
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast and 
On Demand Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 316 
7 November 2016 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

2 

Contents 
 
Introduction  3 
 

Broadcast Standards cases 
 
In Breach 
 
Madhubala – Ek Ishq Ek Junoon 
Rishtey, 6 August 2016, 14:15       5 
 

Resolved 
 
Dance Anthems 
BBC Radio 1, 6 August 2016, 16:00       8 
 
Sponsorship of Ford Super Sunday by Ford 
Sky Sports 1, 24 April 2016, 16:00       11 
 

Broadcast Licence Conditions cases 
 

In Breach 
 
Provision of licensed service  
Oak FM (Hinckley & south west Leicestershire)  
and Oak FM (Loughborough), 28 July 2016 to present    15 
 
Broadcasting licensees’ late payment of licence fees 
Various licensees         17 
 

Broadcast Fairness and Privacy cases 
 

Upheld 
 
Complaint made by Mr Sakib Berjees  
on behalf of Mr Chaudhary Berjees 

Kab Tak, ARY News, 26 January 2016      18 
 

Tables of cases 
 
Investigations Not in Breach   23 
 
Complaints assessed, not investigated  24 
 
Complaints outside of remit       30 
 
Investigations List  31 

 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

3 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards 
for broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards 
objectives1. Ofcom also has a duty to secure that every provider of a notifiable On 
Demand Programme Services (“ODPS”) complies with certain standards 
requirements as set out in the Act2. Ofcom must include these standards in a code, 
codes or rules. These are listed below. 
 
The Broadcast and On Demand Bulletin reports on the outcome of investigations into 
alleged breaches of those Ofcom codes and rules below, as well as licence 
conditions with which broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. We 
also report on the outcome of ODPS sanctions referrals made by the ASA on the 
basis of their rules and guidance for advertising content on ODPS. These Codes, 
rules and guidance documents include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) for content broadcast on television and 
radio services. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in television 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, which 
relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains regulatory 
responsibility for on television and radio services. These include: 

 

 the prohibition on ‘political’ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising3.  

  
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information can be found on Ofcom’s website for 
television and radio licences.  

 
e) Ofcom’s Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-

Demand Programme Services for editorial content on ODPS. Ofcom considers 
sanctions in relation to advertising content on ODPS on referral by the 
Advertising Standards Authority (“ASA”), the co-regulator of ODPS for 
advertising or may do so as a concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 

                                            
1 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 
 
2 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 
 
3 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 
for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/32162/costa-april-2016.pdf
https://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 4 

provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code.  
 

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television, radio and on 
demand content. Some of the language and descriptions used in Ofcom’s 
Broadcast and On Demand Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 5 

Broadcast Standards cases 
 

In Breach 
 

Madhubala – Ek Ishq Ek Junoon 
Rishtey, 6 August 2016, 14:15 
 

 
Introduction 
 
Rishtey is a general entertainment television channel for the South Asian community 
in the UK. It broadcasts in English, Punjabi and Hindi on a variety of digital platforms. 
The licence for Rishtey is held by Viacom 18 Media Private Limited (“Viacom 18” or 
“the Licensee”). 
 
A viewer alerted Ofcom to scenes of violence in an episode of the Bollywood-style 
drama series Madhubala – Ek Ishk Ek Junoon broadcast on this channel on a 
Saturday afternoon. The series (in Hindi) is based around the story of the heroine, 
Madhubala, and her fate as an actress in the film industry.  
 
The episode featured various scenes of violence but most did not raise potential 
issues under the Code. However, we noted one sequence approximately 30 minutes 
into the episode showing an attempt to hang Madhubala. This included shots of: 

 

 Madhubala standing on a chair on the gallows, her hands tied behind her back, a 
noose around her neck, and an attacker pointing a gun at her from a distance; 
 

 the attacker shooting away the chair supporting her weight, and Madhubala's 
body dropping and her starting to strangle as the noose around her neck tightens; 
 

 a close up shot of her feet thrashing about as she is being strangled; 
 

 attackers repeatedly hitting a male character with sticks and bats as he 
intervenes to hold up Madhubala to avoid her choking to death; 
 

 close ups of Madhubala choking and struggling as she desperately gasps for air; 
and 
 

 Madhubala finally managing to remove the noose from around her neck and free 
herself. 

 
This sequence lasted approximately two minutes, from the moment the attacker shot 
the chair away from underneath Madhubala until the moment she managed to free 
herself. Ofcom translated the minimal dialogue spoken by the actors in this sequence 
from the original Hindi into English but considered that it was not necessary for, or 
relevant to, assessing this violence against the Code. 
 
Ofcom considered that the material raised issues warranting investigating under Rule 
1.11 of the Code. This states: 

 
“Violence, its after-effects and descriptions of violence, whether verbal or 
physical, must be appropriately limited in programmes broadcast before the 
watershed (in the case of television) ...and must also be justified by the context”. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 6 

We therefore sought comments from Viacom 18 as to how the material complied with 
this rule.  
 
Response 
 
Viacom 18 said the content described above “should not have been broadcast at 
14:15 hrs”. It told Ofcom that the programme had originally been broadcast in 
February 2013 at 21:00 and it “was never intended to transmit [it] before this time”. 
The Licensee said that “in this particular instance, a member of staff for compliance 
was unfortunately lax and did not display the necessary acumen, letting the episode 
pass through pre-watershed hours”. The Licensee said that the “staff member’s 
negligence was discovered after certain errors were identified by their line manager” 
and as a result disciplinary action was taken against them. 
 
Viacom 18 said that, having been alerted to this issue, it had immediately reviewed 
all episodes of this programme that had been complied by this particular member of 
staff to ensure their broadcast would not raise issues under the Code. The Licensee 
said that it had also conducted a training session on Ofcom compliance to ensure 
that all team members were “thoroughly reappraised of Ofcom…norms”.  
 
The Licensee assured Ofcom that it had “taken remedial measures to effectively 
rectify the error and also taken appropriate steps to ensure [it] prevents such further 
errors”. 
 
Decision  
 
Under the Communications Act 2003 Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it to be best calculated to secure standards 
objectives, including that “persons under the age of eighteen are protected”. This 
objective is reflected in Section One of the Code.  
 
Rule 1.11 states that violence must be appropriately limited in programmes 
broadcast before the watershed and must also be justified by the context.  
 
We first assessed whether the level and nature of the violence was appropriately 
limited. We took account of Ofcom’s 2014 research on Audience Attitudes towards 
Violent Content on Television1. This research indicated that viewers took various 
factors into account when evaluating the acceptability of violence on television. In 
summary, the research indicated that, before the watershed, audiences were less 
willing to accept: violence in general and wished it to be less extreme; violence 
against more vulnerable individuals; and, the infliction of physical harm, especially 
when lengthy2. 
 
