کشف قدیمی‌ترین داستان مصور به قدمت ۵۱ هزار سال در اندونزی

نقاشی که به‌تازگی کشف شده، تصویری از سه حیوان‌ــ‌انسان و یک خوک وحشی است

تصویری از سنگ‌نگاره خوک وحشی که در اندونزی کشف شده است‌ــ Reuters

به گفته یک تیم بین‌المللی از باستان‌شناسان، قدیمی‌ترین داستان مصور شناخته‌شده در جهان نقاشی درون یک غار در اندونزی است که قدمت آن از نمونه قدیمی قبلی که در فاصله ۱۰ کیلومتری همان جزیره پیدا شد،‌ شش هزار سال بیشتر است.

به گزارش محققان دانشگاه گریفیت، دانشگاه ساوترن کراس و  سازمان ملی تحقیقات و نوآوری اندونزی که در مجله نیچر (Nature) منتشر شد، این نقاشی که به نظر می‌رسد حداقل ۵۱ هزار و ۲۰۰ سال قدمت داشته باشد، در غار لیانگ کارامپوانگ در جزیره سولاوسی واقع در شرق اندونزی کشف شد.

این نمونه‌ها سال ۲۰۱۷ جمع‌آوری شدند، اما تا اوایل امسال تاریخ‌گذاری نشده بودند. 

به گزارش گاردین، رکورد قبلی متعلق به نقاشی بزرگ از یک خوک وحشی در اندازه واقعی بود که به نظر می‌رسد حدود ۴۵ هزار سال قبل در غاری در لیانگ تدونگه نقش زده شده باشد.

نقاشی که به‌تازگی کشف شده، تصویری از سه حیوان‌ــ‌انسان (تریانتروپ) و یک خوک وحشی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آدی آگوس اوکتاویانا، نویسنده اصلی و دانشجوی دکترا در دانشگاه گریفیت، گفت: «این یافته‌ها بسیار شگفت‌انگیزند. هیچ‌کدام از هنرهای مشهور عصر یخبندان در اروپا به استثنای برخی یافته‌های بحث‌برانگیز در اسپانیا، چنین قدمتی ندارند.»

دانشمندان اسپانیایی پیش‌تر ادعا کرده‌اند آثار هنری سه منطقه کانتابریا، اندلس و اکسترمادورا ۶۴ هزار سال قدمت دارند که البته به گفته دکتر تیتسن جونز، کارشناس سنگ‌نگاره‌ها در دانشگاه سیدنی، جامعه علمی بین‌المللی این یافته‌‌ها را تا حد زیادی رد کرده‌ است. 

جونز گفت: «هنوز مشخص نیست آیا محققان اسپانیایی لایه‌های بالایی سنگ آهکی را که روی این اثر هنری شکل گرفته، تاریخ‌گذاری کرده‌اند یا اینکه سنگ آهک در جای دیگری شکل گرفته است. این یافته‌ها همچنین بحث‌هایی را به دنبال داشت، زیرا محققان اسپانیایی معتقد بودند نئاندرتال‌ها خالق این اثر هنری‌اند در حالی‌ که باور قبلی می‌گوید فقط انسان‌ مدرن هنر خلق می‌کند.

محققان برای تاریخ‌گذاری این اثر جدید از سن‌سنجی سری اورانیوم‌ــ‌توریوم لایه‌های کربنات کلسیم که روی این اثر هنری تشکیل شده بود، استفاده کردند. آن‌ها در این روش نمونه‌های آهک را استخراج و سپس با لیزر تبخیر کردند و سن آن را از روی نسبت توریوم به اورانیوم محاسبه کردند. به گفته محققان، این روش با اطمینان از اینکه مواد جدیدتر و قدیمی‌تر با هم مخلوط نمی‌شوند، امکان تاریخ‌گذاری دقیق‌تر لایه‌ها را فراهم می‌کند.

جونز خاطرنشان می‌کند که روش جدید «جهشی بزرگ و رو‌به‌جلو در افزایش وضوح و دقت تاریخ‌گذاری» است زیرا تاریخ گذاری سنگ‌نگاره‌ها یا هنر صخره‌ای که عمدتا بر مواد معدنی نقش زده می‌شوند، معمولا بسیار دشوار است.

به گفته آدام بروم، استاد دانشگاه گریفیت که در این مطالعه مشارکت داشت، در صدها کاوشی که در این منطقه انجام شده، بارها تصاویر خوک وحشی (گراز) پیدا شده است که نشان می‌دهد این حیوانات از لحاظ اقتصادی برای این افراد مهم بودند. او می‌‌گوید: «می‌توانیم ببینیم که این حیوان از نظر نمادین یا حتی شاید معنوی برای آن‌ها مهم بوده است.» 

با این حال محققان می‌گویند که تفسیر این سنگ‌نگاره دشوار است زیرا مشخص نیست چه حیواناتی الهام‌بخش خلق موجود دورگه انسان‌ــ‌حیوان بوده‌اند. از طرفی این تصاویر با استفاده از خطوط بسیار ساده و ابتدایی ترسیم شده‌اند. هرچند به گفته بروم، آن‌ها مطمئن‌اند که یکی از نقش‌ها انسان‌ــ‌‌حیوانی به شکل انسان با سر پرنده است و دیگری دمی دارد که به نظر می‌رسد دم یک گربه سیوت باشد.

او اضافه کرد: «داستان‌سرایی یک بخش بسیار مهم در تکامل انسان است و احتمالا حتی کمک می‌‌کند دلیل موفقیت گونه انسان در تکامل را توضیح بدهیم؛ با این حال یافتن شواهد آن در هنر، به‌ویژه در هنر اولیه در غارها، بسیار نادر است.»

بیشتر از علوم