
 

1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast and 
On Demand Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 309 
18 July 2016 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

2 

Contents 
 

Introduction  3 
 

Broadcast Standards cases 
 
In Breach/Resolved 
 
Stage Fright 
Sky Movies Premiere and Virgin Media EPG, 26 March 2016, 13:00  5 
 

Resolved 
 
The Day the Hands will Speak 
Unity FM, 26 March 2016, 21:00       11 
 

Broadcast Licence Conditions cases 
 

In Breach 
 
Production of recordings 
ARY News, 5 and 8 January 2016       17 
 
Broadcasting licensees’ non-payment of licence fees 
Various licensees         19 
 

In Breach/Resolved 
 

Provision of information: relevant turnover submission 
Various licensees         20 
 

Broadcast Fairness and Privacy cases 
 

Upheld 
 
Complaint by Mr Davinder Bal on his own behalf and on behalf of  
Sikh Channel 
PTC News, PTC Punjabi, 14 November 2015     22 
 

Tables of cases 
 
Investigations Not in Breach   30 
 
Complaints assessed, not investigated  31 
 
Complaints outside of remit       35 
 
Investigations List  37 

 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

3 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards 
for broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards 
objectives1. Ofcom also has a duty to secure that every provider of a notifiable On 
Demand Programme Services (“ODPS”) complies with certain standards 
requirements as set out in the Act2. Ofcom must include these standards in a code, 
codes or rules. These are listed below. 
 
The Broadcast and On Demand Bulletin reports on the outcome of investigations into 
alleged breaches of those Ofcom codes and rules below, as well as licence 
conditions with which broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. We 
also report on the outcome of ODPS sanctions referrals made by the ASA on the 
basis of their rules and guidance for advertising content on ODPS. These Codes, 
rules and guidance documents include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) for content broadcast on television and 
radio services. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in television 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, which 
relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains regulatory 
responsibility for on television and radio services. These include: 

 

 the prohibition on ‘political’ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising3.  

  
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information can be found on Ofcom’s website for 
television and radio licences.  

 
e) Ofcom’s Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-

Demand Programme Services for editorial content on ODPS. Ofcom considers 
sanctions in relation to advertising content on ODPS on referral by the 
Advertising Standards Authority (“ASA”), the co-regulator of ODPS for 
advertising or may do so as a concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 

                                            
1 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 
 
2 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 
 
3 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 
for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/other-codes/COSTA_April_2016.pdf
https://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 4 

provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code.  
 

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television, radio and on 
demand content. Some of the language and descriptions used in Ofcom’s 
Broadcast and On Demand Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 5 

Broadcast Standards cases 
 

In Breach/Resolved 
 

Stage Fright 
Sky Movies Premiere1 and Virgin Media EPG, 26 March 2016, 13:00 
 

 
Introduction 
 
Stage Fright was classified as a 15-rated film by the British Board of Film 
Classification (“BBFC”) in 2014 due to “strong bloody violence, strong language, sex 
references”2. 
 
Sky Movies Premiere is a premium subscription film service, which is broadcast on 
the Sky digital satellite platform and the Virgin Media cable platform. Sky Movies 
Premiere is a premium subscription film service subject to “mandatory restricted 
access”3. The licence for Sky Movies Premiere is held by Sky UK Limited (“Sky”).  
 
When viewers access Sky Movies Premiere on the Virgin Media platform they do so 
via the Virgin Media electronic programming guide (“Virgin Media EPG”). The Virgin 
Media EPG broadcasts text information and photographs relating to programming as 
an aid to viewers and as such, it is an Ofcom-licensed broadcast service. The licence 
for the Virgin Media EPG is held by Virgin Media Limited (“Virgin Media”).  
 
Ofcom was alerted to the film Stage Fright being included in the Sky Movies 
Premiere service shown on the Virgin Media platform, whilst being described as PG-
rated on the Virgin Media EPG. The complainants considered that the film was not 
suitable to be shown un-encrypted pre-watershed, under which circumstances it was 
possible for children to view this content. 
 
As discussed further below, Sky and Virgin Media (“the Licensees”) confirmed that 
the film Stage Fright had been available on Sky Movies Premiere on the Virgin Media 
platform between 25 March 2016 and 28 March 2016 with the following description 
on the Virgin Media EPG: 
 

“Stage Fright PG  
Blood begins to spill after the daughter of a Broadway diva wins the lead in the 
summer showcase at a performing arts camp”. 

 
The Licensees confirmed that during this period it was possible for a “proportion”4 of 
its viewers to view Stage Fright without mandatory restricted access on the Virgin 
Media platform.  

                                            
1 The name of the service Sky Movies Premiere was changed to Sky Cinema Premiere in July 
2016. 
 
2 http://www.bbfc.co.uk/releases/stage-fright-video 
 
3 The code defines “mandatory restricted access” as “a PIN [personal identification number] 
protected system (or other equivalent protection) which cannot be removed by the user, that 
restricts access solely to those authorised to view”. 
 
4 Virgin media said that: “The film was pin protected on the Virgin Media platform for 
customers viewing the movie through our ‘Liberate’ set-top-box. The film was not pin 
protected for customers viewing the film through our ‘TiVo’ set top box”.   

http://www.bbfc.co.uk/releases/stage-fright-video


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 6 

 
Ofcom considered the listing and showing of this content as a PG-rated film through 
the Virgin Media EPG raised issues warranting investigation under Rule 1.2 of the 
Code in relation to the Virgin Media EPG licensed service: 

 
“In the provision of services, broadcasters must take all reasonable steps to 
protect people under eighteen…”. 

 
We therefore asked Virgin Media to provide comments on how the content complied 
with the above rule. 
 
We also considered that the showing of this film as part of the Sky Movies Premiere 
service on the Virgin Media platform raised issues warranting investigation under 
Rule 1.24 of the Code: 

 
“Premium subscription film services may broadcast up to BBFC 15-rated films or 
their equivalent, at any time of day provided that mandatory restricted access5 is 
in place pre-2000 and post-0530. In addition, those security systems which are in 
place to protect children must be clearly explained to all subscribers”. 

 
Ofcom therefore also asked Sky to provide comments on how the content complied 
with this rule. 
 
Responses  
 
Virgin Media 
 
Virgin Media said that although the Virgin Media EPG is “not a broadcast channel, we 
apologise to any viewers who inadvertently viewed the movie based on the incorrect 
EPG PG rating”. It added that this was caused by “human error due to…exceptional 
circumstance[s]”. Virgin Media said that while it “had processes and systems in place 
which identified the error…it was just highly unfortunate that [an] editor mistook the 
2014 film with the 1950’s film of the same title which was rated PG…To our 
knowledge this issue has never arisen previously”. Virgin Media also commented 
that, although its “third party supplier did have safeguards in place to prevent 
unverified [films] being played out, this required manual action. Unfortunately, on this 
occasion despite several prompts requesting verification of the [film] this was not 
actioned which resulted” in the film being broadcast.  
 
Virgin Media provided the following chronology of events; 

 

 Sky provided the film Stage Fright to Virgin Media “without a rating In January 
2016”. Virgin Media said that it is not “uncommon for a movie to be provided 
without a rating until nearer broadcast…which was 2 months away” in this case. 
It added that the correct film certification “was subsequently provided at a later 
date”; 

 

 an editor “mapped” the film Stage Fright onto the Virgin Media systems without 
any rating on 23 January 2016; 
  

                                            
5 Ibid. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 7 

 the film “became unverified” on systems of Gracenote, Virgin Media’s EPG 
content provider, due to “automated safeguards put in place when a Sky film has 
no rating”; 
  

 the editor “added an incorrect rating of PG to the BBFC rating, mistaking this film 
with the 1950’s film of the same title”. This led to the film being “verified 
incorrectly on the 26th of January”; 
  

 on 19 March 2016 the film “unverified itself due to the automated safeguards in 
place” which are created if the film “rating did not match the rating available on 
[the] schedule”. This event “alerted the editor that an update was required...This 
update was not acted upon”; 
  

 on 22 March 2016 the film “unverified itself again due to the automated 
safeguards in place and alerted the editor that an update was required. This 
update was not acted upon”; 
  

 on 25 March 2016, the film “went to air” on the Virgin Media platform; 
  

 a viewer complained to Virgin Media on 26 March 2016 about the film being 
incorrectly rated on the Virgin Media EPG; and 
  

 on 27 March 2016 “Gracenote (Virgin Media’s EPG provider) was alerted to the 
incorrect rating” and the rating information was “promptly updated” to “reflect the 
correct rating of 15”. 

 
Virgin Media outlined the “remedial actions” it had taken to “stop this type of error 
happening again” and “reiterate the importance of accurate ratings” to its teams. It 
had held a meeting and “training update” with its UK editorial team to “stress the 
importance of updating movie records when they become unverified across the Sky 
Movies group of channels”. In addition, Virgin Media said it had changed its software 
system to ensure that if a film “has a UK rating that does not match what is on [the] 
schedule (including a missing rating)” then the film will “become unverified, showing 
the editor that an update is required”. However, if a film “becomes unverified it will no 
longer be able to be ignored by the editor, thus removing the human interaction 
required for this safeguard”. Also in future an “unverified” film would be blocked6 from 
broadcast. 
 
In conclusion, Virgin Media said: “We fully accept that ratings information is important 
for parents/carers to make informed decisions about what content is suitable for 
minors to view and we strive to adhere to the BBFC ratings and Ofcom Broadcasting 
Code”. 
 
Sky 
 
In summary, Sky said that “this incident was beyond our control. We regret that it 
occurred but believe it to be an isolated occurrence and both Sky and Virgin Media 
are working together to ensure that it doesn’t happen again”. 

                                            
6 Specifically, Virgin Media said that: “As part of this software change an ‘unverified’ film 

would result in a permanently unverified asset. In this state it will be blocked from the EPG 
data feed until the film record has been updated. Unverified assets are individually highlighted 
on an editor’s work-list and are a part of their workflow to ensure prompt resolution of any 
issues”. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 8 

 
Sky said that: “Regretfully…there was a short-period from 25th – 28th March7 when the 
programme was broadcast without the viewer being required to enter a PIN before 
viewing”. However it added that “all information and metadata relating to the 
Programme was correct when it left Sky”. In summary, Sky said the following: 

 

 the channel schedule for Sky Movies Premiere was published on 18 January 
2016, but at “this point the certificate information would not be available 
[because] this is a preliminary publishing date so [Virgin Media] can begin their 
relevant plans and it is common and expected that this draft schedule is missing 
information”; 
 

 the certificate information “for Stage Fright (2014), i.e. the 15 certificate and 
relevant warning flags, was put into the Sky system…on 3 March 2016”. 
 

 on 9 March 2016 the correct certification information for Stage Fright was 
included in the final schedule for Sky Movies premiere “when it was sent” to 
Virgin Media.  

  
In summary, Sky said that Virgin Media and Gracenote, Virgin’s EPG content 
provider, were aware of the “deadline” for the Sky Movies Premiere schedule and 
therefore “should have used this to update their information.” Therefore, according to 
Sky “on 9 March we would have expected all EPG providers to fill any blanks with the 
final schedules, including in this case the certificate for Stage Fright”. 
 
Sky said that the correct EPG information for Stage Fright was as follows: 
 

“Stage Fright 15  
The masked killer torments a musical theatre group in this gruesome slasher. 
Strong bloody violence – strong language – flashing images (2014) (90 mins)”. 

 
Sky commented that this information for Stage Fright was “correct on all of the Sky 
systems and therefore any metadata that was exported with the content should have 
automatically ensured that this was a ‘15’ if it used our Information”. Sky also said 
that it had “no reason…to expect the human-error at Gracenote, or that this would 
not be caught by their systems” given that “[t]his process has long been established, 
and has worked previously without issue” Sky added that “we rely on third-parties 
correctly gathering the information that they need as us manually checking a third-
party platform would be an onerous task and one that shouldn’t be required of us 
given the history of no issues and our service agreements with the other parties”. 
 
Following Ofcom alerting Sky to this matter, Sky said it had contacted Virgin Media 
for an explanation. Sky provided Ofcom with the same chronology of events as that 
supplied by Virgin Media above. It added that: “The reason behind the issue was a 
human-error made when inputting data at Gracenote”. It added that the error “was 
rectified by Virgin Media as the result of them receiving a viewer complaint regarding 
the matter”. 
 

                                            
7 Sky said that, based on information it had received from Virgin Media, the relevant EPG 

listing information for Stage Fright in the Sky Movies premiere service on the Virgin Media 
platform would have been updated on customers’ set top boxes between 23:00 on 27 March 
2016 and 06:00 on 28 March 2016. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 9 

As this matter had “occurred outside of processes controlled by Sky”, Sky said that it 
had been “liaising with Virgin Media to ensure that they, and us, can be confident that 
this incident won’t happen again”. In particular, Sky said that Virgin Media had 
requested that Gracenote develop a “warning system…[to] flag any future incidents 
like this”. It added that so that it and Virgin Media “can have confidence that this 
won’t be repeated [Sky had] asked Virgin Media to conduct a full review of their 
processes around this incident”. Sky added that: “Once this review has been 
completed Sky and Virgin Media will meet to fully discuss what occurred and ensure 
both parties are satisfied that any gaps in the process have been closed”.  
 
Finally, Sky said that it was developing “a new single bespoke data feed of [its] 
programme scheduling data for all 3rd party platforms directly out of the core 
scheduling database…rather than the current process that sources data from our 
industry publicity website”. It added that “The new process will negate the need to 
duplicate data into a secondary data source removing risk of inputting error and 
information being missing as it will use the same data source that supplies EPG 
listings to the Sky platform”. Sky said it hoped “this will provide third-party users with 
a simpler and more effective way of obtaining the most recent data and the new 
system will also allow the potential for late changes and updates to schedules to be 
automatically picked up by third- party platforms”. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
which include ensuring that persons under the age of eighteen are protected from 
material that is unsuitable for them. This objective is reflected in Section One of the 
Code. 
 
Rule 1.2 
 
Rule 1.2 of the Code states that:  
 

“In the provision of services, broadcasters must take all reasonable steps to 
protect people under eighteen…”.  

 
We acknowledged that the Virgin EPG does not contain programming, but rather 
consists of text information and photographs related to programming listed in the 
EPG. However, as a licensed broadcast service, this service still has to comply with 
the Code. In particular, in providing the broadcast of its EPG service information, 
Virgin Media has to take all reasonable steps to protect people under eighteen. 
 
In this case, the film Stage Fright, rated a 15-rated film in September 2015, was listed 
as follows on the Virgin Media EPG for a period of approximately three days: 

 
“Stage Fright PG  
Blood begins to spill after the daughter of a Broadway diva wins the lead in the 
summer showcase at a performing arts camp”. 

 
In relation to Virgin Media, the Code only applied to the incorrect listing of the film on 
the Virgin Media EPG, and not to the underlying mandatory access PIN system 
(which requires a PIN to be inputted when a viewer wishes to watch a 15-rated film 
via the Virgin Media platform). However, we considered that the incorrect description 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 10 

of this 15-rated film as a PG-rated film meant that a “proportion”8 of viewers, and 
some children in the audience, would have been able to access unencrypted a film 
that was not suitable for children under 15 to view. 
 
In reaching our Decision, we took into account Virgin Media’s apology and the steps 
it had taken to improve compliance in this area. However, we were concerned that 
despite automatic safeguards being in place which alerted compliance staff to verify 
whether the film had the correct classification, these safeguards were twice ignored, 
and a 15-rated film was made available with an incorrect classification for 
approximately three days, and was described as a PG-rated film on the Virgin Media 
EPG. 
 
Given the above, we considered that Virgin Media did not take all reasonable steps 
to protect people under eighteen (and particularly those under 15) in the audience. 
Rule 1.2 was therefore breached. 
 
Rule 1.24 
 
Rule 1.24 of the Code states:  

 
“Premium subscription film services may broadcast up to BBFC 15-rated films or 
their equivalent, at any time of day provided that mandatory restricted access9 is 
in place pre-2000 and post-0530. In addition, those security systems which are in 
place to protect children must be clearly explained to all subscribers”. 

 
In this case a 15-rated film on Sky Movies Premiere was broadcast on the Virgin 
Media platform between 25 March 2016 and 28 March 2016, incorrectly labelled as 
PG. This meant that it was possible for any Virgin Media subscribers, including any 
children in the potential audience, to view this service without the need of inputting a 
mandatory PIN (a form of mandatory restricted access) to view this film.  
 
We took into account that Sky had supplied the correct metadata for the film to Virgin 
Media and we also noted Sky’s view that the incorrect labelling of Stage Fright in 
Sky’s words “occurred outside of processes controlled by Sky”. However, as the 
licensee for Sky Movies Premiere, Sky had editorial responsibility for that service at 
the time of this incident. Nevertheless, we noted that as a result of this incident, Sky 
had been “liaising with Virgin Media to ensure that [the Licensees] can be confident 
that this incident won’t happen again”. We also took into account the steps Sky itself 
was taking to introduce a “single bespoke data feed” of its programme scheduling 
data that would “negate the need to duplicate data into a secondary data source 
removing risk of inputting error and information being missing”. 
 
Therefore, given the steps taken by Sky, we considered that the matter under Rule 
1.24 had been resolved. 
 
Virgin Media: Breach of Rule 1.2 
Sky: Resolved 
 

                                            
8 See footnote 3. 
 
9 See footnote 1. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 11 

Resolved 
 

The Day the Hands will Speak 
Unity FM, 26 March 2016, 21:00 
 

 
Introduction 
 
Unity FM is a community radio station broadcasting to the Muslim community in the 
Sparkbrook area of Birmingham and the immediately surrounding area. The licence 
for Unity FM (Birmingham) is held by Birmingham Cedars Limited (“BCL” or “the 
Licensee”). 
 
A complainant alerted Ofcom to the broadcast of a religious talk containing offensive 
remarks about women. 
 
The pre-recorded programme was a religious talk given by Shaykh Hasan Ali, an 
imam and Islamic scholar in English with some words of Arabic. The scholar 
discussed the nature of heaven and hell from an Islamic perspective. Approximately 
six minutes into the programme, he made the following statement:  

 
“Rasulullah1 stated that most of the people that I saw when I stood at the door of 
Jahannum2, most of the people that I saw going into Jahannum, he said Nisa3, 
women. Now why did he say women? It’s not, it’s not, that that they, now don’t 
get the wrong end of the stick and think that this is a religion that cares for men, 
and doesn’t care for women. That’s not the case. Men will also go to Jahannum, 
but if you look at gender and the population of men to the population of women 
on the day of judgement there is going to be far many more women going into 
Jahannum, and the reason why? It’s because they become the reason, the 
reason for many others to go into Jahannum. When they start showing parts of 
their bodies, when they start showing things that is luring others. That is 
something that will lead them to Hellfire. Rasulullah stated that this is…a Sahih4 
Hadith5...Forget going into Jannah6, they won’t even smell the fragrance of 
Jannah. Even smell its fragrance. Its fragrance can be detected from 500 miles 
away. That’s how fragrant Jannah is. Imagine for Jannah, for these women they 
will not even be that close to Jannah. Who are they? He said one of them, they 
will be those who will be striking people, like the end of a cow’s tail. There are 
many different explanations to this part of the Hadith, who these people are, 
whether they are going to be people governing others, striking, whipping and 
lashing others in the streets and so on. He said “Kaasiyatun Aariyat7”, women 

                                            
1 Rasulullah: (Arabic) referring to the Prophet Muhammad. 
 
2 Jahannum: (Arabic) Hell. 
 
3 Nisa: (Arabic) Women. 
 
4 Sahih: Sayings of the Prophet Muhammad are categorised as Sahih (reliable) and Dhaif 
 (weak/unreliable). 
 
5 Hadith: Saying of the Prophet Muhammad. 
 
6 Jannah: Paradise. 
 
7 Quranic phrase describing a person half clothed/partially clothed. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 12 

who are clothed and naked at the same time, [pause] women who are clothed 
and naked at the same time. Have you seen these women brothers? [“Yes” 
responded a male member of the audience] Yes, have you seen these women, 
yes or no my brothers? Astaghfirullah8 [laughter from audience]. Lower your gaze 
brothers. Yeah, to be honest with you, there’s hardly a wedding today that you 
don’t have these “Kaasiyatun Aariyaat”. I am shocked, certain women they are 
the best at keeping their modesty and covering their heads, covering their 
“Awra9”, but when it comes to weddings, yeah, a bit of this part of the body, a bit 
of that part of the body. Lowering the hijab slightly, you know, showing a bit of 
their hair whatever, doesn’t matter. In fact showing part of the neck, showing part 
of the bosom and yet nothing matters. The same women do that, and I am 
absolutely shocked, or that they don’t do it, but they allow their daughters to do it. 
They’re clothed but they’re naked at the same time. Two ways, either they are 
clothed partly and they’re naked at other parts. They are clothed but you can see 
through their clothes, and Rasullullah said they won’t even smell the fragrance of 
Jannah. Can you imagine what will happen on the day of judgement? Rasullullah 
has told us that on that day people will wish for death, and ask for death to come 
to them and end their life, but they’re not going to find that, and end their misery”. 

 
Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 2.3 
of the Code. This states that:  
 

“In applying generally accepted standards licensees must ensure that material 
which may cause offence is justified by the context…Such material may include, 
but is not limited to…humiliation, distress, violation of human dignity, 
discriminatory treatment or language (for example on the grounds of…gender...”). 

 
We therefore asked the Licensee how the material complied with this rule. 
 
Response 
 
BCL apologised “unequivocally to the complainant, any listeners and to Ofcom” for 
any offence the broadcast may have “inadvertently” caused. The Licensee said that it 
is a community radio station and “some of the primary purposes of its creation were 
to foster goodwill between people of all faiths and backgrounds, to promote 
community cohesion and to better the understanding of an often misunderstood 
faith”. It said it wished to remedy any offence the broadcast may have caused.  
 
The Licensee commented that the complaint was based on the listener’s 
interpretation of the talk and “not an accurate reflection of what was actually said”. 
BCL said it fully accepted and understood “that on face value, the comment about 
there being more women in hellfire may be interpreted as discriminatory towards 
women” and that it was not appropriate. However, it said the comment was “alluding 
to a religious saying and was not correctly quoted, contextualised or explained”. The 
Licensee considered that the speaker’s statements gave “an incorrect portrayal of 
our faith teachings in respect of women, their equal status, dignity, virtue and 
extremely high regarded position within Islam – matters which are confirmed in very 
many hours of broadcast all year round”. BCL said it accepted that it “may have 
crossed the line” in relation to the reference to “the numbers of each gender in 
hellfire” but requested Ofcom to keep in mind the broadcaster’s rights to freedom of 
religion and to freedom of expression.  

                                            
8 Arabic meaning “May Allah have mercy”. 
 
9 Awra: Quranic term referring to a person’s private parts. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 13 

In relation to the speaker’s reference to how some women dress, and in particular 
when he remarked “they’re clothed but they’re naked at the same time”, the Licensee 
said that those comments were “an exploration of the dress code requirements 
pertaining to Muslim women and more of an ideological theological discussion rather 
than designed to be insulting or judgemental”. It said that the speaker was “trying to 
illustrate that the dress code required is one that ensures a full covering of the 
required parts of the body and not half covering of some parts and not others” and 
that he “makes the point that this is not acceptable from a religious perspective”. 
Unity FM said that it was within the speaker’s freedom to express his religious beliefs 
to put forward this view. 
 
BCL said the programme was broadcast after the watershed and that it was “clearly a 
religious programme reflecting on theological positions” rather than comments which 
were “outright offensive or discriminatory against women”. It said that the scholar did 
state that “the religion cares for women” and that the vast majority of listeners were 
likely to be of Muslim faith and would have “contextualised the comments and 
interpreted them in a fuller context knowing that their faith teaches the utmost 
respect” for women. It said that the talk referred to many other things “encouraging 
people to virtue and good deeds and attempts to make the listener self-reflect and be 
critical of their own conduct and views in an ambition to better human behaviour”. It 
also said that Unity FM’s broadcasting in general teaches a very different message to 
the speaker’s and which would have contextualised “any misunderstanding that 
might have been given”. 
 
The Licensee informed Ofcom that its Station Manager had recently been seriously ill 
and that as a result in this case a junior member of staff had checked the talk before 
it was broadcast without realising that some of it may be offensive. BCL said that in 
response to this incident it had re-issued its policies and guidance to all its 
presenters, staff and volunteers and carried out numerous additional training 
sessions. It said it is using this case as a learning tool and that it has increased its 
efforts “to be conscious of inadvertently causing offence and have thought very hard 
about how best to discuss religious matters in a manner that seeks to remain well 
within the words and spirit of the Ofcom Code”.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
including that “generally accepted standards are applied to the contents of television 
and radio services so as to provide adequate protection for members of the public 
from the inclusion in such services of offensive and harmful material”. This duty is 
reflected in Section Two of the Code. 
 
In reaching its Decision in this case, Ofcom has taken careful account of the 
licensee’s and audience’s right to freedom of expression set out in Article 10 of the 
European Convention on Human Rights (“ECHR”). Ofcom also had regard to Article 
9 the ECHR, which states that everyone “has the right to freedom of thought, 
conscience and religion”.  
 
Rule 2.3 states that: 

 
“In applying generally accepted standards licensees must ensure that material 
which may cause offence is justified by the context…Such material may include, 
but is not limited to…humiliation, distress, violation of human dignity, 
discriminatory treatment or language (for example on the grounds of…gender...)”. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 14 

Context is assessed by reference to a range of factors including: the editorial content 
of the programme, the service on which the material was broadcast, the time of 
broadcast, what other programmes are scheduled before and after, the degree of 
harm or offence likely to be caused, likely audience expectations, warnings given to 
listeners, and the effect on listeners who may come across the material unaware. 
 
Ofcom first considered whether the material in this programme had the potential to 
cause offence. The scholar said: “[I]f you look at gender and the population of men to 
the population of women on the day of the judgement there is going to be far many 
more women going into Jahannum, and the reason why? It’s because they, they [the 
women] become the reason, the reason for many others to go into Jahannum. When 
they start showing parts of their bodies, when they start showing things that are luring 
others. That is something that will lead them to Hellfire”. In summary, we considered 
that the overall message being given by the speaker was significantly dismissive of, 
and discriminatory towards, women. He suggested that according to the Prophet 
Muhammad “most of the people going” to Hell were women, because women in 
general were the cause of reprehensible behaviour by men through “showing parts of 
their bodies” to them and “luring” them. Ofcom also noted the tone used by the 
speaker when referring to women and describing the way some of them dress, 
suggesting that by “[l]owering the hijab slightly, you know, showing a bit of their hair 
whatever, doesn’t matter. In fact showing part of the neck, showing part of the 
bosom”, they were “clothed” but “naked at the same time” and as result “they [women 
who dress in this way] won’t even smell the fragrance of Jannah [paradise]”.  
 
In Ofcom’s view, the potential offence in this case was likely to have been 
aggravated by the fact that the scholar was addressing what appeared to be an 
exclusively or largely male audience attending the talk: the scholar addressed the 
audience a couple of times referring to “my brothers”, and what appeared to be male 
voices could be heard in reply when he asked: “Have you seen these women 
brothers? [“Yes” responded a male member of the audience] Yes, have you seen 
these women, yes or no my brothers? [Laughter from the audience]”. It appeared that 
the scholar – clearly a figure of some authority and standing in the Muslim community 
– was seeking the attendees’ approval of, and support for, his views on women. This 
factor in Ofcom’s opinion would have increased the potential offence because it 
indicated that the speaker was encouraging the men in the audience for his talk and 
those listening to adopt similarly offensive views towards women.  
 
For all these reasons, and as acknowledged by the Licensee, the speaker’s 
comments clearly had the potential to be offensive.  
 
Ofcom went on to consider if the broadcast of these potentially offensive statements 
was justified by the context.  
 
The programme was a religious talk aimed at a Muslim audience. Ofcom recognised 
that the Licensee clearly had the right to broadcast programmes that discuss Islam, 
Islamic scripture and how Muslims should behave and dress, and that its audience 
expects such discussion. It would be an unacceptable restriction of the freedom of 
religion and expression of a broadcaster and its audience to curtail the transmission 
of certain opinions on these matters just because they might cause offence to others 
who do not share the same views. 
 
The scholar appeared to rely on a Hadith (a saying of the Prophet Muhammed, as 
opposed to the Qu’ran itself) to support his views. He said: “Rasulullah stated that 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 15 

most of the people that I saw when I stood at the door of Jahannum10, most of the 
people that I saw going into Jahannum, he said Nisa, women…[w]hen they [women] 
start showing things that is luring others. That is something that will lead them to 
Hellfire. Rasulullah stated that this is…a Sahih Hadith…”11. Hadiths are categorised 
by Islamic scholars as Sahih, meaning reliable, or Dhaif, meaning weak or unreliable. 
Hasan Ali was therefore suggesting that he based his comments about women going 
to Hell on a reliable Hadith. We are conscious that different religious traditions take a 
range of views on what are deemed appropriate forms of personal behaviour or dress 
among their followers, and may base instructions or advice on interpretation of their 
scripture. In this case, however, the scholar did not cite any particular Hadith or other 
Islamic teaching which states that women are more likely to end in Hellfire than men 
through “luring” men by “showing parts of their bodies”. Further, although the 
Licensee said the speaker’s comments were “alluding to a religious saying” it did not 
refer Ofcom to any specific Hadith as a basis for the remarks and in any event said 
that his remarks were “not correctly quoted, contextualised or explained”. Ofcom’s 
understanding is in fact no Hadith exists to support the speaker’s particular 
comments. Therefore for these reasons the speaker’s remarks could not be justified 
as being an interpretation of accepted Islamic scripture. 
 
In terms of providing context, we noted that the speaker, in presenting his own 
theological views on these issues, did not include any reference to alternative 
interpretations of Islamic scripture by scholars. Nor did the programme include any 
other speakers who challenged the scholar’s views. 
 
We noted the argument put forward by the Licensee that the vast majority of its 
listeners are Muslims and as a result they would have been able to “contextualise the 
comments and interpret them in a fuller context knowing that their faith teaches the 
utmost respect to women” and that Unity FM’s programming overall teaches a “very 
different message and fully contextualises any misunderstanding that might have 
been given”. We acknowledged that the majority of the listeners to this station would 
be Muslim, and we took into account the likely expectations of the audience. 
However, these factors, as well as any other programming on this subject matter that 
may have been broadcast by the Licensee in the past, did not provide sufficient 
context to justify the substantial amount of offence that was likely to have been 
caused by broadcasting these comments in this religious talk. We considered that the 
likely expectations of listeners to this station and especially those who may have 
come across this material unawares would have been exceeded by this content.  
 
We acknowledged that the scholar did slightly mitigate the potential offence by 
prefacing his comments with a statement pointing out that Islam is a religion that 
cares for both women and men. However, any potential mitigating effect of that 
statement was undercut by his subsequent statements that when women start 
showing parts of their body “luring others”, it will lead them to “Hellfire”.  
 
In reaching our Preliminary View we noted the Licensee’s view that the speaker’s 
reference to how Muslim women should dress was “more of an ideological 
theological discussion…trying to illustrate that the dress code required is one that 
ensures a full covering of the required parts of the body and not half covering of 
some parts”, and it was within the speaker’s freedom to express his religious beliefs 
to put forward this view. Ofcom acknowledged the rights to freedom of religion and of 
expression of the broadcaster, the speaker and the audience in this case. Ofcom 

                                            
10 Jahannum: (Arabic) Hell. 
 
11 See footnotes above to explain unfamiliar terms in this quotation. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 16 

carefully balanced these rights against the obligation on the broadcaster to apply 
generally accepted standards to ensure that material which may cause offence is 
justified by the context. The broadcaster was free to broadcast the scholar’s views on 
how Muslim women should dress but in doing so needed to comply with Rule 2.3. 
For all the reasons set out above however it failed to do so in this case and Rule 2.3 
was breached.  
 
Ofcom however noted that the Licensee: apologised unequivocally for any offence 
the broadcast may have caused; acknowledged that the comments made by the 
scholar were inappropriate and an incorrect portrayal of Muslim faith teachings; and, 
said it had taken steps to improve its compliance, including re-issuing its policies and 
guidance to all its presenters, staff and volunteers and carrying out numerous 
additional training sessions.  
 
Having taken these factors into account, our Decision was that this matter was 
resolved. 
 
Resolved  
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 17 

Broadcast Licence Conditions cases 
 

In Breach 
 
Production of recordings 
ARY News, 5 and 8 January 2016 
 

 
Introduction 
 
ARY News provides news and general entertainment programmes in Urdu and 
English to the Pakistani community in the UK. The licence is held by ARY Network 
Limited (“ARY” or “the Licensee”). 
 
Ofcom received a complaint that unfair comments were made about an individual in 
four programmes broadcast on the channel, ARY News. To assess the complaint, we 
requested ARY to provide us with recordings of the programmes. One recording was 
received by the deadline given. 
 
We wrote to ARY requesting the outstanding recordings of the programmes and a 
recording for an additional programme. The Licensee contacted Ofcom to explain 
that the recordings had been sent by recorded delivery. A second recording was 
received by the deadline given. 
 
Ofcom gave the Licensee a number of further reminders about the outstanding 
recordings and made clear to it that it is a condition of its licence to provide 
recordings to Ofcom. One further recording was received, although it was not 
adequately labelled, so Ofcom was unable to identify the programme to which the 
recording related. The Licensee subsequently clarified the details of this recording. 
However, two recordings were still outstanding and not provided to Ofcom. 
 
The Licensee explained that it had “gathered all the recording [sic] of the programme 
[sic] and headlines”, but that “due to the system crash, we have lost all the data”. 
ARY added that it was now unable to provide the recordings of the programmes as 
the 60 day retention period had passed.  
 
We considered that the matter raised issues warranting investigation under Licence 
Condition 20(1)(a) which requires the Licensee to: 

 
“a) provide Ofcom with a recording in sound and vision of the programme, or any 

specified part of it, to which the complaint relates if and so far as such a 
recording is in his possession;…”  

 
We therefore asked the Licensee how the material complied with this licence 
condition. 
 
Response 
 
In response to Ofcom’s Preliminary View, ARY News said that it appreciated the 
importance of supplying recordings to Ofcom to enable Ofcom to fulfil its duties. ARY 
News said that it had cooperated with Ofcom in this case but accepted that a 
technical fault caused by a “system crash” at a third party recording facility had 
prevented it from providing the requested recordings for 5 and 8 January 2016. The 
Licensee said that this was a “one-off error and was in no way deliberate”.  
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 18 

ARY News added that it had provided some recordings to Ofcom related to this 
complaint which demonstrated that it had a system in place for retaining recordings. 
Further, ARY News said that it had implemented “spot checks” on the third party 
responsible for retaining recordings to avoid this problem happening in the future.  
ARY News said that it had failed to provide Ofcom with the recording when first 
expected due to staff resourcing issues. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to ensure that in each 
broadcaster’s licence there are conditions requiring the licensee to retain recordings 
of each programme broadcast. Condition 20(1) of the Licence places an obligation on 
licensees to comply with requests from Ofcom for information in relation to any 
fairness complaint. In particular, Condition 20(1)(a) requires the Licensee to comply 
with a request by Ofcom for a recording in sound and vision of a programme, or any 
specified part of it, to which a fairness complaint relates. 
 
Breaches of Licence Condition 20(1) are significant because they impede Ofcom’s 
ability to assess whether the output of a particular broadcast raises potential issues 
under the Code. This can therefore affect Ofcom’s ability to carry out its statutory 
duties in regulating broadcast content and compliance with licence conditions. 
 
For Ofcom to fulfil its duty to assess and investigate fairness complaints effectively, 
broadcasters must provide recordings of programmes in a timely way in accordance 
with Ofcom’s specified deadlines. It is unacceptable for a broadcaster to delay 
unreasonably the supply of recordings and information to Ofcom, or to fail to supply 
the recording.  
 
In this case, the Licensee told Ofcom that it had staff resourcing issues which had 
impacted on its ability to provide the recordings to Ofcom when first expected. The 
Licensee also told Ofcom that it subsequently gathered all the recordings relevant to 
the fairness complaint, but was unable to provide some of the recordings to Ofcom 
because of a system failure. While Ofcom accepts that broadcasters may 
occasionally experience difficulties with staff resourcing and their systems, we expect 
them to have contingency plans in place to ensure that they can respond to any 
requests made by Ofcom.  
 
We noted that the Licensee has provided assurances to Ofcom that it has new 
procedures in place to avoid this issue happening in the future. However, on this 
occasion, the failure by the Licensee to provide a recording of the programmes 
broadcast on 5 and 8 January 2016, has prevented us from being able to fully 
consider the complaint. Our Decision is therefore that the Licensee breached Licence 
Condition 20(1)(a) of its licence. 
 
We are putting ARY on notice that should similar compliance issues arise in the 
future, we will consider taking further regulatory action.  
 
Breach of Licence Condition 20(1)(a) 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 19 

In Breach 
 

Broadcasting licensees’ non-payment of licence fees 
 

 
Ofcom is partly funded by the broadcast licence fees it charges television and radio 
licensees. Ofcom has a statutory duty to ensure that the fees paid by licensees meet 
the cost of Ofcom’s regulation of broadcasting. The approach Ofcom takes to 
determining licensees’ fees is set out in the Statement of Charging Principles1. Detail 
on the fees and charges payable by licensees is set out in Ofcom's Tariff Tables2. 
 
The payment of a licence fee is a requirement of a broadcasting licence3. Failure by 
a licensee to pay its licence fee when required represents a significant and 
fundamental breach of a broadcast licence, as it means that Ofcom may be unable 
properly to carry out its regulatory duties. 
 
In Breach 
 
The following radio licensees failed to pay their annual licence fees by the required 
payment date. These licensees have therefore breached their broadcast licences. 
 
The outstanding payments have now been received by Ofcom. Ofcom will not be 
taking any further regulatory action in these cases. 
 

Licensee Licence Number Service Name 

Awaaz Radio Limited CR000208BA Awaaz Radio 

Individual LRSL000157BA L&D Hospital Radio 

Lyca Media II Limited DP100393BA Lyca Radio 

 

The following radio licensee failed to pay its annual licence fees by the required 
payment date. This licensee has therefore been found in breach of Conditions 3(1) 
and 3(2) of its broadcast licence. 
 
In the specific circumstances of this case, the late or non-payment of the fee was 
considered by Ofcom to amount to a serious licence breach. Ofcom is therefore 
putting this licensee on notice that the breach is being considered for the imposition 
of a statutory sanction, which may include a financial penalty. 
 

Licensee Licence Number Service Name 

Pulse Media Broadcasting Limited CR000239BA Pulse 

 
Breaches of Licence Conditions 3(1) and (2) in Part 2 of the Schedule of the 
relevant licences. 

 

                                            
1http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.p
df 
2  http://www.ofcom.org.uk/content/about/annual-reports-plans/tariff-
tables/Tariff_Tables_2015_16.pdf 
 
3 As set out in Licence Condition 3 for radio licensees and Licence Condition 4 for television 
licensees. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.pdf
http://www.ofcom.org.uk/content/about/annual-reports-plans/tariff-tables/Tariff_Tables_2015_16.pdf
http://www.ofcom.org.uk/content/about/annual-reports-plans/tariff-tables/Tariff_Tables_2015_16.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

20 

In Breach/Resolved 
 

Provision of information: relevant turnover submission 
Various TV licensees 
 

 
Introduction 
 
Ofcom is partly funded by the broadcast licence fees it charges television and radio 
licensees. Ofcom has a statutory obligation to ensure that the fees paid by licensees 
meet the cost of Ofcom’s regulation of broadcasting. The approach Ofcom takes to 
determining licensees’ fees is set out in the Statement of Charging Principles1. The 
fees all television licensees and national and local analogue radio licensees are 
required to pay are based on a percentage of their turnover from related activities. 
This is known as Relevant Turnover.  
 
Each licensee is required to submit to Ofcom an annual statement of its Relevant 
Turnover for the previous calendar year. This provision of information is a licence 
requirement. As well as enabling Ofcom to determine the fees for the following year, 
the information is used by Ofcom to fulfil its market reporting obligations.  
 
Failure by a licensee to submit an annual Relevant Turnover return when required 
represents a serious and fundamental breach of a broadcast licence, as the absence 
of the information contained in the return means that Ofcom is unable properly to 
carry out its regulatory duties. 
 
A number of television licensees failed to submit their Relevant Turnover return to 
Ofcom by the deadline specified.  
 
Ofcom considered that this raised issues warranting investigation under Licence 
Condition 12(1) which states:  
 
“The Licensee shall furnish to Ofcom in such manner and at such times as Ofcom 
may reasonably require such documents, accounts, estimates, returns, reports, 
notices or other information as Ofcom may require for the purpose of exercising the 
functions assigned to it by or under the 1990 Act, the 1996 Act or the 
Communications Act and in particular (but without prejudice to the generality of the 
foregoing): 

 
(a) a declaration as to the Licensee’s corporate structure in such form and at 

such times as Ofcom shall specify;  
 
(b) such information as Ofcom may reasonably require from time to time for the 

purposes of determining whether the Licensee is on any ground a disqualified 
person by virtue of any of the provisions in Section 143 (5) of the 1996 Act 
and/or Schedule 2 to the 1990 Act or whether the requirements imposed by or 
under Schedule 14 to the Communications Act are contravened in relation to 
the Licensee’s holding of the Licence”. 

 
 

                                            
1 Statement of Charging Principles - 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.pd
f 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 21 

In Breach 
 
The following licensees have failed to submit their Relevant Turnover returns. These 
licensees have therefore been found in breach of their licences. 
 
Licensee Service Name Licence Number 

Bangla Multimedia Limited Global Bangla TV TLCS100613BA 

DM Global Media Limited DM News Plus TLCS100193BA 

Filmflex Movies Limited FilmFlex TLCS000861BA 

Kensington Project Management 
Limited 

IQTV 
 

TLCS100550BA 
 

Relativity Marketing Limited Sin TV TLCS100875BA 

24 Live UK Limited 24 Live TLCS001748BA 

 
As Ofcom considers this to be a serious and continuing licence breach, Ofcom is 
putting these licensees on notice that this contravention of their licences will 
be considered for the imposition of a statutory sanction, including licence 
revocation. 
 
Ofcom takes this opportunity to remind all TV licensees that failure to submit 
Relevant Turnover information when required represents a significant breach of a 
television broadcasting licence. 
 
Breach of Licence Condition 12(1) in Part 2 of the Schedule to the Television 
Licensable Content Service Licence 
 
Resolved 
 
The following licensees failed to submit their Relevant Turnover returns in 
accordance with the original deadline, but subsequently submitted a late return. For 
these two licensees, we therefore consider the matter resolved. 
 
Licensee Service Name Licence Number 

Arabic News Broadcast UK Limited Arabic News Broadcast TLCS001079BA 

Kashmir Broadcasting Corporation 
Limited 

KBC TLCS000544BA 

Alforat Satellite Channel Limited Alforat TV (Satellite Channel) TLCS100560BA 

 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

22 

Broadcast Fairness and Privacy cases 
 

Upheld 
 

Complaint by Mr Davinder Bal on his own behalf and on 
behalf of Sikh Channel1 
PTC News, PTC Punjabi, 14 November 2015 
 

 
Summary 
 
Ofcom has upheld this complaint made by Mr Davinder Bal, the Chairman of Sikh 
Channel, on his own behalf and on behalf of Sikh Channel of unjust and unfair 
treatment in the programme as broadcast. 
 
The programme featured two news reports about the visit to the UK in November 
2015 by the Indian Prime Minister, Mr Narenda Modi, and included a story about a 
dossier (apparently presented by Mr Modi, to the UK Prime Minister, David Cameron 
MP) which was said to have included evidence that certain Sikh channels were 
inciting young Sikhs to acts of violence and encouraging secession from India. In 
particular, the programme said that according to the dossier, Sikh Channel was being 
“run by secessionist groups and individuals who supported secession from India” and 
that it had broadcast certain news stories and images in an attempt to provoke a 
violent reaction from the Sikh youth. The report further alleged that the owner of Sikh 
Channel, Mr Bal, had sent money to a political organisation based in Pakistan which 
wanted to create an independent Sikh state of Khalistan. 
 
Ofcom found that: 
 

 The broadcaster had not taken reasonable steps to satisfy itself that material 
facts relating to Sikh Channel and Mr Bal were not presented in the programme in 
a way that was unfair to them.  
 

 Given the significant allegations made in the programme about Sikh Channel and 
Mr Bal, the broadcaster was required to provide them with an appropriate and 
timely opportunity to respond to the claims in order to avoid unfairness. Its failure 
to do so resulted in unfairness to both Sikh Channel and Mr Bal.  

 
Programme summary 
 
PTC Punjabi is a news and general entertainment channel broadcast in Punjabi. On 
14 November 2015, PTC Punjabi broadcast an edition of its news programme PTC 
News. As the programme was broadcast in Punjabi, Ofcom obtained an English 
translation and sent it to the complainant and the broadcaster for comment. The 
broadcaster provided comments on the translation. Having assessed these, 
amendments were made by the translator and the parties were provided with a final 
version of the translated transcript. The parties were informed that Ofcom would use 
this translation for its investigation. No further comments were received.  
 
The programme featured two news reports relating to a story about the Indian Prime 

                                            
1 Sikh Channel is a television station providing religious and cultural programming to the Sikh 
community in the UK and Europe. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 23 

Minister’s visit to the UK in 2015 and his attempt to solicit assistance from the British 
government in curbing the activities of “secessionist” television channels. 
 
Report 1 
 
The first report included an interview with Mr Amandeep Singh Bhogal, the 
Conservative Party candidate (during the 2015 General Election) for Upper Bann, 
Northern Ireland. The presenter in the studio had headlined the story at the beginning 
of the programme: 
 

“Conservative A S Bhogal makes a major announcement that Pakistan is 
supporting Khalistani militants2, and makes allegations of incitement against 
some UK based Sikh channels. Prime Minister Modi has taken up the matter with 
the British government and presented it with a dossier of evidence about various 
channels that are inciting hatred”. 

 
Later in the programme, the presenter introduced the report featuring Mr Bhogal: 
 

“So, let’s first begin with the news that in the UK Conservative candidate A S 
Bhogal has made the announcement that Pakistan is very blatantly giving 
assistance to Khalistani militants. In addition, he said that certain UK based Sikh 
channels were attempting to incite sedition. A S Bhogal talking to an English 
channel has stated that Pakistan is so deeply concerned about the election of 
Prime Minister Modi that they are acting in an irrational manner. In addition, he 
said that by raising this letter with [David] Cameron he had taken the rights steps. 
Let’s hear further what he had to say”.  

 
Footage of Mr Bhogal was then shown in which he spoke about various issues 
relating to the Sikh community. In particular, he spoke about people who supported 
the creation of an independent Sikh state in India and his view that the only media 
covering Khalistani protests was the Pakistani media. He questioned whether there 
was “something sinister going on there”. Mr Bhogal then said: 
 

“There have been a number of Sikh channels that have been fined in the past by 
the broadcast regulator here in the United Kingdom in terms of them broadcasting 
material that is promoting hatred, violence and terrorism, so there is a lot of 
concern as far as these TV channels are concerned and I think Prime Minister 
Modi is absolutely right in wanting to raise this issue with Prime Minister 
Cameron. 
 
Well, although it was a different administration a decade ago, it was in 2002 and 
2003 when the predecessors of many of these present day Khalistani 
organisations in the UK were banned as terrorist organisations. So I’m hoping 
that the Prime Minister here in the UK will look at this situation very seriously and 
be able give proper assurances to Prime Minister Modi…”.  

 
Report 2 
 
Later in the programme, the second report was introduced by the presenter in the 
studio:  
 

“Prime Minister Modi has presented the British government with a dossier in 
which they have urged the government to cooperate with them in trying to bring 

                                            
2 Referring to those who support the creation of an independent Sikh state of Khalistan.  



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 24 

peace in the Punjab. In addition, Prime Minister Modi has stated in the dossier 
that he wants the British government to curb the activities of these secessionist 
channels, who are trying to incite revolt”. 

 
A pre-recorded report was then shown which included footage of Prime Minister Modi 
during his visit to the UK. While this footage was shown, the reporter said: 
 

“During his official visit to England, Prime Minster Narendra Modi has raised the 
issue of achieving peace in the Punjab and requested the British government to 
curb the activities of secessionist groups in the UK and asked it to take action 
against them. Modi has handed the British government a detailed dossier in 
which he has laid out the activities of these groups, and in particular named those 
organisations that are funding these Khalistani secessionist movements and thus 
taking advantage of the current situation in the Punjab are trying to incite Sikh 
youth. Further, the dossier identifies those Sikh channels that are inciting Sikh 
youth and encouraging secession from India. According to the dossier, 
intelligence reports have discovered that one of the leaders of Shiromani Akali 
Dal3, namely Avtar Singh Khanda, who is close to Jagtar Singh Hawara4, along 
with Babbar Singh International UK Khalsa’s Paramjit Singh Pamma, have been 
inciting Sikh youth and training them in the use of Improvised Explosive Devices 
(IEDs), by holding classes. The dossier states that such classes have been held 
in the recent past at Guru Nanak Gurdwara, Sparkhill, Stratford [Road], 
Birmingham in December 2014 and Gurdwara Singh Sabha, Glasgow in January 
2015. 
 
In the dossier, Modi has also stated that the UK based media needs to be 
curbed, in particular Sikh Channels like the Sikh Channel and Sangat TV which 
are being run by secessionist groups and individuals who support secession from 
India. Both channels, on 4 June 2014, broadcast news and images of the 
shooting and killing of two Sikhs at the hands of the police in Jammu, Kashmir, 
continuously in an attempt to provoke a [violent] reaction from Sikh youth. 
Further, the owner of the Sikh Channel had sent £2,500 to the head of Akali Dal 
Khalsa International5 based in Pakistan. It’s worth noting that Babbar Khalsa 
International6 is running an internet radio station called Babbar Khalsa radio, 
which is assisting Khalistani separatists in their campaign [against India]. It is also 
stated in the dossier by a UK based NGO [non-government organisation] that the 
Dal Khalsa have opened a page on Twitter and Facebook which has been used 
to launch a campaign against Modi”. 

 
The studio presenter and an interviewee then discussed a series of rallies which had 
been organised which aimed to explain to people what was happening in the Punjab 
and other matters concerning Sikhs.  
 

                                            
3 A Sikhism-centric political party in India.  
 
4 A leader of the Sri Akaal Takht Sahib, the highest religious seat. He is a member of Babbar 
Khalsa (a Khalistani militant organisation based in India). He was convicted of the 
assassination of then Punjab chief minister Beant Singh.  
 
5 A political organisation which wants to create an independent Sikh state of Khalistan. 
 
6 Babbar Khalsa International (“Babbar Khalsa” or “BK”) is included on the Home Office List of 
Proscribed Terrorist Organisations, 18 March 2016, and states that it is “a Sikh movement 
that aims to establish an independent Khalistan [or Sikh homeland] within the Punjab region 
of India”.  



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 25 

Summary of the complaint and broadcaster’s response 
 
The complaint 
 
a) Mr Bal, the Chairman of Sikh Channel, complained on his own behalf and on 

behalf of Sikh Channel that they were treated unjustly or unfairly in the 
programme as broadcast because the programme: 

 

 made serious allegations that Sikh Channel supported separatist movements 
and incited the British Sikh youth to engage in act of violence; and  
 

 alleged that Mr Bal had funded a Pakistani based separatist movement. 
 
b) Mr Bal and Sikh Channel were not given an appropriate and timely opportunity to 

respond to the above allegations made in the programme.  
 
Broadcaster’s response 
 
In response to the complaint, PTC Punjabi said that the reports covered a topical 
news story about the Indian Prime Minister’s visit to the UK and his submission to the 
UK Prime Minister of a dossier which claimed to contain evidence of anti-Indian 
activities amongst certain sections of the UK community. PTC Punjabi said that given 
the serious nature of the claims made in the dossier, the news team had made 
“serious attempts” to check the accuracy of the information. Further, the broadcaster 
said that the reports always referred to the claims as being contained within the 
dossier. PTC Punjabi said that it was not possible to access the dossier itself, but 
that the production team had checked the reports with other news agencies who 
themselves reported the story. The broadcaster provided website links to these 
reports7.  
 
PTC Punjabi said that given the story focused on the UK’s Sikh community, the news 
team featured an interview with the British MP, Mr Bhogal, who clearly expressed in 
the programme his own opinion regarding some Sikh channels broadcasting in the 
UK. The broadcaster said that this interview was considered to provide a relevant 

                                            
7 ABP News: ‘Modi reaches London , will hand the dossier on Dawood Ibrahim to the British 
NSA’ https://www.youtube.com/watch?v=xObzjfwJK5g 
Times Now: ‘Khalistani Terror Will Be Prime Agenda For PM Modi’ 
https://www.youtube.com/watch?v=35Kx_Z0BtlI 
Sikh Siyasat News: ‘Modi dossier targets UK Sikh diaspora activism and Sikh TV Channels’ 
http://sikhsiyasat.net/2015/11/13/modi-dossier-targets-uk-sikh-diaspora-activism-and-sikh-tv-
channels/; India TV: ‘PM Modi to ask UK to take action against Sikh radical groups’ 
http://www.indiatvnews.com/news/world/pm-modi-to-ask-uk-to-take-action-against-sikh-
radical-groups-27207.html 
Yahoo News: ‘Intel says many UK Gurdwaras breeding ultras’ 
https://in.news.yahoo.com/intel-saysmany-uk-gurdwaras-breeding-000000166.html; 
Singh Station: ‘Modi dossier alleges UK Sikh Diaspora and Channels spreading terror’ 
http://singhstation.net/2015/11/modi-dossier-alleges-uk-sikh-diaspora-and-channels-
spreading-terror/  
Daily Mail: ‘Intelligence says many UK Gurdwaras breeding ultras: India shares dossier with 
Cameron's government during Modi's visit that states some Sikh organisations are funding 
Khalistani terror groups’ 
http://www.dailymail.co.uk/indiahome/indianews/article-3316067/Modi-UK-visit-Intelligence-
says-UK-gurdwaras-breeding-ultras-India-shares-dossier-Cameron-s-government-Modi-s-
visit-states-Sikh-organisations-funding-Khalistani-terror-groups.html 

https://www.youtube.com/watch?v=xObzjfwJK5g
https://www.youtube.com/watch?v=35Kx_Z0BtlI
http://sikhsiyasat.net/2015/11/13/modi-dossier-targets-uk-sikh-diaspora-activism-and-sikh-tv-channels/
http://sikhsiyasat.net/2015/11/13/modi-dossier-targets-uk-sikh-diaspora-activism-and-sikh-tv-channels/
http://www.indiatvnews.com/news/world/pm-modi-to-ask-uk-to-take-action-against-sikh-radical-groups-27207.html
http://www.indiatvnews.com/news/world/pm-modi-to-ask-uk-to-take-action-against-sikh-radical-groups-27207.html
https://in.news.yahoo.com/intel-saysmany-uk-gurdwaras-breeding-000000166.html
http://singhstation.net/2015/11/modi-dossier-alleges-uk-sikh-diaspora-and-channels-spreading-terror
http://singhstation.net/2015/11/modi-dossier-alleges-uk-sikh-diaspora-and-channels-spreading-terror
http://www.dailymail.co.uk/indiahome/indianews/article-3316067/Modi-UK-visit-Intelligence-says-UK-gurdwaras-breeding-ultras-India-shares-dossier-Cameron-s-government-Modi-s-visit-states-Sikh-organisations-funding-Khalistani-terror-groups.html
http://www.dailymail.co.uk/indiahome/indianews/article-3316067/Modi-UK-visit-Intelligence-says-UK-gurdwaras-breeding-ultras-India-shares-dossier-Cameron-s-government-Modi-s-visit-states-Sikh-organisations-funding-Khalistani-terror-groups.html
http://www.dailymail.co.uk/indiahome/indianews/article-3316067/Modi-UK-visit-Intelligence-says-UK-gurdwaras-breeding-ultras-India-shares-dossier-Cameron-s-government-Modi-s-visit-states-Sikh-organisations-funding-Khalistani-terror-groups.html


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 26 

context to the main story of the dossier being delivered by the Indian Prime Minister 
to the UK Prime Minister. 
 
PTC Punjabi said it had called the Indian office of Mr Bal to seek his response, but 
could not reach him.  
 
Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View on this case that the complaint should be upheld. 
Both parties were given the opportunity to make representations on the Preliminary 
View, but neither chose to do so. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
 
In reaching this Decision, we carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and a 
translated transcript of it and both parties’ written submissions.  
 
When considering and deciding complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has 
regard to whether the broadcaster’s action ensured that the programme as broadcast 
avoided unjust or unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 
7.1 of the Code.  
 
It is important to note that in assessing this case it was not Ofcom’s role to make a 
determination about the truth or otherwise of the claims made in the programme8. 
Our role is to determine whether the programme had complied with Section Seven 
(Fairness) of the Code. In carrying out this assessment, we took into consideration 
the nature of the claims made against Mr Bal and Sikh Channel. Against this 
background, and in line with the right to freedom of expression, we considered it 
legitimate for a broadcaster to make and broadcast a news programme which 
included a story about the Indian Prime Minister’s visit to the UK and the dossier of 
evidence which, it was reported, he had presented to the UK Prime Minister to help 
encourage the UK government to cooperate with India and curb the activities of 
secessionist groups in the UK. The dossier was said to have included evidence that 
various UK based Sikh channels were inciting hatred amongst the Sikh community. 
Nevertheless, we considered that, in making and broadcasting such a programme, a 
broadcaster must ensure that it avoids unjust or unfair treatment of organisations or 
individuals in the programme. 
 
a) We first considered the complaint that both Sikh Channel and Mr Bal were treated 

unjustly or unfairly in the programme as broadcast because the programme made 

                                            
8 Separately, Ofcom is currently investigating content broadcast by Sikh Channel. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 27 

serious allegations that Sikh Channel supported separatist movements, incited 
the British Sikh youth to acts of violence, and, that Mr Bal had funded a Pakistani 
based separatist movement. 

 
In assessing both heads of the complaint, we had regard to Practice 7.9 of the 
Code which states that before broadcasting a factual programme, broadcasters 
should take reasonable care to satisfy themselves that material facts have not 
been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or 
organisation. It is important to emphasise that Ofcom is unable to make findings 
of fact in relation to the allegations made about Mr Bal and Sikh Channel in the 
programme, Rather, our role is to consider whether by broadcasting the 
comments made about them in the programme the broadcaster took reasonable 
care not to present, disregard or omit material facts in a way that resulted in 
unfairness to the complainants. 
 
The Code recognises the importance of freedom of expression and the public 
interest need to allow broadcasters the freedom to broadcast matters in news and 
current affairs programmes. However, in presenting material in programmes, 
reasonable care must be taken by broadcasters not to do so in a manner that 
causes unfairness to individuals or organisations in programmes. Whether a 
broadcaster has taken reasonable care to present material facts in a way that it 
not unfair to an individual or organisation will depend on all the particular facts 
and circumstances of the case including, for example, the seriousness of any 
allegations and the context within which they are made.  

 
Therefore, Ofcom began by considering the seriousness of the allegations and 
whether they had the potential to materially and adversely affect viewers’ opinion 
of Sikh Channel and Mr Bal in a way that was unfair. We then went on to consider 
whether, if the allegations did have this potential, the manner in which the 
allegations were presented in the programme resulted in unfairness.  
 
Ofcom viewed the programme and examined the translated transcript of it, noting 
in particular the comments made by Mr Bhogal and the reporter about the dossier 
and the allegations about some UK based Sikh channels. In relation to the first 
report, we considered that the comments made by Mr Bhogal were presented in 
the programme in a manner which clearly indicated to viewers that the comments 
expressed Mr Bhogal’s own opinion and that he was providing commentary and 
context to the news story about the separatist movements and the motive of the 
Indian Prime Minister in deciding to, according to the report, present the dossier 
to the UK Prime Minister. We also noted that Mr Bhogal’s comments were non-
specific, in that they did not refer to any particular channel or individual.  
 
However, in the second report, the reporter said that the dossier had specifically 
identified Sikh Channel as “being run by secessionist groups and individuals who 
support secession from India” and that it had “broadcast news and images of the 
shooting and killing of two Sikhs at the hands of the police in Jammu, Kashmir, 
continuously in an attempt to provoke a [violent] reaction from Sikh youth”. We 
also noted that the reporter stated that “the owner [Mr Bal] of the Sikh Channel 
had sent £2,500 to the head of Akali Dal Khalsa International9 based in Pakistan” 
(see the “Programme summary” section above). 
 
Ofcom noted the broadcaster’s submission that the reports covered a topical 
news story about the Indian Prime Minister’s visit to the UK and his submission to 

                                            
9 See footnote 4. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 28 

the UK Prime Minister of a dossier which it was claimed contained evidence of 
anti-Indian activities amongst certain sections of the UK community, and that the 
reports always referred to the claims as being contained within the dossier. 
However, as stated above, Ofcom’s role is not to determine the truth or otherwise 
of claims made in a programme, but to consider whether the programme, in its 
entirety, resulted in unfairness to an individual and/or organisation. Therefore, 
notwithstanding the broadcaster’s submission that there was justification for the 
programme to report the claims contained in the dossier, Ofcom considered that 
the comments made in the programme amounted to serious allegations that Sikh 
Channel supported separatist movements and incited young Sikhs to engage in 
acts of violence and that Mr Bal had funded a Pakistani-based separatist 
movement. These comments, in our view, clearly had the potential to materially 
and adversely affect viewers’ opinion of both Sikh Channel and Mr Bal. 

 
Having established that the comments made in the second report about Sikh 
Channel and Mr Bal were serious allegations, we next considered whether the 
broadcaster had taken reasonable care to satisfy itself that material facts had not 
been presented in a way that was unfair to Sikh Channel and Mr Bal. 

 
In relation to the specific comments which were made in the programme about 
Sikh Channel and Mr Bal, we noted that the broadcaster said that it had not 
accessed the content of the dossier which allegedly contained the allegations, but 
had, instead, made “serious attempts to check the accuracy of the information” 
(although specific details of these attempts were not provided to Ofcom) and that 
it had checked reports about the Indian Prime Minister’s visit to the UK and the 
contents of the dossier with other news agencies that had also reported the story. 
 
Ofcom recognised that the programme was reporting on a recent news story of 
interest to viewers and, having regard to the website links provided by the 
broadcaster to Ofcom, we noted that some of these sources had also reported 
that the dossier had identified that Sikh Channel supported separatist movements 
and had claimed that it had broadcast material aimed at inciting the young British 
Sikhs to engage in violence and that Mr Bal had sent money to a separatist 
movement in Pakistan. However, while the report made clear that the claims 
arose from the dossier, in our view, the allegations about Sikh Channel and Mr 
Bal were presented as fact and the report did not make any attempt to place the 
claims in context by explaining for the benefit of viewers that, for instance, the 
media sources from which the report had based their claims or that the 
allegations had been made in other media sources and that the broadcaster was 
solely providing comment on the news story. Nor did the report make it clear to 
viewers that the programme makers had not had sight of the dossier and could 
therefore not verify that the allegations against Sikh Channel and Mr Bal were, in 
fact, contained within it. Further, we noted that the viewpoints of Sikh Channel 
and Mr Bal on the allegations were not included in the programme. 
 
Taking into account all the factors above, we considered that the allegations 
made against Sikh Channel and Mr Bal amounted to significant allegations about 
their conduct which had the clear potential to materially and adversely affect 
viewers’ opinions of them in a way that was unfair. For these reasons, Ofcom 
considered that, in the particular circumstances of this case, the broadcaster did 
not take reasonable care to satisfy itself that material facts had not been 
presented, disregarded or omitted in the programme in a way that was unfair to 
Sikh Channel and Mr Bal.  

 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 29 

b) We next assessed the complaint that Mr Bal and Sikh Channel were not given an 
appropriate and timely opportunity to respond to the above allegations made in 
the programme. 

 
In considering this aspect of the complaint, Ofcom took account of Practice 7.11 
of the Code which states that if a programme alleges wrongdoing or 
incompetence or makes other significant allegations, those concerned should 
normally be given an appropriate and timely opportunity to respond. 
 
For the reasons given in head a) above, we considered that the comments made 
in the programme amounted to significant allegations against Sikh Channel and 
Mr Bal. Normally, where significant allegations are made about an individual or 
organisation in a programme, the broadcaster should ensure that the individual or 
organisation concerned is given an opportunity to respond and, where 
appropriate, for that response to be represented in the programme in a fair 
manner.  
 
Ofcom noted that the broadcaster said in its submission that it had tried to contact 
Mr Bal by telephone at his Indian office to seek his response, but had been 
unable reach him. However, the broadcaster provided no evidence to Ofcom that 
it had attempted to contact Mr Bal, nor did it provide any detail of the attempt it 
said had been made to contact him, such as the specific date or time when the 
telephone call was made. It also did not appear from the broadcaster’s 
submission that any further attempts, or alternative approaches, were made to 
contact Mr Bal and/or Sikh Channel for their response to the allegations. 
 
Given the serious nature of the allegations made against Mr Bal and Sikh 
Channel, we considered that the broadcaster should have provided Mr Bal and 
Sikh Channel an appropriate and timely opportunity to respond. Ofcom 
considered that the failure to give Mr Bal and Sikh Channel such an opportunity 
to respond to the allegations prior to broadcast was unfair to both Mr Bal and 
Sikh Channel.  

 
Ofcom has upheld Mr Bal’s and Sikh Channel’s complaint of unjust or unfair 
treatment in the programme as broadcast. 
 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

30 

Investigations Not in Breach 
 
Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 27 
June and 10 July 2016 and decided that the broadcaster or service provider did not 
breach Ofcom’s codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements. 
 
Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission 
date 

Categories 

Evolution Channel 4 22 May 2016 Offensive language 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about content 
standards on television and radio programmes, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/ 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

31 

Complaints assessed, not investigated1 
 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has 
decided not to pursue between 27 June and 10 July 2016 because they did not raise 
issues warranting investigation. 

 
Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 
For more information about how Ofcom assesses complaints about content 
standards on television and radio programmes, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/ 
 

 
Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Autopsy: The Last 
Hours of Robin 
Williams 

5 Star 06/07/2016 Suicide and self harm 1 

Magicians 5 Star 23/06/2016 Animal welfare 1 

Masterchef USA 
(trailer) 

Alibi 16/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

News BBC / ITV 28/06/2016 Crime and disorder 1 

Black Power: 
America's Armed 
Resistance 

BBC 1 14/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Breakfast BBC 1 08/07/2016 Violence 1 

EastEnders BBC 1 10/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 16/06/2016 Materially misleading 1 

Euro 2016 BBC 1 13/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Live Tennis BBC 1 18/06/2016 Offensive language 1 

Panorama – 
Orlando Massacre 

BBC 1 27/06/2016 Violence 1 

Room 101 BBC 1 10/06/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Saturday Kitchen 
Live 

BBC 1 11/06/2016 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Countryfile BBC 2 13/06/2016 Animal welfare 1 

Glastonbury BBC 2 25/06/2016 Offensive language 2 

Peaky Blinders BBC 2 02/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Peaky Blinders BBC 2 02/06/2016 Sexual material 1 

The Great British 
Sewing Bee 

BBC 2 26/06/2016 Offensive language 1 

Top Gear BBC 2 12/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Versailles BBC 2 08/06/2016 Sexual material 1 

Victoria Derbyshire BBC 2 29/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

                                            
1 This table was amended after publication to correct a factual inaccuracy 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 32 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Wimbledon 2016 BBC 2 29/06/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

BBC News BBC News 
Channel 

23/06/2016 Animal welfare 1 

Clara Amfo BBC Radio 1 20/06/2016 Crime and disorder 1 

Jeremy Vine BBC Radio 2 22/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Heresy BBC Radio 4 08/06/2016 Offensive language 1 

The News Quiz BBC Radio 4 10/06/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Today BBC Radio 4 28/06/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

5 Live Breakfast BBC Radio Five 
Live 

01/06/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

The Jonny Cole 
Show 

Black Country 
Radio 

06/06/2016 Scheduling 1 

Pro Bull Riding BT Sport 18/06/2016 Dangerous behaviour 1 

Capital Breakfast 
with Rob and Katy 

Capital 
Birmingham 

17/06/2016 Sexual material 1 

Channel 4 News Channel 4 08/06/2016 Generally accepted 
standards 

4 

Channel 4 News Channel 4 27/06/2016 Generally accepted 
standards 

4 

Channel 4 News Channel 4 27/06/2016 Race 
discrimination/offence 

5 

Channel 4's 
Comedy Gala 2016 

Channel 4 03/06/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Europe: the Final 
Debate with Jeremy 
Paxman 

Channel 4 22/06/2016 Age 
discrimination/offence 

4 

Europe: the Final 
Debate with Jeremy 
Paxman 

Channel 4 22/06/2016 Disability 
discrimination/offence 

1 

Eurotrash Channel 4 17/06/2016 Generally accepted 
standards 

4 

Fifteen to One Channel 4 06/06/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Gogglebox Channel 4 10/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Hollyoaks Channel 4 27/06/2016 Materially misleading 1 

Life Stripped Bare Channel 4 05/07/2016 Nudity 2 

Secrets of Growing 
Up 

ITV 08/06/2016 Materially misleading 1 

The Chase ITV 30/06/2016 Fairness 1 

The Chase ITV 01/07/2016 Generally accepted 
standards 

1 

The Chase ITV 04/07/2016 Fairness 1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 08/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

This Morning ITV 15/06/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

This Morning ITV 30/06/2016 Fairness 1 

Tonight at the 
London Palladium 

ITV 08/06/2016 Nudity 9 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 33 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Love Island ITV2 08/06/2016 Sexual material 1 

Love Island ITV2 15/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Love Island ITV2 16/06/2016 Generally accepted 
standards 

2 

Love Island ITV2 21/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Love Island ITV2 22/06/2016 Sexual material 8 

Love Island ITV2 23/06/2016 Sexual material 1 

Love Island ITV2 27/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Love Island ITV2 27/06/2016 Offensive language 1 

Love Island ITV2 01/07/2016 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Love Island ITV2 07/07/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Safeword ITV2 09/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Celebrity Juice ITV2 +1 10/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

The Chase ITV4 23/05/2016 Fairness 1 

Andrew Pierce LBC 97.3FM 20/05/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

If Katie Hopkins 
Ruled the World 

LBC 97.3FM 05/06/2016 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

James O'Brien LBC 97.3FM 27/06/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Katie Hopkins LBC 97.3FM 05/06/2016 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Catfish: The TV 
Show 

MTV 09/05/2016 Materially misleading 1 

Catfish: The TV 
show 

MTV 10/05/2016 Exorcism, the occult 
and the paranormal 

1 

Most Daring Pick 18/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Larva Pop 13/06/2016 Scheduling 1 

Programming Salaam Radio 20/06/2016 Offensive language 1 

Fish Town Sky Atlantic 08/06/2016 Offensive language 1 

Game of Thrones Sky Atlantic 30/05/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Four Weddings Sky Living 10/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Press Preview Sky News 12/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Press Preview Sky News 12/06/2016 Sexual orientation 
discrimination/offence 

253 

Press Preview Sky News 25/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Sky News Sky News 09/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Sky News Sky News 12/06/2016 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 22/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Sky News Sky News 24/06/2016 Generally accepted 2 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 34 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

standards 

Sky News Sky News 27/06/2016 Under 18s in 
programmes 

1 

Sky News Sky News Various Age 
discrimination/offence 

1 

Sky News with Kay 
Burley 

Sky News 15/06/2016 Disability 
discrimination/offence 

1 

Sky News with Kay 
Burley 

Sky News 24/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

The Pledge Sky News 07/05/2016 Generally accepted 
standards 

1 

The Beginners 
Guide To 
Depression 

Spark FM 
(Sunderland) 

16/05/2016 Disability 
discrimination/offence 

1 

The Voice of the 
Gulf 

Spectrum Radio 07/06/2016 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Emmerdale STV 28/06/2016 Violence 1 

The Spider Woman TCM 16/06/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Skönhetsfällan 
Danmark 

TV3 29/05/2016 Sexual material 1 

Advertisements Various Various Advertising minutage 1 

Programming Various Various Competitions 1 

 
Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches 
of broadcast licences 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints about broadcast 
licences, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/general-
procedures/ 
 

Broadcaster Service Categories  

Sky UK Limited Sky channels Subtitling 

BBC Today at Wimbledon Subtitling 

 
Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of rules 
for On Demand programme services 
 

Programme Service name Categories Number of 
complaints 

DC Legends of 
Tomorrow – 
episode 15 

Now TV Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints about on demand 
services, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-
demand/rules-guidance/procedures-investigating-breaches.pdf 
 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/procedures-investigating-breaches.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/procedures-investigating-breaches.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

35 

Complaints outside of remit 
 
Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our 
remit. This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained 
about. For example, the complaints were about the content of television, radio or on 
demand adverts, accuracy in BBC programmes or an on demand service does not 
fall within the scope of regulation.  
 
For more information about what Ofcom’s rules cover, go to: 
http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-
cover/  

 
Complaints about television or radio programmes 
 
For more information about how Ofcom assesses complaints about television and 
radio programmes, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/ 
 

 
Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Advertisement Absolute Radio 
Station 

30/06/2016 Other 1 

Euro 2016 BBC 1 13/06/2016 Other 1 

RHS Hampton Court 
Palace Flower Show 

BBC 2 07/07/2016 Sponsorship 1 

Wimbledon 2016 BBC 2 04/07/2016 Other 1 

Wimbledon 2016 BBC 2 08/07/2016 Other 1 

Egypt's Lost Cities BBC 4 25/06/2016 Other 1 

BBC News BBC News 
Channel 

19/06/2016 Other 1 

Dead Ringers BBC Radio 4 25/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Smilie's People BBC Radio 4 
Extra 

05/07/2016 Other 
1 

Euro 2016 BBC Red Button 
1 

07/07/2016 Other 1 

BBC News BBC World 
Service Radio 

06/06/2016 Due impartiality/bias 1 

Advertisement Channel 4 25/06/2016 Advertising/editorial 
distinction 

1 

Advertisement Channel 4 26/06/2016 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 30/06/2016 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 03/07/2016 Advertising content 1 

Channel 4 News Channel 4 03/07/2016 Other 1 

The Women Who 
Kill Lions (pre-
transmission) 

Channel 4 28/06/2016 Other 1 

Advertisement Channel 4 +1 30/06/2016 Advertising content 1 

Advertisement Channel 5 10/06/2016 Advertising content 1 

Advertisement Dave 04/07/2016 Advertising content 1 

Advertisement GOLD +1 03/07/2016 Advertising content 3 

Advertisement ITV 27/06/2016 Advertising content 1 

http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-cover/
http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-cover/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 36 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Advertisement ITV 30/06/2016 Advertising content 1 

Euro 2016 ITV 26/06/2016 Other 1 

Euro 2016 ITV 06/07/2016 Other 1 

Euro 2016: England 
v Iceland 

ITV 27/06/2016 Other 1 

Good Morning 
Britain 

ITV 27/06/2016 Other 1 

ITV News ITV 25/06/2016 Other 1 

Love Island ITV2 26/06/2016 Other 1 

Advertisement Kanal 5 29/06/2016 Advertising content 1 

Advertisement More4 26/06/2016 Advertising content 1 

Chris Moyles Radio X 30/06/2016 Advertising content 1 

Advertisements Various 23/06/2016 Advertising content 1 

BBC News Various 05/06/2016 Other 1 

Programming Various Various Other 1 

Wimbledon 2016 Various 30/06/2016 Other 1 

Wimbledon 2016 Various 06/07/2016 Other 2 

 
 
 

 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

37 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster or service provider may have breached its 
codes, rules, licence condition or other regulatory requirements, it will start an 
investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster or service provider has done anything wrong. Not all 
investigations result in breaches of the codes, rules, licence conditions or 
other regulatory requirements being recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 27 June and 10 
July 2016. 

 
Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission date 

Debate on EU Referendum Akaal Channel 23 June 2016 

Don't Make Me Laugh BBC Radio 4 21 April 2016 

British Forces News Forces TV 7 January 2016 

Your World With Neil Cavuto Fox News 23 June 2016 

Love Island ITV2 30 June 2016 

Weekend Hypes TV99 12 April 2016 

Zing Jukebox Zing 21 June 2016 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about content standards on television and radio programmes, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/ 

 
Investigations launched under the General Procedures for investigating 
breaches of broadcast licences 
 

Licensee Licensed Service 

24 Live UK Limited 24 Live 

99 Media Org Limited TV99 

Alforat Satellite Channel Limited Alforat TV 

Arabic News Broadcast UK 
Limited 

Arabic News Broadcast 

Bangla Multimedia Limited Global Bangla TV 

DM Global Media Limited DM News Plus 

Filmflex Movies Limited FilmFlex 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 309 
18 July 2016 

 

 38 

Licensee Licensed Service 

Kashmir Broadcasting 
Corporation Limited 

KBC 

Kensington Project Management 
Limited 

IQTV 

Peace Full Media Limited Legacy 90.1 

Relativity Marketing Limited Sin TV 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about broadcast licences, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/general-procedures/ 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/general-procedures/

