سازمان ملل: اسرائیل ممکن است قوانین جنگی را نقض کرده باشد

گزارش سازمان ملل شش حادثه را در فاصله هفتم اکتبر تا دوم دسامبر بررسی و انواع سلاح‌ها و روش‌های به کار رفته در آن حملات را ارزیابی کرد

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه نوزدهم ژوییه (۳۰ خرداد) اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی ممکن است بارها اصول اساسی قوانین جنگ را نقض کرده و در عملیات نظامی در نوار غزه بین غیرنظامیان و جنگجویان تمایز قائل نشده باشد.

به گزارش رویترز، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) در گزارشی در مورد ارزیابی شش حمله اسرائیل که به تعداد زیادی تلفات و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی منجر شد، گفت که نیروهای اسرائیلی «ممکن است در حمله اصول تمایز، تناسب و اقدام‌های احتیاطی را به طور سازمان‌یافته نقض کرده باشند».

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، تاکید کرد: «به نظر می‌رسد الزام به انتخاب ابزار و روش‌های جنگی که از آسیب غیرنظامیان تا حدی جلوگیری می‌کند یا آن را به حداقل می‌رساند، در بمباران اسرائیل به طور مداوم نقض شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیئت دائمی اسرائیل در سازمان ملل متحد، مستقر در ژنو، این تحلیل را «از لحاظ واقعی، قانونی و روش‌شناختی» ناقص توصیف کرد و گفت: «از آنجا كه دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بهترين حالت، تصويری جزئی از حقايق دارد، هرگونه تلاش برای رسيدن به نتايج حقوقی ذاتا ناقص است.»

در گزارش سازمان ملل شش حادثه که بین هفتم اکتبر و دوم دسامبر رخ داده‌اند، شرح داده شده و دفتر حقوق بشر سازمان ملل توانسته است انواع سلاح‌ها، ابزار و روش‌های مورداستفاده در این حملات را ارزیابی کند.

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در پاسخ به انتقادهای هیئت نمایندگی اسرائیل گفت: «از مقام‌های اسرائیلی می‌خواهیم که برای اطمینان از انجام شدن تحقیقات مناسب و شفاف اقدام‌های لازم را انجام دهند.»

او افزود که در صورت فراهم نشدن امکان تحقیقات شفاف، به اقدام بین‌المللی در این زمینه نیاز خواهد بود.

به گفته مقام‌های بهداشتی غزه، در حملات هوایی و زمینی اسرائیل پس از حمله هفتم اکتبر حماس، بیش از ۳۷ هزار و ۴۰۰ نفر در غزه کشته شده‌اند. اسرائیل این حملات را پس از هجوم جنگجویان حماس به مرز جنوبی اسرائیل آغاز کرد که طی آن بر اساس آمار اسرائیل، حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۵۰ نفر گروگان گرفته شدند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد که کشتار غیرنظامیان در جریان عملیات اسرائیل برای آزادی چهار گروگان می‌تواند جنایت جنگی باشد، اما حضور شبه‌نظامیان فلسطینی در مناطق پرجمعیت نیز ممکن است جنایت جنگی محسوب شود.

در گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل تاکید شد که هم حماس و هم اسرائیل جنایات جنگی از جمله شکنجه، قتل، رفتار ظالمانه و زیرپا گذاشتن کرامت انسانی مرتکب شده‌اند اما اقدام‌های اسرائیل به دلیل تلفات بالای غیرنظامیان در جنگ غزه مصداق «جنایت علیه بشریت» هم به شمار می‌رود. در بیانیه این نهاد تاکید شد که اسرائیل جنایات جنگی دیگری از جمله تحمیل گرسنگی به غیرنظامیان هم مرتکب شده و نه‌تنها در تامین منابع ضروری مانند غذا، آب، سرپناه و دارو برای مردم غزه کوتاهی کرده، بلکه جلو ارسال این مایحتاج از طرف سایر کشور‌ها را هم گرفته است.

بیشتر از جهان