انتخابات اقلیتی‌ها؛ میزان مشارکت باز هم پایین‌تر می‌آید؟

اعضای خانواده کشته‌شدگان سال‌های اخیر علیه حامیان حکومت از هشتگ «اقلیت خائن» استفاده می‌کنند

پخش مناظره انتخاباتی در ستاد مسعود پزشکیان در تهران، تیر ۱۴۰۳‌ــ مرتضی نیکوبذل

هم‌زمان با تلاش تیم انتخاباتی مسعود پزشکیان برای آشتی دادن بخشی از شهروندان مخالف جمهوری اسلامی با صندوق‌های رای، انتشار ویدیویی‌هایی از سخنان قبلی پزشکیان در حمایت از سرکوب زنان و جنسیتی کردن محیط دانشگاه‌های پزشکی، موجی جدیدی از انتقادها را علیه این نامزد حکومتی انتخابات برانگیخت.

گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی ساکن ایران با بازنشر بخش‌هایی از آخرین مناظره تلویزیونی مسعود پزشکیان در شبکه‌های اجتماعی، او را به اطاعت بیش از اندازه از رهبر جمهوری اسلامی، نداشتن هیچ‌گونه برنامه خاص و مشخص در حوزه‌های مختلف و بیان سخنانی در تضاد کامل با شعارهای اعضای ستاد انتخاباتی‌اش متهم کردند.

این انتقادها و افشاگری‌ها موجب شد تا برخی تحلیلگران به این باور برسند که برخلاف نتایج نظرسنجی‌های ساختگی و حکومتی، کاهش تعداد آرای پزشکیان در دور دوم انتخابات، نسبت به دور اول آن نیز محتمل خواهد بود.

وزارت کشور دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرده است که تنها حدود ۳۹ درصد از شهروندان ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری روز هشتم تیر شرکت کردند؛ آماری که البته برخی منتقدان آن را واقعی نمی‌دانند و معتقدند که با الکترونیکی شدن روند انتخابات در ایران، جمهوری اسلامی به‌راحتی می‌تواند با وارد کردن کد ملی افرادی که انتخابات را تحریم کرده‌اند، میزان مشارکت را  بالاتر از میزان واقعی نشان دهد.

در هر صورت، مشارکت ۳۹ درصدی اعلام‌شده موجب شد تا کمترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ نظام جمهوری اسلامی رقم بخورد و بار دیگر، کاهش روزافزون محبوبیت نظام اسلامی نزد شهروندان ایران آشکار شود و تمامی گروه‌های سیاسی فعال در جمهوری اسلامی، در مقابل ده‌ها میلیون شهروند معترض و برانداز در دسته اقلیتی‌ها قرار گیرند.

در همین حال و در ۲۴ ساعت اخیر، شمار زیادی از اعضای خانواده کشته‌شدگان اعتراض‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱، با استفاده از هشتگ «اقلیت خائن» اعلام کردند که مانند ده‌ها میلیون ایرانی دیگر، حاضر نیستند در انتخاباتی که آن را «نمایشی» و «سیرک انتخابات» می‌نامند، شرکت کنند و تاکید کردند که از نظر آنان، تبلیغ‌کنندگان این نوع انتخابات «همکاران و کارمندان دستگاه قتل و سرکوب و جنایت» محسوب می‌شوند.

در فاصله یک روز مانده به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در نظام جمهوری اسلامی، شاهزاده رضا پهلوی نیز در واکنش به علی خامنه‌ای که روز چهارشنبه مدعی شد تحریم‌کنندگان انتخابات هم حامی نظام‌اند، نوشت: «مردم ایران نظام نامشروع شما را تحقیر کردند.»

شاهزاده رضا پهلوی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «هفته پیش ملت ایران رژیم نامشروع شما را تحقیر کردند. این هفته ایرانیان که در جست‌وجوی آزادی، کرامت و رفاهی‌اند که شما از آنان دزدیده‌اید، بار دیگر به سیرک انتخاباتی شما نه خواهند گفت. ایران پیروز خواهد شد و دیکتاتوری شما را به زباله‌دان تاریخ خواهد انداخت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهره‌های رسانه‌ای جریان موسوم به «اصلاح‌طلبان» در ایران که مسعود پزشکیان را به‌عنوان نامزد مطلوبشان در این انتخابات معرفی کرده‌اند، در روزهای اخیر کوشیده‌اند تا در همراهی کامل با دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی، در شبکه‌های اجتماعی چنین القا کنند که قرار است در دور دوم انتخابات، گروهی از شهروندان تحریم‌کننده انتخابات هم پای صندوق‌ها بروند و به پزشکیان رای دهند؛ این برنامه یا به نوعی «پروپاگاندا» به‌طور واضح می‌تواند به نهادهای اجرایی در روند برگزاری انتخابات کمک کند تا در صورت موافقت رهبر جمهوری اسلامی، میزان مشارکت در دور دوم انتخابات را به‌طور غیرواقعی بسیار بیشتر از میزان آرای شهروندان در دور اول اعلام کنند.

با وجود این، تصاویر منتشرشده از ستادهای انتخاباتی خلوت هر دو نامزد در شهرهای مختلف ایران، تکمیل نشدن ظرفیت بسیاری از سالن‌های ورزشی در مراسم انتخاباتی با حضور پزشکیان و جلیلی، انتشار گسترده و بازدید بالای ویدیوهای انتقادی و افشاگرانه از دو نامزد موجود و میلیون‌ها نظر انتقادی مردم داخل ایران علیه نظام جمهوری اسلامی و جناح‌های سیاسی مختلف که در شبکه‌های اجتماعی نوشته شده، در کنار تحریم گسترده انتخابات در دور اول، اثبات‌کننده این موضوع است که پس از سرکوب‌های خشن و کشتار وسیع مردم در دو اعتراض ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ که از سوی دو دولت موسوم به «اصلاح‌طلب» و «اصول‌گرا و انقلابی» صورت گرفت، بخش عظیمی از جامعه ایران دیگر حاضر نخواهند شد به معرکه و بازی منصوبان علی خامنه‌ای وارد شود.

روز سه‌شنبه هفته جاری، مریم شکرانی، خبرنگار روزنامه شرق، نیز در شبکه اجتماعی ایکس خبر داده بود که برخی خبرنگاران فعال در ستادهای انتخاباتی، «مبالغی بالاتر از نیم میلیارد تومان» دستمزد دریافت کرده‌اند که این دستمزدها «سوای مناصب و امتیازاتی» است که در آینده‌ای نزدیک نصیب آنان خواهد شد.