making communications work
for everyone

OFCOM BROADCAST AND
ON DEMAND BULLETIN

Issue number 337
25 September 2017




Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

Contents

Introduction
Broadcast Standards cases
In Breach

F1 London Live
Sky Sports F1, 12 Jul 17, 18:00 and 13 Jul 17, 11:00

Doctor Funk
New Style Radio, 29 June 17, 17:08

News bulletins
Mansfield 103.2, 13 June 2017 at 11:00 and 12:00

Broadcast Licence Conditions cases

In Breach

Providing a service in accordance with ‘Key Commitments’

Fever FM, 28 May to 4 June 2017

Broadcast Fairness and Privacy cases
Not Upheld

Complaint by Dr Thea Pitman

Fatal Fog: Winter Road Rescue, Channel 5, 6 Mar 17

Complaint by Mrs Mikaela Skinner on her own behalf and on behalf of her daughter (a minor)

Hunted, Channel 4, 29 Sept 16

Tables of cases

Investigations Not in Breach
Complaints assessed, not investigated
Complaints outside of remit

BBC First

Investigations List

11

13

21

37

38

45

46

47



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

Introduction

Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards for
broadcast content to secure the standards objectives!. Ofcom also has a duty to ensure that
On Demand Programme Services (“ODPS”) comply with certain standards requirements set
out in the Act?.

Ofcom reflects these requirements in its codes and rules. The Broadcast and On Demand
Bulletin reports on the outcome of Ofcom’s investigations into alleged breaches of its codes
and rules, as well as conditions with which broadcasters licensed by Ofcom are required to
comply. The codes and rules include:

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) for content broadcast on television and radio
services licensed by Ofcom, and for content on the BBC's licence fee funded television,
radio and on demand services.

b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”), containing rules on how
much advertising and teleshopping may be scheduled on commercial television, how
many breaks are allowed and when they may be taken.

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, for which
Ofcom retains regulatory responsibility for television and radio services. These include:

e the prohibition on ‘political’ advertising;

e ‘participation TV’ advertising, e.g. long-form advertising predicated on premium rate
telephone services — notably chat (including ‘adult’ chat), ‘psychic’ readings and
dedicated quiz TV (Call TV quiz services); and

e gambling, dating and ‘message board’ material where these are broadcast as
advertising®.

d) other conditions with which Ofcom licensed services must comply, such as requirements
to pay fees and submit information required for Ofcom to carry out its statutory duties.
Further information can be found on Ofcom’s website for television and radio licences.

e) Ofcom’s Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-Demand
Programme Services for editorial content on ODPS (apart from BBC ODPS). Ofcom
considers sanctions for advertising content on ODPS referred to it by the Advertising
Standards Authority (“ASA”), the co-regulator of ODPS for advertising, or may do so as a
concurrent regulator.

Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their
circumstances. These include the requirements in the BBC Agreement, the Code on
Television Access Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description
relevant licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on
Listed Events, and the Cross Promotion Code.

1 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code.
2 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act.

3 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising for these
types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory sanctions in all
advertising cases.


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/32162/costa-april-2016.pdf
https://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/

Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

It is Ofcom’s policy to describe fully television, radio and on demand content. Some of the
language and descriptions used in Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin may
therefore cause offence.



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

Broadcast Standards cases
In Breach/ Resolved

F1 London Live
Sky Sports F1, 12 July 2017, 18:00 and 13 July 2017, 11:00

Introduction

F1 London Live is a programme covering a live Formula One event which featured Formula
One teams, celebrities, and music acts. The live event was broadcast on 12 July 2017 and
repeated on 13 July 2017. The licence for Sky Sports F1 is held by Sky UK Limited (“Sky” or
“the Licensee”).

We received a complaint about offensive language during the repeat broadcast of the event
on 13 July 2017.

During both broadcasts of F1 London Live, the singer Ricky Wilson of the band The Kaiser
Chiefs, addressed the audience between songs, saying:

“..what are they doing standing here when I've got a glass of fucking, sorry, flipping
prosecco in my hand...”.

Ofcom considered this raised issues under the following Code rule:
Rule 1.14: “The most offensive language must not be broadcast before the watershed...”.

We therefore requested comments from the Licensee on how these programmes complied
with this rule.

Response
Sky stated that it regretted the use of offensive language during its sports broadcast,
particularly the repeat broadcast which it conceded should not have contained the unedited

word.

12 July 2017, 18:00

Sky explained that the live programme was broadcast as part of a “world feed” produced by
Formula One Management, to be used by any country providing live Formula One coverage.
It added that in the last four years the use of any strong language during Formula One
programmes was “extremely rare” and therefore it had “no expectation” that it would
feature in this live broadcast.

The Licensee said the context in which the offensive language was used would have kept any
potential offence to a minimum because: the word was used in “casual” rather than an
“aggressive manner”; it lacked malicious intent; was not directed at a particular person; and
the singer immediately apologised and corrected himself.



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

13 July 2017,11:00

Sky explained that that all live Formula One events are reviewed in-house by its production
team before a repeat broadcast. However, in this case, due to human error, the instance of
offensive language was missed and “not muted as required” when being reviewed.

The Licensee said that it had taken several steps to ensure the “unusual oversight” of failing
to remove the use of offensive language was not repeated by: speaking to the member of
the production team about the error; scheduling workshops and compliance training for all
Sky Sports production teams; and ensuring the programme cannot be scheduled again.

Decision

Reflecting our duties under the Communications Act 20034, Section One of the Code requires
that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes.

Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast on television before
the watershed. Ofcom’s 2016 research on offensive language® clearly indicates that the word
“fuck” and variations of it are considered by audiences to be amongst the most offensive
language.

12 July 2017, 18:00

The use of the word “fucking” was broadcast at approximately 20:26 before the watershed.
This therefore was a clear breach of Rule 1.14.

However, Ofcom took into account that: the language took place in the context of a live
event; the language was not used in an aggressive manner; and the singer immediately
apologised and corrected himself.

In light of these actions, Ofcom’s Decision is that the matter is resolved.

13 July 2017, 11:00

In this case the word “fucking” was broadcast at approximately 13:25 during a repeat
broadcast of the event. This was clearly an example of the most offensive language being
broadcast before the watershed in a pre-recorded programme. The Licensee explained this
had been “missed” during review.

Our Decision is that this material was a clear breach of Rule 1.14.

F1 London Live, 12 July 2017: Resolved
F1 London Live, 13 July 2017: Breach of Rule 1.14

4 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319

Shttps://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0022/91624/0fcomOffensiveLanguage.pdf



http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf

Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

In Breach

Doctor Funk
New Style Radio, 29 June 2017, 17:08

Introduction

New Style Radio is a community radio station broadcasting to Afro-Caribbean communities
in northwest Birmingham. The licence for this service is held by Afro-Caribbean Millennium
Centre (ACMC) Ltd (“ACMC” or “the Licensee”).

Doctor Funk is a music programme, broadcast between 15:00 and 18:00 on weekday
afternoons.

We received a complaint about the broadcast of 50 Cent’s song, ‘In Da Club’. The song
contained four instances of the words “fuck” or “fucking”, one use of “motherfucker”, and
nine instances of “nigger” or “niggers”.

A version of the same song by Beyoncé, which contained no offensive language, was played
immediately afterwards. After this song finished, the presenter said:

“I do have to apologise, that was the naughty version. It’s all in the planning you see,
when you don’t plan it’s terrible”.

Ofcom considered the material raised potential issues under the following Code rule:

Rule 1.14: “The most offensive language must not be broadcast... when children are
particularly likely to be listening”.

We therefore requested ACMC’s comments on how this content complied with this rule.
Response

ACMC accepted the song should not have been played unedited at this time. It told Ofcom
that the presenter had “inadvertently played the unedited version” of the song. It confirmed
that the presenter had received training before this incident on the need “to prevent
inappropriate material being played whilst children might be listening”.

The Licensee explained that it has “instituted a programme of retraining all new presenters
to ensure that there is no repetition” of this incident. ACMC explained it has “also written to
all presenters reminding them of the need for all presenters to be familiar with the details of
songs played”.

ACMC said it did “not believe there is any contextual circumstances which justifies the
broadcasting of this material at the time” it was played. It also gave Ofcom its assurance that
it “will endeavour to ensure that there is no repetition of this infringement”.



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

Decision

Reflecting our duties under the Communications Act 2003?, Section One of the Code
requires that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes.

Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast when children are
particularly likely to be listening.

Ofcom’s 2016 research on offensive language? clearly indicates that the words “fuck”,
“motherfucker” and “nigger”, and variations of them, are considered by audiences to be
amongst the most offensive language.

The Code states that the phrase, “when children are particularly likely to be listening”, refers
to, “the school run and breakfast time, but might include other times”. Ofcom’s guidance on
offensive language on radio® notes that:

“For the purpose of determining when children are particularly likely to be listening,
Ofcom will take account of all relevant information available to it. However, based on
Ofcom’s analysis of audience listening data, and previous Ofcom decisions, radio
broadcasters should have particular regard to broadcast content...between 15:00 and
19:00 Monday to Friday during term-time...”.

In this case 14 instances of the most offensive language were broadcast at 17:08 on a
Thursday during term-time.

ACMC acknowledged that this song had been broadcast in error and told us it had taken
steps to prevent a recurrence. However, the most offensive language was broadcast when
children were particularly likely to be listening. Ofcom’s Decision is that this material was in
breach of Rule 1.14.

Breach of Rule 1.14

1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319

20n 30 September 2016, Ofcom published updated research in this area — Attitudes to potentially
offensive language and gestures on television and on radio — which is available at:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0022/91624/0OfcomOffensiveLanguage.pdf

3 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/offensive-language.pdf



http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/offensive-language.pdf

Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

In Breach

News bulletins
Mansfield 103.2, 13 June 2017 at 11:00 and 12:00

Introduction

Mansfield 103.2 is a music and information station for 25 to 54 year olds in the Mansfield
area in Nottinghamshire. The licence for Mansfield 103.2 is held by Mansfield & Ashfield
Broadcasting Company Limited (“Mansfield” or “the Licensee”).

Ofcom received a complaint that on several occasions in May, June and July 2017
Mansfield 103.2’s “top of the hour” news bulletins were sponsored.

The following pre-recorded material was broadcast over a constant music bed,
immediately before news bulletins:

Voiceover 1:  “Top of the Hour with Top Cat Furniture. Choose from over five acres
of furniture at Top Cat. Better choice, better value. [Address and
opening times]”.

Voiceover 2:  “Your first and only choice for Mansfield news and sport”.
We considered this raised potential issues under the following Code rule:

Rule 10.3: “No commercial reference, or material that implies a commercial
arrangement, is permitted in or around news bulletins or news desk
presentations...”.

Ofcom requested comments from the Licensee on how the content complied with this rule.
Response
The Licensee said that there had never been any news sponsorship on Mansfield 103.2.

The Licensee added that the content of “the Top of The Hour tag” related to a furniture
retailer known as Top Cat Wholesale and had no connection to any organisation with a direct
interest in news. It said that the retailer’s interest related only to combining the name of
“Top Cat” to the “Top of the Hour” and not to the news that was about to be broadcast at
that time. The Licensee said that, if this was “considered to be a commercial reference near
to the news, it was never [its] intention to imply sponsorship or influence over [its] editorial
content”.

In response to Ofcom’s Preliminary View, Mansfield said it was “now addressing the
promotional tag’s position to properly comply with Rule 10.3".



