018 Advertising content 1 

Advertisement Tru TV 15/01/2018 Advertising content 1 

Advertisement UTV 07/01/2018 Advertising content 1 

https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

 

 

BBC First 
 
The BBC Royal Charter and Agreement was published in December 2016, which made Ofcom 

the independent regulator of the BBC. 

Under the BBC Agreement, Ofcom can normally only consider complaints about BBC 

programmes where the complainant has already complained to the BBC and the BBC has 

reached its final decision (the ‘BBC First’ approach).  

The complaints in this table had been made to Ofcom before completing the BBC’s 

complaints process. 

Complaints about BBC television, radio or on demand programmes 

Programme Service Transmission or 
Accessed Date 

Categories Number of 
Complaints 

300 Years of French 
and Saunders 

BBC 1 25/12/2017 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

BBC News BBC 1 09/01/2018 Due accuracy 1 

BBC News BBC 1 25/01/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC News update BBC 1 23/01/2018 Violence 1 

Chinese Burn BBC 1 16/09/1990 Race 
discrimination/offence 

1 

EastEnders BBC 1 21/12/2017 Violence 1 

EastEnders BBC 1 12/01/2018 Race 
discrimination/offence 

1 

EastEnders BBC 1 24/01/2018 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Hard Sun BBC 1 06/01/2018 Offensive language 1 

McMafia BBC 1 01/01/2018 Materially misleading 1 

McMafia BBC 1 01/01/2018 Offensive language 1 

Mrs. Brown's Boys BBC 1 Various Offensive language 1 

Party Political 
Broadcast by the 
Conservative Party 

BBC 1 10/01/2018 Due impartiality/bias 1 

Party Political 
Broadcast by the 
Labour Party 

BBC 1 17/01/2018 Due impartiality/bias 2 

The Andrew Marr 
Show 

BBC 1 17/12/2017 Due impartiality/bias 1 

Look East BBC 1 East 23/01/2018 Sexual material 1 

Frankie Boyle's New 
World Order 

BBC 2 29/12/2017 Due impartiality/bias 1 

Live at the Apollo BBC 2 07/12/2017 Generally accepted 
standards 

1 

The Daily Politics BBC 2 17/10/2017 Due impartiality/bias 1 

The Mash Report BBC 2 18/01/2018 Generally accepted 
standards 

2 

5 Live Breakfast BBC 5 Live Radio 03/01/2018 Due impartiality/bias 1 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

53 

Programme Service Transmission or 
Accessed Date 

Categories Number of 
Complaints 

Beauty Queen and 
Single 

BBC iPlayer 16/01/2018 Crime and disorder 1 

Chinese Burn BBC iPlayer 25/12/2017 Race 
discrimination/offence 

1 

Chinese Burn BBC iPlayer 26/01/2018 Race 
discrimination/offence 

1 

BBC News BBC News 
Channel 

23/01/2018 Due impartiality/bias 1 

Jeremy Vine BBC Radio 2 25/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

The News Quiz BBC Radio 4 13/01/2018 Due impartiality/bias 1 



Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

 

 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster or service provider may have breached its codes, 
rules, licence condition or other regulatory requirements, it will start an investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily mean the 
broadcaster or service provider has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements being 
recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 15 and 28 January 2018. 
 

Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Service Transmission date 

One Night with My Ex Channel 5 2 January 2018 

Advertising minutage Freesports Various 

Advertising minutage NTV Europe Various 

Q Breakfast Show Q Radio Belfast 9 November 2017 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts investigations 
about content standards on television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf 
 

Investigations launched under the Procedures for the consideration and 
adjudication of Fairness and Privacy complaints 
 

Programme Service Transmission date 

Can’t Pay? We’ll Take it Away Channel 5 13 September 2017 

 
For more information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness and 
Privacy complaints about television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-
complaints.pdf 
 

 

 

 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf


Issue 347 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
5 February 2018 

55 

Investigations launched under the General Procedures for investigating 

breaches of broadcast licences 

 
Licensee Licensed Service  

Connect Radio Ltd Connect FM 

Proper Community Media 

(Lancaster) Limited 

Beyond Radio 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts investigations 

about broadcast licences, go to: 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf 

 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf

