
Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Issue number 343 
4 December 2017 

 

  



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

 

Contents 
 
Introduction           3 
 

Note to Broadcasters 
 

Advertising and programming broadcast simultaneously      6 

 
Broadcast Standards cases  
 
In Breach 
 
Ramsay’s Kitchen Nightmares USA 
Channel 4, 12 October 2017, 11:00        8 
 
Wanted 
Sky1, 18 September 2017, 21:00         10 
 
Health Time 
Akaal Channel, 14 November 2016, 13:05       14 
 
Resolved 
 
Cumbria Headline News  
That’s Cumbria, 21 August 2017, 19:00        22 
 

Advertising scheduling cases 
 
Advertising minutage 
B4U Music, various times and dates        24 
 

Broadcast Licence Conditions cases 
 
In Breach 
 
Providing a service in accordance with Format 
Q Radio (Coleraine), 31 July to 2 August 2017       26 
 

Broadcast Fairness and Privacy cases 
 
Upheld in part 
 
Complaint by Mrs D  
News, Channel 44, 4 December 2016        29 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Mr Justin Brown 
Can’t Pay? We’ll Take It Away!, Channel 5, 19 October 2016     39 
 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

 

Tables of cases 
 
Complaints assessed, not investigated        47 
 
Complaints outside of remit         56 
 
BBC First           57 
 
Investigations List          59
  



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

4 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content to secure the standards objectives1. Ofcom also has a duty to ensure that 
On Demand Programme Services (“ODPS”) comply with certain standards requirements set 
out in the Act2.  
 
Ofcom reflects these requirements in its codes and rules. The Broadcast and On Demand 
Bulletin reports on the outcome of Ofcom’s investigations into alleged breaches of its codes 
and rules, as well as conditions with which broadcasters licensed by Ofcom are required to 
comply. The codes and rules include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) for content broadcast on television and radio 
services licensed by Ofcom, and for content on the BBC’s licence fee funded television, 
radio and on demand services. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”), containing rules on how 

much advertising and teleshopping may be scheduled on commercial television, how 
many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, for which Ofcom 
retains regulatory responsibility for television and radio services. These include: 

 

• the prohibition on ‘political’ advertising; 

• ‘participation TV’ advertising, e.g. long-form advertising predicated on premium rate 
telephone services – notably chat (including ‘adult’ chat), ‘psychic’ readings and 
dedicated quiz TV (Call TV quiz services); and 

• gambling, dating and ‘message board’ material where these are broadcast as 
advertising3.  

  
d) other conditions with which Ofcom licensed services must comply, such as requirements 

to pay fees and submit information required for Ofcom to carry out its statutory duties. 
Further information can be found on Ofcom’s website for television and radio licences.  

 
e) Ofcom’s Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-Demand 

Programme Services for editorial content on ODPS (apart from BBC ODPS). Ofcom 
considers sanctions for advertising content on ODPS referred to it by the Advertising 
Standards Authority (“ASA”), the co-regulator of ODPS for advertising, or may do so as a 
concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the requirements in the BBC Agreement, the Code on Television 
Access Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, 
and the Cross Promotion Code.  

                                                           
1 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 
 
2 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 
 
3 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising for these 
types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory sanctions in all 
advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/32162/costa-april-2016.pdf
https://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

5 

 

It is Ofcom’s policy to describe fully television, radio and on demand content. Some of the 
language and descriptions used in Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin may 
therefore cause offence.  



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

6 

Note to Broadcasters 
 
Advertising and programming broadcast simultaneously  
 

 
The Code on the Scheduling of Television Advertising (‘COSTA’) contains rules that ensure 
advertising is easily recognisable from programming and does not negatively impact viewers’ 
experience.  
 
Most commonly, advertising is shown during breaks in between programming. However, 
broadcasters may also transmit advertising and editorial material simultaneously e.g. split-
screen advertising, where both types of content occupy separate areas of the screen.  

 

• As made clear in the Note to Broadcasters published in Issue 262 of Ofcom’s Broadcast 
Bulletin4 (“the Note”), split-screen advertising is subject to the COSTA requirements in the 
same way as traditional advertising that appears in breaks. The Note provided guidance on 
the application of COSTA rules to split-screen advertising, specifically in relation to the 
potential for such advertising to impact on a programme’s integrity.  

 
This note provides broadcasters with additional guidance on the application of COSTA 
(specifically in relation to Rules 8 and Rule 9) when showing advertising and programming at 
the same time. 
 
Rule 8:  “Where television advertising or teleshopping is inserted during programmes, 

television broadcast must ensure that the integrity of the programme is not 
prejudiced, having regard to the nature and duration of the programme, and 
where natural breaks occur.” 

 
When advertising is broadcast at the same time as a programme, it is not only important that 
viewers can easily differentiate between the content but also that the advertising does not 
impact negatively on the viewer experience. As set out in the Note, when determining 
whether advertising complies with Rule 8, Ofcom will consider the genre of programme5. We 
will also consider how intrusive the advertising is, taking into account:  

 

• how the advertising is delivered, e.g. whether visually, orally or both;  

• its duration; and  

• where it is positioned, e.g. whether it obscures a significant or important part of the 
programme content.  

 
Rule 9: “Isolated television advertising and teleshopping spots, other than in the 

transmission of sports events, shall remain the exception.” 
 
This rule limits the extent to which broadcasters can show a standalone advertisement, 
whether transmitted in between or at the same time as programme content. To comply with 
Rule 9, standalone advertisements can be broadcast only:  

 

                                                           
4 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0021/50763/obb262.pdf   
 
5 See Note to Broadcasters in Bulletin 262: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0021/50763/obb262.pdf  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0021/50763/obb262.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0021/50763/obb262.pdf


Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

7 

• during coverage of sports events, e.g. in between rounds of boxing where there may be 
insufficient time for a traditional advertising break; or 

• in exceptional circumstances, e.g. when an advertising break comprises a single long 
advertisement.  

 
Broadcasters requiring further information should contact the Ofcom Standards and Audience 
Protection team at OfcomStandardsTeam@ofcom.org.uk. 
 

mailto:OfcomStandardsTeam@ofcom.org.uk


Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

8 

Broadcast Standards cases 
 
In Breach 
 

Ramsay’s Kitchen Nightmares USA 
Channel 4, 12 October 2017, 11:00 
 

 
Introduction 
 
Ramsay’s Kitchen Nightmares USA is a documentary series that follows the efforts of chef 
Gordon Ramsay to turn around the fortunes of restaurants facing financial difficulties.  
 
We received a complaint about the broadcast of the word “fucking” in the optional subtitles 
for this programme. Approximately 30 minutes after the start of the programme, the 
following subtitle was broadcast: 
 

“I’ve got to be fucking brutally honest, you know that”.  
 
The subtitle did not match the programme’s soundtrack which had been edited to remove 
the offensive language. 
 
We considered the material raised issues under the following Code rule: 
 
Rule 1.14:  “The most offensive language must not be broadcast before the watershed”. 
 
Ofcom provided Channel 4 with an opportunity to comment on its Preliminary View that the 
content was in breach of Rule 1.14. 
 
Response 
 
Channel 4 accepted that a breach Rule 1.14 had occurred and said the offensive language 
had been broadcast as a result of human error. It explained that the programme was 
originally broadcast post-watershed before being edited for this pre-watershed broadcast. 
Channel 4 said that during the process to re-version the subtitles to match the programme’s 
edited soundtrack, the subtitler responsible for this part of the programme had failed to 
remove the offensive language. Channel 4 also said that upon completion of the re-editing 
the subtitler “should run a spell-check in the subtitling software which checks the subtitles 
against a custom-made ‘excluded words list”. However, Channel 4 said that the subtitler, 
“who had only recently been trained in re-versioning”, did not run this check.  
 
Channel 4 set out a series of steps it had taken as a result of this incident. These included: 

 

• the subtitler involved being made aware of “the severe impact of their error” and being 
given “refresher training in best practice regarding re-versioning of subtitle files”; 
 

• the subtitling team revising “its guidance around re-versioning of subtitle files, with 
particular emphasis on checking for strong language”; and 
 

• checks made of all pre-watershed Gordon Ramsay programmes to ensure that no similar 
errors have occurred. 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

9 

 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20031, Section One of the Code requires 
that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes.  
 
Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast before the 
watershed on television.  
 
Ofcom research on offensive language2 indicates that the word “fuck” and variations of it are 
considered by audiences to be among the most offensive.  
 
We took account of the nature of the error that resulted in this breach and the various steps 
that Channel 4 has taken as a result of it. However, the broadcast of the word “fucking” in 
this programme’s subtitles before the watershed was a clear breach of Rule 1.14.  
 
Breach of Rule 1.14 

                                                           
1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 
 
2 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf 
 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf


Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

10 

In Breach  
 
Wanted 
Sky1, 18 September 2017, 21:00 
 
 
Introduction  
 
Sky1 is a general entertainment channel, the licence for which is held by Sky UK Limited 
(“Sky” or “the Licensee”). 
 
Wanted is a film about an office worker, Wesley, who learns that he is the son of a 
professional assassin and that he shares his father’s superhuman killing abilities. It is an 
action thriller that was classified at an ‘18’ rating by the British Board of Film Classification in 
2008. 
 
Ofcom received a complaint about the broadcast of the word “fucking” and a sex scene 
shortly after the watershed. The complainant said that her 11 year old son was watching and 
that she considered the scene unsuitable for the time of broadcast. 
 
The film was scheduled to start shortly after the 21:00 watershed. From 18:30 to 21:00, five 
episodes of The Simpsons were broadcast. Before the film started, a continuity 
announcement said:  
 

“Now on Sky1, the art of bullet bending. It’s all in the wrist. Flashing images as James 
McAvoy and Angelina Jolie star in Wanted”. 

 
The film started at about 21:02. In the first scene, Wesley was shown in his office, while he 
said in commentary: 
 

“My job title is Account Manager. I used to be called an Account Service Representative, 
but a consultant told us we were to manage our clients and not service them”. 

 
The film then cut at 21:03 to a scene in which Wesley’s girlfriend and friend, Cathy and 
Barry, were shown having sex on a kitchen table, while Wesley said in commentary:  
 

“I have a girlfriend whom I neither ‘manage’ nor ‘service’. That’s my best friend Barry 
fucking her on an Ikea kitchen table”.  

 
Barry was naked from the waist down, while Cathy was in a skirt and bra. Barry was shown 
standing while having sex with Cathy, who lay on the table with her legs wrapped around 
him, slapping his buttocks. The scene was shot mainly from the side and behind Barry. It 
lasted about 10 seconds.  
 
We considered this raised potential issues under the following Code rule:  
 
Rule 1.6: “The transition to more adult material must not be unduly abrupt at the 

watershed (in the case of television) …For television, the strongest material 
should appear later in the schedule”. 

 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

11 

Ofcom requested comments from the Licensee on how the programme complied with this 
rule. We also referred it to a Decision we had published in 2011, where we had considered1 
the broadcast of sex scenes in three episodes of a drama series, Strike Back: Project Dawn 
(“Project Dawn”), shortly after the watershed, under Rule 1.6. In that case we had 
considered the matter resolved.  
 
Response  
 
Sky conceded that “given that the programme contained a brief sexual scene early on that 
consequently viewers and their expectations should have been better managed”. It added 
that “two errors” had taken place in this case regarding “programme scheduling prior to the 
watershed and to appropriate announcements being made in continuity”. Therefore, the 
Licensee said that “the scheduling of more mature content before the watershed and a 
continuity warning preceding the programme to warn viewers [of] the nature of the content 
should have been in place”. 
 
Sky said that the scheduling of The Simpsons before Wanted did not follow “longstanding 
agreed procedure”. The Licensee also said that it had warned viewers about the adult nature 
of the content in the following Electronic Programme Guide (‘EPG’) synopsis:  
 

“…Bullet-bending action thriller. Strong language/sex/graphic violence…” 
 
However, Sky added that “whilst the EPG warning was in-place a single oversight led to the 
voice over warning not being delivered by a continuity announcement as it should have 
been”. Specifically, the continuity announcement before the film did not contain the same 
warning as the EPG synopsis “due to an individual's error in not flagging this to the 
continuity writers”.  
 
The Licensee also accepted that the circumstances of the broadcasting of the sex scene in 
Wanted and the sex scenes in the 2011 Project Dawn case were similar. It said that, in both 
cases, the programmes had been preceded by episodes of The Simpsons, adding that it had 
understood from Ofcom’s Decision on Project Dawn that “the family/younger skewing 
audience of [The Simpsons] wasn’t suitable to carry-over into [Project Dawn]”. Sky said that 
in the 2011 Project Dawn Decision, Ofcom had considered the matter resolved “on the basis 
of various steps taken by Sky”. Such steps included “avoid[ing] [the] scheduling [of] family-
orientated content before strong drama programming”. The Licensee said that it had taken 
Ofcom’s 2011 Decision seriously and pointed to the fact that the present case was the first 
case “with any similarity” involving Sky content since 2011. It emphasised that there was a 
six-year period between the two cases and that the parallels with Project Dawn “do not 
point to a pattern and are not symptomatic of anything other than uncharacteristic human 
error on this occasion”.  
 
Sky said that upon receiving notification of the complaint from Ofcom, it had: blocked the 
broadcast of Wanted before 22:00 in future; ensured that any further repeats included an 
appropriate warning in the continuity announcement as well as the EPG; and “reminded all 
relevant teams that scheduling and compliance decisions must take preceding programmes 
and likely audience into account”. It added that it had later “taken significant steps to try 
and ensure that any similar situations are avoided in future”. For example, the Licensee said 

                                                           
1 See Issue 195 of Ofcom’s Broadcast Bulletin, published 5 December 2011, 
(https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0012/51312/obb195.pdf). 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0012/51312/obb195.pdf


Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

12 

it would now “follow a general principle that no episodes of The Simpsons are scheduled 
from [20:30 to 21:00 except] where the 21:00 programme that follows is clearly more 
suitable for a younger audience (for example where it is an entertainment programme with 
broad-appeal)”. Sky added that it would also “ensure a robust Compliance approach [by] 
conducting bespoke and focussed training within the Compliance and Scheduling teams…on 
compliance with Rule 1.6 on Sky 1 given the unique challenges of a channel with such broad 
content”. 
 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20032, Section One of the Code 
requires that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes. 
  
Under Rule 1.6, the transition to more adult material must not be unduly abrupt at the 
watershed, i.e. 21:00. 
 
Ofcom’s guidance on observing the watershed on television3 states that “[c]ontent that 
commences after the watershed should observe a smooth transition to more adult content. 
It should not commence with the strongest material”. Recognising that children may not 
have ceased viewing at exactly 21:00, Rule 1.6 is designed to avoid a sudden change to more 
adult material that would only be suitable for a post-watershed broadcast. 
 
Rule 1.6 is not prescriptive. It does not stipulate a certain set time after the watershed when 
broadcasters may start to transmit more adult material. What constitutes an “unduly 
abrupt” transition to more adult material depends on the context: for example, factors such 
as the nature of the offensive and/or harmful material, the editorial content of the 
programme, the time of broadcast, and the expectations of the audience. We therefore took 
all these factors into account when determining whether there was sufficient justification 
for broadcasting this content. 
 
We first assessed whether the sex scene was “more adult material”. We considered that, 
although relatively brief, and although the couple were partially clothed, it clearly depicted 
them having sex. In addition, at the same time as the sex scene, the word “fucking” was 
used. Ofcom’s 2016 research on offensive language4

 highlighted that the word “fuck” and 
similar words are considered by audiences to be among the most offensive language. 
Therefore, in our view, this material was aimed at an adult audience and could be 
considered more adult material in the context of Rule 1.6. 
 
We next considered whether the transition to this more adult material at the watershed was 
unduly abrupt. Broadcasters are permitted to show sex scenes after the watershed. The 
scene in question was broadcast at 21:03. We took into account that an episode of The 
Simpsons, which, as Sky said, could attract a ‘family’ demographic, was broadcast 
immediately before Wanted. Audience figures for the age group 4-15 show that 7,000 
children were watching Wanted at 21:03. 
 

                                                           
2 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 
 
3 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/86781/watershed-on-tv.pdf  
 
4 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf   

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/86781/watershed-on-tv.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf


Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

13 

We considered that broadcasting a sex scene and an instance of the most offensive language 
three minutes after the watershed, and on a channel which had just broadcast family 
entertainment, was an unduly abrupt transition to more adult material.  
 
We also took into account that although the Licensee had taken steps to improve its 
compliance with Rule 1.6 following Ofcom’s 2011 Decision, Sky accepted that there had 
been two compliance errors in this case.  
 
Ofcom’s Decision is that the material was in breach of Rule 1.6.  
 
Breach of Rule 1.6



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

14 

In Breach  
 
Health Time 
Akaal Channel, 14 November 2016, 13:05 
 
 

Introduction 
 
Akaal Channel is a general entertainment channel broadcast in English and Punjabi, serving 
the Sikh Community in the UK and Europe. The licence for the service is held by Akaal 
Channel Limited (“ACL” or “the Licensee”). 
 
During routine monitoring, Ofcom identified the programme, Health Time, which was 
broadcast mainly in Punjabi. Ofcom therefore had the content translated into English. The 
Licensee agreed the translation was accurate. 
 
The programme comprised a studio-based interview with Subhash Goyal, an Ayurvedic 
practitioner, who was credited throughout the programme as a doctor in a caption that 
stated: 
 

“Dr. Subhash Goyal …[two international (India) telephone numbers]”. 
 
Subhash Goyal was introduced as “the Managing Director of Vardhan Ayurvedic 
Organisation” and the presenter discussed with him his 45-day treatment programme for 
drug and alcohol addiction.  
 
The presenter said:  
 

“We will talk to [Subhash Goyal] and find out why people become addicted and afflicted 
with this problem…There are many different plans and schemes to help us give up this 
appalling problem. One such solution is that offered by the Vardhan Organisation, so let’s 
look and see what treatments and medicines this organisation can offer”. 

 
Having welcomed Subhash Goyal, the presenter said: 
 

“Let’s talk about your organisation…In my opinion the greatest plus point of your 
treatment is that you don’t advocate admitting a person but instead treat him with 
normal medicines, so tell us a little bit about when your organisation began and how you 
treat patients”. 

 
In his response, Subhash Goyal said: 
 

“…we started this organisation back in 1992 and there is a long process that has evolved 
during that time, and we now have a system by which we can offer treatment for 
patients and thus wean them off their addiction…”. 

 
During the interview, he also said the following: 
 

“…in 1992…our slogan [was] that, without being admitted into hospital or a clinic, we can 
offer you treatment, and people were asking, ‘what is the big deal that this man Subhash 
Goyal appears on TV and writes articles making these claims?’ But then we went on to 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

15 

prove this fact. Now many people have been to my clinic and you will be interested to 
know that we don’t have any beds at the clinic, and we have never admitted anyone, for 
even half an hour, to this day. All we say is here is the medication, go ahead and take this 
medication, and carry on with your day to day activities and carry on working. Some are 
even truck drivers in the US, and they have to drive for many hours at great speed, and 
they are able to perform these tasks without any difficulty whilst on medication. The 
most important thing is that they should have formed an intent to address their issues”. 
 

**** 
 
“As a result of taking this medication there is a radical change in behaviour of the patient 
and it results in a profound improvement in their behaviour. The interesting thing about 
their medication is that it contains no intoxicants whatsoever, and our medication is sent 
overseas to foreign jurisdictions and they are very strict and carry out laboratory tests 
before allowing them in. They are very strict in these matters, and it is only after testing 
that these medicines reach you. They are satisfied that there is nothing harmful in the 
medication, and nothing that could cause you any harmful addiction…”. 
 

**** 
 
“…organs such as the heart, liver, brain are all damaged – and even the nervous system – 
are all affected and he becomes an automaton in his actions and activities. I have great 
experience of these people because they say to me, or plead with me by saying, “please 
give me a guarantee that this treatment will work”. At that point I become aware that 
that person has probably been ripped off in the past”. 
 

**** 
 
“…we have launched our website, [web address] worldwide, from where you can log in 
from anywhere in the world and find out any information that you might require about 
this subject. I can tell you with great certainty that anyone who has become addicted to 
some form of intoxicant is after a few years desperate to find a way of getting off that 
addiction, and desperately wants help”. 
 

**** 
 

“Within the 45-day period we need to ensure that that person’s body is brought back to 
the same state that it was before he became addicted…I say that you should first order 
25 days’ worth of medicine and then assess after 15 days and if you feel that what I say is 
correct and that it is having some positive effect, then you should order more only in that 
situation. The fact is that my medicines will work from the first day and you will stop 
using intoxicants straight away. Therefore, if you feel that the medicines are working 
then, after 15 days, order more and before the 20th day you will receive more medicines, 
so that there is no break in the cycle of medication. Of course, there are some who have 
such faith in me that they take the full 45 days of medication straight away, and that is 
fine too. But, in general, I recommend that they take only 25 days of medicines”. 

 
During the interview, the presenter also said: 
 

“I too would say the same thing to viewers, and I would also stress the fact that this 
organisation was founded in 1992 and has been going on since then, and there surely 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

16 

must be something good that they are offering that it is still running since all that time. 
The truth is that we know full well that lesser organisations come and go and we never 
even hear their name ever again…they work fraudulently for about two years and then 
disappear, but the fact that [the Vardhan Organisation] has been working for such a 
great length of time proves that there must be some veracity to the organisation, and I 
would urge you to go to their website at [web address] and carry out your own research. 
There is a wealth of detail that can be found that establishes how to obtain the 
medications and details about how long the organisation has been operating for, and, in 
particular, how you can end your addiction from any form of intoxication. The truth is 
that everything is above board and can be found on the internet. In addition, you can see 
their phone number on the screen and you can obtain all the information that you may 
require by ringing them up and asking for the relevant information. There is absolutely no 
attempt to deceive you, as they never ask you to buy 45 days of medicines straight away. 
In fact, they initially ask that you only buy 25 days’ worth of medicines. Try the medicines 
and if you think that it is helping you wean yourself off your addiction, only then should 
you order more medication…”. 

 
Ofcom considered that the material raised issues under the following Code rules: 
 
Rule 2.1  “Generally accepted standards must be applied to the contents of 

television…services so as to provide adequate protection for members of the 
public from the inclusion in such services of harmful…material”. 

 
Rule 9.4  “Products, services and trade marks must not be promoted in 

programming”. 
 
Rule 9.5  “References to placed products, services and trade marks must not be 

unduly prominent”. 
 
Ofcom requested comments from the Licensee on how the programme complied with these 
rules. 
 
Response  
 
The Licensee said Health Time was acquired from the producer of the series, which was 
based in India. In response to Ofcom’s Preliminary View, it clarified that the programme was 
not produced for the UK market.  
 
ACL also said that it considered the summary of its response in Ofcom’s Preliminary View 
provided “no context what so ever” and requested that we include the following extract 
from its representations, in full: 
 

“Ayurveda is a traditional medicine with a long and well documented history. This is 
what stands out in a programme of this nature. The points of reference are very 
different. Understanding the translations from the Sanskrit and the meanings are literal. 
Within the description of the eight components of Ayurveda, the words used are ‘cure’ 
and ‘treatment’. Therefore, when discussing Ayurveda this is the language used. Much of 
the work carried out has not been well documented and the results of successes have 
not been recorded consistently. Therefore, the level of substantiation required by Ofcom 
on every claim made is well beyond experienced medicals, let alone Akaal Channel. 
 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

17 

“It is likely going forward this will change. Last year reported in The Telegraph of India, 
the documenting of results on a database. The example given is that research into the 
yellow ingredient of turmeric, curcumin, might have potential to prevent cancer, though 
the actual dose and how to administer it is not clear.  
 
“Below is an extract from The Telegraph of India from 19 October 2016: -  
 

“The cancer research centre under the health ministry's Indian Council of Medical 
Research (ICMR) signed a pact with the All India Institute of Ayurveda (AIIA), which 
functions under the traditional medicine ministry, to jointly investigate the use of 
traditional medicine in cancer prevention and therapy.  
 
The collaboration between the National Institute of Cancer Prevention and Research 
(NICPR) and the AIIA will evaluate claims in ayurveda, unani and siddha. It will also 
launch research to discover new drugs and understand the biological mechanisms 
that explain how the claimed therapies work, officials said. 
 
The traditional systems of medicine and modern medicine have until now largely 
worked in parallel. This is an effort to change that,” said Soumya Swaminathan, 
director-general of the ICMR. “The way to get global acceptance for what appear to 
be promising therapies is through peer review and peer acceptance””. 

 
The Licensee also said that Subhash Goyal was a regular guest in the series, the principal 
focus of which was to “[share] information with the audience on options for treatments 
available”. It added that “the Punjab region is in the grip of a major drug crisis”. ACL said 
that, “in this episode, the theme [was] addiction, with the aim to ensure that the family of 
addicts know there’s help and do not feel isolated”. The Licensee added that Subhash Goyal 
worked in India and is “well known for his work dealing with drug addiction” and it provided 
Ofcom with a copy of Subhash Goyal’s University qualification in “Pharmacy-Ayurveda”. In 
response to Ofcom’s Preliminary View, the Licensee reiterated that “the drugs problem [in] 
the Punjab where Dr Subhash Goyal works is of [real] concern to [its] community”. ACL 
clarified that the treatment discussed in the programme was not available in the UK and 
therefore requested that Ofcom remove reference to it not being licensed by the Medicines 
and Healthcare Products Regulatory Agency. 
 
ACL said it generally expected “delivery of clean versions of the programme from 
source…which allows [Akaal Channel] to schedule the on-screen information, i.e. the name 
of the guest”, adding that the fact this had not been picked up in its “compliance checking” 
was an oversight.  
 
ACL confirmed that the telephone numbers displayed in a caption throughout the broadcast 
were “linked to Dr Subhash Goyal”. The Licensee said their purpose was “to give families of 
addicts a help line to call for support”, adding that it was “unaware of any services offered by 
Dr Subhash Goyal in relation to these numbers”. It explained that “the programme producer 
has a range of different relationships with those that they work with”, which “are often used 
by way of encouraging contributors to the programmes”. 
 
The Licensee reminded Ofcom that Akaal Channel is “a small community focused channel”, 
adding that “this style of programming [formed] a tiny percentage of [its] overall 
programming output”. It said the channel was now “reviewing all the complaints received 
and working on process changes”, and had engaged a third party “to assist with compliance 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

18 

related matters”. In response to Ofcom’s Preliminary View, the Licensee added that “whilst 
errors have been made, the channel has learnt from these and changes to the compliance 
process have been implemented”. 
 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20031, Section Two of the Code requires 
that generally accepted standards are applied so as to provide adequate protection for 
members of the public from the inclusion of harmful and/or offensive material. In addition, 
Section Nine of the Code requires that there is a distinction between advertising and 
editorial content. 
 
Rule 2.1 
 
Rule 2.1 requires, among other things, that generally accepted standards are applied to the 
content of television services so as to provide adequate protection from the inclusion in such 
services of harmful material. 
 
Ofcom has taken account of the audience’s and the broadcaster’s right to freedom of 
expression, as set out in Article 10 of the European Convention on Human Rights. Ofcom 
must seek an appropriate balance between ensuring members of the public are adequately 
protected from material that may be harmful and the right to freedom of expression. 
 
The broadcaster’s right to freedom of expression allows it to discuss, within programmes, 
the perceived benefits of alternative and complementary medicine. Programmes may also 
provide lifestyle and health advice. However, to comply with the Code, broadcasters must 
ensure that they provide adequate protection to their audiences if programmes contain 
potentially harmful material.  
 
In this case, Subhash Goyal and the presenter discussed a specific Ayurvedic treatment for 
alcohol and drug addiction provided by the Vardhan Organisation. They made a number of 
claims about the efficacy and safety of the treatment – for example:  
 

“…we now have a system by which we can offer treatment for patients and thus wean 
them off their addiction…”. 
 

**** 
 
“As a result of taking this medication there is a radical change in behaviour of the patient 
and it results in a profound improvement in their behaviour. The interesting thing about 
their medication is that it contains no intoxicants whatsoever, and our medication is sent 
overseas to foreign jurisdictions and they are very strict and carry out laboratory tests 
before allowing them in. They are very strict in these matters, and it is only after testing 
that these medicines reach you. They are satisfied that there is nothing harmful in the 
medication, and nothing that could cause you any harmful addiction…”. 

 
**** 

 
“…The fact is that my medicines will work from the first day and you will stop using 
intoxicants straight away. Therefore, if you feel that the medicines are working then, 

                                                           
1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319


Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

19 

after 15 days, order more and before the 20th day you will receive more medicines, so 
that there is no break in the cycle of medication. Of course, there are some who have 
such faith in me that they take the full 45 days of medication straight away, and that is 
fine too. But, in general, I recommend that they take only 25 days of medicines”. 
 

The programme provided viewers with details of how to contact the Vardhan Organisation to 
obtain the medication:  
 

“…everything is above board and can be found on the internet. In addition, you can see 
their phone number on the screen and you can obtain all the information that you may 
require by ringing them up and asking for the relevant information. There is absolutely no 
attempt to deceive you, as they never ask you to buy 45 days of medicines straight away. 
In fact, they initially ask that you only buy 25 days’ worth of medicines. Try the medicines 
and if you think that it is helping you wean yourself off your addiction, only then should 
you order more medication…”. 

 
Ofcom acknowledges that Ayurvedic medicine is an established form of complementary or 
alternative medicine that is widely practised and accepted, particularly in the Indian sub-
continent. Our role is not to judge the merits of different systems of medicine, but to ensure 
that viewers are protected from potential harm in programmes. 
 
Drug and alcohol addiction are serious medical conditions. Within the UK, there is an 
extensive regulatory framework that covers their treatment, which ensures that patients 
receive safe and appropriate care. Regulation includes requirements that medicines are 
licenced by the Medicines and Healthcare Products Regulatory Agency2.  
 
Ofcom noted ACL’s representations, that the treatment discussed in the programme was not 
in fact available in the UK and that we should, on that basis, remove the reference to the 
Medicines and Healthcare Products Regulatory Agency from the Preliminary View. We also 
noted, however, the statements made in the programme, that “our medication is sent 
overseas to foreign jurisdictions and they are very strict and carry out laboratory tests before 
allowing them in,” and that “…we have launched our website [web address] worldwide, from 
where you can log in from anywhere in the world and find out any information that you may 
require about this subject”. Given the fact that ACL chose to broadcast this programme in the 
UK and there did not appear to be any clarification included in the programme that the 
medicine was not in fact available here, viewers may have reasonably assumed that the 
treatment was available in this country (or that it could be sent here), and that it had been 
subject to the “strict” tests referred to. In Ofcom’s view, this was misleading to viewers, and 
potentially harmful, in circumstances where viewers may have taken steps to try to obtain 
the medicine from overseas. 
 
In this case, viewers were invited both by the presenter and in the on-screen text to call 
phone numbers displayed throughout the broadcast. These contact phone numbers were 
not specific to the programme or the channel but were clearly linked to not only Subhash 
Goyal, as the Licensee confirmed, but also the commercial entity, Vardhan Ayurvedic 
Organisation. The Licensee said it was “unaware of any services offered by Dr Subhash Goyal 
in relation to these numbers”. Ofcom therefore considered ACL had failed to satisfy itself 
that viewers who responded to the invitations to call the contact numbers displayed would 

                                                           
2 https://www.gov.uk/government/organisations/medicines-and-healthcare-products-regulatory-
agency 

https://www.gov.uk/government/organisations/medicines-and-healthcare-products-regulatory-agency
https://www.gov.uk/government/organisations/medicines-and-healthcare-products-regulatory-agency


Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

20 

be offered only on-air advice in the programme and not the opportunity to purchase 
products direct from the manufacturer.  
 
There was therefore the potential for harm to the audience because a treatment unlicensed 
in the UK was presented as being effective and safe for use by people with a serious medical 
condition, and possibly could have been purchased and used by viewers with potentially 
serious consequences for their health. 
 
Further, at no time during the programme were viewers advised to consult their own GP or 
seek independent medical advice before starting the treatment. We therefore considered 
that the Licensee had not taken appropriate steps to provide its viewers with adequate 
protection from potential harm and that generally accepted standards had not been applied 
to ACL’s content so as to provide adequate protection from harmful material, in breach of 
Rule 2.1 of the Code. 
 
Rule 9.4 
 
Rule 9.4 requires that products, services and trade marks are not promoted in programming. 
Ofcom’s Guidance3 on this rule explains that, “where a reference to a product or service 
features in a programme for purely editorial reasons, the extent to which a reference will be 
considered promotional will be judged by the context in which it appears. In general, 
products or services should not be referred to using favourable or superlative language and 
prices and availability should not be discussed”. 

 
The references to Vardhan Ayurvedic Organisation, of which the interviewee, Subhash Goyal, 
is Managing Director, and its 45-day treatment programme were all presented positively 
throughout the broadcast. The programme emphasised the claimed efficacy of the 
treatment and the reputation of the organisation. Further, viewers were invited to visit the 
organisation’s website and to call contact numbers “linked to Dr Subhash Goyal”. 
 
ACL claimed that the aim of Health Time was “to ensure that the family of addicts know 
there’s help and do not feel isolated”. However, Ofcom considered that the programme 
principally promoted Vardhan Ayurvedic Organisation and its 45-day treatment programme 
for drug and alcohol addiction. 
 
Ofcom concluded that the references in Health Time to products and services were 
promotional, in breach of Rule 9.4 of the Code. 
 
Rule 9.5 
 
Rule 9.5 requires that references to products, services or trade marks in programming must 
not be unduly prominence. Undue prominence may result from such references where there 
is no editorial justification or from the manner in which they are referred to. Ofcom’s 
published guidance4

 relating to undue prominence makes clear that “whether a product, 
service or trade mark appears in a programme for solely editorial reasons…or as a result of a 
commercial arrangement between the broadcaster or producer and a third-party 
funder…there must be editorial justification for its inclusion. The level of prominence given 

                                                           
3 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf 
 
4 See footnote 4. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf


Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

21 

to a product, service or trade mark will be judged against the editorial context in which the 
reference appears”. 
 
Throughout the programme promotional references were made to Vardhan Ayurvedic 
Organisation and its 45-day treatment programme for drug and alcohol addiction. Limited 
non-promotional references to either may have been acceptable in the context of a 
programme that aimed “to ensure that the family of addicts know there’s help and do not 
feel isolated” – as the Licensee claimed was the case in this instance – and discussed more 
generically methods of treating drug and alcohol addiction. However, Health Time focused 
primarily on promoting a single product of Vardhan Ayurvedic Organisation, for which there 
appeared to be no editorial justification. 
 
It is difficult to justify invitations to viewers to contact a business in programmes. In this case, 
as noted above, viewers were invited both by the presenter and in on-screen text to call 
phone numbers displayed throughout the broadcast, which were linked to both Subhash 
Goyal and Vardhan Ayurvedic Organisation. Further, the invitations to viewers to call the 
contact numbers displayed may have resulted in viewers being offered the opportunity to 
purchase products. Ofcom considered there was no editorial justification for the references 
to the contact details provided in the programme.  
 
Ofcom concluded that references in Health Time to products and services were given undue 
prominence, in breach of Rule 9.5 of the Code. 
 
Ofcom is particularly concerned by any failure by broadcasters to provide adequate 
protection from potentially harmful material in programmes offering advice on serious 
health conditions. We are putting the Licensee on notice that any recurrence of breaches of 
this nature may lead to Ofcom considering the imposition of a statutory sanction. We are 
also requesting that the Licensee attends a meeting with Ofcom to discuss its approach to 
compliance in this area.  
 
Breaches of Rules 2.1, 9.4 and 9.5 
 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

22 

Resolved  
 
Cumbria Headline News  
That’s Cumbria, 21 August 2017, 19:00  
 
 
Introduction  
 
That’s Cumbria is a local television service for Cumbria and the surrounding area. The licence 
is held by That’s Carlisle Limited (“TCL” or “the Licensee”). 
 
Cumbria Headline News is a local news programme. Ofcom received a complaint about 
offensive language in this programme. At the start of the programme no image was on 
screen for approximately two minutes, but the news presenter could be heard twice using 
the word “shit” off camera.  
 
Ofcom considered this material raised issues under the following Code rule: 
 
Rule 1.16:  “Offensive language must not be broadcast before the watershed (in the 

case of television)…unless it is justified by the context. In any event, frequent 
use of such language must be avoided before the watershed”. 

 
We therefore asked TCL how the content complied with this rule.  
 
Response  
 
The Licensee told Ofcom that the opening sequence of Cumbria Headline News is “generally 
pre-recorded prior to [its] transmission”. TCL said that regrettably on this occasion a 
recording made during rehearsals, which included offensive language, was “accidentally 
mislabelled”, and consequently scheduled and broadcast in place of the correct opening 
sequence. The Licensee stated that a member of the local production team noted the 
incident and “promptly took action to rectify the error by replacing all further planned uses 
with the correct opening sequence”. The local duty editor also reported the incident to 
That’s TV management, who “discussed policies and procedures with the team to seek to 
minimise the risk of reoccurrence”.  
 
TCL said that it expected Ofcom to understand that “local TV services producing significant 
local content to deadlines must do so by developing effective and disciplined working 
practices”, and that on this occasion a human error occurred which was “promptly rectified”. 
The Licensee reiterated its regret for this incident and “recognises its seriousness”. However, 
it also said that it believed viewers would “be likely to accept the context with the entire 
broadcast being unintentional, rather than premeditated”. TCL stated that it “trusts Ofcom 
will accept that there was no breach of Rule 1.16…in light of the action taken, by the 
production team at the time, to ensure that the matter was promptly resolved”. 
 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20031, Section One of the Code requires 
that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes.  

                                                           
1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

23 

 
Rule 1.16 states that offensive language must not be broadcast before the watershed unless 
it is justified by the context and that in any event, frequent use of such language must be 
avoided before the watershed. 
 
Ofcom’s 20162 research on offensive language indicates that audiences consider the use of 
the word “shit” to be potentially unacceptable pre-watershed, particularly when used 
aggressively or repeatedly. In this case, two uses of the word “shit” were broadcast before 
the watershed. 
 
We acknowledged that the word was not used aggressively in this programme. We also 
noted TCL’s submission that viewers would likely recognise that the offensive language was 
broadcast in error.  
 
Notwithstanding the above, the offensive language was used in an evening news programme 
well before the watershed. Although we accept that the programme was not aimed at 
children, and was unlikely to particularly appeal to them, we considered viewers, and in 
particular parents and carers, would not expect to hear offensive language in such 
programming and that children may have been in the audience.  
 
However, we acknowledged that this incident occurred as a result of human error and that 
the Licensee had subsequently removed this content to ensure that the offensive language 
was not repeated in further broadcasts of the programme. Given these factors, Ofcom’s 
Decision is that this matter is resolved. 
 
Resolved 
 

                                                           
2 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf


Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

24 

Advertising scheduling cases 
 
In Breach  
 
Advertising minutage 
B4U Music, various times and dates 
 
 
Introduction  
 
B4U Music is a digital television channel that broadcasts a mixture of contemporary, 
Bollywood, Indipop, Bhangra, and international music. The licence for B4U Music is held by 
B4U Network (Europe) Ltd (“B4U” or “the Licensee”). 
 
Rule 2 of the Code on the Scheduling of Advertising (COSTA) states that: 
 

“Time devoted to advertising and teleshopping spots on any channel in any clock hour 
must not exceed 12 minutes”. 

 
During routine monitoring Ofcom identified 85 incidents on B4U Music where the amount of 
advertising in a clock hour appeared to exceed the permitted allowance. The overruns varied 
in length, the most significant being three minutes and 14 seconds. 
 
Ofcom considered that this raised issues under Rule 2 of COSTA and therefore sought 
comments from the Licensee as to how the content complied with this rule. 
 
Response 
 
The Licensee said that the incidents were unintentional and a result of human error.  
 
It explained that in July, the person responsible for scheduling its advertising left the 
company without notice and that a temporary scheduler from a different territory was 
transferred to cover this position.  
 
B4U said that while the total amount of advertising it broadcast across the days in question 
was compliant with COSTA requirements1, the temporary scheduler did not take into 
consideration the individual clock hour restriction set out in Rule 2 when inserting 
advertising breaks.  
 
The Licensee said that upon being made aware of the issue, it conducted several training 
sessions with a newly appointed scheduler and devised a new monitoring system that will 
alert staff if the amount of advertising scheduled for a clock hour exceeds 12 minutes.  
 
 
 
 
 

                                                           
1 Rule 3 of COSTA permits non-public service channels, such as B4U, to broadcast nine minutes of 
advertising for every hour of transmission across the broadcasting day (subject to there being no more 
than 12 minutes of advertising in any clock hour).  



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

25 

Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20032, COSTA sets limits on the amount 
of advertising than can be broadcast. It includes rules that limit the amount of advertising 
that can be shown across a broadcasting day as well as during any clock hour. 
 
Ofcom acknowledged that these incidents were the result of human error and took into 
account the measures undertaken by the Licensee to train relevant staff in this area and to 
implement a system which automatically highlights compliance issues. However, in this case, 
on a significant number of occasions, the amount of advertising broadcast in a clock hour 
exceeded what is permitted. The Licensee therefore breached Rule 2 of COSTA. 
 
Ofcom will continue to monitor the Licensee’s compliance with COSTA. 
 
Breaches of Rule 2 of COSTA  
 
 
 

                                                           
2 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/322  

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/322


Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

26 

Broadcast Licence Conditions cases 
 
In Breach  
 
Providing a service in accordance with Format 
Q Radio (Coleraine), 31 July to 2 August 2017 
 
 
Introduction  
 
Q Radio is a commercial radio station licensed to provide a local commercial radio service for 
the Coleraine area of Northern Ireland. The licence is held by Northern Media Group Limited 
(“NMG” or “the Licensee”). The Coleraine licence forms part of NMG’s “Q Radio” network of 
seven local stations which broadcast across a number of different areas within Northern 
Ireland. 
 
A local commercial radio station’s ‘Format’ document forms part of its licence, and sets out 
the type of broadcast output that the radio station is required to deliver. It also sets outs the 
station’s obligations regarding the provision of local news, the number of hours per day the 
station must produce locally, and records any programme-sharing and/or co-location 
arrangements that have been approved by Ofcom.  
 
The Format of the Coleraine licence requires the service to be “A locally-oriented broad 
music station for the Coleraine area, with a strong commitment to local news and 
information”.  
 
The Format states that the station must produce locally seven hours of output per day on 
weekdays (four on weekend days). However, following the approval by Ofcom of a Format 
Change Request in 2015, the service provided under the Coleraine licence can be shared with 
those provided under six other licences held by the Licensee (Belfast, Ballymena, Cookstown, 
Londonderry, Newry and Omagh and Enniskillen).  
 
The Licensee also has permission for the local hours of output to be broadcast from within 
any of the other Q Radio licence areas, in addition to Coleraine. 
 
Ofcom received a complaint that all programming on the Coleraine licence was now being 
broadcast from Belfast, and that the station was no longer a source of local news and 
information for the Coleraine area. 
 
NMG is entitled to broadcast the Coleraine service from Belfast, and to share local 
programming hours with the other Q Radio stations in Northern Ireland. However, regardless 
of these arrangements, the service provided under the Coleraine licence must still include a 
certain number of local news bulletins each day, and must still be compliant with its 
‘Character of service’, which requires the station to have “a strong commitment to local [i.e. 
Coleraine area] news and information.” 
 
We requested recordings of three days of Q Radio’s output, covering Monday 31 July, and 
Tuesday 1 and Wednesday 2 August 2017. 
 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

27 

We assessed the output against both the Format of the Coleraine licence and Ofcom’s 
published localness guidance1. We noted that, of the 57 locally-produced news bulletins 
aired during the monitoring period, only 31 of these bulletins contained any news stories 
that were directly relevant to the Coleraine licence area. 
 
Aside from some travel news, we did not hear any other local material that was specific to 
the Coleraine area. 
 
We therefore had concerns that Q Radio (Coleraine) may not have been meeting the 
following Format requirements:  

 
• Character of service: “A locally-oriented …. station for the Coleraine area, with a strong 

commitment to local news and information.”  
 

• Local news: “At least hourly during daytime weekdays and peak-time weekends.”  
 
Ofcom considered that this raised potential issues under Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of 
the Schedule to Q Radio’s licence. These state, respectively:  

 
“The Licensee shall provide the Licensed Service specified in the Annex for the licence 
period.” (Section 106(2) of the Broadcasting Act 1990)”; and 
 
“The Licensee shall ensure that the Licensed Service accords with the proposals set out in 
the Annex so as to maintain the character of the Licensed Service throughout the licence 
period” (Section 106(1) of the Broadcasting Act 1990)”.  

 
We requested comments from NMG on how the Coleraine licence was complying with these 
conditions, with reference to the specific aspects of the Format set out above.  
 
Response 
 
Although NMG is permitted to share all of the local programming hours provided under the 
Coleraine licence with all of the other Q Radio stations, the individual stations which 
comprise the network (including the Coleraine service) normally opt out of full network 
programming from Belfast between 10:00 and 13:00 each weekday, when they air more 
localised programming. The Licensee explained that this is done by local presenters gathering 
and recording content in their local areas which is then played out locally by the main 
presenter in Belfast. 
 
However, NMG said that, because of the traditional ‘Twelfth of July fortnight’ holidays in 
Northern Ireland, the Coleraine, Ballymena and Cookstown licences remained in full network 
mode, with no local inserts provided, until Monday 7 August, when local programming 
material was re-introduced.  
 
With regards to the provision of local news on the Coleraine service, NMG said that it usually 
provided bespoke local news bulletins for each of its seven licence areas, but because of 

                                                           
1 These guidelines are not rules as such, but they outline the sort of considerations that may come into 
play if it becomes necessary to investigate a station's localness output. The guidelines are available at: 
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/information-for-industry/radio-
broadcasters/localness/localness-guidelines 
 

https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/information-for-industry/radio-broadcasters/localness/localness-guidelines
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/information-for-industry/radio-broadcasters/localness/localness-guidelines


Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

28 

some temporary staffing difficulties it was unable to provide this service during Ofcom’s 
monitoring period. This meant that exactly the same local news bulletin was broadcast on 
both the Belfast and Coleraine transmitters during this period. NMG says it has now re-
introduced bespoke local bulletins for each licence area, following resolution of its staffing 
issues. 
 
The Licensee said that, during the period in question, it had found itself at the centre of a 
“perfect storm”, with staff departures to the BBC, the annual traditional holidays in Northern 
Ireland and significant bereavements affecting two members of Q Radio’s management 
team. It added that it has since reviewed its local news and programming output, and 
changes have been implemented “to ensure such an occurrence is not repeated.” 
 
Decision 
 
Reflecting our duties to ensure a diverse range of local radio services, commercial radio 
licensees are required to provide the specified licensed service set out in their Format.  
 
During the monitored period, it was clear that Q Radio (Coleraine) broadcast very little local 
material, and it frequently failed to include any stories drawn from the Coleraine area in its 
local news bulletins. In reaching a view on this matter, we applied our localness guidance, 
which states that local news bulletins should “include at the very least one fully-formed local 
news story, and normally more than this, alongside national stories. In cases where stations 
are sharing their local hours within an approved area, and are broadcasting the same news  
bulletin across more than one licensed area, at least one of the local stories in each bulletin 
needs to be directly relevant to listeners in each of the licensed areas. This is because 
stations sharing their local hours remain separate licences which still need to satisfy the 
localness and character of service requirements set out in their individual Formats”. 
 
While we acknowledge the temporary set of circumstances that led to a reduction in the 
provision of local output during this period, our view is that NMG was in breach of the 
specific local news obligations contained in its Format, and also did not comply with the 
‘Character of Service’ included in the Coleraine licence, which requires the licensed service to 
provide “A locally-oriented …. station for the Coleraine area, with a strong commitment to 
local news and information”. 
 
Breaches of Licence Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of the Schedule to the commercial 
radio licence held by Northern Media Group Limited (licence number AL000254). 
 
 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

29 

Fairness and Privacy cases 
 

Upheld in part 
 
Complaint by Mrs D  

News, Channel 44, 4 December 2016 
 

 
Summary 
 
Ofcom has upheld in part Mrs D’s complaint of unjust or unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy.  
 
The news programmes reported on an altercation which had taken place between two 
women, one of whom was the complainant, on a flight from Manchester to Lahore, Pakistan. 
During the report, an image of Mrs D’s passport was shown.  
 
Ofcom found that: 

 

• Material facts were not presented, disregarded or omitted in a way that was unfair. 
 

• Mrs D had a legitimate expectation of privacy in relation to the inclusion of images of her 
passport in the programme without her consent and that expectation was not outweighed 
by the broadcaster’s right to freedom of expression and the audience’s right to receive 
information and ideas without interference. Nor was the interference with Mrs D’s 
legitimate expectation of privacy warranted in the public interest. Therefore, Ofcom 
considered that Mrs D’s legitimate expectation of privacy was unwarrantably infringed in 
the programme as broadcast.  

 
Programme summary 
 
Ofcom obtained English translated transcripts of the programmes and provided copies to the 
complainant and the broadcaster for comment. Both parties provided comments on the 
translations which were sent to the translator and no amendments were made to the 
translations. We provided final versions of the translations to the parties who were informed 
that Ofcom would use the translations for Ofcom’s investigation of the complaint. 
 
On 4 December 2016, Channel 44 broadcast an edition of its news bulletin at 09:00, which 
included a reference to the story about the complainant. The newsreader in the studio said: 
 

“During a flight from Manchester to Lahore two women [the women’s passports were 
shown] get into an altercation. They pulled each other’s hair and also slapped each other. 
On arrival at Lahore they were taken into custody. Only after written apology was matter 
resolved”.  

 
There was no further reference to Mrs D during this edition.  
 
Later at 18:00, another edition of the news programme was broadcast, which included a more 
detailed story about the incident. The newsreader in the studio said:  
 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

30 

“[Mrs D’s passport was shown] On a flight from Manchester to Lahore, two female British 
individuals have an argument. Slapped each and pulled each other’s hair. Upon arrival at 
Lahore, they were taken into custody. Only after submitting written apologies were they 
released”.  

 
The full story about the incident was included later in the programme. A reporter said: 

 
“During the flight two Pakistani women [the women’s passports were shown again] were 
involved in a fight. They tried to stay calm, but the fight escalated. Next thing you knew 
they rained down a barrage of slaps on each other. Passengers tried to placate them but 
they were unsuccessful, as was the airline’s staff. [The women’s passports were shown] 
The two women continued to pull each other’s hair, and nobody was able to prise them 
apart or cool them down. Upon landing at Lahore upon the Captain’s instructions security 
personnel took the two women into custody [the women’s passports were shown]. To 
extricate themselves the two violent ladies were required to write a written apology”. 

 
Summary of the complaint and broadcaster’s response 
 
Unjust or unfair treatment 
 
a) Mrs D complained that she was treated unjustly or unfairly in the programme as broadcast 

because she was portrayed as a “criminal” in the programme when, in fact, she was the 
victim of an assault.  
 
Mrs D said that the report unfairly stated that she had been involved in an altercation, 
which involved “physical assault”, on a flight from Manchester to Lahore airport, and that 
the pilot had complained to security which resulted in her being arrested on arrival. 
However, she said that it was the other passenger who had assaulted her and was 
arrested at the airport. 
 
Aston Brooke Solicitors submitted a statement on behalf of Channel 44. It said that 
it did not agree that the portrayal of Mrs D in the broadcast was unfair to her and 
that the report and broadcast was made on the information that was available. It 
said that it was factually correct that the complainant was involved in an 
altercation on a flight from Manchester to Lahore airport. Aston Brooke also said 
that the news report did not state explicitly that the complainant was the 
aggressor in the incident, nor was she reflected as such. It added that the report 
was broadcast to represent an impartial news piece based on the information 
available, namely: 
 

• a “deed of settlement” between Mrs D and the other person (an English translation of 
the statement was provided to Ofcom) in which the solicitors said it had been stated 
that the “altercation was caused and participated by both parties inclusively”; and, 
 

• a note of the incident made by the “Deputy Officer of the Lahore Airport Security 
Force” (an English translation of the statement was provided to Ofcom) which detailed 
that both women were to be released by the airport authorities on the “proviso of an 
agreed reconciliation between both ladies. The agreement was made without 
reference to a named victim and aggressor respectively”.  

 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

31 

From this, Aston Brooke said that the news report was factually accurate on the 
basis of the information that was made available to the broadcaster at the time 
and which was subsequently aired. 
 

Unwarranted infringement of privacy 
 
b) Mrs D also complained that her privacy was unwarrantably infringed in the programme as  

broadcast because it repeatedly broadcast an unobscured image of her passport.  
 
In response, Channel 44’s solicitors said that the broadcaster adopted a strict-
policy in respect of data protection and apologised for any distress caused to the 
complainant by the image of her passport not being obscured in the programmes. 

 
It said that two edits of the report were produced. The first edit (which was 
broadcast), did not obscure the complainant's passport details. The second edit 
obscured the complainant’s photograph and “protected data”. However, the 
broadcaster said that the first edit was accidently broadcast because of human 
error. However, it maintained that this was “by no means a reflection of the 
capacity of the Channel to comply with the Ofcom Broadcasting Code” and that it 
had implemented procedures to ensure that a complaint of this nature does not 
arise again.  
 

Supplemental material 
 
On receipt of the broadcaster’s response, Mrs D contacted Ofcom to query some of the 
evidence the broadcaster relied on.  
 
In particular, Mrs D said that while it was correct that an altercation did occur on the flight, 
she had been the victim. She added that the news report referred to both women as slapping 
each other and pulling hair which portrayed her as an aggressor in the incident. Mrs D also 
said that the supporting material provided by the broadcaster in response to the complaint, 
including the deed of settlement referred to above, had been witnessed by the husband of the 
other woman who had been involved in the incident and that he was therefore not a “valid 
witness”. Mrs D also said that no such settlement had taken place and she questioned the 
reliability of the document. In particular, she said that the document was invalid as it had not 
been “officially certified” by way of signature or seal.  
 
Further, Mrs D said that it was her view that the broadcast of her passport was a serious 
breach of her privacy which resulted in severe distress to her. Mrs D considered that in the 
absence of video footage of the incident, the broadcaster had displayed her passport to make 
the report more credible and that this was “by no way [an] accidental broadcast as they 
maintain”. Mrs D said that it was gross negligence on the part of the broadcaster to have 
displayed her passport page.  
 
Mrs D also provided Ofcom with a police report filed by Mrs D and a “pre-arrest bail petition” 
in relation to the other woman who had been involved in the altercation.  
 
Ofcom provided this further information to Aston Brooke, and asked for its response on behalf 
of Channel 44.  
 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

32 

Aston Brooke said that Mrs D agreed that an altercation took place. It reiterated that the 
complainant was not portrayed as the aggressor, but as a party to the altercation. It added 
that the news story, stating that an incident had taken place between two women, was based 
on the information which was made available to the broadcaster from the Airport Security 
Force of Lahore (“ASF”) who were responsible for dealing with the incident, which included 
the deed of settlement.  
 
Aston Brooke added that the police report which was provided to Ofcom by Mrs D was dated 
three days after the incident and was reported by Mrs D to the local police in Lahore, Pakistan. 
It said that this report was from the perspective of the complainant as the reporting party and 
was only available after the incident, so the broadcaster would have been unable to access 
this information. Further, although the broadcaster recognised that the complainant had 
issued court proceedings, it said that this action was taken in 2017 and thus was irrelevant to 
the complaint.  
 
Aston Brooke said that in its response to the complaint, it had provided a note of the incident 
dated 26 November 2016 by the Deputy Officer of the ASF, which it said was sealed with the 
ASF’s authentication stamp. It said that the note detailed that both women involved in the 
altercation were only released on the proviso of an agreed reconciliation between them. The 
note was provided by the ASF and it was reliable when the author and date of the note were 
taken into account. Aston Brooke added that the note provided an impartial account of the 
incident 
 
Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View on this case that the complaint should be upheld in part 
and both parties were given the opportunity to make representations. The complainant 
submitted representations on the Preliminary View as detailed below. Aston Brooke submitted 
representations concerning the wording used in the Preliminary View, which did not materially 
affect the outcome of the decision. 
 
Mrs D said that the broadcaster did not take reasonable care to satisfy itself that material facts 
were not presented in a way that was unfair to her. She said that she was portrayed in the 
programme as an aggressive party in the incident and that the use of the words “pulled each 
other’s hair and slapped each other” and “both being taken into custody” in the programme, 
portrayed her as an aggressor which would “undoubtedly affect viewers’ opinion about me”. 
Mrs D also said that there was no record of any witness statement describing the above and 
these “specific violent events were not relayed to the broadcaster by the ASF”.  
 
Mrs D said that the ASF report was “distorted, factually incorrect and invalid”. She said that on 
26 November 2016, she had filed a complaint against the other woman with Lahore Airport 
Police. Mrs D said that she was not “handed over to the police” as stated and that the ASF 
staff had referred the case to the airport police for further action. Mrs D also said that her 
police complaint was then referred by the airport police to the main police station on Sarwar 
Road, Lahore, Pakistan.  
 
Mrs D said that the broadcaster stated that she had visited a local police station three days 
after the incident. She said that the airport had only a “police check post” and that the main 
police station covering the airport jurisdiction was on Sarwar Road. She said that the complete 
process took three days and that the final police report was subsequently registered. Mrs D 
said that the police report would not have been registered if the ASF report was accurate. She 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

33 

said that “the fact that the police entertained my complaint, referred me for a medical 
examination, and subsequent court proceedings against the assailant, all point towards the 
fact that I was a victim of assault and not an aggressor as portrayed by the broadcaster”.  
 
Mrs D said that court proceedings started in December 2016 and not in 2017 as stated by the 
broadcaster. 
 
Mrs D also said that the deed of settlement, which was submitted by the broadcaster, did not 
include her signature.  
 
Mrs D said that the news report was broadcast on 4 December 2016, which was eight days 
after the incident had taken place. She said that the broadcaster therefore had sufficient time 
to clarify the facts that included her registered police complaint. Mrs D added that this 
information should have been considered by the broadcaster, rather than it relying on unclear 
information from eight days earlier. Mrs D questioned why the incident had been reported as 
“breaking news”.  
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio services, 
of standards which provide adequate protection to members of the public and all other 
persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in, or in 
connection with the obtaining of material included in, programmes in such services. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of these 
standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which 
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and 
targeted only at cases in which action is needed. 
 
In reaching this decision, Ofcom carefully considered all the relevant material. This included a 
recording of the programme as broadcast, an English translation of the programme, both 
parties’ written submissions, and supporting material, including the representations made by 
Mrs D in response to the Preliminary View. After careful consideration of both parties’ 
representations on the Preliminary View, we concluded that the points raised did not 
materially affect the outcome of Ofcom’s decision to uphold the complaint in part. 
 
Unjust or unfair treatment 
 
When considering and deciding complaints of unjust and unfair treatment, Ofcom has regard 
to whether the broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided 
unjust or unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of the Code.  
 
In addition to this rule, Section Seven (Fairness) of the Code contains “practices to be 
followed” by broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or 
otherwise directly affected by, programmes, or in the making of programmes. Following these 
practices will not necessarily avoid a breach of Rule 7.1 and failure to follow these practices 
will only constitute a breach where it results in unjust or unfair treatment in the programme as 
broadcast. 
 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

34 

a) Ofcom considered Mrs D’s complaint that she was treated unjustly or unfairly in the 
programme as broadcast because she was portrayed as a “criminal” in the programme 
when, in fact, she was the victim of the assault. 
 
In assessing whether Mrs D was treated unfairly in the programme, we had particular 
regard to Practice 7.9 of the Code which states:  
 

“Before broadcasting a factual programme, broadcasters should take reasonable care 
to satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded or 
omitted in a way that is unfair to an individual or organisation”.  

 
It is important to note that Ofcom is unable to make findings of fact in relation to the 
matters reported in the programme. Rather, our role is to consider whether, by 
broadcasting the relevant footage, the broadcaster took reasonable care not to present, 
disregard or omit material facts in a way that was unfair to the complainant. 
 
The Code recognises the importance of freedom of expression and the public interest 
need to allow broadcasters the freedom to broadcast matters in programmes. However, in 
presenting material in programmes, reasonable care must be taken by broadcasters not to 
do so in a manner that causes unfairness to individuals or organisations. Whether a 
broadcaster has taken reasonable care to present material facts in a way that is not unfair 
to an individual or organisation will depend on all the particular facts and circumstances of 
the case, including, for example, the way in which an individual is portrayed, the 
seriousness of any allegations made against them, and the context in which such 
allegations are made.  
 
Therefore, we began by considering the way in which Mrs D was portrayed in the 
programme and whether this had the potential to materially and adversely affect viewers’ 
opinion of her in a way that was unfair. We then went on to consider whether, if this 
portrayal and any allegation made in the programme did have the potential to cause 
unfairness, the manner in which the allegation was presented in the programme resulted 
in such unfairness.  

 
We carefully examined the news reports and the English translation of the same content 
as set out in detail in the “Programme summary” section above. In particular, in the two 
bulletins broadcast at 09:00 and 18:00, the incident concerning Mrs D was referred to 
briefly, where it was stated that two women had got into an altercation, that they had 
“pulled each other’s hair and also slapped each other” and that they both been taken into 
custody. The version of the report broadcast at 18:00 included more detail about what 
was said to have happened between the two women on the flight, for instance: “They 
tried to stay calm, but the fight escalated”; “Passengers tried to placate them but they 
were unsuccessful, as was the airline’s staff”; “…nobody was able to prise them apart or 
cool them down”; and, “Upon landing at Lahore upon the Captain’s instructions security 
personnel took the two women into custody. To extricate themselves the two violent ladies 
were required to write a written apology”. 
 
We took into account Mrs D’s representations on the Preliminary View that she was 
portrayed as an aggressive party in the incident. We considered that the allegation that 
Mrs D had been involved in an incident on a flight, in which it was reported that she had 
slapped and pulled the hair of the other woman, and that she was held in custody as a 
consequence of her behaviour, amounted to serious allegations. Therefore, despite the 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

35 

broadcaster’s submission that the report did not portray Mrs D as either the aggressor or 
the victim in this matter, we considered that Mrs D was portrayed as having acted 
improperly and in a violent manner towards the other person. We therefore considered 
that the report clearly had the potential to materially and adversely affect viewers’ 
opinion of Mrs D.  
 
We next considered whether the broadcaster had taken reasonable care to satisfy itself 
that material facts had not been presented, disregarded or omitted in a way that was 
unfair to Mrs D.  
 
Mrs D disputed her level of involvement in the incident and said that she was a victim of 
assault. In our view, the extent of her involvement in the incident was a matter of dispute 
between the parties. We recognise that Mrs D felt that she was the victim of the other 
woman’s aggression and that she had provided Ofcom with documents that she believed 
supported her assertion. However, as noted above, it is not for Ofcom to determine the 
facts as to what occurred between the two women who were the subject of the broadcast 
programme, but rather, our role is to consider whether it was reasonable for the 
broadcaster to have included the information about the incident in the programme.  
 
We took into account the information which the broadcaster said was made available to it 
at the time of broadcast by the ASF. We recognised Mrs D’s claim that the deed of 
settlement had been witnessed by the husband of the other woman involved in the 
altercation and that this man was not therefore a valid witness. We also took into 
consideration that she said the document was invalid as it had not been “officially 
certified” and that she had not signed the document. We observed that the deed of 
settlement, while signed by someone, did not appear to have an official stamp or seal. The 
note of the incident made by the “Deputy Officer of Lahore Airport Security Force” did, 
however, have an official stamp and this document also said “settlement done 26 
November 2016” which appeared to be a reference to the deed of settlement. In light of 
this, we had no reason to believe that the documents provided by the broadcaster were 
not authentic. Therefore, notwithstanding any issue as to who witnessed the deed of 
settlement (on which Ofcom has not taken a view), it appears that the broadcaster relied 
upon documents which it had obtained from an official source, authorised to handle the 
incident, namely the Deputy Officer of Lahore Airport Security Force. 
 
We also considered the documents provided to Ofcom by Mrs D, and her representations 
in response to the Preliminary View, detailing the reason she filed the report with the 
police and her view that the broadcaster had sufficient time between the incident taking 
place and the broadcast of the programme to clarify the facts surrounding the story. We 
noted the broadcaster’s representations, that the police report filed by Mrs D on 28 
November 2016 was three days after the incident had taken place and that it had been 
filed at the Sarwar Road station, where the broadcaster may not have been aware of this 
report prior to the broadcast. Further, the documents which detailed the pending police 
investigation or legal proceedings in relation to the other woman involved in the incident 
were made after the programme was broadcast. As such, we considered that although 
there was a delay between the incident having taken place and the broadcast of the 
programme, in light of the fact the broadcaster did not appear to have these documents in 
its possession prior to the broadcast of the programme, it could not reasonably have 
represented this information in the report. 
 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

36 

The information provided by the ASF stated both parties had “quarrelled with each other 
along with family members” and got into a heated argument”; that they were brought to 
the control room by airline staff and the ASF; that, after initial investigations the Company 
commander had handed them over to police for legal proceedings; that the complainant 
had suffered a small bruise in the incident; and that neither party wanted the matter 
pursued further. We therefore considered that the broadcaster had a reasonable and 
credible basis for the inclusion of the information in the report, regarding an incident 
between Mrs D and the other woman having taken place on the flight.  
 
We also noted, however, that the reports included in the programme further stated that 
both women had: “pulled each other’s hair and also slapped each other” and the second 
report added that “they rained down a barrage of slaps on each other” and “nobody was 
able to prise them apart or cool them down”. The later report also described the two 
women as “violent ladies”. These statements do not appear to form part of the 
information which the broadcaster obtained from the ASF and, from the information 
submitted to Ofcom, it was not clear the basis on which these statements had been made. 
We noted that the broadcaster said that the reports included in the programme did not 
portray either woman as the aggressor or the victim in the incident. However, in Ofcom’s 
view, the programme presented as fact that Mrs D had been violent towards the other 
person and there appeared to have been no evidence on which this claim was based. 
Given this, we considered that the broadcaster had not followed the requirements as set 
out in Practice 7.9 in this respect.  
 
However, as set out in the Foreword to Section Seven of the Code, a failure to follow 
Practices will only constitute a breach of Rule 7.1 where it results in unfairness to an 
individuals or organisation in the programme as broadcast. We therefore went on to 
consider whether the inclusion of the further claims made about Mrs D in the programme 
resulted in unfairness to her.  
 
We considered that viewers would have understood from the report that the incident 
involving Mrs D and the other woman was serious in that both of them were escorted off 
the plane, taken into custody and only released after they had apologised to each other. In 
light of this, we considered that the inclusion of the specific claims about the conduct of 
Mrs D during the incident, including that Mrs D and the other women had “pulled each 
other’s hair and also slapped each other” and that they were described as “violent ladies”, 
was unlikely to have made a material difference to viewers’ perceptions of her and the 
incident itself in such a way as to cause unfairness to her.  

 
On that basis, taking all of the above factors into account, it was Ofcom’s view that the 
inclusion of the claims in the report about an incident involving Mrs D, were not 
presented, disregarded or omitted in a way that resulted in unfairness to Mrs D.  
 

Unwarranted infringement of privacy 
 
b) Mrs D also complained that her privacy was unwarrantably infringed in the programme as 

broadcast because it repeatedly broadcast an unobscured image of her passport. 
 
In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the competing 
right of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such has precedence 
over the other and where there is a conflict between the two, it is necessary to intensely 
focus on the comparative importance of the specific rights. Any justification for interfering 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

37 

with or restricting each right must be taken into account and any interference or 
restriction must be proportionate. 
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code, which states that any 
infringement of privacy in programmes or in connection with obtaining material included 
in programmes must be warranted. 
 
In addition to this rule, Section Eight (Privacy) of the Code contains “practices to be 
followed” by broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, 
or otherwise directly affected by, programmes, or in the making of programmes. Following 
these practices will not necessarily avoid a breach of Rule 8.1 and failure to follow these 
practices will only constitute a breach where it results in an unwarranted infringement of 
privacy. 
 
In considering Mrs D’s complaint, we had particular regard to Practice 8.6 of the Code 
which states: 
 

“if the broadcast of a programme would infringe the privacy of a person, consent 
should be obtained before the relevant material is broadcast, unless the infringement 
of privacy is warranted”.  
 

We first considered the extent to which Mrs D had a legitimate expectation of privacy in 
relation to the broadcast of her passport. 

 
The test applied by Ofcom as to whether a legitimate expectation of privacy arises is 
objective: it is fact-sensitive and must always be judged in light of the circumstances in 
which the individual concerned finds him or herself in. Ofcom therefore approaches each 
case on its facts.  
 
As set out in the “Programme Summary” section above, the reports included images of the 
passports of the two women who had been involved in an altercation that had taken place 
on a plane. The images were shown for approximately 15 seconds in total and the 
information on the passport page shown, i.e. photograph, nationality, date of birth, and 
passport number, was not obscured. Mrs D was identified as one of the women involved in 
the incident. 
 
Ofcom recognises that a passport is an official document issued by the state for the 
purposes of identification and confirmation of nationality. The information contained in it 
is personal information which is generally only produced for specific, official purposes. In 
this context, we considered that the information about Mrs D shown in her passport was 
private information which, in the absence of her being required to produce her passport 
for official purposes, would not have been broadcast to the general public. In Ofcom’s 
view, the information contained in Mrs D’s passport therefore attracted a legitimate 
expectation of privacy.  
 
Channel 44 did not seek Mrs D’s consent to broadcast the image of her passport. We 
therefore went on to consider whether the infringement of Mrs D’s legitimate expectation 
of privacy was warranted. 
 

The Code states that “warranted” has a particular meaning. This is that, where 
broadcasters wish to justify an infringement of privacy, they should be able to 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

38 

demonstrate why, in the particular circumstances of the case, it is warranted. If the reason 
is that it is in the public interest, then the broadcaster should be able to demonstrate that 
the public interest outweighs the right to privacy. Examples of public interest could include 
revealing or detecting crime, protecting public health and safety, exposing misleading 
claims by individuals or organisations or disclosing incompetence that affects the public.  
 
Channel 44 said that the image of Mrs D’s passport and the disclosure of her personal 
information was included in the reports in error. It did not put forward a public interest 
justification for the infringement of Mrs D’s privacy by including an image of her passport 
in the programme. We considered more broadly the broadcaster’s right to freedom of 
expression in broadcasting the programme, and the audience’s right to receive 
information and ideas without interference. However, in the particular circumstances of 
this case, we did not consider that these rights warranted including Mrs D’s passport 
image without her consent.  
 
Having taken all the factors above into account, Ofcom considered that, on balance, the 
broadcaster’s right to freedom of expression in broadcasting the image of Mrs D’s 
passport and the audience’s right to receive that information did not outweigh her 
legitimate expectation of privacy. Given the above factors, Ofcom considered that Mrs D’s 
privacy was unwarrantably infringed in the programme as broadcast. 
 

Ofcom has upheld in part Mrs D’s complaint of unjust or unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy.  



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

39 

Not Upheld 
 

Complaint by Mr Justin Brown 
Can’t Pay? We’ll Take It Away!, Channel 5, 19 October 2016 
 

 
Summary 

 
Ofcom has not upheld Mr Justin Brown’s complaint of unwarranted infringement of privacy 
about the programme.  
 
The programme included footage of Mr Brown who was shown at his place of work as two 
High Court Enforcement Agents (“HCEAs”) attempted to enforce a High Court Writ against his 
employer who, it was alleged, owed money to a supplier. 
 
Ofcom found that, in the particular circumstances of this case, Mr Brown did not have a 
legitimate expectation of privacy with regards to the footage of him broadcast in the 
programme. Therefore, it was not necessary for Ofcom to consider whether any infringement 
into his privacy was warranted. 
 
Programme summary 
 
On 19 October 2016, Channel 5 broadcast an edition of Can’t Pay? We’ll Take It Away!, a series 
which followed HCEAs as they attempted to resolve debt disputes through negotiated 
settlements and asset seizures. In this edition of the programme two HCEAs, Mr Stewart 
McCracken and Mr Ian Taylor, visited a business premises to recover a debt of nearly £4,500 
which, the programme explained, was “owed by Brian Hitchin, an optician, to an equipment 
supplier”. This section of the programme began with the programme’s narrator stating that:  
 

“Business debt has risen by 25% in the last five years, with nearly three in five companies 
facing some sort of debt. It’s small to medium sized firms that face major financial 
hardship with money owed to suppliers totalling 6.3 trillion pounds”.  

 
A caption stated that: “A debt of less than £20,000 is enough to put a quarter of small 
companies out of business”.  
 
The HCEAs were shown driving to Mr Hitchin’s optician premises as the narrator explained 
that: 
 

“If Mr Hitchin can’t, or won’t pay, the Writ instructs Stewart and Ian to collect full payment 
or remove assets to cover the debt today”. 
 

The HCEAs were shown as they entered the premises and explained to Mr Hitchin the purpose 
of their visit. Mr Hitchin asked to see the paperwork and he asked the bailiffs to leave. Mr 
McCracken explained that they would not as they “had a Writ to execute”. Mr Hitchin stated 
he was “coming up to 83” and could “do without grief from you or anybody else”. Mr Hitchin 
then became visibly agitated and stated, in a raised voice: 
 

“I don’t owe him [the supplier] any money…he gives me a load of rubbish and these people 
want banning from the world”.  

 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

40 

The narrator stated that Mr Hitchin: 
 

“…claims he is in dispute with the claimant…even though the goods that he was sent from 
the supplier were substandard he paid the invoice and owes the company nothing - but the 
High Court Writ says otherwise”.  

 
Mr Hitchin was then seen agitated and upset and said: 
 

“Please go away, go away, leave me alone, don’t look at me. Go out the back!”  
 
Mr Hitchin questioned whether Mr McCracken had “…the brains to understand what you are 
doing”. The programme then showed an interview with Mr McCracken, filmed at a later date, 
where he explained that:  
 

“Sometimes, the older generation can be the trickier customers…they start to question 
your authority and believe what we are doing is incorrect. And we should stop doing what 
we are doing immediately because they don’t agree with it”.  

 
The narrator explained that: 
 

“Despite the dispute with the supplier, Stuart needs to make Mr Hitchin aware of the 
consequences of not paying his four and a half thousand pound debt”.  

 
Mr McCracken was then shown in situ in the optician’s shop as he explained: “If we do start 
writing things down it goes up to what we call a ‘Stage 3 Enforcement’ which means it will go 
up to five thousand…”. Mr Hitchin then interrupted Mr McCracken and shouted “Leave me 
alone I am trying to do this” as he attempted to use the telephone. Mr Hitchin asked Mr 
McCracken: 
 

“People don’t deserve to be treated like this, do you not understand?”  
 
Mr McCracken replied that he just wanted the matter settled and asked Mr Hitchin if he was 
“able to make payment?” Mr Hitchin replied, in a raised voice: “Yes I can, now shut up”.  
 
Mr Hitchin was then shown on the telephone to the bank as he explained that he was in a 
“terrible mess” and that the HCEAs were: 
 

“…all crooks…why can’t they make a living out of sweeping the streets or nursing elderly 
people”.  

 
Following the call, Mr Hitchin explained that he could pay £1000 and Mr McCracken stated 
that that would not be sufficient and he would have to “take control of goods”. The narrator 
explained that: 
 

“The agents start to make an inventory of goods when Mr Hitchin’s assistant arrives”.  
 
Footage of a man with his back to the camera was shown as he walked along the pavement 
towards the opticians.  
 
Another man (the complainant) was then shown as he entered the opticians and Mr Hitchin 
exclaimed “Oh Justin, thank God you’ve come!”. The exchange between Mr McCracken and Mr 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

41 

Hitchin continued and Mr Hitchin disputed that he had been able to go to court to counter the 
supplier’s claim and was again shown to be visibly agitated. Mr Hitchin was then shown on the 
telephone as he explained the situation to his son and asked if he could help him settle the 
debt. During the course of this call Mr Brown was shown sat behind a desk next to Mr Hitchin 
and on a further occasion, sat beside Mr Hitchin as he made a card payment for the full 
amount to the HCEAs. Mr Brown’s face was not obscured and he did not talk during the 
exchanges.  
 
The narrator concluded this section of the programme: “It has been a stressful job for the 
agents” and Mr McCracken reflected that “It is quite clear he [Mr Hitchin] has got a dispute 
with it…but sadly the job’s a job isn’t it?”  
 
At the end of the programme further footage of Mr Hitchin was shown, under which a caption 
stated: “The default judgement against Mr Hitchin was set aside. The dispute about the debt is 
now proceeding through the courts”.  
 
Summary of the complaint and the broadcaster’s response 

 
The complaint 

 
Mr Brown complained that his privacy was unwarrantably infringed in the programme as 
broadcast because he was named in the programme and footage of him was included in the 
programme without his consent.  
 
By way of background, Mr Brown stated that he was not the subject of the High Court Writ 
and he had asked the programme makers (on the day of the filming and subsequently by 
email) and the broadcaster not to include him in the programme. Mr Brown said that following 
the broadcast of the programme he had been the subject of prank calls and that he felt 
“abused, used, and victimised”.  
 
The broadcaster’s response 
 
Background 
 

Channel 5 said that UK law does not provide that people have a right not to be on television, 
nor does the law prevent footage or photographs of people being taken and then broadcast 
without their consent. 
 
The broadcaster said that what mattered in every case was whether or not rights were 
infringed, and, if they were, whether there was good reason for those rights to be infringed. It 
said that this required the balancing of the rights of privacy (Article 8 of the European 
Convention of Human Rights (“ECHR”)) against the right to freely broadcast matters of public 
interest (Article 10 of the ECHR). 
 
Channel 5 said that there could be no doubt that the activities of the HCEAs (conducting 
official court business in the execution of a Writ allowing them to seize goods, chattels, and 
other property in order to satisfy a judgment debt); the manner in which the law is utilised or 
ignored; the kinds of difficulties the HCEAs face when executing their duties; and, the impact 
of the activities of HCEAs performing their duties on the lives of those who are affected by 
those duties were all matters of “acute public interest”. 
 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

42 

Channel 5 said that, for all of these reasons, it considered that, generally speaking, it was 
appropriate and reasonable to include footage of people interacting with the HCEAs in the 
programme. However, the broadcaster acknowledged that each case would turn on its own 
facts, and matters such as the unusual vulnerability of a particular person or situation could 
impact on decisions to include particular footage in a programme. 
 
Response to the complaint 
 

Channel 5 said that the execution of a Writ issued by the High Court is a public matter; it is not 
a private matter. It said that particularly, the execution of the Writ in this case was not a 
matter connected with Mr Brown’s private life; it was a public matter that involved Mr 
Brown’s employers. 
 
Channel 5 said that the interactions between the HCEAs and Mr Brown’s employers were not a 
part of any private life protected by Article 8. However, it said that communications about 
those interactions were protected by Article 10. 
 
Channel 5 said that it was not the case that Mr Brown did not consent to being filmed. It said 
that Mr Brown’s employer, Mr Hitchin, gave the programme makers permission to remain in 
the premises and continue to film. Channel 5 said that Mr Brown had been made aware of the 
fact that the programme makers were from Channel 5 and the name of the programme they 
were filming for and that Mr Hitchin had agreed to them continuing to film at his business. 
 
Channel 5 said that later Mr Brown had taken up a position behind the reception desk of the 
optician’s premises and assisted Mr Hitchin making calls and handling the card machine with 
which Mr Hitchin paid the debt. It said that at no time during the filming process did Mr Brown 
indicate that he had any issue with filming taking place, nor did he object to being filmed. 
However, Channel 5 said that after the HCEAs finished their duties, the programme makers 
had spoken to Mr Brown off camera and at that point he stated that he did not want to be 
included in any broadcast. It said that Mr Brown did not raise any question of his privacy and 
none was discussed with him. 
 
Channel 5 said that even though Mr Brown consented to the filming, given that the HCEAs 
were engaged in official court business it was not necessary to obtain Mr Brown’s consent in 
relation to the filming. It said that, accordingly, any right to privacy claimed in relation to the 
execution of the Writ would be outweighed by Channel 5’s Article 10 right to communicate, 
and the public’s right to receive, information concerning matters of public interest including, 
without doubt, the activities of the HCEAs carrying out official court duties. 
 
Channel 5 added that given the programme makers had permission to film on the premises, 
there was no issue with Mr Brown being filmed as part of that process. Nothing Mr Brown was 
doing was private and his employer had authorised the filming. 
 

With regards to the broadcast of the footage of Mr Brown, Channel 5 said that Mr Brown was 
not the focus of the segment and that he was not depicted talking about or indicating anything 
that was private to him or to anyone else. It said that Mr Brown was portrayed as a loyal and 
helpful employee and that no adverse view of Mr Brown could be formed from watching the 
broadcast. 
 
The broadcaster said that it did not accept that Mr Brown had any right of privacy infringed by 
the broadcast. Mr Brown was not shown in a bad light and he was not shown doing or saying 
anything which might be considered private. Channel 5 said that Mr Brown appeared to act in 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

43 

the role of receptionist for the premises and seemed to have an outward facing role on a daily 
basis; it would therefore be entirely normal for him to interact with the public or answer 
queries or be otherwise seen as he went about his duties. It said that the premises where Mr 
Brown worked was part of a parade of shops which faces onto a main road. Any passer-by, it 
said, could see the interior of the shop, and the activities of anyone inside, at any time. 
Channel 5 said that absent some special characteristic, Mr Brown simply did not have an 
expectation of privacy in relation to what was included in the broadcast. 
 
The broadcaster said that although Mr Brown’s image was included in the broadcast without 
his express consent, nothing flowed from that. The law in the United Kingdom did not provide 
that individuals have a right to prevent their appearance in television broadcasts. Channel 5 
said that, “Where, as in this case, the broadcast of an image of a person is part of the actual 
circumstances the subject of the broadcast and does not, and cannot, be considered 
detrimental to the person, there is no violation of any Article 8 right”1. Channel 5 said that no 
information about Mr Brown whatsoever, apart from his image, was communicated as part of 
this segment in the programme.  
 
Channel 5 said that for the reasons already given, there was a clear public interest in seeing 
the activities of the HCEAs in the course of executing their official duties in accordance with 
the law. Channel 5 said that that public interest extended to including brief shots of Mr Brown 
in the broadcast where doing so did not involve anything other than disclosing that Mr Brown 
was at the premises going about his duties when the HCEAs attended to execute the Writ. 
 
Channel 5 explained that in this case, the sequence in question made several things clear to 
the public, all of which it said were in the public interest for the public to know: 
 

• High Court Writs can be executed at any time, without notice; 

• when a Writ has been issued, goods and chattels which belong to anyone at the place 
where the debtor resides can be taken into possession by the HCEAs unless proof of 
ownership of those goods or chattels can be immediately produced; 

• significant costs can be incurred if the various stages of the execution of the Writ are 
reached; 

• failure to pay judgment debts, or failure to respond to calls from those collecting judgment 
debts, can lead to the property of people unrelated to the judgment debtor being seized, 
disrupting ordinary business activities; and, 

• judgment debts cannot and should not be ignored. 
 
Channel 5 said that the broadcast was entirely in the public interest and by including the 
footage that was shown, the broadcast did not exceed what was necessary and appropriate to 
make viewers understand the situation and the ramifications of what the HCEAs were doing.  
 
Channel 5 said that nothing private to Mr Brown was revealed in the broadcast and that it did 
not consider that Mr Brown had a legitimate expectation of privacy in connection with either 
the filming or broadcast of the fleeting footage of him. 
 

                                                           
1 Channel 5 referred to the House of Lords judgment in Campbell v MGN Limited [2004] UKHL 22 noting 
that what made the publication actionable in that case was not the fact that a photograph of Miss 
Campbell was published, but that it was coupled with information about her health. Channel 5 said that 
no such line had been crossed in this case as no information about Mr Brown was broadcast apart from 
his image. 
 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

44 

Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View that Mr Brown’s complaint should not be upheld. Both 
parties were given the opportunity to make representations on the Preliminary View. The 
complainant submitted representations which are summarised below (insofar as they were 
relevant to the complaint considered by Ofcom). Channel 5 did not submit any 
representations. 
 
Mr Brown’s representations 
 
Mr Brown disagreed with Ofcom’s Preliminary View that his complaint should not be upheld. 
He stated that he was filmed “during my normal day at work” without his consent and was 
named in the programme. Mr Brown added that he was depicted in the programme as being 
“guilty” and had been confronted by people who had seen him in the programme, none of 
whom, he said, had watched the programme to the end to see the “disclaimer”, which stated 
that the judgment against his employer had been set aside and that the debt dispute was 
proceeding through the courts. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio services, 
of standards which provide adequate protection to members of the public and all other 
persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in, or in 
connection with the obtaining of material included in, programmes in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of these 
standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which 
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and 
targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching this decision, Ofcom carefully considered all the relevant material. This included a 
recording of the programme as broadcast, both parties’ written submissions and supporting 
documentation. Ofcom also took account of the representations made by the complainant in 
response to being given the opportunity to comment on Ofcom’s Preliminary View. We 
concluded that they did not materially affect the outcome of Ofcom’s decision not to uphold 
his complaint. 
 
In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy under Article 8 of the ECHR has to be 
balanced against the competing rights of the broadcaster’s right to freedom of expression and 
the audience’s right to receive information under Article 10. Neither right as such has 
precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is necessary to 
intensely focus on the comparative importance of the specific rights. Any justification for 
interfering with or restricting each right must be taken into account and any interference or 
restriction must be proportionate.  
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code, which states that any infringement 
of privacy in programmes or in connection with obtaining material included in programmes 
must be warranted. 
 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

45 

In considering Mr Brown’s complaint that his privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast because he was named in the programme and footage of him was 
included in the programme without his consent, we had regard to Practices 8.6 and 8.8 of the 
Code. Practice 8.6 states: 
 

“If the broadcast of a programme would infringe the privacy of a person or organisation, 
consent should be obtained before the relevant material is broadcast, unless the 
infringement of privacy is warranted”. 

 
Practice 8.8 states: 
 

“When filming or recording in institutions, organisations or other agencies, permission 
should be obtained from the relevant authority or management, unless it is warranted to 
film or record without permission. Individual consent of employees or others whose 
appearance is incidental or where they are essentially anonymous members of the general 
public will not normally be required”. 

 
Ofcom first assessed the extent to which Mr Brown had a legitimate expectation of privacy in 
relation to the broadcast of the footage of him included in the programme. The Code’s 
statement on the meaning of “legitimate expectation of privacy” makes clear that such an 
expectation:  
 

“…will vary according to the place and nature of the information, activity or condition in 
question, the extent to which it is in the public domain (if at all) and whether the individual 
concerned is already in the public eye. There may be circumstances where people can 
reasonably expect privacy even in a public place...”. 

 
The test applied by Ofcom as to whether a legitimate expectation of privacy arises is objective: 
it is fact sensitive and must always be judged in light of the circumstances in which the 
individual is concerned finds him or herself. In considering whether Mr Brown had a legitimate 
expectation of privacy, we considered the nature of the material obtained and included in the 
programme. 
 
As set out in detail above in the “Programme summary” section, footage of Mr Brown in his 
workplace was included in the programme. Mr Brown’s face was shown unobscured and he 
was referred to in the programme by his first name. Mr Brown’s voice was not heard. 

 
Ofcom recognises that a person may have a legitimate expectation of privacy in relation to 
activities of a private nature that are undertaken in the individual’s workplace which need 
protection from unwanted intrusion (for example, a discussion about personal matters with a 
colleague, or carrying out a business function in a workplace to which the public do not have 
open access).  
 
In this case, footage of Mr Brown was included in the programme of him in his workplace, he 
was shown entering the premises, his first name was spoken and he was also shown sitting 
behind a reception desk. We also took account of the following factors: 
 

• the programme makers had permission from Mr Brown’s employer to remain on the 
premises and to keep filming, in accordance with Practice 8.8, as set out above; 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

46 

• while footage of Mr Brown in his workplace was included in the programme, he was not 
shown engaged in any conduct that could reasonably be regarded as being particularly 
sensitive or private to him; 

• Ofcom understood from the programme that Mr Brown worked in the role of Mr Hitchin’s 
assistant at the opticians and that, as such, he would ordinarily work in a publicly 
accessible area in the premises, where he would ordinarily be expected to be observed by 
others and interact with the public; 

• the footage of Mr Brown included in the programme showed him sitting behind a 
reception desk, located immediately through the front door of the office and where he 
could be seen by passers-by through the shop window; and,  

• the footage included in the programme of Mr Brown was fleeting and he was not the 
subject of the Writ but shown incidentally in the background. 
 

Taking all these factors into account, Ofcom considered that nothing of any particular private 
or sensitive nature was broadcast and therefore Mr Brown did not have a legitimate 
expectation of privacy with regards to the inclusion of the footage of him in the programme.  
 
Having come to the view that Mr Brown did not have a legitimate expectation of privacy, in 
relation to the inclusion of footage of him in the programme, it was unnecessary for Ofcom to 
consider whether any infringement of his privacy was warranted.  
 
Therefore, Ofcom’s considered that there was no unwarranted infringement of Mr Brown’s 
privacy in the broadcast of the material in these circumstances. 
 
Ofcom has not upheld Mr Brown’s complaint of unwarranted infringement of privacy in the 
programme as broadcast. 
 

 
 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

47 

Complaints assessed, not investigated 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided 

not to pursue between 13 and 26 November 2017 because they did not raise issues 

warranting investigation. 

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Love & Hip Hop: Atlanta 4Music 16/11/2017 Offensive language 1 

Gogglebox 4Seven 09/11/2017 Violence 1 

Black History Week ABN TV 06/11/2017 Materially misleading 1 

Self promotions Adventist Radio 18/09/2017 Materially misleading 1 

Capital Breakfast With 

Adam & JoJo 

Capital FM 21/11/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

Capital Xtra Afternoon 

Show 

Capital Xtra 27/09/2017 Competitions 1 

Written in Blood CBS Reality 05/11/2017 Materially misleading 1 

Angry, White and 

American 

Channel 4 09/11/2017 Due impartiality/bias 1 

Celebrity Hunted Channel 4 31/10/2017 Offensive language 1 

Channel 4 News Channel 4 02/10/2017 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 10/11/2017 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 15/11/2017 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 16/11/2017 Due impartiality/bias 1 

Channel ident Channel 4 12/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Channel ident Channel 4 15/11/2017 Dangerous behaviour 1 

Channel ident Channel 4 16/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Channel ident Channel 4 17/11/2017 Generally accepted 

standards 

2 

Channel ident Channel 4 18/11/2017 Dangerous behaviour 1 

Dispatches Channel 4 06/11/2017 Offensive language 1 

Gogglebox Channel 4 10/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Hollyoaks Channel 4 26/08/2017 Scheduling 1 

Hollyoaks Channel 4 01/11/2017 Offensive language 1 

Naked Attraction Channel 4 13/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Norskov (trailer) Channel 4 28/10/2017 Scheduling 1 

Ramsay's Hotel Hell Channel 4 08/11/2017 Offensive language 1 

Ramsay's Hotel Hell Channel 4 09/11/2017 Offensive language 1 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

48 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

The Last Leg Channel 4 17/11/2017 Disability 

discrimination/offence 

1 

The Last Leg Channel 4 17/11/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

The Truth About Slim 

People 

Channel 4 08/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Becky Watts: Killed For 

Kicks 

Channel 5 09/10/2017 Materially misleading 1 

Eight Days of Rome: 

Hannibal's Last Stand 

Channel 5 27/10/2017 Advertising/editorial 

distinction 

1 

Eight Days That Made 

Rome 

Channel 5 10/11/2017 Violence 1 

Live MTV European Music 

Awards 

Channel 5 12/11/2017 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

2 

Live MTV European Music 

Awards 

Channel 5 12/11/2017 Other 1 

The Nightmare Neighbour 

Next Door 

Channel 5 19/10/2017 Privacy 1 

The Nightmare Neighbour 

Next Door 

Channel 5 27/10/2017 Privacy 3 

The Wright Stuff Channel 5 31/10/2017 Due impartiality/bias 1 

The Wright Stuff Channel 5 15/11/2017 Due impartiality/bias 1 

Traffic Cops Channel 5 08/11/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

When Kids Kill Channel 5 08/11/2017 Offensive language 1 

Station ident Chris Country FM 06/11/2017 Materially misleading 1 

Bigg Boss – Weekend Ka 

Vaar 

Colors 21/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Angus, Thongs and 

Perfect Snogging 

Comedy Central 12/11/2017 Offensive language 1 

Your Face or Mine Comedy Central 10/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

The Bill Drama 06/11/2017 Materially misleading 1 

Hollyoaks E4 24/10/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Made in Chelsea E4 13/11/2017 Generally accepted 

standards 

4 

Made in Chelsea E4 20/11/2017 Generally accepted 

standards 

4 

The Secret Life of Bees Film4 07/11/2017 Scheduling 1 

Murder on the Blackpool 

Express 

Gold 11/11/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Rebel (trailer) Gold 04/11/2017 Violence 1 

Heart Gloucestershire Heart 

(Gloucestershire) 

07/11/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

49 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Heart Breakfast with Joel 

& Lorna 

Heart Radio North 

West 

23/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Forged In Fire History Channel 03/11/2017 Violence 1 

Lost in Space Horror Channel 09/11/2017 Other 1 

Acid Attacks: How Scared 

Should We Be? Tonight 

ITV 16/11/2017 Crime and disorder 3 

Bear's Mission ITV 08/11/2017 Animal welfare 1 

Comparethemarket.com's 

sponsorship of 

Coronation Street 

ITV 06/11/2017 Sponsorship credits 1 

Comparethemarket.com's 

sponsorship of 

Coronation Street 

ITV 10/11/2017 Sponsorship credits 1 

Coronation Street ITV 23/10/2017 Materially misleading 1 

Coronation Street ITV 25/10/2017 Violence 2 

Coronation Street ITV 03/11/2017 Violence 1 

Coronation Street ITV 06/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Coronation Street ITV 06/11/2017 Scheduling 2 

Coronation Street ITV 13/11/2017 Generally accepted 

standards 

3 

Coronation Street ITV 15/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Coronation Street ITV 17/11/2017 Scheduling 1 

Doc Martin ITV 08/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Doc Martin ITV 08/11/2017 Materially misleading 1 

Emmerdale ITV 08/11/2017 Violence 3 

Emmerdale ITV 14/11/2017 Materially misleading 11 

Emmerdale ITV 16/11/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

Emmerdale ITV 16/11/2017 Violence 1 

Emmerdale ITV 13/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Exposure: Inside Britain's 

New Far Right 

ITV 09/11/2017 Materially misleading 8 

Gone to Pot: American 

Road Trip 

ITV 13/11/2017 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

2 

Gone to Pot: American 

Road Trip 

ITV 15/11/2017 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

2 

Good Morning Britain ITV 06/11/2017 Generally accepted 

standards 

3 

Good Morning Britain ITV 07/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

50 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Good Morning Britain ITV 08/11/2017 Generally accepted 

standards 

3 

Good Morning Britain ITV 10/11/2017 Due impartiality/bias 1 

Good Morning Britain ITV 13/11/2017 Transgender 

discrimination/offence 

2 

Good Morning Britain ITV 15/11/2017 Advertising content 1 

Good Morning Britain ITV 16/11/2017 Due impartiality/bias 1 

Good Morning Britain ITV 16/11/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Good Morning Britain ITV 22/11/2017 Offensive language 13 

Harassment: Uncovering 

the Truth? 

ITV 09/11/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

HSL's sponsorship of 

Tipping Point 

ITV 07/11/2017 Sponsorship credits 1 

I'm A Celebrity...Get Me 

Out of Here! 

ITV 23/11/2017 Disability 

discrimination/offence 

1 

I'm a Celebrity...Get Me 

Out of Here! 

ITV 20/11/2017 Animal welfare 1 

I'm a Celebrity...Get Me 

Out of Here! 

ITV 19/11/2017 Offensive language 1 

I'm a Celebrity...Get Me 

Out of Here! 

ITV 19/11/2017 Sponsorship 2 

I'm a Celebrity...Get Me 

Out of Here! 

ITV 20/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

I'm a Celebrity...Get Me 

Out of Here! 

ITV 20/11/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

I'm A Celebrity...Get Me 

Out of Here! 

ITV 21/11/2017 Animal welfare 2 

I'm A Celebrity...Get me 

Out of Here! 

ITV 21/11/2017 Materially misleading 1 

I'm a Celebrity...Get Me 

Out of Here! 

ITV 21/11/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

I'm a Celebrity...Get Me 

Out of Here! 

ITV 22/11/2017 Animal welfare 1 

I'm a Celebrity...Get Me 

Out of Here! 

ITV 22/11/2017 Disability 

discrimination/offence 

1 

I'm a Celebrity...Get Me 

Out of Here! 

ITV 23/11/2017 Other 1 

I'm a Celebrity...Get Me 

Out of Here! (trailer) 

ITV 09/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

I'm a Celebrity...Get Me 

Out of Here! (trailer) 

ITV 14/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

ITV Granada News ITV 07/11/2017 Due impartiality/bias 1 

ITV London News ITV 18/11/2017 Other 1 

ITV News ITV 24/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

51 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

ITV News ITV 31/10/2017 Due accuracy 1 

ITV News ITV 07/11/2017 Due impartiality/bias 1 

ITV News ITV 08/11/2017 Due impartiality/bias 1 

ITV News ITV 09/11/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

ITV News ITV 16/11/2017 Violence 7 

Live International 

Football 

ITV 10/11/2017 Other 1 

Loose Women ITV 03/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Loose Women ITV 10/11/2017 Sexual material 1 

Loose Women ITV 13/11/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Loose Women ITV 16/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Loose women ITV 16/11/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Loose Women ITV Various Competitions 1 

Lorraine ITV 09/11/2017 Disability 

discrimination/offence 

72 

Lorraine ITV 09/11/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

Lorraine ITV 10/11/2017 Race 

discrimination/offence 

3 

Ross Kemp Behind Bars: 

Inside Barlinne 

ITV 02/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Serial Killer with Piers 

Morgan 

ITV 16/11/2017 Materially misleading 1 

The Chase Celebrity 

Charity Special 

ITV 12/11/2017 Other 1 

The Jonathan Ross Show ITV 21/10/2017 Offensive language 1 

The Jonathan Ross Show ITV 11/11/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

The X Factor ITV 28/10/2017 Nudity 1 

The X Factor ITV 18/11/2017 Voting 1 

This Morning ITV 10/10/2017 Materially misleading 1 

This Morning ITV 31/10/2017 Competitions 1 

This Morning ITV 13/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

This Morning ITV 13/11/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

180 

Tombola Arcade's 

sponsorship of I'm a 

Celebrity...Get Me Out of 

Here! 

ITV 19/11/2017 Sponsorship 1 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

52 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Tonight at the London 

Palladium 

ITV 20/10/2017 Dangerous behaviour 1 

Victoria ITV 22/10/2017 Violence 1 

ITV News Central ITV Central 09/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

ITV News London ITV London 14/11/2017 Other 1 

ITV News Calendar ITV Yorkshire 11/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

I'm a Celebrity...Get Me 

Out of Here! 

ITV+1 22/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

You've Been Framed ITV2 13/11/2017 Offensive language 2 

HSL's sponsorship of ITV3 

late evenings 

ITV3 12/11/2017 Sponsorship credits 1 

HSL's sponsorship of ITV3 

late evenings 

ITV3 21/11/2017 Sponsorship credits 1 

HSL's sponsorship of ITV3 

late evenings 

ITV3 23/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Dinner Date ITVBe 08/11/2017 Sexual material 1 

Våra Pinsamma Kroppar Kanal 11 (Sweden) 25/10/2017 Nudity 1 

Wahlgrens Värld Kanal 5 (Sweden) 05/10/2017 Promotion of 

products/services 

1 

Trafikpoliserna Kanal 5 (Sweden) 07/11/2017 Materially misleading 1 

Darren Adam LBC 97.3 FM 01/11/2017 Due impartiality/bias 1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 08/11/2017 Due impartiality/bias 1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 13/11/2017 Generally accepted 

standards 

5 

James O'Brien LBC 97.3 FM 15/11/2017 Due impartiality/bias 1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 16/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 16/11/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Lucy Beresford LBC 97.3 FM 04/11/2017 Sexual material 1 

Nick Ferarri LBC 97.3 FM 03/11/2017 Generally accepted 

standards 

4 

Nick Ferrari LBC 97.3 FM 07/11/2017 Materially misleading 1 

Steve Allen LBC 97.3 FM 22/11/2017 Crime and disorder 1 

Steve Allen LBC 97.3 FM 15/11/2017 Sexual material 1 

Steve Allen LBC 97.3 FM 17/11/2017 Sexual material 1 

Britain's Next Top Model Lifetime 19/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Magic Christmas Magic Christmas 23/11/2017 Offensive language 1 

Eddie Stobart's Excellent 

Adventures 

My5 10/11/2017 Dangerous behaviour 1 

Sky Sports Football 

(trailer) 

Pick TV 14/11/2017 Violence 1 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

53 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Afternoon Racing Racing UK 12/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Keiser Report RT 16/11/2017 Transgender 

discrimination/offence 

1 

Ian Downs Sam FM 106 15/11/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Local News Bulletin Sandgrounder 

Radio DAB 

31/10/2017 Commercial 

communications on 

radio 

1 

Press Preview Sky News 13/11/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

Sky News Sky News 08/11/2017 Due impartiality/bias 1 

32Red Online Casino's 

sponsorship of Sky Sports 

Main Event 

Sky Sports Main 

Event 

09/11/2017 Sponsorship credits 1 

Sick Note Sky1 07/11/2017 Animal welfare 1 

Sick Note Sky1 07/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

STV News at Six STV 30/10/2017 Due impartiality/bias 1 

Bad Ass Women’s Hour Talk Radio 29/10/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

Paul Ross Full Set 

Breakfast 

Talk Radio 07/11/2017 Materially misleading 1 

Programme trailer Talksport 12/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

The Final Word Talksport 13/11/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Skönhetsfällan Sverige TV3 Sweden 09/09/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Skönhetsfällan Sverige TV3 Sweden 07/10/2017 Nudity 1 

 

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on 

television and radio programmes, go to: 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf 

 

 

 

 

 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

54 

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards on BBC broadcasting services and BBC ODPS. 
 
 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Bargain Hunt BBC 1 06/08/2017 Generally accepted 

standards 

1 

BBC Breakfast 

News 

BBC 1 09/06/2017 Due impartiality/bias 1 

BBC Weather BBC 1 09/10/2017 Other 1 

Doctors BBC 1 17/10/2017 Materially misleading 1 

Question Time BBC 1 06/07/2017 Materially misleading 1 

The Andrew Neil 

Interviews 

BBC 1 26/05/2017 Due impartiality/bias 1 

Election 2017: The 

Scottish Leaders' 

Debate 

BBC 1 Scotland 21/05/2017 Due impartiality/bias 1 

Gay Britannia 

Season 

BBC 2 various Generally accepted 

standards 

1 

Gay Britannia: 

Against the Law 

(trailer) 

BBC 2 20/07/2017 Materially misleading 1 

Hard Talk BBC 2 22/10/2017 Due impartiality/bias 1 

King Charles III BBC 2 10/05/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Newsnight BBC 2 10/10/2017  Generally accepted 

standards 

1 

Victoria Derbyshire BBC 2 10/10/2017  Generally accepted 

standards 

1 

BBC News BBC News 

Channel 

24/10/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

Victoria Derbyshire BBC News 

Channel 

12/10/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

Programming BBC Radio 

Merseyside 

various Charity appeals 1 

The Kaye Adams 

Programme 

BBC Radio 

Scotland 

12/06/2017 Due impartiality/bias 1 

 

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on 
BBC broadcasting services and BBC ODPS, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-
investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-
demand-programme-services.pdf 
 

 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf


Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

55 

Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches 
of broadcast licences 
 

Licensee Licensed service Categories  

Radio Asian Fever CIC Radio Asian Fever Key Commitments 

Alpha Radio Ltd Rathergoodradio Format 

Tamworth Radio 
Broadcasting CIC 

TCR FM Provision of licensed 
service 

Wave 102 FM Limited Wave 102 Format 

 
 
For more information about how Ofcom assesses complaints about broadcast licences, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf  
 

 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf


Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

56 

Complaints outside of remit 
 
Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our remit. 
This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained about. For 
example, the complaints were about the content of television, radio or on demand adverts 
or an on demand service does not fall within the scope of regulation.  
 
For more information about what Ofcom’s rules cover, go to: https://www.ofcom.org.uk/tv-
radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover  
 

Complaints about television or radio programmes 
 
For more information about how Ofcom assesses complaints about television and radio 

programmes, go to: 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf  

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Advertisement 4Music 23/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement 5USA 15/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 22/11/2017 Advertising content 1 

British Workers 

Wanted 

Channel 4 16/11/2017 Outside of remit 1 

My Week As A Muslim 

(pre-tx) 

Channel 4 23/10/2017 Outside of remit 1 

Stand Up to Cancer Channel 4 01/11/2017 Outside of remit 1 

Advertisement Channel 5 16/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement Channel 5 23/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement Comedy Central 

Extra 

18/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement E4 17/11/2017 Advertising content 1 

Non-Stop 80s Feel 

Good 

Heart 80s 23/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 27/10/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 08/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 10/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 11/11/2017 Advertising content 2 

Advertisement ITV 12/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 13/11/2017 Advertising content 3 

Advertisement ITV 17/11/2017 Advertising content 1 

I'm A Celebrity...Get 

Me Out of Here! 

ITV 21/11/2017 Outside of remit 1 

Advertisement ITV2 16/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV2 18/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV3 22/11/2017 Advertising content 1 

Advertisements n/a 12/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement Premier Sports 11/11/2017 Advertising content 3 

https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

57 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Teleshopping QVC Style 08/11/2017 Teleshopping 1 

Advertisement Sky Sports 1 18/11/2017 Advertising content 1 

The Simpsons Sky1 08/11/2017 Outside of remit 1 

Cross word search TruTV 29/10/2017 Advertising content 1 

Programming Various Various Due impartiality/bias 1 

Advertisement W 22/11/2017 Advertising content 1 

Ourtime.co.uk Yesterday 04/11/2017 Sexual material 1 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

 

58 

BBC First 
 
A new BBC Royal Charter and Agreement was published in December 2016, which made 

Ofcom the new independent regulator of the BBC. 

Under the BBC Agreement, Ofcom can normally only consider complaints about BBC 

programmes where the complainant has already complained to the BBC and the BBC has 

reached its final decision (the ‘BBC First’ approach).  

The complaints in this table had been made to Ofcom before completing the BBC’s 

complaints process between 13 and 26 November 2017. 

Complaints about BBC television, radio or on demand programmes 

Programme Service Transmission or 
Accessed Date 

Categories Number of 
Complaints 

Programming BBC various Due impartiality/bias 1 

BBC Breakfast BBC 1 10/11/2017 Sexual material 1 

BBC Election Debate 
2017 

BBC 1 31/05/2017 Elections/Referendums 1 

BBC London News BBC 1 17/11/2017 Due accuracy 1 

Breakfast BBC 1 23/11/2017 Due impartiality/bias 1 

EastEnders BBC 1 20/11/2017 Animal welfare 1 

Have I Got News For 
You 

BBC 1 03/11/2017 Gender 
discrimination/offence 

5 

Midlands Today BBC 1 10/11/2017 Due impartiality/bias 1 

Rellik BBC 1 16/10/2017 Violence 1 

South Today News BBC 1 24/11/2017 Due accuracy 1 

Strictly Come Dancing BBC 1 11/11/2017 Voting 1 

BBC News and 
Newsnight 

BBC 1 and BBC 2 03/11/2017 Due impartiality/bias 1 

Daily Politics BBC 2 14/11/2017 Due impartiality/bias 1 

Newsnight BBC 2 22/11/2017 Due accuracy 2 

Coconut BBC 3 29/10/2017 Violence 1 

Botticelli's Venus: the 
Making of an Icon 

BBC 4 29/10/2017 Nudity 1 

Programming BBC Channels various Other 1 

Jeremy Vine BBC Radio 2 15/11/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Programming BBC Radio 2 / BBC 
Radio 4 

01/11/2017 Due impartiality/bias 1 

Programming BBC Radio 4 09/08/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Programming BBC Radio 4 17/09/2017 Due accuracy 1 

Saturday Live BBC Radio 4 11/11/2017 Other 1 

Today BBC Radio 4 16/11/2017 Due impartiality/bias 1 



Issue 343 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
4 December 2017 

 

59 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster or service provider may have breached its codes, 
rules, licence condition or other regulatory requirements, it will start an investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily mean the 
broadcaster or service provider has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements being 
recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 13 and 26 November 
2017. 
 

Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Service Transmission date 

News Report Al Arabiya 24 May 2017 

The X Factor ITV 21 October 2017 

Sadiq Khan LBC 97.3 FM 27 October 2017 

Advertising minutage PBS America Various 

Advertising minutage Prime TV Various 

Tameside Today with Joshua 
Littlehales 

Tameside Radio 19 October 2017 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts investigations 
about content standards on television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf 
 

Investigations launched under the Procedures for the consideration and 
adjudication of Fairness and Privacy complaints 
 

Programme Service Transmission date 

The World at One BBC Radio 4 26 January 2017 

 
For information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness and Privacy 
complaints on BBC Broadcasting Services and BBC ODPS, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-
consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf

