تابلوفرش دستبافت؛ هدیه ماندگار ایران بر دیوارهای سازمان ملل

تابلوفرش یکی از زیباتبرین جلوه‌های هنر قالی‌بافی است که جنبه تزیینی فرش دستباف ایرانی را به نمایش می‌گذارد

تابلو فرش داگ هامرشولد و کوفی عنان، دوتن از دبیرکل‌های سازمان ملل-Independent Persian

یکی از راهروهای سازمان ملل متحد با تابلوفرش‌هایی منقش به تصاویر دبیرکل‌های این سازمان تزیین شده است که هدایایی ارزشمندند که در سال ۱۳۷۶ (۱۹۹۷) از طرف ایران به این نهاد بین‌المللی‌ اهدا شده‌اند. این تابلوفرش‌ها نمایانگر هنر و فرهنگ غنی ایران‌زمین‌اند و توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کنند.

فرش و تابلوفرش‌های دستباف یکی از گران‌قیمت‌ترین و ارزشمند‌ترین سوغاتی‌های ایران به شمار می‌روند. فرش‌ دستباف ایرانی که با دقت و ظرافتی بی‌نظیر بافته می‌شود، نه‌تنها نمادی از هنر و صنعت دیرینه ایران است، بلکه از نظر اقتصادی نیز ارزش بالایی دارد زیرا اغلب از مواد باکیفیتی همچون ابریشم، نخ‌های طلا و نقره بافته می‌شود که به آن‌ها جلای خاصی می‌بخشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طراحی، رنگرزی و بافت تابلو فرش‌های نصب شده در ساختمان سازمان ملل متحد  هنر دست هنرمند باسابقه، استاد موسوی سیرت است. این تابلوفرش‌ها در سبک قالی تبریز بافته شدند که با گره‌های بسیار ریزی که دارد، به فرش تراکم و استحکام بالایی می‌دهد و به طرح‌های آن جلوه‌ای سه‌بعدی می‌بخشد. تابلوفرش‌های ساریخان از لحاظ هنری بسیار زیبا هستند و با دقت و مهارت بسیار بالایی بافته شده‌اند و آثاری با جزئیات فوق‌العاده و ماندگاری بالا به شمار می‌روند.

قالی‌بافی یکی از عناصر حیاتی در فرهنگ ایران است و تاریخچه‌ای طولانی و غنی دارد. این هنر سنتی که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، در سال ۲۰۱۰ به فهرست میراث ناملموس بشریت یونسکو افزوده شد. در این فهرست، جلوه‌های سنتی و زنده‌ای که از اجدادمان به ارث رسیده و به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود، از جمله سنت‌های شفاهی، هنرهای نمایشی، مهارت‌های صنایع دستی و چیزهایی مربوط به طبیعت و جهان به چشم می‌خورد.

تابلوفرش یکی از زیباترین جلوه‌های هنر قالی‌بافی است که جنبه تزیینی فرش دستباف ایرانی را به نمایش می‌گذارد و بر خلاف فرش‌های سنتی که برای پوشش کف استفاده می‌شوند، تابلوفرش‌ به‌عنوان اثر هنری و تزیینی بر دیوار نصب می‌شود. تابلوفرش‌ها اغلب طرح‌هایی از نقوش طبیعی، صحنه‌های تاریخی، مناظر طبیعی یا حتی چهره افراد دارند که با دقت و جزئیات فراوان بافته می‌شود.

تابلوفرش‌های ایرانی سازمان ملل متحد با ترکیب هنرمندی، مهارت و با استفاده از مواد باکیفیت یکی از نمادهای برجسته هنر ایرانی است که در حفظ و انتقال میراث فرهنگی ایران نقش مهمی ایفا می‌کنند.

بیشتر از مُد و زیبایی