
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast and 
On Demand Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 301 
21 March 2016 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

2 

Contents 
 
Introduction 3 
 
Notice of Revocation 
 
Voice of Africa Radio 5 

 

Broadcast Standards cases 
 
In Breach 
 
The Adventures of Stephen Brown 
That’s Solent, 2 January 2016, 19:20      7 
 
Commercial reference to Pentagon Vauxhall 
Gem 106, 15 to 30 September 2015, various times    9 
 
Saif Powertec: the Light of Ramadan 
ATN Bangla UK, 22 June 2015, 11:00 
In the Shade of the Qur’an, powered by Smart Active Gold Mehedi  
ATN Bangla UK, 22 June 2015, 17:00     12 
 

Resolved 
 
The Jeremy Kyle Show 
ITV, 18 January 2016, 09:30       15 
 

Technical quality of local television services 
 
That's Solent, That's Manchester and That's Oxford    17 

 

Broadcast Fairness and Privacy cases 
 

Not Upheld 
 
Complaint by Mr Chinyere Inyama 
ITV London News, ITV, 18 August and 15 September 2015   21 
 
Complaint by the Becontree Heath Islamic Society 
Bangla TV News, Bangla TV, 28 August 2015    31 
 

Tables of cases 
 
Complaints assessed, not investigated 39 
 
Complaints outside of remit      47 
 
Investigations List 49 

 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

3 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards 
for broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards 
objectives1. Ofcom also has a duty to secure that every provider of a notifiable On 
Demand Programme Services (“ODPS”) complies with certain standards 
requirements as set out in the Act2. Ofcom must include these standards in a code, 
codes or rules. These are listed below. 
 
The Broadcast and On Demand Bulletin reports on the outcome of investigations into 
alleged breaches of those Ofcom codes and rules below, as well as licence 
conditions with which broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. We 
also report on the outcome of ODPS sanctions referrals made by the ASA on the 
basis of their rules and guidance for advertising content on ODPS. These Codes, 
rules and guidance documents include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) for content broadcast on television and 
radio services. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in television 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, which 
relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains regulatory 
responsibility for on television and radio services. These include: 

 

 the prohibition on ‘political’ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising3.  

  
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information can be found on Ofcom’s website for 
television and radio licences.  

 
e) Ofcom’s Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-

Demand Programme Services for editorial content on ODPS. Ofcom considers 
sanctions in relation to advertising content on ODPS on referral by the 
Advertising Standards Authority (“ASA”), the co-regulator of ODPS for 
advertising or may do so as a concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 

                                            
1
 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 

 
2
 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 

 
3
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
https://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

 4 

provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code.  
 

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television, radio and on 
demand content. Some of the language and descriptions used in Ofcom’s 
Broadcast and On Demand Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

 5 

Notice of Revocation 
 

Voice of Africa Radio 
 

 
Introduction 
 
The Broadcasting Act licence and associated Wireless Telegraphy Act licence 
(CR000070BA and CR000070WT respectively) of Voice of Africa Radio (“VOAR”) 
were revoked with immediate effect on Friday 4 March 2016. 
 
VOAR was licensed to provide a community radio service for the African community 
in Newham, East London on 94.0 MHz. 
 
Summary of Decision 
 
On 12 October 2015, Ofcom recorded breaches against VOAR as a result of its 
failure to broadcast a service since 14 July 20151. 
 
On 21 December 2015, Ofcom decided to revoke VOAR’s Broadcasting Act licence 
for the breaches recorded against it unless it took the remedial steps specified in the 
decision2. These were: 
 
(1) By 15 January 2016: To provide Ofcom with a schedule setting out all the steps 

that VOAR must take in order to recommence broadcasting of the Licensed 
Service and its timetable for taking such steps; 
 

(2) By 1 February 2016, to either:  
 
a) provide Ofcom with evidence that VOAR has secured a contract enabling it 
 to re-commence broadcasting from the existing licensed transmitter site; or  
 
b) provide Ofcom with evidence that VOAR has successfully negotiated an 
 agreement (subject to contract) to secure a suitable alternative transmitter 
 site and provide Ofcom with all necessary documentation and information to 
 enable Ofcom to clear the alternative transmission site. 
 

(3) No later than 1 March 2016: To recommence the broadcast of the Licensed 
Service in accordance with the Key Commitments, from the licensed transmitter 
site approved by Ofcom, as soon as possible and in any event no later than 1 
March 2016. 

 
On 3 February 2016, Ofcom wrote to VOAR following its failure to fulfil the first 
two remedial steps by the dates specified, giving VOAR notice that it proposed to 
revoke its Broadcasting Act (“BA”) and Wireless Telegraphy Act (“WTA”) 
licences. VOAR was given an opportunity to make representations about the 
proposal. 

 

                                            
1
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-

bulletins/obb290/Issue_290.pdf 
 
2
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-

adjudications/VOAR_sanction_070116.pdf 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb290/Issue_290.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb290/Issue_290.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/VOAR_sanction_070116.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/VOAR_sanction_070116.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

 6 

Ofcom received representations from VOAR on 12 and 19 February 2016. 
 

On 4 March 2016, after considering VOAR’s representations, Ofcom decided to 
revoke VOAR’s BA and WTA licences with immediate effect.  We were satisfied 
that VOAR had failed to fulfil the first two remedial steps by the dates specified 
and there was no prospect of VOAR recommencing the broadcast of its service 
within a reasonable timeframe.  Ofcom was also satisfied that the revocation was 
in the public interest, noting that VOAR’s failure to remedy the breaches resulted 
in a failure to serve listeners generally and specifically, in the case of a 
community radio service, to meet the statutory objective of providing a service to 
the target audience, which is otherwise underserved by other radio services.    

 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

 7 

Broadcast Standards cases 
 

In Breach 
 

The Adventures of Stephen Brown 
That’s Solent, 2 January 2016, 19:20 
 

 
Introduction 
 
That’s Solent is the local television service for Southampton and surrounding areas. 
The Licence for That’s Solent is held by That’s TV (“That’s TV” or “the Licensee”). 
 
Ofcom was alerted to a programme on the channel by a viewer who objected to the 
opening scene in which, according to the complainant, a woman was “brutally 
murdered with a knife”. 
 
The programme broadcast at 19:20 was an episode of the science-fiction series The 
Adventures of Stephen Brown. It began with a scene set at night-time, in which a 
woman was shown being stalked through a series of streets and alleyways by a male 
pursuer. There was an approximately one and a half minute sequence of 
interspersed shots of the woman walking quickly through the streets and occasionally 
anxiously glancing behind her, as well as obscured shots of her pursuer. The woman 
then went down an alleyway and fell to the ground and looked behind her. The 
ensuing 30 seconds showed a medley of shots of the woman being attacked with a 
knife. This included shots of: the knife apparently entering the woman’s body; the 
bloody knife being held aloft by the attacker; shadows on the wall of the attacker 
swinging the blade; and, close ups of the victim’s face with blood on her neck. A 
number of these shots were shown in slow-motion. Ofcom noted the assailant 
stabbing the woman 17 times, and the individual stabs were also accompanied by 
the sound of the blade apparently entering the woman’s flesh. After the attack 
sequence, the attacker was shown making his escape, leaving the lifeless body of 
the woman in the alleyway. 
 
Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 
1.11 of the Code. This states: 
 

“Violence, its after-effects and descriptions of violence, whether verbal or 
physical, must be appropriately limited in programmes broadcast before the 
watershed…and must also be justified by the context”. 

 
We therefore asked the Licensee for its comments on how it complied with this rule. 
 
Response 
 
That’s TV apologised for this incident and said it was “a source of great regret…that 
this particular episode was broadcast pre-watershed”. It added that the programme 
had been “originally scheduled for a post-watershed transmission but, following a 
schedule change, was transmitted at a time” that the Licensee acknowledged was 
“inappropriate for the nature of the content”. That’s TV said that as a result of this 
“scheduling error” it “was reviewing its procedures to prevent similar occurrences” in 
the future.  
 
 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

 8 

Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
including that “persons under the age of eighteen are protected”. This objective is 
reflected in Section One of the Code. 
 
Rule 1.11 requires that violence, its after-effects and descriptions of violence must be 
appropriately limited in programmes shown before the watershed and must be 
justified by the context. 
 
We first considered whether the violence described in the Introduction was 
appropriately limited. In our view, the violence in the scene was not appropriately 
limited. This was because the scene depicted, in some detail, a frenzied, prolonged, 
violent and lethal attack in which a woman was stabbed 17 times. The impact of the 
scene was also particularly heightened by the shots of the blade apparently entering 
the woman’s body and the accompanying sound effects of the blade entering her 
flesh. 
 
We next considered whether the violence was justified by the context. We noted the 
programme was shown on That’s Solent, a local television service. We also noted 
that the attack occurred in the very opening scene of the programme just after 19:20. 
We also considered the audience of this programme would not have expected a 
graphic depiction of strong and bloody violence to be shown at this time and on this 
channel. In Ofcom’s view therefore, the violence was not justified by the context. 
 
We noted that the Licensee apologised for this incident and said it was reviewing its 
compliance procedures to “prevent similar occurrences”. However, we considered 
that this was a clear breach of Rule 1.11. 
 
Breach of Rule 1.11



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

 9 

In Breach 
 

Commercial reference to Pentagon Vauxhall 
Gem 106, 15 to 30 September 2015, various times 
 

 
Introduction 
 
Gem 106 is an analogue commercial radio station that broadcasts to the East 
Midlands area. The licence for the service is held by Orion Media (East Midlands) Ltd 
(“Orion” or “the Licensee”). 
 
A complainant alerted Ofcom to a pre-recorded commercial reference to Pentagon 
Vauxhall, a car dealership, which stated: 

 
“…Pentagon Vauxhall, Derby and Mansfield – brand new Astra from £9,995. 
Terms and conditions apply”. 

 
Although the commercial reference was broadcast from 15 to 30 September 2015, 
the complainant visited Pentagon Vauxhall, Derby, on 29 September 2015, when he 
was told the offer had ended.  
 
Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 
10.7 of the Broadcasting Code, which states: 
 

“Commercial references in programming must comply with the advertising 
content and scheduling rules that apply to radio broadcasting”. 

 
The advertising content and scheduling rules that apply to radio broadcasting are set 
out in the UK Code of Broadcast Advertising (“the BCAP Code”)1. Ofcom therefore 
considered that the material also raised issues warranting investigation under the 
following BCAP Code rules: 
 
Rule 3.1: “Advertisements must not materially mislead or be likely to do so”. 
 
Rule 3.24: “Price claims such as “up to” and “from” must not exaggerate the 

availability or amount of benefits likely to be obtained by consumers”. 
 
The Licensee told Ofcom that it had obtained clearance for the broadcast of the 
commercial reference from Radiocentre Clearance – the radio industry body that 
approves radio advertising messages before broadcast. We therefore asked the 
Licensee, Radiocentre Clearance and Pentagon Vauxhall how the broadcast of the 
commercial reference complied with the above rules. 
 
Response 
 
Radiocentre Clearance said it had approved the commercial reference for broadcast 
having received “confirmation that the local dealership had Astras selling at [£9,995]”. 

                                            
1
 The Advertising Standards Authority (“ASA”) and Broadcast Committee of Advertising 

Practice (“BCAP”) regulate the content of broadcast advertising, under a Memorandum of 
Understanding with Ofcom. Specifically, BCAP supervises and reviews the codes that govern 
the regulation of broadcast advertising. The regulation of commercial references on radio, 
including sponsorship credits, remains with Ofcom, as such references form part of radio 
broadcasters’ editorial content (i.e. they are not spot advertisements). 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

 10 

It added that, if stock at this price had been “severely limited”, it “would have 
expected [Pentagon Vauxhall] to have clarified this …OR asked the broadcaster to 
remove the [commercial reference] once said stock was beginning to run out / had 
run out” (emphasis in original). 
 
Orion, who said Pentagon Vauxhall's comments had been incorporated into its own 
response, noted that the terms and conditions (available on Pentagon Group’s 
website) stated both that “offers may not apply to all retailer stocks” and that 
transactions had to be completed by 30 September 2015 to be eligible, which was 
why the broadcast of the commercial reference had ended on that date. It added that 
Pentagon Vauxhall in Derby had limited the vehicles available for purchase to a 
number which was “exceeded over the weekend of the 26/27 September, and thus 
by the time the complainant sought to purchase a vehicle”. Orion said that, given also 
the campaign had begun on 15 September, it therefore considered “there had been a 
reasonably accurate estimate of the level of demand”. 
 
Orion said it “attaches importance to this area – and does all it can to ensure that 
advertisements and commercial programming content is compliant with the [relevant] 
Code[s]”. It added that, although commercial references such as this were scheduled 
in advance it would generally amend or remove from air such broadcast material, if it 
was informed the promotional message “had become potentially misleading”. Orion 
said it had not received such an update from Pentagon Vauxhall on this occasion 
“possibly because the deal was so near its conclusion”, but it did not consider its 
client had been seeking to mislead Gem 106 listeners. The Licensee said it 
understood that “the complainant [had] been directly in touch with [Pentagon 
Vauxhall] and an offer of redress [had] been offered”. 
 
Orion concluded that, although “there was a brief risk that the [commercial reference] 
might [have been] seen as misleading, towards the very end of the campaign”, it 
considered Pentagon Vauxhall had “sought to resolve the issue so that consumers 
were not materially disadvantaged”. The Licensee added that, under similar 
circumstances in the future, it would therefore ensure clients made clear to it “any 
limitations on stock during the course of the campaign and notify [it] should offers 
expire”.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure standards objectives, 
including “that generally accepted standards are applied to the contents of…radio 
services so as to provide adequate protection for members of the public from the 
inclusion in such services of...harmful material” and “that the inclusion of advertising 
which may be misleading, harmful or offensive in…radio services is prevented”.  
 
These objectives are reflected in, among other rules:  

 

 Rule 10.7 of the Broadcasting Code, which requires that commercial references 
in radio programming comply with the advertising content and scheduling rules 
that apply to radio broadcasting; 

 

 Rule 3.1 of the BCAP Code, which states that advertisements must not materially 
mislead or be likely to do so; and  

 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

 11 

 Rule 3.24 of the BCAP Code, which requires that price claims in advertising 
material must not exaggerate either the availability or amount of benefit likely to 
be obtained by consumers. 

 
Ofcom noted that, in this instance, a commercial reference was broadcast that stated 
Pentagon Vauxhall had an Astra available “from £9,995”. We also noted that 
Radiocentre Clearance had approved the commercial reference, having received 
confirmation that Pentagon Vauxhall Derby had Astras to sell at £9,995 each. 
Further, we noted that the Licensee considered Pentagon Vauxhall had made “a 
reasonably accurate estimate of the level of demand” of such Astras as cars had 
been available at the advertised price until the weekend before the campaign ended. 
 
However, we also took into account that the complainant had visited Pentagon 
Vauxhall in Derby before the closing date of the offer, when cars were no longer 
available at the promoted price. We therefore considered the broadcast was both 
misleading to listeners, including the complainant in this case, in breach of Rule 3.1 
of the BCAP Code, and exaggerated the availability of the promoted product, in 
breach of Rule 3.24 of the BCAP Code. As the commercial reference was in breach 
of Rules 3.1 and 3.24 of the BCAP Code, it was also in breach of Rule 10.7 of the 
Broadcasting Code, which requires commercial references to comply with the 
advertising content rules applicable to radio broadcasting. 
 
Ofcom noted that Orion had assumed the dealership would inform it of any significant 
change in availability, rather than actively seeking to verify the continued validity of 
the offer. We also noted that the Licensee told Ofcom it would ensure that it was 
informed about stock limitations in future to avoid recurrence.  
 
We remind licensees that it is their responsibility to ensure that commercial 
references in radio programming do not mislead listeners as to the availability of 
promoted goods and services.  
 
Breach of Rule 10.7 of the Code 
Breaches of Rules 3.1 and 3.24 of the BCAP Code 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

 12 

In Breach 
 

Saif Powertec: the Light of Ramadan 
ATN Bangla UK, 22 June 2015, 11:00 

In the Shade of the Qur’an, powered by Smart Active Gold 
Mehedi  
ATN Bangla UK, 22 June 2015, 17:00 
 

 
Introduction 
 
ATN Bangla UK is a news and general entertainment channel broadcast in Bengali 
and serving the Bangladeshi community in the UK and Europe. The licence for ATN 
Bangla UK is held by ATN Bangla UK Limited (“ATN Bangla” or “the Licensee”). 
 
During monitoring we noted the following programmes. As the programmes were 
predominantly in Bengali with some English, we commissioned an independent 
translation of the material: 
 
Saif Powertec: the Light of Ramadan 
 
This was a discussion programme about seeking forgiveness from Allah. It opened 
with a full screen image of Ofcom’s universal product placement logo1 (a ‘P’ symbol). 
A logo for Saif Powertec (a construction and power generation firm in Bangladesh) 
was prominent and clearly visible in the background of the set for the duration of the 
programme. 
 
In the Shade of the Qur’an, powered by Smart Active Gold Mehedi 
 
The programme was a Qur’an-recital competition which opened with a full screen 
image of Ofcom’s product placement ‘P’ logo. Logos for Dekko (a food manufacturer 
in Bangladesh) were clearly visible in the background of the set and on the judges’ 
tables throughout the programme. 
 
Ofcom requested comments from the Licensee to decide whether these references 
constituted product placement as defined in the Code2. ATN Bangla said: it had 
sourced these programmes from Bangladesh; that they were produced by an 
independent production company; and, that ATN Bangla UK did not financially 
benefit from the productions. Although the Licensee was unable to confirm whether 
any commercial arrangements existed between the companies referred to and the 
programme’s producer/broadcaster in Bangladesh, it explained that the references to 
these companies in the programmes “was not editable…therefore the PP sign was 
shown at the beginning of these programmes to adhere to Ofcom compliance”. ATN 

                                            
1
 Guidance on the form, size and duration of the logo can be found in Annex 1 of Ofcom’s 

Guidance to Section Nine of the Code at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/guidance/831193/section9.pdf 
 
2
 The Code defines product placement as: “The inclusion in a programme of, or reference to, 

a product, service or trade mark where the inclusion is for a commercial purpose, and is in 
return for the making of any payment, or the giving of other valuable consideration, to any 
relevant provider or any other person connected with a relevant provider, and is not prop 
placement.” 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/guidance/831193/section9.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

 13 

Bangla also provided information to Ofcom that the company from which it had 
sourced the programmes was not a connected person3 of ATN Bangla.  
Although the Licensee was unable to provide Ofcom with relevant information to 
determine whether the programmes fell within the scope of Rules 9.6 to 9.14 of the 
Code, relating to product placement, we considered that the material raised issues 
warranting investigation under Rule 9.5 of the Code, which states that:  

 
“No undue prominence may be given in programming to a product, service or 
trademark. Undue prominence may result from: 

 

 the presence of, or reference to, a product, service or trade mark in 
programming where there is no editorial justification; or  
 

 the manner in which a product, service or trade mark appears or is referred to 
in programming”.  

 
We therefore asked ATN Bangla for comments as to how the material complied with 
Rule 9.5.  
 
Response 
 
The Licensee did not provide any additional comments to the information provided 
above; that it had sourced these programmes from Bangladesh; that they were 
produced by an independent production company; that ATN Bangla UK did not 
financially benefit from the productions; and, that the references to these companies 
in the programmes “was not editable…therefore the PP sign was shown at the 
beginning of these programmes to adhere to Ofcom compliance”. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set 
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure a number of 
standards objectives, one of which is “that the international obligations of the United 
Kingdom with respect to advertising included in television and radio services are 
complied with”. These obligations include ensuring compliance with the Audiovisual 
Media Services (“AVMS”) Directive. 
 
The AVMS Directive contains a number of provisions designed to help maintain a 
distinction between advertising and editorial content, including requirements that 
television advertising is kept visually and/or audibly distinct from programming in 
order to prevent programmes becoming vehicles for advertising, and limiting the 
amount of advertising shown in any clock hour. The requirements of the AVMS 
Directive and the Act are reflected in Section Nine of the Code, including Rules 9.5 
among others. 
 
Rule 9.5 states that no undue prominence may be given in programming to a 

product, service or trade mark, noting that undue prominence may result from a 
reference to a product, service or trade mark where there is no editorial justification, 
or from the manner in which a product, service or trade mark is referred to. Ofcom’s 

                                            
3
 Connected person has the same meaning as it has in Section 202 of the Broadcasting Act 

1990 (paragraph 3 in Part 1 of Schedule 2). The full definition is reproduced in Appendix 1 of 
the Code. A summary is included in the main body of the Code, above Rule 9.6. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

 14 

published guidance4
 on Rule 9.5 states: “Whether a product, service or trade mark 

appears in a programme for solely editorial reasons…or as a result of a commercial 
arrangement between the broadcaster or producer and a third party funder…there 
must be editorial justification for its inclusion. The level of prominence given to a 
product, service or trade mark will be judged against the editorial context in which the 
reference appears”. 
 
Although we noted the Licensee’s argument that it had received no financial benefit 
from the inclusion of these references, the rules relating to undue prominence are 
primarily intended to protect audiences by limiting the number of commercial 
messages contained in programming. Accordingly, the Licensee’s commercial 
arrangements were not relevant to our consideration of whether the references within 
the programme were unduly prominent. 
 
In this case, we noted that branding for Saif Powertec and Dekko featured 
prominently throughout Saif Powertec: the Light of Ramadan and In the Shade of the 
Qur’an, powered by Smart Active Gold Mehedi respectively. We did not consider that 
there was editorial justification for extensive visual references to a power generation 
firm and a food manufacturer throughout programming focused on aspects of 
religious faith and have therefore recorded breaches of Rule 9.5 of the Code. 
 
Breaches of Rule 9.5 
 

                                            
4
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

 15 

Resolved 
 

The Jeremy Kyle Show 
ITV, 18 January 2016, 09:30 
 

 
Introduction 
 
The Jeremy Kyle Show is a popular daytime talk show broadcast on ITV, hosted by 
Jeremy Kyle, in which members of the public discuss relationship problems in a frank 
and often confrontational manner in front of a studio audience. The programme is 
complied by ITV Broadcasting Limited (“ITV”), on behalf of the Channel 3 licensees. 
 
Two complainants alerted Ofcom to the use of offensive language in this programme. 
 
We noted that at approximately 09:49, during a segment of the programme entitled 
“When I prove I didn’t cheat, will you let me see our daughter?” a female contributor 
said: 

 
“Ya cunt, it will make a change then”. 

 
She used this language during a heated exchange between her and her ex-partner.  
 
We considered the material raised issues warranting an investigation under Rule 
1.14 of the Code which states: 

 
“The most offensive language must not be broadcast before the watershed…”. 

 
We therefore asked ITV how the programme complied with this rule. 
 
Response 
 
ITV accepted that the contributor did use the word “cunt” and that it should not have 
been broadcast. However, ITV said “it would not have been readily audible, or at 
least not readily understandable as such (other than to a small number of Scottish 
viewers), due to the speaker’s accent and the casual rather than emphatic manner in 
which the comment was made”. ITV said that the word was broadcast simply 
because it had not been “understood” prior to broadcast. It apologised for any 
offence caused. 
 
ITV outlined the processes it applies to ensure The Jeremy Kyle Show complies with 
the Code, and in particular to remove inappropriate offensive language. It said each 
episode of the programme is reviewed at two different stages, a “rough cut” of the 
programme and then the final master recording, by two different compliance 
advisors. As a result ITV said that in this case during the editing process the 
programme was “…reviewed by a producer, a supervising producer, 3 different 
editors and 2 assistants, 2 different compliance advisors, and also by a transmission 
previewer and subtitler prior to transmission”. It said that in addition to this, due to its 
experience of finding that particular regional and national accents make some 
contributors more difficult to understand, in this case a Scottish member of the 
production team also reviewed the programme with a view to “looking out for 
offensive language”. ITV said that none of these reviewers understood the contributor 
to be saying “Ya cunt” in the programme. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

 16 

ITV said that it had received no viewer complaints about the use of this language in 
this programme, which it said it would have expected if its audience of over one 
million viewers had widely understood the contributor to have said the word “cunt”. 
However, ITV explained that, having been alerted to the issue on the day of 
broadcast by Scottish colleagues at STV, it had removed the particular episode from 
its catch up service immediately. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content as to ensure the standards objectives, including that “persons 
under the age of eighteen are protected”. This objective is reflected in Section One of 
the Code.  
 
Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast on 
television before the watershed. Ofcom’s research on offensive language1 notes that 
the word “cunt” is considered by audiences to be among the most offensive 
language. 
 
In this case the broadcast of the word “cunt” was an example of the most offensive 
language being used in a programme broadcast before the watershed. This material 
therefore breached Rule 1.14. 
 
Ofcom however took into account that the word was not clearly audible. We noted 
that it was used during a heated exchange between two programme contributors, 
who were speaking very quickly. We also had regard to the facts that ITV: said it had 
taken extensive steps prior to broadcast to remove inappropriate material from this 
programme; accepted that this programme breached Rule 1.14 and apologised; and, 
took steps immediately after the broadcast to ensure this programme was not shown 
again before it was re-edited. Therefore, we considered the matter resolved. 
 
Resolved 
 
 

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010 

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf) 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

 17 

Technical quality of local television services 
 
That's Solent, That's Manchester and That's Oxford 
 

 
Introduction 
 
That’s Solent is a local digital television service for people in the Southampton area 
(which includes areas such as parts of the Isle of Wight and Portsmouth). The licence 
for the service is held by That's Solent Limited. 
 
That’s Manchester is a local digital television service for people in Manchester. The 
licence for the service is held by YourTV Manchester Limited. 
 
That’s Oxford is a local digital television service for people in Oxford. The licence for 
the service is held by That's Oxford Limited. 
 
That’s Media Limited (“That’s Media”) owns That’s Solent Limited, YourTV 
Manchester Limited and That’s Oxford Limited (together “the Licensees”).  
 
All three services are available in their respective local areas on digital terrestrial 
television. 
 
During June and July 2015, Ofcom received a number of complaints regarding the 
technical quality of the material broadcast on all three services. Each Licensee 
provides, amongst other things, a three-hour news programme on weekday 
evenings. Ofcom obtained recordings of these news programmes covering a three-
day period in June 2015 for each of the services to consider this issue further. 
 
Having reviewed these recordings, Ofcom identified the following technical problems 
at times: 

 

 Sound problems: including inconsistent sound levels from one video clip to the 
next and also from one speaker to another, failures of studio sound equipment 
(such as microphones) and the broadcasting of video clips without accompanying 
sound. 
 

 Video problems: including video images freezing and jumping, as well as video 
clips that, when broadcast, did not start from the beginning (e.g. a clip starting 
mid-sentence). 
 

 Caption and graphic problems: including inaccurate Electronic Programme Guide 
(EPG) listings, end credits appearing during the programme (rather than at the 
end) and captions being inconsistent with the image on screen. 

 
In the three days of recordings Ofcom assessed, we observed a significant number 
of technical problems. 
 
Licence Condition 4(1)(b) of the Licensees’ licences requires that: 
 

“4(1): The Licensee shall from the Commencement Date ensure that the 
Licensed Service is at all times offered as available (subject to the need to 
agree terms) to be broadcast:… 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

 18 

(b) in such technical format or technical instructions as Ofcom may 
specify from time to time”. 

 
We therefore wrote to the Licensees seeking comments on the technical quality of 
their output and technical performance in accordance with Licence Condition 4(1)(b). 
We also explained that we were minded to specify (for each Licensee) technical 
instructions pursuant to Condition 4(1)(b) of the licences, and sought their comments 
on this.  
 
Response 
 
That’s Media provided a joint response for all three services. 
 
It explained that the Licensees had taken (and were continuing to take) 
comprehensive action, at material cost, to address the matters noted by Ofcom. It 
also expressed concern at Ofcom’s proposal to specify technical instructions 
pursuant to Condition 4(1)(b) of the licences.  
 
Technical quality 
 
With regards to That’s Solent and That’s Oxford, That’s Media explained that:  

 

 despite undertaking research before launching their services, both That's Solent 
and That's Oxford had suffered serious technical problems and had been working 
over a period of time to attempt to resolve these. This included remedial works 
and upgrades to the existing systems; and 

 

 That’s Solent undertook a complete broadcast system re-build in November 2015 
and that That’s Oxford is committed to undertaking its own comprehensive studio 
re-build in early 2016. 

 
With regards to That's Manchester, That's Media explained that: 

 

 as a result of the technical problems experienced by That’s Solent and That’s 
Oxford, a different technical architecture was implemented for this service. As a 
result, however, That’s Manchester had only a short time to contract and install a 
new system from scratch; and  

 

 the service did not launch until the end of May 2015 and that, as a result, many of 
the technical issues observed by Ofcom during the June 2015 recordings were 
merely “teething problems”. It explained that That’s Manchester has since had 
upgrades to equipment and additional training from suppliers to address technical 
issues. It urged Ofcom not to judge it based on elements of output during its first 
month on air.  

 
On the three categories of technical issues identified by Ofcom, That's Media made 
the following points: 

 

 Sound problems: That's Media stated it regarded these as of particular 
importance and that new equipment, new microphones and digital audio mixers 
and new audio processers had already been implemented at That’s Manchester 
and That’s Solent and would be implemented in early 2016 at That’s Oxford.  

 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

 19 

 Video problems: That’s Media agreed that the playback of video clips should not 
be “plagued by problems”, such as freezing or starting in the wrong place. That’s 
Media acknowledged issues at That’s Solent and That’s Oxford but gave 
assurances that, following system re-builds in November 2015 and early 2016, 
they would both operate substantially similar equipment to That’s Manchester. 
For That’s Solent, it said that freezing and jumping video have now been 
substantially eradicated. 

 

 Caption and graphics problems: That’s Media acknowledged that some of the 
problems which Ofcom observed in monitoring are common in live TV, but that 
they were also disappointed when such problems had occurred. As a result, it 
explained that: (i) the majority of ‘lower-third captions’ (e.g. identifying speakers in 
video) were now played out automatically from a different system at That’s 
Manchester and That’s Solent, following specific software developments, so that 
staff do not have to manually insert captions; (ii) a reputable third-party contractor 
has been engaged to provide EPG listings, which should provide staff with more 
control over (including the ability to update) EPGs; and (iii) That’s Media planned 
to install the same system at That’s Oxford. 

 
Specification of technical instructions 
 
That’s Media explained that the technical procedures that the Licensees were 
continuing to implement were comprehensive and that additional regulatory burdens 
would be inappropriate and disproportionate. 
 
It also explained that, in its view:  

 

 it would be virtually impossible for Ofcom to frame and implement technical 
instructions proportionately;  

 

 technical instructions could have a negative impact on the Licensees’ services, 
potentially leading to them reducing the quantity and quality of programming by 
prioritising “simple” pre-records over more technically challenging (and, for the 
viewer, exciting and engaging) live programming;  

 

 it would be unfair for the Licensees to be held to different standards to other 
channels;  
 

 Ofcom should not set a precedent by imposing technical instructions on a service 
in its first month on air; and  

 

 it would be discriminatory if there were to be occasional technical failures in the 
future which would lead to further regulatory action. 

 
Conclusion 
 
Although Ofcom accepts that technical issues may occur from time to time in any 
broadcast service (particularly in a new sector such as local digital television), these 
should be kept to a minimum and measures should be taken by service providers to 
prevent their re-occurrence in the future. 
 
Having carefully considered the representations provided by That’s Media, Ofcom 
was minded not to specify technical instructions pursuant to Licence Condition 
4(1)(b).  



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

 20 

 
Ofcom noted the various steps the Licensees had taken to address each of the 
technical issues we had raised. This included complete broadcast system re-builds at 
That’s Solent and That’s Oxford, which (particularly in the latter case) is ongoing.  
 
Ofcom was also particularly mindful of the fact that That’s Manchester did not launch 
its local digital television service until the end of May 2015 (i.e. less than one month 
before the recordings considered by Ofcom were made). 
 
Ofcom did not accept the Licensee’s position that it would be “virtually impossible for 
Ofcom to frame and implement technical instructions proportionately”. However, in 
light of the above, we considered that the specification by Ofcom of technical 
instructions in this case would not be proportionate at this time.  
 
Technical quality is an issue that Ofcom takes seriously. We put the Licensees on 
notice that we may monitor the output again in the future to ensure that the technical 
quality of the services provided by the Licensees is of a sufficient standard. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

21 
 

Broadcast Fairness and Privacy cases 
 

Not Upheld 
 

Complaint by Mr Chinyere Inyama 
ITV London News, ITV, 18 August and 15 September 2015 
 

 
Summary 
 
Ofcom has not upheld Mr Chinyere Inyama’s complaint of unjust or unfair treatment 
in the programmes as broadcast. 
 
The programmes included various comments and criticisms about the efficacy and 
manner with which Mr Inyama, the Senior Coroner for West London, and the West 
London Coroner’s Court, for which he had responsibility, carried out his/its role. Mr 
Inyama was identified in each of the programmes either through his role as Coroner 
or by name and through the inclusion of a photograph. 
 
Ofcom found that the broadcaster took reasonable care to satisfy itself that material 
facts in relation to claims about the complainant’s conduct, and that of his office, in 
each of the broadcasts, were not presented in the programmes in a way that resulted 
in unfairness to Mr Inyama. 
 
Programme summaries 
 
18 August 2015 
 
The edition of ITV London News, a regional news programme, broadcast at 18:00 on 
18 August 2015 included a report about problems with the service provided by West 
London Coroner’s Court. At the beginning of the programme the presenter in the 
studio referred to the upcoming report as follows: “19 months waiting for a death 
certificate - the chaos at West London Coroner’s Court”. Immediately afterwards 
footage of Mrs Doreen Garcia (a contributor to the programme who was still waiting 
for her husband’s death certificate 19 months after he had died) was shown in which 
she said: “it’s just been a nightmare, nobody could believe it, they think I’m joking”. 
The presenter spoke briefly about several other news stories before she introduced 
the report by saying: 
 

“More evidence of a Coroner’s Service in chaos. Last week we told you about 
families in west London waiting weeks to bury their relatives because of delays in 
processing death certificates. Today, the story of one woman who’s still waiting 
for her husband’s paperwork 19 months after his death. Doreen Garcia says 
she’s found it impossible to get answers”. 

 
A pre-recorded report was then shown. At the start of the report Mrs Garcia said she 
was told an inquest would be conducted within six weeks of her husband’s death. 
The reporter explained that it was more than a year before the inquest was held and 
that 19 months after his death, Mrs Garcia still did not have a death certificate. 
 
The footage of Mrs Garcia saying “It’s just been a nightmare…” was shown again 
before the reporter said: 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

22 
 

“The problems began with this letter from the Coroner’s office which said there 
would need to be an inquest, even though it was clear Juan Garcia died in a 
hospice from the rare form of cancer for which he was being treated”. 

 
Mrs Garcia was then shown asking why there had to be an inquest when they knew 
the type of illness of he had died from. She said: 
 

“Why did there have to be an inquest? I can’t understand why there was an 
inquest when they knew it was malignant mesothelioma as it states. You know, 
why is there an inquest?” 

 
The reporter then explained that Mr Garcia died on 16 January 2014 and that just 
over a week later, on 27 January 2014, an interim death certificate was issued so Mr 
Garcia could be cremated. She also said that the accompanying letter said that an 
inquest would be held in six weeks. However, the inquest took place 17 months after 
Mr Garcia died on 29 June 2015.  
 
The reporter said:  
 

“Nine days before the hearing, the Coroner wrote a letter [to Mrs Garcia] 
apologising for the delays which, he suggested, happened before he was 
appointed”. 

 
On screen, a copy of the letter was shown and the words “apologise unreservedly for 
the delay” and “It is not acceptable” were highlighted. Mrs Garcia said:  
 

“He was blaming all his staff, he said there’s been such a turnover in staff and it’s 
bad, but he was there then ’cause he took over on November 2013. So he was 
there then at the time”.  

 
The reporter said the Coroner’s final letter confirmed the inquest had taken place and 
that the matter had been passed to Ealing Registry Office and that a death certificate 
would be issued within two weeks. The reporter said: “that was on July 5th and Mrs 
Garcia has still not received it, when she called to ask why, she received more bad 
news”. Mrs Garcia said she was told: “You can’t have a death certificate, because his 
death occurred over a year ago. You now need another inquest and another 
Coroner, but why? I’ve not been told why”.  
 
Mr Tom Jervis, a solicitor, said: “I think it’s pretty alarming that a family find 
themselves in such traumatic circumstances to begin with, have to, kind of, battle this 
archaic system”.  
 
The reporter explained that a new code of practice for Coroners was being created to 
improve standards of service bereaved families can expect from Coroners, but that it 
“won’t come in time for Doreen Garcia”. 
 
Following the report, the studio presenter said to the reporter: “Mrs Garcia is clearly 
quite distressed about this, what else have you managed to find out about her case?” 
The reporter responded: 

 
“Well the first battle you have when you try to get through to the Coroner’s Court 
is actually getting through. Mrs Garcia showed me a bill today which showed 
she’d spent £45 on one call alone. We made several calls today and after an 
hour and a half and several emails, we discovered yet another mistake by West 
London Coroner’s Court. The request for the death certificate that I mentioned at 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

23 
 

the end there should never have been sent to Ealing, it should have been sent to 
Hillingdon, because Mr Garcia died in Rickmansworth. We called Hillingdon today 
and they’ve told us the death certificate is ready, but crucially, nobody had 
bothered to tell Mrs Garcia that, so we’ve contacted her and hopefully she’ll be 
collecting it anytime soon”. 

 
The studio presenter invited viewers to contact the programme if they had 
experienced similar problems to Mrs Garcia. There were no further comments made 
about the West London Coroner’s Court in this edition of the programme. 
 
A further regional news programme was broadcast at 22:30 the same day. This 
included a similar report about West London Coroner’s Court. The presenter 
introduced the report as follows: “West London Coroner’s Court is once again under 
pressure to improve its service after a woman revealed she’s been waiting for 19 
months for her husband’s death certificate. Doreen Garcia contacted ITV London 
after we reported last week that families in west London were waiting weeks to bury 
their relatives because of delays in processing death certificates”. The pre-recorded 
report included in the early evening news was then shown in the programme.  
 
Following the report, the presenter said: “we can now tell you, following several 
phone calls and emails, the death certificate has been located and Doreen Garcia will 
now be able to pick it up from Hillingdon where her husband died”. Again, the 
presenter invited viewers to contact the programme if they had experienced similar 
problems to Mrs Garcia. There were no further comments made about the West 
London Coroner’s Court in this programme. 
 
15 September 2015 
 
The edition of ITV London News broadcast at 18:00 on 15 September 2015 included 
another report about the West London Coroner’s Court. The presenter introduced the 
report by saying that the programme’s reporter had: “spoken to a family whose father 
was denied a proper Muslim funeral because of the wait”.  
 
The report began with Mrs Sehar Warren, whose father (Mr Khan) had died, making 
the following comments about her family’s impression of the Coroner: “We didn’t find 
him very empathetic, sympathetic, he didn’t seem concerned about our situation”.  
 
The reporter said that the Coroner Mrs Warren was referring to was “Chinyere 
Inyama, the senior Coroner for west London”. A photograph of Mr Inyama was then 
shown. The reporter then described the incident between Mrs Warren and Mr 
Inyama. She said: 
 

“She [Mrs Warren] and her brother went to see him [Mr Inyama] at his office in 
Fulham after spending four hours trying to get through on the phone. Their father, 
who was from Hillingdon, died at St Mary’s Hospital in Paddington a day earlier 
and his children desperately wanted to fulfil his dying wish for a Muslim burial, 
which ideally should be conducted within 24 hours of death. Mrs Warren left the 
first meeting to her brother”.  

 
Footage of Mrs Warren describing what had happened was shown. She said: 
 

“He [Mrs Warren’s brother] went in on his own and explained again, dad’s 
Muslim, and his [Mr Inyama] response was that he didn’t care what religion my 
dad was, that dad wasn’t the only person who’d died, and he would deal with it 
when he deals with it”. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

24 
 

 
The reporter said: “The family admit the exchange became quite heated and it was 
agreed everyone needed time to cool down”. She added that a short time later, both 
Mrs Warren and her brother went into Mr Inyama’s office.  
 
Mrs Warren continued with her story:  
 

“Mr Inyama said to my brother that my brother was being disrespectful and he 
didn’t like his tone, to which my brother responded, ‘well you’re being 
disrespectful to me and look at your tone and the way you’re speaking to me, it’s 
not right’ at which point he [Mr Inyama] shouted for us to get out of his office”.  

 
The reporter said that the family was told that there would be a post-mortem and an 
inquest into Mrs Warren’s father’s death. She added that Mr Khan was “eventually 
buried with an interim certificate, eight days after his death”.  
 
Mrs Warren then said: 
 

“I personally feel he was violated, having a post-mortem violated him - I’m quite 
traumatised by that”. 

 
The reporter concluded the report by stating: 
 

“The family reported the Coroner to the Judicial Investigations Conduct Office, but 
their complaint was not upheld. A separate criticism about the telephone system 
is still being investigated”.  

 
Following the report, the studio presenter was joined by the reporter in the studio. 
The presenter asked the reporter whether the Coroner, Mr Inyama, had said anything 
about the matter. In response, the reporter said: 
 

“We have to remember there are two sides to every story and the Judicial 
Conduct Investigations Committees’ report I mentioned there: Inyama accuses 
the family of being insulting and unreasonable to them, and a witness who was 
also there described the family as agitated and upset. But we have to remember 
Sehar [Mrs Warren], this was just a day after their father had died and they were 
obviously anxious because they wanted to grant him his dying wish of a Muslim 
burial. Last night we quoted the Attorney General on the phone, tonight, I can 
quote the Shadow Chancellor, John McDonnell MP, who said that ‘he’s shocked 
at the poor level of service afforded to the family’ and he said he has ‘extreme 
concerns about the way this case has been managed’”.  

 
There were no further comments made about Mr Inyama in the programme or in the 
news bulletin broadcast later that evening. 
 
Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
Mr Inyama complained that he was treated unfairly in the programmes as broadcast 
because: 
 
a) In the reports broadcast on 18 August 2015, Mrs Garcia criticised Mr Inyama’s 

decision to conduct an inquest into her husband’s death as they already knew 
that her husband had died from an industrial disease. However, Mr Inyama said 
that the law required that deaths from industrial diseases automatically required 
an inquest. Mr Inyama said Mrs Garcia’s contribution gave viewers’ the false 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

25 
 

impression that he had carried out an unnecessary inquest on her husband, 
thereby causing her further grief. 
 
Before responding to this specific head of complaint, ITV said that the reports 
broadcast on 18 August 2015 and the one subsequently broadcast on 15 
September 2015 were part of a series that examined a number of serious 
concerns which had been raised about the behaviour of the Coroner and the 
service his office was providing. It also said that this series of reports was based 
on complaints made by at least 20 families, five MPs, two undertakers and the 
manager of a crematorium. The concerns they raised included: delays in the 
provision of death certificates; delays in carrying out post-mortems; delays in 
holding inquests; difficulty getting information due to the poor telephone service; 
unanswered emails; and, the insensitive handling of bereaved families. 
 
With regard to the complaint about the 18 August 2015 reports, ITV did not 
accept Mr Inyama’s contention that the law automatically required that an inquest 
be held into deaths related to Mesothelioma (the disease for which Mr Garcia had 
been receiving treatment when he died) and argued that although an inquest 
would take place “in most cases” the decision whether to carry out an inquest in 
such circumstances was at the Coroner’s discretion. However, the broadcaster 
also said that, irrespective of this issue, the reports themselves did not state that 
the inquest in Mr Garcia’s case either should or should not have taken place and 
were not in-depth analyses of this matter. Rather, they were essentially Mrs 
Garcia’s own account of the catalogue of problems she encountered when trying 
to get a death certificate for her husband one of which was why there had to be 
an inquest into her husband’s death. ITV said that Mrs Garcia believed that she 
had not received a proper answer to this question, or to a number of her other 
concerns, and this had caused her great distress.  
 
ITV also said that on 18 August 2015, prior to the broadcast of the reports, the 
programme makers tried to speak to the Coroner but, as was reflected in the 
programme, after an hour and half calling his office they had been unable to get 
through. It added that the press office of London Borough of Hammersmith and 
Fulham Council1 (“the Council”), which the programme makers contacted, via 
telephone and email, several times on 18 August 2015, did not provide a 
substantive response to the claims made by Mrs Garcia but asked the 
programme to use the letter previously sent to Mrs Garcia by the Coroner as the 
“official statement” in response. This letter was duly reflected in the reports. (A 
copy of several emails exchanged between the programme makers and the 
Council’s press office on 18 August 2015 was provided to Ofcom).  
 
In conclusion, the broadcaster said the report did not give a false impression that 
the Coroner had carried out an unnecessary inquest and thereby caused Mrs 
Garcia further grief. It also said viewer’s perceptions of the Coroner and the 
service he was providing were unlikely to have been adversely affected by the 
fact that the programme did not state the legal basis for holding the inquest. In 
addition, it argued that the manner in which the 18 August 2015 reports dealt with 
the material facts did not result in unfairness to Mr Inyama given that they 
focused on Mrs Garcia’s concerns about the delays in conducting the inquest and 
issuing the death certificate, the coroner had apologised for these delays 
(something which was reflected in the reports) and similar concerns had been 
raised by other people.  

                                            
1
 Ofcom understood that the West London Coroner’s Court district covers six London 

boroughs, the lead authority for the Court being Hammersmith & Fulham. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

26 
 

 
b) The report broadcast on 15 September 2015 included several damaging 

comments made by Mrs Warren about Mr Inyama’s conduct in relation to her 
father’s death. Mr Inyama said that Mrs Warren made claims about him which 
had already been fully investigated and not upheld by the Judicial Conduct 
Investigations Office (“JCIO”). 

 
ITV said that this was another report in which a member of the public set out their 
concerns about the behaviour of the Coroner and the service he was providing. It 
said that on 15 September 2015, prior to the broadcast of the report, programme 
makers sent an email to the Judicial Communications Office which was copied to 
Mr Inyama and the Head of Communications at the Council. The email set out 
Mrs Warren’s claims about how the Coroner and his office had dealt with the 
death of her father and asked for a response to these claims. A member of the 
Council’s press office responded, on behalf of Mr Inyama, by emailing the 
programme a copy of the findings of an investigation into Mr Inyama’s handling of 
the case, undertaken by the JCIO following a complaint made by the family. The 
press officer said that Mr Inyama had asked him to send these findings, which 
showed that the complaint against him had not been upheld, and requested that 
this be stressed in the forthcoming programme.  
 
The broadcaster said that the report showed both sides of the story in an even-
handed and fair way. In particular, the broadcaster said that the report set out not 
only the concerns of Mrs Warren’s family (i.e. that their father was denied a 
traditional Muslim funeral due to delays in the Coroner’s service and that the 
Coroner’s manner towards them was neither empathetic nor sympathetic) but 
also: included Mrs Warren’s acknowledgement that the exchange with Mr Inyama 
became heated; made it clear (as requested by Mr Inyama) that the JCIO had not 
upheld the complaint about Mr Inyama’s handling of the case made by the family 
and summarised Mr Inyama’s own account of his interactions with Mrs Warren 
and her brother as set out in the JCIO report.  
 
ITV said that, notwithstanding the findings of the JCIO complaint, it was fully 
justified and in the public interest for the programme to have referred to the 
family’s concerns about the manner in which they were treated, because the 
complaint about the telephone service was still ongoing and a local MP (John 
McDonnell) had expressed concern about the way their case was managed.  
 
In conclusion, the broadcaster argued that the report did not present, disregard or 
omit material facts in a way that resulted in unfairness to Mr Inyama; he was 
given an appropriate and timely opportunity to respond and the report 
appropriately reflected both this response and Mr Inyama’s views regarding 
family’s complaint. It also said that, given the widespread concerns about the 
Coroner and his service raised by this point (notably with regard to with regard to 
difficulty contacting the Coroner’s office, delays in issuing death certificates and 
the insensitive handling of bereaved families), viewers’ perceptions of both would 
not have been adversely affected by the broadcast this report.  

 
 
Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View on this case that Mr Inyama’s complaint should 
not be upheld. Both parties were given the opportunity to make representations on 
the Preliminary View, however neither chose to do so.  
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

27 
 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
When considering complaints of unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 
broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or 
unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s 
Broadcasting Code (“the Code”). In reaching its Decision on the individual heads of 
complaint detailed below, Ofcom carefully considered all the relevant material 
provided by both parties. This included a recording of the programme as broadcast 
and transcript and both parties’ written submissions. Ofcom carried out these 
considerations having regard to Rule 7.1 of the Code, and to those of the practices to 
be followed by broadcasters when dealing with individuals or organisations 
participating in or otherwise directly affected by programmes as broadcast, as 
appeared relevant to Ofcom, and which are set out at Practices 7.2 to 7.14 of the 
Code. 
 
a) Ofcom first considered Mr Inyama’s complaint that he was treated unjustly or 

unfairly in the programmes as broadcast on 18 August 2015 because during the 
reports Mrs Doreen Garcia criticised his decision to conduct an inquest into her 
husband’s death as they already knew that her husband had died from an 
industrial disease. Mr Inyama said that the law required that deaths from 
industrial diseases automatically required an inquest and that Mrs Garcia’s 
contribution gave viewers’ the false impression that he had carried out an 
unnecessary inquest on her husband, thereby causing her further grief. 
 
In considering this part of the complaint, Ofcom had regard to Practice 7.9 of the 
Code which provides that before broadcasting a factual programme, broadcasters 
should take reasonable care to satisfy themselves that material facts have not 
been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to the individual or 
organisation.  
 
Having assessed the relevant reports, we noted that in both Mrs Garcia was 
shown expressing her concern and upset about the fact that 19 months after his 
death the West London’s Coroner’s Court had yet to provide her with a final 
death certificate for her husband. Mrs Garcia also spoke about the difficulty she 
experienced in communicating with the Coroner’s office via telephone and the 
further problems she faced after the Coroner’s office informed her, on 5 in July 
2015, that a death certificate would be issued within two weeks. In particular, we 
observed that Mrs Garcia did not say that the inquest into Mr Garcia’s death was 
unnecessary. Rather, while expressing her concerns about the length of time she 
had had to wait for a death certificate for her husband to be issued she asked: 
“Why did there have to be an inquest? I can’t understand why there was an 
inquest when they knew it was malignant mesothelioma as it states. You know, 
why is there an inquest?” 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

28 
 

 
In our opinion, it was clear from the way in which this comment was made and 
the context in which it was presented that Mrs Garcia did not know why the 
Coroner had considered it necessary to hold an inquest into her husband’s death. 
We also considered that viewers would have understood Mrs Garcia’s comment 
to have implied either that she had not been provided with explanation for the 
Coroner’s decision or, if she had, she had not understood it, and that this 
contributed to the frustration and distress she felt about the length of time it was 
taking, first for an inquest to be held and, subsequently, for a death certificate to 
be issued, given that, as she said, the Coroner’s office knew that her husband 
had died of a rare form of cancer.  
 
Mr Inyama was not named in either programme broadcast on 18 August 2015. 
However, in our opinion, he was identifiable as the person to whom Mrs Garcia 
and the reporter referred in the reports by virtue of his role as the Senior Coroner 
at the West London Corner’s Court. With regard to the claims made by Mrs 
Garcia about the Coroner and the service provided by his office, we noted that Mr 
Inyama did not deny that it had taken a long time for his office to hold an inquest 
and thereafter issue a death certificate. In addition, as the programme made 
clear, Mr Inyama had written to Mrs Garcia to apologise for the delays. Nor did Mr 
Inyama contest Mrs Garcia’s other claims (i.e. that she accrued large telephone 
bills trying to get through to the Coroner’s office; that she was erroneously told 
that because over a year had passed since her husband’s death another inquest 
would be necessary and that, when the death certificate was issued it was sent to 
the wrong registry office and no-one informed Mrs Garcia that it was now ready 
for her to collect). We also noted the broadcaster’s statement which said that the 
claims which Mrs Garcia made about the service provided by the Coroner’s office 
not only reflected her own experiences, but were corroborated by the 
experiences of other families. 
 
Given the nature of this particular complaint (which concerned the presentation of 
material facts), Ofcom did not form a view as to whether or not a specific 
allegation of wrongdoing or incompetence against Mr Inyama was made in these 
programmes that required the broadcaster to have offered him an opportunity to 
respond in order to avoid unfairness. However, we observed that prior to the 
broadcasts, the programme makers attempted to contact the coroner’s office by 
telephone (albeit that they were unable to get through) and contacted the 
Council’s press office in order to request a response to the claims being made by 
Mrs Garcia. We also observed that, as requested by the press office, the 
programme reflected the comments Mr Inyama made (in the letter he had 
previously sent to Mrs Garcia) regarding the reason for the delay in holding the 
inquest and his apology for this delay.  
 
Taking into account all the factors set out above, in particular, that, in our view, 
Mrs Garcia did not claim that the inquest into Mr Garcia’s death was 
unnecessary; the claims which Mrs Garcia did make about the Coroner reflected 
her own experiences and were corroborated by the experiences of other families; 
and, that Mr Inyama did not deny any of these claims, we considered that the 
broadcaster took reasonable care to satisfy itself that the programme did not 
present, disregard or omit material facts with regard to Mrs Garcia’s claims about 
the Coroner in a way that resulted in unfairness to him.  
 
Therefore, Ofcom found that there was no unfairness to Mr Inyama in this 
respect.  

 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

29 
 

b) We then considered Mr Inyama’s complaint that he was treated unjustly or 
unfairly in the programme as broadcast on 15 September 2015 because the 
report included several damaging comments made by Mrs Warren about Mr 
Inyama’s conduct in relation to her father’s death. Mr Inyama said that Mrs 
Warren made claims about him which had already been fully investigated and not 
upheld by the JCIO. 

 
In considering this part of the complaint, we again had regard to Practice 7.9 of 
the Code.  
 
Ofcom noted that the report contained two key areas of complaint made by Mrs 
Warren about her experience of the West London Coroner’s court.  
 
Firstly, Mrs Warren was critical of the manner in which Mr Inyama had treated her 
and her family. We observed that during the report Mrs Warren said that her 
father was denied his wish for a Muslim burial because of the service provided by 
the Coroner’s office and that Mr Inyama showed her and her brother neither 
empathy nor sympathy. In particular, she said that Mr Inyama (who was identified 
by name and through the inclusion of a photograph) told her brother that “he 
didn’t care what religion my dad was, that dad wasn’t the only person who’d died, 
and he would deal with it when he deals with it”. Mrs Warren added that during a 
subsequent meeting, and after Mr Inyama and her brother had argued about the 
tone in which each man was talking to the other, Mr Inyama “shouted for us to get 
out of his office”. 
 
Secondly, Mrs Warren expressed her distress that a post mortem was conducted 
following her father’s death. Mrs Warren said that she felt that the fact that the 
Coroner had conducted a post-mortem on her father “violated him” and that she 
was “quite traumatised by that”.  
 
Mrs Warren’s comments were clearly critical. However, in Ofcom’s view it would 
have been clear to viewers that they reflected her (and her brother’s) view of their 
experience of dealing with Mr Inyama in the immediate aftermath of their father’s 
death: Specifically, the family’s distress that they were unable to meet their 
father’s wish for a Muslim burial (i.e. one that took place within 24 hours of death) 
and that the Coroner had determined that it was necessary to carry out a post-
mortem on her father. With regard to this last matter, we noted that the report did 
not suggest that the post-mortem on Mrs Warren’s father had been unnecessary. 
Rather, it reflected Mrs Warren’s personal feelings about the fact that it had taken 
place. 
 
With regard to the interactions between Mrs Warren/her brother and Mr Inyama, 
we observed that in the programme Mrs Warren admitted that during the first 
meeting things had become “quite heated and it was agreed everyone needed 
time to cool down”. We also observed that the report said that an investigation 
into Mr Inyama’s conduct of this case, carried out by the JCIO, did not uphold the 
complaint made by the family against Mr Inyama. It also said that during the 
investigation Mr Inyama said that the family were “insulting and unreasonable” to 
the staff in his office and that a witness, who was present at the time, told the 
JCIO that the family were “agitated and upset”.  
 
As in the Decision at head a) above, Ofcom did not form a view as to whether or 
not a specific allegation of wrongdoing or incompetence against Mr Inyama was 
made in this report which required the broadcaster to have offered him an 
opportunity to respond in order to avoid unfairness. However, we observed that, 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

30 
 

prior to the broadcast, the programme makers emailed the Judicial 
Communications Office (as well as Mr Inyama and the Council) to ask for a 
response to Mrs Warren’s claims about the Coroner and that, as requested by Mr 
Inyama (via the Council’s press office), the programme reflected the fact the JCIO 
had not upheld the complaint made against Mr Inyama by the family.  
 
We also noted that during the report the reporter said that after their father’s 
death Mrs Warren and her brother spent four hours on the telephone trying to get 
thorough to the coroner’s office, but also that she later explained that the family’s 
complaint about this issue was “still being investigated”. 
 
Taking into account all the factors set out above, in particular, that, in our view, 
viewers would have understood both the basis on which Mrs Warren’s claims 
about the Coroner were made and Mr Inyama’s position with regard to those 
claims, we considered that the broadcaster took reasonable care to satisfy itself 
that the programme did not present, disregard or omit material facts with regard 
to comments made by Mrs Warren about Mr Inyama’s conduct in relation to her 
father’s death in a way that resulted in unfairness to Mr Inyama.  
 
Therefore, Ofcom found that there was no unfairness to Mr Inyama in this 
respect.  

 
Ofcom has not upheld Mr Inyama’s complaint of unjust or unfair treatment in 
the programme as broadcast.



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

31 

Not Upheld  
 

Complaint by the Becontree Heath Islamic Society 
Bangla TV News, Bangla TV, 28 August 2015 
 

 
Summary 
 
Ofcom has not upheld this complaint of unjust or unfair treatment made by The 
Becontree Heath Islamic Society (“BHIS”) about the above programme. 
 
The programme included a report about a dispute relating to the management of the 
Dagenham Central Mosque, which was operated by BHIS. In particular, the 
programme included claims indicating that the Chairman of the management 
committee (“the Chairman”) which managed BHIS ran the mosque as a family 
business and had prevented a reporter from Bangla TV from praying in the mosque.  
 
Ofcom found that: 

 

 In relation to the comments made in the programme about the mosque being run 
as a family business and that the reporter had not been allowed to enter the 
mosque to pray, we considered that the broadcaster took reasonable care to 
satisfy itself that material facts were not presented in the programme in a way 
that was unfair to BHIS. 
 

 BHIS, through its Chairman, was given an appropriate and timely opportunity to 
respond to the claims made in the programme. Therefore, there was no 
unfairness to the BHIS in this respect.  

 
Programme summary 
 
Bangla TV is a news and general entertainment channel broadcast in Bengali and 
serving a Bangladeshi audience. An English translation of the programme was 
obtained by Ofcom from an independent translation company and distributed to the 
complainant and the broadcaster for comment. Neither party objected to the 
translation being used by Ofcom for the purposes of investigating the complaint.  
 
On 15 January 2015, Bangla TV broadcast an edition of its news programme Bangla 
TV News which featured a report about a dispute at the Dagenham Central Mosque. 
The newsreader in the studio introduced the news story: 
 

“The row created centring the Becontree-Dagenham Central Mosque has 
reached its climax. The attendees of the Mosque have complained against the 
incumbent committee that they have changed the history of the Mosque and 
made indecent comments about the trustee. The attendees talked to Bangla TV 
on last Friday, but the Chairman of the current committee refused to say 
anything”.  

 
A pre-recorded report with footage taken outside the mosque was shown. The 
reporter said: 
 

“The local attendees of the mosque protested the publication of wrong 
information in the magazine [mosque magazine] and making indecent comments 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

32 
 

about the trustees of the mosque. Last Friday the trustees and attendees of the 
mosque gathered after the Juma prayer on Friday and protested against these”.  

 
Some of the attendees of the mosque then provided their opinion on the dispute to 
the reporter: 
 
Attendee 1: “Now I have come to know that it has become an organisation owned 

by a person. It is very sad that he has made the House of God his own 
property.  

 
Attendee 2: Actually, a mosque can’t be established by one person, it needs a 

collective effort. Some may put more effort and some may put less, 
but it needs a collective effort. A mosque can’t be established without 
this.  

 
Attendee 3: He stopped me to say Adhan [call to prayer] on Friday saying that you 

belong to a different sect [follower of a different opinion]”.  
 
The reporter then said that Mr Ishhaq Kajal, an attendee of the mosque and 
journalist, had said that it was “immoral to change [the] history [of the mosque]”. Mr 
Kajal was then shown saying: 
 

“The mosque would not have reached this level without participation from all. It 
has come to this level with help from all. A magazine, with wrong information, has 
been published depicting the history of the mosque”. 

 
The reporter said that the attendees of the mosque had said that “the incumbent 
Chair of the Mosque included his family members in the committee and captured the 
land of the mosque in the name of various organisations”. Another attendee of the 
mosque was then shown as he said: “He declared to me that it was his family 
business, he opened a travel agency which he claimed to be his personal and family 
property. He will operate his business with this”.  
 
The reporter then said he had a spoken to Mr Frank Chowdhury, a local councillor, 
about this matter. Mr Chowdhury was shown as he said that he would “try to resolve 
the issue”.  
 
The reporter then said: 
 

“When asked, the Chair of the mosque did not comment anything about it and 
obstructed the Bangla TV reporter to pray. However, Moinul Islam Bulbul, a 
member of the new committee requested not to use religious property for 
personal purpose”.  

 
Mr Bulbul was shown as he said: 
 

“There has been questions [disputes] regarding a recent publication. I had a 
chance to look at the publication. It is not very well-organised. There is not 
consistency between Bengali and English. Some people have been attacked 
personally”.  

 
The report concluded by the reporter stating that “on 21 August, the general 
attendees organised a press conference regarding this issue”. 
 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

33 
 

Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
The complaint 
 
BHIS complained that it was treated unjustly or unfairly in the programme as 
broadcast because: 
 
a) The programme reported that the Dagenham Central Mosque was being run by 

BHIS as a family business when, in fact, it was run as a non-profit making charity. 
BHIS said that the inclusion of this incorrect information had affected the 
organisation’s reputation. 
 
In particular, BHIS said that Bangla TV had not corroborated the information it 
had been given prior to the broadcast of the programme, for example, by 
contacting the Charity Commission or Land Registry, and that this had resulted in 
the report being one-sided.  
 

b) The programme stated falsely that the mosque had refused to allow the Bangla 
TV reporter to enter to perform his prayers. As a consequence, BHIS said that it 
had received telephone calls and visits from members of the public questioning 
the kind of organisation it was that prevented people entering to pray.  
 
By way of background, BHIS said that the Bangla TV news reporter had tried to 
“force himself in during our busiest time”. BHIS said that although the reporter 
was refused entry to the mosque initially, he was later told that he could enter on 
the condition that he left his recording equipment in his bag. BHIS said that the 
reporter accepted this offer and went in to pray. 
 

c) BHIS was not given an appropriate and timely opportunity to respond to the 
above allegations made in the programme. In particular, BHIS said that the 
Bangla TV news reporter had arrived at the mosque with no prior warning. 

 
The broadcaster’s response 
 
Bangla TV said that the matter reported in the programme was brought to its 
attention by local people and a reporter was then sent to investigate the issue and 
make an impartial report.  
 
The broadcaster said that the issues raised in the report, notably that the Chairman 
was running the mosque as a family business, were based on factual information 
supplied by responsible members of the community and also by some members of 
the BHIS management committee. In particular, Bangla TV said that Mr Mohammad 
Yahia, a member of the present management committee, had confirmed (in an email 
to the broadcaster) that seven of the nine individuals registered with Charity 
Commission and Companies House in relation to BHIS were either members of the 
Chairman’s family or were, in some other way, connected to him.  
 
The broadcaster said that this story, which concerned an issue of alleged 
mismanagement of BHIS in the name of religion, was relevant to the local community 
and that it was its responsibility to report this issue in public interest.  
 
In addition, the broadcaster said that it had an eye witness who supported the claim, 
made in the programme, that the reporter was “harassed” by the Chairman and he 
had tried to stop him praying in the mosque.  



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

34 
 

Bangla TV also said that while it was preparing the report it invited the Chairman to 
comment on “the complaints [about] and condition of the BHIS” but he refused to do 
so. It said that several attempts were made to get comments from the Chairman 
“regarding the complaints from members of the community [about] the running of the 
Mosque and management”. In particular, on the occasion when the footage outside 
the mosque was filmed (21 August 2015), the reporter approached the Chairman to 
get his “comments on the spot”. However, he “refused to give any comment or 
clarification on questions raised by others”. In addition, upon returning to the office, 
the reporter attempted to reach the Chairman by telephone several times in order to 
offer him another opportunity to respond. The broadcaster stated that, having failed 
to contact him, the reporter spoke to BHIS’ Company Secretary who told the reporter 
that the Chairman had no interest in making any comment.  
 
Bangla TV said that it waited several days before broadcasting the report in order to 
give the Chairman a chance to comment should he wish to.  
 
Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View that BHIS’ complaint should not be upheld. Both 
parties were given the opportunity to make representations on the Preliminary View. 
However, only the complainant chose to do so. Its comments are summarised below. 
 
BHIS’ representations 

 
BHIS said that it disagreed with Ofcom’s decision and questioned the veracity of 
various aspects of the broadcaster’s response to the complaint. In particular, BHIS 
rejected the broadcaster’s assertion that the claims in the programme about the 
Chairman of BHIS were based on factual information supplied by responsible 
members of the community; denied that the Chairman was given an opportunity to 
respond by the broadcaster; and, said that the broadcaster was wrong to imply that 
the Chairman had not contacted Bangla TV about the programme. BHIS said that the 
Chairman had sent letters after the broadcast of the programme to Bangla TV. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching its Decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording and translated transcript of the programme 
as broadcast and both parties’ written submissions and supporting documentation. 
Ofcom also took careful account of the representations made by the complainant in 
response to being given the opportunity to comment on Ofcom’s Preliminary View on 
this complaint. After careful consideration of BHIS’ representations, we concluded 
that the points raised by it did not alter our Preliminary View not to uphold the 
complaint. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

35 
 

When considering complaints of unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 
broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or 
unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s 
Broadcasting Code (“the Code”).  
 
a) Ofcom first considered the complaint that BHIS was treated unjustly or unfairly in 

the programme as broadcast because it alleged that the mosque was being run 
by BHIS as a family business when, in fact, it was run as a non-profit making 
charity.  
 
In considering this head of complaint, Ofcom had regard to Practice 7.9 of the 
Code which states that, before broadcasting a factual programme, broadcasters 
should take reasonable care to satisfy themselves that material facts have not 
been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or 
organisation. Whether a broadcaster has taken reasonable care to present 
material facts in a way that is not unfair to an individual or organisation will 
depend on all the particular facts and circumstances of the case including, for 
example, the seriousness of any allegations and the context within which they 
were presented in the programme.  
 
The Code recognises the importance of freedom of expression and the public 
interest need to allow broadcasters the freedom to broadcast matters in news and 
current affairs programmes. However, in presenting material in programmes, 
reasonable care must be taken by broadcasters not to do so in a manner that 
causes unfairness to individuals or organisations in programmes.  
 
Ofcom viewed the programme and examined carefully the translated transcript of 
it, noting, in particular, the comments made by the reporter and the attendees at 
the mosque in relation to the way in which the mosque was run. We observed 
that having explained that there had been complaints “against the incumbent 
committee that they have changed the history of the mosque”, the programme 
subsequently included contributions from several individuals who attended the 
mosque (“the attendees”), and commentary from the reporter that the attendees 
claimed that the mosque was being operated by the Chairman of the Committee 
for the benefit of himself and his family. In particular, we noted that the reporter 
said that attendees had told him that: “the incumbent Chair of the mosque 
included his family members in the committee and captured the land of the 
mosque in the name of various organisations”. Immediately afterwards, an 
attendee was shown saying: “He declared to me that it was his family business, 
he opened a travel agency which he claimed to be his personal and family 
property”. The reporter also said that a man called Mr Bulbul, whom he described 
as “a member of the new committee”, had “requested [the Committee] not to use 
religious property for personal purpose[s]”. 
 
Ofcom noted the complainant’s assertion that the programme makers had not 
corroborated the claim with, for example, the Charity Commission or the Land 
Registry. We also noted that Bangla TV argued that the issues raised in the 
report, particularly the claim that the Chairman was running the mosque as a 
family business, were based on information supplied by “responsible” members of 
the community (a position with which, we noted, BHIS disagreed) and also on 
information provided by a member of the present management committee, that 
seven of the nine individuals registered with the Charity Commission and 
Companies House in connection to BHIS were either members of the Chairman’s 
family or, in some other way, connected to him. However, Ofcom’s role is not to 
determine the truth or otherwise of claims made in a programme, but to consider 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

36 
 

whether the programme resulted in unfairness to an individual and/or 
organisation. That said, on the information available, it was clear from the report 
that more than one attendee at the mosque had raised the same concern about 
the alleged manner in which the mosque was being run and that this concern was 
shared by at least one member of the Committee, i.e. Mr Bulbul.  
 
We took the view that, given his key role in the operation of BHIS, the claims 
made about the Chairman in the programme had the potential to have materially 
and adversely affected viewers’ opinions of BHIS. However, having carefully 
assessed the content of the programme complained of, Ofcom considered that 
the claim that the mosque was run as a family business, was not presented in the 
programme as an unequivocal fact. In particular, the wording of the report and 
the way in which the presenter in the studio introduced it indicated that the 
matters considered in the report were the subject of dispute; the programme 
repeatedly made it clear that the claim arose from complaints made by attendees 
at the mosque; and, it twice noted that it had sought a response from the 
Chairman, but that he had refused to comment. 
 
In light of these observations, we considered that the way in which the report was 
presented indicated to viewers that the claim being made about the management 
of the BHIS and the mosque was not a view necessarily held by the reporter or 
the programme, but rather that the programme was reporting on a recent news 
story of interest to the community it served. In our view, the manner in which the 
comments were presented in the programme was not misleading or unfair, but 
allowed viewers to form their own opinions about the truth or otherwise of the 
claim being made by some attendees at the mosque. We also observed that the 
comment by a local councillor towards the end of the report, indicating that he 
would work to resolve the issue if he could, served to moderate the potential 
impact of the claim made about the Chairman’s alleged conduct in this respect.  
 
Taking all the factor above into account, Ofcom considered that, in the particular 
circumstances of this case, the broadcaster took reasonable care to satisfy itself 
that material facts with regard to the claim that the mosque was being run as a 
family business, had not been presented, disregarded or omitted in the 
programme in a way that was unfair to BHIS. 
 

b) Ofcom then considered the complaint that the BHIS was treated unjustly or 
unfairly in the programme as broadcast because it stated falsely that the mosque 
had refused to allow the reporter to enter to perform his prayers.  
 
In considering this head of complaint, Ofcom again had regard to of Practice 7.9 
of the Code and again considered whether the relevant claim had the potential to 
materially and adversely affect viewers’ opinions of BHIS in a way that was unfair, 
and, if so, whether the manner in which it was presented resulted in unfairness to 
the complainant. 
 
As before, we recognised the importance of freedom of expression and the 
counter-balancing responsibility on broadcasters to take reasonable care that 
programmes do not present material in a manner which results in unfairness.  
 
As set out in the “Programme summary” section above, in the concluding part to 
the report about the alleged mismanagement of the mosque, the reporter said: 
“When asked, the Chair of the mosque did not comment anything about it and 
obstructed the Bangla TV reporter to pray”. 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

37 
 

Ofcom has no way of knowing for certain the particular circumstances 
surrounding this incident. However, on the basis of the parties’ submissions in 
relation to this head of complaint, it appeared to Ofcom that, irrespective of any 
subsequent negotiations (namely, the complainant’s assertion that the reporter 
did eventually enter the mosque after agreeing to leave his recording equipment 
outside), on initially attempting to enter the mosque immediately prior to Friday 
Prayers, the reporter was denied entry by the Chairman. While we noted that this 
refusal was, according to the complainant, in accordance with BHIS’ normal 
policy of not allowing media or press personnel to enter the mosque without prior 
notification, it was not disputed that the reporter had been denied access to the 
mosque at some point that day.  
 
Therefore, given these factors above, Ofcom did not consider that the reporter’s 
comment was presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to 
BHIS.  
 

c) Ofcom next assessed the complaint that BHIS was treated unjustly or unfairly in 
the programme as broadcast because it was not given an appropriate and timely 
opportunity to respond to the allegations set out above as made in the 
programme. 

 
In considering this aspect of the complaint, Ofcom took account of Practice 7.11 
of the Code which states that if a programme alleges wrongdoing or 
incompetence or makes other significant allegations, those concerned should 
normally be given an appropriate and timely opportunity to respond. 
 
As noted above, the programme included two specific claims about the conduct 
of the Chairman. Given the nature of these comments, we considered that they 
amounted to an allegation of wrongdoing on the Chairman’s part and that, given 
his role at BHIS, and in accordance with Practice 7.11, it was necessary for the 
broadcaster to have given the Chairman an appropriate and timely opportunity to 
respond them in order to avoid unfairness to BHIS. 
 
It is clear from the submissions that the parties to this complaint disagreed with 
regard to whether or not the programme makers gave the Chairman an 
appropriate and timely opportunity to respond to the claims made about his 
conduct. However, Ofcom considered the information available to it.  
 
We noted that, in the complaint, the Chairman said Bangla TV “failed to contact 
me to get my side of the story”. However, we also recognised that the 
broadcaster claimed that while it was preparing the report it invited the Chairman 
to comment on “the complaints [about] and condition of the BHIS”, but he refused 
to do so. On the information available, it appeared to Ofcom the reporter had 
approached the Chairman outside the mosque on 21 August 2015, the day of the 
filming, and asked him to comment on the claims being made about the running 
of the mosque, but he had refused to do so. In addition, on the same day, the 
reporter, according to Bangla TV, subsequently attempted to contact the 
Chairman by telephone in order to give him a further opportunity to respond to 
the claims intended to be included in the programme. The broadcaster stated 
that, having failed to contact him, the reporter spoke to BHIS’ Company Secretary 
who told the reporter that the Chairman had no interest in commenting. We noted 
that, in response to the Preliminary View, BHIS reiterated the assertion that its 
Chairman was not given an opportunity to respond to the claims made about him 
in the programme. However, we noted that the Chairman also indicated that on 
the day the filming took place, the reporter came to BHIS’ office; asked for an 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

38 
 

interview with the Chairman; and, was told by a volunteer working for BHIS (on 
instruction from the Chairman – who was present at the time) that the Chairman 
was not prepared to give an interview at this time, in particular, because the 
reporter had not made a prior appointment.  

 
We also observed that the report was broadcast some seven days after the day 
of filming, which in our view, presented the complainant with a window of 
opportunity to contact the broadcaster and furnish it with a response to the 
allegations, had it wished to do so. The fact that neither the Chairman nor a 
representative of BHIS made any comment during this period was a matter of 
choice for them. In response to the Preliminary View, BHIS said that the 
broadcaster had incorrectly implied to Ofcom that the Chairman had not 
contacted it (the broadcaster) about the programme and noted that he had sent 
several letters to Bangla TV about the programme. However, we observed that all 
three of these letters were written after the programme was broadcast.  
 
Given the factors set out above, Ofcom considered that BHIS, through its 
Chairman, was given an appropriate and timely opportunity to respond to the 
claims made in the programme prior to its broadcast; and therefore we 
considered that BHIS was not treated unjustly or unfairly in this respect.  
 

Ofcom has not upheld the BHIS’ complaint of unjust or unfair treatment in the 
programme as broadcast. 
 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

39 

Complaints assessed, not investigated 
 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has 
decided not to pursue between 29 February and 13 March 2016 because they did not 
raise issues warranting investigation. 

 
Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 
For more information about how Ofcom assesses complaints about content 
standards on television and radio programmes, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/ 

 
Programme Broadcaster Transmission 

Date 
Categories Number of 

complaints 

The Aliens (trailer) 4Seven 25/02/2016 Scheduling 1 

Chicago PD 5* 06/02/2016 Television Access 
Services 

1 

Home and Away 5* 11/02/2016 Competitions 1 

The Shannara 
Chronicles 

5* 25/02/2016 Television Access 
Services 

1 

The Revived 45 
Show 

95.7 Penistone 
FM 

01/03/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

Christian O'Connell 
Breakfast Show 
(trailer) 

Absolute 80s 24/02/2016 Sexual material 1 

Al Jazeera World: 
Bulgaria, My Land 

Al Jazeera Eng 16/12/2015 Materially misleading 2 

NRB Voice Bangla TV 21/01/2016 Sponsorship 1 

BBC News at Six BBC 1 29/02/2016 Scheduling 1 

Breakfast BBC 1 01/03/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Breakfast BBC 1 10/03/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Breakfast BBC 1 07/03/2016 Nudity 1 

Countryfile BBC 1 28/02/2016 Scheduling 3 

Doctors BBC 1 02/03/2016 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 23/02/2016 Generally accepted 
standards 

41 

EastEnders BBC 1 03/03/2016 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 08/03/2016 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Famous, Rich and 
Homeless 

BBC 1 09/03/2016 Generally accepted 
standards 

3 

Happy Valley BBC 1 01/03/2016 Outside of remit / other 2 

Happy Valley BBC 1 23/02/2016 Suicide and self harm 1 

Regional News and 
Weather 

BBC 1 11/03/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Room 101 BBC 1 03/03/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Saturday Kitchen 
Live 

BBC 1 27/02/2016 Outside of remit / other 2 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

40 
 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories Number of 
complaints 

Stacey Dooley: Sex 
in Strange Places 
(trailer) 

BBC 1 09/03/2016 Generally accepted 
standards 

1 

The Andrew Marr 
Show 

BBC 1 28/02/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

The Getaway Car BBC 1 27/02/2016 Offensive language 1 

The One Show BBC 1 09/03/2016 Outside of remit / other 1 

The One Show BBC 1 09/03/2016 Under 18s in 
programmes 

1 

The One Show BBC 1 25/02/2016 Violence and 
dangerous behaviour 

2 

The Voice UK BBC 1 05/03/2016 Competitions 1 

The Voice UK BBC 1 27/02/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

The Voice UK BBC 1 28/02/2016 Generally accepted 
standards 

1 

The Voice UK BBC 1 27/02/2016 Outside of remit / other 2 

Dom Hemingway BBC 2 05/03/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Final Score BBC 2 20/02/2016 Disability 
discrimination/offence 

1 

Stag BBC 2 05/03/2016 Animal welfare 1 

This Farming Life BBC 2 09/03/2016 Animal welfare 1 

Too Much TV BBC 2 29/02/2016 Outside of remit / other 1 

Jeremy Vine BBC Radio 2 26/02/2016 Crime 1 

Riot Girls: Fear of 
Flying 

BBC Radio 4 22/02/2016 Sexual material 1 

The News Quiz BBC Radio 4 20/02/2016 Offensive language 1 

The Now Show BBC Radio 4 05/03/2016 Sexual material 1 

Woman's Hour: The 
15-Minute Drama 

BBC Radio 4 22/02/2016 Offensive language 1 

Woman's Hour: The 
15-Minute Drama 

BBC Radio 4 26/02/2016 Offensive language 1 

Woman's Hour: The 
15-Minute Drama 

BBC Radio 4 22/02/2016 Sexual material 7 

Woman's Hour: The 
15-Minute Drama 

BBC Radio 4 23/02/2016 Sexual material 5 

Programming BBC website n/a Outside of remit / other 1 

Clarence Cartoon Network 25/02/2016 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

24 Hours in A and E Channel 4 02/03/2016 Outside of remit / other 1 

8 Out of 10 Cats 
Does Countdown 

Channel 4 03/03/2016 Animal welfare 1 

8 Out of 10 Cats 
Does Countdown 

Channel 4 10/03/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Channel 4 News Channel 4 29/02/2016 Due accuracy 1 

Countdown Channel 4 26/02/2016 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Food Unwrapped Channel 4 26/02/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Gogglebox Channel 4 26/02/2016 Generally accepted 
standards 

1 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

41 
 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories Number of 
complaints 

Hollyoaks Channel 4 08/03/2016 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Hollyoaks Omnibus Channel 4 01/03/2016 Materially misleading 1 

Royal Navy School Channel 4 22/02/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Royal Navy School Channel 4 22/02/2016 Offensive language 1 

Secrets of the 
Sauna 

Channel 4 02/03/2016 Sexual material 1 

The Jump Channel 4 06/03/2016 Generally accepted 
standards 

3 

The Jump Channel 4 21/02/2016 Advertising minutage 1 

The Jump Channel 4 21/02/2016 Generally accepted 
standards 

1 

The Jump Channel 4 28/02/2016 Generally accepted 
standards 

2 

The Jump Channel 4 28/02/2016 Offensive language 1 

The Last Leg Channel 4 26/02/2016 Generally accepted 
standards 

1 

The Secret Life of 
the Zoo 

Channel 4 23/02/2016 Animal welfare 1 

Age Gap Love Channel 5 01/03/2016 Under 18s in 
programmes 

1 

Benefit House: Me 
and My 26 Kids 

Channel 5 27/02/2016 Offensive language 1 

Benefits Britain: Life 
on the Dole 

Channel 5 27/02/2016 Offensive language 1 

Benefits-related 
programming 

Channel 5 n/a Generally accepted 
standards 

2 

Carry on 
Caravanning 

Channel 5 07/03/2016 Offensive language 3 

Carry on 
Caravanning 

Channel 5 07/03/2016 Sexual material 1 

Gotham Channel 5 07/03/2016 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Hit and Run Channel 5 02/03/2016 Scheduling 1 

Kitten Impossible 
(trailer) 

Channel 5 09/03/2016 Animal welfare 1 

Monster-In-Law Channel 5 28/02/2016 Offensive language 1 

The Nightmare 
Neighbour Next 
Door 

Channel 5 13/02/2016 Offensive language 1 

The Wright Stuff Channel 5 26/02/2016 Generally accepted 
standards 

1 

World War II in 
Colour 

Channel 5 27/02/2016 Generally accepted 
standards 

1 

5 USA Channel 5 and 5 
USA 

n/a Television Access 
Services 

1 

Breakfast Show Chorley FM 31/01/2016 Offensive language 1 

Scrambled! CITV 05/03/2016 Offensive language 1 

Programming CNN and Fox 
News 

02/03/2016 Due accuracy 1 

Irish Immigration DM News Plus 01/02/2016 Harm 1 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

42 
 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories Number of 
complaints 

UK Trading 
Investments 
advertisement 

Drama 23/02/2016 Political advertising 1 

Channel ident E4 05/03/2016 Generally accepted 
standards 

1 

HM Government 
advertisement for 
The National Living 
Wage 

E4 02/03/2016 Political advertising 1 

Hollyoaks E4 27/02/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Tattoo Fixers 
(trailer) 

E4 n/a Nudity 1 

Battlecam FoTV 23/01/2016 Scheduling 1 

Film on/Social FoTV 16/02/2016 Scheduling 1 

The Walking Dead Fox 29/02/2016 Advertising minutage 1 

Foxy and Giuliano Free Radio 
Birmingham 

08/03/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Programming Glory TV n/a Appeals for funds 1 

British Army 
advertisement 

Gold 29/02/2016 Political advertising 1 

HM Government 
advertisement for 
The National Living 
Wage 

Heart FM 26/02/2016 Political advertising 1 

The Devil Rides Out Horror Channel 05/01/2016 Scheduling 1 

Ant and Dec's 
Saturday Night 
Takeaway 

ITV 20/02/2016 Gender 
discrimination/offence 

2 

Ant and Dec's 
Saturday Night 
Takeaway 

ITV 05/03/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

Ant and Dec's 
Saturday Night 
Takeaway 

ITV 27/02/2016 Generally accepted 
standards 

56 

Ant and Dec's 
Saturday Night 
Takeaway 

ITV 27/02/2016 Offensive language 1 

Bear Grylls: Mission 
Survive 

ITV 03/03/2016 Offensive language 1 

Benidorm ITV 04/03/2016 Disability 
discrimination/offence 

1 

Big Star's Little Star ITV 02/03/2016 Scheduling 1 

Big Star's Little Star ITV 09/03/2016 Sexual material 1 

Coronation Street ITV 29/02/2016 Crime 2 

Coronation Street ITV 07/03/2016 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Coronation Street ITV 04/03/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street ITV 07/03/2016 Materially misleading 1 

Coronation Street ITV 04/03/2016 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Davina Mccall: Life 
at the Extreme 

ITV 07/03/2016 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

2 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

43 
 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories Number of 
complaints 

Emmerdale ITV 26/02/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Emmerdale ITV 01/03/2016 Offensive language 1 

Emmerdale ITV 03/02/2016 Scheduling 1 

Frustrated Britain: 
Caught on Camera 

ITV 08/03/2016 Offensive language 1 

Good Morning 
Britain 

ITV 17/02/2016 Due impartiality/bias 1 

Good Morning 
Britain 

ITV 01/03/2016 Materially misleading 1 

Green Flag's 
sponsorship of ITV 
Weather 

ITV 25/02/2016 Sponsorship credits 1 

Green Flag's 
sponsorship of ITV 
Weather 

ITV 29/02/2016 Sponsorship credits 1 

Green Flag's 
sponsorship of ITV 
Weather 

ITV 21/02/2016 Sponsorship credits 1 

Green Flag's 
sponsorship of ITV 
Weather 

ITV 17/02/2016 Sponsorship credits 1 

ITV News and 
Weather 

ITV 27/02/2016 Due impartiality/bias 1 

ITV News at Ten 
and Weather 

ITV 16/02/2016 Due impartiality/bias 1 

Jeremy Kyle's 
Emergency Room 

ITV 09/03/2016 Materially misleading 5 

Jeremy Kyle's 
Emergency Room 

ITV 22/02/2016 Nudity 2 

Jeremy Kyle's 
Emergency Room 

ITV 02/03/2016 Nudity 6 

Jeremy Kyle's 
Emergency Room 

ITV 04/03/2016 Nudity 2 

Jeremy Kyle's 
Emergency Room 

ITV 07/03/2016 Nudity 3 

Loose Women ITV 09/03/2016 Outside of remit / other 1 

Loose Women ITV 07/03/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Loose Women ITV 17/02/2016 Offensive language 1 

Loose Women ITV 26/02/2016 Outside of remit / other 1 

Loose Women ITV 25/02/2016 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Lorraine ITV 26/02/2016 Outside of remit / other 1 

Nerds and Monsters ITV 06/03/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Rugby ITV 27/02/2016 Outside of remit / other 1 

The Brit Awards 
2016 

ITV 24/02/2016 Generally accepted 
standards 

4 

The Brit Awards 
2016 

ITV 24/02/2016 Generally accepted 
standards 

13 

The Brit Awards 
2016 

ITV 24/02/2016 Nudity 60 

The Brit Awards 
2016 

ITV 24/02/2016 Offensive language 10 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

44 
 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories Number of 
complaints 

The Brit Awards 
2016 

ITV 24/02/2016 Outside of remit / other 1 

The Brit Awards 
2016 

ITV 24/02/2016 Undue prominence 1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 25/02/2016 Generally accepted 
standards 

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 07/03/2016 Generally accepted 
standards 

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 18/02/2016 Offensive language 1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 07/03/2016 Transgender 
discrimination/offence 

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 16/02/2016 Generally accepted 
standards 

1 

The Jonathan Ross 
Show 

ITV 29/02/2016 Harm 1 

This Morning ITV 03/03/2016 Generally accepted 
standards 

1 

This Morning ITV 09/03/2016 Outside of remit / other 1 

This Morning ITV 10/03/2016 Sexual material 1 

This Morning ITV n/a Generally accepted 
standards 

1 

You've Been 
Framed! 

ITV 05/03/2016 Scheduling 1 

You've Been 
Framed! 

ITV 05/03/2016 Under 18s in 
programmes 

1 

ITV News Anglia ITV Anglia 20/02/2016 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

ITV News Granada 
Reports 

ITV Granada 23/02/2016 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Back to the Future 
Part III 

ITV2 07/03/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Bordertown ITV2 29/02/2016 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

The Keith Lemon 
Sketch Show 

ITV2 10/03/2016 Sexual material 1 

You've Been 
Framed! 

ITV2 01/03/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

118 118's 
sponsorship of ITV 
Movies 

ITV3 n/a Sponsorship credits 1 

Rising Damp ITV3 25/01/2016 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Boutched Kanal 11 01/03/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

Boutched Kanal 11 08/03/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

Våra Omgjorda 
Kroppar 

Kanal 11 09/02/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

Våra Omgjorda 
Kroppar 

Kanal 11 01/03/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

Våra Pinsamma 
Kroppar  

Kanal 11 11/02/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

Nick Ferrari LBC 97.3FM 23/02/2016 Due impartiality/bias 1 

Nick Ferrari LBC 97.3FM 01/03/2016 Generally accepted 
standards 

1 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

45 
 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories Number of 
complaints 

Secret of Secrets Muslim Ummah 
TV 

18/01/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Advertisements n/a n/a Outside of remit / other 1 

Various NDTV n/a Outside of remit / other 1 

Spongebob 
Squarepants 

Nicktoons 28/02/2016 Scheduling 1 

Daytime Northsound 1 01/03/2016 Offensive language 1 

Futurama Pick 13/02/2016 Nudity 1 

Ross Kemp: 
Extreme World 

Pick 07/02/2016 Under 18s - Coverage 
of sexual and other 
offences 

1 

Easy Like a Sunday 
Morning 

Radio Tyneside 21/02/2016 Offensive language 1 

Jonathan S4C Digital 04/03/2016 Outside of remit / other 1 

Pobl Y Cwn S4C Digital 01/03/2016 Television Access 
Services 

1 

Richard E Grant's 
Hotel Secrets 

Sky Atlantic 23/02/2016 Offensive language 1 

Press Preview Sky News 27/02/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Sky News Sky News 07/03/2016 Due accuracy 1 

Sky News Sky News n/a Due impartiality/bias 1 

Dogs Might Fly Sky1 04/03/2016 Animal welfare 1 

Futurama Sky1 08/03/2016 Offensive language 1 

Futurama Sky1 26/02/2016 Nudity 1 

Hawaii Five-0 Sky1 19/02/2016 Advertising minutage 1 

Hawaii Five-0 Sky1 21/02/2016 Advertising minutage 1 

That Hidden 
Camera Family 

Sky1 20/02/2016 Scheduling 1 

The Simpsons Sky1 08/03/2016 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Babestation Smile TV3 05/03/2016 Outside of remit / other 1 

Police Interceptors Spike 16/02/2016 Offensive language 1 

Stopping Scotland's 
Scammers 

STV 07/03/2016 Outside of remit / other 1 

Vaporized's 
sponsorship of The 
Jeremy Kyle Show 

STV 24/02/2016 Sponsorship credits 1 

The 41-Year-Old 
Virgin Who Knocked 
Up Sarah Marshall 
and Felt Superbad 
About It 

SuperTV2 26/09/2015 Scheduling 1 

Extra Time Talksport 04/03/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Long Island Medium TLC n/a Television Access 
Services 

1 

Skönhetsfällan TV3 07/03/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

46 
 

Complaints assessed under the Interim Breach Procedures for investigating 
breaches of rules for On Demand programme services 
 

Programme Service provider Categories Number of 
complaints 

Stretch Now TV Protection of 
under 18s 

1 

Daily Rundown 
Replay 

Manchester.tv Due 
impartiality/bias 

1 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints about on demand 
services, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-
demand/rules-guidance/interim_procedures.pdf. 
 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/interim_procedures.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/interim_procedures.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

47 

Complaints outside of remit 
 
Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our 
remit. This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained 
about. For example, the complaints were about the content of television, radio or on 
demand adverts, accuracy in BBC programmes or an on demand service does not 
fall within the scope of regulation.  
 
For more information about what Ofcom’s rules cover, go to: 
http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-
cover/  

 
Complaints about television or radio programmes 
 
For more information about how Ofcom assesses complaints about television and 
radio programmes, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/ 

 
Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

BBC News BBC 1 25/02/2016 Due accuracy 1 

Dynamo: Magician 
Impossible 

BBC 1 27/02/2016 Promotion of 
products/services (tv) 

1 

Question Time BBC 1 10/03/2016 Due impartiality/bias 2 

Sunday Politics BBC 1 06/03/2016 Due impartiality/bias 1 

The Andrew Marr 
Show 

BBC 1 06/03/2016 Due impartiality/bias 58 

Party Political 
Broadcast by the UK 
Independence Party 

BBC1 02/03/2016 Due impartiality/bias 1 

Advertisement CBS Reality 04/03/2016 Advertising content 1 

Advertisement Challenge 05/03/2016 Advertising content 2 

Advertisement Channel 4 04/03/2016 Advertising content 2 

Advertisements Channel 4 28/02/2016 Advertising content 1 

Advertisement Channel 5 09/03/2016 Advertising content 1 

Advertisement Drama 03/03/2016 Advertising content 1 

Advertisement E4 06/03/2016 Advertising content 2 

Teleshopping Ideal World 28/02/2016 Teleshopping 1 

Advertisement ITV 01/02/2016 Advertising content 1 

Advertisement ITV 28/02/2016 Advertising content 1 

Advertisement ITV2 06/03/2016 Advertising content 1 

Advertisement ITV2 08/03/2016 Advertising content 1 

Advertisement ITV3 02/03/2016 Advertising content 1 

Advertisement Movie Mix 08/03/2016 Advertising content 1 

Advertisement Movies 24+ 06/03/2016 Advertising content 1 

Advertisement n/a 08/03/2016 Advertising content 2 

Advertisement n/a n/a Advertising content 1 

Advertisement Nation Radio 08/03/2016 Advertising content 1 

Advertisement Sky Sports 2 28/02/2016 Advertising content 1 

http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-cover/
http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-cover/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/standards/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

48 
 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Advertisement STV 27/02/2016 Advertising content 1 

Advertisement Tiny Pop 05/03/2016 Advertising content 1 

Advertisement Various 28/02/2016 Advertising content 1 

Advertisement Various n/a Advertising content 3 

Advertisement Yesterday 06/03/2016 Advertising content 1 

 
Complaints about on demand services 
 

Programme Service name Categories 

The Spice Girls 
Fan Page 

www.denden.co.uk Fairness & Privacy 

Brits 2016 
Twitter 

www.zigazig-
ha.com 

Fairness & Privacy 

Adam Johnson: 
Downfall of a 
Football Star 

Sky News Generally accepted 
standards 

Adam Johnson: 
Downfall of a 
Football Star 

Sky News Generally accepted 
standards 

Anywhere.xxx Anywhere.xxx Jurisdiction 

YouTube YouTube Advertising content 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints about on demand 
services, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-
demand/rules-guidance/interim_procedures.pdf 
 
 

 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/interim_procedures.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/interim_procedures.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 301 
21 March 2016 

 

49 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster or service provider may have breached its 
codes, rules, licence condition or other regulatory requirements, it will start an 
investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster or service provider has done anything wrong. Not all 
investigations result in breaches of the codes, rules, licence conditions or 
other regulatory requirements being recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 29 February and 
13 March 2016. 

 
Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission date 

Advertising minutage Akaal  Various 

Clara Amfo Live Lounge BBC Radio 1 10 February 2016 

Children's Hour Betar Bangla 21 February 2016 

Frostgun Invitational Channel 4 27 February 2016 

Våra Pinsamma Kroppar 
(Embarrassing Bodies) 

Kanal 11 11 February 2016 

 
Investigations launched under the General Procedures for investigating 
breaches of broadcast licences 
 

Licensee Licensed Service  

BritAsia TV Limited BritAsia TV 

LBC Radio Limited LBC 97.3 FM 

Tees Valley Christian 
Media 

Cross Rhythms 

Ipswich Community 
Radio 

ICR FM 

1 Ummah FM CIC 1Ummah FM 

Greener Technology 
Limited 

BEN TV 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about broadcast licences, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/general-procedures/ 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/procedures/general-procedures/

