شیب صعودی ابتلا به بیماری تب دنگی در ایران

مقام‌های وزارت بهداشت می‌گویند این بیماری در ماه‌های آتی فراگیر می‌شود

پشه مهاجم آئدس، عامل ابتلا به بیماری تب دنگی روی دست یک فرد‌ــ رسانه‌های اجتماعی

داده‌های رسمی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که از اواخر اردیبهشت تاکنون دست‌کم ۱۴۹ نفر در نقاط مختلف ایران به بیماری تب دنگی مبتلا شده‌اند. این آمار تنها بیمارانی را شامل می‌شود که ابتلای آنان به این بیماری تشخیص داده شده است.

پیش‌تر حسن فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، اعلام کرده بود که بیماری تب دنگی احتمالا در ماه‌های شهریور و مهر فراگیر می‌شود. روز چهارشنبه بیستم تیر نیز شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر بهداشت، از گسترش این بیماری در استان‌های خوزستان، اصفهان، هرمزگان، سیستان‌ و بلوچستان، بوشهر، گیلان، مازندران و گلستان خبر داد.

به گفته این مقام وزارت بهداشت، از ۱۴۹ نفری که بیماری آنان به‌طور قطعی تشخیص داده است، ۱۱ نفر از طریق انتقال محلی مبتلا شده‌اند، ۱۳۰ نفر مسافران کشور امارات متحده عربی بودند، شش نفر این بیماری را از پاکستان به ایران منتقل کردند و دو نفر نیز از عمان و بنین به ایران آمده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های وزارت بهداشت از یک سو ادعا می‌کنند که بیشتر مبتلایان بیماری تب دنگی مسافرانی‌اند که این بیماری را از کشورهای دیگر به ایران وارد کرده‌اند و از سوی دیگر اذعان می‌کنند که پشه آئدس به عنوان ناقل بیماری تب دنگی در نقاط مختلف ایران و به‌خصوص مناطق آلوده گسترش یافته است.

عبدالرضا میراولیایی، مدیر برنامه بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، به‌تازگی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا اذعان کرد که پشه آئدس در مناطقی که مشکلات محیطی وجود دارد و مدیریت پسماند به‌خوبی انجام نمی‌شود، گسترش می‌یابد. او همچنین از آماده‌سازی و ابلاغ  «سند پدافند زیستی مدیریت برنامه آئدس مهاجم» در وزارت کشور خبر داد و گفت که گسترش پشه آئدس معضلی فراتر از وزارت بهداشت است و به تعامل تمام دستگاه‌های مسئول نیاز دارد.

در تازه‌ترین واکنش، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر بهداشت هم گفت که هر فرد ممکن است بر اثر نیش پشه آلوده به این بیماری مبتلا شود اما افرادی که بیماری زمینه‌ای یا ضعف سیستم ایمنی دارند، بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند.

به گفته شهنام عرشی، نوبت اول ابتلا به این بیماری خفیف‌تر است اما در موارد ابتلای دوباره، بیمار با خطر بیشتری مواجه می‌شود. او در عین حال، خطر مرگ بر اثر تب دنگی را یک درصد اعلام کرد و گفت که شناسایی و درمان زودهنگام از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند.

گزارش سازمان بهداشت جهانی نیز حاکی از آن است افرادی که دو بار به تب دنگی مبتلا شده‌اند، بیشتر در معرض خطرند.

آمارهایی که روزانه از شمار مبتلایان به بیماری تب دنگی منتشر می‌شود، در جامعه‌ای که کمتر از سه سال پیش همه‌گیری کرونا را پشت‌ سر گذاشته، نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. به‌خصوص که مقام‌های وزارت بهداشت تایید کرده‌اند بیماری در ماه‌های آتی گسترش می‌یابد.

با این حال، احمد آریان‌نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، به خبرگزاری شفقنا گفت که تب دنگی به اندازه ویروس کرونا در ایران شایع نمی‌شود و مانند آن کشنده نیست.

تب دنگی یا «تب استخوان‌شکن»، نوعی بیماری همراه با تب شدید است که علائمی از جمله سردرد، بدن‌درد، درد پشت چشم، تهوع، استفراغ، دل‌درد و ضایعات پوستی دارد. این علائم به‌طور معمول بین دو تا هفت روز پس از ابتلا به ویروس ظاهر می‌شوند. با پیشرفت بیماری، علائم شدیدتری نظیر خون‌ریزی لثه یا بینی، گسترش راش‌های پوستی، تنگی نفس در اثر پلورال افیوژن (Pleural effusion)، درد شدید شکم و استفراغ پایدار هم ممکن است بروز کند. این علائم نشان‌دهنده وضعیت وخیم بیماری و نیاز به مراقبت پزشکی فوری است.

تب دنگی در گروه‌های خاص مانند کودکان، زنان باردار و افراد با بیماری‌های مزمن ممکن است شدیدتر ظاهر شود. در برخی موارد احتمال مرگ‌ هم در پی ابتلا به این بیماری نیز وجود دارد.

این بیماری چنانچه گفته شد از طریق نیش پشه مهاجم آئدس به انسان منتقل می‌شود. این پشه، که نام دیگرش «ببر آسیایی» است، در مناطق پرجمعیت که از منابع آب پاکیزه، بهداشت مناسب و مدیریت صحیح زباله بی‌بهره‌اند، رشد می‌کند.

پشه آئدس طی سال‌های دور در تجارت‌های بین‌قاره‌ای از آفریقا به دیگر نقاط جهان گسترش یافت. اکنون در بسیاری از مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل سراسر جهان نیز یافت می‌شود.

پراکنش آن نیز بین دو تا سه دهه گذشته در بیشتر نقاط جهان افزایش یافته است. آن‌طور که داده‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد، پشه آئدس از سال ۱۳۹۸ وارد ایران شده است.

در حال حاضر، حدود نیمی از جمعیت جهان در خطر ابتلا به بیماری تب دنگی‌ قرار دارند و آمارهای تخمینی نشان می‌دهد که سالانه بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری عفونی مبتلا می‌شوند.

بیشتر از بهداشت و درمان