In this case, the programme included a sequence showing an attempt to hang a 
young woman. This is described in detail above in the Introduction. The impact of the 
violence was heightened by: the build up to the attempted hanging (Madhubala was 
shown at various points standing on a chair on the gallows, her hands tied behind her 
back, a noose around her neck, while the attacker made repeated threats to kill her 
while pointing a rifle in her direction); the violence and relative realism of the hanging 
itself as seen by viewers, including footage of the heroine struggling for her life, 
particularly when her weight was supported only by the noose tightening round her 

                                            
1 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/54933/violence_on_tv_report.pdf  
 
2 Summarised on pages 3 to 6 of the research report. 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/54933/violence_on_tv_report.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 7 

neck; and, the sequence itself of the attempted hanging lasting about two minutes 
overall.  
 
We acknowledged that much of the tone and imagery of the episode was consistent 
with Bollywood drama. For example: the plot was unrealistic; the scenes of fighting 
between the male character and the attackers were highly stylised; much of the 
acting appeared exaggerated; and, the male character displayed superhuman 
strength in resisting violence inflicted on him by the attackers, set to dramatic music 
and using slow motion effects during the sequence. However, we did not consider 
these factors limited the violence in the hanging scene. 
 
We next considered whether the violence was justified by the context. Context 
includes factors such as: the editorial content of the programme; the time of 
broadcast; the service; the likely size and composition of the audience; and, the likely 
expectations of the audience. The sequence showing the attempted hanging had a 
duration of around two minutes. Although its potential impact on child viewers may 
have been reduced to some extent by some of the Bollywood drama elements 
mentioned above, in Ofcom's opinion this portrayal of an attempted hanging of a 
young woman was sufficiently realistic, lengthy and dramatic to be potentially 
distressing for child viewers. We took into account that the audience of this channel 
was likely to be small3, but also that it was likely that a number of children were able 
to watch this episode because it was broadcast on a Saturday afternoon during the 
summer school holidays. 
 
Viacom 18 said that this particular episode was originally broadcast on the channel in 
2013 at 21:00, and the Licensee acknowledged that a mistake was made in this case 
and it was broadcast before the watershed because of human error. We also noted 
that there was no information to parents or carers warning them about the violent 
content before this programme began. For all these reasons, Ofcom considered that 
to broadcast this violent content at this time and on this channel was not consistent 
with the likely expectations of the audience.  
 
Ofcom’s Decision therefore, was that this violence sequence showing an attempted 
hanging was not justified by the context.  
 
We took into account that the Licensee: acknowledged this compliance error; 
stopped broadcasting this series immediately, and re-checked and edited all the 
episodes complied by the member of staff responsible for this mistake to ensure 
compliance with the Code when broadcast; took disciplinary action against the 
person found responsible; and, re-trained its compliance staff. Nonetheless, our 
Decision was that the sequence of the attempted hanging was in breach of Rule 
1.11. 
 
Breach of Rule 1.11 
 

                                            
3 Because the audience share of this service in the UK was very small no reliable audience 
figures were available.  



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 8 

Resolved 
 

Dance Anthems 
BBC Radio 1, 6 August 2016, 16:00 
 

 
Introduction 
 
Dance Anthems is BBC Radio 1’s dance music show presented by Danny Howard. 
During a live broadcast from Café Mambo in Ibiza, a music set by Martin Solveig 
included a remix of the song “Never Be Like You” by Flume at 16:57. 
 
A complainant alerted Ofcom to offensive language included in the track: 
 

“…now I fucked up and I miss you 
I’ll never be like you… 
That loves fake shiny things 
Now I fucked up and I miss you…” 

 
At 17:00, immediately after the end of the track, Danny Howard made the following 
apology: 
 

“BBC Radio 1 – it’s Danny Howard live from Ibiza. To everybody listening at 
home apologies if you’re offended by the bad language. The beauty of live radio, 
Martin [Solveig, who then laughs] …” 

 
Ofcom considered this material raised issues warranting investigation under Rule 
1.14 of the Code, which states that: 
 

“The most offensive language must not be broadcast…when children are 
particularly likely to be listening (in the case of radio)”. 

 
We therefore asked the BBC for its comments on how the content complied with this 
rule. 
 
Response 
 
The BBC apologised for the “inadvertent use of strong language” and said that the 
remix of the track “Never Be Like You” was broadcast “in error due to an unfortunate 
mistake” by the DJ during the live set. The BBC stated that “an on-air apology was 
given at the end of the track” and “a senior manager at Radio 1” had written to the 
“only member of the public who complained to the BBC”. 
 
The BBC explained the programme was “a specialist dance music programme which 
is not likely to appeal to children”. This edition of the programme was broadcast live 
from Ibiza between 16:00 and 19:00 “as part of the network’s annual Ibiza weekend” 
and during “its regular slot on a Saturday afternoon”. The broadcaster said it 
preferred to broadcast “such events live rather than pre-recorded” to “capture the 
excitement and energy for listeners” and decisions were made “on a case by case 
basis taking account of the artists involved”.  
 
The broadcaster said that this was “an isolated incident” that had “occurred despite 
strict compliance measure imposed by the production team”. The BBC clarified that it 
was “standard practice…to brief all contributors on what is appropriate and 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 9 

acceptable language for particular broadcast timeslots”. In this case “all of the 
contributors and representatives were informed in advance, in writing, of the BBC ‘s 
requirements”. A copy of an email the BBC sent to Martin Solveig and his 
representatives on 30 July 2016 stated:  
 

“He [Martin Solveig] will have a very early set time (4.00pm UK time) so it’s 
absolutely essential that his set is completely free from swearing and 
controversial content (i.e. drugs/references/violence). We will pull his set if this 
rule is broken”. 

 
The programme producer also spoke to the DJ and his representatives on the day of 
broadcast “to remind them of the need to ensure there was no strong language or 
inappropriate content in his set”. 
 
The BBC explained that Martin Solveig was a “frequent guest” on Radio 1 who 
“demonstrated he understands and is ready to comply with relevant editorial 
standards”. In addition, “none of his recent songs play-listed by Radio 1 had featured 
strong language or potentially offensive lyrics”. The final track of Martin Solveig’s set 
included a “new remix” and he had “prepared a version without strong language 
suitable for use in the programme”. However, Martin Solveig “inadvertently” played 
out the incorrect version. 
 
The BBC said that on spotting the error the producer immediately spoke to the 
presenter “and instructed him to issue an on-air apology as soon as the song 
finished”. It added that as this was “the final track” in the set “there was no need to 
consider ending his performance”. 
 
The broadcaster stated that “the compliance measures in place were appropriate for 
a live broadcast of this kind” and concluded that “the incident was solely the result of 
an unfortunate and inadvertent error” on the part of the contributor.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that “persons under the age of eighteen are protected”. This objective 
is reflected in Section One of the Code.  
 
Rule 1.14 of the Code states that the most offensive language must not be broadcast 
on radio when children are particularly likely to be listening. Ofcom’s guidance on 
offensive language on radio1 states that:  

 
“For the purpose of determining when children are particularly likely to be 
listening, Ofcom will take into account of all the relevant information available to 
it. However, based on Ofcom’s analysis of audience listening data, and previous 
Ofcom’s decisions, radio broadcasters should have particular regard to 
broadcasting content at the following times: 

 

 between 06:00 and 19:00 at weekends all year around, and in addition, during 
the same times from Monday to Fridays during school holidays" 

 

                                            
1 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/40541/offensive-language.pdf  
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/40541/offensive-language.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 10 

In this case, the broadcast was on a Saturday at 16:57 and was therefore at a time 
when children were particularly likely to be listening.  
 
Ofcom’s 2010 research on offensive language2 notes that the word “fuck” and 
variations of this word are considered by audiences to be the most offensive 
language. This broadcast contained two uses of the word “fucked”. The most 
offensive language was therefore broadcast at a time when children were particularly 
likely to be listening and there was a clear breach of Rule 1.14.  
 
However, Ofcom took into consideration that: Radio 1 had compliance procedures in 
place to assess the risk before broadcast of the likelihood of the contributor using 
offensive language; the BBC warned the contributor and his representatives against 
using offensive language both before and on the day of broadcast; the broadcast of 
the offensive language resulted from an inadvertent error by the DJ; and the 
presenter immediately apologised on air following the incident.  
 
In light of all these factors, Ofcom considered the matter resolved. 
 
Resolved 

                                            
2 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/27260/offensive-lang.pdf 
Broadcasters should note that, on 30 September 2016, Ofcom published new research on 
public attitudes to potentially offensive language: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/27260/offensive-lang.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 11 

Resolved  
 

Sponsorship of Ford Super Sunday by Ford 
Sky Sports 1, 24 April 2016, 16:00 
 

 
Introduction 
 
Ford Super Sunday is a programme covering live Premier League football matches. 
The licence for Sky Sports 1 is held by Sky UK Limited (“Sky” or “the Licensee”). 
 
Ford Super Sunday is sponsored by the vehicle manufacturer Ford. A complainant 
contacted Ofcom about sponsorship credits that appeared around the programme on 
24 April 2016. 
 
Ofcom obtained recordings of the credits used as part of the sponsorship campaign. 
Six of the credits lasted between seven and 15 seconds and featured footage 
showing the exterior and interior of the sponsor’s cars, including close ups. At the 
end of each credit the Ford logo appeared in the bottom right-hand corner of the 
screen with “Super Sunday” below it. 
 
Ofcom considered that this material raised issues warranting investigation under 
Rule 9.22(a) of the Code, which states: 
 

“Sponsorship credits must be distinct from advertising. In particular: 
 

a)  Sponsorship credits broadcast around sponsored programmes must not 
contain advertising messages or calls to action. Credits must not encourage 
the purchase or rental of the products or services of the sponsor or a third 
party. The focus of the credit must be the sponsorship arrangement itself. 
Such credits may include explicit reference to the sponsor's products, 
services or trade marks for the sole purpose of helping to identify the sponsor 
and/or the sponsorship arrangement.” 

 
We asked the Licensee for its comments on how the credits complied with this rule. 
 
Response 
 
Sky said that it was common for sponsorship credits to feature the sponsor’s 
products and it understood this to be acceptable, provided that credits did not also 
contain calls to action or advertising messages. Sky considered that this practice was 
necessary for sponsorship to be a commercial prospect that is of interest to brands.  
 
Sky stated that each of the Ford sponsorship credits contained visuals that linked the 
sponsored product with the sponsored programme: in each credit the featured 
vehicle was set in a virtual football stadium and a reflection of a football player could 
be seen on the side of the car. The Licensee said that these images served to reveal 
the sponsoring brand and the programme being sponsored; and to associate the two 
visually. 
 
In further submissions in response to Ofcom’s Preliminary View (of a breach of Rule 
9.22(a)), Sky emphasised that the sponsorship credits contained no advertising 
messages or calls to action and that footballing imagery was present in each credit. It 
stressed that the credits were not advertising but bespoke sponsorship credits that 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 12 

linked the sponsor’s product with the programme that it sponsored. It said that 
although the credits’ “focus may be on a vehicle in the literal sense” the credits were 
not about the vehicles; they showed vehicles in a football setting. Sky believed that 
the credits served no purpose beyond the remit of a sponsorship credit and that the 
focus of the credits was on the sponsorship arrangement.  
 
Sky said that Ofcom’s statement in the Preliminary View that the football imagery in 
the credit was subtle was entirely subjective and that there was nothing in Rule 
9.22(a) which forbade subtlety. It said that the Ford logo in the credits was relatively 
small compared to the full-frame within which it featured and that while the text 
“Super Sunday” was smaller than the Ford logo, it was still clearly legible.  
 
Sky said that it understood the purpose of Ofcom’s rules was to protect both the 
industry and viewers from harm. It believed that the measure of whether the credits 
breached the rule was whether they would be seen as advertising rather than 
sponsorship. It believed that Ofcom had failed to take into consideration the context 
of this sponsorship campaign when reaching its Preliminary View, including that this 
was a live football programme broadcast on a premium subscription sports channel, 
and the fact that the title-sponsorship arrangement had been in place for over 20 
years. For these reasons, Sky believed that viewers would be entirely familiar with 
the sponsorship arrangement and would understand that they were watching 
sponsorship credits, rather than adverts for Ford vehicles. Sky therefore did not 
believe that there could be any reasonable suggestion that the credits caused viewer 
harm. Sky also reiterated its belief that allowing such creative treatments was 
necessary for sponsorship to remain an attractive prospect for brands and 
broadcasters, and that the approach was not designed to circumvent advertising 
rules in any way. As such, Sky believed the credits were compliant with Rule 9.22(a). 
 
Notwithstanding the above, Sky informed Ofcom that the credits in question were no 
longer running and it had no plans to broadcast them again. Further, Sky said that, 
going forward, it would ensure that the identification of the programme sponsor would 
remain on screen for longer. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure specific standards 
objectives, one of which is “that the international obligations of the United Kingdom 
with respect to advertising included in television and radio services are complied 
with”. These obligations include ensuring compliance with the Audiovisual Media 
Services (“AVMS”) Directive. 
 
The AVMS Directive requires sponsored programmes to be “clearly identified as such 
by the name, logo and/or any other symbol of the sponsor such as a reference to its 
product(s) or services(s) or a distinctive sign thereof in an appropriate way for 
programmes at the beginning, during and/or end of the programmes”. Such 
identification is usually achieved by way of sponsorship credits broadcast around 
sponsored programmes. 
 
The AVMS Directive also limits the amount of advertising a broadcaster can transmit 
and requires that advertising is kept distinct from other parts of the programme 
service. Sponsorship credits are treated as part of the sponsored content and do not 
count towards the amount of airtime a broadcaster is allowed to use for advertising. 
To prevent credits effectively becoming advertisements, and therefore increasing the 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 13 

amount of advertising transmitted, broadcasters are required to ensure that 
sponsorship credits are distinct from advertising.  
 
To maintain a distinction between credits and advertising, Rule 9.22(a) of the Code 
requires that the focus of credits must be the sponsorship arrangement itself and that 
any reference in a credit to the sponsor’s products, services or trademarks should be 
for the sole purpose of helping identify the sponsor and/or the sponsorship 
arrangement. Credits that focus predominantly on the sponsorship arrangement, 
rather than on the sponsor or its products or services, are more likely to be compliant 
with Rule 9.22(a).  
 
The use of a creative approach that thematically links the sponsor to the programme 
is one way in which broadcasters can seek to ensure that the focus of the credits is 
on the sponsorship arrangement rather than the sponsor’s products or services. 
However, the presence of a thematic link to the programme in itself is not necessarily 
enough to ensure that the focus of a credit is on the sponsor’s association with the 
programme. Any thematic link and other elements in the credits together need to be 
sufficiently clear in their focus on the sponsorship arrangement to ensure that the 
credit does not raise issues under Rule 9.22(a).  
 
In this case, Ofcom acknowledged that the credits did not contain specific calls to 
action or references to specific attributes of the sponsor’s product. We also 
acknowledged that Sky had sought to create a thematic link between the credits and 
Ford Super Sunday by including football-related visuals and that the sponsorship had 
been in place for a number of years. Notwithstanding this, we considered that the 
focus of the credits was the sponsor’s vehicles rather than the sponsorship 
arrangement, contrary to the requirements of Rule 9.22(a). In each credit, the 
featured sponsor’s car was the dominant image, shown in full colour from various 
angles as the camera panned around the exterior. In addition, a number of close up 
shots of both the vehicle’s exterior and interior were included. The vehicle remained 
on-screen for the entire duration of the credit.  
 
In contrast, both the football stadium which served as a backdrop for the featured 
vehicle; and the reflection of a footballer which appeared on the side of each vehicle, 
were quite subtle. In particular, the background visual of the football stadium was 
shown in a mainly “washed out” and pale grey/white tone (in contrast to the colour 
images of the vehicles in the foreground) and could generally only be seen during 
wide shots of the vehicle. The reflection of the footballer in the paintwork of the 
vehicle, while visible, was vague. In addition, the inclusion of the programme title in 
the credits, which served to identify the sponsorship arrangement, appeared for 
around one second (in the case of the seven second credits) or three seconds (in the 
case of the 15 second credits) in the bottom right hand corner of the screen. The text 
of the programme title gave considerably more prominence to the Ford logo than it 
did to the text “Super Sunday”.  
 
None of the above features are, in and of themselves, problematic under Rule 
9.22(a). However, we considered that when viewed as a whole, the overriding visual 
focus of each credit was the featured vehicle. In addition, the relatively short amount 
of time for which the programme title appeared, when combined with the fact that it 
only took up a small portion of the screen (as noted by Sky in its response), added to 
the impression that the credits were focusing on the featured vehicle, rather than on 
the sponsorship arrangement itself, particularly as the programme title was the only 
explicit reference to the arrangement which appeared in the credits. We noted Sky’s 
comment in response to our Preliminary View that the football-related imagery would 
be clear to viewers because of the nature of the channel and the programming in 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 14 

question. However, as stated above, the purpose of Rule 9.22(a) is to require a 
distinction between sponsorship credits and advertising: this distinction is the basis 
for excluding sponsorship credits when calculating the amount of airtime a 
broadcaster has used for advertising. Furthermore, advertising is not determined as 
such solely by its inclusion of calls to action and/or advertising messages.  
 
Ofcom recognises that when judging whether the various components of a 
sponsorship credit amount to the credit being sufficiently distinct from advertising, 
fine editorial judgements are often required. As noted above, we acknowledged that 
Sky had sought to include a thematic link in the credits to the sponsored programme. 
However, we concluded that the relative prominence of the vehicle footage, when 
compared to the football-related imagery and the sponsorship message, had the 
effect of placing the focus of the credit on the sponsor’s product rather than on the 
sponsorship arrangement. This was compounded by the duration of the credits 
(between seven and 15 seconds), the brevity of the sponsorship message (between 
one and three seconds) and the emphasis placed on the Ford logo that featured as 
part of the programme title. We therefore judged that the material was not distinct 
from advertising. 
 
However, in view of Sky’s statement that it had no plans to repeat the credits and that 
more emphasis would be placed on the identification of the programme sponsor in 
future, we considered the matter resolved. 
 
Resolved 
 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

15 

Broadcast Licence Conditions cases 
 
In Breach 
 

Provision of licensed service  
Oak FM (Hinckley & south west Leicestershire) and Oak FM (Loughborough), 
28 July 2016 to present  
 

 
Introduction  
 
Oak FM (Hinckley and Nuneaton) Ltd and Oak FM Ltd (“the Licensees” or “Oak FM”) 
hold local FM commercial radio licences for Hinckley and south west Leicestershire 
and Loughborough, respectively.  
 
In early August 2016, it came to Ofcom’s attention that neither of the Oak FM 
licences were broadcasting their usual programme services in accordance with their 
published Formats1. Instead, the regular output had been replaced by continuous 
music with no editorial content. The Licensees explained that, owing to financial 
problems, Oak FM had ceased broadcasting and the licence-holding companies 
were both going into Administration. 
 
Ofcom considered that this raised issues warranting investigation under Conditions 
2(1) and 2(4) in Part 2 of the Schedule to the licences. These state, respectively:  
 

 “The Licensee shall provide the Licensed Service specified in the Annex for the 
licence period and shall secure that the Licensed Service serves so much of the 
licensed area as is for the time being reasonably practicable”. 
 

 “The Licensee shall ensure that the Licensed Service accords with the proposals 
set out in the Annex so as to maintain the character of the Licensed Service 
throughout the licence period”. 

 
We therefore asked the proposed Administrator acting for the Licensees for its formal 
comments on Oak FM’s compliance, since 28 July 2016, with Conditions 2(1) and 
2(4) in Part 2 of the Schedule to the licences.  
 
Response 
 
The proposed Administrator confirmed that Oak FM had ceased live broadcasting 
due to financial difficulties, and that it wished to seek our consent to transfer the 
licences if a buyer could be found for them. 
 
Decision  
 
Provision by a licensee of its licensed service on the frequency assigned to it is the 
fundamental purpose for which a commercial radio licence is granted. Ofcom has a 

                                            
1 Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to ensure “a wide range of 

television and radio services which (taken as a whole) are both of high quality and calculated 
to appeal to a variety of tastes and interests.” In local commercial radio, Ofcom secures this 
by the use of Formats. These may be varied over time, but only with Ofcom’s approval. The 
Formats for the two Oak FM services are available at: 
http://www.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/html/radio-stations/analogue/analogue-main.htm 

http://www.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/html/radio-stations/analogue/analogue-main.htm


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 16 

range of duties in relation to radio broadcasting, including securing a range and 
diversity of local radio services which are calculated to appeal to a variety of tastes 
and interests, and the optimal use of the radio spectrum. This is reflected in the 
licence conditions requiring the provision of the specified licensed service. Where a 
service is not being provided in accordance with the licence, choice for listeners is 
likely to be reduced. In the case of a service being off air, the listener is clearly not 
served at all. 
 
While we recognised the financial difficulties being experienced by Oak FM, it was 
Ofcom’s view that the Licensees were in breach of their licences for failing to provide 
the licensed services.  
 
These breaches are serious and, at the time of writing, ongoing. Ofcom is currently 
considering a licence transfer application for these licences, and would require as a 
condition of a transfer of the licences that a new licensee would remedy the breaches 
at the point of resuming broadcasting.  
 
Breaches of Licence Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of the Schedule to the 
commercial radio licences held by Oak FM (Hinckley and Nuneaton) Ltd and 
Oak FM Ltd (licence numbers AL100842 and AL10 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

17 

Broadcast Licence Conditions cases 
 

Broadcasting licensees’ late payment of licence fees 
 

 
Ofcom is partly funded by the broadcast licence fees it charges television and radio 
licensees. Ofcom has a statutory duty to ensure that the fees paid by licensees meet 
the cost of Ofcom’s regulation of broadcasting. The approach Ofcom takes to 
determining licensees’ fees is set out in the Statement of Charging Principles1. Detail 
on the fees and charges payable by licensees is set out in Ofcom's Tariff Tables2. 
 
The payment of a licence fee is a requirement of a broadcasting licence3. Failure by 
a licensee to pay its licence fee when required represents a significant and 
fundamental breach of a broadcast licence, as it means that Ofcom may be unable 
properly to carry out its regulatory duties. 
 
In Breach 
 
The following radio licensees failed to pay their annual licence fees in accordance 
with the required payment date. These licensees have therefore been found in 
breach of Condition 3(2) of their broadcast licences. 
 
The outstanding payments have now been received by Ofcom. Ofcom will not be 
taking any further regulatory action in these cases. 
 

Licensee Name Service Name Licence Number 

90 Media Group Limited Radyo Play FM RLCS000101BA 

Big City Radio CIC Big City Radio CR000038BA 

Crescent Community Radio 
Limited 

Crescent Radio CR000026BA 

Hayes FM – Film & Media Hayes FM CR000073BA 

Radio Scilly Limited Radio Scilly CR000030BA 

Salford Community Radio Limited Salford City Radio CR000035BA 

 

Breaches of Licence Condition 3(2) in Part 2 of the Schedule of the relevant 
licences

                                            
1 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/51058/charging_principles.pdf 
 
2 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0034/57976/tariff-tables-2016-17.pdf 
 
3 As set out in Licence Condition 3 for radio licensees and Licence Condition 4 for television 
licensees.  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/51058/charging_principles.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

18 

Broadcast Fairness and Privacy cases 
 

Upheld 
 

Complaint made by Mr Sakib Berjees on behalf of Mr 
Chaudhary Berjees 

Kab Tak, ARY News, 26 January 2016 
 

 
Summary  
 
Ofcom has upheld this complaint of unjust or unfair treatment in the programme as 
broadcast made by Mr Sakib Berjees on behalf of his father, Mr Chaudhury Berjees. 
 
The programme featured a discussion about alleged corruption amongst government 
appointed land agents who keep registers of land (or “Patwaris”) in the Nankana 
district of Lahore in Pakistan and their links to government ministers from the 
Pakistan Muslim League - Nawaz Party (“the PMLN”). During the discussion, the 
programme’s reporter made a number of comments about Mr Berjees.  
 
Ofcom found that: 

 

 The broadcaster did not take reasonable care to satisfy itself that material facts 
were not presented or omitted in a way that resulted in unfairness to Mr 
Chaudhary Berjees. 

 
 Given the significant allegations made about Mr Chaudhary Berjees in the 

programme, the broadcaster was required to offer him an appropriate and timely 
opportunity to respond to them. Its failure to do so resulted in unfairness to him. 

 
Programme summary 
 
On 26 January 2016, ARY News broadcast an edition of its current affairs 
programme Kab Tak which was presented by Ms Irum Nawaz. Ms Nawaz and the 
programme’s reporter, Mr Asad Kharal, discussed the topic of corruption amongst 
land agents in the Nankana district. The reporter alleged that government ministers 
from the PMLN were in league with corrupt land agents and condoned their 
corruption. He said that the land agents received large financial rewards as a result 
of their corruption. He named various people from the Nankana district whom he 
indicated were either corrupt land agents; middle men who forced the land agents to 
give them a cut of their illicit gains; or ministers on whose behalf these middle men 
were working. He also said that the members of the PMLN in this district whom he 
had named had received pay-offs from the land agents in return for protection. 
 
During this discussion, the reporter said that a man called “Ashraf Bhatti”, whom he 
described as “like a jeweller of [the] revenue department”, had “been appointed by 
Minister Barjees Tahir [i.e. Mr Chaudhury Berjees]”. The reporter also said “He [Mr 
Bhatti] is known as a mama [i.e. a person who extorts money on behalf of others] 
who goes to police stations and Patwaris and collects monthly amounts from them. 
We were told by people that money up to 500,000 rupees is collected by him”. The 
reporter added that Mr Bhatti was facing an audit investigation regarding a sum of 
500 million rupees and that he had been “dismissed and later reinstated by the High 
Court”.  



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 19 

 
The reporter then said: 
 

“Barjees Tahir has hired a person named Mama [i.e. Mr Bhatti]” and that “he [Mr 
Bhatti] is responsible for recoveries from police stations, Patwaris and their 
transfers and postings, dealing with parties going to police stations and to 
manage the expenses of home. Similarly, as I told you, the expenses of members 
of parliament and ministers, like home and constituency expenditures [and] other 
day-to-day chores - like arranging transport for guests, are managed this way”.  

 
He also said that the reason the land agents were each given five or six geographical 
areas in which to operate by ministerial officials was to maintain the payments made 
to the ministers.  
 
Several on-screen captions that summarised some of the claims which the reporter 
was making appeared at the bottom of the screen during this section of the 
programme. The first part of one these captions read: “Ashraf Bhatti an expert for 
Barjees Tahir [Mr Chaudhary Berjees]…”. The captions that followed this one 
concerned unrelated stories. 
 
There were no further specific references in the programme to Mr Chaudhary 
Berjees. However, the presenter and reporter continued to discuss the alleged 
corruption of the land agents and ministers.  
 
For example, in one exchange about the relationship between the land agents and 
the PMLN ministers, the reporter said: 
 

“Look, I want to say that if a person gives money to another, definitely, he hires 
him. If members of parliament and ministers take money from Patwaris, then who 
is in charge; they or the Patwaris?” 

 
The reporter later stated that when land agents are dismissed, suspended or 
transferred following a complaint, it was the ministers who were more concerned than 
the land agents because “their incomes will stop”.  
 
At the end of the programme, the reporter stated that the programme had “put all the 
facts before the public” and questioned why the relevant authorities were not taking 
action; and, the presenter suggested that the Chief Minister of the Punjab should 
address the concerns raised in the programme.  
 
Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
Mr Sakib Berjees complained that his father, Mr Chaudhary Berjees, was treated 
unjustly or unfairly in the programme as broadcast because the programme alleged 
falsely that Mr Berjees was “taking illegal money from land registry officers” and that 
he was not given an appropriate and timely opportunity to respond to this allegation.  
 
ARY News responded that the programme makers had evidence for the claims made 
in the programme; notably “a government letter regarding the appointment of 
Patwaris… [and] recovered agricultural income tax documents relating to the 
Nankana district which is part of Mr Berjees' constituency”. The broadcaster said that 
these documents showed the amounts which had been paid to the Patwaris and that 
this was “evidence of the corruption” by the land agents. 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 20 

The broadcaster said that the background to this report was the publicly-
acknowledged problem of corruption in public office in Pakistan and that the 
programme had acted in the public interest by attempting to reveal the scale of it. 
ARY News said that the activities which the programme revealed took place within 
Mr Berjees’ constituency. It accepted that Mr Berjees “was criticised by association 
for allowing these practices to continue”, however, it said that he had chosen not to 
pursue a case against the corruption in his constituency through either the courts or 
the appropriate regulatory authority. The broadcaster also argued that in making this 
complaint to Ofcom the complainant had sought to undermine its freedom of 
expression. 
 
ARY News said that that the programme makers had researched the story; that the 
references to Mr Berjees amounted to a few minutes of the programme; and that, in 
its view, the comments were not unfair to him. It also said that, although it was 
difficult to secure interviews with public figures - especially politicians, the programme 
had invited Mr Berjees, and other ministers from different constituencies in the 
Nankana district, to challenge the statements made in the programme.  
 
Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View that Mr Berjees’ complaint should be upheld. 
Both parties were given the opportunity to make representations on the Preliminary 
View, however, neither chose to do so. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
 
In reaching its Decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and 
translated transcript of it and both parties’ written submissions and supporting 
documentation. 
 
When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to 
whether the broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided 
unjust or unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of 
Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). 
 
In assessing whether Mr Chaudhary Berjees had been treated unjustly or unfairly, we 
had particular regard to Practice 7.9 of the Code which states that, before 
broadcasting a factual programme, broadcasters should take reasonable care to 
satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded or 
omitted in a way that is unfair to the individual or organisation. We also had regard to 
Practice 7.11 which states that if a programme alleges wrongdoing or incompetence 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 21 

or makes other significant allegations, those concerned should normally be given an 
appropriate and timely opportunity to respond. 
 
Ofcom assessed the seriousness of the claims made in the programme about Mr 
Chaudhary Berjees and whether they had the potential to materially and adversely 
affect viewers’ opinions of him in a way that was unfair.  
 
Having carefully watched the programme and examined the translated transcript of it, 
we noted, in particular, the comments made by the reporter about Mr Bhatti and his 
alleged association to Mr Chaudhary Berjees (see the “Programme Summary” 
section above), we considered that these comments were likely to have been 
understood by viewers to indicate that Mr Chaudhary Berjees had appointed Mr 
Bhatti to collect money sourced through, it was alleged, the corruption practiced by 
land agents and police officials in his constituency. We also considered that this 
understanding was particularly likely given the context of the programme’s wider 
focus on claims made about PLMN ministers from the Nankana district and alleged 
corrupt practices. Given these factors, Ofcom considered that these comments 
amounted to a serious allegation of wrongdoing against Mr Chaudhary Berjees and 
that, as such, they raised the potential for significant unfairness to him.  
 
Ofcom then considered whether the inclusion of the comments made by the reporter 
about Mr Chaudhary Berjees in the programme as broadcast resulted in unfairness 
to him. Ofcom acknowledged the broadcasters right to freedom of expression and 
that it must be able to broadcast programmes on matters of interest to viewers freely, 
including the ability to express views and critical opinions without undue constraint. 
However, this freedom comes with responsibility and an obligation on broadcasters 
to comply with the Code and to avoid unjust or unfair treatment of individuals and 
organisations in programmes.  
 
We recognised that the relevant section of the programme was a news story 
broadcast live and that, with such broadcasts, broadcasters need to take particular 
care. Given the nature of this type of programming, contributors and presenters can 
sometimes make comments which have the potential to cause unfairness to an 
individual or organisation. We also recognised that, for live broadcasts, it is not 
always possible for the broadcaster to obtain responses from others prior to or during 
the broadcast. However, in such circumstances, Ofcom considers that when 
including material that could amount to a significant allegation, broadcasters must 
take reasonable care to ensure that the broadcast material is consistent with the 
requirements of the Code and that it does not mislead viewers or portray individuals 
or organisations in a way that is unfair. This may involve ensuring that any 
allegations made during the programme are properly tested or challenged, for 
example, by pointing out any contradictory argument or evidence, or by representing 
the viewpoint of the person or organisation that is the subject of the allegation. 
 
Given this, Ofcom assessed what steps, if any, the broadcaster took to satisfy itself 
that material facts were not presented, disregarded or omitted in a way that was 
unfair to Mr Chaudhary Berjees. While we noted that the broadcaster stated in its 
response that it had researched the story and had documents that allegedly showed 
amounts paid to the land agents, on examination, none of this material contained 
anything relating to Mr Chaudhary Berjees specifically. We considered that that 
neither the presenter nor the reporter made any attempt to place the claims made in 
the programme about the alleged corruption involving PLMN ministers – including 
those concerning Mr Chaudhary Berjees – in context: by explaining, for instance, the 
sources on which they based their claims or that the claims they made were 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 22 

allegations rather than proven facts; by noting that they were expressing their own 
opinions; or, by representing a counter-balancing viewpoint. We noted too that all the 
claims which the reporter made (including those relating to Mr Chaudhary Berjees) 
were presented as statements of fact as opposed to allegations that needed to be 
investigated. This was made particularly clear when the reporter said towards the 
end of the programme that the programme had “put all the facts before the public”.  
 
Further, we noted that although the broadcaster claimed in its response to the 
complaint that the programme makers had invited Mr Chaudhary Berjees to 
challenge the statements made about him, it had provided no evidence to show that 
such an invitation was made to him. We noted too that no reference was made in the 
programme indicating that Mr Chaudhary Berjees had been invited to comment on 
the allegations. Nor did the broadcaster show that it had made any attempt to contact 
Mr Chaudhary Berjees before, during or immediately after the broadcast to seek his 
comments on the allegations made against him in the programme.  
 
Given the above factors, and, in particular, the fact that nowhere in the programme 
was anything said to balance or place into context the comments made by the 
reporter about Mr Chaudhary Berjees, we considered that the comments amounted 
to significant allegations which had the potential to materially and adversely affect 
viewers’ opinions of him and which were presented in the programme in a way that 
was unfair. 
 
Taking all of the above into account, Ofcom considered therefore that, in the 
particular circumstances of this case, the broadcaster did not take reasonable care to 
satisfy itself that material facts had not been presented, disregarded or omitted in the 
programme in a way that was unfair to Mr Chaudhary Berjees; and, it had failed to 
provide him with an appropriate and timely opportunity to respond to the significant 
allegations made about him. For these reasons, Ofcom found that Mr Chaudhary 
Berjees was treated unfairly in the programme as broadcast.  
 
Ofcom has upheld Mr Sakib Berjees’ complaint, made on behalf of Mr 
Chaudhary Berjees, of unjust and unfair treatment in the programme as 
broadcast.  
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

23 

Investigations Not in Breach 
 
Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 17 
and 30 October 2016 and decided that the broadcaster or service provider did not 
breach Ofcom’s codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements. 
 
Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission 
date 

Categories 

Qu'ran Safeer TV 14/08/2016 Crime and disorder 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about content 
standards on television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf  
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

24 

Complaints assessed, not investigated 
 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has 
decided not to pursue between 17 and 30 October 2016 because they did not raise 
issues warranting investigation. 

 
Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 
For more information about how Ofcom assesses complaints about content 
standards on television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf 
 

 
Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Celebrity Island with 
Bear Grylls 

4Seven 14/10/2016 Animal welfare 1 

Lip Sync Battle 
(trailer) 

5 Star 07/10/2016 Sexual material 1 

BBC News BBC 1 08/10/2016 Other 1 

Breakfast BBC 1 13/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Countryfile BBC 1 23/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 18/10/2016 Materially misleading 1 

Holby City BBC 1 27/09/2016 Generally accepted 
standards 

5 

Holby City BBC 1 27/09/2016 Disability 
discrimination/offence 

1 

Panorama - 
Diabetes: The 
Hidden Killer 

BBC 1 03/10/2016 Materially misleading 1 

Strictly Come 
Dancing 

BBC 1 22/10/2016 Voting 1 

The Graham Norton 
Show 

BBC 1 30/09/2016 Sexual material 3 

A World Without 
Down's Syndrome 

BBC 2 05/10/2016 Materially misleading 1 

Antiques Roadshow BBC 2 02/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Daily Politics BBC 2 14/07/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Louis Theroux: 
Savile 

BBC 2 02/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Mock The Week BBC 2 30/09/2016 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Victoria Derbyshire BBC 2 29/09/2016 Disability 
discrimination/offence 

1 

Who's Spending 
Britain's Billions? 

BBC 2 18/10/2016 Offensive language 3 

BBC News BBC News 
Channel 

08/10/2016 Offensive language 1 

Nick Grimshaw BBC Radio 1 13/10/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 25 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Jeremy Vine BBC Radio 2 28/09/2016 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News BBC Radio 4 19/10/2016 Violence 1 

The News Quiz BBC Radio 4 08/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

The Unbelievable 
Truth 

BBC Radio 4 16/10/2016 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Today BBC Radio 4 10/10/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Today BBC Radio 4 11/10/2016 Generally accepted 
standards 

2 

Today BBC Radio 4 12/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

News BBC Radio 
Oxford 

05/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Scooby Doo (trailer) Boomerang 09/10/2016 Scheduling 1 

Will Manning Capital FM 
102.0 

01/10/2016 Offensive language 1 

Celebrity Island with 
Bear Grylls 

Channel 4 09/10/2016 Animal welfare 150 

Channel 4 ident Channel 4 20/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Channel 4 News Channel 4 29/09/2016 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Channel 4 News Channel 4 04/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Channel 4 News Channel 4 11/10/2016 Due impartiality/bias 1 

Derren Brown: 
Miracle 

Channel 4 10/10/2016 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Dispatches: Britain's 
Wealth Gap 

Channel 4 10/10/2016 Age 
discrimination/offence 

1 

Eukanuba's 
sponsorship of The 
Supervet 

Channel 4 26/09/2016 Sponsorship credits 1 

Film 4 (trailer) Channel 4 22/10/2016 Scheduling 1 

Hollyoaks (trailer) Channel 4 20/10/2016 Scheduling 1 

Married At First 
Sight 

Channel 4 18/10/2016 Generally accepted 
standards 

3 

National Treasure Channel 4 04/10/2016 Offensive language 4 

Stand Up To Cancer Channel 4 21/10/2016 Offensive language 3 

Stand Up To Cancer Channel 4 21/10/2016 Generally accepted 
standards 

2 

Stand Up To Cancer Channel 4 21/10/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

The Simpsons Channel 4 25/10/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Your Face Says It 
All 

Channel 4 25/10/2016 Outside of remit 1 

Can't Pay? We'll 
Take It Away! 

Channel 5 24/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Gangland: Murder Channel 5 08/09/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Mr Deeds Channel 5 16/10/2016 Offensive language 1 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 26 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

On Benefits: The 
Compensation King 

Channel 5 13/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Police Interceptors Channel 5 03/10/2016 Offensive language 1 

Teenage Mutant 
Ninja Turtles 

Channel 5 01/10/2016 Offensive language 1 

The Boy with No 
Brain: Extraordinary 
People 

Channel 5 11/10/2016 Materially misleading 19 

The Cars That Made 
Britain Great 

Channel 5 30/09/2016 Offensive language 1 

The Cars That Made 
Britain Great 

Channel 5 30/09/2016 Offensive language 1 

The Yorkshire Vet Channel 5 25/10/2016 Offensive language 1 

News Classic FM 07/10/2016 Commercial 
communications on 
radio 

1 

Betsafe's 
sponsorship of 
primetime on Dave 

Dave 29/09/2016 Sponsorship 1 

Betsafe's 
sponsorship of 
primetime on Dave 

Dave 13/10/2016 Sponsorship 1 

Black-ish E4 18/10/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Body Fixers E4 04/10/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

Body Fixers E4 04/10/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

Body Fixers E4 04/10/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

Body Fixers E4 04/10/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

Empire E4 11/10/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Hollyoaks (trailer) E4 26/10/2016 Scheduling 1 

Made in Chelsea E4 24/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Channel ident Film 4 09/08/2016 Flashing images/risk 
to viewers who have 
PSE 

1 

Breakfast Show Heart Extra 18/10/2016 Sexual material 1 

Clown Horror Channel 15/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Hobbit Horror Channel 26/09/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Cold Feet ITV 17/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street ITV 28/09/2016 Animal welfare 1 

Coronation Street ITV 29/09/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street ITV 30/09/2016 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 27 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Coronation Street ITV 17/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street ITV 19/10/2016 Offensive language 25 

Countrywise ITV 30/09/2016 Animal welfare 1 

Emmerdale ITV 29/09/2016 Generally accepted 
standards 

4 

Emmerdale ITV 30/09/2016 Violence 1 

Emmerdale ITV 13/10/2016 Animal welfare 4 

Emmerdale ITV 14/10/2016 Generally accepted 
standards 

4 

Emmerdale ITV 19/10/2016 Scheduling 15 

Emmerdale ITV 24/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Exposure: Islam's 
Non-Believers 

ITV 13/10/2016 Crime and disorder 1 

Go For It ITV 01/10/2016 Animal welfare 2 

Good Morning 
Britain 

ITV 05/10/2016 Due accuracy 1 

Good Morning 
Britain 

ITV 05/10/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

Good Morning 
Britain 

ITV 05/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Good Morning 
Britain 

ITV 19/10/2016 Due impartiality/bias 3 

ITV News ITV 29/09/2016 Due impartiality/bias 1 

ITV News ITV 17/10/2016 Due impartiality/bias 1 

ITV News at Ten ITV 05/10/2016 Disability 
discrimination/offence 

1 

Jeremy Kyle's 
Emergency Room 

ITV 30/09/2016 Materially misleading 1 

Loose Women ITV 28/09/2016 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Lorraine ITV 27/09/2016 Competitions 1 

The Chase: 
Celebrity Special 

ITV 02/10/2016 Sexual material 1 

The Chase: 
Celebrity Special 

ITV 09/10/2016 Scheduling 1 

The Jonathan Ross 
Show 

ITV 22/10/2016 Offensive language 1 

The New Clampers: 
Where's My Car 
Gone? 

ITV 18/10/2016 Offensive language 1 

The New Clampers: 
Where's My Car 
Gone? 

ITV 25/10/2016 Offensive language 1 

The X Factor ITV 08/10/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

The X Factor ITV 09/10/2016 Offensive language 1 

The X Factor ITV 15/10/2016 Sexual material 16 

The X Factor ITV 15/10/2016 Other 8 

The X Factor ITV 15/10/2016 Offensive language 3 

The X Factor ITV 15/10/2016 Generally accepted 
standards 

2 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 28 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

The X Factor ITV 15/10/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

The X Factor ITV 16/10/2016 Scheduling 37 

The X Factor ITV 16/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

The X Factor ITV 22/10/2016 Materially misleading 1 

The X Factor ITV 23/10/2016 Materially misleading 4 

The X Factor ITV 23/10/2016 Voting 1 

This Morning ITV 26/09/2016 Materially misleading 1 

This Morning ITV 30/09/2016 Generally accepted 
standards 

1 

This Morning ITV 13/10/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

This Morning ITV 21/10/2016 Other 1 

Who's Doing The 
Dishes? 

ITV 28/09/2016 Materially misleading 1 

Victoria / Paranoid / 
McIntyre 
Investigates 

ITV / Channel 5 09/10/2016 Other 1 

ITV News London ITV London 17/10/2016 Due impartiality/bias 1 

Celebrity Juice ITV2 13/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

The Xtra Factor Live ITV2 15/10/2016 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

You've Been 
Framed! Gold 

ITV2 15/10/2016 Nudity 1 

The Only Way is 
Essex 

ITVBe 09/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

The Only Way Is 
Essex 

ITVBe 16/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Station ident Jack FM 
(Oxfordshire) 

18/09/2016 Age 
discrimination/offence 

1 

Wahlgrens Värld Kanal 5 05/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 11/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 20/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Katie Hopkins LBC 97.3 FM 09/10/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Katie Hopkins LBC 97.3 FM 23/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Maajid Nawaz LBC 97.3 FM 24/10/2016 Crime and disorder 1 

Nick Abbott LBC 97.3 FM 16/10/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Nick Ferrari LBC 97.3 FM 12/10/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

Steve Allen LBC 97.3 FM 13/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Ozzy and Jack's 
World Detour 
(trailer) 

Lifetime 01/10/2016 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Gateway Gazette MATV 06/10/2016 Crime and disorder 1 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 29 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Moon Movie Mix 28/09/2016 Advertising minutage 1 

Sanjh Dillan Di Panjab Radio 28/09/2016 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Press Preview Sky News 01/10/2016 Race 
discrimination/offence 

6 

Sky News Sky News 21/10/2016 Under 18s in 
programmes 

1 

Sky News Sky News 23/10/2016 Due impartiality/bias 1 

Sunrise Sky News 29/09/2016 Disability 
discrimination/offence 

1 

Sunrise Sky News 06/10/2016 Under 18s in 
programmes 

1 

Celtic vs Rangers Sky Sports 10/09/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Ryder Cup Sky Sports 1 01/10/2016 Advertising 
placement 

1 

Programming Sky Sports Mix 25/08/2016 Other 1 

A League of Their 
Own 

Sky2 07/10/2016 Gender 
discrimination/offence 

1 

The Smooth Radio 
Breakfast Show 

Smooth Radio 05/10/2016 Competitions 1 

Suhaani Si Ek Ladki Star Plus 10/10/2016 Violence 1 

Alan Brazil Sports 
Breakfast (trailer) 

Talksport 04/10/2016 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Talksport Talksport 27/09/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Toddlers and Tiaras 
(trailer) 

TLC 09/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

UTV News and 
Weather 

UTV 11/10/2016 Generally accepted 
standards 

1 

Huang's World EPG 
Listing on Now TV 

Viceland 25/09/2016 Offensive language 1 

 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

30 

Complaints outside of remit 
 
Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our 
remit. This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained 
about. For example, the complaints were about the content of television, radio or on 
demand adverts, accuracy in BBC programmes or an on demand service does not 
fall within the scope of regulation.  
 
For more information about what Ofcom’s rules cover, go to: 
http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-
cover/  

 
Complaints about television or radio programmes 
 
For more information about how Ofcom assesses complaints about television and 
radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf 

 
Programme Broadcaster Transmission 

Date 
Categories Number of 

complaints 

BBC London News BBC 1 London 17/10/2016 Due impartiality/bias 1 

Newsnight BBC 2 11/10/2016 Due impartiality/bias 1 

Ripper Street BBC 2 04/10/2016 Outside of remit 1 

The Conspiracy 
Files: 9/11 – The 
Truth Behind the 
Third Tower 

BBC 2 26/10/2008 Materially misleading 1 

Chris Evans BBC Radio 2 20/10/2016 Due impartiality/bias 1 

Programming BBC Radio 4 Various Other 1 

Advertisement Capital FM Northwest 23/10/2016 Advertising content 1 

Advertisement Heart Extra 25/10/2016 Advertising content 1 

Advertisement ITV 23/10/2016 Advertising content 1 

Advertisement ITV3 15/10/2016 Advertising content 1 

Advertisement Kiss FM 15/10/2016 Advertising content 1 

Advertisements Sky Atlantic 01/10/2016 Advertising content 1 

Babestation Babestation 30/09/2016 Advertising content 1 

 
Complaints about on demand services 
 
Programme Service name Accessed date Categories Number of 

complaints 

Marvel's Luke 
Cage 

Netflix 11/10/2016 Race 
discrimination/offence 

1 

BBC News 
article 

BBC News 
website 

n/a Generally accepted 
standards 

1 

Daaci Show YouTube  n/a Misleadinginess 1 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints about on demand 
services, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-
demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf  

http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-cover/
http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-cover/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

31 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster or service provider may have breached its 
codes, rules, licence condition or other regulatory requirements, it will start an 
investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster or service provider has done anything wrong. Not all 
investigations result in breaches of the codes, rules, licence conditions or 
other regulatory requirements being recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 17 and 30 
October 2016. 

 
Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission date 

Yog-Hindi Yog Rishi Swami Ramdevji Aastha TV 9 June 2016 

Discourses? Hindi Brahma Kumaris Aastha TV 9 June 2016 

Shah-e-Sehar ARY News 17 June 2016 

Programming Bay FM 1 September 2016 

Can't Pay? We'll Take It Away! Channel 5 28 September 2016 

Programming Flow TV 26 June 2016 

The X Factor ITV 23 October 2016 

Steve Allen LBC 97.3 FM 17 October 2016 

News News 18 10 October 2016 

Johnny Vaughan Radio X 16 September 2016 

UK Immigration with Tariq Venus TV 31 August 2016 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about content standards on television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf 
 

 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin 316 
7 November 2016 

 

 32 

Investigations launched under the Procedures for the consideration and 
adjudication of Fairness and Privacy complaints 

 
Programme Broadcaster Transmission date 

Undercover Channel 5 28 September 2016 

 
For more information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness 
and Privacy complaints about television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-
complaints.pdf 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf