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

Decision

Reflecting our duties under the Communications Act 2003?, Section Ten of the Code includes
rules to protect listeners from unsuitable sponsorship of radio programmes.

Rule 10.3 prohibits any commercial reference, or material that implies a commercial
arrangement, in or around news bulletins (subject to specific exceptions). This is to ensure
that news bulletins are neither distorted for commercial purposes nor perceived by listeners
to have been so distorted. Ofcom’s guidance states that “...care must be taken with the
positioning, in particular, of sponsorship credits, to avoid the impression that a news bulletin
or the station's news output is sponsored”.

In this instance, the Licensee had a commercial arrangement with Top Cat Furniture to
associate the retailer’s name with the “Top of the Hour”. To fulfil this arrangement,
Mansfield 103.2 broadcast a commercial reference (Voiceover 1) just before 11:00 and
12:00.

The Licensee confirmed that this commercial reference (in programming) was not related to
any other editorial content. However, it was presented with the introduction to the news
(Voiceover 2) and, in Ofcom’s view, given their proximity to the news bulletins themselves,
which were broadcast on the hour, listeners were likely to consider that the news bulletins
were sponsored by Top Cat Furniture.

Our decision is that a commercial reference was broadcast around news bulletins, which
implied Top Cat Furniture’s sponsorship of them, in breach of Rule 10.3 of the Code.

Breaches of Rule 10.3

1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319

10


http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319

Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

Broadcast Licence Conditions cases

In Breach

Providing a service in accordance with ‘Key Commitments’
Fever FM, 28 May to 4 June 2017

Introduction

Fever FM is a community radio station licensed to provide a local service for the South Asian
communities of Leeds. The licence is held by Radio Asian Fever CIC (“RAFC” or “the
Licensee”).

Like other community radio stations, RAFC is required to deliver the ‘Key Commitments’
which form part of its licence®. These set out how the station will serve its target community
and include a description of the programme service.

Ofcom received a complaint that Fever FM was broadcasting Ramadan? programming only,
and was therefore not delivering its Key Commitments to broadcast to all of the South Asian
communities of Leeds.

We noted that the Key Commitments in Fever FM’s licence explicitly permit the station to
broadcast “some religious and cultural programming at times of religious significance and
cultural celebration”, but that another Key Commitment requires the service to broadcast a
range of different types of music across each week.

We requested recordings of three days of Fever FM’s output, covering Sunday 28, Monday
29 and Tuesday 30 May 2017, along with its programme schedule for the week commencing
28 May 2017.

After listening to the output and considering the programme schedule, we identified a
potential issue with RAFC’s delivery of the following Key Commitment:

e Music: The main types of music broadcast over the course of each week are: Bollywood,
Lollywood, Indian and Pakistani folk (Punjabi), Bhangra, and Asian Fusion Music.

We noted that the only music broadcast between 28 May and 4 June 20173 was religious
devotional Nasheeds/Na’ats®.

1 The Key Commitments are contained in an annex to RAFC’s licence. They can be viewed in full at:
http://static.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000031.pdf

2 Ramadan: Islamic holy month, which is observed by Muslims worldwide as a month of fasting.

3 Based on our monitoring of the output from 28-30 May, and the schedule provided by the Licensee
for the rest of the period.

4 Nasheed/Na’ats: Poetry usually in praise of prophet Muhammad but can also be about other Islamic
subjects.

11


http://static.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000031.pdf

Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

Ofcom considered that this raised potential issues under Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of
the Schedule to Fever FM’s licence. These state, respectively:

“The Licensee shall provide the Licensed Service specified in the Annex for the licence
period.” (Section 106(2) of the Broadcasting Act 1990); and

“The Licensee shall ensure that the Licensed Service accords with the proposals set out in
the Annex so as to maintain the character of the Licensed Service throughout the licence
period” (Section 106(1) of the Broadcasting Act 1990).

We requested comments from RAFC on how it was complying with these conditions, with
reference to the specific Key Commitment set out above.

Response

The Licensee stated that “during various religious dates, such as Christmas, Easter, Vaisakhi,
Ramadhan and Diwali... it changes its normal music output to spiritual music tracks which
relates to that particular religion”. RAFC said that the fact that this is not included in its Key
Commitments was an oversight, and that “under normal dates, Fever FM does deliver
musical programs throughout the week”.

Decision

Reflecting our duties to ensure a diverse range of local radio services, community licensees
are required to provide the specified licensed service set out in their Key Commitments.

Between 28 May and 4 June 2017, Ofcom considered that RAFC was not meeting the Key
Commitment relating to its music output which requires the Licensee to broadcast
“Bollywood, Lollywood, Indian and Pakistani folk (Punjabi), Bhangra, and Asian Fusion Music”
each week. Ofcom’s view is therefore that RAFC breached Conditions 2(1) and 2(4) of its
licence.

Breaches of Licence Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of the Schedule to the community
radio licence held by Radio Asian Fever CIC (licence number CR000031).

12



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

Fairness and Privacy cases

Not Upheld

Complaint by Dr Thea Pitman
Fatal Fog: Winter Road Rescue, Channel 5, 6 March 2017

Summary
Ofcom has not upheld Dr Thea Pitman’s complaint of unwarranted infringement of privacy.

The programme was part of a series which documented the work of road side assistance and
recovery crews. This episode showed the complainant receiving assistance after her car had
skidded off the road into a ditch in icy conditions. Dr Pitman complained that her privacy was
unwarrantably infringed in connection with the obtaining of material included in the
programme and in the programme as broadcast.

Ofcom found that Dr Pitman did not have a legitimate expectation of privacy in the obtaining
of the footage of her, or in its subsequent broadcast in the programme. We therefore
considered that there was no unwarranted infringement of Dr Pitman’s privacy in either the
obtaining or the broadcast of the footage of her.

Programme summary

On 6 March 2017, Channel 5 broadcast an edition of Winter Road Rescue, a series which
documented the work of road side assistance and recovery crews as they tackled a variety of
road and traffic related problems caused by winter weather conditions. This episode was
entitled: Fatal Fog.

The programme featured a story of a woman (the complainant, Dr Pitman) whose car had
skidded off the road into a ditch in icy conditions. The incident, which the programme’s
narrator said occurred in “llkley, west Yorkshire”, began with an RAC patrol, “Richard”, calling
Dr Pitman to say that he was on his way to her. Dr Pitman’s voice could be heard in the brief
conversation. Richard explained to camera that, for him, it was a priority to get to the
customer quickly as she was a lone female stuck on the side of the road at night and in
freezing conditions.

Richard was then shown arriving at the scene and greeting Dr Pitman, whose face was
unobscured. The narrator referred to Dr Pitman by her first name “Thea” and footage of her
car could be seen, though for most of the time the car registration plate was obscured.

Richard was shown working out how best to get Dr Pitman’s car out of the ditch while Dr
Pitman was shown talking to Richard and the camera crew about what had happened.
Eventually, Richard was shown towing the car out of the ditch and this part of the

programme concluded with Dr Pitman, referred to again as “Thea”, driving away.

Dr Pitman was not referred to or shown again in the programme.

13



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

Summary of the complaint and the broadcaster’s response

a) Dr Pitman complained that her privacy was unwarrantably infringed in connection with
the obtaining of material included in the programme because she “felt trapped” into
agreeing to be filmed as the RAC patrol had arrived accompanied by a cameraman who
“sprung on me with no warning” and asked if he could film her.

b) Dr Pitman also complained that her privacy was unwarrantably infringed in the
programme as broadcast in that footage of her was included in the programme without
her consent.

Dr Pitman said that after the car was recovered, the cameraman said he needed me to
sign a consent form, but that he did not have any with him. She said that he asked if he
could call her to take her consent, so she gave him her number, thinking that this would
allow her to say no later. Dr Pitman said that on 13 February 2017, the programme
makers telephoned her and she said briefly but clearly that she did not consent to her
participation being included in the programme. She said that she “left it at that, trusting
the production company to exclude me from their documentary”.

Dr Pitman said that in the programme she was identified by her first name and by
location, and that her car registration plate was also shown. She also said that her face
was not pixelated and her voice was not disguised. After the broadcast of the
programme, Dr Pitman complained to Channel 5 which responded by telling her that she
had given her written consent on the day of filming, 14 January 2017, and provided her
with a copy of document. Dr Pitman said that her signature on the form had been
“forged” and misspelt and that this was “not just malpractice — this is illegal”.

The broadcaster’s response

a) Channel 5 said that it did not agree that Dr Pitman’s privacy was unwarrantably infringed
in connection with obtaining material included in the programme as broadcast.

The broadcaster said that while it was sorry that Dr Pitman had “felt trapped” into
agreeing to be filmed, the fact was that she did agree to be filmed and that during an
extended period while the RAC patrol was trying to safely extract her car. It said that Dr
Pitman gave no indication to either the cameraman or the RAC patrol that she was in any
way uncomfortable with the filming or wished for it to be stopped.

Channel 5 said that it understood that the programme’s director was travelling with the
RAC patrol when they arrived at the scene of Dr Pitman’s accident. On arrival, the
director had approached Dr Pitman and explained who he was and that he was filming a
programme for Channel 5. It said that Dr Pitman had consented to the filming. The
broadcaster said that while it understood that Dr Pitman “may have been surprised by
the approach and uncomfortable, she gave no such indication to either the director or
the RAC patrol man”.

Channel 5 said that the extraction of Dr Pitman’s car had taken some time
(approximately 40 minutes), and that during that time Dr Pitman: had appeared happy to
be filmed; gave no indication that she regretted agreeing to be filmed; did not ask that
the filming be stopped; and, freely interacted with both the director and the RAC patrol
while the filming tool place.

14



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

b)

Channel 5 also said that, during filming, Dr Pitman had responded to the director’s
qguestions on camera and that she had given an approximately four-minute filmed
interview to the director while the RAC patrol was working.

Channel 5 said that, following Dr Pitman’s car being recovered from the ditch, the
director asked Dr Pitman if he could be “super annoying” and request that she get back
into her car so that he could film footage of her behind the wheel. Dr Pitman agreed, got
back into her car to be filmed and followed the director’s instructions to look straight
ahead. The broadcaster also said that after Dr Pitman had completed the RAC
paperwork, “the RAC patrol man said that he was sure the director just wanted a shot of
her driving off”. Channel 5 said that again, there was no objection from Dr Pitman.

Channel 5 said that Dr Pitman had provided her consent to being filmed initially,
continued to co-operate with the filming throughout, and gave no verbal or visible
indication that she was uncomfortable or that she wanted filming to stop. It said that, in
the circumstances, it did not agree that Dr Pitman’s privacy was unwarrantably infringed
in connection with obtaining material included in the programme as broadcast.

Channel 5 said that it also did not agree that Dr Pitman’s privacy had been unwarrantably
infringed in the programme as broadcast. It said that as set out above at head a), Dr
Pitman had clearly consented to being filmed for the purpose of the programme being
made for Channel 5 and did not give any indication during filming that she was
uncomfortable or regretted her initial agreement.

The broadcaster said that, in addition to obtaining verbal consent from contributors to
progrmmes, it would normally expect the director to obtain a signed consent form from
all contributors willing to provide written consent. Channel 5 said that on this occasion,
because the “signed” consent form was provided by the director to the production
company, both Channel 5 and the production company believed that Dr Pitman had
signed the release form. It said that when Dr Pitman disputed this and pointed out the
spelling error in her name, the production company spoke to the director. Channel 5 said
that the director had apologised and said that he had filled in the release form himself.
He said that he had been rushing to get release forms into the production company for
the various stories that he had filmed and realised that he did not have Dr Pitman’s
written consent, and so had completed the form himself.

Channel 5 said that it wanted to apologise to Dr Pitman for suggesting in its response to
her complaint made directly to the broadcaster after the programme was broadcast that
she had signed the release form and for “...the inexcusable and inexplicable breach of
protocol by the director in filling out the release form himself and filing it with the
production company”. It said, however, that there was nothing in Ofcom’s Broadcasting
Code (“the Code”) or “in the law” that requires programme makers to obtain signed
release forms from contributors. It said that it was best practice to obtain signed release
forms evidencing consent, however, where it was clear, such as in this case, that a
contributor has consented to the filming, the absence of a signed release form did not
negate that consent. The broadcaster said that both it and the production company were
entitled to, and did, rely upon the verbal consent and actions of Dr Pitman at the time of
filming.

15



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

Channel 5 said that, as evidenced in the programme, the production company contacted
a number of contributors to ask whether they would be willing to take part in a follow-up
interview. It said that approximately a month after Dr Pitman’s rescue, the production
company had also contacted Dr Pitman to ask if she would be willing to take partina
follow-up interview. Channel 5 said that Dr Pitman “...indicated that she considered it
was an imposition someone coming along to film when she was waiting for recovery,
that she did not want to take part and then hung up”. Channel 5 said that the production
company had understood this to be a rejection of a follow-up interview and had
therefore not pursued Dr Pitman further.

Channel 5 said that neither during that telephone conversation, nor subsequently, either
to the programme makers or to Channel 5, did Dr Pitman make clear that she wished to
withdraw her original consent. Nor did Dr Pitman indicate to Channel 5, the programme
makers or Ofcom, that there had been any material change in circumstances that could
have affected the validity of the original consent.

Channel 5 said that broadcasters had to be able to rely upon consents provided by
contributors and that production companies and Channel 5, in reliance upon such
consents, invest time and money in reviewing footage and incorporating footage into
programmes. It said that there were occasions where contributors communicate that
they are nervous about their participation, and, in such circumstances, Channel 5
endeavours to find out as much as it can about the change of heart to establish whether
there has been a material change in the contributor’s circumstances to the extent that
the consent was invalidated or that for any other reason it would not be appropriate to
proceed.

Channel 5 said that in this case, although Dr Pitman may have felt that she said “briefly
but clearly that she did not consent to her participation being included in the
programme”, that was not the message received by the production company. It said
that, even if this had been the case, in the absence of any information of a material
change in Dr Pitman’s circumstances, there was nothing to suggest that the original
consent had been invalidated.

Channel 5 said that it regretted that Dr Pitman was unhappy that she was featured in the
programme, and for the actions of the director in completing and filing the release form
with the production company. However, it said that it did not consider that Dr Pitman’s
privacy was unwarrantably infringed in either the making or broadcast of the programme
or that her inclusion in the broadcast amounted to a breach of the Code or the law.

Ofcom’s Preliminary View

Ofcom prepared a Preliminary View that Dr Pitman’s complaint should not be upheld. The
parties were given the opportunity to make representations on the Preliminary View and
both parties did so. The representations received from both parties focused on whether or
not Dr Pitman had provided her consent to be filmed for broadcast. Ofcom’s Preliminary
View was that Dr Pitman did not have a legitimate expectation of privacy in the obtaining of
the footage of her, or in its subsequent broadcast. Therefore, it was not necessary for Ofcom
to consider whether or not Dr Pitman had given her consent for the footage of her to be
filmed and broadcast.

16



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

Decision

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all
other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in,
or in connection with the obtaining of material included in, programmes in such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and
targeted only at cases in which action is needed.

In reaching this decision, Ofcom carefully considered all the relevant material. This included a
recording of the programme as broadcast, the unedited footage filmed of the complainant,
both parties’ written submissions and supporting documentation. Ofcom also took careful
account of the representations made by the parties in response to being given the
opportunity to comment on Ofcom’s Preliminary View on this complaint. However, as
outlined above, we did not consider the points raised to be relevant to our decision. We
therefore concluded that they did not affect the outcome of Ofcom’s decision not to uphold
the complaint.

In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the competing
right of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such has precedence over
the other and where there is a conflict between the two, it is necessary to intensely focus on
the comparative importance of the specific rights. Any justification for interfering with or
restricting each right must be taken into account and any interference or restriction must be
proportionate.

This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code, which states that any
infringement of privacy in programmes or in connection with obtaining material included in
programmes must be warranted.

In addition to this Rule, Section Eight (Privacy) of the Code contains “practices to be
followed” by broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or
otherwise directly affected by, programmes, or in the making of programmes. Following
these practices will not necessarily avoid a breach of Rule 8.1 and failure to follow these
practices will only constitute a breach where it results in an unwarranted infringement of
privacy.

a) Ofcom considered Dr Pitman’s complaint that her privacy was unwarrantably infringed in
connection with the obtaining of material included in the programme.

Practice 8.5 states:

“Any infringement of privacy in the making of a programme should be with the
person’s and/or organisation’s consent or be otherwise warranted”.

17



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

Practice 8.9 states:

“The means of obtaining material must be proportionate in all circumstances and in
particular to the subject matter of the programme”.

In considering Dr Pitman’s complaint that her privacy was unwarrantably infringed in
connection with the obtaining of material included in the programme, Ofcom first
assessed the extent to which she had a legitimate expectation of privacy with regard to
the circumstances in which footage of her was filmed for inclusion in the programme.
The Code’s statement on the meaning of “legitimate expectation of privacy” makes clear
that such an expectation:

“...will vary according to the place and nature of the information, activity or
condition in question, the extent to which it is in the public domain (if at all) and
whether the individual concerned is already in the public eye. There may be
circumstances where people can reasonably expect privacy even in a public place...”.

Insofar as is relevant, the Guidance Notes! explain that “[p]rivacy is least likely to be

infringed in a public place...However, there may be circumstances where people can

reasonably expect a degree of privacy even in public place. The degree will always be
dependent on the circumstances”.

We assessed the nature of the material obtained and included in the programme. Dr
Pitman was filmed standing by the side of a public road while an RAC patrol pulled her
car free out of a ditch (as detailed above in the “Programme summary”). She was filmed
speaking with both the RAC patrol and being interviewed by the director about what had
happened. It was clear to Ofcom having examined the unedited material as well as the
material included in the programme that Dr Pitman was filmed openly and was aware
that she was being filmed.

Given the above, we did not consider that Dr Pitman was filmed engaged in any conduct
or action that could reasonably be regarded as particularly private or sensitive in nature.
Nor did we consider that Dr Pitman was filmed in a particularly vulnerable state, for
example, having sustained any injuries in the accident or visibly shaken and upset. Dr
Pitman had not been injured and she appeared calm and engaged with both the RAC
patrol and the director throughout the filming.

For these reasons, we therefore considered that Dr Pitman did not have a legitimate
expectation of privacy with regards to the filming of the footage of her for inclusion in
the programme.

Having come to the view that Dr Pitman did not have a legitimate expectation of privacy
in relation to the filming of the footage of her, it was unnecessary for Ofcom to consider
whether any infringement of Dr Pitman’s privacy was warranted.

Therefore, Ofcom’s decision is that there was no unwarranted infringement of Dr
Pitman’s privacy in connection with the obtaining of material included in the
programme.

! https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0019/25624/section8.pdf

18


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/25624/section8.pdf

Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

b) Ofcom next considered Dr Pitman’s complaint that her privacy was unwarrantably
infringed in the programme as broadcast because footage of her was included in the
programme without her consent.

Practice 8.4 states:

“Broadcasters should ensure that words, images or actions filmed or recorded in, or
broadcast from, a public place, are not so private that prior consent is required
before broadcast from the individual or organisation concerned, unless broadcasting
without their consent is warranted”.

Practice 8.6 states:

“If the broadcast of a programme would infringe the privacy of a person or
organisation, consent should be obtained before the relevant material is broadcast,
unless the infringement of privacy is warranted”.

In considering Dr Pitman’s complaint that her privacy was unwarrantably infringed in the
programme as broadcast, Ofcom assessed the extent to which she had a legitimate
expectation of privacy in relation to the broadcast of the footage of her in the
programme. As stated above, the test applied by Ofcom as to whether a legitimate
expectation of privacy arises is objective, fact sensitive and must always be considered in
light of the circumstances in which the individual finds him or herself.

Unobscured footage of Dr Pitman and audio of her undisguised voice was included in the
programme. Also, she was also referred to by her first name “Thea” and footage of her
car’s registration number plate was shown. We therefore considered that Dr Pitman was
identifiable in the programme as broadcast.

As set out in detail above in the “Programme summary” section, Dr Pitman was shown
standing by the side of a public road while her car was pulled free from a ditch. Footage
of her speaking with the RAC patrol and being interviewed by director about what had
happened and the weather conditions was also included.

As above in head a), we did not consider that footage was included in the programme of
Dr Pitman engaged in any conduct or action that could reasonably be regarded as
particularly private or sensitive in nature. Nor did we consider that footage was included
of Dr Pitman in a particularly vulnerable state, for example, having sustained any injuries
in the accident or visibly shaken and upset. Dr Pitman had not been injured and she
appeared calm and engaged with both the RAC patrol and the director throughout the
filming

For these reasons, again, we considered that Dr Pitman did not have a legitimate
expectation of privacy with regards to footage included of her in the programme.

Having come to the view that Dr Pitman did not have a legitimate expectation of privacy
in relation to the footage included of her in the programme, it was unnecessary for
Ofcom to consider whether any infringement of Dr Pitman’s privacy was warranted. We
note that the parties dispute whether consent was provided for footage of Dr Pitman to
be included in the programme. We also note that Channel 5 said it wanted to apologise
to Dr Pitman for “...the inexcusable and inexplicable breach of protocol by the director in

19



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

filling out the release form himself and filing it with the production company”. However,
in light of our view that Dr Pitman did not have a legitimate expectation of privacy in
relation to the footage included of her in the programme, it was not necessary to
consider whether or not Dr Pitman had given her consent for the footage to be included.

Therefore, Ofcom’s decision is that there was no unwarranted infringement of Dr
Pitman’s privacy in the programme as broadcast.

Ofcom has not upheld Dr Pitman’s complaint of unwarranted infringement of privacy in
connection with the obtaining of material included in the programme and in the
programme as broadcast.

20



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

Not Upheld

Complaint by Mrs Mikaela Skinner on her own behalf and on behalf of
her daughter (a minor)
Hunted, Channel 4, 29 September 2016

Summary

Ofcom has not upheld Mrs Mikaela Skinner’s complaint, made on her own behalf and on
behalf of her daughter, of unwarranted infringement of privacy in the programme as
broadcast.

The programme was part of a reality series in which members of the public became
“fugitives” on the run, aiming to evade capture by an expert team of “Hunters” to win a
share of £100,000. Mrs Skinner, who was one of the fugitives, complained that her and her
daughter’s privacy was unwarrantably infringed in the programme as broadcast because
unnecessary and “totally intrusive” footage of her talking about her daughter was included in
the programme without her consent.

Ofcom found that:

e Mrs Skinner had a legitimate expectation of privacy with regards to the broadcast of the
comments in the programme. However, we considered it was very limited, and that she
had also consented to the inclusion of the comments in the broadcast programme. In
these circumstances, we were satisfied that any infringement of Mrs Skinner’s privacy
was warranted.

e Mrs Skinner’s daughter had a legitimate expectation of privacy in the programme as
broadcast. However, it was limited, given that the information broadcast about her was
disclosed by her mother who had given consent to those comments being included in the
programme. In the particular circumstances of this case, we considered that Mrs
Skinner’s daughter’s expectation of privacy was outweighed by the broadcaster’s right to
freedom of expression in broadcasting Mrs Skinner’s comments. Therefore, we were
satisfied that any infringement of Mrs Skinner’s daughter’s privacy in the programme
was warranted.

Programme summary

On 29 September 2016, Channel 4 broadcast the second episode of the second series of its
reality programme Hunted, in which 10 members of the public became “fugitives” on the
run, aiming to evade capture by the “Hunters” to win a share of £100,000.

The Hunters, who had backgrounds in police, military and intelligence services, operated
from “HQ” to coordinate the capture of the fugitives, using a range of surveillance and
tracking techniques. They were assisted on the ground by field teams who carried out the
capture of the fugitives. The Hunters visited the fugitives’ homes to retrieve their electronic
devices (such as mobile phones, laptops and tablets), and question their friends and family.
The Hunters also launched a public appeal for information on the location of the fugitives,
and offered money for information that led to their capture.

21



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

In the first episode, the ten fugitives, including “Mikaela” (the complainant) and her partner
“Hamish”, were introduced and began their journey on the run. Mikaela and Hamish evaded
capture in this episode and therefore continued to be featured in the following episode.

In the second episode, the Hunters continued to try and track Mikaela and Hamish. In doing
so, they discussed their social media profiles, and tried to establish how the two knew each

other.

Hamish explained in a pre-recorded interview that he and Mikaela’s relationship had started
when they were at university together. Mikaela said:

“People are asking, will we rekindle it [the relationship]? Hamish will definitely try!”
Hamish responded to the possibility of renewing his relationship with Mikaela:

“Absolutely not! Well, you have to say that, she’s there. But as soon as | get her in a ditch,
she’s mine”.

Mikaela responded: “Such a dickhead, Hamish!”
One of the Hunters commented:
“Mikaela, she’s also had a colourful life, four kids”.
Further interview footage was shown, with Mikaela saying:
“I knew | wanted four children because | thought that...it looked fun! The last one’s a
lovechild. | went to a jazz festival and met a tall, dark, handsome stranger...Everyone was
salsa-ing, so we salsaed off into the moonlight”.
Hamish and Mikaela were shown visiting Mikaela’s old school. Mikaela wished to make use
of the school’s “network” of contacts, and trusted the school not to tell the Hunters where

they were.

The Hunters announced that they planned to release information about the fugitives to
media outlets, and ask the public to assist in their search for cash rewards.

A psychologist was shown building a profile of Mikaela and Hamish. She said:

“Their business activities that | can see seem to be about image, whether it’s her dresses
or his fine foods or his property investments services. It’s all about image. She’s obviously
a real extrovert and has a lot of social skills. She’s very good at talking to people. The
attention seeking propensity will come to the fore — she won’t be able to keep that
hidden for very long”.

Hamish and Mikaela travelled to Mikaela’s former teacher’s brother’s house. Finding no one
at home, they went to a pub.

Footage was shown of a man who worked at the pub calling the Hunters after seeing their
appeal for information, and told them Mikaela and Hamish’s location, and that they were

22



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

staying the night. Unaware of the telephone call, Hamish and Mikaela continued to drink in
the pub.

The next morning the Hunters planned Hamish and Mikaela’s capture. Hamish and Mikaela
were shown sitting at a table outside the pub when the Hunters pulled into the cark park.
The pair were captured.

As they were being driven away in the Hunters’ van, Mikaela and Hamish were shown sitting
smiling at one another. They said the following in a voiceover:

Mikaela: “You can’t just sit in a tent squirreling around. What’s the point? Each day of
your life, you need to enjoy it, so | don’t think it’s any mistake to enjoy life”.

Hamish: “Just a simple case of us making too much noise. It’s the champagne lifestyle
that’s led to our downfall. We deserve to be caught at this stage”.

The episode ended and Mikaela and Hamish were not featured in the remainder of the
series.

Summary of the complaint and the broadcaster’s response

The complaint

Mrs Skinner complained that her and her daughter’s privacy was unwarrantably infringed in
the programme as broadcast because unnecessary and “totally intrusive” footage of her
talking about her daughter was included in the programme without her consent.

By way of background, she said that she had been “pushed” to talk about her children and
had asked during the interview that her comments about her daughter, who was 15 years
old at the time the complaint was submitted, not be included in the programme. She said
that her daughter had since received comments at school about being “a mistake” and
“unwanted” and had suffered “huge distress and emotional nightmares” in response to the
inclusion of the footage. She also said that “My family was ONLY to be involved if they
helped me on the run”.

The broadcaster’s response

Background

Channel 4 said that the Hunted contributors had agreed to the Hunters replicating the
powers of the State to investigate their personal lives and locate them. The broadcaster
explained that this process involved a clear intrusion of the contributors’ personal lives. It
said that the agreements which the contributors accepted and signed, including the
contributor release form and the ‘Hunted Contributor Guide’, made this intrusion into their
privacy expressly clear. Channel 4 said that, for example, the ‘Hunted Contributor Guide’
stated: “For the social experiment to be as authentic as possible, you will have to sign a
comprehensive release form to allow us to significantly invade your privacy during the
period of the hunt [emphasis added by Channel 4]”. Channel 4 provided Ofcom with a copy
of the ‘Hunted Contributor Guide’ signed by Mrs Skinner.

23



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

Response to the complaint

Channel 4 said that the sequence Mrs Skinner had complained about was drawn almost
entirely from Mrs Skinner’s “back-story master interview” which was recorded on 14 April
2016. It said that the reference to her daughter as a “love child” was taken from Mrs
Skinner’s casting interview. Copies and transcripts of the recordings were provided to Ofcom
of both these interviews. Channel 4 also provided Ofcom with a release form for footage
filmed during the casting and audition process, signed by the complainant on 20 February
2016 and a ‘Contributor Agreement’, signed by the complainant on 14 April 2016. Channel 4
said that the release forms should be considered in conjunction with the ‘Hunted Contributor
Guide’ which was provided to each of the contributors, and also signed by the complainant.

Channel 4 said that as demonstrated in the unedited footage and transcripts from both
interviews, Mrs Skinner “...willingly recounted the story regarding her daughter and the
nature of her relationship with her daughter’s father”. Channel 4 said that “This subject
matter was voluntarily discussed by the complainant”. The broadcaster highlighted two
particular instances from Mrs Skinner’s audition interview as examples. The complainant
stated:

“The last one’s a love child. | don’t recommend it okay. Don’t have a love child with a
salsa dancer because they can be quite painful”.

And,

“And then the salsa dancer was a bit of a mad fling, so I've got a little 14-year-old who's
just gorgeous. I've united colours of Benetton. One of them blue eyes, one brown and
green eyes and brown and brown. So, a right selection”.

Channel 4 said that the complainant then returned to speak about her daughter and the
nature of her relationship with her daughter’s father in her main back story interview. The
broadcaster set out the relevant four-minute section in full, in which it said that the
complainant had gone into “considerable detail” on this subject.

Channel 4 said that it was clear from the audition and back-story interviews that Mrs Skinner
had freely volunteered the story regarding her daughter and the nature of her relationship
with her daughter’s father. It said that: “The Complainant was clearly not forced or coerced
into telling the story or ‘pushed’ to talk about it as she claims”. Further, the broadcaster said
that it was clear from these interviews that no request was made for the story to be
excluded from the programme. It said that the only request that Mrs Skinner made in
relation to her daughter was not to mention the name of her daughter’s father, which it said
the programme makers respected and adhered to.

Channel 4 said that all contributors participating in Hunted were required to sign a
contributor agreement and guide which detailed, in full, the potential intrusion into their
personal lives and sought “comprehensive consent” in this regard. The broadcaster said that
information shared with the programme makers during the filming of a back-story interview
would not be considered sensitive information unless the contributor expressly indicated
that this was the case to the programme makers. It said that at no stage did Mrs Skinner
indicate that information regarding her daughter was sensitive information.

24



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

The broadcaster also said that all contributors attended a contract discussion with the
programme makers to discuss the details of the contract and provide an opportunity to ask
any questions or raise any concerns. It said that the complainant and her partner in the
programme, Hamish, had attended this meeting on 13 April 2016 and that they had raised no
concerns in respect of reference to or involvement of the complainant’s daughter in the
programme.

The broadcaster explained that prior to filming, all contributors were provided with an
opportunity to disclose any individuals or areas of their life that are “off-limits”. It said that
these restrictions covered people or areas that could not be investigated by the hunters and
must not be included in the programme. Channel 4 said that the complainant’s “off-limits
list” did not reference her daughter or the story regarding her daughter’s conception.

Channel 4 said that, furthermore, the complainant took steps to secure her daughter’s
involvement in the series, including: requesting a contract for her daughter’s father to sign
agreeing that their daughter could be filmed and included in the programme; and, providing
active assistance in securing access to her daughter for the purposes of filming, including
notifying her daughter’s school (copies of relevant correspondence between the complainant
and the programme makers was provided to Ofcom). Channel 4 pointed to the fact that the
complainant’s daughter and her father had signed a release form. It also said that a back-
story sequence was filmed with the complainant and her daughter walking around Mrs
Skinner’s property’s grounds, talking about the complainant’s participation in the series and
her going on the run. The sequence was not included in the series as broadcast but the
broadcaster said: “...the filming itself demonstrates the extent to which the Complainant
willingly involved her daughter in the series and how her daughter...consented to such
participation”.

Channel 4 also said that all contributors to Hunted were offered the opportunity to discuss
what would be included in each episode of the programme as a courtesy and in order to
ensure they were prepared and understood the context of their contributions to the relevant
programmes. It said that, despite the story regarding her daughter not constituting “sensitive
information”, the programme makers attempted to contact Mrs Skinner in order to explain
the content of each episode (copies of relevant correspondence between the complainant
and the programme makers was provided to Ofcom). However, Channel 4 said that: “The
Complainant expressed a variety of grievances to [the programme makers], including threats
to litigate for the proportion of what she believed was her share of the prize money”.
Channel 4 said that Mrs Skinner was not willing to engage with the programme makers about
her contribution to the series. It said that therefore the programme makers were prevented,
by the complainant, of the opportunity to discuss the content of the programmes with her
prior to broadcast.

Channel 4 said that the complainant sent to the programme makers numerous emails after
she was caught by the Hunters, and none of these initial emails included any complaint
regarding the involvement of her daughter or restrictions as to what could be included in the
programmes. The first correspondence received from Mrs Skinner that alluded to any
complaint involving her daughter was in emails sent to the programme makers on 30
September 2016, which was the day after the broadcast of the second of the two
programmes featuring the complainant.

Channel 4 said that in conclusion: the complainant freely volunteered the information
complained of included in the programme to the programme makers both in her audition

25



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

and her back-story interviews; the complainant was not coerced to talk about her daughter
and her relationship with her daughter’s father; the complainant did not, in either the filming
of the audition or back story interview, request that the programme makers not use the
information in the series. Channel 4 said that nothing in the programme constituted an
unwarranted infringement of either Mrs Skinner’s or her daughter’s privacy.

Supplementary material

Following the receipt of the above response from Channel 4, Ofcom requested further
information from the broadcaster regarding what steps, if any, it had taken to ensure there
was no unwarranted infringement of Mrs Skinner’s daughter’s privacy in the programme as
broadcast.

In response, Channel 4 said that it and the programme makers take the welfare and privacy
of people under sixteen extremely seriously. It said that it fully acknowledged that under
sixteens do not lose their rights to privacy because, for example, of the fame or notoriety of
their parents or because of events in their schools.

The broadcaster said that it did not consider that the comments made by Mrs Skinner about
her own daughter amounted to contain sensitive and private information in the
circumstances. It said that, in any case, it considered that informed consent was nevertheless
properly obtained for its inclusion.

Channel 4 said that no indication was given that the information in question was sensitive or
private, whether by Mrs Skinner or her daughter. It said that:

“The frank, positive and light-hearted manner in which Mrs Skinner provided the
information about her and her children during her interviews suggested that this was
information that was widely known and not of a private, sensitive, controversial or
otherwise harmful nature”.

In addition to the disclosure filmed, Channel 4 said that, Mrs Skinner relayed the particular
comments on a number of occasions to various members of production. It said that:

“This information was shared sufficiently frequently, frankly and positively for Shine to
reasonably assume that such information was in the public domain”.

Channel 4 said that it was notable that Mrs Skinner had made limited reference in her
complaint to the information itself being “private” or “sensitive” and had not commented on
how widely known the information was. The broadcaster said, instead, Mrs Skinner largely
referred to the information being “irrelevant” or “unnecessary”. It said that Mrs Skinner’s
focus therefore appeared to be on the manner in which she perceives the information was
obtained by the programme makers (which the broadcaster said was incorrect and was
properly obtained as it stated it had already made clear) and alleged impact on her

daughter. Channel 4 said that it inferred that the reason for this was because the information
was widely known and not truly of a private or sensitive nature.

Channel 4 said that, while it appreciated that it had a duty in respect of minors and cannot
solely rely on parental consent, it considered that Mrs Skinner - as her daughter’s mother -
was well-equipped and well able in this instance to give the programme makers at least
some indication of whether information provided by her and filmed might be sensitive to her

26



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

or to her children. The broadcaster said that, indeed, she did so about other information she
was concerned about, as it had referred to in its formal response above, such as her request
that the programme makers remove any reference to the name of her daughter’s father,
which they duly did. Channel 4 said that it was made abundantly clear to contributors
throughout the programme making process that the programme would involve a significant
intrusion into their private lives, for which their consent (and consent of certain individuals
known to them) was required in order to take part. It said that it was also made clear that
they could engage with the programme makers prior to broadcast to identify whether
information which the programme makers did not consider to be private and/or sensitive
might nevertheless be so due perhaps to particular circumstances of which the programme
makers were unaware. It said that it was open to Mrs Skinner, her daughter and her
daughter’s father to contact the programme makers at any time to make them aware of any
particular information that they were concerned about.

Channel 4 said that, in any event, it was satisfied that informed consent for this and all other
information in the programme was properly obtained from Mrs Skinner and her daughter.

The release form signed by Mrs Skinner’s daughter and her father states:

“I understand that the information may be included in the Programme (including
photographs or videos of me available on my social media accounts) although, to the
extent it contains sensitive information about me, | shall be provided with an
opportunity to discuss any concerns prior to the inclusion of such sensitive information in
the Programme”.

Channel 4 said that this release form was intended to cover information which the Hunters
discover during the course of the programme, unknown to the contributors themselves at
the time. It said that this was why the clause made explicit reference to material on social
media accounts, which Hunters may obtain access to during the course of their
investigations. Channel 4 said that the release form was not intended to cover information
which the contributors volunteer about themselves during their filmed interviews with the
programme makers, as Mrs Skinner did in this instance. It said that, as mentioned in its
formal response above, material disclosed during such interviews would not be considered
sensitive unless this was expressly indicated to the programme makers.

Channel 4 reiterated that the programme makers did, in any event, attempt to contact Mrs
Skinner to explain the contents of each episode in advance of broadcast, but she was not
willing to engage. The broadcaster said that had she engaged, the programme makers would
have mentioned the inclusion of this information (even though Channel 4 did not consider it
to be sensitive) and sought her and her daughter’s comments on the material. It said that
Mrs Skinner did not wish to engage with the programme makers and it did not consider it
necessary or appropriate to additionally contact Mrs Skinner’s daughter or her daughter’s
father directly. Channel 4 said that it considered that it would have been “wholly
inappropriate” for it to contact Mrs Skinner’s daughter directly about the matter given her
age and her mother’s refusal to engage with the programme makers. The broadcaster said
that while it did not accept the material was sensitive for the reasons set out above, it also
considered that:

“...as the parent with parental responsibility and primary care for...[Mrs Skinner’s
daughter], it was her mother who would have to give parental consent and accordingly it

27



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

would not have been appropriate to attempt to seek consent from her father on her
behalf, or as a conduit to...[Mrs Skinner’s daughter] directly”.

It said that it was important to note that Mrs Skinner’s daughter’s father had made no
complaint about the programme.

Channel 4 said that given the following factors, it considered that it was acceptable to
include the information in question, regardless of any further contact with Mrs Skinner or
her daughter, or her daughter’s father:

e the extensive consent and consultation process that had already been undertaken;

e the fact that the information was provided in a positive and open manner during a filmed
interview;

e the fact that Mrs Skinner’s daughter was signed up as a willing potential participant in
the programme; and,

e Mrs Skinner’s daughter was not named in the programme (and did not appear anywhere
in the programme or series).

With regards to whether any potential infringement of Mrs Skinner’s daughter’s privacy was
warranted, Channel 4 reiterated that the comments were made by Mrs Skinner’s daughter’s
own mother in an open, voluntary, positive manner. It said that Mrs Skinner also repeated
these comments to various members of production team on a number of occasions, which
further led the programme makers to believe that this was information that was in the public
domain. It said that there was no indication by Mrs Skinner, her daughter or her daughter’s
father that it would have been inappropriate to include this information, or that it was of a
private or sensitive nature.

Ofcom’s Preliminary View

Ofcom prepared a Preliminary View that Mrs Skinner’s complaint, made on her own behalf,

and on behalf of her daughter, should not be upheld. The parties were given the opportunity

to make representations on the Preliminary View and both parties made representations
which are summarised below (as relevant to the complaint).

Mrs Skinner’s representations

Mrs Skinner stated that:

e She had never consented to the inclusion of the comments about her daughter in the
programme and that she had specifically asked the programme makers not to include
anything connected with her daughter’s father, which she considered included her
daughter’s conception.

e She disagreed with Ofcom’s view that the broadcaster’s right to freedom of expression
outweighed her daughter’s privacy in the circumstances. She said that the comment

about her daughter was “...totally irrelevant in the context of the programme”.

e The interviewer pushed contributors, and was “skilled at weeding out information”.

28



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

e She was not provided with an opportunity to disclose individuals or areas of her life
which were “off-limits” and she considered that “...a reasonable person would conclude
the conception of my daughter was off-limits”.

o No footage was filmed of her daughter at her school. Mrs Skinner said that “There was
going to be NO involvement of...[Mrs Skinner’s daughter] as she was going into school
and NO filming was allowed”.

e Contributors were not offered the opportunity to discuss what was included in each
episode and she was not contacted prior to the programme being broadcast. Mrs Skinner
said that at a meeting held after she and her partner were caught, the programme
makers told her that “...I would have to wait to see what was in the episodes in
September when they were aired”.

e She had not repeated the comments about her daughter to other members of the
production team.

Channel 4’s representations
Channel 4 stated that:

e Mrs Skinner did not request that comments regarding her daughter’s conception or her
daughter’s father be excluded from the programme and she re-counted this story “freely
and willingly”. The broadcaster said that as part of disclosures regarding areas to be
considered “off-limits”, Mrs Skinner had asked that her daughter’s father not be named
and this request was honoured.

e |t considered that all material included was relevant to the programme and that “...any
back-story material serves to provide the viewer with a greater insight as to the
background and character of primary contributors”.

e As demonstrated by the transcript and footage of the master interview, Mrs Skinner was
not pushed into disclosing any information and the story regarding her daughter’s
conception was “...shared freely and willingly in a light-hearted manner”.

e The programme makers obtained full and informed consent from all contributors,
including in respect of potential invasions of privacy, via the ‘Contributor Agreement’,
the ‘Hunted Contributor Guide’ and a number of practical discussions to ensure they
were respectful of sensitive areas of a contributor’s life. The broadcaster said that all
contributors were provided with an opportunity to disclose any information, individuals
or locations that were “off-limits”, and that this was an ongoing process. In relation to
Mrs Skinner, it said that this had included a request not to name her daughter’s father
and that her rental property not be investigated. It said that detailed information from
contributors’ “off-limit lists” had not been retained after completion of production, given
the personal and sensitive nature of the information.

e With regards to the filming of Mrs Skinner’s daughter, Channel 4 said that this had taken
place at Mrs Skinner’s home and not her daughter’s school as stated in Ofcom’s
Preliminary View. The broadcaster said that Mrs Skinner’s reference above, to the fact
filming at her daughter’s school was not permitted, was an example of information Mrs

29



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

Skinner communicated to the programme makers as part of the “off-limits” process and
“...would imply an acceptance that this discussion actually took place”.

e |t maintained that Mrs Skinner had recounted the story relating to the conception of her
daughter on a number of occasions to various people during the production process.

Decision

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all
other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in,
or in connection with the obtaining of material included in, programmes in such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and
targeted only at cases in which action is needed.

In reaching this decision, Ofcom carefully considered all the relevant material. This included a
recording of the programme as broadcast, the unedited footage filmed of the complainant,
both parties’ written submissions and supporting documentation. Ofcom also took careful
account of the representations made by the parties in response to being given the
opportunity to comment on Ofcom’s Preliminary View on this complaint. After careful
consideration of the parties’ representations, we considered the points raised in our
reasoning and concluded that they did not materially affect the outcome of Ofcom’s decision
not to uphold the complaint.

In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the competing
right of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such has precedence over
the other and where there is a conflict between the two, it is necessary to intensely focus on
the comparative importance of the specific rights. Any justification for interfering with or
restricting each right must be taken into account and any interference or restriction must be
proportionate.

This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code, which states that any
infringement of privacy in programmes or in connection with obtaining material included in
programmes must be warranted.

In addition to this Rule, Section Eight (Privacy) of the Code contains “practices to be
followed” by broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or
otherwise directly affected by, programmes, or in the making of programmes. Following
these practices will not necessarily avoid a breach of Rule 8.1 and failure to follow these
practices will only constitute a breach where it results in an unwarranted infringement of
privacy.

Practice 8.6 states:
“If the broadcast of a programme would infringe the privacy of a person or organisation,

consent should be obtained before the relevant material is broadcast, unless the
infringement of privacy is warranted”.

30



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

Mrs Skinner

In considering whether or not Mrs Skinner’s privacy was unwarrantably infringed in the
programme as broadcast, Ofcom assessed the extent to which she had a legitimate
expectation of privacy in relation to the particular comments made by her and included in
the programme. The Code’s statement on the meaning of “legitimate expectation of privacy”
makes clear that such an expectation:

“...will vary according to the place and nature of the information, activity or condition in
question, the extent to which it is in the public domain (if at all) and whether the
individual concerned is already in the public eye. There may be circumstances where
people can reasonably expect privacy even in a public place...”.

In considering whether Mrs Skinner had a legitimate expectation of privacy, we considered
the nature of the comments included in the programme. As set out in the “Programme
summary” section above, footage of Mrs Skinner discussing her daughter and her
relationship with her daughter’s father was included in the programme. Mrs Skinner stated:

“I knew | wanted four children because | thought that...it looked fun! The last one’s a
lovechild. | went to a jazz festival and met a tall, dark, handsome stranger...Everyone was
salsa-ing, so we salsaed off into the moonlight”.

It was our view that such information, i.e. that pertaining to personal relationships and the
circumstances in which a child was conceived, could reasonably be regarded as being
personal and sensitive to the people involved and therefore could attract an expectation of
privacy.

However, the question of whether Mrs Skinner had a legitimate expectation of privacy in this
information must be assessed by reference to the particular circumstances in which the
comments were made. In this regard, we took account of the following aspects of Mrs
Skinner’s conduct:

e Although Mrs Skinner considered that she had been “pushed” to talk about her children,
based on our assessment of the unedited interview footage, we considered she had
made the comments freely, in a light-hearted manner. We also noted that she had made
them on more than one occasion while being interviewed on camera for the programme.

e Mrs Skinner had signed a release form for footage filmed during the casting and audition
process and a ‘Contributor Agreement’. She was also provided with the ‘Hunted
Contributor Guide’. In Ofcom’s view these documents made it clear to contributors that
taking part in the series would mean a potential intrusion into their privacy and that of
their family and friends’. For example, the ‘Hunted Contributor Guide’ stated: “For the
social experiment to be as authentic as possible, you will have to sign a comprehensive
release form to allow us to significantly invade your privacy during the period of the
hunt [emphasis added by Ofcom]”. We also considered that these documents made it
clear to contributors that footage filmed of them may be included in the programme.

e Mrs Skinner said that she had requested that her comments about her daughter not be
included in the programme. However, having viewed the unedited footage of the
interviews, there was no footage of any request made in either of these interviews for
the story to be excluded from the programme. The only request that Mrs Skinner made

31



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

in relation to her daughter (in the footage provided to Ofcom) was not to mention the
name of her daughter’s father, and this was adhered to.

e The broadcaster has explained that there were other opportunities during the
production process for participants such as Mrs Skinner to raise concerns about matters
they regarded as sensitive. For example, we understood that contributors attended a
contract discussion with the programme makers to discuss the details of the contract
and provide an opportunity to ask any questions or raise any concerns. The broadcaster
said that Mrs Skinner and her partner in the programme, Hamish, had attended this
meeting but had raised no concerns in respect of reference to or involvement of Mrs
Skinner’s daughter in the programme. The broadcaster also explained that prior to
filming, all contributors were provided with an opportunity to disclose any individuals or
areas of their life that were “off-limits”, and that these restrictions covered people or
areas that could not be investigated by the hunters and must not be included in the
programme. We understood from the broadcaster that the complainant’s “off-limits list”
did not refer to her daughter or the story about her daughter’s conception. However, we
also acknowledged Mrs Skinner’s contention that she was not provided with this
opportunity and that she considered that “...a reasonable person would conclude the
conception of my daughter was off-limits”.

In all the circumstances, we considered that it was reasonable to infer that Mrs Skinner was
aware at the time of participating in the interviews that her comments may be broadcast and
that she did not regard them as being particularly personal or sensitive. Therefore, we
considered that to the extent that Mrs Skinner had a legitimate expectation of privacy with
regard to the broadcast of the comments in the programme, it was very limited.

Mrs Skinner had signed a release form for footage filmed during the casting and audition
process and a ‘Contributor Agreement’ and was also provided with the ‘Hunted Contributor
Guide’. In Ofcom’s view, we considered that Mrs Skinner would have been aware from these
documents that that the programme entailed a significant invasion of her privacy and that
her interview footage might be included in the broadcast programme. We were satisfied that
she gave informed consent to this, prior to broadcast.

In relation to whether Mrs Skinner withdrew her consent, we took into account that:

e On 20 May 2016, Mrs Skinner wrote to the programme makers calling the series a
“scam” and stated:

“I am extremely uncomfortable about how | will be represented and although |
signed paperwork, | am requesting an opportunity to speak to a representative at
Channel 4. | need to highlight and make clear to the broadcaster my concerns and
the inaccuracies”.

e On 22 June 2016, Mrs Skinner was provided with a contact at Channel 4 and on 12
August 2016, Mrs Skinner was contacted again and asked if she had been able to speak

with the contact provided.

e On 16 August 2016, Mrs Skinner wrote to Channel 4 outlining her concerns about the
making of the programme and stated:

32



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

“l would like every second of footage of me removed from the programme. | lost the
chance of winning £100,000 because of the sham production company...”.

e On 27 August 2016, Mrs Skinner responded by email to the programme makers email of
12 August 2016 saying that she had not had a response from Channel 4 and that “I do
not want any footage of my home, family or myself in your programme”.

e On 31 August 2016, Channel 4 responded to Mrs Skinner’s various concerns about the
making of the programme and told her:

“You and all the other fugitives signed a contributor agreement that included an
irrevocable assignment of all rights in respect of your contribution. You were given a
comprehensive briefing as to what was involved and additional explanatory
paperwork such as the contributor guide and rules. We are comfortable that you
gave your full and informed consent to be involved in the Programme and that we
are entitled to include your contribution to the programme in full”.

e On 12 September 2016, Mrs Skinner wrote back to Channel 4 reiterating her concerns
about the series and stated “I remain firm in asking you to remove any footage of me
from your programme”.

e On 16 September 2016, Channel 4 responded that its position had not changed.

The first correspondence received from Mrs Skinner that alluded to any complaint involving
her daughter, was in emails sent to the programme makers on 30 September 2016, which
was the day after the broadcast of the second of two programmes featuring the
complainant.

Ofcom understood from Channel 4 that all contributors to Hunted were offered the
opportunity to discuss what would be included in each episode of the programme as a
courtesy and in order to ensure they were prepared and understood the context of their
contributions to the relevant programmes. Mrs Skinner disputed being offered this
opportunity. From the correspondence provided to Ofcom by Channel 4, we noted, however,
that the programme makers had attempted to contact Mrs Skinner in order to offer her this
opportunity. In an email dated 9 September 2016, the programme makers wrote to Mrs
Skinner and asked if she had been contacted regarding her concerns raised on 20 May 2016
(as above) and stated:

“We’re in the process of calling all of the fugitives to talk them through the content of
the scenes they appear in. Is there a good time to talk this through with you?”

Following this, on 16 September 2016, the programme makers sent Mrs Skinner an email
providing various documents she had requested. Ofcom is not aware of any response
received by the programme makers from Mrs Skinner regarding their request to talk through
the content of programme (only emails to Channel 4, as above, requesting to have her
contribution removed from the series). The next evidence of contact between Mrs Skinner
and the programme makers appeared to be in the form of emails from Mrs Skinner to the
programme makers dated 30 September 2016 (the day after the broadcast of the second
episode of the programme, in which Mrs Skinner and her partner in the programme, Hamish,
were captured). In these emails, Mrs Skinner raised a number of grievances to the

33



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

programme makers, including concerns about her daughter being referred to in the
programme and her contention that the competition had not been conducted fairly.

It therefore appeared that Mrs Skinner had not been willing to engage with the programme
makers about her contribution following the programme makers offer to discuss her
contribution made on 9 September 2016 and prior to the broadcast of the programmes
featuring the complainant broadcast on 22 and 29 September 2016. Further, we considered
that it was not clear from the correspondence, prior to broadcast, that Mrs Skinner was
seeking to withdraw her consent because of privacy concerns.

In any event, we considered that in all the circumstances, including Mrs Skinner’s very
limited expectation of privacy, the broadcast of the comments was warranted as part of Mrs
Skinner’s “back-story” to give viewers an insight into her background and character. The
comments were from a story that Mrs Skinner had voluntarily recounted, in circumstances
where Mrs Skinner was aware that she was being filmed and that the footage of the
interview might be included in the broadcast programme and for which she had signed a
release form. Her purported withdrawal of consent only occurred after she had been caught
by the hunters and she did not clearly identify any privacy concerns prior to broadcast in her
correspondence with the broadcaster.

Given the above, we considered that to the extent that Mrs Skinner had a legitimate
expectation of privacy with regards to the broadcast of the comments in the programme, it
was very limited and that she had consented to the inclusion of the material in the broadcast
programme. We were also satisfied that any infringement of Mrs Skinner’s privacy was
warranted.

Therefore, Ofcom’s decision is that there was no unwarranted infringement of Mrs Skinner’s
privacy in the programme as broadcast.

Mrs Skinner’s daughter

We next considered whether Mrs Skinner’s daughter’s privacy was unwarrantably infringed
in the programme as broadcast.

Again, we had regard to Practice 8.6, as well as Practices 8.20 and 8.21.

Practice 8.20 states:
“Broadcasters should pay particular attention to the privacy of people under sixteen.
They do not lose their rights to privacy because, for example, of the fame or notoriety of
their parents or because of events in their schools”.

Practice 8.21 states:

“Where a programme features an individual under sixteen or a vulnerable person in a
way that infringes privacy, consent must be obtained from:

e a parent, guardian or other person of eighteen or over in loco parentis; and

e wherever possible, the individual concerned;

34



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

unless the subject matter is trivial or uncontroversial and the participation minor, or it is
warranted to proceed without consent”.

In considering whether or not Mrs Skinner’s daughter’s privacy was unwarrantably infringed
in the programme as broadcast, Ofcom assessed the extent to which she had a legitimate
expectation of privacy in relation to the particular comments made by her mother about her
which were included in the programme. As stated above, the test applied by Ofcom as to
whether a legitimate expectation of privacy arises is objective, fact sensitive and must always
be judged in light of the circumstances in which the individual finds him or herself.

In our view, the comments about parentage and the circumstances in which a child was
conceived could reasonably be regarded as being personal and sensitive to the child involved
and therefore could attract an expectation of privacy.

We considered that the circumstances of Mrs Skinner’s daughter were different to those of
her mother in determining whether she had a legitimate expectation of privacy in relation to
the information about her that was broadcast. Although she was not shown in the
programme, nor was she named, we considered that she would likely have been identifiable
as the “love child” to those who knew her and her mother. Also, Mrs Skinner’s daughter was
not party to the disclosure nor was there evidence to indicate that she was made aware that
the information would form part of the broadcast programme. Therefore, we considered
that Mrs Skinner’s daughter had a legitimate expectation of privacy in relation to the
comments made by her mother which related to her.

However, we considered that certain aspects of Mrs Skinner’s conduct during the filming of
the programme (which we refer to above) were relevant to assessing the nature of her
daughter’s expectation of privacy in this regard. Specifically:

e the information about her daughter was freely disclosed by Mrs Skinner while on
camera, in a light-hearted manner and on more than one occasion;

e there was no evidence from the unedited footage of Mrs Skinner’s interview that she
asked for the information not to be broadcast; and,

e Mrs Skinner did not include the information in her “off-limits list” prior to filming
(although, as above, we acknowledged Mrs Skinner’s contention that she was not
provided with this opportunity).

We noted Mrs Skinner’s contention that “...a reasonable person would conclude the
conception of my daughter was off-limits”. However, having assessed the evidence of Mrs
Skinner’s conduct in the round, we considered it reasonable to infer that the parentage of
Mrs Skinner’s daughter was not a carefully guarded family secret. We took the view too that
it was likely that Mrs Skinner’s daughter would have been aware of the light-hearted view
that Mrs Skinner took of the information and took account of her willingness to be filmed
alongside her mother during the production process (although the footage was not included
in the broadcast programme). Therefore, in these particular circumstances, we considered
that the daughter’s expectation of privacy in relation to the comments made by her mother
was limited.

Mrs Skinner had signed a release form for the footage filmed during the casting and audition
process, which included the comments about her daughter. In addition, she had taken steps

35



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

to secure that her daughter’s father and her daughter also signed release forms in relation to
the inclusion of information about her daughter in the broadcast programme.

We understood that Mrs Skinner had subsequently purported to withdraw her consent to
the inclusion of “any footage of my home, family or myself in your programme” but, as set
out above, did not clearly identify privacy concerns in relation to her daughter prior to
broadcast. Also, her daughter’s father had not raised any concerns about his daughter’s
involvement in the programme. In these circumstances, we considered that it was
reasonable for the broadcaster to consider it had taken sufficient action to secure consent in
relation to any infringement of privacy of Mrs Skinner’s daughter in the programme as
broadcast.

In any event, even in the absence of consent, the right of Mrs Skinner’s daughter to privacy
has to be balanced against the broadcaster’s competing right of freedom of expression. We
noted Mrs Skinner’s objection that the comment relating to her daughter was “...totally
irrelevant in the context of the programme”. However, we considered that in deciding what
background material to broadcast about Mrs Skinner, in order to appeal to viewers and to
entertain, the broadcaster was exercising its freedom of expression. In doing so, it opted to
include an extract from a story that Mrs Skinner had voluntarily recounted regarding her
daughter and how she had met her daughter’s father, in circumstances where Mrs Skinner
had taken steps to secure her daughter’s involvement in the series, including: requesting a
contract for her daughter’s father to sign agreeing that their daughter could be filmed and
included in the programme; and, providing active assistance in securing access to her
daughter for the purposes of filming. We also took into account that the correspondence
between the programme makers, Channel 4 and Mrs Skinner, sent after Mrs Skinner was
‘caught’ and before the programme was broadcast, did not reference any complaint
regarding the involvement of her daughter or specific concerns about the comments she had
made about her.

We concluded that the broadcaster’s right to broadcast Mrs Skinner’s comments outweighed
her daughter’s limited expectation of privacy. Therefore, to the extent that the broadcast

infringed her legitimate expectation of privacy, we considered that it was warranted.

Ofcom’s decision is therefore that there was no unwarranted infringement of Mrs Skinner’s
daughter’s privacy in the programme as broadcast.

Ofcom has not upheld Mrs Skinner’s complaint, made on her own behalf and on behalf of
her daughter, of unwarranted infringement of privacy in the programme as broadcast.

36



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

25 September 2017

Investigations Not in Breach

Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 4 and 17
September 2017 and decided that the broadcaster or service provider did not breach

Ofcom'’s codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements.

Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of

content standards for television and radio

interview

Programme Broadcaster Transmission Categories
date

Cross Promotion BT Sport 2 25/06/2017 Advertising Content
for BT Sport 4K
Tomorrow’s CBS Reality 19/03/2017 Generally accepted
World standards
Tomorrow’s CBS Reality 19/03/2017 Promotion of
World products/services
Nigel Farage LBC97.3 FM 20/07/2017 Materially Misleading
James O’Brien LBC97.3 FM 28/06/2017 Due impartiality/bias
Wes Stakes Rathergood 02/08/2017 Offensive Language

Radio
Tom Watson Sikh Channel 18/05/2017 Elections/Referendums

For more information about how Ofcom conducts investigations about content standards on
television and radio programmes, go to:

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf

37


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf

Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

25 September 2017

Complaints assessed, not investigated

Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided

not to pursue between 4 and 17 September 2017 because they did not raise issues

warranting investigation.

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of

content standards for television and radio

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of
complaints

Naked Attraction 4Seven n/a Generally accepted 1
standards

Made of Honor S5Star 26/08/2017 Race 1
discrimination/offence

The Sunday Forum At The Races 27/08/2017 Generally accepted 1
standards

A Very British Road Blaze 03/09/2017 Race 1

Trip with John discrimination/offence

Thompson and Simon

Day

Scottish Football BT Sport 1 09/08/2017 Undue prominence 1

Scottish Football BT Sport 1 11/08/2017 Generally accepted 1
standards

Capital Breakfast with | Capital FM 07/09/2017 Generally accepted 1

Rob Ellis Manchester standards

Mike and Kelly CFM Radio 19/08/2017 Generally accepted 1
standards

Sky Original Challenge 22/08/2017 Violence 1

Productions (trailer)

Tin Star (trailer) Challenge 04/09/2017 Violence 1

24 Hours in A&E Channel 4 30/08/2017 Generally accepted 1
standards

Advertisement Channel 4 08/09/2017 Competitions 1

Back (trailer) Channel 4 13/09/2017 Offensive language 1

Celebrity Island with Channel 4 05/09/2017 Animal welfare 35

Bear Grylls

Celebrity Island with Channel 4 12/09/2017 Animal welfare 1

Bear Grylls

Celebs Go Dating Channel 4 29/08/2017 Scheduling 2

(trailer)

Celebs Go Dating Channel 4 29/08/2017 Scheduling 1

(trailer) and Celebrity

Island with Bear Grylls

(trailer)

Channel 4 News Channel 4 02/09/2017 Race 1

discrimination/offence

38




Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

25 September 2017

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of
complaints

Channel 4 News Channel 4 04/09/2017 Generally accepted 1
standards

Channel 4 News Channel 4 14/09/2017 Generally accepted 1
standards

Educating Greater Channel 4 31/08/2017 Generally accepted 3

Manchester standards

Hollyoaks Channel 4 01/09/2017 Generally accepted 1
standards

Lego Masters Channel 4 31/08/2017 Promotion of 1
products/services

Naked Attraction Channel 4 01/09/2017 Generally accepted 5
standards

Naked Attraction Channel 4 08/09/2017 Generally accepted 2
standards

Sunday Brunch Channel 4 03/09/2017 Generally accepted 1
standards

Sunday Brunch Channel 4 10/09/2017 Generally accepted 1
standards

Taxi of Mum and Dad Channel 4 17/08/2017 Dangerous behaviour 1

The Great British Bake | Channel 4 12/09/2017 Sexual material 1

Off

The Great British Bake | Channel 4 07/09/2017 Offensive language 1

Off: An Extra Slice

The State Channel 4 20/08/2017 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Volcano Channel 4 13/08/2017 Violence 1

5 News Tonight Channel 5 11/09/2017 Due impartiality/bias 1

Benefits: Britain's Channel 5 22/08/2017 Harm 1

Most Shameless Mum

Can't Pay? We’ll Take | Channel 5 09/09/2017 Privacy 1

It Away!

Can't Pay? We'll Take | Channel 5 30/08/2017 Offensive language 1

it Away!

Can't Pay? We'll Take | Channel 5 06/09/2017 Privacy 3

It Away!

Celebrity Big Brother Channel 5 06/08/2017 Generally accepted 1
standards

Milkshake Channel 5 14/09/2017 Generally accepted 1
standards

My Secret Sex Fantasy | Channel 5 07/09/2017 Generally accepted 1
standards

The Murder of Tia Channel 5 04/09/2017 Scheduling 1

Sharp (trailer)

The Wright Stuff Channel 5 05/09/2017 Religious/Beliefs 2

discrimination/offence

39




Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

25 September 2017

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of
complaints

The Wright Stuff Channel 5 07/09/2017 Generally accepted 1
standards

The Wright Stuff Channel 5 08/09/2017 Sexual material 1

Bad Robots Comedy Central 17/08/2017 Generally accepted 1
standards

Micky Flanagan: Back | Comedy Central 10/09/2017 Disability 1

in the Game discrimination/offence

Taskmaster Dave 05/09/2017 Disability 1
discrimination/offence

Which's sponsorship Dave 27/08/2017 Sponsorship credits 1

of Weekends on Dave

Mazaqg Raat Dunya TV 03/09/2017 Advertising placement 1

Coach Trip: Road to E4 07/09/2017 Race 1

Zante discrimination/offence

First Dates E4 06/09/2017 Violence 1

Naked Attraction E4 02/09/2017 Generally accepted 1
standards

NCIS FOX 04/09/2017 Advertising minutage 1

Gem 106 Morning Gem 106 22/08/2017 Gender 1

Show discrimination/offence

Gavin and Stacey Gold 13/08/2017 Offensive language 1

Two Fat Ladies Good Food 21/08/2017 Sexual orientation 1
discrimination/offence

Programming Heart FM 29/08/2017 Generally accepted 1

Cambridgeshire standards

Ask A Question Hidayat TV 02/08/2017 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Alone: Lost and Found | History 23/08/2017 Animal welfare 2

Escape to the Country | Home 27/08/2017 Gender 1
discrimination/offence

Star Trek Horror Channel 03/09/2017 Advertising minutage 1

100 Year Old Driving ITv 12/09/2017 Dangerous behaviour 1

School

Benidorm ITvV 04/08/2017 Disability 1
discrimination/offence

Cold Feet ITv 08/09/2017 Generally accepted 1
standards

Coronation Street ITv 11/04/2017 Disability 1
discrimination/offence

Coronation Street ITV 18/08/2017 Scheduling 1

Coronation Street ITv 23/08/2017 Generally accepted 1
standards

Coronation Street ITv 03/09/2017 Dangerous behaviour 2

Coronation Street ITV 10/09/2017 Generally accepted 1

standards

40




Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

25 September 2017

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of
complaints

Easylet - Inside the ITV 21/08/2017 Gender 2

Cockpit discrimination/offence

Emmerdale ITV 20/08/2017 Materially misleading 1

Emmerdale ITV 31/08/2017 Crime and disorder 1

Emmerdale ITvV 08/09/2017 Generally accepted 1
standards

Good Morning Britain | ITV 04/09/2017 Generally accepted 17
standards

Good Morning Britain | ITV 05/09/2017 Due impartiality/bias 449

Good Morning Britain | ITV 05/09/2017 Sexual orientation 672
discrimination/offence

Good Morning Britain | ITV 06/09/2017 Generally accepted 1
standards

Good Morning Britain | ITV 06/09/2017 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Good Morning Britain | ITV 07/09/2017 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

International Football | ITV 04/09/2017 Harm 3

Live

ITV News ITv 07/09/2017 Privacy 1

ITV News ITV 11/09/2017 Due impartiality/bias 1

ITV News ITvV 11/09/2017 Generally accepted 1
standards

ITV News ITvV 13/09/2017 Generally accepted 1
standards

K9 ITv 27/08/2017 Violence

Liar ITv 11/09/2017 Other 6

Saturday Morning ITv 09/09/2017 Advertising/editorial

with James Martin distinction

Save Money: Lose ITv 05/09/2017 Materially misleading 6

Weight

The Chase ITvV 02/09/2017 Competitions 2

The Jeremy Kyle Show | ITV 06/09/2017 Generally accepted 1
standards

The Jeremy Kyle Show | ITV 06/09/2017 Offensive language 1

The Jeremy Kyle Show | ITV 11/09/2017 Scheduling 1

The X Factor ITv 02/09/2017 Generally accepted 2
standards

The X Factor ITv 02/09/2017 Offensive language

The X Factor ITV 02/09/2017 Race 4
discrimination/offence

The X Factor ITV 03/09/2017 Nudity 1

The X Factor ITv 03/09/2017 Offensive language 1

The X Factor ITV 09/09/2017 Competitions 1

41




Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

25 September 2017

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of
complaints

The X Factor ITV 09/09/2017 Transgender 2
discrimination/offence

This Morning ITv 14/08/2017 Generally accepted 1
standards

This Morning ITv 07/09/2017 Offensive language 1

Tonight: How Safeisa | ITV 17/08/2017 Materially misleading 1

Sun Tan?

ITV Border News ITV Border 18/08/2017 Due impartiality/bias 1

ITV News London ITV London 07/09/2017 Crime and disorder 1

Family Guy ITV2 08/09/2017 Generally accepted 1
standards

You've Been Framed ITV2 06/09/2017 Generally accepted 1
standards

You've Been Framed ITV2 06/09/2017 Transgender 1
discrimination/offence

Totally Bonkers World | ITV2+1 04/09/2017 Sexual material 1

Records

Cycling: La Vuelta a ITV3 17/08/2017 Violence 1

Espana (trailer)

Yummy Mummies ITVBe 16/08/2017 Generally accepted 16
standards

Botched Kanal 11 28/08/2017 Gender 1
discrimination/offence

Botched by Nature Kanal 11 21/08/2017 Nudity 1

Botched by Nature Kanal 11 29/08/2017 Gender 1
discrimination/offence

Clive Bull LBC97.3 FM 29/08/2017 Offensive language 1

James O'Brien LBC97.3 FM 08/09/2017 Sexual material 1

The Princess and the London Live 06/09/2017 Offensive language 1

Gangster

Ex On The Beach MTV 22/08/2017 Offensive language 1

Nissan Juke's n/a 30/07/2017 Sponsorship credits 1

sponsorship

Supercasino n/a 29/08/2017 Participation TV - 1
Gambling

Programming New Style Radio 28/06/2017 Offensive language 1

98.7 FM

Competition Nick Jr 04/09/2017 Competitions 1

Psychic Today Psychic Today 21/07/2017 Participation TV - 1
Misleadingness

Q Radio Q Radio 14/08/2017 Competitions 1

Q Radio Breakfast Q Radio 06/09/2017 Race 1

Show discrimination/offence

Q Radio Morning Q Radio Eniskillen | 28/07/2017 Commercial 1

Show

communications on
radio

42




Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

25 September 2017

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of
complaints

Wildlife SOS Quest Red 01/09/2017 Animal welfare 1

Chris Moyles Radio X 11/09/2017 Generally accepted 1
standards

RT News RT 09/09/2017 Due impartiality/bias 1

Press Preview Sky News 31/07/2017 Generally accepted 1
standards

Press Preview Sky News 31/08/2017 Due impartiality/bias 1

Sky News Sky News 06/08/2017 Promotion of 1
products/services

Sky News Sky News 22/08/2017 Race 1
discrimination/offence

Sky News Sky News 24/08/2017 Due impartiality/bias 1

Sky News Sky News 31/08/2017 Due accuracy 1

Sky News Sky News 05/09/2017 Due accuracy 1

Sky News Sky News 06/09/2017 Due impartiality/bias 2

Sky News Tonight Sky News 07/09/2017 Generally accepted 28
standards

Sky Sports News Sky News 03/09/2017 Offensive language 1

Sunrise Sky News 17/08/2017 Due impartiality/bias 1

Tin Star (trailer) Sky Sports 26/08/2017 Violence 1

Ted's Notebook Sky Sports F1 03/09/2017 Generally accepted 1
standards

Tin Star (trailer) Sky Sports News 26/08/2017 Violence 1

Continuity Sky1 17/08/2017 Offensive language 1

announcement

Kaun Banega Sony 04/09/2017 Advertising minutage 1

Crorepati Entertainment

Television

Blood Drive (trailer) Syfy 18/08/2017 Violence 1

The Late Night Talk Radio 22/08/2017 Disability 1

Alternative with lain discrimination/offence

Lee

Alan Brazil Sports Talksport 06/09/2017 Generally accepted 1

Breakfast standards

Joey Barton (trailer) TalkSport 15/08/2017 Generally accepted 1
standards

The Two Mikes Extra Talksport 02/09/2017 Generally accepted 1

Time standards

Stepford Wives TCM 27/07/2017 Sexual material 1

Unga Mammor TV3 01/09/2017 Animal welfare 1

Skonhetsfallan TV3 Sweden 10/06/2017 Gender 1

Danmark discrimination/offence

Forbidden History Yesterday 16/08/2017 Scheduling 1

43




Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

25 September 2017

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on

television and radio programmes, go to:

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of
content standards on BBC broadcasting services and BBC ODPS.

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of
complaints
BBC News BBC News 07/08/2017 Promotion of 1
products/services

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on
BBC broadcasting services and BBC ODPS, go to:

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0002/100100/Procedures-for-

investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-

demand-programme-services.pdf

Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches
of broadcast licences

Licensee Licensed service Categories
7 Waves Community Radio Wirral Radio Other
Radio Essex Limited Radio Essex Format
(Southend)
B.R.F.M. Bridge Radio Limited | BRFM 95.6 FM Other
(Sheerness, Isle of
Sheppey)

For more information about how Ofcom assesses complaints about broadcast licences, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0019/31942/general-procedures.pdf

44



https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf

Issue 336 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

11 September 2017

Complaints outside of remit

Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our remit.
This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained about. For
example, the complaints were about the content of television, radio or on demand adverts
or an on demand service does not fall within the scope of regulation.

For more information about what Ofcom’s rules cover, go to: https://www.ofcom.org.uk/tv-
radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover

Complaints about television or radio programmes

For more information about how Ofcom assesses complaints about television and radio

programmes, go to:

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf

Programme Service Transmission Date Categories Number of
complaints

Advertisement S5USA 09/09/2017 Advertising content 1
Advertisement Channel 4 04/09/2017 Advertising content 1
Advertisement Channel 4 05/09/2017 Advertising content 1
Celebrity Island with Channel 4 05/09/2017 Outside of remit 1
Bear Grylls

Advertisement Channel 4+1 06/09/2017 Advertising content 1
Advertisement ITvV 31/08/2017 Advertising content 1
Advertisement ITV 02/09/2017 Advertising content 1
Advertisement ITvV 03/09/2017 Advertising content 1
Advertisement ITv 06/09/2017 Advertising content 1
Advertisement ITvV 09/09/2017 Advertising content 1
Advertisement ITV 13/09/2017 Advertising content 1
Love Island ITvV 01/01/2017 Outside of remit 1
Safe House ITv 07/09/2017 Outside of remit 1
The X Factor ITv 02/09/2017 Outside of remit 1
Advertisement ITV4 31/08/2017 Advertising content 1
Advertisement Jazz FM 08/09/2017 Advertising content 1
Programming n/a 12/09/2017 Outside of remit 1
Advertisement Sky News 25/08/2017 Advertising content 1
Davina's Hour (pre-tx) | Watch 11/09/2017 Outside of remit 1
Advertisement S5USA 09/09/2017 Advertising content 1
Advertisement Channel 4 04/09/2017 Advertising content 1



https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf

Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

25 September 2017

BBC First

A new BBC Royal Charter and Agreement was published in December 2016, which made
Ofcom the new independent regulator of the BBC.

Under the BBC Agreement, Ofcom can normally only consider complaints about BBC
programmes where the complainant has already complained to the BBC and the BBC has
reached its final decision (the ‘BBC First’ approach).

The complaints in this table had been made to Ofcom before completing the BBC's
complaints process.

Complaints about BBC television, radio or on demand programmes

Programme Service Transmission or Categories Number of
Accessed Date Complaints

Programming BBC n/a Due accuracy 1

Programming BBC n/a Materially misleading 1

Programming BBC n/a Outside of remit 1

BBC Breakfast BBC1 01/09/2017 Due impartiality/bias 1

Breakfast BBC1 01/09/2017 Materially misleading 1

Countryfile BBC1 09/07/2017 Due impartiality/bias 1

Deadliest Place to Deal | BBC1 24/08/2017 Generally accepted 1
standards

EastEnders BBC1 31/08/2017 Generally accepted 1
standards

EastEnders BBC1 07/09/2017 Disability 1
discrimination/offence

EastEnders BBC 1 08/09/2017 Materially misleading 1

Last Night of the Proms | BBC 1 09/09/2017 Due impartiality/bias 1

The One Show BBC1 05/09/2017 Due impartiality/bias 1

Dangerous Borders: A BBC 2 14/08/2017 Due impartiality/bias 1

Journey Across India

and Pakistan

Newsnight BBC 2 29/08/2017 Generally accepted 1
standards

No More Boys And BBC 2 23/08/2017 Gender 1

Girls discrimination/offence

BBC News BBC News 06/09/2017 Due impartiality/bias 1

Channel
BBC News BBC News 10/09/2017 Generally accepted 1
Channel standards

An Inside Out Special BBC News HD 09/08/2017 Race 1
discrimination/offence

Sportsound BBC Radio Ulster 04/09/2017 Generally accepted 1
standards

The Zoo CBBC 30/08/2017 Offensive language 1

My Life: l am Leo CBBC iPlayer n/a Scheduling 1

46




Issue 336 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
11 September 2017

Investigations List

If Ofcom considers that a broadcaster or service provider may have breached its codes,
rules, licence condition or other regulatory requirements, it will start an investigation.

It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily mean the
broadcaster or service provider has done anything wrong. Not all investigations result in
breaches of the codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements being
recorded.

Here are alphabetical lists of new investigations launched between 4 and 17 September
2017.

Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of
content standards for television and radio

Programme Service Transmission date
F-Stop: Lady Margaret Notts TV 20/08/2017
Named and Shamed: Greatest Channel 5 22/07/2017

Celeb Scandals

The American President Sony Movie Channel 18/08/2017

For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts investigations
about content standards on television and radio programmes, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf

Investigations launched under the Procedures for the consideration and
adjudication of Fairness and Privacy complaints

Programme Service Transmission date
Police Interceptors Spike 1 September 2017

For more information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness and
Privacy complaints about television and radio programmes, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0031/57388/fairness-privacy-

complaints.pdf

Investigations launched under the General Procedures for investigating
breaches of broadcast licences

Licensee Licensed Service

Northern Media Group Ltd Q97.2 FM



https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf

Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin
25 September 2017

The Light Academy Ltd Believe TV

Global Passion TV Ltd Global Passion TV
Prime Bangla Limited Channeli

Global Tamil Vision Ltd Global Tamil Vision
Pakistan Television PTV Global

Corporation Limited

Notts TV Limited Notts TV

Sportsmax Ltd Ceen

Khalsa Television Limited KTV

Cambridge Presents Limited | That’s Cambridge

That's Oxford Limited That’s Oxford
That's Solent Limited That’s Solent
YourTV Preston Limited YourTV Blackpool & Preston

YourTV Manchester Limited | YourTV Manchester

For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts investigations
about broadcast licences, go to:
https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0019/31942/general-procedures.pdf



https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf

