الجزایر قطعنامه‌ای درباره‌‌ آتش‌بس جنگ غزه به شورای امنیت پیشنهاد کرد

ایالات متحده تاکنون چندین قطعنامه پیشنهادی را که خواستار توقف حمله اسرائيل به نوار غزه بود وتو کرده است

همزمان با ادامه جنگ غزه و در حالی که انتقادها از اسرائیل برای حمله شامگاه یکشنبه به اردوگاه آوارگان رفح بالا گرفته است، الجزایر پیشنهاد قطعنامه‌ای را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده که بر اساس آن خواستار آتش‌بس فوری در غزه و دستور توقف فوری به رفح شده است.

عمار بن جامع، نماینده الجزایر در سازمان ملل متحد این قطعنامه را «کوتاه، قاطع و در جهت پایان دادن به کشتار در رفح» توصیف کرده است.

 به گزارش فرانس ۲۴، پیش‌نویس این قطعنامه خواستار رعایت آتش‌بس از سوی همه طرف‌ها است و همچنین درخواست می‌کند همه گروگان‌های حمله هفتم اکتبر حماس به جنوب اسرائیل فوری آزاد شوند.

برخی از دیپلمات‌ها گفتند که امیدوارند رای‌گیری به سرعت و حتی در اوایل روز چهارشنبه برگزار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 فو کونگ، سفیر چین، درباره این پیشنهاد آتش‌بس به خبرنگاران گفت: «امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر این کار را انجام دهیم زیرا زندگی غیرنظامیان در خطر است.»

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل هم در پاسخ به خبرنگاران گفت: «منتظریم این پیشنهاد را ببینیم و سپس به آن واکنش نشان خواهیم داد.»

 ایالات متحده تاکنون چندین قطعنامه را که خواستار آتش‌بس در غزه بود وتو کرده است.

پیشنهاد الجزایر پس از آن صورت می‌گیرد که در حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان در رفح دست‌کم ۴۵ فلسطینی کشته شدند. پس از آن نیز به رغم انتقادهای جهانی، همزمان با ادامه بمباران جنوب غزه، تانک‌های اسرائیلی برای اولین بار روز سه‌شنبه به مرکز رفح رسیدند.

ارتش اسرائيل در واکنش به انتقادهای گسترده اعلام کرد که مهمات استفاده شده در حمله یکشنبه به رفح، نمی‌توانسته آتش‌سوزی مرگبار گسترده‌ای را که اتفاق افتاد، ایجاد کرده باشد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائيل تاکید کرد: «مهمات ما به تنهایی نمی‌توانست آتشی به این بزرگی برپا کند و در حال بررسی تمام احتمالات برای وقوع این اتفاق هستیم.»

به گفته هاگاری، اسرائیل در این حمله دو موشک حامل ۱۷ کیلوگرم مواد منفجره را برای هدف قرار دادن دو مقام ارشد حماس مورد استفاده قرار داده است.

 بر اساس آخرین آماری که از سوی مراکز بهداشتی غزه ارائه شده است، دست کم ۳۶ هزار و ۹۶ فلسطینی در جنگ اسرائیل در غزه کشته و ۸۱ هزار و ۱۳۶ نفر زخمی شده‌اند. بر اساس آمار اسرائیل، حدود یک هزار و ۱۷۰ نفر در حملات هفتم اکتبر حماس کشته شدند و ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند که ۱۳۲ نفر همچنان مفقودند.

با وجود نگرانی فزاینده در مورد تلفات غیرنظامیان جنگ با حماس، اسرائیل هیچ نشانه‌ای از تغییر مسیر نشان نداده است و تلاش‌های بین‌المللی با هدف تامین آتش‌بس متوقف شده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، روز سه‌شنبه هشتم خرداد اظهار کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، چشمانش را به روی تلفات غیرنظامیان در رفح نبسته است. او در عین حال افزود: «در نتیجه حمله هوایی یکشنبه تغییری در سیاستمان نداریم. این حادثه به تازگی اتفاق افتاده و اسرائيلی‌ها در حال بررسی‌ آن‌اند. به دقت نتیجه بررسی آنها را دنبال می‌کنیم تا ببینیم چه نتیجه‌ای می‌گیریم.»

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که اسکله شناوری که دولت جو بایدن با هزینه ۳۲۰ میلیون دلار در سواحل غزه احداث کرد،‌ در حال غرق شدن است.

این اسکله حدود دو هفته پیش برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه به بهره‌برداری رسید و حدود سه ماه برای ساخت آن زمان صرف شده بود.

خبرگزاری فاکس‌نیوز می‌گوید ایالات متحده مجبور شده است ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را متوقف کند. هنوز دلیل قطعی از بین رفتن این اسکله مشخص نشده است.

بیشتر از جهان