
 

1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast and 
On Demand Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 308 
4 July 2016 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

2 

Contents 
 
Introduction  3 
 

Broadcast Standards cases 
 
In Breach 
 
Going Underground 
RT, 5 and 23 March 2016, 14:00       5 
 
 

Tables of cases 
 
Investigations Not in Breach   31 
 
Complaints assessed, not investigated  32 
 
Complaints outside of remit       38 
  
Investigations List  40 

 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

3 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards 
for broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards 
objectives1. Ofcom also has a duty to secure that every provider of a notifiable On 
Demand Programme Services (“ODPS”) complies with certain standards 
requirements as set out in the Act2. Ofcom must include these standards in a code, 
codes or rules. These are listed below. 
 
The Broadcast and On Demand Bulletin reports on the outcome of investigations into 
alleged breaches of those Ofcom codes and rules below, as well as licence 
conditions with which broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. We 
also report on the outcome of ODPS sanctions referrals made by the ASA on the 
basis of their rules and guidance for advertising content on ODPS. These Codes, 
rules and guidance documents include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) for content broadcast on television and 
radio services. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in television 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, which 
relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains regulatory 
responsibility for on television and radio services. These include: 

 

 the prohibition on ‘political’ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising3.  

  
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information can be found on Ofcom’s website for 
television and radio licences.  

 
e) Ofcom’s Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-

Demand Programme Services for editorial content on ODPS. Ofcom considers 
sanctions in relation to advertising content on ODPS on referral by the 
Advertising Standards Authority (“ASA”), the co-regulator of ODPS for 
advertising or may do so as a concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 

                                            
1 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 
 
2 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 
 
3 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 
for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/other-codes/COSTA_April_2016.pdf
https://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 4 

provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code.  
 

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television, radio and on 
demand content. Some of the language and descriptions used in Ofcom’s 
Broadcast and On Demand Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 5 

Broadcast Standards cases 
 

In Breach 
 

Going Underground 
RT, 5 and 23 March 2016, 14:00 
 

 
Introduction 
 
RT is a global news and current affairs channel produced in Russia, and funded by 
the Federal Agency for Press and Mass Communications of the Russian Federation. 
In the UK, the channel broadcasts on satellite and digital terrestrial platforms. The 
licence for RT is held by Autonomous Non-profit Organisation TV-Novosti (“TV 
Novosti” or the “Licensee”).  
 
Going Underground is a series of 30 minute current affairs programmes broadcast 
three times a week on RT.  
 
A complainant drew Ofcom’s attention to two editions of the programme, which the 
complainant considered were not duly impartial in their treatment of the Turkish 
Government.  
 
Both these programmes included interviews which touched on the policies and 
actions of the Turkish Government towards: the Kurdish minority within Turkey and 
ISIS (or ISIL1). The Kurds are an ethnic group that is mainly concentrated in a region 
that encompasses south-eastern Turkey and parts of northern Syria, northern Iraq 
and western Iran. There has been a long-standing history of tensions between the 
Turkish Government and the Kurdish community living in south-eastern Turkey. In 
particular, there has been a long-standing conflict between the Turkish Government 
and the PKK or Partiya Karkerên Kurdistanê (Kurdish Workers’ Party)2. Following a 
ceasefire agreed in 2013, hostilities between the Turkish Government and PKK 
restarted in the summer of 2015. 
 
5 March 2016 programme 
 
During the first half of this programme, the presenter, Afshin Rattansi, said: 

 
“As Europe responds to the refugee crisis by pulling up the drawbridge, 
protesters in London will tomorrow take to the streets to protest the slaughter of 
Kurds fighting ISIS/Daesh in Syria. Who is doing the slaughtering? Allegedly 

                                            
1 The UK Government’s list of proscribed terrorist organisations dated 18 March 2016 states 
the following in relation to ISIL: “Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL) also known as 
Dawlat al-'Iraq al-Islamiyya, Islamic State of Iraq (ISI), Islamic State of Iraq and Syria (ISIS) 
and Dawlat al Islamiya fi Iraq wa al Sham (DAISh) and the Islamic State in Iraq and Sham - 
Proscribed June 2014. ISIL is a brutal Sunni Islamist terrorist group active in Iraq and Syria. 
The group adheres to a global jihadist ideology, following an extreme interpretation of Islam, 
which is anti-Western and promotes sectarian violence. ISIL aims to establish an Islamic 
State governed by Sharia law in the region and impose their rule on people using violence 
and extortion”. See 
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/509003/201603
18proscription.pdf  

 
2 The PKK has been on the UK Government’s list of proscribed terrorist organisations since 
March 2001.  

https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/509003/20160318proscription.pdf
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/509003/20160318proscription.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 6 

David Cameron's NATO ally, Turkey…Unlike Washington and Moscow, though, 
David Cameron continues to support Turkish policy on Syria, even while 
preventing those seeking asylum from the shelling in Britain. Joining me now is 
one of the organisers of tomorrow's national demo, ‘Stop Turkey's War on the 
Kurds’, Mark Campbell”. 

 
During the subsequent interview, which lasted just under 10 minutes, the interviewee, 
Mark Campbell, remarked: 

 
“I mean, it's not being reported in the mainstream media in this country that 
Turkey has been attacking Kurdish cities, so that we have scenes in Kurdish 
cities in the south-east of Turkey that resemble places like Homs3, places like 
Kobane4, rubble, that have been under siege for months, but also in Rojava5, 
Turkey are not attacking ISIS, Turkey are attacking the Kurds, they're attacking 
the Kurds in Rojava, you know, their aim, if you like, was to try to bring NATO into 
the war on the side of Turkey, but that has clearly failed”. 
 

**** 
 
“Turkey are carrying out a genocidal war against the Kurds in Turkey and it's not 
being reported in our media. So you have a situation where Davutoglu, the 
Turkish prime minister, came to visit David Cameron in 10 Downing Street for 
trade deals, and at the same, exactly, literally at the same time, over 100 Kurds 
were burnt alive to death in basements in Cizre6, which has been suffering the 
most awful repression for many, many months. The three cities that are under 
such intense repression at the moment are the three cities that had a majority 
vote for the HDP7, for the pro-Kurdish party, so, and it's like Amnesty International 
have said, that Turkey are punishing the Kurds for voting for the HDP, for the pro-
Kurdish party”. 
 

**** 
 
“If there's human rights abuses and suppression of millions of people going on 
inside one country, it shouldn't be just because one country is a member of 
NATO that there's a blanket of silence, which that has been the case about the 
Kurds for the last 80 years, in fact. The British government have supported 
Turkey's repression and war against the Kurds, so in fact this country has 
acquiesced in crimes against humanity against the Kurdish people in Turkey for 
the last 80 years”. 
 

**** 
 

                                            
3 Homs is a city in western Syria which has seen much fighting during the on-going Syrian 
conflict. 
 
4 Kobane is a city in northern Syria which has been the site of extensive fighting between 
Kurdish fighters and ISIL during the on-going Syrian conflict. 
 
5 Rojava is the Kurdish region of Syria. 
 
6 Cizre is a Kurdish city in south-eastern Turkey which has been the scene of military 
operations by the Turkish armed forces against the PKK since the second half of 2015. 
 
7 The HDP or Halkların Demokratik Partisi (People’s Democratic Party) is a pro-Kurdish party 
in Turkey.  



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 7 

“The British government have had the most shameful policy, frankly, towards the 
Kurds' struggle against ISIS. For many, many years, since 2011, they didn't do 
anything. They have basically been toeing and putting forward Turkey's position. 
So by supporting Turkey, and we now know and we've been campaigning since 
2011 to expose the ties between ISIS and Turkey, to expose the support that 
Turkey has been giving ISIS, the UK have been very quiet, but at the same time, 
in that silence, it's meant that Turkey has been able to continue”.  
 

**** 
 
“I guess it's trade deals with Erdogan, it's trade deals with Turkey, it's a real 
shame, the British government, if they have joined the coalition they need to say 
to Turkey, ‘Stop bombing the Kurds’, because the Kurds are the best fighters 
against ISIS. It's time for a peaceful resolution to this long-standing issue within 
Turkey, the Kurdish question, because otherwise it's going to escalate, as you 
say, into a full-scale civil war in Turkey”. 
 

**** 
 
“Turkey have been fighting Kurdish demands for self-determination since the 
establishment of the Turkish state. Turkey denies the Kurds their identity and 
bans their culture, bans their language, you know, and have repressed heavily 
any attempt to get any rights within Turkey, and as part of that, this insidious 
labelling of the Kurdish people's struggle to get those right is taken up by Turkey's 
trading partners”. 
 

**** 
 
“There was a time when the European Union and voices were being raised 
against Turkey's behaviour and Turkey's actions, and supporting ISIS, so we very 
much see this as Erdogan8 using the refugee crisis, creating the refugee crisis, in 
fact, so you have this extraordinary situation where Angela Merkel goes to Turkey 
at a time when again the Kurds are facing the most brutal repression in Cizre and 
Sur9 and Silopi10, I mean serious war, full-scale war going on against them, and 
instead of raising that they're giving them billions of dollars to try to halt the flow 
of refugees”. 

 
Ofcom noted that the following statement was broadcast in sound only at the end of 
the programme whilst a picture of the Turkish flag was shown on screen: 

 
“We contacted the Turkish embassy about the allegations made in this interview, 
but they did not get back to us in time for this broadcast”.  

 
 

                                            
8 Recep Erdogan is the current Turkish President. 
 
9 Sur is a city in south-eastern Turkey which, like Cizre (see footnote 6), has been the scene 
of military operations by the Turkish armed forces against the PKK since the second half of 
2015 
 
10 Silopi is a Kurdish city in south-eastern Turkey which, which like Cizre (see footnote 6) and 
Sur (see footnote 8), has been the scene of military operations by the Turkish armed forces 
against the PKK since the second half of 2015. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 8 

23 March 2016 programme 
 
During the second half of this programme, the presenter, Afshin Rattansi, said: 

 
“Little wonder that Turkish President Erdogan appeared to forecast the Brussels 
atrocities: Turkey is on the front line of European support for militants trying to 
overthrow the government of President Assad, creating the refugee crisis and 
catalysing Islamist militancy funded by British allies in the Persian Gulf. But is 
Turkey now threatening the existence of the European Union? In a moment we'll 
hear from the Kurdish National Congress. First, I'm joined by Muharrem Erbey, a 
human rights lawyer who was jailed by the Turkish government. He's flown in 
from Diyarbakir in south-east Turkey to present evidence of Turkish atrocities 
against the Kurds to the British Foreign Office”. 

 
During the subsequent interview, which lasted just under four minutes, the 
interviewee, Muharrem Erbey made the following comments: 
 

“What's happening in the Kurdish region is that the Turkish Republic is carrying 
out, not a genocide, but an ethnicide against the Kurdish people who want their 
statutory state, and the international community is being silent about this 
ethnicide. We Kurds have been trying for a very long time to tell the people that 
we exist but nobody believed us, and we are trying to tell the world that we are 
dying, and again, nobody wants to listen. Kurds are trying to work out a new way 
of life and they are not accepting a state-imposed lifestyle, and that's what they 
are resisting against. As a result, they are facing a collective massacre”.  

 
**** 

 
“What's happening right now against the Kurds is the bloodiest genocide in 
Kurdish history. The way they oppressed us in the beginning of the 90s, they are 
doing it again. In the 90s there were more bloody government policies against the 
Kurds, but they were keeping them secret, but nowadays they don't hide them 
anymore, they do it openly. And now they are not only killing people, they are 
exposing dead bodies in the street for days and they are stripping off women 
naked in the street. In Kurdish culture, this is a very big insult, not to bury dead 
bodies for days and to expose them in the street, and they are trying to humiliate 
Kurdish people by leaving dead bodies in the street for several days. This is a 
very big insult”. 

 
**** 

 
“We people in the region have evidence that Turkey in the region is supporting 
ISIS. We can prove this with a thousand documents. They have been receiving 
medical support in the region, and ISIS are attacking the Kurds in Turkish 
territories. For example, more than 2,000 trucks have been carrying weapons. 
There is lots of evidence like this, and this shows that Turkey supports ISIS. We 
can prove this with thousands of documents. Lastly, two journalists [inaudible] 
have been arrested because they exposed in a newspaper that Turkey was 
selling guns to ISIS, and Turkey taking down the Russian jet was definitely a 
cover-up for their support for ISIS”. 

 
**** 

 
“ISIS gets support regionally and from big states like Turkey. The EU should 
recognise the Turkish massacre and support the Kurds”.  



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 9 

 
During the interview the presenter, Afshin Rattansi, said the following: 
 

“Tell me about the Kurdish group the KCK, because they say Turkey shot down a 
Russian warplane because Turkey was supporting ISIS/Daesh”. 

 
Immediately after the interview with Muharrem Erbey, the presenter, Afshin Rattansi, 
remarked: 
 

“Well, joining me now is Michelle Allison, she's a woman representative of the 
Kurdish National Congress. In the past 24 hours she delivered a petition to the 
Foreign Office and called for the Human Rights Council to investigate Turkey's 
alleged mass killings of Kurdish civilians”. 

 
During the subsequent interview, which lasted approximately six and a half minutes, 
the interviewee, Michelle Allison said: 

 
“This is about the situation that's happening in the south-east of Turkey, the 
Kurdish region, about atrocities carried out by the Turkish government, about the 
list of people who've been killed, the children, the women, about the people 
who've been burned to death in those basements and in those buildings, and that 
the situation is escalating. We have been having regular meetings every three 
months, quarterly with them, and we have tried to prevent the war that's 
happening in Turkey in the several meetings. And they're well aware of the 
current situation on the ground with our evidences, with our submissions from the 
office of HDP or human rights organisations, so we've given them the same 
again, and we ask them to involve as a third eye, to involve and try to stop this. 
And they could be a bridge between the Kurdish side and the Turkish 
government to stop the atrocities and to come to a peace agreement, or to 
actually to start a dialogue again between the Kurdish parties and the Turkish 
government”. 

 
During the interview, the presenter asked commented: 

 
“David Cameron and Philip Hammond [the UK’s Foreign Secretary] may not have 
been mentioning the atrocities you've been talking about, and I know that people 
have been killed around the New Year celebrations in the south-east of Turkey, 
even. What we did hear, though, was condemnation of something called the 
Kurdistan Freedom Falcons11, who claimed responsibility for the 13 March blast in 
Ankara, killing 35, most of them, all of them civilians. How can this grouping, which 
we were told on mainstream media here is the Kurds killing innocent Turks?”  
 

Michelle Allison continued: 
  
“So the British government, yes, condemned the incident in Ankara. But I think 
equally they should condemn the Turkish government's systematic torture and 
systematic attack on the Kurdish people and civilians, because Turkey is 
considering everything as a PKK, PKK people, that includes like three-years-old 
children and ten-years-old children and babies, new-born babies. And when you 
look at the news from Turkey, even from the British government, Western 
governments, they do not talk much about civilians that were trapped and killed, 

                                            
11 The Kurdish Freedom Falcons is an extreme militant Kurdish group which is reported to be 
a breakaway faction of the PKK (see footnote 2). 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 10 

and mostly women and children, and they don't even condemn the way that they 
are treated, the dead people”.  
 

**** 
 
“Turkey is trying to attack the Kurds to stop the fight against ISIS. It is actually all 
interlinked, it's not independent what's happening in Iraq and Syria, the Turkish 
fight against Kurds are actually weakening the fight against ISIS”.  

 
As discussed further below, it was Ofcom’s view that these programmes were 
dealing with matters of political or industrial controversy and matters relating to 
current public policy, namely the policies and actions of the Turkish Government, in 
particular allegations of genocide or ethnocide against or oppression of the Kurdish 
community (especially within Turkey), and its policies and actions towards ISIL. We 
therefore considered this content raised issues warranting investigation under Rule 
5.5 of the Code, which states:  

 
“Due impartiality on matters of political or industrial controversy and matters 
relating to current public policy must be preserved on the part of any person 
providing a service... This may be achieved within a programme or over a series 
of programmes taken as a whole”. 

 
Ofcom therefore asked the Licensee to provide comments on how the programmes 
complied with the above rule. 
 
Response 
 
TV Novosti’s initial representations 
 
In summary, the Licensee stated its belief that it had preserved due impartiality in the 
programmes. In support of this view it made a number of arguments. 
 
Firstly, the Licensee argued that it was not possible for RT to obtain the Turkish 
Government’s “express responses” to the issues explored in the programmes, adding 
that it “finds it especially difficult to obtain pro-Turkey views for its programming”. In 
this case, it had contacted the Turkish Embassy both before and after the 
programmes to request comments from the Turkish Government comments in 
response to the issues raised in the programmes. However, in each case, “the 
Turkish embassy either did not respond or responded negatively to the request”. TV 
Novosti added that it had also “regularly tried to contact the Turkish Ministry of 
Foreign Affairs by email and through the Ministry’s website enquiry form for its 
comments on various allegations raised against the Turkish government in its 
programming”. The Licensee also said that “due to political tensions between Russia 
and Turkey following the downing of a Russian military aircraft by Turkish warplanes 
in November 2015, some pro-Turkey speakers purposefully ignore RT’s requests for 
comment due to seeing a Russian TV station as the ‘enemy’”. It added that “some 
pro-Turkey speakers may be reluctant to appear on a Russian TV station for fear of 
being perceived as aiding a country at political odds with Turkey”. 
 
TV Novosti commented that: “Many of the issues reported in the Programmes had 
not been previously reported in the UK media and therefore no general public 
statement of the Turkish government was applicable to include in response”. For 
example, in the 5 March 2016 programme, the Licensee said that the interviewee, 
Mark Campbell, referred to “Turkish attacks on Kurdish cities” as “not being reported 
in the mainstream media”. Further, the interview with Muharrem Erbey, in the 23 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 11 

March 2016 programme, “was filmed the day before Mr Erbey presented his 
evidence of alleged atrocities committed by the Turkish government against the 
Kurdish people to the UK Foreign Office”. The Licensee therefore argued that: “It 
would not have been appropriate for RT to have summarised the Turkish 
government’s position on the issues; this would involve RT guessing at the Turkish 
government’s stance based on its prior approach”. However, the Licensee said that: 
“Any relevant public statements subsequently made by the Turkish government have 
been included in RT’s news bulletins”. 
 
Second, the Licensee said that in line with paragraph 1.3712 of Ofcom’s published 
Guidance to Section Five of the Code it had used two editorial techniques, in the 
absence of the Turkish Government’s viewpoint, to preserve due impartiality. For 
example, TV Novosti said that it had set out other countries’ opinions on the issues 
discussed “in order to give viewers an alternative perspective in the Programmes”. 
For example, in the 5 March 2016 programme, the Licensee pointed out that:  

 

 just before the interview with Mark Campbell, there was a brief clip of John Kirby, 
a US State Department Spokesman (“We also urge Turkey not, to cease, the 
cross-border shelling [from Turkey to Syria]13”); 
 

 the video clip was then followed by the presenter stating: “Unlike Washington and 
Moscow though, David Cameron continues to support Turkish policy on Syria, 
even while preventing those seeking asylum from the shelling in Britain”; and 
 

 during the interview with Mark Campbell, the presenter asked the following 
question: “Do you think one of the problems is that the PKK are a designated 
terrorist group by the European Union and bizarrely by the US government, 
although of course the US government is helping PKK-aligned forces in the fight 
against ISIS/Daesh?” 

 
In TV Novosti’s view, the above three statements: “inform the viewer that: (i) the US 
is not in support of Turkey’s actions on the border with Syria; (ii) Britain is in support 
of Turkish policy on Syria; and (iii) the PKK (The Kurdistan Workers’ party) are 

                                            
12 Paragraph 1.37 states: “It is an editorial matter for the broadcaster as to how it maintains 
due impartiality. Where programmes handle, for example, controversial policy matters and 
where alternative views are not readily available, broadcasters might consider employing one 
or more of the following editorial techniques: 
 

 interviewers could challenge more critically alternative viewpoints being expressed, for 
example, by programme guests or audience members, so as to ensure that programme 
participants are not permitted to promote their opinions in a way that potentially 
compromises the requirement for due impartiality; 

 where an interviewee is expressing a particular viewpoint, interviewers could reflect 
alternative viewpoints through questions to that interviewee; 

 alternative viewpoints could be summarised, with due objectivity and in context, within a 
programme; 

 having available interviewees to express alternative views; or 

 if alternative viewpoints cannot be obtained from particular institutions, governments or 
individuals, broadcasters could refer to public statements by such institutions, 
governments or individuals or such viewpoints could be expressed, for example, through 
presenters’ questions to interviewees”. 

 
13 TV Novosti said that: “Although, when written down, Mr Kirby’s statement appears 
confusing, it is clear when watching the clip that his intention is to urge Turkey to cease the 
cross-border shelling from Turkey to Syria”. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 12 

designated as a terrorist group by the European Union and the US. The Licensee 
therefore argued that these viewpoints provided “other countries’ perspectives on 
Turkey’s actions and the status of the Kurdistan Workers’ Party [and] [t]hese 
perspectives seek to balance the obviously pro-Kurdish views of the interviewee”. 
 
The second editorial technique cited by the Licensee was “critical questioning of 
interviewees” by the presenter in the two programmes. For example, in the 5 March 
2016 programme, TV Novosti said the presenter asked the following question “in 
response to the interviewee’s statement that the British government’s silence on 
Turkey’s actions against Kurdish people in Turkey has allowed the Turkish 
government’s actions to continue”: 

 
“But what sway does Turkey have over the British Foreign Office, because this is 
London saying things not like Washington is saying?” 

 
According to TV Novosti, this question “challenges the interviewee to explain why he 
thinks that Britain is staying silent on the actions of the Turkish government against 
the Kurdish people”. It added that the interviewee’s response (“I guess it’s trade 
deals”) allowed viewers “to make their own assessment of whether the interviewee 
has sufficient evidence to prove that Britain is purposefully staying silent on the 
Turkish government’s actions”. 
 
Another example of “critical questioning” cited by the Licensee was in the 23 March 
2016 programme, where the presenter asked the following: 
 

“David Cameron and Philip Hammond may not have been mentioning the 
atrocities that you are talking about, and I know people have been killed around 
the New Year celebrations, in the southeast of Turkey even. [W]hat we did hear, 
though, was condemnation of something called the Kurdistan Freedom Falcons, 
who claimed the responsibility for the 13th March blast in Ankara, killing 35, many 
of them, most of them, all of them civilians. How can this grouping, which we 
were told here by the mainstream media here is the Kurds killing innocent 
Turks?” 

 
In TV Novosti’s view, this question “mentions Kurdish responsibility for a terrorist 
attack in Turkey and challenges the interviewee’s view that the Kurdish people are 
the innocent party in the conflict [and in] the absence of the Turkish government’s 
viewpoint, this question allows viewers to gain some perspective on the conflict and 
why the Turkish government may have animosity towards the Kurdish people”. 
 
Third, the Licensee argued that for the purposes of Rule 5.5, the two editions of 
Going Underground should be considered as being “editorially linked to RT’s rolling 
news bulletins” which are broadcast hourly on RT and which preceded and 
succeeded the editions of Going Underground. To support this view, it said that 
during the two programmes in this case the statement “For more on these stories 
visit www.rt.com” was displayed “on the ‘ticker’ at the bottom of the screen”, and a 
“live feed of RT’s UK news channel is available at www.rt.com as well as a summary 
of recent news stories”. TV Novosti added that during both editions of Going 
Underground the presenter said “watch RT UK news on the hour”. The Licensee 
therefore maintained that “Going Underground is intended to be supplemental to its 
news bulletins and should be regarded as part of a series of programmes with such 
bulletins”. It added that: “As Going Underground is pre-recorded it is not possible to 
link it specifically to stories within the live news bulletins that are shown either side of 
it. Instead…the news bulletins are referenced generally within Going Underground”. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 13 

The Licensee maintained that statements setting out the view of the Turkish 
government included in these bulletins “should be taken into account when assessing 
whether due impartiality has been preserved in the Programmes”. Therefore, where 
the Turkish Government made a public statement “relevant to issues reported in the 
Programmes, the statement was included in news bulletins when it became 
available”. However, TV Novosti said that “it is difficult for RT to provide alternative 
viewpoints on the specific issues raised in Going Underground because [it is]…often 
the first time such issues have been reported in the UK media. Where this is the 
case, RT will notify viewers of any public statement made by the ‘other side’ of an 
issue reported in Going Underground during its news bulletins on the same or a 
similar issue”. 
 
The Licensee pointed to a number of statements from the Turkish Government that 
were included in RT news bulletins “[a]round the time of the Programmes in 
question”: 

 
“Turkey claims there have been no civilian victims, stating that its battle is against 
the Kurdistan Workers’ Party, which it deems a terrorist organisation”. (10:00 
news bulletin on 3 March 2016). 
 

**** 
 
“Ankara has denied any link to the trade [weapons smuggling to ISIL]”. (08:00 
news bulletin on 4 March 2016). 
 

**** 
 
“For its part Ankara strenuously denies supporting extremists, despite numerous 
reports claiming otherwise”. (10:00 news bulletin on 4 March 2016). 

 
**** 

During an interview with guest Taleb Ibrahim, a Syrian political analyst, the presenter 
stated:  
 

“The things you've come out with [Turkey supports terrorists, buys their oil, treats 
them in its hospitals] are things that Turkey has strenuously denied from the 
outset...”. (10:00 news bulletin on 4 March 2016) 

 
**** 

 
“For its part Ankara strenuously denied supporting extremists on more than one 
occasion saying that there were no grounds at all for such accusations, despite 
numerous reports claiming otherwise”. 
 

A graphic was also displayed showing the following quote from Turkish PM Ahmet 
Davutoglu:  

 
“No. Never. Never. Never. We supported only those who escaped from Assad's 
atrocities...This is an unfair assessment and accusation against Turkey which 
there is no ground at all”. (16:00 and 22:00 news bulletins on 4 March 2016) 

 
**** 

 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 14 

“The Turkish government itself hasn't commented yet on the seizure [of the 
Zaman newspaper]. But the newspaper has links to a cleric that Ankara claims 
heads a terror group”. (22:00 news bulletin on 4 March 2016). 

 
**** 

 
“In the past the Turkish Prime Minister has reacted angrily to suggestions that there 
is no press freedom in the country claiming that no one has ever been imprisoned for 
journalistic activities”. Graphics showing the following quotes from Turkish PM Ahmet 
Davutoglu were displayed at the same time: “There is no journalist in any Turkish 
prison for journalism activities”; and “Having a yellow press card doesn’t immunise 
from crime”. (14:00 news bulletin on 5 March 2016). 

 
**** 

 
“Ankara, in turn, insists its military operation in Kurdish areas only targets banned 
PKK militants whom Turkey calls terrorists”. (08:00 news bulletin on 22 March 2016). 

 
**** 

 
“Now, Turkish authorities claim they only target terrorists while shelling the Kurdish 
held areas”. (20:00 news bulletin on 23 March 2016). 
 
“Turkey’s President has long denied all allegations [of links to ISIL]. Here’s what he 
said a few months back”: (Cut to video of Turkish president speaking with English 
voiceover) “Those who claim that we’re buying oil from Islamic State have to prove it, 
no one can defame this country like that, otherwise I would call them slanderers”. 
(22:00 news bulletin on 24 March 2016). 
 
In summary, TV Novosti said that: “By reporting the Turkish government’s position on 
the Kurdish issues RT intends to maintain due impartiality within the series of 
programmes [of] which the Programmes form a part”. It added that the above 
examples above set out the Turkish Government’s position in response to “criticism 
of: (i) its military efforts in Kurdish areas; (ii) its treatment of the press; and (iii) its 
links to ISIS/ISIL/Daesh, topics which are all covered by the interviews in the 
Programmes”. 
 
Fourth, TV Novosti said that RT’s audience would expect the programmes in this 
case to “present a view underrepresented by the mainstream media (i.e. that of the 
Kurdish people) and not explore the Turkish government’s position in great detail”. In 
this regard, it cited Ofcom’s published Guidance14 to Section Five where Ofcom 
notes that audience expectations “should be taken into account when assessing 
whether due impartiality needs to be or has been preserved”. The Licensee remarked 
that on the RT website15 it is stated that RT “provides an alternative perspective on 
major global events, and acquaints an international audience with the Russian 
viewpoint”. It added that the series Going Underground is promoted as providing a 
“fresh perspective” on the “stories that aren’t being covered by the mainstream UK 

                                            
14 TV Novosti cited paragraph 1.4 of the published Guidance to Section Five, which states: “in 
reaching a decision whether due impartiality needs to be preserved in a particular case, 
broadcasters should have regard to the likely expectation of the audience as to the content, 
and all other relevant contextual factors”. 
 
15 See http://rt.com/about-us/  
 

http://rt.com/about-us/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 15 

media”16. In TV Novosti’s view, the audience for Going Underground “would expect 
the programme to explore particular topics solely from the perspective of those not 
represented in the mainstream UK media” and would not have “expected the Turkish 
government’s view to be explored in detail or for RT to be overly critical or 
challenging towards the views represented in the Programmes”. The Licensee 
argued that the audience to Going Underground: expect the programme to “expand 
upon and provide context to developing news stories, both in terms of additional facts 
and alternative opinions”; do not regard the programme “as a single programme to 
answer all of their questions and cover all opinions on a particular news story”; but 
rather “will look to news bulletins (whether broadcast by RT or otherwise) and other 
media in order to provide the ‘full picture’ on particular issues”. 
 
Fifth, the Licensee cited other contextual factors17 as relevant in the preservation of 
due impartiality in this case. It argued that “what other programmes are scheduled 
before and after” the editions of Going Underground were a relevant contextual factor 
because “those programmes reflected the viewpoint of the Turkish government”. TV 
Novosti added that even if “Ofcom does not accept that the news programmes are 
part of a series of programmes to which the programmes complained of are 
editorially linked, the news programmes scheduled before and after the programmes 
complained of are part of the context in which compliance falls to be assessed”. 
 
An additional contextual factor cited by the Licensee was what it described as 
“Turkish Suppression of the Press” which had seen “numerous instances…of 
journalists being arrested in Turkey for reporting anti-government stories”. TV Novosti 
therefore stated its belief that “it has a duty to make its audiences aware of views that 
are critical of the Turkish government due to similar stories being suppressed in other 
media”. 
 
TV Novosti’s representations on Ofcom’s Preliminary View 
 
The Licensee provided the following additional representations in response to 
Ofcom’s Preliminary View in this case, which was to record a breach of Rule 5.5 of 
the Code. In particular, it said that “the importance of context and the other factors 
implicit in the definition in Section 5 of the Code should not be overshadowed or 
ousted altogether by any preoccupation with alternative viewpoints”. TV Novosti also 
said that Ofcom had used “the presence or absence of alternative viewpoints as the 
touchstone for compliance with the requirement of due impartiality”. The Licensee 
made two inter-related points to support this argument. 
 
Firstly, TV Novosti said its understanding was that “the presentation of alternative 
viewpoints is one means among others of fulfilling the requirement but it is not 
mandatory except in relation to Rules 5.1, 5.9 and 5.12” of the Code because of the 
following: 
 

                                            
16 See www.rt.com/shows/going-underground/  
 
17 The Licensee made reference to the fact that the definition of “due impartiality” in Section 
Five of the Code states: “…The approach to due impartiality may vary according to the nature 
of the subject, the type of programme and channel, the likely expectation of the audience as 
to content, and the extent to which the content and approach is signalled to the audience. 
Context, as defined in Section Two: Harm and Offence of the Code, is important”. 

http://www.rt.com/shows/going-underground/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 16 

 in relation to Rule 5.118, the requirement to provide alternative viewpoints “is in 
effect mandatory…at least in relation to criticisms of particular nation-states 
because Ofcom’s Guidance on Rule 5.1, at paragraph 1.15, says: ‘Broadcasters 
can criticise or support the actions of particular nation-states in their programming, 
as long as they, as appropriate, reflect alternative views on such matters’”; 

 

 in relation to Rule 5.919, it is “expressly mandatory” that “alternative viewpoints 
must be adequately represented either in the programme, or in a series of 
programmes taken as a whole” in personal view programmes; and 

 

 in relation to Rule 5.1220, it is “also expressly mandatory” that “an appropriately 
wide range of significant views must be included and given due weight in each 
programme or in clearly linked and timely programmes”. 

 
Second, the Licensee argued that in relation to Rule 5.5 “the position is different” and 
that in preserving due impartiality the Code is “not prescriptive as to how it is to be 
done and in particular does not require the licensee to do it by reflecting alternative 
views or viewpoints”. This is because, in TV Novosti’s view, Rule 5.5 merely says 
that “Due impartiality…must be preserved on the part of any person providing a 
service”. It added that the “different” approach to be taken in relation to Rule 5.5 is 
“reflected” in paragraph 1.34 of Ofcom’s published Guidance to Section Five, which 
is “less prescriptive because it says…:‘Depending on the specifics of the issue, it 
may be necessary, in order to fulfil the due impartiality requirements, that alternative 
viewpoints are broadcast’ [TV Novosti’s emphasis added]. The Licensee also cited 
the definition21 of due impartiality contained in Section Five and argued that “the 
degree to which the programme avoids favouring one side over another must be 
adequate or appropriate to its subject and nature, the means to achieve this may 
vary and context is important”. 
 

                                            
18 Rule 5.1 states: “News, in whatever form, must be reported with due accuracy and 
presented with due impartiality”. 
 
19 Rule 5.9 states: “Presenters and reporters (with the exception of news presenters and 
reporters in news programmes), presenters of "personal view" or "authored" programmes or 
items, and chairs of discussion programmes may express their own views on matters of 
political or industrial controversy or matters relating to current public policy. However, 
alternative viewpoints must be adequately represented either in the programme, or in a series 
of programmes taken as a whole. Additionally, presenters must not use the advantage of 
regular appearances to promote their views in a way that compromises the requirement for 
due impartiality. Presenter phone-ins must encourage and must not exclude alternative 
views”. 
  
20 Rule 5.12 states: “In dealing with matters of major political and industrial controversy and 
major matters relating to current public policy an appropriately wide range of significant views 
must be included and given due weight in each programme or in clearly linked and timely 
programmes. Views and facts must not be misrepresented”. 
 
21 The Licensee reprised the Code’s definition with its emphasis added: “Impartiality itself 
means not favouring one side over another. ‘Due’ means adequate or appropriate to the 
subject and nature of the programme. So ‘due impartiality’ does not mean an equal division of 
time has to be given to every view, or that every argument and every facet of every argument 
has to be represented. The approach to due impartiality may vary according to the nature of 
the subject, the type of programme and channel, the likely expectation of the audience as to 
content, and the extent to which the content and approach is signalled to the audience. 
Context, as defined in Section Two: Harm and Offence of the Code, is important”. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 17 

Given the above line of argument, the Licensee took issue with Ofcom’s approach to 
applying Rule 5.5 in this case. In particular the Licensee argued that Ofcom had in its 
Preliminary View: 
 

 appeared to “reflect paragraph 1.15 of Ofcom’s Guidance (‘Broadcasters can 
criticise or support the actions of particular nation-states in their programming, as 
long as they, as appropriate, reflect alternative views on such matters’)”. However, 
TV Novosti argued that “paragraph 1.15 provides guidance on Rule 5.1, which is 
not engaged in the present case”;  

 

 focused “without explanation (other than the extent and gravity of the criticisms [of 
the Turkish Government]) on a particular viewpoint, [and] goes beyond Rule 5.5 
(let alone Rule 5.1) and its Guidance by asserting that a particular viewpoint was 
necessary”. 

 
Given the above TV Novosti argued that the “meaning of due impartiality as defined 
in…Section [Five] is sufficiently subtle and nuanced as to preclude an approach 
based on a bluff requirement that a particular viewpoint or viewpoints be present”.  
 
TV Novosti noted that Ofcom had also set out its view about what it described as “the 
bluff requirement” for an alternative viewpoint in a memorandum to a House of Lords 
Committee in 2014: 
 
Section Five (due impartiality) 
 
Section Five of the Broadcasting Code requires broadcasters to ensure that they 
reflect alternative viewpoints in their output when they are dealing with “matters of 
political or industrial controversy and matters of public policy”. (Ofcom Memorandum, 
January 2014, paragraph 1.9)22”. 
 
The Licensee said that Ofcom’s view here on the need for alternative viewpoints 
“appears to vary from one which (in our view correctly) reflects the multi-factorial 
definition of due impartiality in Section 5 [of the Code]”. 
 
In conclusion, the Licensee requested Ofcom to clarify “its position with respect to 
alternative viewpoints”. It added that such clarification “would assist RT in particular 
having regard to the nature of the editorial model applied to its dedicated rolling news 
channel”. The Licensee added that “[p]rogrammes such as those in the Going 
Underground series may address issues that are also addressed in RT’s main news 
stories at or around the time of transmission but, since they are pre-recorded, they 
are not necessarily synchronised editorially with the news bulletins, which are 
transmitted live. In cases of ongoing ‘breaking news’ items, new developments may 
overtake a later broadcast of a programme in the series; or indeed material in a 
series item may itself have developed into new breaking news, whether on RT or 
other news channels”. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set 
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure the 

                                            
 
22 Memorandum by Ofcom to the House of Lords Communications Committee on “Broadcast 
general election debates”, p. 154 (see http://www.parliament.uk/documents/lords-
committees/communications/Broadcast-General-Election-Debates/BGEDEvidence.pdf).  

http://www.parliament.uk/documents/lords-committees/communications/Broadcast-General-Election-Debates/BGEDEvidence.pdf
http://www.parliament.uk/documents/lords-committees/communications/Broadcast-General-Election-Debates/BGEDEvidence.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 18 

standards objectives, including that: news included in television and radio services is 
presented with due impartiality; and that the special impartiality requirements set out 
in section 320 of the Act are complied with. These standards are contained in Section 
Five of the Code. 
 
When applying the requirement to preserve due impartiality, Ofcom must take into 
account Article 10 of the European Convention on Human Rights. This provides for 
the broadcaster’s and audience’s right to freedom of expression, which encompasses 
the right to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority. The broadcaster’s right to freedom of expression is 
not absolute. In carrying out its duties, Ofcom must balance the right to freedom of 
expression on one hand against the requirement in the Code to preserve “due 
impartiality” on matters relating to political or industrial controversy or matters relating 
to current public policy.  
 
Ofcom recognises that Section Five of the Code, which sets out how due impartiality 
must be preserved, acts to limit, to some extent, freedom of expression. This is 
because its application necessarily requires broadcasters to ensure that neither side 
of a debate relating to matters of political or industrial controversy and matters 
relating to current public policy is unduly favoured. However, Section Five of the 
Code does not dictate precisely what can and cannot be included in a programme, 
but enables the broadcaster to decide how it wishes to preserve due impartiality 
when required to do so. Depending on the specific circumstances of any particular 
case, it may be necessary to reflect alternative viewpoints or provide context in an 
appropriate way to ensure that Section Five is complied with. 
 
Ofcom underlines that the broadcasting of highly critical comments concerning the 
policies and actions of any government or state agency is not, in itself, a breach of 
due impartiality. Any broadcaster may do this provided it complies with the Code.  
 
Rule 5.5 of the Code states that:  

 
“Due impartiality on matters of political or industrial controversy and matters 
relating to current public policy must be preserved on the part of any person 
providing a service… This may be achieved within a programme or over a series 
of programmes taken as a whole”. 

 
Application of due impartiality 
 
We considered first whether the requirements of Section Five of the Code should be 
applied: whether the programme concerned matters of political or industrial 
controversy or a matter relating to current public policy.  
 
This programme included a number of highly critical statements (see Introduction) 
about the policies and actions of the Turkish Government, in particular allegations of 
genocide or ethnocide against or oppression of the Kurdish community (especially 
within Turkey), and its policies and actions towards ISIL. Turkey was variously 
described as: “attacking Kurdish cities”; “carrying out a genocidal war against the 
Kurds in Turkey”; “punishing the Kurds for voting for the HDP, for the pro-Kurdish 
party”; carrying out” repression and war against the Kurds”; “den[ying] the Kurds their 
identity”; “carrying out, not a genocide, but an ethnicide against the Kurdish people”; 
“not only killing people [but]… exposing dead bodies in the street for days 
and…stripping off women naked in the street”; and carrying out a systematic torture 
and systematic attack on the Kurdish people and civilians”. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 19 

In addition, the following statements in the programmes related to the alleged actions 
of the Turkish Government: 

 
“…over 100 Kurds were burnt alive to death in basements”; 
 
“Kurds are facing the most brutal repression in Cizre and Sur and Silopi, I mean 
serious war, full-scale war going on against them”; 
 
“As a result, [the Kurds] are facing a collective massacre”;  
 
“What's happening right now against the Kurds is the bloodiest genocide in 
Kurdish history”; 

 
“The EU should recognise the Turkish massacre and support the Kurds”; and 
 
“This is about the situation that's happening in the south-east of Turkey, the 
Kurdish region, about atrocities carried out by the Turkish government, about the 
list of people who've been killed, the children, the women, about the people 
who've been burned to death in those basements and in those buildings, and that 
the situation is escalating”.  

 
Further, the programmes alleged the Turkish Government had been giving “support” 
to ISIL. Specifically, the programmes stated that: “Turkey are not attacking ISIS”; 
there were “ties between ISIS and Turkey…[and] support that Turkey has been 
giving ISIS”; there is “evidence that Turkey in the region is supporting ISIS…this 
shows that Turkey supports ISIS” and “Turkey was selling guns to ISIS, and Turkey 
taking down the Russian jet was definitely a cover-up for their support for ISIS”. 
 
In view of these statements we considered that the programme dealt with matters of 
political controversy and matters relating to relating to current public policy i.e. the 
policies and actions of the Turkish Government, in particular allegations of genocide 
or ethnocide against or oppression of the Kurdish community (especially within 
Turkey), and its policies and actions towards ISIL. Rule 5.5 was therefore applicable. 
The Licensee did not dispute that the due impartiality rules of the Code applied in this 
case. 
 
Preservation of due impartiality 
 
Due impartiality within the two programmes 
 
Ofcom went on to assess whether the two programmes preserved due impartiality.  
 
Section Five of the Code does not dictate what broadcasters can or cannot include in 
their programmes. For example, it does not prevent broadcasters from criticising the 
policies and actions of any government or state agency. However, in doing so 
broadcasters must adequately reflect alternative viewpoints on the matters of political 
controversy and/or current public policy being discussed, or provide sufficient other 
context. 
 
In judging whether due impartiality has been preserved in a programme, the Code 
makes clear that the term “due” means “adequate or appropriate to the subject and 
nature of the programme”. The Code states that “‘due impartiality’ does not mean an 
equal division of time has to be given to every view, or that every argument and 
every facet of every argument has to be represented…“[t]he approach to due 
impartiality may vary according to the nature of the subject, the type of programme 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 20 

and channel, the likely expectation of the audience as to content, and the extent to 
which the content and approach is signalled to the audience.” In addition, the Code 
makes it clear that context, as set out in Section Two (Harm and Offence) of the 
Code can be an important factor in preserving due impartiality. This covers a number 
of factors including the editorial content of the programme, the service on which the 
material is broadcast, the likely size, composition and expectation of the audience, 
and the effect on viewers who may come across the programme unawares.  
 
Ofcom’s Guidance to Section Five states that whether or not due impartiality has 
been preserved will depend on a range of factors including the programme’s 
presentation of the argument and the transparency of its agenda (paragraph 1.33). It 
makes clear that the broadcasting of highly critical comments concerning the policies 
and actions of any one state or institution is not, in itself, a breach of the Code’s rules 
on due impartiality. In particular, the Guidance states that it is essential that current 
affairs programmes are able to explore and examine issues and take a position even 
if that is highly critical (see paragraph 1.34). It also says that the preservation of due 
impartiality does not require a broadcaster to include every argument on a particular 
subject or provide a directly opposing argument to the one presented in a programme 
(paragraph 1.33).  
 
Nevertheless, the Guidance is clear that broadcasters “must maintain an adequate 
and appropriate level of impartiality in its presentation of matters of political 
controversy”. In particular, it says that “[d]epending on the specifics of the issue…it 
may be necessary, in order to fulfil the due impartiality requirements, that alternative 
viewpoints are broadcast [emphasis added]” (paragraph 1.34). The Guidance 
explains that due impartiality will not be maintained by “merely offering people or 
institutions likely to represent alternative viewpoints (for example, representatives of 
a foreign government) the opportunity to participate in programmes, who decline to 
do so”. If a broadcaster cannot obtain an interview or a statement on a particular 
viewpoint on a matter of political controversy then it “must find other methods of 
ensuring that due impartiality is maintained [emphasis added]”. The Guidance gives 
examples of a number of editorial techniques which a broadcaster might consider 
employing, where alternative views are not readily available, in order to preserve due 
impartiality. However, the Guidance makes it clear that it is an “editorial matter for the 
broadcaster as to how it maintains due impartiality”. See paragraphs 1.36 and 1.37.  
 
We set out in the Introduction a series of statements made in these programmes 
which criticised various policies and actions of the Turkish Government. In effect the 
programmes made the very serious allegations that the Turkish Government was 
carrying out a “genocide” of the Kurdish community within Turkey, and was also 
supporting the extreme terrorist organisation, ISIL. It was Ofcom’s view that these 
programmes, when considered alone, gave a predominantly one-sided view on these 
matters of political controversy and matters relating to current public policy. We 
therefore assessed whether the Licensee provided sufficient alternative viewpoints 
on these policies and actions of the Turkish Government to preserve due impartiality. 
In particular, given the extent and gravity of the highly critical comments made about 
the Turkish Government, we considered that a key relevant viewpoint was one which 
either reflected the viewpoint of the Turkish Government on its policies and actions 
towards the Kurdish community and ISIL, and/or challenged the various serious 
criticisms being made against the Turkish Government within the programmes. 
 
Ofcom noted that the programmes contained only one statement which directly 
referred to the viewpoint of the Turkish Government. This was the following 
statement, which was broadcast in sound only at the end of the 5 March 2016 
programme whilst a picture of the Turkish flag was shown on screen: 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 21 

 
“We contacted the Turkish embassy about the allegations made in this interview, 
but they did not get back to us in time for this broadcast”. 
 

The Licensee explained the background to this statement, saying that it had not been 
possible for RT to obtain the Turkish Government’s “express responses” to the 
issues explored in the programmes. It said it “finds it especially difficult to obtain pro-
Turkey views for its programming” and described its attempts to obtain a statement 
from the Turkish Embassy and Turkish Ministry of Foreign Affairs “through the 
Ministry’s website enquiry form” in this case. The Licensee pointed to “political 
tensions between Russia and Turkey” and said “some pro-Turkey speakers may be 
reluctant to appear on a Russian TV station for fear of being perceived as aiding a 
country at political odds with Turkey”. 
 
Ofcom acknowledges the difficulties that can be faced by programme makers when 
making programmes that may criticise particular governments, and representatives of 
those governments may be reluctant or unwilling to provide statements or interviews. 
We also had regard to the tensions that existed between Russia and Turkey after the 
shooting down of a Russian military aircraft by Turkish forces in November 2015. 
However, we were concerned that the above statement at the end of the 5 March 
programme was the only comment in the two programmes which directly referred to 
the viewpoint of the Turkish Government. Viewers of the 5 March programme would 
have been presented with a number of highly negative statements about the policies 
and actions of the Turkish Government in the preceding interview with Mark 
Campbell before any reference was made to the viewpoint of the Turkish 
Government and/or the Licensee’s attempts to obtain it. We considered that this had 
the effect of limiting the impact of this statement. We did not consider, in the context 
of the two programmes as a whole, that the statement provided sufficient or 
adequate counterbalance to preserve due impartiality.  
 
If a broadcaster is unable to obtain statements or interviews providing the necessary 
alternative viewpoint then it must find other editorial techniques to preserve due 
impartiality in programmes which deal with matters of political controversy. In this 
context, the Licensee argued that in line with paragraph 1.3723 of Ofcom’s published 
Guidance to Section Five of the Code it had used two editorial techniques, in the 
absence of the Turkish Government’s viewpoint, to preserve due impartiality. Firstly, 
it said it had reflected other countries’ opinions on the issues discussed e.g. in the 5 
March 2016 programme, it said it had provided “other countries’ perspectives on 
Turkey’s actions and the status of the Kurdistan Workers’ Party [and] [t]hese 
perspectives seek to balance the obviously pro-Kurdish views of the interviewee”. We 
agreed that these statements could be described as summarising the viewpoint of 
the US Government24, the UK Government25, the EU and the US Government26. 

                                            
23 See footnote 2. 

 
24 There was a brief clip of John Kirby, a US State Department Spokesman saying: “We also 
urge Turkey not, to cease, the cross-border shelling [from Turkey to Syria”. 
 
25 The presenter said: “Unlike Washington and Moscow though, David Cameron continues to 
support Turkish policy on Syria, even while preventing those seeking asylum from the shelling 
in Britain”. 
 
26 The presenter asked the following question in his interview with Mark Campbell: “Do you 
think one of the problems is that the PKK are a designated terrorist group by the European 
Union and bizarrely by the US government, although of course the US government is helping 
PKK-aligned forces in the fight against ISIS/Daesh?”  



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 22 

Further, the third of these statements did, in our view, provide some background 
context in that it alerted viewers to the fact that the PKK is a proscribed terrorist 
organisation in some jurisdictions. However, these statements could not be said to 
reflect what, in our view, was a crucial viewpoint, that of the Turkish Government, 
given the nature and content of the very serious criticisms being made of the Turkish 
State in the 5 March programme. 
 
The Licensee said that it used a second editorial technique to reflect alternative 
viewpoints in both programmes, namely, the presenter using “critical questioning of 
interviewees”. As noted in paragraph 1.37 of Ofcom’s published Guidance to Section 
Five, broadcasters can preserve due impartiality by summarising alternative 
viewpoints, with due objectivity and in context, within a programme. In relation to the 
5 March 2016 programme, TV Novosti said that the presenter used of “critical 
questioning” 27, which in the Licensee’s opinion “challenges the interviewee to explain 
why he thinks that Britain is staying silent on the actions of the Turkish government 
against the Kurdish people”. It argued that the interviewee’s response (“I guess it’s 
trade deals”) allowed viewers “to make their own assessment of whether the 
interviewee has sufficient evidence to prove that Britain is purposefully staying silent 
on the Turkish government’s actions”. However, in our view, the presenter’s question 
reflected the viewpoint of the UK Government, as opposed to the Turkish 
Government’s viewpoint on its policy towards the Kurdish community and/or ISIL. 
 
Another example of “critical questioning” cited by the Licensee was in the 23 March 
2016 programme, when the presenter said: 

 
“David Cameron and Philip Hammond may not have been mentioning the 
atrocities that you are talking about, and I know people have been killed around 
the New Year celebrations, even, in the southeast of Turkey, what we did hear, 
though, was condemnation of something called the Kurdistan Freedom Falcons, 
who claimed the responsibility for the 13th March blast in Ankara, killing 35, many 
of them, most of them, all of them civilians. How can this grouping which we were 
told here by the mainstream media here is the Kurds killing innocent Turks?” 

 
In TV Novosti’s view, this question “mentions Kurdish responsibility for a terrorist 
attack in Turkey and challenges the interviewee’s view that the Kurdish people are 
the innocent party in the conflict [and in] the absence of the Turkish Government’s 
viewpoint, this question allows viewers to gain some perspective on the conflict and 
why the Turkish government may have animosity towards the Kurdish people”. We 
considered this question did in part provide important background context to the 
conflict between the Turkish Government and the Kurdish community within Turkey, 
namely, that there have been acts of terrorism committed by Kurdish groups directed 
at the Turkish State and other targets within Turkey. However, we considered these 
comments (which referred to an act of terrorism by a Kurdish group, the Kurdistan 
Freedom Falcons) did not suggest directly that this terrorist act was a rationale for or 
explanation of Turkish Government policy. As a result, we considered these remarks 
were only an indirect reference to the Turkish Government’s viewpoint on the matters 
being discussed in the programmes. In our view, this one indirect reference to the 
viewpoint of the Turkish Government did not provide sufficient balance to the large 
number of highly critical statements made about the Turkish Government, both within 
the 23 March 2016 programme on its own and/or both programmes taken together. 

                                            
 
27 The presenter asked Mark Campbell the following question: “But what sway does Turkey 
have over the British Foreign office, because this is London saying things not like Washington 
is saying?” 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 23 

TV Novosti also argued that: “Many of the issues reported in the Programmes had 
not been previously reported in the UK media and therefore no general public 
statement of the Turkish government was applicable to include in response”. In the 5 
March 2016 programme, the Licensee said that the interviewee, Mark Campbell, 
referred to “Turkish attacks on Kurdish cities” as “not being reported in the 
mainstream media”, and the interview with Muharrem Erbey in the 23 March 2016 
programme “was filmed the day before Mr Erbey presented his evidence of alleged 
atrocities committed by the Turkish government against the Kurdish people to the UK 
Foreign Office”. The Licensee argued that: “It would not have been appropriate for 
RT to have summarised the Turkish government’s position on the issues; this would 
involve RT guessing at the Turkish government’s stance based on its prior 
approach”. 
 
In addition, the Licensee argued that in assessing due impartiality Ofcom should take 
account of how RT’s main news bulletins dealt with the issues covered in 
“[p]rogrammes such as those in the Going Underground series… around the time of 
transmission”. TV Novosti pointed out that since programmes like Going 
Underground are pre-recorded “they are not necessarily synchronised editorially with 
the news bulletins, which are transmitted live. In cases of ongoing ‘breaking news’ 
items, new developments may overtake a later broadcast of a programme in the 
series; or indeed material in a series item may itself have developed into new 
breaking news, whether on RT or other news channels”. 
 
In response to these lines of argument, we assessed the nature of the various critical 
statements made about the Turkish Government within the programmes. We noted 
that in both programmes, there were references to specific events. In particular, in 
the 5 March 2016 programme, the interviewee, Mark Campbell, said the following 
about alleged recent actions by the Turkish Government: 

 
“Turkey are attacking the Kurds, they're attacking the Kurds in Rojava”. 
 
“100 Kurds were burnt alive to death in basements in Cizre, which has been 
suffering the most awful repression for many, many months”. 
 
“The Kurds are facing the most brutal repression in Cizre and Sura and Silopi”. 

 
In the 23 March 2016 programme, the interviewee Muharrem Erbey said the 
following about the Turkish Government: 

 
“What's happening in the Kurdish region is that the Turkish Republic is carrying 
out, not a genocide, but an ethnicide against the Kurdish people who want their 
statutory state, and the international community is being silent about this 
ethnicide”.  
 
“What's happening right now against the Kurds is the bloodiest genocide in 
Kurdish history”.  

 
During the subsequent interview with Michelle Allison, she said: 

 
“This is about the situation that's happening in the south-east of Turkey, the 
Kurdish region, about atrocities carried out by the Turkish government, about the 
list of people who've been killed, the children, the women, about the people 
who've been burned to death in those basements and in those buildings, and the 
situation that the situation is escalating”.  
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 24 

“So the British government…should condemn the Turkish government's 
systematic torture and systematic attack on the Kurdish people and civilians” 
 
“Turkey is trying to attack the Kurds to stop the fight against ISIS”.  

 
The two programmes therefore touched on specific events relating to the Turkish 
Government’s reported on-going military actions against Kurdish militants in south-
eastern Turkey (which had started following the collapse of a ceasefire between the 
Turkish Government and the PKK in July 2015). They also referred to what could be 
described more generally as the tensions between the Turkish Government and the 
Kurdish community. By way of example, the 5 March 2016 programme included the 
following statement: 

 
“Turkey denies the Kurds their identity and bans their culture, bans their 
language, you know, and have repressed heavily any attempt to get any rights 
within Turkey, and as part of that, this insidious labelling of the Kurdish people's 
struggle to get those right is taken up by Turkey's trading partners”. 

 
In the 23 March 2016 programme, Muharrem Erbey said: 

 
“We Kurds have been trying for a very long time to tell the people that we exist 
but nobody believed us, and we are trying to tell the world that we are dying, and 
again, nobody wants to listen”. 

 
The programmes also referred to the Turkish Government’s military actions against 
Kurdish militants in Northern Syria and stance on ISIL.  
 
In our view, a key theme within the two programmes was the allegation that the 
Turkish Government was “attacking” and committing “genocide” against the Kurdish 
community within south-eastern Turkey. We considered there were a number of 
publicly available statements prior to the broadcast of each of the programmes, 
which dealt with either the accusations about specific events, and/or the more 
general accusations made against the Turkish Government in the two editions of 
Going Underground. For example, although TV Novosti maintained that many of 
these issues had not been reported “in the mainstream media”, Ofcom noted the 
attacks on Cizre in south eastern Turkey had been reported on UK-based media 
outlets prior to the 5 March 2016 programme, and the Turkish Government’s 
viewpoint had been reported on its attacks on Rojava28 and on Cizre29.  
 

                                            
28 See for example http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-33690060, where the 
Turkish Government’s viewpoint had been reflected as follows: “Ankara says it is retaliating 
against what is calls provocations by the YPG, but it has long-warned against the YPG 
making territorial advances in northern Syria near its border… Turkey views the YPG as an 
extension of the Kurdistan Workers Party (PKK), a Turkish-Kurdish rebel group fighting for 
autonomy since the 1980s”. 
 
29 See for example http://www.theguardian.com/world/2016/mar/02/turkey-kurdish-people-
cizre-return-to-ruins, where the Turkish Government’s viewpoint had been reflected as 
follows: “Blaming the militants for the destruction of the town, the governor [of Şırnak 
province] said 708 barricades had been dismantled, 264 trenches filled and 1,409 explosives 
disposed of. Security forces also seized automatic weapons, other firearms and hand 
grenades. ‘They destroyed houses by placing explosives from the kitchens to the bedrooms. 
They attacked callously and mercilessly, without distinguishing between military, police, 
women, men, old or young’. the governor said”. 
 

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-33690060
http://www.theguardian.com/world/2016/mar/02/turkey-kurdish-people-cizre-return-to-ruins
http://www.theguardian.com/world/2016/mar/02/turkey-kurdish-people-cizre-return-to-ruins


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 25 

Second, we noted that RT’s own website published various news stories relating to 
the on-going situation in south eastern Turkey. For example: 

 

 Prior to the 5 March 2016 programme, on 8 February 201630, an online article on 
the RT website reported that “60 people have reportedly been killed in the 
basement of a building in the south-eastern Kurdish town of Cizre during a 
military raid”. In this article, the Turkish Government’s viewpoint was summarised: 
 

“On Saturday, Turkish interior minister Efkan Ala said that the military 
operation against the Kurdish fighters in Cizre was “99.5 percent complete” 
and wouldn’t expand territorially. Turkish leaders insist they're targeting only 
Kurdish militants. ‘We are being very sensitive in distinguishing between 
terrorists and [ordinary] people. We pay incredible attention so that civilians 
are not harmed by operations,” Turkish Prime Minister Ahmet Davutoglu 
said”. 

 

 Prior to the 23 March 2016 programme, on 11 March 201631, an online article on 
the RT website included the followings statements reflecting the viewpoint of the 
Turkish Government: “Turkish government claims it targeted only ‘PKK terrorists’, 
saying it killed more than 360 Kurdish fighters, according to Daily Sabah”; “Turkey 
says it’s attacking only Kurdish militants”; and “Turkey denies that civilians were 
targeted”.  
 

 Further, on 22 March 201632, an online article on the RT website included the 
followings statement reflecting, to an extent, the viewpoint of the Turkish 
Government: “Turkey has maintained that it is targeting militants, despite reports 
of growing numbers of civilian deaths”. 

 
Third, although TV Novosti pointed to what in its view was the difficulty of reflecting 
the viewpoint of the Turkish Government in the two editions of Going Underground in 
this case, it did reflect in several RT bulletins broadcast before each programme the 
Turkish Government’s viewpoint - for example on its policy towards the PKK and 
ISIL. For example, we noted the following statements in news bulletins broadcast just 
prior to the 5 March 2016 edition of Going Underground:  

 
“Turkey claims there have been no civilian victims, stating that its battle is against 
the Kurdistan Workers’ Party, which it deems a terrorist organisation”. (10:00 
news bulletin on 3 March 2016). 
 
“For its part Ankara strenuously denies supporting extremists, despite numerous 
reports claiming otherwise”. (10:00 news bulletin on 4 March 2016). 

 
During an interview with guest Taleb Ibrahim, a Syrian political analyst, the presenter 
stated: “The things you've come out with [Turkey supports terrorists, buys their oil, 
treats them in its hospitals] are things that Turkey has strenuously denied from the 
outset...”. (10:00 news bulletin on 4 March 2016) 
 

“For its part Ankara strenuously denied supporting extremists on more than one 
occasion saying that there were no grounds at all for such accusations, despite 

                                            
30 See https://www.rt.com/news/331689-turkey-kurdish-cizre-raid/  
 
31 See https://www.rt.com/op-edge/335308-ertugrul-kurkcu-turkey-kurds/  
 
32 See https://www.rt.com/news/336517-kurdish-civilian-deaths-turkey/  

https://www.rt.com/news/331689-turkey-kurdish-cizre-raid/
https://www.rt.com/op-edge/335308-ertugrul-kurkcu-turkey-kurds/
https://www.rt.com/news/336517-kurdish-civilian-deaths-turkey/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 26 

numerous reports claiming otherwise”. A graphic was also displayed showing the 
following quote from Turkish PM Ahmet Davutoglu: “No. Never. Never. Never. We 
supported only those who escaped from Assad's atrocities... This is an unfair 
assessment and accusation against Turkey which there is no ground at all”. 
(16:00 and 22:00 news bulletins on 4 March 2016) 

 
Further, the following statements were broadcast in news bulletins broadcast just 
prior to the 23 March 2016 edition of Going Underground: 

 
“Ankara, in turn, insists its military operation in Kurdish areas only targets banned 
PKK militants whom Turkey calls terrorists”. (08:00 news bulletin on 22 March 
2016). 

 
“Now, Turkish authorities claim they only target terrorists while shelling the 
Kurdish held areas”. (20:00 news bulletin on 23 March 2016). 

 
“Turkey’s President has long denied all allegations [of links to ISIL]. Here’s what 
he said a few months back”: (Cut to video of Turkish president speaking with 
English voiceover) “those who claim that we’re buying oil from Islamic State have 
to prove it, no one can defame this country like that, otherwise I would call them 
slanderers”. (22:00 news bulletin on 24 March 2016). 

 
In summary, TV Novosti was able to reflect the viewpoint of the Turkish Government 
in contemporaneous news programming33, and there were reports published on the 
RT news website on the same range of issues that were discussed in the two 
programmes in this case. 
 
We considered it was necessary for the Licensee to reflect in the two Going 
Underground programmes the Turkish Government’s viewpoint on the criticism 
levelled at it, namely that it was “attacking” and committing “genocide” against the 
Kurdish community. In our view, the evidence we have just presented demonstrated 
that, contrary to the Licensee’s submissions, it was possible for it to reflect this 
viewpoint, as appropriate, in the two editions of Going Underground, but that it had 
failed to do so. 
 
Due impartiality in a series of programmes taken as whole 
 
Ofcom went on to consider whether the Licensee had provided evidence that due 
impartiality on the Turkish Government’s policy towards the Kurdish community, in 
particular within Turkey, and ISIL had been preserved in a “series of programmes 
taken as a whole” (i.e. more than one programme in the same service, editorially 
linked, dealing with the same or related issues within an appropriate period and 
aimed at a like audience). The Licensee argued that for the purposes of Rule 5.5, the 
two editions of Going Underground should be considered as being “editorially linked 
to RT’s rolling news bulletins” broadcast hourly on RT and which preceded and 
succeeded the editions of Going Underground. To support this view, it pointed to 
various ways in which RT’s news bulletins were referred to within editions of Going 
Underground. The Licensee added that because “Going Underground is pre-
recorded it is not possible to link it specifically to stories within the live news bulletins 
that are shown either side of it. Instead…the news bulletins are referenced generally 

                                            
33 However, as discussed further below, Ofcom did not consider, in the context of Rule 5.5, 
that RT’s news bulletins could be considered as part of “a series of programmes taken as a 
whole” with the two editions of Going Underground in this case.  
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 27 

within Going Underground”. TV Novosti said that where the Turkish Government 
made a public statement “relevant to issues reported in the Programmes, the 
statement was included in news bulletins when it became available”. Further, it made 
reference to a number of statements from the Turkish Government that were 
included in RT news bulletins “[a]round the time of the Programmes in question”. The 
Licensee maintained that “Going Underground is intended to be supplemental to its 
news bulletins and should be regarded as part of a series of programmes with such 
bulletins”. 
 
We did not agree with TV Novosti’s arguments. The full definition of “series of 
programmes taken as a whole” in the context of Rule 5.5 is as follows: 

 
“This means more than one programme in the same service, editorially linked, 
dealing with the same or related issues within an appropriate period and aimed at 
a like audience. A series can include, for example, a strand, or two programmes 
(such as a drama and a debate about the drama) or a 'cluster' or 'season' of 
programmes on the same subject”. 
 

Whether programming is editorially linked for the purposes of Rule 5.5 will depend on 
the facts. The Code, reflecting Ofcom’s statutory duties, does not permit due 
impartiality to be preserved on a licensed television service across large portions of 
that service’s programming output34. A large part of the content on the RT service is 
made up of news bulletins. In Ofcom’s view, therefore, in principle, such a large 
proportion of a licensed service’s programming would not constitute “a series of 
programmes taken as a whole” as contained in section 320(4)(a) of the Act (see 
footnote 28). 
 
Further, Ofcom’s published Guidance to Section Five of the Code states35 that the 
expression “aimed at a like audience” means that the linked programmes that make 
up a ‘series’ should be broadcast when it is likely that those who watched or listened 
to the first programme can choose to watch or listen to the second programme. We 
also took into account the various references36 within the two editions of Going 
Underground to RT’s website and RT’s broadcast news bulletins. In our opinion the 
Code does not permit due impartiality to be preserved through a generic reference to 
a broadcaster’s website. Further, we considered the presenter’s occasional 
references to RT’s broadcast news bulletins were more likely to be seen by the 
audience as generic cross-promotions to the main programming component of RT, a 
rolling news service, rather than to specific, editorially linked programmes. Given the 
highly critical nature of the criticisms being made about the Turkish Government 
within the two programmes in this case, in our view it was not possible for the 

                                            
34 Under section 320(4)(a) of the Act, licensed television and national radio services may 
preserve due impartiality over “a series of programmes taken as a whole” [emphasis added]. 
This contrasts with the different and less stringent requirement for licensed local radio 
services, set out in section 320(4)(b) of the Act: not to give undue prominence to the views 
and opinions of particular bodies or bodies “in the service, in question, taken as a whole” 
[emphasis added]. 
 
35 See http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section5.pdf, 
paragraph 1.40. 
 
36 The Licensee said that during the two programmes in this case:  

 The statement “For more on these stories visit www.rt.com” was displayed “on the ‘ticker’ 
at the bottom of the screen” and a “live feed of RT’s UK news channel is available at 
www.rt.com as well as a summary of recent news stories”.  

 The presenter said “watch RT UK news on the hour”. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section5.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 28 

Licensee to rely on generalised references within the two programmes to its rolling 
news coverage as a means of preserving due impartiality over a series of 
programmes taken as whole.  
 
In a similar way, we did not accept the Licensee’s argument that even if “Ofcom does 
not accept that the news programmes are part of a series of programmes to which 
the programmes complained of are editorially linked, the news programmes 
scheduled before and after the programmes complained of are part of the context in 
which compliance falls to be assessed”. TV Novosti argued that “what other 
programmes are scheduled before and after” the editions of Going Underground 
were a relevant contextual factor because “those programmes reflected the viewpoint 
of the Turkish government”. Ofcom considered that the fact that programmes 
broadcast before and after a particular programme may contain relevant alternative 
viewpoints, would only be relevant if those programmes were editorially linked in a 
sufficient way. However, as already discussed, this was not the case with RT’s news 
bulletins. 
 
We therefore considered that the Licensee had failed to preserve due impartiality in 
these matters over a series of programmes taken as a whole.  
 
Due impartiality: contextual factors and alternative viewpoints  
 
We then went on to consider whether due impartiality was preserved through any 
relevant contextual factors (such as the nature of the channel, audience 
expectations, and the subject and nature of the programmes). 
 
In assessing this issue, we took account of the Licensee’s argument that: “the 
importance of context and the other factors implicit in the definition in Section 5 of the 
Code should not be overshadowed or ousted altogether by any preoccupation with 
alternative viewpoints”. The Licensee also asserted that Ofcom, in its Preliminary 
View, had used “the presence or absence of alternative viewpoints as the touchstone 
for compliance with the requirement of due impartiality”, and “the presentation of 
alternative viewpoints is one means among others of fulfilling the requirement but it is 
not mandatory except in relation to Rules 5.1, 5.9 and 5.12” of the Code. TV Novosti 
argued that for Rule 5.5 “the position is different” and that in preserving due 
impartiality the Code is “not prescriptive as to how it is to be done and in particular 
does not require the licensee to do it by reflecting alternative views or viewpoints”.  
 
We disagreed with the Licensee’s line of argument. Although contextual factors such 
as the nature of the channel and audience expectations are to be taken into account, 
central to the concept of due impartiality, when a broadcaster is dealing with 
controversial matters to which the due impartiality rules apply, is the fact that there 
will be viewpoints or views from different sides of the debate on such matters. Rule 
5.9 is the only rule in Section Five that explicitly uses the words “alternative 
viewpoints”; Rule 5.12 uses the word “views”; and paragraph 1.1537 of the Guidance 
to Section Five refers to “alternative views”. However, it is not the case, as argued by 
TV Novosti, that “the position is different” for Rule 5.5. We consider that, central to 
preserving due impartiality in accordance with Rule 5.5, is the requirement to reflect, 
as appropriate, alternative viewpoints or views. In other words, providing alternative 
viewpoints or views is not necessarily the only way to preserve due impartiality. But if 

                                            
37 Paragraph 1.15 states: “Broadcasters can criticise or support the actions of particular 
nation-states in their programming, as long as they, as appropriate, reflect alternative views 
on such matters”. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 29 

a licensee is broadcasting a programme about a matter of political controversy or 
matter relating to current public policy, including an alternative viewpoint or view in 
some appropriate way, would normally be the starting point for a licensee which 
wishes to take steps to preserve due impartiality.  
 
We did not agree with the Licensee’s argument that Ofcom had set out an incorrect 
view of how due impartiality could be preserved in the Preliminary View and in an 
Ofcom memorandum submitted to a House of Lords Committee in 201438. Ofcom 
has published its approach to the application of the rules in Section Five in general, 
and in particular Rule 5.5, in our Guidance and previous decisions (including those 
involving the Licensee)39. We believe this approach is clear, consistent with the 
Code, and is reasonable and fair. It should be noted that the Ofcom Memorandum to 
the House of Lords Communications Committee, to which TV Novosti referred, was a 
very brief summary of Ofcom’s approach and dealt specifically with the preservation 
of due impartiality during UK elections, where the provision of alternative viewpoints 
is paramount.  
 
We then went on to consider whether, taking into account other relevant contextual 
factors, and the subject and nature of the programmes, “due” impartiality was 
preserved. Ofcom noted TV Novosti’s various arguments as to the expectation of the 
RT audience, namely that it expects these RT current affairs programmes: to be 
delivered from a Russian viewpoint; to “present a view underrepresented by the 
mainstream media” (i.e. that of the Kurdish people); and, not to explore the Turkish 
government’s position in great detail. In this regard, TV Novosti cited Ofcom’s 
published Guidance40 to Section Five whereby audience expectations “should be 
taken into account when assessing whether due impartiality needs to be or has been 
preserved”. 
 
We considered that the content and approach of the programmes would have been 
familiar to the audience from the nature of the channel. It was likely that viewers 
would have expected programmes of this type broadcast by RT to address 
controversial issues and to do so from a Russian viewpoint. However, 
notwithstanding the nature of the channel and the audience’s expectation, we 
considered that these contextual factors were outweighed by the strength of the 
critical statements included in a programme which dealt with matters of political 
controversy or current public policy. In our view, therefore, taking account of these 
audience expectations, the Licensee was still obliged to ensure that due impartiality 
was preserved by reflecting the viewpoint of the Turkish Government in the 
programmes but failed to do so.  

                                            
38 See footnote 22. The Licensee was referring to a Memorandum by Ofcom to the House of 
Lords Communications Committee on “Broadcast general election debates” which stated: 
“Section Five of the Broadcasting Code requires broadcasters to ensure that they reflect 
alternative viewpoints in their output when they are dealing with ‘matters of political or 
industrial controversy and matters of public policy’”. 
 
39 See for example: Ofcom’s Decisions on The Truthseeker: Genocide of Eastern Ukraine and 
Ukraine’s Refugees, Ofcom Broadcast Bulletin 288, 21 September 2015 
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb288/Issue_288.pdf  
 
40 TV Novosti cited paragraph 1.4 of the published Guidance to Section Five, which states: “in 
reaching a decision whether due impartiality needs to be preserved in a particular case, 
broadcasters should have regard to the likely expectation of the audience as to the content, 
and all other relevant contextual factors”. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 30 

 
TV Novosti also argued that the audience for Going Underground “would expect the 
programme to explore particular topics solely from the perspective of those not 
represented in the mainstream UK media” and would not have “expected the Turkish 
government’s view to be explored in detail or for RT to be overly critical or 
challenging towards the views represented in the Programmes”. It added that the 
audience to Going Underground: expect the programme to “expand upon and 
provide context to developing news stories, both in terms of additional facts and 
alternative opinions”; do not regard the programme “as a single programme to 
answer all of their questions and cover all opinions on a particular news story”; but 
rather “will look to news bulletins (whether broadcast by RT or otherwise) and other 
media in order to provide the ‘full picture’ on particular issues”. We disagreed. Just 
because a contentious political issue is receiving little coverage within the 
“mainstream UK media” does not obviate the need for the broadcaster to provide 
alternative viewpoints on such an issue where appropriate. It is a fundamental 
requirement of an Ofcom licensed service to reflect alternative viewpoints, as 
appropriate, when a programme is dealing with a matter of political controversy or 
matter of current public policy. In addition, broadcasters must not assume prior 
knowledge on the part of the audience of particular alternative views, nor can 
broadcasters rely on insufficiently linked programming, either on their own service or 
unrelated services as a means of preserving due impartiality. Given the highly critical 
nature of the various statements being made about the Turkish Government in the 
two programmes in this case, the Licensee needed to reflect the viewpoint of the 
Turkish Government, as appropriate and/or more critically challenge the viewpoints 
that were expressed within the programmes.  
 
An additional contextual factor cited by the Licensee was what it described as 
“Turkish Suppression of the Press” which had seen “numerous instances…of 
journalists being arrested in Turkey for reporting anti-government stories”. TV Novosti 
stated its belief that as a result “it has a duty to make its audiences aware of views 
that are critical of the Turkish government due to similar stories being suppressed in 
other media”. We noted this point. However, whatever restrictions there might be on 
media freedom in Turkey, this factor did not mean that in this case the requirement to 
reflect the viewpoint of the Turkish Government did not apply. 
 
In conclusion, for all of the reasons stated above, Ofcom considered that due 
impartiality was not preserved in the two editions of Going Underground in this case. 
 
Breaches of Rule 5.5 
 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

31 

Investigations Not in Breach 
 
Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 13 
and 26 June 2016 and decided that the broadcaster or service provider did not 
breach Ofcom’s codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements. 
 
Investigations conducted under the General Procedures for investigating 
breaches of broadcast licences 
 

Licensee Licensed service Categories  

Scripps Networks 
International (UK) Limited 

Travel Channel TV Access services 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about broadcast 
licences, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/general-
procedures/ 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/general-procedures/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

32 

Complaints assessed, not investigated 
 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has 
decided not to pursue between 13 and 26 June 2016 because they did not raise 
issues warranting investigation. 

 
Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 
For more information about how Ofcom assesses complaints about content 
standards on television and radio programmes, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/ 

 
Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Big Brother: Best 
Bits 

5* 17/06/2016 Outside of remit 1 

Big Brother: Best 
Bits 

5* 17/06/2016 Outside of remit 1 

Big Brother: Best 
Bits 

5* 17/06/2016 Sexual material 1 

On Benefits: Bargain 
Barbie and 
Desperate Dole 
Claimants 

5* 12/06/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

Dance Moms 5Star 12/06/2016 Under 18s in 
programmes 

1 

Kahay Faqir Ary News 06/05/2016 Crime 1 

Euro 2016 BBC / ITV 16/06/2016 Flashing images/risk 
to viewers who have 
PSE 

1 

BBC News BBC 1 10/06/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

BBC News BBC 1 11/06/2016 Violence 2 

BBC News BBC 1 21/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Breakfast BBC 1 10/06/2016 Outside of remit 1 

Breakfast BBC 1 12/06/2016 Undue prominence 1 

Breakfast BBC 1 17/06/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

EastEnders BBC 1 20/05/2016 Violence 1 

Euro 2016 BBC 1 14/06/2016 Outside of remit 1 

Match of the Day BBC 1 15/06/2016 Outside of remit 1 

New Blood BBC 1 16/06/2016 Violence 1 

The Big Questions BBC 1 05/06/2016 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The One Show BBC 1 23/06/2016 Under 18s in 
programmes 

8 

Peaky Blinders BBC 2 19/05/2016 Under 18s in 
programmes 

1 

Springwatch BBC 2 31/05/2016 Scheduling 1 

Springwatch 
Unsprung 

BBC 2 13/06/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 33 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

The World's Biggest 
Flower Market 

BBC 2 27/05/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Tom Kerridge's Best 
Ever Dishes 

BBC 2 19/06/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

Top Gear BBC 2 05/06/2016 Offensive language 1 

Top Gear BBC 2 12/06/2016 Generally accepted 
standards 

2 

Top Gear BBC 2 19/06/2016 Crime and disorder 1 

Top Gear BBC 2 19/06/2016 Outside of remit 1 

Versailles BBC 2 01/06/2016 Generally accepted 
standards 

7 

Versailles BBC 2 15/06/2016 Sexual material 1 

Victoria Derbyshire BBC 2 / BBC 
News Channel / 
BBC Parliament 

15/06/2016 Outside of remit 1 

Mistajam BBC Radio 
1Xtra 

28/05/2016 Offensive language 1 

Jeremy Vine BBC Radio 2 10/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

The Chris Evans 
Breakfast Show 

BBC Radio 2 07/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

The Chris Evans 
Breakfast Show 

BBC Radio 2 22/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

24 Hours in Police 
Custody 

Channel 4 15/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Channel 4 News Channel 4 17/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Interview with a 
Murderer 

Channel 4 12/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Power Monkeys Channel 4 15/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Power Monkeys Channel 4 22/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Benefits by the Sea 
– Jaywick  

Channel 5 12/04/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother Channel 5 11/06/1983 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother Channel 5 09/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother Channel 5 12/06/2016 Generally accepted 
standards 

5 

Big Brother Channel 5 13/06/2016 Generally accepted 
standards 

3 

Big Brother Channel 5 14/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother channel 5 15/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother Channel 5 19/06/2016 Generally accepted 
standards 

4 

Big Brother Channel 5 20/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother: Live 
Eviction 

Channel 5 10/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother's Bit on 
the Side 

Channel 5 07/06/2016 Generally accepted 
standards 

7 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 34 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

The Bald Explorer Community 
Channel 

04/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Made in Chelsea E4 13/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Drive Time Iman FM 23/05/2016 Due impartiality/bias 1 

Programming Iman FM 19/05/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Brief Encounters 
(trailer) 

ITV 18/06/2016 Scheduling 1 

Coronation Street ITV 06/06/2016 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Coronation Street ITV 12/06/2016 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

2 

Coronation Street ITV 19/06/2016 Offensive language 1 

Dickinson's Real 
Deal 

ITV 22/06/2016 Competitions 1 

Euro 2016 ITV 11/06/2016 Disability 
discrimination/offence 

1 

Euro 2016 ITV 11/06/2016 Due impartiality/bias 1 

Euro 2016 ITV 11/06/2016 Offensive language 1 

Euro 2016 ITV 11/06/2016 Generally accepted 
standards 

17 

Euro 2016 ITV 16/06/2016 Outside of remit 1 

Euro 2016 ITV 16/06/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Euro 2016 ITV 17/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Euro 2016 ITV 20/06/2016 Outside of remit 1 

Euro 2016 ITV 22/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Icelolly.com's 
sponsorship of Bang 
on the Money 

ITV 28/05/2016 Sponsorship credits 1 

ITV News ITV 12/06/2016 Violence 1 

ITV News and 
Weather 

ITV 11/06/2016 Violence 3 

Killer Women with 
Piers Morgan 

ITV 18/05/2016 Materially misleading 1 

Loose Women ITV 02/06/2016 Materially misleading 1 

Loose Women ITV 06/06/2016 Generally accepted 
standards 

3 

Loose Women ITV 13/06/2016 Generally accepted 
standards 

3 

Loose Women ITV 16/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Loose Women ITV 21/06/2016 Offensive language 1 

Loose Women ITV 23/06/2016 Generally accepted 
standards 

8 

Lorraine ITV 02/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Lotto's sponsorship 
of Britain's Got 
Talent 

ITV 14/05/2016 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 35 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Lotto's sponsorship 
of Britain's Got 
Talent 

ITV 23/05/2016 Sponsorship 1 

Oscar Pistorious: 
The Interview 

ITV 24/06/2016 Outside of remit 1 

Secrets of Growing 
Up 

ITV 08/06/2016 Transgender 
discrimination/offence 

1 

Text Santa ITV 18/12/2015 Premium rate 
services 

1 

This Morning ITV 25/05/2016 Sexual material 1 

This Morning ITV 02/06/2016 Materially misleading 1 

This Morning ITV 14/06/2016 Sexual material 1 

This Morning ITV 14/06/2016 Race 
discrimination/offence 

2 

Tonight at the 
London Palladium 

ITV 01/06/2016 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Euro 2016 ITV / ITV2 20/06/2016 Outside of remit 2 

Emmerdale ITV2 21/06/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Love Island ITV2 05/06/2016 Sexual material 1 

Love Island ITV2 19/06/2016 Sexual material 1 

Fray Bentos' 
sponsorship of TT 

ITV4 31/05/2016 Sponsorship credits 1 

Fray Bentos' 
sponsorship of TT 

ITV4 01/06/2016 Sponsorship credits 1 

Fray Bentos' 
sponsorship of TT 

ITV4 02/06/2016 Sponsorship credits 1 

Fray Bentos' 
sponsorship of TT 

ITV4 n/a Sponsorship credits 1 

Dallas Cowboys 
Cheerleaders 

ITVBe 15/06/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Win £2000 
Competition 

Key 103FM n/a Competitions 1 

Ian Payne LBC 97.3FM 30/04/2016 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

James O'Brien LBC 97.3FM 31/05/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

Steve Allen LBC 97.3FM 17/06/2016 Disability 
discrimination/offence 

1 

Shocking Stories 
(trailer) 

Moviemix 14/05/2016 Scheduling 1 

Programming Muslim Ummah 
Channel 

14/05/2016 Charity appeals 1 

Air Crash 
Investigation 

National 
Geographic 

20/05/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Programming Radio Ramadan 
Slough 87.9 
MHz 

08/06/2016 Crime and disorder 1 

Johnny Vaughan 
(trailer) 

Radio X 13/06/2016 Dangerous behaviour 1 

Katy B on Rinse FM Rinse FM 27/05/2016 Offensive language 1 

Sky News Sky 09/06/2016 Under 18s in 
programmes 

1 

Game of Thrones Sky Atlantic 13/06/2016 Violence 1 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 36 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

The Act of Killing Sky Atlantic 29/05/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Veep Sky Atlantic 09/05/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Spy Sky Movies 
Premiere 

04/06/2016 Sexual material 1 

Sky News Sky News 03/06/2016 Under 18s in 
programmes 

1 

Sky News Sky News 11/06/2016 Violence 1 

Sky News with Colin 
Brazier 

Sky News 02/06/2016 Due impartiality/bias 1 

Sky Sports News 
HQ 

Sky Sports 
News 

17/06/2016 Due accuracy 1 

A League of Their 
Own 

Sky1 04/06/2016 Disability 
discrimination/offence 

1 

Futurama Sky1 17/06/2016 Scheduling 1 

Morning broadcast Stray FM 15/06/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

Solid Gold Sundays The Bay Radio 12/06/2016 Offensive language 1 

TV99 TV99 n/a Appeals for funds 1 

Live Charity Appeal 
Helpmankind 

Ummah Channel 06/06/2016 Charity appeals 1 

News: UTV Live UTV 01/06/2016 Due accuracy 1 

News Various n/a Due impartiality/bias 1 

Programming Various 13/10/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Forbidden History Yesterday 17/06/2016 Materially misleading 1 

 
Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches 
of broadcast licences 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints about broadcast 
licences, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/general-
procedures/ 
 

Licensee Licensed 
service 

Categories  Number of 
complaints 

Sky UK Limited Sky channels Television Access 
Services 

1 

Communities Together Radio Sangam Key 
Commitments 

1 

Radio Ramadhan 95.1FM 
(Leicester) 

Ramadhan 
Radio 
Leicester 

Other 1 

 
Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of rules 
for On Demand programme services 
 
Programme Service name Transmission 

date 
Categories Number of 

complaints 

Scott and 
Bailey 

UTV 27/04/2016 Access services 1 

The Secret UTV 29/04/2016 Access services 1 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/general-procedures/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 37 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints about on demand 
services, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-
demand/rules-guidance/procedures-investigating-breaches.pdf 
 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/procedures-investigating-breaches.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/procedures-investigating-breaches.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

38 

Complaints outside of remit 
 
Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our 
remit. This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained 
about. For example, the complaints were about the content of television, radio or on 
demand adverts, accuracy in BBC programmes or an on demand service does not 
fall within the scope of regulation.  
 
For more information about what Ofcom’s rules cover, go to: 
http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-
cover/  

 
Complaints about television or radio programmes 
 
For more information about how Ofcom assesses complaints about television and 
radio programmes, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/ 

 
Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Advertisement 4Seven 22/06/2016 Advertising content 1 

Advertisement 4Seven 22/06/2016 Advertising content 1 

Advertisements ATN Bangla 22/06/2016 Advertising content 1 

Advertisements Bangla TV 22/06/2016 Advertising content 1 

BBC News at Six BBC 1 21/06/2016 Due impartiality/bias 1 

Chelsea Flower 
Show 

BBC 1 27/05/2016 Promotion of 
products/services 

1 

Match of the Day 
Live 

BBC 1 16/06/2016 Due impartiality/bias 1 

5 Live Daily BBC Radio 5 
Live 

06/06/2016 Promotion of 
products/services 

1 

Advertisement Channel 4 14/06/2016 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 19/06/2016 Advertising/editorial 
distinction 

1 

Advertisement Channel 4 21/06/2016 Advertising content 1 

Advertisements CHSTV 22/06/2016 Advertising content 1 

Advertisement Dave 19/06/2016 Advertising content 1 

Advertisements Discovery 13/06/2016 Advertising content 1 

Advertisement ITV 18/05/2016 Advertising content 1 

Advertisement ITV 21/05/2016 Advertising content 1 

Advertisement ITV 11/06/2016 Advertising content 5 

Advertisement ITV 13/06/2016 Advertising content 1 

Advertisement ITV 15/06/2016 Advertising content 1 

Advertisement ITV 16/06/2016 Advertising content 1 

Advertisement ITV 20/06/2016 Advertising content 3 

Advertisement ITV 22/06/2016 Advertising content 1 

Advertisements ITV 15/06/2016 Advertising content 1 

Advertisment ITV4 01/06/2016 Advertising content 1 

Silver Day with 
Carmel 

Jewellery 
Channel 

18/06/2016 Advertising content 1 

http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-cover/
http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-cover/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

 39 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Jewellery Maker Jewellery Maker 21/06/2016 Advertising content 1 

Plus Life KM TV Limited 13/03/2016 Advertising content 1 

Muzik Ankara Muzik Ankara 16/03/2016 Advertising content 1 

Advertisement n/a 19/06/2016 Advertising content 1 

Moda Life n/a n/a Advertising content  1 

Tarz Moda n/a 16/03/2016 Advertising content 1 

Advertisements NTV 22/06/2016 Advertising content 1 

Advertisement Sky 02/06/2016 Advertising content 1 

Advertisement Sky News 21/06/2016 Advertising/editorial 
distinction 

1 

Advertisement Sky1 22/06/2016 Advertising content 1 

Big Brother TV3 (Ireland) 12/06/2016 Outside of remit 1 

 

 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 308 
4 July 2016 

 

40 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster or service provider may have breached its 
codes, rules, licence condition or other regulatory requirements, it will start an 
investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster or service provider has done anything wrong. Not all 
investigations result in breaches of the codes, rules, licence conditions or 
other regulatory requirements being recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 13 and 26 June 
2016. 

 
Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission date 

Wembley Gold BT Sport 
Europe 

20 May 2016 

The Wright Stuff Channel 5 16 June 2016 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about content standards on television and radio programmes, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/ 
 
Investigations launched under the Procedures for the consideration and 
adjudication of Fairness and Privacy complaints 

 
Programme Broadcaster Transmission date 

The Deobandis (Part 2) BBC Radio 4 12 April 2016 

 
For more information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness 
and Privacy complaints about television and radio programmes, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/fairness/ 

 
Investigations launched under the General Procedures for investigating 
breaches of broadcast licences 
 

Licensee Licensed Service  

Pulse Community Radio Ltd Pulse  

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about broadcast licences, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/general-procedures/ 
 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/general-procedures/

