
 

1 

 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast and 
On Demand Bulletin 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 323 
20 February 2017 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

2 

Contents 
 
Introduction 3 
 

Broadcast Standards cases 
 
In Breach 
 
Live at the Apollo 
Comedy Central, 25 December 2016, 20:00     5 
 
Kashmir Now 
MATV, 28 September 2016, 18:30 
Anti-Pakistan Protest in Geneva 
MATV, 28 September 2016, 23:00      7 
 
News 
Times Now, 26 September 2016, 08:30     19 
 
News 
Radio Sangam, 28 October to 9 December 2016, various times  26 
 
Various programmes 
Flow TV, 28 June 2016, various times     28 
 
Advertising Scheduling cases 
 
Advertising minutage 
TLC (Slovenia), 2 September 2016, 07:00     42 
 
Advertising minutage 
Travel Channel (Slovenia), various times and dates    44 
 

Tables of cases 
 
Investigations Not in Breach  46 
 
Complaints assessed, not investigated 47 
 
Complaints outside of remit      55 
 
Investigations List 56 

 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

3 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards 
for broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards 
objectives1. Ofcom also has a duty to secure that every provider of a notifiable On 
Demand Programme Services (“ODPS”) complies with certain standards 
requirements as set out in the Act2. Ofcom must include these standards in a code, 
codes or rules. These are listed below. 
 
The Broadcast and On Demand Bulletin reports on the outcome of investigations into 
alleged breaches of those Ofcom codes and rules below, as well as licence 
conditions with which broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. We 
also report on the outcome of ODPS sanctions referrals made by the ASA on the 
basis of their rules and guidance for advertising content on ODPS. These Codes, 
rules and guidance documents include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) for content broadcast on television and 
radio services. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in television 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, which 
relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains regulatory 
responsibility for on television and radio services. These include: 

 

 the prohibition on ‘political’ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising3.  

  
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information can be found on Ofcom’s website for 
television and radio licences.  

 
e) Ofcom’s Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-

Demand Programme Services for editorial content on ODPS. Ofcom considers 
sanctions in relation to advertising content on ODPS on referral by the 
Advertising Standards Authority (“ASA”), the co-regulator of ODPS for 
advertising or may do so as a concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 

                                            
1 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 
 
2 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 
 
3 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 
for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/32162/costa-april-2016.pdf
https://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 4 

provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code.  
 

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television, radio and on 
demand content. Some of the language and descriptions used in Ofcom’s 
Broadcast and On Demand Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 5 

Broadcast Standards cases 
 

In Breach 
 

Live at the Apollo 
Comedy Central, 25 December 2016, 20:00 
 

 
Introduction 
 
Comedy Central is a channel featuring comedy programmes aimed primarily at an 
adult audience. The licence for Comedy Central is held by Paramount UK 
Partnership (“Paramount UK” or “the Licensee”). 
 
Live at the Apollo is a stand-up comedy programme filmed at the Hammersmith 
Apollo Theatre in London. A complainant alerted Ofcom to offensive language 
broadcast at 20:40 during a performance by comedian Josh Widdicombe.  
 
During his routine the comedian said: 

 
“…I feel like I’m lying on a fucking log”. 

 
Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 
1.14 of the Code which states:  
 

“The most offensive language must not be broadcast before the watershed…”. 
 
We therefore asked the Licensee for its comments under this rule. 
 
Response 
 
Paramount UK apologised unreservedly and told Ofcom that it would never 
intentionally broadcast the most offensive language before the watershed. It said that 
in this case, the broadcast of the most offensive language occurred because of a 
“technical issue compounded by human error”, rather than an editorial decision. 
 
The Licensee confirmed that this was an “isolated incident” and set out the steps it 
had taken since the broadcast, such as: deleting the original file from its server; re-
editing the content; and, reminding its compliance team to double-check edits to 
ensure that the broadcast of the most offensive language before the watershed did 
not happen again.  
 
Decision  
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that “persons under the age of eighteen are protected”. This objective 
is reflected in Section One of the Code. 
 
Rule 1.14 states the most offensive language must not be broadcast on television 
before the watershed. Ofcom’s 2016 research1 on offensive language clearly 

                                            
1 On 30 September 2016, Ofcom published updated research in this area: Attitudes to 
potentially offensive language and gestures on television and on radio: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 6 

indicates that the word “fuck” and variations of it are considered by audiences to be 
amongst the most offensive language.  
 
In this case, the broadcast of the word “fucking” was an example of the most 
offensive language being used in a programme broadcast before the watershed.  
 
Ofcom noted the Licensee’s apology and the steps it said it had taken to ensure 
ongoing compliance with the Code. Nonetheless, the broadcast of this material was a 
clear breach of Rule 1.14. 
 
Breach of 1.14 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 7 

In Breach 
 

Kashmir Now 
MATV, 28 September 2016, 18:30 

Anti-Pakistan Protest in Geneva 
MATV, 28 September 2016, 23:00 
 

 
Introduction 
 
Midlands Asian Television (“MATV”) is a satellite television service that broadcasts 
Indian programming in Hindi, English, Gujarati and Punjabi. The licence for MATV is 
held by Middlesex Broadcasting Corporation Limited (“MBCL” or “the Licensee”). 
 
During routine monitoring, Ofcom identified two pieces of current affairs content, 
broadcast in English, that referred to the policies and actions of the Pakistani state, 
including within Pakistani-occupied Kashmir (“POK”). The two pieces of content 
consisted of the following: 
 
Kashmir Now 
 
This 30 minute current affairs programme included various items about events and 
issues relating to POK. The first item, which lasted approximately seven minutes 
dealt with an on-going water crisis in POK. The presenter introduced the item as 
follows: 
 

“Countries the world over are developing science and technology to further 
facilitate their people. Scientists are even searching for water on Mars. But things 
turn horribly wrong when [inaudible] Pakistani Kashmir, people are dying due to 
shortage of drinking water. This daily picture is a 21st century reality”. 

 
A reporter then said in voiceover: 
 

“Pakistani-occupied Kashmir is a mountainous region with beautiful valleys, rivers 
and streams. For an outsider, people in this region appear to be blessed. But 
when we dip inside, things turn awry. This dark picture represents reality in POK. 
Locals complain of there being no proper water pipe connection to their homes. 
Schemes and promises made by the successive governments remain unfulfilled”. 

 
A local resident was then shown speaking in front of a notice board next to a public 
stand pipe. He said the following in Urdu, with the English translation on screen: 
 

“Though it is clearly written on [the] board that the water contains bacteria and is 
unsafe for drinking, we are forced to drink this water. There is no water in our 
homes, and where there is any water well or tap it is unsafe for drinking, and the 
government is hardly listening. There has been no supply of water for 3-4 days. 
The administration has failed completely and whatever scheme they have 
introduced has not yet been implemented. Pipes have been lying for a long time, 
and they have not fixed them properly for over a year. Even the old pipelines 
have stopped working”. 

 
A second local resident was then shown next to the stand pipe, saying the following 
in Urdu, with the English translation on screen: 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 8 

“We are drinking water from here because we are forced to as there is no other 
alternative. Either we come here or go to the river stream to drink water. So, all of 
us have only this option. There is a scarcity of water in our taps back at home; 
especially during prayers we face difficulty. There is hardly any water supply at 
home or at the mosque. We are forced to bring water on our bikes from various 
sources”. 

 
The reporter then said in voiceover: 
 

“River streams are completely polluted. People are forced to use the same water 
for drinking and [inaudible]. The Administration lives in its own wonderland”. 

 
A third local resident was then shown, saying the following in Urdu, with the English 
translation on screen: 
 

“The biggest issue for us is water as we do not get any safe drinking water here. 
Though there are two streams flowing, but still people are suffering due to 
shortage of water. Women and children travel to long places for water, but there 
we do not get water”. 

 
A fourth local resident was then shown, saying the following in Urdu, with the English 
translation on screen: 
 

“I have read that there is no bottled water available for drinking. We do not have 
any facility available for safe drinking water, and hence we are forced to come 
here [indicates standpipe]”. 

 
The reporter then said in voiceover: 
 

“Occupied by Pakistan decades ago, the region still lacks basic facilities. Safe 
drinking water is a basic requirement of human beings, but on this front also the 
Administration has miserably failed”. 

 
There was then an interview conducted by the presenter with a Strategic Analyst, 
Anil Bhat: 
 
P: “Isn’t it horrible that even in these modern times, people in POK don’t have 

any drinking water supply to their homes?” 
 
AB: “Across LOC1, between Jammu and Kashmir2 and the Pakistan-occupied 

Kashmir, there is horribly, very bad picture of water supply schemes and 
the safe drinking water supply. If you go by the reports of the WHO3 and 
other agencies in POK, which conducted the chemical tests, the 
bacteriological tests on the water samples collected from various regions 
of POK…the contamination levels were very, very high. The level of 
drinking water supply schemes, which comes through the pipe and water 
is scarce in most parts of the POK. 80% of the water supply schemes has 
one or other type of contamination, chemical or fungal infections…”. 

 

                                            
1 The Line of Control between Indian-occupied Kashmir and POK. 
 
2 In this context Jammu and Kashmir refers to Indian-occupied Kashmir.  
 
3 World Health Organisation. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 9 

P: “What stops the Pakistani establishment from treating the people in POK 
as equals?” 

 
AB: “Pakistan seems to be an occupational force in POK. The dams, the 

investment…all have the interests of the Pakistani establishment more 
than the people of POK. The problem with Pakistan is that they have 
hardly invested into building up: durable bore projects; durable water 
supply schemes; durable roads and infrastructure. In multi-sectorial kind of 
development, that would reach out to the people. If you compare the two 
sides, there is a huge difference: You have a large number of dams built 
up in Jammu and Kashmir that not only takes care of the power supply, 
the water supply schemes in Kashmir, it is also used as a cushion for the 
country [i.e. in relation to India]”. 

 
The second item, which lasted approximately three minutes, dealt with what were 
described as “illegal taxes” being imposed on residents in the Pakistani region of 
Gilgit-Baltistan4. The presenter introduced the item as follows: 
 

“There seems to be no end to the sufferings of people in Gilgit-Baltistan. Their 
concerns are often dismissed. The Pakistani establishment imposes heavy taxes 
on people living in the region. This has resulted in disillusionment amongst the 
villager people”. 

 
A reporter then said in voiceover: 
 

“Taxes are a way of generating revenue for various government projects. Paying 
taxes also makes the citizens involved in the development process. However, the 
people of Gilgit-Baltistan are forced to pay heavy taxes to the Administration, 
which turns a blind eye to their needs. The same grim situation has continued for 
years. Despite collecting taxes according to its own will, Islamabad5 has failed 
miserably in generating employment, providing infrastructure or containing 
inflation. Locals are demanding that all illegal taxes be immediately called off and 
Gilgit-Baltistan be made a tax-free zone”. 

 
There was then footage of the Leader of the All National Party Conference, Gilgit-
Baltistan, saying the following in Urdu, with the English translation on screen: 
 

“All the taxes in the Gilgit-Baltistan region should be called off. Apart from general 
taxes we should get our due from the taxes that we have been paying for a long 
time. Property tax, income tax and other such laws which are completely illegal 
should immediately be called off. Among other things, the subsidies which were 
discontinued should be started again. Minerals policy 20166 should be called off 
and all the rights should be given to us”. 

 
The reporter then said the following in voiceover: 
 

“Gilgit-Baltistan is also rich in mineral resources. Pakistan earns billions in 
revenue annually from trade and transit, water exploitation and other sources. Yet 

                                            
4 Gilgit-Baltistan is an administrative area of Pakistan that is part of POK. 
 
5 The capital of Pakistan. 
 
6 Ofcom understands this to be a reference to Pakistani authorities’ policy towards mineral 
exploitation in Gilgit-Baltistan. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 10 

the majority of these earnings end up in the coffers of the top Islamabad 
leadership. People are disillusioned since none of the major power projects, which 
uses resources from Gilgit-Baltistan, are set up in this region”. 

 
More footage was shown of the Leader of the All National Party Conference, Gilgit-
Baltistan, saying the following in Urdu, with the English translation on screen: 
 

“All the power projects should be shifted to the Gilgit-Baltistan region. As 
everyone knows the same water will be used for various projects in the KBK7 and 
various other projects in Punjab. Then why not bring all the projects to Gilgit-
Baltistan?” 

 
The reporter then said in voiceover: 
 

“When the government collects taxes, citizens expect better facilities. But in the 
occupied territory of Gilgit-Baltistan, people continue to live in dismal conditions, 
even after paying heavy taxes”. 

 
Ofcom considered the above content clearly raised issues warranting investigation 
under the Rule 5.5 of the Code: 
 

“Due impartiality on matters of political or industrial controversy and matters 
relating to current public policy must be preserved on the part of any person 
providing a service…This may be achieved within a programme or over a series 
of programmes taken as a whole”. 

 
Ofcom therefore asked the Licensee how the content complied with this rule.  
 
Anti-Pakistan Protest in Geneva 
 
This programme consisted of two segments. The first segment, which lasted 
approximately 18 minutes, featured coverage of a press conference organised by the 
Unrepresented Nations and Peoples Organization (“UNPO”), which focused on the 
alleged actions of the Pakistani authorities in various regions of Pakistan, such as 
Baluchistan, Gilgit-Baltistan, and POK. The second segment, which lasted 
approximately 12 minutes, featured a reporter interviewing a number of individuals in 
front of the United Nations building in Geneva. During these interviews, a number of 
statements were made that referred to the policies and actions of the Pakistani state 
and armed forces in Operation Zarb-e-Azb, a military operation carried out by the 
Pakistani armed forces against armed militants along the Pakistan-Afghanistan 
border, which has been taking place since 2014. 
 
During the first segment of the programme, we noted, by way of example, the 
following statements: 
 

“In light of the human rights violations committed by the Pakistani state, it’s 
natural that the UNPO has been very active in raising awareness internationally 
about these atrocities taking place in Baluchistan, in Sindi, and with the people of 
Gilgit-Baltistan and in the occupied territories of Kashmir”. 

 
**** 

 

                                            
7 Khyber Pakhtunkhwa, one of Pakistan’s provinces. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 11 

“So we people of Gilgit-Baltistan today demand that Gilgit-Baltistan is key to all of 
the Kashmir dispute. And Gilgit-Baltistan should be the first region from where a 
solution of Kashmir should be found. And that [inaudible] Pakistani forces should 
pull out from Gilgit-Baltistan and POK”.  

 
**** 

 
“No defence or military aid to Pakistan until a complete restoration of the human 
rights of the people of Pakistan and the nations of Pakistan”.  

 
There were also several statements concerning Operation Zarb-e-Azb made in the 
second segment of the programme:  
 

“10,000 homes were destroyed in an area, in a population that was not involved 
in terrorism at all. The Pakistani military basically wanted to send a message to 
the Pashtuns8 that we can kill you whenever we wish to, if you have any dreams 
of Pashtun nationalism, if you have any idea of Afghan nationalism, if you have 
any, even thought of uniting with you Pashtun brothers across the Durand Line9, 
which was created by the British, we will simply smash you. To the rest of the 
world they are saying they are fighting terrorists. But anyone, who has lived in 
Pakistan or in the Pashtun areas knows that it is the Pakistani army which is the 
terrorist. They are the ones who have sponsored terrorism against India. They 
are the ones who have been host to Osama Bin Laden…The Pakistani army are 
the ones who are committing genocide in Baluchistan…So we who were born in 
Pakistan are clear that the real terrorists are the Pakistani military and the civil 
military establishment that governs it”. 

 
**** 

 
“Since [Operation] Zarb-e-Azb has started, it has been damage, a total collateral 
damage against the Pashtun population. Atrocities have been committed. Over 
one million people have been forcibly migrated to the surroundings. They have 
crossed the Durand Line to go for shelter…Houses have been looted, the 
bazaars have been ruined, and they have been bombarded all over the region. 
Four thousand tribal elders have been targeted and killed. The tribal structure, 
especially the social structure has been destroyed, and people are living in a dire 
situation living throughout history…We have been living in a very bad, a very dire, 
situation. The main support the rest of the world, especially the UN, can help us is 
in three areas: first, stop the atrocities against Pashtuns, taking charge of the 
Pakistani army of the killing of innocent people. Announce Pakistan as a terrorist 
state…Second, help us to come back to our homes, to come back to our villages, 
to come back to our cities…Third, give us the right that the rest of the world is 
having, the human rights, the right to live, the right to school, the right to educate, 
the right to have health… Help us to get rid of the atrocities, the killing of the 
Pakistani army and establishment”. 

 
**** 

 
“I think the real culprit of human rights violations in Pakistan is not the operation 
called Zarb-e-Azb but the Pakistani military itself. Zarb-e-Azb is focused on 

                                            
8 The Pashtuns are an ethnic group living in parts of Pakistan and Afghanistan. 
 
9 The Durand Line is the international border between Pakistan and Afghanistan and was 
established, in part, in 1896 between by a British diplomat, Sir Mortimer Durand. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 12 

rescuing the militants who do cause human rights violations and commit suicide 
bombings in Baluchistan and the Pashtun areas. It’s to rescue them and shift 
them to other parts of the Middle-East, where ISIS is now operating. But, the 
Pakistani military itself is the main culprit causing human rights violations in 
Baluchistan in particular, carrying out aerial bombardments, killing civilians, 
razing villages to the ground”. 

 
Ofcom considered the above content raised issues warranting investigation under the 
Rule 5.5 of the Code. Ofcom therefore also asked MBCL how the content complied 
with this rule.  
 
Response  
 
The Licensee said that it tries to cover all events “which are of interest to South-Asian 
viewers”. It added that “Our entire focus is on community. It does not matter if it is 
India-Pakistan-Bangladesh or Sri Lankan origin. We try our best to show them the 
true situation on the ground in that part of the world”. MBCL also said that “We are 
doing live shows all the time regarding Pakistan and lot[s] of Pakistani journalists and 
politicians have spoken about [the] Pakistani point of view on” MATV. 
 
The Licensee said that Kashmir Live is a daily series which covers issues relating to 
the region of Kashmir the areas of food, culture, local events, education, sports and 
politics. It added that the programmes “contain the voice of Kashmiries from both 
sides of Kashmir” and “if possible we also get interviews from Local community 
leaders, businessmen, Govt. Officials etc”. MBCL also said that the series “show[s] 
lot of content from both sides of Kashmir depicting their local issues. and criticism of 
both sides of the Govts and also positive work if any”. Further, the Licensee cited 
“one more programme that runs normally twice a week called Sarhad Ke Do Rukh” 
which MBCL described as “a balancing program for Kashmiries on both sides of [the 
Indian-Pakistan] border” and which shows Pakistani views on Kashmir. In this context 
the Licensee provided a recording of an edition of Sarhad Ke Do Rukh, broadcast on 
7 September 2016 at 22:30. 
 
The Licensee provided further representations regarding Kashmir Now in response to 
Ofcom’s Preliminary View (which was to find breaches of Rule 5.5 in respect of both 
programmes). The Licensee said that: 
 

 the programme was a “journalistic view of the situation” and questioned “what 
could be the alternative view of prevailing truth”; 
 

 it had previously “shown a lot of work done” by the Pakistani authorities including 
a “programme regarding flood affected people in the Chitral Area”;  
 

 it was now trying to obtain the viewpoint of the Pakistani and local authorities 
regarding the water crisis in POK and said it would broadcast these once they 
had been received; and, 
 

 the subject matter of this programme was a humanitarian issue rather than a 
political or industrial one.  

 
For these reasons, the Licensee considered that Kashmir Now should not be treated 
as a political programme and was not in breach of Rule 5.5. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 13 

In relation to Anti-Pakistan Protest in Geneva, MBCL said it had “earlier shown [the] 
Pakistani angle” on Gwadar Port10 and Baluchistan in one of the programmes from its 
series Pakistan Reporter11, which was broadcast on 17 September 2016. Therefore, 
“to balance” the latter it had “showed opposition [to Pakistan] by Baluchies” as shown 
by the Anti-Pakistan Protest in Geneva programme. 
 
The Licensee also set out details of other programmes12 it had broadcast about 
Pakistan: 

 

 Strategic Vision of Pakistan: MBCL said this programme, broadcast in May 2016, 
was coverage of an event at Chatham House and featured Sartaj Aziz, Foreign 
Affairs Advisor to the Pakistani Prime Minister; 
 

 Gateway Gazette: The Licensee said this programme is broadcast weekly on 
Thursdays at 20:30, and is presented by “Pakistani origin British Nationals” and 
the programme has a “compete focus” on Pakistan. It added that the programme 
“normally” invites guests including “Pakistani senators” and receives “Live calls 
from Karachi, Lahore, Islamabad and many such places in Pakistan.” MBCL also 
said that the programme sometimes discusses “various political issues against 
India including Kashmir”; 
 

 Sathi Ke San Sang: The Licensee said this was a weekly programme broadcast 
on Thursday at 21:30; and 
 

 Democracy Forum Event: ‘Pakistan – A Victim or a Perpetrator?’ MBCL said this 
three-part series, the first part of which was broadcast on 28 September 2016 at 
20:30, consisted of coverage of an event organized by a UK-based think tank. 
The Licensee said that the programmes featured “eminent speakers” concerning 
terrorism within Pakistan, including a Pakistani diplomat expressing his opposition 
to a speaker who had said that Pakistani occupation of POK is “illegal”. 

 
Decision 

 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
including that the special impartiality requirements set out in section 320 of the Act 
are complied with. This objective is reflected in Section Five of the Code. 
 
Broadcasters are required to comply with the rules in Section Five to ensure that the 
impartiality requirements of the Act are complied with, including that due impartiality 
is preserved on matters of political or industrial controversy and matters relating to 
current public policy. 
 
When applying the requirement to preserve due impartiality, Ofcom must take into 
account Article 10 of the European Convention on Human Rights. This provides for 
the broadcaster’s and audience’s right to freedom of expression, which encompasses 

                                            
10 Gwadar Port is a port on the coast of Baluchistan which has been developed with 
investment from the Chinese authorities. 
 
11 The Licensee said that in Pakistan Report it shows “all the possible info for our Pakistani 
audience”. 
 
12 MBCL also provided recordings of various editions of these programmes which are 
discussed in the Decision. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 14 

the right to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
undue interference by public authority. The broadcaster’s right to freedom of 
expression is not absolute. In carrying out its duties, Ofcom must balance the right to 
freedom of expression on one hand, against the requirement in the Code to preserve 
“due impartiality” on matters relating to political or industrial controversy or matters 
relating to current public policy. 
 
Section Five of the Code acts to limit, to some extent, freedom of expression 
because its application necessarily requires broadcasters to ensure that neither 
side of a debate relating to matters of political or industrial controversy and matters 
relating to current public policy is unduly favoured. Therefore, while any Ofcom 
licensee has the freedom to discuss any controversial subject or include particular 
points of view in its programming, broadcasters must always comply with the Code. 
Ofcom underlines that the broadcasting of comments either criticising or supporting 
the policies and actions of any Government or elected politician is not, in itself, a 
breach of due impartiality. 
 
Rule 5.5 of the Code requires that: “Due impartiality on matters of political or 
industrial controversy and matters relating to current public policy must be preserved 
Depending on the specific circumstances of any particular case, it may be necessary 
to reflect alternative viewpoints in an appropriate way to ensure that Rule 5.5 is 
complied with. The Code makes clear that the term “due” means adequate or 
appropriate to the subject matter. Therefore “due impartiality” does not mean an 
equal division of time has to be given to every view, or that every argument and 
every facet of the argument has to be represented. Due impartiality may be 
preserved in a number of ways and it is an editorial decision for the broadcaster as to 
how it ensures due impartiality is maintained.  
 

Ofcom considered both of the programmes in this case in turn. 

 

Kashmir Now 
 
We first considered whether the requirements of Section Five of the Code should be 
applied: that is, whether the subjects discussed in the programme concerned matters 
of political or industrial controversy or matters relating to current public policy. 
 
As detailed in the Introduction, the programme included two items that dealt with, 
firstly, the on-going water crisis in POK, and second, what were described as “illegal 
taxes” being imposed on residents in the Pakistani region of Gilgit-Baltistan. During 
these items, there were a number of critical statements referring to the Pakistani 
authorities in POK, including Gilgit-Baltistan. 
 
The programme included a number of statements in the item about the supply of 
water in POK, as outlined in the Introduction, that were critical and gave a one-sided 
view of the water supply policy of the Pakistani authorities in POK. For example, it 
was stated that: 
 

“The [Pakistani] administration has failed completely and whatever scheme they 
have introduced has not yet been implemented. Pipes have been lying for a long 
time, and they have not fixed them properly for over a year. Even the old 
pipelines have stopped working”. 

 
Several local residents were featured describing what they saw to be the negative 
ramifications of the water supply situation in POK. Further, a reporter described the 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 15 

Pakistani administration of POK as “liv[ing] in its own wonderland” and as having 
“miserably failed” as regards its water policy. In addition, an interviewee, Anil Bhat 
made various critical remarks about the Pakistani authorities in POK, including: 
 

“Pakistan seems to be an occupational force in POK. The dams, the 
investment…all have the interests of the Pakistani establishment more than the 
people of POK. The problem with Pakistan is that they have hardly invested into 
building up: durable bore projects; durable water supply schemes; durable roads 
and infrastructure”. 

 
The programme also included a number of statements in the item about the taxation 
policy of the Pakistani authorities in Gilgit-Baltistan, as outlined in the Introduction, 
that were critical and gave a one-sided view of the taxation policy of the Pakistani 
authorities in Gilgit-Baltistan. For example, it was stated that: 
 

“The Pakistani establishment imposes heavy taxes on people living in the region” 
and that “the people of Gilgit-Baltistan are forced to pay heavy taxes to the 
Administration, which turns a blind eye to their needs”. 

 
It was also stated that the Pakistani authorities “Despite collecting taxes according to 
its own will, Islamabad has failed miserably in generating employment, providing 
infrastructure or containing inflation”. In addition, the taxes levied by the Pakistani 
authorities in Gilgit-Baltistan were described as “illegal”. It was also stated that: 
 

“Pakistan earns billions in revenue annually from trade and transit, water 
exploitation and other sources. Yet the majority of these earnings end up in the 
coffers of the top Islamabad leadership”. 

 
In the conclusion of the item, it was stated that: 
 

“…in the occupied territory of Gilgit-Baltistan, people continue to live in dismal 
conditions, even after paying heavy taxes”. 

 
Given these repeated references to the alleged actions of the Pakistani authorities, 
we did not agree with the Licensee’s argument that the programme was concerned 
only with a humanitarian issue. Rather, we considered that the programme was 
dealing with matters of political controversy and matters relating to current public 
policy. We therefore concluded that the rules in Section Five were engaged. 
 
Ofcom went on to assess whether this programme preserved due impartiality by, for 
example, reflecting alternative viewpoints as appropriate. Rule 5.5 makes clear that 
due impartiality may be achieved “within a programme or over a series of 
programmes taken as a whole”. We went on to assess whether the Licensee 
preserved due impartiality – firstly, within the programme, either through sufficiently 
reflecting alternative viewpoints and/or contextual factors; and secondly, over a 
series of programmes taken as a whole. 
 
During this programme, we did not identify any statements or other content which 
could reasonably be considered as either reflecting the viewpoint of the Pakistani 
authorities in: POK; Gilgit-Baltistan; or at the national level within Pakistan, or 
otherwise served to counter the various criticisms being made of the Pakistani state 
within the programme. Therefore, in our view, this programme gave a one-sided view 
on the matters of political controversy and the matters relating to current public 
policy. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 16 

We went on to consider whether alternative viewpoints were reflected in a series of 
programmes taken as a whole, which the Code defines as more than one 
programme in the same service, editorially linked, dealing with the same or related 
issues within an appropriate period and aimed at a like audience. MBCL said that 
“We are doing live shows all the time regarding Pakistan and lot[s] of Pakistani 
journalists and politicians have spoken about Pakistani point of view on” MATV. 
Specifically, in relation to this edition of Kashmir Now, the Licensee described an 
edition of Sarhad Ke Do Rukh broadcast on 7 September 2016 at 22:30 as being “a 
balancing program for Kashmiries on both sides of [the Indian-Pakistan] border” and 
“which shows Pakistani views on Kashmir”.  
 
We viewed a recording of the edition of Sarhad Ke Do Rukh, transmitted on 7 
September 2016, which was broadcast in Urdu, as well as recordings of the following 
other programmes, which MBCL said it had broadcast about Pakistan: 
 

 an edition of Strategic Vision of Pakistan, which was broadcast in English in May 
2016; 
 

 two editions of Gateway Gazette, which were broadcast in Urdu (the Licensee did 
not provide details of when exactly these had been broadcast); 
 

 an edition of Sathi Ke San Sang which were broadcast in Urdu (the Licensee did 
not provide details of when exactly this had been broadcast); and 
 

 a series of three programmes called Democracy Forum Event: ‘Pakistan – A 
Victim or a Perpetrator?’, which were broadcast in English and started on 28 
September 2016. 

 
The Code’s definition of a “series of programmes taken as a whole” provides 
broadcasters with significant flexibility when making editorial decisions about how to 
maintain due impartiality. In this case however, Ofcom did not consider that any of 
the above programmes met the definition of being part of a series of programmes 
taken as a whole. For example, Strategic Vision of Pakistan was broadcast five 
months before the edition of Kashmir Now, and in our view was therefore not 
broadcast within an appropriate period for the purposes of preserving due 
impartiality. Further, we could not identify any content within the edition of Kashmir 
Now in this case or the other programmes cited by MBCL which referred to how 
these various programmes were editorially linked to each other (for example in the 
form of announcements or other content signalling the existence of an editorial link). 
 
We also noted that the Licensee said that it was now seeking the view of the 
Pakistani and local authorities in relation to the water supply issues in POK and will 
broadcast these once they had been received. However, we considered that the 
Licensee’s intention to broadcast alternative viewpoints on this matter at some point 
in the future was not sufficient to ensure compliance with Rule 5.5, given the time 
that would have elapsed since the original broadcast.  
 
We therefore concluded that the Licensee failed to present alternative viewpoints on 
the matters of political controversy and the matters relating to current public policy in 
a series of programmes taken as a whole. 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 17 

Anti-Pakistan Protest in Geneva 
 
We also considered whether the requirements of Section Five of the Code should be 
applied to the second programme: that is, whether the subject of the programme 
concerned matters of political or industrial controversy or matters relating to current 
public policy. 
 
As detailed in the Introduction, this programme included a number of critical 
statements, which focused on the alleged actions of the Pakistani authorities in 
various regions of Pakistan, such as Baluchistan, and Gilgit-Baltistan, and the 
policies and actions of the Pakistani state and armed forces in Operation Zarb-e-Azb, 
a military operation carried out by the Pakistani armed forces against armed militants 
along the Pakistan-Afghanistan border. In the programme, the Pakistani state was 
variously accused of: committing “human rights violations” and “atrocities” in areas 
including Gilgit-Baltistan. In addition, the Pakistani army was accused of: being a 
“terrorist”; sponsoring “terrorism against India”; “committing genocide in Baluchistan”; 
committing “atrocities”; undertaking “human rights violations”; “killing civilians”, and 
“razing villages to the ground”. Ofcom considered that the programme was dealing 
with matters of political controversy and matters relating to current public policy. We 
therefore concluded that the rules in Section Five were engaged. 
 
Ofcom went on to assess whether this programme preserved due impartiality by, for 
example, reflecting alternative viewpoints within the programme. During this 
programme, we did not identify any statements or other content which could 
reasonably be considered as either reflecting the viewpoint of the Pakistani 
Government or armed forces, or otherwise served to counter the various criticisms 
being made of the Pakistani state within the programme. Therefore, in our view, this 
programme gave a one-sided view on the matters of political controversy and the 
matters relating to current public policy. 
 
We then went on to consider whether alternative viewpoints were reflected in a series 
of programmes taken as a whole. MBCL said it had “earlier shown [the] Pakistani 
angle” on Gwadar Port and Baluchistan in one of the programmes from its series 
Pakistan Reporter, which was broadcast on 17 September 2016. It added, therefore, 
that “to balance” the latter it had “showed opposition [to Pakistan] by Baluchies” as 
shown by the Anti-Pakistan Protest in Geneva programme. 
 
We viewed a recording of the edition of Pakistan Reporter, transmitted on 17 
September 2016, which was broadcast in Urdu, as well as recordings of the other 
programmes13 discussed above, which MBCL said it had broadcast about Pakistan. 
However, we could not identify any content within the edition of Anti-Pakistan Protest 
in Geneva or the other programmes cited by MBCL which referred to how these 
various programmes were editorially linked to each other (for example in the form of 
announcements or other content signalling the existence of an editorial link). We 
therefore concluded that the Licensee failed to present alternative viewpoints on the 
matters of political controversy and the matters relating to current public policy in a 
series of programmes taken as a whole. 
 
Conclusion  
 
Given all the above, we considered that MBCL failed to preserve due impartiality in 
both Kashmir Now and Anti-Pakistan Protest in Geneva. Our Decision was therefore 

                                            
13 Strategic Vision of Pakistan; Gateway Gazette; Sathi Ke San Sang; and Democracy Forum 
Event: ‘Pakistan – A Victim or a Perpetrator? 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 18 

that both these programmes were in breach of Rule 5.5. We were also concerned 
that the Licensee’s representations in this case demonstrated a fundamental lack of 
understanding about its obligations under Section Five of the Code. We are therefore 
requesting that the Licensee attends a meeting to discuss its compliance in this area.  
 
Breaches of Rule 5.5 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 19 

In Breach 
 

News 
Times Now, 26 September 2016, 08:30 
 

 
Introduction 
 
Times Now is a television channel broadcasting news and current affairs content in 
English. The channel originates from India and is rebroadcast on the satellite and 
terrestrial platforms in the UK. The licence for Times Now is held by Times Global 
Broadcasting Company Limited (“Times Global” or “the Licensee”). 
 
A complaint alerted Ofcom to the commentary of a news item which the complainant 
considered was “hate speech against Pakistan”.  
 
The Licensee broadcast rolling news content of approximately 60 minutes duration 
that focused on a forthcoming speech1 that was due to be made by Sushma Swarajh, 
the Indian External Affairs Minister, at the United Nations General Assembly 
(“UNGA”) on 26 September 2016. This speech was to be made in response to the 
speech made by Nawaz Sharif, the Prime Minister of Pakistan at the UNGA, on 21 
September 20162. These speeches were made against the background of the “Uri 
attack”3 which had happened on 18 September 2016 and had seen increased 
tension between India and Pakistan, as many Indian commentators had blamed 
Pakistan for the attacks. The news content also focused on a meeting between 
Narendra Modi, the Prime Minister of India, and senior cabinet officials and officials 
from the Indian Water Resource Ministry. The news content discussed whether India 
could use the revision of the Indus Waters Treaty4 in its diplomatic reaction with 
Pakistan following the Uri attack.  
 
The content started with the studio presenter saying: 
 

“News is coming in: The meeting on the Indus Waters Treaty has begun…officials 
from the Water Resource Ministry are present at the meeting and are briefing the 
[Indian] Prime Minister about the Waters Treaty. Do remember this is a treaty that 
was inked by the two countries almost 60 years ago. And we are being told that 
India could perhaps revisit this treaty now…This happens of course even as India 
takes on Pakistan. A response is going to be coming from Sushma Swarajh, the 
External Affairs Minister at the UNGA today. But India has made it extremely 

                                            
1 See https://www.mea.gov.in/Speeches-
Statements.htm?dtl/27437/Right_of_Reply_by_India_in_response_to_a_statement_by_Pakist
an_under_Agenda_item_8_at_33rd_Session_of_the_Human_Rights_Council_September_26
_2016 
 
2 See http://www.pmo.gov.pk/pm_speech_details.php?speech_id=78 
 
3 On 18 September 2016, four terrorists, widely reported as being part of a Pakistani-based 
terrorist group, attacked an Indian military outpost near the town of Uri in the Indian-occupied 
area of Jammu and Kashmir. It was reported that 17 Indian soldiers were killed in the attack.  
 
4 The Indus Waters Treaty is a water-distribution treaty between India and Pakistan, brokered 
by the World Bank (then the International Bank for Reconstruction and Development). The 
treaty was signed in Karachi on September 19, 1960 by the then Prime Minister of India 
Jawaharlal Nehru and the President of Pakistan Ayub Khan. 

https://www.mea.gov.in/Speeches-Statements.htm?dtl/27437/Right_of_Reply_by_India_in_response_to_a_statement_by_Pakistan_under_Agenda_item_8_at_33rd_Session_of_the_Human_Rights_Council_September_26_2016
https://www.mea.gov.in/Speeches-Statements.htm?dtl/27437/Right_of_Reply_by_India_in_response_to_a_statement_by_Pakistan_under_Agenda_item_8_at_33rd_Session_of_the_Human_Rights_Council_September_26_2016
https://www.mea.gov.in/Speeches-Statements.htm?dtl/27437/Right_of_Reply_by_India_in_response_to_a_statement_by_Pakistan_under_Agenda_item_8_at_33rd_Session_of_the_Human_Rights_Council_September_26_2016
https://www.mea.gov.in/Speeches-Statements.htm?dtl/27437/Right_of_Reply_by_India_in_response_to_a_statement_by_Pakistan_under_Agenda_item_8_at_33rd_Session_of_the_Human_Rights_Council_September_26_2016
http://www.pmo.gov.pk/pm_speech_details.php?speech_id=78


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 20 

clear that it will take all possible diplomatic steps against Pakistan after the Uri 
attack”. 

 
During the coverage, a reporter talked to the studio presenter from New York, via a 
satellite link, and said the following:  
 

“After the bluff and bluster of Nawaz Sharif failed to get any traction for Pakistan, 
External Affairs Minister Sushma Swarajh has arrived to participate in the UNGA 
and deliver her speech. The largest strategy is to present a picture of common 
composure reflecting India’s status on the committee of nations. India is not going 
to miss out on that opportunity. On the principle of global community, the need to 
stop bickering and act on the Convention on Terrorism”. 

 
The studio presenter then said:  
 

“…But India has made it clear that it will take all possible diplomatic steps against 
Pakistan after the Uri attack…”. 

 
Throughout the news coverage, we noted statements by various contributors that 
either directly or indirectly commented on the policies and actions of the Pakistani 
Government in relation to tackling cross-border terrorism and towards its neighbours, 
including India, Bangladesh and Afghanistan. For example: 
 
Arun Kumar Singh (described on screen and by the presenter as a former Indian 
diplomat) said:  
 

“I think the bulk of [Sushma Swarajh’s] speech will be considering on terrorism 
only, ‘cause she has to make an elaborate presentation stating the facts that 
Pakistan is a terrorist state, entirely governed by the terrorist mafia who somehow 
have made the Prime Minister of Pakistan a puppet. So that, er, and also 
convinced the world that the real power of Pakistan now resides with the 
Generals...When you are addressing the world…you are addressing all kind of 
nations…so they have to be convinced that Pakistan is indeed with its past 
record, right, from Osama Ben Laden till today, has been indulging in such 
activities and not only particularly against India but against other countries also, 
even Bangladesh and Afghanistan and in our neighbourhood and all over the 
world and supplying terrorists from India for Pakistan to go to the United States 
and go to and hurt other European countries also…”. 

 
Separately, Kanwal Sibal (described on screen as a former diplomat) said:  
 

“…but I think this is a political signal to Pakistan, that if they keep going down this 
road of not doing anything to cut terrorism directed to India and on the contrary 
pursue their policy of using terrorism as an instrumental state policy against us, 
then we may have to think of other options…”. 

 
Later, Arun Kumar Singh said: 
 

“Actually the way the weapons have been controlled by especially terrorists and 
unstable state like Pakistan…there has to be some control of nuclear weapons. It 
is extremely important for the whole world so all the countries and then dirty wars 
something like that can easily be robbed by these so-called terrorists which will 
lead to a catastrophe and unintended war”. 

 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 21 

Later in the programme, the studio presenter said: 
 

“Now even as India is looking at various other options, various other pressure 
points to bring Pakistan to act in a responsible manner the other aspect of it is 
also perhaps to be able to convince the world community particularly the United 
States that it needs to now start cutting off its economic aid to Pakistan, because 
half of that aid does go in essentially, being the epicentre of terror of exporting 
terror, and that’s not it, the world over is extremely concerned by the fact that 
Pakistan is armed with nuclear weapons, and it is in a state where someone 
could use those nuclear weapons”. 

 
During the content, various captions were shown, including:  
 

“India will expose Nawaz’s every lie tonight”. 
 

**** 
 
“Sushma to expose & isolate terror state Pak”.  

 
**** 

 
“Breaking News: Times Now exclusive: Pakistan exposed by its own. Bahadur 
Ali5 spills the beans. Pak pushed terrorists across LoC6. Underwent arms training 
in Pak. Names separatists, reveals JuD7 link. Bahadur Ali names Lashkar8. 
Underwent training at LeT9 camp. Full interrogation report accessed”. 

 
Ofcom considered that as news programming, the above content raised issues 
warranting further investigation under Rule 5.1 of the Code: 
 

“News, in whatever form, must be reported with due accuracy and presented with 
due impartiality”. 

 
Ofcom therefore asked the Licensee to provide comments on how it ensured this 
content about the policies and actions of the Pakistani Government was presented 
with due impartiality. 
 

                                            
5 It has been widely reported that Bahadur Ali is a member of the proscribed terrorist 
organisation, Lashkar-e-Taiba. He was captured by Indian forces in July 2016 in Indian-
occupied Jammu and Kashmir.  
 
6 LoC: The Line of Control is the boundary between Indian-occupied Jammu and Kashmir and 
Pakistan-occupied Kashmir. 
 
7 Jamat Ud Dawah (JuD) is also known as Lashkar-e-Taiba (LeT). The UK Government’s list 
of proscribed terrorist organisations dated 16 December 2016 states the following in relation 
to Lashkar-e-Taiba and Jamat Ud Dawah: “[Lashkar-e-Taiba] seeks independence for 
Kashmir and the creation of an Islamic state using violent means…The UK Government laid 
an Order in March 2009 which provides that Jama’at’ ud Da’wa should be treated as another 
name for the organisation which is already proscribed as Lashkar e Tayyaba”. See 
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/578385/201612
_Proscription.pdf  
 
8 See footnote 8.  
 
9 See footnote 8. 

https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/578385/201612_Proscription.pdf
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/578385/201612_Proscription.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 22 

Response  
 
Times Global said the news content “primarily focused on India’s position at the 
UNGA in the background of the Uri attacks and Pakistan’s statements on terrorism 
made by Mr Sharif before the UNGA that required to be countered”. The Licensee 
stated its belief that its coverage was “fair keeping in view the context and the 
relevance of the broadcast on the subject”.  
 
Times Global provided background information on the various statements included in 
the programme about Pakistan. For example, the Licensee said that: following the Uri 
Attack, Pakistan faced “diplomatic isolation not just from India but from other 
countries in the world”; Nawaz Sharif, the Pakistani Prime Minister had said that the 
Pakistani Government “fully supported Kashmir’s ‘right to self-determination’” and 
supported Burhan Wani, “a purported terrorist”; during his speech to the UNGA, 
Nawaz Sharif had said nothing about “terrorists…who are allowed to roam freely, 
[and] send supplies to Kashmir to fuel unrest”; and Nawaz Sharif had “chosen to play 
the victim card by saying his own citizens were facing atrocities from terrorists in the 
country”. 
 
Given the above, the Licensee said that the news content “focused on what India’s 
response would be at UNGA, specifically in response to the statements made by Mr 
Sharif in his address [to the UNGA] which reflected Pakistan’s self goals”. 
 
Times Global said that it included in the news content, the views and opinions of ex-
diplomats “to bring out the strategy that India would adopt to address the situation 
before the UNGA”, because such contributors would have “perhaps the best strategic 
view to such a scenario”. It added that the “opinions and statements expressed by 
experts [within the news content] were their independent views and the inclusion of 
their opinion was vital to the news coverage”.  
 
The Licensee added that the programme also referred to the Indus Waters treaty 
because “it was important to raise questions on whether as part of the strategy to 
deal with Pakistan, India would reconsider the Treaty on sharing the Indus river 
waters”. It added that “to give a neutral view to this discussion, the ‘pros’ and ‘cons’ 
of revisiting the Indus River[s] Treaty were put forth as part of the discussions”.  
 
In addition, Times Global said that the programme also made reference to the 
“terrorist Bahadur Ali” through the statement “Pakistan exposed by its own”, because 
according to news reports, following capture by Indian authorities he had named 
Pakistan as having “played a vital role of pushing terrorism into India”. 
 
In conclusion, the Licensee said that the news programme was part of its “continuous 
coverage” of the UNGA speech to be made by Sushma Swarajh on 26 September 
2016 and Nawaz Sharif’s speech to the UNGA on 21 September 2016. In this 
context, Times Global said that Nawaz Sharif’s speech to the UNGA on 21 
September 2016 “was also carried on the channel” thereby “putting across the 
position of Pakistan on the key issues placed before the UNGA”. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
including that news included in television and radio services is presented with due 
impartiality. This objective is reflected in Section Five of the Code.  
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 23 

Broadcasters are required to comply with the rules in Section Five to ensure that the 
impartiality requirements of the Act are complied with, including that due impartiality 
is preserved on matters of political or industrial controversy and matters relating to 
current public policy.  
 
When applying the requirement to preserve due impartiality, Ofcom must take into 
account Article 10 of the European Convention on Human Rights. This provides for 
the broadcaster’s and audience’s right to freedom of expression, which encompasses 
the right to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority. The broadcaster’s right to freedom of expression is 
not absolute. In carrying out its duties, Ofcom must balance the right to freedom of 
expression against the requirement in the Code to preserve “due impartiality” in 
matters relating to political or industrial controversy or matters relating to current 
public policy.  
 
Ofcom recognises that Section Five of the Code acts to limit, to some extent, 
freedom of expression. This is because its application necessarily requires 
broadcasters to ensure that neither side of a debate relating to matters of political or 
industrial controversy and matters relating to current public policy is unduly favoured. 
Therefore, while any Ofcom licensee should have the freedom to discuss any 
controversial subject or include particular points of view in its programming, in doing 
so broadcasters must always comply with the Code. 
 
The Code makes clear that the term “due” means adequate or appropriate to the 
subject matter. “Due impartiality” does not mean an equal division of time has to be 
given to every view, or that every argument and every facet of the argument has to 
be represented. Due impartiality may be preserved in a number of ways and it is an 
editorial decision for the broadcaster as to how it ensures due impartiality is 
maintained. 
 
The Code does not prohibit broadcasters from discussing or reporting on any 
controversial subject, or including any particular point of view in a news programme. 
To do so would be an unacceptable restriction on a broadcaster’s freedom of 
expression. Therefore, the broadcasting of critical comments concerning the policies 
and actions of any government is not, in itself, a breach of due impartiality rules. The 
Code does not prohibit broadcasters from, for example, criticising particular nation 
states, governments or one side in a particular conflict or dispute, for example, such 
as the dispute between India and Pakistan referred to in this case. However, it may 
be necessary to reflect alternative viewpoints in an appropriate way and/or provide 
context to ensure due impartiality is preserved.  
 
Rule 5.1 of the Code states that:  
 

“News, in whatever form, must be reported with due accuracy and presented with 
due impartiality”. 

 
The obligation in Rule 5.1 to present news with due impartiality applies potentially to 
any matter covered in a news programme, and not just matters of political or 
industrial controversy and matters relating to current public policy. Due impartiality 
may be preserved in a number of ways and it is an editorial decision for the 
broadcaster as to how it ensures a news story is presented with due impartiality. We 
take into account all relevant facts in the case, including: the substance of the story in 
question; the nature of the coverage; whether there are varying viewpoints on a news 
story, and if so, how a particular viewpoint could be or is reflected within news 
programming; and, the context of the particular broadcast, including factors such as 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 24 

the type of programme and channel, and the likely expectation of the audience. A key 
part of Ofcom’s analysis is an assessment of whether a particular view or response 
needed to be reflected, or context provided, to ensure due impartiality, and – if so – 
whether it was appropriately reflected or provided. This is a matter of judgement, to 
be decided taking account of all the relevant circumstances. 
 
The news content in this case discussed a forthcoming speech due to be delivered 
by the Indian External Affairs Minister at the UNGA, with the speech being described 
as a response to the speech made five days earlier (on 21 September 2016) by the 
Pakistani Prime Minister, also at the UNGA. The coverage discussed possible 
diplomatic steps that India could take against Pakistan following the Uri attack of 18 
September 2016, which had been reported as being carried out by terrorist groups 
emanating from Pakistan. One possible diplomatic step for India was the revision of 
the Indus Waters treaty10. In reporting on these matters, the content included various 
statements, as outlined in the Introduction, which commented directly or indirectly on 
the Pakistani Government’s policies and actions. For example, Pakistan was 
variously labelled as: “a terrorist state, entirely governed by the terrorist mafia”; the 
“epicentre of terror”; “not doing anything to cut terrorism directed to India” and 
pursuing a “policy of using terrorism as an instrumental state policy against” India. In 
addition, Nawaz Sharif was described as “a puppet” who told “lie[s]”, and it was also 
stated that the “real power of Pakistan now resides with the Generals”. 
 
Ofcom was of the view that the statements set out in the Introduction contained 
various comments that were clearly critical of, or in opposition to, the Pakistani 
Government and its policies in relation to India and tackling cross-border terrorism. 
We therefore considered that news about these matters required the viewpoint of the 
Pakistani Government to be reflected appropriately or sufficient context provided to 
ensure due impartiality was maintained. 
 
We noted the Licensee stated that the content “primarily focused on India’s position 
at the UNGA in the background of the Uri attacks and Pakistan’s statements on 
terrorism made by Mr Sharif before the UNGA that required to be countered”. Given 
that Times Now originates from India and is broadcast in India, it is not surprising that 
the Licensee would wish to focus on the issues discussed within in the content from 
an Indian perspective. However, in doing so Times Global had to present this news 
content with due impartiality. 
 
In terms of context, we noted that the Licensee provided background to the various 
statements made in the news content including that: Pakistan faced “diplomatic 
isolation not just from India but from other countries in the world”; Nawaz Sharif, the 
Pakistani Prime Minister had said that the Pakistani Government “fully 
supported…Burhan Wani, ‘a purported terrorist’”; during his speech to the UNGA; 
and Nawaz Sharif had said nothing about “terrorists…who are allowed to roam freely, 
[and] send supplies to Kashmir to fuel unrest”. However, these contextual factors, in 
our view, were not relevant to whether the viewpoints of the Pakistani Government 
had been adequately represented, or whether the critical statements made about the 
Pakistani Government’s policies and actions were adequately challenged or sufficient 
other context provided. 
 
Times Global added the statements made by the former diplomats (for example from 
Arun Kumar Singh and from Kanwal Sibal) were “their views and opinions” and that 
they had “perhaps the best strategic view” in relation to the Indian External Affairs 
Minister making her speech at the UNGA. The Licensee also said that the “opinions 

                                            
10 See footnote 4 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 25 

and statements expressed by experts [within the news content were] were their 
independent views and that the inclusion of their opinion was vital to the news 
coverage”. However, we considered that the news content contained various 
statements that: referred to the policies and actions of the Pakistani Government, 
including the Pakistani Prime Minister, Nawaz Sharif (for example in relation to cross-
border terrorism); were highly critical of those policies; and were issues on which the 
Pakistani Government was likely to have had a view different to that expressed in the 
news content. Accordingly, in Ofcom’s view the content was dealing with matters 
which needed to be presented with due impartiality. The Licensee therefore needed 
to ensure the viewpoint of the Pakistani Government was appropriately reflected or 
that relevant context was also provided.  
 
The Licensee argued that Times Now had “also carried” the speech of Nawaz Sharif 
the Prime Minister of Pakistan to the UNGA on 21 September 2016 (i.e. five days 
before the broadcast in this case). In the view of Times Global it was therefore 
“putting across the position of Pakistan on the key issues placed before the UNGA”. 
We recognise there may be occasions when a broadcaster may be able to comply 
with Rule 5.1 in one news programme by broadcasting material in a different news 
programme or programmes. For example, due impartiality in news might be achieved 
through broadcasting different viewpoints on a particular issue on successive days in 
a series of explicitly linked ‘special’ news reports which each separately focus on one 
particular viewpoint on a particular subject. Depending on the circumstances in each 
case, such an editorial approach might ensure compliance with Rule 5.1, as long as it 
is clearly signposted to the audience, in line with Rule 5.611 of the Code. In the 
present case, this approach was not taken. 
 
In conclusion, we could not identify any viewpoints being reflected in this news 
content which could be described as reflecting the viewpoint of the Pakistani 
Government on the matters being discussed in the content, or otherwise countering 
or challenging the various critical statements being made about the Pakistani 
Government, for example in relation to its policy towards terrorism. By failing to 
provide such viewpoints, the criticisms of the Pakistani Government’s actions and 
policies in relation to various policies, such as tackling cross-border terrorism, 
remained unchallenged and therefore Times Now failed to ensure this news content 
was presented with due impartiality.  
 
Our Decision was therefore that the Licensee did not present the news item with due 
impartiality and Rule 5.1 of the Code was breached.  
 
Breach of Rule 5.1  
 

                                            
11 Rule 5.6 states: “The broadcast of editorially linked programmes dealing with the same 
subject matter (as part of a series in which the broadcaster aims to achieve due impartiality) 
should normally be made clear to the audience on air”. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

26 

In Breach  
 

News 

Radio Sangam, 28 October to 9 December 2016, various times 
 

 
Introduction 
 
Radio Sangam is a community radio station serving the Indian, Pakistani and 
Bangladeshi communities of Huddersfield. The licence for the service is held by 
Communities Together (“the Licensee”). 
 
A complainant alerted Ofcom to the station’s sponsored news output, which he 
considered to be in breach of the Code. 
 
The following pre-recorded sponsorship credit (i.e. a commercial reference) was 
broadcast on Radio Sangam before every clock hour from 28 October to 9 December 
2016: 
 

“On the hour, every hour, this is Radio Sangam national and international news, 
in association with Haji Jewellers, [address] – providers of jewellery for all 
occasions – telephone, [number]”. 

 
This was followed on each clock hour by News, comprising national and international 
news provided by an independent source. 
  
We considered the material raised issues warranting investigation under Rule 10.3 of 
the Code, which states: 
 

“No commercial reference, or material that implies a commercial arrangement, is 
permitted in or around news bulletins or news desk presentations…”. 

 
We sought the Licensee’s comments on how the material complied with this rule. 
 
Response 
 
The Licensee said it had made a verbal agreement with Haji Jewellers that, in return 
for the company making a contribution to the cost of acquiring the news from an 
independent source, the station “would acknowledge their support once an hour” on 
air. It said that, “having read and fully understood Rule 10.3 of the code, [it] believe[d] 
that this did not comply with the Rule”. Communities Together added that “this was a 
genuine oversight of this rule and came about due to misinformation about promos 
and jingles from a highly regarded broadcasting organisation in the UK who were 
acting as a consultant to [the station] during [its] first year of broadcasting”. The 
Licensee said it was “taking this up as a legal matter with this organisation, 
separately to this investigation”. 
 
Communities Together assured Ofcom that “Radio Sangam will do all that it can to 
ensure that it fully meets its obligations and takes compliance seriously”. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set 
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure standards 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 27 

objectives. These objectives include ensuring that: “…generally accepted standards 
are applied to the contents of ... radio services so as to provide adequate protection 
for members of the public from the inclusion in such services of ... harmful material”; 
“the unsuitable sponsorship of programmes included in … radio services is 
prevented”; and “news included in … radio services is presented with due 
impartiality…”. In setting or revising such standards, Ofcom must also, under the Act, 
have regard to “…the desirability of maintaining the independence of editorial control 
over programme content”. 
 
Ofcom has reflected these requirements in, among other things, Rule 10.3 of the 
Code. This rule prohibits any commercial reference, or material that implies a 
commercial arrangement, in or around news bulletins or news desk presentations 
(subject to specific exceptions). The purpose of Rule 10.3 is to ensure that news 
bulletins and news desk presentations are neither distorted for commercial purposes 
nor perceived by listeners to have been so distorted. 
 
Guidance to Section Ten of the Code states that “sponsored programming is 
programming … that has had some or all of its costs met by a sponsor…”. A formal 
arrangement for a third party – in this instance, Haji Jewellers – to contribute 
specifically to the cost of acquiring the news from an independent source meets this 
definition. News, broadcast hourly on Radio Sangam, was therefore sponsored and a 
commercial reference – in this instance, a sponsorship credit – was broadcast before 
news bulletins. The content was therefore in breach of Rule 10.3 of the Code. 
 
Breach of Rule 10.3 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

28 

In Breach 
 

Various programmes 
Flow TV, 28 June 2016, various times 
 

 
Introduction 
 
Flow TV is a Christian channel that broadcasts on satellite and cable platforms. The 
licence for this service is held by Flow TV Limited (“Flow TV” or “the Licensee”). 
 
As part of its routine monitoring, Ofcom assessed the following programmes which 
contained various references to products, services and trade marks. 
 
Changing Your World – Creflo Dollar, 06:05 
 
This series features the ministry of Dr Creflo Dollar and offers a religious message to 
viewers. In this episode Dr Creflo Dollar discussed “Cooperating with the Law of 
Faith”. Viewers were advised that the material was brought to them by “the partners 
of Creflo Dollar Ministries” and captions appeared at the bottom of the screen which 
included the following information: 
 

“TO ORDER: Cooperating with the Law of Faith, [telephone numbers and website 
address given]”. 
 
“2016 MINISTERS AND LEADERSHIP CONFERENCE, SUPERNATURAL 
LEADERSHIP, PURCHASE TICKETS TODAY, October 4TH – 6TH Atlanta GA, 
Taffi Dollar, Tony Brazelton, Cynthia Brazelton, Earl Johnson, Gregory Powe, 
Michael Smith”. 

 
Contact information for Creflo Dollar Ministries appeared on screen on a number of 
occasions throughout the programme, including a website and phone numbers for 
viewers in Europe and the US. 
 
Towards the end of the programme, a voiceover said: 
 

“Stop fighting God and start cooperating with God with this limited time television 
offer from Creflo Dollar. You’ll receive the liberating three message series 
‘Cooperating with God’, where you will learn how to walk the talk and trust God in 
all areas of your life. Next, you’ll receive the ‘Cooperating with God’ mini book to 
coach you through your daily walk with God, and we’ll send you the two message 
series ‘Receiving All the Provisions of Grace’, all for your love gift of $35 or more 
to the ministry. Or for a love gift of any amount we’ll send you the two message 
series ‘Receiving All the Provisions of Grace’. Start cooperating with God, and 
experience the blessings of being his child. Order your copy today”. 

 
The programme ended with the following voiceover: 
 

“Reboot your life with God’s Grace at the 2016 Grace Life Conference, July 11 – 
July 15 in Atlanta, Georgia. For five days, refuel yourself with five speakers who 
will share about God’s grace for the first time together. Grace Life Conference 
2016, spaces limited, so purchase your tickets online today”. 

 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 29 

Believers’ Voice of Victory, 08:00 
 
This series provides teaching on religious matters such as prayer, healing, 
relationships and finances, and is presented by Kenneth and Gloria Copeland from 
Kenneth Copeland Ministries. During this half-hour episode, a number of captions 
appeared at the bottom of the screen. These included contact information for 
Kenneth Copeland Ministries and Billye Brim Ministries, including phone numbers 
and websites. 
 
Towards the end of the programme, a voiceover said: 
 

“The ‘How To Be Led By The Spirit of God Package’ helps you know the 
difference between the Holy Spirit and the enemy’s distractions. Hearing from 
God is critical, it’s not an option. You need to know how to do this. Kenneth 
Heagan’s book ‘How You Can Be Led By The Spirit of God’ teaches you how to: 
stay lined up with the leading of the Holy Spirt; unify with other believers and 
exercise your spiritual authority; trust God to direct you and listen to your heart; 
experience fresh insights, wisdom, direction and peace; understand the prophetic 
aspects of the Psalms; the Tehillim by Artscroll was a Hebrew to English 
translation of the Psalms, complete with commentary, available in an easy to 
carry five book set. It’s never been more important than now to be led by the spirit 
of God. Order your ‘How To Be Led By The Spirit Of God Package’ today and 
train yourself to hear God’s voice clearly and to follow his direction. Available now 
for 560 Rand plus 15 percent for postage. Out South Africa add 40 percent. Go to 
[website address given], or phone on [telephone number given]. Take advantage 
of these study resources that Brillye Brim personally selected to go with this 
week’s teaching. Order your package today”. 

 
The programme ended with the presenter Gloria Copeland talking directly to the 
camera: 
 

“Be sure to make your plans to join us at the ‘Southwest Believers Convention’, 
you don’t want to miss this. July 4 to 9 downtown Fort Worth, and we’re going to 
hear so much Word all day and half the night that you cannot leave the same way 
you came. So don’t miss it. Go to [website address given] for all the details...”. 

 
The following caption also appeared at the bottom of the screen: 

 
“Southwest Believers Convention, 4-9 July, Fort Worth Convention Center, Fort 
Worth Texas, USA, [telephone number and website address given]”.  

 
At the end of the programme, a caption stated: “This program was brought to you by 
the Partners of Kenneth Copeland Ministries”. 
 
Ramson Mumba Ministries, 20:00 
 
This series features the religious teaching and spiritual healing of Senior Pastors and 
Founders of the El-Shaddai International Christian Centre, Dr Ramson and Estrella 
Mumba. During this half-hour episode, the following caption appeared at the bottom 
of the screen: 

 
“Connect To This Anointing, Receive Your Miracle & Healing Today For Prayer 
and to Sow Into This Vision, [telephone numbers given], Give Online at [website 
address given]”. 

 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 30 

Contact information for El Shaddai, Johannesburg and the El Shaddai International 
Christian Centre was also displayed in captions, including service times, postal 
addresses, phone numbers and email addresses. In addition, announcements were 
included in captions about opportunities to hear Dr Ramson Mumba preach, giving 
service times and postal addresses. 
 
At another point in the programme, a voiceover said: 
 

“In cities like Houston, London, New York, Hyderabad, Washington D.C., Cape 
Town and now Nairobi it’s your turn to experience the goodness of God as you 
join us in an ‘Atmosphere for the Supernatural’. Our healing and miracle 
conference for Nairobi, Kenya is taking place on July 28th to 29th 2016, at the very 
prestigious and world-renowned All Saints Cathedral Auditorium, Kenyatta 
Avenue, Nairobi, Kenya…To register call [telephone numbers given], or email 
[email address given]”. 

 
During the above voiceover, the following caption was displayed at the bottom of the 
screen:  
 

“Dr. Ramson Mumba, Atmosphere for the Supernatural, All Saints Cathedral 
Auditorium, Kenyatta Avenue, Nairobi, Kenya, Thursday July 28th at 5pm, Friday 
29th July at 10am and 5pm, Call [telephone numbers given], Email: [email 
address given]”. 

 
Captions also included registration information for the above event, including phone 
numbers, an email address, the venue’s postal address and the date and times of the 
event. 
 
Towards the end of the programme, captions also displayed the various locations of 
the “El Shaddai Global Network of Churches”, with phone numbers for individual 
churches, and an email address and website address for El Shaddai. 
 
This is Your Day! – Benny Hinn, 22:30 
 
In this series, Pastor Benny Hinn, a televangelist best known for his revival meetings 
and faith healing events, preaches the Christian faith from an evangelical 
perspective. At various points throughout this half-hour episode, the following 
captions appeared at the bottom of the screen: 

 
“Get the NEW Benny Hinn Ministries Mobile App”. 

 
“Miracle Service and other event information call: [telephone number given] or 
visit: [website address given]”. 
 
“Request Pastor Benny Hinn’s Teachings in the mail [telephone number, website 
address and postal address given]”. 
 
“Enroll in Pastor Benny’s School of Ministry online! [website address given]”. 
 

During the programme, captions also alerted viewers to the Twitter and Periscope 
accounts, Facebook page and YouTube channel of Benny Hinn Ministries. Repeated 
captions invited viewers to send in “Prayer Requests” or “Praise Reports” to a phone 
number, website address or postal address. 

 
 

mailto:[email%20address%20given]
mailto:[email%20address%20given]


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 31 

Towards the end of the programme, a voiceover said: 
 
“The Dake Study Bible is recognised as the most comprehensive and important 
examination of the scriptures ever created. Containing more resources for 
personal study than any other bible, this ultimate tool for understanding God’s 
work can be yours today. Don’t miss this opportunity to get your own copy of the 
Dake Study Bible, or give it as a gift to a loved one or friend. Call or order online 
now”. 
 

During this voiceover, a caption provided viewers with a telephone number, a website 
address and a postal address to contact to order the “Dake Study Bible”. 

 
The voiceover also said: 

 
“Join Pastor Benny Hinn in Israel, October 29th to November 7th for a time of 
impartation and visitation in the land of miracles. You’ll walk where Jesus walked, 
from Galilee to Jerusalem, from the Jordan River to the Upper Room. Visit the 
ministry website to download a brochure. Experience Israel with Pastor Benny 
Hinn. You’ll never be the same”. 
 

During this voiceover, the following text appeared on screen:  
 
“Experience Israel with Pastor Benny Hinn, October 29th – November 7th, 
Experience Israel! Your Life will never be the same, download your brochure 
today! Israel Tour 2016 [website address given]”. 

 
Gospel Truth – With Andrew Wommack, 23:30 
 
This series offers religious teachings to viewers. At the beginning of this 30-minute 
episode, the presenter Andrew Wommack said: 
 

“I’ve got this product entitled ‘Lessons from Elijah’, I’ll tell you, this is one powerful 
book. And then we have DVDs and CDs, and I have a study guide that is 
specifically designed to train other people to make disciples with this. And then 
we have a package that we’re offering, our announcer will give you all the 
information at the end of the programme about this. But we’re also offering the 
‘Lessons from David’ and the ‘Lessons from Joseph’, I think we call it the 
‘Lessons Package’”. 

 
During the programme, the following captions were shown: 
 

“The Lessons from Elijah collection CD Album £16, DVD Album £16, Book In 
English £9, Study Guide £17.50 + Postage & Packing [telephone number given]”. 

 
“Become a Grace Partner Today [telephone number and website address given]”. 

 
A website address for Andrew Wommack Ministries was constantly on screen 
throughout the programme, and captions appeared alerting viewers to the 
organisation’s offices in Germany and Hungary, giving website addresses and phone 
numbers for these locations. A caption also provided the Andrew Wommack 
Ministries Instagram, Twitter and Pinterest account information and Facebook page. 
Approximately 27 minutes into the programme, a voiceover also provided details of a 
website that viewers could visit for “the inside story” of Andrew Wommack Ministries. 

 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 32 

1onOne with Damon Davies, 18:00 
 
In this 30-minute programme, Damon Davies spoke to Pastor Teresa Goggins about 
her book Trained to Conquer. 
 
At the beginning and end of the programme, the following message appeared on 
screen: 
 

“The following/preceding was a paid advertisement brought to you by 1onOne”. 
 
A website address and phone number for 1onOne featured on screen constantly. 
 
Towards the end of the programme, Damon Davies said via voiceover (with 
occasional speech delivered to camera): 
 

“Pastor T, my friend who you saw on today’s programme, is going to provide you 
with the training and the tools that you need to conquer in every area of your life. 
In her powerful book ‘Trained to Conquer’ you’re going to discover how to unlock 
the power, the gifts, the talents, the stuff that God put inside of you to help you 
experience victory in the battles in your life…It’s a practical guide that will show 
you how you can identify the work of the devil, and how you can win with the 
word of God in your life…In addition to her incredible step-by-step guide you’re 
going to also receive an exclusive companion video teaching, where Pastor T 
helps you into a place where you’re tapping into the power and the authority that 
is yours through prayer…Believe me, this collection is not one that you want to 
miss. It’s a 1-2 punch that will equip you to overcome every single attack against 
you. But there’s more. As part of this exclusive offer, you also get a personal 
prayer CD from Pastor T. Both the book ‘Trained to Conquer’, the companion 
video teaching and this prayer CD are available to you today for your love gift of 
only £40 or more”. 

 
During the voiceover, the following captions were shown: 
 

“CONTACT US ON: [telephone number given]”. 
 

“Mail Check or Money Order To: [postal address given]”. 
 
Ofcom’s investigation 
 
The Licensee explained that all of the above content was broadcast as editorial 
rather than advertising material, and that there were no commercial arrangements in 
place relating to the broadcast of the programmes or the inclusion of references to 
products, services and trade marks in the programmes. 
 
Based on this information, Ofcom considered that the material raised issues 
warranting investigation under the Code.  
 
Ofcom therefore asked the Licensee for its comments on how Changing Your World 
– Creflo Dollar, Believers’ Voice of Victory, Ramson Mumba Ministries, This Is Your 
Day! – Benny Hinn and Gospel Truth – with Andrew Wommack complied with the 
following rules: 
 
Rule 9.4: “Products, services and trade marks must not be promoted in 

programming”. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 33 

Rule 9.5: “No undue prominence may be given in programming to a product, 
service or trade mark. Undue prominence may result from: 

 

 the presence of, or reference to, a product, service or trade mark 
in programming where there is no editorial justification; or 

 

 the manner in which a product, service or trade mark appears or is 
referred to in programming”. 

 
We also asked for the Licensee’s comments on how 1onOne with Damon Davies 
complied with the following rule: 
 
Rule 9.2 “Broadcasters must ensure that editorial content is distinct from 

advertising”. 
 
Response 
 
The Licensee emphasised the importance of its status as “a Christian religious 
television channel”, rather than a “‘mixed content’ channel”, and argued that the 
nature of the service would have been clear to viewers from its labelling and 
positioning in the electronic programme guide. In Flow TV’s view, this would have 
shaped expectations that content broadcast on the service would express a Christian 
perspective, including “interpretation of scripture in the Holy Bible”. It added: “[M]any 
viewers are Christian and the channel is aimed at satisfying their spiritual needs”. 
 
The Licensee described an “operating model” for Christian television broadcasters 
and programme providers internationally. It explained that broadcasters generally 
finance their operations through donations and the sale of airtime to programme 
providers. Flow TV also stated that programme providers who purchased airtime also 
relied on “donations from the general public to their respective ministries” and 
“revenue streams traditionally and integrally related to these ministries”. The 
Licensee added that these programme providers were almost exclusively “Christian 
ministries”, recognised as “not-for-profit organisations or charities”, and were 
therefore not commercial in nature. 
 
Flow TV said that “the term ‘products’ does not appear to be defined in the Code”, 
and disputed that the “items” referred to in the programmes constituted “‘products’ in 
the commercial sense”, due to the “integral relationship that they hold in relation to 
the religious content” of the programmes. In its view, the “ministry teachings and 
material” referred to in programmes are “designed to undergird the religious 
principles being taught” and to “build…religious faith”. The Licensee stated that 
viewers would expect teachings to be complemented by references to “supporting 
works, authorships and conferences”, and that this material was “integrally related to 
the content of the channel and not merely arbitrary products of a commercial nature”. 
It added: “[M]any of the viewers may already be partners of the specific ministry 
(programme provider) making the material available”. Flow TV also said that the 
inclusion of such material in programmes is consistent with international practice for 
Christian television broadcasters, and that to prevent it from doing so would be 
“nonsensical and counter-productive to the very intention of the program[me] itself”. 
 
The Licensee described the approach set out above as “the most practical and 
effective way that a ministry can notify viewers…of the wealth of ministry material 
available for them”. It added that programme makers “provide precisely the same 
packaged programme content to all of the Christian television broadcasters with 
whom they deal”, and that it is uncommon for providers to edit content “for individual 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 34 

broadcasters in any single country or region”. The Licensee said that Flow TV had 
taken the decision to limit the “promotion of ministry material” to “2 minutes 30 
seconds per program[me]”. 
 
The Licensee said that it “seeks to be [as] co-operative as possible with Ofcom”, and 
would “consider airing appropriately worded banners or ‘strips’” to highlight to viewers 
that “Flow TV is a Christian religious channel and that views expressed by 
programmers should be interpreted accordingly”. Flow TV concluded that although it 
did not agree that any “contraventions exist” in this case, it welcomed Ofcom’s 
guidance on compliance. 
 
Changing Your World – Creflo Dollar, Believers Voice of Victory, Ramson Mumba 
Ministries, This Is Your Day! – Benny Hinn and Gospel Truth – with Andrew 
Wommack 
 
With regard to Rule 9.4, the Licensee said that the material in these programmes 
was intended to “complement” and “increase” viewers’ “religious knowledge”. Flow 
TV stated that the programmes included “notifications of conferences that pastors will 
be attending as speakers”, and “invitations for viewers to contact particular ministries 
for ministry support and upliftment”. The Licensee reiterated that in its view this was 
“the most practical way to advertise” the information. Flow TV underlined its point that 
the conferences, which it said were “integral” to the work of ministries, were for that 
reason not a “commercial endeavour”. The Licensee also noted that mobile 
applications and social media provided viewers with another way to interact with 
ministries, stating that invitations to “make contact with the respective ministries in 
order to be further ministered to” were the “intention of the entire programming”. 
Finally, Flow TV suggested that, when issuing it with its licence, Ofcom should have 
anticipated that the service would operate in accordance with the “international 
practice for religious programme content” summarised in its response. 
 
With regard to Rule 9.5, Flow TV stated that, as it believed the terms “advertising” 
and “editorial justification” are not defined in the Code, its interpretation of “editorial 
justification” was that references to “ministry tools” should be “editorially justified or 
appropriate and in good taste” in relation to the overall programme. The Licensee 
added that these references “should not represent a stand-alone advertisement”, and 
be an “integrally related…essential part” of the overall programme. Flow TV 
reiterated its view that it is an international practice for Christian channels to include 
references, such as those highlighted by Ofcom, in order to “complement” religious 
teachings. The Licensee considered these references to be editorially justified. Flow 
TV identified the inclusion of contact information as “one of the primary reasons” for 
ministries to use Flow TV to air programmes, and argued that preventing ministries 
from including such material in programming “could be construed as absurd”. The 
Licensee added that the nature of the channel and the context in which references 
appeared must be considered when assessing their compliance with the Code. 
 
Flow TV referred to Rules 9.31 and 9.32, which cover programme-related material 
(“PRM”): 
 
Rule 9.31: “Programme-related material may be promoted only during or around 

the programme from which it is directly derived and only where it is 
editorially justified”. 

 
Rule 9.32: “The broadcaster must retain responsibility for ensuring the 

appropriateness of programme-related material”. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 35 

The Licensee stated that in its view “religious material offered to viewers” met the 
definition of PRM, because it was “directly related to the programme or ministry 
presenting the programme”, and allowed viewers “to benefit from, or interact, with, 
that programme or religious ministry initiative”. The Licensee added that due to the 
context in which “religious material” and “contact information” was made available to 
viewers, their inclusion was “editorially justified” as set out in Rule 9.31. Under Rule 
9.32, Flow TV also stated that its selection process for programmes ensured the 
appropriateness of PRM. The Licensee went on to explain that the “spiritual integrity 
of the programme and contents” are assessed, along with their consistency with 
“international practice”. 
 
1onOne with Damon Davies 
 
With regard to Rule 9.2, Flow TV referred to its comments as summarised above, 
and also pointed to an on-screen message shown at the beginning and end of the 
programme that stated: “the following/preceding was a paid advertisement brought to 
you by 1on One”. The Licensee said that the programme had been produced by a 
ministry in the USA, and that the on-screen message was included “as a requirement 
[of] US regulatory agencies”. Flow TV said that it could not “adequately comment on 
the reasons why such a statement would be required by them”. The Licensee added 
that term “advertisement” was “misleading” in this case, as the “material and ministry 
contact information” within the programme was “not advertising in a narrow 
commercial sense”, but instead a “necessary concomitant of religious programming 
and religious ministry initiatives”. Flow TV reiterated its view that it would be unfair for 
ministries not to be able to include such information within programmes. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure specific standards 
objectives, including “that the international obligations of the United Kingdom with 
respect to advertising included in television and radio services are complied with”. 
These obligations include ensuring compliance with the Audiovisual Media Services 
(“AVMS”) Directive. 
 
The AVMS Directive places limits on the amount of airtime that broadcasters can use 
for advertising. It also requires that television advertising is kept visually and/or 
audibly distinct from programming. These requirements are reflected in Ofcom’s 
Code on the Scheduling of Television Advertising (COSTA) as well as Section Nine 
of the Code. 
 
While COSTA contains rules that apply to television advertising, Section Nine of the 
Code sets out the rules that apply to commercial references included within television 
programming. The rules in this section limit the extent to which references to 
products, services and trade marks can feature in programming and therefore help to 
maintain a distinction between advertising and programming and prevent 
broadcasters increasing the amount of airtime used for advertising activities.  
 
Section Nine does not prevent broadcasters transmitting programmes about 
particular organisations (whether they are commercial or non-commercial in nature). 
Neither does it proscribe all references to products and services in programmes. 
Licensees are free to cover whatever subjects they wish in programmes, provided 
they comply with the Code. In relation to Section Nine, this means ensuring that a 
distinction is maintained between programming and advertising. To comply with the 
rules in Section Nine, a programme’s narrative must therefore always serve an 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 36 

editorial end: its purpose must not be, or appear to be, to promote the products or 
services of a third party.  
 
In this case, Ofcom noted the Licensee’s view that:  

 

 the ministries featured in the programmes were “not-for-profit organisations or 
charities”, and were therefore not commercial in nature; 
 

 the “items” referred to in the programmes did not constitute “‘products’ in the 
commercial sense”, due to the “integral relationship that they hold in relation to 
the religious content” of the programmes; and 
 

 viewers would expect teachings to be complemented by references to “supporting 
works, authorships and conferences”, and that this material was “integrally 
related to the content of the channel and not merely arbitrary products of a 
commercial nature”. 

 
Section Nine makes clear that a commercial reference is “[a]ny visual or audio 
reference within programming to a product, service or trade mark (whether related to 
a commercial or non-commercial organisation)”. Ofcom therefore considered the 
references to the various ministries, books, conferences, DVDs etc in the 
programmes to be commercial references, and Section Nine therefore applied to 
them. 
 
Changing Your World – Creflo Dollar, Believers Voice of Victory, Ramson Mumba 
Ministries, This Is Your Day! – Benny Hinn and Gospel Truth – With Andrew 
Wommack 
 
Rule 9.4 
 
Programmes should not be used to sell products and services – such activity should 
be reserved to advertising. Rule 9.4 therefore prevents the promotion of products, 
services and trade marks during programmes. Ofcom’s Guidance1 on Rule 9.4 
explains: “In general, products or services should not be referred to using favourable 
or superlative language and prices and availability should not be discussed”. 
 
On a number of occasions in the above programmes, viewers were invited to attend 
events and contact organisations. For example: 
 

“2016 MINISTERS AND LEADERSHIP CONFERENCE, SUPERNATURAL 
LEADERSHIP, PURCHASE TICKETS TODAY, October 4TH – 6TH Atlanta GA, 
Taffi Dollar, Tony Brazelton, Cynthia Brazelton, Earl Johnson, Gregory Powe, 
Michael Smith”. 
 
“Reboot your life with God’s Grace at the 2016 Grace Life Conference, July 11 – 
July 15 in Atlanta, Georgia. For five days, refuel yourself with five speakers who 
will share about God’s grace for the first time together. Grace Life Conference 
2016, spaces limited, so purchase your tickets online today”. 
 
“Southwest Believers Convention, 4-9 July, Fort Worth Convention Center, Fort 
Worth Texas, USA, [telephone number and website address given]”. 
 

                                            
1 http://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/33611/section9_may16.pdf. 

http://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/33611/section9_may16.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 37 

“Request Pastor Benny Hinn’s Teachings in the mail [telephone number, website 
address and postal address given]”. 

 
Further, viewers were urged on a number of occasions to purchase products and/or 
services and details of prices, and information on how to purchase were given. For 
example: 
 

“Start cooperating with God, and experience the blessings of being his child. 
Order your copy today”. 

 
“Don’t miss this opportunity to get your own copy of the Dake Study Bible, or give 
it as a gift to a loved one or friend. Call or order online now”. 

 
“Take advantage of these study resources that Brillye Brim personally selected to 
go with this week’s teaching. Order your package today”. 
 
“TO ORDER: Cooperating with the Law of Faith, [telephone numbers and website 
address given]”. 
 
“Order your ‘How To Be Led By The Spirit Of God Package’ today…Available 
now for 560 Rand plus 15 percent for postage. Out South Africa add 40 percent. 
Go to [website address given], or phone on [telephone number given]…Order 
your package today”. 

 
“Lessons from Elijah collection CD Album £16, DVD Album £16, Book In English 
£9, Study Guide £17.50 + Postage & Packing [telephone number given]”. 

 
Ofcom also identified multiple instances in the above programmes of favourable or 
superlative language being used in programmes, either by a presenter, guest or 
voiceover.  
 
For example: 
 

“The Dake Study Bible is recognised as the most comprehensive and important 
examination of the scriptures ever created. Containing more resources for 
personal study than any other bible, this ultimate tool for understanding God’s 
work can be yours today. Don’t miss this opportunity to get your own copy of the 
Dake Study Bible, or give it as a gift to a loved one or friend. Call or order online 
now”. 
 
“Believe me, this collection is not one that you want to miss. It’s a 1-2 punch that 
will equip you to overcome every single attack against you. But there’s more. As 
part of this exclusive offer, you also get a personal prayer CD from Pastor T…”. 

 
“I’ve got this product entitled ‘Lessons from Elijah’, I’ll tell you, this is one powerful 
book. And then we have DVDs and CDs, and I have a study guide that is 
specifically designed to train other people to make disciples with this”. 
 
“Join Pastor Benny Hinn in Israel, October 29th to November 7th for a time of 
impartation and visitation in the land of miracles. You’ll walk where Jesus walked, 
from Galilee to Jerusalem, from the Jordan River to the Upper Room. Visit the 
ministry website to download a brochure. Experience Israel with Pastor Benny 
Hinn. You’ll never be the same”. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 38 

Ofcom did not accept the Licensee’s view that the “items” referred to in the 
programmes did not constitute “‘products’ in the commercial sense”. Rather, Ofcom 
took the view that the programmes repeatedly: 
 

 referred to products and services; 
 

 used favourable and superlative language to describe them; 
 

 referred to pricing and availability;  
 

 urged viewers to attend events and contact organisations; and 
 

 encouraged the purchase of the products and services. 
 
Ofcom noted Flow TV’s comment that it had imposed a limit on the promotion of 
ministry material of “2 minutes 30 seconds per program”. Ofcom wishes to 
emphasise that the Code does not allow for the inclusion of promotional material in 
programming subject to any time limit: the promotion of products, services and trade 
marks in programming is prohibited, with the very limited exception of material that 
meets the Code’s definition of PRM. 
 
We noted that the Licensee considered that the “religious material offered to viewers” 
met the definition of the PRM. The Code makes clear that for a product or service to 
qualify as PRM it must be both directly derived from the programme it is promoted 
during or around, and specifically intended to allow viewers to benefit fully from, or to 
interact with, that programme. Ofcom’s Guidance to Section Nine of the Code 
explains that “similarity, in terms of genre or theme(s), between a programme and a 
product or service…is not in itself sufficient to establish that the product or service is 
directly derived from the programme”. 
 
Ofcom disagreed that the products and services referred to in these programmes met 
the definition of PRM, because in our view these products and services were not 
directly derived from the programmes themselves, but from the wider work of the 
ministries concerned. Further, we considered that in most cases the products and 
services were intended to improve viewers’ spiritual well-being more generally, 
instead of being specifically focused on allowing viewers to fully benefit from or 
interact with the programmes. As a result, we did not accept the Licensee’s argument 
regarding Rules 9.31 and 9.32. 
 
For the reasons set out above, Ofcom’s Decision was therefore that the programmes 
promoted products and services, in breach of Rule 9.4. 
 
Rule 9.5 
 
Rule 9.5 states that no undue prominence may be given in programming to a 
product, service or trade mark, and makes clear that undue prominence may result 
from a reference to a product, service or trade mark where there is no editorial 
justification, or from the manner to which a product, service or trade mark is referred. 
 
Ofcom’s Guidance states: “Whether a product, service or trade mark appears in a 
programme for solely editorial reasons…or as a result of commercial arrangement 
between the broadcaster or producer and a third party funder…there must be 
editorial justification for its inclusion. The level of prominence given to a product, 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 39 

service or trade mark will be judged against the editorial context in which the 
reference appears”. 
 
Ofcom recognises that viewers of a Christian religious television channel would 
clearly expect content that expresses a Christian perspective. We therefore took into 
account the nature of the channel, and that the editorial context of these programmes 
was the discussion of religious teachings, when considering the commercial 
references in the programmes. We considered Flow TV’s comment that, in its view, 
“editorial justification” meant the need for references to “ministry tools” in 
programmes to be “appropriate and in good taste” in relation to the programme, and 
to form an “integrally related…essential part” of the overall programme. We noted the 
Licensee’s argument that the purpose of these references was to “complement” and 
“undergird the religious principles being taught” to viewers to “build…religious faith”. 
 
Although there may be editorial reasons to refer to religious materials in programmes 
of a religious nature, Ofcom did not consider that the extent, nature and frequency of 
the references to the products and services in these programmes were editorially 
justified. In our view, the programmes at times appeared to become a platform for 
showcasing these products and services rather than focusing on a religious narrative. 
 
We noted that Flow TV referred to the inclusion of ministry contact information, 
including “social media platforms”, as “one of the primary reasons” for ministries to air 
programmes on Flow TV, and that to prevent this could be deemed “absurd”. Ofcom 
accepts that broadcasters may wish to provide methods for viewers to contact a 
programme or broadcaster. However, we emphasise that programming should not be 
used to promote the contact details of third party organisations unless there is clear 
editorial justification. The fact that ministries may wish to use television programming 
to promote themselves or their activities does not, in itself, provide editorial 
justification for doing so. 
 
Our Decision was therefore that the programmes were in breach of Rule 9.5. 
 
1onOne with Damon Davies 
 
Rule 9.2 
 
Rule 9.2 states that broadcasters must ensure that editorial content is distinct from 
advertising. This rule ensures that viewers are easily able to differentiate between 
editorial and advertising material, and that they are reassured that programming is 
not subject to commercial influence in a way which would undermine its integrity.  
 
At the beginning and end of 1onOne with Damon Davies, the following caption was 
shown: “The following/preceding was a paid advertisement brought to you by 
1onOne”. 
 
The programme included an interview between the presenter and Pastor Teresa 
Goggins, about her book Trained to Conquer. Towards the end of the programme, 
Damon Davies said the following: 
 

“Pastor T, my friend who you saw on today’s programme, is going to provide you 
with the training and the tools that you need to conquer in every area of your life. 
In her powerful book Trained to Conquer you’re going to discover how to unlock 
the power, the gifts, the talents, the stuff that God put inside of you to help you 
experience victory in the battles in your life…It’s a practical guide that will show 
you how you can identify the work of the devil, and how you can win with the 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 40 

word of God in your life…In addition to her incredible step-by-step guide you’re 
going to also receive an exclusive companion video teaching, where Pastor T 
helps you into a place where you’re tapping into the power and the authority that 
is yours through prayer…Believe me, this collection is not one that you want to 
miss. It’s a one-two punch that will equip you to overcome every single attack 
against you. But there’s more. As part of this exclusive offer, you also get a 
personal prayer CD from Pastor T... Both the book ‘Trained to Conquer’, the 
companion video teaching and this prayer CD are available to you today for your 
love gift of only £40 or more”. 

 
During the voiceover, the following captions appeared on screen: 

 
“CONTACT US ON: [telephone number given]”. 
 
“Mail Check or Money Order To: [postal address given]”. 

 
The message “Visit [website given]” also appeared on screen throughout the 
programme.  
 
We noted that most of the programme was dedicated to a discussion with the author 
of the book, and that as a result it effectively became a vehicle for promoting the 
Trained to Conquer package. Further, the direction to viewers to visit the website for 
the organisation Oneto1 appeared on screen throughout the programme, which 
meant that it included a constant promotional message. 
 
In view of the message to viewers before and after the content describing it as a 
“paid advertisement”, and the highly promotional nature of the references to the book 
‘Trained to Conquer’, the accompanying video and CD, and the organisation 
1onOne, we considered that viewers were likely to have assumed they were 
watching advertising, rather than editorial material.  
 
Flow TV stated that the term “advertisement” was “misleading”, as the programme 
was “not advertising in a narrow commercial sense”. The Licensee said that the 
products and services referred to were a “necessary concomitant of religious 
programming and religious ministry initiatives”, and that it would be “absurd” for it to 
not include this material in the programme. It added that it had included the on-
screen message that the programme was a paid advertisement as “a requirement by 
US regulatory agencies”. Ofcom licensees are required to ensure that material 
broadcast on their services is compliant with applicable UK regulations, not those 
imposed under other regulatory regimes. It was Flow TV’s responsibility to ensure 
that editorial and advertising material were sufficiently distinct, regardless of the 
reasons for including these references. For the reasons set out above, Ofcom’s 
Decision was that the Licensee had not done so in this case, and the programme 
was in breach of Rule 9.2. 
 
Conclusion 
 
In reaching its Decision in this case, Ofcom took into account the nature of the 
Licensee’s service and Flow TV’s belief that its viewers would expect religious 
teachings to be complemented “with supporting works, authorships and 
conferences”, and that to prevent programmes from doing this would be “nonsensical 
and counter-productive” to the intention of the programming. 
 
Although Ofcom recognises the importance of audience expectations, Flow TV (and 
other broadcasters) are nevertheless required to ensure that their programmes 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 41 

comply with the rules for commercial references in television programming as set out 
in the Code. The Licensee said that the programme makers had “provide[d] precisely 
the same packaged programme” to other broadcasters, and that its providers did not 
usually tailor content for an individual broadcaster. Ofcom reminds the Licensee that 
where necessary it may need to edit material to ensure that it is compliant with the 
Code. 
 
The proposal Flow TV made to broadcast “banners or ‘strips’” highlighting to viewers 
that “Flow TV is a Christian religious channel”, was not acceptable, as this would not 
have served to justify the inclusion of material that was promotional and unduly 
prominent during programming.  
 
The Licensee stated that Ofcom should have anticipated that the service would 
operate in accordance with the “international practice for religious programme 
content”. It also said that its references in the programmes to “ministry tools” in these 
programmes as “the most practical and effective way that a ministry can notify 
viewers…of the wealth of ministry material available for them”, was consistent with 
“international practice” for channels of this type. 
 
We are concerned that in these comments Flow TV did not demonstrate an adequate 
understanding of the requirements of its Ofcom licence and of Section Nine of the 
Code. Compliance with Ofcom’s standards codes is a condition of all Ofcom 
broadcasting licences. International broadcasting practices do not justify Ofcom 
licensees transmitting material that is not compliant with the codes. We are 
requesting that Flow TV attends a meeting with Ofcom to discuss its compliance 
arrangements. 
 
Breaches of Rules 9.4 and 9.5: Changing Your World – Creflo Dollar, Believers 
Voice of Victory, Ramson Mumba Ministries, This Is Your Day! – Benny Hinn and 
Gospel Truth – With Andrew Wommack  
 
Breach of Rule 9.2: 1onOne with Damon Davies 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

42 

Advertising scheduling cases 
 

In Breach 
 

Advertising minutage 
TLC (Slovenia), 2 September 2016, 07:00 
 

 
Introduction 

 
TLC broadcasts documentaries and reality programmes on cable and satellite 
platforms. The licence for the service is owned by Discovery Communications 
Europe Limited (“Discovery” or “the Licensee”).  
 
Rule 2 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) states:  

 
“Time devoted to television advertising and teleshopping spots on any channel in 
any clock hour must not exceed 12 minutes”. 

 
Ofcom was alerted to an incident that occurred on the Slovenian feed of the service 
that resulted in the 07:00 clock hour exceeding the permitted allowance by one 
minute and 23 seconds. 
 
Ofcom considered the matter raised issues warranting investigation in respect of 
Rule 2 of COSTA and therefore sought comments from the Licensee as to how the 
material complied with this rule. 
 
Response 
 
Discovery said that a technical failure specific to the Slovenian feed of TLC resulted 
in the 07:00 clock hour on 2 September 2016 containing two more commercial 
breaks than intended. 
 
The Licensee explained that owing to a communication issue between its own 
system and the system used by its sales agency in Slovenia, two commercial breaks 
containing local advertising scheduled for 1 September 2016 were not broadcast. 
Because its sales agency’s system does not remove commercial breaks from its 
playlist until they are broadcast, these commercial breaks were still pending when the 
schedule commenced on 2 September 2016. Consequently, when the first scheduled 
commercial breaks were broadcast on 2 September, the system additionally 
triggered the transmission of the pending breaks from the previous day. This resulted 
in the 07:00 clock hour containing more advertising than permitted.  
 
Discovery said that to reduce the likelihood of further issues, it was testing alternative 
means of communicating commercial break triggers to its sales agency. It also 
confirmed that its sales agency’s current system is unable to identify when 
commercials have been pushed into the next broadcasting day and as such, it will 
encourage the sales agency to investigate new equipment to capture this kind of 
error. 
 
The Licensee added that to mitigate the effect of the breach, it reduced the amount of 
advertising that was scheduled in the 07:00 clock hour on 16 December 2016 by one 
minute and 23 seconds. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 43 

Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content which it considers are best calculated to secure a number of 
standards objectives. One of these objectives is that “the international obligations of 
the United Kingdom with respect to advertising included in television and radio 
services are complied with”. These obligations include ensuring compliance with the 
Audiovisual Media Services (“AVMS”) Directive. 
 
Article 23 of the AVMS Directive sets a strict limit on the amount of television 
advertising broadcaster can transmit. Ofcom has transposed this requirement via 
Rule 2 of COSTA.  
 
In this case, the amount of advertising in the 07:00 clock hour exceeded the 
permitted allowance and therefore breached Rule 2 of COSTA.  
 
Ofcom noted the measures undertaken by the Licensee to improve its systems and 
its decision to drop advertising minutage from its schedules to compensate for the 
overrun. However, we were concerned that a key contributing factor of the incident 
(i.e. the sales agency’s system inability to identify failed commercial breaks from the 
previous day) had still not been fully addressed. Although the Licensee had 
recognised the problem, it did not appear to have put in place sufficient measures to 
prevent recurrence. e.g. ensuring the improvement or replacement of its sales 
agency’s system.  
 
Ofcom has recorded breaches of COSTA for similar incidents on the service TLC 
(Slovenia) in Broadcast Bulletins 2781 and 2922. We are concerned that another 
breach has occurred and are therefore requesting that the Licensee attends a 
meeting to discuss the issues raised in these cases. 
 
Breach of Rule 2 of COSTA 

                                            
1 Ofcom Broadcast Bulletin 278 can be viewed at 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/50582/issue_278.pdf  
 
2 Ofcom Broadcast Bulletin 292 can be viewed at 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/54358/issue_292.pdf  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/50582/issue_278.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/54358/issue_292.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

44 

In Breach  
 

Advertising minutage 

Travel Channel (Slovenia), various times and dates 
 

 
Introduction 

 
Travel Channel broadcasts documentaries and reality programmes related to leisure 
and world travel on terrestrial, cable and satellite platforms. The licence for the 
service is owned by Scripps Networks Limited (“the Licensee”).  
 
Rule 2 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) states:  

 
“time devoted to television advertising and teleshopping spots on any channel in 
any one hour must not exceed 12 minutes”. 

 
Ofcom was alerted to three incidents on the Slovenian feed of the service between 2 
and 6 September 2016 where the amount of advertising in a clock hour exceeded the 
permitted allowance. The excess minutage over the three clock hours totalled three 
minutes and 39 seconds. 
 
Ofcom considered the matter raised issues warranting investigation in respect of 
Rule 2 of COSTA. We therefore asked the Licensee for its comments under this rule. 
 
Response 
 
The Licensee explained that the incidents were caused by the unintentional absence 
of triggers (to transmit local advertising) at particular points in the schedule. It said 
that on each of the affected days, a trigger was missing from the schedule and 
consequently, instead of the planned local advertising break, the main feed of Travel 
Channel was broadcast. This delayed the transmission of the planned break until the 
next trigger, by which time the local breaks were no longer synchronised with the 
main feed. As a result, a number of subsequent local breaks overran their allotted 
time which resulted in a clock hour being overloaded with advertising.  
 
The Licensee said the placement of triggers in the schedule is carried out by a third 
party sales house and that following discussions, the sales house had introduced a 
new process for reviewing the daily break schedule to ensure that no triggers were 
missing and the daily break schedule remained aligned with the main feed. The 
Licensee said it had also reminded the sales house of its contractual obligations with 
regard to compliance with Ofcom’s rules.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content which it considers are best calculated to secure a number of 
standards objectives. One of these objectives is that “the international obligations of 
the United Kingdom with respect to advertising included in television and radio 
services are complied with”. These obligations include ensuring compliance with the 
Audiovisual Media Services (“AVMS”) Directive. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 45 

Article 23 of the AVMS Directive sets a strict limit on the amount of television 
advertising broadcaster can transmit. Ofcom has transposed this requirement via 
Rule 2 of COSTA. 
 
Ofcom noted the measures undertaken by the Licensee to mitigate the likelihood of a 
recurrence. However, on three occasions, the amount of advertising broadcast in a 
clock hour exceeded the permitted allowance, breaching of Rule 2 of COSTA.  
 
Breaches of Rule 2 of COSTA 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

46 

Investigations Not in Breach 
 
Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 30 
January to 12 February 2017 decided that the broadcaster or service provider did not 
breach Ofcom’s codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements. 
 
Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio1 
 

Programme Broadcaster Transmission 
date 

Categories 

New Blood BBC1 14/07/2016 Flashing images 

Charlotte Foster 
and Stuart 
George 
 

BBC Radio 
Stoke 

12/10/2015 Harm 

Going 
Underground 

RT 12/09/2015 Harm 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about content 
standards on television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf  
 
Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of 
rules for On Demand programme services 
 

Service provider Categories 

BabeFox Protection of Under 18s 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about on demand 
services, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/74499/procedures-
investigating-breaches.pdf 

                                            
1 This table was amended after publication to correct a factual inaccuracy. 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/74499/procedures-investigating-breaches.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/74499/procedures-investigating-breaches.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

47 

Complaints assessed, not investigated 
 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has 
decided not to pursue between 30 January to 12 February 2017 because they did not 
raise issues warranting investigation. 

 
Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 
For more information about how Ofcom assesses complaints about content 
standards on television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf 
 

 
Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

My Wife and Kids 5Star 21/01/2017 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Dip In Kitchen B4U Music 17/12/2016 Advertising/editorial 
distinction 

1 

Apple Tree Yard BBC 1 22/01/2017 Sexual material 1 

Apple Tree Yard BBC 1 29/01/2017 Gender 
discrimination/offence 

1 

Apple Tree Yard BBC 1 06/02/2017 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News BBC 1 24/01/2017 Violence 1 

BBC Regional News 
(Midlands Today) 

BBC 1 18/01/2017 Animal welfare 1 

BBC Regional News 
(North East) 

BBC 1 12/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Breakfast BBC 1 31/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Celebrity 
Mastermind 

BBC 1 07/01/2017 Race 
discrimination/offence 

1 

Countrywise BBC 1 05/02/2017 Harm 1 

Doctors BBC 1 24/01/2017 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

EastEnders BBC 1 31/01/2017 Disability 
discrimination/offence 

1 

Question Time BBC 1 02/02/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Sherlock BBC 1 15/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Sherlock BBC 1 15/01/2017 Other 5 

Songs of Praise BBC 1 29/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Taboo BBC 1 14/01/2017 Offensive language 2 

Taboo BBC 1 28/01/2017 Generally accepted 
standards 

3 

Taboo BBC 1 04/02/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Taboo BBC 1 04/02/2017 Violence 1 

The One Show BBC 1 31/01/2017 Offensive language 2 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 48 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Tracey Ullman's 
Show 

BBC 1 03/02/2017 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

9 

Inside Out BBC 1 West 23/01/2017 Race 
discrimination/offence 

1 

Indian Ocean with 
Simon Reeve 

BBC 2 06/02/2017 Offensive language 1 

Newsbeat BBC Radio 1 25/01/2017 Sexual material 1 

Scott Mills BBC Radio 1 01/02/2017 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News BBC Radio 2 25/01/2017 Gender 
discrimination/offence 

1 

Various BBC Radio 2 Various Other 1 

Radio 4 BBC Radio 4 01/02/2017 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

5 Live Breakfast: 
Your Call 

BBC Radio 5 
Live 

10/01/2017 Race 
discrimination/offence 

1 

Breakfast Show BBC Radio 
Sheffield 

17/01/2017 Race 
discrimination/offence 

1 

The Nolan Show BBC Radio 
Ulster 

01/02/2017 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

FA Cup Football 
Plymouth v 
Liverpool 

BT Sport 1 18/01/2017 Generally accepted 
standards 

2 

Live Scottish 
Professional 
Football League 

BT Sport 1 28/12/2016 Generally accepted 
standards 

1 

News Capital FM 
(Liverpool) 

30/01/2017 Due impartiality/bias 1 

The Vodafone Big 
Top 40 

Capital FM 
(London) 

05/02/2017 Offensive language 1 

Dave Berry, George 
& Lilah 

Capital FM 
(North East) 

27/01/2017 Offensive language 1 

Thomas Hannet Capital FM 
(North East) 

29/01/2017 Offensive language 1 

The Last Exorcism 
(trailer) 

CBS Reality 23/01/2017 Scheduling 1 

The Crystal Maze Challenge 27/01/2017 Harm 1 

Channel 4 News Channel 4 09/11/2016 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 28/01/2017 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 30/01/2017 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 01/02/2017 Due accuracy 1 

Channel 4 News Channel 4 09/02/2017 Due accuracy 1 

How To Lose 
Weight Well 

Channel 4 24/01/2017 Materially misleading 2 

No Offence Channel 4 18/01/2017 Offensive language 2 

The Jump Channel 4 05/02/2017 Offensive language 4 

The Jump (trailer) Channel 4 03/02/2017 Hypnotic and other 
techniques 

1 

The Last Leg Channel 4 27/01/2017 Crime and disorder 1 

The Simpsons Channel 4 26/01/2017 Race 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 49 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Undercover: 
Britain's Cheap 
Clothes 

Channel 4 30/01/2017 Offensive language 1 

Celebrity Big Brother Channel 5 15/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Celebrity Big Brother Channel 5 17/01/2017 Generally accepted 
standards 

23 

Celebrity Big Brother Channel 5 18/01/2017 Generally accepted 
standards 

58 

Celebrity Big Brother Channel 5 19/01/2017 Generally accepted 
standards 

4 

Celebrity Big Brother Channel 5 22/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Celebrity Big Brother Channel 5 23/01/2017 Generally accepted 
standards 

42 

Celebrity Big Brother Channel 5 24/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Celebrity Big Brother Channel 5 24/01/2017 Offensive language 1 

Celebrity Big Brother Channel 5 25/01/2017 Generally accepted 
standards 

4 

Celebrity Big Brother Channel 5 26/01/2017 Generally accepted 
standards 

4 

Celebrity Big Brother Channel 5 28/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Celebrity Big Brother Channel 5 29/01/2017 Gender 
discrimination/offence 

3 

Celebrity Big Brother Channel 5 29/01/2017 Generally accepted 
standards 

2 

Celebrity Big Brother Channel 5 30/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Channel 5 2017 
programming 
(trailer) 

Channel 5 24/01/2017 Animal welfare 1 

GPs Behind Closed 
Doors 

Channel 5 01/02/2017 Harm 1 

In Therapy Channel 5 25/01/2017 Materially misleading 1 

Kittens Make You 
Laugh Out Loud 

Channel 5 08/01/2017 Animal welfare 6 

Kittens Make You 
Laugh Out Loud 

Channel 5 14/01/2017 Animal welfare 2 

Lip Sync Battle UK Channel 5 27/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Monkeys Make You 
Laugh Out Loud 

Channel 5 03/02/2017 Animal welfare 4 

Police Interceptors Channel 5 06/02/2017 Materially misleading 1 

The Cars That Made 
Britain Great 

Channel 5 06/02/2017 Offensive language 3 

The Wright Stuff Channel 5 30/01/2017 Materially misleading 1 

The Wright stuff Channel 5 30/01/2017 Race 
discrimination/offence 

1 

The Wright Stuff Channel 5 31/01/2017 Scheduling 1 

The Wright Stuff Channel 5 01/02/2017 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

The Wright Stuff Channel 5 07/02/2017 Generally accepted 
standards 

45 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 50 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Too Close to Kill Channel 5 23/01/2017 Offensive language 1 

When Live TV Goes 
Horribly Wrong 

Channel 5 05/02/2017 Generally accepted 
standards 

2 

Station ident Classic FM 19/01/2017 Disability 
discrimination/offence 

1 

QI Dave 23/01/2017 Offensive language 1 

Tenko Drama 04/02/2017 Nudity 1 

Virtually Famous E4 31/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Jamie and Emma's 
Breakfast Show 

Heart FM (North 
West) 

16/01/2017 Competitions 1 

2Awesome: 
Freakish (trailer) 

ITV 05/02/2017 Scheduling 1 

Coronation Street ITV 16/01/2017 Scheduling 2 

Coronation Street ITV 16/01/2017 Violence 1 

Coronation Street ITV 18/01/2017 Disability 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street ITV 27/01/2017 Gender 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street ITV 30/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street ITV 03/02/2017 Violence 1 

Coronation Street ITV 06/02/2017 Offensive language 1 

Dance Dance Dance ITV 15/01/2017 Scheduling 9 

Dance Dance Dance ITV 05/02/2017 Offensive language 1 

Emmerdale ITV 12/01/2017 Scheduling 1 

Emmerdale ITV 17/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Emmerdale ITV 02/02/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Emmerdale ITV 02/02/2017 Scheduling 2 

Gala Bingo's 
sponsorship of The 
Chase 

ITV 06/02/2017 Sponsorship credits 1 

Good Morning 
Britain 

ITV 11/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Good Morning 
Britain 

ITV 23/01/2017 Generally accepted 
standards 

13 

Good Morning 
Britain 

ITV 24/01/2017 Gender 
discrimination/offence 

11 

Good Morning 
Britain 

ITV 25/01/2017 Gender 
discrimination/offence 

1 

Good Morning 
Britain 

ITV 31/01/2017 Due impartiality/bias 1 

Good Morning 
Britain 

ITV 02/02/2017 Scheduling 1 

Good Morning 
Britain 

ITV 30/01/2017 Due impartiality/bias 1 

In Plain Sight ITV 07/12/2016 Privacy 1 

ITV News ITV 17/01/2017 Due impartiality/bias 1 

ITV News ITV 18/01/2017 Due accuracy 1 

ITV News ITV 26/01/2017 Due accuracy 1 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 51 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

ITV News ITV 30/01/2017 Due impartiality/bias 1 

ITV News ITV 30/01/2017 Offensive language 9 

ITV News ITV 31/01/2017 Due impartiality/bias 1 

ITV News ITV 01/02/2017 Due accuracy 2 

Jeremy Kyle's 
Emergency Room 

ITV 23/01/2017 Scheduling 1 

Live Broadcast of 
Presidential 
Inauguration 

ITV 20/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Loose Women ITV 31/01/2017 Generally accepted 
standards 

3 

Sainsbury's 
sponsorship of ITV 
Showcase Drama 

ITV 26/01/2017 Sponsorship credits 1 

Save Money: Lose 
Weight 

ITV 05/01/2017 Materially misleading 4 

Six Nations Rugby 
(trailer) 

ITV 02/02/2017 Materially misleading 1 

Six Nations Rugby 
Live 

ITV 04/02/2015 Offensive language 1 

Sugar Free Farm ITV 24/01/2016 Materially misleading 1 

Sugar Free Farm ITV 31/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

The Chase ITV 01/02/2017 Generally accepted 
standards 

1 

The Cruise: Sailing 
the Mediterranean 

ITV 12/01/2017 Animal welfare 1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 25/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

The Martin Lewis 
Money Show 

ITV 30/01/2017 Crime and disorder 1 

The National 
Television Awards 
2017 

ITV 25/01/2017 Due impartiality/bias 1 

The Voice UK ITV 04/02/2017 Generally accepted 
standards 

1 

This Morning ITV 23/01/2017 Generally accepted 
standards 

2 

Tipping Point ITV 26/01/2017 Materially misleading 1 

Tipping Point ITV 02/02/2017 Other 1 

2Awesome: 
Freakish (trailer) 

ITV2 15/01/2017 Scheduling 1 

2Awesome: 
Freakish (trailer) 

ITV2 21/01/2017 Scheduling 1 

Celebrity Juice ITV2 31/01/2017 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street ITV2 30/01/2017 Scheduling 1 

Family Guy ITV2 Various Race 
discrimination/offence 

2 

Endeavour ITV3 01/01/2017 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 52 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Specsavers 
Audiologists' 
sponsorship of ITV3 
Mornings 

ITV3 09/01/2017 Sponsorship credits 4 

Specsavers 
Audiologists' 
sponsorship of ITV3 
Mornings 

ITV3 17/01/2017 Sponsorship credits 1 

Storage Wars Texas ITV4 07/02/2017 Violence 1 

News KCFM 01/02/2017 Due accuracy 1 

Rickie, Melvin & 
Charlie in the 
Morning 

Kiss FM 02/02/2017 Offensive language 1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 30/01/2017 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM Various Due impartiality/bias 1 

Matt Stadlen LBC 97.3 FM 28/01/2017 Race 
discrimination/offence 

1 

Nick Ferrari LBC 97.3 FM 25/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Nigel Farage LBC 97.3 FM 24/01/2017 Crime and disorder 1 

Nigel Farage LBC 97.3 FM 24/01/2017 Due accuracy 1 

Nigel Farage LBC 97.3 FM 24/01/2017 Due impartiality/bias 1 

Ex On The Beach MTV 17/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Blackadder the Third 
/ Blackadder Goes 
Forth 

n/a Various Animal welfare 1 

Night Night, Sleep 
Tight 

Oldham 
Community 
Radio 

15/12/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Specsavers' 
sponsorship of 
Judge Judy 

Pick Various Sponsorship 1 

Date My Porn Star Really 18/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Crosstalk RT 25/01/2017 Crime and disorder 1 

Headline News RT 03/01/2017 Due accuracy 1 

Headline News RT 07/01/2017 Due impartiality/bias 1 

News Headlines RT 13/01/2017 Due accuracy 1 

The Affair Sky Atlantic 16/01/2017 Offensive language 1 

Sky News Sky News 29/01/2017 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 30/01/2017 Due accuracy 2 

Sky News Sky News 30/01/2017 Due impartiality/bias 2 

Sky News Sky News 01/02/2017 Due accuracy 1 

Sky News at Ten Sky News 30/01/2017 Due impartiality/bias 1 

Sky News with Kay 
Burley 

Sky News 23/01/2017 Due impartiality/bias 1 

Sky News with Kay 
Burley 

Sky News 23/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Sky News with Kay 
Burley 

Sky News 25/01/2017 Due impartiality/bias 1 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 53 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Premier League 
Football: 
Manchester United v 
Liverpool 

Sky Sports 1 15/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Premier League 
Football: 
Manchester United v 
Liverpool 

Sky Sports 1 15/01/2017 Race 
discrimination/offence 

1 

Gillette Soccer 
Saturday 

Sky Sports 
News HQ 

21/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

118 118's 
sponsorship of ITV 
Movies 

STV Various Sponsorship credits 1 

Party Political 
Broadcast by the 
Scottish National 
Party 

STV 26/01/2017 Materially misleading 1 

STV News at Six STV 27/01/2017 Generally accepted 
standards 

1 

News Talksport 25/01/2017 Due impartiality/bias 1 

Du är vad du äter 
(You Are What You 
Eat) 

TV3 Sweden 01/12/2016 Materially misleading 1 

Istikhara Online TV99 01/01/2017 Materially misleading 1 

Istikhara Online TV99 02/01/2017 Materially misleading 1 

Face the Facts: 
Black Magic 

Ummah Channel 01/01/2017 Materially misleading 1 

Six Nations Rugby 
Live 

UTV 04/02/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Advertisements Various Various Participation TV - 
Protection of under 
18s 

1 

News Various 29/01/2017 Due impartiality/bias 1 

News Various 30/01/2017 Due impartiality/bias 2 

Alim Online Istikhara Venus TV 09/01/2017 Materially misleading 1 

Istikhara Markaz Venus TV 04/01/2017 Materially misleading 1 

Balls Deep Viceland 31/01/2017 Scheduling 1 

Masterchef Junior 
USA 

W 09/01/2017 Product placement 1 

 
Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches 
of broadcast licences 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints about broadcast 
licences, go to: https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-
procedures.pdf 
 

Licensee Licensed service Categories  

TFM Radio Limited TFM Format 

 
 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 54 

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of rules 
for On Demand programme services 
 

Service provider Categories Number of 
complaints 

Sky Access services 1 

YouTube Protection of 
Under 18s 

1 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints about on demand 
services, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/74499/procedures-
investigating-breaches.pdf  
 
 
 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/74499/procedures-investigating-breaches.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/74499/procedures-investigating-breaches.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

55 

Complaints outside of remit 
 
Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our 
remit. This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained 
about. For example, the complaints were about the content of television, radio or on 
demand adverts, accuracy in BBC programmes or an on demand service does not 
fall within the scope of regulation. 
 
For more information about what Ofcom’s rules cover, go to: 
http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-
cover/  

 
Complaints about television or radio programmes 
 
For more information about how Ofcom assesses complaints about television and 
radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf 
 

 
Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

BBC News BBC 1 27/01/2017 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC 1 06/02/2017 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC 1 08/02/2017 Due impartiality/bias 1 

Rip Off Britain BBC 1 03/02/2017 Outside of remit 1 

Newsnight BBC 2 30/01/2017 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC News 
Channel 

29/01/2017 Due impartiality/bias 1 

Clara Amfo BBC Radio 1 08/02/2017 Other 1 

News BBC Radio 4 28/01/2017 Due impartiality/bias 1 

PM BBC Radio 4 03/02/2017 Due impartiality/bias 1 

The World at One BBC Radio 4 06/02/2017 Due impartiality/bias 2 

Jo Good BBC Radio 
London 

26/01/2017 Promotion of 
products/services 

1 

Advertisement BT Sport 1 31/01/2017 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 01/02/2017 Advertising content 1 

Advertisement Disney Junior 
HD 

02/02/2017 Advertising content 1 

Advertisement Drama 30/01/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 30/01/2017 Advertising content 3 

Advertisement ITV 31/01/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 02/02/2017 Advertising content 1 

Advertisement Magic 09/02/2017 Advertising content 1 

Advertisements n/a 05/02/2017 Advertising content 1 

Advertisement S4C 08/02/2017 Advertising content 1 

Advertisement Sky 08/02/2017 Advertising content 1 

Advertisement Sky News 30/01/2017 Advertising content 1 

Advertisements Various 31/01/2017 Advertising content 1 

 

http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-cover/
http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-cover/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

56 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster or service provider may have breached its 
codes, rules, licence condition or other regulatory requirements, it will start an 
investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster or service provider has done anything wrong. Not all 
investigations result in breaches of the codes, rules, licence conditions or 
other regulatory requirements being recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 30 January 2017 
to 12 February 2017. 

 
Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission date 

Celebrity 100% Hotter 5Star 25 January 2017 

Programming Akaal Channel 14 November 2016 

Singapore GP: Qualifying highlights Channel 4 17 September 2016 

Broadcast competition Channel 5 09 January 2017 

Fun Kids Breakfast Show Fun Kids 20 January 2017 

Katie Hopkins LBC 97.3 FM 29 January 2017 

Shromani Akali Dal Badal PTC Punjabi 29 November 2016 

Football League: Huddersfield Town 
v Leeds United 

Sky Sports 2 5 February 2017 

Live Singapore Grand Prix: Qualifying Sky Sports F1 
HD 

17 September 2016 

The Two Mikes Talksport 29 December 2016 

To Be the Best True 
Entertainment 

20 January 2017 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about content standards on television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf 

 
 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 323 
20 February 2017 

 

 57 

Investigations launched under the General Procedures for investigating 
breaches of broadcast licences 
 

Licensee Licensed Service  

Communities Together Radio Sangam 

West Hull Community 
Radio Limited 

West Hull Community 
Radio 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about broadcast licences, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf

